Na het volgen van dit topic heel erg enthausiast geworden van de thuisaccu's. Aangezien we nog wat budget over hadden in het bouwdepot er vandaag 2 besteld
Nu maar hopen dat ze Q1 2024 waar kunnen maken

Om je een beeld te geven van mijn oktobermaand:Silver surfer schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:43:
Is er af gesproken over de ervaringen van een Sessy in combinatie met Dynamische uurtarieven? Lukt het dan goed om te besparen? Wat zijn de ervaringen?
Leuk om cijfers te zien, die van mij (heb dan wel geen Sessy maar DIY):worker schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:26:
[...]
Om je een beeld te geven van mijn oktobermaand:
Inkoop gemiddeld 25.0ct/kWh
Verkoop gemiddelde 32.1 ct/kWh
Dit met 2 Sessy’s in ROI mode, 2750Wp aan PV en en een dynamisch contract bij Tibber
Maar je wordt er niet rijk van, het terugverdienen gaat erg langzaam. Je moet ook een early adopter willen zijn, er lol in hebben om te klooien met Home automation enzo.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Als je dan nog rekent met de roundtrip efficiency van rond de 80%, dan blijft er dus letterlijk niets van over.worker schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:26:
[...]
Dit met 2 Sessy’s in ROI mode, 2750Wp aan PV en en een dynamisch contract bij Tibber
Maar je wordt er niet rijk van, het terugverdienen gaat erg langzaam. Je moet ook een early adopter willen zijn, er lol in hebben om te klooien met Home automation enzo.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Is dat echt zo dat het maar 80% is. Ik zou best eens een lijstje willen zien van Sessy zelf waarin ze aangeven hoe efficient de omvormer is die in de Sessy zit en met welk laad wattage.TFHfony schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:29:
[...]
Als je dan nog rekent met de roundtrip efficiency van rond de 80%, dan blijft er dus letterlijk niets van over.
Zie hier:Sicos schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:39:
[...]
Is dat echt zo dat het maar 80% is. Ik zou best eens een lijstje willen zien van Sessy zelf waarin ze aangeven hoe efficient de omvormer is die in de Sessy zit en met welk laad wattage.
Bijvoorbeeld op 2200 watt een efficentie van X en op 1000 watt Y. Dan heb je ook een idee wat de meest efficiente manier is van laden.
Ik kan me niet bedenken dat er geen spec sheet is van die omvormer die in de Sessy's zitten waarin dat staat aangegeven.
[ Voor 15% gewijzigd door TFHfony op 02-11-2023 10:44 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Bedankt, wist eens niet dat dat bestond.TFHfony schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:42:
[...]
Zie hier:
https://www.sessy.nl/tech...ergrond-informatie/?nab=2
Als je met 100% vermogen laast en ontlaadt, heb je 2 keer 10% verlies.
Wil je zo goed mogelijk verdienen (zo min mogelijk verliezen), zal je met 50% (dus rond de 1000W) moeten laden/ontladen. Dan komt je verlies rond de 10% uit.
[ Voor 37% gewijzigd door Sicos op 02-11-2023 10:52 ]
Gemerkt! En probleem is inderdaad opgelost. Super bedankt!gruijter schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:55:
Versie 2.0.2 van de Sessy app is vrijgegeven in de Homey app store. Deze versie lost het probleem op mbt verlies van verbinding met de P1 dongel.
https://community.homey.a...sessy-thuisbatterij/78156
Als je auto-update aan hebt staan in Homey is deze versie ondertussen al op je Homey geinstalleerd en hoef je dus niets te doen. 🥳
Zou trouwens gaaf zijn als Tibber de Sessy's als een powerup zou kunnen koppelen. Ondanks de mooie andere mogelijkheden op home assistant en Homey denk ik dat daarmee de Sessy's voor een breder publiek een heel toegankelijk product kunnen worden.worker schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:26:
[...]
Overigens is het ook nog wel leuk te melden dat de afrekening van Tibber echt heel precies klopt met de totalen van het energy dashboard van Home Assistant
[ Voor 43% gewijzigd door gruijter op 02-11-2023 11:02 ]
Ah, uitvinken! Ga ik opzoeken. Komt vast goed.gruijter schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:00:
Dat Homey de besturingsstand forceert is een setting. Die kun je dus uitvinken
Mbt Tibber powerup: daarvoor zou eerst de Sessy Cloud api moeten worden afgerond. En die staat nu even op een lager pitje.
Leuk project! Mocht je de uitkomst een keer willen delen hier graag! Zelf ben ik nu een beetje aan het prutsen in HA om ook tot iets van een energy management systeem te komen. Best lastig nog maar wel leuk om te doen!Sicos schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:49:
[...]
Bedankt, wist eens niet dat dat bestond.
Ik ben zelf op dit moment aan het kijken of zelf de Sessy's aan te gaan sturen maar dan met een Windows Service gebouwd in C#. Enige reden voor C# is dat ik nu nog dingen mis in Home Assistant en gewoon te weinig kennis van Python en YAML heb om zelf daar in te sleutelen.
Ik wil bijvoorbeeld iets maken dat 's nacht de boel oplaad maar bijvoorbeeld wel rekening houd met het weer overdag. Dus mocht het overdag schitterend weer zijn met veel zon om dan niet 's nachts te laden omdat je anders kans hebt dat je moet gaan betalen voor je overschot.... etc...
Zeker, ik zet eigenlijk al mijn opensource projecten op GitHub dus als ik begin zal ik hier de link daar naar toe wel posten.DJP! schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:19:
[...]
Leuk project! Mocht je de uitkomst een keer willen delen hier graag! Zelf ben ik nu een beetje aan het prutsen in HA om ook tot iets van een energy management systeem te komen. Best lastig nog maar wel leuk om te doen!
Dat is mooi! Nu viel het me vanmorgen op dat de Sessie een uur te laat nog aan het laden was. Hij begon pas om 4 uur, terwijl 3 uur het goedkoopste tarief was. Met als gevolg dat hij tussen 6 en 7 nog aan het laden was.gruijter schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:55:
Versie 2.0.2 van de Sessy app is vrijgegeven in de Homey app store. Deze versie lost het probleem op mbt verlies van verbinding met de P1 dongel.
https://community.homey.a...sessy-thuisbatterij/78156
Als je auto-update aan hebt staan in Homey is deze versie ondertussen al op je Homey geinstalleerd en hoef je dus niets te doen. 🥳
Misschien belachelijk, maar precies een uur, kan niet met zomer en wintertijd te maken hebben?gruijter schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:30:
Bij mij is hij wel om 3 uur gestart. Heb je een log waarin je kan zien of de flow is gestart? Soms geeft Homey wel het commando op het juiste moment, maar start Sessy niet om wat voor reden dan ook. Dat zou kunnen verklaren waarom hij bij jou een uur later startte.
Waar zou je dat log kunnen vinden of instellen voor gebruikt in de toekomst. (wellicht kun je ons een advies geven hier in) ik zie alleen dingen later beginnen van laden binnen homey via insight en naar 1 van de Sessy items gaan waar doelvermogen, laden en ontladen total staat. Maar dit komt weer uit de monitoring van de Sessy, dus niet Homey.gruijter schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:30:
Bij mij is hij wel om 3 uur gestart. Heb je een log waarin je kan zien of de flow is gestart? Soms geeft Homey wel het commando op het juiste moment, maar start Sessy niet om wat voor reden dan ook. Dat zou kunnen verklaren waarom hij bij jou een uur later startte.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Daarom keek ik evne naar de lokale Homey-tijd. Maar toen ik nog de 'native' ROI-strategie van Sessy gebruikte, gebeurde het ook regelmatig. Daarom ben ik op de homey-versie overgeschakeld. Naast de andere opties in de homey-flow, maar was aanvankelijk geen prio op dat moment.Ies Korpershoek schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:48:
[...]
Misschien belachelijk, maar precies een uur, kan niet met zomer en wintertijd te maken hebben?
ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3
Ik probeer het in HA te doen, snel gaat het nog niet, maar uiteindelijk zal het wel lukken denk ik. Ik ben nu bezig met solcast en solar.forcast intergraties om te kijken hoe accuraat deze de PV opbrengst kunnen voorspellen. Op zich werkt het leuk, over een dag klopt het aardig maar heel precies is het nog niet.DaCootMeister schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:56:
@DJP! en @martinisoft
Ja, top dat jullie even meedenken!
Mijn oplossing is overigens weer -en seizoen gebonden.
- In de zomerperiode zitten de Sessy's zo vol dus zul je de overtollige energie willen salderen of terugleveren op het duurste moment.
- Nu, in de winter, valt er weinig te salderen dus als je enigzins NOM kunt spelen over de dag lijkt mij dat een goede optie.
Eea is vast wel in een flow of HA automation te verwezelijken. Ik ga eens spelen met Homey (mijn yaml laat nog te wensen over)
En wat was het antwoord toen je het aan de monteur vroeg?sideriusj schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:54:
Ik heb 3 sessy,s de installatie is gedaan door de Sessy monteur. Er staan 2 sessy's op fase 2 en 1 op fase 3.
De warmtepomp staat ook op fase 2. Is het niet beter om 1 sessy op 1 fase te zetten 1 op fase 2 en 1 op fase 3 ??
In principe maakt het niet zo gek veel uit omdat je meter verbruik en teruglevering over de verschillende fases toch sommeert (niet te verwarren met salderen): als je op fase 1 1kWh verbruikt hebt en op fase 2 1kWh teruggeleverd, is het voor de meter een verbruik van 0. Wel zit je met 2 Sessys op 1 fase boven de limiet voor 'n 16A groep (wat betekent dat je ze niet allebei tegelijk op de volle 2200W kunt laten opladen)sideriusj schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:54:
Ik heb 3 sessy,s de installatie is gedaan door de Sessy monteur. Er staan 2 sessy's op fase 2 en 1 op fase 3.
De warmtepomp staat ook op fase 2. Is het niet beter om 1 sessy op 1 fase te zetten 1 op fase 2 en 1 op fase 3 ??
Ik heb het niet gevraagd Ze hangen er sinds juli en heb er geen problemen mee gehad, tot vorige week, toen ging de zekering eruit. De sessy,s stonden op te laden en de warmtepomp ging de legionella run doen.gruijter schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:32:
[...]
En wat was het antwoord toen je het aan de monteur vroeg?
[ Voor 8% gewijzigd door sideriusj op 03-11-2023 19:08 ]
Alleen als de Sessy in NOM staat kijkt deze na de P1 meting. Dus als de Sessy’s in ROI vol staan te laden en de warmtepomp staat aan dan zullen de Sessy’s niet terug regelen…sideriusj schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:05:
[...]
Ik heb het niet gevraagd Ze hangen er sinds juli en heb er geen problemen mee gehad, tot vorige week, toen ging de zekering eruit. De sessy,s stonden op te laden en de warmtepomp ging de legionella run doen.
Ik ben wat wat aan het uitproberen en dit ging niet goed.
Dat is goeie info, ik was in de veronderstelling dat Sessy bij ROI ook naar de P1 keek om te bepalen hoe hard er geladen kan worden. Dan is het bij mij ook al een paar keer kantje boord geweest voor de zekeringen tijdens het laden van de auto. Weet je of dit nog aangepast gaat worden? en hoe ben je aan deze info gekomen?DJP! schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:13:
[...]
Alleen als de Sessy in NOM staat kijkt deze na de P1 meting. Dus als de Sessy’s in ROI vol staan te laden en de warmtepomp staat aan dan zullen de Sessy’s niet terug regelen…
ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3
Als de Sessy op NOM staat krijg ik elke 10 min de mDNS error. (Dit is geen probleem omdat ik vaste IP adressen gebruik) deze error krijg ik bij ROI niet. Ik heb toen aan Sessy gevraagd hoe dat zat. Sessy heeft toen bevestigd dat tijdens de ROI modus de P1 meter niet wordt afgevraagd. Of dit in de toekomst aangepast gaat worden is aan Sessy.martinisoft schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:18:
[...]
Dat is goeie info, ik was in de veronderstelling dat Sessy bij ROI ook naar de P1 keek om te bepalen hoe hard er geladen kan worden. Dan is het bij mij ook al een paar keer kantje boord geweest voor de zekeringen tijdens het laden van de auto. Weet je of dit nog aangepast gaat worden? en hoe ben je aan deze info gekomen?
Nog bedankt. early adopter ben ik in dit geval wel, maar er valt voor mij nog heel veel te leren op het gebied van home automation e.d.worker schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:26:
[...]
Overigens is het ook nog wel leuk te melden dat de afrekening van Tibber echt heel precies klopt met de totalen van het energy dashboard van Home Assistant
[ Voor 14% gewijzigd door rene037 op 04-11-2023 11:02 . Reden: Toevoeging ]
Kijk ff goed naar de eenheid van de invulvelden.Silver surfer schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:27:
Mijn leverancier rekent geen opslag en als ik het goed heb is de energiebelasting 0.1524 €/kWh incl. 21% btw en zonder btw dus 0.126 €/kWh.
[Afbeelding]
Vergeet niet dat je ook verlies hebt op energiebelasting en btw. De kWH die je er in stopt en waarvoor je belasting betaalt, krijg je niet volledig terug.vogel6 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:11:
Ik reken dan ook met kale spotmarktprijs geen btw en EB.
Omzetting schat ik in op 2*12,5% verlies.
Bedankt. Dom van mij.anboni schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:00:
[...]
Kijk ff goed naar de eenheid van de invulvelden.
Je zou naar mijn script kunnen kijken. Misschien kun je dat of delen ervan gebruiken:visker999 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:10:
Ik heb drie sessy's en ben inmiddels een enthousiast gebruiker van de "Sessy X on the meter". Net even wat meer mogelijkheden dan de standaard "nul op de meter". Tegelijk ben ik ook aan het ontdekken wat Home Assistant allemaal kan.
Nu wil ik graag een stap verder gaan met automatiseren: Wanneer de de prijzen dusdanig laag zijn, de Sessy's mbv het net vol laden. Ik heb het script al gevonden(Sessy full charge en de Nordpool integratie ) maar nu het een en ander koppelen kom ik niet verder. Heb uiteraard al een tijd zitten zoeken, maar kan de eindjes nog niet aan elkaar knopen. Ideaal zou zijn, mijn inziens, om X on the meter en Full charge te combineren. Vooral nu het winter is en de zonnepanelen toch net vaak te weinig opbrengst hebben.
Heeft iemand een link of de juiste hint om mij verder te helpen?
Alvast bedankt.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Als je op een veel eenvoudiger manier dan HA wilt automatiseren is Homey een optie voor je. Moet je wel een Homey Pro voor kopen, maar dan krijg je wel drag-and-drop advanced flows. Hiermee kun je los gaan zonder een letter yaml of andere moeilijke dingen te leren.visker999 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:30:
Het concept van het script spreekt me erg aan, eigenlijk precies wat ik graag zou willen, maar zoals het op het moment aangeboden wordt, is voor mij echt even een brug te ver. Straks als addon wat toegankelijker hopenlijk?
Als de Sessy de status battery empty heeft zal het minimaal een minuut duren voordat deze kan gaan laden. Bij de status battery full en battery empty wordt de omvormer uitgeschakeld en zal deze na het inschakelen een minuut wachten voordat de Sessy kan gaan laden/ontladen. Als de Sessy in standby staat dan moet deze wel snel kunnen schakelen tussen NOM en ROI.magro schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:31:
Dag, allemaal! Ik ben nieuw hier en heb eergisteren mijn lang-verwachte Sessy ontvangen en geïnstalleerd.
Er is een probleem: de accu laadt niet.
Ik heb veel in dit forum gelezen, maar kan geen antwoord vinden om mijn probleem op te lossen.
Dus vraag ik jullie hulp.
Nadat de zaak was aangesloten, alle dongels draaiende gekregen en de toegewezen IP-adressen in de router vastgezet. Met deze IP-adressen de status opgevraagd. Ziet er allemaal goed uit. P1 staat op stand-by.
De accu bevatte na installatie 44% lading en die werd eigenlijk direct gebruikt, totdat de accu nog 10% was.
Ik heb een dynamisch contract bij Tibber en weet, dat je moet wachten op zon of een gunstig accu-laad-tijdstip. De zonnepanelen geven, als de zon schijnt, aardig wat stroom. Dat is allemaal goed te zien in de portal. Inmiddels staat de status van Sessy op Battery-Empty (6%).
Dus geprobeerd om te schakelen naar NoM.
Direct na omschakelen de status gecontroleerd en daarbij verscheen bij Details: bmr-error, waarna de statrus weer terugkeert naar StandBy. Kortom: het laden van de accu start niet.
Heeft iemand een idee?
De info van het portal kan soms wat achterlopen. De info van de Sessy zelf is dus meer up to date.magro schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:55:
Welke info is accuraat? Die vanuit de portal of rechtstreeks vanuit de Sessy?
"status": "ok",
"sessy": {
"state_of_charge": 0.079999998211860657,
"power": 0,
"power_setpoint": 0,
"system_state": "SYSTEM_STATE_STANDBY",
"system_state_details": "",
"frequency": 49975
Sessy:
Mijn installatie 8%
Vermogen Leveren 141W
Firmware 1.5.4
IP Adres
192.168.180.119
Laatste update
vandaag 11:48
?
Welkom hier op het Forum en succes met je gebruik van je Sessymagro schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:20:
Dank voor het meedenken DJP!
Ik kom er nog niet achter, hoe de Sessy laadt/ontlaadt.
Ik ga er van uit, dat, als ik op NoM sta, de accu gaat laden.
Echter zie ik nu dat er continue gewisseld wordt: laden, stand-by, leveren. stand-by, etc.
Kennelijk is leveren minder dan laden, want de SoC loopt langzaam op.
Heeft e.e.a. wellicht te maken met het stroomverbruik in huis en de opbrengst van de zonnepanelen?
[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 05-11-2023 17:41 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Het is niet alles of niets, je kunt het setpoint instellen (Ook via domotica)Taro schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:57:
@martinisoft Bedankt voor je reactie. Ik zeg niet dat ik ze duur vind en het betreft ook bij de Victron oplossing LFP accu's. Je legt heel veel uit waarvan ik al op de hoogte benWordt uiteraard gewaardeerd, maar kost je ook veel extra tijd...
Het zou mooi zijn als je in de toekomst capaciteit kunt toekennen aan zowel de ROI als NOM algoritmes ipv alles of niets, dan hoeven heel veel gebruikers veel minder te scripten.
Wat betreft de verdeling over de fases: Dat is waar, dan wordt het dus sowieso 2 op de fase met de panelen en dan 2x1 op de andere 2 fasen, of op 1 van de andere fasen ook nog 1 extra, of misschien direct maar voor 6 stuks gaan, laat ik nog even bezinken.
Heb het weleens eerder hier genoemd, het is zonde dat je iedere keer de overhead er ook bij moet kopen, anders zou ik nu heel graag en direct voor 3x10 kWh Sessy's gaan.
Klopt, maar ik ben gecharmeerd van de native Victron Dynamic ESS oplossing en gebruik bij voorkeur een native iets dat constant door de leverancier wordt geperfectioneerd. Ze houden daarbij ook rekening met het gebruik van de afgelopen 30 dagen, laden van EV, etc.rene037 schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:37:
[...]
Het is niet alles of niets, je kunt het setpoint instellen (Ook via domotica)
Er zit een 48V-poort op, het ligt in de verwachting (maar niet door Sessy aangekondigd) dat daar extra capaciteit op kan zonder overhead. In dat geval zou je nu voor 3xSessy kunnen gaan en de gok nemen dat er nog losse accusets komen.
Klinkt goed. misschien ook nog nadenken over een koppeling met een autolader? Volgens mij zijn dit soort scripts waarschijnlijk het meest interessant in een "winter-stand" tussen half oktober en half maart. Daarna kan het wel eens zijn dat andere triggers de boventoon zouden kunnen voeren.Taro schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:21:
[...]
Klopt, maar ik ben gecharmeerd van de native Victron Dynamic ESS oplossing en gebruik bij voorkeur een native iets dat constant door de leverancier wordt geperfectioneerd. Ze houden daarbij ook rekening met het gebruik van de afgelopen 30 dagen, laden van EV, etc.
Aan de andere kant vind ik het ook super leuk om iets te scripten, dat ga ik zeker niet uit de weg.
Voor de volledigheid: Ik neig naar de Sessy, ik zie alleen wat drempels, maar die zijn volgens mij prima op te lossen.
Stel ik zou het volgende scripten (of mogelijk is dit er al, ik ken het bestaan van de HA-Sessy integratie, maar weet nog niet of wat ik wil daarmee mogelijk is), uiteraard rekening houdend met de maximale (ont)laadlimiet en het aantal Sessy's:
Basis:
- Bij laag tarief: Setpoint op laden accu en 100% gridverbruik
- Bij hoog tarief: Setpoint op ontladen accu en 100% leveren aan grid
Volgende stap:
Laag tarief en accu leeg:
- Setpoint op laden accu
Laag tarief en accu vol:
- Setpoint op 100% gridverbruik
Hoog tarief en accu leeg:
- Zonnepanelen overschot: Setpoint op 100% leveren aan grid
- Geen zonnepanelen overschot: Van het net verbruiken, geen accu's laden
Hoog tarief en accu vol:
- Geen zonnepanelen overschot: Setpoint aanpassen conform NOM
En dit kan je dan verder perfectioneren door rekening te houden met de SoC van de accu, moment van de dag, dag van de week, evt. voorspeld weer / zonnepanelen opbrengst. Dus altijd 5-10 kWh reserveren voor de nacht en eigenverbruik, etc.
Heb ik wel zin in
Genormaliseerd kom ik dan uit op:Taro schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:21:
[...]
...
Stel ik zou het volgende scripten (of mogelijk is dit er al, ik ken het bestaan van de HA-Sessy integratie, maar weet nog niet of wat ik wil daarmee mogelijk is), uiteraard rekening houdend met de maximale (ont)laadlimiet en het aantal Sessy's:
Basis:
- Bij laag tarief: Setpoint op laden accu en 100% gridverbruik
- Bij hoog tarief: Setpoint op ontladen accu en 100% leveren aan grid
Volgende stap:
Laag tarief en accu leeg:
- Setpoint op laden accu
Laag tarief en accu vol:
- Setpoint op 100% gridverbruik
Hoog tarief en accu leeg:
- Geen zonnepanelen overschot: Van het net verbruiken, geen accu's laden
Hoog tarief en accu vol:
- Geen zonnepanelen overschot: Setpoint aanpassen conform NOM
...
[ Voor 22% gewijzigd door Tazzios op 06-11-2023 09:22 ]
Heb je https://www.sessy.nl/hoe-werkt-de-dynamische-modus/?nab=1 gelezen? Hier staat uitlgelegd waarom er bepaalde keuzes worden gemaakt.Peter_V schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:59:
Hallo, ik heb zins kort 1 sessy. Wij hebben geen zonnepanelen maar wel een dynamisch contract.
Het hebben van een dynamisch contract bevalt ons erg goed en het doel van de sessy is om te zien of onze gemiddelde kosten voor stroom iets lager kunnen maken.
Ik heb de app ingesteld op dynamische energiecontract en laadstrategie ook op dynamische. Mijn instellingen zijn Opslag 0.02 (zonneplan) energiebelasting 12.599 en geen extra kosten.
In een eerdere mail zag ik iemand die geen opslag heeft maar volgens mij hebben alle leveranciers opslag ook wel inkoopkosten genoemd.
https://www.energievergel...dynamisch-energiecontract
vraag 1: klopt dit of moet ik de inkoopkosten bij extra kosten zetten.
Laad/ontlaad cycli:
Vraag 2: weet iemand of er gegevens zijn over het algoritme van het dynamische laadstrategie?
Ik zag, net als iemand ander, dat van het weekend mijn sessy niet aan laden was terwijl de kosten op de energie mark bijna 0 waren.
Laden begon vanmorgen om 0300uur tot 0600uur en de sessy was 80%.
Vraag 3: Waarom begon de sessy niet om 0200uur met laden toen de prijs 0.02 was of als de batterij langer moet laden had 0100uur met een prijs van 0.04 ook een goede optie geweest. Ik had een 100% geladen batterij verwacht.
Om 0700 is de sessy 3uur gaan terug leveren tegen een geringe winst (20%verlies).
Vraag 4: Ik vraag mij af of het zo handig is om vandaag 2x te laden en 2x energie aan het net verkopen ipv 1 keer laden (afgelopen nacht nagenoeg 0cent) en 1 keer verkopen vanavond als de prijs 36cent is (prijs van zonnaplan). Gezien de 6000 cycli van de batterij.
De tweede laadsessie is net om 1100uur begonnen en de app geeft aan dat de sessy tot 1400uur gaat laden.
Vraag 5: Op de mark was de energieprijs om 1000uur hetzelfde als om 1100uur. Waarom begon de sessy niet om 1000uur te laden?
In de sessy app is het mogelijk om de laad / lever limieten in te stellen.
Vraag 6: De laad en lever actie van vanmorgen geeft aan dat de sessy van 80% naar 3% is gegaan. Mogelijk gaat de sessy dit ook doen in de tweede laad en lever sessie. Houd het algoritme op den duur rekening met eigen verbruik of moet ik de laad / lever instelling hiervoor gebruiken?
Mijn autolader (Zappi V2.1) is native gekoppeld aan dynamische tarieven en laadt altijd alleen op de goedkoopste momenten van de dag. Als ik alles goed script zal die dus geen stroom uit de accu vragen. Wel zullen accu en auto vaak op dezelfde tijden worden geladen, maar daarvoor is de loadbalancer.HaraldBou schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:11:
[...]
Klinkt goed. misschien ook nog nadenken over een koppeling met een autolader? Volgens mij zijn dit soort scripts waarschijnlijk het meest interessant in een "winter-stand" tussen half oktober en half maart. Daarna kan het wel eens zijn dat andere triggers de boventoon zouden kunnen voeren.
Ja inderdaad, dat is het moment om terug te leverenTazzios schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:21:
[...]
Genormaliseerd kom ik dan uit op:Waarbij ik bij nr 3 afvraag waarom je dan ook niet zou terugleveren.
- Bij laag tarief: Setpoint op laden accu
- hoog tarief: Setpoint op ontladen accu
- Hoog tarief en accu vol en Geen zonnepanelen overschot: NOM
Nee, hierover is nog niets verder gecommuniceerd door Sessy zelf.siempie76 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:30:
Is er al wat bekend over de 48v aansluiting?
Ik neem aan dat ie er op zit om er straks rechtstreeks een mppt op aan te sluiten zodat je niet het omzettingsverlies hebt.
anboni in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"Gert2761 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:06:
Heeft iemand het al voor elkaar op een HA om automatisch te laden tijdens de 3-4 goedkoopste uren. Dus eigenlijk wat de ROI modus doet zonder het ontladen op de duurste momenten. Ik wil de lading gebruiken om de rest van de dag mee door te komen. Nu doe ik dit op basis van een drempel tarief maar dat werkt niet helemaal vanwege de schommelingen in de tarieven op de verschillende dagen.
Waarschijnlijk is deze vraag eerder gesteld maar kan het niet zo snel terugvinden.
Alvast bedankt.
Gert
In de basis komt het daar wel op neer, maar deze yaml is hooguit 'n beginpunt. Ik denk dat je er beter aan zou doen om de materie te begrijpen zodat je met inzicht kunt gaan verder bouwen op dit concept.Gert2761 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:00:
Dank!
Ik heb alleen niet zo heel veel ervaring met HA. Alles wat ik nu heb geregeld is middels de if-then-else onder automatisering in HA.
Is het een kwestie van deze .yaml in /config zetten, sessy naam aanpassen en de include in configuration.yaml toevoegen?
Ah, dat is een scriptje om handmatig af te trappen: een overblijfsel van wat experimenten met nauwkeuriger vaststellen van de kWh-prijs in de accu, als dat weer eens misging gebruikte ik dat om de prijs waar naar een meer sensible waarde te zetten.Ik zie ook ergens een value (0.172) hard in het script staan.
Waar wordt deze dan zichtbaar?
De XOM blueprint werkt alleen met sensoren die het netto vermogen in (kilo)Watt aanbieden. Energie (kWh) tellers zijn niet nauwkeurig genoeg om X op de meter mee te regelen. Als je een 'total power' sensor hebt op de energiemeter die negatief wordt bij terugleveren en positief bij verbruik, dan kun je deze gebruiken als grid sensor voor de XOM blueprint.castle1310 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:19:
Hi, in het verlengde van de vraag van Gert2761, vroeg ik mij af of de XOM yaml van @PimDoos hiervoor ook te gebruiken is? Als ik bijvoorbeeld als verbruiksmeter de teruglever teller van de e-meter (p1) gebruik. Of heb ik dan een pos/ neg probleem?
Thx,
Jelle
Een wat oudere post, maar ik krijg ook een authenticatie error. Kan iemand uitleggen hoe ik die credentials hier goed in kan verwerken?DJP! schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:07:
Voor iedereen die de Sessy met Node-Red wil laten werken, er is een OpenAPI node beschikbaar. Bij de instellingen van de Node moet je linken na <ip sessy>/api_docs.yaml. De Node haalt dan zelf de opties op die mogelijk zijn en in de API documentatie staan.
meer info op https://flows.nodered.org/node/openapi-red
Ik heb enkele Node Red scripts gemaakt. Gericht op eigen stroom gebruik. Deze zijn eenvoudig aan te passen.Tazzios schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:21:
[...]
Genormaliseerd kom ik dan uit op:Waarbij ik bij nr 3 afvraag waarom je dan ook niet zou terugleveren.
- Bij laag tarief: Setpoint op laden accu
- hoog tarief: Setpoint op ontladen accu
- Hoog tarief en accu vol en Geen zonnepanelen overschot: NOM
[ Voor 24% gewijzigd door ewinter op 09-11-2023 14:38 ]
Ik bedoel de flow schema's in Node Red ;-)rtunru schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:30:
Ik ben zeker geinteresseerd in jouw Node Red koppeling met HA
Dan zou ik wellicht naar een Homey uitwijken...ewinter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:48:
[...]
Ik bedoel de flow schema's in Node Red ;-)
De installatie van HA en Node Red is te vinden via andere topics. Ik heb HA en Node Red als Docker draaien op mijn Synology NAS. Node Red is dan gekopled met HA. Maar ik begreep dat je Node Red ook onafhankelijk van HA kan draaien om de Sessy batterij aan te kunnen sturen. Daar ben ik zelf ook benieuwd naar.
Hij hangt 😀Stokertje schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 06:21:
[...]
Oh, kijk aan, toevallig. Dan ben ik mogelijk ook bijna aan de beurt! 👍 Thx!
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Voor dit (juist) niet noodzakelijk. Ik heb Homey en node-red, besturing Sessy nu op Homey, maar overweeg wel naar Node-red te verplaatsen of wellicht een combi. SOC en status vraag ik nu al wel in node-red op voor mijn portal. (Had ik al voor er een homey portal/advanced flow was.) Overstappen naar Homey is handig als je de ingebouwde communicatie als KAKU, Zigbee, Trädfree etc wilt gebruiken. Als je node-red al hebt draaien gaat dat prima.DaCootMeister schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:56:
[...]
Dan zou ik wellicht naar een Homey uitwijken...
Dan maak je nu gebruik van de openapi-red node?rene037 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:13:
[...]
Voor dit (juist) niet noodzakelijk. Ik heb Homey en node-red, besturing Sessy nu op Homey, maar overweeg wel naar Node-red te verplaatsen of wellicht een combi. SOC en status vraag ik nu al wel in node-red op voor mijn portal. (Had ik al voor er een homey portal/advanced flow was.) Overstappen naar Homey is handig als je de ingebouwde communicatie als KAKU, Zigbee, Trädfree etc wilt gebruiken. Als je node-red al hebt draaien gaat dat prima.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe je die kaders om die groepen nodes krijgt. Is dat een functie binnen Node-red, een instelling of iets anders?ewinter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:11:
[...]
Ik heb Node Red gekoppeld met HA en enkele scripts gemaakt. Als er interesse is wil ik ze hier wel delen.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Doggieman op 09-11-2023 14:25 ]
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Allereerst, ziet er netjes uit! je zou nog kunnen overwegen het geheel (omvormer en accu) op een brandwerende plaat te monteren + maatregelen te nemen boven de apparaten. dit zal een brand niet tegenhouden maar zal beter brandwerend zijn dan het hout waar het nu op gemonteerd zit.
Ik heb het een tijdje werkend gehad met de OpenAPI nodes. Af en toe ging het inderdaad fout met de authenticatie, daarom ben ik toen verder gegaan met HTTP Get nodes waar de authenticatie al inzit. Dit werkt goed!ewinter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:55:
[...]
Dan maak je nu gebruik van de openapi-red node?
Voor de authenticatie gebruik ik een http request met basis authenticatie de credentials van de Sessy dongle. Maar ik krijg een error als ik de http request doorstuur naar de openapi-red node. Wat doe ik verkeerd?
Er is inderdaad nooit door Sessy definitief aangegeven wat (en wanneer!) er met de 48V DC aansluiting in de toekomst wordt gepland (behalve het verzoek er niet zelf aan te knutselen). Maar er is wel degelijk op een aantal momenten aangegeven waar men zelf aan zit/ (of zat?) te denken (en zelfs al mee heeft getest), m.n. MPPT tracker (zon-volgsysteem), off-grid optie, 48V DC-netwerk, USB-PD. Citaten: "met het oog op de toekomst en omdat het zonde zou zijn dat àls het net uit valt en je toch een accu hebt staan, deze niks kan doen maken wij een 48V poort op de Sessy zodat er op de Sessy een kleine off-grid omvormer aangesloten kan worden of andere externe features." en ""aantal standaard off-grid omvormers en LV MPPT's (…) hier gering testen mee gedaan.", "een 48VDC netwerk in je huis, een hybride Sessy m.b.v. een externe MPPT, een 230VAC noodstroom omvormer, of een Sessy USB-PD add-on".psdata schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:33:
[...]
Nee, hierover is nog niets verder gecommuniceerd door Sessy zelf.
Alleen maar aannames van gebruikers 😀
Laten we er niet over speculeren en het aan sessy overlaten wanneer zij daar mee verder gaan.
Met de muis kun je dat kader trekken.Doggieman schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:24:
[...]
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe je die kaders om die groepen nodes krijgt. Is dat een functie binnen Node-red, een instelling of iets anders?
Ik draai hier Node-red V3.0 op een Raspberry pi, en zou het ook willen gebruiken om een beetje orde en overzicht te scheppen in een paar van m'n flow's. Dan kan ik groepen maken van wat bij elkaar hoort.
Ps: ik heb geen Sessy. Lees uit belangstelling mee in dit topic.
Ik ben dan wel benieuwd of je de HTTP Request GET node achter de openapi-red node hebt verbonden. En dus je HTTP resultaat hebt doorgestuurd naar je openapi-red node. Of heb je die openapi-red node helemaal niet meer gebruikt?DJP! schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:29:
[...]
Ik heb het een tijdje werkend gehad met de OpenAPI nodes. Af en toe ging het inderdaad fout met de authenticatie, daarom ben ik toen verder gegaan met HTTP Get nodes waar de authenticatie al inzit. Dit werkt goed!
Ik lees nu alles uit via Node-Red en zet vanuit Node-Red de signalen door naar HA en InfluxDB.
Voor mij werkt dit erg goed!
@Heintje ziet er netjes uit!
Ik gebruik de openapi node helemaal niet meer. Alles komt nu vie de HTTP Get nodes binnen. Ik wil nog wel een keer gaan testen met de openapi nodes maar als ik er tijd voor heb...ewinter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:42:
[...]
Ik ben dan wel benieuwd of je de HTTP Request GET node achter de openapi-red node hebt verbonden. En dus je HTTP resultaat hebt doorgestuurd naar je openapi-red node. Of heb je die openapi-red node helemaal niet meer gebruikt?
Nou programmeer ik toch al een tijdje in Node-red, maar dat wist ik dus niet! Wel dat je alles kan groeperen voor selectie of kopiëren oid. Maar het is de bedoeling dat die kaders blijven staan natuurlijk
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Zoals DJP ook al schreef, met HTTP Get-nodes gaat het prima. Punt 4 in de toelichting van de openapi-node beschrijft hou je authenticatie moet doen, vergeet het vinkje niet dat hij het moet onthouden. Maar ik heb het nog niet gebruikt dus.ewinter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:42:
[...]
Ik ben dan wel benieuwd of je de HTTP Request GET node achter de openapi-red node hebt verbonden. En dus je HTTP resultaat hebt doorgestuurd naar je openapi-red node. Of heb je die openapi-red node helemaal niet meer gebruikt?
Na selectie van de groep wel nog even aangeven dat het een groep wordt. Met rechtermuisknop Group -> SelectionDoggieman schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:53:
[...]
Nou programmeer ik toch al een tijdje in Node-red, maar dat wist ik dus niet! Wel dat je alles kan groeperen voor selectie of kopiëren oid. Maar het is de bedoeling dat die kaders blijven staan natuurlijk![]()
Ga het eens proberen! Dank!
Als het met de HTTP Request GET node werkt dan is dat prima. Want dat krijg ik dan wel voor elkaar. Maar hoe krijg je dan verder je Sessy entiteiten binnen in Node Red?DJP! schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:46:
[...]
Ik gebruik de openapi node helemaal niet meer. Alles komt nu vie de HTTP Get nodes binnen. Ik wil nog wel een keer gaan testen met de openapi nodes maar als ik er tijd voor heb...
Via een HTTP Request GET krijg ik wel informatie, maar dat ziet er in de Debug node vreselijk uit. Welke stap dien ik dan verder in te stellen of te nemen om de Sessy entiteiten uit te kunnen lezen of aan te sturen.rene037 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:05:
[...]
Zoals DJP ook al schreef, met HTTP Get-nodes gaat het prima. Punt 4 in de toelichting van de openapi-node beschrijft hou je authenticatie moet doen, vergeet het vinkje niet dat hij het moet onthouden. Maar ik heb het nog niet gebruikt dus.
Dank. Goede tip. Ik denk dat met name iets erboven doen wat zal uithalen. Mooi winterklusje. Er zitten wel brandblussers in de Sessy toch?Ramkoe schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:28:
[...]
Allereerst, ziet er netjes uit! je zou nog kunnen overwegen het geheel (omvormer en accu) op een brandwerende plaat te monteren + maatregelen te nemen boven de apparaten. dit zal een brand niet tegenhouden maar zal beter brandwerend zijn dan het hout waar het nu op gemonteerd zit.
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++
Ik zou persoonlijk alle eisen op een rijtje zetten. Het Victron systeem heeft afankelijk van wat je aanschaft ook een hogere laad- en ontlaad capaciteit en UPS functionaliteit.Taro schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:57:
@martinisoft Bedankt voor je reactie. Ik zeg niet dat ik ze duur vind en het betreft ook bij de Victron oplossing LFP accu's. Je legt heel veel uit waarvan ik al op de hoogte benWordt uiteraard gewaardeerd, maar kost je ook veel extra tijd...
Het zou mooi zijn als je in de toekomst capaciteit kunt toekennen aan zowel de ROI als NOM algoritmes ipv alles of niets, dan hoeven heel veel gebruikers veel minder te scripten.
Wat betreft de verdeling over de fases: Dat is waar, dan wordt het dus sowieso 2 op de fase met de panelen en dan 2x1 op de andere 2 fasen, of op 1 van de andere fasen ook nog 1 extra, of misschien direct maar voor 6 stuks gaan, laat ik nog even bezinken.
Heb het weleens eerder hier genoemd, het is zonde dat je iedere keer de overhead er ook bij moet kopen, anders zou ik nu heel graag en direct voor 3x10 kWh Sessy's gaan.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dank je voor de snelle reactie.psdata schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:33:
Je moet natuurlijk eerst wel in het portaal je Sessy('s) en P1 even aan melden.
Maar daar na kun je hem natuurlijk gelijk in API mode zetten en besturen via HA.
Het portaal is dan alleen een plaats om even te kijken of het goed gaat (en updates) te zetten.
Maar dat/die zie ik toch sneller via de integratie en of via de lokale acces op je Sessy's.
Sessy kan via de lokale webinterface volledig geconfigureerd worden, waar ook een vinkje is om de verbinding met het portaal te verbreken.rtunru schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:37:
[...]
Dank je voor de snelle reactie.
Zoals veel Home Assistant gebruikers, wil ik zo weinig mogelijk Internet gebruiken voor mijn spullen.
Het liefste alles lokaal.
Geweldig, dank voor de tip!Squirl01 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:19:
[...]
Sessy kan via de lokale webinterface volledig geconfigureerd worden, waar ook een vinkje is om de verbinding met het portaal te verbreken.
Dit is hoe ik de Sessy uitlees via Node-Red:ewinter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:51:
[...]
Als het met de HTTP Request GET node werkt dan is dat prima. Want dat krijg ik dan wel voor elkaar. Maar hoe krijg je dan verder je Sessy entiteiten binnen in Node Red?
rtunru schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:25:
Ik heb mijn Sessy net binnen.
Ik vraag me af of je direct met Home Assistant die Sessy kan configureren.
Of moet ik eerst me melden bij het Sessy portaal?
De portal activatie is geen voorwaarde voor een functionele lokale API en webinterface. Je kunt de Sessy dus volledig zonder portalverbinding gebruiken.psdata schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:33:
Je moet natuurlijk eerst wel in het portaal je Sessy('s) en P1 even aan melden.
Maar daar na kun je hem natuurlijk gelijk in API mode zetten en besturen via HA.
[...]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq