Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 89 Laatste
Acties:

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-09 08:42
@dof bedankt voor de toelichting!

Die zwarte betonblokken liggen dus op het grind en niet op de grond? Had nooit gedacht dat dat stabiel zou zijn. En die opsluitbandjes rondom, hoe diep gaan die dan? Het totale grindoppervlak is voldoende gebleken om al het water binnenboord te houden?

Goede tip dat gebroken steen. Hier nog oude terrastegels liggen en grind moet ik kopen. Scheelt weer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Separator schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:00:
@dof bedankt voor de toelichting!

Die zwarte betonblokken liggen dus op het grind en niet op de grond? Had nooit gedacht dat dat stabiel zou zijn. En die opsluitbandjes rondom, hoe diep gaan die dan? Het totale grindoppervlak is voldoende gebleken om al het water binnenboord te houden?

Goede tip dat gebroken steen. Hier nog oude terrastegels liggen en grind moet ik kopen. Scheelt weer!
Graag gedaan. Ja, de blokken (4 stuks) liggen iets (3-5 cm denk ik) in het grind. De totale hoeveelheid steen in de grindbak houdt het erg stabiel. De opsluitbanden zijn iets van 15 of 20 cm diep.

Ja, de pana monobloc heeft aan alle kanten ruimte om water in de grindbak te lozen, en de grindbak kan dat makkelijk verwerken. Overigens komt er voornamelijk water van de kant van de compressor en wisselaar (bij defrosts). De andere kant krijgt hooguit wat water te verwerken als je de jaarlijkse schoonmaakbeurt van het filter doet.

Er zijn nog flink wat zakken grind in gegaan, ondanks dat ik de helft al had gevuld met stukgeslagen stenen. :)

Hier, hier, hier en hier nog wat foto's :)

[ Voor 13% gewijzigd door dof op 27-09-2023 21:19 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Beekforel schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:23:
[...]

We gaan een beetje offtopic, maar toen ik bijna 10 jaar geleden vloerverwarming en PVC kreeg is er nooit gesproken over zo'n protocol. Werd gelegd in juni dus daadwerkelijk stoken gebeurde pas maanden later. Maar toen nog wel met een slecht ingeregelde CV ketel...

De vloer is nog steeds prima. Ook het stuk wat ik er twee jaar geleden bij gelegd heb, heb ik geen protocol gevolgd. Maar toen stookte ik al ltv.
Nou, ik vermoed dat ik een bug in de 9kW J-serie panasonic software hebt ontdekt met betrekking tot het ingebouwde betondroog (dry concrete) programma.
Nadat ik keurig de stappen van 5 graden had in gesteld heb ik rond 11:45 uur het betondroogprogramma opgestart.
Ik wist wel dat de installateur de datum van de warmtepomp nog niet goed had gezet.
Blijkt nu dat ik 23:45 gestart ben met 25 graden en de Panasonic na 24:00 uur doodleuk op 30 graden begint te stoken 8)7

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:23
nokiaan958GB schreef op woensdag 27 september 2023 @ 23:42:
[...]

Nou, ik vermoed dat ik een bug in de 9kW J-serie panasonic software hebt ontdekt met betrekking tot het ingebouwde betondroog (dry concrete) programma.
Nadat ik keurig de stappen van 5 graden had in gesteld heb ik rond 11:45 uur het betondroogprogramma opgestart.
Ik wist wel dat de installateur de datum van de warmtepomp nog niet goed had gezet.
Blijkt nu dat ik 23:45 gestart ben met 25 graden en de Panasonic na 24:00 uur doodleuk op 30 graden begint te stoken 8)7
En wat is die bug dan?

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dat je zou verwachten dat hij na 24 uur aan een volgende stap begint. Dit is namelijk wat je wilt als je straks een betonvloer wilt verwarmen.
Nu dit niet gebeurt ben je voor je instellingen erg afhankelijk van het moment dat je start en daarmee de eerste stap onbedoeld erg kan varieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

nokiaan958GB schreef op donderdag 28 september 2023 @ 00:30:
[...]

Dat je zou verwachten dat hij na 24 uur aan een volgende stap begint. Dit is namelijk wat je wilt als je straks een betonvloer wilt verwarmen.
Nu dit niet gebeurt ben je voor je instellingen erg afhankelijk van het moment dat je start en daarmee de eerste stap onbedoeld erg kan varieren.
doorgaans word een programma overdag opgestart nadat de installatie in bedrijf is gesteld. de klok instellen is letterlijk 1 van de eerste handelingen die je doet/moet doen als de stroom er voor het eerst opgaat.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-09 08:42
ConQuestador schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:38:
In de WP heb ik 2 kw-meters geplaatst. Op de plek van de optionele module was mooi plaats dus daar pasten ze zonder problemen. Tevens hier kabels aan de pulsuitgang aangesloten welke richting heishamon gaan.
Ben wel benieuwd hoe je de kWh meters bevestigd hebt? Ik wil ze ook in de buitenunit plaatsen en heb (in de J7) op dezelfde plek ruimte. Ik was van plan een stuk din rail te bestellen en ze daar aan te maken, maar mogelijk kan het makkelijker? Ik heb overigens andere kWh meters, van Elektramat 1 din breed.

En zie ik het goed op de foto dat je een enkele utp kabel hebt gebruikt om beide meters aan te sluiten? Dan ga ik dat ook zo doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:45
Separator schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:06:
[...]

Ben wel benieuwd hoe je de kWh meters bevestigd hebt? Ik wil ze ook in de buitenunit plaatsen en heb (in de J7) op dezelfde plek ruimte. Ik was van plan een stuk din rail te bestellen en ze daar aan te maken, maar mogelijk kan het makkelijker? Ik heb overigens andere kWh meters, van Elektramat 1 din breed.

En zie ik het goed op de foto dat je een enkele utp kabel hebt gebruikt om beide meters aan te sluiten? Dan ga ik dat ook zo doen.
Din rail met 2 parkers vast gezet, en daar de meters op geklikt. Die van jou zijn 1din omdat het 1fase is, de mijne zijn 3 fase.

Ik heb indd 1 utp kabel gebruikt, genoeg aders om uit te kiezen 😉

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ConQuestador schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:45:
[...]
Din rail met 2 parkers vast gezet, en daar de meters op geklikt. Die van jou zijn 1din omdat het 1fase is, de mijne zijn 3 fase.

Ik heb indd 1 utp kabel gebruikt, genoeg aders om uit te kiezen 😉
Je moet natuurlijk per kWh meter een aderpaartje gebruiken. Dan verlaag je de storingsgevoeligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09 21:35
Beste allen,

Dinsdag wordt er een WH-MDC05J3E5-W geleverd en dan kan het aansluiten beginnen :-)
Ik heb op het forum al veel gelezen over de Panasonic monoblocs, het is fijn dat er zoveel informatie beschikbaar is. Ik heb enkele vragen en ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen?

Ik heb gelezen over WAR en ik wil graag de warmtepomp weersafhankelijk te laten regelen. Nu las ik in de handleiding van Panasonic op pagina 56 dat er een optie is om een "outdoor air sensor cable" te monteren.

Is het voor WAR nodig een aparte temperatuursensor te installeren? Zo ja, welke kan ik daarvoor bestellen?

Ik las ook dat de standaard meegeleverde controller/thermostaat op de hele graad nauwkeurig meet. Ik wil voorlopig de warmtepomp niet aansturen via een heishamon, het liefst met een thermostaat. In ieder vertrek hangen nu thermostaten waarmee ik per ruimte de vloerverwarming (Danfoss Icon) kan aansturen. Mijn idee is om op de begane grond de thermostaat op >25 graden te zetten zodat de vloerverwarming (c.a. 40m2, 18mm leiding 10cm h.o.h.) altijd open staat en ik de temperatuur met een thermostaat die ik op de panasonic aansluit kan regelen.

Is deze gedachtegang juist? Welke thermostaat raden jullie hiervoor aan?

Ik heb deze handleiding voor me: https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Baxke schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:44:
Beste allen,

Dinsdag wordt er een WH-MDC05J3E5-W geleverd en dan kan het aansluiten beginnen :-)
Ik heb op het forum al veel gelezen over de Panasonic monoblocs, het is fijn dat er zoveel informatie beschikbaar is. Ik heb enkele vragen en ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen?

Ik heb gelezen over WAR en ik wil graag de warmtepomp weersafhankelijk te laten regelen. Nu las ik in de handleiding van Panasonic op pagina 56 dat er een optie is om een "outdoor air sensor cable" te monteren.

Is het voor WAR nodig een aparte temperatuursensor te installeren? Zo ja, welke kan ik daarvoor bestellen?

Ik las ook dat de standaard meegeleverde controller/thermostaat op de hele graad nauwkeurig meet. Ik wil voorlopig de warmtepomp niet aansturen via een heishamon, het liefst met een thermostaat. In ieder vertrek hangen nu thermostaten waarmee ik per ruimte de vloerverwarming (Danfoss Icon) kan aansturen. Mijn idee is om op de begane grond de thermostaat op >25 graden te zetten zodat de vloerverwarming (c.a. 40m2, 18mm leiding 10cm h.o.h.) altijd open staat en ik de temperatuur met een thermostaat die ik op de panasonic aansluit kan regelen.

Is deze gedachtegang juist? Welke thermostaat raden jullie hiervoor aan?

Ik heb deze handleiding voor me: https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf
De pana heeft een buitentemperatuur sensor achterop voor de luchtinlaat. Alleen als daar de zon op staat heb je een sensor op een betere plek nodig.

De simpelste (voorlopige) regeling is WAR met de meegeleverde controller als thermostaat. Het klopt dat de controller de gemeten temperatuur weergeeft met een tresolutie van 1°. In feite meet hij de temperatuur per 0,5°. Als je de controller als thermostaat instelt, stelt hij de WAR-stooklijn naar boven of beneden bij als de temperatuur voorbij het setpoint dreigt te schieten of het setpoint niet dreigt te halen. Tenslotte is WAR niet zaligmakend. WAR houdt geen rekening met wind en zoninstraling.

Omdat vloerverwarming met een warmtepomp met goed ingestelde WAR erg traag reageert op plotselinge bewonerswensen, heeft regeling per kamer meestal weinig zin. Met de ingebouwde timer kun je prima een bescheiden nacht- en/of dagverlaging instellen. Het is een goed idee om de vloerverwarming op de BG vol open te zetten. Dat kan simpeler door de servo's van die groepen geheel te verwijderen. Je kunt dan de thermostaten van de verdieping en bijbehorende servo's alsnog gebruiken om daar de temperatuur te verlagen.

Op de pana is een externe thermostaat aan te sluiten met contacten en bedrading die 230V kan hebben. Met een kabel met 2, 3 of 4 kabels. Zoek in dit topic gewoon op thermostaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
FransvWoerkom schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 01:07:
[...]

Als je de controller als thermostaat instelt, stelt hij de WAR-stooklijn naar boven of beneden bij
Nee, als je de controller als thermstaat instelt dan start de WP wanneer de gemeten temperatuur onder de ingestelde temperatuur komt en stopt de WP wanneer de temperatuur erboven komt.
Dus controler instellen als thermostaat betekent ook werken als thermostaat.

Je kan bv WAR + Thermostaat instellen en daarbij kiezen tussen de interne thermostaat (dat is de controller) of externe thermostaat (dan sluit je er zelf eentje aan op de officiele aansluitingen voor de externe thermostaat). Of je stelt WAR Only in en dan kan je evt alsnog een eigen thermostaat aansluiten op de niet-officiele aansluiting die de hele WP aan/uit kan zetten (dat doen veel mensen hier, maar dat is niet de thermostaat-functie-instelling van de WP).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
dof schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:19:
[...]

[Afbeelding]

Ter plekke gemaakt van buiten hout en balkjes, slotbouten, keilbouten (in muur) en hoekijzers, en bitumen leitjes en bitumen plakmiddel. Indien gewenst kan ik via PM wel wat detail foto's en maten sturen. Een bouwtekening heb ik niet, of ik zou het nog moeten maken :) .
Mooi gedaan! Heb je ook overwogen om ipv een shingles-dak een zonnepaneel te leggen? Je hebt al elektra aansluiting eronder dus het zal heel eenvoudig zijn. Een paneel kost tegenwoordig geen drol meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:00

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:05:
[...]

Nee, als je de controller als thermstaat instelt dan start de WP wanneer de gemeten temperatuur onder de ingestelde temperatuur komt en stopt de WP wanneer de temperatuur erboven komt.
Dus controler instellen als thermostaat betekent ook werken als thermostaat.

Je kan bv WAR + Thermostaat instellen en daarbij kiezen tussen de interne thermostaat (dat is de controller) of externe thermostaat (dan sluit je er zelf eentje aan op de officiele aansluitingen voor de externe thermostaat). Of je stelt WAR Only in en dan kan je evt alsnog een eigen thermostaat aansluiten op de niet-officiele aansluiting die de hele WP aan/uit kan zetten (dat doen veel mensen hier, maar dat is niet de thermostaat-functie-instelling van de WP).
Sjimmie, je antwoord moet ja zijn ipv nee.
@FransvWoerkom doelde op de shift functie als je werkt met de interne thermostaat en ik kan bevestigen dat die shift op je war/stooklijn.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:28
FransvWoerkom schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 01:07:
[...]

Als je de controller als thermostaat instelt, stelt hij de WAR-stooklijn naar boven of beneden bij als de temperatuur voorbij het setpoint dreigt te schieten of het setpoint niet dreigt te halen.
Doet de warmtepomp dat ook als je een externe thermostaat gebruikt?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Joris 407 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:28:
[...]

Doet de warmtepomp dat ook als je een externe thermostaat gebruikt?
Nee 😋
Wel gaat hij dan meer berekenbaar aan en uit. Hij is beter te temmen met externe zeg maar. En de waterpomp gaat ook direct mee uit terwijl met de interne thermostaat de compressor dagen uit kan staan met een waterpomp die nog doordraait. Dit meestal alleen in voor en na seizoen 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

padoempats schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:41:
[...]

Mooi gedaan! Heb je ook overwogen om ipv een shingles-dak een zonnepaneel te leggen? Je hebt al elektra aansluiting eronder dus het zal heel eenvoudig zijn. Een paneel kost tegenwoordig geen drol meer.
Thanks. Nee, niet overwogen want het is een plek waar eigenlijk weinig zon kan komen vanwege hoge struiken en boompjes.

Ja, ik wacht nog even verdere prijsdaling af en dan ga ik m'n dak (op noord-oost) goedkoop volleggen :).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-09 21:42
Vraag gebaseerd op onderstaande afbeelding.

In de buitenunit van de warmtepomp zit een pomp om het water te laten circuleren. Wat is dan het gevolg wanneer er een circulatiepomp in het systeem wordt opgenomen die niet is gekoppeld aan de warmtepomp? Ik kan mij voorstellen dat hij de interne circulatiepomp gaat afremmen door zelf minder te circuleren of juist 'overbelast' door teveel aanvoer te vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCwPmdUSxGdTe6nFc8j1U0WzcIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfNrjagvYQBRfTpFxKfW0Y9k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
wervisser schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:50:

In de buitenunit van de warmtepomp zit een pomp om het water te laten circuleren. Wat is dan het gevolg wanneer er een circulatiepomp in het systeem wordt opgenomen die niet is gekoppeld aan de warmtepomp? Ik kan mij voorstellen dat hij de interne circulatiepomp gaat afremmen door zelf minder te circuleren of juist 'overbelast' door teveel aanvoer te vragen.

[Afbeelding]
op/in je warmtepomp zit een aansluiting die deze pomp aan/uit schakelt.
gaat dan dus automatisch.
het "te veel" of "te weinig" aan capaciteit van de tweede pomp gaat dan door je buffervat lopen

[ Voor 5% gewijzigd door Motorfret op 02-10-2023 12:17 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:25

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Even een check vraag; Ik ben bezig met de installatie en zou de heishamon binnen willen hangen. Dus daarvoor moet ik de de bestaande kabel vervangen door een UTP kabel. Die is AWG 23 i.p.v. 24 waarvan nu de kabel is gemaakt. Dat moet kunnen lijkt mij.

Ik zou deze echter meteen willen leggen in een flexibele elektra buis, met twee 2,5mm draden t.b.v. aansturing van de 3-weg klep en 1 extra UTP voor aansluiting van het e.e.a.
Dit omdat ik voldoende lengte heb aan installatiedraad (2,5mm2) en geen huishoudkabel die lang genoeg is vanaf de WP tot de 3-weg klep.

Die komt dan buiten te liggen op het platte dak. Gaat dit voor problemen zorgen? Volgens mij is de stuurspanning vrijwel niets.

Er loopt echter wel dichtbij 4x elektra langs (YMVK-kabel) t.b.v. airco's (L-L) en dus 2 nieuwe voor de WP (L-W).

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-09 08:00
Thorsd schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:16:
[...]

Precies, daar staat het mooi uitgelegd. De O2-stopp is een soort butyl (niet EPDM). Ik heb nog even gekeken, en EPDM slangen zijn 101 g/m3/d, dus 2500x meer doorlatend dan de O2-Stopp. De DIN4726 norm specificeert < 0,1 g/m3/d voor zuurstofdichtheid.
Heb jij of iemand anders hier ook ervaring met of overwogen flexibele rvs leidingen te nemen?

Rondkijkend op Duitse fora lijken sommige dat ook te gebruiken, als alternatieve flexibele slang welke geen zuurstof doorlaat. Nadeel lijkt de relatief hoge weerstand (al vind ik dat lastig te vergelijken/beoordelen), maar voordeel is dat ze veel beter verkrijgbaar zijn en zeker voor langere lengtes betaalbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:27
allard_070 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

Heb jij of iemand anders hier ook ervaring met of overwogen flexibele rvs leidingen te nemen?

Rondkijkend op Duitse fora lijken sommige dat ook te gebruiken, als alternatieve flexibele slang welke geen zuurstof doorlaat. Nadeel lijkt de relatief hoge weerstand (al vind ik dat lastig te vergelijken/beoordelen), maar voordeel is dat ze veel beter verkrijgbaar zijn en zeker voor langere lengtes betaalbaarder.
Ja, ik heb er wel over nagedacht. Uiteindelijk toch voor de slang gekozen omdat ik bang was dat de RVS te stug zou zijn. Zowel voor geluid als voor de bochten door een platdak-doorvoer. Qua prijs was het verschill ook niet heel groot. Maar ik weet dus uiteindelijk niet of mijn zorgen terecht waren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

allard_070 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

Is een prima alternatief en in mijn ogen nog veel te weinig toegepast. Zou gewoon proberen en testen 👍

Zeker als t om max 1,5m gaat. Om de woning in te gaan zeg maar. En dan kun je daar verder op recht nader te bepalen materiaal. Zelf zou ik meerlagenbuis pakken. En anders koper of dunwandig staal.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 02-10-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]
En waarom zou je deze buffer toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

[Afbeelding]
Het buffervat in deze opstelling werkt als een soort kortsluiting. De weerstand is veel kleiner dan die in de warmtepomp en die in het afgiftesysteem. Daardoor beïnvloeden de beide circuits elkaar nauwelijks waar het druk en stroming betreft. Uiteraard wel waar het warmte betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 00:03:
[...]

Het buffervat in deze opstelling werkt als een soort kortsluiting. De weerstand is veel kleiner dan die in de warmtepomp en die in het afgiftesysteem. Daardoor beïnvloeden de beide circuits elkaar nauwelijks waar het druk en stroming betreft. Uiteraard wel waar het warmte betreft!
En ben je het met mij eens dat je dit enkel toepast bij een multi zone opstelling en of een te kleine flow in je afgifte systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:04
ErikVers schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:57:
[...]

Is een prima alternatief en in mijn ogen nog veel te weinig toegepast. Zou gewoon proberen en testen 👍

Zeker als t om max 1,5m gaat. Om de woning in te gaan zeg maar. En dan kun je daar verder op recht nader te bepalen materiaal. Zelf zou ik meerlagenbuis pakken. En anders koper of dunwandig staal.
Ik heb mijn 9j op het dak met 5/4e inch rvs flex van 250 cm (deze) door mijn dakdoorvoer. Beetje overdreven groot bleek achteraf, maar dan heb ik in elk geval geen last ervan dat de doorstroming minder zou zijn 😉.

Eigenlijk heb ik ook niet echt getwijfeld over iets anders dan dit, leek mij de perfecte oplossing voor zowel akoestisch ontkoppelen als flexibele bochten maken door de niet zo flexibele dakdoorvoer (beton). zonder gedoe, en zuurstofdicht.

[ Voor 4% gewijzigd door jurjen_g op 03-10-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
ErikVers schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:44:
[...]

En ben je het met mij eens dat je dit enkel toepast bij een multi zone opstelling en of een te kleine flow in je afgifte systeem?
nee. ;)

Volgens de website heeft deze opstelling altijd de voorkeur boven een andere opstelling met buffervat.
Reden: je hebt op deze manier altijd zo min mogelijk flow door je buffervat.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:44:
[...]

Dat spreekt voor zich !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
ErikVers schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:20:
[...]

En waarom zou je deze buffer toepassen?
Komt me bekend voor: wervisser in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie" :)

Maar ik ben het met je eens, het liefst geen buffervat, als je het toch wilt dan bij voorkeur in serie met bypass, en als dat niet kan een parallelbuffer. En zoals toen ook gezegd, de weergegeven warmtepompweetjes aansluitmethode is met een modulerende WP niet heel eenvoudig in te regelen.

Om de vraag te beantwoorden: De pompen beinvloeden elkaar niet of nauwelijks omdat de buffer ze "ontkoppeld".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

jurjen_g schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:57:
[...]

Ik heb mijn 9j op het dak met 5/4e inch rvs flex van 250 cm (deze) door mijn dakdoorvoer. Beetje overdreven groot bleek achteraf, maar dan heb ik in elk geval geen last ervan dat de doorstroming minder zou zijn 😉.

Eigenlijk heb ik ook niet echt getwijfeld over iets anders dan dit, leek mij de perfecte oplossing voor zowel akoestisch ontkoppelen als flexibele bochten maken door de niet zo flexibele dakdoorvoer (beton). zonder gedoe, en zuurstofdicht.
Inderdaad groter dan 1” zie ik zeker op kortere stukken en onder de 12kw geen toepassing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Motorfret schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

nee. ;)

Volgens de website heeft deze opstelling altijd de voorkeur boven een andere opstelling met buffervat.
Uhm ja als je een buffer toepast. Eerst moet je je zelf afvragen of je dat nodig hebt. Ik kom wekelijks bij inbedrijfstelling situaties tegen waar het buffervat de problemen geeft. Het is een complexer systeem en vraagt dus om een goede voorbereiding en uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Motorfret schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

nee. ;)

Nee. Je hebt zo min mogelijk flow door je buffervat als je het weglaat. Een buffervat is juist voor als je flow door je warmtepomp wilt bij te weinig flow door je afgiftesysteem of omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-08 02:57
Het is nu in de afgelopen paar dagen al drie keer gebeurd dat de pana het nodig vind om mn SWW vat te gaan verwarmen, terwijl er helemaal niet aan die voorwaarden wordt voldaan.
Setpoint is 48 graden, schakeldiff van 8 graden dus normaal wordt pas bij bereiken 40 graden in de boiler gestart met verwarmen.
De drie keer dat hij besloot al bij 48 graden weer een rondje te gaan opwarmen was er niemand thuis, dus geen warmwater verbruik. Of iemand die instellingen op de controller aanpaste.
Ik heb op dit moment geen tijdschema voor sww dus snap werkelijk niet waarom hij zomaar de boiler gaat opwarmen. Ik heb dit niet eerder gezien, toevallig meer mensen last van sinds het onderhoud van de Aquarea Service Cloud?
7kW J serie
Links in het plaatje wat normaal is, rechts niet...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BtGjyV1szAhF0RfnyQio5RE1pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8i7xzvYLWfPye6etfe2oLKX3.png?f=fotoalbum_large
Vanmorgen en diezelfde avond hetzelfde (begint voor de temperatuur op 40 graden komt), compleet andere tijdstippen dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpz65vBCrAByP6oB6i9etkwLHgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5gU17SHBzpeW4MIqhdcmcFHA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door wereldreiziger2 op 04-10-2023 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:42
@wereldreiziger2 , kan 't zijn dat de OM is omgeschakeld? Ik heb begrepen dat bij overschakelen van OM waarbij de nieuwe OM DHW bevat de WP altijd DHW gaat draaien als de temperatuur van de boiler lager is dan 't boilersetpoint (dus onafhankelijk van de ingestelde delta).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-08 02:57
blb4 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 01:25:
@wereldreiziger2 , kan 't zijn dat de OM is omgeschakeld?
OM? dan moet je me even helpen, ken die afkorting of term niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
wereldreiziger2 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 01:36:
[...]

OM? dan moet je me even helpen, ken die afkorting of term niet.
OM = Operating Mode :).
Als je b.v. omschakelt van DHW (OM=3) naar Heat + DHW (OM=4) dan gaat de WP dus DHW bereiden als de actuele boilertemperatuur lager is dan 't DHW setpoint.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
wereldreiziger2 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 01:06:
Het is nu in de afgelopen paar dagen al drie keer gebeurd dat de pana het nodig vind om mn SWW vat te gaan verwarmen, terwijl er helemaal niet aan die voorwaarden wordt voldaan.
Setpoint is 48 graden, schakeldiff van 8 graden dus normaal wordt pas bij bereiken 40 graden in de boiler gestart met verwarmen.
De drie keer dat hij besloot al bij 48 graden weer een rondje te gaan opwarmen was er niemand thuis, dus geen warmwater verbruik. Of iemand die instellingen op de controller aanpaste.
Ik heb op dit moment geen tijdschema voor sww dus snap werkelijk niet waarom hij zomaar de boiler gaat opwarmen. Ik heb dit niet eerder gezien, toevallig meer mensen last van sinds het onderhoud van de Aquarea Service Cloud?
7kW J serie
[Afbeelding]
Vanmorgen en diezelfde avond hetzelfde (begint voor de temperatuur op 40 graden komt), compleet andere tijdstippen dus.
[Afbeelding]
Misschien komt het omdat de buitentemperatuur voorbij de heating-OFF instelling gaat? Vanaf die temperatuur gaat de driewegklep standaard in de ene of de andere positie staan. Wellicht dat dit ook een SWW run veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 13:29

ErikKo

Rippie

wereldreiziger2 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 01:06:
7kW J serie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb vergelijkbaar gedrag gemerkt. Het leek te correleren met een hoge buitentemperatuur, waarbij de 3-wegklep open/dicht kan gaan. Mijn oplossing was simpel: OperatingMode op alleen DHW/SWW zetten (ipv DHW/SWW + Heat).

Let ook op dat het niet toevallig de geplande legionella run is. Maar dan zijn het hooguit 2 runs kort op elkaar: eerste run de DHW run omdat de temperatuur in de tank onder het threshold duikt, en de tweede run de geplande legionella run. Een derde run is dan verdacht. In mijn geval had ik drie runs kort op elkaar. Geen idee wat die derde run heeft kunnen triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:05
Onlangs mijn 9J geinstalleerd en in Heat modus werkt het allemaal probleemloos. Echter heb ik nu ook het SWW vat in gebruik genomen en kom ik tot de ontdekking dat de driewegklep (230V Panasonic/Honeywell) niet schakelt bij SWW modus terwijl de warmtepomp wel aanslaat en gaat verwarmen maar de driewegklep op de Heat ( B ) positie blijft staan.

Toevallig heb ik een tweede Panasonic driewegklep (meegeleverd met het SWW vat) dus als test aangesloten en ook deze doet niets bij schakelen tussen Heat en SWW. Met de multimeter meet ik ook geen 230V signaal bij schakelen tussen Heat en SWW.

Om problemen met de bekabeling uit te sluiten heb ik ook nog de driewegklep direct op de PCB aangesloten en via het maintenance menu op de controller onder actuator check de driewegklep direct aangestuurd, ook dan doet de klep niets.

Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn? Kapot relais op de PCB?

De installatie is verder vrij minimaal, het enige dat op de PCB aangesloten is zijn remote controller, DHW tank sensor, DHW booster heater, thermostaat en driewegklep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_27a8cMWR16KT95h6s2wYIBlYwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yY7rwR1lf44ZZSFBvoYMoKLd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWxOCfcDMZOyfc1h8HEdYUwnNII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQYvosefHxUySrQjhAi4Npc1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46qsh568mFWER3ZETT7VnOltW3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQYM00Hufz5Fx0tDDG53oT8z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@Tinkerer84 als ik zo de labels op de PCB lees dan is het ook anders dan jij verwacht.
Ik zie N / O / C, wat suggereert dat de N schakelt tussen O en C. Dus het is alleen het relais, zonder dat er spanning op geleverd wordt. Aan jou dan dus de taak om aan de andere kant zelf de spanning te leveren.

EDIT: Dit is dan dus anders dan de room thermostat aansluiting onderaan jouw foto, waar wel 220V op staat en dus de door jou gebruikte draden wellicht wat krap bemeten zijn voor de spanning die erop komt te staan...

[ Voor 26% gewijzigd door sjimmie op 04-10-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
Tinkerer84 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:53:
Onlangs mijn 9J geinstalleerd en in Heat modus werkt het allemaal probleemloos. Echter heb ik nu ook het SWW vat in gebruik genomen en kom ik tot de ontdekking dat de driewegklep (230V Panasonic/Honeywell) niet schakelt bij SWW modus terwijl de warmtepomp wel aanslaat en gaat verwarmen maar de driewegklep op de Heat ( B ) positie blijft staan.

-knip-
de klep al direct op 220v geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
sjimmie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:39:
@Tinkerer84 als ik zo de labels op de PCB lees dan is het ook anders dan jij verwacht.
Ik zie N / O / C, wat suggereert dat de N schakelt tussen O en C. Dus het is alleen het relais, zonder dat er spanning op geleverd wordt. Aan jou dan dus de taak om aan de andere kant zelf de spanning te leveren.

EDIT: Dit is dan dus anders dan de room thermostat aansluiting onderaan jouw foto, waar wel 220V op staat en dus de door jou gebruikte draden wellicht wat krap bemeten zijn voor de spanning die erop komt te staan...
Bedankt voor je reactie. Volgens het electrisch schema in de service manual staat er wel degelijk 230V op Open of Close. Het relais schakelt tussen O en C.

Wat betreft de thermostaat kabel, deze is gewoon volgens spec (zie service manual) 0.5mm^2. Draad diameter heeft overigens niet zo veel met voltage te maken, stroom is hier relevant, en die is niet zo hoog bij een thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
Motorfret schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:56:
[...]

de klep al direct op 220v geprobeerd?
Nog niet, de kans dat twee nieuwe kleppen DOA zijn leek mij nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:42
sjimmie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:39:

Dit is niet waar de pomp schakelt 230v ac tussen O en C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WGw6Rm1ulzwHUPiTSLtcrCbfgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VVcZqaFUBDf4bCKg5adUwzud.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door SkullboyNL op 04-10-2023 14:29 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Tinkerer84 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:22:
[...]
Wat betreft de thermostaat kabel, deze is gewoon volgens spec (zie service manual) 0.5mm^2. Draad diameter heeft overigens niet zo veel met voltage te maken, stroom is hier relevant, en die is niet zo hoog bij een thermostaat.
dikte van de koperdraad zegt inderdaad niet veel over de spanning.
dikte van de isolatie zegt wel wat over de maximale spanning. maar ik heb even gekeken en dat zou ergens tussen de 300 en 500V kunnen liggen. Dus dan geen probleem.

hoe het relais schakelt is voor mij ook alleen een aanname want ik heb de schema's hier niet bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
SkullboyNL schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:26:
[...]

Dit is niet waar de pomp schakelt 230v ac tussen O en C.

[Afbeelding]
Als ik het schema goed lees dan zou er altijd (behalve tijdens een DHW run) 230V op C moeten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:42
Tinkerer84 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:22:
Dat klopt niet. je hebt dan gekeken bij de spilt unit daar is de spec minimaal 0,5mm2 bij de mono is die 1,5mm2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qG0ZLzMsR3sL966CuGNkm6YA2vg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vVnKKa6hwZVjYV3EQCFaADuR.png?f=user_large
The valve cable must be 3 x min. 1.5 mm2
and conform to the code 60245 IEC 57
or higher or a similar double insulated jacket cable.
Tinkerer84 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:41:
[...]

Als ik het schema goed lees dan zou er altijd (behalve tijdens een DHW run) 230V op C moeten staan?
3-way valve: Opened in drinking water preparation and closed in
heating or cooling mode.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
SkullboyNL schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Dat klopt niet. je hebt dan gekeken bij de spilt unit daar is de spec minimaal 0,5mm2 bij de mono is die 1,5mm2
[Afbeelding]
The valve cable must be 3 x min. 1.5 mm2
and conform to the code 60245 IEC 57
or higher or a similar double insulated jacket cable.

[...]

3-way valve: Opened in drinking water preparation and closed in
heating or cooling mode.
Mijn driewegklep kabel is inderdaad 3x1,5mm2 conform spec, maar sjimmie begon over over de thermostaatkabel en daar refereerde ik aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4

Toevallig heb ik een tweede Panasonic driewegklep (meegeleverd met het SWW vat) dus als test aangesloten en ook deze doet niets bij schakelen tussen Heat en SWW. Met de multimeter meet ik ook geen 230V signaal bij schakelen tussen Heat en SWW.

Om problemen met de bekabeling uit te sluiten heb ik ook nog de driewegklep direct op de PCB aangesloten en via het maintenance menu op de controller onder actuator check de driewegklep direct aangestuurd, ook dan doet de klep niets.

De installatie is verder vrij minimaal, het enige dat op de PCB aangesloten is zijn remote controller, DHW tank sensor, DHW booster heater, thermostaat en driewegklep.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk ff in mijn topic hoe ik de 3wegklep heb aangesloten, hier doet tie 't :). Er staat wel degelijk 230V op, die wordt omgeschakeld tussen O en C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYTzPS7RLm3-GY04q1VzHlAn-4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ILOz3oXDXsC4S0PLnvzxL7zs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door blb4 op 04-10-2023 17:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
-Draden eraf en al gemeten op de pcb zelf tussen N en open of close?
-Klep al los met ander draad op 230v direct aangesloten om klep te testen?
-Reset en stroom paar min eraf en opnieuw gemeten?
-(glas)zekeringen gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tinkerer84 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:41:
[...]

Klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ook mijn 9J is operationeel.
Hij is ingesteld om op WAR te draaien.
De controller hangt in de meterkast.
Er is geen thermostaat aangesloten.

Ik zie dat ik een week-timer kan instellen.

Hoe werkt het met de temperaturen die je instelt? Haalt hij die uit de controller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

nokiaan958GB schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:45:

Hoe werkt het met de temperaturen die je instelt? Haalt hij die uit de controller?
Bij war met interne thermostaat wel. War only gaat hij gewoon puur op buiten temp. Advies is om een strakke war in te stellen proefondervindelijk en daarna met een interne (controller dus) of externe thermostaat hem in de teugels te kunnen begeleiden 👍✅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
nokiaan958GB schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:45:

Nee, de controller geeft de ingestelde temperaturen door aan de warmtepomp. De (software) thermostaat in de wp berekent aan de hand van de ingestelde stooklijn en de buitentemperatuur de gewenste aanvoertemperatuur. Vervolgens probeert hij die temperatuur te halen en te handhaven.

Als je WAR hebt ingesteld, heb je in het installateursmenu onder 5.2 dus gekozen voor watertemperatuur en niet voor Ruimtethermostaat of Ruimtesensor. Dus de wp is niet geïnteresseerd in de temperatuur van je meterkast.

De temperatuur die je kunt instellen in de weektimer is de afwijking van de ingestelde stooklijn. Hier noemen we dat meestal shiften. Je kunt dus met een vaste stooklijn nachtverlaging instellen met bijvoorbeeld -2 en avondverhoging met bijvoorbeeld +1. Je kunt ook handmatig shiften op de controller.

[ Voor 14% gewijzigd door FransvWoerkom op 05-10-2023 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 00:18:
[...]

Nee, de controller geeft de ingestelde temperaturen door aan de warmtepomp. De (software) thermostaat in de wp berekent aan de hand van de ingestelde stooklijn en de buitentemperatuur de gewenste aanvoertemperatuur. Vervolgens probeert hij die temperatuur te halen en te handhaven.

Als je WAR hebt ingesteld, heb je in het installateursmenu onder 5.2 dus gekozen voor watertemperatuur en niet voor Ruimtethermostaat of Ruimtesensor. Dus de wp is niet geïnteresseerd in de temperatuur van je meterkast.

De temperatuur die je kunt instellen in de weektimer is de afwijking van de ingestelde stooklijn. Hier noemen we dat meestal shiften. Je kunt dus met een vaste stooklijn nachtverlaging instellen met bijvoorbeeld -2 en avondverhoging met bijvoorbeeld +1. Je kunt ook handmatig shiften op de controller.
Hij staat inderdaad ingesteld op WAR only.

In de week-timer moet ik voor elke dag een absolute temperatuur op een bepaald tijdstip invoeren.
Begrijp ik het goed dat als ik een temperatuur van 20 graden invul, de ingevulde temperatuur niet de ruimtetemperatuur maar de aangepaste wateraanvoertemperatuur is die de berekende wateraanvoertemperatuur van de WAR overruled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
nokiaan958GB schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 00:36:
[...]

In de week-timer moet ik voor elke dag een absolute temperatuur op een bepaald tijdstip invoeren.
Begrijp ik het goed dat als ik een temperatuur van 20 graden invul, de ingevulde temperatuur niet de ruimtetemperatuur maar de aangepaste wateraanvoertemperatuur is die de berekende wateraanvoertemperatuur van de WAR overruled?
Nee, het is de verschuiving van de stooklijn naar hogere of lagere temperatuur. Als je geen sensor hebt gekozen, weet de wp de ruimtetemperatuur niet. Met stooklijn en shiften bepaal je de watertemperatuur, niet de ruimtetemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21-08 12:55
Heeft er iemand ervaring met RVS Spiraalbuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

nokiaan958GB schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 00:36:
[...]

Als je een 20 of 21 ed in moet voeren ipv -5 t/m +5 dan staat hij niet op war only maar op thermostaat intern (of met de externe originele ruimte sensor)

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 05-10-2023 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
ErikVers schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:02:
[...]

-Draden eraf en al gemeten op de pcb zelf tussen N en open of close?
-Klep al los met ander draad op 230v direct aangesloten om klep te testen?
-Reset en stroom paar min eraf en opnieuw gemeten?
-(glas)zekeringen gecheckt?
Bedankt voor de suggesties.
- Ik heb zonder draden direct op de PCB driewegklep terminals gemeten en ik meet 0V tussen N en C of N en O. Op de tweewegklep terminals er naast meet ik wel 230V tussen N en O.

-De zichtbare glaszekeringen doorgemeten en die zijn goed. Volgens mij is er ook geen scenario mogelijk waar een zekering kapot is en de tweewegklep wel spanning heeft maar de driewegklep niet?

- Wat bedoel je precies met reset? stroom er een tijdje af? Dit heb ik al geprobeerd. Of is er een andere manier om een reset uit te voeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Tinkerer84 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:12:
[...]
- Ik heb zonder draden direct op de PCB driewegklep terminals gemeten en ik meet 0V tussen N en C of N en O. Op de tweewegklep terminals er naast meet ik wel 230V tussen N en O.
Als je 0V meet tussen N-C en N-O met een afgekoppelde 3-wegklep, en je meet wel 230V bij 2-wegklep, dan lijkt me dat er iets mis is met het relais (of met de schroefcontacten, of wat ertussen zit).

Hoor je het relais klikken? En ziet alles er goed uit? Dus geen tekenen van doorgebrande traces op de voor- of achterkant van de printplaat, of bij het relais (RY-V3) en de schroefconnectors.

[ Voor 18% gewijzigd door Thorsd op 05-10-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Aangezien ik ergens deze winter nog een WPB wil installeren, heb ik de CV installatie nog even laten zitten, zonder verdere aanpassingen (dus geen terugstroomklep).

Zojuist toch even een testrun met de WP gedaan, en uit de grafieken viel me op dat er veel warm water terugstroomde van zolder. Met warmtecamera kon ik zien dat de CV als regelrechte bypass dienst deed, waar men dus voor waarschuwt.

Ik heb toen de warm waterkraan open gezet, gewacht tot de (externe) 3weg klep in standje SWW ging en toen de stekker eraf getrokken.
Daarna zag ik in de grafieken de retour temperatuur van het hele systeem meteen 3 graden droppen, het heeft dus enorm effect.

Nu alleen nog even afwachten of de CV het geen probleem vind om geen aangesloten 3weg klep te hebben.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ConQuestador schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:47:
Aangezien ik ergens deze winter nog een WPB wil installeren, heb ik de CV installatie nog even laten zitten, zonder verdere aanpassingen (dus geen terugstroomklep).

Zojuist toch even een testrun met de WP gedaan, en uit de grafieken viel me op dat er veel warm water terugstroomde van zolder. Met warmtecamera kon ik zien dat de CV als regelrechte bypass dienst deed, waar men dus voor waarschuwt.

Ik heb toen de warm waterkraan open gezet, gewacht tot de (externe) 3weg klep in standje SWW ging en toen de stekker eraf getrokken.
Daarna zag ik in de grafieken de retour temperatuur van het hele systeem meteen 3 graden droppen, het heeft dus enorm effect.

Nu alleen nog even afwachten of de CV het geen probleem vind om geen aangesloten 3weg klep te hebben.
Je hoeft niet af te wachten. Gewoon even de netspanning van de ketel en kijken of er een foutmelding komt en of het warmwater het nog doet. Ik neem aan dat de ketel op sww only staat en/of dat de thermostaat er af is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Tinkerer84 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

Bedankt voor de suggesties.

-De zichtbare glaszekeringen doorgemeten en die zijn goed. Volgens mij is er ook geen scenario mogelijk waar een zekering kapot is en de tweewegklep wel spanning heeft maar de driewegklep niet?

- Wat bedoel je precies met reset? stroom er een tijdje af? Dit heb ik al geprobeerd. Of is er een andere manier om een reset uit te voeren?
Je kunt zonder voltage te meten de conclusie trekken dat het probleem op de print of ervoor zit. Reset kan via instellingen bij de foutcodes als die er niet zijn kun je verder weinig resetten.

Ook zie je in de handleiding het stroomschema van de printplaat, je kunt dan ook het relais vinden en doormeten.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 05-10-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:54

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Sjoerke schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:04:
Heeft er iemand ervaring met RVS Spiraalbuis?
Hier heb ik die gebruikt voor het leiding werk van de zonneboiler, het geeft wel wat meer weerstand voor de pomp maar werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
@Leudal, zou je die ook voor de WP kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

Je kunt zonder voltage te meten de conclusie trekken dat het probleem op de print of ervoor zit. Reset kan via instellingen bij de foutcodes als die er niet zijn kun je verder weinig resetten.

Ook zie je in de handleiding het stroomschema van de printplaat, je kunt dan ook het relais vinden en doormeten.
@ErikVers, @Tinkerer84
Je kunt inderdaad de conclusie trekken dat er iets kapot is op de print. Het kan zijn dat het relais kapot is, maar meestal bakken dan eerder de contacten vast, dan dat ze onderbreken. Het lijkt dus eerder een slecht soldeerpunt of een doorgebrand printspoortje. Relais RY-V3 zit (op de eerdere foto) rechts van de Heat en Cool aansluitingen net onder de witte draad. Met een ohmmeter kun je in ieder geval een onderbroken printspoortje of slechte las vinden. Zet geen spanning op de spoel van het relais zonder het eerst uit te solderen. Dat kan je de stuurelectronica kosten.

De vraag is bij een doorgebrand printspoortje natuurlijk ook wat er gebeurd is. Heeft de kabel naar de driewegklep los gehangen met spanning op de wp? Wat is het typenummer van de 3-wegklep en klopt de aansluiting aan die blauwe-zwarte-rose kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:54

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Sjoerke schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:50:
@Leudal, zou je die ook voor de WP kunnen gebruiken?
Waarom zou je dat willen, meerlagebuis is gewoon prima weinig weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
Deze spiraalbuis is makkelijk te verwerken, goedkoper en uit voorraad leverbaar. Meerlaagse buis is ook duurder wat de koppelingen betreft vandaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Sjoerke schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:23:
Deze spiraalbuis is makkelijk te verwerken, goedkoper en uit voorraad leverbaar. Meerlaagse buis is ook duurder wat de koppelingen betreft vandaar!
Je begon deze discussie vanmorgen met de vraag of iemand er ervaring mee had. Inmiddels maak je er reclame voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
Sorry Frans, maak zeker geen reclame maar hetgeen ik kan vinden hierover op internet ziet er goed uit. Vroeg gewoon of iemand er ervaring mee had. En JA het is goedkoper en ook voor mij is alles duurder en ben toch Nederlander die zoekt naar de beste goedkoopste oplossing vandaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Aangezien ik wilde weten hoe de vloerverwarming in de keuken loopt heb ik vandaag de WP even aangeslingerd, en deze lekker warm gezet om te kijken of ik de vvw beter kan spotten met de warmtebeeldcamera (niet gelukt, de leidingen liggen zo diep dat het oppervlakte egaal opwarmt, mooi voor de werking, minder voor mijn analyse)

Ik stuur de WP aan via de node-red /heishamon implementatie omdat dit makkelijker is vanachter de PC. De instellingen die ik gedaan had:
- Vaste watertemperatuur van 36 graden
- dT van 2 graden
- Flow maximaal, maar aangezien ik alles dicht had behalve de VVW groep in de keuken haal ik slechts 17 l/m

Na een paar uur gedraaid te hebben, zag ik dat de WP ineens ging pendelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c23VOZU8tx5OIJLtzZs8K09MsLE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7vis7S14RtTAHSSajW0FBLPJ.jpg?f=user_large

Alleen snap ik niet waarom: De dT tussen aanvoer en retour is bijna 6 graden, terwijl ik stuurde op een dT van 2, waarom gaat hij dan toch stoppen met verwarmen ?

(ter info: ik ben nog lerende, ik wil dus graag begrijpen hoe de kaboutertjes werken)

[ Voor 5% gewijzigd door ConQuestador op 05-10-2023 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Sjoerke schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:08:
Sorry Frans, maak zeker geen reclame maar hetgeen ik kan vinden hierover op internet ziet er goed uit. Vroeg gewoon of iemand er ervaring mee had. En JA het is goedkoper en ook voor mij is alles duurder en ben toch Nederlander die zoekt naar de beste goedkoopste oplossing vandaar!
Je zou het kunnen doen, t geeft wel meer weerstand en kans op geluid. Zou dan eerder flex rvs 1” en 32mm MLB bij Heima bestellen. En je isolatie gewoon bij de hornbach en buiten aftappen met pvc tape ivm uv. Goedkoper met goede werking gaat het niet worden 😋

Nb heb je een 5 of 7 kw dan kun je ook de 26mm MLB overwegen. Dat buigt veel makkelijker en hebben ze euroconus knel aansluitingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ConQuestador schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:22:
Aangezien ik wilde weten hoe de vloerverwarming in de keuken loopt heb ik vandaag de WP even aangeslingerd, en deze lekker warm gezet om te kijken of ik de vvw beter kan spotten met de warmtebeeldcamera (niet gelukt, de leidingen liggen zo diep dat het oppervlakte egaal opwarmt, mooi voor de werking, minder voor mijn analyse)

Ik stuur de WP aan via de node-red /heishamon implementatie omdat dit makkelijker is vanachter de PC. De instellingen die ik gedaan had:
- Vaste watertemperatuur van 36 graden
- dT van 2 graden
- Flow maximaal, maar aangezien ik alles dicht had behalve de VVW groep in de keuken haal ik slechts 17 l/m

Na een paar uur gedraaid te hebben, zag ik dat de WP ineens ging pendelen:

[Afbeelding]

Alleen snap ik niet waarom: De dT tussen aanvoer en retour is bijna 6 graden, terwijl ik stuurde op een dT van 2, waarom gaat hij dan toch stoppen met verwarmen ?

(ter info: ik ben nog lerende, ik wil dus graag begrijpen hoe de kaboutertjes werken)
Probeer in te stellen op een delta T van 20% dat is veel economischer. Daarnaast doet de pana weinig met wat je instelt hier 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
ErikVers schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:41:
[...]

Probeer in te stellen op een delta T van 20% dat is veel economischer. Daarnaast doet de pana weinig met wat je instelt hier 🙈
Zoals ik bedoelde duidelijk te maken: Dit was geen efficientie testrun. Ik wilde gewoon even de boel opstoken, om de vloer lekker warm te maken.

Mijn punt is alleen dat ik niet snap waarom hij uit gaat, wanneer de retour temperatuur nog dik 5 graden onder de aanvoer temperatuur zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Net voordat ie stopte was de Outlet Actual met 38 graden te hoog geworden terwijl hij al op minimaal vermogen draaide (20Hz). Dus hij stopte om te voorkomen dat de Actual nog verder boven de ingestelde Outlet Setpoint zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:53
Bij mij komen ze volgende maand een Panasonic split installeren de kit-wc05k3e5
Maar ik kan alleen maar technische specs vinden van de H type.
Iemand info over de K versie?

De unit komt met een OEG horizontale hygiene boiler die mooi achter de kopschot kan en heeft 2 spiralen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
sjimmie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:52:
Net voordat ie stopte was de Outlet Actual met 38 graden te hoog geworden terwijl hij al op minimaal vermogen draaide (20Hz). Dus hij stopte om te voorkomen dat de Actual nog verder boven de ingestelde Outlet Setpoint zou gaan.
Aaaaaahhhhhh, het kwartje valt:

De inlet temperatuur is dan wel "maar" 32 graden, maar hij voegt hier de kleinste hoeveelheid energie die hij kan aan toe, en dan wordt het water 38 graden, wat boven de setpoint is.

De oplossing zou dus zijn de flow omhoog gooien (met alle andere VVW's kan ie de 40 l/min aantikken) en dan zou het een stuk beter moeten gaan. Alleen omdat ik bij mijn test alleen 1 specifieke VVW open had laten staan lukte het niet om meer dan 17 l/min weg te pompen.

Bedankt :) Hier hoopte ik op, het beter leren begrijpen van de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
ConQuestador schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:55:
[...]
het beter leren begrijpen van de WP.
Beter begrijpen van de Japanse kaboutertjes, bedoel je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ConQuestador schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:49:
[...]

Zoals ik bedoelde duidelijk te maken: Dit was geen efficientie testrun. Ik wilde gewoon even de boel opstoken, om de vloer lekker warm te maken.

Mijn punt is alleen dat ik niet snap waarom hij uit gaat, wanneer de retour temperatuur nog dik 5 graden onder de aanvoer temperatuur zit.
Gooi ff compressor frequentie in hz erbij in de grafiek. Hij kijkt voor naar de aanvoer niet de retour.

Aanname; (edit: je bevestigde dit nu zelf ook 👍)
Je zal zien dat hij langere tijd op minimaal draait en twee graden ta boven setpoint heeft zitten. Oftewel minimale vermogen wp momenteel is groter dan je afgifte/warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ConQuestador schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:49:
[...]

Ik probeerde je alvast de volgende tip te geven delta 20% en hij doet er weinig mee 🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
ErikVers schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:23:
[...]

Gooi ff compressor frequentie in hz erbij in de grafiek. Hij kijkt voor naar de aanvoer niet de retour.

Aanname; (edit: je bevestigde dit nu zelf ook 👍)
Je zal zien dat hij langere tijd op minimaal draait en twee graden ta boven setpoint heeft zitten. Oftewel minimale vermogen wp momenteel is groter dan je afgifte/warmteverlies.
frequentie was al geruime tijd 20hz, hij draaide gewoon op minimaal vermogen. En dat wist ik ook wel, alleen het stukje logica van 2 graden boven Ta wilde even niet landen in mijn hoofd ;)

Deze run heeft me al veel geleerd, ik zag tevens dat de retour temperatuur uit de VVW beneden lager was dan de retour temperatuur op de WP (met geijkte meters). Dit terwijl alles verder dicht stond, kortom: Ergens zit nog een kleine bypass, iets om nog eens uit te zoeken dus :)
Over een maandje eerst nog maar eens het laatste deel vloerverwarming aanleggen, als alles dan ligt dan kan ik dan gaan finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ConQuestador schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:25:
[...]

frequentie was al geruime tijd 20hz, hij draaide gewoon op minimaal vermogen. En dat wist ik ook wel, alleen het stukje logica van 2 graden boven Ta wilde even niet landen in mijn hoofd ;)

Deze run heeft me al veel geleerd, ik zag tevens dat de retour temperatuur uit de VVW beneden lager was dan de retour temperatuur op de WP (met geijkte meters). Dit terwijl alles verder dicht stond, kortom: Ergens zit nog een kleine bypass, iets om nog eens uit te zoeken dus :)
Over een maandje eerst nog maar eens het laatste deel vloerverwarming aanleggen, als alles dan ligt dan kan ik dan gaan finetunen.
Hij draaide op minimale frequentie. Het vermogen was ongeveer:

P= 70 x Qv x dT = 70 x 17 x 6 = 7000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:22
Ik ben benieuwd naar feedback op de volgende opzet met betrekking tot diameter van de MLB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSqsqSJM-w405RZKgV9gk-g-3NE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RSdZT7JULO1NhFBuRUFBZdis.png?f=fotoalbum_large
Idee is om een 5kW of 7kW Panasonic op de uitbouw te zetten en door de vloer van de badkamer rechtstreeks naar de verdeler van de vloerverwarming op de begane grond te gaan. Daar wil ik de leidingen dan splitsen en terug via de badkamer naar zolder, om vanuit daar de radiatoren (5 stuks) van de bovenverdiepingen aan te sluiten. Omdat die leidingen in het zicht lopen in de slaapkamers speelt de WAF daar mee en is 32mm waarschijnlijk te groot. Ik wil dan ook op zolder splitsen naar wat kleiners, bijvoorbeeld 16, 20 of 26.
Iemand een advies wat passend zou zijn voor de diameter van die leidingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Knopsje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:31:
Ik ben benieuwd naar feedback op de volgende opzet met betrekking tot diameter van de MLB:
[Afbeelding]
Idee is om een 5kW of 7kW Panasonic op de uitbouw te zetten en door de vloer van de badkamer rechtstreeks naar de verdeler van de vloerverwarming op de begane grond te gaan. Daar wil ik de leidingen dan splitsen en terug via de badkamer naar zolder, om vanuit daar de radiatoren (5 stuks) van de bovenverdiepingen aan te sluiten. Omdat die leidingen in het zicht lopen in de slaapkamers speelt de WAF daar mee en is 32mm waarschijnlijk te groot. Ik wil dan ook op zolder splitsen naar wat kleiners, bijvoorbeeld 16, 20 of 26.
als je in de WAF met 20 kan wegkomen zit je goed.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
Top, dat zou moeten lukken!
Wat is dan qua flow de beste manier om die overgang te maken? Met een T-stuk van 32 naar 2x20? Ik zie wel 25x20x20 maar niet 32x20x20. Maakt het dan uit om eerst van 32 naar 25 te gaan en vervolgens daar dat T-stuk op te zetten?
Afbeeldingslocatie: https://www.technim.nl/wp-content/uploads/2022/09/uponor-s-press-plus-ppsu-pers-composiet-t-stuk-verlopend-20x25x20mm-sw406650.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Knopsje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:55:
Top, dat zou moeten lukken!
Wat is dan qua flow de beste manier om die overgang te maken? Met een T-stuk van 32 naar 2x20? Ik zie wel 25x20x20 maar niet 32x20x20. Maakt het dan uit om eerst van 32 naar 25 te gaan en vervolgens daar dat T-stuk op te zetten?
[Afbeelding]
Je hoofd leiding kan prima 20mm inwendig zijn met dit vermogen dus 25(uponor) of 26(heima24) zijn prima.

Na opsplitsen kan je naar nog een maat kleiner maar let op alleen als dan beide open staan. Ik zou naar je hoofd verwarming altijd minimaal 20 inwendig houden anders kans dat met een defrost je echt wel geluid gaat krijgen.

Nb;
Waarom maak je niet gewoon in badkamer al een t stuk? Je hoeft niet eerst naar beneden ermee?
Tip zet bij t stuk een afsluiter, hiermee kun je als nodig is met je flow spelen.

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 05-10-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
ErikVers schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:31:
[...]

Je hoofd leiding kan prima 20mm inwendig zijn met dit vermogen dus 25(uponor) of 26(heima24) zijn prima.

Na opsplitsen kan je naar nog een maat kleiner maar let op alleen als dan beide open staan. Ik zou naar je hoofd verwarming altijd minimaal 20 inwendig houden anders kans dat met een defrost je echt wel geluid gaat krijgen.

Nb;
Waarom maak je niet gewoon in badkamer al een t stuk? Je hoeft niet eerst naar beneden ermee?
Tip zet bij t stuk een afsluiter, hiermee kun je als nodig is met je flow spelen.
Oh dat scheelt nogal, kan 20mm inwendig ook nog met 7kW? Heb de definitieve keuze tussen 5 en 7 nog niet gemaakt.
Keuze om beneden te splitsen en dan weer terug omhoog te gaan is omdat ik onder de vloer van de badkamer door wil met de leidingen, en de splitsing wel graag bereikbaar wil houden. De badkamer is niet zo groot en dan is weer een stukje inleveren voor de splitsing en eventuele afsluiters zonde van de ruimte. Beneden in de trapkast heb ik ruimte genoeg en dan kan daar ook mooi het magneetfilter op de retour.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Knopsje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:56:
[...]

Oh dat scheelt nogal, kan 20mm inwendig ook nog met 7kW? Heb de definitieve keuze tussen 5 en 7 nog niet gemaakt.
Keuze om beneden te splitsen en dan weer terug omhoog te gaan is omdat ik onder de vloer van de badkamer door wil met de leidingen, en de splitsing wel graag bereikbaar wil houden. De badkamer is niet zo groot en dan is weer een stukje inleveren voor de splitsing en eventuele afsluiters zonde van de ruimte. Beneden in de trapkast heb ik ruimte genoeg en dan kan daar ook mooi het magneetfilter op de retour.
Zeker, dat is gewoon uit te rekenen en geen gevoelsdingetje. Zie de twee bijlage: deltaT 6 (20%van je gemiddelde target temp) vraagt bij 7kw om een flow van 1m3/h en dat zie je in tweede foto gaat prima door 20 inwendig. Wel is het zo dat er wel meer doorheen kan maar dan ga je kans krijgen op stromingsgeluiden.

Twijfel je tussen 7 en 9kw dan zou ik wel groter uitvoeren maar zoals jij omschrijft niet, spreek uit ervaring met meerdere 7kw en zie de twee foto’s;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mis3YAqo0FBZ_ElogUrE2BCts_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdR31LWe25gTWIwB3NS1uDmR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-ILT4UuLRq9-wCHLe4mzVrIJfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BT8UATjM7aasYnDaRMP2y2gN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:42:
[...]

Als je een 20 of 21 ed in moet voeren ipv -5 t/m +5 dan staat hij niet op war only maar op thermostaat intern (of met de externe originele ruimte sensor)
Ik denk dat je gelijk hebt. Vond het al zo raar dat wij elkaar niet leken te begrijpen :+

Onder "Zone & sensor" staat "Room sensor: internal thermostaat". Daar was ik mij niet van bewust en mijn oog was daar ook niet op gevallen. Is blijkbaar door de monteur ingesteld.
Ik neem aan dat met "internal thermostaat" de controller in de meterkast wordt bedoeld..............

Ik heb inmiddels al een externe thermostaat besteld dus neem aan dat ik de week-timer van panasonic dan niet meer nodig ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

nokiaan958GB schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:46:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Vond het al zo raar dat wij elkaar niet leken te begrijpen :+

Onder "Zone & sensor" staat "Room sensor: internal thermostaat". Daar was ik mij niet van bewust en mijn oog was daar ook niet op gevallen. Is blijkbaar door de monteur ingesteld.
Ik neem aan dat met "internal thermostaat" de controller in de meterkast wordt bedoeld..............

Ik heb inmiddels al een externe thermostaat besteld dus neem aan dat ik de week-timer van panasonic dan niet meer nodig ben.
Ik denk dat ik het zeker weet 😋👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Knopsje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:31:
Omdat die leidingen in het zicht lopen in de slaapkamers speelt de WAF daar mee en is 32mm waarschijnlijk te groot. Ik wil dan ook op zolder splitsen naar wat kleiners, bijvoorbeeld 16, 20 of 26.
De meeste dames hoef je niet uit te leggen dat dikker beter is hoor. ;)

Maar je kan het ook in een goot zetten. Een platte goot is gevoelsmatig minder heftig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l53Ok_WQ9C2Wm1YYangHY6stvUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3KzQBaPnPGGAwmqn2iq3Mv8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik heb onlangs een kamerthermostaat gekocht.
De bedrading is al op CN2 aangesloten zodat in de woonkamer een thermostaat kan worden aangesloten
Nu kan ik op de thermostaat voor het aansluiten van de bedrading kiezen tussen NC(L2) of NO (L1)

In de TS staat een handig verhaaltje over de kamerthermostaat.
Maar ik heb nergens gevonden of hij NC moet worden aangesloten.
Wie weet hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
nokiaan958GB schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:56:
De bedrading is al op CN2 aangesloten zodat in de woonkamer een thermostaat kan worden aangesloten
Nu kan ik op de thermostaat voor het aansluiten van de bedrading kiezen tussen NC(L2) of NO (L1)

Wie weet hoe dit zit?
Ik meende dat CN2 230 volt is, de Emos externe thermostaat van mij heb ik op CN4 aangesloten (ik heb geen SWW)

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 07-10-2023 16:10 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

nokiaan958GB schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:56:

Wie weet hoe dit zit?
Je moet hem aansluiten op de pana printplaat bij externe thermostaat aansluiting en dan L en Heat.
Maar zover was je denk ik al.

Op de thermostaat zelf is het ff testen dacht dat wel in de emos handleiding staat wanneer hij doorverbind icm warmtevraag. Handleiding zegt com en no

Zie foto;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imf7mtO6h9kSCcDcNy0H0n7aZIw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ohavmpFY1Nf5ZajM8Yr2DDyy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 07-10-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
NC betekent Normal Closed, die dus van Closed (normal) naar Open gaat als er warmtevraag is.
NO betekent Normal Open, die dus van Open (normal) naar Closed gaat als er warmtevraag is.

Doorgaans wil je dat een thermostaat zijn contact sluit wanneer er warmtevraag is.
Dus de Normal Open, die sluit als de thermostaat aan gaat.

Let wel op dat de echte "External Thermostat" aansluiting op de WP 220V bevat en niet iedere thermostaat is daartegen bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:01
Heeft er iemand ervaring met het gebruiken van een SWW boiler van Nibe?

https://www.wasco.nl/artikel/0850091

Volgens mij zou het moeten kunnen, maar zou het graag horen als iemand hier al ervaring mee heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
superjoost schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:00:
Heeft er iemand ervaring met het gebruiken van een SWW boiler van Nibe?

https://www.wasco.nl/artikel/0850091

Volgens mij zou het moeten kunnen, maar zou het graag horen als iemand hier al ervaring mee heeft.
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2
(topic incl de search op nibe)

[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 07-10-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 27-08 15:10
Ik ga beginnen met de installatie van een Panasonic monobloc 9kw/1 fase. Ik wil twee kabels 3x2,5mm2 leggen en aansluiten op twee 16A automaten. (meterkast 3x25A). Gaat dit goed? Moet ik twee werkschakelaars plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Biron schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:33:
Ik ga beginnen met de installatie van een Panasonic monobloc 9kw/1 fase. Ik wil twee kabels 3x2,5mm2 leggen en aansluiten op twee 16A automaten. (meterkast 3x25A). Gaat dit goed? Moet ik twee werkschakelaars plaatsen?
Qua 230V aansluiting kan dit zeker goed gaan. Of je werkschakelaar(s) plaatst (of niet) is een eigen keuze. Een werkschakelaar plaats je om veilig (spanningsloos) te kunnen werken aan 't aangesloten apparaat en zeker te weten dat er tijdens die werkzaamheden niet door 1 of andere onverlaat de spanning wordt ingeschakeld. Ik heb er zelf geen geplaatst omdat er hier niemand aan de groepenkast gaat zitten als ik aan de elektriciteit aan 't werk ben. Voor de zekerheid heb ik automatenvergrendelingen liggen.

Pagina: 1 ... 19 ... 89 Laatste