Ik heb een begin gemaakt aan de automation voor Dynamic Grid Target, maar ik heb nog niet echt wat kunnen maken wat aan alle eisen voldoet. Gezien mijn piekproductie van 50 kWh op een goede zomerse dag en 10 kWh opslag (2x Sessy) kan ik met een dynamisch contract mijn zonnestroom simpelweg niet tegen een gunstig tarief kwijt met een dynamisch contract.
Mijn huidige dynamic grid target automation werkt als volgt:
- Bereken hoeveelheid kWh in de alle accu's (state of charge * 5 kWh)
- Bereken benodigde reserve om de nacht mee door te komen (tijd van zonsondergang tot zonsopkomst * sluimerverbruik + marge)
- Als huidige opgeslagen energie < reserve energie: X = -50
- Als huidige opgeslagen energie < (reserve energie + 1 kWh): X = -100
In de dynamische prijsmodus werd dit gevolgd door deze regels op basis van de marktprijs:
- Als percentage van hoogste terugleververgoeding vandaag > 80%: X = -1000
- Als terugleververgoeding > € 0.10: X=-2000
- Als inkoopvergoeding < € -0,10: X = 2000
Gezien ik nu ben overgestapt naar een 1 jaar vast contract bij GreenChoice met TLV van € 0,115 ben ik nu wat aan het experimenteren met wat ik noem 'charity netondersteuning'. Dit houdt in dat ik op basis van de
op/afregeldata van Tennet het moment laat kiezen om terug te leveren. De regels hiervoor zijn min of meer hetzelfde:
- Als opregelvermogen > 50 MW: X = -1000
- Als opregelvermogen > 100 MW: X = -2000
Op dit moment is de automation nog niet echt geschikt om hergebruikt te worden (er zitten nog wat bugs in), maar uiteindelijk is het plan om deze ook op GitHub beschikbaar te maken.
Helaas heeft één van mijn Sessy's op dit moment een defect aan de omvormer, dus ik draai nu op één Sessy. Tot dat gefixt is (wordt aan gewerkt) kan ik dus niet al te veel spelen met extra terugleveren in de donkere uren, want dan kan ik niet meer NOM de nacht doorkomen.