Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:02
Sparky669 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:27:
[...]

Goed idee! Ik ben van de details... jullie hebben hier vast ook nog wel een pictogram voor liggen :*) [Afbeelding]
Dat is je favicon.ico :-)

• Sicos
En daarvoor gebruik ik eigenlijk altijd --> https://favicon.io/

• Sicos
Zow dat gaat lekker... laden met bijna 2200 watt omdat de andere 2 accu's al vol zitten. Weer "gratis" stroom de komende nacht... nog maar XXXX aantal dagen voor de Sessy's zijn terug verdiend :-)

Het blijft wel erg leuk speelgoed voor techneuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SC6QHPSm10lyijQzrBu-XSVanK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjroUl2QBvscxZ6xIdvwQj6b.jpg?f=fotoalbum_large

• Sicos
Sparky669 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:27:
[...]

Goed idee! Ik ben van de details... jullie hebben hier vast ook nog wel een pictogram voor liggen :*) [Afbeelding]
Inderdaad WordPress (had het fav icoontje nog niet gezien). Met wooCommerce als winkel software :-)

https://www.sessy.nl/wp-c...ocks-style.css?ver=10.9.3

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-10 09:14
rene037 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:42:
[...]
Aan de 48v uitbreiding beginnen.
Ik ben wat druk de laatste tijd en mis nog wel eens wat zie ik. Is dit een optie om extra capaciteit te kunnen realiseren?

• OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:00
Hier exact hetzelfde gedaan. Werkt prima.
Let wel op dat je de 5v variant neemt en niet de 12v.

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:38

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

procyon schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:50:
[...]

Ik ben wat druk de laatste tijd en mis nog wel eens wat zie ik. Is dit een optie om extra capaciteit te kunnen realiseren?
Gaat (bijna) iedereen van uit. Er zit een aansluiting voor een 48v uitbreiding op, wat daarmee kan is nog niet formeel door Sessy aangekondigd.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een MPPT zou ook kunnen :)
Volgens mijn simulaties levert meer kWh niet evenredig meer op omdat de inverter/charger dan onvoldoende vermogen heeft om de accu gedurende de piekjes leeg te trekken.
Een 48V MPPT maakt solar integratie makkelijker, zeker mocht er nog een transferswitch voor offgrid komen.

Extra capaciteit door een accu parallel te zetten heeft flink wat haken en ogen, zie ook RICHACCU in "Het grote Deye inverter (en accu) topic" en verder.

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 15-09-2023 07:37 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:46
MPPT zou inderdaad leuk zijn. Daar is ooit door Sessy wel eens wat over gezegd. Meer kWh is misschien voor ROI niet rendabel(ler) maar voor NoM is het wel interessant. Als ik naar mijn eigen situatie kijk dan denk ik dat het zeker wel wat toevoegt. Hopelijk komt er snel wat uitleg hoe de poort werkt!

Mijn router kan ook op 48VDC werken en heeft ook meerder POE out poorten. Als ik deze dus op de 48VDC poort kan aansluiten dan zit een groot (en belangrijk) gedeelte van mijn netwerk achter een soort van UPS :)

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:14
Ik heb een sessy besteld die in Q1 2024 zou moeten komen.Maar wil er eigenlijk nog eentje bij. Iemand die van zijn reservering af wil?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:57

worker

2x Sessy thuisbatterij

krizzziz schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:18:
Ik heb een sessy besteld die in Q1 2024 zou moeten komen.Maar wil er eigenlijk nog eentje bij. Iemand die van zijn reservering af wil?
Gewoon een mail sturen dat je je bestaande reservering wilt uitbreiden. Zeggen ze echt geen nee tegen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blueline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:24
Eindelijk komen ze volgende week mijn sessy installeren :)

The ones with the greatest power protect those who don't.

• JoepBr
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 14-11-2023
Sinds eerder deze week is de maximale load van de Sessy gedaald van 100% naar nu 95%. Weet iemand wellicht reden dat maximale load afneemt. Sessy is geinstalleerd eind augustus.

• Sicos
JoepBr schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:22:
Sinds eerder deze week is de maximale load van de Sessy gedaald van 100% naar nu 95%. Weet iemand wellicht reden dat maximale load afneemt. Sessy is geinstalleerd eind augustus.
Waarschijnlijk is ie versleten door het veelvuldige gebruikt... haha nee hoor flauw grapje... waarschijnlijk is dat gewoon een afwijking. Ik zie hem bij mij ook weleens bij 98% al aangeven dat de accu vol is en dan een paar dagen later is het weer gewoon 100%. Ik denk dat het gewoon een afwijking is in de software die meet hoe vol je accu zit.

Wat bij mij weleens wilde werken is de accu echt helemaal ontladen of de BMS herstarten door een geforceerde software update te doen voor de batterij (ook al heb je al de laatste versie dan toch kiezen om deze gewoon te installeren). Daarna herstart de boel.

Ze zullen dit vast nog wel een keer gaan oplossen vanuit Sessy.

• visker999
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:20
Ik heb drie Sessy's, op elke fase , NOM. Mijn zonnepanelen zijn ook aangesloten op drie fases.
Zelfs op het moment wanneer de panelen ruim voldoende terugleveren aan het net, is de ene batterij aan het laden en de andere aan het ontladen.
Vraag me af of dit wel klopt? Heb al geforceerde update gedaan, inclusief de P1 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UpX8Rq7WUQCaqdCRNSt2nwL9uA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W4bdLvFBAHEC6wThyitIY0Zx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
@visker999 Staan voor alle drie de Sessy’s de settings goed? Hoeveelheid Sessy’s in een huishouden, Max belasting groep etc?

[ Voor 5% gewijzigd door DJP! op 16-09-2023 13:57 ]

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:44
@visker999 ik zou ook verwachten dat ze alle 3 laden maar dit hangt volgens mij nog wel af van de status per fase.

Ik zou dus wel per fase gaan kijken wat er gebeurt. Dus per fase kijken naar
  • panelen opwekking
  • (huis) verbruik
  • sessy vermogen laden/ontladen.
Kun je die data eens posten rond dezelfde tijd 2023-09-16 12:56

[ Voor 9% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 16-09-2023 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Het is vreemd dat je 3 Sessy’s hebt die in NOM mode staan, en dat je verbruiksmeter aangeeft dat er meer dan 2000W wordt teruggeleverd.
De Sessy’s zouden dat in principe makkelijk moeten kunnen absorberen, omdat ze lang niet vol zijn.

[ Voor 75% gewijzigd door worker op 16-09-2023 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:14:
@visker999 ik zou ook verwachten dat ze alle 3 laden maar dit hangt volgens mij nog wel af van de status per fase.

Ik zou dus wel per fase gaan kijken wat er gebeurt. Dus per fase kijken naar
  • panelen opwekking
  • (huis) verbruik
  • sessy vermogen laden/ontladen.
Kun je die data eens posten rond dezelfde tijd 2023-09-16 12:56
Even de juiste verwachtingen scheppen: Sessy gaat niet NOM per fase doen. Sessy kijkt naar netto verbruik/levering, en geeft vervolgens alle Sessy’s hetzelfde setpoint.

• Squirl01
  • Laatst online: 20-04-2024
@visker999 Ik denk dat er iets mis is gegaan bij het instellen van de actieve fase. Dan wordt de stroom van de inverter met de spanning van een verkeerde fase vergeleken, en het omgekeerde vermogen geraporteerd. En omdat sessy het verkeerde vermogen raporteerd raakt de nom regeling van slag.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:44
worker schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:31:
[...]

Even de juiste verwachtingen scheppen: Sessy gaat niet NOM per fase doen. Sessy kijkt naar netto verbruik/levering, en geeft vervolgens alle Sessy’s hetzelfde setpoint.
Dit wist ik niet zeker maar ...
Squirl01 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:36:
@visker999 Ik denk dat er iets mis is gegaan bij het instellen van de actieve fase. Dan wordt de stroom van de inverter met de spanning van een verkeerde fase vergeleken, en het omgekeerde vermogen geraporteerd. En omdat sessy het verkeerde vermogen raporteerd raakt de nom regeling van slag.
zoiets had ik wel verwacht. Vandaar per fase troubleshooten.

• visker999
  • Registratie: Mei 2019
Inmiddels lijkt het probleem opgelost te zijn, ik vermoed dat de geforceerde update's zijn werk hebben gedaan, maar dat het gewoon even geduurd heeft.
Blijf het de komende tijd wel even extra in de gaten houden natuurlijk.
Iedereen bedankt voor de reactie's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6l7VuqWuLY1xQl6ajpAvxgfpzVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TTS4e1iznWLqBVVMWNj7Gv6m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:12

ThaDude

Hang Loose

@PimDoos betreffende de blueprint NOM.

Vanochtend was een van de 2 sessy leeg. Hij pakt dan niet automatisch weer de andere sessy. Is dit nog in te bouwen? Daar zat nog wel wat sap in sinds de wisseling om 0:00

Hetzelfde geld voor opladen. Hij lijkt altijd de dan actieve sessy te pakken met laden. Als "Max optimal power" niet gehaald wordt laad er dus maar een van de 2 sessy's hier. Ook hiervoor zou het mooi zijn als de andere ook geladen wordt.

Misschien als dit zo niet te fixen is weer een wisseling om 12:00? Zodat de andere actief wordt en geladen wordt? Optie?

Verder nog erg positief hierover. Zeker met om de 5 seconden de waarden nu d:)b

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-09 10:11
Ik heb thuis 2 energiebuffers staan, een warmtepompboiler en de EV. Ik wil deze gebruiken om PV-overschot in op te slaan, met het oog op de aangepast saldering in 2025.

Met domotica kan ik al een heel eind komen, maar waar ik tegenaan loop is dat PV-output vaak fluctueert. Een simpele regel 'als PV-output x minuten boven 2000w' gaat niet werken als 5 minuten later bewolking over trekt. De warmtepompboiler heeft een minimale runtime om echt effectief te worden, en de EV wil niet belasten met zoveel aan/uit momenten.

Afijn, je snapt 'm, een batterij zou het handigst zijn, die kan ik dan laten bufferen alvorens de wpb of auto hem leeg trekt. Deze kan dan relatief klein zijn; middels domotica cooridineer ik dan het geheel.

Op dit moment heb ik een Solaredge SE8K omvormer met 38 panelen. Wat heb ik minimaal nodig om een batterij / Sessy aan te sluiten? Ik lees verhalen over vervangen van omvormers, extra AC-DC omvormers, meters, enzovoorts. Ik zie door de bomen het bos niet meer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:54:
Ik heb thuis 2 energiebuffers staan, een warmtepompboiler en de EV. Ik wil deze gebruiken om PV-overschot in op te slaan, met het oog op de aangepast saldering in 2025.

Met domotica kan ik al een heel eind komen, maar waar ik tegenaan loop is dat PV-output vaak fluctueert. Een simpele regel 'als PV-output x minuten boven 2000w' gaat niet werken als 5 minuten later bewolking over trekt. De warmtepompboiler heeft een minimale runtime om echt effectief te worden, en de EV wil niet belasten met zoveel aan/uit momenten.

Afijn, je snapt 'm, een batterij zou het handigst zijn, die kan ik dan laten bufferen alvorens de wpb of auto hem leeg trekt. Deze kan dan relatief klein zijn; middels domotica cooridineer ik dan het geheel.

Op dit moment heb ik een Solaredge SE8K omvormer met 38 panelen. Wat heb ik minimaal nodig om een batterij / Sessy aan te sluiten? Ik lees verhalen over vervangen van omvormers, extra AC-DC omvormers, meters, enzovoorts. Ik zie door de bomen het bos niet meer. 8)7
Een Sessy kan 5kWh aan energie opslaan, en wordt compleet met omvormer geleverd. Je hebt dus naast de Sessy geen andere omvormers/kastjes etc nodig om het werkend te krijgen. Mocht 5kWh te weinig zijn kun je meerdere Sessy's kopen.

Of het handig is om met de Sessy de auto op te laden is een andere vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
DJP! schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:22:
[...]
Een Sessy kan 5kWh aan energie opslaan, en wordt compleet met omvormer geleverd. Je hebt dus naast de Sessy geen andere omvormers/kastjes etc nodig om het werkend te krijgen. Mocht 5kWh te weinig zijn kun je meerdere Sessy's kopen.

Of het handig is om met de Sessy de auto op te laden is een andere vraag...
Als ik het zo zie ik de Sessy eigenlijk te klein voor mijn systeem, met name omdat hij maximaal met 2,2kW kan opladen. Dan zou ik er al minimaal 3 moeten installeren en betaal ik 3x de omvormer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
ThaDude schreef op maandag 18 september 2023 @ 07:43:
@PimDoos betreffende de blueprint NOM.

Vanochtend was een van de 2 sessy leeg. Hij pakt dan niet automatisch weer de andere sessy. Is dit nog in te bouwen? Daar zat nog wel wat sap in sinds de wisseling om 0:00

Hetzelfde geld voor opladen. Hij lijkt altijd de dan actieve sessy te pakken met laden. Als "Max optimal power" niet gehaald wordt laad er dus maar een van de 2 sessy's hier. Ook hiervoor zou het mooi zijn als de andere ook geladen wordt.

Misschien als dit zo niet te fixen is weer een wisseling om 12:00? Zodat de andere actief wordt en geladen wordt? Optie?

Verder nog erg positief hierover. Zeker met om de 5 seconden de waarden nu d:)b
Bij mij schakelt ie netjes over naar sessy 2 als de eerste leeg is. Zelfde geldt voor laden. Tot optimum power setting alleen Sessy 1, daarboven netjes gesplitst, en zodra 1 100% is gaat alles naar Sessy 2.

Beetje vreemd dat ie dat bij jou niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@niels.p check, ik heb opnieuw de blueprint ingeladen. Zal eens kijken!

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Is het mogelijk om een Sessy accu tegelijk te laden en ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 08:32

Tazzios

..

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:03:
[...]

Als ik het zo zie ik de Sessy eigenlijk te klein voor mijn systeem, met name omdat hij maximaal met 2,2kW kan opladen. Dan zou ik er al minimaal 3 moeten installeren en betaal ik 3x de omvormer.
Je geeft aan de omvormer te klein en dat je dus meerdere nodig hebt, dus ja dan betaal je ook voor meerdere omvormers.
1 grote omvormer is waarschijnlijk net zo duur, maar minder efficiënt.
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:27:
Is het mogelijk om een Sessy accu tegelijk te laden en ontladen?
Nee, waarom zou je dat willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Tazzios schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:34:
[...]
Maximaliseren van zonnepanelen opbrengst. Op een goede dag zit ik op 50-60kWh opbrengst. Ga ik hierop dimensioneren dan moet ik voor 32k aan Sessy's aanschaffen. Mijn gedachte was om hoogzomer als de opbrengst hoger wordt dan de accu-capaciteit, de accu een keer leeg te trekken met de EV o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

hmm vandaag nu tot 2 keer toe beide sessy's eruit met melding :
"system_state": "SYSTEM_STATE_DISCONNECT",
"system_state_details": "10min mean overvoltage",
"frequency": 49957

Snap er helemaal niks van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 08:32

Tazzios

..

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:43:
[...]

Maximaliseren van zonnepanelen opbrengst. Op een goede dag zit ik op 50-60kWh opbrengst. Ga ik hierop dimensioneren dan moet ik voor 32k aan Sessy's aanschaffen. Mijn gedachte was om hoogzomer als de opbrengst hoger wordt dan de accu-capaciteit, de accu een keer leeg te trekken met de EV o.i.d.
Dan verbruik je beter de stroom direct zelf i.p.v. het met een verlies van minimaal 20% en slijtage door je accu heen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ThaDude schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:54:
hmm vandaag nu tot 2 keer toe beide sessy's eruit met melding :
"system_state": "SYSTEM_STATE_DISCONNECT",
"system_state_details": "10min mean overvoltage",
"frequency": 49957

Snap er helemaal niks van..
Is je spanning daadwerkelijk te hoog? Log je dit toevallig ook ergens?

Ik zie hier dat de spanning erg hard heen en weer gaat, en hier in de wijk licht niet eens zoveel PV. Ik kan mij voorstellen dat in wijken met veel PV het nu best eens te hoog kan worden. Als de zon dan achter de wolken vandaan komt en de panelen zijn koud kun je aardige pieken krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Tazzios schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:34:
[...]

Overigens kreeg ik deze reactie van de Sessy helpdesk. (trek jou niet in twijfel, het klinkt logischer dat de energie pas los gelaten wordt als de zon weg is)
De Sessy’s zullen altijd proberen om gelijk te laden en te ontladen.

[ Voor 14% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 18-09-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@DJP! ik log het in HA om de 5 seconden en hieruit kan ik zeggen dat het niet hoog is geweest.
Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zko52KiIYt0gR7L7FzW1CIGPBUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ogd56RjfgOyFIDSqTjkRyTAz.png?f=fotoalbum_large

Goed Sessy support reageert verassend snel. Ze gaan het doorgeven aan de software jongens. Snap er zelf weinig van. Heb dit sinds 26 juni nog niet eerder meegemaakt ze draaiden eigenlijk super stabiel hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:19
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:03:
[...]

Er is een bepaald omslagpunt waarbbij het interresanter is om een ander systeem aan te schaffen. Iedere situatie is anders en als je weinig opslagcapaciteit nodig heb is Sessy zeer geschikt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Wat zijn eigenlijk jullie beweegredenen om nu al een accu aan te schaffen? Is dat puur voor de groene gedachte? Wil je volledig off-grid?

Mijn motivatie is vooral (tikkeltje egoistisch) financieel gedreven. Als ik de casus doorreken rekening houdende met de afbouw van saldering, kom ik voor de komende jaren bij lange na niet tot een zinvolle investering.

Ik ga dan uit van het salderingsschema zoals het nu in de pen zit en reken de ROI door met hetzelfde salderingspercentage. Ook houd ik geen rekening met de levensduur van de omvormer en accu, en het component energie dat je sowieso zelf zou verbruiken zonder accu. Dit gaat dus puur over de overcapaciteit.

Pas in 2030 begint het eigenlijk pas interessant te worden. Een tvt van 10+ jaar is niet realistisch want de accu houdt het niet zolang vol op topcapaciteit. Als hij dan uberhaupt nog leeft. Hoor graag hoe jullie hierin staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4RMEL9bWAuaG5uBhY6lsY14rQI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZNH7tRUF158jBhipmillkHDi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcFEJ9z4bQxgp6IBYEc_mComaAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jOTQ07eUSrz47X3CkcE2HC5e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:14:
Wat zijn eigenlijk jullie beweegredenen om nu al een accu aan te schaffen? Is dat puur voor de groene gedachte? Wil je volledig off-grid?

Mijn motivatie is vooral (tikkeltje egoistisch) financieel gedreven. Als ik de casus doorreken rekening houdende met de afbouw van saldering, kom ik voor de komende jaren bij lange na niet tot een zinvolle investering.

Ik ga dan uit van het salderingsschema zoals het nu in de pen zit en reken de ROI door met hetzelfde salderingspercentage. Ook houd ik geen rekening met de levensduur van de omvormer en accu, en het component energie dat je sowieso zelf zou verbruiken zonder accu. Dit gaat dus puur over de overcapaciteit.

Pas in 2030 begint het eigenlijk pas interessant te worden. Een tvt van 10+ jaar is niet realistisch want de accu houdt het niet zolang vol op topcapaciteit. Als hij dan uberhaupt nog leeft. Hoor graag hoe jullie hierin staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik hoop toch wel dat mijn accu’s 10 jaar mee gaan, zoveel garantie heb ik in ieder geval wel. Ik krijg dit jaar ruim 700€ terug en dat over 7 maanden dat de accu’s in bedrijf zijn. Nu komen wel de mindere maanden er aan dus zal ik meer van het net moeten gebruiken, maar ik verwacht wel binnen de 10 jaar ze terug te verdienen, zeker als de energieprijzen nog verder stijgen (ik kan niet salderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 20:12

TFHfony

Professional Weirdo

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Doe de berekeningen nog eens opnieuw, rekening houdend met 20% conversie verlies (roundtrip).

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
TFHfony schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:40:
[...]
Doe de berekeningen nog eens opnieuw, rekening houdend met 20% conversie verlies (roundtrip).
20%, dat is fors? Is dat gebruikelijk?
Daar wordt de berekening niet florisanter van.
ErnstvV schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:40:
[...]
Ik hoop toch wel dat mijn accu’s 10 jaar mee gaan, zoveel garantie heb ik in ieder geval wel. Ik krijg dit jaar ruim 700€ terug en dat over 7 maanden dat de accu’s in bedrijf zijn. Nu komen wel de mindere maanden er aan dus zal ik meer van het net moeten gebruiken, maar ik verwacht wel binnen de 10 jaar ze terug te verdienen, zeker als de energieprijzen nog verder stijgen (ik kan niet salderen).
Ik zeg ook niet dat je accu's geen 10 jaar meegaan. Ik zeg alleen dat ze niet 10 jaar lang volle capaciteit gaan vasthouden.

[ Voor 58% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 18-09-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS83
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
de garantie is toch op de omvormer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:56

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Om te beginnen zegt Sessy zelf 6000 cycles ipv 5000.

Reden voor bestellen, met de PV was ik te laat, te sceptisch. Nu met ESS eens kijken hoe en wat.
Sessie is Turn key product. Doel 4-6 jaar break even, glazenbol is stuk O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Simpel360 schreef op maandag 18 september 2023 @ 23:59:
[...]
Om te beginnen zegt Sessy zelf 6000 cycles ipv 5000.

Reden voor bestellen, met de PV was ik te laat, te sceptisch. Nu met ESS eens kijken hoe en wat.
Sessie is Turn key product. Doel 4-6 jaar break even, glazenbol is stuk O-)
6000 cycles of 10 jaar tot 80% om precies te zijn.
Ik heb de berekening aangepast. Niet meer gekeken naar cycles maar alleen naar jaren. Ervan uitgaande dat de accu elke dag 1 keer volledig wordt ontladen. Daarnaast een conversieverlies van 15% meegenomen (AC-DC / DC-AC), en cumulatief de jaren doorgerekend. Na 10 jaar verder gerekend met 80% capaciteit. Nb. in dit scenario wordt de accu elke dag volledig volgeladen en leeggetrokken. 4-6 jaar break even zie ik even niet. Ja als de energieprijzen stijgen.

Excel bestand kan ik delen mocht er behoefte aan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4-Y2qNNRKgtO-8WUZ82SDsoC7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nWx7POW4DbWHUHTo0srEqCdE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 19-09-2023 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Laatst online: 01-10 22:41
Kijk ook eens in dit topic ivm conclusies over terugverdienen
WillemD61 in "Thuisbatterij en dynamisch contract financieel interessant"

Wat zijn je aannames met betrekking tot niet salderen?
1) tarief dat je krijgt van je energieleverancier ?
2) energiebelasting ?
3) btw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
WillemD61 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:05:
Kijk ook eens in dit topic ivm conclusies over terugverdienen
WillemD61 in "Thuisbatterij en dynamisch contract financieel interessant"

Wat zijn je aannames met betrekking tot niet salderen?
1) tarief dat je krijgt van je energieleverancier ?
2) energiebelasting ?
3) btw ?
Je kunt alleen maar rekenen met hetgeen je nu voorhanden hebt. Dus een voor nu gangbaar tarief, en de salderingsregels zoals bij de 1ste kamer gedeponeerd om goed te keuren.

Jij rekent met dynamische tarieven om terug te leveren. Ik ga uit van een vast contract en dat alles zelf verbruikt wordt, dus heb weinig van doen met btw.

In dit scenario is een accu kopen ook zinloos nu, want er wordt immers 100% gesaldeerd. Tenzij je een accu koopt uit principe / vanuit een groene gedachte. Of wanneer je wilt handelen met dynamische tarieven. Als de saldering daadwerkelijk wordt afgebouwd in 2025 dan wordt een accu wel interessant. Dan verwacht ik ook subsidies vanuit de ISDE want de zonnepanelen markt gaat nu al op z’n gat.

[ Voor 34% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 19-09-2023 23:32 ]

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:01
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:41:

Excel bestand kan ik delen mocht er behoefte aan zijn.
Graag, wil je mij dit delen? ;)

Check da Specz

• Proton_

Proton_

Team Welles

@fRiEtJeSaTe er zijn best wat dagen dat er twee cycles gebeuren (ochtendpiek en avondpiek) en ook wel dat het überhaupt niet de moeite waard is. Gemiddeld komt mijn simulatie op 1.2 cycles per dag, zo'n 440 per jaar. Dit zou zomaar meer kunnen worden, lagere belasting => groter relatief verschil.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 20-09-2023 08:04 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe

• WillemD61
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:19:
[...]

Je kunt alleen maar rekenen met hetgeen je nu voorhanden hebt. Dus een voor nu gangbaar tarief, en de salderingsregels zoals bij de 1ste kamer gedeponeerd om goed te keuren.
Dus over het te salderen gedeelte, net als nu, het normale tarief, plus energiebelasting en btw (btw over normale tarief en energiebelasting).

En over het niet te salderen deel: een teruglever-vergoeding, plus energiebelasting en btw (maar btw dan wel over lager bedrag van teruglever-vergoeding en energiebelasting)? Klopt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blueline
Sessy hangt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z400Bmw7coy30FvgkIWeIOBrbu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnTLFgYsoTdCqBtOdUtCh4a9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu goed instellen......
Iemand adviezen hierin. Wil dat de accu laad met zonnepanelen en eventueel laag tarief (dynamische stroom tarieven).

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-09 19:08
blueline schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:37:
Sessy hangt:

[Afbeelding]

Nu goed instellen......
Iemand adviezen hierin. Wil dat de accu laad met zonnepanelen en eventueel laag tarief (dynamische stroom tarieven).
Je zou home assistant kunnen gebruiken: AJediIAm in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

• blueline
Maar ik moet de accu toch ook gewoon kunnen instellen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

blueline schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:44:
[...]

Maar ik moet de accu toch ook gewoon kunnen instellen ?
Wat bedoel je met 'gewoon kunnen instellen'?

Via de webinterface kun je kiezen uit 3 standaard instellingen:
- NOM = Nol Op de Meter, hij probeert je energiemeter op 0 te houden (Niet terugleveren en niet gebruiken)
- ROI = Return On Investment, hij laadt op bij laag tarief en levert terug bij hoog tarief, rekening houdend met kosten/verlies
- API, Je hebt zelf voa softwareaansturing (Home Assistant, Homey, Node-Red et cetera) volledige controle over wat hij uitspookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@blueline Kan je iets specifieker zijn in je wensen? Bijvoorbeeld het waarom erachter?
De "eventueel" is lastig, want niet concreet.
Wil je geld verdienen -> ROI
Wil je je eigen stroom verbruiken -> NOM
Wil je van beide een beetje, volgens complexe regels -> API, zelf programmeren

• blueline
rene037 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:18:
[...]

Wat bedoel je met 'gewoon kunnen instellen'?

Via de webinterface kun je kiezen uit 3 standaard instellingen:
- NOM = Nol Op de Meter, hij probeert je energiemeter op 0 te houden (Niet terugleveren en niet gebruiken)
- ROI = Return On Investment, hij laadt op bij laag tarief en levert terug bij hoog tarief, rekening houdend met kosten/verlies
- API, Je hebt zelf voa softwareaansturing (Home Assistant, Homey, Node-Red et cetera) volledige controle over wat hij uitspookt.
De keuze ROI heb ik niet ¿ (in portal.sessy.nl en op de sessy zelf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNps1_NdXqhfthClSAFaMaWSVAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DGG6uOa0n2DVnNxDCVFyKwZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
blueline schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:38:
[...]

De keuze ROI heb ik niet ¿ (in portal.sessy.nl en op de sessy zelf).

[Afbeelding]
De ROI is ook wel de dynamische modus, het maakt gebruik van dynamische uur prijzen voor de kWh meter.

• blueline
DJP! schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:39:
[...]

De ROI is ook wel de dynamische modus, het maakt gebruik van dynamische uur prijzen voor de kWh meter.
Bedankt voor de uitleg. Ik ga er over nadenken ;)

• blueline
Proton_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:36:
@blueline Kan je iets specifieker zijn in je wensen? Bijvoorbeeld het waarom erachter?
De "eventueel" is lastig, want niet concreet.
Wil je geld verdienen -> ROI
Wil je je eigen stroom verbruiken -> NOM
Wil je van beide een beetje, volgens complexe regels -> API, zelf programmeren
Reeds antwoord op de gekregen. Maar bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
blueline schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:47:
[...]

Reeds antwoord op de gekregen. Maar bedankt voor je reactie.
Kijk, als je een Homey hebt en je wilt je ROI en laadstrategie optimaliseren,kijk dan eens op https://community.homey.a...sessy-thuisbatterij/78156 :)

Check da Specz

• WillemD61
Ik heb mijn reactie verwijderd .... klopte niet. Nog even langer over nadenken.

[ Voor 67% gewijzigd door WillemD61 op 20-09-2023 11:35 ]

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Mij valt op dat op portal.sessy.nl/products de grafiek van PV vrijwel 0 is. Ik dacht eerst dat er helemaal niets gemeten werd, maar als ik goed kijk zit er af en toe een bobbeltje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q53E9b2uE2-uYAcHxTTsVPbLa78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IwmDVlGrP9C2RSGcM5Tjse65.png?f=fotoalbum_large

Screenshot is van gisteren, maar ook als het heel zonnig is zijn waardes vergelijkbaar. Bekend of klopt er iets niet in mijn installatie?

• DJP!
rene037 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:24:
Mij valt op dat op portal.sessy.nl/products de grafiek van PV vrijwel 0 is. Ik dacht eerst dat er helemaal niets gemeten werd, maar als ik goed kijk zit er af en toe een bobbeltje.
[Afbeelding]

Screenshot is van gisteren, maar ook als het heel zonnig is zijn waardes vergelijkbaar. Bekend of klopt er iets niet in mijn installatie?
Hier hetzelfde gedrag heel af en toe een klein beetje stroom terwijl er niets op de solar connectie is aangesloten. Ik ben er afgelopen week wel achtergekomen dat je deze grafiek bij instellingen kunt uitzetten :)

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

DJP! schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:31:
[...]

Hier hetzelfde gedrag heel af en toe een klein beetje stroom terwijl er niets op de solar connectie is aangesloten. Ik ben er afgelopen week wel achtergekomen dat je deze grafiek bij instellingen kunt uitzetten :)
Maar ik heb wel ZP, dus ik zou verwachten dat Sessy de gemeten waarde laat zien, omdat hij het niet voor niets meet. (Vergelijken rest verbruik/teruglevering om max stroom binnen grenzen te houden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky669
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-09 16:03
Zijn er specifieke zaken om rekening mee te houden m.b.t. een werkschakelaar?
Ik ben voornemens om deze te gaan gebruiken: https://www.elektramat.nl...donker-grijs-ac-22a-500v/

Zoveel mensen zoveel wensen... maar toch... Ben benieuwd naar keuzes van anderen hierin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:10
deze is prima geschikt
Sparky669 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:10:
Zijn er specifieke zaken om rekening mee te houden m.b.t. een werkschakelaar?
Ik ben voornemens om deze te gaan gebruiken: https://www.elektramat.nl...donker-grijs-ac-22a-500v/

Zoveel mensen zoveel wensen... maar toch... Ben benieuwd naar keuzes van anderen hierin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
Heren (en dames, sorry), er was vandaag warmtepomp een monteur bij ons aan het werk, type Snelle Jelle expert op vele gebieden. Mijn vrouw was thuis, ik niet.
Hij heeft haar na het zien van de sessy's bang gemaakt met het verhaal dat thuisaccu's te pas en te onpas in de brand vliegen, verzekeraars niets uitkeren als ze weten dat een thuisbatterij de oorzaak was etc.
Dat we een actieve airco installatie moeten gaan optuigen in de ruimte waar de accu's hangen en dat de Tesla powerwall bij zijn ouders al een brand had veroorzaakt...

Best bijzonder daar ik al 4 jaar actief een powerwall probeer te kopen maar dit maar niet lukt via grijze import.

Anyway, op 1 zaak had ik eigenlijk gaan antwoord paraat voor mijn vrouw en dat was de verzekering. (ga ik nog wel even doen deze week) Iemand van jullie dit al eens geïnformeerd bij jullie brandverzekering?

• fRiEtJeSaTe
WillemD61 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:34:
[...]

Dus over het te salderen gedeelte, net als nu, het normale tarief, plus energiebelasting en btw (btw over normale tarief en energiebelasting).

En over het niet te salderen deel: een teruglever-vergoeding, plus energiebelasting en btw (maar btw dan wel over lager bedrag van teruglever-vergoeding en energiebelasting)? Klopt?
De terugleververgoeding is toch gewoon het kale leveringstarief zonder belastingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:23
procyon schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:20:
Anyway, op 1 zaak had ik eigenlijk gaan antwoord paraat voor mijn vrouw en dat was de verzekering. (ga ik nog wel even doen deze week) Iemand van jullie dit al eens geïnformeerd bij jullie brandverzekering?
Interessante vraag, meteen even in de voorwaarden van mijn eigen opstalverzekering gekeken (FBTO):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zEPoyb8.png

Ook de woonverzekering benoemt ze expliciet.

Als het daar expliciet benoemd is, lijkt het me sterk dat ze niets uitkeren. Je hebt natuurlijk wel kans dat ze om bewijs gaan vragen dat het door een bevoegd persoon is geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
anboni schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:48:
[...]

Interessante vraag, meteen even in de voorwaarden van mijn eigen opstalverzekering gekeken (FBTO):
[Afbeelding]

Ook de woonverzekering benoemt ze expliciet.

Als het daar expliciet benoemd is, lijkt het me sterk dat ze niets uitkeren. Je hebt natuurlijk wel kans dat ze om bewijs gaan vragen dat het door een bevoegd persoon is geinstalleerd.
Dank voor het opzoeken, kan inmiddels melden dat ook unive dit specifiek benoemd heeft. Niets aan de hand dus. :)

• WillemD61
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:28:
[...]

De terugleververgoeding is toch gewoon het kale leveringstarief zonder belastingen?
Ja, maar wat ik bedoel is dat je over het deel dat niet onder de saldering valt de terugleververgoeding krijgt, maar dat ook nog steeds de energiebelasting en btw verrekend wordt.

Dus bijvoorbeeld:
1) je betaalt 40 cent, plus 15 cent energiebelasting, plus 21% btw, dus 66.55 per kWh
2) je krijgt terug (over het deel dat niet onder saldering valt), 7 cent, plus 15 cent, plus 21% btw, is 26.62 per kWh
het verschil is dus (40-7)*1.21=39.93 cent

Ik lees in de electriciteitswet 1998 en het het wijzigingsvoorstel m.b.t. saldering nergens dat de energiebelasting of btw niet berekend zouden worden over teruglevering onder niet-saldering.

Of mis ik iets? Denk je dat je alleen de 7 cent krijgt en geen energiebelasting en btw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
procyon schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:54:
[...]

Dank voor het opzoeken, kan inmiddels melden dat ook unive dit specifiek benoemd heeft. Niets aan de hand dus. :)
De Sessy heeft bovendien een interne brandblusser. Mocht het dus toch een keer fout gaan dan zal deze hopelijk de schade beperken.

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 20:23
Mij valt op dat op portal.sessy.nl/products de grafiek van PV vrijwel 0 is.
Staat je "PV hostnaam / PV IP adres" wel goed in de instellingen: https://portal.sessy.nl/users/profile?

Dat moet het IP adres zijn van de Sessy waar je ZP op zitten...

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:14
[Afbeelding]

Dat is bijzonder, bij mij leveren de zonnepanelen de hele nacht schijnbaar rond de 150 watt, als ik het uit de data van sessy (portal) aflees. 8)7

@Luke the Duke, nu begin ik een beetje te twijfelen. Hier loopt de kabel als volgt. Vanaf de zonnepanelen (met micro-omvormers) loopt de vijfaderige 3-fase kabel vanaf werkschakelaar 1 naar de eerste sessy. Vanaf de eerste naar de tweede sessy en vervolgens via een werkschakelaar naar de meterkast.

Maakt het dan ook uit welke PV hostnaam / PV IP adres je invult?

[ Voor 19% gewijzigd door DeKoetsier op 20-09-2023 13:54 ]

• fRiEtJeSaTe
WillemD61 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:59:
[...]

Ja, maar wat ik bedoel is dat je over het deel dat niet onder de saldering valt de terugleververgoeding krijgt, maar dat ook nog steeds de energiebelasting en btw verrekend wordt.

Dus bijvoorbeeld:
1) je betaalt 40 cent, plus 15 cent energiebelasting, plus 21% btw, dus 66.55 per kWh
2) je krijgt terug (over het deel dat niet onder saldering valt), 7 cent, plus 15 cent, plus 21% btw, is 26.62 per kWh
het verschil is dus (40-7)*1.21=39.93 cent

Ik lees in de electriciteitswet 1998 en het het wijzigingsvoorstel m.b.t. saldering nergens dat de energiebelasting of btw niet berekend zouden worden over teruglevering onder niet-saldering.

Of mis ik iets? Denk je dat je alleen de 7 cent krijgt en geen energiebelasting en btw?
Salderen is het vergoedingen van de belastingen. De overheid vulde alles aan vanaf het kale levertarief. Daar stoppen ze mee, dus je krijgt gewoon 7 cent.

• fabianz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-09 15:46
Ik gok dat er ergens een afronding is die fluctuaties veroorzaakt. Ik heb standaard 's nachts iets van 64 watt die de zonnepanelen opwekken #echtniet
Maar het systeem lijkt verder goed te draaien. Grafieken zijn slechts indicators voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeGR0VM_UViNaQ-8fjsL4rNEySU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DdumBL2vmX7yUZqjS24MWPBD.png?f=fotoalbum_large

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:56
Ik wil binnenkort de bekabeling en werkschakelaar installeren voor onze op 8 juni bestelde batch 4 Sessy. Gebruikt Sessy zelf bij hun installatie gewoon 2.5mm2 kabels?

Hier komt de Sessy op een 16A 3-fasen aardlekautomaat welke al in de kast zit. In principe voldoet 5x2.5mm2 volgens de regels dus gewoon, ook als ik later meerdere Sessy’s toevoeg op dezelfde groep. Afstand van groepenkast naar werkschakelaar is maximaal 10 meter, kabelverliezen zullen dus ook niet echt een ding zijn.

• Rinse
  • Laatst online: 05-03 08:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BI5zF15zqYrVEkLchnqd2ublbsU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wXdy8nAL8goM7jCvQhYAWMzG.jpg?f=user_large

Sinds kort in het bezit van 2 Sessy's. Wat ik vooral mis is een rapportage-optie welke inzicht geeft in de historische prestaties in relatie tot de kosten en besparingen. In bijgaand screenshot heb ik proberen duidelijk te maken wat ik zoek.

Is er wellicht al iemand van jullie die iets soortgelijks heeft gerealiseerd?

• Stokertje
Heren (en dames, sorry), er was vandaag warmtepomp een monteur bij ons aan het werk, type Snelle Jelle expert op vele gebieden. Mijn vrouw was thuis, ik niet.
Hij heeft haar na het zien van de sessy's bang gemaakt met het verhaal dat thuisaccu's te pas en te onpas in de brand vliegen, verzekeraars niets uitkeren als ze weten dat een thuisbatterij de oorzaak was etc.
Dat we een actieve airco installatie moeten gaan optuigen in de ruimte waar de accu's hangen en dat de Tesla powerwall bij zijn ouders al een brand had veroorzaakt...

Best bijzonder daar ik al 4 jaar actief een powerwall probeer te kopen maar dit maar niet lukt via grijze import.

Heb dit toevallig nagevraagd via onze tussenpersoon vorige week, bij onze huis verzekering (Klaverblad) hoeft de accu niet apart gemeld te worden, ook is er geen toeslag op de premie. Enige eis is dat het conform de geldende normen is aangesloten. Maar goed, brandgevaar is toch ook miniem met lithium-ijzerfosfaat accu’s als ik het wel heb? Verder zit er ondanks het lage risico wel nog een intern blussysteem in de kast.

Met lithium accu’s zijn de risico’s veel groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Victor M
  • Laatst online: 14-11-2023
procyon schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:54:
[...]

Heb bij Unive wel gemeld dat ik een thuisbatterij heb hangen. Ze hebben er wel een notitie van gemaakt, maar is inderdaad standaard gedekt in de verzekering.

Wat denk ik niet iedereen standaard doet is de thuisbatterij ook aanmelden bij https://www.energieleveren.nl/

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
Victor M schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:07:
[...]

Heb bij Unive wel gemeld dat ik een thuisbatterij heb hangen. Ze hebben er wel een notitie van gemaakt, maar is inderdaad standaard gedekt in de verzekering.

Wat denk ik niet iedereen standaard doet is de thuisbatterij ook aanmelden bij https://www.energieleveren.nl/
Waarom zou ik de Sessy daar moeten aanmelden? Er wordt gesproken over zonnepanelen en opwekinstallaties, niet over batterijen.

• DaCootMeister
[...]

Wel aangemeld maar om te zeggen dat thuisbatterijen goed vastgelegd kunnen worden in de tool? Not so much.
Ik kreeg adhv de invuloefening ook meteen een Stedin mail dat ik potentieel teveel zou opwekken voor de aansluiting (batterijen + zonnepanelen) gezien batterijen getypeerd worden als opwekinstallatie.
In plaats van dat deze getallen worden afgetrokken, worden ze opgeteld.
Op zijn best zal er gemiddeld moeten worden (eigen gebruik zonnestroom via batterij versus terugleveren overschot energie tijdens piektarief)

Check da Specz

• anboni
Nou, bij mij zijn ze ook zojuist geinstalleerd. Zit al even met de settings te spelen, heb de portal op ROI (Dynamisch) ingesteld, maar het valt me op dat ze op dit moment niet eens aan het laden zijn. Kaal tarief is nu 0, dus je zou denken dat dat bij uitstek een moment is om op te laden zodat er vanavond tegen 17ct kaal eventueel weer teruggeleverd kan worden (of in ieder geval niet afgenomen hoeft te worden). Maar goed, misschien ben ik wat te ongeduldig en hebben ze 'n dagje nodig voordat ze daadwerkelijk wat gaan doen.

• anboni
Ik zou ze inderdaad niet daar aanmelden nee. De hele site rept met geen letter over thuisaccu's, dus blijkbaar willen ze dat op dit moment nog niet weten.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Stokertje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:50:
[...]

Heb dit toevallig nagevraagd via onze tussenpersoon vorige week, bij onze huis verzekering (Klaverblad) hoeft de accu niet apart gemeld te worden, ook is er geen toeslag op de premie. Enige eis is dat het conform de geldende normen is aangesloten. Maar goed, brandgevaar is toch ook miniem met lithium-ijzerfosfaat accu’s als ik het wel heb? Verder zit er ondanks het lage risico wel nog een intern blussysteem in de kast.

Met lithium accu’s zijn de risico’s veel groter.
Bij mijn accu’s staan wel allerlei waarschuwing dat ze kunnen ontbranden als ze boven de 160 graden worden. Maar inderdaad is het risico op zelfontbranding bij LiFePO veel lager dan bij de normale lithium accu’s.

Ik vraag me wel af hoe effectief zo’n intern blus apparaat is als ik zie hoeveel moeite het kost een elektrische auto te blussen.

• Peterhardenberg
je Sessy word gezien als opwek installatie zo werd verteld tijdens een van de Sessy info dagen.
hanev001 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:11:
[...]

Waarom zou ik de Sessy daar moeten aanmelden? Er wordt gesproken over zonnepanelen en opwekinstallaties, niet over batterijen.

• Peterhardenberg
Volgens mij Is 5x2,5mm2 ruim voldoende mits goed geïnstalleerd 2,5mm kan wel 20A hebben en die 10 meter kan het ook niet zijn.
Zelf heb ik ook 5x2,5 (3 fase's aangesloten) aangelegd met werkschakelaar naar de ruimte waar de Sessy komt te hangen
Zodat ik in de toekomst kan uitbreiden naar evt 6 Sessy's (2 per fase)
Stokertje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:04:
Ik wil binnenkort de bekabeling en werkschakelaar installeren voor onze op 8 juni bestelde batch 4 Sessy. Gebruikt Sessy zelf bij hun installatie gewoon 2.5mm2 kabels?

Hier komt de Sessy op een 16A 3-fasen aardlekautomaat welke al in de kast zit. In principe voldoet 5x2.5mm2 volgens de regels dus gewoon, ook als ik later meerdere Sessy’s toevoeg op dezelfde groep. Afstand van groepenkast naar werkschakelaar is maximaal 10 meter, kabelverliezen zullen dus ook niet echt een ding zijn.

• Stokertje
Peterhardenberg schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:49:
Volgens mij Is 5x2,5mm2 ruim voldoende mits goed geïnstalleerd 2,5mm kan wel 20A hebben en die 10 meter kan het ook niet zijn.
Zelf heb ik ook 5x2,5 (3 fase's aangesloten) aangelegd met werkschakelaar naar de ruimte waar de Sessy komt te hangen
Zodat ik in de toekomst kan uitbreiden naar evt 6 Sessy's (2 per fase)

[...]
Dat was mijn idee ook, hier komt de Sessy in de garage, de werkschakelaar dus ook. Inderdaad met alle 3 de fasen ivm eventuele uitbreiding in de toekomst of makkelijk van fase kunnen wisselen voor zover interessant. Heb meer dan voldoende vrije 3-fasen automaten in de kast zitten.

Bestel wel 5x2.5mm2, dat mag gewoon achter een 16A automaat volgens de normen. Gaat ook net wat makkelijker door de pvc buizen e.d. heen.

• Stokertje
ErnstvV schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:28:
[...]

Bij mijn accu’s staan wel allerlei waarschuwing dat ze kunnen ontbranden als ze boven de 160 graden worden. Maar inderdaad is het risico op zelfontbranding bij LiFePO veel lager dan bij de normale lithium accu’s.

Ik vraag me wel af hoe effectief zo’n intern blus apparaat is als ik zie hoeveel moeite het kost een elektrische auto te blussen.
Lithium-ijzerfosfaat heeft geen last van de thermal runaway of chemische kettingreactie waardoor de temperatuur steeds verder oploopt die de gewone lithium accu’s wel hebben geloof ik. Dat maakt ze in ieder geval makkelijker te blussen denk ik.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
hanev001 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:11:
[...]

Bij het aanmelden van zonnepanelen wordt er wel naar gevraagd. Maar of je dat moet doen is niet duidelijk voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11

Dit soort mensen moeten ze verbannen van de planeet, dit soort verhalen hoor ik bijna wekelijks over zonnepanelen (dat is mijn ding) en dan gaat het over string-omvormers en brandgevaar, ik wordt zo moe van die mensen. Meneer is warmtepomp monteur, focus je dan op die warmtepomp, en ga niet dramatisch lopen doen over een thuisbatterij.

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 20:23
DeKoetsier schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:50:
[...]

@Luke the Duke, nu begin ik een beetje te twijfelen. Hier loopt de kabel als volgt. Vanaf de zonnepanelen (met micro-omvormers) loopt de vijfaderige 3-fase kabel vanaf werkschakelaar 1 naar de eerste sessy. Vanaf de eerste naar de tweede sessy en vervolgens via een werkschakelaar naar de meterkast.

Maakt het dan ook uit welke PV hostnaam / PV IP adres je invult?
Ja. Check anders https://www.sessy.nl/handleidingen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
fRiEtJeSaTe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:57:
[...]

Salderen is het vergoedingen van de belastingen. De overheid vulde alles aan vanaf het kale levertarief. Daar stoppen ze mee, dus je krijgt gewoon 7 cent.
Misschien off-topic voor dit forum maar volgens mij klopt dit niet.

Ten eerste, de overheid vult niets aan. Aan de ene kant dwingt de overheid (door wetgeving) leveranciers tegen normaal tarief te verrekenen en aan de andere kant rekent de overheid zelf ook belastingen over netto verbruik.

Als je de wet leest (artikel 31c punt 1) dan gaat het over verrekenen door de leverancier van het "invoeden" met het verbruik. Door de wet is de leverancier hiertoe verplicht en betaal je dus slechts over netto verbruik (oftewel tarief verbruik is gelijk aan tarief teruglevering). Die verrekening wordt straks geleidelijk afgebouwd.

Nu al, als de hoeveelheid ingevoede electriciteit groter is dan het verbruik is (artikel 31c punt 3) dan is er de redelijke teruglevergoeding (bijvoorbeeld de 7 cent) van toepassing. Nu al is dit van toepassing als je meer produceert dan je verbruikt, straks is het ook van toepassing op het niet te salderen gedeelte.

Over de gevolgen voor het tarief van de leverancier zijn we het eens.

Maar dan over belastingen:

Dat is aparte wetgeving en ik lees nergens over aanpassing daarvan. Nu is het al zo dat je belasting betaalt over netto verbruik, maar als je meer produceert dan verbruikt, dan krijg je over dat meerdere geen belasting terug.

Als deze wetgeving gelijk blijft dan:
1) krijg je over het te salderen deel energiebelasting en btw terug
2) krijg je over het niet te salderen deel ook energiebelasting en btw terug (maar btw dan over die lagere terugleververgoeding, niet over het normale tarief).
3) krijg je over je over-productie (meer productie dan verbruik) geen belasting en btw terug.

Zie je ergens wetgeving of uitleg over die belastingaspecten?

• DeKoetsier
Beetje flauw om de handleiding te vermelden, die we uiteraard hebben gebruikt hier bij de installatie. Maar zowel de ene manier (doorlussen zoals hierboven gesteld) staat op de sessie website als de andere ‘master-slave’ functie die in het schema staat. Maar wij hebben de gehele 5 aderige kabel aangesloten, volgens de handleiding, alleen dus niet apart nog PV ergens op aangesloten. Dus mijn vraag staat nog steeds en hopelijk heb je iets meer output dan die handleiding-verwijzing waar verder niks over staat over eerder beschreven situatie.

Edit: in deze situatie zijn de zonnepanelen dus als het ware op beide aangesloten, aangezien die stroom door beide sessy’s heenloopt.
Ik heb dus ook niks ingevuld bij “hostnaam/ip sessy met hernieuwbare energie” etc.

[ Voor 12% gewijzigd door DeKoetsier op 20-09-2023 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
DeKoetsier schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:01:
[...]

Beetje flauw om de handleiding te vermelden, die we uiteraard hebben gebruikt hier bij de installatie. Maar zowel de ene manier (doorlussen zoals hierboven gesteld) staat op de sessie website als de andere ‘master-slave’ functie die in het schema staat. Maar wij hebben de gehele 5 aderige kabel aangesloten, volgens de handleiding, alleen dus niet apart nog PV ergens op aangesloten. Dus mijn vraag staat nog steeds en hopelijk heb je iets meer output dan die handleiding-verwijzing waar verder niks over staat over eerder beschreven situatie.

Edit: in deze situatie zijn de zonnepanelen dus als het ware op beide aangesloten, aangezien die stroom door beide sessy’s heenloopt.
Ik heb dus ook niks ingevuld bij “hernieuwbare” etc.
Als het goed is zitten de zonnepanelen dus op de PV aansluiting van de eerste Sessy. Van deze Sessy loopt dan via de net aansluiting een kabel naar de tweede Sessy. Op de tweede Sessy zitten er dan twee kabels op de net aansluiting. Eentje voor de eerste Sessy en eentje voor de meterkast. Correct?

• DeKoetsier
DJP! schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:09:
[...]

Als het goed is zitten de zonnepanelen dus op de PV aansluiting van de eerste Sessy. Van deze Sessy loopt dan via de net aansluiting een kabel naar de tweede Sessy. Op de tweede Sessy zitten er dan twee kabels op de net aansluiting. Eentje voor de eerste Sessy en eentje voor de meterkast. Correct?
Correct, ik ben nu ook alles zelf even aan het nalopen aangezien de installatie gedaan werd door een maat die ook installateur is. Maar probeer het zelf ook goed te begrijpen dus neem aan dat ik die eerste dan wel als ‘hernieuwbare energie sessy’ moet invoeren?

Wat gaat dit verder voor verschil brengen? Alles werkt voor zover ik kan zien naar behoren namelijk, muv foutieve pv opbrengst waarden. Alleen dat was bekend bij Sessy zelf als bug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels.p
  • Laatst online: 04-02 19:19
DeKoetsier schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:23:
[...]

Correct, ik ben nu ook alles zelf even aan het nalopen aangezien de installatie gedaan werd door een maat die ook installateur is. Maar probeer het zelf ook goed te begrijpen dus neem aan dat ik die eerste dan wel als ‘hernieuwbare energie sessy’ moet invoeren?

Wat gaat dit verder voor verschil brengen? Alles werkt voor zover ik kan zien naar behoren namelijk, muv foutieve pv opbrengst waarden. Alleen dat was bekend bij Sessy zelf als bug.
Hier ook 2 sessys met PV eraan. Maar hier wel netjes de grafiekjes op 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjRf1YSNENR4FmgOwlSbJLO3OWA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uDSXNbVGF2P2UNgFciTmIF64.png?f=fotoalbum_large

Sessy 1 als ‘master’ met de pv eraan, en sessy 2 parallel hieraan. Alleen sessy 1 gaat richting de meterkast.

In de instellingen van sessy 1 ‘hernieuwbare energie’ op localhost en sessy 2 staat op het IP van sessy 1.

• DeKoetsier
niels.p schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:28:
[...]

Hier ook 2 sessys met PV eraan. Maar hier wel netjes de grafiekjes op 0.

[Afbeelding]

Sessy 1 als ‘master’ met de pv eraan, en sessy 2 parallel hieraan. Alleen sessy 1 gaat richting de meterkast.

In de instellingen van sessy 1 ‘hernieuwbare energie’ op localhost en sessy 2 staat op het IP van sessy 1.
Hmm, ga ik dat eens bekijken. Vreemd dat ik met Sessy aan de lijn dan krijg te horen dat het een bug zou zijn😅

Edit: ik heb dus localhost ingevuld bij degene die direct vanaf/naar de panelen gaat en bij de volgende het ip adres van de eerste. Helaas nog steeds een pv vermogen van rond de 175W.

Kan het zijn dat toch deze “doorlusmethode” niet de juiste is? Ondanks dat sessy zelf meldt dat dit geen probleem zou moeten zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door DeKoetsier op 20-09-2023 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

DeKoetsier schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:01:
[...]

Ik heb dus ook niks ingevuld bij “hostnaam/ip sessy met hernieuwbare energie” etc.
En hier zit je denkfout. De zonnepanelen zitten maar op 1 Sessy aangesloten en niet op 2. Als je de zonnepanelen op 2 Sessy’s hebt aangesloten heb je een fout gemaakt.

De klemmen waar je de zonnepanelen op aansluit zijn binnen de Sessy speciaal in de zin van dat op alle fases spanning en stroom wordt gemeten.
Voor de rest zijn al je Sessy’s parallel op het net aangesloten. Maar de betekent niet dat jouw PV-stroom *door* meerdere Sessy’s loopt, die loopt er *langs*

• fRiEtJeSaTe
WillemD61 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:39:
[...]

Misschien off-topic voor dit forum maar volgens mij klopt dit niet.

Ten eerste, de overheid vult niets aan. Aan de ene kant dwingt de overheid (door wetgeving) leveranciers tegen normaal tarief te verrekenen en aan de andere kant rekent de overheid zelf ook belastingen over netto verbruik.

Als je de wet leest (artikel 31c punt 1) dan gaat het over verrekenen door de leverancier van het "invoeden" met het verbruik. Door de wet is de leverancier hiertoe verplicht en betaal je dus slechts over netto verbruik (oftewel tarief verbruik is gelijk aan tarief teruglevering). Die verrekening wordt straks geleidelijk afgebouwd.

Nu al, als de hoeveelheid ingevoede electriciteit groter is dan het verbruik is (artikel 31c punt 3) dan is er de redelijke teruglevergoeding (bijvoorbeeld de 7 cent) van toepassing. Nu al is dit van toepassing als je meer produceert dan je verbruikt, straks is het ook van toepassing op het niet te salderen gedeelte.

Over de gevolgen voor het tarief van de leverancier zijn we het eens.

Maar dan over belastingen:

Dat is aparte wetgeving en ik lees nergens over aanpassing daarvan. Nu is het al zo dat je belasting betaalt over netto verbruik, maar als je meer produceert dan verbruikt, dan krijg je over dat meerdere geen belasting terug.

Als deze wetgeving gelijk blijft dan:
1) krijg je over het te salderen deel energiebelasting en btw terug
2) krijg je over het niet te salderen deel ook energiebelasting en btw terug (maar btw dan over die lagere terugleververgoeding, niet over het normale tarief).
3) krijg je over je over-productie (meer productie dan verbruik) geen belasting en btw terug.

Zie je ergens wetgeving of uitleg over die belastingaspecten?
Sorry maar ik ben je echt volledig kwijt.
Ik hoop dat het klopt wat je zegt. Maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Energieleveranciers doen nu al moeilijk over die 7 cent. Volgens mij wordt de rekensom gewoon (saldo jaarverbruik * 0,36) * 7 cent.

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 21-09-2023 08:17 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 94 Laatste