Omerta schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:39:
Wij willen graag 5 binnenunits. Als ik die 5 split units opzoek lijken die me echter wat aan de luidruchtige kant en we willen graag wat rekening houden met de buren. Daarom ben ik aan het onderzoeken of ik een 3 en een 2 split kan plaatsen. Hier kom ik echter een beetje in de knoop met de beschikbare ruimte.
Ik heb niet genoeg ruimte om de units naast elkaar te plaatsen. Ik heb wel voldoende ruimte om de units 'getrapt' (zie afbeelding) te plaatsen waarbij de ventilator van de achterste unit uiteraard vrij blijft.
Is dit een opstelling die in de praktijk ook kan werken? Zijn hier nadelen aan verbonden die ik over het hoofd zie? Op de afbeelding heb ik een tussenruimte van 0,5m gezet, maar deze kan zeker vergroot worden naar 1m indien nodig. Ideeën over de ideale tussenruimte zijn uiteraard ook welkom. Ik denk dat de efficiëntie van de voorste unit iets lager zal zijn als beide op hetzelfde moment aan staan omdat hij mogelijks (een klein beetje?) uitblaaslucht van de achterste kan aanzuigen?
[Afbeelding]
Excuus als ik hiervoor een eigen topic had moeten openen. Maar mijn vraag leek me hier niet uitgebreid genoeg voor.
Ja, dit kan in principe werken, maar er zijn wel een paar aandachtspunten.
Op basis van je schets lijkt de achterste buitenunit lucht aan te zuigen en naar voren uit te blazen. De voorste unit bevindt zich deels in die luchtstroom. Dat geeft de volgende effecten:
Recirculatie van warme lucht (koelbedrijf) en bij verwarmen vice versa de voorste unit kan een deel van de warme/koude uitblaaslucht van de achterste unit opnieuw aanzuigen. Daardoor stijgt de condensor-temperatuur, neemt de COP af en moet de compressor harder werken.
Meer geluid: turbulentie tussen de twee units kan het geluidsniveau iets verhogen.
Vermogensverlies: bij normale omstandigheden waarschijnlijk beperkt, maar op hete zomerdagen en koude winterdagen kan het verschil merkbaar worden.
Ontdooicyclus (verwarmen): in verwarmingsbedrijf kan de luchtstroming ook invloed hebben op ijsvorming en de efficiëntie van het ontdooien.
Is 0,5 meter voldoende?
Persoonlijk zou ik 0,5 meter niet adviseren als beide units regelmatig tegelijkertijd draaien.
Als de ruimte het toelaat, zou ik mikken op:
0,8 tot 1,0 meter verticale afstand tussen de luchtstromen.
Zorg dat de achterste unit volledig vrij kan aanzuigen.
Probeer de uitblaas van de ene unit niet direct op de aanzuigzijde van de andere te richten.
Nog beter is om de units iets versprongen te plaatsen, zodat ze niet exact voor elkaar staan. Ook kan het helpen om de achterste unit iets verder naar voren te laten uitsteken, waardoor de luchtstromen elkaar minder beïnvloeden.