Sinds enige tijd bezig met de voorbereidingen voor de installatie van een WP, maar heb nog wat twijfels over voornamelijk het leidingwerk.
Gaat om een gerenoveerd huis van 105m2 (twee verdiepingen) met 10cm hoh vloerverwarming, WTW en muurisolatie R=3.75. In elke kamer is ook een Airzone uitgang van een 6kW lucht-lucht kanaal-WP aanwezig. Idee is om het gehele huis via lucht-water WP op constante temperatuur te verwarmen (19 graden?) en het Airzone systeem te gebruiken voor snelle regeling, uniforme temperatuur (via zone-regeling op Airzone), en verkoeling in de zomer.
Op basis hiervan is de keuze gevallen op 5kW J.
Complicerende factor is inpassing van SWW, waarvoor een 200L tank is voorzien op de eerste verdieping. Deze is enigszins lastig bereikbaar met leidingen, waarvoor twee opties zijn:
1) via onverwarmde en slecht bereikbare zolder
2) door de nog te storten dekvloer op eerste verdieping
Probleem met de zolderoptie is dat het de opvoerhoogte en leidinglengte vergroot (eerst omhoog, dan weer omlaag), en dat er daar een ontluchting nodig lijkt. Voor onderhoud en mogelijke lekkages niet ideaal.
Door dekvloer lijkt me beter, maar mijn vrees is dat het de tegelvloer nogal warm maakt vanwege het SWW water door de leiding op 60 graden. Was dus van plan om de leiding met Armacell Tubolit met 13mm isolatie in de dekvloer te storten, in de hoop dat de dekvloer daarmee lokaal niet meer dan enkele graden warmer wordt. Iemand misschien ervaring met de WP / SWW leidingen door de dekvloer?
Voor wat betreft route heb ik 3 opties in gedachten:
1) 3W klep beneden, aparte leiding voor SWW: kortste lengte naar VVW-BG, maar filters/3W klep zijn lastig weg te werken beneden,
2) 3W klep boven, VVW beneden gevoed via 1e verdieping: omweg voor VVW-BG welke het grootste vermogen heeft, maar makkelijker aangezien alle filters en kleppen in technische ruimte boven kunnen.
3) gecombineerde leiding tussen onder- en bovenverdieping: minder leidingen, maar extra 2W klep nodig om VVW te blokkeren tijdens SWW run (heeft de WP een dergelijke uitgang?)
Met oog op eenvoud en betrouwbaarheid lijkt optie 1 mij het beste, zelfs als dat betekent dat er 2x2 leidingen door de dekvloer heen moeten,
Vragen:
(1) blijft WP pomp circuleren als SWW van 55 (?) naar 60 graden wordt opgewarmd via boilervat heater?
(2) heeft 9m leiding tussen WP / SWW grote invloed op het rendement? Los van verliezen door de buis, het extra water van 14L (2x9m leiding van 26x3: 5.7L, plus 8L in SWW wisselaar) is significant, zeker als er maar bijvoorbeeld 100L bijverwarmd hoeft te worden.
(3) is er een risico dat het SWW in de tank afkoelt via de wisselaar en aangesloten (lange) WP leidingen? Hoe is dit te voorkomen?
(4) voor het geval van een defecte 3W klep, heeft de 5J een aparte ingang om de WP te stoppen als bijvoorbeeld een temperatuursensor in het VVW circuit >35 graden meet?
(5) zijn er zaken die ik over het hoofd zie of beter anders zou kunnen doen?
PS. vanwege lage opbouwhoogte in dekvloer en minimaliseren hoeveelheid water in leidingen voor SWW runs dus voor 26x3 buis gekozen. Lijkt met 1m3/h en met 5kW en deltaT van iets onder de 5 graden goed te gaan [warmtepompweetjes]. Ook Panasonic 2020 installatiehandleiding geeft 14.3L/s aan met 22mm uitwendig koper voor 5kW J. Zijn er belangrijke redenen voor een grotere diameter behalve iets minder pompverliezen?