Handmatig gedaan niet via HACS…DJP! schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:21:
[...]
Bij HACS krijg je toch de melding dat je kunt upgraden? Als je in het menu op HACS klikt, staat er dan niet dat je kunt upgraden?
Klopt op zich wel, maar de praktijk was natuurlijk wel dat we vooral de duurste uren vermeden en niet zozeer alleen op de goedkoopste uren draaiden (nog even afgezien van het feit dat de meeste programma's van die apparaten wel langer dan 1 uur lopen en dus lang niet al hun verbruik binnen dat goedkoopste uur doen).sparkly schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:40:
Eigenlijk is het nog steeds het meest gunstig om ze tijdens zon/wind uren te laten draaien, omdat je met een thuisaccu toch wel wat verlies hebt. Efficiëntie = pak m beet 80% dacht ik voorbij te zien komen? Met andere woorden het is 20% goedkoper om je wasmachine alsnog tijdens de goedkope uren te laten draaien, dan op een later moment met de accu op diezelfde goedkope stroom. Iets in die richting
En dan hebben we het nu alleen nog over kosten, een ander aspect wat voor mij ook meespeelt is om een (hele kleine) bijdrage te leveren aan de energietransitie door mijn verbruik nog beter te verschuiven naar de momenten dat er voldoende hernieuwbare opwek is.
Naar mijn idee is roi altijd de beste optie, ook met zonnepanelen.anboni schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:00:
[...]
Klopt op zich wel, maar de praktijk was natuurlijk wel dat we vooral de duurste uren vermeden en niet zozeer alleen op de goedkoopste uren draaiden (nog even afgezien van het feit dat de meeste programma's van die apparaten wel langer dan 1 uur lopen en dus lang niet al hun verbruik binnen dat goedkoopste uur doen).
En dan hebben we het nu alleen nog over kosten, een ander aspect wat voor mij ook meespeelt is om een (hele kleine) bijdrage te leveren aan de energietransitie door mijn verbruik nog beter te verschuiven naar de momenten dat er voldoende hernieuwbare opwek is.
- Je laad wanneer er veel groene stroom is.
- Je laad wanneer de stroom goedkoop is.
- Je ontlaad indien er veel grijze stroom is.
- Je ontlaad wanneer de stroom duur is.
- Het laden en ontladen kan dan op efficiënter vermogen.
De sessy ROI laten doen en wasmachine daardoor soms op het net laten draaien is systeemtechnisch beter voor het milieu en het verdienmodel dan je eigen verbruik afdekken.
Gert2761 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:04:
[...]
Ik ben nog een newbee met de HA. De vorige versie heb ik via de samba share erop gezet en e.e.a. kreeg ik binnen HA redelijk simpel aan de praat. Hoe kan ik het gemakkelijkst upgraden? Directory vervangen en rebooten?
HACS is de way to go. Maakt het installeren en updaten een heel stuk makkelijker.Squirl01 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:03:
[...]
@PimDoos heeft goed werk gedaan, de sessy integratie is te installeren en te updaten via de HACS integratie. ik ben er alleen niet mee bekend hoe dat gaat met de al gelogde data.
Als je de integratie vervolgens via HACS toevoegt of update overschrijft dit de bestaande handmatige installatiebestanden. Je data en configuratie blijft wel gewoon bewaard, die worden namelijk op een andere locatie opgeslagen.
Jouw opmerking heeft me nog wel aan het denken gezet, puur vanuit financiele optimalisatie is dit misschien nog wel wat om rekening mee te houden. Misschien dat ik in de toekomst nog 'ns gaan kijken of ik met HA de gemiddelde kWh prijs van de inhoud van de Sessy's kan bijhouden. Dan ergens een check, als het uurtarief lager is dan sessy_gemiddelde+20%, dan kunnen de Sessy's in idle en gebruiken we gewoon van het net (hmm.. behalve als PV opwekt, want dan wil ik m'n overproductie eigenlijk wel weer de accu in duwen). Geloof dat ik nog wel 'n tijdje vooruit kan met optimaliseren...sparkly schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:40:
Efficiëntie = pak m beet 80% dacht ik voorbij te zien komen?
Wat betreft milieu kun je inderdaad wel gelijk hebben. Financieel werkt dat alleen met huidig 100% salderen. Zogauw dat wordt afgebouwd moet de delta tussen laadtarief en levertarief wel flink groter worden om nog te renderen.Tazzios schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:21:
[...]
De sessy ROI laten doen en wasmachine daardoor soms op het net laten draaien is systeemtechnisch beter voor het milieu en het verdienmodel dan je eigen verbruik afdekken.
Uiteindelijk is het op het grote geheel natuurlijk peanuts wat ik doe, dus komt het vooral neer op leuk fröbelen, beetje comfort verhogen, hopelijk een beetje financieel voordeel en misschien een bijdrage aan het milieu.
Kan dat ook achteraf nog na een handmatige installatie? Op een of andere manier heb ik HACS wel geïnstalleerd maar zie het nergens terug in mijn HA.PimDoos schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:18:
[...]
[...]
HACS is de way to go. Maakt het installeren en updaten een heel stuk makkelijker.
Als je de integratie vervolgens via HACS toevoegt of update overschrijft dit de bestaande handmatige installatiebestanden. Je data en configuratie blijft wel gewoon bewaard, die worden namelijk op een andere locatie opgeslagen.
Is het bekend of het verschil maakt qua efficiëntie met welke waarde je laadt of ontlaadt?
Ja, zoek in dit topic even op efficiency.Mr_thebrown schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:44:
Is het bekend of het verschil maakt qua efficiëntie met welke waarde je laadt of ontlaadt?
Zie https://www.sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/Mr_thebrown schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:44:
Als je door het topic zoekt, lijkt het er wel op dat deze waarden wat optimistisch zijn weergegeven.
Tazzios schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:21:
[...]
Naar mijn idee is roi altijd de beste optie, ook met zonnepanelen.Met zonnepanelen en roi modus zal je automatisch overlap krijgen wat betreft veel opwek en dat de sessy aan het laden is.
.Bovenstaande beschrijft exact hoe ik probeer gebruik te maken van mijn Sessy. Ik merk echter dat regelmatig volgens het portal op bepaalde tijdstippen de Sessy zou moeten laden of ontladen, maar dat er in werkelijkheid niets is gebeurd. Dat was vandaag ook weer het geval, maar meestal gaat het goed. Iemand een idee wat de oorzaak van dit onvoorspelbare gedrag kan zijn? (Wifi is ok)Tazzios schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:21:
[...]
Naar mijn idee is roi altijd de beste optie, ook met zonnepanelen.Met zonnepanelen en roi modus zal je automatisch overlap krijgen wat betreft veel opwek en dat de sessy aan het laden is.
Als je het probleem bij Sessy aankaart, is de kans groot dat je alsnog het advies krijgt om de dongles bedraad aan te sluiten. Ik heb ook wel het idee dat de sessy's stuk voor stuk best wel veel wifi verkeer genereren, toen ik ze net had, zaten ze ook op wifi en ik merkte echt serieus vertraging bij min of meer real-time toepassingen. Inmiddels heb ik alle bedraad aangesloten en lijkt de wifi congestie ook weer een stuk minder te zijn. Ik gebruik alleen de ROI mode eigenlijk niet meer, dus geen idee of dat nu ook verschil zou maken.SpReg schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:31:
Iemand een idee wat de oorzaak van dit onvoorspelbare gedrag kan zijn? (Wifi is ok)
Wat je in ieder geval nog kunt doen, is op de Sessy dongle in te loggen en naar de status te kijken (groen of rode bolletje linksboven in de webinterface). Ik zag daar gisteren wel een melding staan dat de sessy geen ROI schema van de portal had doorgekregen.
Ik denk dat de waardes kloppen. Ik heb dit getest en als je de optimale settings gebruikt dan kom ik aan 87% RTE. Maar wanneer komt dit voor?anboni schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:27:
[...]
Als je door het topic zoekt, lijkt het er wel op dat deze waarden wat optimistisch zijn weergegeven.
Bij NOM is het laden nog wel efficiënt te doen alleen het ontladen met bijvoorbeeld 400W is inefficiënt. Bij ROI wil je in een zo’n kort mogelijke tijd laden en ontladen. Dit gebeurt dus met maximaal vermogen en is daarom dus ook minder efficiënt.
Dank! Lijkt mij wel de moeite om te zorgen dat Sessy sowieso tot 10% vol blijft. En limiet op minimaal 250w te zetten zo op het eerste gezicht
Is die 10% al niet begrensd door Sessy zelf?Mr_thebrown schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:51:
[...]
Dank! Lijkt mij wel de moeite om te zorgen dat Sessy sowieso tot 10% vol blijft. En limiet op minimaal 250w te zetten zo op het eerste gezicht
Immers de accu zou groter zijn als 5kW en lijkt mij dat die al werkt tussen 5 en 95% benutbare accuspanning ook ivm de levensduur.
Ja goede vraag, ik heb geen idee. Iemand?Simpel360 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:29:
[...]
Is die 10% al niet begrensd door Sessy zelf?
Immers de accu zou groter zijn als 5kW en lijkt mij dat die al werkt tussen 5 en 95% benutbare accuspanning ook ivm de levensduur.
Non-educated guess:Mr_thebrown schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:47:
[...]
Ja goede vraag, ik heb geen idee. Iemand?
Ik denk/gok van niet, als ik zo naar de power output van de laatste procenten kijk. Dat loopt op een gegeven moment heel hard terug, totdat ie er nog een paar minuten 100-150 E uit weet te persen, en dan schakelt ie naar battery_empty. Als er intern nog iets van een safety in zou zitten, dan zou ik verwachten dat ie redelijk abrupt zou aangeven dat hij leeg is.
Maar er is hier vast iemand die er wel een zinnig antwoord op kan geven.
Ik heb wat testen gedaan in het verleden:
/f/image/GqyUyHhv5xlQbvWxlOl8Fe7h.png?f=fotoalbum_large)
Dus een roundtrip van 5% naar 95% en daarna terug naar 5% kwam op 84%, laden van 0%-100%-0% op lage snelheid op 83% en 0%-100%-0% op hoge snelheid op 81%.
Waar je rekening mee moet houden als je 5%-95% doet, is dat je dus over die 10% dus geen opbrengsten hebt. In mijn berekening lijkt dat meer te kosten dan het verlies aan efficiency.
Maar wie ben ik, doe zelf de berekening maken! In 3 dagen weet je het.
/f/image/GqyUyHhv5xlQbvWxlOl8Fe7h.png?f=fotoalbum_large)
Dus een roundtrip van 5% naar 95% en daarna terug naar 5% kwam op 84%, laden van 0%-100%-0% op lage snelheid op 83% en 0%-100%-0% op hoge snelheid op 81%.
Waar je rekening mee moet houden als je 5%-95% doet, is dat je dus over die 10% dus geen opbrengsten hebt. In mijn berekening lijkt dat meer te kosten dan het verlies aan efficiency.
Maar wie ben ik, doe zelf de berekening maken! In 3 dagen weet je het.
Naar aanleiding van Pim's bruikbare video bestel ik alvast een Sessy , als het bevalt bestel ik er twee meer in de volgende batch. We hebben nog geen PV maar tot die tijd heb ik weer een apparaatje om mee te spelen.
Bij mij werkt de dynamische mode niet meer de accus worden niet geladen, ik heb diverse keren de hoofd schakelaar uit en aangedaan maar dit heeft geen effect gehad ( in het verleden wel)
Wat kan ik zelf nog meer doen ? dit is sinds vannacht tot had hij de acuus ook niet opgeladen en nu zou hij om 15:00 moeten gaan laden maar dit start om een of andere reden niet. alles staat op firmware 153
Wat kan ik zelf nog meer doen ? dit is sinds vannacht tot had hij de acuus ook niet opgeladen en nu zou hij om 15:00 moeten gaan laden maar dit start om een of andere reden niet. alles staat op firmware 153
[ Voor 28% gewijzigd door fplin op 09-10-2023 15:25 ]
Hier hetzelfde probleemfplin schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:21:
Bij mij werkt de dynamische mode niet meer de accus worden niet geladen, ik heb diverse keren de hoofd schakelaar uit en aangedaan maar dit heeft geen effect gehad ( in het verleden wel)
Hier hetzelfde probleem. Trad gisteren ook op. Ik zag een foutmelding dat het tijdschema voor vandaag niet geladen kon worden.fplin schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:21:
Ik heb de indruk dat dit begonnen is met upgrade 1.5.2 / 1.5.3. Ik heb het probleem bij Sessy gemeld.
Inmiddels een mail met een datumvoorstel. De 27e (rond 09:04 uur om héél precies te zijnGlenfiddich schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:30:
Zojuist het installatiegegevens-formulier ontvangen. Alles ingevuld, foto's erbij, en in het vak voor extra opmerkingen nog benadrukt dat ik belang hecht aan een stille Sessy![]()
Ik ben benieuwd, het lijkt nu dichtbij te komen!
Catch a smile out there!
Bij mij gebeurt het ook regelmatig dat tijdschema voor dynamisch niet geladen wordt. Ik verbreek dan de Portal verbinding en verbind opnieuw. Dan wordt het schema wel geladen.
Inmiddels een paar keer contact gehad met Sessy. Het probleem blijkt hardnekkig. Vandaag te horen gekregen dat die op 27 oktober wordt omgewisseld. Nog een paar weken geduld ….Gert2761 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:05:
Ik zie vooral deze melding continue voorbij gaan in de webinterface van de Sessy zelf:
2023/10/04 E (11:23:53.981) strategy_common: P1 state 'P1_DATAVALIDITY_ERR' is not the expected 'P1_OK'
Lijkt toch iets met de firmware van P1 meter waar ik dit soort meldingen veelvuldig zie:
2023/10/04 E (11:49:04.277) dsmr_telegram_check: Checksum mismatch, crc from telegram: '9DC9', calculated crc: 'D46A'
Ik heb ze vanmorgen vroeg al gemaild maar nog geen reactie gehad. Doorgaans reageren ze meestal wel snel. Misschien hebben ze wat uitdagingen na de uitrol van 1.5.3 .......
Voorlopig is de Sessy nog in diepe rust.
Hoe verbreek je de verbinding dan met de portal ?sideriusj schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:14:
Bij mij gebeurt het ook regelmatig dat tijdschema voor dynamisch niet geladen wordt. Ik verbreek dan de Portal verbinding en verbind opnieuw. Dan wordt het schema wel geladen.
Betreft: Tekening op bladzijde 43 installatie handleiding. 3 fase net, 3 sessies, mis daar nog 3x CT, maar dat lijkt wel te verzinnen.
Moet de PV aansluiting 3-fasen balanced zijn?
Ik heb 3 x 1 fase (micro-omvormers meerdere dakvlakken), maar die zijn natuurlijk nooit gelijk in vermogen.
In de CT handleiding wordt ook over slimme meter en P1 gesproken. Aangezien er geen verbinding wordt gelegd met de slimme meter P1 (RJ12) poort, neem ik aan de het kastje zelf bedoeld wordt? Ongelukkige naamkeuze, dat dan wel. En 3CT's wifi en 1 unit voor de 3 spanningen? of moeten de CT's bedraad verbonden worden met kastje dat de spanningen meet?
Ik wil CT's gebruiken zodat ik op de woning kan XOM kan draaien. De EV en Noodverwarming blijven dan buiten schot. De EV-lader mag dan balancen op P1 van PAP.
Dan zijn dan 4 of 7 ipadressen?
Ik heb 3 x 1 fase (micro-omvormers meerdere dakvlakken), maar die zijn natuurlijk nooit gelijk in vermogen.
In de CT handleiding wordt ook over slimme meter en P1 gesproken. Aangezien er geen verbinding wordt gelegd met de slimme meter P1 (RJ12) poort, neem ik aan de het kastje zelf bedoeld wordt? Ongelukkige naamkeuze, dat dan wel. En 3CT's wifi en 1 unit voor de 3 spanningen? of moeten de CT's bedraad verbonden worden met kastje dat de spanningen meet?
Ik wil CT's gebruiken zodat ik op de woning kan XOM kan draaien. De EV en Noodverwarming blijven dan buiten schot. De EV-lader mag dan balancen op P1 van PAP.
Ik weet niet of dit bedoelt word. Maar voor mij werkt het soms om de laatste software update een keer opnieuw te draaien.fplin schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:17:
[...]
Hoe verbreek je de verbinding dan met de portal ?
Je gaat via de browser naar de Sessy instellingen > geavanceerde instellingen onderaan staat Portal verbinding. Hier kan je de verbinding verbreken en weer aanzetten.fplin schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:17:
[...]
Hoe verbreek je de verbinding dan met de portal ?
De 3 Sessy’s en de CT dongle hebben een eigen IP adres, je krijgt dus 4 extra IP adressen. Je sluit zowel de CT klemmen als de fases aan op de CT dongle. Dit is dus ook maar 1 kastje. Volgens mij hoeft de PV niet gebalanceerd te zijn. Wil je de XOM van de Sessy zelf draaien of via HA?Dapdodo schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:36:
Betreft: Tekening op bladzijde 43 installatie handleiding. 3 fase net, 3 sessies, mis daar nog 3x CT, maar dat lijkt wel te verzinnen.
Antwoord van Twan:SpReg schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:26:
[...]
Hier hetzelfde probleem. Trad gisteren ook op. Ik zag een foutmelding dat het tijdschema voor vandaag niet geladen kon worden.
Ik heb de indruk dat dit begonnen is met upgrade 1.5.2 / 1.5.3. Ik heb het probleem bij Sessy gemeld.
Excuus voor het ongemak, onze Cloud heeft het zwaar met het stijgende aantal Sessy’s in Nederland. Er wordt hard gewerkt aan een andere communicatie architectuur om de betrouwbaarheid van berichten te verhogen.
Op korte termijn kan het helpen om de Sessy opnieuw op te starten.
Ik heb de indruk dat de veranderingen in het portal ook effecten hebben gehad op de communicatie via de portal naar de eigen sessy's mbt de instellingen dynamisch, NOM, etc.
Ik volg dit forum al een tijdje en ben vorig jaar begonnen met het automatiseren van mijn huis. Ik heb destijds gekozen voor Home Assistant. Hoewel het een hobbelige leercurve had, kwam ik er met de hulp van enthousiaste gebruikers wel uit. Nu heb ik 2 sessy's besteld, maar de huidige levertijd is in batch 4.
Ik ga kijken of ik de configuratie met XOM werkend krijg. Mijn waardering en applaus voor PIMdoos.
Hieronder mijn situatie en vraag:
Ik heb een hybride auto met een 10 kWh-accu. Ik wil de mogelijkheid hebben om XOM uit te schakelen voor het laden van mijn auto wanneer de batterij van de sessy onder de 5 kWh komt. Ik heb namelijk 5 kWh nodig om de avond/nacht en een deel van de ochtend te overbruggen voordat mijn zonnepanelen voldoende vermogen leveren.
Ik weet dat het met salderen niet veel uitmaken, maar ik probeer de conversie van AC naar DC etc. hierdoor te minimaliseren.
Ik zoek een code die het volgende kan doen:
- Als de auto aan de lader staat en de capaciteit van de sessy meer dan 5 kWh is, moet de autolader worden ingeschakeld op maximaal vermogen van 6 Ampère en moet de sessy worden ingesteld op XOM aan ("X" op de meter incl verbruik autolader).
- In een loop moet er gecontroleerd worden of de capaciteit van de sessy minder dan 5 kWh is. Als dat het geval is, moet de autolader worden ingeschakeld op maximaal vermogen van 16 Ampère en moet de sessy worden ingesteld op XOM aan ("X" op de meter). Het vermogen van de auto wordt hierbij niet meegerekend, aangezien de auto dan vanaf het net zal laden.
Heeft iemand suggesties?
Voor de volledigheid, ik heb een Easee laadpunt, 8000 WP zonnepanelen en sinds deze week een Quatt warmtepomp.
Ik ga kijken of ik de configuratie met XOM werkend krijg. Mijn waardering en applaus voor PIMdoos.
Ik heb een hybride auto met een 10 kWh-accu. Ik wil de mogelijkheid hebben om XOM uit te schakelen voor het laden van mijn auto wanneer de batterij van de sessy onder de 5 kWh komt. Ik heb namelijk 5 kWh nodig om de avond/nacht en een deel van de ochtend te overbruggen voordat mijn zonnepanelen voldoende vermogen leveren.
Ik weet dat het met salderen niet veel uitmaken, maar ik probeer de conversie van AC naar DC etc. hierdoor te minimaliseren.
- Als de auto aan de lader staat en de capaciteit van de sessy meer dan 5 kWh is, moet de autolader worden ingeschakeld op maximaal vermogen van 6 Ampère en moet de sessy worden ingesteld op XOM aan ("X" op de meter incl verbruik autolader).
- In een loop moet er gecontroleerd worden of de capaciteit van de sessy minder dan 5 kWh is. Als dat het geval is, moet de autolader worden ingeschakeld op maximaal vermogen van 16 Ampère en moet de sessy worden ingesteld op XOM aan ("X" op de meter). Het vermogen van de auto wordt hierbij niet meegerekend, aangezien de auto dan vanaf het net zal laden.
Heeft iemand suggesties?
Voor de volledigheid, ik heb een Easee laadpunt, 8000 WP zonnepanelen en sinds deze week een Quatt warmtepomp.
Kun je met de easee laadrobot niet beter gebruik maken van de easee equalizer? die kan via de p1 gekoppeld worden om dynamic load balancing te toen enz. moet je uiteindelijk wel een p1-hubje aanschaffen denk ik, met zowel sessy, quatt als equalizer (en misschien ook nog wel een homewizard p1, etc)NukeMe2000 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:29:
Ik volg dit forum al een tijdje en ben vorig jaar begonnen met het automatiseren van mijn huis. Ik heb destijds gekozen voor Home Assistant. Hoewel het een hobbelige leercurve had, kwam ik er met de hulp van enthousiaste gebruikers wel uit. Nu heb ik 2 sessy's besteld, maar de huidige levertijd is in batch 4.
Heeft iemand suggesties?
Als je een sensor hebt die het vermogen van je auto meet in Watt, dan kun je deze in XOM opgeven als offset entity. XOM zal dan het laadvermogen van de auto niet compenseren, dus er gaat geen energie van Sessy naar je auto toe.NukeMe2000 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:29:
Dit kun je combineren met een automation die de auto gaat laden als Sessy boven een bepaald percentage geladen is. Met de automation editor (Settings > Automations > New Automation) is dat redelijk simpel in elkaar te klikken.
Om je op weg te helpen:
- Maak twee triggers: Numeric state van Sessy State of Charge above 90 en een trigger voor numeric state below 90
- Maak een if-else action: If numeric state van Sessy State of Charge is above 90: Start met laden. Else: Stop met laden
:fill(white):strip_exif()/f/image/JcsZPdBwzHTUZcYb23S4Ejgk.png?f=user_large)
Kijk 's aan, als je inlogt op de portal een keurige melding over de dynamische modus.
Denk HA de pi hangt nu al in de meterkast om de p1 en de kWh meters uit te lezen.DJP! schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:08:
[...]
Wil je de XOM van de Sessy zelf draaien of via HA?
Hier werkt vandaag de ROI nu even kijken hoe stabiel het is.Grandma-nerd schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:25:
[Afbeelding]
Kijk 's aan, als je inlogt op de portal een keurige melding over de dynamische modus.
Met HA heb je de mogelijkheid om je EV charger als offset mee te geven waardoor het verbruik van de EV charger niet wordt gecompenseerd door de Sessy.Dapdodo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:25:
[...]
Denk HA de pi hangt nu al in de meterkast om de p1 en de kWh meters uit te lezen.
Beste Sessy-tweakers,
Sinds een paar maanden heb ik 3 stuks Sessy. Ik probeer in HA mijn huisverbruik overzichtelijk te krijgen in het energiedashboard, maar het lukt me niet om het correct te laten werken.
In de instellingen van het energiedashboard heb ik de sensor-entiteiten toegevoegd zoals al meerdere malen aangegeven op dit forum (waaronder @PimDoos - bedankt voor al je goede werk!!!), met behulp van de Riemann Som integrale sensor.
Alles lijkt goed te werken en is logisch, totdat de thuisbatterij stroom teruglevert aan het net. Aanvankelijk klopt alles nog tijdens de teruglevering, maar wanneer de waarde van 'teruglevering' in totaal hoger wordt dan het 'energieverbruik van het gehele huis', gaat er iets mis. De terugleverwaarde klopt en blijft stijgen, maar het huisverbruik begint dan ineens ook te stijgen en komt overeen met dezelfde waarde. Hoe kan dit gebeuren? De berekening klopt dan niet meer, omdat de restwaarde die aan het huisverbruik wordt toegewezen niet meer logisch is.
Dit gebeurt nu al een paar maanden, en ondanks dat ik alles meerdere keren opnieuw heb ingesteld volgens de instructies, kan ik het probleem niet oplossen. Alles werkt dus perfect, tot het moment dat de waarde van de teruglevering hoger wordt dan het huisverbruik. Is er iemand anders die hiermee te maken heeft gehad, of wellicht iemand met een oplossing?
Alvast hartelijk bedankt!
ter info, in het eerste plaatje zou het thuisverbruik ongeveer 11,7 kWh moeten zijn. Verder gaat er 2,9 kWh verloren ivm RTE van de Sessy.
In het 2e plaatje zou het thuisverbruik ong 13,5 kWh moeten zijn. Batterij is die dag 2x geladen en niet geheel leeg op einde dag.
In het 3e plaatje zou het thuisverbruik ong 14,6 kWh moeten zijn. Ook hier is de batterij niet geheel leeg.
Sinds een paar maanden heb ik 3 stuks Sessy. Ik probeer in HA mijn huisverbruik overzichtelijk te krijgen in het energiedashboard, maar het lukt me niet om het correct te laten werken.
In de instellingen van het energiedashboard heb ik de sensor-entiteiten toegevoegd zoals al meerdere malen aangegeven op dit forum (waaronder @PimDoos - bedankt voor al je goede werk!!!), met behulp van de Riemann Som integrale sensor.
Alles lijkt goed te werken en is logisch, totdat de thuisbatterij stroom teruglevert aan het net. Aanvankelijk klopt alles nog tijdens de teruglevering, maar wanneer de waarde van 'teruglevering' in totaal hoger wordt dan het 'energieverbruik van het gehele huis', gaat er iets mis. De terugleverwaarde klopt en blijft stijgen, maar het huisverbruik begint dan ineens ook te stijgen en komt overeen met dezelfde waarde. Hoe kan dit gebeuren? De berekening klopt dan niet meer, omdat de restwaarde die aan het huisverbruik wordt toegewezen niet meer logisch is.
Dit gebeurt nu al een paar maanden, en ondanks dat ik alles meerdere keren opnieuw heb ingesteld volgens de instructies, kan ik het probleem niet oplossen. Alles werkt dus perfect, tot het moment dat de waarde van de teruglevering hoger wordt dan het huisverbruik. Is er iemand anders die hiermee te maken heeft gehad, of wellicht iemand met een oplossing?
Alvast hartelijk bedankt!
ter info, in het eerste plaatje zou het thuisverbruik ongeveer 11,7 kWh moeten zijn. Verder gaat er 2,9 kWh verloren ivm RTE van de Sessy.
In het 2e plaatje zou het thuisverbruik ong 13,5 kWh moeten zijn. Batterij is die dag 2x geladen en niet geheel leeg op einde dag.
In het 3e plaatje zou het thuisverbruik ong 14,6 kWh moeten zijn. Ook hier is de batterij niet geheel leeg.
:strip_exif()/f/image/yaHdyx5L2TFiC6nwnhcSzIKq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door thegaver op 12-10-2023 18:56 ]
@thegaver Bij mij hetzelfde patroon. Ik heb ook 3 sessy's. Het viel mij dat het totaal verbruik gelijk is aan wat er de batterij uit gaat. Zover ik kan nagaan doet dit zich alleen voor in de ROI mode.
Is er iemand die mij een goed uitgewerkte flow voor XoM voor de Homey-sessy-app voor onze 2 sessy's beschikbaar kan stellen via pm? En eigenlijk hetzelfde voor ROI? Dan kan ik daar verder mee knutselen. Bijvoorbeeld door later toe te voegen dat de warmtepompboiler mag bijverwarmen zodra de sessy's 85% of meer geladen zijn, etc. In de zomer zijn de uitdagingen een stuk minder groot dan in de komende maanden.
Op het Homey forum staat een voorbeeld flow. Daar kun je mee beginnen en uitbouwen. Op het Homey forum kun je ook anderen vragen om te helpen.HaraldBou schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:22:
Is er iemand die mij een goed uitgewerkte flow voor XoM voor de Homey-sessy-app voor onze 2 sessy's beschikbaar kan stellen via pm? En eigenlijk hetzelfde voor ROI? Dan kan ik daar verder mee knutselen. Bijvoorbeeld door later toe te voegen dat de warmtepompboiler mag bijverwarmen zodra de sessy's 85% of meer geladen zijn, etc. In de zomer zijn de uitdagingen een stuk minder groot dan in de komende maanden.
https://community.homey.a...ssy-thuisbatterij/78156/2
@DJP! week en maand overzicht hetzelfde.
@DJP! @sideriusj
Hier ook precies hetzelfde probleem in al mijn overzichten. Misschien heeft dit iets te maken met het feit dat we meerdere Sessy's hebben en dus ook meerdere sessy-sensoren in het energiedashboard?
Daarnaast stel ik dagelijks zelf de laad- en ontlaadtijden in (een soort van dynamische modus) via Home Assistant. Ik maak dus geen gebruik van de ROI-modus van Sessy zelf.
Het lijkt alsof er een fout is in het energiedashboard zelf. Je zou verwachten dat alleen de restwaarde aan het thuisverbruik wordt toegewezen, maar er lijkt een ingewikkeldere logica te spelen zodra de teruglevering van de batterijen het thuisverbruik overschrijdt. Hopelijk heeft iemand een idee wat hier aan de hand is 🤯 Het lijkt erop dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Hier ook precies hetzelfde probleem in al mijn overzichten. Misschien heeft dit iets te maken met het feit dat we meerdere Sessy's hebben en dus ook meerdere sessy-sensoren in het energiedashboard?
Daarnaast stel ik dagelijks zelf de laad- en ontlaadtijden in (een soort van dynamische modus) via Home Assistant. Ik maak dus geen gebruik van de ROI-modus van Sessy zelf.
Het lijkt alsof er een fout is in het energiedashboard zelf. Je zou verwachten dat alleen de restwaarde aan het thuisverbruik wordt toegewezen, maar er lijkt een ingewikkeldere logica te spelen zodra de teruglevering van de batterijen het thuisverbruik overschrijdt. Hopelijk heeft iemand een idee wat hier aan de hand is 🤯 Het lijkt erop dat ik niet de enige ben met dit probleem.
@DJP! Ik denk toch dat ons probleem (@sideriusj en ikzelf) een iets andere situatie betreft.
Wij hebben de sensoren vanuit 3 stuks Riemann Som (3 Sessy's), en hett gaat bij ons om grote verschillen zoals ik al aangaf, welke ontstaan wanneer de terugleververbruik hoger wordt dan het huisverbruik. Vanaf dan matched het huisverbruik de terugleververbruik van de Sessy's.
Wij hebben de sensoren vanuit 3 stuks Riemann Som (3 Sessy's), en hett gaat bij ons om grote verschillen zoals ik al aangaf, welke ontstaan wanneer de terugleververbruik hoger wordt dan het huisverbruik. Vanaf dan matched het huisverbruik de terugleververbruik van de Sessy's.
:strip_exif()/f/image/X9cWjPPphtrksUfXxBo5VrXO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door thegaver op 12-10-2023 20:50 ]
Ik heb geen sessy maar wel een Victron ess. Ik werk ook met Rieman integratie sensoren en heb hetzelfde probleem als jullie.thegaver schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:46:
@DJP! Ik denk toch dat ons probleem (@sideriusj en ikzelf) een iets andere situatie betreft.
[Afbeelding]
Het is dus geen sessy probleem maar een ha probleem.
Ik heb het ook al eens aangekaart in de ha community maar geen reactie ☹️
We kunnen het nog eens aankaarten in het ha tweakers topic: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Voorbereidend op de komst van mijn Sessy over twee weken heb ik besloten om de ruimte waar deze komt te hangen toch ook maar op te nemen in mijn vorig jaar aangelegde WTW-balansventilatiesysteem. Het ding zal immers wel warm worden en in dezelfde ruimte hangen ook nog de omvormer en de CV ketel, in de zomer gaat het in die ruimte wel richting de 30 graden en dat is nog zonder Sessy. Ik wil dat die Sessy zo stil mogelijk blijft en daarom moet de omgevingstemperatuur omlaag denk ik.
Gelukkig had ik na de aanleg van de WTW, vóórdat ik de koof met buizen boven het trapgat heb afgewerkt en de gipsplaten heb afgesmeerd etc, in een helder moment nog snel een loze extra buis geplaatst voor toekomstige uitbreiding. Die komt nu mooi van pas om een extra afzuigpunt te creëren in de ruimte waar de Sessy komt te hangen.
Gelukkig had ik na de aanleg van de WTW, vóórdat ik de koof met buizen boven het trapgat heb afgewerkt en de gipsplaten heb afgesmeerd etc, in een helder moment nog snel een loze extra buis geplaatst voor toekomstige uitbreiding. Die komt nu mooi van pas om een extra afzuigpunt te creëren in de ruimte waar de Sessy komt te hangen.
Catch a smile out there!
Gisteren is de unit met de snerpende fan vervangen. De nieuwe is inderdaad een heel stuk stiller, dus da's goed. Alleen jammer dat ik van de nieuwe in de /errors pagina nu steeds "inverter_internal: Fault: Short circuit" langs zie komen. Waarschijnlijk mag ik weer een paar dagen op een monteur wachten.
Hier op Home Assistant inmiddels naast de XoM automation ook een script dat de sessys oplaadt tot een opgegeven SoC; variant op de blueprint die PimDoos op GitHub heeft staan. Mijn aanpassing zet de XoM automation stop, en hervat deze zodra de gewenste SoC bereikt is.
Nu mijn vraag, iemand een idee met welke HA tool ik het triggeren van dit script overdag kan 'inprogrammeren' voor 's nachts? Ik wil dus gewoon eenmalig een datum/tijd opgeven, en dus de actie van het triggeren van het script. De integraties van de herhalende wekelijkste schedules is dus een beetje overkill, lijkt me.
Tips welkom.
Nu mijn vraag, iemand een idee met welke HA tool ik het triggeren van dit script overdag kan 'inprogrammeren' voor 's nachts? Ik wil dus gewoon eenmalig een datum/tijd opgeven, en dus de actie van het triggeren van het script. De integraties van de herhalende wekelijkste schedules is dus een beetje overkill, lijkt me.
Tips welkom.
Wat wil je dan precies? Dagelijks met de hand een tijd invullen waarop 'ie moet gaan laden? Dat klinkt wat onzinnig. Ik heb iets rondom dit gebouwd. Dat zet op basis van dynamische tarieven een of meerdere calender entries die 'n automation triggeren.niels.p schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:26:
Hier op Home Assistant inmiddels naast de XoM automation ook een script dat de sessys oplaadt tot een opgegeven SoC; variant op de blueprint die PimDoos op GitHub heeft staan. Mijn aanpassing zet de XoM automation stop, en hervat deze zodra de gewenste SoC bereikt is.
Tips welkom.
Die kwam ik ook al tegen en dat lijkt me inderdaad nog wel eens mooi om te implementeren, maar voor nu wil ik het zo nu een dan eens doen. Morgen om 13 uur bijvoorbeeld, dan wil ik de accus vol gooien voor we de grote piek bereiken.. Als ik dit via het door jou genoemde script bijvoorbeeld 's nachts laat doen, dan is de accu alweer bijna leeg voordat de (dure) avond aanbreekt.anboni schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:30:
[...]
Wat wil je dan precies? Dagelijks met de hand een tijd invullen waarop 'ie moet gaan laden? Dat klinkt wat onzinnig. Ik heb iets rondom dit gebouwd. Dat zet op basis van dynamische tarieven een of meerdere calender entries die 'n automation triggeren.
Ik heb al een schuifregelaar om de gewenste SoC in te stellen, en een knop om het script te starten, maar zoek dus een manier om dit 'eenmalig' te timen.
Da's dan misschien meer een ding voor het HA topic. Ik doe dat soort dingen op dit moment met 'n alarm op m'n telefoonniels.p schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:43:
[...]
Ik heb al een schuifregelaar om de gewenste SoC in te stellen, en een knop om het script te starten, maar zoek dus een manier om dit 'eenmalig' te timen.
Dat alles tenzij ik vanavond m'n plan in wording een beetje weet te bouwen:
- Niet meer de laagste momenten in de calendar, maar op een of andere manier een ranking van alle uren
- Ieder uur een trigger, met wat checks:
. - Goedkoopste 3 uur en SoC<wens -> opladen
. - Huidige uurtarief lager dan laatste laadtarief +20% -> Idle
. - Huidige uurtarief hoger dan laatste laadtarief +20% -> NOM
. - Duurste uur met uurtarief > 2x laatste laadtarief (ofzo) en SoC>wens -> terugleveren
En dat dan in de toekomst vast nog verder verfijnen.
[ Voor 14% gewijzigd door anboni op 13-10-2023 19:57 ]
Heb al iets denk ik.. Met de kalender en een automation die luistert naar events op die kalender..anboni schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:52:
[...]
Da's dan misschien meer een ding voor het HA topic. Ik doe dat soort dingen op dit moment met 'n alarm op m'n telefoonDe automation is al wel in ontwikkeling en ik heb met behulp van dat gelinkte script nu de twee goedkoopste blokken van de dag (eentje nacht, eentje dag) om op te laden. Voor vannacht ga ik die automation maar gewoon disablen en de Sessy's op Idle zetten. Morgen om 5 uur weer 'n alarm op m'n telefoon om ze weer op NOM te zetten.
Dat alles tenzij ik vanavond m'n plan in wording een beetje weet te bouwen:
- Niet meer de laagste momenten in de calendar, maar op een of andere manier een ranking van alle uren
- Ieder uur een trigger, met wat checks:
. - Goedkoopste 3 uur en SoC<wens -> opladen
. - Huidige uurtarief lager dan laatste laadtarief +20% -> Idle
. - Huidige uurtarief hoger dan laatste laadtarief +20% -> NOM
. - Duurste uur met uurtarief > 2x laatste laadtarief (ofzo) en SoC>wens -> terugleveren
En dat dan in de toekomst vast nog verder verfijnen.
Maar jouw plan klinkt goed. Ik hou me warm aanbevolen voor updates
Ik heb geen sessy's maar wel een virtuele accu gedimensioneerd op de sessy om wat ervaring op te doen en te kijken hoe het kosten technisch uit gaat vallen. Wat ik gedaan heb is een 10kWh accu (vergelijkbaar met 2 sessy's) en daarmee kom ik de meeste dagen door. Wat ik gedaan heb om ze (virtueel) op te laden, is de 2 goedkoopste uren nemen en daarin opladen. Als je hier interesse in heb, dan wil ik die code wel even posten.niels.p schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:26:
Tips welkom.
Of is dat niet wat je bedoelt?
Ik kan nu de instellingen in de portal niet wijzigen. Wil terug naar nul op de meter maar lukt niet. Meer mensen die hier last van hebben?
En inmiddels gerealiseerd:Glenfiddich schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:33:
Voorbereidend op de komst van mijn Sessy over twee weken heb ik besloten om de ruimte waar deze komt te hangen toch ook maar op te nemen in mijn vorig jaar aangelegde WTW-balansventilatiesysteem. Het ding zal immers wel warm worden en in dezelfde ruimte hangen ook nog de omvormer en de CV ketel, in de zomer gaat het in die ruimte wel richting de 30 graden en dat is nog zonder Sessy. Ik wil dat die Sessy zo stil mogelijk blijft en daarom moet de omgevingstemperatuur omlaag denk ik.
:strip_exif()/f/image/dRhcEduQO3lfGBu1S30EpYVt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O8OoMPUm8GlTVR90Xpajf3ju.jpg?f=fotoalbum_large)
Catch a smile out there!
Heb je het ook eens al eens andersom geprobeerd door het op de sessy zelf te doen (locale ip >> inloggen >> instellingen). en dat het dan naar het portaal gaat. Updaten van en via portaal is een beetje verstoord door de 1000 Sessy's (zie je mail van Sessy zelf).rondebru schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:30:
Ik kan nu de instellingen in de portal niet wijzigen. Wil terug naar nul op de meter maar lukt niet. Meer mensen die hier last van hebben?
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Hou je in je simulatie wel rekening me met eventuele installatie limieten? Mijn 2 sessies zitten op een 16A groep en kunnen dus max met 3,6kW laden, theoretisch.. volgens mij worden ze genepen op rond de max 3,2kW. Met 2 uren laden kom je dus op een SoC van 65% max.AWEF schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:34:
[...]
Ik heb geen sessy's maar wel een virtuele accu gedimensioneerd op de sessy om wat ervaring op te doen en te kijken hoe het kosten technisch uit gaat vallen. Wat ik gedaan heb is een 10kWh accu (vergelijkbaar met 2 sessy's) en daarmee kom ik de meeste dagen door. Wat ik gedaan heb om ze (virtueel) op te laden, is de 2 goedkoopste uren nemen en daarin opladen. Als je hier interesse in heb, dan wil ik die code wel even posten.
Of is dat niet wat je bedoelt?
Zou graag een blik op je script werpen, als is het maar om meer van HA scripting te leren. Zoiets is wel waar ik naar toe wil. Maar bedoelde nu eigenlijk om handmatig een timer te kunnen instellen, zodat ik het niet vergeet of ‘s nachts mijn wekkker moet zetten 🙈
Voor wat betreft je opmerking:niels.p schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:08:
[...]
Hou je in je simulatie wel rekening me met eventuele installatie limieten? Mijn 2 sessies zitten op een 16A groep en kunnen dus max met 3,6kW laden, theoretisch.. volgens mij worden ze genepen op rond de max 3,2kW. Met 2 uren laden kom je dus op een SoC van 65% max.
Zou graag een blik op je script werpen, als is het maar om meer van HA scripting te leren. Zoiets is wel waar ik naar toe wil. Maar bedoelde nu eigenlijk om handmatig een timer te kunnen instellen, zodat ik het niet vergeet of ‘s nachts mijn wekkker moet zetten 🙈
Ik heb de chargerate op 4,4 kW staan. Aangezien dit een virtuele accu is, heb ik niet te maken met een 16A groep
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om in de laagste 3 uur te laden, dan is even afhankelijk van hoeveel je nodig hebt. Bij mij weet die hem elke dag weer naar 100% te laden. Als die het niet redt, dan gaat die de volgende dag wel weer naar 100%
Dit kan je doen door de template binary sensor
YAML:
1
| {{ (states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0') | float(1) <= l[1]) }} |
aan te passen naar
YAML:
1
| {{ (states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0') | float(1) <= l[2]) }} |
Let hierbij op dat het een array is en die begint te tellen bij 0 ipv. 1
Om dit voor elkaar te krijgen gebruik ik het volgende:
- De nordpool integratie om de prijzen voor de dag op te halen
- Een template binary sensor die die aan gaat op de 2 uren die het goedkoopste zijn
- Een automation die het laden start en stopt (of als het goedkoopste uur voorbij is, of wanneer de virtuele accu 99% of voller is)
Voor de nordpool integratie, kijk op https://github.com/custom-components/nordpool
De template sensor is de volgende:
YAML:
1
2
3
4
5
6
| template: - binary_sensor: - name: "Nordpool - Lowest 2h" state: >- {% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0', 'today')|sort() %} {{ (states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_5_10_0') | float(1) <= l[1]) }} |
En als laatste de automation:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| alias: Growatt Ark LV (Test) Charging description: "" trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.nordpool_lowest_2h id: "on" to: "on" - platform: state entity_id: - binary_sensor.nordpool_lowest_2h to: "off" id: "off" - platform: numeric_state entity_id: sensor.growatt_ark_test_percentage above: "99" id: "off" condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: "on" - condition: numeric_state entity_id: sensor.growatt_ark_test_percentage below: "95" sequence: - service: switch.turn_on data: {} target: entity_id: switch.growatt_ark_lv_test_force_charge - conditions: - condition: trigger id: "off" sequence: - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.growatt_ark_lv_test_force_charge mode: single |
Het doel van deze afzuiging was toch om de warmte uit die ruimte af te zuigen? Had die afzuiging dan niet bovenin de ruimte gemoeten ipv vlak boven de grond?Glenfiddich schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:22:
En inmiddels gerealiseerd:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is inderdaad het doel, hij zit nu op 70 cm hoogte ofzo. Zou dit dan in het geheel niet werken door de airflow die er nu gecreëerd wordt?Andrehj schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:49:
[...]
Het doel van deze afzuiging was toch om de warmte uit die ruimte af te zuigen? Had die afzuiging dan niet bovenin de ruimte gemoeten ipv vlak boven de grond?
Ik zou eventueel waar nu het ventiel zit de buis langs het schuine dak omhoog kunnen doortrekken en het ventiel dáár dan bevestigen. Dat is op zich een kleine moeite.
[ Voor 4% gewijzigd door Glenfiddich op 14-10-2023 20:57 ]
Catch a smile out there!
Ja prima , dat werkte bij mij ook. zij gingen niet meer uit de dynamische modes en via de lokale portal kon ik weer terug naar de NOMpsdata schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:05:
[...]
Heb je het ook eens al eens andersom geprobeerd door het op de sessy zelf te doen (locale ip >> inloggen >> instellingen). en dat het dan naar het portaal gaat. Updaten van en via portaal is een beetje verstoord door de 1000 Sessy's (zie je mail van Sessy zelf).
Ik heb hier het zelfde probleem sinds gisteren, portal blijft hangen op dynamische mode terwijl ik hem op nom wil zetten , de update 15.3 heb ik verwijdert dus updaten in portal gaat niet meer. Is er nog een andere manier.
Kun je het lokaal wel aanpassen?maura schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:13:
Ik heb hier het zelfde probleem sinds gisteren, portal blijft hangen op dynamische mode terwijl ik hem op nom wil zetten , de update 15.3 heb ik verwijdert dus updaten in portal gaat niet meer. Is er nog een andere manier.
Lokaal, ik ben hier niet zo thuis, kunnen jullie hier mij in verder helpen.
Je kunt in de Sessy ook lokaal inloggen, dat wil zeggen dat je niet via het internet maar direct op de Sessy zelf inlogt. Je kunt dat doen door het IP adres van de Sessy in je browser in te typen.maura schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:43:
Lokaal, ik ben hier niet zo thuis, kunnen jullie hier mij in verder helpen.
Als je het Ip adres van de Sessy niet weet kun je dit online in het Portal vinden bij “ Verbruiksmeter hostnaam / IP adres”
Als dit adres dus in je browser invoert kun je met de inlog gegevens die op de sticker op de zSessy staan lokaal inloggen.
@all ik denk dat het een goed idee is om een FAQ aan de TS toe te voegen. Bovenstaande vraag is een van de vragen die ik er aan toe zal voegen. Als je nog meer vragen (en antwoorden hebt) dan even hier posten of via de DM dan zal ik ze in de toekomstige FAQ toevoegen.
Er gaat iets niet lekker in de cloud....
Ik wil switchen van NOM naar ROI (de prijs is lekker laag nu) maar krijg op de Sessy lokaal te zien; Sessy kan ROI niet uitvoeren, want er is geen tijdchema voor vandaag ontvangen van de cloud ...
Dat terwijl de portal wel een schema weergeeft.
Hier zal iedereen wel last van hebben gok ik zo...?
Dan maar forceren via Homey, take control!
Ik wil switchen van NOM naar ROI (de prijs is lekker laag nu) maar krijg op de Sessy lokaal te zien; Sessy kan ROI niet uitvoeren, want er is geen tijdchema voor vandaag ontvangen van de cloud ...
Dat terwijl de portal wel een schema weergeeft.
Hier zal iedereen wel last van hebben gok ik zo...?

Dan maar forceren via Homey, take control!
[ Voor 6% gewijzigd door DaCootMeister op 15-10-2023 12:56 ]
Ja, de cloud kan momenteel het aantal Sessy’s niet aan, en ROI werkt daarom soms wel en soms niet.
Is gelukt via inloggen in Wifi dongle. Kon meteen aanpassen naar NOM.psdata schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:05:
[...]
Heb je het ook eens al eens andersom geprobeerd door het op de sessy zelf te doen (locale ip >> inloggen >> instellingen). en dat het dan naar het portaal gaat. Updaten van en via portaal is een beetje verstoord door de 1000 Sessy's (zie je mail van Sessy zelf).
Dynamische modus werkt nu niet (goed), waarschijnlijk i.v.m. het toenemende aantal Sessys?
Omdat roi het niet deed heb ik lokaal ingelogd en toen op,NOM gezet, dit werkte tot een uur of 16:00 prima.
Dit doet het nu ook niet meer ik heb nog 60% accu capaciteit alleen hij doet er niets mee. ik haal dus gewoon stroom van het net ipv uit de batterij. iik heb alles al een keer stroomloos gemaakt en alles weer opnieuw gestart . iemand een idee ?
Dit doet het nu ook niet meer ik heb nog 60% accu capaciteit alleen hij doet er niets mee. ik haal dus gewoon stroom van het net ipv uit de batterij. iik heb alles al een keer stroomloos gemaakt en alles weer opnieuw gestart . iemand een idee ?
[ Voor 12% gewijzigd door fplin op 15-10-2023 18:06 ]
Als je lokaal inlogt welke kleur heeft het balletje linksboven? Bij settings van de Sessy, klopt daar het IP adres van de P1 dongle?fplin schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:05:
Omdat roi het niet deed heb ik lokaal ingelogd en toen op,NOM gezet, dit werkte tot een uur of 16:00 prima.
Soms heeft het gewoon z'n tijd nodig. Is je P1 dongle nog goed online.
Ook op deze kun je lokaal inloggen en de status checken. En op alles de laatste (of gelijke) firmware ( Sessy Dongle, Sessy Batterij en P1 Dongel)
Heb je deze laatste (P1 Dongel) ook al eens een gehele reset gegeven .
En bij iedere lokale inlog kun je het groene balletje checken tbv error's.
Ook op deze kun je lokaal inloggen en de status checken. En op alles de laatste (of gelijke) firmware ( Sessy Dongle, Sessy Batterij en P1 Dongel)
Heb je deze laatste (P1 Dongel) ook al eens een gehele reset gegeven .
[ Voor 11% gewijzigd door psdata op 15-10-2023 18:48 ]
Naar aanleiding van de opmerking van @Andrehj heb ik het ventiel toch maar verlegd naar een hoger punt:Glenfiddich schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:22:
[...]
En inmiddels gerealiseerd:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/cY3GI7mHv3UAEAE86JTSepIj.jpg?f=fotoalbum_large)
Catch a smile out there!
Zitten je dongles op wifi of bedraad aangesloten? Ik heb het idee dat die dongles best wel gevoelig zijn voor netwerk hikjes en bedraad maakte bij mij echt een wereld van verschil in stabiliteit.fplin schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:05:
Niet alleen het groene balletje checken, kijk ook naar http://<sessy-ip>/errors. Een van mijn sessy's geeft braaf een groen balletje, maar in /errors komt bij activeit een melding voorbij over 'n gedetecteerde kortsluiting...psdata schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:47:
Na het checken van de status was het balletje oranje.DJP! schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:47:
[...]
Als je lokaal inlogt welke kleur heeft het balletje linksboven? Bij settings van de Sessy, klopt daar het IP adres van de P1 dongle?
/f/image/AUSX1UiKRXafangThRJdlqKs.png?f=fotoalbum_large)
Kon de P1 meter niet vinden, na een herstart bleek het weer te werken.
Balletje was oranje geen verbinding met de P1 .DJP! schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:47:
[...]
Als je lokaal inlogt welke kleur heeft het balletje linksboven? Bij settings van de Sessy, klopt daar het IP adres van de P1 dongle?
Bedankt voor de reacties
Het werkt nu weer
Alles is bedraad aangesloten, het was inderdaad de P1 die geen verbinding had.anboni schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:52:
[...]
Zitten je dongles op wifi of bedraad aangesloten? Ik heb het idee dat die dongles best wel gevoelig zijn voor netwerk hikjes en bedraad maakte bij mij echt een wereld van verschil in stabiliteit.
Na de stroom van de P1 van sessy gehaald en weer aangedaan werkte het weer.
Dank voor jullie reacties
Heb je de IP adressen in de router vast gezet? Dit kan een hoop vage problemen voorkomen.fplin schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:22:
[...]
Alles is bedraad aangesloten, het was inderdaad de P1 die geen verbinding had.
Na de stroom van de P1 van sessy gehaald en weer aangedaan werkte het weer.
Dank voor jullie reacties
Ja de IP adressen staan allemaal vastDJP! schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:29:
[...]
Heb je de IP adressen in de router vast gezet? Dit kan een hoop vage problemen voorkomen.
Denk dat het probleem erger is als wat ik nu denk.DJP! schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:29:
[...]
Heb je de IP adressen in de router vast gezet? Dit kan een hoop vage problemen voorkomen.
de verbinding met de P1 is nu al diverse keren verloren gegaan en wordt niet hersteld, tot ik wederom de stroom en de P1 kabel er uit hebt gehaald en er weer ingestopt hebt.
nu al voor de 5de keer in een uur.
alles is bekabeld en heeft ook allemaal een vast IP adres en de accus staan nu op NOM
Error log
2023/10/15 E (20:06:29.323) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/10/15 E (20:05:16.463) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (20:05:16.448) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (20:05:16.446) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0
2023/10/15 E (20:05:16.444) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (20:05:16.387) esp-tls: [sock=55] select() timeout
2023/10/15 E (20:05:07.332) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (20:05:07.317) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (20:05:07.315) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0
2023/10/15 E (20:05:07.313) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (20:05:07.253) esp-tls: [sock=55] select() timeout
2023/10/15 E (20:04:58.148) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '-391'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (20:04:58.133) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=-391 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (20:04:58.131) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0
2023/10/15 E (20:04:58.128) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (20:04:58.072) esp-tls: [sock=55] select() timeout
2023/10/15 E (19:57:08.439) strategy_common: P1 state 'P1_DATAVALIDITY_ERR' is not the expected 'P1_OK'
2023/10/15 E (19:56:28.496) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/10/15 E (19:52:20.928) strategy_common: P1 state 'P1_NOT_CONNECTED' is not the expected 'P1_OK'
2023/10/15 E (19:52:16.677) strategy_common: P1 state 'P1_NOT_CONNECTED' is not the expected 'P1_OK'
2023/10/15 E (19:52:11.631) strategy_common: P1 state 'P1_NOT_CONNECTED' is not the expected 'P1_OK'
2023/10/15 E (19:52:07.482) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:52:07.467) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:52:07.465) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0
2023/10/15 E (19:52:07.408) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (19:52:07.406) esp-tls: [sock=53] select() timeout
2023/10/15 E (19:51:58.358) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:58.342) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:58.340) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0
2023/10/15 E (19:51:58.338) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (19:51:58.284) esp-tls: [sock=53] select() timeout
2023/10/15 E (19:51:49.243) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:49.228) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:49.226) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0
2023/10/15 E (19:51:49.224) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (19:51:49.162) esp-tls: [sock=53] select() timeout
2023/10/15 E (19:51:40.107) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:40.092) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:40.089) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0
2023/10/15 E (19:51:40.088) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (19:51:40.034) esp-tls: [sock=53] select() timeout
2023/10/15 E (19:51:30.989) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:30.974) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:30.972) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0
2023/10/15 E (19:51:30.969) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (19:51:30.915) esp-tls: [sock=53] select() timeout
2023/10/15 E (19:51:21.872) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:21.858) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:21.856) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0
2023/10/15 E (19:51:21.854) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (19:51:21.798) esp-tls: [sock=53] select() timeout
2023/10/15 E (19:51:12.752) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:12.737) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:12.735) HTTP_CLIENT: Connection failed, sock < 0
2023/10/15 E (19:51:12.733) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (19:51:12.678) esp-tls: [sock=53] select() timeout
2023/10/15 E (19:51:03.637) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (20:06:29.323) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/10/15 E (20:05:16.463) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (20:05:16.448) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (20:05:16.444) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (20:05:07.332) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (20:05:07.317) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (20:05:07.313) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (20:04:58.148) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '-391'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (20:04:58.133) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=-391 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (20:04:58.128) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (19:57:08.439) strategy_common: P1 state 'P1_DATAVALIDITY_ERR' is not the expected 'P1_OK'
2023/10/15 E (19:56:28.496) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.
2023/10/15 E (19:52:20.928) strategy_common: P1 state 'P1_NOT_CONNECTED' is not the expected 'P1_OK'
2023/10/15 E (19:52:16.677) strategy_common: P1 state 'P1_NOT_CONNECTED' is not the expected 'P1_OK'
2023/10/15 E (19:52:11.631) strategy_common: P1 state 'P1_NOT_CONNECTED' is not the expected 'P1_OK'
2023/10/15 E (19:52:07.482) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:52:07.467) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:52:07.408) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (19:51:58.358) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:58.342) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:58.338) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (19:51:49.243) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:49.228) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:49.224) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (19:51:40.107) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:40.092) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:40.088) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (19:51:30.989) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:30.974) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:30.969) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (19:51:21.872) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:21.858) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:21.854) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (19:51:12.752) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:12.737) http_req: Request for URL http://192.168.192.65/api/v1/p1/status?power=0 failed to connect, with error ESP_ERR_HTTP_CONNECT
2023/10/15 E (19:51:12.733) transport_base: Failed to open a new connection: 32774
2023/10/15 E (19:51:03.637) strategy_common: Could not connect to P1 via nvs IP '192.168.192.65' (using param '0'), with error: ESP_ERR_HTTP_CONNECT
en de errorlog van de P1 meter? staat daar nog wat raars in?fplin schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:20:
Error log
DJP! schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:22:
[...]
en de errorlog van de P1 meter? staat daar nog wat raars in?
:strip_exif()/f/image/lTUIQ1R0Kq06YtjFK3ILEoFz.jpg?f=fotoalbum_large)
dit zijn de errors van de P1 meter vanmorgen.
Error log
2023/10/16 E (06:52:19.177) cloud comms: "No type field found in message: ESP_ERR_NOT_FOUND"
2023/10/16 E (06:51:55.744) w5500.phy: w5500_get_link(112): update link duplex speed failed
2023/10/16 E (06:51:55.742) w5500.phy: w5500_update_link_duplex_speed(69): read PHYCFG failed
2023/10/16 E (06:51:53.745) w5500.phy: w5500_get_link(112): update link duplex speed failed
2023/10/16 E (06:51:53.743) w5500.phy: w5500_update_link_duplex_speed(69): read PHYCFG failed
2023/10/16 E (06:51:52.566) dsmr_telegram_check: Checksum mismatch, crc from telegram: '19F7', calculated crc: '1830'
2023/10/16 E (06:51:51.745) w5500.phy: w5500_get_link(112): update link duplex speed failed
2023/10/16 E (06:51:51.743) w5500.phy: w5500_update_link_duplex_speed(69): read PHYCFG failed
2023/10/16 E (06:51:49.743) w5500.phy: w5500_get_link(112): update link duplex speed failed
2023/10/16 E (06:51:49.742) w5500.phy: w5500_update_link_duplex_speed(69): read PHYCFG failed
2023/10/16 E (06:51:49.259) cloud comms: Failed to send buffered telemetrics and system states, with error ESP_ERR_INVALID_STATE
2023/10/16 E (06:51:49.257) cloud comms: Failed to send telemetrics, with error ESP_ERR_INVALID_STATE
2023/10/16 E (06:51:49.229) cloud comms: Failed to send data
2023/10/16 E (06:51:49.227) WEBSOCKET_CLIENT: Could not lock ws-client within 1000 timeout
2023/10/16 E (06:51:47.745) w5500.phy: w5500_get_link(112): update link duplex speed failed
2023/10/16 E (06:51:47.742) w5500.phy: w5500_update_link_duplex_speed(69): read PHYCFG failed
2023/10/16 E (06:51:45.745) w5500.phy: w5500_get_link(112): update link duplex speed failed
2023/10/16 E (06:51:45.743) w5500.phy: w5500_update_link_duplex_speed(69): read PHYCFG failed
2023/10/16 E (06:51:43.745) w5500.phy: w5500_get_link(112): update link duplex speed failed
2023/10/16 E (06:51:43.743) w5500.phy: w5500_update_link_duplex_speed(69): read PHYCFG failed
2023/10/16 E (06:51:41.914) cloud comms: Failed to send buffered telemetrics and system states, with error ESP_ERR_INVALID_STATE
2023/10/16 E (06:51:41.901) cloud comms: Failed to send telemetrics, with error ESP_ERR_INVALID_STATE
Error log
2023/10/16 E (06:52:19.177) cloud comms: "No type field found in message: ESP_ERR_NOT_FOUND"
2023/10/16 E (06:51:55.744) w5500.phy: w5500_get_link(112): update link duplex speed failed
2023/10/16 E (06:51:55.742) w5500.phy: w5500_update_link_duplex_speed(69): read PHYCFG failed
2023/10/16 E (06:51:53.745) w5500.phy: w5500_get_link(112): update link duplex speed failed
2023/10/16 E (06:51:53.743) w5500.phy: w5500_update_link_duplex_speed(69): read PHYCFG failed
2023/10/16 E (06:51:52.566) dsmr_telegram_check: Checksum mismatch, crc from telegram: '19F7', calculated crc: '1830'
2023/10/16 E (06:51:51.745) w5500.phy: w5500_get_link(112): update link duplex speed failed
2023/10/16 E (06:51:51.743) w5500.phy: w5500_update_link_duplex_speed(69): read PHYCFG failed
2023/10/16 E (06:51:49.743) w5500.phy: w5500_get_link(112): update link duplex speed failed
2023/10/16 E (06:51:49.742) w5500.phy: w5500_update_link_duplex_speed(69): read PHYCFG failed
2023/10/16 E (06:51:49.259) cloud comms: Failed to send buffered telemetrics and system states, with error ESP_ERR_INVALID_STATE
2023/10/16 E (06:51:49.257) cloud comms: Failed to send telemetrics, with error ESP_ERR_INVALID_STATE
2023/10/16 E (06:51:49.229) cloud comms: Failed to send data
2023/10/16 E (06:51:49.227) WEBSOCKET_CLIENT: Could not lock ws-client within 1000 timeout
2023/10/16 E (06:51:47.745) w5500.phy: w5500_get_link(112): update link duplex speed failed
2023/10/16 E (06:51:47.742) w5500.phy: w5500_update_link_duplex_speed(69): read PHYCFG failed
2023/10/16 E (06:51:45.745) w5500.phy: w5500_get_link(112): update link duplex speed failed
2023/10/16 E (06:51:45.743) w5500.phy: w5500_update_link_duplex_speed(69): read PHYCFG failed
2023/10/16 E (06:51:43.745) w5500.phy: w5500_get_link(112): update link duplex speed failed
2023/10/16 E (06:51:43.743) w5500.phy: w5500_update_link_duplex_speed(69): read PHYCFG failed
2023/10/16 E (06:51:41.914) cloud comms: Failed to send buffered telemetrics and system states, with error ESP_ERR_INVALID_STATE
2023/10/16 E (06:51:41.901) cloud comms: Failed to send telemetrics, with error ESP_ERR_INVALID_STATE
Dat noemen ze groeistuipen. Waarschijnlijk (ik hoop het tenminste voor hun) groeien ze harder dan verwacht met het aantal uitgeleverde Sessy's.worker schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:56:
Ja, de cloud kan momenteel het aantal Sessy’s niet aan, en ROI werkt daarom soms wel en soms niet.
Eigenlijk zou het opschalen in de cloud easy peasy moeten zijn, zeker als het op Azure gehost is.
en dit zijn de errors om 7:45
2023/10/16 E (07:42:22.130) cloud comms: Restarting websockets client
2023/10/16 E (07:42:03.076) WEBSOCKET_CLIENT: Error transport connect -1
Authorization: Basic UEdNYQTY1REgzU0tTSA==
Sec-WebSocket-Key: 2n+KrwNxVoHA==
Sec-WebSocket-Version: 13
Upgrade: websocket
User-Agent: ESP32 Websocket Client
Host: socket.sessy.nl:443
Connection: Upgrade
2023/10/16 E (07:42:03.050) transport_ws: Error read response for Upgrade header GET /sessy HTTP/1.1
2023/10/16 E (07:40:34.528) cloud comms: Restarting websockets client
2023/10/16 E (07:40:15.299) WEBSOCKET_CLIENT: Error transport connect -1
Authorization: Basic UEdFTkQTY1REgzU0tTSA==
Sec-WebSocket-Key: suG2M31N/blEMg==
2023/10/16 E (07:40:15.273) transport_ws: Error read response for Upgrade header GET /sessy HTTP/1.1
2023/10/16 E (07:39:12.022) cloud comms: Restarting websockets client
1970/01/01 E (01:00:14.664) WEBSOCKET_CLIENT: Error transport connect -1
2023/10/16 E (07:42:22.130) cloud comms: Restarting websockets client
2023/10/16 E (07:42:03.076) WEBSOCKET_CLIENT: Error transport connect -1
Authorization: Basic UEdNYQTY1REgzU0tTSA==
Sec-WebSocket-Key: 2n+KrwNxVoHA==
2023/10/16 E (07:42:03.050) transport_ws: Error read response for Upgrade header GET /sessy HTTP/1.1
2023/10/16 E (07:40:34.528) cloud comms: Restarting websockets client
2023/10/16 E (07:40:15.299) WEBSOCKET_CLIENT: Error transport connect -1
Authorization: Basic UEdFTkQTY1REgzU0tTSA==
Sec-WebSocket-Key: suG2M31N/blEMg==
2023/10/16 E (07:40:15.273) transport_ws: Error read response for Upgrade header GET /sessy HTTP/1.1
2023/10/16 E (07:39:12.022) cloud comms: Restarting websockets client
1970/01/01 E (01:00:14.664) WEBSOCKET_CLIENT: Error transport connect -1
Werkt de NOM modus wel? zo te zien is er een issue met de CRC checksum. Volgens mij is dat in dit topic ook wel eens eerder gemeld. Het zou liggen aan een specifieke slimme meter.
Volgens mij kan een gebruiker dit niet, ik zou dus even contact opnemen met Sessy.fplin schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 07:49:
In het verbruikers overzicht van sessy is de P1 ook niet meer te zien.
Hij zegt koppel de verbruikers meter met het serie nummer voor verbruikers data.
Nu heb ik geprobeerd om de P1 opnieuw toe te voegen ,maar dat gaat niet want die heeft hij al.
hoe kan ik de P1 verwijderen en opnieuw toevoegen ?
Ze kunnen nooit meer capaciteit in de cloud nodig hebben dan verwacht want ze weten exact hoeveel Sessy's er uitgeleverd zijn. En de cloud is zeer schaalbaar.Sicos schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 07:05:
[...]
Dat noemen ze groeistuipen. Waarschijnlijk (ik hoop het tenminste voor hun) groeien ze harder dan verwacht met het aantal uitgeleverde Sessy's.
Eigenlijk zou het opschalen in de cloud easy peasy moeten zijn, zeker als het op Azure gehost is.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ja cloud is schaalbaar, maar je applicatie die je er op laat draaien moet het ook wel kunnen, en dat is waar ze tegen aan lopen. aannames in het verleden hebben hun ingehaald, dus men moet de applicatie opnieuw inrichten.John245 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:14:
[...]
Ze kunnen nooit meer capaciteit in de cloud nodig hebben dan verwacht want ze weten exact hoeveel Sessy's er uitgeleverd zijn. En de cloud is zeer schaalbaar.
Voor dagelijks beheer is de cloud eigenlijk niet nodig, alleen als je Sessy ROI draait.
Voor je eigen beheer voor NOM of API (eigen besturing) kun je ook beter lokaal afhandelen, naar enige tijd is het ook in het portaal zichtbaar.
Voor iedere Sessy gebruiker het advies, weet je sessy device's (P1 + je BAT Sessy) locaal te vinden. Het beste geef ze een vast IP adress (via je router, cq DNS server). Maak er short cuts naar
Op deze manier kun je ze altijd beheren.
De het cloud portaal is leuk voor de raportage (de grafiekjes) en echt nodig voor je Sessy ROI besturing (deze laaste werkt op dit moment niet optimaal, door hun drukte.
Wil je echt nu ROI draaien, tracht dan 1 van de externe besturing te installeren binnen je netwerk als HA of Homey. Ik denk ook dat je op deze manier (extern) in de toekomst er veel meer kunt uit krijgen dan de Sessy eigen ROI instelling.
Via HA of Homey kun je maatwerk maken voor hou jij het wil hebben runnen, dat zal nooit zo diep gaan bij de Sessy eigen ROI instelling. Dat blijft globaal werken zonder uitgebreide zelfd besturing.
Hier mee wil ik niks tenadele van het Sessy-ROI team horen, want ze werken er hard om het te fixen. En het zal zeker binnekortt weer op een juiste manier gaan draaien.
Maar wat is het een leuk en goed product wat in een paar jaar uit de grond is gestampt, een thuis accu van nederlandse afkomst die je kunt inzetten voor je eigen energie transsitie. met bijna standaard NOM, ROI en zelf besturing.
Zelf doe ik de besturing via Homey, en de grafische output via HA (energie dashboard)
ik heb het ip adres van de sessy P1 gewijzigd en later weer teruggezet, het lijkt er nu op dat dit heeft gewerkt. hoop dat dat geweest is. even afwachten nog. nom en roi doen het nu weer.DJP! schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:01:
[...]
Werkt de NOM modus wel? zo te zien is er een issue met de CRC checksum. Volgens mij is dat in dit topic ook wel eens eerder gemeld. Het zou liggen aan een specifieke slimme meter.
[...]
Volgens mij kan een gebruiker dit niet, ik zou dus even contact opnemen met Sessy.
[ Voor 6% gewijzigd door fplin op 16-10-2023 13:06 ]
Prima adviezen, psdata.psdata schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:47:
[...]
Ja cloud is schaalbaar, maar je applicatie die je er op laat draaien moet het ook wel kunnen, en dat is waar ze tegen aan lopen. aannames in het verleden hebben hun ingehaald, dus men moet de applicatie opnieuw inrichten.
Voor dagelijks beheer is de cloud eigenlijk niet nodig, alleen als je Sessy ROI draait.
Voor je eigen beheer voor NOM of API (eigen besturing) kun je ook beter lokaal afhandelen, naar enige tijd is het ook in het portaal zichtbaar.
Voor iedere Sessy gebruiker het advies, weet je sessy device's (P1 + je BAT Sessy) locaal te vinden. Het beste geef ze een vast IP adress (via je router, cq DNS server). Maak er short cuts naar
Op deze manier kun je ze altijd beheren.
De het cloud portaal is leuk voor de raportage (de grafiekjes) en echt nodig voor je Sessy ROI besturing (deze laaste werkt op dit moment niet optimaal, door hun drukte.
Wil je echt nu ROI draaien, tracht dan 1 van de externe besturing te installeren binnen je netwerk als HA of Homey. Ik denk ook dat je op deze manier (extern) in de toekomst er veel meer kunt uit krijgen dan de Sessy eigen ROI instelling.
Via HA of Homey kun je maatwerk maken voor hou jij het wil hebben runnen, dat zal nooit zo diep gaan bij de Sessy eigen ROI instelling. Dat blijft globaal werken zonder uitgebreide zelfd besturing.
Hier mee wil ik niks tenadele van het Sessy-ROI team horen, want ze werken er hard om het te fixen. En het zal zeker binnekortt weer op een juiste manier gaan draaien.
Maar wat is het een leuk en goed product wat in een paar jaar uit de grond is gestampt, een thuis accu van nederlandse afkomst die je kunt inzetten voor je eigen energie transsitie. met bijna standaard NOM, ROI en zelf besturing.
Zelf doe ik de besturing via Homey, en de grafische output via HA (energie dashboard)
En indd zal het vaak maatwerk zijn en dan zijn HA of Homey goede mogelijkheden. En wellicht bijna de enige manieren om een goed samenspel te bereiken.
Samenspel tussen de energiebronnen grid, zonnepanelen en accu's, en de energievragers zoals warmtepomp, E-auto, waterboiler, wasmachine, vaatwasser, oven, inductiekookplaat, koelkast, TV, stereo, PC's, lampen, etc.
Daarbij de factoren incidenteel gebruik, continu gebruik, veel zon, weinig zon in aanmerking nemend.
Kortom, het is weer de integrale aanpak die het 'm doet.