Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:21
Nou mensen de hoop was van korte duur, mijn systeem blijft de verbinding met de P1 meter steeds verliezen.
Alles is bedraad en heeft een vast IP adres. ik ga maar contact zoeken met sessy voor een oplossing.
In ieder geval iedereen bedankt voor de reactie die ik heb gekregen om de boel op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:51

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

De error logs van anderen triggerde mij toch ook eens te kijken. Zijn dit 'normaal voorkomende' meldingen?
Iemand suggereerde al eens een FAQ samen te stellen, een lijstje met (niet) verontrustende meldingen zou daar ook in kunnen. Eventueel met wat uitleg. Kan me voorstellen dat bij Sessy zelf daar de priioriteit niet ligt, die weten zelf wel wat ze betekenen.

2023/10/17 E (11:00:49.781) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/17 E (10:20:38.471) strategy_common: Failed to get active phase in nvs, with error ESP_ERR_TIMEOUT
2023/10/17 E (10:20:33.519) strategy_supervisor: Failed to set wanted charging power '0' to ac board, with error: ESP_ERR_TIMEOUT
2023/10/17 E (10:20:33.298) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/17 E (10:01:30.079) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/17 E (09:59:09.635) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22

Gaat heel lang zo door.
Nu ook veel van hieronder, maar dat zal met de back-end congestie te maken hebben vermoed ik.
Authorization: Basic xxxxxxxxxxxxxx==
Sec-WebSocket-Key: xxxxxxxxxxxx==
Sec-WebSocket-Version: 13
Upgrade: websocket
User-Agent: ESP32 Websocket Client
Host: socket.sessy.nl:443
Connection: Upgrade
2023/10/17 E (03:12:16.600) transport_ws: Error read response for Upgrade header GET /sessy HTTP/1.1
2023/10/17 E (03:11:47.593) WEBSOCKET_CLIENT: Error receive data
2023/10/17 E (03:11:47.554) WEBSOCKET_CLIENT: Error read data
2023/10/17 E (03:11:47.553) transport_ws: Error read data
2023/10/17 E (03:05:51.584) cloud comms: "No type field found in message: ESP_ERR_NOT_FOUND"
2023/10/17 E (03:03:43.793) WEBSOCKET_CLIENT: Error transport connect -1

en
2023/10/15 E (23:17:07.080) ota_update: esp_https_ota_begin failed with error error ERROR in check_for_update()
2023/10/15 E (23:17:07.026) esp_https_ota: Failed to establish HTTP connection
2023/10/15 E (23:17:01.527) ota_update: esp_https_ota_begin failed with error error ERROR in check_for_update()
2023/10/15 E (23:17:01.476) esp_https_ota: Failed to establish HTTP connection

Deze vind ik dan weer wel vreemd:
2023/10/15 E (12:01:13.161) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/15 E (11:58:42.929) strategy_common: Failed to request power state: ESP_ERR_TIMEOUT
2023/10/15 E (11:58:42.747) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22

Door de vele update-fouten ben ik andere meldingen die ik gisteren zag kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb sinds juni twee sessy's. Ik vind het een mooi apparaat, echt gaaf hoe die mannen dat voor elkaar hebben gekregen.

Wel is het voor mensen zoals ik die bij het woord Api als eerste aan de dierentuin denken nog een redelijk rauw product. Ik heb ook een ecoflow delta pro en zo'n app als die heeft zou niet verkeerd zijn. (sessy is wel meer waar voor je geld hoor)

Nu is het zo dat mijn sessy's vaak stoppen met laden als ze rond de 90% zijn. Soms heb ik ook dat 1 laad/ontlaad en de ander niet. Ik denk dat het in de communicatie zit.

Nu wil ik ze vast gaan bedraden om te kijken of dat de zaak verbeterd maar ik kan nergens vinden hoe dat moet en met wat voor kabels/stekkers

Kan iemand hier een soort omschrijving van geven? Of de vind plaats van die informatie?

Dank alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:39
Sarcomorbato schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:00:
Ik heb sinds juni twee sessy's. Ik vind het een mooi apparaat, echt gaaf hoe die mannen dat voor elkaar hebben gekregen.

Wel is het voor mensen zoals ik die bij het woord Api als eerste aan de dierentuin denken nog een redelijk rauw product. Ik heb ook een ecoflow delta pro en zo'n app als die heeft zou niet verkeerd zijn. (sessy is wel meer waar voor je geld hoor)

Nu is het zo dat mijn sessy's vaak stoppen met laden als ze rond de 90% zijn. Soms heb ik ook dat 1 laad/ontlaad en de ander niet. Ik denk dat het in de communicatie zit.

Nu wil ik ze vast gaan bedraden om te kijken of dat de zaak verbeterd maar ik kan nergens vinden hoe dat moet en met wat voor kabels/stekkers

Kan iemand hier een soort omschrijving van geven? Of de vind plaats van die informatie?

Dank alvast.
Ik neem aan dat je met bedraad bedoelt dat je van WIFI naar netwerk kabels wilt?

In dat geval is het niks meer dan kabels trekken naar de "WIFI" dongles en deze op de dongle en de router (in je meterkast?) aansluiten.

Eventueel zal je de boel nog een vast IP nummer kunnen geven door deze aan het MAC adres te koppelen maar dat is het wel zo'n beetje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:47

worker

2x Sessy thuisbatterij

Sarcomorbato schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:00:

Dank alvast.
de problemen die je ziet komen door capaciteitsproblemen in de cloud. Kijk het nog even aan als bedraden veel werk is, ik denk dat het je niet gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:38
Wij zijn van plan een sessy te gaan bestellen. Veel ingewikkelder is het niet.
Maar we twijfelen tussen 1 of 2.
Zijn er handige manieren om vast te stellen of de tweede accu zinnig is?

Ik heb nu verbruikscijfers van een jaar (home wizzard) en eventueel daarvoor normale verbruiksgegevens van de energie Maatschappij. Met een (klein)kind (7)en vaste werkdagen hebben we, denken we, best een goed idee over wanneer we hoeveel verbruiken. Grote verrassing in het geheel is de hybride wp die sinds april dit jaar is geïnstalleerd. We denken daar ca. 1500kwh extra aan te gaan verspelen. We hebben nu al drie jaar ca. 1600kwh "over" aan zonnepanelen opwek.

De vraag is dus, 3350 of twee keer 3350. Die keuze wil mevrouw tcw82 vooral wat beter onderbouwd zien. Ik persoonlijk had twee al bijna gekocht :o

Of moet deze vraag eigenlijk in het " is het iets voor mij topic"? (Dat het iets is, is wel duidelijk, maar hoeveel..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tcw82 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:39:

Ik heb nu verbruikscijfers van een jaar (home wizzard) en eventueel daarvoor normale verbruiksgegevens van de energie Maatschappij. Met een (klein)kind (7)en vaste werkdagen hebben we, denken we, best een goed idee over wanneer we hoeveel verbruiken. Grote verrassing in het geheel is de hybride wp die sinds april dit jaar is geïnstalleerd. We denken daar ca. 1500kwh extra aan te gaan verspelen. We hebben nu al drie jaar ca. 1600kwh "over" aan zonnepanelen opwek.

De vraag is dus, 3350 of twee keer 3350. Die keuze wil mevrouw tcw82 vooral wat beter onderbouwd zien. Ik persoonlijk had twee al bijna gekocht :o

Of moet deze vraag eigenlijk in het " is het iets voor mij topic"? (Dat het iets is, is wel duidelijk, maar hoeveel..)
Ik zou voor twee gaan. Ik heb er eentje en dat is voor ons op dagen zoals vandaag te weinig. Het een en ander ligt natuurlijk wel aan de opbrengst van de zonnepanelen en je dagelijkse elektra verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
tcw82 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:39:

Misschien moet je naast maximale opslagcapaciteit ook naar het maximaal leverbaar vermogen kijken. Zeker met een warmtepomp heb je al best wat continue verbruik, dan wordt één Sessy al best krap. Zeker als je bijvoorbeeld ook nog elektrisch kookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
DJP! schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:57:
[...]

Ik zou voor twee gaan. Ik heb er eentje en dat is voor ons op dagen zoals vandaag te weinig. Het een en ander ligt natuurlijk wel aan de opbrengst van de zonnepanelen en je dagelijkse elektra verbruik.
ErnstvV schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:16:
[...]

Misschien moet je naast maximale opslagcapaciteit ook naar het maximaal leverbaar vermogen kijken. Zeker met een warmtepomp heb je al best wat continue verbruik, dan wordt één Sessy al best krap. Zeker als je bijvoorbeeld ook nog elektrisch kookt.
Onze wp is een 5kw model. En werkt samen met de gasketel. De sessy zou dat niet moeten dekken, we denken het meer te gaan gebruiken voor demping van pieken en het eventueel meer optimaler gebruik maken van de schommelingen in het dynamische contract.

Koken is wel een flinke piek, vandaag bijvoorbeeld 3kw maar dat duurt maar een korte poos. Vandaar de demping.
Qua panelen leveren die op een dag als vandaag 3kw terug tijdens een piek van ca. 4 uur (twee vlakken net oost en net west van het zuiden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
tcw82 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:12:
[...]

[...]

Onze wp is een 5kw model. En werkt samen met de gasketel. De sessy zou dat niet moeten dekken, we denken het meer te gaan gebruiken voor demping van pieken en het eventueel meer optimaler gebruik maken van de schommelingen in het dynamische contract.

Koken is wel een flinke piek, vandaag bijvoorbeeld 3kw maar dat duurt maar een korte poos. Vandaar de demping.
Qua panelen leveren die op een dag als vandaag 3kw terug tijdens een piek van ca. 4 uur (twee vlakken net oost en net west van het zuiden).
Hoe hoog is je jaarverbruik aan kwh? Ik vermoed zomaar rond de 4500kwh of meer. Daarvan zal een flink deel in de avond en 's nachts worden verbruikt en dan werken je zonnepanelen niet. De accu's wel.
De kunst is je dagverbruik geheel uit de zonnepanelen en je accu's te dekken want de niet ingekochte kwh's zijn het eerste verdiend. In de maanden okt - feb gaat het er dan om of je genoeg panelen hebt liggen om de accu's toch nog te kunnen vullen. Genoeg panelen zijn 21 stuks of meer van minimaal 400wp.
Natuurlijk kun je handig omspringen met je dynamische contract om in goedkope nachturen de accu's bij te vullen; dat is dan goedkope inkoop.

Kortom:
- met die hoeveelheid jaarverbruik heb je meer baat bij twee accu's;
- de ervaring uit de praktijk van DJP met 1 accu is veelzeggend;
- goedkoper zullen thuisaccu's niet worden (grote vraag en hoge inflatie);
- de trend is überhaupt meer elektraverbruik in Nederlandse huishoudens; (en zeker als er meer kids bij komen)
- vermogen leveren is inderdaad incidenteel en zal wel los lopen; (is mijn eigen ervaring);
- en tot slot nogmaals: wat je niet aan elektra hoeft te kopen is het eerste verdiend (scheelt ook vastrecht, belastingen en accijnzen).

Desalniettemin , ik kan niet in je portemonnee kijken en elke situatie is anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:12
anboni schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

- Niet meer de laagste momenten in de calendar, maar op een of andere manier een ranking van alle uren
- Ieder uur een trigger, met wat checks:
. - Goedkoopste 3 uur en SoC<wens -> opladen
. - Huidige uurtarief lager dan laatste laadtarief +20% -> Idle
. - Huidige uurtarief hoger dan laatste laadtarief +20% -> NOM
. - Duurste uur met uurtarief > 2x laatste laadtarief (ofzo) en SoC>wens -> terugleveren

En dat dan in de toekomst vast nog verder verfijnen.
Na een paar dagen fröbelen, heb ik iets wat in de basis ongeveer in bovenstaande punten voorziet. Heb er maar een package van gemaakt, zodat bijna alles in 1 bestand zit: https://pastebin.com/XrCwEf2e

Wat dit tot nu toe doet:
  • 3 goedkoopste uren 's nachts en 3 goedkoopste uren overdag opladen
  • Als het huidige uurtarief hoger is dan laatste laadtarief+20% dan worden de Sessy's op NOM gezet
  • In andere gevallen worden ze in Idle gezet
Het is een package, dus je kunt het in z'n geheel includen: Sla het bestand op in de /config directory van HA en neem deze regels op in je configuration.yaml

YAML:
1
2
3
homeassistant:
  packages:
    sessy_battery_control: !include sessy_battery_control.yaml

En nog een heleboel plannen en wensen voor de toekomst:
  • ipv het laatste laadtarief wil ik eigenlijk een gemiddelde gaan berekenen. Vandaag was zo'n geval waar laatste tarief er heel ver naast zat omdat de helft van de opgeslagen stroom van de zonnepanelen kwam
  • op dit moment worden de accu's volgeladen tot 100% als daar genoeg tijd voor is, waardoor ik potentieel wat zonneoverschot teruglever
  • zonneverwachting meenemen in de planning
  • terugleveren op hoogste tarief van de dag als er genoeg in de accu's zit
Mocht iemand tips of adviezen hebben ter verbetering, hou ik me aanbevolen. Ik ben echt nog een totale HA n00b.

[ Voor 10% gewijzigd door anboni op 28-10-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
KoQuest schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:03:
[...]

Hoe hoog is je jaarverbruik aan kwh? Ik vermoed zomaar rond de 4500kwh of meer. Daarvan zal een flink deel in de avond en 's nachts worden verbruikt en dan werken je zonnepanelen niet. De accu's wel.
De kunst is je dagverbruik geheel uit de zonnepanelen en je accu's te dekken want de niet ingekochte kwh's zijn het eerste verdiend. In de maanden okt - feb gaat het er dan om of je genoeg panelen hebt liggen om de accu's toch nog te kunnen vullen. Genoeg panelen zijn 21 stuks of meer van minimaal 400wp.
Natuurlijk kun je handig omspringen met je dynamische contract om in goedkope nachturen de accu's bij te vullen; dat is dan goedkope inkoop.

Kortom:
- met die hoeveelheid jaarverbruik heb je meer baat bij twee accu's;
- de ervaring uit de praktijk van DJP met 1 accu is veelzeggend;
- goedkoper zullen thuisaccu's niet worden (grote vraag en hoge inflatie);
- de trend is überhaupt meer elektraverbruik in Nederlandse huishoudens; (en zeker als er meer kids bij komen)
- vermogen leveren is inderdaad incidenteel en zal wel los lopen; (is mijn eigen ervaring);
- en tot slot nogmaals: wat je niet aan elektra hoeft te kopen is het eerste verdiend (scheelt ook vastrecht, belastingen en accijnzen).

Desalniettemin , ik kan niet in je portemonnee kijken en elke situatie is anders.
Ik zal de jaarverbruiken vandaag even bij elkaar puzzelen. De laatste eindafrekening is van 1 juli 2022 tot 31 januari 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Sicos schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:19:
[...]

Ik neem aan dat je met bedraad bedoelt dat je van WIFI naar netwerk kabels wilt?

In dat geval is het niks meer dan kabels trekken naar de "WIFI" dongles en deze op de dongle en de router (in je meterkast?) aansluiten.

Eventueel zal je de boel nog een vast IP nummer kunnen geven door deze aan het MAC adres te koppelen maar dat is het wel zo'n beetje
worker schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:07:
[...]

de problemen die je ziet komen door capaciteitsproblemen in de cloud. Kijk het nog even aan als bedraden veel werk is, ik denk dat het je niet gaat helpen.
Dank beiden. Als ik het toch wil proberen; is dat gewoon utp kabel met de normale stekkers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sarcomorbato schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:30:
[...]

[...]

Dank beiden. Als ik het toch wil proberen; is dat gewoon utp kabel met de normale stekkers?
Correct, je kunt een standaard kabel met RJ45 stekkers gebruiken om de Sessy's en de P1 dongle met je netwerk te verbinden.
tcw82 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 06:33:
[...]

Ik zal de jaarverbruiken vandaag even bij elkaar puzzelen. De laatste eindafrekening is van 1 juli 2022 tot 31 januari 2023.
Hier draait ook een hybride warmtepomp (oude Elga3) Die staat nu af en toe wat te pruttellen tussen de 300 en 500W. Op dagen zoals gister is er overdag genoeg PV opwek om de nacht te overbruggen, als ik dus twee Sessy's had dan had ik (bijna) geen stroom van het net nodig.

Waar ik zelf ook naar opzoek ben is hoe vaak is een tweede Sessy echt nodig is om mijn dagelijks verbruik te compenseren. In de zomer is 1 Sessy voor mij genoeg. Maar hoeveel dagen in het voor en najaar is de tweede Sessy nodig?

Ik heb nu een simulatie in Home Assistant draaien die een tweede Sessy simuleert om te kijken of een tweede Sessy veel kan toevoegen. De eerste cijfers laten dit wel zien... De tweede "Sessy" wordt vaker geladen en ontladen dan ik van te voren dacht. Nu hebben we de laaste weken best veel zon gehad dus ik weet niet in hoeverre dit een vertkeend beeld geeft.

[ Voor 60% gewijzigd door DJP! op 18-10-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
@KoQuest
verbruiksgegevens van de (bijna) afgelopen 2 jaar:

1-7-2021 tot 1-7-2022 (365 dagen)
2296 kwh van het net gekocht
994 kwh terug geleverd.

1-7-2022 tot 16-1-2023 (199 dagen)
1219 kwh van het net gekocht
528 kwh terug geleverd.

16-1-2023 tot vandaag: (275 dagen)
3137 kwh van het net gekocht
1451 kwh terug geleverd

Dat laatste jaar is een (veel hoger) verbruik zichtbaar, de WP heeft 216 Khw extra opgenomen. Door de warme zomer is er ook (veel) meer verbruik door de airco geweest, dat is dit jaar ca. 252 kwh geweest. Dat samen is ca. 450 kwh. Echter, de zonneopbrengst is ook (veel) hoger dit jaar, tot op heden al 1451 kwh terug geleverd, vs. 995 in het jaar 2021.
Dan de opmerking over welk verbruik willen/kunnen we afdekken met 1 of 2 accu’s (en daarmee denk ik ook wel het antwoord op de vraag… )
De AC gebruikt op (de) he(e )(t) (s) te dagen ca. 7 kwh over de hele dag met een min of meer continu vermogen van 500 watt op de heetste tijd van de dag (1230 tot 1930).
De WP gebruikt in de laatste dagen ca 5,5 kwh, dat is natuurlijk niet helemaal relevant, het is nog niet echt koud, de zon schijnt nog best behoorlijk. Continue verbruik is dan 400 watt.
WP en AC werken soms gelijktijdig. Voor zowel verwarmen als (passief)koelen, dan is zelfs 2 accu’s natuurlijk niet voldoende, maar het doel is ook niet om alles af te vangen, dan valt het opgeteld nog steeds binnen de range van 1,7 die voor 1 Sessy geldt.
Het doorlopende karakter van het verbruik geeft wel aanleiding om 2 units naast elkaar op te hangen, ook omdat die samen wel de piek opwek van de panelen kan opslurpen.

De data van de verbruiksgegevens gekocht/terug geleverd zijn o.b.v. eindafrekeningen of deelfacturen. De WP en AC gegevens o.b.v. home wizzard metingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
anboni schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:29:
[...]

Mocht iemand tips of adviezen hebben ter verbetering, hou ik me aanbevolen. Ik ben echt nog een totale HA n00b.
Mogelijk te ingewikkeld maar dit is een open source project waar ik aan meewerk waarmee je optimale schema's kan berekenen afhankelijk van eigen gestelde limieten en prijzen: https://github.com/FlexMeasures/flexmeasures

De HA integratie is helaas nog niet beschikbaar want die wacht op reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Guus... schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:33:
[...]

Mogelijk te ingewikkeld maar dit is een open source project waar ik aan meewerk waarmee je optimale schema's kan berekenen afhankelijk van eigen gestelde limieten en prijzen: https://github.com/FlexMeasures/flexmeasures

De HA integratie is helaas nog niet beschikbaar want die wacht op reviews.
Dat ziet er interessant uit. Zogauw die HA integratie er is, ga ik daar zeker 'ns naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
anboni schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:29:
[...]

Na een paar dagen fröbelen, heb ik iets wat in de basis ongeveer in bovenstaande punten voorziet. Heb er maar een package van gemaakt, zodat bijna alles in 1 bestand zit: https://pastebin.com/XrCwEf2e

Wat dit tot nu toe doet:
  • 3 goedkoopste uren 's nachts en 3 goedkoopste uren overdag opladen
  • Als het huidige uurtarief hoger is dan laatste laadtarief+20% dan worden de Sessy's op NOM gezet
  • In andere gevallen worden ze in Idle gezet
En nog een heleboel plannen en wensen voor de toekomst:
  • ipv het laatste laadtarief wil ik eigenlijk een gemiddelde gaan berekenen. Vandaag was zo'n geval waar laatste tarief er heel ver naast zat omdat de helft van de opgeslagen stroom van de zonnepanelen kwam
  • op dit moment worden de accu's volgeladen tot 100% als daar genoeg tijd voor is, waardoor ik potentieel wat zonneoverschot teruglever
  • zonneverwachting meenemen in de planning
  • terugleveren op hoogste tarief van de dag als er genoeg in de accu's zit
Je kunt ook naar mijn script kijken:
https://github.com/corneel27/day-ahead
Dat rekent alles voor je uit en stuurt via HA je apparaten (accu's, wp, boiler, ev's, pv) aan. Je kunt kiezen tussen twee strategieën: "laagste kosten" of " nul op de meter".

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Laatst online: 20:50
DJP! schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:08:
[...]

Correct, je kunt een standaard kabel met RJ45 stekkers gebruiken om de Sessy's en de P1 dongle met je netwerk te verbinden.
[...]

Hier draait ook een hybride warmtepomp (oude Elga3) Die staat nu af en toe wat te pruttellen tussen de 300 en 500W. Op dagen zoals gister is er overdag genoeg PV opwek om de nacht te overbruggen, als ik dus twee Sessy's had dan had ik (bijna) geen stroom van het net nodig.

Waar ik zelf ook naar opzoek ben is hoe vaak is een tweede Sessy echt nodig is om mijn dagelijks verbruik te compenseren. In de zomer is 1 Sessy voor mij genoeg. Maar hoeveel dagen in het voor en najaar is de tweede Sessy nodig?

Ik heb nu een simulatie in Home Assistant draaien die een tweede Sessy simuleert om te kijken of een tweede Sessy veel kan toevoegen. De eerste cijfers laten dit wel zien... De tweede "Sessy" wordt vaker geladen en ontladen dan ik van te voren dacht. Nu hebben we de laaste weken best veel zon gehad dus ik weet niet in hoeverre dit een vertkeend beeld geeft.
Ik ben ook erg benieuwd naar je uitkomst DJP; ook hier 1 Sessy en een Elga hybride wp in pruttelstand; ik denk naast (eigen)opgewekte stroom ook aan de impact van de windenergie, eenmaal een goede wind zie je stroomprijs flink dalen in de dynamische tarieven en er komt nog een paar GW bij; deze winter ervaring mee opdoen; dan eens kiezen:panelen erbij(wetende dat ze in de zomer meer dan eens uitgezet moeten worden bij negatieve prijzenals de accu vol is), of een 2e accu met laad/ontlaadverliezen en inkoopkosten maar meer eigen verbruik; lastig te doorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
DJP! schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:08:
[...]

[...]

Hier wat praktijkgedrag:
Mijn twee sessy's gaan evenredig op en neer. In deze dagen staan ze allebei 's morgens rond 35% en zijn ze allebei rond 12.00 uur of rond 16.00 (zoals vandaag) allebei weer vol. Geen WP. Bij NOM instelling van sessy zelf. Eentje op L2 en de andere op L3, daar zitten de meeste (continu) verbuikers op.
Ook bij volle vermogen vraag (bijv oven en inductie met 3 pitten) leveren ze allebei tegelijk de Kw's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoQuest
tcw82 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:06:
@KoQuest
verbruiksgegevens van de (bijna) afgelopen 2 jaar:

1-7-2021 tot 1-7-2022 (365 dagen)
2296 kwh van het net gekocht
994 kwh terug geleverd.

1-7-2022 tot 16-1-2023 (199 dagen)
1219 kwh van het net gekocht
528 kwh terug geleverd.

16-1-2023 tot vandaag: (275 dagen)
3137 kwh van het net gekocht
1451 kwh terug geleverd

Dat laatste jaar is een (veel hoger) verbruik zichtbaar, de WP heeft 216 Khw extra opgenomen. Door de warme zomer is er ook (veel) meer verbruik door de airco geweest, dat is dit jaar ca. 252 kwh geweest. Dat samen is ca. 450 kwh. Echter, de zonneopbrengst is ook (veel) hoger dit jaar, tot op heden al 1451 kwh terug geleverd, vs. 995 in het jaar 2021.
Dan de opmerking over welk verbruik willen/kunnen we afdekken met 1 of 2 accu’s (en daarmee denk ik ook wel het antwoord op de vraag… )
De AC gebruikt op (de) he(e )(t) (s) te dagen ca. 7 kwh over de hele dag met een min of meer continu vermogen van 500 watt op de heetste tijd van de dag (1230 tot 1930).
De WP gebruikt in de laatste dagen ca 5,5 kwh, dat is natuurlijk niet helemaal relevant, het is nog niet echt koud, de zon schijnt nog best behoorlijk. Continue verbruik is dan 400 watt.
WP en AC werken soms gelijktijdig. Voor zowel verwarmen als (passief)koelen, dan is zelfs 2 accu’s natuurlijk niet voldoende, maar het doel is ook niet om alles af te vangen, dan valt het opgeteld nog steeds binnen de range van 1,7 die voor 1 Sessy geldt.
Het doorlopende karakter van het verbruik geeft wel aanleiding om 2 units naast elkaar op te hangen, ook omdat die samen wel de piek opwek van de panelen kan opslurpen.

De data van de verbruiksgegevens gekocht/terug geleverd zijn o.b.v. eindafrekeningen of deelfacturen. De WP en AC gegevens o.b.v. home wizzard metingen.
Mooi verzamelde cijfers tcw82.
Ik beperk me even tot de cijfers van dit jaar want daar zit zowiezo je warmtepomp in, vermoed ik.
En ondanks dat het nog niet echt koud is, zoals je zegt, verbruikt je WP wel al 5,5Kwh per dag. Das al 1 volle sessy...per dag.
En dan is de herfst ook nog eens laat begonnen, dus in normale situatie had je WP al veel eerder dat verbruik laten zien... Is dan de conclusie gerechtvaardigd dat je alleen al voor je WP 1 sessy nodig hebt?
De 2e sessy kan dan prima je Airco's en de rest voorzien. Dit verbeterd ook je directe zelf-opslag van de opwek van je zonnepanelen en hoef je niet meer in te kopen. Want je cijfers tonen dat je in alledrie de cijferreeksen toch nog aardig wat kwh's moet inkopen... Eigenlijk moet je er 3 installeren ;) :+

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Wolshema
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11:01
Gisteren zijn mijn 3 sessy's keurig op tijd afgeleverd en ben daarna gelijk begonnen om alles te monteren, aansluiten en de dongels te koppelen.
Alles werk perfect met de NOM instelling. Ben tot nu toe zeer tevreden over de hele gang van zaken en het gemak van installeren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ttYVzRDq2AQs5hIr2uX7a1uFUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48gm8i4OCfMmeRrAVzjZhBb2.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vD_X8mbh6JGXppGuICHy2wZLspY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c5ivPKG6gWEjEYfLCpSNujUS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
Wolshema schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:40:
Gisteren zijn mijn 3 sessy's keurig op tijd afgeleverd en ben daarna gelijk begonnen om alles te monteren, aansluiten en de dongels te koppelen.
Alles werk perfect met de NOM instelling. Ben tot nu toe zeer tevreden over de hele gang van zaken en het gemak van installeren.[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er zeer profi uit Woslhema, complimenten. En lekker alle ruimte.
En wat zijn de zwarte draadjes die nog uit een sessy komen en naar achter door de houtplaat verdwijnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolshema
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11:01
KoQuest schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:43:
[...]

Ziet er zeer profi uit Woslhema, complimenten. En lekker alle ruimte.
En wat zijn de zwarte draadjes die nog uit een sessy komen en naar achter door de houtplaat verdwijnen?
Dat zijn de netwerkkabeltjes van de dongels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
Wolshema schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:56:
[...]

Dat zijn de netwerkkabeltjes van de dongels.
Ah okay. Verstandig om ze bekabeld te doen, is waarschijnlijk toch stabieler qua verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Sarcomorbato schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:30:
[...]

[...]

Ja en wat je ook nog zou kunnen doen als het trekken van kabels teveel gedoe is om dan een powerline adapter te gebruiken on een verbinding tussen je Sessy's en je router te leggen.

Er zal vast wel een stopcontact in de buurt zitten van je Sessy en anders leg je die gewoon aan aangezien je toch stroomkabels op je Sessy moet aansluiten.

Ik heb bij mijzelf gewoon een UTP kabel vanuit de meterkast naar de zolder getrokken en deze op een switch aangesloten en vanuit daar de rest bedraad omdat ik het gezeur met WIFI beu was omdat ik nogal veel beton (kooi van Faraday) in mijn huis heb zitten.

Dus bij mij zit mijn omvormer, 3 sessy's, monitor station van de optimizers en de balansbox allemaal bedraad aangesloten..... nooit meer gezeur met geen WIFI signaal.

Beetje slechte foto hieronder maar dan heb je een idee (dit is allemaal weggewerkt achter het dakbeschot).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4ueGtt6N-fQrCF_DwC6WLGxyTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acZ9lh1v5Dd2IA1rCQdxDe7S.jpg?f=fotoalbum_large

Persoonlijk zou ik gewoon voor UTP kabels gaan maar dan heb je in elk geval nog een andere optie.

Zoiets bijvoorbeeld als je voor een powerline adapter gaat.

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/powerline/

[ Voor 36% gewijzigd door Sicos op 18-10-2023 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
KoQuest schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:57:
[...]

Ah okay. Verstandig om ze bekabeld te doen, is waarschijnlijk toch stabieler qua verbinding.
Niet alleen stabielier, ook veel minder belastend voor de wifi. Vanaf het moment van installatie merkte ik dat m'n wifi veel slechter presteerde, ook nadat ik de Sessys via draad had aangesloten. Nou had ik ook een SSID voor het IoT vlan waar de Sessys, nadat ik dat had uitgeschakeld, presteerde m'n wifi ineens weer aanzienlijk beter. Ik zou nog eens wat nader moeten meten, maar ik heb een beetje de indruk dat de Sessys niet heel netjes met netwerk communicatie omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

rene037 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:34:
De error logs van anderen triggerde mij toch ook eens te kijken. Zijn dit 'normaal voorkomende' meldingen?
Iemand suggereerde al eens een FAQ samen te stellen, een lijstje met (niet) verontrustende meldingen zou daar ook in kunnen. Eventueel met wat uitleg. Kan me voorstellen dat bij Sessy zelf daar de priioriteit niet ligt, die weten zelf wel wat ze betekenen.

2023/10/17 E (11:00:49.781) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/17 E (10:20:38.471) strategy_common: Failed to get active phase in nvs, with error ESP_ERR_TIMEOUT
2023/10/17 E (10:20:33.519) strategy_supervisor: Failed to set wanted charging power '0' to ac board, with error: ESP_ERR_TIMEOUT
2023/10/17 E (10:20:33.298) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/17 E (10:01:30.079) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/17 E (09:59:09.635) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22

Gaat heel lang zo door.
Nu ook veel van hieronder, maar dat zal met de back-end congestie te maken hebben vermoed ik.
Authorization: Basic xxxxxxxxxxxxxx==
Sec-WebSocket-Key: xxxxxxxxxxxx==
Sec-WebSocket-Version: 13
Upgrade: websocket
User-Agent: ESP32 Websocket Client
Host: socket.sessy.nl:443
Connection: Upgrade
2023/10/17 E (03:12:16.600) transport_ws: Error read response for Upgrade header GET /sessy HTTP/1.1
2023/10/17 E (03:11:47.593) WEBSOCKET_CLIENT: Error receive data
2023/10/17 E (03:11:47.554) WEBSOCKET_CLIENT: Error read data
2023/10/17 E (03:11:47.553) transport_ws: Error read data
2023/10/17 E (03:05:51.584) cloud comms: "No type field found in message: ESP_ERR_NOT_FOUND"
2023/10/17 E (03:03:43.793) WEBSOCKET_CLIENT: Error transport connect -1

en
2023/10/15 E (23:17:07.080) ota_update: esp_https_ota_begin failed with error error ERROR in check_for_update()
2023/10/15 E (23:17:07.026) esp_https_ota: Failed to establish HTTP connection
2023/10/15 E (23:17:01.527) ota_update: esp_https_ota_begin failed with error error ERROR in check_for_update()
2023/10/15 E (23:17:01.476) esp_https_ota: Failed to establish HTTP connection

Deze vind ik dan weer wel vreemd:
2023/10/15 E (12:01:13.161) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22
2023/10/15 E (11:58:42.929) strategy_common: Failed to request power state: ESP_ERR_TIMEOUT
2023/10/15 E (11:58:42.747) httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22

Door de vele update-fouten ben ik andere meldingen die ik gisteren zag kwijt.
Niemand hetzelfde? Ik heb net nog even gekeken, maar er staan er meer dan 100 en gaat maar door met die httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22.
Ook nog wat cloud en niet te parsen Json, maar dat zal wel komen door de overbelasting van de backend.
(Voor ik het bij Sessy drop eerst maar ff hier checken.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Alles werk perfect met de NOM instelling. Ben tot nu toe zeer tevreden over de hele gang van zaken en het gemak van installeren.[Afbeelding][Afbeelding]
Die kabelgootjes maken het wel af! ziet er strak uit.
rene037 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:06:
[...]

Niemand hetzelfde? Ik heb net nog even gekeken, maar er staan er meer dan 100 en gaat maar door met die httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22.
Ook nog wat cloud en niet te parsen Json, maar dat zal wel komen door de overbelasting van de backend.
(Voor ik het bij Sessy drop eerst maar ff hier checken.)
Ik heb wel af en toe cloud errors en errors die te relateren zijn aan de cloud maar die "httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22"error heb ik in ieder geval niet.

Ben wel benieuwd wat deze error is, het is wel iets met een verbinding. Als je dit aan Sessy vraagt zou je dan de uitkomst willen delen? Ik ben een kleine opzet aan het maken met FQA en dit kan mooi onder het error log kopje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:35
Jaloers op de ruimte die je hiervoor hebt kunnen reserveren, en de setup _/-\o_ . Ik zou ook wel een Sessy willen aanschaffen.

Heb 1 fase (40A), 16 zonnepanelen met IQ7+ micro's van Enphase (verdeeld over 2 AC kabels naar de meterkast en 2 Q-relais aldaar).

Maar heb een bescheiden rijtjeshuis, redelijk volle 'open' zolder (al zou er achter de knieschotten wel ruimte te reserveren zijn). Grootste probleem is dat ik eigenlijk geen fatsoenlijk kabeltracé naar beneden en naar de meterkast meer kan bewerkstelligen (iig niet zonder boren in verdiepingsvloeren waar mogelijk leidingen doorheen lopen en die AC kabel in het zicht).

Op de AC-kabel van de micro-omvormers zetten zal bewerkelijk zijn vanwege de Q-relays waar Sessy niet achter mag (of het moet toegestaan zijn om die Q-relays naar een klein din-kastje op zolder te verplaatsen en dan Sessy tussen 1 van de Q-relays en de meterkast). Wel de vraag of de communicatie met de micro's dan nog goed blijft lopen.

Andere plekken zullen er in huis, gelet op de ventilatoren in de Sessy die af en toe flink kunnen gaan loeien, niet echt zijn. Trapkast is nog een optie. Daar zit ook het kruipluik en is het nog te doen om nog een extra gat te boren, voor een kabel via de kruipruimte naar de meterkast. Maar aangezien ik de vloerverwarmingspomp en het schakelen van de Honeywell zoneklep vanuit de trapkast soms al goed kan horen, ben ik bang dat Sessy bij een flinke belasting ook goed hoorbaar zal zijn.....

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

DJP! schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:12:
[...]

Die kabelgootjes maken het wel af! ziet er strak uit.

[...]

Ik heb wel af en toe cloud errors en errors die te relateren zijn aan de cloud maar die "httpd_txrx: httpd_resp_send_err: error calling setsockopt : 22"error heb ik in ieder geval niet.

Ben wel benieuwd wat deze error is, het is wel iets met een verbinding. Als je dit aan Sessy vraagt zou je dan de uitkomst willen delen? Ik ben een kleine opzet aan het maken met FQA en dit kan mooi onder het error log kopje :)
Twan werkt zoals jullie weten 24/7, dus die heeft al geantwoord dat het allemaal met de cloudproblemen te maken heeft.
Enkele van de foutmeldingen wezen in mijn idee naar wat anders (nvs is bijv een beetje geheugen in de ESP32 die ze kennelijk gebruiken), maar de tekst van een foutmelding kan soms misleidend zijn en toch verbonden zijn met de cloudproblemen.

Voor de lokale functionaliteit maakt het niet uit. Dat wil zeggen, tenzij je ROI gebruikt die door Sessy aangestuurd wordt, dan mis je soms de tarievenupdate en werkt ROI niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Sicos schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:53:
[...]

Persoonlijk zou ik gewoon voor UTP kabels gaan maar dan heb je in elk geval nog een andere optie.
Ik ben toch de balklaag aan het isoleren dus zit al onder de vloer vandaag en morgen: Ik heb denk ik ik dit nodig om de bestaande kabel op te splitsen bij de tv en dan naar de meterkast.

https://www.elektramat.nl...xlUt1ME2EpxQaAh1VEALw_wcB

Bij ons komt zit de router in de woonkamer, daarvandaan gaat de utp kabel naar de tv-kast en vanaf daar wil ik hem naar de 2 sessy's in de meterkast brengen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:28
Na vooral meegelezen te hebben nu mijn eerste berichtje in dit topic.
Gisteren mijn twee Sessy's mogen ophalen in Andelst en meteen geïnstalleerd.
Ondanks de waarschuwing dat er aan de Dynamische stand gewerkt wordt hebben ze vannacht netjes op het juiste moment opgeladen. Nu nog even afwachten of het ontladen vanmiddag om 17:00 ook gaat werken.
Uiteindelijk zal ik de aansturing waarschijnlijk vanaf HA gaan doen maar voor nu is het wel erg fijn dat Sessy dit gewoon netjes voor me regelt.
Al met al een zeer goede eerste indruk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KSLJvxcvtyOJlyz7mmibnbsLjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISHROlW6SHvK5ntGAxsyEjOM.jpg?f=fotoalbum_large

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@martinisoft Ziet er strak uit! ook goed dat er gelijk ethernet kabels zijn getrokken.

@all ik ben langzaam aan begonnen om onder aan de TS een FAQ Sectie toe te voegen. Als jullie input hebben graag! Ook wil ik iets van een tips en trick sectie toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Op wifi werkte het prima, uiteindelijk bedraad (kon eenvoudig). Maar kan dat niet, neem dan een mesh netwerk (bv. DECO home), als je ze slim plaatst heb je overal goede wifi. Heb zelf ook een mesh (5 stuks) en had met de sessy geen invloed op de wifi performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:04
Ik had alleen maar problemen met de P1 dongle en een Mesh netwerk. Sinds ik alleen de router zelf aan heb, werkt het allemaal perfect !

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
KoQuest schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:34:
[...]

Mooi verzamelde cijfers tcw82.
Ik beperk me even tot de cijfers van dit jaar want daar zit zowiezo je warmtepomp in, vermoed ik.
En ondanks dat het nog niet echt koud is, zoals je zegt, verbruikt je WP wel al 5,5Kwh per dag. Das al 1 volle sessy...per dag.
En dan is de herfst ook nog eens laat begonnen, dus in normale situatie had je WP al veel eerder dat verbruik laten zien... Is dan de conclusie gerechtvaardigd dat je alleen al voor je WP 1 sessy nodig hebt?
De 2e sessy kan dan prima je Airco's en de rest voorzien. Dit verbeterd ook je directe zelf-opslag van de opwek van je zonnepanelen en hoef je niet meer in te kopen. Want je cijfers tonen dat je in alledrie de cijferreeksen toch nog aardig wat kwh's moet inkopen... Eigenlijk moet je er 3 installeren ;) :+
De WP staat er sinds april. Dus we hebben toen wel wat "koudere" dagen gehad, ook met nachtvorst etc. Maar de laatste dagen leek het er eventjes op dat het misschien zou gaan gebeuren (qua kou...) maar het zet niet echt door. Wel veel wolken, dat vind ik dan wel weer jammer met het oog op de opbrengst en warmte in de woning, maar dit is geen weerbericht topic.

ik heb gisteren met wat moeite mijn verbruiksgegevens in "mijn-thuisbatterij.nl" gepropt. Dat was, zeker gezien de ingestoken moeite, een bijzonder teleurstellende avond activiteit.
besparing, volgens dat tooltje, van 145 eur per jaar. 8)7 8)7
Als je dan de kosten voor opname en injectie gelijk zet (staan initieel op 0,40 en 0,29 euro) gaat de jaarlijkse opbrengst naar 0 euro.

Dat lijkt me niet heel zinnig.

Zijn er überhaupt websites of tooltjes waarin je met je (eigen/bekende) gegevens aan de slag kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
tcw82 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:26:
[...]

De WP staat er sinds april. Dus we hebben toen wel wat "koudere" dagen gehad, ook met nachtvorst etc. Maar de laatste dagen leek het er eventjes op dat het misschien zou gaan gebeuren (qua kou...) maar het zet niet echt door. Wel veel wolken, dat vind ik dan wel weer jammer met het oog op de opbrengst en warmte in de woning, maar dit is geen weerbericht topic.

ik heb gisteren met wat moeite mijn verbruiksgegevens in "mijn-thuisbatterij.nl" gepropt. Dat was, zeker gezien de ingestoken moeite, een bijzonder teleurstellende avond activiteit.
besparing, volgens dat tooltje, van 145 eur per jaar. 8)7 8)7
Als je dan de kosten voor opname en injectie gelijk zet (staan initieel op 0,40 en 0,29 euro) gaat de jaarlijkse opbrengst naar 0 euro.

Dat lijkt me niet heel zinnig.

Zijn er überhaupt websites of tooltjes waarin je met je (eigen/bekende) gegevens aan de slag kunt?
Je schrijft "jaarlijkse opbrengst naar 0". Is je doel dan om winst te maken door elektra terug te leveren? Dat zou kunnen maar dan moet je eerst de investeringskosten hebben terugverdiend.
Of betekent "jaarlijkse opbrengst naar 0" impliciet ook dat je niets hebt betaald voor wat je afnam? Als dat zo is heb je al winst want dan kost de stroomafname van het grid je dus niets.

Advies: met je huidige kennis nu weer even een stapje terug doen en rustig bedenken wat je doel is met de eventuele aanschaf van sessy's. Deze topic weer goed doorlezen geeft prima info daarvoor. Of anders een ander topic in het forum over thuisbatterijen (ff de zoekfunctie voor het forum gebruiken, ik heb nu even de exacte naam niet paraat).
Sommige dingen hebben gewoon ff tijd nodig. Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
KoQuest schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Je schrijft "jaarlijkse opbrengst naar 0". Is je doel dan om winst te maken door elektra terug te leveren? Dat zou kunnen maar dan moet je eerst de investeringskosten hebben terugverdiend.
Of betekent "jaarlijkse opbrengst naar 0" impliciet ook dat je niets hebt betaald voor wat je afnam? Als dat zo is heb je al winst want dan kost de stroomafname van het grid je dus niets.

Advies: met je huidige kennis nu weer even een stapje terug doen en rustig bedenken wat je doel is met de eventuele aanschaf van sessy's. Deze topic weer goed doorlezen geeft prima info daarvoor. Of anders een ander topic in het forum over thuisbatterijen (ff de zoekfunctie voor het forum gebruiken, ik heb nu even de exacte naam niet paraat).
Sommige dingen hebben gewoon ff tijd nodig. Succes.
Ik denk dat ik me verkeerd heb uitgedrukt; de website "mijn-thuisbatterij" suggereert een bepaald "financieel" inzicht te kunnen verschaffen. Zie hieronder, ik heb het even gescreenshot, hopelijk is dat dan duidelijk. Echter dit inzicht lijkt volledig gebaseerd op het verschil tussen ingekocht en verkochte energie (de twee groene knoppen rood omcirkelt). Daarmee zet ik grote vraagtekens bij de zinvolheid van de site. Immers, op basis van deze getallen (want meer dan dat is het niet) zou geen enkel zinnig denkend mens een investering van 6500 euro doen. O-)

Om dan even door te pakken naar je advies, we hebben redelijk helder wat ons doel is. het is geen (direct) financieel doel. We hebben vrij veel spaargeld, dat staat niets te doen op dit moment, we vinden het leuk om bezig te zijn met het verbeteren van de woning (verduurzamen) en we denken dat we onze eigen energie balans kunnen verbeteren met een opslag in de woning. Dingen als terugverdien tijd komt wel eens over tafel, maar dat is niet wat als eerste genoemd wordt.

Omdat ik toevallig op de genoemde site terecht kwam, dacht ik, kom ik vul mijn verbruiksgegevens in en laat me verrassen. Helaas is de site blijkbaar niet geschikt voor de juiste soort verrassing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6ffeX5exEn-Obyyz5yF4I0rYBk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/keu4xJ5yP7k7il28raCMzA4w.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7fdQ9wl_X2ERWsjY1or4aCox_Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BPDGjLjiKk0ikThyUfsEp5hs.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoQuest
tcw82 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

Ik denk dat ik me verkeerd heb uitgedrukt, de website "mijn-thuisbatterij" suggereert een bepaalde "financieel" inzicht te kunnen verschaffen, zie hieronder, ik heb het even gescreenshot, hopelijk is dat dan duidelijk. Echter lijkt dit inzicht volledig gebaseerd op het verschil tussen ingekocht en verkochte energie (de twee groene knoppen rood omcirkelt). Daarmee zet ik grote vraagtekens bij de zinvolheid van de site. Immers, op basis van deze getallen (want meer dan dat is het niet) zou geen enkel zinnig denkend mens een investering van 6500 euro doen. O-)

Om dan even door te pakken naar je advies, we hebben redelijk helder wat ons doel is. het is geen (direct) financieel doel. We hebben vrij veel spaargeld, dat staat niets te doen op dit moment, we vinden het leuk om bezig te zijn met het verbeteren van de woning (verduurzamen) en we denken dat we onze eigen energie balans kunnen verbeteren met een opslag in de woning.

Omdat ik toevallig op de genoemde site terecht kwam, dacht ik, kom ik vul mijn verbruiksgegevens in en laat me verrassen. Helaas is de site blijkbaar niet geschikt voor de juiste soort verrassing.

[Afbeelding][Afbeelding]
Okay, duidelijk. Van dergelijke websites heb ik zelf vaak het idee 'wij van wc-eend'.
Mooi dat jullie doel helder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
KoQuest schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:26:
[...]

Okay, duidelijk. Van dergelijke websites heb ik zelf vaak het idee 'wij van wc-eend'.
Mooi dat jullie doel helder is.
het concept van de site vind ik heel goed, een plek waar je een jaar (of een maand, voor mij part een dag) aan data kunt uploaden, wat parameters tweaken (accu formaat, WP getal van je panelen, soort energie contract (en daardan eventueel ook de data van dezelfde periode van uploaden/ophalen van het net) en dan een jaar/X tijd na spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@tcw82 het is gebaseerd op België, dus je kunt er een beetje mee onderzoeken hoe het Nederlandse plaatje er uiteindelijk zonder salderen uit gaat zien. Dan is €0,30/kWh verbruik en €0,08/kWh injectie een redelijk actueel uitgangspunt (maar niets is zeker).
Ook zitten dynamische uurprijzen blijkbaar niet in dit model.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzZEzzxrnD-xbvseGZ3_F_f1gLA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fHyXNzBocMhelaxgJaqkCGj9.jpg?f=user_large

vraagje voor wie wilt uitleggen, ik snapt het niet.
Bij voorgaande update is dit er bij gekomen op de P1 meter.
-wat doe je hier mee?
- wat is de relatie met de grid target in de bleuprints?
- hoe is de werking naar meerdere batterijen toe ?
-als je bovenstaande setpoint wijzigt gebeurt er in de bleuprints niets!
- misschien kan Pim de createur dit goed uitleggen?
alvast bedankt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
vogel6 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:17:
[Afbeelding]

vraagje voor wie wilt uitleggen, ik snapt het niet.
Bij voorgaande update is dit er bij gekomen op de P1 meter.
-wat doe je hier mee?
- wat is de relatie met de grid target in de bleuprints?
- hoe is de werking naar meerdere batterijen toe ?
-als je bovenstaande setpoint wijzigt gebeurt er in de bleuprints niets!
- misschien kan Pim de createur dit goed uitleggen?
alvast bedankt.
Ik zal meteen de werking van NOM/XOM nog eens uitleggen zodat @DJP! dit mooi in de FAQ kan zetten :)

De meter dongle (P1 of CT) speelt in het geheel de rol van 'Nul op de Meter Coordinator'. Dat wil zeggen dat als je de ingebouwde NOM regeling gebruikt in Sessy, de Meter dongle bepaalt welke Sessy met welk vermogen gaat laden of ontladen.

Hoeveel vermogen iedere Sessy gaat laden is een rekensom:
nieuw setpoint = oud setpoint + netto grid vermogen. Heb je meerdere Sessy's dan is 'setpoint' in dit geval de som van setpoints van iedere Sessy.
Het resultaat van deze berekening is dat het nieuwe netto grid vermogen gelijk is aan 0.
(Dit is iets versimpeld t.b.v. makkelijker uitleggen)

Dan de grid target (ook wel 'X'): Dit past de berekening aan zodat het resultaat niet 0 is, maar een ander getal. Bijvoorbeeld als je altijd wil terugleveren met 200 Watt, is de grid target dus -200. Voor zover ik weet is @marcelvandorp de eerste die dit idee hier noemde, en heeft het de naam 'X op de meter' (XOM) gegeven.
De nieuwe berekening: nieuw setpoint = oud setpoint + netto grid vermogen - X

De XOM blueprint is in feite ook een coordinator, maar dan niet op de Meter dongle maar in Home Assistant via de open modus. Team Sessy heeft XOM in de nieuwe firmware rechtstreeks in de Meter dongle ingebouwd, zodat je nu ook zonder blueprint XOM kunt draaien door de NOM regeling te gebruiken in combinatie met de grid target.

Er kan maar één coordinator tegelijk de baas zijn.
- In de NOM strategie is de Meter dongle de baas
- In de API strategie is Home Assistant de baas

Kleine sidenote: de ingebouwde grid target in de NOM coordinator van de Meter dongle is niet persistent, oftewel deze reset naar 0 op een reboot van de dongle. Dat is by design, om het flashgeheugen van Sessy te sparen. Het is dan ook aan te raden om deze waarde via automations in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Ik heb vragen over de levensduur van de sessy:

1) Is die helemaal gerelateerd aan het aantal cycli dat hij gemaakt heeft. Of degenereerd zo'n accu ook met de tijd?

2) Hoe houdt je hem het best in conditie? Stel ik zet ze uit, moet ik ze dan eens in de zoveel tijd laden/ontladen?

Ze staan nu aan bij mij omdat ik alle updates niet wil missen maar eigenlijk kan ik nog wel 3-4 jaar salderen door ons grote overschot en zou ik ze liever uitzetten tot die tijd om cycli te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Sarcomorbato schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 06:33:

Ze staan nu aan bij mij omdat ik alle updates niet wil missen maar eigenlijk kan ik nog wel 3-4 jaar salderen door ons grote overschot en zou ik ze liever uitzetten tot die tijd om cycli te sparen.
Het volgende is absoluit niet rottig bedoeld, maar waarom heb je ze dan nu al gekocht als ik vragen mag?

Voor mijn gevoel had je dan beter kunnen wachten tot het product meer uitontwikkeld was toch? Misschien dat er tegen die tijd (die paar jaar die je noemt van het salderen) wel andere (betere, goedkopere, mooiere) systemen zijn.

Ikzelf heb ook getwijfeld of het iets voor mij zou zijn. Hou wel van wat hobby'en en een hobby mag geld kosten natuurlijk. Maar was er nog niet echt van overtuigd voor mezelf.
Dit ook omdat ik zelf veel langdurig van huis ben en m'n vrouw absoluut geen verstand heeft van dit soort zaken. Dus als er wat niet werkt of mis met het systeem is kan ik niet even snel ingrijpen zegmaar.
Ik heb dus iets nodig waar ik geen omkijken naar heb.

Nogmaals... Niet vervelend bedoeld, maar ben gewoon nieuwsgierig 😁

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

DannyOosterveer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:51:
[...]

Hey, ik ben de auteur van dat stuk en ik kan verifiëren dat het zo werkt. Belangrijke disclaimer is dat ik geen fiscalist oid ben. De voorwaarde is dat je ze uiteraard wel plaatst in het pand waar vanuit je werkt. Daarnaast geldt er een minimumbedrag aan energie-investeringen van € 2.500 per bedrijfsmiddel om in aanmerking te komen voor de EIA. Ik durf even zo snel niet te zeggen of je dat met 1 Sessy redt. Verder moet je wel ondernemer voor de belastingdienst zijn, en btw-plichtig zijn om gebruik te kunnen maken van de btw-teruggave.
Ik was hiervan ook op de hoogte en was een van de redenen om ze te kopen.
Had van te voren met onze accountant al even geschakeld en die bevestigde dat ik de sessy's kon kopen zakelijk. Heb een bedrijf aan huis namelijk.
EIA aangevraagd en van de week de goedkeuring gekregen. :D

BTW dus terug gekregen en kan 45% van de investering aftrekken van mijn IB aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Omdat op dat moment de inflatie zeer hoog was en ik niet verwachte dat er een prijsdaling van accusystemen te verwachten was.

Ik heb gelijk gekregen want ze gaan nu voor 3250 en toen voor 2750 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Sarcomorbato schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:19:
Omdat op dat moment de inflatie zeer hoog was en ik niet verwachte dat er een prijsdaling van accusystemen te verwachten was.

Dat is wel kort door de bocht, dat is geen prijsverhoging. Die 2750 was introprijs, waarvoor je dan wat kinderziektes kunt verwachten/accepteren.
Om die reden wel handig om vroeg te bestellen, maar om 3-4 jaar met gebruik te wachten is ook weer niet efficiënt. Zeker tussendoor af en toe (ont)laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Sarcomorbato schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:19:

Okay.... duideljjk. Snap het. Maar goed.... er kan nog veel gebeuren qua prijs e.d. In die paar jaar. Hope for the best!

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Sarcomorbato schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 06:33:

1) Is die helemaal gerelateerd aan het aantal cycli dat hij gemaakt heeft. Of degenereerd zo'n accu ook met de tijd?

2) Hoe houdt je hem het best in conditie? Stel ik zet ze uit, moet ik ze dan eens in de zoveel tijd laden/ontladen?

Ok je beweeg reden daar gelaten.

als je ze toch in de motte ballen wil plaatsen, zou ik het volgende doen.
Zet ze aan in API mode en bestuur ze van uit HA of Homey.
Laat ze wekelijks een volledige run (bv ROI) draaien (laden ontladen en weer laden)
Zo hou je accus binnen de aantal cycli's, hardware blijft aan, en krijgt z'n update's
En je blijft er toch ervaring mee opdoen.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gruijter
  • Laatst online: 12:16
Voor de Homey gebruikers: Er is een grote update beschikbaar als testversie.

https://homey.app/nl-nl/app/nl.sessy/Sessy/test/

Er zijn heel veel wijzigingen onder de motorkap, dus het zou fijn zijn als wat mensen hem willen testen.

Zorg dat je de laatste firmware op Sessy en de P1 hebt geinstalleerd. Op dit moment is dat versie 1.5.3.

Je bestaande homey apparaten en flows worden gemigreerd. Maar mocht je een frisse start willen maken zodat toekomstige updates ook goed blijven werken, dan is dit het moment om je Sessy’s en P1 opnieuw te koppelen aan Homey.

Wijzigingen:
  • Nog eenvoudiger toevoegen van Sessy en P1 in Homey, en automatische discovery op basis van mDNS.
  • Gebruik van mDNS in je lokale netwerk. Het dongel serienummer kan nu worden gebruikt om wijziging van IP adres automatisch te verwerken. Vooral voor mensen die niet weten hoe ze hun Sessy of P1 dongel op een vast IP adres moeten zetten is dit een life saver :wink:
  • Ondersteuning van de nieuwe XOM instelling. Dit is alleen van toepassing als je de Sessy NOM/XOM besturingsmodus gebruikt, en dus niet als Homey in besturingsmodus staat.
  • Ondersteuning van de nieuwe, zeer uitgebreide slimme meter (P1) informatie.
  • Je kunt vanuit een flow nu een reboot commando geven aan de Sessy of P1 dongel. Kan soms handig zijn ;)
Meer info op het Homey forum: https://community.homey.a...y-thuisbatterij/78156/224

[ Voor 5% gewijzigd door gruijter op 21-10-2023 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Geïnstalleerd. Maar niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met "Maar mocht je een frisse start willen maken zodat toekomstige updates ook goed blijven werken, dan is dit het moment om je Sessy’s en P1 opnieuw te koppelen aan Homey."
Is het beter om de app eerst te verwijderen, te installeren en alles opnieuw te koppelen? En zo ja, wat is daar het voordeel van t.o.v. upgraden?
Fijn dat er ontwikkeling is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
Je kunt gewoon upgraden. Maar als je je Sessy's en P1 delete en opnieuw toevoegd wordt op de achtergrond (intern) een ander ID gebruikt zodat compatibility met toekomstige cloud ontwikkelingen mogelijk wat makkelijker wordt. Maar nogmaals: gewoon je huidige apparaten in Homey houden is ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PimDoos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:37:
[...]

Ik zal meteen de werking van NOM/XOM nog eens uitleggen zodat @DJP! dit mooi in de FAQ kan zetten :)

De meter dongle (P1 of CT) speelt in het geheel de rol van 'Nul op de Meter Coordinator'. Dat wil zeggen dat als je de ingebouwde NOM regeling gebruikt in Sessy, de Meter dongle bepaalt welke Sessy met welk vermogen gaat laden of ontladen.

nieuw setpoint = oud setpoint + netto grid vermogen. Heb je meerdere Sessy's dan is 'setpoint' in dit geval de som van setpoints van iedere Sessy.
Het resultaat van deze berekening is dat het nieuwe netto grid vermogen gelijk is aan 0.

Dan de grid target (ook wel 'X'): Dit past de berekening aan zodat het resultaat niet 0 is, maar een ander getal. Bijvoorbeeld als je altijd wil terugleveren met 200 Watt, is de grid target dus -200. Voor zover ik weet is @marcelvandorp de eerste die dit idee hier noemde, en heeft het de naam 'X op de meter' (XOM) gegeven.

De XOM blueprint is in feite ook een coordinator, maar dan niet op de Meter dongle maar in Home Assistant via de open modus. Team Sessy heeft XOM in de nieuwe firmware rechtstreeks in de Meter dongle ingebouwd, zodat je nu ook zonder blueprint XOM kunt draaien door de NOM regeling te gebruiken in combinatie met de grid target.

Kleine sidenote: de ingebouwde grid target in de NOM coordinator van de Meter dongle is niet persistent, oftewel deze reset naar 0 op een reboot van de dongle. Dat is by design, om het flashgeheugen van Sessy te sparen. Het is dan ook aan te raden om deze waarde via automations in te stellen.
Staat in de TS! Dank voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

gruijter schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:56:
Je kunt gewoon upgraden. Maar als je je Sessy's en P1 delete en opnieuw toevoegd wordt op de achtergrond (intern) een ander ID gebruikt zodat compatibility met toekomstige cloud ontwikkelingen mogelijk wat makkelijker wordt. Maar nogmaals: gewoon je huidige apparaten in Homey houden is ook goed.
OK. Wellicht toch handig om te doen. Ik heb dongel en sessy bedraad aangesloten en vast IP-adres op basis MAC-adres in DHCP-tabel, maar de naam heeft nog het DHCP-adres van de wifi-verbinding. En ik heb de sterke indruk dat er ook nog via dat adres communicatie plaats had. Nu was mijn Ziggomodem even de weg kwijt en na een reboot (En reboot Homey) kregen dongel en Sessy wifi nieuwe adressen. Mijn vrouw (ere wie ere toe komt) merkte op dat Sessy vannacht niet geladen had. Niet zeker omtrent de reden. App in homey herstart en lijkt erop dat hij nu aan het laden is.

Maar de naam kun je niet meer aanpassen toch? (Zit nu een onzinnig IP-adres in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
PimDoos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:37:
[...]

Dank voor de uitleg, PimDoos, heel fijn.
En als ik het goed begrijp:
1 sessy-integratie in HA,
2 de NOM -setting staat in de batterijen (en zo ook in de Sessy-P1-dongle)
Zoals bijv in volgende afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nv6WguK86wn6AjGi0t_95OCY4RE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J7aDbZRfBqA9owNmtybd2DBQ.png?f=user_large

In de Sessy-P1-dongle staat dan grid target dan op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pnZOc60jMyR3wGb4EAyMl3_IqM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HNPibSeVMf5pOZPLRBqdZyrq.png?f=user_large

Door alleen de grid target in te stellen bepaal je dan laad/ontlaadgedrag van de accus. Klopt dat?
Of zijn daar meer instellingen voor nodig met (bovengetoonde) entiteiten in HA?

Zou erg mooi zijn want ik heb de blueprint nog steeds niet ingesteld en dan hoeft dat dus ook niet meer, scheelt weer zoekplaatsen als er iets verkeerd gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
KoQuest schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

Dank voor de uitleg, PimDoos, heel fijn.
En als ik het goed begrijp:
1 sessy-integratie in HA,
2 de NOM -setting staat in de batterijen (en zo ook in de Sessy-P1-dongle)
Zoals bijv in volgende afbeelding:
[Afbeelding]

In de Sessy-P1-dongle staat dan grid target dan op:
[Afbeelding]

Door alleen de grid target in te stellen bepaal je dan laad/ontlaadgedrag van de accus. Klopt dat?
Of zijn daar meer instellingen voor nodig met (bovengetoonde) entiteiten in HA?
Klopt helemaal, als je de grid target hier instelt regelt de P1 dongle dat jouw Sessy's het juiste vermogen gaan leveren om die waarde te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
rene037 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

Maar de naam kun je niet meer aanpassen toch? (Zit nu een onzinnig IP-adres in.)
In Homey kun je apparaat namen altijd aanpassen. Is geen probleem voor flows etcetera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

gruijter schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:51:
[...]

In Homey kun je apparaat namen altijd aanpassen. Is geen probleem voor flows etcetera.
Gelukt. (Poep in mijn ogen, dacht dat ik rechts geklikt had en hernoemen daar niet in zat.)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sicos
Zow ... omdat ik de Sessy's voornamelijk op vol vermogen toch wel redelijk wat herrie vond maken op een open zolder van dit....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLNBNGOqM5sY44unC-uCcK9y2hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaYBTuNZ24AlXzFIDfjYJ2o9.jpg?f=fotoalbum_large

Via dit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpD_uUIMxfHbQ0Ya_-VtW-PNEC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yolbhEj7hSSStPZQc1fEwuHy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65ZOkXNdxlSUTCST0qJdsbX6m74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXEGrv7PdUnWkeoQFMGAVqEM.jpg?f=fotoalbum_large

Naar dit gegaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbbFfDcKzQYbgw_p6jbsuqerE5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94zNkb5AIRnSs5QzrseWLHTV.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat.... 90% geluids reductie....

En om ervoor te zorgen dat de boel niet te heet wordt er een aqara temperatuur sensor in geplaatst --> https://www.robbshop.nl/a...ature-and-humidity-sensor

Die via Home Assistant meet hoe warm het in de omkisting is en zonodig de afzuiging harder zet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tA7PzaIwnLoYWaJGrr86eMFnvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzBIzCoruKdAnnXv3KOAGc2A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsIBoyK-AJueSw0acr9-l26Ce8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ster89pvITCXKGelLvKLCSyf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Sicos op 23-10-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sicos schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:18:
Zow ... omdat ik de Sessy's voornamelijk op vol vermogen toch wel redelijk wat herrie vond maken op een open zolder van dit....

[Afbeelding]

Via dit...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naar dit gegaan...

[Afbeelding]

En om ervoor te zorgen dat de boel niet te heet wordt er een aqara temperatuur sensor in geplaatst --> https://www.robbshop.nl/a...ature-and-humidity-sensor

Die via Home Assistant meet hoe warm het in de omkisting is en zonodig de afzuiging harder zet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit! Ben wel benieuwd wat de temperaturen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest

[Afbeelding]

Via dit...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naar dit gegaan...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk, kijk, ziet er goed uit @Sicos :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
DJP! schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Ziet er netjes uit! Ben wel benieuwd wat de temperaturen gaan doen.
Dat valt best mee. Ik heb rechtsonder een rooster zitten en dan links boven ook een gat die met die slang op de balansventilatie box is aangesloten dus er wordt continue lucht door heen gezogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHsh5yiDC-tJPZ4yL1okWeGzlt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wdp0LwKPR9LjGDopfJtq0KWu.jpg?f=fotoalbum_large

Ja en om 20:00 uur stond ik onder de douche en dan zet ik de ventilatie op de hoogste stand (en die blijft dan nog een half uurtje door draaien) dus vandaar die dip in temperatuur rond dat tijdstip.

[ Voor 10% gewijzigd door Sicos op 23-10-2023 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
@Sicos
Ik neem aan dat je een WTW hebt in die balans ventilate? Want dan wordt die warmte nog nuttig gebruikt voor de rest van je huis in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Doggieman schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:52:
@Sicos
Ik neem aan dat je een WTW hebt in die balans ventilate? Want dan wordt die warmte nog nuttig gebruikt voor de rest van je huis in de winter.
Ik heb een DucoBox Silent en voor zover ik weet zit dat daar niet in

https://www.duco.eu/nl/pr...latie-units/ducoboxsilent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
Sicos schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Ik heb een DucoBox Silent en voor zover ik weet zit dat daar niet in

https://www.duco.eu/nl/pr...latie-units/ducoboxsilent
Da's jammer, want is verloren energie dan.

Heb je misschien een warmtepomp boiler? Of plannen in die richting. Dan zou je die warmte nog nuttig in je boiler kunnen stoppen en gebruiken. Het is maar een idee.

[ Voor 4% gewijzigd door Doggieman op 23-10-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Doggieman schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:17:
[...]

Da's jammer, want is verloren energie dan.

Heb je misschien een warmtepomp boiler? Of plannen in die richting. Dan zou je die warmte nog nuttig in je boiler kunnen stoppen en gebruiken. Het is maar een idee.
Ik heb nu nog een gasketel maar wil naar een volledige electrische warmtepomp (lucht / water) aangezien mijn huis uit 2010 is en prima voldoet aan de gewenste isolatie normen. Ik verbruikt nu tussen de 600 a 700 kuub gas per jaar en heb alleen maar vloerverwarming dus een warmtepomp zou geen issue moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Sicos schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:52:
[...]

Ik heb nu nog een gasketel maar wil naar een volledige electrische warmtepomp (lucht / water) aangezien mijn huis uit 2010 is en prima voldoet aan de gewenste isolatie normen. Ik verbruikt nu tussen de 600 a 700 kuub gas per jaar en heb alleen maar vloerverwarming dus een warmtepomp zou geen issue moeten zijn.
Nee... dat zal wel lukken zonder problemen denk ik die wp.

Ga je sanitair warm water maken met diezelfde warmtepomp of wil je een aparte WPB hiervoor gaan gebruiken?

Ingeval van het laatste (en afhankelijk van waar je hem plaatst natuurlijk) zou je kunnen overwegen om die warmte te gaan gebruiken voor je SWW. Dit omdat je aangeeft dat je nu geen warmte terugwinning hebt op MV.
Er zijn diverse Tweakers hier op het forum die de lucht uit hun MV bijmengen in bv een Atlantic Explorer om zo de warmte terug te winnen.

Als je van plan bent om je MV wel te voorzien van WTW in de nabije toekoms maakt het natuurlijk niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

[Afbeelding]

Via dit...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naar dit gegaan...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes hoor! Ik zit aan iets vergelijkbaars te denken.
Heb je ook nog iets van glaswol of iets dergelijks erin gedaan of is het hout al voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Mister I Ik verwacht niet dat de kast zelf de geluidsreductie realiseert, maar juist de gecontroleerde luchtstroming die de Sessy's koel genoeg houdt dat de ventilatoren van de Sessy's niet/minder aan hoeven te springen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicos
TKroon schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:08:
@Mister I Ik verwacht niet dat de kast zelf de geluidsreductie realiseert, maar juist de gecontroleerde luchtstroming die de Sessy's koel genoeg houdt dat de ventilatoren van de Sessy's niet/minder aan hoeven te springen.
De bekisting dempt toch best veel geluid. Ik heb om die reden ook voor een meubelplaat van 18mm gekozen zodat deze zwaar en dik genoeg was om te voorkomen dat deze mee gaat resoneren. Ik heb de randen voorzien van compriband zodat deze goed aansloten op de houten muur waar de boel tegenaan staat. Het zal vast wel meehelpen dat er nu een goede airflow is maar die kast zorgt toch wel voor de meeste demping.

@Mister I En nee ik heb verder geen isolatie materiaal aan de binnenkant gedaan. Ik had al wel ruimte gelaten voor het geval het niet genoeg de boel dempte maar zoals het nu is ben ik prima tevreden.... but as always .... your mileage may vary

Ik was overigens ongeveer 250 euro kwijt aan het geheel.

Ik heb de meubelplaat hier gekocht en meteen op maat laten maken --> https://www.meubelpanelen...-gemelamineerd-w1000-st9/

Heb hem ook maar meteen laten bezorgen (was iets van 50 euro) aangezien een plaat van meer dan 2 meter lang echt niet in mijn Ford Fiesta had gepast en ik voor dat geld ook helemaal geen zin had om zelf te gaan sjouwen.

Je had ook de optie om pen gat verbindingen te laten boren maar ik had nog een heleboel metalen hoek profielen liggen (https://www.mijnijzerware...2-verz-8714318043988.html) dus ik heb de boel gewoon daarmee aan elkaar vast gezet in combinatie met plinten kit (die ik ook nog had liggen).

Dus wellicht dat het met een houten duvel sneller was aangezien ik de plaat toch nog moest voorboren om een schroef er doorheen te krijgen.

... maar goed als ik alles in mijn leven van te voren had geweten dan zat ik nu met een gigantisch dikke bankrekening ergens op een tropisch eiland :-)

[ Voor 35% gewijzigd door Sicos op 23-10-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

[Afbeelding]

Via dit...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naar dit gegaan...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat heb je heel netjes getimmerd.
Toen ik je eerste foto’s zag vroeg ik me af waarom je de Sessy’s niet aan de andere kant van het knieschot hebt geplaatst. Daar zit toch een bak loze ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij is de Sessy ook te verkrijgen met pootjes zodat je hem op de grond kan neerzetten. Ik heb ze nog nooit gezien maar als die pootjes niet al te hoog zijn is dit misschien ook wel een goede optie. Scheelt weer een ophang frame maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Pootjes zijn 'n paar cm. Ik geloof dat ik m'n hand net aan onder de dongle door kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
DJP! schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:13:
Volgens mij is de Sessy ook te verkrijgen met pootjes zodat je hem op de grond kan neerzetten. Ik heb ze nog nooit gezien maar als die pootjes niet al te hoog zijn is dit misschien ook wel een goede optie. Scheelt weer een ophang frame maken :D
De pootjes zijn verstelbaar in hoogte, maar denk standaard een cm of 5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGcOLHB-wnW7F05nT_gJZSkUX-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSNLbsPanuJtZr8BUN3zqz3s.jpg?f=fotoalbum_large

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
worker schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Dat heb je heel netjes getimmerd.
Toen ik je eerste foto’s zag vroeg ik me af waarom je de Sessy’s niet aan de andere kant van het knieschot hebt geplaatst. Daar zit toch een bak loze ruimte.
Daar zit inderdaad loze ruimte en mijn oorspronkelijk idee was ook om ze daar op te hagen maar...

- Ik had hier met Twan (van Sessy) mijn idee over uitgewisseld maar hij rade het af vanwege de warmte daar. Er is daar totaal geen airflow.

- Het een ongelooflijk arbo onvriendelijke werk ruimte is. Ik had al moeite om die accu op te hangen op de plek waar ze nu hangen maar had dat maar eens gedaan in een zeer krappe ruimte van nog geen meter hoog. Probeer maar eens 45kg (per Sessy) in die ruimte te verplaatsen.

- De vloer daar niet afgewerkt is dus op pootjes hadden de Sessy's ook niet heel erg stabiel gestaan.

- Ik deze ruimte nu gebruik om alle leidingen achter weg te werken. Ik wil later ook nog de buizen van mijn ventilatie en waterleiding hier achter plaatsen en dan blijft er al helemaal geen ruimte meer over.

- Het uiteindelijk een stuk makkelijker is om eventueel onderhoud te doen aan de Sesy's op de plek waar ze nu hangen

Om je een idee van de ruimte te geven. Alleen op je knieen of billen kan je er werken. Alleen aan de kant van het knieschot is het een meter hoog... 40 cm naar link hooguit 60 cm. Het lijkt een zee van ruimte maar zelfs op je billen moet je je hoofd al wat schuin houden om ruimte te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4ueGtt6N-fQrCF_DwC6WLGxyTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acZ9lh1v5Dd2IA1rCQdxDe7S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Sicos op 24-10-2023 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
TKroon schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:08:
Nog een opmerking hierover. Ik denk niet dat de ventilatoren in de omvormer van de Sessy veel langzamer zullen gaan draaien ongeacht hoe goed de airflow is. De omvormers zijn vrij plat (nog geen 10cm hoog) dus die ruimte zal heel erg snel opwarmen waarna meteen die ventilatortjes op turbo stand gaan staan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaCootMeister schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:27:
[...]

De pootjes zijn verstelbaar in hoogte, maar denk standaard een cm of 5.
[Afbeelding]
Dit ziet er wel heel netjes uit! Bedrading komt van de achter/onderkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:23
DJP! schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:13:
Volgens mij is de Sessy ook te verkrijgen met pootjes zodat je hem op de grond kan neerzetten. Ik heb ze nog nooit gezien maar als die pootjes niet al te hoog zijn is dit misschien ook wel een goede optie.
Dit zijn de pootjes: verstelbaar. Let wel op dat je ze als ik het goed begrepen heb besteld moet hebben met pootjes, ombouwen van wandmontage naar pootjes v.v. gaat niet i.v.m. verschil in behuizing is mij verteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3LHLpr9zzbu93Ajd6wgjWd8qfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qsTzj6z71aMwwI9y7PdBGrZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Luke the Duke schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:39:
[...]

Dit zijn de pootjes: verstelbaar. Let wel op dat je ze als ik het goed begrepen heb besteld moet hebben met pootjes, ombouwen van wandmontage naar pootjes v.v. gaat niet i.v.m. verschil in behuizing is mij verteld.

[Afbeelding]
Als er verschil in behuizing is, dan zit dat in ieder geval alleen in de pootjes. Die van mij hangen aan het knieschot en vanwege mijn twijfel of dat het gewicht wel kon hebben, staan ze ook op pootjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
anboni schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:58:
[...]

Als er verschil in behuizing is, dan zit dat in ieder geval alleen in de pootjes. Die van mij hangen aan het knieschot en vanwege mijn twijfel of dat het gewicht wel kon hebben, staan ze ook op pootjes.
Er zit geen verschil in behuizing. Als je een Sessy open maakt die hangt dan zie je onderaan gewoon gaten ziten waardoor ze de pootjes vast kunnen zetten. Zou ook wel heel kosten inefficient zijn als je 2 type behuizingen nodig zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Sicos schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

Er zit geen verschil in behuizing. Als je een Sessy open maakt die hangt dan zie je onderaan gewoon gaten ziten waardoor ze de pootjes vast kunnen zetten. Zou ook wel heel kosten inefficient zijn als je 2 type behuizingen nodig zou hebben.
Daar ging ik eigenlijk ook al een beetje van uit, maar op het survey formulier staat wel een opmerking die hint dat er verschil is tussen hang en sta, maar dat zal dan waarschijnlijk alleen zijn dat de pootjes er niet standaard bij zitten maar dat ze die bewust mee moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:23
anboni schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:24:
[...]op het survey formulier staat wel een opmerking die hint dat er verschil is tussen hang en sta
Dan zal dit inmiddels achterhaald zijn. Beter zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
DJP! schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:45:
[...]

Dit ziet er wel heel netjes uit! Bedrading komt van de achter/onderkant?
Bedrading komt met 2 kabels in pvc pijpjes vanuit de PV omvormer, eerst naar Sessy 1 en doorgelust onderwaards naar Sessy 2.

Check da Specz

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb als een klein projectje om met flutter te spelen een app gemaakt voor mijn telefoon waarmee ik lokaal de sessy benader en dus zo kan zien wat hij doet en hem ook aan kan sturen.

Zijn er mensen die misschien belangstelling voor die app hebben? (Flutter/Dart compileert naar zowel iOS/XCode als Android)
Screenshotje van de app op mijn telefoon (ik heb 1 sessy, maar je kunt er zoveel toevoegen als je wilt):

Ik wil waarschijnlijk de broncode in een git repo gaan zetten. Nog even de code netter maken.
Heb de app zo geprobeerd te maken dat het vrij eenvoudig is om ook andere batterijen eraan toe te voegen, geen idee of bijvoorbeeld doe het zelf batterijen bijvoorbeeld ook aangestuurd / bekeken kunnen worden, maar wilde het gelijk netjes doen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBOHf4SR7ljzUokGKveh9A-Ghbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbB04R6eNaw7yuDAfIWZpv8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZg9_NvpKUk1aWtnV-NG5eo12zA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXXxUZ46G2rVs5G2JAPDIzPh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-09 22:12
Sandburd schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:21:
Ik heb als een klein projectje om met flutter te spelen een app gemaakt voor mijn telefoon waarmee ik lokaal de sessy benader en dus zo kan zien wat hij doet en hem ook aan kan sturen.

Zijn er mensen die misschien belangstelling voor die app hebben? (Flutter/Dart compileert naar zowel iOS/XCode als Android)
Screenshotje van de app op mijn telefoon (ik heb 1 sessy, maar je kunt er zoveel toevoegen als je wilt):

Ik wil waarschijnlijk de broncode in een git repo gaan zetten. Nog even de code netter maken.
Heb de app zo geprobeerd te maken dat het vrij eenvoudig is om ook andere batterijen eraan toe te voegen, geen idee of bijvoorbeeld doe het zelf batterijen bijvoorbeeld ook aangestuurd / bekeken kunnen worden, maar wilde het gelijk netjes doen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ziet er overzichtelijk uit.
ben nieuwsgierig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Sandburd schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:21:

Zeker geinteresseerd! :9
Gezien een Sessy app (nog) op zich laat wachten en de webinterface bewerkelijk is om makkelijk van modus te switchen en inzicht te hebben.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb even een gesloten test aangemaakt in de google play store, daar moet ik mensen voor autoriseren. Geef maar even een pb als je geïnteresseerd bent dan kan ik hem vrij geven voor je.
(Je moet daar dus een Google account voor hebben)

Ik heb geen Apple Developers account. Dus zou uit moeten zoeken hoe dat moet werken als ik iemand wil laten testen met een iPhone.

Voor Android kan ik ook een download link naar APK geven, maar dan vertrouw je me op mijn blauwe ogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
Ik keek zojuist even op het Sessy portaal en mij viel op dat volgens de interface mijn sessy's 2x gaan laden vandaag. de eerste keer netjes op het goedkoopste moment (inmiddels achter de rug, en nu 54% vol) en de tweede keer op het duurste moment. Ben benieuwd of dit een glitch in de interface is of dat m'n Sessy's daadwerkelijk gaan laden ipv ontladen vanmiddag. Meer mensen met het zelfde fenomeen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAAJxEJefeXqZmv9BwGBkaEa0FA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QcEhVlrdmq8BDpHdXC8UUgkV.png?f=fotoalbum_large

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
martinisoft schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 06:08:
Ik keek zojuist even op het Sessy portaal en mij viel op dat volgens de interface mijn sessy's 2x gaan laden vandaag. de eerste keer netjes op het goedkoopste moment (inmiddels achter de rug, en nu 54% vol) en de tweede keer op het duurste moment. Ben benieuwd of dit een glitch in de interface is of dat m'n Sessy's daadwerkelijk gaan laden ipv ontladen vanmiddag. Meer mensen met het zelfde fenomeen?

[Afbeelding]
Ja bij mij ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 19:17

Tazzios

..

Zo'n foutje is wel eerder geweest bij een handmatige correctie. Indien iemand het even bij sessie meld komt het voor iedereen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
Tazzios schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:07:
Zo'n foutje is wel eerder geweest bij een handmatige correctie. Indien iemand het even bij sessie meld komt het voor iedereen goed.
Ga ik meteen ff doen. thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Is gefixt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 19:17

Tazzios

..

Het ROI laad en ontlaad schema voor gister en vandaag is niet echt winstgevend. Theoretisch 1 tot 1.5 cent "winst" per kWh (zonder afschrijving).

Gister 7 cent verlies gemeten met HA. Dus nu ROI maar even uitgezet tot er meer fluctuatie is in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:04
Sandburd schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:30:
Ik heb even een gesloten test aangemaakt in de google play store, daar moet ik mensen voor autoriseren. Geef maar even een pb als je geïnteresseerd bent dan kan ik hem vrij geven voor je.
(Je moet daar dus een Google account voor hebben)

Ik heb geen Apple Developers account. Dus zou uit moeten zoeken hoe dat moet werken als ik iemand wil laten testen met een iPhone.

Voor Android kan ik ook een download link naar APK geven, maar dan vertrouw je me op mijn blauwe ogen ;)
Ontvang graag een Android link ;-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Firmware 1.5.4 is even zichtbaar geweest op de portal, was ook geinstalleerd op mijn 2 Sessy's, maar niet op de P1 dongle.
Nu inmiddels weer teruggetrokken en firmware downgraded naar 1.5.3

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
DaCootMeister schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:29:
Firmware 1.5.4 is even zichtbaar geweest op de portal, was ook geinstalleerd op mijn 2 Sessy's, maar niet op de P1 dongle.
Nu inmiddels weer teruggetrokken en firmware downgraded naar 1.5.3
bij mij geeft hij aan dat er een update beschikbaar is op de dongle en de accu 1.5.4.

hier alles draadloos verbonden en 0 problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Laatst online: 19:53
Bij mij ook maar alles werkt via api vlekkeloos. Iemand die weet wat de update inhoudt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gruijter
1.5.4

Nieuwe features
Winter veiligheidsfunctie - Het kan natuurlijk voorkomen dat de batterij voor een langere periode op 0% staat. Sessy heeft wat reservecapaciteit maar maandenlang op dit niveau blijven is niet goed voor een batterij. Deze functie voorkomt dat de batterij te lang te leeg blijft door af en toe op te laden indien nodig.

Bug fixes:
Algemene bugfixes
Pagina: 1 ... 35 ... 94 Laatste