Ik ben verder gegaan met puzzelen en heb de suggestie om ruimte te houden in de groepenkast ter harte genomen. Ook even gecheckt hoe ik uitkom met de huidige groepen die ik heb en of ik daar wat aan wil doen.
De woonkamer en garage zitten op een groep, wat qua belasting prima past, allemaal lage continuebelasting en af en toe een hogere belasting. Een een klein kastje boven de groepenkast waar de garage uit aftakt.
Ik kom uit op de volgende kast met dezelfde afmetingen als mijn huidige kast (ABB):
De feedback die ik krijg is dat deze niet met 10mm2 bedraad kan worden, wat ik wel handiger vind dan met een extra automaat ivm de max 40A. Zeker omdat in de toekomst langer en meer continuestroom gaat lopen (koken/EV/WP) . Ook wordt deze kast tijdelijk gebruikt totdat mijn aansluiting wordt verzwaard naar 3x25A en dan kom ik met de PV groep op 51A uit.
Ik heb ruimte voor een hogere kast (geen idee of dat helpt, dan moet ik een paar zaken vanaf de andere kant invoeren, maar dat ik ook geen groot probleem.
Wel kan deze leverancier de volgende kast leveren:
Met de opmerking dat er 10mm2 op maat bijgeleverd wordt. Onduidelijk is waar de toekomstige 3fase uitbreiding komt.
Een kast van big bang
https://gathering.tweaker...message/76131834#76131834 is qua opzet ook een optie, maar moet wel kijken of ik deze hoogte kwijt kan.
Kan mijn kast met 10mm2 bedraad worden (wil niet eigenwijzer zijn dan de leverancier) of met een kleine aanpassing?
Met de nieuwe PV kasten van ABB kom ik ook niet lekker uit met de 3x 1 fase PV groep.
Eisen: 4 groepen in linkerkast, min 3 groepen in rechterkast ivm bestaande bedrading. 2 PV groepen (nieuw) en alle krachtgroepen komen vanaf de kruipruimte, bestaande PV groep vanaf zolder, maar nu ook al beneden aangesloten.
9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.