Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 22 Laatste
Acties:
  • 385.997 views

Onderwerpen

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:16
Kunnen we niet op de man spelen en terug gaan naar de Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
pro_6or schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:33:
Ik reageerde op de stelling op,dat we hier duizenden tanks in reserve zouden moeten houden voor een Russische aanval op ons. Dat is een artikel 5 en dan komt de complete navo luchtmacht in actie.
Dan nog leert dit conflict dat je genoeg materieel en manschappen moet hebben om honderdduizenden mobiks tegen te houden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

XWB schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:23:
Gazprom krijgt toestemming om een privémilitie op te richten:

[...]
Dit doet mij hel sterk denken aan de VOC die ook gewoon zijn eigen leger had. Gazprom zal wss willen putten uit de landen waar ze handel mee doen momenteel en gebruiken om zijn eigen faciliteiten te beschermen in de toekomst. Nu natuurlijk ook voor Oekraïne, ze gebruiken dus gewoon het conflict om zichzelf een legertje voor eigen doelen te geven.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

polthemol schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 06:58:
[...]

*mits Rusland niet zo dom zou zijn om een NATOlid aan te vallen

maar dat dus wat je zegt inderdaad
Dat was niet wat hoevenpe zegt maar wat ík zeg. Ukraine kan onze oude tanks nog goed gebruiken, want zei zitten buiten de navo, maar wij hoeven niet per sé duizenden tanks in reserve te houden want wij zitten met zijn allen wel in de navo en hebben een enorm luchtoverwicht.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

hoevenpe schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:34:
[...]

Dan nog leert dit conflict dat je genoeg materieel en manschappen moet hebben om honderdduizenden mobiks tegen te houden.
Die hebben we. Polen alleen al houd het prima uit onder de navo luchtmacht paraplu.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Even iets anders.

Ik las gisteren ergens (ik heb geprobeerd het weer op te zoeken, niet geslaagd) dat westerse experts weliswaar bezorgd zijn over de komende push met mogelijk 300k troepen (hoeveel hiervan ondersteunend personeel is weet niemand), maar er aan de andere kant ook wel redelijk zeker van zijn dat dit niet beslissend is vanwege het gebrek aan mobiliteit bij de russen. Ze zijn teveel gemachaniseerde eenheden verloren om na het doorbreken van een front (bv Bahkmut) daarna snel in het gat te springen en hier voor chaos te zorgen, zoals de Oekrainers wel deden afgelopen herfst.
Volgens de heersende mening is het weliswaar gevaarlijk wat er nu gebeurd, maar dat de russen een trage push met zoveel verliezen nooit zolang kunnen volhouden en dat wat er nu gebeurt meer met het bevel van Putin (Donbass en Luhansk eind februari) te maken heeft dan met een daadwerkelijk georganiseerde goedgepland offensief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

XWB schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:23:
Gazprom krijgt toestemming om een privémilitie op te richten:

[...]
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de oligarchen zich meer positioneren voor een komende burgeroorlog dan voor de oorlog in Oekraine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:19
Avalaxy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:09:
[...]

Zie hier een typisch voorbeeld van 2 drogredenen die Rusland-aanhangers continu hanteren:Je zou er goed aan doen deze links eens aandachtig te bestuderen en dan kritisch naar je eigen teksten te kijken met deze nieuw opgedane kennis. Tenzij je handelt vanuit bad faith natuurlijk.
Moderatie comment:
Ook dit is meta discussie, een discussie over propaganda kan op zich gevoerd worden, maar dan niet in dit topic en (mijn advies) niet naar aanleiding van een concreet voorval. In deze discussie moet dan wel flink afstand genomen worden, want Argument to moderation ligt op de loer, en de betrokkenen moeten bereid zijn dit aspect onder ogen te zien.

Tuurlijk heeft Ukraine ook haar eigen (nogal effectieve en geavanceerde) propaganda. Het zou heel raar zijn van niet. En dan gelijk iemand berichten van pro-Russisch gedachtengoed.

Edit: minder emotioneel

[ Voor 19% gewijzigd door teacup op 08-02-2023 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Avalaxy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:18:
[...]

De "richting van het gewenste" lijkt mij "een eerlijke discussie gebaseerd op feiten, en niet bewust proberen zaken te verdraaien". Vreemd dat je je daar niet in kunt vinden?
Je speelt op de man en beledigt iemand persoonlijk, als je daarop wordt aangesproken ga je ineens over feiten ed praten.

Edit: minder emotioneel.

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 08-02-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
CrazyOne schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:37:
Even iets anders.

Ik las gisteren ergens (ik heb geprobeerd het weer op te zoeken, niet geslaagd) dat westerse experts weliswaar bezorgd zijn over de komende push met mogelijk 300k troepen (hoeveel hiervan ondersteunend personeel is weet niemand), maar er aan de andere kant ook wel redelijk zeker van zijn dat dit niet beslissend is vanwege het gebrek aan mobiliteit bij de russen. Ze zijn teveel gemachaniseerde eenheden verloren om na het doorbreken van een front (bv Bahkmut) daarna snel in het gat te springen en hier voor chaos te zorgen, zoals de Oekrainers wel deden afgelopen herfst.
Volgens de heersende mening is het weliswaar gevaarlijk wat er nu gebeurd, maar dat de russen een trage push met zoveel verliezen nooit zolang kunnen volhouden en dat wat er nu gebeurt meer met het bevel van Putin (Donbass en Luhansk eind februari) te maken heeft dan met een daadwerkelijk georganiseerde goedgepland offensief.
“Hope is not a strategy”. Tot nu toe hebben de “experts” het niet veel verder geschopt dan ofwel complete missers, ofwel “het kan toch niet meer heel lang duren met zulke aantallen bla bla”. Ik zou er dus niet teveel waarde aan hangen. Ze hebben niet (veel) meer info dan wij hier kunnen verzamelen. Of zelfs minder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:08
olafmol schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:47:
[...]

Dude, je speelt op de man en beledigt iemand persoonlijk, als je daarop wordt aangesproken ga je ineens over feiten ed praten. Doe gewoon normaal man.
Iemand erop aanspreken dat ze (bewust of onbewust) geen eerlijke discussie voeren vind jij "beledigen"? Oke...

Anyway, ik laat het hierbij, zoals je ziet had ik ook al niet gereageerd op de onzin dat dit "defamation" is (dat is het niet, want dat zou impliceren dat ik onwaarheden over hem verspreid).

Moderatie comment:
Meta discussie, hoort hier niet, en een reactie kan ook achterwege blijven

[ Voor 8% gewijzigd door teacup op 08-02-2023 22:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:35
Auredium schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:35:
[...]

Dit doet mij hel sterk denken aan de VOC die ook gewoon zijn eigen leger had. Gazprom zal wss willen putten uit de landen waar ze handel mee doen momenteel en gebruiken om zijn eigen faciliteiten te beschermen in de toekomst. Nu natuurlijk ook voor Oekraïne, ze gebruiken dus gewoon het conflict om zichzelf een legertje voor eigen doelen te geven.
Dat idee heb ik ook. En al lijkt het goed nieuws voor de russen, lijkt het er meer en meer op dat Poetin zijn grip aan het verliezen is in het ingewikkelde wespennest van Moskou.

Als je van een afstandje kijkt zou je zeggen dat er bij de oligarchen weinig fiducie is in de mogelijkheden van de RF, en dat ze zichzelf aan het indekken zijn.. het is mafia pur sang met een officieel Russisch laagje eroverheen

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

wowly schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:03:
[...]

Dat idee heb ik ook. En al lijkt het goed nieuws voor de russen, lijkt het er meer en meer op dat Poetin zijn grip aan het verliezen is in het ingewikkelde wespennest van Moskou.

Als je van een afstandje kijkt zou je zeggen dat er bij de oligarchen weinig fiducie is in de mogelijkheden van de RF, en dat ze zichzelf aan het indekken zijn.. het is mafia pur sang met een officieel Russisch laagje eroverheen
Zo zie ik het ook. Moskou haar macht is aan het versplinteren. Klaarblijkelijk is de limiet bereikt aan wat Moskou 'kan' met betrekking tot rekrutering in eigen land. Wagner accepteer ik in die zin dat ook bijvoorbeeld de VS zaken heeft zoals Blackwater. Niet precies hetzelfde maar er zijn wel overeenkomsten.
Maar dat nu ook de machtige 'notabelen' zoals Gazprom een privéleger mogen oprichten is een pure knieval van Moskou.
De oorlog heeft een dusdanig hevige invloed dat de autocraat die de dienst zou moeten uitmaken zijn macht als brood moet opbreken en delen met de andere machtigen om hem heen. Dit lijkt als een oplossing voor Moskou om uit alternatieve bronnen mensen te halen maar is in principe een gevaar voor de toekomst van Moskou.

Gazprom zal niet snel zijn leger willen afbouwen als het conflict voorbij is. Met hun relatief machtige positie in Rusland en de corruptie in Rusland zelf zou de top van Gazprom voldoende macht en invloed kunnen krijgen om uiteindelijk een coup te plegen. Ze zullen hierbij dan ook nog eens een leger hebben om dit te bewerkstelligen.

Het is wel bizar dat we Rusland zo uit elkaar zien brokkelen voor onze ogen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Goed voor de russen is twijfelachtig. Misschien dat het iets helpt in de oorlog tegen Oekraine maar zelfs dat is lang niet zeker. Eerder nemen ze nog resources weg van het reguliere leger.

In een natiestaat waar er allemaal privélegers zijn opgericht door oliechargen is het geweldsmonopolie niet meer voorbehouden aan de staat. Dan krijg je lokale krijgsheren die in een gebied de dienst uitmaken. Zoiets zie je ook wel in sommige Afrikaanse landen maar die gelden dan vaak als "failed state"

En nee, milities in de USA zijn daarmee niet vergelijkbaar, voor zover iemand erop komt dat op te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

ik denk niet zozeer grip verliezen.

Private armies zijn in principe verboden in Rusland, daarom is Wagner ook officieel een 'consultancy' bedrijf.
Op elk gewenst moment kan Putin die hele organisatie oprollen en in de gevangenis zetten, het is net zoals met de corruptie. Alleen degenen die tegen de haren instrijken worden daarvoor gepakt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 18:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_O-
Van hypermoderne monsters als de T90M tot de onderstaande nieuwe gedowngrade versie van de T72B3M. Allemaal untouchable voor de antieke Leopard 1 die wij gaan leveren.
Ze hadden voordat de oorlog begon maar 67 T90M's ;)

(en in 1 jaar zijn ze ca 2-3000 tanks verloren)

En verder is hij idd erg uitgesproken over de Leo's :)
https://nitter.net/patricksavalle/with_replies

[ Voor 42% gewijzigd door YakuzA op 08-02-2023 14:28 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:35
YakuzA schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:15:
[...]

ik denk niet zozeer grip verliezen.

Private armies zijn in principe verboden in Rusland, daarom is Wagner ook officieel een 'consultancy' bedrijf.
Op elk gewenst moment kan Putin die hele organisatie oprollen en in de gevangenis zetten, het is net zoals met de corruptie. Alleen degenen die tegen de haren instrijken worden daarvoor gepakt.
In die zin houd Poetin er dan toch enige controle over?

Stel je voor wat zo'n bende gaat doen als er bedrijfskritische aanvallen op zo'n bedrijf doen in de toekomst? Het is dermate bizar dat het inderdaad zo voor onze ogen aan het uitrollen is....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
YakuzA schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:18:
[...]

_O-

[...]

Ze hadden voordat de oorlog begon maar 67 T90M's ;)

(en in 1 jaar zijn ze ca 2-3000 tanks verloren)

En verder is hij idd erg uitgesproken over de Leo's :)
https://nitter.net/patricksavalle/with_replies
Ik geloof op zich wel dat ze 800 tanks kunnen produceren in een jaar. Die tankfabriek is mega en draait al tijden 24/7. Of het 800 T90’s zijn is een ander verhaal…

[ Voor 4% gewijzigd door Johan Bogle op 08-02-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Johan Bogle schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:52:
[...]
Ik geloof op zich wel dat ze 800 tanks kunnen produceren in een jaar. Die tankfabriek is mega en draait al tijden 24/7. Of het 800 T90’s zijn is een ander verhaal…
Lijkt me moeilijk. normaal komt Uralvagonzavod net tot aan de 150/jaar, en dat is inclusief modellen voor de export?

Met het 24/7 zijn ze naar 200 tot 250/jaar gegaan:
Our source working for one of the state corporations in Russia estimates the current Uralvagonzavod's production capacity at 200–250 tanks a year.Nov 2, 2022
https://novayagazeta.eu/a.../02/the-barren-barrels-en

en dan + die 200 T62's/jaar die uit een andere fabriek komen.

[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 08-02-2023 14:57 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
YakuzA schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:54:
[...]

Lijkt me moeilijk. normaal komt Uralvagonzavod net tot aan de 150/jaar, en dat is inclusief modellen voor de export?
‘normaal’ werken ze daar ook niet onder de hoogste belangstelling en in 24/7 ploegen. Ik geloof op zich wel dat dit kan. Die 150 was waarschijnlijk alleen voor export en wat vervanging oud spul. Nu draaien ze oorlogs speciale operatie economie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]
De vraag is wat voor kwaliteit tanks ze produceren. Rusland heeft niet de beschikking over staal van hoge gradatie want de hoofdproducenten daarvan zijn westerse en die leveren niet meer sinds 2014. Zo zijn er meerdere sancties die wat tankproductie in de weg staan. Ze zullen ongetwijfeld tanks produceren maar waarschijnlijk aangepast en uitgekleed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

polthemol schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:01:
[...]

'de inval door Rusland komt door de NATO', dat is gewoon klinkklare Russische propaganda
'er moet onderhandeld worden over vrede en het westen moet stoppen met wapens te sturen', dat is gewoon Russische propaganda

[...]

Het is niet kritisch waar die mee bezig is, het is politiek en het verspreiden van propaganda talkingpoints. Het is geen frame, hij gedraagt zich effectief als een Russische puppet. Je mag hem prima zo noemen dan ook, al zou ik liever zien dat de beste man totaal genegeerd gaat worden en geen enkel podium krijgt voor deze onzin.

We zouden daarbij hem ook niet goed moeten praten of wat dan ook. Hij heeft enige naam en een platform en dat gebruikt hij nu voor propaganda te verspreiden, dan moet hij des te harder aangepakt worden, want het is vele malen schadelijker dan dat de groenteboer op de hoek deze punten uit.
En het zijn ook altijd “has beens” die nu geen podium/inkomsten meer hebben. Of omdat hun carrière al geweest is, of dat ze niet goed genoeg waren in hun veld om een echte carrière te hebben.

Dat is metname wat mij zo op valt aan al die marionetten. Gewoon een goedkope manier om toch nog relevant te zijn, soms zelfs een betaalde manier.

Ik krijg soms haast zelf fascistische neigingen om dit soort mensen de mond te willen snoeren, omdat ze zo enorm veel kwaad doen. Mensen die onnodig sterven aan Corona, in Ukraine, arm zijn/raken of onderdrukt worden, geen toegang tot recht, opleiding en gezondheid etc. Etc. Ik wou dat ze geen stem hadden zodra ze dit soort gedrag vertonen (niet dood oid maar wel geen plek in de publieke opinie). Dat kan natuurlijk niet, iedereen heeft recht van spreken, maar leefde we maar in een wereld waar mensen gehoord worden die gehoord moeten worden, en mensen die dat juist niet moeten niet al die aandacht krijgen.

Die puppets die zich voor centen en aandacht laten misbruiken om een grote groep klein te houden en een heel kleine groep groot te houden.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Johan Bogle schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:57:
[...]
‘normaal’ werken ze daar ook niet onder de hoogste belangstelling en in 24/7 ploegen. Ik geloof op zich wel dat dit kan. Die 150 was waarschijnlijk alleen voor export en wat vervanging oud spul. Nu draaien ze oorlogs speciale operatie economie
Zie mijn edit, ze lijken nu opgeschaald naar 200 tot 250/jaar door het 24/7 werken.

Ik neem aan dat ze nu wel alle export klanten de middelvinger tonen en alles aan het eigen leger leveren momenteel.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 08-02-2023 15:07 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Johan Bogle schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:57:
[...]
Ik kijk naar de verlies cijfers op oryx, echte data. Daar blijkt niet uit dat er in grote getallen nieuw wordt geproduceerd of gereviseerd.

En dat komt ook overeen met de beelden van nieuwe batches op treinen. Mondjesmaat. Die 150 per jaar klinken mij zeer aannemelijk.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ukrainian President Volodymyr Zelensky and British Prime Minister Rishi Sunak have discussed defense support, the rebuilding of Ukraine, a peace formula, as well as preventing Russian and Belarusian athletes from participating in the Olympic Games
https://www.ukrinform.net...mpics-without-russia.html
"Leaving the British Parliament 2 years ago, I thanked you for the delicious English tea. Today I will leave the Parliament thanking you all, in advance, for the powerful English planes."

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 08-02-2023 15:10 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]
Dat lijkt me echt heel sterk, dan moet niet alleen de productie van de fabriek zelf met ~400% omhoog, maar ook de aanvoerketens. Dus 4x zoveel ijzer, fosfor, siliconnen e.d. uit de grond trekken en verwerken.

En daar valt niet op te bezuinigen, als ze legeringen gebruiken die harder of zachter dan 4150 zijn, hoeven de Oekraïners zelf niet eens te schieten op de tanks maar gewoon afwachten tot men zelf de trekker overhaalt. De krachten die daarbij komen kijken trekken zo'n loop en breach volledig uit elkaar als dat niet een specifieke samenstelling en kwaliteit heeft.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:11
nst6ldr schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:10:
[...]Dat lijkt me echt heel sterk, dan moet niet alleen de productie van de fabriek zelf met ~400% omhoog, maar ook de aanvoerketens. Dus 4x zoveel ijzer, fosfor, siliconnen e.d. uit de grond trekken en verwerken.

En daar valt niet op te bezuinigen, als ze legeringen gebruiken die harder of zachter dan 4150 zijn, hoeven de Oekraïners zelf niet eens te schieten op de tanks maar gewoon afwachten tot men zelf de trekker overhaalt. De krachten die daarbij komen kijken trekken zo'n loop en breach volledig uit elkaar als dat niet een specifieke samenstelling en kwaliteit heeft.
Komt bij dat wanneer je er gemiddeld 9 per dag aan puin schiet, zoals UA momenteel doet, je een beetje blijft achterlopen qua productie.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Dat lijkt me echt heel sterk, dan moet niet alleen de productie van de fabriek zelf met ~400% omhoog, maar ook de aanvoerketens. Dus 4x zoveel ijzer, fosfor, siliconnen e.d. uit de grond trekken en verwerken.

Gewoon de wanddikte van de loop groter maken en je doelafstand ietsje verkleinen. Als ze genoegen nemen met 500 meter en loden ballen gaan verschieten kunnen ze gewoon met gietbrons toe 8)

Zonder gekheid denk ik wel dat je een punt hebt. Ik geloof graag dat ze nog wel tanks kunnen maken en ze zullen hier en daar ook nog wel aan wat staal kunnen komen van de juiste soort. er zal altijd een marginala smokkelroute gevonden kunnen worden .

Maar grote aantallen geloof ik inderdaad niet zo in. Rusland is al heel lang bezig met afbraakbeleid. De mannen die dit nog konden zijn inmiddels oud aan het worden en de nieuwe generatie is gewoon niet opgeleid hiervoor in voldoende aantallen. Ze zullen er wel zijn maar beperkt. Voor zover ze niet zijn gemobiliseerd en aan het front hun diensten moeten leveren.

Er zal productie zijn en blijven maar van enorm opschalen heb ik nog niets gehoord en het lijkt me stug dat ze daar nog zo grootschalig toe in staat zijn voor hetgeen wat nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Soms is het fake news wel weer grappig:
https://www.ukrinform.net...ek-asylum-in-germany.html
Russian media outlets have been circulating a fake screenshot of a Financial Times article about Ukrainian military training in Germany

Pro-Kremlin media outlets and z-Telegram channels have been spreading false information that two Ukrainian tankers who arrived in Germany to train on Leopard 2 tanks allegedly escaped from the training center and "applied for political asylum" in Germany.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ook wat er op Twitter weer hard wordt gepushed door de bots met johnadams5426785321 en andere cijfers achter hun username.

Moderatie comment:
Context mist volledig, laat desnoods een plaatje zien als illustratie om je punt te maken

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 08-02-2023 21:37 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

pro_6or schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:05:
[...]

En het zijn ook altijd “has beens” die nu geen podium/inkomsten meer hebben. Of omdat hun carrière al geweest is, of dat ze niet goed genoeg waren in hun veld om een echte carrière te hebben.
Proest... Waters heeft de afgelopen 10 meerdere zeer succesvolle tours gedaan. Daar kan de 99% van de hedendaagse "artiesten" alleen maar van dromen.
Hij is alleen politiek gezien helemaal doorgeslagen...

Moderatie comment:
Ook hier, wie hierop nog wil reageren: de discussie over Roger Waters, of andere beroemdheden is hierbij afgesloten.

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 08-02-2023 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

servies schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Proest... Waters heeft de afgelopen 10 meerdere zeer succesvolle tours gedaan. Daar kan de 99% van de hedendaagse "artiesten" alleen maar van dromen.
Hij is alleen politiek gezien helemaal doorgeslagen...
De lijst is enorm. Steven Seagal is toch wel het allerbeste voorbeeld.

Moderatie comment:
Ook hier, wie hierop nog wil reageren: de discussie over Roger Waters, of andere beroemdheden is hierbij afgesloten.

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 08-02-2023 21:33 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik vind die treinwagons er ook niet echt lekker uitzien. De 1 hangt veel meer door dan de andere wat mijn inziens niet echt duidt op fantastisch staal of al metaalmoeheid/ouderdom. Hopelijk geldt dat ook voor de tanks!

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-09 11:48
pjot1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:56:
[...]

Ik vind die treinwagons er ook niet echt lekker uitzien. De 1 hangt veel meer door dan de andere wat mijn inziens niet echt duidt op fantastisch staal of al metaalmoeheid/ouderdom. Hopelijk geldt dat ook voor de tanks!
Ik zie vooral veel beelden van dezelfde paar tanks die ergens anders langskomen, niet meer zo'n filmpje als we vroeger van de pointrein hadden in de gouden dagen van volkswagen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Eerst Roger Waters en nu Seymour Hersh die decennia geleden wel iets onthulde maar nu op z'n 85ste zich voor het Russische karretje laat spannen met een MEGA SCOOP dat de CIA Nordstream opgeblazen heeft. Bewijs is een enkele anonieme bron.

Dat de useful idiots worden ingezet zal ook wel te maken hebben met een komend offensief, er zullen ook wel meer experts komen met 'Rusland gaat hoe dan ook winnen' artikelen om mede de Westerse steun te ondermijnen.

Moderatie comment:

[ Voor 13% gewijzigd door teacup op 08-02-2023 22:38 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

IJzerlijm schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:20:
Eerst Roger Waters en nu Seymour Hersh die decennia geleden wel iets onthulde maar nu op z'n 85ste zich voor het Russische karretje laat spannen met een MEGA SCOOP dat de CIA Nordstream opgeblazen heeft. Bewijs is een enkele anonieme bron.
Waarom de nordstream opgeblazen is zullen we wellicht nooit weten, en moeten we geloven dat partij x het gedaan heeft ?

De enige reden die ik zie geforceerd van het gas af omdat het niet meer benut kan worden wat een domper linksom/rechtsom voor RU is/zal zijn.

Voor de afnemers is het hinderlijk maar als je alternatieven hebt die redelijk kosten effectief ingezet kan worden dan is het leed echt wel te overzien.

Hoewel ik geen voorstander ben van 100% gas loos is mega consumptie zoals het tot heden was ook bizar.

ik zag een tweet dat er voorzichtig geopperd word dat "mei" het wel eens klaar kan zijn (helaas tweet niet meer om te linken)

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 08-02-2023 18:47 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
vso schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:45:.

ik zag een tweet dat er voorzichtig geopperd word dat "mei" het wel eens klaar kan zijn (helaas tweet niet meer om te linken)
Ja dat was mijn buurman ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Subtiel, subtiel :P
https://www.ukrinform.net...ngs-up-issue-of-f16s.html
Kuleba at talks with Dutch counterpart Hoekstra brings up issue of F-16s
“I spoke to Wopke Hoekstra to coordinate our international steps as Russia's full-scale invasion nears its one-year mark. I thanked for the latest decision on tanks. I also raised the issue of F-16s. We continue our dialogue with the Netherlands and others regarding combat aircraft,” the top diplomat wrote.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 08-02-2023 19:17 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
[...]
van 150 naar 800 lijkt me een onwaarschijnlijke groei, en daarbij: Ze zijn nu in een jaar zeker 1000 tanks verloren (1000 visually confirmed, en niet meegerekend de units die naar reparatiecentra gesleept zijn en daar nooit meer vandaan komen) en hebben er zo'n 500 ingeleverd bij Oekraïne. Dus veel te weinig om de verliezen te compenseren.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

pro_6or schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:10:
[...]

Je moet niet te veel Waters te snel drinken, daar ga je van proesten.

De lijst is enorm. Steven Seagal is toch wel het allerbeste voorbeeld.
Waters kun je absoluut niet vergelijken met Seagal. Waters is tot op het bot een pacifist en heeft een grondige afkeer van oorlog. Hij wil alleen niet snappen dat er nooit vrede zal komen wanneer Rusland niet letterlijk zijn hok weer wordt ingeslagen... Chamberlain in het kwadraat...
Maar dit gaat allemaal off-topic

Moderatie comment:
Yep, Laten we daarom vooral verder stoppen over Roger Waters. Heeft al teveel aandacht gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 08-02-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:43
servies schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:33:
[...]

Waters kun je absoluut niet vergelijken met Seagal. Waters is tot op het bot een pacifist en heeft een grondige afkeer van oorlog. Hij wil alleen niet snappen dat er nooit vrede zal komen wanneer Rusland niet letterlijk zijn hok weer wordt ingeslagen... Chamberlain in het kwadraat...
Uit het meme topic, maar hierbij wel een praktisch richtsnoer:
bulle bas schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:47:
Wat minder een meme en meer een werkelijk praktische dwazendeterminatiegids:

[Afbeelding]
Hard-right versus peacenik.

Moderatie comment:
Laten we nu verder stoppen over Roger Waters. Heeft al teveel aandacht gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 08-02-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:21
[...]

Ik twijfel :/ . We weten dat de lagers voor treinen niet gemaakt kunnen worden. Niet alleen is dat heel hard staal, de kwaliteitscontrole moet ook top notch zijn. Als ze dat al niet kunnen, kan een loop dan wel?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:32
Hierbij een interessant artikel waarbij de Winter War wordt geanalyseerd en een verband wordt gelegd met de oorlog in Oekraïne met betrekking tot het Russische leger:https://warontherocks.com...innish-soviet-winter-war/

game pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

servies schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:33:
[...]

Waters is 100% voor geweld als het tegen een zijde is die hem niet bevalt. Geweld is dan zelfs een morele plicht.

YouTube: We choose human rights instead: Roger Waters on Israel's crimes and ...

Moderatie comment:
Laten we nu verder stoppen over Roger Waters. Heeft al teveel aandacht gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 08-02-2023 21:27 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Gisteren weer een goeie dag qua bevestigde russische verliezen. 56 entries, waarvan 11 tanks, 21 gepantserde infanterievoertuigen, een SU35 en 2 helikopters. En.. een Il-22 vliegtuig.

Zal waarschijnlijk iets te maken hebben met de grote verliezen bij Vuhledar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:49:
[Twitter]
Gisteren weer een goeie dag qua bevestigde russische verliezen. 56 entries, waarvan 11 tanks, 21 gepantserde infanterievoertuigen, een SU35 en 2 helikopters. En.. een Il-22 vliegtuig.

Zal waarschijnlijk iets te maken hebben met de grote verliezen bij Vuhledar.
Metname die vliegtuigen. Zoals we allemaal wel weten zijn de cijfers opgeblazen maar onder elk bericht over verloren vliegtuigen/helicopters regent het berichten dat er beelden moeten worden getoond omdat het anders onzin is.

Niet dus. Vliegtuigen en helicopter verliezen accuraat staven met data is erg moeilijk. De IL-22 is uit de begindagen en het bewijs is nu dan een bericht van rumod over de heldhaftige piloot. Anders was het dus nog steeds “niet gebeurt”.

een treffende spreuk

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 23:04

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mensen, even voor de moderaties uit, laten we niet afzakken naar een kroegtopic. Laten we niet vergeten dat door dit onderwerp veel mensen dagelijks sterven. Mensen die dit topic volgen kunnen persoonlijk betrokken zijn, voor hen is die toon op zijn zachts gezegd.... surrealistisch te noemen.

En nog wat anders: Ook zie ik een meta-discussie ontstaan over de kwaliteit van reacties. Met dit als aanknooppunt wil ik nog iets zeggen over hoe we een discussie hier goed kunnen laten verlopen. De ene reactie voegt meer toe dan de andere, dat is van alle tijden en zal niet veranderen. Ook kan een reactie ergens een plank misslaan. Hieronder enkele vuistregels hoe hiermee om te gaan:

Wordt niet persoonlijk
Voor het goed verloop van de discussie is het dan het beste om iemand daar in het topic niet op aan te spreken. De toonzetting van de discussie verandert hierdoor en de discussie gaat van inhoudelijk naar persoonlijk. De discussie gaat dan op moderatie lijken. Mensen raken hier door geïrriteerd en dan ontstaat een gehakketak van reacties die niets meer met het topic te maken hebben. Resultaat is dan een slecht moment in het topic, en een slecht moment voor de betrokkenen. Daar heeft niemand wat aan, en daarvoor zijn we niet op tweakers.

Inhoudelijke feedback? Prima!
Ben je het niet eens met de argumentatie of inhoud van een reactie geef dan inhoudelijke feedback op de reactie. Soms is het juist goed voor een discussie iets weer eens te benoemen of te onderstrepen, en in een moment van komkommertijd is daar wel wat ruimte voor en is goed voor het open karakter van het topic. Ik zie dit trouwens zeker de laatste tijd regelmatig gebeuren. Heel goed! Maar ook: zie je dat een ander al een goede reactie heeft gegeven, laat dan een eigen reactie achterwege, zo voorkom je dat het te groot wordt.

Stap op tijd uit de discussie
Ook bij zo'n inhoudelijke reactie is er nog een risico dat een discussie kan derailleren. Zo kan het voorkomen dat iemand als een kapotte plaat vragen blijft herhalen (dit slaat niet terug op vandaag maar op eerdere situaties) waardoor de discussie zich dreigt te gaan voortslepen. Ook kan iemand buitenproportioneel verontwaardigd op je inhoudelijke reactie reageren. In beide gevallen zal jij, of anderen, sterk de neiging hebben weer opnieuw te reageren. Doe dit niet. Door de discussie verder stil te laten vallen kan het topic weer door met andere onderwerpen en blijft de impact van de discussie beperkt. Desnoods ook nu even met een topic report melden.

Topic report gebruiken
Vind je dat de reactie de topic regels overtreedt, Meld dit dan met een topic report. Ga daarna verder met leven en laat de reactie links liggen. Goed voor je eigen gemoedsrust en helpt de sfeer in het topic relatief het meest.

Tenslotte, moderatie vindt uiteindelijk plaats, vertrouw daarop. Ook is moderatie vaak niet direct beschikbaar. Met de bovenstaande richtlijnen kunnen jullie beter voorkomen dat een topic zonder directe moderatie van het padje gaat.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
pro_6or schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:15:
[...]

Metname die vliegtuigen. Zoals we allemaal wel weten zijn de cijfers opgeblazen maar onder elk bericht over verloren vliegtuigen/helicopters regent het berichten dat er beelden moeten worden getoond omdat het anders onzin is.

Niet dus. Vliegtuigen en helicopter verliezen accuraat staven met data is erg moeilijk. De IL-22 is uit de begindagen en het bewijs is nu dan een bericht van rumod over de heldhaftige piloot. Anders was het dus nog steeds “niet gebeurt”.
Ja, we hebben niet echt veel andere keus dan ons vast blijven houden aan objectief bewijs, maar vooral vliegtuigen blijven cijfermatig achter qua visuele bevestigingen. Gelukkig hebben we meerdere malen gezien dat vliegtuigen die een tijd geleden waren geclaimd te zijn neergeschoten, veel later alsnog op beeld komen. Dat geeft hoop dat er toch een groter aantal is neergeschoten dan er daadwerkelijk visueel zijn bevestigd. Veel storten natuurlijk ook neer in bezet gebied, want ze zullen niet snel over gebied vliegen dat wordt gecontroleerd door Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Niet als je het minder voor andere zaken gebruikt. De vraag is natuurlijk hoe effectief sancties hier werken, maar gezien dit gaan zaken zijn die ze uit het Westen importeren vermoed ik, zou het mij niet verbazen als ze daar regelijk wat van kunnen krijgen. Geheel afhankelijk natuurlijk van hoever ze richting een "oorlogseconomie" willen gaan, maar ik vind een 4x niet heel vergezocht.

Uiteraard andere tijden, maar dit was tankproductie van de VS rond WW2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQclzE5YgxoV6-MdSHuqO0R9iKc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sFx0jNsa4gQINeinJAmSJLhl.png?f=user_large

Of de Duitse productie, waarbij de piek in 1944 pas lag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5PY_F1-UuoyD_0V-K6F-e8LDjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7aED5zE07EQ1GsfHDaarhfuh.png?f=fotoalbum_large

(Beide van Wiki, screenshot voor leesbaarheid).

En natuurlijk, WW2 is onvergelijkbaar, maar ik kan niet zomaar een betere vergelijking bedenken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

asing schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:23:
[...]

Ik twijfel :/ . We weten dat de lagers voor treinen niet gemaakt kunnen worden. Niet alleen is dat heel hard staal, de kwaliteitscontrole moet ook top notch zijn. Als ze dat al niet kunnen, kan een loop dan wel?
Volgens Kamil Galeev hebben ze de productie van een tank (gun) barrel verleerd.

Naast in elkaar gezakte technisch onderwijs, hebben ze ook last van jonge ingenieurs die van beroep veranderen om de rekeningen te kunnen betalen. De oude ingenieurs kunnen niet meer de know-how aan de jonge ingenieurs doorgeven.

Duitsland is belangrijk. Niet alleen door het bouwen van volledige machines, maar vooral voor allerlei kleine onderdelen dat in iets anders gestoken wordt. Het zijn de kleine dingen dat ervoor zorgt dat Rusland niet veel meer kan produceren.

De Russische wapenindustrie draait op Duitse, Italiaanse,... machines, want de ontwikkeling van CNC-machines in Sovjettijden ongelofelijk duur. Importeren is goedkoop en gemakkelijk.

Zonder subsidies zijn de Russen gestopt met het bouwen van CNC-machines.

Manueel bediende machines vereist beter getrainde draaiers en frezers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
rapture schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:57:
[...]

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Naast in elkaar gezakte technisch onderwijs, hebben ze ook last van jonge ingenieurs die van beroep veranderen om de rekeningen te kunnen betalen. De oude ingenieurs kunnen niet meer de know-how aan de jonge ingenieurs doorgeven.

[Twitter]
[Twitter]
Duitsland is belangrijk. Niet alleen door het bouwen van volledige machines, maar vooral voor allerlei kleine onderdelen dat in iets anders gestoken wordt. Het zijn de kleine dingen dat ervoor zorgt dat Rusland niet veel meer kan produceren.

[Twitter]
De Russische wapenindustrie draait op Duitse, Italiaanse,... machines, want de ontwikkeling van CNC-machines in Sovjettijden ongelofelijk duur. Importeren is goedkoop en gemakkelijk.

Zonder subsidies zijn de Russen gestopt met het bouwen van CNC-machines.
[Twitter]
Manueel bediende machines vereist beter getrainde draaiers en frezers.
en niet vergeten dat veel kennis in Ukraine zat / zit.

Tanks
Raketten
En vandaag de dag IT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Sissors schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:48:
[...]

Niet als je het minder voor andere zaken gebruikt. De vraag is natuurlijk hoe effectief sancties hier werken, maar gezien dit gaan zaken zijn die ze uit het Westen importeren vermoed ik, zou het mij niet verbazen als ze daar regelijk wat van kunnen krijgen. Geheel afhankelijk natuurlijk van hoever ze richting een "oorlogseconomie" willen gaan, maar ik vind een 4x niet heel vergezocht.

Uiteraard andere tijden, maar dit was tankproductie van de VS rond WW2:
[Afbeelding]

Of de Duitse productie, waarbij de piek in 1944 pas lag:
[Afbeelding]

(Beide van Wiki, screenshot voor leesbaarheid).

En natuurlijk, WW2 is onvergelijkbaar, maar ik kan niet zomaar een betere vergelijking bedenken.
1 T-80 BVM Obr22 is er tot nu toe uitgeschakeld aan het front. 3 filmpjes heb ik dit jaar gezien van nieuwe batches tanks en bij dat derde filmpje was er een trein met obr 22 T-72 en op het andere spoor T-62. Waar zijn die nieuwe tanks? Wij zelf hier in het westen kunnen ze ook niet zo maar uit de lucht toveren.

Die T-62 die ze van de zomer over het spoor stuurden, die zien we wél terug op oryx. Meerendeel van de verliezen “abandoned” bij het verlaten van Kherson, stuk of 50 alleen toen al.

De data points kloppen niet met grote aantallen nieuwe tanks.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:24

Bever!

3

Mektheb schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:02:
[...]
en niet vergeten dat veel kennis Ukraine zat.

Tanks
Raketten
En vandaag de dag IT
Ja zeer eens
Betreft de eerdere posts dat hoge kwaliteit staal een beperkende factor zou zijn, dat is totale onzin tenzij je honderdduizenden tanks wil gaan bouwen in korte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:17:
[...]
1 T-80 BVM Obr22 is er tot nu toe uitgeschakeld aan het front. 3 filmpjes heb ik dit jaar gezien van nieuwe batches tanks en bij dat derde filmpje was er een trein met obr 22 T-72 en op het andere spoor T-62. Waar zijn die nieuwe tanks? Wij zelf hier in het westen kunnen ze ook niet zo maar uit de lucht toveren.

Die T-62 die ze van de zomer over het spoor stuurden, die zien we wél terug op oryx. Meerendeel van de verliezen “abandoned” bij het verlaten van Kherson, stuk of 50 alleen toen al.

De data points kloppen niet met grote aantallen nieuwe tanks.
Er was iig ook beeld van 1 batch van 10 T90M’s aan het einde van de zomer.
Die zijn in de afgelopen maanden in Luhansk gezien.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Goede trip voor Zelensky:

Eventjes langs Parijs om Macron en Scholtz te ontmoeten en te melden dat de UK vliegtuigen wil leveren ;)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
Bever! schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:19:
[...]Ja zeer eens
Betreft de eerdere posts dat hoge kwaliteit staal een beperkende factor zou zijn, dat is totale onzin tenzij je honderdduizenden tanks wil gaan bouwen in korte tijd.
Dat lijkt me wel een goede voor "Wie beweert moet bewijzen".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Yaksa schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:24:
[...]

Vijfde staalproducent ter wereld, ja die paar tanks gaan het verschil maken. Nee onzin.
De beperkende factor is eenvoudigweg ruimte in je productie proces, zaken als thermal sights. Je ziet ook dat nieuwe tanks met veel oudere sights worden gebouwd, die ze in Rusland zelf nog hebben en of kunnen fabriceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59

Standeman

Prutser 1e klasse

YakuzA schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:21:
Goede trip voor Zelensky:
[Embed]
Eventjes langs Parijs om Macron en Scholtz te ontmoeten en te melden dat de UK vliegtuigen wil leveren ;)
Ik ben wel enorm benieuwd welke vliegtuigen het gaan worden? Harriers (lijkt mij heel veel training te vergen) of misschien de tornado? Wat heeft UK nog meer als surplus?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Standeman schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:31:
[...]

Ik ben wel enorm benieuwd welke vliegtuigen het gaan worden? Harriers (lijkt mij heel veel training te vergen) of misschien de tornado? Wat heeft UK nog meer als surplus?
Ik las ergens NATO planes, is de Tornado dat?
[...]

[Twitter]
[Twitter]
Zo hoef je maar 1 onderdeel te missen en je tank is gewoon een blok metaal.

Zo weet ik (vergeef me als ik er net naast zit) dat een paar jaar terug de Mini fabriek in de UK geen auto's kon leveren. Een cruciaal onderdeel voor de spiegels te monteren ontbrak uit Duitsland. Resultaat was auto's die voor 99,999% af waren, maar niet bruikbaar.

Zelfde kan bij een tank ook spelen. Stel je mist een belangrijk onderdeel voor de motor, dan heb je niets aan de tank.

Zulke problemen los je gewoon niet snel op. De tijd van T-62's massaal uit de grond stampen is voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
UK zal eerder het breekijzer spelen dan de leverancier gok ik.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

[...]

Oude eurofighters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Laatst online: 20-09 05:44
Volgens my las ik ergens Typhoon ik zoek het ff op.

[ Voor 51% gewijzigd door The-Priest-NL op 08-02-2023 22:38 . Reden: Twitter post bijgevoegd ]

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Bever! schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:31:
[...]

Vijfde staalproducent ter wereld, ja die paar tanks gaan het verschil maken. Nee onzin.
De beperkende factor is eenvoudigweg ruimte in je productie proces, zaken als thermal sights. Je ziet ook dat nieuwe tanks met veel oudere sights worden gebouwd, die ze in Rusland zelf nog hebben en of kunnen fabriceren.
Voorlopig worden er maar mondjesmaat nieuwe tanks gezien. Dus ook al vind je de beperkende factor alleen de thermal sights, komt het er in de praktijk op neer dat we alleen zien dat ze bezig zijn tanks te upgraden ipv echt nieuwe tanks te bouwen (en dat lukt maar half door het gebrek aan o.a. die thermals). Er is geen enkel bewijs die er op wijst dat er honderden nieuwe tanks zijn gebouwd. Je kunt het gebrek aan enig bewijs eerder zien als dat er amper nieuwe tanks worden gebouwd.

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 08-02-2023 22:35 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

redwing schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:34:
[...]

Voorlopig worden er maar mondjesmaat nieuwe tanks gezien. Dus ook al vind je de beperkende factor alleen de thermal sights, komt het er in de praktijk op neer dat we alleen zien dat ze bezig zijn tanks te upgraden ipv echt nieuwe tanks te bouwen. Er is geen enkel bewijs die er op wijst dat er honderden nieuwe tanks zijn gebouwd. Je kunt het gebrek aan enig bewijs eerder zien als dat er amper nieuwe tanks worden gebouwd.
Dat zeg ik ook njet, iemand poneert de onzin hier dat dit is vanwege staaltekorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Bever! schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:35:
[...]

Dat zeg ik ook njet, iemand poneert de onzin hier dat dit is vanwege staaltekorten
Ook dat is geen onzin omdat je hoge kwaliteit staal nodig hebt. En ook die kunnen ze maar mondjesmaat krijgen. Zonder dat soort staal krijg je tanks die amper bruikbaar zijn omdat ze onbetrouwbaar worden en bij b.v. een schot een grote kans hebben dat de barrel ploft. Het hele punt is dat ze over de hele keten kwalitatief goed materiaal tekort komen, waardoor het zeer onwaarschijnlijk is dat ze meer dan mondjesmaat goede tanks kunnen bouwen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

redwing schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:38:
[...]

Ook dat is geen onzin omdat je hoge kwaliteit staal nodig hebt. En ook die kunnen ze maar mondjesmaat krijgen. Zonder dat soort staal krijg je tanks die amper bruikbaar zijn omdat ze onbetrouwbaar worden en bij b.v. een schot een grote kans hebben dat de barrel ploft. Het hele punt is dat ze over de hele keten kwalitatief goed materiaal tekort komen, waardoor het zeer onwaarschijnlijk is dat ze meer dan mondjesmaat goede tanks kunnen bouwen.
Waaruit blijkt dat hoge kwaliteit staal slecht verkrijgbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
The-Priest-NL schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:34:

[Twitter]
Ja, dat heb ik ook gelezen maar was speculatie nav de uitspraken van Sunak dat het om een navo-toestel zou moeten gaan. Mij lijkt het een uitermate geschikt toestel en sowieso super interessant om de eurofighter eens echt in air to air actie te zien, mochten de Russen dat durven.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
[...]Vijfde staalproducent ter wereld, ja die paar tanks gaan het verschil maken. Nee onzin.
De beperkende factor is meer dat RU sinds Gorbatsjov van militaire industrie overgeschakeld is naar consumentenindustrie. Zo kunnen ze nu o.a. nog wel heel veel staal produceren voor conservenblikjes maar nog maar heel weinig gereedschapsstaal, o.a. nodig om onderdelen voor tanks te kunnen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Yaksa schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:24:
[...]

We zitten in de grootste Europese oorlog sinds WO2, en we hebben in krap een jaar bijna geen nieuw spul in actie gezien. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat men militaire doelen steeds verder terug is gaan draaien als er zulk materieel achter de hand werd gehouden, of eraan zat te komen. De vraag is of ze evt oude, simpelere spullen wel zelf kunnen maken, maar ook dat lijkt niet waarschijnlijk.

Ergo, de Russen zijn er niet toe in staat en het spul gaat niet komen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[Twitter]
Ik dacht dat Typhoon Tranche 1 erg beperkt was maar volgens Wikipedia zijn de toestellen vanaf Block 5 voor air-to-air en air-to-ground inzetbaar.
Ik dacht eerlijk gezegd dat de Britten niets moderns hadden wat ze kunnen doneren. Typhoon leek mij nog te modern, F-35 is al helemaal uitgesloten, en de Tornado heeft als nadeel dat het een tweezitter is en je dus voor elke kist twee vliegers moet opleiden.

Wikipedia: Eurofighter Typhoon variants

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Bever! schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:41:
[...]

Waaruit blijkt dat hoge kwaliteit staal slecht verkrijgbaar is
Heb je misschien gemist dat er nogal wat EU-export beperkingen naar rusland zijn? China kan nl. wel veel staal maken, alleen nog niet van de kwaliteit die je echt zou willen hebben.

Bovenal zou rusland anders sinds 2014 wel meer nieuwe tanks hebben gebouwd. Als je echter kijkt naar eigen rapportage van rusland van voor de oorlog zie je dat het vooral om upgrades van oudere tanks gaat. Als je dan kijkt naar wat er in Oekraine wordt gezien zie je dat dat ook alleen maar ouder spul is, en dat er geen nieuwe tanks worden gebruikt. Het is dus niet zo dat je nieuwe tanks ziet waarbij de electronica mist, je ziet gewoon helemaal geen nieuwe tanks. En dat is onlogisch als ze wel het staal zouden hebben om ze te bouwen.

Maar meer ontopic, de laatste weken hoor je wel steeds meer over vliegtuigen. Ik ben echt benieuwd hoe lang dat nog gaat duren. Met de tanks kwamen ze redelijk snel nadat de geruchten zo duidelijk werden, alleen kan ik met vliegtuigen niet echt geloven dat die binnen een paar maanden worden toegezegd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]
Mooie bijdrage! Dank!

Hun huidige engineers met pensioen en de jonge generatie engineers naar het front. Goed bezig :X .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:17
https://www.reddit.com/r/...arrel_from_a_russian_bmp/

Nope: https://www.reddit.com/r/...ked_barrel_post_it_seems/

[ Voor 16% gewijzigd door Joep op 09-02-2023 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...ard-assault-brigades.html
A total of 17,000 volunteers have already applied to join the ranks of the Offensive Guard.

A reminder that the Ukrainian Internal Affairs Ministry announced recruitment for the Offensive Guard assault brigades on February 2, 2023.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 22:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

De vrijwilligers kunnen kiezen tussen de 8 brigades
“Offensive Guard” is a project whose task is to gather motivated volunteers to prepare and participate in Ukraine’s offensive operations in order to strengthen the main forces of Ukraine.

The idea of the project is that anyone who wants to can choose a military unit according to their spirit, sign up, undergo mandatory several months of combat training, followed by combat coordination of new units. “That is, not on the conditions of general mobilization, but on your own initiative to the unit that corresponds to your values and ideology,” Smirnov added.

Volunteers can choose:
  • “Steel Border” (brigade of the State Border Service of Ukraine);
  • “Kara-Dag” (“punishment for Crimea”, will participate in the liberation of Crimea);
  • “Red viburnum” (the brigade already included heroes who participated in the battles in Donetsk and Luhansk Oblasts, defended Kyiv);
  • “Liut” (brigade of the National Police of Ukraine);
  • “Rubizh” (heroes who defended the Hostomel airport, Rubizhne in Luhansk Oblast have already entered the ranks of the brigade);
  • “Spartan” (powerful assault brigade, defended Kharkiv);
  • “Bureviy” (“disposal brigade of the Russian military”, as Smirnov writes);
  • “Azov” (legendary unit, one of the main centers of defense of Mariupol).
https://euromaidanpress.c...on-first-day-of-the-call/
De vrijwilligers worden aan eenheden met ervaren officieren, sergeanten en soldaten toegevoegd.
How will recruitment and training take place?

The Ministry of Internal Affairs said that the units would consist of current police officers, border guards, and National Guardsmen. And the core of officers, sergeants, and soldiers will be defenders with significant experience who have shown themselves to be the best during the defense of Donbas since 2014 and the liberation of the Kharkiv region after February 24, 2022.

The soldiers will not be sent to the front immediately. First, they will have to undergo several months of intensive training to ensure the combat cohesion of the new units. Only after that will they be able to take an active part in offensive operations to drive the Russians out of Ukrainian soil.

The best instructors in firearms training and tactical medicine will be involved in the training of the soldiers, who will be equipped with high-quality weapons and equipment.
https://fakty.com.ua/en/u...otovka-zarplata-ta-pilgy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 03:46

ZenTex

Doet maar wat.

[...]

Tsja, het ene staal is het andere niet.
En je kunt ook niet 1,2,3 overschakelen van de ene legering naar de andere. Staal voor tanks is een bijzondere legering. Zo gebruikten de Amerikanen Duits staal voor de bouw voor hun onderzeeërs omdat ze het zelf niet maakten.
Staal voor lopen is ook zo iets.
En gezien de oligarchen in Rusland doorgaans weinig innoveren zullen ze wel hoofdzakelijk standaard legeringen produceren en het high tech staal importeren.

Aan de andere kant kun je wel overschakelen gedurende langere tijd, mits je de know how en de machines hebt. En gezien de sancties sinds 2014 kan ik me voorstellen dat de Russen in de aanloop van de huidige invasie wel een voorraadje heeft aangelegd.

Echter, aangezien niemand hier precies weet hoe het zit, ga ik er gemakshalve maar van uit dat ze voldoende staal hebben, desnoods van een minder optimale legering. Het zal eerder een gebrek aan moderne optics zijn wat de productie bemoeilijkt, en, nog meer voor de hand liggend, een gebrek aan capaciteit aangezien men nog steeds druk doende is om oude tanks af te stoffen, waarom nieuwe tanks maken als er nog een paar duizend roestige T-72s in de opslag staan?

Hoeveel ze daarvan per maand kunnen opkalefateren en voorzien van afdoende optics is dan ook weer de vraag. Wel is bekend dat wat er tegenwoordig word geïnstalleerd een downgrade is van wat ze hadden, dat was hoofdzakelijk geïmporteerd spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Top dit...

Oekraïne kan Starlink-internet niet meer gebruiken voor droneaanvallen https://www.nu.nl/spannin...-voor-droneaanvallen.html

Musk een belletje gehad van Putin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
redwing schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:25:
[...]

Heb je misschien gemist dat er nogal wat EU-export beperkingen naar rusland zijn? China kan nl. wel veel staal maken, alleen nog niet van de kwaliteit die je echt zou willen hebben.

Bovenal zou rusland anders sinds 2014 wel meer nieuwe tanks hebben gebouwd. Als je echter kijkt naar eigen rapportage van rusland van voor de oorlog zie je dat het vooral om upgrades van oudere tanks gaat. Als je dan kijkt naar wat er in Oekraine wordt gezien zie je dat dat ook alleen maar ouder spul is, en dat er geen nieuwe tanks worden gebruikt. Het is dus niet zo dat je nieuwe tanks ziet waarbij de electronica mist, je ziet gewoon helemaal geen nieuwe tanks. En dat is onlogisch als ze wel het staal zouden hebben om ze te bouwen.

Maar meer ontopic, de laatste weken hoor je wel steeds meer over vliegtuigen. Ik ben echt benieuwd hoe lang dat nog gaat duren. Met de tanks kwamen ze redelijk snel nadat de geruchten zo duidelijk werden, alleen kan ik met vliegtuigen niet echt geloven dat die binnen een paar maanden worden toegezegd.
Tja als onze eigen minister al weken geleden openbaar aangeeft dat hij bereid is F16s te doneren. Dan zit daar waarschijnlijk allang een voor traject achter waarin is uit gezocht wat de mogelijkheden zijn. Idem voor zijn Franse collega overigens. Dus dat lijkt mij een kwestie van tijd.

Maar van wat ik begrijp hebben ze dat ook betere radar systemen en westersere raketten nodig om er echt wat aan te hebben. Daar hoor ik ze nog niet over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31
MikeyMan schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:14:
Top dit...

Oekraïne kan Starlink-internet niet meer gebruiken voor droneaanvallen https://www.nu.nl/spannin...-voor-droneaanvallen.html

Musk een belletje gehad van Putin?
Misschien … of weer een middel om nog meer geld te vangen van overheden

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 09-02-2023 07:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:17

StarWing

Huh ?!?

redwing schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:25:
[...]
China kan nl. wel veel staal maken, alleen nog niet van de kwaliteit die je echt zou willen hebben.
Chinees staal is rommel. CN bouten van 12.9 die zwakker zijn dan Europese 8.8. Stalen platen die scheuren bij belasting, precisiezittingen van ventielen waar te veel speling op zit.

Ik heb gebroken cilinderstangen gezien waarvan ik niet weet of het gietijzer of gehard staal is. Waarschijnlijk een of andere kromme legering van samengeraapt metaal.

[ Voor 8% gewijzigd door StarWing op 09-02-2023 07:33 ]

Page intentionally left blank.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 03:46

ZenTex

Doet maar wat.

StarWing schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:32:
[...]

Chinees staal is rommel. CN bouten van 12.9 die zwakker zijn dan Europese 8.8. Stalen platen die scheuren bij belasting, precisiezittingen van ventielen waar te veel speling op zit.

Ik heb gebroken cilinderstangen gezien waarvan ik niet weet of het gietijzer of gehard staal is. Waarschijnlijk een of andere kromme legering van samengeraapt metaal.
Met de Chinezen is het dat je krijgt waarvoor je betaald.
Ze kunnen prima hoogwaardig staal maken, maar als je denkt voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten met Chinees staal kom je bedrogen uit. Hoogwaardig staal kost ook in China veel meer dan pisbakkenstaal.

Dat gezegd hebbende, ze zijn nog niet op het niveau van Europees staal maar zijn wel een aardig eind op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sprhnk schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:24:
...
Maar van wat ik begrijp hebben ze dat ook betere radar systemen en westersere raketten nodig om er echt wat aan te hebben. Daar hoor ik ze nog niet over
Zijn die westerse raketten, met het oog op de beschikbaarheid, niet juist een voordeel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:37
Het is by-design https://www.reddit.com/r/...non_blue_print_and_image/ degene die het heeft ontworpen is misschien fout geweest, maar degene die het heeft gemaakt heeft keurig het plan gevolgd. Wat je er verder ook van vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wagner lijkt door Gerasimov eruit te worden geknepen:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:38:
[...]

Het argument dat als de Russen wel nieuwe tanks op een beetje schaal kunnen produceren, waar zijn ze dan?Vind ik een goed argument. Het kan zijn dat ze simpelweg nog moeten opschalen, want aan het begin van de oorlog was het toch slechts een "SMO", en zijn ze misschien pas laat begonnen, maar goed, we zien inderdaad nog weinig nieuws langskomen vanaf het front.

Dat gezegd hebbende, laten we realistisch blijven. Het is niet alsof alleen Europa staal voor tanks kan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eOF3YiOCZ5t0oYO3ob3gQzeNdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSIg1jX6sg804sIY9OulhIOp.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:08:
Wagner lijkt door Gerasimov eruit te worden geknepen:
[Twitter]
Hm, las vorige week al dat Wagner problemen had met een tweede ronde rekrutering van gevangenen, tientallen vrijwilligers ipv honderden per gevangenis. en vandaag:
Russia's Wagner mercenaries halt prisoner recruitment campaign, founder Prigozhin says
https://www.reuters.com/w...der-prigozhin-2023-02-09/

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Het AD schrijft deze ochtend dat het nieuwe Russische offensief is begonnen:

https://www.ad.nl/buitenl...donbas-begonnen~af83b900/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Bever! schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:35:
[...]

Dat was ik: er werd aangehaald dat er 800 nieuwe tanks per jaar geproduceerd zou worden, wat een viervoud is van de huidige reeds opgeschaalde productie. Daarmee zou de aanvoer ook moeten verviervoudigen, en dat is gewoon niet realistisch. Dát is mijn standpunt.

Jij haalt er ongenuanceerd staaltekorten bij en verdraait daarmee het standpunt om het vervolgens aan te vallen, dat is gewoon in baid faith. Mocht je me betrappen op een "A10 >>> T90 8)" fanboy bijdrage dan mag je er alles van vinden, maar vooralsnog probeer ik de boel een zinvolle duiding te geven op basis van historie en professionele interesse.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:45
Volgens het ISW is het nieuwe offensief begonnen:

https://understandingwar....ssessment-february-8-2023

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:45
Edit: zie dat @dr.lowtune me voor was ;)

[ Voor 75% gewijzigd door Rene op 09-02-2023 08:53 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
sprhnk schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:24:
[...]

Tja als onze eigen minister al weken geleden openbaar aangeeft dat hij bereid is F16s te doneren. Dan zit daar waarschijnlijk allang een voor traject achter waarin is uit gezocht wat de mogelijkheden zijn. Idem voor zijn Franse collega overigens. Dus dat lijkt mij een kwestie van tijd.

Er wordt blijkbaar al een paar maanden getraind op simulatoren. Nu snap ik wel dat het leren vliegen en vechten in bijvoorbeeld een F16 meer training vraagt dan een HIMARS systeem of M777, maar als F16s out of the question zijn dan heeft dat trainen ook niet veel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
dr.lowtune schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:45:

Was te verwachten, misschien al te laat zelfs, de dagtemperaturen komen al boven nul. Met een paar dagen is zwaar materiaal over terrein onmogelijk, Andere optie was wachten tot eind maart, met het risico dat er al westerse MBT's aangekomen zijn.
\

en oh ja, dit zal er ook mee te maken hebben:
Russian president Vladimir Putin instructed the new commander of Russia’s joint grouping of forces in Ukraine, Valeriy Gerasimov, to seize Donbas by March.

[ Voor 17% gewijzigd door Tens op 09-02-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 22:34
dr.lowtune schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:45:

AD baseert zich op ISW, lijkt dus betrouwbare informatie te zijn.

AD noemt dat er 3 divisies nu zouden zijn en dat er ook nog divisies achter de hand worden gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:17
Caelorum schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:01:
Het is by-design https://www.reddit.com/r/...non_blue_print_and_image/ degene die het heeft ontworpen is misschien fout geweest, maar degene die het heeft gemaakt heeft keurig het plan gevolgd. Wat je er verder ook van vind.
Ah, die update heb ik nooit gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

nst6ldr schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:47:
[...]
Dat was ik: er werd aangehaald dat er 800 nieuwe tanks per jaar geproduceerd zou worden, wat een viervoud is van de huidige reeds opgeschaalde productie. Daarmee zou de aanvoer ook moeten verviervoudigen, en dat is gewoon niet realistisch. Dát is mijn standpunt.
Plus voor de duidelijkheid:
Uralvagonzavod is de enige fabriek in Rusland waar momenteel nieuwe tanks gemaakt worden:
The Uralvagonzavod corporation is one of the biggest tank manufacturers, employing around 30,000 people. It is known, first and foremost, for its tanks and train cars.

Actually, this is the only tank manufacturer in Russia. Uralvagonzavod modernizes existing tanks of the Russian Army, produces new models of tanks such as Armata and Proryv as well as assembles thermobaric MLRS heavy flamethrower Solntsepyok systems.
https://euromaidanpress.c...war-and-how-to-stop-this/

Er zijn inderdaad ook andere locaties waar voorraad tanks worden opgekalefaterd, maar voor nieuwe productie en echte moderniseren zijn hun de enige :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23

[Twitter]
Al de westerse landen moeilijk doen over een f16 en dan eigenlijk iets nog recenter en beter gaan leveren >:)

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-09 11:48
-AzErTy- schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Al de westerse landen moeilijk doen over een f16 en dan eigenlijk iets nog recenter en beter gaan leveren >:)
Ik denk dat de latere modellen F16 en de eerste Typhoon elkaar niet veel ontlopen qua capaciteit.
Als ze maar komen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Sissors schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:25:
[...]

Het argument dat als de Russen wel nieuwe tanks op een beetje schaal kunnen produceren, waar zijn ze dan?Vind ik een goed argument. Het kan zijn dat ze simpelweg nog moeten opschalen, want aan het begin van de oorlog was het toch slechts een "SMO", en zijn ze misschien pas laat begonnen, maar goed, we zien inderdaad nog weinig nieuws langskomen vanaf het front.

Dat gezegd hebbende, laten we realistisch blijven. Het is niet alsof alleen Europa staal voor tanks kan maken.
Europa kan dat zeker wel. Alleen zijn wij nog niet opgeschaald dus wordt het staal nu voor andere zaken gebruikt. De kennis en kunde is echter zeker aanwezig, alleen de wil om er iets mee te doen is er nog maar weinig.

Hoe dan ook klopt dat 'simpelweg opschalen' ook al niet. Voorheen zouden ze een produktiecapaciteit van 200 tanks per jaar hebben. En aangezien we nog geen 200 nieuwe tanks op het slagveld hebben gezien kun je wel concluderen dat ze nog steeds alleen oudere tanks moderniseren en niets nieuws bouwen. Aangezien je voor dat moderniseren weer goede electronica nodig hebt dat je al regelmatig ziet missen, kun je wel concluderen dat er van dat opschalen voorlopig nog weinig terecht zal komen.

[removed]

Pagina: 1 ... 6 ... 22 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid