Voor zover ik weet niet bij Daikin. Ik heb een overigens Perfera.Hieperdepiep schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:02:
[...]
Er gaat geen lampje knipperen of iets? (Bij Panasonic namelijk wel)
Bij LG brand er een klein sneeuwvlokje met een druppeltje op de binnen unit.Hieperdepiep schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:02:
[...]
Er gaat geen lampje knipperen of iets? (Bij Panasonic namelijk wel)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Je kan eens in de handleiding van de Daikin kijken. Daar staat normaal gezien vermeld onder welke omstandigheden die een defrost gaat doen. Gaat het trouwens over een single of multi split?Hieperdepiep schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:55:
Hoe kan je bij een Daikin stylish zien dat hij aan het defrosten is? De binnenuit stopt namelijk met warmte blazen. Ik hoor duidelijk borrelen/sissen. Maar ik zie ook dat de binnenunit de setpoint heeft bereikt. Dus ik twijfel tussen:
-defrost (maar niet nodig zit helemaal geen ijs op de buitenunit 0.00%)
-heb ooit wel eens van oil return gehoord/gelezen.
-set temperatuur bereikt (maar waarom gaat hij dan borrelen/sissen binnenunit)
De unit verbruikt maar ook 140w. Dus werkt heel laag, ik zou verwachten dat hij dan niet elke 1 uur 1.5 uur zou defrosten (als dat het zou zijn)
De unit heeft in ieder geval geen indicator voor het defrosten.
[ Voor 3% gewijzigd door GORby op 15-02-2026 11:32 ]
Dat is bij Daikin vrij simpel. Wanneer noodzakelijk. Oftewel bij een volledig dichtgevroren buitenunit. Niet tijdsgerelateerd zoals ik wel eens bij andere merken lees. @Hieperdepiep Schat in dat bij jou er geen defrost is maar gewoon behalen setpoint. Hij hangt toch ook in een vrij kleine ruimte? En dan nog. Als een defrost nodig is, is het nodig. Hoort er nu eenmaal bij. Als je het zeker wil weten hang je er een Homewizard tussen en zie je in de grafieken de spikes.GORby schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:25:
[...]
Je kan eens in de handleiding van de Daikin kijken. Daar staat normaal gezien vermeld onder welke omstandigheden die een defrost gaat doen. Gaat het trouwens over een single of multi split?
Ik heb in de handleiding al gekeken die ik bij de unit heb bij gekregen. Maar daar staat niets over in. Het gaat om een single splitGORby schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:25:
[...]
Je kan eens in de handleiding van de Daikin kijken. Daar staat normaal gezien vermeld onder welke omstandigheden die een defrost gaat doen. Gaat het trouwens over een single of multi split?
Als ik me niet vergis heb je een handleiding van de binnenunit en een aparte van de buitenunit. Ik zou verwachten dat je dit in die van de buitenunit terug kan vinden.Hieperdepiep schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:33:
[...]
Ik heb in de handleiding al gekeken die ik bij de unit heb bij gekregen. Maar daar staat niets over in. Het gaat om een single split
Bij Daikin wordt het ontdooien niet aangegeven door lichtflitsen of iets dergelijks. Je moet het herkennen aan de geluiden die het maakt en aan het feit dat er geen luchtcirculatie is.
Zelfde bij MHI, je hoort een duidelijke zucht aan het begin en het afsluiten van de defrost, de druk moet immers andersom opgebouwd worden. Tevens stopt de ventilator binnen maar blijven de klepjes wel een beetje open staan. Tot slot zie ik in HA dat ie met een defrost bezig is.Magiaconatus schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:03:
Bij Daikin wordt het ontdooien niet aangegeven door lichtflitsen of iets dergelijks. Je moet het herkennen aan de geluiden die het maakt en aan het feit dat er geen luchtcirculatie is.
Vrij eenvoudig, het is LUCHTverwarming je voelt direct als de binnenunit gaat defrosten want abrupt valt warme lucht weg.Hieperdepiep schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:55:
Hoe kan je bij een Daikin stylish zien dat hij aan het defrosten is? De binnenuit stopt namelijk met warmte blazen. Ik hoor duidelijk borrelen/sissen. Maar ik zie ook dat de binnenunit de setpoint heeft bereikt. Dus ik twijfel tussen:
-defrost (maar niet nodig zit helemaal geen ijs op de buitenunit 0.00%)
-heb ooit wel eens van oil return gehoord/gelezen.
-set temperatuur bereikt (maar waarom gaat hij dan borrelen/sissen binnenunit)
De één is daar meer gevoelig voor dan een ander die het negeert.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 15-02-2026 18:33 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Vandaag een Shelly geïnstalleerd en in home Assistant geplaatst.
Volgens mij gaat hij dus om de 2 uur in een defrost. (Een piek in het verbruik). Wel raar want er zit dus helemaal geen ijs op de buitenunit.
De unit wordt in de slaapkamer gebruikt op 18 graden stand verwarmen en ventilatie op automatisch. het verbruik ligt rond de 140w, ik heb begrepen dan Daikin niet zomaar defrost, omdat er meerdere sensoren erin zitten.
Iemand een verklaring?
Volgens mij gaat hij dus om de 2 uur in een defrost. (Een piek in het verbruik). Wel raar want er zit dus helemaal geen ijs op de buitenunit.
De unit wordt in de slaapkamer gebruikt op 18 graden stand verwarmen en ventilatie op automatisch. het verbruik ligt rond de 140w, ik heb begrepen dan Daikin niet zomaar defrost, omdat er meerdere sensoren erin zitten.
Iemand een verklaring?
Welk model?
De vorige generatie Perfera RXM-R en afgeleide modellen zijn gevoelig voor frequente ontdooiing wanneer ze op hun minimale vermogen draaien.
De vorige generatie Perfera RXM-R en afgeleide modellen zijn gevoelig voor frequente ontdooiing wanneer ze op hun minimale vermogen draaien.
Ik heb een stylish Rxa buitenunitMagiaconatus schreef op zondag 15 februari 2026 @ 22:56:
Welk model?
Je moet er wat voor over hebben om je slecht geisoleerde jaren 30 woonkamer zowel overdag als snachts op temperatuur te houden met deze kou! .
(3kW airco / 45m2 woonkamer)
Tikt even bijna de 30 kWh aan op 24u
(3kW airco / 45m2 woonkamer)
Tikt even bijna de 30 kWh aan op 24u
[ Voor 4% gewijzigd door 0re0 op 16-02-2026 09:57 ]
Nou, ik neem aan dat het de vorige generatie Perfera RXM-R is met een andere naam. Je kunt er niet veel aan doen.
Anderen hebben succes gehad met het aanpassen van de locatie van de thermistor op de buitenunit, door deze op enkele van de bovenste buizen van de condensor te bevestigen, maar dan loop je het risico dat er ijsophoping ontstaat aan de onderkant van de lamellen. De keuze is aan jou.
Gebruikt de Prefera en de stylish dezelfde buitenunit?Magiaconatus schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:51:
[...]
Nou, ik neem aan dat het de vorige generatie Perfera RXM-R is met een andere naam. Je kunt er niet veel aan doen.
Anderen hebben succes gehad met het aanpassen van de locatie van de thermistor op de buitenunit, door deze op enkele van de bovenste buizen van de condensor te bevestigen, maar dan loop je het risico dat er ijsophoping ontstaat aan de onderkant van de lamellen. De keuze is aan jou.
Dus je geeft aan dat er in deze buitenunit een bepaalde fout zit verwerkt?
Ja, ze zijn hetzelfde. Je kunt hier meer lezen over enkele bevindingen. ATXD/RXD is hetzelfde als RXM-R, het is gewoon een vreemde combinatie van Comfora en Perfera voor de Italiaanse markt.Hieperdepiep schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:49:
[...]
Gebruikt de Prefera en de stylish dezelfde buitenunit?
Dus je geeft aan dat er in deze buitenunit een bepaalde fout zit verwerkt?
https://akkudoktor.net/t/daikin-atxd-abtauproblematik/34606
Zou ik hier iets mee kunnen? Unit hangt pas een weekMagiaconatus schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:53:
[...]
Ja, ze zijn hetzelfde. Je kunt hier meer lezen over enkele bevindingen. ATXD/RXD is hetzelfde als RXM-R, het is gewoon een vreemde combinatie van Comfora en Perfera voor de Italiaanse markt.
https://akkudoktor.net/t/daikin-atxd-abtauproblematik/34606
Huishoudens gebruiken steeds vaker airco om huis te verwarmen https://www.nu.nl/economi...om-huis-te-verwarmen.html
En dan het verwijt dat de piekbelasting mede daardoor hoog is.
Kweet niet hoor maar volgens mij moesten we toch van het gas af? En ik denk dat een airco minder verbruikt als een lucht water warmtepomp.
Kweet niet hoor maar volgens mij moesten we toch van het gas af? En ik denk dat een airco minder verbruikt als een lucht water warmtepomp.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Er zijn mensen die ad-hoc de airco aanzetten als ze thuis komen na het werk en daarmee een piek in vermogen hebben terwijl een lucht/water warmtepomp 24/7 op lager vermogen draait. Als ik naar onze eigen airco kijk kan ik 4 tot 5 uur op laag vermogen draaien t.o.v. 1 uur op maximaal.merlin1201 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:16:
Huishoudens gebruiken steeds vaker airco om huis te verwarmen https://www.nu.nl/economi...om-huis-te-verwarmen.html
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Nope. 24/7 hier verwarmen met een L/W verbruikt niet meer dan L/L. 4 jaar met L/L en nu 2 winters met L/W. En dan gebruik ik nog radiatoren en geen VV. Die laatste is zuiniger. 24/7 verwarmen zowel met L/L als L/W veroorzaakt geen piekbelastingen. Adhoc wel en onderbemeten L/W die gebruik maken van een BUH ook. Als heel Nederland zo gaat stoken hebben we gewoon een structureel probleem. Vergeet niet dat mensen met een EV dat ding na hun werk bij thuiskomst ook aan de paal hangen en dan staan we ook nog met vele inductie te koken in de avond. Adhoc stoken met L/L laat je straks wel uit je hoofd als op piekuren de stroom straks fors duurder wordt dan in daluren. Daar gaan we toch nog naartoe.merlin1201 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:16:
[ Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 25-02-2026 11:54 ]
Kern van het probleem is natuurlijk dat de overheid de bevolking van het gas af wil hebben terwijl het stroomnet verwaarloosd is. Indien er niet zoveel airco verwarmers waren zou de jaarlijkse gasvoorraad, staat nu op 11 procent, inmiddels leeg zijn. Kennelijk zijn de investeringen in energie via zon en wind onvoldoende om ons stroomnet op peil te houden terwijl de kosten voor energie blijven stijgen. Onze industrie vlucht naar het buitenland en nieuwe woningen en bedrijven kunnen niet worden aangesloten op het energienet. Tsja....
[ Voor 6% gewijzigd door vdr01 op 25-02-2026 16:50 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Ja, wij verwarmen inmiddels ook met airco's. Wel nog steeds maar een een fase aansluiting waar maximaal 8.000 watt doorheen kan/mag. Inmiddels ook nog een elektrisch autootje omdat het salderen wordt afgeschaft en het eigen gebruik omhoog moet.vdr01 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:40:
Kern van het probleem is natuurlijk dat de overheid de bevolking van het gas af wil terwijl het stroomnet verwaarloosd is. Indien er niet zoveel airco verwarmers waren zou de jaarlijkse gasvoorraad, staat nu op 11 procent, inmiddels leeg zijn. Kennelijk zijn de investeringen in energie via zon en wind onvoldoende om ons stroomnet op peil te houden ondanks steeds hogere kosten die we moeten betalen voor energie. Industrie vlucht naar het buitenland en nieuwe woningen en bedrijven kunnen niet worden aangesloten op het energienet. Tsja....
Heeft wel als gevolg dat het verbruik van 2.400 kWh per jaar naar 7.500 kWh per jaar is gegaan. De eerste verdubbeling was vanwege het verwarmen en koelen met airco's. Daarna kwam er nog 2.500 kWh bij door de elektrische auto. We wekken zelf ongeveer 5.000 per jaar op en ik heb als doel gesteld 3.500 voor de meter te houden door de auto op zonnige dagen op te laden en de HW batterijen het werk te laten doen.
Nu wekken wij ongeveer 1.700 watt op en staat de auto lekker van 8 tot 5 met 2.300 watt op te laden.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Er zijn zat dingen om het lokaal al iets beter te maken. Maar Nederland loopt daar ook gewoon in achter.
Sta met een elektrische auto V2H nou eens toe. Als ik thuiskom plug ik de auto in en zorg dat hij voldoende prik heeft voor de ritten de volgende ochtend. Bij voorkeur ga ik laden op de zon, soms lukt dat niet.
Als ik eerst een paar kWh uit de auto zou trekken om het huis op te warmen en daarna, later in de nacht, weer de auto op te laden zou dat prima zijn.
Maar Nederland loopt dan weer energiebelasting mis...
Al denk ik dat de impact best beperkt is. Wat maakt een lucht/lucht nou zo anders dan L/W en dat vergeten ze ook te benoemen en zit zelfs subsidie op. Ik snap dat er piekjes zijn als je ineens je L/L aanzet, maar die zijn vaak maar kort. Dat is natuurlijk ook niks vergeleken met het opladen van een EV.
Sta met een elektrische auto V2H nou eens toe. Als ik thuiskom plug ik de auto in en zorg dat hij voldoende prik heeft voor de ritten de volgende ochtend. Bij voorkeur ga ik laden op de zon, soms lukt dat niet.
Als ik eerst een paar kWh uit de auto zou trekken om het huis op te warmen en daarna, later in de nacht, weer de auto op te laden zou dat prima zijn.
Maar Nederland loopt dan weer energiebelasting mis...
Al denk ik dat de impact best beperkt is. Wat maakt een lucht/lucht nou zo anders dan L/W en dat vergeten ze ook te benoemen en zit zelfs subsidie op. Ik snap dat er piekjes zijn als je ineens je L/L aanzet, maar die zijn vaak maar kort. Dat is natuurlijk ook niks vergeleken met het opladen van een EV.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Ik denk toch dat veel mensen hun airco als een CV ketel gebruiken. Uit als je weg gaat en vol aan als je thuis komt. Met een L/L doe je dat niet omdat het veel trager reageert.
En met je EV V2H? Denk dat je te maken krijgt met teruglever kosten net als PV panelen.
Wat is het verschil als je met PV teruglevert aan het net of uit een accu? Zomers lever ik ook op de piekverbruiks momenten nog terug.
En je auto als buffergebruiken is maar beperkt. Als hij vol zit, zit hij vol en kun je ook niet meer opslaan. En wil je volgende dag ver rijden dan moet je weer allerlei instellingen wijzigen. Techniek kan niet vooruit denken.
En met je EV V2H? Denk dat je te maken krijgt met teruglever kosten net als PV panelen.
Wat is het verschil als je met PV teruglevert aan het net of uit een accu? Zomers lever ik ook op de piekverbruiks momenten nog terug.
En je auto als buffergebruiken is maar beperkt. Als hij vol zit, zit hij vol en kun je ook niet meer opslaan. En wil je volgende dag ver rijden dan moet je weer allerlei instellingen wijzigen. Techniek kan niet vooruit denken.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
@Pietje555 Je bedoelt met L/W doe je dat niet neem ik aan? Ik deed het overigens met L/L ook niet.
Ok ik dacht dat l/w meer stroom verbruikt op jaarbasis, maar goed al is dit hetzelfde qua verbruik zou zijn dan zou het toch beter zijn om een goede voorlichting te geven zodat airco gebruikers minder adhoc gaan stoken.MotorBeast schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:31:
[...]
Nope. 24/7 hier verwarmen met een L/W verbruikt niet meer dan L/L. 4 jaar met L/L en nu 2 winters met L/W. En dan gebruik ik nog radiatoren en geen VV. Die laatste is zuiniger. 24/7 verwarmen zowel met L/L als L/W veroorzaakt geen piekbelastingen. Adhoc wel en onderbemeten L/W die gebruik maken van een BUH ook. Als heel Nederland zo gaat stoken hebben we gewoon een structureel probleem. Vergeet niet dat mensen met een EV dat ding na hun werk bij thuiskomst ook aan de paal hangen en dan staan we ook nog met vele inductie te koken in de avond. Adhoc stoken met L/L laat je straks wel uit je hoofd als op piekuren de stroom straks fors duurder wordt dan in daluren. Daar gaan we toch nog naartoe.
Maar ik zie het geheel wel een beetje dat ze nu met een vinger wijzen dat die airco gebruikers ook verantwoordelijk zijn voor die piek.
En zoals gezegd als wij de winter toch gas gaan gebruiken dan zou die gasvoorraad al leeg zijn geweest. Dus ik vond het een gek verhaal op nos/nu.nl en duidelijk niet goed onderbouwd.
Voelt net als iedereen aan de zonnepanelen en investeren in warmtepompen, en nu de keutel maar weer intrekken. Tja
[ Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 25-02-2026 12:32 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Voor de volledigheid hier het hele rapport van TNO. Goed dat dit er is, want tot nu toe waren er bij mijn weten nog geen studies over hoe airco's gebruikt (kunnen) worden voor verwarmen. En er is gewoon in het algemeen meer voorlichting nodig over hoe de grote energieverbruikers zo instellen dat ze de piek vermijden. Zeker bij EVs en warmtepompen (l/w of l/l) is dat perfect mogelijk. Je kan prima de piek tussen 5 en 9 's avonds en 6 en 9 's ochtends vermijden, door er net wat anders mee om te gaan. En al helemaal als je een batterij hebt. We komen er wel!
Er is heel veel gewoon te plannen en ook bijvoorbeeld te combineren met variabele energiecontracten. De laders kun je gewoon instellen dat hij je huis dekt van bijvoorbeeld 17.00-23.00. De piekmomenten zijn dan voorbij en heb je vaak voldoende uren om de auto weer bij te laden.Pietje555 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:14:
Ik denk toch dat veel mensen hun airco als een CV ketel gebruiken. Uit als je weg gaat en vol aan als je thuis komt. Met een L/L doe je dat niet omdat het veel trager reageert.
Zonnepanelen is ook zoiets natuurlijk, behalve dat die vanaf het najaar t/m het voorjaar amper opwek hebben op die piekmomenten. En in de zomer verwarm je niet maar zou je enkel koelen, dat verbruikt flink minder stroom.
Zonnepanelen maken ze nu toch ook zo onaantrekkelijk mogelijk met die terugleverboetes. Als je dat met een auto doet is er weinig te meten door een energieleverancier en kunnen ze dat niet gaan belasten.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1
Juist niet, adhoc stoken tijdens dalurenMotorBeast schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:31:
[...]
Adhoc stoken met L/L laat je straks wel uit je hoofd als op piekuren de stroom straks fors duurder wordt dan in daluren. Daar gaan we toch nog naartoe.
Of gewoon een thuisbatterij ertussen. Als piek- en dal tarieven maar genoeg verschillen, dan loont het vanzelf.
Ik zie geen enkele reden tot enthousiasme. De kosten zijn alleen maar hoger geworden terwijl de beperkingen toenemen. Dat is om te huilen en niet om te juichen (voor mij). De overheid hoeft mij niet te stimuleren wanneer ik mijn airco, of ander elektrisch apparaat, aanzet terwijl zij de oorzaak van het zelfgecreëerde probleem zijn.Martin7182 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:43:
[...]
Juist niet, adhoc stoken tijdens daluren![]()
Of gewoon een thuisbatterij ertussen. Als piek- en dal tarieven maar genoeg verschillen, dan loont het vanzelf.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Wat mij het meeste verbaasd is dat slechts 1% het ding in de winter 24/7 aan laat staan. Als de temperatuur gedurende een etmaal mogelijk onder de 5 graden gaat zakken dan blijft bij mij dat ding aan staan, minimaal totdat er meerdere etmalen verstreken zijn dat de temperatuur daar weer (ruim) boven blijft.marvel27 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:04:
Voor de volledigheid hier het hele rapport van TNO. Goed dat dit er is, want tot nu toe waren er bij mijn weten nog geen studies over hoe airco's gebruikt (kunnen) worden voor verwarmen. En er is gewoon in het algemeen meer voorlichting nodig over hoe de grote energieverbruikers zo instellen dat ze de piek vermijden. Zeker bij EVs en warmtepompen (l/w of l/l) is dat perfect mogelijk. Je kan prima de piek tussen 5 en 9 's avonds en 6 en 9 's ochtends vermijden, door er net wat anders mee om te gaan. En al helemaal als je een batterij hebt. We komen er wel!
Beneden vijf graden wordt de kans op defrost reëel en als je dan je huis wilt opwarmen dan is dat funest voor zowel je comfort als je rendement. Door de tijd een paar etmalen te verlengen is de hele constructie inmiddels ook wat minder koud en durf ik in de nacht de airco wel weer uit te zetten.
Mijn opstelling is dan ook niet ideaal, visueel aspect vond ik bij de plaatsing wat belangrijker. Snel opwarmen wordt vaak genoemd als voordeel, dat herken ik dus niet, dan krijg ik alleen maar pendel gedrag. Bovendien vind ik koude muren en interieur bijzonder oncomfortabel.
Een lullige accu van 5kWh ben je al snel €1500,- voor kwijt. Verdien je niet zomaar terug. En dan moet je isolatie ook nog goed op orde zijn anders zit je tijdens de koude en dure uren gewoon in een koud huis. Bufferen van warmte is redelijk goed te doen met VV. Niet met L/L. Uitzetten is ala minute droppen van de temperatuur binnen. Mensen klagen hier al over temperatuur daling bij een defrost.Martin7182 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:43:
[...]
Juist niet, adhoc stoken tijdens daluren![]()
Inderdaad, beetje raar maar ook gewoon onzin om zo te gaan verwarmen imo. De ouderwetse thermostaat ging je ook niet adhoc liggen verhogen en verlagen, vind dat met L/L of welke verwarming dan ook niet heel veel anders. Consistentie en welke verwarmingsmanier dan ook 24/7 rustig zijn ding laten doen lijkt mij veel efficienter dan adhoc gedrag.Nanuk schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:31:
[...]
Wat mij het meeste verbaasd is dat slechts 1% het ding in de winter 24/7 aan laat staan. Als de temperatuur gedurende een etmaal mogelijk onder de 5 graden gaat zakken dan blijft bij mij dat ding aan staan, minimaal totdat er meerdere etmalen verstreken zijn dat de temperatuur daar weer (ruim) boven blijft.
Beneden vijf graden wordt de kans op defrost reëel en als je dan je huis wilt opwarmen dan is dat funest voor zowel je comfort als je rendement. Door de tijd een paar etmalen te verlengen is de hele constructie inmiddels ook wat minder koud en durf ik in de nacht de airco wel weer uit te zetten.
Mijn opstelling is dan ook niet ideaal, visueel aspect vond ik bij de plaatsing wat belangrijker. Snel opwarmen wordt vaak genoemd als voordeel, dat herken ik dus niet, dan krijg ik alleen maar pendel gedrag. Bovendien vind ik koude muren en interieur bijzonder oncomfortabel.
Zelf ook vorige paar winters 24/7 op airco gestookt boven en onder, dan bleven ze gewoon maanden aanstaan tot het weer warmer werd. Deze winter vloerverwarming op gas als hoofdverwarming onder gebruikt (vanwege comfort) en bovenverdieping 24/7 airco.
Ik verbruik met 2 airco’s op de begane grond en 1 op de 1e verdieping en 1 op de 2e verdieping 1450 KWh per jaar en ben al jaren gasloos.merlin1201 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:30:
[...]
Ok ik dacht dat l/w meer stroom verbruikt op jaarbasis, maar goed al is dit hetzelfde qua verbruik zou zijn dan zou het toch beter zijn om een goede voorlichting te geven zodat airco gebruikers minder adhoc gaan stoken.
Maar ik zie het geheel wel een beetje dat ze nu met een vinger wijzen dat die airco gebruikers ook verantwoordelijk zijn voor die piek.
En zoals gezegd als wij de winter toch gas gaan gebruiken dan zou die gasvoorraad al leeg zijn geweest. Dus ik vond het een gek verhaal op nos/nu.nl en duidelijk niet goed onderbouwd.
Voelt net als iedereen aan de zonnepanelen en investeren in warmtepompen, en nu de keutel maar weer intrekken. Tja
Met l/w zie dat niemand doen…
Huis 1981 label A++ gasloos, negative energierekening, PV 7400 WP, verwarming met 4x Daikin Perfera single split, 1x vloerunit en 3x wandunit waarvan 2 in woonkamer/ keuken, sww met E boiler.
Daarom zei ik ook: "Als piek- en dal tarieven maar genoeg verschillen, dan loont het vanzelf". Maar tot eind van dit jaar eerst nog salderen, daarna zien we wel of en wanneer de accu er komt. 5 kWh is hier voor een gemiddelde winterdag wel genoeg om mee te verwarmen.MotorBeast schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:44:
[...]
Een lullige accu van 5kWh ben je al snel €1500,- voor kwijt. Verdien je niet zomaar terug. En dan moet je isolatie ook nog goed op orde zijn anders zit je tijdens de koude en dure uren gewoon in een koud huis. Bufferen van warmte is redelijk goed te doen met VV. Niet met L/L. Uitzetten is ala minute droppen van de temperatuur binnen. Mensen klagen hier al over temperatuur daling bij een defrost.
Misschien komt dat ook omdat het warmteverlies met name afhangt van de temperatuur van je vloer en muren. Bij L/W is die hoger dan bij L/L.Bohaak schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:50:
[...]
Ik verbruik met 2 airco’s op de begane grond en 1 op de 1e verdieping en 1 op de 2e verdieping 1450 KWh per jaar en ben al jaren gasloos.
Met l/w zie dat niemand doen…
Als je de airco aan laat staan dan warmt de constructie gewoon mee op door de lucht. Dan is een defrost meer iets van hé, het geluid is ff weg cq anders. De airco aan laten staan zodat de muren en meubilair ook opwarmen is ook een vorm van bufferen natuurlijk. Het is echt niet zo dat de temperatuur dan graden zakt tijdens een defrost of als je het ding een uurtje uitzet vanwege hoge prijzen.MotorBeast schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:44:
[...]
Een lullige accu van 5kWh ben je al snel €1500,- voor kwijt. Verdien je niet zomaar terug. En dan moet je isolatie ook nog goed op orde zijn anders zit je tijdens de koude en dure uren gewoon in een koud huis. Bufferen van warmte is redelijk goed te doen met VV. Niet met L/L. Uitzetten is ala minute droppen van de temperatuur binnen. Mensen klagen hier al over temperatuur daling bij een defrost.
Ja ga jij je verwarming maar voor 4 uur uitzetten s'avonds midden in de wintermarvel27 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:04:
Rutten heeft ons jarenlang verteld dat we van het gas af moeten, gaan we van het gas af krijgen we te horen dat we teveel verbruiken. Hier blijft de airco voor nu nog lekker aan, deze zomer komt er vloerverwarming in en dan gaat de gas kraan weer open. Minder piek belasting vanuit deze kant dus
Grote verschillen worden rap minder, als er meer batterijen komen worden de verschillen nog minder.Martin7182 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:11:
[...]
Daarom zei ik ook: "Als piek- en dal tarieven maar genoeg verschillen, dan loont het vanzelf". Maar tot eind van dit jaar eerst nog salderen, daarna zien we wel of en wanneer de accu er komt. 5 kWh is hier voor een gemiddelde winterdag wel genoeg om mee te verwarmen.
Die 5 KWh van je moet je niet op verkijken. De 'roundtrip efficientie' is iets van 75% tot hooguit 80%. Daarnaast gebruikt de software van die batterij ook energie, dat is ook zomaar een KWh per dag. En dan hebben we het nog niet over maximale lading en ontlading. Die 5 KWh van je heb je dus minimaal 8 KWh voor nodig.
Lees maar even terug in het topic wat mensen schrijven over hun temperatuur binnen bij defrosts. En 1 uurtje? Hoog tarief zal schat ik zijn tussen 1700 en 2100 uur. Dat is 4 uur. Bij vorst koelt je woning dan gewoon af terwijl iedereen dan moe is en een lekker warm huis wil.Nanuk schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:46:
[...]
Als je de airco aan laat staan dan warmt de constructie gewoon mee op door de lucht. Dan is een defrost meer iets van hé, het geluid is ff weg cq anders. De airco aan laten staan zodat de muren en meubilair ook opwarmen is ook een vorm van bufferen natuurlijk. Het is echt niet zo dat de temperatuur dan graden zakt tijdens een defrost of als je het ding een uurtje uitzet vanwege hoge prijzen.
Hoogtarief zal vermoedelijk al om 16 uur beginnen en dat zal tot rond 21 uur duren, dat zijn al 5 uur stilstand, gaat vrees ik een zeer koude bedoening worden. Ik denk dat je daar helemaal gelijk in gaat krijgen.MotorBeast schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:27:
[...]
Lees maar even terug in het topic wat mensen schrijven over hun temperatuur binnen bij defrosts. En 1 uurtje? Hoog tarief zal schat ik zijn tussen 1700 en 2100 uur. Dat is 4 uur. Bij vorst koelt je woning dan gewoon af terwijl iedereen dan moe is en een lekker warm huis wil.
Na 30 minuten merk je dat de airco uitstaat, laat staan 4 of 5 uur. Het idee om de airco dan maar even uit zetten 's avonds is simpelweg belachelijk. Heb sinds vorige maand een nieuwe keuken met uiteraard een inductiekookplaat want gaspitten zijn er vrijwel niet meer. M.a.w. de piekbelasting gaat de komende jaren nog veel meer stijgen door allerlei redenen want dat is wat de politiek wil toch? Meer elektriciteit gebruiken?Jan-tweak schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:30:
[...]
Hoogtarief zal vermoedelijk al om 16 uur beginnen en dat zal tot rond 21 uur duren, dat zijn al 5 uur stilstand, gaat vrees ik een zeer koude bedoening worden. Ik denk dat je daar helemaal gelijk in gaat krijgen.
Snap het punt over airco's dan ook niet zo. Ten eerste is het verwarming, dus nodig, en ten tweede worden we op veel meer vlakken gepushed om over te stappen naar elektrisch ipv van gas. Airco's zijn hier maar een klein onderdeel van lijkt me.
Over een paar weken komt de gemeente langs voor een kabelgoot in de stoep zodat ik, legaal, m'n hybride auto kan opladen. Nog meer piekbelasting dus. Één van de weinig apparaten die ik daadwerkelijk, af en toe wanneer mogelijk, buiten rush hour kan opladen.
Net op het NOS Journaal zeggen ze letterlijk: "TNO gaat nog onderzoeken of verwarmen met airco's echt duurzaam is". Dit is wel een echt staaltje van hoe houd ik mijn baan met zinloos werk.
Hij zei ook nog zoiets als "de airco warmt koude buitenlucht op en blaast die naar binnen"
[ Voor 21% gewijzigd door Martin7182 op 25-02-2026 20:34 ]
Beetje winterdag was ik met 2 airco’s (boven en onder verdieping) zo 20kwh verder. 144m2 woonoppervlakte totaal dus ook niks bijzonder ofzo. Nee in die batterijen geloof ik ook nog niet echt hard..Nanuk schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:27:
[...]
Grote verschillen worden rap minder, als er meer batterijen komen worden de verschillen nog minder.
Die 5 KWh van je moet je niet op verkijken. De 'roundtrip efficientie' is iets van 75% tot hooguit 80%. Daarnaast gebruikt de software van die batterij ook energie, dat is ook zomaar een KWh per dag. En dan hebben we het nog niet over maximale lading en ontlading. Die 5 KWh van je heb je dus minimaal 8 KWh voor nodig.
Ja dit heb ik dus deze winter ook gedaan gezien gasprijzen niet meer zo heel hoog zijn. En comfortabeler want lekker warme vloer, dat vond ik het grootste nadeel van verwarmen op L/L.Nopheros schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:01:
[...]
Ja ga jij je verwarming maar voor 4 uur uitzetten s'avonds midden in de winter
Rutten heeft ons jarenlang verteld dat we van het gas af moeten, gaan we van het gas af krijgen we te horen dat we teveel verbruiken. Hier blijft de airco voor nu nog lekker aan, deze zomer komt er vloerverwarming in en dan gaat de gas kraan weer open. Minder piek belasting vanuit deze kant dus
En met het beleid van de overheid ben ik ook wel blij dat ik nog op 2 paarden kan wedden (op gas of op stroom verwarmen). Denk dat als mijn CV de geest geeft ik deze ook weer voor een ouderwetse gas cv laat vervangen.
1 kWh/d, er zit toch geen warmtelint in o.i.d.Nanuk schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:27:
[...]
Grote verschillen worden rap minder, als er meer batterijen komen worden de verschillen nog minder.
Maar het klopt wel dat je netto minder overhoudt. Sowieso heb ik meer nodig voor de overige elektra.
Alles beter dan gas, blij dat ik daar vanaf ben (zelfs zonder 20 jaar noemenswaardige onderhoudskosten).
Met een dertig tot veertig watt kom je al erg in de buurt van die kilowattuur per dag. En inderdaad, mocht je het ding buiten plaatsen dan blijkt er opeens ook een warmtelint actief te worden om de zaak draaiend te houden en je rendement nog veel verder af te breken.Martin7182 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:57:
[...]
1 kWh/d, er zit toch geen warmtelint in o.i.d.![]()
Maar het klopt wel dat je netto minder overhoudt. Sowieso heb ik meer nodig voor de overige elektra.
Alles beter dan gas, blij dat ik daar vanaf ben (zelfs zonder 20 jaar noemenswaardige onderhoudskosten).
Ik heb mijn batterij op het meest domme moment van het jaar gekocht, vlak voor de kerst. Dat is dan een harde manier om te ervaren dat het niet zo rooskleurig is als je denkt. Maar goed, vandaag heeft ie prima nut en dat zal de zomer wel zo doorgaan.
Een batterij kan prima werken als het om echte getallen gaat, in de zomer de zon bewaren voor de nacht en in de winter de echt dure uren overbruggen met eerder ingekochte energie. Verwacht echter niet dat je met een waterig zonnetje ook maar iets over houdt in de winter. Verder verwacht ik dat ie volgende winter grotendeels gewoon van de stroom af gaat.
Wij hebben de airco 24/7 aanstaan in ons huis uit 1968
In de nacht, of tijdens werkdagen, op 19°. En als we aanwezig zijn op 20-21°
Als het heel koud is dan doen we hem snachts op 18° om zo geld te besparen.
Bij vries weer en een defrost verliest ons huis binnen de defrost 2-3° aan tempratuur. Tijdens deze periodes is de druk op het net natuurlijk wel erg groot hierdoor. Als een hele wijk met airco zou verwarmen. En als we hem van 18/19° naar 20-21° zetten is de piek ook wat hoger.
Voorheen stookte we met de gas ketel op 18-19° en snachts en bij afwezigheid op 15° . Nu verwarmen we warmer en veel langer en besparen we tussen de €30-€80 per maand op onze totale energie- en gas verbruik.
Als een hele wijk met dezelfde huizen en isolatie een airco zou hebben en het vriest dan wordt de druk zeker hoger op het net. Ik ben van mening dat vloerverwarming met een warmtepomp in zulke(en de onze) huis veel beter is dan verwarmen met airco. Ik raad het dan ook niet aan met tempraturen onder de 7°.
Het bespaart geld. Maar comfort, geluid, defrost zijn zeker geen voordeel vergeleken met radiatoren of vloerverwarming.
Maarja. Gas is duur, we moeten elektrisch, maar dat is dus ook niet meer goed. En niet iedereen kan een warmtepomp betalen. Dusja, waar doe je nu goed aan?
Bij vries weer en een defrost verliest ons huis binnen de defrost 2-3° aan tempratuur. Tijdens deze periodes is de druk op het net natuurlijk wel erg groot hierdoor. Als een hele wijk met airco zou verwarmen. En als we hem van 18/19° naar 20-21° zetten is de piek ook wat hoger.
Voorheen stookte we met de gas ketel op 18-19° en snachts en bij afwezigheid op 15° . Nu verwarmen we warmer en veel langer en besparen we tussen de €30-€80 per maand op onze totale energie- en gas verbruik.
Als een hele wijk met dezelfde huizen en isolatie een airco zou hebben en het vriest dan wordt de druk zeker hoger op het net. Ik ben van mening dat vloerverwarming met een warmtepomp in zulke(en de onze) huis veel beter is dan verwarmen met airco. Ik raad het dan ook niet aan met tempraturen onder de 7°.
Het bespaart geld. Maar comfort, geluid, defrost zijn zeker geen voordeel vergeleken met radiatoren of vloerverwarming.
Maarja. Gas is duur, we moeten elektrisch, maar dat is dus ook niet meer goed. En niet iedereen kan een warmtepomp betalen. Dusja, waar doe je nu goed aan?
Hoe vaak moet ik het nog herhalen: "Als piek- en dal tarieven maar genoeg verschillen, dan loont het vanzelf"Nanuk schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:27:
[...]
Met een dertig tot veertig watt kom je al erg in de buurt van die kilowattuur per dag. En inderdaad, mocht je het ding buiten plaatsen dan blijkt er opeens ook een warmtelint actief te worden om de zaak draaiend te houden en je rendement nog veel verder af te breken.
Ik heb mijn batterij op het meest domme moment van het jaar gekocht, vlak voor de kerst. Dat is dan een harde manier om te ervaren dat het niet zo rooskleurig is als je denkt. Maar goed, vandaag heeft ie prima nut en dat zal de zomer wel zo doorgaan.
Een batterij kan prima werken als het om echte getallen gaat, in de zomer de zon bewaren voor de nacht en in de winter de echt dure uren overbruggen met eerder ingekochte energie. Verwacht echter niet dat je met een waterig zonnetje ook maar iets over houdt in de winter. Verder verwacht ik dat ie volgende winter grotendeels gewoon van de stroom af gaat.
Een airco is een warmtepomp..m4bnl schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:42:
Dat klinkt als heel veel.. is dat normaal?Bij vries weer en een defrost verliest ons huis binnen de defrost 2-3° aan tempratuur.
[ Voor 19% gewijzigd door Olaf van der Spek op 26-02-2026 01:01 ]
Klopt. Maar een l/w waterpomp is vaak groter waardoor er minder snel een defrost plaats vindt.Olaf van der Spek schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 01:01:
[...]
Een airco is een warmtepomp..
[...]
Dat klinkt als heel veel.. is dat normaal?
Daarbij is het water nog warm bij een defrost dus blijft het huis langer warm en tenpratuur in het huis blijft meer stabiel. Dus ik vermoed dat een l/w minder pieken geeft. Ik heb het dan over huizen die ook veel warmte verliezen. Ik ben geen expert.
Ons huis heeft een waarde van 3,41 l/s.m2 (blowerdoortest).
In januari was onze totale stroomverbruik incl airco 585kw/h. Is dat veel?
voor Onder een bepaalde buiten tempratuur verliest is ons huis heel veel warmte. Is dat normaal? Nee. Daarom gaan we het dak ook isoleren
[ Voor 5% gewijzigd door m4bnl op 26-02-2026 07:22 ]
Heb je ook al eens geprobeerd om die nachtverlaging niet toe te passen? De airco’s moeten in de winter behoorlijk hard werken om die paar graden erbij te krijgen. En dan nog niet gesproken over het gemis van comfort, dat harde geblaas als je net thuis bent en dat een uur lang. Ik heb het zelf 2 winters getest maar verschil is niet echt noemenswaardig vond ik.m4bnl schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:42:
Wij hebben de airco 24/7 aanstaan in ons huis uit 1968
Overgrote deel zet de airco pas aan als ze thuis komen want het is luchtverwarming, vaak zitten ze in slecht geisoleerde woningen.merlin1201 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:16:
Slechts een uitzondering zoals hier op Tweakers heeft hem 24/7 aan.
En de airco,s worden in de zomer vollop gebruikt als koeling, ook pas in de avond aan.
Een airco verbruikt niet minder dan een l/W WP.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 26-02-2026 08:58 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Nog niet geprobeerd. Maar we kunnen het, als het weer kouder is, eens toepassen. Kijken en ervaren wat er dan gebeurdScrtz schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:39:
[...]
Heb je ook al eens geprobeerd om die nachtverlaging niet toe te passen? De airco’s moeten in de winter behoorlijk hard werken om die paar graden erbij te krijgen. En dan nog niet gesproken over het gemis van comfort, dat harde geblaas als je net thuis bent en dat een uur lang. Ik heb het zelf 2 winters getest maar verschil is niet echt noemenswaardig vond ik.
In België zie je ook energiebedrijven die grote batterijen toevoegen aan het net, net om die pieken op te vangen en daar iets aan te verdienen natuurlijk.marvel27 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:04:
Dat gaat piekprijzen dempen en het net ontlasten.
Privé kan je natuurlijk makkelijk je auto pas starten met laden na 21h of zo.
En moderne huizen kan je beter van 's morgens tot 's avonds op temperatuur houden ipv om 17h de airco volle bak aan te gooien.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Niet enkel energiebedrijven, of anders gezegd: veel meer bedrijven zullen energiebedrijf worden naast hun reguliere activiteit.
Ik moet binnenkort een batterij van 1MWh in dienst nemen bij een bedrijf van rolluiken. Er ligt al iets van 1MW aan zonnepanelen op het dak.
Formaat container die gewoon op het erf staat naast de hoogspanningscabine.
Ik moet binnenkort een batterij van 1MWh in dienst nemen bij een bedrijf van rolluiken. Er ligt al iets van 1MW aan zonnepanelen op het dak.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Misschien had je dan ook al kunnen lezen dat die pieken steeds minder frequent voor gaan komen. De onder nul tarieven komen door afname garanties voor parken die langzamerhand allemaal gaan aflopen. Daarnaast zullen de prijzen ook gaan afvlakken juist doordat er steeds meer batterijen komen, zowel particulier als bij de producenten.Martin7182 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:08:
[...]
Hoe vaak moet ik het nog herhalen: "Als piek- en dal tarieven maar genoeg verschillen, dan loont het vanzelf"
Ik zeg niet dat een batterij geen nut heeft maar de kans dat je hem terug verdient is klein Bovendien blijf ik er op wijzen dat je dus een percentage van je opgeslagen stroom verliest en dat het ding zelf ook stroom lust.
Idd, ik zie ze zelfs voorbij komen in mijn IG timeline... en ik heb geen bedrijf.Wozmro schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:25:
Niet enkel energiebedrijven, of anders gezegd: veel meer bedrijven zullen energiebedrijf worden naast hun reguliere activiteit.
Momenteel kan je als particulier maar moeilijk onder de 200€ per kWh komen, en dat loont enkel als je die echt minstens 200 keer per jaar kan vullen met eigen zonnestroom en dan terug kan verbruiken.
Maar als je een véél grotere batterij kan kopen, dan zakt uiteraard de prijs per kWh drastisch.
En daar zal je als particulier niet tegenop kunnen concurreren.
Mijn voorlopige conclusie: 5kWh installeren is nuttig, 10kWh wordt borderline (je zal er niet rijk van worden), en meer is als particulier uiterst zelden nuttig en economisch verantwoord, en dan moet je natuurlijk zorgen dat je geen gekke prijs betaalt. De grens ligt echt op zowat 200-250€/kWh anders krijg je ze niet terugverdiend (en dan maak je geen winst hé) voor ze 10 jaar oud zijn.
En laat ons ook begrijpen dat als je 1 technische interventie nodig hebt, de winst opbrengst van een jaar snel weg is.
Klopt, ik vergelijk het altijd met een koelkast.
Ik heb zelf thuis een simpel inbouwmodelletje. Maar onlangs moet ik bij een logistiek bedrijf zijn die een nieuwe vriezer in gebruik heeft genomen van 100m x100m x 50m, op -20°C.
Als ik zou zeggen dat ik met mijn eigen koelkastje daartegen commercieel wil concurreren dan zou dat totaal belachelijk zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat mijn eigen koelkast voor mijzelf geen nuttige meerwaarde heeft. Op voorwaarde dat de aankoopprijs en verbruik aanvaardbaar zijn.
Ik heb zelf thuis een simpel inbouwmodelletje. Maar onlangs moet ik bij een logistiek bedrijf zijn die een nieuwe vriezer in gebruik heeft genomen van 100m x100m x 50m, op -20°C.
Als ik zou zeggen dat ik met mijn eigen koelkastje daartegen commercieel wil concurreren dan zou dat totaal belachelijk zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat mijn eigen koelkast voor mijzelf geen nuttige meerwaarde heeft. Op voorwaarde dat de aankoopprijs en verbruik aanvaardbaar zijn.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Dan is het probleem dus weg. Het begon met de stelling dat airco's grote piekbelastingen op het stroomnet veroorzaken en dat dat dure piekuren zou geven. Tja, als dat allemaal niet doorgaat, dan komt de batterij er ook nietNanuk schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:13:
[...]
Misschien had je dan ook al kunnen lezen dat die pieken steeds minder frequent voor gaan komen. De onder nul tarieven komen door afname garanties voor parken die langzamerhand allemaal gaan aflopen. Daarnaast zullen de prijzen ook gaan afvlakken juist doordat er steeds meer batterijen komen, zowel particulier als bij de producenten.
Ik zeg niet dat een batterij geen nut heeft maar de kans dat je hem terug verdient is klein Bovendien blijf ik er op wijzen dat je dus een percentage van je opgeslagen stroom verliest en dat het ding zelf ook stroom lust.
Ik heb zelf een digitale meter (Vlaanderen) waar ik het piekvermogen op kan aflezen.
Voor januari was dit 3,4kW, voor februari 2,7kW. En dit met alles elektrisch in huis. L/l airco, boiler 100L, kookplaat, wasmachine,...
De boiler (1,5kW) warmt standaard op met timer van 13h tot 15h.
En de airco is standaard met timer van 9h tot 17h. + Ad hoc extra verwarmen naar behoefte.
Dit om zoveel mogelijk zonnestroom mee te pikken.
Voor januari was dit 3,4kW, voor februari 2,7kW. En dit met alles elektrisch in huis. L/l airco, boiler 100L, kookplaat, wasmachine,...
De boiler (1,5kW) warmt standaard op met timer van 13h tot 15h.
En de airco is standaard met timer van 9h tot 17h. + Ad hoc extra verwarmen naar behoefte.
Dit om zoveel mogelijk zonnestroom mee te pikken.
Ja, ook om tijdelijk over te schakelen op gas. Ik blijf lekker bij mijn hybrideMartin7182 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:08:
[...]
Hoe vaak moet ik het nog herhalen: "Als piek- en dal tarieven maar genoeg verschillen, dan loont het vanzelf"
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
Ik denk dat @Martin7182 bedoeld bij een standaard contract daar kan heel goed met spits en gewoon tarief geschakeld worden. Een dynamisch contract kent ook geen piek en dal tarief.Nanuk schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:13:
[...]
Misschien had je dan ook al kunnen lezen dat die pieken steeds minder frequent voor gaan komen. De onder nul tarieven komen door afname garanties voor parken die langzamerhand allemaal gaan aflopen. Daarnaast zullen de prijzen ook gaan afvlakken juist doordat er steeds meer batterijen komen, zowel particulier als bij de producenten.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
@habbekrats ik bedoelde 'piek-' en 'daltarief' in brede zin. Dus meer betalen op bepaalde momenten van de dag en minder op andere momenten. Dat is natuurlijk bij uitstek van toepassing op dynamische contracten. Ik wil best wel een thuisaccu, maar alleen als het financieel een beetje uit kan. Het hoeft niet volledig de kosten te dekken. De zekerheid dat je minder afhankelijk bent is ook wat waard.
dat rapport van TNO is best wel pro airco vindt ik alleen de media pakt er stukjes uit en zet de airco zo in een slecht daglicht door onkunde en na praten, terwijl TNO aandring voor verder onderzoek en voorlichting hoe het beste gebruik met betrekking op een vaste airco instalatie omdat het best wel eens een goede oplossing kan zijn voor de energie transitie ,MotorBeast schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:14:
Net op het NOS Journaal zeggen ze letterlijk: "TNO gaat nog onderzoeken of verwarmen met airco's echt duurzaam is". Dit is wel een echt staaltje van hoe houd ik mijn baan met zinloos werk.
En dan vraag ik me af waarom de NOS (en andere media) zo selectief gaat berichten?Louwm schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:46:
[...]
dat rapport van TNO is best wel pro airco vindt ik alleen de media pakt er stukjes uit en zet de airco zo in een slecht daglicht door onkunde en na praten, terwijl TNO aandring voor verder onderzoek en voorlichting hoe het beste gebruik met betrekking op een vaste airco instalatie omdat het best wel eens een goede oplossing kan zijn voor de energie transitie ,
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic