Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 155 156 Laatste
Acties:

• GM65
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:35
Hoi,

Wij willen een warmtepomp gaan plaatsen en hebben al diverse bedrijven gesproken maar krijg v.w.b. het vermogen verschillende antwoorden.
We hebben 50 m2 vloerverwarming en 1 radiator welke op de warmtepomp worden aangesloten.
Huis is uit 1974 maar hebben alles wel geïsoleerd.
Welk vermogen zouden we nodig hebben?
Het vermogen wat de bedrijven aangeven is tussen de 4kw en 8 kw

hoor het graag

IS VERPLAATST NAAR JUISTE TOPIC

[ Voor 4% gewijzigd door GM65 op 19-11-2025 10:33 . Reden: Verkeerde topic ]

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:31
GM65 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:14:
Hoi,

Wij willen een warmtepomp gaan plaatsen en hebben al diverse bedrijven gesproken maar krijg v.w.b. het vermogen verschillende antwoorden.
We hebben 50 m2 vloerverwarming en 1 radiator welke op de warmtepomp worden aangesloten.

hoor het graag
Ik vermoed dat je dat niet gaat doen met een lucht/lucht warmtepomp (aka een airco) als je vloerverwarming hebt.
Maar, alvast een tipje: gebruik de koevlaas formule. Huidige gas verbruik * 8 / 1650. Dat is dan het vermogen in kW wat je warmtepomp bij -10 graden moet kunnen.
En nu hop, naar het goede warmtepomp draadje :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:25
GM65 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:14:
Hoi,

hoor het graag
Dit is het lucht/lucht warmtepomp topic , zoals in de volksmond ook wel airco genoemd. Wat jij zoekt is het lucht/water topic: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Pijnacker Oost/West

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:12

Trebbors

Failure is no option!

Van mijn MHI 4 kW buitenunit draait de ventilator vaak zeer rustig. De Daikin Ururu Sarara 3 kW buitenunit staat daarintegen vaak flink te blazen, ondanks de niet zo hoge warmtevraag. (Compressor frequentie 16 of lager). Zit de verklaring hiervoor in een ander technisch design? Ze functioneren beide prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Trebbors op 19-11-2025 17:42 ]

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:51
Vandaag zojuist 1e ontdooien.
Bij zn 2 a 2.5 graden buiten
Deed er wel bijna 20 min over is dat niet wat lang?

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:20
Maxwp schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:21:
Vandaag zojuist 1e ontdooien.
Bij zn 2 a 2.5 graden buiten
Deed er wel bijna 20 min over is dat niet wat lang?
Was het de defrost die 20 minuten duurde?

Hier duurt de defrost 1 tot enkele minuten waarna er een periode van rond de 15 minuten start waarin de ruimte snel terug verwarmd wordt los van ingestelde temperatuur.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Trebbors schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:41:
Van mijn MHI 4 kW buitenunit draait de ventilator vaak zeer rustig. De Daikin Ururu Sarara 3 kW buitenunit staat daarintegen vaak flink te blazen, ondanks de niet zo hoge warmtevraag. (Compressor frequentie 16 of lager). Zit de verklaring hiervoor in een ander technisch design? Ze functioneren beide prima.
De MHI heeft meer vermogen dus zal een grotere warmtewisselaar hebben. Vergelijk het gewicht van de buitenunits eens? Fan buitenunit van ene unit kan ook nog groter zijn dan andere waardoor er bij lager toerental al gelijke/meer luchtverplaatsing is.

En daarnaast regelstrategie, wellicht gooit MHI eerder de fanspeed binnenunit hoger en doet Daikin liever eerst de fan buitenunit optoeren.

@Maxwp Vannacht een aantal defrosts gehad op m'n MHI 3,5kW ZSX. Ik zie in Home Assistant dat ze 7-9 min. duurden.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2025 10:55 ]

• Maxwp
Sjamo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:20:
[...]

Was het de defrost die 20 minuten duurde?

Hier duurt de defrost 1 tot enkele minuten waarna er een periode van rond de 15 minuten start waarin de ruimte snel terug verwarmd wordt los van ingestelde temperatuur.
Ik kijk naar moment dat de warmte pomp stopt en de koelvloeistof zakt naar - heel erg lage temp. Totdat deze weer stopt met zakken en weer omhoog gaatAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWyLiA3VFEtkjDF_jsitaoKmfpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9gJdFGiq0ElHAHyCfpVSzIr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Maxwp op 20-11-2025 13:13 ]

• Maxwp
ThinkPad schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:54:
[...]

De MHI heeft meer vermogen dus zal een grotere warmtewisselaar hebben. Vergelijk het gewicht van de buitenunits eens? Fan buitenunit van ene unit kan ook nog groter zijn dan andere waardoor er bij lager toerental al gelijke/meer luchtverplaatsing is.

En daarnaast regelstrategie, wellicht gooit MHI eerder de fanspeed binnenunit hoger en doet Daikin liever eerst de fan buitenunit optoeren.

@Maxwp Vannacht een aantal defrosts gehad op m'n MHI 3,5kW ZSX. Ik zie in Home Assistant dat ze 7-9 min. duurden.
Ok zie nu ~10 min tot hij weer begint met opwarmen.
Zie afbeelding boven

Daiking trouwens.

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:15
Ongeveer een half jaartje geleden service aan de Toshiba airco gehad, systeem stond destijds leeg. Bijgevuld en wat koppelingen vervangen en werkte weer prima. Nu we de unit voor verwarmen willen inzetten werkt deze weer erg matig, gebeurd niks met de ruimte temperatuur. De buitenunit bevriest ook “maar” voor 5 centimeter vanaf onder, betekent dit weer een koelmiddel lek?

• jasper2603
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:54
We hebben in de woonkamer een AUX 5 kw airco en die kraakt en maakt een wat zoemend geluid als hij de kamer op temperatuur heeft gebracht en afslaat, dan gaat hij in een soort van standby stand en dan maakt hij die irritante geluiden. Nu zitten we over een extra airco na te denken voor aan de achterkant van de woning en twijfelen we om weer een AUX te nemen hierom? Hebben andere airco merken dit ook?

Iemand eventueel nog een advies voor een 3.5 kw airco die een goed prijs kwaliteit verhouding heeft? Lees veel over Daikin en Mitsubishi maar zijn er nog andere minder bekende pareltjes?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jasper2603 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:52:
We hebben in de woonkamer een AUX 5 kw airco en die kraakt en maakt een wat zoemend geluid als hij de kamer op temperatuur heeft gebracht en afslaat, dan gaat hij in een soort van standby stand en dan maakt hij die irritante geluiden. Nu zitten we over een extra airco na te denken voor aan de achterkant van de woning en twijfelen we om weer een AUX te nemen hierom? Hebben andere airco merken dit ook?

Iemand eventueel nog een advies voor een 3.5 kw airco die een goed prijs kwaliteit verhouding heeft? Lees veel over Daikin en Mitsubishi maar zijn er nog andere minder bekende pareltjes?
Waarom zou je voor een B-Merk AUX gaan als je daar nu al slechtere ervaring mee hebt en waarvan algemeen bekend is dat deze voor verwarmen gewoon een stuk minder goed werken als een MHI of Daikin?

Die paar honderd euro op een langere gebruiksperiode is dat toch niet waard?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Een krakende behuizing is vaak het gevolg van schroeven die veel te vast zijn aangedraaid. Zou de schroefjes even losdraaien en wat minder vast aandraaien :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:57
revolution-nl schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:02:
[...]

Waarom zou je voor een B-Merk AUX gaan als je daar nu al slechtere ervaring mee hebt en waarvan algemeen bekend is dat deze voor verwarmen gewoon een stuk minder goed werken als een MHI of Daikin?

Die paar honderd euro op een langere gebruiksperiode is dat toch niet waard?
Voor verwarmingsdoeleinden (en dus véél meer draaiuren) altijd een beter model japanner nemen is mijn advies. Dat is het geld dan gewoon meer dan waard. Moet het toch echt persé voor een paar honderd minder neem dan een beter model Haier ipv een C-merk zoals AUX.

All-electric.

• jasper2603
Glashelder schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:07:
[...]

Een krakende behuizing is vaak het gevolg van schroeven die veel te vast zijn aangedraaid. Zou de schroefjes even losdraaien en wat minder vast aandraaien :)
Welke schroeven bedoel je? Die waar de binnenunit mee aan de muur bevestigd is of meer de schroeven in de binnenunit zelf? Het klinkt als een brommend geluid zeker weten dat dit door schroeven komt die te strak zijn aangedraaid..

• jasper2603
RonJ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:00:
[...]

Voor verwarmingsdoeleinden (en dus véél meer draaiuren) altijd een beter model japanner nemen is mijn advies. Dat is het geld dan gewoon meer dan waard. Moet het toch echt persé voor een paar honderd minder neem dan een beter model Haier ipv een C-merk zoals AUX.
Bedankt voor de adviezen, ik ga toch maar voor een japanner als die echt beter zijn. Kom flink wat aanbiedingen tegen voor mitsubishi, en de prijzen vallen me mee. Maar dat zijn wel de instap budget versies o.a. de 35 zsp van mhi en de HR35VF van mitsubishi electric. Zijn deze modellen aan te bevelen of is dit echt budget werk en beter een modeltype hoger nemen voor flink wat meer geld? Of is dat alleen maar meerprijs voor een wat leuker uiterlijk of wifi etc wat je toch niet gebruikt? Ga er alleen maar mee verwarmen niet koelen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
jasper2603 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:39:
[...]

Welke schroeven bedoel je? Die waar de binnenunit mee aan de muur bevestigd is of meer de schroeven in de binnenunit zelf? Het klinkt als een brommend geluid zeker weten dat dit door schroeven komt die te strak zijn aangedraaid..
Ik bedoel de schroeven van de plastic behuizing van de binnenunit. Die kunnen dat gekraak veroorzaken. Als jij zegt dat je gekraak hoort als de kamer op temperatuur is (en de unit dus afgeslagen is) dan komt het vaak doordat delen van de behuizing niet goed kunnen krimpen door te strak aangedraaide schroeven en dat kan gekraak veroorzaken.

Een brom lijkt me weer iets anders.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• jasper2603
Glashelder schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:32:
[...]

Ik bedoel de schroeven van de plastic behuizing van de binnenunit. Die kunnen dat gekraak veroorzaken. Als jij zegt dat je gekraak hoort als de kamer op temperatuur is (en de unit dus afgeslagen is) dan komt het vaak doordat delen van de behuizing niet goed kunnen krimpen door te strak aangedraaide schroeven en dat kan gekraak veroorzaken.

Een brom lijkt me weer iets anders.
Ik loop alle schroeven vanavond nog eens langs, kan het proberen wie weet. Bedankt voor de tip!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:57
jasper2603 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:46:
[...]

Bedankt voor de adviezen, ik ga toch maar voor een japanner als die echt beter zijn. Kom flink wat aanbiedingen tegen voor mitsubishi, en de prijzen vallen me mee. Maar dat zijn wel de instap budget versies o.a. de 35 zsp van mhi en de HR35VF van mitsubishi electric. Zijn deze modellen aan te bevelen of is dit echt budget werk en beter een modeltype hoger nemen voor flink wat meer geld? Of is dat alleen maar meerprijs voor een wat leuker uiterlijk of wifi etc wat je toch niet gebruikt? Ga er alleen maar mee verwarmen niet koelen.
Kijk dan vooral naar de opgegeven SCOP en geluid van de binnenunit(s). Dan kom je vanzelf een stukje boven de instapmodellen uit. Hoeft in de aanbieding trouwens niet eens zo heel veel te schelen.

All-electric.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
jasper2603 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:46:
[...]

Ik zou wat meer geld uitgeven. Ik heb zelf een mutli hangen met tweemaal een HR25VF eraan hangen en vergeleken met de Fujitsu's hiervoor zuipen deze stroom.

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:18
Even wat opmerkelijks posten. Vandaag een week geleden (vr 14 nov) was het buiten rond de 6 graden. Ik had de vraagbesturing van mijn Daikin 4MXM68A en 5kW Stylish binnenunit op AUTO staan. Normaal gesproken zit het opgenomen vermogen dan rond de 600-800 watt. Maar tot mijn verbazing zag ik het verbruik zakken tot ongeveer 430 watt continue, en het bleef lekker 20-21 graden in de kamer.

Kan iemand dit verklaren? Schakelt hij over op een hogere COP ofzo? Helaas heb ik dit na de tijd nooit weer kunnen reproduceren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/299fNSMvZDa09QdsM4OwBW8srPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nl5nTgcmMqweCV2TJ2LyXHHY.png?f=fotoalbum_large

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:26

Ik zou lekker weer voor de AUX gaan. Er zijn zoveel modellen, van instap tot luxe zoals de C-pro.
Maar ja, hier is het wat de boer niet kent vreet hij niet.
Ik geloof niets van A, B of C merken, alleen teveel betalen voor een apparaat dat gewoon zijn werk moet doen.
Kijk eens bij de Aircoweb winkel https://www.airco-webwinkel.nl/aux/
Ze hebben ook een showroom waar AUX, Mitsubishi, LG en Daikin hangen en kunnen je ook goed meer informatie vertellen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:26
f1r3b4ll schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:05:
Kan iemand dit verklaren? Schakelt hij over op een hogere COP ofzo?
Kan het niet verklaren, maar overschakelen op een betere COP is nog nooit iemand gelukt. COP is gewoon een rendement tussen wat je erin stop aan energie en wat eruit komt. Dit is dynamisch en verandert continue afhankelijk van buiten- en binnen- en inblaasluchttemperatuur.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Pagina: 1 ... 155 156 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic