Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 22 Laatste
Acties:
  • 385.814 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:38
Twee keer in 24 uur.

Rusland zal toch begrijpen dat de verhouding aan stemmen voor/tegen F-16's naar Oekraïne hierdoor weer een paar puntjes richting 'voor' is verschoven.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 12:54
Nimflix schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:36:
[Afbeelding]

ik zag hem nog niet voorbij komen. einde van de maand rond de 150k troops.
1 jaar oorlog, 150.000 doden aan Russische zijde. Daar komen uiteraard nog eens een slordige half miljoen gewonden bij.

Bizarre getallen als je er zo over nadenkt. Oekraïne zal lagere getallen hebben maar ik denk niet dat ze onder de 100.000 doden blijven....

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:08:
[...]

1 jaar oorlog, 150.000 doden aan Russische zijde. Daar komen uiteraard nog eens een slordige half miljoen gewonden bij.

Bizarre getallen als je er zo over nadenkt. Oekraïne zal lagere getallen hebben maar ik denk niet dat ze onder de 100.000 doden blijven....
uit modbreak vanmorgen:
er zijn al vele pagina's gevuld met de discussie over verliezen. Die kun je niet even opnieuw gaan opstarten met wat cijfers uit de losse pols hier neer te gooien.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
*knip* Deze gedachte is beter op zijn plek in het feedback forum, daar kan het ook bediscussieerd worden.

Ontopic: De Europese Commissievoorzitter Von der Leyen heeft bekendgemaakt dat er in Den Haag een internationaal onderzoekscentrum voor de oorlogsmisdaden in Oekraïne komt. "Rusland moet zich voor de rechtbank verantwoorden voor zijn gruwelijke misdaden", zegt Von der Leyen.
Bron: NOS.nl

[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 02-02-2023 20:30 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:17
Tens schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:07:
Rusland zal toch begrijpen dat de verhouding aan stemmen voor/tegen F-16's naar Oekraïne hierdoor weer een paar puntjes richting 'voor' is verschoven.
Wereldomvattende geopolitiek is niet afhankelijk van een incidentele raketaanval: F16's zijn gezien de uitspraken van Biden, Sunak en ook Rutte voor de komende tijd een no-go.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-07 14:25
Tens schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:12:
[...]

uit modbreak vanmorgen:

[...]
Er is toevallig vorige week een artikel over gepost:

https://www.kyivpost.com/post/11402

100.000+ is helaas een getal dat ook hier wordt genoemd door Generaal Eirik Kristoffersen van Noorwegen. Persoonlijk zie ik hem wel als een betrouwbaardere bron als de adviseur van Zelensky (10-13.000 werd genoemd) gezien de belangen om die getallen laag te houden.

[ Voor 55% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 02-02-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Yaksa schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:24:
Ik ben eigenlijk van mening dat in dit topic posts die teksten bevatten als: "Ik denk, ik vermoed of ik vind" automatisch weggemodereerd zouden moeten worden.

Ontopic: De Europese Commissievoorzitter Von der Leyen heeft bekendgemaakt dat er in Den Haag een internationaal onderzoekscentrum voor de oorlogsmisdaden in Oekraïne komt. "Rusland moet zich voor de rechtbank verantwoorden voor zijn gruwelijke misdaden", zegt Von der Leyen.
Bron: NOS.nl
En telkens als ze dit lezen, lachen ze zich een breuk en Putin en zijn holmaatjes al helemaal.
Dit soort dingen roepen door haar, ja leuk. Maar gebeuren zal het niet.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 22:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

Xtr3me4me schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:39:
[...]

En telkens als ze dit lezen, lachen ze zich een breuk en Putin en zijn holmaatjes al helemaal.
Dat weet vrijwel iedereen dat het niet gaat gebeuren. Daar gaat het ook niet echt om. Het gaat om beperken van bewegingsvrijheid van Putin en zn maatjes. Die kunnen niet meer lekker feesten in Londen of Parijs etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:50
Xtr3me4me schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:39:
[...]
True maar het gaat ook om de andere kant. Een functionerend land/samenleving betekend meer dan enkel het recht van de sterkste. Hiermee laten we ook zien aan landen hoe we ze via rechtspraak willen veroordelen. Net zoals er in Oekraine nu gevochten word tegen corruptie is dit een gevecht tegen een bepaalde wereld orde die wij als westerse bondgenoot niet wenselijk achten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:26
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:33:
[...]

Er is toevallig vorige week een artikel over gepost:

https://www.kyivpost.com/post/11402

100.000+ is helaas een getal dat ook hier wordt genoemd door Generaal Eirik Kristoffersen van Noorwegen. Persoonlijk zie ik hem wel als een betrouwbaardere bron als de adviseur van Zelensky (10-13.000 werd genoemd) gezien de belangen om die getallen laag te houden.
Ik zie hem net zo min als een betrouwbare bron als wie dan ook. De schattingen aan doden+gewonden bij de russen zijn veel hoger dan de 180k die hij noemt (als je kijkt naar de dagelijkse cijfers zitten die al aan 120k doden). En daarbij worden cijfers gebruikt die verschillende keren gecontroleerd zijn en betrouwbaar bleken te zijn.

Houd het er dus maar op dat zowel die 100k (maar ook die 10k) ongefundeerde getallen zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
hoevenpe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:24:
[...]

Wereldomvattende geopolitiek is niet afhankelijk van een incidentele raketaanval: F16's zijn gezien de uitspraken van Biden, Sunak en ook Rutte voor de komende tijd een no-go.
incidenteel :?
VS zal levering van f-16's van andere landen niet tegenhouden.

En wereldomvattende politiek is niet helemaal immuun voor publieke opinie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:09:
Het brede publiek is al een tijdje minder met dit conflict bezig, deze raket haalt hooguit een paar regels op pagina 12 van de spreekwoordelijke avondkrant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
hoevenpe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:13:
[...]

Het brede publiek is al een tijdje minder met dit conflict bezig, deze raket haalt hooguit een paar regels op pagina 12 van de spreekwoordelijke avondkrant.
Valt wel mee, eerste topic op CNN. Een beetje wensdenken wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
redwing schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:50:
[...]

Ik zie hem net zo min als een betrouwbare bron als wie dan ook. De schattingen aan doden+gewonden bij de russen zijn veel hoger dan de 180k die hij noemt (als je kijkt naar de dagelijkse cijfers zitten die al aan 120k doden). En daarbij worden cijfers gebruikt die verschillende keren gecontroleerd zijn en betrouwbaar bleken te zijn.

Houd het er dus maar op dat zowel die 100k (maar ook die 10k) ongefundeerde getallen zijn.
Het is in lijn met de berichtgeving uit de VS in November van Generaal Mark Milley: https://www.bbc.com/news/world-europe-63580372

Hoe ze tot die schattingen zijn gekomen weet ik overigens niet. Maar datzelfde geldt voor die dagelijkse stats dump hier van Russische verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:20:
Valt wel mee, eerste topic op CNN. Een beetje wensdenken wellicht?
Net de Nederlandse media vluchtig bekeken, niets op voorpagina's (meer) over te vinden.

CNN is in west-Europa een niche, niet de brede publieke opinie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:29:
[...]

Het is in lijn met de berichtgeving uit de VS in November van Generaal Mark Milley: https://www.bbc.com/news/world-europe-63580372
Wat ook uit de lucht kwam vallen en totaal niet overeen kwam met welke andere schatting die uit de VS of de UK kwam. Leuk dus dat 2 getallen op elkaar lijken, maar betrouwbaar zijn ze allerminst.
Hoe ze tot die schattingen zijn gekomen weet ik overigens niet. Maar datzelfde geldt voor die dagelijkse stats dump hier van Russische verliezen.
Dat klopt niet, zeker aan het begin zijn die dagelijkse getallen verschillende keren gecontroleerd en kwamen ze zowel wat verliezen aan materieel als manschappen betreft goed overeen. Die dagelijkse getallen hebben dus wel degelijk een onderbouwing. Iig een betere dan 2 hoge piefen die puur een getal roepen zonder enige onderbouwing dan ook.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:13:
[...]

Die raket kan ik nog begrijpen, er vallen zoveel raketten op Oekraïne. Maar het conflict zelf haalt nog vaak genoeg de voorpagina, zie bv. https://www.volkskrant.nl/ op moment van schrijven.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 03-07 07:37

bloody

0.000 KB!!

Yaksa schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:24:
Ik ben eigenlijk van mening dat in dit topic posts die teksten bevatten als: "Ik denk, ik vermoed of ik vind" automatisch weggemodereerd zouden moeten worden.
offtopic:
even snel je signature aanpassen dus: "I'm not sure about" :Y

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
redwing schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:32:
[...]

Wat ook uit de lucht kwam vallen en totaal niet overeen kwam met welke andere schatting die uit de VS of de UK kwam. Leuk dus dat 2 getallen op elkaar lijken, maar betrouwbaar zijn ze allerminst.

[...]

Dat klopt niet, zeker aan het begin zijn die dagelijkse getallen verschillende keren gecontroleerd en kwamen ze zowel wat verliezen aan materieel als manschappen betreft goed overeen. Die dagelijkse getallen hebben dus wel degelijk een onderbouwing. Iig een betere dan 2 hoge piefen die puur een getal roepen zonder enige onderbouwing dan ook.
Dit zijn geen willekeurige hoge piefen natuurlijk, zeker het Amerikaanse leger zal goed op de hoogte zijn wat er gebeurt op het strijdtoneel. Ik zie ook geen enkele reden voor de VS of Noorwegen om deze cijfers groter te maken dan dat ze daadwerkelijk zijn. Psychologisch werkt dat tenslotte niet in het voordeel van Oekraïne. Maar laten we hopen dat de daadwerkelijke cijfers dichter in de buurt zitten van de schatting van de adviseur van Zelensky :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-07 09:38

DirtyBird

Praktiserend denker

Even een luchtiger puntje tussendoor? Ik zie net een nieuwsuur-fragment over de leopard tank en het valt me al een tijdje op dat dit als 'leejoopard' wordt uitgesproken terwijl de Engelse uitspraak van leopard 'leppard' is.
Is dit verkeerd geadopteerd, of is die uitspraak bewust gekozen?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DirtyBird schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:17:
Even een luchtiger puntje tussendoor? Ik zie net een nieuwsuur-fragment over de leopard tank en het valt me al een tijdje op dat dit als 'leejoopard' wordt uitgesproken terwijl de Engelse uitspraak van leopard 'leppard' is.
Waar komen ze vandaan? Denk dat daar je antwoord ligt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-07 09:38

DirtyBird

Praktiserend denker

MikeyMan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:19:
[...]

Waar komen ze vandaan? Denk dat daar je antwoord ligt...
8)7 joh, ik dacht dat t een Britse tank was. Entschuldigung.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-07 14:20

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

DirtyBird schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:17:
‘T is een Duitse tank dus ‘Leopard’ op z’n Duits (Kampfpanzer Leejopart Zwo) lijkt mij correct.

Zelfde als dat je de Abrams uitspreekt als ‘Eebrems’ en niet ‘Aabra-hams’ etc.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kuusj schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:23:
[...]
Abrams uitspreekt als ‘Eebrems’ en niet ‘Aabra-hams’ etc.
Hoofdzakelijk ook omdat er Abrams staat en niet Abrahams :P

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:24:
offtopic:
dat is pas als de tank 50 jaar oud is... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:37:
[...]

Die raket kan ik nog begrijpen, er vallen zoveel raketten op Oekraïne. Maar het conflict zelf haalt nog vaak genoeg de voorpagina, zie bv. https://www.volkskrant.nl/ op moment van schrijven.
Hier staan momenteel trouwens een paar interessante artikelen:

Oekraïne slaat alarm over groot Russisch offensief einde van de maand
Oekraïne vreest dat de Russen nog deze maand een groot offensief lanceren. Volgens Kyiv bevinden zich nu 326 duizend Russische soldaten in het land. Dit is het dubbele van de legermacht die de invasie begon. De waarschuwing verhoogt de druk op het Westen om meer wapens te leveren.
Deze maand nog, dus Februari 2023. In het artikel heeft men het verderop over eind deze maand.

Het artikel maakt er een race tegen de klok met de tanks mee maar ik denk dat dat een beetje voorbarige retoriek is. Omdat de tanks vooral offensief nodig zijn. Hoe zit het eigenlijk met de Bradley? Is die defensief interessant?

Daarnaast nog in het liveblog:

Live: Den Haag krijgt centrum voor vervolging misdaden in Oekraïne • Zweden en Finland weerstaan Turkse druk om los van elkaar toe te treden

Het eerste zou men de Wagner overloper heen kunnen transporteren. Al zal hij waarschijnlijk nog lang voor zijn leven moeten vrezen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:24:
[...]

Met regelmaat kun je de laatste term hier lezen. Zal wel spellchecker zijn.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 22:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

Jerie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:31:
[...]

Hier staan momenteel trouwens een paar interessante artikelen:

Oekraïne slaat alarm over groot Russisch offensief einde van de maand

[...]

Deze maand nog, dus Februari 2023. In het artikel heeft men het verderop over eind deze maand.

Het artikel maakt er een race tegen de klok met de tanks mee maar ik denk dat dat een beetje voorbarige retoriek is. Omdat de tanks vooral offensief nodig zijn. Hoe zit het eigenlijk met de Bradley? Is die defensief interessant?

Daarnaast nog in het liveblog:

Live: Den Haag krijgt centrum voor vervolging misdaden in Oekraïne • Zweden en Finland weerstaan Turkse druk om los van elkaar toe te treden

Het eerste zou men de Wagner overloper heen kunnen transporteren. Al zal hij waarschijnlijk nog lang voor zijn leven moeten vrezen.
Ook een tank kun je prima defensief gebruiken. Dat lijkt me hier prima aan de orde. Dan benut je niet dat de tank ook snel vooruit kan door het veld maar benut je wel het geschut en dat is nog steeds een capabel geschut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:27
Tens schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:09:
[...]

incidenteel :?
VS zal levering van f-16's van andere landen niet tegenhouden.

Een deel van de F16’s is in Nederland gebouwd door Fokker, in licentie dat dan weer wel. Gaat Nederland dan over de toestemming? Gezien eerder dat Duitsland zeggenschap had over inzet L2 van andere landen aan wie ze geleverd waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:52:
[...]
Dit zijn geen willekeurige hoge piefen natuurlijk, zeker het Amerikaanse leger zal goed op de hoogte zijn wat er gebeurt op het strijdtoneel. Ik zie ook geen enkele reden voor de VS of Noorwegen om deze cijfers groter te maken dan dat ze daadwerkelijk zijn.
Het probleem is echter dat andere hoge piefen van diezelfde en andere landen, cijfers geven die wel richting de verwachting zitten. Dus waarom zouden deze 2 piefen meer weten dan die andere hoge piefen? Het is natuurlijk raar als landen officieel cijfers geven die bij elkaar in de buurt zitten en er dan plotseling 1 of 2 tussen zitten die heel andere getallen geven, en die laatste dan betrouwbaarder zouden zijn.
Psychologisch werkt dat tenslotte niet in het voordeel van Oekraïne. Maar laten we hopen dat de daadwerkelijke cijfers dichter in de buurt zitten van de schatting van de adviseur van Zelensky :)
Wat de cijfers ook zijn, het is hoe dan ook niet goed voor Oekraine als ze bekend worden. Als de cijfers laag zijn hoop je dat de vijand je onderschat, en als ze hoog zijn is het slecht voor het moraal.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:30:
[...]

offtopic:
dat is pas als de tank 50 jaar oud is... :)
offtopic:
Dus je wilt nu zeggen dat rusland al meer Abrahams heeft dan Oekraine ooit zal gaan krijgen :?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
redwing schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:05:
[...]

Het probleem is echter dat andere hoge piefen van diezelfde en andere landen, cijfers geven die wel richting de verwachting zitten. Dus waarom zouden deze 2 piefen meer weten dan die andere hoge piefen? Het is natuurlijk raar als landen officieel cijfers geven die bij elkaar in de buurt zitten en er dan plotseling 1 of 2 tussen zitten die heel andere getallen geven, en die laatste dan betrouwbaarder zouden zijn.

[...]

Wat de cijfers ook zijn, het is hoe dan ook niet goed voor Oekraine als ze bekend worden. Als de cijfers laag zijn hoop je dat de vijand je onderschat, en als ze hoog zijn is het slecht voor het moraal.
Gelieve je bron te vermelden. Ik ben specifiek geïnteresseerd in wie van het leger van de VS andere cijfers noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:05:
[...]

Het probleem is echter dat andere hoge piefen van diezelfde en andere landen, cijfers geven die wel richting de verwachting zitten.
Maar welke verwaching is dat dan? Als in, wat hebben wij om verwachtingen op te baseren? Los van de cijfers van Oekraïne, maar goed dat zijn natuurlijk ook gewoon schattingen voor een flink gedeelte.

[ Voor 15% gewijzigd door Sissors op 02-02-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sissors schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:08:
[...]

Maar welke verwaching is dat dan? De verwachting van de cijfers die Oekraïne deelt?
Nee, meer er tussenin, richting de 1:3 a 1:4 verhouding die je bij een grotendeels verdedigende aktie verwacht.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:08:
[...]
Gelieve je bron te vermelden. Ik ben specifiek geïnteresseerd in wie van het leger van de VS andere cijfers noemt.
Ik heb zo geen precieze bron, maar o.a. de UK heeft eerder in de oorlog cijfers gegeven. De laatste tijd wordt er weinig meer gedeeld, waarschijnlijk omdat Oekraine dat niet wil. En daarmee is het gelijk raar dat een generaal plotseling wel zoiets gaat geven. Dat klinkt bij mij als iemand die graag wil laten horen dat ie toch echt meedoet terwijl ie er eigenlijk niet zoveel van weet. Zou je er echt bij betrokken zijn zou je nl. je waffel wel houden als dat gevraagd wordt.

[edit] Ook de eerdere 100k van Ursula uit december werd trouwens al ontkracht omdat er alle gewonden ook bij zaten. Dat was een soortgelijke mededeling in dezelfde orde van grootte.

[ Voor 11% gewijzigd door redwing op 02-02-2023 18:16 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Poetin dreigt opnieuw met kernwapens bij herdenking Slag om Stalingrad
President Poetin heeft de herdenking van de Russische overwinning in de Slag om Stalingrad aangegrepen om opnieuw de slachtofferrol aan te nemen en opnieuw te dreigen met de inzet van kernwapens.

"Helaas zien we dat de nazi-ideologie in zijn moderne vorm opnieuw een directe bedreiging is voor de veiligheid van ons land", zei hij in een toespraak in Wolgograd, de stad aan de Wolga die tot 1961 Stalingrad heette. "Steeds opnieuw moeten we ons verweren tegen de agressie van het Westen. Dat is een feit. We worden opnieuw bedreigd door Duitse Leopard-tanks met het kruisembleem erop."

Vandaag precies tachtig jaar geleden kwam een eind aan de Slag om Stalingrad, waarin het leger van nazi-Duitsland een bloedige strijd uitvocht met het Rode Leger van de Sovjet-Unie. De slag wordt als het keerpunt in de Tweede Wereldoorlog in Europa beschouwd. De schatting van het aantal doden en gewonden aan Russische kant loopt op tot meer dan een miljoen.

Poetin hield zijn gehoor van militairen, patriottische groepen en jeugdgroepen voor dat het Russische leger van nu andere wapens tot zijn beschikking heeft dan het Sovjetleger destijds. "We sturen geen tanks naar hun landsgrenzen, maar we hebben manieren waarop we kunnen reageren, en dat eindigt niet met pantservoertuigen, iedereen moet dat begrijpen."

Oekraïne hoorde tijdens de Tweede Wereldoorlog ook bij de Sovjetunie. Het land heeft zwaar geleden onder de strijd en de Duitse bezetting. Het wijst elke vergelijking met nazi-Duitsland af, alleen al omdat Rusland dit keer de oorlog is begonnen en niet Oekraïne of een van zijn bondgenoten.
https://nos.nl/liveblog/2...ug-raketten-op-kramatorsk

Zegt Poetin nu indirect dat het Westen nazi's zijn? :+ ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Yup, en je merkt dat ze heel duidelijk Duitsland nu pakken als het hele westen, omdat de rest juist samenwerkten tegen Duitsland. Hij benoemt daarom ook niet de Abrams, maar vooral de Leopard, want die zijn de slechte nazi's natuurlijk.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:30:
[...]

Net de Nederlandse media vluchtig bekeken, niets op voorpagina's (meer) over te vinden.

CNN is in west-Europa een niche, niet de brede publieke opinie.
In de tussentijd staan er drone-filmpjes van na de aanval bij zowel nos als nu.nl

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Even een handje geholpen met het 10e sanctiepakket samenstellen:
Ukraine handed over to its European partners a list of Russian companies involved in the production of missiles, for their inclusion in the 10 EU sanctions package.
https://www.ukrinform.net...-within-10th-package.html

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 02-02-2023 19:32 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ik lees iets anders:
"Helaas zien we dat de nazi-ideologie in zijn moderne vorm opnieuw een directe bedreiging is voor de veiligheid van ons land", zei hij in een toespraak in Wolgograd, de stad aan de Wolga die tot 1961 Stalingrad heette.
Klopt, de nazi-ideologie in zijn moderne vorm is opnieuw een directe bedreiging voor de veiligheid van Rusland. Echter, die bedreiging komt wel van binnenuit!
"Steeds opnieuw moeten we ons verweren tegen de agressie van het Westen. Dat is een feit.
Dat is z'n insteek voorheen ook geweest, niets nieuws.
We worden opnieuw bedreigd door Duitse Leopard-tanks met het kruisembleem erop."
Goedkoop want het ijzeren kruis werd ook in de Weimar republiek gebruikt. Het staat niet voor hetzelfde als de swastika in WOII. Of de Z in deze oorlog.
Vandaag precies tachtig jaar geleden kwam een eind aan de Slag om Stalingrad, waarin het leger van nazi-Duitsland een bloedige strijd uitvocht met het Rode Leger van de Sovjet-Unie. De slag wordt als het keerpunt in de Tweede Wereldoorlog in Europa beschouwd. De schatting van het aantal doden en gewonden aan Russische kant loopt op tot meer dan een miljoen.

Poetin hield zijn gehoor van militairen, patriottische groepen en jeugdgroepen voor dat het Russische leger van nu andere wapens tot zijn beschikking heeft dan het Sovjetleger destijds. "We sturen geen tanks naar hun landsgrenzen, maar we hebben manieren waarop we kunnen reageren, en dat eindigt niet met pantservoertuigen, iedereen moet dat begrijpen."
Klopt, echter ik denk niet via nukes maar via het internet en beïnvloeding. Ik proef hier namelijk dezelfde BS retoriek als alt-right, die al coupe poging heeft gepleegd in de VS en Brazilië en er eentje van plan was in Duitsland ("Reichsbuerger").

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De SAMP/T zou er binnen ongeveer 2 maanden moeten staan:

2e groep om te trainen op patriots is nu in DE, de 1e groep wordt al in de VS getraind:

[ Voor 38% gewijzigd door YakuzA op 02-02-2023 20:50 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Jerie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:45:

Goedkoop want het ijzeren kruis werd ook in de Weimar republiek gebruikt. Het staat niet voor hetzelfde als de swastika in WOII. Of de Z in deze oorlog.
Nog even over dat ijzeren kruis dooremmeren, en niet bang zijn voor een offtopic ravijn, want dat kruis is een prachtige boomerang. Ik zag je de Weimar republiek noemen, maar mij stond bij dat het nog stukken ouder is. Daarom even in een wiki geklommen. Er is een heuze Nederlandstalige ijzeren kruis wiki.

Dat IJzeren kruis bestond al in de 19e eeuw. Saillant detail daarbij is haar ontstaan, het IJzeren kruis is afgeleid van het Kruis van Kulm wat de koning van Pruizen aan duizenden dappere Russische gardisten toekende die de Slag bij Kulm hadden overleefd. De Russen vochten daarin samen met de Oostrenrijkers en de Pruizen tegen de Fransen onder Napoleon (Napoleonitische oorlogen).
In december 1813 verleende de Pruisische koning aan duizenden Russische gardisten, overlevenden van de Slag bij Kulm, het zogenaamde dat sterk op het latere IJzeren Kruis leek.

Het IJzeren Kruis werd als onderscheiding in de oorlog tegen Napoleon toegekend zonder onderscheid te maken in rang en stand. In 1815 werd vastgesteld dat de onderscheiding ook aan bondgenoten van Pruisen mocht worden verleend.
Als Poetin dus teveel accent legt op dat kruis dan kan dat tegen hem gaan werken, want hij laat Russen eigenlijk vechten tegen tanks die met een symbool zijn getooid dat zeker ook staat voor Russische dapperheid. Een klassieke catch-22. Als een van die Russische nationalisten zich toevallig in die Slag bij Kulm heeft verdiept, dan kan dat weer wat onbedoelde activiteit op telegram veroorzaken.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://mil.in.ua/en/news...ot-sam-training-schedule/
Ukrainians outrun Patriot SAM training schedule

Then the Pentagon said that their training with the modern air defense system would last for several months.
However, according to Boris Kremenetsky, the terms were reduced due to the fact that the Ukrainian military was more experienced than it was expected.
Mogelijk wat sneller dan origineel gepland :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 02-02-2023 23:11 ]

PSN

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 15:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GW43ZMgeQJvYtnN5yf6Tmo2wDkk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZMDlY6nK8a4ptnwoOqWIyCNT.jpg?f=user_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:37
Ik voel toch wel spanning. Maar 30km hemelsbreed naar Kramatorsk/Slovjansk in combinatie met wat signalen dat het wel nijpend begint te worden rond Bakhmut. Daarnaast de dreiging van een nieuwe inval rond Sumy of Kharkov.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PLAE schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:39:
Ik voel toch wel spanning. Maar 30km hemelsbreed naar Kramatorsk/Slovjansk in combinatie met wat signalen dat het wel nijpend begint te worden rond Bakhmut. Daarnaast de dreiging van een nieuwe inval rond Sumy of Kharkov.
Kramatorsk/Sloviansk richting is wel redelijk goed voorbereid.
Denk dat de Soledar >> Siversk richting momenteel gevaarlijker is voor Oekraine, die richting kan gevaar opleveren voor de Oekrainse opmars richting Kreminna.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Analysis: Fears of Russian escalation spark calls for even more Western arms for Ukraine
...
Russia’s mass mobilization, looming offensive and missile-borne terror against civilians is triggering fresh calls for even greater Western lethal aid to Ukraine, days after leaders signed off on their latest package that included the first tanks.
De Russische retoriek en acties lijken contraproductief

https://edition.cnn.com/e...950562fb073c3d814d9a955ba

[ Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 03-02-2023 09:53 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Air raid alerts in Kyiv as EU leaders hold summit with Zelensky
https://edition.cnn.com/e...5e05388508ab12dee4322ba1f
Weer een verrassing, toevallig ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
tsja, het blijft oorlog. Die paar km's dichterbij zijn niet schokkend toch? Verdedigingslinies liggen er al. Die dreiging heb ik gemist, waar haal je die vandaan, troepenopbouw en zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:33

Snow_King

Konijn is stoer!

Nadeel van die 30km is de Artillerie waarmee die steden in bereik komen. RU deinst niet terug om een stad in puin te schieten vol met burgers. Dat is echt levensgevaarlijk en doodzonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Snow_King schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:27:
[...]

Nadeel van die 30km is de Artillerie waarmee die steden in bereik komen. RU deinst niet terug om een stad in puin te schieten vol met burgers. Dat is echt levensgevaarlijk en doodzonde.
Dan moeten ze hun artillerie wel op de frontlijn zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Snow_King schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:27:
Alles valt of staat bij de hoeveelheid munitie, we horen al tijden dat dat op zou raken maar voorlopig is daar weinig van te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-07 08:29

Auredium

Informaticus Chaoticus

hoevenpe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Alles valt of staat bij de hoeveelheid munitie, we horen al tijden dat dat op zou raken maar voorlopig is daar weinig van te merken.
Ik ga daar persoonlijk niet van uit. Ze hebben vast nog wat uit de jaren 60 en 50 en kunnen wss nog wat kopen van bijvoorbeeld Noord-Korea. Maar die artillerie is niet een cure-all voor oorlogsvoering.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

We horen niet al tijden dat de artillerie ammo op raakt.
We horen al tijden dat sinds Himars Rusland logistieke problemen heeft om artillerie ammo aan het front te krijgen.
;)

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En nog wat tank nieuws:

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 03-02-2023 10:37 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:28
YakuzA schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:34:
[...]

We horen niet al tijden dat de artillerie ammo op raakt.
We horen al tijden dat sinds Himars Rusland logistieke problemen heeft om artillerie ammo aan het front te krijgen.
;)
Eh jawel, 14 december:
Russia faces a “critical shortage” of artillery shells and Moscow’s ability to conduct ground operations in Ukraine is “rapidly diminishing” as a result, Britain’s armed forces chief has said.
https://amp.theguardian.c...s-head-of-uk-armed-forces

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
[...]

Alweer niet? hoe vaak is hier voorbij gekomen dat het aantal shells per dag toch wel een beetje lager is dan het geweest is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:22

orf

Wat vinden jullie van dit artikel?

https://www.ad.nl/buitenl...el-groot-risico~aed4c268/

Een paar quotes:
Waarom begon Poetin deze oorlog dan wel?
,,Niet om macht, maar om veiligheid. Rusland is zich onveilig gaan voelen door de achtereenvolgende Navo-uitbreidingen. Dat ook Oekraïne in 2008 het Navo-lidmaatschap in het vooruitzicht werd gesteld, was de druppel. Poetin heeft zich van ons afgekeerd en is eigen plannen gaan smeden. Ik denk niet dat hij heel Oekraïne wilde veroveren. Wel dat hij een Russisch-gezind regime in Kiev wilde installeren. Dat zou garanderen dat er een veilige buffer zit tussen Rusland en de Navo. Het is volkomen normaal dat hij zo’n bufferstaat wil. Poetin heeft zich alleen gruwelijk verkeken op de weerstand van de Oekraïners en de eenheid van het Westen.’’
Volkomen normaal? Oekraïne is een zelfstandig land.
,,Ik zeg niet dat het eerlijk is. De internationale politiek is niet rechtvaardig. Ik zeg dat het normaal is dat een grootmacht een buffer wil tussen een andere grootmacht met wie die in het verleden nare ervaringen had. De Russen hebben nooit aan de poorten van Brussel gestaan. Napoleon en Hitler wel aan de poorten van Moskou. 20 miljoen doden hè, in de Tweede Wereldoorlog. Dat zit daar heel diep.’’
Wat heeft hij te vrezen? De Navo is toch een defensieve organisatie?
,,Laten we naar de feiten kijken. De Navo is het machtigste militaire bondgenootschap dat ooit heeft bestaan. Europa en de VS geven jaarlijks meer dan 1000 miljard euro uit aan hun krijgsmachten. Als wij een defensief bondgenootschap zijn, waarom hebben we zoveel geld nodig? Dat vragen de Russen zich dus af. Want hoeveel geven zij uit aan hun defensie? 60 miljard. Dat verschil zie ik zelden vermeld. En dan, waarom is er eigenlijk nog een Navo? Die was toch opgericht tegen de Sovjet-Unie en het Warschaupact? In de geschiedenis zijn allianties na een oorlog altijd ontbonden. Na de Koude Oorlog is het Warschaupact geïmplodeerd, de Sovjet-Unie uiteengevallen, maar de Navo is blijven bestaan. Ook al was er officieel geen vijand meer. We hadden Rusland daar op een of andere manier in moeten integreren. Jeltsin en Poetin hebben er allebei om gevraagd. Maar in plaats daarvan hebben wij de Navo tot aan de grens met Rusland uitgebreid.’’
Ik vind dit best kwalijk. Prima om een “ander” geluid te laten horen, maar ik vind het behoorlijk pro-russisch, met retoriek die niet klopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:52

Fanta

FordPerformance™️

orf schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:38:

Een paar quotes:

[...]

[...]

[...]

Ik vind dit best kwalijk. Prima om een “ander” geluid te laten horen, maar ik vind het behoorlijk pro-russisch, met retoriek die niet klopt.
Waarom deel je het dan?

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:38:
Alweer niet? hoe vaak is hier voorbij gekomen dat het aantal shells per dag toch wel een beetje lager is dan het geweest is.
Genoeg voor de Russen om op het slagveld lokale doorbraken te forceren, wellicht zetten ze het effectiever in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:22

orf

Omdat ik benieuwd ben naar reacties hier. Waarom vraag je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zou mooi zijn. :)

Al blijf ik er zelf vanuit gaan dat het voornamelijk logistiek is, aangezien ze tig miljoenen shells in storage hadden en ook Belarus aan het sourcen zijn en Noord Korea.
Dus wat hun echte voorraad en/of potentiele voorraad is zou ik geen notie van hebben.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
[...]

hoevenpe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:40:
[...]

Genoeg voor de Russen om op het slagveld lokale doorbraken te forceren, wellicht zetten ze het effectiever in.
Ok nu geef je toch toe dat het minder is. 8)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:26

dr.lowtune

Deugt niet

Een paar quotes:

[...]

[...]

[...]

Het is een “premium” artikel van het AD, maar er is weinig premiums aan. Het is alsof je Willem Engel een artikel over het coronavirus laat schrijven.

De persoon in kwestie herhaalt het Kremlin narratief en probeert de oorlog daarmee (deels) te rechtvaardigen op deze manier. Ik hoop dat het AD en DPG (trotse eigenaar ook van dit tweakers.net) er trots op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Zo jammer dat deze onzin iedere keer weer opgerakeld wordt. Logistiek hebben ze problemen met voldoende aan te voeren maar dat het daadwerkelijk op zou zijn is helemaal geen sprake van.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19

Een paar quotes:

[...]

[...]

[...]

Dit is een hoogleraar, dus je mag enige mate van intelligentie en rationeel vermogen verwachten.

Maarrrrr, het stuk begint dan zo:
SAUERGaan westerse tanks, of misschien zelfs gevechtsvliegtuigen, Oekraïne een beslissend voordeel geven? Hoogleraar Tom Sauer hoopt van niet. ,,Die zware wapens verhevigen de oorlog alleen maar’’, meent hij.
Dit is wmb geen rationele uitspraak. Want waarom belicht hij het gevolg niet van minder wapens sturen (miss doet hij dat wel verderop, kon niet alles lezen :()? Minder wapens sturen zal leiden tot enorm veel doden aan UA kant, verlies van grondgebied, martelingen en uiteindelijk voor meer gevaar voor naast liggende landen.

Een beetje hoogleraar werkt alle scenarios uit en bekijkt het dan van verschillende kanten. Dit klinkt zeer eendimensionaal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:52

Fanta

FordPerformance™️

orf schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:41:
[...]

Omdat ik benieuwd ben naar reacties hier. Waarom vraag je dat?
Omdat Pro-Russisch gezever verspreiden onderdeel is van de Russische tactiek: twijfel zaaien. Als je zelf al het gevoel hebt dat een tekst pro-Russisch is, kan je er beter voor kiezen er geen aandacht aan te schenken. Wat voegt het toe als er nu 15 mensen gaan reageren dat het inderdaad pro-Russisch klinkt? Maar in de tussentijd staat de tekst wel weer op een ander platform.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Als je het artikel leest dan zie je dat dat over de raketten gaat, en gezien de weinige aanvallen die we daarmee zien kun je wel stellen dat ze er daar inderdaad niet zoveel meer van hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Over een andere Tom Sauer: :X

https://www.metronieuws.n...oekraine-rusland-kritiek/

[ Voor 67% gewijzigd door MikeyMan op 03-02-2023 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:43:
Ok nu geef je toch toe dat het minder is. 8)
We weten het gewoon niet: of ze minder schieten omdat de munitie opraakt, omdat het vervoer lastig is, omdat ze munitie sparen voor het grote offensief, omdat ze selectiever zijn en minder schoten nodig hebben om een doel te vernietigen, etc.

Als het echt opraakt hoeven we ons niet zo'n zorgen te maken, in andere scenario's kan het penibel worden. Snap oprecht jouw optimisme niet, de komende maanden worden erg zwaar en een positieve uitkomst is allerminst zeker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24

Een paar quotes:

[...]

[...]

[...]

De aangehaalde argumenten zijn inderdaad al meerdere malen geinvalideerd. Met als kern:
Waarom begon Poetin deze oorlog dan wel?
Niet om macht, maar om veiligheid.
Dit is een klassiek punt van (selectief) herhalen van Russische retoriek zonder goede weging en zonder het handelen in beschouwing te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Dan is het wellicht beter om er niks over te zeggen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:44:
Zo jammer dat deze onzin iedere keer weer opgerakeld wordt. Logistiek hebben ze problemen met voldoende aan te voeren maar dat het daadwerkelijk op zou zijn is helemaal geen sprake van.
Het is vorig jaar door respectabele bronnen besproken:
Is Russia running out of ammunition?
Many of its shells are probably older than the conscripts firing them

“So let me tell Putin tonight what his own generals and ministers are probably too afraid to say,” declared Admiral Sir Tony Radakin, Britain’s chief of defence staff, on December 14th: “Russia faces a critical shortage of artillery munitions.” Ten days earlier Avril Haines, America’s top intelligence official, had offered a similar judgment. Is Russia running out of shells?

Western officials have been talking up Russia’s ammo crunch for months. In September they said that Russia had turned to North Korea for replenishment. In November Lloyd Austin, America’s defence secretary, spoke of “significant shortages”. At a briefing on December 12th a senior American defence official said that, at current rates of use, Russia could sustain “fully serviceable” tube and rocket artillery ammunition only until early 2023.
Het is inmiddels 'early 2023'...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• redwing

Een paar quotes:

[...]

[...]

[...]

Pro-russisch en complete onzin. Rusland heeft b.v. de optie gehad om meer samen te werken met de NATO maar heeft dat zelf niet toegestaan. Ze stellen dat er veel geld naar de NATO gaat en dat het dus niet defensief kan zijn :?. En in WW2 was rusland in eerste instantie zelf de aggressor (Finalnd) en als Duitsland ze niet had aangevallen waren ze gewoon doorgegaan. En zo staat er nog veel meer onzin in.

Dit zijn artikelen die nooit zo geplaatst zouden mogen worden en niets met journalistiek te maken hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
redwing schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:46:
[...]

Als je het artikel leest dan zie je dat dat over de raketten gaat, en gezien de weinige aanvallen die we daarmee zien kun je wel stellen dat ze er daar inderdaad niet zoveel meer van hebben.
Nee, het artikel gaat over beiden. Of zeg je dat de UK defense chief per ongeluk ‘artillery shells’ zegt terwijl hij ‘cruise missiles’ bedoelt?

Er zijn ook genoeg andere bronnen die de shortages benoemd hebben, zoals het ISW:

https://www.understanding...ssessment-january-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:50:
[...]

[...]

Waarbij ze veel minder verschieten dan voorheen (staat ook in het artikel, 'at current rates'). En als je minder verschiet, kun je er langer mee doen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Requiem19 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Nee, het artikel gaat over beiden. Of zeg je dat de UK defense chief per ongeluk ‘artillery shells’ zegt terwijl hij ‘cruise missiles’ bedoelt?

Er zijn ook genoeg andere bronnen die de shortages benoemd hebben, zoals het ISW:

https://www.understanding...ssessment-january-11-2023
De focus van het artikel ligt vooral op de raketten. Daarbij stellen ze dat als rusland zo door blijft schieten mer artillerie ze begin januari door hun munitie heen zijn. En laat dat gebruik van artillerie nu sindsdien heel hard omlaag gegaan zijn.

Dit is gewoon een manier om artikels uit hun verband te halen. Want er is niets aan dat artikel dat de huidige stand tegenspreekt.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 22:25

polthemol

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:50:
[...]

Je leest selectief en mist elke nuance. Deze artikelen zijn geen waarheden die tot aan het einde der tijden blijven gelden. Iemand kan actie ondernemen, zoals bv. Noord-Korea vragen munitie te gaan fabriceren en/of de eigen industrie opstarten
Is Russia running out of ammunition?
“Russia faces a critical shortage of artillery munitions.” Ten days earlier Avril Haines, America’s top intelligence official, had offered a similar judgment. Is Russia running out of shells?
ze spreken oorspronkelijk over 'shortage'. Dat kan vanalles zijn, tot het punt dat de items die je nodig hebt, niet op de locatie te krijgen zijn waar je ze nodig hebt of dat je er minder hebt dan je nodig hebt. Daar kun je niet de conclusie aan verbinden 'is Russia running out of shells', wat ze daar wel doen om het waarschijnlijk wat spannender te laten klinken.
Western officials have been talking up Russia’s ammo crunch for months. In September they said that Russia had turned to North Korea for replenishment. In November Lloyd Austin, America’s defence secretary, spoke of “significant shortages”. At a briefing on December 12th a senior American defence official said that, at current rates of use, Russia could sustain “fully serviceable” tube and rocket artillery ammunition only until early 2023.
wederom 'shortages'. Niet 'depleted stock'. Zie ook 'at current rates of use': dus als men door bleef gaan zoals destijds, zonder dat er verdere actie zou worden genomen, zou men onvoldoende munitie hebben (en te min reserve onderdelen).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Je had op zijn minst kunnen checken of het dezelfde persoon betrof...

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000

Een paar quotes:

[...]

[...]

[...]

Ik lees hier wat reacties over de auteur en ik denk dat het een ieder siert even goed te kijken naar wie dit schrijft, wat die schrijft en welke waarde je er vervolgens aan moet hangen.

De auteur is blijkbaar Hoogleraar Tom Sauer, iemand die al lang onderzoek doet naar oa de relatie tussen Rusland en het westen en daar 9 boeken over publiceerde en een prijs won voor de vrede.

Dus met dezelfde verbazing las ik het relaas en volgens mij is het te lezen in de volgende context:

- de auteur vindt vrede belangrijker dan de veiligheid van UA als soevereine staat, er zit bij hem, net als zekere andere analisten, een diepgewortelde angst voor escalatie.
- de auteur is van mening dat het hebben van een collectieve defensie afspraak met je buren een bedreiging is voor degene voor wie dit collectief ooit is opgezet. Dit is Russisch perceptie pur sang, maar daarmee niet per se onwaar.
- het historisch besef van de auteur en de retoriek vanuit het Kremlin draait absoluut om historie afstoffen en inzetten als alibi voor onbehoorlijk gedrag door Rusland. Ik ga daar niet in mee, maar het laat wel zien hoeveel mensen (vooral oudere generaties wellicht) nog wel vastzitten in dat paradigma.

Dus uitgaande van zijn uitleg dat een defensief pact bedreigend is voor een agressor en je geopolitiek denkt in termen als 'bufferstaten' (waar verdorie mensen wonen) dan kan ik mezelf wel inleven in de visie die hij deelt - dat staat los van hoe ik er over denk, maar ik heb dan ook geen 9 boeken geschreven en prijs voor de vrede gekregen. Sterker nog: ik denk dat ik op dit moment vrij ver af ben, mentaal gezien, van het verdienen van een prijs voor de vrede. Die kan ik samen met vele anderen waarmaken zodra Rusland UA heeft verlaten.

Voor mij is het wel een interessante kwestie waarom zoveel oude-stempel-experts zo enorm bang zijn en zo enorm aan het appeasement infuus hangen. We moeten vooral Ruslands ongelimiteerde inmenging en agressie begrijpen, omdat omringende landen zich verenigden om zich te kunnen beschermen tegen diezelfde agressie. Ondankd de verwijzing naar de Nazi's in Rusland, is sindsdien geen NAVO land Rusland binnen gevallen en is Rusland permanent bezig omringende landen binnen te vallen. Alsof die realiteit volkomen aan deze experts voorbij gaat.

Edit: en wellicht dat er daarmee ook nog wel historische legitimering voor 'terugclaimen' van oude grondgebied in het hoofd van deze generatie experts ook zit. Er zit in ieder geval zowel aan de kant van de experts als de kant van Rusland een sterke hang naar het verleden.

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-02-2023 11:15 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:55:
Dit is gewoon een manier om artikels uit hun verband te halen. Want er is niets aan dat artikel dat de huidige stand tegenspreekt.
De genoemde artikelen zijn van december en januari, toen was de intensiteit al veel lager dan afgelopen zomer. Zoveel is er de afgelopen 6 weken niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:26
hoevenpe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:05:
[...]

De genoemde artikelen zijn van december en januari, toen was de intensiteit al veel lager dan afgelopen zomer. Zoveel is er de afgelopen 6 weken niet veranderd.
Ik denk eerder dat Rusland problemen gaat krijgen met de vervanging en reparatie van artillerie van metcee granaten.

Hou alleen wel rekening met het feit dat ee artillerie beschietingen zijn afgenomen tegenover het begin van het conflict. Dus er zal wel afname zijn, maar de bodem bereiken is dan geen conclusie.

game pc

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
NiGeLaToR schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:05:
Voor mij is het wel een interessante kwestie waarom zoveel oude-stempel-experts zo enorm bang zijn en zo enorm aan het appeasement infuus hangen. We moeten vooral Ruslands ongelimiteerde inmenging en agressie begrijpen, omdat omringende landen zich verenigden om zich te kunnen beschermen tegen diezelfde agressie. Ondankd de verwijzing naar de Nazi's in Rusland, is sindsdien geen NAVO land Rusland binnen gevallen en is Rusland permanent bezig omringende landen binnen te vallen. Alsof die realiteit volkomen aan deze experts voorbij gaat.
Heb daar wel een theorie over: wij kijken vooral naar het hier en het nu, het 'korte termijn' conflict met mijns inziens een hoop wensdenken over het schoonvegen van de Donbass en Krim.

Deze oude-stempel experts kijken naar de situatie over 5 tot 10 jaar waarin ook dit confict waarschijnlijk een status-quo bereikt en aan de onderhandelingstafel beslecht gaat worden. Rusland zal haar doelen niet bereiken maar militair ook niet verslagen worden, de machthebbers in het Kremlin gaan nooit naar Den Haag. Welke modus operandi ga je hanteren, hoe bouw je onze eigen defensie weer op (de staat daarvan is vooral in west-europa dramatisch) en hoe voorkom je dat China uiteindelijk er als derde spreekwoordelijke hond met het been vandoor gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Emryte schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:09:
[...]

Ik denk eerder dat Rusland problemen gaat krijgen met de vervanging en reparatie van artillerie van metcee granaten.

Hou alleen wel rekening met het feit dat ee artillerie beschietingen zijn afgenomen tegenover het begin van het conflict. Dus er zal wel afname zijn, maar de bodem bereiken is dan geen conclusie.
De bodem zal ook nooit bereikt worden, maar gelet op de zeer duidelijke en expliciete bronnen die nu al een paar keer genoemd zijn, was de analyse dat:

1. Of Rusland de artillery intensiteit significant moet terugschroeven
2. Of nieuwe resources (N-Korea etc) zou moeten vinden

Over 2 is gezegd door de US dat er relatief weinig geleverd is. Over 1 is een verlaging van de intensiteit gezien (van 60k op het hoogtepunt per dag naar 19k).

Je zou verwachten dat dit een relatief groot voordeel voor UA is, want 3x zo weinig artillery. Dit voordeel zien we afgelopen 2 maanden echter nog niet terug op het slagveld. Wmb is het dan interessant om te begrijpen waar dat door komt.

Bijvoorbeeld:

- ook UA kan minde artillery gebruiken door beperkte levering westen
- RU heeft tactieken gewijzigd van artillery war naar meat grinder war
- RU kiest er voor om alleen op strategische plekken veel te shellen en niet/nauwelijks elders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
hoevenpe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:14:
[...]

Heb daar wel een theorie over: wij kijken vooral naar het hier en het nu, het 'korte termijn' conflict met mijns inziens een hoop wensdenken over het schoonvegen van de Donbass en Krim.

Deze oude-stempel experts kijken naar de situatie over 5 tot 10 jaar waarin ook dit confict waarschijnlijk een status-quo bereikt en aan de onderhandelingstafel beslecht gaat worden. Rusland zal haar doelen niet bereiken maar militair niet verslagen worden, de machthebbers in het Kremlin gaan nooit naar Den Haag. Welke modus operandi ga je hanteren, hoe bouw je onze eigen defensie weer op (de staat daarvan is vooral in west-europa dramatisch) en hoe voorkom je dat China uiteindelijk er als derde spreekwoordelijke hond met het been vandoor gaat?
Dat kan, alleen waarom dan nu pleiten tegen het sturen van zware wapens uit de angst voor 'verdere escalatie'. Dit kan voortvloeien uit een perceptieverschil in de mogelijkheid om wel tot onderhandeling te komen of wel vanuit een status quo zaken geregeld te krijgen.

Vanuit het hier en nu zie ik dit absoluut niet, maar uiteindelijk is deze periode van een jaar straks op de gehele geschiedenis maar 1 bladzijde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07 10:38
Andere Tom Sauer. Zit/zat in de Russische 'voetbalstadion bouw'-sector.
Is een van de zoons van Derk Sauer, Nederlandse journalist/uitgever met vroeger een media-imperiumpje in Rusland. (Moscow Times, Playboy, Cosmopolitan et cetera). (Broer/zoon Pjotr Sauer werkt als journalist voor The Guardian).

De hierboven aangehaalde 'fellow traveller' Tom Sauer, die is 'geïnterviewd'/aan wie een podium is verschaft voor ongeneerde Kremlin-propaganda, is een professor internationale politiek aan de U(niversiteit)Antwerpen.

Edit:
Zie hieronder, al aangepast.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Baserk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:18:
[...]

Andere Tom Sauer. Zit/zat in de Russische 'voetbalstadion bouw'-sector.
Is een van de zoons van Derk Sauer, Nederlandse journalist/uitgever met vroeger een media-imperiumpje in Rusland. (Moscow Times, Playboy, Cosmopolitan et cetera). (Broer/zoon Pjotr Sauer werkt als journalist voor The Guardian).

De hierboven aangehaalde 'fellow traveller' Tom Sauer, die is 'geïnterviewd'/aan wie een propaganda-podium is verschaft voor ongeneerde Kremlin-propaganda, is een professor internationale politiek aan de U(niversiteit)Antwerpen.
Die had ik om 11:07 al aangepast op aangeven van @Rukapul Inderdaad een andere Derk Sauer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

hoevenpe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:14:
[...]

Deze oude-stempel experts kijken naar de situatie over 5 tot 10 jaar waarin ook dit confict waarschijnlijk een status-quo bereikt en aan de onderhandelingstafel beslecht gaat worden. Rusland zal haar doelen niet bereiken maar militair ook niet verslagen worden, de machthebbers in het Kremlin gaan nooit naar Den Haag. Welke modus operandi ga je hanteren, hoe bouw je onze eigen defensie weer op (de staat daarvan is vooral in west-europa dramatisch) en hoe voorkom je dat China uiteindelijk er als derde spreekwoordelijke hond met het been vandoor gaat?
Ik denk dat die oude garde gewoon ontzettend vast zit in het patroon dat Rusland de grote sterke beer is die je te vriend moet houden en dat ze bang zijn voor wat er gebeurd als je de Russen niet hun zin geeft. Dit gevoel zal door de koude oorlog behoorlijk leven.

Tegelijkertijd; er zijn met dit Rusland geen afspraken te maken, ook niet als je Oekraïne opgeeft. We moeten dus doorpakken. Ik zou deze “experts” dus als bang en naïef bestempelen. Dat zo’n grote krant een podium aan Kremlin retoriek geeft is wel zeer kwalijk te noemen wat mij betreft.

@NiGeLaToR je kan je ook afvragen wat zijn kwalificaties en prijs voor de vrede in de huidige wereld waard zijn. Wat hij impliciet predikt is vooral geen vrijheid voor Oekraïne.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Requiem19 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:15:
[...]

De bodem zal ook nooit bereikt worden, maar gelet op de zeer duidelijke en expliciete bronnen die nu al een paar keer genoemd zijn, was de analyse dat:

1. Of Rusland de artillery intensiteit significant moet terugschroeven
2. Of nieuwe resources (N-Korea etc) zou moeten vinden

Over 2 is gezegd door de US dat er relatief weinig geleverd is. Over 1 is een verlaging van de intensiteit gezien (van 60k op het hoogtepunt per dag naar 19k).

Je zou verwachten dat dit een relatief groot voordeel voor UA is, want 3x zo weinig artillery. Dit voordeel zien we afgelopen 2 maanden echter nog niet terug op het slagveld. Wmb is het dan interessant om te begrijpen waar dat door komt.

Bijvoorbeeld:

- ook UA kan minde artillery gebruiken door beperkte levering westen
- RU heeft tactieken gewijzigd van artillery war naar meat grinder war
- RU kiest er voor om alleen op strategische plekken veel te shellen en niet/nauwelijks elders.
Wat dat betreft vond ik dit plaatje uit het meme topic erg treffend :
Als je ziet hoe klein de frontlinie nu is waar daadwerkelijk aanvallen zijn, is die een heel stuk kleiner dan voorheen. Dat verschil met eerder zie je dus wel degelijk heel sterk terug komen. Je kunt daaruit al concluderen dat ze dus minder in kunnen zetten en dat daarmee dat artikel overeen komt met de werkelijkheid. Als rusland zonder problemen veel meer artillerie in zou kunnen zetten zouden ze dat ten slotte echt wel doen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

NiGeLaToR schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:05:
[...]

Ik lees hier wat reacties over de auteur en ik denk dat het een ieder siert even goed te kijken naar wie dit schrijft, wat die schrijft en welke waarde je er vervolgens aan moet hangen.

De auteur is blijkbaar Hoogleraar Tom Sauer, iemand die al lang onderzoek doet naar oa de relatie tussen Rusland en het westen en daar 9 boeken over publiceerde en een prijs won voor de vrede.

Dus met dezelfde verbazing las ik het relaas en volgens mij is het te lezen in de volgende context:

- de auteur vindt vrede belangrijker dan de veiligheid van UA als soevereine staat, er zit bij hem, net als zekere andere analisten, een diepgewortelde angst voor escalatie.
- de auteur is van mening dat het hebben van een collectieve defensie afspraak met je buren een bedreiging is voor degene voor wie dit collectief ooit is opgezet. Dit is Russisch perceptie pur sang, maar daarmee niet per se onwaar.
- het historisch besef van de auteur en de retoriek vanuit het Kremlin draait absoluut om historie afstoffen en inzetten als alibi voor onbehoorlijk gedrag door Rusland. Ik ga daar niet in mee, maar het laat wel zien hoeveel mensen (vooral oudere generaties wellicht) nog wel vastzitten in dat paradigma.

Dus uitgaande van zijn uitleg dat een defensief pact bedreigend is voor een agressor en je geopolitiek denkt in termen als 'bufferstaten' (waar verdorie mensen wonen) dan kan ik mezelf wel inleven in de visie die hij deelt - dat staat los van hoe ik er over denk, maar ik heb dan ook geen 9 boeken geschreven en prijs voor de vrede gekregen. Sterker nog: ik denk dat ik op dit moment vrij ver af ben, mentaal gezien, van het verdienen van een prijs voor de vrede. Die kan ik samen met vele anderen waarmaken zodra Rusland UA heeft verlaten.

Voor rusland geldt het spreekwoord: 'Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.' Niet echt vreemd dus dat zij zich wantrouwend opstellen tegenover de NATO.

Maar in geen enkel geval een valide argument om dat als verklaring voor escalatie in te zetten.

Die escalatie kiest rusland namelijk toch echt zelf voor, evenals de interpretatie die zij geven aan andere geopolitieke machten.

Het zijn simpelweg smoesjes voor wetteloosheid, die helaas door sommigen worden opgepakt als mogelijke verklaring in de eeuwige zoektocht naar enige vorm van rationaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-07 21:29
Zal mij niet verbazen als we zo'n een situatie krijgen zoals vroeger in Duitsland, waarbij er eigenlijk een grote muur komt tussen oost en west Oekraïne. Gewoon weer terug naar de koude oorlog, maar dan een stukje verder naar het oosten.

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
dr.lowtune schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:20:
[...]

Ik denk dat die oude garde gewoon ontzettend vast zit in het patroon dat Rusland de grote sterke beer is die je te vriend moet houden en dat ze bang zijn voor wat er gebeurd als je de Russen niet hun zin geeft. Dit gevoel zal door de koude oorlog behoorlijk leven.

Tegelijkertijd; er zijn met dit Rusland geen afspraken te maken, ook niet als je Oekraïne opgeeft. We moeten dus doorpakken. Ik zou deze “experts” dus als bang en naïef bestempelen. Dat zo’n grote krant een podium aan Kremlin retoriek geeft is wel zeer kwalijk te noemen wat mij betreft.

@NiGeLaToR je kan je ook afvragen wat zijn kwalificaties en prijs voor de vrede in de huidige wereld waard zijn. Wat hij impliciet predikt is vooral geen vrijheid voor Oekraïne.
Daarom vond ik daarin duiken des ter interessanter. Een hoogleraar die een prijs voor vrede krijgt en predikt voor de capitulatie van UA aan Rusland vind ik opmerkelijk. Ook voor de invasie van UA door RU predikte hij al neutraliteit van UA.

Voor het historische besef:
Dat de Navo bereid is om met Rusland te praten over wapenbeheersing, zal voor Poetin niet volstaan. Het gaat voor Rusland wel degelijk over de status van Oekraïne. Het halfslachtige compromis van Boekarest is trouwens ook niet in het belang van Kiev. Oekraïne zal de komende jaren geen lid worden van de Navo, laat staan van de EU. Het compromis van Boekarest zal er op de een of andere manier aan moeten geloven.

In afwachting van een andere Europese veiligheidsarchitectuur wordt Oekraïne beter neutraal of niet-gebonden, zoals onder meer Henry Kissinger heeft voorgesteld, en zoals voorzien was in de onafhankelijkheidsverklaring van het land uit 16 juli 1990. Een bufferstaat tussen Oost en West, net zoals Finland en Oostenrijk. Oekraïne betekent ook letterlijk ‘grensland’. Het kan dan economisch van twee walletjes eten en garanties door zowel Rusland als de Navo zullen maken dat het zich veel veiliger zal voelen. Bovenal zal Rusland zich minder in de hoek geduwd voelen, waardoor de kans vergroot dat het de veiligheidsafspraken dan wel zou naleven.
Waarin jouw observatie dat UA vooral zelf niets te willen heeft nogeens onderstreept wordt.

April vorig jaar was deze hoogleraar 1 van de experts die UA impliciet opriep te capituleren of Rusland in ieder geval niet te laten verliezen:
Politoloog Tom Sauer vindt dat we Rusland de oorlog met Oekraïne beter laten winnen, of in ieder geval niet verliezen. Een Russische nederlaag kan voor nog veel meer onheil zorgen. 'De wereldpolitiek is niet fair, dat probeer ik u uit te leggen.'
Wat ik mezelf dan afvraag is dit: wat vind je geoorloofd voor het vermijden van erger, als je weet dat > 40 miljoen mensen in UA voor de komende generaties de rekening gaan betalen voor deze 'vrede'. Ik snap dat je vanuit je oude denkstoel angst hebt voor de grote Russische beer, maar dat je dan zoveel mensen durft af te schrijven voor je eigen gemoedsrust vind ik echt heel ingewikkeld.

Want als expert had je kunnen weten dat iedereen gestraft zou worden en etnische minderheden in Rusland een nog slechter bestaan hebben dan de Russen zelf. Best een groot offer, lijkt mij.

@Anoniem: 1032405 wellicht heb je gelijk - het komt ook wel over als een rationele uitleg van een niet rationele situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:21:
Als je ziet hoe klein de frontlinie nu is waar daadwerkelijk aanvallen zijn, is die een heel stuk kleiner dan voorheen.
Las vanochtend de vergelijking met een wedstrijd die in blessuretijd gaat: aan beide kanten raken de voorraden op, van beide kanten een laatste grote push om zo veel mogelijk grondgebied te ver/heroveren voordat een langdurige patstelling ontstaat.
Rusland bereidt enorm offensief voor: 'Alles wordt richting front gestuurd'

Oekraïne waarschuwt dat Rusland een groot offensief voorbereidt. Daarbij wil het een half miljoen soldaten inzetten. De komende maanden zijn cruciaal voor de strijd, zeggen voormalig Commandant Landstrijdkrachten Mart de Kruif en defensiedeskundige Patrick Bolder van het Haagse Centrum voor Strategische Studies.

"De Russen willen eerst de hele provincies Donetsk en Loehansk veroveren", zegt Bolder. "Dat waren hun originele doelen. Als dat lukt, willen ze ook winst boeken in de provincies Cherson en Zaporizja in het zuiden."

Voor beide legers is het nu een race tegen de klok om het initiatief te kunnen nemen in de strijd. Op dit moment lijkt Rusland eerder toe te slaan, en Oekraïne bereidt zich daar ook op voor, zegt De Kruif: "Er liggen in Oekraïne al vier of vijf plannen klaar om te reageren op de Russen. Afhankelijk van hoe de Russische aanval eruitziet, kan Oekraïne reageren. Vergeet niet: het leger dat een aanvalsoperatie begint, is niet altijd het leger dat de operatie succesvol beëindigt."

De komende maanden van de oorlog worden cruciaal. "Het is nu alsof je de verlenging van een voetbalwedstrijd ingaat", zegt de Kruif. "Aan beide kanten raken de middelen op, alles wordt richting het front gestuurd. Ze hebben niet veel materieel meer achter de hand."

"Het gaat er echt om spannen", denkt Bolder. "Wie kan nu het initiatief nemen en kan de ander verrassen, en wie heeft de beste spullen? Dat moet nu gaan blijken."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
hoevenpe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:35:
[...]

Las vanochtend de vergelijking met een wedstrijd die in blessuretijd gaat: aan beide kanten raken de voorraden op, van beide kanten een laatste grote push om zo veel mogelijk grondgebied te ver/heroveren voordat een langdurige patstelling ontstaat.

[...]
Oef, maar met een half miljoen troepen zonder goede support in de achterhoede kun je nog vreemde situaties krijgen waarbij men in een offensief terrein wint maar daarna het niet kan behouden zonder enorme verliezen. Want zodra je stil gaat zitten, krijg je de volle laag.

Overigens begrijp ik dat de situatie voor de UA-zijde niet optimaal is ivm bevoorrading en tekorten, dus de attrition phase is al een tijdje gaande aan beide kanten. Anders gezegd: Rusland heeft de opmars van UA succesvol gestopt door er inderdaad mobiks tegenaan te smijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
NiGeLaToR schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:33:
[...]
Wat ik mezelf dan afvraag is dit: wat vind je geoorloofd voor het vermijden van erger, als je weet dat > 40 miljoen mensen in UA voor de komende generaties de rekening gaan betalen voor deze 'vrede'. Ik snap dat je vanuit je oude denkstoel angst hebt voor de grote Russische beer, maar dat je dan zoveel mensen durft af te schrijven voor je eigen gemoedsrust vind ik echt heel ingewikkeld.
Ik vraag mezelf vooral af hoe je hiermee erger zou vermijden. Als je kijkt wat rusland doet is dat iedere keer als iets gelukt is, er nog een stapje bovenop doen. Dus hoezo kom je er dan op uit dat je Oekraine maar af moet geven om erger te voorkomen? Naar mijn idee leidt dat juist naar de volgende escallatie ipv die te voorkomen. Kijk hiervoor simpelweg naar 2014 met de Krim, dat ging goed dus de volgende stap was heel Oekraine. En als dat was gelukt was er wel weer een ander land aangevallen.

En die angst snap ik inderdaad, ik zie alleen niet in hoe je denkt die angst in te kunnen dammen door de bully zijn zin te geven. Waarna die bully steevast de volgende stap in escalatie opzoekt.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Daarom vond ik daarin duiken des ter interessanter. Een hoogleraar die een prijs voor vrede krijgt en predikt voor de capitulatie van UA aan Rusland vind ik opmerkelijk. Ook voor de invasie van UA door RU predikte hij al neutraliteit van UA.

Voor het historische besef:

[...]

Waarin jouw observatie dat UA vooral zelf niets te willen heeft nogeens onderstreept wordt.

April vorig jaar was deze hoogleraar 1 van de experts die UA impliciet opriep te capituleren of Rusland in ieder geval niet te laten verliezen:

[...]

Want als expert had je kunnen weten dat iedereen gestraft zou worden en etnische minderheden in Rusland een nog slechter bestaan hebben dan de Russen zelf. Best een groot offer, lijkt mij.

@Anoniem: 1032405 wellicht heb je gelijk - het komt ook wel over als een rationele uitleg van een niet rationele situatie.
Voor mij komt het neer op 40 mio mensen opofferen voor uitstel. Ik heb daar best een probleem mee.

Jij en ik (en anderen hier gelukkig ook) kijken wat verder dan onze neus lang is, maar iemand die dat niet doet denkt wellicht “oh, een expert zegt dat, dus dan zal het wel” en daar zit het gevaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

redwing schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:40:
[...]

Ik vraag mezelf vooral af hoe je hiermee erger zou vermijden. Als je kijkt wat rusland doet is dat iedere keer als iets gelukt is, er nog een stapje bovenop doen. Dus hoezo kom je er dan op uit dat je Oekraine maar af moet geven om erger te voorkomen? Naar mijn idee leidt dat juist naar de volgende escallatie ipv die te voorkomen. Kijk hiervoor simpelweg naar 2014 met de Krim, dat ging goed dus de volgende stap was heel Oekraine. En als dat was gelukt was er wel weer een ander land aangevallen.

En die angst snap ik inderdaad, ik zie alleen niet in hoe je denkt die angst in te kunnen dammen door de bully zijn zin te geven. Waarna die bully steevast de volgende stap in escalatie opzoekt.
Het geeft ook beloning voor wangedrag. Als we maar hard genoeg schoppen en schreeuwen dat we nooit zullen stoppen, krijgen we wat we willen.

Ik denk persoonlijk dat er geen zachte heelmeester meer is voor deze etterende wond.

Confrontatie is eigenlijk de enige optie, maar helaas lijkt menigeen in West Europa dit besef verloren.

Best wel apart trouwens als je kijkt naar onze eigen geschiedenis >:)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• hoevenpe
Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:50:
Confrontatie is eigenlijk de enige optie, maar helaas lijkt menigeen in West Europa dit besef verloren.
Als je 12 maanden geleden had gezegd dat Himars, Pzh2000's, YPR-765's, Patriots, Leopards, Abrams, Bradley's, M777's, etc. de Russen zouden bestoken had je een enkeltje GGZ gekregen... ;)

Onderschat niet hoeveel er al veranderd is, bijna niet te bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
isomis schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:28:
Zal mij niet verbazen als we zo'n een situatie krijgen zoals vroeger in Duitsland, waarbij er eigenlijk een grote muur komt tussen oost en west Oekraïne. Gewoon weer terug naar de koude oorlog, maar dan een stukje verder naar het oosten.
Die 'muur' en 'ijzeren gordijn' was om mensen uit het oostblok binnen te houden, niet om de NAVO tegen te houden :)

Maar mooi stukje winst (vanuit het Westerse perspectief) en ook een aardig voorbeeld hoe je (onbedoeld!) strategisch enorm kunt winnen.

Het leerpunt is namelijk dat je intern stabiel moet blijven om naar buiten toe sterk te blijven (andersom gaat ook op maar op kortere termijn). Logisch gevolg is dat je hier (met name in het oosten) interne stabiliteit ondersteunt en tegelijkertijd de stabiliteit van de vijand ondermijnt, voor zover die dat zelf al niet doet door onderdrukking en verwaarlozing.

Ik heb overigens geen enkel geloof dat Westerse democratien een actieve politiek van ondermijning kunnen organiseren en volhouden. Het moet dus komen van de zwakte van de andere partij.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07 10:38
[...]
[...]
Hoogleraar Tom Sauer, nu lid van de Raad van bestuur van Pax Christi Vlaanderen (een van de 58 wereldwijde deel organisaties), heeft van Pax Christi Vlaanderen een 'prijs voor de vrede' ontvangen.

Een van de vele 'vredes-organisaties'/relieken uit de Koude Oorlog.
De zelfbenoemde pacifisten, die vooral tegen 'oorlogszuchtige' Amerikaanse kernwapens waren, als balans tegen 'vredelievende' Warschaupact kernwapens.
https://www.uantwerpen.be...l/tom-sauer/mijn-website/
De nucleaire problematiek heeft mij altijd aangesproken. Wat heeft meegespeeld is dat ik van huis uit altijd ben gestimuleerd om de ontwikkelingen in politiek en maatschappij te volgen. De problematiek van de kernwapens was zeer actueel in 1979, ik was toen 10 jaar. In Brussel was dat de tijd van de grote kernwapendemonstraties. Mijn ouders namen ons ook mee naar de demonstraties
https://www.pugwash.nl/2010/11/sprekende-leden-tom-sauer/

Uit de maatschappelijke flank die vooral heel erg aandacht had voor gelijkheid tussen mensen, en daarbij de ongelijkheid tussen redelijk prettige democratieën en behoorlijk walgelijke dictaturen, voor het gemak maar even negeerde.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Pagina: 1 ... 3 ... 22 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid