Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:09
DaCootMeister schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:07:
[...]

Zou mooi zijn als deze extra values/sensoren ook in de HA integratie van de P1 dongle zichtbaar kunnen worden gemaakt, @PimDoos :-) maar volgens mij stond dat al op de rol.
v0.5.1 is live :)

Zorg ervoor dat je zowel de Sessy's als de P1/CT meter update voordat je ha-sessy 0.5.1 installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:01
PimDoos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:27:
[...]

Zorg ervoor dat je zowel de Sessy's als de P1/CT meter update voordat je ha-sessy 0.5.1 installeert.
Geweldig @PimDoos , klasse ! Zoveel meer entiteiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMt1V5A5Njzw6YoMhIfcTf6KFTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/znUvGb1nZq1XiBbm200OafCG.jpg?f=fotoalbum_large
Echter.... de firmware bij Sessy schiet alle kanten op. Het zal wel een glitch zijn, want hij doet dit maar bij 1 wifi dongle/batterij
Geïnstalleerde firmwareversie: 1.5.3
Beschikbare firmwareversie: 1.5.1
8)7

[ Voor 62% gewijzigd door DaCootMeister op 03-10-2023 15:50 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:16
[...]

Ik loop met 1.5.3 en .0.5.1 tegen een noise level issue aan. Ik had net een Sessy die op max 50% vermogen bleef laden, volgens HA stond z'n noise level op 5, volgens de web interface van de dongle ook, maar hij had wel een rood bolletje dat z'n vermogen was beperkt vanwege geluidsniveau. Even via de webinterface naar 4 en weer naar 5 en hij ging meteen 100% laden. Komt die beschrijving overeen met het al bekende noise level issue, of is dit iets nieuws wat ik direct bij Sessy kan melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
DaCootMeister schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:31:
[...]

Geweldig @PimDoos , klasse ! Echter.... de firmware bij Sessy schiet alle kanten op. Het zal wel een glitch zijn, want hij doet dit maar bij 1 wifi dongle/batterij
8)7
Misschien dat de dongle meer periodiek bij de portal checkt voor nieuwe versies en de portal het net bij de laatste check wat te druk had? Ik heb alle drie m'n accu's via HA geupdate, dat ging prima. De P1 had z'n update al gepusht gekregen gisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
DaCootMeister schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:31:
[...]

Geweldig @PimDoos , klasse ! Echter.... de firmware bij Sessy schiet alle kanten op. Het zal wel een glitch zijn, want hij doet dit maar bij 1 wifi dongle/batterij
8)7
Ik vermoed dat dit komt door de nieuwe update ringen. De beschikbare versie wordt door de portal aangeleverd op basis van in welke ring je zit. Als je dit gedrag ook ziet na handmatig checken op updates (via de web interface van de dongle of via HA), graag ook even melden bij Sessy.
anboni schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:35:
[...]

Ik loop met 1.5.3 en .0.5.1 tegen een noise level issue aan. Ik had net een Sessy die op max 50% vermogen bleef laden, volgens HA stond z'n noise level op 5, volgens de web interface van de dongle ook, maar hij had wel een rood bolletje dat z'n vermogen was beperkt vanwege geluidsniveau. Even via de webinterface naar 4 en weer naar 5 en hij ging meteen 100% laden. Komt die beschrijving overeen met het al bekende noise level issue, of is dit iets nieuws wat ik direct bij Sessy kan melden?
Het eerder bekende issue ging over het instellen van het noise level, dat is inmiddels opgelost door Sessy. HA pollt iedere 60 seconden bij Sessy wat het huidige noise level is. Als je in de web interface en in HA ziet dat het op 5 staat, maar het vermogen wordt toch beperkt, dan gaat er misschien iets mis. Screenshots naar Sessy support zou ik zeggen :)
Ik vermoed overigens dat het zetten van het noise level in HA in dit geval ook het probleem (tijdelijk) zou oplossen. Die gebruikt namelijk dezelfde API als de web interface. Klinkt alsof de gerapporteerde waarde in de API niet overeen komt met de actieve instellingen op het AC board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
[...]

Gaaf dat we nu via de Sessy P1 dongle de slimme meter uit kunnen lezen. Als dat betrouwbaar werkt, kan ik m'n HA RPi waarschijnlijk binnenkort naar zolder bonjouren, scheelt weer wat clutter in de meterkast. Enige waar ik een beetje over twijfel is of ik de consumption en production in m'n HA energy dashboard zomaar kan overzetten, maar waarschijnlijk komt uiteindelijk via de beide sensors exact dezelfde info door in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
anboni schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:58:
[...]

Gaaf dat we nu via de Sessy P1 dongle de slimme meter uit kunnen lezen. Als dat betrouwbaar werkt, kan ik m'n HA RPi waarschijnlijk binnenkort naar zolder bonjouren, scheelt weer wat clutter in de meterkast. Enige waar ik een beetje over twijfel is of ik de consumption en production in m'n HA energy dashboard zomaar kan overzetten, maar waarschijnlijk komt uiteindelijk via de beide sensors exact dezelfde info door in HA?
De grootste uitdaging hierin zit in de historie (ook wel 'long term statistics' genoemd door Home Assistant).
Deze zijn gebonden aan het entity ID van de sensor. Als je het entity ID van sensoren uit de P1 dongle hernoemt zodat ze overeenkomen met de entity ID's van de oude sensoren, worden de statistieken vanzelf meegenomen. Het entity ID kun je wijzigen in de instellingen van de entity. (Settings > Devices > Entities)

Er zijn ook manieren om de statistieken van de oude sensoren te kopieren door bewerkingen in de database uit te voeren, maar dat raad ik persoonlijk niet aan als je geen ervaring hebt met SQLite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
PimDoos schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:13:
[...]

De grootste uitdaging hierin zit in de historie (ook wel 'long term statistics' genoemd door Home Assistant).
Ah, dus toch waar ik al bang voor was. Maar met behulp van jouw beschrijving (en een offline backup van de database ;) is het gelukt, bedankt!

*edit* te vroeg gejuichd, toch history kwijt.. tijd om wat meer van HA te gaan leren :P

*edit2* na 'n restart van HA is m'n kWh history weer terug, alleen is de € history weg. Nahja, daar kan ik mee leven (da's toch al afgeschreven van m'n rekening)

[ Voor 25% gewijzigd door anboni op 03-10-2023 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
Ik kwam daarnet in het HA topic deze blog tegen. Volgens mij opent dit wel perspectieven voor wat ik wil doen: op de goedkoopste twee a drie uur 's nachts laden naar 100%, op de goedkoopste twee a drie uur overdag laden naar 80% en de rest van de tijd in NOM laten draaien. Daarnaast iedere minuut het eventuele verbruik door m'n EV naar de grid target van de P1 sturen, dan is dat ook aardig afgedekt.

Misschien nog een aanpassing zodat ook het duurste uur van de dag in de calendar wordt gezet, zodat ik eventueel kan terugleveren als er nog genoeg in de accu's zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
anboni schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:32:
Ik kwam daarnet in het HA topic deze blog tegen. Volgens mij opent dit wel perspectieven voor wat ik wil doen: op de goedkoopste twee a drie uur 's nachts laden naar 100%, op de goedkoopste twee a drie uur overdag laden naar 80% en de rest van de tijd in NOM laten draaien. Daarnaast iedere minuut het eventuele verbruik door m'n EV naar de grid target van de P1 sturen, dan is dat ook aardig afgedekt.

Misschien nog een aanpassing zodat ook het duurste uur van de dag in de calendar wordt gezet, zodat ik eventueel kan terugleveren als er nog genoeg in de accu's zit.
En dan liefst ook nog de oplaad-percentages variabel in combinatie met voorspelling zonneopbrengst morgen, voor de PV eigenaren.

Ben te nieuw in HA om dit zelf vanaf de grond op te zetten, maar als iemand zich geroepen voelt een beginnetje op github te knallen, haak ik graag aan bij doorontwikkeling/testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
niels.p schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:09:
[...]

En dan liefst ook nog de oplaad-percentages variabel in combinatie met voorspelling zonneopbrengst morgen, voor de PV eigenaren.
Heb ik ook wel over nagedacht, vandaar die 80% overdag, dan is er wat ruimte.
Ben te nieuw in HA om dit zelf vanaf de grond op te zetten, maar als iemand zich geroepen voelt een beginnetje op github te knallen, haak ik graag aan bij doorontwikkeling/testen..
Ik denk ook niet dat ik over de benodigde skills beschik, maar ik verwacht dat ik ook wel weg kan komen met om de paar weken het percentage een beetje bij te stellen. Misschien in de toekomst :)

Ik ga al meteen nat op de regel
code:
1
{%- set sensor = (this.attributes.get('sensor', 'sensor.nordpool_kwh_fi_eur_3_10_01') | string) -%}

Waar moet ik zoeken naar de documentatie van die get functie. Is dat Jinja of HA? :X Ik voel me weer 'n flinke n00b...

[ Voor 16% gewijzigd door anboni op 03-10-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-02 20:40
Vanmiddag is opeens de Sessy ermee gestaakt. Gisteren de P1 meter van 1.5.3 voorzien. Voor de Sessy zelf was vreemd genoeg nog geen update beschikbaar dus deze stond afgelopen nacht nog op 1.5.1. Alles ziet er normaal uit maar weigert om te laden of vermogen te leveren bij ruim voldoende vraag. Terwijl de Sessy de hele nacht en ochtend nog probleemloos heeft gewerkt. Inmiddels ook de Sessy van 1.5.3 voorzien welke vandaag pas beschikbaar kwam, maar ook dit mocht niet baten. Hij staat nu op 80% en weigert verdere dienst. Communicatie met de P1 meter is prima in orde want ik zie afhankelijk van de vraag het setpoint varieren op mijn HA als de Sessy op NOM staat.
Alles uitgeschakeld en weer opgestart helpt ook niet.
Wie heeft hier de gouden tip of heeft een soortgelijk issue?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten Gert

[ Voor 4% gewijzigd door Gert2761 op 03-10-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:06
Gert2761 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:58:
Vanmiddag is opeens de Sessy ermee gestaakt. Gisteren de P1 meter van 1.5.3 voorzien. Voor de Sessy zelf was vreemd genoeg nog geen update beschikbaar dus deze stond afgelopen nacht nog op 1.5.1. Alles ziet er normaal uit maar weigert om te laden of vermogen te leveren bij ruim voldoende vraag. Terwijl de Sessy de hele nacht en ochtend nog probleemloos heeft gewerkt. Inmiddels ook de Sessy van 1.5.3 voorzien welke vandaag pas beschikbaar kwam, maar ook dit mocht niet baten. Hij staat nu op 80% en weigert verdere dienst. Communicatie met de P1 meter is prima in orde want ik zie afhankelijk van de vraag het setpoint varieren op mijn HA als de Sessy op NOM staat.
Alles uitgeschakeld en weer opgestart helpt ook niet.
Wie heeft hier de gouden tip of heeft een soortgelijk issue?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten Gert
Wat zie je als je lokaal inlogt op de Sessy en dan links boven op de groene/oranje cirkel klikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
Groen bolletje: Er worden momenteel geen problemen gedetecteerd in uw Sessy.

[ Voor 3% gewijzigd door Gert2761 op 03-10-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Gert2761 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:11:
Groen bolletje: Er worden momenteel geen problemen gedetecteerd in uw Sessy.
Staan alle instellingen goed? (Ook de geavanceerde instellingen)
Staat er iets bij ip/errors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
DJP! schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:14:
[...]

Staan alle instellingen goed? (Ook de geavanceerde instellingen)
Staat er iets bij ip/errors?
Alles staat zoals het hoort en stond.
Waar kan ik ip/errors vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Het ip adres van de Sessy en dan /errors. Dus bijvoorbeeld 192.168.1.52/errors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
DJP! schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:20:
Het ip adres van de Sessy en dan /errors. Dus bijvoorbeeld 192.168.1.52/errors
2023/10/03 E (20:39:34.729) null_on_meter: Failed to request the power state from ac board, with error: ESP_ERR_TIMEOUT
2023/10/03 E (20:39:30.623) null_on_meter: Failed to request the power state from ac board, with error: ESP_ERR_INVALID_STATE
2023/10/03 E (20:39:26.621) null_on_meter: Failed to request the power state from ac board, with error: ESP_ERR_INVALID_STATE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
Gert2761 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

2023/10/03 E (20:44:05.311) strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'API Task' in 35s, setting output power to 0

2023/10/03 E (20:39:34.729) null_on_meter: Failed to request the power state from ac board, with error: ESP_ERR_TIMEOUT
2023/10/03 E (20:39:30.623) null_on_meter: Failed to request the power state from ac board, with error: ESP_ERR_INVALID_STATE
2023/10/03 E (20:39:26.621) null_on_meter: Failed to request the power state from ac board, with error: ESP_ERR_INVALID_STATE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Je zou de Sessy zelf een keer helemaal kunnen uitzetten en dan weer aanzetten. Dus echt via de groep/werkschakelaar de stroom van de Sessy afhalen. Daarna weer aanzetten en kijken of het werkt. Dat is volgens mij het enige wat je nu kunt doen. Sowieso morgen even contact met Sessy opnemen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
DJP! schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:28:
Je zou de Sessy zelf een keer helemaal kunnen uitzetten en dan weer aanzetten. Dus echt via de groep/werkschakelaar de stroom van de Sessy afhalen. Daarna weer aanzetten en kijken of het werkt. Dat is volgens mij het enige wat je nu kunt doen. Sowieso morgen even contact met Sessy opnemen…
Ik heb hem aan de praat gekregen. Ik zag vreemde CRC telegram errors in de log van de P1 meter. Deze had ik al herstart (dacht ik) echter kreeg hij naast de usb voeding ook spanning vanuit de P1 poort waardoor deze niet eerder was herstart.
De P1 meter nu echt helemaal spanningsloos gemaakt en daarna kwam er leven in de brouwerij.

Dank voor de hulp! Weer wat geleerd m.b.t. de error log. Ik zal deze in de gaten houden gezien de eerder meldingen die ik eerder heb vermeld.

Groeten Gert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
En hij is er weer mee gestopt…
Morgen maar bellen met Charge/Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
Is het mogelijk te downgraden naar 1.5.1?
Nooit eerder issues gehad en nu ontstaan met 1.5.3? Of is het toeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Gert2761 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:12:
En hij is er weer mee gestopt…
Morgen maar bellen met Charge/Sessy.
Weer P1 errors? Volgens mij kun je zelf niet terug naar een oudere versie, misschien dat ze het bij Sessy wel kunnen. Laat het in ieder geval even weten dan leren wij er ook van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
Niemand anders issues met de nieuwe versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:33
Gert2761 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:54:
Ik heb ook issue met de nieuwe versie ;(

The ones with the greatest power protect those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbe
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-10-2023
Updates naar 1.5.3 zijn geinstalleerd en de de energiestatus via het lokale webinterface laat zien dat de sessy aan het laden is. De portal blijft steken op de laatse update van een uur geleden. Dus hier vooral een portal- dan een probleem met de Sessy zelf. Een (harde) pagina-refresh of klikken op de nieuwe 'ververs' knop rechtsboven in de portal werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:23
Wel gedoe en verdenkingen. Het lijkt een beetje of de updates toch niet zo goed zijn doorgetest of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blueline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:33
ebbe schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:18:
Updates naar 1.5.3 zijn geinstalleerd en de de energiestatus via het lokale webinterface laat zien dat de sessy aan het laden is. De portal blijft steken op de laatse update van een uur geleden. Dus hier vooral een portal- dan een probleem met de Sessy zelf. Een (harde) pagina-refresh of klikken op de nieuwe 'ververs' knop rechtsboven in de portal werkt niet.
Interne webpagina's geven wel de juiste informatie. Lijkt dus op een portal probleem.

The ones with the greatest power protect those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
Ik zie vooral deze melding continue voorbij gaan in de webinterface van de Sessy zelf:

2023/10/04 E (11:23:53.981) strategy_common: P1 state 'P1_DATAVALIDITY_ERR' is not the expected 'P1_OK'

Lijkt toch iets met de firmware van P1 meter waar ik dit soort meldingen veelvuldig zie:

2023/10/04 E (11:49:04.277) dsmr_telegram_check: Checksum mismatch, crc from telegram: '9DC9', calculated crc: 'D46A'

Ik heb ze vanmorgen vroeg al gemaild maar nog geen reactie gehad. Doorgaans reageren ze meestal wel snel. Misschien hebben ze wat uitdagingen na de uitrol van 1.5.3 .......
Voorlopig is de Sessy nog in diepe rust.

[ Voor 3% gewijzigd door Gert2761 op 04-10-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:13
Hier geen problemen intern met de nieuwe release 1.53
Intern alles (nagenoeg) groen (intern op batt en P1)
icm Homey draait hij keurig hier op basis van ROI (staat nu te laden)
alleen het updaten naar het portal loop behoorlijk vertraging op.
Maar van die laatste maak ik toch al niet zoveel gebruik van

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Gert2761 het kan ook aan de communicatie met je hoofdmeter liggen. Kun je aan het kale telegram, zoals ontvangen door de dongle, komen?
Welk merk+type meter heb je?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Nee geen issues (meer). Alles rechtgetrokken in de portal zie ik, en ook op dongle niveau seinen op groen.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
Proton_ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:43:
@Gert2761 het kan ook aan de communicatie met je hoofdmeter liggen. Kun je aan het kale telegram, zoals ontvangen door de dongle, komen?
Een ISKRA type AM550. Maar ik heb er ook een Homewizard aan hangen via een splitter. Deze werkt probleemloos. Ik heb de Sessy P1 ook rechtstreeks aan de meter gehangen om uit te sluiten dat deze elkaar niet verstoorden. Zonder resultaat. Ik weet overigens niet of deze errors hiervoor niet voorkwamen. Enige uren na de update ging het mis. Sessy geeft keurig een groen bolletje en ook de P1 meter. In HA zie ik het power setpoint netjes meelopen met het vermogen van de P1 meter.
Via mijn HA heb ik hem ook even op API mode gezet en het power setpoint op een waarde gezet. Ook hier trekt hij zich niets mee van aan. Volgens mij speelt je P1 meter dan geen rol meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
Proton_ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:43:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik aan het kale telegram bericht kan komen uit de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb ook een AM550 (geen sessy) en zie regelmatig terechte checksum mismatches in mijn log, circa 1 op de 5 berichten. Ik moet er nog eens ooit een oscilloscoop aan hangen...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Gert2761 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:05:
Ik zie vooral deze melding continue voorbij gaan in de webinterface van de Sessy zelf:

2023/10/04 E (11:23:53.981) strategy_common: P1 state 'P1_DATAVALIDITY_ERR' is not the expected 'P1_OK'

Lijkt toch iets met de firmware van P1 meter waar ik dit soort meldingen veelvuldig zie:

2023/10/04 E (11:49:04.277) dsmr_telegram_check: Checksum mismatch, crc from telegram: '9DC9', calculated crc: 'D46A'

Ik heb ze vanmorgen vroeg al gemaild maar nog geen reactie gehad. Doorgaans reageren ze meestal wel snel. Misschien hebben ze wat uitdagingen na de uitrol van 1.5.3 .......
Voorlopig is de Sessy nog in diepe rust.
Die meldingen zie ik inderdaad ooko op m'n P1, maar bij mij lijkt alles redelijk normaal te functioneren. Enige is dat bij wijzigen van instellingen in de portal die nog steeds niet altijd betrouwbaar aankomen bij de Sessy's, en ik had gisteren een paar keer dat een of twee batterijen niks stonden te doen terwijl ze dat wel hadden moeten. Maar of dat nou vanuit de Sessy werd geinitieerd of omdat ik zelf via HA met de API aan het klooien was, weet ik niet helemaal zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Gert2761 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

Een ISKRA type AM550. Maar ik heb er ook een Homewizard aan hangen via een splitter. Deze werkt probleemloos. Ik heb de Sessy P1 ook rechtstreeks aan de meter gehangen om uit te sluiten dat deze elkaar niet verstoorden. Zonder resultaat. Ik weet overigens niet of deze errors hiervoor niet voorkwamen. Enige uren na de update ging het mis. Sessy geeft keurig een groen bolletje en ook de P1 meter. In HA zie ik het power setpoint netjes meelopen met het vermogen van de P1 meter.
Via mijn HA heb ik hem ook even op API mode gezet en het power setpoint op een waarde gezet. Ook hier trekt hij zich niets mee van aan. Volgens mij speelt je P1 meter dan geen rol meer?
Volgens mij kijkt de Sessy niet meer na de P1 meter als de Sessy in API staat. Als de Sessy in API staat en een setpoint krijgt zie je dan nog andere errors in de error log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
anboni schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:03:
[...]

Die meldingen zie ik inderdaad ooko op m'n P1, maar bij mij lijkt alles redelijk normaal te functioneren. Enige is dat bij wijzigen van instellingen in de portal die nog steeds niet altijd betrouwbaar aankomen bij de Sessy's, en ik had gisteren een paar keer dat een of twee batterijen niks stonden te doen terwijl ze dat wel hadden moeten. Maar of dat nou vanuit de Sessy werd geinitieerd of omdat ik zelf via HA met de API aan het klooien was, weet ik niet helemaal zeker.
Ik zie heel veel P1 errors, maar eea werkt goed;
2023/10/04 E (13:26:18.233) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/04 E (13:22:47.940) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/04 E (13:00:35.701) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/04 E (12:30:22.779) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/04 E (12:28:02.493) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/04 E (12:16:11.428) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/04 E (11:57:59.617) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/04 E (11:55:59.470) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/04 E (11:55:49.428) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/04 E (11:55:39.394) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/04 E (11:55:29.385) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/04 E (11:50:08.940) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebbe
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-10-2023
Hier werkt alles goed. Alleen de portal ververst heel erg traag, maar dat is niet lokaal natuurlijk. Geen errors gezien bij de P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
Dan blijft de vraag, waarom start de Sessy niet meer. HA helemaal uitgezet zodat die de boel niet kan beïnvloeden.
Alles staat ook op groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:26
Heb begrepen dat de portal minder vaak update dan in de vorige versie, ook omdat de portal steeds trager werd doordat er steeds meer sessy's werden uitgerold. Dus om traagheid van portal te voorkomen niet meer continue een actueel getal dat vanaf lokaal naar een server bij sessy en vervolgens weer naar je eigen lokatie via de portal wordt gezonden. Weergave portal is dus weergave van een eerder tijdstip. Als je kijkt via HA of Homey zie je actuele en up to date cijfers. succes geeft af en toe groeistuipjes, maar voor zover ik zelf kan zien werken bij mij de sessy's gewoon door op versie 1.5.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:20
Mijn Sessy Word binnen kort geleverd,

Daarom lees ik uiteraard zeer aandachtig mee hier, en heb me verdiept in de installatie handleiding.
Maar ben zeker geen expert op het gebied van meterkast aansluitingen.
In voorgaande post lees ik regelmatig dat de P1 meting dan niet gebruikt hoeft te worden.
Maar is de P1 meting niet altijd noodzakelijk om, of de groep, fase of totaal aansluiting niet te overbelasten.
M.a.w. is de P1 meting niet leidend voor het vermogen wat een Sessy kan laden of ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:39
Peterhardenberg schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:14:
Mijn Sessy Word binnen kort geleverd,

Daarom lees ik uiteraard zeer aandachtig mee hier, en heb me verdiept in de installatie handleiding.
Maar ben zeker geen expert op het gebied van meterkast aansluitingen.
In voorgaande post lees ik regelmatig dat de P1 meting dan niet gebruikt hoeft te worden.
Maar is de P1 meting niet altijd noodzakelijk om, of de groep, fase of totaal aansluiting niet te overbelasten.
M.a.w. is de P1 meting niet leidend voor het vermogen wat een Sessy kan laden of ontladen?
Als je niet gebruik maakt van een ander systeem zoals Home Assistant dan heb je ALTIJD de P1 meter nodig van Sessy zelf. Deze P1 meter leest de slimme meter uit en vertelt je Sessy of deze moet gaan ontladen omdat je stroom vanuit het net aan het verbruiken bent of aan het terug leveren bent in het geval van overproductie uit je zonnepanelen.

Gebruik je ROI dan heb je hem wellicht niet nodig omdat je dan gebruik maakt van de Sessy portal en volgens mij communiceert de WIFI dongle die op de Sessy zit dan rechtstreeks met de portal van Sessy

[ Voor 3% gewijzigd door Sicos op 04-10-2023 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Gert2761 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:48:
Dan blijft de vraag, waarom start de Sessy niet meer. HA helemaal uitgezet zodat die de boel niet kan beïnvloeden.
Alles staat ook op groen.
Hoe zitten je dongles op het netwerk? Ik zet m'n P1 dongle net van wifi over naar bedraad en pings gaan van regelmatig >400ms pings en incidentele drops naar netjes 1ms. M'n Sessy's zelf zitten al een tijdje bedraad. Zou nog best kunnen dat netwerkkwaliteit flinke invloed heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:20
Sicos schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:16:
[...]

Gebruik je ROI dan heb je hem wellicht niet nodig omdat je dan gebruik maakt van de Sessy portal en volgens mij communiceert de WIFI dongle die op de Sessy zit dan rechtstreeks met de portal van Sessy
Ook in deze heb je toch nog steeds de waardes van je P1 meter nodig,
Deze portal van Sessy weet toch niet hoeveel stroom per fase uit het net haalt. De P1 meting zorgt er toch voor dat je de fase's niet overbelast?
(correct me if I am wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
Inmiddels contact gehad met Sessy. Op afstand konden ze ook de oorzaak niet vinden waarom de Sessy niet wilde starten. Alles leek in orde. We hebben nu afgesproken de portal update van morgen af te wachten, dit geeft hen meer inzicht in mijn situatie. Tussen de regels door leek hier ook een afhankelijkheid te zijn. Als de Sessy morgen nog niet werkt moest ik weer contact met hen opnemen.

We wachten rustig morgen maar even af, ik ben benieuwd. Hopelijk is gaat de boel morgen spontaan weer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
anboni schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:22:
[...]

Hoe zitten je dongles op het netwerk? Ik zet m'n P1 dongle net van wifi over naar bedraad en pings gaan van regelmatig >400ms pings en incidentele drops naar netjes 1ms. M'n Sessy's zelf zitten al een tijdje bedraad. Zou nog best kunnen dat netwerkkwaliteit flinke invloed heeft.
Sessy en P1 zijn beide met Wifi verbonden, echter de signaal sterktes zijn prima. Ook de ping tijden zijn redelijk te noemen. Uiteraard varieert dat gezien ICMP verkeer een lagere prio heeft t.o.v. het normale netwerk verkeer en een Wifi AP moet soms ook wel eens aandacht besteden aan een andere client. Zolang er niet frequent time outs optreden moet dit volgens mij wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:23

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

rene037 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:54:
[...]

Sorry voor late reactie, tijdje niet op tweakers geweest. Maar waar jij naar verwijst wel. In de lokale instellingen van de Sessy niet. Ik dacht dat dat om iets anders ging. Dan nog gek dat ik wel beetje levering in grafiek zie.
Het nu ook in de lokale instellingen gezet, morgen kijken (Nu donker...)
[...]
Toevoeging: Ik heb enkele dagen geleden het IP-adres van de Sessie ingevuld, maar geen verschil.
Ik zie gedurende de dag alleen een paar helekleine bobbeltjes in de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
rene037 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:48:
[...]

Toevoeging: Ik heb enkele dagen geleden het IP-adres van de Sessie ingevuld, maar geen verschil.
Ik zie gedurende de dag alleen een paar helekleine bobbeltjes in de grafiek.
Ik zie dat je Homey in je signature hebt staan, lees je met de Homey toevallig het PV vermogen via de Sessy ook uit? Klopt dit dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

DJP! schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:16:
[...]

Ik zie dat je Homey in je signature hebt staan, lees je met de Homey toevallig het PV vermogen via de Sessy ook uit? Klopt dit dan wel?
Dat had ik nog niet geprobeerd. Ik heb even deze flow toegevoegd, dan kan ik zien of er morgen wat gebeurt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeZX03VEs6Eneoq7h_5DfIl3FFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HjkfS6VWlgLi710DwIPRUyjg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
We gaan de minder zon dagen in, zie dat het al lastiger wordt om hem vol te krijgen met PV (XOM met HA).

Nu kent de Sessy geen echte combinatie goedkope uren laden en PV optie, dus wil eigenlijk iets gaan bedenken:
- Zodra er niet genoeg PV is --> gewoon (bij)laden op goedkope stroom
- Voldoende PV dan uiteraard niks doen
- En dan NOM regelen

Zelf heb ik Tibber en die API geeft aan of de stroom goedkoop of duur is (gewoon text: very cheap, cheap, normal, etc ....). Dat maakt het al stuk makkelijker qua automation.

Maar Sessy heeft die data ook (portal), als ze het prijsniveau nu ook via een API beschikbaar maken (dat doen ze al in de portal voor de ROI mode) dan kun je daar op regelen. Wellicht kijken ze daar al naar (wordt ook hun eerste winter).

Mij lijkt het logischer om de laad- en ontlaadstrategie los te koppelen. Laden wil je zo goedkoop mogelijk doen en ontladen op de dure momenten (NOM of ROI).

Iemand daar al eens over nagedacht ? Zijn eerste ideeen, dus input/feedback is welkom (mis vast nog wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

rene037 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:27:
[...]

Dat had ik nog niet geprobeerd. Ik heb even deze flow toegevoegd, dan kan ik zien of er morgen wat gebeurt
[Afbeelding]
Alweer mezelf quoten:)
Kreeg PB met suggestie dat de omvormer wellicht parallel aan het net zit en niet op de ZP-ingang van de sessy. Dat blijkt het geval. Ik ging blindelings uit van van de ervaring van de installateur, die had er naar eigen zeggen al tientallen gedaan. Maar kennelijk nooit de handleiding gelezen of bij training niet opgelet.
Als hij had gezegd 'Dit is mijn eerste Sessy', had ik het direct gecontroleerd:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
prettig schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:47:
We gaan de minder zon dagen in, zie dat het al lastiger wordt om hem vol te krijgen met PV (XOM met HA).

Maar Sessy heeft die data ook (portal), als ze het prijsniveau nu ook via een API beschikbaar maken (dat doen ze al in de portal voor de ROI mode) dan kun je daar op regelen. Wellicht kijken ze daar al naar (wordt ook hun eerste winter).

Mij lijkt het logischer om de laad- en ontlaadstrategie los te koppelen. Laden wil je zo goedkoop mogelijk doen en ontladen op de dure momenten (NOM of ROI).

Iemand daar al eens over nagedacht ? Zijn eerste ideeen, dus input/feedback is welkom (mis vast nog wat).
Nee, jouw ideeen komen overeen met die van mij; een hybride laadstrategie aan hand van variabelen
- weersverwachting / zonverwachting
- dynamische energiemarkt read-ahead prijzen (zelf kijk ik naar https://weer.omat.nl/dayA...&jaar=2023&maand=10&dag=4)
op basis van de bovenste variabele input een berekening maken voor een vorm ROI/XOM-NOM.

nu nog even programmeren in HA of Homey ;) Mooiste zou zijn als Sessy hier zelf mee komt natuurlijk, dan is het "monkeyproof"

[ Voor 4% gewijzigd door DaCootMeister op 04-10-2023 21:00 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:48
DaCootMeister schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:59:
[...]

Nee, jouw ideeen komen overeen met die van mij; een hybride laadstrategie aan hand van variabelen
- dynamische energiemarkt read-ahead prijzen (zelf kijk ik naar https://weer.omat.nl/dayA...&jaar=2023&maand=10&dag=4)
op basis van de bovenste variabele input een berekening maken voor een vorm ROI/XOM-NOM.

nu nog even programmeren in HA of Homey ;) Mooiste zou zijn als Sessy hier zelf mee komt natuurlijk, dan is het "monkeyproof"
Verwacht wel dat Sessy met iets komt in de toekomst.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
DaCootMeister schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:59:
[...]

Hebben jullie al ervaring met de zonverwachting? Ik zit zelf te kijken naar iets als forecast.solar. Maar krijg het nog niet helemaal lekker werkend.

Daarnaast zou een setting waarmee je aan kunt geven dat je veel verbruik verwacht ook wel handig zijn. Ik weet nu al dat zaterdag de wasmachine meerdere malen gaat draaien, zou mooi zijn dat de strategie er dan voor zorgt dat er dan goedkope energie opgeslagen is zodat het wassen goedkoper wordt.

En dan heb ik de laadpaal nog niets eens meegenomen... zoveel wensen, denk dat ik echt meer programmeer skills in Home Assistant moet gaan leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels.p
DJP! schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:28:
[...]

Hebben jullie al ervaring met de zonverwachting? Ik zit zelf te kijken naar iets als forecast.solar. Maar krijg het nog niet helemaal lekker werkend.

Daarnaast zou een setting waarmee je aan kunt geven dat je veel verbruik verwacht ook wel handig zijn. Ik weet nu al dat zaterdag de wasmachine meerdere malen gaat draaien, zou mooi zijn dat de strategie er dan voor zorgt dat er dan goedkope energie opgeslagen is zodat het wassen goedkoper wordt.

En dan heb ik de laadpaal nog niets eens meegenomen... zoveel wensen, denk dat ik echt meer programmeer skills in Home Assistant moet gaan leren.
Volgens mij moet je het niet te ingewikkeld maken. In het weekend is de stroom overdag vaak al bijna net zo goedkoop als ‘s nachts, helemaal als je de 20% RTE meeneemt.

Ik heb forecast.solar ingesteld in HA. Doet het best aardig, en voorspelling komt redelijk uit.

Ik zit zelf te denken aan de volgende setup:
- deze package die dagelijks de goedkoopste x uren binnen een bepaalde interval 18-07 uur in de local calender zet. (https://www.creatingsmart...h-local-calendar-support/)
- bij aanvang van de geschedulede ‘daluren’ een script dat checkt wat de huidige SoC is, de verwachte zonneproductie bekijkt en op basis van die twee waardes besluit te laden tot een bepaalde SoC.
- klaar met laden, dan weer terug naar xom auromation

En hier zou best een boolean switch kunnen, die bij true de gewenste SoC op 100% zet, zodat @DJP! zijn wasmachines kan draaien.

Maar zoals al eerder gezegd, mijn HA kennis is erg basic, dus ben druk bezig om documentatie te lezen en @PimDoos zijn voorbeelden te ontleden om te kjken hoe dit voorelkaar te boksen is 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor M
  • Laatst online: 14-11-2023
Had ook issues na updaten naar 1.5.3. Nav een van de reacties op dit forum de stroom even van de Sessy af gehad. Daarna leek alles goed te werken. Had echter ook storing al even per email gemeld bij Sessy en kreeg vrij snel bericht terug van support dat ie nu goed draait (dat had ik ook al geconstateerd).
Weet helaas niet of zij iets op afstand hebben gedaan of dat de stroom eraf voldoende was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
prettig schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:47:

Nu kent de Sessy geen echte combinatie goedkope uren laden en PV optie, dus wil eigenlijk iets gaan bedenken:
- Zodra er niet genoeg PV is --> gewoon (bij)laden op goedkope stroom
- Voldoende PV dan uiteraard niks doen
- En dan NOM regelen

Zelf heb ik Tibber en die API geeft aan of de stroom goedkoop of duur is (gewoon text: very cheap, cheap, normal, etc ....). Dat maakt het al stuk makkelijker qua automation.

anboni in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"
Dat is ruwweg mijn plan. Misschien ooit nog iets met opwekverwachting erin verwerken, maar dat zie ik meer als nice to have. Ben het nu al een beetje handmatig op die manier aan het regelen, vandaag in de drie goedkope middaguren naar 95-100% geladen en uiteindelijk alsnog niks teruggeleverd, dus die 80% is waarschijnlijk voor deze tijd van het jaar wel een geschikt target.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
niels.p schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:01:
Ik heb forecast.solar ingesteld in HA. Doet het best aardig, en voorspelling komt redelijk uit.
Die kende ik nog niet, da's best interessant. Alleen nog ff uitzoeken hoe ik m'n panelen er het beste in kan opnemen, 19 stuks op OZO, 6 op ZZW. Zo te zien kan ik twee services ermee aanmaken, dus dat is waarschijnlijk de beste aanpak.

Uiteindelijk vraag ik me wel af wat nou echt het verschil zal zijn tussen perfect en 'goed genoeg'. Best kans dat je het dan hooguit over 'n paar euro per maand hebt, dus waarschijnlijk ga ik toch voor het laatste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Ik zou zelf niet de zonverwachting gebruiken. Ik weet namelijk exact wanneer de PV levert en hoeveel. Wil het alleen combineren met de goedkope uren. Die data heb ik via de Tibber API.

Zie de toegevoegde waarde nog niet van zonverwachting (dynamische prijzen zijn al gebaseerd op de verwachting). Maar wellicht mis ik iets.

EV's laden: voorlopig zet ik de accu dan in IDLE (tot ik wat slimmers bedacht heb). Alleen laad de accu dan uren niet, dat wil ik nog oplossen. EV laad alleen met overschot of goedkope uren (tenzij ik het forceer omdat ik moet laden). Dat zijn ook de uren dat de accu moet laden.

Wil laden zodra PV overschot en/of goedkope uren. Ontladen als duur is. Overdag laden en avond ontladen, nacht laden en ochtend ontladen. 2 cycli ipv 1.

Hoe langer ik er over nadenk.... volgens mij niet zo ingewikkelde logica. XOM uitbreiden met goedkope uren data. Wellicht kan ik de off set entiteit in XOM daarvoor gebruiken. Moet alleen rekening houden met het 18% verlies (daarom heb ik het liefst de sessy portal data).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
prettig schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 00:24:
Ik zou zelf niet de zonverwachting gebruiken. Ik weet namelijk exact wanneer de PV levert en hoeveel. Wil het alleen combineren met de goedkope uren. Die data heb ik via de Tibber API.
Ja? Weet jij vooraf precies hoeveel je PV oplevert afhankelijk van de hoeveelheid zon en alle andere factoren?
Zie de toegevoegde waarde nog niet van zonverwachting (dynamische prijzen zijn al gebaseerd op de verwachting). Maar wellicht mis ik iets.
Niet helemaal, dynamische prijzen worden over het algemeen meer beinvloedt door wind dan door PV. Het relatieve beetje stroom wat van consumenten afkomt, speelt niet zo'n hele grote rol in de prijs volgens mij.
EV's laden: voorlopig zet ik de accu dan in IDLE (tot ik wat slimmers bedacht heb). Alleen laad de accu dan uren niet, dat wil ik nog oplossen. EV laad alleen met overschot of goedkope uren (tenzij ik het forceer omdat ik moet laden). Dat zijn ook de uren dat de accu moet laden.
Als je in HA het door je EV afgenomen vermogen kunt uitlezen, kun je dat voeren aan de grid_target entity van je Sessy P1 meter die daardoor dat EV vermogen negeert bij het NOM vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
anboni schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 00:33:
[...]

Ja? Weet jij vooraf precies hoeveel je PV oplevert afhankelijk van de hoeveelheid zon en alle andere factoren?

[...]

Niet helemaal, dynamische prijzen worden over het algemeen meer beinvloedt door wind dan door PV. Het relatieve beetje stroom wat van consumenten afkomt, speelt niet zo'n hele grote rol in de prijs volgens mij.

[...]

Als je in HA het door je EV afgenomen vermogen kunt uitlezen, kun je dat voeren aan de grid_target entity van je Sessy P1 meter die daardoor dat EV vermogen negeert bij het NOM vaststellen.
"Ja? Weet jij vooraf precies hoeveel je PV oplevert afhankelijk van de hoeveelheid zon en alle andere factoren?"
- Vooraf hoef ik dat niet te weten. Heb het pas nodig als ik ga laden.

"Niet helemaal, dynamische prijzen worden over het algemeen meer beinvloedt door wind dan door PV. Het relatieve beetje stroom wat van consumenten afkomt, speelt niet zo'n hele grote rol in de prijs volgens mij."
- Klopt, maar ik wil alleen weten wanneer de stroom goedkoop is en dat zit in de volgende dag prijzen.

"Als je in HA het door je EV afgenomen vermogen kunt uitlezen, kun je dat voeren aan de grid_target entity van je Sessy P1 meter die daardoor dat EV vermogen negeert bij het NOM vaststellen."
- Gaat de accu dan laden op de goedkope uren als de EV laad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
prettig schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 01:11:
[...]

"Ja? Weet jij vooraf precies hoeveel je PV oplevert afhankelijk van de hoeveelheid zon en alle andere factoren?"
- Vooraf hoef ik dat niet te weten. Heb het pas nodig als ik ga laden.

"Niet helemaal, dynamische prijzen worden over het algemeen meer beinvloedt door wind dan door PV. Het relatieve beetje stroom wat van consumenten afkomt, speelt niet zo'n hele grote rol in de prijs volgens mij."
- Klopt, maar ik wil alleen weten wanneer de stroom goedkoop is en dat zit in de volgende dag prijzen.

"Als je in HA het door je EV afgenomen vermogen kunt uitlezen, kun je dat voeren aan de grid_target entity van je Sessy P1 meter die daardoor dat EV vermogen negeert bij het NOM vaststellen."
- Gaat de accu dan laden op de goedkope uren als de EV laad ?
Het voordeel zit en in dat je vooraf ongeveer gaat weten of je overdag gratis kan opladen met PV. Als je ‘snachts je accus helemaal volgeladen hebt en overdag moet je pv productie tegen lage prijzen het net op, das toch zonde? Of zie ik dat verkeerd?

Dus als ik ‘snachts weet dat er morgen 15kWu productie verwacht wordt, dan heb in aan een SoC van 40% genoeg. Is het bewolkt en verwachten ze slechts 3kWu, dan kan ie wel naar 100% of 80%.

In mijn situatie met 2 accus red ik het makkelijk 24 uur zonder PV. Wellicht met 1 accu, of meer dagelijks verbruik is je strategie anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
niels.p schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:24:
[...]

Het voordeel zit en in dat je vooraf ongeveer gaat weten of je overdag gratis kan opladen met PV. Als je ‘snachts je accus helemaal volgeladen hebt en overdag moet je pv productie tegen lage prijzen het net op, das toch zonde? Of zie ik dat verkeerd?

Dus als ik ‘snachts weet dat er morgen 15kWu productie verwacht wordt, dan heb in aan een SoC van 40% genoeg. Is het bewolkt en verwachten ze slechts 3kWu, dan kan ie wel naar 100% of 80%.

In mijn situatie met 2 accus red ik het makkelijk 24 uur zonder PV. Wellicht met 1 accu, of meer dagelijks verbruik is je strategie anders.
Ok, heb je een punt. Je probeert je SOC te optimaliseren, nog niet op die manier naar gekeken.

In mijn situatie 1 Sessy en die is leeg in 4-5 uurtjes (in de avond), dus ga kijken of ik meerdere cycli kan maken voordat ik naar 2e ga kijken. Dat vooruit plannen qua zon kan daar ook bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Laatst online: 22:41
prettig schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 00:24:

Wil laden zodra PV overschot en/of goedkope uren. Ontladen als duur is. Overdag laden en avond ontladen, nacht laden en ochtend ontladen. 2 cycli ipv 1.
https://github.com/WillemD61/battery-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
THX .... transparancy.entsoe.eu... heb ik ooit al een integratie mee gemaakt (om gewoon de prijzen in sheet te zetten), maar wat mij opviel: die liggen er toch regelmatig uit (wel al jaar geleden, staat nu uit).

Nog steeds of inmiddels stabieler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
prettig schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

THX .... transparancy.entsoe.eu... heb ik ooit al een integratie mee gemaakt (om gewoon de prijzen in sheet te zetten), maar wat mij opviel: die liggen er toch regelmatig uit (wel al jaar geleden, staat nu uit).

Nog steeds of inmiddels stabieler ?
Laatste tijd goed stabiel. Hier kan je hun geplande en ongeplande onderhoud zien:
https://transparency.entsoe.eu/news/widget

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik haal om 12:55 de day ahead prijzen van de volgende dag voor mijn script op bij nordpool.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:53
Mijn Sessy's werken als een zonnetje moet ik zeggen, ook na update. Volgens mij is het geheim om alles bedraad te hebben, P1 dus ook. En vooral alles zelf aan te sturen. Ik doe dat via Home Assistant. Gebruik XOM in combi met offset input number helper. Die helper heb ik aan scheduler card gekoppeld.

Haal gewoon prijzen op via Zonneplan intergratie. Elke dag kijk ik even wat gunstig is. Leuk om te doen en mij te complex om automatisch te doen :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjrfB2SNZJHkEpwCMgITBPnqMv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OP2v0iihcjeBJgEi6g1Ed8vZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Mr_thebrown schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:35:
Mijn Sessy's werken als een zonnetje moet ik zeggen, ook na update. Volgens mij is het geheim om alles bedraad te hebben, P1 dus ook. En vooral alles zelf aan te sturen. Ik doe dat via Home Assistant. Gebruik XOM in combi met offset input number helper. Die helper heb ik aan scheduler card gekoppeld.

Haal gewoon prijzen op via Zonneplan intergratie. Elke dag kijk ik even wat gunstig is. Leuk om te doen en mij te complex om automatisch te doen :-)

[Afbeelding]
Ziet er sjiek uit!
Wil jij misschien je YAML delen van dit overzicht?
En hoe heb jij die slider gemaakt qua laadvermogen? Die bedient meteen beide Sessy's toch? Want daar ben ik zelf nog mee aan het stoeien om dat ook bij mij voor elkaar te krijgen om meteen alle Sessy's daarmee te bedienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr_thebrown
De slider is een helper (input number). Die is gekoppeld aan XOM blueprint (Offset entities) van PimDoos. Die bedient idd dan de beide Sessy's.

Yaml hieronder, zitten een paar custom card's in die je via HACS moet downloaden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
Batterij iconen

type: vertical-stack
cards:
  - type: horizontal-stack
    cards:
      - show_name: true
        show_icon: true
        aspect_ratio: 1.4/1
        type: custom:button-card
        label: |
          [[[
            return 'Power: ' + states['sensor.sessy_boven_power'].state + 'W';
          ]]]
        show_label: true
        styles:
          card:
            - font-size: 12px
          icon:
            - width: 35%
        tap_action:
          action: more-info
        entity: sensor.sessy_boven_state_of_charge
        name: |
          [[[
            return 'Sessy boven:  (' + states['sensor.sessy_status_boven_epaper'].state + ')';
          ]]]
        show_state: true
          [[[
            return 'Power: ' + states['sensor.sessy_onder_power'].state + 'W';
          ]]]
        styles:
          card:
          icon:
        tap_action:
        entity: sensor.sessy_onder_state_of_charge
          [[[
            return 'Sessy onder:  (' + states['sensor.sessy_status_onder_epaper'].state + ')';
          ]]]

Grafiek:

type: custom:apexcharts-card
apex_config:
  chart:
    height: 200px
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 23h
span:
  start: day
  offset: +1h
update_interval: +1h
header:
  show: true
  standard_format: true
  show_states: false
now:
  label: NU
series:
  - entity: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    name: Stroomprijs
    color_threshold:
      - value: 0
        color: green
      - value: 0.2
        color: orange
      - value: 0.36
        color: red
    show:
      in_header: before_now
    type: column
    float_precision: 2
    data_generator: |
      return entity.attributes.forecast.map((entry) => {
         return [new Date(entry.datetime), entry.electricity_price / 10000000];
       });
yaxis:
  - id: '1'
    decimals: 2
    min: 0
    max: 0.8

Bediening:

cards:
  - type: entities
    entities:
      - type: custom:slider-entity-row
        entity: input_number.sessy_s_offset
        name: ontladen / laden
    title: Bediening
  - type: custom:scheduler-card
    include:
      - input_number
    exclude: []
    title: ''
    show_add_button: false
    display_options:
      primary_info: default
      secondary_info:
        - relative-time
        - time
      icon: entity
[/code]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Als je het echt leuk wilt maken kan je ook nog epaper lijstje knutselen 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tn61-CwjefJavF8DuwuiuHy-vQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nr4bsp5TIzZKR0BrpDz0LnhH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mr_thebrown schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:55:
Als je het echt leuk wilt maken kan je ook nog epaper lijstje knutselen 😉

[Afbeelding]
Heb je een linkje naar meer details ? :D

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr_thebrown
DennusB schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:58:
[...]

Heb je een linkje naar meer details ? :D
haha weet waar je aan begint :-)

https://www.creatingsmart...board-for-home-assistant/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Haha thanks. Ik zie alleen dat dat eink display niet meer beschikbaar is en komt (https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld). Had jij deze besteld of heb jij een andere gevonden ?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
DennusB schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Haha thanks. Ik zie alleen dat dat eink display niet meer beschikbaar is en komt (https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld). Had jij deze besteld of heb jij een andere gevonden ?
https://github.com/jjwbruijn/OpenEPaperLink Is ook een ePaper display project dat ook een goede intergratie met HA heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
DennusB schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Ik had die ja. Er is volgens mij een nieuwe versie maar of dan de display driver werkt durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Mr_thebrown schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:41:
[...]

Ik had die ja. Er is volgens mij een nieuwe versie maar of dan de display driver werkt durf ik niet te zeggen.
Ik zag deze...
https://www.tinytronics.n...th-jst-ph-li-po-connector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
Dat is helaas niet die ik heb gebruikt. Kan je zien aan USB aansluiting, die zit bij oude model onderaan en niet aan de zijkant.

Maar je kan vast deze ook gebruiken als een juiste driver kan vinden. Google is je vriend

[ Voor 9% gewijzigd door Mr_thebrown op 06-10-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Mr_thebrown schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:56:
[...]

Dat is helaas niet die ik heb gebruikt. Kan je zien aan USB aansluiting, die zit bij oude model onderaan en niet aan de zijkant.

Maar je kan vast deze ook gebruiken als een juiste driver kan vinden. Google is je vriend
Ja, is iets nieuwere met ook S3. Als je frame iets groter is zie je de USB aansluiting niet. Jammer dat deze niet de LIPO houder heeft, die had de oude wel. Maar ik dacht dat ik die op Ali ook nog wel zag, alleen duurder dan hier nota bene...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Mr_thebrown schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:52:
De slider is een helper (input number). Die is gekoppeld aan XOM blueprint (Offset entities) van PimDoos. Die bedient idd dan de beide Sessy's.

Yaml hieronder, zitten een paar custom card's in die je via HACS moet downloaden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
Batterij iconen

cards:
  - type: horizontal-stack
    cards:
          [[[
            return 'Power: ' + states['sensor.sessy_boven_power'].state + 'W';
          ]]]
        styles:
          card:
          icon:
        tap_action:
        entity: sensor.sessy_boven_state_of_charge
          [[[
            return 'Sessy boven:  (' + states['sensor.sessy_status_boven_epaper'].state + ')';
          ]]]
          [[[
            return 'Power: ' + states['sensor.sessy_onder_power'].state + 'W';
          ]]]
        styles:
          card:
          icon:
        tap_action:
        entity: sensor.sessy_onder_state_of_charge
          [[[
            return 'Sessy onder:  (' + states['sensor.sessy_status_onder_epaper'].state + ')';
          ]]]

Grafiek:

type: custom:apexcharts-card
apex_config:
  chart:
    height: 200px
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 23h
span:
  start: day
  offset: +1h
update_interval: +1h
header:
  standard_format: true
  show_states: false
now:
  label: NU
series:
  - entity: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    name: Stroomprijs
    color_threshold:
      - value: 0
        color: green
      - value: 0.2
        color: orange
      - value: 0.36
        color: red
    show:
      in_header: before_now
    type: column
    float_precision: 2
    data_generator: |
      return entity.attributes.forecast.map((entry) => {
         return [new Date(entry.datetime), entry.electricity_price / 10000000];
       });
yaxis:
  - id: '1'
    decimals: 2
    min: 0
    max: 0.8

Bediening:

cards:
  - type: entities
    entities:
      - type: custom:slider-entity-row
        entity: input_number.sessy_s_offset
        name: ontladen / laden
    title: Bediening
  - type: custom:scheduler-card
    include:
      - input_number
    exclude: []
    title: ''
    show_add_button: false
    display_options:
      primary_info: default
      secondary_info:
        - relative-time
        - time
      icon: entity
[/code]
Dankjewel!
Meteen even weer wat gaan spelen met dashboard :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/689X1xHuNS2sZ4T_lUxNo-iQUmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gXPYIldAaxKn9faCQdXDGlh2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Mister I schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Dankjewel!
Meteen even weer wat gaan spelen met dashboard :)
[Afbeelding]
Grmbl, lukt me niet 123 (noob).
Uit de code kan ik herleiden dat ik apexcharts-card nodig heb, maar dan nog krijg ik errors in de yaml
Een tipje van de sluier wat je aan aanvullende HACS repo's nodig heb?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEaWjlC9XkCWROgMmvfd9ReI9PE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7djWUkPDkPZXTyHLNskWJ6p.jpg?f=fotoalbum_large

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

DaCootMeister schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:21:
[...]

Grmbl, lukt me niet 123 (noob).
Uit de code kan ik herleiden dat ik apexcharts-card nodig heb, maar dan nog krijg ik errors in de yaml
Een tipje van de sluier wat je aan aanvullende HACS repo's nodig heb?
[Afbeelding]
die inderdaad en ik moest custom-button zelf nog even downloaden. Daarna werkte het voor mij.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dennisb84
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 17:29
Vandaag zijn mijn 2 sessy's netjes in de schuur gemonteerd. Erg vriendelijke monteur die het netjes heeft opgeleverd. Hij vertelde dat ik zijn 168'e adres was waar hij kwam om sessy(s) te installeren. Staat op dit moment op NoM stand, maar ga nu snel een dynamisch energiecontract afsluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1NqgFNg-IpAJWkk5CM0FhurTTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dh2qYSsl7Xceudne9d6Zk7TU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Weltevree
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-09 19:28
+2
Vandaag zijn mijn 2 sessy's netjes in de garage gemonteerd. Erg vriendelijke monteur . Staat op dit moment op NoM stand, maar ga nu snel een dynamisch energiecontract afsluiten zodra mijn contract afloopt.
Was even een probleem met de update naar 1.53 die ging vanzelf weer op 1.51 maardie loste hij ook opAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfeJYI71mWEvvXPP6oJ7MkizhaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFnrnXTjur7Q1INSd3ReyPG0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4fcIGuzDG9WOD53n1Y-r5ZSG1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLCzvSBjQTjepHdXONvAIrrL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weltevree
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-09 19:28
Ze zijn 4 kwadraad aangesloten met drie fase aansluiting ivm latere uitbreiding die zo doorgelust kan worden daar is al rekening mee gehouden 👍Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPhdoXiM-BESQiOGL76BTM8LYPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRbXMTMldMDd6uY6SgSSVxB1.jpg?f=fotoalbum_large
Zo is deze afgezekerd

[ Voor 58% gewijzigd door Weltevree op 07-10-2023 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Leuk om te zien er steeds meer Sessy’s geïnstalleerd worden! Installatie ziet er ook erg clean uit. En wel benieuwd hoeveel Sessy’s er nou in totaal geïnstalleerd zijn. Als ze er 85 inde week maken kan dit al best een aantal zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Subsidie op thuisbatterijen

Waarom wordt het eigenlijk een batterij genoemd? Een batterij is toch maar voor eenmalig gebruik?

https://solarmagazine.nl/...zonneparken-en-zonnedaken

[ Voor 32% gewijzigd door Sicos op 07-10-2023 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Weltevree schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:39:
+2
Vandaag zijn mijn 2 sessy's netjes in de garage gemonteerd. Erg vriendelijke monteur . Staat op dit moment op NoM stand, maar ga nu snel een dynamisch energiecontract afsluiten zodra mijn contract afloopt.
Was even een probleem met de update naar 1.53 die ging vanzelf weer op 1.51 maardie loste hij ook op[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het zo ie zo al knap dat je ze op die hoogte hebt gekregen. Het is niet dat die dingen heel licht zijn. Eerder zware $%$ krengen. Ik heb ze op een halve meter hoogte van de vloer op zolder hangen en vond dat al een hele klus om ze over de ophang beugel te krijgen.

Inderdaad ook netjes een werkschakelaar erbij. Zelf niet gedaan omdat ze bij mij 3 meter van de groepenkast hangen en daar met automaten zijn afgezekerd. Vond het een beetje overkill om 3 meter verderop er ook nog een werkschakelaar tussen te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Sicos op 07-10-2023 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:50
Sicos schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:02:
Subsidie op thuisbatterijen

Waarom wordt het eigenlijk een batterij genoemd? Een batterij is toch maar voor eenmalig gebruik?

https://solarmagazine.nl/...zonneparken-en-zonnedaken
In het gelinkte artikel lees ik geen subsidie voor thuisbatterijen. Wel voor batterijen bij zonneparken en zonnedaken, maar dit laatste lijkt ook niet voor particulieren thuis te zijn. Of heb ik verkeerd gelezen/geinterpreteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:19
Hmm leuke draad; ben aan het meelezen om te kijken of ik zo de problemen qua het net hier kan omzeilen ;) Insteek is dan tijdens de probleemuren/maanden o.b.v. voltage-trend bij te laden op de momenten dat het nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
En ik kan mij ook aansluiten bij de mensen waar de Sessy hangt :) Installateur had niet gecheckt in de lasdoos of bij de bouw ook bruin netjes op bruin was gezet en blauw op blauw. Dus na installatie schoot de pv omvormer in de stress met een melding dat fase en 0 omgedraaid waren. Dus daar mocht hij even voor terugkomen.

Nu even in API modus gegooid en het ding aan het voltanken van het net. (was begonnen in de NOM modus) Langzaam vermogen opgebouwd om eens te zien hoe luidruchtig hij wordt (heb er 1). Lijkt wat resonantie in de kast te zitten als de fans naar vol vermogen springen. Geluidsreductie op 4 beperkt het vermogen wel dusdanig dat de resonantie dan zo goed als weg is, maar zelf met het setpoint spelen werkt ook :)

Nu "even" in elkaar knutselen hoe ik hem aan wil gaan sturen :) En misschien eens kijken wat er nu precies resoneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:05
DJP! schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:44:
Leuk om te zien er steeds meer Sessy’s geïnstalleerd worden! Installatie ziet er ook erg clean uit. En wel benieuwd hoeveel Sessy’s er nou in totaal geïnstalleerd zijn. Als ze er 85 inde week maken kan dit al best een aantal zijn…
Is er ook een rekenmodel of inzicht beschikbaar om te bepalen wanneer 1 of 2 sessy's rendabel zijn?
Ik heb interesse, maar ben wel benieuwd naar de terugverdientijd (even kort door de bocht).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:13
jellybrah schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:06:
[...]

Is er ook een rekenmodel of inzicht beschikbaar om te bepalen wanneer 1 of 2 sessy's rendabel zijn?
Ik heb interesse, maar ben wel benieuwd naar de terugverdientijd (even kort door de bocht).
Denk dat je deze voor jezelf zou moeten maken. Er zijn zo (te) veel aspecten die mee (kunnen) tellen.
Ga je ROI, (X)Nom doen (door Sessy zelf of Extern) heb je PV (in overvloed of niet) of ook nog EV, kun je eigen gebruik sturen.
Denk dat nog weinig mensen echt het totaal overzicht hebben.

Je kunt ook denken, wat dan ook ik ga er gebruik van maken en alle kleine beetjes die ik kan doen, voor eigen gebruik en/of trachten het grid te onlasten is mee genomen.
Alle info/inzichten die we nu al krijgen kunnen we wellicht mee nemen in de tijd na het salderen, en wellicht meer je eigen zon energie gebruiken.
Alles tot achter de komma uit rekenen en een terug verdientijd te bepalen is dat echt nodig.
Dat we er mee bezig zijn en dat is toch al leuk genoeg.
Prettig weekend

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
[...]

Toen ik ze 'n half jaar geleden bestelde, was ik op zich wel geinteresseerd in de ROI stand om geld te verdienen in combinatie met dynamische prijzen en eventueel verschoven terugleveren van m'n PV. Nu ik ze twee weken heb hangen, heb ik dat hele ROI idee losgelaten en vind ik eigenlijk de hele TVT niet meer relevant. Ik merk nu al dat het gewoon comfortverhogend werkt: voor sessy moesten we nadenken over wanneer we wasmachine en vaatwasser e.d. aanzetten om te profiteren van dynamische tarieven. Nu we die Sessys hebben hangen, hoeven we daar niet meer mee bezig te zijn en draaien die apparaten weer gewoon wanneer ons dat uitkomt.

Daarnaast gaan we zeker nog voordeel hebben van het verbruik wat we niet kunnen sturen (koelkasten/vriezers, WP, tot op zekere hoogte koken). Dat verbruik ging altijd tegen het geldende uurtarief, maar nu laden de Sessys op de goedkoopste uren op en verbruiken we dat de rest van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
[...]

Ik ben nog een newbee met de HA. De vorige versie heb ik via de samba share erop gezet en e.e.a. kreeg ik binnen HA redelijk simpel aan de praat. Hoe kan ik het gemakkelijkst upgraden? Directory vervangen en rebooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
anboni schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:01:
[...]

Toen ik ze 'n half jaar geleden bestelde, was ik op zich wel geinteresseerd in de ROI stand om geld te verdienen in combinatie met dynamische prijzen en eventueel verschoven terugleveren van m'n PV. Nu ik ze twee weken heb hangen, heb ik dat hele ROI idee losgelaten en vind ik eigenlijk de hele TVT niet meer relevant. Ik merk nu al dat het gewoon comfortverhogend werkt: voor sessy moesten we nadenken over wanneer we wasmachine en vaatwasser e.d. aanzetten om te profiteren van dynamische tarieven. Nu we die Sessys hebben hangen, hoeven we daar niet meer mee bezig te zijn en draaien die apparaten weer gewoon wanneer ons dat uitkomt.

Daarnaast gaan we zeker nog voordeel hebben van het verbruik wat we niet kunnen sturen (koelkasten/vriezers, WP, tot op zekere hoogte koken). Dat verbruik ging altijd tegen het geldende uurtarief, maar nu laden de Sessys op de goedkoopste uren op en verbruiken we dat de rest van de dag.
Dus eigenlijk toch niet helemaal vanuit comfort oogpunt, want je wou ze op het gunstigste moment laten draaien om voordeel te halen uit je dynamische contract, nu zeg je dat dat niet uit maakt ivm Sessy. Deels is dat waar, maar toch niet helemaal.

Eigenlijk is het nog steeds het meest gunstig om ze tijdens zon/wind uren te laten draaien, omdat je met een thuisaccu toch wel wat verlies hebt. Efficiëntie = pak m beet 80% dacht ik voorbij te zien komen? Met andere woorden het is 20% goedkoper om je wasmachine alsnog tijdens de goedkope uren te laten draaien, dan op een later moment met de accu op diezelfde goedkope stroom. Iets in die richting

Je kan echter de echt dure piek uren wel vermijden door de thuisaccu. Dat is natuurlijk top.

Maargoed. Ik heb zelf (nog) geen Sessy dus ben ook geen expert. Overweeg er wel 3 aan te schaffen zodra het salderen afgebouwd wordt of er een subsidie op komt.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirl01
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-04-2024
Gert2761 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:04:
[...]

Ik ben nog een newbee met de HA. De vorige versie heb ik via de samba share erop gezet en e.e.a. kreeg ik binnen HA redelijk simpel aan de praat. Hoe kan ik het gemakkelijkst upgraden? Directory vervangen en rebooten?
@PimDoos heeft goed werk gedaan, de sessy integratie is te installeren en te updaten via de HACS integratie. ik ben er alleen niet mee bekend hoe dat gaat met de al gelogde data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Gert2761 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:04:
[...]

Bij HACS krijg je toch de melding dat je kunt upgraden? Als je in het menu op HACS klikt, staat er dan niet dat je kunt upgraden?
[...]

Aan het terug verdienen van de Sessy zijn al vele posts gewijd, het een en ander is echt afhankelijk van je eigen situatie en hoe je de Sessy(s) wilt inzetten.

Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisbatterij en dynamisch contract financieel interessant
Pagina: 1 ... 33 ... 94 Laatste