In het kader van mijn L-serie 7kW bibloc installatie heb ik een vraag over een afvoer aan de onderzijde van de binnenunit.
:strip_exif()/f/image/SlBD7wllqaJ49IDE1XCjGydO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C5CotDOLtC8ZAZYIjPRC52nI.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens panasonic moet ik hier een 17 mm afvoerslang aankoppelen naar buiten, en deze mag niet in een rioolbuis waar ammoniak of zwavelgas kan ontstaan? En ook nog geïsoleerd als er condens kan vormen, dus dat lijkt mij zinvol als ik ooit wil gaan koelen (ik wil de optie graag openhouden).
:strip_exif()/f/image/hb5uIqHbos7K3SHnuz1s7fzf.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is de functie van deze afvoer? Overstort, condens of alleen afvoer bij onderhoud?
Ik zelf dacht praktisch te zijn en gewoon een wasmachine afvoer slang te installeren. Maar misschien is het helemaal niet nodig?
Het lijkt gelijk aan de warmtepomp K serie die @kjoosten heeft geïnstalleerd, zie eerder zijn post over een zelfde soort aansluiting. Verschil is alleen dat Panasonic bij de L-serie een isolatie adviseert.
- überhaupt aankoppelen slang naar het riool?
- geïsoleerde slang? (en tips voor welke slang zijn welkom, want ik vind ze niet op google)
- standaard universeel sifon of droogsifon? Ik neem aan dat je beter het laatste kunt gebruiken bij weinig water?
Ik ben benieuwd hoe jullie hebben opgelost?
:strip_exif()/f/image/SlBD7wllqaJ49IDE1XCjGydO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C5CotDOLtC8ZAZYIjPRC52nI.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens panasonic moet ik hier een 17 mm afvoerslang aankoppelen naar buiten, en deze mag niet in een rioolbuis waar ammoniak of zwavelgas kan ontstaan? En ook nog geïsoleerd als er condens kan vormen, dus dat lijkt mij zinvol als ik ooit wil gaan koelen (ik wil de optie graag openhouden).
:strip_exif()/f/image/hb5uIqHbos7K3SHnuz1s7fzf.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is de functie van deze afvoer? Overstort, condens of alleen afvoer bij onderhoud?
Ik zelf dacht praktisch te zijn en gewoon een wasmachine afvoer slang te installeren. Maar misschien is het helemaal niet nodig?
Het lijkt gelijk aan de warmtepomp K serie die @kjoosten heeft geïnstalleerd, zie eerder zijn post over een zelfde soort aansluiting. Verschil is alleen dat Panasonic bij de L-serie een isolatie adviseert.
Dus mijn vragen:kjoosten schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:26:
[...]
Afvoer H wordt omschreven als waterafvoeropening. Het is een opening in de bodemplaat, waar je een kunststof knietje met een slang aan moet sluiten. Hij dacht dat die gebruikt wordt als condensafvoer, maar was er niet zeker van. Hij adviseerde deze aan te sluiten op het riool, omdat dat in de installatiehandleiding staat. Hij had geen idee hoeveel water er van de afvoer af zou komen. Aangezien een aansluiting op het riool heel lastig is, ga ik het eerst proberen met een ruime opvangbak. Ik kan me niet voorstellen dat er veel water uit de afvoer komt.
Iemand ervaring met de hoeveelheid water uit afvoer H?
- überhaupt aankoppelen slang naar het riool?
- geïsoleerde slang? (en tips voor welke slang zijn welkom, want ik vind ze niet op google)
- standaard universeel sifon of droogsifon? Ik neem aan dat je beter het laatste kunt gebruiken bij weinig water?
Ik ben benieuwd hoe jullie hebben opgelost?