Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:09
Frappuccino schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:09:
Misschien heb ik er gigantisch overheen gekeken maar hoe dicht mag je ze naast elkaar hangen?
Volgens https://www.sessy.nl/wp-c...dleiding-Sessy-102023.pdf 10 a 15cm ruimte rondom de Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-12-2023
DJP! schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:13:
[...]

Dit is hoe ik de Sessy uitlees via Node-Red:

[Afbeelding]

De flow start met een one shot trigger en blijft daarna continu doorgaan.

Via de HTTP request get functie vraag ik de data die dan via een functie blok 'netjes'gemaakt wordt en dan naar InfluxDB en Home Assistant gaat.

[Afbeelding]
Oh jeetje, waar heb ik mij in begeven… 😄
Wie vraagt kan antwoord verwachten.
Weer wat om bij te leren.

In elk geval dank voor je uitgebreide uitleg!

Ik krijg inmiddels wel wat data uitgelezen via de http request get node, daar duik ik dieper in. Deze data wordt dan dus in een DB gezet om door te zetten naar HA.

Nog een vervolg vraag:
- Welke node gebruik je om de data naar HA te sturen? En heb je in HA de Node Red companion daar voor nodig om de data daar te kunnen ontvangen en verder te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
ewinter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:31:
[...]

Oh jeetje, waar heb ik mij in begeven… 😄
Wie vraagt kan antwoord verwachten.
Weer wat om bij te leren.

In elk geval dank voor je uitgebreide uitleg!

Ik krijg inmiddels wel wat data uitgelezen via de http request get node, daar duik ik dieper in. Deze data wordt dan dus in een DB gezet om door te zetten naar HA.

Nog een vervolg vraag:
- Welke node gebruik je om de data naar HA te sturen? En heb je in HA de Node Red companion daar voor nodig om de data daar te kunnen ontvangen en verder te gebruiken?
Data naar HA is vrij simpel. Zo te zien heb je de Node-Red companion nodes al geïnstalleerd. Je kunt dan de entity node gebruiken om een nieuwe entity aan te maken. Je kunt direct vanaf het functioneren node een lijntje leggen naar de entity node.

in de entity node heb ik dan de volgende settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zbuZyuKp-47H0VJ32am4FDd9ng=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/339r3IyNyUfisIj6UAxFnq3a.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
DJP! schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:10:
[...]

Data naar HA is vrij simpel. Zo te zien heb je de Node-Red companion nodes al geïnstalleerd. Je kunt dan de entity node gebruiken om een nieuwe entity aan te maken. Je kunt direct vanaf het functioneren node een lijntje leggen naar de entity node.

in de entity node heb ik dan de volgende settings:

[Afbeelding]
Kijk eens aan. Het wordt steeds interessanter. Daar kan ik mee verder aan de slag.
Nog eens dank voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:10

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

DJP! schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:13:
[...]

Dit is hoe ik de Sessy uitlees via Node-Red:

[Afbeelding]

De flow start met een one shot trigger en blijft daarna continu doorgaan.

Via de HTTP request get functie vraag ik de data die dan via een functie blok 'netjes'gemaakt wordt en dan naar InfluxDB en Home Assistant gaat.

[Afbeelding]
@ewinter Nog kleine toevoeging: Als je niet de hele body terug wilt hebben (Ik denk dat je dat met de rommel bedoelt) kun je in het http-request de URL opgeven om een specifiek onderdeel op te vragen, bijv
192.168.xx.yy/api/v1/power/status
IP-adres natuurlijk ff voor jouw netwerk.
Overigens zag ik dat ik vanuit het ROI-script op de Homey een MQTT topic post dat ik in node-red opvang. Mar was wel met http request en openapi aan het spelen, maar was vergeten dat ik dat nog niet gebruik... Meerdere wegen naar rome zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewinter
rene037 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 23:19:
[...]

@ewinter Nog kleine toevoeging: Als je niet de hele body terug wilt hebben (Ik denk dat je dat met de rommel bedoelt) kun je in het http-request de URL opgeven om een specifiek onderdeel op te vragen, bijv
192.168.xx.yy/api/v1/power/status
IP-adres natuurlijk ff voor jouw netwerk.
Overigens zag ik dat ik vanuit het ROI-script op de Homey een MQTT topic post dat ik in node-red opvang. Mar was wel met http request en openapi aan het spelen, maar was vergeten dat ik dat nog niet gebruik... Meerdere wegen naar rome zeg maar.
Dank voor je aanvulling.

Ik zag idd dat ik aparte en m.n. GET requests kon uitvoeren om losse data terug te krijgen. Dat blijkt ook uit de reactie van @DJP! .
Ah toch ergens wezen stoeien met openapi ;) Herkenbaar, vooral als je wat aan het proberen bent. Voordat je het weet heb je heleboel 'rommel' op de achtergrond draaien.
MQTT moet ik me nog in verdiepen. Heb een aantal qnect schakelaars die ik daarmee wil configureren. Maar eerst Node Red goed op de rit krijgen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisb84
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 17:29
Klopt het dat er vandaag geen strategie voor het laden/ontladen is op de sessy dynamische mode?

Vandaag toch 11 cent verschil tussen laagste en hoogste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:15
dennisb84 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:13:
Klopt het dat er vandaag geen strategie voor het laden/ontladen is op de sessy dynamische mode?

Vandaag toch 11 cent verschil tussen laagste en hoogste prijs.
Dat is al drie dagen zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
Doggieman schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:53:
[...]

Nou programmeer ik toch al een tijdje in Node-red, maar dat wist ik dus niet! Wel dat je alles kan groeperen voor selectie of kopiëren oid. Maar het is de bedoeling dat die kaders blijven staan natuurlijk :)
Ga het eens proberen! Dank!
Ik heb ervaring met andere Visual Programming tools zoals Dynamo. Daar kun je dat oa ook in doen, groepen maken. Wat dat betreft mag/kan dat wel in Node Red aangevuld worden. Zal eens kijken of daar een aanvulling op is gemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door ewinter op 10-11-2023 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisb84
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 17:29
Dan val ik de mannen van Sessy hier niet mee lastig.

Ik weet dat Sessy hier ook mee leest, misschien iets voor een latere update vermelden dat het schema ingeladen is. Dan ga je er niet aan twijfelen of er bewust geen strategie is door te weinig prijsverschil, of dat er iets fout gaat met het inladen van de strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewinter
dennisb84 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:14:
[...]

Dan val ik de mannen van Sessy hier niet mee lastig.

Ik weet dat Sessy hier ook mee leest, misschien iets voor een latere update vermelden dat het schema ingeladen is. Dan ga je er niet aan twijfelen of er bewust geen strategie is door te weinig prijsverschil, of dat er iets fout gaat met het inladen van de strategie.
Voor de laagste stroomprijs laden en later tijdens de piek in de woning gebruiken vind ik wel zinvol.
Met NoM werkt dat niet omdat je bij minder zonnige dagen in de wintermaanden geen of weinig PV stroom opbrengst hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door ewinter op 10-11-2023 13:56 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Omdat er belangstelling voor leek te zijn heb ik de app die ik heb gemaakt om mijn Sessy lokaal aan te kunnen sturen (gaat dus niet via portal oid) in de Google Pay store gezet.
Kreeg bericht dat ik succesvol door de hoepeltjes van Google ben gesprongen.

Aangezien het ding in Flutter is gemaakt heb ik ook een iOS versie. Maar moet even kijken wat Apple allemaal voor eisen stelt (en buiten de iOS simulator heb ik geen iPhone in mijn bezit, dus kan niet op een "echt" fysiek device testen)

Maar voor de mensen met een Android telefoon en belangstelling: My Home Battery

Edit: zag dat hij nog in het "Open testing track" zit. Heb inmiddels verzoek gedaan om hem te promoveren tot een "production" release. Dat duurt waarschijnlijk weer een paar dagen. Dat is enkel een vlaggetje en dan gaat de melding in de store weg dat het een testversie is.

[ Voor 17% gewijzigd door Sandburd op 10-11-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Sandburd schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:40:
Omdat er belangstelling voor leek te zijn heb ik de app die ik heb gemaakt om mijn Sessy lokaal aan te kunnen sturen (gaat dus niet via portal oid) in de Google Pay store gezet.

Aangezien het ding in Flutter is gemaakt heb ik ook een iOS versie. Maar moet even kijken wat Apple allemaal voor eisen stelt (en buiten de iOS simulator heb ik geen iPhone in mijn bezit, dus kan niet op een "echt" fysiek device testen)

Edit: zag dat hij nog in het "Open testing track" zit. Heb inmiddels verzoek gedaan om hem te promoveren tot een "production" release. Dat duurt waarschijnlijk weer een paar dagen. Dat is enkel een vlaggetje en dan gaat de melding in de store weg dat het een testversie is.
Gaaf! Ik heb een iPhone dus als ik iets voor je kan testen laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-09 19:09

Dat klinkt zeer interresant. Zou je een screenshot willen sturen van hoe het eruitziet.

Alvast dank.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:30
Leoniq schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:33:
[...]

Dat klinkt zeer interresant. Zou je een screenshot willen sturen van hoe het eruitziet.

Alvast dank.
Als je de link naar de appstore volgt zie je screenshots ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-09 19:09
Wow, super om het zo te kunnen aansturen. Mijn complimenten.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Ik heb sinds donderdag een Sessy. Werd geleverd met ongeveer 40% lading. Het was een zonnige dag, dus de lading liep nog wat verder op. Daarna ging hij natuurlijk ontladen en dat werkte prima. In de homewizard app bleef alles keurig rond de nul.
Intussen staat hij al een hele tijd op 8%.

Ik heb (nog) een vast energiecontract, maar wil de Sessy een keer helemaal volladen als test. Hoe doe ik dat?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:45
Woh nice tool om effe snel je status te checken en effe een een van de operationele te kiezen.
Ik mis de knop om weer terug te gaan naar de API mode.

Maar compliment voor deze ontwikkeling.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 08:22
In principe werken mijn 3 sessy's prima maar wat betreft het geluid hadden ze wel iets eerlijker mogen zijn. Als de Sessy's echt op vol vermogen staan te laden (2200 watt) dan kunnen ze aardig wat herrie produceren..... ook de stille versie. Zelf heb ik het grotendeels opgelost door er een kast omheen te bouwen maar het geluid van een koelkast (wat ze op de site hebben staan) is het echt niet op vol vermogen.

En het zou fijn zijn als ze dat driften van laad percentage ook een keer oplossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwJlb-IaPVQi-taE1Kr-GbwK7bA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dFe3PVQGeP2k6P1ckMXbXpJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Heintje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:56:
Ik heb sinds donderdag een Sessy. Werd geleverd met ongeveer 40% lading. Het was een zonnige dag, dus de lading liep nog wat verder op. Daarna ging hij natuurlijk ontladen en dat werkte prima. In de homewizard app bleef alles keurig rond de nul.

Ik heb (nog) een vast energiecontract, maar wil de Sessy een keer helemaal volladen als test. Hoe doe ik dat?
Welkom als Sessys gebruiker.

Met de tool van @Sandburd

voor die mensen met een Android telefoon en belangstelling: https://play.google.com/s...m.nl.pbvi.local_sessy_app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
psdata schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:04:
[...]

Welkom als Sessys gebruiker.

Met de tool van @Sandburd

voor die mensen met een Android telefoon en belangstelling: https://play.google.com/s...m.nl.pbvi.local_sessy_app
Of home assistant maar de tool hierboven is wel heel erg makkelijk gemaakt.

Als je een waarde van -2200 opgeeft dan gaat die op vol vermogen laden. Een getal in de min is laden en in de plus is ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Heintje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:56:

Je kunt lokaal op de Sessy inloggen en dan via “ip”/api de strategie op API zetten en als setpoint bijvoorbeeld -1500. Dan zou de Sessy met 1500 Watt moeten gaan laden. Als de batterij dan vol is kun je de strategie weer op NOM zetten.

Of de Android app gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:28
Ik lees zoals hierboven veel over dat setpoint zetten. Kun je dat automatiseren of is dat een manuele actie waardoor je over de dag actief zelf die setpoints moet managen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Frappuccino schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:11:
Ik lees zoals hierboven veel over dat setpoint zetten. Kun je dat automatiseren of is dat een manuele actie waardoor je over de dag actief zelf die setpoints moet managen?
Nee daar kan je helemaal op los gaan, zal je alleen wel een tool voor moeten gebruiken zoals bijvoorbeeld Home Assistant.

Als je de boel op NOM zet dan regelt je Sessy het helemaal zelf. Heb je de boel op API staan dan kan je het zelf allemaal doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Frappuccino schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:11:
Je kunt het helemaal automatiseren :) standaard heeft de Sessy een Nul op de Meter modus, een Return of Investment modus (voor een contract met dynamische prijzen) en een API modus. Met deze API modus kun je dus zelf alles regelen of laten regen door je home automation systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
DJP! schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:07:
[...]

Je kunt lokaal op de Sessy inloggen en dan via “ip”/api de strategie op API zetten en als setpoint bijvoorbeeld -1500. Dan zou de Sessy met 1500 Watt moeten gaan laden. Als de batterij dan vol is kun je de strategie weer op NOM zetten.

Of de Android app gebruiken :)
Ik heb de app gedownload maar - en ik weet hoe knullig dit klinkt - ik weet niet wat ik moet invullen in de 4 velden 😯. Ik weet niet wat de API is van mijn Sessy. En 'naam'...

[ Voor 5% gewijzigd door Heintje op 11-11-2023 11:16 ]

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
1: Een naam ... Mijn fantastische Sessy accu bijvoorbeeld :-)
2: Het ip nummer van de WIFI dongle (dat kastje wat onderop je Sessy zit... het ip nummer zal wel iets van 192.168.x.x zijn)
3: De inlognaam van die WIFI dongle (staat op het kastje ... of de sticker die extra bij dat kastje zat)
4: Het wachtwoord van de WIFI dongle (staat op het kastje ... of de sticker die extra bij dat kastje zat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfsKBv1J5LR1O4JfjNRQt0mIIBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoPOPtG42HK3zS004E7yuzTD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Sicos op 11-11-2023 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
Sicos schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:18:
1: Een naam ... Mijn fantastische Sessy accu bijvoorbeeld :-)
2: Het ip nummer van de WIFI dongle (dat kastje wat onderop je Sessy zit... het ip nummer zal wel iets van 192.168.x.x zijn)
3: De inlognaam van die WIFI dongle (staat op het kastje ... of de sticker die extra bij dat kastje zat)
4: Het wachtwoord van de WIFI dongle (staat op het kastje ... of de sticker die extra bij dat kastje zat)

[Afbeelding]
Dank.
Ik heb de sticker gebruikt. De installateur had het ip-adres erbij genoteerd.
De 'inlognaam' /'username' is het serienummer op die sticker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foczNptPrq1ZUYfBbf_cRGoNpBs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GUOnDEvYMMMlyDyHrrBGoRIV.png?f=fotoalbum_large
Het laden werkt!

[ Voor 16% gewijzigd door Heintje op 11-11-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Heintje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:29:
[...]

Dank.
Ik heb de sticker gebruikt. De installateur had het ip-adres erbij genoteerd.
De 'inlognaam' /'username' is het serienummer op die sticker.
[Afbeelding]
Het laden werkt!
Houd er wel rekening mee dat de APP waarschijnlijk alleen werkt als je via je telefoon met je eigen WIFI netwerk zit verbonden. Het ip nummer van je wifi dongle is een INTERN ip nummer dus je telefoon zal dat niet kunnen vinden als je bijvoorbeeld ergens anders bent.

Dus je zal niet even de boel aan het laden kunnen zetten als je ergens op een terras een biertje zit te drinken en denkt .... wow het is lekker zonnig en mijn zonnepanelen produceren extra veel dus laat ik de Sessy eens aan het opladen zetten.

Technisch zou het wel kunnen als je poort forwaring in je router instelt maar of je zoiets zou moeten willen is de 2e vraag. Persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als mijn interne infrastructuur aan de buitenwereld hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Sicos schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:43:
[...]

Houd er wel rekening mee dat de APP waarschijnlijk alleen werkt als je via je telefoon met je eigen WIFI netwerk zit verbonden. Het ip nummer van je wifi dongle is een INTERN ip nummer dus je telefoon zal dat niet kunnen vinden als je bijvoorbeeld ergens anders bent.

Dus je zal niet even de boel aan het laden kunnen zetten als je ergens op een terras een biertje zit te drinken en denkt .... wow het is lekker zonnig en mijn zonnepanelen produceren extra veel dus laat ik de Sessy eens aan het opladen zetten.

Technisch zou het wel kunnen als je poort forwaring in je router instelt maar of je zoiets zou moeten willen is de 2e vraag. Persoonlijk zou ik het niet fijn vinden als mijn interne infrastructuur aan de buitenwereld hangt.
Ik merkte het net al toen ik even buiten was ja. Port forwarding ga ik niet doen nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:51
Sicos schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:43:
[...]
Hier moet je niet aan willen beginnen. De Sessy dongle is bedoeld voor een intern netwerk. De hoeveelheid verkeer die je vanaf het internet kunt binnenkrijgen in de vorm van scans en hackpogingen kunnen de dongle van Sessy aardig overbelasten.
Voor toegang op afstand is de portal van Sessy beter geschikt. Of natuurlijk een goed geconfigureerde Home Assistant instance via bijvoorbeeld Nabu Casa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
PimDoos schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:09:
[...]

Hier moet je niet aan willen beginnen. De Sessy dongle is bedoeld voor een intern netwerk. De hoeveelheid verkeer die je vanaf het internet kunt binnenkrijgen in de vorm van scans en hackpogingen kunnen de dongle van Sessy aardig overbelasten.
Voor toegang op afstand is de portal van Sessy beter geschikt. Of natuurlijk een goed geconfigureerde Home Assistant instance via bijvoorbeeld Nabu Casa :)
Ik heb zelfs mijn HA installatie niet aan de buitenwereld hangen. Als eerste omdat het juist de bedoeling is dat alles automatisch gaat (waarom anders HA) en als 2e zal er maar iemand ergens een gaatje vinden en heel je huis op afstand gaan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Stopt een Sessy vanzelf met laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Heintje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:11:
Stopt een Sessy vanzelf met laden?
Ja als deze vol is... dat merk je ook vanzelf want dan hoor je de ventilators in de omvormer ook niet meer blazen om de boel koel te houden onder het laden.

[ Voor 28% gewijzigd door Sicos op 11-11-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Staat in de Android app ook de status (Running Safe, Bettery Full etc) van de Sessy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uQZfke-YAjjj1_httXa3yqXeos=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R4TwyewprMtZT25xG3WlPKve.png?f=fotoalbum_large

Wat me opviel was dat 'charging' doorging toen hij op 100% stond. Ik ben toen maar handmatig naar NOM gegaan in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Heintje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:06:
Screenshot.
[Afbeelding]

Wat me opviel was dat 'charging' doorging toen hij op 100% stond. Ik ben toen maar handmatig naar NOM gegaan in de app.
Die 100% is geen exacte wetenschap. Ik zie bij mij de boel ook weleens nog minstens een kwartier doorladen ook al staat die op 100%. Daarom ook mijn opmerking deze middag dat het fijn zou zijn als ze het driften van die waarde een keer zouden oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
De volgende keer gewoon door laten gaan, dit zal de eerste bij voledig laden of ontladen gebeuren.
Settings nog effe "inleren"
Hij zegt dat hij vol (leeg) is maar is het nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:26
ik heb het installatie filmpje op youtube bekeken, maar het verhaal van de fase selector is mij onduidelijk.
Evenzo hoe ik die zwarte draad kan veranderen/los koppellen als het verkeerd is aangesloten bij aflevering.

Ik heb een 3 fasen slimme meter en mijn omvormer is aangesloten op fase 2.

[ Voor 15% gewijzigd door rtunru op 11-11-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heeft het driften van de waarde en het door blijven laden niet gewoon met de karakteristieken van een LFP accu te maken? Het BMS kan pas aan de bovenkant van de SoC door het hogere voltage goed het percentage bepalen én begint daarnaast waarschijnlijk dan met topbalancen, waardoor dat laatste stukje langer duurt voordat het laden volledig is voltooid.

Tussen de bij wijze van spreken 20-90% "gokt" het BMS de SoC, pas vrij ver bovenin kan dit daadwerkelijk worden vastgesteld.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:51
rtunru schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:30:
ik heb het installatie filmpje op youtube bekeken, maar het verhaal van de fase selector is mij onduidelijk.
Evenzo hoe ik die zwarte draad kan veranderen/los koppellen als het verkeerd is aangesloten bij aflevering.
De fase selector is het zwarte draadje in de rode aansluiting op de klemmenstrook. Door deze aan te sluiten op de klemmen voor fase 1, 2 of 3 bepaal je op welke fase die Sessy gaat invoeden. Eén kant zit dus op rood, de andere kant op de bruine, zwarte of grijze klemmen.
Je kunt de draden loshalen door met een kleine platte schroevendraaier op de oranje knopjes te duwen boven de klemmenstrook.

Zie ook de installatiehandleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0z7den4yc0okcjEgaQpKsHZtKeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/se7cUcm0ZW905OHyapBeVWkZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
Het lijkt alsof de zonnepanelen nog steeds iets doen nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9jKZtL8QA87P4FoGiMM6HVtUdU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/55eg8UWGN5JHUJtFFBcGGJv0.png?f=fotoalbum_large
Ps: vaatwasser en PS5 @4K/120hz staan aan...

[ Voor 5% gewijzigd door Heintje op 11-11-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:26
PimDoos schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:44:
[...]

De fase selector is het zwarte draadje in de rode aansluiting op de klemmenstrook. Door deze aan te sluiten op de klemmen voor fase 1, 2 of 3 bepaal je op welke fase die Sessy gaat invoeden. Eén kant zit dus op rood, de andere kant op de bruine, zwarte of grijze klemmen.
Je kunt de draden loshalen door met een kleine platte schroevendraaier op de oranje knopjes te duwen boven de klemmenstrook.

Zie ook de installatiehandleiding.
[Afbeelding]
Dank je, Pim!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik begrijp dat niet bekend is hoe de individuele cellen er qua voltage voorstaan of welk type BMS er wordt gebruikt? Voor de lange termijn performance van de Sessy is het natuurlijk wel fijn om te weten hoe dit performed tov goede BMS'en die je in de zelfbouw accu's plaatst. Is hier meer informatie over?

Binnen een aantal weken wil ik de knoop doorhakken tussen +-4 Sessy's of een Victron systeem en naast een aantal andere voordelen vind ik het toepassen van een goede active balancer bij het Victron systeem ook wel een plus, maar als Sessy dat ook goed voor elkaar heeft dan hoor ik dat graag.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sicos schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:45:
[...]

Ja en om 20:00 uur stond ik onder de douche en dan zet ik de ventilatie op de hoogste stand (en die blijft dan nog een half uurtje door draaien) dus vandaar die dip in temperatuur rond dat tijdstip.
Misschien is de openair mini iets voor je? :)

En dan specifiek voor dit "issue": https://www.tindie.com/products/theflamingo/open-air-valve/

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
psdata schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:01:
[...]

Ik mis de knop om weer terug te gaan naar de API mode.
Hoe bedoel je die? Enkel de call "ga naar API modus"? Want in principe doet dat dan natuurlijk niet heel veel. Sessy gaat dan in API modus, maar verdere aansturing is er dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
Heintje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:06:
Screenshot.
[Afbeelding]

Zie dat het hierboven ook al opgemerkt is, Sessy zal vanzelf stoppen als hij helemaal vol zit. Hetzelfde geldt voor leeg. Je zult zien dat bij het ontladen de Sessy een tijdje op 0% kan staan maar toch nog levert. Als hij helemaal leeg is gaat hij naar de status "Battery Empty"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
En als extra aanvulling, de App werkt idd alleen lokaal. Zelf heb ik een VPN connectie naar huis dus kan ten alle tijde overal bij, maar als dat niet het geval is zul je "buiten" niet je Sessy de opdracht kunnen geven om te gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
En nog een extraatje, de "Charge" knop laat Sessy met 1500 watt laden. Mocht je, je dus afvragen waarom hij niet "harder" gaat, dat is de reden. Zal nog even kijken of ik hier een optie voor kan maken dat je zelf kunt kiezen hoe hard hij mag laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53
Is de sessy geschikt voor inpluggen, instellen en nooit meer naar omkijken ?

Als ik elke nacht 4-5kw (airco koelen / verwarmen) gebruikt die die over dat overlaad kan je hem binnen het vakantie termijn terugverdienen

Heeft iemand zich al verdiept inde start up, hoe groot is de kans dat het over 10 jaar nog bestaat ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJP!
Taro schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 23:02:
Ik begrijp dat niet bekend is hoe de individuele cellen er qua voltage voorstaan of welk type BMS er wordt gebruikt? Voor de lange termijn performance van de Sessy is het natuurlijk wel fijn om te weten hoe dit performed tov goede BMS'en die je in de zelfbouw accu's plaatst. Is hier meer informatie over?

Binnen een aantal weken wil ik de knoop doorhakken tussen +-4 Sessy's of een Victron systeem en naast een aantal andere voordelen vind ik het toepassen van een goede active balancer bij het Victron systeem ook wel een plus, maar als Sessy dat ook goed voor elkaar heeft dan hoor ik dat graag.
Volgens mij is het een eigen ontwikkelde BMS en als gebruiker heb je geen inzicht in de losse cellen. Hopelijk komt deze informatie ooit nog een keer in via de lokale API beschikbaar. De Sessy balanceert de cellen wel als deze in StandBy staat. Als de Sessy in net in Standby staat zie je af en toe ook de SoC 1 of 2 procent wijzigt.

Volgens mij is er (nog) geen info beschikbaar hoe de Sessy zich qua BMS verhoudt ten opzichte van een DIY accu systeem. Zou wel een leuke test zijn!

@wd200 Hoe Charged er over 10 jaar voor staat weet natuurlijk niemand. Voordeel van de Sessy is wel dat je het online Portal voor NOM en API niet nodig hebt en de Sessy dus blijft doordraaien mocht Charged er niet meer zijn... Maar ik ga uit van het beste :) ik hoop over 10 jaar dat er een lijn van producten is rond de Sessy. Extra accu's, MPPT voor zonnepanelen etc alles aan te sluiten op de 48VDC poort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
wd200 schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:45:
Is de sessy geschikt voor inpluggen, instellen en nooit meer naar omkijken ?
Als wat je wilt kunt bereiken met de NOM stand kan dan is het volgens mij heel goed mogelijk om hem op te hangen en er nooit meer naar om te kijken.
En mocht je toch iets "meer" willen kun je altijd zelf nog via Homeassistant/Homey/... het ding aansturen.

Ik heb nu zelf een hele simpele aansturing om mijn dag verbruik naar de nacht te schuiven (heb dubbel tarief). Dat is niet meer dan 2 scriptjes, een die de sessy opdracht geeft te gaan laden en een die de sessy in NOM zet.

Ligt er dus heel erg aan wat "je zelf wilt". Maar volgens mij is het zeker mogelijk om het ding op te hangen, in NOM te zetten en er nooit meer naar te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Sandburd schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:34:
[...]
Ik heb nu zelf een hele simpele aansturing om mijn dag verbruik naar de nacht te schuiven (heb dubbel tarief). Dat is niet meer dan 2 scriptjes, een die de sessy opdracht geeft te gaan laden en een die de sessy in NOM zet.
Hoe groot is het verschil tussen die 2 tarieven? Want ik vermoed dat het verschil + afschrijving van de Sessy het geen goede investering maakt en het je waarschijnlijk zelfs geld kost. En mogelijk doe je het niet daarvoor, maar voor het milieu of groene karakter hoef je dat ook niet te doen, want op de achtergrond spelen hele andere krachten met onbalansmarkt, day ahead prijzen waar je als piek/dal gebruiker dus mogelijk zelfs tegenin gaat ipv iets positiefs aan bijdraagt (niet persoonlijk bedoeld, je intentie zal vast goed zijn d:)b ). Dus wel benieuwd wat je gedachte hier achter is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
Taro schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:11:
[...]

Hoe groot is het verschil tussen die 2 tarieven? Want ik vermoed dat het verschil + afschrijving van de Sessy het geen goede investering maakt en het je waarschijnlijk zelfs geld kost. En mogelijk doe je het niet daarvoor, maar voor het milieu of groene karakter hoef je dat ook niet te doen, want op de achtergrond spelen hele andere krachten met onbalansmarkt, day ahead prijzen waar je als piek/dal gebruiker dus mogelijk zelfs tegenin gaat ipv iets positiefs aan bijdraagt (niet persoonlijk bedoeld, je intentie zal vast goed zijn d:)b ). Dus wel benieuwd wat je gedachte hier achter is?
Meest simpele antwoord, spelen met de techniek en ervaring mee opbouwen. Heb de Sessy sowieso niet om geld mee te verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 18:03
Ik heb een vraag over een accu in het algemeen, maar ik zag zo snel nergens een topic daar over, dus vandaar dat ik het hier vraag. Ik heb de Sessy eens bekeken, maar het maximaal geleverde vermogen leek me wat laag. Ik heb begrepen dat als je ze combineert, het maximaal geleverde vermogen verdubbeld?

Tweede vraag, ik zit me in te lezen in accu's, en ik heb geen hybride omvormers, maar 2 normale van SolarEdge. Nu heb ik begrepen dat er altijd een kabel vanuit de accu naar de meterkast moet. Wat voor kabel moet dat zijn? Heeft dat een specifieke naam? Een specifieke dikte? Want ik wil best zo'n kabel alvast laten trekken, maar ik heb geen idee wat voor soort kabel dat dan zou moeten zijn.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
Just_A_User schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:07:
Ik heb een vraag over een accu in het algemeen, maar ik zag zo snel nergens een topic daar over, dus vandaar dat ik het hier vraag. Ik heb de Sessy eens bekeken, maar het maximaal geleverde vermogen leek me wat laag. Ik heb begrepen dat als je ze combineert, het maximaal geleverde vermogen verdubbeld?

Tweede vraag, ik zit me in te lezen in accu's, en ik heb geen hybride omvormers, maar 2 normale van SolarEdge. Nu heb ik begrepen dat er altijd een kabel vanuit de accu naar de meterkast moet. Wat voor kabel moet dat zijn? Heeft dat een specifieke naam? Een specifieke dikte? Want ik wil best zo'n kabel alvast laten trekken, maar ik heb geen idee wat voor soort kabel dat dan zou moeten zijn.
Je hebt vele mogelijkheden hoe je een Sessy aan kan sluiten.

De meest simpele is een 1 fase YMVK kabel 2,5mm2. Dan heb je een kabel met 3 aders namelijk de fase, de nul en aarde. In mijn geval heb ik het heel anders aangepakt omdat ik verschillende nieuwe dingen op zolder heb gemonteerd.

Ik heb een 3 fase YMVK kabel 6mm2 naar zolder getrokken daar kan 40 ampera doorheen en heb op zolder een complete nieuwe groepenkast gemaakt en vanuit daar 1 fase YMVK kabels naar de Sessy's (ik heb er 3) gelegd.

Maar als je maar 1 Sessy hebt en de kans is niet zo groot dat je in de toekomst meer vermogen nodig hebt op zolder dan is een 1 fase YMVK kabel prima. Maar anders zou ik gewoon eens kijken om een extra groepenkast op zolder bij te maken zodat je in de toekomst veel meer uitbreidingsmogelijkheden hebt.

Zo ziet het er bij mij op zolder bijvoorbeeld uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8wnIC_Y2oL-8Gp_e9sfQdGQA_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0iQ8aImlwGA8ikLovHMUSj2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Just_A_User schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:07:

De Sessy is een complete oplossing met batterij en omvormer in 1 behuizing. Als je dus twee Sessy's koopt dan heb je 2x de capaciteit en het vermogen.

Er zijn verschillende manieren om een Sessy aan te sluiten. Het is zelfs mogelijk om de SolarEdge omvormer op de Sessy aan te sluiten zodat je geen nieuwe kabel hoeft te trekken. Het een en ander staat ook beschreven op Sessy.nl en in de installatie handleiding: https://www.sessy.nl/wp-c...dleiding-Sessy-102023.pdf in op de laatste pagina's staan ook voorbeelden van installatie schema's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Sandburd schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:36:
[...]

Meest simpele antwoord, spelen met de techniek en ervaring mee opbouwen. Heb de Sessy sowieso niet om geld mee te verdienen
Voor mij geldt hetzelfde dus begrijp je helemaal, maar just to be sure even checken of je niet wél een business case had die je op de achtergrond geld aan het kosten is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Sicos schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:15:
[...]

Je hebt vele mogelijkheden hoe je een Sessy aan kan sluiten.

De meest simpele is een 1 fase YMVK kabel 2,5mm2. Dan heb je een kabel met 3 aders namelijk de fase, de nul en aarde. In mijn geval heb ik het heel anders aangepakt omdat ik verschillende nieuwe dingen op zolder heb gemonteerd.

Ik heb een 3 fase YMVK kabel 4mm2 naar zolder getrokken daar kan 42 ampera doorheen en heb op zolder een complete nieuwe groepenkast gemaakt en vanuit daar 1 fase YMVK kabels naar de Sessy's (ik heb er 3) gelegd.

Maar als je maar 1 Sessy hebt en de kans is niet zo groot dat je in de toekomst meer vermogen nodig hebt op zolder dan is een 1 fase YMVK kabel prima. Maar anders zou ik gewoon eens kijken om een extra groepenkast op zolder bij te maken zodat je in de toekomst veel meer uitbreidingsmogelijkheden hebt.

Zo ziet het er bij mij op zolder bijvoorbeeld uit

[Afbeelding]
Nou, ik zie het wel gebeuren dat er 2 komen, want ik wil wel rond die 10 kWh zitten uiteindelijk. Maar aangezien eind komende week hier wat dingen verandert worden dacht ik snugger te zijn en gewoon direct een kabel te laten trekken. Dus als ik 2 Sessy's zou willen laten monteren (ik ga nu even uit van een Sessy, maar ik neem aan dat diezelfde kabel ook voor een ander merk thuisaccu gebruikt kan worden?), wat voor kabels moet ik dan laten trekken?

Voor de duidelijkheid. Ik heb 2 omvormers. Die zijn opgehangen toen het huis nog 1 fase had. Inmiddels heeft het huis 3 fases. Omvormer 1 zit op fase 1 en Omvormer 2 zit op fase 2. Fase 3 heeft dus logischerwijs geen omvormer.

Ik snap dat een 3-fase-omvormer handige was geweest maar de installatie is redelijk nieuw (niet door mij geplaatst) dus om 2 werkende omvormers weg te gooien is me wat te gortig, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
Just_A_User schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:42:
[...]

Nou, ik zie het wel gebeuren dat er 2 komen, want ik wil wel rond die 10 kWh zitten uiteindelijk. Maar aangezien eind komende week hier wat dingen verandert worden dacht ik snugger te zijn en gewoon direct een kabel te laten trekken. Dus als ik 2 Sessy's zou willen laten monteren (ik ga nu even uit van een Sessy, maar ik neem aan dat diezelfde kabel ook voor een ander merk thuisaccu gebruikt kan worden?), wat voor kabels moet ik dan laten trekken?

Voor de duidelijkheid. Ik heb 2 omvormers. Die zijn opgehangen toen het huis nog 1 fase had. Inmiddels heeft het huis 3 fases. Omvormer 1 zit op fase 1 en Omvormer 2 zit op fase 2. Fase 3 heeft dus logischerwijs geen omvormer.

Ik snap dat een 3-fase-omvormer handige was geweest maar de installatie is redelijk nieuw (niet door mij geplaatst) dus om 2 werkende omvormers weg te gooien is me wat te gortig, vandaar.
En zitten die 2 omvormers bij elkaar en gaan die met dezelfde kabel naar je groepenkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
niels.p schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:46:
[...]

En zitten die 2 omvormers bij elkaar en gaan die met dezelfde kabel naar je groepenkast?
Ehhhh, om heel eerlijk te zijn weet ik dat niet. Als dat zo is, hoe kun je dan op 2 verschillende fases uitkomen als er maar 1 kabel is? Keep in mind dat ik 0,0 weet van stroom. Echt helemaal niets.

De 2 omvormers zitten fysiek wel bij elkaar ja en zijn ook op elkaar aangesloten voor zo ver ik weet, en in de SolarEdge app zie ik de opbrengst als 1 zeg maar. Ik kan wel de omvormers apart zien, maar de productie wordt als 1 grafiek getoond die de optelsom is van beide omvormers.

Dus als de panelen op de ene omvormer zeg even op enig moment 1,5 kW vermogen opwekken, en de panelen op de andere omvormer 3 kW, dan zie ik in de grafiek dus 4,5 kW, en niet 3 kW & 1,5 kW.

[ Voor 3% gewijzigd door Just_A_User op 12-11-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Er is 3-fase stroomkabel, dat heeft 5 aders ipv 3. Zo kunnen verschillende fases door 1 kabel. Het kan zijn dat ze bij de installatie van de 2e omvormer zo’n kabel hebben getrokken om het vermogen te verdelen.

In dat geval, sessys in de buurt van de omvormers ophangen en je hoeft geen nieuwe kabel te trekken.. de sessys komen dan op de bestaande kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
niels.p schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:58:
Er is 3-fase stroomkabel, dat heeft 5 aders ipv 3. Zo kunnen verschillende fases door 1 kabel. Het kan zijn dat ze bij de installatie van de 2e omvormer zo’n kabel hebben getrokken om het vermogen te verdelen.

In dat geval, sessys in de buurt van de omvormers ophangen en je hoeft geen nieuwe kabel te trekken.. de sessys komen dan op de bestaande kabel.
Wacht, ik bedenk me nu dat toen ik van 1 fase naar 3 fase ben gegaan, er een 2 stroomkabel is getrokken voor de 2e omvormer. Met andere worden, ik ben 99% zeker dat er 2 kabels gaan naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

niels.p schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:58:
Wat als de zonnepanelenomvormers beide terugleveren en de accu ook, dan heb je toch kans dat de kabel te dun is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Ook prima. Kan je de sessys verdelen over die kabels. Zoals al eerder vermeld, je sluit dan de sessy aan op de meterkast, en de pv omvormer komt aan de sessy. Sessy en pv gebruiken dan dezelfde aansluiting naar de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Taro schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:07:
[...]

Wat als de zonnepanelenomvormers beide terugleveren en de accu ook, dan heb je toch kans dat de kabel te dun is?
In de sessy instellingen geef je aan op welke fase hij zit, en hoe de groep afgezekerd is. Als de pv op de sessy is aangesloten dan meet deze het vermogen, en weet dan hoeveel hij maximaal kan bijleveren zonder het max vermogen van de kabel/groep te overschrijden.

[ Voor 6% gewijzigd door niels.p op 12-11-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
niels.p schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:09:
Ook prima. Kan je de sessys verdelen over die kabels. Zoals al eerder vermeld, je sluit dan de sessy aan op de meterkast, en de pv omvormer komt aan de sessy. Sessy en pv gebruiken dan dezelfde aansluiting naar de meterkast
Maar ik besef me nu ineens iets, denk ik, want stel dat er in 1 accu nog 2 kWh aan lading zit. Mijn wasmachine gebruikt op 1 was iets van 1,4 kWh ofzo. Past dus makkelijk, in theorie, maar in realiteit gebruikt mijn wasmachine op zijn piek 2100 watt. 1 Sessy kan maar 1,7 kW vermogen leveren oftewel, ik haal nog steeds 400 watt uit het net, correct?

Dat is dus niet de oplossing die ik wil als dat klopt, en volgens mij gaat dat met andere accu's anders? Die kunnen meer vermogen leveren? Maar dan moet ik dus weer een kabel naar de meterkast hebben, en dus komt de vraag toch weer terug welke kabel dat dan moet zijn, en, in het geval van 2 kabels die vanuit de omvormers naar de meterkast gaan....op welke omvormer moet dat dan worden aangesloten?

Want ik neem aan dat om het even welke accu wel zo slim is dat ie niet gaat zeggen ja ik zie een vraag van 2 kW maar dat is niet op de fase waar ik op ben aangesloten, dus ik doe nu niks? Want dan heb ik er alsnog niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Just_A_User schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:36:
[...]

Maar ik besef me nu ineens iets, denk ik, want stel dat er in 1 accu nog 2 kWh aan lading zit. Mijn wasmachine gebruikt op 1 was iets van 1,4 kWh ofzo. Past dus makkelijk, in theorie, maar in realiteit gebruikt mijn wasmachine op zijn piek 2100 watt. 1 Sessy kan maar 1,7 kW vermogen leveren oftewel, ik haal nog steeds 400 watt uit het net, correct?

Dat is dus niet de oplossing die ik wil als dat klopt, en volgens mij gaat dat met andere accu's anders? Die kunnen meer vermogen leveren? Maar dan moet ik dus weer een kabel naar de meterkast hebben, en dus komt de vraag toch weer terug welke kabel dat dan moet zijn, en, in het geval van 2 kabels die vanuit de omvormers naar de meterkast gaan....op welke omvormer moet dat dan worden aangesloten?

Want ik neem aan dat om het even welke accu wel zo slim is dat ie niet gaat zeggen ja ik zie een vraag van 2 kW maar dat is niet op de fase waar ik op ben aangesloten, dus ik doe nu niks? Want dan heb ik er alsnog niks aan.
Ik denk dat de Sessy met de aansluiting voor zonnepanelen best onderscheidend is ten opzichte van andere Accu's. Ik weet niet of de andere accu's net zo makkelijk te installeren zijn als de Sessy in jou geval.

Qua keuze voor kabel voor een ander accu systeem ligt het denk ik aan welk accu systeem je wilt aanschaffen.

De slimme meter telt de stromen bij elkaar op en de uitkomst daarvan is je verbruik. Het maakt dus niet uit op welke fase je verbruik is. het gaat om het totaal vermogen bij de slimme meter. De Sessy is zoals je al zei gelimiteerd tot 1700W per stuk. Als je wasmachine dus 2200W nodig heeft zal 1 Sessy dat niet kunnen compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
DJP! schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:44:
[...]

Ik denk dat de Sessy met de aansluiting voor zonnepanelen best onderscheidend is ten opzichte van andere Accu's. Ik weet niet of de andere accu's net zo makkelijk te installeren zijn als de Sessy in jou geval.

Qua keuze voor kabel voor een ander accu systeem ligt het denk ik aan welk accu systeem je wilt aanschaffen.

De slimme meter telt de stromen bij elkaar op en de uitkomst daarvan is je verbruik. Het maakt dus niet uit op welke fase je verbruik is. het gaat om het totaal vermogen bij de slimme meter. De Sessy is zoals je al zei gelimiteerd tot 1700W per stuk. Als je wasmachine dus 2200W nodig heeft zal 1 Sessy dat niet kunnen compenseren.
Ik zou er gewoon vrede mee hebben dat je altijd wel wat van het net gaat gebruiken. Hier in Nederland is het gewoon bijna onmogelijk om helemaal off-grid te kunnen zijn of je moet een heel groot terein hebben waar je een paar zee containers met accu's kwijt kunt en dan ook nog plek voor een gigantische zonne installatie om de boel op te laden.

Zeker nu in de wintermaanden wek ik bijvoorbeeld gewoon te weinig op om mijn 3 Sessy's gevuld te krijgen. Om deze reden tank ik ze nu voornamelijk 's nachts vol als de stroom het goedkoopst is en draai ik overdag zoveel mogelijk op de zonnepanelen en 's avonds op de accu's maar zelfs dan komt er zo nu en dan wel wat stroom uit het grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Nee, 1 sessy levert dat niet. Maar dan springt sessy 2 bij en leveren ze elk 1100 Watt. Je moet je 3 fases niet als losse aansluitingen zien, maar samenvoegen. In je meter worden die met elkaar verrekend. Zoek eens op Salderen en Sommeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

niels.p schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:11:
[...]

In de sessy instellingen geef je aan op welke fase hij zit, en hoe de groep afgezekerd is. Als de pv op de sessy is aangesloten dan meet deze het vermogen, en weet dan hoeveel hij maximaal kan bijleveren zonder het max vermogen van de kabel/groep te overschrijden.
Dat is niet wat ik bedoel, het gaat mij niet om de groepen maar om de bekabeling. Stel dat er bij het plaatsen van de eerste omvormer rekening is gehouden met bijv. 3.000 Wp en een kabel die passend is voor het vermogen dat er doorheen moet. Daar is daarna nog een 2e omvormer met bijv. ook 3.000 Wp op aangesloten, de kabel is niet aangepast. Daarna sluit je er nog 1 of 2 Sessy's op aan die bijv. 1.700 Watt/stuk kunnen terugleveren. Je gaat een EV met 11 kW laden en stel dat alles op dat moment uit je zonnepanelen en accu's + een stukje uit het net komt, dan gaat er grofweg 9.400 Watt door de kabels vanaf de Sessy's naar je meterkast toe. Als de monteur van de eerste zonnepanelen omvormer rekening heeft gehouden met max 3.000 Watt en op basis daarvan de dikte van de kabels heeft berekend, kan dat met 9.400 Watt maar zo ontoereikend zijn en een gevaarlijke situatie opleveren. Als de groepenkast hier dan wel op wordt aangepast, maar de bekabeling niet, dan kan de Sessy wel iets terugschalen, maar de bekabeling is nog steeds ontoereikend. Heb het zelf meegemaakt met de zonnepanelen hier, zekering correct, kabels te dun.

Naar mijn idee wordt er veel te makkelijk gezegd dat je de Sessy's gewoon in lijn met de zonnepanelen omvormer kunt aansluiten, zonder rekening te houden met welke eisen de nieuwe gecombineerde situatie aan de kabels kan stellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 12-11-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Taro schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:50:
[...]

Dat is niet wat ik bedoel, het gaat mij niet om de groepen maar om de bekabeling. Stel dat er bij het plaatsen van de eerste omvormer rekening is gehouden met bijv. 3.000 Wp en een kabel die passend is voor het vermogen dat er doorheen moet. Daar is daarna nog een 2e omvormer met bijv. ook 3.000 Wp op aangesloten, de kabel is niet aangepast. Daarna sluit je er nog 1 of 2 Sessy's op aan die bijv. 1.700 Watt/stuk kunnen terugleveren. Je gaat een EV met 11 kW laden en stel dat alles op dat moment uit je zonnepanelen en accu's + een stukje uit het net komt, dan gaat er grofweg 9.400 Watt door de kabels vanaf de Sessy's naar je meterkast toe. Als de monteur van de eerste zonnepanelen omvormer rekening heeft gehouden met max 3.000 Watt en op basis daarvan de dikte van de kabels heeft berekend, kan dat met 9.400 Watt maar zo ontoereikend zijn en een gevaarlijke situatie opleveren...

Naar mijn idee wordt er veel te makkelijk gezegd dat je de Sessy's gewoon in lijn met de zonnepanelen omvormer kunt aansluiten, zonder rekening te houden met welke eisen de nieuwe gecombineerde situatie aan de kabels kan stellen.
Als je de omvormer van de zonnepanelen op de Sessy aansluit, en de Sessy dan op de kabel naar de meterkast kun je in de Sessy aangeven hoeveel ampère er door de groep (en dus kabel) mag gaan. De Sessy kan dan meten hoeveel stroom de omvormer opwekt en zal er voor zorgen dat de maximale amperage nooit word overschreden voor de groep.

Zie bijvoorbeeld pagina 38 van de installatie handleiding (https://www.sessy.nl/handleidingen/)

[ Voor 3% gewijzigd door DJP! op 12-11-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Taro schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:50:
[...]

Dat is niet wat ik bedoel, het gaat mij niet om de groepen maar om de bekabeling. Stel dat er bij het plaatsen van de eerste omvormer rekening is gehouden met bijv. 3.000 Wp en een kabel die passend is voor het vermogen dat er doorheen moet. Daar is daarna nog een 2e omvormer met bijv. ook 3.000 Wp op aangesloten, de kabel is niet aangepast. Daarna sluit je er nog 1 of 2 Sessy's op aan die bijv. 1.700 Watt/stuk kunnen terugleveren. Je gaat een EV met 11 kW laden en stel dat alles op dat moment uit je zonnepanelen en accu's + een stukje uit het net komt, dan gaat er grofweg 9.400 Watt door de kabels vanaf de Sessy's naar je meterkast toe. Als de monteur van de eerste zonnepanelen omvormer rekening heeft gehouden met max 3.000 Watt en op basis daarvan de dikte van de kabels heeft berekend, kan dat met 9.400 Watt maar zo ontoereikend zijn en een gevaarlijke situatie opleveren. Als de groepenkast hier dan wel op wordt aangepast, maar de bekabeling niet, dan kan de Sessy wel iets terugschalen, maar de bekabeling is nog steeds ontoereikend. Heb het zelf meegemaakt met de zonnepanelen hier, zekering correct, kabels te dun.

Tsja, als je met alles rekening moet houden.. het hele idee van een groep is toch dat die de totale belasting van de bekabeling binnen de perken houdt? Lijkt me sterk dat een gecertificeerd installateur een groepautomaat plaatst die een hoger vermogen toestaat dan de kabel die erop aangesloten is.. dat is idd vragen om problemen. En nee, dat soort situaties kan de sessy niet oplossen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

niels.p schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:39:
[...]

Tsja, als je met alles rekening moet houden.. het hele idee van een groep is toch dat die de totale belasting van de bekabeling binnen de perken houdt? Lijkt me sterk dat een gecertificeerd installateur een groepautomaat plaatst die een hoger vermogen toestaat dan de kabel die erop aangesloten is.. dat is idd vragen om problemen. En nee, dat soort situaties kan de sessy niet oplossen..
Eens, maar we praten volgens mij langs elkaar heen en ik zeg niet dat Sessy dat moet oplossen. Als iemand 2 Sessy's wil toevoegen en men zegt: "op de bestaande bekabeling/groep aansluiten", dan hoop ik dat er wel even kritisch naar zowel bekabeling als groep wordt gekeken zodat die ook in de nieuwe situatie voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
Zeker. Dat zal de installateur ook doen. En zelfs wanneer er wat ‘onderbekabeld’ is, is dit binnen de sessy aan te geven door de ‘groep’ waarop deze zou zitten lager in te stellen. Zo stelt de sessy het geleverd vermogen naar beneden bij, zodat het totaal veilig blijft. Maar zoals gezegd, dat zal de installateur checken.

Maar het mooiste is wel als je het volledige vermogen van je sessys kan gebruiken. Ik heb 2 sessys op een 16A. Ik kan dus max (ont)laden met totaal 3.2kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuuv19OPmaeCQUVKa0JYovb5rwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jbm9nnhkAgrzW5zxGzncWpc7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door vogel6 op 12-11-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGK1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 10:21
mijn sessy staat sinds 4 november in storing.
De batterij is te diep ontladen, en daardoor geblokkeerd.

volgens planning wordt er 8 december een andere sessy geplaatst

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
Goed punt dat je in dit overzicht maakt. Met dynamisch tarief kun je op hele uren laden/leveren en je doelvermogen tunen om efficiëntie te winnen (en geluid te reduceren). Je vergeet echter nog het efficiëntie verlies in je berekening. Het is niet 1666W (doelvermogen aan de AC kant) die helemaal de batterij in gaat (DC kant) , maar daar gaat nog ongeveer 7% efficiëntie verlies vanaf. Om 5kWh in 3 uur te laden zul je met een doelvermogen van ongeveer 1790W moeten laden (5kWh/1790W*0,93(7%verlies) = 3 uur).

Ik heb onderstaande overzicht gemaakt op basis van de technische gegevens van de Sessy om de optimale laad en lever doelvermogens te bepalen (en snel terug te kunnen vinden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVz6XRDRDMVD1B544mpHj2b42h8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C3WfY1TDmqzi2kqSKIqByEDv.png?f=fotoalbum_large
EDIT: Afbeelding aangepast. De berekeningen bij het leveren klopten niet. De Sessy stuurt op doelvermogen aan de AC kant, en moet dus (door het verlies) meer uit de accu trekken aan de DC kant. Daarom moet ik de vermogens ophogen met het verlies. Hierdoor worden de berekende tijdsduren korter. Ook heb ik daarvoor de 6% lijn nog toegevoegd (voor de sweetspot)

Dit is natuurlijk theoretisch, ik moet dit in de praktijk nog toetsen en aanpassen. Ik heb de accu pas 2 weken en die periode was niet optimaal om de batterij een beetje rendabel te laden en ontladen.... ;(

[ Voor 20% gewijzigd door Torch1969 op 14-11-2023 21:08 . Reden: Nieuw plaatje met aangepaste berekening bij leveren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
TGK1985 schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:51:
mijn sessy staat sinds 4 november in storing.
De batterij is te diep ontladen, en daardoor geblokkeerd.

volgens planning wordt er 8 december een andere sessy geplaatst
Enig idee hoe dat kon gebeuren?

Ik zou me overigens kunnen voorstellen dat de komende maanden veel Sessy's die in NOM modus staan niet of nauwelijks worden bijgeladen ivm geen netto teruglevering door de zonnepanelen, en dat batterijen daardoor langzaam leeglopen; ondanks dat er -neem ik aan- niks wordt teruggeleverd als SOC op 0% staat zal je altijd wel iets verliezen, ik weet ook niet of de interne hardware van de Sessy puur op netstroom werkt of ook deels op accuspanning?

Weet iemand of de Sessy een vorm van beveiliging heeft waarmee hij automatisch even iets bijgeladen wordt om te diepe ontlading te voorkomen?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psdata
Er zou met de laaste firmware update voorzieningen zijn getroffen.
Maar de in en out's zijn niet bekend gemaakt hoe en wat zie post van:
gruijter schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:55:
1.5.4

Nieuwe features
Winter veiligheidsfunctie - Het kan natuurlijk voorkomen dat de batterij voor een langere periode op 0% staat. Sessy heeft wat reservecapaciteit maar maandenlang op dit niveau blijven is niet goed voor een batterij. Deze functie voorkomt dat de batterij te lang te leeg blijft door af en toe op te laden indien nodig.

Bug fixes:
Algemene bugfixes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
psdata schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:55:
Er zou met de laaste firmware update voorzieningen zijn getroffen.
Maar de in en out's zijn niet bekend gemaakt hoe en wat zie post van:

[...]
Dank je. Stom van me, stond dus gewoon in het topic. Had even moeten zoeken voordat ik de vraag stelde :X

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
Glenfiddich schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:46:
[...]

Dank je. Stom van me, stond dus gewoon in het topic. Had even moeten zoeken voordat ik de vraag stelde :X
Was toch alweer een tijdje geleden, je kunt niet alles onthouden wat geschreven is. Bij jou zou ik ook echt niet zeggen dat je moet zoeken, je levert genoeg data en input aan.
Ik moest ook effe zoeken maar ik wist dat Robin (@gruijter ) het gemeld had bij een update.

Maar ik denk wel dat dit wel een punt van aandacht is, van zowel sessy maar zekker voor die gebruikers die er niet zo mee bezig zijn als wij en hem gewoon op NOM hebben staan (en er niet naar om kijken). Want nu doen ze bijna niks meert. (doet me denken aan de CV/vloerverwarmings pomp schakelaar moet ook iedere dag effe lopen)

[ Voor 4% gewijzigd door psdata op 13-11-2023 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
Torch1969 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:30:
[...]

… optimale laad en lever doelvermogens te bepalen…
Vannacht kunnen we 5 uur lang voor (ruim) 17 cent laden, dus instellen op 1050 W (ik doe voor de zekerheid 1100W zodat hij lekker aftopt en zeker vol zit binnen die 5 uur) voor laden met 5 % efficiëntie 😉.

Heeft iemand dit soort intelligentie ook geautomatiseerd?
Ik plan hiervoor een agenda event die mijn homey triggert voor starten van een flow, die gaat laden met een vooringesteld (1100W) doelvermogen.

[ Voor 20% gewijzigd door Torch1969 op 13-11-2023 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54

Tazzios

..

Torch1969 schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:24:
[...]

Vannacht kunnen we 5 uur lang voor (ruim) 17 cent laden, dus instellen op 1050 W (ik doe voor de zekerheid 1100W zodat hij lekker aftopt en zeker vol zit binnen die 5 uur) voor laden met 5 % efficiëntie 😉.

Heeft iemand dit soort intelligentie ook geautomatiseerd?
Ik plan hiervoor een agenda event die mijn homey triggert voor starten van een flow, die gaat laden met een vooringesteld (1100W) doelvermogen.
Ik stel hem ook maar even zelf in. Het is nogal irritant dat je het roi schema in het sessy portaal van de volgende dag niet kan zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
Tazzios schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:04:
[...]

Ik stel hem ook maar even zelf in. Het is nogal irritant dat je het roi schema in het sessy portaal van de volgende dag niet kan zien.
Als het schema bekend is kun je het in de portal toch zien? Je kunt rechtsboven op de volgende dag klikken en dan zie je het schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPXoDCOtY_vASvmRFGU5-N2R9h8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SABB21r10zM58LdbVJwkhQnB.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sv4NCKHN_zCVUx0qa-DjBNgNJ64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hw4JNu1h7E09CDy2SYUsq29K.png?f=fotoalbum_large

bedankt voor pos.reactie is leerzaam,ook de belasting tabellen ,ik had inderdaad de conversie perc . niet mee geteld , maar probeerde de fase belasting in beeld te brengen bij vol laden uit het grid
ik zat vooral met de max amp op het grid om dat in beeld te brengen .
nu had ik de tap water boiler al in node Red staan als leeropject en heb daar nu ook een amp grid op L3 in gebauwd welke de elec boiler uitschakeld , dit is een element wat je aan /uit kan schakelen tov een programma onderbreking van bv een droger (wat niet wenselijk is )
vb als grid amp boven de 24.5 komt wordt de boiler uitgezet en evt na een vertraag tijd van bv 6 min. weer aangezet (dit om pendelen te verminderen )
van nacht ga ik van af 0.01 tot 6 uur laden de accu's en de vaatwasser en de tap boiler laden.
wat roet in het eten kan gooien is de aanloop stroom van de WP als die aan gaat (compressor heeft hoge aanloopstroom) maak gelijk gebruik van de info van Torch 1969
hopelijk gaat dit werken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassque
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-04 17:55
Vraag over de montage: bij mij is ter plaatse de muur ws niet stevig genoeg; zou de Sessy op een trolley gemonteerd kunnen worden? Zoals bijv een TV standaard (die kan 40kg dragen)? Iemand zoiets gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Vassque schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:51:
Vraag over de montage: bij mij is ter plaatse de muur ws niet stevig genoeg; zou de Sessy op een trolley gemonteerd kunnen worden? Zoals bijv een TV standaard (die kan 40kg dragen)? Iemand zoiets gedaan?
Ik dacht dat je een Sessy ook met pootjes kan krijgen zodat die op de grond kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Of gewoon een extra multiplex plaat er achterzetten en door schroeven. En effe verven in de zelfde kleur als de wand.
De pootjes er bij gebruiken kan dan ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:54
Vraag om de pootjes.
Je gaat immers je Sessy na installatie niet meer verplaatsen ivm bekabeling.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:54
DJP! schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:21:
[...]

Als het schema bekend is kun je het in de portal toch zien? Je kunt rechtsboven op de volgende dag klikken en dan zie je het schema.
Ja, klopt maar dat is laat en ver na 0.00 uur (wat eigenlijk gek is, want day ahead prijzen worden omstreeks 13 uur bekend gemaakt).
Ik wil dan liefst slapen.
Natuurlijk kan ik in mijn Zonneplan app wel zien wanneer de stroomprijzen kelderen in de nacht, maar dan moet je erop vertrouwen dat het Sessy schema een laad strategie tijdens die uren hanteert.
Liefst, en daar ben ik nog mee bezig, automatiseer je zelf mbv Homey of HA. Bv YouTube: Save Money Now: Track Dynamic Energy Prices in Home Assistant

[ Voor 5% gewijzigd door DaCootMeister op 14-11-2023 08:26 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54

Tazzios

..

DJP! schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:21:
[...]

Bedankt voor de tip zal vanavond eens kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGK1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 10:21
Glenfiddich schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:44:
[...]

Enig idee hoe dat kon gebeuren?

Ik zou me overigens kunnen voorstellen dat de komende maanden veel Sessy's die in NOM modus staan niet of nauwelijks worden bijgeladen ivm geen netto teruglevering door de zonnepanelen, en dat batterijen daardoor langzaam leeglopen; ondanks dat er -neem ik aan- niks wordt teruggeleverd als SOC op 0% staat zal je altijd wel iets verliezen, ik weet ook niet of de interne hardware van de Sessy puur op netstroom werkt of ook deels op accuspanning?

Weet iemand of de Sessy een vorm van beveiliging heeft waarmee hij automatisch even iets bijgeladen wordt om te diepe ontlading te voorkomen?
geen idee hoe dit kan gebeuren.
automatisch bijladen heb ik al de sessy al een keer zien doen. laat dat met 500w met netstroom de batterij weer iets bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
DaCootMeister schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:11:
[...]

Ja, klopt maar dat is laat en ver na 0.00 uur (wat eigenlijk gek is, want day ahead prijzen worden omstreeks 13 uur bekend gemaakt).
Ik wil dan liefst slapen.
Natuurlijk kan ik in mijn Zonneplan app wel zien wanneer de stroomprijzen kelderen in de nacht, maar dan moet je erop vertrouwen dat het Sessy schema een laad strategie tijdens die uren hanteert.
Liefst, en daar ben ik nog mee bezig, automatiseer je zelf mbv Homey of HA. Bv YouTube: Save Money Now: Track Dynamic Energy Prices in Home Assistant
Meestal staat 's avonds het schema voor de volgende dag al in het portal, je moet dan in het portal wel op de volgende dag klikken.

Ik check meestal 's avonds of het schema goed is en bepaal dan de strategie voor de volgende dag.

Uiteraard wil ik dit helemaal geautomatiseerd hebben :D Hier ben ik ook wel mee bezig maar mijn HA skills laten nog wat te wensen over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik probeer alles zo eenvoudig mogelijk te maken en eerst even de data te bekijken.

Heb warmtepomp, zodra die aangaat (verwarmen, koelen gebruik ik niet) dan is er al weinig PV opbrengst en alles wordt verbruikt (huis verbruikt z'n 700-800w continue, WP is min. 500w en nu al snel 1kw).

Is maar paar weken dat er af en toe wat PV overschot is terwijl de WP beetje pendelt, nu draait de WP al continue sinds een paar weken.

Dus ga ik nu even als volgt doen: ROI mode als de WP draait en zodra de WP uit gaat naar NOM mode. Veel eenvoudiger kan ik het niet maken (die paar weken overgang is dan sub-optimaal, centen werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
Glenfiddich schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:12:
[...]

Ik zit zelf om die reden wel ernstig te twijfelen. De Sessy is betaalbaar, maar zolang we nog kunnen salderen kan het voor ons niet uit (we wekken ongeveer evenveel op als wat we verbruiken).

Stel dat het salderen nog wordt verlengd, dan verdient de Sessy zich nog niet terug en kunnen we beter wachten met de aanschaf want (1) het levert niks op, (2) je bespaart je de tijd die de accu nu al "nodeloos" degradeert omdat je hem wel gebruikt terwijl je hem eigenlijk niet nodig hebt en (3) worden accu's de komende jaren misschien wel goedkoper en beter.

Had ik zeker geweten dat het salderen op korte termijn zou stoppen, dan zou ik vermoedelijk direct zo'n Sessy bestellen.
Precies dit inderdaad. Zolang er gesaldeerd kan worden, kun je het lichtnet beschouwen als een enorme "thuisaccu" waarmee je geld uitspaart. Zolang dit mogelijk en blijft, is er gewoon geen dure thuisaccu nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sparkly
  • Laatst online: 22:19
poktor schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:55:
[...]

Precies dit inderdaad. Zolang er gesaldeerd kan worden, kun je het lichtnet beschouwen als een enorme "thuisaccu" waarmee je geld uitspaart. Zolang dit mogelijk en blijft, is er gewoon geen dure thuisaccu nodig.
Sterker nog. Een Sessy of andere thuisaccu gebruiken kost je dan niet alleen in aanschaf geld, maar ook in gebruik omdat het energie kost om om te vormen naar DC en daarna weer naar AC.

Leuk is het wel natuurlijk.

Gelukkig is mijn 1e Sessy gereed voor uitlevering.
Ik verwacht ook bij einde salderen een enorme toename in kosten en levertijd. Dus tot die tijd lekker mee experimenteren en de vruchten plukken komt later wel.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
Torch1969 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:30:
[...]

[Afbeelding]
EDIT: Afbeelding aangepast. De berekeningen bij het leveren klopten niet. De Sessy stuurt op doelvermogen aan de AC kant, en moet dus (door het verlies) meer uit de accu trekken aan de DC kant. Daarom moet ik de vermogens ophogen met het verlies. Hierdoor worden de berekende tijdsduren korter. Ook heb ik daarvoor de 6% lijn nog toegevoegd (voor de sweetspot)
@Mister I @Snoekie1968 @Peterhardenberg @vogel6 @m4v3r1ck_nl
Zoals hierboven te zien het ik mijn schema aangepast (de berekening bij leveren klopte niet 8)7 , maar dat hadden jullie natuurlijk al ontdekt :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicos
Andere mensen dit probleem ook al weleens een keer gehad?

Mijn Sessy's stonden net alle 3 tegelijk 1000 watt terug te leveren. Ook al heb ik ze allemaal op NOM staan.
Ik had dit probleem vorige week ook al een keer.

De enige manier om dit dan weer op te lossen is door de P1 dongle te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:33
Sicos schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:59:
Andere mensen dit probleem ook al weleens een keer gehad?

Mijn Sessy's stonden net alle 3 tegelijk 1000 watt terug te leveren. Ook al heb ik ze allemaal op NOM staan.
Ik had dit probleem vorige week ook al een keer.

De enige manier om dit dan weer op te lossen is door de P1 dongle te resetten.
Heb ik nog nooit gezien. Heb je al eens in de /errors van de P1 (en de Sessy zelf) gekeken?
Pagina: 1 ... 38 ... 94 Laatste