Bij "2 fase" zijn alarmbellen en zwaailichten nodig, omdat die term voor 3 totaal verschillende dingen wordt gebruikt, waarvan er in Nederland nog 2 relevant zijn. Gaat het om een 3-fase-aansluiting waarvan je 2 verschillende fasen gebruikt, of gaat het om een normale 1-fase-aansluiting of verzwaarde 3-fase-aansluiting waarbij je een dubbele automaat gebruikt en dezelfde fase verdeelt over twee fasedraden?
Info:
• Bosch PIM875N14E
• Aansluitwaarde 7.4kw
• Chint NB310L 3 fase aardlek
Aangezien je het hebt over een 3 fase "aardlek", waarmee je in dit geval een aardlekautomaat bedoelt, ga ik er van uit dat je ook echt drie verschillende fasen tot je beschikking hebt. Maar dat moet je wel even checken, anders klopt er alsnog niks van.
Ik heb de stekker losgehaald en ik zie het volgende: [...]
Ik zie dat er geen adereindhulzen zijn gebruikt, en dat het koper niet geweldig onder de schroef zit. Ik zou 'm opnieuw bedraden, en dan goed.
Ook zie ik losse aders door de trekontlasting, terwijl de buitenmantel van de kabel daar juist in moet. Nu werkt de trekontlasting niet.
1 aansluiting is dus niet ingebruik, logisch naar mijn idee, want de L3 is niet ingebruik omdat het een 2 fase kookplaat is en niet 3 fase. De grijze zit samen met blauwe als "2de N" zijnde op 1 aansluiting, volgens mij (logischerwijs) de N aansluiting.
Bij een echte meerfase-aansluiting gebruik je in het algemeen geen 2e nuldraad. Het is op zich niet verkeerd om de twee draden in de perilex allebei op de N aan te sluiten, maar het is ook niet gebruikelijk of nodig. Voor 2 draden onder 2 schroef heb je wel een twinhuls nodig, en ik vraag me af of dat wel zou passen.
Voor de ongebruikte draad is er soms wel een onaangesloten contact in de kookplaat aanwezig. Zo niet, dan kun je 'm ook gewoon aan beide kanten van het snoer afknippen.
Als je een dubbele nuldraad wilt gebruiken in je perilex contactdoos, dan moeten ze ook allebei op dezelfde pool van de 4-polige installatieautomaat van de groep zijn aangesloten. Markeer dan het uiteinde van de grijze draad aan beide uiteinden met een stukje blauwe krimpkous of pvc-tape.
Een dubbele nuldraad is normaliter voor als je
dezelfde fase dubbel gebruikt. Dan heb je een kookgroep, oftewel een dubbele installatieautomaat. Dat is bij een 3×25A-aansluiting echt niet goed, maar bij 3×35A zou het eventueel nog kunnen. In dat geval gebruik je een van de fasecontacten van de perilex als extra nulaansluiting, en moet dat over de gehele route van groepenkast tot kookplaat gescheiden blijven, dus zonder de draden op elkaar aan te sluiten in perilex-contactdoos of -stekker.
Nu vraag ik mij af hoe ik de perilex zelf moet aansluiten, zoals onderstaand toch?
NB: je maakt in je vraag geen onderscheid tussen perilex-contactdoos en -stekker. Het is duidelijker om dat er wel altijd bij te vermelden, want je kunt ze allebei "de perilex" noemen.
Als je een driefase-aansluiting gebruikt en ook je kookplaat wilt verdelen over 2 vershillende fasen, zou ik 'm aansluiten als een volledige krachtgroep en dus inderdaad zoals volgens dat diagram. Het is vooral belangrijk dat het allemaal op elkaar is afgestemd.
Wat dat betreft heb ik zelf echt een hekel aan perilex voor kookgroepen. Het gebrek aan standaardisatie maakt dat er vaak gevaarlijke fouten worden gemaakt. Stekkers en contactdozen zouden alleen moeten worden gebruikt als ze uitwisselbaar zijn, en perilex voldoet daar niet aan. Ik ben zelf meer gecharmeerd van
dit soort aansluitdoosjes.