Waarom zou je eigenlijk XOM draaien via HA ipv null op de meter van Sessy zelf?
XOM geeft je meer opties om je teruglevermomenten te sturen. Zo kun je met X op de meter grotendeels nul op de meter draaien, maar bijvoorbeeld je overschot op een gunstig moment terugleveren.Mr_thebrown schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:39:
Waarom zou je eigenlijk XOM draaien via HA ipv null op de meter van Sessy zelf?
Oooh dat is zeker interessant! Is ergens een handleiding te vinden?PimDoos schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:50:
[...]
XOM geeft je meer opties om je teruglevermomenten te sturen. Zo kun je met X op de meter grotendeels nul op de meter draaien, maar bijvoorbeeld je overschot op een gunstig moment terugleveren.
Heb even snel gekeken maar hoe kan ik dan bv. overschot terugleveren op een gunstig moment?
Plus flexibeler in het buiten beschouwing laten van bepaalde verbruikers, bijvoorbeeld je droger of nog extremer je laadpaal.Mr_thebrown schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:56:
[...]
Oooh dat is zeker interessant! Is ergens een handleiding te vinden?
Heb even snel gekeken maar hoe kan ik dan bv. overschot terugleveren op een gunstig moment?
Bij de standaard NoM van Sessy trekt ie dan je accu leeg.
Ja, kleine oneffenheden in de software zijn zeker een reden om geen Sessy te kopenklompje65 schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:10:
Ai, dat klinkt niet echt goed. Toch nog maar even wachten...

Iemand al 'ns gemeten aan het geluidsniveau? Volgens de Sound Meter app op m'n telefoon produceren mijn 3 stuks bij laden op vol vermogen zo'n 46-47dB op 1.5m afstand. Daarbij is er maar minimaal verschil tussen geluidsniveau 4 en 5 volgens mij (lagere waardes heb ik (nog) niet getest). Ik merk wel dat 1 van de Sessy's 'n fan heeft die 'n wat snerpend geluid maakt. Daarover ga ik Charged binnenkort nog 'ns benaderen.
Meer mensen die vandaag een notificatie in de Sessy portal hebben ontvangen? Ik dacht nieuwe firmware, maar zag geen nieuwe versie hoger als 1.5.1 in lijst
Ik krijg iedere keer als ik in de Instellingen iets wijzig en opsla een notificatie dat 1.5.1 uit is...Arnrd schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:09:
Meer mensen die vandaag een notificatie in de Sessy portal hebben ontvangen? Ik dacht nieuwe firmware, maar zag geen nieuwe versie hoger als 1.5.1 in lijst
Arnrd schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:09:
Hier hetzelfde gedrag, dit heb ik ook gemeld bij Sessy (vorige week ergens) ze gaan het oppakken.anboni schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:10:
[...]
Ik krijg iedere keer als ik in de Instellingen iets wijzig en opsla een notificatie dat 1.5.1 uit is...
Oei, dan zijn die van jou een stuk stiller dan die ene van mij. Op ca. 1 meter afstand met mijn niet-gekalibreerde dB meter op mijn telefoon meet ik 60-65 dB tijdens vol vermogen laden...anboni schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:08:
Iemand al 'ns gemeten aan het geluidsniveau? Volgens de Sound Meter app op m'n telefoon produceren mijn 3 stuks bij laden op vol vermogen zo'n 46-47dB op 1.5m afstand. Daarbij is er maar minimaal verschil tussen geluidsniveau 4 en 5 volgens mij (lagere waardes heb ik (nog) niet getest). Ik merk wel dat 1 van de Sessy's 'n fan heeft die 'n wat snerpend geluid maakt. Daarover ga ik Charged binnenkort nog 'ns benaderen.
Denk niet dat je de soundmeter apps van 2 verschillende telefoons kan vergelijken, zijn niet gekalibreerd inderdaad, en je hebt ook nog het verschil tussen een A-weging en C-weging. Als je een verschillende weging gebruikt is het meetresultaat ook sowieso veel anders.BosGnoom schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:03:
[...]
Oei, dan zijn die van jou een stuk stiller dan die ene van mij. Op ca. 1 meter afstand met mijn niet-gekalibreerde dB meter op mijn telefoon meet ik 60-65 dB tijdens vol vermogen laden...
Ik vermoed dat ze weinig aan dat snerpend geluid kunnen doen. Ik hoor mijn Sessy's nu ook laden met 1000 watt ongeveer dan dan heb ik ook een wat zingend geluid.BosGnoom schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:03:
[...]
Oei, dan zijn die van jou een stuk stiller dan die ene van mij. Op ca. 1 meter afstand met mijn niet-gekalibreerde dB meter op mijn telefoon meet ik 60-65 dB tijdens vol vermogen laden...
Die omvormers komen vast uit China en ik denk dus niet dat ze ook maar iets aan die ventilators kunnen veranderen, of ze moeten voor passief gekoeld omvormers gaan maar dan gaat vast de kast groter worden en dan hebben ze hele andere issues.
Ik zelf heb besloten om gewoon een kast om de Sessy's heen te bouwen. Ik heb het geluk dat de Sessy's vlakbij mijn balansventilatie box hangen en maak in de kast gewoon een paar roosters en sluit 1 kant aan op de ventilatie box zodat deze koele lucht in de bekisting zuigt.
Same, heb ze hier 's nachts alleen laden op 750 watt omdat we ze anders horen, vol ontladen op de piek in de ochtend is niet erg, dan zijn we wakker.Sicos schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:35:
[...]
Ik vermoed dat ze weinig aan dat snerpend geluid kunnen doen. Ik hoor mijn Sessy's nu ook laden met 1000 watt ongeveer dan dan heb ik ook een wat zingend geluid.
Inmiddels besloten ze niet in de schuur te hangen maar toch binnen te houden, we gaan de technische ruimte wat geluidsisolatie geven en een temperatuur gestuurde ventilator inbouwen die de restwarmte of naar buiten dumpt (in de zomer) of de technische ruimte uit en de hal in, in de winter.
Zo is het verlies in de winter geen echt verlies maar een verwarming met COP =1
We doen bijna dagelijks toch 2 cycles met een verlies van ongeveer 6kWh, is best de moeite waard dat als verwarming te gebruiken.
Hangen de fans in rubbers? Dat kan al veel doen icm een stalen behuizing.
https://www.reichelt.nl/n...g-inl-36201i-p143778.html
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nee en dat gaat je ook echt niet lukken. Ik vermoed dat het wat zingende geluid eerder door de behuizing komt dan door de ventilator zelf.Proton_ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:07:
Hangen de fans in rubbers? Dat kan al veel doen icm een stalen behuizing.
:strip_exif()/f/image/7GKjaOhucEidqwaTGHNgWp5o.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Sicos op 27-09-2023 14:14 ]
@Sicos Ah. Die minifans zijn kansloos om stil te maken inderdaad.
Vervangen voor wat groters is dan de beste optie.
De casemod-community kan hier vast wat mee
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Vandaag 2 Sessy's geïnstalleerd, alles werkt perfect. Heb ze ook al in Home Assistant draaien via de XOM blueprint.
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is wat ik hier het beste kan doen:
Priority offset template
Template defining a value to rotate battery priority by. Values higher than the number of batteries will loop back to 0.
Daar staat nu "{{ now().day }}". Wat is is mijn geval hier de beste invulling? Ik heb dus 2 sessy's gewoon op 1 fase aansluiting. Dus allebei op dezelfde groep. Omvormer gaat eerst naar Sessy's.
Priority offset template
Template defining a value to rotate battery priority by. Values higher than the number of batteries will loop back to 0.
Daar staat nu "{{ now().day }}". Wat is is mijn geval hier de beste invulling? Ik heb dus 2 sessy's gewoon op 1 fase aansluiting. Dus allebei op dezelfde groep. Omvormer gaat eerst naar Sessy's.
Die is dan prima.. Heb ik ook en dan pakt ie ze om en om.Mr_thebrown schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:44:
Vandaag 2 Sessy's geïnstalleerd, alles werkt perfect. Heb ze ook al in Home Assistant draaien via de XOM blueprint.
Priority offset template
Edit: dus iedere dag een andere vanaf 00:00 uur.
[ Voor 3% gewijzigd door niels.p op 27-09-2023 15:31 ]
Had ik aan poosje geleden ook bekeken / geopperd maar toen terecht op het feit gewezen hier dat de behuizingen pot dicht zitten met een reden, er zit een blussysteem in dat waarschijnlijk alleen optimaal werkt als deze actief is in een afgesloten ruimte.Proton_ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:32:
@Sicos Ah. Die minifans zijn kansloos om stil te maken inderdaad.
Wel jammer inderdaad, want het geluid was anders echt een Quick fix.
Bij mij klinkt het echt alsof 1 van de fans aan het sterven is (ik gok dat het van die 5cm straaljagers zijn). Als ik die ene sessy uit zet, hoor ik van de andere twee eigenlijk alleen nog maar het blazen. Ik mag toch hopen dat dit dusdanig is geconstrueerd dat dit soort kwetsbare onderdelen nog wel te vervangen zijn. Iemand toevallig foto's van de binnenkant? Ah, zie nu de foto van @SicosSicos schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:35:
[...]
Ik vermoed dat ze weinig aan dat snerpend geluid kunnen doen. Ik hoor mijn Sessy's nu ook laden met 1000 watt ongeveer dan dan heb ik ook een wat zingend geluid.
Ik moet misschien ook maar naar iets van 'n omkisting gaan kijken. Balansventilatiebox hangt helaas aan de andere kant van de zolder, hoewel er wel 'n inlaat in een hoek een paar meter bij de Sessy's vandaan zit. Anders maar een flink grote exhaust fan in de behuizing maken.Sicos schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:35:
Ik zelf heb besloten om gewoon een kast om de Sessy's heen te bouwen. Ik heb het geluk dat de Sessy's vlakbij mijn balansventilatie box hangen en maak in de kast gewoon een paar roosters en sluit 1 kant aan op de ventilatie box zodat deze koele lucht in de bekisting zuigt.
[ Voor 35% gewijzigd door anboni op 27-09-2023 15:56 ]
Snerpende fans wel ff gemeld bij Sessy hoop ik? Lijkt me een garantie gevalletje, want dat hoort niet natuurlijk.anboni schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:39:
[...]
Bij mij klinkt het echt alsof 1 van de fans aan het sterven is (ik gok dat het van die 5cm straaljagers zijn). Als ik die ene sessy uit zet, hoor ik van de andere twee eigenlijk alleen nog maar het blazen. Ik mag toch hopen dat dit dusdanig is geconstrueerd dat dit soort kwetsbare onderdelen nog wel te vervangen zijn. Iemand toevallig foto's van de binnenkant? Ah, zie nu de foto van @Sicos
Heb de Sessys hier op een afgesloten zolder hangen en heb er op de verdieping eronder geen last van. Alleen als het helemaal stil is hoor ik ze, maar dan hoor ik ook de mechanische ventilatie als die voluit draait.
Priority offset is bedoeld voor als je meerdere Sessy's hebt. De uitkomst van dit template (kun je inzien via de DevTools van Home Assistant) bepaalt welke Sessy prioriteit krijgt bij lagere vermogens.Mr_thebrown schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:44:
Priority offset template
Daar staat nu "{{ now().day }}". Wat is is mijn geval hier de beste invulling?
Stel je hebt 3 Sessy's, en de uitkomst van het template is 4, dan krijgt de tweede Sessy in je lijst prioriteit, dan de derde, dan de eerste. De volgorde wordt als het ware opgeschoven met de rest van de priority offset waarde gedeeld door het aantal Sessy's.
Zo ziet dat eruit in de source code
Ik heb wat thuisbatterij leveranciers gesproken en wat ik zoek kunnen ze niet leveren (bliq, zonneplan) :
Ik wil mijn thuis-batterij als thuis-UPS gebruiken. Dus goedkope netstroom opslaan op 15kwh thuisbatterij en dan enkel voor eigen gebruik opmaken tijdens dure momenten. Als ik tekort kom dan zou ik meer van het net afnemen. Het resultaat is alleen de dalprijzen voor stroom te betalen.
En dan blijkt dat niet met hun thuisbatterij te kunnen, in plaats daarvan wordt me een soort coinminer voorstel gedaan waarin de thuisbatterij goedkope stroom opslaat om op dure momenten te verkopen en zo wel 5 euro per dag te verdienen...
Als een thuisbatterij noodstroom kan leveren dan kan die toch ook het huis van stroom voorzien?
edit : ik overweeg nu toch serieuzer de Sessy, omdat die volgens hun site wel kan wat ik zoek..nadeel : hij maakt het geluid van een datacenter.
Ik wil mijn thuis-batterij als thuis-UPS gebruiken. Dus goedkope netstroom opslaan op 15kwh thuisbatterij en dan enkel voor eigen gebruik opmaken tijdens dure momenten. Als ik tekort kom dan zou ik meer van het net afnemen. Het resultaat is alleen de dalprijzen voor stroom te betalen.
En dan blijkt dat niet met hun thuisbatterij te kunnen, in plaats daarvan wordt me een soort coinminer voorstel gedaan waarin de thuisbatterij goedkope stroom opslaat om op dure momenten te verkopen en zo wel 5 euro per dag te verdienen...
Als een thuisbatterij noodstroom kan leveren dan kan die toch ook het huis van stroom voorzien?
edit : ik overweeg nu toch serieuzer de Sessy, omdat die volgens hun site wel kan wat ik zoek..nadeel : hij maakt het geluid van een datacenter.
[ Voor 9% gewijzigd door FFW op 27-09-2023 19:05 ]
@FFW Het verdienmodel van bliq en zonneplan zijn niet op UPS gebaseerd.
De apparaten waar ze mee koppelen kunnen het wel, maar dan als ROI.
Maar wil je echt UPS of alleen ROI? Want Sessy kan geen UPS maar wel ROI.
UPS=leveren zonder net aansluiting of spanning
ROI=Return on Investment, goedkoop laden duur verkopen.
Ik heb een UPS deel nodig om de WP van vermogen te voorzien, omdat anders in het monoblock het water buiten kan bevriezen. Is niet veel vermogen maar toch 100W.
De apparaten waar ze mee koppelen kunnen het wel, maar dan als ROI.
Maar wil je echt UPS of alleen ROI? Want Sessy kan geen UPS maar wel ROI.
UPS=leveren zonder net aansluiting of spanning
ROI=Return on Investment, goedkoop laden duur verkopen.
Ik heb een UPS deel nodig om de WP van vermogen te voorzien, omdat anders in het monoblock het water buiten kan bevriezen. Is niet veel vermogen maar toch 100W.
[ Voor 38% gewijzigd door Dapdodo op 27-09-2023 19:10 ]
Waarom zou dat niet kunnen?FFW schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:02:
Ik heb wat thuisbatterij leveranciers gesproken en wat ik zoek kunnen ze niet leveren (bliq, zonneplan) :
Hier een Victron Systeem als UPS.
Kan het niet omdat je heel veel vermogen nodig heb en dat dat niet met 15 kWh kan of zijn er andere redenen?
Wat zijn je exacte eisen? Kun je die opsommen.
Maar met zoiets als dit lukt het wel en als je meer vermogen nodig heb extra batterijen laten plaatsen.
:strip_exif()/f/image/97c2YofeF297leJooPZOZ6qb.jpg?f=fotoalbum_large)
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Als ik het goed heb, doet een UPS ook stroom leveren als de (inkomende) netspanning weg valt. Er is dan een separaat circuit, losstaand van het 'grid'. Sessy doet dat niet, functioneert het zoals de inverter van zonnepanelen: binnen 0.1 (?) seconde wordt de levering gestopt wanneer de spanning wegvalt. Is wel zo veilig...
Wat dat wel kan, is zover ik weet zo'n Victron systeem als hierboven of een Tesla powerwall. Die UPS't je hele huis bij een stroomuitval.
Wat dat wel kan, is zover ik weet zo'n Victron systeem als hierboven of een Tesla powerwall. Die UPS't je hele huis bij een stroomuitval.
Mooie grafiek uit Domoticz, en je bent al jaren bezig.DJP! schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:05:
[...]
Leuk verhaal! Hier sinds eind mei de Sessy en sinds dien merk ik dat het een beetje een sport wordt om zo min mogelijk uit het net te halen. Het leuke is dat het bij de rest van het gezin dit ook steeds meer speelt. Wasmachine zoveel mogelijk overdag aan, droger alleen als het buiten niet kan drogen en echt nodig is etc.
Als ik dan het energie verbruik bekijk:
[Afbeelding]
Dan zie je dat 1 Sessy in NOM al best een leuke impact heeft![]()
PS Dit plaatje is uit Domoticz, alle data heb ik nu in Home Assistant zitten maar daar krijg ik niet zo'n mooie vergelijking uit, weet iemand hoe dit in HA makkelijk gemaakt kan worden?
Ik nog maar kort, maar uit standaard energie-dashboard van HA komt wel al dit:
/f/image/CGcsZHCUfgzCnWE8r0WSmPgy.png?f=fotoalbum_large)
Wel eerst de integratie van PimDoos voor de sessy-accu's erin gezet (via HACS), en dan kun je ze als device in het standaard energydashboard van HA opnemen.
Zelf ook iets van een dashboardje gemaakt, simpel en nog in ontwikkeling:
/f/image/w1yoG7TCjqFvUqcSanrnrXA7.png?f=fotoalbum_large)
Zonnepanelen met Enphase en daarom erg blij met de nieuwe integratie van Enphase in HA.
Nu alleen nog de blueprint van PimDoos snappen en aan de gang krijgen...volgend jaar namelijk dynamisch contract...
[ Voor 4% gewijzigd door KoQuest op 28-09-2023 17:23 ]
Vreemd, ik kreeg via homey de melding dat er een update klaar stond voor Sessy. Dus ik kijk net, zowel dongle als sessy hebben 1.5.2 klaar staan. Dus ik begin met de update van de dongle, maar tegen de tijd dat hij klaar is, is er geen update meer voor de sessy. Ook als ik inlog op mijn andere sessy, staat hij 'up to date 1.5.1'.
/f/image/KLfbBB7onsRPVIl2bSZKJgyf.png?f=fotoalbum_large)
Weet iemand wat het standbyverbruik van Sessy is als deze niks doet?
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Vanuit de ontwikkelaar van de homey-app zijn dit de standaard gegevens:TKroon schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:43:
:fill(white):strip_exif()/f/image/bUTuMst1RvyOR4bGvBXYMYuh.png?f=user_large)
Dat is lastig om te bepalen, als de Sessy naar stand-by of uit gaat dan wordt de 230VAC omvormer uitgeschakeld. De electronica van de Sessy werkt dan via de batterij zelf. Het zal niet veel zijn maar meten kunnen we het dus niet.TKroon schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:43:
Top, dankjewel! Ik heb virtuele Sessy's gemaakt in Homey (1, 2 en 3 Sessy's), en een dashboard in Influx. Zo kan ik de komende tijd eens kijken hoeveel ik nodig zou hebben. Installatie zou eenvoudig zijn op zolder. Ik ben vooral benieuwd wat het op zou leveren en of de investering terug te verdienen valt.
(Dashboard is pas een uur oud, dus nu zie je in de bovenste grafiek vooral dezelfde lijnen. Naarmate de zon gaat schijnen/er meer vermogen gevraagd wordt zal het verschil tussen 1, 2 of 3 Sessy's veel duidelijker worden.)
/f/image/CToD3TnjLjQ4re9GUM6HNQuc.png?f=fotoalbum_large)
En nu zitten ze virtueel vol. Zeer benieuwd hoe de komende tijd de nachten eruit gaan zien, als ook de warmtepomp aan zal gaan springen.
(Dashboard is pas een uur oud, dus nu zie je in de bovenste grafiek vooral dezelfde lijnen. Naarmate de zon gaat schijnen/er meer vermogen gevraagd wordt zal het verschil tussen 1, 2 of 3 Sessy's veel duidelijker worden.)
/f/image/CToD3TnjLjQ4re9GUM6HNQuc.png?f=fotoalbum_large)
En nu zitten ze virtueel vol. Zeer benieuwd hoe de komende tijd de nachten eruit gaan zien, als ook de warmtepomp aan zal gaan springen.
/f/image/SxxXBUp1fXPWWfMYoMvHG1qI.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 130% gewijzigd door TKroon op 28-09-2023 15:46 ]
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Ik zie dat je je accus in het energy dashboard apart van elkaar hebt toegevoegd. Ik heb voor SoC, totaal charging en totaal discharging helpers gemaakt, en hier de losse sessy entities toegevoegd om op te tellen, of voor de SoC als gemiddelde. Zo heb ik 1 accu in mijn overzicht die beide accus representeert.KoQuest schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:46:
[...]
Mooie grafiek uit Domoticz, en je bent al jaren bezig.
Ik nog maar kort, maar uit standaard energie-dashboard van HA komt wel al dit:
[Afbeelding]
Wel eerst de integratie van PimDoos voor de sessy-accu's erin gezet (via HACS), en dan kun je ze als device in het standaard energydashboard van HA opnemen.
Zelf ook iets van een dashboardje gemaakt, simpel en nog in ontwikkeling:
[Afbeelding]
Zonnepanelen met Enphase en daarom erg blij met de nieuwe integratie van Enphase in HA.
Nu alleen nog de blueprint van PimDoos snappen en aan de gang krijgen...volgend jaar namelijk dynamisch contract...
Het is maar net wat je fijn vindt, maar ik vond dit persoonlijk mooier. En volgens mij telt ie zo ook eventuele laadvermogen van ‘losse’ accu niet bij
Thuis-verbruik op.
Ik heb er 6 staan en die zijn totaal zo'n 24 Watt als ze stand-by staan.TKroon schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:43:
Dus ongeveer 4 Watt per stuk.
Zit dit al in de huidige versie? Ik zie namelijk niet waar XOM de huidige prijs vandaan haalt. Ik denk sowieso dat ik nog ergens iets verkeerd heb ingesteld, want XOM is nu op alle drie de sessy's 846W aan het terugleven, aanzienlijk meer dan het huisverbruik op dit moment (van die 2.5kW gaat 1.9 het net op. prima op dit moment, maar ik wil het eigenlijk ook wel snappenPimDoos schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:50:
[...]
XOM geeft je meer opties om je teruglevermomenten te sturen. Zo kun je met X op de meter grotendeels nul op de meter draaien, maar bijvoorbeeld je overschot op een gunstig moment terugleveren.
XOM doet niets meer dan Nul op de Meter + X. Als X=0 zou je dus nul op de meter moeten zien.anboni schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:51:
[...]
Zit dit al in de huidige versie? Ik zie namelijk niet waar XOM de huidige prijs vandaan haalt. Ik denk sowieso dat ik nog ergens iets verkeerd heb ingesteld, want XOM is nu op alle drie de sessy's 846W aan het terugleven, aanzienlijk meer dan het huisverbruik op dit moment (van die 2.5kW gaat 1.9 het net op. prima op dit moment, maar ik wil het eigenlijk ook wel snappen)
Met offset entities kun je X beïnvloeden, de som van alle offset entities wordt opgeteld bij X.
Bij X=-100 ga je dus netto 100W terugleveren, bij X=100 ga je netto 100W afnemen.
De waarde van X moet je zelf bepalen (bijvoorbeeld met een automation), XOM kijkt zelf niet naar wanneer er gunstige prijzen zijn.
@PimDoos Toevallig dat het me nu al de 2e keer overkomt (en opvalt).
Als ik via Home Assistant de update van de dongles uitvoer dan springen deze terug op NOM ook al stonden ze op API omdat ik jouw bleuprint gebruik.
Ik vermoed dat het gewoon een dingetje van de dongles is maar wellicht anders handig om te vermelden in Home Assistant
Als ik via Home Assistant de update van de dongles uitvoer dan springen deze terug op NOM ook al stonden ze op API omdat ik jouw bleuprint gebruik.
Ik vermoed dat het gewoon een dingetje van de dongles is maar wellicht anders handig om te vermelden in Home Assistant
Interessant, heb je wat details over je huis? Totale Wp van je zonnepanelen, gemiddeld normaal en dal dagverbruik? Ik zou naïef denken dat je in juli een verbruik van nul zou hebben, omdat je zonnepanelen meer dan genoeg opwekken. Dat is onder de voorwaarde dat je 's nachts niet meer dan 5kW gebruikt. Met andere woorden, waar komt je restverbruik vandaan?DJP! schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:05:
[...]
Als ik dan het energie verbruik bekijk:
Dan zie je dat 1 Sessy in NOM al best een leuke impact heeft
When life gives you lemons, start a battery factory
De Sessy is in NOM bij stabiel verbuik ook echt bijna 0 op de meter. Alleen als er grote gebruikens (Quooker, wasmachine, droger etc) aangaan dan merk je dan de Sessy niet snel genoeg kan compenseren. Dit ligt ook een beetje aan mijn oude slimme meter die maar een keer per tien seconden een update stuurt. Hierdoor heb je altijd een heel klein beetje verbruik per dag. Daarnaast laad ik mijn auto zo veel mogelijk op als de zon schijnt maar dat is niet altijd mogelijk. Hier komt ook wat vebruik vandaan.KabouterSuper schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:09:
[...]
Interessant, heb je wat details over je huis? Totale Wp van je zonnepanelen, gemiddeld normaal en dal dagverbruik? Ik zou naïef denken dat je in juli een verbruik van nul zou hebben, omdat je zonnepanelen meer dan genoeg opwekken. Dat is onder de voorwaarde dat je 's nachts niet meer dan 5kW gebruikt. Met andere woorden, waar komt je restverbruik vandaan?
Ik ben ook langzaam aan aan het overschakelen op Home Assistant. Daar zit bij het Energy dashboard een Self Sufficiency metertje. Sinds de Sessy is dat metertje in Juni, Juli en Augustus boven de 85%. Dat betekend dat ik dus meer dan 85% van mijn gebruik uit de zonnepanelen of de accu komt.
Ik heb 1 Sessy hangen en ik zie nu steeds vaker dat ik in de ochtend wat stroom van het net nodig heb. Zeker als de zon straks minder gaat schijnen, het kouder wordt en de warmtepomp aan moet zal de self sufficiency wel hard achteruit gaan.
Dat is precies de reden dat ik mijn dak op het noorden ook vol heb gelegd met 10 * 430wp Jinko all black panelen.DJP! schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:54:
[...]
Ik heb 1 Sessy hangen en ik zie nu steeds vaker dat ik in de ochtend wat stroom van het net nodig heb. Zeker als de zon straks minder gaat schijnen, het kouder wordt en de warmtepomp aan moet zal de self sufficiency wel hard achteruit gaan.
Ja het klopt dat dat nooit zoveel gaat opwekken als mijn al 11 jaar oude panelen op het zuiden (12 * 275wp) maar in de winter heb je vaak grijze dagen waardoor het helemaal niks uitmaakt waar je panelen liggen omdat het licht difuus is.
Ik heb de panelen er nu een maand opliggen en heb toch al weleens 2000wp gehaald. En ik was voor 2500 euro helemaal klaar. Dat was 10 panelen, rails, kabels, connectoren en optimizers. Wel even een kanttekening dat ik ze zelf gelegd heb want dat scheelt toch weer 1500 euro aan arbeidskosten.
Op deze manier heb ik op grijze dagen toch genoeg opwek om mijn accu's redelijk te vullen zodat ik er de nacht ook mee door kom.
Ja het was wel een investering van meer dan 10k (3 Sessy's en panelen) maar hobby mag ook wat geld kosten. Andere mensen gaan een maand op vakantie naar de andere kant van de wereld met zijn 2en en dan is die 10k ook op.
HA --> onbekende fout bij toevoegen sessy (dus bij sessy-XXXX, user/ww), iemand al meegemaakt ?
Overigens nu geen auto discovery meer...... vorige versie deed dat wel.
p.s. Hij deed het gewoon, maar nadat een IP nummer gewijzigd was niet meer. Dus eruit (restart) en nieuwe versie erop van de integratie..... nog steeds niet werken. Dacht wacht wel op de nieuwe accu (die moest vervangen). Nu is de accu vervangen en probeer het nu weer. Zelfde: onbekende fout.
Nog niet bekend met HA, wellicht moet ik ergens iets opschonen.
p.s. Hij deed het gewoon, maar nadat een IP nummer gewijzigd was niet meer. Dus eruit (restart) en nieuwe versie erop van de integratie..... nog steeds niet werken. Dacht wacht wel op de nieuwe accu (die moest vervangen). Nu is de accu vervangen en probeer het nu weer. Zelfde: onbekende fout.
[ Voor 18% gewijzigd door prettig op 29-09-2023 13:50 ]
Bestaande heb je verwijderd?prettig schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:30:
HA --> onbekende fout bij toevoegen sessy (dus bij sessy-XXXX, user/ww), iemand al meegemaakt ?
p.s. Hij deed het gewoon, maar nadat een IP nummer gewijzigd was niet meer. Dus eruit (restart) en nieuw..... nog steeds niet. Dacht wacht wel op de nieuwe accu. Nu is de accu vervangen en probeer het nu weer. Zelfde: onbekende fout.
Heb je lokaal gecheckt (IP) of je met username/passw kunt inloggen
Probeer de Sessy op basis van IP aders toe te voegen
Daarna weer de handleiding volgen met de vernieuwde helper https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Kan er gewoon bij met de browser.
IP adres..... werkt ook niet.
Andere apparaten zie ik wel in HA.
p.s. en uiteraard oude eruit en restart (ook de blueprint eruit)
IP adres..... werkt ook niet.
Andere apparaten zie ik wel in HA.
p.s. en uiteraard oude eruit en restart (ook de blueprint eruit)
[ Voor 25% gewijzigd door prettig op 29-09-2023 13:54 ]
IP nummer werkt. Maar dan wel kaal zonder HTTP (dat had ik eerst gedaan).prettig schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:30:
Hoe staat je strategie in portal.sessy.nl? Mogelijk valt de strategie bij een herstart terug naar die waarde?Sicos schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:58:
@PimDoos Toevallig dat het me nu al de 2e keer overkomt (en opvalt).
Hostnames moet je altijd invullen zonder protocol, de integratie voegt zelf op de achtergrond het juiste protocol (http) toe.prettig schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:59:
[...]
IP nummer werkt. Maar dan wel kaal zonder HTTP (dat had ik eerst gedaan).
Als je dus als host 'sessy-xxxx.local' invoert, maakt de Sessy integratie verbinding met de dongle via HTTP op http://sessy-xxxx.local/api.
Niemand anders die ook update 1.5.2 klaar had staan / geïnstalleerd heeft?DeKoetsier schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:42:
Vreemd, ik kreeg via homey de melding dat er een update klaar stond voor Sessy. Dus ik kijk net, zowel dongle als sessy hebben 1.5.2 klaar staan. Dus ik begin met de update van de dongle, maar tegen de tijd dat hij klaar is, is er geen update meer voor de sessy. Ook als ik inlog op mijn andere sessy, staat hij 'up to date 1.5.1'.
[Afbeelding]
Geen 1.5.2 gezien. Dus nog steeds op 1.5.1DeKoetsier schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:23:
[...]
Niemand anders die ook update 1.5.2 klaar had staan / geïnstalleerd heeft?
Nope, kan op update klikken wat ik wil maar 1.5.1DeKoetsier schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:23:
[...]
:strip_exif()/f/image/j6vf3edKTYUCXwRZjmgmD6Vf.jpg?f=fotoalbum_large)
Foutje van de portal. 1.5.2 was nog niet klaar voor vrijgave en wordt nog getest.DeKoetsier schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:23:
[...]
Er zitten overigens zeker wat mooie features in zoals meer P1 data en native XOM. De Home Assistant integratie is alvast gereed gemaakt voor de nieuwe features, als de firmware wordt vrijgegeven staat er weer een nieuwe release klaar van de integratie
Mijn sessy's worden regelmatig op API gezet. Dit komt waarschijnlijk door mijn Homey pro. Het viel mij dat de sessy's op API staan na een Homey update. Net de stekker uit de Homey gehaald, weer aangesloten en na de herstart staan de Sessy's op API. En niet meer op NOM waar ze eerst op stonden.
HA doet dit niet.
HA doet dit niet.
[ Voor 3% gewijzigd door sideriusj op 29-09-2023 17:22 ]
Je kunt bij de geavanceerde settings in homey van je sessy "forceer Homey besturings modes" op nee zetten.sideriusj schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:13:
Mijn sessy's worden regelmatig op API gezet. Dit komt waarschijnlijk door mijn Homey pro. Het viel mij dat de sessy's op API staan na een Homey update. Net de stekker uit de Homey gehaald, weer aangesloten en na de herstart staan de Sessy's op API. En niet meer op NOM waar ze eerst op stonden.
HA doet dit niet.
Als het goed is overrulled dit deze setting. Dat je hem wel voledig kunt uitlezen maar niet bedienen (dus ook in APImode zetten)
Ik zou willen dat ik een plek had voor meer panelen. En dan vooral een andere richting. Mijn huis heeft een groot dak recht op het oosten, dit ligt ook vol met zonnepanelen. Het voordeel is dat dit al vroeg op de dag start en ook snel veel stroom produceert. Helaas bouwt het na het middag uur ook snel af.Sicos schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:18:
[...]
Dat is precies de reden dat ik mijn dak op het noorden ook vol heb gelegd met 10 * 430wp Jinko all black panelen.
Ja het klopt dat dat nooit zoveel gaat opwekken als mijn al 11 jaar oude panelen op het zuiden (12 * 275wp) maar in de winter heb je vaak grijze dagen waardoor het helemaal niks uitmaakt waar je panelen liggen omdat het licht difuus is.
Ik heb de panelen er nu een maand opliggen en heb toch al weleens 2000wp gehaald. En ik was voor 2500 euro helemaal klaar. Dat was 10 panelen, rails, kabels, connectoren en optimizers. Wel even een kanttekening dat ik ze zelf gelegd heb want dat scheelt toch weer 1500 euro aan arbeidskosten.
Op deze manier heb ik op grijze dagen toch genoeg opwek om mijn accu's redelijk te vullen zodat ik er de nacht ook mee door kom.
Ja het was wel een investering van meer dan 10k (3 Sessy's en panelen) maar hobby mag ook wat geld kosten. Andere mensen gaan een maand op vakantie naar de andere kant van de wereld met zijn 2en en dan is die 10k ook op.
Omdat ik wel benieuwd ben wat een tweede Sessy zou toevoegen ben ik nu met https://github.com/hif2k1/battery_sim aan het kijken wat de impact van de tweede Sessy zou zijn. En dan vooral qua self sufficiency.
Hobby mag inderdaad geld kosten, het is alleen jammer dat ik veel van dit soort hobbies/projectjes heb
Ik was blijkbaar te snel, ik zag via HA dat er een update was en deze uitgevoerd. Nu lijkt er geen probleem te zijn maar de portal website update niet.DeKoetsier schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:23:
[...]
Join the Guild of Tweakers! http://guildoftweakers.com
Voor zonnepanelen is het wenselijk (of zelfs verplicht?) om de betreffende groep in de meterkast te markeren. Geldt dit eigenlijk ook voor accu's? En als de accu's op dezelfde groep zitten als de zonnepanelen, is dan een aparte accu markering nog nodig?
Deze week wordt mijn Sessy geïnstalleerd, nu heb ik echter al een plugwise op mijn p1 poort hangen. Moet ik zelf voor een p1 “Hubje” zorgen of heeft de installatie dat bij zich?
Nee hoor. Zit een p1 splittertje in de doos van de P1 dongle.Len schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:06:
Deze week wordt mijn Sessy geïnstalleerd, nu heb ik echter al een plugwise op mijn p1 poort hangen. Moet ik zelf voor een p1 “Hubje” zorgen of heeft de installatie dat bij zich?
Ik probeerde laatst via mijn Homey de Sessy's niet alleen te monitoren, maar ook te besturen. Maar ik krijg het op de 1 of andere manier niet goed voor elkaar om username en wachtwoord goed in te vullen.sideriusj schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:13:
HA doet dit niet.
Kan iemand hier mij vertellen wat ik moet invullen? Ik had al begrepen dat ik vooral niet naam en wachtwoord van de portal moest invullen, maar ik doe iets niet helemaal goed.....
Je moet naam en wachtwoord van de dongle hebben. Staan op de sticker en zijn hoofdlettergevoelig.HaraldBou schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:42:
[...]
Ik probeerde laatst via mijn Homey de Sessy's niet alleen te monitoren, maar ook te besturen. Maar ik krijg het op de 1 of andere manier niet goed voor elkaar om username en wachtwoord goed in te vullen.
Kan iemand hier mij vertellen wat ik moet invullen? Ik had al begrepen dat ik vooral niet naam en wachtwoord van de portal moest invullen, maar ik doe iets niet helemaal goed.....
De functie van het vinkje "Sessy mag laden/leveren" ontgaat mij.Sicos schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:21:
Voor wie nieuwsgierig is naar wat er in 1.5.2 zit... om 1 of andere reden heb ik die al op mijn Sessy staan.
[Afbeelding]
Betekend dit dat als je die optie uitzet dat de Sessy niets doet? Er was toch al een off mode.
Zou kunnen dat de boel nog niet af is. Ook geen idee hoe die versie op mijn Sessy terecht is gekomen aangezien mijn andere 2 Sessy's nog gewoon de 1.5.1 versie hebbenhanev001 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:31:
[...]
De functie van het vinkje "Sessy mag laden/leveren" ontgaat mij.
Betekend dit dat als je die optie uitzet dat de Sessy niets doet? Er was toch al een off mode.
Behalve dat ene reeds benoemde vinkje zat alles er toch al in? Komt mij met 1.5.1 allemaal heel bekend voor..Sicos schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:21:
Voor wie nieuwsgierig is naar wat er in 1.5.2 zit... om 1 of andere reden heb ik die al op mijn Sessy staan.
[Afbeelding]
Sorry voor late reactie, tijdje niet op tweakers geweest. Maar waar jij naar verwijst wel. In de lokale instellingen van de Sessy niet. Ik dacht dat dat om iets anders ging. Dan nog gek dat ik wel beetje levering in grafiek zie.Luke the Duke schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:10:
[...]
Staat je "PV hostnaam / PV IP adres" wel goed in de instellingen: https://portal.sessy.nl/users/profile?
Dat moet het IP adres zijn van de Sessy waar je ZP op zitten...
Het nu ook in de lokale instellingen gezet, morgen kijken (Nu donker...)
Sorry voor late reactie, tijdje niet op tweakers geweest. Maar waar jij naar verwijst wel. In de lokale instellingen van de Sessy niet. Ik dacht dat dat om iets anders ging. Dan nog gek dat ik wel beetje levering in grafiek zie.Luke the Duke schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:10:
[...]
Staat je "PV hostnaam / PV IP adres" wel goed in de instellingen: https://portal.sessy.nl/users/profile?
Dat moet het IP adres zijn van de Sessy waar je ZP op zitten...
Het nu ook in de lokale instellingen gezet, morgen kijken (Nu donker...)
anboni schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:08:
[...]
Ja, dat snerpend geluid heb ik vanaf het begin al over geklaagd. Mijn Sessy is verre van stil, maakt een pokkenherrie. Klachten daarover worden genegeerd.
Ja, kleine oneffenheden in de software zijn zeker een reden om geen Sessy te kopenOp de momenten dat de aansturing van de portal niet lekker werkt, gaat aansturing via de API vanuit HA wel goed. Er zal dus wel een bugje in de portal zitten (of misschien zijn ze een beetje overvallen door de extra belasting van alle nieuwe Sessy's die recent zijn geplaatst). Ik heb er alle vertrouwen in dat dit probleempje binnenkort ook wel is opgelost.
Wij hebben inmiddels de eerste maand achter de rug waarop we minder zon opbrengst hadden dan verbruik, als ik kijk naar September vallen we een aantal zaken op. (We hebben een EV, panelen en een dynamisch contract.)
Vergoeding voor terug levering was voorheen (voor de sessy's) altijd lager dan wat je gemiddeld betaalde voor verbruik, logisch want wanneer ze zon schijnt is de stroomprijs lager.
Je ziet nu goed dat dat nu andersom is door de sessy's die op ROI draaien.
Financiële impact accu's: ( 3 Sessy's)
Denk dat ik het netto financiële effect van de sessy's kan berekenen door de prijsdelta tussen terug levering en verbruik te nemen + 3 cent (dat was voorheen gemiddeld de delta de andere kant op), maal het aantal kW/h netto verbruik. In mijn geval 34-24+3 =
13 cent * 385kW/h = 50 euro besparing.
Het lijkt erop dat het (in mijn situatie tenminste) financieel nog niet echt een sluitende businesscase is te gaan voor een thuis accu, tot er subsidies beschikbaar komen. Gelukkig kocht ik ze daar niet voor en vind ik het leuk om wat te pielen.
De Sessy's dragen natuurlijk wel bij aan een gemiddeld lagere CO2 footprint, je buffert schone energie om dat weer terug te leveren aan de mix wanneer er onvoldoende schone energie beschikbaar is.
Geen idee overigens wat de gemiddelde ROI is waarop ze CO2 neutraal zouden worden, dat zou ook wel eens jaren kunnen zijn.
Financiële impact panelen: (set 7600 Wp)
Als ik dan aanneem (bierviltje berekening bij gebrek aan echte cijfers) dat de teruglevering zonder sessy's dus 21 cent per Kw/h had opgeleverd, mag ik uitgaan van:
21 cent per kW/h maal 454 kW/h zon opbrengst = 95 euro besparing.
Zie resultaat hieronder; links het verbruik, midden prijzen zonder belastingen, rechts inclusief belastingen.
Vergoeding voor terug levering was voorheen (voor de sessy's) altijd lager dan wat je gemiddeld betaalde voor verbruik, logisch want wanneer ze zon schijnt is de stroomprijs lager.
Je ziet nu goed dat dat nu andersom is door de sessy's die op ROI draaien.
Financiële impact accu's: ( 3 Sessy's)
Denk dat ik het netto financiële effect van de sessy's kan berekenen door de prijsdelta tussen terug levering en verbruik te nemen + 3 cent (dat was voorheen gemiddeld de delta de andere kant op), maal het aantal kW/h netto verbruik. In mijn geval 34-24+3 =
13 cent * 385kW/h = 50 euro besparing.
Het lijkt erop dat het (in mijn situatie tenminste) financieel nog niet echt een sluitende businesscase is te gaan voor een thuis accu, tot er subsidies beschikbaar komen. Gelukkig kocht ik ze daar niet voor en vind ik het leuk om wat te pielen.
De Sessy's dragen natuurlijk wel bij aan een gemiddeld lagere CO2 footprint, je buffert schone energie om dat weer terug te leveren aan de mix wanneer er onvoldoende schone energie beschikbaar is.
Geen idee overigens wat de gemiddelde ROI is waarop ze CO2 neutraal zouden worden, dat zou ook wel eens jaren kunnen zijn.
Als ik dan aanneem (bierviltje berekening bij gebrek aan echte cijfers) dat de teruglevering zonder sessy's dus 21 cent per Kw/h had opgeleverd, mag ik uitgaan van:
Zie resultaat hieronder; links het verbruik, midden prijzen zonder belastingen, rechts inclusief belastingen.
/f/image/2NjrTtufenNZCyCGhIDK44hY.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door procyon op 02-10-2023 10:04 ]
Het teruglever bedrag is een ideaalsituatie waarbij je geen netcongestie hebt en/of afschakelende omvormer. In mijn geval was voor de Sessy de hoeveelheid afschakelingen 25% hoger tov vorig jaar. Daar is in mijn geval dus winst te halenprocyon schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:24:
[Afbeelding]
Ik zie de updates klaar staan voor zowel 1.5.2 als 1.5.3
EnFirmware update 1.5.2
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉
Nieuwe features
Informatie slimme meter – De Sessy P1 meter kan nu extra informatie over het elektriciteitsnet en je verbruik doorgeven aan jouw ‘Smart Home’ systeem. (IP/api/v2/p1/details)
X op de meter – De modus “nul op de meter” probeert het verbruik van jouw huishouden op 0 te houden. Middels een nieuw API-endpoint op de P1 meter (/api/v1/meter/grid_setpoint) is het mogelijk om het doel van de regeling te wijzigen. Heb je een elektrische auto die je niet met de Sessy wilt opladen? Dan kan een ‘Smart Home’ systeem het vermogen (X) van de auto optellen bij de regeling.
Verbeteringen
Snelheid van de portal – Door het stijgende aantal Sessy’s wordt de portal trager, om dit consequent te verbeteren worden er diverse wijzigingen doorgevoerd.
Bug fixes
De response code van de API is gewijzigd naar 400 voor verkeerde requests.
Firmware update 1.5.3
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉
Bug fixes
Onterechte `10 minute mean overvoltage` opgelost
Update 1.5.2 is erg leuk! Voegt veel functionaliteit toe aan de P1 dongle. Het is nu een volwaardige P1 meting geworden, scheelt weer een usb kabel of ander apparaatje om je P1 meter uit te lezen en native xom!!!
[ Voor 3% gewijzigd door DJP! op 02-10-2023 13:57 ]
Mm niet met een losse meter, maar wel even een opname gemaakt en met iPhone gemeten. Op vol vermogen maakt hij behoorlijk lawaai, maar in een afgesloten technische ruimte is het prima. Mijn mechanische ventilatie maakt op vol vermogen meer lawaai. Zie YouTube: Hoeveel GELUID maakt een THUISBATTERIJ?.anboni schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:08:
[...]
Ja, kleine oneffenheden in de software zijn zeker een reden om geen Sessy te kopenOp de momenten dat de aansturing van de portal niet lekker werkt, gaat aansturing via de API vanuit HA wel goed. Er zal dus wel een bugje in de portal zitten (of misschien zijn ze een beetje overvallen door de extra belasting van alle nieuwe Sessy's die recent zijn geplaatst). Ik heb er alle vertrouwen in dat dit probleempje binnenkort ook wel is opgelost.
Dus nu 29 attributen?DJP! schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:55:
Update 1.5.2 is erg leuk! Voegt veel functionaliteit toe aan de P1 dongle. Het is nu een volwaardige P1 meting geworden, scheelt weer een usb kabel of ander apparaatje om je P1 meter uit te lezen en native xom!!!
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Waar kan je deze verschillen van data vinden? Als ik inlog op de portal o.i.d. zie ik geen verschil met eerder.DJP! schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:55:
Ook ben ik benieuwd waar ik de native XOM kan vinden. Als ik inlog op de portal of per IP van de sessy's/P1, kan ik weinig nieuws vinden.
Ik heb actief op de knop updaten gedrukt, maar het lijkt er op dat de sessy's dan niet direct aan de slag gaan, maar zelf het moment gaan bepalen van de update. Na een refresh van de pagina, lijkt het er op dat de sessy's alletwee nog versie 1.51 draaien. Ik zie morgenochtend of vannacht wel of er daadwerkelijk een update is gedaan.DJP! schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:55:
Dus:
Vol verwachting wacht ik af .....
<IP>/api/v2/p1/details
{
"status": "ok",
"state": "P1_OK",
"dsmr_version": 50,
"power_consumed_tariff1": 34419685,
"power_produced_tariff1": 2653417,
"power_consumed_tariff2": 28460906,
"power_produced_tariff2": 7620792,
"tariff_indicator": 2,
"power_consumed": 0,
"power_produced": 3835,
"power_total": -3835,
"power_failure_any_phase": 14,
"long_power_failure_any_phase": 8,
"voltage_sag_count_l1": 38,
"voltage_sag_count_l2": 32,
"voltage_sag_count_l3": 31,
"voltage_swell_count_l1": 0,
"voltage_swell_count_l2": 6,
"voltage_swell_count_l3": 3,
"voltage_l1": 238000,
"voltage_l2": 237000,
"voltage_l3": 238000,
"current_l1": 6000,
"current_l2": 4000,
"current_l3": 5000,
"power_consumed_l1": 0,
"power_consumed_l2": 0,
"power_consumed_l3": 0,
"power_produced_l1": 1538,
"power_produced_l2": 999,
"power_produced_l3": 1297
}
{
}
Ah nice. Wel jammer dat ze gas er dan niet meteen even bij doen. Heb ik alsnog een aparte P1 kabel nodig.prettig schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:29:
<IP>/api/v2/p1/details
{
}
Of heb je geen gasmeter, @prettig ?
Gas staat er inderdaad niet tussen. Ook niet bij de API documentatie. Zou wel een mooie toevoeging zijn voor de toekomst.niels.p schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:46:
[...]
Ah nice. Wel jammer dat ze gas er dan niet meteen even bij doen. Heb ik alsnog een aparte P1 kabel nodig.
Hmm... paar m3 per jaar (heb WP), dus ja heb gas en nee staat er niet tussen.niels.p schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:46:
[...]
Ah nice. Wel jammer dat ze gas er dan niet meteen even bij doen. Heb ik alsnog een aparte P1 kabel nodig.
En dat had in ons geval ook niet gekund........ we hebben niet dezelfde netbeheerder voor gas en electra !?
Maar lijkt me inderdaad goede toevoeging als dat eenvoudig kan.
Toevallig via Home Assistant update gedaan? Dat heb ik gedaan en was succesvol zijn Home Assistant. Overigens zei hij maar update bij 1 van 2 accu’s.HaraldBou schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:21:
[...]
Ik heb actief op de knop updaten gedrukt, maar het lijkt er op dat de sessy's dan niet direct aan de slag gaan, maar zelf het moment gaan bepalen van de update. Na een refresh van de pagina, lijkt het er op dat de sessy's alletwee nog versie 1.51 draaien. Ik zie morgenochtend of vannacht wel of er daadwerkelijk een update is gedaan.
Dus:
Vol verwachting wacht ik af .....
In portal zegt hij nog altijd 1.5.1 bij beide echter update hij nu status niet meer. Volgens mij is de portal connectie kwijt. Ben niet echt onder de indruk van portal moet ik zeggen. Gelukkig werkt alles gewoon nog via Home Assistant. Laat het maar even voor nu, kan niet zoveel doen geloof ik.
Ik heb wel gas Niels.p , maar het zit er (nog) niet bij in, wellicht in (met) de volgende update. Toch gewoon mee opnemen denk ik. dan kun je een tweede P1 meter laten vervallen en alles via Homey laten loggen.niels.p schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:46:
[...]
Nee via de portal gedaan. Kan me voorstellen dat met het groeiende aantal sessy's ook de portal steeds meer te verduren krijgt. ik wacht het gewoon even verder af. Ondertussen zijn onze sessy's weer 100 % volgeladen vanochtend.Mr_thebrown schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:15:
[...]
Toevallig via Home Assistant update gedaan? Dat heb ik gedaan en was succesvol zijn Home Assistant. Overigens zei hij maar update bij 1 van 2 accu’s.
In portal zegt hij nog altijd 1.5.1 bij beide echter update hij nu status niet meer. Volgens mij is de portal connectie kwijt. Ben niet echt onder de indruk van portal moet ik zeggen. Gelukkig werkt alles gewoon nog via Home Assistant. Laat het maar even voor nu, kan niet zoveel doen geloof ik.
Ik begrijp dat je dan bijv de homewizard p1 meter niet meer nodig bent? Dat zou fijn zijn, want ik wil graag een easee equalizer aanschaffen om te combineren met de easee home wallbox.psdata schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:17:
[...]
Ik heb wel gas Niels.p , maar het zit er (nog) niet bij in, wellicht in (met) de volgende update. Toch gewoon mee opnemen denk ik. dan kun je een tweede P1 meter laten vervallen en alles via Homey laten loggen.
Die kan dan overschotladen en dus niet de sessy leegtrekken als we dat niet willen.
Naja, als je HW gebruikt voor inzage en grafiekjes via de App natuurlijk nog wel.HaraldBou schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:43:
[...]
Ik begrijp dat je dan bijv de homewizard p1 meter niet meer nodig bent? Dat zou fijn zijn, want ik wil graag een easee equalizer aanschaffen om te combineren met de easee home wallbox.
Die kan dan overschotladen en dus niet de sessy leegtrekken als we dat niet willen.
Maar ik gebruik nu nog een aparte P1 USB kabel om de P1 gegevens in HomeAssistant te krijgen, en het zou mooi zijn als dat gewoon via de Sessy P1 integratie kan.
Heb Sessy al gemaild met een feature-request voor gas-data in de P1 dongle.
Zou mooi zijn als deze extra values/sensoren ook in de HA integratie van de P1 dongle zichtbaar kunnen worden gemaakt, @PimDoos :-) maar volgens mij stond dat al op de rol.prettig schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:29:
<IP>/api/v2/p1/details
{
}
Maar lezen de verschillende leveranciers/netbeheerders niet gewoon dezelfde slimme meter uit? Voor zover ik weet heeft de gasaansluiting geen eigen P1 aansluiting, maar gaat dit via de Electra meter P1 (maar daar kan ik me in vergissen).prettig schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:58:
[...]
Hmm... paar m3 per jaar (heb WP), dus ja heb gas en nee staat er niet tussen.
En dat had in ons geval ook niet gekund........ we hebben niet dezelfde netbeheerder voor gas en electra !?
Maar lijkt me inderdaad goede toevoeging als dat eenvoudig kan.
Ben benieuwd hoe veel feature requests er inmiddels zijn ;-). Heb de indruk dat het aantal nog sneller oploopt dan het aantal klanten.niels.p schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:02:
[...]
Naja, als je HW gebruikt voor inzage en grafiekjes via de App natuurlijk nog wel.
Maar ik gebruik nu nog een aparte P1 USB kabel om de P1 gegevens in HomeAssistant te krijgen, en het zou mooi zijn als dat gewoon via de Sessy P1 integratie kan.
Dus zal Sessy even mailen met een feature-request voor de P1 dongle.
Tegelijk was dat natuurlijk ook de bedoeling. Door te werken met early adopters en tweakers, krijg je uiteindelijk een top-of-the-bill product, omdat je gratis heel veel ontwikkelaars mee laat denken.
Het is alleen de kunst om de juiste er uit te filteren en de goede timing te zoeken tussen ontwikkelen, beheren en bouwen.
Ik vind het nog steeds knap wat ze doen!
Niet alleen start-ups doen dit. Ook gerenomeerde bedrijven laten gebruikers meedenken.HaraldBou schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:10:
[...]
Ben benieuwd hoe veel feature requests er inmiddels zijn ;-). Heb de indruk dat het aantal nog sneller oploopt dan het aantal klanten.
Tegelijk was dat natuurlijk ook de bedoeling. Door te werken met early adopters en tweakers, krijg je uiteindelijk een top-of-the-bill product, omdat je gratis heel veel ontwikkelaars mee laat denken.
Het is alleen de kunst om de juiste er uit te filteren en de goede timing te zoeken tussen ontwikkelen, beheren en bouwen.
Ik vind het nog steeds knap wat ze doen!
Maar de Sessy is een mooi product. Jammergenoeg behoor ik niet tot de doelgroep.
Juist, zo gaat het de slimmemeter van je stroom is de hoofd van de P1 communicatie.niels.p schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:08:
[...]
Maar lezen de verschillende leveranciers/netbeheerders niet gewoon dezelfde slimme meter uit? Voor zover ik weet heeft de gasaansluiting geen eigen P1 aansluiting, maar gaat dit via de Electra meter P1 (maar daar kan ik me in vergissen).
Je gas meter communiceerd met je Slimme meter en deze laaste stuurt het door.
in een berichtje als zo iets
hierboven de reeks zoals al werd getoond van je electriciteit
total_gas_m3 4354.946
gas_timestamp 231002150000
gas_unique_id "je gas meternumme6"
external
0
unique_id "je gas meternummer"
type "gas_meter"
timestamp 231002150000
value 4354.946
unit "m3"
Update freq ligt aan wat wat voor type slimmeters je hebt.
Nice.. Lijkt me dan niet heel ingewikkeld om die data dan 'even' (berucht woord bij klant > ontwikkelaar communicatie) in de API beschikbaar te maken..psdata schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:15:
[...]
Juist, zo gaat het de slimmemeter van je stroom is de hoofd van de P1 communicatie.
Je gas meter communiceerd met je Slimme meter en deze laaste stuurt het door.
in een berichtje als zo iets
hierboven de reeks zoals al werd getoond van je electriciteit
total_gas_m3 4354.946
gas_timestamp 231002150000
gas_unique_id "je gas meternumme6"
external
0
unique_id "je gas meternummer"
type "gas_meter"
timestamp 231002150000
value 4354.946
unit "m3"
Update freq ligt aan wat wat voor type slimmeters je hebt.
Zelfs al hoor je niet tot de doelgroep (toch wel, maar niet als klant), jouw ervaring met thuisbatterijen kan erg waardevol zijn.John245 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:13:
[...]
Niet alleen start-ups doen dit. Ook gerenomeerde bedrijven laten gebruikers meedenken.
Maar de Sessy is een mooi product. Jammergenoeg behoor ik niet tot de doelgroep.
Zeker had al een aantal Sessy's besteld een een 10tal feature requests ingediend.niels.p schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:19:
[...]
Zelfs al hoor je niet tot de doelgroep (toch wel, maar niet als klant), jouw ervaring met thuisbatterijen kan erg waardevol zijn.
En toch is het wel leuk om te zien dat die feature requests ook echt wordt gebouwd. Volgens mij was de P1 meting een van de eerste dingen die gevraagd werd. Hoop dat de rest van de features dan snel volgt 😀
Ik overweeg om een Sessy aan te schaffen en zal hem dan gebruiken in de nul-op-de-meter-modus. Alleen las ik ergens (dacht op Facebook, maar kan daar niets terugvinden) dat bij een nachtelijk sluimerverbruik van circa 50W dat te laag is om de Sessy te laten bijspringen. Ik zou de Sessy juist willen gebruiken om ook dat beetje sluimerverbruik af te dekken met (opgeslaggen) zonnestroom.
Wie heeft hier zelf ervaring mee?
kort antwoord, het is gewoon zo, voor die kleine vermogens kun je dit niet bouwen/besturenmario038 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:49:
Ik overweeg om een Sessy aan te schaffen en zal hem dan gebruiken in de nul-op-de-meter-modus. Alleen las ik ergens (dacht op Facebook, maar kan daar niets terugvinden) dat bij een nachtelijk sluimerverbruik van circa 50W dat te laag is om de Sessy te laten bijspringen. Ik zou de Sessy juist willen gebruiken om ook dat beetje sluimerverbruik af te dekken met (opgeslaggen) zonnestroom.
Maar je zou per nacht ook je sluipverbruik extra kunnen terug salderen naar het net (10 uurtjes 30 watt) is een uurtje ontladen van zeg 350 watt. Je slimme meter maakt er in total wel 0.
Het is maar hoe je er mee om wilt gaan.
Of (feature request🤣) niet sturen op 0 op de meter, maar bijvoorbeeld op -30 op de meter. Afhankelijk van hoe veel Sessy's je hebt, trekt ie je dan ook de nacht wel door.psdata schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:48:
[...]
kort antwoord, het is gewoon zo, voor die kleine vermogens kun je dit niet bouwen/besturen
Maar je zou per nacht ook je sluipverbruik extra kunnen terug salderen naar het net (10 uurtjes 30 watt) is een uurtje ontladen van zeg 350 watt. Je slimme meter maakt er in total wel 0.
Het is maar hoe je er mee om wilt gaan.
Is weer eens wat anders: snachts terugleveren.....
Na update 1.5.3 geen communicatie meer. Batterij leverde ook niet terwijl deze meer dan 50% was opgeladen......Alles uitgezet inclusief P1 meter. Nu werkt het weer......
Kwam erachter omdat ik opeens stroom verbruikte terwijl ik zeker wist dat de accu nog stroom had.
Kwam erachter omdat ik opeens stroom verbruikte terwijl ik zeker wist dat de accu nog stroom had.
The ones with the greatest power protect those who don't.
En het lijkt erop dat het portal niet geupdate wordt (in ieder geval niet snel genoeg). Teruglevering blijft op een bepaalde waarde hangen. Terwijl de Sessy netjes aangeeft wat er teruggeleverd wordt.blueline schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:05:
Na update 1.5.3 geen communicatie meer. Batterij leverde ook niet terwijl deze meer dan 50% was opgeladen......Alles uitgezet inclusief P1 meter. Nu werkt het weer......
The ones with the greatest power protect those who don't.
Het is geen request meer he… in 1.5.3 is een eigen X op de meter geïmplementeerd. Je kunt via de API nu een grid setpoint meegeven. Dit kan bijvoorbeeld -50W zijn of 50W. Als je dus maar een paar wat sluimerverbruik hebt dan kun je het gridsetpoint op bijvoorbeeld -20W zetten om te zorgen dat het verschil meer dan 50W is waardoor de Sessy blijft werken.HaraldBou schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:58:
[...]
Of (feature request🤣) niet sturen op 0 op de meter, maar bijvoorbeeld op -30 op de meter. Afhankelijk van hoe veel Sessy's je hebt, trekt ie je dan ook de nacht wel door.
Is weer eens wat anders: snachts terugleveren.....
Waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben, is het CO2-equivalent van de productie van een Sessy. Dan kun je dat delen door de 5 kWh maal 6000 (?) cycles die hij mee zou moeten gaan, om te weten wat de CO2-impact van het ding zelf is per opgeslagen en later teruggeleverde kWh.procyon schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:24:
Het maakt natuurlijk nogal uit of dat dan gaat om 10, 50, 100, of 500 gr/kWh CO2eq. In dat laatste geval is het erger dan de meeste grijze stroom, alles onder de 100 zou denk ik best prima zijn.
Ik ben wel benieuwd of Sessy zelf hier een schatting van durft cq. kan vrijgeven (ik kan me voorstellen dat dit niet triviaal te bepalen is). Niet per se tot 3 decimalen achter de komma, maar een ordegrootte zou fijn zijn om te weten als je het niet alleen voor de financiële redenen overweegt.
Met wat ik zo kan googlen eens een extreem grove benadering: https://climate.mit.edu/a...d-manufacturing-batteries
Die zegt voor Li-ion (Tesla) orde 8000 kg voor 80 kWh vermogen, dus 100 kg per kWh accu-vernogen.
LiFePo4, wat in de Sessy zit, zou beter moeten zijn want minder zeldzame metalen (geen kobalt, mangaan e.d.) dus dat zal allicht wat schelen. Maar goed, er zit ook nog electronica bij en een stalen doos enz. Dus reken eens flink omhoog afgerond 1000 kg voor de hele unit?
Dat is per geleverde kWh dan 1000 kg / (6000 cycles x 5 kWh) = 33 gr CO2eq/kWh, en ik denk dat ik hier dan wel redelijk pessimistisch aan het inschatten ben (ook redelijk hoog in de range gekozen die geschat werd voor productie van de accu's zelf).
Daarmee lijkt de case ook in milieu-opzicht dus wel te maken - 33 gr/kWh halen we uit het net nu alleen (of nog niet eens) tijdens overvloedige zon en wind.
Exact.Wilke schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:06:
[...]
Waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben, is het CO2-equivalent van de productie van een Sessy. Dan kun je dat delen door de 5 kWh maal 6000 (?) cycles die hij mee zou moeten gaan, om te weten wat de CO2-impact van het ding zelf is per opgeslagen en later teruggeleverde kWh.
Het maakt natuurlijk nogal uit of dat dan gaat om 10, 50, 100, of 500 gr/kWh CO2eq. In dat laatste geval is het erger dan de meeste grijze stroom, alles onder de 100 zou denk ik best prima zijn.
Ik ben wel benieuwd of Sessy zelf hier een schatting van durft cq. kan vrijgeven (ik kan me voorstellen dat dit niet triviaal te bepalen is). Niet per se tot 3 decimalen achter de komma, maar een ordegrootte zou fijn zijn om te weten als je het niet alleen voor de financiële redenen overweegt.
Met wat ik zo kan googlen eens een extreem grove benadering: https://climate.mit.edu/a...d-manufacturing-batteries
Die zegt voor Li-ion (Tesla) orde 8000 kg voor 80 kWh vermogen, dus 100 kg per kWh accu-vernogen.
LiFePo4, wat in de Sessy zit, zou beter moeten zijn want minder zeldzame metalen (geen kobalt, mangaan e.d.) dus dat zal allicht wat schelen. Maar goed, er zit ook nog electronica bij en een stalen doos enz. Dus reken eens flink omhoog afgerond 1000 kg voor de hele unit?
Dat is per geleverde kWh dan 1000 kg / (6000 cycles x 5 kWh) = 33 gr CO2eq/kWh, en ik denk dat ik hier dan wel redelijk pessimistisch aan het inschatten ben (ook redelijk hoog in de range gekozen die geschat werd voor productie van de accu's zelf).
Daarmee lijkt de case ook in milieu-opzicht dus wel te maken - 33 gr/kWh halen we uit het net nu alleen (of nog niet eens) tijdens overvloedige zon en wind.
Het verschil tussen de hoogste en laagste prijsmomenten is best groot, we zitten vannacht rond 4 uur waarschijnlijk rond de 70 gram CO2eq/kWh en de sessy's hebben een paar uur geleden terug geleverd omdat de energiemix toen (vandaag 19:00) 478 gCO₂eq/kWh was. (electricity maps app)
Delta lijkt op dagen met groot prijsverschil zomaar 400 gCO₂eq/kWh te zijn, dat is voor 1 sessy voor 1 cycle een besparing van +/- 1,8 KG CO2 uitstoot?
Dat zou erg netjes zijn, en ook een interessante om voor te optimaliseren (moet er wel een voorspelling van zijn). Toevallig zal het vaak matchen met financieel voordeel (in geval van dynamisch tarief), dus dat is ook een keer aardig.procyon schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:22:
Exact.
Het verschil tussen de hoogste en laagste prijsmomenten is best groot, we zitten vannacht rond 4 uur waarschijnlijk rond de 70 gram CO2eq/kWh en de sessy's hebben een paar uur geleden terug geleverd omdat de energiemix toen (vandaag 19:00) 478 gCO₂eq/kWh was. (electricity maps app)
Delta lijkt op dagen met groot prijsverschil zomaar 400 gCO₂eq/kWh te zijn, dat is voor 1 sessy voor 1 cycle een besparing van +/- 1,8 KG CO2 uitstoot?
Heeft er iemand pogingen gedaan tot een nauwkeuriger benadering dan ik hierboven? Ik heb het met de search in dit topic nog niet gevonden, ook niet in de FAQ van Sessy.
Grote computerfabrikanten geven gewoon de kosten in CO2-equivalent van hun systemen aan, dus dat het modelmatig kan is duidelijk.