Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

ErikVers schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:03:
[...]

Waar zou je je retour waardes willen invoeren?

Je kun trouwens ook een klokprogramma invoeren zodat je stooklijn in de nacht bijvoorbeeld 1-2 graden lager is tot bijvoorbeeld 10:00
Eh, verkeerde bewoording inderdaad. :/ Ik bedoelde natuurlijk de laagste stooklijnwaarde (bij de hoogste buitentemperatuur). En inderdaad, combineren met een schema: overdag 3 gr minder dan nu, 's nachts 4gr minder. Van 't weekend ff tijd voor maken.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:56
ErikVers schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Tja ontwerpfout zijn ook wel grote woorden.
Tot de K heeft de controller een led lampje die warmte geeft. Controller aan en dus led is maar zo een 0.5 verschil. Als je de controller altijd aan hebt ontvang je dit fenomeen.

Bij de K,L en M is er een ander type controller waar dit niet meer speelt.
Waar komt de rest van het verschil dan mogelijk vandaan?

Bij ons in de wijk, 80 woningen met zelfde aquarea warmtepomp en binnenunit, wijken ze allemaal zeker 2 graden af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-04 16:14
@ErikVers zoiets ;-)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:36
Draakje5 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:07:
[...]

Bij ons in de wijk, 80 woningen met zelfde aquarea warmtepomp en binnenunit, wijken ze allemaal zeker 2 graden af.
Je kunt de displayverlichting instellen op altijd aan. Je kunt vijf minuten tegen de controller staan ademen voor je de temperatuur afleest.

De thermistor in de controller heeft een nauwkeurig bekende beta. Een materiaalconstante die voor een hele batch van misschien honderdduizenden thermistors geldt, maar een R25 met een nauwkeurigheid van 2-5%.

Wie en met welke thermometer heeft in die wijk onderzoek gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

ErikVers schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Tja ontwerpfout zijn ook wel grote woorden.
Tot de K heeft de controller een led lampje die warmte geeft. Controller aan en dus led is maar zo een 0.5 verschil. Als je de controller altijd aan hebt ontvang je dit fenomeen.

Bij de K,L en M is er een ander type controller waar dit niet meer speelt.
Is de controller van de L-serie daarmee een stuk betrouwbaarder voor het gebruik als ruimtethermostaat? En vergelijkbaar met de losse thermistor?
Of zit er dan nog een operationeel verschil tussen?

[ Voor 8% gewijzigd door bartvl op 28-01-2025 13:59 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:03

ErikVers

e-Duurzaam

bartvl schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:58:
[...]

Is de controller van de L-serie daarmee een stuk betrouwbaarder voor het gebruik als ruimtethermostaat? En vergelijkbaar met de losse thermistor?
Of zit er dan nog een operationeel verschil tussen?
Ik adviseer nog steeds om met een externe thermostaat te werken. Voorkeur voor de netatmo aan/uit. Eventueel kun je de tadoX overwegen al is die nog in beta fase.

Dit heeft niet met de meetwaarde (0.5) of met de hysterese (0.5) te maken.

Wel klein beetje met de instelbaarheid (1.0 al kun je op 0.5 kalibratie dit ondervangen) en vooral wel met twee dingen waar ik als purist tegenaanloop;
-waterpomp die meer draaiuren maakt, net onder en net boven de warmtevraag loopt de waterpomp door.
-regelgedrag volgens pi logic (zie handleiding en diverse eerdere posts, gebruik eventueel de zoekfunctie)

Nu is wel goed om te weten dat dit verfijning op
0.2% is en ook gewoon die €175,- voor een netatmo je kan besparen als je genoegen neemt met een 8.5 ipv een 10
Veel mensen klagen over de hysterese van de controller alleen dit zorgt icm de juiste war instelling juist dat hij voldoende mag draaien en niet bij elke zonneschijn uit of deur open aan schiet. Dus als de PI logic uit kan of wordt verbeterd dan zou ik ook niet meer adviseren een externe te plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 28-01-2025 14:46 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Draakje5 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:07:
[...]

(Hattem?)

Die 2 graden kun je kalibreren al vraag ik me dan gelijk af waar men mee meet als referentie. Mocht het na kalibratie max, nog steeds 2 graden zijn zou ik mij verbazen en je adviseren naar je leverancier dit te melden en het te laten oplossen.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 28-01-2025 14:49 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
ErikVers schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:47:
[...]

(Hattem?)

Die 2 graden kun je kalibreren al vraag ik me dan gelijk af waar men mee meet als referentie. Mocht het na kalibratie max, nog steeds 2 graden zijn zou ik mij verbazen en je adviseren naar je leverancier dit te melden en het te laten oplossen.
Na kalibratie (aanpassing) matcht de thermostaat inderdaad. Er is met vanalles gemeten.
Netatmo's, kwik thermometers, philips sensoren enz.
Bij iedereen was de thermostaat ( zonder deze te kalibreren ) ongeveer 2 graden warmer dan daadwerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-04 08:36
Kwam net tot de ontdekking dat mijn dakdoorvoer gewoon open is. Ze hebben een dakpan vervangen door een doorvoer waar de leidingen door naar binnen komen.

Hoe kan ik dit het beste dichtmaken? Pur lijkt me geen goed idee, aangezien het ook de leidingen kan aantasten. Kan er ook wat glas / steenwol in stoppen, maar lijkt me ook niet heel goed te isoleren aangezien het "los" zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBDm_0Fb08Zg0vSw79aaYy0WbcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3fqCLsTI2whUdscUkRpaxri.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:11
Thoit schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:01:
Kwam net tot de ontdekking dat mijn dakdoorvoer gewoon open is. Ze hebben een dakpan vervangen door een doorvoer waar de leidingen door naar binnen komen.

Hoe kan ik dit het beste dichtmaken? Pur lijkt me geen goed idee, aangezien het ook de leidingen kan aantasten. Kan er ook wat glas / steenwol in stoppen, maar lijkt me ook niet heel goed te isoleren aangezien het "los" zit.

[Afbeelding]
Die mafklappers, die dit zo gedaan hebben, bellen en vragen wanneer ze hun werk afmaken.
Dit kan toch niet -O-

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom

[Afbeelding]
PUR tast de leidingen niet aan, maar bemoeilijkt wel het demonteren en het toevoegen van kabels. Ik neem aan dat er bovenin een bocht naar beneden zit zodat het niet inregent. Tegen tocht kun je dan blokjes piepschuim in die buis proppen. Dat houdt dan de meeste tocht tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:46

Kierdichtheid is iets wat nog niet tot de dinosauriërs van de installatiebranche is doorgedrongen.

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Nnoitra schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:52:
[...]

Die mafklappers, die dit zo gedaan hebben, bellen en vragen wanneer ze hun werk afmaken.
Dit kan toch niet -O-
Het probleem is dat ik met ze in een conflict zit, omdat ik hen op teveel fouten heb moeten wijzen. Dus daar is niemand meer te bekennen. Het is zelfs zo erg dat ik het hele systeem (wat in december is geïnstalleerd) door iemand die er wel verstand van heeft wil herzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
FransvWoerkom schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:26:
[...]

PUR tast de leidingen niet aan, maar bemoeilijkt wel het demonteren en het toevoegen van kabels. Ik neem aan dat er bovenin een bocht naar beneden zit zodat het niet inregent. Tegen tocht kun je dan blokjes piepschuim in die buis proppen. Dat houdt dan de meeste tocht tegen.
Dat nog net wel. Dan kan ik er ook net zo goed glas of steenwol in doen. Dat dicht wat meer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
blb4 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Kierdichtheid is iets wat nog niet tot de dinosauriërs van de installatiebranche is doorgedrongen.
De dino’s die bij mij zijn geweest weten achteraf niet eens wat pendelen was..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Thoit schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:49:
[...]

De dino’s die bij mij zijn geweest weten achteraf niet eens wat pendelen was..
Ik zou ff controleren onder welke categorie ze bij de KvK zijn ingeschreven, 't kunnen verkeerde pendelaars (geomant) zijn 8)7 :

"De pendel, en ook de wichelroede behoren tot de basisuitrusting van een geomant. Er hangen veel vraagtekens en vooroordelen rondom deze instrumenten. Vooral de pendel heeft een behoorlijk negatief imago. Die wordt veel met hekserij in verband gebracht en dat heeft voor veel mensen toch nog een beetje een naar nasmaakje. De wichelroede heeft in dat opzicht een iets beter aanzien. Het lijkt algemeen bekend dat de wichelroede gebruikt werd (wordt!) om water en andere grondstoffen te vinden. En dat klinkt toch een stuk positiever."

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grim20
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-04 21:20
FransvWoerkom schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:55:
[...]

In de service cloud zouden ook gebruiker, type binnenunit en type buitenunit moeten staan. Kennelijk heeft de TAW of de service cloud je warmtepomp niet herkend. Hoort bij de L serie niet een andere TAW? ik zie hier en daar een CZ-TAW1.
ErikVers schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:50:
[...]

Ok

Nee die zit niet in de cloud, ff gecheckt.
Zie je handleiding pagina 120, die “external meter?” moet (uiteraard) op no staan en staat dit ook affabriek dus dat zou ik als eerste checken of dat bij jou ook zo staat.

[Afbeelding]
Beide aangedragen tips hebben niet de oplossing gegeven.

In de handleiding staat als je gebruik maakt van de optionele print dat je dan de TAW moet aansluiten op die print omdat de optionele print gebruik maakt van CNT-CN1 van de hoofdprint.

Als je het aansluit volgens de handleiding krijg je niet energie verbruik verwarmingsmodus en energieopwekking verwarmingsmodus te zien in je statistieken in de service cloud, ook krijg je niet de gele balkjes te zien in je app of via "link gebruikersscherm". Alle andere waardes zie je wel in statistieken in de service cloud.

Als je niet gebruik maakt van een optionele print zit de TAW direct op CNT-CN1 op de hoofdprint en heb je dit "probleem" niet.

De oplossing is om de TAW los te halen van de optionele print en aan te sluiten op CNT-CN2 (rood/roze gekleurd)

Note: Het betreft hier de L serie, deze heeft een CNT-CN2 aansluiting op de hoofdprint. De H en J serie heeft dit "probleem" niet als je de TAW aansluit op de optionele print. Van andere series heb ik geen gegevens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ld71VByB1cO8YHW-QwwSffuiMLw=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/qcGD1Hfx4z6txWHJ4Aow7ZB8.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmJGS3pmmvF67prgIF9CiRul7GI=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/QBQnEzgPLq05W2xlQynjEuUQ.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Prq8i7SZ9TcqLuqQci64lkj9fjQ=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/oTJa8LFUEwyvgCTigT4sDLMJ.gif?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzTj5mI4VFPY9l1U8z0j91dSP6w=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/yrvZBx3BBzAWqccuXjFQiBj6.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfduMoykrtLvSXEgUzv5G4u1Bo4=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/gpcbyxe5AMuMMPNolDRCLYzV.gif?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Grim20 op 28-01-2025 21:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-04 21:33
ron36 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:40:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

9J monobloc.
Ik was dus begonnen met alleen foto 1, dat gaf al merkbaar minder compressor geluid. Maar verwacht absoluut geen wonderen.
Mijn plaat sb900 was nog niet helemaal op, dus vanmiddag ook de achterzijde maar eens gedaan. Van beneden tot boven. De rechterzijde op de foto is de "middenwand" Daar heb ik nog een rest stukje geplaatst, deze loopt niet helemaal tot onder door.

De achterzijde is lastig bereikbaar. De kleine achterplaat kan er niet vanaf zonder dat de grote achterplaat/zijplaat er ook vanaf is.
Zelf heb ik de bovenkant eraf gehaald, en alle bereikbare schroefjes eruit van de kleine achterplaat.
Dan kun je de plaat rechts net 2cm naar voren toe halen, waardoor je de isolatie erachter kunt schuiven. Deze ruimte is beperkt maar het kan net.
De bovenplaat is overigens standaard geisoleerd.

Resultaat, hij draait nu 39hz en ik hoor echt geen compressor alleen de fan behoorlijk. Maar ik vond het compressor geluid het ergste op hele lage HZ, die test moet nog komen.
We zullen zien, maar veel meer kan ik niet doen denk ik. Hopelijk brand hij vannacht niet af oid :P Materiaal is geschikt tot 150gr, en bedoeld voor om de compressor dus moet wel goedkomen.
Update de isolatie heeft merkbare verbetering gegeven. Ik heb nu voor het eerst dat ik regelmatig twijfel of de monobloc nu draait of niet draait. Deze twijfel had ik zonder isolatie nooit. De lage HZ 19-21 vond ik zelf het meest iritant, daar was de compressor goed hoorbaar. Dit is zeker beter geworden.
Grotendeels is de fan nu het meest hoorbaar.
Bij windstil en laag omgevingsgeluid is hij zeker nog te horen, en als hij flink moet werken is vooral de fan goed te horen. Maar ik ben zeker tevreden, zoals hij nu klinkt zo zou het fabrieks-af moeten zijn eigenlijk.

Nu ga ik tzt alleen nog de warmtepomp meer verstoppen met een haag of geluiddempende schutting. Dit om hopelijk het laatste beetje verbetering te geven. En misschien helpt daar het psychologische ook wel bij, dat als je de unit niet ziet, je hem ook minder/niet hoort O-)

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Thoit schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:48:
[...]

Dat nog net wel. Dan kan ik er ook net zo goed glas of steenwol in doen. Dat dicht wat meer af.
Glas of steenwol ademt nog goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 21:18
ron36 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Update de isolatie heeft merkbare verbetering gegeven. Ik heb nu voor het eerst dat ik regelmatig twijfel of de monobloc nu draait of niet draait. Deze twijfel had ik zonder isolatie nooit. De lage HZ 19-21 vond ik zelf het meest iritant, daar was de compressor goed hoorbaar. Dit is zeker beter geworden.
Grotendeels is de fan nu het meest hoorbaar.
Bij windstil en laag omgevingsgeluid is hij zeker nog te horen, en als hij flink moet werken is vooral de fan goed te horen. Maar ik ben zeker tevreden, zoals hij nu klinkt zo zou het fabrieks-af moeten zijn eigenlijk.

Nu ga ik tzt alleen nog de warmtepomp meer verstoppen met een haag of geluiddempende schutting. Dit om hopelijk het laatste beetje verbetering te geven. En misschien helpt daar het psychologische ook wel bij, dat als je de unit niet ziet, je hem ook minder/niet hoort O-)
Heb je een foto? Ging normaal deze voormiddag extra geluidsisolatie plaatsen, maar mijn werk heeft daar een stokje voor gestoken. :/

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:50

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-04 11:44

hfa

Momenteel draaien wij bijna 1 jaar met onze 5kW J-serie van Panasonic. Deze staat naast de gevel opgesteld en is voorzien van Caleffi vorstbeveiligingskleppen. Deze heb ik ook voorzien van buisisolatie (dit was een tip tijdens de inbedrijfsstelling).

Nu het punt waar tegenaanlopen:

- we stoken hoofdzakelijk op hout (inzethaard) en nu valt het ons op dat als de buitentemperatuur <2graden is, dus de vorstbeveiligingsklep in de retour al water begint te lozen. Ondanks dat het leidingwater volgens de Comfort Cloud bijv. 6 graden is. En de kleppen pas open zouden mogen bij +/- 3 graden.

Zelf denk ik erover na om de Caleffi's er tussenuit te halen...aangezien we nu al meermaals de druk van 1,8 naar 0,8 bar hebben gehad na een paar keer nachtvorst te hebben gehad. Dit, omdat de PNI thermostaat geen mogelijkheid biedt om de WP bijv. 1x per nacht kortstondig te laten draaien.

Wat is jullie advies? Caleffi's laten vervallen? Of met een externe temp.sensor gaan werken als dat mogelijk ook een oplossing biedt (?).

Bvd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:06

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als de vorstkleppen erg open en bloot hangen willen ze nog wel eens te hard afkoelen. Je kan ze rondom isoleren door een stuk buisisolatie over het onderste gedeelte te schuiven, maar houd de onder- en bovenkant wel open. Verder werkt zelfklevende isolatietape ook erg prettig. Maar er tussenuit halen kan ook. Bij stroomuitval tijdens vorst moet je dan wel ingrijpen of op zoek naar een nieuwe unit.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-04 18:30

[Afbeelding]
Wat je kunt doen: zorg dat je dunne plastic zakken hebt (die van de "chinees"), stop deze er tussen in je pijp en spuit die dan vol met PUR. (niet te vol natuurlijk) Op deze manier word alles goed gevuld, maar zit het niet vast aan je leidingen en doorvoer.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Grim20 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:33:
[...]

[...]

Beide aangedragen tips hebben niet de oplossing gegeven.

In de handleiding staat als je gebruik maakt van de optionele print dat je dan de TAW moet aansluiten op die print omdat de optionele print gebruik maakt van CNT-CN1 van de hoofdprint.

Als je het aansluit volgens de handleiding krijg je niet energie verbruik verwarmingsmodus en energieopwekking verwarmingsmodus te zien in je statistieken in de service cloud, ook krijg je niet de gele balkjes te zien in je app of via "link gebruikersscherm". Alle andere waardes zie je wel in statistieken in de service cloud.

Als je niet gebruik maakt van een optionele print zit de TAW direct op CNT-CN1 op de hoofdprint en heb je dit "probleem" niet.

De oplossing is om de TAW los te halen van de optionele print en aan te sluiten op CNT-CN2 (rood/roze gekleurd)

Note: Het betreft hier de L serie, deze heeft een CNT-CN2 aansluiting op de hoofdprint. De H en J serie heeft dit "probleem" niet als je de TAW aansluit op de optionele print. Van andere series heb ik geen gegevens.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Kennelijk is bij de ontwikkeling van nieuwere versies dezelfde fout (te weinig plek in de seriële stroom data) op meer plaatsen gemaakt. Bij de update van de cloudservers begin vorig jaar verdwenen bij mij ook een paar gemeten grootheden waaronder opgewekte energie. Na discussie van een paar weken met de helpdesk was het ineens verholpen. Ik mis nu nog de Low Pressure.

Is jouw uitbreidingsprintplaat wel de nieuwe CZ-NS5P met extra sensor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

hfa schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:07:
Momenteel draaien wij bijna 1 jaar met onze 5kW J-serie van Panasonic. Deze staat naast de gevel opgesteld en is voorzien van Caleffi vorstbeveiligingskleppen. Deze heb ik ook voorzien van buisisolatie (dit was een tip tijdens de inbedrijfsstelling).

Nu het punt waar tegenaanlopen:

- we stoken hoofdzakelijk op hout (inzethaard) en nu valt het ons op dat als de buitentemperatuur <2graden is, dus de vorstbeveiligingsklep in de retour al water begint te lozen. Ondanks dat het leidingwater volgens de Comfort Cloud bijv. 6 graden is. En de kleppen pas open zouden mogen bij +/- 3 graden.

Zelf denk ik erover na om de Caleffi's er tussenuit te halen...aangezien we nu al meermaals de druk van 1,8 naar 0,8 bar hebben gehad na een paar keer nachtvorst te hebben gehad. Dit, omdat de PNI thermostaat geen mogelijkheid biedt om de WP bijv. 1x per nacht kortstondig te laten draaien.

Wat is jullie advies? Caleffi's laten vervallen? Of met een externe temp.sensor gaan werken als dat mogelijk ook een oplossing biedt (?).

Bvd!
Je kan de tip van @Cr3ator uitvoeren, dat werkt vaak al voldoende. Een volgende stap is om je sensor buitentemp 1 graad te verlagen dit zorgt ervoor dat modus vorstbeveiliging iets eerder aangaat om water te laten circuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grim20
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-04 21:20
FransvWoerkom schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:47:
[...]

Kennelijk is bij de ontwikkeling van nieuwere versies dezelfde fout (te weinig plek in de seriële stroom data) op meer plaatsen gemaakt. Bij de update van de cloudservers begin vorig jaar verdwenen bij mij ook een paar gemeten grootheden waaronder opgewekte energie. Na discussie van een paar weken met de helpdesk was het ineens verholpen. Ik mis nu nog de Low Pressure.

Is jouw uitbreidingsprintplaat wel de nieuwe CZ-NS5P met extra sensor?
Scherp!!

Nee er is niet een CZ-NS5P toegepast maar de CZ-NS4P, mogelijk zit daar het probleem.

Niet alleen jij mis de Low Pressure in de service cloud, maar iedereen met een H,J en L serie. Van de andere series weet ik het niet, maar ik gok dat die het ook niet zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:57

martijn v o

Certified by Enphase.

ik zie hem wel maar hij is 0 :-)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zop7yf7avo8UrWXN-hSGsPCgLsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zohOarzmCihzHMb881jtMObi.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-04 17:25
runeazn schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:28:
[...]

Ik heb toch snel een PCB'tje inelkaar geflanst, en laten assembleren in china. Want lui. Minder geld kwijt, wel een uur van mijn leven om de juiste goedkope onderdelen te vinden op jlcpcb.
Ga er 5 krijgen, als iemand interesse heeft laat het maar weten.
Inmiddels de pcbtjes binnen, ik heb nog wat extra als iemand interesse heeft, mag ie hem gratis op komen halen in Tilburg.
Temperatuur is nauwkeurig bij mij :) en heeft het probleem nu verholpen nu ik hem op een betere plek heb kunnen zetten. Het is ongeveer 3 bij 3 cm groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6aQJy1VLsHc3-v__TwCFmxvytM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybbYRZLxmMp4ywE0wB9f7ZhF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Allen,

Wie kan me op weg helpen, ik heb sinds gisteren een 9kw j serie werkend. Alleen verwarming nog geen sww en de ketel doet niets qua verwarming.

Geen vloerverwarming enkel radiatoren

Het goede nieuws is de woning is warm !

Gisteren na ontluchten alle radiatoren dicht gezet die normaal niet gebruikt worden (slaapkamers) en erna een fors stromingsgeluid. Ik heb even contact gehad met de installateur gister en ik heb de pompsnelheid terug gezet naar 20l/m wat acceptabele stromings geluid geeft.

Daarnaast zie ik de warmtepomp best veel op standje oorlog werken zie onderstaande printscreen van de hoofdaansluiting (sluimer verbruik is 120w dus verwaarloosbaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oGMr_EobfghH7DNkhjEbBX0KWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hVyYRYl73AUCEogLUkdB4xi.jpg?f=fotoalbum_large

De temperatuur regeling werkt via de meegeleverde thermostaat/besturingsmodule die er standaard bij zit.

Voor mij lijkt het erop of de wp probeert met een redelijk hoog vermogen zijn target temperatuur van de stooklijn te bereiken maar dat voor dat dit gebeurd hij de ruimte temperatuur al heeft bereikt en dus eigenlijk alleen maar op hoog vermogen loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdarz8EKvnLn0gutevzmo2Sb9WM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I90NNWGoeg4D4zp4f4X8RCjH.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande screenshot was na het verhogen van de ruimte temperatuur van 20->21graden

Stooklijn ingesteld op -5 = 45 graden aanvoer en 15 = 35 graden aanvoer.

Van mijn cv ketel weet ik dat hii bij -5 niet constant 45 graden nodig had eerder 40 graden maar dit was meer max in low load regeling.

Vragen:
1. Wordt stromingsgeluid nu veroorzaakt door een bepaald type kranen of heeft dit voornamelijk met de systeem grootte te maken of iets heel anders?
2. Wat kan ik doen ok aan de afgifte kant het geluid te verminderen?
3. Wat kan ik doen om de runs langer en rustiger te maken?
4. Wat zou jullie advies zijn qua stooklijn obv mijn ervaring dat ik bij -5 ong 40graden nodig had in het verleden?
Stooklijn aanpassen naar -5:40 en 15:30 of iets dergelijks?
5. Klopt onderstaande stelling naar jullie mening of ervaring?

Voor mij lijkt het erop of de wp probeert met een redelijk hoog vermogen zijn target temperatuur van de stooklijn te bereiken maar dat voor dat dit gebeurd hij de ruimte temperatuur al heeft bereikt en dus eigenlijk alleen maar op hoog vermogen loopt.

Ow en uiteraard mocht er vragen zijn over instellingen dan kan ik die uiteraard delen!

[ Voor 5% gewijzigd door Fantastic_fox op 15-02-2025 08:14 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
Stooklijn staat waarschijnlijk (veel) te hoog, installateurs hebben daar nogal een handje van.

De flow moet afgestemd worden op je installatie, je moet zorgen dat alles open blijft staan wat je altijd wil verwarmen en dat dit voldoende is om minimale vermogen kwijt te kunnen. Dan de hoogste flow uitzoeken waarbinnen je geen last hebt van stromingsgeluiden. Dan ook ff kijken of die flow wel hoog genoeg is om benodigde vermogen te kunnen leveren met ~5 graden delta T.

[ Voor 66% gewijzigd door blb4 op 15-02-2025 08:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:16
Inderdaad, gooi eerst je stooklijn maar omlaag. En dan kijken of je met lange runs de boel op temperatuur kan houden.
Uitspraak die ik hier las vond ik wel treffend: een warmtepomp warmt je huis niet op, maar compenseert je warmteverlies. Dat hielp voor mij wel ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:12:
Allen,

Wie kan me op weg helpen, ik heb sinds gisteren een 9kw j serie werkend. Alleen verwarming nog geen sww en de ketel doet niets qua verwarming.

Geen vloerverwarming enkel radiatoren

Het goede nieuws is de woning is warm !

Gisteren na ontluchten alle radiatoren dicht gezet die normaal niet gebruikt worden (slaapkamers) en erna een fors stromingsgeluid. Ik heb even contact gehad met de installateur gister en ik heb de pompsnelheid terug gezet naar 20l/m wat acceptabele stromings geluid geeft.

Daarnaast zie ik de warmtepomp best veel op standje oorlog werken zie onderstaande printscreen van de hoofdaansluiting (sluimer verbruik is 120w dus verwaarloosbaar).

[Afbeelding]

De temperatuur regeling werkt via de meegeleverde thermostaat/besturingsmodule die er standaard bij zit.

[Afbeelding]

Bovenstaande screenshot was na het verhogen van de ruimte temperatuur van 20->21graden

Stooklijn ingesteld op -5 = 45 graden aanvoer en 15 = 35 graden aanvoer.

Van mijn cv ketel weet ik dat hii bij -5 niet constant 45 graden nodig had eerder 40 graden maar dit was meer max in low load regeling.

Vragen:
1. Wordt stromingsgeluid nu veroorzaakt door een bepaald type kranen of heeft dit voornamelijk met de systeem grootte te maken of iets heel anders?
2. Wat kan ik doen ok aan de afgifte kant het geluid te verminderen?
3. Wat kan ik doen om de runs langer en rustiger te maken?
4. Wat zou jullie advies zijn qua stooklijn obv mijn ervaring dat ik bij -5 ong 40graden nodig had in het verleden?
Stooklijn aanpassen naar -5:40 en 15:30 of iets dergelijks?
5. Klopt onderstaande stelling naar jullie mening of ervaring?

Ow en uiteraard mocht er vragen zijn over instellingen dan kan ik die uiteraard delen!
Wat heb je aan heat boosters/fans op de radiatoren zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:39

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb daar ook een tijd mee gestoeid (7J, 110m2 woning met radiatoren) en mijn conclusie is dat ik lange runs krijg met meer radiatoren open en een vrij hoge flow van max 30l/min wat vanzelf daalt naar 10l/min.
Stel je de flow lager in dan kan de wp niet regelen zoals ie wil (dT is hier 4 want 5 bleek te onrustig).

Het geluid kwam bij mij van oude simpele radiatorkranen (1990), die heb ik vervangen voor thermostatische met een slimme knop (Plieger) en dat hielp.
De knoppen staan bijna overal vol open en niet automatisch om de benodigde flow te kunnen halen.
ik weet dat iemand zulke knoppen flow killers noemt maar dan heeft ie het verkeerde merk gehad :)

Verder heb ik de aansluiting op de wp met 28mm staal uitgevoerd met zo min mogelijk bochten, die zit op de bestaande installatie waarvan 2x een 22mm knie is vervangen voor een t-stuk met 28/22/22.
Die locatie splitst de leidingen naar de bg en de verdieping.
Als het niet te vochtig is buiten heb ik runs van een hele dag, ik onderbreek die van 1-7u wat 1 graad verlies geeft die mijn wp goed kan compenseren.
De stooklijn staat op -10/42 en +10/32 zodat ie met lichte vorst tot 40C levert wat hier voldoet en is vrij zuinig.
Ik kijk naar leuke koopjes om en paar grote radiatoren 3-plaats te maken, echter tegen (bijna) geen budget dus het duurt wel even voor ik het juiste model tegenkom dat ook nog toonbaar is.

Mijn radiatoren doen opgeteld 11kW (bij 70C) en er staat 9,5kW altijd open, genoeg voor de 7J blijkbaar.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hemertje
De pieken kunnen ook ‘defrosts’ pieken zijn

Heb je je radiatoren ook al waterzijdig in laten regelen? (Door de installateur?)

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-04 19:38
RichieB schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:12:
Op eBay verkoopt een bedrijf uit Polen een buitensensor met 5m kabel die PAW-A2W-TSOD compatible is (dus geschikt voor H en J-series) voor € 34,39 inclusief verzenden. Daar kan ik niet voor tobben/zelf maken.
Paar geleden de genoemde buitensensor voor een zacht prijsje van een Tweaker gekocht, aangesloten en vervolgens niets anders dan ellende met de menu's van de controller gehad, na het stookseizoen de sensor eraf gehaald en voorbij waren de problemen..
En iedereen dacht hier 'het ligt aan jou zelf' en inderdaad ik heb de problemen zelf opgelost.
R waarde bij 20 graden C. 8,0 K-Ohm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLuN-tOXLrOgV1rbZwT1-1VBn-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjyZcW3WHTJNYuOYDuMq9N49.jpg?f=fotoalbum_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

hemertje schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:59:

Heb je je radiatoren ook al waterzijdig in laten regelen? (Door de installateur?)
Geen + van mij, dan zouden de defrosts wel heel lang duren als je naar de schaal van de grafiek kijkt :)
Het kan een afgifte probleem zijn door niet of matig inregelen, zijn er voetventielen waar iets mee is gedaan?
De pauzes zijn vrij lang, dat zou door de thermostaat kunnen komen al gaat dat hier prima.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
natural colour schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:37:
[...]

Paar geleden de genoemde buitensensor voor een zacht prijsje van een Tweaker gekocht, aangesloten en vervolgens niets anders dan ellende met de menu's van de controller gehad, na het stookseizoen de sensor eraf gehaald en voorbij waren de problemen..
En iedereen dacht hier 'het ligt aan jou zelf' en inderdaad ik heb de problemen zelf opgelost.
[Afbeelding]
mmm, dat moet een defect exemplaar zijn geweest dus. Ik heb zo'n ding in gebruik - idd uit verwegistan laten komen - en daar ben ik zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
blb4 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:54:
[...]

mmm, dat moet een defect exemplaar zijn geweest dus. Ik heb zo'n ding in gebruik - idd uit verwegistan laten komen - en daar ben ik zeer tevreden over.
Wat moet de R waarde van deze sensor eigenlijk zijn bij 20 graden C. ?
(sorry, Alt+248 = graden symbool werkt niet meer)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@blb4

Minmale flow van een 9kw is iets van 9,8l/m zou dat kunnen? Ik heb nu max 20l/m staan en dat gaat goed om eea op temperatuur te houden.

Qua stooklijn deze is nu -5 45 15 35 is het dan vooral van belang om de 45 bv te verlagen naar 40 moet dan de 35 ook met 5 omlaag?

@bbbrumbrum geen ventilatoren maar voorheen met cv op low load aanvoer max 40 nooit geen problemen mee gehad.

@Speedy-Andre beetje vergelijkbaar net nijn situatie ik heb meen ik 10kw bij 75/65/20 maar ik heb een 9kw.

Bij het bijvullen met alles open hoorde ik niets (en heb ik er misschien niet goed op gelet) oude kranen heb ik er eigenlijk maar een van maar dat zou nog een optie zijn de pomp staat nu dus op 20l/m.

Aansluting wp is din25 solar slang naar tstuk 22mm midden in de installatie recht en links vergelijkbaar vermogen.

@hemertje nee dat zijn geen defrosts dat weet ik zeker heb er met zo’n verbruik naast gestaan en was aan het verwarmen en bij de defrost schiet het debiet ook omhoog naar oorlog stand.

Wat ik echt niet snap is dat deze morgen liep hij opeens super rustig 24hz 400w input cop giga hoog.

Nogmaals woning blijft op temperatuur alleen naar mijn mening onverklaarbaar regel gedrag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roO4N2ckG0deu5cZ14i-XuWtCOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOXAoICdj2KEfQRw8sNtVR8m.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt allemaal wat on samenhangend naar mijn idee iemand een richting om in te zoeken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
natural colour schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:59:
[...]

Wat moet de R waarde van deze sensor eigenlijk zijn bij 20 graden C. ?
(sorry, Alt+248 = graden symbool werkt niet meer)
Die 8 k klopt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zScmFQ6x0wDKoD4tmd1MpOy5qDM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jUHe7hrYqwcezL6ICuP8Gvjz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Fantastic_fox schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:01:
@blb4

Minmale flow van een 9kw is iets van 9,8l/m zou dat kunnen? Ik heb nu max 20l/m staan en dat gaat goed om eea op temperatuur te houden.

Qua stooklijn deze is nu -5 45 15 35 is het dan vooral van belang om de 45 bv te verlagen naar 40 moet dan de 35 ook met 5 omlaag?

@bbbrumbrum geen ventilatoren maar voorheen met cv op low load aanvoer max 40 nooit geen problemen mee gehad.

@Speedy-Andre beetje vergelijkbaar net nijn situatie ik heb meen ik 10kw bij 75/65/20 maar ik heb een 9kw.

Bij het bijvullen met alles open hoorde ik niets (en heb ik er misschien niet goed op gelet) oude kranen heb ik er eigenlijk maar een van maar dat zou nog een optie zijn de pomp staat nu dus op 20l/m.

Aansluting wp is din25 solar slang naar tstuk 22mm midden in de installatie recht en links vergelijkbaar vermogen.

@hemertje nee dat zijn geen defrosts dat weet ik zeker heb er met zo’n verbruik naast gestaan en was aan het verwarmen en bij de defrost schiet het debiet ook omhoog naar oorlog stand.

Wat ik echt niet snap is dat deze morgen liep hij opeens super rustig 24hz 400w input cop giga hoog.

Nogmaals woning blijft op temperatuur alleen naar mijn mening onverklaarbaar regel gedrag

[Afbeelding]

Het lijkt allemaal wat on samenhangend naar mijn idee iemand een richting om in te zoeken?
Als je de hut altijd met 40 graden warm wist te houden zou je de stooklijn eens 5 graden omlaag kunnen gooien dus -5/40 en 15/35. Om 9kW met 5k dT te verplaatsen heb je een flow van ~ 26 l/m nodig. Maar voor die 3.4k dus maar iets van 9,8 l/m wat inderdaad de minimale flow is. Als het goed is ingesteld regelt de WP dit zelf behoorlijk bij.

Je moet sowieso niet te veel (tegelijk) gaan sleutelen, gewoon maar eens een weekje of minimaal een aantal dagen laten draaien en observeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:35

Ethirty

Who...me?

Fantastic_fox schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:12:

[Afbeelding]
Geen idee hoe je dit oorlog vindt? 3kW en het weer buiten is waarschijnlijk gewoon de defrost van de buitenunit. Daarnaast sluit ik me aan bij de andere suggesties.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Ethirty ik snap je opmerking maar het zijn geen defrost (bevat mogelijk wel ergens een defrost)

Dit is zonder nacht verlaging constant 20graden binnen als het enkel defrost zouden zijn dan zou de verwarming niks hebben gedaan maar het huis is gewoon op temperatuur gebleven.

Ik zal straks of morgen even zoeken naar de toetsencombi om de stooklijn aan te passen.

Dan zet ik de 45->40, de installateur gaat vanavond ook nog even kijken vertelde hij deze middag.

@blb4 dienflow aanpassen kunnen die ook uit staan wat je beschrijft ik zag straks na wat zoeken dat de pompsturing op delta t staat maar kan het nu zo 123 niet meer vinden. Ik was aan het zoeken naar de stooklijn aanpassingen

Keep you posted

[ Voor 19% gewijzigd door Fantastic_fox op 15-02-2025 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als de installateur op afstand kijkt (wifi module) dan kan je dat zelf ook als je toegang krijgt.
Da's een stuk makkelijker instellen en monitoren dan via het bedienpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:02
@Fantastic_fox
Heb je service cloud toegang ? Zo nee, regelen evt via de installateur. Je kunt dan onder data log van alles en nog wat volgen en ook zelf bv de stooklijn aanpassen.

Ben benieuwd of in jou standje oorlog grafiek de compressor uit was, maar de waterpomp door bleef lopen. Dat is het geval als de TA>=Tdoel+2 (volgens manual dacht ik 2 minuten, hier met een 9J 1,5 minuut). Dan slaat de compressor af en blijft hij water rondpompen om op een gegeven moment weer aan te slaan.

jou stooklijn loopt vrij stijl (-5/45 - 15/35), Dus op 20 graden buitentemperatuur 10 graden verschil . Elke 2 graden verandering buiten geeft een aanpassing van de Tdoel en triggert daar wellicht bovenstaande voorwaarde mee. Zoals eerder geadviseerd stooklijn omlaag en ik zou zeggen vlakker. Eerder 1 op4 ipv 1 op 2.

Hoe staat de Delta T ? Een lage ( bv 3) zal ook veroorzaken dat de wp met alle macht probeert om de Tr richting Tdoel te trekken. Een hogere Delta T (bv 5 of 6) geeft de wp lucht om eerder terug te toeren. Ik zou dit eerst proberen met een iets lagere stooklijn. Hogere delta en lagere stooklijn betekent gemiddeld kouder water door je systeem en dus minder afgifte, zeker met alleen radiators..

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Fantastic_fox schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:56:
[
@blb4 dienflow aanpassen kunnen die ook uit staan wat je beschrijft ik zag straks na wat zoeken dat de pompsturing op delta t staat maar kan het nu zo 123 niet meer vinden. Ik was aan het zoeken naar de stooklijn aanpassingen
pompsturing op dT is in veel installaties een fijne instelling. de WP bepaald dan zelf welke flow hij nodig heeft. Je kan dan nog steeds een maximum opgeven waarboven je 'm niet wil hebben (ivm met b.v. stromingsgeluiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:11
@blb4
Wat heb jij qua instellingen; sturen op dT of vaste flow?
Heb jij radiatoren vol open staan of knijp je ze? Wat is je gemiddelde dT op een radiator?

Ik heb deels radiatoren en 3 groepen VV en zit nog wat te stoeien met wat handig is.
Sturen op dT van 5 met een max van 20L/m gaat an sich prima; dT op vloerverwarming zit op 6 á 7 maar voor de radiatoren (T22/T21 met heatbooster) met moeite op 2 (en dan knijp ik ze) :P

Wat is wijshied; radiator gewoon vol open met lage dT of knijpen en dT proberen op te krikken?

[ Voor 12% gewijzigd door Nnoitra op 15-02-2025 18:34 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:01:
@blb4

[Afbeelding]

Had je ‘m ingesteld op 40 of was ‘ie daadwerkelijk 40gr gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Nnoitra schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:12:
@blb4
Wat heb jij qua instellingen; sturen op dT of vaste flow?
Heb jij radiatoren vol open staan of knijp je ze? Wat is je gemiddelde dT op een radiator?

Ik heb deels radiatoren en 3 groepen VV en zit nog wat te stoeien met wat handig is.
Sturen op dT van 5 met een max van 20L/m gaat an sich prima; dT op vloerverwarming zit op 6 á 7 maar voor de radiatoren (T22/T21 met heatbooster) met moeite op 2 (en dan knijp ik ze) :P

Wat is wijshied; radiator gewoon vol open met lage dT of knijpen en dT proberen op te krikken?
Ik heb 'm op dT. Ik heb een mix, een gedeelte staat vol open, een ander deel wordt nageregeld (via Honeywell Evohome). 't Gedeelte dat open staat is voldoende voor minimaal vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
hemertje schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:59:

Een + van mijn.
Van mijn 9J weet ik dat hij tijdens een mooie run een flow van 10l/min heeft maar tijdens een defrost naar de 38l/min kan gaan ondanks dan de flow is gemaximeerd op 25l/min.

Aangezien ik de afgelopen 4 dagen elke dag meer dan 10 defrosts per dag had, heb ik de radiatoren op de slaapkamers regelmatig flink horen ruizen. Mogelijk dat het weglaten van (thermostaat)kranen het geluid kan verminderen.

Dat inregelen heb ik wel mijn twijfels over. Met inregelen ga je vaak de flow knijpen waardoor het geluid juist toeneemt. Ik zou beginnen met alles maximaal open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
nokiaan958GB schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:06:
[...]

Van mijn 9J weet ik dat hij tijdens een mooie run een flow van 10l/min heeft maar tijdens een defrost naar de 38l/min kan gaan ondanks dan de flow is gemaximeerd op 25l/min.
Dat klopt, de Pana trekt zich tijdens defrost niets aan van een ingesteld maximum, hij gaat gewoon naar standje max. Bij mij is dat zo'n 35 l/m, iets meer weerstand in mijn installatie dan de jouwe denk ik dus.
Aangezien ik de afgelopen 4 dagen elke dag meer dan 10 defrosts per dag had, heb ik de radiatoren op de slaapkamers regelmatig flink horen ruizen. Mogelijk dat het weglaten van (thermostaat)kranen het geluid kan verminderen.

Dat inregelen heb ik wel mijn twijfels over. Met inregelen ga je vaak de flow knijpen waardoor het geluid juist toeneemt. Ik zou beginnen met alles maximaal open te zetten.
Wat precies de beste strategie is weet ik ook niet. Mijn ervaring is dat radiatoren die helemaal dicht staan (bij ons in 2 slaapkamers) stil blijven. Alles wat een beetje open staat maakt wat geluid maar bij mij is dat acceptabel door een bypass in m'n systeem.

Zonder inregeling krijg je niet overal voldoende flow wat ook weer tot problemen kan leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-04 09:19
Ik ben bezig met het plaatsen van een L-series 9KW (1fase) Panasonic warmtepomp met 185L boilervat (en 50L buffervat). Nu zie ik in de gebruiksaanwijzing staan dat het boilervat rondom 10 cm vrij moet staan. Ik had hem al tegen de achterwand en 1 zijwand aangeschoven en de eerste leidingen al aangesloten.
  • Welke reden is er om wel deze afstand open te houden?
  • Wat hebben jullie gedaan?
  • Wie kan hierin iets adviseren?
Voor de buitenunit begrijp ik de opgegeven afstanden uiteraard wel, want die moet veel lucht aan kunnen zuigen.

Alvast bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door markvw op 15-02-2025 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
markvw schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:53:
Ik ben bezig met het plaatsen van een L-series 9KW (1fase) Panasonic warmtepomp met 185L boilervat (en 50L buffervat). Nu zie ik in de gebruiksaanwijzing staan dat het boilervat rondom 10 cm vrij moet staan. Ik had hem al tegen de achterwand en 1 zijwand aangeschoven en de eerste leidingen al aangesloten.
  • Welke reden is er om wel deze afstand open te houden?
  • Wat hebben jullie gedaan?
  • Wie kan hierin iets adviseren?
Voor de buitenunit begrijp ik de opgegeven afstanden uiteraard wel, want die moet veel lucht aan kunnen zuigen.

Alvast bedankt.
Die van mij (192l Panasonic boiler) staat bijna tegen de muur, heb 'm bij wijze van spreken met een schoenlepel in een hok/technische ruimte geplaatst. Mogelijk geven ze die afstand op ivm leidingloop oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
nokiaan958GB schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:06:
[...]

Een + van mijn.

Met waterzijdig inregelen wil je juist de optimale afgifte van de radiatoren regelen en dat Tr va de radiatoren zoveel mogelijk gelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-03 07:07

DGR

Goedemiddag,

Vraag: heeft iemand een draadloze ontvanger liggen waar hij/zij vanaf wil? Gaat om de ontvanger voor de PAW thermostaat, de thermostaat zelf heb ik dus gaat enkel om de ontvanger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
hemertje schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Met waterzijdig inregelen wil je juist de optimale afgifte van de radiatoren regelen en dat Tr va de radiatoren zoveel mogelijk gelijk is
Waarom zou je dat willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
ercolano schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:30:
@Fantastic_fox
Heb je service cloud toegang ? Zo nee, regelen evt via de installateur. Je kunt dan onder data log van alles en nog wat volgen en ook zelf bv de stooklijn aanpassen.

Ben benieuwd of in jou standje oorlog grafiek de compressor uit was, maar de waterpomp door bleef lopen. Dat is het geval als de TA>=Tdoel+2 (volgens manual dacht ik 2 minuten, hier met een 9J 1,5 minuut). Dan slaat de compressor af en blijft hij water rondpompen om op een gegeven moment weer aan te slaan.

jou stooklijn loopt vrij stijl (-5/45 - 15/35), Dus op 20 graden buitentemperatuur 10 graden verschil . Elke 2 graden verandering buiten geeft een aanpassing van de Tdoel en triggert daar wellicht bovenstaande voorwaarde mee. Zoals eerder geadviseerd stooklijn omlaag en ik zou zeggen vlakker. Eerder 1 op4 ipv 1 op 2.

Hoe staat de Delta T ? Een lage ( bv 3) zal ook veroorzaken dat de wp met alle macht probeert om de Tr richting Tdoel te trekken. Een hogere Delta T (bv 5 of 6) geeft de wp lucht om eerder terug te toeren. Ik zou dit eerst proberen met een iets lagere stooklijn. Hogere delta en lagere stooklijn betekent gemiddeld kouder water door je systeem en dus minder afgifte, zeker met alleen radiators..
Toegang heb ik net gevraagd aan hem, delta t staat op 5 en die laat ik heel even zo staan voor nu, pomp staat op max 20l/m en ik heb net de stooklijn aangepast -10 45 15 30 even uit mijn hoofd. Dus een heel stuk vlakker of moet hij nog veel vlakker denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
bbbrumbrum schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 18:46:
[...]

Had je ‘m ingesteld op 40 of was ‘ie daadwerkelijk 40gr gemeten?
Hij stond op max 70 maar met lage pompsnelheid en 7kw vermogen kwam hij echt nooit boven de 45 constant zelf op heel koude dagen zoiets als hieronder toen was het net onder 0 de hele dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpVl_--tq5bcr3byTsd-2bCrO8w=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/RTf2l2UEr8P0sTB5JdXWEm7q.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
Fantastic_fox schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:01:
[...]

Toegang heb ik net gevraagd aan hem, delta t staat op 5 en die laat ik heel even zo staan voor nu, pomp staat op max 20l/m en ik heb net de stooklijn aangepast -10 45 15 30 even uit mijn hoofd. Dus een heel stuk vlakker of moet hij nog veel vlakker denk je?
nu heb je op ( 15- -10=) 25 graden buitentemperatuur bereik (45-30=) 15 graden Tdoel verspringing, oftewel elke 1,7 graad. Je stooklijn is dus steiler dan de vorige. Mede forum genoten met alleen radiatoren zullen meer praktische info hebben dan ik (want ook vvw), maar wellicht eens proberen -17/43 en 15/35. Dan heb je op 32 graden buitentemp 8 graden verspringing, oftewel eens in de 4.
Nu bij 3 graden buiten wordt de Tdoel 38 graden.
Als het tre snel warm wordt kan je beide zijde van de stooklijn eentje omlaag doen. en vis versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@ercolano ik heb je settings ff overgenomen staat nu zoals jij aangaf ingesteld.

De installateur had de controller kalibratie ket -1,5 graad ingesteld dat heb ik dus wel nog steeds zonstaan hebben jullie ook iets vergelijkbaars? Dit kwam volgens hem door de led op de display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
vanwaar je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Fantastic_fox schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:09:
@ercolano ik heb je settings ff overgenomen staat nu zoals jij aangaf ingesteld.

De installateur had de controller kalibratie ket -1,5 graad ingesteld dat heb ik dus wel nog steeds zonstaan hebben jullie ook iets vergelijkbaars? Dit kwam volgens hem door de led op de display
Ik heb een OT thermostaat naast de controller en de controller geeft hetzelfde weer, da's goed te zien omdat de thermostaat dat per 0,5C toont en via m'n Heishamon/mqtt zelfs op een bizarre 0,0001C nauwkeurig :P
De sensor zit idd bij de led maar blijkbaar wijkt ie niet bij iedereen af.

Overigens hier een strakke lijn vanaf 9u, zeker niet elk uur een herstart of defrost maar een 9J is toch anders.
Ik kreeg veel herstarts toen ik de flow terugdraaide naar 20l/min, mijn dT is 4 voor een rustiger regelgedrag en de pomp gaat dan net iets harder dan met een dT van 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ercolano schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:57:
[...]

nu heb je op ( 15- -10=) 25 graden buitentemperatuur bereik (45-30=) 15 graden Tdoel verspringing, oftewel elke 1,7 graad. Je stooklijn is dus steiler dan de vorige. Mede forum genoten met alleen radiatoren zullen meer praktische info hebben dan ik (want ook vvw), maar wellicht eens proberen -17/43 en 15/35. Dan heb je op 32 graden buitentemp 8 graden verspringing, oftewel eens in de 4.
Nu bij 3 graden buiten wordt de Tdoel 38 graden.
Als het tre snel warm wordt kan je beide zijde van de stooklijn eentje omlaag doen. en vis versa.
Stooklijn moet natuurlijk passen bij 't warmteverlies van je huis. bij mij (met alleen radiatoren) staat hij op 34/-5 30/+5. Hij loopt niet verder door (dus lager dan Ta 30) bij hogere buitentemperaturen omdat er bij mij (mede door gedeeltelijke naregeling) de WP dan z'n minimale vermogen niet kwijt kan. Deze steilheid (4 graden Ta bij 10 graden verschil buitentemperatuur werkt bij mij aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
@blb4
helemaal mee eens, daarom schrijf ik ook dat er andere met specifiekere (radiator) kennis zitten. En vanwege de radiators van @Fantastic_fox had ik de 35 die origineel er in stonden gepakt. Overigens was de aanleiding hier niet het verwarmen, maar om het afslaan van de pomp. Minder steile stooklijn is dan een van de potentiële oplossing richtingen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boogie20
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10-04 12:49
Hallo, al een tijd lees ik de diverse topics op het gebied van warmtepompen door op tweakers. In december 2024 een Panasonic 7 kW J-serie aangekocht. Ik ben nu alles aan het verder uitdenken hoe ik de warmtepomp ga inkoppelen op het aanwezige CV systeem. Daarom een eigen topic aangemaakt https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2284492 . Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen en tips.

Groet Rene

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@blb4 @ercolano

Hij lijkt nu iig stabieler door te lopen met de aanpassingen wat ik had overgenomen, en idd het ging erom dat hij langere runs ging maken.

De kalibratie aanpassingen van de thermostaat had ik wel aangepast naar -0,5 en die heb ik terug gezet op -1,5 obv een andere temp meeting.

Ik ga zometeen even de switchbot temperatuur sensoren ook kalibreren met ijswater dan meten die iig het juiste. Hiermee kan ik de panasonic temperatuur meting bekijken.

Na de kalibratie anpassing en stooklijn aanpassing loopt hij nu op:

Huidige energie
Verbruik 1,6kw
Opweking 6,8kw
Cop 4,24

Retour 33
Aanvoer 38
44hz
Debiet 20l/m

Wat ik nu wel me aan het afvragen ben of hij het debiet later omlaag gaat sturen hij draait nu al een tijdje omdat de thermostaat kalibratie is aangepast dus hij moet even bijstoken om weer 20graden ruimte temperatuur te hebben.

Maar als straks de ruimte temp is gehaald dan zou het debiet dus omlaag kunnen en daarmee het verbruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fantastic_fox schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:26:
@blb4 @ercolano

Hij lijkt nu iig stabieler door te lopen met de aanpassingen wat ik had overgenomen, en idd het ging erom dat hij langere runs ging maken.

De kalibratie aanpassingen van de thermostaat had ik wel aangepast naar -0,5 en die heb ik terug gezet op -1,5 obv een andere temp meeting.

Ik ga zometeen even de switchbot temperatuur sensoren ook kalibreren met ijswater dan meten die iig het juiste. Hiermee kan ik de panasonic temperatuur meting bekijken.

Na de kalibratie anpassing en stooklijn aanpassing loopt hij nu op:

Huidige energie
Verbruik 1,6kw
Opweking 6,8kw
Cop 4,24

Retour 33
Aanvoer 38
44hz
Debiet 20l/m

Wat ik nu wel me aan het afvragen ben of hij het debiet later omlaag gaat sturen hij draait nu al een tijdje omdat de thermostaat kalibratie is aangepast dus hij moet even bijstoken om weer 20graden ruimte temperatuur te hebben.

Maar als straks de ruimte temp is gehaald dan zou het debiet dus omlaag kunnen en daarmee het verbruik?
Mooi dat je met de gegeven adviezen resultaat hebt geboekt.
Je hoeft zelfs niks meer met de flow als je systeem goed waterzijdig is ingeregeld en je de juiste max flow in de controller 1x hebt ingesteld. Hij zal vanzelf gaan terug toeren als dit nodig is/kan. Vaak later of eerder dan jij had verwacht, geef het dus even de tijd, je zal zien dat volgende week met tb>10gr er heel ander gedrag plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
blb4 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:51:
[...]

Stooklijn moet natuurlijk passen bij 't warmteverlies van je huis. bij mij (met alleen radiatoren) staat hij op 34/-5 30/+5. Hij loopt niet verder door (dus lager dan Ta 30) bij hogere buitentemperaturen omdat er bij mij (mede door gedeeltelijke naregeling) de WP dan z'n minimale vermogen niet kwijt kan. Deze steilheid (4 graden Ta bij 10 graden verschil buitentemperatuur werkt bij mij aardig.
Welke thermostaat gebruik jij ipv de controller? Honeywell toch maar welke precies modulerend of aan uit?

Ik merk dat ik de panasonic regeling +1/-1 wel wat grof vind. Ik heb hier nog een nefit easy liggen maar dat zal wel niet lekker werken (ems nefit bosch protocol) en ok verwacht dat een wp aan-uit of opentherm aansturing nodig heeft of is dat onjuist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
hemertje schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Je moet je realiseren dat je met het knijpen van de flow om een gelijke Tr te krijgen het vermogen van een radiator verlaagt.
In mijn geval bij een lage Ta (25-30 graden) omdat ik ook vvw heb is dat iets wat de afgifte van de radiatoren nog meer zo verlagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ik heb nog nooit een goed argument gehoord voor het afregelen van radiatoren of vloerverwarmingsgroepen op gelijke Tr. Ik dacht dat jij er een had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Fantastic_fox schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:19:
[...]

Welke thermostaat gebruik jij ipv de controller? Honeywell toch maar welke precies modulerend of aan uit?

Ik merk dat ik de panasonic regeling +1/-1 wel wat grof vind. Ik heb hier nog een nefit easy liggen maar dat zal wel niet lekker werken (ems nefit bosch protocol) en ok verwacht dat een wp aan-uit of opentherm aansturing nodig heeft of is dat onjuist?
Ik gebruik Honeywell Evohome met Opentherm module. Deze is aangesloten op HeishaMon en met de nodige rules en nog wat sturing uit Home Assistant bestuur ik hiermee m'n wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:42:
[...]

Ik heb nog nooit een goed argument gehoord voor het afregelen van radiatoren of vloerverwarmingsgroepen op gelijke Tr. Ik dacht dat jij er een had.
Als je de flow niet kan meten/aflezen om juiste berekende liters per afgifte lichaam in te stellen dan is de tr gelijk trekken een hele makkelijke en doeltreffende methode.

Voor de meelezers
Het gevolg van een gelijke tr per afgifte lichaam (slang of radiator) is dat je deltaT overal hetzelfde wordt en je geen bypasses meer in je systeem hebt. Je verhoogt hiermee uiteraard het rendement. Dit is heel belangrijk om te doen en je laat je gasketel of warmtepomp tot wel een 20% efficiënter hierdoor werken.

[ Voor 30% gewijzigd door ErikVers op 17-02-2025 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
FransvWoerkom schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:42:
[...]

Dag @FransvWoerkom

Ik las laatst de reactie van @ErikVers zoals hij die nu weer gedeeld heeft, die was bij mij blijven hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomton
  • Laatst online: 10-04 16:59
DGR schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:54:
Goedemiddag,

Vraag: heeft iemand een draadloze ontvanger liggen waar hij/zij vanaf wil? Gaat om de ontvanger voor de PAW thermostaat, de thermostaat zelf heb ik dus gaat enkel om de ontvanger
Ik heb zo'n unit liggen die bij de L pomp zat, maar ik gebruik Heishamon. Ik zal vanavond thuis even kijken naar het type. Ik dacht CZ-TAW1. Bedoel je die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-04 14:13
ErikVers schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Als je de flow niet kan meten/aflezen om juiste berekende liters per afgifte lichaam in te stellen dan is de tr gelijk trekken een hele makkelijke en doeltreffende methode.

Voor de meelezers
Het gevolg van een gelijke tr per afgifte lichaam (slang of radiator) is dat je deltaT overal hetzelfde wordt en je geen bypasses meer in je systeem hebt. Je verhoogt hiermee uiteraard het rendement. Dit is heel belangrijk om te doen en je laat je gasketel of warmtepomp tot wel een 20% efficiënter hierdoor werken.
Dat klopt m.i. tot op bepaalde hoogte, je wilt inderdaad "bypasses" met kleine afgifte (radiator of vvw lus) vermijden. Maar ik denk dat het te kort door de bocht is om te stellen dat gelijke Tr altijd beter is.

Stel, je hebt een huis waar het precies zo is ingeregeld (gelijke Tr) en het comfort is goed. In dat huis heb je een kamer met bv een radiator. Die radiator vervang je door een radiator met een 2x zo grote afgifte. Dan heb je een paar keuzes:
1. Accepteren dat het in de kamer warmer wordt door de verhoogde afgifte (waardoor je totale energieverbruik omhoog gaat)
2. De flow knijpen zodat de afgifte lager wordt. Hierdoor gaat de Tr omlaag, en wordt de Tr van de WP ook iets lager, de efficiëntie hoger, en het energiegebruik lager. Er wordt echter niet meer aan de "gelijke Tr" voorwaarde voldaan.
(3. De afgifte in de rest van het huis ook verhogen)

In de praktijk heb je natuurlijk echter vaak al een systeem waarvan de afgifte niet helemaal overeenkomt met de behoefte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:35:
[...]

Voor de meelezers
Het gevolg is ook dat je slaapkamer of logeerkamer te heet kan worden, wat je natuurlijk weer kunt oplossen met thermostaatkranen die de Tr verlagen. Ik zet om te beginnen alles open en regel de war, dT en flow op een prettige temperatuur in de hoofdverblijfsruimte. Vervolgens knijp ik groepen waar het warmer wordt dan nodig. De warmtepomp ziet alleen het resultaat van die verschillende Tr's en als de dT op 5° uitkomt, zit je redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:05:
[...]

Het gevolg is ook dat je slaapkamer of logeerkamer te heet kan worden, wat je natuurlijk weer kunt oplossen met thermostaatkranen die de Tr verlagen. Ik zet om te beginnen alles open en regel de war, dT en flow op een prettige temperatuur in de hoofdverblijfsruimte. Vervolgens knijp ik groepen waar het warmer wordt dan nodig. De warmtepomp ziet alleen het resultaat van die verschillende Tr's en als de dT op 5° uitkomt, zit je redelijk.
Klopt te warm zou kunnen en dan zou ik die kamer naregelen op thermostaat(knop) en niet op flow ivm rendement. Maar als je de basisbegrippen en de gevolgen kent geen probleem om eigen keuzes in te maken uiteraard.

Ik kies voor juiste flow obv tr
De ruimte temp doe ik dan op basis van een eventuele klep zoals in een badkamer of studeer ksmer. Een ander wil alles balanceren op ruimte temp. Ik niet 😜👍

[ Voor 19% gewijzigd door ErikVers op 17-02-2025 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Thorsd schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:38:
[...]

Dat klopt m.i. tot op bepaalde hoogte, je wilt inderdaad "bypasses" met kleine afgifte (radiator of vvw lus) vermijden. Maar ik denk dat het te kort door de bocht is om te stellen dat gelijke Tr altijd beter is.

Stel, je hebt een huis waar het precies zo is ingeregeld (gelijke Tr) en het comfort is goed. In dat huis heb je een kamer met bv een radiator. Die radiator vervang je door een radiator met een 2x zo grote afgifte. Dan heb je een paar keuzes:
1. Accepteren dat het in de kamer warmer wordt door de verhoogde afgifte (waardoor je totale energieverbruik omhoog gaat)
2. De flow knijpen zodat de afgifte lager wordt. Hierdoor gaat de Tr omlaag, en wordt de Tr van de WP ook iets lager, de efficiëntie hoger, en het energiegebruik lager. Er wordt echter niet meer aan de "gelijke Tr" voorwaarde voldaan.
(3. De afgifte in de rest van het huis ook verhogen)

In de praktijk heb je natuurlijk echter vaak al een systeem waarvan de afgifte niet helemaal overeenkomt met de behoefte.
Ik kies voor optie 4:
Juiste flow die bij afgifte lichaam hoort instellen en de radiator zo veel als mogelijk is kiezen obv warmtevraag. In uitzonderlijke gevallen kun je aanvullend naregling dmv thermostaatkraan/klep toevoegen.
De methode op tr methode waterzijdige inregeling is enkel voor als men geen flow weet in te stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 17-02-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR
  • Laatst online: 23-03 07:07

DGR

tomton schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:28:
[...]

Ik heb zo'n unit liggen die bij de L pomp zat, maar ik gebruik Heishamon. Ik zal vanavond thuis even kijken naar het type. Ik dacht CZ-TAW1. Bedoel je die?
Oh dat zou top zijn!
Volgens mij wel, misschien even een foto in een prive bericht?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Klopt het dat je het stroomverbruik van de warmtepomp tijdens een defrost niet in de app terug ziet van Panasonic zelf, daar alleen het verbruik voor verwarmen van tapwater en vloerverwarming en koelen terug kan zien?

Ik zie eigenlijk ook helemaal geen verhoogd stroomverbruik tijdens de nacht als het vriest. Dus de defrosts verbruiken gewoon nauwelijks stroom bij de aquarea r32 of hij defrost maar zelden?

Soms dan vliegt mijn beveiligingscamera aan in de nacht omdat er ineens een stoomwolk van de warmtepomp af komt, maar ook dit is vrij zelden. Als ik hier sommige reacties lees dan verwacht ik zo'n defrost meerdere keren per uur als het vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
[...]

[Afbeelding]
Dan ben ik blij dat ik die niet heb gekocht.

Ik heb ze zelf gemaakt nu paar posts hierboven:
runeazn schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:52:
[...]

Inmiddels de pcbtjes binnen, ik heb nog wat extra als iemand interesse heeft, mag ie hem gratis op komen halen in Tilburg.
Temperatuur is nauwkeurig bij mij :) en heeft het probleem nu verholpen nu ik hem op een betere plek heb kunnen zetten. Het is ongeveer 3 bij 3 cm groot.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
runeazn schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:21:
[...]

Dan ben ik blij dat ik die niet heb gekocht.

Ik heb ze zelf gemaakt nu paar posts hierboven:

[...]
Het is toch niet meer dan een enkele NTC weerstand? waarom dan zo'n grote print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Draakje5 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:58:
Klopt het dat je het stroomverbruik van de warmtepomp tijdens een defrost niet in de app terug ziet van Panasonic zelf, daar alleen het verbruik voor verwarmen van tapwater en vloerverwarming en koelen terug kan zien?

Ik zie eigenlijk ook helemaal geen verhoogd stroomverbruik tijdens de nacht als het vriest. Dus de defrosts verbruiken gewoon nauwelijks stroom bij de aquarea r32 of hij defrost maar zelden?

Soms dan vliegt mijn beveiligingscamera aan in de nacht omdat er ineens een stoomwolk van de warmtepomp af komt, maar ook dit is vrij zelden. Als ik hier sommige reacties lees dan verwacht ik zo'n defrost meerdere keren per uur als het vriest.
Defrost heb je meer bij temperaturen rond het vriespunt en vochtig weer, nu is de vochtigheid veel minder dus ook minder defrosts.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-04 10:24
Vorig jaar heb ik een Panasonic Warmtepomp (WH-MDC07J3E5-W) geplaatst (Warmtepomp zonder SWW twee-onder-een kapwoning 1980).
Grotendeels draait deze naar tevredenheid. In die zin, hij houd het huis prima warm. Er zijn wel wat dingen die mijns inziens te verbeteren zijn. Een de ene kant is het zo dat hij het in perioden van +5 tot +10 graden vrij vlot warm krijgt. Dit kost een paar uurtjes per dag draaien.
Aan de andere kant, wanneer het kouder is, komt het wel voor dat hij een keer 24 uur draait, maar dan wel met veel defrosts en (mede daardoor?) hoge stroomkosten. Ik heb al eens de backup heater uitgeschakeld om te kijken of dat veel met de kosten zou doen, maar daar zie ik nagenoeg geen verschil in. Dus deze staat sinds vanmorgen weer aan, gezien de warmtepomp het afgelopen nacht met -5 graden het niet warm kon krijgen. De temperatuur was na vannacht (met continue draaien) gezakt van 20 naar 19 graden.

Ik laat hier een aantal screenshots zien van mijn settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdxY9j9j0U9GK1N7MXd-hTDlsJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlWa5iz7GTRkIVfzDyyjwIEE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xib7aHxENIuzkcKXglq_jyB0noQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13BSYFCDw4tlcVoi6QtYvKpN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5oBFU7gVl9AkgTk4SGL_bt6I0U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTz4WxYuJhwdFWYUSLD0W933.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jn1rS6ucM4Ojn4gxwqQjWixbCss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2octZ6hJGcl6QMB2VVRVitL.jpg?f=fotoalbum_tile

Als voorbeeld, donderdag 13 februari had ik een hoog verbruik, 32kWh verbruikt (totaal verbruik woning), het normale verbruik is geschat op 10kWh per dag. Dat betekent dus meer dan 20kWh voor die dag voor de warmtepomp. Zie grafiek voor de compressor op die dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgXKAiIM8X5t3sMmLQJZ_o1M6VM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxhPN0aCTZL9ZNX0QDDKk2ft.jpg?f=fotoalbum_large

Mogelijk is het 'normaal', maar ik zie her en der wel wat grafieken en als ik die vergelijk heb ik het idee dat het verbruik van mijn warmtepomp in deze tijden erg hoog is.
Mocht het zijn dat er nog informatie mist, dan hoor ik het graag.

Vragen:
1. Zien jullie hier nog optimalisatiepunten? Met name voor kostenverlaging.
2. Hoe kan ik hem langer, op een lager vermogen laten draaien wanneer het 'warmer' is? (minder prio voor nu)

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:37
Als je het nu niet warm hield bij -5 zou ik in de stooklijn het punt bij -15 wat omhoog zetten

Verder is 20kWh bij rond de nul graden niet vreemd als je van ca. 1000m3 gas kwam

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:19
Eens met @BarryH voor wat betreft de stooklijn.
Ter indicatie: Ik heb dezelfde WP, kom van ~1400m3 en heb op 13 februari ongeveer 28kWh nodig gehad. Lijken me dus geen vreemde getallen.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
cerebrum schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:44:
Eens met @BarryH voor wat betreft de stooklijn.
Ter indicatie: Ik heb dezelfde WP, kom van ~1400m3 en heb op 13 februari ongeveer 28kWh nodig gehad. Lijken me dus geen vreemde getallen.
ik kwam van ~850 m³, op 13 feb heeft de WP 17,2 kWh verbruikt. Komt dus exact overeen, ook met 1000m³ vs 20 kWh op 13 feb.

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 17-02-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
DGR schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:19:
[...]

Oh dat zou top zijn!
Volgens mij wel, misschien even een foto in een prive bericht?
Alvast bedankt!
Ik denk dat @tomton de interface bedoelt om de pana op afstand via de cloud te kunnen monitoren en besturen, de CZ-TAW1. En dat jij het ontvangdeel van de draadloze thermostaat PAW-A2W-RTWLSS bedoelt. Ik weet niet of die afzonderlijk leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
natural colour schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:25:
[...]

Het is toch niet meer dan een enkele NTC weerstand? waarom dan zo'n grote print?
Wat is jou definitie van groot?

Hij is 3 bij 3 centimeter. Ik vind dat klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
natural colour schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:25:
[...]

Behalve de ntc zitten er ook nog een parallel en/of serieweerstand op om de standaardwaarde van 6k8 te matchen met de pana. Omdat je nooit een goede match krijgt bij kamertemperatuur en het vriespunt, zitten er zo te zien meer aansluitopties op. Ik vind hem keurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-04 19:38
weet iemand hoe de vorst beveiliging werkt?
Door een foutje van mijn domotica was hij uit gezet.

Wanneer gaat de pomp draaien zodat mijn leidingen niet bevriezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:30
Dewim1 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:53:

14.18 Anti Freeze Control

Anti freeze protection control menu can be set YES or NO by control panel.
In heatpump system, there are 3 types of anti freeze control:
1. Expansion tank anti-freeze control
 Expansion tank anti freeze heater ON condition:
o Outdoor ambient temp. < 3°C
 Expansion tank anti freeze heater OFF condition:
o Outdoor ambient temp. > 4°C
2. Water pump circulation anti freeze control
 Water pump turns ON when ALL below conditions are fulfilled:
o Heatpump OFF (stand by) OR error occurs.
o Water flowing flag is ON.
o Water flow switch is not abnormal.
o Outdoor ambient temp. < 3°C OR outdoor ambient temp. sensor is abnormal.
o Water inlet/outlet temp. < 6°C.
o After 5 minutes from previous water pump OFF.
 Water pump turn OFF when ANY of below conditions is fulfilled:
o Outdoor ambient temperature ≥ 4°C.
o During -5°C < outdoor ambient temp. < 4°C
 After water pump ON for 4 minutes, and water inlet temp. ≥ 8°C.
 Else, shift to back up heater anti freeze control.
o During outdoor ambient temp. < -5°C
 After water pump ON for 4 minutes, and water inlet/outlet ≥ 20°C.
 Else, shift to back up heater anti freeze control.
 However, if flow switch is abnormal (H62), then water pump circulation anti freeze control will not activate.
3. Back up heater anti freeze control:
 Back up heater turn ON when ALL below conditions is fulfilled:
o Water inlet/outlet temp. < 6°C.
o Water pump circulation anti freeze control activated and water pump ON for 4 minutes.
 Back up heater turns OFF when ANY of below conditions is fulfilled:
o Water inlet/outlet temp. > 28°C.
o Water pump circulation anti freeze control deactivated/water pump OFF.
 However, if back up heater is abnormal (H70) then back up heater anti freeze control will not activate.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-04 13:50
Ik ben overgestapt van regelen op binnentemperatuur op de controller naar stooklijn. Vanmorgen heb ik de stooklijn op -2 gezet, met de verwachting dat de WP wat terug zou toeren. Vooral nu de zon schijnt, heb je snel teveel warmte in huis. Ik wil alleen niet dat de WP uitschakelt. Dus lekker op lage toeren doortokkelen zeg maar. Nu begrijp ik alleen niet wat de WP wil. Hij houdt 66 Hz aan terwijl het pompdebiet terugloopt. Gevolg is dat de aanvoertemp een graadje hoger wordt en de retour graadje lager. Beetje vreemd. Maar misschien zien jullie wel een logische verklaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
WOrange schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:34:
Vorig jaar heb ik een Panasonic Warmtepomp (WH-MDC07J3E5-W) geplaatst (Warmtepomp zonder SWW twee-onder-een kapwoning 1980).
Grotendeels draait deze naar tevredenheid. In die zin, hij houd het huis prima warm. Er zijn wel wat dingen die mijns inziens te verbeteren zijn. Een de ene kant is het zo dat hij het in perioden van +5 tot +10 graden vrij vlot warm krijgt. Dit kost een paar uurtjes per dag draaien.
Aan de andere kant, wanneer het kouder is, komt het wel voor dat hij een keer 24 uur draait, maar dan wel met veel defrosts en (mede daardoor?) hoge stroomkosten. Ik heb al eens de backup heater uitgeschakeld om te kijken of dat veel met de kosten zou doen, maar daar zie ik nagenoeg geen verschil in. Dus deze staat sinds vanmorgen weer aan, gezien de warmtepomp het afgelopen nacht met -5 graden het niet warm kon krijgen. De temperatuur was na vannacht (met continue draaien) gezakt van 20 naar 19 graden.

Ik laat hier een aantal screenshots zien van mijn settings.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Als voorbeeld, donderdag 13 februari had ik een hoog verbruik, 32kWh verbruikt (totaal verbruik woning), het normale verbruik is geschat op 10kWh per dag. Dat betekent dus meer dan 20kWh voor die dag voor de warmtepomp. Zie grafiek voor de compressor op die dag.
[Afbeelding]

Mogelijk is het 'normaal', maar ik zie her en der wel wat grafieken en als ik die vergelijk heb ik het idee dat het verbruik van mijn warmtepomp in deze tijden erg hoog is.
Mocht het zijn dat er nog informatie mist, dan hoor ik het graag.

Vragen:
1. Zien jullie hier nog optimalisatiepunten? Met name voor kostenverlaging.
2. Hoe kan ik hem langer, op een lager vermogen laten draaien wanneer het 'warmer' is? (minder prio voor nu)
Hoi,

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik nog niet veel ervaring ermee heb maar wat mij opvalt in je verhaal is het volgende:

Je geeft aan dat je de back-up heater had uitgezet die nacht waarover je spreekt en dat de Warmte pomp het hiermee niet op temperatuur kan houden. Naar mijn idee zou dit 2 dingen kunnen betekenen:
1. Doordat de Backup heater niet mee doet is hij via het WP deel te veel tijd kwijt met defrosten en dus te weinig draaiuren beschikbaar voor verwarming waardoor de ruimte temperatuur daalt.

2. Mogelijk heeft het uitschakelen van de Back-up heater er niets mee te maken en is je stooklijn gewoon te laag voor -5 (heb je andere koude nachten met zelfde instelligen ter vergelijking?) Anders kun je daarmee dit argument meteen van tafel afvegen.

Ter referentie, die van mij draait sinds afgelopen vrijdag binnen temp 20graden 24u (geen back up heater aan staan) geen SWW dus enkel verwarmen. Ik zit nog te zoeken naar de juiste stooklijn en pompsnelheid (stromingsgeluid is een issue bij 25l/min) dus ik zal nog wel iets beter kunnen instellen.

16-2-2025 buiten temperatuur gemiddeld 1 graden dat lijkt verdacht veel op de 0.6 graden van 13-2 nu kan dit vertroebeld worden door een meer of minder gemiddelde temperatuur.

Verbruik op de unit zelf 21kwh voor 24 uur verwarmen. let op ik draai met enkel radiatoren met een stooklijn van -18 45 +5 35 en een pompsnelheid van 21l/m (zeg ik even uit mijn hoofd dus dit kan ietsjes afwijken).

Ik vind die 20kwh dan in vergelijking met mij nog wel meevallen, nogmaals geen installatie is te vergelijken 1-1 natuurlijk maar wellicht heb je hier iets aan ter indicatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Dewim1 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:53:

Tenzij jouw domotica de netspanning van je pana haalt, blijft hij zich beschermen. De "uit" stand van de pana is in feite een "standby".

De pomp gaat trouwens niet draaien om je leidingen te beschermen, maar om zichzelf te beschermen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Sjouke Jacobsen schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:53:
Ik ben overgestapt van regelen op binnentemperatuur op de controller naar stooklijn. Vanmorgen heb ik de stooklijn op -2 gezet, met de verwachting dat de WP wat terug zou toeren. Vooral nu de zon schijnt, heb je snel teveel warmte in huis. Ik wil alleen niet dat de WP uitschakelt. Dus lekker op lage toeren doortokkelen zeg maar. Nu begrijp ik alleen niet wat de WP wil. Hij houdt 66 Hz aan terwijl het pompdebiet terugloopt. Gevolg is dat de aanvoertemp een graadje hoger wordt en de retour graadje lager. Beetje vreemd. Maar misschien zien jullie wel een logische verklaring?
Als je wilt dat de pana ook in de gaten houdt of het binnen te warm wordt door zoninstraling, moet je een ruimtethermostaat gebruiken. Dan kun je ook nog prima op war draaien en plussen en minnen van de stooklijn met de weekkalender. Overigens zegt de frequentie van de compressor weinig over het vermogen. Bij lage buitentemperatuur is die altijd (veel) hoger dan 20Hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

[Afbeelding]
O ja, je was toch niet vergeten die alternatieve buitensensor aan te melden in het installateursmenu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik heb Panasonic gesproken over de minimale vereiste dH voor de Aquarea J series. Nu komen ze met een tabelletje terug uit de handleiding:

Het noemt echter geen specific getal aan dH. heeft iemand ervaring hoe ik dit moet interpreteren in relatie tot dH? Of is het >5 dH?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyT4HauUliC61mhvFQ0QzN6gMow=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wBbx6Fvdl9P6hy59QMS15ryM.png?f=user_large

Ik begrijp dat 1dH verkregen kan worden dmv 17,9 mg CaO. CaO wordt echter weer niet genoemd.

Daarnaast is de vraag, is de >5 in dH, franse hardheid of engelse hardheid uitgedrukt? Daar zit namelijk nog een verschil in. De handleiding is europees/turks..

Edit 2:
Gezien het een europese handleiding is, ga ik er van uit dat men niet in engelse hardheid meet ( 5 engelse hardheid is overigens gelijk aan ongeveer 7dH, wat me veel lijkt als minimum eis).
Franse hardheid lijkt me ook niet, want 10franse hardheid is gelijk aan ongeveer 10dH. Nog meer. Dus dan zal de eis wel >5dH zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Draakje5 op 18-02-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
FransvWoerkom schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:06:
[...]

O ja, je was toch niet vergeten die alternatieve buitensensor aan te melden in het installateursmenu?
Goed aangesloten destijds, buitentemperatuur werd goed weergegeven, maar had constant error aanduiding op de buitensensor.. met als gevolg dat (a) diverse instelling op de controller min of meer geblokkeerd waren (leek wel Fuzy- Logic) en (b) de achtergrondverlichting nooit uitging.

Mijn intentie was dat de externe buitentemperatuur sensor minder snel temperatuur schommelingen meet door deze (iets) te isoleren.
Mijn eigen huis is goed geïsoleerd, met een nacht met -8 is niet gelijk noodzakelijk de wp op hoog vermogen te laten draaien, de sensor moet dus vertraagt reageren op buitentemperaturen.

Pagina: 1 ... 84 ... 87 Laatste