Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.385 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:51
Ik had zelf ook nog wat research gedaan en een alternatief bedacht; 12 alamats op de bovenste rij komt op 550 euro.

Als ik die 2x bestaande ALS door 3x 40A alamats vervang en dan nog een vierde alamat voor PV. Dan ben ik toch ook bescherm tegen 40A+? Die zijn 60 euro per stuk.

Alles upgraden naar 63a kan ook, wat @MrBas zegt.

@Ethirty ja? Is 3 fase aan te bevelen? Warmtepomp zou op 1 fase gaan. (12a)

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

TheIbex schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:07:
Ik had zelf ook nog wat research gedaan en een alternatief bedacht; 12 alamats op de bovenste rij komt op 550 euro.

Als ik die 2x bestaande ALS door 3x 40A alamats vervang en dan nog een vierde alamat voor PV. Dan ben ik toch ook bescherm tegen 40A+? Die zijn 60 euro per stuk.

Het gaat er om of je alle grote gebruikers kwijt kan binnen je 40A. Warmtepomp zal dat mogelijk een groot deel vd dag vragen, hou je nog 28A over voor de rest. Dan nog je sww, koken en wie weet in de toekomst nog een EV.

Mijn warmtepomp + sww installatie heeft 3x 16A en officieel zou 1 daarvan zelfs 20A moeten zijn.

Bijkomend voordeel is dat 5kWp PV op 3f een stuk prettiger is voor het net en mogelijk ook voor je straat en het afschakelen door te hoge spanning. Dat risico neemt alleen maar toe de komende jaren tot alles is verzwaard.

Ik zeg niet dat het moet maar ik zou er persoonlijk wel rekening mee houden als je gaat ombouwen. Je hoofdschakelaar is er al op voorbereid en je wil niet over 5 jaar weer aan de gang.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 19:34
jadjong schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:07:
Het is een smeltzekering. Ding kan prima net niet gesmolten zijn door continue 25A maar nog wel stroom doorgeven. Door de gestegen weerstand in het ding loopt de temperatuur op waardoor je later met 1A meer warmte opwekt dan die 25A een paar uur er voor.
Als de accu vol genoeg is zou ik morgen pas bellen. :P
Ik denk dat bij het afkoelen je smeltzekering is gekrompen en daardoor verbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Ethirty schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:54:
Dan nog is er ruimte tekort want een verzwaring naar 3f is wenselijk met zoveel extra afnemers. En dan moet de kookgroep ook naar een krachtgroep.
Kook groep hoeft niet naar een krachtgroep, deze kan toch gewoon op 2F werken achter een 2P aardlekschakelaar?
En hoezo is een verzwaring wenselijk?

Ik draai met een 40A voorbeveiliging een kast me t 13 groepen waarvan 1 kookgroep, Vaatwasser, Oven, Wasmachine, Droger, PV, airco en warmtepomp en de rest algemeen. Draait prima!

Tevens als je goed kijkt beschikt de verdeler al over een 3 fase hoofdschakelaar.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Nu online
MeTooPV schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:40:
Volgens mij is een installatieautomaat geen schakelaar, hoewel het resultaat inderdaad hetzelfde is.

Je stelt dus voor om de hoofdschakelaar te verwijderen en daar een 40A installatieautomaat te plaatsen met daarachter 3xALS + 12x16A. (bovenrij vol, onder 2 posities winst door 40A ipv hoofdschakelaar, 2 posities verlies door extra ALS
En naast die 40A een 2e 40 A installatieautomaat met daarachter 2x 16A aardlekautomaten voor de 5000 Wp PV? Dan zit de kast precies vol.
Installatieautomaat is geen schakelaar echter wel een lastschakelaar. deze kan schakelen en de gevoerde mogelijke kortsluitstromen voeren. Beste is zoals altijd na afschakelen de groepen uit te schakelen welke hierboven aangesloten zitten en dan de automaat in, waarna dan alle automaten 1 voor 1 ingeschakeld worden. Maar in principe mag dit ook via de automaat.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-08 20:53
TheIbex schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:00:
Wij willen onze jaren 30 woning graag verduurzamen. Er staan verschillende projecten op de planning;

De huidige situatie is als volgt;

[Afbeelding]

Nu hebben wij de volgende wensen;

1. Zonnepanelen
2. Elektrisch koken (inductie)
3. Warmtepomp voor verwarming
4. Warmtepompboiler voor sanitair warmwater

Hoofdaansluiting is 1x 35/40a.

Ik had zelf de volgende oplossing bedacht, graag hoor ik even of ik in de juiste hoek zit.

Een 3e ABB aardlekschakelaar bijplaatsen + nog 4x 16a installatieautomaten van hetzelfde type. Waarvan 2 met een kookbrug voor de kookgroep.

Voor de PV dacht ik aan parallel invoeden naast de hoofdschakelaar. (beltrafo mag eruit, ik heb een ander systeem voor de bel) Ik ga dan alleen denk ik wel over de 40A heen. Mag ik de bestaande hoofdschakelaar vervangen voor een 40a installatieautomaat? Dus dat we onderstaande situatie krijgen?

[Afbeelding]

Graag hoor ik even of ik in de juiste denkhoek zit, of misschien dat iemand wel een slimmere oplossing kent.

Volgens mij is dit redelijk betaalbaar (140 euro spulletjes bij Sander Vunderink)
Een gedeelte van je vragen is al beantwoord, maar hier nog wat input:

Scenario 1 (blijven op 1x40A)
- Hoofdschakelaar vervangen voor een 2 polige variant (voldoende bij 1 fase)
- Op de vrijgekomen ruimt een REM automaat voor de verbruikende groepen (C40)
- Op de positie van de beltrafo de Alamat voor je omvormer. Een 5000 watt omvormer kan mooi op een B25, 300mA alamat.
- De door jouzelf genoemde extra aardlek en automaten.

Dit zou alles moeten passen qua ruimte.

Scenario 2 (blijven op 1x40)
Zelfde als bij scenario 1, maar dan met het verzwaren van de aardlekschakelaars en interne bedrading. De REM automaat vervalt dan.
Hoofdschakelaar hoeft geen 63 amp variant te zijn, want daar loopt nooit meer doorheen dan je netaansluiting. Mogelijk is deze optie lastig(er) uit te voeren als je een busboard systeem hebt in je kast.

Scenario 3 (over op 3x25)
Je bestaande kast kant blijven zitten, inclusief de genoemde extra aarlekschakelaar en groepen. Wel zul je een tweede kast moeten plaatsen met daarin:

- een 4 polige alamat voor je kookplaat
- Een 4 polige alamat voor je 3 fase omvormer PV.

Nadeel is volgens mij de beperkte ruimte die je hebt én de kosten gemoeid met de verzwaring. Voordeel is dat het allemaal net iets meer toekomstproef is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:40
wlmpie schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:22:
[...]

Ik denk dat bij het afkoelen je smeltzekering is gekrompen en daardoor verbroken.
Monteur is net geweest, maar die zijn taak is niet meer dan voltage meten, vaststellen dat inderdaad L1 zekering niet goed meer is en nieuwe zekering erin draaien. Verder geen gesprek mogelijk.

Ook met de beste man aan de telefoon was niet echt een gesprek mogelijk. Die neemt enkel de storing aan.

Ik zou denken/verwachten dat als je aansluiting 3x25A is, dat je dat dan ook kan gebruiken. Maar blijkbaar komen de problemen dan na een uur pas...

Als ik een rekening krijg stuur ik ze wel alle meetdata dat er geen hoog verbruik was. Slechts 300w per fase toen het gebeurde. Ook verder geen subgroep afgeschakeld ofzo.

En anders lezen ze de slimme meter maar uit.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
Bedankt voor alle adviezen. Ik heb inderdaad zelf ook nagedacht over verzwaring, maar uit alle adviezen en ervaringen van hier aan anderen lijkt het er toch sterk op dat het (zonder EV) een grote zeldzaamheid is dat je aan 40A tekort komt.

Scenario 1 lijkt wel een hele mooie. Niet aangedacht om de hoofdschakelaar een kleine te nemen. Dan daarnaast inderdaad een remschakelaar.

EV gaat in deze situatie qua woning toch niet lukken, tenzij de gemeente ooit de complete inrichting van de straat omgooit. Maar ik zie dat niet gebeuren.

Overigens weet ik niet hoe het nu gaat bij Liander, maar een collega heeft 1,5 jaar op verzwaring moeten wachten…

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrBas schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:22:
[...]

Dan vergeet je volgens mij de regek dat een verdeler in 2 keer uitgeschakeld mag worden.
Welke NEN 1010 heb je dan liggen? Volgens mij is het al sinds 2005 verplicht dat het met 1 toestel gebeurt, oftewel niet in 2 keer.

"536.2.1.5 Elke schakel- en verdeelinrichting moet door één enkel toestel kunnen worden gescheiden."
Daarnaast kan je de aardlekschakelaars ook vervangen voor een 63A variant. Heb je de 40A automaat in jouw bericht niet nodig. De hoofdschakelaar ook overigens voor een 63A variant. Dan enkel nog even de bedrading verzwaren en dan ben je klaar.
Dat is wel de mooiere oplossing. Het kost wat meer, maar het resultaat warmt minder op en is overzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 13:19
Ik heb een 1x40A aansluiting. Er loopt vanaf 1 groep b16 die achter een 40A aardlek zit een kabel naar mijn schuur waar de wasmachine, droger, wcd's zitten. En vanaf die kabel voordat het mijn kruipruimte in gaat zie ik dat er ook een vertakking is gemaakt om de oven in de keuken en een wcd in een opbergruimte naast de oven te voeden met spanning.

De vertakking is met lasklemmen open voor de fundering geinstalleerd zie ik. Mag dat wel? Of hoort dat netjes in een kabeldoos te zitten?

Vertakking in kwestie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0kq5SvLi9sE_f_SsSJGQBoINn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLeFU45njasFJF4WIQbNmLNv.jpg?f=fotoalbum_large

Kabel naar schuur, gaat onder de tuin door om bij de schuur te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJ4mxyHRA4Pz_AG7wzgHt8VocZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnAx2WBGkYpznemn32eJIYy6.jpg?f=fotoalbum_large

Kabel loopt onder kruipruimte tot onder keuken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_w7lQ7bgll0UuBTKrEBQzo29jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6L7jFdRs85QHnuF372unIlp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat de huidige setup ook niet goed is voor het hebben van een droger en wasmacchine in de schuur die wel eens tegelijk aan staan?

Huidig kastje in schuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLsrGrOWxtFbns2YjYl3e81UXSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2yLqF45fPmwvRpcydceyYI8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
@blackshelve
Je weet natuurlijk zelf ook wel dat dit helemaal fout is.
Er zijn twee problemen:
  1. De lasdoppen horen natuurlijk netjes in een lasdoos, en de kabels netjes gebeugeld. Dit is beunwerk 1e klas.
  2. Wasmachine, oven, droger én nog diverse WCD's samen op één groep is ook veel te veel. De huidige generatie warmtepompdrogers kunnen wel samen met de wasmachine op 1 groep, maar de oven (normale aansluitwaarde 3.6 kW) hoort echt een eigen groep te hebben
Ik begrijp overigens dat hele kastje in de schuur ook niet. Dat is helemaal niet nodig. Normaliter trek je gewoon vanuit de meterkast één kabel naar zo'n schuur. Die kabel zeker je in de meterkast af (gezien het risico op aardlek in een vochtige schuur liefst met een alamat). In de schuur heb je dan gewoon één groep, waarop je de apparatuur daar aansluit.

[ Voor 25% gewijzigd door Andrehj op 04-02-2024 17:51 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:30
@blackshelve en die kabel door de tuin is ook niet juist. Dat zou een YMVK-as kabel moeten zijn…

[ Voor 3% gewijzigd door Wolf87 op 04-02-2024 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Wolf87 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:42:
@blackshelve en die kabel door de tuin is kkk niet juist. Dat zou een YMVK-as kabel moeten zijn…
Theoretisch zou die kabel onder de grond in een mantelbuis kunnen zitten (maar gezien het overige beunwerk vrees ik ook van niet).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
@Andrehj @Wolf87

Thanks, ik woon nu pas 3 jaar in mijn gekochte woning. Nooit echt stil gestaan hoe de elektra is geinstalleerd door 1 van de vorige 3 afgelopen eigenaren. Dan weet ik nu tenminste dat dit niet al te best is. Had toen geen bouwkundigekeuring gedaan.

Gelukkig nog geen problemen ondervonden de afgelopen 3 jaar.

Ik weet ook niet of de kabel door een mantelbuis gaat in de tuin. Heb dus werk te verzetten als ik de woning ooit weer ga verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 20:01
blackshelve schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:49:
@Andrehj @Wolf87
Ik weet ook niet of de kabel door een mantelbuis gaat in de tuin. Heb dus werk te verzetten als ik de woning ooit weer ga verkopen.
Welke afstand loopt de kabel door de grond? M.a.w. staat je schuur direct tegen het huis aan, of ligt er 10 meter tuin tussen? In het laatste geval is YMVK-as of inderdaad een mantelbuis noodzakelijk om het veilig te houden (overigens ook als er maar een halve meter door de grond gegaan wordt, maar dan is het nog een keet te betwisten als het niet gebeurt is).
Als de kabel boven de grond loopt, dus bijvoorbeeld over een schutting of muur, is een XMVK of YMVK wel weer toegestaan. De "as" staat voor "aardscherm" en zorgt voor een aarding waar je met een spade eerst doorheen steekt voor je een spanningsvoerende kabel (de fase kabel) zou raken.

Gezien hoe e.e.a. is aangelegd, zou ik er niet van uitgaan dat er een mantelbuis is gebruikt.
Bouwaf zal XMVK ook sowieso weinig (niet?) toegepast worden. XMVK heeft een dunnere ommanteling dan YMVK.

[ Voor 6% gewijzigd door SPZ01 op 04-02-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
@SPZ01 Ik heb het net even nagemeten. Tussen achterzijde woning en voorkant schuur is 10 meter tuin.

Van wat ik zie loopt de kabel onder de grond in de tuin.

[ Voor 22% gewijzigd door blackshelve op 04-02-2024 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPZ01
Ai, dat klinkt als niet heel goed. Aan de andere kant, zolang het werkt werkt het. Als het weer beter wordt, je zin hebt om wat aan te gaan pakken etc. etc. etc. zou ik er toch eens wat tijd aan spenderen dit goed en op de juiste wijze op te lossen. Maar dat is uiteraard volledig aan jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:10
@SPZ01 Misschien kom je nog wel weg met YMVK direct in de grond als het voldoende diep ligt. Door de Europese harmonisatie is in de NEN2020 eaa gewijzigd.
Enige uitleg vind je hier
https://www.elektroraad.n...ct-dus-zonder-buis-etc-de

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
Dan doelen ze denk ik op behoorlijke diepts waarbij de kabels onder de reguliere diepte liggen van gas-, water- of data. Ofwel > 80 cm diep. Hmmm, makes a point, maar ook dat zou ik sterk betwijfelen bij de vraag waarom we deze informatie uitwisselen. De foto's getuigen niet bepaald van welwillendheid danwel kennis van zaken bij degene die de elektra heeft aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheIbex schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:07:

Met alamats kunnen de aardleks weg, dat hoeven dus geen alamats te worden... think again...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
Het staat er een beetje ongelukkig, lees ik nu. Maar ik wilde dus de 2 bestaande ALS’en op de foto vervangen door 3 nieuwe 40a alamats. En de 8 bestaande groepen handhaven + 4 nieuwe erbij.

Dan ben ik er ook.

Maar ik denk dat ik voor scenario 1 van Skubba ga… dat lijkt zowel kosten technisch als technisch het makkelijkste haalbaar.

Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang, het moet allemaal wel veilig en conform zijn, maar ik ben ook gewoon op zoek naar de efficientste oplossing. Uiteindelijk is het bijkomend noodzakelijk kwaad.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:36:
@blackshelve
• Wasmachine, oven, droger én nog diverse WCD's samen op één groep is ook veel te veel.
[/list]Ik begrijp overigens dat hele kastje in de schuur ook niet. Dat is helemaal niet nodig. Normaliter trek je gewoon vanuit de meterkast één kabel naar zo'n schuur. Die kabel zeker je in de meterkast af
Zo'n oplossing met een onderverdeler kan bijvoorbeeld zinnig zijn als de twee toestellen samen meer dan 16 A trekken, en je daarom in je meterkast-groepenkast bijvoorbeeld een 25A-groep wilt maken. Zonder contactdozen op de groep is dat met 2,5 mm² YMvK best haalbaar. Maar de contactdozen en/of vast aangesloten toestellen moet/wil je natuurlijk met maximaal 16 A afzekeren, vandaar dat tweede groepenkastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
Juerd schreef op maandag 5 februari 2024 @ 00:59:
[...]

Zo'n oplossing met een onderverdeler kan bijvoorbeeld zinnig zijn als de twee toestellen samen meer dan 16 A trekken, en je daarom in je meterkast-groepenkast bijvoorbeeld een 25A-groep wilt maken. Zonder contactdozen op de groep is dat met 2,5 mm² YMvK best haalbaar. Maar de contactdozen en/of vast aangesloten toestellen moet/wil je natuurlijk met maximaal 16 A afzekeren, vandaar dat tweede groepenkastje.
Thanks! Ben nu veel wijzer over wat ik kan doen later om de boel een keer te verbeteren. Voor nu moet ik oppassen wat ik allemaal gebruik qua apparatuur.

Er zijn wel aardig wat wcd's in de schuur en onder mijn overkapping. Als ik de wasmachine en droger tegelijk aan heb staan, dan zie ik dat de verbruik door die kabel rond 4kw is. En dan hebben we ook wel eens een airfryer of magnetron aan staan die gebruik maken van de wcd in de kleine bergingsruimte naast de oven. Waar de kabel naartoe gaat in de foto waar je de vertakking kan zien voor de fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:55
Ik krijg op de volgende vraag geen duidelijk antwoord gevonden; de natte zone rondom de wastafel in de badkamer, wordt die gedefinieerd als een 60cm straal rondom de kraan of rondom de uitersten van de wastafel?

We willen graag een stopcontact boven onze wastafel van 100cm breed voorzien, maar 60cm erboven is niet echt praktisch. Er vlak boven lijkt me ook niet veilig ook al zit de kraan 60cm weg, maar wat mag wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Pejdref schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:25:
Ik krijg op de volgende vraag geen duidelijk antwoord gevonden; de natte zone rondom de wastafel in de badkamer, wordt die gedefinieerd als een 60cm straal rondom de kraan of rondom de uitersten van de wastafel?

We willen graag een stopcontact boven onze wastafel van 100cm breed voorzien, maar 60cm erboven is niet echt praktisch. Er vlak boven lijkt me ook niet veilig ook al zit de kraan 60cm weg, maar wat mag wel?
Bij ons zit er een dubbel stopcontact in het midden van de wastafel. Links en rechts ervan is een kraan. Ze hebben ons bij het ontwerpen van de badkamer niet vermeld dat het niet mocht. Ook komt daar geen water omdat de waterstralen naar beneden staan in de wastafel en niet op het stopcontact. Volgens mij zit het stopcontact op 10 of 20 cm hoogte boven de wastafel.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Pejdref schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:25:
Hoewel er veel plaatjes rondzwerven van zones rondom de wastafel, vaak met een zeer twijfelachtig geproportioneerde halve cirkel die dan 60 cm zou moeten voorstellen, kun je al die informatie in principe negeren. In de Nederlandse norm zijn er geen regels voor hoeveel afstand je moet houden vanaf een wastafel, de zone-indeling geldt alleen gemeten vanaf bad of douche. Nederland heeft ook geen "zone 3".

Als het ver genoeg van douche of bad is, en dus niet in zone 0, 1, of 2 is, mag je een wandcontactdoos monteren waar je wilt. Uiteraard is wat common sense wel slim, maar de NEN 1010 vindt het verder helemaal prima als je bij wijze van voorbeeld een wandcontactdoos plaatst tussen je wastafelkraan en de wastafel zelf.

De wandcontactdoos moet zijn geaard en je moet de elektra van de badkamer wel achter aardlekbeveiliging van maximaal 30 mA hebben. Hou er rekening mee dat een oude type AC tegenwoordig niet meer betrouwbaar is; je mag die weliswaar laten zitten in een oude installatie maar het is absoluut aan te raden om die gisteren nog te (laten) vervangen voor een type A.
maar 60cm erboven is niet echt praktisch. Er vlak boven lijkt me ook niet veilig ook al zit de kraan 60cm weg, maar wat mag wel?
Mag dus waar je wilt, zolang het maar ver genoeg van bad of douche vandaan is, het een geaard stopcontact is, en je aardlekbeveiliging op orde is. Het is niet eens verplicht om een (spat)waterdicht type te gebruiken, maar voor je gemoedsrust is een IP44 model met een klepje wellicht wel fijner.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 05-02-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:55
@Juerd Bedankt voor het uitgebreide antwoord. De plaatjes zijn inderdaad verwarrend en nogal wisselend in informatie, in de TS staat er trouwens ook 1. @onetime @T.Kreeftmeijer wellicht kan dat aangepast/verduidelijkt worden?

Groepenkast is bij ons overigens volledig vernieuwd dus dat deel is voor ons geen probleem, maar goede toevoeging.

Maar goed, er zijn dus geen directe regels voor. Dat vind ik dan ook weer heel bijzonder.

[ Voor 15% gewijzigd door Pejdref op 05-02-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Pejdref Als jij betere plaatjes weet hou ik me aanbevolen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
onetime schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:22:
@Pejdref Als jij betere plaatjes weet hou ik me aanbevolen.
Het huidige plaatje, maar dan gewoon gecropt zodat de wastafel er buiten valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-07-2024
Goedenavond,

Er ging vanavond iets mis in onze groepenkast. Een lampje op de slaapkamer gaf kortsluiting. De automaat van de slaapkamer (groene pijl) sloeg uit ter beveiliging. De aardlek stond gewoon nog aan en had niet gereageerd (oranje kruis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_ye57JPTlGQidsxaFNoDH6Q5-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L5sWZm2nZjuYNLwkMTtx0QIt.jpg?f=user_large

Wel was 1 van de hoofdfasen (onderste groene pijl) uitgegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YbkgkvZCTjAGOh8b3aysM2Fj7s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eP8SnFZA1bY0yclY9VwQnmGU.jpg?f=user_large

Nadat ik de hoofdfase weer omhoog deed werkte alles weer. Dit zou toch niet mogen gebeuren? Wat kan hier mis zijn?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
johan98765 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:47:
Goedenavond,

Er ging vanavond iets mis in onze groepenkast. Een lampje op de slaapkamer gaf kortsluiting. De automaat van de slaapkamer (groene pijl) sloeg uit ter beveiliging. De aardlek stond gewoon nog aan en had niet gereageerd (oranje kruis).

[Afbeelding]

Wel was 1 van de hoofdfasen (onderste groene pijl) uitgegaan.

[Afbeelding]

Nadat ik de hoofdfase weer omhoog deed werkte alles weer. Dit zou toch niet mogen gebeuren? Wat kan hier mis zijn?
Harde kortsluiting, dan is dit gedrag niet bijzonder met automaten. Dit is precies de reden waarom selectiviteit in een huis situatie niet toepasbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
Oilman schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:53:
[...]

Harde kortsluiting, dan is dit gedrag niet bijzonder met automaten. Dit is precies de reden waarom selectiviteit in een huis situatie niet toepasbaar is.
Dank voor je snelle reactie. Het is dus niet heel vreemd gedrag dat die hele fase er dus uit was gevlogen? Mocht ik zelf die fase weer omzetten? Ik heb ooit bij oplevering van deze nieuwbouwwoning begrepen dat ik het onderste deel (de automaten van deze fase) alleen voor de energiemaatschappij was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:21
johan98765 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:58:
[...]

Dank voor je snelle reactie. Het is dus niet heel vreemd gedrag dat die hele fase er dus uit was gevlogen?
Nee
Mocht ik zelf die fase weer omzetten?
Ja :)
Ik heb ooit bij oplevering van deze nieuwbouwwoning begrepen dat ik het onderste deel (de automaten van deze fase) alleen voor de energiemaatschappij was.
Ze zijn van de netbeheerder maar je mag ze bedienen. Daarom zijn ze, in tegenstelling tot hoofd-smeltzekeringen, gewoon te benaderen door de bewoner.

Overigens welkom in Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm :+ Mm, 3-fase aardlek + busboard dus dan is het wel okay.

Maar zit er tussen het grut rechts nog PV?

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 06-02-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
Septillion schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:15:
[...]

Nee

[...]

Ja :)

[...]

Ze zijn van de netbeheerder maar je mag ze bedienen. Daarom zijn ze, in tegenstelling tot hoofd-smeltzekeringen, gewoon te benaderen door de bewoner.

Overigens welkom in Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm :+ Mm, 3-fase aardlek + busboard dus dan is het wel okay.

Maar zit er tussen het grut rechts nog PV?
Kijk, dan weet ik even voldoende. Ook jij bedankt voor dit antwoord! Het klopt inderdaad dat er rechts een PV-installatie zit. Vanwaar die vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oilman schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:53:
Waarom volledige selectiviteit niet toepasbaar is. Gedeeltelijke selectiviteit wel, en het zou niet goed zijn als we het concept van selectiviteit volledig uit het raam zouden gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 17:21
@johan98765 Omdat in ieder geval de verplichte labeling daarvoor ontbreekt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:09
johan98765 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:24:
Het klopt inderdaad dat er rechts een PV-installatie zit. Vanwaar die vraag?
Septillion schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:00:
@johan98765 Omdat in ieder geval de verplichte labeling daarvoor ontbreekt...
Verduidelijking van een leek (:p). Wat @Septillion dus bedoelt is dat hij het openen van de deur van de meterkast in een oogopslag duidelijk moet zijn dat er een PV aanwezig is, en welke groep(en) dat betreft. Dit dus met een sticker bij de groep en ik meen ook hoofdschakelaar (in ieder geval als de groep niet meteen zichtbaar is / grotere afstand tussen beiden?). Dit zodat als iemand (bv netbeheerder, of elektricien) aan de groepenkast / meter / ... gaat werken diegene ook meteen op de hoogte is dat het afschakelen van de stroom (hoofdzekering of hoofdschakelaar) niet de gehele installatie spanningsloos maakt. Omdat de PV dus nog even stroom kan blijven "na"leveren (wettelijk moet de PV uitschakelen zonder netspanning, ik denk alleen niet dat die onmiddellijk naar 0W gaat? Daar zal mogelijk een aantal seconden / minuutje overheen gaan).
En in geval van monteur netbeheerder / elektricien / ... denk je er wellicht aan om dat te vertellen / ziet die zelf de PV op het dak liggen / vraagt die er naar vooraf. Maar hetzelfde geldt dus ook voor noodsituaties. Als (bv) de brandweer de boel moet afschakelen zal ook meteen duidelijk moeten zijn dat er een PV is. Zij gaan, en mogelijk kunnen, niet vragen of je een PV hebt. Immers telt dan iedere seconde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:30

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

RobertMe schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:11:
Omdat de PV dus nog even stroom kan blijven "na"leveren (wettelijk moet de PV uitschakelen zonder netspanning, ik denk alleen niet dat die onmiddellijk naar 0W gaat? Daar zal mogelijk een aantal seconden / minuutje overheen gaan).
Maximaal 0,2 seconden (Netcode Elektriciteit, Artikel 3.8 lid 3). Maar je moet altijd rekening houden met de mogelijkheid dat genoemde voorziening faalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan98765
[...]

[...]

Verduidelijking van een leek (:p). Wat @Septillion dus bedoelt is dat hij het openen van de deur van de meterkast in een oogopslag duidelijk moet zijn dat er een PV aanwezig is, en welke groep(en) dat betreft. Dit dus met een sticker bij de groep en ik meen ook hoofdschakelaar (in ieder geval als de groep niet meteen zichtbaar is / grotere afstand tussen beiden?). Dit zodat als iemand (bv netbeheerder, of elektricien) aan de groepenkast / meter / ... gaat werken diegene ook meteen op de hoogte is dat het afschakelen van de stroom (hoofdzekering of hoofdschakelaar) niet de gehele installatie spanningsloos maakt. Omdat de PV dus nog even stroom kan blijven "na"leveren (wettelijk moet de PV uitschakelen zonder netspanning, ik denk alleen niet dat die onmiddellijk naar 0W gaat? Daar zal mogelijk een aantal seconden / minuutje overheen gaan).
En in geval van monteur netbeheerder / elektricien / ... denk je er wellicht aan om dat te vertellen / ziet die zelf de PV op het dak liggen / vraagt die er naar vooraf. Maar hetzelfde geldt dus ook voor noodsituaties. Als (bv) de brandweer de boel moet afschakelen zal ook meteen duidelijk moeten zijn dat er een PV is. Zij gaan, en mogelijk kunnen, niet vragen of je een PV hebt. Immers telt dan iedere seconde.
Kijk, duidelijk! Ik zal er labeling op aanbrengen. Dank voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

johan98765 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:32:
[...]

Kijk, duidelijk! Ik zal er labeling op aanbrengen. Dank voor de tip
Hiervoor zijn in diverse webshops standaard stickers te koop (zoeken op PV stickers of NEN1010 stickers). Ik heb deze gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasClay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:58
Ik heb thuis een beetje een houtje-touwtje knutsel verwarmingsinstallatie (zat er al bij aankoop, installateur inmiddels failliet). Onderdeel daarvan is een PT100 (temperatuur boilervat) thermostaat/temperatuurregelaar waarvan het interne relais weer een Finder relais schakelt (die weer de ketel aanzet om boiletvat te verwarmen als zonneboiler niet genoeg levert). Die temperatuurregelaar en/of het Finder relais hebben een storing en staan als een gek te klapperen momenteel (eerst elke ~3 seconden, maar sinds vanochtend een constant trillende harde herrie). Ik wil ze daarom allebei vervangen.

Ik ben zelf niet heel erg thuis in de materie en zie dat er vrij veel verschillende Finder relais zijn voor "Type 40.52" wat op het relais staat (zie foto hieronder). Weten jullie welke ik precies moet hebben?

Klopt het trouwens dat ik de "relaisvoet" (weer wat geleerd vandaag) waarschijnlijk niet hoef te vervangen?

Excuses als dit niet het juiste topic is, twijfel beetje waar hij hoort

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_vrkY0qriUKyeDtwd1fufT1U4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMvHO1K0cO74umh0Z2zimxGH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnXy3Y7_DIkRlT0CFsBrlusd12c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fwXrraMcbcvaZEulKgkGwr08.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHw-_SqG9eELicnQmxI01mE_yug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3I682Fdkbj9idoOMiQUXHV5b.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:54

dragonhaertt

@_'.'

ThomasClay schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:51:
Ik heb thuis een beetje een houtje-touwtje knutsel verwarmingsinstallatie (zat er al bij aankoop, installateur inmiddels failliet). Onderdeel daarvan is een PT100 (temperatuur boilervat) thermostaat/temperatuurregelaar waarvan het interne relais weer een Finder relais schakelt (die weer de ketel aanzet om boiletvat te verwarmen als zonneboiler niet genoeg levert). Die temperatuurregelaar en/of het Finder relais hebben een storing en staan als een gek te klapperen momenteel (eerst elke ~3 seconden, maar sinds vanochtend een constant trillende harde herrie). Ik wil ze daarom allebei vervangen.

Ik ben zelf niet heel erg thuis in de materie en zie dat er vrij veel verschillende Finder relais zijn voor "Type 40.52" wat op het relais staat (zie foto hieronder). Weten jullie welke ik precies moet hebben?

Klopt het trouwens dat ik de "relaisvoet" (weer wat geleerd vandaag) waarschijnlijk niet hoef te vervangen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die voet hoef je inderdaad niet te vervangen.

Dat relais kan je vervangen, voor hetzelfde type of tenminste een type met vergelijkbare specs.

Zelfde form-factor en layout van contacten (2x wissel)
230V spoel
>= 8A schakelstroom
>= 250V schakelspanning

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
[...]

[...]

Verduidelijking van een leek (:p). Wat @Septillion dus bedoelt is dat hij het openen van de deur van de meterkast in een oogopslag duidelijk moet zijn dat er een PV aanwezig is, en welke groep(en) dat betreft. Dit dus met een sticker bij de groep en ik meen ook hoofdschakelaar (in ieder geval als de groep niet meteen zichtbaar is / grotere afstand tussen beiden?).
Dit geldt overigens niet alleen voor PV maar voor alle groepen. Een installatie moet gewoon duidelijk gelabeld zijn om vergissingen te voorkomen. Niet alleen voor de brandweer, maar als je zelf een keer een lampje gaat ophangen moet je ook de juiste groep uitschakelen.
PV verdient wel wat extra aandacht omdat die gewoon een vreemde eend in de bijt is.

Wat dat betreft moet de "9 10 11 12" labeling van @johan98765 eigenlijk ook gewoon even geupdate worden. Kleine moeite groot plezier.

Edit: En je hoeft niet persé stickers te kopen. Je mag ook zelf iets printen, of zelfs gewoon met een stift erbij schrijven, als het maar duidelijk is. Maar het komt de herkenbaarheid wel ten goede als je een beetje die standaard stickers aanhoudt (er is niet echt een standaard maar het lijkt allemaal wel op elkaar).

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 07-02-2024 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThomasClay schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:51:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het relais zal niet de oorzaak zijn, erg onwaarschijnlijk. Afhankelijk van hoe en wat kan dat klapperen wel significante slijtage veroorzaakt hebben. De voeding van dat PT100 meet ding is wat mij betreft de eerste / een verdachte. En na de voeding dat ding zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011

dragonhaertt

@_'.'

onetime schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:21:
[...]

Het relais zal niet de oorzaak zijn, erg onwaarschijnlijk. Afhankelijk van hoe en wat kan dat klapperen wel significante slijtage veroorzaakt hebben. De voeding van dat PT100 meet ding is wat mij betreft de eerste / een verdachte. En na de voeding dat ding zelf.
Dat was ik inderdaad vergeten te zeggen.
Je kan het relais vervangen, maar als hij nog klikt dan is de kans klein dat het relais de oorzaak van een probleem is.

Alleen als je weet waar je mee bezig bent!
Overigens heb je een model met een 230V coil, dus als je het wil uitproberen en een beetje handig bent kan je deze gewoon aansluiten op een lichtschakelaar om hem aan/uit te zetten.
Alleen als je weet waar je mee bezig bent!

[ Voor 21% gewijzigd door dragonhaertt op 07-02-2024 11:50 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
mcDavid schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:11:
[...]

Dit geldt overigens niet alleen voor PV maar voor alle groepen. Een installatie moet gewoon duidelijk gelabeld zijn om vergissingen te voorkomen. Niet alleen voor de brandweer, maar als je zelf een keer een lampje gaat ophangen moet je ook de juiste groep uitschakelen.
PV verdient wel wat extra aandacht omdat die gewoon een vreemde eend in de bijt is.
Is het daarbij niet ook al voldoende als je ze nummert en op papier hebt staan wat onder welk nummer valt? Terwijl een PV wel direct op de kast zichtbaar moet zijn. Zodat een vreemde (monteur, brandweer, ...) niet eerst een groepenkaart er bij hoeft te zoeken.

Vooral bij een oude installatie met maar een aantal groepen en dus vele ruimtes op één groep lijkt het mij niet echt praktisch om op de kast te schrijven van "Woonkamer + Keuken + Hal" bij een automaat. Zeker als die automaat maar 1 element breed is :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
johan98765 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:47:
De automaat van de slaapkamer (groene pijl) sloeg uit ter beveiliging. De aardlek stond gewoon nog aan en had niet gereageerd (oranje kruis).
[..]
Dit zou toch niet mogen gebeuren? Wat kan hier mis zijn?
De vraag over de hoofdzekering is wel behandeld, maar je hebt het ook over de aardlek.

De aardlek beveiligt tegen het weglekken van stroom. Als jij de fase en de nul met elkaar verbindt (of je dat nu doet door een gebruiker aan te sluiten of door kortsluiting te maken) dan lekt er niets weg, dan volgt de stroom het daartoe bestemde pad: via de fase en de nul. Je aardlek zal daar dus niets van vinden, want die vindt dit normaal gebruik en rekent op de automaten / zekeringen om de stroom te begrenzen.

De aardlek grijpt pas in als er een verschil zit tussen de stroom op de fase en de stroom op de nul. Bijvoorbeeld doordat je zelf een fase aanraakt, of omdat iets sluiting maakt tussen de fase en de aardedraad, of omdat je wasmachine lekt en er via het zeepwater stroom lekt naar de grond.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasClay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:58
dragonhaertt schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:48:
[...]
Overigens heb je een model met een 230V coil, dus als je het wil uitproberen en een beetje handig bent kan je deze gewoon aansluiten op een lichtschakelaar om hem aan/uit te zetten.
Goede suggestie! In de praktijk zat er ook al een schakelaar tussen de thermostaat en het Finder relais (zetten we buiten het stookseizoen uit), dus ik heb net eens de thermostaat eruit gehaald en de draden daaruit direct met elkaar verbonden. Resultaat: zelfde constante herrie (soort bromtoon, relais lijkt op hoge frequentie aan en uit te schakelen, zie hem ook heel snel trillen) als vanochtend uit het Finder relais. Het lijkt er een beetje op dat die toevallig vannacht ook de geest heeft gegeven. De thermostaat zelf staat nu zonder relais aangesloten ook nog steeds in storing en ik hoor het relais daarvan nog elke ~3s schakelen, dus die lijkt ook stuk.

Beide componenten zijn onderweg (uiteindelijk deze besteld: Finder 40.52.8.230.0000 FIND RELAIS 2W 8A 230VAC) en als het goed is uiterlijk overmorgen hier, zal dan even updaten of het allemaal weer werkt. Dank voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mcDavid schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:11:
Edit: En je hoeft niet persé stickers te kopen. Je mag ook zelf iets printen, of zelfs gewoon met een stift erbij schrijven, als het maar duidelijk is. Maar het komt de herkenbaarheid wel ten goede als je een beetje die standaard stickers aanhoudt (er is niet echt een standaard maar het lijkt allemaal wel op elkaar).
De indicatie "PV" gaat via een voorgeschreven pictogram. Die mag je zelf printen of des noods natekenen, maar alleen schrijven is niet genoeg. Je moet er bovendien minstens 2 hebben: eentje op de groepenkast en eentje bij de hoofdzekeringen. (En in zeldzame gevallen een 3e bij de kWh-meter.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:01

timovd

Voorsprong door techniek

nvm...

samenvatting over PV-stickers: Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

[ Voor 24% gewijzigd door timovd op 07-02-2024 14:36 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Uit de post van Xander haal ik niet dat het om een voorgeschreven pictogram gaat, alleen dat het duidelijk moet zijn en op diverse plaatsen zichtbaar moet zijn?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Ethirty schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:45:
Uit de post van Xander haal ik niet dat het om een voorgeschreven pictogram gaat, alleen dat het duidelijk moet zijn en op diverse plaatsen zichtbaar moet zijn?
Uit de post van Xander:
Een markering die de aanwezigheid van een PV-installatie aangeeft (zie figuur 712.1 van NEN 1010:2015) moet zijn aangebracht op de volgende plaatsen:
"Een markering" klinkt niet als een voorgeschreven / verplichte markering. Maar "zie figuur 712.1 van NEN..." doet het toch heel sterk voorkomen alsof er wel een voorgeschreven pictogram is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:45:
"zie figuur 712.1 van NEN 1010:2015", dat is dus dat pictogram...

Maar NEN1010 zelf houdt het ook lekker wazig met "een markering zoals in figuur 712.1 moet worden aangebracht".

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Op zich kan ik de discussie waarderen en vind ik het ook suf dat de NEN 1010 hier niet volledig duidelijk in is. Maar ik denk niet dat het moet leiden tot een andere aanduiding.

De veiligheid van de monteur lijkt me belangrijker dan spijkers op laag water zoeken over de exacte verwoording van de regel, of de esthetiek van je groepenkast. Gebruik toch gewoon het standaardpictogram, ook al is die lelijk en moet je er iets meer werk voor doen dan "PV" schrijven, want het standaardfiguurtje zal het snelst herkend worden omdat ie standaard is en dus veel wordt gebruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door Juerd op 07-02-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
Ik wil 1 dezer dagen een 2de hands inductie kookplaat aansluiten. Toch nog een vraagje over het aansluiten op perilex zelf, want ik heb een 3 fase aardlek, maar de kookplaat is 2 fase

Info:
• Bosch PIM875N14E
• Aansluitwaarde 7.4kw
• Chint NB310L 3 fase aardlek

Ik heb de stekker losgehaald en ik zie het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9WL81CHvg4EhDCYoebE-MQTH9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUbAhzp5IJmSYyS1p2GkeCqB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEv2nILC5JjBV--tsQNyEsn9ZrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQddhHu4Oje2MKLPrlWxdCuH.jpg?f=fotoalbum_large

1 aansluiting is dus niet ingebruik, logisch naar mijn idee, want de L3 is niet ingebruik omdat het een 2 fase kookplaat is en niet 3 fase. De grijze zit samen met blauwe als "2de N" zijnde op 1 aansluiting, volgens mij (logischerwijs) de N aansluiting.

Nu vraag ik mij af hoe ik de perilex zelf moet aansluiten, zoals onderstaand toch?

Afbeeldingslocatie: https://www.electra-gigant.nl/wp-content/uploads/2022/07/perilex-stekker-aansluiten.webp

Zo komen N en de L1 en L2 overeen. De lege aansluiting zit zo te zien op L3.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Tja eens met standaarden, maar iets in mij kan het niet verdragen dat ze het meest lelijke pictogram ooit hebben gemaakt :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:35
PASware schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:44:
Ik wil 1 dezer dagen een 2de hands inductie kookplaat aansluiten. Toch nog een vraagje over het aansluiten op perilex zelf, want ik heb een 3 fase aardlek, maar de kookplaat is 2 fase

Info:
• Bosch PIM875N14E
• Aansluitwaarde 7.4kw

Ik heb de stekker losgehaald en ik zie het volgende:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

1 aansluiting is dus niet ingebruik, logisch naar mijn idee, want de L3 is niet ingebruik omdat het een 2 fase kookplaat is en niet 3 fase. De grijze zit samen met blauwe als "2de N" zijnde op 1 aansluiting, volgens mij (logischerwijs) de N aansluiting.

Nu vraag ik mij af hoe ik de perilex zelf moet aansluiten, zoals onderstaand toch?

[Afbeelding]

Zo komen N en de L1 en L2 overeen. De lege aansluiting zit zo te zien op L3.
Perilex is niet 'gestandaardiseerd'. Om een juist antwoord te geven moet je de Perilex aansluiting in de muur openmaken en controleren hoe deze aangesloten zit. Daarna kan je pas vaststellen hoe je deze binnen de stekker moet bedraden. Ik heb bij meerdere huizen een Perilex kookplaat aangesloten, en heb meermaals gehad dat de bedrading anders zat in de wand aansluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door Bloodhoundje op 08-02-2024 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Bloodhoundje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 00:07:
[...]

Perilex is niet 'gestandaardiseerd'. Om een juist antwoord te geven moet je de Perilex aansluiting in de muur openmaken en controleren hoe deze aangesloten zit. Daarna kan je pas vaststellen hoe je deze binnen de stekker moet bedraden. Ik heb bij meerdere huizen een Perilex kookplaat aangesloten, en heb meermaals gehad dat de bedrading anders zat in de wand aansluiting.
Ik heb juist nog geen perilex aansluiting, die moet ik nog plaatsen. Daar dus nog alle vrijheid en vandaar ook mijn vraag of de afbeelding klopt.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!
PASware schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:44:
Bij "2 fase" zijn alarmbellen en zwaailichten nodig, omdat die term voor 3 totaal verschillende dingen wordt gebruikt, waarvan er in Nederland nog 2 relevant zijn. Gaat het om een 3-fase-aansluiting waarvan je 2 verschillende fasen gebruikt, of gaat het om een normale 1-fase-aansluiting of verzwaarde 3-fase-aansluiting waarbij je een dubbele automaat gebruikt en dezelfde fase verdeelt over twee fasedraden?
Info:
• Bosch PIM875N14E
• Aansluitwaarde 7.4kw
Aangezien je het hebt over een 3 fase "aardlek", waarmee je in dit geval een aardlekautomaat bedoelt, ga ik er van uit dat je ook echt drie verschillende fasen tot je beschikking hebt. Maar dat moet je wel even checken, anders klopt er alsnog niks van.
Ik heb de stekker losgehaald en ik zie het volgende: [...]
Ik zie dat er geen adereindhulzen zijn gebruikt, en dat het koper niet geweldig onder de schroef zit. Ik zou 'm opnieuw bedraden, en dan goed.

Ook zie ik losse aders door de trekontlasting, terwijl de buitenmantel van de kabel daar juist in moet. Nu werkt de trekontlasting niet.
Bij een echte meerfase-aansluiting gebruik je in het algemeen geen 2e nuldraad. Het is op zich niet verkeerd om de twee draden in de perilex allebei op de N aan te sluiten, maar het is ook niet gebruikelijk of nodig. Voor 2 draden onder 2 schroef heb je wel een twinhuls nodig, en ik vraag me af of dat wel zou passen.

Voor de ongebruikte draad is er soms wel een onaangesloten contact in de kookplaat aanwezig. Zo niet, dan kun je 'm ook gewoon aan beide kanten van het snoer afknippen.

Als je een dubbele nuldraad wilt gebruiken in je perilex contactdoos, dan moeten ze ook allebei op dezelfde pool van de 4-polige installatieautomaat van de groep zijn aangesloten. Markeer dan het uiteinde van de grijze draad aan beide uiteinden met een stukje blauwe krimpkous of pvc-tape.

Een dubbele nuldraad is normaliter voor als je dezelfde fase dubbel gebruikt. Dan heb je een kookgroep, oftewel een dubbele installatieautomaat. Dat is bij een 3×25A-aansluiting echt niet goed, maar bij 3×35A zou het eventueel nog kunnen. In dat geval gebruik je een van de fasecontacten van de perilex als extra nulaansluiting, en moet dat over de gehele route van groepenkast tot kookplaat gescheiden blijven, dus zonder de draden op elkaar aan te sluiten in perilex-contactdoos of -stekker.
NB: je maakt in je vraag geen onderscheid tussen perilex-contactdoos en -stekker. Het is duidelijker om dat er wel altijd bij te vermelden, want je kunt ze allebei "de perilex" noemen.

Als je een driefase-aansluiting gebruikt en ook je kookplaat wilt verdelen over 2 vershillende fasen, zou ik 'm aansluiten als een volledige krachtgroep en dus inderdaad zoals volgens dat diagram. Het is vooral belangrijk dat het allemaal op elkaar is afgestemd.

Wat dat betreft heb ik zelf echt een hekel aan perilex voor kookgroepen. Het gebrek aan standaardisatie maakt dat er vaak gevaarlijke fouten worden gemaakt. Stekkers en contactdozen zouden alleen moeten worden gebruikt als ze uitwisselbaar zijn, en perilex voldoet daar niet aan. Ik ben zelf meer gecharmeerd van dit soort aansluitdoosjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Juerd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:59:
Bij "2 fase" zijn alarmbellen en zwaailichten nodig, omdat die term voor 3 totaal verschillende dingen wordt gebruikt, waarvan er in Nederland nog 2 relevant zijn. Gaat het om een 3-fase-aansluiting waarvan je 2 verschillende fasen gebruikt, of gaat het om een normale 1-fase-aansluiting of verzwaarde 3-fase-aansluiting waarbij je een dubbele automaat gebruikt en dezelfde fase verdeelt over twee fasedraden?

Aangezien je het hebt over een 3 fase "aardlek", waarmee je in dit geval een aardlekautomaat bedoelt, ga ik er van uit dat je ook echt drie verschillende fasen tot je beschikking hebt. Maar dat moet je wel even checken, anders klopt er alsnog niks van.
Ik heb daadwerkelijk een (verzwaarde) 3 fase aansluiting in huis (zodoende ook 3fase laadpaal e.d.)
Ik zie dat er geen adereindhulzen zijn gebruikt, en dat het koper niet geweldig onder de schroef zit. Ik zou 'm opnieuw bedraden, en dan goed.

Ook zie ik losse aders door de trekontlasting, terwijl de buitenmantel van de kabel daar juist in moet. Nu werkt de trekontlasting niet.
Ga ik nalopen.
Bij een echte meerfase-aansluiting gebruik je in het algemeen geen 2e nuldraad. Het is op zich niet verkeerd om de twee draden in de perilex allebei op de N aan te sluiten, maar het is ook niet gebruikelijk of nodig. Voor 2 draden onder 2 schroef heb je wel een twinhuls nodig, en ik vraag me af of dat wel zou passen.

Voor de ongebruikte draad is er soms wel een onaangesloten contact in de kookplaat aanwezig. Zo niet, dan kun je 'm ook gewoon aan beide kanten van het snoer afknippen.

Als je een dubbele nuldraad wilt gebruiken in je perilex contactdoos, dan moeten ze ook allebei op dezelfde pool van de 4-polige installatieautomaat van de groep zijn aangesloten. Markeer dan het uiteinde van de grijze draad aan beide uiteinden met een stukje blauwe krimpkous of pvc-tape.
Dat laatste klink voor mij logisch ja. Normaal gaat blauw op de N van de 4-polige installatie automaat en is het grijze draad voor L3, maar die zit in de stekker nu op de N. Je bedoelt er dus mee dat in de 4-polige installatie automaat het grijze draad dus NIET op de L3 moet, maar op de N? (Want blauw en grijs zitten nu ook op de N van de stekker)
Een dubbele nuldraad is normaliter voor als je dezelfde fase dubbel gebruikt. Dan heb je een kookgroep, oftewel een dubbele installatieautomaat. Dat is bij een 3×25A-aansluiting echt niet goed, maar bij 3×35A zou het eventueel nog kunnen. In dat geval gebruik je een van de fasecontacten van de perilex als extra nulaansluiting, en moet dat over de gehele route van groepenkast tot kookplaat gescheiden blijven, dus zonder de draden op elkaar aan te sluiten in perilex-contactdoos of -stekker.
Deze kan ik even wat moeilijk volgen. Het volgende schema zou kloppen toch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPaK24hvblDJNDunQumK8aDc0Ao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GdbPPk9KEzuJqC3K5yXWWSK3.png?f=user_large

Het grijze draad in de 5 aderige kabel is niet in gebruik, maar de pin op de stekker zelf is ook niet in gebruik, dus volgens mij wel gewoon aan te sluiten. Hij 'doet' alleen niks. Maar wel futureproof voor als er een 3 fase kookplaat zou komen?
NB: je maakt in je vraag geen onderscheid tussen perilex-contactdoos en -stekker. Het is duidelijker om dat er wel altijd bij te vermelden, want je kunt ze allebei "de perilex" noemen.

Als je een driefase-aansluiting gebruikt en ook je kookplaat wilt verdelen over 2 vershillende fasen, zou ik 'm aansluiten als een volledige krachtgroep en dus inderdaad zoals volgens dat diagram. Het is vooral belangrijk dat het allemaal op elkaar is afgestemd.
Oke, dat is dus ook zoals ik hierboven al schets, gewoon aansluiten en de grijze L3 in meterkast+kabe+contactdoos is 'werkloos', want niet in gebruik door de kookplaat.
Wat dat betreft heb ik zelf echt een hekel aan perilex voor kookgroepen. Het gebrek aan standaardisatie maakt dat er vaak gevaarlijke fouten worden gemaakt. Stekkers en contactdozen zouden alleen moeten worden gebruikt als ze uitwisselbaar zijn, en perilex voldoet daar niet aan. Ik ben zelf meer gecharmeerd van dit soort aansluitdoosjes.
Helemaal mee eens. Het zou zoveel makkelijker kunnen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
PASware schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:02:
Dat laatste klink voor mij logisch ja. Normaal gaat blauw op de N van de 4-polige installatie automaat en is het grijze draad voor L3, maar die zit in de stekker nu op de N. Je bedoelt er dus mee dat in de 4-polige installatie automaat het grijze draad dus NIET op de L3 moet, maar op de N? (Want blauw en grijs zitten nu ook op de N van de stekker)
In "Als je een dubbele nuldraad wilt gebruiken in je perilex contactdoos" was "als" het belangrijkste woord :)

Je kunt ook prima grijs op L3 bedraden, als je die dan vervolgens maar niet op een van de andere contacten aansluit. Dat kan bijvoorbeeld zoals het nu is, door die pin in de perilexstekker ongebruikt te laten.
Deze kan ik even wat moeilijk volgen. Het volgende schema zou kloppen toch:
Die kan kloppen, inderdaad, maar het probleem met die perilex-ellende is dat het geheel van groepenkast tot en met kookplaat relevant is. Zonder de rest erbij, valt er niks te beoordelen.

Het enige dat bij perilex succesvol gestandaardiseerd is, is dat het midden PE is en linksboven N. Die andere drie pinnen zijn historisch al foutgelopen omdat verschillende standaarden verschillende fasevolgordes gebruikten, en vervolgens kwamen de Nederlanders met het geniale /s idee om een van de fasecontacten voor een tweede nul te gebruiken.
Maar wel futureproof voor als er een 3 fase kookplaat zou komen?
Niks met perilex is ooit futureproof. Bij elke nieuwe kookplaat moet je toch opnieuw alles op elkaar afstemmen. Dat het een stopcontact is, geeft de illusie dat het compatible zal zijn met andere installaties en apparaten, maar dat is absoluut niet het geval. Daarom zou het wat mij betreft beter geen stopcontact kunnen zijn. In plaats van perilex een aansluitdoosje regelen voorkomt de schijnveiligheid en maakt dat je het aantal plekken die op elkaar moeten worden afgestemd vermindert van 4 (groepenkast, contactdoos, stekker, kooktoestel) naar 3 (groepenkast, aansluitdoos, kooktoestel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:33
Maak in de kookplaat wel een verbinding tussen de twee nul aansluitingen. En sluit daar alleen de blauwe ader op aan. De grijze ader sluit je aan beide kanten niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
PASware schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:02:
Ik heb daadwerkelijk een (verzwaarde) 3 fase aansluiting in huis (zodoende ook 3fase laadpaal e.d.)
HetDe grijze draad in de 5 aderige kabel is niet in gebruik, maar de pin op de stekker zelf is ook niet in gebruik, dus volgens mij wel gewoon aan te sluiten. Hij 'doet' alleen niks. Maar wel futureproof voor als er een 3 fase kookplaat zou komen?
Ja dat klopt. Maar zorg dan wel dat de groep waar je oven op zit aan L3 hangt. Of zorg (als je oven op L1 zit) op de kookplaat dat je die niet op L1 en L2 hangt, maar bijvoorbeeld op L2 en L3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
Juerd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:29:
[...]
Het enige dat bij perilex succesvol gestandaardiseerd is, is dat het midden PE is en linksboven N. Die andere drie pinnen zijn historisch al foutgelopen omdat verschillende standaarden verschillende fasevolgordes gebruikten, en vervolgens kwamen de Nederlanders met het geniale /s idee om een van de fasecontacten voor een tweede nul te gebruiken.
[...]
En zelfs met die centrale aardpen hebben ze lopen knooien in het ontwerp:
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastcompleet.nl/Files/3/7000/7502/FileBrowser/downloads/perilex-aansluiting-3-fase.jpg
Kun je dan niet goedkoper deze gebruiken:
https://www.reichelt.nl/n...dof-ap-85-p86372.html?r=1
En daarin de kabels netjes doorverbinden met wago klemmetjes?
https://www.reichelt.nl/n....html?&trstct=pos_2&nbc=1

Voor het verschil kun je de eerste biefstuk al bakken :P

[ Voor 31% gewijzigd door SPZ01 op 08-02-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SPZ01 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:01:
En zelfs met die centrale aardpen hebben ze lopen knooien in het ontwerp:
[Afbeelding]
Help me even, wat zou ik voor gekloot moeten zien in dat plaatje? Ik zie 't niet...
Kun je dan niet goedkoper deze gebruiken:
https://www.reichelt.nl/n...dof-ap-85-p86372.html?r=1
Goedkoper wel, maar het geeft de nodige uitdagingen, zoals hoe de trekontlasting te regelen. Het is ook een stuk dikker op de wand, dus het is maar de vraag of het goed achter je vaatwasser/oven/keukenkastje past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
[quote]Juerd schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:13:
[...]

Help me even, wat zou ik voor gekloot moeten zien in dat plaatje? Ik zie 't niet...

[...]

De aardpen staat idd wat raar getekend, maar er zijn 2 varianten te koop van de Perilex:
- Met een horizontale aardpen, deze is geschikt tot 16 A stroomsterkte
- Met een vertikale aardpen en die is geschikt voor stroomsterkte t/m 25 A.

Daarmee past een 16A stekker dus niet op een 25A contactdoos en vice versa.

In de afbeelding staan de 16A én de 25A in hetzelfde plaatje getekend, is inderdaad niet erg duidelijk. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SPZ01 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:59:
Daarmee past een 16A stekker dus niet op een 25A contactdoos en vice versa.
Dat lijkt me de bedoeling, en juist een goed ontwerp... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Voor mijn nieuwbouwwoning heb ik een Daikin 3MXM68 Airco buiten unit besteld. Mijn aannemer heb ik gevraagd het installatie werk voor te bereiden voor de buiten-unit.

Op de installatie tekening tref ik aan: (1f-B16A) 230V

Dat kan toch nooit voldoende zijn? Ik neem aan dat er een 3f-B16A voorbereid moet worden... of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Nu online
Jay-v schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:36:
Voor mijn nieuwbouwwoning heb ik een Daikin 3MXM68 Airco buiten unit besteld. Mijn aannemer heb ik gevraagd het installatie werk voor te bereiden voor de buiten-unit.

Op de installatie tekening tref ik aan: (1f-B16A) 230V

Dat kan toch nooit voldoende zijn? Ik neem aan dat er een 3f-B16A voorbereid moet worden... of zie ik wat over het hoofd?
Je haalt de koelcapaciteit en het aansluitvermogen door elkaar, zijn beide heel wat verschillende dingen! :)

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

MrBas schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:39:
[...]

Je haalt de koelcapaciteit en het aansluitvermogen door elkaar, zijn beide heel wat verschillende dingen! :)
3MXM68* – Aansluitwaard tot 11,0 kW (https://www.daikin.nl/con...lation%20manual_Dutch.pdf)

Dan heb ik toch 3 fase nodig of niet?

[ Voor 20% gewijzigd door Jay-v op 08-02-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Nu online
Jay-v schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:44:
[...]

3MXM68* – Aansluitwaard tot 11,0 kW (https://www.daikin.nl/con...lation%20manual_Dutch.pdf)

Dan heb ik toch 3 fase nodig of niet?
Dat is je koelvermogen, is nogmaals iets anders dan opgenomen vermogen in A. In de technische specificaties van jouw model staat duidelijk aangegeven: 1 fase.

Zie: https://www.daikin.nl/nl_...idownload.xls/3MXM-N.html

[ Voor 7% gewijzigd door MrBas op 08-02-2024 19:53 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

MrBas schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:51:
[...]

Dat is je koelvermogen, is nogmaals iets anders dan opgenomen vermogen in A. In de technische specificaties van jouw model staat duidelijk aangegeven: 1 fase.

Zie: https://www.daikin.nl/nl_...idownload.xls/3MXM-N.html
Ok, dank! Dus als ik het goed begrijp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_1Ll1R_BTjg_33w8_T50Fe-M_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HZtFG4HcXRwReXAQx4P8sabI.png?f=user_large

Starting current 9,8A dat kan dus prima afgezekerd worden op B16A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Mijn warmtepomp schrijft 2 30mA aardlekautomaten voor, maar nu blijkt in de warmtepomp voor beide feeds standaard óók een 30mA aardlekschakelaar te zitten.

Dat is toch op zijn zachtst gezegd elektrotechnische onzin, aangezien de kans is dat ze dan allemaal uitvliegen? Of zit daar een uitlegbare logica achter?

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ethirty schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:34:
Mijn warmtepomp schrijft 2 30mA aardlekautomaten voor, maar nu blijkt in de warmtepomp voor beide feeds standaard óók een 30mA aardlekschakelaar te zitten.

Dat is toch op zijn zachtst gezegd elektrotechnische onzin, aangezien de kans is dat ze dan allemaal uitvliegen? Of zit daar een uitlegbare logica achter?
In niet elk land is een 30mA aardlek in de groepenkast standaard. Maar in NL wil je eigenlijk de kabel naar je WP ook gewoon netjes gezekerd hebben (met een aardlek) mocht je een keer een boor op de verkeerde plek tegen de muur plaatsen. M.i. zijn die 30mA aardlekschakelaars in de WP onzin.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
True schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:39:
[...]

In niet elk land is een 30mA aardlek in de groepenkast standaard. Maar in NL wil je eigenlijk de kabel naar je WP ook gewoon netjes gezekerd hebben (met een aardlek) mocht je een keer een boor op de verkeerde plek tegen de muur plaatsen. M.i. zijn die 30mA aardlekschakelaars in de WP onzin.
ik zou het ook doen maar strikt volgens de norm hoeft het volgens mij niet, voor een apparaatgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
Bedenk ook goed hoe je e.e.a. wilt aansluiten.

Er mogen maximaal 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar zitten (let op: bijv. een kookgroep telt daarbij als 1 groep). Maar als er een aardfout is, waardoor de aardlekschakelaar uitklapt, zijn de andere groepen die op dezelfde aardlekschakelaar zitten ook spanningsloos. Dit kan vervelend zijn als dit bijv. verlichting of een PC is.

Je zou dan een aardlekautomaat, kortweg alamat, kunnen gebruiken. Deze plaats je rechtstreeks achter de hoofdschakelaar en is een aardlekschakelaar en installatieautomaat in 1. Als die uitklapt, heeft dat geen invloed op de overige groepen. Een 1 fase alamat is over het algemeen maar 2 modules breed, waar vrijwel altijd wel een plek voor te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Nu online
Jay-v schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:07:
[...]

Ok, dank! Dus als ik het goed begrijp:

[Afbeelding]

Starting current 9,8A dat kan dus prima afgezekerd worden op B16A
Lekker bezig! Je snapt hem.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Andrehj schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:52:
[...]

Ja dat klopt. Maar zorg dan wel dat de groep waar je oven op zit aan L3 hangt. Of zorg (als je oven op L1 zit) op de kookplaat dat je die niet op L1 en L2 hangt, maar bijvoorbeeld op L2 en L3.
Dat is wel een goede. Gisteren ff kort getest met de kookplaat, met kabel over de vloer ipv door kruipruimte en hij werkte.
Dit weekend maar eens de fases/groepen door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 16:17
Revaes schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:55:
Mijn huis heeft een 3-fase meterkast en een 3x25A netaansluiting. Echter is er bij de installatie (door vorige bewoner) maar 1 fase van meter naar kast gelegd. Deze fase wordt in de groepenkast dan weer opgedeeld naar 3 fases om wel alle groepen te voeden. Hoe weet ik dat er wel 3 fase binnenkomen? Nou dat zie ik aan de draden, Stedin zegt het ook, en op de slimme meter zie ik 3 verschillende voltages voor de 3 fasen. Daarnaast zie ik ook dat er maar 1 fase belast wordt.

Zie hier wat foto's van de situatie. De close-ups zijn gemaakt achter de verzegelde kap (door een opening) en laten 3x bruin in zien, en 1x bruin naar meterkast. Onderin de groepenkast wordt de fase verdeeld over de 3 fases.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Nu ben ik al enige tijd op zoek naar een elektricien die 2 fase draden van meter (achter zegel) naar kast wil trekken, maar dat is een lastig proces. Via werkspot 5 negatieve reactie en ook via directe mail aan 15 lokale bedrijven continu de melding dat het niet kan wat ik wil. Ik krijg continu te horen dat de netbeheerder deze aanpassing moeten doen, maar navraag bij Stedin leidt daar tot conclusie dat de aansluiting van de meter goed is, en dat het stuk daarna niet door hun gedaan wordt.

Vraag aan jullie, klopt mijn analyse en moet ik gewoon een zegelgemachtigd monteur laten langskomen, of moet Stedin dit oplossen?
Na verschillende bedrijven aan de telefoon gehad te hebben, terug verwezen te zijn Stedin, daar weer afgewezen te zijn (WhatsApp + foto's), vandaag eindelijk een monteur met zegelrecht langs gehad. Deze kwam na het verbreken van de eerste zegels al snel tot de conclusie dat er iets op de meter aangesloten moest worden (duh) en dat Stedin dat moest doen. Verhaal nogmaals uitlegt en ter plaatste met Stedin gebeld, die gaf wederom doodleuk aan dat de monteur dit moest doen. Deze gaf aan dat hij niet aan de meter mag werken. Leuke padstelling, maar conclusie was dan dat er een afspraak gepland moet worden voor aansluiten 3-fase, maar eens kijken of dit lukt nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oq3NsTQSoz-hphrIRjlgCB9srsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cslpe91w2TIf87xeTtRa4lid.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:56

V-8

Ik heb een vraag m.b.t onze meterkast i.c.m. de laadpaal.

Situatie is als volgt: we hebben een 1-fase aansluiting (1x35A), 4000WP zonnepanelen en ik heb recent een laadpaal (met loadbalancing!) gekocht die nog gemonteerd en aangesloten moet worden.
Betreft een Alfen Eve Single Pro.

De vraag is, wil de laadpaal / auto echt 3 verschillende fases zien, of kun je hem net zo goed vanuit 1 fase met 3 groepen voeden? (ik begrijp uiteraard dat je niet over het vermogen heen moet gaan vanuit die 1-fase). Ik zal deze vraag stellen in het laadpaal-topic. De rest van mijn vraag is hier wel relevant, denk ik.

Ik wil namelijk graag op 7.4kW laden (1-fase 32A) en indien er voldoende wordt opgewekt door de zonnepanelen wil ik tot 11kW laden (1-fase, maar dan dus wel 3x16A).
Er zou dan te allen tijde (max.) 35A door de hoofdzekering gaan lopen, en de resterende (3x16A - 35A) = 13A vanuit de zonnepanelen. Ik kan de laadpaal immers instellen op 3x16A én de loadbalancing houdt in de gaten dat de hoofdzekering niet over de 35A (of, veiliger, bv. 33A) heen gaat.

Nu is mijn vraag; kan dit? En is de meterkast geschikt voor die 3x16 = 48A?
(Ik moet nog even kijken welke draaddikte er gebruikt is vanaf de hoofdschakelaar naar de aardlek, en welke dikte er vanaf de zonnepanelen-automaat (Noark) loopt, wellicht zou dit dan dikker moeten worden).

Als dit niet kan, en ik echt aan de 7.4kW vastzit, kan ik dan de paal aansluiten op een bestaande niet-gebruikte kookgroep met 2 automaten (2x16A 1P + 2x N)? (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVMswYz69uvfPQTVhfpMsF1f9Qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGeRaHpzK4EZuotXIe6IcD3M.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

V-8 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:13:

Situatie is als volgt: we hebben een 1-fase aansluiting (1x35A), 4000WP zonnepanelen en ik heb recent een laadpaal (met loadbalancing!) gekocht die nog gemonteerd en aangesloten moet worden.

De vraag is, wil de laadpaal / auto echt 3 verschillende fases zien, of kun je hem net zo goed vanuit 1 fase met 3 groepen voeden? (ik begrijp uiteraard dat je niet over het vermogen heen moet gaan vanuit die 1-fase). Ik zal deze vraag stellen in het laadpaal-topic. De rest van mijn vraag is hier wel relevant, denk ik.

Ik wil namelijk graag op 7.4kW laden (1-fase 32A) en indien er voldoende wordt opgewekt door de zonnepanelen wil ik tot 11kW laden (1-fase, maar dan dus wel 3x16A).
Er zou dan te allen tijde (max.) 35A door de hoofdzekering gaan lopen, en de resterende (3x16A - 35A) = 13A vanuit de zonnepanelen. Ik kan de laadpaal immers instellen op 3x16A én de loadbalancing houdt in de gaten dat de hoofdzekering niet over de 35A (of, veiliger, bv. 33A) heen gaat.

(Ik moet nog even kijken welke draaddikte er gebruikt is vanaf de hoofdschakelaar naar de aardlek, en welke dikte er vanaf de zonnepanelen-automaat (Noark) loopt, wellicht zou dit dan dikker moeten worden).

Als dit niet kan, en ik echt aan de 7.4kW vastzit, kan ik dan de paal aansluiten op een bestaande niet-gebruikte kookgroep met 2 automaten (2x16A 1P + 2x N)? (zie foto).

[Afbeelding]
In theorie kan dit:
er zijn laadpalen die aan loadbalancing doen en via je P1 meter kunnen aflezen hoeveel er verbruikt wordt, hoeveel je teruglevert en hoeveel de laadpaal laad.

Paar randvoorwaarden:
  • P1 uitlezen i.c.m. laadpaal?
  • bekabeling dik genoeg naar laadpaal (en niet te lang)
  • heb je vanuit de netbeheerder een automaat of schroefzekering? als je er een wolk voor hebt hangen (voor je PV) zit je direct over je 35A en heb je even de tijd om terug te gaan in oplaadvermogen met een automaat heb je minder tijd dan met een schroefzekering
Persoonlijk raad ik dit alles af en zou ik naar een 3-fase aansluiting gaan.
Tevens zou ik die noark troep vervangen voor een degelijk A-merk.

Wat zit er überhaupt onderin? Is dat een noark C40 installatieautomaat? Ik zie geen zegels, is dit als hoofdschakelaar ingezet? Ik zie wel eindaderhulsjes die niet volledig ingestoken zijn, dat vind ik met 40A niet heel netjes.
edit: dit zit boven je meter dus sowieso je eigen deel en niet van de netbeheerder.

Als laatste, ga niet alleen op mijn post af, maar wacht ook wat andere reacties af, mijn expertise heeft ook z'n limitaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

[Afbeelding]
Kortweg Nee.

3 fase systeem heeft de verschuiving nodig tussen de fases anders zou de Nul ader overbelast worden. 3 fase kun je niet vervangen voor 3 groepen op dezelfde fase.

Je bent in dit geval gebonden aan je max 1x32A eindgroep naar je laadpaal en dan kun je met de loadbalancing optie de laadstroom beperken tot de 1x 35A van je aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Bedankt voor je reactie! Zie onderstaand mijn antwoorden.
True schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:37:
[...]

Paar randvoorwaarden:
  • P1 uitlezen i.c.m. laadpaal?
  • --> Ja, heb een slimme meter waar de P1-kabel vanuit de laadpaal ingeprikt wordt. In praktijk wordt dit in de splitter omdat ik al meerdere P1-apparatuur heb
  • bekabeling dik genoeg naar laadpaal (en niet te lang)
  • --> Ja, maximaal 1 a 2 meter, laadpaal komt op de buitenmuur van de MK.
  • heb je vanuit de netbeheerder een automaat of schroefzekering? als je er een wolk voor hebt hangen (voor je PV) zit je direct over je 35A en heb je even de tijd om terug te gaan in oplaadvermogen met een automaat heb je minder tijd dan met een schroefzekering
--> Heb een schroefzekering

Persoonlijk raad ik dit alles af en zou ik naar een 3-fase aansluiting gaan.

--> Dat wil ik om meerdere redenen liever niet

Tevens zou ik die noark troep vervangen voor een degelijk A-merk.
Wat zit er überhaupt onderin? Is dat een noark C40 installatieautomaat? Ik zie geen zegels, is dit als hoofdschakelaar ingezet? Ik zie wel eindaderhulsjes die niet volledig ingestoken zijn, dat vind ik met 40A niet heel netjes.
edit: dit zit boven je meter dus sowieso je eigen deel en niet van de netbeheerder.

--> Klopt, dit heeft Zonneplan zo gemaakt, is inderdaad de hoofdschakelaar.

Als laatste, ga niet alleen op mijn post af, maar wacht ook wat andere reacties af, mijn expertise heeft ook z'n limitaties.
Ook bedankt! Ik snap het, dat is idd niet de bedoeling..
pickboy schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:37:
[...]

Kortweg Nee.

3 fase systeem heeft de verschuiving nodig tussen de fases anders zou de Nul ader overbelast worden. 3 fase kun je niet vervangen voor 3 groepen op dezelfde fase.

Je bent in dit geval gebonden aan je max 1x32A eindgroep naar je laadpaal en dan kun je met de loadbalancing optie de laadstroom beperken tot de 1x 35A van je aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Nu online
Revaes schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:55:
[...]

Na verschillende bedrijven aan de telefoon gehad te hebben, terug verwezen te zijn Stedin, daar weer afgewezen te zijn (WhatsApp + foto's), vandaag eindelijk een monteur met zegelrecht langs gehad. Deze kwam na het verbreken van de eerste zegels al snel tot de conclusie dat er iets op de meter aangesloten moest worden (duh) en dat Stedin dat moest doen. Verhaal nogmaals uitlegt en ter plaatste met Stedin gebeld, die gaf wederom doodleuk aan dat de monteur dit moest doen. Deze gaf aan dat hij niet aan de meter mag werken. Leuke padstelling, maar conclusie was dan dat er een afspraak gepland moet worden voor aansluiten 3-fase, maar eens kijken of dit lukt nu.

[Afbeelding]
Beste,

Het klopt wat Stedin aangeeft. Een installateur met zegelrecht mag inderdaad vanaf de meter 2 fase leidingen naar de hoofdschakelaar brengen. Heb ik in het verleden al meerdere keren gedaan bij zelfde situaties. Nu echter geen installateur meer anders had ik wel wat voor je kunnen betekenen.

Echter is het wel apart dat Stedin een 3 fase aansluiting levert, waarvan er 1 fase doorgevoerd wordt op een 3 fase meter.

Wat ik in het verleden ook ben tegengekomen is dat er 3 fases binnenkomen op een 3 fase hoofdschakelaar met een 1 fase meter. Wat bleek: Achter het meterbord was een las gemaakt waarvan er van 1 fase, 3 faseleidingen weggevoerd werden. Dan sla je je als installateur ook voor je kop.... En de netbeheerder vrolijk aangeven: Nou meneer, volgens ons systeem heeft meneer een 3 fase aansluiting dus kunnen we niets doen. 8)7

Dus kort samengevat: Een installateur mag de bedrading onder de meter naar de hoofdschakelaar aanbrengen. Hiervoor moet 1 zegel verbroken worden en daarna weer geknepen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door MrBas op 09-02-2024 12:21 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 16:17
MrBas schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Beste,

Het klopt wat Stedin aangeeft. Een installateur met zegelrecht mag inderdaad vanaf de meter 2 fase leidingen naar de hoofdschakelaar brengen. Heb ik in het verleden al meerdere keren gedaan bij zelfde situaties. Nu echter geen installateur meer anders had ik wel wat voor je kunnen betekenen.

Echter is het wel apart dat Stedin een 3 fase aansluiting levert, waarvan er 1 fase doorgevoerd wordt op een 3 fase meter.

Wat ik in het verleden ook ben tegengekomen is dat er 3 fases binnenkomen op een 3 fase hoofdschakelaar met een 1 fase meter. Wat bleek: Achter het meterbord was een las gemaakt waarvan er van 1 fase, 3 faseleidingen weggevoerd werden. Dan sla je je als installateur ook voor je kop.... En de netbeheerder vrolijk aangeven: Nou meneer, volgens ons systeem heeft meneer een 3 fase aansluiting dus kunnen we niets doen. 8)7

Dus kort samengevat: Een installateur mag de bedrading onder de meter naar de hoofdschakelaar aanbrengen. Hiervoor moet 1 zegel verbroken worden en daarna weer geknepen worden.
Dank voor je antwoord. De monteur zou hiervoor de meter hebben moeten losmaken, dat mag hij niet volgens hemzelf (en zijn baas die gebeld is). Hij is dus helaas onverrichter zake vertrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utm8UDi3GvhozXiop6PN1DS_m-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCMX6oKvLS8ivEpMZLMa11SI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:01

timovd

Voorsprong door techniek

Je ALS's en bekabeling is geschikt voor maximaal 40A. Nu kan er in theorie ruim 50A door je groepenkast lopen.

[Afbeelding]
Zoals hierboven aangegeven; houd het verder bij 32A over één fase, of wijzig je aansluiting naar 3x25A. Dan kan er 25A+~17A= 42A door je groepenkast gaan waar 40A is toegestaan, dat is een aanzienlijk kleiner risico.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

V-8 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:58:
Bedankt voor je reactie! Zie onderstaand mijn antwoorden.

[...]

Ook bedankt! Ik snap het, dat is idd niet de bedoeling..

[...]
Als je je meerdere redenen om niet over te willen op 3 fasen deelt kunnen we wellicht helpen om je twijfel in deze gevallen te doen afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

True schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:42:
[...]

Als je je meerdere redenen om niet over te willen op 3 fasen deelt kunnen we wellicht helpen om je twijfel in deze gevallen te doen afnemen.
- Het kost bij Stedin ruim 450 euro, dat vind ik het verschil tussen 7.4kW en 11kW niet waard voor mijn situatie. Ik kan in geval van 'nood' de 11kW laadpaal in de straat achter ons gebruiken.

- Mijn meterkast zou vervangen / behoorlijk aangepast moeten worden. Ik denk vervangen, want er zit deels busboard in.

- Last but not least; ik verwacht dat er een verder gediversifieerd onderscheid gaat komen in vastrecht; nu betaal je voor 1x10A hetzelfde als 3x25A. Dat is niet houdbaar.

Dus daarom wil ik bij voorkeur 1x35A houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

V-8 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:53:
[...]

- Het kost bij Stedin ruim 450 euro, dat vind ik het verschil tussen 7.4kW en 11kW niet waard voor mijn situatie. Ik kan in geval van 'nood' de 11kW laadpaal in de straat achter ons gebruiken.

- Mijn meterkast zou vervangen / behoorlijk aangepast moeten worden. Ik denk vervangen, want er zit deels busboard in.

- Last but not least; ik verwacht dat er een verder gediversifieerd onderscheid gaat komen in vastrecht; nu betaal je voor 1x10A hetzelfde als 3x25A. Dat is niet houdbaar.

M.i. zijn je eerste twee argumenten valide en je eigen afweging. Maar volgens mij heb ik in dit topic gelezen (of het wat een PV-topic) dat de netbeheerders willen bewegen naar een piek-afname en teruglever-stelsel waarbij je meer betaald als je piekvermogen vraagt.

Mocht je inductie willen of een WP willen (of moeten) zal je toch meer en meer richting die 3 fasen moeten gaan denken, zeker in combinatie met je laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

V-8 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:53:
[...]

Ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat 1 fase juist anders behandeld gaat worden, omdat dat juist scheve belasting van het net in de hand kan werken. Tenzij iedereen 1 fase omvormers op zijn 3f aansluiting blijft gebruiken :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

True schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:10:
[...]

M.i. zijn je eerste twee argumenten valide en je eigen afweging. Maar volgens mij heb ik in dit topic gelezen (of het wat een PV-topic) dat de netbeheerders willen bewegen naar een piek-afname en teruglever-stelsel waarbij je meer betaald als je piekvermogen vraagt.

Mocht je inductie willen of een WP willen (of moeten) zal je toch meer en meer richting die 3 fasen moeten gaan denken, zeker in combinatie met je laadpaal.
Klopt! Het is een bewuste overweging.

Ik verwarm mijn huis uitsluitend met hout (alleen kleine E-verwarming in de badkamer), ik kook en douche op gas.

Inderdaad, ik verwacht zeker dat er een vergelijkbaar systeem komt als in België, waar je sinds vorig jaar al betaalt voor je piekverbruik, gemeten per kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Ethirty schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:22:
[...]

Ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat 1 fase juist anders behandeld gaat worden, omdat dat juist scheve belasting van het net in de hand kan werken. Tenzij iedereen 1 fase omvormers op zijn 3f aansluiting blijft gebruiken :P
Hoe bedoel je? Ik zit met mijn 1-fase bijvoorbeeld op L1 van de netbeheerder, terwijl mijn buurman met zijn 1-fase op L2 zit aangesloten (als het goed is, ik wil in ieder geval aangeven dat hier per huis/straat verschil in zit).

M.a.w. 'mijn' fase 1 is dus niet persé L1 van de netbeheerder. Van scheefbelasting is dus bij 1-fase geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
V-8 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:23:
[...]

Klopt! Het is een bewuste overweging.

Ik verwarm mijn huis uitsluitend met hout (alleen kleine E-verwarming in de badkamer), ik kook en douche op gas.

Inderdaad, ik verwacht zeker dat er een vergelijkbaar systeem komt als in België, waar je sinds vorig jaar al betaalt voor je piekverbruik, gemeten per kwartier.
En dat heeft niets met je aansluitwaarde te maken, dus waarom ben je het lastig aan het maken voor iets waar nog niet eens met potlood plannen voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Oilman schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:32:
[...]

En dat heeft niets met je aansluitwaarde te maken, dus waarom ben je het lastig aan het maken voor iets waar nog niet eens met potlood plannen voor zijn?
Als dat mijn enige overweging zou zijn, dan zou ik het inderdaad gewoon doen, ik begrijp wat je zegt.
Maar zoals in mijn eerdere post hierboven te lezen zijn er meer overwegingen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

V-8 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:25:
[...]

Hoe bedoel je? Ik zit met mijn 1-fase bijvoorbeeld op L1 van de netbeheerder, terwijl mijn buurman met zijn 1-fase op L2 zit aangesloten (als het goed is, ik wil in ieder geval aangeven dat hier per huis/straat verschil in zit).

M.a.w. 'mijn' fase 1 is dus niet persé L1 van de netbeheerder. Van scheefbelasting is dus bij 1-fase geen sprake.
Omdat jij misschien 20A teruglevert op L1 en je buurman zonder zonnepanelen 35A afneemt op L2.

Het is dan aan de netbeheerder om dat allemaal een beetje in balans te houden. Maar bij 3f kan je ze tegen elkaar wegstrepen en is alleen het verschil relevant.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Ethirty schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:54:
[...]

Omdat jij misschien 20A teruglevert op L1 en je buurman zonder zonnepanelen 35A afneemt op L2.

Het is dan aan de netbeheerder om dat allemaal een beetje in balans te houden. Maar bij 3f kan je ze tegen elkaar wegstrepen en is alleen het verschil relevant.
Idd, maar de overbuurman neemt bijvoorbeeld mijn 20A weer af op L1! :9
Desalniettemin snap ik wat je bedoelt, dat is idd wel makkelijker bij 3F.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@V-8 Toevallig heb ik afgelopen week een Schneider 3fase / 11kW laad-box gescoord.
Ik heb hem eerst met een steker aangesloten om precies jouw vraag voor mijzelf te beantwoorden.
(pas na het installeren van een Schneider service app kon ik het ook online terug vinden)
En hij werkt inderdaad niet met L1 of alle 3 de fase aansluitingen op dezelfde fase.
Hij start op, en gaat dan in storing. Ik had hem bij een huis met 1fase aansluiting willen plaatsen,
maar nu kijken of ik hem op een ander adres kan / mag plaatsen. Maar eerst daar kijken of hij goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
@onetime er is hier een apart topic voor maar je zou er een SmartEVSE in zetten, die werkt wel op één fase (op L1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 18:43
Binnenkort wil ik met de meterkast aan de slag. Ik zoek hiervoor een momentsleutel/schroevendraaier.

Nu zou ik deze kunnen kopen: https://www.amazon.nl/Wer...+moment%2Caps%2C96&sr=8-5

Maar is deze van Ali niet universeler (groter bereik) en goedkoper? Model 0.3-30 nM. Komt met calibratiecertificaat en is makkelijk instelbaar. Werkt wellicht niet zo makkelijk voor een meterkast, maar het is maar een eenmalige klus. Daarna kan ik hem ook voor zaken zoals een fiets gebruiken: https://a.aliexpress.com/_EHYBnbL. Andy van de off-grid garage gebruikt hem ook.

Zou dit voldoende werken en is het betrouwbaar genoeg? VDE vind ik niet belangrijk.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

manusjevanalles schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:48:
Binnenkort wil ik met de meterkast aan de slag. Ik zoek hiervoor een momentsleutel/schroevendraaier.

Nu zou ik deze kunnen kopen: https://www.amazon.nl/Wer...+moment%2Caps%2C96&sr=8-5

Maar is deze van Ali niet universeler (groter bereik) en goedkoper? Model 0.3-30 nM. Komt met calibratiecertificaat en is makkelijk instelbaar. Werkt wellicht niet zo makkelijk voor een meterkast, maar het is maar een eenmalige klus. Daarna kan ik hem ook voor zaken zoals een fiets gebruiken: https://a.aliexpress.com/_EHYBnbL. Andy van de off-grid garage gebruikt hem ook.

Zou dit voldoende werken en is het betrouwbaar genoeg? VDE vind ik niet belangrijk.
Over de kwaliteit van de momentschroevendraaier van Aliexpress kan ik niet oordelen, maar je gaat een probleem krijgen met de 1/4" vierkant drive. Een 1/4" PZ2 dop (dun gezaaid, maar ze bestaan) is namelijk te kort voor werk in de meterkast (de schroeven van bv..ABB automaten liggen nogal diep zodat ze buiten bereik zijn van een standaard dop of bit). Je zult dan nog een adapter moeten hebben van 1/4" vierkant naar 1/4" hex zodat je lange PZ2 bits kunt gebruiken.

Ik gebruik zelf de Wera 7441 met 57mm DeWalt PZ2 bits en ben daar zeer tevreden over. Tip: niet op de momentschroevendraaier duwen, anders klikt het ding niet goed en draai je de schroef te vast aan.
Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.