Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 22 Laatste
Acties:
  • 385.994 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:35
RoD schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:01:
[...]

Herkenbaar. Het leven van mijn schoonouders staat hier ook stil. Meerdere keren aangegeven dat ze hun tijd zouden kunnen besteden aan vrijwilligerswerk oid, bij de Oekraïense diaspora, hier werk zoeken, etc. Maar ze willen het niet, ze zien hun verblijf hier echt als iets tijdelijks, wat zo kort mogelijk moet zijn. Daar is na een jaar nog altijd geen verandering in gekomen.

Dan ga je het ook niet tegenhouden.
Sterke ermee.
De vrouw van die vriend is tolk en doet dat werk nu voor de vluchtelingen die naar Nederland komen, ze spreken niet allemaal goed engels dus die heeft wel d'r plekje gevonden maar verder voelt alles als tijdelijk en het doel is zo snel mogelijk weer terug, ik vrees dat wat ze daar gaan aantreffen bijna niet herkenbaar zal zijn en wat ze hadden nooit meer terug gaat komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:00

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:58
Wat ik me al een aantal keer heb afgevraagd.

Hoe moet dat wel niet voelen.

Je rijdt in een colonne, de voertuigen voor je worden aan gort geschoten. Je weet niet waar vandaan.
Maar je weet bijna 100% zeker dat jij de volgende bent, zodra je ze 1 voor 1 voor je kapot ziet gaan.

En ik zie ze niet heel veel anders doen dan gewoon doorrijden... En dan dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:10
YakuzA schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:46:
[...]

Goed punt 👍

Dit is ook een van de oorzaken waarom de Russische aanvallen nu rondom Kremmina minder verassing bevatte.
In de afgelopen weken kwamen er op twitterz al berichten langs dat Russische troepen gespot waren die daar mijnenvelden aan het ruimen waren. (En als dat op Twitter beland, kun je er vanuit gaan dat het UA leger dat ook wel ziet/gezien heeft)
Als je landmijnen plaats dan lijkt het me juist ook een teken dat dit defensief is, dus verwacht geen aanval van UA op die plaats. Eigelijk zou je simpelweg kunnen zien waar een eventueel offensief zou plaatsvinden, want daar zullen minder mijnen zijn of in ieder geval goed in kaart gebracht

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:19
NeutraleTeun schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:34:

Je rijdt in een colonne, de voertuigen voor je worden aan gort geschoten. Je weet niet waar vandaan.
Maar je weet bijna 100% zeker dat jij de volgende bent, zodra je ze 1 voor 1 voor je kapot ziet gaan.

En ik zie ze niet heel veel anders doen dan gewoon doorrijden... En dan dood gaan.
Vluchten terug is ook dood gaan, ik denk dat de meesten zodra ze opgeroepen zijn wel weten dat ze richting hun dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:39
Soms staan ze stil als ze kapot geschoten worden. Dan kan je je afvragen of er iemand in zat op moment van kapot schieten.
Je ziet ook vaak overal Russen weg rennen. Vraag me dan af wat er met die Russen gebeurd. Weten ze zich in veiligheid te brengen? Meestal wordt er vooral geschoten met anti tank geschut vanaf een afstand. Kan me voorstellen dat die gasten zich vaak in veiligheid weten te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

NeutraleTeun schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:34:

Ik denk een bepaald soort gelatenheid. Als ze omkeren worden ze waarschijnlijk ook doodgemaakt (fijn volk, die Russen).

Hopelijk is dat de zekerheid die iedere Rus de komende tijd krijgt; heb je een legeruniform aan in Oekraïne, dan ga je dood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
RoD schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:48:
[...]

Omdat ze na een jaar oorlog heel, heel, heel erg graag naar huis willen. Omdat familie er nog is en ze zich schuldig voelen dat ze weg zijn gegaan.

Vanuit ons perspectief is het gekkenwerk, maar ik denk ook dat we er niet echt over kunnen oordelen. Het wordt wel weer stressvol de komende maanden :/
Respect en ik snap dat zeker wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:33

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:52:
[...]

Ik had deze op de shortlist staan voor als ik er 1 op zou moeten sturen:
https://www.bol.com/nl/nl...dF1g.4_15.27.ProductTitle
Maar zie dat ie ondertussen ook alweer een stukje duurder is dan een aantal maanden geleden.
Je moet ook niet bij Bol zijn, direct via mastertools scheelt het 80 euro

https://mastertools.nl/pr...a1qpmpSN94PxoCHaUQAvD_BwE

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het gesteggel over de Olympische spelen nadert een ontknoping vermoed ik:
VILNIUS, Feb 10 (Reuters) - A group of 35 countries, including the United States, Germany and Australia, will demand that Russian and Belarusian athletes are banned from the 2024 Olympics, the Lithuanian sports minister said on Friday, deepening the uncertainty over the Paris Games.

The move cranks up the pressure on an International Olympic Committee (IOC) that is desperate to avoid the sporting event being torn asunder by the bloody conflict unfolding in Ukraine.
https://www.reuters.com/l...ithuania-says-2023-02-10/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
technoaddict schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:42:
Soms staan ze stil als ze kapot geschoten worden. Dan kan je je afvragen of er iemand in zat op moment van kapot schieten.
Je ziet ook vaak overal Russen weg rennen. Vraag me dan af wat er met die Russen gebeurd. Weten ze zich in veiligheid te brengen? Meestal wordt er vooral geschoten met anti tank geschut vanaf een afstand. Kan me voorstellen dat die gasten zich vaak in veiligheid weten te brengen?
Tja het gaat natuurlijk om het uitschakelen van de tank of het voertuig, dat er dan ook wat mensen in zitten is dus mooi meegenomen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:46:
[...]
[...]
Aangezien Putin tegen maart de gehele Donbas veroverd wil hebben, zou er een flinke opmars aan alle fronten zichtbaar moeten zijn. In plaats daarvan zien we alleen meer intensiteit bij enkele steden, niet eens aan de gehele frontlinie.

We zien dus vooral meer van hetzelfde, maar er is toch echt wat anders nodig om tegen maart de rest van de Donbas veroverd te hebben. De Russen hebben nog minder dan een maand om de nieuwste doelstellingen van Putin te halen.

De Oekraïense regering kwam best paniekerig over met de grote Russische offensief, maar de AFU lijkt dat vooralsnog te kunnen counteren. Wat op zich positief is, want dan kunnen de tankleveringen achterwege gehouden worden voor een eigen offensief.
Prigozhin heeft een iets andere tijdlijn voor de verovering van Donbass in gedachten dan Putin:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Fraggert schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:02:
[...]
Je moet ook niet bij Bol zijn, direct via mastertools scheelt het 80 euro

https://mastertools.nl/pr...a1qpmpSN94PxoCHaUQAvD_BwE
Zou zelf een accu erbij nemen, en kijken of je de geproduceerde warmte in een warmte batterij (bv zand) kan proppen. of via TEC plaatjes / PV ook de accu kan opladen. zag in het begin van de oorlog al filmpjes van UA-ers die woodgass-ifiers aan hun auto gekoppeld hadden.

Gaat er meer om dat je niet van 1 grond stof afhankelijk bent , met de juiste accu/lader kan je weer een power-tool naast je gsm benutten wellicht wel handig.

maar goed tot zover offtopic opmerking betreft "iets mee nemen naar UA"

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 10-02-2023 18:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52
YakuzA schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:06:
Het gesteggel over de Olympische spelen nadert een ontknoping vermoed ik:

[...]
https://www.reuters.com/l...ithuania-says-2023-02-10/
Stiekem hoop ik dat het het ioc voet bij stuk houd, russen toelaat en vervolgens de halve wereld de boel boycot zodat de hele boel flopt. Hoe lomp kun je zijn om je olympisch handvest in zo'n situatie als excuus te gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:11

tuinïnen

Eventus stultorum magister

stylezzz schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:41:
[...]

Stiekem hoop ik dat het het ioc voet bij stuk houd, russen toelaat en vervolgens de halve wereld de boel boycot zodat de hele boel flopt. Hoe lomp kun je zijn om je olympisch handvest in zo'n situatie als excuus te gebruiken....
Bedenk je echter wel dat de wereld wat groter is dan Europa, en er in andere werelddelen (behalve NA) heel wat minder stellig wordt gereageerd jegens Rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

tuinïnen schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:49:
[...]

Bedenk je echter wel dat de wereld wat groter is dan Europa, en er in andere werelddelen (behalve NA) heel wat minder stellig wordt gereageerd jegens Rusland.
de westerse wereld heeft wel het geld:
- Europa
- Verenigde Staten
- Canada
- Japan
- Zuid Korea
- Australië
- Nieuw Zeeland

De derde wereld is ofwel te arm en 1) koopt ook maar wat graag de goedkopere Russische meuk (olie, wapens) en 2) is ook niet zo heel warm jegens de 1e wereld.
Dus de rest van de wereld bungelt er een beetje tussenin. Enerzijds vinden ze het Russische gedrag ook niet leuk, anderszijds zitten ze niet in de economische positie om kritisch te zijn en hebben ze op koloniaal vlak ook nog wel een maatschappelijk appeltje te schillen met het westen (danwel recent in het Midden Oosten en Afghanistan/Irak).

Neemt niet weg dat als puntje bij paaltje komt Rusland toch wel een beetje alleen staat en alleen Iran en Noord-Korea als (gedwongen) vrienden heeft met een China die het liefst Rusland ziet winnen van het westen en tegelijkertijd Rusland zwak ziet worden zodat ze een deel van de RF kunnen gaan domineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:19:
[...]

Prigozhin heeft een iets andere tijdlijn voor de verovering van Donbass in gedachten dan Putin:
[Twitter]
ach er zijn nog wel meer zogenaamde 'deadlines' genoemd dat X of Y veroverd zouden moeten zijn.
Wie trekt die data/periodes eigenlijk uit de hoge hoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Prigozhin heeft een iets andere tijdlijn voor de verovering van Donbass in gedachten dan Putin
Alles valt of staat met de beschikbare middelen, lees al dagen over 'het grote offensief' maar echte doorbraken lijken er gelukkig niet geweest te zijn.

Als de Oekraïnse cijfers enigszins kloppen verliest Rusland 15k-20k inzetbare troepen per week(!), zelfs met constante aanvoer van mobiks lijkt me dat niet maanden vol te houden. Gevoelsmatig zijn ze al een week of 3 aan het opschalen, dan heb je het over meer dan 50k...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Rusland is nog niet aan het echte offensief begonnen. Op dit moment is het troepenopbouw, en kijken waar de UA linies minder sterk zijn. Als er dan een zwakke plek gevonden wordt, zal Rusland snel willen doordrukken met veel manschappen.

Er lijkt ook wat haast te zijn aan de Russische kant om nog voor de lente progressie te boeken. Dan weer modderige grond en veel meer Westers materieel voor UA.

Het ziet er niet zo slecht uit op dit moment voor UA imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:26
Nieuwe ronde Shaheds zo te zien.
Already 3 Shaheds shot down in Mykolaiv oblast, reports governor Kim.
7:40 PM · Feb 10, 2023
·

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik zal beginnen met een disclaimer; ik ben geen ervaringsdeskundige.
Maar hoe kan je zoiets een 'aanval' noemen.

Ik zie een optocht van materieel over de weg kruipen / of ergens langs de weg stilstaan.

Is dat onder het motto: Jullie gaan om xx uur via zusenzo naar punt daaro en schiet vanaf daar op alles wat beweegt.

Het ziet er uit als een ondoordacht gebeuren. En als dan zoals gewoonlijk plan a sneuvelt bij contact met de vijand is het dan maar omdraaien en naar huis. (met of zonder voertuig)

Hoe dan ook er zit geen pit in zo'n 'aanval'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Hippocampus schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:53:

Was ook geen aanval van de russen, daar zijn ze niet aan toe gekomen. Ze zijn gespot en meteen aangepakt door artillerie. Ik zie maar één voertuig (BMP of tank) een schot lossen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

[Twitter]
Tja, op zich heeft hij gelijk. Als ik het tempo van Bakhmut doorreken naar de rest van de Donbas dan kom ik uit op ongeveer 3 tot 4 jaar.

Voor de rest van Oekraïne heeft Putin dan ongeveer 40 jaar nodig.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:00
[...]

Ik zie een optocht van materieel over de weg kruipen / of ergens langs de weg stilstaan.

Is dat onder het motto: Jullie gaan om xx uur via zusenzo naar punt daaro en schiet vanaf daar op alles wat beweegt.

Het ziet er uit als een ondoordacht gebeuren. En als dan zoals gewoonlijk plan a sneuvelt bij contact met de vijand is het dan maar omdraaien en naar huis. (met of zonder voertuig)

Laten we het op een hinderlaag houden, of tegenaanval

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Behoorlijk wat troepen en materieel, waar zouden deze Oekraïners op wachten?

[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1624066581423616001]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08
XWB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:44:

[Twitter]
Het is een briefing. Je ziet ook een hele grote kaart op de grond liggen.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:25
Het lijkt erop dat de Nederlandse regering nog helemaal geen verzoek heeft gedaan aan het Duitse ministerie vwbt levering van de 18 tanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:06
jan390 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:58:
Het lijkt erop dat de Nederlandse regering nog helemaal geen verzoek heeft gedaan aan het Duitse ministerie vwbt levering van de 18 tanks.
Dat soort verzoeken worden meestal pas officieel gedaan op het moment dat het onofficieel bekend is dat die toestemming gegeven gaat worden. Ik schat dat dat hier ook het geval is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Tens schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:08:
[...]

Was ook geen aanval van de russen, daar zijn ze niet aan toe gekomen. Ze zijn gespot en meteen aangepakt door artillerie. Ik zie maar één voertuig (BMP of tank) een schot lossen.
Dat is het moderne oorlogvoeren, met al die drones in de lucht en een perfecte afstemming met de artillerie is het erg lastig een grote gemechaniseerde aanval uit te voeren.
Dan maar world war Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
redwing schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:27:
[...]

Dat soort verzoeken worden meestal pas officieel gedaan op het moment dat het onofficieel bekend is dat die toestemming gegeven gaat worden. Ik schat dat dat hier ook het geval is.
Ah dus je bedoelt dat het officieel vragen om een aantal F16 vanuit UA aan NL betekend dat zij min of meer weten wij die gaan leveren ? 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:48
Mektheb schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:33:
[...]

Ah dus je bedoelt dat het officieel vragen om een aantal F16 vanuit UA aan NL betekend dat zij min of meer weten wij die gaan leveren ? 😇
Nee, maar het is een slechte zaak om je bondgenoot voor het blok te zetten en publiek af te laten gaan. Dus wacht je met het officiele verzoek totdat je onofficieel akkoord hebt bereikt. Oekraïne is nog jong als het aankomt op Westerse politiek en heeft daarnaast begrijpelijk momenteel niet zoveel zin om op die manier de zaken te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Mektheb schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:33:
[...]

Dat was inderdaad de enige uitzondering die ik de laatste tijd voorbij zie komen, maar ik schat dat die is om wat extra druk te zetten omdat NL al heeft gezegd dat ze die best willen leveren. Ik zou er echter ook niet raar van opkijken als ze deze vraag gebruiken om trainingen in Nederland op te starten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

persoonlijk beschouw ik het als een politiek spel.

Het westen heeft de facto gezegd dat het Oekraine zal steunen tot het eind. Met whatever nodig is.

Dat betekent dat zaken als F-16's gewoon gaan komen.
Allerlei vaagheid of onduidelijk of politieke en semantieke spelletjes zijn wat het is: spelletjes.
Het gaat gewoon komen.
Het is allemaal een spel van traagheid vanwege zorg om escalatie en de reactie van Rusland.

Onderaan de streep gaan Leopards, Abrams, F-16's en meer gewoon komen naar Oekraine. Is het niet tijdens de oorlog met Rusland danwel erna. Het gaat gewoon gebeuren.
Alle politiek en media is gewoon een spelletje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Ik vraag me af wat je verwachting is eerlijk gezegd. Je betreedt grondgebied, ruimt de russen op, stelt het gebied veilig, rouleert en herhaalt alles. Wanneer veilig gesteld gebied wordt betwist (aangevallen) dan sla je alleen de mobilisatie stap over.

De manier waarop je dat invult ligt aan het gebied, de spullen die je tot je beschikking hebt, en omstandigheden als aanwezige burgers en gewenste infrastructuur.

Alle oorlogen worden zo uitgevochten, alleen hebben videogames er een draai aan gegeven waarbij je het gehele bestaan van de vijand moet beëindigen om de win conditie te triggeren en te zien wat je score is. In de recente geschiedenis komt het eigenlijk niet voor dat een heel land wordt vernietigd.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:15

flessuh

Set sail for fail!

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:56:

Het westen heeft de facto gezegd dat het Oekraine zal steunen tot het eind. Met whatever nodig is.

Allerlei vaagheid of onduidelijk of politieke en semantieke spelletjes zijn wat het is: spelletjes.
Het gaat gewoon komen.
Het is allemaal een spel van traagheid vanwege zorg om escalatie en de reactie van Rusland.

Onderaan de streep gaan Leopards, Abrams, F-16's en meer gewoon komen naar Oekraine. Is het niet tijdens de oorlog met Rusland danwel erna. Het gaat gewoon gebeuren.
Zonder training en ondersteunend materiaal hebben ze er toch niks aan..

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flessuh schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:58:
[...]

Zonder training en ondersteunend materiaal hebben ze er toch niks aan..
waarom denk je dat het zo lang duurt om die metalen rommel naar Oekraine te krijgen?
het had allang gekund. Metalen doodskisten de grens over en klaar?
Nee, daar hoort training bij, daar hoort logistiek bij. En daarom duren dingen langer.
Omdat het geregeld moet worden. Voor vertrouwen, voor degelijk gebruik.
Oekraine kan dat en wil dat en regelt dat. En dat kost tijd.
Grote kans dat we de Leopards pas in augustus een keer gaan zien.
Omdat het allemaal eerst geregeld moet worden.
Misschien komt het al eerder, omdat het achter de schermen allang geregeld werd.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2023 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
XWB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:44:

[Twitter]
De vraag die bij mij vooral naar boven komt: wat wil men hiermee laten zien? Deze beelden komen niet zonder reden naar buiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:51
Zover ik zie is het nog niet gepost, maar weer een update van Jomini of the West. Ik weet niet of dit wekelijks terugkomt. Het is wel tot 7 februari, dus het loopt wat achter op de feiten. Voor de niet twitteraars post ik ook de afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FokNxF6WIAAm1VP?format=jpg&name=4096x4096
[embed]https://twitter.com/JominiW/status/1623857580895350789?s=20[/embed[
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FokO3RbXoAI7QWH?format=jpg&name=4096x4096

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FokQFxjXwAAf931?format=jpg&name=4096x4096

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FokSENdWAAA5OGk?format=jpg&name=4096x4096

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FokS31PWYAEHEWe?format=jpg&name=4096x4096

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FokUqsIWIAARqrv?format=jpg&name=4096x4096

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FokVPwqWAAEpGe0?format=jpg&name=4096x4096

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FokXCFxWIAE4Vnt?format=jpg&name=4096x4096

game pc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

14th spetsnaz brigade Sergey Polyakov is naar verluidt door zijn eigen mensen om zeep gebracht. Zoals ik de berichten lees is het niet zozeer omdat ze niet wilde vechten, maar omdat de verliezen zo hoog lagen (ze waren in Vuhledar) en dat hem kwalijk namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

nst6ldr schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:57:
Ik vraag me af wat je verwachting is eerlijk gezegd.
Iets minder over de geijkte paden (in dit geval rijden ze enkel door het veld als ze omkeren) met meer snelheid (nu sjokken ze traag in colonne achter elkaar aan) en met (veel) meer ondersteuning.
Alle oorlogen worden zo uitgevochten
Hmmm, ik mag hopen dat NATO dat toch beter doet.
Ik zag de Russen dit vorig jaar ook al zo doen en dat werkte toen ook al niet al te goed. Wat heeft het voor nut om zo'n colonne vooruit te schuiven zonder suppressie?

'Sounds like they're just feeding tanks to Ukraine and then his daughter started crying.' ;)
alleen hebben videogames er een draai aan gegeven waarbij je het gehele bestaan van de vijand moet beëindigen om de win conditie te triggeren en te zien wat je score is.
Ik snap je vergelijking met videogames niet. Ik kijk gewoon met verbazing dat de Russen dit soort geschuifel met materieel een aanval durven noemen.
In de recente geschiedenis komt het eigenlijk niet voor dat een heel land wordt vernietigd.
Ook deze uitspraak snap ik niet. Als het zo door zou gaan zoals bij Baghmut bv. dan zal er uiteindelijk niet veel leefbaars overblijven van Oekraïne. Gelukkig zal dat zo'n vaart niet lopen aangezien deze tactiek de Russen uiteindelijk een keer gaat opbreken en er geen vooruitgang meer is te boeken.
Maar het heeft volgens mij niks met mijn punt te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Hippocampus schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:19:
[...]

Iets minder over de geijkte paden (in dit geval rijden ze enkel door het veld als ze omkeren) met meer snelheid (nu sjokken ze traag in colonne achter elkaar aan) en met (veel) meer ondersteuning.
Er kunnen veel redenen zijn om dat over de weg te doen. Je ziet de hoogteverschillen niet goed op drone beelden, er kunnen landmijnen liggen in de velden, de ondergrond kan ongeschikt zijn, etc.
[...]

Hmmm, ik mag hopen dat NATO dat toch beter doet.
Ik zag de Russen dit vorig jaar ook al zo doen en dat werkte toen ook al niet al te goed. Wat heeft het voor nut om zo'n colonne vooruit te schuiven zonder suppressie?
Op wat precies?
[...]

Ik snap je vergelijking met videogames niet. Ik kijk gewoon met verbazing dat de Russen dit soort geschuifel met materieel een aanval durven noemen.
Omdat je volgens mij met een bril gevormd door films of videogames naar deze beelden kijkt. Guns blazing is niet hoe dit werkt.
[...]

Ook deze uitspraak snap ik niet. Als het zo door zou gaan zoals bij Baghmut bv. dan zal er uiteindelijk niet veel leefbaars overblijven van Oekraïne. Gelukkig zal dat zo'n vaart niet lopen aangezien deze tactiek de Russen uiteindelijk een keer gaat opbreken en er geen vooruitgang meer is te boeken.
Maar het heeft volgens mij niks met mijn punt te maken.
Het is mijn theorie waarom ik denk dat toeschouwers spectakels verwachten terwijl oorlog dat zelden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

nst6ldr schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:27:
[...]
Het is mijn theorie waarom ik denk dat toeschouwers spectakels verwachten terwijl oorlog dat zelden is.
Juist, dan zijn we klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ik zou anders echt niet weten hoe je aan die verwachtingen komt? Waar leer je het anders?
RoD schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:07:
[...]

De vraag die bij mij vooral naar boven komt: wat wil men hiermee laten zien? Deze beelden komen niet zonder reden naar buiten.
Hoeft niet heel spannend te zijn, kan zo simpel zijn als actueel blijven tussen de (momenteel dominerende) verslaggeving over Turkije.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

nst6ldr schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:49:
[...]

Ik zou anders echt niet weten hoe je aan die verwachtingen komt? Waar leer je het anders?
Ik ben zelf dienstplichtige geweest en heb wel wat opgestoken van oefeningen.
Ik probeer ook netjes toe te lichten waarom ik me verbaas, als jij dan simpel komt met het is geen computerspelletje dan voel ik me niet echt serieus genomen.
Ik verwacht geen 'spektakel' of hoe jij het ook voor je ziet.

Bv, Als er mijnen liggen gebruik je zo'n fancy ontmijningsapparaat, jeweetwel, dat ding waar ze vorig jaar nog flatgebouwen mee aan het slopen waren.

Als je eerst op je gemak je tanks gaat staan parkeren dan vraag je om een direct hit. Er zit (in mijn optiek) niet voor niets een versnellingsbak in dat ding, stuk moeilijker te raken als je 40 per uur gaat (met z'n allen)

Maargoed, blijkbaar zijn de Russen nog geen haar slimmer geworden dan aan het begin van de oorlog.
Gelukkig voor Oekraine dat ze zo dom zijn. (y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hippocampus schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:00:
[...]

Ik probeer ook netjes toe te lichten waarom ik me verbaas, als jij dan simpel komt met het is geen computerspelletje dan voel ik me niet echt serieus genomen.

Bv, Als er mijnen liggen gebruik je zo'n fancy ontmijningsapparaat, jeweetwel, dat ding waar ze vorig jaar nog flatgebouwen mee aan het slopen waren.

Als je eerst op je gemak je tanks gaat staan parkeren dan vraag je om een direct hit. Er zit (in mijn optiek) niet voor niets een versnellingsbak in dat ding, stuk moeilijker te raken als je 40 per uur gaat (met z'n allen)

Maargoed, blijkbaar zijn de Russen nog geen haar slimmer geworden dan aan het begin van de oorlog.
Ik denk dat je iets teveel eigen initiatief of logisch denkvermogen verwacht van Russische kant.
Dat is allemaal verdrukt en murw gebeukt.

De commandant van conscriptovitsj krijgt gewoon de route kaart met daarop waar ze met zijn allen heen moeten.
Geen vragen, gewoon doen.
Wat is de makkelijkste weg? Over de weg, in colonne.
Davai wordt er geroepen en ze gaan met zijn allen in ganzenpas.
Het liefst achter elkaar aan, want dan weet de 2e dat die niet op een mijn gaat rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 10-02-2023 23:11 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@YakuzA Ik had her en der vernomen dat de Russen aan het 'hervormen' waren en geleerd hadden van hun fouten. Maar dan zie ik dus zo'n colonne redelijk kansloos aan puin geschoten worden dan krijg ik dus weer flashbacks naar oude tijden. (vorig jaar ook zat van dat soort filmpjes gezien maar dan met hoofdrol voor de Bayraktar)

'daar ga je de oorlog niet mee winnen, conscriptovitsj ' ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Ja goede vraag, hier nog zo'n filmpje:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Laten zien dat er genoeg parate reserves zijn maybe?

Ik ben eigenlijk het meest benieuwd waar die 500 hummvees momenteel uithangen.
Sinds het Cherson offensief zijn die van de radar verdwenen.

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 11-02-2023 00:01 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Hier nog de vertaling van het "incident" bij Vuhledar:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FooeXpPXEBgaOiC?format=png&name=900x900

Eigenlijk een herhaling van Pavlivka, waar Russische Mariniers destijds zware verliezen hadden geleden.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:24:
[...]
De Belgische oud-kolonel Roger Housen
Voor de mensen die Housen nog niet kennen: het is een van die typisch figuren die tot de dag voor de oorlog zeiden dat Rusland nooit ging aanvallen en twee dagen later het verlies van Oekraïne al voorspelde. Iedere week heeft hij wel een nieuwe defaitistische voorspelling voor Oekraïne en is de nederlaag nu ècht wel daar.

Ik snap niet goed dat ze hem blijven aanvoeren als dé specialist, hij lijkt toch uit zijn comfort zone te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:01:
[...]

waarom denk je dat het zo lang duurt om die metalen rommel naar Oekraine te krijgen?
het had allang gekund. Metalen doodskisten de grens over en klaar?
Nee, daar hoort training bij, daar hoort logistiek bij. En daarom duren dingen langer.
Omdat het geregeld moet worden. Voor vertrouwen, voor degelijk gebruik.
Oekraine kan dat en wil dat en regelt dat. En dat kost tijd.
Grote kans dat we de Leopards pas in augustus een keer gaan zien.
Omdat het allemaal eerst geregeld moet worden.
Misschien komt het al eerder, omdat het achter de schermen allang geregeld werd.
Ik hoor dit soort opmerkingen wel vaker en ja er zit een kern van waarheid in maar het is ook bureaucratisch gelul. Veel dingen leer je als het moet erg snel en er zit momenteel meer praktische ervaring in Oekraïne dan in welk westers leger (op de vs na). Op een gegeven moment is het ook tijd om te erkennen dat ze ons in ervaring zijn ontgroeit en we ze moeten geven waar ze in vragen omdat ze er beter zicht op hebben.

Nu heb ik zelf de nodige ervaring met constante acute situaties en de teams die hierin werken wennen hieraan en zien sneller de mogelijkheden en passen zich aan op de middelen die ze hebben. Als we echt eerlijk zijn is de lange levertijd vooral gebonden aan dat we zelf langzamer schakelen.

De middelen die we hebben gegeven zijn in elk geval nog niet roekeloos ingezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hippocampus schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:17:
@YakuzA Ik had her en der vernomen dat de Russen aan het 'hervormen' waren en geleerd hadden van hun fouten. Maar dan zie ik dus zo'n colonne redelijk kansloos aan puin geschoten worden dan krijg ik dus weer flashbacks naar oude tijden. (vorig jaar ook zat van dat soort filmpjes gezien maar dan met hoofdrol voor de Bayraktar)

'daar ga je de oorlog niet mee winnen, conscriptovitsj ' ;)
De Russen ‘hervormen’ alleen bovenin.
Onderin hervormen is veel te gevaarlijk, zelfdenkende mensen met eigen initiatief zijn een enorm gevaar voor je autocratie.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:56:

Het gaat gewoon komen.

Ik denk dat je hier gelijk in hebt zeker gezien de uitspraken vanuit Rusland over verder gaande westerse ambities. Tegelijkertijd betekend het ook dat eigen personele inzet niet uit te sluiten is. Het is niet meer onwaarschijnlijk in deze context maar tegelijkertijd de grootste drempel. Ook al weet iedereen dat het er op de huidige manier een keer van gaan gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sprhnk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:53:
[...]

Ik hoor dit soort opmerkingen wel vaker en ja er zit een kern van waarheid in maar het is ook bureaucratisch gelul. Veel dingen leer je als het moet erg snel en er zit momenteel meer praktische ervaring in Oekraïne dan in welk westers leger (op de vs na). Op een gegeven moment is het ook tijd om te erkennen dat ze ons in ervaring zijn ontgroeit en we ze moeten geven waar ze in vragen omdat ze er beter zicht op hebben.

Nu heb ik zelf de nodige ervaring met constante acute situaties en de teams die hierin werken wennen hieraan en zien sneller de mogelijkheden en passen zich aan op de middelen die ze hebben. Als we echt eerlijk zijn is de lange levertijd vooral gebonden aan dat we zelf langzamer schakelen.

dank voor de extra variabele die veel westerse (onbewust stiekem pro-Russiche) critici vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:51

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

YakuzA schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:55:
[...]

De Russen ‘hervormen’ alleen bovenin.
Onderin hervormen is veel te gevaarlijk, zelfdenkende mensen met eigen initiatief zijn een enorm gevaar voor je autocratie.
Ik denk wel dat je een goed punt hebt.
Enkel het bericht hierboven van XWB over de verantwoordelijke die vanachter zijn bureau aanvallen zit te plannen en klakkeloos golf na golf de verdoemenis in stuurt heeft blijkbaar dat memo nog niet gekregen. ;)

Blijkbaar moet het echt de spuigaten uitlopen voordat er van onderaf tegengas komt. En dan is het maar hopen dat er iets nuttigs mee gedaan wordt hogerop.

Maar als de Russen nou graag een andere commandant willen dan hoeven ze enkel even de locatie door te geven van meneer Rustam Muradov ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Hippocampus schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:17:
@YakuzA Ik had her en der vernomen dat de Russen aan het 'hervormen' waren en geleerd hadden van hun fouten.
Jazeker, maar er zitten grote verschillen tussen de Russische eenheden onderling, Wagner, de DPR/LPR milities etc.

Onderstaande foto laat voertuigen zien die richting Vuhledar vertrokken, ze rijden achter elkaar aan en vallen gemakkelijk ten prooi aan artilleriegeschut. Ik was verbaasd om te zien dat er nog steeds Russische eenheden op deze manier een aanval uitvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FooEY5nWAAwrYq4?format=jpg&name=900x900
https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1624117493554872346

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

XWB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:23:
[...]

Ja goede vraag, hier nog zo'n filmpje:

[Twitter]
En de muziek in het filmpje:

De juiste soundtrack voor catastrofen bij de Russen terwijl de Oekraïners laten weten dat ze klaar zijn om zoals hun voorvaderen (de Kozakken) te gaan rijden en dolle paniek veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

XWB schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 00:10:
[...]

Jazeker, maar er zitten grote verschillen tussen de Russische eenheden onderling, Wagner, de DPR/LPR milities etc.

Onderstaande foto laat voertuigen zien die richting Vuhledar vertrokken, ze rijden achter elkaar aan en vallen gemakkelijk ten prooi aan artilleriegeschut. Ik was verbaasd om te zien dat er nog steeds Russische eenheden op deze manier een aanval uitvoeren.

[Afbeelding]
Ja, dat had ik dus ook bij het zien van de beelden. Die gasten doen maar wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

[Afbeelding]
Blijkbaar is het gewoon standaard daar?
De 155th deed dit, de 40th deed dit, en nu de verse conscriptovitsj/mobik van de 3rd? doet hetzelfde na.

De beelden van de bestorming van Pavlivka (door de 155th) waren ook exact zo.
/edit: nais battle of Pavlivka op wiki :+
Wikipedia: Battle of Pavlivka

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 11-02-2023 00:37 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dit is hilarisch:

Geloven de Russen nu echt de Oekraïners een luchtaanvalbestendige ondergrondse stad hebben waar ze regelmatig 5 à 6 betonmixers laten aankomen en ze zijn met zoveel dat ze daar moeten vermenigvuldigen/reproduceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 23:56
rapture schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 01:33:
Dit is hilarisch:

[Twitter]
Geloven de Russen nu echt de Oekraïners een luchtaanvalbestendige ondergrondse stad hebben waar ze regelmatig 5 à 6 betonmixers laten aankomen en ze zijn met zoveel dat ze daar moeten vermenigvuldigen/reproduceren?
Ze geloven ook dat iedere Oekrainer een satanistische nazi is, en het westen iedereen gay wilt maken. Dit moet toch echt niet meer verbazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:46

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

[Afbeelding]
Deze foto komt uit een filmpje vandaan.

In deze clip zie je al die voertuigen op de foto over mijnen rijden. Er kwam geen artillerie aan te pas.
(in de videobeelden zie je de 2 voorste voertuigen naar rechts afslaan, over het veld rijden om in het licht beboste gebied nu buiten beeld, op een mijn te lopen. 3 achterste voertuigen lopen op mijnen liks en rechts van de uitgeschakelde tank die op de foto te zien is.

Er is een ruim aanbod qua videos rond Vulhedar, 3/4 daarvan van Russische voertuigen die over mijnen rijden, het ligt er bezaaid met die dingen, maar vooral doorgan en em de al uitgeschakelde voertuigen heenrijden, precies wat de Oekrainers dachten dat ze zouden doen, en dus ligt ook daar een mijn.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FoqmaMSX0AI30Dk?format=jpg&name=medium

Erg hoge cijfers weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Met 1140 doden per dag kom je op 416k doden per jaar (en 416k - 832k gewonden).

Dit tempo meat shredding kan Rusland maar een paar maanden volhouden, tenzij ze binnen afzienbare tijd een nieuwe mobilisatieronde gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
1140 is volgens mij een record. Of heb ik wat gemist?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08
Requiem19 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:16:
[...]

Met 1140 doden per dag kom je op 416k doden per jaar (en 416k - 832k gewonden).

Dit tempo meat shredding kan Rusland maar een paar maanden volhouden, tenzij ze binnen afzienbare tijd een nieuwe mobilisatieronde gaan doen.
De Russen zijn een offensief gestart. Dat verklaart de hogere getallen van de afgelopen dagen. Deze getallen zijn niet constant iedere dag zo.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:39
En houd er rekening mee dat de verliezen aan de kant van UA ook hoger zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:19
beany schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:32:
[...]

De Russen zijn een offensief gestart. Dat verklaart de hogere getallen van de afgelopen dagen. Deze getallen zijn niet constant iedere dag zo.
Om dat offensief, als het al begonnen is, te laten slagen met deze tactiek, moet er wel heel snel veel doorbraken geforceerd gaan worden. Anders ben je echt op redelijk korte termijn van je dienstplichtigen af. Zonder wezenlijke terreinwinst.

Hopelijk kan Oekraïne de schade aan Russische kant op dit peil houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:09
sprhnk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:53:
[...]

Ik ben het grotendeels met je eens maar ook een kleine nuance. De westerse wapens zijn geavanceerder om met kwaliteit de kwantiteit van de Russen te kunnen verslaan. Maar als de westerse apparatuur niet goed gebruikt gaat worden dan heb je minder kwaliteit en heb je ook nog minder kwantiteit. Het belang van goed gebruik van westerse wapens is dus hoog en we denken dat nu op te lossen met inderdaad training en bureaucratie. En dit zal vast sneller kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
beany schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:32:
[...]

Duh, het punt is dat het offensief met dit tempo al heel snel niet vol te houden is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:58
Er staat in ieder geval wat te gebeuren:

https://twitter.com/viseg...&t=94a8VXDx_t0PwdIg_uK-xw

Moderatie comment:
Voortaan wat meer commentaar waarom je de film belangrijk vindt om te delen. Daar help je dit forum verder mee.

Zoals het nu gepost is wordt zo'n bericht als een linkdump geïnterpreteerd.

[ Voor 46% gewijzigd door teacup op 11-02-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wel opvallend, alweer de 3e van dit soort filmpjes met UA troepen concentraties dat vandaag/gisteren wordt gedropt.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 11-02-2023 09:18 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
technoaddict schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:36:
En houd er rekening mee dat de verliezen aan de kant van UA ook hoger zullen zijn.
Heb ergens gelezen dat de Russen bij Vulendar geen Oekraïner gezien hebben, alles op afstand met artillerie, mijnen en javelins uit hoge gebouwen. Dan krijg je bizarre ratio's, verdedigen kan met beperkte eigen verliezen (mits goed verschanst).

We hebben nu ook PMC Patriot, het persoonlijke speeltje van Shoigu:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Opvallende support van Kirby:
The U.S. administration believes any country, including any NATO ally, is entitled to make a national decision on whether to supply its fighter jets to Ukraine.
https://www.ukrinform.net...warplanes-to-ukraine.html

Waar we de vorige dagen veel landen hoorden zeggen dat ze eerst in Navo verband moesten afstemmen of ze wel konden sturen heeft zo wel een antwoord gekregen?
(Slowakije, NL en Polen kwamen met die vraag)

En een uurtje later:
https://www.ukrinform.net...29-supply-to-ukraine.html
Slovakia will begin negotiations on the transfer to Ukraine of its MiG-29 fighter jets.

Prime Minister Eduard Heger of Slovakia says the country’s MiG-29 fighters have been decommissioned and their air force has no intention to further use them.

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 11-02-2023 09:28 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Zou me niet verbazen als Nederland 'opeens' F16's aan Slowakije levert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:45:
[...]

Zou me niet verbazen als Nederland 'opeens' F16's aan Slowakije levert...
Het zou kunnen als tijdelijke overbrugging idd.
Slowakije zat er vooral mee dat hun nieuwe F16’s die ze besteld hadden en die in 2022 geleverd zouden worden, een delay hadden gekregen en pas in 2024 geleverd worden.
Dus als NL 1 jaar oid een aantal F16’s kan uitlenen zou dat idd Slowakije helpen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

19, ja negentien stuks artillerie.
En ik was al blij an die 8 stuks van gisteren.

Dat een week of 2 volhouden en dan moet Rusland weer een greep in de deep storage doen en komen we weer een stukje dichter bij de Ww2 era surplus rommel.
hoevenpe schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Net als bij schepen zegt dat getal weinig zonder context: een klein bootje op de Dnipro telt net zo hard mee als de Moskva, dit kunnen D-44's zijn geweest in plaats van relatief nieuw spul.
Qua artillerie had Rusland dat tot dusverre niet nodig, misschien een paar afdankertjes naar de Donetsk reservisten gestuurd.

Maar als ontvangende zijde maakt het weinig uit of het moderne artillerie is of Ww2 surplus, het is nog even dodelijk.

Maar waarom ik hoop dat ze naar de oude ww2 surplus moeten teruggrijpen is dat het bereik van die dingen een stuk minder is en dus ook makkelijker te spotten en te counteren, terwijl het voor de UA artillerie veiliger word vanwege het voordeel qua bereik.

Nu alleen nog een punter zien te verzinnen voor die lancet drones. Eigenlijk het enige materieel aan Russische kant wat positief verrast.

[ Voor 51% gewijzigd door ZenTex op 11-02-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:28

watercoolertje

Untertitel

Als de extra doden komen doordat de russen massaal over mijnen rijden komt daar op dat moment geen Oekrainer aan te pas. De kans dat de k/d positiever is geworden voor Oekraïne is enorm.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
ZenTex schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:54:
19, ja negentien stuks artillerie.
En ik was al blij an die 8 stuks van gisteren.
Net als bij schepen zegt dat getal weinig zonder context: een klein bootje op de Dnipro telt net zo hard mee als de Moskva, dit kunnen D-44's zijn geweest in plaats van relatief nieuw spul.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
watercoolertje schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:54:
De kans dat de k/d positiever is geworden voor Oekraïne is enorm.
Heb ergens gelezen dat bij deze specifieke aanval de k/d een div-by-zero error zou opleveren... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ZenTex schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 06:56:
[...]

Deze foto komt uit een filmpje vandaan.

In deze clip zie je al die voertuigen op de foto over mijnen rijden. Er kwam geen artillerie aan te pas.
(in de videobeelden zie je de 2 voorste voertuigen naar rechts afslaan, over het veld rijden om in het licht beboste gebied nu buiten beeld, op een mijn te lopen. 3 achterste voertuigen lopen op mijnen liks en rechts van de uitgeschakelde tank die op de foto te zien is.
Als je met een tank over een mijn rijd, beschadigen dan alleen de rupsbanden? Kan het zijn dat de bemanning het expres doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

wian schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:59:
[...]

Als je met een tank over een mijn rijd, beschadigingen dan alleen de rupsbanden? Kan het zijn dat de bemanning het expres doet?
Ik be. Geen expert, maar na een stuk of honder video's gezien te hebben van Russische tanks die over een mijn reden denk ik dat ik wel een voorzichtige uitspraak kan doen. :

Meestal minimaal een rupsband kapot, vaak zie je ook een roadwheel wegvliegen.
Dan hebben we het over de standaard ingegraven antitank mijnen.

Lichtere pantservoertuigen is het vaker einde oefening.

Sommige explosies leveren meer schade op, maar weet dan niet of dat dan rigged explosieven zijn, waarschijnlijk wel.

Dan hebben we het niet eens over de meer geavanceerde 'mijnen" die naast de weg opgesteld worden, dat zijn eerder RPGs die bijvoorbeeld optisch getriggerd worden en in sommige gevan zelfs kunnen zien of het mitair materieel betreft of civiel.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• merlin1201
Hippocampus schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:00:
[...]

Als oud Cavalerist Ik herken wel een aantal dingen in de bewegingen van deze colonnes.
Ook in de oefeningen zoals wij hebben gedaan o.a in ( Free Lion 1988 )
Tot aan de frontline rij je in colonne, en dwz niet vol gas achter elkaar, en pas op plaats van bestemming worden de posities ingenomen die als het goed is al van te voren zijn bepaalt.
Daarna word er een aanval ingezet, en dat is altijd met een aantal tanks tegelijk zodat je gedekt ben op de flanken.
Deze Battle run is behoorlijk intens en je moet daar wel wat ervaring mee hebben, maar wat ik op verschillende filmpjes ziet zie ik totaal geen vergelijkbare aanval, dwz slecht enkele aanval met een enkele tank terwijl de rest nog in colonne rijd.
Ik heb nog geen run mogen zien van 4 tanks of 16 zoals het zou moeten zijn bij de russen, en dat zeg mij eigelijk dat er geen echte kennis meer aanwezig is om op de juiste manier een aanval uit te voeren op de vijand, en dat ze eigelijk een beetje plompverloren maar richting frontlijn rijden om maar te zien waar ze positie moeten innemen en evt wat naar voren rijden zonder dekking van de ander tis net of dat ze niet echt een aanval plan hebben.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de russen deze manier van battle voeren niet kennen en zij het anders doen dan de Nato.
Dit gezegd hebbende bedenk ik natuurlijk ook dat de manier van oorlogvoeren behoorlijk veranderd, want die verkenning's drones zijn natuurlijk killing en maken een groot verschil in hoe je de troepen moet verplaatsen.
Eigelijk zou je kunnen zeggen investeer in slimme artillerie en drones en je wint een oorlog.

De reden dat het even gaat duren voordat de eerste aanval's tanks leo2 en de challenger in actie gaan komen is dat ze deze Nato manier van oorlogvoeren moet worden bijgebracht want dit grijpt ook behoorlijk in in de totale manier van oorlog voeren want ook de infanterie en andere mech zoals artillerie zal zich moeten aanpassen, kortom. het zal even duren want ze gaan geen tank van enkele miljoenen onbeschermd op pad sturen.
Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe het met onze Leo's gaat en met name de Leo 1 waar ik zelf actief op was hoe deze zich stand zal houden tov het sovjet spul.
Want vergis je niet ook de Leo 1a5 is behoorlijk geavanceerd, veel beter dan de oude leo1 V zoals wij hadden, de ruwe tank is uiteraard in nagenoeg alle ontwerpen wel het zelfde zij met wat extra beplating maar de 1a5 heeft een beter vuurgeleide systeem Emes 18 met infra rood en toren is uitgebouwd naar achter waar nu de munitie is geplaatst.
kortom de Leo1 a5 is nog steeds een beest, maar het lichte panzer is het grote euvel, is wel gruwelijk snel in het veld 1a5 zal 60 km gaan .

[ Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 11-02-2023 10:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Hierbij een deelartikel van de New York Times

The War’s Violent Next Stage https://www.nytimes.com/i...uFkKhSDULQq_ikjEjhi8pwkxw

Over Donbass is alles wel gezegd, maar mooi is dat de eerste acties voor Oekraïne worden geprojecteerd in de Melitopol - Mariupol hoek. Zoals we hier ook al een tijdje verwachten om zo een knip in het front te zetten en de Krim te isoleren (laten we het niet over de brug hebben, want dat lost zich dan ook wel op). Naar ik begrijp hebben de Russen zich langs het hele front (impliciet: dus ook daar) ingegraven. Gebied veroveren tegen deze tegenstand zou voor Oekraïne wel een ding zijn. Of ze er al voor klaar zijn is voor mij de vraag.

Zouden ze een dergelijke aanval in deze tijd kunnen opzetten dan zouden we een Kherson - Charkiv actie in de herhaling kunnen zien. Een duidelijk verschil is er wel: veel meer Russen overal, of ze dus weer tot kluitjesvoetbal zijn te verleiden is even de vraag. Het huidige Bakhmut heeft wel veel trekjes van wat er bij Severopol was gebeurt. Dus wie weet.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het tempo aan bevestigde russische verliezen zet door. Janovsky heeft weer een dagelijkse update gedaan ipv een tweedagelijkse update, met gisteren 34 nieuwe entries, waarvan 10 tanks en 15 infanterie-pantservoertuigen.

10-Feb: 34
09-Feb: 69
07-Feb: 56

Dat is 149 stuks, ten opzichte van de 91 in de gehele week daarvoor. Het zal niet allemaal Vuhledar zijn geweest, maar dit lijkt toch wel weer een behoorlijke hap uit de russische aanvalsmacht te nemen.

UA losses er even tegenover zetten:
10-Feb: 5
09-Feb: 4
07-Feb: 11

De week daarvoor: 32 stuks

Verhouding laatste dagen: ~1 op 7,5
Verhouding week daarvoor: ~1 op 3

De russische push kost dus veel, en de Oekraïners relatief weinig. Als we dat dan vertalen naar de geclaimde russische verliezen aan manschappen, dan komt dat qua patroon redelijk overeen.

We weten de situatie op de grond natuurlijk niet, maar ik vraag me af hoe lang rusland dit vol kan houden als het zo blijft gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 11-02-2023 11:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

hoevenpe schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:58:
[...]

Laatste dagen bij Oryx:
4x 152mm 2S19
2x 152mm D20
1x 152mm 2A65
3x 122mm 2S1
2x 152mm 2S3
1x 152mm 2S3
1x 152mm 2S5

Met mijn beperkte kennis van het spul, zou ik dan zeggen dat de verhouding modern vs niet modern op 6:1 ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Interessant stukje op reddit over al die voertuigen die door mijnenvelden reden:

https://www.reddit.com/r/...ter_explains_why_russian/

​Van de topicstarter:
I brought it up because I thought it was a completely fresh idea that hasn't been discussed here or elsewhere, it also explains some of the "bizarre" or "reckless" behaviour of the Russian tankists, in that,it wasn't that bizarre or reckless, it was simply that the Ukrainian made a brilliant tactical decision to remotely mine the cleared path during the assault.
Interessant, zou het idiote gedrag kunnen verklaren. Niet dat ik de Russen er inderdaad niet voor aanzie blindelings door een mijnenveld heen en weer te rijden, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
merlin1201 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:29:
Eigelijk zou je kunnen zeggen investeer in slimme artillerie en drones en je wint een oorlog.
Dit zijn dan ook de kanttekeningen/kritiek die UA recent kreeg.
Zodra UA te klassiek oorlog voert wint RU (of verliest minder)

Als je ziet hoeveel HIMAR's, PzH's etc. er rond rijden en wat de score per dag is. Dan wordt er veel op 'stellingen' geschoten. De gemiddelde installatie haalt misschien een of twee (gemechaniseerde) kills in een week. Dat vind ik niet heel veel.

UA mag alles krijgen wat ze vragen van mij.
Maar F16's, Patriot's, MBT's, ATACMS zijn steeds zwaardere wapens, terwijl het idee van moderne oorlogsvoering is dat die juist minder waardevol worden. En RU kent deze wapens ook al langer, ze hebben bijvoorbeeld niet voor niets enorme hoeveelheden S300's gemaakt. De effectiviteit van deze wapens kan ook nog tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:01
ZenTex schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:31:
Interessant stukje op reddit over al die voertuigen die door mijnenvelden reden:

https://www.reddit.com/r/...ter_explains_why_russian/

​Van de topicstarter:

[...]

Interessant, zou het idiote gedrag kunnen verklaren. Niet dat ik de Russen er inderdaad niet voor aanzie blindelings door een mijnenveld heen en weer te rijden, maar toch.
Wat ik te vaak heb gezien is dat ze in ganzepas een veld inrijden of ergens door bestaande sporen rijden. Op een gegeven moment van het pad af gaan, een mijn aanrijden, een collega er omheen rijdt, op een mijn rijdt, een andere collega weer een nieuwe route rijdt, op een mijn rijdt, etc.

Alsof ze het erom doen?

Op een mijn rijden met een rupsvoertuig is geen pretje, maar meestal zie je de inzittenden er wel uit halen. Het is meestal een mobility-kill zeg maar, waarna arti of drones de klus afmaken als het voertuig al verlaten is. Wat is mezelf afvraag is wat de motivatie is om dezelfde fout, op dezelfde plek, op het zelfde moment te maken - zou de orders zijn orders doctrine boven nadenken zijn, of zit er een verder gevorderde gelatenheid in zo van let's get it over with.

Wellicht een meer filosofische vraag over de wil om te leven van gemobiliseerde Russen in dit theater en is het vooruitzicht van de dood niet zo enorm erg voor ze, vergeleken met de situatie waarin ze momenteel verkeren.

Wat @merlin1201 mooi omschrijft: alsof ze niet weten hoe je een aanval doet, maar zelfs als ze het wel weten, wie gaat er bewust een gemechaniseerde aanval door een mijnenveld heen loodsen. Dat heeft echt 0 zin, want je weet de uitkomst al - en toch doen ze het, keer, op keer, op keer.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Solovyov heeft een dipje... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Stap één in het politiek gebeuren is vaak: 'Als wij je vragen om exportvergunning, krijgen we die dan?'

Neem aan dat daarop in eerste instantie 'nee' is geantwoord.

Officieel verzoek komt dan pas als duidelijk is dat het gewenste antwoord komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:06

Bever!

3

Tja ik kan mijn leaseauto ook niet verkopen of weggeven, dus waarom kan Nederland dat wel met die tanks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:58
Bever! schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:55:
[...]

Tja ik kan mijn leaseauto ook niet verkopen of weggeven, dus waarom kan Nederland dat wel met die tanks?
Zeiden ze niet: we kopen ze en sturen ze naar Oekraïne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:44
En waarom moeten wij daarmee rekening houden? Het is nou niet dat de gemiddelde RU militair ineens beter is gaan schieten, ik durf zelfs het tegendeel te beweren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
[...]

Het punt is dat Ollongren zegt dat de Duitser dwarsliggen met de levering, Ollongren heeft helemaal geen verzoek ingediend om deze 18 tanks te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
jan390 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Het punt is dat Ollongren zegt dat de Duitser dwarsliggen met de levering, Ollongren heeft helemaal geen verzoek ingediend om deze 18 tanks te leveren.
Zoals al verschillende keren hier gezegd is, is de eerste stap het onofficieel vragen. Als daar een nee op komt, is dat dus de reden dat ze niet geleverd kunnen worden. Oftewel ook zonder officieel verzoek kan Duitsland dwars liggen.

Bovenstaand stuk over RAAM e.d. klinkt naar mijn idee best logisch en zou het russische gedrag verklaren. Want ik ga er toch van uit dat rusland alleen tanks zo op pad stuurt als ze verwachten dat het stuk waar ze overheen gaan rijden leeg is van mijnen. Als er dan toch mijnen liggen wordt het al snel lastig, omdat ze de opdracht hebben om door te rijden, en dan zullen ze verwachten dat het om een enkele mijn gaat. En pas als er een stuk of 3 tanks de lucht in gaan zie je ze echt omdraaien.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
jan390 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:03:
[...]

Probeer eerst eens te begrijpen hoe dit soort processen gaan.

Overigens bron:

Eine Sprecherin des Verteidigungsministeriums
Ihr sei keine Anfrage bekannt, heißt es.

en dit stukje:
Volgens informatie van het Duitse persbureau waren de Nederlandse militairen fel gekant tegen deze stap en veranderden toen van koers.
heb ik toch echt gemist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
[...]

Zeker wel kan je vragen aan je leasemaatschappij of je je auto kan overkopen en hem daarna weggeven 👍

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
Tens schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:12:
[...]
Probeer eerst eens te begrijpen hoe dit soort processen gaan.

Overigens bron:

Eine Sprecherin des Verteidigungsministeriums
Ihr sei keine Anfrage bekannt, heißt es.

en dit stukje:

[...]
heb ik toch echt gemist
Nu komen we ergens.
Intern hebben we de keutel ingetrokken. Alleen jammer om dan wereldkundig te maken dat de Duitsers dwarsliggen.
Pagina: 1 ... 9 ... 22 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid