Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:20
BarryH schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:08:
@ConQuestador Hoever staat de unit van de muur af?
bedankt
ongeveer 35cm, in het midden van de bigfoots zou het zo'n 40 zijn maar ik heb 'm wat verder naar achter geschoven omdat 35 meer dan zat was.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:58
Sinds gisteren staat mijn WP in de wacht bij @Carboy54. Alleen nog even de factuur betalen. Mooi moment om even dubbel te checken bij mijn partner of we onze 5kW inderdaad gaan vervangen voor een 9kW. Mijn voorstel was om de 5kW dan op te slaan voor een mogelijke verhuizing binnen nu en 4 jaar. Maar dan moet mijn partner dat ook allemaal een goed idee vinden.

Een van de vragen die mijn partner stelde en graag dubbel gecheckt wilde hebben bij jullie. Kan ik onze oude 5kW warmtepomp die al in gebruik is geweest voor langere tijd opslaan. Ik gaf aan van wel. Zolang je het water maar kans geeft te verdampen, je hem rechtop houdt om hem dan na een tijdje af te doppen totdat hij weer in gebruik wordt genomen.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 17-08-2023 22:54 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:24

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:53:
Sinds gisteren staat mijn WP in de wacht bij @Carboy54. Alleen nog even de factuur betalen. Mooi moment om even dubbel te checken bij mijn partner of we onze 5kW inderdaad gaan vervangen voor een 9kW. Mijn voorstel was om de 5kW dan op te slaan voor een mogelijke verhuizing binnen nu en 4 jaar. Maar dan moet mijn partner dat ook allemaal een goed idee vinden.

Een van de vragen die mijn partner stelde en graag dubbel gecheckt wilde hebben bij jullie. Kan ik onze oude 5kW warmtepomp die al in gebruik is geweest voor langere tijd opslaan. Ik gaf aan van wel. Zolang je het water maar kans geeft te verdampen, je hem rechtop houdt om hem dan na een tijdje af te doppen totdat hij weer in gebruik wordt genomen.
Mijn 1 e 5 Kw 3 jaar geleden verkocht aan een koper voor nieuwbouw. Draait sinds kort probleemloos. Water eruit en magneet filter reinigen. Paar doppen erop.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• CurlyMo
Carboy54 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:03:
[...]

Mijn 1 e 5 Kw 3 jaar geleden verkocht aan een koper voor nieuwbouw. Draait sinds kort probleemloos. Water eruit en magneet filter reinigen. Paar doppen erop.
Die 5kW heeft dus ook lang stil gestaan? Is al het water eruit als je de inlaat gewoon open hebt gezet?

Weet je in ieder geval waarom ik nog niet betaald heb :)

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 17-08-2023 23:05 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:24

Carboy54

Duurzaamheid coach

CurlyMo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:04:
[...]

Die 5kW heeft dus ook lang stil gestaan? Is al het water eruit als je de inlaat gewoon open hebt gezet?

Weet je in ieder geval waarom ik nog niet betaald heb :)
Voor jou 10 anderen 😄🤫ja bij het stop zetten met schoon water door gespoeld, achterover laten leeglopen en afgedopt. Ruim 2 jaar in loods gestaan. Ook nieuwe voorraad blijft vaak langer staan en hebben in de fabriek proef gedraaid.Behalve de Panasonic 😅

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 17-08-2023 23:15 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
ConQuestador schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:38:
Hier staat de 12kW T-CAP inmiddels ook
Inmiddels een proefritje gemaakt met de WP door 'm even de vloer te laten koelen.
Ik had slechts 1 lekkage bij de automatische onluchter op het vuilfilter, ik had deze niet juist afgedicht. Verder lijken alle koppelingen droog te zijn.
De pomp draaide netjes op 36 l/min tijdens het purgen, en binnen is gewoonweg niks te horen. Pas als je je oor tegen de VVW verdeler houdt kan je horen dat er water stroomt. Kortom: de flow lijkt goed 8)

Een grotere blamage was echter toen het me opviel dat de retourbalk op de VVW kouder werd dan de aanvoerbalk. Ondanks dat ik deze fout recentelijk nog had gelezen, en ik er 10x over nagedacht had het goed te doen, ben ik er toch in geslaagd de aan en afvoer verkeerd om aan te sluiten :+ :+
Gelukkig heeft dit foutje 1 groot voordeel, want nu hoeven de flexibele leidingen elkaar niet meer te kruisen achter de WP zoals nu het geval is.

Het aansluiten van de CZ-TAW1 was overigens ook wel een dingetje: voor de wifi ondersteunt hij alleen WPS wat mijn ubiquiti netwerk niet ondersteund. En het aansluiten via netwerkkabel was ook een gedoe, maar uiteindelijk is het gelukt om zowel een smart cloud als service cloud account aan te sluiten.
Nu dit gelukt is kan hij binnenkort in de kast omdat ik verder wil met heishamon, de CZ-TAW1 is puur voor als er ooit problemen zijn zodat de distributeur mee kan kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door ConQuestador op 18-08-2023 16:25 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

CurlyMo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:53:

Waarom een 9kW? Is 5 niet voldoende gebleken?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
klump4u schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:28:
[...]

Waarom een 9kW? Is 5 niet voldoende gebleken?
Nee, net te weinig bij koud weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:19
ConQuestador schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:23:
[...]

Inmiddels een proefritje gemaakt met de WP door 'm even de vloer te laten koelen.
Ik had slechts 1 lekkage bij de automatische onluchter op het vuilfilter, ik had deze niet juist afgedicht. Verder lijken alle koppelingen droog te zijn.
De pomp draaide netjes op 36 l/min tijdens het purgen, en binnen is gewoonweg niks te horen. Pas als je je oor tegen de VVW verdeler houdt kan je horen dat er water stroomt. Kortom: de flow lijkt goed 8)

Een grotere blamage was echter toen het me opviel dat de retourbalk op de VVW kouder werd dan de aanvoerbalk. Ondanks dat ik deze fout recentelijk nog had gelezen, en ik er 10x over nagedacht had het goed te doen, ben ik er toch in geslaagd de aan en afvoer verkeerd om aan te sluiten :+ :+
Gelukkig heeft dit foutje 1 groot voordeel, want nu hoeven de flexibele leidingen elkaar niet meer te kruisen achter de WP zoals nu het geval is.

Het aansluiten van de CZ-TAW1 was overigens ook wel een dingetje: voor de wifi ondersteunt hij alleen WPS wat mijn ubiquiti netwerk niet ondersteund. En het aansluiten via netwerkkabel was ook een gedoe, maar uiteindelijk is het gelukt om zowel een smart cloud als service cloud account aan te sluiten.
Nu dit gelukt is kan hij binnenkort in de kast omdat ik verder wil met heishamon, de CZ-TAW1 is puur voor als er ooit problemen zijn zodat de distributeur mee kan kijken.
Je hebt toch wel beide verdelers gechecked?

Staat er op de bijgeleverde cdrom geen programma om wifi instellingen via een usb-stick op de cz-taw1 te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
FransvWoerkom schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:52:
[...]

Je hebt toch wel beide verdelers gechecked?

Staat er op de bijgeleverde cdrom geen programma om wifi instellingen via een usb-stick op de cz-taw1 te zetten?
Alleen de verdeler boven is aangesloten, die beneden heeft nog geen slangen.
Maar ik ga alles 3dubbel checken nu, als het goed is hoef ik alleen de aansluiting op de WP om te draaien, kleine moeite dus.

Betreffende die cd-rom: Geen idee, wie heeft nog een cd-rom speler anno 2023. Dan zou ik eerst in de kast een oude laptop moeten afstoffen om te kijken wat er op die CD staat. Verder maakt het me niet zoveel meer uit. Via LAN doet ie het, en alles lijkt te werken. De cz-taw1 gaat nu dus de kast in voor het geval ik ooit aanspraak op garantie wil doen (dan vereist de distributeur namelijk inzichten via service cloud voor ze uberhaupt komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-05 07:34

ErikKo

Rippie

ConQuestador schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:38:
Hier staat de 12kW T-CAP inmiddels ook
Mooi spul! Onze 12kW T-CAP wordt de 22e geïnstalleerd. Ik zie maar weinig T-CAPs voorbij komen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
ErikKo schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:54:
[...]

Mooi spul! Onze 12kW T-CAP wordt de 22e geïnstalleerd. Ik zie maar weinig T-CAPs voorbij komen hier.
Dat komt omdat de t-cap een heel hoog minimum vermogen heeft, wat inhoudt dat als je niet een groot huis hebt met veel vloerverwarming je gegarandeerd pendelen krijgt.

Een aantal mensen hier adviseert nu om dan 2 panasonics in cascade te doen ipv 1 t-cap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

CurlyMo schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Nee, net te weinig bij koud weer.
Airco geen optie voor erbij? Extra optie voor koeling in de zomer.
Ik heb ook een 5kW en een 3,5kW airco voor langere koude dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
klump4u schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:49:
[...]

Ik zou niet goed weten waar ik hier een buitenunit voor een airco kwijt zou kunnen, maar sta altijd open voor advies. En misschien moet ik daar zelf ook nog even wat beter bij stil staan.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 18-08-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ConQuestador schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:00:
[...]

Dat komt omdat de t-cap een heel hoog minimum vermogen heeft, wat inhoudt dat als je niet een groot huis hebt met veel vloerverwarming je gegarandeerd pendelen krijgt.

Een aantal mensen hier adviseert nu om dan 2 panasonics in cascade te doen ipv 1 t-cap.
De verhouding minimum-maximum is 1:3 net als de andere pana's. Mijn 12H heeft een minimum vermogen van 4kW. Als pendelen betekent dat de wp uit gaat (en dus geen elektriciteit gebruikt) als het warm genoeg is, laat hem dan maar pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

FransvWoerkom schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 01:17:
[...]

De verhouding minimum-maximum is 1:3 net als de andere pana's. Mijn 12H heeft een minimum vermogen van 4kW. Als pendelen betekent dat de wp uit gaat (en dus geen elektriciteit gebruikt) als het warm genoeg is, laat hem dan maar pendelen.
Een een non-tcap kan tot ver onder 1kW productie gaan, electrisch heb ik mijn 5H al onder de 200W gezien. Een tcap kan daar niet eens van dromen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-05 13:30

dof

[...]

Had je dat laatste nog in overweging genomen? Of had je toen al de route naar een T-cap ingezet?

Ik zit nu mee te denken voor een installatie bij een groter en lastiger huis, en zit een beetje te spelen met gedacht aan cascade van 2 x 5k Pana's of vergelijkbaar.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

flippy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 01:46:
[...]

Een een non-tcap kan tot ver onder 1kW productie gaan, electrisch heb ik mijn 5H al onder de 200W gezien. Een tcap kan daar niet eens van dromen.
Even beperkt tot Pana's: van de H types ken ik dat vaker aangehaald minimum (wat jij ook noemt) van ~200 W.

Van de J types (m'n eigen 9 J) weet ik dat ~400 W het minimum is.

Wat is het minimum van T-Cap eigenlijk? Is dat rond de 1 kW?

Edit: ik zie dat @FransvWoerkom al een antwoord gaf van 4kW, thanks!

[ Voor 6% gewijzigd door dof op 19-08-2023 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dof schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:37:
[...]

Had je dat laatste nog in overweging genomen? Of had je toen al de route naar een T-cap ingezet?

Ik zit nu mee te denken voor een installatie bij een groter en lastiger huis, en zit een beetje te spelen met gedacht aan cascade van 2 x 5k Pana's of vergelijkbaar.
Cascade is vrijwel altijd een betere oplossing, al is het maar voor het tegelijk kunnen maken van warm water tijdens verwarmen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@dof je haalt thermisch en elektrisch door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

CurlyMo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:59:
@dof je haalt thermisch en elektrisch door elkaar.
Ik bedoel dus het minimum elektra verbruik. Dat is bij de J en H types mij bekend zoals genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
dof schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

Even beperkt tot Pana's: van de H types ken ik dat vaker aangehaald minimum (wat jij ook noemt) van ~200 W.

Dit is dus elektrisch
Dit is thermisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
dof schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:37:
[...]

Ik had in oktober vorig jaar besloten een 12 kW T-CAP te bestellen. Een paar maand later begon ik toxh te twijfelen en kwam ik tot de conclusie dat een 9j ook wel net moest kunnen.
Helaas bleek annuleren van mijn bestelling niet te kunnen (uiteraard wel als ik hard had gespeelt ivm consumenten recht) maar ik heb toen besloten de gekozen route toch maar door te zetten.

Voor wat betreft cascade wordt het steevast door flippy geroepen hoe makkelijk het is. Maar ik kan me niet herinneren dat iemand in dit topic het ook "even" gedaan heeft. Persoonlijk vind ik de eenvoud van 1 machine toch belangrijker dan 2 machines en een beetje stroom besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

CurlyMo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:46:
[...]

Dit is dus elektrisch

[...]

Dit is thermisch
Ok, sorry, was ik te snel met die info. Misschien kan @FransvWoerkom aangeven hoeveel het minimum electrisch verbruik van z'n 12 kW t-cap is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:05
dof schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:57:
[...]

Ok, sorry, was ik te snel met die info. Misschien kan @FransvWoerkom aangeven hoeveel het minimum electrisch verbruik van z'n 12 kW t-cap is?
Voor de j series ligt het minimum flink hoger dan de h. Ook is het minimum elektrische vermogen afhankelijk van de buitentemperatuur. Vooral bij de t-cap j is er rond de 4 graden een grote stap. De exacte waarden zijn wel genoemd in dit topic of het vorige.

Het minimale thermisch vermogen hangt weer af van de cop die je haalt en het minimale elektrisch vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Flippy had het over opgenomen vermogen. Ik over geproduceerd. Die 200W elektrisch zie ik ook wel eens bij mijn 12H, maar heel kort. 600W houdt hij uren vol bij hogere buitentemperaturen. Met een COP van 6,5 kom je dan toch op 4kW output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:16
[...]

Goed om deze opmerking tot mij te nemen, aangezien er morgen hopelijk een offerte voor een t-cap 12k (KIT-AQC12HE8) op de mat gaat vallen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Karmusch op 20-08-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
FransvWoerkom schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 02:19:
[...]

Flippy had het over opgenomen vermogen. Ik over geproduceerd. Die 200W elektrisch zie ik ook wel eens bij mijn 12H, maar heel kort. 600W houdt hij uren vol bij hogere buitentemperaturen. Met een COP van 6,5 kom je dan toch op 4kW output.
Fijn om getallen te zien.
Heb jij geen spijt van de 12H t.o.v. een cascade opstelling.
Of kun je de min / pluspunten sommeren?

Dank i.i.g. voor het beantwoorden t.b.v. de wel overwegende nog te maken keuze _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:29
klump4u schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:49:
[...]
Ik heb mijn 5kW keuze, naast de veel betere levertijd, ook bepaald vanwege mijn niet al te grote, maar goed geïsoleerde, vrijstaand huisje met alleen vloerverwarming beneden en een handdoekradiator boven en verwarming van een 200 liter DHW vat. Boven verwarm ik sowieso met airco's en beneden hangt er ook een MHI in de woonkamer, dus mocht die 5kW niet voldoende zijn, wat ik niet geloof met nog geen 50m2 vloerverwarmingoppervlakte, heb ik altijd die airco nog, en dat is bovendien ook eens een hele efficiënte (MHI SRK35ZSX-W).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Karmusch schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

Fijn om getallen te zien.
Heb jij geen spijt van de 12H t.o.v. een cascade opstelling.
Of kun je de min / pluspunten sommeren?

Dank i.i.g. voor het beantwoorden t.b.v. de wel overwegende nog te maken keuze _/-\o_
Toen ik mijn huis ging ombouwen naar "van het gas af" stookte ik 2000m3 in een (te grote) 42kW ketel. Met de koevlaas formule kwam ik toen op 12kW warmtepomp. Vanwege die grote ketel was ik er aan gewend dat er niet continu gestookt werd, dus die 12kW leek geen slechte keus. Bovendien had ik een 3-fase aansluiting en leken die 2 ventilatoren me wel goed voor de rust in het dorp. Liever een groot ding dat zachtjes staat te brommen dan een te kleine die de buurt uit de slaap houdt. Na drie winters denk ik dat een 9kW ook had gekund gezien de 1800m3 gas die ik het laatste jaar verstookte na nog wat isolatiemaatregelen. Maar ik heb nu reserve die ik zou kunnen gebruiken om het grote trappenhuis en de zolder 's winters comfortabeler te maken dan de 15-16° die ze nu soms zijn. Ik heb nooit twee warmtepompen overwogen. Mijn ervaring met dat soort opstellingen is dat de kans dat je zonder zit dan wel kleiner lijkt, maar de kans dat er iets kapot gaat ruim twee keer zo groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:37

martijn v o

Certified by Enphase.

De kans dat je zonder zit lijkt niet kleiner die is kleiner.

Stel je wil 12 kW aan warmtepomp vermogen opstellen en je doet dat door 12 units van 1 kW te koppelen.
Dan is er een kans dat er een unit uitvalt, maar de kans dat er twee units uitvallen is een stuk kleiner. De kans dat er 12 units uitvallen is (afgezien van netuitval) nagenoeg onmogelijk.

Dat de kans dat er zaken kapot gaan groter is ben ik geheel met je eens, de kosten om zoiets goed te onderhouden en vervangen zijn dan ook niet misselijk. Maar het kost geld en je koopt dus betrouwbaarheid.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karmusch
Klinkt als mijn verhaal met een Atag blauw engel 51kW, die oude rot gaat met pensioen.

Goed te horen, dat je er blij mee bent!

Ja de kans zonder zitten wordt kleiner, maar beide systemen kunnen kapot gaan en de complexiteit neemt ook toe, de eenvoud ervan spreekt mij ook wel wel aan.

Zit hier op 2.500 m3 gas

Gas gaat de deur nog niet uit, vanwege SWW en koken, en daarmee ook als bivalente backup.
Ook wil ik de energiebron houden, zodat nog een keuze heb hoe ik wil verwarmen en de keuze uitstellen. (weg=weg). De elektra markt zal ook nog wel evolueren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

FransvWoerkom schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 02:19:
[...]

Thanks voor de info. Dat 600W minimum verbruik voor zo'n T-Cap valt me dan nog mee, want m'n 9kW J kan ook heel lang op 400W draaien, maar daaronder komt ie toch echt niet. De compressor draait dan op ~19 Hz en ik zie de pompsnelheid dan een beetje variëren maar is ook laag. Maar het is een prettige manier van toch substantieel verwarmen en weinig verbruiken. COP is dan ook in dezelfde orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Even een vraag voortbordurend op het vervangen van mijn huidige 5kW voor een 9kW en dan de 5kW bewaren voor een verhuizing tussen nu en 5 jaar. In 2027 wordt R32 in de ban gedaan. Betekent dat dan dat die apparaten naast dat ze niet meer verkocht mogen worden, dat ze dan ook niet meer geïnstalleerd mogen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
CurlyMo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:20:
Even een vraag voortbordurend op het vervangen van mijn huidige 5kW voor een 9kW en dan de 5kW bewaren voor een verhuizing tussen nu en 5 jaar. In 2027 wordt R32 in de ban gedaan. Betekent dat dan dat die apparaten naast dat ze niet meer verkocht mogen worden, dat ze dan ook niet meer geïnstalleerd mogen worden?
Het is een voorstel van de Europese Commissie en de energiecommissie van het Europarlement is tegen. Het gaat over het op de markt brengen van nieuwe apparatuur, dus niet van toepassing op installatie van 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:28
Ik heb een zonneboiler met CV ondersteuning.
En ik overweeg om ook zelf een pana monoblock te plaatsen (9kW J serie).
Nu heb ik 2 vragen:
1/ Hoe reageert de pana als ik de CVretour door de ZB laat lopen waardoor de retour al b.v. 5 graden opwarmt? Ik hoop dat de circulatiepomp blijft lopen, maar de buitenunit verder " uit " gaat.
2/ De ZB kan tot 87-88 graden warm worden. Gaat de Pana in storing als zo'n temperatuur gemeten wordt op de SWW boiler (Wil de SWW tempsensor van de Pana in de ZB boiler monteren en dan de Pana van 15:00-17:00 de SWW naar 50 graden laten brengen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
BarryH schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:01:
Ik heb een zonneboiler met CV ondersteuning.
En ik overweeg om ook zelf een pana monoblock te plaatsen (9kW J serie).
Nu heb ik 2 vragen:
1/ Hoe reageert de pana als ik de CVretour door de ZB laat lopen waardoor de retour al b.v. 5 graden opwarmt? Ik hoop dat de circulatiepomp blijft lopen, maar de buitenunit verder " uit " gaat.
2/ De ZB kan tot 87-88 graden warm worden. Gaat de Pana in storing als zo'n temperatuur gemeten wordt op de SWW boiler (Wil de SWW tempsensor van de Pana in de ZB boiler monteren en dan de Pana van 15:00-17:00 de SWW naar 50 graden laten brengen.
1) Het is een kwestie van instelling. Als de pana op verwarmen staat, gaat de compressor pas werken als de Ta lager is dan de gewenste temperatuur.
2) Ik denk niet dat de pana bezwaar heeft tegen een tanksensor van 88°. Hij zal dan zeker niet de 3-wegklep naar tank zetten.
Is je zonneboiler nu de hoofdverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larziepan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-04 20:38
Beste Tweakers,

Ik heb de draadloze thermostaat van Panasonic aangesloten op mij 9 kw 3 fase monoblok. Hij staat in mode 2, dus output 4 gesloten zou verwarmen moeten zijn en output 5 gesloten zou koelen moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4VnN7GTxFj9JSmDP189vvI8WI0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yayh11aawHMJJjhSlLDxZcg3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nW3r5KONnjI_fJMBYSKffwNFWSo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UaVbq4dXgHmnReiUor6g7EVx.jpg?f=fotoalbum_tile

Hij verwarmt en koelt ook zoals het hoort en reageert op de thermostaat, alleen moet de controller dan ook ingesteld staan op koelen of verwarmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJw4-O4o9fHjwoK9GS6X8BthX7Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOZAVVmzToFXkWg943eQqAQF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7IJFMLrvF7i_uOz7zHWDL7f2xA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pinSHZC765VG51H0o2XYgvS.jpg?f=fotoalbum_tile

Hoort dat zo of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:28
FransvWoerkom schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:02:
[...]

1) Het is een kwestie van instelling. Als de pana op verwarmen staat, gaat de compressor pas werken als de Ta lager is dan de gewenste temperatuur.
2) Ik denk niet dat de pana bezwaar heeft tegen een tanksensor van 88°. Hij zal dan zeker niet de 3-wegklep naar tank zetten.
Is je zonneboiler nu de hoofdverwarming?
Nee, de zonneboiler is ondersteunend.
Op dit moment heb ik een ELGA wp van 4 kW (uit 2013, zonder de 4 graden grens), die zorgt tot ca. 1 tot 2 graden voor de verwarming, en wordt ondersteund door de ZB. Onder de 1 graad zakt de woonkamer onder de 19,5 graden en springt de gasketel aan ( op eigen thermostaat). Zowel ELGA als gasketel gaan via de ZB cv ondersteuning, mits de ZB warmer is dan de retour.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
larziepan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:10:
Beste Tweakers,

Ik heb de draadloze thermostaat van Panasonic aangesloten op mij 9 kw 3 fase monoblok. Hij staat in mode 2, dus output 4 gesloten zou verwarmen moeten zijn en output 5 gesloten zou koelen moeten zijn:
[Afbeelding][Afbeelding]

Hij verwarmt en koelt ook zoals het hoort en reageert op de thermostaat, alleen moet de controller dan ook ingesteld staan op koelen of verwarmen:
[Afbeelding][Afbeelding]

Hoort dat zo of doe ik iets verkeerd?
Je kunt in dat vakje waar je nu koelen of verwarmen instelt ook de A van auto kiezen. Afhankelijk van de in te stellen buitentemperatuur kiest de warmtepomp dan of koelen of verwarmen actief is. Zie de Operating Instructions, Engels of Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:36
Dag Tweakers,

Gisteren het een en ander aan het cv circuit gedaan. Waarbij ik na het vullen de pump even wou laten lopen om te ontluchten. In plaats daarvan pump down aangezet voor ca. 2 minuten. Nu kan ik alleen vinden dat je dit normaliter gebruikt bij het legen van de warmtepomp, dit is natuurlijk niet de bedoeling dus ik vroeg mij af of dit kwaad kan.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

no problem.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:36
@martijn v o Wat doet die functie precies als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

die pompt het koelmiddel ergens naar toe indien er een lekkage is (als je een lekkagesensor hebt) of manueel wat jij dus hebt gedaan.
Wordt gebruikt als je de unit wil ontmanteren/afvoeren.
Heeft niets met het water te maken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-04 12:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PylfDMnITlRvuqhdxfASTxp-d4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otrEWxJIg7VEQfhfhk1B1NcJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zo na 10 maanden is onze warmtepomp ook binnen .
Alleen een 9j en we hadden een 7j besteld 😁.
En dat voor de dezelfde prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:44
Ik krijg mijn 7J maandag binnen en twijfel nog erg over het soort leidingen.

Ik kan maar op één manier van de buitenunit naar de verdeler en dat is met een nog aan te leggen koof langs plafond omdat ik geen kruipruimte heb. Daarbij zal ik 7 haakse bochten moeten maken (enkele reis) en door diverse muren moeten.

Ik neig naar ijzer of koper met knel. Met solderen van koper geen ervaring en ook op lastige plekken lijkt me dit onhandig. Rest van het huis ligt een doorzichtig kunststof uit 2011. Bij de verdeler gaat die twee kanten op, een kant op 18 mm en een kant op zo'n 28. Verder kan ik hem niet volgen want alles zit in muren.

Qua leidingdiameter heb ik deze tabellen bekeken. De 7J zal zelden tot nooit maximaal draaien. Ik verbruik nu 1000 kuub gas incl SWW. De warmtepomp gaat geen SWW doen. Als ik reken met 5 kW en een delta t van 4 graden dan kom ik op een flow van 1 m3 per uur en een leidingdiameter van 22 bij koper. Is dat realistisch of toch echt beter 28? Afstand tot verdeler is ongeveer 9 meter. De verdeler moet ik nog kopen.

Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Separator schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:41:

Ik kan maar op één manier van de buitenunit naar de verdeler en dat is met een nog aan te leggen koof langs plafond omdat ik geen kruipruimte heb. Daarbij zal ik 7 haakse bochten moeten maken (enkele reis) en door diverse muren moeten.

Ik neig naar ijzer of koper met knel. Met solderen van koper geen ervaring en ook op lastige plekken lijkt me dit onhandig. Rest van het huis ligt een doorzichtig kunststof uit 2011. Bij de verdeler gaat die twee kanten op, een kant op 18 mm en een kant op zo'n 28. Verder kan ik hem niet volgen want alles zit in muren.

Qua leidingdiameter heb ik deze tabellen bekeken. De 7J zal zelden tot nooit maximaal draaien. Ik verbruik nu 1000 kuub gas incl SWW. De warmtepomp gaat geen SWW doen. Als ik reken met 5 kW en een delta t van 4 graden dan kom ik op een flow van 1 m3 per uur en een leidingdiameter van 22 bij koper. Is dat realistisch of toch echt beter 28? Afstand tot verdeler is ongeveer 9 meter. De verdeler moet ik nog kopen.

Iemand tips?
1 tip: Bigger is better.. als je leidingen aanlegt altijd maximale maat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd

Iemand tips?
Staal heeft geen vernauwing in de koppelingen zoals de alupex koppelingen wel hebben, dat scheelt weer. Voor staal heb je ook persbochten, die hebben een kleinere radius dan buigbochten, maar een veel lagere weerstand dan knietjes en het werkt ook makkelijker dan buigen.

Tijdens defrost en sww is ook een hoge flow nodig, ik heb zelf voor 28 staal gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
Thorsd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:14:
[...]
Tijdens defrost en sww is ook een hoge flow nodig, ik heb zelf voor 28 staal gekozen.
En heb je daar dan perskoppelingen bij gebruikt waar je een merk/standaard van kunt adviseren? Het lijkt me makkelijker werken dan knel, maar nog niet eerder gedaan...

En heb ik dan bij de keuze voor staal ook per definitie de magneet filter nodig? In het huis ligt verder alleen kunststof met radiatoren uit 2011. Op basis van wat ik dan zo lees op het forum zou de kleine filter in de buitenunit dan moeten volstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Iemand tips?
Ik heb een 12H. De afstand van pana naar driewegklep met dia 28 is ongeveer 15m. Daar vandaan 2m naar de tank en 3m naar de mengverdeler met dia 28mm Vanaf de mengverdeler met dia 22 nog 20m naar de convectoren op zolder. Dan nog haal ik zelfs naar de zolder nog 35 liter per minuut. Dat maakt op zolder een helse herrie, maar normaal bij verwarming gaat de pana in totaal niet verder dan 14L/min en naar de tank met 18L/min.
De verhalen over leidingen van 1-1/4" en heel wijde bochten zijn zwaar overdreven. Misschien als compromis meerlagenbuis van 26mm met zoveel mogelijk zelfgebogen bochten in plaats van die strakke 90°. Kunststof is gladder dan metaal dus minder weerstand.

P.S. Lukt het niet langs de plinten? Dat hoeft niet meer dan 30mm vloer te kosten en valt minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Separator schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:28:
[...]
En heb je daar dan perskoppelingen bij gebruikt waar je een merk/standaard van kunt adviseren? Het lijkt me makkelijker werken dan knel, maar nog niet eerder gedaan...
Voordeel van knel is dan weer wel dat je ze los kan halen. Kan overigens bij Hep2o ook, maar dat is kuntstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
FransvWoerkom schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:40:
[...]
Misschien als compromis meerlagenbuis van 26mm met zoveel mogelijk zelfgebogen bochten in plaats van die strakke 90°. Kunststof is gladder dan metaal dus minder weerstand.
Als ik zelf ga buigen dan moet ik de leiding op de rechte stukken in de lengterichting gaan koppelen, anders krijg ik het er niet in. Geven die inde lengterichting dan minder weerstand dan de knietjes? Anders heeft het nog geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

En heb ik dan bij de keuze voor staal ook per definitie de magneet filter nodig? In het huis ligt verder alleen kunststof met radiatoren uit 2011. Op basis van wat ik dan zo lees op het forum zou de kleine filter in de buitenunit dan moeten volstaan?
Radiatoren zijn meestal niet van kunststof of koper. Convectoren vaak wel, maar soms ook van staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Separator schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:48:
[...]

Als ik zelf ga buigen dan moet ik de leiding op de rechte stukken in de lengterichting gaan koppelen, anders krijg ik het er niet in. Geven die inde lengterichting dan minder weerstand dan de knietjes? Anders heeft het nog geen zin.
Rechte koppelingen hebben meestal minder weerstand dan knietjes. De geperste bochten waar @Thorsd het over heeft hebben inderdaad ook minder weerstand. De koppelingen voor koper en staal zijn even wijd als de buis, maar steken aan de buitenkant meer uit zodat een koof zichtbaarder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@FransvWoerkom ok, en persen lijkt me op al die plekken ook makkelijker dan een knelkoppeling aandraaien. Heb je tips voor een bepaald merk/systeem? Op het forum vind ik vooral info over de meerlagen.

Magneetfilter moet er dus wel komen begrijp ik uit je reactie. Zit wat in, niet aan gedacht dat de radiatoren natuurlijk ook van metaal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Separator schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:48:
Als ik zelf ga buigen dan moet ik de leiding op de rechte stukken in de lengterichting gaan koppelen, anders krijg ik het er niet in.
De vraag is vooral hoeveel tijd heb je :+

Als je een binnenbuigveer erin stopt kun je prutsen tot je een ons weegt. Ik heb met lijmklemmen (500+kg druk) ook een buis 'in de hoek' gedrukt. Alleen krijg je de veer er dan lastig uit. Maar je kunt dus steeds verder de buis in het trace plaatsen en aan het einde de bochten scherp maken.
Kijk wel goed naar je beugels, klik of klem beugels zijn minder geschikt voor dit soort gehobby, schroefbeugels (liefst 2 kanten met schroef) kun je ook gebruiken om je buis op z'n plek te krijgen.

Eventueel kun je ook zelf beugels maken van hout, de koof moet immers ook ergens aan gemaakt worden. 2 balkjes op elkaar met op de scheiding de gaten voor de leiding en je hebt in 1x beugels en je koof constructie. En je weet ook zeker dat alles in de koof zit. Maar het hangt ook af of je buisisolatie gebruikt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
[...]

Ik heb deze gebruikt: https://www.bonfix.nl/nl/...lverzinkt-cv/585/bocht-90

Samen met een goedkope aliexpress hydraulische pers met m-profiel. Een officiële perstang perst wel iets mooier en je kunt er beter mee in een kleine ruimte/dicht bij de muur mee persen.

Een extra filter is met stalen radiatoren waarschijnlijk wel aan te raden. De leiding zal niet het verschil maken. Maar er zit ook een 0.5mm filter in de WP zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Thorsd op 25-08-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
TheGhostInc schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:54:
[...]

De vraag is vooral hoeveel tijd heb je :+
Gezien alles wat er nog meer bij mijn klus komt kijken, niet heel veel tijd. Wil het mijzelf niet te moeilijk maken.

@Thorsd Bonfix had ik ook gevonden inderdaad. Perstangen vind ik hier in mijn omgeving niet qua verhuur. Lees hier op forum wel dat Warmteservice soms tangen uitleent of verhuurt. Die zit in mijn omgeving en zal ik morgen eve bellen. Mocht je in midden NL wonen en bereid zijn je tang uit te lenen of verhuren dan hoor ik het graag.

Als ik niet enigszins betaalbaar en op korte termijn een dergelijke tang kan vinden dan worden het alsnog knelkoppelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:19

Rzaan

Altijd zoekende

Separator schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:20:
[...]

Gezien alles wat er nog meer bij mijn klus komt kijken, niet heel veel tijd. Wil het mijzelf niet te moeilijk maken.

@Thorsd Bonfix had ik ook gevonden inderdaad. Perstangen vind ik hier in mijn omgeving niet qua verhuur. Lees hier op forum wel dat Warmteservice soms tangen uitleent of verhuurt. Die zit in mijn omgeving en zal ik morgen eve bellen. Mocht je in midden NL wonen en bereid zijn je tang uit te lenen of verhuren dan hoor ik het graag.

Als ik niet enigszins betaalbaar en op korte termijn een dergelijke tang kan vinden dan worden het alsnog knelkoppelingen.
Technische Unie verhuurt perstangen en -bekken.
Niet duur, dacht iets van € 20 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@Rzaan technische unie had ik ook gevonden maar daar stond Bonfix niet in het rijtje. Die zal ik ook wel even bellen ter dubbel check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Separator schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:26:
@Rzaan technische unie had ik ook gevonden maar daar stond Bonfix niet in het rijtje. Die zal ik ook wel even bellen ter dubbel check.
Volgens mij heeft Bonfix dezelfde maten als Uponor.
Tenminste, dat vertelde een manager van een Bouwmaat lokatie me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zit wel verschil tussen Bonfix en Uponor.
Zo heb je M (BONFIX, VSH), TH (Henco), U (Wavin), UP (Uponor) en V (Viega).
Warmteservice leent ook wel perstangen uit (of verhuurt ze). De (hand) perstang van Heima24 is ook een erg fijn ding, net afgelopen week een tweede Pana mee aangesloten. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
Qua vorstbeveiliging zit ik nog erg te twijfelen of ik de Caleffie zou moeten bestellen. Hoe makkelijk en snel kan je zelf het water uit die leidingen tappen in geval van nood?

Voor schade moet het behoorlijk koud worden lijkt me, de buitenunit komt hier direct tegen het huis, uit de wind, in een houten omkasting en onder een overstek. In Home Assistant kan ik een waarschuwing instellen dat ik een pushbericht krijg wanneer de watertemp onder een bepaalde waarde komt.

Binnen alle scenario's die ik zo kan verzinnen ben ik er op tijd bij om zelf actie te ondernemen. Grootste risico is de jaarlijkse wintersport. Maar ook buiten mijn wifi netwerk ontvang ik de pushberichten. Mensen in mijn omgeving zouden in geval van nood naar mijn huis kunnen om het af te tappen.

Ik lees hier dat het vanuit het buitenland voor "maar" 200 Euro kan. Maar dat is nog steeds een hoop geld voor iets dat ik niet nodig ga hebben.

Maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-04 20:28
Separator schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:05:
Qua vorstbeveiliging zit ik nog erg te twijfelen of ik de Caleffie zou moeten bestellen. Hoe makkelijk en snel kan je zelf het water uit die leidingen tappen in geval van nood?

Voor schade moet het behoorlijk koud worden lijkt me, de buitenunit komt hier direct tegen het huis, uit de wind, in een houten omkasting en onder een overstek. In Home Assistant kan ik een waarschuwing instellen dat ik een pushbericht krijg wanneer de watertemp onder een bepaalde waarde komt.

Binnen alle scenario's die ik zo kan verzinnen ben ik er op tijd bij om zelf actie te ondernemen. Grootste risico is de jaarlijkse wintersport. Maar ook buiten mijn wifi netwerk ontvang ik de pushberichten. Mensen in mijn omgeving zouden in geval van nood naar mijn huis kunnen om het af te tappen.

Ik lees hier dat het vanuit het buitenland voor "maar" 200 Euro kan. Maar dat is nog steeds een hoop geld voor iets dat ik niet nodig ga hebben.

Maak ik een denkfout?
Denk dat je grootste risico stroomstoring is tijdens de wintersport. Aan de backupheater kan volgens mij weinig kapot en zit op zijn eigen groep, dus die beschermt het systeem wel als het warmtepomp gedeelte het niet meer doet om een of andere reden.

Maar als de stroom uitvalt, hoe krijg je dan een bericht. Dan ligt al het andere er ook uit 😳

Dat was mijn denk richting in ieder geval.

Somebody correct me if I am wrong 😉

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@pgeene ja daar kom ik ook op uit. Maar vanwege huisdieren is er ook tijdens vakanties iedere dag bezoek. Daarnaast krijg ik van het alarmsysteem een pushmelding als onze thuisunit zich niet online meldt. Ik kan niet zo goed inschatten hoeveel tijd we hebben als de boel uitvalt. Het rondpompen stopt dan natuurlijk ook direct. Stel het is -6 buiten, en de leiding is 35 wanneer de stroom uitvalt. Hoeveel tijd heb heb je dan globaal....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:58
[...]

Wanneer de buiten temperatuur onder de 4 graden zakt gaat onze 12kW tcap (J) op minimaal 35 Hz draaien. Hij verbruik dan ongeveer 1900 Watt (extern gemeten) en levert (volgens de unit zelf) zo'n 6-7,5 kW aan warmte. Dit moet je kwijt kunnen.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Laatst online: 20-04 20:28
Separator schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:26:
@pgeene ja daar kom ik ook op uit. Maar vanwege huisdieren is er ook tijdens vakanties iedere dag bezoek. Daarnaast krijg ik van het alarmsysteem een pushmelding als onze thuisunit zich niet online meldt. Ik kan niet zo goed inschatten hoeveel tijd we hebben als de boel uitvalt. Het rondpompen stopt dan natuurlijk ook direct. Stel het is -6 buiten, en de leiding is 35 wanneer de stroom uitvalt. Hoeveel tijd heb heb je dan globaal....
Als het water boven de 35 is duurt het wel een tijdje als je leidingen echt goed geïsoleerd zijn en de machine niet vol in de wind staat. Maar ik zou me niet te rijk rekenen. Zou gokken (dus echt gokken) op meer dan 6 uur. Maar denk dat niemand daar echt een antwoord op kan geven. Denk niemand die even zijn verwarming heeft uitgezet bij min 6 , was bij mij ook nog nooit opgekomen 😉.
Reden dat ik denk dat het meer dan 6 is, is dat er best wel wat water in verbinding staat die langzaam warmte afgeeft aan het koude stuk. En min 6 is als delta ook weer niet zo groot.
Maar moet wel alles goed geïsoleerd zijn. Zo heb ik ook de leidingen in de Pana geïsoleerd.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@pgeene Als dit 's nachts gebeurt in een strenge winter dan zijn er wel situaties denkbaar waar ik er niet op tijd bij ben met die 6 uur. Het zijn er alleen niet zo veel en de kans lijkt me vrij klein. Ik ga er nog eens een nachtje over slapen :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Separator
@Beekforel Heb Warmteservice gesproken en die hebben zowel de Bonfix als de Uponor te huur. Die tweede heb ik nodig om mijn bestaande leidingen te koppelen aan de nieuwe Bonfix. Huur is zo'n 20 Euro per dag en zitten bij mij in de buurt. Moet goed komen, dus ik ga verder met mijn ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Separator schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:52:
@Beekforel Heb Warmteservice gesproken en die hebben zowel de Bonfix als de Uponor te huur. Die tweede heb ik nodig om mijn bestaande leidingen te koppelen aan de nieuwe Bonfix. Huur is zo'n 20 Euro per dag en zitten bij mij in de buurt. Moet goed komen, dus ik ga verder met mijn ontwerp.
Ik vroeg het aan Warmteservice Eindhoven en die vertelden me dat ze niks verhuren.
Waar was je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@Rzaan Warmteservice Ede. Moet wel zeggen dat we het in het gesprek ook over de aanschaf van de benodigde leidingen en koppelingen gehad hebben. Ik bedacht mij daarna dat ik niet expliciet gevraagd heb of ze hem ook "los" verhuren. Gezien het lage bedrag dat ze rekenen, denk ik dat ze dit alleen doen als je alles daar koopt en niet een losse tang met koppelingen uit een Duitse webshop. Ik zal nog eens uitzoeken hoe groot die prijsverschillen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Separator schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:08:
@Rzaan Warmteservice Ede. Moet wel zeggen dat we het in het gesprek ook over de aanschaf van de benodigde leidingen en koppelingen gehad hebben. Ik bedacht mij daarna dat ik niet expliciet gevraagd heb of ze hem ook "los" verhuren. Gezien het lage bedrag dat ze rekenen, denk ik dat ze dit alleen doen als je alles daar koopt en niet een losse tang met koppelingen uit een Duitse webshop. Ik zal nog eens uitzoeken hoe groot die prijsverschillen zijn.
Technische Unie verhuurt hem ook los. Ik hoefde zelfs niet te betalen. Service, zei de man, maar dat is maar 1 x.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ConQuestador
Vandaag "even" de bestaande vvw aangesloten op de warmtepomp. Dit is hoe het was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Y-bCgrb40nyqRf6md20ZlmNf6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJh11h7gfQZ20uyp20BdWaSh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb alles eruit gesloopt, de verdeler voor de radiatoren volledig weg aangezien ik overga op 100% vvw. En de vvw verdeler vervangen door een pomploze verdeler.
De 1" dikwandige buis heb ik afgezaagd en hier heb schroefdraad op gesneden zodat ik overgang meerlagenbuis kon doen.
Helaas moest ik 1 knietje gebruiken omdat ik niet genoeg ruimte had de bocht te buigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wteh-mTGV6pIw3ubqVZKYl8KLe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01EaRimPxVsMLMVDrgU0ANk1.jpg?f=fotoalbum_large

De grotere uitdaging zat in de inloopkast, hier moest ik de meerlagenbuis op de bestaande standpijp maken. Bij de 1" standpijp heb ik een stuk er tussenuit gezaagd en toen aan beide uiteinden schroefdraad gesneden.. als iemand ooit nog beweerd dat met de hand persen zwaar is, probeer dan eens 1" schroefdraad te snijden met 1 hand terwijl je met de andere hand een los bungelende pijp tegenhoudt met pijptang.. de sportschool is er niks bij :p

Vervolgens paar stukjes meerlagenbuis netjes gebogen met buigtang, perskoppelingen er op, en alles water dicht in 1x.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NivoAXf1m_6w95U9ml7QkFf6Ufw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ky9Y0GjDOM2WeLVyRe7gF1t7.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna even airpurge gedraaid: alleen de vvw beneden (die dus via deze 1" stalen pijp moet) haalt 36 l/min zonder enig geluid. Met vvw boven ook open deed ie 41 l/min. Kortom: een paar knietjes zijn echt niet het einde van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:55
Even wat vragen over het elektrisch aansluiten van een 7J want ik kom helaas conflicterende informatie tegen.
Klopt het dat deze met 3x 1,5mm2 voor het warmtepompdeel e n 3x 2,5mm2 voor de weerstand aangesloten moet worden?
Ik zie op de panasonic website opgenomen vermogen voor de weerstand 3000 watt en voor het warmtepompdeel 1470 watt (2290 bij koelen)
Maar bij "stroom" staat 17A en 13A dat komt toch niet overeen?

Kan ik dit ding op 2x 16B alamats zetten, die samen een 4 mm2 kabel delen vanaf de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
ASW1 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:14:
Even wat vragen over het elektrisch aansluiten van een 7J want ik kom helaas conflicterende informatie tegen.
Klopt het dat deze met 3x 1,5mm2 voor het warmtepompdeel e n 3x 2,5mm2 voor de weerstand aangesloten moet worden?
Ik zie op de panasonic website opgenomen vermogen voor de weerstand 3000 watt en voor het warmtepompdeel 1470 watt (2290 bij koelen)
Maar bij "stroom" staat 17A en 13A dat komt toch niet overeen?

Kan ik dit ding op 2x 16B alamats zetten, die samen een 4 mm2 kabel delen vanaf de meterkast?
2 x 16A alamat gebruik ik hier ook, is dus niet in overeenstemming met guide maar werkt (bij mij en anderen) zonder problemen. Ga je ze op dezelfde fase zetten of op 2 verschillende? Als ‘t 2 verschillende fasen zijn zal 2,5 mm² waarschijnlijk ook voldoende zijn, hangt ook af van de kabellengte.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:55
blb4 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:32:
[...]

2 x 16A alamat gebruik ik hier ook, is dus niet in overeenstemming met guide maar werkt (bij mij en anderen) zonder problemen. Ga je ze op dezelfde fase zetten of op 2 verschillende? Als ‘t 2 verschillende fasen zijn zal 2,5 mm² waarschijnlijk ook voldoende zijn, hangt ook af van de kabellengte.
Op 1 kabel die er al ligt van 3x 4mm2, dus beide alamats op dezelfde fase.
Mag ik beide vermogens bij verwarmen gewoon optellen, dus 3000w + 1470w = maximaal afgenomen vermogen van 4470w?
Ga geen SWW doen met de pana overigens dat gaat via een aparte WPB.

Er is evt. een tweede kabel ook 3x 4mm2 die gebruikt zou kunnen worden maar ik probeer afname en terugleveren aan het net gescheiden te houden (heb veel PV en secundair allocatiepunt) dus liever niet.
Voorkeur is daarom de hele 7J dus 2x B16 op die ene 4 mm2 kabel/fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ASW1 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:55:
[...]

Op 1 kabel die er al ligt van 3x 4mm2, dus beide alamats op dezelfde fase.
Mag ik beide vermogens bij verwarmen gewoon optellen, dus 3000w + 1470w = maximaal afgenomen vermogen van 4470w?
Ga geen SWW doen met de pana overigens dat gaat via een aparte WPB.

Er is evt. een tweede kabel ook 3x 4mm2 die gebruikt zou kunnen worden maar ik probeer afname en terugleveren aan het net gescheiden te houden (heb veel PV en secundair allocatiepunt) dus liever niet.
Voorkeur is daarom de hele 7J dus 2x B16 op die ene 4 mm2 kabel/fase.
Nee, als je 2xB16 in de groepenkast hebt, zijn dat 2 groepen en moeten met 2 kabels naar de wp. Je kunt wel een 25A alamat in de groepenkast hangen en via die ene 3x4mm2 kabel naar de wp en daar splitsen.

Je bent wel een optimist wat betreft opgenomen vermogen. Die 1,47kW is bij een buitentemperatuur van 7°. Bij temperaturen onder nul gaat het opgenomen vermogen richting 2,5kW. Zie de Heating Characteristics op blz 227 van de Service Manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:59
Hoe zit dat eigenlijk met het verdelen over 2 fasen? Bij een kookgroep wordt bij een fout op 1 van de fase aansluitingen het gehele apparaat(bv kookplaat) spanningsloos.

Als je een WP over 2 fasen verdeeld blijft er dus in een zelfde geval voor een deel spanning op staan.

Mag dit dan officieel wel?

Zit zelf nog te twijfelen of ik niet net zo makkelijk een 3 fase alamat kan gebruiken (met 2 fasen aangesloten). 1 kabel, 1 werkschakelaar, 1 alamat.

Zijn er argumenten voor de ene of andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
Vandaag wordt mijn 7J geleverd, hoog tijd dus om de overige benodigdheden te gaan bestellen!

Kunnen jullie eens meekijken of ik zo aan alles gedacht heb?
  • Ik ga hem alleen als verwarming gebruiken, niet voor SWW.
  • Kruizen door radiatoren beneden: deze hangen er wel maar nog nooit gebruikt. Wil ze wel aansluiten met een kogelkraan ertussen want ze hangen er toch, maar in de praktijk zal ik vrijwel zeker alleen de VV gebruiken.
Vragen:
  1. Vuilafscheider Caleffi 5453 zie ik op hun website een versie van met afsluitkranen. Dat lijkt me handig, maar zie hem nergens in webshops. Iemand ervaring mee?
  2. Geen losse ontluchters opgneomen omdat een radiator op mijn hoogste punt zit en de VV een automatische heeft. Is dat voldoende? Een optie zou nog de Spirotech SpiroCombi MB3 kunnen zijn, deze is vuilafscheider en ontluchter in één.
  3. Vullen: wat is hier de best practice? Op VV verdelers zit een vulmogelijkheid, maar deze lijkt me ongeschikt om als hoofd vuller voor de hele installatie te dienen? Zet ik dan ergens in de aanvoer gewoon een vulkraan met slangaansluiting en een drukmeter? Zijn er setjes die hiervoor geadviseerd worden?
  4. Ik wil een Heishamon gaan gebruiken en daar een paar Dallas temp sensoren op aansluiten. Stop je deze sensoren gewoon tegen de buitenkant van je aanvoer- en retourleiding, tussen het staal en de isolatie?
  5. Zijn meer kogelkranen zinvol? Bijvoorbeeld vlak voor de leidingen naar buiten gaan?
  6. Klopt het dat ik deze zaken niet nodig heb: flowmeters, overdrukventiel, expansievat, mengverdeler, inlaatcombinatie, terugslagkleppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kE-BvY2c34cezKa1qiiujMz6mdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZYVt7qjziJOImQi6PvJtNd5G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Separator schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:52:

Vragen:
  1. Vuilafscheider Caleffi 5453 zie ik op hun website een versie van met afsluitkranen. Dat lijkt me handig, maar zie hem nergens in webshops. Iemand ervaring mee?
  2. Geen losse ontluchters opgneomen omdat een radiator op mijn hoogste punt zit en de VV een automatische heeft. Is dat voldoende? Een optie zou nog de Spirotech SpiroCombi MB3 kunnen zijn, deze is vuilafscheider en ontluchter in één.
  3. Vullen: wat is hier de best practice? Op VV verdelers zit een vulmogelijkheid, maar deze lijkt me ongeschikt om als hoofd vuller voor de hele installatie te dienen? Zet ik dan ergens in de aanvoer gewoon een vulkraan met slangaansluiting en een drukmeter? Zijn er setjes die hiervoor geadviseerd worden?
  4. Ik wil een Heishamon gaan gebruiken en daar een paar Dallas temp sensoren op aansluiten. Stop je deze sensoren gewoon tegen de buitenkant van je aanvoer- en retourleiding, tussen het staal en de isolatie?
  5. Zijn meer kogelkranen zinvol? Bijvoorbeeld vlak voor de leidingen naar buiten gaan?
  6. Klopt het dat ik deze zaken niet nodig heb: flowmeters, overdrukventiel, expansievat, mengverdeler, inlaatcombinatie, terugslagkleppen.
Het is vooral wat je zelf handig vind en hoe mooi je het wilt maken. Expansievat, basic filter, en overdruk zitten allemaal in de unit zelf. Expansievat is afhankelijk van de systeeminhoud. Even opzoeken hoeveel het interne expensievat aankan, en anders een extern vat voor de WP in de retour bijplaatsen.

Zelf vind ik een automatische ontluchter op het hoogste punt wel handig. Vul/aftap op een bereikbare plek (inderdaad kraantje/meter). Daarnaast heb ik nog de afsluiters voor de leidingen naar buiten - onderdeel van de afsluiters rond het filter en een kamstrup warmtemeter.

De temperatuur probes zitten met met stevig gevormd alufolie en tywrap onder de buisisolatie.

Je zou voor de VVW/radiator combi nog kunnen denken aan iets dat de flow over de radiatoren beperkt. Anders heb je daar alle flow, en niet over de VVW omdat die meer weerstand heeft. Impliciet kun je dat met de afsluiter al regelen, maar wellicht zijn er betere oplossingen (debietregelaar?). Is hier wel voorbij gekomen, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 16:51
Maurice1066 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:16:
Hoe zit dat eigenlijk met het verdelen over 2 fasen? Bij een kookgroep wordt bij een fout op 1 van de fase aansluitingen het gehele apparaat(bv kookplaat) spanningsloos.

Als je een WP over 2 fasen verdeeld blijft er dus in een zelfde geval voor een deel spanning op staan.

Mag dit dan officieel wel?

Zit zelf nog te twijfelen of ik niet net zo makkelijk een 3 fase alamat kan gebruiken (met 2 fasen aangesloten). 1 kabel, 1 werkschakelaar, 1 alamat.

Zijn er argumenten voor de ene of andere oplossing?
De wp aansluiten via 2 automaten/ allemat's (op 1 of 2 fasen) maar niet gekoppeld zijn bij storing, is wat je al opmerkte geen goed plan.
Nu kan bijna alle wp aangesloten worden over 2 fasen, dus gebruik een 3 fase allemat, 5 aderige kabel; eventueel via een 3 fase werkschakelaar, en in de wp verdelen over de beide aansluit terminals/ automaten...
Ondanks de dubbele aansluiting in de wp mag je het apparaat beschouwen als één machine.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anoniem: 1814876 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:24:
De aanvoer en retour van de CV wordt bij mijn onmiddelijk gesplits met een T-stuk naar een circuit voor de radiatoren voor in het huis en achter in het huis.

Zou ik mogen concluderen dat de noodzaak om de 22mm leidingen te vergroten minder is omdat er in feite twee parallelen circuits lopen waardoor de totale weerstand minder is dan bij een enkel circuit 22mm?
Zolang je van 32 naar 2x 22mm gaat is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-03 08:22
Even jullie advies: in mijn boilervat zit een opening voor de temperatuursensor, maar de panasonic sensor is een stuk smaller dan dat gat. Gewoon erin stoppen en dichtkitten? Of kan dit eleganter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
Aurelium schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:47:
Even jullie advies: in mijn boilervat zit een opening voor de temperatuursensor, maar de panasonic sensor is een stuk smaller dan dat gat. Gewoon erin stoppen en dichtkitten? Of kan dit eleganter?
Ik heb 'm er gewoon ingeschoven. Reactiesnelheid is mogelijk wat lager maar werkt (voor mij) prima. Wel eens hier ergens gelezen dat iemand er warmtegeleidingspasta bij gebruikte.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Laatst online: 01-05 15:17
JE kan zo iets gebruiken om de warmte overdacht wat beter te laten werken. https://www.allekabels.nl...63/koelpasta-20-gram.html

[ Voor 32% gewijzigd door SkullboyNL op 28-08-2023 13:15 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 23:06
SkullboyNL schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:15:
JE kan zo iets gebruiken om de warmte overdacht wat beter te laten werken. https://www.allekabels.nl...63/koelpasta-20-gram.html
Voor hetzelfde geld heb je zoiets: https://www.amazon.nl/inc...rmo-element/dp/B07DXFWV6B

Dan zit je sensor in ieder geval omringd door water, en zit er ook trekontlasting op. Maar ik heb hier nog geen ervaring mee, ik weet ook niet hoe breed het gat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Laatst online: 01-05 15:17
Daar moet je nog steeds een sensor indrukken die dan nog niet helemaal tegen de buis aankomt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
natural colour schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

De wp aansluiten via 2 automaten/ allemat's (op 1 of 2 fasen) maar niet gekoppeld zijn bij storing, is wat je al opmerkte geen goed plan.
Nu kan bijna alle wp aangesloten worden over 2 fasen, dus gebruik een 3 fase allemat, 5 aderige kabel; eventueel via een 3 fase werkschakelaar, en in de wp verdelen over de beide aansluit terminals/ automaten...
Ondanks de dubbele aansluiting in de wp mag je het apparaat beschouwen als één machine.
Het aansluiten van één machine op twee groepen is inderdaad dubieus, maar kennelijk niet verboden. Je vraagt je af waarom Panasonic dit gedaan heeft. Misschien om te voorkomen dat de hele warmtepomp uitvalt als er een aardlek optreedt bij de externe tankverwarming? Mijn 12H draait gewoon door met uitgeschakelde PS2 groep.

Het gebruik van een 3-fase alamat voor twee groepen op dezelfde fase is natuurlijk tricky. Omdat de fasen hetzelfde zijn, is de stroom door de nulleider gelijk aan de som van de stromen door de fasedraden. Je moet dus eigenlijk een ongebruikte fasedraad ook als nulleider gebruiken en die draad aan beide kanten goed blauw merken. Als je toch al een 4mm2 kabel hebt liggen, is een enkelfasige alamat en splitsing bij de warmtepomp eleganter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Anoniem: 1814876 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:24:
De aanvoer en retour van de CV wordt bij mij onmiddelijk gesplits met een T-stuk naar een circuit voor de radiatoren voor in het huis en achter in het huis.

Zou ik mogen concluderen dat de noodzaak om de 22mm leidingen te vergroten minder is omdat er in feite twee parallelen circuits lopen waardoor de totale weerstand minder is dan bij een enkel circuit 22mm?
Ik heb ongeveer hetzelfde en kom van de wp met 25mm meerlagenbuis naar een nog 2 meter 22mm staal en dan een t-stuk naar 2 x 22mm, alles radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Laatst online: 23:59
FransvWoerkom schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:44:
[...]

Het aansluiten van één machine op twee groepen is inderdaad dubieus, maar kennelijk niet verboden. Je vraagt je af waarom Panasonic dit gedaan heeft. Misschien om te voorkomen dat de hele warmtepomp uitvalt als er een aardlek optreedt bij de externe tankverwarming? Mijn 12H draait gewoon door met uitgeschakelde PS2 groep.

Het gebruik van een 3-fase alamat voor twee groepen op dezelfde fase is natuurlijk tricky. Omdat de fasen hetzelfde zijn, is de stroom door de nulleider gelijk aan de som van de stromen door de fasedraden. Je moet dus eigenlijk een ongebruikte fasedraad ook als nulleider gebruiken en die draad aan beide kanten goed blauw merken. Als je toch al een 4mm2 kabel hebt liggen, is een enkelfasige alamat en splitsing bij de warmtepomp eleganter.
Als ik een 3 fase alamat gebruik sluit ik hem ook aan op 2 of 3 fasen. Niet op 1 fase(daar is het niet voor bedoeld). Dan zou dat toch geen probleem zijn? De stroom door de nul is nooit een optelsom van de fasen, die zijn nl 120 graden verschoven tov elkaar. Anders zou elke 3 fase kookplaat ook een probleem hebben :)

Dus eigenlijk zijn er maar 2 degelijke oplossingen:
1 fase: kookgroep (2 gekoppelde 16A automaten op 1 fase)
2 fasen verdeelt : een 3 fase alamat met 1 ongebruikte fase aansluiting

[ Voor 6% gewijzigd door Maurice1066 op 28-08-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxbal
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-04 10:20
FransvWoerkom schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:44:
[...]
Het aansluiten van één machine op twee groepen is inderdaad dubieus, maar kennelijk niet verboden. Je vraagt je af waarom Panasonic dit gedaan heeft.
In het geval van de 9J (1 fase) die ik heb is de maximale stroom door 'power supply 1' is 17 ampere of meer (afhankelijk van welk document je raadpleegd) en die van 'power supply 2 (Backup Heater)' is 13 ampere. Samen is dit 30 Ampere, wat veel hoger is dan mijn netaansluiting (3x25A). Ik moet dus de 2 power supplies op verschillende fases aansluiten. Panasonic biedt ons zo de mogelijkheid de warmtepomp toch te kunnen gebruiken op een lichte netaansluiting. (Beter zou zijn een 3 fase warmtepomp zoals de T-cap, maar 1 fase zal wel goedkoper zijn om te maken. T-cap vond ik een te groot gevaarte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
Thorsd schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:10:
[...]

Het is vooral wat je zelf handig vind en hoe mooi je het wilt maken. Expansievat, basic filter, en overdruk zitten allemaal in de unit zelf. Expansievat is afhankelijk van de systeeminhoud. Even opzoeken hoeveel het interne expensievat aankan, en anders een extern vat voor de WP in de retour bijplaatsen.

Zelf vind ik een automatische ontluchter op het hoogste punt wel handig. Vul/aftap op een bereikbare plek (inderdaad kraantje/meter). Daarnaast heb ik nog de afsluiters voor de leidingen naar buiten - onderdeel van de afsluiters rond het filter en een kamstrup warmtemeter.

De temperatuur probes zitten met met stevig gevormd alufolie en tywrap onder de buisisolatie.

Je zou voor de VVW/radiator combi nog kunnen denken aan iets dat de flow over de radiatoren beperkt. Anders heb je daar alle flow, en niet over de VVW omdat die meer weerstand heeft. Impliciet kun je dat met de afsluiter al regelen, maar wellicht zijn er betere oplossingen (debietregelaar?). Is hier wel voorbij gekomen, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
Het 6 liter expansievat in de Panasonic is geschikt voor systemen tot 150 liter. De radiatoren kan ik nog wel optellen maar ik heb echt geen idee hoeveel water er in de vloerverwarming zit (6 groepen, 16 mm buis, gelegd in 2011, hoh onbekend, 70 m2).

Qua flow beperking was ik inderdaad van plan dit met de kogelkranen te regelen. Las hier op het forum een comment van een gebruiker die hier prima ervaringen mee had.

Qua ontluchter, een gecombineerde vuilafscheider met automatische ontluchter heeft dan niet zoveel zin als ik deze op de begane grond plaats? Hoogste punt is een radiator. Als ik hoger wil dan moet ik een stuk leiding omhoog leggen. Kan wel maar is op die plek een hoop extra werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Anoniem: 1814876 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:30:
[...]

Naar volle tevredenheid of nog zaken waar ik rekening me moet houden?

Ik neig er naar op het randje te gaan zitten betreft benodigd vermogen en in de bitterste dagen bij te stoken met L/L en over de jaren gericht probleemradiatoren aan te pakken als die op lage temperatuur niet warm worden.
Ik heb een 5kW monoblock om een hoekhuis uit 1953 met gewoon dubbelglas en 6 cm spouwvulling warm te houden, ook een l/l wp voor hele koude periodes, buizen goed ontbraken scheelt een hoop suizen in de leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 23:06
Separator schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:47:
[...]

Het 6 liter expansievat in de Panasonic is geschikt voor systemen tot 150 liter. De radiatoren kan ik nog wel optellen maar ik heb echt geen idee hoeveel water er in de vloerverwarming zit (6 groepen, 16 mm buis, gelegd in 2011, hoh onbekend, 70 m2).
16mm buis heeft een binnendiameter van 12mm. Minder dan 10cm HOH is niet gebruikelijk. 10cm HOH geeft 700 meter buis. Dan kom je op ca. 80 L waterinhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@marcop23 Bedankt! En ik weet nog van de vorige bewoner dat de HOH in de niet-verblijf ruimten groter is dan in woonkamer en keuken. Als ik daar de radiatoren grofweg bij optel dan blijf ik nog ruim onder de 150 en volstaat dus het expansievat uit de Panasonic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Separator schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:47:
[...]

Qua ontluchter, een gecombineerde vuilafscheider met automatische ontluchter heeft dan niet zoveel zin als ik deze op de begane grond plaats? Hoogste punt is een radiator. Als ik hoger wil dan moet ik een stuk leiding omhoog leggen. Kan wel maar is op die plek een hoop extra werk.
De filter/ontluchter combi haalt bellen (en soms microbellen) op de plek waar hij zit. Als het water stroomt komen die mogelijk langs. Maar die haalt niet direct de lucht uit je bovenste radiator als de lucht daar eenmaal zit. Natuurlijk kun je die gewoon onluchten, maar je moet het waarschijnlijk wel een paar keer doen.

In de WP zelf zit op het hoogste punt overigens ook een automatische ontluchter, dus best kans dat die de meeste lucht al meepakt. (Wel even het kleine schroefje erop een beetje opendraaien.)

[ Voor 3% gewijzigd door Thorsd op 28-08-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:13

hnq

Ben (eindelijk) bezig met de installatie van de 5j bij mijn dochter. De bedoeling is ook een thermostaat te gebruiken. De bedrading is echter een beetje ingewikkeld (lees niet mooi). Zelf gebruik ik naar tevredenheid de Emos P5604. Heeft iemand ms ervaring met de draadloze variant daarvan (P5614)? Of een alternatief daarvoor? Hoor het graag, bvd!

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Pagina: 1 ... 14 ... 87 Laatste