Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 162 163 Laatste
Acties:

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:47
Ragnar9999 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:53:
Gisteren hield de vorige maand geinstalleerde Daikins er mee op
Multisplit 2 x binnenunit
App gaf error U0-00 aan, te weinig koelmiddel
Beide binnenunits reageerden niet meer zoals gebruikelijik op de afstandsbediening, wilde nog wel van mode veranderen, maar knoppen zoals in pair mode zetten, ho maar
Reset door 10 minuten stroom eraf, stroom erop, slaat de aardlek eruit
Buitenunit bekeken, zat een klomp ijs aan de achterkant/onder
Dit met lauw water en een fohn voor 90% verwijderd
stroom er weer op, aardlek bleef staan
Uits verwarmen nog steeds niet, geen foutmelding meer
Maar eens contact opnemen met de installateur of iemand moet een goed idee hebben?

Denk dat de witte slang de oorzaak is van de ijs ophoping

[Afbeelding]
Als hij aangeeft dat zn druk te laag is, is hij gewoon lek. Leegtrekken, stikstof er door en zoeken maar. Vind je ergens vet/olie bij koppelingen?

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
Nee, niets te vinden. Foutmelding bleef ook weg na de stroomreset moet ik zeggen

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01 15:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Beide binnenunits reageerden niet meer zoals gebruikelijik op de afstandsbediening, wilde nog wel van mode veranderen, maar knoppen zoals in pair mode zetten, ho maar
Maar eens contact opnemen met de installateur of iemand moet een goed idee hebben?

[Afbeelding]
De ijs ophoping zorgt niet voor de foutloos, in 2021 stond door een nieuw duin de halve buiten unit in het ijs en die draaide gewoon door.

Je zal wel ergens een lek hebben, balen zeg zo vlak na installatie en met de temperaturen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Doesnotcompute
Ragnar9999 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:00:
Nee, niets te vinden. Foutmelding bleef ook weg na de stroomreset moet ik zeggen
Gewoon bellen. Zon schijnt, lucht is gortdroog. Mooie dag om te vacumeren ;)

• Ragnar9999
ok, duidellijk
dank allen

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:36
Doesnotcompute schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:03:
[...]
Gewoon bellen. Zon schijnt, lucht is gortdroog. Mooie dag om te vacumeren ;)
En weekendtarief betalen :+ En gortdroog? Ik heb vannacht 5 defrosts gehad. Gisteren overdag maar één.

De airco (MHI 3,5kW ZSX) heeft woonkamer (42m2) vannacht prima 21°C kunnen houden.

KNMI zegt -7,8°C vannacht, de airco zegt zelf -10°C. Stroomverbruik 600-900W. Paar defrosts gehad. CV niet nodig gehad afgelopen week. Compressor frequentie 45Hz dus ongeveer helft van z'n vermogen. Jammer dat het niet nog kouder is geworden, leuke testjes dit.

En inmiddels weer gratis stroom van de panelen die ik gisteren sneeuwvrij maakte.

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-01 16:05
Even een sanity check voordat ik 7000 euro naar Italië stuur :+

Ik zit middenin mijn woning renovatie. Het wordt een erg goed (boven nieuwbouw normen) geïsoleerde en luchtdichte woning waarbij ik de airco’s wil gebruiken om het comfort wat bij te sturen, wat verwarming als de vloerverwarming te traag is, en wat koeling op de hele hete dagen. Door wtw ventilatie en goede isolatie verwacht ik weinig vermogen nodig te hebben, ondanks dat we met 6 personen zijn. De te koelen ruimtes zijn als volgt:

1. Woonkamer (90m2) vast aan een open keuken (30m2) en een open speelkamer (30m2)
2. Slaapkamer met en-suite badkamer en inloopkast (70m2)
3. Nog 4 slaapkamers van elk ongeveer 17m2.

Mijn plan is het volgende. 2 kanaalairco's, beide rond de 6kW.
1. Pakt de benedenverdieping (woonkamer, keuken, speelkamer) met een normaal plenum voor 5x200 kanalen. Die 200 verloop ik naar rechthoekige 250x80 kanalen om over het plafond te verdelen over de ruimte, 3 roosters voor de woonkamer, 2 voor speelkamer+keuken
2. Voor de bovenverdieping wil ik een Airzone plenum, 200mm voor de grote slaapkamer en 160 voor de 4 kleinere. Elke kamer een eigen thermostaat van airzone.

De gelijktijdigheid is laag, dus een 6,8kW buitenunit zou voldoende moeten zijn volgens mij.. Dan wordt dit mijn boodschappenlijstje bij ShopClima.it:
- Kanaalunit Daikin FBA60A9 6.0kW (2x) 1742 euro (voor 2)
- Duosplit Diakin 2MXM68A9 6.8kW 1961 euro
- Geisoleerd plenum (5x200) 200 euro
- Geisoleerd plenum met 5 Airzone kleppen (1x de CPCC200MTEION, 4x CPCC160MTEION) 1015 euro

Aansluitset, 1637 euro:
- Airzone Wi-Fi Control Pack (AZC25PCB1IAQCW)
- Communicatie-interface Daikin (AZX8GTCDA0)
- Master thermostaat Blueface Zero zwart (AZCE6BLUEZEROCN)
- 4× Slave thermostaat Wired Probe Lite wit(AZCE6LITECN)

Sowieso bedenk ik nu dat ik nog geen leidingwerk tussen de buiten en kanaalunits heb 8)7
En dan uiteraard de kanalen en roosters zelf nog, maar dat komt niet uit Italië, ik wil EPS kanalen gebruiken als iemand daar een adres voor heeft..

Wat mis ik hier? Italië is voordeliger maar ik moet wel alles zelf bij elkaar shoppen. Ik ben autodidact airco expert na wekenlang lezen maar ik mis vast iets! Ik heb ook nooit een airco gehad en er nooit een geïnstalleerd :P

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:00
Muldert schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:29:

Ik zit middenin mijn woning renovatie. Het wordt een erg goed (boven nieuwbouw normen) geïsoleerde en luchtdichte woning waarbij ik de airco’s wil gebruiken om het comfort wat bij te sturen, wat verwarming als de vloerverwarming te traag is, en wat koeling op de hele hete dagen. Door wtw ventilatie en goede isolatie verwacht ik weinig vermogen nodig te hebben, ondanks dat we met 6 personen zijn. De te koelen ruimtes zijn als volgt:

1. Woonkamer (90m2) vast aan een open keuken (30m2) en een open speelkamer (30m2)

1. Pakt de benedenverdieping (woonkamer, keuken, speelkamer) met een normaal plenum voor 5x200 kanalen. Die 200 verloop ik naar rechthoekige 250x80 kanalen om over het plafond te verdelen over de ruimte, 3 roosters voor de woonkamer, 2 voor speelkamer+keuken
2. Voor de bovenverdieping wil ik een Airzone plenum, 200mm voor de grote slaapkamer en 160 voor de 4 kleinere. Elke kamer een eigen thermostaat van airzone.

De gelijktijdigheid is laag, dus een 6,8kW buitenunit zou voldoende moeten zijn volgens mij.. Dan wordt dit mijn boodschappenlijstje bij ShopClima.it:
- Geisoleerd plenum met 5 Airzone kleppen (1x de CPCC200MTEION, 4x CPCC160MTEION) 1015 euro

Aansluitset, 1637 euro:

Sowieso bedenk ik nu dat ik nog geen leidingwerk tussen de buiten en kanaalunits heb 8)7
En dan uiteraard de kanalen en roosters zelf nog, maar dat komt niet uit Italië, ik wil EPS kanalen gebruiken als iemand daar een adres voor heeft..

Wat mis ik hier? Italië is voordeliger maar ik moet wel alles zelf bij elkaar shoppen. Ik ben autodidact airco expert na wekenlang lezen maar ik mis vast iets! Ik heb ook nooit een airco gehad en er nooit een geïnstalleerd :P
Heel duur en moeilijk project door de kanaalunits en wat een vermogen plaats je nog.
Maar niet onmogelijk, inderdaad de roosters zijn altijd drama. Daar kun je weer een studie over volgens en op de eoa manier vind je nooit de roosters die je zoekt die EN voor inblaas zijn, EN een geïsoleerd plenum hebben EN passen in de wand die jij beoogt.
En als je ze vind kosten ze €400 per stuk ofzo.

Zelf had ik toch gewoon wat meer binnenunits geplaatst van klein vermogen en de leidingen in de wanden/plafonds verwerkt.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:37

Aansluitset, 1637 euro:

Ik heb niet je hele verhaal gelezen, maar 7 kW om een beetje bij te verwarmen? 8)7
Waarom zo enorm veel?
Hier heb ik in een woning van dik 900 m³ een 4 kW unit (omdat dat de kleinste was waar 2 binnenunits op konden), met daaraan twee binnenunits op de 2e verdieping.
Die kan bij verwarmen nooit zijn minimum vermogen kwijt, en bij koelen alleen als de slaapkamerdeur boven open staat, waardoor de koude lucht naar beneden kan vallen.
Maximum vermogen is al helemaal nooit nodig.
Wat je met 7 kW als bijverwarming moet in een woning die beter is geïsoleerd dan bouwbesluit is mij echt een raadsel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:34
Andrehj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Ik heb niet je hele verhaal gelezen, maar 7 kW om een beetje bij te verwarmen? 8)7
Waarom zo enorm veel?
Hier heb ik in een woning van dik 900 m³ een 4 kW unit (omdat dat de kleinste was waar 2 binnenunits op konden), met daaraan twee binnenunits op de 2e verdieping.
Die kan bij verwarmen nooit zijn minimum vermogen kwijt, en bij koelen alleen als de slaapkamerdeur boven open staat, waardoor de koude lucht naar beneden kan vallen.
Wat je met 7 kW als bijverwarming moet in een woning die beter is geïsoleerd dan bouwbesluit is mij echt een raadsel.
Nou klinkt jouw case ook niet helemaal zuiver. 900m³ is waarschijnlijk meer dan 300m² woonoppervlak en dan geloof ik nooit dat je met 2 kleine units de boel lekker warm gaat krijgen op 21 graden. Of mis ik iets?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Andrehj
renzo4000 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:20:
Nou klinkt jouw case ook niet helemaal zuiver. 900m³ is waarschijnlijk meer dan 300m² woonoppervlak en dan geloof ik nooit dat je met 2 kleine units de boel lekker warm gaat krijgen op 21 graden. Of mis ik iets?
1. De oppervlakte is natuurlijk veel kleiner, want inhoud is inclusief muren, dak, vloeren etc, en oppervlakte niet.
2. Het ging om een beetje bijverwarmen, voor als de VVW te traag zou zijn. Nou is dat al een vreemd argument, want VVW is altijd traag, daarom stook je nou juist de woning (in combinatie met een WP) permanent op dezelfde temperatuur en heb je als het goed is heel die bijverwarming niet nodig.
Maar om een beetje bij te verwarmen is een paar kW al een heleboel. De rest doet de VVW immers.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:24

Aansluitset, 1637 euro:

Ik heb een vergelijkbare situatie benden (inc m2). Wij hebben een LW WP voor verwarmen die kan ook koelen. Dat gaat best prima. Hebben er wel airco’s bij laten plaatsen. Benden hangt een 5kW en 2.5kW (multi) unit. Die 5kW (single) zou vrijwel de gehele benedenverdieping warm kunnen krijgen als het moet (LW zou dan uitstaan). Die tweede unit hangt er omdat in de zomer wel behoorlijke koel capaciteit nodig is vanwege grote glaspartijen op ZO. En vind dat voor de kids in de speelkamer wel zo fijn.

Maar voor puur bijverwarmen is die 7.5kW wel fors.

Op de slaapkamer (ipv 70 bij jou, bij ons rond de 40m2) hangt een vloermodel op de multi van 2.5kW en die is vrijwel overkill in koelen en verwarmen. Ding gaat echt als een trein.
Buitenunit is een 4kW. Heb Daikin laten plaatsen.

• renzo4000
Andrehj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:24:
[...]

1. De oppervlakte is natuurlijk veel kleiner, want inhoud is inclusief muren, dak, vloeren etc, en oppervlakte niet.
2. Het ging om een beetje bijverwarmen, voor als de VVW te traag zou zijn. Nou is dat al een vreemd argument, want VVW is altijd traag, daarom stook je nou juist de woning (in combinatie met een WP) permanent op dezelfde temperatuur en heb je als het goed is heel die bijverwarming niet nodig.
Maar om een beetje bij te verwarmen is een paar kW al een heleboel. De rest doet de VVW immers.
1. Zo bereken je niet de inhoud van je huis, dat weet je wel toch? Of je moet enorm hoge plafonds hebben of dus een dikke villa van meer dan 300m2, anders kom je niet aan een dergelijke inhoud... maar goed.
2. Ik miste dus iets (ik heb niet het topic teruggelezen dat het voor jou alleen om bijverwarmen gaat, dan is het prima mogelijk).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Andrehj
renzo4000 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:56:
1. Zo bereken je niet de inhoud van je huis, dat weet je wel toch? Of je moet enorm hoge plafonds hebben of dus een dikke villa van meer dan 300m2, anders kom je niet aan een dergelijke inhoud... maar goed.
offtopic:
Voor het bepalen van de inhoud (en oppervlakte) van een woning is zelfs een norm opgesteld, namelijk de NEN 2580.
Volgens die norm behoren ook de buitenmuren, vloeren en daken tot die inhoud. Zie bijvoorbeeld deze PDF: https://www.nvm.nl/media/...ud-woningen-juli-2019.pdf waarin precies beschreven is hoe je die norm toepast bij het opmeten van een woning.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 11-01-2026 15:19 ]

• Doesnotcompute
ThinkPad schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:16:
[...]

En weekendtarief betalen :+ En gortdroog? Ik heb vannacht 5 defrosts gehad. Gisteren overdag maar één.

De airco (MHI 3,5kW ZSX) heeft woonkamer (42m2) vannacht prima 21°C kunnen houden.

KNMI zegt -7,8°C vannacht, de airco zegt zelf -10°C. Stroomverbruik 600-900W. Paar defrosts gehad. CV niet nodig gehad afgelopen week. Compressor frequentie 45Hz dus ongeveer helft van z'n vermogen. Jammer dat het niet nog kouder is geworden, leuke testjes dit.

En inmiddels weer gratis stroom van de panelen die ik gisteren sneeuwvrij maakte.
Jij moet garantiewerk betalen? 8)7

Heb je zelf gezien dat er ijs op zat? WP's gaan ook wel eens om andere redenen in een "valse" defrost. O.a. timers bij bepaalde temperaturen.

• renzo4000
Andrehj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:19:
[...]
offtopic:
Voor het bepalen van de inhoud (en oppervlakte) van een woning is zelfs een norm opgesteld, namelijk de NEN 2580.
Volgens die norm behoren ook de buitenmuren, vloeren en daken tot die inhoud. Zie bijvoorbeeld deze PDF: https://www.nvm.nl/media/...ud-woningen-juli-2019.pdf waarin precies beschreven is hoe je die norm toepast bij het opmeten van een woning.
Volgens mij haal je hier meten en warmteverlies door elkaar.
NEN 2580 beschrijft alleen hoe je het volume van een woning vaststelt voor vastgoeddoeleinden.
Muren en vloeren tellen daarin niet als extra volume, ze nemen juist ruimte in van de lucht.
Voor verwarmen kijk je naar warmteverlies via schil, glas en ventilatie, niet naar extra m³.
Ook als je meer of dikkere muren in huis zet, wordt het volume niet groter, alleen de warmtevraag kan veranderen. Bruto inhoud wordt gemeten tot de buitenzijde van muren, vloeren en daken. 900m3 blijft 900m3. Maar goed wellicht te offtopic hier.

• Muldert
  • Laatst online: 21-01 16:05
Andrehj schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Waarom zo enorm veel?
Groot huis, 1800m3 totaal. Ongeveer de helft wil ik met die 2 airco's "pakken".
'beetje bijverwarmen" is nice to have maar verwacht ik eigenlijk niet te gebruiken. Vooral goed koelen in de zomer. Veel glas, vooral beneden. En boven zitten we onder t dak, die is goed geisoleerd maar toch ben ik bang voor oververhitting. Overigens geisoleerd met houtvezel en niet met PIR, dat zal een klap schelen.

En als 6kW per unit teveel is, wat dan wel? Alles op 1 unit red ik niet qua kanalen.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:09
Muldert schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Groot huis, 1800m3 totaal. Ongeveer de helft wil ik met die 2 airco's "pakken".
'beetje bijverwarmen" is nice to have maar verwacht ik eigenlijk niet te gebruiken. Vooral goed koelen in de zomer. Veel glas, vooral beneden. En boven zitten we onder t dak, die is goed geisoleerd maar toch ben ik bang voor oververhitting. Overigens geisoleerd met houtvezel en niet met PIR, dat zal een klap schelen.

En als 6kW per unit teveel is, wat dan wel? Alles op 1 unit red ik niet qua kanalen.
Doe je ook nog wat met een WTW?
Verse lucht in huis is wel fijn O-)
Als je de aanzuig van de kanaalunit van buiten doet, waar laat je dan de lucht die weer weg moet?

Zelf heb ik een ventilatie systeem C aangepast met een WTW die de verse lucht vrij uitblaast in de ruimte waar de kanaalunit de verse lucht weer vrij aanzuigt. De kanaalunit blaast uit in de slaapkamers en keuken. Vergt wel een "deur dicipline", de 3,5kW kanaalunit kan nogal wat meer lucht verpaatsen dan ik inblaas met de WTW.

[ Voor 21% gewijzigd door Simpel360 op 12-01-2026 06:25 ]

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-01 13:51

[Afbeelding]
Dat klinkt zeer zeker als fouten bij de installatie ja. Ik heb een gebruikte 3MXM68 gekocht met 2x 3,5kW binnenunit, eigenlijk hoef je nooit buiten te gaan kijken. Dat de aardlek eruit klapt deugt imo al niet

En na 1 maand fout dat koudemiddel te laag is, onderstreept dit alleen. Had een stagiair de koppelingen aangedraaid, of gesoldeerd? :-(

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• STIMPPYYY
Ik heb dit na de installatie ook gehad. In de zomer. Eerst 2 weken na installatie, alles nagekeken en vloermodel was 'niet ok' afgeknepen oid. Vervolgens 2 weken later weer. Ook error weg na groep eraf halen, maar beduidend geen koele lucht. Uiteindelijk had de monteur de koppeling van de benedenunit niet afgknepen 'vergeten ... '.
Overigens na tweede keer fixen, alles gestest en monteur gegaan. Die moest 2 uur later weer terugkomen omdat de lucht nog steeds niet koel aanvoelde tov voorheen. Nog een keer getest en bleek iets teveel koelmiddel in het systeem te zitten.

Super suf allemaal, maar heeft 'm totaal halve dag, zo niet meer, gekost (ex reisuren) en 2 keer vulmiddel, wat zeker niet goedkoop is.
Wel in beide gevallen in een dag opgelost. Fouten kan je maken natuurlijk.

Kortom, blijf kritisch en pas laten gaan als alles goed werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door STIMPPYYY op 12-01-2026 09:43 ]

• Tommie12
  • Laatst online: 20:56
STIMPPYYY schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:36:
Ik heb dit na de installatie ook gehad. In de zomer. Eerst 2 weken na installatie, alles nagekeken en vloermodel was 'niet ok' afgeknepen oid. Vervolgens 2 weken later weer. Ook error weg na groep eraf halen, maar beduidend geen koele lucht. Uiteindelijk had de monteur de koppeling van de benedenunit niet afgknepen 'vergeten ... '.

Super suf, maar heeft 'm totaal halve dag gekost (ex reisuren) en 2 keer vulmiddel, wat zeker niet goedkoop is.
Wel in beide gevallen in een dag opgelost. Fouten kan je maken natuurlijk.
Gelijkaardig probleem hier, alleen gaat het veel langzamer.
Na 2 jaar en een maar maanden viel het koelvermogen deze zomer weg.
Installateur was snel ter plaatse en 'zag' waar het lek was. Koppeling aangedraaid en koelmiddel bijgevuld en de zaak liep weer.

Maar midden November merkten we dat het verwarmingsvermogen sterk terug liep.
Eind november heb ik een interventie gevraagd, maar 'door extreme drukte' kreeg ik pas een datum vandaag.
Dus ik hoop dat ze vanmiddag langs komen en het lek vinden...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Ragnar9999
@barta123 @STIMPPYYY
Het is de tweede keer dat deze unit problemen geeft
Installatie ging al moeizaam en werd afgeleverd met 2 binnenunits die niet wilden verwarmen
Werd wel netjes hersteld, dat wel

• Tommie12
Tommie12 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:54:
[...]

Gelijkaardig probleem hier, alleen gaat het veel langzamer.
Na 2 jaar en een maar maanden viel het koelvermogen deze zomer weg.
Installateur was snel ter plaatse en 'zag' waar het lek was. Koppeling aangedraaid en koelmiddel bijgevuld en de zaak liep weer.

Maar midden November merkten we dat het verwarmingsvermogen sterk terug liep.
Eind november heb ik een interventie gevraagd, maar 'door extreme drukte' kreeg ik pas een datum vandaag.
Dus ik hoop dat ze vanmiddag langs komen en het lek vinden...
Een uurtje werk en de zaak is hersteld. Bleek dat dezelfde koppeling die vorige keer lek was nu ook weer lek was. Uiteraard werd die aangetrokken en opnieuw op lekkage gecontroleerd.
En er is ca 1.2kg gas bijgevuld..

Dus ik hoop nu dat het lek dicht is.

• M_AW
  • Laatst online: 22:22
Tommie12 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Ik mag hopen dat ze getest en vastgesteld hebben dát deze nu dicht is. Afpersen met stikstof dus.
Als er een kras inzit of zandkorrels ofzo dan kan je aandraaien zo hard je wilt, gaat weinig helpen.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:26
Tommie12 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Een uurtje werk en de zaak is hersteld. Bleek dat dezelfde koppeling die vorige keer lek was nu ook weer lek was. Uiteraard werd die aangetrokken en opnieuw op lekkage gecontroleerd.
En er is ca 1.2kg gas bijgevuld..

Aangetrokken? Ik mag hopen dat de boel los is gehaald en er naar vervormingen is gekeken en hij vervolgens weer is vastgedraaid met een momentsleutel? Geeft weinig vertrouwen als dezelfde koppeling na de eerste keer aantrekken wederom lekt, gezien er toen al getest was dat hij lekdicht was.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 12-01-2026 18:31 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Tommie12
M_AW schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:17:
[...]

Ik mag hopen dat ze getest en vastgesteld hebben dát deze nu dicht is. Afpersen met stikstof dus.
Als er een kras inzit of zandkorrels ofzo dan kan je aandraaien zo hard je wilt, gaat weinig helpen.
Dat hebben ze niet gedaan, dat weet ik wel zeker.
Wel goed nagekeken met zeepsop.

Moet zeggen dat ik de vorige keer ook geen factuur heb gekregen...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Zou er nog eens bij moeten komen. Prutswerk leveren en dan nog een factuur sturen ook.

Eigenlijk zouden we dit soort bedrijven ergens moeten kunnen melden want dit is eigenlijk gewoon een milieudelict.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• M_AW
  • Laatst online: 22:22
Glashelder schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:57:
Eigenlijk zouden we dit soort bedrijven ergens moeten kunnen melden want dit is eigenlijk gewoon een milieudelict.
Link ILT

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-01 09:51
Tommie12 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:21:
[...]

Dat hebben ze niet gedaan, dat weet ik wel zeker.
Wel goed nagekeken met zeepsop.

Moet zeggen dat ik de vorige keer ook geen factuur heb gekregen...
Als ik het zo lees ben ik wel blij met mijn inbedrijfsteller.
Was 2,5 uur bezig, waarbij een partij test apparatuur uit zijn bus kwam waar je van al meteen ziet dat het inbedrijfstellen echt serieuze waerkzaamheden zijn.
Alles was digitaal en vrijwel alle procedures zoals afpersen met stikstof, vacumeren en drogen van de leidingen ging automatisch.
Bluetooth verbinding met zijn telefoon en hij kon lekker binnen aan de koffie.
We hadden ook afgesproken dat ik alles zou monteren, behalve de koppelingen op de binnen en buiten unit aansluiten. Dat wilde hij zelf doen en uiteraard met een momentsleutel.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• Tommie12
Ik woon in België, dus die link is voor mij niet van toepassing.

Bij de installatie is alles wel vacuumgezogen (buiten de hoofdunit) en nadien zijn de kranen pas open gegaan.
Ze beweren dat dat de standaardprocedure is, en nee, ik heb daar niet naast gestaan. Hun batterij aan materiaal was ook indrukwekkend, maar weet niet wat dat allemaal was.

DE vraag is altijd: als het 2 jaar duurt eer er genoeg gas ontsnapt, kan je dat met elk van die methodes vinden.
2 jaar is lang, en tov een uurtje onder druk amper vergelijkbaar.

En nee, ik ga die niet aangeven.

[ Voor 23% gewijzigd door Tommie12 op 13-01-2026 09:09 ]

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-01 08:06

Vier jaar geleden heb ik een FBA71 kanaalunit uit Italie gehaald. Door een ZZPer in bedrijf laten stellen. De ervaring is nu dat in koelmode de regeling prefect werk. Alleen in verwarmings mode is er geen regeling. De unit start met 3 tot 4kW elektrisch en zakt dan naar 2kW. Afhankelijk van de buiten temperatuur blaast bij dan tussen de 35 en 45 graden uit. Als de termostaat temperatuur gehaald is gaat hij uit. Doordat het lucht verwarming is merk je dat. Ik zou liever hebben dat hij op een lager pitje verder gaat, maar lager dan 2kW elektrisch gebeurd niet.
Ik heb dit voorgelegd aan Daikin en die verwijst door naar de installateur. Ondertussen heb ik gevonden dat je in de Makoka app een vermogens limitering kan instellen 40 of 70%. Dan neemt hij elektrisch 900 of 1400W. Dus dat doe ik steeds, afhankelijk van de buiten temperatuur wissel ik steeds van limiet of geen limiet.
Het blijkt dat ik de ongelimiteerde mode alleen nodig heb als hij steeds invriest, bij -4º kan hij prima op 70% redden. Daarna dit hij Daikin gemeld en gevraagd of er een software update is die dit beter doet: Nee

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• barta123
Glashelder schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:57:
Zou er nog eens bij moeten komen. Prutswerk leveren en dan nog een factuur sturen ook.

Helemaal eens, met auto's gebeurt dit ook. Mijn ouders gingen ergens heen en ze zeiden dat er een gaatje in het systeem zat.

Hebben die lui het toch afgevuld. En wat denk je? 1 maand later 0,5kg R134a weggelekt.

Blijkbaar gebeurt dat met airco's dus net zo, te triest voor woorden :|

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@barta123 klopt, ik heb dezelfde ervaring met mijn auto.

Toen ik er wat van zei toen zeiden ze dat er een kleurstof in hadden gedaan en dat ze niet konden bepalen waar het lek was voor het systeem weer leeg zou zijn 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• barta123
Glashelder schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:00:

Toen ik er wat van zei toen zeiden ze dat er een kleurstof in hadden gedaan en dat ze niet konden bepalen waar het lek was voor het systeem weer leeg zou zijn 8)7
En het ergste van alles is, ik heb dus zelf een keer aan een aircosysteem van de auto van mijn ex vriendin gewerkt.

Gewoon leeg laten halen (was al leeg), vervolgens nieuwe condensor gemonteerd met nieuwe rubbertjes, gewoon netjes gewerkt. Daarna ding laten testen en afvullen, werkte perfect. Zelfs lang daarna nog.

Dus die gasten maken er gewoon bewust een ellende van, dus IMO is het niet meer terecht om zoiets te rapporteren, zulke lui die dat flikken moeten gewoon hun certificaat kwijtraken.

• LED-Maniak
Tommie12 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:07:
[...]

Ik woon in België, dus die link is voor mij niet van toepassing.

Bij de installatie is alles wel vacuumgezogen (buiten de hoofdunit) en nadien zijn de kranen pas open gegaan.
Ze beweren dat dat de standaardprocedure is, en nee, ik heb daar niet naast gestaan. Hun batterij aan materiaal was ook indrukwekkend, maar weet niet wat dat allemaal was.

DE vraag is altijd: als het 2 jaar duurt eer er genoeg gas ontsnapt, kan je dat met elk van die methodes vinden.
2 jaar is lang, en tov een uurtje onder druk amper vergelijkbaar.

En nee, ik ga die niet aangeven.
Er zit een verschil tussen vacuum trekken en afpersen. Die laatste is op een hogere druk. Daarnaast zal je systeem in bedrijf onder druk staan en niet onder vacuum. Dus het kan zijn dat je een lekje dicht trekt onder vacuum of het niet eens ziet omdat ze of niet diep genoeg vacuum trekken of lang genoeg wachten.

Afpersen is echt een must. Als ze die koppeling blijven aantrekken in plaats van een nieuwe flair maken + momentsleutel dan heb je een grote kans dat er een vervorming in de flair zit of inmiddels een micro scheurtje waardoor de airco alsnog leeg loopt.

Dit is gewoon niet OK. Ze zullen vast ook geen rapport op hebben gesteld met meetwaarden.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Tommie12
LED-Maniak schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Dit is gewoon niet OK. Ze zullen vast ook geen rapport op hebben gesteld met meetwaarden.
Ik wil het niet goed praten, maar ik denk dat de grote drukte hier een rol heeft gespeeld.
Waarschijnlijk lossen ze 95% van de problemen op door die koppeling aan te trekken en bij te vullen en horen ze er niks meer van. Dat is in een uurtje gebeurd.
De hele zaak afpersen en leeg maken en hervullen duurt waarschijnlijk veel langer...

Maar ze afschilderen als 'grote criminelen' vind ik er net wat over.
Als het nu nog mis gaat, dan ga ik toch aandringen dat ze de boel af persen en gaan zoeken naar lekken in de hele installatie.

• barta123
Tommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Ik wil het niet goed praten, maar ik denk dat de grote drukte hier een rol heeft gespeeld.
Waarschijnlijk lossen ze 95% van de problemen op door die koppeling aan te trekken en bij te vullen en horen ze er niks meer van. Dat is in een uurtje gebeurd.
De hele zaak afpersen en leeg maken en hervullen duurt waarschijnlijk veel langer...

Als het nu nog mis gaat, dan ga ik toch aandringen dat ze de boel af persen en gaan zoeken naar lekken in de hele installatie.
Heb je een punt mee, daarom zouden we ook z.s.m. naar koudemiddelen moeten migreren die een heel lage GWP hebben. Bij auto's hebben we die al, R-1234YF is dat.

Maar goed je moet natuurlijk iets hebben dat niet explosief is (bij lekkag binnen) en bij 40 graden buitentemperatuur goed kan koelen, plus bij -15°C buitentemperatuur ook nog efficient zou verwarmen :9

Desalniettemin vind ik niet dat je een dergelijk voorstel uberhaupt zou moeten geven aan een monteur.
Zij moeten dat zelf weten, dat is onderdeel van vakkundige zijn.
Dat 'NSB-achtige' verklikken zou ik ook niet snel doen - maar feit is gewoon dat het een milieudelict is. Zo'n systeem zou niet moeten lekken, ook niet langzaam.

• LED-Maniak
Tommie12 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Als ze het te druk hebben om volgens procedure te werken, dan moeten ze of iemand aannemen of minder werk in de agenda zetten. Dit blijft een milieudelict en die regels zijn er niet voor niets. Het zou wat zijn om de regels niet te hoeven volgen omdat je druk bent. Ze zullen vast de problemen tijdelijk oplossen en over een jaar staan ze weer op de stoep. Voor de levensduur van jouw systeem is het ook niet ideaal als hij blijft leeglopen.

De gehele procedure correct volgen hoeft niet perse veel langer te duren. Twee keer het probleem oplossen kost zeker weten meer tijd. Maar goed, wat gebeurd is dat is gebeurd. :)

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:30
Weet iemand het verschil tussen de buitenunits van daikin:
RXJ25
RXA25

Buiten het uiterlijk zou er volgens de installateur geen verschil in kwaliteit zitten?
Zag zelf wel wat kleine afwijkingen in de afmeting van de unit

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Hieperdepiep schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:56:
Weet iemand het verschil tussen de buitenunits van daikin:
RXJ25
RXA25

Buiten het uiterlijk zou er volgens de installateur geen verschil in kwaliteit zitten?
Zag zelf wel wat kleine afwijkingen in de afmeting van de unit
Volgens mij alleen het uiterlijk, de RXJ heeft de nieuwe(re) behuizing/look. Verder zijn de specs exact gelijk en zelfs de installatie/referentiehandleiding is hetzelfde document voor beide machines.

All-electric.

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-01 21:45
Hallo

Ik heb een LG airco met LG ThinQ APP en perfecte Wifi
De software vs 1.22220 is up to date
Toch hapert de verbinding regelmatig

Iemand een oplossing

• Hieperdepiep
RonJ schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Volgens mij alleen het uiterlijk, de RXJ heeft de nieuwe(re) behuizing/look. Verder zijn de specs exact gelijk en zelfs de installatie/referentiehandleiding is hetzelfde document voor beide machines.
Ik zie in de product specificaties staan dat de RXJ serie tot -20 kan verwarmen. En dat deze buitenunit wat gratis is. Zouden dit 2 punten kunnen zijn om hier voor te gaan?

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Hieperdepiep schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:50:
[...]

Ik zie in de product specificaties staan dat de RXJ serie tot -20 kan verwarmen. En dat deze buitenunit wat gratis is. Zouden dit 2 punten kunnen zijn om hier voor te gaan?
De nieuwste RXA modellen gaan ook tot -20C. En hij is idd iets (marginaal) groter. De COP/vermogens spec is verder wel echt exact gelijk. Is er veel prijsverschil?

All-electric.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-01 13:58

Trebbors

Failure is no option!

MarkV6 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Vier jaar geleden heb ik een FBA71 kanaalunit uit Italie gehaald. Door een ZZPer in bedrijf laten stellen. De ervaring is nu dat in koelmode de regeling prefect werk. Alleen in verwarmings mode is er geen regeling. De unit start met 3 tot 4kW elektrisch en zakt dan naar 2kW. Afhankelijk van de buiten temperatuur blaast bij dan tussen de 35 en 45 graden uit. Als de termostaat temperatuur gehaald is gaat hij uit. Doordat het lucht verwarming is merk je dat. Ik zou liever hebben dat hij op een lager pitje verder gaat, maar lager dan 2kW elektrisch gebeurd niet.
Ik heb dit voorgelegd aan Daikin en die verwijst door naar de installateur. Ondertussen heb ik gevonden dat je in de Makoka app een vermogens limitering kan instellen 40 of 70%. Dan neemt hij elektrisch 900 of 1400W. Dus dat doe ik steeds, afhankelijk van de buiten temperatuur wissel ik steeds van limiet of geen limiet.
Het blijkt dat ik de ongelimiteerde mode alleen nodig heb als hij steeds invriest, bij -4º kan hij prima op 70% redden. Daarna dit hij Daikin gemeld en gevraagd of er een software update is die dit beter doet: Nee
Dat blijft toch pionieren. Mijn Daikin Ururu Sarara van al jaren oud heeft een perfecte regeling. Staat eigenlijk altijd zachtjes te draaien op zeer laag vermogen zonder pendelen, wanneer op temperatuur. De MHI kanaalunit heeft een regeling uit jaar kruik. Vol aan, op temperatuur, en weer uit. Zakt tot meer dan een graden onder setpoint en weer volle bak aan. Het is iets genuanceerder maar feit is dat ik had gehoopt dat die MHI net zo rustig zou pruttelen als de Daikin.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11
Trebbors schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:09:
[...]

Dat blijft toch pionieren. Mijn Daikin Ururu Sarara van al jaren oud heeft een perfecte regeling. Staat eigenlijk altijd zachtjes te draaien op zeer laag vermogen zonder pendelen, wanneer op temperatuur. De MHI kanaalunit heeft een regeling uit jaar kruik. Vol aan, op temperatuur, en weer uit. Zakt tot meer dan een graden onder setpoint en weer volle bak aan. Het is iets genuanceerder maar feit is dat ik had gehoopt dat die MHI net zo rustig zou pruttelen als de Daikin.
Ja, wij hebben ook 3 van die Daikin US beesten hangen. Groot en niet echt moeders mooiste, maar prima airco voor de rest, en met een goed rendement en weinig defrosts bij lage temperaturen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:32
GORby schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:34:
[...]

Ja, wij hebben ook 3 van die Daikin US beesten hangen. Groot en niet echt moeders mooiste, maar prima airco voor de rest, en met een goed rendement en weinig defrosts bij lage temperaturen.
En gebruiken jullie ook de bevochtigingsmodule en ventilatie optie ?
Ik lees vaak dat men het bijna nooit gebruikt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Hieperdepiep
RonJ schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:51:
[...]

De nieuwste RXA modellen gaan ook tot -20C. En hij is idd iets (marginaal) groter. De COP/vermogens spec is verder wel echt exact gelijk. Is er veel prijsverschil?
Ong. 350 euro maar dan krijg je wel een een emura binnendeel. in de folder van de stylish met een RXA buiten deel staat nog -15 bij .

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

mr_evil08 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:00:
[...]

Nope! Voor hier gewoon een hele efficiënte luchtverwarming.

• GORby
mr_evil08 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:00:
[...]

De bevochtiging gebruiken we eigenlijk nooit. De ventilatie wordt wel af en toe gebruikt, maar voegt eigenlijk weinig toe. Het grootste voordeel van die unit is echt het rendement en de goede regeling (Die kan bijvoorbeeld uren aan een stuk rond de 100W draaien, zonder de hele tijd aan en uit te schakelen) en mede door de grote warmtewisselaars heeft deze minder defrosts dan de andere Daikin units die we hebben, ook wanneer deze harder werken.

Verder is ook de directe instelling van de lamellen wel tof, net als de automatische filterreiniging.

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:43
GORby schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:26:
[...]

De bevochtiging gebruiken we eigenlijk nooit. De ventilatie wordt wel af en toe gebruikt, maar voegt eigenlijk weinig toe. Het grootste voordeel van die unit is echt het rendement en de goede regeling (Die kan bijvoorbeeld uren aan een stuk rond de 100W draaien, zonder de hele tijd aan en uit te schakelen) en mede door de grote warmtewisselaars heeft deze minder defrosts dan de andere Daikin units die we hebben, ook wanneer deze harder werken.

Verder is ook de directe instelling van de lamellen wel tof, net als de automatische filterreiniging.
De mijne heft het na 10,5 jaar opgegeven. Laat steeds de installatieautomaat afslaan bij weer opspinnen na idle stand. En wil vaak vanuit uit-stand niet meer opspinnen. Soms een H0 foutmelding. En aangezien reserveonderdelen erg duur zijn wordt hij deze week vervangen door een MHI 3,5 kW ZSX model. Met een Climate Control module voor externe temperatuursensor en koppeling met Home Assistant.
Bevochtigen en ventilatie heb ik nooit gebruikt op de Ururu Sarara, maakte me teveel geluid bij te weinig effect. Verwarming was altijd dik in orde overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door robkds op 16-01-2026 05:11 ]

Goed man!

• mr_evil08
@robkds Was een C automaat plaatsen nog een optie?
Ik zie het wel regelmatig voorbij komen in installatieboeken van fabrikanten.
Een kleine airco zou overkill moeten zijn.

Of is het de aardlek?

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2026 08:57 ]

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

GORby schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:26:
[...]

Wat bedoel je met de directe instelling van de lamellen?

• ThinkPad
Glashelder schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:00:

Tot niet eens zo heel veel jaren geleden zat er in die 'air duster' spuitbusjes die je bij o.a. Action kon kopen gewoon R134a wat je zo de atmosfeer in blies :X
mr_evil08 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:56:

Of is het de aardlek?
C-automaat zou bij geen enkele moderne consumenten airco/warmtepomp nodig moeten zijn. Beginnen allemaal rustig met optoeren. Alleen bij zware apparaten zoals lasapparaten, grote slijptollen/boormachines zonder softstart is dat nodig omdat die in één klap het volledige vermogen gebruiken.

• GORby
robkds schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 05:09:
[...]

De mijne heft het na 10,5 jaar opgegeven. Laat steeds de installatieautomaat afslaan bij weer opspinnen na idle stand. En wil vaak vanuit uit-stand niet meer opspinnen. Soms een H0 foutmelding. En aangezien reserveonderdelen erg duur zijn wordt hij deze week vervangen door een MHI 3,5 kW ZSX model. Met een Climate Control module voor externe temperatuursensor en koppeling met Home Assistant.
Bevochtigen en ventilatie heb ik nooit gebruikt op de Ururu Sarara, maakte me teveel geluid bij te weinig effect. Verwarming was altijd dik in orde overigens.
Home assistant koppeling is altijd mooi meegenomen natuurlijk. Is die bij de MHI lokaal, of via de cloud van de fabrikant zoals bij de meeste Daikins?
Er is trouwens een nieuwe efficiëntie-kampioen als het op lucht/lucht aankomt, namelijk een Panasonic: KIT-VZ9-SKE (CS-VZ9SKE + CU-VZ9SKE)

• GORby
Trebbors schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:08:
[...]

Wat bedoel je met de directe instelling van de lamellen?
Op de afstandsbediening kan je instellen in welke richting de lucht moet blazen, zowel horizontaal als verticaal. Dit wordt grafisch voorgesteld op het scherm, in tegenstelling tot de andere Daikin modellen die we hebben, waar je een richting enkel kan instellen door de swing functie aan te zetten en te stoppen wanneer die goed staat.

• Ragnar9999
Paar dagen geleden hier de verstoring van mijn vorige maand geplaatste Daikin geplaatst
Zoals enkele tweakers opmerkten zat het probleem inderdaad in de koppelingen. Deze waren "verbogen"
Afijn, netjes afgehandeld door bedrijf
Monteur vroeg zich af of we hadden geprobeerd de buitenunit te verplaatsen, wat niet het geval is
Zelf vermoed ik dat het ijs dermate veel druk heeft gezet op het ledingpakket rechts dat het zaakje verbogen is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CEVKsBPiAv_so2MszQXzPmf-tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lk8jSzjClfNm1y2bEG9Kc4s8.jpg?f=fotoalbum_large

• MarkV6
Ragnar9999 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:20:

Zelf vermoed ik dat het ijs dermate veel druk heeft gezet op het ledingpakket rechts dat het zaakje verbogen is
Dat moet niet gebeuren, je kunt een verwarmings lint op de bodemplaat maken. Door het ontdooien zal het alleen maar meer worden tot de fan niet meer kan draaien.
In mijn buitenunit loopt de gasleiding ook door de bodemplaat om dit te voorkomen.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:53
MarkV6 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:11:
[...]

Dat moet niet gebeuren, je kunt een verwarmings lint op de bodemplaat maken. Door het ontdooien zal het alleen maar meer worden tot de fan niet meer kan draaien.
In mijn buitenunit loopt de gasleiding ook door de bodemplaat om dit te voorkomen.
Neem aan dat je een verwarmings leiding bedoelt?
Gas zelft geeft ja geen warmte, tenminste hier bij mij thuis niet...

Ik had "gasleiding" compleet verkeerd begrepen, is dus gewoon het gas van de airco zelf, een mooie goede oplossing dus

[ Voor 11% gewijzigd door dinandus op 16-01-2026 14:23 . Reden: extra tekst vanwege een verkeerd begrepen item ]

• ThinkPad
Toch wel hoor, heb de koelleidingen hier onlangs nog met warmtecamera bekeken, die waren toch wel 25+ graden.

Ben wel benieuwd hoe dat bij @MarkV6 eruit ziet overigens :P

• MarkV6
Dat is gewoon hoe de RZAG71NV1 gemaakt is, de koperen leiding gaat via de grote radiator eerst drie keer heen en weer door de bodemplaat. Dat warmt de bodem automatisch mee, bij ontdooien valt het water er doorheen. Dat heeft Daikin dan wel weer slim gedaan, nu de regeling nog.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-01 09:51
Bij mijn AUX kan ik de bodem verwarming gewoon via de app of de afstandbediening in of uitschakelen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• mr_evil08
ThinkPad schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:14:
[...]

Tot niet eens zo heel veel jaren geleden zat er in die 'air duster' spuitbusjes die je bij o.a. Action kon kopen gewoon R134a wat je zo de atmosfeer in blies :X

[...]

C-automaat zou bij geen enkele moderne consumenten airco/warmtepomp nodig moeten zijn. Beginnen allemaal rustig met optoeren. Alleen bij zware apparaten zoals lasapparaten, grote slijptollen/boormachines zonder softstart is dat nodig omdat die in één klap het volledige vermogen gebruiken.
Moah bij een Valliant lucht/water warmtepomp 5kw is 16B ook krap aan vanwege de eerste seconde startpiek, in het menu wel anders te configureren met behoud dat de warmtepomp volledig kan optoeren.

Waarom zou dat bij airco's niet kunnen zijn?
Ja oké een lucht/water warmtepomp heeft ook een condensbak element en compressor element/carterverwarming als je hem uitzet bij kou.

Een ouder apparaat kan zomaar net iets hoger piek genereren naarmate ouder wordt of de automaat "versleten" raakt, nog een n=1 ervaring, bij me ouders tripte ook een zekering dat kwam uiteindelijk door ouderdom van de automaat, echter altijd precies op het moment van apparatuur aanzetten.

Doe dat bijvoorbeeld maar eens bij computers als er redelijk wat op een stekkerdoos zitten en je gooit de stroom erop ondanks gezamenlijke aansluitwaarde lager is.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2026 16:41 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ragnar9999 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:20:
Paar dagen geleden hier de verstoring van mijn vorige maand geplaatste Daikin geplaatst
Zoals enkele tweakers opmerkten zat het probleem inderdaad in de koppelingen. Deze waren "verbogen"
Afijn, netjes afgehandeld door bedrijf
Monteur vroeg zich af of we hadden geprobeerd de buitenunit te verplaatsen, wat niet het geval is

[Afbeelding]
Zelfs als je hem wel verplaatst is dat in de praktijk niet zo’n probleem. Toen mijn platte dak hier opgedaan werd hebben ze ook lopen zeulen met buitenunits. Dat gaat eigenlijk bijna altijd wel goed. Zeker als je zoals bij jou flink wat speling hebt.

Als ze een dak opnieuw doen van een kantoorpand dan gaan ze echt niet al die buitenunits loskoppelen.

• robkds
GORby schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Home assistant koppeling is altijd mooi meegenomen natuurlijk. Is die bij de MHI lokaal, of via de cloud van de fabrikant zoals bij de meeste Daikins?
Er is trouwens een nieuwe efficiëntie-kampioen als het op lucht/lucht aankomt, namelijk een Panasonic: KIT-VZ9-SKE (CS-VZ9SKE + CU-VZ9SKE)
Met de losse controller kan je hem lokaal aansturen. Eventueel zelfs vanaf een webpagina op je mobieltje. Maar die controller wordt door een mede-tweaker gemaakt.
De Panasonics die ik heb gezien konden niet zo ver terug moduleren. En ik kan nu de bestelling niet meer aanpassen, er wordt morgen geïnstalleerd.

Goed man!

• robkds
mr_evil08 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:56:

Of is het de aardlek?
Nee het is niet de aardlek, echt de B16 automaat.
En voor de opmerking van de C16 automaat: het is 10 jaar goed gegaan, dus er is echt iets kapot. En een C16 kan je hoofdzekering van 25A ook laten trippen. En daar zit ik helemaal niet op te wachten.

Goed man!

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:33
Goedemiddag allen.
Ik heb een vraag over mijn Daikin L/L warmtepomp/airco.
Heb deze afgelopen zomer gekregen en met koelen werkt het prima. Afgelopen maanden gebruik ik hem als verwarming. Kleine schets:
2mxm68 multisplitunit met 2x 3,5 kWh unit in de woonkamer (FTXA35C2V1BW) en zolder (FTXM35A5V1B). Woonkamer ongeveer 60m2
Zolder ongeveer 25m2
Nou merk ik dat de zolderunit veel te ruim bemeten is door de installateur, zolderruimte heeft een klein stukje hal en 1 slaapkamer. Afijn. Het gaat nu juist om de woonkamer unit. Die is prima, kan het goed warm maken in huis met wat koudere dagen.
Mijn vraag gaat eigenlijk meer over de COP. Wat is gebruikelijk met temperaturen die ongeveer -10 voelen maar werkelijk ongeveer-4 zijn.
Ik heb dagen dat het verbruik 16kWh is zie screenshots, (is dat veel?) met een thermische output van 68 kWh. Heb een luchtlek in huis in mijn aanbouw waardoor de hele koude dagen de unit gewoon niet uitging en 24/7 bleef draaien.
Maar met een COP van ongeveer 4,5.
Als ik de website van Daikin mag geloven is de efficiëntie ongeveer tussen de 4 en 5. Dat klopt met heel koude dagen inderdaad.
Maar dagen als gister en vandaag dat het ongeveer 7 a 8 graden is, loopt de efficiëntie heel hoog op wat volgens internet niet kan.
Hebben meer mensen deze hoge COP waarden?
Gister verbruik 1,5 kWh, thermische output 23,4kWh. COP van ruim 15
Niet dat ik klaag, maar gewoon benieuwd fondue waarden bij anderen ook haalbaar zijn.

Vriendelijke groet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJSSdlilhf6b_p_4DGfe68aMT48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yS8ErYehUx7DCgbIGU1ZBQtR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JZ8CPkuSA6bJEGWuzEHsLsuk88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxVwLBpjkMMCjXj1sOFjQx8L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrSTBeXkLgV8vWy7wzYgMNVfywA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0icc2i1vwkFnb5VGszVRg2dn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwWgm62P32TPhERoWpiX124kaYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4tOjMSCm1JiM7ZlJn2PuU07.jpg?f=fotoalbum_large

• Hieperdepiep
We zijn op het punt om knopen door te hakken, twijfel tussen een 2.0 of 2.5 daikin stylish. Is voor een slaapkamer. +- 15m2 en 37.5m3 door staat altijd open. We draaien 24/7 en willen zo lang mogelijke stooklijn met zo min mogelijk pendelen.

Volgens de boeken kunnen de 2.0 en 2.5 net zo ver terug toeren. Min. 1300w, ik hoop echt dat ie lager kan want is veel te veel voor onze slaapkamer

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:38
Ik heb een vraag voor mensen die meer ervaring met Lucht/Lucht wartepompen hebben:

Ik wil in een recreatie woning de huidige CV ketel vervangen door een L/L warmtepomp. Het huisje heeft een oppervlakk van ca. 50m2 en is redelijk geisoleerd (Rc2,5 / bouwbesluit jaren 90). Het idee is om binnen een kanaaluint te plaatsen die voornamelijk uitblaast in de centrale kamer/keuken en daarnaast ook in de twee slaapamers en de douche ruimte. Het gaat voornamelijk om het vroege voorjaar en het late najaar. 's Winters zijn we er vrijwel nooit en als het nodig is zit er ook nog een houtkachel in het huisje.

Hoe zwaar zou zo'n systeem nu moeten zijn?

Mijn gevoel zegt dat 3.5kW genoeg zou moeten zijn. Ik heb inmiddels met wat installateurs gesproken die dat ook denken maar sommige adviseren 5kW om wat marge te hebben. Prijstechnisch maakt het niet veel.

Aan de ene kant klinkt die extra marge logisch, aan de andere kant wil ik graag een zo gelijkmatig mogelijk verwarming, dus binnen de modulatie range voor minimaal pendelen.

Zijn hier mensen die hun ervaringen zouden willen delen om mij wat meer idee hierover te geven?

• STIMPPYYY
KarsS schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:06:
Ik heb een vraag voor mensen die meer ervaring met Lucht/Lucht wartepompen hebben:

Ik wil in een recreatie woning de huidige CV ketel vervangen door een L/L warmtepomp. Het huisje heeft een oppervlakk van ca. 50m2 en is redelijk geisoleerd (Rc2,5 / bouwbesluit jaren 90). Het idee is om binnen een kanaaluint te plaatsen die voornamelijk uitblaast in de centrale kamer/keuken en daarnaast ook in de twee slaapamers en de douche ruimte. Het gaat voornamelijk om het vroege voorjaar en het late najaar. 's Winters zijn we er vrijwel nooit en als het nodig is zit er ook nog een houtkachel in het huisje.

Mijn gevoel zegt dat 3.5kW genoeg zou moeten zijn. Ik heb inmiddels met wat installateurs gesproken die dat ook denken maar sommige adviseren 5kW om wat marge te hebben. Prijstechnisch maakt het niet veel.

Aan de ene kant klinkt die extra marge logisch, aan de andere kant wil ik graag een zo gelijkmatig mogelijk verwarming, dus binnen de modulatie range voor minimaal pendelen.

Zijn hier mensen die hun ervaringen zouden willen delen om mij wat meer idee hierover te geven?
Zou persoonlijk voor 5kW gaan, ook omdat je dan wat minder last hebt van defrost. Dat lijkt in middelmatig geisoleerd huis (ken m3 niet) ook wel de norm als ik het zo lees.

• STIMPPYYY
Hieperdepiep schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:39:
We zijn op het punt om knopen door te hakken, twijfel tussen een 2.0 of 2.5 daikin stylish. Is voor een slaapkamer. +- 15m2 en 37.5m3 door staat altijd open. We draaien 24/7 en willen zo lang mogelijke stooklijn met zo min mogelijk pendelen.

Volgens de boeken kunnen de 2.0 en 2.5 net zo ver terug toeren. Min. 1300w, ik hoop echt dat ie lager kan want is veel te veel voor onze slaapkamer
1300w is de output. Dus 300/400w moduleren denk ik. Ik heb een grotere slaapkamer (rond de 45m2) met een vloermodel 2.5kW binnenunit en die kan dat prima warm houden zonder enige moeite (Perfera Daikin)

• KarsS
STIMPPYYY schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:16:
[...]

Zou persoonlijk voor 5kW gaan, ook omdat je dan wat minder last hebt van defrost. Dat lijkt in middelmatig geisoleerd huis (ken m3 niet) ook wel de norm als ik het zo lees.
Dat is waarschijnlijk wel de meest veilige keuze. De inhoud van het huisje zal zo'n 130m3 zijn.

Als een L/L warmtepomp gaat pendelen, voelt dat dan duidelijk minder comfortabel?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
KarsS schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Dat is waarschijnlijk wel de meest veilige keuze. De inhoud van het huisje zal zo'n 130m3 zijn.

Als een L/L warmtepomp gaat pendelen, voelt dat dan duidelijk minder comfortabel?
Dat ligt aan het warmteverlies van je woning. Dat wordt beïnvloed door buitentemperatuur maar ook bijv. door de manier van verwarmen. Als je ad-hoc verwarmd dan zijn alle meubels e.d. koud en dan zit daar ook een stukje 'warmteverlies': de opgewarmde lucht koelt sneller af door die koude meubels en dat merk je.

Dat gezegd hebbende zou ik me niet zo druk maken om pendelen. Die units die op 100w draaien.. die hebben toch geen geweldige COP. En als het buiten vriest dan draait een beetje airco wel gewoon door omdat het warmteverlies groot genoeg is.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-01 12:06

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

robkds schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 05:09:
[...]
Dan heeft die van jou het 2 jaar langer vol gehouden dan bij mij: antonboonstra in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Ik zat ook te twijfelen tussen een nieuwe print, of een compleet nieuwe unit. Toch voor het eerste gekozen, ondanks dat een nieuwe print duur is. Vanuit materiaal oogpunt vond ik het ook niet duurzaam om alles bij het grofvuil te zetten. Tot op heden werkt mijn Ururu Sarara nog steeds goed met de nieuwe print.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• mr_evil08
KarsS schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:53:
[...]
Ja klopt dat is hoe luchtverwarming werkt, stopt het dan koelt het aanmerkelijk af tot aan de massa temperatuur van je huis.

Naarmate de warmtevraag stijgt hoe groter de verschillen, daarom zie je vaak dat tijdens de winter het comfort daalt want de verschillen worden groter, het blijft een mini afgiftepunt waar alle warmte doorheen moet, dit effect wordt versterkt naarmate de verwarmde oppervlakte groter is.

Er zijn hier veel Tweakers met bezemkast kamers dan speelt het probleem minder.
In mijn woonkamer was het waardeloos, de slaapkamer gaat wel kwa verwarmen.

Was niet de isolatie want die blijkt in prakijk wel uitstekend als ik zie hoe weinig de L/W WP maar nodig heeft tijdens vorst buiten.

[ Voor 59% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2026 12:23 ]

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:20
KarsS schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:06:

Ik heb een vergelijkbaar huisje van ook 50 m2. Alleen wat ouder en minder geïsoleerd. Alleen een houtkachel als verwarming. Als je alleen voor de tussenseizoenen een airco wilt zou ik die zeker niet groter dan 3,5 kW doen. Eerder kleiner. Als de airco het niet aankan doe je de houtkachel aan.
Ik neem aan dat je in een gezinssituatie zit, omdat je praat over een kanaalunit. Je zult slaapkamerdeuren dicht willen. Voor ons is het gemakkelijker. Bij ons staan de slaapkamerdeuren gewoon open, zodat de temperatuur daar net enkele graden lager is dan in woonkamer/keuken. Wij zijn ook in het winterseizoen in ons huisje.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• klaaas
  • Laatst online: 23:42
Ik zie hier Daikin en MHI het meest voorbij komen volgens mij. Ik heb voor beide een offerte / prijsindicatie liggen. Zijn er specifieke voor- en nadelen van het ene merk t.o.v. het andere?

Hij wil.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:07
Edit: verkeerd topic

[ Voor 95% gewijzigd door marvel27 op 19-01-2026 17:35 ]

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33
marvel27 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:03:
De Bosch Compress 5800 serie is een interessante warmtepomp: veruit de stilste op de markt, kan erg ver terugmoduleren, ziet er leuk uit, prima vermogen bij -7. Maar het bizarre is dat er amper over gesproken wordt op Tweakers. Er is bij mijn weten zelfs geen eigen topic. Is er toch een duidelijk minpunt dat verklaart waarom er neit vaker over deze WP gesproken wordt ofzo?

Zie hier de specs (met dank aan de website van @ErikVers)

[Afbeelding]
omdat dit een lucht/water pomp is en het hier over lucht/lucht gaat ?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:07
Haha zat inderdaad even in het verkeerde topic. Excuus!

• KarsS
Gerardus1956 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:30:
[...]

Ik heb een vergelijkbaar huisje van ook 50 m2. Alleen wat ouder en minder geïsoleerd. Alleen een houtkachel als verwarming. Als je alleen voor de tussenseizoenen een airco wilt zou ik die zeker niet groter dan 3,5 kW doen. Eerder kleiner. Als de airco het niet aankan doe je de houtkachel aan.
Ik neem aan dat je in een gezinssituatie zit, omdat je praat over een kanaalunit. Je zult slaapkamerdeuren dicht willen. Voor ons is het gemakkelijker. Bij ons staan de slaapkamerdeuren gewoon open, zodat de temperatuur daar net enkele graden lager is dan in woonkamer/keuken. Wij zijn ook in het winterseizoen in ons huisje.
Dat is nuttige informatie! Mag ik vragen wat voor unit je hebt?
En red die het nog in de winter onder gebruikelijke omstandigheden?

• Tommie12
klaaas schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:31:
Ik zie hier Daikin en MHI het meest voorbij komen volgens mij. Ik heb voor beide een offerte / prijsindicatie liggen. Zijn er specifieke voor- en nadelen van het ene merk t.o.v. het andere?
Beide zijn goede A-merken en meestal ben je daar tevreden mee. Ze zijn efficient en maken minder lawaai dan B-merken.

De rest is meestal persoonlijke voorkeur.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:20
KarsS schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:26:
[...]

Dat is nuttige informatie! Mag ik vragen wat voor unit je hebt?
En red die het nog in de winter onder gebruikelijke omstandigheden?
Ik heb niet geschreven dat ik een airco heb. Heb ik ook niet. Ook in de tussenseizoenen moet het met de houtkachel. Gaat ook prima. Aanmaken met beperkte hoeveelheid hout en niet meer bijvullen. Bufferwerking van kachel, schouw e.d. maakt dat je het de hele dag warm houd met 2 x aanmaken.

Dat ik het advies geef om niet groter te gaan dan 3,5 kW is om een pendelfestijn te voorkomen. Ik heb zelf een 3,5 kW l/l warmtepomp om mijn gehele tussenwoning (1980) voldoende warm te houden. Dan moet dat zeker in de tussenseizoenen lukken in een vakantiewoning (veel nieuwer) van 50 m3.
Met 5 kW warmtepomp kun je zelfs met -10 in de winter warm houden.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:54
@klaaas Voor verwarmen zou ik de grootste/zwaarste buitenunit kiezen als ik kon kiezen tussen twee gelijkwaardige units. Een grote verdamper met een compressor die rustig draait geeft een beter rendement en minder last van dichtvriezen.

• barta123
Martin7182 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:15:
@klaaas Voor verwarmen zou ik de grootste/zwaarste buitenunit kiezen als ik kon kiezen tussen twee gelijkwaardige units. Een grote verdamper met een compressor die rustig draait geeft een beter rendement en minder last van dichtvriezen.
Klopt helemaal, bij mij op werk hier is de ruimte waar ik in zit maar 16m2, wordt verwarmd met een 3,5kW unit. Maar die doet minder dan mijn 3,5kW unit thuis.

Ik heb thuis 2x 3,5kW unit op een 6,8kW multi split buitenunit. Mijn buitenunit draait continu op ca. 1100W ofzo, heel rustig door. (piek is ca. 2,8kW wat de compressor aankan) Die vriest bijna niet dicht. Terwijl die 3,5kW samsung op mijn werk (moduleert perfect terug overigens, pendlet niet) maar vriest wel heel vaak dicht, omdat de buitenunit veel kleiner is en dus hard moet werken.

En mijn bovenunit draait altijd mee, maar heeft vrij weinig warmtevraag, dus dan gaat de compressor alleen af en toe heel ietsjes harder draaien en die pendelt dan rustig mee. De benedenunit kan heel de tijd door pruttelen, wat heel aangenaam voelt in de leefruimte :)

Maar ik vond het wel interessant, want als ik mijn 3,5kW unit op powerful zet, heb ik zelfs bij -5°C buitentemperatuur nog heel veel warmte daaruit. Ik denk ook dat een multi split meer warmte zo kan leveren uit 1 kleine unit. Ik verwarm ook 140m3, een 52m2 ruimte met een 3,5kW unit. Lijkt me best groot.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-01 12:06

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Daarom is het naar mijn idee ook onzinnig om een 5 kW unit te kiezen ipv een 3,5 kW omdat deze in 9 van de 10 gevallen dezelfde buitenunit hebben. Een 5 kW unit zal wellicht een sterkere compressor hebben of meer m3 lucht verplaatsen, maar het invriezen zal daardoor veel sneller gaan.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• MarkV6
@klaaas
Een grote verdamper met een compressor die rustig draait geeft een beter rendement en minder last van dichtvriezen.
Nu is het zo dat ik een 7.2kW heel grote buiten unit heb. Hij is een meter bij een meter en 50cm dik.
Die lukt het om binnen 15 minuten in te vriezen.
Waar je de wetenschap vandaan haalt dat een grote verdamper gunstiger is? Mijn 2.5kW MHI is binnen een paar minuten weer ontdooit, de grote doet daar veel langer over.
Het gaat niet zo zeer over de buiten temperatuur, de luchtvochtigheid als het rond het vriespunt is dat is het probleem. Bij -5 doet haalt hij het gemakkelijk, bij invriezen kan het oplopen tot 10 minuten niet verwarmen per half uur.

• mr_evil08
Het advies blijft om naar het minimaal vermogen als bepalende factor te kijken als je tussen 2 modellen moet kiezen.

Tussen -2 tot 4 graden zijn rot temperaturen voor warmtepompen, liever -10 dan dat.
Mijn ervaring is dat vooral luchtvochtigheid een grote rol speelt in hoevaak een defrost gebeurt.

Het is ieder voor zich, ga je voor de uitzondering dagen of de veelvoorkomende dagen, ik wist het wel.

En ik ben van mening dat grotere binnenunits dan 2,5kw tenkoste gaat van comfort omdat de circulatievoud te hoog wordt in de kamer, je ziet het veelvuldig hier, mensen gaan de binnenunit knijpen met fluistermodus en geeft het indirect al toe.

Wij overleven het wel als de kamertemperatuur een graad omlaag moest voor de uitzonderingsdagen i.p.v groot deel van het jaar continue loopt te pendelen.

Je kan gerust een 5kw binnenunit ophangen maar dan niet lopen klagen over wapperende zaken of geluid, bij continue fluistermodus in gebruik was ook geen 5kw binnenunit nodig.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2026 12:00 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:54
MarkV6 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Nu is het zo dat ik een 7.2kW heel grote buiten unit heb. Hij is een meter bij een meter en 50cm dik.
Waar je de wetenschap vandaan haalt dat een grote verdamper gunstiger is?
Bij dezelfde warmtevraag wordt een grotere verdamper minder koud omdat het koeloppervlak groter is. Je krijgt dan minder snel ijs op de lamellen.

Ik had het trouwens over twee gelijkwaardige units.

[ Voor 5% gewijzigd door Martin7182 op 20-01-2026 12:18 ]

• barta123
MarkV6 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Waar je de wetenschap vandaan haalt dat een grote verdamper gunstiger is? Mijn 2.5kW MHI is binnen een paar minuten weer ontdooit, de grote doet daar veel langer over.
Het gaat niet zo zeer over de buiten temperatuur, de luchtvochtigheid als het rond het vriespunt is dat is het probleem. Bij -5 doet haalt hij het gemakkelijk, bij invriezen kan het oplopen tot 10 minuten niet verwarmen per half uur.
Te weinig koudemiddel :)

• KarsS
Het wel of niet invriezen hangt af van het dauwpunt van de buitenlucht. Zodra t-buiten - delta-t van de verdamper beneden het dauwunt EN beneden 0 graden komt begint het invriezen. Een relatief grote verdamper kan met een kleinere delta-t toe en zal het dus net wat vaker redden zonder invriezen.

Het dauwpunt kun je vaak in de weer-app op je telefoon vinden. Bij temperaturen rond het vriespunt zit die vaak heel dicht onder de buitentemperatuur (1 a 2 graden) en dan is het raak. Daar is bijna geen verdamper grootte tegen opgewassen.

Voor alle duidelijkheid, ik vroeg hier advies over een L/L warmtepomp, dus daar komt die ervaring niet vandaan ;) . Maar, ik heb een L/W warmtepomp thuis en daar werkt het precies net zo...

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:35
Hoort mijn airco wel zo erg te ‘plassen’ nu ik hem gebruik voor verwarmen?

[ Voor 64% gewijzigd door rimave op 20-01-2026 18:13 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• mr_evil08
rimave schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:12:
[YouTube: 20 januari 2026]

Ik zie geen issue,s behalve condensbak is lek of verstopt of de afschot loopt niet goed.

De hoeveelheid water is normaal bij het huidige weer, vooral als die net defrost gaat doen.

Mijn warmtepomp is letterlijk een waterval tijdens defrost alsof iemand staat te pissen in de tuin.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 20-01-2026 19:00 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
rimave schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:12:
[YouTube: 20 januari 2026]

Zo te zien is er een slang bevestigd aan de bodemplaat. Die zijn berucht omdat ze bevriezen tijdens vorst. Dat is stap 1. Stap 2 is wat jij nu ziet. Stap 3 is dat er zoveel ijs in de bodemplaat zit dat je ventilator er tegenaan gaat.

Beste is om dat slangetje weg te halen. Of iets met vorstbescherming..

Hier zie je toch wel het verschil tussen airco of een L/W warmtepomp omdat die vaak warmtelinten in de bodemplaat hebben liggen.

Pagina: 1 ... 162 163 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic