Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste
Acties:
  • 654.864 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Playa del C. Je verhaal begint al ongebruikelijk: het is niet normaal dat bij een spanningsonderbreking automaten uitschakelen. Het zou kunnen gebeuren wanneer de stroomvoorziening wordt hersteld, door een inschakelpiek wanneer alles tegelijkertijd onder spanning wordt gezet, maar ik begrijp dat de automaten daarvoor al waren uitgeschakeld. Een automaat schakelt uit bij kortsluiting of overbelasting, niet bij een spanningsonderbreking.

Het klinkt voor mij alsof er kort voor de onderbreking misschien iets raars op het net is gebeurd zoals een hoge piekspanning, waardoor er een toestel is overleden wat toen kortsluiting heeft gemaakt. Draad en lasklemmen veroorzaken dit soort dingen niet, dus ben je heel zeker dat er geen toestellen meer zijn verbonden? Denk dan ook zeker aan vast aangesloten (buiten)verlichtingsarmaturen, rookmelder(s), elektrische vloerverwarming, stekkers in de keuken waar je misschien niet zomaar bijkomt zoals de afzuigkap of werkbladverlichting, misschien ventilatie in de berging o.i.d.?

edit:
Voor de duidelijkheid, we hebben het over een vrijstaande berging in de tuin? Want dit noemt men ook "berging":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQHdx7xetB72Q9EiDiExEtKg-PY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BoFj2yCuI3hLiUcoVhOoEHe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 27-01-2024 13:42 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:45:
Heeft iemand een idee? Wat kan ik zelf nog doen?

Zat te denken om de splitsingen van groep 4 IN de meterkast los te koppelen om de oorzaak te localiseren. Dat gaat wat ver. Ik weet niet wat de kans is op kapotte automaten, maar misschien moet ik het daar zoeken. Of het is iets heel anders.
Heb je een multimeter? Dan kan je de weerstand tussen fase, nul en aarde meten. Zonder apparaten aangesloten zou die oneindig hoog moeten zijn. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:51
Juerd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:21:
[...]

Hoe bevalt dat nou in de praktijk? Ik vermoed dat je in de praktijk praktisch nooit last hebt van 8 ipv 11 kW, maar ik ben benieuwd naar de mening van iemand die er daadwerkelijk ervaring mee heeft.
Hier een Tesla Model3 met 75kW accu en een ZOE ZE50 met 52kW accu, beide op een eigen laadpaal met elk een 3-fase 16A aardlekautomaat. Beide laadpalen op max 13A afgesteld dus ca 8500W laden maximaal omdat ik ze veel te warm vind worden bij 16A gedurende vele uren.

We doen dit nu zo al meer dan een jaar en is nog nooit een probleem geweest. We laden achter elkaar aan en hoeven ook niet elke dag aan de lader, en anders hebben beide palen een loadbalancer. Maar Home Assistant voorkomt dat beide auto’s tegelijk laden. We beginnen vaak pas na 21:00 met laden en om 7:00 staan beide auto’s netjes klaar.

De ZOE willen we tijdens een thuiswerkdag overigens ook nog wel eens overdag laden op (deels) zonne-energie.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:43
Out.of.Control schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:14:
Als de automaat van groep 4 en je hoofd automaat beide zijn uitgeschakeld, dan duidt dat op een stevige kortsluiting in groep 4. Ik kan me geen situatie voorstellen dat een storing in de wijk dit veroorzaakt.

Zit de aftakking naar de berging in de meterkast of ergens anders in de woning? Als die in de meterkast zit, dan zou ik de berging als eerste op een eigen alamat zetten. Als de aftakking ergens anders zit, zou ik ook proberen om dat voor elkaar te krijgen (maar dat zal niet altijd makkelijk kunnen).
Op die manier kun je hopelijk een deel van je installatie uitsluiten.
Als alle apparatuur eraf is (en de groep uit staat) zou je ook met een megger kunnen kijken of er een lek naar aarde is.
De meterkast zit naast de (losse) berging. Vanuit de meterkast loopt een grondkabel naar de berging. De grond is uiteraard erg nat de laatste weken.

Je bedoelt dan dat ik de berging los haal in de meterkast?
DeHollander schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:15:
[...]

Meestal is het iets van buitenverlichting, gezien dat de keuken en berging er op zitten zou ik naar de buitenverlichting en de berging kijken.

Vaak wordt de berging met een grondkabel aangesloten vanuit de keuken, koppel deze als eerste eens los.
Die berging loskoppelen, dan doel je ook op in de meterkast? Want dat is de enige plek waar dat kan voor zover ik weet.

Buitenverlichting was aan vervanging toe, dus om dat uit te sluiten: die heb ik vanochtend gedemonteerd. Daar steken nu dus een paar losse kabels uit de muur. Die raken elkaar niet, daar moet ik nog kroonsteentjes op zetten en/of een nieuwe buitenlamp.
Xander schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:21:
@Playa del C. Je verhaal begint al ongebruikelijk: het is niet normaal dat bij een spanningsonderbreking automaten uitschakelen. Het zou kunnen gebeuren wanneer de stroomvoorziening wordt hersteld, door een inschakelpiek wanneer alles tegelijkertijd onder spanning wordt gezet, maar ik begrijp dat de automaten daarvoor al waren uitgeschakeld. Een automaat schakelt uit bij kortsluiting of overbelasting, niet bij een spanningsonderbreking.

Het klinkt voor mij alsof er kort voor de onderbreking misschien iets raars op het net is gebeurd zoals een hoge piekspanning, waardoor er een toestel is overleden wat toen kortsluiting heeft gemaakt. Draad en lasklemmen veroorzaken dit soort dingen niet, dus ben je heel zeker dat er geen toestellen meer zijn verbonden? Denk dan ook zeker aan vast aangesloten (buiten)verlichtingsarmaturen, rookmelder(s), elektrische vloerverwarming, stekkers in de keuken waar je misschien niet zomaar bijkomt zoals de afzuigkap of werkbladverlichting, misschien ventilatie in de berging o.i.d.?

edit:
Voor de duidelijkheid, we hebben het over een vrijstaande berging in de tuin? Want dit noemt men ook "berging":
[Afbeelding]
Ik weet uiteraard niet wat er precies gebeurd is gisteren. Maar, alles werkte na die storing alsnog prima zo'n twaalf uur lang. En dan nu is groep 4 niet aan te krijgen door de ALS die uitvalt.

Ik heb inderdaad echt alles losgehaald. Heb het hele huis los: oven, vaatwasser, koelkast, enz. Buiten de lampen er volledig afgehaald.

Het gaat inderdaad om een losse houten berging, tegen het huis aan, met een grondkabel. Meterkast zit naast de berging in huis.
jadjong schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Heb je een multimeter? Dan kan je de weerstand tussen fase, nul en aarde meten. Zonder apparaten aangesloten zou die oneindig hoog moeten zijn. :+
Heb een multimeter, maar dit moet je dan even toelichten. Waar, hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Playa del C. schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:48:
Ik heb inderdaad echt alles losgehaald. Heb het hele huis los: oven, vaatwasser, koelkast, enz. Buiten de lampen er volledig afgehaald.
En de lampen binnen?

Ik heb zo'n voorgevoel dat dit toch een gevalletje "oh er zat tóch nog iets aangesloten" wordt.

Het alternatief is toch iets met vocht ofzo, maar dat zou dan allemaal wel erg toevallig zijn zo direct na een storing en nadat je 15 jaar geen problemen hebt gehad. ;)

Grondkabel naar de berging inderdaad loskoppelen in huis als je die wilt uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Xander schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:59:
[...]

En de lampen binnen?

Ik heb zo'n voorgevoel dat dit toch een gevalletje "oh er zat tóch nog iets aangesloten" wordt.

Het alternatief is toch iets met vocht ofzo, maar dat zou dan allemaal wel erg toevallig zijn zo direct na een storing en nadat je 15 jaar geen problemen hebt gehad. ;)

Grondkabel naar de berging inderdaad loskoppelen in huis als je die wilt uitsluiten.
Binnen heb ik nog een plafondlamp gedemonteerd. Ik heb niet een heel complex huis en voor zover ik weet, heb ik alles losgehad wat kon. De afzuigkap niet, want daar kan ik onmogelijk bij zonder het ding stuk te maken. Is niet iets waar ik van zou verwachten dat het een aardlek geeft verder.

Ik zal eens kijken of die grondkabel los kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Draden van groep vier in groepenkast los koppelen daar onderling meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27

Omega teken selecteren
Ene pen op de bruine draad andere op de aarde, wat is waarde?
Dan pen van bruin op de blauwe zetten en wat is daar de waarde?

Niks gevonden? Koppel de aarde los en schakel groep in, blijft het werken dan groep weer uit en zoeken naar apparaat. (Let op dit is alleen om te testen, niet om de groep aan te laten)

Het klinkt ook alsof het een apparaat is, want anders zou het niet soms 20 sec duren.
Schemerschakelaar oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:39
Jrz schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Kan je niet een vierkante doos gebruiken waar de buis ook meer aan de zijkant zit?
Die vierkante schoonmetselwerk inbouwdoos die ik vond heeft enkel een aansluiting op de hoek zitten maar ik heb een in- en uitgang nodig om de pvc buis te onderbreken.
En anders, als dat mag, een doos met de twee buizen, maar gescheiden met een tussenschot.
Deze snap ik niet.
Bedoel je nu de buis ernaast ook onderbreken?
Denk niet dat er inbouwdozen zijn waar je een tussenschot in zit waar je vervolgens ook nog een stopcontact in kan plaatsen, dat past fysiek niet.
Bovendien wil ik de buis naast de buis die ik wil onderbreken gewoon zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vliegvlug En gewoon wat meer openhakken, de buis een kleine slinger opzij laten maken (desnoods met flex) en weer dichtsmeren? Je zult toch de muur iets moeten aansmeren, het wordt alleen maar een iets groter stuk. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
jadjong schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Draden van groep vier in groepenkast los koppelen daar onderling meten.
Juist. Dat heb ik net gedaan, er zitten drie bruine kabels in groep 4. Ik kan goed zien welke kabel voor de berging is. Heb die bruine los nu (op een veilige positie). Alles werkt nu, berging is dus losgekoppeld.

Berging betreft iets simpels en iets waar ik bij kan. Is een grondkabel van de meterkast naar de houten berging aan de andere kant van de muur. Kruipruimte zit naast de meterkast.
In de berging zit aan het plafond een verdeeldoos. Die gaat naar een wandcontactdoos en een plafondlamp en een schakelaar bij de deur. Dus of de grondkabel, of iets van de elektra in de berging.

Die grondkabel loopt precies waar veel regenwater de grond in loopt. Kans op aardlek, maar ik mag hopen dat de grondkabel op zich door water heen kan liggen en dat er geen water bij de geleidende delen kan komen.

De verdeeldoos en elektra in de berging zelf is droog en stabiel.

Ik zal iets verder op onderzoek. Ik sluit de kabel in de meterkast weer aan, houd groep 4 uitgeschakeld, werk met haspels in het huis. Anders moet ik steeds in de meterkast die kabel aansluiten en het hele huis van de stroom halen als ik wil testen met stroom op de installatie.

Maargoed, het is in ieder geval handig om zo'n berging op een losse groep te plaatsen. Ik heb nu delen van de woonkamer (met internetrouter) en de slaapkkamer (pc) en de keuken (koelkast) die dus uitvallen door een probleem in de berging 7(8)7

Iedereen bedankt tot zover! Mocht er nog een interessante conclusie komen, dan meld ik het, maar de zaak is op zich duidelijk nu. Een aardlek ergens in de berging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Update:
Het probleem gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hs_NhRfjQQoXPJV-WfhxWqnGyDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ord8mYkqwn8yUZfGlJXQRzuQ.jpg?f=fotoalbum_large
De berging met een tegelvloer. Op de foto heb ik de tegel in de hoek verwijderd. Je ziet de rode muur van het huis, met zwarte funderingssteen. Links staan een paar losse stenen op de stenen fundering van de berging. Daar zit een houten wand achter.

De tegels zijn zo'n 5 cm verzakt in de hele berging. En dus, is dit stukje leiding stuk. Waardeloze constructie. Ik wist hier niks van en had ook nog een zwaar gewicht op deze tegel staan. Na 15 jaar is de buis dus te ver afgeknepen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxFOo8pByuC-lZwKhgBDSleOhFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6x7pxmjb8ceiWycE6lqda6n.jpg?f=fotoalbum_large
Hier heb ik wat zand weggeschept. Rechts bij de huismuur is de opening voor de buis te zien. Die zit ondertussen hoger dan de tegelvloer.

Volgende vraag: te kabels ter plekke herstellen of nieuwe kabels trekken... Ik denk het laatste, maar dat is ook duurder en meer werk.
Aan de andere kant, ik weet ook niet goed of en hoe ik dit soort kabels netjes aan elkaar kan krijgen. Er is ook niet tot nauwelijks ruimte nog om er netjes iets van te maken.

Kan de boel ook opgeven en leven zonder stroom in de berging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:40:
Die vierkante schoonmetselwerk inbouwdoos die ik vond heeft enkel een aansluiting op de hoek zitten maar ik heb een in- en uitgang nodig om de pvc buis te onderbreken.
Wellicht even een uitstapje naar België (of een Belgische webwinkel :P) maken.

https://www.helia-elektro...98/universele-inbouwdozen

NB: in zo'n doos ("potje") gebruik je de spreidklemmen van het inbouwmateriaal om het vast te zetten. Dat is anders dan wij gewend zijn met de schroefjes, dus check of het ding dat je wilt installeren zulke klemmen wel heeft.

Soortgelijke dingen bestaan ook met schroeven ("vijzen"):

https://www.toolstation.b...ouwdoos-met-vijzen/p77522

[ Voor 24% gewijzigd door Juerd op 27-01-2024 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:18
Playa del C. schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:54:Kan de boel ook opgeven en leven zonder stroom in de berging.
If it cannot be fixed with duct tape, you are not using enough duct tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Draad doorknippen en buiten de berging weer aan elkaar knopen met een gietmof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Playa del C. schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:54:
De tegels zijn zo'n 5 cm verzakt in de hele berging. En dus, is dit stukje leiding stuk. Waardeloze constructie. Ik wist hier niks van en had ook nog een zwaar gewicht op deze tegel staan. Na 15 jaar is de buis dus te ver afgeknepen.
Toch een gevalletje "verdomd toevallig dat dit zich precies uit na een stroomstoring", dus. :)

Of de kortsluiting in jouw kabel heeft de storing veroorzaakt. :+
Volgende vraag: te kabels ter plekke herstellen of nieuwe kabels trekken... Ik denk het laatste, maar dat is ook duurder en meer werk.
Aan de andere kant, ik weet ook niet goed of en hoe ik dit soort kabels netjes aan elkaar kan krijgen. Er is ook niet tot nauwelijks ruimte nog om er netjes iets van te maken.

Kan de boel ook opgeven en leven zonder stroom in de berging.
De foto is in de berging en de meterkast zit direct aan de andere kant van de muur? Dus het gaat misschien om 10m kabel, €25 ofzo? Ik zou dat mooi helemaal vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
andru123 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:48:
[...]
If it cannot be fixed with duct tape, you are not using enough duct tape.
jadjong schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:25:
[...]
Draad doorknippen en buiten de berging weer aan elkaar knopen met een gietmof.
Heb wat onderzoek gedaan en zoiets zal het worden inderdaad. Een onhandige plek, maar ik kan de kabel vast nog iets aantrekken. Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Xander schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Toch een gevalletje "verdomd toevallig dat dit zich precies uit na een stroomstoring", dus. :)

Of de kortsluiting in jouw kabel heeft de storing veroorzaakt. :+
Haha, ja, ook al is dat laatste niet mogelijk, wel grappig. Het is geen kortsluiting, maar de fasedraad zal open in wat vochtige grond hebben gelegen. Mogelijk met een open aardedraad erbij. De nuldraad is dan mogelijk nog intact.

Maar inderdaad, wel toevallig dat er net een stroomstoring was gisteravond.
[...]
De foto is in de berging en de meterkast zit direct aan de andere kant van de muur? Dus het gaat misschien om 10m kabel, €25 ofzo? Ik zou dat mooi helemaal vervangen.
Dat kan, maar een simpele en snelle lasklem/gietmof is denk ik ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Himalaya schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Hier een Tesla Model3 met 75kW accu en een ZOE ZE50 met 52kW accu, beide op een eigen laadpaal met elk een 3-fase 16A aardlekautomaat. Beide laadpalen op max 13A afgesteld dus ca 8500W laden maximaal omdat ik ze veel te warm vind worden bij 16A gedurende vele uren.

We doen dit nu zo al meer dan een jaar en is nog nooit een probleem geweest. We laden achter elkaar aan en hoeven ook niet elke dag aan de lader, en anders hebben beide palen een loadbalancer. Maar Home Assistant voorkomt dat beide auto’s tegelijk laden. We beginnen vaak pas na 21:00 met laden en om 7:00 staan beide auto’s netjes klaar.

De ZOE willen we tijdens een thuiswerkdag overigens ook nog wel eens overdag laden op (deels) zonne-energie.
Ik laad zelf altijd met 3x8 omdat je vaak toch van 40-80% laad waardoor je het makkelijk haalt. Je kunt eens kijken of je met 3x13 niet veel te vroeg alweer klaar bent, scheelt belasting van het net door op een lager vermogen te laden als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:31
Vandaag wilden we 3 VD-draden door een lange 3/4"pijp trekken. Trekveer gaat er makkelijk in, dus een eitje zou je denken.
Nu, mooi niet. Kennelijk zitten er (teveel) bochten of zo in waar de VD-draad stropt. Van de andere zijde starten werkt ook niet. Zelfs één draad lukt niet. Wie heeft een idee wat we zouden kunnen doen?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:51
Navi schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:38:
[...]

Ik laad zelf altijd met 3x8 omdat je vaak toch van 40-80% laad waardoor je het makkelijk haalt. Je kunt eens kijken of je met 3x13 niet veel te vroeg alweer klaar bent, scheelt belasting van het net door op een lager vermogen te laden als dat kan.
De Tesla laad ik vaker van 20-80%. Komt dus toch regelmatig voor dat ik pas rond 6:30 klaar ben met laden van beide auto’s, maar ook wordt het laadverlies in verhouding steeds groter bij lagere laadsnelheden. Nog niet dramatisch maar in de nacht maakt het het hier niet zo veel uit als ik kijk naar de voltages op de fases. Overdag als ik op zonne-energie aan het laden ben zak ik nog wel eens.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Conrado schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:54:
Vandaag wilden we 3 VD-draden door een lange 3/4"pijp trekken. Trekveer gaat er makkelijk in, dus een eitje zou je denken.
Nu, mooi niet. Kennelijk zitten er (teveel) bochten of zo in waar de VD-draad stropt. Van de andere zijde starten werkt ook niet. Zelfs één draad lukt niet. Wie heeft een idee wat we zouden kunnen doen?
Glijmiddel. Neem de variant voor kabels(3M) want aardbei van Easytoys ruik je twee maanden later nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ha, ha, @jadjong, dat ga ik halen!
Ik zal maar niet vragen of je de aardbij-geur uit eigen ervaring weet :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ach ja, soms is een Kruidvat dichter in de buurt dan Rexel of Technische Unie. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jadjong schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:21:
Glijmiddel. Neem de variant voor kabels(3M) want aardbei van Easytoys ruik je twee maanden later nog.
Is dat een nadeel dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Mag ik de knoop zien waarmee de draden aan de veer zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
jadjong schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:29:
Ach ja, soms is een Kruidvat dichter in de buurt dan Rexel of Technische Unie. O-)
Siliconen of waterbasis? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Kennelijk zitten er (teveel) bochten of zo in waar de VD-draad stropt.
Of er zit een schroef doorheen en de trekveer past wel (en had geluk dat het er meteen langs ging) maar trekveer + draad niet. En inderdaad wat @IplugNplay aangeeft, hoe zitten de draden aan de trekveer?

Ik had hier een punt waar ik de trekveer er niet eens doorheen kreeg. Van de ene kant ging er X meter in, vanaf de andere kant Y meter, en samen was dat ongeveer de afstand van het trace dat ik had gegokt / beredeneerd. Uitgemeten waar dat dan zou moeten uitkomen, en daar zat inderdaad een schroef in de muur. Gelukkig zaten we midden in een verbouwing dus de drempel om een muur open te breken is dan een heel stuk lager dan wanneer je in een net en opgeruimd huis zit :+

Die schroef werd gebruikt om een opbouwdoos mee vast te zetten dus toen de muur toch open ging is die ook maar meteen omgezet naar inbouwdoos :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Een vraag over de installatie van zonnepanelen, een kennis van mij wilt een overkapping plaatsen en daar zonnepanelen op aanbrengen. De overkapping bevindt zich achter in de tuin.

Op dit moment loopt er ymvk kabel naar een tuinhuisje, deze kabel kan gebruikt worden om stroom af te tappen/takken voor bijv. verlichting/stopcontacten etc.

Het probleem wat hij nu heeft is dat het niet mogelijk is een aparte kabel naar de meterkast te brengen en deze af te zekeren met de bijbehorende installatie automaat t.b.v. omvormer.

Mijn vraag wat is nu een wijs besluit?

Bestaande kabels gebruiken i.c.m. een pv verdeler en de kabel afzekeren met de correcte automaat?
De kabel achter de correcte PV automaat zetten
Andere oplossing?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:16
De standaard oplossing is inderdaad om in het tuinhuisje een PV verdeelkastje te hangen. De kabel tussen het huis en het tuinhuisje/verdeel kastje moet geen aftakkingen voor stopcontacten hebben .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
MeTooPV schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:26:
De standaard oplossing is inderdaad om in het tuinhuisje een PV verdeelkastje te hangen. De kabel tussen het huis en het tuinhuisje/verdeel kastje moet geen aftakkingen voor stopcontacten hebben .
Dus de kabel moet direct/rechtstreeks beschikbaar zijn na de PV verdeler tot in de meterkast en mag dus tussen PV verdeler en meterkast nergens anders voor gebruikt worden als ik je goed begrijp.

De PV verdeler heeft zelf stopcontacten, waarvandaan de stroomvoorziening voor lampen en stopcontacten geregeld dient te worden.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
Correct, tussen de meterkast en de verdeelkast geen aftakkingen
Afbeeldingslocatie: https://media.elektrobode.nl/elektrobode/uploads/site/478/PV-verdeler-uitleg.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!
loewie1984 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:42:
[...]

De PV verdeler heeft zelf stopcontacten, waarvandaan de stroomvoorziening voor lampen en stopcontacten geregeld dient te worden.
Dat hoeft niet via de stopcontacten op de verdeler, beter sluit je vaste installatie gewoon vast aan in de PV-verdeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:04
loewie1984 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:42:
[...]

Dus de kabel moet direct/rechtstreeks beschikbaar zijn na de PV verdeler tot in de meterkast en mag dus tussen PV verdeler en meterkast nergens anders voor gebruikt worden als ik je goed begrijp.

Pv verdeler is gewoon een (kleine) groepenkast en kan je ook los kopen en zelf samenstellen.

Gezien het waarschijnlijk open aan de muur hangt in de schuur zou ik als basis een groepenkast met deur nemen.

Bijvoorbeeld:
https://www.sandervunderi...12-modules-res12x120.html

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
IplugNplay schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:38:
[...]

Mag ik de knoop zien waarmee de draden aan de veer zitten?
Ik snap wat je boedelt, maar dat is niet het probleem. Uiteindelijk draad-voor-draad, en mét 3M, erin gekregen. Bij de eerste draad te wijzig lub gebruikt en dan trek je ook nog heel zwaar als de veer er eenmaal doorheen. Ik vermoed, dat er veel bochten inzitten en dat de VD-draad stropt op de bochten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeTooPV
Wow, dus het is je gelukt om de drie draden in 3 keer te trekken? Dat zou ik niet verwachten. 1x3 draden lijkt mij veel eenvoudiger dan 3x1. Maar goed, het zit erin, dat is fijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
MeTooPV schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:44:
Wow, dus het is je gelukt om de drie draden in 3 keer te trekken? Dat zou ik niet verwachten. 1x3 draden lijkt mij veel eenvoudiger dan 3x1. Maar goed, het zit erin, dat is fijn.
Sterker nog (@Conrado ) als je met een (stalen) trekveer langs draden gaat die al in de buis zitten, dan schuurt die trekveer in de bochten de isolatie stuk. Zo een draad bijtrekken mag dus helemaal niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 22:22

Ethirty

Who...me?

Eerst heel voorzichtig en goed doormeten of testen dus voor je die in gebruik neemt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:17:
[...]

Sterker nog (@Conrado ) als je met een (stalen) trekveer langs draden gaat die al in de buis zitten, dan schuurt die trekveer in de bochten de isolatie stuk. Zo een draad bijtrekken mag dus helemaal niet.
@Andrehj, ik gebruik ook geen stalen veer maar een Runpotec :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Conrado schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:03:
[...]

@Andrehj, ik gebruik ook geen stalen veer maar een Runpotec :)
Dat maakt niet uit. Het koper van de draad die je erbij trek kan de isolatie beschadigen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
John245 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:05:
[...]

Dat maakt niet uit. Het koper van de draad die je erbij trek kan de isolatie beschadigen.
Ik meet het wel na :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
John245 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:05:
Op zich, als je een niet-geribbelde trekveer gebruikt (nylon, polyester, etc.), en genoeg glijmiddel, en geen scherpe uitsteeksels en randjes hebt, is de kans op schade heel klein. Niet nul, maar wel klein. Vaak zat een geelgroene draad toegevoegd en de bruine en blauwe lekker laten zitten, nog niks gemerkt (en in een aantal gevallen gemeten) van isolatiefouten.

Oftewel: als je weet dat het fout kan gaan, en dingen doet om dat te voorkomen, gaat het waarschijnlijk wel goed. Maar meten = weten, en altijd verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 02:43
Na 3 jaar in mijn gekochte woning te wonen besloten om mijn groepen eens goed in kaart te brengen, wat de vorige bewoners nooit gedaan hadden.

In mijn kleine slaapkamer op de 1ste verdieping heb ik 2 wcd's zitten die elk een aparte groep hebben. Er is een wateraansluiting en een waterafvoer ernaast, dus waarrschijnlijk voor als ik een wasmachine en droger boven wil hebben. Vanwege ruimte gebrek staan die dingen in de berging.

Na wat inlezen over elektra in huisinstallaties in het algemeen viel het me op dat voor de 2 wcd's een eaton kookgroep gebruikt wordt op dit moment. Waarr er een zwarte fase draad en grijze nuldraad voor groep 4 gebruikt wordt. Lijkt me niet netjes geloof ik?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47
@blackshelve Juist wel netjes :) Want zoals ik ook op de foto zie gaan die twee "groepen" namelijk door een enkele buis. Door er een kookgroep van te maken is het nu een enkele groep.

Ook is grijs ook als N te gebruiken, dit zie je dus zeker bij kookgroepen vaak. Wel natuurlijk een beetje een hack om zo twee "groepen" te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 02:43
@Septillion Ah oke, maakt het toch weer duidelijker. Weer iets nieuws geleerd haha. Het is dus wel wat ongewoon om zo toch 2 groepen te creeren. Maar een slimme hack inderdaad als je 2 groepen door 1 buis wilt hebben.

Het wordt wel toch afgeraden om zo extra groepen aan te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 07:07
blackshelve schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:21:
@Septillion Ah oke, maakt het toch weer duidelijker. Weer iets nieuws geleerd haha. Het is dus wel wat ongewoon om zo toch 2 groepen te creeren. Maar een slimme hack inderdaad als je 2 groepen door 1 buis wilt hebben.

Het wordt wel toch afgeraden om zo extra groepen aan te maken?
Nee hoor, werd vroeger wel vaker gedaan met een oude perilex groep in de keuken om zo 2 groepen te creëren voor de oven/vaatwasser. Wel inderdaad een kookgroep installeren.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm. Zo zou ik de overbelasting van mijn keukengroep kunnen oplossen zonder breekwerk. Ik heb nu 1 groep voor de boiler en 1 groep voor al het andere.

Kan ik dan gewoon 2 draden bijtrekken in de buis van de boilergroep, een automaat erbij koppelen, en de ene helft voor de boiler gebruiken en de andere helft voor m'n 3 kW kookplaat? Ik had niet verwacht dat dit NEN1010-technisch mag, maar ik kan ook niet vinden waarom het niet zou mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
In vorige en dit topic niet kunnen vinden via zoeken (enkel dat het gebruikt wordt in de betreffende Mistral kasten)

Wat is exact het verschil tussen een Mistral ABB aardlekschakelaar en een "reguliere"?
Ik zie dat ze allebei Nominale foutstroom: 30mA / Nominale meetstroom: 40A zijn.

Enige verschil dat ik terug zie is (naast het kleurtje) de Kortsluitvastheid (Icw). Bij de "reguliere" is dit 6 kA en bij de Mistral 10 kA.

Met regulier doel ik dan op de FH202A en de Mistral op F202.

Schilt 10-15 euro per stuk :? .

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 29-01-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Source90 Ik zou altijd voor de goedkopere Mistral gaan als je losse componenten koopt. Dit maffe prijsverschil is er volgens mij al 10 jaar... De Mistral heeft een blauwe wip en een rood/groen venstertje en laat de duurdere er goedkoper uitzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Juerd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:24:
Hmmm. Zo zou ik de overbelasting van mijn keukengroep kunnen oplossen zonder breekwerk. Ik heb nu 1 groep voor de boiler en 1 groep voor al het andere.

Kan ik dan gewoon 2 draden bijtrekken in de buis van de boilergroep, een automaat erbij koppelen, en de ene helft voor de boiler gebruiken en de andere helft voor m'n 3 kW kookplaat? Ik had niet verwacht dat dit NEN1010-technisch mag, maar ik kan ook niet vinden waarom het niet zou mogen.
Dit mag indien:
  • aders zijn gekenmerkt met de juiste kleurcodering en juist zijn gecodeerd aan beide zijden van de buisleiding en beiden ook juist zijn aangesloten op de automaat (dus niet de nul van de ene groep op de andere en de fase visa versa).
  • Er een 3/4 buis daarnaartoe loopt. (Warmtehuishouding)
  • Er een beveiliging wordt toegepast dat als er kortsluiting ontstaan, deze de andere groep ook uitschakeld (kookgroep).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Septillion schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:10:
@blackshelve Juist wel netjes :) Want zoals ik ook op de foto zie gaan die twee "groepen" namelijk door een enkele buis. Door er een kookgroep van te maken is het nu een enkele groep.

Ook is grijs ook als N te gebruiken, dit zie je dus zeker bij kookgroepen vaak. Wel natuurlijk een beetje een hack om zo twee "groepen" te maken.
De blauwe ader mag overigens ook, zonder omgekleurd te worden, als fase gebruikt worden, mits er geen verwarring kan ontstaan over de functie hiervan of als er geen nul wordt gebruikt in het aparaat welke aangesloten wordt.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrBas schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:55:
[...]

De blauwe ader mag overigens ook, zonder omgekleurd te worden, als fase gebruikt worden, mits er geen verwarring kan ontstaan over de functie hiervan of als er geen nul wordt gebruikt in het aparaat welke aangesloten wordt.
Dat is geen "of", maar een "en". (514.3.7 NEN 1010)

Oftewel in huis zal blauw vrijwel nooit als fasedraad mogen worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Juerd schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:13:
[...]

Dat is geen "of", maar een "en". (514.3.7 NEN 1010)

Oftewel in huis zal blauw vrijwel nooit als fasedraad mogen worden gebruikt.
Hangt er vanaf of je een pomp/motor hebt welke 3 polig wordt aangesloten :).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrBas schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:26:
[...]

Hangt er vanaf of je een pomp/motor hebt welke 3 polig wordt aangesloten :).
Dat is exact wat ik bedoelde met "vrijwel nooit" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Juerd schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:34:
[...]

Wellicht even een uitstapje naar België (of een Belgische webwinkel :P) maken.

https://www.helia-elektro...98/universele-inbouwdozen

NB: in zo'n doos ("potje") gebruik je de spreidklemmen van het inbouwmateriaal om het vast te zetten. Dat is anders dan wij gewend zijn met de schroefjes, dus check of het ding dat je wilt installeren zulke klemmen wel heeft.

Soortgelijke dingen bestaan ook met schroeven ("vijzen"):

https://www.toolstation.b...ouwdoos-met-vijzen/p77522
Dat ziet er inderdaad wel uit als een geschikte doos om te plaatsen als je een wcd in een leiding wil maken met een leiding er vlak naast zoals in mijn geval.

Maar ik woon in Nederland niet België, de schroefafstand is net wat te groot en denk dat 19mm pvc hier netjes op aansluiten ook wel een uitdaging is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Xander schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:48:
@Vliegvlug En gewoon wat meer openhakken, de buis een kleine slinger opzij laten maken (desnoods met flex) en weer dichtsmeren? Je zult toch de muur iets moeten aansmeren, het wordt alleen maar een iets groter stuk. ;)
Dat is inderdaad wat ik van plan ben, maar wel zonder flex ;)

En meer uithakken is ook geen punt want het komt toch niet in het zicht.

Dacht alleen dat als er een inbouwdoos zou zijn met boven en onderinvoer niet in het midden maar aan de zijkant dat dat wel makkelijk zou zijn, vandaar mijn vraag.
Dat ik niet achteraf hoor dat die dingen bestonden en het moeite had gescheeld en nog netter was geweest ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:08:
Maar ik woon in Nederland niet België
Webshop
de schroefafstand is net wat te groot
Ik kan de schroefafstand niet vinden. Hoe groot is die?

En voor veel schakelmateriaal heb je geen schroeven nodig, zie mijn vorige bericht over spreidklemmen.
en denk dat 19mm pvc hier netjes op aansluiten ook wel een uitdaging is. :P
19 mm past in een gat van 20 mm. Het hoeft niet perfect aan te sluiten. Wil je dat toch, dan kun je wat vullende lijm gebruiken, of een krimpkous, of ouderwets de 19 mm optrompen naar 20 mm. Als je het nauwkeurig wilt optrompen, kun je er een metalen buis van 17 mm in draaien terwijl je het verwarmt. Maar zelf zou ik de 19 mm gewoon lekker in het 20 mm gat doen en me niet druk maken om de gemiddeld 0,5 mm rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-09 22:05
Hi,

Ik wil mijn schakelaar vervangen voor een hue dimmer. Daarvoor moet ik zorgen dat mijn lamp continu stroom heeft. In dit topic Lichtschakelaars passeren met lasklemmen? lees ik dat het een optie is om de schakeldraad en fasedraad die nu in de schakelaar zitten met elkaar te verbinden dmv een lasklem. Een argument om dit niet te doen is dat de schakeldraad dan geen schakeldraad meer is. Zijn er naast dit argument nog andere redenen om het niet te doen? Het is in mijn situatie wel de meest makkelijke oplossing, maar ik wil wel graag dat het veilig is :)

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrjobby schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:23:
Een argument om dit niet te doen is dat de schakeldraad dan geen schakeldraad meer is. Zijn er naast dit argument nog andere redenen om het niet te doen? Het is in mijn situatie wel de meest makkelijke oplossing, maar ik wil wel graag dat het veilig is :)
Daar is niks mis mee. Een fasedraad mag zwart zijn en als er geen contactdoos achter zit, mag een draad in een buis achter een zekering van 16 A ook slechts 1,5 mm² zijn. Qua veiligheid verandert er niks ten opzichte van je oude situatie, behalve dat het contact nu wordt gemaakt in een lasklem in plaats van een schakelaar. In het algemeen zal het daar een beter contact van worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Juerd op 30-01-2024 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
Dank voor je reactie! Heb nog twee aanvullende vragen hier op
Juerd schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:30:
[...]

Een fasedraad mag zwart zijn en als er geen contactdoos achter zit, mag een draad in een buis achter een zekering van 16 A ook slechts 1,5 mm² zijn.
Excuses voor deze vragen. Ik ben nog een behoorlijke leek op dit gebied.

Ik geloof dat er wel een contactdoos achter zit, namelijk deze (denk ik).

Hoef ik dan niet te kijken naar een evt zekering en welke A deze is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrjobby schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:05:
Ik geloof dat er wel een contactdoos achter zit, namelijk deze (denk ik).
Dat noemen we een inbouwdoos, niet een contactdoos. Een contactdoos, of de specifiekere variant wandcontactdoos (wcd) is de eigenlijke naam van wat meestal stopcontact wordt genoemd. Oftewel een stekker (oude naam: contactstop) gaat in een contactdoos (stopcontact), en de contactdoos zelf zit vaak in een inbouwdoos.

Als er een contactdoos wordt gebruikt, moeten draden in een buis dikker (2,5 mm²) zijn om te compenseren voor dat je vooraf niet weet wat er wordt aangesloten aan extra lengte via verlengsnoeren. Zit er geen contactdoos aangesloten, maar alleen vaste dingen, dan mag een dunnere draad (1,5 mm²) ook.
Hoef ik dan niet te kijken naar een evt zekering en welke A deze is?
Een extra blik of alles klopt, is altijd slim. Maar in principe verander je niks en zou het al goed moeten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Juerd op 30-01-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
Ah duidelijk, nee er zit geen contactdoos achter. Sorry, misschien had ik direct de volledige situatie moeten vertellen.

Op dit moment zit er een serieschakelaar. Deze wil ik weghalen. 1 van de 2 schakeldraden gaat naar een lichtpunt wat niet meer wordt gebruikt. Dus daar ga ik een lasklem opzetten, zodat deze onklaar gemaakt is.

De andere gaat naar het lichtpunt waar ik dan continu stroom op wil hebben dus die gaat ook in een lasklem maar dan samen met de bruine fasedraad.

Als dat aangesloten is dan wil een Philips Hue Dimmer monteren op de plek waar de serieschakelaar zat, zodat ik dit lichtpunt kan bedienen met de dimmer en Google home (spraak gestuurd)
Juerd schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:14:

Een extra blik of alles klopt, is altijd slim. Maar in principe verander je niks en zou het al goed moeten zijn.
Moet ik in deze situatie nog kijken naar de zekering? Wordt hiermee de zekering in de groepenkast bedoeld? Het is nieuwbouw dus ik ga er wel vanuit dat het goed zit.

[ Voor 18% gewijzigd door mrjobby op 30-01-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrjobby schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:38:
Moet ik in deze situatie nog kijken naar de zekering? Wordt hiermee de zekering in de groepenkast bedoeld? Het is nieuwbouw dus ik ga er wel vanuit dat het goed zit.
Ja, daarmee wordt de zekering in de groepenkast bedoeld. Daar moet je natuurlijk sowieso naartoe om de spanning uit te schakelen. Je kan voor de zekerheid het hele huis spanningsloos maken door de hoofdschakelaar uit te zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Juerd op 30-01-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
Top, dank voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ik ging er vanuit dat ze of niet zouden versturen of dat het duur qua verzendkosten zou zijn maar ik heb er eerlijk gezegd niet naar gekeken.
[...]

Ik kan de schroefafstand niet vinden. Hoe groot is die?
Goeie, ik zag in je linkje naar Toolstation.be 65mm staan en ging er vanuit dat dat de afstand van de schroeven was maar ik zie nu dat het de om lengte en breedte van de doos zelf gaat.

Heb de catalogus van Reddy inbouwdozen opgezocht maar daar staat de schroefafstand niet in.

Weet eigenlijk niet of schakelmateriaal en en wcd dezelfde maten hebben in België, bij degene die ik hier heb liggen is afstand tussen de schroeven 60mm
Met de 65mm van de Reddy inbouwdoos zou dat wel moeten gaan passen gok ik, want de schroeven lijken iets naar binnen te zitten.
En voor veel schakelmateriaal heb je geen schroeven nodig, zie mijn vorige bericht over spreidklemmen.
Mijn WCD’s hebben inderdaad wel van die klemmen dus zou ook nog kunnen.
[...]

19 mm past in een gat van 20 mm. Het hoeft niet perfect aan te sluiten. Wil je dat toch, dan kun je wat vullende lijm gebruiken, of een krimpkous, of ouderwets de 19 mm optrompen naar 20 mm. Als je het nauwkeurig wilt optrompen, kun je er een metalen buis van 17 mm in draaien terwijl je het verwarmt. Maar zelf zou ik de 19 mm gewoon lekker in het 20 mm gat doen en me niet druk maken om de gemiddeld 0,5 mm rondom.
Mogelijk dat een koppelmof om het uiteinde van de 19mm ook wel kan maar inderdaad het luistert niet zo heel nauw.

En scheelt veel gedoe met de s-bochtjes buigen wat bij een normale ronde inbouwdoos nodig is.

Ga toch maar eens kijken of er ergens zo’n Belgische doos voor weinig te krijgen is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Of ik ben slecht in zoeken maar ik kan geen winkels vinden die vierkante belgische inbouwdozen verkopen en ook nog voor een redelijk bedrag in huis te halen zijn.

Ben tot nu toe alleen deze Schneider ALB71301 vierkante inbouwdoos tegen gekomen:
Schneider ALB71301 vierkante inbouwdoos
Ik vermoed dat deze duits is. Die is voor 5,5 euro bij Amazon te koop.

Mag dit in Nederland ook?
Zie namelijk dat de doos niet helemaal dicht is, er zit een vreemd L-vormige uitsparing in de achterkant, waarschijnlijk kan dat stukje eruit gedrukt worden voor iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeka
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-06 15:28
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag:

Verzoek gekregen om een oude 1 fase groepenkast te vervangen, in de loop van tijd zijn er een aantal groepen bij gekomen voor een oven en een sauna.
Van de oude 6 groepen installatie zitten 4 groepen achter een 3 fase aardlek-automaat die als 1 fase is aangesloten en nu dus ook geen hoofdschakelaar.

Nu wil ik al rekening houden met de toekomst, dus wil ik een nieuwe 3 fase groepenkast plaatsen met daarin 8 a 9 groepen met een 3fase hoofdschakelaar die dus als 1 fase wordt aangesloten. En zodra 3 fasen benodigd is dan pas de hoofdschakelaar omzetten.

Zit er een tijds bestek aan qua tijd hoelang dit mag?

Alvast bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
doeka schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:02:
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag:

Verzoek gekregen om een oude 1 fase groepenkast te vervangen, in de loop van tijd zijn er een aantal groepen bij gekomen voor een oven en een sauna.
Van de oude 6 groepen installatie zitten 4 groepen achter een 3 fase aardlek-automaat die als 1 fase is aangesloten en nu dus ook geen hoofdschakelaar.

Nu wil ik al rekening houden met de toekomst, dus wil ik een nieuwe 3 fase groepenkast plaatsen met daarin 8 a 9 groepen met een 3fase hoofdschakelaar die dus als 1 fase wordt aangesloten. En zodra 3 fasen benodigd is dan pas de hoofdschakelaar omzetten.

Zit er een tijds bestek aan qua tijd hoelang dit mag?

Alvast bedankt
Jep, in de nen staat hier maximaal 89 dagen voor als limiet. Kerstdagen worden niet meegerekend.

Nee, hier is geen limiet voor. ;) zo lang als je wil. Als je de doorlussing van de fases maar fatsoenlijk maakt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Makrolon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Jep, in de nen staat hier maximaal 89 dagen voor als limiet. Kerstdagen worden niet meegerekend.

Nee, hier is geen limiet voor. ;) zo lang als je wil. Als je de doorlussing van de fases maar fatsoenlijk maakt.
_O-

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeka
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-06 15:28
Makrolon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Beste Makrolon, Thanks,

Ik moest het wel even een paar keer lezen voordat ik het door had 8)7 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hoe communiceer je met een elektricien over een kookgroep vs een krachtgroep als er bij hoog en bij laag beweerd wordt dat 2x16A op 1 fase (bij een 3f aansluiting) geen probleem is voor de hoofdzekering, want je hoeft de amperage niet op te tellen. Dus rekenen ze met 16A, ook al is het apparaat 7kW 8)7

Leuk om zo te rekenen voor stopcontacten maar toch niet voor grootverbruikers? Kan ik namelijk mooi mijn oven, wasmachine en warmtepomp allemaal op 1 groep aansluiten :')

Nu snap ik wel beter hoe de kookgroep nog steeds een plek heeft in veel meterkasten.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ethirty schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:25:
Hoe communiceer je met een elektricien over een kookgroep vs een krachtgroep als er bij hoog en bij laag beweerd wordt...
Heel simpel: "Daar is de deur, doei! Next!"

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hoe communiceer je met een elektricien over een kookgroep vs een krachtgroep als er bij hoog en bij laag beweerd wordt dat 2x16A op 1 fase (bij een 3f aansluiting) geen probleem is voor de hoofdzekering, want je hoeft de amperage niet op te tellen. Dus rekenen ze met 16A, ook al is het apparaat 7kW 8)7
Afschieten voordat het zich voortplant...

Ik snap best dat je als elektricien(of elk ander beroep) soms klanten af moet remmen omdat ze bepaalde eisen sterk overdrijven, maar in dit geval zijn de kosten gelijk en hoeft hij er geen draad extra voor te strippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het ging me vooral om de beredenering dat 7kW overeenkomt met 16A.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay

Leuk om zo te rekenen voor stopcontacten maar toch niet voor grootverbruikers? Kan ik namelijk mooi mijn oven, wasmachine en warmtepomp allemaal op 1 groep aansluiten :')

Nu snap ik wel beter hoe de kookgroep nog steeds een plek heeft in veel meterkasten.
Die moeten ze een uurloon geven van 2x16 en dan ook niet optellen. (Maar misschien wel delen door)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:45:
[Afbeelding: Schneider ALB71301 vierkante inbouwdoos]
Ik vermoed dat deze duits is. Die is voor 5,5 euro bij Amazon te koop.

Zie namelijk dat de doos niet helemaal dicht is, er zit een vreemd L-vormige uitsparing in de achterkant, waarschijnlijk kan dat stukje eruit gedrukt worden voor iets.
Het antwoord op die vraag is te vinden in de NEN-EN-IEC 60670, de standaard waar de dozen volgens de NEN 1010 aan moeten voldoen. Voor het luttele bedrag van 418,56 € kun je jezelf de trotse eigenaar noemen van je eigen kopie van... deel 1 van de standaard. Er zijn meerdere delen. Ik haat de paywall op regels waaraan je je hoort te houden.

Anyway, de meeste inbouwdozen zijn niet luchtdicht en niet waterdicht. Ze hebben vaak uitsparingen voor vanalles. Of deze doos aan alle regels voldoet? Geen idee, maar dit is dan ook het onderdeel van regelgeving dat ik echt met een gerust hart zou durven te negeren. Common sense lijkt me hier goed genoeg. Geen inbouwdoos maken van iets dat makkelijk in de fik vliegt, dan zal 't toch niet snel een probleem kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:30

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Vliegvlug schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:45:
Ben tot nu toe alleen deze Schneider ALB71301 vierkante inbouwdoos tegen gekomen:
Schneider ALB71301 vierkante inbouwdoos tegen gekomen:
[Afbeelding: Schneider ALB71301 vierkante inbouwdoos]
Ik vermoed dat deze duits is.
Schneider Electric is een Franse multinational. De doos zelf kan overal vandaan komen. Deze doos heeft geen buisinvoeren. Maar als je een beetje handig bent, zal dat geen probleem zijn.
Die is voor 5,5 euro bij Amazon te koop.
Een heuse rip off. Bij RS-Online kost deze doos 1,04 Euro, maar daar zijn de verzendkosten weer hoger. Onder de streep ben je voor 1 doos ongeveer hetzelfde kwijt.
Daar zou ik niet al te moeilijk over doen. Als de gips is uitgehard, is het dicht genoeg. En als de muur kletsnat is, heb je een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
Hi,
Ik heb onlangs een lamp gekocht en deze wilde ik gaan ophangen. Nu is een stukje koperdraad van de aarde losgekomen van de kabel en zit deze 'vast' in het kroonsteentje waardoor ik de aarde hier nu niet meer op kan aansluiten.

Ik had het idee om de kabels uit het kroonsteentje van de lamp los te halen en deze met ieder een eigen wago lasklem te verbinden met de draad die uit het plafond komt.

Aarde op aarde
Blauw op blauw
Zwart op bruin

Nu is mijn vraag: Kan dit en mag dit?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IpKRTlvl-MTx45meWiPUC1u9_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuwhytQ8Niyh87RoegisVrDL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCJGN3aTlRw79JE39ZsIDV2pmaw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2Ir6ZUZuUB989oIVPPV2jiU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-09 21:47
mrjobby schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:16:
Hi,
Ik heb onlangs een lamp gekocht en deze wilde ik gaan ophangen. Nu is een stukje koperdraad van de aarde losgekomen van de kabel en zit deze 'vast' in het kroonsteentje waardoor ik de aarde hier nu niet meer op kan aansluiten.

Ik had het idee om de kabels uit het kroonsteentje van de lamp los te halen en deze met ieder een eigen wago lasklem te verbinden met de draad die uit het plafond komt.

Aarde op aarde
Blauw op blauw
Zwart op bruin

Nu is mijn vraag: Kan dit en mag dit?

Alvast bedankt!

[Afbeelding][Afbeelding]
Kortweg ja, dit blokje vervangen voor een wago is geen enkel probleem.

Maar aan de andere kant lijkt dit niet eens nodig. Je kunt nog steeds een aardedraad insteken in het blokje toch? Je kunt per aansluiting 2 draden insteken zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pickboy schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:29:
Kortweg ja, dit blokje vervangen voor een wago is geen enkel probleem.
Dit blokje vervangen voor een (1) wago zou ik niet doen... Beter pak je er 3 :P

En omdat je soepele draad op stugge draad gaat aansluiten, moet het voor allebei geschikt zijn. Wago 221, 222, of 224 bijvoorbeeld. Zelf heb ik altijd 221's op voorraad, die zijn geschikt voor bijna alles.

[ Voor 28% gewijzigd door Juerd op 02-02-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
[...]

De meterkast zit naast de (losse) berging. Vanuit de meterkast loopt een grondkabel naar de berging. De grond is uiteraard erg nat de laatste weken.

Je bedoelt dan dat ik de berging los haal in de meterkast?

[...]

Die berging loskoppelen, dan doel je ook op in de meterkast? Want dat is de enige plek waar dat kan voor zover ik weet.

Buitenverlichting was aan vervanging toe, dus om dat uit te sluiten: die heb ik vanochtend gedemonteerd. Daar steken nu dus een paar losse kabels uit de muur. Die raken elkaar niet, daar moet ik nog kroonsteentjes op zetten en/of een nieuwe buitenlamp.
Probleem al gevonden zag ik.

Bij veel huizen ligt de berging achter in de tuin, de voeding wordt dan vaak bij de achterdeur (keuken)
weggehaald.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
DeHollander schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:34:
[...]

Probleem al gevonden zag ik.

Bij veel huizen ligt de berging achter in de tuin, de voeding wordt dan vaak bij de achterdeur (keuken)
weggehaald.
Bij mij zit de berging naast het huis en direct tegen de meterkast.

Ik heb eerst een gietmof gebruikt, maar de flexibele buis door de muur was afgesneden vlak bij de muur. Kon daar geen buis meer plaatsen of verlengen en dus lag er een keurige gietmof met een cm aan losse draden. Dat kan (officieel) echt niet, wil ik zelf in ieder geval niet, dus heb ik een dag later maar de hele kabel vernieuwd vanaf de meterkast tot de verdeeldoos boven in de berging én een nieuwe flexibele buis geplaatst door de muur heen. Alles is dus nu weer perfect, droog en dicht. En geen tegel meer op dat stukje buis uiteraard.

Leuk werk trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Welk standaard 12 module kastje voor boven de meter heeft als optie een enkele uitvoer aan de boven of zijkant voor een 10mm2 kabel (M32?).

Wat ik zo zie zitten die opties vooral aan de onderkant, maar wordt me niet duidelijk of dat ook past aan de bovenkant of zonder op zijn kop hangen.
Heb nog een gebruikt Eaton S55 kastje liggen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Ethirty schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:56:
Welk standaard 12 module kastje voor boven de meter heeft als optie een enkele uitvoer aan de boven of zijkant voor een 10mm2 kabel (M32?).

Wat ik zo zie zitten die opties vooral aan de onderkant, maar wordt me niet duidelijk of dat ook past aan de bovenkant of zonder op zijn kop hangen.
Heb nog een gebruikt Eaton S55 kastje liggen.
Bij een standaard eaton S55 kan je aan de zijkant een wartel plaatsen. Anderd zat ik meer te denken aan zoiets:

https://www.elektramat.nl...-12-modules-ip65-7270001/

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Deurtje is wat overdreven. Volgens mij had iemand hier eens uitgelegd hoe het met een ABB kastje zat maar kan dat niet meer terugvinden.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:24
@Ethirty Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJkgYSnUoZQEbGYwgb6gNXGklPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8gABaszoGDcqjfT6JlmLS1d.jpg?f=fotoalbum_large

Op een lege kast zou toch moeten passen.

Ik heb ervaringen met een 5x6mm2 kabel en in een kleine groepenkast gaat dat niet makkelijk. 10 mm2 zijn waarschijnlijk samengeslagen aders en daar is het een leuke origami oefening.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

habbekrats schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:49:
@Ethirty [Afbeelding]

Op een lege kast zou toch moeten passen.

Ik heb ervaringen met een 5x6mm2 kabel en in een kleine groepenkast gaat dat niet makkelijk. 10 mm2 zijn waarschijnlijk samengeslagen aders en daar is het een leuke origami oefening.
Interessant, dat kreeg ik online niet gevonden.

Het kastje krijgt in eerste instantie alleen een hoofdschakelaar, dus dan is er wat beweegruimte. In de toekomst OSB en daar blijft het waarschijnlijk bij. De kabel loopt naar een Hager Univers kast waar de rest vd installatie in komt.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:30

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ethirty schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:21:
[...]

Interessant, dat kreeg ik online niet gevonden.
Webshops maken nogal eens een rommeltje van de omschrijvingen, sommige hebben ook een slechte zoekfunctie. Mijn favoriete methode is dan ook de catalogus op te halen bij de fabrikant en vervolgens te zoeken op het daarin gevonden artikelnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wel achter dat ik de buisinvoer variant heb en die kan maar aan 1 kant voorzien worden van een afwijkende invoer. Ook de zij doorvoer is daar anders :F

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben bezig met mijn dimmer modules en pulsdrukkers. Nu heb ik een aantal simpele schakelaars van Busch Jaeger, namelijk deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/7254b39789edebd7b7c366a3fbcd6106/2/7/2700440020-jpg.jpg

Het verschil tussen een pulsdrukker en een schakelaar is natuurlijk een veertje, dat de schakelaar weer terug duwt naar de oorspronkelijke positie. Ik ben dus op zoek naar een aantal van die veertjes. :) Lekker duurzaam en natuurlijk ook goedkoop en het is ook van de zotte om speciaal die pulsdrukkers te kopen voor het veertje, terwijl ik de rest al heb.

Als tweaker wil je natuurlijk wel het perfecte veertje, dus hetzelfde veertje als die die in de originele pulsdrukkers wordt gebruikt. Die zitten immers al op de muur en de feeling moet hetzelfde zijn. :)

Iemand hier ervaring mee? Het lijkt erop dat de Schneider S520299 het juiste veertje is. Maar die kan ik niet echt vinden in Nederlandse of Belgische webshops. Wel Franse, Poolse, Tsjechische, etc.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:17
Heuh, alleen een veertje? Een gewone schakelaar met een toegevoegd veertje zorgt er toch voor dat je lamp direct weer uitgaat nadat je de knop loslaat?

//Edit: Hmm, ja, dat lijkt wel het concept van een puls schakelaar te zijn ja :p Maar de schakelaar in je link heeft ook al duidelijk een 'voetstukje' voor de veertjes zodat ze niet wegschieten, is dat bij de jouwe ook indentiek in de gewone vs puls versie?

[ Voor 46% gewijzigd door phYzar op 03-02-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
phYzar schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:22:
Heuh, alleen een veertje? Een gewone schakelaar met een toegevoegd veertje zorgt er toch voor dat je lamp direct weer uitgaat nadat je de knop loslaat?
Niet als je er een dimmer tussen zet zoals bijv. shuttle of een Shelly.

@Tanuki Ik begrijp wat je bedoelt met het veertje maar dat is wel heel specifiek. Iets op maat laten maken en bestellen zal ook wel niet goedkoper zijn. Ik heb in mijn huis een aantal schakelaars vervangen voor pulsdrukkers en de oude bewaard voor een volgend klusproject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
phYzar schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:22:

//Edit: Hmm, ja, dat lijkt wel het concept van een puls schakelaar te zijn ja :p Maar de schakelaar in je link heeft ook al duidelijk een 'voetstukje' voor de veertjes zodat ze niet wegschieten, is dat bij de jouwe ook indentiek in de gewone vs puls versie?
Yes, de schakelaars hebben dat al. :) Super handig dus, dat dat op die manier te maken is. :9

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 11:30
Wij willen onze jaren 30 woning graag verduurzamen. Er staan verschillende projecten op de planning;

De huidige situatie is als volgt;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkVwpOuCc1R0bS2cRxwyhHc7eTY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9OLjM1MH3gbJzXxOnuKaO6f3.png?f=fotoalbum_large

Nu hebben wij de volgende wensen;

1. Zonnepanelen
2. Elektrisch koken (inductie)
3. Warmtepomp voor verwarming
4. Warmtepompboiler voor sanitair warmwater

Hoofdaansluiting is 1x 35/40a.

Ik had zelf de volgende oplossing bedacht, graag hoor ik even of ik in de juiste hoek zit.

Een 3e ABB aardlekschakelaar bijplaatsen + nog 4x 16a installatieautomaten van hetzelfde type. Waarvan 2 met een kookbrug voor de kookgroep.

Voor de PV dacht ik aan parallel invoeden naast de hoofdschakelaar. (beltrafo mag eruit, ik heb een ander systeem voor de bel) Ik ga dan alleen denk ik wel over de 40A heen. Mag ik de bestaande hoofdschakelaar vervangen voor een 40a installatieautomaat? Dus dat we onderstaande situatie krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoMl-awSUV_bQca-s8hxu37ifBw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wdVeqOyw1FFBin3mA9amgxeK.png?f=user_large

Graag hoor ik even of ik in de juiste denkhoek zit, of misschien dat iemand wel een slimmere oplossing kent.

Volgens mij is dit redelijk betaalbaar (140 euro spulletjes bij Sander Vunderink)

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:20
Net ook gepost in het Victron topic, maar misschien hier beter op zijn plaats.

De L1 hoofdzekering is er net uitgeklapt. Nu toch blij dat het halve huis aan de noodstroom van Victron hangt. Dus eigenlijk doet alles het nog gewoon.

Het rare is het tijdstip.

Vanacht zowel de thuisbatterij als de EV opgeladen tijdens de goedkope uren. DMV load balancing op de EV lader en de regeling van Victron zorgde dat voor netjes constant 3x25A. Af en toe een piek naar 32 als de Quooker aanspringt, maar that's it.
In de tibber app zie ik een hele rits waarschuwingen ivm 26A op L3.

Om circa 7 uur was de EV vol en is alleen de thuisaccu verder gaan laden. Max verbruik zo'n 12kW. Om 8 uur het laden gestopt ivm hogere tarieven.

En nu komt het om 8.07 is de L1 eruit geklapt. Dat is toch raar en heeft niets meer van doen met het laden van de EV en/of thuisbatterij?

Ik heb logs van dsmr en tibber. Op het moment van uitvallen was de belasting op alle fasen circa 300W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTYDxBkK9XmYKyYPD_Ez-jYA1Iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFzw0n8AHmf96TiZEHcnuEh3.jpg?f=fotoalbum_large

En nu noodnummer bellen en veel geld aftikken? Of kan ik stellen dat het niet aan overbelasting lag?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Het is een smeltzekering. Ding kan prima net niet gesmolten zijn door continue 25A maar nog wel stroom doorgeven. Door de gestegen weerstand in het ding loopt de temperatuur op waardoor je later met 1A meer warmte opwekt dan die 25A een paar uur er voor.
Als de accu vol genoeg is zou ik morgen pas bellen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
TheIbex schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:00:
Wij willen onze jaren 30 woning graag verduurzamen.
[.....]
Volgens mij is dit redelijk betaalbaar (140 euro spulletjes bij Sander Vunderink)
Je bent een eind op de goede weg, maar paar opmerkingen.
- Voor de meter van Liander zit geen hoofdschakelaar (wel een zekering of automaat)
- Je zult in de kast een hoofdschakelaar moeten hebben / behouden
- Na (niet parallel) die hoofdschakelaar ga je splitsen;
1) gebruikers achter 40A automaat (3x ALS en 12x eindgroep)
2) PV op eigen groepen
En dan kom je inderdaad ruimte tekort. Wamt je hebt nu over;
bovenste rij 4 posities, dat worden de 4 extra gebruikers.
onderste rij 2 + 2 beltrafo = 4, dat wordt 1 40A automaat + 1 nieuwe ALS
Heb je geen ruimte meer voor PV
Je zou de bovenste rij kunnen vervangen door aardlekautomaten. Dan kan je de aardleks op 2e rij laten vervallen .
De kast uitbreiden lijkt me ook niet makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
MeTooPV schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:10:
[...]

Je bent een eind op de goede weg, maar paar opmerkingen.
- Voor de meter van Liander zit geen hoofdschakelaar (wel een zekering of automaat)
- Je zult in de kast een hoofdschakelaar moeten hebben / behouden
- Na (niet parallel) die hoofdschakelaar ga je splitsen;
1) gebruikers achter 40A automaat (3x ALS en 12x eindgroep)
2) PV op eigen groepen
En dan kom je inderdaad ruimte tekort. Wamt je hebt nu over;
bovenste rij 4 posities, dat worden de 4 extra gebruikers.
onderste rij 2 + 2 beltrafo = 4, dat wordt 1 40A automaat + 1 nieuwe ALS
Heb je geen ruimte meer voor PV
Je zou de bovenste rij kunnen vervangen door aardlekautomaten. Dan kan je de aardleks op 2e rij laten vervallen .
De kast uitbreiden lijkt me ook niet makkelijk.
Dan vergeet je volgens mij de regek dat een verdeler in 2 keer uitgeschakeld mag worden. Dus oftewel een 40A installatieautomaat als hoofdschakelaar met een aftakking voor de automaat naar de PV groep is gewoon toegestaan. Wel dan als voorwaarde dat de voorbeveiliging een hoofdautomaat betreft in verband met spanningsloos werken of dat je het zaakje laat installeren door een installateur bij toepassing van smeltveiligheden.

Daarnaast kan je de aardlekschakelaars ook vervangen voor een 63A variant. Heb je de 40A automaat in jouw bericht niet nodig. De hoofdschakelaar ook overigens voor een 63A variant. Dan enkel nog even de bedrading verzwaren en dan ben je klaar.

[ Voor 10% gewijzigd door MrBas op 04-02-2024 10:25 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Volgens mij is een installatieautomaat geen schakelaar, hoewel het resultaat inderdaad hetzelfde is.

Je stelt dus voor om de hoofdschakelaar te verwijderen en daar een 40A installatieautomaat te plaatsen met daarachter 3xALS + 12x16A. (bovenrij vol, onder 2 posities winst door 40A ipv hoofdschakelaar, 2 posities verlies door extra ALS
En naast die 40A een 2e 40 A installatieautomaat met daarachter 2x 16A aardlekautomaten voor de 5000 Wp PV? Dan zit de kast precies vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dan nog is er ruimte tekort want een verzwaring naar 3f is wenselijk met zoveel extra afnemers. En dan moet de kookgroep ook naar een krachtgroep.

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.