Hippocampus schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:00:
[...]
Ik ben zelf dienstplichtige geweest en heb wel wat opgestoken van oefeningen.
Ik probeer ook netjes toe te lichten waarom ik me verbaas, als jij dan simpel komt met het is geen computerspelletje dan voel ik me niet echt serieus genomen.
Ik verwacht geen 'spektakel' of hoe jij het ook voor je ziet.
Bv, Als er mijnen liggen gebruik je zo'n fancy ontmijningsapparaat, jeweetwel, dat ding waar ze vorig jaar nog flatgebouwen mee aan het slopen waren.
Als je eerst op je gemak je tanks gaat staan parkeren dan vraag je om een direct hit. Er zit (in mijn optiek) niet voor niets een versnellingsbak in dat ding, stuk moeilijker te raken als je 40 per uur gaat (met z'n allen)
Maargoed, blijkbaar zijn de Russen nog geen haar slimmer geworden dan aan het begin van de oorlog.
Gelukkig voor Oekraine dat ze zo dom zijn.

Als oud Cavalerist Ik herken wel een aantal dingen in de bewegingen van deze colonnes.
Ook in de oefeningen zoals wij hebben gedaan o.a in ( Free Lion 1988 )
Tot aan de frontline rij je in colonne, en dwz niet vol gas achter elkaar, en pas op plaats van bestemming worden de posities ingenomen die als het goed is al van te voren zijn bepaalt.
Daarna word er een aanval ingezet, en dat is altijd met een aantal tanks tegelijk zodat je gedekt ben op de flanken.
Deze Battle run is behoorlijk intens en je moet daar wel wat ervaring mee hebben, maar wat ik op verschillende filmpjes ziet zie ik totaal geen vergelijkbare aanval, dwz slecht enkele aanval met een enkele tank terwijl de rest nog in colonne rijd.
Ik heb nog geen run mogen zien van 4 tanks of 16 zoals het zou moeten zijn bij de russen, en dat zeg mij eigelijk dat er geen echte kennis meer aanwezig is om op de juiste manier een aanval uit te voeren op de vijand, en dat ze eigelijk een beetje plompverloren maar richting frontlijn rijden om maar te zien waar ze positie moeten innemen en evt wat naar voren rijden zonder dekking van de ander tis net of dat ze niet echt een aanval plan hebben.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de russen deze manier van battle voeren niet kennen en zij het anders doen dan de Nato.
Dit gezegd hebbende bedenk ik natuurlijk ook dat de manier van oorlogvoeren behoorlijk veranderd, want die verkenning's drones zijn natuurlijk killing en maken een groot verschil in hoe je de troepen moet verplaatsen.
Eigelijk zou je kunnen zeggen investeer in slimme artillerie en drones en je wint een oorlog.
De reden dat het even gaat duren voordat de eerste aanval's tanks leo2 en de challenger in actie gaan komen is dat ze deze Nato manier van oorlogvoeren moet worden bijgebracht want dit grijpt ook behoorlijk in in de totale manier van oorlog voeren want ook de infanterie en andere mech zoals artillerie zal zich moeten aanpassen, kortom. het zal even duren want ze gaan geen tank van enkele miljoenen onbeschermd op pad sturen.
Ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe het met onze Leo's gaat en met name de Leo 1 waar ik zelf actief op was hoe deze zich stand zal houden tov het sovjet spul.
Want vergis je niet ook de Leo 1a5 is behoorlijk geavanceerd, veel beter dan de oude leo1 V zoals wij hadden, de ruwe tank is uiteraard in nagenoeg alle ontwerpen wel het zelfde zij met wat extra beplating maar de 1a5 heeft een beter vuurgeleide systeem Emes 18 met infra rood en toren is uitgebouwd naar achter waar nu de munitie is geplaatst.
kortom de Leo1 a5 is nog steeds een beest, maar het lichte panzer is het grote euvel, is wel gruwelijk snel in het veld 1a5 zal 60 km gaan .
[
Voor 4% gewijzigd door
merlin1201 op 11-02-2023 10:44
]