• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:30
Weet iemand wanneer er nu eindelijk eens een update komt die het vol-leeg gedrag aanpast, dat wil zeggen, accu staat nu aangegeven als 10% bij mij, maar hij is echt leeg, en op 92% ofzo zegt de accu dat ie vol is.
@Twan_V heb jij enig idee? Is echt irritant. Ik draai op 1.5.1.

Tesla Model 3 RWD (2023)

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:14
worker schreef op donderdag 21 september 2023 @ 06:27:
[...]

En hier zit je denkfout. De zonnepanelen zitten maar op 1 Sessy aangesloten en niet op 2. Als je de zonnepanelen op 2 Sessy’s hebt aangesloten heb je een fout gemaakt.

De klemmen waar je de zonnepanelen op aansluit zijn binnen de Sessy speciaal in de zin van dat op alle fases spanning en stroom wordt gemeten.
Voor de rest zijn al je Sessy’s parallel op het net aangesloten. Maar de betekent niet dat jouw PV-stroom *door* meerdere Sessy’s loopt, die loopt er *langs*
Dankjewel voor het uitleggen.

Ik heb hem gisteren zo ingesteld (localhost bij de pv sessy ingevuld en bij de tweede sessy IP van de eerste, maar nog steeds blijft de PV rond de 175/180W schommelen.

Kan dit zijn doordat ze “doorgelust” aangesloten zijn of moet dat niks uitmaken? Want dan ben ik wel benieuwd waarom ik die afwijking heb en @niels.p niet.

Daarnaast merk ik dat ze beide laden met ongeveer 2,1/2,2 kW maar dat bij het terugladen één met 1,5 kW ontlaadt terwijl de ander wel netjes tegen de 1,7kW aan komt.

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:57

worker

2x Sessy thuisbatterij

DeKoetsier schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:20:
[...]
Dankjewel voor het uitleggen.

Ik heb hem gisteren zo ingesteld (localhost bij de pv sessy ingevuld en bij de tweede sessy IP van de eerste, maar nog steeds blijft de PV rond de 175/180W schommelen.

Kan dit zijn doordat ze “doorgelust” aangesloten zijn of moet dat niks uitmaken? Want dan ben ik wel benieuwd waarom ik die afwijking heb en @niels.p niet.

Daarnaast merk ik dat ze beide laden met ongeveer 2,1/2,2 kW maar dat bij het terugladen één met 1,5 kW ontlaadt terwijl de ander wel netjes tegen de 1,7kW aan komt.
Ik denk dat dit niets te maken heeft met doorlussen of niet, maar met meetafwijkingen in het lage vermogensbereik. Je kunt dit natuurlijk testen door de 2e Sessy los te koppelen en te kijken of de overgebleven Sessy nog steeds 180W rapporteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:48
Slecht dagje voor mijn 3 Sessy's. Die waren na 21 dagen nu toch echt leeg om 01:00 ... en zoals het er vandaag het weer er uitziet komt daar niet veel meer bij.

Maar goed toch 21 dagen gehaald zonder iets noemenswaardig af te nemen van het net :-). Ze zullen rijk worden bij Oxio nu in totaal 11kwh heb afgenomen deze maand.

[ Voor 13% gewijzigd door Sicos op 21-09-2023 09:17 ]

• DeKoetsier
worker schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:07:
[...]

Ik denk dat dit niets te maken heeft met doorlussen of niet, maar met meetafwijkingen in het lage vermogensbereik. Je kunt dit natuurlijk testen door de 2e Sessy los te koppelen en te kijken of de overgebleven Sessy nog steeds 180W rapporteert.
Als ik de tweede sessy loskoppel zal ik dus alsnog de boel zo moeten aansluiten dat sessy 1 wel doorloopt naar de meterkast, aangezien die nu dus van de eerste via de tweede sessy naar de meterkast gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:01
Sicos schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:16:
Slecht dagje voor mijn 3 Sessy's. Die waren na 21 dagen nu toch echt leeg om 01:00 ... en zoals het er vandaag het weer er uitziet komt daar niet veel meer bij.

Maar goed toch 21 dagen gehaald zonder iets noemenswaardig af te nemen van het net :-). Ze zullen rijk worden bij Oxio nu in totaal 11kwh heb afgenomen deze maand.
Nu het zonseizoen is afgelopen zul je toch naar de dynamische markt en zijn prijsdelta's moeten gaan kijken. Een hybride setting binnen Sessy zou ideaal zijn (ROI-NOM) of adhv weersvoorspellingen een profiel kiezen.

Check da Specz

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-10 22:41
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 07:38:
[...]

Sorry maar ik ben je echt volledig kwijt.
Ik hoop dat het klopt wat je zegt. Maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Energieleveranciers doen nu al moeilijk over die 7 cent. Volgens mij wordt de rekensom gewoon (saldo jaarverbruik * 0,36) * 7 cent.
Ik vrees ook dat mijn aanname niet klopt, maar ik heb de vraag nu gesteld op milieucentraal.nl. Even afwachten ....

Belastingen zal de energieleveranciers overigens een worst zijn. Zij zijn gewoon de instantie die dat int voor de overheid. Een doorgeefluik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 20:23
DeKoetsier schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:01:
[...]
Beetje flauw om de handleiding te vermelden, die we uiteraard hebben gebruikt hier bij de installatie.
Ik kan natuurlijk niet weten wat je wel of niet gedaan hebt. Maar ik denk nu ook dat je bedoelt "gezien" in plaats van "gebruikt".

Wat ik verder aan reacties lees geeft in ieder geval te denken.

• DeKoetsier
@Luke the Duke Bedankt voor je bijdehante reactie, totaal onnodig.

Maar goed we gaan door:

Ik heb de sessy's toch even exact volgens het schema aangesloten, ondanks dat Sessy aangaf dat dit geen probleem was op de eerder aangegeven methode. Dus nu 1 sessy waar zowel PV, meterkast en tweede sessy op zijn aangesloten.

Ik heb die eerste sessy dus als "PV hostnaam / PV IP adres" ingevuld.

Alles werkt wederom nagenoeg naar behoren. Maar de twee problemen zijn nog:

* Als ik de zonnepanelen (micro omvormers Enphase) werkschakelaar uit heb staan, staat er bij totaal PV vermogen 0.
Zodra ik hem inschakel, staat er direct 175W in mijn scherm. En dat terwijl alle micro-omvormers eerst nog connectie moeten maken en dus niks leveren.
* Als ik ze beide op ontladen zet, komt de ene nog steeds niet verder dan 1,5kW. Ze laden wel beide goed richting de 2.2kW.

Mijn eerstvolgende test zal worden wat @worker voorstelde, de tweede sessy ontkoppelen en kijken wat dit doet. Toch meld ik even dit verhaal, vanwege de zonnepanelen werkschakelaar en bijbehorend vermogen-verschil. Wellicht geeft dit nieuwe inzichten in wat het probleem kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Laatst online: 01-10 22:41
WillemD61 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:26:
[...]

Ik vrees ook dat mijn aanname niet klopt, maar ik heb de vraag nu gesteld op milieucentraal.nl. Even afwachten ....

Belastingen zal de energieleveranciers overigens een worst zijn. Zij zijn gewoon de instantie die dat int voor de overheid. Een doorgeefluik.
Alsnog gevonden in de wet energiebelasting:
code:
1
2
3
4
Artikel 50     
1 De belasting wordt geheven ter zake van de levering van aardgas of elektriciteit via een aansluiting aan de verbruiker, alsmede ter zake van de levering van aardgas via een aansluiting aan een CNG-vulstation.

2 Indien de verbruiker, bedoeld in het eerste lid, via een aansluiting elektriciteit op het distributienet heeft ingevoed ter zake waarvan artikel 31c, eerste en tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998 wordt toegepast, is het eerste lid van toepassing op het positieve saldo van de via de aansluiting geleverde elektriciteit minus de via de aansluiting ingevoede elektriciteit.

31c, eerste en tweede lid gaan over saldo na saldering en die worden door de wetswijziging aangepast.

dus helaas geen energiebelasting terug over het niet te salderen deel, ook al is je productie lager dan je verbruik. (BTW is dan nog niet duidelijk)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Kunnen we in dit topic het bij Sessy proberen te houden? Voor saldering en rendementsberekeningen zijn andere Tweakers topics.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 07:38:
[...]

Sorry maar ik ben je echt volledig kwijt.
Ik hoop dat het klopt wat je zegt. Maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Energieleveranciers doen nu al moeilijk over die 7 cent. Volgens mij wordt de rekensom gewoon (saldo jaarverbruik * 0,36) * 7 cent.
De salderingsregeling is echt heel simpel, 1x per jaar wordt er gekeken naar je verbruik en wat je hebt terug geleverd. Voorbeeld: je jaarverbruik 5500 kWh, terug geleverd 3000 kWh.
Je betaald dan alleen voor de 2500 kWh, de rest wordt tegen elkaar weg gestreept.

Ander voorbeeld: Je jaarverbruik 2500 kWh, terug geleverd 3000 kWh
Je jaarverbruik is lager dan je teruglevering. Je hebt 500 kWh teveel terug geleverd, dat wordt vergoed met +/- 7 cent, afhankelijk van je energieleverancier. Je hebt dan dus een nota voor enkel je gasverbruik en daar wordt 500 x 7 cent op verrekend.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-09 10:11
RobertV70 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:26:
[...]

De salderingsregeling is echt heel simpel, 1x per jaar wordt er gekeken naar je verbruik en wat je hebt terug geleverd. Voorbeeld: je jaarverbruik 5500 kWh, terug geleverd 3000 kWh.
Je betaald dan alleen voor de 2500 kWh, de rest wordt tegen elkaar weg gestreept.

Ander voorbeeld: Je jaarverbruik 2500 kWh, terug geleverd 3000 kWh
Je jaarverbruik is lager dan je teruglevering. Je hebt 500 kWh teveel terug geleverd, dat wordt vergoed met +/- 7 cent, afhankelijk van je energieleverancier. Je hebt dan dus een nota voor enkel je gasverbruik en daar wordt 500 x 7 cent op verrekend.
Dat snappen we. Het gaat om 2025 wanneer je nog maar 64% mag salderen.
Dan wordt het in jouw laatste voorbeeld dus ((2500 kWh * 36%) + 500 kWh)) * 7 cent.

[ Voor 5% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 21-09-2023 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:46
@fRiEtJeSaTe, @WillemD61 en anderen, zou de hele salderings discussie in een ander topic kunnen plaatsvinden?

Er zijn een paar topics die hier speciaal voor bedoeld zijn!

Thuisbatterij en dynamisch contract financieel interessant
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:^ dat dus.

Ook: De toekomst van salderen

[ Voor 51% gewijzigd door Proton_ op 21-09-2023 15:11 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Luke the Duke
DeKoetsier schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:07:
@Luke the Duke Bedankt voor je bijdehante reactie, totaal onnodig.

Ik heb die eerste sessy dus als "PV hostnaam / PV IP adres" ingevuld.
Graag gedaan ;-)

Heb je dat IP adres op beide Sessys ingevuld als "PV hostnaam / PV IP adres"?

Bijgaand plaatje om het een beetje op te leuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_W-7q_2AOD8CPFjIVYOXrwg-Uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Et1bPT674whVzrfrWEPbi3Ru.png?f=fotoalbum_large

• DeKoetsier
Luke the Duke schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:29:
[...]

Graag gedaan ;-)

[Afbeelding]
Ik had in de vorige opstelling zowel ip adres als ‘localhost’ ingevuld. Maar bij deze nieuwe opstelling alleen nog localhost. Dus zojuist geprobeerd. Maar eens kijken wat er vannacht gebeurt. Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-10 21:42
DeKoetsier schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:09:
[...]

Ik had in de vorige opstelling zowel ip adres als ‘localhost’ ingevuld. Maar bij deze nieuwe opstelling alleen nog localhost. Dus zojuist geprobeerd. Maar eens kijken wat er vannacht gebeurt. Dank
Zou het kunnen zijn dat je blindvermogen ook gemeten wordt?
Mijn oudere APS Y500 hebben dat heel erg. 6 stuks geven tussen de 200 en 220Var

[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 21-09-2023 18:41 . Reden: blindvermogen eenheid is Var ]

• DeKoetsier
Luke the Duke schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:29:
[...]

Graag gedaan ;-)

[Afbeelding]
Helaas, nog steeds 175W.
Ik bedenk me net, het enige wat verschilt van de setup van de handleiding is dat de ‘hoofd sessy’ op fase 3 is aangesloten en de tweede sessy op fase 1. Maar neem aan dat dat niks uit zou moeten maken?

@Dapdodo dat zegt me niks. hoe kan ik daarachter komen? Sidenote: Je hebt het over jouw oude apparatuur, hier is alles 2 jaar geleden opgeleverd als nieuwbouwproject.
EDIT: even snel gegoogled, het lijkt me niet dat in die paar meter kabel, er 175W verdwijnt tussen zonnepanelen en sessy’s. Ze zijn direct onder het dak aangesloten vanaf de PV werkschakelaar.

[ Voor 15% gewijzigd door DeKoetsier op 21-09-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
Wat als je de ZP los haalt?

Qua fases, zo is het ook in het eerdere plaatje.

[ Voor 12% gewijzigd door Luke the Duke op 22-09-2023 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
Luke the Duke schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:41:
[...]

Wat als je de ZP los haalt?

Qua fases, zo is het ook in het eerdere plaatje.
Zodra ik de werkschakelaar tussen de zonnepanelen en sessy uitschakel gaat hij direct naar nul.

En vwb de fases is het enige verschil dus tussen het plaatje en de setup hier, dat ipv fase 1 eerste sessy op fase 3 zit en degene daarna op fase 1. Maar ga er van uit dat dat niks uit moet maken.

[ Voor 24% gewijzigd door DeKoetsier op 22-09-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-10 21:42
DeKoetsier schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:26:
[...]

Zodra ik de werkschakelaar tussen de zonnepanelen en sessy uitschakel gaat hij direct naar nul.

En vwb de fases is het enige verschil dus tussen het plaatje en de setup hier, dat ipv fase 1 eerste sessy op fase 3 zit en degene daarna op fase 1. Maar ga er van uit dat dat niks uit moet maken.
Welk type micro omvormers heb je dan en hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
Dapdodo schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:47:
[...]

Welk type micro omvormers heb je dan en hoeveel?
12 iq7+ enphase omvormers, maar zoals uit een eerdere post: zodra ik de schakelaar inschakel en nog voordat ze verbinding hebben gemaakt, staat er al weer direct 175W op.

[ Voor 26% gewijzigd door DeKoetsier op 22-09-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Laatst online: 04-02 19:19
DeKoetsier schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:57:
[...]

12 iq7+ enphase omvormers, maar zoals uit een eerdere post: zodra ik de schakelaar inschakel en nog voordat ze verbinding hebben gemaakt, staat er al weer direct 175W op.
Geen idee of dit kan, maar klinkt bijna alsof er iets van lekstroom van je sessy richting je werkschakelaar gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
niels.p schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:02:
[...]

Geen idee of dit kan, maar klinkt bijna alsof er iets van lekstroom van je sessy richting je werkschakelaar gaat..
het is alleen geen - maar +, dus niet bestaande 'bonusstroom' die ook niet langs de P1 meter komt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
DeKoetsier schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:22:
[...]

het is alleen geen - maar +, dus niet bestaande 'bonusstroom' die ook niet langs de P1 meter komt. 8)7
Heb je toevallig een amperetang thuis? :) meten is weten..

Mocht je die niet hebben dan kun je ook contact opnemen met Sessy om te kijken of zij iets vreemds zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
DeKoetsier schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:26:
[...]
Het enige verschil dus tussen het plaatje en de setup hier, dat ipv fase 1 eerste sessy op fase 3 zit en degene daarna op fase 1. Maar ga er van uit dat dat niks uit moet maken.
Heb je de rode connector (rode stippellijnen in de tekening) ook op fase 3 voor de eerste Sessy, en ook als zodanig in de instellingen van de eerste Sessy ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
DJP! schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:20:
[...]

Heb je toevallig een amperetang thuis? :) meten is weten..

Mocht je die niet hebben dan kun je ook contact opnemen met Sessy om te kijken of zij iets vreemds zien.
Nee helaas niet en ik heb gisterochtend de casus bij Sessy neergelegd.
Luke the Duke schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:49:
[...]

Heb je de rode connector (rode stippellijnen in de tekening) ook op fase 3 voor de eerste Sessy, en ook als zodanig in de instellingen van de eerste Sessy ingesteld?
Correct, de huidige situatie heb ik even uitgetekend. Waarbij de instellingen links van de linker (tweede) sessy zijn en rechts dus van de rechter (eerste / master) sessy.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6khmJFYe18gddHqWv3hFuUGx1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5Xnr1lDTpkAALtKJEFItrUC.jpg?f=fotoalbum_large

Het enige waar ik nog over twijfel is of die 'gedeelde fase' iets onhandig is verwoord. Als het meervoudige fase zou zijn, zou ik 2 invullen, maar ik hoop dat dit zo klopt.

[ Voor 37% gewijzigd door DeKoetsier op 22-09-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
DeKoetsier schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:06:
[...]

gisterochtend de casus bij Sessy neergelegd.

[...]

ik hoop dat dit zo klopt.
Het lijkt of je aansluitingen en instellingen kloppen. Ik zou Sessy nog even afwachten, maar ik krijg nu het vermoeden dat er inderdaad iets mis is met je electrische installatie of specifiek je PV.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Patrick_PS
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-12-2023
[...]

De 175 Watt zullen geen echte Watt's zijn, maar blind vermogen veroorzaakt door de micro-omvormers die niet actief zijn. Blind vermogen is geen verlies in de kabel tussen je panelen en de sessy, maar wordt veroorzaakt door de condensators in de omvormers. Dat is normaal gedrag en geen fout in je installatie, alleen zou het in de grafiek geen Watt genoemd moeten worden.

Dave Jones van EEVblog heeft er een heel verhaal over: YouTube: EEVblog 1487 - Do Solar Micro Inverters Take Power at Night?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:20
Patrick_PS schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:33:
[...]

De 175 Watt zullen geen echte Watt's zijn, maar blind vermogen veroorzaakt door de micro-omvormers die niet actief zijn. Blind vermogen is geen verlies in de kabel tussen je panelen en de sessy, maar wordt veroorzaakt door de condensators in de omvormers. Dat is normaal gedrag en geen fout in je installatie, alleen zou het in de grafiek geen Watt genoemd moeten worden.

Dave Jones van EEVblog heeft er een heel verhaal over: YouTube: EEVblog 1487 - Do Solar Micro Inverters Take Power at Night?
ínteressant, een soort lekstroom dus; zou je die ook niet kunnen meten op de werkschakelaar(in uitgeschakelde stand aan enphase zijde?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-09 18:12

FFW

ik ben in de markt voor een thuisbatterij van ongeveer 15kwh. Ik wil een alles in een oplossing die eenvoudig werkt met smartapp.
De Sessy website biedt ongelooflijk weinig informatie. Zonde want de concurrentie zoals Bliq heeft dat beter op orde. Sessy is op mijn shortlist omdat het van Nederlandse oorsprong is en graag dit soort bedrijven steun.

Ik heb twee 3 fase automaten in de zekeringenkast. Een wordt niet gebruikt en de andere is op mijn privé DC lader aangesloten van max 30kwh.
Ik heb geen zonnepanelen. Volgend jaar heb ik die misschien wel.
Momenteel heb ik slechts een 3 x 25A aansluiting maar kan dit eventueel tegen een wat hoger maandtarief omzetten naar bv 3x50A (als het zin heeft).
Momenteel heb ik nog een variabel energiecontract en ga dit naar dynamisch omzetten.

Mijn wens is om op dalmomenten stroom in te slaan voor de piekmomenten en op dat moment tegelijktijd de auto op te laden.
vraag 1 : Gaat dat lukken met 3 sessy's?

vraag 2 : Sorrie dat ik niet door 122 pagina's kan lezen : Ik zie geen mogelijkheid om een offerte op te vragen, alleen om in te schrijven op de volgende batch thuisbatterijen. Weet iemand wanneer die batch beschikbaar komt? Ik zou er dan drie kopen (1 voor elke fase).

vraag 3 : hoe luid en warm wordt de sessy? Is dit in een stil huis te plaatsen of zit ik dan altijd in de herrie?

Dank u very much :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:53
FFW schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:10:

De Sessy website biedt ongelooflijk weinig informatie. Zonde want de concurrentie zoals Bliq heeft dat beter op orde.

[...]

Sorrie dat ik niet door 122 pagina's kan lezen
tsja... je doet het nooit goed he.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
@FFW Je kunt 3 Sessy's op 1 krachtgroep van 16A aansluiten. Omdat de Sessy ook verbonden wordt methode P1 meter zal deze de 3x25A niet overschrijden. een grotere aansluiting zou ik dus zeker niet nemen.

De Sessy's hebben en vaste prijs en als je nu besteld wordt het in Q1 volgend jaar geleverd volgens mij.

De Sessy kan op maximaal vermogen geluid produceren (staat ook in de 122 pagina's) er zit een slider in de software dat het geluid beperkt wordt maar dan kan het vermogen ook gelimiteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

DJP! schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:42:
@FFW Je kunt 3 Sessy's op 1 krachtgroep van 16A aansluiten. Omdat de Sessy ook verbonden wordt methode P1 meter zal deze de 3x25A niet overschrijden. een grotere aansluiting zou ik dus zeker niet nemen.

De Sessy's hebben en vaste prijs en als je nu besteld wordt het in Q1 volgend jaar geleverd volgens mij.

De Sessy kan op maximaal vermogen geluid produceren (staat ook in de 122 pagina's) er zit een slider in de software dat het geluid beperkt wordt maar dan kan het vermogen ook gelimiteerd worden.
bedankt ! Ik heb slechte ervaringen met onverwachts geluidsoverlast van huisapparatuur dus dat zou voor mij wel een regelrechte dealbreaker zijn. Ik ga uitzoekenof ik ergens een Sessie in werking kan zien voor ik tot bestellen overga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
FFW schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:10:
ik ben in de markt voor een thuisbatterij van ongeveer 15kwh. Ik wil een alles in een oplossing die eenvoudig werkt met smartapp.
De Sessy website biedt ongelooflijk weinig informatie. Zonde want de concurrentie zoals Bliq heeft dat beter op orde. Sessy is op mijn shortlist omdat het van Nederlandse oorsprong is en graag dit soort bedrijven steun.

Ik heb twee 3 fase automaten in de zekeringenkast. Een wordt niet gebruikt en de andere is op mijn privé DC lader aangesloten van max 30kwh.
Wat is een 30 kWh DC lader? :? Moet dat niet kW zijn? Maar hoe kun jij 30 kW uit een 3x25A aansluiting halen?
Ik heb geen zonnepanelen. Volgend jaar heb ik die misschien wel.
Momenteel heb ik slechts een 3 x 25A aansluiting maar kan dit eventueel tegen een wat hoger maandtarief omzetten naar bv 3x50A (als het zin heeft).
Dat heeft geen zin. In de TS van dit topic staat dat een Sessy max 2.2 kW kan laden. Je kunt dus tot 30 kWh (6 Sessy's) op die 3x25A hangen.
Vreemd dat je dit vraagt, want je klaagt over de documentatie, maar dit is zo'n beetje de eerste info die je zowel op de website als in dit topic vindt.

In jouw situatie zou ik overigens ook ander alternatief overwegen (wat ik zelf misschien ook wel ga kopen als ik niet meer kan salderen):
Sessie kost voor 15 kWh ca 10k.
Maar als je toch PV wilt, kun je ook een SMA hybrid inverter kopen. Die kost ca 1k meer dan een gewone inverter. Daarbij koop je dan een 12.8 kWh accupack voor € 6700 (hier bijvoorbeeld). Dan ben je met een meerprijs van ca € 7700 boven de prijs van je PV systeem voor ca 3/4 van de prijs (van 3 Sessy's) klaar, en heb je bovendien wat voordelen:
  1. PV-stroom gaat direct in de batterij, niet via twee AC-DC conversies, wat een veel hoger totaalrendement heeft.
  2. Bij stroomuitval kan deze inverter (mits juist geschakeld) je hele huis vanuit de batterij je huis van stroom blijven voorzien.
Of zie ik hier iets over het hoofd?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-10 12:16
Andrehj schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:23:
[...]

Wat is een 30 kWh DC lader? :? Moet dat niet kW zijn? Maar hoe kun jij 30 kW uit een 3x25A aansluiting halen?

[...]

Dat heeft geen zin. In de TS van dit topic staat dat een Sessy max 2.2 kW kan laden. Je kunt dus tot 30 kWh (6 Sessy's) op die 3x25A hangen.
Vreemd dat je dit vraagt, want je klaagt over de documentatie, maar dit is zo'n beetje de eerste info die je zowel op de website als in dit topic vindt.

In jouw situatie zou ik overigens ook ander alternatief overwegen (wat ik zelf misschien ook wel ga kopen als ik niet meer kan salderen):
Maar als je toch PV wilt, kun je ook een SMA hybrid inverter kopen. Die kost ca 1k meer dan een gewone inverter. Daarbij koop je dan een 12.8 kWh accupack voor € 6700 (hier bijvoorbeeld). Dan ben je met een meerprijs van ca € 7700 boven de prijs van je PV systeem voor ca 3/4 van de prijs (van 3 Sessy's) klaar, en heb je bovendien wat voordelen:
  1. PV-stroom gaat direct in de batterij, niet via twee AC-DC conversies, wat een veel hoger totaalrendement heeft.
  2. Bij stroomuitval kan deze inverter (mits juist geschakeld) je hele huis vanuit de batterij je huis van stroom blijven voorzien.
Wat je in ieder geval over het hoofd ziet is de BTW. De 6700 euro die je noemt is ex 21% btw. De prijs van Sessy die je noemt is inclusief BTW.

Daar komt bij dat Sessy een compleet werkend systeem is, en jouw alternatief eerst nog een systeemontwerp nodig heeft om er een werkend geheel van te maken. Zelf een fiets in elkaar lassen is wat anders dan een kant-en-klare fiets te kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door gruijter op 22-09-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
gruijter schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:44:
Wat je in ieder geval over het hoofd ziet is de BTW. De 6700 euro die je noemt is ex 21% btw. De prijs van Sessy die je noemt is inclusief BTW.
Was het niet zo dat een accusysteem (bij de aanschaf van een PV-systeem) onder de BTW-vrijstelling valt?
Anders wordt het voordeel inderdaad € 1400 kleiner.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
[b]Andrehj schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:23:

Die 6700 is wel zonder BTW, dus daar komt nog 21% bij. Overigens zijn er ook wel andere merken die hybride omvormers aanbieden, ik heb een SolaX en dat werkt ook prima. Voor het maximale laad en ontlaad vermogen wat ik nu heb, had ik 4 Sessies moeten hebben. En mijn opstelling is totaal geluidsloos, alles passief gekoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW

FFW

Bedankt voor de verhelderende info. Ik heb een 30 kWH DC lader op de oprit. Die is gekoppeld aan 3 fasen van 25A elk. Ik haal er dus niet de maximale laadsnelheid uit maar dat vind ik nu niet zo belangrijk. nb. Voor 3x60A zou ik 2000 euro extra moeten betalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTY7vTTpNW68BxGCT3PWGmESp-I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MIpQkKsI4yJBrm9O3hPTe1Co.png?f=user_large

Ideaal voor een lasbedrijf , maar niet voor mijn huis :D

De Bliq 15kWh batterij geeft 35dB geluid en zou niet erg warm worden. Dat hij een beetje warm wordt betekent dat ik hem niet in de kelder kan plaatsen omdat daar etenswaren staan. De garage zou dan de beste plaats zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patrick_PS
GroeneKees schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:00:
[...]

ínteressant, een soort lekstroom dus; zou je die ook niet kunnen meten op de werkschakelaar(in uitgeschakelde stand aan enphase zijde?)
Nou, je moet het eigenlijk geen lekstroom noemen want het is "gewone stroom" die uit het elektriciteitsnet moet komen en gebruikt wordt door de omvormers. Als je de mogelijkheid hebt om het veilig te doen, dan kan je die stroom inderdaad gewoon meten. Maar je moet wel de werkschakelaar aan laten staan, want als het elektriciteitsnet geen spanning levert gaat er ook geen stroom lopen.

Ik heb het bij m'n eigen omvormer even geprobeerd en die trekt 0.263 ampere terwijl het buiten donker is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99YRWfdfVp3yvnSucLFQN-GWvdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRMvucRpbq4Aeg7HIuYMFNM9.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks dat ie stroom trekt is het verbruik toch 0 Watt. (mooi he stroom uit het net waar je niet voor hoeft te betalen )
De meter laat echter ook zien dat er 58.9VA ( 223.9 volt * 0.263 amp) gebruikt wordt en dat is wat DeKoetsier ook merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-02 20:40
Ik zie in dit topic schermen van het Home Assistant energie dashboard waarop de Sessy is opgenomen. Als ik een batterij systeem wil toevoegen staan de sensoren van de Sessy niet in het lijstje.
Hoe kan ik de Sessy hier toevoegen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten Gert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Gert2761 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:25:
Ik zie in dit topic schermen van het Home Assistant energie dashboard waarop de Sessy is opgenomen. Als ik een batterij systeem wil toevoegen staan de sensoren van de Sessy niet in het lijstje.
Hoe kan ik de Sessy hier toevoegen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten Gert
Zie https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8 hier let @PimDoos uit hoe je de sensoren toe kunt voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
  • Laatst online: 21-02 20:40
Gelukt!
Bedankt voor de snelle reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:23
Heeft iemand al 'ns een poging gedaan om in HA een dashboard te maken met de 'winst' die de Sessy maakt? Ik zou zoiets wel interessant vinden, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Anboni zoek even terug in dit forum naar mijn berichten. Ik heb uitgelegd hoe je in HA iets kan maken dat je winst bijhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
[...]

Hier hetzelfde en ook Enphase.

• Tazzios
  • Laatst online: 08:32

Tazzios

..

FFW schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:10:
...
De Bliq 15kWh batterij geeft 35dB geluid en zou niet erg warm worden. Dat hij een beetje warm wordt betekent dat ik hem niet in de kelder kan plaatsen omdat daar etenswaren staan. De garage zou dan de beste plaats zijn.
Iets kan 30 graden worden maar toch 1500watt aan warmte produceren of 70 graden worden en maar 10watt aan warmte produceren.

Verlies van de omvormer wordt in warmte omgezet.
Ga er maar van uit dat van elke watt die er in en uit gaat 20% omgezet wordt in warmte.

• DeKoetsier
Patrick_PS schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:33:
[...]

Dankjewel voor de inzichten!
Nu dan maar een workaround verzinnen dat ik alle pv opbrengsten in homey met waarde -175 kan verlagen.

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

DeKoetsier schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:06:
[...]

Dankjewel voor de inzichten!
Nu dan maar een workaround verzinnen dat ik alle pv opbrengsten in homey met waarde -175 kan verlagen.
Je trekt te snel conclusies denk ik. Je moet eerst even uitzoeken of de Sessy bij hogere vermogens er ook 175W naast zit.

• Patrick_PS
worker schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:00:
[...]

Je trekt te snel conclusies denk ik. Je moet eerst even uitzoeken of de Sessy bij hogere vermogens er ook 175W naast zit.
Inderdaad, die 175 Watt heb je alleen als de omvomers stand-by staan. Zodra de zon opkomt en de omvormers aan gaan zal het gemeten vermogen waarschijnlijk gewoon kloppen.

• crazyjopje
  • Laatst online: 11:58
[...]

zou het niet zo kunnen zijn dat de fasekoppelaar van enphase een raar signaal op de kabel zet waar sessy niet mee overweg kan ?

volvo v70 2.4 '03,atag i36ezc 12-20,3080wp oost 8-21,hewalex 300l 6m2 West 12-21, 2x 5kw lg split 6-22, 2460wp Noord 10-23..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
Ik kijk al een tijdje naar batterij oplossingen en natuurlijk kwam ook de Sessy voorbij. Ik snap echter een paar dingen niet. Ik heb wel de installatiehandleiding bekeken maar paar zaken zijn niet duidelijk. Vergeef me als ik domme vragen stel of als het al aan de orde is geweest - ik zag het niet in de eerdere posts.
Ik snap dat je 6 batterijen max kunt aansluiten bij 3 phases met 2 batterijen per phase.
Ik neem aan dat een batterij strikt gekoppeld is aan een phase? Dus als hij aan phase 1 (L1) zit moet hij ook daar zijn energie vandaan halen en hij kan het alleen ook aan L1 weer afstaan, correct? Dit omdat ik de meeste energie verbruik op L1 (standby verbruik, etc.). Als ik mijn EV overdag laadt met zoveel mogelijk zon-opgewekte energie is dit normaal via L1, tenzij er zoveel energie is dat hij op 3 phases gaat laden maar er is dan op L1 weinig energie over om de batterij op L1 te laden om die dan 's nachts te kunnen gebruiken (omdat daar 's nachts het meeste standby verbruik is).
Of kan de batterij op L1 wel degelijk ook laden van de energie die over is op L2 en L3 als de zon schijnt?
Andere vraag is over het max AC vermogen Als ik het goed heb ik het 1.7 kW per batterij hetgeen niet super hoog lijkt, Als ik er nu 2 aan 1 phase hang, is dat dan serieel of parallel, oftewel krijg ik dan 3.4 kW max vermogen op die phase of is het nog steeds max 1.7 kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
klompje65 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:37:
Ik neem aan dat een batterij strikt gekoppeld is aan een phase? Dus als hij aan phase 1 (L1) zit moet hij ook daar zijn energie vandaan halen en hij kan het alleen ook aan L1 weer afstaan, correct?
Klopt, een sessy zit altijd op 1 fase. In de praktijk worden ze in een 3 fase installatie wel allemaal 3 fasig aangesloten en stel je in software in op welke fase het specifieke apparaat actief is.

Uiteindelijk is dat trouwens helemaal niet interessant, omdat verbruik en teruglevering van iedere fase in de meter toch op 1 hoop worden gegooid (gesommeerd, niet te verwarren met salderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-10 12:16
klompje65 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:37:
Ik kijk al een tijdje naar batterij oplossingen en natuurlijk kwam ook de Sessy voorbij. Ik snap echter een paar dingen niet. Ik heb wel de installatiehandleiding bekeken maar paar zaken zijn niet duidelijk. Vergeef me als ik domme vragen stel of als het al aan de orde is geweest - ik zag het niet in de eerdere posts.
Ik snap dat je 6 batterijen max kunt aansluiten bij 3 phases met 2 batterijen per phase.
Ik neem aan dat een batterij strikt gekoppeld is aan een phase? Dus als hij aan phase 1 (L1) zit moet hij ook daar zijn energie vandaan halen en hij kan het alleen ook aan L1 weer afstaan, correct? Dit omdat ik de meeste energie verbruik op L1 (standby verbruik, etc.). Als ik mijn EV overdag laadt met zoveel mogelijk zon-opgewekte energie is dit normaal via L1, tenzij er zoveel energie is dat hij op 3 phases gaat laden maar er is dan op L1 weinig energie over om de batterij op L1 te laden om die dan 's nachts te kunnen gebruiken (omdat daar 's nachts het meeste standby verbruik is).
Of kan de batterij op L1 wel degelijk ook laden van de energie die over is op L2 en L3 als de zon schijnt?
Andere vraag is over het max AC vermogen Als ik het goed heb ik het 1.7 kW per batterij hetgeen niet super hoog lijkt, Als ik er nu 2 aan 1 phase hang, is dat dan serieel of parallel, oftewel krijg ik dan 3.4 kW max vermogen op die phase of is het nog steeds max 1.7 kW?
Bij 2 Sessy's op dezelfde fase wordt het vermogen ook verdubbeld als ze allebei aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
anboni schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:50:
[...]

Klopt, een sessy zit altijd op 1 fase. In de praktijk worden ze in een 3 fase installatie wel allemaal 3 fasig aangesloten en stel je in software in op welke fase het specifieke apparaat actief is.

Uiteindelijk is dat trouwens helemaal niet interessant, omdat verbruik en teruglevering van iedere fase in de meter toch op 1 hoop worden gegooid (gesommeerd, niet te verwarren met salderen)
Dat het niet uitmaakt is volgens mij alleen voor het afrekenen met de energiemaatschappij maar het maakt toch wel uit voor op welke fase ik kan laden en ontladen? Ik bedoel, als ik 1 batterij op L1 heb, dan kan deze overdag alleen op L1 laden en 's nachts alleen op L1 ontladen. Dus als ik een apparaat op L3 aanzet komt die energie altijd van het net en niet uit de batterij, toch? Of snap ik het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-12-2023
PimDoos schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:06:
Wat integraties betreft: Ik werk hier aan een python package als basis voor mijn Home Assistant integratie. En hier vind je mijn configuratie om Sessy tijdelijk werkend te krijgen via de ingebouwde REST integratie van Home Assistant.

Dit is de output van alle API calls die op dit moment beschikbaar zijn:
[Afbeelding]

Je ziet hier ook de 'renewable_energy_phase': Dit zijn powermeters voor als je zonne-omvormer via Sessy aangesloten is.
En ja: De accu is momenteel leeg ;)
Ik heb de Sessy integratie op Home Assistant kunnen installeren. Ik krijg echter de Sessy apparaten niet toegevoegd aan HA. Ik gebruik het wachtwoord wat is meegeleverd op de stickers van de apparaten.
Heeft iemand een tip hoe ik verder kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
klompje65 schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:20:
[...]

Dat het niet uitmaakt is volgens mij alleen voor het afrekenen met de energiemaatschappij maar het maakt toch wel uit voor op welke fase ik kan laden en ontladen? Ik bedoel, als ik 1 batterij op L1 heb, dan kan deze overdag alleen op L1 laden en 's nachts alleen op L1 ontladen. Dus als ik een apparaat op L3 aanzet komt die energie altijd van het net en niet uit de batterij, toch? Of snap ik het niet?
Als je de Sessy in NOM stand hebt staan, zal 'ie over L1 leveren wat je op L3 verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ewinter schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:27:
[...]

Ik heb de Sessy integratie op Home Assistant kunnen installeren. Ik krijg echter de Sessy apparaten niet toegevoegd aan HA. Ik gebruik het wachtwoord wat is meegeleverd op de stickers van de apparaten.
De Sessy’s kijken naar het totaal vermogen op de P1 meter, dus alle drie de fases. Aan de hand daarvan zullen de Sessy’s gaan laden en ontladen. In de Sessy zitten wel wat regelingen die er voor zorgen dat de groep en de hoofdzekering er niet niet knallen. Bij NOM word er op totaal vermogen gekeken en niet per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
anboni schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:33:
[...]

Als je de Sessy in NOM stand hebt staan, zal 'ie over L1 leveren wat je op L3 verbruikt.
Je hoeft dan dus ook niet meer na te denken op welke fase je een Sessy aansluit? Of maakt dit toch nog uit vanwege een andere reden dan het intern afrekenen? Ik bedoel, wij gebruiken op L1 's nachts 70% van de energie, op L2 misschien 20% en op L3 nog 10%. Maar het maakt dus niet uit waar ik de eerste Sesy op aansluit, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
klompje65 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:36:
[...]

Je hoeft dan dus ook niet meer na te denken op welke fase je een Sessy aansluit? Of maakt dit toch nog uit vanwege een andere reden dan het intern afrekenen? Ik bedoel, wij gebruiken op L1 's nachts 70% van de energie, op L2 misschien 20% en op L3 nog 10%. Maar het maakt dus niet uit waar ik de eerste Sesy op aansluit, toch?
Correct, zolang je maar niet meer dan twee Sessy’s per fase aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
DJP! schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:39:
[...]

Correct, zolang je maar niet meer dan twee Sessy’s per fase aansluit.
Op een standaard 3x25A aansluiting met 16A fases ;) Monteur vertelde dat 'ie komende week ergens 9 sessies mag gaan installeren achter een 3x35A aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Laatst online: 10:40
anboni schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:03:
[...]

Op een standaard 3x25A aansluiting met 16A fases ;)
16A groepen/automaten … de 25A in 3x25A zijn de hoofdzekeringen per fase. Dus 25A max per fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
[...]

Op een standaard 3x25A aansluiting met 16A fases ;) Monteur vertelde dat 'ie komende week ergens 9 sessies mag gaan installeren achter een 3x35A aansluiting.
Als je negen (9) Sessy's nodig heb kun je beter voor een andere oplossing gaan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
[...]

Dit zal wel voor het handelen zijn… ben wel benieuwd of er dan speciaal voor de Sessy’s een zwaardere aansluiting aangevraagd is of dat die er al zat. De meerkosten van een 3x35A aansluiting zijn best fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
ewinter schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:27:
[...]

Weet iemand hoe ik verder kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ewinter schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:46:
[...]

Zou je eens een screenshot willen sturen waar het fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:43
ewinter schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:46:
[...]

Heb je wel twee (of meer) helpers (Riemann sum integral) toegevoegd als tussen stap.
Zie deze handleiding eens volgen, https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
DJP! schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:07:
[...]

Zou je eens een screenshot willen sturen waar het fout gaat?
Het gaat fout bij het aanmelden of configureren (host/username/psswrd) van de apparaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgyJXdm7IxJyXQOc_aeQFzvw-RU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xEMm4oVWi6FqCXhY94yUPAb5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Kun je wel met je verzameling user ID inloggen op de Sessy(s) en de Sessy P1 via het ip adress?
Zodat je weet dat je de info van het juiste stickertje bij het juist device hebt. En niet het portaal wachtwoord gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
psdata schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:26:
Kun je wel met je verzameling user ID inloggen op de Sessy(s) en de Sessy P1 via het ip adress?
Zodat je weet dat je de info van het juiste stickertje bij het juist device hebt. En niet het portaal wachtwoord gebruikt.
Bij het configureren worden de credentials gevraagd van de 2 apparaten zoals in plaatje aangegeven. Ik gebruik dan de inlog credentials die op de meegeleverde stickers staan vermeld. Die credentials werken niet om aan te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
  • Laatst online: 24-09 10:26
Toen ik ze aan het installeren was, kwam ik er achter dat de username ook in hoofdletters moest. Weet niet hoe dat nu werkt en of dit aan de hand is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
psdata schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:26:
Ik kan wel inloggen met de meegeleverde credentials op het IP adres. Dus daar werkt het.
Alleen zodra ik het apparaat in HA wil configureren moet ik ook een Host naam opgeven. Die krijg ik voorgesteld idvv <wifi naam>.local
Moet ik iets anders opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
BosGnoom schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:15:
Toen ik ze aan het installeren was, kwam ik er achter dat de username ook in hoofdletters moest. Weet niet hoe dat nu werkt en of dit aan de hand is
Username heb ik ook in hoofdletters ingegeven. Via het ip adres kan ik wel inloggen op het apparaat. Maar configureren in HA niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
ewinter schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:32:
[...]

Ik kan wel inloggen met de meegeleverde credentials op het IP adres. Dus daar werkt het.
Alleen zodra ik het apparaat in HA wil configureren moet ik ook een Host naam opgeven. Die krijg ik voorgesteld idvv <wifi naam>.local
Moet ik iets anders opgeven?
En als je als hostname het IP adres van de Sessy/meter gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewinter
DJP! schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:40:
[...]

En als je als hostname het IP adres van de Sessy/meter gebruikt?
Perfect! Dank.
Ik was even vergeten dat ik het ip adres ook als host kan gebruiken. 😓
Ik heb het apparaat nu toegevoegd aan HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
ewinter schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:34:
[...]

Username heb ik ook in hoofdletters ingegeven. Via het ip adres kan ik wel inloggen op het apparaat. Maar configureren in HA niet.
Je was er al achter las ik:

Dan voer je binnen HA gewoon de IP adressen op die je hebt ipv hostnamen van de devices.

[ Voor 4% gewijzigd door psdata op 25-09-2023 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
ewinter schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:49:
[...]

Perfect! Dank.
Ik was even vergeten dat ik het ip adres ook als host kan gebruiken. 😓
Ik heb het apparaat nu toegevoegd aan HA.
Mooi dat het werkt! Hou er wel rekening mee dat je het IP adres van de Sessy en de meter wel vastzet in de router. Anders heb je het probleem over een paar uur/dagen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
DJP! schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:40:
[...]

Mooi dat het werkt! Hou er wel rekening mee dat je het IP adres van de Sessy en de meter wel vastzet in de router. Anders heb je het probleem over een paar uur/dagen weer.
Ja, dat heb ik gedaan.😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
psdata schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:19:
[...]

Heb je wel twee (of meer) helpers (Riemann sum integral) toegevoegd als tussen stap.
Zie deze handleiding eens volgen, https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8
Nee, deze 2 heb ik nu later aan HA toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:24
Victor M schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:07:
[...]

Wat denk ik niet iedereen standaard doet is de thuisbatterij ook aanmelden bij https://www.energieleveren.nl/
Bedankt voor de tip, ook maar even gedaan.

The ones with the greatest power protect those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Hoe zijn jullie ervaringen met de portal? Ik merk dat wijzigingen in de instellingen soms domweg niet worden toegepast, ookal krijg ik de groene popup. Gisteren aan het rommelen geweest met de API mode, vlak voor ik naar bed ging omgezet naar ROI (inclusief groene melding) maar toen ik vanochtend wakker werd, stond 'ie toch weer terug op API. Als ik 'm dan omzette naar ROI, kreeg ik weer de groene melding maar naast de Mode dropdown een rood uitroepteken dat niet alle sessy's hetzelfde staan ingesteld. Heeft een paar poging van wisselen tussen NOM en ROI en minuten wachten gekost voordat 'ie eindelijk goed leek te staan.

Maar vanmiddag in de goedkope uren hebben er uiteindelijk maar twee van de drie staan opladen. De derde doet helemaal niks, ookal heeft 'ie volgens de portal wel connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 22:35

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@anboni Ik herken dit wel. Gistermorgen stonden al mijn 3 sessy's ook op API. Afgelopen nacht heeft 1 sessy niet opgeladen. Stond in dynamische mode. Software matig kan het allemaal nog wel wat beter naar mijn idee.

Update:

Vanmorgen 26-9-2023 zijn mijn sessy's om 03.30 weer op API gezet.

[ Voor 15% gewijzigd door sideriusj op 26-09-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
Ai, dat klinkt niet echt goed. Toch nog maar even wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:54
Na langen tijd goed kunnen instellen en werking van de batterijen na update 1.5.1
in wifi mode ,begon er toch 1 a 2 batterijen slecht bereikbaar te zijn ,overgegaan op vaste net werk bedrading maar het probleem blijft .bij 1 batterij neemt het irritant toe.
de start en stop tijd invoer velden worden slecht vrij gegeven en krijg steeds de melding
"Kan service time/set_value niet aanroepen .unknown error".
enkel keer lukt het om de werkschakelaar van de sessy te resetten .
ook worden gewijzigde invoer tijden niet vast gehouden .later komen de oude invoer tijden terug.
ongevraagd kreeg ik een melding van een herhaal up date 1.5.1van de betreffende batterij ,maar na installatie blijft het probleem .
als er meer mensen zijn met dit probleem blijven melden bij sessy ,ze gaven zelf aan als er veel klachten over het zelfde probleem gemeld worden nemen ze eerder aktie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApfelScha
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik ben zzp'er, werk thuis en vroeg me af of ik twee Sessys zakelijk kon aanschaffen. Ik las https://doe-duurzaam.nl/a...aanschaffen-met-subsidie/. Dat ziet er wel heel aantrekkelijk uit, vooral met die EIA. Iemand hier ervaring mee? Maakt het hierbij uit of je 1 of 2 Sessys neemt?

[ Voor 8% gewijzigd door ApfelScha op 26-09-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-10 21:09
vogel6 schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:29:
de start en stop tijd invoer velden worden slecht vrij gegeven en krijg steeds de melding
"Kan service time/set_value niet aanroepen .unknown error".
Heb je een 'luide' Sessy? In firmware 1.5.1 zit een bug waardoor de instellingen niet goed kunnen worden aangepast vanuit de Home Assistant integratie. Dit wordt opgelost in firmware versie 1.5.2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-10 23:26
PimDoos schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:55:
[...]

Heb je een 'luide' Sessy? In firmware 1.5.1 zit een bug waardoor de instellingen niet goed kunnen worden aangepast vanuit de Home Assistant integratie. Dit wordt opgelost in firmware versie 1.5.2.
Ben benieuwd wat 1.5.2 gaat bieden en wanneer.
Ben overigens nu al tevreden. Heb gisteren de homewizard van september eens vergeleken met de waardes van april en mei. Nul op de Meter doet dan veel met het verbruik. En dus ook voor de energierekening.
Mooi hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 22:30
ApfelScha schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:31:
Ik ben zzp'er, werk thuis en vroeg me af of ik twee Sessys zakelijk kon aanschaffen. Ik las https://doe-duurzaam.nl/a...aanschaffen-met-subsidie/. Dat ziet er wel heel aantrekkelijk uit, vooral met die EIA. Iemand hier ervaring mee? Maakt het hierbij uit of je 1 of 2 Sessys neemt?
Wat zegt je belastingadviseur en of de Sess helpdesk hiervan? Dat lijkt me een logischer plek om dit te vragen dan het Tweakers-forum...

Je kunt het ook googlen, dan vind je dit maar ook dit (maar ik zou het persoonlijk daarna alsnog aan mijn belastingadviseur vragen).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:54
Ik heb inderdaad een luide sessy maar dit is niet continu ,lijkt op licht piepende fan, bestede daar verder geen aan dacht aan tot nu toe.
Aan Pim, heb jou bug gelezen ,in mijn portaal stond het geluids niveau op schaal 5 heb dit verlaagt naar 4!!
of heeft dat geen invloed??
ik hou het in de gaten. bedankt voor de snelle analyse en hopelijk is dat er uit bij de volgende update.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• niels.p
Nu ruim 4 weken twee Sessys op zolder hangen naast de PV omvormer.

Even mijn observaties/ervaringen:

Tot nu toe erg tevreden. Voelt toch wel bijzonder als je 's avonds het licht aandoet en je je realiseert dat dit niet uit het net getrokken wordt.

Ik stuur ze aan via de HA integratie van @PimDoos en zijn XoM blueprint. Werkt perfect.

Ik heb wel de smoothing value naar 1000 gezet. Ik merkte dat het gebruik van een waterkoker bijna geheel uit het net kwam bij de standaard 100W: 2 mins 2000 Watt, met een update interval van 10 secs, levert de accu pas 1200W op het moment dat de koker klaar is, en daarna blijft de accu nog 2 minuten terug leveren terwijl het niet nodig is. Snap dat dit met salderen niet uitmaakt, maar even naar de toekomst zonder salderen gekeken.

De Grid target value op 0, en met een losse 'Grid target' helper (number input) als Offset entity stuur ik standaard op -50. Heb deze offset entity ook op mijn Dashboard staan, zodat ik eenvoudig handmatig even kan bijsturen (extra laden bij lage prijs en geen zon, bijv). Dan zet ik heb tijdelijk op 3000.

Enkele keren 's avonds of 's nachts de droger (10 jaar oude condensdroger die zo 2 uren 2.2kW trekt) aan gehad, en dus 's ochtends zonder stroom in de accu op een piekmoment van het net moeten trekken (=niet handig). Dus nu een Shelly plug bij de droger, en deze ook als Offset entity ingesteld. Nu negeert de Sessy de stroomvraag van de droger, waardoor deze de accu niet meer leeg trekt. Nu dus een kwestie van de droger even in programmeren voor een goed(koop) tijdstip.

Tot nu toe overdag (met enkele uitzonderingen) de accus met zon weer vol kunnen laden, maar nu de kortere dagen er weer aan komen toch aan het kijken naar een script dat 's avonds een analyse doet van de huidige SoC, voorspelde zonneproductie, en de nacht-uurprijzen om indien nodig 's nachts even bij te tanken uit het net (tot een vooraf ingestelde SoC, ofzo).

Ook 2 keer handmatig even teruggeleverd op een piekprijsmoment, maar ook toen haalde ik daarna de ochtend niet :P Dus mijn conclusie is dat mixen van NoM en ROI niet echt werkt ;)

Verder:
Sessy 1 charged: 100,2 kWh
Sessy 1 discharged: 80,5 kWh

Sessy 2 charged: 112,2 kWh
Sessy 2 discharged: 88,5 kWh

Dus beide sessys op een RT efficiëntie van +- 20/21% ( (charged-discharged)/charged ). Gemeten in HA met de helper sensor uit de integratie.

Stroomverbruik: 60 kWh (waarvan 24 om accus bij te laden na ROI actie)
Terug leveren: 110 kWh

Vergelijken met eerdere maanden is wat lastig aangezien we sinds deze maand ook een Quooker hebben.

Tot zover even mijn ervaringen.

@PimDoos Heb 1 keer gehad dat beide accus niks aan het doen waren, en er wel flink werd terug geleverd. Ik meen in een flits gezien te hebben dat de actieve accu (volgens de loadbalancing van de blueprint) niet bereikbaar was; in HA stond bij status iets van 'Verbinding verbroken'. Maar toen had ik de Sessys net herstart waardoor het probleem na enkele ogenblikken opgelost was. Is het mogelijk dat de blueprint eventuele niet bereikbare sessys uit de pool haalt, zodat de andere accu het overneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirl01
  • Laatst online: 20-04-2024
vogel6 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:14:
Ik heb inderdaad een luide sessy maar dit is niet continu ,lijkt op licht piepende fan, bestede daar verder geen aan dacht aan tot nu toe.
Aan Pim, heb jou bug gelezen ,in mijn portaal stond het geluids niveau op schaal 5 heb dit verlaagt naar 4!!
of heeft dat geen invloed??
ik hou het in de gaten. bedankt voor de snelle analyse en hopelijk is dat er uit bij de volgende update.
Op een luide sessy heeft de geluidsniveau instelling geen invloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApfelScha
  • Laatst online: 06-12-2024
JeroenH schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:31:
[...]

Wat zegt je belastingadviseur en of de Sess helpdesk hiervan? Dat lijkt me een logischer plek om dit te vragen dan het Tweakers-forum...

Je kunt het ook googlen, dan vind je dit maar ook dit (maar ik zou het persoonlijk daarna alsnog aan mijn belastingadviseur vragen).
Ja die heb ik bekeken. Dat lijkt allemaal te kloppen. Bij de helpdesk van Sessy zijn ze hier niet in thuis. Ik heb iemand die bij mijn administratie helpt, maar die had hier weinig ervaring mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DannyOosterveer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-05 20:01
ApfelScha schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:31:
Hey, ik ben de auteur van dat stuk en ik kan verifiëren dat het zo werkt. Belangrijke disclaimer is dat ik geen fiscalist oid ben. De voorwaarde is dat je ze uiteraard wel plaatst in het pand waar vanuit je werkt. Daarnaast geldt er een minimumbedrag aan energie-investeringen van € 2.500 per bedrijfsmiddel om in aanmerking te komen voor de EIA. Ik durf even zo snel niet te zeggen of je dat met 1 Sessy redt. Verder moet je wel ondernemer voor de belastingdienst zijn, en btw-plichtig zijn om gebruik te kunnen maken van de btw-teruggave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
  • Laatst online: 12:07
DannyOosterveer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:51:
[...]

Hey, ik ben de auteur van dat stuk en ik kan verifiëren dat het zo werkt. Belangrijke disclaimer is dat ik geen fiscalist oid ben. De voorwaarde is dat je ze uiteraard wel plaatst in het pand waar vanuit je werkt. Daarnaast geldt er een minimumbedrag aan energie-investeringen van € 2.500 per bedrijfsmiddel om in aanmerking te komen voor de EIA. Ik durf even zo snel niet te zeggen of je dat met 1 Sessy redt. Verder moet je wel ondernemer voor de belastingdienst zijn, en btw-plichtig zijn om gebruik te kunnen maken van de btw-teruggave.
De link naar energielijst in je artikel werkt niet meer. Als ik zoek bij rvo kom ik uit op https://data.rvo.nl/subsi...opgewekte-elektriciteit-w

Daar staat "accu met een vermogen van ten minste 5 kVA en een capaciteit van ten minste 15 kWh,"

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DannyOosterveer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-05 20:01
TimDJ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:57:
[...]

De link naar energielijst in je artikel werkt niet meer. Als ik zoek bij rvo kom ik uit op https://data.rvo.nl/subsi...opgewekte-elektriciteit-w

Daar staat "accu met een vermogen van ten minste 5 kVA en een capaciteit van ten minste 15 kWh,"
Thnx, ik zie het. De URL van de energielijst is aangepast naar https://www.rvo.nl/sites/...A-Energielijst-2023_0.pdf. Ik ga 'm even updaten.

Ik had doorgekregen dat er wat aangepast was, en dat is nu ook in het document te zien:

251118 [W] [GEWIJZIGD]
Accu voor opslag van duurzaam opgewekte elektriciteit
Bestemd voor: stationaire opslag van elektrische energie,
en bestaande uit: accu met een vermogen van ten minste 5 kVA en een capaciteit van ten minste 15 kWh,
(eventueel) stroom/spanningsomvormer, (eventueel) regelsysteem. Accu’s van (interne) transportmiddelen2
komen niet in aanmerking.

Er staat nu idd een minimumcapaciteit bij. Met 3 Sessy's voldoe je daar aan, maar er onder niet. Opvallend is dat deze voorwaarde NIET genoemd staat bij 260101. Je zou dan denken dat als je op die code aanspraak doet, dat je wellicht wel met 1 of 2 Sessy's aanspraak kunt doen. Zie:

260101 [W]
Opslag van elektrische energie
Bestemd voor: stationaire opslag van overtollige elektrische energie door het automatisch in- of uitschakelen
afhankelijk van een elektrische deelmarkt,
en bestaande uit:
a. Lithium accu, inverter, regelelektronica, optimalisatiesoftware14;
b.NaS accu, inverter, regelelektronica, optimalisatiesoftware;
c. Redox flow batterij, inverter, regelelektronica, optimalisatiesoftware;
d.zoutwaterbatterij, inverter, regelelektronica, optimalisatiesoftware.
Toelichting:
• Een accu/batterij die niet met software aan een elektrische deelmarkt gekoppeld is komt niet in aanmerking.
• Voor opslag van duurzaam opgewekte elektriciteit zie code 251118, voor opslag in transportsystemen zie code 241215

[ Voor 60% gewijzigd door DannyOosterveer op 26-09-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Laatst online: 19-09 21:19
niels.p schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:04:
... Ik merkte dat het gebruik van een waterkoker bijna geheel uit het net kwam bij de standaard 100W...

....Vergelijken met eerdere maanden is wat lastig aangezien we sinds deze maand ook een Quooker hebben...
Leuk stuk ! De vraag die ik nu het meest prangend vind: Waarom een waterkoker te gebruiken met een quooker in huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky669
  • Laatst online: 24-09 16:03
GijsZePa schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:37:
[...]

Leuk stuk ! De vraag die ik nu het meest prangend vind: Waarom een waterkoker te gebruiken met een quooker in huis ;)
Hierom wellicht: "sinds deze maand ook een Quooker"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels.p
GijsZePa schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:37:
[...]

Thanks.

😅 Zoals hierboven al vermoed, kwam de Quooker pas 2 weken na de Sessys. Maar hetzelfde principe geldt als je even afgewassen hebt met de Quooker en hij langere tijd 2kW trekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
niels.p schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:04:
Nu ruim 4 weken twee Sessys op zolder hangen naast de PV omvormer.

Even mijn observaties/ervaringen:

Tot nu toe erg tevreden. Voelt toch wel bijzonder als je 's avonds het licht aandoet en je je realiseert dat dit niet uit het net getrokken wordt.

Ik stuur ze aan via de HA integratie van @PimDoos en zijn XoM blueprint. Werkt perfect.

Ik heb wel de smoothing value naar 1000 gezet. Ik merkte dat het gebruik van een waterkoker bijna geheel uit het net kwam bij de standaard 100W: 2 mins 2000 Watt, met een update interval van 10 secs, levert de accu pas 1200W op het moment dat de koker klaar is, en daarna blijft de accu nog 2 minuten terug leveren terwijl het niet nodig is. Snap dat dit met salderen niet uitmaakt, maar even naar de toekomst zonder salderen gekeken.

De Grid target value op 0, en met een losse 'Grid target' helper (number input) als Offset entity stuur ik standaard op -50. Heb deze offset entity ook op mijn Dashboard staan, zodat ik eenvoudig handmatig even kan bijsturen (extra laden bij lage prijs en geen zon, bijv). Dan zet ik heb tijdelijk op 3000.

Enkele keren 's avonds of 's nachts de droger (10 jaar oude condensdroger die zo 2 uren 2.2kW trekt) aan gehad, en dus 's ochtends zonder stroom in de accu op een piekmoment van het net moeten trekken (=niet handig). Dus nu een Shelly plug bij de droger, en deze ook als Offset entity ingesteld. Nu negeert de Sessy de stroomvraag van de droger, waardoor deze de accu niet meer leeg trekt. Nu dus een kwestie van de droger even in programmeren voor een goed(koop) tijdstip.

Tot nu toe overdag (met enkele uitzonderingen) de accus met zon weer vol kunnen laden, maar nu de kortere dagen er weer aan komen toch aan het kijken naar een script dat 's avonds een analyse doet van de huidige SoC, voorspelde zonneproductie, en de nacht-uurprijzen om indien nodig 's nachts even bij te tanken uit het net (tot een vooraf ingestelde SoC, ofzo).

Ook 2 keer handmatig even teruggeleverd op een piekprijsmoment, maar ook toen haalde ik daarna de ochtend niet :P Dus mijn conclusie is dat mixen van NoM en ROI niet echt werkt ;)

Verder:
Sessy 1 charged: 100,2 kWh
Sessy 1 discharged: 80,5 kWh

Sessy 2 charged: 112,2 kWh
Sessy 2 discharged: 88,5 kWh

Dus beide sessys op een RT efficiëntie van +- 20/21% ( (charged-discharged)/charged ). Gemeten in HA met de helper sensor uit de integratie.

Stroomverbruik: 60 kWh (waarvan 24 om accus bij te laden na ROI actie)
Terug leveren: 110 kWh

Vergelijken met eerdere maanden is wat lastig aangezien we sinds deze maand ook een Quooker hebben.

Tot zover even mijn ervaringen.

@PimDoos Heb 1 keer gehad dat beide accus niks aan het doen waren, en er wel flink werd terug geleverd. Ik meen in een flits gezien te hebben dat de actieve accu (volgens de loadbalancing van de blueprint) niet bereikbaar was; in HA stond bij status iets van 'Verbinding verbroken'. Maar toen had ik de Sessys net herstart waardoor het probleem na enkele ogenblikken opgelost was. Is het mogelijk dat de blueprint eventuele niet bereikbare sessys uit de pool haalt, zodat de andere accu het overneemt?
Leuk verhaal! Hier sinds eind mei de Sessy en sinds dien merk ik dat het een beetje een sport wordt om zo min mogelijk uit het net te halen. Het leuke is dat het bij de rest van het gezin dit ook steeds meer speelt. Wasmachine zoveel mogelijk overdag aan, droger alleen als het buiten niet kan drogen en echt nodig is etc.

Als ik dan het energie verbruik bekijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxRBjS4_SwpBBQhmcp0cOPQiIzE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zV8mR8feb2U15EZL3ZnkfAfn.png?f=user_large
Dan zie je dat 1 Sessy in NOM al best een leuke impact heeft :D

PS Dit plaatje is uit Domoticz, alle data heb ik nu in Home Assistant zitten maar daar krijg ik niet zo'n mooie vergelijking uit, weet iemand hoe dit in HA makkelijk gemaakt kan worden?
Pagina: 1 ... 31 ... 94 Laatste