Stond helemaal niks inanboni schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:27:
[...]
Heb ik nog nooit gezien. Heb je al eens in de /errors van de P1 (en de Sessy zelf) gekeken?
Had hetzelfde vandaag. Zag in logfiles (HA) dat de P1 dongle niet bereikbaar wasSicos schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:59:
Andere mensen dit probleem ook al weleens een keer gehad?
Mijn Sessy's stonden net alle 3 tegelijk 1000 watt terug te leveren. Ook al heb ik ze allemaal op NOM staan.
Ik had dit probleem vorige week ook al een keer.
De enige manier om dit dan weer op te lossen is door de P1 dongle te resetten.
Sinds afgelopen weekend twee sessy’s hangen! December ‘22 besteld en zelf geïnstalleerd. Goed te doen. Wel even extra groepenkast geplaatst op zolder.
Eerst kwam een van de twee sessy’s niet mee met de API commando’s om in de nacht te laden, maar dat was gefixt door in de sessy dongle het geavanceerde formulier deel ook in te vullen. Calls lopen nu goed. JSON result was wel {“status”: “ok”}, maar ging niet laden.
Intussen ook van Domoticz naar HA overgestapt. Terwijl ik het al bijna 10jr gebruikte. Wat een verademing
Wat me nu na 1x laden en ontladen opvalt is dat de sessy’s lijken te driften. Power staat bij beide al een dag op 0W en de een (Rechts) was van 100% naar 29% ontladen en drift omhoog. De ander (Links) was van 45% naar 13% ontladen en drift omlaag. Vandaag dus maar even bijgeladen. Beide net tot boven 50% opgeladen.
Ik heb het topic grotendeels gescand, ontladen wel een keer tegengekomen en intern balanceren dacht ik ook. Maar dit lijkt alsof het door was gegaan als ik niet aan de knoppen had gezeten. Heeft iemand anders soortgelijk gedrag gezien?
Eerst kwam een van de twee sessy’s niet mee met de API commando’s om in de nacht te laden, maar dat was gefixt door in de sessy dongle het geavanceerde formulier deel ook in te vullen. Calls lopen nu goed. JSON result was wel {“status”: “ok”}, maar ging niet laden.
Intussen ook van Domoticz naar HA overgestapt. Terwijl ik het al bijna 10jr gebruikte. Wat een verademing
Wat me nu na 1x laden en ontladen opvalt is dat de sessy’s lijken te driften. Power staat bij beide al een dag op 0W en de een (Rechts) was van 100% naar 29% ontladen en drift omhoog. De ander (Links) was van 45% naar 13% ontladen en drift omlaag. Vandaag dus maar even bijgeladen. Beide net tot boven 50% opgeladen.
Ik heb het topic grotendeels gescand, ontladen wel een keer tegengekomen en intern balanceren dacht ik ook. Maar dit lijkt alsof het door was gegaan als ik niet aan de knoppen had gezeten. Heeft iemand anders soortgelijk gedrag gezien?
![]() | ![]() |
Het is lastig om je specs up to date te houden
Ja, het % wat de Sessy zelf meldt is niet erg nauwkeurig. Er zijn meerdere dingen op aan te merken:aP_ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 00:12:
Sinds afgelopen weekend twee sessy’s hangen! December ‘22 besteld en zelf geïnstalleerd. Goed te doen. Wel even extra groepenkast geplaatst op zolder.
[Afbeelding] [Afbeelding]
- drift. Beide kanten op, ik denk tot 10%
- leeg en vol zijn niet altijd 0 en 100
Dat laatste is te fixen door de accu (bv in api mode) even een paar keer leeg en vol te laten aantikken.
Ik zie het % maar als een grove indicatie, en probeer me er niet aan te ergeren, want ik heb het getal nergens voor nodig.
Driften is een bug die Sessy maar niet lijkt op te lossen.. bij mij is accu leeg momenteel 9% op Homey.. ik vind dat echt slordig. Een keer vol maken helpt dan weer een paar dagen, daarna begint het weer...aP_ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 00:12:
[Afbeelding] [Afbeelding]
@Twan_V Wanneer komt de fix hiervoor ?!
Tesla Model 3 RWD (2023)
@cacofant aangezien we in een vrij land leven maak ik toch even gebruik van de meningsvrijheid die jij uiteraard ook hebt. Maar moet toch even kwijt zoals al vaker gemeld dat de manier van reageren behoorlijk irritant is. Hiermee zeg ik niet dat je een punt hebt maar doe even een beetje relaxed. Issues met Sessy lekker daar melden. Hier gewoon op de inhoud. Dank u 🙏
Twan van Sessy zit ook op dit forum. Dus vandaar. En volgens mij geef ik de constatering aan, en daarna stel ik een vraag?!
Niet op alle slakken zout leggen :-)
Ik bedoel er niets vervelends mee..
[ Voor 40% gewijzigd door cacofant op 16-11-2023 09:12 ]
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik wilde al weer over marktplaats beginnencacofant schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:11:
Twan van Sessy zit ook op dit forum. Dus vandaar. En volgens mij geef ik de constatering aan, en daarna stel ik een vraag?!

Of ik er nu 1 of moet gaan ophangen
Ik zie er een te koop staan op Marktplaats.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Zou die installateur weten dat er ook een CT-meter is? Sessy kan gewoon werken op een draaischijf meter…
Inderdaad ... zoiets bijvoorbeeld ... https://www.elektramat.nl...klem-5-meter-ct100-16-05/DJP! schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:35:
Zou die installateur weten dat er ook een CT-meter is? Sessy kan gewoon werken op een draaischijf meter…
Of je laat je meter gewoon vervangen door een "slimme" domme meter. Of zijn dit mensen die graag willen dat de feralis meter achteruit draait omdat ze zonnepanelen hebben?
Er is een standaard Sessy CT dongleSicos schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:47:
[...]
Inderdaad ... zoiets bijvoorbeeld ... https://www.elektramat.nl...klem-5-meter-ct100-16-05/
Of je laat je meter gewoon vervangen door een "slimme" domme meter. Of zijn dit mensen die graag willen dat de feralis meter achteruit draait omdat ze zonnepanelen hebben?
Maar het zal inderdaad wel een terugdraainde meter zijn. Die dingen moeten op termijn toch allemaal vervangen worden voor slimme (domme) digitale meters?
Als ik nu de blueprint invul met de Sessy P1 Power als grid sensor en dan de P1 consumptie meter als offset entity. Zou het script dan alleen terugleveringen door de accu's laten opvangen? Ik ben op zoek naar een script dat alleen nul op meter is bij terug levering.PimDoos schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:33:
[...]
De XOM blueprint werkt alleen met sensoren die het netto vermogen in (kilo)Watt aanbieden. Energie (kWh) tellers zijn niet nauwkeurig genoeg om X op de meter mee te regelen. Als je een 'total power' sensor hebt op de energiemeter die negatief wordt bij terugleveren en positief bij verbruik, dan kun je deze gebruiken als grid sensor voor de XOM blueprint.
Alvast dank!
Te laat die heb ik al 🤣Leoniq schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:47:
Ik zie er een te koop staan op Marktplaats.
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Van Harte gefeliciteerd met je aanschaf.
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Ik snap wat je bedoeld, waarschijnlijk werkt dat wel. Offset entiteiten moeten wel Watt als eenheid hebben, P1 entiteiten zijn standaard in kW. Maar dat kun je aanpassen in de entity settings.castle1310 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:40:
[...]
Als ik nu de blueprint invul met de Sessy P1 Power als grid sensor en dan de P1 consumptie meter als offset entity. Zou het script dan alleen terugleveringen door de accu's laten opvangen? Ik ben op zoek naar een script dat alleen nul op meter is bij terug levering.
Alvast dank!
Dit betekent overigens ook dat je accu alleen maar wordt opgeladen. Je moet dus zelf de blueprint op een gegeven moment uitschakelen en Sessy laten terugleveren.
cacofant schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:18:
[...]
Driften is een bug die Sessy maar niet lijkt op te lossen.. bij mij is accu leeg momenteel 9% op Homey.. ik vind dat echt slordig. Een keer vol maken helpt dan weer een paar dagen, daarna begint het weer...
Ik vermoed, zoals ik hier al eerder heb aangegeven, dat dit te maken heeft met de eigenschappen van LFP accu's icm het wel of niet (goed) balanceren. Het BMS van een LFP accu kan alleen succesvol de SoC bepalen op erg lage of hoge voltages, aangezien het voltage daartussen vrij vlak is. Daarom helpt helemaal vullen of legen ook maar tijdelijk omdat je dan zowel de lage als hoge range even aantikt en er weer beter ingeschat kan worden ipv dat er bijv. tussen 20-80% wordt bewogen. Enige tijd daarna is dit weer lastig te meten en dus betreft het een inschatting. Daarnaast is de manier en timing van balanceren belangrijk, dit werkt vaak het beste aan de bovenkant (100%). Als de accu leeg is én 9% aangeeft, dan mag je er van uitgaan dat voor 1 van de cellen de undervoltage protection is getriggerd. In de andere cellen zit dus nog wel capaciteit, maar die kan niet benut worden omdat anders de leegste cell onder het minimum komt dat nog goed is voor de cellen, een gevolg van niet goed balanceren.worker schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:14:
[...]
Ja, het % wat de Sessy zelf meldt is niet erg nauwkeurig. Er zijn meerdere dingen op aan te merken:
- drift. Beide kanten op, ik denk tot 10%
- leeg en vol zijn niet altijd 0 en 100
Dat laatste is te fixen door de accu (bv in api mode) even een paar keer leeg en vol te laten aantikken.
Ik zie het % maar als een grove indicatie, en probeer me er niet aan te ergeren, want ik heb het getal nergens voor nodig.
Vandaar ook recent mijn vraag of bekend is welk BMS Sessy gebruikt, schijnbaar een home made variant, maar daarom ben ik wel benieuwd naar wat dit op de lange termijn gaat doen en dit doet mij twijfelen om tot aanschaf over te gaan.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Ik heb LFP accu in mijn auto liggen, maar daar is dit echt niet het geval. Zelfs als ik niet tot 100 procent vol laad, gedraagt die accu zich niet zoals de Sessy accu.
Want dan zou ik er niet mee durven rijden als de ene keer 9 procent SOC leeg is, en de andere keer bij 20 procent al.. :-)
Want dan zou ik er niet mee durven rijden als de ene keer 9 procent SOC leeg is, en de andere keer bij 20 procent al.. :-)
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ricardo, van harder zeuren gaan we niet harder werken. Ik weet dat het een beetje storend is, we willen het zelf ook graag oplossen!cacofant schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:18:
[...]
Driften is een bug die Sessy maar niet lijkt op te lossen.. bij mij is accu leeg momenteel 9% op Homey.. ik vind dat echt slordig. Een keer vol maken helpt dan weer een paar dagen, daarna begint het weer...
@Twan_V Wanneer komt de fix hiervoor ?!
Voor het bijhouden en calibreren van de SoC is veel nauwkeurige data nodig. Onderaan in het sensorbereik zit nog wat ruis, dat zorgt voor een drift. Omdat dit geen impact heeft op de daadwerkelijke bruikbare capaciteit of onbalans van de cellen geven we dit niet de hoogste prioriteit.
Het goed krijgen van de communicatie tussen Sessy en de cloud, zodat we niet 100 mailtjes ontvangen omdat de dynamische modus het een dag niet heeft gedaan, vinden we belangrijker. Zo zijn er nog een paar topprioriteiten.
Don't worry, we zijn het echt niet vergeten!
Top, Thx. Dat is inderdaad het idee. Script alleen laden in periode x en volledige XOM in de dure uren van de dag. Heb dan nog een derde script dat laad tot 100% op de drie goedkoopste uren van de dag als het tarief onder z cent ligt.PimDoos schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:29:
[...]
Ik snap wat je bedoeld, waarschijnlijk werkt dat wel. Offset entiteiten moeten wel Watt als eenheid hebben, P1 entiteiten zijn standaard in kW. Maar dat kun je aanpassen in de entity settings.
Dit betekent overigens ook dat je accu alleen maar wordt opgeladen. Je moet dus zelf de blueprint op een gegeven moment uitschakelen en Sessy laten terugleveren.
Maar Tesla adviseert ook niet voor niets om je LFP accu minimaal eenmaal per week tot 100% te laden zodat het BMS kan kalibreren. Zou je alleen tussen bijv. 20-80% laden, dan wordt de SoC onbetrouwbaar. En Tesla heeft wel "iets" meer ervaring met accu's en BMS'en, dus 1 op 1 kan je dat niet vergelijken.cacofant schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:57:
Ik heb LFP accu in mijn auto liggen, maar daar is dit echt niet het geval. Zelfs als ik niet tot 100 procent vol laad, gedraagt die accu zich niet zoals de Sessy accu.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
@Twan_V Ik snap het maar sinds juni zeggen jullie al dat het er "binnenkort' aan komt.Voor mij persoonlijk is het echt wel een dingetje, nu lijkt het of de accu nog voldoende vol is, dus gaat er een apparaat aangezet worden, en vervolgens blijkt dat de accu eigenlijk toch leeg was, betaal ik alsnog het dure tarief.Twan_V schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:36:
[...]
Ricardo, van harder zeuren gaan we niet harder werken. Ik weet dat het een beetje storend is, we willen het zelf ook graag oplossen!
Voor het bijhouden en calibreren van de SoC is veel nauwkeurige data nodig. Onderaan in het sensorbereik zit nog wat ruis, dat zorgt voor een drift. Omdat dit geen impact heeft op de daadwerkelijke bruikbare capaciteit of onbalans van de cellen geven we dit niet de hoogste prioriteit.
Het goed krijgen van de communicatie tussen Sessy en de cloud, zodat we niet 100 mailtjes ontvangen omdat de dynamische modus het een dag niet heeft gedaan, vinden we belangrijker. Zo zijn er nog een paar topprioriteiten.
Don't worry, we zijn het echt niet vergeten!
Ik heb nog plek voor twee Sessy's maar dit zorgt er wel voor dat ik ze nog niet besteld heb helaas.
Ik wacht opnieuw wel af :-)
Alvast een goed weekend !
Tesla Model 3 RWD (2023)
Als ik naar mijn eigen Sessy kijk zie ik wel wat verloop in de SoC maar dat is nooit meer dan een paar procent. Meestal als deze net in Stanby staat zie ik de SoC 1 of 2 procent zakken of stijgen.cacofant schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:19:
[...]
@Twan_V Ik snap het maar sinds juni zeggen jullie al dat het er "binnenkort' aan komt.Voor mij persoonlijk is het echt wel een dingetje, nu lijkt het of de accu nog voldoende vol is, dus gaat er een apparaat aangezet worden, en vervolgens blijkt dat de accu eigenlijk toch leeg was, betaal ik alsnog het dure tarief.
Ik heb nog plek voor twee Sessy's maar dit zorgt er wel voor dat ik ze nog niet besteld heb helaas.
Nu laad en ontlaad ik de Sessy wel regelmatig tot Battery Full/Empty misschien dat dit helpt.
inmiddels ook een 2e Sessy besteld
Vraagje voor mijn beeldvorming.....cacofant schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:19:
[...]
@Twan_V Ik snap het maar sinds juni zeggen jullie al dat het er "binnenkort' aan komt.Voor mij persoonlijk is het echt wel een dingetje, nu lijkt het of de accu nog voldoende vol is, dus gaat er een apparaat aangezet worden, en vervolgens blijkt dat de accu eigenlijk toch leeg was, betaal ik alsnog het dure tarief.
Plat gerekend:
9% van 5kWh= 0,45 kWh over wat voor verschikkelijk verschil in €cnt hebben we het dan?
Houd wel in de gaten dat die 0,45kWh wel al gunstig is ingezet, anders had die er nog wel in gezeten
Dat het terecht op de "to do" lijst staat is duidelijk.
Ik ga hem toch weer maken: marktplaats?

Dat kan ik me niet herinneren, waar is dat gezegd?cacofant schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:19:
[...]
@Twan_V Ik snap het maar sinds juni zeggen jullie al dat het er "binnenkort' aan komt.
Wat storender is dat je nu al 3x bent aangesproken op je toon in dit forum en dat je er niets mee doet. Wordt dat ook 'binnenkort' beter?
Vanmiddag is de vervangende Sessy geplaatst. Dank voor de snelle service @Twan_VGlenfiddich schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:07:
[...]
Mail inmiddels al verstuurd.
Shit happens, zullen we maar zeggen. Hopelijk snel een vervanger.
Voordat de monteur vertrok meteen via de API mode even getest of dit exemplaar wél wil laden, en dat bleek het geval
Nu zien hoe hij zich de komende periode houdt
Catch a smile out there!
Dat is ca 10% van de capaciteit. Is 325Euro. In het geval van 6 Sessys is sdat Euro 1950. Toch een leuk bedragSimpel360 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:23:
[...]
Vraagje voor mijn beeldvorming.....
Plat gerekend:
9% van 5kWh= 0,45 kWh over wat voor verschikkelijk verschil in €cnt hebben we het dan?
Houd wel in de gaten dat die 0,45kWh wel al gunstig is ingezet, anders had die er nog wel in gezeten![]()
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dat de SoC 9% is wil (nog) niet zeggen dat er echt nog 9% in de batterij zit. Zoals al eerder gezegd kan de SoC driften en dat wil dus niet altijd kloppen. Naast de SoC heeft de Sessy ook nog een status. Als de status Battery Full is dan is de Sessy dus 100% gevuld en zit er (meer dan) 5kWh uur in. Als de status Battery Empty is dan is de Sessy leeg en zit er dus geen energie meer in.Simpel360 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:23:
[...]
Vraagje voor mijn beeldvorming.....
Plat gerekend:
Houd wel in de gaten dat die 0,45kWh wel al gunstig is ingezet, anders had die er nog wel in gezeten![]()
@Glenfiddich Zoiets heb ik nog niet niet eerder gezien hier op het forum. Heb je al eens een restart geprobeerd?
[ Voor 6% gewijzigd door DJP! op 17-11-2023 20:09 ]
Wat bedoel je?DJP! schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:45:
[...]
@Glenfiddich Zoiets heb ik nog niet niet eerder gezien hier op het forum. Heb je al eens een restart geprobeerd?
Wat ik een paar weken terug schreef over de Sessy die niet wilde laden en een short circuit melding gaf?
Daarbij had ik alles geprobeerd wat te proberen valt incl restart, die Sessy was defect en is vandaag vervangen.
Catch a smile out there!
Sorry, bedoelde eigenlijk @RS83, of hij al eens een restart had gedaan.Glenfiddich schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:35:
[...]
Wat bedoel je?
Wat ik een paar weken terug schreef over de Sessy die niet wilde laden en een short circuit melding gaf?
Daarbij had ik alles geprobeerd wat te proberen valt incl restart, die Sessy was defect en is vandaag vervangen.
Ik heb een restart gedaan vandaar ook van van 15uur naar 8 minuten....DJP! schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:41:
[...]
Sorry, bedoelde eigenlijk @RS83, of hij al eens een restart had gedaan.
Na wat vertraging vandaag ook eindelijk de Sessy geinstalleerd en ingesteld. Tijdens het koken met de inductieplaat was de Sessy lekker aan het bijspringen, tof om te zien! Heb het minimale vermogen waarmee de Sessy mag opereren op 250watt gezet en nu met desktop en tv etc aan verbruiken we volgens Tibber 300W, maar de Sessy springt niet aan ook al zit er volgens de interface nog 14% in. Volgens de interface vanwege "Het vermogen van Sessy wordt gelimiteerd door het ingestelde minimale vermogen".
Zal de Sessy nog eens herstarten en anders misschien eens helemaal opladen, misschien dat de SoC toch niet klopt.
Al met al, blij dat die hangt en hier komen we ook wel uit :)! Aankomende week komt de Home Assistant Green binnen en dan begint het spelen echt.
Zal de Sessy nog eens herstarten en anders misschien eens helemaal opladen, misschien dat de SoC toch niet klopt.
Al met al, blij dat die hangt en hier komen we ook wel uit :)! Aankomende week komt de Home Assistant Green binnen en dan begint het spelen echt.
[ Voor 5% gewijzigd door Url op 17-11-2023 23:03 ]
Rechargingshow | rechargingshow.com
Je zou kunnen proberen om de laatste firmware opnieuw te installeren. Dit kun je doen door op de update pagina op laatste firmware installeren te klikken. Mocht dit niet werken even contact opnemen met Sessy, hopelijk kunnen zij je dan verder helpen.RS83 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:14:
[...]
Ik heb een restart gedaan vandaar ook van van 15uur naar 8 minuten....
Leuk! Ik zou het minimale vermogen wat naar beneden bijstellen. Niet dat de Sessy de hele tijd aan en uit gaat. Het helemaal ontladen en laden is wel aan te raden. Zo kalibreer je de SoC zeker in het begin is de de SoC nog niet heel precies.Url schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:41:
Na wat vertraging vandaag ook eindelijk de Sessy geinstalleerd en ingesteld. Tijdens het koken met de inductieplaat was de Sessy lekker aan het bijspringen, tof om te zien! Heb het minimale vermogen waarmee de Sessy mag opereren op 250watt gezet en nu met desktop en tv etc aan verbruiken we volgens Tibber 300W, maar de Sessy springt niet aan ook al zit er volgens de interface nog 14% in. Volgens de interface vanwege "Het vermogen van Sessy wordt gelimiteerd door het ingestelde minimale vermogen".
Al met al, blij dat die hangt en hier komen we ook wel uit :)! Aankomende week komt de Home Assistant Green binnen en dan begin het spelen echt.
[ Voor 55% gewijzigd door DJP! op 17-11-2023 21:49 ]
Als je het zo belangrijk vindt, bouw het dan gewoon zelf in HA. Dat is niet zo heel moeilijk. Rieman integratortje, even wat verlies faktortjes erbij en klaar.cacofant schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:19:
[...]
Als dat zo is dan inderdaad, maarrrrr het gaat slechts om een SOC getal welke wat afwijkt van de realiteit.John245 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:16:
[...]
Dat is ca 10% van de capaciteit. Is 325Euro. In het geval van 6 Sessys is sdat Euro 1950. Toch een leuk bedrag
In andere posts staat de (tijdelijke) quick fix
Ik heb ook deze app op een galaxy 8 gezet.Sicos schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:18:
1: Een naam ... Mijn fantastische Sessy accu bijvoorbeeld :-)
2: Het ip nummer van de WIFI dongle (dat kastje wat onderop je Sessy zit... het ip nummer zal wel iets van 192.168.x.x zijn)
3: De inlognaam van die WIFI dongle (staat op het kastje ... of de sticker die extra bij dat kastje zat)
4: Het wachtwoord van de WIFI dongle (staat op het kastje ... of de sticker die extra bij dat kastje zat)
[Afbeelding]
Als ik dan de accus wilt laden ik heb er twee,dan duurt het behoorlijk lang voor hij de commando,s heeft onvangen. schieten van running safe mode naar standby zonder aanleiding.
aals het dan lukt om hem dan eindelijk in de charge mode te zetten gaat er maar 1 accu laden en dat duurt hooguit 3 a 4 minuten. hij start met laden 1500 watt en elke 9 seconden gaat het naar beneden tot hij weer in de standby modus staat of soms ook gaat terug leveren terwijl hij in de charge modus is gezet.
Ik snap er nog niet veel van op deze manier
Heb je de sessies misschien ook nog gekoppeld staan aan een HomeAssistant / NodeRed / Homey of andere integratie?fplin schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:52:
[...]
Ik heb ook deze app op een galaxy 8 gezet.
Als ik dan de accus wilt laden ik heb er twee,dan duurt het behoorlijk lang voor hij de commando,s heeft onvangen. schieten van running safe mode naar standby zonder aanleiding.
aals het dan lukt om hem dan eindelijk in de charge mode te zetten gaat er maar 1 accu laden en dat duurt hooguit 3 a 4 minuten. hij start met laden 1500 watt en elke 9 seconden gaat het naar beneden tot hij weer in de standby modus staat of soms ook gaat terug leveren terwijl hij in de charge modus is gezet.
Nee ze zijn niet gekoppelt aan zo ietsFaceless schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:01:
[...]
Heb je de sessies misschien ook nog gekoppeld staan aan een HomeAssistant / NodeRed / Homey of andere integratie?
Weet iemand toevallig wat het minimale verschil tussen het duurste en goedkoopste moment op een dag moet zijn, voor het standaard dynamische strategie van sessy?
Ik zie voor morgen nog geen strategie in de portal, terwijl het verschil 13 cent is (17 cent vannacht en in de middag 30 cent).
Ik zie voor morgen nog geen strategie in de portal, terwijl het verschil 13 cent is (17 cent vannacht en in de middag 30 cent).
Ik gebruik deze app ook, en naar tevredenheid.fplin schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:52:
[...]
Ik heb ook deze app op een galaxy 8 gezet.
Zijn je sessy's met wifi aangesloten en hebben ze een goede communicatie?
Bij mijn weten houden ze 10 cent aan.dennisb84 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:55:
Weet iemand toevallig wat het minimale verschil tussen het duurste en goedkoopste moment op een dag moet zijn, voor het standaard dynamische strategie van sessy?
Ik dacht ook ff dat ie niet ging komen en heb ze via de Open API stand laten vullen.Maar ik zie zojuist dat het schema voor vandaag er nu wel in staat en heb ze weer terug op ROI gezet.
ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3
Bij mij is het schema uiteindelijk ook ingeladen, maar zo laat dat het moment van opladen al voorbij was. De accu's zijn nog leeg dus zullen ook niets terugleveren vanavond.
Wij hebben een vast contract en verwarmen (binnenkort) met een airco. In de winter krijg je dan slechts kleine beetjes overschot van de panelen op een zeer beperkt aantal momenten. Mijn idee is om als ik een sessy koop hem dan ook in een deel van het stookseizoen uit te zetten. Ik hoop hiermee vooral de levensduur te verlengen. (Ik zou hem nog op laagtarief kunnen vullen 's nachts, Maar als ik het goed begrijp is het verschil van 33 vs 38 cent daarvoor te klein.)
Is dat een oplossing of zie ik iets over het hoofd met deze manier van werken?
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ik weet de exacte berekening niet precies, maar tijdens het laden en ontladen wordt bijvoorbeeld ook warmte geproduceerd, hierdoor verlies je 2x wat energie. Daarnaast moet je rekening houden met een beetje afschrijving van de sessy elke laad cyclus. Hierdoor moet het verschil in laagste en hoogste tarief voldoende zijn om hier economisch voordeel uit te halen.ArthurMorgan schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:15:
Wij hebben een vast contract en verwarmen (binnenkort) met een airco. In de winter krijg je dan slechts kleine beetjes overschot van de panelen op een zeer beperkt aantal momenten. Mijn idee is om als ik een sessy koop hem dan ook in een deel van het stookseizoen uit te zetten. Ik hoop hiermee vooral de levensduur te verlengen. (Ik zou hem nog op laagtarief kunnen vullen 's nachts, Maar als ik het goed begrijp is het verschil van 33 vs 38 cent daarvoor te klein.)
Omdat het hier nu toevallig over warmte gaat en iemand anders al een keer een opmerking had gemaakt over een warmtepomp boiler (een hele tijd terug).dennisb84 schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:25:
[...]
Ik weet de exacte berekening niet precies, maar tijdens het laden en ontladen wordt bijvoorbeeld ook warmte geproduceerd, hierdoor verlies je 2x wat energie. Daarnaast moet je rekening houden met een beetje afschrijving van de sessy elke laad cyclus. Hierdoor moet het verschil in laagste en hoogste tarief voldoende zijn om hier economisch voordeel uit te halen.
Is er iemand hier die ervaring heeft met het gebruiken van de "rest" warmte van de Sessy's bij het laden en ontladen om hiermee deze via een warmte pomp boilter te gebruiker om warm water te maken? Ik heb sinds enkele weken een kast om mijn 3 Sessy's heen zitten en zuig die warmte nu rechtstreeks naar buiten.
:strip_exif()/f/image/94zNkb5AIRnSs5QzrseWLHTV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu nog een gasketel voor de vloerverwarming en warm water maar dat moet uiteindelijk een warmtepomp en warmtepomp boiler worden. Het idee is om die warmtepomp boiler (van 100 of 120 liter) aan de muur te hangen waar nu die stoel staat met een plant erop.
[ Voor 4% gewijzigd door Sicos op 19-11-2023 13:20 ]
Vannacht is bij mij hetzelfde gebeurd. Jammer, want de laatste tijd waren de schillen zo klein, dat er weinig activiteit was. Nu kon hij weer een keer, maar was het schema er te laat.dennisb84 schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:53:
Bij mij is het schema uiteindelijk ook ingeladen, maar zo laat dat het moment van opladen al voorbij was. De accu's zijn nog leeg dus zullen ook niets terugleveren vanavond.
Hoop dat het binnenkort weer goed gaat.
Weet je hoeveel warmte er ontsnapt? Als je de temperatuur van de omgeving en de outlet temperatuur meet kun je m.b.t. de hoeveelheid flow een schatting maken hoeveel energie er verloren gaat.Sicos schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:18:
[...]
Omdat het hier nu toevallig over warmte gaat en iemand anders al een keer een opmerking had gemaakt over een warmtepomp boiler (een hele tijd terug).
Is er iemand hier die ervaring heeft met het gebruiken van de "rest" warmte van de Sessy's bij het laden en ontladen om hiermee deze via een warmte pomp boilter te gebruiker om warm water te maken? Ik heb sinds enkele weken een kast om mijn 3 Sessy's heen zitten en zuig die warmte nu rechtstreeks naar buiten.
[Afbeelding]
Ik heb nu nog een gasketel voor de vloerverwarming en warm water maar dat moet uiteindelijk een warmtepomp en warmtepomp boiler worden. Het idee is om die warmtepomp boiler (van 100 of 120 liter) aan de muur te hangen waar nu die stoel staat met een plant erop.
Ik heb een temperatuur sensor in die kast hangen omdat ik de afzuiging harder zet als het te warm wordt. Normaal staat mijn balans ventilatie (https://www.duco.eu/nl/pr...latie-units/ducoboxsilent) altijd op stand 1 (van de 3 standen). Het afzuig debiet is nu iets van 200m3 per uur. De schone lucht komt gewoon binnen via roosters die boven mijn ramen zitten. Ze lijken hier wel op maar dit is waarschijnlijk een nieuwer model. --> https://www.glaskoning.nl/uploads/89/128/ducoline.jpgDJP! schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:38:
[...]
Weet je hoeveel warmte er ontsnapt? Als je de temperatuur van de omgeving en de outlet temperatuur meet kun je m.b.t. de hoeveelheid flow een schatting maken hoeveel energie er verloren gaat.
:strip_exif()/f/image/rx7RftJmV5cNu6w8eyIy2c7d.jpg?f=fotoalbum_large)
De piek tussen 2:00 en 6:00 afgelopen nacht is vanwege het laden omdat de stroom zo goed als gratis was.
Op dit moment is het buiten die kast 20 graden (op zolder) dus het verschil is nu rondom de 6 graden.
De lucht afvoer is nu nog gecombineerd met de aan en afvoer van mijn gastketel maar die moet ik dan zo ie zo verplaatsen als de boiler tegen die muur komt want anders moet ik ook weer een retour leiding maken.
Ik zat dan aan zoiets te denken --> https://www.ventilatiesho...-mutivent-131-5v-0174050/
Nu is het gewoon een schoorsteentje op mijn dak waarin het gecombineerd zit maar uiteindelijk wil ik dat helemaal weg hebben zodat ik op die plek ook nog gewoon een zonnepaneel kan leggen. Toevallig heb ik nog het exact dezelfde 275 wp paneel in mijn schuur staan omdat ik 12 jaar geleden te lui was om die te retourneren omdat ze bij het schatten van het aantal panelen dat schoorsteentje over het hoofd hadden gezien.
[ Voor 40% gewijzigd door Sicos op 19-11-2023 13:56 ]
alleen de p1 dongel zit op wifi de accus zitten bedraad.ReconE schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:08:
[...]
Ik gebruik deze app ook, en naar tevredenheid.
Zijn je sessy's met wifi aangesloten en hebben ze een goede communicatie?
Maar zover ik kan bekijken zijn er geen verbinding problemen
Nou mijn Sessy plezier was van korte duur. Omdat ik nog geen automatisering heb dacht ik nu de stroom goedkoop is, laat ik de Sessy even volledig opladen. Even weg met de auto, bij terugkomst auto aan de lader en nog een oven aan voor de lunch, wat betekend een te hoge belasting voor de hoofdzekering. De auto lader ging gelijk loadbalancing doen en de Sessy ging volgens mij ook afschalen, maar sindsdien is het error "Short circuit"... R.I.P. Krijg het ook niet meer aan de praat. Dat wordt contact opnemen met de klantenservice. Shit happens I guess
.
[ Voor 6% gewijzigd door Url op 19-11-2023 14:23 ]
Al het truukje geprobeerd door zowel de batterij en dongle update uit te voeren.... ook als zijn er geen updates?Url schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:21:
Nou mijn Sessy plezier was van korte duur. Omdat ik nog geen automatisering heb dacht ik nu de stroom goedkoop is, laat ik de Sessy even volledig opladen. Even weg met de auto, bij terugkomst auto aan de lader en nog een oven aan voor de lunch, wat betekend een te hoge belasting voor de hoofdzekering. De auto lader ging gelijk loadbalancing doen en de Sessy ging volgens mij ook afschalen, maar sindsdien is het error "Short circuit"... R.I.P. Krijg het ook niet meer aan de praat. Dat wordt contact opnemen met de klantenservice. Shit happens I guess.
:strip_exif()/f/image/Z5zYfAyEPwF4a1O71G6ntalD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Sicos op 19-11-2023 14:29 ]
Da's mooi. Zit je telefoon waar de app op staat op hetzelfde wifi netwerk als je sessy's? Dus niet dat je telefoon op 5g of een gastnetwerk zit?fplin schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:14:
[...]
alleen de p1 dongel zit op wifi de accus zitten bedraad.
Maar zover ik kan bekijken zijn er geen verbinding problemen
Yup, geen succes helaas.Sicos schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:26:
[...]
Al het truukje geprobeerd door zowel de batterij en dongle update uit te voeren.... ook als zijn er geen updates?
Nee die zitten op het zelfde netwerk. heb voor de zekerheid ook al de mobiele data uitgezet van de telefoon.ReconE schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:36:
[...]
Da's mooi. Zit je telefoon waar de app op staat op hetzelfde wifi netwerk als je sessy's? Dus niet dat je telefoon op 5g of een gastnetwerk zit?
Het probleem zit volgens mij niet in de verbinding.
als ik ze in de app op bv ROI zet doen ze dat ook.
Zet ik ze op idel doen ze dat ook.
Maar zet ik ze op charge dan doet 1 accu dat en laad ook even maar zakt elke 9 seconden ongeveer met 150 watt naar beneden en stopt dan met laden en gaat dan in de standby stand. de tweede accu blijft staan zoals hij stond.
Je moet al je Sessy's separaat toevoegen aan je app, en je bedienst ze ook separaat dmv de APP is mijn gedachte.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Ziet er gaaf uit! De temperatuur loopt toch best hard op ondanks de ventilatie. Ben echt benieuwd hoeveel energie je kunt hergebruiken als je een warmtepompboiler er op aansluit. Ik zou wel iets van een klep er tussen plaatsen zodat je kunt switchen naar buitenlucht als de Sessy's uitstaan.Sicos schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:43:
[...]
Ik heb een temperatuur sensor in die kast hangen omdat ik de afzuiging harder zet als het te warm wordt. Normaal staat mijn balans ventilatie (https://www.duco.eu/nl/pr...latie-units/ducoboxsilent) altijd op stand 1 (van de 3 standen). Het afzuig debiet is nu iets van 200m3 per uur. De schone lucht komt gewoon binnen via roosters die boven mijn ramen zitten. Ze lijken hier wel op maar dit is waarschijnlijk een nieuwer model. --> https://www.glaskoning.nl/uploads/89/128/ducoline.jpg
[Afbeelding]
De piek tussen 2:00 en 6:00 afgelopen nacht is vanwege het laden omdat de stroom zo goed als gratis was.
Op dit moment is het buiten die kast 20 graden (op zolder) dus het verschil is nu rondom de 6 graden.
De lucht afvoer is nu nog gecombineerd met de aan en afvoer van mijn gastketel maar die moet ik dan zo ie zo verplaatsen als de boiler tegen die muur komt want anders moet ik ook weer een retour leiding maken.
Ik zat dan aan zoiets te denken --> https://www.ventilatiesho...-mutivent-131-5v-0174050/
Nu is het gewoon een schoorsteentje op mijn dak waarin het gecombineerd zit maar uiteindelijk wil ik dat helemaal weg hebben zodat ik op die plek ook nog gewoon een zonnepaneel kan leggen. Toevallig heb ik nog het exact dezelfde 275 wp paneel in mijn schuur staan omdat ik 12 jaar geleden te lui was om die te retourneren omdat ze bij het schatten van het aantal panelen dat schoorsteentje over het hoofd hadden gezien.
@Url Als de Sessy in API of ROI staat schaalt deze niet automatisch zelf terug in vermogen. Waarschijnlijk komt het terug schalen dan door de 'short circuit' error. Heb je de Sessy al een keer uit/aan gezet?
Ja dat klopt , dat heb ik ook gedaan.psdata schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:53:
Je moet al je Sessy's separaat toevoegen aan je app, en je bedienst ze ook separaat dmv de APP is mijn gedachte.
Yup heb ik ook gedaan, zelfde error. Heb al een mail naar Sessy gestuurd, dus nu maar afwachten.DJP! schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:00:
[...]
@Url Als de Sessy in API of ROI staat schaalt deze niet automatisch zelf terug in vermogen. Waarschijnlijk komt het terug schalen dan door de 'short circuit' error. Heb je de Sessy al een keer uit/aan gezet?
Beste is contact opnemen met sessy klantenservice, geen idee hoe dit op te lossen.fplin schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:47:
[...]
Nee die zitten op het zelfde netwerk. heb voor de zekerheid ook al de mobiele data uitgezet van de telefoon.
Het probleem zit volgens mij niet in de verbinding.
als ik ze in de app op bv ROI zet doen ze dat ook.
Zet ik ze op idel doen ze dat ook.
Maar zet ik ze op charge dan doet 1 accu dat en laad ook even maar zakt elke 9 seconden ongeveer met 150 watt naar beneden en stopt dan met laden en gaat dan in de standby stand. de tweede accu blijft staan zoals hij stond.
Je zou denken dat dat te berekenen is. Je weet immers hoeveel energie er in gaat en wat het rendement van de omvormer is. Het verlies is als het goed is de warmte de gegenereerd wordt en je in theorie zou kunnen gebruiken.Sicos schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:18:
[...]
Omdat het hier nu toevallig over warmte gaat en iemand anders al een keer een opmerking had gemaakt over een warmtepomp boiler (een hele tijd terug).
[Afbeelding]
Vraagje,
Bij de Sessy Configuraties, word gevraagd naar "Maximale stroom van de hoofdaansluiting"
Nu heb ik een 3x25Amp aansluiting, nu met 1 accu heb ik 25 ingevuld, en alles werkt prima.
Omdat ik uiteindelijk nog 2 Sessy's heb besteld vraag ik me af wat ik moet invullen, 75A (3 fase's 25A per fase) denk ik.
Is er iemand met de benodigde kennis die dit kan bevestigen?
alvast bedankt.
Bij de Sessy Configuraties, word gevraagd naar "Maximale stroom van de hoofdaansluiting"
Nu heb ik een 3x25Amp aansluiting, nu met 1 accu heb ik 25 ingevuld, en alles werkt prima.
Omdat ik uiteindelijk nog 2 Sessy's heb besteld vraag ik me af wat ik moet invullen, 75A (3 fase's 25A per fase) denk ik.
alvast bedankt.
bij maximaal laden van de accu is er een verlies van bijna 10%ArthurMorgan schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:15:
5kwh laden vraagt dus 5,5kwh stroom
Bij ontladen het zelfde verlies
5kwh ontladen brengt 4,5 kWh op.
Totale verlies dus 20%
laden kost 5,5 x 0,33 €1,815
de Kwh uit de accu kost je dus € 1,815 / 4,5 = € 0,40
Geen voordeel mee te behalen dus.
hierbij is geen rekening gehouden met afschrijving van je accu.
Met lagere vermogens laden en ontladen geeft aanmerkelijk minder verlies in dit topic zijn mooie grafieken te vinden met RTE verliezen.
Torch1969 in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"
Nee gewoon 25A invullen bij de hoofdaansluiting. Het gaat om de max per fase. Als je de andere Sessy's op de andere twee fases aansluit is er niets aan de hand. Als je de andere Sessy's op de zelfde fase als de eerste aansluit gaan ze terug regelen...Peterhardenberg schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:14:
Vraagje,
Omdat ik uiteindelijk nog 2 Sessy's heb besteld vraag ik me af wat ik moet invullen, 75 Kwh (3 fase's 25A per fase) denk ik.
alvast bedankt.
Wel leuk om te zien dat ze bij Sessy elke keer het ROI schema zo optimaal mogelijk te maken. Vanmorgen keek ik en stond er dat de Sessy vanmiddag zou gaan ontladen. Nu check ik het weer en gaan ze morgen middag ontladen omdat de prijs dan hoger is
Dank je voor de uitgebreide uitleg. Ik scan dit topic vaak dus had al een vermoeden die kant op.Peterhardenberg schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:33:
[...]
bij maximaal laden van de accu is er een verlies van bijna 10%
5kwh laden vraagt dus 5,5kwh stroom
Bij ontladen het zelfde verlies
5kwh ontladen brengt 4,5 kWh op.
Totale verlies dus 20%
laden kost 5,5 x 0,33 €1,815
de Kwh uit de accu kost je dus € 1,815 / 4,5 = € 0,40
Geen voordeel mee te behalen dus.![]()
hierbij is geen rekening gehouden met afschrijving van je accu.![]()
Met lagere vermogens laden en ontladen geeft aanmerkelijk minder verlies in dit topic zijn mooie grafieken te vinden met RTE verliezen.
Torch1969 in "Het Sessy thuisaccu verzameltopic"
Kan het kwaad om de sessy een paar maand uit te zetten elk jaar? (eventueel soms iets bijladen.)
Ik heb zo 4 maanden dat hij wel aan zou staan maar amper iets zou kunnen doen, misschien gemiddeld een halve kWh per dag opslaan en later gebruiken. Dat lijkt me niet nuttig, dan liever uit en pak hem beet een 50% langere levensduur.
@ArthurMorgan
Ik zou hem nooit uit zetten, maar wellicht met een HA/Homey hem wekelijks een tijd een keer te laden en ontladen. dit voorkomt dat je Sessy's compleet leeg raakt/raken, en dat je altijd de firmware up to date houd.
En zie je toch een dag dat er stevig zon schijnt dat je hem nog eff op NOM zet.
Ik zou hem nooit uit zetten, maar wellicht met een HA/Homey hem wekelijks een tijd een keer te laden en ontladen. dit voorkomt dat je Sessy's compleet leeg raakt/raken, en dat je altijd de firmware up to date houd.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Voor de volledigheid:Peterhardenberg schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:14:
[...] 75 Kwh (3 fase's 25A per fase) denk ik.
- 25A*230V=5750 Watt per fase.
- 3*25*230=17250 Watt / 17 kW in totaal, niet 75 kW(h)
Nog een vraag 
(waarschijnlijk wel eerder beantwoord, maar gebruik waarschijnlijk geen goede zoekwoorden.)
Als je 2 sessys hebt hoe gaat het laden en ontladen dan? wordt daar een slim algoritme gebruikt dat zich richt op maximale efficientie? dus zeg als er 2kW van de panelen overschot is dat hij beide Sessys gaat laden, maar als er 1100 W overschot is hij er slechts 1 vult? (en bij gebruik uiteraard iets dergelijks.)
Dus dat je met 2 sessys eigenlijk een hogere efficientie kunt halen dan met 1.
(waarschijnlijk wel eerder beantwoord, maar gebruik waarschijnlijk geen goede zoekwoorden.)
Als je 2 sessys hebt hoe gaat het laden en ontladen dan? wordt daar een slim algoritme gebruikt dat zich richt op maximale efficientie? dus zeg als er 2kW van de panelen overschot is dat hij beide Sessys gaat laden, maar als er 1100 W overschot is hij er slechts 1 vult? (en bij gebruik uiteraard iets dergelijks.)
Ik heb nu alles nogmaals opnieuw geinstaleerd en nu laden beide accu,s met 1500 watt.ReconE schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:13:
[...]
Beste is contact opnemen met sessy klantenservice, geen idee hoe dit op te lossen.
bedankt voor de hulp
Ik heb zelf een HA scriptje draaien waarmee hij (in de wintermaanden) elke ochtend om 6.30 een half uurtje gaat laden op 1000 Watt. Dit omdat deze maanden de zonnepanelen nauwelijks tot teruglevering leiden (wat wordt opgewekt wordt vrijwel volledig direct verbruikt). Reden is om diepte-ontlading te voorkomen (ondanks dat Sessy daar zelf als het goed is ook al een beveiliging tegen heeft). Ik twijfel nog een beetje of dagelijks misschien overkill is.psdata schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:27:
@ArthurMorgan
Waarom om 6.30 uur? Dan wordt een deel van de omvormer-verliezen die ik daarmee lijd nog goed gemaakt door het verschil tussen daltarief en normaaltarief (hij laadt om 6.30 uur tegen daltarief op en begint om 7 uur bij ingaan normaaltarief weer terug te leveren).
Catch a smile out there!
fplin schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:01:
[...]
Ik heb nu alles nogmaals opnieuw geinstaleerd en nu laden beide accu,s met 1500 watt.
leuke app en simpel in het gebruik https://play.google.com/s...m.nl.pbvi.local_sessy_app
bedankt voor de hulp
Op dit moment dit dit slimme laden/ontladen er nog niet in. De load wordt nu verdeeld over de beschikbare Sessy's. Er is door Sessy wel gezegd dat ze hier naar gaan kijken.ArthurMorgan schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:22:
Nog een vraag
Sinds de laatste firmware zit er wel een beveiliging in tegen te lage batterij spanning. De Sessy zou dit dus ook zelf moeten kunnen oplossen.Glenfiddich schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:07:
[...]
Ik heb zelf een HA scriptje draaien waarmee hij (in de wintermaanden) elke ochtend om 6.30 een half uurtje gaat laden op 1000 Watt. Dit omdat deze maanden de zonnepanelen nauwelijks tot teruglevering leiden (wat wordt opgewekt wordt vrijwel volledig direct verbruikt). Reden is om diepte-ontlading te voorkomen (ondanks dat Sessy daar zelf als het goed is ook al een beveiliging tegen heeft). Ik twijfel nog een beetje of dagelijks misschien overkill is.
Waarom om 6.30 uur? Dan wordt een deel van de omvormer-verliezen die ik daarmee lijd nog goed gemaakt door het verschil tussen daltarief en normaaltarief (hij laadt om 6.30 uur tegen daltarief op en begint om 7 uur bij ingaan normaaltarief weer terug te leveren).
Hallo,
Ik overweeg een Sessy aan te schaffen maar wil graag een keer kijken bij iemand, om te kijken hoe het in de praktijk functioneert. Bij voorkeur in de regio Dieren - Zutphen - Arnhem. 06 5356 3781
Ik overweeg een Sessy aan te schaffen maar wil graag een keer kijken bij iemand, om te kijken hoe het in de praktijk functioneert. Bij voorkeur in de regio Dieren - Zutphen - Arnhem. 06 5356 3781
@egenolf Je mag bij mij komen kijken (Apeldoorn) :-)egenolf schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:40:
Hallo,
Tesla Model 3 RWD (2023)
Nee, je overschot wordt gedeeld over beide Sessy’sArthurMorgan schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:22:
Nog een vraag
Mooi werk, graag gedaan.fplin schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:01:
[...]
Ik heb nu alles nogmaals opnieuw geinstaleerd en nu laden beide accu,s met 1500 watt.
bedankt voor de hulp
Sinds vanmorgen kon ik beide dongles van mijn Sessy systeem niet meer via hun ip-adressen benaderen. Toevallig zag ik in het portal geheel andere ip-adressen staan en die waren wel benaderbaar. Heeft iemand enig idee hoe deze wijziging plaats heeft kunnen vinden? Het enige wat in de tussentijd gewijzigd is is dat KPN vannacht mijn modem geupdate heeft.
Dat zal dan de oorzaak zijn. Waarschijnlijk zijn de DHCP leases geflushed, en eventuele static leases ook...SpReg schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:52:
Sinds vanmorgen kon ik beide dongles van mijn Sessy systeem niet meer via hun ip-adressen benaderen. Toevallig zag ik in het portal geheel andere ip-adressen staan en die waren wel benaderbaar. Heeft iemand enig idee hoe deze wijziging plaats heeft kunnen vinden? Het enige wat in de tussentijd gewijzigd is is dat KPN vannacht mijn modem geupdate heeft.
Gewoon opnieuw static leases instellen voor die dongles (mits de firmware van je modem dat kan).
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Bedankt, dat is een goede suggestie. Kan natuurlijk ook zijn dat de DHCP lease time verlopen is. Ik heb weinig verstand van deze materie en vraag me af hoe de nieuwe dynamische ip-adressen bekend zijn in het portal. Wordt er automatisch een DHCP discovery proces uitgevoerd?Gameboy schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:30:
[...]
Dat zal dan de oorzaak zijn. Waarschijnlijk zijn de DHCP leases geflushed, en eventuele static leases ook...
Gewoon opnieuw static leases instellen voor die dongles (mits de firmware van je modem dat kan).
Je WIFI dongle praat met de Sessy website en geeft dan gewoon zijn ip nummer door (niet andersom).SpReg schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:47:
[...]
Bedankt, dat is een goede suggestie. Kan natuurlijk ook zijn dat de DHCP lease time verlopen is. Ik heb weinig verstand van deze materie en vraag me af hoe de nieuwe dynamische ip-adressen bekend zijn in het portal. Wordt er automatisch een DHCP discovery proces uitgevoerd?
Om problemen in de toekomst te voorkomen is het het handigste om gewoon de lease van het IP te binden aan het mac-address van je dongle. Dan heb je in de toekomst nooit meer problemen als om wat voor reden dan ook je router wordt gereboot en alles weer nieuwe ip nummers krijgt..... dat is dus dat static toewijzen waar ze het hier een paar post terug over hadden.
Ik heb net in mijn kpn modem de ip adressen van alle dongles vastgezet. Dat ging verrassend makkelijk, en wijst zich echt vanzelf.SpReg schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:47:
[...]
Bedankt, dat is een goede suggestie. Kan natuurlijk ook zijn dat de DHCP lease time verlopen is. Ik heb weinig verstand van deze materie en vraag me af hoe de nieuwe dynamische ip-adressen bekend zijn in het portal. Wordt er automatisch een DHCP discovery proces uitgevoerd?
Ik ben na een reactie vanuit charged nu eigenlijk wel benieuwd. bij wie hebben de sessy's afgelopen weekend wel goed gedraaid in ROI?
Het schema van de 19de kwam te laat binnen waardoor het laadmoment gemist is. Verder is het ontlaadmoment dat eerst op de 19de gepland stond verwijderd en opgeschoven naar de 20ste ivm betere prijzen.RS83 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:04:
Ik ben na een reactie vanuit charged nu eigenlijk wel benieuwd. bij wie hebben de sessy's afgelopen weekend wel goed gedraaid in ROI?
Los van deze cyclus is er niets geweest omdat de in en verkoop delta lager waren dan 10 cent. Het heeft bij mijn weten dus volgens plan gedraaid op die gemiste laadbeurt van de 19de na. Omdat me dit s'nachts nog op is gevallen heb ik ze via de openapi geladen. Wat had je van charged vernomen?
ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3
Hallo Martini,martinisoft schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:03:
[...]
Het schema van de 19de kwam te laat binnen waardoor het laadmoment gemist is. Verder is het ontlaadmoment dat eerst op de 19de gepland stond verwijderd en opgeschoven naar de 20ste ivm betere prijzen.
Los van deze cyclus is er niets geweest omdat de in en verkoop delta lager waren dan 10 cent. Het heeft bij mijn weten dus volgens plan gedraaid op die gemiste laadbeurt van de 19de na. Omdat me dit s'nachts nog op is gevallen heb ik ze via de openapi geladen. Wat had je van charged vernomen?
Ik heb dit vernomen;
Bedankt voor je bericht.
Excuses voor het ongemak.
Jammer genoeg hebben alle Sessy’s het niet gedaan dit weekend op de dynamische modus. We werken er hard aan om dit soort communicatieproblemen op te lossen.
We gaan ervoor zorgen dat de melding van de p1 dongel wordt opgelost.
Nogmaals excuses voor het ongemak. We doen ons best om alle systemen zo goed mogelijk te laten werken. Dit heeft allemaal met de software en communicatie te maken.
Daar heb ik zelf ook te weinig verstand van en laat ik ook aan de ICT
Dat is een uitstekende uitleg en prima advies. Ik zag al dat KPN de mogelijkheid biedt om een en ander via het modem in te stellen. Wat mij wel verbaast is dat de monteur die in april de boel geïnstalleerd heeft dit niet direct gedaan heeft. Is dit bij andere installaties wel gebeurd?Sicos schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:52:
[...]
Je WIFI dongle praat met de Sessy website en geeft dan gewoon zijn ip nummer door (niet andersom).
Om problemen in de toekomst te voorkomen is het het handigste om gewoon de lease van het IP te binden aan het mac-address van je dongle. Dan heb je in de toekomst nooit meer problemen als om wat voor reden dan ook je router wordt gereboot en alles weer nieuwe ip nummers krijgt..... dat is dus dat static toewijzen waar ze het hier een paar post terug over hadden.
Nou, SpReg, iedereen zal toch echt zelf in z'n eigen router de ip-adressen moeten vastzetten. Die router wordt niet door Sessy geleverd en doen ze dus terecht niets aan. Ook kan de Sessy-monteur niet kennis hebben van elk merk router, laat staan van elke router het toegangswachtwoord etc kennen. Die zal je zelf moeten weten.SpReg schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:53:
[...]
Dat is een uitstekende uitleg en prima advies. Ik zag al dat KPN de mogelijkheid biedt om een en ander via het modem in te stellen. Wat mij wel verbaast is dat de monteur die in april de boel geïnstalleerd heeft dit niet direct gedaan heeft. Is dit bij andere installaties wel gebeurd?
Gelukkig staan er in veel posts in dit draadje uitgelegd wat het nut ervan is, en dat dit in de router moet gebeuren. Door de eigenaar zelf.
Edit: net de TS gecheckt; daar staat nog niets in over het vastzetten van de ip-adressen van de dongles in de router (of ik kijk er in de snelheid overheen). Wellicht dat de topic-starter er zoiets in kan zetten?
[ Voor 11% gewijzigd door KoQuest op 21-11-2023 22:07 ]
Ik zal het in de TS gaan verwerken. Maar het mooie is dat volgens mij de Sessy(s) van @SysRq wel bleven werken omdat de mDNS functie z’n werk heeft gedaan. De Sessy en de P1 dongle kunnen elkaar nog steeds vinden via de sessy-XXXX.local en sessy-meter.local adressen. Misschien is het daarom beter om die adressen op te slaan dan hoef je de IP adressen niet te onthoudenKoQuest schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:01:
[...]
Nou, SpReg, iedereen zal toch echt zelf in z'n eigen router de ip-adressen moeten vastzetten. Die router wordt niet door Sessy geleverd en doen ze dus terecht niets aan. Ook kan de Sessy-monteur niet kennis hebben van elk merk router, laat staan van elke router het toegangswachtwoord etc kennen. Die zal je zelf moeten weten.
Gelukkig staan er in veel posts in dit draadje uitgelegd wat het nut ervan is, en dat dit in de router moet gebeuren. Door de eigenaar zelf.
Edit: net de TS gecheckt; daar staat nog niets in over het vastzetten van de ip-adressen van de dongles in de router (of ik kijk er in de snelheid overheen). Wellicht dat de topic-starter er zoiets in kan zetten?
Mooi, dank voor de toevoeging aan de TS.DJP! schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:33:
[...]
Ik zal het in de TS gaan verwerken. Maar het mooie is dat volgens mij de Sessy(s) van @SysRq wel bleven werken omdat de mDNS functie z’n werk heeft gedaan. De Sessy en de P1 dongle kunnen elkaar nog steeds vinden via de sessy-XXXX.local en sessy-meter.local adressen. Misschien is het daarom beter om die adressen op te slaan dan hoef je de IP adressen niet te onthouden
En zeker is de mDNS functie een prima feature.
Ik heb nog even gekeken wat de monteur aan info heeft achtergelaten. Hij vroeg mij bij de installatie om de inloggegevens van de wifi. Daarna schreef hij bij de stickers met de info over Sessy- en p1-dongles de ip-adressen. Dat deze niet statisch waren is niet tot mij doorgedrongen. Ik zie nu inderdaad dat dit al in posts aan de orde is geweest. Toont aan hoe nuttig dit draadje is en dat je er veel van kan leren. Fijn dat het in de TS wordt opgenomen. Ik heb ondertussen ook wat over mDNS gelezen. Kan misschien ook in de TS?KoQuest schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:01:
[...]
Nou, SpReg, iedereen zal toch echt zelf in z'n eigen router de ip-adressen moeten vastzetten. Die router wordt niet door Sessy geleverd en doen ze dus terecht niets aan. Ook kan de Sessy-monteur niet kennis hebben van elk merk router, laat staan van elke router het toegangswachtwoord etc kennen. Die zal je zelf moeten weten.
< never mind >
[ Voor 90% gewijzigd door worker op 21-11-2023 23:03 ]
Ze moeten gewoon (imho) een optie maken om een vast IP adres in de dongels te zetten (zoals bij heel veel produkten kan), dan hoeft niemand de router in. Voor veel produkten is het niet zo spannend als het IP-adres veranderd (vaak met app en die zoekt zelf in het netwerk). Bij sessy is dit wel belangrijk.
Maar dan moet die dat wel kunnen onthouden bij spanningsuitval en je moet iets bedenken zodat die weer terug kan naar DHCP mode (soort reset).
Wellicht wat voor later, in router vastzetten is prima voor mij maar straks komen er klanten die niet eens weten wat een router, Ip-adres, lease, mac en dhcp is.
Maar dan moet die dat wel kunnen onthouden bij spanningsuitval en je moet iets bedenken zodat die weer terug kan naar DHCP mode (soort reset).
Wellicht wat voor later, in router vastzetten is prima voor mij maar straks komen er klanten die niet eens weten wat een router, Ip-adres, lease, mac en dhcp is.
Ik neem aan dat je het wachtwoord van de WiFi na installatie gewijzigd heb.SpReg schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:57:
[...]
Ik heb nog even gekeken wat de monteur aan info heeft achtergelaten. Hij vroeg mij bij de installatie om de inloggegevens van de wifi. Daarna schreef hij bij de stickers met de info over Sessy- en p1-dongles de ip-adressen. Dat deze niet statisch waren is niet tot mij doorgedrongen. Ik zie nu inderdaad dat dit al in posts aan de orde is geweest. Toont aan hoe nuttig dit draadje is en dat je er veel van kan leren. Fijn dat het in de TS wordt opgenomen. Ik heb ondertussen ook wat over mDNS gelezen. Kan misschien ook in de TS?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Aan de ene kant heb je gelijk dat het vastzetten op het device zelf handig kan zijn. Aan de andere kant denk ik dat het beter is om dit in de router zelf te doen. Door het in de router te doen heb je alle adressen overzichtelijk bij elkaar en is de kans op dubbele adressen kleiner. Gelukkig doet de Sessy tegenwoordig aan mDNS en is daarmee het probleem van de IP adressen voor de meeste netwerken goed opgelost.prettig schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:19:
Ze moeten gewoon (imho) een optie maken om een vast IP adres in de dongels te zetten (zoals bij heel veel produkten kan), dan hoeft niemand de router in. Voor veel produkten is het niet zo spannend als het IP-adres veranderd (vaak met app en die zoekt zelf in het netwerk). Bij sessy is dit wel belangrijk.
Maar voor hele specifieke gevallen kan het makkelijk zijn om inderdaad lokaal het adres in te stellen.
@John245 Waarom zou je het wachtwoord aanpassen?
Omdat nu je wachtwoord bij een ander bekend is en je nooit een wachtwoord moet delen.DJP! schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:27:
[...]
Aan de ene kant heb je gelijk dat het vastzetten op het device zelf handig kan zijn. Aan de andere kant denk ik dat het beter is om dit in de router zelf te doen. Door het in de router te doen heb je alle adressen overzichtelijk bij elkaar en is de kans op dubbele adressen kleiner. Gelukkig doet de Sessy tegenwoordig aan mDNS en is daarmee het probleem van de IP adressen voor de meeste netwerken goed opgelost.
Maar voor hele specifieke gevallen kan het makkelijk zijn om inderdaad lokaal het adres in te stellen.
@John245 Waarom zou je het wachtwoord aanpassen?
Ik zou een grotere Sessy willen zien, met rond de 7.5 kWh. De meerprijs van een iets grotere accu zal gering zijn t.o.v. het moeten bestellen van meerdere Sessy units. En graag een stillere ventilatie!
Een 3-fase systeem met rond de 10 tot 15 kWh zou ook mooi zijn. Eén unit; niet drie, dat overzichtelijker en goedkoper.
Tenslotte zou aan de bestaande Sessy op eenvoudige wijze een 48V uitbreidingsbatterij (met een BMS) moeten kunnen worden aangesloten.
Een 3-fase systeem met rond de 10 tot 15 kWh zou ook mooi zijn. Eén unit; niet drie, dat overzichtelijker en goedkoper.
Tenslotte zou aan de bestaande Sessy op eenvoudige wijze een 48V uitbreidingsbatterij (met een BMS) moeten kunnen worden aangesloten.
[ Voor 39% gewijzigd door salipander op 22-11-2023 15:02 ]
Dan zou ik persoonlijk eerder voor een Victronics oplossing met een server rack gaan want tegen de tijd dat Sessy zover is dan ben je waarschijnlijk heel wat jaren verder en het is nog maar de vraag of ze zich op dat gedeelte van de markt willen richten.salipander schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:49:
Ik zou een grotere Sessy willen zien, met rond de 7.5 kWh. De meerprijs van een iets grotere accu zal gering zijn t.o.v. het moeten bestellen van meerdere Sessy units. En graag een stillere ventilatie!
Zoiets --> YouTube: How to Build an EG4 30 kWh LiFePO4 Server Rack Battery
[ Voor 7% gewijzigd door Sicos op 22-11-2023 15:16 ]
Sessy heeft mij laten weten dat er mogelijk in de toekomst een extra accupakket op de 48V poort aangesloten kan worden. In mijn geval zouden 3 sessy's qua omvormer vermogen genoeg zijn, maar qua accucapaciteit niet. Daar had ik een vraag over gesteld.salipander schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:49:
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Cool! Hebben ze ook gezegd wanneer?sparkly schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:32:
[...]
Sessy heeft mij laten weten dat er mogelijk in de toekomst een extra accupakket op de 48V poort aangesloten kan worden. In mijn geval zouden 3 sessy's qua omvormer vermogen genoeg zijn, maar qua accucapaciteit niet. Daar had ik een vraag over gesteld.
Nee.
" We gaan dit wellicht doen in de toekomst" was het antwoord.
Daar hoop ik op. Heb 1 Sessy en wist dat die te klein was. Maar goede test om eens te kijken wat ik echt nodig heb. Dat is dus z'n 15kw, ik wacht dus af wat ze gaan doen of neem wat anders (bv. Tesla powerwall als die leverbaar wordt in NL).