• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:07
Wel even een (gratis) account aanmaken 2 minuten werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:51
DJP! schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:31:
[...]

De airflow gaat volgens mij van linksonder via de omvormer naar de achterkant van de accu's. Als de fans hier aanstaan voel ik links onder wel flow, een papiertje blijft ook op het rooster 'plakken'.

Waarom de airflow zo is, geen idee... Het werkt wel want ik heb nog nooit temperatuur problemen gehad of een terug val in vermogen gezien.

@Tazzios helaas hier geen FD, kun je een kleine samenvatting geven?
Het is niet zo dat mijn sessy's veel last hebben van de warmte denk ik maar toch vind ik ze te warm voor de herrie die ze maken. Mijn handen jeuken eigenlijk om er een veel grotere fan op te plaatsen die minder geluid maakt en veel beter koelt. Heb net even gemeten en de buitenkant van de niet geperforeerde behuizing is 50 graden. Dan moet de electronica binnenin hotspots hebben die daar ver boven liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy7qALrePcHP1gyCQx5AEX0tKZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NS1XCz1cEJhXTVTnXJzWirR3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edwinwd
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-04-2024
Faceless schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 06:13:
Ik heb bij mijn metingen geen substantieel verschil kunnen ontdekken tussen 1900 en 2200, dus ik zou graag willen weten waarop je dit baseert.
Ik heb vandaag met een wat groter verschil gemeten. In plaats van met 2200W gaan laden ben ik met 1100W gaan laden. In plaats van de 6,445 kWh die het met met 2200W kost om de batterij van 0 naar 100% te vullen had ik nu maar 6,319 kWh nodig. Ofwel 2% minder energie. Tegen de inkoopprijs van rond de 30 cent vandaag is dat toch 3,78 cent "goedkoper" geweest om mijn batterij te vullen.

Met 1900W laden is ook efficienter, maar minder dan met 1100W. Op basis van de grafieken die de makers van Sessy gepubliceerd hebben, schat ik dat tussen 1900W en 2200W ongeveer 0,5% verschil zit qua efficientie met laden (voor ontladen is de max toch 1700, dus maakt dat in jouw situatie niet uit). Laten we even twee scenarios bekijken:
- Als je drie uur lang met 1900W laadt, dan stop je 5.7 kWh in je batterij. Als de prijs gedurende die drie uren 30 cent is, kost je dat 171 cent. Had je met 2200W geladen, dan was je weliswaar sneller klaar geweest, maar had je ook een half procent extra energie in je Sessy moeten stoppen. Dat kost totaal 171,85 cent. Met 1900W ben je in dit scenario dus goedkoper uit.
- Stel nu alleen dat er van die drie uren net eentje wat duurder is. Bijvoorbeeld 30 cent gedurende de twee goedkoopste uren en 35 cent in het andere uur. Dan ben je met 1900W in totaal 180,5 cent kwijt om je batterij te vullen, terwijl met 2200W je maar 178,5 cent kwijt bent. In het laatste geval haal je meer energie uit de goedkoopste uren, en hoef je in het duurdere uur dus minder te laden.

Het omslagpunt is als het duurste van de drie goedkoopste uren ongeveer 5% duurder is dan het gemiddelde van de andere twee.

Als je vandaag de ROI strategie van Charged gevolgd hebt, dan had je overigens volgens mij wel geprofiteerd van het voordeel. Ik had mijn Sessy vandaag onder eigen aansturing, maar op basis van wat ik in het portal zag ging een Sessy in ROI modus vandaag gedurende 6 uur met 1000W laden. Als dat inderdaad klopt, verlies je dus in deze situatie niks. Omgekeerd, als de optimale strategie wel met vol vermogen laden is, is het dus wel mogelijk iets te verliezen met een begrenzing.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:14
procyon schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:56:
[...]

Het is niet zo dat mijn sessy's veel last hebben van de warmte denk ik maar toch vind ik ze te warm voor de herrie die ze maken. Mijn handen jeuken eigenlijk om er een veel grotere fan op te plaatsen die minder geluid maakt en veel beter koelt. Heb net even gemeten en de buitenkant van de niet geperforeerde behuizing is 50 graden. Dan moet de electronica binnenin hotspots hebben die daar ver boven liggen.
[Afbeelding]
Nu wil ik ook een IR camera! Is je omgevingstemperatuur nu 31,7 graden? Volgens mij is het lastig om de standaard fannetjes te vervangen omdat die ingebouwd zitten in de omvormer. Misschien dat een wat grotere extractie fan aan de bovenkant al helpt.

Ik ben ook benieuwd hoe de aansturing van de fannetjes werkt. Zitten er temperatuur sensors in de Sessy die de temperatuur regelen of gaat dit aan de hand van tijdsduur en vermogen…

Anoniem: 5897

[...]

[Afbeelding]
Wordt nog best warm dus. Zou je moeten recyclen die warmte 😉

• DannyOosterveer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-04 22:47
Faceless schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:37:
[...]

Ik heb voor mijzelf een schema in elkaar gezet wat ik volg. Te zien op https://weer.omat.nl/dayAhead/
Daar zie je per uur mijn strategie, als je er over heen hovert zie je nog wat uitleg. De strategie is gebaseerd dat er geen zonnepanelen aanwezig zijn. Met zonnepanelen kan de strategie beter (bijvoorbeeld ontladen op een uur vlak voordat de zon gaat schijnen op een dag vol zon), die strategie volgt later een keer.

Er zit een api achter die in HA gebruikt kan worden, maar wil eerst nog even eea verplaatsen naar ander domein en wat documentatie maken. Evt. kun je me een PM sturen als je hem al wilt gebruiken of opmerkingen hebt.

Of dit beter is dan die van Sessy weet ik niet, die kan ik niet zien ergens zover ik weet.
Heel interessant, ben nieuwsgierig!

Ik zie dat hij morgen ook gaat laden en ontladen, terwijl het prijsverschil tussen laagste en hoogste uren klein is (zo'n 7 cent). Ga je dan toch laden en ontladen? Hoe groot moet de marge zijn om de batterijen te activeren in jouw strategie?

Ik vind het van jouw opzet al heel interessant dat ik kan *zien* wat hij doet. Dat vind ik bij de Sessy strategie lastig, het je weet niet wanneer hij wat gaat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• procyon
DannyOosterveer schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:27:
[...]

Heel interessant, ben nieuwsgierig!

Ik zie dat hij morgen ook gaat laden en ontladen, terwijl het prijsverschil tussen laagste en hoogste uren klein is (zo'n 7 cent). Ga je dan toch laden en ontladen? Hoe groot moet de marge zijn om de batterijen te activeren in jouw strategie?

Ik vind het van jouw opzet al heel interessant dat ik kan *zien* wat hij doet. Dat vind ik bij de Sessy strategie lastig, het je weet niet wanneer hij wat gaat doen.
Misschien ter inspiratie; Ik gebruik een NOM en ROI flow door elkaar, NOM is default maar als het prijsverschil te groot wordt en de verwachte zon opbrengst is voldoende om de resterende accu capaciteit te vullen (gebruik daar variabelen voor en de app Solcast, Solcast geeft je een forecast opbrengst gebaseerd op je locatie en zonnepanelen set), het deel wat (vandaag) niet gevuld kan worden door de zon wordt bijgevuld uit het net op de laagste uren. Ontladen op de hoogste uren is default. Met dit als uitgangspunt ben je al redelijk efficiënt. Dit met Homey uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 07:02

worker

2x Sessy thuisbatterij

DannyOosterveer schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:01:
[...]

Tof gedaan! Ik heb je stappen gevolgd, en ik denk dat ik het voor elkaar heb, thanks! _/-\o_

[edit]
Ik dacht het inmiddels zelf voor elkaar te hebben, maar het gaat nog niet helemaal goed.

Ik krijg in de data 'sprongen' waardoor, in dit geval, de opbrengst te hoog uitvalt. Bij de laatste terugleversessie sprong hij van -0,73 cent naar 1,21 (de verticale lijn). De data van daarna klopt wel aardig. Enig idee wat hier fout gaat?

[Afbeelding]
Ik had dit eerst ook. De Riemann helper heeft verschillende integrator-opties. Je hebt misschien bij method gekozen voor "trapezoidal". Bij mij verdwenen de sprongen toen ik de integration method veranderde in "left".
Op de help pagina ( https://www.home-assistant.io/integrations/integration/) staat dan ook deze aanwijzing:
In case you expect that your source sensor will provide several subsequent values that are equal, you should opt for the left method to get accurate readings.
Aangezien de sensor die we hier integreren vaak heel lang geen veranderingen kent is dit blijkbaar dit goede keuze.

Vervolgens loop je waarschinlijk tegen het probeelm aan dat de Riemann helper niet ge-edit kan worden. Ook hiervoor heb ik een oplossing gevonden: de helpers staan in de file

code:
1
config/.storage/core.config_entries

Deze file kun je editen en als je HA opnieuw opstart. Dan is je Riemann helper gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:36
Nadere info; voor mensen die het zelfde probleem herkennen .

Niet bereikbaar zijn van de de sessy's door wifi.

Door de werkschakelaar van de sessy off en on de schakelen was die weer bereikbaar, maar helaas probleem kwam terug.

Deze methode werkte toch niet goed ,probleem bleef.de sessy's waren blijkbaar niet goed bereikbaar van af de p1 wifi Dongle.

De wifi signalen van de sessy dongles waren wel binnen de grenzen van de handleiding .

Hierna 1 van de 3 wifi netwerk ondersteuning set ín huis 2 meter dichter bij de sessy,s gezet (welke in een ander ruimte staat) dit zo laten staan hierna vanaf dat moment (nu 3 weken)geen probleem meer gehad met bereikbaar zijn van de sessy's, hopelijk heb ik het probleem hier mee op gelost.

Niet te min ga ik voorbereiding doen voor vaste bekabeling .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:05
vogel6 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:14:

Door de werkschakelaar van de sessy off en on de schakelen was die weer bereikbaar, maar helaas probleem kwam terug.

Deze methode werkte toch niet goed ,probleem bleef.de sessy's waren blijkbaar niet goed bereikbaar van af de p1 wifi Dongle.

De wifi signalen van de sessy dongles waren wel binnen de grenzen van de handleiding .

Hierna 1 van de 3 wifi netwerk ondersteuning set ín huis 2 meter dichter bij de sessy,s gezet (welke in een ander ruimte staat) dit zo laten staan hierna vanaf dat moment (nu 3 weken)geen probleem meer gehad met bereikbaar zijn van de sessy's, hopelijk heb ik het probleem hier mee op gelost.

Dat is nu precies de reden waarom ik alles wat bekabeld kan worden bekabel :-) ... dus ook blij dat ze uiteindelijk UTP connectors op de WIFI dongle hebben gestopt. Bij de eerste versies was dat niet... ik ben geen fan van WIFI zeker niet in mijn huis waar veel beton in zit (kooi van Faraday)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
vogel6 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:14:

...

Ben inmiddels ook over op kabels en de verbindingen zijn top nu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Victor M
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-11-2023
DJP! schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:31:
[...]

@Tazzios helaas hier geen FD, kun je een kleine samenvatting geven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QndzFBDn-MDckKZyM77SysVobz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0dvIHDzVCl09RA2OIQtC6Rt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Victor M op 25-08-2023 12:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-04 21:58
[...]

[Afbeelding]
Houd er met extra fannen of openingen wel rekening mee dat de unitwaarschijnlijk zoveel mogelijk dicht moet zijn om het interne blus systeem te laten werken. Extra gaten of perforatie zorgen er mogelijk voor dat het blussysteem niet meer werkt zoals bedoelt en kan dus voor potentieel gevaarlijke situaties zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Stokertje schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

Houd er met extra fannen of openingen wel rekening mee dat de unitwaarschijnlijk zoveel mogelijk dicht moet zijn om het interne blus systeem te laten werken. Extra gaten of perforatie zorgen er mogelijk voor dat het blussysteem niet meer werkt zoals bedoelt en kan dus voor potentieel gevaarlijke situaties zorgen.
Kijk, dat is al heel goed om te weten. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linker
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-04 15:36
Sicos schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:10:
Vraag: Zijn er relais om een zonnepanelen string los te koppelen van een omvormer?
Het schakelen van een string kan inderdaad vrij eenvoudig met een relais.
Je moet wel opletten dat je kiest voor een relais dat geschikt is voor gelijkstroom (DC).
De zonnepanelen geven namelijk gelijkstroom.
Ik weet niet hoeveel stroom en spanning op jouw omvormer komen, maar gevoelsmatig zou ik 600V DC en 16A DC willen hebben. Ik denk dat de panelen ca. 8 A DC zullen leveren. Dan zijn de contacten wat robuuster. De spanning is vooral van belang voor de contact-afstand. als de spanning te hoog is, zal de stroom niet goed worden afgeschakeld.

Het vinden van het juiste relais is nog wel een dingetje, op google kom je veel hobby spul tegen.

Verder denk ik dat je bijna nooit de tweede string zult hoeven afschakelen, als gevolg van teveel vermogen voor de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
linker schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:21:
[...]

Het schakelen van een string kan inderdaad vrij eenvoudig met een relais.
Je moet wel opletten dat je kiest voor een relais dat geschikt is voor gelijkstroom (DC).
De zonnepanelen geven namelijk gelijkstroom.
Ik weet niet hoeveel stroom en spanning op jouw omvormer komen, maar gevoelsmatig zou ik 600V DC en 16A DC willen hebben. Ik denk dat de panelen ca. 8 A DC zullen leveren. Dan zijn de contacten wat robuuster. De spanning is vooral van belang voor de contact-afstand. als de spanning te hoog is, zal de stroom niet goed worden afgeschakeld.

Het vinden van het juiste relais is nog wel een dingetje, op google kom je veel hobby spul tegen.

Verder denk ik dat je bijna nooit de tweede string zult hoeven afschakelen, als gevolg van teveel vermogen voor de omvormer.
Dat zonnepanelen gelijkstroom zijn dat wist ik en ik was er ook al achter dat je voornamelijk veel hobby relais hebt maar iemand kwam met een opmerking dat je bij Growatt omvormers ook gewoon software matig de output kan beperken. Ik heb dat toevallig gisteren uitgezocht en het is inderdaad mogelijk om de omvormer gewoon de boel te laten knijpen dus ik ga voor die oplossing. Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik dat via Home Assistant voor elkaar krijg want dit knijpen was via de app van Growatt zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:59
Sicos schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:48:
[...]

Dat zonnepanelen gelijkstroom zijn dat wist ik en ik was er ook al achter dat je voornamelijk veel hobby relais hebt maar iemand kwam met een opmerking dat je bij Growatt omvormers ook gewoon software matig de output kan beperken. Ik heb dat toevallig gisteren uitgezocht en het is inderdaad mogelijk om de omvormer gewoon de boel te laten knijpen dus ik ga voor die oplossing. Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik dat via Home Assistant voor elkaar krijg want dit knijpen was via de app van Growatt zelf.
Had je deze al gevonden, zelf geen Growatt gebruiker.

Growatt Omvormer uitlezen via proxy of Python script
Wellicht op je API opties uit te lezen.

https://github.com/johanmeijer/grott/wiki

https://growatt.pl/wp-con...watt-Server-API-Guide.pdf
Deze is meer om vanaf server/portaal kant de API te benaderen

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
psdata schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:57:
[...]

Had je deze al gevonden, zelf geen Growatt gebruiker.

Growatt Omvormer uitlezen via proxy of Python script
Wellicht op je API opties uit te lezen.

https://github.com/johanmeijer/grott/wiki

https://growatt.pl/wp-con...watt-Server-API-Guide.pdf
Deze is meer om vanaf server/portaal kant de API te benaderen
Bedankt daar ga ik zeker even inkijken. Dat het via het portaal eventueel kan dat wist ik al maar ik wil eigenlijk niet daar van afhankelijk zijn want dat geeft ook weer een heleboel extra latency. Op het moment maakt het nog niks uit want ik heb gisteren toevallig 10 nieuw panelen van 430wp aangeschaft en die moeten nog geleverd worden (zal wel ergens volgende week zijn) en dan moet ik nog zin maken om ze samen met iemand anders op mijn dak te leggen. Zo lang het regenachtig weer is ga ik dat zeker niet doen aangezien ik geglazuurde pannen heb en die zijn al erg glad als ze droog zijn en als er ook maar een beetje water op zit dan is dat echt levensgevaarlijk. Leuk om bezig te zijn met deze dingen maar mijn leven vind ik nog leuker.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• DJP!
Nu kan ik ook zonder mobieltje zien wat de status van de Sessy is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMB_XO4l9HmgFq0Fs0c5gw6OBuU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/USsGugnZKBiXZilFPfBd2oh8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
DJP! schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:59:
Nu kan ik ook zonder mobieltje zien wat de status van de Sessy is!

[Afbeelding]
Kun je gemaakte deel sharen
Ziet er tof uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
psdata schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:27:
[...]

Kun je gemaakte deel sharen
Ziet er tof uit
Het een en ander staat vrij duidelijk beschreven op:

https://github.com/jjwbruijn/OpenEPaperLink/wiki
http://www.openepaperlink.de
Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik

Het is een oud prijskaartje uit de supermarkt wat via een zigbee accespoint data uit Home Assistant krijgt.

Je kunt dan vanuit Home Assistant een plaatje genereren en na het display sturen. Je kunt een standaard 4 of 5 regel formaat kiezen maar ook kun je zelf iets tekenen en daar live data aan toevoegen.

Best leuk om zo mee te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Laatst online: 04-02 19:19
Twee sessys vandaag geïnstalleerd, gister even HomeAssistant op een RPi4 (met SSD natuurlijk) gegooid, en nu met dank aan @PimDoos voor de Sessie integratie en de XoM blueprint strak 100W aan het terug leveren.

@PimDoos, ik wilde ook meteen even los met het Energy dashboard, maar daarvoor mis ik nog wat sensoren.. De Sessy P1 levert geen kWh standen aan, en de sessy zelf meet geen PV productie, alleen vermogen. Dus nog even zien waar ik de productie vandaan haal dan, aangezien mijn omvormer uit het stenen tijdperk (PV installatie uit 2008!).

Voor de P1 gegevens heb ik nog een P1-USB kabel, maar die hangt nog aan mijn Domoticz RPi..

PS. Pim, nog advies/suggesties voor de interval en timeout waardes in de blueprint? Heb em nu op 6 secs en 1 minuut..

[ Voor 8% gewijzigd door niels.p op 25-08-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:47
niels.p schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:04:
Twee sessys vandaag geïnstalleerd, gister even HomeAssistant op een RPi4 (met SSD natuurlijk) gegooid, en nu met dank aan @PimDoos voor de Sessie integratie en de XoM blueprint strak 100W aan het terug leveren.

@PimDoos, ik wilde ook meteen even los met het Energy dashboard, maar daarvoor mis ik nog wat sensoren.. De Sessy P1 levert geen kWh standen aan, en de sessy zelf meet geen PV productie, alleen vermogen. Dus nog even zien waar ik de productie vandaan haal dan, aangezien mijn omvormer uit het stenen tijdperk (PV installatie uit 2008!).

Voor de P1 gegevens heb ik nog een P1-USB kabel, maar die hangt nog aan mijn Domoticz RPi..

PS. Pim, nog advies/suggesties voor de interval en timeout waardes in de blueprint? Heb em nu op 6 secs en 1 minuut..
Hier ook een omvormer uit het stenen tijdperk. Welk merk/model heb je? Geen Modus RTU beschikbaar?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!

@PimDoos heeft hier een (tijdelijke) work around voor. Je kunt zelf de energy sensors toevoegen. Zie https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8 voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
John245 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:20:
[...]

Hier ook een omvormer uit het stenen tijdperk. Welk merk/model heb je? Geen Modus RTU beschikbaar?
Een SMA Sunny Boy SB3000 (https://energieanders.nl/...unnyboy/sma-sb3000-detail). Geloof dat ie verder geen interfaces heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
DJP! schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:28:
[...]

@PimDoos heeft hier een (tijdelijke) work around voor. Je kunt zelf de energy sensors toevoegen. Zie https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8 voor meer info.
Top thanks. Meende al dat ik het hier ooit al eens was tegen gekomen, maar geen idee wanneer of waar op te zoeken. Ga er eens mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-04 22:02

Zoals boven mij ook al genoemd is de riemann sum helper hier de voorlopige oplossing voor. Zodra de Sessy firmware zelf ook energiemeters aanlevert via de API zal ik die ook toevoegen :)

Voor de blueprint:
- Interval: Nooit lager dan de update interval van Sessy en je P1 sensor, anders krijg je een onstabiele regeling. Sessy integratie update iedere 10 sec (ga ik nog aanpasbaar maken), P1 is afhankelijk van je type meter. Ik gebruik hier zelf 10 seconden.
- Timeout: Maximale tijd om te wachten op nieuwe sensor data van P1 na de Update Interval periode. Ik gebruik hier 5 seconden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2VQAU_O36Nx-q5VARss0Q5Wsp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XRk2ev5hTVyiAGXHfT9baxdo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
niels.p schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:24:
[...]

Een SMA Sunny Boy SB3000 (https://energieanders.nl/...unnyboy/sma-sb3000-detail). Geloof dat ie verder geen interfaces heeft..
Hier al naar gekeken? Zo te zien heeft deze omvormer wel connectivity opties, maar afhankelijk van de productiedatum heb je daar mogelijk nog een extra module voor nodig.
https://www.sma-benelux.c...l-21-sunny-boy-5000-tl-21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
PimDoos schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:49:
[...]

Zoals boven mij ook al genoemd is de riemann sum helper hier de voorlopige oplossing voor. Zodra de Sessy firmware zelf ook energiemeters aanlevert via de API zal ik die ook toevoegen :)

Voor de blueprint:
- Interval: Nooit lager dan de update interval van Sessy en je P1 sensor, anders krijg je een onstabiele regeling. Sessy integratie update iedere 10 sec (ga ik nog aanpasbaar maken), P1 is afhankelijk van je type meter. Ik gebruik hier zelf 10 seconden.
- Timeout: Maximale tijd om te wachten op nieuwe sensor data van P1 na de Update Interval periode. Ik gebruik hier 5 seconden.
[Afbeelding]
Zou ook fijn zijn als de P1 dongle ook meteen de andere waarden beschikbaar maakt (gas bv).

Heb de waarden aangepast. Heb een v5 meter, dus wat dat betreft zou interval naar 5 secs kunnen. Maar goed, eerst zo maar even.

Jij enig idee met welke entity ik mijn PV opwek kan bijhouden met zo’n Riemann sum helper? Staan nu natuurlijk allemaal op 0 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
PimDoos schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:56:
[...]

Hier al naar gekeken? Zo te zien heeft deze omvormer wel connectivity opties, maar afhankelijk van de productiedatum heb je daar mogelijk nog een extra module voor nodig.
https://www.sma-benelux.c...l-21-sunny-boy-5000-tl-21
Mijn omvormer hangt al sinds 2008 geloof ik, en model heeft zelfs niet eens tl21 suffix 🤷🏼‍♂️ zal morgen nog eens goed kijken of er niet ergens serieel poortje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
niels.p schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:24:
[...]

Als het deze omvormer is zit er wel Modbus op. FF kijken wat de mogelijkheden zijn.

https://files.sma.de/downloads/SB30-50-1AV-40-BE-nl-10.pdf

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 28-04 18:29

Tazzios

..

Voor de ROI mensen: de laad en ontlaad strategie van sessie zit er vandaag een uur naast.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 26-08-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
John245 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 06:33:
[...]

Als het deze omvormer is zit er wel Modbus op. FF kijken wat de mogelijkheden zijn.

https://files.sma.de/downloads/SB30-50-1AV-40-BE-nl-10.pdf
Helaas, het is echt het model van mijn link.. dus vrees het ergste. Zal via HA een helper entity maken die via de sessy opwek bijhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik volg dit topic al enige tijd, mooi om te zien hoe er gepionierd wordt met een nieuw product :)

Wat context rondom onze situatie:
Wij gaan ons huis op een aantal punten verbouwen en verduurzamen. De meterkast krijgt een upgrade van 1x40A -> 3x25A. Daarbij zou ik de bestaande 1-fase SolarEdge omvormer willen vervangen door een 3-fase versie en uitbreiden met een aantal extra panelen. SolarEdge biedt naast hun standaard 10 kWh accu ook 4,6 kWh modules aan die je direct via DC op de StorEdge omvormers kunt aansluiten om DC/AC omzetverliezen te beperken. Daarnaast geeft SolarEdge aan om te kunnen gaan met dynamische tarieven. Na onderzoek blijkt echter dat dat geen geavanceerde optie is. Daarnaast blijkt mijn dakinrichting niet geschikt te zijn voor de benodigde voltages voor een 3-fase SolarEdge omvormer.

TL;DR: Ik hou mijn huidige 1-fase 5k omvormer en plaats er mogelijk nog een nieuwe 1-fase omvormer met een aantal extra panelen naast op een andere fase. Dit besluit betekent dat ik weer naar een AC-aangesloten thuisaccu van een willekeurig merk kan gaan kijken en dan komt uiteraard de Sessy als optie in aanmerking :)

De afgelopen pagina's zie ik berichten langskomen waarbij naar grotere accu's wordt gekeken. Daarnaast zie ik de warmteproductie genoemd worden.

Het heeft mijn voorkeur om de accu('s) in de garage op te hangen. We hebben daar meer dan voldoende ruimte om bijv. 6 Sessy's op te hangen. De garage is echter niet geïsoleerd en het kan er weleens vriezen, maar lager dan <-5 graden heb ik nog nooit langs zien komen aangezien de garage in verbinding staat met het huis. Er is wel een verwarming aanwezig, maar die hebben we bewust uit staan omdat de spullen in de garage dat prima kunnen hebben en het zonde van de energie is.

Ik zou willen beginnen met 1 Sessy per fase en later bijv. op 1 of meerdere fases nog een extra Sessy plaatsen als blijkt dat op basis van het dagelijks verbruik de belasting per fase scheefloopt. Aangezien de Sessy zelf ook warmte genereert zal de accu zelf mogelijk niet onder het vriespunt komen. Als ik de verwarming aan moet zetten voor een goede werking, dan ben ik natuurlijk direct alle voordelen kwijt.

Iets anders waar ik tegenaan hik is de overhead per accu als je wil opschalen. Ik wil beginnen met minimaal 15 kWh, maar stel dat ik naar 6 stuks wil opschalen, dan koop ik 3x extra overhead vs 3 accu's van 10 kWh per stuk. Het slimme gedeelte van de Sessy zou bijv. in een slimme module kunnen zitten met een DC aansluiting richting meerdere modulaire accu's, zodat je minder overheadkosten per kWh zou hebben, dat komt de aanschafprijs / kosten per kWh ten goede.

2 concrete vragen:
  1. Gaan de Sessy's het gedurende de winter in een garage met -5 en hoger goed doen, aangezien ze zelf ook warmte produceren? Ik zou ze altijd nog kunnen inbouwen in een aparte "kast" om gedurende de winter de warmte iets beter vast te houden, waarbij oververhitting natuurlijk voorkomen moet worden.
  2. Zijn er plannen voor een grotere variant van de Sessy met bijv. 10 kWh?

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Taro schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:43:
Ik volg dit topic al enige tijd, mooi om te zien hoe er gepionierd wordt met een nieuw product :)

Wat context rondom onze situatie:
Wij gaan ons huis op een aantal punten verbouwen en verduurzamen. De meterkast krijgt een upgrade van 1x40A -> 3x25A. Daarbij zou ik de bestaande 1-fase SolarEdge omvormer willen vervangen door een 3-fase versie en uitbreiden met een aantal extra panelen. SolarEdge biedt naast hun standaard 10 kWh accu ook 4,6 kWh modules aan die je direct via DC op de StorEdge omvormers kunt aansluiten om DC/AC omzetverliezen te beperken. Daarnaast geeft SolarEdge aan om te kunnen gaan met dynamische tarieven. Na onderzoek blijkt echter dat dat geen geavanceerde optie is. Daarnaast blijkt mijn dakinrichting niet geschikt te zijn voor de benodigde voltages voor een 3-fase SolarEdge omvormer.

TL;DR: Ik hou mijn huidige 1-fase 5k omvormer en plaats er mogelijk nog een nieuwe 1-fase omvormer met een aantal extra panelen naast op een andere fase. Dit besluit betekent dat ik weer naar een AC-aangesloten thuisaccu van een willekeurig merk kan gaan kijken en dan komt uiteraard de Sessy als optie in aanmerking :)

De afgelopen pagina's zie ik berichten langskomen waarbij naar grotere accu's wordt gekeken. Daarnaast zie ik de warmteproductie genoemd worden.

Het heeft mijn voorkeur om de accu('s) in de garage op te hangen. We hebben daar meer dan voldoende ruimte om bijv. 6 Sessy's op te hangen. De garage is echter niet geïsoleerd en het kan er weleens vriezen, maar lager dan <-5 graden heb ik nog nooit langs zien komen aangezien de garage in verbinding staat met het huis. Er is wel een verwarming aanwezig, maar die hebben we bewust uit staan omdat de spullen in de garage dat prima kunnen hebben en het zonde van de energie is.

Ik zou willen beginnen met 1 Sessy per fase en later bijv. op 1 of meerdere fases nog een extra Sessy plaatsen als blijkt dat op basis van het dagelijks verbruik de belasting per fase scheefloopt. Aangezien de Sessy zelf ook warmte genereert zal de accu zelf mogelijk niet onder het vriespunt komen. Als ik de verwarming aan moet zetten voor een goede werking, dan ben ik natuurlijk direct alle voordelen kwijt.

Iets anders waar ik tegenaan hik is de overhead per accu als je wil opschalen. Ik wil beginnen met minimaal 15 kWh, maar stel dat ik naar 6 stuks wil opschalen, dan koop ik 3x extra overhead vs 3 accu's van 10 kWh per stuk. Het slimme gedeelte van de Sessy zou bijv. in een slimme module kunnen zitten met een DC aansluiting richting meerdere modulaire accu's, zodat je minder overheadkosten per kWh zou hebben, dat komt de aanschafprijs / kosten per kWh ten goede.

2 concrete vragen:
  1. Gaan de Sessy's het gedurende de winter in een garage met -5 en hoger goed doen, aangezien ze zelf ook warmte produceren? Ik zou ze altijd nog kunnen inbouwen in een aparte "kast" om gedurende de winter de warmte iets beter vast te houden, waarbij oververhitting natuurlijk voorkomen moet worden.
Als je toch naar een nieuwe omvormer wilt kijken zou je ook naar een Growatt type zoals dit kunnen kijken. Die doen het al met minder dan 3000wp en je kan daar rechtstreeks een batterij op aansluiten --> https://www.winkelman-zon...sen-omvormer-hybride.html (max 6kwp)

https://www.winkelman-zon...sen-omvormer-hybride.html (max 3kwp)

Het is dat ik nog geen jaar geleden de niet hybride variant heb gekocht (omdat ik niet wist dat dit bestond) want anders was ik hier voor gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Sicos schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:56:
[...]

Als je toch naar een nieuwe omvormer wilt kijken zou je ook naar een Growatt type zoals dit kunnen kijken. Die doen het al met minder dan 3000wp en je kan daar rechtstreeks een batterij op aansluiten --> https://www.winkelman-zon...sen-omvormer-hybride.html

Het is dat ik nog geen jaar geleden de niet hybride variant heb gekocht (omdat ik niet wist dat dit bestond) want anders was ik hier voor gegaan.
Bedankt voor de tip, maar om verschillende redenen helaas geen optie, waaronder het feit dat 1 van de 3 fasen daarmee ruim boven de 25A zou uitkomen. De andere redenen kan ik uiteraard ook toelichten, maar dan volgt er waarschijnlijk een offtopic gesprek :)

Of alles over op 3-fasen en dan een enkele grote DC aangesloten accu, maar dan moet ik alle SolarEdge optimizers verwijderen, of een extra omvormer op 1 fase erbij. Het lijkt mij beter om het voor nu gewoon zo te laten en naar een AC aangesloten oplossing te kijken. Richting de toekomst misschien ook wel fijn om per oplossing het beste te kunnen selecteren ipv afhankelijkheden te creëren tussen panelen en accu's.

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
@Taro Ik dank dat alleen @Twan_V antwoord kan geven op je vragen. Omdat de Sessy pas sinds begin dit jaar geïnstalleerd wordt heeft geen enkele Tweaker ervaring met de Sessy in (echte) vrieskou.

Je zou ook een mailtje aan Sessy kunnen sturen, en uiteraard hier ook het antwoord posten. Mijn Sessy hangt ook in de garage. Alleen in mijn garage hangt een radiator die ik niet wil laten bevriezen. Deze radiator zal dus altijd een beetje flow hebben waardoor het in de garage nooit kouder dan 5 graden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
Taro schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:43:

2 concrete vragen:
Van de FAQ op de site van Sessy:
Temperatuur heeft invloed op de capaciteit en levensduur van de batterij. Bij vorst zal de batterij zichzelf uitschakelen. Een Sessy voelt zich dus niet lekker in een koude en natte omgeving. Ook maakt de Sessy geluid met ventilatoren die de Sessy koel houden. Dit geluid kan overlast veroorzaken als de Sessy in de buurt van een leefomgeving wordt geïnstalleerd.

De beste plek is beschut droog en vorstvrij. Als je een omvormer hebt voor de zonnepanelen kan de Sessy het beste in de buurt van de omvormer worden geplaatst, omdat daar de benodigde aansluiting naar de meterkast al aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

PimDoos schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 00:26:
[...]

Van de FAQ op de site van Sessy:

[...]
Had ik inderdaad gezien, maar ik zag ook foto's langskomen van een relatief warme Sessy en ben benieuwd hoe dat combineert. Ik vermoed dat als de temperatuur in de ruimte in bijv. een paar uur van +2 naar -3 is gedaald en de Sessy nog actief in werking is en daardoor bijv. zelf +10 graden is, dat hij wel blijft werken. Is er geen activiteit, dan koelt de accu zelf ook af tot bijv. -1 en dan gaat deze ook niet meer aan totdat de omgevingstemperatuur weer >1 is. Of is het heel simpel: Omgevingstemperatuur <0 -> Direct uit?

Dan zal ik dus inderdaad met een kast/wand eromheen moeten werken. Ergens heb je natuurlijk de goede hoop dat de ruimte door de afgegeven warmte van minimaal 3 Sessy's net boven het vriespunt blijft, maar daar gokken we maar niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerritOut
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-04 20:36
Tazzios schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:37:
Voor de ROI mensen: de laad en ontlaad strategie van sessie zit er vandaag een uur naast.
En vandaag, zondag 27 augustus, idem dito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

GerritOut schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:09:
[...]

Ja zag het ook, heb het deze keer even naar sessy gemaild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
GerritOut schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:09:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjdsnX4gTO_ENj-1NJF1NsfzYZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WgwZgb2KXATXk5cwKd4yi3yk.png?f=fotoalbum_large
Toch handmatig bij sturen bij door middel van intergratie van Homey of HA.
Zelf denk ik zelfs aan een een verschil van 2 uur???
Ga in het overzicht maar eens op de blauwe puntjes staan...
Wellicht ook nog een puntje van aandacht in de weergave, dat de ontlading niet met 2200 maar met 1700 Watt plaats kan vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door psdata op 27-08-2023 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerritOut
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-04 20:36
Tazzios schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Ja misschien issue met zomer/wintertijd instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Laatst online: 22:36
Vraag ; hoe handmatig bij stellen in HA? heb weinig ervaring er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:20
vogel6 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:58:
Vraag ; hoe handmatig bij stellen in HA? heb weinig ervaring er mee.
Zo bijvoorbeeld: AJediIAm in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01:52
Ik zie dat de Sessy een interne brandblusser (blussysteem) heeft, heeft daar iemand meer info over, merk en type brandblusser en welk blusmiddel word hierbij gebruikt?
Alvast bedankt voor de info
ik zag ook dat bij sommige mensen spreken over tweedehandse batterijen ? is dit correct ? en welke type LFP baaterijen worden gebruikt?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
MacD007 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:40:
Ik zie dat de Sessy een interne brandblusser (blussysteem) heeft, heeft daar iemand meer info over, merk en type brandblusser en welk blusmiddel word hierbij gebruikt?
Alvast bedankt voor de info
ik zag ook dat bij sommige mensen spreken over tweedehandse batterijen ? is dit correct ? en welke type LFP baaterijen worden gebruikt?
Zie Sicos in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic" voor meer info.

Ik kan mij niet voorstellen dat er tweedehands batterijen gebruikt worden. Dit heb ik ook nergens gelezen of gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01:52
Sicos schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:34:
[...]

Ik heb ergens een foto zien staan van iemand die op tafel de binnenkant van de Sessy heeft gefotografeerd en volgens mij zag ik dit ding daar in zitten --> https://www.firepro.com/en/products/cylindrical-generators

Edit: Dit is die foto --> https://tweakers.net/i/SK...lbptfQTo.jpg?f=user_large

Geen idee alleen hoe dat precies werkt.
Bedankt voor de info, en ja ik ken dit systeem goed.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyOosterveer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-04 22:47
worker schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:01:
[...]

Ik had dit eerst ook. De Riemann helper heeft verschillende integrator-opties. Je hebt misschien bij method gekozen voor "trapezoidal". Bij mij verdwenen de sprongen toen ik de integration method veranderde in "left".
Op de help pagina ( https://www.home-assistant.io/integrations/integration/) staat dan ook deze aanwijzing:

[...]

Aangezien de sensor die we hier integreren vaak heel lang geen veranderingen kent is dit blijkbaar dit goede keuze.

Vervolgens loop je waarschinlijk tegen het probeelm aan dat de Riemann helper niet ge-edit kan worden. Ook hiervoor heb ik een oplossing gevonden: de helpers staan in de file

code:
1
config/.storage/core.config_entries

Deze file kun je editen en als je HA opnieuw opstart. Dan is je Riemann helper gewijzigd.
Super, thanks man! Hoopte al dat daar de oplossing zou zitten. Ik pas 'm aan en check vandaag of hij het nu goed gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-04 09:00
DJP! schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:29:
[...]

Nu wil ik ook een IR camera! Is je omgevingstemperatuur nu 31,7 graden? Volgens mij is het lastig om de standaard fannetjes te vervangen omdat die ingebouwd zitten in de omvormer. Misschien dat een wat grotere extractie fan aan de bovenkant al helpt.

Ik ben ook benieuwd hoe de aansturing van de fannetjes werkt. Zitten er temperatuur sensors in de Sessy die de temperatuur regelen of gaat dit aan de hand van tijdsduur en vermogen…
Dat vraag ik me ook af. Ik zag ergens bij de status updates (op de Sessy batterij zelf) iets van AC_...TEMPERATURE..._ staan. Anderzijds misschien maar eens een paar DS18B20's op gaan plakken... Ben toch wel benieuwd hoe koud het gaat worden in de garage van de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-04 09:15

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

procyon schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:13:
[...]

Als je de standaard 10 cent als delta hebt ingesteld is het verder denk ik de config in de PBTH app.
De prijzen bij zonneplan vandaag waren rond 5 uur 29 cent en rond 7 34 cent. Ik zit dus op een delta van 5 cent.

Heb deze instelling in de PBTH app gebruikt om precies uit te komen op de zonneplan prijzen :
Variabelen opslag % = 21
Vaste opslag per kWh = 0,17

Wellicht staan deze niet helemaal goed?
Yep, heb hetzelfde. Wat ik wel gek vind is dat als ik in de homey app naar de instellingen vam PbtH ga en op het flow-ikoontje klik hij zegt 'Er zijn nog geen Flows voor dit apparaat'.
Nu zie ik dat bij apparaten 2x NL_Netherlands staat en 2x Sessy_<IP-adres>. Heb jij dat ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Tazzios schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

antwoord 27-8 was: Gelukkig is dit een fout in de weergave en is het schema dat verzonden wordt naar de Sessy’s wel correct.

Voor vandaag staat in het schema laden en ontladen gepland met een verschil van 6 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Ik heb nu weer 1 sessie die weigert te ontladen op 4% accustatus. Waar de andere twee gewoon netjes naar 0% ontladen. Flows geven het doelvermogen in de veronderstelling dat de gerapporteerde 4% ook daadwerkelijk klopt.

@ Sessy developers; als de sessie >0% accustatus rapporteert maar vervolgens weigert te ontladen (wegens onbalans of volledig ontladen cellen), is het dan een mogelijkheid bij weigeren te ontladen een trigger te activeren die de accustatus op een juiste 0% zet? Dan rapporteert de sessy juiste variabelen en kunnen we ze beter aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
rene037 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:16:
[...]

Yep, heb hetzelfde. Wat ik wel gek vind is dat als ik in de homey app naar de instellingen vam PbtH ga en op het flow-ikoontje klik hij zegt 'Er zijn nog geen Flows voor dit apparaat'.
Nu zie ik dat bij apparaten 2x NL_Netherlands staat en 2x Sessy_<IP-adres>. Heb jij dat ook?
Ik denk dat dat niet goed is. Ik heb 1 P1 meter in Homey geinstalleerd (Die van Sessy, groen beneden) en 3 sessies (groen boven).

Ik heb slechts 1 PBTH devive (rood onder).
Geen garantie dat het zo hoort, maar ik weet wel dat het zo bij mij werkt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1REqccEyvtna_1kVBoH2j3MzXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3tkMWnuJK0tah4zqEwPNDbtM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
procyon schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:20:
Ik heb nu weer 1 sessie die weigert te ontladen op 4% accustatus. Waar de andere twee gewoon netjes naar 0% ontladen. Flows geven het doelvermogen in de veronderstelling dat de gerapporteerde 4% ook daadwerkelijk klopt.

@ Sessy developers; als de sessie >0% accustatus rapporteert maar vervolgens weigert te ontladen (wegens onbalans of volledig ontladen cellen), is het dan een mogelijkheid bij weigeren te ontladen een trigger te activeren die de accustatus op een juiste 0% zet? Dan rapporteert de sessy juiste variabelen en kunnen we ze beter aansturen.
Naast de State of charge kun je ook even kijken na de status van de Sessy. Als deze status “Battery empty” is wil die inderdaad niet verder ontladen. Het wil wel eens helpen om dan de Sessy in API modus te zetten een minuut te laden en dan weer via de API modus te gaan ontladen. Op deze manier kun je de SoC kalibreren waardoor deze weer netjes van 0 tot 100% wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:39
[b]procyon schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:32
Ik heb slechts 1 PBTH devive (rood onder).
Geen garantie dat het zo hoort, maar ik weet wel dat het zo bij mij werkt.[Afbeelding]
Per Sessy kun je beter een eigen PBTH device maken. Het kan nl voorkomen dat de SoC niet bij alle Sessy's gelijk is. Met meerdere PBTH devices kun je per Sessy de ROI regeling optimaliseren. Ook wordt dan per Sessy de opbrengst in Euros bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
DJP! schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:06:
[...]

Naast de State of charge kun je ook even kijken na de status van de Sessy. Als deze status “Battery empty” is wil die inderdaad niet verder ontladen. Het wil wel eens helpen om dan de Sessy in API modus te zetten een minuut te laden en dan weer via de API modus te gaan ontladen. Op deze manier kun je de SoC kalibreren waardoor deze weer netjes van 0 tot 100% wordt.
Zou top zijn als ik op deze status kan sturen in mijn flows, ontladen tot status "battery empty". Maar deze bouwsteen zit niet in de Homey Sessy app.
Dank voor de workaround om de sessie weer netjes 0 te laten rapporteren, hoop dat ze dit achter de schermen kunnen oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
gruijter schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:33:
[...]

Per Sessy kun je beter een eigen PBTH device maken. Het kan nl voorkomen dat de SoC niet bij alle Sessy's gelijk is. Met meerdere PBTH devices kun je per Sessy de ROI regeling optimaliseren. Ook wordt dan per Sessy de opbrengst in Euros bijgehouden.
Ja klopt, zei het verkeerd. 1 virtueel PBTH apparaat aanmaken voor je P1 meter waarin je de biedzone en tarieven instelt. Daarna ook een voor je laadpaal, sessies en wat je ook wil meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
procyon schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Zou top zijn als ik op deze status kan sturen in mijn flows, ontladen tot status "battery empty". Maar deze bouwsteen zit niet in de Homey Sessy app.
Dank voor de workaround om de sessie weer netjes 0 te laten rapporteren, hoop dat ze dit achter de schermen kunnen oplossen.
Misschien dat @gruijter dit kan implementeren? Iets van ontladen tot 0% of status Battery Empty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
DJP! schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Misschien dat @gruijter dit kan implementeren? Iets van ontladen tot 0% of status Battery Empty?
En wat helemaal geweldig zou zijn is een connector naar de huidige CO2 impact van het stroomgebruik (naast het tarief per uur). Dan kan je energie met een x gCO₂eq/kWh opslaan in de Sessie en ontladen als de stroommix in nederland X+X gCO₂eq/kWh.

Zo kan je ook monitoren met PBTH wat de echte CO2 uitstoot is van bijvoorbeeld je EV per KM, of van je huisgebruik.
De energiemix schommelt in Nederland geregeld tussen de 500 en 60 gCO₂eq/kWh, dus de spreiding is groot.

https://app.electricitymaps.com/zone/PL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
DJP! schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Dat zou je zelf met (advanced) flows kunnen maken. Maar eerlijk gezegd wacht ik tot de SoC calibratie in Sessy zelf nog wat wordt verbetert. Ik vermoed/hoop dat daar nog aan wordt gewerkt.
Overigens is een SoC van een paar procent bij Battery Empty geen probleem voor ROI flows. Als de accu helemaal leeg is met 3% geraporteerde SoC, en de opdracht krijgt om nog verder te ontladen, zal er gewoon niets gebeuren. Hetzelfde voor een volledig geladen accu die 97% SoC rapporteert. Dus ik ervaar zelf geen problemen door een iets afwijkende SoC rapportage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
procyon schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

En wat helemaal geweldig zou zijn is een connector naar de huidige CO2 impact van het stroomgebruik (naast het tarief per uur). Dan kan je energie met een x gCO₂eq/kWh opslaan in de Sessie en ontladen als de stroommix in nederland X+X gCO₂eq/kWh.

Zo kan je ook monitoren met PBTH wat de echte CO2 uitstoot is van bijvoorbeeld je EV per KM, of van je huisgebruik.
De energiemix schommelt in Nederland geregeld tussen de 500 en 60 gCO₂eq/kWh, dus de spreiding is groot.

Interessant! Kun je hier een feature request voor maken svp?
https://community.homey.a...ur-feature-requests/69740

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
procyon schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Dat klinkt interessant! Ik zie echter geen voorspellingen voor de komende x uur. Dat maakt het wel lastig.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-04 10:20
Hoi @gruijter, kun je al iets zeggen over wanneer de Homey app die niet op de Homey Pro (dus in de cloud) draait actief is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
HaraldBou schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:24:
Hoi @gruijter, kun je al iets zeggen over wanneer de Homey app die niet op de Homey Pro (dus in de cloud) draait actief is?
Nog niet. Er moet door Sessy aan hun cloud kant nog eea worden ingericht, en daar moeten nog wat keuzes in worden gemaakt (functionaliteit, prioriteit en kosten van het draaiend houden van de cloud diensten). Maar als de keuzes zijn gemaakt kan het 'snel' worden gelanceerd 🔜

[ Voor 7% gewijzigd door gruijter op 30-08-2023 21:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niels.p
Hey @PimDoos ,
Heb je al iets van je dynamisch grid target voor je HomeAssistant XoM blueprint dat je wilt/kunt delen?

Ben erg nieuwsgierig aangezien ik beetje zelfde situatie als jou heb: 2 sessys, ‘s zomers PV overproductie die op gunstiger moment kan worden verkocht, en ‘s winters onderproductie en dus op gunstige momenten accus vol gooien van het net en daar de rest van de dag op draaien.

Op de Sessy infodag noemde je iets over de integratie van Solar forecast?

Wellicht een idee om hier op GitHub een discussie voor te starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
gruijter schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:35:
[...]

Nog niet. Er moet door Sessy aan hun cloud kant nog eea worden ingericht, en daar moeten nog wat keuzes in worden gemaakt (functionaliteit, prioriteit en kosten van het draaiend houden van de cloud diensten). Maar als de keuzes zijn gemaakt kan het 'snel' worden gelanceerd 🔜
Ja als bedrijf altijd een lastige keuze. Ook al bied je het gratis aan dan klagen mensen toch als het uitvalt. Maar als je iets wil hebben wat niet uitvalt dan wordt het zeer kostbaar. Wil je SOC 2 type 2 dan zitten daar ook weer kosten aan. Lastig, lastig lastig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
John245 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:23:
[...]

Ja als bedrijf altijd een lastige keuze. Ook al bied je het gratis aan dan klagen mensen toch als het uitvalt. Maar als je iets wil hebben wat niet uitvalt dan wordt het zeer kostbaar. Wil je SOC 2 type 2 dan zitten daar ook weer kosten aan. Lastig, lastig lastig
En toch denk ik dat voor veel mensen (vooral niet Tweakers) dit een erg leuke oplossing is. Meer dan de standaard en toch nog ‘simpel’ genoeg voor het meerendeel van de mensen. Zeker als je er nog iets van een laadpaal en zonnepanelen aan kunt koppelen heb je al een leuk begin voor een slim energie management systeem.

• John245
DJP! schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:57:
[...]

En toch denk ik dat voor veel mensen (vooral niet Tweakers) dit een erg leuke oplossing is. Meer dan de standaard en toch nog ‘simpel’ genoeg voor het meerendeel van de mensen. Zeker als je er nog iets van een laadpaal en zonnepanelen aan kunt koppelen heb je al een leuk begin voor een slim energie management systeem.
Dat ben ik ook met je eens.

Maar ik heb thuis het home automation systeem draaien op een Proxmox HA cluster. En de Firewal en switsches zijn HA. Ik stel waarschijnlijk wat meer eisen als de gemiddelde consument :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
John245 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Dat ben ik ook met je eens.

Maar ik heb thuis het home automation systeem draaien op een Proxmox HA cluster. En de Firewal en switsches zijn HA. Ik stel waarschijnlijk wat meer eisen als de gemiddelde consument :)
Bij mij thuis liggen die eisen ook wat hoger :) maar ik denk dat de meeste mensen deze eisen niet hebben. En dat is ook goed. Iedereen denkt anders en doet dingen op z’n eigen manier.

Maar de stap om na een Homey in de cloud te gaan is wel erg klein. Je hebt geen hardware nodig, alleen en internet verbinding. En als de stap dan is gezet en ze zijn besmet gemaakt met het domotica virus dan gaan die eisen vanzelf omhoog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
niels.p schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:19:
Hey @PimDoos ,
Heb je al iets van je dynamisch grid target voor je HomeAssistant XoM blueprint dat je wilt/kunt delen?
Ik heb een begin gemaakt aan de automation voor Dynamic Grid Target, maar ik heb nog niet echt wat kunnen maken wat aan alle eisen voldoet. Gezien mijn piekproductie van 50 kWh op een goede zomerse dag en 10 kWh opslag (2x Sessy) kan ik met een dynamisch contract mijn zonnestroom simpelweg niet tegen een gunstig tarief kwijt met een dynamisch contract.

Mijn huidige dynamic grid target automation werkt als volgt:
- Bereken hoeveelheid kWh in de alle accu's (state of charge * 5 kWh)
- Bereken benodigde reserve om de nacht mee door te komen (tijd van zonsondergang tot zonsopkomst * sluimerverbruik + marge)
- Als huidige opgeslagen energie < reserve energie: X = -50
- Als huidige opgeslagen energie < (reserve energie + 1 kWh): X = -100

In de dynamische prijsmodus werd dit gevolgd door deze regels op basis van de marktprijs:
- Als percentage van hoogste terugleververgoeding vandaag > 80%: X = -1000
- Als terugleververgoeding > € 0.10: X=-2000
- Als inkoopvergoeding < € -0,10: X = 2000

Gezien ik nu ben overgestapt naar een 1 jaar vast contract bij GreenChoice met TLV van € 0,115 ben ik nu wat aan het experimenteren met wat ik noem 'charity netondersteuning'. Dit houdt in dat ik op basis van de op/afregeldata van Tennet het moment laat kiezen om terug te leveren. De regels hiervoor zijn min of meer hetzelfde:
- Als opregelvermogen > 50 MW: X = -1000
- Als opregelvermogen > 100 MW: X = -2000

Op dit moment is de automation nog niet echt geschikt om hergebruikt te worden (er zitten nog wat bugs in), maar uiteindelijk is het plan om deze ook op GitHub beschikbaar te maken.
Helaas heeft één van mijn Sessy's op dit moment een defect aan de omvormer, dus ik draai nu op één Sessy. Tot dat gefixt is (wordt aan gewerkt) kan ik dus niet al te veel spelen met extra terugleveren in de donkere uren, want dan kan ik niet meer NOM de nacht doorkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Url
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-03 22:28

Url

rechargingshow.com

Beste allemaal,

Ik lees al een tijdje mee met dit forum omdat ik zelf een Sessy in bestelling heb. Ik zit met een first world dilemma en graag zou ik jullie advies/inzicht/mening weten.

Anderhalve maand geleden zijn wij verhuisd naar onze nieuwbouwwoning, het gaat hier om transformatiebouw van een monument waardoor er helaas geen zonnepanelen op het dak mogen. Om deze reden ben ik van plan zonnepanelen in de tuin te leggen, zowel op de schuur als op een constructie in de tuin. Nog ter verduidelijking, ik wil gaan voor micro-omvormers voor de zonnepanelen. Ook heb ik begin dit jaar proactief een Sessy besteld die gepland staat voor de Q3 batch. In huis heb ik overal loze leidingen naartoe laten leggen en dacht ik hier goed over nagedacht te hebben, maar uiteindelijk ligt er geen leiding naar de plek op zolder waar ik de Sessy zou willen hebben. Hierdoor heb ik nu 2 scenario's:

Makkelijkste optie: Sessy in de schuur
De makkelijkste optie qua bekabeling is de Sessy in de schuur te hangen. Vanuit de schuur gaat er een loze leiding naar de meterkast, dus de zonnepanelen + Sessy aansluiten op een eigen groep is een fluitje van een cent. Het enige waar ik mee zit is dat het een standaard houten schuur is die niet geïsoleerd is. Nu staat er in de FAQ "Een Sessy voelt zich dus niet lekker in een koude en natte omgeving.". Mocht de Sessy in de schuur komen ben ik van plan een kast eromheen te maken voor isolatie maar toch blijft het een de schuur waar het s'avonds/s'nachts de zelfde temperatuur als buiten is.

Sessy op zolder
Een andere optie is de Sessy op zolder bij de wasmachine en droger. Zoals gezegd heb ik hier geen loze leiding naartoe laten leggen. Hierdoor heb ik best zitten puzzelen hoe ik überhaupt de benodigde bekabeling op die plek ga krijgen. Hier zouden de zonnepanelen + Sessy met een PV verdeler op de groep van de wasmachine komen. Omdat de afstand best flink is van de schuur naar zolder, denk zo'n 25 meter aan bekabeling, zou ik 4mm draden willen gebruiken voor minder spanningsverlies en de vraag is of ik dit uberhaupt door een bestaande leiding van het huidige stopcontact krijg aangezien die buizen maar 16mm zijn... Mede omdat door de zonnepanelen er geen 3 maar 6 draden door het zelfde buisje moeten. Ik heb voor deze situatie een aansluitschema gemaakt, mocht er interesse zijn kan ik deze wel delen.

Sorry voor het lange verhaal, hopelijk is het een beetje duidelijk..

[ Voor 5% gewijzigd door Url op 01-09-2023 21:45 ]

Rechargingshow | rechargingshow.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Url Heb je aparte leidingen voor wasmachine en droger (dus twee?)? Anders kun je 3 aders door de ene buis, 2 aders door de andere buis trekken en een onderverdeelkast maken op zolder. Dan kun je daar weer vrij alles aansluiten wat je je maar kunt bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Url schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:36:
Beste allemaal,

Ik lees al een tijdje mee met dit forum omdat ik zelf een Sessy in bestelling heb. Ik zit met een first world dilemma en graag zou ik jullie advies/inzicht/mening weten.

Anderhalve maand geleden zijn wij verhuisd naar onze nieuwbouwwoning, het gaat hier om transformatiebouw van een monument waardoor er helaas geen zonnepanelen op het dak mogen. Om deze reden ben ik van plan zonnepanelen in de tuin te leggen, zowel op de schuur als op een constructie in de tuin. Ook heb ik begin dit jaar proactief een Sessy besteld die gepland staat voor de Q3 batch. In huis heb ik overal loze leidingen naartoe laten leggen en dacht ik hier goed over nagedacht te hebben, maar uiteindelijk ligt er geen leiding naar de plek op zolder waar ik de Sessy zou willen hebben. Hierdoor heb ik nu 2 scenario's:

Makkelijkste optie: Sessy in de schuur
De makkelijkste optie qua bekabeling is de Sessy in de schuur te hangen. Vanuit de schuur gaat er een loze leiding naar de meterkast, dus de zonnepanelen + Sessy aansluiten op een eigen groep is een fluitje van een cent. Het enige waar ik mee zit is dat het een standaard houten schuur is die niet geïsoleerd is. Nu staat er in de FAQ "Een Sessy voelt zich dus niet lekker in een koude en natte omgeving.". Mocht de Sessy in de schuur komen ben ik van plan een kast eromheen te maken voor isolatie maar toch blijft het een de schuur waar het s'avonds/s'nachts de zelfde temperatuur als buiten is.

Sessy op zolder
Een andere optie is de Sessy op zolder bij de wasmachine en droger. Zoals gezegd heb ik hier geen loze leiding naartoe laten leggen. Hierdoor heb ik best zitten puzzelen hoe ik überhaupt de benodigde bekabeling op die plek ga krijgen. Hier zouden de zonnepanelen + Sessy met een PV verdeler op de groep van de wasmachine komen. Omdat de afstand best flink is van de schuur naar zolder, denk zo'n 25 meter aan bekabeling, zou ik 4mm draden willen gebruiken voor minder spanningsverlies en de vraag is of ik dit uberhaupt door een bestaande leiding van het huidige stopcontact krijg aangezien die buizen maar 16mm zijn... Mede omdat door de zonnepanelen er geen 3 maar 6 draden door het zelfde buisje moeten. Ik heb voor deze situatie een aansluitschema gemaakt, mocht er interesse zijn kan ik deze wel delen.

Sorry voor het lange verhaal, hopelijk is het een beetje duidelijk..
De omvormer van de zonnepanelen kan op de Sessy aangesloten worden. Het hoeft niet, de Sessy werkt ook goed als de zonnepanelen niet op de Sessy zijn aangesloten.

Ik zou de zonnepanelen omvormer in het schuurtje houden, dicht bij de zonnepanelen zodat niet de DC kabels dwars door je huis hebt lopen. De Sessy zou ik dan op zolder bij de wasmachine op een PV verdeler installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Laatst online: 21:20
Url schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:36:
Omdat de afstand best flink is van de schuur naar zolder, denk zo'n 25 meter aan bekabeling, zou ik 4mm draden willen gebruiken voor minder spanningsverlies .
De dikte van de kabel is totaal niet van belang voor spanningsverlies.

Even een quote van een willekeurige site:
De dikte van aders in kabels is van cruciaal belang. Als je te veel stroom door een te dunne kabel stuurt, krijg je oververhitting, met alle gevolgen van dien

Dit geldt eigenlijk ook voor de dunne buizen waar je je aders doorheen wilt geleiden.

Als je echt denkt dat de dikte van de kabel van belang is voor spanningsverlies dan raad ik je echt aan om dit uit te besteden en er een gespecialiseerde elektrcijnman bij te halen voordat je huis in de fik vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Url

Url

rechargingshow.com

Dank voor de snelle antwoorden. Vergeten te melden dat ik voor micro omvormers ga dus DC kabels lopen er sowieso niet door het huis heen.

Ik was in de veronderstelling dat de Sessy het beste werkt wanneer de omvormer(s) direct op de Sessy aangesloten zijn. Vandaar de puzzel in mijn hoofd. Mocht dit uit ervaring toch niet uitmaken dan is de Sessy los op zolder zonder aangesloten PV omvormer ook een optie die het leven een stuk makkelijker maakt!

[ Voor 5% gewijzigd door Url op 01-09-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Url schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:41:
Dank voor de snelle antwoorden. Vergeten te melden dat ik voor micro omvormers ga dus DC kabels lopen er sowieso niet door het huis heen.

Ik was in de veronderstelling dat de Sessy het beste werkt wanneer de omvormer(s) direct op de Sessy aangesloten zijn. Vandaar de puzzel in mijn hoofd. Mocht dit uit ervaring toch niet uitmaken dan is de Sessy los op zolder zonder aangesloten PV omvormer ook een optie die het leven een stuk makkelijker maakt!
Micro-omvormers van Enphase?
Als ik de aansluitschema's van de Sessie bekijk zal je die sowieso aan uitgaande kant van de Envoy (of welke omvormer dan ook) richting de groepenkast moeten aansluiten.
Een Enphase thuisbatterij zou je ook aan deze kant moeten aansluiten.

Daarnaast, wanneer je je Sessie op zolder plaatst moet je opgewekte energie van je PV-panelen vanuit je tuin naar zolder, van zolder naar je groepenkast, en van je groepenkast weer door je huis.
Is de de meest logische wijze van aansluiten?
Of interpreteer ik je aansluitschema uit je verhaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-04 13:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Lawrentz schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:38:
[...]

Sarcasme-tags vergeten? :)
Sessy doet zeker op ROI urenlang meer dan 10A, dus even nadenken over kabelverliezen kan geen kwaad. Dat kan zich prima terugbetalen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-04 19:29
Wat is jullie advies voor mij als ik 1 of meer sassy's zou nemen:

Huidige situatie;
Zonnepanelen met solaredge wave 3600? Omvormer op zolder.
Vanuit de meterkast gaat er een aparte groep naar het washok, met een automaat voor de wasmachine en zonnepanelen en iets zwaarder afgezekerd in de hoofd groepenkast..
Nu heb ik geen slimme meter, maar een old school terug draai schijf die prima werkt.
3fase aansluiting is ook aanwezig.

De sessies zou ik het liefst in de halve kelder plaatsen (kan je net niet in staan) op een aparte groep of op zolder naast de omvormer van de zonnepanelen, maar is dat wel mogelijk met de automaat in het washok.

[ Voor 12% gewijzigd door squareware op 01-09-2023 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Proton_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:17:
[...]

Sarcasme-tags vergeten? :)
Sessy doet zeker op ROI urenlang meer dan 10A, dus even nadenken over spanningsverliezen kan geen kwaad. Dat kan zich prima terugbetalen.
Nope.
Dat is zeker niet mijn stijl.
Ik ben gewoon een bezorgde (Wannabe-) Tweaker, reageer oa wanneer zelfvertrouwen in onbalans dreigt te raken met onwetendheid en wil in dit specifieke geval voorkomen dat een kabel zich onverhoopt als een gloeidraad gaat gedragen en daardoor brand kan veroorzaken.

Bedenk wel, wanneer spanningsverlies in het geding is dan wordt dit spanningsverlies idd omgezet in warmte.
En dan maak ik me meer zorgen om de warmteontwikkeling dan om het spanningsverlies.

Zelf denk ik altijd aan risico management: Faalkans x Impact.
Wellicht is de faalkans niet zo groot maar de impact kan gigantisch zijn.

Risico kan je oa uitbesteden zoals door de situatie te verzekeren maar preventie (voorkomen) is beter.
En dan is het nog maar de vraag in hoeverre een verzekeraar uitbetaalt wanneer blijkt dat je zelf alles ondeugdelijk hebt aangesloten.

Aanvulling:
Dat (Wannabe-) Tweaker heeft met mijn status op deze site te maken omdat ik hier nog niet zolang actief ben, niet zozeer met mijn algemene technische kennis en -belangstelling.

Aanpassing:
In 2e alinea kabelverlies aangepast in spanningsverlies.

[ Voor 10% gewijzigd door Lawrentz op 02-09-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-04 13:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Lawrentz Sessy is veilig aan te sluiten met 1.5mm² dus de voorgestelde 4 mm² is zonder meer voldoende veilig.
Het is zelfs economisch zinvol, 1.5mm² levert op 10A 2.6% verlies op en 4mm² komt op 0.99%.
De meerprijs is €32 dus met €0.32/kWh verdient het zich na ca 6300 kWh terug, wat neerkomt op ongeveer 800 full load cycles.
Ik laat het aan een ander om het voor 2.5mm² en 6mm² te berekenen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Laatst online: 27-04 07:02

worker

2x Sessy thuisbatterij

Lawrentz schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:38:
[...]

Even een quote van een willekeurige site:
De dikte van aders in kabels is van cruciaal belang. Als je te veel stroom door een te dunne kabel stuurt, krijg je oververhitting, met alle gevolgen van dien

Dit geldt eigenlijk ook voor de dunne buizen waar je je aders doorheen wilt geleiden.

Als je echt denkt dat de dikte van de kabel van belang is voor spanningsverlies dan raad ik je echt aan om dit uit te besteden en er een gespecialiseerde elektrcijnman bij te halen voordat je huis in de fik vliegt.
De eerste regel van jouw bericht is gewoon onzin.
Misschien was je bedoeling goed, omdat je wilt laten weten dat (brand)veiligheid een hogere prioriteit heeft dan economische verliezen. Maar die gaan hier hand in hand. Als veiligheid allang geen probleem meer is vanaf een bepaalde dikte, kan (moet) je nog steeds nadenken over of nog dikker verstandig is vanwege het verminderen van verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Proton_ schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:23:
@Lawrentz Sessy is veilig aan te sluiten met 1.5mm² dus de voorgestelde 4 mm² is zonder meer voldoende veilig.
Het is zelfs economisch zinvol, 1.5mm² levert op 10A 2.6% verlies op en 4mm² komt op 0.99%.
De meerprijs is €32 dus met €0.32/kWh verdient het zich na ca 6300 kWh terug, wat neerkomt op ongeveer 800 full load cycles.
Ik laat het aan een ander om het voor 2.5mm² en 6mm² te berekenen :)
Je hoeft mij niet te overtuigen...

Aanvullend:
Een economisch verschil van EUR 32 op de totale investering van een batterij vind ik ook gerommel in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
worker schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:34:
De eerste regel van jouw bericht is gewoon onzin.
Zie de 2e alinea mijn iets aangepaste post hierboven:
Bedenk wel, wanneer spanningsverlies in het geding is dan wordt dit spanningsverlies idd omgezet in warmte.
En dan maak ik me meer zorgen om de warmteontwikkeling dan om het spanningsverlies.
Volgens mij ben ik het op inhoudelijk vlak wel met je eens.

worker schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:34:
Misschien was je bedoeling goed, omdat je wilt laten weten dat (brand)veiligheid een hogere prioriteit heeft dan economische verliezen. Maar die gaan hier hand in hand. Als veiligheid allang geen probleem meer is vanaf een bepaalde dikte, kan (moet) je nog steeds nadenken over of nog dikker verstandig is vanwege het verminderen van verlies.
Dit was ook een post met de beste bedoelingen, en ook niet meer dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
squareware schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:36:
Wat is jullie advies voor mij als ik 1 of meer sassy's zou nemen:

Huidige situatie;
Zonnepanelen met solaredge wave 3600? Omvormer op zolder.
Vanuit de meterkast gaat er een aparte groep naar het washok, met een automaat voor de wasmachine en zonnepanelen en iets zwaarder afgezekerd in de hoofd groepenkast..
Nu heb ik geen slimme meter, maar een old school terug draai schijf die prima werkt.
3fase aansluiting is ook aanwezig.

De sessies zou ik het liefst in de halve kelder plaatsen (kan je net niet in staan) op een aparte groep of op zolder naast de omvormer van de zonnepanelen, maar is dat wel mogelijk met de automaat in het washok.
Zo te lezen heb je meer dan genoeg opties! Ook de draaischijf meter is geen probleem. De Sessy krijgt dan een CT dongle i.p.v. een P1 dongle. De CT dongle werkt met CT klemmen die je op de bedrading bij je hoofdschakelaar plaatst. Hou wel rekening met het gewicht van de Sessy voor het kiezen van een juiste plaats. Ik weet niet hoe goed bereikbaar een halve kelder is maar de Sessy moet je met twee personen tillen.

Qua bekabeling komt er meer bij kijken dan alleen de aansluitwaarde van de Sessy, of alleen brandveiligheid. Hoe hoogt is bijvoorbeeld de spanning bij een mooie zonnige dag? ik zou ook rekening houden met de toekomst, misschien komt er wel een zonnepanelen omvormer bij, of misschien komt er een tweede Sessy bij, of misschien komt er in de toekomst wel een zwaardere Sessy qua aansluiting. Al deze dingen samen bepalen de draaddikte volgens mij. Het zou zonde zijn als je later de bekabeling moet vervangen omdat je nu 32 euro hebt bespaard… ik zou eerder een iets dikkere kabel nemen dan een kabel die net aan is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees2703
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-12-2023
Hallo. Pas sinds vandaag ben ik op de hoogte van het bestaan van de Sessy thuisbatterij. Ik heb er direct veel over gelezen (o.a. dit forum) en ben enthousiast geworden. De meerderheid van de bezitters die op dit forum posten ook zo te zien. Ik overweeg er 2 te bestellen gezien het gebruik van mijn thuisinstallatie waarvan 30 zonnepanelen (+/- 8000kWh per jaar) deel uitmaken. Ik ga vanaf volgend jaar elektrisch rijden. Daarnaast ga ik vanaf einde van mijn huidig energiecontract (april volgend jaar) extra betalen voor overmatig terugleveren en de salderingsregeling verdwijnt over een paar jaar. Bovendien wil ik mijn opgeleverde elektriciteit zoveel mogelijk zelf gebruiken. Vandaar een thuisbatterij en waarschijnlijk dus 2 sessy’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Kees2703 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:49:
Hallo. Pas sinds vandaag ben ik op de hoogte van het bestaan van de Sessy thuisbatterij. Ik heb er direct veel over gelezen (o.a. dit forum) en ben enthousiast geworden. De meerderheid van de bezitters die op dit forum posten ook zo te zien. Ik overweeg er 2 te bestellen gezien het gebruik van mijn thuisinstallatie waarvan 30 zonnepanelen (+/- 8000kWh per jaar) deel uitmaken. Ik ga vanaf volgend jaar elektrisch rijden. Daarnaast ga ik vanaf einde van mijn huidig energiecontract (april volgend jaar) extra betalen voor overmatig terugleveren en de salderingsregeling verdwijnt over een paar jaar. Bovendien wil ik mijn opgeleverde elektriciteit zoveel mogelijk zelf gebruiken. Vandaar een thuisbatterij en waarschijnlijk dus 2 sessy’s.
Leuk! Als je de mogelijkheid hebt zorg ervoor dat je laadpaal ook via een domotica systeem aan te sturen is. Zo kun je (als je de mogelijkheid hebt) de zonne energie optimaal verdelen tussen de Sessy’s en de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-04 10:20
DJP! schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:28:
[...]

Leuk! Als je de mogelijkheid hebt zorg ervoor dat je laadpaal ook via een domotica systeem aan te sturen is. Zo kun je (als je de mogelijkheid hebt) de zonne energie optimaal verdelen tussen de Sessy’s en de auto.
Zou je daarvoor een of meerdere suggesties willen doen? Wij zaten zelf te denken aan een kleine 1 fase lader om de auto bij te laden als deze thuis is, maar waarschijnlijk is jouw suggestie echt veel beter, in combinatie met sessy uiteraard. Anders zijn we off-topic.

[ Voor 5% gewijzigd door HaraldBou op 02-09-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
HaraldBou schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:21:
[...]

Zou je daarvoor een of meerdere suggesties willen doen? Wij zaten zelf te denken aan een kleine 1 fase lader om de auto bij te laden als deze thuis is, maar waarschijnlijk is jouw suggestie echt veel beter, in combinatie met sessy uiteraard. Anders zijn we off-topic.
Hier zie je alle Homey apps die iets met energie doen, waaronder Sessy en diverse laadpalen:
https://homey.app/nl-nl/apps/browse/#filter?category=energy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
[...]

Voordat je een laadpaal koopt kijk of deze aangestuurd kan worden door bijvoorbeeld Homey, Home Assistant of Domoticz. Als je ook dan je zonnepanelen in het zelfde Domotica systeem hebt zitten kun je zelf bepalen wat er wordt opgeladen, bij welke kWh prijs of op welk tijdstip.

Hier zijn volgens mij nog geen kant en klare plug en play systemen voor beschikbaar. Ik denk dat de online versie van Homey daar op dit moment het dichtst bij zit. Dus als je ergens wil beginnen… Andere systemen hebben een stijlere leercurve en hebben vaak ook wat extra hardware nodig. Voordeel is wel dat je niet afhankelijk bent van internet…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:20
[...]

Zappi van MyEnergy is een hele populaire slimme laadpaal. Het heeft een ingebouwde nul op de meter (eco) mode om overtollige zonneenergie in de auto te stoppen.
Het is redelijk eenvoudig om met Home Assistant de Sessy even op pauze te zetten als de Zappi aan het laden is.

Edit: belangrijke toevoeging: Zappi en Sessy werken ook out of the box gebruikt prima samen zonder smart home systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door AJediIAm op 03-09-2023 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Hier nog een zeer tevreden Zappi-gebruiker (icm Homey)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Kees2703 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:49:
Misschien wel goed om in de gaten te houden dat het maximale vermogen dat een Sessy terug kan leveren niet heel hoog is. Als je je auto wil laden en je kook elektrisch ga je wel snel over het maximale heen dat een Sessy kan leveren. Ik denk dat je zelfs met twee dan tekort komt. Gezien je geïnstalleerde vermogen gebruik je vast ook best Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
ErnstvV schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:46:
[...]

Misschien wel goed om in de gaten te houden dat het maximale vermogen dat een Sessy terug kan leveren niet heel hoog is. Als je je auto wil laden en je kook elektrisch ga je wel snel over het maximale heen dat een Sessy kan leveren. Ik denk dat je zelfs met twee dan tekort komt. Gezien je geïnstalleerde vermogen gebruik je vast ook best Watt.
De rest komt gewoon van het net. Geen probleem, maar je kunt beter je sessy aktief uitzetten wanneer je auto gaat laden. Maar dit is al vele malen besproken hier blader omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Url

Url

rechargingshow.com

Lawrentz schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:41:
[...]

Micro-omvormers van Enphase?
Als ik de aansluitschema's van de Sessie bekijk zal je die sowieso aan uitgaande kant van de Envoy (of welke omvormer dan ook) richting de groepenkast moeten aansluiten.
Een Enphase thuisbatterij zou je ook aan deze kant moeten aansluiten.

Daarnaast, wanneer je je Sessie op zolder plaatst moet je opgewekte energie van je PV-panelen vanuit je tuin naar zolder, van zolder naar je groepenkast, en van je groepenkast weer door je huis.
Is de de meest logische wijze van aansluiten?
Of interpreteer ik je aansluitschema uit je verhaal verkeerd?
Ik zat aan micro's van Hoymiles te denken. Maar je interpreteert het aansluitschema correct. Ik had dit schema bedacht omdat ik in de veronderstelling was dat voor een optimaal gebruik van de Sessy met zonnepanelen de zonnepanelen rechtstreeks op de Sessy aangesloten moeten zijn. Ik lees hier van sommige dat het ook prima werkt als ze beide los aanwezig zijn. Het plan is dus nu om de zonnepanelen direct op een aparte groep in de groepenkast aan te sluiten en de Sessy met een verdeler op de wasmachine groep.

In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-04 17:17
Url schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:36:
[...]

Ik zat aan micro's van Hoymiles te denken. Maar je interpreteert het aansluitschema correct. Ik had dit schema bedacht omdat ik in de veronderstelling was dat voor een optimaal gebruik van de Sessy met zonnepanelen de zonnepanelen rechtstreeks op de Sessy aangesloten moeten zijn. Ik lees hier van sommige dat het ook prima werkt als ze beide los aanwezig zijn. Het plan is dus nu om de zonnepanelen direct op een aparte groep in de groepenkast aan te sluiten en de Sessy met een verdeler op de wasmachine groep.

In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken!
Wat is de zekering van die groep? De Sessy kan 2200w trekken en daar komt het gebruik van de wasmachine nog bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Url

Url

rechargingshow.com

hanev001 schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:46:
[...]

Wat is de zekering van die groep? De Sessy kan 2200w trekken en daar komt het gebruik van de wasmachine nog bovenop.
Op dit moment 16A, dus ik weet dat ik de Sessy maar met max +-1600W kan laten laden als ik dat doe. Ik wil nog informeren bij een elektricien of er (met de juiste bekabeling) een 20A zekering op kan. Indien dit niet mogelijk is dan zal ik iets met een smart plug gaan doen dat zodra de wasmachine aan gaat het maximale vermogen van de Sessy wordt teruggeschroefd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJP!
Op dit soort dagen is een thuisbatterij toch wel erg leuk! Auto wordt opgelden met 16A (1 fase) en de rest gaat netjes de Sessy in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGbNUOo3ry2WRL6GAc5suqIQ_3A=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/mQp3KawAgOMzgPx97W4vPbPw.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8y8l0FSSGe-AwXIUe-8Ctq2e7s=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/UkbyU0rDx8tTvfyzXEjqhc7A.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 10% gewijzigd door DJP! op 04-09-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-04 14:21
DJP! schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:52:
Op dit soort dagen is een thuisbatterij toch wel erg leuk! Auto wordt opgelden met 16A (1 fase) en de rest gaat netjes de Sessy in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er zeker netjes uit. En de hele week is veelbelovend qua zonneschijn :-))
Je gebruikt HomeAssistant, als ik het goed zie.
Kun je aangeven welke integraties/blauwdrukken etc je gebruikt voor panelen, batterij, en laadpaal?
Hoeveel sessy's?
Pagina: 1 ... 28 ... 86 Laatste