Een paar jaar geleden is een PV-systeem en tegelijkertijd een nieuwe 3-fase groepenkast geïnstalleerd door de PV-installateur. Ja, helaas, dat is een Gacia groepenkast…..ik was destijds echter al blij dat ik überhaupt een partij kon vinden die beiden in een keer kon installeren. Daarna is er nog een kleine uitbreiding geweest voor de warmtepomp (Hager ALS en 2 Hager automaten). Aangezien ik nu voor een nieuwe uitbreiding sta ivm een elektrische laadpaal en ik ondertussen wel gezien heb dat er een aantal zaken niet goed/netjes zijn, wil ik het graag zo goed/netjes mogelijk maken zonder de gehele kast te vernieuwen.
Wat ik wil gaan doen:
Toevoegen:
1) Alamat 3P+N 16A tbv laadpaal
2) Alamat 3P+N 16A tbv inductie kookplaat (die zit nu nog achter groep 1 en 2 allebei op fase 1…..)
Verbeteren:
1) Er zijn bij diverse aansluitingen nog een paar mm aders te zien. Ik wil deze op de juiste lengte maken zodat dit beter is.
2) Er zitten op diverse automaten meerdere draden aangesloten. Uitzoeken hoeveel het er zijn, of dit mag en of dat het sowieso beter is om aftakblokken te gaan plaatsen.
3) Als groep 1 + 2 niet meer in gebruik is als kookgroep (en het is niet eens een echte aan elkaar gekoppelde kookgroep…) zitten er 5 automaten achter ALS fase 1. Ik zal dus een automaat verwijderen zodat er nog maar 4 automaten achter 1 ALS zit.
Mogelijk verwijderen:
1) Stopcontact mogelijk verwijderen, ik maak wel een paar stopcontacten naast de groepenkast. Dan heb ik hier ruimte om de Alamat 3P+N voor de kookplaat te plaatsen en waarschijnlijk lukt dat wel met de lengte van de huidige draden.
2) Beltrafo mogelijk verwijderen (andere bel zonder trafo).
/f/image/8gIO0GfsDvvu1FuiUL4fbYhg.png?f=fotoalbum_large)
Vragen:
1) Ik zal de Alamats die ik wil toevoegen aansluiten dmv 6mm2 draad met een aderhuls. Kan ik daarvoor een standaard aftakklem gebruiken, is dat de beste methode? B.v. een universele Aftakklem 2 x 10 mm
https://123groepenkast.nl/Aftakklem of kan ik dit beter op een andere manier doen?
2) Kan ik deze aftakklemmen beter aansluiten op de uitgang van de hoofdschakelaar zelf of op (de ingang van de) 3 aardlekschakelaars die naast de hoofdschakelaar zitten? Of maakt dat qua netheid niet uit?
3) Ik heb geen momentschroevendraaier, is er een eenvoudige methode om dit toch op een acceptable manier zonder momentschroevendraaier te doen? ik kan me trouwens niet herinneren dat ik de electricien van de PV boer, de WP installeur noch de man van Stedin met een momentschroevendraaier bezig heb gezien
4) Welke andere zaken zou ik nog moeten/kunnen verbeteren? Liefst zonder alle huidige Gacia onderdelen te moeten verwijderen.
Aanvulling: ik lees overigens hier het e.e.a. over 16 of 20A voor de laadpaal
MGB76 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" dus daar moet ik nog even goed naar kijken of ik daar 16A of 20A voor zou willen.
[
Voor 4% gewijzigd door
rube op 11-02-2024 22:38
]