Dat doet niets met de afgifte, enkel je dT. Maar die mag de WP lekker zelf bepalen, tenzij je ergens een grens aan flow hebt qua geluid ofzo, dan zou je de max pomp snelheid kunnen begrenzen.
Klinkt als een afgifteprobleem. Hoe ziet dat eruit?
Want je stooklijn is eigenlijk wel bizar hoog, investeren in betere afgifte en dus lagere aanvoer temp en dus hogere COP ga je sowieso terugverdienen.
De hoge stooklijn is denk ik een setting die de leverancier (niet de installateur) er (als experiment?) in heeft gezet. Ik vind hem ook veel en veel te hoog, want ik heb al eerder aangegeven dat ik toen ik nog een cv-ketel had de watertemperatuur op max. 50 graden heb gezet, en dat werkte prima. Meestal deed de ketel het met nog lagere temperaturen, 40 - 45 ongeveer. Dus dan lijkt me dat de WP dat ook moet kunnen, die getallen vallen ruimschoots binnen zijn marges, en warm water is warm water.
De pomp: ik heb de externe pomp nu terug op de middelste stand gezet, en de interne pomp staat op deltaT. Verder kan ik toch geen pompdebiet of -snelheid instellen op een 9L?
De grafiek van vandaag:
Die rommel aan het begin (gisterenavond) komt door de houtkachel. Vandaag geen houtkachel gebruikt. Vanochtend was het gewoon weer 17,5 graden. De gevraagde temperatuur heb ik daarom vanochtend ingesteld op 23. Nu vanavond is het eindelijk 19 à 20.
Die Pana afstandsbediening die ik in de woonkamer heb hangen, daar is wat mee. De temperatuur die hij registreert is 2 à 3 graden hoger dan de werkelijke temperatuur. In één van de geheime menu's kun je dat compenseren met max. 2 graden, en dat hebben we ook gedaan. Toch lijkt de WP dat soms te 'vergeten'. dit is al het derde exemplaar, het eerst exemplaar had een afwijking van ca. 4 graden, de tweede was gewoon kapot en deze derde wijkt dus ca. 2 graden af. Ook bijzonder om (met een handscanner) te meten dat het ding zelf een paar graden warmer wordt dan de kamertemperatuur.
Het afgiftesysteem: dat is in deze woning geïnstalleerd toen er nog geen isolatie was. De spouw was nog leeg, er was nog oud dubbel glas, boven enkel glas, de dakisolatie was 8 cm en hier in huis woei zelfs de wind. Gasverbruik in dat eerste jaar zo'n 3.000 m3. Dat heb ik allemaal aangepast en toen ging ik naar een gasverbruik van zo'n 1.700 - 1.800 m3.
De woonkamer en halfopen keuken zijn zo'n 56m2. Aan afgifte heb ik daar drie convectorradiatoren (oudere Jaga's, géén convectorputten, opgeteld 7,0 strekkende meter plus 0,5 m2 T2 radiator in de keuken.
In de naastgelegen hal (30m2) twee Jaga's van in totaal 2,70 strekkende meter. En daarnaast het washok waar ook de WP en het verdeelblok zitten. Ook al zijn de leidingen geïsoleerd is het daar lekker warm.
En er is nog een studeerkamer van 20m2 met vloerverwarming.
Op de eerste verdieping drie slaapkamers en een badkamer, uitsluitend T2 radiatoren. Daar is het altijd prima op 20 - 21 graden te krijgen, ook de afgelopen dagen.
Toen de CV-ketel nog draaide kon die prima het hele huis verwarmen met dit afgiftesysteem op max. 50 graden, en meestal dus minder. Waarom zou de WP dat dan niet kunnen?