Nu ruim 4 weken twee Sessys op zolder hangen naast de PV omvormer.
Even mijn observaties/ervaringen:
Tot nu toe erg tevreden. Voelt toch wel bijzonder als je 's avonds het licht aandoet en je je realiseert dat dit niet uit het net getrokken wordt.
Ik stuur ze aan via de HA integratie van @
PimDoos en zijn XoM blueprint. Werkt perfect.
Ik heb wel de smoothing value naar 1000 gezet. Ik merkte dat het gebruik van een waterkoker bijna geheel uit het net kwam bij de standaard 100W: 2 mins 2000 Watt, met een update interval van 10 secs, levert de accu pas 1200W op het moment dat de koker klaar is, en daarna blijft de accu nog 2 minuten terug leveren terwijl het niet nodig is. Snap dat dit met salderen niet uitmaakt, maar even naar de toekomst zonder salderen gekeken.
De Grid target value op 0, en met een losse 'Grid target' helper (number input) als Offset entity stuur ik standaard op -50. Heb deze offset entity ook op mijn Dashboard staan, zodat ik eenvoudig handmatig even kan bijsturen (extra laden bij lage prijs en geen zon, bijv). Dan zet ik heb tijdelijk op 3000.
Enkele keren 's avonds of 's nachts de droger (10 jaar oude condensdroger die zo 2 uren 2.2kW trekt) aan gehad, en dus 's ochtends zonder stroom in de accu op een piekmoment van het net moeten trekken (=niet handig). Dus nu een Shelly plug bij de droger, en deze ook als Offset entity ingesteld. Nu negeert de Sessy de stroomvraag van de droger, waardoor deze de accu niet meer leeg trekt. Nu dus een kwestie van de droger even in programmeren voor een goed(koop) tijdstip.
Tot nu toe overdag (met enkele uitzonderingen) de accus met zon weer vol kunnen laden, maar nu de kortere dagen er weer aan komen toch aan het kijken naar een script dat 's avonds een analyse doet van de huidige SoC, voorspelde zonneproductie, en de nacht-uurprijzen om indien nodig 's nachts even bij te tanken uit het net (tot een vooraf ingestelde SoC, ofzo).
Ook 2 keer handmatig even teruggeleverd op een piekprijsmoment, maar ook toen haalde ik daarna de ochtend niet

Dus mijn conclusie is dat mixen van NoM en ROI niet echt werkt
Verder:
Sessy 1 charged: 100,2 kWh
Sessy 1 discharged: 80,5 kWh
Sessy 2 charged: 112,2 kWh
Sessy 2 discharged: 88,5 kWh
Dus beide sessys op een RT efficiëntie van +- 20/21% ( (charged-discharged)/charged ). Gemeten in HA met de helper sensor uit de integratie.
Stroomverbruik: 60 kWh (waarvan 24 om accus bij te laden na ROI actie)
Terug leveren: 110 kWh
Vergelijken met eerdere maanden is wat lastig aangezien we sinds deze maand ook een Quooker hebben.
Tot zover even mijn ervaringen.
@
PimDoos Heb 1 keer gehad dat beide accus niks aan het doen waren, en er wel flink werd terug geleverd. Ik meen in een flits gezien te hebben dat de actieve accu (volgens de loadbalancing van de blueprint) niet bereikbaar was; in HA stond bij status iets van 'Verbinding verbroken'. Maar toen had ik de Sessys net herstart waardoor het probleem na enkele ogenblikken opgelost was. Is het mogelijk dat de blueprint eventuele niet bereikbare sessys uit de pool haalt, zodat de andere accu het overneemt?