Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:50
Staan in de portal niet de nieuwe release notes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
All,

Tijdens het downloaden van de nieuwe firmware is bij een van m'n accu's het download-proces blijven hangen. Progress-balkje van downloaden bleef halverwege steken en na een paar minuten viel de verbinding weg.Nu time-out-error in m'n browser op dat ip-adres.

Iemand ervaring hoe dit op te lossen?

De dongles van de P1-meter en de andere accu zijn wel gelukt en staan nu op 1.5.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:53
update volgorde in de portal is wel zenuwachtig!!!! wacht nog wel een nachtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
Mr_thebrown schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:41:
Bij mij ook maar alles werkt via api vlekkeloos. Iemand die weet wat de update inhoudt?
Ja, staat uiteindelijk vermeld als je https://portal.sessy.nl/u...ons/FirmwareUpdateNote/21 volgt.
De details van de update zijn inmiddels door andere users al gepost.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
KoQuest schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:50:
All,

Tijdens het downloaden van de nieuwe firmware is bij een van m'n accu's het download-proces blijven hangen. Progress-balkje van downloaden bleef halverwege steken en na een paar minuten viel de verbinding weg.Nu time-out-error in m'n browser op dat ip-adres.

Iemand ervaring hoe dit op te lossen?

De dongles van de P1-meter en de andere accu zijn wel gelukt en staan nu op 1.5.4.
Keertje spanning er af en erop? Volgens mij zit zit er iets van een automatische rollback in die dan na de laatste stabiele versie zou moeten terug gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
DJP! schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:52:
[...]

Keertje spanning er af en erop? Volgens mij zit zit er iets van een automatische rollback in die dan na de laatste stabiele versie zou moeten terug gaan.
Yep, dat was 'm. Werkschakelaar uit en aan was de truc.
Dank _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Als je ENTSOE gebruikt (HACS integratie en gratis API) dan kijg je een percentage:
- % huidige prijs tov de hoogste prijs die dag, bv. 91% of 75%

Daarmee kun je heel eenvoudig bepalen of de stroom goedkoop genoeg is om te laden (<80% neem ik nu).

Nu wat mee aan het testen:
- XOM van Pim is leidend (die stuurt op PV laden en X op de meter). Het is ROI of XOM (NOM) kiezen want beide kan nog niet (is overigens in ontwikkeling bij Sessy).
- De off set entiteit gebruik ik om het laad gedrag te sturen (flink negatief is laden, 0 is normaal)
- Voor de off set entiteit gebruik ik een input_number die ik telkens aanpas (omdat direct niet kan, niet beschikbaar)
- Laden/ontladen met PV via XOM (PV) of als de stroom goedkoop is (<80%)
- Gaat de EV laden (meestal goedkope stroom of PV via Tibber), dan kijk ik of de stroom goedkoop is, zo ja ook laden Sessy.
- Stroom niet goedkoop en EV is aan het laden (bv. geforceerd): Sessy IDLE (wil geen Sessy stroom in de EV laden).
- Trigger is: wijziging % van ENTSOE of EV aan het laden (die laatste kan er denk ik uit), draait dus meestal maar 1x uur en stuurt de XOM aan voor dat uur.

Dit % maakt het stuk makkelijker. Het is nu een eenvoudig stukje automatiseringslogica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
prettig schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:45:
Als je ENTSOE gebruikt (HACS integratie en gratis API) dan kijg je een percentage:
- % huidige prijs tov de hoogste prijs die dag, bv. 91% of 75%

Daarmee kun je heel eenvoudig bepalen of de stroom goedkoop genoeg is om te laden (<80% neem ik nu).

Nu wat mee aan het testen:
- XOM van Pim is leidend (die stuurt op PV laden en X op de meter). Het is ROI of XOM (NOM) kiezen want beide kan nog niet (is overigens in ontwikkeling bij Sessy).
- De off set entiteit gebruik ik om het laad gedrag te sturen (flink negatief is laden, 0 is normaal)
- Voor de off set entiteit gebruikt een input_number die ik telkens aanpas (omdat direct niet kan, niet beschikbaar)
- Laden/ontladen met PV via XOM (PV) of als de stroom goedkoop is (<80%)
- Gaat de EV laden (meestal goedkope stroom of PV via Tibber), dan kijk ik of de stroom goedkoop is, zo ja ook laden Sessy.
- Stroom niet goedkoop en EV is aan het laden (bv. geforceerd): Sessy IDLE (wil geen Sessy stroom in de EV laden).
- Trigger is: wijziging % van ENTSOE of EV aan het laden (die laatste kan er denk ik uit), draait dus meestal maar 1x uur en stuurt de XOM aan voor dat uur.

Dit % maakt het stuk makkelijker. Het is nu een eenvoudig stukje automatiseringslogica.
Ben zeker benieuwd wat je testen opleveren. Hopelijk wil je die test-cases en resultaten later een keer beschrijven en delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Laatst online: 21-12-2024
PV opbrengst voorspellen: https://www.home-assistant.io/integrations/forecast_solar/

Standaard (veel gebruikte) integratie. Gratis voor 1 dag vooruit.

Eens kijken hoe goed die is en dan wellicht gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BosGnoom
  • Laatst online: 24-09 10:26
prettig schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:05:
PV opbrengst voorspellen: https://www.home-assistant.io/integrations/forecast_solar/

Standaard (veel gebruikte) integratie. Gratis voor 1 dag vooruit.

Eens kijken hoe goed die is en dan wellicht gaan gebruiken.
Deze had ik laatst ook al gevonden. Ben ondertussen aan het vergelijken wat ik per dag genereer met de zonnepanelen en wat deze voorspeld.

Met een redelijke match wil ik een "er is weinig zon, dus laad de Sessy maar 's nachts op" mode in gaan. Op dit moment heb ik nog een variabel contract, dus alleen met dag- en nachtstroom. Dan zou ik de stroomkosten overdag nog wat kunnen drukken in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Mijn Sessy komt in november begreep ik vandaag. Zou Q1 2024 zijn. Productie verhoogd?
Zal er nog weinig aan hebben in het winterseizoen en met nog een vast contract zonder echt piek/dal verschil. Maar toch mooi dat hij al komt, en dan rekenen of/wanneer de overstap naar dynamisch loont.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:39
Heintje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:19:
Mijn Sessy komt in november begreep ik vandaag. Zou Q1 2024 zijn. Productie verhoogd?
Zal er nog weinig aan hebben in het winterseizoen en met nog een vast contract zonder echt piek/dal verschil. Maar toch mooi dat hij al komt, en dan rekenen of/wanneer de overstap naar dynamisch loont.
Als je een wat slim huis hebt is volgens mij de overstap naar een dynamisch energie contract zo ie zo best te verdedigen. Je betaalt gewoon redelijk de dagprijs i.p.v. een bedrag dat vaak een half jaar vast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_aniel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-04 11:05
De 2 SESSY's hangen nu bijna twee weken.
Werden heel netjes geïnstalleerd in mijn inpandige garage. Zeker de eerste week goede zonne opbrengst en mooi nul op de meter, nu uiteraard weinig zon ☀️ dus staan ze regelmatig richting nul ....

Wat doet de laatste update? Bijladen vanuit het net, om een te lange nulstand te vermijden en met hoeveel ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3obKxGefbJFbDPl49d_VNTUTpMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTI7Iy6BZdyQm2EspooAQy5g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-09 21:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOue59taKR6BzWCEfvoB_wgZJcY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mHIhrVWRloqW7Pgx7S23STLK.jpg?f=user_large

Kreeg deze popup bij het inloggen op de portal. Netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 12:49

Len

Leeg

BosGnoom schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:39:
Met een redelijke match wil ik een "er is weinig zon, dus laad de Sessy maar 's nachts op" mode in gaan. Op dit moment heb ik nog een variabel contract, dus alleen met dag- en nachtstroom. Dan zou ik de stroomkosten overdag nog wat kunnen drukken in de winter.
Dan moet je wel een heel groot verschil hebben tussen laag en hoog tarief. Kijk dat eerst goed na, want normaal gesproken is dat verschil te klein om daar winst uit te halen.

Free Tibet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:59
Hier hangt inmiddels ook een Sessy. De monteur was 8 uur hier, en 9.15 was het alweer klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMHkTNqaAa7IGSjWC-ZLriOznOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4JabhGXULYpAr8SbIObICYH.jpg?f=fotoalbum_large

En het vooraanzicht, beetje raar perspectief misschien maar dat komt door de groothoeklens, anders kreeg ik het in de kleine ruimte niet volledig in beeld :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwPbprlA2uq6BFS1hloyChOZLf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hg0xP2GQUPotLCc3pnRiAWQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zien hoe het gaat. Dit is het beeld de afgelopen drie kwartier, sinds hij in bedrijf is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKc_ZcrXumExj_CZONrHSbgCMyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4lsXcCyY1eN57vd2kQC7GxT.jpg?f=fotoalbum_large

Af en toe lijkt hij wel even tijd nodig te hebben om zich aan te passen aan het actuele verbruik/teruglevering om op 0 uit te komen (zie de omcirkelde stukjes) maar hij tendeert wel steeds netjes naar de 0 lijkt het.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
De NoM van de Sessy is niet de snelste maar wel stabiel. Volgens mij heb je een Quooker? Hier heb ik bijna de zelfde lijn als de Sessy in NoM draait en de Quooker even opwarmt. helaas is het de laatste dagen niet echt wat met PV opwek en staat de Sessy dus stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
DJP! schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:49:
De NoM van de Sessy is niet de snelste maar wel stabiel. Volgens mij heb je een Quooker? Hier heb ik bijna de zelfde lijn als de Sessy in NoM draait en de Quooker even opwarmt. helaas is het de laatste dagen niet echt wat met PV opwek en staat de Sessy dus stil.
Klopt, ik heb inderdaad een Quooker.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Arnold79 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:59:
[Afbeelding]

Kreeg deze popup bij het inloggen op de portal. Netjes!
Jazeker, dit is wel een goede manier om actualiteiten met je gebruikers te delen (zolang geen Sessy app bestaat met pushmelding op telefoons/tablets) ipv een plekje op de website.

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-09 22:12
Ik zag ook een nieuwe versie van de Homey app voor sessy. Dank, @gruijter! Nu ook op die manier veel meer inzicht en mogelijkheden, volgens mij. Zou er een mogelijkheid zijn om het Vullings percentage van de sessy's te gebruiken als trigger? Zit er over te denken om dat te gebruiken als het zou kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
HaraldBou schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:47:
IZou er een mogelijkheid zijn om het Vullings percentage van de sessy's te gebruiken als trigger? Zit er over te denken om dat te gebruiken als het zou kunnen.
Die zat er toch al lang in onder de flows, bij een "als" opdracht op de Sessy Batt "Accuniveau groter/kleiner dan xx %"

[ Voor 19% gewijzigd door psdata op 27-10-2023 13:58 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
HaraldBou schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:47:
Ik zag ook een nieuwe versie van de Homey app voor sessy. Dank, @gruijter! Nu ook op die manier veel meer inzicht en mogelijkheden, volgens mij. Zou er een mogelijkheid zijn om het Vullings percentage van de sessy's te gebruiken als trigger? Zit er over te denken om dat te gebruiken als het zou kunnen.
Ik zou hier wel mee oppassen, het vullings percentage (State of Charge) wil wel eens gaan driften en hoeft daarom niet altijd heel nauwkeurig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-02 20:40
Gert2761 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:05:
Ik zie vooral deze melding continue voorbij gaan in de webinterface van de Sessy zelf:

2023/10/04 E (11:23:53.981) strategy_common: P1 state 'P1_DATAVALIDITY_ERR' is not the expected 'P1_OK'

Lijkt toch iets met de firmware van P1 meter waar ik dit soort meldingen veelvuldig zie:

2023/10/04 E (11:49:04.277) dsmr_telegram_check: Checksum mismatch, crc from telegram: '9DC9', calculated crc: 'D46A'

Ik heb ze vanmorgen vroeg al gemaild maar nog geen reactie gehad. Doorgaans reageren ze meestal wel snel. Misschien hebben ze wat uitdagingen na de uitrol van 1.5.3 .......
Voorlopig is de Sessy nog in diepe rust.
Vandaag is mijn Sessy omgewisseld. Eindelijk weer up-and-running!
Reparatie op locatie was blijkbaar niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Wellicht al beantwoord maar ik kan zo snel in de 141 pagina's dat dit forum al vult het niet vinden dus nog een keer de vraag.

Is er iemand al bezig geweest met Home Assistant en manier om automatisch de Sessy's vol te laden wanneer de stroomprijs op zijn laagst is?

Nee ik wil het niet in ROI mode gaan gebruiken maar gewoon de accu's vol laden wanneer de stroom het goedkoopst is en deze dan overdag gebruiken aangezien op het moment de zonnepanelen niet echt veel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:46
Sicos schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:39:
Wellicht al beantwoord maar ik kan zo snel in de 141 pagina's dat dit forum al vult het niet vinden dus nog een keer de vraag.

Is er iemand al bezig geweest met Home Assistant en manier om automatisch de Sessy's vol te laden wanneer de stroomprijs op zijn laagst is?

Nee ik wil het niet in ROI mode gaan gebruiken maar gewoon de accu's vol laden wanneer de stroom het goedkoopst is en deze dan overdag gebruiken aangezien op het moment de zonnepanelen niet echt veel doen.
Check deze post van mij: AWEF in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:04
Nou de nieuwe versie van de Sessy Homey app is bij mijn een verslechtering! Steeds is de verbinding met P1 even weg. Is dit te fixen of kan ik de eerdere versie terug zetten op een of andere manier?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver surfer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-05 18:04
Allen,

Ben op nieuw op dit forum! En ondanks dat ik tweakers al vrij lang ken ben ik nu bij dit forum gekomen i.v.m. mijn Sessy. Ik heb sinds 4 oktober één Sessy. Heb hem 25 februari besteld. En de installaties is uitgevoerd door Sessy. Dus wat mij betreft mag ik op het lijstje in de eerste post.

O ja, hij draait nu nog op nul op de meter. Vanaf 4 november ga ik over op een variabel contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Silver surfer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:21:
Dus wat mij betreft mag ik op het lijstje in de eerste post.
Ik mag ook wel op die lijst.
1 sessy, besteld 17-02-2023, geplaatst door Sessy op 27-10-2023.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:12

anboni in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic" is een beginpunt, wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
anboni schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 00:29:
[...]

Na een paar dagen fröbelen, heb ik iets wat in de basis ongeveer in bovenstaande punten voorziet. Heb er maar een package van gemaakt, zodat bijna alles in 1 bestand zit: https://pastebin.com/XrCwEf2e

Wat dit tot nu toe doet:
  • 3 goedkoopste uren 's nachts en 3 goedkoopste uren overdag opladen
  • Als het huidige uurtarief hoger is dan laatste laadtarief+20% dan worden de Sessy's op NOM gezet
  • In andere gevallen worden ze in Idle gezet
En nog een heleboel plannen en wensen voor de toekomst:
  • ipv het laatste laadtarief wil ik eigenlijk een gemiddelde gaan berekenen. Vandaag was zo'n geval waar laatste tarief er heel ver naast zat omdat de helft van de opgeslagen stroom van de zonnepanelen kwam
  • op dit moment worden de accu's volgeladen tot 100% als daar genoeg tijd voor is, waardoor ik potentieel wat zonneoverschot teruglever
  • zonneverwachting meenemen in de planning
  • terugleveren op hoogste tarief van de dag als er genoeg in de accu's zit
Mocht iemand tips of adviezen hebben ter verbetering, hou ik me aanbevolen. Ik ben echt nog een totale HA n00b.
Ik zit jouw script uit te proberen in Home Assistant maar ik ben nogal een noob in Home Assistant gebied als het om scripts gaat.

Waar precies plaats ik jouw script? Ik was nu uitgegaan van het toevoegen van een nieuwe automatisering maar als ik dat doe (en ik heb alle change me's aangepast) dan krijg ik onderstaande fout als ik het script wil opslaan.

Message malformed: extra keys not allowed @ data['automation']

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
cacofant schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:44:
Nou de nieuwe versie van de Sessy Homey app is bij mijn een verslechtering! Steeds is de verbinding met P1 even weg. Is dit te fixen of kan ik de eerdere versie terug zetten op een of andere manier?
Hier inderdaad ook af en toe een rood driehoekje met uitroepteken bij de p1 meter, maar dat lost zich binnen een minuut vaak al weer op. @gruijter heb jij daar ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
@Silver surfer en @Glenfiddich Ik heb jullie toegevoegd.

@anboni en @cacofant zie in de Sessy ook errors dat de communicatie met de P1 meter verloren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:16
HaraldBou schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:52:
[...]

Hier inderdaad ook af en toe een rood driehoekje met uitroepteken bij de p1 meter, maar dat lost zich binnen een minuut vaak al weer op. @gruijter heb jij daar ook last van?
Ik onderzoek waar dit vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Volgens mij blijft de P1 wel gewoon communiceren met de Sessy cloud. Het gaat mis in Homey na deze update..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:47

worker

2x Sessy thuisbatterij

Waarom zou je dit doen?
Als je de verliezen en de afschrijving meeneemt kost een kWh uit je accu ruwweg 12ct meer dan de prijs waarop je heb geladen. De afgelopen dagen zijn prijsverschillen laag.
Als je dan gaat laden op de laagste prijs, en de inhoud van je accu dan gaat gebruiken over de dag, dan heeft dit 2 effecten:
- je leidt verlies
- en je belast het net onregelmatiger dan wanneer je je accu niet zou gebruiken.

Volgens mij is het voor niemand beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Laatst online: 29-09 21:14
Heintje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:19:
Mag ik vragen wanneer je besteld hebt? Ik 5 juni voor ook levering Q1, aansluiting in de garage heb ik een paar weken terug gemaakt en ben klaar voor de Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
cacofant schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:50:
Volgens mij blijft de P1 wel gewoon communiceren met de Sessy cloud. Het gaat mis in Homey na deze update..
Kun je een app diagnostics report sturen?

En is de firmware wel op de laatste stand? (1.5.4)
En wat heb je ingevuld bij advanced settings als Dongle S/N en Dongle wachtwoord? Daar moet je de gegevens van de sticker invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik heb Homey al sinds juni draaien, de settings staan dus nog steeds goed. Ja ik heb 1.5.4 zowel op Sessy als de P1 dongle.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
gruijter schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:30:
[...]

Kun je een app diagnostics report sturen?

En is de firmware wel op de laatste stand? (1.5.4)
En wat heb je ingevuld bij advanced settings als Dongle S/N en Dongle wachtwoord? Daar moet je de gegevens van de sticker invullen.
Diagnostisch rapport:

ea6c7ebe-f6d6-4a56-b546-5b45ffa5e2d9

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
worker schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Waarom zou je dit doen?
Als je de verliezen en de afschrijving meeneemt kost een kWh uit je accu ruwweg 12ct meer dan de prijs waarop je heb geladen. De afgelopen dagen zijn prijsverschillen laag.
Als je dan gaat laden op de laagste prijs, en de inhoud van je accu dan gaat gebruiken over de dag, dan heeft dit 2 effecten:
- je leidt verlies
- en je belast het net onregelmatiger dan wanneer je je accu niet zou gebruiken.

Volgens mij is het voor niemand beter.
Deze snap ik niet helemaal, de prijs is juist goedkoper omdat er waarschijnlijk "overschot" is die de prijs drukt en wanneer de prijs hoger is is er juist veel vraag. Dus volgens mij help ik eerder mee de boel in balans te houden dan dat het nadelig zou zijn.

En als ik goedkoper uit had willen zijn dan had ik geen accu's gekocht omdat die in principe nog niet rendabel zijn op de Nederlandse markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
cacofant schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:52:
Ik heb Homey al sinds juni draaien, de settings staan dus nog steeds goed. Ja ik heb 1.5.4 zowel op Sessy als de P1 dongle.
`Wrong username/password`
Dus je moet de settings controleren/aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Oke bedankt ga ik het nogmaals checken

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gruijter
@cacofant Het wachtwoord zou overigens niet verplicht moeten zijn voor P1. Heb de fout gevonden in de code. Nieuwe Homey versie komt er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
Vraagje mbt HA:
Ik gebruik de integratie van PimDoos (laatste versie) in mijn HA. Waarom krijg ik bij “Sessy-xxxx System State” (sensor.sessy_xxx_system_state) alleen Actief of Standby te zien. Deze sensor geeft een andere status terug bij de statussen onder ontwikkelhulpmiddelen. Als de status “Actief” wordt weergegeven is dit in werkelijkheid “running safe”.
Daarnaast krijg ik ook geen waarde terug bij de “System State Details”.

Is dit ergens aan te passen? Of wordt dit hogere HA-kunde :-).

Mvg, Gert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Gert2761 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:09:
Vraagje mbt HA:
Ik gebruik de integratie van PimDoos (laatste versie) in mijn HA. Waarom krijg ik bij “Sessy-xxxx System State” (sensor.sessy_xxx_system_state) alleen Actief of Standby te zien. Deze sensor geeft een andere status terug bij de statussen onder ontwikkelhulpmiddelen. Als de status “Actief” wordt weergegeven is dit in werkelijkheid “running safe”.

Mvg, Gert
Heb je wel de laatste versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
Sicos schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

Heb je wel de laatste versie?
Zeker 0.5.4, gisteren met HACS de update geinstalleerd. Maar daarvoor was het ook al.

De rest van alle sensoren geven alles weer zo als je zou verwachten.
Ook de Sessy is voorzien van de laatste update.
Zelfs HA zelf op de laatste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Vraagje mbt HA:

Mvg, Gert
Bij system state details staat bij normaal bedrijf niets. Bij mij staat daar af en toe waiting als de Sessy in “waiting in safe situation” staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Sicos schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:14:
[...]
Waar precies plaats ik jouw script?
Ohja, dat zal ik er nog even bijzetten in die post ook.

Sla het bestand op in de /config directory van HA en neem deze regels op in je configuration.yaml

YAML:
1
2
3
homeassistant:
  packages:
    sessy_battery_control: !include sessy_battery_control.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
DJP! schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:17:
@Silver surfer en @Glenfiddich Ik heb jullie toegevoegd.

@anboni en @cacofant zie in de Sessy ook errors dat de communicatie met de P1 meter verloren is?
Ik zie in de logs van een van de Sessys inderdaad gistermiddag een paar keer communicatiefouten. Ik zie ook dat ze zichzelf allemaal hebben geupdate naar 1.5.4, ondanks dat ik in de portal 'na akkoord' heb ingesteld. Geen idee of ze dat dan gisteren hebben staan doen en dat de communicatiefouten heeft veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
gruijter schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:33:
@cacofant Het wachtwoord zou overigens niet verplicht moeten zijn voor P1. Heb de fout gevonden in de code. Nieuwe Homey versie komt er aan.
Kan het ook kloppen dat ik niet meer direct vanuit Homey op een knop opladen of leveren kan drukken? Hij geeft aan dat homey niet als besturing staat ingesteld. Tot de vorige versie kon ik gewoon op opladen klikken per sessy als ik in de loop van de dag vond dat hij mocht gaan laden.
#Benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
HaraldBou schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:16:
[...]

Kan het ook kloppen dat ik niet meer direct vanuit Homey op een knop opladen of leveren kan drukken? Hij geeft aan dat homey niet als besturing staat ingesteld. Tot de vorige versie kon ik gewoon op opladen klikken per sessy als ik in de loop van de dag vond dat hij mocht gaan laden.
#Benieuwd
Net geprobeerd en werkt gewoon. Wel wachtwoord goed instellen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Vraagje mbt HA:

Mvg, Gert
De system state wordt vertaald als de Home Assistant taal op Nederlands staat. Dat je 'Actief' of 'Standby' ziet klopt dus. :)
De System State details zijn normaal gesproken leeg. Hier zie je alleen wat staan als Sessy ergens op moet wachten of als er een fout is opgetreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyOosterveer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-05 20:01
Mister I schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

Ik was hiervan ook op de hoogte en was een van de redenen om ze te kopen.
Had van te voren met onze accountant al even geschakeld en die bevestigde dat ik de sessy's kon kopen zakelijk. Heb een bedrijf aan huis namelijk.
EIA aangevraagd en van de week de goedkeuring gekregen. :D

BTW dus terug gekregen en kan 45% van de investering aftrekken van mijn IB aangifte.
Top! 💪🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Laatst online: 17-08 15:18
Stokertje schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

Mag ik vragen wanneer je besteld hebt? Ik 5 juni voor ook levering Q1, aansluiting in de garage heb ik een paar weken terug gemaakt en ben klaar voor de Sessy.
Ook juni.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Laatst online: 29-09 21:14
Oh, kijk aan, toevallig. Dan ben ik mogelijk ook bijna aan de beurt! 👍 Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Is dit normaal?

Het afgelopen half uur is er netto sprake van circa 400-500 watt teruglevering door de zonnepanelen dus ik zou verwachten dat de Sessy dan gaat opladen.

Echter: hij gaat continu van Standby naar Actief naar Wacht in veilige situatie en daarna hetzelfde rondje steeds weer opnieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAc9STRE_WoBdy0zp-reacPZ1pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2HcXwcRfqeeDSRY8F54E5RH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Glenfiddich op 29-10-2023 10:04 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik laad hem nu zelf geforceerd op met 17ct per k Wh :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
cacofant schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:04:
Ik laad hem nu zelf geforceerd op met 17ct per k Wh :-)
Kijk, dat kan ook natuurlijk.
Als je HA gebruikt en de integratie van PimDoos, zou je dan je instellingen willen delen?
Ofwel, hoe doe je dat? (screenshots? je merkt het, ik ben een HA noob :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Glenfiddich schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:00:
Is dit normaal?

Het afgelopen half uur is er netto sprake van circa 400-500 watt teruglevering door de zonnepanelen dus ik zou verwachten dat de Sessy dan gaat opladen.

Echter: hij gaat continu van Standby naar Actief naar Wacht in veilige situatie en daarna hetzelfde rondje steeds weer opnieuw.

[Afbeelding]
Heeft iemand misschien advies voor mij?
Ik krijg namelijk de indruk dat mijn net geplaatste sessy nu al kapot is :F

Hij staat in NOM modus en er is netto sprake van teruglevering. 700W op het moment van schrijven.

Je ziet steeds dat hij dan een setpoint instelt, heel kort op actief gaat, en daarna in “wacht in veilige situatie” modus springt. Daar blijft hij dan een tijdje in hangen, dan gaat hij weer naar standby, en even later herhaalt het zich: Setpoint instellen, actief, wacht in veilige situatie.

Ik heb meermaals geprobeerd hem in API modus te zetten en dan zelf handmatig een setpoint in te stellen van bijvoorbeeld -1000 om te forceren dat hij oplaadt, maar dan gebeurt hetzelfde: actief, wacht in veilige situatie, standby.

Kortom hij weigert te laden.

De batterij is op dit moment leeg.

Iemand een tip wat ik nog kan proberen?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Glenfiddich schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:04:
[...]

Heeft iemand misschien advies voor mij?
Ik krijg namelijk de indruk dat mijn net geplaatste sessy nu al kapot is :F

Hij staat in NOM modus en er is netto sprake van teruglevering. 700W op het moment van schrijven.

Je ziet steeds dat hij dan een setpoint instelt, heel kort op actief gaat, en daarna in “wacht in veilige situatie” modus springt. Daar blijft hij dan een tijdje in hangen, dan gaat hij weer naar standby, en even later herhaalt het zich: Setpoint instellen, actief, wacht in veilige situatie.

Ik heb meermaals geprobeerd hem in API modus te zetten en dan zelf handmatig een setpoint in te stellen van bijvoorbeeld -1000 om te forceren dat hij oplaadt, maar dan gebeurt hetzelfde: actief, wacht in veilige situatie, standby.

Kortom hij weigert te laden.

De batterij is op dit moment leeg.

Iemand een tip wat ik nog kan proberen?
Als je inlogt op de Sessy zelf zie je dan rare dingen in de syslog (groene/oranje bolletje links boven) of rare errors in de error log (ip/errors)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
DJP! schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:09:
[...]

Als je inlogt op de Sessy zelf zie je dan rare dingen in de syslog (groene/oranje bolletje links boven) of rare errors in de error log (ip/errors)?
Dit is een dump van het recentste stukje log.

Ik lees veelvuldig "short circuit", dat kan niet goed zijn }:| :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
Error log

2023/10/29 E (11:22:04.752) ac_board: 2023/10/29 E (11:22:02.731) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (11:17:15.242) ac_board: 2023/10/29 E (11:17:13.221) inverter_internal: Fault: Short circuit
2023/10/29 E (11:15:37.653) null_on_meter: Failed to request the power state from ac board, with error: ESP_ERR_TIMEOUT

2023/10/29 E (11:15:37.621) ac_board: 2023/10/29 E (11:15:35.603) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (11:14:17.509) ac_board: 2023/10/29 E (11:14:15.428) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (11:12:57.538) ac_board: 1970/01/01 E (01:24:09.821) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (11:10:14.951) ac_board: 1970/01/01 E (01:21:26.738) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (11:08:33.570) ac_board: 1970/01/01 E (01:19:45.855) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (11:07:03.404) ac_board: 1970/01/01 E (01:18:15.688) inverter_internal: Fault: Short circuit
2023/10/29 E (11:06:16.979) cloud comms: "No type field found in message: ESP_ERR_NOT_FOUND"
2023/10/29 E (11:05:29.953) cloud comms: Restarting websockets client
2023/10/29 E (11:05:00.064) cloud comms: "Received data is not JSON parsable"
2023/10/29 E (11:05:00.019) cloud comms: "SignalR error found in request body: Connection closed with an error. InvalidDataException: Error reading JSON."

2023/10/29 E (11:04:40.034) ac_board: 1970/01/01 E (01:15:52.317) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (11:03:19.856) ac_board: 1970/01/01 E (01:14:32.143) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (11:01:59.987) ac_board: 1970/01/01 E (01:13:12.264) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (11:00:39.815) ac_board: 1970/01/01 E (01:11:52.101) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:58:50.142) ac_board: 1970/01/01 E (01:10:02.425) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:55:41.087) ac_board: 1970/01/01 E (01:06:53.371) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:54:19.750) ac_board: 1970/01/01 E (01:05:32.034) inverter_internal: Fault: Short circuit
2023/10/29 E (10:53:19.861) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.

2023/10/29 E (10:52:47.535) ac_board: 1970/01/01 E (01:03:59.815) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:51:27.918) ac_board: 1970/01/01 E (01:02:39.696) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:50:07.286) ac_board: 1970/01/01 E (01:01:19.571) inverter_internal: Fault: Short circuit
2023/10/29 E (10:48:47.561) strategy_supervisor: Failed to set wanted charging power '0' to ac board, with error: ESP_ERR_INVALID_STATE
2023/10/29 E (10:48:47.547) strategy_common: Failed to get active phase in nvs, with error ESP_ERR_INVALID_STATE
2023/10/29 E (10:48:47.229) rest-api: rest_send_err failed, with message: Failed to request power state, with code: 500 Internal Server Error
2023/10/29 E (10:48:47.227) rest-api: Failed to request power state: ESP_ERR_INVALID_STATE
2023/10/29 E (10:48:47.130) comms_ac: Rebooting AC board...
2023/10/29 E (10:46:04.621) strategy_supervisor: Did not receive an update from strategy 'ROI Task' in 35s, setting output power to 0
2023/10/29 E (10:46:04.110) comms_ac: Rebooting AC board...

2023/10/29 E (10:42:19.872) ac_board: 2023/10/29 E (10:42:17.866) inverter_internal: Fault: Short circuit
2023/10/29 E (10:42:12.313) rest-api: rest_send_err failed, with message: The 'open mode' is not set as the active power strategy. Set it first using /api/v1/power/active_strategy., with code: 500 Internal Server Error
2023/10/29 E (10:41:48.162) rest-api: rest_send_err failed, with message: The 'open mode' is not set as the active power strategy. Set it first using /api/v1/power/active_strategy., with code: 500 Internal Server Error

2023/10/29 E (10:40:34.405) ac_board: 2023/10/29 E (10:40:31.886) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:39:13.803) ac_board: 2023/10/29 E (10:39:11.796) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:37:53.724) ac_board: 2023/10/29 E (10:37:51.717) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:36:33.652) ac_board: 2023/10/29 E (10:36:31.646) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:35:13.574) ac_board: 2023/10/29 E (10:35:11.568) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:33:53.497) ac_board: 2023/10/29 E (10:33:51.491) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:32:33.441) ac_board: 2023/10/29 E (10:32:31.435) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:31:13.398) ac_board: 2023/10/29 E (10:31:11.393) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:29:53.153) ac_board: 2023/10/29 E (10:29:50.639) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:28:30.910) ac_board: 2023/10/29 E (10:28:28.906) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:24:42.717) ac_board: 2023/10/29 E (10:24:40.713) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:23:22.742) ac_board: 2023/10/29 E (10:23:20.738) inverter_internal: Fault: Short circuit

2023/10/29 E (10:13:32.830) ac_board: 2023/10/29 E (10:13:30.832) inverter_internal: Fault: Short circuit
2023/10/29 E (10:11:18.466) strategy_common: Resolving via mDNS failed: ESP_ERR_NOT_FOUND. Using existing IP instead.

@anboni ik las dat jij dit ook had. Is bij jou de sessy met short circuit melding ook inderdaad defect gebleken en vervangen?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
KoQuest schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

Kijk, dat kan ook natuurlijk.
Als je HA gebruikt en de integratie van PimDoos, zou je dan je instellingen willen delen?
Ofwel, hoe doe je dat? (screenshots? je merkt het, ik ben een HA noob :9 )
Ik werk niet met HA maar met Homey

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
cacofant schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:53:
[...]

Ik werk niet met HA maar met Homey
Ah okay, dankjewel, dan kijk ik verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Nu online
@Glenfiddich
Heb je al eens een reboot gedaan van je sessy (echt spanning er af) en dan kijken of je deze zelfde melding nog weer krijgt.
Met de spanning er af weetje zeker dat beide ESP bordjes een reboot krijgen (zowel de sessy als de batterij)

Succes

[ Voor 23% gewijzigd door psdata op 29-10-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Glenfiddich schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:26:
@anboni ik las dat jij dit ook had. Is bij jou de sessy met short circuit melding ook inderdaad defect gebleken en vervangen?
Ja, die melding blijft 'ie bij mij ook geven. Vervanging staat gepland voor over anderhalve week pas, ze hebben het blijkbaar flink druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
psdata schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:58:
@Glenfiddich
Heb je al eens een reboot gedaan van je sessy (echt spanning er af) en dan kijken of je deze zelfde melding nog weer krijgt.
Met de spanning er af weetje zeker dat beide ESP bordjes een reboot krijgen (zowel de sessy als de batterij)

Succes
Toen ik deze melding aan Sessy mailde kreeg ik van Twan zelf de reactie dat die probleem bij "0.86% van alle geplaatste sessys voorkomt" en dat 'ie vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
psdata schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:58:
@Glenfiddich

Succes
Zelfde melding.
anboni schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:07:
[...]

Toen ik deze melding aan Sessy mailde kreeg ik van Twan zelf de reactie dat die probleem bij "0.86% van alle geplaatste sessys voorkomt" en dat 'ie vervangen moet worden.
Helder. Wordt dus vervanging lijkt me.

Ik heb de Sessy nu op laadstrategie "UIT" gezet en ik zal Sessy morgen bellen :/

@Twan_V Hij is bij mij geplaatst in een situatie waarin het bewolkt en regenachtig was. Vandaag was de eerste gelegenheid waar de zon voldoende scheen waarbij hij had moeten opladen en nu al meteen deze foutmelding. Waarschijnlijk was deze Sessy dus DOA, kon hij al bij plaatsing alleen maar ontladen en niet laden door een kortsluiting. Ik kan mij eerlijk gezegd niet aan de indruk onttrekken dat deze fout er bij de installatie al uit had kunnen worden gehaald als bij de installatie door de monteur ook wordt meegenomen een korte test met handmatig laden en ontladen om te kijken of dat foutloos werkt. Misschien een tip voor de monteurs.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
@Glenfiddich je kunt ook nog proberen om de firmware opnieuw te installeren via de lokale webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
gruijter schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:30:
@Glenfiddich je kunt ook nog proberen om de firmware opnieuw te installeren via de lokale webinterface.
Ja, want een softwareupdate kan vast een fysieke kortsluiting wel verhelpen... 8)7 Ding is gewoon kapot en moet vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
gruijter schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:30:
Voor de volledigheid inmiddels ook geprobeerd, foutmelding blijft.
Kan ik in elk geval zeggen dat ik alles geprobeerd heb.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Glenfiddich schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:26:
[...]

Dit is een dump van het recentste stukje log.

Ik lees veelvuldig "short circuit", dat kan niet goed zijn }:| :(
Ik had dit ook, bij mij is toen mijn Sessy omgewisseld. Ontlaadde, en laadde in mijn geval ook niet meer op.
Is dit bij jou ook aan de orde?

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
DaCootMeister schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:47:
[...]

Ik had dit ook, bij mij is toen mijn Sessy omgewisseld. Ontlaadde, en laadde in mijn geval ook niet meer op.
Is dit bij jou ook aan de orde?
Ja, na plaatsing ontlaadde hij en bij de eerste gelegenheid waarin hij zou moeten laden bleek dat niet te werken.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
  • Nu online
@Glenfiddich Mocht je dat nog niet gedaan hebben, neem even contact op met de Sessy klantenservice: https://www.sessy.nl/service

"inverter_internal: Fault: Short circuit" is een defect aan de omvormer, valt onder garantie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Nu online
Glenfiddich schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:17:
[...]

@Twan_V Ik kan mij eerlijk gezegd niet aan de indruk onttrekken dat deze fout er bij de installatie al uit had kunnen worden gehaald als bij de installatie door de monteur ook wordt meegenomen een korte test met handmatig laden en ontladen om te kijken of dat foutloos werkt. Misschien een tip voor de monteurs.
Vind ik eigenlijk wel een goede optie om via de locale webgui een test run van 15min/laden en 15 min te ontladen te starten en of de mogelijkheid om je Sessy te bedienen (net zoals mogelijk is bij Homey cq HA) gewoon het laden of ontladen te starten via de locale webgui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
PimDoos schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:06:
@Glenfiddich Mocht je dat nog niet gedaan hebben, neem even contact op met de Sessy klantenservice: https://www.sessy.nl/service

"inverter_internal: Fault: Short circuit" is een defect aan de omvormer, valt onder garantie. :)
Mail inmiddels al verstuurd.
Shit happens, zullen we maar zeggen. Hopelijk snel een vervanger.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
psdata schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

Vind ik eigenlijk wel een goede optie om via de locale webgui een test run van 15min/laden en 15 min te ontladen te starten en of de mogelijkheid om je Sessy te bedienen (net zoals mogelijk is bij Homey cq HA) gewoon het laden of ontladen te starten via de locale webgui.
Na de installatie zat de monteur hier nog even aan de koffie, ik veronderstel dat dat bij de meeste klanten wel het geval zal zijn. Een prima moment voor een test-run lijkt me :)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Glenfiddich schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:10:
[...]

Na de installatie zat de monteur hier nog even aan de koffie, ik veronderstel dat dat bij de meeste klanten wel het geval zal zijn. Een prima moment voor een test-run lijkt me :)
Die testrun had ook tijdens productie gedaan kunnen worden lijkt mij, uiteindelijk wordt het ding alleen maar elektrisch aangesloten en niet ter plaatse in elkaar gezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 22:17
Glenfiddich schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:17:
[...]

Zelfde melding.

[...]

Helder. Wordt dus vervanging lijkt me.

Ik heb de Sessy nu op laadstrategie "UIT" gezet en ik zal Sessy morgen bellen :/

@Twan_V Hij is bij mij geplaatst in een situatie waarin het bewolkt en regenachtig was. Vandaag was de eerste gelegenheid waar de zon voldoende scheen waarbij hij had moeten opladen en nu al meteen deze foutmelding. Waarschijnlijk was deze Sessy dus DOA, kon hij al bij plaatsing alleen maar ontladen en niet laden door een kortsluiting. Ik kan mij eerlijk gezegd niet aan de indruk onttrekken dat deze fout er bij de installatie al uit had kunnen worden gehaald als bij de installatie door de monteur ook wordt meegenomen een korte test met handmatig laden en ontladen om te kijken of dat foutloos werkt. Misschien een tip voor de monteurs.
Balen! Dit is inderdaad hetzelfde probleem waar anboni zijn Sessy ook last van heeft, de fout treed niet altijd meteen na de installatie op. Vreemd genoeg zijn ze wel door de end-of-line test gekomen, er loopt uiteraard een onderzoek om dit voor eens en altijd op te lossen.
Stuur even een mailtje naar info@sessy.nl, dan plannen we een vervanging in. We plannen de installateurs 2-3 weken voorruit maar proberen een vervanging er nog wel eens bij te boeken op de route. De Sessy is verder niet gevaarlijk in deze staat maar snappen dat je na zo lang wachten snel een werkend product wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Bij mij heeft de monteur het laden en ontladen gewoon getest na installatie hoor.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Twan_V schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Balen! Dit is inderdaad hetzelfde probleem waar anboni zijn Sessy ook last van heeft, de fout treed niet altijd meteen na de installatie op. Vreemd genoeg zijn ze wel door de end-of-line test gekomen, er loopt uiteraard een onderzoek om dit voor eens en altijd op te lossen.
Stuur even een mailtje naar info@sessy.nl, dan plannen we een vervanging in. We plannen de installateurs 2-3 weken voorruit maar proberen een vervanging er nog wel eens bij te boeken op de route. De Sessy is verder niet gevaarlijk in deze staat maar snappen dat je na zo lang wachten snel een werkend product wilt.
Bedankt voor je reactie. Mail is al verstuurd, ik hoor het wel!

Ik laat hem tot die tijd dan op laadmodus “uit” staan.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Nu online
cacofant schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:24:
Bij mij heeft de monteur het laden en ontladen gewoon getest na installatie hoor.
Ben dan wel benieuwd hoe hij dat voor elkaar kreeg, daar het standaard niet in de weggui's zit, om hem op laden of ontladen te zetten.
Je kan een geluk hebben dat hij in Nom meteen gaat onladen (als er energie in zit) maar laden gaat moeilijker als er geen zon is (er van uit gaand dat hij in serie met PV staat).
Ik bestuur hem zelf via Homey,maar veel mensen hebben (nog) geen Homey of HA draaien, en daar zou dit een welkome aanvulling zijn. Zeker in het start procces.

En compliment voor @Twan_V dat hjj toch nog tijd vrijmaakt voor een reaktie topper

[ Voor 6% gewijzigd door psdata op 29-10-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
ErnstvV schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

Die testrun had ook tijdens productie gedaan kunnen worden lijkt mij, uiteindelijk wordt het ding alleen maar elektrisch aangesloten en niet ter plaatse in elkaar gezet.
Het kan natuurlijk altijd nog gebeuren dat er tijdens transport iets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
anboni schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:52:
[...]

Het kan natuurlijk altijd nog gebeuren dat er tijdens transport iets gebeurt.
Diverse dingen zijn mogelijk:
- end of line-test bootst de situatie van een in een huisinstallatie aangesloten sessy onvoldoende goed na waardoor je iets “mist”
- transportschade
- koud/warm overgang tussen transport en plaatsing (sessy staat misschien al de hele nacht in koude bus en wordt vanuit die situatie in korte tijd in een warme woning geïnstalleerd en aangezet, misschien moet het apparaat langer “acclimatiseren”)
- defect manifesteert zich toch iets langere tijd na installatie waardoor je het in fabriekstest mist

Om maar wat te verzinnen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneKees
  • Nu online
@PimDoos

Je fantastische automatisering loopt al lange tijd als een Zonnetje, nog steeds zit ik met een kleine vraag, wat doet nu precies de ‘smoothing’, standaard op 400 laten staan hier; wat is het effect bij verlagen/verhogen?

En nogmaals dank voor je werkzaamheden/pionieren🙏Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCZu8f5uSkohba_Ijrr019Y6EKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AF6eqRrzkjJFzu6l0gkHtXq7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
GroeneKees schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:48:
@PimDoos

Je fantastische automatisering loopt al lange tijd als een Zonnetje, nog steeds zit ik met een kleine vraag, wat doet nu precies de ‘smoothing’, standaard op 400 laten staan hier; wat is het effect bij verlagen/verhogen?

En nogmaals dank voor je werkzaamheden/pionieren🙏[Afbeelding]
Deze waarde is het maximale verschil tussen twee setpoints. Als je deze waarde verhoogt worden de stappen dus groter, zal die sneller regelen maar daardoor word de regeling ook instabieler. (Meer kans op overshoot) bij het verkleinen is de kans op overshoot kleiner maar regelt die trager.

Het werkt een beetje als een PID regelaar (Wikipedia: PID-regelaar) waarbij de smooting waarde de max van de P is.

https://github.com/PimDoo...essy-xom.yaml#L28C2-L28C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:51

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Homey met 'standaard' voorbeeldflow. Iemand een idee waarom hij niet is gaan ontladen om 5 uur? Het was groot gedeelte van de dag goedkoop, zit nu vol (99%, dus vol) maar is tot nu (19:40) niet gaan ontladen. Nu met de hand in Homey op ontladen gezet, maar eigenlijk niet zo zinvol meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
GroeneKees schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:48:
@PimDoos

En nogmaals dank voor je werkzaamheden/pionieren🙏[Afbeelding]
Hoe krijg ik deze “Smooting value” in beeld. Ik kan hem nergens vinden en toevoegen. Ik gebruik de laatste versie (0.5.4) van de PimDoos integratie.
Grid target had ik inmiddels al gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Sessy’s dus niet binnen hangen.

Als ik het goed begrijp is een van de gassen die vrij komt bij problemen met een LFP cell waterstofgas. Naast methaan en ethyleen.

LFP zelf vormt dus geen brand, maar binnen / ongeventileerd ophangen is dus nog steeds wel een dingetje. Kans van >1 op 100.000 dat er een gaat natuurlijk, maar wel flinke gevolgen als dat gas dan blijft hangen.

JBtL in "Zelf een powerwall bouwen"

YouTube: Explosion in Wohnhaus in Lauterbach-Wernges – Einsturzgefahr

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 30-10-2023 18:50 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
_eLMo_ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:46:
in een ongeventileerde ruimte hangen... Da's sowieso geen goed idee gezien de warmte die ze toch produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Nu online
Gert2761 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

Hoe krijg ik deze “Smooting value” in beeld. Ik kan hem nergens vinden en toevoegen. Ik gebruik de laatste versie (0.5.4) van de PimDoos integratie.
Grid target had ik inmiddels al gevonden.
Dit is een onderdeel van mijn 'X op de meter' blueprint. Dit is een alternatief voor de Sessy NOM coordinator, die werkt op basis van de API strategie, met iets meer knoppen om aan te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online

Als ik het goed begrijp is een van de gassen die vrij komt bij problemen met een LFP cell waterstofgas. Naast methaan en ethyleen.

LFP zelf vormt dus geen brand, maar binnen / ongeventileerd ophangen is dus nog steeds wel een dingetje. Kans van >1 op 100.000 dat er een gaat natuurlijk, maar wel flinke gevolgen als dat gas dan blijft hangen.

Dan zijn LPF cellen in staat tot kern splitsing! LiFePO staat voor Lithium-ijzer-fosfaat-Oxyde, met een koolstof tegenpool. Daar zit geen waterstof in, dus als dat uit de cel komt, moet één van de atomen gesplitst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!

Zou de interne blusser dit niet moeten tegengaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
DJP! schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:24:
[...]

Zou de interne blusser dit niet moeten tegengaan?
Er is geen sprake van brand, dus er valt niks te blussen. Wel zitten de batterijen natuurlijk in een min of meer gasdichte behuizing vanwege dat blusgas. Geen idee of dat ook waterstof binnenhoudt. Misschien kan @Twan_V daar nog wat zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
ErnstvV schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:09:
[...]

Dan zijn LPF cellen in staat tot kern splitsing! LiFePO staat voor Lithium-ijzer-fosfaat-Oxyde, met een koolstof tegenpool. Daar zit geen waterstof in, dus als dat uit de cel komt, moet één van de atomen gesplitst zijn.
Zie de gelinkte paper, en hier nog een. Ik vermoed dat het reageert met het vocht in de lucht?

Je word nog eens flink high ook van de THC :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBIJkFVCtepm-r-gGqtzlYYw_JI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRcQPzu7Mnj4fRbXi39DqlLH.jpg?f=fotoalbum_large

Niet ongeventileerd ophangen dus.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
anboni schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:29:
[...]

Er is geen sprake van brand, dus er valt niks te blussen. Wel zitten de batterijen natuurlijk in een min of meer gasdichte behuizing vanwege dat blusgas. Geen idee of dat ook waterstof binnenhoudt. Misschien kan @Twan_V daar nog wat zinnigs over zeggen?
Volgens mij werkt die blusser als een negatieve catalysator.

Zie de reactie van @psdata voor meer info https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75854382

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Interessant, wat voor sensor zou je moeten hebben om een uitgassende LFP accu te detecteren?

De tweaker in mij denkt namelijk aan het maken van een soort noodventilatie scriptje in HA: sensor detecteert gassende accu -> ventilatie naar hoogste stand :p

[ Voor 3% gewijzigd door Glenfiddich op 30-10-2023 19:41 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Glenfiddich schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:41:
Interessant, wat voor sensor zou je moeten hebben om een uitgassende LFP accu te detecteren?

De tweaker in mij denkt namelijk aan het maken van een soort noodventilatie scriptje in HA: sensor detecteert gassende accu -> ventilatie naar hoogste stand :p
Gewoon een temperatuursensor. Pas boven de 150 graden ontstaan er problemen. Bij die van mij staan allerlei voorwaarden waar de accu’s geplaatst kunnen worden, zoals op minimaal 1,5m afstand van brandbare stoffen. En dan je brandblusser in de buurt op zou moeten hangen, maar die alleen gebruiken om een brand in de buurt te blussen maar als de accu's vlam vatten, zo snel mogelijk te ontruimen.
Ik heb in de risicoruimtes (cv / meterkastruimte, garage met de omvormer en accu’s) optische brandmelders hangen die ook af gaan bij een hogere dan normale temperatuur af gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver surfer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-05 18:04
Is er af gesproken over de ervaringen van een Sessy in combinatie met Dynamische uurtarieven? Lukt het dan goed om te besparen? Wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:53
Silver surfer schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:43:
Is er af gesproken over de ervaringen van een Sessy in combinatie met Dynamische uurtarieven? Lukt het dan goed om te besparen? Wat zijn de ervaringen?
Even topic doorlezen, boordevol info *O*

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gruijter
Versie 2.0.2 van de Sessy app is vrijgegeven in de Homey app store. Deze versie lost het probleem op mbt verlies van verbinding met de P1 dongel.

https://community.homey.a...sessy-thuisbatterij/78156

Als je auto-update aan hebt staan in Homey is deze versie ondertussen al op je Homey geinstalleerd en hoef je dus niets te doen. 🥳
Pagina: 1 ... 36 ... 94 Laatste