After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Kan je ter lering van mij uitleggen waarom je de uitgaande kant wil bruggen en niet aan de ingaande kant?Juerd schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:22:
[...]
Is dat niet wat kort door de bocht? Je kunt gewoon 2 verschillende fasen gebruiken en de nulcontacten aan de afgaande kant met een kort draadje bruggen in de groepenkast. Scheelt 50% van de ruimte als je al een 3-fase aardlekschakelaar hebt (of de kookplaat geen aardlekbeveiliging geeft, maar dat vind ik een slecht idee) waar je het achter aan kunt sluiten.
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Dat zou in mijn geval namelijk een extra draad in een 16mm pvc buis schelen die anders aan de volle kant wordt.
Voor de duidelijkheid voor mezelf zal ik er dan wel een blauw stukje tape omheen doen aan de uiteinden zodat ik weet dat er niet de L mee geschakeld wordt maar de N.
Achtergrond:
Ik wil een lamp met een Shelly Dimmer 2 schakelen met twee knoppen waarbij de Shelly achter een knop wordt geplaatst die naast een stopcontact zit waar dus een N beschikbaar is en de tweede knop zit op een plek waar enkel twee schakelaars naast elkaar zitten.
Er zijn twee manieren om de knoppen aan te sluiten bij de Shelly:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k2op2cPLUYwH1FPplKBoLi5S.jpg?f=user_large)
Bij de eerste optie wordt de L gebruikt om de lamp te schakelen maar heeft als nadeel dat er een draad van én terug naar de Shelly moet.
Bij de tweede optie wordt de N gebruikt voor het schakelen en hoeft er maar één draad vanaf de Shelly te lopen omdat ik de teruggaande draad al in de centraaldoos aan de N kan verbinden.
Alternatief is een kookgroep met 2P+2N maar vanaf twee fases. Dan kan het ook achter twee 1-fase aardlekschakelaars zitten. Dus kookgroep in een 3-0fase kast kan wel juist zijn maar snap het uitgangspunt "kookgroep in 3-fase is fout". Want in 99% van de gevallen zit het dan gewoon 1-fase...
Het lijkt mij ook dat het aan beide kanten moet, met aan de aanvoerende kant ook een brug (kam). Als je dat niet doet, en je schakelt de automaat deels uit aan de kant van de N, dan heeft de andere kant ook geen N meer.Septillion schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:57:
@manusjevanalles Moet aan beide kanten maar de aanvoerende kant is al logisch, je hebt maar één N. Maar er mag geen L op de kabel / device staan zonder N. Dus beide delen van de kookgroep moeten deze kunnen leveren (via de enkele N ader/draad), vandaar bruggen. Want in tegenstelling tot sommige denken kunnen de twee delen van een kookgroep bij de meeste merken namelijk wel individueel schakelen. Bij de Flexomaten van ABB moet hetzelfde als je daar een 2 of 3-fase groep van maakt.
Alternatief is een kookgroep met 2P+2N maar vanaf twee fases. Dan kan het ook achter twee 1-fase aardlekschakelaars zitten. Dus kookgroep in een 3-0fase kast kan wel juist zijn maar snap het uitgangspunt "kookgroep in 3-fase is fout". Want in 99% van de gevallen zit het dan gewoon 1-fase...
Ik heb thuis nog een kookgroep die 2L2N bedraad is. De 2 L zitten aan de kant van de kookplaat elk op een eigen klem (als ik een van de 2 automaten uitschakel en vice versa, dan gaat de kookplaat niet aan), en vermoedelijk zitten de 2 N’s onder dezelfde klem (moet ik nog nameten). Mijn plan is om de 2 automaten van de kookgroep elk op een andere fase te zetten, en de N’s met een kam aan de aanvoerende zijde te verbinden onderling. En dit achter een 3-fase-aardlekschakelaar. Zou moeten werken toch?
Dat is een heel fout idee. Bij een aardfout in de ene fase, blijft de kookplaat voor de helft op spanning staan. Een apparaat hoort niet achter 2 onafhankelijke aardlekschakelaars te zitten.Septillion schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:57:
Alternatief is een kookgroep met 2P+2N maar vanaf twee fases. Dan kan het ook achter twee 1-fase aardlekschakelaars zitten.
Bovendien gaat dit bij sommige 2-fase kookplaten gillend mis doordat de nullen niet van elkaar zijn geïsoleerd (link). In het artikel gaat het om een probleem dat optreedt bij het gebruik een fornuisgroep bestaande uit aardlekautomaten, maar dit is uiteraard evenzeer van toepassing bij 2 aardlekschakelaars.
[ Voor 33% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 16-02-2024 09:31 ]
Dat is dus niet anders dan met overbelasting. Zie het probleem dus niet.ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:01:
[...]
Dat is een heel fout idee. Bij een aardfout in de ene fase, blijft de kookplaat voor de helft op spanning staan. Een apparaat hoort niet achter 2 onafhankelijke aardlekschakelaars te zitten.
Dat is wel deels een punt. Misschien dat sommige platen het dus eigenlijk al niet goed doen. Want er mag ook intern gewoon GEEN verbinding zitten tussen de N, anders kan je gewoon niet garanderen dat een N niet overbelast raakt.Bovendien gaat dit bij sommige 2-fase kookplaten gillend mis doordat de nullen niet van elkaar zijn geïsoleerd (link). In het artikel gaat het om een probleem dat optreedt bij het gebruik een fornuisgroep bestaande uit aardlekautomaten, maar dit is uiteraard evenzeer van toepassing bij 2 aardlekschakelaars.
Maar goed, het levert dus geen onveilige situatie op. Hoogstens dat het sommige platen niet werkt.
Niet geheel waar, bij een kookgroep hoort er een brug aangebracht te zijn, dat als de ene groep overbelast wordt en uitschakelt, dat dan de andere automatisch meegaat.Septillion schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:08:
[...]
Dat is dus niet anders dan met overbelasting. Zie het probleem dus niet.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Zonder die brug is het zelfs geen kookgroep (dan zijn het gewoon 2 losse groepen wat strijdig is met NEN1010).MrBas schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:12:
[...]
Niet geheel waar, bij een kookgroep hoort er een brug aangebracht te zijn, dat als de ene groep overbelast wordt en uitschakelt, dat dan de andere automatisch meegaat.
En @ZwarteIJsvogelMrBas schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:12:
[...]
Niet geheel waar, bij een kookgroep hoort er een brug aangebracht te zijn, dat als de ene groep overbelast wordt en uitschakelt, dat dan de andere automatisch meegaat.
Grapjas
Sorry @Zwartoog
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 16-02-2024 11:42 ]
Vanwege de discussie die je al ziet over hoe een 2fase kookgroep aan te sluiten vindt ik dat dat niet duidelijk genoeg is. Duidelijkheid; daar vindt de NEN ook iets van.Juerd schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:22:
[...] Is dat niet wat kort door de bocht? Je kunt gewoon 2 verschillende fasen gebruiken en de nulcontacten aan de afgaande kant met een kort draadje bruggen in de groepenkast. Scheelt 50% van de ruimte als je al een 3-fase aardlekschakelaar hebt (of de kookplaat geen aardlekbeveiliging geeft, maar dat vind ik een slecht idee) waar je het achter aan kunt sluiten.
In een situatie dat de kookplaatkant niet bereikbaar is bij een ombouw van 1fase naar 3fase kan ik me er iets bij voorstellen.
Ik reageerde op een situatie waarbij ik een complete verbouwing verwacht.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik ben onschuldig!Septillion schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:52:
[...]
En @Zwartoog
GrapjasJe weet dat hij bij veel merken (in ieder geval Emat en ABB) er dit er alleen over zit en er geen harde mechanische verbinding is? Ofwel, de delen slaan gewoon individueel af. De hendel zorgt er alleen netjes voor dat voldaan wordt aan de eis, het moet in een enkele handeling af te schakelen zijn.
Bedoel je @ZwarteIJsvogel ?
Ik ken dat ja, maar hebben de voorbedrade buizen die ook? Ik vermoed van niet, want 99% gaat er nooit meer uit en die siliconenlaag kost wel geld.marcop23 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:44:
Volgens mij maakt het ook nog uit wat voor flexbuis je gebruikt. Die van Sander Vunderink heeft bijvoorbeeld een "siliconen binnenlaag" en is redelijk glad. Dat hebben ze echter niet allemaal.
Dat kan ik wel, maar @Septillion was me voor met een betere uitleg dan ik zelf zou hebben gegeven.manusjevanalles schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:06:
Kan je ter lering van mij uitleggen waarom je de uitgaande kant wil bruggen en niet aan de ingaande kant?
Voor de duidelijkheid: óók aan de ingaande kant moeten de nulcontacten allemaal aan de daadwerkelijke nul zijn aangesloten!
Dat mag best, alleen is de kookplaat dan niet veilig voor een 2×16 A kookgroep op 1 fase. Bij 1×32 A of bij aansluiting op verschillende fasen gaat het wel goed. Er bestaan kookplaten met 1 N-contact en die worden zelfs in Nederland verkocht. Helaas worden ze vaak wél aangesloten op de onveilige manier, dus op een 2×16 A kookgroep op 1 fase.Septillion schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:08:
Dat is wel deels een punt. Misschien dat sommige platen het dus eigenlijk al niet goed doen. Want er mag ook intern gewoon GEEN verbinding zitten tussen de N, anders kan je gewoon niet garanderen dat een N niet overbelast raakt.
Als je bij het ontstaan van discussie iets niet zou mogen doen, dan zouden kookgroepen en alles met perilex direct verboden moeten wordenonetime schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:10:
Vanwege de discussie die je al ziet over hoe een 2fase kookgroep aan te sluiten vindt ik dat dat niet duidelijk genoeg is. Duidelijkheid; daar vindt de NEN ook iets van.
Die NEN-regels die gaan over duidelijkheid zijn volgens mij niet bedoeld om in te zetten tegen dingen die je niet gewend bent, dingen die je niet snapt, dingen die ongebruikelijk zijn, dingen die je heel graag anders had gezien, dingen die tot discussie leiden, of bij wijze van spreken dingen die je OCD triggeren. Uit alles rondom die regels maak ik op dat ze gewoon bedoeld zijn om te zorgen dat je de installatie kunt begrijpen voor inspectie en onderhoud en zo, waarvoor je moet kunnen beredeneren hoe die is opgebouwd. Het is wel zo, dat gangbare design patterns volgen makkelijker een duidelijke situatie opleveren, maar het is niet zo, dat je niks ongebruikelijks zou mogen doen.
Het hypothetische geval van een 1-fase 2×16 A kookgroep achter twee verschillende 1-fase aardlekschakelaars vind ik een erg interessant discussiepunt. Ik heb het nog nooit gezien en ik twijfel nog of ik het een goed idee vind.
Los van de vraag of het een goed idee is, ben ik gaan zoeken en bedenken waarom het wel of niet zou mogen binnen de kaders die de NEN 1010 stelt.
Het automatisch trippen van de aardlekschakelaar lijkt me geen bezwaar, ook al blijft een deel van de kookplaat dan spanning krijgen. Dat gebeurt immers ook zo bij overstroom op een van de automaten. Maar bij het handmatig schakelen van een van de aardlekschakelaars zie ik een mogelijk probleem ontstaan: nu heb je 1 handeling gedaan en daarmee niet de kookplaat volledig spanningsloos gemaakt. En omdat het een ongebruikelijke situatie is, zal men dat niet snel verwachten. Maar betekent dat dat het niet mag?
Het is wellicht interessant om te benoemen dat de NEN 1010 allerlei dingen toestaat die niet gebruikelijk zijn, waaronder dat twee hoofdstroomketens (groepen) in dezelfde lasdoos uitkomen. Dat wordt in het algemeen verkondigd als strikt verboden, maar dat lijkt wishful thinking, want onder voorwaarden mag het wel degelijk: in 521.8.3 is te lezen dat het mag als er tussen de groepen een isolerend schot wordt gebruikt of als je een kroonsteen (brrr) of DIN-rail-rijgklemmen gebruikt voor de aansluitingen.
Het is zelfs niet verplicht om een apparaat in 1 handeling te kunnen scheiden, een regel die we wel kennen voor de gehele verdeler. Aldus 536.2.1.3: "Indien materieel of een omhulsel actieve delen bevat die zijn verbonden met meer dan één voedingsbron, moet een waarschuwingsbord op een zodanige plaats zijn aangebracht dat iemand die actieve delen nadert wordt gewezen op de noodzaak om die delen van de verschillende voedingsbronnen te scheiden. Dit is niet van toepassing indien een onderlinge vergrendeling is aangebracht die waarborgt dat al deze stroomketens zijn gescheiden. (…)b Deze bepaling behoort ook te worden toegepast bij actieve delen die worden gevoed vanuit twee of meer verschillende stroomketens (groepen)." Zoals ik dat lees, is een kookgroep dus niet eens verplicht, maar zou je in plaats daarvan ook kunnen volstaan met 2 verschillende groepen en een waarschuwingsbord bij de inbouwdoos/perilex en bij de kookplaat. Het lijkt me onhandig en onverstandig, maar ze te zien vindt de NEN 1010 het prima.
Moet zo'n waarschuwingsbord worden gebruikt in het hypothetische geval van die 1-fase 2P+2N kookgroep dan achter verschillende aardlekschakelaars? Dat is mij niet helemaal duidelijk. Aan de ene kant zou ik zeggen dat verschillende aardlekschakelaars verschillende voedingsbronnen genoemd kunnen worden (die term wordt meestal gebruikt voor wat je krijgt uit het net, maar er zijn plekken waarbij een stroomketen een voedingsbron wordt genoemd). Aan de andere kant gaan we bij bijvoorbeeld een 3-fase-aansluiting ook niet expliciet aangeven dat de fasen elk uit een afzonderlijke hoofdzekering(automaat) komen, en zou het raar zijn om de aardlekschakelaar te gebruiken om bij onderhoud de kookgroep te scheiden, daar gebruik je gewoonlijk natuurlijk de kookgroep-automaten zelf voor, middels die onderlinge vergrendeling aka dat stukje plastic over de hendeltjes. (En we tonen de spanningloosheid altijd netjes aan met een duspol... toch? ;-))
Mijn voorzichtige conclusie is dat een kookplaat achter 2 onderling vergrendelde automaten die elk worden gevoed vanuit een andere aardlekschakelaar wel is toegestaan, en dat je daarbij niks bijzonders hoeft te doen anders dan zoals altijd duidelijk markeren wat achter welke aardlekschakelaar zit.
Edit enkele dagen later: oorspronkelijk twijfelde ik of ik dit wel een goed idee vond. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik het een goed idee vind. Door twee 2-polige aardlekschakelaars te gebruiken kun je niet werken met een onveilige kookplaat met maar 1 nulcontact, en als je een klassieke dubbele kookgroep wilt gebruiken op twee verschillende fasen, heb je geen dure 4-polige aardlekschakelaar/aardlekautomaat nodig. Maar het blijft hoogst ongebruikelijk en je zult je waarschijnlijk ooit eens moeten verantwoorden waarom je dit in hemelsnaam zo hebt gedaan. Dat zijn atechnische, maar goede redenen om het toch niet te doen.
[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 20-02-2024 01:15 ]
Is het een optie om de Shelly in de centraaldoos te monteren? Daar heb je over het algemeen alle benodigde draden bij elkaar.Vliegvlug schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:51:
Ik wil een lamp met een Shelly Dimmer 2 schakelen met twee knoppen waarbij de Shelly achter een knop wordt geplaatst die naast een stopcontact zit
Weet dat t niet voorgeschreven wordt, maar het is toch gewoon veilig?
Is de hoofdzekering "gewoon" 3x25A en hoe lang is de kabel?sly___ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:03:
Mag het volgende: groepenkast in huis hangt een 3 fase automaat 30mA 4P automaat, daarvandaan loopt naar de schuur een 5x4mm2 kabel. Wil deze in de schuur uitsplitsen in een klein kastje naar 3 verschillende 1 fase eindgroepen.
Het belangrijkst is dat de zekering (in dit geval de hoofdzekering) in staat is om de kabel te beveiligen, en dat die zekering eerder doorbrandt dan de kabel zelf.
[ Voor 15% gewijzigd door marcop23 op 16-02-2024 14:09 ]
Zit een Hager ADM416G op die kabel, dus al op 16A afgezekerd.
[ Voor 55% gewijzigd door sly___ op 16-02-2024 14:13 ]
Het is veilig en gewoon toegestaan om 1-fase eindgroepen achter een 3-fase-groep te plaatsen als die een nul heeft. Je maakt dan een aftakking van de nul, de aarde, en 1 van de fasen.sly___ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:03:
Mag het volgende: groepenkast in huis hangt een 3 fase automaat 30mA 4P automaat, daarvandaan loopt naar de schuur een 5x4mm2 kabel. Wil deze in de schuur uitsplitsen in een klein kastje naar 3 verschillende 1 fase eindgroepen.
Oh, daar had ik overheen gelezen. 25 meter 4mm2 afgezekerd op 16A lijkt me helemaal prima, daar is niets mis mee. Daar mag dan gewoon een onderverdeler op.sly___ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:10:
Inderdaad 3x25A, 25 meter.
Zit een Hager ADM416G op die kabel, dus al op 16A afgezekerd.
Je hoort het wel af te zekeren. Volgens mij is simpelweg uitsplitsen niet de bedoeling i.v.m. overzichtelijkheid. Je verwacht niet gauw dat een los wcd rechtstreeks op een krachtgroep zit.sly___ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:36:
Mag je in die onderverdeler alleen uitsplitsen, dus eigenlijk alleen als een veredelde lasdoos gebruiken? Anders krijg je weer een selectiviteit discussie.
Qua selectiviteit... Tjsa, naar wat ik weet is het voor een simpel huishouden niet verplicht.
Uit m'n hoofd gezegd is daar niks op tegen zolang het overzichtelijk blijft en je de splitsing zuiver houdt.sly___ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:36:
Mag je in die onderverdeler alleen uitsplitsen, dus eigenlijk alleen als een veredelde lasdoos gebruiken? Anders krijg je weer een selectiviteit discussie.
Daar had ik zelf ook al aan gedacht maar helaas zit de centraal doos al bomvol dus daar past geen Shelly meer bij.arievz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:54:
[...]
Is het een optie om de Shelly in de centraaldoos te monteren? Daar heb je over het algemeen alle benodigde draden bij elkaar.
Verwacht het onverwachte.marcop23 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:42:
Je verwacht niet gauw dat een los wcd rechtstreeks op een krachtgroep zit.
Sowieso is "je mag alleen dingen doen die iedereen doet" geen eis van de NEN 1010. Er zijn best veel dingen toegestaan die je niet snel zou verwachten.
Het is indirect verplicht omdat je de nadelige gevolgen van defecten moet beperken en rekening moet houden met bijvoorbeeld de beschikbaarheid van verlichting. Volledige selectiviteit is zelden haalbaar, zeker niet met C25 hoofdautomaten, maar gedeeltelijke selectiviteit vaak wel.Qua selectiviteit... Tjsa, naar wat ik weet is het voor een simpel huishouden niet verplicht.
Desalniettemin zou ik zelf voor een schuurtje niks geven om selectiviteit, en hooguit eventueel een noodverlichtingsarmatuurtje ophangen (spatwaterdicht ding kost 25 €) als er wordt gewerkt met gevaarlijke gereedschappen etc.
Toch nog een extra vraag hierover:doeka schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:02:
Beste Tweakers,
Ik heb een vraag:
Verzoek gekregen om een oude 1 fase groepenkast te vervangen, in de loop van tijd zijn er een aantal groepen bij gekomen voor een oven en een sauna.
Van de oude 6 groepen installatie zitten 4 groepen achter een 3 fase aardlek-automaat die als 1 fase is aangesloten en nu dus ook geen hoofdschakelaar.
Nu wil ik al rekening houden met de toekomst, dus wil ik een nieuwe 3 fase groepenkast plaatsen met daarin 8 a 9 groepen met een 3fase hoofdschakelaar die dus als 1 fase wordt aangesloten. En zodra 3 fasen benodigd is dan pas de hoofdschakelaar omzetten.
Zit er een tijds bestek aan qua tijd hoelang dit mag?
Alvast bedankt
Kom er net achter dat de hoofdzekering blijkbaar 50A is moet dan in de nieuwe meterkast de hoofdschakelaar 63A worden of kan die 40A blijven? (Bestaande is nu een 3 fase aardlekschakelaar als 1 fase aangealoten van 40A)
Alvast bedankt.
[ Voor 3% gewijzigd door doeka op 16-02-2024 15:51 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Nieuwe kast heeft nu een 3fase hoofdschakelaar van 40A en daarachter 3x 2 polige aarlekschakelaars van 40A met achter 8 groepen verdeeld daarver.
Hoofdschakelaar, aardlekschakelaars en interne bedrading moeten dan voor 63A geschikt zijn.doeka schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:48:
[...]
Toch nog een extra vraag hierover:
Kom er net achter dat de hoofdzekering blijkbaar 50A is moet dan in de nieuwe meterkast de hoofdschakelaar 63A worden of kan die 40A blijven? (Bestaande is nu een 3 fase aardlekschakelaar als 1 fase aangealoten van 40A)
Alvast bedankt.
Of een 40A voorbeveiliging plaatsen idd.
[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 16-02-2024 16:50 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Nee.Raven schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 06:06:
[...]
... en dan in/via de vloer naar de andere kant van de ruimtes? Dacht altijd in muren en dan centraaldoos in plafond voor verspreiden in ruimte onder plafond.
De leidingen voor de begane grond gaan boven de meterkast de betonnen verdiepingsvloer in en lopen daarin naar de centraaldozen van de begane grond (of soms direct naar een WCD, voor bijvoorbeeld oven, quooker, wasmachine, vaatwasser etc).
De leidingen voor de groepen van de 1e verdieping lopen door de betonvloer van de 2e verdieping en gaan vanaf daar naar de juiste centraaldozen.
De leidingen voor de groepen van de 2e verdieping lopen ook door de vloer daarvan maar vertakken zich via stopcontacten. Vanwege het schuine dak is daar geen standaard verdeling met centraaldozen gemaakt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Jullie bedoelen dan bijv. een installatieautomaat / 1-polig + nul, C40A die dan rechtstreeks aangesloten wordt en dan vanaf de installatieautomaat naar de hoofdschakelaar.Xander schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:49:
[...]
Hoofdschakelaar, aardlekschakelaars en interne bedrading moeten dan voor 63A geschikt zijn.
Of een 40A voorbeveiliging plaatsen idd.
Of is dat een geheel andere type automaat?
Precies dat.doeka schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:33:
[...]
Jullie bedoelen dan bijv. een installatieautomaat / 1-polig + nul, C40A die dan rechtstreeks aangesloten wordt en dan vanaf de installatieautomaat naar de hoofdschakelaar.
bijv. een 1 polige installatie automaat zijn zonder de nul?doeka schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:33:
[...]
Jullie bedoelen dan bijv. een installatieautomaat / 1-polig + nul, C40A die dan rechtstreeks aangesloten wordt en dan vanaf de installatieautomaat naar de hoofdschakelaar.
Kunnen jullie enige duidelijk geven omtrent mijn eerdere vraag?
Hen zelf al lopen zoeken maar kan niets vinden over of je ook de N mag schakelen met zwarte schakeldraad of dat er een andere kleur schakeldraad hiervoor beschikbaar is.
Ik vermoed omdat de NEN geen rekening houdt met smart schakelaars want met reguliere schakelaars is er natuurlijk geen zinnige reden om de N van een lamp te schakelen ipv de L.
OF is de verwarring dat ze in het plaatje de L voor de schakelaars van de Shelly halen? Want alle L op de Shelly is gewoon doorgelust, ingebouwde "lasklem". Maar je mag de L dus ook op een compleet ander punt pakken, deze hoef je dus niet terug te leiden.
Ik zou zeggen dat die 2e optie überhaupt niet volgens NEN1010 is.Vliegvlug schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:51:
Er zijn twee manieren om de knoppen aan te sluiten bij de Shelly:
[Afbeelding: Shelly Dimmer 2 - aansluitschema’s met gebruik van N-draad]
Bij de eerste optie wordt de L gebruikt om de lamp te schakelen maar heeft als nadeel dat er een draad van én terug naar de Shelly moet.
Bij de tweede optie wordt de N gebruikt voor het schakelen en hoeft er maar één draad vanaf de Shelly te lopen omdat ik de teruggaande draad al in de centraaldoos aan de N kan verbinden.
Die bepaling is natuurlijk meer bedoeld voor een conventionele lichtschakeling. Zou je alleen de nul schakelen dan blijft er spanning op de lichtbron staan met uitgeschakelde schakelaar en dat is niet de bedoeling. Dat is met jouw toepassing geen issue maar het voldoet toch niet aan dit artikel.463.1.2 Een enkelpolige bedieningsschakelaar mag niet in de nulleiding zijn aangebracht
Je wilde de kast al voorbereiden op 3 fasen toch? Als je een 4-polige automaat zou gebruiken, kun je de 50A aansluiting ook nog benutten. Alle componenten worden dan beschermd tegen een stroom hoger dan 40A maar je kunt verdeeld over de verschillende "fasen" toch nog tot 50A totaal gebruiken.doeka schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:33:
[...]
Wanneer je daadwerkelijk overgaat naar een 3 fasen aansluiting dan kun je deze automaat ook nog gebruiken als maximaalstroombeveiliging wanneer een eventuele PV-installatie dit noodzakelijk zou maken.
Ik zou die automaat wel gewoon na de hoofdschakelaar aansluiten (maar met een 1P automaat en 4-polige hoofdschakelaar gaat dat natuurlijk niet).
Als het inderdaad zo is dat alle drie de L punten op de Shelly zijn doorgelust met elkaar dan vind ik inderdaad het plaatje verwarrend want waarom het dan niet tekenen zoals die fig. 3 waarbij de N ook allemaal met elkaar verbonden zit?Septillion schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:18:
@Vliegvlug Even afgezien van of het mag, ik zie nog even niet in waarom dit makkelijker zou zijn? Als je gewoon L en N bij de Shelly hebt dan kan je toch de schakelaars gewoon aan de L hangen?
OF is de verwarring dat ze in het plaatje de L voor de schakelaars van de Shelly halen? Want alle L op de Shelly is gewoon doorgelust, ingebouwde "lasklem". Maar je mag de L dus ook op een compleet ander punt pakken, deze hoef je dus niet terug te leiden.
Nu wordt er naar mijn idee gesuggereerd dat die L aansluiting op de Shelly specifiek voor die twee SW aansluitingen bedoelt is.
Edit: net even een Shelly Dimmer 2 erbij gepakt en de multimeter en inderdaad zijn alle L aansluitingen op de Shelly doorgelust.
Dus onderstaande moet dan gewoon kunnen!
Dus jij zegt eigenlijk dat ik net zoals ik voor schakelen met de N hetzelfde ook kan doen met de L en deze in de centraaldoos kan pakken zodat er niet nog een extra draad naar de Shelly terug hoeft?
Ik vroeg me sowieso al af hoe die SW aansluiting werken want in de ene situatie worden ze met de L kort gesloten en in de andere met de N en verbaas me er over dat dat dus blijkbaar niet uitmaakt. Zou verwachten dat ze een spanningsverschil meten als puls maar als je twee dezelfde met elkaar verbind (L of N) dan is dat er niet dus hoe wordt die puls dan gedetecteerd?
Edit 2: Ik realiseerde me net ook dat ik niet beide SW aansluitingen hoef te gebruiken, kan de twee schakelaars gewoon parallel op dezelfde SW aansluiting aansluiten want de knoppen hoeven geen verschillende functie te vervullen. Is ook makkelijker aansluiten wan dan kan ik beide schakeldraden in dezelfde lasklem stoppen en vanaf daar met soepel naar de Shelly.
Die Shellies kunnen er namelijk niet tegen om met massief draad aangesloten te worden, daar kan de verbinding op de printplaat niet tegen. Nu zal 1,5mm2 wel minder druk geven op de aansluiting dan 2,5mm2 maar loop liever het risico niet dat de Shelly daardoor stuk gaat, heb dat namelijk eerder gehad en waarschijnlijk ook om die reden.
[ Voor 23% gewijzigd door Vliegvlug op 17-02-2024 00:07 ]
ai, dan hoop ik dat hetgeen @Septillion aangeeft inderdaad gewoon kan, het schakelen met de L.Xander schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:32:
[...]
Ik zou zeggen dat die 2e optie überhaupt niet volgens NEN1010 is.
[...]
Die bepaling is natuurlijk meer bedoeld voor een conventionele lichtschakeling. Zou je alleen de nul schakelen dan blijft er spanning op de lichtbron staan met uitgeschakelde schakelaar en dat is niet de bedoeling. Dat is met jouw toepassing geen issue maar het voldoet toch niet aan dit artikel.
Zou ook fijner zijn dat alle zwarte schakeldraden met de L verbonden zijn en ik niet hiervoor uitzonderingen moet gaan maken, is alleen maar verwarrend. Vandaar dat ik dan maar aan blauwe stukjes tape zat te denken om toch maar iets van duidelijkheid te brengen.
Denk dat het gedaan is om te accentueren dat er geen extra lasdoppen nodig zijn en dit via de Shelly kan lopen. Maar aansluitingen die gelijk gelabeld zijn zijn hetzelfde.Vliegvlug schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:30:
[...]
Als het inderdaad zo is dat alle drie de L punten op de Shelly zijn doorgelust met elkaar dan vind ik inderdaad het plaatje verwarrend want waarom het dan niet tekenen zoals die fig. 3 waarbij de N ook allemaal met elkaar verbonden zit?
Nu wordt er naar mijn idee gesuggereerd dat die L aansluiting op de Shelly specifiek voor die twee SW aansluitingen bedoelt is.
Dus waar je dat splitst maakt niet uit
Weet niet hoe ze het exact doen maar denk dat ze gebruik maken van de pieken van AC en dus feitelijk standaard in het midden zitten en dus zowel vanaf L ("positief") als naar N ("negatief") kunnen zien.Ik vroeg me sowieso al af hoe die SW aansluiting werken want in de ene situatie worden ze met de L kort gesloten en in de andere met de N en verbaas me er over dat dat dus blijkbaar niet uitmaakt. Zou verwachten dat ze een spanningsverschil meten als puls maar als je twee dezelfde met elkaar verbind (L of N) dan is dat er niet dus hoe wordt die puls dan gedetecteerd?
En dank voor het erop wijzen dat de L op dezelfde manier kan worden aangesloten! Had anders misschien moeten gaan prutsen met omlabelen van schakeldraad wat ook nog eens niet volgens de NEN was, dat is nu gelukkig niet nodig!
Tijdens de bezichting dacht ik al, heeft hier een hele woning op gedraaid.. Maar goed nu maar gelijk goed aangepakt.
Before:
:strip_exif()/f/image/cE2Pr94h5QhLHHG1kOwKotpK.jpg?f=fotoalbum_large)
After:
:strip_exif()/f/image/uKkGX4nwLkWdMlD0gnHsdrp4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door Krissiejj op 17-02-2024 14:59 ]
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Beste Xander dank voor deze uitleg.Xander schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:40:
[...]
Je wilde de kast al voorbereiden op 3 fasen toch? Als je een 4-polige automaat zou gebruiken, kun je de 50A aansluiting ook nog benutten. Alle componenten worden dan beschermd tegen een stroom hoger dan 40A maar je kunt verdeeld over de verschillende "fasen" toch nog tot 50A totaal gebruiken.
Wanneer je daadwerkelijk overgaat naar een 3 fasen aansluiting dan kun je deze automaat ook nog gebruiken als maximaalstroombeveiliging wanneer een eventuele PV-installatie dit noodzakelijk zou maken.
Ik zou die automaat wel gewoon na de hoofdschakelaar aansluiten (maar met een 1P automaat en 4-polige hoofdschakelaar gaat dat natuurlijk niet).
De nieuwe kast is van schneider en al voorbereid voor 3 fase, als ik deze 4 polige C40 automaat https://www.elektrototaal...stallatieautomaat-4124072 achter de hoofdschakelaar zou zetten dan zit ik goed voor nu en in de toekomst als ze naar 3 fase gaan.
Heb nu voor de tweede keer in een jaar dat er een groep niet meer terug wil, ook zonder enige draad aangesloten. Heb vandaag de tweede vervangen en alles werkt weer gewoon. Zijn twee verschillende groepen, gewoon verlichting en zo. Geen keuken spul of iets dergelijks.
Kast is 6 jaar oud in een nieuwbouwhuis. Merk is Gacia.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Leg eens uit.devriesjande schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:25:
Dat ziet er netjes uit. Alleen jammer van de fornuis groep.
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Ik ben het met @devriesjande eens. Die fornuisgroep is fout. Zal meestal wel goed gaan, maar niet gegarandeerd.Krissiejj schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:57:
Sinds 4 maanden in een andere woning welke helemaal gestript is. Van te voren al een aanvraag voor 3 fase gedaan en gelijk de meterkast kunnen plaatsen voor die tijd. Ziet er een stukje beter uit al zeg ik het zelf.
Tijdens de bezichting dacht ik al, heeft hier een hele woning op gedraaid.. Maar goed nu maar gelijk goed aangepakt.
Before:
[Afbeelding]
After:
[Afbeelding]
Nog een puntje, de fase waar de PV op invoed, heeft of een REM-automaat nodig, of een 63A aardlek ipv 40A.
Al realiseren zelfs veel professionele installateurs zich dat niet.
[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 17-02-2024 16:11 ]
Ja, dat weet ik en ik kan daar deels in meegaan. Maar kan zoiets toch een andere oorzaak hebben? Kan wel een nieuwe kast kopen maar dat is na 6 jaar ook wel een beetje zonde van het geld. Had helaas niet de keuze.onetime schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:07:
@Bastien Er zijn er hier die dan wijzen op het merk; Gacia. Ik begrijp waarom. Kijk eens in de TS.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
In het kort: De hoofdzekering per fase is 25 Ampère.
Door de kookplaat niet over twee fasen te verdelen loop je kans dat de fase waarop de kookplaat, en nog andere verbruikers, zit overbelast wordt.
Daarom hoort er een driefaseautomaat in deze kast.
Veel leesvoer in het volgende topic:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1983582
@Bastien Als een groep er uitgaat tijdens "gewoon" gebruik, dan belast je hem klaarblijkelijk geregeld / langdurig te zwaar. Mindere merken zullen dan sneller slijten, mogelijk door vervorming als gevolg van hogere temperatuur. Dat zou dan weer kunnen komen door gebruik van mindere kwaliteit plastic die eerder "smelt".onetime schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:07:
@Bastien Er zijn er hier die dan wijzen op het merk; Gacia. Ik begrijp waarom. Kijk eens in de TS.
Dat zou idd zo kunnen, maar heb je het stukje vanuit de NEN waarin dit staat dan? Vroeger was het absoluut uit den boze om meer dan 4 groepen achter een aardlek te plaatsen, dat is nu ook al niet meer zo. Of je het dan zelf wilt is een 2e natuurlijk.devriesjande schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:14:
[...]
Door de kookplaat niet over twee fasen te verdelen loop je kans dat de fase waarop de kookplaat, en nog andere verbruikers, zit overbelast wordt.
Daarom hoort er een driefaseautomaat in deze kast.
Veel leesvoer in het volgende topic:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1983582
Het is meer een kwestie van stijl. Een kookgroep is een poor man's solution om met reguliere middelen (16A groepen, normale 2,5 mm² draad) een kookplaat aan te kunnen sluiten. Intern is die ook opgedeeld in 2 losstaande groepen (2 pitten per groep bv), dus ook geen probleem. Maar met een 3 faseaansluiting is het eleganter om de boel dan ook over 3 fasen te bedraden.Krissiejj schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:21:
[...]
Dat zou idd zo kunnen, maar heb je het stukje vanuit de NEN waarin dit staat dan? Vroeger was het absoluut uit den boze om meer dan 4 groepen achter een aardlek te plaatsen, dat is nu ook al niet meer zo. Of je het dan zelf wilt is een 2e natuurlijk.
Qua veiligheid is volgens mij het enige probleem met een 2-fasekookgroep dat je een brug op de beide groepen moet hebben, zodat je niet per ongeluk 2 van de 5 draden in een buis uit zet en de andere 2 onder spanning staan.
Dit heeft niets met het aantal groepen per aardlek te maken. Het gaat erom dat je de fase waarop de kookplaat zit niet overbelast.Krissiejj schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:21:
[...]
Dat zou idd zo kunnen, maar heb je het stukje vanuit de NEN waarin dit staat dan? Vroeger was het absoluut uit den boze om meer dan 4 groepen achter een aardlek te plaatsen, dat is nu ook al niet meer zo. Of je het dan zelf wilt is een 2e natuurlijk.
En dit is niet terug te vinden in de NEN1010, want die gaat over een veilige installatie. En dat is in jouw geval geen probleem.
In de NEN1010, 5e druk november 1996, 512.1.2 staat dat elektrisch materiaal geschikt moet zijn voor de ontwerpstroom. Bij een kookplaat van 7kW, 1 apparaat, kan dat niet achter een 25A zekering.
Ik snap natuurlijk wel dat je op 1 fase niet je kookgroep, wasmachine, 5kw airco en qoocker en of oven moet hebben. Daarom is het wel goed om alle zwaardere apparaten te verdelen over je meterkast, en dat is ook gedaan.devriesjande schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:36:
[...]
Dit heeft niets met het aantal groepen per aardlek te maken. Het gaat erom dat je de fase waarop de kookplaat zit niet overbelast.
En dit is niet terug te vinden in de NEN1010, want die gaat over een veilige installatie. En dat is in jouw geval geen probleem.
Maar zoals 'zwartoog' het formuleert is het meer, omdat hij vind dat.. Er is geen specifieke eis hiervoor dus eigenlijk ook niet noodzakelijk, hoe veiliger hoe beter uiteraard maar anders had half Nederland nu een afgekeurde meterkast.
Ik had eigenlijk wel gedacht dat jullie vielen over de 5 groepen achter 1 aardlek
Het bouwbesluit wijst naar de Nen1010-2015 die van 1996 is daarom niet relevant meer.onetime schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:44:
@Krissiejj @devriesjande
In de NEN1010, 5e druk november 1996, 512.1.2 staat dat elektrisch materiaal geschikt moet zijn voor de ontwerpstroom. Bij een kookplaat van 7kW, 1 apparaat, kan dat niet achter een 25A zekering.
De NEN 1010 2015 bevat nog steeds dezelfde passage.Krissiejj schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:09:
[...]
Het bouwbesluit wijst naar de Nen1010-2015 die van 1996 is daarom niet relevant meer.
Dat is de versie die ik hier naast me heb liggen. Als je me de nieuwe wilt geven, graag!Krissiejj schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:09:
[...] Het bouwbesluit wijst naar de Nen1010-2015 die van 1996 is daarom niet relevant meer.
(die durfde ik voor zo iets algemeens wel te citeren, je vroeg een specifiek artikel, alsjeblieft)
Beter iets als niets idd, maar een recentere is beter;) Ik ben niet iemand die overal vanuit gaat. Hulp altijd welkom en met een recente eis/artikel sta ik overal voor open.onetime schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:27:
[...]
Dat is de versie die ik hier naast me heb liggen. Als je me de nieuwe wilt geven, graag!![]()
(die durfde ik voor zo iets algemeens wel te citeren, je vroeg een specifiek artikel, alsjeblieft)
Nu is het meer een beetje omdat het zo beter is moet het zo, maar dat vind ik iets te kort door de bocht.
Veilig moet het altijd dat dan weer wel!
De norm 2020 is nu van toepassing onder de nieuwe omgevingswet 2024 noemt men het ook graag bbl.
Overigens zijn er ook een hele rits nen1010 artikelen nvt verklaard.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
onetime schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:09:
@Krissiejj Een fornuisgroep is 16+16=32A en dat mag niet edit: op dezelfde fase achter een 25A hoofdzekering.
Waarschijnlijk hebben jullie gelijk en is de aansluiting 3×25 A. Maar ik snap niet helemaal waarom jullie zo ontzettend zeker van je zaak zijn, want 3×35 A bestaat ook en hoewel dat veel minder voorkomt, is het ook weer niet heel zeldzaam.devriesjande schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:14:
Bij 3×35 A zou de 2×16 A kookgroep op 1 fase niet de mooiste faseverdeling zijn, maar ook weer niet echt fout.
Heb ik op de foto of in de tekst van @Krissiejj informatie over het hoofd gezien dat het hier daadwerkelijk over een aansluiting met hoofdzekeringen van 25 A gaat?
Haal die kookgroep weg, vervang die door een krachtgroep, plaats die 5e automaat op de plaats van de koookgroep, en ook dat is weer opgelost. (ik ben voorstander van alamats...)Krissiejj schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:52:
[...] Ik snap natuurlijk wel dat je op 1 fase niet je kookgroep, wasmachine, 5kw airco en qoocker en of oven moet hebben. Daarom is het wel goed om alle zwaardere apparaten te verdelen over je meterkast, en dat is ook gedaan.
Maar zoals 'zwartoog' het formuleert is het meer, omdat hij vind dat.. Er is geen specifieke eis hiervoor dus eigenlijk ook niet noodzakelijk, hoe veiliger hoe beter uiteraard maar anders had half Nederland nu een afgekeurde meterkast.
Ik had eigenlijk wel gedacht dat jullie vielen over de 5 groepen achter 1 aardlek
Met allemaal alamats heb je geen remautomaat of zwaardere aardlek nodig.onetime schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:08:
[...] Ik ben het met @devriesjande eens. Die fornuisgroep is fout. Zal meestal wel goed gaan, maar niet gegarandeerd.
Nog een puntje, de fase waar de PV op invoed, heeft of een REM-automaat nodig, of een 63A aardlek ipv 40A.
Klopt.doeka schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:58:
[...]
Beste Xander dank voor deze uitleg.
De nieuwe kast is van schneider en al voorbereid voor 3 fase, als ik deze 4 polige C40 automaat https://www.elektrototaal...stallatieautomaat-4124072 achter de hoofdschakelaar zou zetten dan zit ik goed voor nu en in de toekomst als ze naar 3 fase gaan.
Als je naar 3x25A gaat en méér dan 15A aan PV op één fase aan zou sluiten, dan sluit je de PV aan tussen de hoofdschakelaar en die C40 automaat. Mocht je niet zoveel PV voorzien dan kan die C40 automaat er in principe weer uit na de verzwaring naar 3 fasen.
Slim opgemerkt, dat is 1 van de reden dat als het niet zou kloppen ik graag een juiste onderbouwing wil hebben met een eis erbij welke recent is.Juerd schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:52:
[...]
[...]
Waarschijnlijk hebben jullie gelijk en is de aansluiting 3×25 A. Maar ik snap niet helemaal waarom jullie zo ontzettend zeker van je zaak zijn, want 3×35 A bestaat ook en hoewel dat veel minder voorkomt, is het ook weer niet heel zeldzaam.
Bij 3×35 A zou de 2×16 A kookgroep op 1 fase niet de mooiste faseverdeling zijn, maar ook weer niet echt fout.
Heb ik op de foto of in de tekst van @Krissiejj informatie over het hoofd gezien dat het hier daadwerkelijk over een aansluiting met hoofdzekeringen van 25 A gaat?
Ik weet hoe sommige keurmeesters zijn, en dat is niet alleen in de elektra tak. Ze komen gauw met eigen meningen maar kunnen deze niet goed onderbouwen of het ergens vinden in een eis. Want ze hebben het gehoord of vinden het zelf zo beter.
Veilig moet het wel, dat is een eis. Maar zonder juiste info kun je niet zo maar uitgaan van…
In dit geval is het een 3x25A aansluiting maar je bent wel de 1e die het vraagt.
Nou ja, je hebt nu een apparaat wat 2x16A vreet op een enkele 25A fase en het is aannemelijker dat je deze beide gelijktijdig gebruikt dan een wasmachine met Qooker. Daarom zo'n ding op een 3PN automaat zodat het beter verdeeld is. Onveilig is het niet, mogelijk wel onhandig als de netbeheer eens per week om zes uur aanschuift.Krissiejj schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:52:
[...]
Ik snap natuurlijk wel dat je op 1 fase niet je kookgroep, wasmachine, 5kw airco en qoocker en of oven moet hebben. Daarom is het wel goed om alle zwaardere apparaten te verdelen over je meterkast, en dat is ook gedaan.
[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 17-02-2024 18:17 ]
onetime schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:44:
@Krissiejj @devriesjande
_Ernst_ schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:14:
[...] De NEN 1010 2015 bevat nog steeds dezelfde passage.
Idd of maximaal 2 groepen achter een 40A aardlekschakelaar.\onetime schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:08:
[...]
Ik ben het met @devriesjande eens. Die fornuisgroep is fout. Zal meestal wel goed gaan, maar niet gegarandeerd.
Er zitten nu (als ik het nu goed zie) teveel groepen achter je aardlekschakelaars (max4).
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Monitor je kookplaat maar eens. Die gebruikt echt niet zomaar 32 ampère.jadjong schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:15:
[...]
Nou ja, je hebt nu een apparaat wat 2x16A vreet op een enkele 25A fase en het is aannemelijker dat je deze beide gelijktijdig gebruikt dan een wasmachine met Qooker. Daarom zo'n ding op een 3PN automaat zodat het beter verdeeld is. Onveilig is het niet, mogelijk wel onhandig als de netbeheer eens per week om zes uur aanschuift.
Dus ja, in theorie klopt een kookgroep in een 3x25 installatie niet, in de praktijk gaat het echter in 99 procent van de gevallen gewoon goed.
Moet er wel opgelet worden dat er niet ook een oven op dezelfde fase gezet word natuurlijk..
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik heb dit bij 5 tweakers voorbij zien komen, waar dit inderdaad goed gaat.
Maar als je 3x 25A hebt zou het toch op een krachtgroep moeten. En niet op een 2x 16A op dezelfde fase.
Maar dan ook dikkere diameter ader vanaf de PV groep als je een 63A plaatst neem ik aan?onetime schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:08:
[...]
Ik ben het met @devriesjande eens. Die fornuisgroep is fout. Zal meestal wel goed gaan, maar niet gegarandeerd.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Ik snap hier de theoretische beredenering wel, alleen die 32A ga je alleen vreten als alle pannen op max staan, eerder niet. Over het algemeen (standaard avondeten) trek je 16A door die plaat, meer niet. Tuurlijk is het beter op een 3x16, maarja kosten zijn ook een afweging.jadjong schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:15:
[...]
Nou ja, je hebt nu een apparaat wat 2x16A vreet op een enkele 25A fase en het is aannemelijker dat je deze beide gelijktijdig gebruikt dan een wasmachine met Qooker. Daarom zo'n ding op een 3PN automaat zodat het beter verdeeld is. Onveilig is het niet, mogelijk wel onhandig als de netbeheer eens per week om zes uur aanschuift.
Vraagje: zijn overigens ALLE kookplaten geschikt voor 2F en 3F? Of sluit je de laatste fase gewoon niet aan dan op de automaat bij een 2F kookplaat situatie? Want dan wordt de Nul leiding toch zwaarder belast dan 16A in mijn optiek?
[ Voor 18% gewijzigd door MrBas op 18-02-2024 07:56 ]
2+2=4-1=3 QUICKMATH
De meeste kookplaten hebben 2 fasen nodig.MrBas schreef op zondag 18 februari 2024 @ 07:52:
[...]
Vraagje: zijn overigens ALLE kookplaten geschikt voor 2F en 3F? Of sluit je de laatste fase gewoon niet aan dan op de automaat bij een 2F kookplaat situatie? Want dan wordt de Nul leiding toch zwaarder belast dan 16A in mijn optiek?
Gebruikelijk is dat de bedrading tussen de groepenkast en de Perilex wcd volledig wordt uitgevoerd. Er zijn kookplaten waar voor de niet gebruikte fase toch een aansluiting zit. Anders sluit je in de stekker maar twee fasen aan. Door faseverschuiving zal de stroom door de nul nooit groter zijn dan de stroom door 1 van de fasen.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Bij een scheve belasting gaat er nooit meer stroom over 0 dan de max van een enkele fase.MrBas schreef op zondag 18 februari 2024 @ 07:52:
Een installatie moet op de extremen zijn uitgelegd. Ook dan moet het goed gaan.MrBas schreef op zondag 18 februari 2024 @ 07:52:
[...] Ik snap hier de theoretische beredenering wel, alleen die 32A ga je alleen vreten als alle pannen op max staan, eerder niet. Over het algemeen (standaard avondeten) trek je 16A door die plaat, meer niet. Tuurlijk is het beter op een 3x16, maarja kosten zijn ook een afweging.
Hier gaat het dus vaak fout:Vraagje: zijn overigens ALLE kookplaten geschikt voor 2F en 3F? Of sluit je de laatste fase gewoon niet aan dan op de automaat bij een 2F kookplaat situatie? Want dan wordt de Nul leiding toch zwaarder belast dan 16A in mijn optiek?
Je schrijft 2F maar je bedoeld 1F; op 2F heb je fase verschuiving en loopt er nooit meer dan 16A.
Bij 1F maar 2 (halve)groepen van een kookgroep (2 gekoppelde groepen) op dezelfde fase heb je geen fase verschuiving edit: en dus een overbelaste nul bij een 3fase perilex, èn een te hoge belasting edit: van een hoofdzekering in het geval van een 3x 25A hoofdzekering.
Bij een kookgroep op 1fase heb je 2L en 2N, anders overbelast je de N.
Bij een 2F of 3F heb je, als je het netjes doet, een 3F (perilex), waarvan dus eventueel 1L niet is aangesloten op de kookplaat.
Een groot deel van de verwarring en onbegrip komt voort uit het fout benoemen van de aansluitingen;
geen onderscheid maken tussen L(ive) en F(ase), de kookplaat maakt het niet uit welke fase er wordt aangesloten, maar het maakt wel uit voor de bedrading en de groepenkast.
Een Fase is altijd Live, en daar is alles mee gezegd, maar Live is niet altijd dezelfde Fase... belangrijk!
Alle kookplaten met meer dan 1 L aansluiting (bijna alles wat in NL wordt verkocht) zijn geschikt voor 3F,
als ze maar 1L aansluiting hebben en meer dan 3680W gebruiken zijn ze niet geschikt voor de normale Nederlandse situaties. Dan heb je bijvoorbeeld >= 40A hoofdzekering en dikkere draden nodig.
Kijk zelf even in de tabel in de TS. Hangt ook af van wat er al zit natuurlijk. Ja het minimum is dikker.MrBas schreef op zondag 18 februari 2024 @ 07:43:
[...] Maar dan ook dikkere diameter ader vanaf de PV groep als je een 63A plaatst neem ik aan?
Hangt er helemaal van af hoe je de kookgroep aansluit. Als je 2 Fases aansluit met een gezamelijke Nul heb je theoretisch gezien 2 Fases. Daarnaast hoeft een Perilex niet achter een aardlekschakelaar (even de discussie over het veiliger is of niet overgeslagen) volgens de NEN 1010. Dan spreidt je nog steeds 2x 16A over 2 Fases in mijn optiek. Reden waarom het niet hoeft is overigens omdat het een niet een standaard stekker is en de groep dus ook niet voor algemeen gebruik gebruikt kan worden. (bij installaties waarbij de impedanties voldoen overigens)onetime schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:08:
[...]
Een installatie moet op de extremen zijn uitgelegd. Ook dan moet het goed gaan.
[...]
Hier gaat het dus vaak fout:
Je schrijft 2F maar je bedoeld 1F; op 2F heb je fase verschuiving en loopt er nooit meer dan 16A.
Bij 1F maar 2 (halve)groepen van een kookgroep (2 gekoppelde groepen) op dezelfde fase heb je geen fase verschuiving èn een te hoge belasting in het geval van een 3x 25A hoofdzekering.
Ja, het kan altijd veiliger, daarom heb je tegenwoordig ook Kookgroepalamats. Kan je ze ook afzonderlijk aansluiten.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
SPZ01 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:20:
[...]
Je hebt een aardekabel gekocht, deze gebruik je onder de grond en hoeft dan niet in een mantelbuis gelegd te worden (de litze sluit je dan aan op de aarde).
Gebruik de ommanteling als aarde en knip 1 van de 2 zwarte kabels kort af aan beide zijden en sluit deze verder niet aan.
N = blauw
Fase 1: Bruin
Fase 2: Zwart
Fase 3: Grijs
Aarde: Litze
Let op: bovenstaande tekst is aangepast n.a.v. goede reacties van andere forumbezoekers!
De oorspronkelijke tekst was incorrect (desonkdanks niet onveilig, maar voldeed niet aan de gestelde eisen uit de NEN1010).
[...]
Als je de kabel intern doortrekt, dus als je de ABB kast strak tegen de Eaton kast monteert, is dit prima.
6mm² is zeker voldoende (4mm² was ook voldoende geweest).
Intern in groepenkasten worden voor de fases vaak geen verschillende kleuren gebruikt. Deze zijn normaliter allemaal zwart. Het is wel zo netjes de fases in dezelfde volgorde aan te houden als in de (Eaton) kast waarin de voeding binnenkomt (normaliter van links naar rechts F1-F2-F3-N).
Het wel gebruiken van de juiste kleuren per fase in de groepenkast zorgt voor een overzichtelijk geheel.
:strip_exif()/f/image/FFy6YlfsJhugVMFtzaCSuNSi.jpg?f=fotoalbum_large)
Terugkoppeling. Dank allen!
marcop23 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:44:
Volgens mij maakt het ook nog uit wat voor flexbuis je gebruikt. Die van Sander Vunderink heeft bijvoorbeeld een "siliconen binnenlaag" en is redelijk glad. Dat hebben ze echter niet allemaal.
Als je "harde" pvc-buisjes met een grote buigstraal buigt is het perfect natuurlijk, maar als je een aantal (>2) van die bochtjes gebruikt, wordt draden trekken al snel lastig.
Weet iemand of er kwaliteitsverschil is tussen de voorbedrade flexbuizen? Moet ik voor een bepaald merk gaan? Preflex is een merk. Maar vaak staat het merk er niet bij zoals https://www.kabel24.nl/sn...rol-25-meter-sf3g25-15zk/.Biodiv schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:36:
Ik ken dat ja, maar hebben de voorbedrade buizen die ook? Ik vermoed van niet, want 99% gaat er nooit meer uit en die siliconenlaag kost wel geld.
Je vond perilex van zichzelf niet verwarrend genoeg en hebt 'm dus maar op z'n kop gemonteerd om 't spannend te houden?
Juerd schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:34:
[...] Je vond perilex van zichzelf niet verwarrend genoeg en hebt 'm dus maar op z'n kop gemonteerd om 't spannend te houden?
Hier gaat het dus vaak fout:
Bij 1F maar 2 (halve)groepen van een kookgroep (2 gekoppelde groepen) op dezelfde fase heb je geen fase verschuiving edit: en dus een overbelaste nul bij een 3fase perilex, èn een te hoge belasting edit: van een hoofdzekering in het geval van een 3x 25A hoofdzekering.
MrBas schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:31:
[...] Hangt er helemaal van af hoe je de kookgroep aansluit. Als je 2 Fases aansluit met een gezamelijke Nul heb je theoretisch gezien 2 Fases. Daarnaast hoeft een Perilex niet achter een aardlekschakelaar (even de discussie over het veiliger is of niet overgeslagen) volgens de NEN 1010. Dan spreidt je nog steeds 2x 16A over 2 Fases in mijn optiek. Reden waarom het niet hoeft is overigens omdat het een niet een standaard stekker is en de groep dus ook niet voor algemeen gebruik gebruikt kan worden. (bij installaties waarbij de impedanties voldoen overigens)
Ja, het kan altijd veiliger, daarom heb je tegenwoordig ook Kookgroepalamats. Kan je ze ook afzonderlijk aansluiten.
Zoals je het schrijft is het niet eenduidig, gezien hoe het vaak wordt gebruikt.Hier gaat het dus vaak fout:
Een groot deel van de verwarring en onbegrip komt voort uit het fout benoemen van de aansluitingen;
geen onderscheid maken tussen L(ive) en F(ase), de kookplaat maakt het niet uit welke fase er wordt aangesloten, maar het maakt wel uit voor de bedrading en de groepenkast.
Een Fase is altijd Live, en daar is alles mee gezegd, maar Live is niet altijd dezelfde Fase... belangrijk!
Je bedoeld 2 verschillende fases? Dan is het niet meer theoretisch, maar echt zo.
Met perilex?! Die snoeren zijn altijd vervangbaar...onetime schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:41:
[...]
![]()
![]()
Soms moet je rekening houden met de lengte van een snoer...
Kabel komt van onder en moest haasten wat de stucadoor stond al met zn spullen klaar.Juerd schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:34:
[...]
Je vond perilex van zichzelf niet verwarrend genoeg en hebt 'm dus maar op z'n kop gemonteerd om 't spannend te houden?
En anders knoeien we toch een langer snoertje aan de inductieplaat
Zo ziet het er niet voor iedereen altijd uit, en wat is nu makkelijker dan, als je hem toch nog moet plaatsen, dat andersom te doen?Juerd schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:04:
[...] Met perilex?! Die snoeren zijn altijd vervangbaar...
orgineel zat ik te kijken naar een kast van Hager met:
- 1x4p hoofdschakelaar
- 1x4p aardlek voor krachtgroep
- 1x4p automaat voor krachgroep
- 4x aardlekschakelaar (elke fase 1 en aparte voor de tuin)
- 8/9 installatieautomaten.
Nu is de eerder in dit topic genoemde aardlekautomaat van ABB die 1 module breed is ook wel een erg mooi optie. Had eerder de optie van losse 1 brede alamats afgeschoten ivm dat ze niet spanningsvrij werken maar die van ABB doet dat wel.
Als ik het goed bergijp dan kunnen die niet samen met het ABB busboard systeem, maar wel met de PSc-doorverbindingskammen? Zou dan alsnog voor de Hager kast kunnen gaan met dan alleen de alamats van ABB of gewoon alles van ABB doen?
Voordeel van alles alamats is dat ik het met 1 kast van 24 modules af kan. Ik kan in de meterkast net 2 kasten naast elkaar als het zou moeten. gasleiding loopt dan wel voor 1 kast langs dus later onderhoud doen of de kap eraf halen is vervelend. Dus als ik het eerst met 1 afkan en die zo neer hang dat later er nog 1 naast past dan is dat misschien beter. En met deze configuratie heb ik nog ruimte over voor 2 extra krachtgroepen indien nodig.
Componenten die ik dan zou gebruiken:
- 1x4p hoofdschakelaar (SD204/40)
- 1x4p aardlekautomaat (2CSR256140R1165)
- 8x aardlekautomaat (2CSR255163R1165)
- 1x kast (HLD33)
- 1x PSC klemmen (2CDL230331R1012)
Spanningsvrij werken ze allemaal niet, want dan is er ook geen stroom en dus ook geen lekstroom. Je bedoelt spanningsonafhankelijkSamoht93 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:10:
Nu is de eerder in dit topic genoemde aardlekautomaat van ABB die 1 module breed is ook wel een erg mooi optie. Had eerder de optie van losse 1 brede alamats afgeschoten ivm dat ze niet spanningsvrij werken maar die van ABB doet dat wel.
Je kan op een busboard ook non-busboard-componenten plaatsen die je dan op de normale manier bedraadt. Het is een normale dinrail met wat extra's. Als je helemaal geen busboard wilt, zijn er natuurlijk ook kasten zonder.Als ik het goed bergijp dan kunnen die niet samen met het ABB busboard systeem, maar wel met de PSc-doorverbindingskammen?
Wat jij wilt. Het is allebei goede kwaliteit. Hager is duurder, ik vind een zwarte kast mooier, en ik vind het er zelf mooier uitzien als alles van hetzelfde merk is, maar als die aspecten voor jou geen bezwaar zijn, dan kun je het gerust ook door elkaar gebruiken.Zou dan alsnog voor de Hager kast kunnen gaan met dan alleen de alamats van ABB of gewoon alles van ABB doen?
Dat zou ik echt niet doen. In dat geval zou ik toch die gasleiding (laten) verleggen, indien mogelijk.gasleiding loopt dan wel voor 1 kast langs dus later onderhoud doen of de kap eraf halen is vervelend.
Geen idee of je daarmee geholpen bent, maar er bestaan ook uitbreidingskasten die kleiner zijn dan een volledige kast. ABB heeft bijvoorbeeld een kast met halve breedte, dus 2×6 modules ipv 2×12. Hager heeft dat volgens mij niet.Dus als ik het eerst met 1 afkan en die zo neer hang dat later er nog 1 naast past dan is dat misschien beter.
Ja bedoel inderdaad spanningsonafhankelijk. De gasleiding verplaatsen heeft niet zoveel zin, kast is maar bepekt breed dus zal altijd ervoor zitten als ik 2 kasten naast elkaar plaats. In de toekomst een klein kastje ernaast zetten kan inderdaad wel een optie zijn, dat past mogelijk net om overal bij te komen. In dat geval is het wel beter om nu al wat compactere componenten te gebruiken.Juerd schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:25:
[...]
Spanningsvrij werken ze allemaal niet, want dan is er ook geen stroom en dus ook geen lekstroom. Je bedoelt spanningsonafhankelijk
[...]
Je kan op een busboard ook non-busboard-componenten plaatsen die je dan op de normale manier bedraadt. Het is een normale dinrail met wat extra's. Als je helemaal geen busboard wilt, zijn er natuurlijk ook kasten zonder.
[...]
Wat jij wilt. Het is allebei goede kwaliteit. Hager is duurder, ik vind een zwarte kast mooier, en ik vind het er zelf mooier uitzien als alles van hetzelfde merk is, maar als die aspecten voor jou geen bezwaar zijn, dan kun je het gerust ook door elkaar gebruiken.
[...]
Dat zou ik echt niet doen. In dat geval zou ik toch die gasleiding (laten) verleggen, indien mogelijk.
[...]
Geen idee of je daarmee geholpen bent, maar er bestaan ook uitbreidingskasten die kleiner zijn dan een volledige kast. ABB heeft bijvoorbeeld een kast met halve breedte, dus 2×6 modules ipv 2×12. Hager heeft dat volgens mij niet.
Alles van hetzelfde merk vind ik idd ook mooier, vind zelf juist de kasten van Hager mooier dan die van ABB. Maar gaat uiteindelijk om functionaliteit.
Doe meteen een extra alamat voor die warmtepomp, heb je er 9, 3 per fase.
Tja, als ze nieuw zijn vind ik Hager-kasten er ook aangenaam uitzien. Maar vaak verkleuren ze langzaam, terwijl de zwarte ABB-kasten na tientallen jaren nog dezelfde kleur hebben.Samoht93 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:41:
vind zelf juist de kasten van Hager mooier dan die van ABB. Maar gaat uiteindelijk om functionaliteit.
En hoewel dat voor de functionaliteit niks uitmaakt, ga ik dan zelf wel liever voor een ABB-kast. Die vind ik er nieuw en oud mooi uitzien; Hager-kasten alleen als ze nieuw zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door Juerd op 18-02-2024 17:54 ]
Hebben ze kasten van 18 breed dan? Of bedoel je een van 12 en een van 6 ernaast?jadjong schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:47:
De meeste kasten zijn 12 breed, een dubbele is dan te breed. Red je het wel met een 18 brede kast?
Dat van het verkleuren wist ik niet, goede tipJuerd schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:52:
[...]
Tja, als ze nieuw zijn vind ik Hager-kasten er ook aangenaam uitzien. Maar vaak verkleuren ze langzaam, terwijl de zwarte ABB-kasten na tientallen jaren nog dezelfde kleur hebben.
En hoewel dat voor de functionaliteit niks uitmaakt, ga ik dan zelf wel liever voor een ABB-kast. Die vind ik er nieuw en oud mooi uitzien; Hager-kasten alleen als ze nieuw zijn.
Wamtepomp zal nog wel even duren, en zou ook nog niet weten of het dan hybride of all electric wordt. Nu moet ik toch CV leidingen naar zolder leggen dus wil direct 2 extra buizen maken met 2 krachtgroep kabels/draden erin. Dan heb ik de optie om later een 3 fase warmtepomp te gebruiken of zonnepaneel inverters voor 3 fase. Bekabeling wil ik wel daarvoor voorbereiden maar ga daar nog geen automaten voor plaatsen. Probeer er wel ruimte voor te houden in de meterkast.onetime schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:46:
@Samoht93 Ik vindt ABB-HAF kasten de mooiste. En Hager componenten. Maar zoals ik het beoordeel ben jij beter af met alles ABB. Ik ben voorstander van alamats omdat alles dan onafhankelijk is.
Doe meteen een extra alamat voor die warmtepomp, heb je er 9, 3 per fase.
Hager Vega is 18 modules breed en lekker veel ruimte.Samoht93 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:07:
[...]
Hebben ze kasten van 18 breed dan? Of bedoel je een van 12 en een van 6 ernaast?
[...]
Dat van het verkleuren wist ik niet, goede tip
[...]
Wamtepomp zal nog wel even duren, en zou ook nog niet weten of het dan hybride of all electric wordt. Nu moet ik toch CV leidingen naar zolder leggen dus wil direct 2 extra buizen maken met 2 krachtgroep kabels/draden erin. Dan heb ik de optie om later een 3 fase warmtepomp te gebruiken of zonnepaneel inverters voor 3 fase. Bekabeling wil ik wel daarvoor voorbereiden maar ga daar nog geen automaten voor plaatsen. Probeer er wel ruimte voor te houden in de meterkast.
:strip_exif()/f/image/rWVRE9OeFuw6pRl7465xyX1y.jpg?f=fotoalbum_large)
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Huh? Je monteert zoiets toch pas nadat de stukadoor geweest is?FitTiv schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:24:
Kabel komt van onder en moest haasten wat de stucadoor stond al met zn spullen klaar.
Punctuality is the politeness of kings
Vanuit de kookgroep lopen 2L (bruin) en 2N (blauw) naar de perilexstekker. In de perilex zitten de 2 N's op de foto links, echter er wordt door de kookplaat maar één N gebruikt (linksboven). Bij de andere N (linksonder) zit geen pin op de stekker, dus die maakt geen contact en is ongebruikt. Er loopt dus regelmatig >16A over één N.
:strip_exif()/f/image/WULroRMOau5LQW2UEI60QujO.jpg?f=fotoalbum_large)
Complete, huidige situatie (rechter automaat zit op de onderste 2 pinnen in de perilex):
:strip_exif()/f/image/TN1ITTLX18EUcju9CCzxW66S.jpg?f=fotoalbum_large)
Aansluitschema kookplaat:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0AJzJxjFfWSZiYhUv2ujARhQ.jpg?f=user_large)
Er zit geen verbinding in de stekker tussen de 2 pinnen van de L's, dus de kookplaat is vanaf de stekker al volgens het linker schema bedraad.
Idealiter sluit je een kookplaat aan via een 3-fase-automaat/alamat. Echter, hier heb ik 2 N's heb, die ik niet zomaar kan vervangen omdat deze door een flexbuis loopt en niet goed toegankelijk is onder het kookeiland. Is het niet de beste oplossing in dit geval om de kookgroep simpel over 2 fases te verdelen? En dan per automaat L/N aangesloten houden (zoals het al is). Dan sluit ik één N aan die verder ongebruikt blijft in de perilex.
[ Voor 10% gewijzigd door manusjevanalles op 18-02-2024 19:28 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.