Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 22 Laatste
Acties:
  • 385.995 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:24:
De oppositie begint te morren, men wil meer inzicht en invloed op het te leveren materieel:

[...]
Meer invloed om dingen tegen te houden? :)
Van der Lee vreest dat de levering van F-16’s kan leiden ’tot een vorm van escalatie die onbeheersbaar is’.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
De oppositie begint te morren, men wil meer inzicht en invloed op het te leveren materieel:

[...]
och, zolang het alleen de oppositie is.

en dit:
Van der Lee vreest dat de levering van F-16’s kan leiden ’tot een vorm van escalatie die onbeheersbaar is’.
lijkt erg op:
Kremlin: levering straaljagers verlengt het lijden van Oekraïne.
8)

edit: deed het uit mijn hoofd juiste quote:
Kremlin: 'Leveren vliegtuigen verlengt conflict'

[ Voor 10% gewijzigd door Tens op 09-02-2023 20:01 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:22

bloody

0.000 KB!!

redwing schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:13:
[...]

Ik blijf er bij, Duitsland heeft gewoon problemen met het eigen leger en kan deze tanks helemaal niet missen. Dit heeft weinig met politiek te maken, maar puur met een verwaarloosd leger.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar ; geen van de buurlanden gaan Duitsland binnenvallen, ze kunnen mi prima een paar jaar met (flink wat) minder tanks uit de voeten.

nope

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Zelfs Grey Zone (Wagner spreekbuis) heeft het over een catastrofe bij Vuhledar:

Zie de tweet voor 2 engelse vertalingen.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

bloody schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:57:
[...]

Dat is natuurlijk niet helemaal waar ; geen van de buurlanden gaan Duitsland binnenvallen, ze kunnen mi prima een paar jaar met (flink wat) minder tanks uit de voeten.
Dat heeft niks met de buurlanden te maken.

nst6ldr in "De oorlog in Oekraïne - deel 3"

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Dat bericht is van Juli 2022, intussen is denk ik wel duidelijk voor iedereen dat er maar 1 wenselijke uitkomst is: dat Oekraine wint, en dus niet valt (a la jouw bericht).
Dat lukt niet als elk land krampachtig aan zijn tanks vasthoudt. Sterker nog, die tanks staan daar nu vrij nutteloos niets te doen.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Voor de duidelijkheid maar even.

Een speculatieve discussie die zijn oorsprong vond in een WW3 discussie is hieronder gemodereerd. Graag deze discussie nu als afgesloten beschouwen. Speculaties

Betrek de discussie direct op de gebeurtenissen in Oekraïne en laten we de poorten naar de rest van de wereld wat afschermen, dat is hier vlot offtopic. De andere topics daarentegen..... daar kan wat meer, zij het ook geen WW3 talking points

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

bloody schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:21:
[...]

Dat bericht is van Juli 2022, intussen is denk ik wel duidelijk voor iedereen dat er maar 1 wenselijke uitkomst is: dat Oekraine wint, en dus niet valt (a la jouw bericht).
Dat lukt niet als elk land krampachtig aan zijn tanks vasthoudt. Sterker nog, die tanks staan daar nu vrij nutteloos niets te doen.
Dat stonden onze Leopards voor deze oorlog ook te doen, toen hebben we ze maar verkocht.

Ik snap ook niet hoe je de strekking van mijn bericht kan interpreteren zoals je het nu doet. De krijgsmacht is onze verzekering, de bondgenootschappen zijn nodig om onaantrekkelijk doelwit te zijn. We hebben een gedeelde verantwoordelijkheid om daar goed over na te denken. Om daar analyses over te doen (al mis ik die ook trouwens) zonder betrouwbare bronnen en te concluderen dat er wat van af kan, dat is gewoon not done.

Ik ga jou ook niet vertellen dat je €1500,- aan een goed doel kan schenken en stom bent dat je dat niet doet. Al weten we beide dat goede doelen tof zijn: ik ken jouw financiele situatie niet, dus dat is niet aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

nst6ldr schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:31:
[...]

Dat stonden onze Leopards voor deze oorlog ook te doen, toen hebben we ze maar verkocht.

Ik snap ook niet hoe je de strekking van mijn bericht kan interpreteren zoals je het nu doet. De krijgsmacht is onze verzekering, de bondgenootschappen zijn nodig om onaantrekkelijk doelwit te zijn. We hebben een gedeelde verantwoordelijkheid om daar goed over na te denken. Om daar analyses over te doen (al mis ik die ook trouwens) zonder betrouwbare bronnen en te concluderen dat er wat van af kan, dat is gewoon not done.

Ik ga jou ook niet vertellen dat je €1500,- aan een goed doel kan schenken en stom bent dat je dat niet doet. Al weten we beide dat goede doelen tof zijn: ik ken jouw financiele situatie niet, dus dat is niet aan mij.
*knip* Joh, laat zo'n post met alleen een jij-bak en de melding dat je stopt gewoon achterwege. Dat was een van de punten in teacup in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2", gewoon een discussie afbreken op het moment dat het goed is.

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 10-02-2023 21:30 ]

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 18:36
bloody schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:57:
[...]

Tja, laat deze gedachte nu precies zijn waarom de Europese legers zo verwaarloosd en verzwakt zijn. Het lijkt mij nu dus wel degelijk het moment om ervoor te waken dat de eigen legers weer op sterkte komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:38:
[...]

Tja, laat deze gedachte nu precies zijn waarom de Europese legers zo verwaarloosd en verzwakt zijn. Het lijkt mij nu dus wel degelijk het moment om ervoor te waken dat de eigen legers weer op sterkte komen.
50 Panthers of Tigers (of hoe die nieuwe ook heet) bestellen en 18 Leopards met een strik erom doneren dus :+

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 09-02-2023 21:51 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:49:
[...]

50 Panthers of Tigers (of hoe die nieuwe ook heet) bestellen en 18 Leopards met een strik erom doneren dus :+
Dat lijkt me ook de oplossing, maar ik kan me ook voorstellen dat je wat achter de hand wil houden totdat die nieuwe tanks er zijn. Maar sowieso zie je dat dit soort wapenfabrieken steeds meer opgestart/opgeschaald worden. Het gaat dus de goede kant op, maar het zal nog even duren voordat de boel weer echt op orde is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:11
LiveUAmap meldt dat UA een aantal Shahed drones heeft neergehaald in de regio's Dnipropetrovsk en Zaporizhzhia. Bron: LiveUAmap
Op zich is dat wel een prestatie te noemen, omdat deze langzaam vliegende drones zowat niet met moderne luchtafweer uit te schakelen zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Yaksa schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:57:
LiveUAmap meldt dat UA een aantal Shahed drones heeft neergehaald in de regio's Dnipropetrovsk en Zaporizhzhia. Bron: LiveUAmap
Op zich is dat wel een prestatie te noemen, omdat deze langzaam vliegende drones zowat niet met moderne luchtafweer uit te schakelen zijn.
Dat zijn ze heel goed zelfs, alleen is het een prijzige onderneming met raketten (ook als ze gedoneerd worden moet er een logistieke keten aan de slag). Beide zaporizhzha en dnipropetrovsk zijn voorzien van Gepards, dus die kunnen met kanon salvo's worden neergeschoten. Tevens gelijk de reden waarom de Gepards daar rondrijden overigens.
YakuzA schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:49:
[...]

Oekraïne gaat zelfs Panthers krijgen: nst6ldr in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2"

Alleen moeten ze anderhalf jaar wachten. Duitsland heeft weliswaar minder haast om ze te ontvangen, maar ze zullen in de tussentijd wel iets moeten hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

wowly schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:46:

Zoals Brent aangeeft zit er wel degelijk een logica achter de russen, echter is de laatste tijd dermate fluide en ineffectief op veel fronten (pun inteded) dat er imho wel een grote mate van onlogica inzit. Of je nu vanuit de russische visie kijkt of niet.
Die logica zat er vorig jaar nog wel in, toen Rusland nog het aanzien van een 1e rangs leger had.
Je kan er van vinden wat je wilt, maar als je nog met een 20e eeuwse bril naar Europa keek, stond Rusland er gewoon erg slecht voor. Het gat tussen de Karpaten en de Baltische zee was gewoon te groot geworden na het uiteenvallen van de Sovjet Unie en werd onverdedigbaar.

En nu Oekraïne ook nog eens 'afvallig werd onder Amerikaanse druk' (volgens de Russische doctrine) moest er wel ingegrepen worden, anders was het gewoon een kwestie van tijd. Ik denk dat deze oorlog dan ook existentieel is voor Rusland. Zowel geopolitiek als economisch als demografisch (<7M vrouwen tussen de 20 en 29 jaar, daar ga je geen bevolking van 143M mee in stand houden).

Maar ja, Putin heeft zich natuurlijk verkeken op de reactie van het westen. Al dan niet doordat hij voorgelogen was door zijn FSB, dat doet er eigenlijk niet toe. Punt is dat hij nu voor zijn eigen voortbestaan moet blijven doorvechten. Als hij terug trekt, is hij over.

De oorlog is nu feitelijk zinloos geworden voor Rusland als natie.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47

[...]
*knip* Graag achterwege laten zonder serieus bewijs
PvdA zit gewoon in de commissie stiekem. Dus daar zouden ze prima geïnformeerd kunnen worden.
GL dan weer niet.

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 10-02-2023 21:37 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JackBol schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:08:
[...]

Maar ja, Putin heeft zich natuurlijk verkeken op de reactie van het westen. Al dan niet doordat hij voorgelogen was door zijn FSB, dat doet er eigenlijk niet toe. Punt is dat hij nu voor zijn eigen voortbestaan moet blijven doorvechten. Als hij terug trekt, is hij over.

De oorlog is nu feitelijk zinloos geworden voor Rusland als natie.
Voor Putin zelf maakt het vrijwel niet uit.
Terug trekken en een mediaspin eraan en hij wordt zo voor de 632e keer herkozen. Loyaliteit over capaciteit in de top is ook al een tijdje gewaarborgd.
Qua land is het minder rooskleurig.

Bij Putin is het meer de ego en de natte droom van Novaja Rassia, gecreëerd door Tsaar Vladimir die hem in de weg zit.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 09-02-2023 22:20 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...it-captured-airfield.html
As a result of the explosions that took place yesterday in temporarily captured Berdiansk, more than 100 Russian invaders were eliminated, and an airfield was hit.
The Berdiansk City Military Administration wrote this on Telegram, Ukrinform reports.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:45
Iemand een overzicht van wat er nou daadwerkelijk is gebeurd vandaag? Vanmorgen stond er in diverse media dat “het offensief” was begonnen.

Op wat kleine verschuivingen rondt Vulhedar en Bakhmut zie ik weinig?

Ik lees verder een hoop artikelen over de falende staat van het materiaal, tekorten in de supply chain, ongeorganiseerde communicatie en alle andere ingrediënten om de boel te laten mislukken. Vorig jaar waren er nog doelgerichte luchtaanvallen, ondersteunende operaties en andere elementen welke je bij een offensief verwacht.

Als dit echt “het” offensief is, wat voornamelijk bestaat uit grote aantallen mensen door de vleesmolen gooien, moet het toch snel fout gaan? Ja wellicht zullen ze die 2 steden veroveren, maar het doel is heel de Donbas. Dat gaat zo nog jaren duren. Als RU van de zomer opeens tegen L2, Bradleys, L1, Challengers en andere offensieve units aanloopt is dat toch nooit te houden. Daarbij 150km raketten en voorsorteren op Westerse vliegtuigen en het drama is compleet.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:35
Ik heb het vermoeden dat het offensief al even bezig is, al zeker 2-3 weken. Eigenlijk sinds Vuhkesarnonder druk staat en Soledar werd genomen. Enorme druk in de donbass, duizenden soldaten uitgeschakeld per dag voor enkele km's grond. Nee als dit weer een sof wordt voor de Russen wordt het inderdaad existentieel gevaarlijk voor ze.

Over 2-3 maanden komen de luipaarden en bradleys het slagveld op en wordt het helemaal gruwelijk.... Misschien zijn die f16s helemaal niet meer noodzakelijk...

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:58
wowly schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:58:
Ik heb het vermoeden dat het offensief al even bezig is, al zeker 2-3 weken. Eigenlijk sinds Vuhkesarnonder druk staat en Soledar werd genomen. Enorme druk in de donbass, duizenden soldaten uitgeschakeld per dag voor enkele km's grond. Nee als dit weer een sof wordt voor de Russen wordt het inderdaad existentieel gevaarlijk voor ze.

Over 2-3 maanden komen de luipaarden en bradleys het slagveld op en wordt het helemaal gruwelijk.... Misschien zijn die f16s helemaal niet meer noodzakelijk...
Misschien zouden ze niet (meer) nodig zijn, maar het zou toch wel 'mooi' zijn als er een compleet arsenaal aan westerse wapens de Rusland mores leren? Westerse gevechtsvliegtuigen horen daar ook wel bij.

Hoe verhoud een Mig 29 zich tot een F16?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:11

tuinïnen

Eventus stultorum magister

PASware schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 03:34:
[...]

Misschien zouden ze niet (meer) nodig zijn, maar het zou toch wel 'mooi' zijn als er een compleet arsenaal aan westerse wapens de Rusland mores leren? Westerse gevechtsvliegtuigen horen daar ook wel bij.

Hoe verhoud een Mig 29 zich tot een F16?
Gelet op het luchtafweer vraag ik mij af of F16’s zoveel kunnen toevoegen. Zeker het UA luchtruim is natuurlijk behoorlijk afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Rene schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:09:
Iemand een overzicht van wat er nou daadwerkelijk is gebeurd vandaag? Vanmorgen stond er in diverse media dat “het offensief” was begonnen.

Op wat kleine verschuivingen rondt Vulhedar en Bakhmut zie ik weinig?

Ik lees verder een hoop artikelen over de falende staat van het materiaal, tekorten in de supply chain, ongeorganiseerde communicatie en alle andere ingrediënten om de boel te laten mislukken. Vorig jaar waren er nog doelgerichte luchtaanvallen, ondersteunende operaties en andere elementen welke je bij een offensief verwacht.

Als dit echt “het” offensief is, wat voornamelijk bestaat uit grote aantallen mensen door de vleesmolen gooien, moet het toch snel fout gaan? Ja wellicht zullen ze die 2 steden veroveren, maar het doel is heel de Donbas. Dat gaat zo nog jaren duren. Als RU van de zomer opeens tegen L2, Bradleys, L1, Challengers en andere offensieve units aanloopt is dat toch nooit te houden. Daarbij 150km raketten en voorsorteren op Westerse vliegtuigen en het drama is compleet.
Het is ook een beetje speculatie van iedereen nu. Vanuit Russisch perspectief is de gehele frontlinie uitputten met grote aantallen en daarna gericht aanvallen op zwakke plekken mogelijk de gedachte.

Als Oekraïne daarin grotendeels stand houd en vervolgens zelf offensief gaat, wordt het wel zwaar aan de Russische zijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

tuinïnen schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 06:12:
[...]

Gelet op het luchtafweer vraag ik mij af of F16’s zoveel kunnen toevoegen. Zeker het UA luchtruim is natuurlijk behoorlijk afgedekt.
Het zou ze iets geven dat ze nu niet hebben, een lange afstandsraket tegen vliegtuigen met de 160 kilometer AMRAAM. Dat is nog steeds minder dan de Russische R-37 die 300 haalt maar de voorraad AMRAAM raketten van de NAVO is enorm en die R-37 is heel nieuw en waarschijnlijk beperkt. Ook is met een F 16 ineens een hele massa NAVO materieel inzetbaar zonder geknutsel zoals de HARM onder een MiG 29.

Een aanval op de Kerch brug zal niet opeens mogelijk worden maar alle kleine beetjes helpen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:41
Het was ondertussen toch al gezegd dat het geen f16 zal zijn, maar de eurofighter?

Ik heb het alvast op meerdere kanalen zien langskomen.

Zelf heb ik niet het inzicht om te weten wat de meerwaarde van jets is trouwens. Beide partijen hebben het slagveld vol gezet met AA dus de manoeuvreerbaarheid van jets lijkt mij nihil. Grond materieel leek mij alvast nefaster.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wowly schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:58:

Het lijkt idd alsof Rusland een prematuur offensief is begonnen, om de nieuwe tanks en IFV’s voor te zijn.
Maar zolang er geen success is, zal Rusland niet zeggen dat ze begonnen zijn.

/edit: zie net ook dit NOS artikel, wat ook dezelfde mening deelt:
https://nos.nl/artikel/24...-ze-duwen-op-alle-fronten

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 10-02-2023 08:48 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Zojuist zijn weer een aantal Kalibr raketten vanaf de Zwarte Zee afgevuurd, dat zal weer verwoesting teweegbrengen..

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rusland heeft weer een paar weken raketten gespaard en is nu weer een golfje aan het loslaten zo te zien?
Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/orig/media%2FFoll3UtWIAAUBYz.jpg
defense shot down 5 out of 7 Shaheds
defenders destroyed 5 out of 6 "Kalibr" missiles.

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 10-02-2023 08:21 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:42
sprhnk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:57:
[...]

Het is ook een beetje speculatie van iedereen nu. Vanuit Russisch perspectief is de gehele frontlinie uitputten met grote aantallen en daarna gericht aanvallen op zwakke plekken mogelijk de gedachte.

Als Oekraïne daarin grotendeels stand houd en vervolgens zelf offensief gaat, wordt het wel zwaar aan de Russische zijde.
Het is *allemaal* speculatie. Ik hoor nu al bijna een jaar “Nu moet het wel bijna afgelopen zijn. Dit kunnen de Russen zo niet volhouden.” Ondertussen pruttelen ze gewoon verder, heeft vrijwel niemand het meer over een interne opstand of afzetting van Putin, en lijkt de enige strategie voor een “Rusland is verslagen” te zijn dat Rusland compleet uit Ukraine is verdreven. Maar wat dat dan concreet inhoudt voor de positie van Rusland in de wereld, haar bevolking, en de positie van Putin, is eigenlijk ook niet helder gedefinieerd. Of eigenlijk wel. Daarom heeft Putin ook geen enkele andere optie meer dan door blijven vechten tot het bittere einde. En het zure is dat wij Ukraine het vuile werk laten opknappen met 1 hand op de rug gebonden.

Ben wel benieuwd wat we zouden doen als Ukraine zegt: het is genoeg geweest, teveel doden, teveel ellende, we kappen er mee. Dan staan we als “westen” raar te kijken vermoed ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:19:
Rusland heeft weer een paar weken raketten gespaard en is nu weer een golfje aan het loslaten zo te zien?
[Afbeelding]
[...]
De tweede golf komt er nu aan..

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...nds-request-for-f16s.html
The Netherlands received a request from Ukraine for the supply of F-16 fighter jets.
This is reported by Ukrinform with reference to NOS.

"Ukraine has submitted a request to the Netherlands for the supply of F-16 fighter jets. This has been confirmed by Minister of Defense Kaisa Ollongren," the statement reads.
Eens kijken of de woorden over de F16 meer waard waren dan de woorden over de Leo2 ;)

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYDuhzZRJBMSVvEfZf2WUOOZt2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HgZ9MuLefIADiwa4DaDi17g.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nieuwe capabilities zijn altijd goed 👍
https://www.ukrinform.net...e-operation-training.html
A group of Ukrainian military arrived in Belgium as part of a training mission of the European Union. Soldiers will learn how to operate underwater drones, the transfer of which Belgium announced in November.
Had niet meegekregen dat België dit ging leveren?

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

olafmol schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:23:
[...]

Ben wel benieuwd wat we zouden doen als Ukraine zegt: het is genoeg geweest, teveel doden, teveel ellende, we kappen er mee. Dan staan we als “westen” raar te kijken vermoed ik zo.
Over westerlingen gesproken: ik had niet meer tegenstrijdigheid in één zin kunnen verstoppen. Als je daadwerkelijk speelt met een scenario waarin Oekraïne het land afstaat aan Rusland dan snap je deze oorlog niet.

Mocht het zo ver komen dat er helemaal niet meer gevochten kon worden dan voorzie ik eerder een massale evacuatie (lees: >90% van de bevolking) naar Polen dan dat er een overgave komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
YakuzA schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:27:

[...]

Eens kijken of de woorden over de F16 meer waard waren dan de woorden over de Leo2 ;)
NL wil wel, maar tot nu toe mogen we geen Leo's kopen van Duitsland en aan Oekraïne leveren, heeft weinig met de NL woordwaarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4OvCt_BK_nDPlHLkKCLE0y2gn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKggkw5QyjSnWI0cNGkBwnJp.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:46

ZenTex

Doet maar wat.

YakuzA schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:27:

[...]

Nou ja, ik denk best dat NL die Leo's had willen kopen en verschenken, maar aangezien De nee zegt, en met goede reden word het hem niet, maar het aanbod was iet eens zo'n gek idee.

Die F-16s daarentegen zijn van ons, in prima staat met de grote mid life upgrade, en de markt lijkt me inmiddels verzadigd door alle vliegtuigen die dankzij de F35 no overtollig zijn, dus zoveel zal het niet kosten.
en de US zal geen roet in het eten gooien met het weigeren van een exportvergunning vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:46

ZenTex

Doet maar wat.

Het gaat goed de laatste tijd qua artillery. Vermoed dat UA wat spg's heeft verzameld om zich even te focussen op de vijandelijke artillerie die al het zware werk heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:47
nst6ldr schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:31:
Als je daadwerkelijk speelt met een scenario waarin Oekraïne het land afstaat aan Rusland dan snap je deze oorlog niet.

Mocht het zo ver komen dat er helemaal niet meer gevochten kon worden dan voorzie ik eerder een massale evacuatie (lees: >90% van de bevolking) naar Polen dan dat er een overgave komt.
In alle gebieden die ze de afgelopen maanden verloren/verdedigd hebben is dat defacto al het geval: Severdonetsk, Lychiansk, Kreminna, Svatove, Bakmuth, Soledar, Popsana, Vulhendar, ect. zijn verwoest, daar wonen weinig mensen meer.

Totaal verwoeste dorpen en steden, alles rond de huidige frontlinie is grotendeels ontvolkt en daardoor van weinig waarde. Mocht de huidige frontlinie de nieuwe defacto 'grens' worden dan heeft Poetin zijn inkomstenbron verkwanseld, het leger gedecimeerd en de bevolking hoge offers gevraagd voor een relatief klein, leeg en verwoest stukje Donbass en een smalle landbrug naar De Krim. Wie verliest er dan echt?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:17

Sebje

Makelaartje

Luchtalarm in heel Oekraine momenteel. In Kiev worden explosies gemeld en is de luchtverdediging actief

https://twitter.com/hasht...?src=hashtag_click&f=live

[ Voor 25% gewijzigd door Sebje op 10-02-2023 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Sebje schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:15:
Luchtalarm in heel Oekraine momenteel. In Kiev worden explosies gemeld en is de luchtverdediging actief

https://twitter.com/hasht...?src=hashtag_click&f=live
yep, en zoals gebruikelijk weer de nodige terroristische activiteiten.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:54

Spotmatic

Ken sent me

Ik weet niks van oorlogvoering en terreur, maar waarom sturen de Russen hun drones en raketten niet in de avond of 's-nachts? Meer terreur voor dezelfde prijs. Bovendien is het lastiger werken voor hulpverleners dan in het volle daglicht. Zeker als stroomuitval het doel is.

(Niet dat ik de Russen enig succes gun - ze worden hopelijk zo snel mogelijk afgeslacht tot er niets meer van ze over is dan een vage herinnering).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Luchtfoto schijnbaar bij de Kaspische zee:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFol7IXwXwAIBQ7g.jpg
https://twitter.com/NOELreports/status/1623964538495279107

(had zelf verwacht dat ze zouden opsparen tot 24 Februari, maar blijkbaar was het bezoek van Zelensky aan de EU genoeg excuus voor de knoppendrukker)

[ Voor 55% gewijzigd door YakuzA op 10-02-2023 09:46 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
Wat ik me afvraag, als Oekraïne aan een offensief begint, moeten ze eerst alle landmijnen ontruimen?
Dus dat neemt het verrassingseffect weg?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 18:54

Spotmatic

Ken sent me

C00P schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:24:
Wat ik me afvraag, als Oekraïne aan een offensief begint, moeten ze eerst alle landmijnen ontruimen?
Zij zullen zelf toch wel weten waar die dingen liggen (en vooral ook: waar NIET).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

De huidige tankaanvallen lopen metname stuk op mijnenvelden. Evt. Toekomstige Oekraïense aanvallen zullen daar ook rekening mee moeten houden.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Goed punt 👍

Dit is ook een van de oorzaken waarom de Russische aanvallen nu rondom Kremmina minder verassing bevatte.
In de afgelopen weken kwamen er op twitterz al berichten langs dat Russische troepen gespot waren die daar mijnenvelden aan het ruimen waren. (En als dat op Twitter beland, kun je er vanuit gaan dat het UA leger dat ook wel ziet/gezien heeft)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Als het goed is, hebben ze kaarten gemaakt waarop ze aangeven waar hun eigen mijnenvelden zijn gelegd, en ook waar corridors door die mijnenvelden open zijn gehouden. Maar als die corridors er niet zijn dan moeten ze die alsnog maken voor een offensief. Dat kost inderdaad tijd.

En wat Russische mijnenvelden betreft: Het vertragen van de vijand, en het wegnemen van een verrassingseffect, is de belangrijkste reden om mijnenvelden te leggen.

[ Voor 13% gewijzigd door downtime op 10-02-2023 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
Spotmatic schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:27:
[...]

Zij zullen zelf toch wel weten waar die dingen liggen (en vooral ook: waar NIET).
Ik zag vandaag een hele Russische tankcolonne weggevaagd worden door mijnen.
Nu goed, de Oekraïners zullen wel betere intelligence hebben dan de Russen.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 13:04
Hoe zorg je ervoor dat UA wél weet waar die mijnen verstopt zijn en de Russen niet. Je kunt moeilijk een landkaart meenemen met kruisjes er op, want als je dan gevangen genomen wordt, ben je de klos. Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:33
BootVluchteling schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:00:
Hoe zorg je ervoor dat UA wél weet waar die mijnen verstopt zijn en de Russen niet. Je kunt moeilijk een landkaart meenemen met kruisjes er op, want als je dan gevangen genomen wordt, ben je de klos. Iemand enig idee?
er zijn systemen waar je met een raket landmijnen kunt verspreiden. De landmijnen hebben een timer als die afloopt worden ze onschadelijk gemaakt. Als je je offensief (ver) van te voren pland moet je voordat die landmijnen gelegd worden... eff de timer erop afstemmen
Alternatief is een mince clearing charge als het om vijandelijke mijnen gaat;
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Toch gewoon kaarten. Het is geen geheim waar de mijnenvelden liggen zolang je maar niet elke individuele mijn op een kaart zet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:20
Een poos geleden was er een reporter die mee ging met een unit die ook als opdracht had een paar wegen te bemijnen. Bij elke mijn die wordt neergelegd worden de GPS coördinaten vastgelegd in een systeem, zodat deze achteraf na de oorlog precies kan worden teruggevonden voor demining.

Datzelfde systeem zou je natuurlijk ook in een tank kunnen raadplegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

pro_6or schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:35:
De huidige tankaanvallen lopen metname stuk op mijnenvelden. Evt. Toekomstige Oekraïense aanvallen zullen daar ook rekening mee moeten houden.
Er zijn wel methoden om snel een pad in een vijandelijke mijnenveld te maken.

Opblazen:
The Python Minefield Breaching System is used by the British Army to clear minefields. It replaces the Giant Viper, and has the ability to clear a safe lane in minefields 180–200m long and 7.3 m wide through which vehicles can pass.
Omploegen kan volcontinue gedaan worden en geen last van de reload:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 17:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Caelorum schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Een poos geleden was er een reporter die mee ging met een unit die ook als opdracht had een paar wegen te bemijnen. Bij elke mijn die wordt neergelegd worden de GPS coördinaten vastgelegd in een systeem, zodat deze achteraf na de oorlog precies kan worden teruggevonden voor demining.

Datzelfde systeem zou je natuurlijk ook in een tank kunnen raadplegen.
Je wilt echter niet dat de tegenpartij die meuk hackt...

Of misschien hebben ze dat al wel gedaan en de coördinaten tien meter verschoven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:20
MikeyMan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:28:
[...]
Je wilt echter niet dat de tegenpartij die meuk hackt...

Of misschien hebben ze dat al wel gedaan en de coördinaten tien meter verschoven :D
Dat risico loop je met alle systemen en moet je hoe dan ook voorkomen. Ze lopen nu al rond met honderden tablets die toegang hebben tot live informatie over troepen enz. Daar zitten ongetwijfeld killswitches en andere failsafes op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nog vrij lage aantallen van die onderschept zijn:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:36

Fanta

FordPerformance™️

YakuzA schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:43:
Nog vrij lage aantallen van die onderschept zijn:
[Twitter]
Dat ligt er aan hoeveel er gelanceerd zijn. Dat waren er volgens mij niet zoveel..

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 17:46
Fanta schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:44:
[...]

Dat ligt er aan hoeveel er gelanceerd zijn. Dat waren er volgens mij niet zoveel..
Meer dan 40:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

de totalen, inclusief die van vanochtend vroeg lijkt het:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFomraUTXgAECPfH.jpg
Russia’s recent massive missile and drone attack has caused damage to energy facilities in six regions of Ukraine. Emergency blackouts are now in effect across most regions.

[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 10-02-2023 13:16 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

86% neergeschoten en toch zo veel schade. Bah.

Met dat onderscheppen boven Roemenië. Als dat kaartje van Tendar dat ik eeerder postte klopt dan hebben ze een minieme window. En dan moeten de brokstukken liefst ook nog in Roemenië vallen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 17:46
Wat zou het percentage zijn waarbij het voor de Russen niet meer zinvol zal zijn om die raketten af te vuren? Bijvoorbeeld omdat de kosten dan simpelweg te hoog worden voor het “resultaat”?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:31:
Wat zou het percentage zijn waarbij het voor de Russen niet meer zinvol zal zijn om die raketten af te vuren? Bijvoorbeeld omdat de kosten dan simpelweg te hoog worden voor het “resultaat”?
Geen idee, maar het resultaat is al 0 omdat ze alleen civiele infrastructuur aanvallen. Dat gaat de Oekraïners echt niet overtuigen om te capituleren.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij zijn kosten voor Rusland in deze hele oorlog geen factor van belang gebleken. Indien dat wel het geval zou zijn zouden ze ongeveer een jaartje geleden alle militairen naar huis hebben gestuurd met een bosje bloemen en bedankje voor de de succesvolle oefening in Belarus.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:37:
[...]
Volgens mij zijn kosten voor Rusland in deze hele oorlog geen factor van belang gebleken. Indien dat wel het geval zou zijn zouden ze ongeveer een jaartje geleden alle militairen naar huis hebben gestuurd met een bosje bloemen en bedankje voor de de succesvolle oefening in Belarus.
Dit is ook gerelateerd aan dat geld dat het 'kost' voor Rusland veelal kosten zijn die al in USSR tijd betaald zijn.

Al die hordes met BMP1/2 en T62/T72/T80's zijn allemaal kosten uit het verleden, geen kosten in het heden als ze kapot gaan.
Er zit uiteraard wel een bepaalde vervangingswaarde aan in het nu, maar daar lijken ze zich weinig zorgen over te maken.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 23:56
nvm.

[ Voor 166% gewijzigd door dakka op 10-02-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:40
YakuzA schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:15:
de totalen, inclusief die van vanochtend vroeg lijkt het:
[Twitter]
[Afbeelding]

[...]
De *knip waarom nu weer die framing dat ze bijna alles onderscheppen maar waarbij lagere overheden vervolgens wel een veelvoud aan inslagen en schade van niet onderschepte raketten melden.

In een van de vorige golven waren er meer inslagen gerapporteerd (door burgemeesters etc) dan dat er zogenaamd raketten en drones niet waren onderschept (door regering/legerleiding). The Guardian merkte dat bijvoorbeeld op in een artikel, presenteerde beide feiten, maar liet de hoofdconclusie aan de lezer.

Moderate comment:
Graag het artikel erbij dan, dan kunnen we de context zelf beoordelen. In een oorlog ligt de nuance vaak als eerste op het kerkhof

[ Voor 42% gewijzigd door teacup op 10-02-2023 22:23 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Rukapul schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:50:
[...]

De *knip* dat ze bijna alles onderscheppen maar waarbij lagere overheden vervolgens wel een veelvoud aan inslagen en schade van niet onderschepte raketten melden.
extraordinary claims require extraordinary evidence
Ik wacht op je onderbouwing en bewijsvoering.

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 11-02-2023 10:12 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
[...]

De *knip* dat ze bijna alles onderscheppen maar waarbij lagere overheden vervolgens wel een veelvoud aan inslagen en van niet onderschepte raketten melden.
Heb je daar ook bronnen voor? Iets een "welbekende leugen" noemen en vervolgens met niks komen is een beetje jammer.

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 11-02-2023 10:13 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 23:56
[...]

De *knip* dat ze bijna alles onderscheppen maar waarbij lagere overheden vervolgens wel een veelvoud aan inslagen en schade van niet onderschepte raketten melden.
Ik ben niet zo bekend met die welbekende leugen. Ik heb nog nooit gezien dat ze 100% neerhalen claimden?

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 11-02-2023 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

In een van de vorige golven waren er zelfs in meer steden inslagen geweest dan dat er zogenaamd raketten en drones niet waren onderschept. The Guardian merkte dat bijvoorbeeld op, maar durfde de conclusie tussen die 2 feiten van hetzelfde artikel niet bout te stellen.
Je hebt door dat de S300 aanvallen op bijv Kharkiv en Zaporizhzhia of misschien Krivviy Rih niet meetellen in dit statistiekje? :)
(want geen kruisraketten)
zoals deze: https://www.ukrinform.net...ttack-since-warstart.html tellen onder dit grafiekje niet mee.

/edit: verder ook wel benieuwd naar die Guardian link :)

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 11-02-2023 10:15 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Een onderschepte raket kan nog steeds een inslag veroorzaken. Dus zelfs als de S300's buiten beschouwing worden gelaten is het mogelijk dat van de 100 gelanceerde raketten/drones er 80 onderschept worden en er 50 inslagen worden geregistreerd.

Daarnaast zou het trouwens in UA belang zijn die cijfers op een manier te manipuleren dat er veel meer inslagen en daarmee slachtoffers zijn en minder onderscheppingen.
Dat maakt de kans om meer westerse wapens los te peuteren groter.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Als er (bewust) gelogen werd dan zouden ze de lagere overheden ook wel vertellen wat er gezegd mag worden. Als dit soort dingen gebeuren dan ligt miscommunicatie meer voor de hand.
Militairen claimen vaak ten onrechte successen omdat ze zelf echt denken dat ze iets neergehaald hebben. Maar als het om luchtafweer gaat is het vaak niet mogelijk om dat te verifieren. Kan zijn dat de explosie die ze zagen alleen maar hun eigen afweerraket was en die kruisraket onbeschadigd doorgevlogen is.

[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 11-02-2023 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Niks zinnigs over te zeggen. Het kan in theorie al zinvol zijn als ze daarmee Oekraine dwingen om hun schaarse middelen in luchtafweer te steken en niet in iets anders.

Zo beweren sommige historici dat de geallieerde bombardementen op Duitsland niet lonend waren. Er werd te weinig schade toegebracht in verhouding tot alle verloren bommenwerpers en vliegers.
Andere historici wijzen erop dat de Duitsers gedwongen werden om een heel groot deel van hun middelen in luchtafweer te investeren. Dat waren honderdduizenden mannen die niet naar het front konden. Dat effect was belangrijker dan de schade van de bombardementen.
https://warfarehistorynet...an-antiaircraft-defenses/

But given the less than stellar results of Allied bombing damage to German industry, the investment in men and material was questionable. Nevertheless, the overall result of Allied strategic bombing was strategically effective. It caused the Germans to devote nearly one-fourth of their war production to antiaircraft protection and forced them to employ massive assets to defend a wide area, while the attackers could select targets, attack weak points, and overwhelm the system when and where they chose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
In Charkiv is er nog steeds geen stroom. Lijkt erop dat deze aanval behoorlijk veel schade heeft veroorzaakt.

En het fijne hier aan is dat mijn schoonouders komende week terug gaan naar Charkiv. |:( Dat wordt weer een stressvolle periode. Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:09

spartacusNLD

This is Sparta!!

RoD schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:42:
In Charkiv is er nog steeds geen stroom. Lijkt erop dat deze aanval behoorlijk veel schade heeft veroorzaakt.

En het fijne hier aan is dat mijn schoonouders komende week terug gaan naar Charkiv. |:( Dat wordt weer een stressvolle periode. Zucht.
volledig off-topic.. maar waarom zou je in nu teruggaan naar een gebied waar raketten van Rusland neerkomen?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

spartacusNLD schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:45:
[...]

volledig off-topic.. maar waarom zou je in nu teruggaan naar een gebied waar raketten van Rusland neerkomen?
Omdat ze na een jaar oorlog heel, heel, heel erg graag naar huis willen. Omdat familie er nog is en ze zich schuldig voelen dat ze weg zijn gegaan.

Vanuit ons perspectief is het gekkenwerk, maar ik denk ook dat we er niet echt over kunnen oordelen. Het wordt wel weer stressvol de komende maanden :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

In een van de vorige golven waren er meer inslagen gerapporteerd (door burgemeesters etc) dan dat er zogenaamd raketten en drones niet waren onderschept (door regering/legerleiding). The Guardian merkte dat bijvoorbeeld op in een artikel, presenteerde beide feiten, maar liet de hoofdconclusie aan de lezer.
lees: schade door de neergekomen brokstukken van de neergehaalde raketten.
dakka schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:53:
[...]

Ik ben niet zo bekend met die welbekende leugen. Ik heb nog nooit gezien dat ze 100% neerhalen claimden?
normaal gesproken is het percentage over geheel Oekraine vaak 70-80%, maar er zijn regionaal ook 100% percentages gemeld, bijvoorbeeld alle 16 raketten richting Kyiv onderschept. Dan is er inderdaad 100% gemeld, maar dat is dus regionaal.

https://www.france24.com/...ve-russian-missile-attack
29 dec 2022 — Kyiv authorities said Thursday that air defences downed all 16 missiles that targeted the Ukrainian capital as part of a new wave of Russian

[ Voor 36% gewijzigd door teacup op 11-02-2023 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:48:
[...]

Omdat ze na een jaar oorlog heel, heel, heel erg graag naar huis willen. Omdat familie er nog is en ze zich schuldig voelen dat ze weg zijn gegaan.

Vanuit ons perspectief is het gekkenwerk, maar ik denk ook dat we er niet echt over kunnen oordelen. Het wordt wel weer stressvol de komende maanden :/
Sterkte!

Persoonlijk ken ik 2 Oekraïners, jonge jongens 20 en 23 jaar oud. Zij zijn ook in het bezit van een Nederlands paspoort maar de liefde voor hun vaderland is zo sterk dat zij ook gewoon terug gaan om dezelfde reden als jouw schoonouders. Zij wonen danwel niet in Charkiv maar een paar honderd kilometer onder Kiev. Ook zij hebben bombardementen meegemaakt en raketten zien overvliegen. Zij hebben vrienden die voor hun leven getekend zijn door het vechten aan het front, het verliezen van ledematen is voor een aantal van hen helaas waarheid geworden.

Nogmaals liefde voor Oekraïne zit zo diep bij die gasten dat je dat dus ook in het leger ziet. De volharding en de alsmaar grotere haat voor de Russen geeft hen een groot voordeel ten opzichte van de gedemotiveerde Russen. Ik heb hier wel diep respect voor. Ik zou niet weten wat ikzelf zou doen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

klaw schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:39:
- Peter Zeihan draagt bijvoorbeeld ook aan...
Die Zeihen zou ik met een korreltje zout nemen. Ik slikte ook voor zoete koek wat hij aan het vertellen was, totdat hij over AI begon en op veel details de plank goed mis sloeg.

Ik zeg niet dat hij liegt, veel dingen kan hij in een goed geopolitieke context schetsen, maar ook niet alles wat hij zegt is waar.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ik snap dat eigenlijk helemaal. Zeker als er nog familie zit zou ik zo snel mogelijk terug gaan. Want ook al wordt er nog wel eens wat geraakt is de kans dat er persoonlijk iets gebeurd maar klein. Aan de andere kant, als het om anderen zou gaan, zou ik die ook voor gek verklaren...

Hoe dan ook veel sterkte er weer mee!

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Welkbekende leugen? Als het al een leugen was dan wisten die lagere overheden daar ook wel van, maar ik zie niet echt in waarom dit een leugen zou zijn. Zodra een drone/raket geraakt wordt zal die ergens neerstorten en hoe dan ook op de grond een inslag geven. Sterker nog zeer waarschijnlijk zelfs meerdere inslagen omdat je brokstukken krijgt. Punt is uiteindelijk dat je niet naar het aantal inslagen moet kijken, maar naar wat er daadwerkelijk aan echte doelen geraakt wordt.
En als je dan wat verder kijkt naar wat de doelen van die raketten zijn, zie je dat de schade daarop wel degelijk overeenkomt met de niet onderschepte raketten.

[ Voor 1% gewijzigd door teacup op 11-02-2023 10:18 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:47
Zou je ze niet kunnen overtuigen om tenminste een paar weken te wachten totdat meer duidelijk is over het vermeende 'grote offensief'?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Ik zou ze iig voorbereid op pad sturen, mijn vrouw heeft nu bijvoorbeeld van die lampen met ingebouwde accu.
Die kunnen tot 3 of 5 uur lang nog licht geven nadat de stroom uitvalt.
evt powerbanks + kleine generator etc. (dit soort dingen zijn in UA momenteel (zeer) moeilijk verkrijgbaar/duur, maar hier nog vrij ruim op voorraad)

Hier thuis wilden ze na een half jaar weer terug naar Odessa idd, dus ik begrijp hun motieven. Ik was het er ook niet mee eens.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 10-02-2023 15:18 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

hoevenpe schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:15:
[...]

Zou je ze niet kunnen overtuigen om tenminste een paar weken te wachten totdat meer duidelijk is over het vermeende 'grote offensief'?
Nee. Want (hun argument) er is altijd wel iets om nog weer een paar weken te wachten. Eerst was het de winter, daarvoor de dreiging rond Charkiv, etc, etc. Ze hebben het al zo vaak uitgesteld en zijn niet bereid dat weer te doen (nogmaals, hun argumentatie).
YakuzA schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:16:
[...]

Ik zou ze iig voorbereid op pad sturen, mijn vrouw heeft nu bijvoorbeeld van die lampen met ingebouwde accu.
Die kunnen tot 3 of 5 uur lang nog licht geven nadat de stroom uitvalt.
evt powerbanks + kleine generator etc. (dit soort dingen zijn in UA momenteel (zeer) moeilijk verkrijgbaar/duur, maar hier nog vrij ruim op voorraad)

Hier thuis wilden ze na een half jaar weer terug naar Odessa idd, dus ik begrijp hun motieven. Ik was het er ook niet mee eens.
Yep, we hebben oplaadbare batterijen, ledlampjes, powerbanks, etc. Alleen geen kleine generator kunnen vinden.

Ze gaan het nodig hebben, want het lijkt erop dat Charkiv hoog op de targetlijst staat en de stroomsituatie is er bijzonder slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:49:
[Twitter]
Gisteren weer een goeie dag qua bevestigde russische verliezen. 56 entries, waarvan 11 tanks, 21 gepantserde infanterievoertuigen, een SU35 en 2 helikopters. En.. een Il-22 vliegtuig.

Zal waarschijnlijk iets te maken hebben met de grote verliezen bij Vuhledar.
En nu de update 2 dagen later: 69 stuks erbij.
26(!) tanks, 19 infanterie-pantservoertuigen. En een SU-34 en helikopter, altijd fijn.

Zal wel het restant van Vuhledar zijn. Dit is wel een opsteker, hopen dat het een deukje slaat in de aanvalskracht van rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:43:
[...]
Yep, we hebben oplaadbare batterijen, ledlampjes, powerbanks, etc. Alleen geen kleine generator kunnen vinden.

Ze gaan het nodig hebben, want het lijkt erop dat Charkiv hoog op de targetlijst staat en de stroomsituatie is er bijzonder slecht.
Ik had deze op de shortlist staan voor als ik er 1 op zou moeten sturen:
https://www.bol.com/nl/nl...dF1g.4_15.27.ProductTitle
Maar zie dat ie ondertussen ook alweer een stukje duurder is dan een aantal maanden geleden.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:48:
[...]

En nu de update 2 dagen later: 69 stuks erbij.
[Twitter] 26(!) tanks, 19 infanterie-pantservoertuigen. En een SU-34 en helikopter, altijd fijn.

Zal wel het restant van Vuhledar zijn. Dit is wel een opsteker, hopen dat het een deukje slaat in de aanvalskracht van rusland.
PMC Patriot is daar blijkbaar ook actief.
En van wie is die? Badum tsss, van Shoigu. :)

+ de helft van Rusland zijn actieve tank voorraad pre-war visually confirmed verloren?

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 10-02-2023 16:06 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

nice if true

btw AD zei al zoiets https://www.ad.nl/buitenl...al-bij-vuhledar~af83b900/

[ Voor 48% gewijzigd door vso op 10-02-2023 16:04 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:16:
[...]

Het lijkt idd alsof Rusland een prematuur offensief is begonnen, om de nieuwe tanks en IFV’s voor te zijn.
Maar zolang er geen success is, zal Rusland niet zeggen dat ze begonnen zijn.

/edit: zie net ook dit NOS artikel, wat ook dezelfde mening deelt:
https://nos.nl/artikel/24...-ze-duwen-op-alle-fronten
De Belgische oud-kolonel Roger Housen spreekt zelf over een 'schijnoffensief', de Russen aan het front doen op zich niets anders dan waarmee ze al tijden bezig zijn. Er is echter geen bewijs te bespeuren van een 'groot offensief'.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 10-02-2023 16:26 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 13:04
XWB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:24:
[...]

De Belgische oud-kolonel Roger Housen spreekt zelf over een 'schijnoffensief', de Russen aan het front doen op zich niets anders dan waarmee ze al tijden bezig zijn.
Alleen lijken ze nu bij bosjes tanks en APV's te verliezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

BootVluchteling schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:26:
[...]
Naast de 'oepsie' bij Vuhledar lijkt het mee te vallen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
BootVluchteling schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:26:
[...]

Dat is al poos gaande, de aanval op Vuhledar werd al op 24 januari uitgevoerd. Op andere plekken aan het front is het nog behoorlijk stil en is geen bewijs zichtbaar van een 'groot offensief'.

[ Voor 17% gewijzigd door XWB op 10-02-2023 16:29 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

De Belgische oud-kolonel Roger Housen spreekt zelf over een 'schijnoffensief', de Russen aan het front doen op zich niets anders dan waarmee ze al tijden bezig zijn. Er is echter geen bewijs te bespeuren van een 'groot offensief'.
Het is maar net wat je verwacht natuurlijk. Bij Bachmut, Kremmina is de intensiteit opgevoerd, bij Vuhledar is iets behoorlijk misgegaan, en ik kwam net dit tegen:

Draadje: https://threadreaderapp.com/thread/1624061211561041920.html

Belangrijkste stukje tekst:
In general, since 15.01 till 10.02 they lost 30 BMPs and 7 tanks.

In this area we also found extra 20 destroyed pieces of Russian armour

U cannot even imagine (even I) the amount of destroyed Russia armour from Krasnogorivka to Kamianka. Approximately like 3 brigades 👌
Dus ook in deze richting grote verliezen.

Of dit "het offensief" is weet ik niet, maar het is duidelijk "een" offensief.

Edit: en natuurlijk laten de Oryx-cijfers dit ook zien: er zijn behoorlijk meer verliezen dan gemiddeld.

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 10-02-2023 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ik blijf me ook afvragen wat dat grote offensief dan zou moeten zijn. Ze hebben vooral meer troepen gebracht, maar ik zie niet echt in hoe ze de manier van aanvallen zouden kunnen veranderen. We hebben eerder in de oorlog gezien dat alle andere manieren die ze geprobeerd hebben gecountered werden door Oekraine.

Ik vraag me dan ook af of het 'grote offensief' niet simpelweg het oude riedeltje is maar dan met meer man/tanks. En dat is wat we momenteel zien. De enige waar het anders is gegaan is bij Vuhledar waar ze gemechaniseerd hebben proberen door te breken, maar daar kom je terug op het eerdere punt dat alle andere pogingen gecountered worden door Oekraine.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:29:
[...]

Het is maar net wat je verwacht natuurlijk. Bij Bachmut, Kremmina is de intensiteit opgevoerd, bij Vuhledar is iets behoorlijk misgegaan, en ik kwam net dit tegen:
redwing schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:33:
[...]

Ik blijf me ook afvragen wat dat grote offensief dan zou moeten zijn. Ze hebben vooral meer troepen gebracht, maar ik zie niet echt in hoe ze de manier van aanvallen zouden kunnen veranderen. We hebben eerder in de oorlog gezien dat alle andere manieren die ze geprobeerd hebben gecountered werden door Oekraine.
Aangezien Putin tegen maart de gehele Donbas veroverd wil hebben, zou er een flinke opmars aan alle fronten zichtbaar moeten zijn. In plaats daarvan zien we alleen meer intensiteit bij enkele steden, niet eens aan de gehele frontlinie.

We zien dus vooral meer van hetzelfde, maar er is toch echt wat anders nodig om tegen maart de rest van de Donbas veroverd te hebben. De Russen hebben nog minder dan een maand om de nieuwste doelstellingen van Putin te halen.

De Oekraïense regering kwam best paniekerig over met de grote Russische offensief, maar de AFU lijkt dat vooralsnog te kunnen counteren. Wat op zich positief is, want dan kunnen de tankleveringen achterwege gehouden worden voor een eigen offensief.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:46:
[...]

[...]

Aangezien Putin tegen maart de gehele Donbas veroverd wil hebben, zou er een flinke opmars aan alle fronten zichtbaar moeten zijn. In plaats daarvan zien we alleen meer intensiteit bij enkele steden, niet eens aan de gehele frontlinie.

We zien dus vooral meer van hetzelfde, maar er is toch echt wat anders nodig om tegen maart de rest van de Donbas veroverd te hebben. De Russen hebben nog minder dan een maand om de nieuwste doelstellingen van Putin te halen.

De Oekraïense regering kwam best paniekerig over met de grote Russische offensief, maar de AFU lijkt dat vooralsnog te kunnen counteren. Wat op zich positief is, want dan kunnen de tankleveringen achterwege gehouden worden voor een eigen offensief.
De grote vraag is natuurlijk, wat kan rusland nog? Dat Oekraïne er paniekerig over doet is logisch, die willen meer wapens lospeuteren. Ik kan alleen maar hopen dat het hier bij blijft, en dat na culminatie de Oekraïners het overnemen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:35
[...]

Zo heb ik een vriend + aanhang uit Kherson die terug wil en al twee keer terug is geweest naar Oekraine sinds ze zijn gevlucht een week voordat Kherson op slot ging met slopende tocht langs checkpoints met kinderen en oma achterin.

Hij is een keer terug geweest voor z'n auto/rijbewijs of iets dergelijks, hij moest even iets doen, net de grens over en weer terug naar polen.
en de tweede keer probeerde hij echt Kherson in te komen om planken tegen de ramen te timmeren na het bevrijden, daar hebben ze een huis.
Maar Oekrainse militairen hadden hun tweede auto Odesa total loss gereden dus kwam hij niet verder dan Odesa.
En toen hij daar was sloeg er op 150-200 meter van zijn hotel iets in, daarna is hij direct weer vertrokken.

Hij heeft het er constant over dat hij terug wil, het is een obsessie, niets hier is goed en hun leven staat gewoon stil, ze willen hier niet zijn.
En dat is best lastig om mee om te gaan, ze hebben een dochtertje in groep 6 en een kind in de brugklas, is het dan verstandig om weer terug te keren en op welk moment doe je dat.
Mijn ervaring is in ieder geval dat als mensen echt terug willen en dat in hun kop hebben dan praat je dat er niet zomaar uit, je hebt geen discussie met een redelijk persoon op dat moment, er zit zoveel pijn, schuld en verdriet..trauma gewoon.

Wat een ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

R3m3d7 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:59:
[...]

Zo heb ik een vriend + aanhang uit Kherson die terug wil en al twee keer terug is geweest naar Oekraine sinds ze zijn gevlucht een week voordat Kherson op slot ging met slopende tocht langs checkpoints met kinderen en oma achterin.

Hij is een keer terug geweest voor z'n auto/rijbewijs of iets dergelijks, hij moest even iets doen, net de grens over en weer terug naar polen.
en de tweede keer probeerde hij echt Kherson in te komen om planken tegen de ramen te timmeren na het bevrijden, daar hebben ze een huis.
Maar Oekrainse militairen hadden hun tweede auto Odesa total loss gereden dus kwam hij niet verder dan Odesa.
En toen hij daar was sloeg er op 150-200 meter van zijn hotel iets in, daarna is hij direct weer vertrokken.

Hij heeft het er constant over dat hij terug wil, het is een obsessie, niets hier is goed en hun leven staat gewoon stil, ze willen hier niet zijn.
En dat is best lastig om mee om te gaan, ze hebben een dochtertje in groep 6 en een kind in de brugklas, is het dan verstandig om weer terug te keren en op welk moment doe je dat.
Mijn ervaring is in ieder geval dat als mensen echt terug willen en dat in hun kop hebben dan praat je dat er niet zomaar uit, je hebt geen discussie met een redelijk persoon op dat moment, er zit zoveel pijn, schuld en verdriet..trauma gewoon.

Wat een ellende.
Herkenbaar. Het leven van mijn schoonouders staat hier ook stil. Meerdere keren aangegeven dat ze hun tijd zouden kunnen besteden aan vrijwilligerswerk oid, bij de Oekraïense diaspora, hier werk zoeken, etc. Maar ze willen het niet, ze zien hun verblijf hier echt als iets tijdelijks, wat zo kort mogelijk moet zijn. Daar is na een jaar nog altijd geen verandering in gekomen.

Dan ga je het ook niet tegenhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een KH55 met dummy lading neergehaald met manpad:

PSN

Pagina: 1 ... 8 ... 22 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid