Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 89 Laatste
Acties:

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 21:34
Ik heb een redelijke korte vraag en mogelijk kan ik hem hier in kwijt.
Ik wil de volgende WP WH-MDC05J3E5 combineren (hybride) met CV.
Aansluitingen van alle warmtestromen gaan via een open verdeler zodat het hydraulisch goed zit.

Ik kom er alleen niet uit hoe de warmtevraag sturing kan? Op het moment is CV opentherm gestuurd via plugwise anna.

Stel het is zo koud buiten dat alleen WP niet genoeg is en CV moet bijspringen, hoe word deze logica gestuurd? Ik kan niet uit het installatie manual opmaken of dit kan, ze gebruiken daar een drieweg klep.
Ik zou mij iets voorstellen van een master slave configuratie dat WP+kamerthermostaat van panasonic in woonkamer hangt en dan de CV in slave via aan/uit communicatie (opentherm zou nice zijn) bijgeschakeld word d.m.v. niet te overbruggen retour temp delta.

[ Voor 4% gewijzigd door runeazn op 20-09-2023 18:18 ]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:43
@runeazn De meest simpele oplossing is natuurlijk gewoon twee thermostaten :) Bij hogere temperaturen zet je de thermostaat van de CV op 15 en van de WP op 19 en bij langere temperaturen andersom.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:56
runeazn schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:17:
Aansluitingen van alle warmtestromen gaan via een open verdeler zodat het hydraulisch goed zit.

Ik kom er alleen niet uit hoe de warmtevraag sturing kan? Op het moment is CV opentherm gestuurd via plugwise anna.

Stel het is zo koud buiten dat alleen WP niet genoeg is en CV moet bijspringen, hoe word deze logica gestuurd? Ik kan niet uit het installatie manual opmaken of dit kan, ze gebruiken daar een drieweg klep.
Ik zou mij iets voorstellen van een master slave configuratie dat WP+kamerthermostaat van panasonic in woonkamer hangt en dan de CV in slave via aan/uit communicatie (opentherm zou nice zijn) bijgeschakeld word d.m.v. niet te overbruggen retour temp delta.
Dat dus. Panasonic WP kan je idd laten samenwerken met CV, WP is dan leidend (met bv aangesloten thermostaat), de CV wordt door de WP AAN/UIT geschakeld. Ik heb me daar verder niet in verdiept, all electric hier; wel zo makkelijk :). Met Heishamon kan je ook een Opentherm thermostaat gebruiken (is nog in beta fase).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:46

De extra printplaat (cz-ns4p) kan precies zoals je beschrijft gebruikt worden om de WP je ketel bivalent aan te sturen (aan/uit). Zie installatie of servicemanual hoe het precies werkt.

Er zijn ook veel andere creatieve mogelijkheden, maar die vereisen een paar extra componenten. Met een gewone thermostaat, en een extra schakelaar op buitentemperatuur om de ketel vrij te geven kom je een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-09 13:18

Normaal bij de pana's in bivalent gebruik is dat je alles instelt op de pana en dat die dan via een 2-aderig kabeltje de ketel aan en uitzet. Op de pana stel je in wanneer de ketel moet bijspringen. In de voorbeelden in de manuals van panasonic wordt meestal een buffervat gebruikt, maar een open verdeler werkt net zo goed. Mogelijk moet je bij de ketel een terugslagklep zetten om te voorkomen dat de ketel als hydraulische kortsluiting werkt.

Ik neem aan dat je de ketel ook voor sww blijft gebruiken. Dat het in ieder geval over een bestaande ketel gaat en niet over een nieuwe. Want dan zou ik je aanraden dat niet te doen en je geld te besteden aan een overstap naar full electric.

Zie de servica manual van de monobloc, de Aquarea Design Guide 2018 en de Installation Guide Final Draft 1.1:

https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:59
marcop23 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:38:
[...]

Wat zijn je leidingdiameters? Zowel van de "stamleiding" als de laatste stukjes bij de vloerverwarming? En heb je pomploze vloerverwarmingsverdelers?

Voor zover ik hier lees, krijg je meestal eerder last van ruisende leidingen dan dat je pomp het te zwaar krijgt.

Oh, en heb je een nageregeld systeem? Weet je hoe de warmtepomp gestuurd wordt nu? Sommige systemen kan je voor zover ik weet beter niet gebruiken om de warmtepomp zelf aan te sturen, omdat ze heel vaak in en uitschakelen.
De stamleiding is een standaard 28mm cv leiding. Daar takt voor elke verdieping een 26x3 (22mm binnen diameter dacht ik) van af. Die komen ook op de vloerverwarmingverdelers, die pomploos zijn, binnen. Alleen de leidingen naar de convector zijn wat dunner.

Qua regeling is het op aanvoertemperatuur met een thermostaat die ingrijpt als het nodig is. Ik heb geen last van veel in- en uitschakelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Jesse- op 20-09-2023 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hoe koud moet het worden dat de WP het niet meer kan bijhouden? opvolgende vraag: als je dat weet waarom koop je dan expres een te kleine WP ipv de juiste maat zodat je dat hele probleem niet hebt en die CV gewoon bij het grofvuil kan waar die hoort....

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 20-09-2023 20:57 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• runeazn
flippy schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:56:
[...]

hoe koud moet het worden dat de WP het niet meer kan bijhouden? opvolgende vraag: als je dat weet waarom koop je dan expres een te kleine WP ipv de juiste maat zodat je dat hele probleem niet hebt en die CV gewoon bij het grofvuil kan waar die hoort....
Ik heb geen oplossing voor SWW op het moment. Ik denk dat ik met een 3-4 kW warmtevraag genoeg heb. Maar ik kook op gas, visie is om dit in 10 jaar af te bouwen.
Thorsd schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:59:
[...]

De extra printplaat (cz-ns4p) kan precies zoals je beschrijft gebruikt worden om de WP je ketel bivalent aan te sturen (aan/uit). Zie installatie of servicemanual hoe het precies werkt.

Er zijn ook veel andere creatieve mogelijkheden, maar die vereisen een paar extra componenten. Met een gewone thermostaat, en een extra schakelaar op buitentemperatuur om de ketel vrij te geven kom je een heel eind.
Qua DIY oplossing kan ik aardig engineeren, dus een eigen smart home oplossing met een ESP8266/32 zelf uitvogelen zou ook goed komen. Wel ben ik erg lui en wil ik niet het wiel opnieuw uitvinden.
blb4 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:55:
[...]

Dat dus. Panasonic WP kan je idd laten samenwerken met CV, WP is dan leidend (met bv aangesloten thermostaat), de CV wordt door de WP AAN/UIT geschakeld. Ik heb me daar verder niet in verdiept, all electric hier; wel zo makkelijk :). Met Heishamon kan je ook een Opentherm thermostaat gebruiken (is nog in beta fase).
Ik wilde idd een heishamon aansluiten, wist niet dat die ook nog via opentherm kon werken. Als ik het goed begrijp kan ik de CV als slave aansluiten?
FransvWoerkom schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:10:
[...]

Normaal bij de pana's in bivalent gebruik is dat je alles instelt op de pana en dat die dan via een 2-aderig kabeltje de ketel aan en uitzet. Op de pana stel je in wanneer de ketel moet bijspringen. In de voorbeelden in de manuals van panasonic wordt meestal een buffervat gebruikt, maar een open verdeler werkt net zo goed. Mogelijk moet je bij de ketel een terugslagklep zetten om te voorkomen dat de ketel als hydraulische kortsluiting werkt.

Ik neem aan dat je de ketel ook voor sww blijft gebruiken. Dat het in ieder geval over een bestaande ketel gaat en niet over een nieuwe. Want dan zou ik je aanraden dat niet te doen en je geld te besteden aan een overstap naar full electric.

Zie de servica manual van de monobloc, de Aquarea Design Guide 2018 en de Installation Guide Final Draft 1.1:

https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf
Ik ben nog niet uit over open verdeler of een een buffervat, idealiter heb ik een buffervat a 50-100 liter. Ik heb net genoeg volume in het systeem maar eigenlijk niet. Maar als ik naar de toekomst kijk wil ik ook SWW via een WP, dat gaat niet samen met een buffervat door de beperkte ruimte. De zolder is gewoon leefbaar omdat het platdak is.

voordat er gevraagd word waarom niet alles nu, nou ja wil even aankijken hoe het gaat, budget is niet oneindig en recentlijk al een e-auto gekocht...

[ Voor 3% gewijzigd door runeazn op 20-09-2023 21:18 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

runeazn schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:11:
[...]

Ik heb geen oplossing voor SWW op het moment. Ik denk dat ik met een 3-4 kW warmtevraag genoeg heb. Maar ik kook op gas, visie is om dit in 10 jaar af te bouwen.
SWW heeft niks te maken met verwarming. Dus bivalent/hibride heeft er ook niks mee te maken. Dus blijft de vraag wat nut is van hibride. Helemaal als je nog bezig bent met plannen is er totaal geen reden om expres een te kleine WP te nemen.
En waarom zou je een buffervat -moeten- hebben? Is die ruimte niet beter besteed aan een warmtepompboiler?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:43
runeazn schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:11:
[...]

Dan zet je toch je CV alleen in voor SWW totdat je je WPB hebt geïnstalleerd?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]
[..]
Nee, het boiler contact zit gewoon op de hoofdprint. CN3.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:18

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

Volgens mij kan dit al met de standaard print op bivalent en op een hybride wijze worden aangestuurd. Zou zelf voor bivalent gaan. Zie verder hiervoor de handleiding en is gewoon aan uit dus temper je cv een beetje naar max 50-60 graden.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• runeazn
flippy schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:55:
[...]

SWW heeft niks te maken met verwarming. Dus bivalent/hibride heeft er ook niks mee te maken. Dus blijft de vraag wat nut is van hibride. Helemaal als je nog bezig bent met plannen is er totaal geen reden om expres een te kleine WP te nemen.
En waarom zou je een buffervat -moeten- hebben? Is die ruimte niet beter besteed aan een warmtepompboiler?
Dat zeg ik toch ook dat de plek beter is voor wpb?
Systeem bestaat alleen uit radiator en schatting van systeem volume is aan het randje om pendelen te voorkomen. Dus buffer is nice to have.
In huidige situatie verwarm ik met 30-50 C CV en aan gas gebruik te zien is de wp al overgedimensioneerd. Dus hij is niet te klein 3-4 kW is kleiner dan het 5 kW model?
FransvWoerkom schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:56:
[...]

Nee, het boiler contact zit gewoon op de hoofdprint. CN3.
Terugslag klep is trouwens geen slecht idee, die zou op de retour van de ketel moeten dan toch?
Al is de risico daar klein aangezien daar intern in de CV een drieweg klep zit, intergas CV.

[ Voor 18% gewijzigd door runeazn op 21-09-2023 03:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:25
runeazn schreef op donderdag 21 september 2023 @ 03:19:

Systeem bestaat alleen uit radiator en schatting van systeem volume is aan het randje om pendelen te voorkomen. Dus buffer is nice to have.
Je kunt ook aan paar radiatoren vervangen door T33. Heb ze zelf voor ~60 euro per stuk op Marktplaats gekocht. Vergroot je je systeem en afgifte tegelijk.

Combineer dat met een paar ventilatoren en je vergroot je afgifte nog meer. Heb hier nu ~7kW aan vermogen bij Ta 35ºc op 80% radiatoren.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Of gewoon een beetje pendelen accepteren. Scheelt je het werk en de ruimte van die dikke radiatoren.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
[...]

In huidige situatie verwarm ik met 30-50 C CV en aan gas gebruik te zien is de wp al overgedimensioneerd. Dus hij is niet te klein 3-4 kW is kleiner dan het 5 kW model?
Dan heb je dus geen bivalent ketelaansturing nodig vanuit de WP. Mocht je het toch willen dan hebben @FransvWoerkom en @ErikVers gelijk. Die aansluiting zit er standaard op.

Als je een buffervat neemt, dan bij voorkeur in serie.

[ Voor 15% gewijzigd door Thorsd op 21-09-2023 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
Jesse- schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:43:
[...]

De stamleiding is een standaard 28mm cv leiding. Daar takt voor elke verdieping een 26x3 (22mm binnen diameter dacht ik) van af. Die komen ook op de vloerverwarmingverdelers, die pomploos zijn, binnen. Alleen de leidingen naar de convector zijn wat dunner.

Qua regeling is het op aanvoertemperatuur met een thermostaat die ingrijpt als het nodig is. Ik heb geen last van veel in- en uitschakelen.
Als dit dus niet nageregeld (afgesloten) wordt, is dit ruim voldoende doorstroming :)

26x3 staat voor 26mm buitendiameter, 3mm wanddikte. Dus dan is de binnendiameter 20mm. Dat is vergelijkbaar met stalen cv-buis van 22mm. En er zijn hier meer Tweakers wiens stamleiding opsplitst in 2x 22mm, zoals @Carboy54 als ik het goed heb (ook met een Panasonic J-serie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:39

Carboy54

Duurzaamheid coach

marcop23 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:20:
[...]

Als dit dus niet nageregeld (afgesloten) wordt, is dit ruim voldoende doorstroming :)

26x3 staat voor 26mm buitendiameter, 3mm wanddikte. Dus dan is de binnendiameter 20mm. Dat is vergelijkbaar met stalen cv-buis van 22mm. En er zijn hier meer Tweakers wiens stamleiding opsplitst in 2x 22mm, zoals @Carboy54 als ik het goed heb (ook met een Panasonic J-serie).
Dat is correct. 2 verdelers in het midden verbonden met 28mm gesplitst naar 2x22. De verdelers zijn weer gekoppeld aan een 8 tal radiatoren. Flow is top. 1500 liter per uur.

Hier een aantal installatie voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQyfwh8Ik5P68puPEMAepOKmlr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zKETNCXcA9mdWYOSzcBeAMO4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Carboy54 op 21-09-2023 08:37 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:44
sjimmie schreef op donderdag 21 september 2023 @ 07:57:
Of gewoon een beetje pendelen accepteren. Scheelt je het werk en de ruimte van die dikke radiatoren.
En dat is heus niet 'killing' voor een wp die soft-start heeft, een koelkast compressor start en stopt mss tientallen keren per dag zónder soft-start; is nooit een probleem.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

Dat zeg ik toch ook dat de plek beter is voor wpb?

[...]

Terugslag klep is trouwens geen slecht idee, die zou op de retour van de ketel moeten dan toch?
Al is de risico daar klein aangezien daar intern in de CV een drieweg klep zit, intergas CV.
Als je weet dat 4kw al zat is en je neemt een 5kw waarom zit je dan nog met een bivalentschakeling? De ketel kan dan gewoon weg uit het cv systeem. Ding hoeft dan alleen nog te blijven hangen tot je een WPB hebt.

Een volledig huis in radiatoren is doorgaans voldoende buffer. Moeten ze wel openstaan natuurlijk. Mijn 5kw panasonic red het nog met 3 radiatoren op 35 graden. 1 radiator is dan wel een ijzeren t33 van 3 meter lang dus die heeft wat massa zeg maar. Een uurtje forenzen op marktplaats kan vaak leiden tot een paar mooie dikke t33 voor weinig.
natural colour schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:47:
[...]

En dat is heus niet 'killing' voor een wp die soft-start heeft, een koelkast compressor start en stopt mss tientallen keren per dag zónder soft-start; is nooit een probleem.
Ander soort compressor en koudemiddelsysteem. Niet te vergelijken.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 21-09-2023 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
weleens hier een berekening door iemand gedaan, ik meen dat de compressor het vele 10-tallen jaren zal uithouden met meerdere keren per dag pendelen. maargoed altijd een gevoelig onderwerp dus keuze aan ieder zelf.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bedacht me gisteren dat ik de warmtepomp inmiddels een jaartje heb staan. Sinds augustus vorig jaar. Eens kijken hoe het er tot nu toe uit ziet:

Over het jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lgyucNxIqx8KlSK3CQuDGPRbZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nbVRW0KurnnRFqiKvjEajpdC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PwSPQm6hT8lMxVJE3TMexFx4K8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QHeknsVVMaQzCdsQFH3RnvOV.png?f=fotoalbum_large

Teller staat nu op 3609.375 kWh, gemeten met een pulsmeter.

Kom van 1500-1600 m3 gas af. Dus denk dat het ongeveer in de lijn der verwachting ligt. Zeker in combinatie met vloerkoeling.

Heb de vloerverwarmingsverdelers afgelopen januari pas allemaal vervangen, dus wellicht volgend jaar nog iets zuiniger. Al met al tevreden over de werking, zeker met de Node-Red flow van vriend @edterbak.
Enige uitdaging is dat ik twee kamers heb die wat moeizaam warm worden. Vooral door de verhouding vloer versus raamoppervlak.

De Oxxio app vindt dat ik dit jaar -26 euro heb verbruikt, maar daar is het prijsplafond nog niet in meegenomen. Benieuwd waar we op uit gaan komen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 21-09-2023 10:28 ]

• natural colour
MikeyMan schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:18:
Bedacht me gisteren dat ik de warmtepomp inmiddels een jaartje heb staan. Sinds augustus vorig jaar. Eens kijken hoe het er tot nu toe uit ziet:

Over het jaar:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Teller staat nu op 3609.375 kWh, gemeten met een pulsmeter.

Kom van 1500-1600 m3 gas af. Dus denk dat het ongeveer in de lijn der verwachting ligt. Zeker in combinatie met vloerkoeling.

Heb de vloerverwarmingsverdelers afgelopen januari pas allemaal vervangen, dus wellicht volgend jaar nog iets zuiniger. Al met al tevreden over de werking, zeker met de Node-Red flow van vriend @edterbak.
Enige uitdaging is dat ik twee kamers heb die wat moeizaam warm worden.

De Oxxio app vindt dat ik dit jaar -26 euro heb verbruikt, maar daar is het prijsplafond nog niet in meegenomen. Benieuwd waar we op uit gaan komen ;)
Die 3600KWH voor de wp staat gelijk aan +/- 400 m³ gas 1550/ 400 = 3.8, wat denk ik ook ongeveer je gemiddelde cop waarde van het afgelopen jaar zal zijn, kun je dat ook uit de gegevens van de afgelopen 12 maanden van de wp opmaken?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

natural colour schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:34:
[...]

Die 3600KWH voor de wp staat gelijk aan +/- 400 m³ gas 1550/ 400 = 3.8, wat denk ik ook ongeveer je gemiddelde cop waarde van het afgelopen jaar zal zijn, kun je dat ook uit de gegevens van de afgelopen 12 maanden van de wp opmaken?
Ik heb het na wat pogingen eerlijk gezegd opgegeven om een cop berekening te maken.
Direct uit Heishamon komt deze niet, en met domoticz is het me niet gelukt om een betrouwbare formule te creëren.

Dit zijn niet de nuttigste weergaven:
Heishamon directe output:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5LOVCb-966R4vjvJe6Rlmq9ALI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bUWKp9PPBVMiQ5sx5x1NUrbV.png?f=fotoalbum_large

Berekende Cop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6_U2W-RFw8UHyfeLa9GaiCwxfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mXFfK0OhU2TM2evF6wghl6fH.png?f=fotoalbum_large

dit dan op basis van het volgende script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
return {
    on = {
        timer = {
            'every minute'
        }
    },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_DEBUG,
        marker = "WP-COP Pana Device HM"
    },    
    execute = function(domoticz, item)
        local flowinstValue = domoticz.devices(303).rawData[1]
        local tempoutValue = domoticz.devices(294).rawData[1]
        local tempreturnValue = domoticz.devices(295).rawData[1]
        local powerHeatpump = domoticz.devices(386).rawData[1]
        local frequentie = domoticz.devices(310).rawData[1]
        local sCOP = domoticz.devices(442)

local Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))
        local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(Watt_heat_c/powerHeatpump,2))

domoticz.log('flowinstValue ' .. flowinstValue .. ' L/min ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempoutValue ' .. tempoutValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('tempreturnValue ' .. tempreturnValue .. ' C ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('powerHeatpump ' .. powerHeatpump .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)    
        domoticz.log('Watt_heat_c ' .. Watt_heat_c .. ' Watt ', domoticz.LOG_DEBUG)        
        domoticz.log('COP_calculated ' .. COP_calculated .. ' W/W ', domoticz.LOG_DEBUG)

if tonumber(powerHeatpump) > 60 and COP_calculated < 24 and tonumber(frequentie) > 11 then
            domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=442'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated)
            domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=443'..'&nvalue=0&svalue='..Watt_heat_c)
        else 
            domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=442'..'&nvalue=0&svalue=0')
            domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=443'..'&nvalue=0&svalue=0')
        end
    end
}
Zou het graag beter in beeld hebben, maar vrees dat dit above my paygrade is.

[ Voor 57% gewijzigd door MikeyMan op 21-09-2023 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
@MikeyMan
Op de remote van mijn 7H kan ik per maand bekijken wat het totale verbruik, de opwekking en de COP is.
Afgelopen stookseizoen (van oktober 2022 tot en met april 2023) was het verbruik (maandelijks opgeteld) 1310 KWh en de opwek 4800 KWh en de COP 3.66
Overigens heb ik ook nog een wp-boiler staan die die de benodigde warmte uit het huis haalt.
Ik heb helaas nog steeds geen afzonderlijke kwh meters in de beide elektrische groepen van de wp zitten.

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:59
marcop23 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:20:
[...]

Dat klinkt goed. De binnendiameter is inderdaad 20mm.
Ik heb nog even goed gekeken en zie dat er één punt is waar de totale flow door een 26x3 buis moet, daarna takt het af. (dus 28mm -> 26x3 -> splitsing naar drie verdiepingen). Qua flow doet de vloerverwarming max 15 l/min (6 groepen met maximaal 2,5l). Daarmee blijft er nog voldoende over voor de convectoren als ik het met Carboy54's 1500L/u vergelijk.
Voor de vorm reken ik nog even na of mijn systeem meer dan 50l aan inhoud heeft :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

natural colour schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:51:
@MikeyMan
Op de remote van mijn 7H kan ik per maand bekijken wat het totale verbruik, de opwekking en de COP is.
Afgelopen stookseizoen (van oktober 2022 tot en met april 2023) was het verbruik (maandelijks opgeteld) 1310 KWh en de opwek 4800 KWh en de COP 3.66
Overigens heb ik ook nog een wp-boiler staan die die de benodigde warmte uit het huis haalt.
Ik heb helaas nog steeds geen afzonderlijke kwh meters in de beide elektrische groepen van de wp zitten.
Had die nog niet bekeken, das wel bij benadering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoBHlFiv8sRYHvaizoi3yhB357o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R8P5zw45aDxV09oNrBVYnpOT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAaGggp3ajyU2NCqMzaJQWlT15M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wm38Oi3jytDawMNs1xRp7ldW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9UisBfpOoagJQH01U0qvDv0KKI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CU2ayBGSUV4kZ2TidgfOpt7T.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWyLYIdmxvRxWQvNIDpdwfxg1a0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6BWTw1LsFK5LoC0kEBLOOfpR.png?f=user_large

COP zal hier wat overdreven zijn.

Kijkend naar het verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWlh2-FBxPAgc_oMwdczi6cwOPs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6wbS0F1Yx1LX5tnxSeEWqO9P.png?f=user_large

Domoticz meet 443kWh voor maart. Rond de 10% afwijking.
December is 790kWh vs 769.

Misschien toch maar eens verder in duiken of ik nog iets beter voor elkaar kan krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 21-09-2023 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:25
flippy schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:09:
Een uurtje forenzen op marktplaats kan vaak leiden tot een paar mooie dikke t33 voor weinig.
Inderdaad :)
Dit is tot nu toe mijn mooiste deal. 900x1400 T33 voor 60 euro uit Arnhem.
Wat een warmte komt daar vanaf bij Ta 30ºc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPTu3c7eZ9vulfgYpVSgVOSPluo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2uYZ4N1bG3NovNdRUst2wCqB.jpg?f=user_large

• natural colour
denneappel schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:48:
[...]

[Afbeelding]
Je trouwe viervoeter weet de warmte wel te vinden (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
denneappel schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:48:
[...]

[Afbeelding]
En dan te bedenken dat dat soort dingen 3 jaar geleden gewoon naar het oudijzer gingen omdat helemaal niemand ze wilde hebben. Lijkt er toch op dat steeds meer mensen weten wat je er mee kan. *O*

• flippy
  • Niet online

flippy

twain4me schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:07:
[...]

En dan te bedenken dat dat soort dingen 3 jaar geleden gewoon naar het oudijzer gingen omdat helemaal niemand ze wilde hebben. Lijkt er toch op dat steeds meer mensen weten wat je er mee kan. *O*
aangezien je grofweg hetzelfde afgiftevermogen hebt met een T33 voor een paar tientjes van MP dan met een jaga die richting of zelfs over de 4 cijfers gaat is de keuze vrij makkelijk.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
flippy schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:14:
[...]

aangezien je grofweg hetzelfde afgiftevermogen hebt met een T33 voor een paar tientjes van MP dan met een jaga die richting of zelfs over de 4 cijfers gaat is de keuze vrij makkelijk.
Zeker,
Jaga's staan ook wel eens op mp, alleen is de toevoer opgedroogd dat waren namelijk allemaal nieuwbouwhuizen waar achteraf bij oplevering vloerverwarming in ging en dat is nu min of meer standaard.. ik heb er nog wel eens 6 opgehaald voor 150 euro

ik bedoel meer dat er kennelijk nu meer vraag is omdat de 2ehands prijs behoorlijk is gestegen en dat is ergens een goed tekenen als je er vanuit gaat dat dit is omdat er meer mensen een wp nemen.. Als je denkt dat het komt omdat ze anders de benzine niet kunnen betalen is het eigenlijk heel droevig. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

twain4me schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:36:
[...]
Als je denkt dat het komt omdat ze anders de benzine niet kunnen betalen is het eigenlijk heel droevig. :+
vandaag nog de baas de realsatie gegeven dat die ene electrische bus die we hebben (en ik mee rij) fink centen bespaart. 2 euro voor een liter diesel of 70 cent aan stroom.

gezeik over de hoge aanschafprijs meteen afgelopen. _O-

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-08 13:30
twain4me schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:07:
[...]

Omdat ze zo dik zijn en erg lelijk .
Ik ga toch liever voor een Jaga of fancoil unit .

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:40
Zeg @flippy dit spul kon ik gebruiken om de lamellen schoon te maken toch ?

Afbeeldingslocatie: https://www.wibra.nl/wp-content/uploads/sites/3/2022/01/00250222-000-01-1.png

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• flippy
  • Niet online

flippy

Possible schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:47:
Zeg @flippy dit spul kon ik gebruiken om de lamellen schoon te maken toch ?

[Afbeelding]
je hebt het ook in 5 literflessen. O-)

wel heel goed afspoelen.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 21-09-2023 19:48 ]

• Possible
  • Laatst online: 14:40
flippy schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:48:
[...]

je hebt het ook in 5 literflessen. O-)

wel heel goed afspoelen.
Haha hebben twee flessen gekocht :-)

Hier gaat de pana nu het 3e stookseizoen in.

Totaal aantal uren gedraaid: 6238

Aantal start/stops: 1744.

Is dit een beetje oké?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Topicstarter
Herw76 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:44:
[...]

Omdat ze zo dik zijn en erg lelijk .
Ik ga toch liever voor een Jaga of fancoil unit .
agh beauty is in the eye of the beholder.

jaga,s en fancoils zijn naar mijn mening ook heel erg lelijk en vooral onhandig in de ruimte daarom ga ik voor vloerverwarming O-)

Maar daar ging het mij niet om, ik vind het vooral mooi dat mensen met relatief weinig veranderingen hun huis op een wp laten draaien. dat staat lijnrecht tegenover de propaganda die jaren is verkondigd. (niet genoeg isolatie, vloerverwarming nodig, etc) We zijn van ver gekomen. _/-\o_

• flippy
  • Niet online

flippy

Possible schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:50:
[...]

Is dit een beetje oké?
das een stuk netter dan de meeste

• FransvWoerkom
MikeyMan schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:22:
[...]

Had die nog niet bekeken, das wel bij benadering:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

COP zal hier wat overdreven zijn.

Kijkend naar het verbruik:
[Afbeelding]

Domoticz meet 443kWh voor maart. Rond de 10% afwijking.
December is 790kWh vs 769.

Misschien toch maar eens verder in duiken of ik nog iets beter voor elkaar kan krijgen.
Ik denk dat je beter totale productie door totale consumptie kunt delen. Dan krijg je de reële COP over een jaar. Ik heb de indruk dat ze de maand COP middelen en dan telt die in de zomer veel te zwaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Possible schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:50:
[...]

Haha hebben twee flessen gekocht :-)

Hier gaat de pana nu het 3e stookseizoen in.

Is dit een beetje oké?
Operations_Hours 2137 hours
Operations_Counter 2946 count

Dacht het wel. Inmiddels is ie aardig getemd, maar zeker de eerste maanden ging het hard.

Had ik al gezegd dat ik beter 2x5kw neer had kunnen zetten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FransvWoerkom schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:50:
[...]

Ik denk dat je beter totale productie door totale consumptie kunt delen. Dan krijg je de reële COP over een jaar. Ik heb de indruk dat ze de maand COP middelen en dan telt die in de zomer veel te zwaar mee.
Ja eens, maar enige inzicht in productie komt uit de Panasonic. Dus ook niet heel accuraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@FransvWoerkom nog even de grafieken doorgenomen. Kleine 15000kw opgewekt, aldus Panasonic.
/3600 maakt een COP van 4.16. FWIW ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Laatst online: 07:15
Weet Iemand een betaalbaar alternatief voor de RVS flex leidingen van RJtec met die hele dikke isolatie? lijkt erop dat dit nog maar in een paar lengtes te krijgen is, en isolatie keuze staat er ook niet meer bij....

Ik ga de WP op een draaibaar fram onder mijn fundering maken (makkelijk met onderhoud) en wou met flex leiding naar binnen. details moet ik nog uitwerken maar lengte van ongeveer 1,5meter is denk minimaal nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
MikeyMan schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:16:
@FransvWoerkom nog even de grafieken doorgenomen. Kleine 15000kw opgewekt, aldus Panasonic.
/3600 maakt een COP van 4.16. FWIW ;)
Komt in de buurt van mijn cijfers. Vergelijk tussen interne en externe meting over het afgelopen jaar:

Interne meting:
verbruik: 3245 kWh
opwek: 15238 kWh
COP: 4.7

Externe meting (Eastron + Kamstrup):
verbruik (PS1 + PS2): 3840 +181 = 4021 kWh
opwek (totaal) = 16400 kWh
COP = 4.1 (4.2 zonder de heater/PS2 meegerekend)

[ Voor 3% gewijzigd door Thorsd op 22-09-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Maurice1066 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:17:
Weet Iemand een betaalbaar alternatief voor de RVS flex leidingen van RJtec met die hele dikke isolatie? lijkt erop dat dit nog maar in een paar lengtes te krijgen is, en isolatie keuze staat er ook niet meer bij....

Ik ga de WP op een draaibaar fram onder mijn fundering maken (makkelijk met onderhoud) en wou met flex leiding naar binnen. details moet ik nog uitwerken maar lengte van ongeveer 1,5meter is denk minimaal nodig.
Paar posts terug: Thorsd in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thorsd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:34:
[...]

Komt in de buurt van mijn cijfers. Vergelijk tussen interne en externe meting over het afgelopen jaar:

Interne meting:
verbruik: 3245 kWh
opwek: 15238 kWh
COP: 4.7

Externe meting (Eastron + Kamstrup):
verbruik (PS1 + PS2): 3840 +181 = 4021 kWh
opwek (totaal) = 16400 kWh
COP = 4.1 (4.2 zonder de heater/PS2 meegerekend)
Grappig dat je externe meter voor opwek hoger uitkomt. Had ik niet verwacht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MikeyMan schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:59:
[...]
Grappig dat je externe meter voor opwek hoger uitkomt. Had ik niet verwacht :)
Je hoeft maar 0,25° mis te zitten bij de meting van een deltaT van 5° en je zit al 5% mis in de schatting van de opwekking. De mogelijke fout van 1,5% volle schaal van de flowmeter niet meegerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boxbal
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-09 17:24
Maurice1066 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:17:
Weet Iemand een betaalbaar alternatief voor de RVS flex leidingen van RJtec met die hele dikke isolatie?.
Ik heb nog een meter over van die dikke RJtec isolatie, laat maar weten als je er interesse in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Laatst online: 07:15
Die is niet echt voordelig, ruim het dubbele van rjtec :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
Ik heb ook even naar de verbruikscijfers gekeken maar er zit wel een bizar verschil in de pana metingen en de KwH meter:
Pana verbruik verwarming:
264 - 210 - 189 - 92 (jan-april)

HomeWizard:
346 - 324 - 284 - 167

De HomeWizard zit alleen op de pana aangesloten en ik heb geen losse kWh meter voor de backup heater. Kan iemand dit verschil verklaren?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Gebruik je de WP ook voor tapwater?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:03
Ik heb niet permanent een meter eraan hangen, maar ben er met tussenmetingen in het verleden wel achter dat voor mij weergegeven verbruik + 0,2x uren compressor een goede indicatie van het echte verbruik in kWh is. Moet je wel gedraaide compressor uren bijhouden.

Pana rondt actueel verbruik naar beneden af op 0.2kW -> 1.0 actueel is ergens tussen 1.0 en 1.2 kW actueel…gemiddeld 1.1 neem ik dan aan.

Vervolgens houdt de Pana gerealiseerd verbruik per 2 uur bij, naar beneden afgerond op 0.2kWh. De 1.0 x2 komt terug als maar 1.8kWh. In plaats van 1.1x2= 2.2kWh. Dus 0.2kWh per gedraaid uur minder.

Ik heb dit een tijdje bijgehouden en het klopt heel aardig met werkelijke metingen indertijd. Bij hoog verbruik is het verschil van 10% niet eens bizar. Bij ons draait de Pana veel op minimaal vermogen (500W). Dus 1.0kWh per 2 uur. Pana houdt 0.4kW actueel bij en telt dat over 2 uur nog eens op tot 0.6kWh -> scheelt 40% met werkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Maurice1066 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:48:
[...]

Die is niet echt voordelig, ruim het dubbele van rjtec :|
Ja, rjTec heeft inderdaad een goede prijs. Het hangt er bij Easyfit vanaf hoe je de slang configureert, er zijn heel dure en goedkopere varianten, even uitproberen. Ik weet niet wat het nu kost, maar vorig jaar was het 150 voor 2x160cm met 5/4 wartel en 28 buiseind, incl instelkosten en verzending. Bij rjtec ben je daar nu 95 incl verzenden voor kwijt, en dan moet je nog de 5/4 verlopen aan de andere kant.
Ik heb toen weinig andere leveranciers gevonden. Alle goedkope slangen op Amazon e.d. zijn meestal gewoon omvlochten EPDM, en die zijn niet zuurstofdicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Thorsd op 22-09-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
bartvl schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:15:
Gebruik je de WP ook voor tapwater?
Ja, maar op de controller kan je het juiste energieverbruik selecteren.

Mogelijk zit het in het sluipverbruik (10 watt zonder de waterpomp) en 40-50 met waterpomp. Dit wordt namelijk wel gemeten door die kwh meter (ca 22 kwh/maand nu in de zomer) en zal in de winter met de waterpomp een stuk hoger liggen (ca 40-60 kwh/maand?). Plus dan de wat matige sensoren zal het wel kloppen.
Maar sluipverbruik is wel indrukwekkend, met name als je weinig energie verbruikt (hoe kleiner het huis, hoe hoger het relatieve sluipverbruik). :o

Vrij dramatische COP als dit inderdaad klopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igru00znTqhaqzj-5iPyVlQ8F6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8Jhmi4FNklXSszBHZYAEe8Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door wheli op 22-09-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

wheli schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:22:
[...]

Ja, maar op de controller kan je het juiste energieverbruik selecteren.

Mogelijk zit het in het sluipverbruik (10 watt zonder de waterpomp) en 40-50 met waterpomp. Dit wordt namelijk wel gemeten door die kwh meter (ca 22 kwh/maand nu in de zomer) en zal in de winter met de waterpomp een stuk hoger liggen (ca 40-60 kwh/maand?). Plus dan de wat matige sensoren zal het wel kloppen.
Maar sluipverbruik is wel indrukwekkend, met name als je weinig energie verbruikt (hoe kleiner het huis, hoe hoger het relatieve sluipverbruik). :o

Vrij dramatische COP als dit inderdaad klopt.
[Afbeelding]
Sluip verbruik is max 6kwh per maand (10w) rest is een keuze en afhankelijk van je instellingen. Wellicht bedoel je sluipverbruik en verbruik voor het maken van tapwater?

Ik denk dat je ff naar je excel moet kijken, je hebt een cop grofweg van 3 op je tapwater terwijl er 1.8 in je excel staat in augustus.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 22-09-2023 16:48 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norwayr
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik ben bezig met de installatie van de WP. Kom alleen niet goed weg met de Uponor RTM koppelingen icm met de RVS flex en ruimte die ik heb achter de warmtepomp. De RTM koppelingen zijn groter dan traditionele knel koppelingen. Nu overweeg ik het laatste stuk toch in staal en knelfittingen te doen. Weet iemand of je met staal en messing direct kunt aansluiten op de WP? Of is dat er dan een dielectrische koppeling nodig? Dit om galvanische corrosie te voorkomen. Iets vergelijkbaars heb ik namelijk wel bij mijn warmtepompboiler toegepast.

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Norwayr schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:54:
Ik ben bezig met de installatie van de WP. Kom alleen niet goed weg met de Uponor RTM koppelingen icm met de RVS flex en ruimte die ik heb achter de warmtepomp. De RTM koppelingen zijn groter dan traditionele knel koppelingen. Nu overweeg ik het laatste stuk toch in staal en knelfittingen te doen. Weet iemand of je met staal en messing direct kunt aansluiten op de WP? Of is dat er dan een dielectrische koppeling nodig? Dit om galvanische corrosie te voorkomen. Iets vergelijkbaars heb ik namelijk wel bij mijn warmtepompboiler toegepast.
Valt toch wel mee die rtm koppelingen? hier de 25mm versie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-zBF6r6AygAxCiXDB3U3Dk9MVQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaB6mtmOQeJLGLBvUe8Sr577.jpg?f=fotoalbum_medium

En zo bij mijn dochter, al doende leert men.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDrSYz7SY6B9mWZuhct5gn1aMuo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAfjMbKEYzopi6BAr6TWajcJ.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 16% gewijzigd door klump4u op 22-09-2023 18:42 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbv
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 23:08
Sinds enige tijd bezig met de voorbereidingen voor de installatie van een WP, maar heb nog wat twijfels over voornamelijk het leidingwerk.

Gaat om een gerenoveerd huis van 105m2 (twee verdiepingen) met 10cm hoh vloerverwarming, WTW en muurisolatie R=3.75. In elke kamer is ook een Airzone uitgang van een 6kW lucht-lucht kanaal-WP aanwezig. Idee is om het gehele huis via lucht-water WP op constante temperatuur te verwarmen (19 graden?) en het Airzone systeem te gebruiken voor snelle regeling, uniforme temperatuur (via zone-regeling op Airzone), en verkoeling in de zomer.

Op basis hiervan is de keuze gevallen op 5kW J.

Complicerende factor is inpassing van SWW, waarvoor een 200L tank is voorzien op de eerste verdieping. Deze is enigszins lastig bereikbaar met leidingen, waarvoor twee opties zijn:
1) via onverwarmde en slecht bereikbare zolder
2) door de nog te storten dekvloer op eerste verdieping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtUhDIgU1rm3MpyGZCZbO8VFmqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YOj6QXkIFpRpgm21kJ0WA5k5.png?f=fotoalbum_large

Probleem met de zolderoptie is dat het de opvoerhoogte en leidinglengte vergroot (eerst omhoog, dan weer omlaag), en dat er daar een ontluchting nodig lijkt. Voor onderhoud en mogelijke lekkages niet ideaal.

Door dekvloer lijkt me beter, maar mijn vrees is dat het de tegelvloer nogal warm maakt vanwege het SWW water door de leiding op 60 graden. Was dus van plan om de leiding met Armacell Tubolit met 13mm isolatie in de dekvloer te storten, in de hoop dat de dekvloer daarmee lokaal niet meer dan enkele graden warmer wordt. Iemand misschien ervaring met de WP / SWW leidingen door de dekvloer?

Voor wat betreft route heb ik 3 opties in gedachten:
1) 3W klep beneden, aparte leiding voor SWW: kortste lengte naar VVW-BG, maar filters/3W klep zijn lastig weg te werken beneden,
2) 3W klep boven, VVW beneden gevoed via 1e verdieping: omweg voor VVW-BG welke het grootste vermogen heeft, maar makkelijker aangezien alle filters en kleppen in technische ruimte boven kunnen.
3) gecombineerde leiding tussen onder- en bovenverdieping: minder leidingen, maar extra 2W klep nodig om VVW te blokkeren tijdens SWW run (heeft de WP een dergelijke uitgang?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCAOZxosPwCjEHWx9-MWg0RGNuA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WwKii9GPoLsfMZS51XqgRjbB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhwkvDvDy0ZpfdkOjOK5NEOcVO0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZBSLGJ13u8uPFs2nEUzG1GRG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCobk1LjsjE-L1WGtmL5B9EErWs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/57XA4iDntCBcaaVG8CYn9HLa.png?f=fotoalbum_tile

Met oog op eenvoud en betrouwbaarheid lijkt optie 1 mij het beste, zelfs als dat betekent dat er 2x2 leidingen door de dekvloer heen moeten,

Vragen:
(1) blijft WP pomp circuleren als SWW van 55 (?) naar 60 graden wordt opgewarmd via boilervat heater?
(2) heeft 9m leiding tussen WP / SWW grote invloed op het rendement? Los van verliezen door de buis, het extra water van 14L (2x9m leiding van 26x3: 5.7L, plus 8L in SWW wisselaar) is significant, zeker als er maar bijvoorbeeld 100L bijverwarmd hoeft te worden.
(3) is er een risico dat het SWW in de tank afkoelt via de wisselaar en aangesloten (lange) WP leidingen? Hoe is dit te voorkomen?
(4) voor het geval van een defecte 3W klep, heeft de 5J een aparte ingang om de WP te stoppen als bijvoorbeeld een temperatuursensor in het VVW circuit >35 graden meet?
(5) zijn er zaken die ik over het hoofd zie of beter anders zou kunnen doen?

PS. vanwege lage opbouwhoogte in dekvloer en minimaliseren hoeveelheid water in leidingen voor SWW runs dus voor 26x3 buis gekozen. Lijkt met 1m3/h en met 5kW en deltaT van iets onder de 5 graden goed te gaan [warmtepompweetjes]. Ook Panasonic 2020 installatiehandleiding geeft 14.3L/s aan met 22mm uitwendig koper voor 5kW J. Zijn er belangrijke redenen voor een grotere diameter behalve iets minder pompverliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ao66ZvY3qKGR4USoeY6ftioBIIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50N31ukAMGnhHmeO8oZtujZv.jpg?f=fotoalbum_large

Wat wordt hier nu mee bedoelt ?
Heater aan /uit .
Is dat de back-up .
Is de controller staat verwarmer aan/uit

[ Voor 4% gewijzigd door Herw76 op 22-09-2023 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
klump4u schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:41:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij de eerste foto kan er wel lucht in de slangen gaan zitten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
ErikVers schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:55:
[...]

Sluip verbruik is max 6kwh per maand (10w) rest is een keuze en afhankelijk van je instellingen. Wellicht bedoel je sluipverbruik en verbruik voor het maken van tapwater?

Ik denk dat je ff naar je excel moet kijken, je hebt een cop grofweg van 3 op je tapwater terwijl er 1.8 in je excel staat in augustus.
Die 1.8 klopt wel toch? 33.2 kWh verbruikt volgens Pana voor 61.2 kWh warmte.

Tapwater is in de pana controller een los uit te splitsen categorie. Al deze data behalve die van HomeWizard ('HW') komt uit de controller.
Ik weet niet of die de energie uit de backup heater meetelt bij tapwater maken overigens maar dan nog kloppen de cijfers van HW niet met die uit de Pana. In februari 210 volgens Pana versus 324 volgens HomeWizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:01
@Rickbv warmtepompboiler overwogen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Herw76 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:27:
[...]

Bij de eerste foto kan er wel lucht in de slangen gaan zitten .
Zwarte draaidopje openen en dan van binnenuit het huis water bijvullen. Ging bij beiden goed. ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norwayr
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
klump4u schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:41:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er netjes uit! Het probleem bij mij is dat ik recht uit de muur wil komen met Uponor 25 mm. Daar komt een punstukstuk op naar 3/4" draad. Vervolgens moet er nog een verloop 3/4" naar 5/4" om vervolgens met RVS flex naar de warmtepomp te gaan. De flex die ik heb is maar 40cm. Dacht het wel te halen met een bocht. Maar nu ik alles heb vermoed ik dat ik te weinig ruimte heb om de bocht met de flex te maken.

Maar je brengt mij wel op een idee om de leiding schuin uit de muur te laten komen. Zal moeten kijken hoe schuin dat kan met de diamantboor die ik nu heb. Dan hoef ik zowel binnen als buiten geen bocht meer te maken.

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allard_070
  • Laatst online: 03-09 08:00
Thorsd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:43:
[...]

Ja, rjTec heeft inderdaad een goede prijs. Het hangt er bij Easyfit vanaf hoe je de slang configureert, er zijn heel dure en goedkopere varianten, even uitproberen. Ik weet niet wat het nu kost, maar vorig jaar was het 150 voor 2x160cm met 5/4 wartel en 28 buiseind, incl instelkosten en verzending. Bij rjtec ben je daar nu 95 incl verzenden voor kwijt, en dan moet je nog de 5/4 verlopen aan de andere kant.
Ik heb toen weinig andere leveranciers gevonden. Alle goedkope slangen op Amazon e.d. zijn meestal gewoon omvlochten EPDM, en die zijn niet zuurstofdicht.
Wat zou het gevolg zijn als je een gewone epdm slang gebruikt? Er kan zuurstof in het systeem komen, maar is dat erg; zou de ontluchter niet eventuele belletjes eruit halen en als je verder meerlagenbuizen e.d. hebt kan er niet veel corroderen? Of zie ik iets over het hoofd? Ik vraag het me af omdat sommige shops epdm aanbieden bij warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

wheli schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:30:
[...]

Die 1.8 klopt wel toch? 33.2 kWh verbruikt volgens Pana voor 61.2 kWh warmte.

Tapwater is in de pana controller een los uit te splitsen categorie. Al deze data behalve die van HomeWizard ('HW') komt uit de controller.
Ik weet niet of die de energie uit de backup heater meetelt bij tapwater maken overigens maar dan nog kloppen de cijfers van HW niet met die uit de Pana. In februari 210 volgens Pana versus 324 volgens HomeWizard.
Ik kijk enkel naar HW dat is werkelijk verbruikte energie, die andere “verbruik” kolommen kun je beter verwijderen want is pure onzin. Zie topic start.

Opwekking is redelijk kloppend. En als je dan je “HW” en “tapopwekking” bekijkt lijkt me dat een best prima COP.

Als je kolom C deelt door kolom H heb je bij benadering je COP DHW

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 22-09-2023 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
Ah ja ik begin het te begrijpen. Dus voor de zomermaanden een COP voor DHW van rond de 3 (60 kWh productie voor 20 kWh vernuik HW). De interne COP meting zal de backup heater dus waarschijnlijk wel meenemen waardoor die COP vrij dramatisch is.
De onzekere factor is dat in de winter in her verbruik van HW zowel ruimteverwarming als DHW zit en dat het verbruik van de pana zelf (waterpomp) een stuk hoger zal liggen dan in de zomer. Om een betere schatting te krijgen zal ik dus een extra kWh meter voor de backup heater moeten kopen.

Bedankt voor het meekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbv
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 23:08
Goede vraag en wel overwogen inderdaad, maar omdat we het SWW vat graag in het midden van de verdiepingsvloer wilden waren er wat bedenkingen over het gewicht. Daarom voor een kleiner 200L vat gegaan, die met 5kW + 3kW booster eventueel weer snel op temperatuur kan zijn als het ooit nodig is. De meeste warmtepompboilers die ik tegenkwam waren aardig aan het gewicht en met beperkt vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

wheli schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:15:
Ah ja ik begin het te begrijpen. Dus voor de zomermaanden een COP voor DHW van rond de 3 (60 kWh productie voor 20 kWh vernuik HW). De interne COP meting zal de backup heater dus waarschijnlijk wel meenemen waardoor die COP vrij dramatisch is.
De onzekere factor is dat in de winter in her verbruik van HW zowel ruimteverwarming als DHW zit en dat het verbruik van de pana zelf (waterpomp) een stuk hoger zal liggen dan in de zomer. Om een betere schatting te krijgen zal ik dus een extra kWh meter voor de backup heater moeten kopen.

De pana weergegeven cop is zonder backup maar omdat hij rekend met een onjuist energie verbruik gaat dat nergens over (van tot een cop van 36 aan toe 😅🙈)

Hier is trouwens voldoende info op de afgelopen 986#% pagina’s over te vinden, veel leesplezier en gebruik hiervoor het zoekfilter bovenin deze pagina maar eens.

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 22-09-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Rickbv schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:15:
[...]

Goede vraag en wel overwogen inderdaad, maar omdat we het SWW vat graag in het midden van de verdiepingsvloer wilden waren er wat bedenkingen over het gewicht. Daarom voor een kleiner 200L vat gegaan, die met 5kW + 3kW booster eventueel weer snel op temperatuur kan zijn als het ooit nodig is. De meeste warmtepompboilers die ik tegenkwam waren aardig aan het gewicht en met beperkt vermogen.
hoevaak per dag ga je die 200l opmaken?
2p huishouden is vaak ca. 100m3. Merendeel daarvan is wc doortrekken. Stel 50%? dan 50m3 max voor warm water, = 50/365 = 142liter warm water per dag (Van 40 graden). Dus die 200l mag er zo 20 uur over doen om op te warmen.....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
allard_070 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:41:
[...]

Wat zou het gevolg zijn als je een gewone epdm slang gebruikt? Er kan zuurstof in het systeem komen, maar is dat erg; zou de ontluchter niet eventuele belletjes eruit halen en als je verder meerlagenbuizen e.d. hebt kan er niet veel corroderen? Of zie ik iets over het hoofd? Ik vraag het me af omdat sommige shops epdm aanbieden bij warmtepompen.
Tja, zeg het maar... :)

Chatgpt en Google kunnen er zeker in meer detail over vertellen, maar wat ik wel weet: de zuurstof zorgt ervoor dat stalen onderdelen in je systeem aan de binnenkant gaan corroderen. Als je geen stalen elementen hebt, dan niet natuurlijk. Ook zouden er door de zuurstof in laagtemperatuursystemen meer bacteriën kunnen groeien. Vroeger waren veel vvw slangen niet zuurstofdicht, die worden nu ook niet meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:17
Rickbv schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:47:
Sinds enige tijd bezig met de voorbereidingen voor de installatie van een WP, maar heb nog wat twijfels over voornamelijk het leidingwerk.

[...]

Voor wat betreft route heb ik 3 opties in gedachten:
1) 3W klep beneden, aparte leiding voor SWW: kortste lengte naar VVW-BG, maar filters/3W klep zijn lastig weg te werken beneden,
2) 3W klep boven, VVW beneden gevoed via 1e verdieping: omweg voor VVW-BG welke het grootste vermogen heeft, maar makkelijker aangezien alle filters en kleppen in technische ruimte boven kunnen.
3) gecombineerde leiding tussen onder- en bovenverdieping: minder leidingen, maar extra 2W klep nodig om VVW te blokkeren tijdens SWW run (heeft de WP een dergelijke uitgang?)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Met oog op eenvoud en betrouwbaarheid lijkt optie 1 mij het beste, zelfs als dat betekent dat er 2x2 leidingen door de dekvloer heen moeten,
Ik heb geen antwoord op de vragen verdere vragen, maar optie drie is precies hoe ik het bij mij aan het aansluiten ben. Ik ga de tweewegklep gewoon parallel aansluiten op de driewegklep. Er is naar mijn weten geen extra dedicated poort op de Panasonic.
Bij het hebben van een WTW lijkt me een WPB niet de beste optie, aangezien die de balans verstoort. Voor zover ik weet kun je een WPB niet direct buitenlucht laten gebruiken als het buiten vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Erwin94 volgens mij zijn ze juist bedoeld om op buitenlucht te werken. Maar dat is meer voor het wpb topic

• allard_070
  • Laatst online: 03-09 08:00
Thorsd schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:51:
[...]

Tja, zeg het maar... :)

Chatgpt en Google kunnen er zeker in meer detail over vertellen, maar wat ik wel weet: de zuurstof zorgt ervoor dat stalen onderdelen in je systeem aan de binnenkant gaan corroderen. Als je geen stalen elementen hebt, dan niet natuurlijk. Ook zouden er door de zuurstof in laagtemperatuursystemen meer bacteriën kunnen groeien. Vroeger waren veel vvw slangen niet zuurstofdicht, die worden nu ook niet meer gebruikt.
Het zal inderdaad altijd beter zijn een volledig zuurstofdicht systeem te hebben, met o.a. die speciale slang. Al vraag ik me af of echt zuurstofdicht mogelijk is. Met de moeilijke verkrijgbaarheid van die non-epdm slangen denk ik dat je misschien net zo goed een luchtafscheider (voorbeeld) in je systeem kan zetten, die ook eventueel binnengekomen zuurstof uit andere delen van het systeem eruit haalt.

• Thorsd
allard_070 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 06:50:
[...]

Het zal inderdaad altijd beter zijn een volledig zuurstofdicht systeem te hebben, met o.a. die speciale slang. Al vraag ik me af of echt zuurstofdicht mogelijk is. Met de moeilijke verkrijgbaarheid van die non-epdm slangen denk ik dat je misschien net zo goed een luchtafscheider (voorbeeld) in je systeem kan zetten, die ook eventueel binnengekomen zuurstof uit andere delen van het systeem eruit haalt.
Het is inderdaad allemaal diffusiedicht naar een bepaalde norm. En die norm is <X, waarbij X groter dan 0 is. Er is wel een groot verschil met epdm.

Gassen kunnen volledig oplossen in water, zonder belletjes. Een luchtafscheider haalt het opgeloste gas er niet uit, alleen de echtw luchtbellen.

Over de noodzaak ervan kan ik geen eenduidig antwoord geven. Maar als je stalen onderdelen hebt zou ik sowieso geen risico nemen, en 50..100 E extra op de hele installatie is te overzien.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
In de TS staat een link naar deze
https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf
Is er ook zo een link naar de "K" generatie?

Van plan om een all-in-one KIT-ADC05K3E5 te installeren, maar vind lastig een installateurs handleiding.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• FransvWoerkom
wheli schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:15:

De verbruiksmeting van de pana vindt uitsluitend plaats in het compressor circuit. Waarschijnlijk meten ze alleen de gelijkstroom naar de frequentieregelaar, dan is het voor de 1- en 3-fase modellen hetzelfde. Het verbruik van backup heater en tank heater wordt geschat uit de inschakeltijd samen met een (veelvoud van) 3kW. De fout die daar optreedt is dus dat overdag als de zon schijnt de netspanning meestal hoger is dan 230V. En voor mijn 4,5kW tank heater die ik via een relais aanstuur, wordt 3kW gerekend want dat is het maximum.

Weet je zeker dat in de zomer de circulatiepomp niet loopt?

Mijn pana verving mijn gasketel die ook het sww maakte. Daarom meet ik het totale verbruik met één kWh-meter. Ik had tenslotte ook maar één gasmeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
@FransvWoerkom Ik zie in mn kwh meter dat hij als hij 'uit' staat 10 watt verbruikt. Bij het inschakelen van bv het maken van SWW gaat hij eerst naar 40 watt en dan gaat de compressor aan en stijgt het verbruik uiteraard. 1x/week draait de legionellarun en ik heb een 300L boilervat. Er gaat ongeveer 6 kWh energie via de backup heater per run heb ik gededuceerd maar dus niet gemeten.

En ik heb niet alle pagina's doorgelezen maar wel de afgelopen 2 jaar vrijwel dagelijks gekeken. Ik weet dat de interne sensoren zeer matig zijn maar ik vond de verschillen wel érg groot.

[ Voor 19% gewijzigd door wheli op 23-09-2023 13:16 ]

• FransvWoerkom
wheli schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:11:
@FransvWoerkom Ik zie in mn kwh meter dat hij als hij 'uit' staat 10 watt verbruikt. Bij het inschakelen van bv het maken van SWW gaat hij eerst naar 40 watt en dan gaat de compressor aan en stijgt het verbruik uiteraard. 1x/week draait de legionellarun en ik heb een 300L boilervat. Er gaat ongeveer 6 kWh energie via de backup heater per run heb ik gededuceerd maar dus niet gemeten.

En ik heb niet alle pagina's doorgelezen maar wel de afgelopen 2 jaar vrijwel dagelijks gekeken. Ik weet dat de interne sensoren zeer matig zijn maar ik vond de verschillen wel érg groot.
Bij de legionella run is ook van belang bij welke temperatuur je begint. Ik warm mijn 300L tank eerst op van 40 met de compressor naar 55°. Dat kost (in de zomer) ongeveer 2,5kWh. Vervolgens met de tankheater van 55 naar 65° tegen 3kWh. Dat is dus vrijwel hetzelfde als bij jou.

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik heb samen met mijn vriendin een huis gekocht wat we graag helemaal willen verduurzamen en zeer waarschijnlijk ook een Panasonic warmtepomp in komt. Ik heb een eigen topic geopend voor advies en om als het zover is ook de installatie in bij te houden: Warmtepomp in huis uit 1934
Meedenken wordt gewaardeerd! _/-\o_

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:05
Ik heb een CZ-TAW1 en ik kan inloggen maar ik zie niet heel veel instellingen.
In de topicstart staat "Hiervoor moet je 2 accounts aanmaken een installateursaccount en een gebruikersaccount."
Hoe maak je een installateursaccount aan, ik zie wel ergens op de webinterface een formulier "Application form for AQUAREA Service Cloud" is dat wat ik moet hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:49

hnq

ASW1 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:16:
Ik heb een CZ-TAW1 en ik kan inloggen maar ik zie niet heel veel instellingen.
In de topicstart staat "Hiervoor moet je 2 accounts aanmaken een installateursaccount en een gebruikersaccount."
Hoe maak je een installateursaccount aan, ik zie wel ergens op de webinterface een formulier "Application form for AQUAREA Service Cloud" is dat wat ik moet hebben?
Google is your friend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inkp-UMvBZycphyVFWzHwv3KQY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gd0tK8lF8UEJ2NFHqDaEBP1A.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

• Joris 407
  • Laatst online: 10-09 22:51
Joris 407 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:32:
Vraagje: ik zie dat het systeem vandaag de ingestelde 63 graden niet gehaald heeft bij een sterilisatie run. Er hebben echter ook 2 personen gedouched rond 15u. Kan dit verklaard worden door het ontrekken van warm water tijdens de sterilisatierun?
[Afbeelding]
Gele lijn is tanktemperatuur op linkeras
Wou nog even terugkomen op bovenstaande: deze week heeft de externe heater het wel gedaan. Niets veranderd in de instellingen. Denk dat het in de Pana op de een of andere manier gedetecteerd wordt als er tijdens het steriliseren water ontrokken wordt uit de tank en dan de externe heater niet inschakelt.
Deze week zag de run er zo uit en is ook te zien dat er na uitschakelen van de compressor 3kW afgenomen wordt voor het element. En ook dat de Pana tot 62 graden op de compressor doorgaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE8-MExP2w3SdFlEK2I1F_kO1D4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wfel12vBkBVVW7qn934QBFE.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Joris 407 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:29:
[...]

Wou nog even terugkomen op bovenstaande: deze week heeft de externe heater het wel gedaan. Niets veranderd in de instellingen. Denk dat het in de Pana op de een of andere manier gedetecteerd wordt als er tijdens het steriliseren water ontrokken wordt uit de tank en dan de externe heater niet inschakelt.
Deze week zag de run er zo uit en is ook te zien dat er na uitschakelen van de compressor 3kW afgenomen wordt voor het element. En ook dat de Pana tot 62 graden op de compressor doorgaat.

[Afbeelding]
Tanktemperatuur staat op de linker as. Als de compressor stopt, is de temperatuur ongeveer 52°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
FransvWoerkom schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:49:
[...]

Tanktemperatuur staat op de linker as. Als de compressor stopt, is de temperatuur ongeveer 52°.
Ik doelde op de aanvoertemperatuur, die staat op de rechter as bij mij

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Joris 407 schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:51:
[...]

Ik doelde op de aanvoertemperatuur, die staat op de rechter as bij mij
De aanvoertemperatuur staat op de rechter as en bij het stoppen van de compressor staat die op 58°. Het is echt lastig met twee verschillende assen. Zelfs jij raakt er van in de war ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
FransvWoerkom schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:14:
[...]

De aanvoertemperatuur staat op de rechter as en bij het stoppen van de compressor staat die op 58°. Het is echt lastig met twee verschillende assen. Zelfs jij raakt er van in de war ;)
Je hebt helemaal gelijk 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:27
allard_070 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 06:50:
Hier al eens gekeken?
Ze hebben twee type slangen geschikt voor CV gebruik.
Het verschil tussen de OxyBAN slangen en de O2-Stopp (EPDM) is dat de zuurstofdiffusiedichtheid van OxyBAN slangen met 0,00086 g/m3/d beter is dan O2-Stopp met 0,04 g/m3/d.
[edit] ik zie net dat rvsslangen.nl dezelfde is (of toebehoort) aan easy-fitt, maar op rvsslangen.nl staat uitgebreidere info.

[ Voor 21% gewijzigd door Tranquility op 25-09-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Tranquility schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:32:
[...]

Hier al eens gekeken?
Het verschil tussen de OxyBAN slangen en de O2-Stopp is dat de zuurstofdiffusiedichtheid van OxyBAN slangen met 0,00086 g/m3/d beter is dan O2-Stopp (0,04 g/m3/d).
[edit] ik zie net dat rvsslangen.nl dezelfde is (of toebehoort) aan easy-fitt, maar op rvsslangen.nl staat uitgebreidere info.
De zuurstof waar iedereen zo bang voor is, is opgelost in het CV water. Dat haal je niet weg met een luchtafscheider. Maar als die zuurstof ijzer oxideert, ontstaat magnetiet dat je effectief met een magneetfilter verwijdert. Als je geen stalen leidingen, appendages of radiatoren/convectoren hebt, hoef je niet bang te zijn voor zuurstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Tranquility schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:32:
[...]

Hier al eens gekeken?
Het verschil tussen de OxyBAN slangen en de O2-Stopp (EPDM) is dat de zuurstofdiffusiedichtheid van OxyBAN slangen met 0,00086 g/m3/d beter is dan O2-Stopp met 0,04 g/m3/d.
Precies, daar staat het mooi uitgelegd. De O2-stopp is een soort butyl (niet EPDM). Ik heb nog even gekeken, en EPDM slangen zijn 101 g/m3/d, dus 2500x meer doorlatend dan de O2-Stopp. De DIN4726 norm specificeert < 0,1 g/m3/d voor zuurstofdichtheid.

[ Voor 13% gewijzigd door Thorsd op 25-09-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:27
Thorsd schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:16:
De O2-stopp is een soort butyl (niet EPDM), de DIN4726 norm specificeert < 0,1 g/m3/d voor zuurstofdichtheid.

Ik heb nog even gekeken, en EPDM slangen zijn 101 g/m3/d, dus 2500x meer doorlatend dan de O2-Stopp.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat de O2-Stopp slangen van EPDM zijn.
Even gecheckt op hun site:
- Door de gladde EPDM binnenslang hebben O2-Stopp slangen een wat lager drukverlies dan OxyBan slangen van dezelfde diameter.

Maar volgens mij is dat nog steeds helemaal niet erg aangezien beide typen voor CV gebruik geschikt zijn.
Ik heb overigens twee van die O2-Stopp slangen (met blauwe streep in de omvlechting) van twee meter gekocht om het boilervat aan te sluiten. Volgens mij is het allerbelangrijkste denk ik het ALTIJD monteren van een magneetfilter op de retour vlak voor de pana zoals bijvoorbeeld deze.

[ Voor 10% gewijzigd door Tranquility op 29-10-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Tranquility schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:24:
[...]

Ik meende ergens gelezen te hebben dat de O2-Stopp slangen van EPDM zijn.
Even gecheckt op hun site:
- Door de gladde EPDM binnenslang hebben O2-Stopp slangen een wat lager drukverlies dan OxyBan slangen van dezelfde diameter.
Ja, dat is een typo op de site denk ik, in de datasheet staat butyl :)
Het spul zelf komt wellicht hier vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Thorsd schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:37:
[...]
Ja, dat is een typo op de site denk ik, in de datasheet staat butyl :)
Het spul zelf komt wellicht hier vandaan.
Dat spul komt inderdaad van Lindner. Het materiaal is inderdaad butyl rubber. Ook Oxyban is van Lindner. Dat is PE (Polyetheen) gelamineerd met een zuurstofbarriere van EVOH (Ethyleen vinylalcohol copolymeer). Beide voldoen aan DIN 4726.

https://www.lindner-armaturen.de/de_o2_stopp.html

EVOH kennen we van de tussenlaag bij vloerverwarmingsbuis en verpakkingen van levensmiddelen

Wikipedia: EVOH

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-09 08:42
Kleine mijlpaal: mijn nieuwe leidingwerk binnen is klaar en waterdicht. Was nog een hele klus, de nieuwe verdeler moest ik creatief verbouwen en monteren, en het werken met 28 mm stalen buis (met 7 bochten en door 4 stenen muren) was veel werk. Maar goed ik doe alles alleen en voor het eerst, dus mag misschien niet klagen O-)

Volgende stap is het plaatsen van de buitenunit. Daar heb ik op het forum al veel over gelezen en nog wat vragen over.

Op veel foto's zie ik naast het grind ook een PVC pijpje uit de grond steken. Deze zal dan tot onder de vorstgrens gaan. Als ik het goed heb heeft deze alleen zin als je de andere gaten afdicht zodat het water door de behuizing daarheen stroomt. Maar als ik dan deze reactie of deze lees dan gaat dit niet werken zonder "ontdooilint/trace"? Wat is hier de "best practice" voor ons klimaat in NL? Hij komt tegen mijn gevel aan de noordkant, deels onder overstek en er zal in de toekomst wel iets van hout omheen komen.

Deze opstelling van @dof is hoe ik het ook in gedachte had. Hoe ziet dit er onder de grond uit, rusten de stapelblokken gewoon op het oorspronkelijke zand en hoe voorkom je dat dit verzakt als je ertussen de zaak afgraaft voor grind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:42

dof

Separator schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:44:
Kleine mijlpaal: mijn nieuwe leidingwerk binnen is klaar en waterdicht. Was nog een hele klus, de nieuwe verdeler moest ik creatief verbouwen en monteren, en het werken met 28 mm stalen buis (met 7 bochten en door 4 stenen muren) was veel werk. Maar goed ik doe alles alleen en voor het eerst, dus mag misschien niet klagen O-)

Volgende stap is het plaatsen van de buitenunit. Daar heb ik op het forum al veel over gelezen en nog wat vragen over.

Op veel foto's zie ik naast het grind ook een PVC pijpje uit de grond steken. Deze zal dan tot onder de vorstgrens gaan. Als ik het goed heb heeft deze alleen zin als je de andere gaten afdicht zodat het water door de behuizing daarheen stroomt. Maar als ik dan deze reactie of deze lees dan gaat dit niet werken zonder "ontdooilint/trace"? Wat is hier de "best practice" voor ons klimaat in NL? Hij komt tegen mijn gevel aan de noordkant, deels onder overstek en er zal in de toekomst wel iets van hout omheen komen.

Deze opstelling van @dof is hoe ik het ook in gedachte had. Hoe ziet dit er onder de grond uit, rusten de stapelblokken gewoon op het oorspronkelijke zand en hoe voorkom je dat dit verzakt als je ertussen de zaak afgraaft voor grind?
Mooi dat het met de leidingen gelukt is!

Ik heb in m'n grindbak ook zo'n pvc pijpje gezet volgens Panasonic tekening, maar gebruik het verder niet (niks op aangesloten). Ik laat alles gewoon in de grindbak stromen.

(Smelt-) Water uit de WP wisselaar bij defrosts gebeurt ook alleen bij buiten temperaturen van 0-5 C. En dan ook nog wanneer het buiten erg vochtig is. En dat is in .nl dus best wel vaak.

Bij zo'n defrost wordt er warmer water door de wisselaar gejaagd en dan komt er in korte tijd een sloot water en ook damp uit de lamellen van de wisselaar (indrukwekkend om te zien als je er bovenop staat :) ). Maar aangezien het rond 0C is en het dus ook net kan gaan vriezen kan dat water voor ijsbaan en ijspegels gaan zorgen.
Vandaar zorgen dat het water snel weg kan stromen en de WP hoog plaatsen zodat ijs niet omhoog kan vriezen.
Als dat niet zo gemaakt kan worden, dan zijn warmtelinten een uitkomst.

Wat betreft de grindbak: Ik heb gewoon een gat van halve meter diep gegraven, Daar losse stukgeslagen stukken steen in (had niet genoeg grind), en daar bovenop grind. Die zwarte betonblokken (van Hornbach 60x15x15 cm meen ik) liggen er een paar cm diep in en zijn waterpas gemept. Daar de Bigfoots op en vervolgens de WP.

Het dakje vond ik wel een prettige aanwinst aangezien het beestje eerst zo zielig in de regen stond. Bevalt tot nu toe prima, want zo kan ik er aan alle kanten ruim bij, er genoeg luchtstroming voor de WP kan zijn en slijtage van WP minder is door minder weersinvloeden op de kast en slangen er achter. Kan het aanraden.
Het kost natuurlijk wel wat ruimte, maar dat heb ik.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

dof schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:03:
[...]

Het dakje vond ik wel een prettige aanwinst aangezien het beestje eerst zo zielig in de regen stond.
Heb je daar een foto van, van dat dakje? Ben wel benieuwd. :)
8)7
Tnx @Nnoitra

[ Voor 4% gewijzigd door Bra-Jo op 27-09-2023 18:16 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:05
Bra-Jo schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:12:
[...]

Linkje staat in de post erboven, die van @Separator :P

--

Nu heb je een nieuwere, inclusief planten in de bak :+

[ Voor 11% gewijzigd door Nnoitra op 27-09-2023 18:23 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:42

dof

Bra-Jo schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:12:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FHE4SZiHwJzYiXJkxMxTjSHVDw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EEGWyBq36108unDeVZ9c5yLv.png?f=fotoalbum_large

Ter plekke gemaakt van buiten hout en balkjes, slotbouten, keilbouten (in muur) en hoekijzers, en bitumen leitjes en bitumen plakmiddel. Indien gewenst kan ik via PM wel wat detail foto's en maten sturen. Een bouwtekening heb ik niet, of ik zou het nog moeten maken :) .

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@dof Tnx, hier kom ik al een heel end mee. d:)b
Nog niet zeker of ik een dakje ga maken, omdat hij bij mij los in de tuin staat en er dus 4 palen de grond in zouden moeten. Maar als ik ermee doorga, wordt het wel ongeveer zoiets.

Nomen nescio

Pagina: 1 ... 18 ... 89 Laatste