Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:55
bartvl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:25:
[...]

Er gaan geluiden in drinkwaterland dat lagere temperatuur en wekelijks een legionellarun op den duur toch niet zo hygiënisch is.
Heb je daar wat meer informatie over?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

LinuZZ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:00:
[...]

Heb je daar wat meer informatie over?
Zeker, betreft het volgende artikel/onderzoek:
https://www.kwrwater.nl/a...enschappelijke-inzichten/
We adviseren juist om voor woninginstallaties én collectieve installaties in de voorschriften op te nemen dat de warmwatertemperatuur in het warmwatertoestel op alle plekken continu minimaal 60 ºC moet zijn – een aanscherping dus. Onderzoek laat namelijk zien dat bij temperaturen onder 60 ºC meer ziekteverwekkende legionellabacteriën worden aangetroffen dan wanneer je boven die grens blijft.
In de huidige richtlijnen is het mogelijk om collectieve leidingnetinstallaties een wekelijkse hitteschokbehandeling te geven om eventueel aanwezige Legionella aan te pakken. Onderzoek in de afgelopen jaren heeft echter laten zien dat hitteschokken als preventieve maatregel ertoe kunnen leiden dat hitteresistente Legionella pneumophila gaat overheersen in de leidingwaterinstallatie – en daartegen doet een hitteschok weinig. Van der Wielen: “Sterker nog: deze hitteresistente stammen kunnen na een hitteschok juist verder groeien, omdat ze zich kunnen vermeerderen met de nutriënten die vrijkomen wanneer de hitteschok biomassa in het leidingnet doodt. Dan heeft hitteschokbehandeling dus juist een averechts effect.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
Maar een boiler heeft altijd een gelaagdheid toch? Mijn sensor zit op 2/3 van onder (ik weet eigenlijk niet wat beter is), maar dan is een groot gedeelte van het water te koud toch?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:27
Ik hoop binnenkort te kunnen starten met mijn warmtepomp-installatie.
Ik zou graag c.a. 300 liter SWW tot mijn beschikking hebben.
Voor de SWW boiler heb ik in de kelder vrij weinig ruimte in de hoogte. C.a. 1,75m. Daarnaast moet ik de boiler ook nog naar beneden krijgen en kantelen.
Om dit probleem op te lossen zit ik te overwegen om twee kleinere boilers te plaatsen in serie. Praktisch punt: Er moeten dan twee heaters worden geplaatst en temperatuur meten kan waarschijnlijk slechts op één punt. Ik zal waarschijnlijk wel twee temperatuur-meters aansluiten en één sensor uitlezen in Heismanon en foutmelding laten tonen als er tijdens een legionella-run een te lage temperatuur wordt bereikt op de extra sensor in de tweede SWW boiler. Zie ook onderstaande schema.

Mijn vragen zijn:
1) Heeft iemand zoiets als eens eerder gedaan? Zo ja, zie je nog valkuilen of zaken waar ik op moet letten?
2) Voor wat betreft de heaters: Wat is het maximale vermogen dat je kan aansluiten op de uitgang op de Panasonic WH-MDC09J3E5?
3) Algemene opmerkingen op bijgevoegd schema?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pC35UpQrXfA5_-fqK6HLgqpNmCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06jfbZ96tm33Sjsxkdrly2dB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:32
superjoost schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:06:
Ik hoop binnenkort te kunnen starten met mijn warmtepomp-installatie.
Ik zou graag c.a. 300 liter SWW tot mijn beschikking hebben.
Voor de SWW boiler heb ik in de kelder vrij weinig ruimte in de hoogte. C.a. 1,75m. Daarnaast moet ik de boiler ook nog naar beneden krijgen en kantelen.
Om dit probleem op te lossen zit ik te overwegen om twee kleinere boilers te plaatsen in serie. Praktisch punt: Er moeten dan twee heaters worden geplaatst en temperatuur meten kan waarschijnlijk slechts op één punt. Ik zal waarschijnlijk wel twee temperatuur-meters aansluiten en één sensor uitlezen in Heismanon en foutmelding laten tonen als er tijdens een legionella-run een te lage temperatuur wordt bereikt op de extra sensor in de tweede SWW boiler. Zie ook onderstaande schema.

Mijn vragen zijn:
1) Heeft iemand zoiets als eens eerder gedaan? Zo ja, zie je nog valkuilen of zaken waar ik op moet letten?
2) Voor wat betreft de heaters: Wat is het maximale vermogen dat je kan aansluiten op de uitgang op de Panasonic WH-MDC09J3E5?
3) Algemene opmerkingen op bijgevoegd schema?

[Afbeelding]
Mijn gevoel zegt dat je ze niet in serie moet plaatsen maar parallel, zowel de spiraal naar de WP als de aansluiting van sww. Zorg dat de leidingen vanaf de T stukken waarmee je beide aansluit even lang zijn, dan werkt 't tichelmann principe (evenveel stroming naar / van beide boilers waardoor de temperatuur in principe gelijk is.

Als eerst zou ik trouwens nog ff kijken of je wel echt 300 liter nodig hebt. Ik heb een 192l boiler omdat ik niet meer kwijt kon en dacht ook wel meer nodig te hebben maar de praktijk wijst uit dan wij makkelijk met de helft uit hadden gekund.

In de installatiehandleiding staat wat 't vermogen is dat je maximaal mag aansluiten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

blb4 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:24:
[...]

Mijn gevoel zegt dat je ze niet in serie moet plaatsen maar parallel, zowel de spiraal naar de WP als de aansluiting van sww. Zorg dat de leidingen vanaf de T stukken waarmee je beide aansluit even lang zijn, dan werkt 't tichelmann principe (evenveel stroming naar / van beide boilers waardoor de temperatuur in principe gelijk is.

Als eerst zou ik trouwens nog ff kijken of je wel echt 300 liter nodig hebt. Ik heb een 192l boiler omdat ik niet meer kwijt kon en dacht ook wel meer nodig te hebben maar de praktijk wijst uit dan wij makkelijk met de helft uit hadden gekund.

In de installatiehandleiding staat wat 't vermogen is dat je maximaal mag aansluiten.
ik zie liever een schakeling zoals dit.

grote probleem is dat je heet water van tank 2 in het koude deel van tank 1 aan het stoppen bent. je effectiviteit gaat als een baksteen omlaag dus 300L ga je nooit er netto uitkrijgen.

ik begrijp alleen niet helemaal wat het nut is, een 300L tank is iets van 150 hoog.
random link na 15 seconden google: https://www.proheating.nl...l?id=283375913&quantity=1

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 06-09-2023 21:44 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
Goed punt, door de gelaagdheid gaat dit waarschijnlijk slecht werken -- terug naar de tekentafel!
Nog vergeten te melden, de sww boiler wil ik graag in rvs uitvoering. Lagere exemplaren hiervan heb ik zelf (nog) niet kunnen vinden, maar ik houd me aanbevolen voor als iemand tips heeft hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
superjoost schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:18:
Goed punt, door de gelaagdheid gaat dit waarschijnlijk slecht werken -- terug naar de tekentafel!
Nog vergeten te melden, de sww boiler wil ik graag in rvs uitvoering. Lagere exemplaren hiervan heb ik zelf (nog) niet kunnen vinden, maar ik houd me aanbevolen voor als iemand tips heeft hiervoor.
Ik heb zelf de PAW-TD20C1E5 (192l, 127 cm hoog) er is ook een PAW-TD30C1E5 (280l, 175 cm hoog). beide 59,5 cm diameter. Mogelijk past die grote net?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

moglelijk een betere optie is een calypso split van 270L. die past makkelijk en heeft een electrische anode waar je nooit naar hoeft te kijken. wel wat duurder dan een losse tank maar kan je weer een kleinere maat WP pakken en je opstelling versimpelen. onder de streep zal het weinig schelen door de subsidie op de calypso.
bonus is dat de calypso op de compressor tot 62 kan...

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 06-09-2023 22:42 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
blb4 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:38:
[...]

Ik heb zelf de PAW-TD20C1E5 (192l, 127 cm hoog) er is ook een PAW-TD30C1E5 (280l, 175 cm hoog). beide 59,5 cm diameter. Mogelijk past die grote net?
Thanks, ik ken hem.. De 175cm zou net passen, maar de uitlaat zit aan de bovenkant en de kniekoppeling daarop zou dan waarschijnlijk net teveel uitsteken. (Of valt dit als geheel net binnen de 175cm? Is op het plaatje niet heel goed af te lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:05

ErikVers

e-Duurzaam

superjoost schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:43:
[...]

Thanks, ik ken hem.. De 175cm zou net passen, maar de uitlaat zit aan de bovenkant en de kniekoppeling daarop zou dan waarschijnlijk net teveel uitsteken. (Of valt dit als geheel net binnen de 175cm? Is op het plaatje niet heel goed af te lezen)
Je hebt iets van 176/177 nodig. Pas eentje klem vast in een kelder geplaatst.

Verre van ideaal. Als je geen bad hebt is de kleinere variant zeker het overwegen waard. Wel in RVS van pana uiteraard.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Vergeet ook niet dat je afhankelijk van je montagesysteem ruimte nodig hebt om een leiding op de kniekoppeling te knellen/persen/solderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
https://installtek.nl/pro...iler-pawt-300-xl-le1-1472

En anders kijken of iemand een oso dgc 250 kan leveren (https://myshop.s3-externa...DGC200-250-300-manual.pdf)

[ Voor 16% gewijzigd door LinuZZ op 07-09-2023 06:07 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:22
Als het mogelijk is zou je ook een douche wtw kunnen overwegen zodat je met een kleiner vat uitkunt.

[ Voor 22% gewijzigd door Pejdref op 07-09-2023 08:51 ]

• flowerhack
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-01 10:00
Even een vraagje over koelen met vloerverwarming door de warmtepomp.
Ik heb 16mm slangen met een hoh van 10cm gelegd en een maximale groepslengte van 80 meter.
Nu zegt de vloerenman die de dekvloer (anhydriet) komt leggen dat voor vloerkoeling dikkere slangen nodig zijn, vanaf 20mm.
Hij kon dat niet onderbouwen, maar zij dat hij dat in zijn werk dagelijks ziet.
Ik kan niet echt een goede reden verzinnen waarom koelen met 20mm slang beter zou gaan dan met 16mm slang.
Iemand hier die dit bekend in de oren klinkt?

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:15
superjoost schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:17:
[...]

Dit bedoel ik exact ja. Erg netjes! Mag ik vragen waar je de 2 of 3 delige 5/4" koppeling vandaan hebt?
Bij heima24:
https://www.heima24.de/ro...-14-ag-flachdichtend.html

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:45
flowerhack schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:53:
Even een vraagje over koelen met vloerverwarming door de warmtepomp.
Ik heb 16mm slangen met een hoh van 10cm gelegd en een maximale groepslengte van 80 meter.
Nu zegt de vloerenman die de dekvloer (anhydriet) komt leggen dat voor vloerkoeling dikkere slangen nodig zijn, vanaf 20mm.
Hij kon dat niet onderbouwen, maar zij dat hij dat in zijn werk dagelijks ziet.
Ik kan niet echt een goede reden verzinnen waarom koelen met 20mm slang beter zou gaan dan met 16mm slang.
Iemand hier die dit bekend in de oren klinkt?
onzin, 20mm heeft een iets hogere afgifte, maar 20mm krijg je echt niet 10cm hoh gelegd. Tevens heeft 20mm natuurljk een groter systeemvolume, dus iets meer waterbuffer, maar onder de streep maakt het bijna niks uit.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-09 08:42
flippy schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:41:
[...]

moglelijk een betere optie is een calypso split van 270L. die past makkelijk en heeft een electrische anode waar je nooit naar hoeft te kijken. wel wat duurder dan een losse tank maar kan je weer een kleinere maat WP pakken en je opstelling versimpelen. onder de streep zal het weinig schelen door de subsidie op de calypso.
bonus is dat de calypso op de compressor tot 62 kan...
@superjoost Kleine aanvulling op de Calypso Split aangezien ik deze ook op het oog heb/had, is dat hij moeilijk tot niet slim aan te sturen is. Ik heb HomeAssistant draaien en liefst houd ik richting toekomst de mogelijkheid open om zelf te bepalen wanneer de WPB gaat verwarmen (bijvoorbeeld bij overcapaciteit aan stroom uit de PV). Uit de verschillende topics hier op Tweakers maak ik op dat dit niet kan met dit apparaat. Zelfs niet door hem domweg hard uit te schakelen, aangezien hij altijd stroom moet hebben. Als dit anders zit dan hoor ik het graag natuurlijk, want zo'n split lijkt mij ideaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Separator op 07-09-2023 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Separator schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:46:
[...]

Kleine aanvulling op de Calypso Split aangezien ik deze ook op het oog heb/had, is dat hij moeilijk tot niet slim aan te sturen is. Ik heb HomeAssistant draaien en liefst houd ik richting toekomst de mogelijk open om zelf te bepalen wanneer de WPB gaat verwarmen (bijvoorbeeld bij overcapaciteit aan stroom uit de PV). Uit de verschillende topics hier op Tweakers maak ik op dat dit niet kan met dit apparaat. Zelfs niet door hem domweg hard uit te schakelen, aangezien hij altijd stroom moet hebben. Als dit anders zit dan hoor ik het graag natuurlijk, want zo'n split lijkt mij ideaal.

Beetje off topic, maar misschien goed om mee te nemen in de overwegingen.
Overproductie is niet echt een ding op het stroomnet, hij moet gewoon draaien op het meest efficiente moment dus vanaf een uur of 12 (dan produceer je toch de meeste pv) en niet meer. Zolang salderen er is heeft kunstmatig stroom verstoken totaal geen zin en kost je alleen maar kWh die je mist op je eindafeekening. Als salderen weggaat neem je een thuisacccu en klaar. Daar heb je geen "slimme" sturing voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-09 08:42
@flippy ik verwacht dat overproductie toch vrij snel een ding wordt hoor. De eerste energieleverancier laat ons al betalen voor terugleveren (vóór salderen). Gisteren hebben de andere aangekondigd geen driejarige contracten meer aan te bieden aan eigenaren van panelen. Gevoelsmatig kwestie van tijd voor die ook overgaan op een boete bij terugleveren. En dan is er idd nog de salderingsregeling, de afbouw is nog onzeker, maar gaat ongetwijfeld sneller eindigen dan de levensduur van een warmtepompboiler. En een thuisaccu kan, maar is op dit moment nog flink aan de prijs.

Staat los van de discussie over het nut van het aansturen natuurlijk. Als hij gewoon altijd vanaf 12 uur moet draaien dan is het mogelijk weinig zinvol. Ik zal daar (in het daarvoor bestemde topic ;) nog eens induiken dan). Het leek mij handig qua controle en als relevant ook voor eventuele geluidsproductie.

• bartvl

bartvl

Ik zie overigens op meerder foto's dampdichte Armaflex buisisolatie. Is daar een bekend, betrouwbaar en betaalbaar adres voor? Ik krijg het niet gevonden, ook niet bij de vaak genoemde Duitse sites.
Wellicht gebruik ik de verkeerde zoektermen?

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-08 13:30
Daikin heeft 250 liter boiler in rvs .
Ook van het merk oso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
bartvl schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:47:
Ik zie overigens op meerder foto's dampdichte Armaflex buisisolatie. Is daar een bekend, betrouwbaar en betaalbaar adres voor? Ik krijg het niet gevonden, ook niet bij de vaak genoemde Duitse sites.
Ik heb het bij de lokale groothandel gehaald. Officieel niet voor particulieren maar als je precies weet wat je zoekt doen ze meestal niet moeilijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Zelf heb ik ze bij bendit gekocht (https://bendit.nl/shop/) hebben een webshop, ik heb nog even gebeld omdat ik een ander type lijm wilde hebben en dat was ook geen probleem. prima tent

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:56

Rzaan

Altijd zoekende

Er zijn meer merken die dampdiche isolatie produceren.
En op Marktplaats komt het wel eens voorbij. Daar kun je ook vaak resten kopen van rollen Armaflex dat vooral in de camperwereld veel gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:42

dof

Ik heb het hier gekocht. Dus geen buis maar rol en een bus Armaflex 520 lijm (ruikt naar en lijkt op bison kit) , en daarna volgens Armaflex manual diverse flex en andere buizen ingepakt en omzwachteld met PVC tape.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Deze week 2 x nieuwe Panasonic gehad van tweakers met vastgelopen waterpomp door vuil in het cv systeem van kunststof. Geen vuil filter gemonteerd. Verkeerde bezuiniging dus met veel oponthoud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjWPqBY7j1ySt07VuXz19eyUzKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NkxMo9PH4v9ITiPqq2yh6sc.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:56

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:18:
Deze week 2 x nieuwe Panasonic gehad van tweakers met vastgelopen waterpomp door vuil in het cv systeem van kunststof. Geen vuil filter gemonteerd. Verkeerde bezuiniging dus met veel oponthoud.
Kun je deze ook buiten plaatsen?
Dus waar de buizen ergens uit de muur komen en je WP?

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:26:
[...]

Kun je deze ook buiten plaatsen?
Dus waar de buizen ergens uit de muur komen en je WP?
Zou ik niet doen ivm bevriezing gevaar.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• dof

dof

[Afbeelding]
Kunststof vuil? Kon je ook zien wat het was? Leidingen niet afgebraamd of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Na het monteren heb ik de pomp een paar keer een airpurge laten doen, en 1x een test run met koelen.

Daarna vorige week eens de interne filter en de externe vuilfilter schoon gemaakt. Ik stond versteld hoeveel rommel er in zat. Ook aan de magneet van het interne filter zat nog veel ijzerdeeltjes.

Kortom: zoals de handleiding ook voorschrijft is het schoonmaken van het filter na plaatsing inderdaad geen overbodige luxe

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

dof schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:27:
[...]

Kunststof vuil? Kon je ook zien wat het was? Leidingen niet afgebraamd of zo?
Klant was zelf de installateur dus op onze telefonische adviezen de boel open gemaakt. Zal wel een braam of iets dergelijks zijn geweest aan de groeven te zien. Ergo monteer altijd een extra filter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:49

hnq

Toevallig vandaag het interne filter van de 5j schoongemaakt, na één jaar (in feite één winter). Nieuwe vvw, kunststof verdeler, geen extra vuilafscheider.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4kMn5n3JjEL-uZOFITYXuIwIYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrPAe4i9xWeS0T9zcAj2YyXE.jpg?f=fotoalbum_large

Op de magneet zelf zat niets. Komt dit overeen met ervaringen van anderen?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:23

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja zoiets heb ik na een jaar ook.
Heb je iets van koper in je systeem zitten? er zitten groene spikkels tussen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• wheli
Ik had nog een stuk meer en ook mn magneet filter zat best veel (vooral kleine partikels) in.
@Carboy54 bedoel je met een extra filter een magneet filter of nóg een extra filter?

• hnq

hnq

martijn v o schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:36:
Heb je iets van koper in je systeem zitten? er zitten groene spikkels tussen.
Ja viel mij ook op, maar geen idee waar dat vandaan zou moeten komen. Alleen RVS flex-slangen tussen wp en verdeler. Verder alleen nieuwe vvw.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

wheli schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:39:
Ik had nog een stuk meer en ook mn magneet filter zat best veel (vooral kleine partikels) in.
@Carboy54 bedoel je met een extra filter een magneet filter of nóg een extra filter?
Vuilfilter met magneet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]
Woensdag ook een hele bijzondere meegemaakt; tijdens een inbedrijfstelling mocht ik ook gelijk als storingsmonteur optreden. H20 melding was al vooraf aangekondigd en had nog de hoop dat kwam door lucht in het systeem of door de vals bypass (kortsluit buffer) die meneer had gemonteerd. Maar de waterpomp deed helemaal niets behalve een korte klik. Dus was al snel duidelijk dat die los mocht.

En zo waar een originele pana schroef in het schoepje zelf. Vermoedelijk in de fabriek in waterleiding gevallen… Filter had dit natuurlijk wel tegen gehouden anders.

Nog nooit mensen zo blij gehad tijdens een inbedrijfstelling want die zaten toch wel ff in de stres met hun spaanse aankoop en panasonic NL die aangeeft geen buitendienst te hebben…

😋👍✅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7haJrQ1VZghhCGGQJGnsG_y0vY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyccaIuIDTRTXpFyNJYE1ZzB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6g3w5c7GsndlCO9rmOa-15iYTMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABKRIemrIfJkaQsmmgwxoLTM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bdy0X0vdUZKvdKvuzft09bUEnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aroutUi1rHxlha0aWzKq8meg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 07-09-2023 22:42 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

ErikVers schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:39:
[...]

Woensdag ook een hele bijzondere meegemaakt; tijdens een inbedrijfstelling mocht ik ook gelijk als storingsmonteur optreden. H20 melding was al vooraf aangekondigd en had nog de hoop dat kwam door lucht in het systeem of door de vals bypass (kortsluit buffer) die meneer had gemonteerd. Maar de waterpomp deed helemaal niets behalve een korte klik. Dus was al snel duidelijk dat die los mocht.

En zo waar een originele pana schroef in het schoepje zelf. Vermoedelijk in de fabriek in waterleiding gevallen… Filter had dit natuurlijk wel tegen gehouden anders.

Nog nooit mensen zo blij gehad tijdens een inbedrijfstelling want die zaten toch wel ff in de stres met hun spaanse aankoop en panasonic NL die aangeeft geen buitendienst te hebben…

😋👍✅

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bizar. Dat die door de eindtest is gekomen? Geeft wel te denken...

Maar mooi dat je het gevonden hebt. _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:01
Nog even een kleine update van mijn kant. De bestelde Armaflex en lijm zijn gisteren binnen gekomen. Vandaag dus even aan de gang om de RVS flex slangen te isoleren en gelijk het reeds geïsoleerde koper ook maar een extra laagje gegeven.
Moet zeggen dat ik het werken met die Armaflex platen niet heel geweldig vond, maar dat komt voornamelijk omdat ik allemaal korte stukjes en vreemde bochtjes had. Natuurlijk ook vrijwel 0 plek om achter de pomp te werken. Uiteindelijk wel redelijk goed dicht gekregen en het zal gerust doen wat het moet doen, dus mag niet klagen. Tot slot nog even dicht getaped tegen de vogels.

Before and after (de oplettende kijker ziet ook de netwerkkabel voor de CZ-TAW1, die is inmiddels ook operationeel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtrcZd5LUf_vIdrT5ZAm3PrbwCQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eg8s7gspsmw45QTzciYXgMbJ.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPb6KAMs52KvnGTr5vaDUJ-uttA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BiNTsIhoepUvyEETozvb1gIM.jpg?f=fotoalbum_small

Gelijk filter van de Pana even nagekeken, zat ondanks het vooraf schoon spoelen van alle leidingen toch wel wat vuil in, dus dat was geen verkeerde tip.

Ben ondertussen ook wat aan het testen geweest met koelen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk wanneer de kabouters het warm genoeg vinden. Ik heb een directe temp van 18 graden ingesteld met een delta T van 2. Ik zie gedurende de dag echter de aanvoer en retour vrolijk oplopen tot 21-22 graden zonder dat er iets gebeurd. Pas bij handmatig even aan/uit zetten of temp even plus/minnen slaat de pomp aan. Waar wacht tie nou precies op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ik ben toch wel blij dat ik een extra magnetisch filter voor de binnenunit van de L-serie heb zitten.
Vergelijk de handelingen:

- emmertje onder filter
- magneet los
- kapje er af met de hand
- met dat kapje het kraantje opendraaien

met:

- warmtepomp uitschakelen
- spanning afschakelen
- 2 schroeven van frontpanel losschroeven
- panel er af
- schroeven van afdekplaat elektronica losschroeven
- afdekplaat aan de kant
- schroeven achter die afdekplaat losschroeven zodat elektronicacompartiment kan wegdraaien
- magneet uit het filter
- met inbus maar 7 of 8 dopje er af draaien
- (te) klein bakje onder filter vasthouden
- met inbus maar 4 voorzichtig het kraantje bedienen (zonder duidelijk open/dicht stop)
- kraantje weer dicht, bakje leeggooien, weer er onder, kraantje weer open

En dan alles weer dicht maken.

[ Voor 6% gewijzigd door bartvl op 08-09-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Deismyna schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:06:
Nog even een kleine update van mijn kant. De bestelde Armaflex en lijm zijn gisteren binnen gekomen. Vandaag dus even aan de gang om de RVS flex slangen te isoleren en gelijk het reeds geïsoleerde koper ook maar een extra laagje gegeven.
Moet zeggen dat ik het werken met die Armaflex platen niet heel geweldig vond, maar dat komt voornamelijk omdat ik allemaal korte stukjes en vreemde bochtjes had. Natuurlijk ook vrijwel 0 plek om achter de pomp te werken. Uiteindelijk wel redelijk goed dicht gekregen en het zal gerust doen wat het moet doen, dus mag niet klagen. Tot slot nog even dicht getaped tegen de vogels.

Before and after (de oplettende kijker ziet ook de netwerkkabel voor de CZ-TAW1, die is inmiddels ook operationeel:
[Afbeelding][Afbeelding]

Gelijk filter van de Pana even nagekeken, zat ondanks het vooraf schoon spoelen van alle leidingen toch wel wat vuil in, dus dat was geen verkeerde tip.

Ben ondertussen ook wat aan het testen geweest met koelen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk wanneer de kabouters het warm genoeg vinden. Ik heb een directe temp van 18 graden ingesteld met een delta T van 2. Ik zie gedurende de dag echter de aanvoer en retour vrolijk oplopen tot 21-22 graden zonder dat er iets gebeurd. Pas bij handmatig even aan/uit zetten of temp even plus/minnen slaat de pomp aan. Waar wacht tie nou precies op?
Hij wacht op een trigger om aan te mogen. Neem aan dat je hem op interne of externe thermostaat bedient? Dan is het kwestie van zorgen dat je de doel ruimte temp lager hebt dan de gemeten temp 😋👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deismyna
ErikVers schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:06:
[...]

Hij wacht op een trigger om aan te mogen. Neem aan dat je hem op interne of externe thermostaat bedient? Dan is het kwestie van zorgen dat je de doel ruimte temp lager hebt dan de gemeten temp 😋👍
Ik heb hem nu nog staan op watertemperatuur, omdat de locatie van de controller niet heel representatief is voor de rest van het huis. Als die aangeeft dat het water 21 graden is, waarom gaat tie dan niet koelen naar 18?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6SZJ8Ep2ctgnXmHTkB-5QXk8BM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AR3FjcOKLSgldQUmloyHPXrS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_LzvTZXbucfiY53pF7NWJy3UTI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bzh92fw9FQsbEvm0XemBfRaK.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: nu even op interne thermostaat gezet, die geeft dan gelijk aan dat het in de bijkeuken 27 graden is. Ingesteld dat tie mag koelen naar 22 en nu loopt tie weer. Even in de gaten houden…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDPSHLbjvhXIXI-okDkgikR8UJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sJar1OUdQBQTSRQLleLRIEa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Deismyna op 08-09-2023 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Ziet er netjes uit, en lijkt me nu goed ingepakt!

Zelf vond ik het bepalen van de juiste breedte voor de omwikkeling het lastigst. De theorie van omtrek berekening werkte niet precies genoeg en dat dus wat proefondervindelijk bepaald. Het mooie vind ik weer dat je met losse platen/rollen ook de verschillende koppelingen (die breder zijn) kunt inpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Deismyna schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:28:
[...]

Ik heb hem nu nog staan op watertemperatuur, omdat de locatie van de controller niet heel representatief is voor de rest van het huis. Als die aangeeft dat het water 21 graden is, waarom gaat tie dan niet koelen naar 18?
Vermoedelijk omdat watertemp < 3 moet zijn om aan te gaan. 21-3=18
Stel hem maar eens in op 17 dan zal hij het waarschijnlijk gewoon doen. Maar wel is mijn advies ga niet onder die 19-18 want je wilt geen natte vloer.

En ik zou zeker met een interne of externe thermostaat werken dan hoef je nergens meer naar om te kijken.

Stel je war in aan de lage kant zodat het lang duurt voordat doel ruimte temp word gehaald en zorg voor 1 of 2 graden verlaging tussen 23:00 en 10:00 s ochtends. zo leg je de focus voor verwarmen op de dag, met een betere cop en goedkopere en of eigen stroom 👍✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-09 13:18
ErikVers schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:51:
[...]

Vermoedelijk omdat watertemp < 3 moet zijn om aan te gaan. 21-3=18
Stel hem maar eens in op 17 dan zal hij het waarschijnlijk gewoon doen. Maar wel is mijn advies ga niet onder die 19-18 want je wilt geen natte vloer.

En ik zou zeker met een interne of externe thermostaat werken dan hoef je nergens meer naar om te kijken.

Stel je war in aan de lage kant zodat het lang duurt voordat doel ruimte temp word gehaald en zorg voor 1 of 2 graden verlaging tussen 23:00 en 10:00 s ochtends. zo leg je de focus voor verwarmen op de dag, met een betere cop en goedkopere en of eigen stroom 👍✅
En als de controller bij @Deismyna in de verkeerde ruimte hangt, kan er een sensor in de goede ruimte gehangen worden. Dan regelt een software thermostaat (instelbaar op de controller) de temperatuur in die ruimte. De sensor is de gewone thermistor die ook gebruikt wordt voor het meten van buiten- of buffertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
Gisteren even aangekeken met de controller als input voor de temp, hij heeft toen een run van 2 uur gemaakt en begon daarna een beetje te pendelen met wat kortere runs. Betekend in ieder geval wel dat hij uit zichzelf weer aan sloeg, dus dat is mooi.

Minder is dat de aanvoer toch wel richting de 15-16 graden schoot, ondanks dat ik de directe temp op 19 graden heb staan (dus geen WAR). Geen natte vloer gelukkig, maar wel “damp” op de aanvoerleiding, dus dat is niet ideaal. Ik vermoed dat tie zijn minimale vermogen niet kwijt kan en dus teveel afkoelt uiteindelijk.

Wat betreft de ruimte thermostaat/sensor. Zitten er nog voor/nadelen aan onderstaande opties?
- paw-a2w-tsrt
- paw-a2w-rtwired
- Emos p5607

Ik zou denken dat zo’n thermostaat ook tussen verwarmen/koelen kan schakelen via de CN2 aansluiting (4 pin), maar al die thermostaten hebben zover ik kan zien maar 3 aansluitingen :? De meeste lijken dit op te lossen met een apart schakelkastje bij de muurdoorvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:29

ErikKo

Rippie

Deismyna schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:11:
Minder is dat de aanvoer toch wel richting de 15-16 graden schoot, ondanks dat ik de directe temp op 19 graden heb staan (dus geen WAR). Geen natte vloer gelukkig, maar wel “damp” op de aanvoerleiding, dus dat is niet ideaal. Ik vermoed dat tie zijn minimale vermogen niet kwijt kan en dus teveel afkoelt uiteindelijk.
Ik heb exact dezelfde instellingen, en gisteren hetzelfde ervaren. Ook het vermoeden dat hij inderdaad zijn minimale vermogen niet kwijt kan waardoor hij voorbij de gewenste temperatuur koelt.

Hebben mensen hier nog tips voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
ErikKo schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:39:
[...]

Ik heb exact dezelfde instellingen, en gisteren hetzelfde ervaren. Ook het vermoeden dat hij inderdaad zijn minimale vermogen niet kwijt kan waardoor hij voorbij de gewenste temperatuur koelt.

Hebben mensen hier nog tips voor?
Dit lijkt op het algemene probleem dat afgifte bij koelen (veel) lager is dan bij verwarmen. Je uitdaging is dus waarschijnlijk het vergroten van afgifte bij koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Even een raam openzetten dus... :+

Ik heb hem op 18 direct zonder thermostaat en gaat wel aardig. Huis is redelijk koel en verder geen vocht.

Volgens mij stuurt hij op de inlet dus daarom de outlet onder de 18. Hij draait hier meestal op 16.

Ben dit keer wel te laat begonnen dus het is relatief warm in huis, 23,6 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:29

ErikKo

Rippie

Wat zijn over het algemeen de beste manieren om de afgifte (bij koelen) te verhogen?

Benedenverdieping is volledig vloerverwarming. Op de bovenverdieping hangen T11 radiatoren. Deze wil ik volgend jaar vervangen met Jagas en actieve fans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Dan doe je het al best denk ik. Dan alleen nog het eerder met een knipoog geopperde raam openzetten.

Je zou overigens ook nog kunnen kiezen voor een fancoil op de BG. Aanvullende op de vloerkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik begrijp ook weinig hoe de Pana inwendig denkt over koelen; vorig kon ik 'perfect' koelen via een bepaalde instelling waarbij ik de mate van koelen tussen -5 en +5 kon variëren, dit jaar was het echter ineens niet meer mogelijk om met die instelling te koelen.
Ik denk dat ik nu 'direct' koel waarbij ik via de 'fluister' optie de mate koelen kan varieren.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
ErikKo schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:37:
Wat zijn over het algemeen de beste manieren om de afgifte (bij koelen) te verhogen?

Benedenverdieping is volledig vloerverwarming. Op de bovenverdieping hangen T11 radiatoren. Deze wil ik volgend jaar vervangen met Jagas en actieve fans.
Radiatoren, convectoren, afgifte bij koelen lukt alleen maar met ventilatoren. In z’n algemeenheid dus veel oppervlakte en daar lucht langs blazen. Radiatoren van best naar slechtst:
T33,T22, T21, T11, T20,T10. Voor koelen komen m.i. alleen T33 en T22 in aanmerking.
Bij Jaga’s werkt ‘t eigenlijk net zo; liefst een dubbele convector en zo diep mogelijk.
En dan dus fans er op en daarbij geld ook weer hoe hoger de luchtstroming hoe meer koelvermogen.

Dit bovenstaande is dus voor -zoals Jaga dat noemt - light cooling, oftewel koelen boven ‘t dauwpunt.

Als je onder ‘t dauwpunt wil koelen -dat geeft dus veel meer koelvermogen - moet je installatie daar op ingericht zijn omdat overal waar leidingen & afgifte-elementen koeler dan ‘t dauwpunt zijn condens ontstaat. Om dat te voorkomen moeten leidingen daar tegen bestand zijn of zeer goed (luchtdicht) geïsoleerd en moeten de afgifte-elementen voorzien zijn van condensafvoer. Dat zijn dus bv die fancoils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:43
Ik heb mijn panasonic 9 kw net aangesloten (leiding + electra). Nu moet ik mijn vloerverwarming vullen. Alleen daar zit geen drukmeter op. Hoe weet ik dat het vol met water zit? Of heb ik echt een drukmeter nodig bij mijn verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Reiziger88 schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:51:
Ik heb mijn panasonic 9 kw net aangesloten (leiding + electra). Nu moet ik mijn vloerverwarming vullen. Alleen daar zit geen drukmeter op. Hoe weet ik dat het vol met water zit? Of heb ik echt een drukmeter nodig bij mijn verdeler?
Een drukmeter zou ook niet helpen, want de luchtdruk is gelijk aan de waterdruk. Je moet gewoon net zo lang leidingwater er doorheen sturen tot je geen luchtbellen meer ziet of hoort. Het best gaat dat per groep. Ook na het vullen zullen er nog luchtbellen ontstaan. Het koude leidingwater is verzadigd met opgeloste lucht. Bij opwarmen kan er minder lucht in het water, dus dat ontsnapt als bellen. Daarom moet je nog een tijd de automatische ontluchter open laten zodat die lucht weg kan. De druk in je systeem zal daardoor de eerste tijd nog afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Reiziger88 schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:51:
Er zit een drukmeter in de WP. De druk is (als de waterpomp niet draait) onafhankelijk van wel of geen lucht in je systeem. Mijn standaard procedure:
  1. Systeem vullen tot 2 bar;
  2. ontluchtingsprogramma draaien en systeem ontluchten;
  3. als druk gedaald is terug naar 1), als druk stabiel op 2 blijft dan klaar.
Dit 2 a 3 dagen controleren en indien nodig herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:25
Na (fors) wat leeswerk ben ik ook maar eens bezig gegaan om te kijken wat er nodig is om zelf (met van hulp) een Pana monoblock neer te zetten en aan te sluiten.
In eerste instantie alleen voor verwarmen. SWW komt zodra de (3 jaar oude ketel) kuren krijgt of eerder als het budgettechnisch kan.

Onderstaande is een beetje wat ik in m'n hoofd heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXXivsSMO2ztT83iYPyH0Tq4y9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w8GIoNitQJSpVUxQrdleS8Of.png?f=user_large
Vanaf de panasonic een stukje de grond in, onder de bestrating en fundering door de kruipruimte in.
Vanuit de kruipruimte met 32 kunststofleiding aansluiten op de radiatorverdeler en door naar de 3 groepsvloerverwarming.
Vanaf de radiatorverdeler lopen 22mm stalen buizen door naar een radiatorverdeler op de 1e verdieping en met 22mm door naar de CV op de 2e.
De CV blijft in eerst instatie dus hangen voor SWW maar het is mogelijk om de ketelfunctie uit te schakelen.

Op basis van de vv en bestaande lussen/leidingen zou een buffervat niet nodig moeten zijn.
Vier van de radiatoren zijn een 1pijps systeem (2 sets van 2). Onder het mom elk nadeel heb z'n voordeel; er blijft een flow ook al zijn de radiator knoppen dichtgedraaid...
In de kruipruimte, tussen de pana en de radiatorverdeler komt dan nog een vuilafscheider.
De bestaande vv verdeler met pomp wordt vervangen door een pomploze.
De radiatoren vervangen door T33's of convectoren indien nodig.

Zie ik dingen over het hoofd?
Kan het anders of beter qua aansluitingen?
Wat moet ik niet vergeten?
Waar moet ik nog meer rekening mee houden?
Ik hoor het graag :)

(NB: Ik ben een badkamer design radiator vergeten in te tekenen, dus denk die er maar ff bij :+ )
(NB2: Er is nog wat twijfel, want die Itho Amber ziet er ook wel leuk uit... Keuzes, keuzes. )

[ Voor 4% gewijzigd door Nnoitra op 12-09-2023 00:52 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
@Nnoitra Ik zie geen rare dingen, volgens mij heb je een goed plan liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:42
@Nnoitra Misschien heb je nog een keerklep nodig bij je CV. Mijn CV ging ook als het CV gedeelte uit stond als bypass fungeren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
CurlyMo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:00:
@Nnoitra Misschien heb je nog een keerklep nodig bij je CV. Mijn CV ging ook als het CV gedeelte uit stond als bypass fungeren.
‘t zou ook goed kunnen gaan zonder, vooral omdat CV en WP ver van elkaar zitten. Die paar maanden dat ik ‘t zo had zonder neerklap ging prima, ook met radiatoren op zolder voorbij aansluiting ketel. Maar met een keerkoppeling weet je zeker dat je geen ongewenste stroming krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
blb4 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:28:
[...]

‘t zou ook goed kunnen gaan zonder, vooral omdat CV en WP ver van elkaar zitten. Die paar maanden dat ik ‘t zo had zonder neerklap ging prima, ook met radiatoren op zolder voorbij aansluiting ketel. Maar met een keerkoppeling weet je zeker dat je geen ongewenste stroming krijgt.
Afstand leidingen monoblock -> CV zal op een meter of 13 (give or take) uitkomen. Verticaal 6,5m, horizontaal 6 á 7m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
@Nnoitra
De vv in de woonkamer, enig idee wat daarvan de afgifte is? dus hh afstand van de buizen, dit omdat er ook nog radiatoren in de woonkamer aanwezig zijn.
Als de hh maat groot, dus inhoud beperkt, lijkt mij een buffer bij een defrost wel noodzakelijk.
Ik zou een dik geïsoleerde buffer plaatsen dicht bij de wp, dus in de kruipruimte als deze droog en voldoende groot is.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@Nnoitra Niet duidelijk is of de cv-ketel toch ook nog voor verwarming is bedoeld. Als die alleen voor sww is, dan kan die leiding naar zolder beter gewoon dicht. Met een afsluiter. Dan zijn ook keerkleppen niet nodig. Je kunt dan de retourleidingen aan elkaar laten zitten om te zorgen dat de druk in de cv-ketel gehandhaafd blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
natural colour schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:45:
@Nnoitra
De vv in de woonkamer, enig idee wat daarvan de afgifte is? dus hh afstand van de buizen, dit omdat er ook nog radiatoren in de woonkamer aanwezig zijn.
Als de hh maat groot, dus inhoud beperkt, lijkt mij een buffer bij een defrost wel noodzakelijk.
Ik zou een dik geïsoleerde buffer plaatsen dicht bij de wp, dus in de kruipruimte als deze droog en voldoende groot is.
1 groep heeft waarschijnlijk 15cm, á 16m2.
2 groepen op 20cm, á 18m2.

Ik heb met een infrarood camera wat proberen vast te stellen omdat de vorige bewoner het heeft laten plaatsen maar verder niet weet hoe en wat..

De kruipruimte is niet het hele jaar door droog; er liggen er en der nog wat plasjes.
Hier een noppenfolie+bodemzeil plaatsen staat nog op de to-do lijst.
FransvWoerkom schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:38:
@Nnoitra Niet duidelijk is of de cv-ketel toch ook nog voor verwarming is bedoeld. Als die alleen voor sww is, dan kan die leiding naar zolder beter gewoon dicht. Met een afsluiter. Dan zijn ook keerkleppen niet nodig. Je kunt dan de retourleidingen aan elkaar laten zitten om te zorgen dat de druk in de cv-ketel gehandhaafd blijft.
Het is de bedoeling om de ketel alleen nog sww te laten doen.

Als het uitzetten van de ketelfunctie voldoende is, dan scheelt dat weer extra werk. Komen we snel genoeg achter :)
Je kunt dan de retourleidingen aan elkaar laten zitten om te zorgen dat de druk in de cv-ketel gehandhaafd blijft.
Hoe bedoel je dat, welke retourleidingen?

[ Voor 40% gewijzigd door Nnoitra op 12-09-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Nnoitra schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:43:
[...]

1 groep heeft waarschijnlijk 15cm, á 16m2.
2 groepen op 20cm, á 18m2.
[...]
Het is de bedoeling om de ketel alleen nog sww te laten doen.

Als het uitzetten van de ketelfunctie voldoende is, dan scheelt dat weer extra werk. Komen we snel genoeg achter :)
[...]
Hoe bedoel je dat, welke retourleidingen?
Met vloerverwarming op 15-20cm hoh en radiatoren boven verwarm je waarschijnlijk toch al op wat hogere temperaturen. Zeg maar 30-35°. Reken er op dat verwarmen met een warmtepomp anders is dan met een ketel. Je kunt niet even de boel lekker opstoken. Nachtverlaging moet zeer bescheiden en dagverlaging al helemaal niet.

Als de cv-ketel alleen nog voor sww is, zou ik de aanvoerleiding op zolder afsluiten en de retourleiding laten zitten. Voor sww heb je wel druk op het water in de ketel nodig. Als je de retourleidingen van warmtepomp en ketel aan elkaar laat, hoef je op zolder de waterdruk in de ketel niet meer in de gaten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
FransvWoerkom schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:55:
[...]

Met vloerverwarming op 15-20cm hoh en radiatoren boven verwarm je waarschijnlijk toch al op wat hogere temperaturen. Zeg maar 30-35°. Reken er op dat verwarmen met een warmtepomp anders is dan met een ketel. Je kunt niet even de boel lekker opstoken. Nachtverlaging moet zeer bescheiden en dagverlaging al helemaal niet.

Als de cv-ketel alleen nog voor sww is, zou ik de aanvoerleiding op zolder afsluiten en de retourleiding laten zitten. Voor sww heb je wel druk op het water in de ketel nodig. Als je de retourleidingen van warmtepomp en ketel aan elkaar laat, hoef je op zolder de waterdruk in de ketel niet meer in de gaten te houden.
Zo rond de 35° was idd waar ik in eerste instantie aan zat te denken, hooguit 40° als het eerst niet anders kan.
Dat het anders werkt, ben ik mij van bewust :)
Dag en nachtverlaging had ik ook over gelezen en ligt vooralsnog niet in de planning.
Qua stroomverbruik kan ik wel wat hebben; zoals het nu lijkt, heb ik nog een 3000kWh over.

Dat leiding verhaal in een ploatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXaJE0hTN1suXqFanFsiT-YLGX8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cFUgBe27f6sgyYXCBmk74tQX.png?f=user_large
Zo dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-09 08:00
CurlyMo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:00:
Heb je dit andersom eigenlijk nooit nodig; een keerklep in de retour van de warmtepomp voor als enkel de cv-ketel aan staat? (bij mij komen de cv en warmtepomp bijna naast elkaar te staan en iig het eerste jaar wil ik de cv als backup aangesloten houden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

allard_070 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:12:
[...]
iig het eerste jaar wil ik de cv als backup aangesloten houden)
waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
allard_070 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:12:
[...]

Heb je dit andersom eigenlijk nooit nodig; een keerklep in de retour van de warmtepomp voor als enkel de cv-ketel aan staat? (bij mij komen de cv en warmtepomp bijna naast elkaar te staan en iig het eerste jaar wil ik de cv als backup aangesloten houden)
Als je - om wat voor reden ook - cv-ketel en warmtepomp parallel aansluit, heb je bij beide een keerklep nodig. Die aan de cv-ketel zorgt er voor dat die niet als kortsluiting voor de warmtepomp optreedt; die aan de warmtepomp behoedt de wp voor schade als per ongeluk de cv-ketel water van 90° het systeem in stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-09 08:00
Goede vraag, eigenlijk zonder echt goed reden, al heb ik maar gasverbruik data van 1 winter en die was vrij warm. Of er voldoende vermogen voor een koude winter is vind ik nog wel een beetje spannend. En omdat de cv voorlopig blijft hangen voor sww, tot ik een goede plek heb gevonden voor een warmwater voorraadvat, dacht ik; kan geen kwaad om de cv aangesloten te houden als backup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

allard_070 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:18:
[...]

Goede vraag, eigenlijk zonder echt goed reden, al heb ik maar gasverbruik data van 1 winter en die was vrij warm. Of er voldoende vermogen voor een koude winter is vind ik nog wel een beetje spannend. En omdat de cv voorlopig blijft hangen voor sww, tot ik een goede plek heb gevonden voor een warmwater voorraadvat, dacht ik; kan geen kwaad om de cv aangesloten te houden als backup.
Heb ik ook een stookseizoen gedaan en nu is hij weg en de gasaansluiting ook.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

allard_070 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:18:
[...]

nergens voor nodig, je hebt nog steeds genoeg marge en als noodgreep hebt je ook nog een 3kW element in de unit zitten mocht het einde der tijden nabij komen. gewoon zo snel mogelijk van die gasaansluiting zien te komen, das weer paar honderd aan vastrecht in de pocket.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 12-09-2023 22:32 ]

• hnq

hnq

Op een nieuw geïnstalleerde 5j wil ik een draadloze thermostaat aansluiten, de Emos P5614.
Deze wil ik aansluiten op cn4 (ben bekend met de pro’s en con’s). Ben echter onzeker over het aansluitschema.

In de zeer summiere handleiding zie ik deze opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AKYBjePXyK0O-GbezS21Vx9J5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgFA0Z2heIskgVCWx2KpyMVH.jpg?f=fotoalbum_large

In de specs staat dat de thermostaat schakelt met 230/potentiaal vrij. Omdat cn4 schakelt met 12V neem ik aan dat COM en L niet verbonden moeten worden. Klopt dat?

• FransvWoerkom
hnq schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:44:
Op een nieuw geïnstalleerde 5j wil ik een draadloze thermostaat aansluiten, de Emos P5614.
Deze wil ik aansluiten op cn4 (ben bekend met de pro’s en con’s). Ben echter onzeker over het aansluitschema.

[Afbeelding]

In de specs staat dat de thermostaat schakelt met 230/potentiaal vrij. Omdat cn4 schakelt met 12V neem ik aan dat COM en L niet verbonden moeten worden. Klopt dat?
Dit topic gaat niet over thermostaten, maar over de panasonic warmtepomp. Als je die wilt sturen op CN4 (niet aanbevolen door Panasonic) moet je dat doen met een potentiaalvrij contact. Dus niet met een contact dat ergens aan de 230V zit.

• hnq

hnq

FransvWoerkom schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:14:
[...]

Dit topic gaat niet over thermostaten, maar over de panasonic warmtepomp. Als je die wilt sturen op CN4 (niet aanbevolen door Panasonic) moet je dat doen met een potentiaalvrij contact. Dus niet met een contact dat ergens aan de 230V zit.
Dank voor je reactie Frans. Ik dacht deze vraag hier wel te kunnen stellen, maar als een andere plek beter is dan stel ik hem daar.
Toch even op jouw antwoord ingaand: in de specs van deze thermostaat staat dat ie schakelt op 230/potentiaalvrij. Ik vat dat op als ‘ook mogelijk met potentiaalvrij’ Ik ben er vanuit gegaan dat ie dus, zoals jij aangeeft, ook op cn4 gebruikt kan worden. Betekent dit dat er dan geen 230 nodig is? De thermostaat zelf heeft gewoon batterijen. Sorry voor mn noob vragen

• blb4
hnq schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:09:
[...]

Dank voor je reactie Frans. Ik dacht deze vraag hier wel te kunnen stellen, maar als een andere plek beter is dan stel ik hem daar.
Toch even op jouw antwoord ingaand: in de specs van deze thermostaat staat dat ie schakelt op 230/potentiaalvrij. Ik vat dat op als ‘ook mogelijk met potentiaalvrij’ Ik ben er vanuit gegaan dat ie dus, zoals jij aangeeft, ook op cn4 gebruikt kan worden. Betekent dit dat er dan geen 230 nodig is? De thermostaat zelf heeft gewoon batterijen. Sorry voor mn noob vragen
pagina 67 & 68 van de Planning and Installation Manual.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2UwFa2ZMk22ayVqPI7PfcGiUkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tjmH12HYIrtmfLvuwAcrLW82.png?f=fotoalbum_large

External control (remote switch):
● Use a single pole switch with a contact distance of min. 3.0 mm as remote switch.
● The cable must be 2 x min. 0.5 mm2 and have a double insulated PVC or rubber jacket cable.
● The switch used must bear the CE mark.
● The maximum operating current must be less than 3 Arms.
● Maximum total cable length: 50 m

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 13-09-2023 11:33 ]

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:27
hnq schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:44:

[Afbeelding]

De NO en COM lijkt het potentiaalvrije contact op je thermostaat dat CN4 nodig heeft, dan aansluiten als in het onderste plaatje. In het Engels is de "Boiler" vaak wat wij een CV ketel noemen.

Als je thermostaat batterijen heeft, dan lijkt me het plaatje niet helemaal correct. De voeding van de thermostaat komt dan uit de batterijen en de L en N heb je niet nodig. NO (normally open) en COM (common) verhaal blijft hetzelfde.

[ Voor 10% gewijzigd door Thorsd op 13-09-2023 11:51 ]

• hnq

hnq

Thorsd schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:47:
[...]

De NO en COM lijkt het potentiaalvrije contact op je thermostaat dat CN4 nodig heeft, dan aansluiten als in het onderste plaatje. In het Engels is de "Boiler" vaak wat wij een CV ketel noemen.

Als je thermostaat batterijen heeft, dan lijkt me het plaatje niet helemaal correct. De voeding van de thermostaat komt dan uit de batterijen en de L en N heb je niet nodig. NO (normally open) en COM (common) verhaal blijft hetzelfde.
Even voor de duidelijkheid: dit schema gaat over de switching unit die op de pana aangesloten wordt en draadloos verbinding maakt met de thermostaat. Dan wel 230 nodig, neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
hnq schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:00:
[...]

Even voor de duidelijkheid: dit schema gaat over de switching unit die op de pana aangesloten wordt en draadloos verbinding maakt met de thermostaat. Dan wel 230 nodig, neem ik aan?
Zoals al is aangegeven is 't dus een potentiaalvrij contact in de WP. In jou thermostaat zit een relais. daarvan moeten de 2 schakelcontacten (ik neem aan NO en COM) dus op CN4 1&2 worden aangesloten. Omdat 't potentiaalvrij moet zijn moet L en/of N dus NIET op die schakelcontacten worden aangesloten.

Als die schakelunit met 230V gevoed wordt moet die voeding neem ik aan op L (fase) en N (nul) worden aangeboden. Maar: kijk dus ff goed in de handleiding van die thermostaat of vraag verder na bij gebruikers van zo'n thermostaat als je er nog steeds niet zeker van bent.

[ Voor 18% gewijzigd door blb4 op 13-09-2023 12:18 ]

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-09 10:00
Ben al een paar maanden aan het meelezen, op dit en andere topics over warmtepompen en heb sinds een week een Panasonic Aquarea 9 kw Hydro all- in-one R290 L serie zelf geïnstalleerd. Dit is de buitenunit WH-WDG09LE5 met binnenunit WH-ADC0509L3E5. Super zo'n forum met veel informatie.

Ik ben van plan de warmtepomp aan te sturen het Home Assistant en heb daarvoor een Heishamon bordje gekocht. Nu zit ik met de aansluiting daarvan. Op de printplaat zitten 2 CN-CNT aansluitingen een CN-CNT 1 en 2. Volgens de handleiding kan de warmtepomp door 2 bedieningselementen tegelijkertijd aangestuurd worden. De CZ-TAW1 zit aangesloten op de CN-CNT1, zou de Heishamon op de CN-CNT2 aangesloten kunnen worden, en zo ja welke kabel heb ik daar voor nodig en hoe kan ik die krijgen? (voor de CZ-TAW1 kan ik alleen dure verlengkabels vinden). Heeft iemand al ervaring met aansturen van de serie L warmtepomp met Heishamon?

• bartvl

bartvl

Ik ben ook wel benieuwd. Ik heb me er nog niet echt in verdiept, die fase kom ik binnenkort in. Ik heb het idee dat de twee CN-CNT aansluitingen zijn om twee verschillende zones aan te sturen, niet om 1 zone met twee controllers te kunnen bedienen. Maar ik weet niet zeker of ik dat juist interpreteer.

• flippy
  • Niet online

flippy

The Real Gunnar schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:12:
Ben al een paar maanden aan het meelezen, op dit en andere topics over warmtepompen en heb sinds een week een Panasonic Aquarea 9 kw Hydro all- in-one R290 L serie zelf geïnstalleerd. Dit is de buitenunit WH-WDG09LE5 met binnenunit WH-ADC0509L3E5. Super zo'n forum met veel informatie.

Ik ben van plan de warmtepomp aan te sturen het Home Assistant en heb daarvoor een Heishamon bordje gekocht. Nu zit ik met de aansluiting daarvan. Op de printplaat zitten 2 CN-CNT aansluitingen een CN-CNT 1 en 2. Volgens de handleiding kan de warmtepomp door 2 bedieningselementen tegelijkertijd aangestuurd worden. De CZ-TAW1 zit aangesloten op de CN-CNT1, zou de Heishamon op de CN-CNT2 aangesloten kunnen worden, en zo ja welke kabel heb ik daar voor nodig en hoe kan ik die krijgen? (voor de CZ-TAW1 kan ik alleen dure verlengkabels vinden). Heeft iemand al ervaring met aansturen van de serie L warmtepomp met Heishamon?
de panasonic wolk unit kan niet gelijk werken met de heisamon, het kan alleen gaan als je de heisamon in read only zet maar dan heb je er ook minder aan.

de 2e CNT plug is voor de uitbreidingsprint, niet voor een 2e besturing.

beste is om dit soort dingen even in het heisamon topic neer te leggen.

• FransvWoerkom
hnq schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:00:
[...]

Bovenstaande klopt allemaal.

In de handleiding staat:

Power supply:
Control unit (transmitter): 2× 1.5 V AAA batteries (LR6)
Switching unit (receiver): 230 V AC/50 Hz

Het zal dus de bedoeling zijn dat je de ontvanger op 230V aansluit. Zoals Thorsd al schrijft, zijn de NO en COM waarschijnlijk de aansluitingen van het potentiaalvrije schakelcontact dat je op CN4 zou kunnen aansluiten.

https://manuall.de/emos-p5614-thermostat/

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-07 20:58
Check even in op dit topic. Als het met een ehhmm ander project niets wordt, wil ik ook aan de warmtepomp.

Uitgangsituatie: huis en CV uit 2002, 900-1000 m3 verbruik per jaar, 130 m2 woonoppervlak.
Mijn inschatting is dat een 7 kW voldoende is, of dat zelfs een 5 kW zou kunnen, maar ik studeer er nog op.

Mijn enige "zorg" is plaatsing.

Indien een monobloc, moet deze
- ofwel binnen op de zolder komen te staan en dan moet ik voor luchttoevoer zorgen. De zolder is verder afgesloten en alleen bereikbaar via een luik - er is geen open trap - dus ik maak me minder zorgen over geluid.
- of buiten aan de voorkant, met ca 18 meter aan leidingen (langs muur, over vloer zolder) naar het huidige interne leidingwerk.

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

CptKemel schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:56:
Check even in op dit topic. Als het met een ehhmm ander project niets wordt, wil ik ook aan de warmtepomp.

Uitgangsituatie: huis en CV uit 2002, 900-1000 m3 verbruik per jaar, 130 m2 woonoppervlak.
Mijn inschatting is dat een 7 kW voldoende is, of dat zelfs een 5 kW zou kunnen, maar ik studeer er nog op.

- ofwel binnen op de zolder komen te staan en dan moet ik voor luchttoevoer zorgen. De zolder is verder afgesloten en alleen bereikbaar via een luik - er is geen open trap - dus ik maak me minder zorgen over geluid.
- of buiten aan de voorkant, met ca 18 meter aan leidingen (langs muur, over vloer zolder) naar het huidige interne leidingwerk.
Binnen kan in theorie, ik heb op het forum volgens mij wel eens iemand gezien die hem op zolder had. Maar dan wel met een buis van 50 of 60 cm naar buiten en een flinke pijp naar binnen, anders gaat de efficiëntie volgens mij heel hard achteruit.
Als het om 18 m gaat, heb je denk ik drie opties: (geïsoleerde) verwarmingsbuis binnenshuis; heel dik geïsoleerde verwarmingsbuis buitenshuis (bv Terrendis, maar dat kost voor 18 meter best veel); en als beste optie denk ik, gewoon geen monoblock nemen maar een split. 18m koelleiding is efficiënter dan verwarmingsbuis, kost waarschijnlijk wat minder, is makkelijker aan te leggen en makkelijker weg te werken in bv een koof. Tel uit je winst.

Nomen nescio

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-09 10:00
flippy schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:18:
[...]

de panasonic wolk unit kan niet gelijk werken met de heisamon, het kan alleen gaan als je de heisamon in read only zet maar dan heb je er ook minder aan.

Ah da's jammer, ik had gehoopt dat de L-generatie meer mogelijkheden zou hebben om 2 aansturingen aan te kunnen, is de melding daarvan door Panasonic alleen marketing of bedoelen ze daar een andere aansturing mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bra-Jo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:12:
[...]
18m koelleiding is efficiënter dan verwarmingsbuis
dat is dus niet zo. bij zulke afstanden ben je hoe dan ook 10% van je capaciteit kwijt aan leidingverliezen en daar komt ook nog de thermische verliezen bij. dus een 9kW is dan nog maar een 8kW netto maar moet wel voor 9kW werk verrichten. met terrendis heb je daar geen last van en zijn de verliezen aanzienlijk lager.
bij 30 meter ben je iets van 15% kwijt dus dat tikt aan.
dit is deels ook de reden waarom water word gebruikt om warmte te transporteren over langere afstanden.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 13-09-2023 18:35 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@CptKemel kun je niet ergens anders op je huidige circuit aansluiten? Of heb je alleen verwarming op zolder... :P

• bartvl

bartvl

bartvl schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:15:
Ik ben ook wel benieuwd. Ik heb me er nog niet echt in verdiept, die fase kom ik binnenkort in. Ik heb het idee dat de twee CN-CNT aansluitingen zijn om twee verschillende zones aan te sturen, niet om 1 zone met twee controllers te kunnen bedienen. Maar ik weet niet zeker of ik dat juist interpreteer.
Ik merk dat ik dingen door elkaar haal. En dat de handleiding van de L nog wat beperkt is.
Je kan 1 of 2 afstandsbedieningen aansluiten. Dat is al anderen dan de J toch?
Daarnaast lijken er twee CN-CNT poorten op te zitten. Is dat bij een J serie ook zo?
flippy schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:18:
[...]

Panasonic promoot het volgende:
“Meer connectiviteit met extra CN-CNT-poort
Gelijktijdige werking van Aquarea Smart Cloud en BMS is mogelijk.”

Dat lijkt te suggereren dat het bij de L serie wel kan?

[ Voor 32% gewijzigd door bartvl op 13-09-2023 19:01 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

bartvl schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:57:
[...]

Dat lijkt te suggereren dat het bij de L serie wel kan?
het zou kunnen maar dat ligt dan wel aan de GBS gateway die aan de connector moet. kan zijn dat daar wat funky dingen gebeuren als het gebaseerd is op de oude H en J serie en wat je daadwerkleijk kan qua instellingen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 13-09-2023 19:02 ]

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-07 20:58
Beekforel schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:38:
@CptKemel kun je niet ergens anders op je huidige circuit aansluiten? Of heb je alleen verwarming op zolder... :P
De huidige CV staat op zolder; in de kelder hangen twee radiatoren binnen een paar meter van de beoogde plek buiten. Eentje is slechts zelden in gebruik, de andere heb ik nog nooit open gehad.
Ik ontmasker mijzelf direct als n00b: ik kan dus ook daar aansluiten en op die manier de WP integreren? Mijn huidige denkmodel is nog "radiator dicht = circuit loopt niet"
Bra-Jo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:12:
[...]

Binnen kan in theorie, ik heb op het forum volgens mij wel eens iemand gezien die hem op zolder had.

... beste optie denk ik, gewoon geen monoblock nemen maar een split....
Dank voor deze punten. Context: ik wil hier graag aan DIYen, maar woon ook in Duitsland waar alles über-doorgereguleerd is. Met een split moet ik zelf vacuum trekken, heb ik begrepen, en dat is hier formeel alleen door vaklui toegestaan. Een monoblock mag wel zelf geplaatst worden.

Ik heb een topic van iemand die hem op zolder heeft op een Duits forum. Met dikke luchtleidingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hnq

hnq

@FransvWoerkom @blb4 @Thorsd @Signor Doekie Allen dank voor de reacties. Het antwoord op mijn initiële vraag is dus 'ja'. Sorry voor mn onzekerheid, maar ik weet dat je met een verkeerde aansluiting flink in de problemen kan komen. Thermostaat is inmiddels geïnstalleerd, en er kwam nergens rook uit :)

• flippy
  • Niet online

flippy

CptKemel schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:09:
[...]. Met een split moet ik zelf vacuum trekken, heb ik begrepen, en dat is hier formeel alleen door vaklui toegestaan.
het is een koeltechnische handeling die valt onder F-gassen. dus als je die overtreed is het een mijeudelict. kon me herrineren dat onze voormalige landgenoten vrij toffe prenten voor uitschrijven.

• FransvWoerkom
CptKemel schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:56:

Misschien is de hydrotop wat voor je:

https://www.dhps.nl/produ...me-dakoplossing/hydrotop/

De afgelopen jaren zijn hier in Groningen flink wat woningen gebouwd als vervanging voor aardbevingsgevoelige met een warmtepomp ingebouwd in een prefab "schoorsteen". Soortgelijke zijn hier ook wel eens besproken. Die hadden een lucht-kortsluiting. Ik neem aan dat dat inmiddels is opgelost. Zo'n schoorsteen zal dan wel weer vergunningsplichtig zijn.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
flippy schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:34:
[...]

dat is dus niet zo. bij zulke afstanden ben je hoe dan ook 10% van je capaciteit kwijt aan leidingverliezen en daar komt ook nog de thermische verliezen bij.
Met een split en 21m ertussen merk ik daar niks van.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sjimmie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 07:44:
[...]

Met een split en 21m ertussen merk ik daar niks van.
Dat je het niet merkt is mooi maar heeft er niks mee te maken. De machine compenseert het zoveel mogelijk net als dat je cruise contol gas bijgeeft als je heuvelop gaat. Jij blijft even hard gaan maar je verbruik is wel hoger. Echte probleem begint pas als hij niet genoeg gas bij kan geven en de heuvel te steil word. Beste is om de heuvel zo plat mogelijk te maken.
FransvWoerkom schreef op donderdag 14 september 2023 @ 00:03:
[...]

Misschien is de hydrotop wat voor je:

https://www.dhps.nl/produ...me-dakoplossing/hydrotop/

De afgelopen jaren zijn hier in Groningen flink wat woningen gebouwd als vervanging voor aardbevingsgevoelige met een warmtepomp ingebouwd in een prefab "schoorsteen". Soortgelijke zijn hier ook wel eens besproken. Die hadden een lucht-kortsluiting. Ik neem aan dat dat inmiddels is opgelost. Zo'n schoorsteen zal dan wel weer vergunningsplichtig zijn.
De officele houding van de fabrikant is dat hun product perfect is en de mensen niet moeten zeiken.

[ Voor 52% gewijzigd door flippy op 14-09-2023 07:57 ]

• sjimmie
flippy schreef op donderdag 14 september 2023 @ 07:48:
[...]

Dat je het niet merkt is mooi maar heeft er niks mee te maken. De machine compenseert het zoveel mogelijk net als dat je cruise contol gas bijgeeft als je heuvelop gaat. Jij blijft even hard gaan maar je verbruik is wel hoger. Echte probleem begint pas als hij niet genoeg gas bij kan geven en de heuvel te steil word. Beste is om de heuvel zo plat mogelijk te maken.
Mijn COP over bijna 3 jaar is ronduit heel goed, dus zie ik niet waarom ik zou moeten denken dat ik 10% is.

• flippy
  • Niet online

flippy

sjimmie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:58:
[...]

Mijn COP over bijna 3 jaar is ronduit heel goed, dus zie ik niet waarom ik zou moeten denken dat ik 10% is.
Je cop zou dus hoger zijn als je niet 25m leiding hebt. Dat is inherent aan dit soort opstellingen. Dat je het zo goed vind staat daar los van.

• sjimmie
flippy schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:16:
[...]

Je cop zou dus hoger zijn als je niet 25m leiding hebt. Dat is inherent aan dit soort opstellingen. Dat je het zo goed vind staat daar los van.
Precies waarom ik zei dat ik er niks van merk. En ik vraag me af waarop 10% verlies is gebaseerd.

Pagina: 1 ... 16 ... 89 Laatste