Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 151 152 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:26
m4bnl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:24:
Vorig jaar 900m3 verbruikt( foutje 755m3 moet het zijn). Toen het huis op 18,5 graden verwarmt.
Dat zul je voor een gebruikelijker binnentemperatuur en met een wat strengere winter zo op 1000 à 1200 m³ zitten.
Ik schat dus dat je huis bij strenge vorst zo'n 5 à 6 kW aan warmte verliest. Dat ga je er met die 3.5 kW airco niet in krijgen. Let dan vooral ook op wat er bij strenge vorst nog van die 3.5 kW over is.
Maar voor hybride gebruik zal je er veel gas mee kunnen besparen.
Waarschijnlijk zal deze 3.5 kW airco tot een etmaalgemiddelde van een graad of 5 de woning wel op temperatuur kunnen houden, maar dan moet ie wel 24/7 aan staan.
Ik heb geen kwh meter achter de airco.
Die zou ik maar snel installeren. Dat biedt je veel inzicht, en aangezien die airco waarschijnlijk je grootste stroomverbruiker wordt, lijkt me dat nogal belangrijk.
Maar mijn totale stroomverbruik met airco ligt tussen de 300-800watt per uur. (Als er geen tv etc aanstaan)
Watt per uur slaat nergens op. Vermogen druk je uit in Watt, en energie (is immers vermogen maal tijd) in Wh, kWh of Joule.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:55
Andrehj schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

Dat zul je voor een gebruikelijker binnentemperatuur en met een wat strengere winter zo op 1000 à 1200 m³ zitten.
Ik schat dus dat je huis bij strenge vorst zo'n 5 à 6 kW aan warmte verliest. Dat ga je er met die 3.5 kW airco niet in krijgen. Let dan vooral ook op wat er bij strenge vorst nog van die 3.5 kW over is.
Maar voor hybride gebruik zal je er veel gas mee kunnen besparen.
Waarschijnlijk zal deze 3.5 kW airco tot een etmaalgemiddelde van een graad of 5 de woning wel op temperatuur kunnen houden, maar dan moet ie wel 24/7 aan staan.

[...]

Die zou ik maar snel installeren. Dat biedt je veel inzicht, en aangezien die airco waarschijnlijk je grootste stroomverbruiker wordt, lijkt me dat nogal belangrijk.

[...]

Watt per uur slaat nergens op. Vermogen druk je uit in Watt, en energie (is immers vermogen maal tijd) in Wh, kWh of Joule.
De hoop was dat de airco de hele winter kon verwarmen. Maar dat lijkt dus helaas niet haalbaar. Maar het bespaart sowieso veel gas en is het hoofddoel. En door het salderen hoopte ik dit jaar gratis te kunnen verwarmen.
We gaan dus focussen op isoleren.
Bedankt voor de informatie.
Wat versta jij onder strenge vorst?

We hebben al hr++ glas en vloerisolatie. We hebben weinig gevels dus die isoleren heeft niet heel veel zin en nu geen prioriteit. Het dak is geisoleerd met piepschuim platen van 3cm. We hebben een vaste trap maar wel een luik op zolder. Volgend jaar wil ik het dak gaan naisoleren. Ik hoop dat de warmte vraag meer afneemt. En de airco wel voldoende gaat zijn. Ook ga ik opzoek naar kieren in het huis.
Het huis is kouder dan we gehoopt hadden. Dus er is winst te behalen.

Hopen op een niet al te koude winter ;)

Helaas kan ik zelf geen kwh meter monteren. Althans dat lijkt mij nogal lastig.

[ Voor 6% gewijzigd door m4bnl op 19-10-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:26
m4bnl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:31:
De hoop was dat de airco de hele winter kon verwarmen. Maar dat lijkt dus helaas niet haalbaar.
Jawel hoor. De airco kan wel de hele winter verwarmen, maar kan niet de hele winter in zijn eentje je keet warm houden. De CV-ketel zal dus moeten helpen.
Had je hier überhaupt aan gerekend trouwens? Of gewoon gegokt dat de 3.5 kW airco dat in zijn eentje af kan? :?
Maar het bespaart sowieso veel gas en is het hoofddoel. We gaan dus focussen op isoleren.
Bedankt voor de informatie

We hebben al hr++ glas. We hebben weinig gevels.Het dak is geissoleerd met piepschuim platen van 3cm.
Dat is een Rc-waarde van minder dan 1. Daar is dus nog een heleboel te winnen. Probeer als je gaat upgraden overal op het niveau van nieuwbouw te komen. Dus als je nu nog glas vervangt, ga dan voor drievoudig. En als je je dak isoleert, ga voor Rc 6. Etc.
We hebben een vaste trap maar wel een luik op zolder. Volgend jaar wil ik het dak gaan isoleren. Ik hoop dat de warmte vraag dan nog meer afneemt. En de airco wel voldoende gaat zijn.
Het huis is kouder dan we gehoopt hadden. Dus er is winst te behalen.

Hopen op een niet al te koude winter ;)

Helaas kan ik zelf geen kwh meter monteren. Althans dat lijkt mij nogal lastig.
Er is in je woonplaats vast wel iemand die dat kan. Het systeem van HomeWizard is erg gebruiksvriendelijk en levert via de app ook mooie grafieken op. Alleen even een account maken en aanmelden op de wifi. Verder geen lokale domotica server oid nodig.
Deze heb je nodig: https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/
Voor meer info is er een eigen topic: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 19-10-2025 14:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-10 06:59
m4bnl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:24:
[...]

Vorig jaar 900m3 verbruikt( foutje 755m3 moet het zijn). Toen het huis op 18,5 graden verwarmt.

Ik heb geen kwh meter achter de airco. Maar mijn totale stroomverbruik met airco ligt tussen de 300-800watt per uur. (Als er geen tv etc aanstaan)
We wekken nu 540 watt op met de zonnepanelen en totale stroomverbruik is 175watt. Dus 715watt voor airco, koelkast, vriezer, lampen.

Dus ik vermoed dat ik de airco niet lager moet zetten dan 18° in de nacht?
[Afbeelding]
De SRK35ZS-W heeft een verwarmingscapaciteit tot 5.0kK en bij -10 degC geeft hij nog steeds 3kW. Dat is niet niks! Ik ken je woning natuurlijk niet, maar je hebt de suggesties / vragen bovenstaand nog steeds niet beantwoord.
Zet de airco eens op 30 graden als het weer koud is buiten. Wordt de woning dan wel warm? Dan moet je gewoon je setpoint veranderen. (en haal hem van ECO af, voegt niks toe). Wordt je woning dan niet warm? Dan doet de installatie het niet goed, of je hebt gewoon meer vermogen nodig.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:55
M_AW schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:49:
[...]

De SRK35ZS-W heeft een verwarmingscapaciteit tot 5.0kK en bij -10 degC geeft hij nog steeds 3kW. Dat is niet niks! Ik ken je woning natuurlijk niet, maar je hebt de suggesties / vragen bovenstaand nog steeds niet beantwoord.
Zet de airco eens op 30 graden als het weer koud is buiten. Wordt de woning dan wel warm? Dan moet je gewoon je setpoint veranderen. (en haal hem van ECO af, voegt niks toe). Wordt je woning dan niet warm? Dan doet de installatie het niet goed, of je hebt gewoon meer vermogen nodig.
Ik zal via deze weg even antwoorden op alle vragen.
Het waren meer reacties dan ik had verwacht ;)

Dat de eco modus dus betekent dat hij lager verwarmt dan serpoint is fijn om te horen. Ik was bang dat hij te weinig vermogen zou hebben en daarom het afkoelde in huis.
Wij hebben de warmtevraag van huis niet berekend en dus de 3,5kwh op advies gekocht. In de veronderstelling dat het genoeg moet zijn.

De tempratuur meten en zien wij op de c.v ketel thermostaat.

Toen ik de airco op vol vermogen blazen zetten en op 23° werd het warm in huis en haalde hij de 20/21°. Na een half uurtje wandelen kwamen we terug in een zeer warm huis.

Dus als het kouder is moet ik de airco gewoon warmer zetten en harder laten blazen.
Binnenkort hoop ik ook de climatcontrol aan te laten sluiten met een externe thermostaat. Dan meet de airco tenminste wel de juiste tempratuur.

Het gaan isoleren van de zolder zal, hopelijk, een hoop kouval schelen. Ondanks wij een luik hebben komt er veel kou van boven.
Het keukendak (5m2) heeft 3cm glaswol. Dus dat is ook waardeloos maar die gaan we voorlopig nog niet isoleren. Het dakleer is daarvoor nog te goed. Dus de warmtevraag blijft helaas wat grorer

Wij gaan de airco vannacht aanlaten staan op 19° kijken hoe het dan morgen gaat.

Een kwh meter wordt ook op het wensen lijstje gezet.

De airco staat nu op 20° en het is 20,5° binnen

Bedankt voor alle reacties.

[ Voor 5% gewijzigd door m4bnl op 19-10-2025 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:46
Dark Master schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:17:
Hier ook sinds 2 weken een multisplit van MHE.
Vrij tevreden over valt me ook niks tegen dat een 2.5kw unit boven op de slaapkamer zo goed als de hele bovenverdieping warm krijgt.

In de woonkamer gekozen voor een 3.5kw die de woonkamer/keuken en bijkeuken makkelijk op temperatuur krijgt en snel ook.

Wat me wel een beetje tegenvalt is de “auto” stand bij het verwarmen (De fan stand is dan auto.😉). Ik kreeg al snel door dat het wel aangenaam word in de woonkamer. Echter hij haalt nooit zijn setpoint betreft temperatuur. De binnenunit gaat simpelweg lager draaien en staat/blijft dan op 20 graden terwijl het setpoint 21 is? Temperatuur blijft wel aangenaam

Oplossing op stand 3 zetten en de unit haalt snel zijn setpoint en blijft dan tussen 20 en 21 zitten.

Alle voorbereidende werkzaamheden zelf gedaan, elektra, goten en de gaten geboord. Installatie is in bedrijf gesteld door een collega van mijn schoonvader. Unit in de woonkamer zit wel strak tegen de muur waar ik wel achteraf meer ruimte tussen had willen hebben. Vooral gezien je nu niet makkelijk die mooie module erin kan zetten van Climacontrol.

Unit is erg stil 90% van de tijd. Verbruik is met 1 unit tussen de 500 en 800 watt en met 2 units aan rond de 1 tot 1.2kw niet superzuinig in vergelijking met een singlesplit maar ook niet schrikbarend en zeker goedkoper dan gas! Bedoeling is koelen in de zomer natuurlijk maar zeker als bijverwarming gebruiken in de winter i.c.m. Een lagere setpoint van de vloerverwarming.

En pro tip, steek nooit een kaars met een houten lont aan tijdens bedrijf van de airco. Ik mocht flink aan de poets afgelopen week.🙃

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nooit de binnenunit strak in een hoek plaatsen dat heeft invloed op de temperatuurvoeler en de binnenunit kan niet meer aanzuigen aan één kant.

Is het idiale recept om een warmtebubbel te creeëren.
Verder netjes hoor.

Het is nog niet koud, elke airco unit is nu nog stil. :+

@m4bnl Tussenvloer isoleren met totaal 1cm XPS ondervloerplaten doet ook al aardig(leg je onder laminaat op de 2e verdieping), meer heeft geen zin want dan zit je met de koudebruggen.
Ik weet het energie-experts willen niet dat je binnen de schil gaat isoleren.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 19-10-2025 20:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-10 22:44
Rob roelofs 1 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:44:
Deze week besloten mijn Daikin Ururu Sarara 3,5Kw bj.2015 te vervangen voor de Daikin Perfera 4,2Kw. Dit nav vele storingen in de ochtend met de Ururu H0-storing wat duidt op printplaat storing. Airco bedoeld als hoofdverwarming. Eerlijk gezegd vind ik na 10 jaar een dergelijke storing waarbij alleen de printplaat al bijna €800,00 kost echt fors. Ik hoop dat de 4,2Kw mij weer veel plezier gaat geven en warmte en hopelijk langer dan 10 jaar. Bewust gekozen voor de Perfera 4,2 omdat deze qua verwarmingsvermogen beter in de buurt komt bij de Ururu van 3,5Kw. Maar niet meer alle poespas heeft van de Ururu. Meer mensen die problemen als H0 storingen hebben ervaren met de Ururu. En welke levensduur mag ik eigenlijk verwachten van een airco als deze…
Vraagje: konden de bestaande leidingen weer gebruikt worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:03
m4bnl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:43:
[...]

Toen ik de airco op vol vermogen blazen zetten en op 23° werd het warm in huis en haalde hij de 20/21°. Na een half uurtje wandelen kwamen we terug in een zeer warm huis.

Dus als het kouder is moet ik de airco gewoon warmer zetten en harder laten blazen.
Binnenkort hoop ik ook de climatcontrol aan te laten sluiten met een externe thermostaat. Dan meet de airco tenminste wel de juiste tempratuur.
Precies, gewoon een of twee graden hoger zetten. Zo'n 3.5 kW MHI haalt bij dit weer makkelijk 5 kW. Hij draait hier op z'n minimum bij 23 °C. Gisteren gewoon op 25 gezet om pendelen te voorkomen.
Laat je niet bang maken voor horrorwinters, die komen nauwelijks voor. Bij kwakkelweer rond het vriespunt kom je misschien wat tekort i.v.m. ijsvorming/ontdooien. Ok, dan wordt het niet overal even warm, maar dat overleeft eens mens ook wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:29
@m4bnl Als je wilt weten wat de airco echt kan, zet hem op verwarmen en druk de HI knop in. Dan merk je snel hoeveel hitte uit de unit kan komen bij optimale omstandigheden.

Als het vriest is het minder maar ook dan kan je dit experiment herhalen.

Je moet vooral niet zoveel aantrekken van de °C instelling. Vind je het fris, zet het dan hoger. In de eerste weken met verwarming aan staat het hier op 23 graden, lekker warm, kost toch niks, 4 kWh x 0.20. Vroeger was het snel een m3 gas a 1.20.

Overigens zet ik hem aan als het fris is en uit na 3 uur (multisplit x LG issue), nu ~2x per dag, later vaker of op vaste programma. Is efficiënter dan hele dag pruttelen en nul geluid / tocht als het uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob roelofs 1
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:20

Rob roelofs 1

Daikin Ururu sarara

@Bohaak jazeker

9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025-2025 november Ururu vervangen voor Perfera 4,2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:35
Dark Master schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:17:
Hier ook sinds 2 weken een multisplit van MHE.
Vrij tevreden over valt me ook niks tegen dat een 2.5kw unit boven op de slaapkamer zo goed als de hele bovenverdieping warm krijgt.

In de woonkamer gekozen voor een 3.5kw die de woonkamer/keuken en bijkeuken makkelijk op temperatuur krijgt en snel ook.

Wat me wel een beetje tegenvalt is de “auto” stand bij het verwarmen (De fan stand is dan auto.😉). Ik kreeg al snel door dat het wel aangenaam word in de woonkamer. Echter hij haalt nooit zijn setpoint betreft temperatuur. De binnenunit gaat simpelweg lager draaien en staat/blijft dan op 20 graden terwijl het setpoint 21 is? Temperatuur blijft wel aangenaam

Oplossing op stand 3 zetten en de unit haalt snel zijn setpoint en blijft dan tussen 20 en 21 zitten.

Alle voorbereidende werkzaamheden zelf gedaan, elektra, goten en de gaten geboord. Installatie is in bedrijf gesteld door een collega van mijn schoonvader. Unit in de woonkamer zit wel strak tegen de muur waar ik wel achteraf meer ruimte tussen had willen hebben. Vooral gezien je nu niet makkelijk die mooie module erin kan zetten van Climacontrol.

Unit is erg stil 90% van de tijd. Verbruik is met 1 unit tussen de 500 en 800 watt en met 2 units aan rond de 1 tot 1.2kw niet superzuinig in vergelijking met een singlesplit maar ook niet schrikbarend en zeker goedkoper dan gas! Bedoeling is koelen in de zomer natuurlijk maar zeker als bijverwarming gebruiken in de winter i.c.m. Een lagere setpoint van de vloerverwarming.

En pro tip, steek nooit een kaars met een houten lont aan tijdens bedrijf van de airco. Ik mocht flink aan de poets afgelopen week.🙃

[Afbeelding]
Die isolatie moet je nog even afwerken met UV-bestendige PVC-tape zoals deze (is er ook wel in wit meen ik), want die isolatie is niet UV-bestendig en zal in de loop der jaren gaan verkruimelen en kan ook door vogels aangevreten gaan worden.

Kaarsen gewoon weggooien, slecht voor je luchtwegen door het fijnstof. En CO2-niveau in de kamer ging ook pijlsnel omhoog met kaarsen aan zag ik, logisch want je hebt gewoon een open verbranding.

500-800W met huidige buitentemperaturen vind ik fors, dat gebruik ik met -2°C buiten bij een 3,5kW split. Unit (MHI 3,5kW ZSX) heeft hier hele avond (buiten 10°C) op allerlaagste vermogen gedraaid, 145W om de 45m2 woonkamer op 21°C te houden. Heb er afgelopen week een ClimaControl in gezet, zou in jouw geval ook kijken dat je die erin zet. Binnenunit hoeft minder hard te blazen, buitenunit toert verder terug waardoor stroomverbruik lager is en de woonkamer wordt egaler warm.

Plaatsing zo dicht in de hoek en bij het plafond is wel dramatisch. Kijk de installatiehandleiding er even op na wat de eisen zijn, want zo dicht op het plafond kan ook zorgen dat hij te weinig lucht kan aanzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:21
Een vraag over mijn hoekwoning op het noordoosten met bouwjaar 1970 en energielabel C. De woonkamer wordt verwarmd door een 5kW Stylish wandmodel airco gekoppeld aan een 4MXM68 buitenunit. Boven hangen 3 Perfera modellen maar die laten we nu even buiten beschouwing. Wat is al aan de woning gedaan: deels HR++ glas (alleen noordoosten. Rest dubbel of enkel glas). Vloerisolatie dmv eps parels in kruipruimte, spouwmuurisolatie, dakisolatie (in afronding). Komt nog kunststof voordeur incl kozijn omdat ik daar veel tocht van heb momenteel.

De temperatuur in de woonkamer daalt heel snel nadat de airco afslaat. 1 graad daling per kwartier ongeveer. Om het half uur ongeveer springt de binnenenunit weer aan en pompt hij er 2 graden aan warmte bij. De afgelopen 3 dagen ben ik begonnen met 24/7 verwarmen. Ik heb de massa van de woning gemeten en die is overal rond de 20c. Energieverbruik airco blijft echter constant i.p.v. de daling die ik had verwacht.

Is dit warmteverlies normaal? Volgens energielabel is warmtebehoefte van mijn woning 137kWh per meter vloeroppervlak. Wat kan ik nog verbeteren? Anders dan het vervangen van het dubbelglas beneden en enkel glas boven door HR++ zou ik het zo 123 niet weten??? Afgelopen winter kostte het verwarmen van de woonkamer alleen al zo’n 700kWh en dat was nog geen eens 24/7. Wel heb ik een CO2 meter besteld. Als de PPM laag genoeg is kan ik misschien minder gaan ventileren.

[ Voor 17% gewijzigd door f1r3b4ll op 20-10-2025 12:58 ]

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@f1r3b4ll wat je ervaart is dat de lucht snel afkoelt en opwarmt zodra de airco weer gaat verwarmen. De temperatuur van de massa van je huis verandert veel langzamer. Als je het stroomverbruik van de airco bepaalt (b.v. gedurende 24 uur), dan kun je inschatten hoeveel warmte je huis verliest. Bij dit weer zou je makkelijk COP 5 of 6 moeten halen.
Omdat je aangeeft 24/7 te verwarmen waarbij de airco regelmatig afslaat, denk ik dat je warmteverlies maar heel beperkt is. De airco draait dus rond zijn minimum. Stel dat dat 250 W is, de helft van de tijd. Dat heb je dus 250 W × 0.5 × COP 6 = 750 W warmteverlies. Per etmaal is dat 18 kWh thermisch, 3 kWh elektrisch.

[ Voor 31% gewijzigd door Martin7182 op 20-10-2025 13:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
Nu al 24/7 verwarmen? Het is in de nacht nog zo'n 11-13 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 00:09
Rsport40 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:22:
Idd, is al vroeg vind ik ook.
Wij verwarmen 24/7 als de temperatuur rond 3 graden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:02
Hier bij ons niet, al enkele dagen rond de 5 graden.
En zoals wij leven is er altijd iemand beneden op 3 á 4 uur na.
Ik werk van 16 tot 2 en slaap tot 9:30
Vrouw werkt van 7 tot 17 en gaat slapen om 22:30
Dochter lief kun je niet opbouwen, die werkt van 7 tot 17 of 12 tot 18 en slaapt meestal rond 0:00.
Dua comfort is ons heilig en voor die 4 uurtjes ga ik geen nachtverlaging instellen 😉

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
toxictooms schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:29:
[...]

Idd, is al vroeg vind ik ook.
Wij verwarmen 24/7 als de temperatuur rond 3 graden is.
Bedoel je 3 graden ’s nachts, of dat het overdag ook maar 3 graden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@f1r3b4ll Is normaal bij airco verwarming, was ook hier het geval van snel dalende temperatuur en 24/7 doorverwarmen verbetert het minimaal.

Wordt versterkt als je boven niet verwarmd, de verdiepingsvloer is dan een groot "koudebrug".
Sinds de overstap naar vloerverwarming speelt het probleem niet meer(droogbouw dus ook weinig massa).
Energieverbruik niet gestegen.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 20-10-2025 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03:05
mr_evil08 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:19:
@f1r3b4ll

Wordt versterkt als je boven niet verwarmd, de verdiepingsvloer is dan een groot "koudebrug".
Sinds de overstap naar vloerverwarming speelt het probleem niet meer(droogbouw dus ook weinig massa).
Energieverbruik niet gestegen.
de vloer kan verwarmd worden door airconditioners op de verdieping eronder (en er is geen noodzaak om vloerverwarming te kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
f1r3b4ll schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:53:
Is dit warmteverlies normaal? Volgens energielabel is warmtebehoefte van mijn woning 137kWh per meter vloeroppervlak. Wat kan ik nog verbeteren? Anders dan het vervangen van het dubbelglas beneden en enkel glas boven door HR++ zou ik het zo 123 niet weten??? Afgelopen winter kostte het verwarmen van de woonkamer alleen al zo’n 700kWh en dat was nog geen eens 24/7. Wel heb ik een CO2 meter besteld. Als de PPM laag genoeg is kan ik misschien minder gaan ventileren.
137 kWh/jaar x 100 m2 (geschat) is 13700 kWh primaire verbruik, 1370 m3 gas als je 1:10 omreken. De airco met een SCOP van 5 maakt er 2740 kWh per jaar van.

Gelukkig verwarmen mensen minder dan de norm waarmee ze rekenen, je komt met 700 kWh (plus beetje extra voor boven) nog niet eens op de helft van de sticker waarde.

Ik zit er warmpjes bij (staat op 23°C nu, gaat naar 22-21 later in het seizoen), 150 m2 x A label en gebruik 2000 kWh per jaar voor verwarmen en koelen, ~30% minder dan de 15000 kWh / 3000 elektrisch van de energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-10 06:34
Richten jullie de lamellen dan wel flink omlaag? Hier draait de boel ook alweer een aantal weken 24/7 en ik merk niet dat het echt snel afkoelt die in de woonkamer uitzet. Label C boerderij. Vloer is ongeisoleerd beton op zand en zelfs die blijft op temperatuur. Voelt veel warmer aan de de houten vloeren van het voorhuis iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:01
De airco is hier helemaal nog niet aan geweest dit najaar, het is nog steeds 20 graden hier met jaren 80 isolatie. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:00
Ik doe dat sowieso nooit. Alleen als het buiten vriest. Scheelt GIGANTISCH in het verbruik.

Kan wel zijn dat hier men elders predikt, maar bij L/L systemen is je thermisch draagmiddel LUCHT, zoals het al zegt. Je zit feitelijk in een 'warmer huis' dan het daadwerkelijk is, terwijl je met VVW je massa opwarmt en dat warmt de lucht op. Dat kost dus veel meer energie. Geloof je het niet? Vraag het dan maar aan ChatGPT. mijn huis had een historisch verbruik van bijna 2000m3 gas, ik zat op 1500m3 om de toko 24/7 op 15C te houden en stook nu met 2100kWh heel de winter mijn tent warm. En het is nooit kouder dan 17°C (17 wordt het als het buiten vriest omdat ik de buitenunit knijp om het verbruik lager te houden)

Ik had NOOOOOOOIT zo zuinig kunnen stoken met L/W als met L/L. En als ik nu visite krijg laat ik hem gewoon lekker vlammen want dan is het heerlijk warm. Wat mij betreft is het echt goud.

En dat het bij mij in de ochtend 16 graden is interesseert me niet, ik sta op, kleed me aan - eet een schaaltje havermout met wat bessen en stap of mijn Stromer op, of op mijn Zero motorfiets. Weer of geen weer. Als je je totale CO2 uitstoot flink wilt doorhakken met een spreekwoordelijk samoeraizwaard, dan moet je jezelf niet te veel pamperen :+

en hoewel men dat hier wellicht niet denkt, genoeg mensen die met hun heel duur gas in hun huurwoning gewoon met 16-17 graden zitten omdat het anders mokerduur wordt. Als ik dames op visite heb stijgt het kwik toch wel 8)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Nachtapotheker schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:26:
De airco is hier helemaal nog niet aan geweest dit najaar, het is nog steeds 20 graden hier met jaren 80 isolatie. :?
Dan heb je geluk, ik heb een huis uit 1975 en nagenoeg geen zoninstraling deze dagen. Ik heb al aardig wat na geïsoleerd. Maar zonder verwarming zat ik zeker weten al aan 15°C...

Ik zit overigens in een hoekwoning. Waar zit jij in? Als het een appartement is uit de jaren 80 dan snap ik wel dat je het nu nog op 20 graden hebt, of in het geval van een tussenwoning met glas op het zuiden/zuidoosten...

[ Voor 21% gewijzigd door barta123 op 20-10-2025 18:31 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
barta123 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:30:
[...]

Dan heb je geluk, ik heb een huis uit 1975 en nagenoeg geen zoninstraling deze dagen. Ik heb al aardig wat na geïsoleerd. Maar zonder verwarming zat ik zeker weten al aan 15°C...

Ik zit overigens in een hoekwoning. Waar zit jij in? Als het een appartement is uit de jaren 80 dan snap ik wel dat je het nu nog op 20 graden hebt, of in het geval van een tussenwoning met glas op het zuiden/zuidoosten...
Ook een hoekwoning, wel veel glas (en dus zoninstraling) op het zuiden. Straks moet de boel wel aan de bak hoor. Ik heb afgelopen stookseizoenen 15-1600 kWh verstookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
barta123 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:29:
[...]

Ik doe dat sowieso nooit. Alleen als het buiten vriest. Scheelt GIGANTISCH in het verbruik.

Kan wel zijn dat hier men elders predikt, maar bij L/L systemen is je thermisch draagmiddel LUCHT, zoals het al zegt. Je zit feitelijk in een 'warmer huis' dan het daadwerkelijk is, terwijl je met VVW je massa opwarmt en dat warmt de lucht op. Dat kost dus veel meer energie. Geloof je het niet? Vraag het dan maar aan ChatGPT. mijn huis had een historisch verbruik van bijna 2000m3 gas, ik zat op 1500m3 om de toko 24/7 op 15C te houden en stook nu met 2100kWh heel de winter mijn tent warm. En het is nooit kouder dan 17°C (17 wordt het als het buiten vriest omdat ik de buitenunit knijp om het verbruik lager te houden)

Ik had NOOOOOOOIT zo zuinig kunnen stoken met L/W als met L/L. En als ik nu visite krijg laat ik hem gewoon lekker vlammen want dan is het heerlijk warm. Wat mij betreft is het echt goud.

En dat het bij mij in de ochtend 16 graden is interesseert me niet, ik sta op, kleed me aan - eet een schaaltje havermout met wat bessen en stap of mijn Stromer op, of op mijn Zero motorfiets. Weer of geen weer. Als je je totale CO2 uitstoot flink wilt doorhakken met een spreekwoordelijk samoeraizwaard, dan moet je jezelf niet te veel pamperen :+

en hoewel men dat hier wellicht niet denkt, genoeg mensen die met hun heel duur gas in hun huurwoning gewoon met 16-17 graden zitten omdat het anders mokerduur wordt. Als ik dames op visite heb stijgt het kwik toch wel 8)
Ikzelf woon in een één-onder-een-kap hoekwoning uit de jaren zeventig. Ik gebruik een MHI ZSX (Hyper Inverter), die het huis zelfs bij temperaturen tot wel -20°C kan verwarmen. Een nadeel is dat rond het vriespunt, vooral bij mistig weer, de defrost-cyclus regelmatig aanslaat. Daardoor is het soms een uitdaging om de woonkamer weer van zo’n 15°C op te stoken naar 20°C.

Een paar maanden geleden heb ik alle oude, lekkende dubbelglasramen uit de jaren 90 laten vervangen door HR+++ triple glas. Ik ben benieuwd hoe de airco daarop gaat reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:38
ThinkPad schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 07:35:
[...]

Die isolatie moet je nog even afwerken met UV-bestendige PVC-tape zoals deze (is er ook wel in wit meen ik), want die isolatie is niet UV-bestendig en zal in de loop der jaren gaan verkruimelen en kan ook door vogels aangevreten gaan worden.

Kaarsen gewoon weggooien, slecht voor je luchtwegen door het fijnstof. En CO2-niveau in de kamer ging ook pijlsnel omhoog met kaarsen aan zag ik, logisch want je hebt gewoon een open verbranding.

500-800W met huidige buitentemperaturen vind ik fors, dat gebruik ik met -2°C buiten bij een 3,5kW split. Unit (MHI 3,5kW ZSX) heeft hier hele avond (buiten 10°C) op allerlaagste vermogen gedraaid, 145W om de 45m2 woonkamer op 21°C te houden. Heb er afgelopen week een ClimaControl in gezet, zou in jouw geval ook kijken dat je die erin zet. Binnenunit hoeft minder hard te blazen, buitenunit toert verder terug waardoor stroomverbruik lager is en de woonkamer wordt egaler warm.

Plaatsing zo dicht in de hoek en bij het plafond is wel dramatisch. Kijk de installatiehandleiding er even op na wat de eisen zijn, want zo dicht op het plafond kan ook zorgen dat hij te weinig lucht kan aanzuigen.
Thanks, zal nog wat isolatietape over die leidingen tapen. Betreft het verbruik vind ik niet echt gek voor een multisplit. Is ook een 6.8kw buitenunit. Laagste dat ik hem heb zien gaan als die op temperatuur is was rond de 300/400 watt en dan blijft die een beetje tussen dat en 500 watt zitten.

Volgens mij is dat vrij normaal voor een multisplit wat ik zo lees?

2 singlesplits waren wel beter geweest voor het gebruik maar 1 buitenunit is zat. Aldus de WAF. 😉

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Rsport40 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:48:
[...]

Ikzelf woon in een één-onder-een-kap hoekwoning uit de jaren zeventig. Ik gebruik een MHI ZSX (Hyper Inverter), die het huis zelfs bij temperaturen tot wel -20°C kan verwarmen. Een nadeel is dat rond het vriespunt, vooral bij mistig weer, de defrost-cyclus regelmatig aanslaat. Daardoor is het soms een uitdaging om de woonkamer weer van zo’n 15°C op te stoken naar 20°C.

Een paar maanden geleden heb ik alle oude, lekkende dubbelglasramen uit de jaren 90 laten vervangen door HR+++ triple glas. Ik ben benieuwd hoe de airco daarop gaat reageren.
Dat met vochtig weer rond het vriespunt is idd erg irritant. Ik heb een 5kw MHI multi split, met 1 unit defrost hij bijna nooit, maar als ik er 2 of 3 aanzet dan kan het soms wel elk uur raak zijn. Dat is niet prettig als het koud is, ik stook dan vaak maar 24/7 zodat hij er niet te hard aan hoeft te trekken.

Edit: ik heb ook het idee dat hij vaker defrost dan nodig bij meerdere units aan, heb wel eens buiten gekeken en er is niet altijd ijs. Het MHI AC CTRL en de service handleiding lijkt de temperatuur van de heat exchanger buiten de trigger, die dipt soms wat als de compressor even flink gaat stampen en dan gaat vindt de software dat hij moet gaan defrosten. Maja het is allemaal geen ramp voor die paar dagen per winter dat dat voorkomt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Nachtapotheker op 20-10-2025 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Vreemd dat ik dat niet terug zie in praktijk bij overstap naar L/W, ja iets hoger verbruik maar dat komt doordat nu het hele huis wordt verwarmd en veel warmer aanvoelt, dus OOK de badkamer wordt verwarmd. :+
De badkamer blijft toch wel een probleem/discussie bij L/L.
En waar vroeger de gang 14c was is dat nu 18c(dichtzetten geeft geen noemswaardig bezuiniging).

L/W kan ook nachtverlaging, ligt puur aan welk afgiftesysteem je kiest.
Mijn ervaring L/L en L/W geen noemswaardig verschil te zien in praktijk mits bij L/W de zaak op orde is.

L/L is de SCOP lager dan L/W als er eerlijk vergelijkt wordt, want met L/L 27 graden uitblazen is niet prettig, gemiddeld ligt daar de uitblaas temperatuur tussen 35 tot 40c.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 20-10-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:04
M_AW schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:49:
[...]
ECO mode is alleen nuttig om automatisch het setpoint terug te zetten bij verwarmen (of koelen).
Tenminste als ik de handleiding mag geloven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nx0RNmpDKT_1H6XwYKzd0bOgNP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LgtxRR11mWH7ZyJHJ409xMiS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:13
Vanaf welke temperatuur buiten zetten jullie airco op continu verwarmen, eventueel met nachtverlaging?

Ik verwarm nu alleen nog in ochtend voordat we gaan werken en eventueel als het iets te koud is in huis. Merk wel dat de massa minder warm is dan met cv met vloerverwarming aan. Maar niet vervelend.

Airco heeft nu geen enkele moeite om van 18 naar 20 graden te doen in 1,5 uur op laagste fan stand.

Nu weet ik niet of hij echt moeite gaat krijgen als echt kouder wordt, maar dat wil ik een beetje voor zijn. Nu is nog prima te doen zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
  • Laatst online: 21-10 06:59
hvwees schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:26:
[...]

ECO mode is alleen nuttig om automatisch het setpoint terug te zetten bij verwarmen (of koelen).
Tenminste als ik de handleiding mag geloven.

[Afbeelding]
Je verwijst nu naar de handleiding en dus de economywerking van de SRK**ZSX-W. Mijn post ging over de unit van de vraagsteller, de SRK**ZS-W. Hierover is beschreven
Werking ECONOMY
Door op de HI/ECO-knop te drukken, start u een zachte werking met de voeding in de lage stand om excessief afkoelen of verwarmen te voorkomen.
Het apparaat werkt 1,5°C hoger dan de ingestelde temperatuur tijdens het koelen of 2,5°C lager dan tijdens het verwarmen

Vandaar dat ik het de jezelf-voor-de-gek-houd-modus noemde

[ Voor 24% gewijzigd door M_AW op 20-10-2025 20:54 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:02
Highfive95 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:34:
Vanaf welke temperatuur buiten zetten jullie airco op continu verwarmen, eventueel met nachtverlaging?

Ik verwarm nu alleen nog in ochtend voordat we gaan werken en eventueel als het iets te koud is in huis. Merk wel dat de massa minder warm is dan met cv met vloerverwarming aan. Maar niet vervelend.

Airco heeft nu geen enkele moeite om van 18 naar 20 graden te doen in 1,5 uur op laagste fan stand.

Nu weet ik niet of hij echt moeite gaat krijgen als echt kouder wordt, maar dat wil ik een beetje voor zijn. Nu is nog prima te doen zo.
Ik hanteer de zelfde verwarming strategie als ik al deed me mijn gas gestookte hetelucht verwarming.
Ik kijk niet naar de buitentemperatuur maar of het voor het gevoel fris is in huis.
Twee week geleden gestart met 24/7 verwarmen want het was 19gr in huis na een nacht niet verwarmen.
Voor het gevoel oncomfortabel dus de handel aangeslingert.
Ik doe niet aan nachtverlaging, voor de redenen zie eerdere post van vandaag.
Andere reden om 24/7 te stoken is dat meubels in huis altijd de zelfde temperatuur hebben.
Koude fauteuil heb ik een hekel aan terwijl de lucht wel opgewarmd is.
Andere reden toen ik nog op gas stookte was dat het goedkoper was om 24/7 te stoken.
Ketel tokkelde rustig de hele dag ipv 1 of 2x p/d vol vermogen op te stoken.
Ons huis ligt op oost/west en de voorzijde dus op het westen.
Beetje zon ook in de winter is genoeg om de woonkamer op temperatuur te houden.
Dus kachel deed niks tot de avond.

Ik heb er helaas nog geen kwh meter tussen de airco's.
Groepkast is vol dus moet ze los op de voeding zetten.
Prio ligt eerst ergens anders.
Ga dus nu eerst van het verbruik uit wat de mhi app aangeeft.

Ter vergelijking:
Vorige jaar Okt 31m3 gas verbruikt dit jaar 0m3.
De mhi app geeft aan dat voor deze maand 28kWh stroom is verbruikt door de beneden unit.
Boven unit die later is aangezet 11kWh.
Samen 39kWh en omgerekend naar m3 gas zou dat als ik goed uitreken met een lage scop van 3,7🙈 bijna 16m3 gas zijn geweest.
Kijkende naar mijn historische p1 gegevens klopt het aardig.

Maar goed lang verhaal kort.
Comfort gaat boven verbruik en zoals eerder gepost.
Ons huishouden is er altijd iemand wakker en die wil niet fris zitten en das 1 reden om 24/7 te stoken.

P.s
Mijn gas gestookte hetelucht verwarming heeft ook nog een ventilator dus stroom verbruik als de kachel aan staat.
Verbruik van deze motor bij verwarmen is net zoveel als alle 3 units idle draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Siewert op 20-10-2025 21:19 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
M_AW schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:52:
[...]

Je verwijst nu naar de handleiding en dus de economywerking van de SRK**ZSX-W. Mijn post ging over de unit van de vraagsteller, de SRK**ZS-W. Hierover is beschreven
Werking ECONOMY
Door op de HI/ECO-knop te drukken, start u een zachte werking met de voeding in de lage stand om excessief afkoelen of verwarmen te voorkomen.
Het apparaat werkt 1,5°C hoger dan de ingestelde temperatuur tijdens het koelen of 2,5°C lager dan tijdens het verwarmen

Vandaar dat ik het de jezelf-voor-de-gek-houd-modus noemde
Aha, dat is dus anders met een ZS t.o.v. een ZSX.
Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Highfive95 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:34:

Meestal onder de 5 graden, pas dan merken we dat de massa in huis en dan met name boven begint af te koelen. Maar goed 24/7 nachtverlaging bij X moment, wel of niet is afhankelijk van zoveel factoren, isolatie waarde, type huis. Hoe belangrijk vind je comfort etc.

Het verbruik is deze dagen nog maar 1 hooguit 2kWh per dag

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 20-10-2025 22:14 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
mr_evil08 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:01:
[...]

Vreemd dat ik dat niet terug zie in praktijk bij overstap naar L/W, ja iets hoger verbruik maar dat komt doordat nu het hele huis wordt verwarmd en veel warmer aanvoelt, dus OOK de badkamer wordt verwarmd. :+
De badkamer blijft toch wel een probleem/discussie bij L/L.
En waar vroeger de gang 14c was is dat nu 18c(dichtzetten geeft geen noemswaardig bezuiniging).

L/W kan ook nachtverlaging, ligt puur aan welk afgiftesysteem je kiest.
Mijn ervaring L/L en L/W geen noemswaardig verschil te zien in praktijk mits bij L/W de zaak op orde is.

L/L is de SCOP lager dan L/W als er eerlijk vergelijkt wordt, want met L/L 27 graden uitblazen is niet prettig, gemiddeld ligt daar de uitblaas temperatuur tussen 35 tot 40c.
Uiteindelijk neem ik er ook een L/W bij, puur voor SWW en om de hal en plee beneden niet op blauwe tenen niveau te krijgen. Met wat LTV radiatoren erbij. Puur om beiden te hebben. En ik moet nog iets voor SWW. En als we echt -10C krijgen denk ik niet dat mijn 6,8kW buitenunit voldoende is...
Ik ben nu alleen, en douche meestal 1-2x per week, max 5 min. Daar ga ik geen 200L boiler 24/7 voor verwarmen

Maar jawel, je snapt denk ik niet wat ik bedoel. Ik verwarm dus niet 24/7. Dan zal L/W hetzelfde beeld geven. Maar ik verwarm als ik er ben. Dan zit je in een "warme wolk", de ruimtes die je verwarmt zijn praktisch warmer dan ze daadwerkelijk zijn, daardoor kan je zuiniger stoken.

Never nooit kan je 24/7 op 20°C zitten bij 200kWh/m2/jr met een huis van 100m2 met een verbruik van 2100kWh/jr... ;) Je zit dan gewoon op een evenwicht waarbij je veel net zoveel warmte naar buiten verliest als je in je huis stopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
w00key schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:38:
[...]

137 kWh/jaar x 100 m2 (geschat) is 13700 kWh primaire verbruik, 1370 m3 gas als je 1:10 omreken. De airco met een SCOP van 5 maakt er 2740 kWh per jaar van.

Gelukkig verwarmen mensen minder dan de norm waarmee ze rekenen, je komt met 700 kWh (plus beetje extra voor boven) nog niet eens op de helft van de sticker waarde.
Verbruik afgelopen jaar (gemeten vanaf sept 2024 tot nu)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOMiw4EJEMmY6cXm2NPPtaIzHFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgSDzrzIJ1v7S4fEu53WeOD4.jpg?f=fotoalbum_large

Thermische output 1 jaar (gemeten vanaf sept 2024 tot nu)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsB9mB4TwK1O-CbVJpUiEJ76c_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7qg2CbwkY2gKdMybAFHKPSa.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien maken deze screenshots van de Onecta app het duidelijker. Eerste afbeelding is verbruik van afgelopen jaar, tweede van thermisch vermogen. In totaal heb ik over 1 jaar voor verwarmen van de woning 2304 + 1215,5 = 3519,5 kWh verbruikt! Het thermisch vermogen van afgelopen jaar was 9100,3 + 4661,8 = 13762,1 kWh. Dan kom ik op een COP van 3,91 uit. Bijna dit gehele verbruik ging op aan de woonkamer. Behalve mijn kantoortje, heb ik alleen de woonkamer verwarmd en meestal pas vanaf een uur of 16.00 omdat ik overdag of op kantoor ben of boven in mijn eigen kantoor zit. Dus dan heb je het over een oppervlakte van ongeveer 42m2 die verwarmd wordt. En nee ik heb geen ruit open staan ;-)

Dat is toch wel fiks te noemen of niet soms. En dat is niet met 24/7 maar ad-hoc verwarmen. Gedurende het stookseizoen waren er meerdere maanden met 700kWh per maand of meer. Dus dat tikt hard aan.... Vandaag heb ik een erkend bedrijf de spouw en vloerisolatie laten beoordelen en dat was volgens hen prima. Ik heb meegekeken toen de endoscoop in de muur ging. Vertel mij maar waar al die warmte dan heen gaat ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door f1r3b4ll op 20-10-2025 23:31 ]

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
f1r3b4ll schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 23:22:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Misschien maken deze screenshots van de Onecta app het duidelijker. Eerste afbeelding is verbruik van afgelopen jaar, tweede van thermisch vermogen. In totaal heb ik over 1 jaar voor verwarmen van de woning 2304 + 1215,5 = 3519,5 kWh verbruikt! Het thermisch vermogen van afgelopen jaar was 9100,3 + 4661,8 = 13762,1 kWh. Dan kom ik op een COP van 3,91 uit. Bijna dit gehele verbruik ging op aan de woonkamer. Behalve mijn kantoortje, heb ik alleen de woonkamer verwarmd en meestal pas vanaf een uur of 16.00 omdat ik overdag of op kantoor ben of boven in mijn eigen kantoor zit. Dus dan heb je het over een oppervlakte van ongeveer 42m2 die verwarmd wordt. En nee ik heb geen ruit open staan ;-)

Dat is toch wel fiks te noemen of niet soms. En dat is niet met 24/7 maar ad-hoc verwarmen. Gedurende het stookseizoen waren er meerdere maanden met 700kWh per maand of meer. Dus dat tikt hard aan.... Vandaag heb ik een erkend bedrijf de spouw en vloerisolatie laten beoordelen en dat was volgens hen prima. Ik heb meegekeken toen de endoscoop in de muur ging. Vertel mij maar waar al die warmte dan heen gaat ;-)
Ooh, ik las 700 in een jaar. Hah, dat is wel fors ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-10 06:34
[...]

Ik ga maar even melden dat er gigantisch veel onwaardheden in je verhaal zitten. Je conclusie komt aardig in de buurt, dat wel.

LL is niet zuiniger dan LW. COP op een LW is over het algemeen hoger dan bij LL. Zeker als het vriest. Kijk maar een keer naar het gewicht van de buitendelen. 35kg vs 135kg bijvoorbeeld. Wisselaar zijn veel groter, evenals de compressor voor hetzelfde vermogen.Massa direct opwarmen of lucht zit geen verschil in. Lucht warmt ook de massa op als je niet ad-hoc stookt. Hoe je aan die wijsheid komt, geen flauw idee. Het gaat om het warmteverlies van een woning. Voor een WVB kijken ze niet eens naar je stookmethode.

1500x8,8=13200kwh nodig voor verwarmen.
2100kWh*4=8400kWh voor verwarmen

Dat verschil is veel te groot. Dus of je huis is nu veel kouder of die ketel deugde voor geen meter met een lek gesblok oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Doesnotcompute schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 06:33:
[...]

Ik ga maar even melden dat er gigantisch veel onwaardheden in je verhaal zitten. Je conclusie komt aardig in de buurt, dat wel.

LL is niet zuiniger dan LW. COP op een LW is over het algemeen hoger dan bij LL. Zeker als het vriest. Kijk maar een keer naar het gewicht van de buitendelen. 35kg vs 135kg bijvoorbeeld. Wisselaar zijn veel groter, evenals de compressor voor hetzelfde vermogen.Massa direct opwarmen of lucht zit geen verschil in. Lucht warmt ook de massa op als je niet ad-hoc stookt. Hoe je aan die wijsheid komt, geen flauw idee. Het gaat om het warmteverlies van een woning. Voor een WVB kijken ze niet eens naar je stookmethode.

1500x8,8=13200kwh nodig voor verwarmen.
2100kWh*4=8400kWh voor verwarmen

Dat verschil is veel te groot. Dus of je huis is nu veel kouder of die ketel deugde voor geen meter met een lek gesblok oid.
Hij weet beter waar hij het over heeft dan jij.

LL is zuiniger kijk maar eens naar de scop's van de mhi zsx., er is geen LW machine die daar in de buurt komt.

Gewicht zegt natuurlijk helemaal over efficiency.

Warmteverlies is leuk in theorie maar onpraktisch.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key

LL is niet zuiniger dan LW. COP op een LW is over het algemeen hoger dan bij LL.
[Citation required]

Een top of the line Bosch Compress 7400i AW haalt een ηS van 196% en COP (A7/W35) van 5.01. Maar ηS daalt naar 133% als je geen vloerverwarming hebt, dan lees je het af van regel "Seizoensgebonden energie- efficiëntie voor ruimteverwarming (gemiddelde klimaatomstandigheden) ηS % 133" ipv
"Seizoensgebonden energie- efficiëntie voor ruimteverwarming (lagetemperatuur-toepassing, gemiddelde klimaatomstandigheden)"

Ander merk, NIBE S2125-8 + VVM S320, de fancy versie, 196%, 146%.

En wat is dat in SCOP, vraag je dan? Dat is ook een seizoensgebonden gemiddelde, gemiddelde klimaat. Omrekenen kan met

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esymRPV9cdvV4UuUYgLqvFYKqbU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MVbGutzhDbjReNhMrpiIiBmq.png?f=fotoalbum_large

4.95 voor vloerverwarming, 3.375 zonder. Sja, dat zijn getallen die een simpele Daikin RXM35A / FTXM35A verslaat. Met 5.2 SCOP wint het van vloerverwarming en met twee handen op de rug van gemiddelde toevoertemperatuur, nodig voor radiatoren.

En voor koelen komen ze helemaal niet in de buurt van de Daikin, SEER = 9.25.

Dus hey, als je een mooie datablad heb van een LW die zuiniger is, link maar. Maar de gemiddelde installatie is geen Nibe S2125.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
En voor een "shitty" L/L, de LG MU3R19 die ik heb, dit zijn de COP bij maximale belasting, dus als je hem helemaal los laat gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUdubz-tEdgdUSJB2Rlx4E5mWJ0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/v30X4tfJo3dIPiQV4AXI9nqG.png?f=user_large

Factoren die COP drukken:

1. LG
2. Multi split
3. FULL load ipv partial, daar win je makkelijk een paar punten mee

En zelfs dan is het niet veel slechter dan de A7/35 en A-7/35 waardes van LW systemen. Dit ding heeft een A label. Niet A+/++/+++.

Dus die claims met LW is zooooo veel beter: meh. Scheelt maar weinig volgens de energielabel en prestatieverklaringen. Scheelt heel veel in voordeel LL als je geen vloerverwarming hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door w00key op 21-10-2025 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

LL is niet zuiniger dan LW. COP op een LW is over het algemeen hoger dan bij LL. Zeker als het vriest. Kijk maar een keer naar het gewicht van de buitendelen. 35kg vs 135kg bijvoorbeeld. Wisselaar zijn veel groter, evenals de compressor voor hetzelfde vermogen.
Er is een verschil tussen zuinig en efficiënt. LL is vaak zuiniger omdat je veel directer stookt. Als je weinig thuis bent, dan stook je met LL maar een fractie van LW. Daarnaast verschilt de COP nauwelijks. (efficiency)

LL is ongeveer even efficiënt als LW en in bepaalde gevallen veel zuiniger. Geen wonder dat de units steeds populairder worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
barta123 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:16:
[...]

Ik ben nu alleen, en douche meestal 1-2x per week, max 5 min. Daar ga ik geen 200L boiler 24/7 voor verwarmen
In zo'n geval zou ik een conventionele 10L elektrische boiler nemen en die met een timer schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Haal je dit nou uit ChatGPT ...?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21:57
Het grootste voordeel* van airco's is dat je er direct een gedegen afgifte systeem bij krijgt. Je hoeft dus geen miljoenen neer te leggen voor Jaga's of de vloer uit de woonkamer voor vloerverwarming. (Hoeft óók niet, maar dan lever je wel (een hoop) efficiëntie in)

Daikin's Ururu Sarara is extreem efficiënt met een SCOP van 5.90 (Al betaal je daar wel voor)
Maar ook een (2x zo goedkope) Perfera haalt nog een SCOP van 5.

*Naast condenserend koelen dan. Kan een l/w warmtepomp ook, maar dan mag je spelen met fancoils, waterafvoer en geïsoleerde leidingen + kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
RareHenk schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:22:
Het grootste voordeel* van airco's is dat je er direct een gedegen afgifte systeem bij krijgt. Je hoeft dus geen miljoenen neer te leggen voor Jaga's of de vloer uit de woonkamer voor vloerverwarming. (Hoeft óók niet, maar dan lever je wel (een hoop) efficiëntie in)

Daikin's Ururu Sarara is extreem efficiënt met een SCOP van 5.90 (Al betaal je daar wel voor)
Maar ook een (2x zo goedkope) Perfera haalt nog een SCOP van 5.

*Naast condenserend koelen dan. Kan een l/w warmtepomp ook, maar dan mag je spelen met fancoils, waterafvoer en geïsoleerde leidingen + kosten.
Ach, de eindeloze discussie, Airco's zijn ruimteverwarming niet "het hele huis verwarmen" alleen de woonkamer is dus niet "het hele huis".

Wat je ook vaak ziet, beneden L/W en boven airco's.
Wil je eerlijk vergelijken hang je overal vloertype airco,s op, mja dan ben je weer duurder uit dan L/W...

Bij een airco vervang je ook het afgiftesysteem binnen, bij L/W blijft die hangen, gaat prima langer mee dan 10-15jr.
Sinds de overstap van L/L naar L/W is het verbruik niet noemswaardig gestegen maar wel het hele huis warm, maar wij Tweakers rekenen graag de verbruikscijfers met 3 cijfers achter de komma.

50kw extra is nog geen 20 euro op jaarbasis(worst case berekend)...
Heb je ook een warme badkamer voor.

En in ons geval voldoet niet condenserend koelen, boven hangt één airco mocht er een hittegolf zijn, niet zoals afgelopen jaar met de hakken over de sloot een stastistisch hittegolf kunnen noemen.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 21-10-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Ach, de eindeloze discussie, Airco's zijn ruimteverwarming niet "het hele huis verwarmen" alleen de woonkamer is dus niet "het hele huis".

Wil je eerlijk vergelijken hang je overal vloertype airco,s op, mja dan ben je weer duurder uit dan L/W...
De misvatting is volgens mij dat je het hele huis zou moeten verwarmen. Een paar graden boven de buitentemperatuur is in principe genoeg om vocht en schimmels weg te houden, als je maar geen koudebruggen/tochtplekken hebt.
Verder hangt maar net van de situatie af. B.v. onze zolder. Ik zit daar nooit stil, ben altijd fysiek bezig. Die ruimte hoeft dus niet verwarmd te worden. Als het een slaap/werkkamer zou zijn, dan zouden we daar wel verwarming nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:06:
[...]

Bij een airco vervang je ook het afgiftesysteem binnen, bij L/W blijft die hangen, gaat prima langer mee dan 10-15jr.
Sinds de overstap van L/L naar L/W is het verbruik niet noemswaardig gestegen maar wel het hele huis warm, maar wij Tweakers rekenen graag de verbruikscijfers met 3 cijfers achter de komma.

50kw extra is nog geen 20 euro op jaarbasis(worst case berekend)...
Heb je ook een warme badkamer voor.

En in ons geval voldoet niet condenserend koelen, boven hangt één airco mocht er een hittegolf zijn, niet zoals afgelopen jaar met de hakken over de sloot een stastistisch hittegolf kunnen noemen.
Onze 3.5kW in de woonkamer moet toch echt het hele huis doen in de winter, de stadsverwarming is namelijk afgesloten. Gaat overigens prima bij ijskoude 24/7 verwarming en de isolatie waarde van een 2019 woning.

Kantoortje op zolder komt op temperatuur door het scherm en de laptop, vaak heb ik daar even een kacheltje om het eerste kwartier een paar graden te verwarmen. In de badkamer heb ik elektrische vloerverwarming maar zelfs die hoeft niet aan omdat de badkamer niet onder de 19c komt.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 21-10-2025 12:42 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
revolution-nl schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:40:
[...]

Onze 3.5kW in de woonkamer moet toch echt het hele huis doen in de winter, gaat overigens prima bij ijskoude 24/7 verwarming en de isolatie waarde van een 2019 woning.
Hoe groot is de woning ?

Er is nogal een verschil tussen een 35m2 studio appartement en een 350m2 villa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

hvwees schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:43:
[...]

Hoe groot is de woning ?

Er is nogal een verschil tussen een 35m2 studio appartement en een 350m2 villa.
Eengezinshoekwoning van 145m2.
Voor verwarmen + koelen zit ik op ongeveer 1200kWh per jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 21-10-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
revolution-nl schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:44:
[...]

Een tussenwoning zeker aan beide kanten buren die de mussen van het dak stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
mr_evil08 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:52:
[...]

Een tussenwoning zeker aan beide kanten buren die de mussen van het dak stoken.
Ik denk dat de term "eengezinshoekwoning" wel aangeeft dat het geen tussenwoning is. 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
[...]

En dat doe je met 1 3,5 kW unit op de begane grond?
_/-\o_ maar dan vermoed ik niet dat alle kamers op de etage 20° zijn bij flinke kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
hvwees schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:56:
[...]

Ik denk dat de term "eengezinshoekwoning" wel aangeeft dat het geen tussenwoning is. 🙃
Woordje hoek gemist.
Het wou hier ook wel met L/L zolang je het woord comfort buiten beschouwing houdt.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 21-10-2025 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:03:
[...]

Woordje hoek gemist.
Het wou hier ook wel met L/L zolang je het woord comfort buiten beschouwing houdt.
Er is niets mis het comfort door de hoge isolatie, sterker nog wij vinden het comfortabeler dan de vloerverwarming die wij daarom ook hebben laten afsluiten.

Door de hoge isolatie, voelde het zelfs bij 21c altijd kil in huis om dat de vloer nooit echt warm werd door de lage warmte vraag, met lucht/lucht is het veel behaaglijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

hvwees schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:00:
[...]

En dat doe je met 1 3,5 kW unit op de begane grond?
_/-\o_ maar dan vermoed ik niet dat alle kamers op de etage 20° zijn bij flinke kou.
Ja klopt, in de nacht laat ik de tussendeur open zodat de eerste verdieping warmte meepakt.

Nee 20c inderdaad niet, maar lager als 17-18c wordt het niet, gek genoeg de badkamer nooit onder de 18,5 - 19c :?

Ik heb ook nog een MHI 3.5kW op zolder hangen maar die gebruiken wij eigenlijk nooit om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Goede isolatie doet inderdaad wonderen.

Mijn slaapkamer hoeft ook niet verwarmd te worden, ik slaap het liefst in een koude kamer. Raam open, behalve in de warme tijd van het jaar als de airco op koelen staat.

Ik heb elektrische vloerverwarming in de badkamer, die staat maar heel even aan om de ergste kou uit de vloer te krijgen.

Echt kouder dan 18° is het nu nog niet geworden daar, zodra de douche aangaat is de ruimte binnen no time 21-22 °.

Ik woon overigens in een appartement (begane grond) uit 2009, daardoor best goed geïsoleerd.

Welk model MHI heb je waarmee je dit voor elkaar krijgt? Is het een vloer of wand model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
revolution-nl schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Er is niets mis het comfort door de hoge isolatie, sterker nog wij vinden het comfortabeler dan de vloerverwarming die wij daarom ook hebben laten afsluiten.

Door de hoge isolatie, voelde het zelfs bij 21c altijd kil in huis om dat de vloer nooit echt warm werd door de lage warmte vraag, met lucht/lucht is het veel behaaglijker.
Onjuiste afstelling van het verwarmingssysteem is een algemeen bekend probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 22:05
revolution-nl schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Ik heb enorm veel LW warmtepompen geplaatst bij mensen die al 2-5 jaar met airco verwarmden en die vinden vloerverwarming allemaal tig keer comfortabeler.
Dat komt vnl door de lage luchtverplaatsing en absoluut geluidsvrije verwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik denk dat het volgende met een reden in de topicwarning staat :9
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
En laten we eerlijk zijn. Tweakers zijn heer en meester in het verdedigen van de eigen keuzes :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Glashelder schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:01:
Ik denk dat het volgende met een reden in de topicwarning staat :9

[...]

En laten we eerlijk zijn. Tweakers zijn heer en meester in het verdedigen van de eigen keuzes :+
Het is belangrijk te melden aan mensen die voor een nieuw te maken keuze staan.
Ik zie wel dat men achteraf liever gelijk op de BGG vv+lep had gehad en boven wel airco.
Nou is dat idd persoonlijk maar wil het meegeven voor mensen die de keuze nog maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:39:
[...]

Onjuiste afstelling van het verwarmingssysteem is een algemeen bekend probleem.
Onzin, natuurlijk het lijkt dat je moeilijk kan accepteren, dat mensen l/l alszijnde comfortabeler kunnen ervaren.
Als het op twee uiteinden van de woonkamer de temp 20.5 is en de vloer egaal "warm" dan is er niets mis met het verwarmingssysteem.

Het punt is dat door de lage warmte vraag de vloer nooit echt warm is waardoor het snel kil voelt, dat is anders met een warme luchtstroom. Gezien wij amper koude val hebben in de woonkamer wordt het dus ook niet oncomfortabel met l/l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Technician- schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:05:
[...]

Het is belangrijk te melden aan mensen die voor een nieuw te maken keuze staan.
Ik zie wel dat men achteraf liever gelijk op de BGG vv+lep had gehad en boven wel airco.
Nou is dat idd persoonlijk maar wil het meegeven voor mensen die de keuze nog maken.
Ben ik met je eens hoor. Ik heb zelf boven ook airco en beneden vloerverwarming gevoed door een L/W warmtepomp (al heb ik boven ook LTV radiatoren en in de badkamer vloerverwarming, ook gevoed door de L/W WP). Ik vond zelf L/L beneden ook niet comfortabel als het buiten heel koud was. Maar we kunnen dat wel als 'algemeen aanvaard' (of iets dergelijks) betitelen, maar we zullen nooit weten of de leden die dat niet ervaren dat echt niet zo ervaren of hun kop in het zand steken. Ik denk dat het daarom goed is om het gewoon in het midden te laten aangezien het dus niet 'algemeen aanvaard' is, in ieder geval niet hier in dit topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Glashelder schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:14:
[...]

Ben ik met je eens hoor. Ik heb zelf boven ook airco en beneden vloerverwarming gevoed door een L/W warmtepomp (al heb ik boven ook LTV radiatoren en in de badkamer vloerverwarming, ook gevoed door de L/W WP). Ik vond zelf L/L beneden ook niet comfortabel als het buiten heel koud was. Maar we kunnen dat wel als 'algemeen aanvaard' (of iets dergelijks) betitelen, maar we zullen nooit weten of de leden die dat niet ervaren dat echt niet zo ervaren of hun kop in het zand steken. Ik denk dat het daarom goed is om het gewoon in het midden te laten aangezien het dus niet 'algemeen aanvaard' is, in ieder geval niet hier in dit topic :+
Dat maakt me niet uit, ik zie het echt vaak dat op den duur LTV verwarmen als comfortabeler wordt ervaren. Wat een ander ermee doet moet die zelf weten. Maar ik zeg gewoon zoals het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21:57
Ik denk dat het gevoel van comfort (airco vs vloerverwarming) ook sterk afhankelijk is van de mate van isolatie.

Airco + slechte isolatie = warme luchtbellen. Menselijk lichaam kan goed temperatuurverschillen aanvoelen dus subjectief gevoel buiten de warme luchstroom is eerder kil. (Buiten het feit dat slechtere isolatie, meer luchtgeluid want airco moet harder werken, etc.)

Bij een goede isolatie zal dat probleem veel minder tot niet toe doen.

Een houten vloer of een PVC vloer met een laag isolatie eronder voelt van nature een stuk warmer aan dan een stenen vloer.
Tapijt helemaal.
Als de vloerverwarming de hele dag uit staat omdat het huis goed geïsoleerd gaat dat niet persee fijner aanvoelen dan een warme houten vloer zonder vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Laatst online: 22:23
Mij valt vooral op dat de massa niet snel opwarmt als je de ventilatorsnelheid laag zet (ik liefst op binnenunit stil). Ook niet in een goed geïsoleerd huis. Als ik de data van Daikin moet geloven daalt de COP ruim onder de 4 met de stilste modus, ook bij hogere buitentemperaturen. Dus dan moet die hoger met lawaai tot gevolg.

Als je 1 of 2 airco's neemt is het zeker zinvol. Maar je huis volgooien met airco's, wat ik heb gedaan als hoofdverwarming voor het hele huis, zal ik de volgende keer zeker niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Kan makkelijk idd. We zitten hier in een vergelijkbare situatie (doch iets kleiner huis uit 1999). Met een enkele MHI 2.5 stookten we resp. 400/600/600 kWh (elektrisch) de afgelopen jaren. Eerste jaar adhoc, tweede+derde jaar 24/7 in de winter met 2 graden nachtverlaging. Overdag is het beneden 21 - 23 °C en de muren van de hele benedenverdieping zijn 20 °C, inclusief buitenmuur zijde. Boven tussen de 15 en 18 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
revolution-nl schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:13:
[...]

Onzin, natuurlijk het lijkt dat je moeilijk kan accepteren, dat mensen l/l alszijnde comfortabeler kunnen ervaren.
Als het op twee uiteinden van de woonkamer de temp 20.5 is en de vloer egaal "warm" dan is er niets mis met het verwarmingssysteem.

Het punt is dat door de lage warmte vraag de vloer nooit echt warm is waardoor het snel kil voelt, dat is anders met een warme luchtstroom. Gezien wij amper koude val hebben in de woonkamer wordt het dus ook niet oncomfortabel met l/l.
Dat klinkt als de zaak niet goed ingeregeld, ook de ventilatiesysteem speelt mee.
De "warme wolk" is inderdaad ook wel fijn zolang het een vloermodel i.p.v wandmodel is.

[ Voor 62% gewijzigd door mr_evil08 op 21-10-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Martin7182 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:34:
[...]

In zo'n geval zou ik een conventionele 10L elektrische boiler nemen en die met een timer schakelen.
Ja is wel het idee, gewoon tijdelijk een 60-80L daalderop via MP om ook nog te kunnen badderen van tijd tot tijd.

Maar ik weet niet hoe dat zit als ik nu de CV ketel afkoppel, roesten de leidingen dan niet weg? die wil ik evt later inzetten icm LTV radiatoren, puur om ook in de hal beneden een goed klimaat te krijgen, + een goede SWW oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:41
mr_evil08 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:58:
[...]

Dat klinkt als de zaak niet goed ingeregeld, ook de ventilatiesysteem speelt mee.
De "warme wolk" is inderdaad ook wel fijn zolang het een vloermodel i.p.v wandmodel is.
Valt mee.
Ik ervaar hier hetzelfde. Zeer goede isolatie en lage aanvoertemperatuur in de vloerverwarming.
Gevolg is dat de vloer ongeveer dezelfde temperatuur heeft als de ruimte en je dan geen warmte voetjes ervaart zoals met de hogere temperatuur vloerverwarming met redelijk warmteverlies in de ruimte.

Met de airco aan heb je een warm dekentje erbij.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 21-10-2025 15:21 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
barta123 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:17:
[...]

Ja is wel het idee, gewoon tijdelijk een 60-80L daalderop via MP om ook nog te kunnen badderen van tijd tot tijd.

Maar ik weet niet hoe dat zit als ik nu de CV ketel afkoppel, roesten de leidingen dan niet weg? die wil ik evt later inzetten icm LTV radiatoren, puur om ook in de hal beneden een goed klimaat te krijgen, + een goede SWW oplossing
Afkoppelen en gewoon even afdoppen of aanvoer en retour met elkaar verbinden met 2 knietjes en een stukje buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
barta123 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:17:
[...]

Zolang de boel dicht is roest het systeem niet weg omdat het zuurstof uit het systeem verdwijnt. De uitleg daarvoor is dat (AFAIK) het zuurstof met ijzer reageert en dan oxide vormt.

Zodra er zuurstof in het systeem kan komen dan wordt dat natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37
LED-Maniak schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:20:
[...]

Valt mee.
Ik ervaar hier hetzelfde. Zeer goede isolatie en lage aanvoertemperatuur in de vloerverwarming.
Gevolg is dat de vloer ongeveer dezelfde temperatuur heeft als de ruimte en je dan geen warmte voetjes ervaart zoals met de hogere temperatuur vloerverwarming met redelijk warmteverlies in de ruimte.

Met de airco aan heb je een warm dekentje erbij.
Herken dit nu dus ook wel. Maar eerlijk is eerlijk, de vloer is wel koud als er helemaal geen warm water doorheen gaat. In de winter is het helemaal kneiterkoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

STIMPPYYY schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:46:
[...]

Herken dit nu dus ook wel. Maar eerlijk is eerlijk, de vloer is wel koud als er helemaal geen warm water doorheen gaat. In de winter is het helemaal kneiterkoud.
En dat is het grappige die vloer is niet kneiterkoud door die kneitergoede isolatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:58:
[...]

Sure... |:(
Succes met je eigen waarheid :w

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 21-10-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
f1r3b4ll schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 23:22:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

even een bumpje omdat deze dreigde onder te sneeuwen door de mooie discussie hierboven, of misschien iemand tips heeft waar mijn hoge verbruik vandaan komt. Ergens moet ik wel veel warmte verliezen maar waar.... bijna geneigd er een thermograaf of energiecoach bij te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:46
@f1r3b4ll meestal toch een gevolg van luchtlekken in het huis en het soort ventilatiesysteem.
Voor € 200 koop je al een IR camera voor op je telefoon.
Luchtdichtheid kun je een blowdoor test voor laten doen, maar dan moet je zelf toch wel echt de indruk hebben dat je alle naden en kieren al dichtgemaakt hebt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:53
f1r3b4ll schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:48:
[...]

even een bumpje omdat deze dreigde onder te sneeuwen door de mooie discussie hierboven, of misschien iemand tips heeft waar mijn hoge verbruik vandaan komt. Ergens moet ik wel veel warmte verliezen maar waar.... bijna geneigd er een thermograaf of energiecoach bij te halen.
Klopt je gegevens wel?
M.a.w. komen je gegevens uit de app, overeen met het verbruik van je energieleverancier?
Want als ik naar je verbruik kijk valt mijn op dat je tot in juni nog aan het verwarmen bent, en je ook begint met koelen.
Ik zou verwachten dat er vanaf begin mei niet echt meer verwarmt zou hoeven worden. En dat je verbruik dan ook veel lager zou zijn.

Stoken en koelen in de zelfde maand, geeft mijn te denken of je niet te veel op comfort stuurt en te weinig op verbruik.

Edit: geen openhaard aanwezig die als schoorsteen al je warmte afvoert?

[ Voor 4% gewijzigd door RemmyB83 op 21-10-2025 18:13 ]

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03:10
Regio Den Haag,

Denken jullie dat ik voor December iemand kan vinden voor het installeren van de 2 systemen dat ik ga kopen (Ik ga op climamarket.nl kopen voor 1 duo-split en 1 triple-split) ?

Of hebben installaterus vaak vol tot einde Winter ?

De reden waarom ik zo laat ben met Airco: omdat ik twijfel of Airco de juiste oplossing voor lang termijn is. Ik vermoed dat vloerverwarming op LW warmtepomp de beter oplossing dan airco is.

Mijn woning: bj 2022, A+, stadsverwarming zuinige verbruik: 17 GJ voor douche + radiator (convectie) verwarming.
Pagina: 1 ... 151 152 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic