Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:59
Na het volgen van dit topic heel erg enthausiast geworden van de thuisaccu's. Aangezien we nog wat budget over hadden in het bouwdepot er vandaag 2 besteld :) Nu maar hopen dat ze Q1 2024 waar kunnen maken *O*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04:17

worker

2x Sessy thuisbatterij

Silver surfer schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:43:
Is er af gesproken over de ervaringen van een Sessy in combinatie met Dynamische uurtarieven? Lukt het dan goed om te besparen? Wat zijn de ervaringen?
Om je een beeld te geven van mijn oktobermaand:
Inkoop gemiddeld 25.0ct/kWh
Verkoop gemiddelde 32.1 ct/kWh
Dit met 2 Sessy’s in ROI mode, 2750Wp aan PV en en een dynamisch contract bij Tibber

Maar je wordt er niet rijk van, het terugverdienen gaat erg langzaam. Je moet ook een early adopter willen zijn, er lol in hebben om te klooien met Home automation enzo.

Overigens is het ook nog wel leuk te melden dat de afrekening van Tibber echt heel precies klopt met de totalen van het energy dashboard van Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:41
worker schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:26:
[...]
Dit met 2 Sessy’s in ROI mode, 2750Wp aan PV en en een dynamisch contract bij Tibber

Maar je wordt er niet rijk van, het terugverdienen gaat erg langzaam. Je moet ook een early adopter willen zijn, er lol in hebben om te klooien met Home automation enzo.
Leuk om cijfers te zien, die van mij (heb dan wel geen Sessy maar DIY):
Inkoop gemiddeld 22.96 ct/kWh
Verkoop gemiddelde 34.72 ct/kWh

Ook "ROI" mode, met 3600Wp PV en dynamisch contract ZP.

Gaat verder inderdaad niet zo vlot, je moet meer hebben van het plezier erin :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

[...]

Als je dan nog rekent met de roundtrip efficiency van rond de 80%, dan blijft er dus letterlijk niets van over.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 08:22
TFHfony schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:29:
[...]

Als je dan nog rekent met de roundtrip efficiency van rond de 80%, dan blijft er dus letterlijk niets van over.
Is dat echt zo dat het maar 80% is. Ik zou best eens een lijstje willen zien van Sessy zelf waarin ze aangeven hoe efficient de omvormer is die in de Sessy zit en met welk laad wattage.

Bijvoorbeeld op 2200 watt een efficentie van X en op 1000 watt Y. Dan heb je ook een idee wat de meest efficiente manier is van laden.

Ik kan me niet bedenken dat er geen spec sheet is van die omvormer die in de Sessy's zitten waarin dat staat aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Sicos schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:39:
[...]

Is dat echt zo dat het maar 80% is. Ik zou best eens een lijstje willen zien van Sessy zelf waarin ze aangeven hoe efficient de omvormer is die in de Sessy zit en met welk laad wattage.

Bijvoorbeeld op 2200 watt een efficentie van X en op 1000 watt Y. Dan heb je ook een idee wat de meest efficiente manier is van laden.

Ik kan me niet bedenken dat er geen spec sheet is van die omvormer die in de Sessy's zitten waarin dat staat aangegeven.
Zie hier:
https://www.sessy.nl/tech...ergrond-informatie/?nab=2

Als je met 100% vermogen laast en ontlaadt, heb je 2 keer 10% verlies.
Wil je zo goed mogelijk verdienen (zo min mogelijk verliezen), zal je met 50% (dus rond de 1000W) moeten laden/ontladen. Dan komt je verlies rond de 10% uit.

[ Voor 15% gewijzigd door TFHfony op 02-11-2023 10:44 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
TFHfony schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:42:
[...]

Zie hier:
https://www.sessy.nl/tech...ergrond-informatie/?nab=2

Als je met 100% vermogen laast en ontlaadt, heb je 2 keer 10% verlies.
Wil je zo goed mogelijk verdienen (zo min mogelijk verliezen), zal je met 50% (dus rond de 1000W) moeten laden/ontladen. Dan komt je verlies rond de 10% uit.
Bedankt, wist eens niet dat dat bestond.

Ik ben zelf op dit moment aan het kijken of zelf de Sessy's aan te gaan sturen maar dan met een Windows Service gebouwd in C#. Enige reden voor C# is dat ik nu nog dingen mis in Home Assistant en gewoon te weinig kennis van Python en YAML heb om zelf daar in te sleutelen.

Ik wil bijvoorbeeld iets maken dat 's nacht de boel oplaad maar bijvoorbeeld wel rekening houd met het weer overdag. Dus mocht het overdag schitterend weer zijn met veel zon om dan niet 's nachts te laden omdat je anders kans hebt dat je moet gaan betalen voor je overschot.... etc...

[ Voor 37% gewijzigd door Sicos op 02-11-2023 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-09 22:12
gruijter schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:55:
Versie 2.0.2 van de Sessy app is vrijgegeven in de Homey app store. Deze versie lost het probleem op mbt verlies van verbinding met de P1 dongel.

https://community.homey.a...sessy-thuisbatterij/78156

Als je auto-update aan hebt staan in Homey is deze versie ondertussen al op je Homey geinstalleerd en hoef je dus niets te doen. 🥳
Gemerkt! En probleem is inderdaad opgelost. Super bedankt!
Nog 1 vraagje: ik merk dat bij een update van de Sessy app of van de Homey het effect is dat de app de beide sessy's forceert om in de Homey besturingsmodus te schieten. Zou dat wellicht omgebouwd kunnen worden naar de laatst bekende stand van de sessy's? Ik had ze namelijk even bewust op een andere stand gezet via de portal en zag na een uurtje via de homewizard dat er plotseling iets anders gebeurde dan ik op dat ogenblik wilde. (En daarna zag ik dat de versie update geweest was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
[...]

Overigens is het ook nog wel leuk te melden dat de afrekening van Tibber echt heel precies klopt met de totalen van het energy dashboard van Home Assistant
Zou trouwens gaaf zijn als Tibber de Sessy's als een powerup zou kunnen koppelen. Ondanks de mooie andere mogelijkheden op home assistant en Homey denk ik dat daarmee de Sessy's voor een breder publiek een heel toegankelijk product kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-09 16:51
Dat Homey de besturingsstand forceert is een setting. Die kun je dus uitvinken ;)

Mbt Tibber powerup: daarvoor zou eerst de Sessy Cloud api moeten worden afgerond. En die staat nu even op een lager pitje.

[ Voor 43% gewijzigd door gruijter op 02-11-2023 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
gruijter schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:00:
Dat Homey de besturingsstand forceert is een setting. Die kun je dus uitvinken ;)

Mbt Tibber powerup: daarvoor zou eerst de Sessy Cloud api moeten worden afgerond. En die staat nu even op een lager pitje.
Ah, uitvinken! Ga ik opzoeken. Komt vast goed.
(Val ik al weer door de mand, te weinig technisch inzicht...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:57
Sicos schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:49:
[...]

Bedankt, wist eens niet dat dat bestond.

Ik ben zelf op dit moment aan het kijken of zelf de Sessy's aan te gaan sturen maar dan met een Windows Service gebouwd in C#. Enige reden voor C# is dat ik nu nog dingen mis in Home Assistant en gewoon te weinig kennis van Python en YAML heb om zelf daar in te sleutelen.

Ik wil bijvoorbeeld iets maken dat 's nacht de boel oplaad maar bijvoorbeeld wel rekening houd met het weer overdag. Dus mocht het overdag schitterend weer zijn met veel zon om dan niet 's nachts te laden omdat je anders kans hebt dat je moet gaan betalen voor je overschot.... etc...
Leuk project! Mocht je de uitkomst een keer willen delen hier graag! Zelf ben ik nu een beetje aan het prutsen in HA om ook tot iets van een energy management systeem te komen. Best lastig nog maar wel leuk om te doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
DJP! schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:19:
[...]

Leuk project! Mocht je de uitkomst een keer willen delen hier graag! Zelf ben ik nu een beetje aan het prutsen in HA om ook tot iets van een energy management systeem te komen. Best lastig nog maar wel leuk om te doen!
Zeker, ik zet eigenlijk al mijn opensource projecten op GitHub dus als ik begin zal ik hier de link daar naar toe wel posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-09 14:20

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

gruijter schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:55:
Versie 2.0.2 van de Sessy app is vrijgegeven in de Homey app store. Deze versie lost het probleem op mbt verlies van verbinding met de P1 dongel.

https://community.homey.a...sessy-thuisbatterij/78156

Als je auto-update aan hebt staan in Homey is deze versie ondertussen al op je Homey geinstalleerd en hoef je dus niets te doen. 🥳
Dat is mooi! Nu viel het me vanmorgen op dat de Sessie een uur te laat nog aan het laden was. Hij begon pas om 4 uur, terwijl 3 uur het goedkoopste tarief was. Met als gevolg dat hij tussen 6 en 7 nog aan het laden was.
Was dat een glitch? Of is er iets dat ik aan kan/moet passen? De tijd in homey staat goed. (Logisch, maar voor de zekerheid ff gecheckt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
Bij mij is hij wel om 3 uur gestart. Heb je een log waarin je kan zien of de flow is gestart? Soms geeft Homey wel het commando op het juiste moment, maar start Sessy niet om wat voor reden dan ook. Dat zou kunnen verklaren waarom hij bij jou een uur later startte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Laatst online: 07:33
gruijter schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:30:
Bij mij is hij wel om 3 uur gestart. Heb je een log waarin je kan zien of de flow is gestart? Soms geeft Homey wel het commando op het juiste moment, maar start Sessy niet om wat voor reden dan ook. Dat zou kunnen verklaren waarom hij bij jou een uur later startte.
Misschien belachelijk, maar precies een uur, kan niet met zomer en wintertijd te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:50
gruijter schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:30:
Waar zou je dat log kunnen vinden of instellen voor gebruikt in de toekomst. (wellicht kun je ons een advies geven hier in) ik zie alleen dingen later beginnen van laden binnen homey via insight en naar 1 van de Sessy items gaan waar doelvermogen, laden en ontladen total staat. Maar dit komt weer uit de monitoring van de Sessy, dus niet Homey.
Bestaat er log dan van hoe Homey richting de Sessy communiceert

Regards

Johan

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
Log kan je zelf maken in de Homey flow. Ik rapporteer zelf naar de Homey timeline als laden start en stopt, en wat de actuele prijs dan is. Maar je kunt bv ook naar whatsapp loggen of de app paper trail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Vandaag de Sessy in ROI gehad, vannacht vanaf betere empty opgeladen naar battery full. Vanmiddag de Sessy ontladen via het ROI schema, de laatste paar procentjes even via de API modus ontladen. een RTE van bijna 84% :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Ies Korpershoek schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:48:
[...]

Misschien belachelijk, maar precies een uur, kan niet met zomer en wintertijd te maken hebben?
Daarom keek ik evne naar de lokale Homey-tijd. Maar toen ik nog de 'native' ROI-strategie van Sessy gebruikte, gebeurde het ook regelmatig. Daarom ben ik op de homey-versie overgeschakeld. Naast de andere opties in de homey-flow, maar was aanvankelijk geen prio op dat moment.
@gruiter: Ik log (nog) niet. Stuur aalleen een MQTT-bericht als status wijzigt, maar dat is voor mijn node-red dashbord, ik sla dat (nog) niet op. Toch maar even versneld doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:54
Een denkwijze die ik even wil toetsen met jullie;
is het rendement niet beter/hoger wanneer je Sessy in de nacht vollaad tegen het laagste tarief, en dan vervolgens gedurende de dag NOM/XOM als strategie inzet?
Dan ben je sowieso de grilligheid van dynamisch en de pieken voor. Ja ik weet dat ik rekening met de delta van 10 cent per kWh afschrijving moet meenemen maar het lijkt logischer dan onder ROI ontladen en dan toch gedurende de dag weer gebruik moeten maken van het net.

Check da Specz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
Dat is ook een beetje hoe ik uitendelijk de Sessy wil gaan aansturen. Van tevoren een inschatting maken hoeveel kWh er op een dag nodig is. Door bijvoorbeeld naar het weer, de verwachte PV opwek en dergelijke te kijken. Dan te bepalen of er dus genoeg PV opwek is of dat er meer stroom uit het net moet komen. Mocht er dan stroom uit het net nodig zijn dit op de goedkoopste momenten gaan opslaan en dan zoveel mogelijk NOM te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:28
Een dergelijke strategie voelt inderdaad het beste maar zuiver financieel gezien is (zolang de salderingsregling er nog is) het beste om de Sessy('s) leeg te gooien op het duurste moment van de dag. Dat wil zeggen, indien je alles weg mag salderen en dus geen overcapaciteit op je PV hebt over het jaar gezien.

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCootMeister
@DJP! en @martinisoft
Ja, top dat jullie even meedenken!
Mijn oplossing is overigens weer -en seizoen gebonden.
- In de zomerperiode zitten de Sessy's zo vol dus zul je de overtollige energie willen salderen of terugleveren op het duurste moment.
- Nu, in de winter, valt er weinig te salderen dus als je enigzins NOM kunt spelen over de dag lijkt mij dat een goede optie.

Eea is vast wel in een flow of HA automation te verwezelijken. Ik ga eens spelen met Homey (mijn yaml laat nog te wensen over)

Check da Specz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
DaCootMeister schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:56:
@DJP! en @martinisoft
Ja, top dat jullie even meedenken!
Mijn oplossing is overigens weer -en seizoen gebonden.
- In de zomerperiode zitten de Sessy's zo vol dus zul je de overtollige energie willen salderen of terugleveren op het duurste moment.
- Nu, in de winter, valt er weinig te salderen dus als je enigzins NOM kunt spelen over de dag lijkt mij dat een goede optie.

Eea is vast wel in een flow of HA automation te verwezelijken. Ik ga eens spelen met Homey (mijn yaml laat nog te wensen over)
Ik probeer het in HA te doen, snel gaat het nog niet, maar uiteindelijk zal het wel lukken denk ik. Ik ben nu bezig met solcast en solar.forcast intergraties om te kijken hoe accuraat deze de PV opbrengst kunnen voorspellen. Op zich werkt het leuk, over een dag klopt het aardig maar heel precies is het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:41

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ik heb 3 sessy,s de installatie is gedaan door de Sessy monteur. Er staan 2 sessy's op fase 2 en 1 op fase 3.
De warmtepomp staat ook op fase 2. Is het niet beter om 1 sessy op 1 fase te zetten 1 op fase 2 en 1 op fase 3 ??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gruijter
sideriusj schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:54:
Ik heb 3 sessy,s de installatie is gedaan door de Sessy monteur. Er staan 2 sessy's op fase 2 en 1 op fase 3.
De warmtepomp staat ook op fase 2. Is het niet beter om 1 sessy op 1 fase te zetten 1 op fase 2 en 1 op fase 3 ??
En wat was het antwoord toen je het aan de monteur vroeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:12
sideriusj schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:54:
In principe maakt het niet zo gek veel uit omdat je meter verbruik en teruglevering over de verschillende fases toch sommeert (niet te verwarren met salderen): als je op fase 1 1kWh verbruikt hebt en op fase 2 1kWh teruggeleverd, is het voor de meter een verbruik van 0. Wel zit je met 2 Sessys op 1 fase boven de limiet voor 'n 16A groep (wat betekent dat je ze niet allebei tegelijk op de volle 2200W kunt laten opladen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:41

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

gruijter schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:32:
[...]

En wat was het antwoord toen je het aan de monteur vroeg?
Ik heb het niet gevraagd Ze hangen er sinds juli en heb er geen problemen mee gehad, tot vorige week, toen ging de zekering eruit. De sessy,s stonden op te laden en de warmtepomp ging de legionella run doen.

Ik ben wat wat aan het uitproberen en dit ging niet goed.

[ Voor 8% gewijzigd door sideriusj op 03-11-2023 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
sideriusj schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:05:
[...]

Ik heb het niet gevraagd Ze hangen er sinds juli en heb er geen problemen mee gehad, tot vorige week, toen ging de zekering eruit. De sessy,s stonden op te laden en de warmtepomp ging de legionella run doen.

Ik ben wat wat aan het uitproberen en dit ging niet goed.
Alleen als de Sessy in NOM staat kijkt deze na de P1 meting. Dus als de Sessy’s in ROI vol staan te laden en de warmtepomp staat aan dan zullen de Sessy’s niet terug regelen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinisoft
DJP! schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:13:
[...]

Alleen als de Sessy in NOM staat kijkt deze na de P1 meting. Dus als de Sessy’s in ROI vol staan te laden en de warmtepomp staat aan dan zullen de Sessy’s niet terug regelen…
Dat is goeie info, ik was in de veronderstelling dat Sessy bij ROI ook naar de P1 keek om te bepalen hoe hard er geladen kan worden. Dan is het bij mij ook al een paar keer kantje boord geweest voor de zekeringen tijdens het laden van de auto. Weet je of dit nog aangepast gaat worden? en hoe ben je aan deze info gekomen?

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
martinisoft schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:18:
[...]

Dat is goeie info, ik was in de veronderstelling dat Sessy bij ROI ook naar de P1 keek om te bepalen hoe hard er geladen kan worden. Dan is het bij mij ook al een paar keer kantje boord geweest voor de zekeringen tijdens het laden van de auto. Weet je of dit nog aangepast gaat worden? en hoe ben je aan deze info gekomen?
Als de Sessy op NOM staat krijg ik elke 10 min de mDNS error. (Dit is geen probleem omdat ik vaste IP adressen gebruik) deze error krijg ik bij ROI niet. Ik heb toen aan Sessy gevraagd hoe dat zat. Sessy heeft toen bevestigd dat tijdens de ROI modus de P1 meter niet wordt afgevraagd. Of dit in de toekomst aangepast gaat worden is aan Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver surfer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-05 18:04
[...]

Nog bedankt. early adopter ben ik in dit geval wel, maar er valt voor mij nog heel veel te leren op het gebied van home automation e.d.

Gelijk weer wat vragen.
Ik ben sinds vannacht over naar een dynamisch contract. Gisteren avond heb ik dus de instellingen van de Sessy verandert van nul op de meter naar Dynamisch.

Gisteren avond gaf hij dit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NBlsl9G3Xj5HQp4WfkWrhQEWvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZU9vyiXbX9EWue6X8qMPghi.jpg?f=fotoalbum_large

Nu geeft hij dit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWNmIrcBpjzAbWleqYr0BQGHA5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YOAwTMNYnXLc5O6CY3WPB0pq.png?f=fotoalbum_large

Hij zou dus vandaag helemaal niks gaan doen? Kan dat kloppen?
Ook lijkt in de staaf diagram het aandeel belasting veel te laag.

Mijn leverancier rekent geen opslag en als ik het goed heb is de energiebelasting 0.1524 €/kWh incl. 21% btw en zonder btw dus 0.126 €/kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tt_T-32Late5utcuQp_mx4Jh0FQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QZtVMfwJU5MCMFcaqQxOrmQe.png?f=user_large

En als de zon lekker schijnt, gaat hij in deze modus dan nog wel de stroom van de panelen pakken op het moment dat de stroomprijs laag is, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Het prijsverschil is vandaag maar 5ct, dus er is niets te verdienen. Het moet minstens 10 of 12 ct zijn ivm conversieverliezen. Sessy meldt dat ook als je op de portal inlogt. (Meestal)

Sessy 'pakt' niets van de panelen, meet alleen opbrengst.

[ Voor 14% gewijzigd door rene037 op 04-11-2023 11:02 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
Silver surfer schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:27:
Mijn leverancier rekent geen opslag en als ik het goed heb is de energiebelasting 0.1524 €/kWh incl. 21% btw en zonder btw dus 0.126 €/kWh.
[Afbeelding]
Kijk ff goed naar de eenheid van de invulvelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-09 21:54
Blijft lastig om in te schatten de batterijen laden of niet laden ,
Toch laad ik vanaf 10 tot 13 uur en daarna NOM tot 24uur
Heb dyn contract met jaarlijks overflow .
Wp en elec boiler aanwezig .
Ik reken dan ook met kale spotmarktprijs geen btw en EB.
Omzetting schat ik in op 2*12,5% verlies.
Inkoop vergoeding € 0.0254 verkoop vergoeding € 0.0359
Eigen pv opwekking schat in op 9 kw welke een spotmarktprijs hebben maar hoef daarvoor geen inkoop/verkoopvergoeding voor te berekenen.
In zet de strategy op API met instel tijden .
De stroom welke overblijft in NOM tot 24 uur zal ik mee nemen naar morgen daar ontladen in tijdvak 18:00 tot 24 uur te hoge terug lever vergoeding kost en waarschijnelijk is de stroom morgen goedkoper.
Al met al een weinig positief financieel saldo voor vandaag .
ROI zondermeer niet economisch rendabel! (hoort wel zo te berekenen maar praktijk is wel eens anders.)
Maar op API en zelf wat regelen met tijden en strategy hoop ik eind van de dag een halve ei te hebben en geen lege dop.
Ten slotte niet geïnvesteerd om stil te laten staan !!
Als je met tegen wind stopt kom je zeker niet vooruit.
Ieder goed weekeind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-09 20:50
vogel6 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:11:
Ik reken dan ook met kale spotmarktprijs geen btw en EB.
Omzetting schat ik in op 2*12,5% verlies.
Vergeet niet dat je ook verlies hebt op energiebelasting en btw. De kWH die je er in stopt en waarvoor je belasting betaalt, krijg je niet volledig terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver surfer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-05 18:04
anboni schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:00:
[...]

Kijk ff goed naar de eenheid van de invulvelden.
Bedankt. Dom van mij. |:( Het is natuurlijk ct/kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• visker999
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-09 18:29
Ik heb drie sessy's en ben inmiddels een enthousiast gebruiker van de "Sessy X on the meter". Net even wat meer mogelijkheden dan de standaard "nul op de meter". Tegelijk ben ik ook aan het ontdekken wat Home Assistant allemaal kan.
Nu wil ik graag een stap verder gaan met automatiseren: Wanneer de de prijzen dusdanig laag zijn, de Sessy's mbv het net vol laden. Ik heb het script al gevonden(Sessy full charge en de Nordpool integratie ) maar nu het een en ander koppelen kom ik niet verder. Heb uiteraard al een tijd zitten zoeken, maar kan de eindjes nog niet aan elkaar knopen. Ideaal zou zijn, mijn inziens, om X on the meter en Full charge te combineren. Vooral nu het winter is en de zonnepanelen toch net vaak te weinig opbrengst hebben.
Heeft iemand een link of de juiste hint om mij verder te helpen?
Alvast bedankt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
visker999 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:10:
Ik heb drie sessy's en ben inmiddels een enthousiast gebruiker van de "Sessy X on the meter". Net even wat meer mogelijkheden dan de standaard "nul op de meter". Tegelijk ben ik ook aan het ontdekken wat Home Assistant allemaal kan.
Nu wil ik graag een stap verder gaan met automatiseren: Wanneer de de prijzen dusdanig laag zijn, de Sessy's mbv het net vol laden. Ik heb het script al gevonden(Sessy full charge en de Nordpool integratie ) maar nu het een en ander koppelen kom ik niet verder. Heb uiteraard al een tijd zitten zoeken, maar kan de eindjes nog niet aan elkaar knopen. Ideaal zou zijn, mijn inziens, om X on the meter en Full charge te combineren. Vooral nu het winter is en de zonnepanelen toch net vaak te weinig opbrengst hebben.
Heeft iemand een link of de juiste hint om mij verder te helpen?
Alvast bedankt.
Je zou naar mijn script kunnen kijken. Misschien kun je dat of delen ervan gebruiken:
https://github.com/corneel27/day-ahead
Binnenkort komt het beschikbaar als een addon van Home Assistant.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visker999
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-09 18:29
Het concept van het script spreekt me erg aan, eigenlijk precies wat ik graag zou willen, maar zoals het op het moment aangeboden wordt, is voor mij echt even een brug te ver. Straks als addon wat toegankelijker hopenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gruijter
visker999 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:30:
Het concept van het script spreekt me erg aan, eigenlijk precies wat ik graag zou willen, maar zoals het op het moment aangeboden wordt, is voor mij echt even een brug te ver. Straks als addon wat toegankelijker hopenlijk?
Als je op een veel eenvoudiger manier dan HA wilt automatiseren is Homey een optie voor je. Moet je wel een Homey Pro voor kopen, maar dan krijg je wel drag-and-drop advanced flows. Hiermee kun je los gaan zonder een letter yaml of andere moeilijke dingen te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magro
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-11-2023
Dag, allemaal! Ik ben nieuw hier en heb eergisteren mijn lang-verwachte Sessy ontvangen en geïnstalleerd.
Er is een probleem: de accu laadt niet.
Ik heb veel in dit forum gelezen, maar kan geen antwoord vinden om mijn probleem op te lossen.
Dus vraag ik jullie hulp.
Nadat de zaak was aangesloten, alle dongels draaiende gekregen en de toegewezen IP-adressen in de router vastgezet. Met deze IP-adressen de status opgevraagd. Ziet er allemaal goed uit. P1 staat op stand-by.
De accu bevatte na installatie 44% lading en die werd eigenlijk direct gebruikt, totdat de accu nog 10% was.
Ik heb een dynamisch contract bij Tibber en weet, dat je moet wachten op zon of een gunstig accu-laad-tijdstip. De zonnepanelen geven, als de zon schijnt, aardig wat stroom. Dat is allemaal goed te zien in de portal. Inmiddels staat de status van Sessy op Battery-Empty (6%).
Dus geprobeerd om te schakelen naar NoM.
Direct na omschakelen de status gecontroleerd en daarbij verscheen bij Details: bmr-error, waarna de statrus weer terugkeert naar StandBy. Kortom: het laden van de accu start niet.
Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magro
Niet te geloven: terwijl ik bovenstaand bericht aan het toetsen ben, zie ik bij de status het volgende:

status "ok"
sessy
state_of_charge 0.0599999986588955
power -61
power_setpoint 202
system_state "SYSTEM_STATE_RUNNING_SAFE"
system_state_details ""
frequency 49997
renewable_energy_phase1
voltage_rms 230736
current_rms 1608
power 371

Dus.......probleem opgelost? Wellicht duurt het even, na omschakelen naar NoM, dat het laadproces begint.
Nu maar eens kijken, of in ROI het laden ook start.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
magro schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:31:
Dag, allemaal! Ik ben nieuw hier en heb eergisteren mijn lang-verwachte Sessy ontvangen en geïnstalleerd.
Er is een probleem: de accu laadt niet.
Ik heb veel in dit forum gelezen, maar kan geen antwoord vinden om mijn probleem op te lossen.
Dus vraag ik jullie hulp.
Nadat de zaak was aangesloten, alle dongels draaiende gekregen en de toegewezen IP-adressen in de router vastgezet. Met deze IP-adressen de status opgevraagd. Ziet er allemaal goed uit. P1 staat op stand-by.
De accu bevatte na installatie 44% lading en die werd eigenlijk direct gebruikt, totdat de accu nog 10% was.
Ik heb een dynamisch contract bij Tibber en weet, dat je moet wachten op zon of een gunstig accu-laad-tijdstip. De zonnepanelen geven, als de zon schijnt, aardig wat stroom. Dat is allemaal goed te zien in de portal. Inmiddels staat de status van Sessy op Battery-Empty (6%).
Dus geprobeerd om te schakelen naar NoM.
Direct na omschakelen de status gecontroleerd en daarbij verscheen bij Details: bmr-error, waarna de statrus weer terugkeert naar StandBy. Kortom: het laden van de accu start niet.
Heeft iemand een idee?
Als de Sessy de status battery empty heeft zal het minimaal een minuut duren voordat deze kan gaan laden. Bij de status battery full en battery empty wordt de omvormer uitgeschakeld en zal deze na het inschakelen een minuut wachten voordat de Sessy kan gaan laden/ontladen. Als de Sessy in standby staat dan moet deze wel snel kunnen schakelen tussen NOM en ROI.

Bij de eerste keer laden/ontladen zul je zien dat de State of Charge niet klopt en na een paar keer laden/ontladen wordt deze steeds accurater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magro
Welke info is accuraat? Die vanuit de portal of rechtstreeks vanuit de Sessy?

"status": "ok",
"sessy": {
"state_of_charge": 0.079999998211860657,
"power": 0,
"power_setpoint": 0,
"system_state": "SYSTEM_STATE_STANDBY",
"system_state_details": "",
"frequency": 49975

Sessy:
Mijn installatie 8%
Vermogen Leveren 141W
Firmware 1.5.4
IP Adres
192.168.180.119
Laatste update
vandaag 11:48

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
magro schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:55:
Welke info is accuraat? Die vanuit de portal of rechtstreeks vanuit de Sessy?

"status": "ok",
"sessy": {
"state_of_charge": 0.079999998211860657,
"power": 0,
"power_setpoint": 0,
"system_state": "SYSTEM_STATE_STANDBY",
"system_state_details": "",
"frequency": 49975

Sessy:
Mijn installatie 8%
Vermogen Leveren 141W
Firmware 1.5.4
IP Adres
192.168.180.119
Laatste update
vandaag 11:48

?
De info van het portal kan soms wat achterlopen. De info van de Sessy zelf is dus meer up to date.

Als je info van de Sessy dan ziet zie je dat zowel het setpoint als de power 0 zijn. Dit betekend dat de Sessy dis niet laad of ontlaadt. De SoC moet je maal 100 doen en is dus +/- 8%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magro
Dank voor het meedenken DJP!
Ik kom er nog niet achter, hoe de Sessy laadt/ontlaadt.
Ik ga er van uit, dat, als ik op NoM sta, de accu gaat laden.
Echter zie ik nu dat er continue gewisseld wordt: laden, stand-by, leveren. stand-by, etc.
Kennelijk is leveren minder dan laden, want de SoC loopt langzaam op.
Heeft e.e.a. wellicht te maken met het stroomverbruik in huis en de opbrengst van de zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
magro schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:20:
Dank voor het meedenken DJP!
Ik kom er nog niet achter, hoe de Sessy laadt/ontlaadt.
Ik ga er van uit, dat, als ik op NoM sta, de accu gaat laden.
Echter zie ik nu dat er continue gewisseld wordt: laden, stand-by, leveren. stand-by, etc.
Kennelijk is leveren minder dan laden, want de SoC loopt langzaam op.
Heeft e.e.a. wellicht te maken met het stroomverbruik in huis en de opbrengst van de zonnepanelen?
Welkom hier op het Forum en succes met je gebruik van je Sessy
Nu op je verhaal:
Dan werkt het toch juist daar NOM = 0 op de meter (tracht het hier op te houden)

Daar je SOC (% van geladen) op loopt laad hij dus bij en iedere keer als hij gaat onladen is je verbruk (op je P1) meer dan 0, en bij laden heb je een negatief getal op je P1

Kijk het gewoon een tijdje aan zodat je wat verbruiks dat voor je zelf hebt verzameld, over 1 dag kun je nog niet zoveel zeggen.

Wil je meer dan de standaard NOM of ROI van sessy kijk dan verder naar intergratie met HA of Homey. Beide ontwikelaars zijn aktief op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb een mooie offerte liggen voor een Victron oplossing met 30 kWh incl. installatie, voor hetzelfde geld kan ik 5 Sessy's a in totaal 25 kWh laten installeren. Die 5 kWh extra zijn natuurlijk fijn, want ik wil:
  • Tijdens goedkope uren inslaan
  • Overtollige zonnepanelen opwek opslaan
  • Actief handelen op basis van dynamische tarieven
  • Eigen verbruik maximaliseren als de dynamische tarieven hoog zijn en bijv. ook 's nachts op eigen verbruik kunnen draaien met WP/AC, tenzij de tarieven laag zijn
Bij Victron heb je Dynamic ESS die beide regelt, je kunt aangeven welke capaciteit je wil reserveren voor eigen verbruik en wat er beschikbaar is om mee te handelen. NOM is niet mijn doel, ROI is het primaire doel, waarbij het natuurlijk super fijn is als er ook stroom op dure momenten uit de accu wordt gehaald ipv uit het net als er nog voldoende beschikbaar is. Het moet niet zo zijn dat er 's middags voor 18 cent/kWh wordt ingekocht, om 20:00 wordt de hele accu a 40 cent/kWh geleegd en ik daarna a 38 cent/kWh de hele nacht de WP/AC via het net moet voeden.

Op dit moment heb ik nog een 1x40A aansluiting, woensdag komt Liander langs om daar 3x25A van te maken. Vanaf dat moment zit de SolarEdge omvormer op 1 van de 3 fasen aangesloten. Bij de Victron oplossing zit nog een ander voordeel, de accu's kunnen over alle 3 de fasen worden gebruikt. Bij Sessy sluit je een accu aan op een fase. Mijn gevoel zegt dat ik dan 1 of 2 extra accu's op de fase met de zonnepanelen zou moeten plaatsen. In de zomer waarschijnlijk handig (Max opwek zo'n 35-38 kWh/dag), maar in de winter minder fijn (0-5 kWh/dag, en dus scheve belasting). In de optimale situatie zou ik ook een 3-fasen zonnepanelenomvormer inzetten, maar helaas lukt dat niet met de huidige opzet van de panelen.

2 vragen:
  1. Is het mogelijk om eigen verbruik en handel op basis van dynamische tarieven te combineren over bijv. 5 Sessy's heen? Ik heb al gezien dat er NOM/XOM/ROI en HA mogelijkheden (draait hier al) zijn. Maar ik kies liever voor native ondersteuning, dan direct alles zelf op te moeten lossen met HA.
  2. Zouden jullie de Sessy's dan ook als volgt verdelen: 1 Sessy per fase zonder zonnepanelen en bijv. 3 Sessy's op de fase met de zonnepanelen om de fases/nul proberen zo min mogelijk te belasten?
Voor de volledigheid: Ik ga niet zelf de Victron oplossing installeren en zal daarbij voor iedere aanpassing externe kennis en inzet nodig hebben. Ik wil graag zelfredzaam zijn. De Sessy oplossing valt meer binnen mijn comfortzone nadat deze geïnstalleerd is, het is meer plug and play. Dat gaat ten koste van 5 kWh opslag, maar ook minder uitdagingen. Ik pas liever iets in de instellingen aan, automatiseer iets via HA, of stel hier een vraag ;), dan dat ik diep in BMS settings, kabeldiktes of andere niet-IT materie moet duiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 05-11-2023 17:41 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinisoft
Beste Taro,

Persoonlijk vind ik Sessy niet duur. het is niet ongebruikelijk om 1000,- per Kilowatt aan te houden en daar zit Sessy een behoorlijk stuk onder. Voor grotere installaties komt er natuurlijk financieel een kantelpunt omdat je bij Sessy per 5Kilowatt betaald voor de BMS, Omvormer, kast enz. Om voor zover mogelijk appels met appels te vergelijken zou ik wel willen weten welke accu's er gebruikt worden in het Victron scenario. Voor mij is LifePo4 (Lithium ijerfosfaat) namelijk een absolute must. Ik had geen Sessy gekocht als deze met Lthium-ion gebouwd zouden worden.

Bij Sessy's eigen NOM en ROI schema's worden de verschillende Sessy's als één gezien. Hier hoef je zelf dus niets voor te doen.
Ga je zelf aansturen met HA dan moet je dit zelf regelen of een script/integratie kiezen die dit voor je doet.

Verder is Sessy inderdaad behoorlijk Plug and Play. Ik heb ze zelf geplaatst en dat gaat prima.
Ondanks dat ik veel thuisprojecten zelf uitvoer zou ik het nooit aandurven om zelf een thuisbatterijsysteem samen te stellen. Ik denk dat ik het zou kunnen maar wil simpelweg het risico niet lopen dat er wat mis gaat. Echter als je dit systeem vanuit een professionele partij krijgt aangeboden dan is het natuurlijk een andere verhaal.

Verder zijn het gewoon best wel verschillende systemen met andere doelen.
Sessy is op zichzelf staand en bij Victron kies je voor een ecosysteem waar je in de toekomst wellicht ook PV omvormers en EV laadpalen van gaat aanschaffen om volledig te integreren in je Enery Management Systeem.
Victron biedt de mogelijkheid om (deels) door te draaien als het net uitvalt, Sessy is hier niet voor bedoeld.
Wil je peakshaving toepassen omdat je niet meer helemaal uitkomt met 3x25a dan is dat ook iets wat voor mijn gevoel meer bij Victron past.

Al met al ligt het heel erg aan je situatie, wensen en eisen wat het beste voor je past. Ik heb bewust voor Sessy gekozen en dit zou ik zo weer doen maar dat wil niet zeggen dat dit automatisch ook het beste is voor jou situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinisoft
Nog even een aanvulling op je vraag romdom de verdeling per fase.
Bij 3x25a mag je maximaal 2 Sessy's per fase plaatsen.
Bij 5 Sessy's zou dit dus 2,2,1 worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@martinisoft Bedankt voor je reactie. Ik zeg niet dat ik ze duur vind en het betreft ook bij de Victron oplossing LFP accu's. Je legt heel veel uit waarvan ik al op de hoogte ben :) Wordt uiteraard gewaardeerd, maar kost je ook veel extra tijd...

Het zou mooi zijn als je in de toekomst capaciteit kunt toekennen aan zowel de ROI als NOM algoritmes ipv alles of niets, dan hoeven heel veel gebruikers veel minder te scripten.

Wat betreft de verdeling over de fases: Dat is waar, dan wordt het dus sowieso 2 op de fase met de panelen en dan 2x1 op de andere 2 fasen, of op 1 van de andere fasen ook nog 1 extra, of misschien direct maar voor 6 stuks gaan, laat ik nog even bezinken.

Heb het weleens eerder hier genoemd, het is zonde dat je iedere keer de overhead er ook bij moet kopen, anders zou ik nu heel graag en direct voor 3x10 kWh Sessy's gaan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Taro schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:57:
@martinisoft Bedankt voor je reactie. Ik zeg niet dat ik ze duur vind en het betreft ook bij de Victron oplossing LFP accu's. Je legt heel veel uit waarvan ik al op de hoogte ben :) Wordt uiteraard gewaardeerd, maar kost je ook veel extra tijd...

Het zou mooi zijn als je in de toekomst capaciteit kunt toekennen aan zowel de ROI als NOM algoritmes ipv alles of niets, dan hoeven heel veel gebruikers veel minder te scripten.

Wat betreft de verdeling over de fases: Dat is waar, dan wordt het dus sowieso 2 op de fase met de panelen en dan 2x1 op de andere 2 fasen, of op 1 van de andere fasen ook nog 1 extra, of misschien direct maar voor 6 stuks gaan, laat ik nog even bezinken.

Heb het weleens eerder hier genoemd, het is zonde dat je iedere keer de overhead er ook bij moet kopen, anders zou ik nu heel graag en direct voor 3x10 kWh Sessy's gaan.
Het is niet alles of niets, je kunt het setpoint instellen (Ook via domotica)
Er zit een 48V-poort op, het ligt in de verwachting (maar niet door Sessy aangekondigd) dat daar extra capaciteit op kan zonder overhead. In dat geval zou je nu voor 3xSessy kunnen gaan en de gok nemen dat er nog losse accusets komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

rene037 schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:37:
[...]

Het is niet alles of niets, je kunt het setpoint instellen (Ook via domotica)
Er zit een 48V-poort op, het ligt in de verwachting (maar niet door Sessy aangekondigd) dat daar extra capaciteit op kan zonder overhead. In dat geval zou je nu voor 3xSessy kunnen gaan en de gok nemen dat er nog losse accusets komen.
Klopt, maar ik ben gecharmeerd van de native Victron Dynamic ESS oplossing en gebruik bij voorkeur een native iets dat constant door de leverancier wordt geperfectioneerd. Ze houden daarbij ook rekening met het gebruik van de afgelopen 30 dagen, laden van EV, etc.

Aan de andere kant vind ik het ook super leuk om iets te scripten, dat ga ik zeker niet uit de weg.

Voor de volledigheid: Ik neig naar de Sessy, ik zie alleen wat drempels, maar die zijn volgens mij prima op te lossen.

Stel ik zou het volgende scripten (of mogelijk is dit er al, ik ken het bestaan van de HA-Sessy integratie, maar weet nog niet of wat ik wil daarmee mogelijk is), uiteraard rekening houdend met de maximale (ont)laadlimiet en het aantal Sessy's:

Basis:
- Bij laag tarief: Setpoint op laden accu en 100% gridverbruik
- Bij hoog tarief: Setpoint op ontladen accu en 100% leveren aan grid

Volgende stap:

Laag tarief en accu leeg:
- Setpoint op laden accu

Laag tarief en accu vol:
- Setpoint op 100% gridverbruik

Hoog tarief en accu leeg:
- Zonnepanelen overschot: Setpoint op 100% leveren aan grid
- Geen zonnepanelen overschot: Van het net verbruiken, geen accu's laden

Hoog tarief en accu vol:
- Geen zonnepanelen overschot: Setpoint aanpassen conform NOM

En dit kan je dan verder perfectioneren door rekening te houden met de SoC van de accu, moment van de dag, dag van de week, evt. voorspeld weer / zonnepanelen opbrengst. Dus altijd 5-10 kWh reserveren voor de nacht en eigenverbruik, etc.

Heb ik wel zin in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
Taro schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:21:
[...]

Klopt, maar ik ben gecharmeerd van de native Victron Dynamic ESS oplossing en gebruik bij voorkeur een native iets dat constant door de leverancier wordt geperfectioneerd. Ze houden daarbij ook rekening met het gebruik van de afgelopen 30 dagen, laden van EV, etc.

Aan de andere kant vind ik het ook super leuk om iets te scripten, dat ga ik zeker niet uit de weg.

Voor de volledigheid: Ik neig naar de Sessy, ik zie alleen wat drempels, maar die zijn volgens mij prima op te lossen.

Stel ik zou het volgende scripten (of mogelijk is dit er al, ik ken het bestaan van de HA-Sessy integratie, maar weet nog niet of wat ik wil daarmee mogelijk is), uiteraard rekening houdend met de maximale (ont)laadlimiet en het aantal Sessy's:

Basis:

Volgende stap:

- Setpoint op laden accu

Laag tarief en accu vol:

Hoog tarief en accu vol:

En dit kan je dan verder perfectioneren door rekening te houden met de SoC van de accu, moment van de dag, dag van de week, evt. voorspeld weer / zonnepanelen opbrengst. Dus altijd 5-10 kWh reserveren voor de nacht en eigenverbruik, etc.

Heb ik wel zin in :)
Klinkt goed. misschien ook nog nadenken over een koppeling met een autolader? Volgens mij zijn dit soort scripts waarschijnlijk het meest interessant in een "winter-stand" tussen half oktober en half maart. Daarna kan het wel eens zijn dat andere triggers de boventoon zouden kunnen voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:46

Tazzios

..

Taro schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:21:
[...]
...

Basis:

Volgende stap:

- Setpoint op laden accu

Laag tarief en accu vol:

Hoog tarief en accu vol:

...
Genormaliseerd kom ik dan uit op:
  1. Bij laag tarief: Setpoint op laden accu
  2. hoog tarief: Setpoint op ontladen accu
  3. Hoog tarief en accu vol en Geen zonnepanelen overschot: NOM
Waarbij ik bij nr 3 afvraag waarom je dan ook niet zou terugleveren.

[ Voor 22% gewijzigd door Tazzios op 06-11-2023 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_V
  • Laatst online: 06-11-2023
Hallo, ik heb zins kort 1 sessy. Wij hebben geen zonnepanelen maar wel een dynamisch contract.
Het hebben van een dynamisch contract bevalt ons erg goed en het doel van de sessy is om te zien of onze gemiddelde kosten voor stroom iets lager kunnen maken.

Ik heb de app ingesteld op dynamische energiecontract en laadstrategie ook op dynamische. Mijn instellingen zijn Opslag 0.02 (zonneplan) energiebelasting 12.599 en geen extra kosten.
In een eerdere mail zag ik iemand die geen opslag heeft maar volgens mij hebben alle leveranciers opslag ook wel inkoopkosten genoemd.
https://www.energievergel...dynamisch-energiecontract

vraag 1: klopt dit of moet ik de inkoopkosten bij extra kosten zetten.

Laad/ontlaad cycli:

Vraag 2: weet iemand of er gegevens zijn over het algoritme van het dynamische laadstrategie?
Ik zag, net als iemand ander, dat van het weekend mijn sessy niet aan laden was terwijl de kosten op de energie mark bijna 0 waren.

Laden begon vanmorgen om 0300uur tot 0600uur en de sessy was 80%.
Vraag 3: Waarom begon de sessy niet om 0200uur met laden toen de prijs 0.02 was of als de batterij langer moet laden had 0100uur met een prijs van 0.04 ook een goede optie geweest. Ik had een 100% geladen batterij verwacht.

Om 0700 is de sessy 3uur gaan terug leveren tegen een geringe winst (20%verlies).
Vraag 4: Ik vraag mij af of het zo handig is om vandaag 2x te laden en 2x energie aan het net verkopen ipv 1 keer laden (afgelopen nacht nagenoeg 0cent) en 1 keer verkopen vanavond als de prijs 36cent is (prijs van zonnaplan). Gezien de 6000 cycli van de batterij.

De tweede laadsessie is net om 1100uur begonnen en de app geeft aan dat de sessy tot 1400uur gaat laden.
Vraag 5: Op de mark was de energieprijs om 1000uur hetzelfde als om 1100uur. Waarom begon de sessy niet om 1000uur te laden?

In de sessy app is het mogelijk om de laad / lever limieten in te stellen.
Vraag 6: De laad en lever actie van vanmorgen geeft aan dat de sessy van 80% naar 3% is gegaan. Mogelijk gaat de sessy dit ook doen in de tweede laad en lever sessie. Houd het algoritme op den duur rekening met eigen verbruik of moet ik de laad / lever instelling hiervoor gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Peter_V schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:59:
Hallo, ik heb zins kort 1 sessy. Wij hebben geen zonnepanelen maar wel een dynamisch contract.
Het hebben van een dynamisch contract bevalt ons erg goed en het doel van de sessy is om te zien of onze gemiddelde kosten voor stroom iets lager kunnen maken.

Ik heb de app ingesteld op dynamische energiecontract en laadstrategie ook op dynamische. Mijn instellingen zijn Opslag 0.02 (zonneplan) energiebelasting 12.599 en geen extra kosten.
In een eerdere mail zag ik iemand die geen opslag heeft maar volgens mij hebben alle leveranciers opslag ook wel inkoopkosten genoemd.
https://www.energievergel...dynamisch-energiecontract

vraag 1: klopt dit of moet ik de inkoopkosten bij extra kosten zetten.

Laad/ontlaad cycli:

Vraag 2: weet iemand of er gegevens zijn over het algoritme van het dynamische laadstrategie?
Ik zag, net als iemand ander, dat van het weekend mijn sessy niet aan laden was terwijl de kosten op de energie mark bijna 0 waren.

Laden begon vanmorgen om 0300uur tot 0600uur en de sessy was 80%.
Vraag 3: Waarom begon de sessy niet om 0200uur met laden toen de prijs 0.02 was of als de batterij langer moet laden had 0100uur met een prijs van 0.04 ook een goede optie geweest. Ik had een 100% geladen batterij verwacht.

Om 0700 is de sessy 3uur gaan terug leveren tegen een geringe winst (20%verlies).
Vraag 4: Ik vraag mij af of het zo handig is om vandaag 2x te laden en 2x energie aan het net verkopen ipv 1 keer laden (afgelopen nacht nagenoeg 0cent) en 1 keer verkopen vanavond als de prijs 36cent is (prijs van zonnaplan). Gezien de 6000 cycli van de batterij.

De tweede laadsessie is net om 1100uur begonnen en de app geeft aan dat de sessy tot 1400uur gaat laden.
Vraag 5: Op de mark was de energieprijs om 1000uur hetzelfde als om 1100uur. Waarom begon de sessy niet om 1000uur te laden?

In de sessy app is het mogelijk om de laad / lever limieten in te stellen.
Vraag 6: De laad en lever actie van vanmorgen geeft aan dat de sessy van 80% naar 3% is gegaan. Mogelijk gaat de sessy dit ook doen in de tweede laad en lever sessie. Houd het algoritme op den duur rekening met eigen verbruik of moet ik de laad / lever instelling hiervoor gebruiken?
Heb je https://www.sessy.nl/hoe-werkt-de-dynamische-modus/?nab=1 gelezen? Hier staat uitlgelegd waarom er bepaalde keuzes worden gemaakt.

De ROI modus houdt geen rekening met het eigenverbruik. De ROI modus kijkt alleen naar het laad/ontlaad schema en verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HaraldBou schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:11:
[...]

Klinkt goed. misschien ook nog nadenken over een koppeling met een autolader? Volgens mij zijn dit soort scripts waarschijnlijk het meest interessant in een "winter-stand" tussen half oktober en half maart. Daarna kan het wel eens zijn dat andere triggers de boventoon zouden kunnen voeren.
Mijn autolader (Zappi V2.1) is native gekoppeld aan dynamische tarieven en laadt altijd alleen op de goedkoopste momenten van de dag. Als ik alles goed script zal die dus geen stroom uit de accu vragen. Wel zullen accu en auto vaak op dezelfde tijden worden geladen, maar daarvoor is de loadbalancer.

Zie overigens ook: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Tazzios schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:21:
[...]

Ja inderdaad, dat is het moment om terug te leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siempie76
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 17:26
Is er al wat bekend over de 48v aansluiting?
Ik neem aan dat ie er op zit om er straks rechtstreeks een mppt op aan te sluiten zodat je niet het omzettingsverlies hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
siempie76 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:30:
Is er al wat bekend over de 48v aansluiting?
Ik neem aan dat ie er op zit om er straks rechtstreeks een mppt op aan te sluiten zodat je niet het omzettingsverlies hebt.
Nee, hierover is nog niets verder gecommuniceerd door Sessy zelf.
Alleen maar aannames van gebruikers 😀
Laten we er niet over speculeren en het aan sessy overlaten wanneer zij daar mee verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-02 20:40
Heeft iemand het al voor elkaar op een HA om automatisch te laden tijdens de 3-4 goedkoopste uren. Dus eigenlijk wat de ROI modus doet zonder het ontladen op de duurste momenten. Ik wil de lading gebruiken om de rest van de dag mee door te komen. Nu doe ik dit op basis van een drempel tarief maar dat werkt niet helemaal vanwege de schommelingen in de tarieven op de verschillende dagen.

Waarschijnlijk is deze vraag eerder gesteld maar kan het niet zo snel terugvinden.
Alvast bedankt.
Gert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Gert2761 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:06:
Heeft iemand het al voor elkaar op een HA om automatisch te laden tijdens de 3-4 goedkoopste uren. Dus eigenlijk wat de ROI modus doet zonder het ontladen op de duurste momenten. Ik wil de lading gebruiken om de rest van de dag mee door te komen. Nu doe ik dit op basis van een drempel tarief maar dat werkt niet helemaal vanwege de schommelingen in de tarieven op de verschillende dagen.

Waarschijnlijk is deze vraag eerder gesteld maar kan het niet zo snel terugvinden.
Alvast bedankt.
Gert
anboni in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"

Is inmiddels al wel een stuk verder geevolueerd, maar is ook iets minder makkelijk deelbaar te maken. Hier heb je in ieder geval een basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert2761
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-02 20:40
Dank!
Ik heb alleen niet zo heel veel ervaring met HA. Alles wat ik nu heb geregeld is middels de if-then-else onder automatisering in HA.

Is het een kwestie van deze .yaml in /config zetten, sessy naam aanpassen en de include in configuration.yaml toevoegen? Ik zie ook ergens een value (0.172) hard in het script staan.
Waar wordt deze dan zichtbaar?

De nordpool integratie zit er in ieder geval al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Gert2761 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:00:
Dank!
Ik heb alleen niet zo heel veel ervaring met HA. Alles wat ik nu heb geregeld is middels de if-then-else onder automatisering in HA.

Is het een kwestie van deze .yaml in /config zetten, sessy naam aanpassen en de include in configuration.yaml toevoegen?
In de basis komt het daar wel op neer, maar deze yaml is hooguit 'n beginpunt. Ik denk dat je er beter aan zou doen om de materie te begrijpen zodat je met inzicht kunt gaan verder bouwen op dit concept.
Ik zie ook ergens een value (0.172) hard in het script staan.
Waar wordt deze dan zichtbaar?
Ah, dat is een scriptje om handmatig af te trappen: een overblijfsel van wat experimenten met nauwkeuriger vaststellen van de kWh-prijs in de accu, als dat weer eens misging gebruikte ik dat om de prijs waar naar een meer sensible waarde te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• castle1310
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 16:34
Hi, in het verlengde van de vraag van Gert2761, vroeg ik mij af of de XOM yaml van @PimDoos hiervoor ook te gebruiken is? Als ik bijvoorbeeld als verbruiksmeter de teruglever teller van de e-meter (p1) gebruik. Of heb ik dan een pos/ neg probleem?

Thx,
Jelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 21:15
castle1310 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:19:
Hi, in het verlengde van de vraag van Gert2761, vroeg ik mij af of de XOM yaml van @PimDoos hiervoor ook te gebruiken is? Als ik bijvoorbeeld als verbruiksmeter de teruglever teller van de e-meter (p1) gebruik. Of heb ik dan een pos/ neg probleem?

Thx,
Jelle
De XOM blueprint werkt alleen met sensoren die het netto vermogen in (kilo)Watt aanbieden. Energie (kWh) tellers zijn niet nauwkeurig genoeg om X op de meter mee te regelen. Als je een 'total power' sensor hebt op de energiemeter die negatief wordt bij terugleveren en positief bij verbruik, dan kun je deze gebruiken als grid sensor voor de XOM blueprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-12-2023
DJP! schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:07:
Voor iedereen die de Sessy met Node-Red wil laten werken, er is een OpenAPI node beschikbaar. Bij de instellingen van de Node moet je linken na <ip sessy>/api_docs.yaml. De Node haalt dan zelf de opties op die mogelijk zijn en in de API documentatie staan.

meer info op https://flows.nodered.org/node/openapi-red
Een wat oudere post, maar ik krijg ook een authenticatie error. Kan iemand uitleggen hoe ik die credentials hier goed in kan verwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewinter
Tazzios schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:21:
[...]

Ik heb enkele Node Red scripts gemaakt. Gericht op eigen stroom gebruik. Deze zijn eenvoudig aan te passen.
  • Laden bij laag tarief. Dan zet ik de schakelaar op -1 uur, zodat ie 1 uur eerder begint met laden. Extra laden bij 3 en 12 uur
  • Ontladen bij hoogtarief. Werkt bij mij anders omdat ik dan niet terug lever aan het net. Zodra de batterij is geladen, schakel dan naar NoM: Alleen leveren naar de woning.
  • Batterij stoppen met terugleveren aan huis. Wachten totdat eerstvolgende lading begint.
Als er interesse is wil ik ze hier wel delen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2FuRZ9vsfYMcMla15EIMzgux8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mWh5o20CKq84b4nOhg2AFr3w.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door ewinter op 09-11-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:50
Ik ben zeker geinteresseerd in jouw Node Red koppeling met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
rtunru schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:30:
Ik ben zeker geinteresseerd in jouw Node Red koppeling met HA
Ik bedoel de flow schema's in Node Red ;-)

De installatie van HA en Node Red is te vinden via andere topics. Ik heb HA en Node Red als Docker draaien op mijn Synology NAS. Node Red is dan gekopled met HA. Maar ik begreep dat je Node Red ook onafhankelijk van HA kan draaien om de Sessy batterij aan te kunnen sturen. Daar ben ik zelf ook benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
ewinter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:48:
[...]

Ik bedoel de flow schema's in Node Red ;-)

De installatie van HA en Node Red is te vinden via andere topics. Ik heb HA en Node Red als Docker draaien op mijn Synology NAS. Node Red is dan gekopled met HA. Maar ik begreep dat je Node Red ook onafhankelijk van HA kan draaien om de Sessy batterij aan te kunnen sturen. Daar ben ik zelf ook benieuwd naar.
Dan zou ik wellicht naar een Homey uitwijken...

Check da Specz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Stokertje schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 06:21:
[...]

Oh, kijk aan, toevallig. Dan ben ik mogelijk ook bijna aan de beurt! 👍 Thx!
Hij hangt 😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBiVaIbvF3YNdBDYiemWUcW5giM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuGQkTkd31qGn5cjIRcIaKLe.jpg?f=fotoalbum_large

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

DaCootMeister schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:56:
[...]

Dan zou ik wellicht naar een Homey uitwijken...
Voor dit (juist) niet noodzakelijk. Ik heb Homey en node-red, besturing Sessy nu op Homey, maar overweeg wel naar Node-red te verplaatsen of wellicht een combi. SOC en status vraag ik nu al wel in node-red op voor mijn portal. (Had ik al voor er een homey portal/advanced flow was.) Overstappen naar Homey is handig als je de ingebouwde communicatie als KAKU, Zigbee, Trädfree etc wilt gebruiken. Als je node-red al hebt draaien gaat dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
rene037 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:13:
[...]

Voor dit (juist) niet noodzakelijk. Ik heb Homey en node-red, besturing Sessy nu op Homey, maar overweeg wel naar Node-red te verplaatsen of wellicht een combi. SOC en status vraag ik nu al wel in node-red op voor mijn portal. (Had ik al voor er een homey portal/advanced flow was.) Overstappen naar Homey is handig als je de ingebouwde communicatie als KAKU, Zigbee, Trädfree etc wilt gebruiken. Als je node-red al hebt draaien gaat dat prima.
Dan maak je nu gebruik van de openapi-red node?
Voor de authenticatie gebruik ik een http request met basis authenticatie de credentials van de Sessy dongle. Maar ik krijg een error als ik de http request doorstuur naar de openapi-red node. Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
ewinter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:11:
[...]

Ik heb Node Red gekoppeld met HA en enkele scripts gemaakt. Als er interesse is wil ik ze hier wel delen.
[Afbeelding]
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe je die kaders om die groepen nodes krijgt. Is dat een functie binnen Node-red, een instelling of iets anders?
Ik draai hier Node-red V3.0 op een Raspberry pi, en zou het ook willen gebruiken om een beetje orde en overzicht te scheppen in een paar van m'n flow's. Dan kan ik groepen maken van wat bij elkaar hoort.

Ps: ik heb geen Sessy. Lees uit belangstelling mee in dit topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Doggieman op 09-11-2023 14:25 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-09 13:15
Allereerst, ziet er netjes uit! je zou nog kunnen overwegen het geheel (omvormer en accu) op een brandwerende plaat te monteren + maatregelen te nemen boven de apparaten. dit zal een brand niet tegenhouden maar zal beter brandwerend zijn dan het hout waar het nu op gemonteerd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ewinter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:55:
[...]

Dan maak je nu gebruik van de openapi-red node?
Voor de authenticatie gebruik ik een http request met basis authenticatie de credentials van de Sessy dongle. Maar ik krijg een error als ik de http request doorstuur naar de openapi-red node. Wat doe ik verkeerd?
Ik heb het een tijdje werkend gehad met de OpenAPI nodes. Af en toe ging het inderdaad fout met de authenticatie, daarom ben ik toen verder gegaan met HTTP Get nodes waar de authenticatie al inzit. Dit werkt goed!

Ik lees nu alles uit via Node-Red en zet vanuit Node-Red de signalen door naar HA en InfluxDB.

Voor mij werkt dit erg goed!

@Heintje ziet er netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
psdata schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:33:
[...]

Nee, hierover is nog niets verder gecommuniceerd door Sessy zelf.
Alleen maar aannames van gebruikers 😀
Laten we er niet over speculeren en het aan sessy overlaten wanneer zij daar mee verder gaan.
Er is inderdaad nooit door Sessy definitief aangegeven wat (en wanneer!) er met de 48V DC aansluiting in de toekomst wordt gepland (behalve het verzoek er niet zelf aan te knutselen). Maar er is wel degelijk op een aantal momenten aangegeven waar men zelf aan zit/ (of zat?) te denken (en zelfs al mee heeft getest), m.n. MPPT tracker (zon-volgsysteem), off-grid optie, 48V DC-netwerk, USB-PD. Citaten: "met het oog op de toekomst en omdat het zonde zou zijn dat àls het net uit valt en je toch een accu hebt staan, deze niks kan doen maken wij een 48V poort op de Sessy zodat er op de Sessy een kleine off-grid omvormer aangesloten kan worden of andere externe features." en ""aantal standaard off-grid omvormers en LV MPPT's (…) hier gering testen mee gedaan.", "een 48VDC netwerk in je huis, een hybride Sessy m.b.v. een externe MPPT, een 230VAC noodstroom omvormer, of een Sessy USB-PD add-on".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
Doggieman schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:24:
[...]

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe je die kaders om die groepen nodes krijgt. Is dat een functie binnen Node-red, een instelling of iets anders?
Ik draai hier Node-red V3.0 op een Raspberry pi, en zou het ook willen gebruiken om een beetje orde en overzicht te scheppen in een paar van m'n flow's. Dan kan ik groepen maken van wat bij elkaar hoort.

Ps: ik heb geen Sessy. Lees uit belangstelling mee in dit topic.
Met de muis kun je dat kader trekken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
DJP! schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:29:
[...]

Ik heb het een tijdje werkend gehad met de OpenAPI nodes. Af en toe ging het inderdaad fout met de authenticatie, daarom ben ik toen verder gegaan met HTTP Get nodes waar de authenticatie al inzit. Dit werkt goed!

Ik lees nu alles uit via Node-Red en zet vanuit Node-Red de signalen door naar HA en InfluxDB.

Voor mij werkt dit erg goed!

@Heintje ziet er netjes uit!
Ik ben dan wel benieuwd of je de HTTP Request GET node achter de openapi-red node hebt verbonden. En dus je HTTP resultaat hebt doorgestuurd naar je openapi-red node. Of heb je die openapi-red node helemaal niet meer gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ewinter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:42:
[...]

Ik ben dan wel benieuwd of je de HTTP Request GET node achter de openapi-red node hebt verbonden. En dus je HTTP resultaat hebt doorgestuurd naar je openapi-red node. Of heb je die openapi-red node helemaal niet meer gebruikt?
Ik gebruik de openapi node helemaal niet meer. Alles komt nu vie de HTTP Get nodes binnen. Ik wil nog wel een keer gaan testen met de openapi nodes maar als ik er tijd voor heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
ewinter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:39:
[...]

Met de muis kun je dat kader trekken. :)
Nou programmeer ik toch al een tijdje in Node-red, maar dat wist ik dus niet! Wel dat je alles kan groeperen voor selectie of kopiëren oid. Maar het is de bedoeling dat die kaders blijven staan natuurlijk :)
Ga het eens proberen! Dank!

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

ewinter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:42:
[...]

Zoals DJP ook al schreef, met HTTP Get-nodes gaat het prima. Punt 4 in de toelichting van de openapi-node beschrijft hou je authenticatie moet doen, vergeet het vinkje niet dat hij het moet onthouden. Maar ik heb het nog niet gebruikt dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewinter
Doggieman schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:53:
[...]

Nou programmeer ik toch al een tijdje in Node-red, maar dat wist ik dus niet! Wel dat je alles kan groeperen voor selectie of kopiëren oid. Maar het is de bedoeling dat die kaders blijven staan natuurlijk :)
Ga het eens proberen! Dank!
Na selectie van de groep wel nog even aangeven dat het een groep wordt. Met rechtermuisknop Group -> Selection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
DJP! schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:46:
[...]

Ik gebruik de openapi node helemaal niet meer. Alles komt nu vie de HTTP Get nodes binnen. Ik wil nog wel een keer gaan testen met de openapi nodes maar als ik er tijd voor heb...
Als het met de HTTP Request GET node werkt dan is dat prima. Want dat krijg ik dan wel voor elkaar. Maar hoe krijg je dan verder je Sessy entiteiten binnen in Node Red?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
rene037 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:05:
[...]

Zoals DJP ook al schreef, met HTTP Get-nodes gaat het prima. Punt 4 in de toelichting van de openapi-node beschrijft hou je authenticatie moet doen, vergeet het vinkje niet dat hij het moet onthouden. Maar ik heb het nog niet gebruikt dus.
Via een HTTP Request GET krijg ik wel informatie, maar dat ziet er in de Debug node vreselijk uit. Welke stap dien ik dan verder in te stellen of te nemen om de Sessy entiteiten uit te kunnen lezen of aan te sturen.
Begrijp me niet verkeerd. Ik het het al werkend via HA. Maar ik ben alleen benieuwd hoe ik dat via Node Red ook kan realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Ramkoe schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:28:
[...]

Allereerst, ziet er netjes uit! je zou nog kunnen overwegen het geheel (omvormer en accu) op een brandwerende plaat te monteren + maatregelen te nemen boven de apparaten. dit zal een brand niet tegenhouden maar zal beter brandwerend zijn dan het hout waar het nu op gemonteerd zit.
Dank. Goede tip. Ik denk dat met name iets erboven doen wat zal uithalen. Mooi winterklusje. Er zitten wel brandblussers in de Sessy toch?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:49
Taro schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:57:

Ik zou persoonlijk alle eisen op een rijtje zetten. Het Victron systeem heeft afankelijk van wat je aanschaft ook een hogere laad- en ontlaad capaciteit en UPS functionaliteit.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:32
Misschien heb ik er gigantisch overheen gekeken maar hoe dicht mag je ze naast elkaar hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Ik heb mijn Sessy net binnen.
Ik vraag me af of je direct met Home Assistant die Sessy kan configureren.
Of moet ik eerst me melden bij het Sessy portaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Je moet natuurlijk eerst wel in het portaal je Sessy('s) en P1 even aan melden.
Maar daar na kun je hem natuurlijk gelijk in API mode zetten en besturen via HA.

Het portaal is dan alleen een plaats om even te kijken of het goed gaat (en updates) te zetten.
Maar dat/die zie ik toch sneller via de integratie en of via de lokale acces op je Sessy's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
psdata schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:33:
Maar daar na kun je hem natuurlijk gelijk in API mode zetten en besturen via HA.

Het portaal is dan alleen een plaats om even te kijken of het goed gaat (en updates) te zetten.
Maar dat/die zie ik toch sneller via de integratie en of via de lokale acces op je Sessy's.
Dank je voor de snelle reactie.

Zoals veel Home Assistant gebruikers, wil ik zo weinig mogelijk Internet gebruiken voor mijn spullen.
Het liefste alles lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-09 21:14
Das mooi! Ik heb nog niks gehoord 🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirl01
  • Laatst online: 20-04-2024
rtunru schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:37:
[...]

Dank je voor de snelle reactie.

Zoals veel Home Assistant gebruikers, wil ik zo weinig mogelijk Internet gebruiken voor mijn spullen.
Het liefste alles lokaal.
Sessy kan via de lokale webinterface volledig geconfigureerd worden, waar ook een vinkje is om de verbinding met het portaal te verbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Squirl01 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:19:
[...]

Sessy kan via de lokale webinterface volledig geconfigureerd worden, waar ook een vinkje is om de verbinding met het portaal te verbreken.
Geweldig, dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
ewinter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:51:
[...]

Als het met de HTTP Request GET node werkt dan is dat prima. Want dat krijg ik dan wel voor elkaar. Maar hoe krijg je dan verder je Sessy entiteiten binnen in Node Red?
Dit is hoe ik de Sessy uitlees via Node-Red:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdJ6i7yGvTM4DUoz83vBpjR64Og=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/29HlAEoU1i1rgKOkL06btmje.png?f=user_large

De flow start met een one shot trigger en blijft daarna continu doorgaan.

Via de HTTP request get functie vraag ik de data die dan via een functie blok 'netjes'gemaakt wordt en dan naar InfluxDB en Home Assistant gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rti971X2bqLKI23u0wDoHioRns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VbtSqbXn4FmW0KxV8BInXtaC.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 21:15
rtunru schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:25:
Ik heb mijn Sessy net binnen.
Ik vraag me af of je direct met Home Assistant die Sessy kan configureren.
Of moet ik eerst me melden bij het Sessy portaal?
psdata schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:33:
[...]
De portal activatie is geen voorwaarde voor een functionele lokale API en webinterface. Je kunt de Sessy dus volledig zonder portalverbinding gebruiken.
Wel is de portal verbinding nodig als je de Dynamische (ROI) modus wil gebruiken. Ook kan Sessy support de portalverbinding gebruiken om je te helpen bij supportvragen, bijvoorbeeld om logs uit te lezen.
Pagina: 1 ... 37 ... 94 Laatste