Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 89 Laatste
Acties:

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

sjimmie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:42:
[...] ik vraag me af waarop 10% verlies is gebaseerd.
Natuurkunde. Het word ook keurig vermeld in de designbijbels van fabrikanten en installatie/servicehandleidingen.

Zon koudemiddelleiding is niet magisch, ook die is onderhevig aan verliezen ook al word vaak gedaan alsof ee geen verliezen zijn. Ook fabrikanten praten er niet graag over.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 14-09-2023 10:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
flippy schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:49:
[...]

Natuurkunde. Het word ook keurig vermeld in de designbijbels van fabrikanten en installatie/servicehandleidingen.

Zon koudemiddelleiding is niet magisch, ook die is onderhevig aan verliezen ook al word vaak gedaan alsof ee geen verliezen zijn. Ook fabrikanten praten er niet graag over.
ik snap je verhaal helemaal, maar 10% is volgens mij meer een aanname dan een feit.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sjimmie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:01:
[...]

ik snap je verhaal helemaal, maar 10% is volgens mij meer een aanname dan een feit.
Zoals ik al zei: het staat gewoon in de designbijbels en handleidingen.

Interpretatie van die gegevens is wel soms lastig omdat het over verschillende hoofstukken verdeeld is.

Goed voorbeeld is de panasonic bijbel, daar staat het in semi klare taal op pagina 83

https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

Als je echt spannend wil doen kan je met entralpiediagrammen aan de slag en een paar duizend euro aan meetaparatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 14-09-2023 11:14 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:48
flippy schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:13:
[...]

Goed voorbeeld is de panasonic bijbel, daar staat het in semi klare taal op pagina 83

Thanks! Was hier toevallig naar op zoek.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
flippy schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:13:
[...]

Zoals ik al zei: het staat gewoon in de designbijbels en handleidingen.

Interpretatie van die gegevens is wel soms lastig omdat het over verschillende hoofstukken verdeeld is.

Als je echt spannend wil doen kan je met entralpiediagrammen aan de slag en een paar duizend euro aan meetaparatuur.
Helder, gelukkig is dan niet de COP, maar de capaciteit 5-10% minder bij 25m leiding. En laat ik nou met mijn 7kW model makkelijk die ca 0.5kW kunnen missen. Het zegt daarbij niet meteen dat de COP ook later is, alleen het maximale vermogen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• flippy
  • Niet online

flippy

sjimmie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:24:
[...]

Helder, gelukkig is dan niet de COP, maar de capaciteit 5-10% minder bij 25m leiding. En laat ik nou met mijn 7kW model makkelijk die ca 0.5kW kunnen missen. Het zegt daarbij niet meteen dat de COP ook later is, alleen het maximale vermogen.
Cop heeft er wel direct onder te lijden want dat vermogen/arbeid word wel opgewekt en moet gedaan worden maar verlies je voor het in het binnendeel komt. Het is hoe dan ook verloren arbeid en dus kost het je COP net als het EER kost in koelbedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
sjimmie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:24:
[...]

Het hangt er vanaf waar je warmte meet ;-)

• flippy
  • Niet online

flippy

denneappel schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:49:
[...]

Het hangt er vanaf waar je warmte meet ;-)
Dat is ook het probleem, fabrikanten zijn extreem creatief in het "interpreteren" van meetgegevens.

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Deismyna schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:11:

Wat betreft de ruimte thermostaat/sensor. Zitten er nog voor/nadelen aan onderstaande opties?
- paw-a2w-tsrt
- paw-a2w-rtwired
- Emos p5607

Ik zou denken dat zo’n thermostaat ook tussen verwarmen/koelen kan schakelen via de CN2 aansluiting (4 pin), maar al die thermostaten hebben zover ik kan zien maar 3 aansluitingen :? De meeste lijken dit op te lossen met een apart schakelkastje bij de muurdoorvoer?
Iemand die hier nog wat zinnigs over kan roepen? Dat lijkt het laatste puzzelstukje te zijn waar ik nog niet helemaal uit kom.

Die Emos is lekker goedkoop, maar heeft 3 aansluitingen. Echter die dure rtwired van Panasonic zelf zover ik kan vinden ook (documentatie is een beetje schaarts). Ik zou denken dat die toch netjes op de CN2 moet passen... Anders kan ik toch net zo goed een goedkope ruimte sensor ophangen?

• flippy
  • Niet online

flippy

Deismyna schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:06:
[...]

Iemand die hier nog wat zinnigs over kan roepen? Dat lijkt het laatste puzzelstukje te zijn waar ik nog niet helemaal uit kom.

Die Emos is lekker goedkoop, maar heeft 3 aansluitingen. Echter die dure rtwired van Panasonic zelf zover ik kan vinden ook (documentatie is een beetje schaarts). Ik zou denken dat die toch netjes op de CN2 moet passen... Anders kan ik toch net zo goed een goedkope ruimte sensor ophangen?
Gewoom thermostaat halen die langs de WAF komt. Koelbedrijf gewoon via een shelly of zo schakelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
flippy schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:25:
[...]

Gewoom thermostaat halen die langs de WAF komt. Koelbedrijf gewoon via een shelly of zo schakelen.
@Deismyna, volgende week _O- :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIsbNgk5i7kUJutvuMxSe7Z7tZQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3f7jL2hWZKKbnF80OUyQ92vf.png?f=user_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Haha, wel lekker retro ;)

Maar dan ga ik denk ik maar zo'n Emos bestellen en de thermostaat draad vervangen voor iets wat 230v aankan.

Omschakelen naar koelen kan dan ook wel via de controller neem ik aan. Denk dat ik in de praktijk toch vrijwel niet ga koelen omdat het al snel gaat condenseren op de aanvoerleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-09 13:18
Deismyna schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:46:

Maar dan ga ik denk ik maar zo'n Emos bestellen en de thermostaat draad vervangen voor iets wat 230v aankan.

Omschakelen naar koelen kan dan ook wel via de controller neem ik aan. Denk dat ik in de praktijk toch vrijwel niet ga koelen omdat het al snel gaat condenseren op de aanvoerleiding.
Een thermostaat voor verwarming gebruikt een contact dat sluit als het te koud is. Een thermostaat voor koeling gebruikt een contact dat sluit als het te warm is en dus opent als het te koud is. De Emos heeft volgens de manual een wisselcontact waarmee je dus de keus hebt of je hem voor koelen of verwarmen aansluit. Maar nergens wordt duidelijk of er ook een middenstand is waar niet gekoeld en niet verwarmd hoeft te worden.

Uit de manual van de pana wordt dan weer niet duidelijk wat spanning op de H en C thermostaataansluiting precies doet. Ik vermoed dat bij de Auto setting van verwarmen/koelen de pana dan zelf bepaalt of hij gaat verwarmen of koelen. Maar het lijkt me nog een hele uitdaging de thermostaat zo aan te sluiten dat je vanaf de thermostaat kunt kiezen welke temperatuur hij gaat handhaven zonder dat je de pana moet open schroeven om een draad te verzetten en zonder dat de pana de hele dag wisselt tussen verwarmen en koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:44
Deismyna schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:46:

Daarom moet je bij koelen de leidingen met Armaflex of gelijkwaardig dampdicht isoleren, er mag geen enkele kier in de isolatie zitten anders komt daar-doorheen het vocht.
NB gebruik dus echte dampdichte isolatie, er is ook Armaflex dat er op lijkt en goedkoper is maar niet dampdicht is (bij oa Warmte-Service)
Kijk ook eens naar heima 24.de voor deze isolatie en andere zaken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-07 20:58
CptKemel schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:09:
[...]

Ik heb een topic van iemand die hem op zolder heeft op een Duits forum. Met dikke luchtleidingen.
Kom even op mezelf terug, zie: http://aquarea.smallsolut...guten_Anf.C3.A4nge_sind_3

Hoog tweakers gehalte :-)

Let wel dat de luchtuitstroom gekanaliseerd is, maar de instroom niet. "Gewoon" lucht uit de zolderruimte dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
natural colour schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:13:
[...]

Daarom moet je bij koelen de leidingen met Armaflex of gelijkwaardig dampdicht isoleren, er mag geen enkele kier in de isolatie zitten anders komt daar-doorheen het vocht.
NB gebruik dus echte dampdichte isolatie, er is ook Armaflex dat er op lijkt en goedkoper is maar niet dampdicht is (bij oa Warmte-Service)
Armaflex is een handelsnaam van Armacell. Warmteservice verkoopt geen Armaflex, maar Tubolit van Armacell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:01

timovd

Voorsprong door techniek

CptKemel schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:03:
[...]

Kom even op mezelf terug, zie: http://aquarea.smallsolut...guten_Anf.C3.A4nge_sind_3

Hoog tweakers gehalte :-)

Let wel dat de luchtuitstroom gekanaliseerd is, maar de instroom niet. "Gewoon" lucht uit de zolderruimte dus.
Ik zou dat nooit zo doen. Sowieso had hij geen flexibele slang voor de uitblaas moeten kiezen, maar een deftige koof moeten maken van hard materiaal. Dit gaat veel geluidsoverlast geven zo. Waarschijnlijk weinig defrosts op die manier. Ik vermoed ook een hoge COP, maar relatief hoog verbruik als de lucht van binnen wordt aangezogen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-08 12:55
Heren,

Onze vrienden van rjTec kunnen nog steeds geen RVS DIN4726 1 1/4"slangen leveren.
Heeft iemand een andere optie??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:43
Sjoerke schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:37:
Heren,

Onze vrienden van rjTec kunnen nog steeds geen RVS DIN4726 1 1/4"slangen leveren.
Bij Easyfitt kun je zuurstofdichte slangen op maat bestellen. Ik heb ze met 1 1/4 wartel aan WP-kant en 28mm buiseind aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-08 12:55
Bedankt Thorsd, ik ga kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-09 08:42
natural colour schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:13:
[...]

Hoe zorg je voor "geen enkele kier" op plaatsen waar de houders zitten die mijn buizen op de plek houden? Tape je dat rondom af? Net als je de naden aftaped (of lijmt). Ik heb mijn 28 mm stalen leidingen inmiddels aangebracht en twijfel nog erg over de wijze van isoleren. Ik heb overal airco's om te koelen dus het is niet noodzakelijk met de warmtepomp. Maar misschien wel comfortabeler. Wil geen risico lopen met condens.
Sjoerke schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:37:
Heren,

Ik heb die van mij bij Amazon vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Separator schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:36:
[...]

Hoe zorg je voor "geen enkele kier" op plaatsen waar de houders zitten die mijn buizen op de plek houden? Tape je dat rondom af? Net als je de naden aftaped (of lijmt). Ik heb mijn 28 mm stalen leidingen inmiddels aangebracht en twijfel nog erg over de wijze van isoleren. Ik heb overal airco's om te koelen dus het is niet noodzakelijk met de warmtepomp. Maar misschien wel comfortabeler. Wil geen risico lopen met condens.

[...]
Met deze geïsoleerde beugels, deze is van Flamco. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPo-jii-z9l3Sn7Vh4VguRsggI4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/jZHYcn4YF0J5tKwiQP36THRM.gif?f=user_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@natural colour hmm. Ik heb onderstaande gebruikt. Deze zit direct op de buis, de isolatie moet er nog omheen.

* voegt het 138ste item toe aan de lessons learned log

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shHIbsQOTdD4X0JRKBSnAWoiJHM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DO1klaUi2wIrE6TEtWWNn3ep.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Separator op 15-09-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:53

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik ga binnenkort ook aan de gang met isoleren. Armaflex AF inmiddels in huis (wat stinkt dat spul zeg!). Ik heb ook 'normale' CV duplexbeugels gebruikt, geen geïsoleerde beugels. Het gaat daar vast wat condenseren. Hopelijk niet te veel. En als het meezit gaat het niet roesten omdat het goed verzinkt is :).

Tevens gaat er nagenoeg elke dag ook een tijdje 60+ graden water doorheen. Dan kan het mooi weer drogen :).

[ Voor 15% gewijzigd door bartvl op 15-09-2023 16:53 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
bartvl schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:52:
Ik ga binnenkort ook aan de gang met isoleren. Armaflex AF inmiddels in huis (wat stinkt dat spul zeg!). Ik heb ook 'normale' CV duplexbeugels gebruikt, geen geïsoleerde beugels. Het gaat daar vast wat condenseren. Hopelijk niet te veel. En als het meezit gaat het niet roesten omdat het goed verzinkt is :).
Stinken? vochtig steenwol stinkt pas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@natural colour over vochtig steenwol gesproken, wat is de geadviseerde manier om het gat in mijn gevel te isoleren? Omdat ik op die plek een gekke draai moest maken met de buizen én er nog meer door het gat gaat zit hier een opening van 110 mm.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Breaking News:

Na alle inspanningen van de afgelopen maanden richting Panasonic NL zullen alle openstaande backorders van de 9 J medio oktober zijn uitgeleverd en de nieuwe orders uit voorraad worden geleverd. Er is dan een aanzienlijke hoeveel van dit model beschikbaar. :)

Lees de update:
Panasonic problemen met leveringen in Europa

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 15-09-2023 19:45 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:02
Even een vraagje over verdelers, ik wil die bij Selfio of Heima24 halen en installeren voordat ik de Pana aansluit maar ik zie tot mijn verbazing dat de verdelers van Selfio allemaal maar instelbaar zijn tot 2,5 liter per groep terwijl die van Heima24 tot 5 liter per groep gaan.
Wat is wijsheid? Ik verwarm nu nog met radiatoren maar in de toekomst wordt dit wellicht gedeeltelijk vloerverwarming.

2e vraag;
ik heb zowel de remote als ook de CZ-TAW1 smartcloudgeval.
Twijfel eraan hoeveel moeite ik ga doen de remote op een centrale en goed bereikbare plaats te monteren, of dat ik de remote bij wijze van spreken achterin de meterkast plak. (ik ga hem niet als thermostaat gebruiken)
Dus concreet; wanneer je die CZ-TAW1 hebt, en dus vanuit de cloud kunt instellen, gebruik je dan in de praktijk die remote nog?

[ Voor 35% gewijzigd door ASW1 op 16-09-2023 18:01 ]

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:17
Bij mijn nieuwbouwwoning is destijds door de installateur een J-serie met een buffervat geplaatst en heb ik een extra pomp draaien. Volgens mij volledig overbodig, mijn verwarming bestaat uit twee verdiepingen vloerverwarming en vier convectoren op de bovenste verdieping.

Nu zit ik er aan te denken om het vat en de pomp volledig te verwijderen. Naast dat dit bij verwarmen in ieder geval minder stroom verbruikt (pompje doet continu 19W) levert het weghalen van het vat ook een boel welkome ruimte op.

Kan ik dit zonder meer doen? Van wat ik hier in de topics heb gelezen zijn buffervaten niet nodig en is de pomp van de Pana zelf sterk genoeg. Waar ik in ieder geval rekening mee houd is dat er op het vat een ontluchter en een vulpunt zit waar ik vervanging voor moet installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
ASW1 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:02:
2e vraag;
ik heb zowel de remote als ook de CZ-TAW1 smartcloudgeval.
Twijfel eraan hoeveel moeite ik ga doen de remote op een centrale en goed bereikbare plaats te monteren, of dat ik de remote bij wijze van spreken achterin de meterkast plak. (ik ga hem niet als thermostaat gebruiken)
Dus concreet; wanneer je die CZ-TAW1 hebt, en dus vanuit de cloud kunt instellen, gebruik je dan in de praktijk die remote nog?
Ik gebruik mijn remote ook niet als thermostaat maar heb hem wel in de woonkamer hangen. Ik vind het wel fijn/handig om te zien hoe warm het warme water nog is en wat hij aan het doen is.

• ASW1
Jesse- schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 20:18:
[...]

Ik gebruik mijn remote ook niet als thermostaat maar heb hem wel in de woonkamer hangen. Ik vind het wel fijn/handig om te zien hoe warm het warme water nog is en wat hij aan het doen is.
Voor warm water ga ik hem niet gebruiken, wat voor soort andere informatie laat de display van de remote dan zien?
En moet je daarvoor eerst door menu's heen of is er een soort standaard displayweergave met een aantal (welke) parameters?

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-08 13:30
Carboy54 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:40:
Breaking News:

Na alle inspanningen van de afgelopen maanden richting Panasonic NL zullen alle openstaande backorders van de 9 J medio oktober zijn uitgeleverd en de nieuwe orders uit voorraad worden geleverd. Er is dan een aanzienlijke hoeveel van dit model beschikbaar. :)

Lees de update:
Panasonic problemen met leveringen in Europa
En ik had een 7j besteld en ik kreeg een 9j bij een ander bedrijf
Hoe gek aan het lopen

• mark.schoeman
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-03 19:17
Ik schrijf dit bericht met veel wanhoop.

Ik heb geprobeerd een lek op te lossen tussen de leiding van mijn WP naar de verdeler, maar dat was voor mij vrijwel onmogelijk.

Zie blauwe kogelkraan op foto's (Ook de rode lekt, maar probeer eerst de blauwe te repareren, want ik zal hetzelfde probleem hebben met de rode)

Ik sta op het punt om om hulp te smeken en ben zelfs bereid iemand te compenseren die kan helpen.

Zoals u op de foto's en video's kunt zien, zit het lek bij de verbinding in de verdeler.

Ik heb dit waarschijnlijk meer dan 15 keer uit elkaar gehaald om nieuwe tape erop te zetten. Ik heb de tape in beide richtingen gewikkeld, ik heb een dikte van 12 mm en 19 mm gebruikt, ik heb gespeeld met het 4 keer, 8 keer, 10 keer inpakken.

Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om te stoppen met lekken.

Ik vraag om wat hulp alstublieft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6dPNjfK1Ae6rnGrtRfIg2bZPHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7ah2Kefh100f3HCB6SsZShO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wipPoy5ChLOGdCeQC871ocgsfS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hoef0FNJ3xV0iGVP3NYi3oDO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cHUhq534flTmEH1fhEXF4na3bU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZngjWJN205vk8qOzz7Xa2QT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:25

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@mark.schoeman kun je het wel ver genoeg vastdraaien? Lijkt wel erg krap? En wat is het draaiende deel?

De foto met tape lijkt mij aan de krappe kant qua tape. Maar misschien kun je beter nog een keer proberen met Loctite 55, even goed op YouTube kijken hoe je dat moet toepassen. En anders in dit topic zoeken, er is ook een soort lijmspul wat je kunt gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@mark.schoeman geen tape maar Loctite 55 gebruiken zoals @Beekforel aangeeft.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• mark.schoeman
@Beekforel Het draaiende deel is de linkerkant (zie op de foto met verdeler, je ziet de pijp losgekoppeld en je hebt een beter idee)

Het is zo strak als maar kan, kan niet verder draaien.

Op de foto's met de tape is het nadat ik de verbinding had verwijderd, vandaar dat de tape klein lijkt, hoewel hij al uit de verbinding is verplaatst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
@mark.schoeman Ik vermoed dat jij heel blij wordt van Loctite 570.
Wel even alle teflon tape verwijderen en de loctite 24u laten uitharden zonder waterdruk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mark.schoeman schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:43:
@Beekforel Het draaiende deel is de linkerkant (zie op de foto met verdeler, je ziet de pijp losgekoppeld en je hebt een beter idee)

Op de foto's met de tape is het nadat ik de verbinding had verwijderd, vandaar dat de tape klein lijkt, hoewel hij al uit de verbinding is verplaatst
Dat puntstuk is een vaste koppeling toch? Volgens mij niet bedoeld om te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
@mark.schoeman Ik woon trouwens zelf in de buurt van Gieten (Drenthe). Mocht je in de buurt wonen dan mag je mijn tube Loctite wel even uitproberen :)

• mark.schoeman
denneappel schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:48:
@mark.schoeman Ik woon trouwens zelf in de buurt van Gieten (Drenthe). Mocht je in de buurt wonen dan mag je mijn tube Loctite wel even uitproberen :)
Helaas niet, maar bedankt voor het aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
ASW1 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 20:36:
[...]

Voor warm water ga ik hem niet gebruiken, wat voor soort andere informatie laat de display van de remote dan zien?
En moet je daarvoor eerst door menu's heen of is er een soort standaard displayweergave met een aantal (welke) parameters?
Er is een standaard weergave die wat info geeft. In de handleiding staan wel wat voorbeelden. Kan me prima voorstellen dat je hem voor alleen verwarmen niet in de kamer hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
mark.schoeman schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:43:

@Beekforel heeft gelijk. Het enige wat hoort te draaien is de verbinding tussen afsluiter en verdeler. Daar draait de wartel met een pakkingring op de buitendraad van de afsluiter. Als je aan dat puntstuk kunt draaien, dan zit het niet goed aan de buis. Je moet bij het aandraaien het puntstuk vasthouden met een steeksleutel en aan de afsluiter draaien. Als dat dicht zit, de wartel van de verdeler vastdraaien op de afsluiter.

Voor je verder gaat met loctite of tape, zou je even moeten proberen hoe diep het puntstuk in de afsluiter gedraaid kan worden zonder pakking. Misschien zit er zoveel ruimte in de schroefdraad dat het puntstuk stuit op de rand binnenin de afsluiter voordat de schroefdraad vastloopt.

[ Voor 7% gewijzigd door FransvWoerkom op 16-09-2023 22:33 ]

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 22:51
Vraagje: ik zie dat het systeem vandaag de ingestelde 63 graden niet gehaald heeft bij een sterilisatie run. Er hebben echter ook 2 personen gedouched rond 15u. Kan dit verklaard worden door het ontrekken van warm water tijdens de sterilisatierun?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9xc9p1gj4ZpDzFDZz0a-fxjlzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hm6twXz8sEsLtaj35yjTJdEo.jpg?f=fotoalbum_large
Gele lijn is tanktemperatuur op linkeras

[ Voor 3% gewijzigd door Joris 407 op 16-09-2023 22:34 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• FransvWoerkom
Joris 407 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:32:
Vraagje: ik zie dat het systeem vandaag de ingestelde 63 graden niet gehaald heeft bij een sterilisatie run. Er hebben echter ook 2 personen gedouched rond 15u. Kan dit verklaard worden door het ontrekken van warm water tijdens de sterilisatierun?
[Afbeelding]
Gele lijn is tanktemperatuur op linkeras
Zit er geen maximum tijd (1 uur) aan een sterilisatie run? Heeft hij de 3kW backup heater niet ingeschakeld?

Ik zet altijd alles op de rechter as. Dat is makkelijker aflezen. Je kunt ook de variabelen die er niet toe doen vervangen door interessantere. Bijvoorbeeld de vermogens tankopwarming.

[ Voor 11% gewijzigd door FransvWoerkom op 16-09-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
FransvWoerkom schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:46:
[...]

Zit er geen maximum tijd (1 uur) aan een sterilisatie run? Heeft hij de 3kW backup heater niet ingeschakeld?

Ik zet altijd alles op de rechter as. Dat is makkelijker aflezen. Je kunt ook de variabelen die er niet toe doen vervangen door interessantere. Bijvoorbeeld de vermogens tankopwarming.
Dankjewel Frans, de max. tijd staat ingesteld op 1.30uur, dus dat kan het niet zijn.
Vermogen tank opwarming (opgenomen vermogen) was tijdens de sterilisatierun 2kW (ik had deze parameter nog niet ontdekt in de lijst :) ). Ik vraag me af of deze parameter ook het gebruik van de externe heater in de tank weergeeft.
De automaat in de meterkast staat goed, er is de afgelopen tijd niets veranderd aan instellingen. Het enige dat anders was, is dat er tijdens de run gedouched is. Ik ga er dan nu vanuit dat dat de reden is dat de 63 graden niet gehaald is, maar zal volgende week weer kijken en nu ook de meterstand van de backup heater noteren.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@mark.schoeman heb je het al waterdicht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark.schoeman
@Beekforel Loctite 55 (duimen vasthouden) lijkt het probleem te hebben opgelost.
De pomp staat aan en ik voer nu de test uit.

Ik ben een man van mijn woord en ik was bereid te betalen om dit te laten oplost. Ik hoop dat je bier drinkt. PM me je adres om de betaling te ontvangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:06

martijn v o

Certified by Enphase.

Je kan beter een portie regenwormen opsturen naar Beekforel. :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mark.schoeman schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:58:
[...]

@Beekforel Loctite 55 (duimen vasthouden) lijkt het probleem te hebben opgelost.
De pomp staat aan en ik voer nu de test uit.

Ik ben een man van mijn woord en ik was bereid te betalen om dit te laten oplost. Ik hoop dat je bier drinkt. PM me je adres om de betaling te ontvangen.
Ik drink zeker bier maar dat kan ik zelf wel kopen met deze virtuele credits. ;)

We zitten hier om elkaar te helpen toch! Mooi dat het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Heeft nog iemand hier antwoord op;
verdelers die per groep instelbaar zijn van 0-2,5 l/m of verdelers instelbaar van 0-5 l/m, wat is de betere keuze of maakt het niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:06

martijn v o

Certified by Enphase.

Tuurlijk maakt dat uit.

Uitrekenen hoeveel liter je per groep nodig hebt. m2 vloerverwarming, afgifte per m2, hart-hart-buis en lengte van de groepen en de delta T gewenst.
Redt je dat met minder dan 2,5 is dat prima ander de 5.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ASW1 schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:07:
Heeft nog iemand hier antwoord op;
verdelers die per groep instelbaar zijn van 0-2,5 l/m of verdelers instelbaar van 0-5 l/m, wat is de betere keuze of maakt het niet uit?
de grotere verdelers hebben vaak minder weerstand. en meer liters door de vloer is meer beter. dus als het qua aanschaf niks uitmaakt zou ik gewoon gaan voor de grotere. voor een goede deltat over je vloer zit je wel vrij snel boven de 2,5l.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 17-09-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Heb geen vloerverwarming maar radiatoren (al komt die vloerverwarming in de toekomst er misschien wel een keer)

Ik vraag me sterk af of die verdelers van Selfio.de daadwerkelijk begrensd zijn op max. 2,5 l/m.
Is het niet eerder dat wanneer je gaat knijpen in een groep dit pas afleesbaar wordt in het buisje wanneer het debiet onder die 2,5 l/m komt?
Het gaat dus puur om de afleesschaal die bij selfio verdelers tot 2,5 loopt en bij Heima loopt die schaal tot 5, en ik weet niet welke conclusies ik daaraan kan verbinden.

Geen idee wat een redelijk debiet is voor de gemiddelde groep op een verdeler en in dit geval voor een radiator.

(ik zit stiekem naar de duurste verdelers van Selfio te kijken die een dynamische instelling hebben dus wat je op een groep instelt is/blijft ook echt het debiet, zelfs wanneer de druk wijzigt. Maar daar loopt de schaal dus maar tot 2,5 l/m)
martijn v o schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:31:
Tuurlijk maakt dat uit.

Uitrekenen hoeveel liter je per groep nodig hebt. m2 vloerverwarming, afgifte per m2, hart-hart-buis en lengte van de groepen en de delta T gewenst.
Redt je dat met minder dan 2,5 is dat prima ander de 5.
Ja begrijp het maar dat gaat niet meer lukken dit jaar.
Wat ik nu vooral wil is de CV ketel eruit gooien, de verdelers vervangen en de Pana aanslingeren en deze winter doorkomen, als daar geen geweldige COP uit komt is dat ok.
Kan het moeiteloos warmhouden met de CV op 40 graden dus zo slecht zal het ook niet worden.
Volgend jaar is er tijd voor finetunen en werken/wijzigingen doen aan het afgiftesysteem wat vooralsnog radiatoren zijn. Wil alleen geen fout maken met de aanschaf van 3 nieuwe verdelers, want ze zijn prijzig en het is veel werk ze te vervangen dus wil nu de juiste keuze maken.

[ Voor 50% gewijzigd door ASW1 op 17-09-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Joris 407 schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:33:
[...]

Dankjewel Frans, de max. tijd staat ingesteld op 1.30uur, dus dat kan het niet zijn.
Vermogen tank opwarming (opgenomen vermogen) was tijdens de sterilisatierun 2kW (ik had deze parameter nog niet ontdekt in de lijst :) ). Ik vraag me af of deze parameter ook het gebruik van de externe heater in de tank weergeeft.
De automaat in de meterkast staat goed, er is de afgelopen tijd niets veranderd aan instellingen. Het enige dat anders was, is dat er tijdens de run gedouched is. Ik ga er dan nu vanuit dat dat de reden is dat de 63 graden niet gehaald is, maar zal volgende week weer kijken en nu ook de meterstand van de backup heater noteren.
Die 2kW is al het vermogen. De backup heater is dus niet bijgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ASW1 schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:21:
Heb geen vloerverwarming maar radiatoren (al komt die vloerverwarming in de toekomst er misschien wel een keer)

Ik vraag me sterk af of die verdelers van Selfio.de daadwerkelijk begrensd zijn op max. 2,5 l/m.
Is het niet eerder dat wanneer je gaat knijpen in een groep dit pas afleesbaar wordt in het buisje wanneer het debiet onder die 2,5 l/m komt?
Het gaat dus puur om de afleesschaal die bij selfio verdelers tot 2,5 loopt en bij Heima loopt die schaal tot 5, en ik weet niet welke conclusies ik daaraan kan verbinden.

Geen idee wat een redelijk debiet is voor de gemiddelde groep op een verdeler en in dit geval voor een radiator.

(ik zit stiekem naar de duurste verdelers van Selfio te kijken die een dynamische instelling hebben dus wat je op een groep instelt is/blijft ook echt het debiet, zelfs wanneer de druk wijzigt. Maar daar loopt de schaal dus maar tot 2,5 l/m)
meestal zijn de doorlaten van zulke verdelers ook kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
FransvWoerkom schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:27:
[...]

Die 2kW is al het vermogen. De backup heater is dus niet bijgeschakeld.
Mm, de vraag is dan natuurlijk waarom niet. Er is niets veranderd aan de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Joris 407 schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:27:
[...]
Mm, de vraag is dan natuurlijk waarom niet. Er is niets veranderd aan de instellingen.
Hij haalt het niet binnen een uur vanwege het gelijktijdige gebruik van warm water. Wat ik eerder veronderstelde over een maximum operatie tijd klopt niet. Bij sterilisatie kun je alleen instellen hoe lang hij de gewenste temperatuur moet volhouden. Dat is die 5min-1uur. Wat ik me dus afvraag is waarom de pana het niet blijft proberen. Sterilization Mode wordt in de service manual behandeld onder 14.12, blz 125. Hij hoort alleen te stoppen bij succesvolle afronding, na 8 uur proberen of na stoppen van tank mode. Als voetnoot staat er nog dat de gewenste temperatuur misschien niet bereikt wordt als de tank heater uit staat (ik neem aan dat de externe bedoeld is).

Waar heb je die 1,5 uur ingevuld? Hoe steriliseer je? Met de sterilisatie timer of met de gewone timer en dan een hoge temperatuur? Hoort de 7J 63° tank temperatuur te halen zonder BU heater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:34:
[...]

Hoort de 7J 63° tank temperatuur te halen zonder BU heater?
Ta max van de 7J (op de compressor) is 57 graden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
blb4 schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:42:
[...]
Ta max van de 7J (op de compressor) is 57 graden.
Ongeveer hetzelfde als mijn 12H. Anti-legionella run zonder backup heater kan dus niet en als het verbruik 2kW was, dan stond de BU heater dus uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
Ik wil de bekabeling gaan bestellen en heb het even voor mijzelf gevisualiseerd, willen jullie eens kijken of ik zo compleet ben?

Iemand nog tips voor het te gebruiken soort kabel voor onderstaande toepassingen?
  • De S0 kabels (2 meter lang)
  • Thermostaat kabel CN2 (12 meter lang)
  • Controller kabel (10 meter lang)
  • Flexibele kabel van werkschakelaar naar buitenunit ( 50 cm)
Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvhjEQgvUACSnujAz8e7uuaud9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G9LT0XbqERetqrvfxd5wP6fx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:56
Separator schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:51:
- 2 aders uit een UTP kabel
- 0,5mm2 stroomdraad
- 2/3 aders uit een UTP kabel
- 3 aderige buitenkabel.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@ConQuestador Dat was snel 8)

Nog tips qua specs voor de te gebruiken UTP kabel? Ze gaan door dezelfde koof als de voeding, al kan ik wel zorgen dat daar 10cm incl isolatie en verwarmingbuis tussen zit. S0 is ook erg gevoelig voor storing icm Heishamon lees ik.

De stroomdraad voor CN2, dient die echt 4 aderig te zijn? Handleiding Pana geeft aan 3 of 4 aders. Thermostaat werkt zover ik weet altijd met 2 aders?

Bij 3 aderige buitenkabel denk ik meteen aan ymvk maar die is niet soepel qua kern. Soepel kabel lijkt me het beste ivm trillingen. De tegenhanger voor binnen is VMvL maar die mag niet in vochtige ruimtes. Heb je een tip voor type kabel dat ik hiervoor het beste kan gebruiken? Neem aan dat deze ook 2,5 mm2 moet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
Separator schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:03:
@ConQuestador Dat was snel 8)

Nog tips qua specs voor de te gebruiken UTP kabel? Ze gaan door dezelfde koof als de voeding, al kan ik wel zorgen dat daar 10cm incl isolatie en verwarmingbuis tussen zit. S0 is ook erg gevoelig voor storing icm Heishamon lees ik.

De stroomdraad voor CN2, dient die echt 4 aderig te zijn? Handleiding Pana geeft aan 3 of 4 aders. Thermostaat werkt zover ik weet altijd met 2 aders?

Bij 3 aderige buitenkabel denk ik meteen aan ymvk maar die is niet soepel qua kern. Soepel kabel lijkt me het beste ivm trillingen. De tegenhanger voor binnen is VMvL maar die mag niet in vochtige ruimtes. Heb je een tip voor type kabel dat ik hiervoor het beste kan gebruiken? Neem aan dat deze ook 2,5 mm2 moet zijn.
Ik heb gewoon stukjes UTP gebruikt die ik nog had liggen, nog geen storing gemerkt in S0 pulsen.

CN2 heb ik zelf niet, moet je dus even uitzoeken in de handleiding, daar staat het wel.

Ik heb gewoon ymvk, is soepel zat. Het is echt niet zo dat zo'n ding mm's heen en weer staat te schudden.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
Separator schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:51:
Ik wil de bekabeling gaan bestellen en heb het even voor mijzelf gevisualiseerd, willen jullie eens kijken of ik zo compleet ben?

Iemand nog tips voor het te gebruiken soort kabel voor onderstaande toepassingen?
Alvast bedankt!

[Afbeelding]
De WP zit hier gewoon met ymvk aangesloten, bewegen doet hij niet. Voor alle overige kabels in de WP heb ik stuurstroomkabel gebruikt (meerdere 5x0.75mm), sensoren, controller, 3-wegklep, etc.

De thermostaatkabel heeft alleen meer dan 2 aders nodig als deze ook gevoed wordt met 230v uit de WP.

De controller hangt in de bijkeuken, stuk dichterbij de WP dan de meterkast.

[ Voor 3% gewijzigd door Thorsd op 18-09-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@Thorsd zou ik dan een enkele meeraderige stuurstroom kabel kunnen gebruiken om zowel de controller als in de toekomst eventueel een (CN2) thermostaat op te zetten? Zijn beide dus geen data verbindingen maar alleen open/close?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Thorsd schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:09:
[...]

De WP zit hier gewoon met ymvk aangesloten, bewegen doet hij niet. Voor alle overige kabels in de WP heb ik stuurstroomkabel gebruikt (meerdere 5x0.75mm), sensoren, controller, 3-wegklep, etc.

De thermostaatkabel heeft alleen meer dan 2 aders nodig als deze ook gevoed wordt met 230v uit de WP.

De controller hangt in de bijkeuken, stuk dichterbij de WP dan de meterkast.
De thermostaatkabel voor CN2 heeft 3 aders nodig als je met of bij de thermostaat ook wilt omschakelen tussen verwarmen en koelen en 4 aders als je die thermostaat ook uit de 230V van de warmtepomp wilt voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Separator schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:31:
@Thorsd zou ik dan een enkele meeraderige stuurstroom kabel kunnen gebruiken om zowel de controller als in de toekomst eventueel een (CN2) thermostaat op te zetten? Zijn beide dus geen data verbindingen maar alleen open/close?
De controller is wel een data verbinding, maar aan de specs van de kabel in de handleiding te zien is het niet heel kritisch. De thermostaat is wel open/close (CN2), net als external enable/disable (CN4). Open/close en data door verschillende aders in dezelfde kabel is niet per definitie een no-go. Het hangt helemaal af van de stroom, spanning en het data-protocol/systeem.

Zelf heb ik gewoon 1 kabel voor de controller, 1 voor de driewegklep, en 1 voor de thermostaataansluitingen en 1 voor de temperatuursensoren. Dat is ook wel praktisch omdat ze toch naar verschillende punten toe moeten. Ik gebruik CN4 niet.
Als je wilt combineren, dan zou ik zou tenminste de 230v (bv CN2, 3 wegklep) en laagspanning (bv controller, sensoren, CN4? als die 12V is) in verschllende kabels scheiden.

En zoals @FransvWoerkom aangeeft, als je ook wilt koelen heb je inderdaad minimaal 3 aders voor de thermostaat nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
@Thorsd @FransvWoerkom @ConQuestador Bedankt voor jullie reacties!

Dan kom ik uit op het onderstaande definitieve plaatje. Als jullie daar toch nog bijzonderheden zien dan hoor ik dat graag!

Ter info, ik weet nog niet óf er een thermostaat komt, en welke dan. Straks zit de koof dicht dus leg er nu alles in wat ik in de toekomst nodig kan hebben. Verder goed om te weten dat ik geen boilervat heb en geen kleppen hoef aan te sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mIka6Y6U6lPC8cqL6iBkk9lCk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7RrsPxZPlsdWoa8RjYggGKP3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Separator op 18-09-2023 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-09 10:00
@Separator vast al aan gedacht, maar voordat je de koof dicht maakt nog even een loze buis leggen voor eventuele toekomstige kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@The Real Gunnar goede tip, maar ik moet 4x een bocht om (radius 11 cm) dus ik vermoed dat ik daar nooit meer iets doorheen krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:10

Exigence

dnkroz

mark.schoeman schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:19:
Ik schrijf dit bericht met veel wanhoop.

Ik heb geprobeerd een lek op te lossen tussen de leiding van mijn WP naar de verdeler, maar dat was voor mij vrijwel onmogelijk.

Zie blauwe kogelkraan op foto's (Ook de rode lekt, maar probeer eerst de blauwe te repareren, want ik zal hetzelfde probleem hebben met de rode)

Ik sta op het punt om om hulp te smeken en ben zelfs bereid iemand te compenseren die kan helpen.

Zoals u op de foto's en video's kunt zien, zit het lek bij de verbinding in de verdeler.

Ik heb dit waarschijnlijk meer dan 15 keer uit elkaar gehaald om nieuwe tape erop te zetten. Ik heb de tape in beide richtingen gewikkeld, ik heb een dikte van 12 mm en 19 mm gebruikt, ik heb gespeeld met het 4 keer, 8 keer, 10 keer inpakken.

Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om te stoppen met lekken.

Ik vraag om wat hulp alstublieft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[YouTube: Leaking brass connections to heatpump]

[YouTube: Leaking brass connections to heatpump 2]
Grote kans dat je het puntstuk niet voldoende in de afsluiter krijgt. Sommige van dit soort afsluiters hebben een vrij ondiepe "kamer" met binnendraad. Hierdoor vult de draad niet goed genoeg.

Wat vaak werkt is een fiberring in de afsluiter. Heb je ook geen teflon of Loctite meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Separator schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:36:
@Thorsd @FransvWoerkom @ConQuestador Bedankt voor jullie reacties!

Dan kom ik uit op het onderstaande definitieve plaatje. Als jullie daar toch nog bijzonderheden zien dan hoor ik dat graag!
Lijkt me prima. Enige aanvulling is nog dat je niet alle kabels door (lange) elektrabuizen kunt trekken. Bijvoorbeeld als de elektrabuis naar je thermostaat 10m lang is en allerlei bochten heeft waar je niet bij kunt. De kabels waar dat wel mee kan hebben vaak een stuggere mantel die makkelijker door de buis gaat. Massief UTP bv. De kabel die door buizen kan voor beldrukkers en thermostaten heet volgensmij signaalkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@Thorsd Ik was eerlijk gezegd niet van plan om buizen te gebruiken, bedenk mij nu pas dat dit misschien wel moet?

De YMVK mag als het goed is zonder buis. UTP heb ik wel vaker los zien liggen, en de signaalkabel van mijn huidige thermostaat ligt ook los. Had de aanname gedaan dat ik de UTP- en signaalkabels wel gebundeld aan mijn geïsoleerde CV buis kan leggen door de koof. Het gaat inderdaad om ongeveer 10 meter met 4 haakse bochten.

Is dit niet toegestaan? Dan bestel ik namelijk flexibele elektra buis mee, en koppelstukken zodat ik hopelijk de kabels erin krijg...

[ Voor 15% gewijzigd door Separator op 18-09-2023 15:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
YMVK is reeds dubbel geïsoleerd en hoeft dus niet in een buis. UTP en andere signaalkabels gaat geen 230 doorheen en hoeft dus niet in een buis gelegd te worden (daar mag je mee doen wat je wil, is nooit gevaarlijk). Die kabel van de thermostaat is ook al voorzien van dubbel issolatie (ik neem aan dat je geen losse 0.75 aders gaat trekken).

Kortom: het mag allemaal los in een koof, een buisje zou hoogstens kunnen om het netjes te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Separator schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:06:
[...]
Is dit niet toegestaan? Dan bestel ik namelijk flexibele elektra buis mee, en koppelstukken zodat ik hopelijk de kabels erin krijg...
Flexibele elektrabuis met koppelingen is bijna een garantie dat je ze er niet door krijgt. Leg maar gewoon allemaal los in een goot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@FransvWoerkom ja daar keek ik ook niet naar uit, blij dat het dus gewoon mag zoals origineel bedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:38
blb4 schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:44:
[...]

Ik heb deze pompkoppelingen daarvoor gebruikt (overgang naar 1" bu). € 27 inclusief verzendkosten. Aan mijn flex slangen zat dus 5/4" bu.
Mijn 5 J is geleverd begin dit jaar en ik ga hem de komende weken eindelijk maar eens installeren .. :-)

Ik ga deze pompkoppelingen ook bestellen en dan overgang naar 22 mm (https://www.wildkamp.nl/p...astec-qa-1-x-22-mm/847283) en dan verder met Hep2O direct door garagemuur.

Geen RVS flexen dus; wordt alleen verwarming mee gedaan, geen SWW.

Verwacht iemand daar problemen mee ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hannibal2206 schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:26:
[...]

Mijn 5 J is geleverd begin dit jaar en ik ga hem de komende weken eindelijk maar eens installeren .. :-)

Ik ga deze pompkoppelingen ook bestellen en dan overgang naar 22 mm (https://www.wildkamp.nl/p...astec-qa-1-x-22-mm/847283) en dan verder met Hep2O direct door garagemuur.

22 is wel erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:42

dof

hannibal2206 schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:26:
[...]

Je zegt "geen flexkabel want geen SWW"... Flexkabel aan WP monobloc is primair bedoeld om trillingen op te vangen. Als je de WP monobloc rechtstreeks aan koper of staalbuis hangt dan lijkt me dat niet zo'n goed idee. Tenzij er een flink lange buis aan zit , maar dat is weer een slecht idee vanwege warmteverlies buiten.

Of heb je andere plannen qua aansluiten?

En aan je monobloc zit een 5/4 "aansluiting, overgang naar 22 mm is dan wat krapjes. Waarom niet 28 mm koper/staal of 32 mm kunststof zoals aangeraden?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:38
dof schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:23:
[...]

Je zegt "geen flexkabel want geen SWW"... Flexkabel aan WP monobloc is primair bedoeld om trillingen op te vangen. Als je de WP monobloc rechtstreeks aan koper of staalbuis hangt dan lijkt me dat niet zo'n goed idee. Tenzij er een flink lange buis aan zit , maar dat is weer een slecht idee vanwege warmteverlies buiten.

Of heb je andere plannen qua aansluiten?

En aan je monobloc zit een 5/4 "aansluiting, overgang naar 22 mm is dan wat krapjes. Waarom niet 28 mm koper/staal of 32 mm kunststof zoals aangeraden?
Heb al een 5F enige jaren in gebruik, en een 5H bij mijn dochter; beide met 22mm aangesloten en geen problemen mee.

Geen SWW bedoelde ik mee geen hoge temperaturen ivm het Hep2O.

Mijn vraag is vooral: is dat hep2O soepel genoeg om de trillingen op te vangen waar anders een RVS flex zit ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

hannibal2206 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:29:
[...]

Heb al een 5F enige jaren in gebruik, en een 5H bij mijn dochter; beide met 22mm aangesloten en geen problemen mee.
Toch zou ik het niet aanraden, op vol vermogen ('s winters) kan het best wel trillen. Hangt ook van je WP basis af.

Mijn vraag is vooral: is dat hep2O soepel genoeg om de trillingen op te vangen waar anders een RVS flex zit ?
Nee, met hep2O geen ervaring. Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Hep2O is ongeveer even soepel als pvc buis. Het gaat trouwens niet alleen om de trillingen van de warmtepomp, maar om de combinatie van die trillingen met het paar keer per dag krimpen en uitzetten van de buizen. Daardoor gaan in huis en in de wp op den duur dingen als koppelingen, geschroefde, gelaste en gesoldeerde steunen enz. kapot. Daar tegen helpt juist de acoustische ontkoppeling met slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:16
[...]

Ik heb mijn 5F direct aangesloten met 28mm hep2o zonder flex. Zit nu 8 jaar zonder problemen. Niets gemerkt van het doorgeven van trillingen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
FransvWoerkom schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:34:
[...]

Hij haalt het niet binnen een uur vanwege het gelijktijdige gebruik van warm water. Wat ik eerder veronderstelde over een maximum operatie tijd klopt niet. Bij sterilisatie kun je alleen instellen hoe lang hij de gewenste temperatuur moet volhouden. Dat is die 5min-1uur. Wat ik me dus afvraag is waarom de pana het niet blijft proberen. Sterilization Mode wordt in de service manual behandeld onder 14.12, blz 125. Hij hoort alleen te stoppen bij succesvolle afronding, na 8 uur proberen of na stoppen van tank mode. Als voetnoot staat er nog dat de gewenste temperatuur misschien niet bereikt wordt als de tank heater uit staat (ik neem aan dat de externe bedoeld is).

Waar heb je die 1,5 uur ingevuld? Hoe steriliseer je? Met de sterilisatie timer of met de gewone timer en dan een hoge temperatuur? Hoort de 7J 63° tank temperatuur te halen zonder BU heater?
Ik ben weer eens de controller ingedoken. Die 1,5u is gewoon de max. tank opwarmtijd en heeft dus niets te maken met een sterilisatie run, sorry.
De sterilisatie doe ik met de sterilisatie timer en die is ingesteld dat ie 10 minuten op 63 graden moet zitten. De wp zelf komt inderdaad op de compressor tot 57 graden.
Waarom ie het niet blijft proberen is mij ook een raadsel.
Enige wat mij opvalt is dat in het menu: Functie instellen/ Vrijg. back-up heat., dat die op Uit staat. Maar bij mijn weten is dat vanaf het begin al zo geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
Zo, al het elektra is besteld (bedankt voor het meedenken). Volgende bestelling is de buisisolatie.

De 28 mm stalen CV leiding heb ik aangelegd en twijfel wat nu het slimste is. Voor koelen zal ik dampdicht moeten, maar koelen zie ik als nice to have (hebben ook al airco beneden).

Ik lees dat Armaflex AF dampdichte buisisolatie veel zachter is dan de "normale" buisisolatie (type bouwmarkt). Daar voorzie ik problemen in mijn bochten. Deze gaan door diverse dikke muren en daar kreeg ik met moeite het normale type doorheen geduwd. Vervangen voor de zachtere krijg ik er daar niet omheen. Op de rechte stukken kan ik wel iets anders toepassen, maar heeft dat dan nog zin?

Voordeel is dat de leidingen door de bijkeuken en gang lopen. Als er warmte weglekt dan komt dat ten goede aan de ruimte. Dat kan ik zo nodig compenseren door de flormeter van de verdeler wat te knijpen.

@ConQuestador je hebt eerder in dit topic een foto gedeeld waar je voor de flex leidingen dikke isolatie van rjtec hebt gebruikt. Daaromheen zit een (waterdichte?) tape. Heb je meer info over die tape? Wanneer ik PVC tape google dan vind ik alleen die smalle elektra tape. Dan ben ik een week bezig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41
Separator schreef op maandag 18 september 2023 @ 23:24:

@ConQuestador je hebt eerder in dit topic een foto gedeeld waar je voor de flex leidingen dikke isolatie van rjtec hebt gebruikt. Daaromheen zit een (waterdichte?) tape. Heb je meer info over die tape? Wanneer ik PVC tape google dan vind ik alleen die smalle elektra tape. Dan ben ik een week bezig
Bijvoorbeeld deze:

https://www.ventilatielan...l-33m.html?sqr=pvc%20tape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Onderschat ook niet hoeveel je nodig hebt, ik had eerst 4 rolletjes van 10m gekocht. Daarmee kon ik net(niet) die dikke isolatieslangen van 1m inwinden.
Uiteindelijk 80m PVC tape gebruikt om alle slangen netjes in te wikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
Wat is met betrekking tot het plaatsen en aansluiten van de buitenunit een handige volgorde?

Op dit moment steken de koperen buizen door mijn gevel. Logisch leek mij om op basis van de lengte van de flex slangen nu de plaats te schatten en het "fundament" te maken.

Daarna met wat hulp de buitenunit op de plek zetten.

Krijg ik daarna nog gemakkelijk de kabels erin of dien ik dat te doen vóór hij op de plek gaat? Ook isoleren van de koppelingen en afwerken van het gat in de muur doe ik bij voorkeur pas als ik weet dat er niets lekt.

Hij zal zo'n 30 a 40 cm van de gevel komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Separator schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:48:
Wat is met betrekking tot het plaatsen en aansluiten van de buitenunit een handige volgorde?

Op dit moment steken de koperen buizen door mijn gevel. Logisch leek mij om op basis van de lengte van de flex slangen nu de plaats te schatten en het "fundament" te maken.

Daarna met wat hulp de buitenunit op de plek zetten.

Krijg ik daarna nog gemakkelijk de kabels erin of dien ik dat te doen vóór hij op de plek gaat? Ook isoleren van de koppelingen en afwerken van het gat in de muur doe ik bij voorkeur pas als ik weet dat er niets lekt.

Hij zal zo'n 30 a 40 cm van de gevel komen.
Eerst op zijn plek zetten. Er moet rondom voldoende ruimte zijn om leidingen en kabels aan te sluiten en isolatie aan te brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:25

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Even een check vraag, ik wil zo veel mogelijk spullen bestellen via heima24 en ze hebben geen YMVK kabel. Maar wel deze NYY-J

Is dat een verstandige keuze?

Wat is de beste optie om radiatoren (allemaal 1e/2e verdieping) te koppelen naast de VV. Dit T-stuk (32-20-32) zonder mogelijkheid tot afstellen, of iets van een t-stuk met daarna een verbinding waarbij ik de flow kan regelen. Zoiets als deze bijvoorbeeld.

Naast vv komt er ook SWW bij. Dus ik heb sowieso een 3-weg klep nodig hiervoor. Ik wil ook niet onnodige complexiteit door extra vertakkingen.

Bijna al mijn informatie staat trouwens in mijn eigen topic.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:50
imdos schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:18:
Even een check vraag, ik wil zo veel mogelijk spullen bestellen via heima24 en ze hebben geen YMVK kabel. Maar wel deze NYY-J

Is dat een verstandige keuze?
Hmm, nominale spanning 0,6/1kV. Buitenmantel PVC. Geschikt voor o.a. gebruik in beton. Dat klinkt vrij vergelijkbaar met YmvK. Alleen de isolatie is PVC i.p.v. XLPE. Het lijkt mij wel oké. Maar als je Nederlandse monteurs er aan wil laten werken, zou ik gewoon Nederlandse YmvK gebruiken, zodat ze niet moeilijk gaan doen.
Wat is de beste optie om radiatoren (allemaal 1e/2e verdieping) te koppelen naast de VV. Dit T-stuk (32-20-32) zonder mogelijkheid tot afstellen, of iets van een t-stuk met daarna een verbinding waarbij ik de flow kan regelen. Zoiets als deze bijvoorbeeld.

Naast vv komt er ook SWW bij. Dus ik heb sowieso een 3-weg klep nodig hiervoor. Ik wil ook niet onnodige complexiteit door extra vertakkingen.

Bijna al mijn informatie staat trouwens in mijn eigen topic.
Als je afregelt in de hoofdleiding, heeft het dichtdraaien van 1 radiator gelijk veel invloed op de andere radiator. Ik zou 't daarom gewoon afregelen met de voetventielen van de radiator. Eventueel zou je de kogelkranen wel kunnen gebruiken om een deel van de installatie los te koppelen, als je dat wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Separator schreef op maandag 18 september 2023 @ 23:24:
Zo, al het elektra is besteld (bedankt voor het meedenken). Volgende bestelling is de buisisolatie.

De 28 mm stalen CV leiding heb ik aangelegd en twijfel wat nu het slimste is. Voor koelen zal ik dampdicht moeten, maar koelen zie ik als nice to have (hebben ook al airco beneden).

Ik lees dat Armaflex AF dampdichte buisisolatie veel zachter is dan de "normale" buisisolatie (type bouwmarkt). Daar voorzie ik problemen in mijn bochten. Deze gaan door diverse dikke muren en daar kreeg ik met moeite het normale type doorheen geduwd. Vervangen voor de zachtere krijg ik er daar niet omheen. Op de rechte stukken kan ik wel iets anders toepassen, maar heeft dat dan nog zin?

Voordeel is dat de leidingen door de bijkeuken en gang lopen. Als er warmte weglekt dan komt dat ten goede aan de ruimte. Dat kan ik zo nodig compenseren door de flormeter van de verdeler wat te knijpen.

'k Heb een dozijn van deze besteld. En ook wat smallere aangezien dat hier en daar makkelijker werkte. Ik gebruikte het buiten en in de kruipruimte. In huis mag het zonder want daar zit het in de thermische schil.

[ Voor 5% gewijzigd door dof op 19-09-2023 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@dof dat was ook een goede geweest, aangezien Elektramat hier vandaag vijf dozen met ander spul bezorgd heeft. Ben uiteindelijk voor twee rollen van deze gegaan icm de flex isolatie van rjtec.

Waar ik nog altijd niet uit ben is waar ik nou verstandig aan doe qua buisisolatie binnen. Ik denk dat ik koelen moet gaan vergeten aangezien ik in de bochten die door muren gaan het nooit dampdicht ga krijgen.

De leidingen (28 mm staal) lopen door de gang en bijkeuken, dus niet door kruipruimte oid. Volstaat dan de reguliere simpele grijze schuim buisisolatie? Of zijn er dan alsnog redenen om voor betere/duurdere te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Separator schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:31:
@dof dat was ook een goede geweest, aangezien Elektramat hier vandaag vijf dozen met ander spul bezorgd heeft. Ben uiteindelijk voor twee rollen van deze gegaan icm de flex isolatie van rjtec.
Lijkt me ook oke, maar zwarte vond ik wat mooier bij het zwart van Armaflex :*)
Waar ik nog altijd niet uit ben is waar ik nou verstandig aan doe qua buisisolatie binnen. Ik denk dat ik koelen moet gaan vergeten aangezien ik in de bochten die door muren gaan het nooit dampdicht ga krijgen.

De leidingen (28 mm staal) lopen door de gang en bijkeuken, dus niet door kruipruimte oid. Volstaat dan de reguliere simpele grijze schuim buisisolatie? Of zijn er dan alsnog redenen om voor betere/duurdere te gaan?
Ja, in huis kun je het natuurlijk beoordelen of het nuttig bijdraagt aan de warmte in huis. Tenslotte is een stalen of koperen buis ook een mini radiatortje, toch? Dus ik zou met beleid isoleren, en inderdaad, daar kan simpelere isolatie prima lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Separator schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:31:

Zonder die goede - dampdichte - isolatie kan je wel licht koelen oftewel koelen boven 't dauwpunt.

• Separator
@blb4 goeie, daar had ik nog niet aan gedacht. Die houden we dan mooi achter de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

imdos schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:18:
Ik zat daar ook naar te kijken en heb uiteindelijk toch voor Nederlandse draad gekozen.
Wat ik wel heb gedaan, is op Marktplaats kijken.
Ik weet niet hoeveel meter je nodig hebt, maar er staan vaak diverse lengtes op voor goede prijzen.

Zelf heb ik van sommige spullen ook veel meer gekocht dan ik nodig had. Simpelweg omdat bijvoorbeeld 100 meter niet het dubbele kost van 50 meter. Dan kijk ik wel hoeveel ik nodig heb, en de rest gaat in de schuur of op Marktplaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JosMol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-10-2024
Dag tweakers,
Door omstandigheden (upgrade naar een nieuwere lijn van Panasonic) heb ik voor iemand mogelijk de 1-fase 9kW WH-MDC09J3E5 in de aanbieding. Het gaat om de volgende KIT: WH-MDC09J3E5-W 1-fase 9kW incl. CZ-TAW1. Hij wordt volgende week nieuw geleverd (adres kan nog gewijzigd worden!). :)
Als een van jullie daar interesse in heeft, of iemand kent, dan hoor ik dat graag via een DM _/-\o_ . De WP wordt volgende week in principe geleverd, ik kan nu nog het bezorgadres veranderen. Prijs: 4.450
Meldcode & subsidie: KA17460; 3.000 subsidie, dus netto 1.450.

[ Voor 3% gewijzigd door JosMol op 21-09-2023 09:42 ]

• Jesse-
Bij mijn nieuwbouwwoning is destijds door de installateur een J-serie met een buffervat en extra pomp geplaatst. Nu zit ik er aan te denken om het vat en de extra pomp volledig te verwijderen. Naast dat dit bij verwarmen in ieder geval minder stroom verbruikt (pompje doet continu 19W) levert het weghalen van het vat ook een boel welkome ruimte op. Daarbij lijkt het me leuk om eens wat loodgieterswerk te doen.

Van wat ik hier in de topics heb gelezen zijn buffervaten niet nodig en is de pomp van de Pana zelf sterk genoeg. In een van de ontwerpdocumenten op de OP staat alleen nog wel de volgende waarschuwing:
De pomp van de WP moet bestand zijn tegen de drukverliezen van de meest resistieve
verwarmingslus en tegelijkertijd in een toereikend debiet voorzien.
Hoe kom ik er achter of de pomp inderdaad toereikend is. Mijn verwarming bestaat uit vloerverwarming (BG en 01) en vier convectoren op verdieping 02. De binnenunit staat op de begane grond.

Het zou zuur zijn als achteraf blijkt dat ik er weer een pomp tussen moet klussen :+

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:50
Jesse- schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:12:
[...]
Hoe kom ik er achter of de pomp inderdaad toereikend is. Mijn verwarming bestaat uit vloerverwarming (BG en 01) en vier convectoren op verdieping 02. De binnenunit staat op de begane grond.
[...]
Wat zijn je leidingdiameters? Zowel van de "stamleiding" als de laatste stukjes bij de vloerverwarming? En heb je pomploze vloerverwarmingsverdelers?

Voor zover ik hier lees, krijg je meestal eerder last van ruisende leidingen dan dat je pomp het te zwaar krijgt.

Oh, en heb je een nageregeld systeem? Weet je hoe de warmtepomp gestuurd wordt nu? Sommige systemen kan je voor zover ik weet beter niet gebruiken om de warmtepomp zelf aan te sturen, omdat ze heel vaak in en uitschakelen.

[ Voor 16% gewijzigd door marcop23 op 20-09-2023 18:16 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 89 Laatste