Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ethirty schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:27:
[...]

Weet ik, maar het buffervat is al geleverd en we zijn ergens heel blij dat de warmtepomp ook in zijn loods staat ipv nog een jaar wachten op levering.

Ik heb al zoveel gezeik met de verbouwing dat ik op dit moment het wegwuiven van de garantie op een warm huis me niet kan permitteren.
Dit heeft niks te maken of je huis wel of niet warm word maar hoeveel dat verwarmen gaat kosten. Kan niet zo zijn dat jij moet opdraaien voor het feit dat de installateur zijn vak niet goed begrijpt.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 10-07-2023 17:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:50

Rzaan

Altijd zoekende

Er gaat van de WP een installatiekabel YMvK 5x2.5mm² naar de meterkast komen.
Welke werkschakelaar (merk en type) zou hier voor goed (wellicht het beste) zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:28
Als dit voor een 1-fase monoblock is en je de kabel niet op één driefasige aardlekautomaat/installatieautomaat komt mag je die kabel niet gebruiken voor beide groepen (WP en backup-heater). Elke groep moet namelijk z’n eigen kabel (en daarmee een eigen nul) hebben. Een 5-aderige kabel gebruiken voor 2x 1-fase groep mag dus niet.

In mijn situatie heb ik 2 kabels van 3x2,5mm2 getrokken naar elk een eigen aardlekautomaat zodat ze zo onafhankelijk mogelijk van elkaar en de rest van het huis opereren. Als werkschakelaar heb ik deze gebruikt. Die is 4-polig dus 2x fase en 2x nul kon aangesloten worden; de aarde zit altijd doorverbonden.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 21:28

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:40:
[...]

Dit heeft niks te maken of je huis wel of niet warm word maar hoeveel dat verwarmen gaat kosten. Kan niet zo zijn dat jij moet opdraaien voor het feit dat de installateur zijn vak niet goed begrijpt.
In theorie wel, in de praktijk draaien we ook voor de incompetentie van anderen op.
Maar dat is niet voor dit topic.

In het kader van buffervaten is de mening van fabrikanten en installateurs ook nog verdeeld. Was er hier heel recent niet de situatie dat je volgens "een expert" 100’en liters aan buffer moest aanhouden 8)7

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:55:
Er gaat van de WP een installatiekabel YMvK 5x2.5mm² naar de meterkast komen.
Welke werkschakelaar (merk en type) zou hier voor goed (wellicht het beste) zijn?
Je moet 2x 3x 2.5mm trekken. 3 fase kabel gaat niet op een 1 fase machine die 2 groepen gebruikt.

Heb zelf betere ervaring met de abb werkschakelaars: https://www.elektramat.nl...zing-kabelinvoer-bw225dp/
Ethirty schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:35:
[...]

In theorie wel, in de praktijk draaien we ook voor de incompetentie van anderen op.
Maar dat is niet voor dit topic.

In het kader van buffervaten is de mening van fabrikanten en installateurs ook nog verdeeld. Was er hier heel recent niet de situatie dat je volgens "een expert" 100’en liters aan buffer moest aanhouden 8)7
probleem is dat de fabrikant dat ook niet zegt. die geeft alleen maar aan dat er een thermische buffer moet zijn, dat word simplistisch getekent in de vorm van een buffervat maar dat wil niet zeggen dat het een fysiek buffervat moet zijn, dat kan dus ook een paar kuub beton zijn. en daar gaan extreem veel volk mee de mist in, ook de zelfverklaarde experts en ook veel adviseurs bij de fabrikanten.

[ Voor 44% gewijzigd door flippy op 10-07-2023 18:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:34

timovd

Voorsprong door techniek

flippy schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:36:
[...]

Je moet 2x 3x 2.5mm trekken. 3 fase kabel gaat niet op een 1 fase machine die 2 groepen gebruikt.

...
@Rzaan kan toch L1 en L2 gebruiken en de N doorlussen in de WP? L3 gebruik je dan niet. Je hebt ook maar één PE nodig.
Dan kun je het apparaat in een handeling uitschakelen en heb je ook maar één werkschakelaar nodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

timovd schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:58:
[...]

@Rzaan kan toch L1 en L2 gebruiken en de N doorlussen in de WP? L3 gebruik je dan niet. Je hebt ook maar één PE nodig.
Dan kun je het apparaat in een handeling uitschakelen en heb je ook maar één werkschakelaar nodig.
nee, dat kan niet want je trekt dan alles terug via de N dus die kan de 3kW van het element hebben plus de 2~3kW van de compressor. dat is dan makkelijk 25A over 1 draadje, dat kan en mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:34

timovd

Voorsprong door techniek

@flippy bij 3 fase kun je dat niet optellen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

timovd schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:00:
@flippy bij 3 fase kun je dat niet optellen.
dat hoeft ook niet want die opstelling mag simpelweg niet. en gezien 1 belasting volledig resetief is en de andere is reactief kan je dus flinke stromen krijgen die hoe dan ook zwaar over de 16A heen gaan op de N. blindstromen hoef je als particulier niet af te tikken maar ze stromen wel over je kabels.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 10-07-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:36:
[...]
De kabel 5x2.5 ligt er al.
Dus wat moet ik doen om deze toch aan te kunnen sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:19:
[...]
De kabel 5x2.5 ligt er al.
Dus wat moet ik doen om deze toch aan te kunnen sluiten?
enige wat je kan doen als de kabel vervangen niet meer kan is beide groepen over de kabel gooien, dus 2x 16A zekering in de meterkast en elke groep individieel aansluiten in de WP met een gezamelijke aarde. wat ik dan wel zou doen is deze werkschakelaar buiten: https://www.sandervunderi...5a-4-polig-bw425tpsn.html

niet optimaal (verre van) maar daar zit je dan wel aan vast qua opties. en natuurlijk de boel heel goed labelen overal. jij weet het maar iemand die het niet weet en iets moet gaan doen moet het wel direct kunnen zien en begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flowerhack
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-01 10:00
Neem dan wel een zogenaamde kookgroep: 2 gekoppelde automaten van 16 ampere https://www.elektramat.nl...componenten/fornuisgroep/ . Je hebt dan als het ware een dubbele groep die je zelf kunt verdelen over 2 fasen. Ze gaan dan gelijktijdig aan en uit. Als je de kabel dan spanningsloos maakt dan weet je zeker dat beide groepen afgeschakeld zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door flowerhack op 10-07-2023 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:06
flippy schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:24:
[...]

enige wat je kan doen als de kabel vervangen niet meer kan is beide groepen over de kabel gooien, dus 2x 16A zekering in de meterkast en elke groep individieel aansluiten in de WP met een gezamelijke aarde. wat ik dan wel zou doen is deze werkschakelaar buiten: https://www.sandervunderi...5a-4-polig-bw425tpsn.html

niet optimaal (verre van) maar daar zit je dan wel aan vast qua opties. en natuurlijk de boel heel goed labelen overal. jij weet het maar iemand die het niet weet en iets moet gaan doen moet het wel direct kunnen zien en begrijpen.
Nee, met 2 x 16A zekering in de groepenkast krijg je dus 2 groepen over 1 kabel en dat is gevaarijk. Wel kan een 3 X 16A automaat in de groepenkast en (ik volg even de kleurcode) blauw en bruin voor de ene fase en power supply gebruiken en zwart en grijs voor de andere. Maar dat bedoelde je misschien ook. In de groepenkast moet in ieder geval een 3-fase automaat zodat bij afschakelen alles in die 5 aderige kabel uit gaat.

Edit: Een 2-fase kookgroepautomaat kan natuurlijk ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

FransvWoerkom schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:16:
[...]

Nee, met 2 x 16A zekering in de groepenkast krijg je dus 2 groepen over 1 kabel en dat is gevaarijk. Wel kan een 3 X 16A automaat in de groepenkast en (ik volg even de kleurcode) blauw en bruin voor de ene fase en power supply gebruiken en zwart en grijs voor de andere. Maar dat bedoelde je misschien ook. In de groepenkast moet in ieder geval een 3-fase automaat zodat bij afschakelen alles in die 5 aderige kabel uit gaat.

Edit: Een 2-fase kookgroepautomaat kan natuurlijk ook!
Indien 3-fase, dan moet het wel een 4P automaat zijn en niet een 3P+N.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:05

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

flippy schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:07:
[...]

dat hoeft ook niet want die opstelling mag simpelweg niet. en gezien 1 belasting volledig resetief is en de andere is reactief kan je dus flinke stromen krijgen die hoe dan ook zwaar over de 16A heen gaan op de N. blindstromen hoef je als particulier niet af te tikken maar ze stromen wel over je kabels.
Met een power factor van 0.95 kan je nog prima die aanname maken. Niet ineens gaan roepen dan de gehele wp reactief is...

Die nul van 2.5mm2 kan dat prima aan en al zou dat niet kunnen ga je gewoon voor een dubbele nul net als bij een kookplaat.

1 automaat en 1 werkschakelaar via 1 kabel voor 1 apparaat is en blijft een nette oplossing in mijn optiek. Je bent dan zelfs voorbereid mocht je ooit zin hebben in een 3 fase versie...

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:26
Ik ben bezig met het aansluiten van alle slangen. Het idee was om 2x 70mm in de muur te boren en dan per gat 1 leiding inclusief 20mm isolatie. Helaas viel het boren vies tegen (de diamant kernboor die ik gekocht heb kan meteen de prullenbak in). Het gevolg is dat het leidingwerk iets anders moet dan gewild, en ik dus 2 leidingen door 1 gat doe.. geen ramp, maar qua bochten kom ik net anders uit.

Ik heb alles nu los aangesloten (dus nog geen fittingen geperst) en ook alvast de dirtmag geïnstalleerd. Het plan is om hier dan nog een automatische ontluchter op te zetten, zoals @flippy steevast roept dat dit het beste is. Alleen, door mijn bochten zit de kogelkraan hoger dan de dirtmag, de automatische ontluchter komt dus niet volledig op " het hoogste punt".

In hoeverre zou dit een probleem zijn?
(Overigens ben ik verder wel erg tevreden met hoe het nu zit, de 32mm buigtang en veer doen goed hun werk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFPd5LJmOSJUW4O5V94eW9PiGaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KgXUjQBjZcsiOMY7rKjB8bd4.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ethirty schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:32:
[...]

Indien 3-fase, dan moet het wel een 4P automaat zijn en niet een 3P+N.
Er is toch geen verschil tussen de P en N. Alle vier worden geschakeld. Noem het 2P+2N. En bij een alamat gaan ze alle vier door de trafokern. Je moet natuurlijk niet de derde fase erop aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 18:57
@ConQuestador dat zijn mooie strakke bochten, ben hier ook aan het stoeien met de 32mm leiding en heb vooralsnog alleen een veer gebruikt, maar dat valt best tegen :( .
mag ik vragen wat voor buigtang je gebruikt?

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
tonny147 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:58:
@ConQuestador dat zijn mooie strakke bochten, ben hier ook aan het stoeien met de 32mm leiding en heb vooralsnog alleen een veer gebruikt, maar dat valt best tegen :( .
mag ik vragen wat voor buigtang je gebruikt?
ik heb zo'n tang gekocht, en dan nog een veer erin om te voorkomen dat de buis gaat knikken/ovaal wordt

Afbeeldingslocatie: https://www.wiltec.de/thumbnail/46/e6/02/1635295197/9c2657bd3a2fcb32fd3be59a07506107694b6c7a_62534_gal_1920x1920.jpg

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:24
FransvWoerkom schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 00:25:
[...]

Er is toch geen verschil tussen de P en N. Alle vier worden geschakeld. Noem het 2P+2N. En bij een alamat gaan ze alle vier door de trafokern. Je moet natuurlijk niet de derde fase erop aansluiten.
Er is een verschil tussen 3P+N en 4P automaten. Bij beide worden ze alle 4 geschakeld, maar bij de laatste wordt de stroom door de nul ook meegenomen om af te schakelen.
Normaal, als de fases een gelijke cos-phi hebben dan kan de stroom door de nul nooit groter worden dan de stroom door de fasen en voldoet 3P+N. Voor de Pana klopt dat wel ongeveer (1.0 voor de heater en 0.98 voor de compressor).

Als je de resterende fase zou gebruiken om je zonnepanelen op aan te sluiten (cos-phi -1), kan de stroom door de nul b.v. wel veel groter worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:04

Exigence

dnkroz

@Rzaan Ik heb destijds mijn Panasonic op een 3-fasen aardlekautomaat aangesloten in de meterkast. Vervolgens met 5x2,5mm² naar een (1) 4-polige werkschakelaar (vind de werkschakelaars van ABB wel prettig). Vanuit hier ben ik met één neopreenkabel (H07RN-F) naar de Panasonic gegaan. Binnen in de Panasonic heb ik een lasdoos gemaakt waarvanuit twee kabels vertrekken. Één naar de warmtepomp zelf en één naar de backup heater.

Op deze manier kan de warmtepomp zowel in de groepenkast als met de werkschakelaar in één handeling spannings- en stroomloos gemaakt worden. Vond ik het meest overzichtelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Exigence op 11-07-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dof schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:28:
[...]

Het ziet er bij jou inderdaad strak uit, maar iets te krap. Maar je hebt nu nog de mogelijkheid het wat groter te maken, en eenmaal de Pana er op en leidingen aangesloten, is het lastiger.

Bij mij loopt het water ook aan beide kanten van de bigfoots...

[Afbeelding]
Oe, dat is wel netjes gemaakt. Heb je toevallig de afmetingen hiervan op schema, liefst met ook de locatie van de pijpen als referentie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:56

Carboy54

Duurzaamheid coach

Onlangs vrij gegeven maar nog niet op de lijst bij de RVO de subsidie code lijst met de subsidies voor de L serie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tcRqaEh24uxnxMu9xP2zzBW9hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2m8uWJFoLCkiOdjzPFal8LA.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@ConQuestador op het oog lijkt het alsof je die lijn waar de kogelkraan in zit wel recht kunt krijgen? Is dat niet mogelijk?

Ik heb alleen een handmatige onluchter op m'n verdeler en de ontluchter in de Pana zelf en daarmee lijk ik het ook prima te kunnen redden trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Beekforel schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:26:
@ConQuestador op het oog lijkt het alsof je die lijn waar de kogelkraan in zit wel recht kunt krijgen? Is dat niet mogelijk?

Ik heb alleen een handmatige onluchter op m'n verdeler en de ontluchter in de Pana zelf en daarmee lijk ik het ook prima te kunnen redden trouwens.
Die lijn zou recht kunnen, maar dan moet ik dat stuk leiding vervangen. En die zit aan de buitenkant van de muur geperst op een knietje op een hoogte van 4m. Het was dus een aardige uitdaging die geperst te krijgen, dus als het even kan doe ik dat niet opnieuw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HQwLEkZ1fut4xCS1jCqtaybNhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImNRdbYW4jZuqSh5i0N4ON5J.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf de indruk dat een ontluchter wel iets toe zal voegen. Het zal niet het allerhoogste punt zijn, maar ik kan me ook niet voorstellen dat er een hele luchtzak gaat ontstaan in dat kleine stukje, zeker niet als de flow hoog is.

Dus tenzij iemand zegt dat ik het echt niet moet doen, ga ik gewoon een automatische ontluchter op het vuilfilter zetten (al is het maar omdat die dingen relatief goedkoop zijn, en het dus mooi megenomen is)

[ Voor 14% gewijzigd door ConQuestador op 11-07-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
ConQuestador schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:31:
[...]

Die lijn zou recht kunnen, maar dan moet ik dat stuk leiding vervangen. En die zit aan de buitenkant van de muur geperst op een knietje op een hoogte van 4m. Het was dus een aardige uitdaging die geperst te krijgen, dus als het even kan doe ik dat niet opnieuw.
[Afbeelding]

Ik heb zelf de indruk dat een ontluchter wel iets toe zal voegen. Het zal niet het allerhoogste punt zijn, maar ik kan me ook niet voorstellen dat er een hele luchtzak gaat ontstaan in dat kleine stukje, zeker niet als de flow hoog is.

Dus tenzij iemand zegt dat ik het echt niet moet doen, ga ik gewoon een automatische ontluchter op het vuilfilter zetten (al is het maar omdat die dingen relatief goedkoop zijn, en het dus mooi megenomen is)
Als het aan de andere kant van de muur een eind omlaag gaat (zoals het eruit ziet) zou ik wel een onluchter op het hoogste punt plaatsen. Je kunt de dirtmag ook 5 cm omhoog brengen om op het hoogste punt te zitten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Thorsd schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:50:
[...]

Als het aan de andere kant van de muur een eind omlaag gaat (zoals het eruit ziet) zou ik wel een onluchter op het hoogste punt plaatsen. Je kunt de dirtmag ook 5 cm omhoog brengen om op het hoogste punt te zitten,
De dirtmag had ik juist wat omlaag gebracht omdat de ontluchter anders boven de vensterbank uit zou komen. En ik wil daar een omkasting bouwen tot de hoogte van de vensterbank.

Ondanks dat ik er niet veel zin in heb, denk ik dat ik dat stuk leiding wel opnieuw ga doen. Liever nu een paar uur meer erin steken dan de komende 20 jaar tegen een leiding aankijken die suboptimaal is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:56:
[...]

Oe, dat is wel netjes gemaakt. Heb je toevallig de afmetingen hiervan op schema, liefst met ook de locatie van de pijpen als referentie?

[Afbeelding]
Dank je, maar dit was nog maar in het begin :)

Oef, ik heb de maten niet meer zo paraat. Uitgangspunt waren de maten van de Pana J monobloc. Zie plaatje onder.

De bigfoots zijn 60cm lang vandaar dat ik ook de betonnen blokken (van Hornbach) van 60cm heb genomen.

De zijbanden en granito kiezels van plaatselijk steenbedrijf.

Binnenmaten van grindbak (dus tussen de afsluitbanden) heb ik net weer even gemeten en zijn 146 x 64 cm.

Plaats van de pijpen is een afgeleide van wat daarvoor in de bijkeuken (achter de muur) mogelijk was.
De beide werkschakelaars zijn zo geplaatst dat ze makkelijk bereikbaar zijn. Eigenlijk hoort er nog een stevige buis om die VMVK kabel maar was ik even vergeten (doe ik nog wel een keer).

Inmiddels heeft de Pana een dakje en plantenbak ernaast gekregen dus valt nu wat minder op :)

Maten van de Pana 9j

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GACPms223lh-o6PIZKnb9DJ3qHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XG7cRisDFSRoUv8IUs5Uj9NA.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dof schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:19:
[...]

Dank je, maar dit was nog maar in het begin :)

Oef, ik heb de maten niet meer zo paraat. Uitgangspunt waren de maten van de Pana J monobloc. Zie plaatje onder.

De bigfoots zijn 60cm lang vandaar dat ik ook de betonnen blokken (van Hornbach) van 60cm heb genomen.

De zijbanden en granito kiezels van plaatselijk steenbedrijf.

Binnenmaten van grindbak (dus tussen de afsluitbanden) heb ik net weer even gemeten en zijn 146 x 64 cm.

Plaats van de pijpen is een afgeleide van wat daarvoor in de bijkeuken (achter de muur) mogelijk was.
De beide werkschakelaars zijn zo geplaatst dat ze makkelijk bereikbaar zijn. Eigenlijk hoort er nog een stevige buis om die VMVK kabel maar was ik even vergeten (doe ik nog wel een keer).

Inmiddels heeft de Pana een dakje en plantenbak ernaast gekregen dus valt nu wat minder op :)

Maten van de Pana 9j

[Afbeelding]
d:)b thanks! Daar kan ik wat mee. Ook een Pana mono 9J. Als met deze maten alles netjes het grind in loopt dan scheelt me dat experimenteren.

Hier willen we er uiteindelijk ook een kast omheen maken. Heb je foto's hoe dat is geworden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof

dof

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:24:
[...]

d:)b thanks! Daar kan ik wat mee. Ook een Pana mono 9J. Als met deze maten alles netjes het grind in loopt dan scheelt me dat experimenteren.
Mooi, ja zo hou je al het water binnen de grindbak, de Pana komt er niet buiten.

Plaatje van defrost van 2 mrt '23.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVFzTPzHTX9525j0mf1qCCjmC9s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jCMVYi6XEmIQdflry1FTrQlp.png?f=fotoalbum_large
Hier willen we er uiteindelijk ook een kast omheen maken. Heb je foto's hoe dat is geworden?
Nou, niet direct een omkasting maar wel beschutting. :) En het kan nog steeds flink lucht aanzuigen en wegblazen.

Ik heb de ruimte en het is aan rustige kant van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6FS0h-r2_WjaQAjf3eVfU_9Y_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdR0LdUvjvpcc3VVIsvA7bnA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@dof Hoeveel ruimte is er tussen de muur en de unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Rzaan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:01:
@dof Hoeveel ruimte is er tussen de muur en de unit?
Momenteel 42 cm. Pana stelt minimaal 10 cm 30cm, maar dat was voor m'n bekabeling te strak.

Ik kan natuurlijk de unit nog wat voor- of achteruit schuiven want alle kabels zijn flexibel, maar dit leek me prima.

En die plantenbak kan ik opzij schuiven als ik er opzij bij moet.

Edit: hier stond een plaatje met maten voor de buitenunit van een split, kijk even paar berichten verderop voor maten met afstanden van monobloc

[ Voor 40% gewijzigd door dof op 13-07-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:25

ErikVers

e-Duurzaam

Beste medetweakers. Omdat ik graag maar één kabel trek en ook maar één werkschakelaar wil plaatsen bij voorkeur. Heb ik bedacht om met deze fornuisgroep aardlekautomaat te gebruiken. https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-85003001/

Normaal plaats ik twee losse aardlekautomaten en dit zijn eigenlijk dezelfde behalve dat er een brugje zit op de schakelaar.

Nu komt mijn vraag; mag het ook over één kabel en werkschakelaar als ik twee verschillende fase (L en de bijbehorende N) van de netaansluiting wil gaan gebruiken? Uiteraard sluit ik 2xL en 2N aan en lus ik geen N door.

Tips altijd welkom 😋👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sJIVjdtRojRWPoXJpj91O3_pxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oy21T1PCyOQGkTnzzN7i3E3r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door ErikVers op 11-07-2023 23:19 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ErikVers schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:51:
Beste medetweakers. Omdat ik graag maar één kabel trek en ook maar één werkschakelaar wil plaatsen bij voorkeur. Heb ik bedacht om met deze fornuisgroep aardlekautomaat te gebruiken. https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-85003001/

Normaal plaats ik twee losse aardlekautomaten en dit zijn eigenlijk dezelfde behalve dat er een brugje zit op de schakelaar.

Nu komt mijn vraag; mag het ook over één kabel en werkschakelaar als ik twee verschillende fase (L en de bijbehorende N) van de netaansluiting wil gaan gebruiken? Uiteraard sluit ik 2xL en 2N aan en lus ik geen N door.

Tips altijd welkom 😋👍

[Afbeelding]
Een 1 eenheid brede aardlekautomaat wordt op dit forum gezien als onwenselijk, 2 naast elkaar lijkt me dan niet ineens een beter idee (zie elektra topic).

Verder is er op zich niks mis met een 2P+2N kookgroep of een 4P krachtgroep, dat is net uitvoerig besproken.

Mijn persoonlijke suggestie: als je je dure warmtepomp wil beschermen, koop dan wel een A-merk als ABB, Eaton of Hager en geen Emat. Er is een reden dat die merken geen kookgroep-alamat in het assortiment hebben.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ethirty schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:37:
[...]

Een 1 eenheid brede aardlekautomaat wordt op dit forum gezien als onwenselijk, 2 naast elkaar lijkt me dan niet ineens een beter idee (zie elektra topic).

Verder is er op zich niks mis met een 2P+2N kookgroep of een 4P krachtgroep, dat is net uitvoerig besproken.

Mijn persoonlijke suggestie: als je je dure warmtepomp wil beschermen, koop dan wel een A-merk als ABB, Eaton of Hager en geen Emat. Er is een reden dat die merken geen kookgroep-alamat in het assortiment hebben.
Thanks voor je reactie: dit was de duurste (lees die met de hoogste prijs 😋) en voorzover ik bij elektramat zag de enige als automaat functie. Dit zal ook de hogere prijs veroorzaken.

Ik volg niet helemaal waarom dit onwenselijk word geacht. Neem aan dat door de testen moet komen om aan te mogen bieden. Heb met de enkele variant goede ervaringen.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 11-07-2023 23:56 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ethirty schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:37:
[...]

Wat is de stand der techniek nu? Bepaalde merken doen het anders dan andere, maar is er de afgelopen jaren nog iets ontwikkeld waarmee we makkelijker full alamat kunnen gaan zonder dat de ruimte een probleem wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:43:
[...]

Wat is de stand der techniek nu? Bepaalde merken doen het anders dan andere, maar is er de afgelopen jaren nog iets ontwikkeld waarmee we makkelijker full alamat kunnen gaan zonder dat de ruimte een probleem wordt?
Ik heb goede ervaringen met de (emat) aardlekautomaten. Er word gesuggereerd dat het niet voor niets is dat andere merken dit niet bij een fornuisgroep aanbieden. Ik weet het niet en zal morgen mijn vaste elecktricien eens vragen.

Het zit echt niet op een paar tientjes, ben gewend om met aardlek automaten te werken maar als bij een fornuisgroep dit zonder beter is, laat ik me graag (onderbouwd) adviseren.

Mijn vraag ging meer over de verschillende fase van de netaansluiting als invoer in fornuisgroep of je dan nog wel als een kabel en één werkschakelaar mag gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 11-07-2023 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:43:
[...]

Om niet de discussie uit dat topic hier te herhalen, maar de variant van Emat is spannings-afhankelijk. Prima voor industriële toepassingen.

Voor thuis (de "leek"] dien je spannings-onafhankelijke alamats te gebruiken. Er is maar 1 A-merk die die verkoopt, maar vziw niet als kookgroep.

Fabrikanten en specialisten discussiëren graag over of de norm dit nu wel of niet goed vind, ik zou het zekere voor het onzekere kiezen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ErikVers schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:53:
[...]

Mijn vraag ging meer over de verschillende fase van de netaansluiting als invoer in fornuisgroep of je dan nog wel als een kabel en één werkschakelaar mag gebruiken.
Zoals ik al zei, dit is net uitvoerig besproken. Klein stukje teruglezen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-08 17:49
dof schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:15:
[...]

Momenteel 42 cm. Pana stelt minimaal 10 cm, maar dat was voor m'n bekabeling te strak.

Ik kan natuurlijk de unit nog wat voor- of achteruit schuiven want alle kabels zijn flexibel, maar dit leek me prima.

En die plantenbak kan ik opzij schuiven als ik er opzij bij moet.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eidCl0mvAA5_5tyQIy2Qqzrj0wE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hNLoCitFdgrkFA0Zb16Yyjqi.png?f=fotoalbum_large

jouw afbeelding (uit een manual/guide?) lijkt incorrect, bijgaande afbeelding komt uit de Aquarea installation guide 1.2. Er moet aan de achterzijde minimaal 30cm ruimte zijn, je 42cm is dus genoeg. De plantenbak moet ook op 30cm van je WP komen dus schuif maar op :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

emat is chinese import troep met een merksticker erop van een bv'tje in twente. je kan ze NOG goedkoper krijgen op alibaba als je ze zonder emat logo wilt hebben net als gacia en variatiemerken.

gewoon die chinese troep niet kopen en haal gewoon iets van hager, abb of schneider.

fun fact: kookgroepen zijn iets wat je alleen in nederland hebt, de rest van europa heeft die al jaren geleden verbannen of nooit gemogen net als de perilex. installeren van kookgroepen is iets wat niet meer van deze tijd is.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 13-07-2023 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Catzjes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:34:
[...]

[Afbeelding]

jouw afbeelding (uit een manual/guide?) lijkt incorrect, bijgaande afbeelding komt uit de Aquarea installation guide 1.2. Er moet aan de achterzijde minimaal 30cm ruimte zijn, je 42cm is dus genoeg. De plantenbak moet ook op 30cm van je WP komen dus schuif maar op :P
Je hebt gelijk. Mij stond die 30cm ook bij, maar toen ik het even zocht in een manual van pana kwam ik die tekening met achterzijde afstand van 10cm tegen. Jouw tekening lijkt me de correcte.

Overigens is er niks spannends qua luchtverplaatsing aan rechterzijde. Ik denk dat ze daar die 30cm adviseren zodat je nog bij de klepjes kunt komen. maar zoals gezegd, dan schuif ik dan de bak wel opzij (en er zit al iets van >20cm tussen). :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
dof schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:08:
[...]

Je hebt gelijk. Mij stond die 30cm ook bij, maar toen ik het even zocht in een manual van pana kwam ik die tekening met achterzijde afstand van 10cm tegen. Jouw tekening lijkt me de correcte.

Overigens is er niks spannends qua luchtverplaatsing aan rechterzijde. Ik denk dat ze daar die 30cm adviseren zodat je nog bij de klepjes kunt komen. maar zoals gezegd, dan schuif ik dan de bak wel opzij (en er zit al iets van >20cm tussen). :)
Als je goed kijkt, zie je dat jouw plaatje van een split-buitenunit is en het andere plaatje van een monobloc. Daar is meer ruimte nodig voor de water aanvoer en retour buizen. Bij de split zitten hier de leidingen voor het koudemiddel. Die zijn veel dunner en er hoeft (als het goed is) nooit meer iemand bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow84
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-09 04:55
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over koelen icm met externe thermostaat op CN4.

Ik maak gebruik van EMOS P5606OT – die super goed bevalt in het verwarm seizoen.

Deze thermostaat is handmatig om te zetten van verwarmen naar koelen – echter gebruikt hij dezelfde No/Nc connector als bij verwarmen. Tussen de thermostaat en de WP ligt een twee aderige 230v kabel (die niet makkelijk te vervangen is).

Is het mogelijk om een brug te zetten tussen H en C op de CN4 en het schema in de controller gelijktijdig handmatig aan te passen van heating naar cooling of is het noodzakelijk om een schakelaar toe te voegen die het signaal vanuit de thermostaat schakelt naar de H of de C (ik zou deze schakelaar vlak voor de muurdoorvoer kunnen plaatsen; een drie aderige kabel van de muurdoorvoer naar de WP is geen probleem). Een brug plaatsen is het makkelijkste; maar ik weet niet of dit een storing (of erger) veroorzaken.

Daarnaast verwacht ik dat automatische schakeling tussen heating en cooling in de controller in mijn geval niet gaat werken aangezien ik soms in de winter bij Tb= 15c wil verwarmen en soms in de zomer bij Tb=15c wil kunnen koelen (nachtkoeling) > klopt het dat het in dat geval handiger is om handmatig het schema in de controller aan te passen (schema wordt ook gebruikt ivm SWW)

Alvast bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Snow84 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:19:
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag over koelen icm met externe thermostaat op CN4.

Ik maak gebruik van EMOS P5606OT – die super goed bevalt in het verwarm seizoen.

Deze thermostaat is handmatig om te zetten van verwarmen naar koelen – echter gebruikt hij dezelfde No/Nc connector als bij verwarmen. Tussen de thermostaat en de WP ligt een twee aderige 230v kabel (die niet makkelijk te vervangen is).

Is het mogelijk om een brug te zetten tussen H en C op de CN4 en het schema in de controller gelijktijdig handmatig aan te passen van heating naar cooling of is het noodzakelijk om een schakelaar toe te voegen die het signaal vanuit de thermostaat schakelt naar de H of de C (ik zou deze schakelaar vlak voor de muurdoorvoer kunnen plaatsen; een drie aderige kabel van de muurdoorvoer naar de WP is geen probleem). Een brug plaatsen is het makkelijkste; maar ik weet niet of dit een storing (of erger) veroorzaken.

Daarnaast verwacht ik dat automatische schakeling tussen heating en cooling in de controller in mijn geval niet gaat werken aangezien ik soms in de winter bij Tb= 15c wil verwarmen en soms in de zomer bij Tb=15c wil kunnen koelen (nachtkoeling) > klopt het dat het in dat geval handiger is om handmatig het schema in de controller aan te passen (schema wordt ook gebruikt ivm SWW)

Alvast bedankt voor jullie advies!
Je mag volgens de manual niet H en C tegelijk aansturen.

Een omschakelaar bij de muurdoorvoer kan wel, maar lijkt me niet elegant.

Er zijn hier eerder ( @thehog , @CurlyMo ) schakelingen met diodes, relais enz langs gekomen om een drietallig signaal (H-0-C) te versturen via een 2-aderige kabel.

Ik zou een andere plek zoeken voor de thermostaat en daar een fatsoenlijke 16mm buis heen leggen.

Koelen in de winter of verwarmen in de zomer gaat heel goed met een ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 15:53
Beste Tweakers!

Inmiddels is de Pana hier ook aangekomen, van het weekend komen de perstang, 25 meter 32 x 3mm en 25 meter 26mm buis binnen en kan ik langzaamaan beginnen met aansluiten.

Nu is de situatie als volgt:
  • 9KW J Monobloc op de uitbouw
  • SWW vat staat 1 verdieping lager
  • Vloerverwarmingverdelers per verdieping (allemaal boven elkaar geplaatst zodat aansluiten eenvoudiger is).
  • We werken niet met een buffer, 160m2 vloerverwarming nieuw aangelegd met 16mm buis op 10cm h.o.h door het hele huis.
Nu het 'probleem' waar ik mee worstel:
Leiding recht uit de WP --> naar einde gevel --> 90 graden perskoppeling --> 3-W klep op de 1e etage en die aftakken naar de verdeler en naar het SWW vat

Of:

Leiding WP --> Einde gevel --> 90 graden pers --> buis naar BG leiden --> 3-w klep naast het SWW vat en vanuit daar leiding laten lopen naar de verdelers.

Leidingwerk en electra kunnen door metalstud heen. Ergens lijkt mij optie 1 logischer maar al het technisch geneuzel (SWW vat e.d. zitten onder de trap op de BG).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Id3pL7BFEOJ4wxUJVHGOBkgCzIQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qlco9SRfcmykpRz1IH9RPOoP.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbPKha-COlMl2kgtJZD9xugoYG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjagmtR3ZqIAm2or82HqOTDp.jpg?f=fotoalbum_large

Foto vertekent door groothoek maar Pana staat best ver van de gevel af 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Mauritio op 14-07-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Mauritio schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:58:
Beste Tweakers!

Inmiddels is de Pana hier ook aangekomen, van het weekend komen de perstang, 25 meter 32 x 3mm en 25 meter 26mm buis binnen en kan ik langzaamaan beginnen met aansluiten.

Nu is de situatie als volgt:
  • 9KW J Monobloc op de uitbouw
  • SWW vat staat 1 verdieping lager
  • Vloerverwarmingverdelers per verdieping (allemaal boven elkaar geplaatst zodat aansluiten eenvoudiger is).
  • We werken niet met een buffer, 160m2 vloerverwarming nieuw aangelegd met 16mm buis op 10cm h.o.h door het hele huis.
Nu het 'probleem' waar ik mee worstel:
Leiding recht uit de WP --> naar einde gevel --> 90 graden perskoppeling --> 3-W klep op de 1e etage en die aftakken naar de verdeler en naar het SWW vat

Of:

Leiding WP --> Einde gevel --> 90 graden pers --> buis naar BG leiden --> 3-w klep naast het SWW vat en vanuit daar leiding laten lopen naar de verdelers.

Leidingwerk en electra kunnen door metalstud heen. Ergens lijkt mij optie 1 logischer maar al het technisch geneuzel (SWW vat e.d. zitten onder de trap op de BG).

[Afbeelding][Afbeelding]

Foto vertekent door groothoek maar Pana staat best ver van de gevel af 8)
Veel te weinig gegevens. Wat de handigste manier is, hangt af van de details. Bijvoorbeeld waar precies muren, ramen en deuren staan. Wat de functie van die kamer(s) op de verdieping is. Wat die donkergrijze strook tussen uitbouw en ramen is. Gaat de uitbouw de hoek om en waarom staat de wp niet daar?

In het algemeen: zorg dat de leidingen zo kort mogelijk zijn, met zo min mogelijk bochten en liefst daar waar je er later bij kunt, maar weer niet zo dat ze hinderlijk in de weg in het zicht liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
FransvWoerkom schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 00:32:
[...]

Veel te weinig gegevens. Wat de handigste manier is, hangt af van de details. Bijvoorbeeld waar precies muren, ramen en deuren staan. Wat de functie van die kamer(s) op de verdieping is. Wat die donkergrijze strook tussen uitbouw en ramen is. Gaat de uitbouw de hoek om en waarom staat de wp niet daar?

In het algemeen: zorg dat de leidingen zo kort mogelijk zijn, met zo min mogelijk bochten en liefst daar waar je er later bij kunt, maar weer niet zo dat ze hinderlijk in de weg in het zicht liggen.
Dacht al dat dit de volgende vraag zou zijn.
Bijgaand de wat meer technische tekeningen en maatvoeringen.

Het zwarte is de koppeling tussen “oud” huis en 44m2 aanbouw die recentelijk geplaatst is. Dit zorgt voor de water dichtheid. Alle wanden zijn voorzien van tenminste 10cm PIR + luchtspouw + OSB12 en Gips. Spouwmuur is dus toegankelijk; dijk dus was niet ideaal om die te isoleren.

Metal stud wand openen is natuurlijk niet ideaal bij problemen maar geen groot probleem. Blijft nog de vraag; buiten de algemene “leidingen zo kort mogelijk en weinig bochten” of het dus uitmaakt waar je de 3WK plaatst. Wat denken jullie verder; aanvoer retour vloerverwarming: 26mm voldoende? Of ook gewoon 32mm gebruiken? Alles ligt nog open dus nu kan het nog.

Beneden in het ST of deze op de BG laat. (Dijkhuis dus ST staat het SWW, BG en verdieping 1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oW4ljm-qdy16pKqrXMLYK9Y0uiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylgpoDAmct58B1UJygq8xHnX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG1XprIbxbgxqCZWbsIn-BCj8V0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUosuueeqewXqokzgbgHxZdz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Mauritio op 15-07-2023 08:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Hier staat hij nu ook ook.
Nu nog de kabels netjes maten en de vloerverwarming aanleggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iB-QPLs1mvb3N-iBv7D4rglzz4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wsy51YQrOzGXntgaSfMHfzNS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:08:
[Afbeelding]
Wat zit er tussen de bigfoots en de pana?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:56
nokiaan958GB schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:08:
[Afbeelding]
Netjes! Mooie plek op het (garage?) dak.
Vandaag kreeg ik toevallig bericht van de RVO dat mijn subsidieaanvraag is toegekend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
blb4 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:20:
Ik denk dat dit veren zijn om het geluid extra te dempen. Op een houten dakconstructie lijkt me dat wel zinvol.
Ik heb een airco buitenunit op een dakkapel staan bij mijn slaapkamer/badkamer en heb daar ook dempers op de bigfoots zitten want dat is wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Hier staat de WP na het voorjaar alweer een tijdje uit zijn reukorgaan te dineren. Ik denk ik laat 'm een keer een half uurtje draaien om te zorgen dat alles een beetje soepel blijft, maar hoe kan ik dat handmatig doen? Ik heb 'm op aan/uit geschakeld via CN4. Enige dat ik kan bedenken is de stooklijn omhoog gooien naar 30 graden buitentemperatuur ofzo, maar kan me niet voorstellen dat dat de enige manier is...

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Bra-Jo schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:18:
Hier staat de WP na het voorjaar alweer een tijdje uit zijn reukorgaan te dineren. Ik denk ik laat 'm een keer een half uurtje draaien om te zorgen dat alles een beetje soepel blijft, maar hoe kan ik dat handmatig doen? Ik heb 'm op aan/uit geschakeld via CN4. Enige dat ik kan bedenken is de stooklijn omhoog gooien naar 30 graden buitentemperatuur ofzo, maar kan me niet voorstellen dat dat de enige manier is...
Je kunt de pomp laten draaien, waar je ook het ontluchtprogramma kunt starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Tranquility schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:10:
[...]

Ik denk dat dit veren zijn om het geluid extra te dempen. Op een houten dakconstructie lijkt me dat wel zinvol.
Ik heb een airco buitenunit op een dakkapel staan bij mijn slaapkamer/badkamer en heb daar ook dempers op de bigfoots zitten want dat is wel nodig.
Was er niet iets dat als je veren gebruikt op zo’n korte afstand van elkaar (voor/achter) dat de hele WP door windstoten behoorlijk schuin kan komen te staan/hangen in de veren dat je daarvoor wat extra maatregelen moet nemen?
Wateraansluitingen erg flexibel aansluiten;
Strop er overheen om te voorkomen dat hij te schuin kan komen.
Of liever nog de veren wat verder uit elkaar en dan de WP daarop middels een extra balk?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
De Pana goed zekeren is wel een dingetje inderdaad. Maar zo te zien staat die van @nokiaan958GB redelijk in de luwte en zal die niet de volle bak aan wind vangen denk ik.
Mijn airco buitenunit staat volgens mij niet echt op veren maar meer op een soort dempers. Deze heeft in ieder geval al drie zware stormen prima doorstaan.
Zoiets zit er op:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/R5K6PDp32rPL/yrkNLm7/550x457.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:45
Ik merkte net tijdens de sterilisatie run dat er ook flow door mijn vloerverwarming gaat. Even geprobeerd met het externe palletje mijn 3 weg klep te bewegen, maar die gaf geen sjoege. Welke stappen kan ik nog checken voordat ik zeker weet dat de 3 weg klep kaduuk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
djoenez schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:30:
Ik merkte net tijdens de sterilisatie run dat er ook flow door mijn vloerverwarming gaat. Even geprobeerd met het externe palletje mijn 3 weg klep te bewegen, maar die gaf geen sjoege. Welke stappen kan ik nog checken voordat ik zeker weet dat de 3 weg klep kaduuk is?
Heeft hij het altijd goed gedaan? Of verdenk je de driewegkraan ervan dat hij altijd al kapot was? Dan was hij misschien altijd al verkeerdom gemonteerd. Wat voor driewegkraan heb je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Mauritio schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:34:
[...]

Dacht al dat dit de volgende vraag zou zijn.
Bijgaand de wat meer technische tekeningen en maatvoeringen.

Het zwarte is de koppeling tussen “oud” huis en 44m2 aanbouw die recentelijk geplaatst is. Dit zorgt voor de water dichtheid. Alle wanden zijn voorzien van tenminste 10cm PIR + luchtspouw + OSB12 en Gips. Spouwmuur is dus toegankelijk; dijk dus was niet ideaal om die te isoleren.

Metal stud wand openen is natuurlijk niet ideaal bij problemen maar geen groot probleem. Blijft nog de vraag; buiten de algemene “leidingen zo kort mogelijk en weinig bochten” of het dus uitmaakt waar je de 3WK plaatst. Wat denken jullie verder; aanvoer retour vloerverwarming: 26mm voldoende? Of ook gewoon 32mm gebruiken? Alles ligt nog open dus nu kan het nog.

Beneden in het ST of deze op de BG laat. (Dijkhuis dus ST staat het SWW, BG en verdieping 1)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet hoever het staat met de inrichting van badkamer en berging daarnaast. Je zou de warmtepomp een kwartslag kunnen draaien zodat hij op de dragende muur van de uitbouw uit het zicht staat. Je zou een leidingkoker door de badkamer en berging onder de ramen naar dat holle wandje kunnen leggen. Tenzij je echt niet anders kan liever geen leidingen buitenom en dan nog liever niet op het dak, maar tegen de muur.

Die keuken onder de warmtepomp is echt ruim. Was daar geen ruimte voor een sww tank recht onder de warmtepomp en badkamer? Denk aan de leidinglengte naar keuken en badkamer!

[ Voor 4% gewijzigd door FransvWoerkom op 16-07-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:45
FransvWoerkom schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:36:
[...]

Heeft hij het altijd goed gedaan? Of verdenk je de driewegkraan ervan dat hij altijd al kapot was? Dan was hij misschien altijd al verkeerdom gemonteerd. Wat voor driewegkraan heb je precies?
Het is een caleffi driewegklep, die na het onjuist monteren door mijn installateur het nu anderhalf jaar goed heeft gedaan.

Ik ben vanavond weer thuis, dan zal ik de aanstuurt signalen even checken.

Kleine remark op mijn vorige: het geen sjoege betekende dat ik hem handmatig wel kon verzetten, maar als ik de Pana van dhw naar koelen/verwarmen zet doet hij niets. Vermoed dat de elektra kapot is. (hij maakte ook altijd best harde klappen, volgens mijn installateur worden ze daar heel oud mee.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
FransvWoerkom schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:52:
[...]

Ik weet niet hoever het staat met de inrichting van badkamer en berging daarnaast. Je zou de warmtepomp een kwartslag kunnen draaien zodat hij op de dragende muur van de uitbouw uit het zicht staat. Je zou een leidingkoker door de badkamer en berging onder de ramen naar dat holle wandje kunnen leggen. Tenzij je echt niet anders kan liever geen leidingen buitenom en dan nog liever niet op het dak, maar tegen de muur.

Die keuken onder de warmtepomp is echt ruim. Was daar geen ruimte voor een sww tank recht onder de warmtepomp en badkamer? Denk aan de leidinglengte naar keuken en badkamer!
Thanks! Indeling staat vast, als je de WP een kwartslag draait staat hij voor een raam niet echt WAF als die in bad zit. Warmwater hoeft niet naar de keuken, lossen we op middels Quooker.

Er is ook nog een badkamer op 1e verdieping, eerste idee was SWW op zolder maar daar is het plafond helaas te laag dus geen optie meer. Onder de trap in het ST is de enige realistische plek die overbleef. Keuken ruimte opofferen was ook geen optie (keuken is ook allang en breed besteld, met een SWW erbij moest je dan teveel ruimte inleveren.

Berging is een inloopkast dus daar kan ik leidingen goed wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Mauritio schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:48:
[...]

Thanks! Indeling staat vast, als je de WP een kwartslag draait staat hij voor een raam niet echt WAF als die in bad zit. Warmwater hoeft niet naar de keuken, lossen we op middels Quooker.

Er is ook nog een badkamer op 1e verdieping, eerste idee was SWW op zolder maar daar is het plafond helaas te laag dus geen optie meer. Onder de trap in het ST is de enige realistische plek die overbleef. Keuken ruimte opofferen was ook geen optie (keuken is ook allang en breed besteld, met een SWW erbij moest je dan teveel ruimte inleveren.

Berging is een inloopkast dus daar kan ik leidingen goed wegwerken.
Als alles al vast ligt, wat is dan je vraag? Of in jouw geval de driewegkraan onder de trap logisch is? Nee, in die kast in de berging waar de verdeler van de BG zit!

[ Voor 16% gewijzigd door FransvWoerkom op 17-07-2023 00:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
blb4 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:20:
[...]

Dat zijn veren.
Tranquility schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:10:
[...]

Bij ons staat hij ook uiteindelijk op een houten dakconstructie.

Hij staat op het noorden gericht en aan de westkant staat hij in de luwte van een dakopbouw.
De waterzijdige aansluiting is met flexlibele RVS slang.
Het is natuurlijk even afwachten hoe deze meer dan 100 kilo zich in de storm gaat gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
FransvWoerkom schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:28:
[...]

Als alles al vast ligt, wat is dan je vraag? Of in jouw geval de driewegkraan onder de trap logisch is? Nee, in die kast in de berging waar de verdeler van de BG zit!
Nou de indeling van de kamers staat vast, als er nieuwe muren zijn gezet. Waar verdelers, 3W etc komen etc is nog open dus de vraag ging specifiek daarover. Weet genoeg, Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Mauritio schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:15:
[...]
Nou de indeling van de kamers staat vast, als er nieuwe muren zijn gezet. Waar verdelers, 3W etc komen etc is nog open dus de vraag ging specifiek daarover. Weet genoeg, Thanks.
Kijk, dan kan ik nog even proberen of de kleurdoos van MS het nog doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Wd95vClq9vqQZ6Bt69s6a91hrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RGUPwBPo0W2Z0iIDCHWvdjvL.png?f=fotoalbum_large

-Warmtepomp kwart slag gedraaid. Op een stevige muur. Niet voor het badkamerraam.
-Leidingen binnen van wp naar verdeler/3wk en door metalstud naar tank. Ook waterleidingen en kabels kunnen hier eventueel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Over een paar weken wordt hier op de begane grond vloerverwarming aangelegd.
De mensen van de cementdekvloer zeggen: "Het is niet verstandig om de vloerverwarming aan te zetten om het drogen van de vloer te bespoedigen.
Als het goed is krijgt u een opstook advies van de installateur." :+
Ik vraag mij af of er algemeen aanvaarde standaard stappen zijn, mijn WH-MDC09J3E5 daar een functie voor heeft of dat ik elke dag handmatig de temperatuur moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 08:22
nokiaan958GB schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:19:
De mensen van de cementdekvloer zeggen: "Het is niet verstandig om de vloerverwarming aan te zetten om het drogen van de vloer te bespoedigen.
Ik vraag mij af of er algemeen aanvaarde standaard stappen zijn, mijn WH-MDC09J3E5 daar een functie voor heeft of dat ik elke dag handmatig de temperatuur moet aanpassen.
Normaal is het 4 weken uit laten harden en dan het opstookprotocol starten. Genoeg te vinden via google hoe dat eruit ziet. Normaal schrijven de mensen van de dekvloer het voor dus beetje vreemd als zij naar de installateur wijzen.

De Pana heeft een dry concrete functie, geen idee of die geschikt is hiervoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Pejdref op 20-07-2023 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
nokiaan958GB schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:19:
@Pejdref heeft helemaal gelijk. Je kunt in stappen van een dag de temperatuur van het water dat door de vvw loopt laten verhogen. Je moet vooraf met de vloerenleggers een schema opzetten en het programmeren. Zie de service manual blz 155-156.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik kan in de topics hier op GoT niet heel veel installaties vinden met een extra expansievat. Doet niemand dit?

Het gaat om een redelijk nieuwe (2017) woning met uitsluitend vloerverwarming, ik schat de systeeminhoud net rond de 150 liter. Precieze gegevens zijn er helaas niet.

Ben op zoek naar wat hier handig in is. Het zou de installatie eenvoudiger maken als het niet hoeft. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Beekforel schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:20:
Ik kan in de topics hier op GoT niet heel veel installaties vinden met een extra expansievat. Doet niemand dit?

Het gaat om een redelijk nieuwe (2017) woning met uitsluitend vloerverwarming, ik schat de systeeminhoud net rond de 150 liter. Precieze gegevens zijn er helaas niet.

Ben op zoek naar wat hier handig in is. Het zou de installatie eenvoudiger maken als het niet hoeft. :P
Ik neem aan dat je een CV zijdig expansievat bedoelt, hier een extern vat van 25L. Het interne vat is afgekoppeld, scheelt ook weer de ~30W expansievatverwarming in de winter.

Er zit redelijk veel water in het circuit. Het oorspronkelijke systeem met CV ketel had ook een 25L expansievat. Bij het installeren van de WP heb ik een 300L (serie)buffer toegevoegd ivm wat naregeling. Ik heb uitegerekend dat door de lagere temperaturen dit voldoende zou moeten zijn. Geen problemen mee gehad.

Een expansievat kost niet veel en is makkelijk te installeren maar je moet er wel wat ruimte voor hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 09:38

Hier iemand met een extra expansievat. Komt uit de bestaande CV installatie dus was in mijn geval geen extra werk, maar zit ook niet op de optimale plaats in het systeem. Heb een woning met 150m² vloerverwarming en zat qua systeeminhoud net over de rand heen dus toch maar gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Thorsd of @llevering maakt het waar uit waar in het systeem dat expansievat zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:47
hnq schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:17:
[...]

Hm, ik verkeer in de veronderstelling dat het geen kwaad kan als de wp het zomerseizoen uit staat. En dat de pomp dus niet draait. Maar ik begin nu een beetje te twijfelen. Ben wel benieuwd naar mening van de bekende deskundigen hier.
Gebruik je hem in de zomer niet om te koelen?

Kwam toevallig op je post uit omdat wij dezelfde WH-UD07JE5 krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 21-07-2023 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 09:38
Beekforel schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:19:
@Thorsd of @llevering maakt het waar uit waar in het systeem dat expansievat zit?
Officieel afgetakt van de retour zo kort mogelijk voor de pomp. Maar volgens mij gaat op een willekeurige plek in de retour altijd wel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:11

Hier ook het oude expansievat in de cv behouden, zodat ik niet hoefde te twijfelen over systeemvolume versus expansievatgrootte. Expansievat in de WP heb ik gewoon laten zitten. Energetisch misschien zonde, maar die paar kWh die ik daar verspil wegen m.i. niet op tegen de kosten om hem af te koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jurjen_g schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:37:
[...]

Hier ook het oude expansievat in de cv behouden, zodat ik niet hoefde te twijfelen over systeemvolume versus expansievatgrootte. Expansievat in de WP heb ik gewoon laten zitten. Energetisch misschien zonde, maar die paar kWh die ik daar verspil wegen m.i. niet op tegen de kosten om hem af te koppelen.
In deze installatie (het is voor een vriend, niet mijn eigen) is het niet logisch die van de CV te behouden omdat die vrij ver weg zit. De aftak naar het vat zou dan wel iets van 8 meter lengte hebben denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:34

hnq

Draakje5 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:20:
[...]

Gebruik je hem in de zomer niet om te koelen?

Kwam toevallig op je post uit omdat wij dezelfde WH-UD07JE5 krijgen.
Tot nu toe niet nodig gehad. Huis kunnen we redelijk makkelijk koel houden. Het atelier van mijn vrouw verwarmen we met een airco, en als het echt nodig is ook voor koelen.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Pejdref schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:41:
[...]

Normaal is het 4 weken uit laten harden en dan het opstookprotocol starten. Genoeg te vinden via google hoe dat eruit ziet. Normaal schrijven de mensen van de dekvloer het voor dus beetje vreemd als zij naar de installateur wijzen.

De Pana heeft een dry concrete functie, geen idee of die geschikt is hiervoor.
Elk soort vloer heeft een eigen manier van drogen.
Bij mij werd door de producent aangeraden: week afgedekt houden, daarna 4 weken drogen, daarna pas het opstookprotocol.
Op Google staan ook tig varianten. Daar wordt je niet veel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Rzaan schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:15:
[...]

Elk soort vloer heeft een eigen manier van drogen.
Bij mij werd door de producent aangeraden: week afgedekt houden, daarna 4 weken drogen, daarna pas het opstookprotocol.
Op Google staan ook tig varianten. Daar wordt je niet veel wijzer van.
Ja je hebt gelijk, ik ging uit van een cementdekvloer. Dacht dat het daarover ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Pejdref schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:37:
[...]

Ja je hebt gelijk, ik ging uit van een cementdekvloer. Dacht dat het daarover ging.
Ik heb ook een cementdekvloer met nog wat spul toegevoegd.
Maar ook daarvoor zie je verschillende manieren van drogen op internet staan.
Feit is dat cementdekvloeren niet te snel mogen drogen, omdat juist de chemische reactie tussen water en cement is die vloer zijn sterkte geeft.

Voor opstookprotocollen zie je ook veel varianten staan op Google.

Dat dry concrete is nieuw voor mij. Moet ik eens onderzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Beekforel schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:56:
[...]

In deze installatie (het is voor een vriend, niet mijn eigen) is het niet logisch die van de CV te behouden omdat die vrij ver weg zit. De aftak naar het vat zou dan wel iets van 8 meter lengte hebben denk ik.
Met het interne expansievat kun je een systeem bedrijven met een inhoud van 150 liter en een temperatuurverandering van 5° tot 60°. De uitzetting vn het water is dan maximaal 1,75 liter. Met vloerverwarming is het temperatuurverschil veel kleiner dus ook de uitzetting van het water. Het interne expansievat is 6 liter. Ik zou niet weten waarom je dan een extern expansievat zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

FransvWoerkom schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:41:
[...]

Met het interne expansievat kun je een systeem bedrijven met een inhoud van 150 liter en een temperatuurverandering van 5° tot 60°. De uitzetting vn het water is dan maximaal 1,75 liter. Met vloerverwarming is het temperatuurverschil veel kleiner dus ook de uitzetting van het water. Het interne expansievat is 6 liter. Ik zou niet weten waarom je dan een extern expansievat zou gebruiken.
Goed punt, nemen we in overweging mee.

Dan nog een andere uitdaging, het zou heel mooi uitkomen als de vuilafscheider iets verder van de WP af komt in de retour. Maarr dat betekent wel dat er tussen de vuilafscheider en de WP nog een T stuk komt waar de bovenverdieping op zit. Bedoeling is wel om de verdelers te vervangen voor composiet (is nu nog staal). Er is dan alleen nog 1 kleine radiator in de badkamer maar die wordt niet (veel) gebruikt. Rest is allemaal kunststof. Vraag mij af of dit kwaad kan, mede omdat er ook een afscheider in de WP zelf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Beekforel schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:03:
[...]

Goed punt, nemen we in overweging mee.

Dan nog een andere uitdaging, het zou heel mooi uitkomen als de vuilafscheider iets verder van de WP af komt in de retour. Maarr dat betekent wel dat er tussen de vuilafscheider en de WP nog een T stuk komt waar de bovenverdieping op zit. Bedoeling is wel om de verdelers te vervangen voor composiet (is nu nog staal). Er is dan alleen nog 1 kleine radiator in de badkamer maar die wordt niet (veel) gebruikt. Rest is allemaal kunststof. Vraag mij af of dit kwaad kan, mede omdat er ook een afscheider in de WP zelf zit.
Als je die radiator in de badkamer (die bij lage temperatuur toch niks doet) en die stalen verdelers meteen weghaalt en het systeem doorspoelt met leidingwater, heb je helemaal geen dure afscheider meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

FransvWoerkom schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:50:
[...]

Als je die radiator in de badkamer (die bij lage temperatuur toch niks doet) en die stalen verdelers meteen weghaalt en het systeem doorspoelt met leidingwater, heb je helemaal geen dure afscheider meer nodig.
Dat zou het geheel wel een stuk eenvoudiger maken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 18:57
wh-mdc07j3e5. Vermoedelijk komen er wel een aantal vragen, om het een beetje overzichtelijk te houden en de topics niet te overspoelen met specifieke vragen betreffende mijn installatie, mijn eigen topic gestart.
Installatie wh-mdc07j3e5

[ Voor 86% gewijzigd door tonny147 op 24-07-2023 08:15 ]

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:05
Diedo70 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:38:
[...]

Voor de duidelijkheid; De tankheater gaat zeker niet altijd aan bij gewone SWW run! Meestal niet zelfs. Alleen als de tank temperatuur wat lager is lijkt ie de externe heater vaak bij te schakelen.

Hier een run die prima verloopt:
[Afbeelding]

Ik zie nooit een SWW run die langer dan een uur duurt, terwijl dit van mij mag, en voor zover ik kan nagaan ook zo is ingesteld.

De sterilisatierun loopt zoals in het plaatje uit de design manual; Na verstrijken van de heater on time (20 min, bij mij) komt de heater erbij.
Het is een beetje jammer dat die delay op basis van tijd is, en niet op basis van temperatuur; (hoor graag als ik het mis heb :) )
Als ik de delay langer uitstel en de WP haalt de 53graden al voordat de delay tijd voorbij is, dan schakelt ie het externe element dus niet in en maakt ie de sterilisatierun dus niet af.
Je moet dus een beetje op safe spelen met de delay lijkt het;
Lang genoeg dat ie niet zo veel meedraait bij gewone SWW, maar kort genoeg dat ie de 53 graden nog niet haalt als je een Sterilisatierun doet.

Ik zal eens met de delay gaan spelen (en in de gaten houden of de sterilisatierun nog goed draait)
Misschien heb ik een vervolgpost hiervan gemist, maar op welke delay ben je uitgekomen?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark.schoeman
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-03 19:17
Op zoek naar advies:

Mijn renovaties zijn voltooid en ik ben van plan om te beginnen met het proces van "proberen" om mijn warmtepomp te installeren.

Dit is nu de eerste vraag. Ik heb wat ik denk dat twee opties zijn om het te plaatsen. Aangezien ik een goede buur wil zijn en geluidsproblemen wil vermijden, wat is volgens jou de betere optie? in de schetsen. Optie 1, of Optie 2.

Ten eerste is dit het gebied dat is aangewezen om de warmtepomp te plaatsen, het is maar of het optie 1 of optie 2 is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSBxopsmvdfBDTkI04W2i8_YzO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lw17UTBimqgNIqG44oH1VJAs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_MD7Q5qm9hR4WsQyGl9diiLsWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJYiSbmnqY8UEUb0S0ibiACQ.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 1 - Warmtepomp zal "een beetje" naar de zijtuin van de buurman gericht zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj83qmL2iFf4wRMcP0Q8cDmyOPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yj5xsaEC4bLUP7yYyir9715W.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 2 - Lijkt meer uit te kijken op de parkeerplaats en garages tegenover mij dan op de buren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQZRH2Ba2R9etmLxVTy9uLNhfRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTuur70ESISIrLAliBOGFlVZ.jpg?f=fotoalbum_large

De buizen van de kunstof verdeeler geven de voorkeur aan optie 1 (komt uit de muur direct achter de warmtepomp).

Merk op dat ik op een hoek woon en dat in beide gevallen de buren minimaal 12-15 meter verwijderd zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door mark.schoeman op 24-07-2023 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
@mark.schoeman, heel goed dat je hier over nadenkt! De geluidsnormen waaraan je je in elk geval moet houden zijn in de foto’s die je deelt niet van belang, die gelden namelijk alleen richting aangrenzende buren en niet richting openbare weg.

Kijk ff in ‘t openingsbericht van ‘t topic lucht/water Warmtepomp om te verwarmen en te koelen voor deze geluidsnormen.

[ Voor 29% gewijzigd door blb4 op 24-07-2023 21:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pejdref
mark.schoeman schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:32:
Op zoek naar advies:

Mijn renovaties zijn voltooid en ik ben van plan om te beginnen met het proces van "proberen" om mijn warmtepomp te installeren.

Dit is nu de eerste vraag. Ik heb wat ik denk dat twee opties zijn om het te plaatsen. Aangezien ik een goede buur wil zijn en geluidsproblemen wil vermijden, wat is volgens jou de betere optie? in de schetsen. Optie 1, of Optie 2.

Ten eerste is dit het gebied dat is aangewezen om de warmtepomp te plaatsen, het is maar of het optie 1 of optie 2 is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Optie 1 - Warmtepomp zal "een beetje" naar de zijtuin van de buurman gericht zijn.

[Afbeelding]

Optie 2 - Lijkt meer uit te kijken op de parkeerplaats en garages tegenover mij dan op de buren.

[Afbeelding]

De buizen van de kunstof verdeeler geven de voorkeur aan optie 1 (komt uit de muur direct achter de warmtepomp).

Merk op dat ik op een hoek woon en dat in beide gevallen de buren minimaal 12-15 meter verwijderd zijn.
Denk dat het qua geluid niet veel uitmaakt. In zo'n hoek wordt het geluid overigens wel versterkt door weerkaatsing, maar de afstand naar je buren is groot genoeg.
Enige wat me opvalt is dat optie 1 uitblaast richting een perkje waar nu nog geen planten staan, mocht je daar nog planten neer willen zetten dan kunnen die hinder hebben van de koude lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark.schoeman
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-03 19:17
Pejdref schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:16:
[...]

Denk dat het qua geluid niet veel uitmaakt. In zo'n hoek wordt het geluid overigens wel versterkt door weerkaatsing, maar de afstand naar je buren is groot genoeg.
Enige wat me opvalt is dat optie 1 uitblaast richting een perkje waar nu nog geen planten staan, mocht je daar nog planten neer willen zetten dan kunnen die hinder hebben van de koude lucht.
Ja de tuin ga ik in een later stadium verwijderen. Het enige dat ik zal toevoegen is een haag langs de erf zodat deze vanaf de weg niet zo zichtbaar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
mark.schoeman schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:32:
Op zoek naar advies:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ga ook voor optie 1. Daar speelt de hoogte van de wp geen rol. Bij optie 2 komt hij precies tot het raamkozijn of moet je moeite doen hem daar onder te houden. Hij staat dan ook in de weg bij het schoonmaken van raam en kozijn. Bij optie 1 past hij precies tussen raamkozijn en muur, rekening houdend met de ruimte rechts voor het luikje van het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Voor de aansluiting van mijn 12kW T-CAP zit ik te twijfelen wat verstandig is: links van de wp gaat 1 slang naar binnen voor de vvw beneden, en een andere slang gaat omhoog voor de vvw boven. Via een t-stuk wordt dit buiten aangesloten op de wp.

Initieel was het idee:
T-stuk 32mm pers - 50cm 32x3 slang - pers-5/4 draad - flexibele slang - wp.

Nu zat ik te denken: die 32x3 heeft een binnendiameter van 26, de flexibele slang 32. Als ik de flexibele slang direct op het t-stuk zou aansluiten, dan heb ik dus een hogere doorstroom potentie.

Echter: er zijn geen persstukken die dat kunnen. Dan moet ik dus een 5/4 binnendraad t-stuk kopen. 2x een 5/4buiten-32x3 persstuk en mogelijk ook nog een 5/4 binnen-buiten koppelstuk. Kortom: 100 euro aan materiaal meer + geen schoonheidsprijs aan koppelstukken.

Is dat het waard? Schiet ik er überhaupt iets mee op of haal ik met 32x3 meer dan genoeg flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Je WP heeft buitendraad. RVS flex is binnen/buiten. Dus met het eerste T stuk wat je noemt gaat het al @ConQuestador ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Meeste rvs flex die ik zag is binnen-binnen.

Als ik een flex binnen-buiten kan vinden dan scheelt dat al 1 koppelstuk, maar nog steeds heb ik 2 koppelstukken 5/4 naar 32 nodig. Plus een flexslang van 1.5m

Het kan dus, maar kost gewoon een kleine 100 meer. De vraag blijft dus: heeft het toegevoegde waarde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-09 11:15
ConQuestador schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:59:

Als ik een flex binnen-buiten kan vinden dan scheelt dat al 1 koppelstuk, maar nog steeds heb ik 2 koppelstukken 5/4 naar 32 nodig. Plus een flexslang van 1.5m

Het kan dus, maar kost gewoon een kleine 100 meer. De vraag blijft dus: heeft het toegevoegde waarde
hier staan flex leidingen met binnen buiten draad.
https://www.econo.nl/flex...r-verwarmingstoepassingen

De link komt uit het TS van dit topic
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Kun je het uittekenen? Ik snap iig niet wat je precies bedoelt.

Ik dacht dat je dit wilde toepassen: https://www.heima24.de/ro...x-30-mm-fuer-mv-rohr.html
Afbeeldingslocatie: https://www.heima24.de/shop/images/products/main/detail/MPTI320632.jpg

Echter dan 1 1/4" draad (die kan ik verder niet vinden). https://www.wasco.nl/arti...-4x32mm-pers-x-bi/2010413

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 27-07-2023 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Ah kijk, die had ik zelf niet gevonden. Wel fors duurder dan alle heima24 koppelingen...

Tevens is die dn25. Dus heeft het dan nog voordelen? Dan kan ik toch net zo goed een gewone 3x pers t-stuk van heima kopen met een stukje 32x3 leiding en dan een koppelstuk naar 5/4e.

De vraag blijft dus staan: schiet ik er echt wat mee op om 32x3 te voorkomen in het stuk tot aan het t-stuk

[ Voor 16% gewijzigd door ConQuestador op 27-07-2023 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Die prijzen moet je denk ik niet teveel naar kijken, eerder iemand vinden die daar kan bestellen (en goeie korting heeft :P).

Je vraag of het daadwerkelijk zin heeft: ik heb geen idee helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd

Ik weet niet precies welke flex slang je gezien hebt, maar ik zou aan een kant een wartel kiezen. Die gaat dan op de WP. Anders wordt het best lastig aansluiten. De wartel is dan 5/4 de slang nominaal 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Ik zat naar de veel genoemde slang van rj-tec te kijken: https://www.rjtec-shop.eu/de/edelstahlflexschlauch90.html

Die heeft 2x binnendraad

Pagina: 1 ... 11 ... 89 Laatste