Ja, dat bedoelde ik, die heeft aan een kant een wartel. Dan moet het goed gaan.ConQuestador schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:08:
Ik zat naar de veel genoemde slang van rj-tec te kijken: https://www.rjtec-shop.eu/de/edelstahlflexschlauch90.html
Die heeft 2x binnendraad
@ConQuestador :strip_exif()/f/image/yC4jNuuKSkbE9Elbr6EMPsvU.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de aansluiting van een 7kw, dit is ook 5/4 zoals je ziet begin je al met een vernauwing.
Ik heb verders (nog) geen ervaring met de invloed van vernauwingen op de flow, maar probeer hier ook zoveel mogelijk vernauwingen te voorkomen, maar als ik dan de foto bekijk, denk ik dat het wel mee zal vallen.
:strip_exif()/f/image/yC4jNuuKSkbE9Elbr6EMPsvU.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de aansluiting van een 7kw, dit is ook 5/4 zoals je ziet begin je al met een vernauwing.
Ik heb verders (nog) geen ervaring met de invloed van vernauwingen op de flow, maar probeer hier ook zoveel mogelijk vernauwingen te voorkomen, maar als ik dan de foto bekijk, denk ik dat het wel mee zal vallen.
Wh-mdc07j3e5
Hallo, ik ben mij aan het voorbereiden op de installatie van de Panasonic monobloc 5J. Qua leidingwerk ben ik er wel uit hoe het moet. Alleen nu wil ik nog voorbereiden voor de elektricien. In de handleiding lees ik dit (foto). Betekent dit twee aparte groepen nodig in de meterkast? Of is dit 2x 220v zoals een kookgroep?
:strip_exif()/f/image/MqyvNJrCZOkC2opAAcq142Dn.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee aparte groepen.Kiekedief schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:04:
Hallo, ik ben mij aan het voorbereiden op de installatie van de Panasonic monobloc 5J. Qua leidingwerk ben ik er wel uit hoe het moet. Alleen nu wil ik nog voorbereiden voor de elektricien. In de handleiding lees ik dit (foto). Betekent dit twee aparte groepen nodig in de meterkast? Of is dit 2x 220v zoals een kookgroep?
[Afbeelding]
Dan moet je eens binnenin kijken. Daar zit nog geen 3/4". Korte vernauwingen kunnen gelukkig niet veel kwaad en er zit een sterke pomp in. Het zou me trouwens niet verbazen als degenen die hun uiterste best doen de weerstand in hun leidingen zo klein mogelijk te krijgen, straks beginnen met flowmetertjes en regelkraantjes hun afgiftesysteem waterzijdig in te regelen.tonny147 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:13:
@ConQuestador [Afbeelding]
OPROEP:
Een aantal is bekend met het feit dat Panasonic niet enthousiast is over het installeren van hun merk door de tweakers om redenen van de kwaliteit. Ik ben al enkele maanden bezig om hun te overtuigen dat ik bij de in bedrijf stellingen van de geleverde warmtepompen vaak een betere kwaliteit en afwerking tegen kom dan bij werk van de gemiddelde installateur. Tenslotte is uurtje in dit geval geen factuurtje en tijd dus geen geld :-)
Mijn zonemanager probeert nu daar verandering in te brengen en Panasonic te overtuigen van het belang van deze doelgroep. Ik ben gevraagd een aantal foto's te sturen van gerealiseerde installaties. Graag ontvang ik dus enkele foto's van het kwaliteitswerk van tweakers via mijn bij jullie vaak bekende mailbox.
Wellicht dat dat ook verbeteringen gaat geven in de leveringen en prijsstelling van de toekomstige nieuwe R290 warmtepompen.
Een aantal is bekend met het feit dat Panasonic niet enthousiast is over het installeren van hun merk door de tweakers om redenen van de kwaliteit. Ik ben al enkele maanden bezig om hun te overtuigen dat ik bij de in bedrijf stellingen van de geleverde warmtepompen vaak een betere kwaliteit en afwerking tegen kom dan bij werk van de gemiddelde installateur. Tenslotte is uurtje in dit geval geen factuurtje en tijd dus geen geld :-)
Mijn zonemanager probeert nu daar verandering in te brengen en Panasonic te overtuigen van het belang van deze doelgroep. Ik ben gevraagd een aantal foto's te sturen van gerealiseerde installaties. Graag ontvang ik dus enkele foto's van het kwaliteitswerk van tweakers via mijn bij jullie vaak bekende mailbox.
Wellicht dat dat ook verbeteringen gaat geven in de leveringen en prijsstelling van de toekomstige nieuwe R290 warmtepompen.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
@Carboy54 Wat wil je precies op die foto's zien?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dat de installatie kwaliteit zeker niet onderdoet ten opzichte van de gemiddelde installateur waar Panasonic zo aan hecht. Tweakers zijn maar prutsers en slecht voor hun kwaliteit imago was de mening van de directie. Dus toon ik aan dat dat onzin is. Vaak het tegendeel is waar😁
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 28-07-2023 19:29 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik heb de 5J wel op een kookgroep automaat, die had ik nog liggen toevallig.Kiekedief schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:04:
[Afbeelding]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Doe ik ook niet want ik heb een Duitse PanasonicBeekforel schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:53:
@klump4u dan maar geen foto's naar @Carboy54 sturen...
Het doel is dat Panasonic wordt overtuigd dat buitenlandse import niet meer nodig is door concurrerende prijs en stabiele leveringen.klump4u schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:05:
[...]
Doe ik ook niet want ik heb een Duitse Panasonic
Ik geloof dat ie nu op 25 min staat, maar weet het niet zeker uit m'n hoofd.Joris 407 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:23:
[...]
Misschien heb ik een vervolgpost hiervan gemist, maar op welke delay ben je uitgekomen?
Het blijft een beetje zoeken. Soms loopt ie wel, maar soms ook weer niet.
Als de boiler als warm is loopt ie soms alleen op het element.
Blijft een beetje een Panasonic quirk die ik niet helemaal onder de duim krijg.
Wellicht helpt een boiler met langere spiraal hierin ook iets, zodat het vat net wat makkelijker de 53 graden aantikt op enkel de wp. Dat is in mijn geval een grensgeval waarop hij z'n warmte niet meer kwijt kan en wat gaat pendelen.
Hangt ook een beetje van het weer af lijkt het.
Misschien een domme vraag, maar welk type kabel kan je gebruiken om de controller te verbinden?
Thermostaat, 3 weg klep en back up heater kunnen gewoon met normale installatiedraad (geschikt voor 230V) aangesloten worden als ik het goed begrijp.
Thermostaat, 3 weg klep en back up heater kunnen gewoon met normale installatiedraad (geschikt voor 230V) aangesloten worden als ik het goed begrijp.
Signaalkabel van 0,5mm2 is primaAurelium schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:24:
Misschien een domme vraag, maar welk type kabel kan je gebruiken om de controller te verbinden?
Eigenlijk alles. Schelledraad, de 2-aderige kabel waarmee laagspannings-deurbellen of -thermostaten worden aangeslotenj, ligt het meest voor de hand. Maar telefoonsnoer of netwerkkabel kan ook. Ik heb een paar netwerkkabels cat5 van warmtepomp naar meterkast gelegd. Slechts een ervan wordt gebruikt voor de netwerkaansluiting van de cloud-interface. De rest zit aan temperatuursensors voor de regeling en de controller.Aurelium schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:24:
Ik vind de houding van de directie van panasonic echt uit de hoogte. Denk de volgende keer wel 2x keer na of ik een Pana koop met zulke mensen aan het roer. Er zijn bijna geen installateurs die Panasonic verkopen en/of installeren.Carboy54 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:27:
[...]
Dat de installatie kwaliteit zeker niet onderdoet ten opzichte van de gemiddelde installateur waar Panasonic zo aan hecht. Tweakers zijn maar prutsers en slecht voor hun kwaliteit imago was de mening van de directie. Dus toon ik aan dat dat onzin is. Vaak het tegendeel is waar😁
Met name ook omdat andere merken ( denk aan Vaillant b.v) ook enkel in bedrijfstelling doen prima vinden en véél meer ondersteuning bieden voor b2c dan panasonic.
Hopelijk leren ze er iets uit.

ik had hier nog nooit het eindresultaat van mijn behuizing geplaatst. Design met dank aan het meedenken hier in dit topic:)
:strip_exif()/f/image/QoI3psgkW0kfXfTzcOnhUqpX.jpg?f=fotoalbum_large)
Luchtkortsluiting of iets dergelijks is totaal niet voelbaar. Het is wachten op de eerste koude dagen om te kijken of de WP zich nog anders gedraagt of niet. Het douglas staat inmiddels in 3 lagen lazuur. Links passen exact nog de 2 otto's/klikko's
:strip_exif()/f/image/QoI3psgkW0kfXfTzcOnhUqpX.jpg?f=fotoalbum_large)
Luchtkortsluiting of iets dergelijks is totaal niet voelbaar. Het is wachten op de eerste koude dagen om te kijken of de WP zich nog anders gedraagt of niet. Het douglas staat inmiddels in 3 lagen lazuur. Links passen exact nog de 2 otto's/klikko's
Ik denk dat het niet goed gaat voor de backup heater.
Ik vindt netwerk kabel helemaal kloten voor anders dan internet .FransvWoerkom schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:34:
[...]
Eigenlijk alles. Schelledraad, de 2-aderige kabel waarmee laagspannings-deurbellen of -thermostaten worden aangeslotenj, ligt het meest voor de hand. Maar telefoonsnoer of netwerkkabel kan ook. Ik heb een paar netwerkkabels cat5 van warmtepomp naar meterkast gelegd. Slechts een ervan wordt gebruikt voor de netwerkaansluiting van de cloud-interface. De rest zit aan temperatuursensors voor de regeling en de controller.
Zulke dunne draadjes.
Ik heb gewoon 3 x 0,75 naar boven getrokken en de rest 2 x 0.8 thermostaat kabel
De vraag was voor de controler.Herw76 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:32:
[...]
Ik denk dat het niet goed gaat voor de backup heater.
vandaag wel "bijzondere storing" gehad. Na een DHW run ineens een F12 storing wat drukschakelaar is. 1e reactie, reset. Geen oplossing. Wat warm water getapt, reset geen resultaat. Dus ik moeilijk doen door kap van de binnenunit even kort cv circuit overdruk activeren, Geen resultaat. Dus toen maar eens automaat uit ( dus stroom eraf) gedaan en storing opgelost.
Wel vreemd dat in een periode dat modus DHW only al maanden actief is dat dit zomaar verschijnt
Wel vreemd dat in een periode dat modus DHW only al maanden actief is dat dit zomaar verschijnt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Wat voor type heb je? Wat is "binnenunit even kort cv circuit overdruk activeren" ? Heb je logging met heishamon of cz-taw1? Heb je het onderzoeksschema voor Error F12 in de service manual nagelopen?The-Source schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:10:
vandaag wel "bijzondere storing" gehad. Na een DHW run ineens een F12 storing wat drukschakelaar is. 1e reactie, reset. Geen oplossing. Wat warm water getapt, reset geen resultaat. Dus ik moeilijk doen door kap van de binnenunit even kort cv circuit overdruk activeren, Geen resultaat. Dus toen maar eens automaat uit ( dus stroom eraf) gedaan en storing opgelost.
Hoi,
Ik ben mij aan het oriënteren voor een monoblock warmtepomp. Ik heb al een LWP en een WPB. Ik twijfel tussen de 7kW LG en Panasonic. Om twee redenen:
Minimum vermogen LG is lager dan Panasonic. Dit is voor mij van belang omdat ik de warmtepomp als bijverwarming wil gebruiken. Ik heb namelijk een MHI Airco die ik gebruik als hoofdverwarming beneden en dit met een hoge COP doet. Het hele huis heeft radiatoren een LWWP kan dit rendement niet evenaren. Alleen heb ik dus een LWWP nodig om wel alle ruimtes te kunnen verwarmen als ik volledig van het gas af wil. Ik kies wel voor 7kW omdat het dan ook zonder airco kan, en omdat er geen verschil zit tussen een 5kW en 7kW in minimum vermogen.
Ik heb overigens een overzicht gemaakt van alle afgifte vermogens van de radiatoren bij elkaar opgeteld. Een aantal heb ik al verzwaard naar T22. Obv 50C aanvoer en dT 5C heb ik 6.6 kw max. Maar dan moet alles vragen (zelfs garage). Het minimum zal rond de 1.7 kw uitkomen verwacht ik vooral nodig in de tussen seizoenen. Tapwater maak ik dus niet met deze machine.
De Panasonic lijkt een meer veelzijdige en robuustere machines obv wat ik lees in deze topics dan de LG.
Prijsverschil is nagenoeg nihil. Dus wat is wijsheid? Gaan voor de LG die met een lager vermogen overweg kan of de Panasonic die kwalitatief beter aangeschreven wordt.
Ik hoor graag!
Groet Frank
Ik ben mij aan het oriënteren voor een monoblock warmtepomp. Ik heb al een LWP en een WPB. Ik twijfel tussen de 7kW LG en Panasonic. Om twee redenen:
Minimum vermogen LG is lager dan Panasonic. Dit is voor mij van belang omdat ik de warmtepomp als bijverwarming wil gebruiken. Ik heb namelijk een MHI Airco die ik gebruik als hoofdverwarming beneden en dit met een hoge COP doet. Het hele huis heeft radiatoren een LWWP kan dit rendement niet evenaren. Alleen heb ik dus een LWWP nodig om wel alle ruimtes te kunnen verwarmen als ik volledig van het gas af wil. Ik kies wel voor 7kW omdat het dan ook zonder airco kan, en omdat er geen verschil zit tussen een 5kW en 7kW in minimum vermogen.
Ik heb overigens een overzicht gemaakt van alle afgifte vermogens van de radiatoren bij elkaar opgeteld. Een aantal heb ik al verzwaard naar T22. Obv 50C aanvoer en dT 5C heb ik 6.6 kw max. Maar dan moet alles vragen (zelfs garage). Het minimum zal rond de 1.7 kw uitkomen verwacht ik vooral nodig in de tussen seizoenen. Tapwater maak ik dus niet met deze machine.
De Panasonic lijkt een meer veelzijdige en robuustere machines obv wat ik lees in deze topics dan de LG.
Prijsverschil is nagenoeg nihil. Dus wat is wijsheid? Gaan voor de LG die met een lager vermogen overweg kan of de Panasonic die kwalitatief beter aangeschreven wordt.
Ik hoor graag!
Groet Frank
All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP
@Norwayr de keuze is precies wat je zelf aangeeft. Zelf heb ik liever een betere kwaliteit, dus zou ik de Pana kiezen. Bijkomende voordelen zijn de back-up heater en betere prestaties bij koud mistig weer.
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
@Norwayr je hebt het over een hogere cop van je airco, maar tegelijkertijd heb je het over een aanvoer temperatuur van 50graden voor je radiatoren... met 50 graden haal je uiteraard nooit een hoge cop, die temperatuur moet fors omlaag
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
@lbreman Ja dat heeft ook mijn voorkeur. Maar lees hier best wat posts over pendelgedrag, een LG lijkt daar minder last van te hebben door het lagere minimum vermogen. En wat is precies het voordeel van de backup heater? Beide WP kunnen namelijk de 7 kw leveren tot ruim onder de -10C.
@ConQuestador ik hoef met de LWWP niet perse een hoge COP te halen. Dat doe ik al met de airco (haal hier een sCOP van 5 mee). De LWWP moet alle overige ruimtes op een lage kamertemperatuur houden (16/18C). Daarvoor heb ik al de meeste radiatoren verzwaard tot T22 daarmee kan ik met Ta 40 tot 50C uit de voeten afhankelijk van buiten temperatuur. Ben al tevreden als ik hier een COP van 2.5 tot 3 mee haal. Vloerverwarming is geen optie heb overal parket. En ik heb ook een elektrische doorstromer overwogen maar die is door het rendement van ca. 1 niet interessant en investering nagenoeg gelijk aan LWWP als je handige doe het zelver bent
@ConQuestador ik hoef met de LWWP niet perse een hoge COP te halen. Dat doe ik al met de airco (haal hier een sCOP van 5 mee). De LWWP moet alle overige ruimtes op een lage kamertemperatuur houden (16/18C). Daarvoor heb ik al de meeste radiatoren verzwaard tot T22 daarmee kan ik met Ta 40 tot 50C uit de voeten afhankelijk van buiten temperatuur. Ben al tevreden als ik hier een COP van 2.5 tot 3 mee haal. Vloerverwarming is geen optie heb overal parket. En ik heb ook een elektrische doorstromer overwogen maar die is door het rendement van ca. 1 niet interessant en investering nagenoeg gelijk aan LWWP als je handige doe het zelver bent
All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP
vanuit heishamon ochtend acties erbij meegenomen.FransvWoerkom schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:33:
[...]
Wat voor type heb je? Wat is "binnenunit even kort cv circuit overdruk activeren" ? Heb je logging met heishamon of cz-taw1? Heb je het onderzoeksschema voor Error F12 in de service manual nagelopen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
| 29/07 16:02:27 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online 29/07 16:00:26 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline 29/07 15:49:12 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (GUI) 29/07 15:48:56 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI) 29/07 15:48:28 - Function NightReduction: New correction: -2 °C 29/07 15:48:28 - Function WAR: Setpoint change: From 20 to 23 °C 29/07 15:48:12 - MQTT Command: SetReset: 1 29/07 15:48:08 - MQTT Command: SetOperationMode: 0 (GUI) 29/07 15:42:08 - POWER: OFF detected [Remote Controller] 29/07 15:42:08 - POWER: Manual OFF detected. (Remote Controller) - Default action used: Unrestricted 29/07 15:41:53 - POWER: ON detected [Remote Controller] 29/07 15:40:08 - POWER: OFF detected [Remote Controller] 29/07 15:40:08 - POWER: Manual OFF detected. (Remote Controller) - Default action used: Unrestricted 29/07 14:36:36 - MQTT Command: SetReset: 1 29/07 14:36:30 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI) 29/07 14:35:30 - MQTT Command: SetPump: 0 (GUI) 29/07 14:35:30 - USER: Pump Service-mode (max flow): 0 29/07 14:34:26 - MQTT Command: SetPump: 1 (GUI) 29/07 14:34:26 - USER: Pump Service-mode (max flow): 1 29/07 14:28:08 - POWER: OFF detected [Remote Controller] 29/07 14:28:08 - POWER: Manual OFF detected. (Remote Controller) - Default action used: Unrestricted 29/07 14:27:53 - POWER: ON detected [Remote Controller] 29/07 14:24:23 - SYSTEM - Last error: F12 29/07 14:24:23 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: UNRESTRICTED 29/07 14:24:23 - Compressor: stopped 29/07 14:24:23 - POWER: OFF detected [Remote Controller] 29/07 14:24:23 - POWER: Manual OFF detected. (Remote Controller) - Default action used: Unrestricted 29/07 14:24:23 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode is already set to level 3 29/07 14:21:38 - Compressor: running 29/07 14:21:38 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (5 minutes) 29/07 14:19:23 - Compressor: stopped 29/07 14:19:23 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode is already set to level 3 29/07 14:16:53 - Compressor: running 29/07 14:16:53 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (5 minutes) 29/07 14:14:53 - Compressor: stopped 29/07 14:14:53 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode is already set to level 3 29/07 14:12:08 - Compressor: running 29/07 14:12:08 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (5 minutes) 29/07 14:10:09 - MQTT Command: SetQuietMode: 3 (SoftStart Quietmode) 29/07 14:10:08 - Compressor: stopped 29/07 14:10:07 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode set to level 3 for next run 29/07 14:09:08 - Function SoftStart Quietmode: Timer ended, quiet mode is already set to level 2 29/07 14:04:07 - Compressor: running 29/07 14:04:07 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (5 minutes) 29/07 14:01:09 - MQTT Command: SetQuietMode: 2 (QuietMode Manager) 29/07 14:01:08 - Quiet mode manager: Detected 3-way valve set to DHW. Disabling the quiet mode function during DHW. Restored to level 2 29/07 14:00:53 - MQTT Command: SetForceSterilization: 1 29/07 14:00:53 - Scheduler - Force Sterilization: 1 29/07 14:00:49 - Scheduler condition: undefined 29/07 11:28:48 - MQTT Command: SetDHWTemp: 47 (Solar) 29/07 11:28:47 - Function Solar: Restoring DHW setpoint to: 47°C 29/07 11:28:47 - Function Solar: Cooldown period (15 minutes) has ended. Solar function done for today 29/07 11:15:37 - MQTT Command: SetQuietMode: 3 (SoftStart Quietmode) 29/07 11:15:37 - Compressor: stopped 29/07 11:15:37 - Quiet mode manager: Detected 3-way valve set to HEAT position again. Restoring quiet mode to level 3 29/07 11:15:37 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode set to level 3 for next run 29/07 11:13:47 - Function Solar: DHW temperature has reached SP high 29/07 10:52:06 - Function SoftStart Quietmode: Timer ended, quiet mode is already set to level 2 29/07 10:47:05 - Compressor: running 29/07 10:47:05 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (5 minutes) 29/07 10:43:51 - MQTT Command: SetQuietMode: 2 (QuietMode Manager) 29/07 10:43:50 - Quiet mode manager: Detected 3-way valve set to DHW. Disabling the quiet mode function during DHW. Restored to level 2 29/07 10:43:47 - MQTT Command: SetDHWTemp: 53 (Solar) 29/07 10:43:46 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53 |
Het 16:00 moment komt door het afschakelen van de spanning.
Ik heb geen service schema doorlopen.
Bij de binnenunit heb je achter controle elektronica een overdruk schakelaar.
Indoor: WH-ADC0309J3E5C
Outdoor: WH-UD07JE5
De plek waar schakelaar voor F12 zit zou weer binnen in andere "kastje" verstopt zitten en daar kon ik niet zomaar bij
Mijn V&A adv.
Het grootste voordeel van de back-up heater (naast in voorkomend geval snellere defrosts) vind ik gemoedsrust: mocht in een theoretisch geval de compressor overlijden bij vorst dan zal het systeem niet kapotvriezen.Norwayr schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:18:
@lbreman Ja dat heeft ook mijn voorkeur. Maar lees hier best wat posts over pendelgedrag, een LG lijkt daar minder last van te hebben door het lagere minimum vermogen. En wat is precies het voordeel van de backup heater? Beide WP kunnen namelijk de 7 kw leveren tot ruim onder de -10C.
Eventueel pendelgedrag is te beïnvloeden met stooklijn en aanvoertemperatuur; zoveel is de minimum 400 Watt van de Pana nou ook weer niet.
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Sorry. We praten kennelijk verschillende talen. Error F12 is een te hoge druk van het koelmiddel na de compressor. Daar zie je dus alleen iets van terug als je temperaturen, drukken en modi van de warmtepomp hebt geregistreerd. Er is geen fysieke schakelaar die je kunt resetten. De MQTT logging is alleen van belang voor degene die het externe programma voor besturing heeft geschreven. Dat maakt geen deel uit van de Panasonic machine, programma en gedrag en daar gaat dit topic niet over.The-Source schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:44:
[...]
vanuit heishamon ochtend acties erbij meegenomen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 29/07 16:02:27 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Online 29/07 16:00:26 - SYSTEM - HEISHAMON Connection: Offline 29/07 15:49:12 - MQTT Command: SetOperationMode: 3 (GUI) 29/07 15:48:56 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI) 29/07 15:48:28 - Function NightReduction: New correction: -2 °C 29/07 15:48:28 - Function WAR: Setpoint change: From 20 to 23 °C 29/07 15:48:12 - MQTT Command: SetReset: 1 29/07 15:48:08 - MQTT Command: SetOperationMode: 0 (GUI) 29/07 15:42:08 - POWER: OFF detected [Remote Controller] 29/07 15:42:08 - POWER: Manual OFF detected. (Remote Controller) - Default action used: Unrestricted 29/07 15:41:53 - POWER: ON detected [Remote Controller] 29/07 15:40:08 - POWER: OFF detected [Remote Controller] 29/07 15:40:08 - POWER: Manual OFF detected. (Remote Controller) - Default action used: Unrestricted 29/07 14:36:36 - MQTT Command: SetReset: 1 29/07 14:36:30 - MQTT Command: SetHeatpump: 1 (GUI) 29/07 14:35:30 - MQTT Command: SetPump: 0 (GUI) 29/07 14:35:30 - USER: Pump Service-mode (max flow): 0 29/07 14:34:26 - MQTT Command: SetPump: 1 (GUI) 29/07 14:34:26 - USER: Pump Service-mode (max flow): 1 29/07 14:28:08 - POWER: OFF detected [Remote Controller] 29/07 14:28:08 - POWER: Manual OFF detected. (Remote Controller) - Default action used: Unrestricted 29/07 14:27:53 - POWER: ON detected [Remote Controller] 29/07 14:24:23 - SYSTEM - Last error: F12 29/07 14:24:23 - SYSTEM: MQTT block inactive, default block mode: UNRESTRICTED 29/07 14:24:23 - Compressor: stopped 29/07 14:24:23 - POWER: OFF detected [Remote Controller] 29/07 14:24:23 - POWER: Manual OFF detected. (Remote Controller) - Default action used: Unrestricted 29/07 14:24:23 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode is already set to level 3 29/07 14:21:38 - Compressor: running 29/07 14:21:38 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (5 minutes) 29/07 14:19:23 - Compressor: stopped 29/07 14:19:23 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode is already set to level 3 29/07 14:16:53 - Compressor: running 29/07 14:16:53 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (5 minutes) 29/07 14:14:53 - Compressor: stopped 29/07 14:14:53 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode is already set to level 3 29/07 14:12:08 - Compressor: running 29/07 14:12:08 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (5 minutes) 29/07 14:10:09 - MQTT Command: SetQuietMode: 3 (SoftStart Quietmode) 29/07 14:10:08 - Compressor: stopped 29/07 14:10:07 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode set to level 3 for next run 29/07 14:09:08 - Function SoftStart Quietmode: Timer ended, quiet mode is already set to level 2 29/07 14:04:07 - Compressor: running 29/07 14:04:07 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (5 minutes) 29/07 14:01:09 - MQTT Command: SetQuietMode: 2 (QuietMode Manager) 29/07 14:01:08 - Quiet mode manager: Detected 3-way valve set to DHW. Disabling the quiet mode function during DHW. Restored to level 2 29/07 14:00:53 - MQTT Command: SetForceSterilization: 1 29/07 14:00:53 - Scheduler - Force Sterilization: 1 29/07 14:00:49 - Scheduler condition: undefined 29/07 11:28:48 - MQTT Command: SetDHWTemp: 47 (Solar) 29/07 11:28:47 - Function Solar: Restoring DHW setpoint to: 47°C 29/07 11:28:47 - Function Solar: Cooldown period (15 minutes) has ended. Solar function done for today 29/07 11:15:37 - MQTT Command: SetQuietMode: 3 (SoftStart Quietmode) 29/07 11:15:37 - Compressor: stopped 29/07 11:15:37 - Quiet mode manager: Detected 3-way valve set to HEAT position again. Restoring quiet mode to level 3 29/07 11:15:37 - Function SoftStart Quietmode: Compressor run ended, quiet mode set to level 3 for next run 29/07 11:13:47 - Function Solar: DHW temperature has reached SP high 29/07 10:52:06 - Function SoftStart Quietmode: Timer ended, quiet mode is already set to level 2 29/07 10:47:05 - Compressor: running 29/07 10:47:05 - Function SoftStart Quietmode: Timer started (5 minutes) 29/07 10:43:51 - MQTT Command: SetQuietMode: 2 (QuietMode Manager) 29/07 10:43:50 - Quiet mode manager: Detected 3-way valve set to DHW. Disabling the quiet mode function during DHW. Restored to level 2 29/07 10:43:47 - MQTT Command: SetDHWTemp: 53 (Solar) 29/07 10:43:46 - Function Solar: triggered threshold (kW). DHW SP to 53
Het 16:00 moment komt door het afschakelen van de spanning.
Ik heb geen service schema doorlopen.
Bij de binnenunit heb je achter controle elektronica een overdruk schakelaar.
Indoor: WH-ADC0309J3E5C
Outdoor: WH-UD07JE5
De plek waar schakelaar voor F12 zit zou weer binnen in andere "kastje" verstopt zitten en daar kon ik niet zomaar bij
Als je op de controller een foutmelding ziet, moet je de service manual erbij pakken en proberen te begrijpen waar die melding vandaan komt (gasdruk >45bar) en wat je moet onderzoeken om de oorzaak te vinden. Het zou me niet verbazen als de externe software hier iets probeert te doen wat de warmtepomp niet leuk vindt. Maar goed dat er een sensor en een noodrem in de wp zit.
@FransvWoerkom maar hoe kan er dan een toe hoge koelmiddel druk komen nadat de WP al een klein jaar in bedrijf is?
Enige wat ik kan "bedenken" is dat het komt door de sterilisatie run waarbij gas een hogere temperatuur heeft dan bij de andere bedrijfmodussen. Maar dan had dit toch wel eerder voorbij kunnen komen aangezien ik wekelijks een sterilisatie doe.
Dus ik denk zelf aan een 'bugje' in het proces maar daarom deed ik ook de post want de sensor lijkt met een gewone software reset zichzelf niet te resetten.
Enige wat ik kan "bedenken" is dat het komt door de sterilisatie run waarbij gas een hogere temperatuur heeft dan bij de andere bedrijfmodussen. Maar dan had dit toch wel eerder voorbij kunnen komen aangezien ik wekelijks een sterilisatie doe.
Dus ik denk zelf aan een 'bugje' in het proces maar daarom deed ik ook de post want de sensor lijkt met een gewone software reset zichzelf niet te resetten.
Mijn V&A adv.
Als er geen voor de hand liggende oorzaak is, zou ik het eerst nog even aankijken en als het nog een keer voorkomt er dieper op ingaan. Daarnaast heb ik ook wel eens gezien dat bij de Pana een foutmelding later zonder reden nog een keer terugkomt ondanks dat alles verholpen en gereset is.The-Source schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:01:
@FransvWoerkom maar hoe kan er dan een toe hoge koelmiddel druk komen nadat de WP al een klein jaar in bedrijf is?
Maar vanuit de handleiding:
Dus als voorbereiding kun je wel alvast de gegevens loggen die hierbij relevant zijn. Dan heb je die er alvast bij - mocht het nog een keer gebeuren.F12: Gedurende koelen of verwarmen overschrijd de persdruk de 4.5 Mpa.
Mogelijke oorzaak: vervuilde w.wissellaar of luchtcirculatie buitenunit.
Water pomp, water stroming( flow ), water lekkage, 2/3 weg klep gesloten, verstopt
expansieventiel of filter, te veel koudemiddel, druksensor of hoofd-print defect.
Wat je zelf belangrijker vindt, maar hier op het Panasonic topic adviseer ik ...Norwayr schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:00:
Maar als je wat verder graaft zijn deze overwegingen op de LG en Pana topics wel vaker voorbij gekomen. Andere overweigingen waren volgensmij ook levertijd, en vermogen-dip rond het vriespunt.
Goed punt. Ik zie inderdaad dat de LG standaard geen Back-up heater heeft. Deze dien je los erbij te bestellen.lbreman schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:17:
[...]
Het grootste voordeel van de back-up heater (naast in voorkomend geval snellere defrosts) vind ik gemoedsrust: mocht in een theoretisch geval de compressor overlijden bij vorst dan zal het systeem niet kapotvriezen.
Eventueel pendelgedrag is te beïnvloeden met stooklijn en aanvoertemperatuur; zoveel is de minimum 400 Watt van de Pana nou ook weer niet.
En ook lees ik terug dat de LG altijd bij start 15min op 100% vermogen draait. Dat zou in mijn geval ook problematisch zijn als een deel van de radiatoren dichtstaat. Dan zou ik een buffer erbij moeten plaatsen. De Panasonic is hier wel beter op in te stellen begrijp ik.
En met 400W minimum en een relatief lage COP van 3 zou ik een afgifte van 1200 W moeten hebben. Dat moet zeker wel haalbaar zijn. Of maak ik een denkfout omdat op de eerste pagina van dit topic over minimaal 2500W wordt gesproken? Of is dat alleen bij hogere COP of is er ook een minimale flow nodig?
Je hebt vaak een minimaal vermogen nodig als het buiten niet heel koud is. Dan haal je bij een niet te hoge Ta best een COP van 5. Dus minimaal 500W elektrisch is dus minimaal 2500W thermisch vermogen.Norwayr schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:35:
[...]
En met 400W minimum en een relatief lage COP van 3 zou ik een afgifte van 1200 W moeten hebben. Dat moet zeker wel haalbaar zijn. Of maak ik een denkfout omdat op de eerste pagina van dit topic over minimaal 2500W wordt gesproken? Of is dat alleen bij hogere COP of is er ook een minimale flow nodig?
Je kunt zo uitrekenen welke flow daarbij hoort: ~450 l/uur bij een dT van 5 graden.
Ik ben bezig met het voorbereiden van mijn 7J + SWW vat installatie. De afstand tussen de WP en rest van de installatie (meterkast, SWW vat) zal zo'n 22 meter zijn. Nu heb ik een lijst met kabels gemaakt die ik denk nodig te hebben en wil ik dit even checken of ik niks mis en of andere keuzes beter zijn.
Omdat het 22 meter is wil ik geen onnodig dure kabels kiezen + ik wil er geen vergeten. Ik ga wel een mantelbuis met trekkoord leggen maar direct goed is toch altijd beter.
Ik ga het aansluiten volgens onderstaand schema.:fill(white):strip_exif()/f/image/9FbwoUL7lzseIYP3yANBQC5o.png?f=user_large)
3-aderig 2.5mm2 230V - WP main
3-aderig 2.5mm2 230V - WP Backup element
2-aderig 1.5mm2 230V - Relais DHW booster heater
3-aderig 0.8mm2 signaaldraad? - Driewegklep
2-aderig 0.8mm2 signaaldraad? - Tweewegklep
2-aderig 0.8mm2 signaaldraad? - Verlengen tank sensor kabel
2-aderig 0.8mm2 signaaldraad? - Remote controller
2-aderig 0.8mm2 signaaldraad? - Kamerthermostaat
UTP signaal - Access point voor wifi module/Heishamon
Omdat het 22 meter is wil ik geen onnodig dure kabels kiezen + ik wil er geen vergeten. Ik ga wel een mantelbuis met trekkoord leggen maar direct goed is toch altijd beter.
Ik ga het aansluiten volgens onderstaand schema.
:fill(white):strip_exif()/f/image/9FbwoUL7lzseIYP3yANBQC5o.png?f=user_large)
Wat is dat relais DHW booster heater? Als je bij de tank een relais gebruikt, heb je geen 1,5mm2 nodig. Denk je aan de aarding van de externe tank heater? De 2-weg en 3-wegklep en kamerthermostaat werken met 230V en sommige vereisen 3 aders. Zie de service manual.Pejdref schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:54:
Ik ben bezig met het voorbereiden van mijn 7J + SWW vat installatie. De afstand tussen de WP en rest van de installatie (meterkast, SWW vat) zal zo'n 22 meter zijn. Nu heb ik een lijst met kabels gemaakt die ik denk nodig te hebben en wil ik dit even checken of ik niks mis en of andere keuzes beter zijn.
Ik ga het aansluiten volgens onderstaand schema. [Afbeelding]
Bedankt. Ik wil het de elektrische heater in de SWW tank aansturen via een relais + eigen voeding (+aarding) in plaats van direct voeden vanuit de 7J.FransvWoerkom schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:48:
[...]
Wat is dat relais DHW booster heater? Als je bij de tank een relais gebruikt, heb je geen 1,5mm2 nodig. Denk je aan de aarding van de externe tank heater? De 2-weg en 3-wegklep en kamerthermostaat werken met 230V en sommige vereisen 3 aders. Zie de service manual.
De SWW tank staat namelijk naast de meterkast (en dus 22 meter van de warmtepomp). Ik had begrepen dat dit zo kon op dezelfde aansluiting als waar normaal de heater direct wordt aangesloten.
Voor de 2-weg en 3-weg klep heb ik wel 1.5mm2 nodig?
In mijn topic staat een lijst bekabeling die ik heb gebruikt. Ik heb ‘t 1,5 kW boilerelement wel direct op de WP aangesloten.Pejdref schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:27:
[...]
Bedankt. Ik wil het de elektrische heater in de SWW tank aansturen via een relais + eigen voeding (+aarding) in plaats van direct voeden vanuit de 7J.
De SWW tank staat namelijk naast de meterkast (en dus 22 meter van de warmtepomp). Ik had begrepen dat dit zo kon op dezelfde aansluiting als waar normaal de heater direct wordt aangesloten.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Je kunt die 230V dingen aansluiten met 0,75mm2. Meestal noemen ze dat stuurstroomkabel. Je zou de kleppen en thermostaat met 1 meeraderige kabel kunnen aansluiten. De kabel voor het sturen van het relais moet wel afzonderlijk, want dat zit aan voeding 2. Tanksensor en controller kunnen aan 2 aderparen van een netwerkkabel.Pejdref schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:27:
[...]
Bedankt. Ik wil het de elektrische heater in de SWW tank aansturen via een relais + eigen voeding (+aarding) in plaats van direct voeden vanuit de 7J.
Weet je al welke thermostaat en 3-wegklep je gebruikt? De meeste hebben 3 of 4 aansluitingen.
[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 01-08-2023 02:02 ]
Bedankt @blb4 , sowieos een handig topic voor mij. Ik zie dat je ook een kabel trekt voor de Heishamon, maar die werkt via wifi toch of heb ik dat compleet verkeerd begrepen?
@FransvWoerkom . Ik weet nog niet welke driewegklep ik ga gebruiken. Waarschijnlijk de Tamescon of Ebay/Ali klep die hier wel eens genoemd wordt, voordeel van de Ebay/Ali klep lijkt me dat deze ook beschikbaar is met grotere doorgangen. Maar de keuze van de driewegklep lijkt een studie apart, zeker als ik lees dat de door Panasonic voorgeschreven klep eigenlijk helemaal niet zo geschikt is. Ik ben hier echter nog niet volledig ingedoken.
Als ik de Panasonic documentatie goed begrijp heeft deze maar ruimte voor 3 draden voor de kleppen (open, close, neutral). Mijn aanname is dat die 4de draad voor de terugkoppeling zou zijn over de daadwerkelijke stand van de klep? Kan de Panasonic daar iets mee?
De (optionele) kamerthermostaat heb ik nog niet bekeken, ik zie nu echter dat ik een plaatje bekeken heb waarbij er 2 wires naartoe lopen maar zie in de Service manual inderdaad dat er 4 wires voor nodig/mogelijk zijn. Grote kans dat ik deze thermostaat nog niet heb gekozen als ik ga installeren dus ik voorzie hier gewoon 4 aders voor.
Ik zie nu overigens pas dat de Service manual minimaal 1.5mm2 voorschrijft voor de 2 en 3-weg kleppen, is dat overdreven?
Het lijstje tot nu toe:
2-aderig 0.75mm2 stuurstroomdraad 230V - Relais DHW booster heater
Onderstaande 3 eventueel te combineren in multi aderige kabel.
3-aderig 0.75mm2 stuurstroomdraad - Driewegklep
3-aderig 0.75mm2 stuurstroomdraad - Tweewegklep
4-aderig 0.75mm2 stuurstroomdraad - Kamerthermostaat
2-aderig 0.8mm2 signaaldraad? - Verlengen tank sensor
Nog een vraag over het verlengen van de Tank temperatuur sensor: Moet ik er rekening mee houden dat het verlengen van de kabel de weerstand veranderd? Of is dat te verwaarlozen.
@FransvWoerkom . Ik weet nog niet welke driewegklep ik ga gebruiken. Waarschijnlijk de Tamescon of Ebay/Ali klep die hier wel eens genoemd wordt, voordeel van de Ebay/Ali klep lijkt me dat deze ook beschikbaar is met grotere doorgangen. Maar de keuze van de driewegklep lijkt een studie apart, zeker als ik lees dat de door Panasonic voorgeschreven klep eigenlijk helemaal niet zo geschikt is. Ik ben hier echter nog niet volledig ingedoken.
Als ik de Panasonic documentatie goed begrijp heeft deze maar ruimte voor 3 draden voor de kleppen (open, close, neutral). Mijn aanname is dat die 4de draad voor de terugkoppeling zou zijn over de daadwerkelijke stand van de klep? Kan de Panasonic daar iets mee?
De (optionele) kamerthermostaat heb ik nog niet bekeken, ik zie nu echter dat ik een plaatje bekeken heb waarbij er 2 wires naartoe lopen maar zie in de Service manual inderdaad dat er 4 wires voor nodig/mogelijk zijn. Grote kans dat ik deze thermostaat nog niet heb gekozen als ik ga installeren dus ik voorzie hier gewoon 4 aders voor.
Ik zie nu overigens pas dat de Service manual minimaal 1.5mm2 voorschrijft voor de 2 en 3-weg kleppen, is dat overdreven?
Het lijstje tot nu toe:
Nog een vraag over het verlengen van de Tank temperatuur sensor: Moet ik er rekening mee houden dat het verlengen van de kabel de weerstand veranderd? Of is dat te verwaarlozen.
Ik ben al een tijdje aan het puzzelen voor het vermogen voor de warmtempomp. Het mag een panasonic worden vanwege de verwachtte kwaliteit en mogelijkheden voor monitoring Ik heb verschillende rekenmethodes gebruikt van Koevlaas tot vermogen per K.Dag en dat op seizoensniveau als op de koudste dagen.
Situatieschets
Afgelopen jaren heb ik mijn huis op de spouwmuren na, volledig nageisoleerd en een opentherm slimme regeling aangelegd. Er is vloerverwarming hoh 10 in 9 groepen van 60-85 per groep op een oppervlakte van 65-70 /ish m2. Er is een 10e groep voor de badkamer van 3m2. Boven zijn verder 3 convectoren met een afgifte van 500-800-1200 watt.
SWW schat ik op dit moment 12 tot 15 m3 per maand op basis gasverbruik in de zomer. In de keuken staat een espressomachine en quooker dus alleen voor de douche en het bad 390l.
Koevlaas
Op basis van graaddagen over een heel seizoen incl. SWW
Op basis van graaddagen op de slechtste dagen incl. SWW
Maar in feite meet ik dan toch de efficientie van mijn ketel? Want ik haal dramatische score's als ik kijk naar de 'warme' dagen in de winter. Want mijn ketel was ver over gedimentioneerd voor mijn woning en had een verkeerde pijp VR ipv HR. en dan gebruikte ik 'ook nog eens' een zoneregeling, zodat ik alleen mijn werkkamer kon opwarmen als er niemand thuis was. met datzelfde vermogen.
Dus hoe kouder het werd, hoe efficienter de CV kon verwarmen. Dus bij -8 scoort hij 0,40 - 0,43 M3/K.dag en bij 8-10 graden eerder 0,52 M3/K.dag. Dat maakt best een behoorlijk verschil.
Op basis van het rendement en leeftijd van de ketel (14 jaar) zou ik er eerder nog 20% vanaf willen halen dan erbij willen tellen.
Kortom, ik vind het moeilijk om een schatting te maken. Mijn gevoel zegt 5KW is meer dan genoeg, want ik gebruikte een inefficiente opstelling. Anderszijds, zou ik het doodzonde vinden dat het net te krap is. Alleen ik wil ook niet hebben dat de warmtepomp gaat pendelen bij temperaturen rond de 8-10 graden (dat deed de ketel ook) en zorgde voor discomfort in huis.
In aanschaf is het verschil tussen een KIT-WC07K3E5 en KIT-WC05K3E5 maar 500 euro. Dus daar hoef ik het niet voor te laten. Maar als die 7 KW hierdoor te groot wordt vanuit zijn minimale vermogen, ga ik toch balen van die keuze achteraf.
--
Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Gaan voor die 5 of 7? Zelf neig ik dus naar die 5 waarvan ik al vermoed dat die al te groot is.
Situatieschets
Afgelopen jaren heb ik mijn huis op de spouwmuren na, volledig nageisoleerd en een opentherm slimme regeling aangelegd. Er is vloerverwarming hoh 10 in 9 groepen van 60-85 per groep op een oppervlakte van 65-70 /ish m2. Er is een 10e groep voor de badkamer van 3m2. Boven zijn verder 3 convectoren met een afgifte van 500-800-1200 watt.
SWW schat ik op dit moment 12 tot 15 m3 per maand op basis gasverbruik in de zomer. In de keuken staat een espressomachine en quooker dus alleen voor de douche en het bad 390l.
Koevlaas
Jaar | M3 | KW |
2018-2019 | 1356 | 6,6 |
2019-2020 | 1529 | 7,4 |
2020-2021 | 1174,00 | 5,7 |
2021-2022 | 1025 | 5,0 |
2022-2023 | 903 | 4,4 |
Seizoen | m3 | graadagen | M3/K.Dag | KW 1 |
2018-2019 | 1356 | 2.227,93 | 0,61 | 6,6 |
2019-2020 | 1529 | 2.189,93 | 0,7 | 7,4 |
2020-2021 | 1174 | 2.417,99 | 0,49 | 5,7 |
2021-2022 | 1025 | 2.110,13 | 0,49 | 5,0 |
2022-2023 | 903 | 2.041,14 | 0,44 | 4,4 |
Temp | Graaddagen | M3/K.dag | KW |
-15 | 33 | 0,47 | 6,29 |
-10 | 28 | 0,47 | 5,34 |
-5 | 23 | 0,47 | 4,39 |
0 | 18 | 0,47 | 3,43 |
5 | 13 | 0,47 | 2,48 |
10 | 8 | 0,47 | 1,53 |
15 | 3 | 0,47 | 0,57 |
Maar in feite meet ik dan toch de efficientie van mijn ketel? Want ik haal dramatische score's als ik kijk naar de 'warme' dagen in de winter. Want mijn ketel was ver over gedimentioneerd voor mijn woning en had een verkeerde pijp VR ipv HR. en dan gebruikte ik 'ook nog eens' een zoneregeling, zodat ik alleen mijn werkkamer kon opwarmen als er niemand thuis was. met datzelfde vermogen.
Dus hoe kouder het werd, hoe efficienter de CV kon verwarmen. Dus bij -8 scoort hij 0,40 - 0,43 M3/K.dag en bij 8-10 graden eerder 0,52 M3/K.dag. Dat maakt best een behoorlijk verschil.
Op basis van het rendement en leeftijd van de ketel (14 jaar) zou ik er eerder nog 20% vanaf willen halen dan erbij willen tellen.
Kortom, ik vind het moeilijk om een schatting te maken. Mijn gevoel zegt 5KW is meer dan genoeg, want ik gebruikte een inefficiente opstelling. Anderszijds, zou ik het doodzonde vinden dat het net te krap is. Alleen ik wil ook niet hebben dat de warmtepomp gaat pendelen bij temperaturen rond de 8-10 graden (dat deed de ketel ook) en zorgde voor discomfort in huis.
In aanschaf is het verschil tussen een KIT-WC07K3E5 en KIT-WC05K3E5 maar 500 euro. Dus daar hoef ik het niet voor te laten. Maar als die 7 KW hierdoor te groot wordt vanuit zijn minimale vermogen, ga ik toch balen van die keuze achteraf.
--
Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Gaan voor die 5 of 7? Zelf neig ik dus naar die 5 waarvan ik al vermoed dat die al te groot is.
panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west
de 5kW is genoeg. verder niet al te druk over maken.Beninho schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:18:
Ik ben al een tijdje aan het puzzelen voor het vermogen voor de warmtempomp. Het mag een panasonic worden vanwege de verwachtte kwaliteit en mogelijkheden voor monitoring Ik heb verschillende rekenmethodes gebruikt van Koevlaas tot vermogen per K.Dag en dat op seizoensniveau als op de koudste dagen.
Situatieschets
Koevlaas
Jaar M3 KW 2018-2019 1356 6,6 2019-2020 1529 7,4 2020-2021 1174,00 5,7 2021-2022 1025 5,0 2022-2023 903 4,4
Seizoen m3 graadagen M3/K.Dag KW 1 2018-2019 1356 2.227,93 0,61 6,6 2019-2020 1529 2.189,93 0,7 7,4 2020-2021 1174 2.417,99 0,49 5,7 2021-2022 1025 2.110,13 0,49 5,0 2022-2023 903 2.041,14 0,44 4,4
Temp Graaddagen M3/K.dag KW -15 33 0,47 6,29 -10 28 0,47 5,34 -5 23 0,47 4,39 0 18 0,47 3,43 5 13 0,47 2,48 10 8 0,47 1,53 15 3 0,47 0,57
--
zou nog wel ff denken om nog een J serie op te pikken, die zijn aanzienlijk goedkoper (nu nog geen 1000 euro na aftrek subsidie) dan de aankomende K serie en voordeel dat je geen binnenunit hebt.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Thanks. Ik zie het, dat is wel heel goedkoop idd. Ik had nog niet gezien dat het niet hebben van een binnenunit een voordeel is. Het scheelt natuurlijk wel weer ruimte en een point of failure.flippy schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:23:
[...]
de 5kW is genoeg. verder niet al te druk over maken.
zou nog wel ff denken om nog een J serie op te pikken, die zijn aanzienlijk goedkoper (nu nog geen 1000 euro na aftrek subsidie) dan de aankomende K serie en voordeel dat je geen binnenunit hebt.
panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west
@Pejdref , ik heb de Heishamon in de meterkast en gebruik een netwerkkabel tussen de WP en de Heishamon in de meterkast. Voor de + en - gebruik ik elk 1 aderpaar om de weerstand te verminderen, dit gaat goed met de afstand die ik heb van +/- 5 meter
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
@Pejdref, ik heb Heishamon IN de Pana gehangen, maar omdat dat een gesloten metalen kast is, werkt wifi naar buiten niet goed. Vandaar dat ik ook een kleine oude access point IN de Pana heb zitten en daarvoor dus een ethernet kabel gebruik.
Overigens gebruik ik voor de Pana remote gewoon stevige 2 aderige 1mm2 stroomkabel. Aangezien ik signaalkabels wat fragiel vind, en zo'n stroomkabel met stevige isolatie wat robuster is. Bij mij loopt alles door de kruipruimte en daar trek je wel eens per ongeluk aan een kabel. Zelfde voor de thermostaat kabel, hoewel ik die nog steeds niet gebruik voor de Pana.
Overigens gebruik ik voor de Pana remote gewoon stevige 2 aderige 1mm2 stroomkabel. Aangezien ik signaalkabels wat fragiel vind, en zo'n stroomkabel met stevige isolatie wat robuster is. Bij mij loopt alles door de kruipruimte en daar trek je wel eens per ongeluk aan een kabel. Zelfde voor de thermostaat kabel, hoewel ik die nog steeds niet gebruik voor de Pana.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
De driewegklep wordt aangestuurd met drie draden, open-close-nul of open(of close)-nul-fase. De thermostaat wordt gevoed uit de pana, dus nul-fase en kan verwarmen-koelen. Bij elkaar dus 4 draden.Pejdref schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:25:
Bedankt @blb4 , sowieos een handig topic voor mij. Ik zie dat je ook een kabel trekt voor de Heishamon, maar die werkt via wifi toch of heb ik dat compleet verkeerd begrepen?
Het lijstje tot nu toe:
Met een 0,75mm2 draad sluiten ze een 100W lamp aan. Een klep verbruikt nog niet 1W. Maar het gaat wel om 230V dus moet de isolatie daar tegen kunnen.
Als je in de wp een klein relais hangt dat gestuurd wordt door de spanning voor de tank heater, dan kun je daarmee een 230V signaal maken uit de voeding nummer 1 (voor de compressor). Dan komt dat signaal uit dezelfde groep en kun je het samen nemen met de andere in dezelfde kabel. Dan hoeft er ook maar 1 nul, 1 fase en 1 aarde van buiten naar binnen. Je kunt dat dan in de meterkast splitsen naar kleppen en thermostaat. Het vereist dan natuurlijk wel goede documentatie.
Gewoon even een hersenspinsel. Ik ben de installatie van mijn MDC09 aan het voorbereiden en heb op dit moment een Albrand Boxer FL verdeler met pomp. Die pomp moet er dus sowieso tussenuit, en eigenlijk zou het fijn zijn als het een hoge doorvoerverdeler wordt. Echter wil ik voor een duppie op de eerste rang :-).
Is er iemand die geprobeerd heeft de pomp van z'n verdeler te verwijderen, en op die plekken de aanvoer en retour aan te sluiten? De pomp op mijn verdeler heeft een 1-1/2" aansluiting. Die kan ik laten verlopen naar 1-1/4" en vanaf daar met pers spul naar 32mm. De "gewone" aanvoer en afvoer dop ik dan af.
Wat denken jullie?
Is er iemand die geprobeerd heeft de pomp van z'n verdeler te verwijderen, en op die plekken de aanvoer en retour aan te sluiten? De pomp op mijn verdeler heeft een 1-1/2" aansluiting. Die kan ik laten verlopen naar 1-1/4" en vanaf daar met pers spul naar 32mm. De "gewone" aanvoer en afvoer dop ik dan af.
Wat denken jullie?
dit is een beetje de "standaard" dubbeltje-op-1e-rij oplossing. Dus moet kunnen.HomegrownBGP schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:18:
Gewoon even een hersenspinsel. Ik ben de installatie van mijn MDC09 aan het voorbereiden en heb op dit moment een Albrand Boxer FL verdeler met pomp. Die pomp moet er dus sowieso tussenuit, en eigenlijk zou het fijn zijn als het een hoge doorvoerverdeler wordt. Echter wil ik voor een duppie op de eerste rang :-).
Wat denken jullie?
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Wederom bedankt. Ik vind die voorgeschreven 1.5mm2 ook vreemd, als maximale vermogen van de klep geven ze 9.8W op in de manual.FransvWoerkom schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:42:
[...]
De driewegklep wordt aangestuurd met drie draden, open-close-nul of open(of close)-nul-fase. De thermostaat wordt gevoed uit de pana, dus nul-fase en kan verwarmen-koelen. Bij elkaar dus 4 draden.
Met een 0,75mm2 draad sluiten ze een 100W lamp aan. Een klep verbruikt nog niet 1W. Maar het gaat wel om 230V dus moet de isolatie daar tegen kunnen.
Als je in de wp een klein relais hangt dat gestuurd wordt door de spanning voor de tank heater, dan kun je daarmee een 230V signaal maken uit de voeding nummer 1 (voor de compressor). Dan komt dat signaal uit dezelfde groep en kun je het samen nemen met de andere in dezelfde kabel. Dan hoeft er ook maar 1 nul, 1 fase en 1 aarde van buiten naar binnen. Je kunt dat dan in de meterkast splitsen naar kleppen en thermostaat. Het vereist dan natuurlijk wel goede documentatie.
Voor de heater ga ik sowieso voor een aparte kabel denk ik, jouw alternatief is een mooi idee maar zou het onnodig in gewikkeld maken.
120% zou ik voor een Panasonic gaan.Norwayr schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:00:
Hoi,
Ik hoor graag!
Groet Frank
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dat kan alleen op de aanvoerbalk. Er zit een geperforeerd schot tussen de retourkraan en de thermostaatkraan. Daar moet je de pompaansluiting en aansluiting van de thermostaatkraan afdoppen. Dat kan met kunststof draadstoppen. De retour blijft dan hetzelfde. De aanvoer kan ook op het gat van de dompelbuis. De dure pomp kan op marktplaats.HomegrownBGP schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:18:
Wat denken jullie?
Na lang wachten (bestelling vorig jaar juni) en tussentijds (april 2023) omzetten naar de 9kW bi-bloc L-serie is dan eindelijk de warmtepomp afgeleverd!
Uiteindelijk dus weer sneller dan verwacht omdat de introductie van de Bi-bloc september/oktober werd verwacht.
Ik heb nog geen foto's, ze staan nog in de doos in de garage totdat ik ze kan installeren. Nu nog voorbereidingen en aanpassingen treffen!
Uiteindelijk dus weer sneller dan verwacht omdat de introductie van de Bi-bloc september/oktober werd verwacht.
Ik heb nog geen foto's, ze staan nog in de doos in de garage totdat ik ze kan installeren. Nu nog voorbereidingen en aanpassingen treffen!
Life is not about specs, it is about joy!
Ik heb inmiddels alles redelijk voor elkaar, voor zover het verwarmen en koelen betreft.
Alleen DHW ben ik nog niet tevreden over. Ik heb een 400liter DJG RVS vat staan.
Genoeg om een dag mee over te slaan zou je zeggen.
Nu klopt dat op zich ook wel, maar dan de sturing daarop voor elkaar krijgen.
Dit vat heeft twee plekken voor een thermometer, welke ik beide uitlees:
/f/image/TfxECNtV8imHC4VaBth4PUAf.png?f=fotoalbum_large)
Als ik de bovenste pak, en de temperatuur begint tijdens een douchebeurt ineens te kelderen, zit ik weleens zonder warm water.
Daarom overgegaan naar onderaan meten, maar dan zit ik veel te vaak aan een run.
Iemand een suggestie wat nu handig is?
Alleen DHW ben ik nog niet tevreden over. Ik heb een 400liter DJG RVS vat staan.
/f/image/TfxECNtV8imHC4VaBth4PUAf.png?f=fotoalbum_large)
Als ik de bovenste pak, en de temperatuur begint tijdens een douchebeurt ineens te kelderen, zit ik weleens zonder warm water.
Daarom overgegaan naar onderaan meten, maar dan zit ik veel te vaak aan een run.
Geen ervaring mee maar wellicht een geniddelde nemen? En niet direct op temperatuur schakelen maar op bijvoorbeeld een vast tijdstip+temperatuur.
Ik heb ook tijdje op gestudeerd op de verschillen tussen de LG en Panasonic. Uiteindelijk ook voor die laatste gekozen (een J series 12kw besteld). Vermogen blijft constant ongeacht temperatuur, defrosts lijken beter, machine zou wat stiller zijn en installatie/documentatie is veel beter.Norwayr schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:00:
Hoi,
De bovenste zit op 1413mm ter hoogte van de ww uitgang. Dat is de dompelbuis voor de lokale thermometer. Als die op 40° staat, weet je dus dat de rest van de tank kouder is. Dan is de wp te laat met opwarmen. Wat jij de onderste noemt, is de dompelbuis voor de thermostaat. Die zit op 490mm. Dan moet je dus al 100L gebruikt hebben voor het koude water daar is. Ik weet niet wat je veel te vaak vindt. Je kunt ook het setpoint lager kiezen, bijvoorbeeld 40°. Dan weet je zeker dat je in ieder geval 300L over hebt van boven de 40. Het is een kwestie van smaak: comfort of eco, net als bij een cv-ketel.MikeyMan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:46:
Ik heb inmiddels alles redelijk voor elkaar, voor zover het verwarmen en koelen betreft.
[Afbeelding]
Er zit op 1228mm een aansluiting 3/4" voor een circulatieleiding. Als je die niet voor circulatie gebruikt, kun je er een dompelbuis in schroeven en daar meten. Als je de heishamon gebruikt voor besturing kun je natuurlijk een buitengewoon ingewikkelde eigen besturing maken die rekening houdt met tijd, temperaturen en de dag van de week
Heb nu letterlijk dagelijks een DHW run als ie zn gang blijft gaan. Maar dat komt vooral omdat ie op de tweede dag tijdens een douchebeurt onder de 25 graden duikt. Heb daar een fallback op zitten nu. Misschien dat ik die beter op basis van de bovenste zou kunnen doen.FransvWoerkom schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:59:
[...]
De bovenste zit op 1413mm ter hoogte van de ww uitgang. Dat is de dompelbuis voor de lokale thermometer. Als die op 40° staat, weet je dus dat de rest van de tank kouder is. Dan is de wp te laat met opwarmen. Wat jij de onderste noemt, is de dompelbuis voor de thermostaat. Die zit op 490mm. Dan moet je dus al 100L gebruikt hebben voor het koude water daar is. Ik weet niet wat je veel te vaak vindt. Je kunt ook het setpoint lager kiezen, bijvoorbeeld 40°. Dan weet je zeker dat je in ieder geval 300L over hebt van boven de 40. Het is een kwestie van smaak: comfort of eco, net als bij een cv-ketel.
Er zit op 1228mm een aansluiting 3/4" voor een circulatieleiding. Als je die niet voor circulatie gebruikt, kun je er een dompelbuis in schroeven en daar meten. Als je de heishamon gebruikt voor besturing kun je natuurlijk een buitengewoon ingewikkelde eigen besturing maken die rekening houdt met tijd, temperaturen en de dag van de week
Volgens mij moet ik het -behoudens misschien een keer het bad vol laten lopen in het weekend- wel twee dagen uit kunnen houden met 400 liter.
Ik heb een domme vraag over de stroomkabels naar de WH-MXC12J9E8 welke eind deze maand geplaatst gaat worden.
Volgens de service manual heeft deze 2 power supplys nodig: 1 voor de warmtepomp zelf, en 1 voor de backup heater. Dit staat als volgt in de service manual:
Begrijp ik het goed dat er maximaal 11.8A getrokken wordt op iedere ader van power supply 1?
Ik heb zelf voorbereidingen getroffen door de stroomkabel in de tuin (in een slagvaste PVC buis) in te graven. De installateur gaf aan dat ik een 5x2.5mm2 kabel nodig had, dus dat heb ik gedaan. Ik schat dat de bedoeling is dat die enkele kabel door de tuin gesplitst wordt om beide power supplys te voorzien.
Nu heb ik sterke twijfels of de 2.5mm2 dikte genoeg is.
Iedere 2.5mm2 ader zal dus 11.8A+13.0A = 24.8A maximale belasting krijgen.
Ik las op internet dat een 2.5mm2 ader max 20A mag hebben.
De volgende dikte, 4mm2, mag 30A hebben, dus dat zou wel voldoende zijn.
Klopt mijn beredenering, of zit ik er helemaal naast?
Tips wat ik kan doen? Ik heb namelijk weinig zin die 10 meter door de tuin opnieuw open te graven...
Volgens de service manual heeft deze 2 power supplys nodig: 1 voor de warmtepomp zelf, en 1 voor de backup heater. Dit staat als volgt in de service manual:
Power Supply 1 : Phase (Ø) / Max. Current (A) / Max. Input Power (W) | 3Ø / 11.8 / 7.93k |
Power Supply 2 : Phase (Ø) / Max. Current (A) / Max. Input Power (W) | 3Ø / 13.0 / 9.00k |
Power Supply 3 : Phase (Ø) / Max. Current (A) / Max. Input Power (W) | - / - / - |
Begrijp ik het goed dat er maximaal 11.8A getrokken wordt op iedere ader van power supply 1?
Ik heb zelf voorbereidingen getroffen door de stroomkabel in de tuin (in een slagvaste PVC buis) in te graven. De installateur gaf aan dat ik een 5x2.5mm2 kabel nodig had, dus dat heb ik gedaan. Ik schat dat de bedoeling is dat die enkele kabel door de tuin gesplitst wordt om beide power supplys te voorzien.
Tips wat ik kan doen? Ik heb namelijk weinig zin die 10 meter door de tuin opnieuw open te graven...
Voor de mx12 heb je 2x3x16A nodig, ofwel 2 krachtstroom groepen. 2x 5x2,5mm2. Dat wordt opnieuw graven ben ik bang.ErikKo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:14:
Ik heb een domme vraag over de stroomkabels naar de WH-MXC12J9E8 welke eind deze maand geplaatst gaat worden.
Power Supply 1 : Phase (Ø) / Max. Current (A) / Max. Input Power (W) 3Ø / 11.8 / 7.93k Power Supply 2 : Phase (Ø) / Max. Current (A) / Max. Input Power (W) 3Ø / 13.0 / 9.00k Power Supply 3 : Phase (Ø) / Max. Current (A) / Max. Input Power (W) - / - / -
Alles wat je verder doet kan,maar is niet volgens specs bijvoorbeeld:
Je kan het element ook op 1 fase aansluiten en dus één van de drie 3kw elementen gebruiken.
Je kan (maar dit mag niet volgens nen) 1 20a kracht groep gebruiken, en daar de 2 aardleks in de Panasonic op aansluiten
Je kan de backup heater uitschakelen
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Vanaf het moment dat je sensor op 490mm onder de 30 graden zakt weet niemand of er nog 300l of 50l heet water in je boiler zit. Dat probelem kun je alleen oplossen op de manier die @FransvWoerkom je uitlegtMikeyMan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:28:
[...]
Heb nu letterlijk dagelijks een DHW run als ie zn gang blijft gaan. Maar dat komt vooral omdat ie op de tweede dag tijdens een douchebeurt onder de 25 graden duikt. Heb daar een fallback op zitten nu. Misschien dat ik die beter op basis van de bovenste zou kunnen doen.
Volgens mij moet ik het -behoudens misschien een keer het bad vol laten lopen in het weekend- wel twee dagen uit kunnen houden met 400 liter.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Dus dan levert de backup heater 3kw ipv 9kw?LinuZZ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:23:
[...]
Je kan het element ook op 1 fase aansluiten en dus één van de drie 3kw elementen gebruiken.
Dit zie ik tot zover als de beste optie.
Dan leg ik er nog een 5x2.5mm2 kabel bij op een later tijdstip, en dan mag de installateur dit later rechttrekken.
Backup heater is nodig, want SWW gaat ook via de warmtepomp.
Deze kabel ligt er nu. Het feit dat het een XMVK kabel is verandert het verhaal niet neem ik aan?
Ja, dat kan naar de amperage op die fase veranderd nietErikKo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:42:
[...]
Dus dan levert de backup heater 3kw ipv 9kw?
Dit zie ik tot zover als de beste optie.
Dan leg ik er nog een 5x2.5mm2 kabel bij op een later tijdstip, en dan mag de installateur dit later rechttrekken.
Backup heater is nodig, want SWW gaat ook via de warmtepomp.
Deze kabel ligt er nu. Het feit dat het een XMVK kabel is verandert het verhaal niet neem ik aan?
@ErikKo Wat is het slechtste dat er kan gebeuren als je de 5G2,5 aansluit op zowel de WP als de backup heater(s) en afzekert op 16A?
Als je nu gemakkelijk een kabel er bij kunt trekken, zou ik dat zeker doen.
Ik weet niet of je 2 XMVK kabels in één mantelbuis mag doen. YMVK heeft een dikkere isolatie, dus dat geeft geen problemen.
De 11.8A+13.0A = 24.8A ga je nooit tegelijkertijd krijgen.
Als je nu gemakkelijk een kabel er bij kunt trekken, zou ik dat zeker doen.
Ik weet niet of je 2 XMVK kabels in één mantelbuis mag doen. YMVK heeft een dikkere isolatie, dus dat geeft geen problemen.
De 11.8A+13.0A = 24.8A ga je nooit tegelijkertijd krijgen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Goed punt, je weet idd niet hoeveel liter er over is. Of hoe snel je leeg bent.LinuZZ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:41:
[...]
Vanaf het moment dat je sensor op 490mm onder de 30 graden zakt weet niemand of er nog 300l of 50l heet water in je boiler zit. Dat probelem kun je alleen oplossen op de manier die @FransvWoerkom je uitlegt
Zie alleen die 'oplossing' nog niet helemaal
Verschil met een CV ketel is natuurlijk dat je daar altijd warm water hebt. Als de boiler leeg hebt sta je onder een koude douche.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 04-08-2023 11:02 ]
Gewoon de onderste pakken, en met de timer een dagelijkse sww run doen?MikeyMan schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:46:
MikeyMan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:55:
[...]
Goed punt, je weet idd niet hoeveel liter er over is. Of hoe snel je leeg bent.
Verschil met een CV ketel is natuurlijk dat je daar altijd warm water hebt. Als de boiler leeg hebt sta je onder een koude douche.
^^ dat dus.FransvWoerkom schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:59:
[...]
Er zit op 1228mm een aansluiting 3/4" voor een circulatieleiding. Als je die niet voor circulatie gebruikt, kun je er een dompelbuis in schroeven en daar meten.
Tja, goed punt. Dan zal de zekering afslaan wanneer de WP + backup heater samen meer dan 16A vragen. Voor mijn gevoel is de WP overgedimensioneerd voor ons huis, dus verwacht sowieso niet dat er maximaal vermogen gevraagd wordt.timovd schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:48:
@ErikKo Wat is het slechtste dat er kan gebeuren als je de 5G2,5 aansluit op zowel de WP als de backup heater(s) en afzekert op 16A?
@MikeyMan de bovenste gebruiken en dagelijks een opwarmperiode programmeren.Thorsd schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:21:
[...]
Gewoon de onderste pakken, en met de timer een dagelijkse sww run doen?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik neem aan dat je een 400L tank hebt genomen omdat je altijd warm water wilt hebben. Als je het risico dat je 's morgens een koude douche krijgt wilt nemen, dan heb je aan een 100L tank voldoende. Als je het erg vindt dat de tank elke dag opwarmt, dan zou je kunnen overwegen korter te douchen. Maar misschien is een sensor op 1228mm een oplossing. Het is gewoon een compromis tussen zuinigheid en comfort.MikeyMan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:55:
[...]
Goed punt, je weet idd niet hoeveel liter er over is. Of hoe snel je leeg bent.
Bij een cv-ketel kun je er voor kiezen de warmtewisselaar en het boilertje heet te houden. Dat kost extra gas, maar dan hoef je minder lang op warm water te wachten. Eco versus Comfort.
Dagelijks lukt prima. Dat doet ie eigenlijk al die tijd al.koevlaas2 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:39:
[...]
@MikeyMan de bovenste gebruiken en dagelijks een opwarmperiode programmeren.
Was vooral benieuwd of het ook om de dag zou lukken.
@FransvWoerkom 400 liter vooral genomen omdat we ook geregeld in bad gaan. Opzich werkt het ook best prima. Maar had gehoopt door de weeks af en toe een dag over te kunnen slaan.
[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 04-08-2023 20:11 ]
Je kan met de laatste NR versie elke (gewenste) dag op vast tijdstip DHW run plannen die niet gebeurt als er een bepaalde conditie wordt voldaan, b.v. DHW temperatuur boven bepaalde waarde. Dit moet volgens mij aan jou wens voldoen om niet elke dag een run te doen.MikeyMan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:10:
[...]
Dagelijks lukt prima. Dat doet ie eigenlijk al die tijd al.
Was vooral benieuwd of het ook om de dag zou lukken.
@FransvWoerkom 400 liter vooral genomen omdat we ook geregeld in bad gaan. Opzich werkt het ook best prima. Maar had gehoopt door de weeks af en toe een dag over te kunnen slaan.
Waarom plaats jij je warmtepomp behalve op die bigfoots ook nog eens op extra betonblokken?
[ Voor 64% gewijzigd door Mark1972V op 04-08-2023 23:44 ]
Dan nog moet je de temperatuur op de goede plek meten.blb4 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:25:
[...]
Je kan met de laatste NR versie elke (gewenste) dag op vast tijdstip DHW run plannen die niet gebeurt als er een bepaalde conditie wordt voldaan, b.v. DHW temperatuur boven bepaalde waarde. Dit moet volgens mij aan jou wens voldoen om niet elke dag een run te doen.
In elk geval weten wat je wilFransvWoerkom schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:27:
[...]
Dan nog moet je de temperatuur op de goede plek meten.
Wat @MikeyMan volgens mij probeert te bereiken: om de dag een sww run, behalve wanneer het bad 2 keer gevuld is, of er een uitgebreide douche sessie is geweest, want dan is er de volgende ochtend potentieel een comfort probleem. Dit kan je alleen oplossen door de sensor lager te plaatsen dan de "minimale waterhoeveelheid over voor een goede douchesessie" hoe lager, hoe vaker een "onterechte" of extra run, hoe hoger, hoe groter de kans op een koude douche.blb4 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 00:59:
[...]
In elk geval weten wat je wil. Je kan in de NR applicatie elke willekeurige temperatuur ingeven.
Uiteraard bekend. Wat daar nu dwars zit is dat ie tijdens een douchebeurt op de tweede dag naar de 25 graden duikt.blb4 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:25:
[...]
Je kan met de laatste NR versie elke (gewenste) dag op vast tijdstip DHW run plannen die niet gebeurt als er een bepaalde conditie wordt voldaan, b.v. DHW temperatuur boven bepaalde waarde. Dit moet volgens mij aan jou wens voldoen om niet elke dag een run te doen.
Ga de sensor maar weer eens boven plaatsen om te testen.
Stel dat je de aan- en afvoer vanuit de WP gelijk in een T-stuk laat gaan (dus op het "pootje" van de T), gaat dat dan goed? In mijn beleving "botst" het water dan bij de afvoer?
[ Voor 9% gewijzigd door Beekforel op 05-08-2023 15:23 ]
Het botst net zoveel als bij een kniestuk. Ik ga het wel doen: 1m flexibel en dan meteen een t-stukBeekforel schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:14:
Stel dat je de aan- en afvoer vanuit de WP gelijk in een T-stuk laat gaan (dus op het "pootje" van de T), gaat dat dan goed? In mijn beleving "botst" het water dan bij de afvoer?
Nee, ik bedoel dat het retourwater van twee kanten komt.ConQuestador schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:31:
[...]
Het botst net zoveel als bij een kniestuk. Ik ga het wel doen: 1m flexibel en dan meteen een t-stuk
code:
1
2
3
4
5
| ------>------T-------<------- | V | WP |
Goed punt, wat je zegt klinkt logisch en als je jouw schema ziet voelt het indd als een botsing.Beekforel schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:47:
[...]
Nee, ik bedoel dat het retourwater van twee kanten komt.
code:
1 2 3 4 5 ------>------T-------<------- | V | WP
Tegelijkertijd heb ik het idee dat water ook simpelweg de weg van minste weerstand volgt en dus zelf naar de zuigende uitgang gaat
Op school (heel vroeger dus) noemden we een t-stuk of knietje een impulsvernietiger. Door de botsing wordt de snelheid nul, maar de impuls wordt omgezet in druk en die stuwt het water opzij. Helaas zorgt die druk er ook voor dat er meer vermogen nodig is om het water te laten stromen.Beekforel schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 15:14:
OK, maar hoe zou je zonder moeten monteren? Uitvoer van benedenverdieping als aanvoer van bovenverdieping?FransvWoerkom schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:09:
[...]
Op school (heel vroeger dus) noemden we een t-stuk of knietje een impulsvernietiger. Door de botsing wordt de snelheid nul, maar de impuls wordt omgezet in druk en die stuwt het water opzij. Helaas zorgt die druk er ook voor dat er meer vermogen nodig is om het water te laten stromen.
Ik heb drie mogelijke schema's:
/f/image/yukF7Pq4pmaaklwBwXZTLUVS.png?f=fotoalbum_large)
We neigen op dit moment naar A.
De bovenverdieping is 4 kleine groepjes vvw en verwarmingswens is daar lager, gedachte was daarom daar te verkleinen naar 26 met de aanname dat je dan iets meer overhoudt voor beneden wat 6 groepjes vvw is.
Helaas komt het allemaal wat krap uit qua invoer van WP en vertakkingen naar de groepen dus we zijn een beetje zoekende naar wat nou wijsheid is.
[ Voor 42% gewijzigd door Beekforel op 05-08-2023 20:09 ]
Beter nieuws over de huidige leveringssituatie van de Panasonic monoblocs ook voor de lange wachters op de 9 J serie:
Carboy54 in "Panasonic problemen met leveringen in Europa"
Carboy54 in "Panasonic problemen met leveringen in Europa"
Ik heb hetzelfde, mijn idee was, gezien hoe het t beste uitkomt met de leidingen: aanvoer A, retour C (dan wel zonder knietjes, dit wilde ik komende week al aanleggen)Beekforel schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:13:
[...]
OK, maar hoe zou je zonder moeten monteren? Uitvoer van benedenverdieping als aanvoer van bovenverdieping?
Ik heb drie mogelijke schema's:
[Afbeelding]
We neigen op dit moment naar A.
De bovenverdieping is 4 kleine groepjes vvw en verwarmingswens is daar lager, gedachte was daarom daar te verkleinen naar 26 met de aanname dat je dan iets meer overhoudt voor beneden wat 6 groepjes vvw is.
Helaas komt het allemaal wat krap uit qua invoer van WP en vertakkingen naar de groepen dus we zijn een beetje zoekende naar wat nou wijsheid is.
ik had zelf de aanname gedaan dat de invloed op de flow ongeveer gelijk is aan een knietje. Ik hoor dus graag als dit niet zo is.
Om de wp hoger te hebben ter voorkoming van aanvriezen van defrost water, en om een betere basis te hebben voor het netjes waterpas te krijgen van de wp. Die blokken zijn voor paar euro te koop bij hornbach.Mark1972V schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:43:
[...]
Waarom plaats jij je warmtepomp behalve op die bigfoots ook nog eens op extra betonblokken?
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Waarom zou je zonder T-stukken en knietjes willen? De pomp is sterk genoeg en denk je dat de weerstand van die dingen groter is dan van die slangen in de vloer?Beekforel schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:13:
[...]
OK, maar hoe zou je zonder moeten monteren? Uitvoer van benedenverdieping als aanvoer van bovenverdieping?
[...]
Ik heb gister geleerd dat die dingen ook wel bekend staan als "impulsvernietiger"...FransvWoerkom schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 00:41:
[...]
Waarom zou je zonder T-stukken en knietjes willen? De pomp is sterk genoeg en denk je dat de weerstand van die dingen groter is dan van die slangen in de vloer?
Ik ben gewoon op zoek naar de beste implementatie en daar zijn verschillende mogelijkheden in. Hier zit een hoop expertise en ervaringsdeskundigen.
Sommige geven je dan feedback dat een hele goede implementatie ook kan en dat die een stuk meer tolerantie heeft.Beekforel schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 07:52:
[...]
Ik ben gewoon op zoek naar de beste implementatie en daar zijn verschillende mogelijkheden in.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Wat is het grote verschil tussen de bovenste -A- en onderste -B- aansluiting? (beiden 32 x 1 1/4)
A.

B.

Pejdref in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"Rzaan schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:03:
Wat is het grote verschil tussen de bovenste (A) en onderste (aansluiting? (beiden 32 x 1 1/4)
A.
[Afbeelding]B.
[Afbeelding]
Als je er echt aan wil rekenen heb je de zeta waardes nodig. Meerlagenbuis verschillende merken; drukverlies/Zeta waardesBeekforel schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 07:52:
[...]
Ik heb gister geleerd dat die dingen ook wel bekend staan als "impulsvernietiger"...
Ik ben gewoon op zoek naar de beste implementatie en daar zijn verschillende mogelijkheden in. Hier zit een hoop expertise en ervaringsdeskundigen.
Ah, nice!Pejdref schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:14:
[...]
Als je er echt aan wil rekenen heb je de zeta waardes nodig. Meerlagenbuis verschillende merken; drukverlies/Zeta waardes
De getallen laten mij zien wat @FransvWoerkom al zei, knie of T zelfde effect. En waarvan ik dacht dat het niet goed zou gaan (dus T stuk van beide kanten stroming) kan blijkbaar wel gewoon en die waardes lijken ook wel aardig op een knie.
Ik had vroeger misschien wat beter op moeten letten met natuurkunde.
Nu mijn All in One L series is geleverd ben ik me meer aan het verdiepen in de installatie die ik zelf ga doen. Met alle info uit dit topic kom ik een heel eind, en ben al dagen aan het lezen.
Ik heb binnenunit WH-ADC0509L3E5 en zit met de afvoer die blijkbaar nodig is, daar had ik van te voren niet aan gedacht. Onder in de bodem zit een wateafvoeropening, een klein plastic tuitje en onderin aan de voorzijde zit een opening met aanduiding Afvoer warmtapwatertank, op die afvoer zit ook de veiligheidsklep aangesloten.
De binnenunit staat in de bijkeuken op betonvloer zonder kruipruimte er onder. Ik kan dus niet makkelijk een afvoer door de vloer maken.
Hoe sluit ik deze afvoeren aan? Komt er uberhaupt wel eens water uit, normaal gesproken? Heeft iemand een foto zoals die bij jouw staat met afvoer?
Ik heb binnenunit WH-ADC0509L3E5 en zit met de afvoer die blijkbaar nodig is, daar had ik van te voren niet aan gedacht. Onder in de bodem zit een wateafvoeropening, een klein plastic tuitje en onderin aan de voorzijde zit een opening met aanduiding Afvoer warmtapwatertank, op die afvoer zit ook de veiligheidsklep aangesloten.
De binnenunit staat in de bijkeuken op betonvloer zonder kruipruimte er onder. Ik kan dus niet makkelijk een afvoer door de vloer maken.
Hoe sluit ik deze afvoeren aan? Komt er uberhaupt wel eens water uit, normaal gesproken? Heeft iemand een foto zoals die bij jouw staat met afvoer?
ja, daar komt water uit zodra de tank opwarmt of er een overdruksituatie plaatsvind.The Real Gunnar schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:30:
Nu mijn All in One L series is geleverd ben ik me meer aan het verdiepen in de installatie die ik zelf ga doen. Met alle info uit dit topic kom ik een heel eind, en ben al dagen aan het lezen.
wat je kan doen als je zit met een afvoer is een condensbakpomp plaatsen. een si-83 is een goed model daarvoor. dan kan je het met een condensslang het water afvoeren naar een andere plek al is een iets grotere diameter (10mm intern) wel beter met zo'n pomp. (vergeet niet roostertje uit de opening te knippen)
let we dat zo'n pomp een overdruksituatie niet aankan maar dan heb je doorgaans ook wel grotere problemen als dat gebeurt. dus in normaal bedrijf druppelt het er gewoon uit als de tank opwarmt.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 06-08-2023 12:15 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Heya mede-Panasonic-stokers! Hier draait onze WH-MDC05J3E5 nu al 'n tijdje naar tevredenheid (al moet ik 't echte tweaken/optimaliseren met stooklijnen/Heishamon nog steeds 'n keer gaan aanvliegen), maar d'r is één probleem dat ik nu echt een keer moet fixen vóór we weer gaan stoken in de koude maanden.
Issue: de boiler voor SWW warm water op zolder deelt een retourleiding met de vloerverwarming op de 1e etage, en wanneer de pomp de boiler verwarmt vermengt het warme retourwater van de boiler zich met de retourleiding van die vloerverwarming. Gevolg: als onze boiler verwarmd wordt, wordt ook de overloop deels verwarmd. Zonde en mogelijk schadelijk voor de vloer, zeker bij sterilisatieruns!
In plaatjes: hier de situatie op zolder:
/f/image/gdQErv6QK64WoPlvxcjs8VSE.png?f=fotoalbum_large)
En hier de verdeler van de vloerverwarming 'n verdieping lager:
/f/image/Y0emvpzawlvf5EGTDexYDgmo.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet dat de temperatuursensor op de verdeler bij de retourleiding tussen de 30 en 40 aangeeft, terwijl de aanvoerkant koud blijft. Had de verdeler open gestaan, dan was het warme water verder de vloer in gestroomd/vermengd, je merkt dan echt dat de overloop goed warm wordt. Ook dan blijft de aanvoerkant koud én er wordt geen flow geregistreerd door de verdeler. Het gaat dus echt om vermenging, niet dat het helemaal terug kan stromen via die kant ofzo. Het is ook niet dat de vloer alleen aan 't eind van een SWW-run even warm wordt als de pomp na die run nog even terugschakelt naar de vloer. Bovendien zou het dan warm worden vanaf de aanvoerkant, niet de retourkant. Er is dus echt vermenging:
/f/image/6Lso1WRk4W1wxfVZ6bnEghec.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie twee oplossingen:
1) Een terugslagklep plaatsen in de retourleiding van de vloerverwarming op de 1e etage. Ik weet alleen niet of dat gaat helpen, want het is niet alsof er alleen water omlaag geduwd wordt. Het gaat om vermenging, dus er moet ook iets van negatieve (of iig netto 0) druk zijn. Gaat een terugslagklep dan wel helpen?
2) Een tweede driewegklep plaatsen op de plek waar de retourleidingen samenkomen op zolder. Zorgen dat wanneer de pomp kiest voor SWW, de retourleiding van de vloerverwarming afgesloten wordt. Dat zou moeten werken, maar ik weet niet of je twéé driewegkleppen kan aansluiten op dezelfde aansluiting op de Panasonic. Levert die genoeg spanning voor twee kleppen? Zijn er andere manieren om dat te doen?
Zouden jullie één van deze oplossingen aanraden, of zien jullie er meer? Tips zijn zeer welkom!
Issue: de boiler voor SWW warm water op zolder deelt een retourleiding met de vloerverwarming op de 1e etage, en wanneer de pomp de boiler verwarmt vermengt het warme retourwater van de boiler zich met de retourleiding van die vloerverwarming. Gevolg: als onze boiler verwarmd wordt, wordt ook de overloop deels verwarmd. Zonde en mogelijk schadelijk voor de vloer, zeker bij sterilisatieruns!
In plaatjes: hier de situatie op zolder:
/f/image/gdQErv6QK64WoPlvxcjs8VSE.png?f=fotoalbum_large)
En hier de verdeler van de vloerverwarming 'n verdieping lager:
/f/image/Y0emvpzawlvf5EGTDexYDgmo.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet dat de temperatuursensor op de verdeler bij de retourleiding tussen de 30 en 40 aangeeft, terwijl de aanvoerkant koud blijft. Had de verdeler open gestaan, dan was het warme water verder de vloer in gestroomd/vermengd, je merkt dan echt dat de overloop goed warm wordt. Ook dan blijft de aanvoerkant koud én er wordt geen flow geregistreerd door de verdeler. Het gaat dus echt om vermenging, niet dat het helemaal terug kan stromen via die kant ofzo. Het is ook niet dat de vloer alleen aan 't eind van een SWW-run even warm wordt als de pomp na die run nog even terugschakelt naar de vloer. Bovendien zou het dan warm worden vanaf de aanvoerkant, niet de retourkant. Er is dus echt vermenging:
/f/image/6Lso1WRk4W1wxfVZ6bnEghec.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie twee oplossingen:
1) Een terugslagklep plaatsen in de retourleiding van de vloerverwarming op de 1e etage. Ik weet alleen niet of dat gaat helpen, want het is niet alsof er alleen water omlaag geduwd wordt. Het gaat om vermenging, dus er moet ook iets van negatieve (of iig netto 0) druk zijn. Gaat een terugslagklep dan wel helpen?
2) Een tweede driewegklep plaatsen op de plek waar de retourleidingen samenkomen op zolder. Zorgen dat wanneer de pomp kiest voor SWW, de retourleiding van de vloerverwarming afgesloten wordt. Dat zou moeten werken, maar ik weet niet of je twéé driewegkleppen kan aansluiten op dezelfde aansluiting op de Panasonic. Levert die genoeg spanning voor twee kleppen? Zijn er andere manieren om dat te doen?
Zouden jullie één van deze oplossingen aanraden, of zien jullie er meer? Tips zijn zeer welkom!
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
een terugslagklep bij de T voorkomt dit effect wel. al is een echte klep natuurlijk een toffere oplossing. qua stroom is het geen probleem.
niet vergeten dat de oorzaak hiervan word veroorzaakt door de vernouwing in de T zelf en de hoge stromingssnelheid. dikkere leidingen en betere fittingen zullen dit effect ook voorkomen.
niet vergeten dat de oorzaak hiervan word veroorzaakt door de vernouwing in de T zelf en de hoge stromingssnelheid. dikkere leidingen en betere fittingen zullen dit effect ook voorkomen.
[ Voor 40% gewijzigd door flippy op 06-08-2023 13:09 ]
Ah tuurlijk! Door de vernauwing stijgt de snelheid en daalt de druk. Maar als in de T-splitsing dus lagere druk zit, helpt het dan wel om een terugslagklep onder die T te monteren? Wordt die klep dan niet open gezogen of blijft die niet open staan, als de druk boven de klep lager is dan onder de klep?flippy schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:07:
een terugslagklep bij de T voorkomt dit effect wel. al is een echte klep natuurlijk een toffere oplossing. qua stroom is het geen probleem.
niet vergeten dat de oorzaak hiervan word veroorzaakt door de vernouwing in de T zelf.
In reactie op je edit: ah dus dezelfde stroomlijn die naar m'n driewegklep beneden loopt doortrekken naar zolder, en daar nog een keer dezelfde klep monteren zou moeten werken? Mits goed om gemonteerd natuurlijk, héhé...
[ Voor 14% gewijzigd door .Frank op 06-08-2023 13:12 ]
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)