Ook al zou je de opslagcapaciteit uit kunnen breiden, je zit dan nog steeds met het maximale vermogen dat de BMS leveren kan. Aangezien er nu al actieve koeling nodig is lijkt me niet dat daar nog veel extra door geleverd kan worden.Sicos schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:51:
[...]
Je kan bij Sessy als het goed is via de ronde poort die onderop in het midden zit (vlakbij de wifi dongle) ook een extra accu pakket aansluiten maar hoe dat in de toekomst gaat werken is ook nog niet helemaal duidelijk. Je hebt dan geen extra omvormer nodig. Maar aangezien Sessy door een startup bedrijf is gemaakt zal dat wellicht nog even duren. Maar niemand is verplicht om een Sessy te kopen.
Zo ie zo is Nederland een hele andere markt dat bijvoorbeeld the US of A aangezien je daar echt in the middle of helemaal nowhere kan wonen en dan kan ik het me goed bedenken dat je voor een heel erg modulaire oplossing gaat. In een volgebouwd Nederland met een zelf nu nog heel erg stabiel stroom netwerk lijkt me dat soort installaties gigantische overkill. Ik woon 13 jaar op de plek waar ik nu woon en in die tijd is de stroom hooguit voor 6 uurtjes niet aanwezig geweest (2 keer een stroom uitval). Lijkt me vrij stabiel.
[Afbeelding]
Inderdaad bij grotere schaal is het misschien beter om voor een andere oplossing te kiezen dan een Sessy. (voor ons als Tweakers dan..) Maar.. de Sessy is wel een complete oplossing inclusief P1 dongle etc. Het is nog net niet plug en play. Misschien zijn wij als Tweakers niet helemaal de juiste doelgroep maar ik denk dat er genoeg mensen in Nederland zijn die niet zo technisch onderlegd zijn als Tweakers. Die mensen kiezen makkelijker voor een kant en klaar systeem dan voor losse componenten die ook nog eens aangestuurd moeten worden.Wunk schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:09:
[...]
Nog even iets verder gespit..
SUN-10K-SG04LP3-EU is de inverter die je moet hebben (kost paar honderd euro meer)
Da's de laagspannings 48v versie waarbij je de accu packs parallel aan elkaar zet, wat die pylontech 5kW packs gewoon ondersteunen.. Er is ook HomeAssistant en modbus support voor die inverter.
Die eerdere inverter die ik gaf is een hoogspannings versie waarbij batterij input minimaal 150v DC moet zijn.
Hoewel interessant, loopt dit ietsje te ver weg van de daadwerkelijke Sessy discussie.
Maar mijn punt dus dat bij 1 of 2 Sessy's 't verschil niet super groot is, maar vanaf 10kW en hoger loopt de prijs behoorlijk scheef met Sessy en een oplossing als deze, waarbij je gewoon extra accu's parallel aan de installatie erbij kunt koppelen voor de helft van 't geld (en ook nog eens volledige 3-fase load-balancing hebt)
Hier heb ik ook na gekeken, vind het er ook erg gaaf uitzien. Maar het is een beetje to much om op de Sessy te plakken en er maar heel af en toe na te kijken. Die Button+ hoort meer in de woonkamer thuis denk ik.Torch1969 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:36:
[...]
Deze nieuwe ontwikkeling wat voor jou? Helemaal via mqtt aan te sturen (en configureren)
Button+ topic
In toekomst zelfs met iconen en grafieken, ik hoop het HA energie dashboard ooit na te kunnen bootsen(zeg ik als Homey gebruiker
)
Volgens mij is de koeling voor de omvormer, de BMS is niet actief gekoeld naar mijn weten. Ja bij extra batterij opslag zit je nog steeds vast aan de zelfde omvormer. Je hebt alleen meer opslag capaciteit maar dit lijkt mij ook al wel erg leuk.ErnstvV schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:19:
[...]
Ook al zou je de opslagcapaciteit uit kunnen breiden, je zit dan nog steeds met het maximale vermogen dat de BMS leveren kan. Aangezien er nu al actieve koeling nodig is lijkt me niet dat daar nog veel extra door geleverd kan worden.
[ Voor 12% gewijzigd door DJP! op 16-08-2023 20:24 ]
Mijn SolaX heeft ook één batterij ingang, daar hangen vier accupakketten in serie aan. Ieder pakket levert zo’n 100v, de omvormer heeft een werkbereik van ongeveer 200-500vKoQuest schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:44:
[...]
Dat ziet er op het eerste gezicht gunstig uit.
Nu zie ik bij de DEY 10kW SUN-10K-SG01HP3-EU specificaties 1 batterij input staan?
Dus wel op letten als je 2x 5kW wilt gebruiken. Of zijn die 'door te lussen'?
Er zijn wel 2 strings met zonnepanelen aan te sluiten, dus dat geeft zeker mogelijkheden.
Native 3-fasen is zeker handig. En ik neem ff aan dat je meterkast daar al op is ingericht.
Al met al, aardige zoektocht met nogal wat verschillende factoren te balanceren c.q. besluiten.
Daar zijn we het over eens. Dus ik ben er maar even voor gaan zitten.WillemD61 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:18:
[...]
Dat is het mooie van wiskunde ....het klopt of het klopt niet.
Je rekent hier 2x btw over de energiebelasting. Gecorrigeerd:Stel je gaat 10 kWh in je batterij stoppen. Daarvoor moet je 10/0.9=11.1 kWh uit het net halen voor een prijs van (0.09017+0.15245)*1.21=0.29354 dus dat kost 3.26 Euro.
(0,09017+0,126)×1,21 = 0,2615657 * 11,1 = 2,90337927
Gecorrigeerd:Je haalt dan 10 kWh weer uit je batterij maar levert dan 10*0.9=9 kWh terug, tegen een prijs van (0.1399+0.15245)*1.21=0.3537 dus dat levert op 3.18 euro.
(0,1399+0,126)×1,21 = 0,321739 * 9 = 2,895651
Gecorrigeerd: 0,8 cent verlies.Verlies 8 eurocent en een energieverbruik van 2.1 kWh.
Eens?
Helemaal eens, die 0.15245 is inderdaad al incl. btw. Ik ga nu ook mijn andere berekeningen aanpassen. Dank je, goede vondst.
Jij ook bedankt voor de berekening. Nu we het eens zijn, meteen de vraag wat we morgen gaan doen
Ik heb je berekening gebruikt op:
https://weer.omat.nl/dayA...&jaar=2023&maand=8&dag=17
Als ik kijk naar het duurste uur (19u), dan verlies je 0,002 euro te opzichte van 15u. Zie on mouse over's in de advies kolom.
Dus nu geef ik geen ontlaad advies meer. Zou ik dan eigenlijk ook het advies om te laden moeten laten vervallen? En zou 'gebruik batterij' dan eigenlijk ook niet 'gebruik grid' moeten worden?
Ik ben geen BMS expert maar volgens mij kan je gewoon een extra set batterijen opladen met dezelfde omvormer. Je zou dit bijvoorbeeld geschakeld kunnen doen door eerst de interne batterijen op te laden en dan te switchen naar de "externe" set. Volgens mij moet dat gewoon prima kunnen met dezelfde omvormer. Maar goed de toekomst zal het uitwijzen.ErnstvV schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:19:
[...]
Ook al zou je de opslagcapaciteit uit kunnen breiden, je zit dan nog steeds met het maximale vermogen dat de BMS leveren kan. Aangezien er nu al actieve koeling nodig is lijkt me niet dat daar nog veel extra door geleverd kan worden.
Mijn eigen optimalisatieprogramma geeft aan laden tussen 15 en 16 en ontladen tussen 19 en 20, winst 0.003 (niet doen dus, ook al zegt de wiskunde van welFaceless schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:57:
[...]
Jij ook bedankt voor de berekening. Nu we het eens zijn, meteen de vraag wat we morgen gaan doen
Ik heb je berekening gebruikt op:
https://weer.omat.nl/dayA...&jaar=2023&maand=8&dag=17
Als ik de 0.02 handlingkosten toevoeg geeft mijn programma aan niets te doen, alleen maar verlies.
Die adviezen bij zonneplan houden duidelijk geen rekening met RTE.
[ Voor 9% gewijzigd door WillemD61 op 17-08-2023 08:13 ]
Kan iemand laten weten wat Sessy gaat doen vandaag in ROI modus?WillemD61 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:02:
[...]
Als ik de 0.02 handlingkosten toevoeg geeft mijn programma aan niets te doen, alleen maar verlies.
Die adviezen bij zonneplan houden duidelijk geen rekening met RTE.
Ik ook niet, maar.......Sicos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 07:54:
[...]
Ik ben geen BMS expert maar volgens mij kan je gewoon een extra set batterijen opladen met dezelfde omvormer. Je zou dit bijvoorbeeld geschakeld kunnen doen door eerst de interne batterijen op te laden en dan te switchen naar de "externe" set. Volgens mij moet dat gewoon prima kunnen met dezelfde omvormer. Maar goed de toekomst zal het uitwijzen.
Een BMS bewaakt/managed per cel wat dus inhoud heel veel (16 oid) extra meettouwtjes.
Die 48VDC heeft zo te zien van de foto's alleen een + (plus) en - (min) en een data-aansluiting.
Ik denk wel dat ze hiermee "alles" kunnen echter tijd, ontwikkelkosten en vooral verkoopbaarheid (aantallen?) zullen bepalend zijn, hun schoorsteen (al dan niet spreekwoordelijk) moet wel roken

De quick fix is er trouwens al....... een extra Sessy, zo maar 5kWh extra, over modulair uitbreiden gesproken.
Ik zou bijna zeggen... je pakt de zelfde kast als je nu hebt met de huidige sessy's. Maakt die iets smaller... stopt er batterijen in en maakt er een aansluiting op om deze op de 48volt connecter van de master Sessy aan te sluiten. Op de omvormer en BMS na is een Sessy nu ook weer niet heel erg ingewikkeld en een extra batterij pakket lijkt me dat al helemaal niet.Simpel360 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:48:
[...]
Ik ook niet, maar.......
Een BMS bewaakt/managed per cel wat dus inhoud heel veel (16 oid) extra meettouwtjes.
Die 48VDC heeft zo te zien van de foto's alleen een + (plus) en - (min) en een data-aansluiting.
Ik denk wel dat ze hiermee "alles" kunnen echter tijd, ontwikkelkosten en vooral verkoopbaarheid (aantallen?) zullen bepalend zijn, hun schoorsteen (al dan niet spreekwoordelijk) moet wel roken![]()
De quick fix is er trouwens al....... een extra Sessy, zo maar 5kWh extra, over modulair uitbreiden gesproken.
Ah. Daar is hij weer, de 'niet heel erg ingewikkeld' opmerking.Sicos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:54:
[...]
Op de omvormer en BMS na is een Sessy nu ook weer niet heel erg ingewikkeld en een extra batterij pakket lijkt me dat al helemaal niet.
Goed, dus stel we hebben dat extra batterijpakket er aan. Daarmee verandert nu de software mbt ROI-schema, want opeens moet/kan er 10kWh ontladen worden, waarbij je eigenlijk ook rekening wilt houden met de efficiency curve, wat dan natuurlijk weer anders wordt.
Daarna krijg je dan mensen op 3 fasen 2 sessy's hebben , en dan bij 1,2,3 of alle 6 een extra batterijpakket hebben, wat in alle berekeningen meegenomen moet worden. En dan ook nog de zonnepanelen.
Daarna volgt ook nog de documentatie, opleiding van de klantenservice, het opleiden van installateurs, de aanpassingen in de webinterface, aanpassen van de grafieken en instellingen, het intern testen, beta testen en het onderhouden van deze code voor altijd.
Wat is de toegevoegde waarde om de Sessy aan te sluiten op 3 fase bij 1 fase PV omvormer (ik doel er dus op dat je wel 3 fase thuisaansluiting hebt?
Je kunt immers in de groepenkast de fase waarover je teruggeleverd wisselen als je dat wilt (of mocht dat verzocht worden door netbeheerder), zoals ik het nu lees levert de accu niet terug over 3 fase maar over de fase die je selecteert door middel van de schakeldraad op de Sessy.
Ander punt heb het niet direct in de handleiding gelezen maar is het aan te bevelen om een overspanningsbeveiliging te installeren in de groepenkast? of zit deze al op de accu ingebouwd?
Je kunt immers in de groepenkast de fase waarover je teruggeleverd wisselen als je dat wilt (of mocht dat verzocht worden door netbeheerder), zoals ik het nu lees levert de accu niet terug over 3 fase maar over de fase die je selecteert door middel van de schakeldraad op de Sessy.
Ander punt heb het niet direct in de handleiding gelezen maar is het aan te bevelen om een overspanningsbeveiliging te installeren in de groepenkast? of zit deze al op de accu ingebouwd?
Ik had het er over dat het hardware technisch niet erg ingewikkeld is. Over de software heb ik geen woord gerept.Faceless schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:16:
[...]
Ah. Daar is hij weer, de 'niet heel erg ingewikkeld' opmerking.
Goed, dus stel we hebben dat extra batterijpakket er aan. Daarmee verandert nu de software mbt ROI-schema, want opeens moet/kan er 10kWh ontladen worden, waarbij je eigenlijk ook rekening wilt houden met de efficiency curve, wat dan natuurlijk weer anders wordt.
Daarna krijg je dan mensen op 3 fasen 2 sessy's hebben , en dan bij 1,2,3 of alle 6 een extra batterijpakket hebben, wat in alle berekeningen meegenomen moet worden. En dan ook nog de zonnepanelen.
Daarna volgt ook nog de documentatie, opleiding van de klantenservice, het opleiden van installateurs, de aanpassingen in de webinterface, aanpassen van de grafieken en instellingen, het intern testen, beta testen en het onderhouden van deze code voor altijd.
Ik denk dat het hardware technisch ook wel meer werk is dan we denken. Er zal tussen de BMS'sen ook iets van communicatie moeten zijn. Zou dit de berading zijn die naast de 48VDC plus en min draden in de stekker zit?Sicos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:03:
[...]
Ik had het er over dat het hardware technisch niet erg ingewikkeld is. Over de software heb ik geen woord gerept.
Als je de Sessy aansluit op een eigen groep heeft het weinig toegevoegde waarde om dit met een drie fase kabel en automaat te doen. Als je in de toekomst meerdere Sessy's aan wil sluiten op de groep zou het toegevoegde waarde kunnen hebben.Ramkoe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:43:
Wat is de toegevoegde waarde om de Sessy aan te sluiten op 3 fase bij 1 fase PV omvormer (ik doel er dus op dat je wel 3 fase thuisaansluiting hebt?
Qua overspanningsbeveilliging zit er een beveiliging waardoor de Sessy bij een hogere spanning dan 253 Volt afschakeld. Dit helpt natuurlijk niet bij een (indirecte) blikseminslag of andere surge in je net.
Meer mensen met sporadische disconnects? Wifi modules hebben perfect bereik (hangen naast een Dream Wall). Volgens de router hebben ze nog steeds verbinding maar er is geen communicatie.
Wanneer ze uitvallen, doen ze dat alle 3 tegelijk samen met de Sessy P1 meter. Dit kan geen toeval zijn.
Alle andere apparaten werken nog steeds goed en hebben een goede verbinding.
Dit lijkt een bug?
/f/image/CbNb0O2LwcHrrvwviM35GfVH.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer ze uitvallen, doen ze dat alle 3 tegelijk samen met de Sessy P1 meter. Dit kan geen toeval zijn.
Dit lijkt een bug?
/f/image/CbNb0O2LwcHrrvwviM35GfVH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9KctZtjMf85pYdA77Oqn9ORN.png?f=fotoalbum_large)
Maar dit kan niet zonder elkaar & is onlosmakelijk met elkaar verbonden.Sicos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:03:
[...]
Ik had het er over dat het hardware technisch niet erg ingewikkeld is. Over de software heb ik geen woord gerept.
En u vergist zich nogal in de kosten (het is geen hobbyproject maar bedrijf met dito kosten).
Laat ik het anders anders benoemen, wat heeft u over voor een 5 kWh add-on accu?
@Simpel360 Ik snap wel wat je zegt hoor, maar ik zou liever 3 Sessy's kopen met 5 kWh uitbreiding per Sessy dan 6 Sessy's. Dan heb je geen zes losse omvormers nodig, 6x dezelfde software draaien, etc.
Dus ja, ik zou zeker geïnteresseerd zijn in een uitbreidingsmogelijkheid, voor uiteraard minder dan 3350. Wat dit zou moeten kosten kan Charged zelf bepalen, want ik weet niet wat de omvormer kost.
Voor degenen die meelezen: het is puur speculeren over wat kan met de 48V-poort. Charged heeft nergens gehint op een uitbreiding, want ze focussen zich nu volledig op de Sessy zelf.
Dus ja, ik zou zeker geïnteresseerd zijn in een uitbreidingsmogelijkheid, voor uiteraard minder dan 3350. Wat dit zou moeten kosten kan Charged zelf bepalen, want ik weet niet wat de omvormer kost.
Voor degenen die meelezen: het is puur speculeren over wat kan met de 48V-poort. Charged heeft nergens gehint op een uitbreiding, want ze focussen zich nu volledig op de Sessy zelf.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Nieuwe firmware!
Firmware update 1.5.1
De vakantieperiode zit er voor de programmeurs weer op, met een volle batterij is er weer gewerkt aan een update voor jouw Sessy🎉
Nieuwe features
Update all api – De Sessy dongel en Sessy batterij kunnen nu lokaal met één commando geüpdatet worden. Dit voorkomt discrepanties tussen de batterij en dongel versie.
Verbeteringen
Vermogensmeting – In de portal gaf Sessy vaak aan te laden met ±5 watt, deze meetfout is opgelost.
Vermogensregeling – Met de vorige update is het rapporteren en regelen van vermogen gewijzigd. Deze nul op de meter regeling presteerde niet altijd naar wens waardoor je meer energie uit het net moest halen. De regeling is verbeterd om zo minder energie te importeren.
Bug fixes
Algemene bug fixes fixes
Minder verbruik van sockets voor minder internetproblemen.
Meer gebruik van caching voor een betere stabiliteit.
Firmware update 1.5.1
De vakantieperiode zit er voor de programmeurs weer op, met een volle batterij is er weer gewerkt aan een update voor jouw Sessy🎉
Nieuwe features
Update all api – De Sessy dongel en Sessy batterij kunnen nu lokaal met één commando geüpdatet worden. Dit voorkomt discrepanties tussen de batterij en dongel versie.
Verbeteringen
Vermogensmeting – In de portal gaf Sessy vaak aan te laden met ±5 watt, deze meetfout is opgelost.
Vermogensregeling – Met de vorige update is het rapporteren en regelen van vermogen gewijzigd. Deze nul op de meter regeling presteerde niet altijd naar wens waardoor je meer energie uit het net moest halen. De regeling is verbeterd om zo minder energie te importeren.
Bug fixes
Algemene bug fixes fixes
Ik heb inmiddels een NOM flow werkend in Homey met 3 sessy's.
Vanuit efficiëntie bedacht zo veel mogelijk altijd maar 1 sessy actief te laten zijn (geluid is hier geen issue), dus als er 1000 watt wordt opgewekt, wordt dat door sessy 1 geladen tot de accu vol is ipv 3 sessies die ieder 333 watt laden.
Is er meer aanbod/vraag dan 1 sessy aankan, wordt alleen het overschot door de eerstvolgende sessy opgepakt.
Bij opladen begint het op sessy 1, dan 2 dan 3.
Bij ontladen eerst 3 dan 2 dan 1.
Heb ook een "stroom is negatief" flow waarin ze alle 3 vol laden met een load balancing (18.000 watt + opwek - overig verbruik) als headroom. Zo kan ik de auto opladen en doen de sessy's load balancing zodat de hoofdzekering er nooit uitklapt.
Enige issue dat ik nog heb is dat soms alle communicatie met 3 sessy's en de Sessy P1 meter tegelijkertijd uitvallen.. Er is geen duidelijke reden waarom dat gebeurd.
Ga vanavond even alles opzetten naar bedraad ipv wifi. Wellicht is dat stabieler.
Het is een beest geworden :
Vanuit efficiëntie bedacht zo veel mogelijk altijd maar 1 sessy actief te laten zijn (geluid is hier geen issue), dus als er 1000 watt wordt opgewekt, wordt dat door sessy 1 geladen tot de accu vol is ipv 3 sessies die ieder 333 watt laden.
Is er meer aanbod/vraag dan 1 sessy aankan, wordt alleen het overschot door de eerstvolgende sessy opgepakt.
Bij opladen begint het op sessy 1, dan 2 dan 3.
Bij ontladen eerst 3 dan 2 dan 1.
Heb ook een "stroom is negatief" flow waarin ze alle 3 vol laden met een load balancing (18.000 watt + opwek - overig verbruik) als headroom. Zo kan ik de auto opladen en doen de sessy's load balancing zodat de hoofdzekering er nooit uitklapt.
Enige issue dat ik nog heb is dat soms alle communicatie met 3 sessy's en de Sessy P1 meter tegelijkertijd uitvallen.. Er is geen duidelijke reden waarom dat gebeurd.
Ga vanavond even alles opzetten naar bedraad ipv wifi. Wellicht is dat stabieler.
Het is een beest geworden :
/f/image/HMj5t4WUhhoolDHi7ltomFB0.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door procyon op 17-08-2023 15:26 ]
6x hetzelfde hebben draaien kun je ook zien als redundantieTKroon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:42:
@Simpel360 Ik snap wel wat je zegt hoor, maar ik zou liever 3 Sessy's kopen met 5 kWh uitbreiding per Sessy dan 6 Sessy's. Dan heb je geen zes losse omvormers nodig, 6x dezelfde software draaien, etc.
Qua maatvoering gaat het niet veel kleiner worden, die accucellen hebben nu eenmaal een bepaalde maatvoering. Kijk maar eens de eerder geplaatste foto's van een open Sessy, haal daar de omvormer/lader weg en zoveel "win" je niet aan ruimte.
Maar hang er maar een prijskaartje aan wat zo'n accu jou mag kosten dan?

Minder als € 3350,- snap ik maar roep eens wat concreets waardoor je direct gaat bestellen?
Je mag ook spieken bij de ESS zelfbouwers
Ik verwacht dat je zonder omvormer en andere hardware in de range van €2250-2500 kunt komen. Dus puur de batterijpacks in een behuizing en de kabel om aan te sluiten op een Sessy.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Ja, op het moment dat ik dit schrijf heb ik deze melding. Maar van de week ook rond een uur of 11 's avonds, hoe de netspanning dan te hoog zou moeten zijn is me een raadsel.Sicos schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:59:
Iemand deze melding al weleens gehad? De netspanning is nu 240 volt... Dat lijkt mij toch echt niet te hoog aangezien de boel volgens mij moet uitschakelen bij 253 volt? De andere sessy doet het gewoon een die heeft dezelfde netspanning.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overigens geen idéé hoe en waar ik zou moeten zien hoe hoog die netspanning is?
Nou ik ben er min of meer al uit wat zeer waarschijnlijk het probleem was. Ik had zowel de blueprint van pimdoos actief en ook NOM aan staan in de WIFI dongles. Op de één of andere manier raakt daardoor de WIFI dongle van slag. Toevallig deze week een chatje gehad van een andere gebruiker hier op het forum en die had exact hetzelfde probleem en daar was @PimDoos zijn blue print ook actief.Grandma-nerd schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:31:
[...]
Ja, op het moment dat ik dit schrijf heb ik deze melding. Maar van de week ook rond een uur of 11 's avonds, hoe de netspanning dan te hoog zou moeten zijn is me een raadsel.
Overigens geen idéé hoe en waar ik zou moeten zien hoe hoog die netspanning is?
Voorzichtige conclusie is dus NOM aan hebben in de WIFI dongle en pimdoos zijn blueprint actief hebben vind de WIFI dongle niet zo leuk. Wellicht dat deze elke keer een setpoint krijgt van de blueprint waardoor die op een gegeven moment het spoor een beetje bijster raakt en dan die overvoltage foutmelding geeft.
Zoveel fancy stuff heb ik helemaal niet...Bij NOM en WIFI-dongle houdt het opSicos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:13:
[...]
Nou ik ben er min of meer al uit wat zeer waarschijnlijk het probleem was. Ik had zowel de blueprint van pimdoos actief en ook NOM aan staan in de WIFI dongles. Op de één of andere manier raakt daardoor de WIFI dongle van slag. Toevallig deze week een chatje gehad van een andere gebruiker hier op het forum en die had exact hetzelfde probleem en daar was @PimDoos zijn blue print ook actief.
Voorzichtige conclusie is dus NOM aan hebben in de WIFI dongle en pimdoos zijn blueprint actief hebben vind de WIFI dongle niet zo leuk. Wellicht dat deze elke keer een setpoint krijgt van de blueprint waardoor die op een gegeven moment het spoor een beetje bijster raakt en dan die overvoltage foutmelding geeft.
Niet sporadisch (helaas) maar sinds 'n week of 5 met zekere (on)regelmaat. Heb overigens één Sessy, maar het gedrag is hetzelfde. Melding in de webinterface is "🚫 De verbruiksmeter is onbereikbaar via het netwerk (sinds [verstreken tijd] geleden)"procyon schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:33:
Meer mensen met sporadische disconnects? Wifi modules hebben perfect bereik (hangen naast een Dream Wall). Volgens de router hebben ze nog steeds verbinding maar er is geen communicatie.
Dit lijkt een bug?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De modules zijn gewoon online en ook te pingen. Ik zie (sinds versie 1.5.0) dat de P1 zichzelf disconnect en reconnect, kennelijk als actie om weer "gezien" te worden, maar het leidt niet tot succes. Om de boel weer aan de gang te krijgen maak ik de P1 even stroomloos, daarna gaat het weer een poosje (variërend van uren tot dagen) goed.
Je kunt natuurlijk niet twee kapiteins op je schip hebben. Die mekaar tegen regelen. Binnen Homey bestaat de setting "Forceer Homey Besturingsmodes" Ja/nee Hier mee bescherm je Sessy als je deze op NOM of ROI hebt draaien dat hij op "API" modem word gezet.Sicos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:13:
[...]
Nou ik ben er min of meer al uit wat zeer waarschijnlijk het probleem was. Ik had zowel de blueprint van pimdoos actief en ook NOM aan staan in de WIFI dongles. Op de één of andere manier raakt daardoor de WIFI dongle van slag. Toevallig deze week een chatje gehad van een andere gebruiker hier op het forum en die had exact hetzelfde probleem en daar was @PimDoos zijn blue print ook actief.
Ik ken verder de werking binnen HA (en de blueprint van Pim) niet, maar ik vind de integratie van monitoring van sessy (Pim) voortreffelijk. Zeker met het bestaande HA Energie dashboard.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Niks mis met pimdoos zijn integratie maar meer een vergissing vanuit mijn kant dat er 2 systemen actief waren en ik in het begin dat niet in de gaten had.psdata schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:24:
[...]
Je kunt natuurlijk niet twee kapiteins op je schip hebben. Die mekaar tegen regelen. Binnen Homey bestaat de setting "Forceer Homey Besturingsmodes" Ja/nee Hier mee bescherm je Sessy als je deze op NOM of ROI hebt draaien dat hij op "API" modem word gezet.
Ik ken verder de werking binnen HA (en de blueprint van Pim) niet, maar ik vind de integratie van monitoring van sessy (Pim) voortreffelijk. Zeker met het bestaande HA Energie dashboard.
Idem, en dan bekabeld. Mijn oplossing was de integratie etc eruit, en weer terug naar de Sessy-NOM. In mijn geval met klassiek vast energiecontract werkt dat op dit moment goed genoeg. Ik moest de accu's wel ff hard af en aankoppelen met de automaat. Daarin was de te hoge voltage melding weg, en werkte weer normaal.Sicos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:13:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door KoQuest op 17-08-2023 16:57 ]
Sicos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:13:
[...]
De XOM blueprint stuurt geen acties uit naar Sessy op het moment dat de strategie 'NOM' is. Enkel Sessy's met de strategie op 'API' worden aangestuurd vanuit de XOM blueprint.KoQuest schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:55:
[...]
Idem, en dan bekabeld. Mijn oplossing was de integratie etc eruit, en weer terug naar de Sessy-NOM. In mijn geval met klassiek vast energiecontract werkt dat op dit moment goed genoeg. Ik moest de accu's wel ff hard af en aankoppelen met de automaat. Daarin was de te hoge voltage melding weg, en werkte weer normaal.
De integratie (dus niet de blueprint) pollt op dit moment iedere 10 seconden voor nieuwe power values. Dit zou niet voldoende moeten zijn om een dongle offline te trekken. In de vroege ontwikkeling van de integratie gingen de dongles pas moeilijk doen bij meerdere requests per seconde, daar zitten we nu ver vanaf.
Dit doet mij vermoeden dat dit eerder een probleem is in de dongle firmware dan in de integratie met HA. Zoals ik het lees schat ik in dat de reboot eerder het probleem oplost dan het uitschakelen van de blueprint. Gezien veel Tweakers de HA integratie draaien vermoed ik dat dit een gevalletje correlatie i.p.v. causatie isGrandma-nerd schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:15:
[...]
Zoveel fancy stuff heb ik helemaal niet...Bij NOM en WIFI-dongle houdt het op
Mocht iemand mijn ongelijk willen bewijzen en debug logs hebben van de integratie en sessypy op het moment dat dit probleem optreedt: Graag even een issue inschieten op Github, dan wil ik het graag onderzoeken.
Dank voor de toelichting. Bij mij raakte de dongles qua verbinding niet van slag want bekabeld en vaste ip-adressen. De waarneming van de accu over een te hoog voltage, te lange tijd, zat dwars. Daardoor schakelde de accu's zichzelf uit (of standby oid) en deden niets meer. En dat terwijl het voltage in 99,9% van de gevallen de afgelopen 10 maanden op alle drie de fases rond de 237v ligt.PimDoos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:33:
[...]
[...]
De XOM blueprint stuurt geen acties uit naar Sessy op het moment dat de strategie 'NOM' is. Enkel Sessy's met de strategie op 'API' worden aangestuurd vanuit de XOM blueprint.
De integratie (dus niet de blueprint) pollt op dit moment iedere 10 seconden voor nieuwe power values. Dit zou niet voldoende moeten zijn om een dongle offline te trekken. In de vroege ontwikkeling van de integratie gingen de dongles pas moeilijk doen bij meerdere requests per seconde, daar zitten we nu ver vanaf.
[...]
Dit doet mij vermoeden dat dit eerder een probleem is in de dongle firmware dan in de integratie met HA. Zoals ik het lees schat ik in dat de reboot eerder het probleem oplost dan het uitschakelen van de blueprint. Gezien veel Tweakers de HA integratie draaien vermoed ik dat dit een gevalletje correlatie i.p.v. causatie is
Mocht iemand mijn ongelijk willen bewijzen en debug logs hebben van de integratie en sessypy op het moment dat dit probleem optreedt: Graag even een issue inschieten op Github, dan wil ik het graag onderzoeken.
Ik ga op een later tijdstip eens kijken of ik het verschijnsel gecontroleerd kan reproduceren.
[ Voor 10% gewijzigd door KoQuest op 17-08-2023 19:48 ]
ik heb dit onlangs ook gehad "inverter_internal: Fault: AC over voltage" de Sessy ging inderdaad in Standby en hield op met laden. Nadat ik de de stroom er even af heb gehad werkte alles weer.KoQuest schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:39:
[...]
Dank voor de toelichting. Bij mij raakte de dongles qua verbinding niet van slag want bekabeld en vaste ip-adressen. De waarneming van de accu over een te hoog voltage, te lange tijd, zat dwars. Daardoor schakelde de accu's zichzelf uit (of standby oid) en deden niets meer. En dat terwijl het voltage in 99,9% van de gevallen de afgelopen 10 maanden op alle drie de fases rond de 237v ligt.
Ik ga op een later tijdstip eens kijken of ik het verschijnsel gecontroleerd kan reproduceren.
Yep, dat is het.Michel242186 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:51:
[...]
ik heb dit onlangs ook gehad "inverter_internal: Fault: AC over voltage" de Sessy ging inderdaad in Standby en hield op met laden. Nadat ik de de stroom er even af heb gehad werkte alles weer.
Overigens 2 accu's op aparte 3F-groep, dus geen omvormer ertussen of zoiets.
Ik heb P1 Dongle helaas nooit stabiel gekregen met wifi, heb hem maar met kabel aangesloten en dat werkt goed icm met WiFi op de de batterijen zelf. Kan uiteraard liggen aan de hoeveelheid 2.4Ghz netwerken, maar andere devices hadden dit euvel niet.Grandma-nerd schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:21:
[...]
Niet sporadisch (helaas) maar sinds 'n week of 5 met zekere (on)regelmaat. Heb overigens één Sessy, maar het gedrag is hetzelfde. Melding in de webinterface is "🚫 De verbruiksmeter is onbereikbaar via het netwerk (sinds [verstreken tijd] geleden)"
De modules zijn gewoon online en ook te pingen. Ik zie (sinds versie 1.5.0) dat de P1 zichzelf disconnect en reconnect, kennelijk als actie om weer "gezien" te worden, maar het leidt niet tot succes. Om de boel weer aan de gang te krijgen maak ik de P1 even stroomloos, daarna gaat het weer een poosje (variërend van uren tot dagen) goed.
Oke dank, goed om te weten.Arnrd schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:49:
[...]
Ik heb P1 Dongle helaas nooit stabiel gekregen met wifi, heb hem maar met kabel aangesloten en dat werkt goed icm met WiFi op de de batterijen zelf. Kan uiteraard liggen aan de hoeveelheid 2.4Ghz netwerken, maar andere devices hadden dit euvel niet.
Ben eigenlijk altijd voorstander van een kabel voor iets wat vast zit.
Mijn flow werkt niet meer goed, had deze ingesteld te ontladen tot 2% en dan te stoppen. Ik zie nu dat 1 sessy die nog 4% accu heeft geen ontlaad opdracht meer accepteert.DJP! schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:18:
Nieuwe firmware!
Firmware update 1.5.1
Verbeteringen
Bug fixes
Algemene bug fixes fixes
Hebben jullie in deze update een marge ingebouwd waaronder/boven de sessy's niet meer ont/bijladen?
En als dat zo is, welke thresholds hebben jullie gekozen? Dan pas ik mijn flow daar op aan.
[ Voor 7% gewijzigd door procyon op 18-08-2023 09:49 ]
"geen fancy stuff" was letterlijk bedoeld. Ik heb geen enkele integratie. Alleen NOM (instelling in de portal) en de (bijgeleverde) WIFI dongle.PimDoos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:33:
[...]
Dit doet mij vermoeden dat dit eerder een probleem is in de dongle firmware dan in de integratie met HA. Zoals ik het lees schat ik in dat de reboot eerder het probleem oplost dan het uitschakelen van de blueprint. Gezien veel Tweakers de HA integratie draaien vermoed ik dat dit een gevalletje correlatie i.p.v. causatie is
Je zou kunnen proberen om de SoC even te kalibreren. Dit doe je door de Sessy in API modus te zetten en dan helemaal te ontladen en weer weer helemaal opladen. De SoC zou dan weer van 0 tm 100% moeten zijn.procyon schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:46:
[...]
Mijn flow werkt niet meer goed, had deze ingesteld te ontladen tot 2% en dan te stoppen. Ik zie nu dat 1 sessy die nog 4% accu heeft geen ontlaad opdracht meer accepteert.
Hebben jullie in deze update een marge ingebouwd waaronder/boven de sessy's niet meer ont/bijladen?
En als dat zo is, welke thresholds hebben jullie gekozen? Dan pas ik mijn flow daar op aan.
Ps ik werk niet voor Sessy… ik poste alleen de release notes die in de Portal stond.
Ooh sorryDJP! schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:45:
[...]
Je zou kunnen proberen om de SoC even te kalibreren. Dit doe je door de Sessy in API modus te zetten en dan helemaal te ontladen en weer weer helemaal opladen. De SoC zou dan weer van 0 tm 100% moeten zijn.
Ps ik werk niet voor Sessy… ik poste alleen de release notes die in de Portal stond.
Dank. Ik ga dat even proberen. Viel me op dat dit nieuw gedrag is sinds de update dus nam aan dat het daardoor gedreven was. Ik ga je advies even proberen
Laden van allebei verloopt op volle toeren :-))
:fill(white):strip_exif()/f/image/a0wiLGSJGDa1upiFCYBCsty1.png?f=user_large)
Zo moet het.
:fill(white):strip_exif()/f/image/a0wiLGSJGDa1upiFCYBCsty1.png?f=user_large)
Zo moet het.
Ik heb sinds een paar weken een (1) Sessy. Geconfigureerd in de dynamische modus. Ik heb 7 zonnepanelen, de Sessy zit tussen mijn panelen en de groepenkast. Wat mij opvalt is dat de laadstroom nooit boven de 1000 Watt uitkomt. Terwijl de laad/levertijd op 2200 Watt staat. Ik dacht eerst dat er mogelijk een programmering inzit die na een installatie langzaam dit maximum opvoert, maar dat lijkt me niet het geval. Heeft het zit het systeem aan/uit te zetten, of zijn er andere acties raadzaam?. Ik heb geen verbindingsproblemen.
@GerritOut Ik zou hem even op API zetten kijken en dan zelf het vermogen op geven om te testen.
( Specs zijn: 2,2 kW laden en 1,7 kW ontladen)
( Specs zijn: 2,2 kW laden en 1,7 kW ontladen)
Geeft Sessy op het moment dat er geladen wordt een melding op de lokale webinterface onder de system monitor? (Te vinden op http://sessy-xxxx.local/sysinfo, xxxx = eerste 4 karakters van het serienummer)GerritOut schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:14:
Ik heb sinds een paar weken een (1) Sessy. Geconfigureerd in de dynamische modus. Ik heb 7 zonnepanelen, de Sessy zit tussen mijn panelen en de groepenkast. Wat mij opvalt is dat de laadstroom nooit boven de 1000 Watt uitkomt. Terwijl de laad/levertijd op 2200 Watt staat. Ik dacht eerst dat er mogelijk een programmering inzit die na een installatie langzaam dit maximum opvoert, maar dat lijkt me niet het geval. Heeft het zit het systeem aan/uit te zetten, of zijn er andere acties raadzaam?. Ik heb geen verbindingsproblemen.
ik vermoed dat het door de software-update komt, want plotseling is hij nu op volle kracht aan het opladen.
ALs ik de lokale webinterface van de wifi dongle kijk, nadat ik op het groene bolletje linksboven klik (waar de systeemstatus onder verborgen zit), zie ik bijgaand kryptisch plaatje:
:strip_exif()/f/image/FZ9gNvudSe4rWL61iNwLLGhf.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan klikken op de bolletjes maar het interpreteren van de meldingen is een ander verhaal. Hoe dan ook de overall status op dit moment is groen.
ALs ik de lokale webinterface van de wifi dongle kijk, nadat ik op het groene bolletje linksboven klik (waar de systeemstatus onder verborgen zit), zie ik bijgaand kryptisch plaatje:
:strip_exif()/f/image/FZ9gNvudSe4rWL61iNwLLGhf.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan klikken op de bolletjes maar het interpreteren van de meldingen is een ander verhaal. Hoe dan ook de overall status op dit moment is groen.
Dit klinkt wel als een idee. Is het natuurlijk nog even de vraag hoe de software de mogelijkheid geeft om de P1 gemonitoorde stoom ook daadwerkelijk te begrenzen per fase. Ik heb namelijk wel een 3 fase liggen en straks 1 Sessy. En in theorie mag hij dan laden tot 20A op de betreffende fase, maar de rest van de fasen hoeft hij dan niet mee te wegen voor de maximale belasting. Ik zal de vraag/oplossing eens aan Sessy voorleggenhanev001 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:54:
[...]
Wat een work-aroud kan zijn is het volgende:
Je hebt de zekering van 20A = 4600W vermogen.
Reken uit wat het maximum gelijktijdig vermogen is die de afnemers die op de ene poort van de PV-verdeler zitten kunnen gebruiken en trek dit af van het zekering vermogen.
Plaats de Sessy samen met de omvormer in de andere poort van de PV-verdeler en begrens het maximum vermogen van de Sessy op het resterende vrije vermogen van de zekering.
Stel vermogen van afnemers = 4000W dan blijft er 600W over voor de Sessy. Dit beperkt wel de laad/ontlaad capaciteit maar je voorkomt dat er gebruik van de meter naar de afnemers door de Sessy loopt.
Beste Tweakers,
Ben voornemens dit jaar 2 of 3 sessy's te bestellen.
Mijn doel is de NOM instelling. Maar nu vraag ik me even af hoe dit met de perikelen van van de Bron (mocht dit doorgaan, en door andere leveranciers wordt overgenomen) werkt.
Stel ik neem vermogen af op 1 sessy, maar voor 0 op de meter stuurt de 2e sessie dit het net in. Dan wordt je dus aangemerkt voor teruglevering?. Wat zie ik over het hoofd?. Hopelijk begrijpen jullie hoe ik het verwoord hier.
Alvast dank.
Mijn doel is de NOM instelling. Maar nu vraag ik me even af hoe dit met de perikelen van van de Bron (mocht dit doorgaan, en door andere leveranciers wordt overgenomen) werkt.
Stel ik neem vermogen af op 1 sessy, maar voor 0 op de meter stuurt de 2e sessie dit het net in. Dan wordt je dus aangemerkt voor teruglevering?. Wat zie ik over het hoofd?. Hopelijk begrijpen jullie hoe ik het verwoord hier.
Alvast dank.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Geen probleem. Wat de meter aan de leverancier (via de netwerkbeheer) doorgeeft is het saldo van al de 3 fases.Leoniq schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:24:
Beste Tweakers,
Alvast dank.
Leoniq schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:24:
Beste Tweakers,
Alvast dank.
Zie ook eerder in dit topic 'salderen vs. sommeren'. TLDR: Terugleveren geldt pas op het moment dat de som van het vermogen van de fasen op de meter negatief is.hanev001 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:34:
[...]
Geen probleem. Wat de meter aan de leverancier (via de netwerkbeheer) doorgeeft is het saldo van al de 3 fases.
Hanev001 en Pimdoos,
Bedankt voor jullie snelle reactie. Het is mij nu duidelijk. Bedankt.
Bedankt voor jullie snelle reactie. Het is mij nu duidelijk. Bedankt.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Die eerste viel nog wel mee dat was gemaakt met een kant en klaar product (ok aan de prijs)
Maar deze optie wordt goedkoper (schempje + ESP32 + flexboard (20a25 + verzending))
Dit zijn schermpjes van opgedoekte super(media)markten die iemand (atc1441) heeft kunnen opkopen.
Vandaag de eerste setup gemaakt van "Open EPaper Link" https://github.com/jjwbruijn/OpenEPaperLink.
:strip_exif()/f/image/IrBtBtONT4YLkepTCFy1Y6dy.jpg?f=fotoalbum_large)
Er bestaat al een intergratie voor binnen HA, maar eens kijken of we het kunnen aansturen via Homey en dan naar HA > display.
Of is er ook iemand voor te poren binnen Homey.
[ Voor 4% gewijzigd door psdata op 20-08-2023 17:46 ]
Gaaf! Ik ben er nu ook mee bezig, heb ook al schermpjes. Had alleen gehoopt dat de CC2531 als AP kon dienen, dit werkt helaas niet echt echt lekker. Nu maar een paar ESP’s bestellen…psdata schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:41:
[...]
Die eerste viel nog wel mee dat was gemaakt met een kant en klaar product (ok aan de prijs)
Maar deze optie wordt goedkoper (schempje + ESP32 + flexboard (20a25 + verzending))
Dit zijn schermpjes van opgedoekte super(media)markten die iemand (atc1441) heeft kunnen opkopen.
Vandaag de eerste setup gemaakt van "Open EPaper Link" https://github.com/jjwbruijn/OpenEPaperLink.
[Afbeelding]
Er bestaat al een intergratie voor binnen HA, maar eens kijken of we het kunnen aansturen via Homey en dan naar HA > display.
Zullen we de disccusie hier over voor zetten op het Homey platvorm (forum) of een nieuw topic hier....
Deze ook gezien ?psdata schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:41:
[...]
[Afbeelding]
https://community.homey.a...o-e-paper-for-homey/74640
Edit: afbeelding toegevoegd:
:strip_exif()/f/image/hnMMBG84eohkc3cN9jU8xQ9z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Torch1969 op 20-08-2023 19:59 ]
Nee, maar nu wel Thanks Torch1969
Wellicht kunnen we code uit wisselen
Cool project hoor. Leuk om te zien.. maar vraag me af, is zo’n schermpje niet in no-time kaduuk met zoveel refreshes? Hoe vaak update je het scherm?Torch1969 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:49:
[...]
Deze ook gezien ?
https://community.homey.a...o-e-paper-for-homey/74640
Edit: afbeelding toegevoegd:
[Afbeelding]
Mijn sessy;s staan in ROI mode. Gisteren zijn ze begonnen met opladen toen de prijs het laagst was. Vandaag was de laagste prijs om 13.00 uur 25 cent , om 17.00 uur was de prijs 32 cent, toen begonnen de sessy,s te laden.
Ik heb het opladen handmatig gestopt. Ontladen begon wel weer op hoogste prijs.
“no-time” valt denk ik mee, ik draai hiermee sinds februari, dus half jaar in ieder geval 😁. Ik doe elke 5 minuten een update, daartussen slaapt het bordje (gebaseerd op arduino). Ik heb er een LiPo accuutje achter, daarmee kan het display 2-3 weken draadloos werken, daarna een nacht opladen.niels.p schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:57:
[...]
Cool project hoor. Leuk om te zien.. maar vraag me af, is zo’n schermpje niet in no-time kaduuk met zoveel refreshes? Hoe vaak update je het scherm?
De uitdaging met dit soort schermpjes is denk ik vooral wat toon je erop / hoe vaak doe je dan een refresh (oftewel hoe actueel is de data op het scherm) / hoe lang houdt de accu/batterij het uit.
Bijvoorbeeld actuele vermogen van zon opwek heeft eigenlijk niet zoveel zin als je eens in de 5 minuten een update doet. En dat kun je doorvertalen naar wat je van de accu zou willen tonen. Totaal geleverde vermogen op een dag, of % vulling lijken zinvoller dan actuele vermogen (als die veel/vaak fluctueert).
Goedemiddag, ik heb een tijd geleden 2 sessys besteld en die worden als het goed is in het 3e kwartaal geleverd. Door omstandigheden wil ik er van afzien. Is er iemand die interesse heeft om deze over te nemen?
Bij interesse hoor ik het graag
Bedankt voor de info.. erg interessant, ik blijf het volgen. Voor nu ga ik eerst zelf eens HomeAssistant aan de praat krijgen om straks met m’n Sessy’s (vrijdag as geplaatst) aan de alag te kunnen. Nu alles thuis met Domoticz, maar na de demo van @PimDoos op de Sessy gebruikersdag toch echt wel om..Torch1969 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 07:46:
[...]
“no-time” valt denk ik mee, ik draai hiermee sinds februari, dus half jaar in ieder geval 😁. Ik doe elke 5 minuten een update, daartussen slaapt het bordje (gebaseerd op arduino). Ik heb er een LiPo accuutje achter, daarmee kan het display 2-3 weken draadloos werken, daarna een nacht opladen.
De uitdaging met dit soort schermpjes is denk ik vooral wat toon je erop / hoe vaak doe je dan een refresh (oftewel hoe actueel is de data op het scherm) / hoe lang houdt de accu/batterij het uit.
Bijvoorbeeld actuele vermogen van zon opwek heeft eigenlijk niet zoveel zin als je eens in de 5 minuten een update doet. En dat kun je doorvertalen naar wat je van de accu zou willen tonen. Totaal geleverde vermogen op een dag, of % vulling lijken zinvoller dan actuele vermogen (als die veel/vaak fluctueert).
Domoticz heeft ook een soort van Sessy integratie wat ook goed werkt. Toch ben ik hier ook aan het overgaan van Domoticz richting Home-Assistant. Vooral het energie dashboard is erg sterk, dit mist toch wel een beetje bij Domoticz. Allebei de systemen hebben zo z’n voor en nadelen. Er zijn wat tooltjes om de historische data over te zetten van Domoticz naar HA.niels.p schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:41:
[...]
Bedankt voor de info.. erg interessant, ik blijf het volgen. Voor nu ga ik eerst zelf eens HomeAssistant aan de praat krijgen om straks met m’n Sessy’s (vrijdag as geplaatst) aan de alag te kunnen. Nu alles thuis met Domoticz, maar na de demo van @PimDoos op de Sessy gebruikersdag toch echt wel om..
Wat ik persoonlijk de kracht en nadeel vindt van Home Assistant is dat je veel zelf kan doen. Zo had ik bijvoorbeeld afgelopen week de WIFI dongle van mijn Growatt PV omvormer vervangen door een bekabelde versie (omdat er veel beton in mijn huis zit en WIFI daar niet zo aardig mee omgaat) maar eer ik uitgevonden had hoe ik die nieuwe moest toevoegen en de data van de oude kon bewaren dat duurde wel even.DJP! schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:56:
[...]
Domoticz heeft ook een soort van Sessy integratie wat ook goed werkt. Toch ben ik hier ook aan het overgaan van Domoticz richting Home-Assistant. Vooral het energie dashboard is erg sterk, dit mist toch wel een beetje bij Domoticz. Allebei de systemen hebben zo z’n voor en nadelen. Er zijn wat tooltjes om de historische data over te zetten van Domoticz naar HA.
Je kunt je order toch annuleren.
Mika1989 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:08:
Goedemiddag, ik heb een tijd geleden 2 sessys besteld en die worden als het goed is in het 3e kwartaal geleverd. Door omstandigheden wil ik er van afzien. Is er iemand die interesse heeft om deze over te nemen?
Ja je kan ze een mailtje sturen om de bestelling te annuleren
Ik heb wel interesse in 1 stuksMika1989 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:08:
Tesla Model 3 RWD (2023)
Dat denk ik ook. Maar ik wil de verkoper wel waarschuwen dat als je er 2 bij Sessy bestel je 1 dongle krijg. Je blijft dus zitten met 1 niet complete Sessy. Of je moet iets met Sessy regelen.Gramser schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:04:
Dan is dit het moment om verder te gaan via PB, niet?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik heb al een dongle.. pb verder!
Tesla Model 3 RWD (2023)
Met '1 dongle' bedoel je waarschijnlijk 1 dongle aan de slimmer meter, dus de P1-meter van Sessy.John245 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:25:
[...]
Dat denk ik ook. Maar ik wil de verkoper wel waarschuwen dat als je er 2 bij Sessy bestel je 1 dongle krijg. Je blijft dus zitten met 1 niet complete Sessy. Of je moet iets met Sessy regelen.
Hierdoor zal er slechts 1 complete set overblijven: accu-met-dongle samen met P1-meter-dongle.
De 2e accu is dan het handigst voor een huidge sessy-gebruiker die er een extra accu bij wil.
Maar de verkoper zal ze natuurlijk alletwee in een verkoop willen kwijtraken waarin dan ook de P1-meter zit.
Misschien even erbij vermelden of dat tegen de oude of nieuwe prijs is.... ?Mika1989 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:08:
Ja, ik was al wat tegengekomen qua Domoticz integratie, maar mij heeft ook voornamelijk het visuele aspect mij over de streep getrokken. Maar goed, ga het mooi naast elkaar draaien en dan eerst de sessies en PV op HA en daarna langzaamaan eens kijken hoe we de rest gaan overzetten. Goed om te weten dat er wat export tooltjes zijn. Had me al verzoend met de verwachting om op 0 te beginnenDJP! schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:56:
[...]
Domoticz heeft ook een soort van Sessy integratie wat ook goed werkt. Toch ben ik hier ook aan het overgaan van Domoticz richting Home-Assistant. Vooral het energie dashboard is erg sterk, dit mist toch wel een beetje bij Domoticz. Allebei de systemen hebben zo z’n voor en nadelen. Er zijn wat tooltjes om de historische data over te zetten van Domoticz naar HA.
Mijn ervaring is dat dat in Domoticz niet anders is. Heb destijds voor domoticz gekozen om de vele scripting mogelijkheden, dus naast de gebruikelijke 'block events'. Maar ik vind dat Domoticz toch behoorlijk achterloopt in de GUI en de presentatie van data. Maar goed, snap ook wel dat het hoofddoel automation is, en dat doet het prima.Sicos schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:09:
[...]
Wat ik persoonlijk de kracht en nadeel vindt van Home Assistant is dat je veel zelf kan doen. Zo had ik bijvoorbeeld afgelopen week de WIFI dongle van mijn Growatt PV omvormer vervangen door een bekabelde versie (omdat er veel beton in mijn huis zit en WIFI daar niet zo aardig mee omgaat) maar eer ik uitgevonden had hoe ik die nieuwe moest toevoegen en de data van de oude kon bewaren dat duurde wel even.
Zeker... ziet er goed uit.
Nu heb ik de homey-flow van power by the hour, het basis voorbeeld. Ik snapte niet zo goed waarom hij vannacht begon te laden tussen 3 en 5 en te ontladen tussen 7 en 9. Het prijsverschil was toch veel te klein? (7 cent). In de Sessy-portal staat nu ook de strategie voor de 'native' (POI-instelling van Sessy) en die lijkt wel OK.
Iemand idee hoe het zit?
Nu heb ik de homey-flow van power by the hour, het basis voorbeeld. Ik snapte niet zo goed waarom hij vannacht begon te laden tussen 3 en 5 en te ontladen tussen 7 en 9. Het prijsverschil was toch veel te klein? (7 cent). In de Sessy-portal staat nu ook de strategie voor de 'native' (POI-instelling van Sessy) en die lijkt wel OK.
Iemand idee hoe het zit?
Dat ROI plaatje ziet er wel netjes uit! Geeft ook duidelijk aan wanneer de Sessy moet laden en ontladen.
Ik weet niet of het mag, maar: Heeft er iemand interesse in een (1) sessy? Ik heb er 1 in bestelling staan en deze is klaar voor levering, echter ik wil toch voor een andere setup gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door swat! op 23-08-2023 16:19 ]
EV6 Plus
Verwijderd
Mooi topic dit. Leuk om te zien hoe sommigen er mee bezig zijn. Top dat jullie dit allemaal doen en delen.
Hoe zit het met warmte ontwikkeling / gevoeligheid van de Sessy's? Ik denk erover 2 aan te schaffen. Deze komen dan op zolder in een vrij krappe ruimte waar de "airflow" niet optimaal is.
De CV hangt er ook overigens en de omvormer van de zonnepanelen. De ruimte is gedeeltelijk afgesloten en het kan er wel warm worden door o.a. de droger die ernaast staat.
Er is wel een optie om meer te ventileren maar dat vergt wat kluswerk. De vraag is even in hoeverre dit nodig zal zijn. Ben benieuwd naar ervaringen wat betreft warmte ontwikkeling.
Hoe zit het met warmte ontwikkeling / gevoeligheid van de Sessy's? Ik denk erover 2 aan te schaffen. Deze komen dan op zolder in een vrij krappe ruimte waar de "airflow" niet optimaal is.
De CV hangt er ook overigens en de omvormer van de zonnepanelen. De ruimte is gedeeltelijk afgesloten en het kan er wel warm worden door o.a. de droger die ernaast staat.
Er is wel een optie om meer te ventileren maar dat vergt wat kluswerk. De vraag is even in hoeverre dit nodig zal zijn. Ben benieuwd naar ervaringen wat betreft warmte ontwikkeling.
Wanneer ik de Sessy volledig oplaad en weer ontlaad (op 100% vermogen), dan moet ik er ongeveer 6,42 kWh instoppen en krijg ik 5,22 kWh weer terug. Het verschil - 1,2 kWh - wordt omgezet in warmte en dat voel je op zich wel.
Aan de andere kant, Sessy doet dat in een tijdsbestek van grofweg 6 uur (3 uur laden + 3 uur ontladen), terwijl een moderne droger een vergelijkbaar verbruik heeft per droogbeurt en dus in een kortere tijd. Nu is het moeilijk precies de situatie te voorspellen, maar als de droger zijn warmte daar kwijt kan, dan kan de Sessy dat in principe ook.
Let wel, in de installatiehandleiding staat: "Gebruik Sessy in een geventileerde omgeving"
Aan de andere kant, Sessy doet dat in een tijdsbestek van grofweg 6 uur (3 uur laden + 3 uur ontladen), terwijl een moderne droger een vergelijkbaar verbruik heeft per droogbeurt en dus in een kortere tijd. Nu is het moeilijk precies de situatie te voorspellen, maar als de droger zijn warmte daar kwijt kan, dan kan de Sessy dat in principe ook.
Let wel, in de installatiehandleiding staat: "Gebruik Sessy in een geventileerde omgeving"
Ja dat mag, ik heb ook een Sessy van iemand anders overgenomen. Bij mij ging dat als volgt te werk;swat! schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:18:
Ik weet niet of het mag, maar: Heeft er iemand interesse in een (1) sessy? Ik heb er 1 in bestelling staan en deze is klaar voor levering, echter ik wil toch voor een andere setup gaan.
- Jij (degene die er vanaf wil) neemt contact op Charged B.V. (dat zijn degene die de Sessy's maken) en vertelt dat je iemand hebt die de Sessy wilt overnemen.
- Die gene krijgt een e-mail om te bevestigen dat je er mee akkoord gaat
- Degene die het overneemt betaalt het rest bedrag
- Je verrekent onderling de aanbetaling
Zo ging het in elk geval bij mij toen ik een Sessy overnam van een collega die er vanaf zag omdat de Sessy op zolder kwam te hangen waar hij ook sliep en toch bang was dat de Sessy te veel lawaai zou maken (wat overigens best mee valt maar ik kan snappen dat als je een ligte slaper bent dat je er dan twijfels over hebt
Volgens mij geldt dat voor alles wat hitte produceert in een "geventileerde" omgeving moet staan. Mijn Growatt omvormer had ook in de installatie handleiding staan dat deze minimaal x-aantal centimeters vrij moest hangen en zijn eventuele hitte kwijt moest kunnen.edwinwd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:59:
Wanneer ik de Sessy volledig oplaad en weer ontlaad (op 100% vermogen), dan moet ik er ongeveer 6,42 kWh instoppen en krijg ik 5,22 kWh weer terug. Het verschil - 1,2 kWh - wordt omgezet in warmte en dat voel je op zich wel.
Zijn er trouwens meer mensen die efficientiemetingen gedaan hebben van hun Sessy? Met volledig laden voor 6,42 kWh en ontladen voor 5,22 kWh (gecorrigeerd voor kabelverliezen tussen de homewizard MID kWh meter en de Sessy) kom ik op een efficientie van 81,3%.
Bovenstaande 81,3% is in ROI modus, op basis van 100% vermogen laden en ontladen. Met een vermogen van rond de 50% is een paar procent hogere efficientie te behalen. In NOM modus zie ik in de praktijk nog lagere efficienties, waarschijnlijk vooral doordat dan ook veel lagere vermogens gebruikt worden en die heel erg inefficient zijn.
Dit is eerlijk gezegd wel wat slechter dan ik verwacht had op basis van mijn eerdere communicatie met Twan van Sessy (88-90% werd aangegeven in augustus 2022). Maar ook volgens de gepubliceerde curves op de sessy site zou ik volgens mij hoger moeten kunnen halen (ongeveer 84/85% efficientie bij 100% vermogen als ik de grafieken goed aflees en de waardes met elkaar vermenigvuldig).
Iemand anders die metingen heeft gedaan van de efficientie?
Bovenstaande 81,3% is in ROI modus, op basis van 100% vermogen laden en ontladen. Met een vermogen van rond de 50% is een paar procent hogere efficientie te behalen. In NOM modus zie ik in de praktijk nog lagere efficienties, waarschijnlijk vooral doordat dan ook veel lagere vermogens gebruikt worden en die heel erg inefficient zijn.
Dit is eerlijk gezegd wel wat slechter dan ik verwacht had op basis van mijn eerdere communicatie met Twan van Sessy (88-90% werd aangegeven in augustus 2022). Maar ook volgens de gepubliceerde curves op de sessy site zou ik volgens mij hoger moeten kunnen halen (ongeveer 84/85% efficientie bij 100% vermogen als ik de grafieken goed aflees en de waardes met elkaar vermenigvuldig).
Staat nog steeds op mijn alsmaar groeiende todo lijstje… hier draait de Sessy bijna altijd NOM en heb ik het maximale vermogen op 1500W gezet. Overall ligt mijn efficiëntie nu op 82,6% gemeten over meerdere maanden.edwinwd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:11:
Zijn er trouwens meer mensen die efficientiemetingen gedaan hebben van hun Sessy? Met volledig laden voor 6,42 kWh en ontladen voor 5,22 kWh (gecorrigeerd voor kabelverliezen tussen de homewizard MID kWh meter en de Sessy) kom ik op een efficientie van 81,3%.
Ik wil nog een keer als ik daar tijd voor heb de Sessy laden met 500W en ook ontladen met 500W van battery empty naar better full. Daarna zelfde met 1000W en 1500W om te kijken wat dat doet qua efficiëntie.
Vanaf de installatie (eind mei) tot nu kon ik met de Sessy ook goed de nacht doorkomen. ‘S ochtends meestal rond de 15 tot 20% load over. Merk dat het nu wel snel minder gaat worden. Zonnepanelen gaan later aan en eerder uit… denk dat het over een paar weken lastig gaat worden, om de hele dag dan NOM te draaien.
Toch maar eens gaan kijken naar een dynamisch elektra contract.
[ Voor 10% gewijzigd door DJP! op 23-08-2023 19:51 ]
Ik houd het nu ruim 2 maanden bij en zit op een efficiëntie van 83,1%. Ik laad en ontlaad meestal dicht tegen het volle vermogen aan omdat ik zoveel mogelijk wil profiteren van de prijsverschillen per uur (ik heb een dynamisch contract).edwinwd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:11:
Ik heb een week lang elke dag op andere snelheden geladen en ontladen om te vergelijken en ik kwam tot de conclusie dat allemaal niet vreselijk de moeite waard is om je er druk om te maken. Behalve als je echt traag laad en ontlaadt.
Ik heb hem nu op zo’n 1900 staan omdat hij voor mij dan netjes binnen de 3 uur blijft. 2,5 uur of 3 uur maakt qua prijs niet uit, maar is net wat liever voor de batterij en het geluid.
Ik heb hem nu op zo’n 1900 staan omdat hij voor mij dan netjes binnen de 3 uur blijft. 2,5 uur of 3 uur maakt qua prijs niet uit, maar is net wat liever voor de batterij en het geluid.
Praktisch gezien heb je wel gelijk, wiskundig gezien valt er nog net wat centen hier en daar te winnen door wel met de efficientie te rekenen die afhankelijk is van de load.Faceless schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:35:
Ik heb een week lang elke dag op andere snelheden geladen en ontladen om te vergelijken en ik kwam tot de conclusie dat allemaal niet vreselijk de moeite waard is om je er druk om te maken. Behalve als je echt traag laad en ontlaadt.
Voorbeeld voor morgen (24-8):
- De goedkoopste zes uren zijn tussen 04:00 en 06:00 en van 10:00 tot 14:00. Verschillen binnen die zes uren zijn klein (<1 cent per kWh)
- Volgens mijn simulatie is het voordeliger om gedurende die zes uren met halve kracht te laden ipv gedurende drie uur met volle kracht. De betere efficientie van het op halve kracht laden levert meer op dan de kleine prijsverschillen doordat je ook drie iets duurdere uren meeneemt.
Voorbeeld van vandaag (23-8):
- De goedkoopste vier uren waren van 12:00 tot 16:00. Daarvan waren 13-14 en 14-15 duidelijk goedkoper, maar 12-13 en 15-16 hadden bijna dezelfde prijs.
- Volgens mijn simulatie was het het goedkoopst om dan ook van 12-13 en 15-16 met halve kracht (1100W) te laden, en van 13-14 en 14-15 op volle kracht (nu ja 13-14 met 2200W en 14-15 met 1900W om precies te zijn).
Ik ben mijn simulaties nog aan het verfijnen, indien er interesse is zal ik tzt wel wat op github oid zetten, maar er zit dus zeker wel wat in om de efficientie mee te nemen. Overigens is de efficientie nog veel belangrijker om te bepalen of het prijsverschil groot genoeg is om uberhaupt te laden. dus met name daarvoor probeer ik deze mee te nemen.
Ik heb bij mijn metingen geen substantieel verschil kunnen ontdekken tussen 1900 en 2200, dus ik zou graag willen weten waarop je dit baseert.
Een droger gebruikt de warmte om water te verdampen. Water verdampen kost energie, dus de elektrische energie die een droger in gaat komt er niet één op één uit als warmte maar wordt vooral gebruikt om water te verdampen.edwinwd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:59:
Heb je dm gestuurdswat! schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:18:
ehhhh..HOI
UIt nieuwscherigheid. Voor welke setup wil je gaan en wat zijn de redenen?swat! schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:18:
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Tof gedaan! Ik heb je stappen gevolgd, en ik denk dat ik het voor elkaar heb, thanks!worker schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:27:
[...]
Ik heb dit gemaakt in HA in twee stappen.
Stap 1: maak een template sensor aan in configuration.yaml, die de waarde heeft stroomprijs*power. De eenheid van deze template sensor is €/h
Stap 2: gebruik een Rieman integrator (een helper) om de waarde van de zojuist gemaakte template sensor te integreren tot €.
In het plaatje hieronder zie drie grafieken: het vermogen van de Sessy’s, de stroomprijs en de opbrengst in €. Je ziet dat ik “al” 33€ heb verdiend met arbitrage.
Je moet wel wat ervaring met HA hebben hiervoor, ik kan je wel helpen als je wil, stuur maar een DM.
[Afbeelding]
[edit]
Ik dacht het inmiddels zelf voor elkaar te hebben, maar het gaat nog niet helemaal goed.
Ik krijg in de data 'sprongen' waardoor, in dit geval, de opbrengst te hoog uitvalt. Bij de laatste terugleversessie sprong hij van -0,73 cent naar 1,21 (de verticale lijn). De data van daarna klopt wel aardig. Enig idee wat hier fout gaat?
/f/image/VVM5kN71T45aMjLsj26p9Wl8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door DannyOosterveer op 24-08-2023 20:58 ]
Vraag: Zijn er relais om een zonnepanelen string los te koppelen van een omvormer?
Op dit moment heb ik 3000wp op mijn dak op het zuiden liggen, verder heb ik 3 Sessy. Hierdoor lever ik op het moment bijna niet meer terug aan het net. Nu ben ik van plan om op het noorden ook nog 10 panelen van 430wp te gaan leggen dus samen 4300wp. Mijn omvormer kan max 6000wp aan maar dat is waarschijnlijk meer dan genoeg aangezien die panelen op het noorden toch nooit op vol vermogen gaan leveren. De reden waarom ik panelen op het noorden leg is om voornamelijk in de zomer al vroeger met eigen stroom productie te beginnen en later in de avond te eindigen. Tevens geeft het ook extra eigen stroom in de winter aangezien op een grauwe korte winterse dag ik veel te weinig op wek voor eigen gebruik. En zo ie zo maakt het weinig uit waar je panelen liggen als het bewolkt is.
De reden waarom ik naar een relais op zoek ben die ik vanuit Home Assistent wil aansturen is om het een beetje voor te zijn dat straks alle energie maatschappijen extra geld gaan rekenen voor als je meer terug levert dan je afneemt want ik geloof er zelf niks van dat andere maatschappijen dit verdienmodel ook niet gaan toepassen.
Ik zoek dus een relais die voor de omvormer tussen de 2e string komt te zitten. De 3000wp string die op het zuiden zit blijft dus altijd aangesloten op de omvormer maar de 2e string wil ik dus eventueel af kunnen sluiten als er teveel productie is (wanneer de Sessy's dus ook al vol zitten)
Op dit moment heb ik 3000wp op mijn dak op het zuiden liggen, verder heb ik 3 Sessy. Hierdoor lever ik op het moment bijna niet meer terug aan het net. Nu ben ik van plan om op het noorden ook nog 10 panelen van 430wp te gaan leggen dus samen 4300wp. Mijn omvormer kan max 6000wp aan maar dat is waarschijnlijk meer dan genoeg aangezien die panelen op het noorden toch nooit op vol vermogen gaan leveren. De reden waarom ik panelen op het noorden leg is om voornamelijk in de zomer al vroeger met eigen stroom productie te beginnen en later in de avond te eindigen. Tevens geeft het ook extra eigen stroom in de winter aangezien op een grauwe korte winterse dag ik veel te weinig op wek voor eigen gebruik. En zo ie zo maakt het weinig uit waar je panelen liggen als het bewolkt is.
De reden waarom ik naar een relais op zoek ben die ik vanuit Home Assistent wil aansturen is om het een beetje voor te zijn dat straks alle energie maatschappijen extra geld gaan rekenen voor als je meer terug levert dan je afneemt want ik geloof er zelf niks van dat andere maatschappijen dit verdienmodel ook niet gaan toepassen.
Ik zoek dus een relais die voor de omvormer tussen de 2e string komt te zitten. De 3000wp string die op het zuiden zit blijft dus altijd aangesloten op de omvormer maar de 2e string wil ik dus eventueel af kunnen sluiten als er teveel productie is (wanneer de Sessy's dus ook al vol zitten)
Als je de standaard 10 cent als delta hebt ingesteld is het verder denk ik de config in de PBTH app.rene037 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:22:
Zeker... ziet er goed uit.
Iemand idee hoe het zit?
De prijzen bij zonneplan vandaag waren rond 5 uur 29 cent en rond 7 34 cent. Ik zit dus op een delta van 5 cent.
Heb deze instelling in de PBTH app gebruikt om precies uit te komen op de zonneplan prijzen :
Variabelen opslag % = 21
Vaste opslag per kWh = 0,17
Wellicht staan deze niet helemaal goed?
Ik ga toch voor een victron setup, zodat ik ook wat flexibeler ben met betrekking tot het accupack.John245 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:50:
[...]
UIt nieuwscherigheid. Voor welke setup wil je gaan en wat zijn de redenen?
EV6 Plus
@Sicos het is dan veiliger, makkelijker én nauwkeuriger om je domotica direct de omvormer te laten knijpen, praktisch elke moderne omvormer heeft een softwarematig instelbare powerlimit. Zoektermen: sunspec modbus, active power limit, export limit, zero export, ...
Niet echt Sessy specifiek trouwens.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Okey wist niet dat dat bestond, ik heb dit type omvormer --> https://www.stralendgroen.nl/product/growatt-6000-tl3-x/Proton_ schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:35:
@Sicos het is dan veiliger, makkelijker én nauwkeuriger om je domotica direct de omvormer te laten knijpen, praktisch elke moderne omvormer heeft een softwarematig instelbare powerlimit. Zoektermen: sunspec modbus, active power limit, export limit, zero export, ...
Dus dan zou ik zoiets nodig hebben? --> https://www.stralendgroen...att-smart-meter-tpm-ct-e/
[ Voor 9% gewijzigd door Sicos op 24-08-2023 13:46 ]
@Sicos Ik heb die omvormer zelf in een kleinere variant. Het ligt er een beetje aan hoe je de omvormer uitleest. Hier is die via ModBus aangesloten en kan ik ook via de ModBus de productie knijpen. Dit kan per procent geregeld worden en is dus erg precies. Mocht je geen ModBus link willen of hebben kun je het ook via een van de andere poorten onderop de omvormer regelen. Je kunt dan met een paar relais het vermogen regelen.
Dit staat ook best goed beschreven in de handleidingen.
Ik lees de omvormer nu met de LAN module uit (ik ga eens kijken of via dat ding de boel te knijpen is) --> https://www.stralendgroen...watt-shinelan-x-bekabeld/DJP! schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:50:
@Sicos Ik heb die omvormer zelf in een kleinere variant. Het ligt er een beetje aan hoe je de omvormer uitleest. Hier is die via ModBus aangesloten en kan ik ook via de ModBus de productie knijpen. Dit kan per procent geregeld worden en is dus erg precies. Mocht je geen ModBus link willen of hebben kun je het ook via een van de andere poorten onderop de omvormer regelen. Je kunt dan met een paar relais het vermogen regelen.
Ik heb m'n order ook geannuleerd. Ik ga zelf toch voor een Deye inverter met initieel 10-15kW aan Pylontech 5kW batterijen.swat! schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:27:
[...]
Ik ga toch voor een victron setup, zodat ik ook wat flexibeler ben met betrekking tot het accupack.
Diverse redenen uiteindelijk.
- Bij >8kW opslag word de Sessy een stuk duurder (je betaalt elke keer voor een nieuwe inverter)
- Er zit 3-fase loadbalancing op de Deye inverter
- Het is veel simpeler om parallel meer batterijopslag later bij te plaatsen voor lagere kosten op de bestaande inverter
- Het laad/ontlaadvermogen is een stuk hoger (mede dankzij het ook parallel kunnen koppelen van meerdere accu's en het hogere vermogen van de inverter)
Desondanks vind ik Sessy een supermooi produkt en juich ik de open non-cloud API opzet enorm toe.
Zijn er al mods gedaan op de sessy's?
Vanuit ontwetendheid en veronderstellingen vielen mij een aantal zaken op:
De enige opening voor ventilatie zit onderop, wat natuurlijk suboptimaal is.
Openingen boven zou zeker een x aantal graden kunnen schelen?
Ik merk dat wanneer de units aan het loeien zijn op vol vermogen, dat ik nog steeds geen airflow voel aan de onderkant, (had eigenlijk een soort val loop van linksonder in naar linksboven, rechtboven en dan weer rechtonder eruit bedacht) het is dus alleen airflow in een afgesloten stuk in de unit zelf en daarmee total niet effectief?
Zoals gezegd, veronderstellingen. Weet iemand hoe dit zit in de Sessy's?
Ik merk dat wanneer de units aan het loeien zijn op vol vermogen, dat ik nog steeds geen airflow voel aan de onderkant, (had eigenlijk een soort val loop van linksonder in naar linksboven, rechtboven en dan weer rechtonder eruit bedacht) het is dus alleen airflow in een afgesloten stuk in de unit zelf en daarmee total niet effectief?
De airflow gaat volgens mij van linksonder via de omvormer naar de achterkant van de accu's. Als de fans hier aanstaan voel ik links onder wel flow, een papiertje blijft ook op het rooster 'plakken'.procyon schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:03:
Zijn er al mods gedaan op de sessy's?
Waarom de airflow zo is, geen idee... Het werkt wel want ik heb nog nooit temperatuur problemen gehad of een terug val in vermogen gezien.
@Tazzios helaas hier geen FD, kun je een kleine samenvatting geven?