Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:02
DJP! schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:52:
Op dit soort dagen is een thuisbatterij toch wel erg leuk! Auto wordt opgelden met 16A (1 fase) en de rest gaat netjes de Sessy in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelfde hier, afgelopen weekend nog 10 jinko panelen van 430 watt piek op het noorden gelegd (ja ik weet het dat levert max 60% op) omdat op het zuiden al 3000wp aan panelen ligt. Het was beter geweest als het andersom had geleden maar aan de voorkant kan ik er veel moeilijker bij en ik vond het iets te veel van het goede om dat om te wisselen.

Nu lekker mijn 3 Sessy's aan het vullen met "gratis" stroom ... als we even niet de kosten meerekenen van de panelen en de Sessy's :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZVgC-tj84ie1mLP8FZQfFvlNzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RttC35KmlW1cW0d4sgrTTQN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqcAhdMTvDXszmmyLsHWoFDDQBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLTmuWBDggJxjZ5sMfJSklSd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Sicos op 05-09-2023 06:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KoQuest schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:09:
[...]

Ziet er zeker netjes uit. En de hele week is veelbelovend qua zonneschijn :-))
Je gebruikt HomeAssistant, als ik het goed zie.
Kun je aangeven welke integraties/blauwdrukken etc je gebruikt voor panelen, batterij, en laadpaal?
Hoeveel sessy's?
Ik gebruik HA nog niet zo heel lang. Ik gebruikte eigenlijk altijd Domoticz in combinatie met Node-Red. Nu heb ik Node-Red wat uitgebreid zodat de data ook na HA gestuurd wordt. Hier gebruik ik de standaard Node-RED Companion integratie voor. Alle intelligentie zit dus in Node-Red en niet in HA. In Node-Red lees ik via ModBus alle kWh meters, Laadpaal en omvormers uit. Deze data gaat dan richting HA maar ook na een influxDB. Het eerste plaatje is de Power Flow Plus card in HA, anders dan het Energy Dashboard zie je bij de Power Flow Plus Card de huidge power in huis.

Op termijn wil ik wel volledig overgaan na HA, maar mijn kennis van HA moet dan wel wat beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:54
DJP! schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:44:
[...]

Ik gebruik HA nog niet zo heel lang. Ik gebruikte eigenlijk altijd Domoticz in combinatie met Node-Red. Nu heb ik Node-Red wat uitgebreid zodat de data ook na HA gestuurd wordt. Hier gebruik ik de standaard Node-RED Companion integratie voor. Alle intelligentie zit dus in Node-Red en niet in HA. In Node-Red lees ik via ModBus alle kWh meters, Laadpaal en omvormers uit. Deze data gaat dan richting HA maar ook na een influxDB. Het eerste plaatje is de Power Flow Plus card in HA, anders dan het Energy Dashboard zie je bij de Power Flow Plus Card de huidge power in huis.

Op termijn wil ik wel volledig overgaan na HA, maar mijn kennis van HA moet dan wel wat beter worden.
Ah okay, mooie setup. De Power Flow Plus card ken ik.
Dank voor de info.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:29
Gisteren was nog eens een mooie dag voor mijn Sessy: 100% self sufficient, 0 kWh geïmporteerd uit het net :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcIpONamvkzrTdwh47cQcvIoSLI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8B3oLSdgByDh9yYsE76EO0hw.png?f=user_large
Om precies te zijn 0,02 kWh geïmporteerd, verwaarloosbaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PimDoos schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:27:
Gisteren was nog eens een mooie dag voor mijn Sessy: 100% self sufficient, 0 kWh geïmporteerd uit het net :D
[Afbeelding]
Om precies te zijn 0,02 kWh geïmporteerd, verwaarloosbaar dus.
Jij draait X-op de meter met een negatief setpoint? :) bij de standaard 0 op de meter, maar ook bij jou X op de meter met als setpoint 0 krijg ik dat niet voor elkaar. Ik heb altijd wel iets van 0,2 of 0,3 kWh verbruik van het net. Volgens mij komt dit door de Quooker en mijn tragere DSMR4 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
DJP! schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:12:
[...]

Jij draait X-op de meter met een negatief setpoint? :) bij de standaard 0 op de meter, maar ook bij jou X op de meter met als setpoint 0 krijg ik dat niet voor elkaar. Ik heb altijd wel iets van 0,2 of 0,3 kWh verbruik van het net. Volgens mij komt dit door de Quooker en mijn tragere DSMR4 meter.
Wat ik even weggelaten had is dat ik gisteren mijn inductiekookplaat niet gebruikt heb, met die erbij kom ik ook rond de 0,2 kWh uit meestal. ;)
Ik draai momenteel XOM met X=-50, Shelly 3EM als grid source en XOM update interval van 10 seconden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PimDoos
Ander nieuws: ha-sessy is nu beschikbaar als een default repository in HACS 🎉
Dit maakt de integratie wat zichtbaarder voor HACS gebruikers :)

Daarnaast zitten de volgende updates in de pipeline voor de HA integratie:
- Lagere scan interval: HA pollt Sessy nu nog iedere 10 seconden. Dat wordt standaard 5 seconden om regelen vanuit HA nauwkeuriger te maken. Via een configuratieoptie is dit te verhogen, 5 seconden is het minimum (HA resource restrictie)

- De update entities worden samengevoegd tot één update entity per Sessy. Je hoeft dus niet meer afzonderlijk de batterij en dongle te updaten. Bij bestaande installaties blijven de batterij en dongle nog wel afzonderlijk zichtbaar, bij nieuwe installaties zijn ze standaard uitgeschakeld.

- Bij het updaten van de firmware wordt de voortgang iedere 10 seconden geüpdate. Daarbuiten iedere minuut. Voorheen was dit altijd iedere 15 seconden.

- Bij het toevoegen van nieuwe Sessy accu's worden de eerste 4 karakters van het serienummer toegevoegd aan de integratietitel. Voorheen was dit voor iedere accu 'Sessy Battery'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
DJP! schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:12:
[...]
Ik heb altijd wel iets van 0,2 of 0,3 kWh verbruik van het net. Volgens mij komt dit door de Quooker en mijn tragere DSMR4 meter.
Ik zat te denken. Die korte verbruikpiekjes van een Quooker kun je misschien op de volgende manier minimaliseren: Schakel de Quooker (automatisch) uit als niemand aanwezig is of iedereen ligt te slapen (Obv aanwezigheids detectie afhankelijk van je domotica platform of vaste ingestelde tijden, slimme schakelaar moet vermogen van Quooker wel aankunnen!). Zodra iemand aanwezig of wakker schakel je de Quooker weer aan. Je krijgt dan een langere opwarm tijd, die wel gedetecteerd kan worden en gecompenseerd door Sessy (en/of zon opwek). Misschien zelfs te regelen op basis van aanwezigheids detectie in de keuken?

Maar goed, ook hier geldt weer, de kosten (stevige smart plug) zijn hoger dan de besparingen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:02
^^ lijkt mij echt financieel verantwoord om ongeveer 40 euro aan schakel apparatuur uit te geven, die overigens ook een heel klein beetje stroom verbruikt. Om vervolgens 200Wh te besparen. Als je het verbruik van je schakel apparatuur niet meerekent zal het bij 38ct / kWh 1.5 jaar duren voordat je het eruit zou halen. Als als dat verbruik werkelijk vanuit de quooker komt. Maar reken ook op koelkast / vriezer apparatuur.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Door de goede isolatie van de Quooker gaat dit niets besparen, maar verplaats je het verbruik. Je verplaatst het verbruik na een moment dat het beter uit zou komen.

De enige optie volgens mij zou zijn om een andere meter in de meterkast te plaatsen die sneller is en bijvoorbeeld elke seconde een nieuwe waarde geeft. Dan kan de Sessy sneller reageren. Maar ook dit is financieel niet interessant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabianz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-09 15:46
The-Source schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:10:
Maar reken ook op koelkast / vriezer apparatuur.
Eigenlijk zouden koelkasten en vriezers iets meer bandbreedte moeten krijgen. Bijvoorbeeld overdag 1-2 graden extra koelen, zodat minder piekjes nodig zijn tijdens de nacht. Hebben we eindelijk een use case voor slimme koelkasten gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:02
fabianz schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:31:
[...]

Eigenlijk zouden koelkasten en vriezers iets meer bandbreedte moeten krijgen. Bijvoorbeeld overdag 1-2 graden extra koelen, zodat minder piekjes nodig zijn tijdens de nacht. Hebben we eindelijk een use case voor slimme koelkasten gevonden?
Als ik een thuisaccu zou hebben dan had ik mijn HomeConnect Koelvries combi er wel mee kunnen aansturen. Maar voor mij is thuisaccu nog niet rendabel ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 20:12

TFHfony

Professional Weirdo

Verkeerde topic....

[ Voor 95% gewijzigd door TFHfony op 05-09-2023 17:29 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
fabianz schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:31:
[...]

Koelkasten en vriezers verbruiken wel aardig wat energie, maar gebruiken dat over het algemeen wel een tijdje achter elkaar en zou dus prima door een accu af te vangen moeten zijn.

Een Quooker verbruikt heel kort veel energie, dat is lastig voor de accu. Mijn opstelling meet veel vaker het energieverbruik, zo’n 4x per seconde, maar heeft ook moeite de Quooker af te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Laatst online: 19:16
PimDoos schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:40:
Ander nieuws: ha-sessy is nu beschikbaar als een default repository in HACS 🎉
Dit maakt de integratie wat zichtbaarder voor HACS gebruikers :)

Daarnaast zitten de volgende updates in de pipeline voor de HA integratie:
- Lagere scan interval: HA pollt Sessy nu nog iedere 10 seconden. Dat wordt standaard 5 seconden om regelen vanuit HA nauwkeuriger te maken. Via een configuratieoptie is dit te verhogen, 5 seconden is het minimum (HA resource restrictie)

- De update entities worden samengevoegd tot één update entity per Sessy. Je hoeft dus niet meer afzonderlijk de batterij en dongle te updaten. Bij bestaande installaties blijven de batterij en dongle nog wel afzonderlijk zichtbaar, bij nieuwe installaties zijn ze standaard uitgeschakeld.

- Bij het updaten van de firmware wordt de voortgang iedere 10 seconden geüpdate. Daarbuiten iedere minuut. Voorheen was dit altijd iedere 15 seconden.

- Bij het toevoegen van nieuwe Sessy accu's worden de eerste 4 karakters van het serienummer toegevoegd aan de integratietitel. Voorheen was dit voor iedere accu 'Sessy Battery'
[quote]PimDoos schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:10:
[...]

@PimDoos ik kom als newby al een stukje verder:
Heb inmiddels een HA Yellow draaien, Hacs installed, Sessy als entiteit actief, sessy op api gezet, de sessy blueprint ingevuld ,
Grid entity is Homewizard P1 meter, en blueprint gestart, en dan gebeurt er niet wat de bedoeling is.

Ik heb wat foto’s toegevoegd in de hoop een hint te kunnen krijgen wat ik niet goed doe, en hoe verder. Stijle leercurve tot nu met HA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXAdgscgK5qhUiwAEry9BcYvGCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFBoWuZLVN0ZyRHgZi7dxA0f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXzd5L4dLlha2kfISt_vIU5KM1Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L6lpgybFxL8aR3qCi9EAYjPZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRfSp8hEmqat9P2llGe6bIkouno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37gft8hFl7KOUcUA2U6b1y5J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bv7UMtzizRAxQOduDVa68J5VJ64=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KvNOFVEf4BS2ogAEwdyxkNsJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3Iw7tdSHpClWnMNCFXLIYd-I_k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E1weaJMAUd3XQapGTQT8mSOZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-2JNPuWcrl9J4KTrzAmZ7XME-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6W5FQ90u0GhYzFGT60X0lIpe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/narq26HqPwMzVhlKIOjttO0tjZk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jIOZreAwIhxKZ8pjrr11iFUN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
PimDoos schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:10:
[...]
@PimDoos ik kom als newby al een stukje verder:
Heb inmiddels een HA Yellow draaien, Hacs installed, Sessy als entiteit actief, sessy op api gezet, de sessy blueprint ingevuld ,
Grid entity is Homewizard P1 meter, en blueprint gestart, en dan gebeurt er niet wat de bedoeling is.

Ik heb wat foto’s toegevoegd in de hoop een hint te kunnen krijgen wat ik niet goed doe, en hoe verder. Stijle leercurve tot nu met HA
Hoi Kees, ik zie dat je een P-entity als battery hebt opgegeven. Dit is een P1 meter, vermoedelijk werkt het daarom niet :)
Probeer als batterij het Sessy-Dxxx device op te geven, dan werkt het vermoedelijk wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Laatst online: 19:16
PimDoos schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:30:
[...]

Hoi Kees, ik zie dat je een P-entity als battery hebt opgegeven. Dit is een P1 meter, vermoedelijk werkt het daarom niet :)
Probeer als batterij het Sessy-Dxxx device op te geven, dan werkt het vermoedelijk wel.
@PimDoos yes dat was het ,dacht de p1 sensor te moeten selecteren, dus de dongle onder de sessy nodig; Superbedankt Pim👍!

Xom loopt nu via Api aansturing HA.
Is er nog wat nadere uitleg over invloed smoothing value etc.te vinden?

Next up, laadpaal zien te integreren etc.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewlMVd6p0Uo6utAFDDhKBWZXvFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3SH7jWupL82wqe8IRzvw2uL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cHiVGHGiudJhGEm2DACugg21uI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2me3oXSzxI4kztTJPjYp535m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door GroeneKees op 06-09-2023 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-10 23:30
Torch1969 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:55:
[...]

Ik zat te denken. Die korte verbruikpiekjes van een Quooker kun je misschien op de volgende manier minimaliseren: Schakel de Quooker (automatisch) uit als niemand aanwezig is of iedereen ligt te slapen (Obv aanwezigheids detectie afhankelijk van je domotica platform of vaste ingestelde tijden, slimme schakelaar moet vermogen van Quooker wel aankunnen!). Zodra iemand aanwezig of wakker schakel je de Quooker weer aan. Je krijgt dan een langere opwarm tijd, die wel gedetecteerd kan worden en gecompenseerd door Sessy (en/of zon opwek). Misschien zelfs te regelen op basis van aanwezigheids detectie in de keuken?

Maar goed, ook hier geldt weer, de kosten (stevige smart plug) zijn hoger dan de besparingen…..
Heb ik een keer getest gedurende een aantal weken en bleek dat bij uitschakelen uiteindelijk meer energie werd verbruikt.

• Bert1l
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09-2024
Hoi, sinds een ruime week ben ik ook bezitter van een Sessy. Deze staat met Sessy's eigen aansturing op NOM. Nu valt mij op dat in de eerste dagen na installatie het laden en leveren zoals verwacht met pieken tegen de 2kW ging. Maar de afgelopen dagen lijkt het ineens alsof het vermogen flink geknepen wordt op ongeveer 800w. Het is mij alleen onduidelijk waarom.

Ik heb een paar screenshots toegevoegd van twee verschillende dagen. De ene van vandaag toont het beperkte vermogen bij laden en leveren, plus dat er ruim voldoende overschot van mijn zonnepanelen was om met veel meer vermogen te laden. De andere is van een week geleden toen de Sessy nog wel veel hogere pieken leverde. De instellingen qua geluid en max vermogen waren op beide momenten ongeveer hetzelfde (ik heb wat aanpassingen gedaan en een keer uit+aan om te kijken of het onverklaarbare gedrag daarna verholpen zou zijn, dat is niet het geval).

Heeft iemand dit ook gehad en een oplossing ervoor? Ik heb Sessy al even gebeld maar de voicemail geeft aan dat vanwege vakantieperiode de bezetting van de telefoon problematisch is en vraagt om een email te sturen. Ik dacht misschien is iemand hier bekend met het issue en hoef ik Sessy verder helemaal niet vragen te stellen.

Thnx aan een ieder die mee wil denken en tof trouwens dat de community zo levendig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MU7FGo1Jozkn58C6P9Le1A5IjEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdanw6KnoihbGs55JnWKOkZm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIgEHDRMbMnZrGWd2u14nEb_U0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6leFqonkRDCXfLYFy5XT3mM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qknPdpv1Yu5egxfhb8fYAQvTNgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sc2Tx16iQG7Wp0VQYfP2dY0z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:53
Bert1l schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:21:
Hoi, sinds een ruime week ben ik ook bezitter van een Sessy. Deze staat met Sessy's eigen aansturing op NOM. Nu valt mij op dat in de eerste dagen na installatie het laden en leveren zoals verwacht met pieken tegen de 2kW ging. Maar de afgelopen dagen lijkt het ineens alsof het vermogen flink geknepen wordt op ongeveer 800w. Het is mij alleen onduidelijk waarom.
Je hebt geluid gelimiteerd en daardoor het Max vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bert1l zoals ook @Faceless al poste ligt het hoogstwaarschijnlijk aan je geluidsinstellingen in combinatie met het weer. Het is deze week een stuk warmer dan vorige week. De geluidsinstelling limiteert de ventilator. Dit zorgt ervoor dat de Sessy (intern) warmer wordt en omdat de ventilator niet harder mag, wordt het vermogen geknepen.

Je kunt even tijdelijk het geluidsniveau op 5 zetten, de Sessy zou dan weer op maximaal vermogen moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:56
Bert1l schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:21:

Ik heb een paar screenshots toegevoegd van twee verschillende dagen. De ene van vandaag toont het beperkte vermogen bij laden en leveren, plus dat er ruim voldoende overschot van mijn zonnepanelen was om met veel meer vermogen te laden. De andere is van een week geleden toen de Sessy nog wel veel hogere pieken leverde. De instellingen qua geluid en max vermogen waren op beide momenten ongeveer hetzelfde (ik heb wat aanpassingen gedaan en een keer uit+aan om te kijken of het onverklaarbare gedrag daarna verholpen zou zijn, dat is niet het geval).

Heeft iemand dit ook gehad en een oplossing ervoor? Ik heb Sessy al even gebeld maar de voicemail geeft aan dat vanwege vakantieperiode de bezetting van de telefoon problematisch is en vraagt om een email te sturen. Ik dacht misschien is iemand hier bekend met het issue en hoef ik Sessy verder helemaal niet vragen te stellen.

Thnx aan een ieder die mee wil denken en tof trouwens dat de community zo levendig is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit ook ineens sinds een of twee weken.. heel vreemd.. weer iets raars in de laatste firmware update misschien ?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grandma-nerd
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-02 18:12
23-6-2022: 9x 395wp Astroenergy met Enphase IQ7+ micro omvormer en Enphase Envoy-S gateway geplaast.
6-6-2023: Sessy geplaatst.

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FicHTqaKcWhOclTxRuh0zNvqY7c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GXbSOtvliwLQ7p7J4tAoAVsd.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5TyJNX36m5wP4YNvXpuJzvCqUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xHhk9BjBXDG8BdNLMaKwLI0u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Grandma-nerd schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:23:
23-6-2022: 9x 395wp Astroenergy met Enphase IQ7+ micro omvormer en Enphase Envoy-S gateway geplaast.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk om te zien! Jij draait ook veel NOM?

Hier is sinds de plaatsing het verbruik ook aanzienlijk gedaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1H2l5nI7gD0gGq5CYX5Dv-BfKRo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZUExaI4O0Eq8TJMUTL1MRnmB.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert1l
DJP! schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:21:
@Bert1l zoals ook @Faceless al poste ligt het hoogstwaarschijnlijk aan je geluidsinstellingen in combinatie met het weer. Het is deze week een stuk warmer dan vorige week. De geluidsinstelling limiteert de ventilator. Dit zorgt ervoor dat de Sessy (intern) warmer wordt en omdat de ventilator niet harder mag, wordt het vermogen geknepen.

Je kunt even tijdelijk het geluidsniveau op 5 zetten, de Sessy zou dan weer op maximaal vermogen moeten werken.
Ga ik (nog een keer) proberen. Het klinkt als een logisch verhaal, maar tegelijkertijd teleurstellend.
Bedankt in elk geval aan degenen die gereageerd hebben.
Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:41

worker

2x Sessy thuisbatterij

Url schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:38:
[...]

Op dit moment 16A, dus ik weet dat ik de Sessy maar met max +-1600W kan laten laden als ik dat doe. Ik wil nog informeren bij een elektricien of er (met de juiste bekabeling) een 20A zekering op kan. Indien dit niet mogelijk is dan zal ik iets met een smart plug gaan doen dat zodra de wasmachine aan gaat het maximale vermogen van de Sessy wordt teruggeschroefd.
Ik zat net dezelfde situatie.
Heb je toevallig een warmtepompdroger? Ik heb Sessy’s een eigen groep kunnen geven doordat wasmachine en droger prima op één groep kunnen. Samen max 3kW.
En dan hou je op zolder dus een groep over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 22:35

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Grandma-nerd schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:23:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
De teruglevering is ook gedaald. En verbruik is import plus opwek min teruglevering. Je verbruikt nu meer stroom die je zelf op wekt. Er is minder import / export. Dus minder netbelasting, en dat is een goede zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
worker schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 06:49:
[...]

Ik zat net dezelfde situatie.
Heb je toevallig een warmtepompdroger? Ik heb Sessy’s een eigen groep kunnen geven doordat wasmachine en droger prima op één groep kunnen. Samen max 3kW.
En dan hou je op zolder dus een groep over
Bij een warmtepompdroger zou je de Sessy ook bij die groep op kunnen zetten, zo’n droger gebruikt meestal minder dan 1000W, met de maximale vermogensopname van een Sessy zit je nog steeds onder de limiet van een groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandma-nerd
DJP! schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:58:
[...]

Leuk om te zien! Jij draait ook veel NOM?

Hier is sinds de plaatsing het verbruik ook aanzienlijk gedaald.

[Afbeelding]
Jazeker, ik draai NOM. Tot nu toe hou ik tegen de ochtend nog (net) wat over, benieuwd hoe dat gaat als de dagen korter en somberder gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandma-nerd
sideriusj schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:49:
[...]

De teruglevering is ook gedaald. En verbruik is import plus opwek min teruglevering. Je verbruikt nu meer stroom die je zelf op wekt. Er is minder import / export. Dus minder netbelasting, en dat is een goede zaak.
Ja klopt. Ik ben wel benieuwd of ik nog voldoende afneem om te kunnen blijven salderen. Want op een mooie zonnige dag wek ik zo'n 20 kWh op, waar de Sessy er 5 van kan opslaan en ik er met wat goeie wil zelf ook 5 van gebruik. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Laatst online: 19:41

worker

2x Sessy thuisbatterij

ErnstvV schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:25:
[...]

Bij een warmtepompdroger zou je de Sessy ook bij die groep op kunnen zetten, zo’n droger gebruikt meestal minder dan 1000W, met de maximale vermogensopname van een Sessy zit je nog steeds onder de limiet van een groep.
Niet als je twee Sessy’s hebt, zoals ik, samen met de PV. Sessy houdt dan zelf in de gaten of je de maximale stroom niet overschrijdt, maar dat werkt alleen als er geen extra gebruikers op die groep zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:12
Het lukt mij maar niet om de sessy batterij toe te voegen aan de energie pagina in Homeassistant.
Er word gevraagd,,, Kies sensoren die de energie meten die in en uit de batterij gaat in een van GJ, kWh, MJ, MWh, Wh ,,,,,, maar ik kan de sensoren niet toevoegen. sensor.sessy.???????

het gaat dus om de energie die naar de batterij gaat.
en de energie die uit de batterij komt.
wie help mij verder, ik ben nog niet zo handig met homeassistant
pimpdoos hacks is al geinstaleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
fplin schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:25:
Het lukt mij maar niet om de sessy batterij toe te voegen aan de energie pagina in Homeassistant.
Er word gevraagd,,, Kies sensoren die de energie meten die in en uit de batterij gaat in een van GJ, kWh, MJ, MWh, Wh ,,,,,, maar ik kan de sensoren niet toevoegen. sensor.sessy.???????

het gaat dus om de energie die naar de batterij gaat.
en de energie die uit de batterij komt.
wie help mij verder, ik ben nog niet zo handig met homeassistant
pimpdoos hacks is al geinstaleerd.
Kijk even op https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8 hier staat uitgelegd hoe je de sensoren aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Laatst online: 15:12
Is gelukt. Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 08:32

Tazzios

..

LETOP dynamisch doet momenteel weer raar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k94jvvSSZlGtUzS35rtPBARZFCo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FMdkKTrDVAuqGxohHxylGWEd.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Legan2
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-09 22:03
Tazzios schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:11:
LETOP dynamisch doet momenteel weer raar

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKkoFcXh1S6i2cP7WY2AlKdwLuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHryuyAgSzDYJ82t7w6E3uRi.jpg?f=fotoalbum_large

Fixed. Foutje van een mens. Ik zag een raar iets in de uitkomst van de berekening en heb het manueel naar nog iets slechters gecorrigeerd (door de min te vergeten).

On the bright side: Morgen lekker verdienen met Sessy! 46 ct kale stroomprijs om 19.00 uur.

[ Voor 23% gewijzigd door Legan2 op 10-09-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert1l
DJP! schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:21:

Helaas helaas... geluid twee dagen op 5 gehad maar 1kW max laden en leveren. Als er een temperatuursensor op zit die enorm throttlet dan zou ik dat graag weten en ook de max en gemeten temperatuur in de portal te zien.

Iemand nog een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bert1l schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:51:
[...]

Helaas helaas... geluid twee dagen op 5 gehad maar 1kW max laden en leveren. Als er een temperatuursensor op zit die enorm throttlet dan zou ik dat graag weten en ook de max en gemeten temperatuur in de portal te zien.

Op de sysinfo pagina zou moeten staan waarom de Sessy terug regelt. Je kunt deze pagina bereiken door lokaal in te loggen op de Sessy en dan links boven op het groene of oranje balletje klikken.

Als de Sessy terug regelt, zou hier moeten staan waarom.

Je kunt morgen natuurlijk ook even Sessy bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
Bert1l schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:51:
[...]

Plaats eens een screenshot van je sessy configuraties, zoals je deze vindt in je portal > menu > instellingen > helemaal onderin

Wellicht thottled de sessy omdat er niet meer stroom over je aansluiting mag, volgens de instellingen aldaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisb84
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 17:29
Ik heb geïnformeerd bij Sessy of er al zicht is op mijn uitlevering (besteld eind december).

Het zal in mijn geval nog een aantal weken duren voordat ik een mail van de planning kan verwachten.

Op dit moment gaan er 85 Sessy's per week de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
dennisb84 schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:21:
Ik heb geïnformeerd bij Sessy of er al zicht is op mijn uitlevering (besteld eind december).

Het zal in mijn geval nog een aantal weken duren voordat ik een mail van de planning kan verwachten.

Leuke omzet als er 85 * 3250 per week de deur uit gaan :-) ... is toch bijna 280k ....

Ben prima tevreden met mijn 3 Sessy's. Engiste minpunt vind ik nog steeds het geluid (heb ze op zolder hangen) maar ga er een kast omheen maken met meubelplaat. Achter de Sessy's loopt een buis van de balans afzuiging van mijn huis dus dan kan ik mooi een 150mm gat maken en dan een extra afzuigbuis aansluiten op mijn ventilatie box. Dat ding kan tot 400mm3 lucht per uur afzuigen dus dat zou toch wel genoeg airflow moeten zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Sicos op 11-09-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
dennisb84 schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:21:

Ter referentie: Ik heb ze mid-oktober besteld en ze hangen nu een dikke 2 weken. Dus dat zou wel redelijk kunnen kloppen met Sessy's verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianz
  • Laatst online: 06-09 15:46
Ik heb de eerste versie en die hangt op zolder achter een deur. Maar dan nog. Wat helpt is het beperken van de max naar 1700 en via de api schakel ik Sessy uit als ik weet als iemand de zolder (moet) gebruiken.
Daarnaast is het geluid straf voor je als je veel energie verbruikt. Maar ik ben blij dat ik er maar ééntje heb hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Helpt het qua geluid om isolatiemateriaal achter de sessy te plaatsen bij het installeren? Bij mij komt hij aan een houten wand.

[ Voor 17% gewijzigd door Heintje op 11-09-2023 20:18 ]

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heintje schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:17:
Helpt het qua geluid om isolatiemateriaal achter de sessy te plaatsen bij het installeren? Bij mij komt hij aan een houten wand.
Aan de achterkant van de Sessy zitten ventilatie openingen, daar zou ik geen isolatie plaatsen.

Ik ben wel benieuwd hoe het geluid is als het wat kouder is. De Sessy hangt hier in de garage waar het in de winter toch wel aardig kan afkoelen. Ben benieuwd of de Sessy dan ook nog steeds de ventilatoren voluit aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:31
DJP! schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:57:
[...]

Aan de achterkant van de Sessy zitten ventilatie openingen, daar zou ik geen isolatie plaatsen.

Ik ben wel benieuwd hoe het geluid is als het wat kouder is. De Sessy hangt hier in de garage waar het in de winter toch wel aardig kan afkoelen. Ben benieuwd of de Sessy dan ook nog steeds de ventilatoren voluit aanzet.
De Sessy houd je garage wel warm :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:58:
[...]

De Sessy houd je garage wel warm :)
Dat zou ook wel mooi zijn! Misschien een nieuwe modus. Naast de Nul op de Meter en de API ook een anti-vorst modus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 08:32

Tazzios

..

Sessy ROI pakte de vanochtend geen laad en ontladen ondanks de 13cent verschil. Dus daacht kijk even op het dashboard wat de planning voor vandaag is maar ik zie nu op het portaal dat er 'Geen data beschikbaar' is. Hebben meer mensen dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:38

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Yep. Maar ik stuur in api mode dus geen last. Maar ff gekeken, bij mij staat ook geen data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Bij mij wel prijsinfo, maar geen laadstrategie in de grafiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:42
Sinds dit weekend hangen hier ook twee sessy’s aan de muur! Vandaag komt de homey pro binnen dus kan ik daar ook mee spelen.
Maar eerste reacties: top dingen, geluid valt me alles mee op max, je hoort het maar stoor me er niet aan. Ze zitten hier achter schuifdeuren in een kamer naast onze werkruimte op zolder, maar alle deuren staan altijd open en heb er geen last van.

Wel vraag ik me af of het constant heen en weer schakelen bij nul op de meter, niet ontzettend funest is voor de cycles/de accu. Tijdens het koken, hingen er wat wolkjes in de lucht en vroegen zowel quooker, oven als inductieplaat constant wisselende stroomhoeveelheden. Hij ging ongeveer 20 minuten lang elke 15 seconde van -800 watt naar +2500 naar -1000 naar +1200, etc.

functioneel top hoe hij het opvangt, maar het voelt erg schadelijk als dit dagelijkse praktijk is. Is hier wat zinnigs over te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhlemoine
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-08 08:29
Wanneer een Sessy is aangesloten op een fase. Hoe werkt het dan met terugleveren van de sessy op de andere fasen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
vhlemoine schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:22:
Wanneer een Sessy is aangesloten op een fase. Hoe werkt het dan met terugleveren van de sessy op de andere fasen?
Heel simpel: niet. Maar je slimme meter telt alle drie de fases bij elkaar op.
Voorbeeld:
Fase 1: +1000
Fase 2: +500
Fase 3: -1500
Netto: 0

Extra achtergrond: dit lijkt een onbalans te veroorzaken, maar er zitten tientallen woningen op één kabel aangesloten. Bij elk huis wordt de fase geroteerd. Dus huis 1 heeft volgorde 1,2,3, huis 2 heeft 2,3,1 en huis 3 heeft 3,1,2. Zo zal het bij het transformatorhuisje allemaal ongeveer vereffend zijn en elke fase gelijk belast worden.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:47
vhlemoine schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:22:
Stroom verbruik word nooit per fase verrekend maar altijd over de som van alle fase's
Voorbeeld:
Fase 1 verbruik 300W
Fase 2. Terugleveren 2500W. (zonnepanelen)
Fase 3. verbruik 2200W. (Sessy laden)

Stroomverbruik geeft nu aan
300+2200=2500 verbruik. - 2500 terugleveren. = 0 stroomverbruik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Laatst online: 18:36
TKroon schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:39:
[...]

Extra achtergrond: dit lijkt een onbalans te veroorzaken, maar er zitten tientallen woningen op één kabel aangesloten. Bij elk huis wordt de fase geroteerd. Dus huis 1 heeft volgorde 1,2,3, huis 2 heeft 2,3,1 en huis 3 heeft 3,1,2. Zo zal het bij het transformatorhuisje allemaal ongeveer vereffend zijn en elke fase gelijk belast worden.
Dat laaste van fase rotatie kan ik mij niet heugen dat ik dat gedaan heb in het verleden. Wij hielden altijd de kleur volgorde aan van de kabel. Bruin, zwart, grijs >> L1.L2,L3

Maar ieder huis kreeg voorheen standaard maar 1 fase aan gesloten (volgens mij veranderd dat nu wel iv PV,WP, en EV) en die was in een rijtje huizen wisselend 1ste huis fase 1, 2 de huis fase 2 ect en bij 4de huis weer fase 1.

[ Voor 25% gewijzigd door psdata op 12-09-2023 15:55 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:58
TKroon schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:39:
[...]
Aanvullend:
  1. Neem het huisnummer van de betreffende aansluiting.
  2. Neem de toevoeging (geen toevoeging is nul) aan het huisnummer en zet deze om in een cijfer: A = 1, B = 2, C = 3, D = 4 enzovoort).
  3. Tel het huisnummer en de (omgerekende) toevoeging bij elkaar op.
  4. Deel de uitkomst door 3.
  5. Bepaal de rest.
  6. Is de rest gelijk aan 1? Dan is de fase-volgorde: L1, L2, L3.
  7. Is de rest gelijk aan 2? Dan is de fase-volgorde: L2, L3, L1.
  8. Is de rest gelijk aan 0? Dan is de fase-volgorde: L3, L1, L2.
Voorbeelden
  • Het huisnummer is 1.
    Dit is niet deelbaar door 3, dus rest = 1.
    De fasevolgorde is dan dus: L1, L2, L3.
  • Het huisnummer is 21. 2 + 1 = 3.
    3 gedeeld door 3 = 1, dus rest = 0.
    De fase-volgorde is dan dus: L3, L1, L2.
  • Het huisnummer is 35. 3 + 5 = 8.
    8 gedeeld door 3 = 6 + rest 2.
    De fasevolgorde is dus: L2, L3, L1.
Bron: https://www.rvo.nl/sites/...allateurs-zonnestroom.pdf

Hier kwam ik ook pas achter en vond het een leuk weetje.

[ Voor 8% gewijzigd door Lawrentz op 12-09-2023 17:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Dit is niet hoe de fases in je huis aangesloten zijn, die is altijd hetzelfde. Maar hoe de installateur een installatie aan zou moeten sluiten als deze de hele straat van eenzelfde installatie voorziet.
BTW: 3/3 was nog geen 0 toen ik leerde rekenen. Maar dat is al ff geleden, toen leerden we nog staartdelingen🤣.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:58
rene037 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:06:
Dit is niet hoe de fases in je huis aangesloten zijn, die is altijd hetzelfde. Maar hoe de installateur een installatie aan zou moeten sluiten als deze de hele straat van eenzelfde installatie voorziet.
BTW: 3/3 was nog geen 0 toen ik leerde rekenen. Maar dat is al ff geleden, toen leerden we nog staartdelingen🤣.
Hahahaha.
Ik zal je verklappen, dat was bij mij toen ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:19
Zojuist het installatiegegevens-formulier ontvangen. Alles ingevuld, foto's erbij, en in het vak voor extra opmerkingen nog benadrukt dat ik belang hecht aan een stille Sessy :)

Ik ben benieuwd, het lijkt nu dichtbij te komen!

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:53
Glenfiddich schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:30:
Zojuist het installatiegegevens-formulier ontvangen. Alles ingevuld, foto's erbij, en in het vak voor extra opmerkingen nog benadrukt dat ik belang hecht aan een stille Sessy :)

Ik ben benieuwd, het lijkt nu dichtbij te komen!
Ik heb dat ook net gehad en ingevuld . Besteldatum was 19-02-2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij gaat het best hard zo met de uitlevering van de Sessy’s!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
hanev001 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:31:
[...]

Ik heb dat ook net gehad en ingevuld . Besteldatum was 19-02-2023.
Ik 17-02 :)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:31
Wat zou Sessy gaan doen als ze allemaal uitgeleverd zijn?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

John245 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:37:
Wat zou Sessy gaan doen als ze allemaal uitgeleverd zijn?
Aan de 48v uitbreiding beginnen. Dwz met verkoop, ik neem aan dat ontwikkeling al bijna af is. Schoorsteen moet roken, dus extra opties lijken me noodzaak, naast mooie servicekontrakten en andere gadgets. No offense natuurlijk, voor iedereen belangrijk dat sessy gezond bedrijf blijft. Moet geen vanMoof worden liever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
Artikel met Sessy in de Telegraaf.
https://www.telegraaf.nl/...nederlandse-thuisbatterij

Aardige marketing natuurlijk.
Hopelijk blijven ze 51% eigenaar en gaan ze pas cashen als ze iets nuttigs voor de 48V aansluiting hebben geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KoQuest schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:53:
Artikel met Sessy in de Telegraaf.
https://www.telegraaf.nl/...nederlandse-thuisbatterij

Aardige marketing natuurlijk.
Hopelijk blijven ze 51% eigenaar en gaan ze pas cashen als ze iets nuttigs voor de 48V aansluiting hebben geproduceerd.
Helaas een paywall… kun je een samenvatting geven? Of is het meer een advertentie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
DJP! schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:06:
[...]

Helaas een paywall… kun je een samenvatting geven? Of is het meer een advertentie?
Geheel geciteerd, copyright De Telegraaf:
"
Elektrificatie is het toverwoord de laatste jaren. Bij voorkeur gebruiken we de duurzaamste stroom, maar dat is niet altijd mogelijk. De eerste in Nederland geproduceerde thuisbatterij gaat de consument daarbij een handje helpen.
Roeland Nagel toont het brein van de Nederlandse thuisaccu.

Roeland Nagel toont het brein van de Nederlandse thuisaccu.

Ⓒ De Telegraaf

Het leven leek vroeger simpel. Hoger stroomverbruik? Dan moet de energiecentrale maar harder werken. Centraal opwekken, decentraal gebruiken? Kwestie van aanbod afstemmen op de vraag. Het energielandschap is echter compleet veranderd. Energie wordt nu overal opgewekt en verbruikt.

En daarmee is het ook een stuk complexer geworden voor de consument en de netbeheerders. Op de energiebeurs APX wordt tegenwoordig energie verhandeld. Dit kan tot de kolderieke en moeilijk uitlegbare situatie leiden dat de consument bij stroomverbruik geld verdíent. Verbruiken en geld toekrijgen. De wereld op zijn kop.

Daarnaast ontstaat er netcongestie oftewel opstopping van het elektriciteitsnet. Dit doet zich voor als er meer vraag naar of aanbod van stroom is dan beschikbare capaciteit om die te transporteren. De infrastructuur in Nederland is kwetsbaar. Dat vraagt om oplossingen, want steeds meer mensen en bedrijven produceren zelf stroom met accu’s, windmolens of zonnepanelen.
Energiedorst

„Het verbruik en de opwekking van energie sluiten totaal niet op elkaar aan”, aldus Roeland Nagel van Sessy uit Andelst. „Dat kan worden opgelost door meer transportcapaciteit, door bedrijven te motiveren hun energiedorst aan te passen aan de beschikbaarheid of door een reservevoorraad aan te leggen, zoals in een batterij.”

In 2022 startte hij samen met Twan Vooijs met de productie van de eerste thuisbatterij van Nederlandse makelij. Zij is al in de handel en online te bestellen. In combinatie met slimme software zijn batterijen essentieel voor de overgang naar milieuvriendelijk energiegebruik. Groene stroom wordt erin opgeslagen en vermindert daarmee netcongestie.

„Wij kiezen voor lithium-ijzer-fosfaat”, vertelt Roeland Nagel. „Deze LiFePo4-accu’s hebben de beste energiedichtheid en veiligheid.”
Toekomstmuziek

Hij vervolgt: „Grote bedrijven steken miljarden in de ontwikkeling van nieuwe batterijtypen. De goedkopere en veiligere sodium-ion batterijen komen eraan, net als de redox flow batterij die metaalionen uitwisselt tussen twee vloeistoffen.”

Voorlopig is dat toekomstmuziek voor de Nederlandse batterijmakers. Met het Sessy-systeem wordt de opbrengst van zonnepanelen, het verbruik in huis en de bijdrage van de batterij gemeten. Sessy weet dan wanneer er opgeladen moet worden of wanneer de elektriciteit naar de woning moet.

Zonnepanelen op het dak zijn geen vereiste. De Sessy-software heeft een koppeling met de APX-energiebeurs. Op het moment dat de prijs laag is, laadt de batterij op. Stopte je bijvoorbeeld rond het middaguur 5 kW in de batterij dan betaalde je € 0,50. Rond 19.00 uur zou je het vijfvoudige betalen. En als de stroom eenmaal is opgeslagen, wordt het net ook lager belast.
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
rene037 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:42:
[...]

Aan de 48v uitbreiding beginnen. Dwz met verkoop, ik neem aan dat ontwikkeling al bijna af is. Schoorsteen moet roken, dus extra opties lijken me noodzaak, naast mooie servicekontrakten en andere gadgets. No offense natuurlijk, voor iedereen belangrijk dat sessy gezond bedrijf blijft. Moet geen vanMoof worden liever...
De markt voor thuisbatterijen is nog lang niet verzadigd in Nederland; en eigenlijk nog maar net begonnen. Ik vermoed, hoop, dat ze de Sessy's nog wel een jaar of vijf kunnen verkopen. Immers, een volwassen en uitgekristalliseerd product als cash-cow is altijd slim.
En geeft de tijd om die 48V aansluiting echt goed te ontwikkelen als kers op de taart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat de markt voor thuisbatterijen nu pas een beetje opgang komt... Steeds meer mensen gaan zich realiseren dat de saldering regeling een keer stopt, dat energiebedrijven geld gaan vragen voor terug levering etc.

Hier op Tweakers lopen we altijd een beetje voor maar ik denk dat de rest van Nederland steeds meer met energie management bezig gaat zijn. De Sessy is dan een goed en redelijk simpel begin wat zonder veel hak en breek werk geïnstalleerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisb84
Hebben jullie gekozen voor zelf installatie? Ik heb namelijk op 27-12-2022 besteld (installatie door sessie) en nog niets vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
dennisb84 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:58:
[...]

Hebben jullie gekozen voor zelf installatie? Ik heb namelijk op 27-12-2022 besteld (installatie door sessie) en nog niets vernomen.
Ik laat het installeren door hun

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisb84
Dan ga ik morgen toch nog even contact opnemen, ik heb er 2 besteld en volledig aanbetaald.

Misschien heeft het met de regio te maken? Ik woon in Den Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
dennisb84 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:13:
Dan ga ik morgen toch nog even contact opnemen, ik heb er 2 besteld en volledig aanbetaald.

Lijkt me heel verstandig dennisb84. Administratie is bij een start-up nooit de sterkste kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dennisb84 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:13:

En laat het resultaat ook even weten :) misschien hebben ze wel een goede reden.

Kan me voorstellen dat ze per regio een andere installatie capaciteit hebben of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisb84
Dat doe ik zeker!

• Lajko
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-12-2024
Heb zelf op 02-02-2023 de Sessy besteld met zelf installatie en heb nog niets van Sessy vernomen.
Vind het vreemd dat mensen die later besteld hebben de Sessy eerder krijgen.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:53
Lajko schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:16:
[...]

Heb zelf op 02-02-2023 de Sessy besteld met zelf installatie en heb nog niets van Sessy vernomen.
Vind het vreemd dat mensen die later besteld hebben de Sessy eerder krijgen.
Wanneer ik hem krijg is nog niet bekend. Ik heb gisteren alleen het vragen formulier voor de installatie gekregen en ingevuld en op basis daarvan wordt ik in de installatie planning opgenomen.

• Mr_thebrown
  • Laatst online: 01-10 19:53
Ik heb 20-01-2023 bestelling geplaatst voor 2x sessy incl installatie. 100% aanbetaling.

Gisteren formulier gekregen en ingevuld, ik woon in Noord-Holland.

• dennisb84
Ik heb gisteren in de middag toch ook een formulier ontvangen in een zakelijke mailbox.

Ik ga hem vanavond snel invullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:23
Gaat ineens hard geloof ik. Gisteren ook dat formulier ontvangen en ingevuld, net een telefoontje dat ze volgende week kunnen komen installeren. 3 stuks, april besteld.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Legan2
Voor klanten die nog wachten:

We proberen alle mensen die besteld hebben op volgorde van bestellen uit te leveren. Enkele redenen waarom dat niet altijd goed lukt: geen reactie op installatieformulier ontvangen, beschikbaarheid van installateurs in de regio, beschikbaarheid van de klant (installatiedagen en vakanties), informatie in installatieformulier niet goed te beoordelen, en zo nog een aantal.

Wat we in de recente weken hebben gezien is dat installateurs soms meer tijd aan rijden kwijt zijn, dan aan Sessy's ophangen. Dit vinden we zonde van de tijd.

In de regel is het wel dat mensen die een grotere flexibiliteit hebben met mogelijke installatiedagen, eerder aan de beurt zijn. Goede informatie met veel foto's in het installatieformulier helpt ook.

Als je in batch 1, of 2 zit en je hebt nog geen installatieformulier ontvangen, check dan je spam-mail. Is het formulier daar ook niet te vinden, stuur ons dan een mail.

De meeste mensen van batch 3 hebben ook een email met installatieformulier ontvangen. Heb je dat nog niet, dan volgt dat in de volgende weken.

Groet,

Roeland

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-10 23:26
Ik moet eerlijk zeggen dat ik best onder de indruk ben van het leverproces en de dienstverlening.

Bij ons werd er snel na invullen van formulier uitgeleverd, ging er met de hardware tijdens de installatie per ongeluk iets mis (hardwareprobleempje waarschijnlijk) en binnen afzienbare tijd werd het alsnog compleet gemaakt.

Zelfs nadat er vervolgens na een aantal dagen bleek dat er iets anders liep dan we zelf verwachtten onderzochten de mensen van Sessy alles op afstand en stuurden ze vervolgens een monteur om anderhalve week later bij ons langs te komen.

Als we zelf niet een aantal dagen weg waren geweest, was hij waarschijnlijk zelfs eerder geweest.
Ondertussen konden we in de tussenliggende periode uitstekend de Return on Investment-modus testen (best een tip als je in de zomervakantie zelf een paar dagen weg bent....).

Na het bezoekje van de monteur loopt alles probleemloos. Zowel telefonisch als per email is Sessy goed bereikbaar (veel beter dan heel veel andere organisaties in ieder geval) en wordt er vriendelijk, met kennis van zaken en gedreven op vragen en opmerkingen gereageerd.

Ik hoop dat we de juiste inschatting gemaakt hebben van het aantal sessy's dat we hier (vooral in de winter) zouden moeten gebruiken, maar tot nu toe: blij mee!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Is 44 cm breedtemaat genoeg voor aansluitingen/ventilatie/etc of is een minimale afstand rondom nodig?

Ga binnenkort verbouwen en naast de meterkast komt een kast met 46 cm binnenruimte. Op termijn wil ik daar een Sessy of vergelijkbare batterij in hangen, gaat dat passen?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@hoevenpe Het kan passen, maar heb je voldoende vrije ruimte verder zodat Sessy zijn warmte kwijt kan?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• hoevenpe
  • Nu online
TKroon schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:46:
@hoevenpe Het kan passen, maar heb je voldoende vrije ruimte verder zodat Sessy zijn warmte kwijt kan?
Mijn idee is om tzt een thuisbatterij netjes in de hal in een kast weg te werken. Als hij vrij moet hangen om warmte af te voeren is dat idd een dingetje.

• Mr_thebrown
  • Laatst online: 01-10 19:53
Ze zeggen 10cm rondom bij Sessy.

"De Sessy heeft een formaat van ongeveer 44.5 cm breed, 51 cm hoog, 22 cm diep. Meerdere Sessy's moeten 10 cm van elkaar afhangen. "

[ Voor 68% gewijzigd door Mr_thebrown op 14-09-2023 10:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
HaraldBou schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:42:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik best onder de indruk ben van het leverproces en de dienstverlening.

Bij ons werd er snel na invullen van formulier uitgeleverd, ging er met de hardware tijdens de installatie per ongeluk iets mis (hardwareprobleempje waarschijnlijk) en binnen afzienbare tijd werd het alsnog compleet gemaakt.

Zelfs nadat er vervolgens na een aantal dagen bleek dat er iets anders liep dan we zelf verwachtten onderzochten de mensen van Sessy alles op afstand en stuurden ze vervolgens een monteur om anderhalve week later bij ons langs te komen.

Als we zelf niet een aantal dagen weg waren geweest, was hij waarschijnlijk zelfs eerder geweest.
Ondertussen konden we in de tussenliggende periode uitstekend de Return on Investment-modus testen (best een tip als je in de zomervakantie zelf een paar dagen weg bent....).

Na het bezoekje van de monteur loopt alles probleemloos. Zowel telefonisch als per email is Sessy goed bereikbaar (veel beter dan heel veel andere organisaties in ieder geval) en wordt er vriendelijk, met kennis van zaken en gedreven op vragen en opmerkingen gereageerd.

Ik hoop dat we de juiste inschatting gemaakt hebben van het aantal sessy's dat we hier (vooral in de winter) zouden moeten gebruiken, maar tot nu toe: blij mee!
Zeker als je bedenkt dat ze pas sinds het voorjaar aan het uitrollen zijn doen ze het volgens mij best goed.. achteraf heb ik wel spijt dat ik maar 1 Sessy heb besteld, ik merk dat het nu steeds krapper wordt om de nacht door te komen terwijl de zonnepanelen wel genoeg produceren overdag. Toch misschien maar een tweede erbij bestellen…

@hoevenpe ik zou zeker wat meer ruimte erom heen vrijlaten. Zorg er ook voor dat de kast goed geventileerd is, de Sessy kan best wat warmte afgeven. Op https://www.sessy.nl/handleidingen staat ook beschreven waar je de Sessy beter wel en beter niet kan plaatsen.

• Sparky669
  • Laatst online: 24-09 16:03
Weet iemand of de P1 dongel ook te voeden is met PoE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
hoevenpe schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:50:
[...]

Mijn idee is om tzt een thuisbatterij netjes in de hal in een kast weg te werken. Als hij vrij moet hangen om warmte af te voeren is dat idd een dingetje.
Wij hebben de sessy in de ruimte opgehangen waar we de cv installatie hebben vervangen door een warmtepompboiler. Misschien is dat ook nog een idee voor je. (los van het feit of je een warmtepompboiler wilt, hoor)

De warmtepompboiler gebruikt de (mede door de sessy's verwarmde) lucht uit de ruimte om warm water te maken en blaast het dan ofwel deels afgekoeld terug in de ruimte of rechtstreeks door de bestaande pijp van de CV naar buiten. Als deze aan is, merk ik dat de sessy's minder hard hoeven ventileren.

In de zomer werkt het prima. Hoe het in de winter werkt kan ik pas over een paar maanden zeggen.

De Sessy's geven in ieder geval wel wat warmte af, die dus bij ons goed gebruikt kunnen worden door de warmtepompboiler. Deze wordt alleen voor warm water gebruikt. De verwarming van de woning doen we met een aparte warmtepomp, zodat deze mooi constant kan blijven draaien en niet om de zoveel tijd extra sanitairwater op 60 graden moet brengen, terwijl tussen 35 en 45 graden voldoende is om onze radiatoren en vloerverwarming te gebruiken.

Het verbruik van de warmtepompboiler valt me tot nu erg mee en kan met gemak (nog) door overcapactiteit van de zonnepanelen en de sessy voorzien worden van stroom. Kwestie van timen dat de warmtepompboiler pas na 1100 uur mag gaan verwarmen. Dan is er meestal wel wat opbrengst van de zon.

• HaraldBou
Sparky669 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:04:
Die zou ik even bij Sessy zelf neerleggen als ik je was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
HaraldBou schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:07:
Misschien is dat ook nog een idee voor je. (los van het feit of je een warmtepompboiler wilt, hoor)
Bedankt voor het idee, maar heb stadsverwarming. :)

Heb dus geen technische ruimte, wisselaar zit in de meterkast en het leek me daarom handig om tzt een thuisbatterij netjes ergens in een kast weg te werken. Begrijp nu dat hij sowieso los moet hangen, niet weggestopt in een afgesloten volgepropte kast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Helaas niet, hier heb ik het opgelost met https://www.amazon.nl/-/e...o2ov_dt_b_product_details dit werkt goed.

• Legan2
Nope. Maar, leuke feature request. Ik zal PoE in de groep gooien hier.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Legan2
Als wij nou eens forum.sessy.nl in de lucht brengen. Lijkt me dat dan de discussie breder en per draadje ook specifieker kan worden. Is dat iets wat jullie zouden willen?

Als ja, welke WP plugin raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Legan2 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:37:
Als wij nou eens forum.sessy.nl in de lucht brengen. Lijkt me dat dan de discussie breder en per draadje ook specifieker kan worden. Is dat iets wat jullie zouden willen?

Als ja, welke WP plugin raden jullie aan?
Al vele malen als idee aangedragen op geeltjes geschreven.
Lijkt mij een uitstekkend plan Roland.

• Sicos
Legan2 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:31:
[...]

Nope. Maar, leuke feature request. Ik zal PoE in de groep gooien hier.
Met phpBB (https://www.phpbb.com/) heb je in een avondje een forum opgezet. Je hebt alleen een provider nodig die mySQL, mariaDB of een andere variant op mySQL en php ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Sicos schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:57:
[...]

Met phpBB (https://www.phpbb.com/) heb je in een avondje een forum opgezet. Je hebt alleen een provider nodig die mySQL, mariaDB of een andere variant op mySQL en php ondersteunt.
Als je al WP (wordpress) setup hebt draaien heb je dat je al een AMP variant 😀.
Dat gaf Legrand2 ook aan.

• Sicos
Mocht je zelf niet afbeeldingen willen opslaan op je forum (omdat het dan nogal snel kan gaan met opslag ruimte) dan kan je bij phpBB kiezen voor een dienst als postimages en dan deze plugin gebruiken --> https://postimages.org/phpbb

Dan komen de afbeeldingen op de servers van postimage te staan (krijg je wel wat reclame) maar kost je verder geen opslagruimte.

[ Voor 22% gewijzigd door Sicos op 14-09-2023 13:02 ]

• Sicos
En als je een klein beetje handig bent met CSS dan kan je het nog helemaal in de stijl van Sessy maken ook ... ik heb dat bijvoorbeeld gedaan met mijn hamster forum --> https://forum.dehamster.nl/index.php

• Sparky669
  • Laatst online: 24-09 16:03
Legan2 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:37:
Goed idee! Ik ben van de details... jullie hebben hier vast ook nog wel een pictogram voor liggen :*) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGH-uyAA6g9dj0CyTtGay-uLsZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5MFrlCyYyiVHOFJzdmzEo7Y2.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 29 ... 94 Laatste