Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.474 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miar007
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 23:53
@Borromini Dank
@jadjong duidelijk, dank

Mijn laatste punt. Zit er dan geen limiet aan hoevaak je een Alamat of ALS mag doorverbinden, want hier komen er straks minimaal 6 stuks achter elkaar achter de hoofdschakelaar (mogelijk meer, maar ik heb niet naar de gewone 1p+n ALS gekeken hoe die aangesloten zijn).
Of maakt dat niet uit omdat er toch 6mm2 draad gebruikt wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Miar007 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:29:
Mijn laatste punt. Zit er dan geen limiet aan hoevaak je een Alamat of ALS mag doorverbinden, want hier komen er straks minimaal 6 stuks achter elkaar achter de hoofdschakelaar
Er is bij mijn weten geen vastgelegd limiet hiervoor. Wel heeft elk contact een klein beetje weerstand, en wordt het bij een aantal contacten in serie nog belangrijker dat het contact zo goed mogelijk is, want de totale weerstand (impedantie eigenlijk) moet laag genoeg blijven. Maar als alles netjes op de juiste manier gemonteerd is (lang genoeg gestript, adereindhulzen van de correcte doorsnede en lengte en goed gekrimpt, schroeven op het juiste moment aangedraaid), zou ik van 6 verbindingen in serie geen problemen verwachten.

Wat betreft het juist monteren: dat is vaak moeilijk te beoordelen vanaf een foto, maar het lijkt alsof de nul van "kook 11" niet diep genoeg in de klem zit, en ik kan niet zien of er wel 2 zwarte draden in de twinhuls links ernaast zitten.
(mogelijk meer, maar ik heb niet naar de gewone 1p+n ALS gekeken hoe die aangesloten zijn).
Die zitten geprikt op een busboard, oftewel een spanningsrail die achter de automaten loopt. Die rails worden gevoed vanaf de aardlekschakelaars.
Of maakt dat niet uit omdat er toch 6mm2 draad gebruikt wordt?
6 mm² kan in principe de volledige belasting van een 25 of 35 A hoofdzekering aan.

[ Voor 24% gewijzigd door Juerd op 10-01-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Vraagje:
Bij het vervangen van een groepenkast blijkt dat alle inkomende groepen te korte draden hebben.
Nu mag je bij mijn weten binnen de groepenkast geen lasklemmen gebruiken. Welke andere veilige manieren kun je gebruiken om de draden in de meterkast te verlengen? Het gaat om minimaal 15 tot 20? Inkomende buizen met bedrading.
Ik had zelf iets gevonden wat leek op een rail met wago klem houders maar ik heb geen idee of dat kan/mag en hoe dat dan heet.
Iemand die mij tips kan geven?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
CPM schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:28:
Vraagje:
Bij het vervangen van een groepenkast blijkt dat alle inkomende groepen te korte draden hebben.
Nu mag je bij mijn weten binnen de groepenkast geen lasklemmen gebruiken. Welke andere veilige manieren kun je gebruiken om de draden in de meterkast te verlengen? Het gaat om minimaal 15 tot 20? Inkomende buizen met bedrading.
Ik had zelf iets gevonden wat leek op een rail met wago klem houders maar ik heb geen idee of dat kan/mag en hoe dat dan heet.
Wat je zoekt zijn rijgklemmen.

Maar is het niet makkelijker om je groepenkast wat hoger te hangen? Met zoveel rijgklemmen ben je ook een hele rij kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:13
Hoe kan ik bij een stopcontact controleren of de N (blauw) op dezelfde groep zit als de L (bruin) ?

Reden: er loopt hier iets op een aparte manier en ik vraag me af of het zo hoort of door de vorige bewoner in elkaar geknutseld is. Het stopcontact en schakelaar waar het om gaat werken wel, maar ik vraag me af of de blauw en bruin draad wel tot dezelfde groep behoren en wil problemen graag voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Nu online
rube schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:42:
Hoe kan ik bij een stopcontact controleren of de N (blauw) op dezelfde groep zit als de L (bruin) ?

Reden: er loopt hier iets op een aparte manier en ik vraag me af of het zo hoort of door de vorige bewoner in elkaar geknutseld is. Het stopcontact en schakelaar waar het om gaat werken wel, maar ik vraag me af of de blauw en bruin draad wel tot dezelfde groep behoren en wil problemen graag voorkomen.
Alle groepen uitzetten, behalve die ene. Een goede (aan de NLse norm voldoende) automaat schakelt beide polen af.

Heb je stroom = zelfde groep (of er moet iets heel geks gedaan zijn - N op de aarde, of de N van de buren gepakt).

Wel dus even kijken of het ook 2-polige automaten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vraagje:
Nu mag je bij mijn weten binnen de groepenkast geen lasklemmen gebruiken. Welke andere veilige manieren kun je gebruiken om de draden in de meterkast te verlengen?
Lasklemmen mogen wel, maar moeten dan in een daarvoor bestemde houder, die op zijn beurt weer op de dinrail wordt geklikt. Daar schiet je dan qua lengte niet zo veel mee op.
Een hogere kast (3 rails), of de kast hoger hangen, of een extra kastje erbij als daar ruimte voor is. Steeds met hetzelfde doel: een hogere dinrail hebben, waar de draden wel bij kunnen. Hager verkoopt kasten in hun Vision-reeks, met een extra railtje in een groot buisinvoerstuk aan de bovenkant, misschien is dat wat. En anders toch nieuwe draden trekken...

[ Voor 16% gewijzigd door Juerd op 10-01-2024 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:13
@Zwartoog Top, bedankt!
Zo makkelijk kan het zijn. Moet je alleen wel even weten.

Gelijk even gekeken naar de automaten, die zijn allemaal 2 polig. Ga ik het zo binnenkort even testen (op een moment dat iedereen weg is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

onetime schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:45:
[...]

Ik krijg access denied; ben jij dan ingelogd of zo?
Nope, geen account daar, ff gechecked in private window en ook daar werkt het. Loop je niet tegen IP-block aan?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:26
Ik zit even met het volgende. Wij gaan binnenkort verbouwen en dan komen er ook aanpassingen aan de meterkast. We hebben nu nog een 1-fase aansluiting. Maar we willen elektrisch gaan koken, er komt een hybride warmtepomp 2 airco buitenunits (voor 5 airco's). Later zal daar dan nog voor de werkruimte een airco en buitenunit bijkomen en ook zonnepanelen en wellicht ooit in de toekomst laadpaal voor een elektrische auto.

Waarschijnlijk kunnen we in het begin nog wel met 1-fase vooruit, maar zal op termijn er toch 3-fase moeten komen. Is het dan slim om dit nu al te laten vervangen of kan dit ook makkelijk gedaan worden zodra het nodig is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Phoolie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:00:
Is het dan slim om dit nu al te laten vervangen of kan dit ook makkelijk gedaan worden zodra het nodig is?
Als je de netbeheerder nog niet wil laten komen dan zou ik alles al voorbereiden alsof ze al wel komen, inclusief (ruimte voor) aankomende 3-fase automaten / alamats (ook voor je kookgroep! Die kun je nu op een krachtgroep aansluiten met 2x fase en 2x nul, en straks aan beide kanten een nul vervangen door een fase).

Warmtepomp, elektrisch koken en twee airco's zou wel moeten lukken op 1x35 (mijn 7kW warmtepomp trekt momenteel 2.2kW uit het net, zelfs als je airco's hetzelfde doen houd je nog 4kW over voor de kookplaat; zolang je geen 4 pitten tegelijk op turbo zet valt dat ook reuze mee), het zou vooral zonde zijn als je nu allerlei extra groepen aanlegt en je straks merkt dat die installatiedraad toch net 10cm langer had moeten zijn...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:40
Juerd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:15:
[...]

Maar als alles netjes op de juiste manier gemonteerd is (lang genoeg gestript, adereindhulzen van de correcte doorsnede en lengte en goed gekrimpt, schroeven op het juiste moment aangedraaid), zou ik van 6 verbindingen in serie geen problemen verwachten.
Jij verwacht dat een PV monteur dit op moment aandraait? Ik moet ze nog tegenkomen in ieder geval.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Juerd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:55:
[...]

Lasklemmen mogen wel, maar moeten dan in een daarvoor bestemde houder, die op zijn beurt weer op de dinrail wordt geklikt. Daar schiet je dan qua lengte niet zo veel mee op.

[...]

Een hogere kast (3 rails), of de kast hoger hangen, of een extra kastje erbij als daar ruimte voor is. Steeds met hetzelfde doel: een hogere dinrail hebben, waar de draden wel bij kunnen. Hager verkoopt kasten in hun Vision-reeks, met een extra railtje in een groot buisinvoerstuk aan de bovenkant, misschien is dat wat. En anders toch nieuwe draden trekken...
Of iets wat niemand wilt maar wellicht wat goedkoper is, lasdozen hoog plaatsen en dan de verdeler in?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:41

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Phoolie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:00:
Waarschijnlijk kunnen we in het begin nog wel met 1-fase vooruit, maar zal op termijn er toch 3-fase moeten komen. Is het dan slim om dit nu al te laten vervangen of kan dit ook makkelijk gedaan worden zodra het nodig is?
Toen ik met mijn verduurzamingsplannen begon, kwam ik al snel tot de conclusie dat alles begint met een meterkast die aan de maat is. Ik zou dan ook aansluiting en groepenkast als eerste aanpakken. Dat heeft een paar voordelen:
  • Je kunt alle nieuwe spullen meteen definitief aansluiten. Zo zou je een kookplaat nu met een 2x16A fornuisgroep aan moeten sluiten om die (niet veel) later weer om te bouwen naar een krachtgroep.
  • De ombouw naar 3x25A zit niet op het kritieke pad van je verdere plannen. Het is best vervelend als je installateur met de warmtepomp op stoep staat maar de netbeheerder pas maanden later kan komen om je aansluiting te verzwaren.
Bij het ontwerp van de groepenkast is het verstandig om naar de toekomst te kijken: beter nu een half lege kast dan binnen een paar jaar moeizaam bij moeten bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Paul schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:17:
[...]
Als je de netbeheerder nog niet wil laten komen dan zou ik alles al voorbereiden alsof ze al wel komen, inclusief (ruimte voor) aankomende 3-fase automaten / alamats (ook voor je kookgroep! Die kun je nu op een krachtgroep aansluiten met 2x fase en 2x nul, en straks aan beide kanten een nul vervangen door een fase).

Warmtepomp, elektrisch koken en twee airco's zou wel moeten lukken op 1x35 (mijn 7kW warmtepomp trekt momenteel 2.2kW uit het net, zelfs als je airco's hetzelfde doen houd je nog 4kW over voor de kookplaat; zolang je geen 4 pitten tegelijk op turbo zet valt dat ook reuze mee), het zou vooral zonde zijn als je nu allerlei extra groepen aanlegt en je straks merkt dat die installatiedraad toch net 10cm langer had moeten zijn...
Waarom een krachtgroep plaatsen? Ze kunnen ook gewoon op een 2-fase aansluiting koken naar mijn weten?
@Phoolie Ik neem aan dat je hoofdaansluiting wel hoger is dan 25A? Anders wordt het allemaal wat krap. Netbeheerder kan het later ook aanpassen echter kan het zijn dat je wat langer moet wachten (tekorten) of wellicht meer betaald dan nu. Wellicht is er geen aanpassing meer mogelijk omdat het net vol zit, wie weet.

Als je het kan doen en kan missen zou ik het nu doen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vraagje:
Rijtje Phoenix 3002614 en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
MrBas schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:31:
[...]

Waarom een krachtgroep plaatsen? Ze kunnen ook gewoon op een 2-fase aansluiting koken naar mijn weten?
@Phoolie Ik neem aan dat je hoofdaansluiting wel hoger is dan 25A? Anders wordt het allemaal wat krap. Netbeheerder kan het later ook aanpassen echter kan het zijn dat je wat langer moet wachten (tekorten) of wellicht meer betaald dan nu. Wellicht is er geen aanpassing meer mogelijk omdat het net vol zit, wie weet.

Als je het kan doen en kan missen zou ik het nu doen.
Ik woon in een vrij oud huis, waar de huidige aansluiting maar 25A is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
MrBas schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:31:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2#kookgroep
Het is zonde nu een kookgroep te kopen en te plaatsen om deze over een paar maanden te vervangen door een krachtgroep.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:54
@MrBas Twee fase koken met een 1 fase aansluiting?

[ Voor 183% gewijzigd door devriesjande op 11-01-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
devriesjande schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:31:
@MrBas Twee fase koken met een 1 fase aansluiting?
Ja, zijn in principe 2 1F automaten aan elkaar geplakt (2 Fase).

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dat zijn twee groepen op een enkele fase....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
MrBas schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Ja, zijn in principe 2 1F automaten aan elkaar geplakt (2 Fase).
Ik snap dat veel fabrikanten dat omschrijven als "2 fase" maar dat is naar mijn idee de grootste bron van alle verwarring rondom aansluiten van kookplaten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Phoolie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Ik woon in een vrij oud huis, waar de huidige aansluiting maar 25A is.
Als je in Liander gebied woont is het in ieder geval gratis om van 1x25A naar 1x35A te gaan. Tenzij de kabel wel heeeeeel brak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Septillion schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Ik snap dat veel fabrikanten dat omschrijven als "2 fase" maar dat is naar mijn idee de grootste bron van alle verwarring rondom aansluiten van kookplaten :/
Op het aansluitschema van de kookplaat staat het ook omschreven als 2 fase dus geen verwarring daar te bekennen.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Septillion schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Als je in Liander gebied woont is het in ieder geval gratis om van 1x25A naar 1x35A te gaan. Tenzij de kabel wel heeeeeel brak is.
Van 1x25A naar 1x35A is ook bij Enexis gratis. Dat ging bij mijn moeder zelfs heel onbureaucratisch. Toen daar een slimme meter werd geplaatst, vroeg ik aan de monteur naar de waarde van de hoofdzekering. Hij zei 25A en zette er meteen een 35A in. De invoerkabel (uit 1960) kon het kennelijk hebben.

Bij een verzwaring naar 3x25A kun je bij oude(re) woningen trouwens nog voor verrassingen komen te staan, bv. een 1-fase invoerkabel of een invoerkabel die wordt gedeeld met de buren (jij op de ene fase en zij op een andere). In beide gevallen moet een nieuwe invoerkabel worden aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

MrBas schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Op het aansluitschema van de kookplaat staat het ook omschreven als 2 fase dus geen verwarring daar te bekennen.
Voor de kenners niet. Maar veel mensen twijfelen of ze zo'n kookplaat kunnen gebruiken in een 1-fase huisinstallatie (ik krijg deze vraag tenminste regelmatig gesteld). Feitelijk zijn deze kookplaten gewoon twee 1-fase kookplaten in één behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Voor de kenners niet. Maar veel mensen twijfelen of ze zo'n kookplaat kunnen gebruiken in een 1-fase huisinstallatie (ik krijg deze vraag tenminste regelmatig gesteld). Feitelijk zijn deze kookplaten gewoon twee 1-fase kookplaten in één behuizing.
Echter het rare is dat je diverse kookplaten in een 1F/2F/3F opstelling kunt gebruiken. Geen idee hoe dit dan allemaal bedraad is intern, maar het werkt wel.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Een aansluitschema voor 2 fasen is iets anders dan een aansluitschema voor een kookgroep.

Hier staan ze beide tussen, het 2e en 4e plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASo24wMF8RL0gBbX5xQMdW3EmGs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uvkl7EzNbu2U4OsAUVEXfD9F.jpg?f=user_large

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Een kookplaat doet weinig met fases, die wil gewoon 1,2 of 3x 16A hebben. Of je dit nou doet met 10mm2 draad en een 48A 2P automaat, drie losse 16A 2P automaten op zes draden of een daadwerkelijke 3 fase 16A 4P automaat zal zo'n ding weinig interesseren. Het enige wat je moet doen is bij de kookplaat wel of geen brug plaatsen op bepaalde aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jadjong schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:23:
Een kookplaat doet weinig met fases, die wil gewoon 1,2 of 3x 16A hebben. Of je dit nou doet met 10mm2 draad en een 48A 2P automaat, drie losse 16A 2P automaten op zes draden of een daadwerkelijke 3 fase 16A 4P automaat zal zo'n ding weinig interesseren.
Ik zou niet durven stellen dat iedere 11kW kookplaat bestemd voor 3x16A ook geschikt is voor 1x48A, de interne bedrading van de nul moet daar ook maar op berekend zijn...

De meeste 7,4kW platen kunnen behalve op 2x16A inderdaad ook op 1x32A maar daar staat dan ook een bijbehorend aansluitschema voor bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

MrBas schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:17:
[...]

Echter het rare is dat je diverse kookplaten in een 1F/2F/3F opstelling kunt gebruiken. Geen idee hoe dit dan allemaal bedraad is intern, maar het werkt wel.
Zo'n kookplaat bestaat van binnen uit 1-fase delen (bv. links en rechts bij een 60cm 2-fase kookplaat). Binnen elk deel zijn de kookzones samen begrensd op 3680W (16A). Dat zie je ook terug in de handleiding. De bediening zit gewoon op een van de fase-ingangen en de besturingssignalen tussen de delen zullen ze denk ik doorgeven via optocouplers (zo zou ik het tenminste doen). Maar goed, we dwalen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Xander schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:26:
De meeste 7,4kW platen kunnen behalve op 2x16A inderdaad ook op 1x32A maar daar staat dan ook een bijbehorend aansluitschema voor bij.
Exact. In Nederland is het gebruikelijk dat je zo'n kookplaat op 2x16A aansluit (fornuisgroep of 2 fasen van een krachtgroep), maar dat kan in andere landen anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Septillion schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Ik zit bij Stedin, daar kan je op de site de kosten berekenen, maar als ik dan invul dat ik 1x25A heb, is er überhaupt alleen mogelijk om over te gaan naar 1x10A, 3x25A, 3x35A of hoger.

Volgens Stedin is 3x25A standaard en als je een warmtepomp hebt, dan adviseren ze al 3x35A. Zou dat echt nodig zijn?

Ik zie trouwens dat de jaarlijkse kosten een stuk hoger zijn bij 3x35A

[ Voor 6% gewijzigd door Phoolie op 11-01-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20
Even ter bevestiging, to my knowledge:

voorheen had je halogeendimmers en die waren traps of traploos, afhankelijk o.a. van de trafo die er tussen zat. Tegenwoordig is alles led, dus heb je led dimmers. Hier is toch geen enkel verschil meer in, of wel?

Een led dimmer is een led dimmer, that's it, toch?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:12:
[...]

Bij een verzwaring naar 3x25A kun je bij oude(re) woningen trouwens nog voor verrassingen komen te staan, bv. een 1-fase invoerkabel of een invoerkabel die wordt gedeeld met de buren (jij op de ene fase en zij op een andere). In beide gevallen moet een nieuwe invoerkabel worden aangelegd.
Ik vrees dat dit bij ons ook het geval is. Als ik het goed gezien heb toen ik een slimme meter kreeg, komen er 3 fasen mijn woning in, zitten daar 3 zekeringen op, maar gaat er 1 naar de buren links en 1 naar de buren rechts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
[...]

Dat komt omdat het de fabrikanten zijn die de verwarring creëren :X Aka, dat is juist de bron van de verwarring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:12

Ethirty

Who...me?

Phoolie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:38:
[...]

Ik zit bij Stedin, daar kan je op de site de kosten berekenen, maar als ik dan invul dat ik 1x25A heb, is er überhaupt alleen mogelijk om over te gaan naar 1x10A, 3x25A, 3x35A of hoger.

Volgens Stedin is 3x25A standaard en als je een warmtepomp hebt, dan adviseren ze al 3x35A. Zou dat echt nodig zijn?

Met een beetje slim plannen heb je 3x35A in Nederland niet snel nodig. Misschien als je een sauna of zwembad hebt. Of een hele grote warmtepomp.

Mijn 9kW warmtepomp komt op 1 B16 groep bijvoorbeeld (en een 2e voor een backup heater).

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

loewie1984 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:39:

voorheen had je halogeendimmers en die waren traps of traploos, afhankelijk o.a. van de trafo die er tussen zat. Tegenwoordig is alles led, dus heb je led dimmers. Hier is toch geen enkel verschil meer in, of wel?

Niet helemaal, je hebt fase aan- en afsnijding. En je moet kijken naar het minimum vermogen.

Niet dat je 1x 2W wil dimmen maar 5W het minimum is.

En dan hebben we het voor het gemak maar niet over 0-10V, DMX of Dali met zijn eigen drivers.

[ Voor 7% gewijzigd door Ethirty op 11-01-2024 15:16 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 22:02
Phoolie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:44:
[...]

Ik vrees dat dit bij ons ook het geval is. Als ik het goed gezien heb toen ik een slimme meter kreeg, komen er 3 fasen mijn woning in, zitten daar 3 zekeringen op, maar gaat er 1 naar de buren links en 1 naar de buren rechts.
De netbeheerders willen juist van die gedeelde aansluitingen af. Dus zodra 1 van de 3 aansluiting aangepast moet worden gaan ze nieuwe aansluitingen vanuit de straat realiseren naar de andere woningen.

Voor zover ik weet betaal je enkel de standaard vastgelegde kosten voor de aanpassing naar 3x 25A, dus je hoeft niet bang te zijn dat je voor dat extra graafwerk hoeft te betalen.

Het is wel iets meer werk om dit te realiseren natuurlijk, dus er kan een flinke wachttijd zitten tussen aanvraag en realisatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 20:33
[...]

3x35A is (bij Liander) iets van 1300 euro meer per jaar aan vastrecht en over het algemeen niet nodig.

Hier een warmtepomp (10 kw) en een lader voor de auto en gaat prima op 3x25A.
Lader is zonder load balancing, wel begrenst op 8 kw ipv 11 kw.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

pickboy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:17:
[...]

De netbeheerders willen juist van die gedeelde aansluitingen af. Dus zodra 1 van de 3 aansluiting aangepast moet worden gaan ze nieuwe aansluitingen vanuit de straat realiseren naar de andere woningen.

Voor zover ik weet betaal je enkel de standaard vastgelegde kosten voor de aanpassing naar 3x 25A, dus je hoeft niet bang te zijn dat je voor dat extra graafwerk hoeft te betalen.

Het is wel iets meer werk om dit te realiseren natuurlijk, dus er kan een flinke wachttijd zitten tussen aanvraag en realisatie.
Nou niet helemaal. Ligt aan je netbeheerder maar vaak is de aanleg gelimiteerd op afstand. Staat je huis wat verder van de weg dan krijg je gewoon een offerte voor meerwerk.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Phoolie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:44:
[...]

Dat zou dan moeten betekenen dat vanaf de hoofdstoppenkast er nog eens 2 kabels weglopen. Zo niet, dan heb je gewoon zelf een 3 fase aansluiting. Over het algemeen was het zo dat vroeger elk huis op een andere fase zat om een goede faseverdeling te krijgen. Er zijn ook voorbeelden (zelf nog gehad) dat op de begane grond in de meterkast er inderdaad een kabel naar boven liep voor de woning er boven. Die is dan bijvoorbeeld 25A afgezekerd in de woning op de BG en 20A boven in de hoofdstoppenkast van de energieleverancier.

Zelf een keer meegemaakt nadat er een wietkwekerij onder mij afgesloten werd van het net en dat mijn zekering er ook maar uitgedraaid werd. Zat een hele dag toen zonder stroom maar een vriendelijke Liander monteur heeft zijn uiterste best gedaan om mij zo spoedig mogelijk weer aan te sluiten.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Xander schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Een aansluitschema voor 2 fasen is iets anders dan een aansluitschema voor een kookgroep.

Hier staan ze beide tussen, het 2e en 4e plaatje:
[Afbeelding]
Ik geef je gelijk over het aansluitschema, in de gebruikershandleiding/installatieschema staat het doorgaans wel vermeld hoe je het moet aansluiten als 2 Fase. Echter staat er ook omschreven in de gebruikershandleiding dat de kookplaat aangesloten moet worden door een elektricien en dat als je het zelf als leek probeert dat de garantie niet meer geldig is. Als je dus niet weet wat 2 Fase is, vooral wegblijven dan en het door iemand laten opknappen die er wel verstand van heeft.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

MrBas schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:22:
[...]

Dat zou dan moeten betekenen dat vanaf de hoofdstoppenkast er nog eens 2 kabels weglopen. Zo niet, dan heb je gewoon zelf een 3 fase aansluiting. Over het algemeen was het zo dat vroeger elk huis op een andere fase zat om een goede faseverdeling te krijgen. Er zijn ook voorbeelden (zelf nog gehad) dat op de begane grond in de meterkast er inderdaad een kabel naar boven liep voor de woning er boven. Die is dan bijvoorbeeld 25A afgezekerd in de woning op de BG en 20A boven in de hoofdstoppenkast van de energieleverancier.

Zelf een keer meegemaakt nadat er een wietkwekerij onder mij afgesloten werd van het net en dat mijn zekering er ook maar uitgedraaid werd. Zat een hele dag toen zonder stroom maar een vriendelijke Liander monteur heeft zijn uiterste best gedaan om mij zo spoedig mogelijk weer aan te sluiten.
Ik heb bij een vriendin meegemaakt dat de buren te rechter zijde op 'haar' invoerkabel zaten (de meterkasten waren aan weerszijden van de tussenmuur gebouwd en de kabel naar de buren liep dus gewoon door een gat in de muur). Toen mijn vriendin haar aansluiting liet verzwaren naar 3x25A zaten de buren in het donker. Die gedeelde invoerkabel bleek niet als zodanig in de administratie te staan bij Enexis O-) Het werd gelukkig snel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
MrBas schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:22:
[...]

Die kabels zijn niet goed te zien, het zit allemaal bij elkaar gebundeld. Zit een soort van ingepakt met zwarte nylon tape (daar lijkt het iig op). Maar ik zou weleens onder de vloer kunnen kijken hoe het er daar uit ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nee. Je hebt nog altijd leading (fase-aansnijding) of trailing edge (fase-afsnijding) dimming (en nog wat alternatieve technieken, die wel snel een andere prijsklasse zijn). De laatste is de meest 'vriendelijk' voor een LED maar er zijn nog altijd LED's op de markt die via leading edge dimming werken.

Je dient dus zowel je dimmer als je lamp na te kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Borromini op 11-01-2024 18:15 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27

Voor led dimmers gebruik ik vaak ecodim, kan je mooi je min max instellen, en dimstand af/aan snijden.
Met dure merken nog al eens gehad dat het ging knipperen. Toevallig laatst ook met een ecodim, maar daar was een weerstand toevoegen voldoende.
(Ging knipperen als de wifi dimmer functie aan stond en lampen uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20
Ok, het principe geld dus nog steeds. Heb net de specificaties bekeken vanuit de handleiding:
De dimmer herkent automatisch de aangesloten verbruiker. Hij is bestand tegen overbelasting, kortsluiting en
oververhitting en heeft een softstartfunctie.
U kunt het dimbereik instellen en de bedrijfsmodus aanpassen (van faseafsnijding naar faseaansnijding).

Dus denk dat het wel goed zit.

discogs

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:12

ThePsycho

Biertje?

Sander Vunderink heeft de ABB 1 brede aardlekautomaten nu ook in de verkoop voor €44,50 incl. btw.
Daarmee zijn het wel hele interessante modules geworden wat mij betreft.

Linkje

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Nu online
[...]

3x35A is nergens voor nodig.

Voor die 1x25 -> 1x35/40A zou ik even bellen (smeltzekeringen zijn 35A, automaten 40A). Dat moet gewoon kunnen, mits de hoofdkabel geschikt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 14:24
Nee. Dat is bullshit. Zoek in dit topic, de WP-topics en Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 maar eens op de term 3x35. Het is al vaak behandeld. Niemand in die topics met een full-electric huis heeft 3x35 nodig. Je moet uiteraard wel even nadenken over de verdeling van de groepen over de fasen (blijkt voor sommige installateurs erg lastig), maar het kan echt prima. Ook als je ook nog één of twee elektrische auto's hebt.
Momenteel scheelt het bij Liander zelfs > € 1300 per jaar! Als je echt niet met 3x25 uit kan, dan kun je dat bedrag beter in een accusysteem investeren, om de pieken af te vlakken. Maar, zoals al gezegd, in de praktijk is dat echt niet nodig.

(Overigens krijg je nergens een 3x35A aansluiting meer. In de praktijk wordt het altijd 3x40, omdat er geen 35A automaten bestaan)

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 13-01-2024 13:52 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 21:36
Paul schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:55:
[...]
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2#kookgroep
Het is zonde nu een kookgroep te kopen en te plaatsen om deze over een paar maanden te vervangen door een krachtgroep.
Is ook erg afhankelijk van de kookplaat, veel platen kunnen maar op 2 fase.

Heb recent mijn kookgroep achter een 4 polige aardlek geplaatst om het vermogen netter te verdelen over de fasen. (nu op 2 fase ipv 1fase)

Op 1 fase werkte het ook prima, alleen wat hogere pieken. ;)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

DeHollander schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Is ook erg afhankelijk van de kookplaat, veel platen kunnen maar op 2 fase.
Als je een krachtgroep voor een 2-fase kookplaat installeert, gebruik je gewoon maar 2 van de 3 fasen. In mijn nieuwe groepenkast heb ik voor de kookplaat een 3-fase aardlekautomaat gebruikt waarbij de 3e fase niet is aangesloten.
Heb recent mijn kookgroep achter een 4 polige aardlek geplaatst om het vermogen netter te verdelen over de fasen. (nu op 2 fase ipv 1fase)
Onnodig complex (tenzij achter die 3-fase aardlekschakelaar nog andere 3-fase groepen zitten).

[ Voor 7% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 13-01-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:16:
[...]

Onnodig complex (tenzij achter die 3-fase aardlekschakelaar nog andere 3-fase groepen zitten).
Idd alleen de aardlek gewisseld, nu 3 groepen achter die aardlekschakelaar.
Had ook geen zin om de bedrading naar de perilex aan te passen, en blauw om kleuren is geen optie :X

Moest wachten tot ik 3 fase had en goedkoop een 4p aardlek kon bemachtigen ;)
Scheelt als het je vak is......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrPKtu9GFeB03o_P6AtnkZrJMeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7hme1KcZgA4RUuxrkdbNNNj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door DeHollander op 13-01-2024 15:22 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

DeHollander schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:18:
Moest wachten tot ik 3 fase had en goedkoop een 4p aardlek kon bemachtigen ;)
Scheelt als het je vak is......
Dan gaan voor jou deuren open die voor anderen gesloten blijven :)
Ik word even getriggerd door de fraaie coderingsstroken. Welke strookhouders heb je daarvoor gebruikt? Zijn die zelfklevend? Mijn nieuwe groepenkast is een Eaton Medusa en daarvoor heb ik nog geen geschikte strookhouders kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:04

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@ZwarteIJsvogel Is volgens de Hager Vision kast waar dat onderdeel is van de kast :)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeHollander
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:52:
[...]

Ik word even getriggerd door de fraaie coderingsstroken. Welke strookhouders heb je daarvoor gebruikt? Zijn die zelfklevend? Mijn nieuwe groepenkast is een Eaton Medusa en daarvoor heb ik nog geen geschikte strookhouders kunnen vinden.
Deze zitten standaard op de Hager Vision kasten. Klem model op de nieuwe en plak op de oudere kasten.

Zijn volgens mij nog los te kopen. (VZ605)

Papier maak ik zelf met excel bestand. klik

[ Voor 18% gewijzigd door DeHollander op 13-01-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

DeHollander schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:52:
Deze zitten standaard op de Hager Vision kasten. Klem model op de nieuwe en plak op de oudere kasten.

Zijn volgens mij nog los te kopen. (VZ605)
Gevonden.

[ Voor 68% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 19-01-2024 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:24
Vraag aan de sterkstromers hier: ik ontwikkel de firmware voor een laadpaal, en nu heb ikeen gebruiker die op 1x32A laadt en het normaal vind dat bij lange laadsessies zijn laadkast 65 graden celsius wordt (dan schakelt de firmware de laadsessie af).

De vraag: is dat soort hitte ontwikkeling normaal bij 32A continu, is de oplossing betere verbindingen met adereindhulzen etc., en eenbeter relais, of moet je bij dit soort stromen warmteontwikkeling accepteren en afvoeren, bijv. met ventilatiegaten in de kast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
dingo35 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:34:
Vraag aan de sterkstromers hier: ik ontwikkel de firmware voor een laadpaal, en nu heb ikeen gebruiker die op 1x32A laadt en het normaal vind dat bij lange laadsessies zijn laadkast 65 graden celsius wordt (dan schakelt de firmware de laadsessie af).

De vraag: is dat soort hitte ontwikkeling normaal bij 32A continu, is de oplossing betere verbindingen met adereindhulzen etc., en eenbeter relais, of moet je bij dit soort stromen warmteontwikkeling accepteren en afvoeren, bijv. met ventilatiegaten in de kast?
Als mijn apparatuur 65°C wordt, dan zou ik wel zenuwachtig worden... Het lijkt mij in ieder geval niet normaal. En dat is nog maar 1x32A. Wat als iemand op 3x32A (22 kW) gaat laden?
Kun je niet even met een warmtebeeldcamera kijken welke component nou zoveel warmte produceert? Dan weet je ook wat je moet oplossen. Zonder fatsoenlijke diagnose blijft het koffiedik kijken.

(P.S: @onetime: Met ALT-248 krijg je een gradenteken: ° )

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 14-01-2024 11:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dingo35 Kan je niet om te beginnen bij een wat lagere temperatuur vast terug regelen? Maar wel doorgaan. Met een aflopende curve. Tot 500 voluit, bij 650 terug naar 0. Het is nu rond het vriespunt. Wat als het nu eens 300 is? Dan wil je vast ook kunnen laden. Verder wat @Andrehj schrijft.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:24
@onetime Dat kan allemaal, maar het is de vraag of het gewenst is.

In de VS heb ik een huisaansluiting van 200A, en apparaten die langdurig 40A gebruiken, en de schakelkasten zijn daar (net als hier) hermetisch afgesloten. Dus mij lijkt een dergelijke warmteontwikkeling een signaal dat er een probleem is, en dan wil je niet het symptoom oplossen in plaats van de oorzaak ....

Dus ik dacht ik vraag het de experts hier....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Ik ben verder gegaan met puzzelen en heb de suggestie om ruimte te houden in de groepenkast ter harte genomen. Ook even gecheckt hoe ik uitkom met de huidige groepen die ik heb en of ik daar wat aan wil doen.
De woonkamer en garage zitten op een groep, wat qua belasting prima past, allemaal lage continuebelasting en af en toe een hogere belasting. Een een klein kastje boven de groepenkast waar de garage uit aftakt.

Ik kom uit op de volgende kast met dezelfde afmetingen als mijn huidige kast (ABB):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdUiCzrPCJkMAaPWQxtn0UsiuRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eFIsHn3HxmzUwyVZB81CLCs.jpg?f=fotoalbum_large

De feedback die ik krijg is dat deze niet met 10mm2 bedraad kan worden, wat ik wel handiger vind dan met een extra automaat ivm de max 40A. Zeker omdat in de toekomst langer en meer continuestroom gaat lopen (koken/EV/WP) . Ook wordt deze kast tijdelijk gebruikt totdat mijn aansluiting wordt verzwaard naar 3x25A en dan kom ik met de PV groep op 51A uit.
Ik heb ruimte voor een hogere kast (geen idee of dat helpt, dan moet ik een paar zaken vanaf de andere kant invoeren, maar dat ik ook geen groot probleem.

Wel kan deze leverancier de volgende kast leveren: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hRg3Iz3sfRf7dUU5MA-KOnHxYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JBWOctFTd2nYT3FuQHbtapuZ.png?f=user_large

Met de opmerking dat er 10mm2 op maat bijgeleverd wordt. Onduidelijk is waar de toekomstige 3fase uitbreiding komt.

Een kast van big bang https://gathering.tweaker...message/76131834#76131834 is qua opzet ook een optie, maar moet wel kijken of ik deze hoogte kwijt kan.

Kan mijn kast met 10mm2 bedraad worden (wil niet eigenwijzer zijn dan de leverancier) of met een kleine aanpassing?

Met de nieuwe PV kasten van ABB kom ik ook niet lekker uit met de 3x 1 fase PV groep.

Eisen: 4 groepen in linkerkast, min 3 groepen in rechterkast ivm bestaande bedrading. 2 PV groepen (nieuw) en alle krachtgroepen komen vanaf de kruipruimte, bestaande PV groep vanaf zolder, maar nu ook al beneden aangesloten.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
dingo35 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:34:

Als het echt een slechte verbinding is die de kast 65 graden maakt, dan zal de slechte verbinding zelf nog vele malen heter zijn. Dus ik zou 't niet zomaar afdoen als normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 21:11
Ik heb een elektrische auto die op 1 fase kan laden, maar wel met 6,6kw op die ene fase. ( Nissan e-nv200). Ik wil een laadpaal gaan installeren om gebruik te kunnen maken van die snelheid. Ik wil hiervoor de Zappi gaan gebruiken in combinatie met load balancing zodat als we elektrisch gaan koken o.i.d het laden trager gaat om te voorkomen dat het fout gaat met mijn 1x35A aansluitng.

Het idee is nu dus Zappi - 3x4mm kabel naar meterkast - Maar dan? Kan ik een kookgroep gebruiken? Of is er een betere oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBas
KoenVW76 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:39:
Ik heb een elektrische auto die op 1 fase kan laden, maar wel met 6,6kw op die ene fase. ( Nissan e-nv200). Ik wil een laadpaal gaan installeren om gebruik te kunnen maken van die snelheid. Ik wil hiervoor de Zappi gaan gebruiken in combinatie met load balancing zodat als we elektrisch gaan koken o.i.d het laden trager gaat om te voorkomen dat het fout gaat met mijn 1x35A aansluitng.

Het idee is nu dus Zappi - 3x4mm kabel naar meterkast - Maar dan? Kan ik een kookgroep gebruiken? Of is er een betere oplossing?
En wat wil je dan op die kookgroep aansluiten met een 3x4? ;)

Als ik het even uitreken kom je op 28A max laadvermogen uit op 1 Fase. Dit betekend een B32A Aardlekautomaat (waarschijnlijk type B, check gegevens fabrikant) als beveiliging. Deze toereikend uitbedraden. Wat is de lengte van de kabel vanaf de meterkast naar de laadpaal?

[ Voor 3% gewijzigd door MrBas op 14-01-2024 20:02 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 21:11
MrBas schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:59:
[...]

En wat wil je dan op die kookgroep aansluiten met een 3x4? ;)

Als ik het even uitreken kom je op 28A max laadvermogen uit op 1 Fase. Dit betekend een B32A Aardlekautomaat (waarschijnlijk type B, check gegevens fabrikant) als beveiliging. Deze toereikend uitbedraden. Wat is de lengte van de kabel vanaf de meterkast naar de laadpaal?
Ha natuurlijk, ik kan gewoon een zwaardere groep gebruiken 8)7 Ik denk dar het max ongeveer 10 meter is vanaf de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
dingo35 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:45:
In de VS heb ik een huisaansluiting van 200A, en apparaten die langdurig 40A gebruiken, en de schakelkasten zijn daar (net als hier) hermetisch afgesloten. Dus mij lijkt een dergelijke warmteontwikkeling een signaal dat er een probleem is, en dan wil je niet het symptoom oplossen in plaats van de oorzaak ....
Dat is een goede insteek, maar wij hebben hier geen glazen bol. Je zult dus in die kast moeten gaan meten wat daar zo warm wordt en dan dat specifieke probleem oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
KoenVW76 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:06:
[...]

Ha natuurlijk, ik kan gewoon een zwaardere groep gebruiken 8)7 Ik denk dar het max ongeveer 10 meter is vanaf de meterkast.
Voor de veiligheid zou ik voor een 3x4 gaan inderdaad.

NEN1010:2020 geeft aan dat een kabel met 2 belaste aders onder de grond zelfs op 2,5mm2, 34A zou moeten kunnen hebben. Ik zou het risico niet nemen. Wat is de manier van aanleg naar de laadpaal? Grondkabel of normale kabel (in buis of niet)?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
motormuis schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:21:
Ik ben verder gegaan met puzzelen en heb de suggestie om ruimte te houden in de groepenkast ter harte genomen. Ook even gecheckt hoe ik uitkom met de huidige groepen die ik heb en of ik daar wat aan wil doen.
De woonkamer en garage zitten op een groep, wat qua belasting prima past, allemaal lage continuebelasting en af en toe een hogere belasting. Een een klein kastje boven de groepenkast waar de garage uit aftakt.

Ik kom uit op de volgende kast met dezelfde afmetingen als mijn huidige kast (ABB):

[Afbeelding]

De feedback die ik krijg is dat deze niet met 10mm2 bedraad kan worden, wat ik wel handiger vind dan met een extra automaat ivm de max 40A. Zeker omdat in de toekomst langer en meer continuestroom gaat lopen (koken/EV/WP) . Ook wordt deze kast tijdelijk gebruikt totdat mijn aansluiting wordt verzwaard naar 3x25A en dan kom ik met de PV groep op 51A uit.
Ik heb ruimte voor een hogere kast (geen idee of dat helpt, dan moet ik een paar zaken vanaf de andere kant invoeren, maar dat ik ook geen groot probleem.

Wel kan deze leverancier de volgende kast leveren: [Afbeelding]

Met de opmerking dat er 10mm2 op maat bijgeleverd wordt. Onduidelijk is waar de toekomstige 3fase uitbreiding komt.

Een kast van big bang https://gathering.tweaker...message/76131834#76131834 is qua opzet ook een optie, maar moet wel kijken of ik deze hoogte kwijt kan.

Kan mijn kast met 10mm2 bedraad worden (wil niet eigenwijzer zijn dan de leverancier) of met een kleine aanpassing?

Met de nieuwe PV kasten van ABB kom ik ook niet lekker uit met de 3x 1 fase PV groep.

Eisen: 4 groepen in linkerkast, min 3 groepen in rechterkast ivm bestaande bedrading. 2 PV groepen (nieuw) en alle krachtgroepen komen vanaf de kruipruimte, bestaande PV groep vanaf zolder, maar nu ook al beneden aangesloten.
Hier bezig de kast aan het samenstellen, met het idee van @big bang in het achterhoofd.

Kast Eaton Medusa
Inhoud ABB spul, omdat ik dat deels al had liggen.

- Links bovenin moeten er nog 3 aardlekautomaten in, die zijn inmiddels in huis.
- De nul-draad bij de hoofdschakelaar nog nazien (adereindhuls sluit niet volledig aan).
- De ferrietkernen in het midden zijn van de Enphase zonnepanelen, de loshangende bedrading daarboven wordt aangesloten op een kWh meter (Homewizard) en daarna Q-relais (Enphase).
- De rechterzijde van de Medusa kast komt boven het meterbord te zitten, de linkerzijde heeft invoeren vanaf onder. Hier heb ik de kabelinvoer gewisseld van boven naar beneden, dat viel gewoon om te zetten, alleen de aarde moeten verleggen.
- De kamrail aan de onderzijde is over de hele breedte, de kamrails aan de bovenzijde zijn in twee delen. Ik had liever 1 lange gehad, maar mijn vaste leverancier (Sander) heeft deze niet in het assortiment.
- Kamrails en bedrading zijn allen 10mm2. Die 10mm2 draad is wel erg lastig verwerken |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDw7dWxazqoXVmgbkhM9bKdVTak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTtbfdk7WGMWdDjnufvMSyWC.jpg?f=fotoalbum_large

Op en of aanmerkingen zijn welkom :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
henkNL schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:44:
Op en of aanmerkingen zijn welkom :)
Ziet er schitterend uit! Ik vind de krimpkousjes (ga je die nog krimpen trouwens?) met L1/L2/L3 een nette toevoeging. Nooit eerder gezien. Ook het rode label rechtsonder is een goed idee, al kan ik me niet voorstellen dat iemand het aan zou durven om die brug te laten zitten ;)

Een paar kleinigheidjes, alle verwaarloosbaar:
  • Die ferrietringen kunnen wellicht wat netter als je ze naast elkaar aan elkaar tiewrapt.
  • De rechter lange kamrail zit scheef. Adereindhuls van L3 op de 3e aardlekautomaat van links ook.
  • Waarom aftakblokjes bij de meest rechter aardlekautomaat? Deze dingen hebben toch zelf 2 gaten per pool?
  • Had je die ene aardlekautomaat (2e van rechts) niet even kunnen laten trippen voor de foto, zodat ze allemaal een blauw vlaggetje hebben? :P
Twee dingen die je hopelijk nog van plan was, maar niet moet vergeten:
  • De beltrafo zit niet in de hoek, dat gaat het lastiger maken om de draden met veilige spanning goed gescheiden te houden. Zorg dat het deel in de groepenkast fatsoenlijk geschikt draad is, gebruik eventueel wago's of eventueel een kroonsteentje om het buiten de groepenkast aan de gebruikelijke dropveters te monteren.
  • De kamrail linksboven is nog bloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Juerd schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:17:
[...]

Ziet er schitterend uit! Ik vind de krimpkousjes (ga je die nog krimpen trouwens?) met L1/L2/L3 een nette toevoeging. Nooit eerder gezien. Ook het rode label rechtsonder is een goed idee, al kan ik me niet voorstellen dat iemand het aan zou durven om die brug te laten zitten ;)

Een paar kleinigheidjes, alle verwaarloosbaar:
  • Die ferrietringen kunnen wellicht wat netter als je ze naast elkaar aan elkaar tiewrapt.
  • De rechter lange kamrail zit scheef. Adereindhuls van L3 op de 3e aardlekautomaat van links ook.
  • Waarom aftakblokjes bij de meest rechter aardlekautomaat? Deze dingen hebben toch zelf 2 gaten per pool?
  • Had je die ene aardlekautomaat (2e van rechts) niet even kunnen laten trippen voor de foto, zodat ze allemaal een blauw vlaggetje hebben? :P
Twee dingen die je hopelijk nog van plan was, maar niet moet vergeten:
  • De beltrafo zit niet in de hoek, dat gaat het lastiger maken om de draden met veilige spanning goed gescheiden te houden. Zorg dat het deel in de groepenkast fatsoenlijk geschikt draad is, gebruik eventueel wago's of eventueel een kroonsteentje om het buiten de groepenkast aan de gebruikelijke dropveters te monteren.
  • De kamrail linksboven is nog bloot.
Dank voor de feedback.

- Het krimpen van de krimpkous twijfel ik nog even over, ik zal eerst met een stukje (buiten de kast) kijken of dit netjes blijft. Wel leuk spul dat printbare krimpkous :)

- De ferrietkernen zijn niet heel fijn, maar idd aan elkaar tyrappen zal zeker netter zijn.
- Rechter kamrail; scherp! Die komt nog recht
- Adereindhuls L3 links, zal ik ook goed zetten
- Aftakblokjes; wist niet dat 2,5mm2 VD draad ook in de kamrail klem mocht, dan kan ik die blokjes idd achterwege laten.

- Die bedrading voor de beltrafo is een goede, geschikt draad en een klein doosje erbuiten (oid)
- De kamrail wordt nog gevuld.

:)

[ Voor 4% gewijzigd door henkNL op 15-01-2024 06:26 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
henkNL schreef op maandag 15 januari 2024 @ 06:14:
[...]

Dank voor de feedback.

- Het krimpen van de krimpkous twijfel ik nog even over, ik zal eerst met een stukje (buiten de kast) kijken of dit netjes blijft. Wel leuk spul dat printbare krimpkous :)

- De ferrietkernen zijn niet heel fijn, maar idd aan elkaar tyrappen zal zeker netter zijn.
- Rechter kamrail; scherp! Die komt nog recht
- Adereindhuls L3 links, zal ik ook goed zetten
- Aftakblokjes; wist niet dat 2,5mm2 VD draad ook in de kamrail klem mocht, dan kan ik die blokjes idd achterwege laten.

- Die bedrading voor de beltrafo is een goede, geschikt draad en een klein doosje erbuiten (oid)
- De kamrail wordt nog gevuld.

:)
Ik zag van SE een kamrail 24modules breed 12 aansluitingen L1+n L2+n L3+n. Heb me er niet verder in verdiept op dat past. 18mm verdeling
A9XPH524

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
[...]- Het krimpen van de krimpkous twijfel ik nog even over, ik zal eerst met een stukje (buiten de kast) kijken of dit netjes blijft. Wel leuk spul dat printbare krimpkous :)
Misschien off-topic:

Wat is een goede labelprinter hiervoor? Eentje voor privé-gebruik,dus niet zo intensief als een bedrijfsmatige inzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hermarcel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Misschien off-topic:

Wat is een goede labelprinter hiervoor? Eentje voor privé-gebruik,dus niet zo intensief als een bedrijfsmatige inzet.
Ik heb een DYMO LetraTag 200B (bluetooth dus niet moeilijk pielen als je wat wil typen) voor een paar tientjes. Ik heb deze niet gebruikt voor printen op krimpkousen dus weet niet of dat blijft plakken of niet. Ik heb gewoon de fasekleuren gebruikt voor de verschillende fasen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Hermarcel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Misschien off-topic:

Hiervoor heb ik de Brother PT-E300vp gebruikt.
IplugNplay schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Ik zag van SE een kamrail 24modules breed 12 aansluitingen L1+n L2+n L3+n. Heb me er niet verder in verdiept op dat past. 18mm verdeling
A9XPH524
Tnx, die A9XPH524 is wel erg netjes! Misschien die maar overwegen, dat scheelt me 4x 10mm2 draad.
Niet goedkoop maar maakt het wel weer netter :)

[ Voor 40% gewijzigd door henkNL op 15-01-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:31
henkNL schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:43:
[...]

Hiervoor heb ik de Brother PT-E300vp gebruikt.

[...]

Tnx, die A9XPH524 is wel erg netjes! Misschien die maar overwegen, dat scheelt me 4x 10mm2 draad.
Niet goedkoop maar maakt het wel weer netter :)
Kleur (visueel) is altijd beter dan tektst.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:56:
[...]

Kleur (visueel) is altijd beter dan tektst.
Er zijn vast kleurenblinden die het daar niet mee eens zijn. Daar komt bij dat je zo'n krimpkousje eraf kunt halen en vervangen door eentje met andere tekst, wat fijn is als je draden wilt hergebruiken.

De voornaamste reden voor een draad die over de hele lengte dezelfde kleur heeft, is dat je niet de fout kunt maken dat begin en eind een andere betekenis lijken te hebben. (Daarom moet dat nu ook in plaats van "omkleuren". Persoonlijk vind ik dit niet heel belangrijk, maar ik vermoed dat de regels ook niet zomaar strikter zijn gemaakt.)

Als je toch drie zwarte draden hebt, om welke reden dan ook (bijvoorbeeld omdat je favoriete webshop geen 10 mm² H07V2-K in het grijs verkoopt, of omdat het efficiënter is om het van 1 rol te halen als je niet zo vaak zulk draad gebruikt, of omdat je het toevallig nog had liggen, of omdat je een hotelschakeling met 3 schakeldraden aan 't maken bent, of... etc.), dan vind ik krimpkousjes zoals hierboven wel een heel mooie oplossing. Ik heb het spul liggen maar had er nog nooit aan gedacht om het op elektradraden te gebruiken (wel op netwerkkabels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
Vannacht heeft in onze wijk een stroomstoring van 6192s op L1 plaatsgevonden; bevestigd door Enexis en mijn eigen logging. Ik kwam hier achter omdat ik wakker werd van het resetten van een aantal apparaten (o.a. DECT telefoon) en het aangaan van alle Hue lampen in de woonkamer en keuken.

Ik heb mijn groepenkaart geraadpleegd waar de slaapkamer op L3 zit. Het is onmogelijk dat L3 uitgevallen is omdat dan al mijn servers ook uitgevallen zouden zijn en dat is niet het geval. Ik denk dus dat de groepenkaart niet klopt en wil uitzoeken of dat zo is of dat er een andere verklaring is.

Nu de vraag: hoe kan ik erachter komen op welke groep de slaapkamer zit zonder L3 uit te zetten?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
cville schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:18:
Vannacht heeft in onze wijk een stroomstoring van 6192s op L1 plaatsgevonden; bevestigd door Enexis en mijn eigen logging. Ik kwam hier achter omdat ik wakker werd van het resetten van een aantal apparaten (o.a. DECT telefoon) en het aangaan van alle Hue lampen in de woonkamer en keuken.

Ik heb mijn groepenkaart geraadpleegd waar de slaapkamer op L3 zit. Het is onmogelijk dat L3 uitgevallen is omdat dan al mijn servers ook uitgevallen zouden zijn en dat is niet het geval. Ik denk dus dat de groepenkaart niet klopt en wil uitzoeken of dat zo is of dat er een andere verklaring is.

Nu de vraag: hoe kan ik erachter komen op welke groep de slaapkamer zit zonder L3 uit te zetten?
Meestal zitten er 2 groepen (zoals ik ze altijd uitbedrade) in elke slaapkamer, zodat als de groep uitvalt er altijd nog stroom aanwezig is ergens anders in de kamer.

Ik snap alleen je vraag niet. Je geeft aan dat er een storing was op L1 alleen je wilt weten of L3 ook uitgevallen is?

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvE
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09 18:35
cville schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:18:

Simpelweg de kap van de groepenverdeler halen en kijken hoe de draden lopen, pas wel op met wat je aanraakt, haal voor de zekerheid de hoofdzekering eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

DanielvE schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:39:
[...]

Simpelweg de kap van de groepenverdeler halen en kijken hoe de draden lopen, pas wel op met wat je aanraakt, haal voor de zekerheid de hoofdzekering eruit.
Hij wil L3 al niet uitzetten omdat daar z'n servers op zitten, dan gaat hij z'n hoofdzekering ook niet er uit halen.
Maar sowieso wil je als leek van je hoofdzekering afblijven omdat die achter zegels zit. ;w

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvE
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09 18:35
True schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Hij wil L3 al niet uitzetten omdat daar z'n servers op zitten, dan gaat hij z'n hoofdzekering ook niet er uit halen.
Maar sowieso wil je als leek van je hoofdzekering afblijven omdat die achter zegels zit. ;w
Vaak zijn het tegenwoordig automaten, dan hoef je geen zegel te verwijderen. Anders niks aanraken of niet kijken onder de kap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:35
L3 op de meter, is nog niet zeker L3 in je groepenkast. Even de voltages meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 22:02
Sterker nog, vaak worden de aansluitingen per woningen anders gemaakt.

Dit om de belasting per fase in de wijk zoveel mogelijk gelijk te houden. Veel mensen verbruiken op fase 1 en 2 meer dan op fase 3 en dat gaat op een gegeven moment uit de pas lopen en problemen geven.

Dus L1 op wijknivo hoeft helemaal niet overeen te komen met L1 in jouw meterkast.

Als L1 (wijk) bij jouw idd op L1 zit, dan verwacht ik die zelfde fase L1 (wijk) bij de buren op L2 en L3 (afhankelijk van welke buur je controleert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
Aan de tweakers die op mijn post reageerden: terwijl ik antwoorden aan het intikken was, viel in de hele wijk weer de spanning weg, deze keer op L1 en L2. De onderbreking was maar heel kort. Enexis gebeld die aangaven dat er zwaardere zekeringen geplaatst waren i.v.m. de "vele warmtepompen". Dit moet dus gepland geweest zijn maar op de Enexis site is daar niets van te zien.

Deze keer dus wel al mijn servers onderuit, dus moeten die op L2 zitten i.p.v. L3 (L2 is er vannacht niet uitgegaan). Kent iemand een aanpak om er achter te komen op welke fase een WCD zit zonder de spanning er af te halen?

Hierbij mijn logging van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEuXQXz9lRvuY3VBYesTe4HYhWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O8FKJzoLQoNHEH9pRbfDsYlW.png?f=fotoalbum_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MrBas schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:39:
[...]

Meestal zitten er 2 groepen (zoals ik ze altijd uitbedrade) in elke slaapkamer, zodat als de groep uitvalt er altijd nog stroom aanwezig is ergens anders in de kamer.
In huizen die volgens het centraaldozensysteem bedraad zijn is het heel ongebruikelijk om meer dan 1 groep per slaapkamer te hebben. In het algemeen heb je 1 centraaldoos en dus ook 1 groep.

Hoe deed jij het dan? 2 centraaldozen, of ouderwets doorrijgen van wandcontactdozen? Op welke van de twee groepen deed je dan het licht, en hoe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@cville Draden volgen zodat je weet wat samen op een fase zit. Meeste kasten is het in ieder geval makkelijk te zien wat samen oo een aardlekschakelaar zit (uitgaande van 1-fase aardlekschakelaars).

Om te controleren of jouw definitie van L1 overeen komt met de definitie van L1 van de meter:
- Pak een waterkoker (of andere heftige gebruiker)
- Druk die in een stopcontact waarvan jij nu weet dat het je L1 is
- Lees stroom per fase uit van je P1
- Op welke fase zat de piek?
- Herhaal een keer voor L2
- Wat overblijft is dus L3

Wil je ook weten of je tekening van de groepen goed is ontkom je er niet aan om wat uit te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
cville schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:12:
Deze keer dus wel al mijn servers onderuit, dus moeten die op L2 zitten i.p.v. L3 (L2 is er vannacht niet uitgegaan). Kent iemand een aanpak om er achter te komen op welke fase een WCD zit zonder de spanning er af te halen?
Eerst even een opgeheven vingertje: je zou niet zo moeilijk moeten doen over de spanning eraf halen. Dat moet je sowieso regelmatig doen om je aardlekschakelaars te testen, en je moet het steeds doen bij werkzaamheden. Als het zooooo vervelend is als de spanning even uitvalt vanwege bijvoorbeeld servertjes, dan ga je waarschijnlijk risico's nemen die eigenlijk niet horen. Denk eens aan een UPS als zelfs een korte stroomuitval echt niet acceptabel is, dan kun je een verlengsnoer pakken en gewoon even omprikken naar een andere groep.

Dan een antwoord: de spanning meten ten opzichte van de andere fasen. Met een verlengsnoer en een multimeter kom je een heel eind. Meet je op twee verschillende wcd's 230 V ten opzichte van de nul, maar ongeveer 0 V tussen de fasecontacten onderling, dan is het dezelfde fase, is het 400 V, dan is het een andere fase. Uiteraard werkt dit alleen als je de wcd niet bezet is door een stekker (of als het zo'n oude ondiepe ongeaarde wcd is waarbij je de pennen van de stekker kunt aanraken als de stekker niet volledig in de contactdoos zit :P).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Als je wil meten of twee draden van dezelfde fase komen, kan je ook de spanning tussen de 2 meten. 0V is dezelfde fase, 400V betekent verschillende fases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Juerd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:14:
[...]

In huizen die volgens het centraaldozensysteem bedraad zijn is het heel ongebruikelijk om meer dan 1 groep per slaapkamer te hebben. In het algemeen heb je 1 centraaldoos en dus ook 1 groep.

Hoe deed jij het dan? 2 centraaldozen, of ouderwets doorrijgen van wandcontactdozen? Op welke van de twee groepen deed je dan het licht, en hoe?
In mijn vorige woning kwamen de contactdozen in de slaapkamers op de 1e verdieping van de centraaldozen op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Xander Weet je dat zeker? Bij mijn ouders komen de slaapkamer contactdozen op de 1e etage van de contactdozen op de begane grond er recht onder. Alleen een recht stukje pijp, lekker makkelijk. (3x)
Ook @Juerd .

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 17-01-2024 16:31 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
onetime schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:29:
@Xander Weet je dat zeker? Bij mijn ouders komen de slaapkamer contactdozen op de 1e etage van de contactdozen op de begane grond er recht onder. Alleen een recht stukje pijp, lekker makkelijk. (3x)
Ja dat weet ik zeker. ;) Heb overal nieuwe draad met aarde erbij getrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBas
Juerd schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:14:
[...]

Beide slaapkamers naast elkaar waren een andere groep, de contactdozen lopen via de muur over het plafond naar de centraaldoos in de slaapkamer ernaast. De schakelaar loopt uiteraard naar de centraaldoos in dezelfde kamer.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Xander schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:47:
[...]

In mijn vorige woning kwamen de contactdozen in de slaapkamers op de 1e verdieping van de centraaldozen op de begane grond.
Ben ik ook meerdere keren tegengekomen inderdaad.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:07
[...]
Eaton heeft mooie setjes daarvoor, inclusief een koppeling. Geen idee of die ook los verkrijgbaar is?

Afbeeldingslocatie: https://media.elektrobode.nl/images/product/eaton-beltransformator-230-8v-1a-flex-1840283.jpg

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
big bang schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:37:
[...]

Eaton heeft mooie setjes daarvoor, inclusief een koppeling. Geen idee of die ook los verkrijgbaar is?

[Afbeelding]
Tnx! Goeie tip :)

Nu ik dat zo zie, die komt wel vrij uit de huidige Attema kast:

Afbeeldingslocatie: https://assets.attema.com/products/14/14744/315x315/AT90093.pjpeg

Moet alleen even zien of dat past in de Medusa kast

[ Voor 6% gewijzigd door henkNL op 18-01-2024 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:07
henkNL schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Tnx! Goeie tip :)

Nu ik dat zo zie, die komt wel vrij uit de huidige Attema kast:

[Afbeelding]

Moet alleen even zien of dat past in de Medusa kast
Zolang die niet bros is geworden zie ik niet in waarom je die niet zou kunnen gebruiken.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Volgens mij ben ik eruit hoe ik het hebben wil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmm266WbtMZCD0oVsKVtrUl4zi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIupjW0NFDT0hOGeYG2uUtSF.jpg?f=fotoalbum_large

2 kasten met klemmenblok/aansluitblok. Ieder kleur behalve doet maximaal 2x16 A met de huidige configuratie en kan dus met 6mm2, de paarse verbind de twee aansluitblokken en die moet 10mm2 zijn (max 63A). Mis ik iets in deze logica? De PV automaten worden ieder op een aparte fase aangesloten.

Vraagje, de meter zit onder de rechterkast, is dat een probleem? Volgens mij niet aangezien beide kasten met elkaar verbonden zijn.

Aansluiting is 3x25A, daarbij komt dus max 3x16A ivm zonnepanelen. Tot maart wordt dat 1x35A + 1x16A.
Bovenin de kast komen twee 3 fase kamrails met max 6 automaten per kamrail en 2 automaten per fase.

[ Voor 10% gewijzigd door motormuis op 19-01-2024 15:00 ]

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
motormuis schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:51:

2 kasten met klemmenblok/aansluitblok. Ieder kleur behalve doet maximaal 2x16 A met de huidige configuratie en kan dus met 6mm2, de paarse verbind de twee aansluitblokken en die moet 10mm2 zijn (max 63A). Mis ik iets in deze logica?
Ja, in die logica mis je dat een zekering de draden erachter beschermt, en dat je hoofdzekering dus in principe bepaalt met welke dikte draad je alle groepen moet voeden. Ook al zou je bijvoorbeeld maar één groep van 16 A voeden, dan nog kun je niet zomaar redeneren dat je dan aan de voedende zijde van die automaat ook maar 2,5 mm² hoeft te hebben.

De NEN 1010 biedt in 433.2.2 wel mogelijkheden om de zekering aan het einde van een overgang naar dunner draad te doen (in plaats van aan het begin ervan), maar dan gelden er extra eisen zodat de beveiliging tegen kortsluitstromen nog wel gewaarborgd blijft. Een van die eisen maakt dat je veel meer draden nodig hebt dan je nu hebt ingetekend: als de beveiliging tegen overbelasting niet aan het begin van de vernauwing zit, dan mag je geen aftakkingen hebben (oftewel maar één groep erop aansluiten).

In principe zijn die eisen niet heel moeilijk te vervullen in een groepenkast als je genoeg draadjes gebruikt, maar je moet ineens extra gaan nadenken.

Het is makkelijker en overzichtelijker om gewoon overal dezelfde dikte te nemen tussen hoofdzekering en groepen. Dat scheelt ook meteen weer nadenken bij alle toekomstige uitbreidingen.

Waarom die 10 mm² overigens? Heb je hoofdzekeringen van meer dan 50 A? Tot en met 50 A kun je bovenstaande namelijk negeren, want dan is 6 mm² genoeg en is je 10 mm² niet nodig (maar dikker dan nodig mag natuurlijk wel, ook op een kort stukje).
Vraagje, de meter zit onder de rechterkast, is dat een probleem? Volgens mij niet aangezien beide kasten met elkaar verbonden zijn.
De twee kasten die strak tegen elkaar zijn gemonteerd op de juiste manier, gelden samen als één verdeler. Als de draden lang genoeg zijn, kan je hoofdschakelaar dus ook in de linker kast.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 01-06-2024 20:54 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.