Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 22 Laatste
Acties:
  • 385.993 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:50
jan390 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:39:
[...]

Nu komen we ergens.
Intern hebben we de keutel ingetrokken. Alleen jammer om dan wereldkundig te maken dat de Duitsers dwarsliggen.
Nee, dit is dus niet wat er staat. Er staat dat intern het leger het niet zo eens was met deze stap (en dat was al bekend), maar ook dat Duitsland het er niet mee eens is dat die 18 tanks overgenomen en weggegeven worden (en dat was ook al bekend). Dat 2e punt is het belangrijkste struikelblok, want dat 1e krijg je wel verkocht door wat extra investeringen te beloven. Uiteindelijk is het heel simpel en dat is dat zolang Duitsland deze constructie niet ziet zitten er niets gaat gebeuren.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

tiswat schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:58:
[...]

Zeiden ze niet: we kopen ze en sturen ze naar Oekraïne?
Eigenlijk kan dat ook niet. Ik lees hier veel over de leaseconstructie van de leopards maar dat is slechts het halve verhaal. Het 414 bataljon waar deze voertuigen onder vallen is een Duits-Nederlands bataljon. Iedere ~3 jaar word het leiderschap overgedragen tussen Nederland en Duitsland. Om die tanks zomaar te doneren is niet alsof je een leasewagen verkoopt, maar eerder een bedrijfsauto. De Duitsers hebben de aanwezigheid van dat bataljon ook gewoon begroot in hun plannen voor de NATO QRF en het Europese MCCE. Er zal een alternatief verzonnen moeten worden om dat gat op te vullen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

blissard schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:46:
[...]
Hoort eigenlijk in wapensystemen, maar:

de RAAM legt tot 17 km ver weg 6 AT mijnen neer.

Gecombineerd met ADAM (de AP variant), maakt dit Aria Denial wel compleet.
Lijkt em idd te zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Russische soldaten met hun pakje HIMARS sigaretten zijn weer bezig:

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 09:22

bloody

0.000 KB!!

In het onwaarschijnlijke geval dat iemand nog mocht denken dat Solovyov zijn boosheid en zuchten acteert in zijn monologen, hij kan ook goed tekeer gaan tegen zijn eigen productieteam _/-\o_
Vooral tegen het eind van het 1 minuut durende clipje.

nope

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
bloody schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:24:
In het onwaarschijnlijke geval dat iemand nog mocht denken dat Solovyov zijn boosheid en zuchten acteert in zijn monologen, hij kan ook goed tekeer gaan tegen zijn eigen productieteam _/-\o_
Vooral tegen het eind van die 1 minuut durende clipje.
[Twitter]
De man is onderhand toch alleen nog persiflage, voorzover hij dat niet al helemaal was.
Afgeven op de persoon en khaki sweater van Zelensky, maar draagt zelf een soort quasi-militaire fleece met vage patches.
"Geen doorgifte via Telegram? Technische issues?
Stalin maatregelen voor het hele productieteam!"

Het obligate slachtoffer spelen en gratuit vuilbekken en dreigen naar alles en iedereen wat 'in de weg zit'.
Clown TV.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Baserk schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:13:
[...]

De man is onderhand toch alleen nog persiflage, voorzover hij dat niet al helemaal was.
Afgeven op de persoon en khaki sweater van Zelensky, maar draagt zelf een soort quasi-militaire fleece met vage patches.
"Geen doorgifte via Telegram? Technische issues?
Stalin maatregelen voor het hele productieteam!"

Het obligate slachtoffer spelen en gratuit vuilbekken en dreigen naar alles en iedereen wat 'in de weg zit'.
Clown TV.
Klopt, fascinerende TV dit.

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
Volgens Peter Zeihan zijn er 60.000 Oekraïners aan het trainen bij nato landen, en in mei zullen deze hun training afronden en met steun van tanks en eventueel straalvliegtuigen hun offensief inzetten.

Poetin weet dat ook, en wilt daarom ervoor nog iets forceren, dus is het key om de huidige stuiptrekkingen van de Russen af te slaan met zo weinig mogelijk verlies.

Hier praat hij er over :

YouTube: Peter Zeihan - Russia Is At Point Of No Return This Will Happen Next...

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:29

Snow_King

Konijn is stoer!

C00P schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:16:
Volgens Peter Zeihan zijn er 60.000 Oekraïners aan het trainen bij nato landen, en in mei zullen deze hun training afronden en met steun van tanks en eventueel straalvliegtuigen hun offensief inzetten.

Poetin weet dat ook, en wilt daarom ervoor nog iets forceren, dus is het key om de huidige stuiptrekkingen van de Russen af te slaan met zo weinig mogelijk verlies.

Hier praat hij er over :

YouTube: Peter Zeihan - Russia Is At Point Of No Return This Will Happen Next...
Ik wil hem altijd geloven omdat hij verteld dat ik wil horen: Rusland gaat kapot!

Ik betrap hem op andere onderwerpen echter op wat fouten, dan begin ik te twijfelen aan zijn expertise over andere onderwerpen.

Ik hoop dus altijd dat hij gelijk heeft, maar ik twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:51
Snow_King schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:02:
[...]
Ik wil hem altijd geloven omdat hij verteld dat ik wil horen: Rusland gaat kapot!

Ik betrap hem op andere onderwerpen echter op wat fouten, dan begin ik te twijfelen aan zijn expertise over andere onderwerpen.

Ik hoop dus altijd dat hij gelijk heeft, maar ik twijfel.
Voor een deel klopt zijn verhaal wel, maar voor een deel ook weer niet. Landbouw gebied bijvoorbeeld klopt aardig, maar dat verhaal over natuurlijke barrières voor verdediging is weer lastiger. Getallen zoals die 60k troepen in training vind ik persoonlijk ook lastig, waar haalt hij het vandaan? Ik zou dus zeggen van kijk hem, maar blijf kritisch, hij kan er ook naast zitten.

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Emryte schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:05:
[...]

Voor een deel klopt zijn verhaal wel, maar voor een deel ook weer niet. Landbouw gebied bijvoorbeeld klopt aardig, maar dat verhaal over natuurlijke barrières voor verdediging is weer lastiger. Getallen zoals die 60k troepen in training vind ik persoonlijk ook lastig, waar haalt hij het vandaan? Ik zou dus zeggen van kijk hem, maar blijf kritisch, hij kan er ook naast zitten.
In mei is het 60k totaal oid.
Maar dat is het totaal sinds begin 2022 dus daar zitten grote getallen tussen die afgelopen jaar dus al deployed zijn.
Dus ja, hij misinterpreteerd de cijfers.
Ze zitten nu op een 20k/jaar in de UK en 40k/jaar in de EU als trainingcapaciteit. (+ de bonus tank/patriot training etc)

Verders:
“With the major offensive, as they call it, Russians are having big problems. Today we can see what they have planned and that they have already started their offensive, and they simply do not say they have started it. But, our forces are powerfully repelling it. The offensive they have planned is gradually underway. But, it is not the offensive they were counting on,” Danilov told.
https://www.ukrinform.net...with-major-offensive.html

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 11-02-2023 22:12 ]

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Emryte schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:05:
[...]
Getallen zoals die 60k troepen in training
Mijn idee bij dit soort dingen is altijd "those who know don't tell, and those who tell don't know".

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

JackBol schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:08:
[...]

Mijn idee bij dit soort dingen is altijd "those who know don't tell, and those who tell don't know".
Precies. Ik heb een kennis die dicht bij het vuur zit op militaire inlichtingen en dan nog rusland specifiek ook.

Dat soort mensen weet echt wel hun mond te houden, zelfs tegen intimi. Daar hoor je echt niets van wat je niet zou behoren te weten. Die zijn hun hele beroepscarrière daarop getraind.

-----------------------------

Peter Zeihan maakt leuke video's en soms behoorlijk interessant. Of die het overal bij het rechte eind heeft is een tweede maar een paar belangrijke punten heeft ie wel. Sommige conclusies kun je ook zelf trekken als je de informatie opzoekt, andere zijn vergezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Indoubt schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:17:
[...]

Precies. Ik heb een kennis die dicht bij het vuur zit op militaire inlichtingen en dan nog rusland specifiek ook.

Dat soort mensen weet echt wel hun mond te houden, zelfs tegen intimi. Daar hoor je echt niets van wat je niet zou behoren te weten. Die zijn hun hele beroepscarrière daarop getraind.

-----------------------------

Peter Zeihan maakt leuke video's en soms behoorlijk interessant. Of die het overal bij het rechte eind heeft is een tweede maar een paar belangrijke punten heeft ie wel. Sommige conclusies kun je ook zelf trekken als je de informatie opzoekt, andere zijn vergezocht.
Noem het wensdenken, maar ik sta wel aan ‘zijn kant’.

Rusland heeft deze oorlog al verloren, maar moet het zelf onder beseffen.

Rusland heeft hele grote problemen die de aankomende jaren groter en groter worden.

Oekraine gaat dit offensief prima kunnen stoppen om dit voorjaar echt hun slag te slaan.

Dat is hoe ik er in sta met de informatie van nu.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZM2EE4a_uYo8Ul29ODcIoaJY2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGMk5Fi7x77z7hfK3pzNcj5G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Wat een slagveld weer.

Het verbaast mij niets, als je dit soort filmpjes ziet..

nope

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 09:29

Ondertussen maakt Rusland op enkele plekken wel wat voortgang.

In hoeverre de nieuwe pantservoertuigen en tanks dat weer ongedaan kunnen en gaan maken moeten we zien, dat zal alleen nog even duren.

Ondertussen wordt de volgende lading wapen leveranties besproken. Wat voor de VS en bondgenoten interessant wordt is de vraag hoe UA echt een doorslaggevend voordeel gaat krijgen en dat is en blijft conform de NAVO doctrine: luchtoverwicht (al dan niet via himars).

Met 900-1100 doden per dag gemeld door UA en nauwelijks progressie schrijft Rusland ongeevenaarde geschiedenis van het 'moderne' conflict. Waarin iedereen dacht dat dit nooit meer zou gebeuren.

En dat terwijl de VS inmiddels 3 objecten uit de lucht geschoten heeft mogelijk van Chineze afkomst, waarbij de vraag rijst hoever China bereid is te gaan om de VS uit te dagen. Blijkbaar heeft iedereen zin in oorlog. Zorgelijk.

Edit:

Musk is volslagen complotwap aan het worden (of doet het louter voor de aandacht) en nu dit - hoop dat de VS overheid hem aan z'n beloftes houdt.. los van dat ik begreep dat ze er mogelijk ook gewoon voor betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-02-2023 10:31 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 14:49
NiGeLaToR schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:24:

En dat terwijl de VS inmiddels 3 objecten uit de lucht geschoten heeft mogelijk van Chineze afkomst, waarbij de vraag rijst hoever China bereid is te gaan om de VS uit te dagen. Blijkbaar heeft iedereen zin in oorlog. Zorgelijk.
Zin in oorlog? Of we lopen er niet meer voor weg?
ik neig namelijk meer naar dat laatste, waarbij we niet meer luisteren naar de dreigementen en "pest/treiter" gedrag. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
DoeEensGek schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:05:
[...]

Zin in oorlog? Of we lopen er niet meer voor weg?
ik neig namelijk meer naar dat laatste, waarbij we niet meer luisteren naar de dreigementen en "pest/treiter" gedrag. ;)
Ben hier mbt China verder gegaan btw:

NiGeLaToR in "China en de effecten Rusland-Oekraïne oorlog"

Er niet voor weglopen is prima - maar blijkbaar neemt men graag proef op de som of er voor weggelopen gaat worden of niet. Met eindeloze verliezen aan alle kanten, middelen die nooit meer terug komen die verloren gaan en uiteindelijk in een tijdperk waarin we op ons kleine planeetje andere dingen te doen hebben.

Maargoed, tis wat het is - het is blijkbaar de aard van het beestje.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 20:04
Met de verovering van Krasna Hora zijn de Russen Bakhmut aan het omsingelen, overgave is nu een kwestie van tijd.

Moderatie comment:
Je volgende reactie is al specifieker maar dan zien we nog steeds graag een weblink zodat ieder de informatie zelf kan interpreteren

[ Voor 42% gewijzigd door teacup op 12-02-2023 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
jaapstobbe schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:57:
Met de verovering van Krasna Hora zijn de Russen Bakhmut aan het omsingelen, overgave is nu een kwestie van tijd.
Bron?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
Jevgeni Prigozjin, de oprichter van de Russische Wagner Group, zegt dat de huurlingenmacht het dorp Krasna Hora aan de noordelijke rand van de omstreden Oekraïense stad Bakhmut heeft ingenomen. Dat meldt Reuters.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 19-09 17:46
Duda luidt de noodklok over de situatie in Oekraïne momenteel. Er moeten sneller wapens geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:22:
Duda luidt de noodklok over de situatie in Oekraïne momenteel. Er moeten sneller wapens geleverd worden.

[Twitter]
Twijfel wat we gaan doen, er zijn tanks onderweg, maar dacht dat het nog wel even duurt voordat die in gebruik kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

jaapstobbe schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:21:
[...]
Jevgeni Prigozjin, de oprichter van de Russische Wagner Group, zegt dat de huurlingenmacht het dorp Krasna Hora aan de noordelijke rand van de omstreden Oekraïense stad Bakhmut heeft ingenomen. Dat meldt Reuters.
Vermoed dat dat idd wel klopt, die was bijna helemaal omsingeld de afgelopen dagen.
Het was een kwestie van tijd voordat de UA troepen daar idd weg moesten trekken om complete omsingeling te voorkomen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]Jevgeni Prigozjin, de oprichter van de Russische Wagner Group, zegt dat de huurlingenmacht het dorp Krasna Hora aan de noordelijke rand van de omstreden Oekraïense stad Bakhmut heeft ingenomen. Dat meldt Reuters.
Ik zocht eigenlijk de bron waar gemeld wordt dat Bakhmut opgegeven wordt door UA......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:24
[...]
Dat is niet echt een bron, meer een wens van Prigozhin. Baghmut ligt inmiddels in puin en is als bewoonbare stad niet meer bruikbaar. De reden dat er zo hard verdedigd wordt is een paar weken geleden duidelijk geworden. Oekraïne wil dat de Russen zich erop stuk lopen. Zoveel mogelijk materieel en mobiks uitschakelen is het credo.

Als je ziet wat de verliezen aan Russische zijde deze dagen is, dan zijn de Oekraïners goed bezig.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:10
asing schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:52:
[...]

Als je ziet wat de verliezen aan Russische zijde deze dagen is, dan zijn de Oekraïners goed bezig.
Dat hangt volledig af van hoe hoog de verliezen aan UA zijde zijn.

UK MoD noemt vandaag de hoge verliezen aan RU zijde, maar zegt ook dat de attrition aan UA zijde hoog is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
[Embed]

Musk is volslagen complotwap aan het worden (of doet het louter voor de aandacht) en nu dit - hoop dat de VS overheid hem aan z'n beloftes houdt.. los van dat ik begreep dat ze er mogelijk ook gewoon voor betalen.
Dat noemen ze dus Russische propaganda...
Starlink heeft in hun voorwaarden opgenomen dat hun dienst niet geïntegreerd mag worden in wapensystemen. UA doet dat namelijk wel. En als SpaceX dat toestaat gaat Starlink onder ITAR vallen. In dat geval moet voor iedere export een exportvergunning worden aangevraagd bij de Amerikaanse overheid. En omdat Starlink dan dual use is voor de besturing van wapensystemen zal het niet mogen worden verkocht in de helft van de wereld. Schepen met Starlink aan boord mogen geen enkele buitenlandse haven meer in en vliegtuigen mogen het land niet meer verlaten. Oftewel: einde starlink.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
bloody schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:13:
[...]

Wat een slagveld weer.

Het verbaast mij niets, als je dit soort filmpjes ziet..
[Twitter]
Daar had UA een speciale artillerie shell gebruikt die een cluster anti-tank mijnen dropt. Precies op het pad door het mijnenveld dat de Russen al hadden vrijgemaakt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RocketKoen schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:17:
[...]

Starlink heeft in hun voorwaarden opgenomen dat hun dienst niet geïntegreerd mag worden in wapensystemen. UA doet dat namelijk wel. En als SpaceX dat toestaat gaat Starlink onder ITAR vallen. In dat geval moet voor iedere export een exportvergunning worden aangevraagd bij de Amerikaanse overheid. En omdat Starlink dan dual use is voor de besturing van wapensystemen zal het niet mogen worden verkocht in de helft van de wereld. Schepen met Starlink aan boord mogen geen enkele buitenlandse haven meer in en vliegtuigen mogen het land niet meer verlaten. Oftewel: einde starlink.
Ik denk dat ik je niet begrijp - ik lees dat men in UA Starlink systemen wil activeren maar dat dit niet meer kosteloos kan en er wordt een screenshot met een e-mail geplaatst. Verder geen info, behalve dat het 'gratis' gebruik niet meer mogelijk is.

Kan zeker net zo goed een misverstand zijn of iets wat uberhaupt niet klopt - ik merk alleen dat Musk al weer een tijd bezig is de realiteit naar z'n hand te buigen en vaker heeft aangegeven niet meer gratis te willen leveren (maar dit waarschijnlijk niet doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RocketKoen schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:17:
[...]
Het is waarschijnlijk gericht tegen die naval drones die UA gebruikte om tegen marine schepen bij Sebastopol.
Die hadden prominent een starlink terminal op hun boeg staan voor besturing.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:53
asing schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:52:
[...]
De reden dat er zo hard verdedigd wordt is een paar weken geleden duidelijk geworden. Oekraïne wil dat de Russen zich erop stuk lopen. Zoveel mogelijk materieel en mobiks uitschakelen is het credo.

bron?

Moderatie comment
Door dat ene woord zie je misinterpretatie ontstaan, slaat de vraag terug op de verliezen aan Russische zijde of op de drijfveren van Oekraïne? Als je de info van je tweede reactie (olafmol in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2") in deze reactie had verwerkt, dan had de discussie sneller verlopen.

[ Voor 43% gewijzigd door teacup op 12-02-2023 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:10
:? hier gaat iets mis, in de reactie van @asing van 12:52 staat heel wat anders dan wat er volgens jouw reactie staat.

Moderatie comment:
Volgens mij maakt hij een uitsnede uit de eerdere reactie, de staart, om specifiek over dat stuk een vraag te stellen. Doen we allemaal toch? Dat ene woord maakt het alleen gissen naar de bedoeling.

en als reactie op wat er in jouw bericht staat:
bron?
Werkelijk heb je de laatst maanden geen nieuws over Bahkmut gelezen?

[ Voor 22% gewijzigd door teacup op 12-02-2023 22:13 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zie dat net omgekeerd. Het probleem zit in dit geval bij de VS zelf. Ze hebben die ballonnen jarenlang genegeerd, want het werd niet als dreiging gezien, en nu de pers en de politiek erover struikelen wordt het buiten alle proporties opgeblazen. Dit is gewoon pure hysterie. Dit gaat niet meer over China maar is niet los te zien van de verziekte politieke verhoudingen in de VS zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Dit topic (of die van januari), specifiek een quote :) . Ik snap dat je nu zoiets hebt van "waar dan precies?" maar dat weet ik ook niet meer. Dus ik moet ook gaan zoeken. Als je het exact wilt weten zal je even moeten graven in de topics. :9

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Requiem19 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:10:
[...]
Dat hangt volledig af van hoe hoog de verliezen aan UA zijde zijn.
Het is een afweging tussen wat het kost en wat het oplevert. Als Oekraïne zich erop stuk zou lopen zouden ze er wel mee stoppen. Blijkbaar is de balans nog steeds positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
asing schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:10:
Het is een afweging tussen wat het kost en wat het oplevert. Als Oekraïne zich erop stuk zou lopen zouden ze er wel mee stoppen. Blijkbaar is de balans nog steeds positief.
Of de huidige linie is sterker en beter verdedigbaar dan de lijn erachter, dan kan je ervoor kiezen hoge verliezen te accepteren omdat het alternatief nog slechter is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
asing schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:10:
[...]

Dan is je redenatie: we weten de cijfers/feiten niet, maar UA doet het dus zal het wel logisch zijn.

Dat lijkt me redeneren vanuit een aanname. Niet alles wat UA doet / gedaan heeft is logisch/verstandig geweest. En niet elke toekomstige keuze zal goed zijn, dat is onmogelijk.

Totdat er meer bronnen zijn over de ratio v/d verliezen kunnen we geen conclusies nemen. Al het andere is imo wensdenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Requiem19 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:16:
[...]

Dan is je redenatie: we weten de cijfers/feiten niet, maar UA doet het dus zal het wel logisch zijn.

Dat lijkt me redeneren vanuit een aanname. Niet alles wat UA doet / gedaan heeft is logisch/verstandig geweest. En niet elke toekomstige keuze zal goed zijn, dat is onmogelijk.

Totdat er meer bronnen zijn over de ratio v/d verliezen kunnen we geen conclusies nemen. Al het andere is imo wensdenken.
Precies dit bedoel ik. Als we het niet begrijpen of weten dan zal het wel 4D schaken van Ukraine zijn. Precies dat deden ook de Rusland aanhangers aan het begin van deze oorlog. Nergens is te vinden dat dit de officiële tactiek is van het Ukrainse leger. Tenzij er een bron te linken is waarin Ukraine zelf dit vanuit officiële bron communiceert. Mss is die er maar ik heb die dan gemist. Vandaar de vraag om een bron vermelding voor deze claim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
olafmol schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:28:
[...]

Precies dit bedoel ik. Als we het niet begrijpen of weten dan zal het wel 4D schaken van Ukraine zijn. Precies dat deden ook de Rusland aanhangers aan het begin van deze oorlog. Nergens is te vinden dat dit de officiële tactiek is van het Ukrainse leger. Tenzij er een bron te linken is waarin Ukraine zelf dit vanuit officiële bron communiceert. Mss is die er maar ik heb die dan gemist. Vandaar de vraag om een bron vermelding voor deze claim.
Tja, het is wel een feit dat ze dit bij eerdere aanvallen wel zo gedaan hebben, waarbij ze de russen vastgepint hielden met mindere troepen, terwijl ze betere troepen aan het trainen en bewapenen waren. Maar ook andersom dat ze terugvielen als de verdediging te kostbaar werd. Of dat hier ook gebeurd is natuurlijk de vraag, maar gezien hoe rusland aanvalt en de bevestigde verliezen van rusland moet het wel heel raar daar gaan als de verliezen bij UA maar enigszins in de buurt komen (wat niet wil zeggen dat UA-verliezen niet hoog kunnen zijn)

Maar zoals zo vaak worden er om officiele bronnen gevraagd en die zul je voor helemaal niets in deze oorlog kunnen vinden. Want zelfs als UA zoiets zou melden, zijn ze zelf een partij en daarmee kun je nooit valideren of het wel helemaal klopt. Oftewel je kunt bedenken hoe het waarschijnlijk is, maar bewijs zul je niet krijgen, dus deze discussie is daarmee nogal zinloos.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:02
[...]

Na een jaar oorlogsvoering kunnen we er best vanuit gaan dat Oekraïne niets zonder reden doet terwijl de Russen voornamelijk irrationeel handelen. Natuurlijk is het geen teken van kracht als Oekraïne land prijs geeft, maar het is logisch om er vanuit te gaan dat dat een tactische terugtrekking is en geen chaotische tenzij anders bewezen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pakistan stuurt schijnbaar een aardige shipment grad raketten op:
https://m.economictimes.c.../articleshow/97808726.cms
Pakistan to send military aid to Ukraine including 10,000 Grad rounds writes Economic Times. It will arrive in Ukraine through the German port of Emden with subsequent transit through Poland.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

En intussen vaderlief maar schelden op het westen :+

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

rclahsen schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:19:
[...]

[Afbeelding]

Alleen Russen zijn zo goed in mentale gymnastiek. Was het Solovyiev niet die zei dat Russen een vredelievend volk zijn, maar dat het toch fijn is om te weten dat vanuit Königsbergen Berlijn, Parijs en Londen binnen een paar minuten genuked kunnen worden? Of was dat Olga Skabeyeva? [Twitter]Het was dus bij Olga.
En zijn mening (Solovjev) op video van 15 jaar geleden dat het onbestaanbaar was dat Rusland Oekraïne zou aanvallen want dat was een broedervolk etc.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Teveel vrijwilligers:

Ipv 6 (of 8?) brigades zal het mogelijk meer worden.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 12-02-2023 17:58 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Hier is je bron : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74253828

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wdmDyylCfp_G0gOcR36VNUmhZA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0OuE1kEtNYpzHSwesw4ORtHA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door asing op 12-02-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Je bedoelt een captain hindsight argument. Zo kan ik achteraf ook alles als een geniale voorbedachte strategie uitleggen. Anyway, zoals hierboven aangegeven komen we er toch niet achter. Het punt dat ik wil maken is dat het heel link is je rijk te rekenen in dit conflict.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
olafmol schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:24:
[...]

Je bedoelt een captain hindsight argument. Zo kan ik achteraf ook alles als een geniale voorbedachte strategie uitleggen. Anyway, zoals hierboven aangegeven komen we er toch niet achter. Het punt dat ik wil maken is dat het heel link is je rijk te rekenen in dit conflict.
Volgens mij ben je op zoek naar iets om jezelf gelijk te geven.

Wat ooit het plan was zullen we niet weten. Wat ze zeggen dat het plan was staat in het Telegram bericht. De Amerikanen zagen Oekraïne het liefst zuidelijker de aanval inzetten, het gevecht rond Bakhmut gaf zoveel casualties aan UA zijde dat het als "not sustainable" werd gezien. En toch gingen ze door. Waarom? Nou misschien omdat "Fort Bakhmut" uitstekend te verdedigen bleek en de Russen ontzettende verliezen leden.

De vraag is of je in een andere omgeving hetzelfde had kunnen bereiken. Op 1-12 telden we 90.000 gedode Russen, dat zijn er vandaag 137.000. Bijna 50.000 in 2.5 maand. Die zullen lang niet allemaal in Donbass gevallen zijn maar het offensief wat Rusland probeert te voeren is een kaalslag onder de Mobiks en Wagner geworden.

Dus maak een keuze :

1) we verdedigen Bakhmut tot de laatste steen en blijven ook die verdedigen
2) we willen een kaalslag plegen op de Russen en Bakhmut is de aangewezen plek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De Bradleys zijn samen met wat bonus vehicles uitgeladen in Duitsland:

Blijkbaar 300 vehicles + wat in UK is bijgeladen?

Afbeeldingslocatie: https://nitter.nl/pic/orig/media%2FFoyGN72WIAQ8uA5.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door YakuzA op 12-02-2023 20:32 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:28
YakuzA schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:05:
De Bradleys zijn samen met wat bonus vehicles uitgeladen in Duitsland:
[Twitter]

Blijkbaar 300 vehicles + wat in UK is bijgeladen?
[Twitter]
Just a thought.. wat houdt Rusland tegen om zo'n schip te torpederen? Artikel 5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

YakuzA schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:37:
Pakistan stuurt schijnbaar een aardige shipment grad raketten op:
https://m.economictimes.c.../articleshow/97808726.cms

[...]
Is dit om een goed voetje te halen bij Europa/US gezien de weigering van India tot enige kritiek op Rusland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TrailBlazer schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:30:
[...]

Is dit om een goed voetje te halen bij Europa/US gezien de weigering van India tot enige kritiek op Rusland
Pakistan kocht al meer wapens in het westen dan India dacht ik.
Die hebben dus al een betere bestaande relatie met de US.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
nextware schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:30:
[...]

Just a thought.. wat houdt Rusland tegen om zo'n schip te torpederen? Artikel 5 ?
Zowel de Russen als de NAVO hebben hun rode lijnen. Dit is er zo een.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 19-09 14:49
[...]

Just a thought.. wat houdt Rusland tegen om zo'n schip te torpederen? Artikel 5!!
Fixed. ;)

Maar serieus wat verwacht je. Dat Amerika en andere nato landen zeggen kan gebeuren? Dat is gewoon een volle oorlogs verklaring met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 19-09 17:35
[...]

Omdat dat een oorlogsverklaring is aan een ander land.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
Op welke manier onderbouwt een goede aftocht van een verloren positie dat Oekraine weinig verliezen lijdt rondom Bakhmut?

Dan kunnen we net zo goed gaan zeggen dat de Russen ook strategisch gebied opgeven, gelet op hun succesvolle aftocht uit Kherson, met weinig verkiezen van manschappen en materieel.

Ik wil echt heel graag geloven dat Oekraine een fantastisch spel speelt rondom Bakhmut en voor elke Oekrainer die daar overlijdt er 10 russen doodgaan, maar de onderbouwing ‘Oekraine blijft er voor gaan, dus weten ze wat ze doen’, is voor mij simpelweg geen onderbouwing.

Als het antwoord dan is ‘maar we weten niets van Oekraine’s verliezen daar’, dan is voor mij ook de conclusie dat we geen enkel idee hebben hoe succesvol Oekraine is rondom Bakhmut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:59
[...]

De Amerikanen zijn grofweg gezegd WW1 ingestapt omdat de Lusistania (een cruiseschip) werd getorpedeerd in 1915 door de Duitsers en er Amerikaanse burgers sneuvelden.

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat het vooral de publieke opinie was die toen aanstuurde op een oorlog met Duitsland. Duitsland kon via diplomatieke weg dit nog tegenhouden door een verandering van tactiek met zijn duikboten. Toen Duitsland later toch weer alles ging torpederen, zijn de Amerikanen in 1917 dan toch de oorlog ingestapt.

En net zoals nu, zijn de Amerikanen niet slechter (economisch gezien) uit de wereldoorlogen gekomen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Los van de 'rode lijn' en 'art 5' argumenten kun je je afvragen of de VS dat niet ook bedacht heeft en er subs rondvaren rond de vrachtladingen. Zelfs als het ze lukt het schip aan te vallen gaat het niet onopgemerkt, heeft de VS meer schepen en Bradley's en schuiven ze dan eigenhandig de escalatieladder een heel eind op.

Dus qua logistiek geen onlogische reactie - maar het lijkt nu een principieel punt: VS valt RU niet direct aan en vice versa, ze vechten het uit in UA en laten dit vooral UA en huurlingen en/of vrijwilligers doen.

Ik denk dat er genoeg hardliners zijn die er op hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:42:
[...]

Los van de 'rode lijn' en 'art 5' argumenten kun je je afvragen of de VS dat niet ook bedacht heeft en er subs rondvaren rond de vrachtladingen. Zelfs als het ze lukt het schip aan te vallen gaat het niet onopgemerkt, heeft de VS meer schepen en Bradley's en schuiven ze dan eigenhandig de escalatieladder een heel eind op.
Een onderzeeër is niet eens nodig, vanuit Kaliningrad kan Rusland een raket op dat schip afvuren.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
XWB schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:43:
Een onderzeeër is niet eens nodig, vanuit Kaliningrad kan Rusland een raket op dat schip afvuren.
Recht over duizend kilometer NAVO grondgebied? Dacht het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:44:
[...]

Recht over duizend kilometer NAVO grondgebied? Dacht het niet...
Dat zou een keuze zijn, maar Rusland heeft wel de middelen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
XWB schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:45:
[...]

Bij een onderzeeër kunnen ze nog de plausibele ontkenning toepassen: ongelukje, oeps, sigaretje en munitie - overkomt de beste.

Maar eens, opties genoeg - vraag is of men er wat mee op schiet behalve zichzelf in de voet te schieten. Ik denk het niet, dus is de kans wel aanwezig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
XWB schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:45:
Een precisieraket van die afstand op een specifiek schip in de haven van Emden? Dat is 15km van Delfzijl, los van de vraag of ze het (nog) kunnen een duidelijker casus voor artikel 5 ga je niet krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
Requiem19 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:26:
[...]
Op welke manier onderbouwt een goede aftocht van een verloren positie dat Oekraine weinig verliezen lijdt rondom Bakhmut?
Waar schrijf ik dat er weinig verliezen zijn? Het enige dat ik aangeef is dat de verliezen niet opwegen tegen de waarde van de operatie. Die afweging is niet aan ons maar aan Oekraïne.
Dan kunnen we net zo goed gaan zeggen dat de Russen ook strategisch gebied opgeven, gelet op hun succesvolle aftocht uit Kherson, met weinig verkiezen van manschappen en materieel.
Ze zijn vertrokken nadat hun supply chains volledig aan gort werden gelegd. Voor zover ik weet zijn de supply chains voor Oekraïne nog intact waar het Bakhmut betreft.
Ik wil echt heel graag geloven dat Oekraine een fantastisch spel speelt rondom Bakhmut en voor elke Oekrainer die daar overlijdt er 10 russen doodgaan, maar de onderbouwing ‘Oekraine blijft er voor gaan, dus weten ze wat ze doen’, is voor mij simpelweg geen onderbouwing.
Er zijn twee zaken die je hier even helder moet hebben. Het eerste is dat de Russen altijd in herhaling vallen en niet leren van hun fouten. Het tweede is dat Oekraïne exact weet hoe het slagveld eruit ziet, hun intel is gewoon zeer goed. De Russen stonden al op achterstand, maar met het verbod op commerciële drones weten ze eigenlijk helemaal niet meer hoe het ervoor staat. Dan heeft Oekraïne ook nog het voordeel dat ze de aangevallen partij zijn. Als laatste hebben ze iets wat de Russen niet hebben : creativiteit.
Als het antwoord dan is ‘maar we weten niets van Oekraine’s verliezen daar’, dan is voor mij ook de conclusie dat we geen enkel idee hebben hoe succesvol Oekraine is rondom Bakhmut.
Tja, waar druk je succes in uit? Wat is succes in een oorlog? Als eerste moet je weten wat het doel is dat je beoogt te behalen. Als dat voor de Russen "Bakhmut innemen" is, dan kunnen we constateren dat dat voorlopig niet succesvol is. Als het doel voor Oekraïne is om Bakhmut te behouden dan kan je tot op heden zeggen dat dat is gelukt. Als een tweede doel "Wagner decimeren" is, dan is dat ook redelijk succesvol.

Dan is de laatste vraag : wat is de prijs van dat succes en is dat aanvaardbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:30
NiGeLaToR schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:51:
[...]

Bij een onderzeeër kunnen ze nog de plausibele ontkenning toepassen: ongelukje, oeps, sigaretje en munitie - overkomt de beste.

Maar eens, opties genoeg - vraag is of men er wat mee op schiet behalve zichzelf in de voet te schieten. Ik denk het niet, dus is de kans wel aanwezig :)
Het is alleen zo gênant dat geen enkele Russische olie- of gastanker dan z'n bestemming meer bereikt, wegens vergelijkbare ongelukjes. :+

Op serieuzere noot: die transportschepen varen onder een rederij die geregistreerd staat als officieel handelend in het belang van de VS en daarmee expliciet onder hun bescherming. Internationaal verdrag, geldt ook in internationale wateren. De verdenking alleen al zou vermoedelijk genoeg zijn voor een flinke escalatie, als daar wat verdachts mee zou gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

[...]

Het schip vaart onder de VS vlag en dus is het een act of war als je die aanvalt.

De VS gebruikt een commerciële rederij om militair spul te transporteren. Maar ze betalen de rederij extra geld om bepaalde schepen permanent onder de VS vlag te laten varen zodat het geldt als VS grondgebied.

Bron: https://ukrainetoday.org/...ringing-brads-to-ukraine/

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 19-09 17:35
Achtergrond artikel over Iraanse drones en de wijze waarop ze naar Rusland getransporteerd worden: https://www.theguardian.c...muggle-drones-into-russia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Rav schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:51:
[...]

Het schip vaart onder de VS vlag en dus is het een act of war als je die aanvalt.

De VS gebruikt een commerciële rederij om militair spul te transporteren. Maar ze betalen de rederij extra geld om bepaalde schepen permanent onder de VS vlag te laten varen zodat het geldt als VS grondgebied.

Bron: https://ukrainetoday.org/...ringing-brads-to-ukraine/
Dat is verklaarbaar :)

TLDW; Als je onder Amerikaanse vlag wil varen heb je te maken met de Amerikaanse wet. Het minimumloon wat bijvoorbeeld 3 keer zo hoog is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

https://news.bloomberglaw...n-partnership-blasts-musk
Kymeta’s chief development officer Bill Marks said Musk’s threats to cut off service in Ukraine and limit availability in contested areas like Crimea, which Russia annexed in 2014 in a move seen by the UN as a violation of international law, were “egregious.”

“I’m sure there’s blood on his hands for that,” he said.
“The biggest difference between our terminals and the Starlink terminals, besides the fact that we would never shut them off, is our terminals work on the move,” Marks said.
Tijd om Starlink te vervangen dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Het legt wel, wederom, een probleem bloot. Wat doe je met overduidelijk foute miljardairs en hun speeltjes als ze voor de vijand kiezen?

Wellicht heeft Musk met z’n Starlink en Tesla bedrijven met iets teveel informele macht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 18:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uw4BtydrphRwUpFrxOkbdcgNQtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RifU82odBMlv9tvZi30Wdsp1.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:09
dr.lowtune schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:52:
[...]
Het legt wel, wederom, een probleem bloot. Wat doe je met overduidelijk foute miljardairs en hun speeltjes als ze voor de vijand kiezen?

Wellicht heeft Musk met z’n Starlink en Tesla bedrijven met iets teveel informele macht.
Musk geniet veel macht en dat is hij inmiddels gewend. Vorig jaar deed die eenzelfde geintje om zo het pentagon onder druk te zetten miljarden vrij te maken. Dat werd echter vrij snel opgelost vanuit het Pentagon. Je krijgt maar zoveel bewegingsruimte voordat ze subtiel gaan dreigen met nationaliseren vanwege landsveiligheid. Dat zal nu echt niet anders zijn. Wat er nu gebeurd zal in lijn liggen met wat de overheid van de VS eigenlijk echt wil. Ofwel over een maand zijn ze weer teruggefloten of niet. Zelf verwacht ik dat het zonder publiekelijk te maken straks gewoon weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zou inmiddels wel een (duurdere) optie zijn voor on the move dus de opmerking van Marks is achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Caelorum schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:28:
[...]

Musk geniet veel macht en dat is hij inmiddels gewend. Vorig jaar deed die eenzelfde geintje om zo het pentagon onder druk te zetten miljarden vrij te maken. Dat werd echter vrij snel opgelost vanuit het Pentagon. Je krijgt maar zoveel bewegingsruimte voordat ze subtiel gaan dreigen met nationaliseren vanwege landsveiligheid. Dat zal nu echt niet anders zijn. Wat er nu gebeurd zal in lijn liggen met wat de overheid van de VS eigenlijk echt wil. Ofwel over een maand zijn ze weer teruggefloten of niet. Zelf verwacht ik dat het zonder publiekelijk te maken straks gewoon weer werkt.
Musk is de zwakke schakel, na alle purges in Twitter is er alleen nog een kliekje over dat vol zit met pro-Russische denkbeelden. Niet eens echt pro-Russiche maar een Oekrainse nederlaag zou 'owning the libs' betekenen en dus een goede zaak zijn. Hij was er al van overtuigd dat zijn vredesplan, net als zijn onderzeeboot voor een grot redding, de oplossing was en haalt uit naar degenen die dat anders zien.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Rusland:

Oekraine claimed voor de 24e ook iets in petto hebben (kan Tweet even niet vinden).

Ben wel benieuwd wat we gaan zien de 24e... Vast weinig goeds.

Deze verrassing gaat niet op tijd zijn helaas:

[ Voor 21% gewijzigd door Snow_King op 13-02-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snow_King schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:11:
Rusland:
[Twitter]

Oekraine claimed voor de 24e ook iets in petto hebben (kan Tweet even niet vinden).

Ben wel benieuwd wat we gaan zien de 24e... Vast weinig goeds.
We zullen zien hoeveel ze weer hebben opgespaard na hun laatste golf vorige week.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:59
Ik zag die post gister ook voorbijkomen. Volgens mij was de boodschap dat UA iets voor RU in petto heeft. Niet andersom ;) Zal even in de geschiedenis kijken of ik de tweet terug kan vinden.

Edit: deze dus:

[ Voor 19% gewijzigd door Rene op 13-02-2023 09:33 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 19-09 17:46
Rene schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:28:
Ik zag die post gister ook voorbijkomen. Volgens mij was de boodschap dat UA iets voor RU in petto heeft. Niet andersom ;) Zal even in de geschiedenis kijken of ik de tweet terug kan vinden.

Edit: deze dus:
[Twitter]
Een tegenoffensief komt nog te vroeg zo te lezen. Betreft puur aankondigingen van sancties en wapens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:37:
[...]

Een tegenoffensief komt nog te vroeg zo te lezen. Betreft puur aankondigingen van sancties en wapens
Sowieso gaan ze een tegenoffensief echt niet aankondigen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:51:
[...]

Sowieso gaan ze een tegenoffensief echt niet aankondigen.
Of wel, maar dan met één of meerdere foute locaties (zonder de daadwerkelijke locatie te noemen), of meerdere foute datums (zonder de daadwerkelijke datum te noemen), waarschijnlijk meer een combinatie van beide.

Of inderdaad gewoon stilte. Beide zijn al voorgekomen. Ik zou inderdaad hoe dan ook geen verwachtingen hebben van deze berichten, en dat kunnen we de Oekraïnse strijdmacht niet kwalijk nemen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
nst6ldr schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Of wel, maar dan met één of meerdere foute locaties (zonder de daadwerkelijke locatie te noemen), of meerdere foute datums (zonder de daadwerkelijke datum te noemen), waarschijnlijk meer een combinatie van beide.

Of inderdaad gewoon stilte. Beide zijn al voorgekomen. Ik zou inderdaad hoe dan ook geen verwachtingen hebben van deze berichten, en dat kunnen we de Oekraïnse strijdmacht niet kwalijk nemen. :)
Misleiding is al zo oud als oorlogen zelf denk ik. Heel wat generaals zijn op het verkeerde been gezet met opblaasbare tanks, houten HIMARS en een stroom aan foute informatie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Hmmm, de cijfertjes zijn weer terug naar hoe ze waren een paar weken geleden. Een rustpauze? Wellicht dat Rusland te veel mankracht en materiaal heeft moeten ophoesten zonder de resultaten te behalen die ze hoopte? We zullen het wel zien aan hoe de cijfers blijven.

Maar als de Rus nu al Terminators doet inzetten dan zitten ze aan technische limieten. Dat terwijl Oekraïne nog een hoop van zijn nieuwe speeltjes moet krijgen. Dat stemt mij hoopvol.
Ik vermoed dat het duwen van afgelopen weken door Rusland was om Bakhmut in handen te krijgen. Dat is echter nog steeds niet gelukt. (Color me surprised, ik had verwacht dat het inmiddels was gevallen)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
asing schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:30:
[...]

Tja, waar druk je succes in uit? Wat is succes in een oorlog? Als eerste moet je weten wat het doel is dat je beoogt te behalen. Als dat voor de Russen "Bakhmut innemen" is, dan kunnen we constateren dat dat voorlopig niet succesvol is. Als het doel voor Oekraïne is om Bakhmut te behouden dan kan je tot op heden zeggen dat dat is gelukt. Als een tweede doel "Wagner decimeren" is, dan is dat ook redelijk succesvol.

Dan is de laatste vraag : wat is de prijs van dat succes en is dat aanvaardbaar?
Laten we even teruggaan naar jouw opmerking waar deze opmerking mee begon:
De discussie die zich daaruit ontspon is dat of UA goed bezig is niet alleen afhangt van Russische verliezen, maar ook van hun eigen verliezen. Uit je verschillende reacties blijkt naar mijn mening dat jij dit vooral uit algemene principes afleidt maar niet uit recente informatie van het slagveld. Jouw argumentatie:
Er zijn twee zaken die je hier even helder moet hebben. Het eerste is dat de Russen altijd in herhaling vallen en niet leren van hun fouten.
Bovenstaand is een generieke algemeenheid, die overigens ook niet klopt. Vergelijk de terugtrekking rond Kharkiv met de terugtrekking rondom Kherson.
Het tweede is dat Oekraïne exact weet hoe het slagveld eruit ziet, hun intel is gewoon zeer goed. De Russen stonden al op achterstand, maar met het verbod op commerciële drones weten ze eigenlijk helemaal niet meer hoe het ervoor staat.
Wederom een generieke opmerking, zonder feitelijke informatie over Bakhmut.
Dan heeft Oekraïne ook nog het voordeel dat ze de aangevallen partij zijn. Als laatste hebben ze iets wat de Russen niet hebben : creativiteit.
Ook dit is weer een algemeen principe dat je gebruikt om tot conclusies te komen.

Ik heb deze morgen even wat tijd gespendeerd om wat meer feiten boven water te krijgen voor mezelf, zodat de discussie niet verzand in algemeenheden.

De NY Times over Bakhmut / Oekraines verliezen:
Ukraine’s casualty figures are also difficult to ascertain, given Kyiv’s reluctance to disclose its own wartime losses. But in Bakhmut, hundreds of Ukrainian troops have been wounded and killed daily at times as well, officials said. Better trained infantry formations are kept in reserve to safeguard them, while lesser prepared troops, such as those in the territorial defense units, are kept on the front line and bear the brunt of shelling.
Specifiek over Bakhmut wordt gezegd dat Wagner 'expendable' troepen erin gooit, terwijl UA's verliezen misschien in getallen niet groter zijn, maar ze wel waardevolle soldaten verliezen:
“In this particular area, the Russians have employed around 40,000 to 50,000 inmates or prisoners,” Mr. Salm said. “They are going up against regular soldiers, people with families, people with regular training, valuable people for the Ukrainian military.”

“So the exchange rate is unfair,” he added. “It’s not one to one because for Russia, inmates are expendable. From an operational perspective, this is a very unfair deal for the Ukrainians and a clever tactical move from the Russian side.”
In november waren er al tot 240 gewonden aan UA zijde op 1 dag (!!)
By around noon on Friday, doctors had counted 50 wounded, many of them soldiers. The day before was even worse: 240 people had come through the hospital’s doors with everything from gunshot wounds to shrapnel injuries and concussions.
Rusland heeft eerst simpelweg 40k gevangen er doorheen gejaagd in Bakhmut, waar UA's verliezen minder waren, maar dus wel meer waardevolle soldaten:
According to the BND, Russian losses are far higher than Ukrainian casualties because the Wanger mercenaries do not employ military tactics, with commanders sending their men in as cannon fodder. Independent Russian media outlet Meduza published a chilling statistic on January 23 from an investigation by the NGO Rus Sidyashchaya, which specializes in the rights of prisoners: of the 50,000 Russian inmates who volunteered to join the ranks of the Wagner Group, only 10,000 are still fighting. The remainder have been killed, wounded or are missing in action – or have deserted.
Volgens Der Spiegel op 20 januari zaten de Oekraine's verliezen in Bakhmut (gewonden+doden) dagelijks in de '3 digits':
On January 20, German daily Der Spiegel revealed that the German BND secret service had told a Bundestag security commission that the Armed Forces of Ukraine were suffering daily casualties – killed, wounded or missing in action – numbering “three figures.”
Vanuit het Westen zijn er dan ook grote twijfels of UA Bakmut wel zo heftig moet blijven verdedigen:
But Kyiv’s Western allies have their doubts about the military value of continued carnage in Bakhmut. A recent CNN report cited senior US and NATO officials suggesting that Ukraine should abandon its defense of Bakhmut and concentrate on a fresh attack backed by NATO-supplied heavy armor in the south, preferably in Zaporizhzhia, to sever the connection between the Russian border, the occupied territories in the Sea of Azov and Kherson.
Bovenstaande paar quotes leveren naar mijn mening een genuanceerder beeld op.

- Rusland heeft tot nu toe vooral gevangenen de meatgrinder ingestuurd
- UA heeft minder verliezen, maar de soldaten die ze verliezen zijn waardevoller
- UA had in november al tot 240 doden+gewonden per dag in Bakhmut en de situatie is niet beter geworden
- Zowel de NAVO als de US heeft twijfels over de strategie van UA om Bakhmut met zoveel middelen te verdedigen.

Bronnen:

https://www.nytimes.com/2...ne-russia-casualties.html
https://www.nytimes.com/2.../ukraine-war-bakhmut.html
https://english.elpais.co...and-ukrainian-armies.html
https://www.spiegel.de/au...72-4325-bc06-29d76e0c4d5e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:27

Fanta

FordPerformance™️

Requiem19 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:21:
[...]

[...]

De discussie die zich daaruit ontspon is dat of UA goed bezig is niet alleen afhangt van Russische verliezen, maar ook van hun eigen verliezen. Uit je verschillende reacties blijkt naar mijn mening dat jij dit vooral uit algemene principes afleidt maar niet uit recente informatie van het slagveld. Jouw argumentatie:

[...]

Bovenstaand is een generieke algemeenheid, die overigens ook niet klopt. Vergelijk de terugtrekking rond Kharkiv met de terugtrekking rondom Kherson.

[...]

[...]

Ook dit is weer een algemeen principe dat je gebruikt om tot conclusies te komen.

Ik heb deze morgen even wat tijd gespendeerd om wat meer feiten boven water te krijgen voor mezelf, zodat de discussie niet verzand in algemeenheden.

[...]

Specifiek over Bakhmut wordt gezegd dat Wagner 'expendable' troepen erin gooit, terwijl UA's verliezen misschien in getallen niet groter zijn, maar ze wel waardevolle soldaten verliezen:

[...]

[...]

Rusland heeft eerst simpelweg 40k gevangen er doorheen gejaagd in Bakhmut, waar UA's verliezen minder waren, maar dus wel meer waardevolle soldaten:

[...]

Volgens Der Spiegel op 20 januari zaten de Oekraine's verliezen in Bakhmut (gewonden+doden) dagelijks in de '3 digits':

[...]

Vanuit het Westen zijn er dan ook grote twijfels of UA Bakmut wel zo heftig moet blijven verdedigen:

[...]

- UA heeft minder verliezen, maar de soldaten die ze verliezen zijn waardevoller
- UA had in november al tot 240 doden+gewonden per dag in Bakhmut en de situatie is niet beter geworden
- Zowel de NAVO als de US heeft twijfels over de strategie van UA om Bakhmut met zoveel middelen te verdedigen.

Bronnen:

Je hebt enorm je best gedaan om allerlei feiten en betrouwbare bronnen boven tafel te krijgen, maar je trekt er zélf je conclusies uit en ook jouw interpretatie is twijfelachtig. Zo heb je het vrij generaliserend over 240 gewonden aan UA zijde, terwijl in het artikel staat dat dit slechts op 1 dag het geval was en dat het gaat over het totale aantal gewonden wat die dag in het ziekenhuis is geweest, ongeacht de ernst van de verwonding.

Het op deze manier verdraaien van 'feiten' vind ik een sluipmoordenaar in een zogenaamd neutrale discussie. Prima dat je deze bronnen citeert en probeert feiten aan te voeren, maar trek er geen voorbarige conclusies uit, daar heeft niemand wat aan.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Bronnen:

ik begrijp het niet helemaal, je zei zelf toch (als jij het niet was; je bent het wel met me eens toch) dat zolang de cijfers aan beide kanten niet bekend zijn er weinig nuttigs over te zeggen valt.
Waarom dan ellenlange epistels om te 'bewijzen' dat je gelijker hebt dan een ander?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Fanta schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:33:
[...]

Je hebt enorm je best gedaan om allerlei feiten en betrouwbare bronnen boven tafel te krijgen, maar je trekt er zélf je conclusies uit en ook jouw interpretatie is twijfelachtig. Zo heb je het vrij generaliserend over 240 gewonden aan UA zijde, terwijl in het artikel staat dat dit slechts op 1 dag het geval was en dat het gaat over het totale aantal gewonden wat die dag in het ziekenhuis is geweest, ongeacht de ernst van de verwonding.

Het op deze manier verdraaien van 'feiten' vind ik een sluipmoordenaar in een zogenaamd neutrale discussie. Prima dat je deze bronnen citeert en probeert feiten aan te voeren, maar trek er geen voorbarige conclusies uit, daar heeft niemand wat aan.
Ik zeg volgens mij heel concreet dat er op 1 dag 240 gewonden+doden waren in november. Daarnaast citeer ik ook het Der Spiegel artikel van 20 januari dit jaar, waarin de BND stelt dat de verliezen rondom Bakhmut voor Oekraine dagelijks in de '3 digits' zitten.

Op welke manier verdraai ik hier iets?

Naar mijn mening is dit een veel waardevollere discussie dan de situatie rondom Bakhmut bekijken in terminologie als 'Oekraine heeft betere intel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tens schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:35:
[...]

ik begrijp het niet helemaal, je zei zelf toch (als jij het niet was; je bent het wel met me eens toch) dat zolang de cijfers aan beide kanten niet bekend zijn er weinig nuttigs over te zeggen valt.
Waarom dan ellenlange epistels om te 'bewijzen' dat je gelijker hebt dan een ander?
Omdat er kennelijk toch data beschikbaar is, zoals je kunt lezen in mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Requiem19 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:36:
[...]

Wat jij noemt is op zijn best een tipje van de sluier.

Niet echt iets waardoor je conclusies kan trekken, of meer gelijk kan hebben dan een ander. Je mist nogal wat feiten, NYT, en Spiegel zijn ook niet de beste bronnen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Ik zeg volgens mij heel concreet dat er op 1 dag 240 gewonden+doden waren in november. Daarnaast citeer ik ook het Der Spiegel artikel van 20 januari dit jaar, waarin de BND stelt dat de verliezen rondom Bakhmut voor Oekraine dagelijks in de '3 digits' zitten.

Op welke manier verdraai ik hier iets?

Naar mijn mening is dit een veel waardevollere discussie dan de situatie rondom Bakhmut bekijken in terminologie als 'Oekraine heeft betere intel'.
UA had in november al tot 240 doden+gewonden per dag in Bakhmut
Als ik je moet uitleggen dat dit een hele andere conclusie is dan wat er in het artikel staat, dan is deze discussie bij voorbaat zinloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Bronnen:

Ik ben wat milder dan de meeste. Ik denk dat je met de gevangenen een punt doet aanstippen wat betreft ruil in kwaliteit. Het is echter wel zo dat er lang niet alleen maar gevangenen worden gestuurd. Er worden ook door Rusland regulars gestuurd en zwaar materiaal zoals Tanks en BMP's, Dat betekend dat Rusland dus ook gewoon getrainde troepen verliest en materiaal.

Het nut van Bakhmut verdedigen zet ik ook vraagtekens bij maar daar zit een angel onder het gras; Wij weten niet hoeveel nut het gaat hebben om Bakhmut te verdedigen zoals het nu wordt gedaan, dat weten wij pas na de mogelijke val van Bakhmut. De tijd zal ons leren of de verdediging van Bakhmut een strategische blunder of een militaire meesterzet is van Oekraïne.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]

[...]

Heb je door dat je hier zelf net zo goed aannames doet die volgens jouw eigen standaard nergens op gebaseerd zijn? Jij maakt er hier 'waardevolle' soldaten van UA van, terwijl er meerdere bronnen zijn die aangeven dat het gaat om de minder goed getrainde troepen, o.a. de territorial forces. En dat geeft aan dat UA (net als al eerder) ook gebruik maakt van 'kanonnenvoer', alleen hebben die dan net wat meer basistraining gehad dan bij rusland. Maar hiermee introduceer je wel de term 'waardevol' ter vervanging van de aantallen, maar met net zoveel onderbouwing.

Voor de rest snap ik best waar je heen wil en dat we voorzichtig moeten zijn met onze conclusies, maar dat gaat wel beide kanten op. Voorlopig vindt UA het het vechten nog waard. En als je dan bekijkt dat UA tot nu toe meestal de goede beslissingen lijkt te nemen, ga ik er van uit dat ze genoeg voordelen uit het verdedigen denken te halen. En dat dat ook verliezen oplevert snapt iedereen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
redwing schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:49:
[...]

Heb je door dat je hier zelf net zo goed aannames doet die volgens jouw eigen standaard nergens op gebaseerd zijn? Jij maakt er hier 'waardevolle' soldaten van UA van, terwijl er meerdere bronnen zijn die aangeven dat het gaat om de minder goed getrainde troepen, o.a. de territorial forces. En dat geeft aan dat UA (net als al eerder) ook gebruik maakt van 'kanonnenvoer', alleen hebben die dan net wat meer basistraining gehad dan bij rusland. Maar hiermee introduceer je wel de term 'waardevol' ter vervanging van de aantallen, maar met net zoveel onderbouwing.
Mijn post wel goed gelezen?

Ik bedenk ik dit niet zelf, maar ik baseer dit op de NYT, waarin letterlijk het woord 'valuable' staat:
“In this particular area, the Russians have employed around 40,000 to 50,000 inmates or prisoners,” Mr. Salm said. “They are going up against regular soldiers, people with families, people with regular training, valuable people for the Ukrainian military.”

“So the exchange rate is unfair,” he added. “It’s not one to one because for Russia, inmates are expendable. From an operational perspective, this is a very unfair deal for the Ukrainians and a clever tactical move from the Russian side.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
[...]

Er is een flard aan data beschikbaar waarbij je alleen diegen pakt die goed uitkomt voor je eigen verhaal (50 vs 240 is een enorm verschil). Het zegt helemaal niets over de 'normale' getallen. Zo kun je ook niet de Vuhledar-aanval van de russen pakken als standaard van hoeveel ze wel niet dagelijks verliezen. Alleen met cijfers over een langere periode kun je echt iets zinnigs zeggen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
redwing schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:49:
[...]

Voor de rest snap ik best waar je heen wil en dat we voorzichtig moeten zijn met onze conclusies, maar dat gaat wel beide kanten op. Voorlopig vindt UA het het vechten nog waard. En als je dan bekijkt dat UA tot nu toe meestal de goede beslissingen lijkt te nemen, ga ik er van uit dat ze genoeg voordelen uit het verdedigen denken te halen. En dat dat ook verliezen oplevert snapt iedereen.
Dat is eigenlijk de belangrijkste conclusie: in de ogen van de Oekraïense legerleiding is Bakhmut verdedigen wel zinvol en wat NATO landen daarvan vinden is eigenlijk niet relevant.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
redwing schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:53:
[...]

Er is een flard aan data beschikbaar waarbij je alleen diegen pakt die goed uitkomt voor je eigen verhaal (50 vs 240 is een enorm verschil). Het zegt helemaal niets over de 'normale' getallen. Zo kun je ook niet de Vuhledar-aanval van de russen pakken als standaard van hoeveel ze wel niet dagelijks verliezen. Alleen met cijfers over een langere periode kun je echt iets zinnigs zeggen.
Ik zal het hierna laten omdat het anders een welles nietes spelletje wordt, maar je leest nogal selectief.

De 50 die genoemd werden waren bij noon. Dat is dus halverwege de dag.

Daarnaast heb ik als additionele onderbouwing ook het artikel van Der Spiegel genoemd, waarin de BND stelt dat UA dagelijks verliezen (gewonden+doden) in Bakhmut heeft in de '3 digits'.

Dat zijn dus al 2 datapunten, 1 uit november 2022 (NYT) en 1 uit januari 2023 (Der Spiegel).

Verdere discussie over dit onderwerp voegt in dit topic imo weinig toe, omdat het nu welles-nietes wordt. Prima wat iedereen er van vindt en welke conclusies iedereen trekt.

Voor mij was het in ieder geval belangrijk en prettig om meer houvast in de discussie te vinden met enkele bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Requiem19 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Ik bedenk ik dit niet zelf, maar ik baseer dit op de NYT, waarin letterlijk het woord 'valuable' staat:

[...]
Je 'baseert op', interpreteert, en trekt zelf een conclusie. Dus ja, je bedenkt dit voor een groot gedeelte wel degelijk zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

[...]
Het op=op principe gaat wel op. Deze joker konden ze 1 keer inzetten en is nu gedaan las ik. Dus hoewel het geen eerlijke ruil is, is het wel klaar nu.

Linksom of rechtsom, eerlijk of oneerlijk, de middelen zijn eindig en deze zijn nu op. Idem met het materieel wat de laatste weken vernietigd is, het lijkt niet extreem veel, maar zag in de totalen van Oryx dat Rusland wederom aanzienlijke verliezen heeft geleden.

Wij kunnen onmogelijk zien/bepalen of de ruil tussen beide kanten het waard is - ook al is je punt een terechte en de vraag er achter ook. Of het verdedigen van de plek zinvol is weet ik net zo min: met de ambities van Rusland bereik je er alleen maar mee dat je een volgend punt moet verdedigen, tot de mobiks op zijn, de tanks op zijn, de artillerie granaten op zijn, alles op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

[...]
Tuurlijk heb ik je post goed gelezen, ik gebruikte nl. het stuk uit de NYT die je zelf ook gebruikt in je verhaal :
Better trained infantry formations are kept in reserve to safeguard them, while lesser prepared troops, such as those in the territorial defense units, are kept on the front line and bear the brunt of shelling.
Dus welke stuk van het verhaal van de NYT vind je dan meer waarde hebben, dat stuk waar ze ze valuable noemen, of dat stuk waar ze het juist over de 'lesser prepared troops' hebben?

Ditzelfde hebben we al eerder in deze oorlog gezien waarbij de minder getrainde/bewapende troepen in de frontlinie werden gezet om de russen af te stoppen, om dan met de goed getrainde en bewapende troepen de aanval in te zetten. Daarbij kun je ook stellen dat UA dat doet omdat die 'lesser prepared troops' vervangbaar zijn.

Die 'waardevol' die je introduceert zegt daarmee net zo veel/weinig als de aantallen waar je nu tegen aan het ageren bent om te gebruiken als maatstaf.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

[...]
Ik denk dat je iets teveel gewicht geeft aan het woord valuable, het kan ook zoiets simpels betekenen als dat ieder mens waardevol is voor het leger.

Aan de frontlinies zitten veel Territorial Defence Forces, die hebben inderdaad 'regular' training gehad maar het zijn geen elite troepen. In het artikel wat je zelf linkt staat dit ook:
Better trained infantry formations are kept in reserve to safeguard them, while lesser prepared troops, such as those in the territorial defense units, are kept on the front line and bear the brunt of shelling.
Dus wat is de betekenis van valuable dan, als de beter getrainde troepen op de achtergrond gehouden worden?

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 10 ... 22 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid