Heb geen vloerverwarming maar radiatoren (al komt die vloerverwarming in de toekomst er misschien wel een keer)
Ik vraag me sterk af of die verdelers van Selfio.de daadwerkelijk begrensd zijn op max. 2,5 l/m.
Is het niet eerder dat wanneer je gaat knijpen in een groep dit pas afleesbaar wordt in het buisje wanneer het debiet onder die 2,5 l/m komt?
Het gaat dus puur om de afleesschaal die bij selfio verdelers tot 2,5 loopt en bij Heima loopt die schaal tot 5, en ik weet niet welke conclusies ik daaraan kan verbinden.
Geen idee wat een redelijk debiet is voor de gemiddelde groep op een verdeler en in dit geval voor een radiator.
(ik zit stiekem naar de duurste verdelers van Selfio te kijken die een dynamische instelling hebben dus wat je op een groep instelt is/blijft ook echt het debiet, zelfs wanneer de druk wijzigt. Maar daar loopt de schaal dus maar tot 2,5 l/m)
martijn v o schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:31:
Tuurlijk maakt dat uit.
Uitrekenen hoeveel liter je per groep nodig hebt. m2 vloerverwarming, afgifte per m2, hart-hart-buis en lengte van de groepen en de delta T gewenst.
Redt je dat met minder dan 2,5 is dat prima ander de 5.
Ja begrijp het maar dat gaat niet meer lukken dit jaar.
Wat ik nu vooral wil is de CV ketel eruit gooien, de verdelers vervangen en de Pana aanslingeren en deze winter doorkomen, als daar geen geweldige COP uit komt is dat ok.
Kan het moeiteloos warmhouden met de CV op 40 graden dus zo slecht zal het ook niet worden.
Volgend jaar is er tijd voor finetunen en werken/wijzigingen doen aan het afgiftesysteem wat vooralsnog radiatoren zijn. Wil alleen geen fout maken met de aanschaf van 3 nieuwe verdelers, want ze zijn prijzig en het is veel werk ze te vervangen dus wil nu de juiste keuze maken.
[
Voor 50% gewijzigd door
ASW1 op 17-09-2023 21:34
]