De 'd' in dH staat voor Duits, zie ook hier. Wat is de achtergrond van de vraag?Draakje5 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:23:
Ik heb Panasonic gesproken over de minimale vereiste dH voor de Aquarea J series. Nu komen ze met een tabelletje terug uit de handleiding:
Het noemt echter geen specific getal aan dH. heeft iemand ervaring hoe ik dit moet interpreteren in relatie tot dH? Of is het >5 dH?
[Afbeelding]
Ik begrijp dat 1dH verkregen kan worden dmv 17,9 mg CaO. CaO wordt echter weer niet genoemd.
Daarnaast is de vraag, is de >5 in dH, franse hardheid of engelse hardheid uitgedrukt? Daar zit namelijk nog een verschil in. De handleiding is europees/turks..
Edit 2:
Gezien het een europese handleiding is, ga ik er van uit dat men niet in engelse hardheid meet ( 5 engelse hardheid is overigens gelijk aan ongeveer 7dH, wat me veel lijkt als minimum eis).
Franse hardheid lijkt me ook niet, want 10franse hardheid is gelijk aan ongeveer 10dH. Nog meer. Dus dan zal de eis wel >5dH zijn.
Ik zie nergens dat de >5 naar DH relateert.Thorsd schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:00:
[...]
De 'd' in dH staat voor Duits, zie ook hier. Wat is de achtergrond van de vraag?
Achtergrond: waterontharder icm warmtepomp.
Mijn vraag was of je in het menu Installateur > Systeem > Alternatieve buitensensor "Ja" hebt geselecteerd.natural colour schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:46:
[...]
Goed aangesloten destijds, buitentemperatuur werd goed weergegeven, maar had constant error aanduiding op de buitensensor.. met als gevolg dat (a) diverse instelling op de controller min of meer geblokkeerd waren (leek wel Fuzy- Logic) en (b) de achtergrondverlichting nooit uitging.
Mijn intentie was dat de externe buitentemperatuur sensor minder snel temperatuur schommelingen meet door deze (iets) te isoleren.
Mijn eigen huis is goed geïsoleerd, met een nacht met -8 is niet gelijk noodzakelijk de wp op hoog vermogen te laten draaien, de sensor moet dus vertraagt reageren op buitentemperaturen.
Je krijgt een foutmelding als de geselecteerde sensor een onwaarschijnlijke waarde heeft. Onderbroken of kortgesloten. Als je die foutmelding krijgt, moet je die resetten en de fout opsporen. Dan is het interessant zeker te weten welke je hebt geselecteerd. De sensors zijn domme dingen en niet plug&play.
De link betrof alleen de 'd'. De tabel gaat over de kwaliteit van het systeemwater, dus niet specifiek het tapwater. Maar als je het systeem vult met onthard water is het evengoed relevant.Draakje5 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:28:
[...]
Ik zie nergens dat de >5 naar DH relateert.
Achtergrond: waterontharder icm warmtepomp.
De Duitse hardheid dH gaat over het het absolute aantal calcium ionen per liter.
Het lijkt of de tabel hardheid op een andere manier specificeert. Als de ratio tussen magnesium en calcium ionen en de waterstofcarbonaat ionen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de mogelijkheid van het neerslaan van het calcium en magnesium.
Maar goed, ik ben geen expert op dit gebied, misschien kan de waterontharder leverancier je meer vertellen.
[ Voor 11% gewijzigd door Thorsd op 18-02-2025 22:04 ]
Dank voor jullie reacties op onderstaand!
Daarnaast heb ik het idee dat, doordat de backup heater weer ingeschakeld is, hij het beter aan kan met lagere temperaturen mogelijk omdat, wannneer hij uitstaat, er teveel warmte uit de woning onttrokken wordt. Maar dat is maar een gedachte.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ukxsT1M5ymRT2mCNF47C3IeN.jpg?f=user_large)
Dit zijn m'n huidige RTC instellingen.
:strip_exif()/f/image/10FTO0EQBcNGhffIHXJj9N1z.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht ik ergens vreemde instellingen hebben staan, let me know
Ik heb gisteren RTC aangezet in Heishamon/Node-red om eens te kijken of ik daar nog wat meer mee kan optimaliseren. Nu heb ik nog maar één nacht als referentie, maar hij heeft al een stuk langere runs gemaakt. De eerste is 4,5 uur. Ik ga daar eens mee aan de slag om dit verder te finetunen.WOrange schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:34:
Vorig jaar heb ik een Panasonic Warmtepomp (WH-MDC07J3E5-W) geplaatst (Warmtepomp zonder SWW twee-onder-een kapwoning 1980).
Grotendeels draait deze naar tevredenheid. In die zin, hij houd het huis prima warm. Er zijn wel wat dingen die mijns inziens te verbeteren zijn. Een de ene kant is het zo dat hij het in perioden van +5 tot +10 graden vrij vlot warm krijgt. Dit kost een paar uurtjes per dag draaien.
Aan de andere kant, wanneer het kouder is, komt het wel voor dat hij een keer 24 uur draait, maar dan wel met veel defrosts en (mede daardoor?) hoge stroomkosten. Ik heb al eens de backup heater uitgeschakeld om te kijken of dat veel met de kosten zou doen, maar daar zie ik nagenoeg geen verschil in. Dus deze staat sinds vanmorgen weer aan, gezien de warmtepomp het afgelopen nacht met -5 graden het niet warm kon krijgen. De temperatuur was na vannacht (met continue draaien) gezakt van 20 naar 19 graden.
Ik laat hier een aantal screenshots zien van mijn settings.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Als voorbeeld, donderdag 13 februari had ik een hoog verbruik, 32kWh verbruikt (totaal verbruik woning), het normale verbruik is geschat op 10kWh per dag. Dat betekent dus meer dan 20kWh voor die dag voor de warmtepomp. Zie grafiek voor de compressor op die dag.
[Afbeelding]
Mogelijk is het 'normaal', maar ik zie her en der wel wat grafieken en als ik die vergelijk heb ik het idee dat het verbruik van mijn warmtepomp in deze tijden erg hoog is.
Mocht het zijn dat er nog informatie mist, dan hoor ik het graag.
Vragen:
1. Zien jullie hier nog optimalisatiepunten? Met name voor kostenverlaging.
2. Hoe kan ik hem langer, op een lager vermogen laten draaien wanneer het 'warmer' is? (minder prio voor nu)
Daarnaast heb ik het idee dat, doordat de backup heater weer ingeschakeld is, hij het beter aan kan met lagere temperaturen mogelijk omdat, wannneer hij uitstaat, er teveel warmte uit de woning onttrokken wordt. Maar dat is maar een gedachte.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ukxsT1M5ymRT2mCNF47C3IeN.jpg?f=user_large)
Dit zijn m'n huidige RTC instellingen.
:strip_exif()/f/image/10FTO0EQBcNGhffIHXJj9N1z.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht ik ergens vreemde instellingen hebben staan, let me know
Kan er iemand met ervaring in de bivalente aansluiting ,welke de beste configuratie is .
En indien mogelijk ale instellingen meegeven?
Op het einde zie ik de bomen in het bos niet meer.
Zoek je een installateur? Of ben je van plan om zelf de handen uit de mouwen te steken. Zie de Installation Manual V 1.3 vanaf blz 48.Eriktheuns schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:11:
Kan er iemand met ervaring in de bivalente aansluiting ,welke de beste configuratie is .
https://www.panasonicproc...ION_MANUAL_H%202023v3.pdf
En, over die bomen in het bos gesproken, je wilt toch niet een warmtepomp met een houtkachel combineren?
[ Voor 8% gewijzigd door FransvWoerkom op 19-02-2025 16:47 ]
Thx voor je reactie.Nee wil het milieu niet meer belasten met stook hout.
Ja, de pana zet dan de ketel aan of uit. @Technician- heeft daarvoor een verbetering voorgesteld van het schema in de UK Installation Manual.Eriktheuns schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:23:
De geavanceerde parallelle instellen wil dit zeggen dat de warmtepomp de sturing volledig overneemt ook het starten en stoppen op kamertemperatuur?
Ik wil de pana T - Cap een Remeha tzerra laten sturen bivalent
Bij parallel moet je zorgen dat beide installaties tegelijk aan kunnen staan (WP en CV ketel)Eriktheuns schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:23:
De geavanceerde parallelle instellen wil dit zeggen dat de warmtepomp de sturing volledig overneemt ook het starten en stoppen op kamertemperatuur?
Ik wil de pana T - Cap een Remeha tzerra laten sturen bivalent
Panasonic adviseert een parallel buffer en buffervat sensor in deze opstelling.
Bivalent bij Pana is best lastig. De gewenste opstelling en instellingen vind je in de ontwerpmanual.
Als je die exact aanhoud werkt het goed maar lever je in op sCOP.
[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 20-02-2025 17:09 ]
Technician bedankt voor je ondersteuning.Ik heb je aanbeveling goed doorgenomen.
Hier kan ik wel wat mee.
Momenteel kan ik manueel met de twee thermostaten, ze tegelijk laten werken zonder fout melding.
Er zitten wel twee terugslagkleppen tussen en een buffervat met sensor van 100 liter.En optionele print.
Maar zou graag dus hybride aansturen .De Remeha tzerra wordt aangestuurd met rbus.En de T- Cap geeft een aan/ uit sturing. Doch zou graag de thermostaat e twist blijven gebruiken in geval van.....
Alle input is wenselijk en gewaardeerd
Hier kan ik wel wat mee.
Momenteel kan ik manueel met de twee thermostaten, ze tegelijk laten werken zonder fout melding.
Er zitten wel twee terugslagkleppen tussen en een buffervat met sensor van 100 liter.En optionele print.
Maar zou graag dus hybride aansturen .De Remeha tzerra wordt aangestuurd met rbus.En de T- Cap geeft een aan/ uit sturing. Doch zou graag de thermostaat e twist blijven gebruiken in geval van.....
1/ meeste thermostaten hebben een digi ingang: dus op basis van aan/uit signaal van de WP kan die een andere thermostaat sturenEriktheuns schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:58:
Technician bedankt voor je ondersteuning.Ik heb je aanbeveling goed doorgenomen.
Hier kan ik wel wat mee.
2/ de tzetta kan je ook aan/uit schakelen. is niet modulerend (in principe- wellicht valt het regelgedrag mee in de praktijk), maar als het voor bivalente inzet is maakt dat ook niet veel uit.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wat is je verbruik in januari geweest ?
Speedy-Andre schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:40:
Ik heb daar ook een tijd mee gestoeid (7J, 110m2 woning met radiatoren) en mijn conclusie is dat ik lange runs krijg met meer radiatoren open en een vrij hoge flow van max 30l/min wat vanzelf daalt naar 10l/min.
Stel je de flow lager in dan kan de wp niet regelen zoals ie wil (dT is hier 4 want 5 bleek te onrustig).
Het geluid kwam bij mij van oude simpele radiatorkranen (1990), die heb ik vervangen voor thermostatische met een slimme knop (Plieger) en dat hielp.
De knoppen staan bijna overal vol open en niet automatisch om de benodigde flow te kunnen halen.
ik weet dat iemand zulke knoppen flow killers noemt maar dan heeft ie het verkeerde merk gehad
Verder heb ik de aansluiting op de wp met 28mm staal uitgevoerd met zo min mogelijk bochten, die zit op de bestaande installatie waarvan 2x een 22mm knie is vervangen voor een t-stuk met 28/22/22.
Die locatie splitst de leidingen naar de bg en de verdieping.
Als het niet te vochtig is buiten heb ik runs van een hele dag, ik onderbreek die van 1-7u wat 1 graad verlies geeft die mijn wp goed kan compenseren.
De stooklijn staat op -10/42 en +10/32 zodat ie met lichte vorst tot 40C levert wat hier voldoet en is vrij zuinig.
Ik kijk naar leuke koopjes om en paar grote radiatoren 3-plaats te maken, echter tegen (bijna) geen budget dus het duurt wel even voor ik het juiste model tegenkom dat ook nog toonbaar is.
Mijn radiatoren doen opgeteld 11kW (bij 70C) en er staat 9,5kW altijd open, genoeg voor de 7J blijkbaar.
Allen ik heb iets heel raars, ik had de stooklijn vorige week opgeleverd gekregen -5=55 +15=35 enndat was veel te hoog met als gevolg korter runs en na wat iverleg hier heb ik die redelijk fors verlaagd naar -20=43 en 15=33.
Met het warme weer van gisteren vond ik dat hij wat hoog zat tijdens het verwarmen en net even gekeken staat de originele stooklijn weer terug.
Ik heb mijn installateur gevraagd en die heeft niets aangepast (hij heeft toegang tot de instellingen), gisteren is mijn modem geupdate en had ik even wat wifi issues maar de internet module van panasonic die erin ligt zit op de kabel.
Heeft iemand van jullie dit ooit eerder gehad dat de stooklijn anders is geworden zonder dat je dit hebt ingegeven?
Of zou het toch de wifi issues/modem update of de installateur zijn?
En heeft iemand ooit zijn of haar apparaat een update gegeven via de panasonic app?
Met het warme weer van gisteren vond ik dat hij wat hoog zat tijdens het verwarmen en net even gekeken staat de originele stooklijn weer terug.
Ik heb mijn installateur gevraagd en die heeft niets aangepast (hij heeft toegang tot de instellingen), gisteren is mijn modem geupdate en had ik even wat wifi issues maar de internet module van panasonic die erin ligt zit op de kabel.
Heeft iemand van jullie dit ooit eerder gehad dat de stooklijn anders is geworden zonder dat je dit hebt ingegeven?
En heeft iemand ooit zijn of haar apparaat een update gegeven via de panasonic app?
/f/image/NBsGBGMlRfp5KujJ2Inr0yvv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Fantastic_fox op 21-02-2025 08:20 ]
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Was de stooklijn ook terug in de thermostaat? Was toevallig niet caching van je browser?Fantastic_fox schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:17:
Allen ik heb iets heel raars, ik had de stooklijn vorige week opgeleverd gekregen -5=55 +15=35 enndat was veel te hoog met als gevolg korter runs en na wat iverleg hier heb ik die redelijk fors verlaagd naar -20=43 en 15=33.
[Afbeelding]
Ik heb weleens gehad dat ik in de instellingen zat bij de thermostaat, en per ongeluk zonder dat het duidelijk werd aangegeven, de stooklijn resette naar standaard instellingen. Daar kwam ik dan ook een dag later achter bijv.
[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 21-02-2025 08:58 ]
@Thoit @Draakje5 Ik heb even gebeld met de installateur en hij geeft aan dat als je bv in het installateurs menu een aanpassing maakt stooklijn naar direct en weer terug naar stook lijn dat hij dan de standaard stooklijn terug zet.
Ik denk dat dit bij mij het geval is geweest afgelopen week toen ik door de instellingen aan het gaan was.... dus dit zou het wel verklaren, zelf geeft hij aan dat hij bij aanpassen van instellingen altijd even als laatste kijkt naar of de stooklijn nog goed staat.
Dit lijkt voor mij wel de verklaring te zijn eigenlijk misschien heeft er iemand iets aan als dit een keer zou gebeuren.
Ik denk dat dit bij mij het geval is geweest afgelopen week toen ik door de instellingen aan het gaan was.... dus dit zou het wel verklaren, zelf geeft hij aan dat hij bij aanpassen van instellingen altijd even als laatste kijkt naar of de stooklijn nog goed staat.
Dit lijkt voor mij wel de verklaring te zijn eigenlijk misschien heeft er iemand iets aan als dit een keer zou gebeuren.
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Jan 2024 352kWh (eigen meting) en volgens de wp 276kW.louwerens schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 05:44:
Wat is je verbruik in januari geweest ?
[...]
Jan 2025 356kWh, wp zegt 244kWh.
Beide zonder SWW, dat doe ik met een wpb maar het kan met de wp als het eens sneller nodig is.
Deze maand is duur met al 250kWh en feb 2024 maar 163kWh

Wat de stooklijn betreft heb ik een paar keer gehad dat die via het web ingesteld terug ging naar wat ik met het paneel had gedaan, het lijkt of hij 2 versies kent of dat het ondanks de bevestiging niet erin staat.
Met de timer is dat nog duidelijker, online instellen werkt soms tot je het paneel bedient.
Helaas geen consistent gedrag, vaak is een web wijziging definitief maar het gaat niet gegarandeerd goed.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ah, ik ben dus niet de enige met verwarring daarover 
Ik gebruik controller, comfortcloud en service cloud af en toe door elkaar. En die sluiten nooit op elkaar aan qua timers/instellingen... Ik heb er zelf nog geen goede werkwijze in gevonden, omdat ze alle 3 net iets andere (handige) functies hebben...
Ik gebruik controller, comfortcloud en service cloud af en toe door elkaar. En die sluiten nooit op elkaar aan qua timers/instellingen... Ik heb er zelf nog geen goede werkwijze in gevonden, omdat ze alle 3 net iets andere (handige) functies hebben...
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Hier in januari 812 kWhSpeedy-Andre schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:50:
[...]
Jan 2024 352kWh (eigen meting) en volgens de wp 276kW.
Beide zonder SWW, dat doe ik met een wpb maar het kan met de wp als het eens sneller nodig is.
Deze maand is duur met al 250kWh en feb 2024 maar 163kWh![]()
Wat de stooklijn betreft heb ik een paar keer gehad dat die via het web ingesteld terug ging naar wat ik met het paneel had gedaan, het lijkt of hij 2 versies kent of dat het ondanks de bevestiging niet erin staat.
Met de timer is dat nog duidelijker, online instellen werkt soms tot je het paneel bedient.
Helaas geen consistent gedrag, vaak is een web wijziging definitief maar het gaat niet gegarandeerd goed.

Tja, dat zal dan niet om een 7J gaan die geen SWW doet met een vrij klein (110m2) rijtjeshuis...
De BUH staat hier uit omdat hij snel genoeg ontdooit, die 3kW komt niet langs.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Jan 2024: 905kWhSpeedy-Andre schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:50:
[...]
Jan 2024 352kWh (eigen meting) en volgens de wp 276kW.
Deze maand is duur met al 250kWh en feb 2024 maar 163kWh
Jan 2025: 907kWh
feb 2024: 400kWh
feb 2025: 600kWh tot nu toe...
Het is deze februari nu eenmaal wat kouder dan in 2024. Wel merk ik dat januari een draak van een maand was met al die defrosts. Ik heb dagen gehad dat hij iedere 45minuten stond te defrosten met een dagtotaal van boven de 50kWh. Afgelopen week was het -4 met een zonnetje overdag, en toen zag ik runs van 8 uur zonder defrost en een dagtotaal van 35kWh.
Alles valt of staat bij het weer. Dit jaar gaat gewoon wat duurder uitvallen dan vorig jaar, c'est la vie
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Jan 2025 530kWh waarvan 172 sww.
Feb 2025 345kWh waarvan 112 sww.
2kapper a++++ 180m2.
Edit: volgens mij komt het verbruik van de app aardig overeen met de werkelijkheid.
Feb 2025 345kWh waarvan 112 sww.
2kapper a++++ 180m2.
Edit: volgens mij komt het verbruik van de app aardig overeen met de werkelijkheid.
[ Voor 31% gewijzigd door Draakje5 op 21-02-2025 11:26 ]
Dat zal per model verschillen, met mijn 7J nog geen melding gezien en in mijn cloud app menu staat geen 'eigenaar' met systeeminstellingen.Fantastic_fox schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:17:
[Afbeelding]
Klopt 12 KW M Serie met warmwater in een vrij groot vrijstaand huisSpeedy-Andre schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:39:
[...]
Tja, dat zal dan niet om een 7J gaan die geen SWW doet met een vrij klein (110m2) rijtjeshuis...
De BUH staat hier uit omdat hij snel genoeg ontdooit, die 3kW komt niet langs.
Vanuit de Service Cloud verstuur je instellingen alsof het van de controller komt dus die instellingen zijn hetzelfde. Maar de Smart Cloud (ook die via de Service Cloud) hanteert andere timers dan die via de controller. En de pana gebruikt de laatst ingestelde en zet de andere op "niet gebruiken".MisterMailman schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:53:
Ah, ik ben dus niet de enige met verwarring daarover
Helder, dus eigenlijk tijd om afscheid te nemen van Comfort Cloud / Smart Cloud. Ik vind die app vooral handig om simpel de verwarming hoger/lager te zetten (ipv. Service Cloud), maar als dan steeds de timers overschreven worden is dat toch minder handig.FransvWoerkom schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:53:
[...]
Vanuit de Service Cloud verstuur je instellingen alsof het van de controller komt dus die instellingen zijn hetzelfde. Maar de Smart Cloud (ook die via de Service Cloud) hanteert andere timers dan die via de controller. En de pana gebruikt de laatst ingestelde en zet de andere op "niet gebruiken".
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Valt mijn 903kWh in januari nog geeneens tegen met een 9J incl SWW en een groot huis. 
Wat betreft de Panasonic cloud ervaring kan ik alleen maar beamen: een UX nachtmerrie die zoveel meer potentie heeft als wat ze ons bieden.
Wat betreft de Panasonic cloud ervaring kan ik alleen maar beamen: een UX nachtmerrie die zoveel meer potentie heeft als wat ze ons bieden.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
de panasonic wolk is gemaakt voor installateurs en service mensen, niet voor de eindgebruiker. service mensen (zoals ik) staat functionaliteit vooraan, niet dat het mooi is.
[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 21-02-2025 16:26 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
beste mede-Tweakers en Pana gebruikers,
sinds medio december ben ik klant bij Tibber en heb daar een dynamisch energiecontract
nu wil ik men 7H split dynamisch gaan sturen
oftewel het verbruik gaan sturen op de groene momenten want het toevoegen van fossiele brandstoffen aan de energiemix maakt de energie elektra mix duur
ik ben een Node Red gebruiker van @edterbak 's Node Red Dashboard for Heishamon
nu heeft Ed nog geen dynamische sturing functionaliteit in zijn Dashboard beschikbaar dus zal ik het statisch moeten doen door de bv gebruik te maken van de beschikbare Schedules
normaliter zijn globaal de duurzaamste uren 's nachts tussen 01:00 en 06:00uur en overdag tussen 12:00 en 18:00 uur
de verwarming staat hier normaal op 20GrC
het boilervat staat hier normaal op 45GrC dan hoeft het boilervat niet naar hoge(re) temperaturen verwarmd te worden en wordt 1x per week op zondagmiddag de sterilisatie run gedraaid
willen jullie eens hardop met me meedenken over het volgende, ik heb het volgende idee om te gaan doen
Voor de verwarming:
hoe sturen jullie verwarming en Warm Tapwater op de Pana op de duurzaamste momenten?
sinds medio december ben ik klant bij Tibber en heb daar een dynamisch energiecontract
oftewel het verbruik gaan sturen op de groene momenten want het toevoegen van fossiele brandstoffen aan de energiemix maakt de energie elektra mix duur
nu heeft Ed nog geen dynamische sturing functionaliteit in zijn Dashboard beschikbaar dus zal ik het statisch moeten doen door de bv gebruik te maken van de beschikbare Schedules
normaliter zijn globaal de duurzaamste uren 's nachts tussen 01:00 en 06:00uur en overdag tussen 12:00 en 18:00 uur
het boilervat staat hier normaal op 45GrC dan hoeft het boilervat niet naar hoge(re) temperaturen verwarmd te worden en wordt 1x per week op zondagmiddag de sterilisatie run gedraaid
willen jullie eens hardop met me meedenken over het volgende, ik heb het volgende idee om te gaan doen
Voor de verwarming:
- RTC van 20GrC naar 21,5GrC tussen 02:00 en 06:00 zodat we de dure periode tussen 06:00 en 10:00 kunnen overbruggen
- RTC van 20GrC naar 21,5GrC tussen 14:00 en 18:00 zodat we de dure periode tussen 18:00 en 21:00 kunnen overbruggen
- Force DirectHotWater 's nachts om 01:15 en overdag om 12:15 uur naar de 45GrC
- in de Pana Service Cloud de DeltaT van de Schakel Differentie Tank op de grootst mogelijk DeltaT instellen: -12GrC zodat tussendoor de DHW activatie zolang mogelijk wordt uitgesteld
hoe sturen jullie verwarming en Warm Tapwater op de Pana op de duurzaamste momenten?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Ik heb een CZ-RTW1 als kamerthermostaat aangesloten. Echter gaat deze niet branden. De originele hangt nog op de boiler.
Ik heb een aantal vragen:
- op welke contacten niet ik de thermostaat aansluiten? (Room temp. Zone 1. of. External control 1?
- wat moet ik instellen in het menu om de nieuw geplaatste module als temperatuursensor te gebruiken?
- moet ik extern of internal instellen in het menu?
Ik heb een L series 9KW AQUAREA single phase.
- op welke contacten niet ik de thermostaat aansluiten? (Room temp. Zone 1. of. External control 1?
- wat moet ik instellen in het menu om de nieuw geplaatste module als temperatuursensor te gebruiken?
[ Voor 6% gewijzigd door markvw op 21-02-2025 20:16 ]
@FransvWoerkom Kun je bovenstaande stellingen wat nader toelichten? Interessant omdat ik namelijk de Comfort Cloud app adviseer aan mijn broer om de Pana remote te bedienen.FransvWoerkom schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:53:
[...]
Vanuit de Service Cloud verstuur je instellingen alsof het van de controller komt dus die instellingen zijn hetzelfde. Maar de Smart Cloud (ook die via de Service Cloud) hanteert andere timers dan die via de controller. En de pana gebruikt de laatst ingestelde en zet de andere op "niet gebruiken".
Voorbeeld: hij stelt vorige week, voorafgaand aan vakantie, de wp in vakantiestand. Maar hij controle blijkt gewoon zijn vaste dagschema uit te voeren. Gaat ie prutsen en blijkt na enkele dagen de backupheater continue te draaien. Te zien in de verbruikshistorie.
Is ie niet meer in staat deze functie uit te zetten... Schuifje wil niet uit.
Ben ik het thuis bij hem op bedienpaneel gaan uitzetten..
Hij is die app helemaal zat..
Zelf log ik als ik buitenshuis ben via VPN in om via Node-RED temp aan te passen.. Maar hij is digibeet.
Kun je me aangeven welke functies dan wel betrouwbaar zijn te bedienen? Want basale functies van zo'n apparaat moet toch gewoon remote gegeven kunnen worden? Dus geen ervaring met de app.
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp
1100 kWh met de 9J
Ai dat is pijnlijk verbruik 🙈Hieke schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:39:
[...]
@FransvWoerkom Kun je bovenstaande stellingen wat nader toelichten? Interessant omdat ik namelijk de Comfort Cloud app adviseer aan mijn broer om de Pana remote te bedienen.
Voorbeeld: hij stelt vorige week, voorafgaand aan vakantie, de wp in vakantiestand. Maar hij controle blijkt gewoon zijn vaste dagschema uit te voeren. Gaat ie prutsen en blijkt na enkele dagen de backupheater continue te draaien. Te zien in de verbruikshistorie.
Is ie niet meer in staat deze functie uit te zetten... Schuifje wil niet uit.
Ben ik het thuis bij hem op bedienpaneel gaan uitzetten..
Hij is die app helemaal zat..
Zelf log ik als ik buitenshuis ben via VPN in om via Node-RED temp aan te passen.. Maar hij is digibeet.
Kun je me aangeven welke functies dan wel betrouwbaar zijn te bedienen? Want basale functies van zo'n apparaat moet toch gewoon remote gegeven kunnen worden? Dus geen ervaring met de app.
Zelf adviseer ik gebruikers de schema’s enkel op de controller in te stellen. De app (smartcloud) is voor wat inzicht een keer tijdelijke aan of uit schakeling of shift een optie.
Service cloud is uiteraard voor de meer service gerichte personen. En geeft de meest uitgebreide mogelijkheden en inzichten waar je de gemiddelde bewoner nooit mee moet laten spelen.
Wel nieuwsgierig wat triggerde zijn buh? Te laag setpoint ivm vakantie modus waardoor retour onder 19gr bleef of had het met de strengere vorst te maken en een overshoot?
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Volgens mij staat dit gewoon beschreven in de handleiding van je L? Edit; inderdaad uitgebreid omschreven zie printscreen vrij vertaald “knoop de draden aan elkaar” 🤣markvw schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:22:
Ik heb een CZ-RTW1 als kamerthermostaat aangesloten. Echter gaat deze niet branden. De originele hangt nog op de boiler.
Uit mijn hoofd stel je ook in dat je 2 ipv 1 remote controllers gaat werken en kies je welke de master en welke de slave moet zijn. Betreft het een extra of die gewoon van je binnenunit?
De basis controller en de 2e moet uiteraard op de rc remote controller aansluiting en als je die al elders op externe thermostaat ofzo had aangesloten kun je een nieuwe gaan bestellen die zijn namelijk 230v en dat kan je controller niet aan. 😳
Ps
Je kunt een afdekkapje voor paar tientjes bestellen en je 1e RC uit de unit halen zoals in hsndleiding beschreven en indien gewenst dan in je referentie ruimte ophangen. Je stelt dan gewoon interne thermostaat in. Dus mocht je 2e kspot zijn heb je nog een alternatief 👍
:strip_exif()/f/image/1fcdhp00EqUapBXJKXx0ZeO3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 22-02-2025 00:46 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
niemand die met duurzaam sturen bezig is?hemertje schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:34:
beste mede-Tweakers en Pana gebruikers,
Voor de verwarming:Voor het warm tapwater:
- RTC van 20GrC naar 21,5GrC tussen 02:00 en 06:00 zodat we de dure periode tussen 06:00 en 10:00 kunnen overbruggen
- RTC van 20GrC naar 21,5GrC tussen 14:00 en 18:00 zodat we de dure periode tussen 18:00 en 21:00 kunnen overbruggen
Is dit optimaal of hebben jullie verbeterpunten?
- Force DirectHotWater 's nachts om 01:15 en overdag om 12:15 uur naar de 45GrC
- in de Pana Service Cloud de DeltaT van de Schakel Differentie Tank op de grootst mogelijk DeltaT instellen: -12GrC zodat tussendoor de DHW activatie zolang mogelijk wordt uitgesteld
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Wat jij wil is kosten geoptimaliseerd sturen, net weer wat anders dan duurzaam sturen. Met een vast contract met maar 1 tarief heb ik daar op dit moment geen behoefte aan. En zoals al eerder besproken, er zijn hiervoor al oplossingen in HA. Als je de output daarvan koppelt aan je WP dan kan je vast e.e.a. wel voor elkaar krijgen.hemertje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:10:
[...]
niemand die met duurzaam sturen bezig is?
Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23
Het hangt ook een beetje van de woning af en hoeveel reservevermogen je hebt.hemertje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:10:
[...]
Ipv ruimtetemperatuur zou je ook de stooklijn kunnen shiften. Een tijdje geleden is er ook een model voorbij gekomen waarmee je obv de uurprijs en verwachte COP kunt sturen. De uren in de nacht die je voorstelt hebben vaak een lagere COP omdat het buiten kouder is. Dat werd daar in meegenomen.
Waarschijnlijk hier ook medio dit jaar naar Tibber. Als ik de avondpiek wat kan vermijden door in de middag wat verder door te verwarmen lijkt me dat al een prima begin. En dagelijkse SWW run natuurlijk rond het middaguur ivm eigen PV, en sterilisatie in het weekend.
hoi @blb4blb4 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:49:
[...]
Wat jij wil is kosten geoptimaliseerd sturen, net weer wat anders dan duurzaam sturen. Met een vast contract met maar 1 tarief heb ik daar op dit moment geen behoefte aan. En zoals al eerder besproken, er zijn hiervoor al oplossingen in HA. Als je de output daarvan koppelt aan je WP dan kan je vast e.e.a. wel voor elkaar krijgen.
kosten spelen een rol maar is niet de hoofdzaak, anders had ik als energiecoach in 2019 al niet een WP laten plaatsen.
heb jeje al eens verdiept hoe de kosten van een kale kWh zijn opgebouwd los belastingen en toeslagen?
hoe meer gas, olie en steenkool worden toegevoegd aan de energiemix voor de verbrandingsoven om daaruit stroom te generen hoe duurder het wordt, dit zie je juist terug in de dynamische uurtarieven die van uur tot uur fluctueren
dus hoe goedkoper het uurtarief hoe groener de opgewekte kWh-ren
als je nogmaals een linkje hebt naar deze initiatieven hebt, graag!
maar ben dus ook op zoek naar de mogelijkheden om dit binnen Ed's NR toe te passen omdat ik die al gebruik
dag @ThorsdThorsd schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:49:
[...]
Het hangt ook een beetje van de woning af en hoeveel reservevermogen je hebt.
Ipv ruimtetemperatuur zou je ook de stooklijn kunnen shiften. Een tijdje geleden is er ook een model voorbij gekomen waarmee je obv de uurprijs en verwachte COP kunt sturen. De uren in de nacht die je voorstelt hebben vaak een lagere COP omdat het buiten kouder is. Dat werd daar in meegenomen.
heb je zo nog een linkje naar dat model, graag lees ik daar mee
precies dat...Thorsd schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:49:
[...]
Waarschijnlijk hier ook medio dit jaar naar Tibber. Als ik de avondpiek wat kan vermijden door in de middag wat verder door te verwarmen lijkt me dat al een prima begin. En dagelijkse SWW run natuurlijk rond het middaguur ivm eigen PV, en sterilisatie in het weekend.
Ja, werd pas volgende dag duidelijk. Maar was niet geheel verloren in de vorstperiode. Had natuurlijk efficiënter gekund. Maar al doende leert ie.ErikVers schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 00:35:
[...]
Ai dat is pijnlijk verbruik 🙈
Zelf adviseer ik gebruikers de schema’s enkel op de controller in te stellen. De app (smartcloud) is voor wat inzicht een keer tijdelijke aan of uit schakeling of shift een optie.
Ik heb geen flauw idee wat ie allemaal heeft zitten doen daar in Gran Canaria.. Communicatie verliep via Whatsapp.. Maar de boodschap aan mij was helder: haal er de spanning maar af want vorst is voorbij.Wel nieuwsgierig wat triggerde zijn buh? Te laag setpoint ivm vakantie modus waardoor retour onder 19gr bleef of had het met de strengere vorst te maken en een overshoot?
Gevonden: Pejdref in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"hemertje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:18:
[...]
heb je zo nog een linkje naar dat model, graag lees ik daar mee
dank die kende ik nog niet
ben hier voor de Pana en Heishamon volgens mij ergens in november begonnen met meelezen
ben hier voor de Pana en Heishamon volgens mij ergens in november begonnen met meelezen
[ Voor 5% gewijzigd door hemertje op 22-02-2025 19:38 ]
Ik wilde de simpele manier, vandaar dat ik nu bij Tibber zit. Helaas is de Panasonic interface daarvoor al máánden stukhemertje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:10:
[...]

#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik heb alleen thuis accu’shemertje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:10:
[...]
Dus àlles zoveel mogelijk van eigen dak
@hemertje 1700 KwH verbruikt in januari (niet alleen warmtepomp) en 80 KwH zonne energie.
Enige dat ik kan doen is timen wanneer ik sww aan zet.
en dat lukt je aardig?SpikeHome schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:10:
[...]
Ik heb alleen thuis accu’s
Dus àlles zoveel mogelijk van eigen dak
en voor de verwarming sturen op de duurzame / goedkopere uurtarieven toch ook wel, extra buffer in je huis creëren?BiLLY_daKid schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:20:
@hemertje 1700 KwH verbruikt in januari (niet alleen warmtepomp) en 80 KwH zonne energie.
ik draai dus "Heishamon icm Node Red" voor de Panasonic WPEthirty schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:09:
[...]
Ik wilde de simpele manier, vandaar dat ik nu bij Tibber zit. Helaas is de Panasonic interface daarvoor al máánden stuk
Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
Dat. Is dit? https://tibber.com/nl/store/product/panasonic-comfort-cloudEthirty schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:09:
[...]
Ik wilde de simpele manier, vandaar dat ik nu bij Tibber zit. Helaas is de Panasonic interface daarvoor al máánden stuk
Kende ik niet (heb ook geen Tibber). Ben wel benieuwd hoe het werkt, als het werkt?
ik meen dat dat voor enkel Lucht/Lucht warmtepompen en Airco's zijn?Beekforel schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:36:
[...]
Dat. Is dit? https://tibber.com/nl/store/product/panasonic-comfort-cloud
Kende ik niet (heb ook geen Tibber). Ben wel benieuwd hoe het werkt, als het werkt?
Nee, werkt niet. Vraag me ondertussen ook af of het ooit weer gaat werken. Volgens mij iets aan de kant van Panasonic.Beekforel schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:36:
[...]
Dat. Is dit? https://tibber.com/nl/store/product/panasonic-comfort-cloud
Ga waarschijnlijk maar de Heishamon route doen. Ooit.
#team_UTC+1
Ik heb wel eens een export van m'n influx database gemaakt van de levering en teruglevering per uur over een heel jaar. Daar heb ik toen de uurprijs naast gezet om een idee te krijgen van de kosten.hemertje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:37:
dank die kende ik nog niet
Zoiets zou je uit kunnen breiden met kolommen voor het WP vermogen en de Tb. Zo kan je modelleren wat er gebeurt als je een gedeelte van het WP vermogen een paar uur verplaatst. Als je ook nog de energiebron mix per uur kunt achterhalen, zou je er ook nog een hernieuwbaarheid/duurzaamheid effect uit kunnen krijgen.
Jawel maar meer icm zonnestroom (beperken van teruglevering)hemertje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:10:
[...]
Bij Tibber las ik laatst dat ze idd een probleem hadden met Panasonic maar dat dat inmiddels opgelost was?Ethirty schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:12:
[...]
Nee, werkt niet. Vraag me ondertussen ook af of het ooit weer gaat werken. Volgens mij iets aan de kant van Panasonic.
Ga waarschijnlijk maar de Heishamon route doen. Ooit.
ben helaas geen programmeur alhoewel ik meestal wel kan volgen wat het spul doet maar kan ik het absoluut niet programmerenThorsd schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:13:
[...]
Ik heb wel eens een export van m'n influx database gemaakt van de levering en teruglevering per uur over een heel jaar. Daar heb ik toen de uurprijs naast gezet om een idee te krijgen van de kosten.
Zoiets zou je uit kunnen breiden met kolommen voor het WP vermogen en de Tb. Zo kan je modelleren wat er gebeurt als je een gedeelte van het WP vermogen een paar uur verplaatst. Als je ook nog de energiebron mix per uur kunt achterhalen, zou je er ook nog een hernieuwbaarheid/duurzaamheid effect uit kunnen krijgen.
ben dus afhankelijk van de (open source) community en een GUI
mooi begin toch, sturen op eigen gebruik!ErikVers schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:36:
[...]
Jawel maar meer icm zonnestroom (beperken van teruglevering)
Zou ik de e twist van Remeha parallel kunnen aansluiten met het aan /uit contact van de warmtepomp?
Zodat ik in alle vrijheid kan kiezen of ik ofwel de warmtepomp niet gebruik .Of de e twist thermostaat voor alleen de cv ketel ?Heb opgezocht bij Remeha dat idd regeltechnisch de ketel weet wat soort sturing ze binnen krijgt aan/ uit of r bus.Als ik de twee aansluit op het ketelcontact weet ik niet of deze gestort wordt door parallel aan te sluiten .Alvast bedankt!,
Zodat ik in alle vrijheid kan kiezen of ik ofwel de warmtepomp niet gebruik .Of de e twist thermostaat voor alleen de cv ketel ?Heb opgezocht bij Remeha dat idd regeltechnisch de ketel weet wat soort sturing ze binnen krijgt aan/ uit of r bus.Als ik de twee aansluit op het ketelcontact weet ik niet of deze gestort wordt door parallel aan te sluiten .Alvast bedankt!,
Afgelopen week 3kwh uit het net.
Draai op NOM.
3, in een week? Dan heb je of geen warmtepomp of een onrendabel grote accu met ditto zonnepanelen om ze te vullen?SpikeHome schreef op zondag 23 februari 2025 @ 03:51:
[...]
Afgelopen week 3kwh uit het net.
Draai op NOM.
#team_UTC+1
https://status.tibber.com/hemertje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:50:
[...]
Bij Tibber las ik laatst dat ze idd een probleem hadden met Panasonic maar dat dat inmiddels opgelost was?
Stuk sinds juni en nog altijd geen zicht op verandering.
Overigens relatief veel problemen met allerlei API's.
#team_UTC+1
Beetje off-topic maar mijn standpunt is dat je - als je de ruimte hebt - genoeg zonnepanelen moet leggen om vanaf ~maart t/m eind oktober voldoende energie van je dak kan halen. Als 't lukt moet je vooral veel panelen op oost en west leggen onder een steile hoek. Op zonnige dagen in de winter lukt dat dan ook en zullen er dus genoeg dagen zijn dan je ook in de winter voldoende opwek van eigen dak hebt. In de zomer hou je dan (vreselijk) veel over die je nu nog de hele dag op 't net kwijt kan en na afschaffen salderingsregeling middels thuisbatterij in de avond & nacht. Desnoods schakel je een deel af als 't echt je oren uit komt.Ethirty schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:24:
[...]
3, in een week? Dan heb je of geen warmtepomp of een onrendabel grote accu met ditto zonnepanelen om ze te vullen?
't Lukt mij vandaag (veel zon, tot nu toe nog maar 3 kWh verbruik van de WP) trouwens ook om volledig op eigen opwek te draaien.
Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23
Ik heb de Panasonic 5K spilt.Ethirty schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:24:
[...]
3, in een week? Dan heb je of geen warmtepomp of een onrendabel grote accu met ditto zonnepanelen om ze te vullen?
Verbruik van hele week nu, accu’s 7,5kwh
Totaal iets van 5,5kwh
:strip_exif()/f/image/QQ8AmEKfw5qqQBhhvCtVZw8F.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik tel afgelopen week al >150kWh voor alleen de warmtepomp.
Binnenkort komen er meer panelen, maar de bulk van het verbruik is nadat de zon onder is. Vandaar dat ik me afvroeg hoe dat met een accu zou gaan.
Binnenkort komen er meer panelen, maar de bulk van het verbruik is nadat de zon onder is. Vandaar dat ik me afvroeg hoe dat met een accu zou gaan.
#team_UTC+1
Ik stuur het wel duurzaam maar helaas volledig handmatighemertje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:10:
[...]
Globaal draait mijn warmtepomp 24/7 vanaf ongeveer het vriespunt. Bij mistig weer +2, bij helder weer -2 ongeveer. Boven de 10 graden hoeft hij eigenlijk maar 4-6 uur per dag te draaien.
Ik kijk dus dagelijks naar de energieprijzen, het weer en wie er thuis is en aan de hand daarvan zet ik hem aan/uit. Vorig jaar had ik een vast contract en stuurde ik op de warmste uren.
Oktober
2024: 119 kwh
2025: 110 kwh
November
2024: 346 kwh
2025: 355 kwh
December
2024: 433 kwh
2025: 411 kwh
Januari
2024: 568 kwh
2025: 555 kwh
Totaal deze maanden dus 1466 vs 1431 kwh. 1475 graaddagen vs 1584 graaddagen. 1,0061 vs 0,9034 kwh/graaddag.
Voorlopige conclusie is dat het maximaal 10% scheelt. €43,50 bespaard dan denk ik?
Einde van het jaar kan ik kijken wat het me financieel gekost heeft. Afgelopen jaar heb ik 4500 kwh verbuikt en 4400 opgewekt dus kon ik bijna alles wegstrepen met saldering. Ik ben benieuwd of dynamisch nu echt slechter uitvalt.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Mijn Panasonic heeft afgelopen week 50kwh verbruikt.Ethirty schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:35:
Ik tel afgelopen week al >150kWh voor alleen de warmtepomp.
Zit een homewizzard 1 fase meter tussen.
Als je de vakantietimer wilt (laten) gebruiken, dan moet natuurlijk ook zijn ingesteld wat de pana moet doen in de vakantie. De default instelling is meen ik het verlagen van de aanvoertemperatuur met 10°C. Als het dan koud wordt, kan het zijn dat hij de BUH aanzet om niet te bevriezen. Wraak van de pana omdat de baas op de Canarische Eilanden zit.Hieke schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:56:
[...]
Ja, werd pas volgende dag duidelijk. Maar was niet geheel verloren in de vorstperiode. Had natuurlijk efficiënter gekund. Maar al doende leert ie.
[...]
Ik heb geen flauw idee wat ie allemaal heeft zitten doen daar in Gran Canaria.. Communicatie verliep via Whatsapp.. Maar de boodschap aan mij was helder: haal er de spanning maar af want vorst is voorbij.
Het hangt ervan af wat je wil. Verhoog je de stooklijn, dan gaat meteen de Ta omhoog zodat de kamertemperatuur eerder bij het setpoint van de thermostaat is. Zet je alleen de thermostaat omhoog, dan gebeurt er nog niks met de Ta en kun je wachten tot dat setpoint misschien wordt gehaald. Tenzij je de interne thermostaat (van de controller) gebruikt, dan zal die als het langer duurt om het setpoint te halen zelf de Ta verhogen. De zgn Pi Control.hemertje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:25:
Is er een voordeel om de stooklijn omhoog te shiften ipv thermostaat/ruimtetemperatuur?
Hoi Frans,FransvWoerkom schreef op maandag 24 februari 2025 @ 00:29:
[...]
Het hangt ervan af wat je wil. Verhoog je de stooklijn, dan gaat meteen de Ta omhoog zodat de kamertemperatuur eerder bij het setpoint van de thermostaat is. Zet je alleen de thermostaat omhoog, dan gebeurt er nog niks met de Ta en kun je wachten tot dat setpoint misschien wordt gehaald. Tenzij je de interne thermostaat (van de controller) gebruikt, dan zal die als het langer duurt om het setpoint te halen zelf de Ta verhogen. De zgn Pi Control.
dus je zegt eigenlijk, wil je in een beperkte tijd (i.v.m. de dynamische tijden) de kamertemperatuur verhogen verhoog dan zowel de Ta als de thermostaat?
Als je NodeRed Dashboard gebruikt kan je de RTC functie gebruiken, dan wijzigt bij een setpoint wijziging ook de Tahemertje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:35:
[...]
Hoi Frans,
dus je zegt eigenlijk, wil je in een beperkte tijd (i.v.m. de dynamische tijden) de kamertemperatuur verhogen verhoog dan zowel de Ta als de thermostaat?
Oke goed om te weten, deze functie gebruik ik nu namelijk al in de ingestelde Node Red Schedulerblb4 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:24:
[...]
Als je NodeRed Dashboard gebruikt kan je de RTC functie gebruiken, dan wijzigt bij een setpoint wijziging ook de Ta
Daaromhemertje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:24:
[...]
Oke goed om te weten, deze functie gebruik ik nu namelijk al in de ingestelde Node Red Scheduler
Meneer had alleen (thuis) de einddatum ingesteld... Tijdens fraai weer backupheater aangezet om stroom af te fakkelen. Kreeg ie daarna in de app niet meer uit...FransvWoerkom schreef op maandag 24 februari 2025 @ 00:20:
[...]
Als je de vakantietimer wilt (laten) gebruiken, dan moet natuurlijk ook zijn ingesteld wat de pana moet doen in de vakantie. De default instelling is meen ik het verlagen van de aanvoertemperatuur met 10°C. Als het dan koud wordt, kan het zijn dat hij de BUH aanzet om niet te bevriezen. Wraak van de pana omdat de baas op de Canarische Eilanden zit.
Inderdaad dus een tool om de meest essentiële functies te bedienen.
Misschien een stomme vraag, maar kan je de functie van een thermostaat ook simuleren met Home Assistant?
Op dit moment stook ik volgens WAR met mijn 7J. In HA heb ik een simpele automatisering gemaakt die bij warmer dan 21 graden de stooklijn shift met -1 en onder de 20 graden weer terug naar 0.
Maar dan blijft de WP alsnog stoken en de pomp alsnog draaien. Bij een aangesloten thermostaat wordt volgens mij ook de pomp gestopt toch? Zet deze dan de 7J uit of welke setting wordt er aangepast?
Op dit moment stook ik volgens WAR met mijn 7J. In HA heb ik een simpele automatisering gemaakt die bij warmer dan 21 graden de stooklijn shift met -1 en onder de 20 graden weer terug naar 0.
Maar dan blijft de WP alsnog stoken en de pomp alsnog draaien. Bij een aangesloten thermostaat wordt volgens mij ook de pomp gestopt toch? Zet deze dan de 7J uit of welke setting wordt er aangepast?
"onder de 20 graden weer terug naar 0", dan wil je toch juist dat de wp door blijft verwarmen, ander gaat het (te) koud wordenloyske schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:33:
Misschien een stomme vraag, maar kan je de functie van een thermostaat ook simuleren met Home Assistant?
Als je een externe thermostaat aansluit op CN4, dan zet ie de WP uit zodra de ingestelde temperatuur gehaald is.
In HA kun je de WP uitzetten met de entity_id: switch.panasonic_heat_pump_main_heatpump_state
Wel handig om, als je het automagisch wilt doen, een check in te bouwen om te kijken of er niet net een defrost bezig is. Of een legionella/SWW run.
Kijk vooral hier ff: Panasonic + Heishamon + Home assistant optimalisatie topic
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Die terug naar 0 is uiteraard de shift van de stooklijnNnoitra schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:27:
[...]
"onder de 20 graden weer terug naar 0", dan wil je toch juist dat de wp door blijft verwarmen, ander gaat het (te) koud worden![]()
Als je een externe thermostaat aansluit op CN4, dan zet ie de WP uit zodra de ingestelde temperatuur gehaald is.
In HA kun je de WP uitzetten met de entity_id: switch.panasonic_heat_pump_main_heatpump_state
Wel handig om, als je het automgaisch wilt doen, een check in te bouwen om te kijken of er niet net een defrost bezig is. Of een legionella/SWW run.
Kijk vooral hier ff: Panasonic + Heishamon + Home assistant optimalisatie topic
Had inderdaad al geprobeerd met de heishamon om Climate Zone 1 op Off te zetten, maar dat werkt niet/wordt niet geaccepteerd.
Ah ja goede tip van die check van defrost. SWW maak ik er niet mee, dus dat valt af.
Zal dat topic eens checken! Thanks!
Kan iemand mij meer vertellen over de verschillen betreft een kamerthermostaat aansluiten of een extra zone sensor? Hangen hier dezelfde bedrading eisen aan?
Ik heb namelijk mijn controller op de unit zitten, maar zou graag de temperatuur vanuit de woonkamer als begrenzer in willen stellen. Ik heb nog een simpel draadje liggen van de vorige thermostaat de kamer in, maar daar wil ik geen 230v op zetten via cn2 (cn4 lijkt mij ook niet ideaal).
Of zit er niks anders op om te werken met voltage transformertjes.
Ik heb namelijk mijn controller op de unit zitten, maar zou graag de temperatuur vanuit de woonkamer als begrenzer in willen stellen. Ik heb nog een simpel draadje liggen van de vorige thermostaat de kamer in, maar daar wil ik geen 230v op zetten via cn2 (cn4 lijkt mij ook niet ideaal).
Ik denk dat ik het nu begrijp. Makkelijkste is wel via cn4 en gebruik van een batterij model. Dan dat uitschakelen voor lief nemen.wortelsky schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:40:
Kan iemand mij meer vertellen over de verschillen betreft een kamerthermostaat aansluiten of een extra zone sensor? Hangen hier dezelfde bedrading eisen aan?
Je kunt de controller uit de binnenunit halen en in de kamer monteren aan het laagspanningsdraadje van je oude thermostaat. Als je een L-serie pana hebt, kun je zelfs een 2e controller aansluiten. Bij gebruik van external control (cn4) werkt het opwarmen van een eventuele sww tank ook niet meer als de thermostaat uit staat. Je kunt ook een kamersensor (zone sensor) via het laagspanningsdraadje aansluiten. Maar dan moet je nog wel de temperatuur wijzigen op de controller of via de cloud. En Panasonic heeft ook een draadloze thermostaat waarvan je de ontvanger kunt aansluiten op de 230V thermostaat aansluiting.wortelsky schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:40:
Het betreft een K serie.FransvWoerkom schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:44:
[...]
Je kunt de controller uit de binnenunit halen en in de kamer monteren aan het laagspanningsdraadje van je oude thermostaat. Als je een L-serie pana hebt, kun je zelfs een 2e controller aansluiten. Bij gebruik van external control (cn4) werkt het opwarmen van een eventuele sww tank ook niet meer als de thermostaat uit staat. Je kunt ook een kamersensor (zone sensor) via het laagspanningsdraadje aansluiten. Maar dan moet je nog wel de temperatuur wijzigen op de controller of via de cloud. En Panasonic heeft ook een draadloze thermostaat waarvan je de ontvanger kunt aansluiten op de 230V thermostaat aansluiting.
Een kamer sensor als de PAW-A2W-TSRT lijkt mij prima, maar ik heb geen extra pcb. Heeft iemand hier een manual van? Als laatste optie de draadloze variant ook een idee. Bedankt zover voor de opties
Of een draadloze thermostaat, die geschikt is voor CN2 en CN4 aansluiting.wortelsky schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:06:
[...]
Het betreft een K serie.
Een kamer sensor als de PAW-A2W-TSRT lijkt mij prima, maar ik heb geen extra pcb. Heeft iemand hier een manual van? Als laatste optie de draadloze variant ook een idee. Bedankt zover voor de opties
Zoals deze: uitvoering: Netatmo Kamerthermostaat
Maar er zijn vast meer opties.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Op de hoofdprint van je binnenunit zit gewoon een aansluiting voor een room sensor (cn6-3,4).wortelsky schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:06:
[...]
Het betreft een K serie.
Hoi,
Ik heb een vraagje, onderstaande grafiek toont de aanvoer en retour temperatuur en het pompdebiet
Als ik dan kijk tussen 09:00-12:00 dan zakken de aanvoer en retour maar toch blijft de pomp lopen op een debiet van 10l/min is dit normaal?
/f/image/m6uSaqQVfI2c0y1VfnqhQfAt.png?f=fotoalbum_large)
En wat me daarnaast opvalt is dat de pomp snel opstookt qua temperaturen is dit een beetje te temperen? Of kan dit alleen maar met de heishamon?
Max pompdebiet is 20.8l/m ivm stromingsgeluid, ik heb een kleiner buffer 25l in de retour aansluiting op verwarming met dn25 solarslang rechtstreeks met een t stuk op 22mm cv leiding.
Stooklijn -20:43 +15:30 geen warm water enkel verwarming
Denk dat dat alle bijzonderheden wel zijn mocht er meer info nodig zijn dan hoor ik het wel.
Ik heb een vraagje, onderstaande grafiek toont de aanvoer en retour temperatuur en het pompdebiet
Als ik dan kijk tussen 09:00-12:00 dan zakken de aanvoer en retour maar toch blijft de pomp lopen op een debiet van 10l/min is dit normaal?
/f/image/m6uSaqQVfI2c0y1VfnqhQfAt.png?f=fotoalbum_large)
En wat me daarnaast opvalt is dat de pomp snel opstookt qua temperaturen is dit een beetje te temperen? Of kan dit alleen maar met de heishamon?
Max pompdebiet is 20.8l/m ivm stromingsgeluid, ik heb een kleiner buffer 25l in de retour aansluiting op verwarming met dn25 solarslang rechtstreeks met een t stuk op 22mm cv leiding.
Denk dat dat alle bijzonderheden wel zijn mocht er meer info nodig zijn dan hoor ik het wel.
Ja, dat is beide gedrag zoals verwacht. Als de Ta te ver oploopt gaat de compressor uit, maar blijft de waterpomp in snuffelmode draaien. Dat is nodig zodat de WP kan meten of het water voldoende afgekoeld is. Als op een externe thermostaat afgeschakeld wordt, dan gaat de waterpomp wel uit.Fantastic_fox schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:55:
Hoi,
[Afbeelding]
Verder gaat bij het inschakelen de WP zo snel mogelijk weer proberen de target te halen. Latere modellen hebben een functie waarmee dat wat getemperd kan worden.
Ik begrijp je buffer in de retour met t-stuk niet. Is dat niet een expansievat? Als deze in serie in de retour zit, zou er geen t stuk zitten.
Bij mijn panasonic mdc 9J is de pump flow altijd 0.12 l/min als de compressor niet draait. Ook bij hogere temperaturen zoals afgelopen dagen.
Het verbruik is 9 watt volgens de externe kwh meter.
Ik dacht eerder gelezen te hebben dat dit een meetfout moet zijn en wellicht het stekkertje op de printplaat niet goed zit. Echter die dit weekend gecontroleerd en die zit er strak op.
Is dit normaal (Deze flow bij compressor uit) of is er iets mis?
bedankt
Ik dacht eerder gelezen te hebben dat dit een meetfout moet zijn en wellicht het stekkertje op de printplaat niet goed zit. Echter die dit weekend gecontroleerd en die zit er strak op.
bedankt
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@Thorsd dat stuk over het t stuk gaat over hoe de aanvoer en retour zijn aangekoppeld op de cv keidingen.
Wat betreft je opmerking over het debiet tussen 9-12 de pomp wordt aangestuurd door de stooklijn gecorrigeerd door de controller.
Is het dan niet raar dat de pomp tussendoor blijft pruttelen en koud water blijft rondpompen? Dat lijkt voor mij onlogisch?
Wat betreft je opmerking over het debiet tussen 9-12 de pomp wordt aangestuurd door de stooklijn gecorrigeerd door de controller.
Is het dan niet raar dat de pomp tussendoor blijft pruttelen en koud water blijft rondpompen? Dat lijkt voor mij onlogisch?
@Fantastic_fox
Wat @Thorsd zegt, Aanvoer+2 van Doel.
+ je wp kan zn warmte niet kwijt
- afgifte verhogen
- silent mode 3 aan zodat de comressor aan het begin van de run beperkt wordt
- evrt stooklijn omhoog voor meer afgifte (eerst andere dingen proberen)
+ je stooklijn is steil. 13 graden doel verandering op 35 graden buiten. Als de buitentemp iets fluctueert gaat je doel veranderen is kans op afslaan
- maak eens een vlakke stooklijn of ga eens tijdelijk op directe water temp van bv 34 draaien
+ Interne controller gebruik. Er is al veel geschreven over de Pana Logica. Als je de service cloud hebt download dan eens de csv file. Openen in excel en dan rond het afslaan je pomp kijken wat de kamer temperatuur is volgens de interne conroller. en welk Tdoel wordt ingesteld. Bij mij zorgde die Pana logic voor veel "nepstarts" vergelijkbaar aan jou verhaal.
- Andere temp meting gebruiken dan intern.
- externe thermostaat op cn2 (dan slaat de wp en waterpomp voor langere tijd af en krijg je langere runs)
- Heishamon
Begint met goed in het log kijken om te zien waarom de compressor uit gaat.
Succes!
Wat @Thorsd zegt, Aanvoer+2 van Doel.
+ je wp kan zn warmte niet kwijt
- afgifte verhogen
- silent mode 3 aan zodat de comressor aan het begin van de run beperkt wordt
- evrt stooklijn omhoog voor meer afgifte (eerst andere dingen proberen)
+ je stooklijn is steil. 13 graden doel verandering op 35 graden buiten. Als de buitentemp iets fluctueert gaat je doel veranderen is kans op afslaan
- maak eens een vlakke stooklijn of ga eens tijdelijk op directe water temp van bv 34 draaien
+ Interne controller gebruik. Er is al veel geschreven over de Pana Logica. Als je de service cloud hebt download dan eens de csv file. Openen in excel en dan rond het afslaan je pomp kijken wat de kamer temperatuur is volgens de interne conroller. en welk Tdoel wordt ingesteld. Bij mij zorgde die Pana logic voor veel "nepstarts" vergelijkbaar aan jou verhaal.
- Andere temp meting gebruiken dan intern.
- externe thermostaat op cn2 (dan slaat de wp en waterpomp voor langere tijd af en krijg je langere runs)
- Heishamon
Begint met goed in het log kijken om te zien waarom de compressor uit gaat.
Succes!
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Het is een systematische afrondingsfout. Het betekent nul. Als het stekkertje los zit of de flowmeter defect is, krijg je H62.BarryH schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:31:
Bij mijn panasonic mdc 9J is de pump flow altijd 0.12 l/min als de compressor niet draait. Ook bij hogere temperaturen zoals afgelopen dagen.
bedankt
@ercolano @Thorsd
Nog wat achtergrond ik doe alles op radiatoren geen vloerverwarming dus.
Laten we de twee zaken heel even uit elkaar trekken:
1. De pomp snelheid tussen stookruns door die op 10l/m blijft lopen is dit echt normaal? Als ik daarover nadenk is de warmtepomp op dat moment dus kouder water het cv systeem aan het invoeren en daarmee koelt de binnen ruimte toch af? of mis ik nu iets heel erg dit lijkt me heel raar.
2. Wat betreft de harde starts en kortere runs
De Panalogic (mooi woord):
Met T doel bedoel je = Zone1: Watertemperatuur (doel) [°C], maar waarmee moet ik deze vergelijken CV Aanvoer [°C]?
Ik heb een kolom delta gemaakt waarin de uitkomst staat van CV Aanvoer [°C] - Zone1: Watertemperatuur (doel) [°C]
* Heishamon check die staat nog wel op het programma maar ik denk dat ik het eerst zo even wil proberen om te leren snappen of is het met de Heishamon allemaal gemakkelijker? dat zou wellicht een redenen zijn om dit nu direct te gaan doen.
Onderstaande instellingen zijn die "normaal"bv de verwarming op vertragingstijd 30min?
Een hele hoop vragen maar ik zet hem nu eens op silent mode 3 eens kijken wat dat doet, de rest laat ik voor nu heel even staan wellicht dat jullie iets weten met betrekking tot bovenstaande beschouwing.
:strip_exif()/f/image/PVip7SNCNFS3fCQgQ03sHhbf.gif?f=fotoalbum_large)
1. De pomp snelheid tussen stookruns door die op 10l/m blijft lopen is dit echt normaal? Als ik daarover nadenk is de warmtepomp op dat moment dus kouder water het cv systeem aan het invoeren en daarmee koelt de binnen ruimte toch af? of mis ik nu iets heel erg dit lijkt me heel raar.
2. Wat betreft de harde starts en kortere runs
- Afgifte verhogen : staat op het programma om over te gaan naar vloerverwarming! dit wist ik dat dit niet ideaal ging worden maar om nu voor de korte termijn ff een paar radiatoren bij te hangen dat is economisch niet handig
- Silent mode 3 kan ik eventueel aanzetten om te kijken wat dit doet dan loopt de aanvoer langzamer op zoals ik begrijp van @ercolano en zal de doel temperatuur later bereikt worden met minder afschakel moment en meer constante verwarming.
- stooklijn omhoog kan altijd nog even maar dan schakelt hij waarschijnlijk op binnen temperatuur (controller weer uit omdat de kamer temperatuur is bereikt.
- Stooklijn steilheid, ik heb bij -20 de 43 graden wel nodig om hem dus vlakker te maken moet ik de +15 temperatuur gaan verhogen maar is 13 graden verschil dan echt stijl te noemen? voor mij gevoel valt dit wel mee maar ik heb 0,0000 ervaring :-)
De Panalogic (mooi woord):
Met T doel bedoel je = Zone1: Watertemperatuur (doel) [°C], maar waarmee moet ik deze vergelijken CV Aanvoer [°C]?
Ik heb een kolom delta gemaakt waarin de uitkomst staat van CV Aanvoer [°C] - Zone1: Watertemperatuur (doel) [°C]
- Wat ik zie dat als deze bij elkaar in de buurt komen 2 graden verschil wat je zegt dat slaap de pomp af.
- Wat ik ook zie in de data is dat de delta t aanvoer retour op dat moment laag ligt 2-3 delta t tussen aanvoer en retour en dus krijg ik de warmte niet afgegeven (te weinig afgifte)
- het te weinig aan afgifte komt wss door te weinig radiator vermogen maar wellicht ook omdat de pomp op dat soort moment nog draait op 20l/min als dit minder zou zijn dan is er meer tijd voor het water om een lagere retour te krijgen.
* Heishamon check die staat nog wel op het programma maar ik denk dat ik het eerst zo even wil proberen om te leren snappen of is het met de Heishamon allemaal gemakkelijker? dat zou wellicht een redenen zijn om dit nu direct te gaan doen.
Onderstaande instellingen zijn die "normaal"bv de verwarming op vertragingstijd 30min?
Een hele hoop vragen maar ik zet hem nu eens op silent mode 3 eens kijken wat dat doet, de rest laat ik voor nu heel even staan wellicht dat jullie iets weten met betrekking tot bovenstaande beschouwing.
:strip_exif()/f/image/PVip7SNCNFS3fCQgQ03sHhbf.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/By8h8bVTUnS80rt8fY9tpoQa.gif?f=fotoalbum_large)
Deze log komt neem ik aan van het tabblad statistieken. Resolutie van 5 minuten heb je niets aan als 2 minuten bepalend is.
Op tabblad data log is de info veel frequenter.
Reageer vh weekend op rest.
Top, ik heb nog een data log aan staan voor 12 uur eens kijken of het daar duidelijker uit gaat worden. Ook de silent mode staat nu aan (3). ik zal hier na jouw antwoord nog even een samenvatting/bevinding op gevenercolano schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:58:
Deze log komt neem ik aan van het tabblad statistieken. Resolutie van 5 minuten heb je niets aan als 2 minuten bepalend is.
Ik denk dat de Pana controller eerst de target shift, daardoor zie je ook geen duidelijke piek voordat de WP afslaat. Misschien kun je de target ook plotten? Dan blijft de pomp doorlopen. Op zich is dat goed, want dan wordt de warmte binnen je woning alsnog wat verdeeld, maar bij radiatoren zal dat wel flink minder zijn dan bij VVW.Fantastic_fox schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:09:
@ercolano @Thorsd
Er wordt niet echt koud water je radiatoren ingepompt. Het water gaat alleen door de warmtewisselaar in de WP. Je hebt dus wel iets verlies, maar over het algemeen koelt het niet erg af. Je ziet in de grafiek daarom ook dat de Ta en Tr bijna gelijk zijn.
Wat @ercolano zegt. Met een externe thermostaat heb je er wat meer controle over. Je kunt dan met de stooklijn en thermostaatinstellingen variëren (en de Pana logic zit dus niet op de achtergrond aan de stooklijn te draaien).2. Wat betreft de harde starts en kortere runs
- Afgifte verhogen : staat op het programma om over te gaan naar vloerverwarming! dit wist ik dat dit niet ideaal ging worden maar om nu voor de korte termijn ff een paar radiatoren bij te hangen dat is economisch niet handig
- Silent mode 3 kan ik eventueel aanzetten om te kijken wat dit doet dan loopt de aanvoer langzamer op zoals ik begrijp van @ercolano en zal de doel temperatuur later bereikt worden met minder afschakel moment en meer constante verwarming.
- stooklijn omhoog kan altijd nog even maar dan schakelt hij waarschijnlijk op binnen temperatuur (controller weer uit omdat de kamer temperatuur is bereikt.
Wat zou hierin beter zijn voor jullie gevoel -20:43 +15:35?
- Stooklijn steilheid, ik heb bij -20 de 43 graden wel nodig om hem dus vlakker te maken moet ik de +15 temperatuur gaan verhogen maar is 13 graden verschil dan echt stijl te noemen? voor mij gevoel valt dit wel mee maar ik heb 0,0000 ervaring :-)
...
Ik vind je stooklijn niet zo steil, met radiatoren heb je gewoon wat een hogere Ta nodig, vooral bij het begin (hoge Tb). Onder de 30 graden doen de meeste radiatoren niet zoveel. Als je de stooklijn minder steil wilt maken, dan liever de inderdaad naar +15/35. Bij Tb 15 is je COP toch al aardig hoog en verlies je niet zoveel.
Hier (ook radiatoren) staat de stooklijn ongeveer op +15/30 en -5/40.
Een optimale stooklijn is een beetje tweaken. Als het te koud in huis wordt bij slechte omstandigheden, moet hij wat omhoog. Over de winter kun je het een beetje aanpassen.
@BarryH Ik zie hier ook 0.13 op de HM, de Kamstrup geeft 0 aan. Lijkt me geen probleem.FransvWoerkom schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:19:
[...]
Het is een systematische afrondingsfout. Het betekent nul. Als het stekkertje los zit of de flowmeter defect is, krijg je H62.
Wat betreft de reden, dat weten we niet. Afrondig van de sensorwaarde kan, of wellicht mag de flow voor de interne berekeningen niet 0 worden omdat er anders van alles in de soep loopt door een deling door 0
Ik zie dat je net als mij een 9J hebt.Fantastic_fox schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:55:
Hoi,
[Afbeelding]
Dan heb je alleen een continue flow van circa 10l/min als je zonder thermostaat draait.
Als je wel een thermostaat hebt en er is geen warmtevraag dan zal je flow naar nagenoeg 0 dalen.
@Fantastic_fox
Alvast even een reactie, met de detail csv kan dat explicieter.
1. Pomp snelheid. De wp krijgt een opdracht om aan of uit te gaan en een bepaalde temperatuur en delta na te streven. De wp heeft een beveiliging dat hij stopt met warmte produceren als het uitgaande water langer dan +/- 2 minuten 2 graden hoger is dan het opgelegde doel. De situatie bij jou, waarbij de compressor uit gaat en de waterpomp blijft lopen is de situatie waarin er nog steeds warmtevraag is (in dit geval door thermostaat), maar waarbij de +2 beveiliging ingrijpt. Dan moet ie wel blijven snuffelen (mooi @Thorsd) om te weten wanneer de beveiliging er weer af mag. Even uit het hoofd is dat als de Tr onder de Tdoel-delta zakt. Als er geen warmtevraag uit huis meer is, zal zowel de compressor als de waterpomp uit gaan. Maar eerst, detail log analyseren.
Silent mode, goed om te proberen. Zie wel in jou eerste log dat de compressor tot 64Hz gaat, daar is met SM3 niet heel veel te winnen.
Stooklijn steil en hoog zijn voor mij 2 verschillende dingen. Natuurlijk moet je met alleen radiators een hoge stooklijn hebben, maar daarnaast is er nog steeds een keuze van de steilheid. Ook hier weer, eerst detail log bekijken. Waarom slaat de pomp af? Is dat vanwege verandering Tdoel of omdat hij gewoon zn warmte niet kwijt kan.
Over de parameters, ja, en ook Cv Retour. Overigens staan ze ook allemaal in je log
Dat de actuele delta kleiner is dan de opgegeven delta is normaal ( bij mij instelling 6, actueel 4).
Of de pomp nu 20lpm draait en het verschil tussen Tr en Ta 2 graden is, of 10lpm met een verschil van 4 graden, er wordt in beide gevallen dezelfde hoeveelheid warmte in je huis achtergelaten.
Wellicht stomme vraag tussendoor, maar heb je je radiators waterzijdig ingeregeld ? Water heeft nogal de neiging om de weg van de minste weerstand te nemen en een radiator die niet genoeg geknepen is kan als bypass fungeren en zo ook de Tr en dus Ta omhoog stuwen (been there).
Ander temp meting. Lees het forum terug over de interne temperatuur meting in de controller, resolutie en fluctuatie. Je kunt ook een andere sensor aansluiten. Of een aan/uit thermostaat op cn2 of cn4. Of zelfs in de toekomst bv een zigbee of wifi sensor via Heishamon. Ik zou overigens eerst heel goed je wp leren begrijpen (komt het log weer), voordat je de stap naar Heishamon maakt.
Eerst snappen waarom je wp afslaat en dan actie ondernemen.
Alvast even een reactie, met de detail csv kan dat explicieter.
1. Pomp snelheid. De wp krijgt een opdracht om aan of uit te gaan en een bepaalde temperatuur en delta na te streven. De wp heeft een beveiliging dat hij stopt met warmte produceren als het uitgaande water langer dan +/- 2 minuten 2 graden hoger is dan het opgelegde doel. De situatie bij jou, waarbij de compressor uit gaat en de waterpomp blijft lopen is de situatie waarin er nog steeds warmtevraag is (in dit geval door thermostaat), maar waarbij de +2 beveiliging ingrijpt. Dan moet ie wel blijven snuffelen (mooi @Thorsd) om te weten wanneer de beveiliging er weer af mag. Even uit het hoofd is dat als de Tr onder de Tdoel-delta zakt. Als er geen warmtevraag uit huis meer is, zal zowel de compressor als de waterpomp uit gaan. Maar eerst, detail log analyseren.
Silent mode, goed om te proberen. Zie wel in jou eerste log dat de compressor tot 64Hz gaat, daar is met SM3 niet heel veel te winnen.
Stooklijn steil en hoog zijn voor mij 2 verschillende dingen. Natuurlijk moet je met alleen radiators een hoge stooklijn hebben, maar daarnaast is er nog steeds een keuze van de steilheid. Ook hier weer, eerst detail log bekijken. Waarom slaat de pomp af? Is dat vanwege verandering Tdoel of omdat hij gewoon zn warmte niet kwijt kan.
Over de parameters, ja, en ook Cv Retour. Overigens staan ze ook allemaal in je log
Dat de actuele delta kleiner is dan de opgegeven delta is normaal ( bij mij instelling 6, actueel 4).
Of de pomp nu 20lpm draait en het verschil tussen Tr en Ta 2 graden is, of 10lpm met een verschil van 4 graden, er wordt in beide gevallen dezelfde hoeveelheid warmte in je huis achtergelaten.
Wellicht stomme vraag tussendoor, maar heb je je radiators waterzijdig ingeregeld ? Water heeft nogal de neiging om de weg van de minste weerstand te nemen en een radiator die niet genoeg geknepen is kan als bypass fungeren en zo ook de Tr en dus Ta omhoog stuwen (been there).
Ander temp meting. Lees het forum terug over de interne temperatuur meting in de controller, resolutie en fluctuatie. Je kunt ook een andere sensor aansluiten. Of een aan/uit thermostaat op cn2 of cn4. Of zelfs in de toekomst bv een zigbee of wifi sensor via Heishamon. Ik zou overigens eerst heel goed je wp leren begrijpen (komt het log weer), voordat je de stap naar Heishamon maakt.
Eerst snappen waarom je wp afslaat en dan actie ondernemen.
@ercolano stof tot nadenken…. Ik was obv de vv ketel waterzijdig ingeregeld echter na de installatie was gevuld en alles in heel de wining open stond was er geen probleem. Toen ik op de slaapkamers radiatoren dicht heb gezet die nooit aan zijn was er een heel fors stromingsgeluid. Vervolgens heb ik alles maximaal open gezet en dus onbalans gecreëerd.
Ik denk dat een goede eerste stap is om opnieuw waterzijdig in te regelen met minimaal stromingsgeluid want ik ben met je eens er zou nu wel eens ergens een bypass kunnen zitten.
Als dit een radiator is met een forse stroom kan die de retour temp wel fors beïnvloeden en ik heb 2 grote radiatoren 200*60t22 zitten aan beide zijdes direct na het tstuk waar de aanvoer van de wp op het circuit komt.
Ik ga dit weekend eens op zoek naar de verschillende retour temperaturen en een eventuele bypass opsporen en optimaliseren tov stromingsgeluid.
Als dat goed gaat een kijken wat er dan gebeurd.
De rest van je input kijk ik erna even naar!
Dikke merci voor je uitgebreide antwoord!
Ik denk dat een goede eerste stap is om opnieuw waterzijdig in te regelen met minimaal stromingsgeluid want ik ben met je eens er zou nu wel eens ergens een bypass kunnen zitten.
Als dit een radiator is met een forse stroom kan die de retour temp wel fors beïnvloeden en ik heb 2 grote radiatoren 200*60t22 zitten aan beide zijdes direct na het tstuk waar de aanvoer van de wp op het circuit komt.
Ik ga dit weekend eens op zoek naar de verschillende retour temperaturen en een eventuele bypass opsporen en optimaliseren tov stromingsgeluid.
Als dat goed gaat een kijken wat er dan gebeurd.
De rest van je input kijk ik erna even naar!
Dikke merci voor je uitgebreide antwoord!
hier een verzoek.tot wat troubleshooting. hoop dat dit de goede plek is. Sinds gister zag ik op de condensor van mijn 9J een groot blok ijs staan. dit zat er vanochtend weer of nog steeds op. dus ff in de meetgegevens gedoken en ik schrik me rot. continu ~4kW elektrisch sinds gister en een COP van niks. mijn pana lijkt dus niet meer te kunnen ontdooien ? iemand zoiets eerder gehad?
ik heb dus een 9J, draait al 4 jaar probleemloos. systeem met vloerverwarming, controller van panasonic is ingesteld als ruimtethermostaat. instelling voor zijn ongewijzigd, heb een tijdschema staan met grootste deel vd tijd 20C temp in de woonkamer en tussen 13.00-14.00 maken van tapwater. toch zie je op de foto's een vrij duidelijk verschil tussen dit weekend en de rest vd week. gek genoeg geen errors of andere aanwijzigingen dat er iets niet in de haak is.
ik heb dus een 9J, draait al 4 jaar probleemloos. systeem met vloerverwarming, controller van panasonic is ingesteld als ruimtethermostaat. instelling voor zijn ongewijzigd, heb een tijdschema staan met grootste deel vd tijd 20C temp in de woonkamer en tussen 13.00-14.00 maken van tapwater. toch zie je op de foto's een vrij duidelijk verschil tussen dit weekend en de rest vd week. gek genoeg geen errors of andere aanwijzigingen dat er iets niet in de haak is.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 02-03-2025 12:32 ]
@ercolano jij schreef vrijdag dit, maar als ik tw weinig afgite heb en dat ervoor zoegt dat de pomp blijft snuffelen dan is een delta t van 4 ipv 5 toch wel een manier om mijn afgifte te verhogen.Dat de actuele delta kleiner is dan de opgegeven delta is normaal ( bij mij instelling 6, actueel 4).
Of de pomp nu 20lpm draait en het verschil tussen Tr en Ta 2 graden is, of 10lpm met een verschil van 4 graden, er wordt in beide gevallen dezelfde hoeveelheid warmte in je huis achtergelaten
Als ik kijk naar de climate booster calculator t22 2200*60 op 38/33/20 doet die dan 802w en op 83/34/20 dan doet die 836 wat dan +4% is zou dit niet een goede aanpassing zijn voor eens te test?
Stooklijn staat nu op -20:43 +15 35 en dan zitten er idd veel minder stappen in en zal dit misschien wat rustiger lopen