Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:23
Maurice1066 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:25:
[...]

Als ik een 3 fase alamat gebruik sluit ik hem ook aan op 2 of 3 fasen. Niet op 1 fase(daar is het niet voor bedoeld). Dan zou dat toch geen probleem zijn? De stroom door de nul is nooit een optelsom van de fasen, die zijn nl 120 graden verschoven tov elkaar. Anders zou elke 3 fase kookplaat ook een probleem hebben :)

Dus eigenlijk zijn er maar 2 degelijke oplossingen:
1 fase: kookgroep (2 gekoppelde 16A automaten op 1 fase)
2 fasen verdeelt : een 3 fase alamat met 1 ongebruikte fase aansluiting
Misverstand. Ik dacht dat het over de vraag van ASW1 ging en dus over een 1-fase groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

hnq schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:17:
Ben (eindelijk) bezig met de installatie van de 5j bij mijn dochter. De bedoeling is ook een thermostaat te gebruiken. De bedrading is echter een beetje ingewikkeld (lees niet mooi). Zelf gebruik ik naar tevredenheid de Emos P5604. Heeft iemand ms ervaring met de draadloze variant daarvan (P5614)? Of een alternatief daarvoor? Hoor het graag, bvd!
Geen ervaring mee maar deze is draadloos https://www.amazon.nl/EMO...%2Caps%2C421&sr=8-12&th=1

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
FransvWoerkom schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 02:00:
[...]

Nee, als je 2xB16 in de groepenkast hebt, zijn dat 2 groepen en moeten met 2 kabels naar de wp. Je kunt wel een 25A alamat in de groepenkast hangen en via die ene 3x4mm2 kabel naar de wp en daar splitsen.

Je bent wel een optimist wat betreft opgenomen vermogen. Die 1,47kW is bij een buitentemperatuur van 7°. Bij temperaturen onder nul gaat het opgenomen vermogen richting 2,5kW. Zie de Heating Characteristics op blz 227 van de Service Manual.
Er gaat één 3x 4mm2 kabel naar een verdeelkast op zolder alwaar 2 B16 alamats komen.

Ik ben geen optimist qua opgenomen vermogen; ik kom conflicterende informatie tegen en ben op zoek naar het maximaal opgenomen vermogen voor het warmtepompdeel een voor het weerstandsdeel van de 7J en ben er nog steeds niet achter. Is dat dan die 13 en 17A die in de specificaties staat, en zo ja wat is dan wat?
Verbaas me namelijk om de aanbeveling om voor één deel (welk?) 1,5 mm2 bekabeling te gebruiken.
Denk dat ik maar gewoon alles 2,5 mm2 ga maken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:16
hnq schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:17:
Ben (eindelijk) bezig met de installatie van de 5j bij mijn dochter. De bedoeling is ook een thermostaat te gebruiken. De bedrading is echter een beetje ingewikkeld (lees niet mooi). Zelf gebruik ik naar tevredenheid de Emos P5604. Heeft iemand ms ervaring met de draadloze variant daarvan (P5614)? Of een alternatief daarvoor? Hoor het graag, bvd!
Ik gebruik al twee stookseizoenen deze tot volle tevredenheid:
https://www.amazon.nl/dp/B00SI1D6FY/ref=emc_b_5_mob_t
Mijn zoon wil deze gaan aanschaffen voor de nog te te installeren j7:
https://computherm.info/e...mostats/computherm_e400rf

Die is alleen in Polen, Hongarije, Ukraine of Roemenië te krijgen. Even zoeken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
blb4 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:05:
[...]

Ik heb 'm er gewoon ingeschoven. Reactiesnelheid is mogelijk wat lager maar werkt (voor mij) prima. Wel eens hier ergens gelezen dat iemand er warmtegeleidingspasta bij gebruikte.
Ik denk dat de reactiesnelheid van al dat water er omheen veel lager is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ASW1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:33:
[...]

Er gaat één 3x 4mm2 kabel naar een verdeelkast op zolder alwaar 2 B16 alamats komen.

Ik ben geen optimist qua opgenomen vermogen; ik kom conflicterende informatie tegen en ben op zoek naar het maximaal opgenomen vermogen voor het warmtepompdeel een voor het weerstandsdeel van de 7J en ben er nog steeds niet achter. Is dat dan die 13 en 17A die in de specificaties staat, en zo ja wat is dan wat?
Verbaas me namelijk om de aanbeveling om voor één deel (welk?) 1,5 mm2 bekabeling te gebruiken.
Denk dat ik maar gewoon alles 2,5 mm2 ga maken....
Die 13A is de maximale stroom van Power Supply 2, daaraan zit alleen de backup heater van 3kW. Die 17A de echt, in het meest extreme geval, maximale stroom van PS1, waar de compressor en de circulatiepomp en ventilatoren aan hangen. Ik denk dat dat maximum alleen optreedt als je bij een buitentemperatuur onder -10° je radiatoren wilt opstoken naar +60° terwijl je je backup heater hebt uit staan. Een alamat B16 zal dan niet reageren.

Je mag ook in Nederland een 1,5mm2 kabel gebruiken achter een 16A zekering mits niet te lang, niet te warme omgeving, niet teveel aders, niet te smeltbare isolatie. Maar als je niet teveel gezeur wil, dan gebruik je gewoon 2,5mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
Ik had mn vraag ook al in het pana monoblock topic gepost maar past hier misschien beter:
Hoe hoog kan de pana het tapwater verwarmen op de compressor? Bij mij stopt hij al bij 51 graden en gaat dan over op de backup heater. Klopt dat? Of heb ik de tijd die hij er over mag doen (2,5 uur) misschien te ver beperkt waardoor hij sneller overgaat op de BH zodat hij binnen de tijd blijft?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
wheli schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:44:
Ik had mn vraag ook al in het pana monoblock topic gepost maar past hier misschien beter:
Hoe hoog kan de pana het tapwater verwarmen op de compressor? Bij mij stopt hij al bij 51 graden en gaat dan over op de backup heater. Klopt dat? Of heb ik de tijd die hij er over mag doen (2,5 uur) misschien te ver beperkt waardoor hij sneller overgaat op de BH zodat hij binnen de tijd blijft?
Het zal ook afhangen van de geometrie en de maat van je tank. Dus hoe hoog zit je sensor en loopt je warmtewisselaar helemaal van boven naar beneden en wat is het oppervlak ervan. Het kan ook zijn dat de tijd niet de beperking is, maar de maximum Ta zonder bu heater. Ik warm in een uurtje mijn 300L tank op tot 52-53°. Dan is de Ta inmiddels wel tegen de 58°. Opwarmen gebeurt meestal met een deltaT van 5-6°. Bij mij is aan het eind de Tr ongeveer gelijk aan die van de sensor in het midden van de tank. Je kunt natuurlijk ook gewoon kijken of verlengen van de tijd helpt en of de wp tijdens het verwarmen zijn maximum vermogen haalt. Bij de huidige buitentemperatuur zou dat geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:27
wheli schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:44:
Hier gaat de Ta ook tot 58 (9j), tank is dan ~53, daarna op interne heater verder.
Wat ik gezien heb, is dat als je de tijd te kort zet dan zal de heater niet eerder aan gaan, maar te vroeg uit zodat de sterilisatie run niet volledig is.

Als je een externe heater hebt werkt het wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-09 08:42
Gisteren mijn 7J ontvangen, volledig nieuw in doos.

De controller hoort hier toch bij te zitten? Ik heb de top doos eraf, het plastic en de boekjes. Ik heb er geen kappen afgeschroefd en de piepschuim blokken nog op de onderkant zitten omdat hij op een hondje staat. In het boekje staat nergens expliciet wat er in de doos zou moeten zitten. Zie ik hem over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apzmwEalpM3zqmnficef6JRRNhY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RNPJkXUNrhutdIBrHCCBZpuH.png?f=user_large

Ander vraagje betreft de installatiehandleiding. In het Engels (en andere talen) bestaat die uit twee uitvouwbare handleidingen, een kleine en een grotere. Die grotere zit er in NL niet bij en kan ik ook online niet vinden. Weet iemand of die bestaat? Mijn Engels is prima, maar gezien de terminologie en systeemmenu's lijkt me NL handiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZBDY0HFZ-kqmkhE-gUvPa7rdLM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aK6RH0X0mRZXTKM7JMZvhPO5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:20
Separator schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:43:

De controller hoort hier toch bij te zitten? Ik heb de top doos eraf, het plastic en de boekjes. Ik heb er geen kappen afgeschroefd en de piepschuim blokken nog op de onderkant zitten omdat hij op een hondje staat. In het boekje staat nergens expliciet wat er in de doos zou moeten zitten. Zie ik hem over het hoofd?
Hij zit volgens mij inderdaad in de WP zelf.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:45
controller zit in de WP, handleiding die erbij zit is zeer beperkt. Ik had meer aan de de servicemanuals onilne

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@FransvWoerkom thanks, hier kan ik wat mee. Ik zal kijken wat de Ta is inderdaad, dat had ik nog niet gedaan. Boiler is 300 liter maar met een zonne-spiraal (ongebruikt) er in, de thermometer zit op 2/3e vanaf onder.

Klopt het trouwens dat ik die zonneboiler spiraal ook aan kan sluiten op de grote spiraal en zo een groter oppervlak (=snellere opwarming) kan bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
wheli schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:08:
@FransvWoerkom thanks, hier kan ik wat mee. Ik zal kijken wat de Ta is inderdaad, dat had ik nog niet gedaan. Boiler is 300 liter maar met een zonne-spiraal (ongebruikt) er in, de thermometer zit op 2/3e vanaf onder.

Klopt het trouwens dat ik die zonneboiler spiraal ook aan kan sluiten op de grote spiraal en zo een groter oppervlak (=snellere opwarming) kan bereiken?
De snelheid van opwarming is afhankelijk van het vermogen. Met meer oppervlak heb je een kleiner temperatuurverschil tussen Ttank en Ta zodat je gewenste temperatuur eerder bereikt wordt. Meer oppervlak helpt. Of je die spiralen dan parallel of in serie moet zetten, hangt er vanaf waar ze in de tank zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Thorsd schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:19:
[...]

Hier gaat de Ta ook tot 58 (9j), tank is dan ~53, daarna op interne heater verder.
Wat ik gezien heb, is dat als je de tijd te kort zet dan zal de heater niet eerder aan gaan, maar te vroeg uit zodat de sterilisatie run niet volledig is.

Als je een externe heater hebt werkt het wat anders.
Ik weet niet hoe het bij de J werkt. Eerst opwarmen met de warmtepomp en vanaf 53° met de externe heater tot 65° werkt bij mijn H niet. Dan gaat hij op de compressor verder tot de ingestelde tijd op is en blijft bij 58° hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
FransvWoerkom schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

Ik weet niet hoe het bij de J werkt. Eerst opwarmen met de warmtepomp en vanaf 53° met de externe heater tot 65° werkt bij mijn H niet. Dan gaat hij op de compressor verder tot de ingestelde tijd op is en blijft bij 58° hangen.
@wheli Bij de J wordt de tank tot 53 graden opgewarmd met de compressor, daarna gaat hij uit. Zowel voor de interne en externe heater. Die 53 is volgensmij niet in te stellen.

Uit de service manual (met interne heater):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkgFvY_W9IhJ2vfNqDHNoE7HoNo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bUT2H6YceGx9ROLqk8k1HbUz.png?f=user_large

Zo ziet een run er bij mij uit, de compressor gaat uit bij een Ta van 58 (de tank zal dan 53 zijn), en de interne heater neemt het over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zyh6lSsrhBOIqQe3cRkws7doUI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lqdmr7abSAren5izEfrgPPkt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
wheli schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:08:

Hier een OEG 300L vat, ook met twee spiralen. Ik heb ze gekoppeld, werkt prima, sensor zit op 1/3 van beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:29

ErikKo

Rippie

Thorsd schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:15:
[...]

Zo ziet een run er bij mij uit, de compressor gaat uit bij een Ta van 58 (de tank zal dan 53 zijn), en de interne heater neemt het over.

[Afbeelding]
Mooie grafiekjes, in welke tool zijn deze? Is dat HomeAssistant?

Gisteren is onze T-CAP J-serie 12kw geinstalleerd, dus ben nog op zoek naar een goede manier om data te plotten. Heb er al een Heishamon in listen-mode op aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
ErikKo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

Mooie grafiekjes, in welke tool zijn deze? Is dat HomeAssistant?

Gisteren is onze T-CAP J-serie 12kw geinstalleerd, dus ben nog op zoek naar een goede manier om data te plotten. Heb er al een Heishamon in listen-mode op aangesloten.
Het is een beetje waar je zelf mee uit de voeten kunt. Veel gebruiken de Pana cloud, heb je wel een CZ-TAW1 nodig, maar verder hoef je zelf niet veel te doen.

Deze visualisatie is met Grafana, gegevens komen uit InfluxDB. Lokaal draait Domoticz op een Raspberry Pi en die push eigenlijk alleen de verzamelde gegevens naar Influx (P1 meter, Eastron modbus kWh meters, Kamstrup warmtemeter, Evohome API, SolarEdge API, en een berg ds18b20 temperatuur probes).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Separator schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:43:

[Afbeelding]

Ander vraagje betreft de installatiehandleiding. In het Engels (en andere talen) bestaat die uit twee uitvouwbare handleidingen, een kleine en een grotere. Die grotere zit er in NL niet bij en kan ik ook online niet vinden. Weet iemand of die bestaat? Mijn Engels is prima, maar gezien de terminologie en systeemmenu's lijkt me NL handiger.

[Afbeelding]
Zoals anderen ook al gezegd hebben zit ie in het apparaat. Je moet dus even het voorpaneel rechts er even af schroeven, daar zit ie in.

'k Vond de installatiehandleiding op het grote vel eigenlijk het meest handig. Daar staat erg to-the-point in wat je moet doen en in welke volgorde. Er zijn natuurlijk heel veel meer technische docs en achtergronden in vele pdf's maar dit vel hielp mij wel op het spoor te blijven.

Dat andere document weet ik niet meer of het in het Nederlands erbij zat: ik lees de .nl en .en versies meestal beiden want ben erg beducht voor vertaalfoutjes. Soms pak ik de Duitse er ook bij. De Franse gaat me - excusez le mot - evenwel te ver. :)

Succes!

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vanmiddag even iemand geholpen de TAW te configureren en de Pana in te regelen. Basis stooklijn ingesteld en nog wat configuratie gezet. Nog even wat testjes gedraaid om te kijken of alles lekker draait etc. Allemaal prima gelukt.

Kreeg later vanavond bericht: de WP was al aangesprongen. :o Stookseizoen begint vroeg dit jaar...

• yuumai
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 08:18
Wat is een goede inlaatcombinatie of zekerheidscombinatie voor boilervat? (in mijn geval DJG 200L RVS vat).

Ik zie bijvoorbeeld deze bij Heima incl ontluchter: https://www.heima24.de/he...-3-bar-und-manometer.html

Maar vraag me af of 3 bar niet te krap is. Typische inlaatcombinatie is tot 8 bar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:20
yuumai schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:54:
Wat is een goede inlaatcombinatie of zekerheidscombinatie voor boilervat? (in mijn geval DJG 200L RVS vat).

Ik zie bijvoorbeeld deze bij Heima incl ontluchter: https://www.heima24.de/he...-3-bar-und-manometer.html

Maar vraag me af of 3 bar niet te krap is. Typische inlaatcombinatie is tot 8 bar.
Afhankelijk van de maximale toegestane druk van het vat is dit een veelgebruikte vanuit het WPB topic (ik heb hem zelf ook):
https://www.warmteservice...-bar-DN15-15mm/p/18451200

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Beekforel schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:19:
Vanmiddag even iemand geholpen de TAW te configureren en de Pana in te regelen. Basis stooklijn ingesteld en nog wat configuratie gezet. Nog even wat testjes gedraaid om te kijken of alles lekker draait etc. Allemaal prima gelukt.

Kreeg later vanavond bericht: de WP was al aangesprongen. :o Stookseizoen begint vroeg dit jaar...
Binnen is het nog steeds 20°, buiten 11. Er staan nog ramen open dus toch maar een trui aangetrokken. De pana verstookt gemiddeld 2kWh per dag aan sww. Daar lijkt het voorlopig bij te blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
yuumai schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:54:

Dit is een veiligheidscombinatie voor een boiler/ketel. Dus helemaal niet voor sanitair warm water, maar voor cv-water. Vandaar die lage druk. Inlaatcombinaties voor sww tanks en boilers hebben een overdrukventiel van 6 of 8 bar. Zoek gewoon op inlaatcombinatie.

p.s. Het overdrukventiel van de inlaatcombinatie verliest elke keer bij opwarmen van de tank wat leidingwater. Vergeet dus de afvoer naar het riool niet.

[ Voor 9% gewijzigd door FransvWoerkom op 01-09-2023 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Sinds kort onze pana in gebruik mogen nemen. Leuk speelgoed. :)

De DHW (SWW) run blaast hier in een half uur onze 200L tank van 47 graden naar 52 graden.

Iedere 24h een DHW/SWW run is heel normaal toch?
Weet iemand een betrouwbare manier om ervoor te zorgen dat de DHW/SWW run overdag gebeurt (vanwege zonne energie) ipv 's nachts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

FransvWoerkom schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 00:19:
[...]

Binnen is het nog steeds 20°, buiten 11. Er staan nog ramen open dus toch maar een trui aangetrokken. De pana verstookt gemiddeld 2kWh per dag aan sww. Daar lijkt het voorlopig bij te blijven :)
De Pana staat hier nog uit. SWW doe ik met een WPB (en 2 kWh maar 1 keer per week met de legionellarun). Die andere installatie draait nu net een week dus nog even wennen aan alles.

Hoop idd dat het nog wel even duurt. Komt wel weer wat warmer weer aan gelukkig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
ErikKo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:26:
Sinds kort onze pana in gebruik mogen nemen. Leuk speelgoed. :)

De DHW (SWW) run blaast hier in een half uur onze 200L tank van 47 graden naar 52 graden.

Iedere 24h een DHW/SWW run is heel normaal toch?
Weet iemand een betrouwbare manier om ervoor te zorgen dat de DHW/SWW run overdag gebeurt (vanwege zonne energie) ipv 's nachts?
Elke 24u is helemaal afhankelijk hoeveel je gebruikt en welke temperatuur water je in de boiler wilt houden.

Zorgen dat ie alleen overdag draait doe je primair door te zorgen dat de WP alleen overdag is ingesteld om SWW te mogen draaien. Dat kan met de interne timer of met enige domotica.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

sjimmie schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:57:
[...]

Elke 24u is helemaal afhankelijk hoeveel je gebruikt en welke temperatuur water je in de boiler wilt houden.
Ik begrijp dat dit afhankelijk is van hoe hij is afgesteld.
Ik ben op zoek naar jullie persoonlijke ervaringen.

Waarop staat bij jullie de min/max temperatuur in de boiler?
Hoeveel personen in het huishouden?
En ongeveer hoe vaak moet hij dan opwarmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-09 08:32
ErikKo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:31:
[...]

Hier draait de WP sinds een week of twee. Pana boilervat van 200l

Boiler staat op 50 graden en mag 8 zakken, dus in de praktijk gaat hij van 51 naar 41.

Plaatje van service cloud:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIUcPVtxn4DkPDVbLXGhLsmpMY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2KcyMxrUXth2M7RjPYzZp3d.jpg?f=fotoalbum_large

Wij zijn met ze 2 en douchen elke avond hooguit 10 min.

Qua comfort prima, behalve als de boiler op 42 graden is en je bent de tweede die gaat douchen, wordt het wat kouder. Dus ik denk eraan om de temp te verhogen naar 52 maar de delta van 8 te houden.

Dan zou het 53 tot 43 worden.

Ik heb geen DHW programma ingesteld, de Pana verwarmt wanner hij dat wilt. Ik heb begrepen dat als je een DHW programma gebruikt, dat de Pana de boiler gaat verwarmen zodra DHW aangezet wordt, ook al is de boiler nog op temperatuur. Daarom tot nu dit, misschien in de winter iets anders.

[ Voor 10% gewijzigd door Naliya op 01-09-2023 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

3 personen, met laag SWW gebruik. Tank is 200 liter.
Ik heb in Home Assistant ingesteld dat de WP SWW mag gaan doen tussen 13:00 en 17:00 uur indien de tank temperatuur onder de 36 graden gaat. Hij verwarmt dan weer naar 50 graden. Dat gebeurt momenteel ongeveer 1 keer per 2 (soms 3) dagen.

Voorheen liet ik de interne timer de WP elke dag om 16:30 uur naar de SWW stand gaan. Nadeel hiervan is, dat dan de ingestelde SWW dT niet wordt gebruikt en de WP altijd SWW gaat verwarmen. Dus al heb je een dT ingesteld van 8 graden en het water is maar 3 graden onder de doeltemperatuur dan gaat hij toch draaien op het moment dat de WP naar de SWW stand wordt geschakeld. (is hier vaker besproken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
[...]

Hier met de timer een dagelijkse SWW run, SWW is actief van 12 tot 15 uur. De doeltemperatuur is ingesteld op 48 graden. Sensor zit op 1/3 van beneden, bovenin is het dan 50+. Sterilisatierun is wekelijks ingesteld op 60 graden gedurende 30 min.

De dag na de sterilisatierun word er soms niet verwarmd omdat de temperatuur dan nog hoger is dan de ingestelde 48 graden, verder iedere dag. Als je met de timer SWW activeert, wordt er bij het activeren gewoon iedere keer opgewarmd als de temp lager is dan de doeltemperatuur. Er wordt bij het activeren niet naar de ingestelde dT gekeken, dus je weet zeker dat de tank op temperatuur gebracht wordt.

300L vat, 5 personen, geen bad, geen regendouche. We hebben hem in het afgelopen jaar 1 keer "leeg" gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:15

timovd

Voorsprong door techniek

Naliya schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:40:
[...]

Hier draait de WP sinds een week of twee. Pana boilervat van 200l

Boiler staat op 50 graden en mag 8 zakken, dus in de praktijk gaat hij van 51 naar 41.

Plaatje van service cloud:

[Afbeelding]

Wij zijn met ze 2 en douchen elke avond hooguit 10 min.

Qua comfort prima, behalve als de boiler op 42 graden is en je bent de tweede die gaat douchen, wordt het wat kouder. Dus ik denk eraan om de temp te verhogen naar 52 maar de delta van 8 te houden.

Dan zou het 53 tot 43 worden.

Ik heb geen DHW programma ingesteld, de Pana verwarmt wanner hij dat wilt. Ik heb begrepen dat als je een DHW programma gebruikt, dat de Pana de boiler gaat verwarmen zodra DHW aangezet wordt, ook al is de boiler nog op temperatuur. Daarom tot nu dit, misschien in de winter iets anders.
Zonder legenda zegt het plaatje niet zoveel.
Wat je zo veel mogelijk moet voorkomen is dat de boiler verwarmd wordt tijdens het douchen, want dan kan er een dipje zitten in de uitgaande watertemperatuur is mijn ervaring.
Waarom heb je geen programma ingesteld. Over het algemeen heb je twee keuzes; programma klaar voordat je gaat douchen of op het moment dat je de meeste zon hebt (bij PV-installatie).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
timovd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:48:
[...]

Zonder legenda zegt het plaatje niet zoveel.
Wat je zo veel mogelijk moet voorkomen is dat de boiler verwarmd wordt tijdens het douchen, want dan kan er een dipje zitten in de uitgaande watertemperatuur is mijn ervaring.
Waarom heb je geen programma ingesteld. Over het algemeen heb je twee keuzes; programma klaar voordat je gaat douchen of op het moment dat je de meeste zon hebt (bij PV-installatie).
Ik weet niet waarom je op mijn post reageert, ik had eigenlijk geen vraag, mijn antwoord was om ErikKo te helpen.

Toch even antwoorden op jouw kommentaren:

Legenda is niet nodig, het is duidelijk dat de lijn met de trapjes de tank-temperatuur is en onderaan de tijd, dit om ErikKo te laten zien hoe vaak de tank opgewarmd moet worden bij ons.

Waarom geen programma: Staat al aangegeven in mijn post, de pana gaat daar niet zo handig mee om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

@Naliya Je komt nogal ondankbaar over. Je kaart een (of eigenlijk zelfs twee) proble(e)m(en) aan. Dat is niet hoe een community werkt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naliya
timovd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:07:
@Naliya Je komt nogal ondankbaar over. Je kaart een (of eigenlijk zelfs twee) proble(e)m(en) aan. Dat is niet hoe een community werkt.
Dat is absolut niet de bedoeling geweest, excuses daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

@Naliya, @sjimmie, @Thorsd: Bedankt voor jullie reacties! Heel interessant om het uiteenlopende gebruik en instellingen te zien.
sjimmie schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:51:
[...]
indien de tank temperatuur onder de 36 graden gaat.
[...]
Heb je geen ongemak ervaren wanneer je doucht en de tank is 36~37 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
ErikKo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:49:
@Naliya, @sjimmie, @Thorsd: Bedankt voor jullie reacties! Heel interessant om het uiteenlopende gebruik en instellingen te zien.

[...]

Het douchewater is doorgaans 35-36 graden, dus dat kan net. Ja soms als 2 mensen kort na elkaar gaan en de eerste zorgt ervoor dat het nog maar 35 is dan heeft degene erna wat frisser water. Maar het is aan jouzelf he, je hoeft geen 35 te gebruiken, je mag zelf kiezen :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thorsd
De 9J draait hier nu een jaar als hoofdverwarming en voor SWW, ter informatie en vermaak:

Opgenomen elektrische energie (met externe meters gemeten): 3820 kWh op PS1 en 171 kWh op PS2 (heater)
Opgewekte energie (Kamstrup): 16000 kWh

Dat geeft een sCOP van precies 4 waar ik eigenlijk wel tevreden over ben. Context: Matig geisoleerde woning van ~220 m2 uit 1970 met 90% radiatoren. De compressor heeft 3300 draaiuren en 2600 start/stops gemaakt.

De backup heater is alleen gebruikt voor sterilisatie en defrost.

Qua vermogen wist ik van tevoren dat ik niet heel ruim zat, maar met de vermogensdip rond het vriespunt trekt hij het net aan. Een maatje groter zou mooi zijn, maar voorlopig laat ik het zo denk ik, voor een paar dagen per jaar kan ik nog bijverwarmen met de backup heater of pelletkachel. Betere isolatie kan ook nog maar dat is wat ingrijpender.

Oorspronkelijk zat ik op 2000 m3, daarna een 1.5 kW inventum ecolution (marktplaats) geplaatst om eens te kijken hoe dat werkt. Dat bespaarde ~750m3 tegen 1500kWh. Deze draait nu nog beperkt mee, maar het nadeel is dat er vooral extra netto vermogen is als het buiten niet zo koud is en je het dus niet echt nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:08
blb4 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:05:
[...]
Ik heb 'm er gewoon ingeschoven. Reactiesnelheid is mogelijk wat lager maar werkt (voor mij) prima. Wel eens hier ergens gelezen dat iemand er warmtegeleidingspasta bij gebruikte.
Ik "hobby" als tweaker ook wel eens aan computers en heb meteen CPU-koelpasta gebruikt toen ik de sensor in het vat drukte. Deze paste er overigens netjes in zonder te ruim te zijn. Met de koelpasta is de warmteoverdracht, en dus de temperatuurmeting, in ieder geval optimaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
ErikKo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:49:

[...]

Ik had hem op 41 graden als minimum staan en dan opwarmen naar 47 graden. Echter sloeg hij dan vaak aan 's avonds laat na het douchen of in de nacht/ochtend met daardoor slechtere COP (koud buiten) en op momenten dat de stroom duur is. Daarom nu via HA een simpel tijdprogramma gemaakt dat de target temp op 42 graden zet (-5 hysterese = 37 graden) op de dure tijden en op 47 graden (=42 graden) tussen 11:30 en 15 uur. Hiermee slaat de WP altijd overdag aan en vaak is er dan overtollige zonne energie of goedkope uurprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
wheli schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:53:
[...]
Daarom nu via HA een simpel tijdprogramma gemaakt dat de target temp op 42 graden zet (-5 hysterese = 37 graden) op de dure tijden en op 47 graden (=42 graden) tussen 11:30 en 15 uur. Hiermee slaat de WP altijd overdag aan en vaak is er dan overtollige zonne energie of goedkope uurprijzen.
Ah ja slim! Ik doe nu via HA telkens wisselen naar d DHW (SWW) mode, maar die setting hapert soms. In plaats daarvan de SWW temperatuur aanpassen is wellicht handiger (dan kan ik op de standaard remote SWW helemaal uitzetten indien (on)gewenst)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:08
Afgelopen week de bestelde tweewegkogelklep van Ali binnengekregen. Wel snel met 10 dagen moet ik zeggen.

Vanmorgen de gewone handbediende kogelkraan verwijderd en op deze plek de tweewegklep gemonteerd (links) en de drie kabels van de aansturing parallel aangesloten met die van de driewegklep van het DHW vat (rechts).

Zojuist een legionellarun gedraaid die standaard op de zaterdagmiddag staat geprogrammeerd en de klep werkt uitstekend en sluit de aanvoerleiding naar de verwarming boven netjes af wanneer de aanvoer naar het DHW-vat wordt geopend zodat er geen warmte meer lekt via de aanvoer van de verwarming boven via de vloerverwarming beneden in de omgekeerde richting.

Water zoekt toch altijd meerdere wegen voor minder weerstand en gebruikt dus ook deels de WW-aanvoer als retour waardoor de vloerverwarming en de badkamerradiator boven onbedoeld warm worden. Dat wordt met deze extra klep voorkomen. Na de legionellarun staat deze weer netjes open voor WW samen met de driewegklep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JGLUQsLFfyP8ZZHK4JRJskv5U4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxZQVau9sXCp7q2rDvNMeX7A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:01
Na lang en veel meelezen is mijn 7J een aantal weken terug eindelijk geleverd en heb ik vandaag de installatie (vrijwel) afgerond. Ongelofelijk veel hulp gehad aan alles wat er in dit (en andere) topics voorbij is gekomen, zonder was het denk ik echt niet gelukt. _/-\o_

Allereerst begonnen met het graven en aanleggen van een grindbak met 20~30cm grind, hier zit ook nog een PVC buis in verstopt die een meter de grond in gaat om het defrost water hopelijk fatsoenlijk af te voeren in de winter. In het grind twee betonbielzen (Gamma) gelegd voor een mooie waterpas ondergrond. De 60cm bigfoots passen hier precies op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7s6MTM6-xgAW3bBXeH4w94nPCw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpOonSPjCtRbXOZr2zD2hBRm.jpg?f=fotoalbum_small

Daarna de bestaande vloerverwarming verdeler (kunststof van VTE) omgebouwd, dit was gelukkig vrij eenvoudig te doen. Bestaande verdeler was 8 groeps met een pomp. Ik heb simpelweg een 2 groeps open verdeler besteld en de 1" aansluitingen daarvan overgezet op mijn 8 groeps verdeler en de pomp verwijderd. Draadeind moest hier overigens wel voor ingekort worden. De fabrikant schijnt hier officieel geen garantie op te geven, maar goed, het lijkt allemaal wel prima te werken en voor de doe-het-zelver prima te doen. Voor de professional is het waarschijnlijk sneller en goedkoper om gewoon de gehele unit te vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxW5xEDrprAFOFxTaDXmlPW79Jk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIRxrQ1kqrQCriVBBDuXwnwI.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBI0FVJTN1yEmx3Kx0AUo3P1sQw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjnaA3bMD50KbfSNsVkMZjnI.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4EZkiynKPgZk8v-HkOGq1EUBwM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCy2SGH83MjnvsMM3T44sBf8.jpg?f=fotoalbum_small

Daarna elektra aangelegd (20A aardlekautomaat voor de pomp en 16A aardlekautomaat voor de backup heater), netjes met twee 3x2,5mm kabels) en de remote controller binnen aangesloten (2x0,75mm huishoudkabel).
Vandaag kwam dan het laatste puzzelstukje binnen in de vorm van twee RVS flex slangen (Amazon) en is het spul ook waterzijdig aangesloten. Met 28mm koper naar buiten, zoveel mogelijk gebogen om de flow zo hoog mogelijk te houden. Alleen een bochtje (geen knie) gebruikt in de doorvoer naar buiten, omdat dat natuurlijk lastig te buigen is. In de doorvoer en buiten geïsoleerd met 13mm Armacell.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LYy5SUY6P7stqKYG13gfhUaM48=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aBDKXwpTA5V8YvmgiXg40BR.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtrcZd5LUf_vIdrT5ZAm3PrbwCQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eg8s7gspsmw45QTzciYXgMbJ.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF001RgqZYtVSjfqQi0IXo2Hnmg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JB5qOOynt4qw7h3wA5y5Mq2L.jpg?f=fotoalbum_small

Inmiddels ook air-purge programma gedraaid en even proef gedraaid, tot nu toe zonder problemen.

Wellicht nog interessant:
- Gasverbruik afgelopen jaar ongeveer 1100~1200 kuub, incl. SWW.
- +- 65m2 vloerverwarming, 10cm hart op hart verdeeld over 8 groepen.
- CV hangt er nog en verzorgt twee radiatoren op de bovenverdieping, vloerverwarming in de badkamer en SWW. Het plan is om deze winter even te kijken hoe de Panasonic bevalt en daarna de bovenverdieping ook mee te laten draaien op de Pana, eventueel de radiatoren nog vervangen voor T33's. De CV wordt dan vervangen voor een warmtepompboiler zodat het gas helemaal weg kan.

Todo:
- Cat5 kabeltje trekken voor de CZ-TAW1 en deze installeren.
- Beetje spelen met de WAR instellingen om te kijken hoe ik de stooklijn e.d. in moet stellen.
- Rolletje Armaflex en lijm bestellen om de RVS flex in te pakken en wellicht ook een extra laagje om het koper (ook bij de beugels enzo). Daarna inpakken met PVC tape tegen de vogels.
- Waarschijnlijk nog een thermostaatkabel trekken en een thermostaat aanschaffen, eerst maar eens kijken hoe het met alleen WAR bevalt. De remote controller hangt in de (kleine) bijkeuken waar ook een droger e.d. staat, dus die is niet heel betrouwbaar voor de binnentemperatuur te gebruiken.

Als iemand opmerkingen of vragen heeft hoor ik het graag, kan natuurlijk altijd zijn dat ik wat over het hoofd gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Netje hoor, ziet er goed uit.
Enige wat ik niet snap is waarom je de verdieping niet direct mee verwarmt met de pana. Kans dat je het daar niet warm krijg lijkt me nihil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deismyna
Bedankt. Ik verwacht boven inderdaad ook geen problemen, maar boven is nog midden in verbouwing, de genoemde vloerverwarming van de badkamer ligt er bijvoorbeeld nog niet eens. Daarnaast zou ik dan ook geen SWW oplossing meer hebben, omdat de CV volgens mij wel minimaal een radiator nodig heeft om SWW te maken. Zag het ook niet zitten om gelijk een WPB op te hangen. Voornamelijk dus een planning dingetje om niet alles tegelijk te hoeven doen.

Liepen meer mensen er trouwens tegenaan dat de ontluchter van de Panasonic druppelt? Ik had hem één slag losgedraaid zoals in de handleiding stond. Er kwam tijdens het air purge programma wel wat lucht uit, maar druppelde dus ook water. Na de air purge maar weer dichtgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Deismyna schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:26:
[...]

Liepen meer mensen er trouwens tegenaan dat de ontluchter van de Panasonic druppelt? Ik had hem één slag losgedraaid zoals in de handleiding stond. Er kwam tijdens het air purge programma wel wat lucht uit, maar druppelde dus ook water. Na de air purge maar weer dichtgedraaid.
Als het ontluchtingsprogramma ook de vloerverwarmingsleidingen moest ontluchten, kan het zijn dat nog niet alle lucht er uit is. En als er nog luchtbellen komen, komt er meestal ook wat water mee. Dus zo af en toe het kraantje even open om eventuele lucht te laten ontsnappen en de drukmeter in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Deismyna schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:41:
Na lang en veel meelezen is mijn 7J een aantal weken terug eindelijk geleverd en heb ik vandaag de installatie (vrijwel) afgerond. Ongelofelijk veel hulp gehad aan alles wat er in dit (en andere) topics voorbij is gekomen, zonder was het denk ik echt niet gelukt. _/-\o_

Allereerst begonnen met het graven en aanleggen van een grindbak met 20~30cm grind, hier zit ook nog een PVC buis in verstopt die een meter de grond in gaat om het defrost water hopelijk fatsoenlijk af te voeren in de winter. In het grind twee betonbielzen (Gamma) gelegd voor een mooie waterpas ondergrond. De 60cm bigfoots passen hier precies op.

[Afbeelding]

Daarna de bestaande vloerverwarming verdeler (kunststof van VTE) omgebouwd, dit was gelukkig vrij eenvoudig te doen. Bestaande verdeler was 8 groeps met een pomp. Ik heb simpelweg een 2 groeps open verdeler besteld en de 1" aansluitingen daarvan overgezet op mijn 8 groeps verdeler en de pomp verwijderd. Draadeind moest hier overigens wel voor ingekort worden. De fabrikant schijnt hier officieel geen garantie op te geven, maar goed, het lijkt allemaal wel prima te werken en voor de doe-het-zelver prima te doen. Voor de professional is het waarschijnlijk sneller en goedkoper om gewoon de gehele unit te vervangen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Daarna elektra aangelegd (20A aardlekautomaat voor de pomp en 16A aardlekautomaat voor de backup heater), netjes met twee 3x2,5mm kabels) en de remote controller binnen aangesloten (2x0,75mm huishoudkabel).
Vandaag kwam dan het laatste puzzelstukje binnen in de vorm van twee RVS flex slangen (Amazon) en is het spul ook waterzijdig aangesloten. Met 28mm koper naar buiten, zoveel mogelijk gebogen om de flow zo hoog mogelijk te houden. Alleen een bochtje (geen knie) gebruikt in de doorvoer naar buiten, omdat dat natuurlijk lastig te buigen is. In de doorvoer en buiten geïsoleerd met 13mm Armacell.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Inmiddels ook air-purge programma gedraaid en even proef gedraaid, tot nu toe zonder problemen.

Wellicht nog interessant:
- Gasverbruik afgelopen jaar ongeveer 1100~1200 kuub, incl. SWW.
- +- 65m2 vloerverwarming, 10cm hart op hart verdeeld over 8 groepen.
- CV hangt er nog en verzorgt twee radiatoren op de bovenverdieping, vloerverwarming in de badkamer en SWW. Het plan is om deze winter even te kijken hoe de Panasonic bevalt en daarna de bovenverdieping ook mee te laten draaien op de Pana, eventueel de radiatoren nog vervangen voor T33's. De CV wordt dan vervangen voor een warmtepompboiler zodat het gas helemaal weg kan.

Todo:
- Cat5 kabeltje trekken voor de CZ-TAW1 en deze installeren.
- Beetje spelen met de WAR instellingen om te kijken hoe ik de stooklijn e.d. in moet stellen.
- Rolletje Armaflex en lijm bestellen om de RVS flex in te pakken en wellicht ook een extra laagje om het koper (ook bij de beugels enzo). Daarna inpakken met PVC tape tegen de vogels.
- Waarschijnlijk nog een thermostaatkabel trekken en een thermostaat aanschaffen, eerst maar eens kijken hoe het met alleen WAR bevalt. De remote controller hangt in de (kleine) bijkeuken waar ook een droger e.d. staat, dus die is niet heel betrouwbaar voor de binnentemperatuur te gebruiken.

Als iemand opmerkingen of vragen heeft hoor ik het graag, kan natuurlijk altijd zijn dat ik wat over het hoofd gezien heb. Daarnaast ben ik op zoek naar een installateur in de regio Arnhem/Doetinchem die een subsidie factuur ingebruikstelling kan verzorgen. Als iemand een adresje weet hoor ik dat graag (mag via PM).
Netjes, mooi gedaan! Eens met je todo punten (o.a. flexbuis inpakken en pvc tape eromheen). Dat druppelen in de pana ontluchter had ik ook en aangezien ik een spirovent ontluchter er ook aan heb hangen heb ik die pana ontluchter maar dichtgedraaid.

Succes met verwarmen. Ik zou ook meteen maar alles aansluiten, dit gaat vast wel goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 20:33
Deismyna schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:26:
[...] Daarnaast zou ik dan ook geen SWW oplossing meer hebben, omdat de CV volgens mij wel minimaal een radiator nodig heeft om SWW te maken.
Ik snap je heel goed hoor, ik doe het ook in fases. Eerst verwarming via WP, later warm water. Maar ik zou wel even kijken in de handleiding: volgens mij kunnen de meeste ketels gewoon in "geisermodus" door de aanvoer gelijk op de retour aan te sluiten (+ vulklep en expansievat). Dus zonder radiator. Intergas-ketels kunnen het volgens mij zelfs zonder (gevulde) cv leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
Deismyna schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:41:
Vandaag kwam dan het laatste puzzelstukje binnen in de vorm van twee RVS flex slangen (Amazon) en is het spul ook waterzijdig aangesloten. Met 28mm koper naar buiten, zoveel mogelijk gebogen om de flow zo hoog mogelijk te houden.
Bedankt voor je verslag, ik sta op het punt te beginnen dus altijd fijn die foto's!

Mijn plan is met 28 mm staal te gaan werken. Hoe ben jij van de 1" 1/4 flex naar 28 mm koper gegaan? Het kost mij de grootste moeite daar een overgang in te vinden. Uiteindelijk een webshop gevonden waar ik voor 50 euro 2 koppelingen kan kopen. Is dit zo exotisch of zie ik iets over het hoofd?

In dezelfde categorie: ik overweeg de Caleffi 108 vorstbeveiliging op te nemen. Dan heb ik 2x 1" 1/4 buitendraad om met elkaar te verbinden. Daar heb ik nog steeds niets voor gevonden. Ik zal niet de enige zijn die dit doet?

[ Voor 12% gewijzigd door Separator op 03-09-2023 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:53
Dit iets?

1 1/4" > 1": https://pvcvoordeel.nl/me...1-4-x-1-binnendraad-prod/
1" > 28mm knel: https://pvcvoordeel.nl/bo...nel-x-1-buitendraad-prod/

Samen: €16,43

[ Voor 5% gewijzigd door denneappel op 03-09-2023 17:21 . Reden: Beginnen met binnendraad ipv buitendraad ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Separator schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:05:
[...]

Bedankt voor je verslag, ik sta op het punt te beginnen dus altijd fijn die foto's!

Mijn plan is met 28 mm staal te gaan werken. Hoe ben jij van de 1" 1/4 flex naar 28 mm koper gegaan? Het kost mij de grootste moeite daar een overgang in te vinden. Uiteindelijk een webshop gevonden waar ik voor 50 euro 2 koppelingen kan kopen. Is dit zo exotisch of zie ik iets over het hoofd?
Bronzen/koperen fittingen van die grootte zijn inderdaad duur. 1" is couranter en daardoor ook beter te krijgen bij bv de Hornbach voor 8 euro.
Bonfix, een merk die je veel tegenkomt voor de wat beter geprijsde fittingen, heeft geen knelfitting 5/4 x 28mm in het assortiment. Wel persfittingen, maar die zijn ook duur: https://www.ijzerwarenuni...8-mm-403768-8717845054724
Ik heb een persfitting van 5/4 x 28 gebruikt, maar van staal, wat al weer aardig wat goedkoper is.
In dezelfde categorie: ik overweeg de Caleffi 108 vorstbeveiliging op te nemen. Dan heb ik 2x 1" 1/4 buitendraad om met elkaar te verbinden. Daar heb ik nog steeds niets voor gevonden. Ik zal niet de enige zijn die dit doet?
Dit heet een "sok" : https://www.warmteservice...itting-sok-5-4/p/41052355
13 euro is natuurlijk ook niet goedkoop, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@denneappel @marcop23 Bedankt! Weer wat geleerd. Ik wist bijvoorbeeld niet dat je 1 1/4 ook bekend staat als 5/4. Er gaat een wereld aan koppelingen voor me open nu ;)

Over de perskoppeling: ik ben juist van plan om 28 mm staal met Bonfix press te gaan verwerken. Alleen denk ik dat de perskoppeling die je linkt niet dat zelfde systeem is? Dat gaat om onderstaande, die je direct over een standaard buis schuift:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3DbjjqirjJoHMGckS7h97FFubQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u69l0718l7G1rHBm23L9awQy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:53
Separator schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:55:
@denneappel @marcop23 Bedankt! Weer wat geleerd. Ik wist bijvoorbeeld niet dat je 1 1/4 ook bekend staat als 5/4. Er gaat een wereld aan koppelingen voor me open nu ;)

Over de perskoppeling: ik ben juist van plan om 28 mm staal met Bonfix press te gaan verwerken. Alleen denk ik dat de perskoppeling die je linkt niet dat zelfde systeem is? Dat gaat om onderstaande, die je direct over een standaard buis schuift:

[Afbeelding]
Mijn linkje was inderdaad een knelkoppeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@denneappel ja snap ik, en daarmee kan ik natuurlijk ook over naar leiding en dan naar pers. Ik doelde op het linkje van @marcop23

https://www.ijzerwarenuni...8-mm-403768-8717845054724

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:23

martijn v o

Certified by Enphase.

snelkoppeling naar de knelkoppeling :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
[...]

Mijn plan is met 28 mm staal te gaan werken. Hoe ben jij van de 1" 1/4 flex naar 28 mm koper gegaan?
Ik heb deze gekocht, inderdaad wel wat aan de prijs, maar valt op het geheel ook wel weer mee natuurlijk. 1-1/4” (of idd 5/4”) puntstuk zodat ik hier een flex slang met wartel op kon zetten, zelfde connectie als de pomp zelf dus.

Die Caleffi 108 kan ik je niet mee helpen. Heb die wel overwogen ik maar begreep dat je installatie altijd onder druk moet staan (niet alleen “op” druk, maar dus echt aan de vulkraan) omdat ze anders eigenlijk niet goed werken. Blijft altijd wat water achter wat anders kan bevriezen. Als er echt stront aan de knikker is (en die kans is al erg klein) draai ik zelf wel wat los.

Ga jij ook met staal naar buiten? Ik durfde dat niet aan ivm roesten, daarom voor koper gekozen. 28mm staal buigen leek me ook geen pretje, koper is wat zachter.

[ Voor 25% gewijzigd door Deismyna op 03-09-2023 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
@Deismyna Goed punt van dat roesten, al had ik gehoopt dat dit door goed te isoleren moeten kunnen. Aangezien je stalen leidingen ook voor koelen mag gebruiken binnen, mits geïsoleerd tegen condens. In het kader van "better safe than sorry" idd slim om koper te gebruiken. Helaas verkopen ze die 28 mm koperen buis vast niet per 10 centimeter :|

Kan je die "op" druk vs "onder" druk eens toelichten? Ik had inderdaad gelezen dat de installatie onder/op druk moet staan. Maar dat is toch ook altijd wel het geval?

Qua buigen, ik was eigenlijk van plan alles met knietjes te doen. Wat ik zo lees moet de weerstand wel meevallen. En zit ik met 28 mm al behoorlijk veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
Mja, met binnen isoleren zorg je ervoor dat er überhaupt geen condens/vocht bij komt. Buiten in de regen blijft het denk ik niet droog, hoe goed je het ook inpakt.

“Op” druk is je installatie inderdaad sowieso al, maar als die vorstbeveiling open gaat verlies je die druk natuurlijk. Je hele installatie moet dus aan een automatische vulkraan die zorgt voor een constante druk vanaf de waterleiding, zodat er eigenlijk continu flow door het systeem is van redelijk warm water en de boel niet bevriest.

Maar goed, ik ben ook geen installateur, wellicht heb ik het ook niet goed begrepen. Volgens mij was het @Carboy54 die hier meningen over had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:55
Separator schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:54:
@Deismyna Goed punt van dat roesten, al had ik gehoopt dat dit door goed te isoleren moeten kunnen. Aangezien je stalen leidingen ook voor koelen mag gebruiken binnen, mits geïsoleerd tegen condens. In het kader van "better safe than sorry" idd slim om koper te gebruiken. Helaas verkopen ze die 28 mm koperen buis vast niet per 10 centimeter :|

Kan je die "op" druk vs "onder" druk eens toelichten? Ik had inderdaad gelezen dat de installatie onder/op druk moet staan. Maar dat is toch ook altijd wel het geval?

Qua buigen, ik was eigenlijk van plan alles met knietjes te doen. Wat ik zo lees moet de weerstand wel meevallen. En zit ik met 28 mm al behoorlijk veilig.
Ik dacht ook eerst aan staal, maar uiteindelijk ben ik blij dat ik voor koper ben gegaan, minder afval in je leiding en de uitgave is maar eenmalig. Ik heb nog 20cm 28mm koper liggen die je per 10cm mag overnemen :p

35mm heb ik iets meer van (3 meter ofzo 8)7 )

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Separator schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:55:

[Afbeelding]
Volgens mij hebben alle perskoppelingen van Bonfix van 28mm hetzelfde M-profiel. Voor zover ik kan zien is dat ook wat bijvoorbeeld VSH gebruikt, dus wat werkt allemaal redelijk samen. Zelfs de afmetingen van de bochtjes van Bonfix en VSH waren aardig hetzelfde.

Ik heb trouwens wel stalen cv-leidingen buiten. Het is wel gegalvaniseerd natuurlijk. Lantaarnpalen roesten ook niet weg waar je bij staat, dus ik hoop dat mijn cv leiding dat ook niet doet :) En anders vervang ik het wel weer.

Staal van 28mm buigen is niet erg gemakkelijk nee. Ik doe het met een handtang, maar ik gebruik ook m'n been om de "knie" van de buigtang naar buiten te duwen :+ Ik denk dat zo'n hydraulisch buigtangetje makkelijker werkt. Maar ja, die vind je niet voor een paar tientjes op Marktplaats denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
Deismyna schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:04:
“Op” druk is je installatie inderdaad sowieso al, maar als die vorstbeveiling open gaat verlies je die druk natuurlijk. Je hele installatie moet dus aan een automatische vulkraan die zorgt voor een constante druk vanaf de waterleiding, zodat er eigenlijk continu flow door het systeem is van redelijk warm water en de boel niet bevriest.

Maar goed, ik ben ook geen installateur, wellicht heb ik het ook niet goed begrepen. Volgens mij was het @Carboy54 die hier meningen over had.
Ik heb de brochure en de technische handleiding er nog eens op nageslagen. In beide gevallen wordt het met een simpel zinnetje benoemd. Enige wat ik mij kan voorstellen is dat er een overdruk in de leiding moet zijn om te zorgen dat de klep(?) open wordt geduwd. Een automatische vulkraan aangesloten moeten hebben lijkt me niet logisch, want dan zou hij continu blijven doorlopen wanneer de klep opent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kNbwhhYKGX65H6TO5vYJ06Fxc0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KU4NWlJ4pCz4wKTBjENsNmV7.png?f=user_large
https://www.caleffi.com/s...t/files/file/01376_nl.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SN0zhFGrCxGmnIl-IZ3I8oMFUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/olikdr4Z4iVZVjVaKuwjXzjz.png?f=user_large
https://www.caleffi.com/sites/default/files/file/88173.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
Separator schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:47:
[...]

…want dan zou hij continu blijven doorlopen wanneer de klep opent.
Maar volgens mij is dat dus precies wat je wil. Er blijft altijd water achter in die pomp, zeker aangezien die beveiligers niet op het laagste punt zitten. Als dat restje water niet continu “ververst” wordt met kraanwater bevriest de boel alsnog.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

bartvl schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:04:
Na veel lezen nu ook tijd om wat info te delen.
Ik heb wat foto's gemaakt van de binnenunit van de L-serie bibloc.

In de handleiding wordt een montage hoogte voorgeschreven. Die hoogte heeft te maken met montagegemak. In verband met ruimtegebruik (de J-serie is dan toch handiger :)) heb ik hem veel lager hangen. Ca 25 cm boven de vloer. Dit is echt te weinig voor een goede montage. Koppelingen onder de unit vastschroeven vergt al wat acrobatiek. Een 28mm staal bocht is eigenlijk al te groot om er netjes onder te passen.

Work in progress, maar wellicht hebben jullie er wat aan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had de unit zo laag gehangen zodat de te openen delen onder een dakbalk door konden. Zoals je kunt zien had ik de unit rustig 10cm hoger kunnen hangen, omdat de te openen delen veel lager pas beginnen.
Ik ben inmiddels verder gegaan met de installatie. De buitenunit hangt aan de gevel. Leidingen vullen is gebeurd. De eerste testrondjes zijn al gedraaid!

Ter info en documentatie de volgende foto's van de binnenunit WH-SDC0509L3E5 en buitenunit WH-WDG09LE5:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jy0jeo9tq7N69pLWk5f4gz7_4jc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBLvKl31rOBGYNHCpCayZMcA.jpg?f=fotoalbum_large
De veren die op de steunen zijn gemonteerd blijken het gewicht niet aan te kunnen. Ondanks dat de rode veren sterker zijn dan de witte veren bleken de rode veren niet draagkrachtig genoeg.
De buitenunit is aan de compressorkant écht heel veel zwaarder dan aan de ventilatorkant. Inschatting 30/70. Uiteindelijk staat de warmtepomp op de rubbers die bij de beugels geleverd waren.
De beugels zijn ook nog met Phonex pluggen aan de muur bevestigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYbvAoh9S9_a1Yeoyau_X3qc_S4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7jsBWQry9xcAiM4kVo1t3tA.jpg?f=fotoalbum_large
De buitenunit zonder kappen. Zie ook het frame waar de compressor op gemonteerd en geveerd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDvl2CaQ0WbJ5uqe2FVAZ_j20gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EF073wBOOv84feDYTkRAY2fo.jpg?f=fotoalbum_large
Deurpaneel voorzien van dempend materiaal. Geen idee of dat bij de J-serie ook zo is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWj7v4HmqdJZ9b4BO8RaqlXOpzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiL3gdv2LWPbKWXEDg1R9e31.jpg?f=fotoalbum_large
Nogmaal het inwendige van de buitenunit. Bovenin zit het gasdichte bakje waar de enige kabel van binnen- naar buitenunit in gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znSStyI0pv8MSlAJnL7xcwL3HAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VYh7JsluXgxbLUl6SIJkoZl.jpg?f=fotoalbum_large
Het overstortventiel. Voor overdruk ontlasting en handmatig ontluchten als dat nog nodig is. Deze hoeft niet open gezet te worden. Spuwt via een plug naar buiten. Daar kan een slang op aangesloten worden.
Binnen heb ik op het hoogste punt bij de boiler ook een overdrukventiel zitten. Deze kan ook gebruikt worden voor het handmatig ontluchten. Automatische ontluchters mogen niet toegepast worden vanwege het (minieme) risico dat het propaan via het cv-water dan in de woning terechtkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWD0X_IkezKrrPVgRXkiR4EW5Zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cOKVrEfoovtvlovQWuqtiLB.jpg?f=fotoalbum_large
Het resultaat. De airco unit ter referentie :)
Je ziet ook nog onder de buitenunit de afzuigkap afblaasbuis afbuigen langs de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlgPfKePGoFsMtiWHk2oWQPmko8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cx4a9IkHbDPy0oi73dZxkcsP.jpg?f=fotoalbum_large
De binnenunit, elektronica. Dit keer aangesloten :).

[ Voor 4% gewijzigd door bartvl op 03-09-2023 20:22 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@Deismyna ik denk dat je gelijk hebt. Na nog wat meer zoeken heb ik een video van de fabrikant gevonden waar het (nog altijd summier) wordt uitgelegd. Hierin wordt aangegeven dat de klep een heel klein beetje opent zodat het water in beweging blijft en daardoor niet bevriest. Mijn aanname was dat je hele leiding in een soort panic mode leegloopt, maar dat is dus niet het geval.

Dan denk ik dat ik ze ook maar ga overslaan. De buitenunit komt onder overstek in de luwte dicht bij de gevel. Ik ga er ook nog een houten kast omheen bouwen.

Maar even op een rijtje zetten stappen ik moet volgen om het systeem zelf snel te legen. Dat geplastificeerd in de meterkast. Als er dan echt een keer paniek is dan hoef ik het niet meer op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Separator schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:54:
Als je ook wilt koelen kun je misschien beter voor alupex of koper kiezen. Als er bij dunwandig staal langdurig vocht onder de isolatie komt (dat niet echt weg kan) dan roest de buis op termijn wel door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
@Thorsd koelen is vooral een nice to have om het eens te proberen. Beneden en boven hangen airco's dus het is niet noodzakelijk.

Wat ik bij de leidingkeuze vooral doorslaggevend wil laten zijn is hoe makkelijk het te verwerken is voor een doe het zelver die er nog geen ervaring mee heeft en alleen werkt. Ik moet vijf keer een haakse bocht om en door vier muren. De leidingen komen onder het plafond en werk ik weg in een koof. Na nodige inlezen en adviezen kwam ik tot de conclusie dat 28 mm staal met perskoppelingen het makkelijkst werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
[...]

Ik heb deze pompkoppelingen daarvoor gebruik (overgang naar 1" bu). € 27 inclusief verzendkosten. Aan mijn flex slangen zat dus 5/4" bu.

Update: ik zie nu dat jij flex slangen hebt met 5/4" binnendraad....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFWIG6dliWLtgFpcEgymak6xB08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/anoOvnELDPvRo9mOvNV5IbSf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 04-09-2023 00:51 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Twee vraagjes.

1) Waarom besluiten de Paransonic kaboutertjes iets na 11:00 (zie blauwe cirkels) dat de 3-weg klep naar DHW moet, en de 'outlet target temperature' naar de DHW temperatuur, terwijl de DHW-tank nog ruim op temperatuur is? Iets voor 20:00 heb ik zelf een DHW-run aangezet. Om 3u 's nachts heeft schijnbaar ook nog een DHW-run gedraaid vanwege onbekende redenen.
2) Waar zit de outdoor ambient sensor? Deze staat waarschijnlijk in de zon waardoor de sensor gisteren de 40 graden aantikte (grafiek linksonder). Ik kan de locatie van de sensor niet vinden in de service manual of installers manual. Het betreft de Pana T-CAP 12kW J series (WH-MXC12J9E8).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BcWbZe7QIEBEbSksMV_rwUoxXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t6Qdre9ZIBfUuS2eHyxoFqt0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Laatst online: 22:28
Separator schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:25:
@Deismyna ik denk dat je gelijk hebt. Na nog wat meer zoeken heb ik een video van de fabrikant gevonden waar het (nog altijd summier) wordt uitgelegd. Hierin wordt aangegeven dat de klep een heel klein beetje opent zodat het water in beweging blijft en daardoor niet bevriest. Mijn aanname was dat je hele leiding in een soort panic mode leegloopt, maar dat is dus niet het geval.

Dan denk ik dat ik ze ook maar ga overslaan. De buitenunit komt onder overstek in de luwte dicht bij de gevel. Ik ga er ook nog een houten kast omheen bouwen.

Maar even op een rijtje zetten stappen ik moet volgen om het systeem zelf snel te legen. Dat geplastificeerd in de meterkast. Als er dan echt een keer paniek is dan hoef ik het niet meer op te zoeken.
Er zitten toch aftappertjes op de aansluitingen aan de achterzijde van de buitenzijde (bij monobloc). Is het opendraaien daarvan niet voldoende (en ontluchter(s) op bovenste punt open zetten)?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
ErikKo schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:34:
Twee vraagjes.

1) Waarom besluiten de Paransonic kaboutertjes iets na 11:00 (zie blauwe cirkels) dat de 3-weg klep naar DHW moet, en de 'outlet target temperature' naar de DHW temperatuur, terwijl de DHW-tank nog ruim op temperatuur is? Iets voor 20:00 heb ik zelf een DHW-run aangezet. Om 3u 's nachts heeft schijnbaar ook nog een DHW-run gedraaid vanwege onbekende redenen.
2) Waar zit de outdoor ambient sensor? Deze staat waarschijnlijk in de zon waardoor de sensor gisteren de 40 graden aantikte (grafiek linksonder). Ik kan de locatie van de sensor niet vinden in de service manual of installers manual. Het betreft de Pana T-CAP 12kW J series (WH-MXC12J9E8).
1. Als de buitentemperatuur onder de "heat enable" instelling komt, dan gaat de 3 weg klep standaard op heating staan. Boven die temperatuur staat de 3 weg klep standaard op tank. Misschien heeft dat er mee te maken? Als je dat niet wilt kun je de "heat enable" gewoon heel hoog zetten (als je niet volledig WAR draait).
2. Bij de 5, 7, 9 in het zwarte slangetje aan de achterkant. Je kunt een externe sensor aan sluiten als deze in de zon zit, heb ik ook gedaan. Of een beetje schaduw maken als het maar een klein stukje zon is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Separator schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:25:

Dit heb ik ook gedaan: kaartje met todo's wanneer het vriest EN de stroom gaat er onverhoopt af. De credits zijn voor @flippy _/-\o_ en zie daarvoor deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
dof schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:48:
[...]

Dit heb ik ook gedaan: kaartje met todo's wanneer het vriest EN de stroom gaat er onverhoopt af. De credits zijn voor @flippy _/-\o_ en zie daarvoor deze post.
Waarom wil flippy het filter eruit trekken, en niet gewoon de 2 afsluitdopjes opendraaien die op de aanvoer en retour zitten. Dan hoef je ook niet het klepje open te schroeven in de vrieskou.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtH2WNN7iKcoL2PZiW5B6ibLvio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qw43KeeFS85mbUq4DuceAEtF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door ConQuestador op 04-09-2023 12:08 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

ConQuestador schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:06:
[...]

Waarom wil flippy het filter eruit trekken, en niet gewoon de 2 afsluitdopjes opendraaien die op de aanvoer en retour zitten. Dan hoef je ook niet het klepje open te schroeven in de vrieskou.
[Afbeelding]
Om het sneller leeg te krijgen? Overigens heb ik de flex kabel inclusief de aansluitingen in Armaflex ingepakt.
Die moet ik dan los snijden om bij die dopjes te kunnen. Maar oke, die dopjes heb ik zelf over het hoofd gezien, en dus ook nooit getest of het makkelijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
dof schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:35:
[...]

Om het sneller leeg te krijgen?
Als je die open draait gaat het snel zat hoor ;) Ik denk dat enige argument om die niet te gebruiken is als je ze helemaal ingepakt hebt in isolatie.

Wellicht ga ik ze ook JUIST wel inpakken in isolatie, om te voorkomen dat een of andere grapjas het ooit leuk vind die dingen even open te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

ConQuestador schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:41:
[...]

Als je die open draait gaat het snel zat hoor ;) Ik denk dat enige argument om die niet te gebruiken is als je ze helemaal ingepakt hebt in isolatie.

Wellicht ga ik ze ook JUIST wel inpakken in isolatie, om te voorkomen dat een of andere grapjas het ooit leuk vind die dingen even open te draaien.
Net even gecheckt maar is niet handig als ik zelf niet thuis ben en kennissen of buren moet vragen even te ont-tappen.

Klepje los en filter eruit is iets handiger.... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLRz4KaG00mt09RJByJa0aN82RY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52xn92NTmJHqszYhLnWTezNI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:23

martijn v o

Certified by Enphase.

Plus het feit dat je niet wil dat er water in het filter blijft staan, dan vriest ie alsnog kapot.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

bartvl schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:20:
[...]

Ik ben inmiddels verder gegaan met de installatie. De buitenunit hangt aan de gevel. Leidingen vullen is gebeurd. De eerste testrondjes zijn al gedraaid!

Ter info en documentatie de volgende foto's van de binnenunit WH-SDC0509L3E5 en buitenunit WH-WDG09LE5:

[Afbeelding]
De veren die op de steunen zijn gemonteerd blijken het gewicht niet aan te kunnen. Ondanks dat de rode veren sterker zijn dan de witte veren bleken de rode veren niet draagkrachtig genoeg.
De buitenunit is aan de compressorkant écht heel veel zwaarder dan aan de ventilatorkant. Inschatting 30/70. Uiteindelijk staat de warmtepomp op de rubbers die bij de beugels geleverd waren.
De beugels zijn ook nog met Phonex pluggen aan de muur bevestigd.

[Afbeelding]
De buitenunit zonder kappen. Zie ook het frame waar de compressor op gemonteerd en geveerd is.

[Afbeelding]
Deurpaneel voorzien van dempend materiaal. Geen idee of dat bij de J-serie ook zo is?

[Afbeelding]
Nogmaal het inwendige van de buitenunit. Bovenin zit het gasdichte bakje waar de enige kabel van binnen- naar buitenunit in gaat.

[Afbeelding]
Het overstortventiel. Voor overdruk ontlasting en handmatig ontluchten als dat nog nodig is. Deze hoeft niet open gezet te worden. Spuwt via een plug naar buiten. Daar kan een slang op aangesloten worden.
Binnen heb ik op het hoogste punt bij de boiler ook een overdrukventiel zitten. Deze kan ook gebruikt worden voor het handmatig ontluchten. Automatische ontluchters mogen niet toegepast worden vanwege het (minieme) risico dat het propaan via het cv-water dan in de woning terechtkomt.

[Afbeelding]
Het resultaat. De airco unit ter referentie :)
Je ziet ook nog onder de buitenunit de afzuigkap afblaasbuis afbuigen langs de muur.

[Afbeelding]
De binnenunit, elektronica. Dit keer aangesloten :).
Standby verbruik van de binnenunit WH-SDC0509L3E5 en buitenunit WH-WDG09LE5 is vandaag continu ca 9-10W. Unit ingeschakeld, maar geen draaiende pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
[...]

[Afbeelding]
Waar haal je/hoe heet die dikke buisisolatie als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

[Afbeelding]
omdat anders er nog water onderin het (plastic) filterdeel blijft zitten en als het goed is zijn die doppen afgedekt met isolatie dus kan je er zoizo niet bij....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
ASW1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:25:
[...]

Waar haal je/hoe heet die dikke buisisolatie als ik vragen mag?
bij rj-tec, meebesteld met mijn flexibele slangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Ik heb een stel DS18B20 sensoren gekocht, met enkele nodemcu's. Momenteel heb ik ze allemaal draaiende en als testje gebundeld. Ze geven allemaal dezelfde waarde aan op 0,2 graad nauwkeurig, dus ik probeer ze nog een beetje te finetunen tot ze precies dezelfde waarde geven.

Qua plaatsing ga ik ze bij iedere vvw verdeler plaatsen op de in en uitgang. Alleen wil ik er ook 2 plaatsen op de warmtepomp zelf (om te controleren of de waarden van panasonic enigszins kloppen).

Alleen: Wat is de beste plek om deze te monteren? Ik kan ze direct aan de buitenkant op de aansluiting monteren, maar dan zitten ze wel in de buitenlucht (onder isolatie), wat mogelijk toch voor een lagere waarde geeft. Wellicht is binnen in de WP een mooi plekje wat de beste waarde geeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boxbal
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-09 17:24
[...]
Mijn plan is met 28 mm staal te gaan werken. Hoe ben jij van de 1" 1/4 flex naar 28 mm koper gegaan? Het kost mij de grootste moeite daar een overgang in te vinden.
Ik had daar ook grote moeite mee. Uiteindelijk een 1" 1/4 knelkoppelingspuntstuk (buitendraad) op 28mm koper gezet. Dan een 1" binnendraad op 1" 1/4 buitendraad koppeling (goedkoop want gewoon een messing bus met binnen en buitendraad). Daarop de 1" 1/4 flex. Dan moet je wel twee keer draadafdichten (bij mij lekte eentje en moest alles weer los :( .
[...]
Ook als reactie op:
Wouter2403 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:08:
[...]
Voor die prijs ga ik toch wel overwegen om ze er tussen te zetten. Je zegt dat er geen verdere appendages nodig zijn, ik zie twee keer buitendraad, de Pana heeft ook buitendraad toch?
Ik heb die Caleffis tussen twee flex 1" 1/4 gezet. Dus geen koppelingen nodig. De tweede flex gaat het huis is en dat was handig want een paar keer de bocht om.
Als je dus een flex gebruikt met een Caleffi heb je weer hetzelfde uitgangspunt als de naakte warmtepomp (=1" 1/4 buitendraad)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxCDBEKiwL06suQXC-FyMKe9xv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGDGyJaucW8ntVnJeKo7M8KV.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is niet hoe het uiteindelijk eruit ziet. De isolatie moet er nog om en de vorstbeveiligingskleppen komen van de grond af en zullen dus niet meer in het grind liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxbal
-

[ Voor 100% gewijzigd door Boxbal op 05-09-2023 21:40 . Reden: geen reactie, maar nieuwe post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxbal
Installatie is elektrisch en hydraulisch klaar (verslag volgt). Nu gaat het om de instellingen.
Ik wil geen kamerthermostaat, maar puur sturen op water temperatuur als functie van buitentemperatuur. Dit is op zich WAR, maar ik heb mijn twijfels en hoor graag jullie mening.
Ik wil een zo gelijk mogelijke afgifte. Idealiter draait de WP op een constant laag vermogen. Ik draaide voorheen (voordat de WP er was) op constant water aanvoer temperatuur.
Wat ik bij WAR zie gebeuren dat als het 's nachts afkoelt, de stooklijn een hogere aanvoer temperatuur gaat voorschrijven. Door de traagheid van de vloer gaat de watertemperatuur niet snel op kunnen lopen. Als gevolg wordt de hele nacht met vol vermogen gestookt. Overdag met hogere buitentemperaturen zorgt de stooklijn weer voor een lager setpoint van watertemperatuur. Omdat de vloer nog warm is van het vol vermogen stoken van de afgelopen nacht, gaat de WP uit.
Gevolg: WAR zorgt voor hogere vermogens 's nachts (waar de COP lager is door lagere buitentemperaturen en hogere geluidsbelasting wanneer iedereen slaapt).
Wat je eigenlijk zou willen is de WP constant of zelfs overdag harder laten werken (de vloer is toch traag en leidt niet echt tot hogere binnentemperaturen. betere COP, geen probleem met geluid en zonneenergie beschikbaar.
Waar zit mijn denkfout?

Om te zorgen dat bovenstaande niet gebeurt, denk ik aan het filteren van de buitentemperatuur (laagdoorlaatfilter met een tijdsconstante van 12 uur ofzo). Of het gebruiken van de weersvoorspelling (bijvoorbeeld 12 uur later). Dus om 12 uur 's middags de voorspelde temperatuur van 0 uur te gebruiken. Dit middels Heishmon. Daarmee wordt de WAR dag en nacht omgedraaid, maar zorgt wel voor hogere water temperaturen over langere tijdschalen.

Hier hebben jullie vast ook al over nagedacht en zijn al oplossingen voor. Ik heb ze alleen nog niet kunnen vinden.

Voor de zekerheid: De watertemperatuur in het panasonic menu is de aanvoer temperatuur? (of een gemiddelde tussen aanvoor en retour? Klopt het dat het in de koelmodus andersom is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark.schoeman
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-03 19:17
Avond

Ik hoop dat iemand kan helpen, want ik kan de details niet vinden in het document dat bij de thermostaat is geleverd of in het bedradingsschema (waarvan je een screenshot kunt zien).

De externe kamerthermostaat heeft 3 gaten en volgens dit schema hoef ik er maar twee aan te sluiten, dus de vraag is welke twee moet ik aansluiten en maakt het uit in welke volgorde ik hem aansluit op de min-print in mijn Panasonic Monobloc?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MV-uCZ_-AZPZukNPS5ykk4TlpP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7WfFnJajcyvEOk1LbwdGHOKE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
mark.schoeman schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:58:
.

De externe kamerthermostaat heeft 3 gaten en volgens dit schema hoef ik er maar twee aan te sluiten, dus de vraag is welke twee moet ik aansluiten en maakt het uit in welke volgorde ik hem aansluit op de min-print in mijn Panasonic Monobloc?

[Afbeelding]
Op 2 en 3
Maakt niet uit hoe volgens mij, ding werkt op batterijen en is een maak-contact.
Doet me wel afvragen wat positie 1 dan is, maar de installatiemanual is een beetje de kunst van het weglaten van irrelevante informatie (KISS) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufXIMOvCXzGlA7FdB1iDzdV-8bU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tc0gyUhU6BacaUwF3dkYWAlp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 05-09-2023 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:01
Boxbal schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:05:
[...]

Ik had daar ook grote moeite mee. Uiteindelijk een 1" 1/4 knelkoppelingspuntstuk (buitendraad) op 28mm koper gezet. Dan een 1" binnendraad op 1" 1/4 buitendraad koppeling (goedkoop want gewoon een messing bus met binnen en buitendraad). Daarop de 1" 1/4 flex. Dan moet je wel twee keer draadafdichten (bij mij lekte eentje en moest alles weer los :( .

[...]

Ook als reactie op:
[...]

Ik heb die Caleffis tussen twee flex 1" 1/4 gezet. Dus geen koppelingen nodig. De tweede flex gaat het huis is en dat was handig want een paar keer de bocht om.
Als je dus een flex gebruikt met een Caleffi heb je weer hetzelfde uitgangspunt als de naakte warmtepomp (=1" 1/4 buitendraad)

[Afbeelding]
Dit is niet hoe het uiteindelijk eruit ziet. De isolatie moet er nog om en de vorstbeveiligingskleppen komen van de grond af en zullen dus niet meer in het grind liggen.
Wat ik me afvraag: is het niet mogelijk om 5/4" sokken op de aansluitingen te draaien van de warmtepomp, daar dan de Caleffi's op te monteren en dan over te gaan op de flexibele slangen? Op die manier zitten de appendages in ieder geval vast gemonteerd en hoef je geen aparte houder hiervoor te maken. Het enige nadeel is dat je niet kunt werken met een vlakke afdichtingsring op de aansluiting van je warmtepomp, maar op andere punten gebruik je toch ook vaak schroefverbindingen die met bijvoorbeeld Loctite 55 prima lekdicht kunt krijgen?

[ Voor 30% gewijzigd door superjoost op 05-09-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxbal
superjoost schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:16:
[...]

Wat ik me afvraag: is het niet mogelijk om 5/4" sokken op de aansluitingen te draaien van de warmtepomp, daar dan de Caleffi's op te monteren en dan over te gaan op de flexibele slangen? Op die manier zitten de appendages in ieder geval vast gemonteerd en hoef je geen aparte houder hiervoor te maken. Het enige nadeel is dat je niet kunt werken met een vlakke afdichtingsring op de aansluiting van je warmtepomp, maar op andere punten gebruik je toch ook vaak schroefverbindingen die met bijvoorbeeld Loctite 55 prima lekdicht kunt krijgen?
Dat kan ook (als je plek hebt achter je warmtepomp en niet kort tegen een muur zit). De handleiding van de Caleffis schrijft voor dat je ze niet boven elkaar mag installeren maar 'verzet'. Ik geloof minimaal 20 cm. De rationale wordt niet gegeven, maar ik vermoed dat bij openenen van de kleppen het water van de bovenste niet op de onderste mag vallen en daar alsnog kan bevriezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thorsd
Boxbal schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:41:
Installatie is elektrisch en hydraulisch klaar (verslag volgt). Nu gaat het om de instellingen.
Ik wil geen kamerthermostaat, maar puur sturen op water temperatuur als functie van buitentemperatuur. Dit is op zich WAR, maar ik heb mijn twijfels en hoor graag jullie mening.
Ik wil een zo gelijk mogelijke afgifte. Idealiter draait de WP op een constant laag vermogen. Ik draaide voorheen (voordat de WP er was) op constant water aanvoer temperatuur.
Wat ik bij WAR zie gebeuren dat als het 's nachts afkoelt, de stooklijn een hogere aanvoer temperatuur gaat voorschrijven. Door de traagheid van de vloer gaat de watertemperatuur niet snel op kunnen lopen. Als gevolg wordt de hele nacht met vol vermogen gestookt. Overdag met hogere buitentemperaturen zorgt de stooklijn weer voor een lager setpoint van watertemperatuur. Omdat de vloer nog warm is van het vol vermogen stoken van de afgelopen nacht, gaat de WP uit.
Gevolg: WAR zorgt voor hogere vermogens 's nachts (waar de COP lager is door lagere buitentemperaturen en hogere geluidsbelasting wanneer iedereen slaapt).
Wat je eigenlijk zou willen is de WP constant of zelfs overdag harder laten werken (de vloer is toch traag en leidt niet echt tot hogere binnentemperaturen. betere COP, geen probleem met geluid en zonneenergie beschikbaar.
Waar zit mijn denkfout?

Om te zorgen dat bovenstaande niet gebeurt, denk ik aan het filteren van de buitentemperatuur (laagdoorlaatfilter met een tijdsconstante van 12 uur ofzo). Of het gebruiken van de weersvoorspelling (bijvoorbeeld 12 uur later). Dus om 12 uur 's middags de voorspelde temperatuur van 0 uur te gebruiken. Dit middels Heishmon. Daarmee wordt de WAR dag en nacht omgedraaid, maar zorgt wel voor hogere water temperaturen over langere tijdschalen.

Hier hebben jullie vast ook al over nagedacht en zijn al oplossingen voor. Ik heb ze alleen nog niet kunnen vinden.

Voor de zekerheid: De watertemperatuur in het panasonic menu is de aanvoer temperatuur? (of een gemiddelde tussen aanvoor en retour? Klopt het dat het in de koelmodus andersom is?
Denk er niet te ingewikkeld over. WAR met een wat vlakke stooklijn, icm een kamerthermostaat voorkom je dat het in huis te warm wordt door de WP uit te schakelen. Neem de tijd om de stooklijn in te stellen, tegen het eind van de winter zal hij aardig kloppen.

Als je WP groot genoeg is, en het huis is heel goed geïsoleerd, zou je met de timer alleen overdag kunnen draaien. Voor een beetje meer efficiëntie wordt het al snel ingewikkelder, maar er zijn genoeg mogelijkheden...

En temperatuur op controller is inderdaad Ta (aanvoer).

[ Voor 3% gewijzigd door Thorsd op 06-09-2023 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
superjoost schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:16:
[...]

Je bedoeld zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMxMv5RlcCELTFtvpRUZ1eDiUiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6oyvh4vxSQy5V0Xlz1A38u5.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de bovenste heb ik er nog een 3-delige koppeling tussen gezet zodat ze niet boven elkaar hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Laatst online: 22:28
flippy schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:27:
[...]

omdat anders er nog water onderin het (plastic) filterdeel blijft zitten en als het goed is zijn die doppen afgedekt met isolatie dus kan je er zoizo niet bij....
Als je bij het filter aftapt loopt al het water toch onder in je kast?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Joris 407 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:57:
[...]

Als je bij het filter aftapt loopt al het water toch onder in je kast?
Daar zitten een berg gaten omdat daar ook de overstort zit. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:01
rykers schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:30:
[...]

Je bedoeld zo:

[Afbeelding]

Bij de bovenste heb ik er nog een 3-delige koppeling tussen gezet zodat ze niet boven elkaar hangen.
Dit bedoel ik exact ja. Erg netjes! Mag ik vragen waar je de 2 of 3 delige 5/4" koppeling vandaan hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

bartvl schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:44:
[...]

Standby verbruik van de binnenunit WH-SDC0509L3E5 en buitenunit WH-WDG09LE5 is vandaag continu ca 9-10W. Unit ingeschakeld, maar geen draaiende pomp.
En weer een stap verder. Ik heb de boiler (300 liter OSO DGC) vandaag aangesloten.
Meteen een goede run gemaakt met de warmtepomp dus.
De backupheater en het element in de boiler heb ik nog niet vrijgegeven.
Met 30 graden buiten heeft de warmtepomp geen probleem om het water in de boiler naar 60+ te brengen. Zie onderstaande grafiek ter info. Het gat in de grafiek was een foutje van mij 8) ik wilde de tijd van de tapwaterrun via de Service Cloud aanpassen. Blijkbaar schakelt de warmtepomp na het toepassen van die instelling uit. Dat had ik niet meteen door. Het duurde een minuut of 37 voor ik dat door had ;). In de tussentijd het boilersetpoint ook aangepast van 55 naar 60 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGg7EHR_tRb0yn9KdOkgZRGgoZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t8t2o3GgG8C0gT6TnI4kGwen.png?f=fotoalbum_large

Hierbij liep het stroomverbruik op naar ca 2,5 kW en is het totaal verbruik zo'n 4,2 kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TojJKSLB___ccsIt3a5PmNhK3Jw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FjAFIIKDLJaTUcTRax4FJKna.png?f=fotoalbum_large

Snel rekensommetje: 280 liter water van 10 naar 60 graden: 16,3 kWh. Verbruikt: 4,2 kWh: COP voor het opwarmen van een koude boiler bij hoge buitentemperatuur: ca 3,9. Niet echt representatief, wel leuk om te weten :).

[ Voor 19% gewijzigd door bartvl op 06-09-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Laatst online: 05-09 07:20
bartvl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:37:
[...]

En weer een stap verder. Ik heb de boiler (300 liter OSO DGC) vandaag aangesloten.
Meteen een goede run gemaakt met de warmtepomp dus.
De backupheater en het element in de boiler heb ik nog niet vrijgegeven.
Met 30 graden buiten heeft de warmtepomp geen probleem om het water in de boiler naar 60+ te brengen. Zie onderstaande grafiek ter info. Het gat in de grafiek was een foutje van mij 8) ik wilde de tijd van de tapwaterrun via de Service Cloud aanpassen. Blijkbaar schakelt de warmtepomp na het toepassen van die instelling uit. Dat had ik niet meteen door. Het duurde een minuut of 37 voor ik dat door had ;). In de tussentijd het boilersetpoint ook aangepast van 55 naar 60 graden.

[Afbeelding]

Hierbij liep het stroomverbruik op naar ca 2,5 kW en is het totaal verbruik zo'n 4,2 kWh.
[Afbeelding]

Snel rekensommetje: 280 liter water van 10 naar 60 graden: 16,3 kWh. Verbruikt: 4,2 kWh: COP voor het opwarmen van een koude boiler bij hoge buitentemperatuur: ca 3,9. Niet echt representatief, wel leuk om te weten :).
Netjes, is dat een J-serie Pana? Mijn uitgaande temperatuur komt nooit boven de 57 uit eigenlijk.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Wouter2403 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:33:
[...]

Netjes, is dat een J-serie Pana? Mijn uitgaande temperatuur komt nooit boven de 57 uit eigenlijk.
Nee dit is een L-serie met R290 koudemiddel. Meteen dus maar op de proef gesteld. Ik moet nog bedenken of ik dit zo laat, of alsnog wat lager in temperatuur ga en elke week een legionellarun zal doen.
Er gaan geluiden in drinkwaterland dat lagere temperatuur en wekelijks een legionellarun op den duur toch niet zo hygiënisch is. Met die wetenschap is het mooi dat het met een R290 machine wellicht zonder legionellarun kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bartvl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:25:
[...]

Nee dit is een L-serie met R290 koudemiddel. Meteen dus maar op de proef gesteld. Ik moet nog bedenken of ik dit zo laat, of alsnog wat lager in temperatuur ga en elke week een legionellarun zal doen.
Er gaan geluiden in drinkwaterland dat lagere temperatuur en wekelijks een legionellarun op den duur toch niet zo hygiënisch is. Met die wetenschap is het mooi dat het met een R290 machine wellicht zonder legionellarun kan.
de oudere R410 en R32 kunnen het technisch ook, daar heb je de HT uitvoeringen voor, maar die kunnen weer niet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 00:00

ErikVers

e-Duurzaam

Boxbal schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:05:
[...]

[...]

Ook als reactie op:
[...]

[Afbeelding]
Zou vooral als je nog niets besteld hebt eerst verlopen naar 1” en dan flex en dergelijke op die maat verder. Dat geeft meer dan voldoende flow tot en met 9-12kw aan toe.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 00:00

ErikVers

e-Duurzaam

ASW1 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:11:
[...]

Op 2 en 3
Maakt niet uit hoe volgens mij, ding werkt op batterijen en is een maak-contact.
Doet me wel afvragen wat positie 1 dan is, maar de installatiemanual is een beetje de kunst van het weglaten van irrelevante informatie (KISS) [Afbeelding]
1 waarschijnlijk voor niet Heat. En dus mogelijk voor Cool te gebruiken. Kan je dus met no en ook met nc kleppen werken. Of in geval van pana met Heat en cool.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Pagina: 1 ... 15 ... 89 Laatste