Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:54

martijn v o

Certified by Enphase.

Fr33z schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:30:
hier een verzoek.tot wat troubleshooting. hoop dat dit de goede plek is. Sinds gister zag ik op de condensor van mijn 9J een groot blok ijs staan. dit zat er vanochtend weer of nog steeds op. dus ff in de meetgegevens gedoken en ik schrik me rot. continu ~4kW elektrisch sinds gister en een COP van niks. mijn pana lijkt dus niet meer te kunnen ontdooien ? iemand zoiets eerder gehad?

ik heb dus een 9J, draait al 4 jaar probleemloos. systeem met vloerverwarming, controller van panasonic is ingesteld als ruimtethermostaat. instelling voor zijn ongewijzigd, heb een tijdschema staan met grootste deel vd tijd 20C temp in de woonkamer en tussen 13.00-14.00 maken van tapwater. toch zie je op de foto's een vrij duidelijk verschil tussen dit weekend en de rest vd week. gek genoeg geen errors of andere aanwijzigingen dat er iets niet in de haak is.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb je Pana cloud? Dan kun je kijken wat ie gedaan heeft.
Het element staat aan denk ik.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:41
martijn v o schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:28:
[...]

Heb je Pana cloud? Dan kun je kijken wat ie gedaan heeft.
Het element staat aan denk ik.
nee helaas. ik had een heishamon maar die zit nu in een andere unit van een vriend. kan dus niet meer zien dan wat de controller laat zien. iemand enig idee waar dit aab kan liggen of hoe ik er achter kom waarom dit gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-04 16:14
@Fr33z misschien een heel domme vraag maar heb je nog voldoende waterdruk in je systeem? Waarschijnlijk is dit wel zo maar dit schoot ff door mijn hoofd om even te controleren

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:54

martijn v o

Certified by Enphase.

Fr33z schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:42:
[...]

nee helaas. ik had een heishamon maar die zit nu in een andere unit van een vriend. kan dus niet meer zien dan wat de controller laat zien. iemand enig idee waar dit aab kan liggen of hoe ik er achter kom waarom dit gebeurt?
Ik weet je instellingen niet. Kun je hem geforceerd ontdooien?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Fantastic_fox schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:47:
@Fr33z misschien een heel domme vraag maar heb je nog voldoende waterdruk in je systeem? Waarschijnlijk is dit wel zo maar dit schoot ff door mijn hoofd om even te controleren
goeie check, net gedaan. waterdruk is ~1,7bar dus zit goed. heb de wp nu even uitgezet en handmatig met de tuinslang het meeste ijs er af gesproeid. nu ff half uurtje uit laten druppen en dan probeer ik hem weer aan te zetten.

ben ergens bang dat ik koudemiddel-problemen heb maae vind het zo raar dat de warmtepomp zelf niet met een error komt. ik ontdekte dit vanochtend puur omdat ik een ijsblok op de WP zag...

@martijn v o ja geforceerd ontdooien kan, ga ik over 30 min even proberen als t nog nodig lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-04 12:59
Fantastic_fox schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:13:
[...]

@ercolano jij schreef vrijdag dit, maar als ik tw weinig afgite heb en dat ervoor zoegt dat de pomp blijft snuffelen dan is een delta t van 4 ipv 5 toch wel een manier om mijn afgifte te verhogen.

Als ik kijk naar de climate booster calculator t22 2200*60 op 38/33/20 doet die dan 802w en op 83/34/20 dan doet die 836 wat dan +4% is zou dit niet een goede aanpassing zijn voor eens te test?

Stooklijn staat nu op -20:43 +15 35 en dan zitten er idd veel minder stappen in en zal dit misschien wat rustiger lopen
Maar heb je al in je log gekeken of de compressor afslaat omdat hij niet snel genoeg op een verlaagde Tdoel kan reageren, of omdat bij gelijke Tdoel de Ta oploopt tot de beveiliging ? Ik zou eerst de oorzaak proberen te doorgronden en die dan gaan mitigeren.

Onderstaande log was bv voor mij reden om afscheid van de Pana logica te nemen en met een externe thermostaat te gaan werken. Moet je eens kijken wat er met de doel temperatuur gebeurd.. Bij jou wellicht anders, dus eerst log analyseren.
p.s. je ziet hier naar 90 seconden de beveiliging al ingrijpen. Vaker gelezen dat het 2 of 3 minuten zou moeten zijn volgens de documentatie, maar bij met een 9J is het tussen de 90 en 120 seconde in de praktijk. Zit wellicht ook veschil tussen de modellen en versies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFiBZ6eE3fDLoYiusBzGTQYnu24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGPPcEqFxooxRJfiJ8fq5gIF.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:58
Fr33z schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:42:
[...]

Staat er nog spanning op PS2? Is niet de a.l.s. in je meterkast of in de pana er uit? Of is in het custom menu je backup heater niet uitgeschakeld?

[ Voor 6% gewijzigd door FransvWoerkom op 02-03-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhriet
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:17
Dankzij alle info hier in november zelf een 9 kw K serie geïnstalleerd. Draait WAR only eigenlijk verassend goed maar ik merk toch op dagen als vandaag dat de WP vooral in de nacht draaiuren maakt en overdag deels uit staat.

Het lijkt mij voor de COP gunstig als de WP in het voorjaar/ najaar geforceerd meer uren overdag kan maken en in de nacht misschien wel helemaal uit staat. Op echt koude dagen zal dit zeker niet voldoende zijn.

Hoe kan ik dit het beste doen (zonder Heishamon)? Met de timer shift ik de stooklijn al in de nacht met -2 en in de avond met +1 maar ik kom geen timer optie tegen om volledig uit te schakelen. Mis ik iets of zou ik het beste de nachtverlaging kunnen verhogen om dit doel te bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:20
@mhriet Dezelfde timer waarmee je shift kan ook gewoon de hele WP aan of uit zetten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhriet
  • Registratie: September 2021
RichieB schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:07:
@mhriet Dezelfde timer waarmee je shift kan ook gewoon de hele WP aan of uit zetten.
Ik kon me al niet voorstellen dat dit niet mogelijk was. Dus toch overheen gekeken. Ik dacht dat dit de regel met shift in- of uitschakelt maar het gaat dus toch om de hele WP. Dank! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BfImSv_sQP8pkSOwxmF4ur2jnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1cUWijIQWGA8wKOhAkxw9We.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@ercolano Sorry ik heb net even zitten kijken en onderstaande grafiek toont eigenlijk hetzelfde als jouw tabel

Vlak voor de compressor uit gaat zie ik in de tabel aanvoer 33.75 bij een Doel van 33 niet aan de hand dus en hij loopt gewoon door tot opeens de T doel naar 27 schiet voor 1 minuut en dan omlaag naar 22 voor 1 minuut, dan weer terug naar 32 voor 1 minuut en dan omlaag naar 22 -> 20 en die status blijft dan zo voor de volgende 2 uur en dan gaat hij weer naar T doel van 30->31->32->33

Gedurende deze cyclus loopt de pomp op 1400rpm = 10.16l/m te snuffelen. Hieronder ook even als data tabel. let op ik heb een aantal regels verborgen om de tabel compact te maken.

Dit lijkt dus precies wat jij beschrijft dat hij niet over de veiligheid heen gaat maar dat de t doel omlaag gezet wordt door de WP waarop het systeem onmogelijk kan reageren. Op het moment dat dit gebeurd draait de pomp op 18l/m met een delta T van 3.5 (aanvoer 33,75 retour 30.25)dus vermogen op dat moment is (18*3.5*4.2)/60=4.41 kw afgifte en toch slaat hij af.

Als ik mijn afgifte systeem even als 1 radiator in de calculator van climate booster zet dan geeft dit bij 33.75-30.25 /20 een vermogen van 2.5kw (obv radiatoren die aan staan)

Komt dit dan doordat de thermostaat zegt dat hij even moet stoppen (kamer op temperatuur?) hij schiet zoals te zien is niet over de 2 graden boven doel tot het doel omlaag gezet wordt door de controller.

@ErikVers weet jij hier iets over te zeggen eventueel? of moet het echt via een andere thermostaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxVmYhZsUUZGIX6Y-k7dK3ccS48=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/0WMFmlNoEZS2WjD49WfKBymP.gif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKYfQ-0nqJusF5hDQIemss5qpLw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/5S5q2YEJ9ZrWPV5DRPCmOUCs.gif?f=fotoalbum_large

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:23

ErikVers

e-Duurzaam

Fantastic_fox schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:53:
@ercolano Sorry ik heb net even zitten kijken en onderstaande grafiek toont eigenlijk hetzelfde als jouw tabel

Vlak voor de compressor uit gaat zie ik in de tabel aanvoer 33.75 bij een Doel van 33 niet aan de hand dus en hij loopt gewoon door tot opeens de T doel naar 27 schiet voor 1 minuut en dan omlaag naar 22 voor 1 minuut, dan weer terug naar 32 voor 1 minuut en dan omlaag naar 22 -> 20 en die status blijft dan zo voor de volgende 2 uur en dan gaat hij weer naar T doel van 30->31->32->33

Gedurende deze cyclus loopt de pomp op 1400rpm = 10.16l/m te snuffelen. Hieronder ook even als data tabel. let op ik heb een aantal regels verborgen om de tabel compact te maken.

Dit lijkt dus precies wat jij beschrijft dat hij niet over de veiligheid heen gaat maar dat de t doel omlaag gezet wordt door de WP waarop het systeem onmogelijk kan reageren. Op het moment dat dit gebeurd draait de pomp op 18l/m met een delta T van 3.5 (aanvoer 33,75 retour 30.25)dus vermogen op dat moment is (18*3.5*4.2)/60=4.41 kw afgifte en toch slaat hij af.

Als ik mijn afgifte systeem even als 1 radiator in de calculator van climate booster zet dan geeft dit bij 33.75-30.25 /20 een vermogen van 2.5kw (obv radiatoren die aan staan)

Komt dit dan doordat de thermostaat zegt dat hij even moet stoppen (kamer op temperatuur?) hij schiet zoals te zien is niet over de 2 graden boven doel tot het doel omlaag gezet wordt door de controller.

@ErikVers weet jij hier iets over te zeggen eventueel? of moet het echt via een andere thermostaat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat jij hier waarneemt is de PI logic. Met een H of J krijg ik dit incidenteel niet zonder de misfire dat inderdaad wel eens Compressor aan of uit schiet rondom de ruimte doeltemperatuur. Bij de K, L en M zijn de resultaten beter en kan ik pas over paar maanden je vertellen of foutloos werkt.

Heb je een H of J dan om dit te voorkomen een externe thermostaat inderdaad. Al zal een niet tweaker nooit problemen gaan ondervinden en hoe vaak slaat jouw koelkast niet aan of uit per dag? (Ja ik weet dat dit niet één op één vergelijkbaar is)

Je voorkomt het onnodig op en af schakelen van de compressor en je verminderd het waterpomp stroomverbruik. De hysterese vind ik zelf niet zo een probleem 😜👍

Mijn advies; Pak de netatmo aan/uit. Deze is draadloos en het relais sluit je op de externe thermostaat aansluitingen aan.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 03-03-2025 12:02 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mhriet schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:52:
Dankzij alle info hier in november zelf een 9 kw K serie geïnstalleerd. Draait WAR only eigenlijk verassend goed maar ik merk toch op dagen als vandaag dat de WP vooral in de nacht draaiuren maakt en overdag deels uit staat.

Het lijkt mij voor de COP gunstig als de WP in het voorjaar/ najaar geforceerd meer uren overdag kan maken en in de nacht misschien wel helemaal uit staat. Op echt koude dagen zal dit zeker niet voldoende zijn.

Hoe kan ik dit het beste doen (zonder Heishamon)? Met de timer shift ik de stooklijn al in de nacht met -2 en in de avond met +1 maar ik kom geen timer optie tegen om volledig uit te schakelen. Mis ik iets of zou ik het beste de nachtverlaging kunnen verhogen om dit doel te bereiken?
Thermostaat instellen interne of een externe en dagverhoging toepassen tussen 10:00 en 24:00 👍✌️👌🤙

Ps ik doet dit al geruimte tijd vanwege;
Cop
Geluid in de nacht
Aantal defrosts
Terugleveren reduceren
Warmte overschot overdag voorkomen (ik kan nooit 24h het minimale vermogen kwijt in mijn woning dus je moet toch x uren de wp uit hebben per 24uur)
Comfort verhogen; nu wordt richting de avond het altijd lekker warm ipv dat dan net is afgekoeld en dan pas systeem aangaat.

Ps in de ochtend ben ik toch actief of weg.

[ Voor 19% gewijzigd door ErikVers op 03-03-2025 12:07 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-04 12:59
@Fantastic_fox @ErikVers
Wellicht dat ik scheel kijk, maar in jou log om 13:56:18 gaat de compressor uit en beginnen de Tdoel veranderingen. Dit is dus gevolg en niet oorzaak. Hij is niet 2 minuten te warm geweest. Waarom de compressor dan wel afslaat kan ik hier niet uit opmaken.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@ercolano en @ErikVers

Wat me nu net pas opvalt is dat om 13:55:18 het debiet zakt van 18.03 naar 17.68 en 30s later naar 16.60l/m en dan om 13:56:18 wat @ercolano zegt sprint de compressor uit.

En precies op dat moment 13:55:18 is de kamer thermostaat voor het eerst op 20,5 graden maar dit heeft in het volgende event niet opgetreden dus dit lijkt er niets mee te maken te hebben.

Ik zie als ik terug kijk 3 dagen dan zie ik heel vaak 2 pomp standen feitelijk 20 l/m of 10l/m en niet iets er tussen in en dit lijkt dus dat de pomp niet terug kan schalen naar een < 20l/m zonder dat de compressor uitgaat dat loopt niet zo lekker...

@ErikVers ik heb een 9kw J serie (zonder sww) Wat bedoel je met met : De Hysterese vind ik zelf niet zo een probleem?

Stuurt de netatmo vaker bij bij temperatuursveranderingen? panasonic lijkt dit vrij grof te doen (vergelijking met de nefit CT200h).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-04 14:13
Fantastic_fox schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:56:
@ercolano en @ErikVers

Wat me nu net pas opvalt is dat om 13:55:18 het debiet zakt van 18.03 naar 17.68 en 30s later naar 16.60l/m en dan om 13:56:18 wat @ercolano zegt sprint de compressor uit.

En precies op dat moment 13:55:18 is de kamer thermostaat voor het eerst op 20,5 graden maar dit heeft in het volgende event niet opgetreden dus dit lijkt er niets mee te maken te hebben.

Ik zie als ik terug kijk 3 dagen dan zie ik heel vaak 2 pomp standen feitelijk 20 l/m of 10l/m en niet iets er tussen in en dit lijkt dus dat de pomp niet terug kan schalen naar een < 20l/m zonder dat de compressor uitgaat dat loopt niet zo lekker...
Er zijn verschillende manieren waarom de waterpomp terug kan gaan naar 10 lpm:
- Doordat de waterpomp in snuffelmode draait. De compressor is afgeslagen omdat Ta groter dan Tdoel + 2 geworden is. Dit kan dus komen omdat de Ta opgelopen is, of omdat de Tdoel verlaagd is (zoals de controller doet).
- Door de dT regeling van de waterpomp. De ingestelde dT is een eigenschap van de waterpomp regeling, hiermee geef je de waterpomp de mogelijkheid om na verloop van tijd terug te regelen. Dit doet de regeling als de huidige dT kleiner is dan de ingestelde dT. Het is geen garantie en er zitten een paar tijdsvertragingen in. Dit is het gedrag dat je als eerste beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@Fantastic_fox Je logt om de 30s. Het cv-water doet er 5min over om van outlet weer naar inlet te komen bij een systeeminhoud van 50L en een flow van 10L/min. Ik denk dat de pana kabouters daar rekening mee houden. Jij ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
FransvWoerkom schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:41:
[...]

Staat er nog spanning op PS2? Is niet de a.l.s. in je meterkast of in de pana er uit? Of is in het custom menu je backup heater niet uitgeschakeld?
heb dit ook gecheckt en vreemd genoeg lijkt alles prima. Of in ieder geval in de meterkast, de pana zelf nog niet open gehad. Heb het een tijdje laten staan en net weer aangezet, draait nu heel mooi rustig op 26 Hz/600W .... Echt vreemde situatie dit. Ik ga later deze week nog wel even kijken bij de ALS-en in de unit zelf. Ben benieuwd of het goed blijft gaan of dat hij straks weer dichtvriest en dan dicht blijft.

wat ik vooral raar vind is dat er geen enkele melding komt maar dat ding gewoon rustig 100 kWh in een dag erdoorheen draait en je dat maar toevallig moet zien. Ik ga in ieder geval mijn pana wat beter in de gaten houden de komende week. als ik updates heb dan zet ik die hier neer, mogelijk nuttig voor anderen in de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 03-03-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fantastic_fox schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:56:
@ercolano en @ErikVers

@ErikVers ik heb een 9kw J serie (zonder sww) Wat bedoel je met met : De Hysterese vind ik zelf niet zo een probleem?

Stuurt de netatmo vaker bij bij temperatuursveranderingen? panasonic lijkt dit vrij grof te doen (vergelijking met de nefit CT200h).
Ik bedoel wat ik zeg: hysterese is het verschil tussen inschakel waarde en af schakel waarde.

Dus stel je stelt hem in op 21 dan gaat de Panasonic op 21,5 uit en op 20,5 weer aan. De hysterese is dan 0,5

De Netatmo kun je verder verfijnen en stel ik normaal dan in op 0,3 die is namelijk instelbaar en daarnaast kun je de netatmo gewoon op bijvoorbeeld 20,5 instellen in plaats van op enkel hele graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ercolano schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:47:
@Fantastic_fox @ErikVers
Wellicht dat ik scheel kijk, maar in jou log om 13:56:18 gaat de compressor uit en beginnen de Tdoel veranderingen. Dit is dus gevolg en niet oorzaak. Hij is niet 2 minuten te warm geweest. Waarom de compressor dan wel afslaat kan ik hier niet uit opmaken.
De pi logic ramt gewoon je target omlaag en de compressor gaat erna uit ivm “overshoot”. De volgorde in logging is denk ik niet accuraat genoeg om juiste volgorde weer te geven. Ik heb hierin geen twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@ErikVers duidelijk verhaal over de netatmo die regeling is dus veel zuiverder qua temp dan de +1-1 hystereses van panasonic zelf (ik vond dat al oncomfortabel ivm de nefit ketel en nefit easy die dit heel fijnmazig deed qua hystereses).

Wat je zegt over de pi logic toch nog een vraagje, de t doel die deze thermostaat doet is dit iets vergelijkbaars met wat de heishamon doet?

Ik bedoel denk je dat een heishamon met slowstart werkt? Of de netatmo of is het beste heishamon en een netatmo?

@ercolano ik ben nu bezig met waterzijdig inregelen net gemeten voor de eerste keer delta t tussen de 9 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
FransvWoerkom schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:46:
@Fantastic_fox Je logt om de 30s. Het cv-water doet er 5min over om van outlet weer naar inlet te komen bij een systeeminhoud van 50L en een flow van 10L/min. Ik denk dat de pana kabouters daar rekening mee houden. Jij ook?
Hoi frans nee geen rekening mee gehouden maar het lijkt erop of hij iets ziet wat ik over het hoofd zie de vertraging waarover jii spreek maar op welke manier heeft die invloed? In welke richting moet ik zoeken naar jouw mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Thorsd schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:03:
[...]

Er zijn verschillende manieren waarom de waterpomp terug kan gaan naar 10 lpm:
- Doordat de waterpomp in snuffelmode draait. De compressor is afgeslagen omdat Ta groter dan Tdoel + 2 geworden is. Dit kan dus komen omdat de Ta opgelopen is, of omdat de Tdoel verlaagd is (zoals de controller doet).
- Door de dT regeling van de waterpomp. De ingestelde dT is een eigenschap van de waterpomp regeling, hiermee geef je de waterpomp de mogelijkheid om na verloop van tijd terug te regelen. Dit doet de regeling als de huidige dT kleiner is dan de ingestelde dT. Het is geen garantie en er zitten een paar tijdsvertragingen in. Dit is het gedrag dat je als eerste beschrijft.

@Thorsd zijn onderstaand instelligen naar jouw mening juist en if hebben die er iets mee te maken?

De eerste redenen die jij beschrijft is me ondertussen bekend maar lijkt hier niet van toepassing in het voorbeeld wat ik eerder gaf.

Probleem blijft voor nu dus dat de pomp eigenlijk geen stand lijkt te kunnen qua debiet 20l/m vs snuffelstand 10l/m

Ik zou verwachten dat hij langere runs zou kunnen maken met een flow ergens er tussen in.

Sinds 12:00 maakt hij stook runs van 1 uur ket 1,5 uit tussendoor stille modus 3 staat aan vandaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qzwkZTPmeOSnNpdGlCSNEZQbY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgAtb12O1HNpfrjUiyi1il8q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fantastic_fox schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:44:
@ErikVers duidelijk verhaal over de netatmo die regeling is dus veel zuiverder qua temp dan de +1-1 hystereses van panasonic zelf (ik vond dat al oncomfortabel ivm de nefit ketel en nefit easy die dit heel fijnmazig deed qua hystereses).

Wat je zegt over de pi logic toch nog een vraagje, de t doel die deze thermostaat doet is dit iets vergelijkbaars met wat de heishamon doet?

Ik bedoel denk je dat een heishamon met slowstart werkt? Of de netatmo of is het beste heishamon en een netatmo?

@ercolano ik ben nu bezig met waterzijdig inregelen net gemeten voor de eerste keer delta t tussen de 9 en 3
Correctie op je tekst; hysterese is 0.5
De instelbaarheid 1.0

Antwoord op je vraag; pi logic en domotica met slowstart zijn niet iets waar ik blij van wordt maar een ander vast wel. (Wellicht werkt de k,l en m de pi logic wel beter) Ik houd het bij een zeer strakke war als het gaspedaal icm een externe thermostaat als de handrem als het beste advies.

Ps voor mezelf prive werk ik via domotica met shift -1 en -2 en daarna uit. Dit bij ruimte temp op ext sensor bij 20.2 20.3 en 20.4 het werkt prima maar een thermostaat werkt meer hufterproef en minder complex.
Ervaring is dat zeker een paar keer per jaar er een domotica script of update ergens iets crasht en dat wil je niet bij een klant.

[ Voor 28% gewijzigd door ErikVers op 03-03-2025 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
De (waterpomp) dT staat op 5 bij je. De rest is allemaal voor wanneer de backup heater mee mag doen. Het verschil is in het Nederlands niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@ErikVers duidelijk verhaal netatmo is veiliger en hufterproof!

Maar jij denk dus dat met die thermostaat dit gezeik voorbij is waarbij de controller de temp omlaag gooit en vervolgens de wp 1,5 uur uit zet?

Mijn unit lijkt nl niet echt lekker rustig en lang te lopen…. Let op stille modus dus aan of moet die juist uit voor een langere run?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZ6GABuSgRKCi_5y4yU8E_XRXNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uPqh6Rg6KV4KIeZb2TnMHKxO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-04 12:28
Fantastic_fox schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:43:

Maar jij denk dus dat met die thermostaat dit gezeik voorbij is waarbij de controller de temp omlaag gooit en vervolgens de wp 1,5 uur uit zet?

Mijn unit lijkt nl niet echt lekker rustig en lang te lopen…. Let op stille modus dus aan of moet die juist uit voor een langere run?

[Afbeelding]
Zoals ik de grafiek lees, is er niet veel mis met de "runs". Paar uur uit paar uur aan, prima. Wat me wel opvalt is dat bij de defrost cycles je aanvoer/retour temperatuur laag blijft terwijl de binnen temperatuur er geen hinder van heeft, dat doet vermoeden dat je de stooklijn temperatuur wel een (flink) stuk omlaag kan brengen. Dan krijg je ook langere runs ipv dot gas en pauze, hoewel je dat met radiatoren toch zult houden omdat je onder een bepaalde temperatuur te weinig afgite hebt om het op temperatuur te krijgen of houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fantastic_fox schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:43:

[Afbeelding]
Klopt normaal maakt hij gewoon een run van tijdens warmtevraag. Let wel ik doe de aanname dat op war only op target directe temp hij niet in overshoot gaat? Oftewel dat je ingestelde stooklijn past bij je afgifte systeem. Wat je morgen ff kan doen is vanaf 10uur via klokprogram vaste waarde 28 ofzo en dan op water sensor ipv interne thermostaat en dan zien of hij een run van 6+ uur kan maken. Zo ja dan weet je dat normaal zonder pi logic hij niet in overshoot gaat en je stooklijn passend is.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 03-03-2025 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Pasghetti schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:14:
[...]

Zoals ik de grafiek lees, is er niet veel mis met de "runs". Paar uur uit paar uur aan, prima. Wat me wel opvalt is dat bij de defrost cycles je aanvoer/retour temperatuur laag blijft terwijl de binnen temperatuur er geen hinder van heeft, dat doet vermoeden dat je de stooklijn temperatuur wel een (flink) stuk omlaag kan brengen. Dan krijg je ook langere runs ipv dot gas en pauze, hoewel je dat met radiatoren toch zult houden omdat je onder een bepaalde temperatuur te weinig afgite hebt om het op temperatuur te krijgen of houden.
Klopt hoor @Fantastic_fox dit is geen extreem gedrag en weinig raars. Wel zie je niet elk aan uit gedrag in dit overzicht. De pi logic doet wat wispelturigs met je target en zorgt voor een aantal extra stops per dag in voor en na seizoen. Op jaar basis verwaarloosbaar alleen voor de tweakers/freakers kan het frustreren 👍😜🙈

Ps let wel op dat met radiatoren je de stooklijn niet teveel verlaagd, dan krijg je pendelen wat nog veel meer aan uit tot gevolg heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 03-03-2025 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
ErikVers schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:21:
[...]

Klopt normaal maakt hij gewoon een run van tijdens warmtevraag. Let wel ik doe de aanname dat op war only op target directe temp hij niet in overshoot gaat? Oftewel dat je ingestelde stooklijn past bij je afgifte systeem. Wat je morgen ff kan doen is vanaf 10uur via klokprogram vaste waarde 28 ofzo en dan op water sensor ipv interne thermostaat en dan zien of hij een run van 6+ uur kan maken. Zo ja dan weet je dat normaal zonder pi logic hij niet in overshoot gaat en je stooklijn passend is.
Je bedoeld bij de stooklijn deze op direct zetten en dan op 1 temperatuur bv 35(radiatoren) en dan kijken wat hij doet?

Ik kan dat ook nu doen toch? En dan vannacht aan laten staan en moegen vroeg een kijken wat hij doet.

En dan quiet mode uitzetten of juist aan laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fantastic_fox schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:53:
[...]

Je bedoeld bij de stooklijn deze op direct zetten en dan op 1 temperatuur bv 35(radiatoren) en dan kijken wat hij doet?

Ik kan dat ook nu doen toch? En dan vannacht aan laten staan en moegen vroeg een kijken wat hij doet.

En dan quiet mode uitzetten of juist aan laten staan?
Dat kan zeker alleen vannacht gaat hij sowieso niet in overshoot. Bij hogere (<7) gaat pas je minimale vermogen echt oplopen. Daarvoor kun je bijna altijd wel je minimale afgifte kwijt. Ps quit mode altijd uit behalve bij klagende buren of niet kunnen temmen van je systeem. En waarom; liever via het gaspedaal smoren dan via je rempedaal. Daarnaast kost de quit mode je rendement omdat ook je lucht debiet over de verdamper afneemt wat je rendement verslechterd. Nu ksn natuurlijk dat je wp op een beroerde plek staat en dan zou je tijdgestuurde quit mode voor nacht en eerste ochtend uren kunnen overwegen om overlast te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@ErikVers dan gaat quiet mode uit er zijn geen buren die last hebben, ik had die aangezet om te test of hij dan rustiger zou opstoken maar dat werkt ook niet zowiezo.

Ik ga het eens proberen wat je zegt ben morgen de hele dag opnhet werk dus kan het wel een beetje in het oog houden en terug zetten op afstand indien nodig

@ErikVers je plan lijkt te werken hij staat nu op water temperatuur 35 (bij mijn huidige stooklijn was dit 38 bij buitentemp van 1gr dus die lijkt te hoog te hebben gestaan)

Quiet mode staat uit dus hij kan zelf alles regelen zonder handrem. Compressor loopt nu constant op 40hz, alleen de pomp wil nog niet echt omlaag qua flow. Nog een paar retouren die te hoog zitten en een vasco design die ruis … maar dat komt door het ontwerp (nauwe doorgang).

Ik laat het zo eens even lopen en dan morgenvroeg eens kijken if het een Zweedse sauna is hierzo! Ik heb het vermoeden van wel wat mooi zou zijn dan zou de stooklijn wellicht nog verder omlaag kunnen….😎

[ Voor 50% gewijzigd door Fantastic_fox op 04-03-2025 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@ErikVers ik heb bij de stooklijn stellingen hem op direct 35 graden gezet echter dan stopt hij alsnog zie onderstaande.

Of moet hij in de systeem instellingen zone en sensor dan ook van kamersensor interne thermostaat naar kamersensor water temperatuur?

Nu is hij iig weer uitgeslagen door verlaagde doeltemperatuur (vanuit de thermostaat) op het moment van stoppen is de aanvoer 36,25 en target 35 dus de 2 graden logica is het niet lijkt het

Of is de 35 graden gewoon te hoog wellicht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Phg7GsSVU8XVC0ris4Wz0A4KD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FA16NWalbyGzodewIEgVP44s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Fantastic_fox op 03-03-2025 22:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fantastic_fox
ErikVers schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:58:
[...]

Dat kan zeker alleen vannacht gaat hij sowieso niet in overshoot. Bij hogere (<7) gaat pas je minimale vermogen echt oplopen. Daarvoor kun je bijna altijd wel je minimale afgifte kwijt. Ps quit mode altijd uit behalve bij klagende buren of niet kunnen temmen van je systeem. En waarom; liever via het gaspedaal smoren dan via je rempedaal. Daarnaast kost de quit mode je rendement omdat ook je lucht debiet over de verdamper afneemt wat je rendement verslechterd. Nu ksn natuurlijk dat je wp op een beroerde plek staat en dan zou je tijdgestuurde quit mode voor nacht en eerste ochtend uren kunnen overwegen om overlast te voorkomen.
@ErikVers je plan lijkt te werken hij staat nu op water temperatuur 35 (bij mijn huidige stooklijn was dit 38 bij buitentemp van 1gr dus die lijkt te hoog te hebben gestaan) hij sprong net in de defrost na 1,5 uur super strak verwarmen…

Quiet mode staat uit dus hij kan zelf alles regelen zonder handrem. Compressor loopt nu constant op 40hz, alleen de pomp wil nog niet echt omlaag qua flow. Nog een paar retouren die te hoog zitten en een vasco design die ruis … maar dat komt door het ontwerp (nauwe doorgang).

Ik laat het zo eens even lopen en dan morgenvroeg eens kijken if het een Zweedse sauna is hierzo! Ik heb het vermoeden van wel wat mooi zou zijn dan zou de stooklijn wellicht nog verder omlaag kunnen….😎

Nu de vraag hoe ik dit strakke stookwerk voor elkaar krijg met de stooklijn ipv direct temperatuur van het water….🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doW_FgeKZpvSGtr6b06Vp9ujAo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUb62243l7uMqmnkQ0LZ66Ng.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Fantastic_fox op 04-03-2025 00:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fantastic_fox schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:54:
[...]

@ErikVers je plan lijkt te werken hij staat nu op water temperatuur 35 (bij mijn huidige stooklijn was dit 38 bij buitentemp van 1gr dus die lijkt te hoog te hebben gestaan) hij sprong net in de defrost na 1,5 uur super strak verwarmen…

Nu de vraag hoe ik dit strakke stookwerk voor elkaar krijg met de stooklijn ipv direct temperatuur van het water….🤔

[Afbeelding]
Mooi ben vooral benieuwd hoe het vandaag overdag zal gaan en daarna is het gewoon war plus externe thermostaat 👍👌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fantastic_fox schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:16:
@ErikVers ik heb bij de stooklijn stellingen hem op direct 35 graden gezet echter dan stopt hij alsnog zie onderstaande.

Of moet hij in de systeem instellingen zone en sensor dan ook van kamersensor interne thermostaat naar kamersensor water temperatuur?

Nu is hij iig weer uitgeslagen door verlaagde doeltemperatuur (vanuit de thermostaat) op het moment van stoppen is de aanvoer 36,25 en target 35 dus de 2 graden logica is het niet lijkt het

Of is de 35 graden gewoon te hoog wellicht?

[Afbeelding]
Uiteraard zoals ik aangaf de sensor op water instellen = op war only

uit je andere begrip begrijp ik dat je dit inmiddels al hebt gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@ErikVers misschien ben ik nog wat voorbaring maar dit lijkt te werken als een zonnetje, afgelopen nacht alleen een aantal onderbrekingen voor defrosts maar verder loopt hij super constant, en sinds 09:30 geen defrosts meer maar constant aan en ik zie voor het eerst een run van bijna 4h+ waarbij zowel compressor vermogen, debiet en vermogen constant op een laag niveau draaien.

Wat ik me wel afvraag is hoe dit nu gaat werken met een Netatmo thermostaat? Die gaat of aan of uit sturen, als hij aan stuurt dan maakt de WP de temperatuur van de target uit de stooklijn? en als die stooklijn maar laag genoeg staat (als in goed ingesteld is) dan moet hij hiermee lange runs kunnen maken, waarbij de thermostaat als temperatuur 20.3+ is stop zegt en bij 19.7 weer aan gaat. En gaat de compressor en debiet dan wel nog kunnen terugmoduleren zoals nu in het plaatje gebeurd?
Mijn aanname is dat de modulatie door de controller wordt gedaan maar dit hoeft natuurlijk niet als die door de unit zelf gedaan wordt dan is de modulatie er dus nog steeds en zegt de netatmo alleen maar of hij aan en uit mag....

Sorry voor weer zo'n betoog maar wil het gewoon snappen ipv een maar een truukje doen :-)

Even iets wat ik me nu afvraag is of het probleem wat ik gisteren zag niet mogelijk wordt veroorzaakt door een te hoge stooklijn? Ik stook nu op dit moment met buiten temp 11 graden een water temperatuur van 34 graden. en hiermee blijft de woningtemperatuur alleen maar verder oplopen.

Dit is trouwens echt een goede meting om een snel beeld te krijgen van wat je stooklijn ongeveer moet zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUiKgSvzmgeAN8aWIWZ1L48gh5Y=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/gBnIGRgdow0i9BsJ3SPy3xFG.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Fantastic_fox schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:48:
@ErikVers misschien ben ik nog wat voorbaring maar dit lijkt te werken als een zonnetje, afgelopen nacht alleen een aantal onderbrekingen voor defrosts maar verder loopt hij super constant, en sinds 09:30 geen defrosts meer maar constant aan en ik zie voor het eerst een run van bijna 4h+ waarbij zowel compressor vermogen, debiet en vermogen constant op een laag niveau draaien.

Wat ik me wel afvraag is hoe dit nu gaat werken met een Netatmo thermostaat? Die gaat of aan of uit sturen, als hij aan stuurt dan maakt de WP de temperatuur van de target uit de stooklijn? en als die stooklijn maar laag genoeg staat (als in goed ingesteld is) dan moet hij hiermee lange runs kunnen maken, waarbij de thermostaat als temperatuur 20.3+ is stop zegt en bij 19.7 weer aan gaat. En gaat de compressor en debiet dan wel nog kunnen terugmoduleren zoals nu in het plaatje gebeurd?
Mijn aanname is dat de modulatie door de controller wordt gedaan maar dit hoeft natuurlijk niet als die door de unit zelf gedaan wordt dan is de modulatie er dus nog steeds en zegt de netatmo alleen maar of hij aan en uit mag....

Sorry voor weer zo'n betoog maar wil het gewoon snappen ipv een maar een truukje doen :-)

Even iets wat ik me nu afvraag is of het probleem wat ik gisteren zag niet mogelijk wordt veroorzaakt door een te hoge stooklijn? Ik stook nu op dit moment met buiten temp 11 graden een water temperatuur van 34 graden. en hiermee blijft de woningtemperatuur alleen maar verder oplopen.

Dit is trouwens echt een goede meting om een snel beeld te krijgen van wat je stooklijn ongeveer moet zijn...

[Afbeelding]
Mooi om te vernemen dat het werkt zoals ik had verwacht, voor de rest van je verhaal. Ik zou zeggen schaf het aan en test het in de praktijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:32
Ter informatie

Van uurprijs naar kwartierprijs:
de energiemarkt wordt nóg dynamischer

https://tibber.com/nl/mag...er/uurprijs-kwartierprijs

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
hemertje schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:22:
Ter informatie

Van uurprijs naar kwartierprijs:
de energiemarkt wordt nóg dynamischer

https://tibber.com/nl/mag...er/uurprijs-kwartierprijs
waarom plaats je dit in een topic van alleen Panasonic warmtepompen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
nokiaan958GB schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:30:
[...]

waarom plaats je dit in een topic van alleen Panasonic warmtepompen :?
omdat ik weet dat er hier Panasonic tweakers lezen die hier interesse in hebben

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:54
hemertje schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:49:
[...]

omdat ik weet dat er hier Panasonic tweakers lezen die hier interesse in hebben
Alsof je je warmtepomp gaat laten sturen op dynamische pricing ???

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
rvdgaag schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:32:
[...]

Alsof je je warmtepomp gaat laten sturen op dynamische pricing ???
Super slim toch? Prijs kan veel verschillen door de dag heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Draakje5 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:39:
[...]

Super slim toch? Prijs kan veel verschillen door de dag heen.
Volgens mij zijn er andere topics voor discussies over energieprijsgestuurd stoken. Pas als het gaat over het aansturen van de pana op de SG ingangen hoort het hier thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:15

Ethirty

Who...me?

Het idee is leuk, maar inderdaad zonder extra print en iets om je SG ready contact te sturen is er helemaal niks slims aan een Panasonic warmtepomp. Helaas. Je kan niet eens een beetje slim je SWW timen.

offtopic:
Wel fijn om het bericht te zien, als klant is het kennelijk niet nodig om van zoiets ingrijpends een melding te krijgen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
vandaar dat ik Heishamon samen met @edterbak's Node Red gebruik voor de optimalisatie en duurzaam sturen

Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
FransvWoerkom schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:28:
[...]

Volgens mij zijn er andere topics voor discussies over energieprijsgestuurd stoken. Pas als het gaat over het aansturen van de pana op de SG ingangen hoort het hier thuis.
Daarover gesproken, heeft iemand daar een werkende implementatie van (met de capacity instellingen)? Of misschien weet van een Home Assistant implementatie icm Tibber?

Het lijkt me dat je met de 2 capacity instellingen de stooklijn (en DHW setpoint) een instelbaar percentage naar boven en beneden kunt shiften, ook icm met een externe thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ethirty schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:40:
Het idee is leuk, maar inderdaad zonder extra print en iets om je SG ready contact te sturen is er helemaal niks slims aan een Panasonic warmtepomp. Helaas. Je kan niet eens een beetje slim je SWW timen.

offtopic:
Wel fijn om het bericht te zien, als klant is het kennelijk niet nodig om van zoiets ingrijpends een melding te krijgen.
Ik raad je aan de handleiding van je warmtepomp nog eens door te nemen (1000 en één mogelijkheden out of the box) en dan doel ik nog niet eens op de domotica en heishamon aanvullingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
Is dit "PI logic fenomeen bekend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWeXwbcAiNFR3ncXAjru3mIe3GY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fONUVrb0OyyRM7PXMRWOvBT7.png?f=fotoalbum_large

Ik draai PI-logic op een vast pomp debiet. Zoals te zien op de bijlage toert de pomp op van het "idle" 10l/m naar het ingesteld debiet rond de 15l/m, maar de compressor blijft uit. Het helderst voorbeeld geel gearceerd, maar ik heb dit nu 4 keer voorbij zien komen. Het lijkt te gebeuren als de temp sensor onder de 10 graden registreerd. Speculate van mijn kant gezien slechts 4 samples.

Zit me verder niet dwars ofzo, eigenlijk mijn vraag is, is dit bekend en wat triggerd dit event?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pasghetti schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:46:
Is dit "PI logic fenomeen bekend?

[Afbeelding]

Ik draai PI-logic op een vast pomp debiet. Zoals te zien op de bijlage toert de pomp op van het "idle" 10l/m naar het ingesteld debiet rond de 15l/m, maar de compressor blijft uit. Het helderst voorbeeld geel gearceerd, maar ik heb dit nu 4 keer voorbij zien komen. Het lijkt te gebeuren als de temp sensor onder de 10 graden registreerd. Speculate van mijn kant gezien slechts 4 samples.

Zit me verder niet dwars ofzo, eigenlijk mijn vraag is, is dit bekend en wat triggerd dit event?
Pi-logic heeft er niks mee te maken. Die zorgt alleen voor wijzigingen in de Zone1: water temp (target), de paarse. Het is wel duidelijk dat de wijzigingen in pompsnelheid precies komen als de buitentemperatuur de 10° passeert. Dus ergens zal een instelling zijn dat de heat mode actief is onder 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
FransvWoerkom schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:02:
[...]

Pi-logic heeft er niks mee te maken. Die zorgt alleen voor wijzigingen in de Zone1: water temp (target), de paarse. Het is wel duidelijk dat de wijzigingen in pompsnelheid precies komen als de buitentemperatuur de 10° passeert. Dus ergens zal een instelling zijn dat de heat mode actief is onder 10.
Er is alleen een instelling heat mode off en die stond op 35 (hoger kan niet). Ik dacht dat mogelijk deze instelliong een effect heeft op het feonomeen, daarom ingesteld op 18 graden, hier het reulstaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FO4yTkoKLJSPKTL1WVqFnI9Yr8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Faco3uVq2muzy8AFzNzmDton.png?f=fotoalbum_large

Waterpomp gaat netjes uit bij 18 graden. Op een gegeven moment start de waterpomp naar de 10l/m omdat de outdoor temp zakt onder de ingestelde 18 graden, om een paar uur laten (outdoor temp sensor 8 graden) op te toeren naar het ingestelde debiet van 15l/m.

[ Voor 3% gewijzigd door Pasghetti op 11-03-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pasghetti schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:57:
[...]

Er is alleen een instelling heat mode off en die stond op 35 (hoger kan niet). Ik dacht dat mogelijk deze instelliong een effect heeft op het feonomeen, daarom ingesteld op 18 graden, hier het reulstaat:

[Afbeelding]

Waterpomp gaat netjes uit bij 18 graden. Op een gegeven moment start de waterpomp naar de 10l/m omdat de outdoor temp zakt onder de ingestelde 18 graden, om een paar uur laten (outdoor temp sensor 8 graden) op te toeren naar het ingestelde debiet van 15l/m.
Die instelling heat mode off zorgt ervoor dat dan ook de circulatiepomp uit gaat. Dat gebeurt bij jou dus ook, maar dat verklaart nog niet het omschakelen van flow bij 10° buitentemperatuur.

[Overigens is die instelling op 35° om een bijwerking van een lagere instelling tegen te gaan: het blijven hangen in tankstand van de driewegklep. De panakabouters denken dat die na sww niet dicht hoeft want er wordt toch geen huis verwarmd. Daarbij hebben ze buiten de eventuele thermosifonwerking van die open klep gerekend.]

Ik vind ook nog de omschakeling in Auto mode bij 10° van Cool naar Heat, maar als hij niet op Cool staat zal dat geen effect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
FransvWoerkom schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:57:
[...]
Die instelling heat mode off zorgt ervoor dat dan ook de circulatiepomp uit gaat. Dat gebeurt bij jou dus ook, maar dat verklaart nog niet het omschakelen van flow bij 10° buitentemperatuur.

[Overigens is die instelling op 35° om een bijwerking van een lagere instelling tegen te gaan: het blijven hangen in tankstand van de driewegklep. De panakabouters denken dat die na sww niet dicht hoeft want er wordt toch geen huis verwarmd. Daarbij hebben ze buiten de eventuele thermosifonwerking van die open klep gerekend.]

Ik vind ook nog de omschakeling in Auto mode bij 10° van Cool naar Heat, maar als hij niet op Cool staat zal dat geen effect hebben.
Hij staat niet op cool mode. Dat de pomp uitgaat komt idd door de heat mode off, heeft verder geen invloed/effect op dat andere fenomeen.

De 10 graden regel gaat niet op, heb nu 6 sampels, maar ik zie geen rode draad meer gezien bij het laatste voorval was het 8 graden volgens de buitemp temp sensor.

[ Voor 3% gewijzigd door Pasghetti op 12-03-2025 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-04 08:36
Mijn warmtepomp draait nu vooral in de nacht, maar dit wil ik het liefst overdag hebben. Klopt het dat ik dit het beste kan regelen middels verlaging van de thermostaat? Dus bijv.
- 10.00: thermostaat temp op 20 graden
- 22.00: thermostaat temp op 18 graden

Ik heb vloerverwarming, en normaal zegt men dat je van de temperatuur op de thermostaat af moet blijven.

Een voorbeeld van het verbruik van de afgelopen 24 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKEiWN4b9L2coM15Zd6HtuLvo-4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bHQUv4Rbs5cvm9LYoFdi5bT1.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:50
Thoit schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:56:
Mijn warmtepomp draait nu vooral in de nacht, maar dit wil ik het liefst overdag hebben. Klopt het dat ik dit het beste kan regelen middels verlaging van de thermostaat? Dus bijv.

Ik heb vloerverwarming, en normaal zegt men dat je van de temperatuur op de thermostaat af moet blijven.

[Afbeelding]
Klopt, vaak is een kleine (1 graad of minder) nachtverlaging al voldoende om dit te bereiken. Overdag is de buitentemperatuur hoger dus je COP hoger.

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@blb4 @Thoit

Let wel even op naar mijn mening is bovenstaande waar als je om 10u uit je bed rolt of liefste nog ietsjes later. als je om 07:00 op staat dan zul je merken dat het toch wat frisser is.

En ga je de WP laten verhogen uit de nachtverlaging om bv 06u in de ochten omdat je om 7u wilt opstaan in een warm huis en badkamer dan zit je net op te stoken naar een doel temperatuur wanneer het vaak het koudst is en vaak de lucht het meest vochtig, dit zal dan ivm defrosts en lagere COP (ivm buitentemp) soms juist nadelig kunnen uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Fantastic_fox schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:53:
@blb4 @Thoit

Let wel even op naar mijn mening is bovenstaande waar als je om 10u uit je bed rolt of liefste nog ietsjes later. als je om 07:00 op staat dan zul je merken dat het toch wat frisser is.

En ga je de WP laten verhogen uit de nachtverlaging om bv 06u in de ochten omdat je om 7u wilt opstaan in een warm huis en badkamer dan zit je net op te stoken naar een doel temperatuur wanneer het vaak het koudst is en vaak de lucht het meest vochtig, dit zal dan ivm defrosts en lagere COP (ivm buitentemp) soms juist nadelig kunnen uitpakken.
Je moet de tijden slim kiezen idd. En ook hier zijn weer een hoop variabelen waaronder in elk geval 1) hoe snel koelt je hut af en 2) wil je 'm 's ochtends vroeg al weer volledig op temperatuur hebben.

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
@blb4 @Thoit

Hier moet het vanaf 06.00 warm zijn, want dan begint hier altijd wel eentje wakker te worden :) Je voorkomt dan wel de defrosts die midden in de nacht plaats vinden denk ik?

Heb hem nu eens ingesteld om 05.00 -> 1 graden omhoog. Om 22.00 -> 1 graden omlaag. Eens kijken of we de boel dan een beetje overdag kunnen laten draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Thoit op 14-03-2025 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Thoit schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:53:
[...]

Hier moet het vanaf 06.00 warm zijn, want dan begint hier altijd wel eentje wakker te worden :) Je voorkomt dan wel de defrosts die midden in de nacht plaats vinden denk ik?

Heb hem nu eens ingesteld om 05.00 -> 1 graden omhoog. Om 22.00 -> 1 graden omlaag. Eens kijken of we de boel dan een beetje overdag kunnen laten draaien.
Precies, gewoon kleine stapjes uitproberen. En 1 graad lager is nog steeds (relatief :) ) warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Thoit Wat ik bij mij vooral zie is defrost in de morgen laten we zeggen 04-00 tot 08:00 en ik verwacht dat dit komt omdat de temperatuur vaak het laagst is en de vochtigheid misschien wel het hoogst.

Ik draai op constante temperatuur maar met radiatoren en voorlopig nog op geen stooklijn maar gewoon een directe water temperatuur en zo lang het qua temperatuur niet te gek veel schommelt betekend dit minimale aanpassingen, de ruimte temperatuur loopt dan natuurlijk wel soms op of af maar dat is bij mij beperkt.

Ik ga morgen de Heishamon eraan hangen om te kijken of ik erna wat meer soep kan koken via de thermostaat aansturing en slowstart functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Fantastic_fox schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:06:
@Thoit Wat ik bij mij vooral zie is defrost in de morgen laten we zeggen 04-00 tot 08:00 en ik verwacht dat dit komt omdat de temperatuur vaak het laagst is en de vochtigheid misschien wel het hoogst.

Ik draai op constante temperatuur maar met radiatoren en voorlopig nog op geen stooklijn maar gewoon een directe water temperatuur en zo lang het qua temperatuur niet te gek veel schommelt betekend dit minimale aanpassingen, de ruimte temperatuur loopt dan natuurlijk wel soms op of af maar dat is bij mij beperkt.

Ik ga morgen de Heishamon eraan hangen om te kijken of ik erna wat meer soep kan koken via de thermostaat aansturing en slowstart functie.
Ja, tussen 04.00 en 08.00 is hier gemiddeld ook de meeste defrosts. De vorige week liepen hier de temperaturen ook maar omhoog, ondanks de thermostaat altijd op een constant temperatuur stond.

Heishamon is hier al aangesloten :)

—-
De nachtverlaging had helaas niet het gewenste resultaat. Het was ijskoud in huis. Maar het vreemde is ook dat de thermostaat alles lijkt te negeren. Zelfs bij een verschil van huidige en doel temperatuur van 3 graden gaat de pomp niet aan. Zelfs als ik de temperatuur op 30 graden zet.

Ben eigenlijk wel een beetje klaar met de Panasonic thermostaat, misschien dan toch maar een Tado ofzo er aan knopen?

[ Voor 16% gewijzigd door Thoit op 15-03-2025 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Thoit schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:27:
[...]

Ja, tussen 04.00 en 08.00 is hier gemiddeld ook de meeste defrosts. De vorige week liepen hier de temperaturen ook maar omhoog, ondanks de thermostaat altijd op een constant temperatuur stond.

Heishamon is hier al aangesloten :)

—-
De nachtverlaging had helaas niet het gewenste resultaat. Het was ijskoud in huis. Maar het vreemde is ook dat de thermostaat alles lijkt te negeren. Zelfs bij een verschil van huidige en doel temperatuur van 3 graden gaat de pomp niet aan. Zelfs als ik de temperatuur op 30 graden zet.

Ben eigenlijk wel een beetje klaar met de Panasonic thermostaat, misschien dan toch maar een Tado ofzo er aan knopen?
Als "de thermostaat alles lijkt te negeren", dan is de thermostaat de thermostaat niet. Weet je wel zeker dat "de thermostaat" dezelfde is als je bedoelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
FransvWoerkom schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:46:
[...]

Als "de thermostaat alles lijkt te negeren", dan is de thermostaat de thermostaat niet. Weet je wel zeker dat "de thermostaat" dezelfde is als je bedoelde?
De thermostaat is degene die standaard bij de pomp wordt geleverd. De laatste dagen lijkt die z’n eigen leven te hebben. In de nacht verwarmen, overdag uit, en ineens koud in huis. Terwijl dit de laatste maanden wel warm was in huis. Zelfs nadat ik vanavond de stroom van de pomp had afgehaald doet die lekker z’n eigen ding.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:03

tijmeng

Panasonic 7J

Mijn 7J op veren gezet (setje wit+rood) en daarnaast alle beplating aan de binnenjde voorzien van bitumen dempingsmatten.

Waar voorheen de WP duidelijk te horen was in en om het huis bij 35Hz is deze nu onhoorbaar. Bitumen matjes waren 50€ bij Crop, veren iets van 50€. Prima investering en rust voor mijzelf en de omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Thoit schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:23:
[...]

De thermostaat is degene die standaard bij de pomp wordt geleverd. De laatste dagen lijkt die z’n eigen leven te hebben. In de nacht verwarmen, overdag uit, en ineens koud in huis. Terwijl dit de laatste maanden wel warm was in huis. Zelfs nadat ik vanavond de stroom van de pomp had afgehaald doet die lekker z’n eigen ding.
Er wordt niet standaard een thermostaat bij de pana geleverd. Er wordt standaard een controller geleverd. In die controller zit een temperatuursensor en er zitten een display en knoppen op. Bij de juiste instellingen (Interne thermostaat) kun je die controller samen met software in de pana als thermostaat gebruiken. Die thermostaat kan ook bediend worden vanuit de weektimer.
Bij de binnenunit zit de controller ingebouwd. Dus de sensor meet de temperatuur van de binnenunit. Bij de meeste mensen staat de binnenunit niet in de woonkamer. Welke M-serie binnenunit heb je precies? Waar zit de controller? Heb je ergens een 2e controller? Hoe is die aangesloten en ingesteld? Zie blz. 68 van de SM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:05
tijmeng schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:40:
Mijn 7J op veren gezet (setje wit+rood) en daarnaast alle beplating aan de binnenjde voorzien van bitumen dempingsmatten.

Waar voorheen de WP duidelijk te horen was in en om het huis bij 35Hz is deze nu onhoorbaar. Bitumen matjes waren 50€ bij Crop, veren iets van 50€. Prima investering en rust voor mijzelf en de omgeving.
Heb je deze matten gebruikt?
https://www.nonpaints.com...reunplaat-bitumen-6-stuks

En toevallig foto's gemaakt?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

https://www.nonpaints.com...-stuks?sqr=Colad%20antidr

Nog goedkoper ook, zie ik. Hiervan heb ik 8 stuks nodig gehad. 1 pak is dus voldoende. Rondom de compressor had ik al wat geluidsdempingschuim van de gamma zitten (van dat vlokkenschuim).

Geen foto's helaas, maar klus wijst voor zich. Kruiskop en stanleymes nodig, wp uit, schroefjes los en plaat voor plaat voorzien van een lap, daarna rondom compressor nog wat schuim proppen (let op leidingwerk....). Al met al, uurtje werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-04 14:35
tijmeng schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:40:

Interessant, ben ook aan het proberen om specifieke resonanties te dempen.
Heb je letterlijk alle beplating voorzien van matjes? Welke heb je precies bij Crop besteld en waar komen de veren vandaan?

Gevonden denk ik :) : vibratiekit 3 ?

[ Voor 3% gewijzigd door gerard053 op 16-03-2025 11:27 ]

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

gerard053 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:14:
[...]

Interessant, ben ook aan het proberen om specifieke resonanties te dempen.
Heb je letterlijk alle beplating voorzien van matjes? Welke heb je precies bij Crop besteld en waar komen de veren vandaan?

Gevonden denk ik :) : vibratiekit 3 ?
Idd deze https://www.ventilatielan...-van-70-t-m-120-kg/29260/

Daaronder had ik al standaard bigfoot balken. Let wel bigfoot balken zijn m10. Die veren m8. Bij de warmteservice hebben ze boutjes m8 welke in de bigfoot passen 4€ voor 4.

Voor matjes, ziepost hierboven. Ik heb idd zowat elke plaat waar ik nogmaal bijkon voorzien van een matje / stukken mat. Hierdoor is alle resonantie wel uit het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Vandaag heb ik de Tado X binnengekregen. Voor de zekerheid: deze moet ik aansluiten op de “externe besturing” (blauw), klopt dat? De kabels gaan dan naar de NO + COM op de Tado, neem ik aan?

De huidige controller in de woonkamer is momenteel aangesloten op “afstandsbediening” (rood).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWGLnPZaEFi0GOEbINYc0zaF8Qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqfEjwEeJSXYaonsrLEXysyp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:07
Misschien dat iemand een idee heeft wat verklaring kan zijn voor onjuiste informatie welke de Panasonic 7J, met 180 liter boiler ALL-in-One, aan de eindgebruikers verstrekt:

Op controller de volgende temperatuur voor water van boiler: 18 graden. En ook in de Panasonic app (via de CZ-TAW1) en de Heishamon met Node-RED uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBwMW1AFZ5UZspguaQkYajqUDHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHEtQUaZdk1MhIJac65UMlCz.jpg?f=fotoalbum_large

In realiteit is het water dat naar douche en keukenkraan gaat boven de 40 graden. Je kunt je hand niet in de straal houden, zo heet.

Echter, de controller en ook de HeishaMon krijgen 18 graden als watertemperatuur door..
Ook merkwaardig is dat er plotseling een geweldige daling van temperatuur wordt getoond terwijl er nauwelijks verbruik was. Een keertje wat tapwater voor afwas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82vZtj9_Jy_eIpMGpkoAERHq0Ng=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WsIUu2C0bmO1OlLn6XSvMLVX.png?f=user_large

Het euvel is niet structureel maar heeft zich al meerdere keren voorgedaan. Gaat dan ook weer spontaan voorbij.
Weet iemand wat de oorzaak cq. oplossing kan zijn? Defecte sensor?

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23, EV, PV 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Hieke schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:32:
Misschien dat iemand een idee heeft wat verklaring kan zijn voor onjuiste informatie welke de Panasonic 7J, met 180 liter boiler ALL-in-One, aan de eindgebruikers verstrekt:

Op controller de volgende temperatuur voor water van boiler: 18 graden. En ook in de Panasonic app (via de CZ-TAW1) en de Heishamon met Node-RED uiteraard.

[Afbeelding]

In realiteit is het water dat naar douche en keukenkraan gaat boven de 40 graden. Je kunt je hand niet in de straal houden, zo heet.

Echter, de controller en ook de HeishaMon krijgen 18 graden als watertemperatuur door..
Ook merkwaardig is dat er plotseling een geweldige daling van temperatuur wordt getoond terwijl er nauwelijks verbruik was. Een keertje wat tapwater voor afwas.

[Afbeelding]

Het euvel is niet structureel maar heeft zich al meerdere keren voorgedaan. Gaat dan ook weer spontaan voorbij.
Weet je waar de sensor in de boiler zit? Lijkt op mijn situatie: sensor onderin de boiler. Bij klein beetje verbruik koelt het onderin de boiler snel af.
Daarnaast is het handig om een keer als je een dag geen water tapt te kijken wat de afkoeling is. Dan weet je of er extra isolatie of warmtesifons nodig/nuttig zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 17-03-2025 16:49 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
@BarryH Geen idee. Systeem is nog in orginele staat en heeft inmiddels 3 winters achter de rug. Ik zou moeten gaan kijken bij hem. Afgelopen jaren nooit klachten gehad. Hij constateert die lage vermeldingen nu echt laatste weken.

Stilstandsverlies is in de grafiek goed zichtbaar. Bijna 11 graden over een etmaal... :( Binnenunit/boiler staat in onverwarmde garage.

[ Voor 23% gewijzigd door Hieke op 17-03-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Hieke schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:55:
@BarryH Geen idee. Systeem is nog in orginele staat en heeft inmiddels 3 winters achter de rug. Ik zou moeten gaan kijken bij hem. Afgelopen jaren nooit klachten gehad. Hij constateert die lage vermeldingen nu echt laatste weken.

Stilstandsverlies is in de grafiek goed zichtbaar. Bijna 11 graden over een etmaal... :( Binnenunit/boiler staat in onverwarmde garage.
Mijn omgebouwde zonneboiler boiler van 200 liter die ik volledig met warmtesifons en naisolatie heb uitgerust zakt ca. 5-6 graden (bij 40-45 graden streeftemperatuur in de boiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
BarryH schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:21:
[...]

Mijn omgebouwde zonneboiler boiler van 200 liter die ik volledig met warmtesifons en naisolatie heb uitgerust zakt ca. 5-6 graden (bij 40-45 graden streeftemperatuur in de boiler)
Oei, dat zijn wel erg lage temperaturen om te gaan douchen. Misschien met korte, goed geisoleerde leiding dat je het redt.
Maar geeft wel inzicht van verlies over een etmaal. Wellicht dat hem/ons dat aanspoort om na-isoleren eens op te pakken. Bij mij staat boiler binnenshuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-04 07:06

hnq

Aankondiging vandaag op de ISH beurs in Frankfurt: Panasonic en Tado gaan een partnership aan. Integratie is doel. https://news.panasonic.com/global/press/en250317-3

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt me normaal wat je ziet: Het water in de boiler is gelaagd. Dat wil zeggen dat het warme water drijft op het koude water. Koud water komt onderin de boiler als warm water er boven uit stroomt. Dit water mengt niet (een klein beetje). Daarom is er ook niet 1 temperatuur voor de boiler.

De sensor meet alleen waar deze gemonteerd zit. Als het koude water de sensor bereikt heeft, kan de temperatuur in 1 keer van warm naar koud lijken te gaan omdat de scheiding tussen warm en koud voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
Thorsd schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:53:
[...]

Het lijkt me normaal wat je ziet: Het water in de boiler is gelaagd. Dat wil zeggen dat het warme water drijft op het koude water. Koud water komt onderin de boiler als warm water er boven uit stroomt. Dit water mengt niet (een klein beetje). Daarom is er ook niet 1 temperatuur voor de boiler.

De sensor meet alleen waar deze gemonteerd zit. Als het koude water de sensor bereikt heeft, kan de temperatuur in 1 keer van warm naar koud lijken te gaan omdat de scheiding tussen warm en koud voorbij komt.
Gelaagdheid was bekend maar in de bovenstaande grafiek is links duidelijk de geleidelijke afkoeling te zien. En dat is meest voorkomend verschijnsel. Maar die plotselinge, grote daling moet dus met een douchebeurt te maken hebben gehad. Waarbij de gebruiker de afkoeling (gelukkig) niet heeft opgemerkt. Thermostaatkraan kon dat verschil allemaal opvangen. En gebruiker is op tijd gestopt alvorens boiler leeg te trekken.
De tijdsresolutie van de grafiek is te grof om de temperatuurval in relatie tot de tijd goed af te lezen.Zal eens een AQUAREA Service Cloud-account voor hem aanmaken. :+ Daar is tot 60 minuten-schaal te realiseren.

Hij zal programmering vwb tapwater eens moeten checken is mijn conclusie.

Dank voor toelichting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Thoit schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:32:
Vandaag heb ik de Tado X binnengekregen. Voor de zekerheid: deze moet ik aansluiten op de “externe besturing” (blauw), klopt dat? De kabels gaan dan naar de NO + COM op de Tado, neem ik aan?

De huidige controller in de woonkamer is momenteel aangesloten op “afstandsbediening” (rood).

[Afbeelding]
Als je een thermostaat aansluit op "externe besturing" kan de warmtepomp geen sww maken als de thermostaat de wp uitschakelt omdat de kamertemperatuur is bereikt.

Eind december was je hier een tijd actief. Iemand opperde toen als oplossing van je aanhoudende problemen een losse thermostaat. Van jouw geliefde Tado zou een model X zijn met integratie met de Panasonic. Hebben Tado/Panasonic daar geen handleiding bij?

Vanwege jouw veelheid van vragen en moeizame beantwoording van onze vragen werd je gesuggereerd een eigen topic te maken. Dat is er nog steeds, maar je concludeerde in je laatste reactie dat je tevreden was, maar zonder wow gevoel en met spijt dat je geen andere wp had gekocht. Kennelijk ben je nog steeds niet tevreden en ben je hier weer terug. Helaas zonder te beginnen met een lijstje van de maatregelen die je inmiddels naar aanleiding van onze tips hebt genomen. Als ik naar de reacties van de afgelopen week kijk, lijkt het dat er nog steeds mensen zijn die je willen helpen. Ik ben ervan overtuigd, dat je je huidige systeem zonder ingrijpende verbouwingen redelijk werkend kan krijgen, maar graag via je eigen topic. Daar is zonder moeite te lezen hoe je systeem is gebouwd en wat je al geprobeerd hebt zonder dat we uitgebreid hoeven te zoeken of een vraag of idee onzerzijds al eerder ter sprake is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
FransvWoerkom schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:42:
[...]

Als je een thermostaat aansluit op "externe besturing" kan de warmtepomp geen sww maken als de thermostaat de wp uitschakelt omdat de kamertemperatuur is bereikt.

Eind december was je hier een tijd actief. Iemand opperde toen als oplossing van je aanhoudende problemen een losse thermostaat. Van jouw geliefde Tado zou een model X zijn met integratie met de Panasonic. Hebben Tado/Panasonic daar geen handleiding bij?

Vanwege jouw veelheid van vragen en moeizame beantwoording van onze vragen werd je gesuggereerd een eigen topic te maken. Dat is er nog steeds, maar je concludeerde in je laatste reactie dat je tevreden was, maar zonder wow gevoel en met spijt dat je geen andere wp had gekocht. Kennelijk ben je nog steeds niet tevreden en ben je hier weer terug. Helaas zonder te beginnen met een lijstje van de maatregelen die je inmiddels naar aanleiding van onze tips hebt genomen. Als ik naar de reacties van de afgelopen week kijk, lijkt het dat er nog steeds mensen zijn die je willen helpen. Ik ben ervan overtuigd, dat je je huidige systeem zonder ingrijpende verbouwingen redelijk werkend kan krijgen, maar graag via je eigen topic. Daar is zonder moeite te lezen hoe je systeem is gebouwd en wat je al geprobeerd hebt zonder dat we uitgebreid hoeven te zoeken of een vraag of idee onzerzijds al eerder ter sprake is geweest.
Zoals je wellicht op de screenshot kunt zien, heb ik de informatie van Panasonic erbij genomen. Als dit volledig duidelijk was geweest, had ik hier geen vraag hoeven stellen. :)

Het exact aansluiten van een thermostaat heb ik in dit topic niet kunnen vinden. Aangezien enkele mensen dit wel hebben gedaan, maar ik nergens een duidelijke uitleg zie, lijkt het mij een waardevolle aanvulling voor een centraal topic. Dit kan immers ook voor anderen relevant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
hnq schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:41:
Aankondiging vandaag op de ISH beurs in Frankfurt: Panasonic en Tado gaan een partnership aan. Integratie is doel. https://news.panasonic.com/global/press/en250317-3
Vorig jaar kwam de X-serie van Tado. De slimme thermostaat en de slimme radiatorkraan. De Optimizer X voor integratie met een warmtepomp was en is er nog niet voor Panasonic Aquarea.

nieuws: Tado brengt thermostaat en radiatorknop met Thread-support in nieuwe ...

Ook op de NL site van Panasonic wordt de ontwikkeling gemeld:

https://www.aircon.panaso...ea-heat-pumps-and-tado-1/

Ik vind nog nergens Panasonic compatibele Tado Heat pump optimizer X te koop en op de Tado site alleen een handleiding hoe de Externe Thermostaat te verwijderen als je die hebt (losschroeven draadjes, goed isoleren, thermostaat eraf en gat in de muur dichplamuren). Verder geen installatie- of gebruikershandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-04 07:06

hnq

FransvWoerkom schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:53:
[...]

Vorig jaar kwam de X-serie van Tado. De slimme thermostaat en de slimme radiatorkraan. De Optimizer X voor integratie met een warmtepomp was en is er nog niet voor Panasonic Aquarea.

nieuws: Tado brengt thermostaat en radiatorknop met Thread-support in nieuwe ...

Ik vind nog nergens Panasonic compatibele Tado Heat pump optimizer X te koop en op de Tado site alleen een handleiding hoe de Externe Thermostaat te verwijderen als je die hebt (losschroeven draadjes, goed isoleren, thermostaat eraf en gat in de muur dichplamuren). Verder geen installatie- of gebruikershandleiding.
Beetje lang verhaal, maar hier wordt de samenwerking toegelicht.
https://www.youtube.com/live/dSFquwwcdY0?si=wEVexZQN1czkhHXf
Integratie van Tado, zowel qua functionaliteit als user-interface, in de pana's lijkt me wel een goede zet. Daar is nog wel wat te winnen denk ik.
Ook interessant trouwens zijn de nieuwe varianten van de All in One: met 260l en 120l boilervat en partnership met Innova.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
FransvWoerkom schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:53:
[...]

Hoi Frans,

Ik heb ook even zitten kijken maar ik kom hem hier tegen 249Euro https://shop.tado.com/nl-bx/products/heat-pump-optimizer-x

Qua werkende modellen kun je hier even kijken maar de WH-MDC lijkt er niet in te zitten zo ver ik nu zie, er lijken er wel een paar te zijn die er wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Fantastic_fox schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:46:
[...]

Hoi Frans,

Ik heb ook even zitten kijken maar ik kom hem hier tegen 249Euro https://shop.tado.com/nl-bx/products/heat-pump-optimizer-x

Qua werkende modellen kun je hier even kijken maar de WH-MDC lijkt er niet in te zitten zo ver ik nu zie, er lijken er wel een paar te zijn die er wel zijn.
Als ik dan kijk naar de post van @Thoit dan lijkt het een veredelde thermostaat met de aansturing van de External Control. Het kan natuurlijk dat er buitenom, via de smart cloud, ook nog een aansturing is. In ieder geval moet je bij een geaccrediteurde installateur zijn, want details houden ze zorgvuldig geheim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
FransvWoerkom schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:16:
[...]

Als ik dan kijk naar de post van @Thoit dan lijkt het een veredelde thermostaat met de aansturing van de External Control. Het kan natuurlijk dat er buitenom, via de smart cloud, ook nog een aansturing is. In ieder geval moet je bij een geaccrediteurde installateur zijn, want details houden ze zorgvuldig geheim.
@TheJVH Heeft er verslag van gedaan: TheJVH in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

De connectie is naar de CN_CNT, net zoals de Heishamon en cloud controller. Dus ik denk dat de controller op hetzelfde niveau als de Heishamon werkt en niet slechts de WP aan en uit zet. Tado heeft uit zichzelf al de ruimtetemperaturen, en met die informatie kan de Tado controller ook de stooklijn/target aanpassen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Tado geeft zelf aan dat het wel werkt, maar dat je de optimizer moet hebben. Dit is wat ze aangeven:

Unfortunately, the Smart Thermostat X is not compatible with your Heat Pump, it can not be connected to it and can not control it, since the Smart Thermostat X only uses Relay (On/Off Control) and OpenTherm (Digital control method). Your Heat Pump uses another control method.

Your Heat Pump is compatible with the Heat Pump Optimizer X.

The following Help Center articles could be useful to you:

I have a Panasonic heat pump. Can I use a tado° Heat Pump Optimizer X?
What are the individual tado° X devices used for?

---

Heb de Tado eens op de Heishamon aangesloten, daar zie ik wel wat waardes binnenkomen. Maar hij kan nog niet aansturen helaas. Daar moeten dan rules voor gemaakt worden, want via OpenTherm leest die alleen uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Thoit op 18-03-2025 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:55
Thoit schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:22:
Tado geeft zelf aan dat het wel werkt, maar dat je de optimizer moet hebben. Dit is wat ze aangeven:

Unfortunately, the Smart Thermostat X is not compatible with your Heat Pump, it can not be connected to it and can not control it, since the Smart Thermostat X only uses Relay (On/Off Control) and OpenTherm (Digital control method). Your Heat Pump uses another control method.

---

Heb de Tado eens op de Heishamon aangesloten, daar zie ik wel wat waardes binnenkomen. Maar hij kan nog niet aansturen helaas. Daar moeten dan rules voor gemaakt worden, want via OpenTherm leest die alleen uit.
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3
Deze link al gehad voor uitgebreide service manuals?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-04 14:35
tijmeng schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Idd deze https://www.ventilatielan...-van-70-t-m-120-kg/29260/

Daaronder had ik al standaard bigfoot balken. Let wel bigfoot balken zijn m10. Die veren m8. Bij de warmteservice hebben ze boutjes m8 welke in de bigfoot passen 4€ voor 4.

Voor matjes, ziepost hierboven. Ik heb idd zowat elke plaat waar ik nogmaal bijkon voorzien van een matje / stukken mat. Hierdoor is alle resonantie wel uit het systeem.
Hele nuttige info van je! Ik heb ook 1 pak matten gebruikt, was exact genoeg om alle panelen te voorzien. Was voor mij ruim 2 uur werk, maar had ook te maken met de minimale werkruimte om de achterpanelen te demonteren.
Ik merk nu al op dat de resonanties veel en veel minder zijn. Het wachten is op een defrost mania voor het finale oordeel.
De vibratiekit is in bestelling en wordt nog gemonteerd.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Thorsd schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:45:
[...]

@TheJVH Heeft er verslag van gedaan: TheJVH in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

De connectie is naar de CN_CNT, net zoals de Heishamon en cloud controller. Dus ik denk dat de controller op hetzelfde niveau als de Heishamon werkt en niet slechts de WP aan en uit zet. Tado heeft uit zichzelf al de ruimtetemperaturen, en met die informatie kan de Tado controller ook de stooklijn/target aanpassen, etc.
Oké. Die had ik gemist. Thoit kennelijk ook, want die heeft de thermostaat X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
FransvWoerkom schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:59:
[...]

Oké. Die had ik gemist. Thoit kennelijk ook, want die heeft de thermostaat X.
Ik ging er vanuit dat je elke thermostaat kon aansluiten, ook al is het aan / uit. Maar blijkbaar is dat dan niet zo. De Netamo zakte voor de WAF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Thoit schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:13:
[...]

Ik ging er vanuit dat je elke thermostaat kon aansluiten, ook al is het aan / uit. Maar blijkbaar is dat dan niet zo. De Netamo zakte voor de WAF.
Je kunt elke thermostaat aansluiten, maar soms alleen met een extra relais.

-Als je met de pana ook sww maakt, kun je beter niet de Externe Besturing gebruiken want daarmee zet je de hele wp uit.

-Als je een thermostaat hebt met een 230V contact, kun je die met 230V geschikte bedrading aansluiten op CN2.

-Als je een thermostaat hebt met een laagspanningscontact (24V) of laagspanningsbedrading, kun je in de pana een los relais hangen met een 230V schakelcontact. Dat kan bijvoorbeeld een 5V of 12V aansturing relais zijn. Je moet dan in de wp een voedinkje hangen van 5 of 12V of die voedingsspanning ergens uit de pana zelf halen.

Je kunt ook proberen je wp gewoon aan te sturen met de interne thermostaat. Dat zou moeten kunnen. Je moet dan een oplossing (laten) verzinnen voor je buffervat en mengverdeler. Je zou ook naar een installateur kunnen zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Thoit schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:01:
[...]

Zoals je wellicht op de screenshot kunt zien, heb ik de informatie van Panasonic erbij genomen. Als dit volledig duidelijk was geweest, had ik hier geen vraag hoeven stellen. :)

Het exact aansluiten van een thermostaat heb ik in dit topic niet kunnen vinden. Aangezien enkele mensen dit wel hebben gedaan, maar ik nergens een duidelijke uitleg zie, lijkt het mij een waardevolle aanvulling voor een centraal topic. Dit kan immers ook voor anderen relevant zijn.
Er staat onderin op je print;
Optionele thermostaat 1. Je geeft aan; “als dit volledig duidelijk was” Hoe duidelijk wil je het hebben? Vraag mij af welke info je nog miste?

En als je je dan afvraagt hoe moet ik dat aansluiten? Staat er ook bij eronder bij signal inputs. Je L is je signal en je input is uiteraard Heat. Dus sluit je L aan op Heat dan gaat hij warmtevraag geven.

Ps je kan gewoon kiezen;
De tado x heeft bijna alle denkbare aansluitingen zelf (dry contact en open therm enz)

Kies je voor de ultieme (nu nog beta) versie met de optimizer dan ga je via de cnt print erin en is een heel ander concept en zou ik nog ff mee wachten.

Heb wat praktijk testers, ziet er veelbelovend uit (dynamische tarieven combi en wisselende stooklijn afhankelijk van ruimte temp) alleen is nog niet fouloos vanuit Tado.

De standaard tado x kun je gewoon op de optionele thermostat 1 aansluiten. Zelf zou ik niet voor een pid gestuurde thermostaat gaan, maar dat ben ik 😜

Ps de tado X werkt niet met aan uit en vaste hysterese maar via een pid controle. Daar is veel info over te vinden in het tado forum. Wat mij betreft niet de eerste keuze voor een externe thermostaat maar wellicht is de vertragingstijd berekend op warmtepompen en vallen het aantal schakelingen mee. Vandaar dat ik en andere de Natatmo aanraden, daarvan weet je vooraf wat die doet. En gaat doen.

[ Voor 50% gewijzigd door ErikVers op 20-03-2025 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Thoit schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:22:

---

Dat wat Tado reageert is niet correct of iig niet volledig;
Je ksn prima met aan/uit L en Heat aan/uit schakelen. Ze willen alleen dat je voor de controle module gaat. Ik denk niet dat er op dit moment tevreden tado gebruikers zijn met een warmtepomp.

Maar wellicht wordt jij met de x de eerste ik ben juist heel benieuwd wat jouw ervaring zullen zijn, wie weet werkt het prima, zonder optimizer en houd je het lekker simpel.

Check uiteraard ff of je thermostaat 230v kan hebben. Ik dacht van wel, pak wel de voeding van optionele thermostat aansluiting en niet ergens los vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tip je kan in het instal menu van de L all in one kiezen welke sensor je wil gebruiken er zitten er twee in. Ik doe even de aanname dat onderste ipv halverwege nu is gekozen. Laat je weten of dit de oplossing is?

En anders is het niet anders en is er een opvallend goede gelaagdheid. Troost je met het voordeel dat hierdoor rendement tijdens opwarmen ook fors beter is dan bij een vat die meer gelijkmatige temp heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Thoit schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:56:

[Afbeelding]
Prima idee 👍
Mocht je in ochtend te koud vinden zet hem dan eens pas om 00:00 uit.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 20-03-2025 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@blb4 @Thoit

Dat is heel sterk afhankelijk van de accumulerende (massa) werking van je woning en de mate van issolatie. Is weinig tot niets op afstand over te zeggen en moet je gewoon lekker mee testen 🫡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:46:
[...]

:-) ja
Ik denk dat hij daar met de settings op water sensor (op war only) stond ipv thermostaat intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:56
Ik ben op vakantie maar zie iets geks met mijn 5J warmtepomp. Hij lijkt zichzelf gisteravond uitgezet te hebben (Operation ging om iets voor 22:00 naar Off), en is vervolgens 's nachts volle bak op de Backup Heater gaan verwarmen. De compressor is helemaal niet aangeslagen. Ik zie online geen errors dus begrijp niet waar dit gedrag vandaan komt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6b3JMrx5k4WccJoagIAAhCIizVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YIoxSTAxrWy5bxVdLWRIvc9W.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfwT4WzfyrRg9YhLC8BOlY-ZBCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YU256Wj4XOLmMB3SQXUBYX1o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Knopsje schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:28:
Ik ben op vakantie maar zie iets geks met mijn 5J warmtepomp. Hij lijkt zichzelf gisteravond uitgezet te hebben (Operation ging om iets voor 22:00 naar Off), en is vervolgens 's nachts volle bak op de Backup Heater gaan verwarmen. De compressor is helemaal niet aangeslagen. Ik zie online geen errors dus begrijp niet waar dit gedrag vandaan komt...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het zal bij die lage buitentemperatuur met de vorstbeveiliging te maken hebben. Wat heeft je vakantie ermee te maken? Had je de vakantietimer aan gezet en zoja met welke instellingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:56
FransvWoerkom schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:29:
[...]

Het zal bij die lage buitentemperatuur met de vorstbeveiliging te maken hebben. Wat heeft je vakantie ermee te maken? Had je de vakantietimer aan gezet en zoja met welke instellingen?
Vakantie had er niks mee te maken, was meer dat ik op afstand ben en dus niet de instellingen op de controller kon controleren.

Probleem gevonden: ik gebruik de Aquarea Smart Cloud integratie in Home Assistant en die heeft een 'Force Heater' switch. Die stond sinds gisteravond ineens aan, zal ik zelf wel met mijn dikke vingers zijn geweest |:(
Pagina: 1 ... 86 87 Laatste