I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Niet, dat was een voorbeeld. Ik zal het verduidelijken door het woord "bijvoorbeeld" toe te voegen.onetime schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:59:
@Juerd Waar haal je vandaan dat hij zijn 16A automaten met 2,5mm wil voeden? Ik zie 6mm staan.
1) je geeft aan tot 50A 6mm2 H07V2 , mijn info is dat deze tot 40A is.Juerd schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:54:
[...]
Ja, in die logica mis je dat een zekering de draden erachter beschermt, en dat je hoofdzekering dus in principe bepaalt met welke dikte draad je alle groepen moet voeden. Ook al zou je bijvoorbeeld maar één groep van 16 A voeden, dan nog kun je niet zomaar redeneren dat je dan aan de voedende zijde van die automaat ook maar 2,5 mm² hoeft te hebben.
De NEN 1010 biedt in 433.2.2 wel mogelijkheden om de zekering aan het einde van een overgang naar dunner draad te doen (in plaats van aan het begin ervan), maar dan gelden er extra eisen zodat de beveiliging tegen kortsluitstromen nog wel gewaarborgd blijft. Een van die eisen maakt dat je veel meer draden nodig hebt dan je nu hebt ingetekend: als de beveiliging tegen overbelasting niet aan het begin van de vernauwing zit, dan mag je geen aftakkingen hebben (oftewel maar één groep erop aansluiten).
In principe zijn die eisen niet heel moeilijk te vervullen in een groepenkast als je genoeg draadjes gebruikt, maar je moet ineens extra gaan nadenken.
Het is makkelijker en overzichtelijker om gewoon overal dezelfde dikte te nemen tussen hoofdzekering en groepen. Dat scheelt ook meteen weer nadenken bij alle toekomstige uitbreidingen.
Waarom die 10 mm² overigens? Heb je hoofdzekeringen van meer dan 50 A? Tot en met 50 A kun je bovenstaande namelijk negeren, want dan is 6 mm² genoeg en is je 10 mm² niet nodig (maar dikker dan nodig mag natuurlijk wel, ook op een kort stukje).
[...]
De twee kasten die strak tegen elkaar zijn gemonteerd op de juiste manier, gelden samen als één verdeler. Als de draden lang genoeg zijn, kan je hoofdschakelaar dus ook in de linker kast.
2) Het is makkelijker en overzichtelijker om gewoon overal dezelfde dikte te nemen tussen hoofdzekering en groepen. Dat scheelt ook meteen weer nadenken bij alle toekomstige uitbreidingen. Met max 2 groepen per fase per kamrail ben ik niet zo bang dat ik makkelijk over de 40A heen ga met een 25A aansluiting, zelfs niet als dat ooit 3x35A wordt (veel te duur in NL), op alles behalve mogelijk EV na.
Logica was dat ik door max 2x16 ruim onder de kabelspecificatie blijf, maar dat is inderdaad wel aan het einde.
3) met verplaatsen hoofdschakelaar naar linkerkant kan ik makkelijk 2x3 kracht alumats op de hoofschakelaar met kamrail aansluiten, dat maakt het leven makkelijker. Ik ga hiermee terug naar Sander Vulderlink en kijk wat er verder mogelijk is.
9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.
Ik zei niks over H07V2, volgens mij, maar inderdaad, H07V2-K lijkt me hier prima.motormuis schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:50:
je geeft aan tot 50A 6mm2 H07V2 , mijn info is dat deze tot 40A is.
Vooropgesteld: een stapje dikker dan het minimum is altijd verstandig. Maar soms zijn er redenen om wat dunners te willen. Aangezien je op de meeste plekken 6 mm² hebt staan, ging ik ervan uit dat je zulke redenen hebt.
Wat je minimaal moet hebben, ligt o.a. aan de zekering upstream, aan welk draad je gebruikt (H07V2-K mag warmer worden dan H07V-K, bijvoorbeeld), de lengte van de draden, en of ze hun warmte kwijt kunnen.
Er is daarom geen algemene specifieke minimumdikte te noemen, maar er zijn veel tabelletjes te vinden. Die tabellen zullen onderling afwijken, want er moeten altijd aannames worden gedaan. Ik ga uit van de minima van de tabel van paragraaf 5 van deze PDF van Liander en neem aan dat je een nieuwe groepenkast met H07V2-K bedraadt aangezien dat inmiddels de standaarddraad is. Veel tabellen die ik kan vinden gaan uit van een verlengsnoer van 25 meter. Daar doe je toch heel andere aannames bij dan in een groepenkast.
Als 6 mm² genoeg is, is het geen probleem om een stukje (of alles) in 10 mm² uit te voeren. Andersom wel: als je 10 mm² moet hebben, dan moet je niet zomaar 6 mm² gebruiken. Zoals aangegeven: je kijkt naar de zekering aan de voedende kant, dus welke en hoeveel groepen erachter komen en waar die theoretisch tegen beschermen, is op zich niet relevant. Tenzij je voldoet aan specifieke eisen, zoals geen aftakkingen maken en nog een aantal andere voorwaarden.
Je vroeg expliciet of er wat mis was met je logica. Ik heb uitgelegd wat er mis was met je logica, of eigenlijk dat je een andere logica hoort toe te passen, en nu herhaal je je oorspronkelijke redenatie weer. Zo komen we niet verder, hè...Met max 2 groepen per fase per kamrail ben ik niet zo bang dat ik makkelijk over de 40A heen ga (...)
Ik snap hoe je tot je conclusie komt, en ik snap ook waarom dat voor jou volkomen logisch lijkt. Maar er zijn dus wat extra dingen om op te letten, en daarom schrijft de norm voor dat je er toch op een andere manier naar kijkt.
Als je 2 groepen van 16 ampère voed met een setje draden, hoe moet daar dan ooit meer dan 32a gaan lopen? Ik denk dat je de voorgaande bedrading dan op 32 ampère mag inrichten en geen 10mm2 hoeft te gebruiken. Er kan immers nooit meer dan die 32 ampère van de 2 groepen gaan lopen.Juerd schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:54:
[...]
Ja, in die logica mis je dat een zekering de draden erachter beschermt, en dat je hoofdzekering dus in principe bepaalt met welke dikte draad je alle groepen moet voeden. Ook al zou je bijvoorbeeld maar één groep van 16 A voeden, dan nog kun je niet zomaar redeneren dat je dan aan de voedende zijde van die automaat ook maar 2,5 mm² hoeft te hebben.
De NEN 1010 biedt in 433.2.2 wel mogelijkheden om de zekering aan het einde van een overgang naar dunner draad te doen (in plaats van aan het begin ervan), maar dan gelden er extra eisen zodat de beveiliging tegen kortsluitstromen nog wel gewaarborgd blijft. Een van die eisen maakt dat je veel meer draden nodig hebt dan je nu hebt ingetekend: als de beveiliging tegen overbelasting niet aan het begin van de vernauwing zit, dan mag je geen aftakkingen hebben (oftewel maar één groep erop aansluiten).
In principe zijn die eisen niet heel moeilijk te vervullen in een groepenkast als je genoeg draadjes gebruikt, maar je moet ineens extra gaan nadenken.
Het is makkelijker en overzichtelijker om gewoon overal dezelfde dikte te nemen tussen hoofdzekering en groepen. Dat scheelt ook meteen weer nadenken bij alle toekomstige uitbreidingen.
Waarom die 10 mm² overigens? Heb je hoofdzekeringen van meer dan 50 A? Tot en met 50 A kun je bovenstaande namelijk negeren, want dan is 6 mm² genoeg en is je 10 mm² niet nodig (maar dikker dan nodig mag natuurlijk wel, ook op een kort stukje).
[...]
De twee kasten die strak tegen elkaar zijn gemonteerd op de juiste manier, gelden samen als één verdeler. Als de draden lang genoeg zijn, kan je hoofdschakelaar dus ook in de linker kast.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Kortsluiting in de groepenkast.Makrolon schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 02:10:
Als je 2 groepen van 16 ampère voed met een setje draden, hoe moet daar dan ooit meer dan 32a gaan lopen?
(Overigens beperkt een zekering(automaat) de stroom niet. Ze slaan per definitie pas af bij een stroom die groter is dan de nominale stroom. Meer dan 32 A haal je sowieso makkelijk op 2 B16-automaten, alleen niet continu.)
[ Voor 30% gewijzigd door Juerd op 20-01-2024 05:26 ]
Bij kortsluiting zal de kortsluitstroom zo hoog zijn dat de hoofdzekering echt wel tript, 6mm2 of 10.Juerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 05:21:
[...]
Kortsluiting in de groepenkast.
(Overigens beperkt een zekering(automaat) de stroom niet. Ze slaan per definitie pas af bij een stroom die groter is dan de nominale stroom. Meer dan 32 A haal je sowieso makkelijk op 2 B16-automaten, alleen niet continu.)
Ja, dat weet ik ook wel. Maar dat doet een b32 automaat als voorbeveiliging ook. Maar dan had je het geen probleem gevonden, als die b32 voor de draden naar de 2 b16's had gezeten.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Mooi, dan is aan die voorwaarde (433.2.2 a) alvast voldaan.Makrolon schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 05:34:
Bij kortsluiting zal de kortsluitstroom zo hoog zijn dat de hoofdzekering echt wel tript, 6mm2 of 10.
Nu de andere voorwaarden nog: geen aftakkingen en geen contactdozen (433.2.2 + 434.2.1), zo aangelegd dat de kans op kortsluiting tot een minimum beperkt is (434.2,1 b, de norm geeft als voorbeeld de leiding extra te beschermen tegen uitwendige invloeden), en niet in de nabijheid van brandbaar materiaal (434.2,1 c), wat dat ook precies moge betekenen.
Wie zegt dat ik het een probleem zou vinden? Ik leg uit wat er in de NEN 1010 staat en hoe je dat kunt interpreteren. Mocht iemand een andere interpretatie van paragraaf 433.2 en 434.2 hebben, dan vind ik dat ook interessant.Ja, dat weet ik ook wel. Maar dat doet een b32 automaat als voorbeveiliging ook. Maar dan had je het geen probleem gevonden, als die b32 voor de draden naar de 2 b16's had gezeten.
Ik heb de regels niet verzonnen, he. Ik wil hooguit aangeven dat ik vermoed dat de extra voorwaarden die genoemd worden er niet voor niks zijn. Blijkbaar wordt er een risico gezien in de aanwezigheid van aftakkingen.
Wel blijf ik erbij dat het makkelijker, overzichtelijker, en toekomstbestendiger is om gewoon alles totaan de groepen met dezelfde juiste draaddikte te bedraden in een groepenkast. Dan hoef je niet na te denken over alle voorwaarden die bij de uitzonderingen zijn bedacht, is alles uniform, en hoef je de draad niet te vervangen als je later toch meer erop gaat aansluiten.
[ Voor 12% gewijzigd door Juerd op 20-01-2024 08:57 ]
Jij bent vast ook wel eens groepenkasten tegengekomen groter dan wat gangbaar is in een woning?Juerd schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:54:
[...]
:strip_exif()/f/image/vBdPf7ciFg27fZ3SRq3AqlY1.jpg?f=fotoalbum_large)
Wil je dan iedere aftakking van de rail met 70mm² gaan maken omdat het ding 250A is voorbeveiligd?
Je zit in de verkeerde norm te kijken, voor laagspanningsverdeelinrichringen is er NEN-EN-IEC 61439.Juerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:55:
Wie zegt dat ik het een probleem zou vinden? Ik leg uit wat er in de NEN 1010 staat en hoe je dat kunt interpreteren. Mocht iemand een andere interpretatie van paragraaf 433.2 en 434.2 hebben, dan vind ik dat ook interessant.
Voor kleine verdeelinrichtingen voor laten we zeggen max 63A kan ik me daar wel in vinden.Juerd schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:55:
Wel blijf ik erbij dat het makkelijker, overzichtelijker, en toekomstbestendiger is om gewoon alles totaan de groepen met dezelfde juiste draaddikte te bedraden in een groepenkast. Dan hoef je niet na te denken over alle voorwaarden die bij de uitzonderingen zijn bedacht, is alles uniform, en hoef je de draad niet te vervangen als je later toch meer erop gaat aansluiten.
[ Voor 19% gewijzigd door Xander op 20-01-2024 13:34 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik heb hier ook al telefonisch contact over gehad en daarna via de mail met Hager. Echter konden ze vertellen wanneer vertellen op welke stand het hulpcontact werd bediend. Ook in de documentatie staat de informatie niet vermeld.
Dus je kan alle kanten op lijkt me. Op stand 0 zullen beide hulpcontacten dus dezelfde actie uitvoeren.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Anders heb je ook weer een relais e.d. nodig.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Volgens mij moeten ze voldoen aan beide normen. Heb ik dat fout? Anders valt er weinig meer te begrijpen van alle voorwaarden voor beveiligingen tegen overstroom, kortsluiting, foutstroom, etcetera, die de NEN 1010 voorschrijft. Die zitten immers nagenoeg altijd in een verdeler.Xander schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:30:
Je zit in de verkeerde norm te kijken, voor laagspanningsverdeelinrichringen is er NEN-EN-IEC 61439.
[off-topic]
Dit voorbeeld vind ik dan weer niet zo overtuigend, omdat het Halyester-systeem als geïntegreerd systeem 250 A mag hebben bij centrale voeding. Als ik het goed begrijp, mag je bij een systeem wél uitgaan van de eigenschappen van het geheel, omdat de fabrikant het heeft getest en ervoor garant staat. En die zegt: "De doorsnedes van de railaftakkingen tussen het hoofdrailsysteem en de Halyester-voedingsvelden en afgaande velden zijn in het algemeen kleiner dan voorgeschreven in de EN-IEC 61439-1/2. Dit is toegestaan omdat de velden in combinatie met de bijbehorende railaftakkingen zijn getest conform de EN-IEC 61439-1/2 (Verified by test)". (Nadruk door mij toegevoegd.)[Afbeelding]
Wil je dan iedere aftakking van de rail met 70mm² gaan maken omdat het ding 250A is voorbeveiligd?Nee toch... Je ziet in dit voorbeeld al dat de aftakkingen naar beneden dunner zijn uitgevoerd dan die naar boven, vanwege een lagere maximale stroom.
[/off-topic]
Een vergelijkbaar voorbeeld dat wel binnen de context van huisinstallaties valt, is ABB busboards met draden van slechts 4 mm². Stond ik ook even van te kijken, maar het schijnt dus te mogen omdat ABB het heeft getest en garant staat.
Als je echter zelf wat gaat knutselen, neem ik aan dat je de bijbehorende tests niet gaat doen omdat die nogal omslachtig en duur zijn. Dan ben je overgeleverd aan tabellen, berekeningen, en regels waarin een grotere veiligheidsmarge wordt aangehouden.
Ik denk ook dat wat @motormuis voorstelt best kan en veilig is, zelfs als de hoofdzekeringen 63 A zouden zijn, maar ik concludeer ook dat de schrijvers van de NEN 1010 iets weten dat ik nog niet weet. Ik snap ook niet waarom dunnere draden met aftakkingen niet afgaand mogen worden beveiligd, maar het staat er zo letterlijk en nadrukkelijk dat ik vermoed dat er dan dus toch wel een goede reden voor zal zijn, ook al kunnen wij die blijkbaar samen vooralsnog niet beredeneren.
>63 A valt expliciet buiten de scope van dit topic, dus daar houd ik in m'n posts inderdaad geen rekening mee.Voor kleine verdeelinrichtingen voor laten we zeggen max 63A kan ik me daar wel in vinden.
De artikelen die ik vond in de NEN 1010 (volgens jou hiervoor de verkeerde norm) maken het wel mogelijk om zonder aftakking een dunnere draad te gebruiken, dus als je bij wijze van spreken een verzamelrail van 70 mm² hebt en steeds aftakt naar één B16-automaat, mag dat zelfs met dezelfde 2,5 mm² die je aan de afgaande kant van die automaat ook zou gebruiken. Pas als je aftakt ná de verdunning, kom je in de situatie dat de norm geen oplossingen meer biedt.Xander schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:30:
Daarboven ga je toch een keer op praktische bezwaren stuiten zoals "draad past niet in de klem van automaat".
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 21-01-2024 17:26 ]
100-125A klinkt niet echt meer als een huisinstallatie?DAX23E schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:32:
Iemand ervaring met een omschakelaar 100A / 125A van Hager in combinatie met een hulp contact? Het gaat om de HI405R of HI406R (zelfde behuizing). Hier kan een hulpcontact (HZ160R) op aangesloten worden die een maak of verbreek contact heeft. Echter moet het contact een maak contact hebben wanneer stand 1 (nutsaanlsuiting) geselecteerd is, maar wanneer op stand 2 (generator)moet het een verbreekcontact zijn.
Ik heb hier ook al telefonisch contact over gehad en daarna via de mail met Hager. Echter konden ze vertellen wanneer vertellen op welke stand het hulpcontact werd bediend. Ook in de documentatie staat de informatie niet vermeld.
Maar ik zou PV ook gewoon aan de nuts kant van de schakelaar zetten. Heb je ook geen hulpcontacten oid nodig (er vanuit gaan dat het om een huis gaat). Maar dan zou ik eerder een SFT440 oid pakken.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Het klopt dat het huisinstallatie is. Ik moet rekening houden met minimaal 100A wat mij is door gegeven. Ik kon zo geen ander topic vinden waar ik de vraag kon stellen en ging er ook vanuit dat er vast wel iemand is die hier mee bekend is.Ethirty schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:38:
[...]
100-125A klinkt niet echt meer als een huisinstallatie?
Maar ik zou PV ook gewoon aan de nuts kant van de schakelaar zetten. Heb je ook geen hulpcontacten oid nodig (er vanuit gaan dat het om een huis gaat). Maar dan zou ik eerder een SFT440 oid pakken.
Voor zover ik hier lees https://hager.com/intl-en...roduct/download/id/HZ160R is dit een wisselcontact.DAX23E schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:32:
Iemand ervaring met een omschakelaar 100A / 125A van Hager in combinatie met een hulp contact? Het gaat om de HI405R of HI406R (zelfde behuizing). Hier kan een hulpcontact (HZ160R) op aangesloten worden die een maak of verbreek contact heeft. Echter moet het contact een maak contact hebben wanneer stand 1 (nutsaanlsuiting) geselecteerd is, maar wanneer op stand 2 (generator)moet het een verbreekcontact zijn.
Er kunnen 2 stuk in, zou het dan zijn voor elke zijde 1 wissel contact.
[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 21-01-2024 11:50 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
In de huidige situatie heb ik een 3x25A aansluiting op een 40A hoofdzekering met daar achter 2 maal een 3 fase kast van Eaton-Holec, met bestaande krachtgroepen voor sauna en inductie kookplaat. Deze heeft echter geen ruimte meer voor de laadpaal.
De laadpaal wordt een 11kW met een aparte loadbalancing module op de P1 poort. Deze kan met een type A aardlek worden afgezekerd volgens voorschrift fabrikant, de laadpaal heeft namelijk al een interne type-B.
Ik ben in het Eaton assortiment op zoek gegaan naar een geschikte aardlek automaat en heb gezocht naar een 20A B-kar type-A 30mA. Deze kwam ik van Eaton niet tegen. De volgend opties zag ik wel:
20A C-kar, type-A 30mA of 300mA
16A B-kar, type-A 30mA of 100mA / 300mA
Mijn vraag is of één van bovenstaande ook geschikt zou zijn?
Of anders naar een losse 3 fase automaat en aardlek van Eaton kijken ?
Andere merken zag ik trouwens wel B20 type-A 30mA aanbieden (bijv. Schneider, ABB, Hager). Ik zou dan ook een ander merk kast kunnen overwegen.
Dan komt ook mijn tweede vraag naar voren, om een kast te kiezen die in de toekomst geschikt is voor zonnepanelen. Dien ik daar nog ergens rekening mee te houden voor kast keuze? Ik heb gelezen dat een 40A aardlekschakelaar dan te weinig zou kunnen zijn, maar begrijp dan nog niet helemaal hoe dit op te lossen en of ik hier alvast rekening mee moet houden met bovenstaande uitbreiding...?
Doe om te beginnen eens een foto van de huidige kast, bij voorkeur ook open.
Aardlekautomaten, is duurder maar dan heb je het tussenliggende spul niet meer nodig en als je alles met 10mm2 bekabeld kan je 70A door de kast laten vloeien.MGB76 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:22:
Ik heb gelezen dat een 40A aardlekschakelaar dan te weinig zou kunnen zijn, maar begrijp dan nog niet helemaal hoe dit op te lossen en of ik hier alvast rekening mee moet houden met bovenstaande uitbreiding...?
De aardlekbeveiliging moet 30 mA zijn. 300 mA komt in up-to-date Nederlandse huisinstallaties praktisch niet voor (in België wordt de hele installatie nog eens extra beveiligd met 1 aardlekschakelaar van 300 mA - nuttig, maar bij ons ongebruikelijk.)
Over het verschil tussen afschakelkarakteristieken B en C bestaan veel misverstanden. Bij normale overbelasting zijn B en C exact hetzelfde, alleen bij extreme overbelasting van meer dan 3 keer de nominale stroom (dus bij B16: 3 × 16 A = 48 A) is er een verschil; een B16 mag vanaf 48 A heel snel afschakelen, een C16 pas vanaf 80 A. Maar daar zit ook een bovengrens aan (160 A bij C16, 200 A bij C20) en daarom mag je alleen een C gebruiken als er wel zoveel stroom kan gaan lopen. Dat gaat om de dikte en de lengte van de kabel, en dat kun je opzoeken in tabellen. Tel de lengte van je laadkabel er bij op en blijf uit de buurt van de genoemde grenzen. Meestal mag C wel, maar soms niet, en dan is het ook echt een brandrisico als je 'm toch gebruikt.
Je hebt alléén een C-automaat nodig als de verbruiker een heel hoge inschakelpiek heeft.
Wat betreft de aardlekschakelaars die 40 A aankunnen en je wens voor zonnepanelen: het gaat niet alleen om de aardlekschakelaars, maar ook om de bedrading in je groepenkast. Er zijn 2 gebruikelijke oplossingen: 1. je bestaande installatie achter een nieuwe 40 A installatieautomaat (soms "remautomaat" genoemd) zetten en de voedende kant daarvan aansluiten op je PV-groep en hoofdschakelaar, 2. je bedrading en aardlekschakelaars upgraden zodat ze de totale stroom van je hoofdzekering plus PV aankunnen. Optie 1 is goedkoper en makkelijker, maar kost extra ruimte in je groepenkast die je dan wel moet hebben, optie 2 is technisch mooier, maar meestal duurder. Op het gehele kostenplaatje van je plannen maakt het echter weinig uit.
[ Voor 21% gewijzigd door Juerd op 21-01-2024 19:29 ]
Ik heb dit al 3 jaar en laad ook bijna altijd met 20A op. De laadpaal is 3 fase, de auto helaas maar 1 fase. Maar gasten kunnen dus met maximaal 3x20A laden bij mij.Juerd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:13:
@MGB76, waarom wil je een 20 A afzekering voor die 11 kW laadpaal? Dat is problematisch op een aansluiting met 25 A hoofdzekeringen, omdat je dan de selectiviteit verliest. De kans is dan groot dat je hoofdzekering meeklapt. Doordat je aansluiting 3x 25 A is, ben je beperkt tot het gebruik van groepen van 16 A. Wil je zwaarder dan 16 A, dan zou je je aansluiting naar 3x 35 A moeten laten verzwaren.
Weet je hoe vaak een van de hoofdzekering van 25A eruit geklapt is? Nog nooit, dit omdat er op de laadpaal een load balancer zit die ervoor zorgt dat er niet meer dan 25A door de hoofdzekering gaat. Dit houd dus wel in dat als de wasmachine of een andere grootverbruiker aan staat, dat het laden van de auto langzamer gaat.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
In kleine huisaansluitingen is selectiviteit maar beperkt haalbaar. Een 11kw laadpaal doet ongeveer 16A, ts @MGB76 zit hier wel goed met de aanbeveling om langdurig zwaar belaste groepen 80% van de nominaal stroom 20A automaat te houden.
Hopelijk nooit, maar voor het kiezen van de beveiligingen is dat volledig irrelevant.
Zowel een B16 als B20 zijn dus niet selectief op de hoofdzekering bij volle sluiting. Ik zou geen C plaatsen als het niet noodzakelijk is.
Wat wel een goed punt is van juerd (waar vaak voorbij aan word gegaan) is dat je wel de vereiste uitschakeltijden moet halen. Zowel op de aardleiding (aarding) als bij kortsluiting L-N. Haal je dit niet moet je dus zakken in je beveiliging en/of een aardlekschakelaar plaatsen (zou ik sowieso doen). Mocht je toch een B16 kiezen voor je 11kW laadpaal zou ik wel de automaat vrij plaatsen (links/rechts).
Stel, je gebruikt een krachtgroep van 16 A en wilt je houden aan de 80%-vuistregel, dan kun je gewoon de laadpaal instellen op 9 kW (81,5%, dat lijkt me acceptabel) in plaats van 11 kW. Uitgaande van een inefficiente auto met 20% laadverlies en 200 Wh/km verbruik laad je dan nog steeds 360 km in een sessie van 10 uur. De meeste mensen zijn langer thuis per etmaal, en rijden minder kilometers per etmaal.
Of, anders gezegd: met 20% laadverlies en de laadpaal ingesteld op 9 kW kun je in 10 uur nog steeds 72 kWh in de accu duwen en zo groot zijn de meeste EV-accu's niet eens.
Met 9 kW heb je zeer waarschijnlijk nog steeds elke ochtend een volle accu, dus ik snap niet zo goed waarom je per se een groep van 20 A zou willen hebben voor je laadpaal.
[ Voor 16% gewijzigd door Juerd op 21-01-2024 21:07 ]
Ergens wel een terechte opmerking dat er kennis achter de norm zit, die niet algemeen bekend is en waar blijkbaar ook geen narrative van is.
Ik kan me voorstellen dat ik ooit de zonnepanelen ga vervangen door panelen met een hoger vermogen en dat ik dan op 3 fase uit kom en dat ik dan 3 fase omvormer heb + op twee andere fasen de bestaande situatie (circa 2kW per fase geïnstalleerd). Ik denk dat het totaal nooit over de 50A heen gaat.
Een aardlekschakelaar heeft alleen nut bij sluiting tussen fase en aarde. Als de vereiste kortsluitstroom tussen fase en nul niet gehaald wordt is het verlagen van de beveiliging de enige optie.Jim423 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:38:
Wat wel een goed punt is van juerd (waar vaak voorbij aan word gegaan) is dat je wel de vereiste uitschakeltijden moet halen. Zowel op de aardleiding (aarding) als bij kortsluiting L-N. Haal je dit niet moet je dus zakken in je beveiliging en/of een aardlekschakelaar plaatsen (zou ik sowieso doen).
De kortsluitstroom is afhankelijk van de circuitimpedantie. Dus van de diameter, lengte van kabels en overgangsweerstanden van aansluitingen. En uiteraard van de spanning.Jim423 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:24:
Vereiste uitschakeltijd. De kortsluitstromen staan doorgaans wel in beton gegoten.
Komt uiteindelijk op hetzelfde neer. De vereiste minimale kortsluitstroom bestaat om de vereiste maximale uitschakeltijd te garanderen.Jim423 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:24:
Vereiste uitschakeltijd. De kortsluitstromen staan doorgaans wel in beton gegoten.
Dat mag jij vinden maar ts gaat echt hier geen 35A aansluiting aanvragen, selectiviteit is ook geen eis uit de nen.Juerd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:30:
[...]
Hopelijk nooit, maar voor het kiezen van de beveiligingen is dat volledig irrelevant.
Aardlekschakelaar heeft niets van doen met aarde, die meet de delta tussen de fase en de neutraal. Als jij de fase beet pakt, loopt er n.b. geen stroom door de aarde, die loopt via jouw voeten weg.devriesjande schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:57:
[...]
Een aardlekschakelaar heeft alleen nut bij sluiting tussen fase en aarde. Als de vereiste kortsluitstroom tussen fase en nul niet gehaald wordt is het verlagen van de beveiliging de enige optie.
[ Voor 10% gewijzigd door Oilman op 21-01-2024 22:33 ]
Als je de rest van wat ik schrijf ook even leest, dan zie je dat ik dat ook helemaal niet nodig vind. In plaats van de aansluiting verzwaren is het volgens mij veel zinniger om de auto ietsje langzamer te laten laden. Een zwaardere aansluiting is namelijk ontzettend duur, terwijl je van 20% trager laden in de praktijk niet echt last zult hebben.habbekrats schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:09:
maar ts gaat echt hier geen 35A aansluiting aanvragen
Klopt, maar volgens mij heb ik dat ook nooit beweerd.selectiviteit is ook geen eis uit de nen.
Het neemt niet weg dat gebrek aan selectiviteit wel problemen kan geven, en dat ontwerpen zonder selectiviteit daarom wel op wat gefronste wenkbrauwen kan rekenen. In de nieuwe NEN1010:2020 staan overigens wel regels voor selectiviteit, maar die zijn "informatief" vanwege "de impact van deze bepalingen" en dus nog steeds niet verplicht. Ik denk zelf dat het uiteindelijk wel gaat komen.
Je hebt technisch absoluut gelijk, en persoonlijk vind ik foutstroomschakelaar een betere naam. Maar in bijna alle gevallen gaat het om stroom die, al dan niet via het lichaam van een persoon, naar aarde gaat. Slechts in een heel zeldzaam geval zal het een fase of nul van een andere aardlekschakelaar of groep zijn.Oilman schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:33:
Aardlekschakelaar heeft niets van doen met aarde, die meet de delta tussen de fase en de neutraal.
Daarom lijkt het me heel redelijk om aan te nemen dat de delta tussen fase(n) en nul komt door lekkage naar aarde.
Edit: extra reactie op basis van gewijzigde tekst van OP:
Via jouw voeten (en/of andere delen van je lijf, het is maar net de vraag wat contact maakt), maar alsnog wel naar de aarde. Zo niet via een aardedraad, dan wel de daadwerkelijke planeet.Als jij de fase beet pakt, loopt er n.b. geen stroom door de aarde, die loopt via jouw voeten weg.
Uiteindelijk gaat de stroom terug naar waar het vandaan kwam. Aardedraden zijn ervoor om een pad met lage weerstand te maken, zodat zo veel mogelijk van de foutstroom die route zal nemen in plaats van bijvoorbeeld via je lichaam, maar ze zijn uiteindelijk ook verbonden met de daadwerkelijke planeet Aarde.
[ Voor 34% gewijzigd door Juerd op 22-01-2024 16:24 ]
Selectiviteit bestaat niet in een huisinstallatie. Zeker niet met automaten als hoofdzekering. En al helemaal niet bij 3x25 met automaten als hoofdzekering... Ik vind het dan ook echt onzin om dat na te streven, zeker icm laadpalen waar je gewoon graag zo snel mogelijk wil kunnen laden op sommige momenten.Juerd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:33:
[...]
Als je de rest van wat ik schrijf ook even leest, dan zie je dat ik dat ook helemaal niet nodig vind. In plaats van de aansluiting verzwaren is het volgens mij veel zinniger om de auto ietsje langzamer te laten laden. Een zwaardere aansluiting is namelijk ontzettend duur, terwijl je van 20% trager laden in de praktijk niet echt last zult hebben.
[...]
Klopt, maar volgens mij heb ik dat ook nooit beweerd.
Het neemt niet weg dat gebrek aan selectiviteit wel problemen kan geven, en dat ontwerpen zonder selectiviteit daarom wel op wat gefronste wenkbrauwen kan rekenen. In de nieuwe NEN1010:2020 staan overigens wel regels voor selectiviteit, maar die zijn "informatief" vanwege "de impact van deze bepalingen" en dus nog steeds niet verplicht. Ik denk zelf dat het uiteindelijk wel gaat komen.
Nee, niet met die instellingMakrolon schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:37:
Selectiviteit bestaat niet in een huisinstallatie.
Ik heb de c40 hoofdautomaat mee zien gaan bij een sluiting achter een b16...
Same, van de week schakelde hier de C25 af door een B16 groep waar een 3W led driver kortsluiting maakte. De B16 was overigens ook uit gegaan.Makrolon schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:49:
[...]
Dat wil niet zeggen dat selectiviteit niet bestaat. Het is niet zwart/wit. Selectiviteit is niet altijd volledig, er bestaat ook gedeeltelijke selectiviteit (2.530.3.13), waarbij het selectief is tot een bepaalde limiet. Bij gedeeltelijke selectiviteit zal het vaak-maar-niet-altijd zo zijn dat de hoofdzekering zelfs bij kortsluiting niet aangesproken wordt, bijvoorbeeld omdat de sluiting plaatsvond in een apparaat, of met een relatief slecht contact, en de stroom niet zo groot kon worden dat de hoofdautomaat magnetisch kon afslaan. Ook bij normale overbelasting zal het dan vaak wel selectief zijn.Makrolon schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:49:
Zou je een 20 A automaat achter je 25 A hoofdautomaat plaatsen, dan is dat mogelijk zelfs voor overbelasting niet selectief, terwijl je dat met 16 A sowieso wel prima kunt bereiken. Om die reden zou je volgens mij toch erg terughoudend moeten zijn met de keuze om een groep hoger dan 16 A af te zekeren op een aansluiting van 25 A.
Tot slot kan een hoofdautomaat ook extra selectief gemaakt zijn door er een vertraging in te bouwen. Die automaten kun je herkennen aan een "S" in een vierkantje.
[ Voor 13% gewijzigd door Juerd op 21-01-2024 23:21 ]
Ik had initieel een kring exclusief voor KNX - de KNX-voedingen, maar ook een paar KNX-modules die 230V eisen. Daartussen zit een 24 V-dimmer die 230 V op zijn relais moet hebben. Nu was het plan om mijn 24 V LED-strips zouden op twee aparte verlichtingskringen te zetten, maar als ik naar het aansluitschema kijk lijkt me dat niet mogelijk en moeten die strips op dezelfde kring als de KNX-module? De module stuurt namelijk een 24 V-voeding (voor de LED's) aan via zijn relais. Dus ik dien alle LED-strips op dezelfde kring als deze KNX-module te zetten - of vergis ik me?
/f/image/ExOgqApbqLILQa0owwCvIqZr.png?f=fotoalbum_large)
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ja, maar mijn klanten gaan niet blij zijn als ze met 3 fase maximaal op 8kw kunnen ladenJuerd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:00:
[...]
Dat wil niet zeggen dat selectiviteit niet bestaat. Het is niet zwart/wit. Selectiviteit is niet altijd volledig, er bestaat ook gedeeltelijke selectiviteit (2.530.3.13), waarbij het selectief is tot een bepaalde limiet. Bij gedeeltelijke selectiviteit zal het vaak-maar-niet-altijd zo zijn dat de hoofdzekering zelfs bij kortsluiting niet aangesproken wordt, bijvoorbeeld omdat de sluiting plaatsvond in een apparaat, of met een relatief slecht contact, en de stroom niet zo groot kon worden dat de hoofdautomaat magnetisch kon afslaan. Ook bij normale overbelasting zal het dan vaak wel selectief zijn.
Zou je een 20 A automaat achter je 25 A hoofdautomaat plaatsen, dan is dat mogelijk zelfs voor overbelasting niet selectief, terwijl je dat met 16 A sowieso wel prima kunt bereiken. Om die reden zou je volgens mij toch erg terughoudend moeten zijn met de keuze om een groep hoger dan 16 A af te zekeren op een aansluiting van 25 A.
Tot slot kan een hoofdautomaat ook extra selectief gemaakt zijn door er een vertraging in te bouwen. Die automaten kun je herkennen aan een "S" in een vierkantje.
Daarbij, moet je de hele installatie zo gaan inrichten op een mogelijke kortsluiting die waarschijnlijk nooit gaat voorkomen in dat circuit. En het is niet eens 100 procent zeker dat je die situatie voorkomt.
En het veroorzaakt geen onveilige situatie als de hoofdzekering springt, anders was het natuurlijk een ander verhaal.
Oprechte vraag: leg je je klanten dan uit dat je met 8 of 9 kW ook elke ochtend een volle accu hebt, of praat je alleen over de kW's in snelheid in de context van sneller = beter?Makrolon schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:38:
Ja, maar mijn klanten gaan niet blij zijn als ze met 3 fase maximaal op 8kw kunnen laden
Volgens mij is het verschil tussen 8 kW en 11 kW alleen relevant als je er op wacht, en dus wel relevant voor een laadpaal op een bestemming waar je maar eventjes bent, maar niet thuis waar je auto toch ≥10 uur stil staat...
Als je iets over de 80% durft te gaan, kan 9 kW ook. En als je de groep 100% durft te belasten, kan 11 kW ook. Die 80%-regel voor de ontwerpstroom is namelijk net als selectiviteit niet verplicht volgens de NEN 1010 (wel volgens de 61439-1 kennelijk, maar die heb ik nog niet gelezen). Als we dan toch kieskeurig mogen zijn in welke ontwerpprincipes we leuk vinden... (Zelf laad ik mijn auto overigens regelmatig met 11 kW op achter een niet-selectieve C16... Maar da's niet thuis en niet iets dat ik zou adviserenen dat kan dan maximaal als je met 16 afzekert.
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 22-01-2024 00:07 ]
Ja zeker wel! Maar mensen willen de mogelijkheid hebben om zo snel als de hardware t toelaat te laden... En veel mensen die net een ev gaan rijden zijn natuurlijk nog bang dat ze t allemaal niet redden met hun acculading en dat ze snel bij moeten ladenJuerd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:57:
[...]
Oprechte vraag: leg je je klanten dan uit dat je met 8 of 9 kW ook elke ochtend een volle accu hebt, of praat je alleen over de kW's in snelheid in de context van sneller = beter?
Volgens mij is het verschil tussen 8 kW en 11 kW alleen relevant als je er op wacht, en dus wel relevant voor een laadpaal op een bestemming waar je maar eventjes bent, maar niet thuis waar je auto toch ≥10 uur stil staat...
[...]
Als je iets over de 80% durft te gaan, kan 9 kW ook. En als je de groep 100% durft te belasten, kan 11 kW ook. Die 80%-regel voor de ontwerpstroom is namelijk net als selectiviteit niet verplicht volgens de NEN 1010 (wel volgens de 61439-1 kennelijk, maar die heb ik nog niet gelezen). Als we dan toch kieskeurig mogen zijn in welke ontwerpprincipes we leuk vinden... (Zelf laad ik mijn auto overigens regelmatig met 11 kW op achter een niet-selectieve C16... Maar da's niet thuis en niet iets dat ik zou adviseren)
Jij ziet iets beter in de normen als ik zie ik al wel 😁 ik dacht dat de 80 procent regel wel een eis was.
Maargoed, ik vind, dat je de regels moet weten, en dat je daar best eens iets van af mag wijken als de veiligheid niet in gevaar komt. En dat is met selectiviteit zeker niet het geval.
Voor de duidelijkheid: daar ben ik het mee eens. Wel vind ik dat zo'n beslissing dan goed geïnformeerd gemaakt moet worden. Daarom stipte ik het aan, en het is goed dat erop gereageerd is met de andere kant van het verhaal.Makrolon schreef op maandag 22 januari 2024 @ 02:21:
Maargoed, ik vind, dat je de regels moet weten, en dat je daar best eens iets van af mag wijken als de veiligheid niet in gevaar komt. En dat is met selectiviteit zeker niet het geval.
Uiteindelijk moet er een afweging worden gemaakt tussen een kans op het beperkt houden van storingen enerzijds en snel laden anderzijds (ervan uitgaande dat je niet zit te wachten op de grote kostenpost van een zwaardere aansluiting). Zelf zou ik dus gaan voor iets trager laden, maar ik kan me best voorstellen dat je liever de resterende selectiviteit uit 't raam gooit.
Je bedoeld een selectieve aardlek of een C of D automaat denk ik.Juerd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:00:
[...]
In een huisinstallatie loop je toch al snel tegen grenzen aan, als ik thuis alles zou aanzetten heb ik 43kW dan zou ik minimaal 63A hoofdzekeringen moeten hebben en nog gelijk verdeeld ook.
Dat heb ik niet gewoon 3x25A D automaten.
Zo heb ik hier een flinke Karcher 3 fase die start op een 16A C nog net, met een 20A C gaat het veel beter. Die zit er nu dus ook in.
En ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen met een 11 kW laadpaal dit soms ook wel eens willen gebruiken als je haast hebt en direct weer weggaat. Ook als je tegenwoordig een variable uur tarief hebt is het zaak om in de goedkoopste uren je accu vol te pompen.
Dus een 20A automaat kan best mits de kabel dik genoeg is want daar is die beveiliging ook voor bedoeld in je installatie.
Nee, een automaat die C noch D is. Dit is de hoofdzekering in mijn meterkast (geïnstalleerd begin 1996 door MEGA Limburg, tegenwoordig Enexis). Let op de S in het vierkantje naast 35A.habbekrats schreef op maandag 22 januari 2024 @ 06:11:
[...]
Je bedoeld een selectieve aardlek of een C of D automaat denk ik.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RPs3uq54BNoegjI3eCNd4asd.jpg?f=user_large)
Ik heb ooit een harde kortsluiting gehad in een boormachine. Toen ging de B16 automaat van de groep er uit, maar de hoofdzekering ging niet mee uit.
Later dit jaar wordt mijn aansluiting verzwaard naar 3x25A. Dan komen er vermoedelijk C25 automaten in (dat is tenminste wat ik op diverse plaatsen heb gezien in Enexis gebied (ABB S201M)). Bij een harde kortsluiting in een B16 gezekerde groep zullen die denk ik een stuk gemakkelijker mee uit gaan.
Past 10mm2 in de aansluitblokjes onderin de kast?.Frank schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:03:
[...]
Het duurde even, maar na zeer waardevolle input na mijn vorige post (zie foto daar) heb ik wat aanpassingen gedaan!Dit is de nieuwe situatie:
[Afbeelding]
Ten opzichte van de vorige post zijn wat kleine slordigheidjes weggewerkt en:
- De Wago-klem verwijderd bij de neutrale lijn voor de zonnepanelen op automaten 13 tm 16 - die zitten nu netjes met een kamrail verbonden.
- Beter passende kamrails onder automaten 1 tm 3.
- Aanraakgevoelige kamrails onder automaten 5 tm 7 vervangen.
- En meest belangrijk: de aardlekschakelaar die op fase 3 zit aangesloten (rechts onderin) is vervangen door een 63A-model. Op fase 3 (en alléén op die fase) zitten namelijk twéé automaten (15 en 16) met omvormers die per automaat theoretisch maximaal 12.8A leveren, dus 25.6A extra op fase 3. Samen met de 25A uit het net zou er dus, als groepen 8 tm 11 vol belast worden, meer dan 40A door die aardlekschakelaar kunnen gaan. Zéér onwaarschijnlijk dat die groepen zo vol belast zouden worden én praktisch onmogelijk dat de panelen 2 x 12.8A zouden leveren (ze liggen namelijk half op west en half op oost), maar toch maar netjes zo gedaan om elke hint van 'installatiefout' te voorkomen. Hartelijk dank voor dit inzicht! Ik heb trouwens om helemaal netjes te zijn ook de bedrading van en naar die nieuwe aardlekschakelaar in 10mm2 uitgevoerd.
Volgens mij ben ik nu klaar voor de check door de elektricien. Of zie ik nog onreglementaire zaken over het hoofd?
Edit: oh en nog 'n vraag! Ik zie een installateur bij me in de buurt die voor een controle van de meterkast ook een warmtecamera mee kan nemen. Ik snap dat je daarmee slechte contacten kan opsporen waar hitte vrij komt. Maar zou dat dan alleen werken als dat slechte contact ook (al dan niet flink) belast wordt? As in: zou ik even flink moeten verbruiken in het kwartier voordat de camera aan gaat, om eventuele slechte contacten dan ook daadwerkelijk te zien?
Er kwam trouwens laatst 9200W uit m'n zonnepanelen! Woei!Verkeerde topic, maar wilde 't toch even laten weten
.
Correct, MDT geeft meestal vrij duidelijk in hun schema aan als de module op meerdere groepen/kringen mag. Hun simpele dimmers staan bijvoorbeeld aangegeven met 3 losse fasen/groepen, dus dan heb je die vrijheid wel om licht te scheiden.Borromini schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:27:
Ik had deze in het KNX-topic gepost, maar misschien is die hier beter op zijn plaats, want het is een vraag over kringen uiteindelijk, niet over KNX.
Ik had initieel een kring exclusief voor KNX - de KNX-voedingen, maar ook een paar KNX-modules die 230V eisen. Daartussen zit een 24 V-dimmer die 230 V op zijn relais moet hebben. Nu was het plan om mijn 24 V LED-strips zouden op twee aparte verlichtingskringen te zetten, maar als ik naar het aansluitschema kijk lijkt me dat niet mogelijk en moeten die strips op dezelfde kring als de KNX-module? De module stuurt namelijk een 24 V-voeding (voor de LED's) aan via zijn relais. Dus ik dien alle LED-strips op dezelfde kring als deze KNX-module te zetten - of vergis ik me?
[Afbeelding]
Je zou wel 2 voedingen parallel kunnen schakelen met het relais, maar wel achter dezelfde beveiliging. Of je gaat naar 2 can deze LED modules.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik had een Mean Well LRS-150-24 op het oog, da's een open voeding, die kan in de verdeelkast maar ik heb niet één-twee-drie een manier om die te fixeren. De HLG-150H-24 is vergelijkbaar maar gesloten, en de EDR-150-24 is DIN mounted, da's misschien nog beter.
Iemand die één van die modellen kan aan- of afraden, of een beter alternatief weet?
[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 22-01-2024 13:09 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Zat nog wel te denken dat je misschien met 2 kleinere “sub-kringen” (bijv 6A) wel met 2 voedingen aan het werk kan, maar geen idee of daar regels voor zijn die daar wat van vinden.
Nevermind, dan zitten ze nog steeds achter dezelfde hoofdgroep natuurlijk.
[ Voor 44% gewijzigd door Ethirty op 22-01-2024 15:02 ]
#team_UTC+1
Goede vraag, want maar nét. In die oude aansluitblokjes in mijn rechter groepenkast zat één bredere ingang (de tweede van rechts, waar je zowel de fase als de nul in ziet zitten) waar een 10mm2-draad met adereindhuls in paste. De andere drie waren te klein. Kijk dus vooral even of jij ook zoiets hebt en of 't past.motormuis schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:52:
[...]
Past 10mm2 in de aansluitblokjes onderin de kast?
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
DIN-rail mount betekent niet automatisch dat het in je groepenkast past, met die EDR-150-24 in je groepenkast krijg je het deksel er niet meer op.Borromini schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:09:
Ik had een Mean Well LRS-150-24 op het oog, da's een open voeding, die kan in de verdeelkast maar ik heb niet één-twee-drie een manier om die te fixeren. De HLG-150H-24 is vergelijkbaar maar gesloten, en de EDR-150-24 is DIN mounted, da's misschien nog beter.
Iemand die één van die modellen kan aan- of afraden, of een beter alternatief weet?
Als je het in de groepenkast kwijt wilt moet je naar zoiets kijken: HDR-150-24.
Anders zou ik voor iets als de HLG-150H-24 gaan en het buiten de groepenkast laten.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Helder, als ik de kleurcodering van de adereindhulzen goed snap, is er een 10mm2 (rood) en de overige 6mm2 (geel)..Frank schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:33:
[...]
Goede vraag, want maar nét. In die oude aansluitblokjes in mijn rechter groepenkast zat één bredere ingang (de tweede van rechts, waar je zowel de fase als de nul in ziet zitten) waar een 10mm2-draad met adereindhuls in paste. De andere drie waren te klein. Kijk dus vooral even of jij ook zoiets hebt en of 't past.
Is is niet zoveel waar 10mm2 met adereindhuls in past, het meeste is 10mm2 zonder adereindhuls of 6mm2 met adereindhuls. Waarbij ik niet weet of je dan ook zonder mag toepassen, maar ik vind dat in ieder geval niet wenselijk.
Een b16 op 11kw vermogen een auto laden is naar mijn mening minder wenselijk dan selectiviteit, voorkeur is dan b20.Juerd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:00:
[...]
Dat wil niet zeggen dat selectiviteit niet bestaat. Het is niet zwart/wit. Selectiviteit is niet altijd volledig, er bestaat ook gedeeltelijke selectiviteit (2.530.3.13), waarbij het selectief is tot een bepaalde limiet. Bij gedeeltelijke selectiviteit zal het vaak-maar-niet-altijd zo zijn dat de hoofdzekering zelfs bij kortsluiting niet aangesproken wordt, bijvoorbeeld omdat de sluiting plaatsvond in een apparaat, of met een relatief slecht contact, en de stroom niet zo groot kon worden dat de hoofdautomaat magnetisch kon afslaan. Ook bij normale overbelasting zal het dan vaak wel selectief zijn.
b20 afzekeren of 9kw laden op een b16.
Die blokjes onderin heb ik laatst gezien bij iemand dat er soepel draad los in zat. Nee dat mag niet, is een simpele schroefklem.motormuis schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:45:
[...]
Helder, als ik de kleurcodering van de adereindhulzen goed snap, is er een 10mm2 (rood) en de overige 6mm2 (geel).
Is is niet zoveel waar 10mm2 met adereindhuls in past, het meeste is 10mm2 zonder adereindhuls of 6mm2 met adereindhuls. Waarbij ik niet weet of je dan ook zonder mag toepassen, maar ik vind dat in ieder geval niet wenselijk.
(oh daar was zo veel mis als ik er aan terugdenk, dat het goed gegaan is is zowat een wonder)
Volgens DIN 46228 wel, maar er zijn meer kleurenschema's: Wikipedia: Adereindhuls. Gelukkig is elektriciteit kleurenblind. Gebruik binnen een installatie geen kleurenschema's door elkaar: verwarring is een bron van onveiligheid.motormuis schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:45:
[...]
Helder, als ik de kleurcodering van de adereindhulzen goed snap, is er een 10mm2 (rood) en de overige 6mm2 (geel).
Bij aansluitblokjes drukt de schroef rechtstreeks op de kern. Dan zijn voor klasse 5 (soepel) of klasse 6 (zeer soepel) montagesnoer adereindhulzen noodzakelijk. Voor klasse 1 (massief) draad gebruik je geen adereindhulzen, voor klasse 2 (samengeslagen) draad dacht ik ook niet.Is is niet zoveel waar 10mm2 met adereindhuls in past, het meeste is 10mm2 zonder adereindhuls of 6mm2 met adereindhuls. Waarbij ik niet weet of je dan ook zonder mag toepassen, maar ik vind dat in ieder geval niet wenselijk.
Is deze automaat gewoon defect? Of is er iets anders aan de hand?
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Het klinkt als een slecht contact, maar ik weet niet zeker of er geen andere oorzaak kan zijn. Op zich zou ik bij een slecht contact wel verwachten dat het redelijk snel erger wordt en anders klinkt. Heeft de elektriciën de impedantie gemeten?sMoKeFiSh schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:57:
Een andere optie waar ik aan denk is trilling door inductie, maar daar weet ik echt te weinig van om wat zinnigs over te zeggen.
[ Voor 33% gewijzigd door Juerd op 23-01-2024 15:19 ]
Bedankt voor je reply! Ik heb geen idee of de impedantie gemeten is. Probleem is opnieuw aangemeld en als het goed is komen ze weer langs deze week. Ik zal het dan eens vragen.Juerd schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:17:
[...]
Het klinkt als een slecht contact, maar ik weet niet zeker of er geen andere oorzaak kan zijn. Op zich zou ik bij een slecht contact wel verwachten dat het redelijk snel erger wordt en anders klinkt. Heeft de elektriciën de impedantie gemeten?
Een andere optie waar ik aan denk is trilling door inductie, maar daar weet ik echt te weinig van om wat zinnigs over te zeggen.
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Klinkt inderdaad als een slecht contact. Wellicht kan je de schroeven proberen aan te draaien. Onderzijde met uitgeschakelde hoofdschakelaar uiteraard. Wellicht is de groep zelf ook defect, ik vertrouw dat merk sowieso niet.sMoKeFiSh schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:57:
In mijn recent opgeleverde woning zit de backupheater van de WP achter een SEP INS36 B16 groep. Deze groep heb ik al meerdere malen horen buzzen/knetteren en deze heb ik begin vorige week maar uitgeschakeld. Dit issue heb ik gemeld bij de installateur. Deze is netjes komen kijken, maar heeft uiteindelijk niets gedaan omdat het geluid op dat specifieke moment niet te reproduceren was. Ik heb de installateur gevraagd om de contacten op de groep nogmaals goed aan te draaien. Vanochtend was het geluid weer hoorbaar, zie video hieronder:
[YouTube: VID20240111154402]
(En voordat alle tweakers reageren met moet op moment aangedraaid worden etc: beter dat de tweaker er achter komt of het een slecht contact was of een slechte automaat. Video is immers al gemaakt.)
[ Voor 3% gewijzigd door MrBas op 23-01-2024 16:23 ]
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Deze werkt door de fase af te snijden, mijn simpele inschatting is dat als deze op de helft wordt afgesneden, de aangesloten LED op de helft van zijn vermogen draait. Klopt dat?
Bijkomende vraag: Mag ik LED lampen met verschillende vermogens op 1 dimmer aansluiten zolang ik onder het totaal vermogen van de dimmer blijf?
Ik begrijp dat dit mogelijk niet het gewenste effect heeft, maar in eerste instantie is de vraag of dit technisch mogelijk is. Met mijn aanname van hierboven zou het dan zo zijn dat als de dimmer op de helft staat, beide lampen op half vermogen draaien.
Ik kan tweedehands een paar maanden oud meterkastje overnemen. Gevuld met spullen van Gewiss. Zijn jullie hier bekend mee, met het oog op bovenstaande quote?Wil je bewezen degelijke merken, kies dan bovenstaande merken, maar niet onderstaande - Chinese budget merken:
-Chint en submerk NOARK
-Emat huismerk van Elektramat, producent voor de consument niet duidelijk
-Gacia"
Ik vind Gewiss in het algemeen mooi spul en zou het, ondanks dat het hier niet zo'n bekend merk is, rekenen tot de A-merken. Het wordt gemaakt in Italië.SpelFaut schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:22:
In de TS staat:
[...]
Ik kan tweedehands een paar maanden oud meterkastje overnemen. Gevuld met spullen van Gewiss. Zijn jullie hier bekend mee, met het oog op bovenstaande quote?
Ze maken een aantal unieke dingen, zoals een 4-polige installatieautomaat van maar 2 modules breed.
Het is jammer dat ze geen complete groepenkasten maken.
[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 23-01-2024 19:30 ]
Denk ik te eenvoudig door te stellen dat als 3x25A middels automaten niet kan, er nu ook al een onveilige situatie is met de smeltzekeringen? Dus moet de netbeheerder in actie komen? Het soort hoofdzekering maakt toch niks uit voor de kabel?
Elektricien die ik heb geraadpleegd zei dat er een 10mm2 kabel ligt en voldoende is voor deze aanpassing. Netbeheerder gaf telefonisch ook aan dit te kunnen realiseren als ik een aanvraag zou doen.
Ja klopt, betreft een oude woning en de kabel zal de laatste 30+ jaren waarschijnlijk niks mee gedaan zijn. Mogelijk nog veel langer niet (woning is van 1930). Ik verhuis over een maand naar deze woning dus nog niet echt veel toegang tot de installatie.Juerd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:16:
@marcelcee Is de kabel die je huis binnenkomt heel oud en zit er onder je hoofdzekeringkast nog een stevig aansluitstuk waar die kabel in zit?
@Septillion dank, maar nu ik de aansluiting ‘echt’ wil gaan gebruiken (PV, warmtepomp en toekomstig EV) is het wellicht toch goed om te proberen de kabel te laten vervangen. Voorheen woonde hier 1 persoon op leeftijd, zonder noemenswaardig stroomverbruik. Ik zal even een foto zoeken van de meterkast mocht het iets toevoegen.
:strip_exif()/f/image/nnlEKKNENeOQhnh5ERCrIQqb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door marcelcee op 24-01-2024 19:19 ]
Zoals gezegd, er is dus niets aan de hand met de kabel zoals hij nu is. En kan je dus prima nu gewoon 3x25A gaan gebruiken, geen probleem. Als dat niet kon dat had de netbeheerder er nooit 3x25A toegestaan of de kabel vervangen. Hier ook gewoon nog een oude teerkabel uit 1959
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 24-01-2024 19:07 ]
Helder verhaal. Ik vind het jammer aan de ene kant omdat ik de rest van de groepenkast ook up-to-date wil brengen. Anderzijds als dit niks geks is dan leg ik me er bij neer. Vind € 300 voor de automaten wel te overzien. Als daar nog eens €1.000+ bijkomt voor een kabel, tja… dan maar wat praktischer mee omgaanSeptillion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:06:
@marcelcee Gezien de kabel dus niet slecht is zullen dan alle kosten (incl manuren) voor je eigen rekening zijn als ze het al willen doen.
Zoals gezegd, er is dus niets aan de hand met de kabel zoals hij nu is. En kan je dus prima nu gewoon 3x25A gaan gebruiken, geen probleem. Als dat niet kon dat had de netbeheerder er nooit 3x25A toegestaan of de kabel vervangen. Hier ook gewoon nog een oude teerkabel uit 1959Zoals denk ik op heeeeeeeeel veel plaatsen.
Heb nog een foto toegevoegd maar dat maakt voor het verhaal weinig uit begrijp ik.
Hier al ruim 6 jaar all electric wonen met 3x25 A en sinds 2 jaar ook een electrische auto erbij. Lader zonder load balancing iets teruggeschroefd naar 8 kW.marcelcee schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:14:
[...]
Helder verhaal. Ik vind het jammer aan de ene kant omdat ik de rest van de groepenkast ook up-to-date wil brengen. Anderzijds als dit niks geks is dan leg ik me er bij neer. Vind € 300 voor de automaten wel te overzien. Als daar nog eens €1.000+ bijkomt voor een kabel, tja… dan maar wat praktischer mee omgaan![]()
Heb nog een foto toegevoegd maar dat maakt voor het verhaal weinig uit begrijp ik.
Nog niks gebeurd met de oude smeltzekeringen.
Als in de toekomst de zekeringen wel een keer klappen kan je altijd nog overwegen of ombouwen naar automaten het je waard is.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Hoe bevalt dat nou in de praktijk? Ik vermoed dat je in de praktijk praktisch nooit last hebt van 8 ipv 11 kW, maar ik ben benieuwd naar de mening van iemand die er daadwerkelijk ervaring mee heeft.Erwin_83 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:18:
Lader zonder load balancing iets teruggeschroefd naar 8 kW.
Is dat nou behang in de meterkast, en ook nog eens overal best netjes omheen geplakt? Sommige mensen hebben te veel tijd over
Die kabel is overigens GPLK. Zoek daar eens naar, dan snap je heel snel waarom ze die kabel willen/moeten vervangen als je een moderne huisaansluitkast met automaten wilt, en waarom dat best een ingreep is.
Edit: GLPK → GPLK. Met GLPK vind je niks relevants
[ Voor 21% gewijzigd door Juerd op 24-01-2024 19:32 ]
@Erwin_83 Zekeringen kunnen dan ook wel iets meer hebben tijdelijk dan automaten. Nadeel is alleen dat je ze niet zelf aan kunt zetten en dat ze slijten.
En lees je P1 uit voor de stromen? Zou wel interessant zijn om te zien of je er echt vaak overheen gaat nu.
Haha ja volgens mij wel! Eigenlijk verbazend want de woning is van een timmerman geweest. Dus had misschien wel een mooie houten achterwand verwachtJuerd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:23:
[...]
Is dat nou behang in de meterkast, en ook nog eens overal best netjes omheen geplakt? Sommige mensen hebben te veel tijd over
Auto van de vrouw, maar hoor geen klachten. Een enkele keer laad ze overdag even, over algemeen staat de auto op uitgesteld laden i.v.m. nachtstroom tarief. In de ochtend is de auto altijd al weer vol.Juerd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:21:
[...]
Hoe bevalt dat nou in de praktijk? Ik vermoed dat je in de praktijk praktisch nooit last hebt van 8 ipv 11 kW, maar ik ben benieuwd naar de mening van iemand die er daadwerkelijk ervaring mee heeft.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Heb een youless en enelogic dus maar beperkte logging.Septillion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:24:
@marcelcee Ziet er zo slecht nog niet uit, nieuwere kast voor de hoofdzekeringen dan hierMaar lijkt inderdaad oude teerkabel. Slechtste in de meterkast is nog die (voorzet?) achterwand
@Erwin_83 Zekeringen kunnen dan ook wel iets meer hebben tijdelijk dan automaten. Nadeel is alleen dat je ze niet zelf aan kunt zetten en dat ze slijten.
En lees je P1 uit voor de stromen? Zou wel interessant zijn om te zien of je er echt vaak overheen gaat nu.
Piek afname vandaag 10,6 kW
Gemiddelde piek afname januari 10,1 kw
Auto laad vooral in de nacht, dan gebruiken we geen kookplaat/oven. De warmtepomp pruttelend dan rustig of is uit. Enige wp piek is 1 keer per week in de nacht de legionella run en dat is 4 kW .
Helaas gaat enelogic niet zover.(of ik kan het niet vinden )Septillion schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:21:
@Erwin_83 Mja, zolang je het niet per fase uitgesplitst hebt zeggen de waardes niet zo veel.
[ Voor 5% gewijzigd door Erwin_83 op 24-01-2024 20:30 ]
Veel angst bij mensen dat ze misschien ooit niet op tijd de auto vol hebben geladen.Juerd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:21:
[...]
Hoe bevalt dat nou in de praktijk? Ik vermoed dat je in de praktijk praktisch nooit last hebt van 8 ipv 11 kW, maar ik ben benieuwd naar de mening van iemand die er daadwerkelijk ervaring mee heeft.
Maar ik zou zelf wel een zwaardere lader nemen en deze dan in software lager zetten.
Als er dan een auto komt met een groter accupack (meer kwh) dan is het wel nuttig.
Misschien enelogic niet (zelf gebruik ik de firmware voor PVoutput), maar op het portaal van YouLess zelf kan je wel zien wat het (huidige) verbruik is per fase. Met bijvoorbeeld Home Assistant kan je dat dan wel doorrekenen of de max bijhouden.
Net even gekeken met de youless app en via ip adres maar uitlezing per fase zie ik niet.A. Qonsaides schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:32:
[...]
Misschien enelogic niet (zelf gebruik ik de firmware voor PVoutput), maar op het portaal van YouLess zelf kan je wel zien wat het (huidige) verbruik is per fase. Met bijvoorbeeld Home Assistant kan je dat dan wel doorrekenen of de max bijhouden.
EDIT, zit even te Google, wellicht na een firmware update wel mogelijk.
Ja live uitlezing vermogen werkt nu.
[ Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 24-01-2024 20:48 ]
Omdat ik op 1 fase zit laad ik op 4,6 kW (20A). Zelfs dat voldoet al prima voor thuis laden. Die auto laad toch vooral 's nachts. In 12 uur gaat er dan 55 kWh in, dan is zelfs een lege accu weer vol. Alleen als je 's avonds laat thuis komt met een lege accu en 's ochtend vroeg weggaat zit de auto niet helemaal vol. Dus met 8 kW verwacht ik helemaal dat je niks merkt.Juerd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:21:
[...]
Nu wil ik 6mm aftakken naar een nieuwe 6a 3 fase zekering, waarachter ik mijn Shelly stroommeters ga plaatsen.
Van de hoofdschakelaar wil ik dus met 6 mm naar de nieuwe zekering, zonder aardlek ertussen. Dit omdat dit a) niet nodig is voor vaste installatie, zeker niet binnen de meterkast en b) ik heb geleerd hier op het forum dat bekend is dat aardlekschakelaars snel kunnen trippen op capacitaire stromen van de Shelly's.
1. Na de hoofdschakelaar alle draden splitsen via een klem
2. De ingangen van de bestaande aardlekschakelaars gebruiken als klem?
Optie 2 is praktisch, en voor mijn gevoel ook veiliger dan extra klemmen plaatsen. Maar wellicht is dat not done?
:strip_exif()/f/image/RsuidEAZZiCxUwUr73IbUOTe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xq8A0BBkH6a8izOl4bEH9wBx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door jurjen_g op 26-01-2024 11:28 ]
Je kan kiezen voor verdeelblokken, twin-draden, zelf twee draden in een twin-adereindhuls krimpen, of kamrails gebruiken (geschikt voor jouw aardlekschakelaars en de gewenste installatieautomaat). Je kan niet zonder meer doorlussen via dezelfde kooi, tenzij de fabrikant dat expliciet goedgekeurd heeft.jurjen_g schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:24:
Wat is gebruikelijk / veilig voor het aftakken na de hoofdschakelaar voor uitbreiding groepenkast? Het gaat om 3 fase, bestaande kast gaat 6 mm naar 3 losse aardlekschakelaars. De aardlekschakelaar hebben aan de onderzijde een dubbele invoer om te kunnen koppelen, de nul wordt op die wijze doorgelust van schakelaar c naar b naar a.
Nu wil ik 6mm aftakken naar een nieuwe 6a 3 fase zekering, waarachter ik mijn Shelly stroommeters ga plaatsen.
Van de hoofdschakelaar wil ik dus met 6 mm naar de nieuwe zekering, zonder aardlek ertussen. Dit omdat dit a) niet nodig is voor vaste installatie, zeker niet binnen de meterkast en b) ik heb geleerd hier op het forum dat bekend is dat aardlekschakelaars snel kunnen trippen op capacitaire stromen van de Shelly's.
Optie 2 is praktisch, en voor mijn gevoel ook veiliger dan extra klemmen plaatsen. Maar wellicht is dat not done?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: als ik naar de foto kijk heeft je aardlekschakelaar dus twee kooien per pool; als daar allebei draad in mag dan kan je dus wel doorlussen (zoals met de nul is gedaan). Persoonlijk vind ik dan kamrails mooier
[ Voor 5% gewijzigd door TGEN op 26-01-2024 11:34 ]
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Als ik zn verhaal goed lees heeft ie abb aardleks. Die hebben dubbele invoer waar verschillende draden in mogen.TGEN schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:33:
[...]
Je kan kiezen voor verdeelblokken, twin-draden, zelf twee draden in een twin-adereindhuls krimpen, of kamrails gebruiken (geschikt voor jouw aardlekschakelaars en de gewenste installatieautomaat). Je kan niet zonder meer doorlussen via dezelfde kooi, tenzij de fabrikant dat expliciet goedgekeurd heeft.
Oh ik zie nu de foto pas, ik las het dus goed. 😁
[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 26-01-2024 11:35 ]
Ja inderdaad 2 kooien per aardlek. Dat leek mij qua veiligheid net zo goed als een verdeelblok /klem/kam, en in mijn ogen 1 'las' minder voor de bestaande groepen in vergelijking met toevoeging van kamrails. Maar dat laatste past op zich nog wel aan de onderkant.TGEN schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:33:
[...]
Je kan kiezen voor verdeelblokken, twin-draden, zelf twee draden in een twin-adereindhuls krimpen, of kamrails gebruiken (geschikt voor jouw aardlekschakelaars en de gewenste installatieautomaat). Je kan niet zonder meer doorlussen via dezelfde kooi, tenzij de fabrikant dat expliciet goedgekeurd heeft.
Edit: als ik naar de foto kijk heeft je aardlekschakelaar dus twee kooien per pool; als daar allebei draad in mag dan kan je dus wel doorlussen (zoals met de nul is gedaan). Persoonlijk vind ik dan kamrails mooier.
Vanaf de hoofdschakelaar vertrekken met een twinnhuls.jurjen_g schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:24:
Wat is gebruikelijk / veilig voor het aftakken na de hoofdschakelaar voor uitbreiding groepenkast? Het gaat om 3 fase, bestaande kast gaat 6 mm naar 3 losse aardlekschakelaars. De aardlekschakelaar hebben aan de onderzijde een dubbele invoer om te kunnen koppelen, de nul wordt op die wijze doorgelust van schakelaar c naar b naar a.
De nul ook en dan in de kast met een klein verdeelblokje netjes verdelen.
Zou ik voor de huidige nul ook doen dat doorlussen ben ik geen fan van

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Persoonlijk zou ik de nullen liever met een kamrailtje koppelen, dat gaat perfect in deze aardleks.
Waarom ben je daar geen fan van?DeHollander schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:03:
Zou ik voor de huidige nul ook doen dat doorlussen ben ik geen fan van
Het zijn maar een paar contacten, en als die allemaal goed zijn aangedraaid zou dat volgens mij geen issue moeten kunnen zijn.
Daarom is een normale inbouwdoos waar de in- en uitgangen in het midden zitten niet gewoon tussen de buis te plaatsen.
Ik ben daarom van plan 2x een dubbel spruitstuk op de lasdoos te plaatsen zodat de ingangen wat opschuiven naar de zijkant en dan kleine s-bochtjes buigen om aan te sluiten op de pvc buis in de muur.
Maar vroeg me toch nog af of er geen inbouwdozen bestaan met in- en uitgangen aan de zijkant zoals ze er voor opbouw wel zijn:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8mX6HnkzCNUeqPCkZwLZlZqt.jpg?f=user_large)
Ik ken ze niet maar hopelijk weten mensen hier of het er is.
Enige wat ik kon vinden was een schoonmetseldoos met een invoer op een hoek.
[ Voor 100% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 27-01-2024 11:13 ]
Kan je niet een vierkante doos gebruiken waar de buis ook meer aan de zijkant zit? En anders, als dat mag, een doos met de twee buizen, maar gescheiden met een tussenschot.Vliegvlug schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:50:
Ik wil graag een extra stopcontact in mijn muur realiseren op de route waar al een pvc buis loopt wat op zich geen probleem is en ik al vaker heb gedaan, punt is alleen dat er in dit geval een andere buis vlak naast loopt.
Daarom is een normale inbouwdoos waar de in- en uitgangen in het midden zitten niet gewoon tussen de buis te plaatsen.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Een losse nul in een 3 fase systeem veroorzaakt een hoop schade.Juerd schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:29:
[...]
Waarom ben je daar geen fan van?
Het zijn maar een paar contacten, en als die allemaal goed zijn aangedraaid zou dat volgens mij geen issue moeten kunnen zijn.
Met doorlussen is die kans groter, met een rail is die kans iets kleiner.
En het ziet er netter uit met een rail of blokje
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
- De hoofdautomaat (C40) en automaat van groep 4 zijn toen uitgevallen, ik hoorde dit zelf.
- Hoofdautomaat had ik eerst niet gezien. Groep 4 aangezet en gewacht tot de storing voorbij was.
- Straatlamp ging aan, maar in huis niks. In de meterkast toen de hoofdautomaat aangezet en er was stroom in het hele huis. Tot zover is het prima.
- Vanochtend viel de stroom weer uit, maar nu was het de aardlekschakelaar van groep 3+4.
- Probleem geïsoleerd. Die aardlek blijft uitvallen als ik groep 4 inschakel.
- Momenteel werken groep 1,2 en 3. Groep 4 staat uit en alle stekkers (en lampen) van die groep zijn eraf.
- Inschakelen groep 4 geeft momenteel dat de aardlek uit valt. Eerder vandaag duurde het soms 10 tot 20 seconden voordat dat gebeurde, maar meestal en ook nu nog, is het direct uitvallen.
- Nieuwbouw uit 2009 die 15 jaar feilloos heeft gewerkt. Op groep 4 zit: woonkamer, berging, keuken (deels) en koelkast. De nodige apparatuur is nu met haspels op andere groepen aangesloten, dus momenteel werkt alles, behalve de compleet kale groep 4.
- Alle meterkastonderdelen ondertussen al een paar keer uit en aan gezet, maar het verandert niks.
Ik heb twee vermoedens: Of het is wat toevallig met die storing van gisteren en er zit iets met vocht ofzo niet goed in de berging. Of een onderdeel van de meterkast is niet goed.
Heeft iemand een idee? Wat kan ik zelf nog doen?
Zat te denken om de splitsingen van groep 4 IN de meterkast los te koppelen om de oorzaak te localiseren. Dat gaat wat ver. Ik weet niet wat de kans is op kapotte automaten, maar misschien moet ik het daar zoeken. Of het is iets heel anders.
Zit de aftakking naar de berging in de meterkast of ergens anders in de woning? Als die in de meterkast zit, dan zou ik de berging als eerste op een eigen alamat zetten. Als de aftakking ergens anders zit, zou ik ook proberen om dat voor elkaar te krijgen (maar dat zal niet altijd makkelijk kunnen).
Op die manier kun je hopelijk een deel van je installatie uitsluiten.
Als alle apparatuur eraf is (en de groep uit staat) zou je ook met een megger kunnen kijken of er een lek naar aarde is.
Meestal is het iets van buitenverlichting, gezien dat de keuken en berging er op zitten zou ik naar de buitenverlichting en de berging kijken.Playa del C. schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:45:
- Nieuwbouw uit 2009 die 15 jaar feilloos heeft gewerkt. Op groep 4 zit: woonkamer, berging, keuken (deels) en koelkast. De nodige apparatuur is nu met haspels op andere groepen aangesloten, dus momenteel werkt alles, behalve de compleet kale groep 4.
Vaak wordt de berging met een grondkabel aangesloten vanuit de keuken, koppel deze als eerste eens los.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.