Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 174 175 Laatste
Acties:

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:48
Martin7182 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:39:
[...]

Hapje teruglijmen met CA. Anders het equivalent aan gewicht erop plakken, b.v. stukje tape of lijm zelf.
Het is letterlijk een driehoekje van 3mm bij 4mm. Zou de onbalans niet ontstaan zijn door het scheef (proberen eruit te) halen van de fanrol?
edit:
Klein stukje duct tape over het hapje dubbel getapet. Lagertje links met droog spray. Lijkt voor nu wel weer 95%. Thanks. Hopelijk blijft het zitten

[ Voor 19% gewijzigd door KoningPaulus op 21-07-2026 18:12 ]

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
KoningPaulus schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:02:
[...]

Ik heb dit vandaag voor het eerst geprobeerd na 5 jaar draaien in de woonkamer. Geen schiimmel, enkel stof, maar dacht kan geen kwaad. Maar krijg die fanrol er met geen mogelijkheid vanaf, van het rechter asje wel te verstaan. 1 vinnetje is nu een klein hapje uit en het zweet staat me overal, dus ik kap er voor nu mee voordat ik meer sloop. Alles maar met de stofzuiger met zachte borstel erop schoongemaakt voor nu en de lekbak doorgeblazen en gespoeld.

Bijkomend nadeel; ik hoor de fanrol nu een "rollend" geluid maken. Zacht, maar voorheen was het helemaal stil..... |:( Lijkt minimaal onbalans in te zitten. Iemand tips?
Ik ga denk ik eens een kleine compressor kopen om de binnenkant stofvrij te blazen. Heb een leuk ding gezien bij de Lidl shop online. Zoiets: https://www.lidl.nl/p/parkside-mini-compressor/p100395333#searchTrackingMasterId=Product.100395333&searchTrackingTitle=Mini-compressor&searchTrackingPageSize=48&searchTrackingPage=1&searchTrackingEvent=click&searchTrackingId=Product.100395333&searchTrackingOrigPos=1&searchTrackingPos=5&searchTrackingOrigPageSize=48&searchTrackingChannel=NL&list=/h/elektrische-compressoren-persluchtgereedschap/h10004735

[ Voor 32% gewijzigd door MotorBeast op 21-07-2026 16:17 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08 15:12
Koop dan een Wolfbox MF100 of MF200 of iets dergelijks :+ werkt op accu, is handzaam en genoeg power. Tenzij je die compressor natuurlijk voor andere zaken gaat gebruiken.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:02
KoningPaulus schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:02:
[...]

Ik heb dit vandaag voor het eerst geprobeerd na 5 jaar draaien in de woonkamer. Geen schiimmel, enkel stof, maar dacht kan geen kwaad. Maar krijg die fanrol er met geen mogelijkheid vanaf, van het rechter asje wel te verstaan. 1 vinnetje is nu een klein hapje uit en het zweet staat me overal, dus ik kap er voor nu mee voordat ik meer sloop. Alles maar met de stofzuiger met zachte borstel erop schoongemaakt voor nu en de lekbak doorgeblazen en gespoeld.

Bijkomend nadeel; ik hoor de fanrol nu een "rollend" geluid maken. Zacht, maar voorheen was het helemaal stil..... |:( Lijkt minimaal onbalans in te zitten. Iemand tips?
Mij is het ook niet gelukt om de fanrol te verwijderen van een MHI.
Filmpje nog eens bekeken. Hij wrikt volgens met met een schroevendraaier in de spleet van de fanrol ( waar boutje door heen gaat ) Misschien kun je dan de fanrol verwijderen.
Hopelijk kun je deze ergens bestellen, dan zou ik de fanrol vern incl het lager
YouTube: 三菱重工空调清洗 Mitsubishi heavy industries aircon service

[ Voor 6% gewijzigd door pjotter1965 op 21-07-2026 16:33 ]

• MotorBeast
Waah schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:28:
[...]

Koop dan een Wolfbox MF100 of MF200 of iets dergelijks :+ werkt op accu, is handzaam en genoeg power. Tenzij je die compressor natuurlijk voor andere zaken gaat gebruiken.
Banden auto en caravan. Ben geen fan van accu. Die dingen slijten me vaak te snel. Gewoon lekker 220V. Werkt altijd.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-08 14:34

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-08 21:28
MotorBeast schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:19:
[...]

Delta t met 22 graden in de winter vind jij laag? Ahum.
Luchtverwarming geeft ander comfort, hier was het ook 22c toen ik nog met airco verwarmde.

Dat zit in één mini afgiftepunt of meerdere grote afgiftepunten (CV) vergelijken die meteen de kouval blokkeren waardoor de gevoelstemperatuur omhoog gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 21-07-2026 17:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:54
pjotter1965 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:29:
[...]

Mij is het ook niet gelukt om de fanrol te verwijderen van een MHI.
Filmpje nog eens bekeken. Hij wrikt volgens met met een schroevendraaier in de spleet van de fanrol ( waar boutje door heen gaat ) Misschien kun je dan de fanrol verwijderen.
Hopelijk kun je deze ergens bestellen, dan zou ik de fanrol vern incl het lager
YouTube: 三菱重工空调清洗 Mitsubishi heavy industries aircon service
filmpje net even gekeken, omdat ik het "wrikken" niet snapte. Maar ik zie dat hij eerst de schroef los draait in de fanrol via het spleetje , en daarna omdat het wat vast ziet, tussen de fanrol en de unit in (dus niet in de fanrol) een platte schroevedraaier zet om de fanrol een klein zetje te geven.

Dit komt vaker voor en zo krijg ik de fanrol altijd wel los, zonder schade. Daarna wel even een klein beetje olie/wd40 op het asje doen. Helpt met terug monteren.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:14:
[...]

Luchtverwarming geeft ander comfort, hier was het ook 22c toen ik nog met airco verwarmde.

Dat zit in één mini afgiftepunt of meerdere grote afgiftepunten (CV) vergelijken die meteen de kouval blokkeren waardoor de gevoelstemperatuur omhoog gaat.
Ga je mij dat nu vertellen dat het ander comfort heeft? :D Ging mij om het feit dat hij stelde dat hij zuinig draaide vanwege de "kleine" delta T met buiten.

• MotorBeast
insomniac schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:36:
[...]

filmpje net even gekeken, omdat ik het "wrikken" niet snapte. Maar ik zie dat hij eerst de schroef los draait in de fanrol via het spleetje , en daarna omdat het wat vast ziet, tussen de fanrol en de unit in (dus niet in de fanrol) een platte schroevedraaier zet om de fanrol een klein zetje te geven.

Dit komt vaker voor en zo krijg ik de fanrol altijd wel los, zonder schade. Daarna wel even een klein beetje olie/wd40 op het asje doen. Helpt met terug monteren.
WD40? Blijft vuil en stof aan plakken en koekt aan. Teflon spray pak ik tegenwoordig altijd als iets moet glijden/smeren.

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:54
MotorBeast schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:43:
[...]

WD40? Blijft vuil en stof aan plakken en koekt aan. Teflon spray pak ik tegenwoordig altijd als iets moet glijden/smeren.
het is een asje van nog geen 2cm die geheel in een buisje verdwijnt. denk dat het aankoeken nog wel meevalt. Maar ieder z'n keuze

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:38
Olie smeert, wd40 niet.

Silliconenvet als het licht is en er niets bij kan. Kogellagervet als het zwaar is en miets bij kan. En anders teflonspray.

Die laatste wordt ook op loopbanden gebruikt onder het loopvlak, niet in de droogspray variant, maar de vloeibare spray. Vloeibaar kan daar omdat de loopmat de stof wel wegveegt.

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
brama schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:47:
[...]

Ah jammer, dan ga ik dat ook maar overslaan. Ik heb zo'n zak gekocht om eronder te hangen die al het vocht opvangt, en zo'n grote plantenspuit met handpomp. Daarmee 3% waterstofperoxide over de coils spuiten zou alle bacteriën en schimmel ook moeten uitmoorden.

Hiervoor heb ik bleek geprobeerd (hg schimmelreiniger foam versie) en die er vanuit de onderkant ingespoten met de plastic kap eraf. Werkte wel (schimmel is weg), maar een rotklus, en alles stinkt naar chloor. En bleek (of azijn) is niet zo goed voor metaal dus dat doen we ook maar niet meer.

Verder ook de condensafvoer beter geleid waardoor die nou wel overal afloopt.
Helaas was bij mij na de laatste keer de ventilatorrol toch niet schoon. Zodra de rol nat wordt, wordt hij mooi zwart maar zodra deze opdroogt wordt deze weer vies bruin van de troep die er nog aan vast gekoekt zit. Vandaag maar weer aan de gang geweest met een ragertje en allesreiniger, maar wederom werd de rol weer bruin na het drogen. Daarna opnieuw geprobeerd met een mix van 1:4 dasty/water. Na afspuiten met de OC4 kwam er echt heel veel vieze bruine zooi af :o Nu na drogen is de ventilatorrol nog steeds mooi zwart. Enige nadeel is dat de kamer nu naar Dasty meurt :+

Voor en na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whE_RUgmfqOQD-rVRpMkMmBZc_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sbheaapp9REwmAjvJEJncFsn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RKxI0MMuFppSyevYxiFzpGxXyk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6erauxHommBgE8g6B5k6Z8w.jpg?f=fotoalbum_tile

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:03
Na de nodige voorbereiding en leeswerk hier heb ik onlangs een eigen adviestopic aangemaakt:
Airco advies: woonkamer/keuken en slaapkamer
Helaas ben ik er nog niet helemaal uit, dus ik hoop dat iemand met de kennis en ervaring uit dit topic mij verder kan helpen.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BastiaanN schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:45:
[...]

Helaas was bij mij na de laatste keer de ventilatorrol toch niet schoon. Zodra de rol nat wordt, wordt hij mooi zwart maar zodra deze opdroogt wordt deze weer vies bruin van de troep die er nog aan vast gekoekt zit. Vandaag maar weer aan de gang geweest met een ragertje en allesreiniger, maar wederom werd de rol weer bruin na het drogen. Daarna opnieuw geprobeerd met een mix van 1:4 dasty/water. Na afspuiten met de OC4 kwam er echt heel veel vieze bruine zooi af :o Nu na drogen is de ventilatorrol nog steeds mooi zwart. Enige nadeel is dat de kamer nu naar Dasty meurt :+

Voor en na:
[Afbeelding][Afbeelding]
Die van mij is ook niet 100% geurvrij (al is het nu gelukkig minimaal), ik zie inderdaad ook nog een lichte bruine aanslag. Zal mij ook overgeven aan de dasty binnenkort :)

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• MotorBeast
brama schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:15:
[...]

Die van mij is ook niet 100% geurvrij (al is het nu gelukkig minimaal), ik zie inderdaad ook nog een lichte bruine aanslag. Zal mij ook overgeven aan de dasty binnenkort :)
Je kan ook overdrijven. Maak je de ventilator van je auto verwarming/koelingssysteem ook zo intensief schoon? Die zal nog veel smeriger zijn met al die fijnstof uitstoot van je voorgangers. Relax!!!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
brama schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:15:
[...]

Ik weet niet hoe oud jouw unit is, maar na 1 jaar ruik ik mijn airco helemaal niet. Wat ik wel doe is elk half jaar de unit behandelen met speciale spray https://www.huchem.nl/airco-reiniger-auto-warmtepomp.html. Kan ook prima met de binnenunit van je huis. Je hoeft alleen maar de koelbatterij in te spuiten waar je bij kunt als je de filters er even uithaalt. Zelfde als voor de auto. Voordat ik deze spray had, had de auto de neiging om naar natte hond te ruiken wat ik walgelijk vind. Voor het geld hoef je het niet te laten en daarbij komt het ook ten goede voor je gezondheid :)

• MotorBeast
jimh307 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Ik weet niet hoe oud jouw unit is, maar na 1 jaar ruik ik mijn airco helemaal niet. Wat ik wel doe is elk half jaar de unit behandelen met speciale spray https://www.huchem.nl/airco-reiniger-auto-warmtepomp.html. Kan ook prima met de binnenunit van je huis. Je hoeft alleen maar de koelbatterij in te spuiten waar je bij kunt als je de filters er even uithaalt. Zelfde als voor de auto. Voordat ik deze spray had, had de auto de neiging om naar natte hond te ruiken wat ik walgelijk vind. Voor het geld hoef je het niet te laten en daarbij komt het ook ten goede voor je gezondheid :)
5 jaar en counting en nog nooit de binnenkant schoongemaakt. Verdamper mooi schoon en op de fan alleen wat stof. En mijn units draaien heel veel uren. Staan sinds begin juni 24/7 aan om te koelen en tot 2 jaar geleden de hele winter beneden om te verwarmen. Stinken totaal niet. Heb zelfs de buitenunit een keer open geschroefd. Brandschoon.

Ik vermoed toch dat dat komt omdat mijn units nooit vochtig worden/blijven door het 24/7 koelen.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2026 16:09 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
jimh307 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Ik was speciaal op zoek naar een topic wat over airco’s en LLWP’s algemeen handelt.
Net omdat ik bij een grondigere visuele inspectie gemerkt heb dat ik wat zwarte vlekjes op de binnenkap (wit plastic) alsook op de horizontale klep had. Onze poetshulp merkte op dat ze ook een geurtje van natte doeken kon waarnemen.

Nadat ik bij andere mensen ook eens in hun airco’s keek zag ik dat ze dit bijna allemaal altijd hebben.
Is het dan echt zo simpel als alleen maar die spray te gebruiken? Wat zijn de aanbevelingen hier zo wat in het topic?

• MotorBeast
HyperBart schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:07:
[...]

Ik was speciaal op zoek naar een topic wat over airco’s en LLWP’s algemeen handelt.
Net omdat ik bij een grondigere visuele inspectie gemerkt heb dat ik wat zwarte vlekjes op de binnenkap (wit plastic) alsook op de horizontale klep had. Onze poetshulp merkte op dat ze ook een geurtje van natte doeken kon waarnemen.

Nadat ik bij andere mensen ook eens in hun airco’s keek zag ik dat ze dit bijna allemaal altijd hebben.
Is het dan echt zo simpel als alleen maar die spray te gebruiken? Wat zijn de aanbevelingen hier zo wat in het topic?
Zoek hier maar even op "Dasty". En "schoonmaken" en "tablet(ten).. Al heel vaak besproken. Week of 2 geleden nog.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
HyperBart schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:07:
[...]

Wil je het goed doen, dan zul je de fanrol ook moeten demonteren en reinigen. Dan kun je tevens goed de lekbak en verdamper reinigen.
Filmpjes van de demontage zijn vaak wel te vinden op youtube.
Ik gebruik als reinigingsmiddel Advanced Vertex. Wel duur , maar dan weet je zeker dat het aluminium van de verdamper niet wordt aangetast.
Een monteur heeft niet zoveel tijd om zo grondig te reinigen, daarom kun je het beter zelf doen.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:06:
[...]

5 jaar en counting en nog nooit de binnenkant schoongemaakt. Verdamper mooi schoon en op de fan alleen wat stof. En mijn units draaien heel veel uren. Staan sinds begin juni 24/7 aan om te koelen en tot 2 jaar geleden de hele winter beneden om te verwarmen. Stinken totaal niet. Heb zelfs de buitenunit een keer open geschroefd. Brandschoon.

Ik vermoed toch dat dat komt omdat mijn units nooit vochtig worden/blijven door het 24/7 koelen.
Dat is niet hoe een airco werkt. Tijdens het koelen wordt de verdamper in de binnenunit juist continu nat doordat vocht uit de lucht condenseert. Dat condenswater is precies hoe een airco ontvochtigt. 24/7 koelen betekent dus niet dat de binnenunit droog blijft. Als een unit niet gaat ruiken, is dat eerder een combinatie van een schone verdamper, goede condensafvoer en voldoende droging na gebruik dan dat hij nooit vochtig wordt.

Just saying d:)b

Daikin FTXM35R/RXM35R

• MotorBeast
Servee schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:33:
[...]

Dat is niet hoe een airco werkt. Tijdens het koelen wordt de verdamper in de binnenunit juist continu nat doordat vocht uit de lucht condenseert. Dat condenswater is precies hoe een airco ontvochtigt. 24/7 koelen betekent dus niet dat de binnenunit droog blijft. Als een unit niet gaat ruiken, is dat eerder een combinatie van een schone verdamper, goede condensafvoer en voldoende droging na gebruik dan dat hij nooit vochtig wordt.

Just saying d:)b
Hij wordt juist niet meer nat omdat hij continue draait. Er komt hier ook totaal geen water uit de afvoer. Droging na gebruik? Hoe? Hij gaat pas denk ik eind september uit. Zomers hebben dan ook wel een extreem lage luchtvochtigheid tegenwoordig. LV is continue hierbinnen tussen de 45 en 50%. Vannacht buiten zie ik rond de 92% en nu buiten 43%. Hij droogt zichzelf dus overdag. Net gevoeld aan verdamper.......droog. Dat is hoe mijn airco werkt. 8)

Vertel mij dan maar hoe mijn units na 5 jaar nog steeds schoon zijn op wat stof na. Rara

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2026 19:57 ]

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:34:
[...]

Hij wordt juist niet meer nat omdat hij continue draait. Er komt hier ook totaal geen water uit de afvoer. Droging na gebruik? Hoe? Hij gaat pas denk ik eind september uit. Zomers hebben dan ook wel een extreem lage luchtvochtigheid tegenwoordig. LV is continue hierbinnen tussen de 45 en 50%. Vannacht buiten zie ik rond de 92% en nu buiten 43%. Hij droogt zichzelf dus overdag. Net gevoeld aan verdamper.......droog. Dat is hoe mijn airco werkt. 8)

Vertel mij dan maar hoe mijn units na 5 jaar nog steeds schoon zijn op wat stof na. Rara
Dat de verdamper op het moment dat jij voelt droog is, zegt alleen dat het aanwezige condenswater inmiddels is verdampt. Tijdens het koelen ontstaat er juist continu condens zodra de verdamper onder het dauwpunt komt. Dat is de normale werking van een airco en precies hoe de lucht wordt ontvochtigd. Als er langere tijd géén condens ontstaat, is de luchtvochtigheid erg laag óf de verdamper wordt niet koud genoeg. Dat jouw unit na vijf jaar schoon is, kan komen door een schone omgeving, regelmatig onderhoud of een self-clean/droogfunctie, maar is geen bewijs dat de verdamper tijdens het koelen droog blijft.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-08 18:14
Servee schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:25:
[...]

Dat de verdamper op het moment dat jij voelt droog is, zegt alleen dat het aanwezige condenswater inmiddels is verdampt. Tijdens het koelen ontstaat er juist continu condens zodra de verdamper onder het dauwpunt komt. Dat is de normale werking van een airco en precies hoe de lucht wordt ontvochtigd. Als er langere tijd géén condens ontstaat, is de luchtvochtigheid erg laag óf de verdamper wordt niet koud genoeg. Dat jouw unit na vijf jaar schoon is, kan komen door een schone omgeving, regelmatig onderhoud of een self-clean/droogfunctie, maar is geen bewijs dat de verdamper tijdens het koelen droog blijft.
Je kan met de airco non-condenserend koelen maar meestal is dat erg lastig in te stellen. De units hebben haast en trappen het gaspedaal te diep in.

Dat heb ik ook als ik die LG weet te overtuigen rustig te draaien op ~200W.

Maar vaker ga ik expres voor 18°C + ventilator laag om juist maximaal te ontvochtigen voor comfort. Ja unit wordt nat maar dat is de bedoeling.

• Servee
  • Niet online
w00key schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:52:
[...]

Je kan met de airco non-condenserend koelen maar meestal is dat erg lastig in te stellen. De units hebben haast en trappen het gaspedaal te diep in.

Dat heb ik ook als ik die LG weet te overtuigen rustig te draaien op ~200W.

Maar vaker ga ik expres voor 18°C + ventilator laag om juist maximaal te ontvochtigen voor comfort. Ja unit wordt nat maar dat is de bedoeling.
Helemaal mee eens dat een inverter bij een zeer lage belasting en een lage luchtvochtigheid non-condenserend kan koelen. Dat gebeurt wanneer de verdamper boven het dauwpunt blijft. Maar dat is niet de normale situatie. Zodra de verdamper onder het dauwpunt komt, ontstaat er condens en wordt de lucht ontvochtigd. Dat is precies hoe een airco normaal werkt. Daarom zie je bij de meeste installaties tijdens het koelen gewoon condenswater uit de afvoer lopen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:48
Ontvochtigen icm de fans naar beneden ipv omhoog? Kun je dat uitleggen?

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online

Cbr

KoningPaulus schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:45:
[...]

[...]

Ontvochtigen icm de fans naar beneden ipv omhoog? Kun je dat uitleggen?
Hoe minder lucht er stroomt, hoe kouder de verdamper wordt....

Hoe kouder de verdamper, hoe meer vocht er uit de langsstromende lucht condenseert.

• HyperBart
MotorBeast schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Zoek hier maar even op "Dasty". En "schoonmaken" en "tablet(ten).. Al heel vaak besproken. Week of 2 geleden nog.
Bedankt. Ik heb nav je berichtje wat opgezocht en ook gezien dat om die tabletten te gooien je de hele kap er moet afhalen. Dat ga ik alvast eens doen en mogelijk ook eens met een steamertje aan de slag.

Dasty (ondanks dat ik de posts van @flippy enorm leerrijk vond) ga ik nog even niet doen. Ik weet dat Dasty best straf spul is, ik ga iets liever met wat schuim of een plantenspuit aan de slag. Ik meld me later wel als ik toch met Dasty aan de slag ga 😅.

• HyperBart
pjotter1965 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:23:
[...]

Wil je het goed doen, dan zul je de fanrol ook moeten demonteren en reinigen. Dan kun je tevens goed de lekbak en verdamper reinigen.
Filmpjes van de demontage zijn vaak wel te vinden op youtube.
Ik gebruik als reinigingsmiddel Advanced Vertex. Wel duur , maar dan weet je zeker dat het aluminium van de verdamper niet wordt aangetast.
Een monteur heeft niet zoveel tijd om zo grondig te reinigen, daarom kun je het beter zelf doen.
Ik kijk er wel wat tegenop om ze uit elkaar te halen: vooral uit vrees dat ik ze later niet meer zo geruisloos krijg als ik ze terug in elkaar zet.

Tegelijk besef ik wel dat om ze degelijk te reinigen ik echt wel die ventilator-rol er uit moet halen.

Na 5/6 jaar gebruik mag dat ook wel…
Echt pas dit jaar die zwarte vlekjes gehad, voorheen nooit.

• Jesaul
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:17
HyperBart schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:05:

Dasty (ondanks dat ik de posts van @flippy enorm leerrijk vond) ga ik nog even niet doen. Ik weet dat Dasty best straf spul is, ik ga iets liever met wat schuim of een plantenspuit aan de slag. Ik meld me later wel als ik toch met Dasty aan de slag ga 😅.
Je kunt ook een hogedrukstoomreiniger gebruiken. Die kost 70 euro op AliExpress.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:06:
[...]

Al mijn andere binnenunits hebben dit probleem niet. En geen van allen staan 24/7 aan. Deze unit heeft dit probleem altijd gehad. Nu denk ik wel verholpen door de afvoer geleidelijker te laten lopen, en de opgelopen 'schade' (aangekoekte troep) te herstellen. Helaas kan ik die ventilatorrol er niet uithalen zonder het hele ding te demonteren anders had ik dat wel gedaan.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:58
Wij willen graag 5 binnenunits. Als ik die 5 split units opzoek lijken die me echter wat aan de luidruchtige kant en we willen graag wat rekening houden met de buren. Daarom ben ik aan het onderzoeken of ik een 3 en een 2 split kan plaatsen. Hier kom ik echter een beetje in de knoop met de beschikbare ruimte.

Ik heb niet genoeg ruimte om de units naast elkaar te plaatsen. Ik heb wel voldoende ruimte om de units 'getrapt' (zie afbeelding) te plaatsen waarbij de ventilator van de achterste unit uiteraard vrij blijft.

Is dit een opstelling die in de praktijk ook kan werken? Zijn hier nadelen aan verbonden die ik over het hoofd zie? Op de afbeelding heb ik een tussenruimte van 0,5m gezet, maar deze kan zeker vergroot worden naar 1m indien nodig. Ideeën over de ideale tussenruimte zijn uiteraard ook welkom. Ik denk dat de efficiëntie van de voorste unit iets lager zal zijn als beide op hetzelfde moment aan staan omdat hij mogelijks (een klein beetje?) uitblaaslucht van de achterste kan aanzuigen?

Schets is bovenaanzicht, units komen op de grond en dus niet op de gevel.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cKKGy3c9/plan-airco.png

Excuus als ik hiervoor een eigen topic had moeten openen. Maar mijn vraag leek me hier niet uitgebreid genoeg voor.

[ Voor 204% gewijzigd door Omerta op 28-07-2026 20:26 ]

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

• Servee
  • Niet online
Omerta schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:39:
Wij willen graag 5 binnenunits. Als ik die 5 split units opzoek lijken die me echter wat aan de luidruchtige kant en we willen graag wat rekening houden met de buren. Daarom ben ik aan het onderzoeken of ik een 3 en een 2 split kan plaatsen. Hier kom ik echter een beetje in de knoop met de beschikbare ruimte.

Ik heb niet genoeg ruimte om de units naast elkaar te plaatsen. Ik heb wel voldoende ruimte om de units 'getrapt' (zie afbeelding) te plaatsen waarbij de ventilator van de achterste unit uiteraard vrij blijft.

Is dit een opstelling die in de praktijk ook kan werken? Zijn hier nadelen aan verbonden die ik over het hoofd zie? Op de afbeelding heb ik een tussenruimte van 0,5m gezet, maar deze kan zeker vergroot worden naar 1m indien nodig. Ideeën over de ideale tussenruimte zijn uiteraard ook welkom. Ik denk dat de efficiëntie van de voorste unit iets lager zal zijn als beide op hetzelfde moment aan staan omdat hij mogelijks (een klein beetje?) uitblaaslucht van de achterste kan aanzuigen?

[Afbeelding]

Excuus als ik hiervoor een eigen topic had moeten openen. Maar mijn vraag leek me hier niet uitgebreid genoeg voor.
Ja, dit kan in principe werken, maar er zijn wel een paar aandachtspunten.

Op basis van je schets lijkt de achterste buitenunit lucht aan te zuigen en naar voren uit te blazen. De voorste unit bevindt zich deels in die luchtstroom. Dat geeft de volgende effecten:

Recirculatie van warme lucht (koelbedrijf) en bij verwarmen vice versa de voorste unit kan een deel van de warme/koude uitblaaslucht van de achterste unit opnieuw aanzuigen. Daardoor stijgt de condensor-temperatuur, neemt de COP af en moet de compressor harder werken.

Meer geluid: turbulentie tussen de twee units kan het geluidsniveau iets verhogen.

Vermogensverlies: bij normale omstandigheden waarschijnlijk beperkt, maar op hete zomerdagen en koude winterdagen kan het verschil merkbaar worden.

Ontdooicyclus (verwarmen): in verwarmingsbedrijf kan de luchtstroming ook invloed hebben op ijsvorming en de efficiëntie van het ontdooien.

Is 0,5 meter voldoende?

Persoonlijk zou ik 0,5 meter niet adviseren als beide units regelmatig tegelijkertijd draaien.

Als de ruimte het toelaat, zou ik mikken op:

0,8 tot 1,0 meter verticale afstand tussen de luchtstromen.

Zorg dat de achterste unit volledig vrij kan aanzuigen.

Probeer de uitblaas van de ene unit niet direct op de aanzuigzijde van de andere te richten.

Nog beter is om de units iets versprongen te plaatsen, zodat ze niet exact voor elkaar staan. Ook kan het helpen om de achterste unit iets verder naar voren te laten uitsteken, waardoor de luchtstromen elkaar minder beïnvloeden.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
@Omerta Ik zie wel eens 2 tot 3 units boven elkaar hangen.

zoiets

Afbeeldingslocatie: https://vakmangids.com/wp-content/uploads/2023/08/airco-installateur.jpg

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Omerta
Ik had misschien moeten verduidelijken dat de units op volle grond komen te staan op bigfoots. Mijn schets is dus bovenaanzicht.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-08 14:26

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Caelorum schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:33:
Olie smeert, wd40 niet.

Silliconenvet als het licht is en er niets bij kan. Kogellagervet als het zwaar is en miets bij kan. En anders teflonspray.

Die laatste wordt ook op loopbanden gebruikt onder het loopvlak, niet in de droogspray variant, maar de vloeibare spray. Vloeibaar kan daar omdat de loopmat de stof wel wegveegt.
Mijn lager is al een paar jaar gaar, moet ik nog een keer vervangen. Maar een spray WD40 bij de jaarlijkse schoonmaak beurt lost het tikken altijd weer voor een jaar op.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• MotorBeast
habbekrats schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:22:
@Omerta Ik zie wel eens 2 tot 3 units boven elkaar hangen.

zoiets

[Afbeelding]
Leuk als je ermee gaat verwarmen en het defrost water van de bovenste op de onderste terecht komt. Koelen geen probleem.

• habbekrats
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:09:
[...]

Leuk als je ermee gaat verwarmen en het defrost water van de bovenste op de onderste terecht komt. Koelen geen probleem.
Daarvoor moet je de drain in de unit ook aansluiten.

• Caelorum
Zie het hier bij het winkelcentrum ook al jaren zo. Die units hangen gewoon boven elkaar. De units erboven hebben er een bak onder zitten en een tuutje naar achter de units, zodat het water daar gedumpt wordt. Niet gekeken of er een warmtelint is en of het nodig is?

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-08 14:34
@Omerta Kun je ze niet met de aanzuigzijden naar elkaar plaatsen? Dus 1 naar links blazen en 1 naar rechts. Als er 40 cm tussen zit is al voldoende. Ook beter voor geluid.
Naast elkaar geeft 3 dBA verhoging of wel 2x zo luid. Met de ruggen tegen elkaar niet.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik meen dat ik eens ergens in een installatiehandleiding/datasheet heb gezien dat je in zulke situaties de boel met de rug naar elkaar toe moet plaatsen. Maar kan het zo niet terugvinden helaas.

• MotorBeast
habbekrats schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:44:
[...]

Drain alleen gaat met in ieder geval Daikins niet helpen. De hele bodemplaat zit vol met gaten dus het water sijpelt er overal onderuit. Sowieso heb je met een lange leiding om water af te voeren bij echte harde vorst een probleem zonder warmtelint want dan vriest die leiding helemaal dicht. Niet voor niets heeft mijn L/W Vaillant standaard een warmtelint.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:31
Bij mij worden binnenkort twee Daikin Perfera binnenunits geplaats die worden aangesloten op één buitenunit. Nu wil ik straks het energieverbruik per binnenunit meten met twee Shelly PM Mini Gen3 energiemeters. Nu vraag ik me af hoe/waar ik die het beste kan (laten) installeren. Ik heb al wel de nodige installatiehandleidingen bekeken maar kom er toch niet uit wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:07
hansvk schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:46:
Bij mij worden binnenkort twee Daikin Perfera binnenunits geplaats die worden aangesloten op één buitenunit. Nu wil ik straks het energieverbruik per binnenunit meten met twee Shelly PM Mini Gen3 energiemeters. Nu vraag ik me af hoe/waar ik die het beste kan (laten) installeren. Ik heb al wel de nodige installatiehandleidingen bekeken maar kom er toch niet uit wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn.
Dat wordt lastig want de Shelly meet het vermogen wat naar je buitenunit gaat en dat is dus van beid binnen units. Vanuit de buitenunit worden de beide binnen units ook van stroom voorzien, als dat hetzelfde werkt als bij ME. In de kabel naar je beide binnen units meet je alleen het vermogen van je fan. Ik heb er ook een in mijn ME zitten maar ik heb een single split. Hoe je zou kunnen meten welke binnenunit verantwoordelijk is voor welk deel van het vermogen van je buiten unit wordt lastig, dan zou je dat op een of andere manier in de koelleidingen moeten meten.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
hansvk schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:46:
Behalve de ventilator en de printplaat valt er niet veel te meten aan de binnenunits. De compressor zit namelijk in het buitendeel en werkt voor beide binnenunits.

🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:31
RemmyB83 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:57:
[...]

Behalve de ventilator en de printplaat valt er niet veel te meten aan de binnenunits. De compressor zit namelijk in het buitendeel en werkt voor beide binnenunits.
OK, dan blijft over het verbruik van de buitenunit meten voor het totaal van de installatie.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• MotorBeast
hansvk schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:18:
[...]

OK, dan blijft over het verbruik van de buitenunit meten voor het totaal van de installatie.
Ik lees de units lokaal uit via Wifi met een script. Zowel verbruik als compressor belasting, binnen en buitentemperatuur. Weet alleen niet of dat nog kan met de Wifi adapters van de nieuwe. Die hebben dacht ik ook geen lokale Api meer. Wellicht dat andere dat weten.

http://192.168.1.182/aircon/get_sensor_infohttp://192.168.1.182/aircon/get_sensor_info

Voorbeeld van een script:

#!/bin/bash

#Get The Power Usage

PowerInfo=$(curl -s "http://192.168.1.182/aircon/get_week_power_ex")

ToDaysCoolingPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ':' | tr ',' ':' | tr '/' ':' | awk -F: '{ print $21 }'`

ToDaysHeatingPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ':' | tr ',' ':' | tr '/' ':' | awk -F: '{ print $6 }'`

#Push Last Cooling Power Measurement into Domoticz table for sensor idx418

curl -k -s "[url="http://localhost:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=418&nvalue=0&svalue=$(echo"]http://localhost:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=418&nvalue=0&svalue=$(echo[/url] $ToDaysCoolingPower)00"

#Push Last Heating Power Measurement into Domoticz table for sensor idx419

curl -k -s "[url="http://localhost:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=419&nvalue=0&svalue=$(echo"]http://localhost:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=419&nvalue=0&svalue=$(echo[/url] $ToDaysHeatingPower)00"

[ Voor 50% gewijzigd door MotorBeast op 29-07-2026 12:10 ]

• jimh307
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:42:
[...]

Drain alleen gaat met in ieder geval Daikins niet helpen. De hele bodemplaat zit vol met gaten dus het water sijpelt er overal onderuit. Sowieso heb je met een lange leiding om water af te voeren bij echte harde vorst een probleem zonder warmtelint want dan vriest die leiding helemaal dicht. Niet voor niets heeft mijn L/W Vaillant standaard een warmtelint.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar in de winter heb je bijna nul condenswater omdat de airco dan op verwarmen staat. Condens heb je alleen als de airco op ontvochtigen en dus op koelen staat :) De buitenunit echter is een ander verhaal. Bij het ontdooien kan het water dat eraf komt vastvriezen aan de bodem, maar ik neem aan dat hier wel over nagedacht is. Ik heb er niets over gehoord bij het onderhoud. Afgelopen winter ging het allemaal goed dus zal het wel in orde zijn :)

• MotorBeast
jimh307 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:27:
[...]

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar in de winter heb je bijna nul condenswater omdat de airco dan op verwarmen staat. Condens heb je alleen als de airco op ontvochtigen en dus op koelen staat :) De buitenunit echter is een ander verhaal. Bij het ontdooien kan het water dat eraf komt vastvriezen aan de bodem, maar ik neem aan dat hier wel over nagedacht is. Ik heb er niets over gehoord bij het onderhoud. Afgelopen winter ging het allemaal goed dus zal het wel in orde zijn :)
Bij defrost druipt het water van je ingevroren buitenunit af. Zoek maar eens in topic. Genoeg vastgevroren ventilatoren.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 29-07-2026 17:12 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-08 21:28
habbekrats schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:44:
[...]

Die in de winter dichtvriest.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• habbekrats
  • Nu online
mr_evil08 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:43:
[...]

Die in de winter dichtvriest.
Maar dat heeft niets te maken als je units boven elkaar zet. Maar er zijn oplossingen om het condenswater niet te laten bevriezen. Warmtelintje erbij langs.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36
MotorBeast schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:52:
[...]

Ik lees de units lokaal uit via Wifi met een script. Zowel verbruik als compressor belasting, binnen en buitentemperatuur. Weet alleen niet of dat nog kan met de Wifi adapters van de nieuwe. Die hebben dacht ik ook geen lokale Api meer. Wellicht dat andere dat weten.

http://192.168.1.182/aircon/get_sensor_infohttp://192.168.1.182/aircon/get_sensor_info

Voorbeeld van een script:

#!/bin/bash

#Get The Power Usage

PowerInfo=$(curl -s "http://192.168.1.182/aircon/get_week_power_ex")

ToDaysCoolingPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ':' | tr ',' ':' | tr '/' ':' | awk -F: '{ print $21 }'`

ToDaysHeatingPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ':' | tr ',' ':' | tr '/' ':' | awk -F: '{ print $6 }'`

#Push Last Cooling Power Measurement into Domoticz table for sensor idx418

curl -k -s "[url="http://localhost:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=418&nvalue=0&svalue=$(echo"]http://localhost:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=418&nvalue=0&svalue=$(echo[/url] $ToDaysCoolingPower)00"

#Push Last Heating Power Measurement into Domoticz table for sensor idx419

curl -k -s "[url="http://localhost:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=419&nvalue=0&svalue=$(echo"]http://localhost:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=419&nvalue=0&svalue=$(echo[/url] $ToDaysHeatingPower)00"
Kan bij de units van de afgelopen jaren niet meer, alles is nu cloud only via Onecta, wat -in mijn ervaring- waardeloos is.

Op te lossen door Faikin / Faikout wifi adaptertjes erin te zetten, waarmee je de boel wel volledig lokaal kan aansturen.

Catch a smile out there!

• MotorBeast
Glenfiddich schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:55:
[...]

Kan bij de units van de afgelopen jaren niet meer, alles is nu cloud only via Onecta, wat -in mijn ervaring- waardeloos is.

Op te lossen door Faikin / Faikout wifi adaptertjes erin te zetten, waarmee je de boel wel volledig lokaal kan aansturen.
Precies, dat was het. Ik weet weer waarom ik nog steeds de oude app gebruik (Aptoide) en niet update.

Deze? https://codeberg.org/RevK/ESP32-Faikout

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 29-07-2026 21:18 ]

• MotorBeast
habbekrats schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:52:
[...]

Maar dat heeft niets te maken als je units boven elkaar zet. Maar er zijn oplossingen om het condenswater niet te laten bevriezen. Warmtelintje erbij langs.
Wat heeft dat voor nut met gaten in de bodem? Loopt gewoon op de onderste unit.

• habbekrats
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:01:
[...]

Wat heeft dat voor nut met gaten in de bodem? Loopt gewoon op de onderste unit.
Mijn MHI units hebben een drain aansluiting welke je op een gewenste plek erin klikt. De rest gaan blinddoppen in.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 15:01

Trebbors

Failure is no option!

Ik lees hier over Huchem airco reiniger maar ook Advanced Vertex. Het prijsverschil is aardig.

Huchem lijkt ook overweg te kunnen met aluminium. Heeft iemand ervaring met beide?

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:46

ComPeter

iddqd idkfa

verkeerde forum

[ Voor 99% gewijzigd door ComPeter op 30-07-2026 12:59 ]

iddqd idkfa

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:45
hansvk schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:18:
[...]

Ik heb ook twee Perfera binnenunits (2,5kW vloermodel en 5kW wandmodel) op één buitenunit. In de Onecta-app kun je voor elke afzonderlijke binnenunit per dag/week/maand zowel het energieverbruik als de thermische output zien (natuurlijk niet zo nauwkeurig als een separate meter, maar het geeft wel inzicht).

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• Omerta
Ik wou een multi laten plaatsen met de nieuwe MHI ZT binnenunits, maar blijkt dat deze niet compatibel zijn met de huidige multi's. Nu zit ik even in de knoop of ik ZS binnenunits neem, of wacht op de nieuwe buitenunits.

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:21

manon

het leven gaat niet over rozen

Omerta schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:20:
Ik wou een multi laten plaatsen met de nieuwe MHI ZT binnenunits, maar blijkt dat deze niet compatibel zijn met de huidige multi's. Nu zit ik even in de knoop of ik ZS binnenunits neem, of wacht op de nieuwe buitenunits.
Dus een ZT binnen unit kan niet op een op een ZS buitenunit?

Geloof er niks van. Er is hier en daar al gemixed met de ZT en ZS units :)

• Omerta
manon schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

Dus een ZT binnen unit kan niet op een op een ZS buitenunit?

Geloof er niks van. Er is hier en daar al gemixed met de ZT en ZS units :)
Volgens de info die ik vind kunnen ze niet op de huidige multi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1no7JHUg8VYJ53cirKzIGY8G1w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p7APkzyG7tz3xEJqjV7AO0H9.png?f=user_large

Link: https://www.coolmark.nl/nl/over-ons/nieuws/stijlvol-zwart-met-de-mitsubishi-heavy-industries-zt-serie

[ Voor 9% gewijzigd door Omerta op 02-08-2026 16:34 ]

• ThinkPad
  • Nu online
In de officiële documentatie/tooling van MHI kan ik het idd ook niet combineren (geen ZT in het lijstje als je een SCM buitenunit kiest): https://www.mhi-mth.co.jp/en/techhp/euregulation/lot10/

Heb ook wel het idee dat de ZT wel anders is, de afstandsbediening bijv. ziet er ook compleet anders uit.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2026 16:48 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:44
ThinkPad schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:47:
In de officiële documentatie/tooling van MHI kan ik het idd ook niet combineren (geen ZT in het lijstje als je een SCM buitenunit kiest): https://www.mhi-mth.co.jp/en/techhp/euregulation/lot10/

Heb ook wel het idee dat de ZT wel anders is, de afstandsbediening bijv. ziet er ook compleet anders uit.
Dan nog, welke voordelen zou de ZT binnenunit hebben t.o.v. ZS(X)? Niet de 12 graden grens, want die zit in de buitenunit.

• Omerta
Martin7182 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:42:
[...]

Dan nog, welke voordelen zou de ZT binnenunit hebben t.o.v. ZS(X)? Niet de 12 graden grens, want die zit in de buitenunit.
Ik wou graag de ZT omdat de ventilatierol er makkelijk uit zou kunnen om te poetsen. Ik zou het wel fijn vinden om dit wat vaker te kunnen doen. Nu zie ik er vaak tegenop. Het kan nu uiteraard ook, maar het is toch altijd een beetje een gedoe.

"For servicing, the fan blower and air grille can be easily removed for cleaning without disassembling the heat exchanger or controller, helping to reduce maintenance time and cost."

Verder zou hij ook wat stiller zijn, maar in hoeverre dat merkbaar is.

Ik vind 'm ook wat mooier, maar dat terzijde. Het ging mij vooral om de fanroll. En stiekem ook omdat ik van nieuwe dingen houd. De ZT is gewoon de vervanger van de ZS, die laatste staat niet meer in de 2026 catalogus.

De single zou met de nieuwe bijhorende buitenunit wel een stuk efficiënter zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Omerta op 02-08-2026 18:00 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:58
Ik was toch nieuwsgierig dus even twee installateurs aangesproken die veel MHI installeren.
De response is: "volgens de boekjes werkt het niet, in de praktijk werkt het wel".

Dus wellicht is de documentatie nog niet geheel up to date of heeft deze combinatie een andere specificatie dan Mitsubishi Heavy Industries beoogd heeft. Of hebben ze nog geen definitieve specs, dat kan natuurlijk ook.

Als ik Mitsubishi mag geloven is de ZT een "Premium +" en de ZS "maar" Premium. :+

(er zijn wel meer dingetjes waarvan MHI zegt dat het niet werkt, maar in de praktijk wel. Zoals silent mode met een SCM50. Werkt wel, volgens de datasheet werkt het niet.)

[ Voor 35% gewijzigd door LED-Maniak op 02-08-2026 18:25 ]

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• Omerta
Persoonlijk vind ik het een te grote (en dure) gok om ze er toch zomaar op aan te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Omerta op 02-08-2026 18:34 ]

• miicker
  • Niet online
Zojuist hier een update geplaatst in mijn topic. Misschien ook mensen vanuit dit topic die hun blik er op kunnen werpen.

[ Voor 10% gewijzigd door miicker op 04-08-2026 21:04 ]

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:11
MotorBeast schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:00:
[...]

Precies, dat was het. Ik weet weer waarom ik nog steeds de oude app gebruik (Aptoide) en niet update.

Deze? https://codeberg.org/RevK/ESP32-Faikout
Ik kende de Daikin maar vond hem wel aan de prijs, de Faikout is wel net wat goedkoper.
In het begin was de cloud wel dikke bocht.
Regelmatig lag de cloud eruit (4 jaar geleden)
Tegenwoordig moet ik zeggen dat het echt wel goed is geworden.

Maar dan alsnog, cloud sucks.
4 maanden geleden thuisbatterijen aangeschaft. In het begin nog de cloud geprobeerd maar ik ben heel snel overgestapt naar Home Assistant, hele bende geblokkeerd in de Firewall zodat ze ook geen data meer binnenkrijgen en versturen.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:11
Hier in de buurt staat een airco op een dakkapel ,
Hoe ze die leidingen ooit zo hebben laten hangen 8)7
Inmiddels zit er ook geen isolatie meer omheen. ;w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8B-gIYg-8Eq5gl9ypKe33amjfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOo8pzJGkMUab9UFiWk8lpQz.jpg?f=fotoalbum_large

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:58
Dat de boel nog niet is gaan lekken na jaarlijkse stormbuien. Lijkt mij niet bevorderlijk.. 8)7

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-08 14:26

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

elektriekert schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:43:
[...]

Ik kende de Daikin maar vond hem wel aan de prijs, de Faikout is wel net wat goedkoper.
In het begin was de cloud wel dikke bocht.
Regelmatig lag de cloud eruit (4 jaar geleden)
Tegenwoordig moet ik zeggen dat het echt wel goed is geworden.

Maar dan alsnog, cloud sucks.
4 maanden geleden thuisbatterijen aangeschaft. In het begin nog de cloud geprobeerd maar ik ben heel snel overgestapt naar Home Assistant, hele bende geblokkeerd in de Firewall zodat ze ook geen data meer binnenkrijgen en versturen.
Wat een zooitje maken mensen er toch van |:(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:24
Na de vorige hittegolf toch ook de stap gezet en een paar bedrijven benaderd om eens een offerte te laten opstellen. Zojuist is de eerste partij geweest. Gelukkig geen opdringerige verkoper, dus dat is al positief.

Ik ga nog het een en ander uitzoeken en uiteraard ook vergelijken met de tweede partij die over 2 weken komt kijken. En idealiter ook partij 3 afwachten die ergens eind september nog langskomt.

Waar de persoon van partij 1 mij op wees, is dat veel fabrikanten 2x per jaar hun prijzen opnieuw bepalen. Het eerstvolgende moment zou september/oktober zijn. Hij verwachtte een prijsstijging van 4-6% (gedreven door de zeer hoge vraag). Is dat juist, zo'n vast moment per jaar? Of is dat helemaal niet zo zwart/wit en kunnen de inkoopprijzen eigenlijk altijd veranderen, maar is het aan de verkopende partij om een bepaalde periode een prijsgarantie te geven?

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:10
Geen idee hoe vaak en wanneer de prijzen wijzigen.

Maar je doet er goed aan om het na de zomer of net na de winter te laten installeren.

Mijn airco is vorig jaar april geplaatst, dan hebben die bedrijven het niet zo druk.

En kies vooral voor een A merk, zoals Mitsubishi Heavy Industries, mitsubishi Electric (zijn echt andere merken), Daikin. Etc.

Ik ben zelf voor een MHI (mitsubishi heavy industries) hyperinverter (ZSX) gegaan, ik ben er afgelopen winter en deze zomer prima mee door gekomen.

• Caelorum
Mijn airco is vorig jaar april geplaatst, dan hebben die bedrijven het niet zo druk.
Is dat wel zo? Je ziet ook steeds meer in de winter geïnstalleerd en gebruikt worden.

Bij mij is het 2 weken geleden geïnstalleerd. Prijs was niet anders dan in andere delen van het jaar. Moet ik wel zeggen dat ik wat specifieke wensen had rondom de installatie en deze installateur echt top afwerkt op alle vlakken. Hecht duidelijk waarde aan zijn afwerking en de vooralsnog 100% 5-sterren klantbeoordeling. Installatie van 4 binnenunits en 1 buitenunit kostte dan ook bijna 2.5 dag, en voor kwaliteit betaal je dan sowieso.

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:34

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Caelorum schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:36:
[...]

Is dat wel zo? Je ziet ook steeds meer in de winter geïnstalleerd en gebruikt worden.

Bij mij is het 2 weken geleden geïnstalleerd. Prijs was niet anders dan in andere delen van het jaar. Moet ik wel zeggen dat ik wat specifieke wensen had rondom de installatie en deze installateur echt top afwerkt op alle vlakken. Hecht duidelijk waarde aan zijn afwerking en de vooralsnog 100% 5-sterren klantbeoordeling. Installatie van 4 binnenunits en 1 buitenunit kostte dan ook bijna 2.5 dag, en voor kwaliteit betaal je dan sowieso.
Nu zijn er natuurlijk 2 prijzen. De prijs van de airco's en de prijs voor installatie. De inkoopprijs voor uw leverancier zal qua inkoop airco's waarschijnlijk niet veranderen maar als de vraag stijgt, vanwege meerdere hittegolven bijvoorbeeld, kan de leverancier er makkelijk wat extra marge bovenop gooien. Graag of niet en tien anderen voor u op dit moment.

En het principe voor de kosten van installatie werkt precies hetzelfde. Veel vraag hogere prijs. Maar als er in de wintermaanden wat minder vraag is naar installaties terwijl je monteurs in vaste dienst hebt wil je die graag aan het werk houden en neem je desnoods met wat minder marge genoegen. Dat verdienen we in de zomer wel weer terug.

[ Voor 4% gewijzigd door vdr01 op 07-08-2026 15:13 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:10
Caelorum schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:36:
[...]

April/Mei is vaak niet te koud en niet te warm.
De bedrijven die hier kwamen opnemen hadden relatief snel de tijd voor de installatie.

Als je dat hoog zomer of in de winter probeert duurt het vaak wat langer.

• LA-384
Haast heb ik sowieso niet, of de prijzen zo verschillen per seizoen weet ik niet. Je kunt het ook zo zien dat het in de lente en zomer verdient moet worden en de rest van het jaar daarop teert. Beetje zoals horeca, daar betaal je in de herfst en winter ook niet minder voor een biertje. Maar hoe het echt zit, durf ik idd niet te zeggen.

Het is iig een vrij groot bedrijf met bijna 300 Google reviews (uitsluitend 4 en 5 sterren). Ik kan me voorstellen dat ze de dagen buiten het seizoen voor een groot deel kunnen opvullen met onderhoud. Ze doen echter niets anders dan airco's, dus in dat opzicht hebben ze ook geen andere verdiensten buiten het seizoen, hoewel ik me ook kan voorstellen dat er ook een flinke groep is die juist in de winter en herfst laat installeren.

Mij werd Daikin Perfera aangeraden, met als kanttekening dat ze platinum dealer zijn, dus wellicht bevooroordeeld. Esthetisch zou het mooier zijn (mat ipv glans) en onderdelen zouden snel geleverd kunnen worden indien vervanging bij onderhoud nodig is (of iets in die richting), want in Europa geproduceerd, maar tegelijkertijd was de levertijd nu iets van 8 weken door de enorme vraag.

Korte samenvatting: 1x wandmodel ftxma 4.2kw, 1x vloermodel fvxmb 2.5kw en buitenunit 2mxm68a9 6.8kw. All-in €6.350

• Tommie12
  • Nu online
LA-384 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:22:

Waar de persoon van partij 1 mij op wees, is dat veel fabrikanten 2x per jaar hun prijzen opnieuw bepalen. Het eerstvolgende moment zou september/oktober zijn. Hij verwachtte een prijsstijging van 4-6% (gedreven door de zeer hoge vraag). Is dat juist, zo'n vast moment per jaar? Of is dat helemaal niet zo zwart/wit en kunnen de inkoopprijzen eigenlijk altijd veranderen, maar is het aan de verkopende partij om een bepaalde periode een prijsgarantie te geven?
Eerste verkoop of onderhandeldruk:apply time pressure. Die weet ook dat je nog offertes vraagt, maar wil gewoon snel een handtekening. Meestal worden prijzen 1 keer per jaar aangepast…

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommie12
  • Nu online
LA-384 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:12:
Haast heb ik sowieso niet, of de prijzen zo verschillen per seizoen weet ik niet. Je kunt het ook zo zien dat het in de lente en zomer verdient moet worden en de rest van het jaar daarop teert. Beetje zoals horeca, daar betaal je in de herfst en winter ook niet minder voor een biertje. Maar hoe het echt zit, durf ik idd niet te zeggen.

Het is iig een vrij groot bedrijf met bijna 300 Google reviews (uitsluitend 4 en 5 sterren). Ik kan me voorstellen dat ze de dagen buiten het seizoen voor een groot deel kunnen opvullen met onderhoud. Ze doen echter niets anders dan airco's, dus in dat opzicht hebben ze ook geen andere verdiensten buiten het seizoen, hoewel ik me ook kan voorstellen dat er ook een flinke groep is die juist in de winter en herfst laat installeren.

Mij werd Daikin Perfera aangeraden, met als kanttekening dat ze platinum dealer zijn, dus wellicht bevooroordeeld. Esthetisch zou het mooier zijn (mat ipv glans) en onderdelen zouden snel geleverd kunnen worden indien vervanging bij onderhoud nodig is (of iets in die richting), want in Europa geproduceerd, maar tegelijkertijd was de levertijd nu iets van 8 weken door de enorme vraag.

Korte samenvatting: 1x wandmodel ftxma 4.2kw, 1x vloermodel fvxmb 2.5kw en buitenunit 2mxm68a9 6.8kw. All-in €6.350
Buitenunit mag een maat kleiner.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• LA-384
Tommie12 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:13:
[...]

Eerste verkoop of onderhandeldruk:apply time pressure. Die weet ook dat je nog offertes vraagt, maar wil gewoon snel een handtekening. Meestal worden prijzen 1 keer per jaar aangepast…
Dat wist chatgpt me ook te vertellen idd. In april komen nieuwe prijslijsten meestal. Zou natuurlijk kunnen dat ze een extra verhoging doen ivm de grote vraag nu.

• LA-384
Tommie12 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 17:14:
Buitenunit mag een maat kleiner.
Ik moet nog uitzoeken of het reëel is, maar ik wil nooit tegen de limiet aanlopen, vandaar deze buitenunit.
Ik zie me namelijk nog wel ooit maximaal willen koelen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
LA-384 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:37:
Ik moet nog uitzoeken of het reëel is, maar ik wil nooit tegen de limiet aanlopen, vandaar deze buitenunit.
Je vergeet dat je met een te grote buitenunit ook tegen een limiet aanloopt, namelijk die van het minimumvermogen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:23

Tazzios

..

LA-384 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:37:
[...]

In welke situatie zouden beide ruimtes zo warm zijn geworden dat hij volle bak moet werken EN het nodig zijn beide ruimtes tegelijk zo snel mogelijk weer koel te krijgen?

Indien je airco volle bak moet draaien heb je hem te laat aangezet. ;)

• ThinkPad
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:40:
[...]

Je vergeet dat je met een te grote buitenunit ook tegen een limiet aanloopt, namelijk die van het minimumvermogen...
Came here to say this :) Ik heb een 4kW MHI (SCM41) met daaraan 2x1,5 + 3,5kW. Opgeteld dus 6,5kW en als de zon onder is en de kamers op temperatuur zijn dan gaat die ook pendelen.

Het totale vermogen heb je nooit echt nodig, het is al zeer snel aangenaam.

• LA-384
Tazzios schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:42:
In welke situatie zouden beide ruimtes zo warm zijn geworden dat hij volle bak moet werken EN het nodig zijn beide ruimtes tegelijk zo snel mogelijk weer koel te krijgen?

Indien je airco volle bak moet draaien heb je hem te laat aangezet. ;)
Je geeft zelf het antwoord al ;) ik zie mezelf prima in zo'n situatie komen.
ThinkPad schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:54:
[...]

Came here to say this :) Ik heb een 4kW MHI (SCM41) met daaraan 2x1,5 + 3,5kW. Opgeteld dus 6,5kW en als de zon onder is en de kamers op temperatuur zijn dan gaat die ook pendelen.

Het totale vermogen heb je nooit echt nodig, het is al zeer snel aangenaam.
Ik heb zojuist de tabellen gevonden, als ik het goed heb moet ik kijken naar de waarden bij minimale totale koel en verwarmingscapaciteit? Dan gaat het om 1.95 koelen, 1.89 verwarmen voor het 6.8kw model en 1.80 koelen, 1.20 verwarmen voor het 5kw model. Die kan dus met name voor verwarmen een stukje rustiger draaien zonder te gaan pendelen. De binnenunit heeft echter een minimum vermogen verwarmen (en ook koelen) van 1.50, dus dat maakt het verschil wel kleiner.

Ik zag wel dat Mitsubishi meer capaciteit overhoud bij lagere buitentemperatuur (-10gr), dat is ook wel interessant. Nadeel is dat die geen 4.2kw model heeft, dan wordt het of 3.5 of 5.0. Volgens de verkoper van vandaag zou Mitsubishi ook geen matte behuizing hebben. Nou denk ik niet dat het pianolak is, maar wellicht meer zijdeglans, waar Daikin dan mat is?

[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 07-08-2026 22:19 ]

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:44
LA-384 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:13:
[...]

Ik heb zojuist de tabellen gevonden, als ik het goed heb moet ik kijken naar de waarden bij minimale totale koel en verwarmingscapaciteit? Dan gaat het om 1.95 koelen, 1.89 verwarmen voor het 6.8kw model en 1.80 koelen, 1.20 verwarmen voor het 5kw model. Die kan dus met name voor verwarmen een stukje rustiger draaien zonder te gaan pendelen. De binnenunit heeft echter een minimum vermogen verwarmen (en ook koelen) van 1.50, dus dat maakt het verschil wel kleiner.
Per binnenunit waarschijnlijk als je er meerdere aan hebt staan. Je zit sowieso vast aan het minimum v.d. buitenunit.

• jimh307
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:40:
[...]

Goed gezien. Pendelen is niet heel erg comfortabel. Het moet goed bemeten zijn en je kunt beter een iets lager vermogen kiezen want dan zorg je ervoor dat je net genoeg vermogen nodig hebt om de temperatuur net goed te houden of deze: airco instellen op laag vermogen terwijl de kamer langzaam opwarmt naar 24-26 graden bij de code heel erg rood vrijdag. Dan behaal je de hoogste SCOP waarde en went je lichaam aan de warmte. De airco pruttelt dan langdurig op het minimum vermogen. Het vermogen tot ontvochtigen is dan nog steeds goed wat het sowieso al comfortabeler maakt, speciaal op benauwde hete dagen. Hiermee is de kans kleiner dat je last krijgt van de droge lucht (als je hem op 18 graden zet).

• LA-384
Martin7182 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:27:
[...]

Per binnenunit waarschijnlijk als je er meerdere aan hebt staan. Je zit sowieso vast aan het minimum v.d. buitenunit.
Alleen die voor de woonkamer is relevant bij verwarmen in mijn situatie. Bij gebruik van beide binnenunits doet het verschil in minimum vermogen van de buitenunit er zeker niet meer toe. Met enkel de woonkamer binnenunit zit het minimum vermogen dus al boven dat van de 5kw buitenunit. De "winst" zit em dan in die 0,39kw vermogensverschil tussen de binnenunit en de 6,8kw buitenunit. Wat het argument om beter voor een maat kleiner buitenunit te gaan, minder sterk, maar nog wel valide maakt.

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:03
Heb niet alles gelezen, dus mijn excuses als het antwoord al ergens staat
Betekend dat minimum vermogen dus ook dat als je een multisplit hebt voor 2 slaapkamers en eentje staat slechts aan, dat dat minimum vermogen een reden is om te gaan pendelen?

• Caelorum
Ragnar9999 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:03:
Betekend dat minimum vermogen dus ook dat als je een multisplit hebt voor 2 slaapkamers en eentje staat slechts aan, dat dat minimum vermogen een reden is om te gaan pendelen?
Ja, of worst case pendelen met een overshoot van de temperstuur.

• LA-384
Ragnar9999 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:03:
Pendelen gebeurt volgens mij wanneer de warmtevraag/koudevraag (vermogensvraag) lager is dan het vermogen dat geleverd wordt. Dat komt bijvoorbeeld voor als de ingestelde temperatuur bijna is bereikt en het warmteverlies (of koudeverlies) door wanden en glas lager is dan wat de airco levert. Ipv verder terugschakelen, moet de airco dan uitschakelen om de ingestelde temperatuur niet te overschrijden.

Als vervolgens de temperatuur weer afwijkt van de instelling, springt die weer aan. Hoe groter het verschil tussen vermogensvraag en minimum te leveren vermogen, hoe vaker dat in en uitschakelen gebeurt en hoe onstabieler de temperatuur. Het veelvuldig in en uitschakelen is ook weerbelastend voor de airco onderdelen als ik het goed heb.

• Servee
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:03:
[...]

Pendelen gebeurt volgens mij wanneer de warmtevraag/koudevraag (vermogensvraag) lager is dan het vermogen dat geleverd wordt. Dat komt bijvoorbeeld voor als de ingestelde temperatuur bijna is bereikt en het warmteverlies (of koudeverlies) door wanden en glas lager is dan wat de airco levert. Ipv verder terugschakelen, moet de airco dan uitschakelen om de ingestelde temperatuur niet te overschrijden.

Als vervolgens de temperatuur weer afwijkt van de instelling, springt die weer aan. Hoe groter het verschil tussen vermogensvraag en minimum te leveren vermogen, hoe vaker dat in en uitschakelen gebeurt en hoe onstabieler de temperatuur. Het veelvuldig in en uitschakelen is ook weerbelastend voor de airco onderdelen als ik het goed heb.
Ja, dat klopt in grote lijnen. Bij een inverter kan de compressor zijn vermogen terugmoduleren, maar daar zit altijd een ondergrens aan. Zodra de warmte- of koudevraag van de ruimte lager wordt dan het minimale vermogen dat de installatie nog stabiel kan leveren, kan hij niet verder terugregelen.

Dat kan bij een multisplit vooral relevant worden wanneer bijvoorbeeld maar één kleine slaapkamer om koeling of verwarming vraagt. Als die ruimte bijvoorbeeld nog maar weinig vermogen nodig heeft, terwijl de buitenunit een hoger minimumvermogen heeft, wordt er tijdelijk meer vermogen geleverd dan de ruimte nodig heeft. De ingestelde temperatuur wordt dan bereikt, de compressor stopt en zodra de temperatuur voldoende afwijkt start hij opnieuw. Dat is inderdaad pendelen.

Daarom is niet alleen het maximale vermogen van een airco belangrijk, maar juist ook hoe ver de buitenunit kan terugmoduleren. Hoe lager dat minimumvermogen, hoe langer de installatie bij een kleine vraag rustig kan blijven doordraaien.

Een enkele stop/start is overigens helemaal niet problematisch; dat hoort bij de normale regeling. Het wordt pas minder wenselijk wanneer er voortdurend korte cycli ontstaan. Dat kan ten koste gaan van rendement en comfort en zorgt daarnaast voor meer start/stop-bewegingen van de installatie.

Bij een multisplit moet je daarbij wel onderscheid maken tussen het opgegeven minimale vermogen van een binnenunit en het werkelijke minimale vermogen waarop de buitenunit/compressor kan draaien. Juist dat laatste is interessant wanneer je regelmatig maar één kleine ruimte gebruikt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:49
Zag er erg tegenop om een gat naar buiten te boren in de muur van de woonkamer (2003). Heb het gedaan met deze Alie-boor en het viel erg mee. Ook stof viel mee, de stofzuiger stond klaar maar is niet aan geweest. Heb wel eerst met een 40cm lange 10mm boor een gat geboord voor de geleiding. Daarna met de boor hieronder verder gegaan. Dus mocht je het eigenlijk niet zien zitten: het valt erg mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rm11HcmMi8BNtqzmzXgrrJC3X40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDGGo9FCMGgSeyWLU9hhc4N4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5Vs9vs6A1ZBGmUgyVTeBGIhoyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5ILeRpoht6PbMdwjqQTSaYx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Aziona op 08-08-2026 14:35 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BUF Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• LA-384
Ik probeer specs te vinden van de buitenunits van Daikin, maar ze zijn niet heel scheutig met de informatie en het wil van brochure tot brochure ook nog wel eens verschillen....

Qua geluidsdruk vind ik maar 1 waarde, terwijl MHI bijvoorbeeld 3 waardes noemt (min/nom/max). Weet iemand waar ik datzelfde voor Daikin kan vinden?

Ook zoek ik het vermogen bij -10 graden, ook zeer lastig te vinden.

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:09
Typ gewoon de modelnaam van de binnen- of buitenunit (zonder de cijfers) in Google in en voeg ‘technical data’ toe. Er zouden dan enkele PDF-bestanden in de zoekresultaten moeten verschijnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Magiaconatus op 08-08-2026 19:19 ]

• ThinkPad
  • Nu online
Vermogen bij lage temperaturen zou je ook moeten kunnen vinden op Eurovent, onafhankelijk testinstituut. Zoek maar eens op ‘eurovent’ in dit topic.

• LA-384
Magiaconatus schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 19:06:
Typ gewoon de modelnaam van de binnen- of buitenunit (zonder de cijfers) in Google in en voeg ‘technical data’ toe. Er zouden dan enkele PDF-bestanden in de zoekresultaten moeten verschijnen.
Bedankt, maar Google is niet nieuw voor me :+

Ik bedoel te zeggen dat in alle officiële documenten van Daikin die ik tot dusver heb gevonden, die informatie niet benoemd staat. Het kan zijn dat er geen verplichting is om het vermogen bij -10 en de geluidsdruk in de stilste modus te benoemen, maar ergens hoopte ik dat die informatie toch ergens bekend zou zijn.

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:09
LA-384 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:22:
[...]

Bedankt, maar Google is niet nieuw voor me :+

Ik bedoel te zeggen dat in alle officiële documenten van Daikin die ik tot dusver heb gevonden, die informatie niet benoemd staat. Het kan zijn dat er geen verplichting is om het vermogen bij -10 en de geluidsdruk in de stilste modus te benoemen, maar ergens hoopte ik dat die informatie toch ergens bekend zou zijn.
Als je dit soort documenten hebt gevonden en je hebt niet gevonden wat je zocht, dan denk ik niet dat het in het publieke domein beschikbaar is.

https://atexxo.nl/wp-content/uploads/Daikin-RXMA-Databook.pdf

Je kunt het beter rechtstreeks aan Daikin vragen.
Pagina: 1 ... 174 175 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic