Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
salipander schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:49:
Ik zou een grotere Sessy willen zien, met rond de 7.5 kWh. De meerprijs van een iets grotere accu zal gering zijn t.o.v. het moeten bestellen van meerdere Sessy units. En graag een stillere ventilatie!
Een 3-fase systeem met rond de 10 tot 15 kWh zou ook mooi zijn. Eén unit; niet drie, dat overzichtelijker en goedkoper.
Tenslotte zou aan de bestaande Sessy op eenvoudige wijze een 48V uitbreidingsbatterij (met een BMS) moeten kunnen worden aangesloten.
Je zou dan ook naar normale hybride omvormers kunnen kijken. Ik heb één 3 fase omvormer met daarbij 12kWh aan accu’s. Geluidsproductie is nul, alles passief gekoeld. En een piekvermogen van 8kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
salipander schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:49:
Ik zou een grotere Sessy willen zien, met rond de 7.5 kWh. De meerprijs van een iets grotere accu zal gering zijn t.o.v. het moeten bestellen van meerdere Sessy units. En graag een stillere ventilatie!
Een 3-fase systeem met rond de 10 tot 15 kWh zou ook mooi zijn. Eén unit; niet drie, dat overzichtelijker en goedkoper.
Tenslotte zou aan de bestaande Sessy op eenvoudige wijze een 48V uitbreidingsbatterij (met een BMS) moeten kunnen worden aangesloten.
Ik kwam van de week Bliq tegen, die hebben verschillende 1-fase & 3-fase oplossingen t/m 25 kWh. Zie bijv. de 3-fase 15 kWh versie, netjes modulair in 1 geheel: https://bliq.energy/nl/producten/bundle1-3fase-5kw-15kwh/. Wel als nadeel een abonnement van 12 Euro/maand als je gebruik wil maken van de scripts om dynamisch te handelen. Aan de andere kant kan je de capaciteit wel over 3-fase verdelen ipv per fase capaciteit toe te kennen.

Heb het hier al eerder gezegd, breng een 10 kWh Sessy uit, of een 3-fase versie en ik ga direct tot aanschaf over :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-09 20:11
Ze hebben al een 3-fase versie van 15kWh (5kWh per fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-07 23:41
Taro schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:02:
[...]

Ik kwam van de week Bliq tegen, die hebben verschillende 1-fase & 3-fase oplossingen t/m 25 kWh. Zie bijv. de 3-fase 15 kWh versie, netjes modulair in 1 geheel: https://bliq.energy/nl/producten/bundle1-3fase-5kw-15kwh/. Wel als nadeel een abonnement van 12 Euro/maand als je gebruik wil maken van de scripts om dynamisch te handelen. Aan de andere kant kan je de capaciteit wel over 3-fase verdelen ipv per fase capaciteit toe te kennen.

Heb het hier al eerder gezegd, breng een 10 kWh Sessy uit, of een 3-fase versie en ik ga direct tot aanschaf over :)
Inderdaad groot nadeel, die abonnementen.
En wij als tweakers kunnen de boel toch zelf wel inregelen etc met bijvoorbeeld HA? :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09 22:05
Vandaag met veel wind is een goede dag voor de energiehandel. De sessy's laden en ontladen twee keer. Meer windmolens bouwen! :+
En: bij mij is het schema op tijd ingeladen en de sessy's zijn netjes gaan laden om drie uur. Mag ook wel eens gezegd worden. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjdPxx1IaAXhsPnzYwOL7oue6Nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yybhrOYtNdklx0U0FdLlc97s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Toch is het zelf aansturen ook erg leuk om te doen! De Sessy wordt bij mij aangestuurd door Node-Red en Home Assistant. Uiteindelijk wil ik alles in Home Assistant hebben zitten maar dat is iets voor later als mijn HA kennis beter is.

Voor nu heb ik met behulp van https://www.creatingsmarthome.com/?p=2543 een script in HA die als de prijs goedkoop is de Sessy laad en daarna op NOM zet. Met de huidige PV opwek werkt dit best goed. Merk alleen dat 5kWh te weinig is. daarom een tijdje geleden ook een tweede Sessy besteld. 10kWh zal voor de donkerste/koudste dagen niet genoeg zijn maar voor dagen zoals gister en vandaag kom ik met 10kWh goed uit.

Voor nu werkt dit goed omdat de PV weinig opwekt maar in het voorjaar wil ik ook de PV verwachting intergreren in de regeling. Ik merk alleen dat het voorspellen wat de PV gaat doen erg lastig is. Ik heb nu Solcast en forecast.solar intergraties in HA draaien maar de resultaten zijn erg wisselend.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
ReconE schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:16:
Vandaag met veel wind is een goede dag voor de energiehandel. De sessy's laden en ontladen twee keer. Meer windmolens bouwen! :+
En: bij mij is het schema op tijd ingeladen en de sessy's zijn netjes gaan laden om drie uur. Mag ook wel eens gezegd worden. :)
[Afbeelding]
Ik weet niet welke gunstige energietarieven jij heb.

Maar bij Tibber inkoop om 12 uur 26 cent en verkoop om 17 uur 36 cent (meest gunstig).

10% conversieverlies is respectievelijk 2,6 en 3,6 cent + 10 cent voor de laadcyclus dus de kosten zijn 16,2 cent terwijl het verschil maar 10 cent is. Je kan met dit geld misschien ook minder bedeelden blij maken.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• martinisoft
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-09 23:20
John245 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:39:
[...]
10% conversieverlies is respectievelijk 2,6 en 3,6 cent + 10 cent voor de laadcyclus dus de kosten zijn 16,2 cent terwijl het verschil maar 10 cent is.
De marges zijn dun dat geef ik meteen toe maar je berekening klopt volgensmij niet.
De 10 cent die je berekend als laadcyclus kosten zijn al opgebouwd uit de roundtrip verliezen en de afschrijving samen.
De prijs bij tibber tussen 12 en 13u is 0.260 inclusief en de prijs tussen 17:00 en 18:00 is 0.363.
Een theoretische upside van 0.003 per kWh dus. M.a.w. het laadschema doet wat het moet doen al wordt je er natuurlijk financieel niet wijzer van.
Voor de eerste laadcyclus is het verschil wel groter omdat daar voor circa 0,21 cent wordt ingekocht.
Nog steeds geen vetpot maar Sessy doet het netjes zoals het bedoeld is.

Ik zou best graag willen weten hoe het algoritme eruit ziet dat ze hier achter hebben zitten om het vervolgens zelf in Node-Red na te bouwen. Vooralsnog is het ROI laadschema dat Sessy levert inteligenter als dat ik zelf zou kunnen bouwen/scripten

[ Voor 21% gewijzigd door martinisoft op 23-11-2023 15:24 ]

ATW: ME ERST30D-VM2ED+SUZ-SWM80VA2 (sinds Juni 2023 gasloos) ATA: 2x ME MXZ-2F53VF3+MSZ-EF50VGKS+MSZ-EF22VGKS (sinds juni 2021) PV: 19x405Wp op SolarEdge (P405+2xSE3000) Thuisbatterij: 3x Sessy (5kWh per stuk) DoucheWTW: Joulia Inline 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisb84
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 17:29
Het schema voor morgen zit er bij mij ook al in, dat lijkt nu dus beter te gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
martinisoft schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:19:
[...]

De marges zijn dun dat geef ik meteen toe maar je berekening klopt volgensmij niet.
De 10 cent die je berekend als laadcyclus kosten zijn al opgebouwd uit de roundtrip verliezen en de afschrijving samen.
De prijs bij tibber tussen 12 en 13u is 0.260 inclusief en de prijs tussen 17:00 en 18:00 is 0.363.
Een theoretische upside van 0.003 per kWh dus. M.a.w. het laadschema doet wat het moet doen al wordt je er natuurlijk financieel niet wijzer van.
Voor de eerste laadcyclus is het verschil wel groter omdat daar voor circa 0,21 cent wordt ingekocht.
Nog steeds geen vetpot maar Sessy doet het netjes zoals het bedoeld is.

Ik zou best graag willen weten hoe het algoritme eruit ziet dat ze hier achter hebben zitten om het vervolgens zelf in Node-Red na te bouwen. Vooralsnog is het ROI laadschema dat Sessy levert inteligenter als dat ik zelf zou kunnen bouwen/scripten
De Sessy kost Euro 3250,- en gaat 6000 cycli mee. Is Euro 0,54 per cycle. Iedere cycle is 5kWh. Is dus Euro 0,11 per kWh.

Je heb 10 % conversieverlies bij laden en 10% conversieverlies bij laden. Dus Volgens mijn berekening ca 16 -17 cent. Maar ben benieuwd naar jou berekening.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
John245 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:43:
[...]

De Sessy kost Euro 3250,- en gaat 6000 cycli mee. Is Euro 0,54 per cycle. Iedere cycle is 5kWh. Is dus Euro 0,11 per kWh.

Je heb 10 % conversieverlies bij laden en 10% conversieverlies bij laden. Dus Volgens mijn berekening ca 16 -17 cent. Maar ben benieuwd naar jou berekening.
Niet alles draait om terugverdientijd.... ik ga er vanuit dat ik ze niet (helemaal) terug verdien. Daarnaast vindt ik het een fijn idee dat ik in de zomer compleet op zonneenergie kan draaien en geen grijze stroom nodig heb. In de winter helpen de Sessy's met dynamische tarieven om de prijs te drukken. Als de prijs laag is opladen en gedurende de dag mijn huis verbruik te compenseren.

Daarnaast is het natuurlijk geweldig leuk om zelf de aansturing te regelen op zo'n manier dat het perfect bij je eigen wensen aansluit. We blijven natuurlijk wel Tweakers :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pibri
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-09 10:35
Mijn Sessie is vanmorgen om 10 uur afgeleverd. Dus gaatjes geboord en Sessy opgehangen, alles ingesteld en vaste ip adressen gegeven, ging allemaal zonder problemen, om 12 uur kreeg hij zn eerste zonne stroom. Het was even mooi helder weer.
Vandaag NOM uitgeprobeerd. van 6 tot 40% geladen, maar dat is meer voor de zomer denk ik. Straks gaat ie op Dynamisch. Heb een dynamisch contract en morgen zijn er mooie verschillen in prijs dus ga ik dat gelijk proberen.
Zou leuk zijn als je in de portal de winst zou kunnen zien. Niet dat het daar om gaat, het is voornamelijk hobby.
Even een foto erbij..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhXYS9zYKU_04xp3VwdSZ4rjKR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqGpXwg9oRzildbwLOAptFJu.jpg?f=fotoalbum_large

• ReconE
John245 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:39:
[...]

Ik weet niet welke gunstige energietarieven jij heb.

Maar bij Tibber inkoop om 12 uur 26 cent en verkoop om 17 uur 36 cent (meest gunstig).

10% conversieverlies is respectievelijk 2,6 en 3,6 cent + 10 cent voor de laadcyclus dus de kosten zijn 16,2 cent terwijl het verschil maar 10 cent is. Je kan met dit geld misschien ook minder bedeelden blij maken.
Bedankt voor je berekening. Ik zit bij Zonneplan en de Tibbertarieven die je noemt zijn gelijk. De Zp-app berekent realtime de dagelijkse stroomkosten. Ik denk dat ik vandaag €1-2 verdiend heb. Liever dat die batterijen wat doen dan niks.
Laadschema voor morgen is inderdaad bekend, veel beter dan na middernacht.

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-09 22:12
gruijter schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:30:
Ze hebben al een 3-fase versie van 15kWh (5kWh per fase)
Ze?
Wie bedoel je?

• Taro
  • Niet online

Taro

Hij is de /s vergeten toe te voegen, 1 Sessy per fase x 3 = 3-fasen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
/edit: oeps, mijn fout

[ Voor 97% gewijzigd door ArthurMorgan op 23-11-2023 21:27 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Twan_V
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 22:17
Taro schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:02:
[...]

Tijd voor een Bessy (Big Energy Storage SYstem)? 😜..Til je hem dan wel zelf de trap op of sloop je de achterpoort zodat er een tilhulp door kan?

Dus, modulair opbouwen en een grote 3 fase omvormer erop, leuk, maar:
- De output is vaak niet in staat 100% unbalanced te werken (Deye/Sunsynk heeft dat wel).
- Zeer slechte efficiëntie bij lage vermogens
- Een standby verbruik van 20-80W
- (installatie)prijs +++

Elk systeem heeft zijn voor en nadelen, onze missie is impact maken en deze mooie techniek toegankelijker maken voor meer mensen. Super gaaf dat er zoveel Tweakers zijn die deze missie ondersteunen😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Twan_V schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:01:
[...]

Tijd voor een Bessy (Big Energy Storage SYstem)? 😜..
Graag!
Til je hem dan wel zelf de trap op of sloop je de achterpoort zodat er een tilhulp door kan?
Nee, niet nodig, kan zo de garage in.
- De output is vaak niet in staat 100% unbalanced te werken (Deye/Sunsynk heeft dat wel).
- (installatie)prijs +++
Klinkt prima! 4x een losse Sessy zal immers ook meer standby verbruik hebben dan 1 stuk. En ik wil ook graag een hoog vermogen gebruiken bij laden/ontladen op basis van een mooie delta tussen de tarieven.
Elk systeem heeft zijn voor en nadelen, onze missie is impact maken en deze mooie techniek toegankelijker maken voor meer mensen. Super gaaf dat er zoveel Tweakers zijn die deze missie ondersteunen😄
Eens, top en goed bezig hoor d:)b

Begrijp mij goed: Super mooi initiatief, mooie resultaten, iets om trots op te zijn. Maar het is zonde om per Sessy voor extra overhead te betalen als je flink grotere opslag wil. Mochten jullie met een 10 kWh versie of een 3-fase versie komen dan staat de garagedeur al open om die naar binnen te rijden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:07
Taro schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:09:
[...]

Graag!

[...]

Nee, niet nodig, kan zo de garage in.

[...]

Klinkt prima! 4x een losse Sessy zal immers ook meer standby verbruik hebben dan 1 stuk. En ik wil ook graag een hoog vermogen gebruiken bij laden/ontladen op basis van een mooie delta tussen de tarieven.

[...]

Eens, top en goed bezig hoor d:)b

Begrijp mij goed: Super mooi initiatief, mooie resultaten, iets om trots op te zijn. Maar het is zonde om per Sessy voor extra overhead te betalen als je flink grotere opslag wil. Mochten jullie met een 10 kWh versie of een 3-fase versie komen dan staat de garagedeur al open om die naar binnen te rijden :)
Wauw jij bent wel snel tevreden zeg. Ik zit even te kijken op die site. Niks qua specificaties. Wat zijn de verliezen? Hoeveel laden/ontladen? Wil je dat niet weten?

En dat abonnement? Dat ga je toch niet serieus menen, zoveel geld betalen en dan vast zitten aan een abonnement om hem aan te sturen? Dan ben je echt knettergek. Maandelijks betalen voor iets wat je met een simpel script kan doen via api bij Sessy?

Dit vergelijken met Sessy en dan zeggen dat je liever Bliq hebt vind ik bijzonder.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr_thebrown op 24-11-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:46
Twan_V schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:01:
[...]

Tijd voor een Bessy (Big Energy Storage SYstem)? 😜..Til je hem dan wel zelf de trap op of sloop je de achterpoort zodat er een tilhulp door kan?

- (installatie)prijs +++

Interessant. Wat bedoel je precies met: output kan niet unbalanced werken?

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Url
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 20:46

Url

rechargingshow.com

Hier nog een update wat betreft mijn Sessy die error "Short circuit" geeft. Sinterklaas komt 5 december langs om een nieuwe Sessy te bezorgen. Net als bij andere mensen op dit forum wordt die dus gelijk vervangen.

In de tussentijd speel ik maar alvast met het schrijven van mijn eigen HomeAssistant script.

Rechargingshow | rechargingshow.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS83
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
Ik heb weer een bijzondere situatie op 1 van de sessy's. Staat dynamisch ingesteld maar is aan het laden terwijl de prijs hoog is. En het batterij niveau loopt terug. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qv0ekPhaANUMvFj5CUURunK-WCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UMgVp6jop7zb2P32HAgHkd1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Mr_thebrown schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:21:
[...]

Wauw jij bent wel snel tevreden zeg. Ik zit even te kijken op die site. Niks qua specificaties. Wat zijn de verliezen? Hoeveel laden/ontladen? Wil je dat niet weten?

En dat abonnement? Dat ga je toch niet serieus menen, zoveel geld betalen en dan vast zitten aan een abonnement om hem aan te sturen? Dan ben je echt knettergek. Maandelijks betalen voor iets wat je met een simpel script kan doen via api bij Sessy?

Dit vergelijken met Sessy en dan zeggen dat je liever Bliq hebt vind ik bijzonder.
Volgens mij trek je veel te snel én de verkeerde conclusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
RS83 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:32:
Ik heb weer een bijzondere situatie op 1 van de sessy's. Staat dynamisch ingesteld maar is aan het laden terwijl de prijs hoog is. En het batterij niveau loopt terug. [Afbeelding]
Hij is aan het ontladen denk ik dan?

edit: vermoed dat hij dus ergens charge/discharge door elkaar haalt. Wat zegt je P1 meter?

[ Voor 8% gewijzigd door Glenfiddich op 24-11-2023 18:47 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS83
  • Laatst online: 07-10-2024
Glenfiddich schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:45:
[...]

Hij is aan het ontladen denk ik dan?

edit: vermoed dat hij dus ergens charge/discharge door elkaar haalt. Wat zegt je P1 meter?
Volgens de P1 meter klopt het verbruik. Dus 2 accu's zijn aan het ontladen en 1 aan het opladen. Het is dus vreemd dat het accu niveau terug loopt. En dat de accu aan het opladen is als de prijs hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 19:19
Pibri schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:24:
Mijn Sessie is vanmorgen om 10 uur afgeleverd. Dus gaatjes geboord en Sessy opgehangen, alles ingesteld en vaste ip adressen gegeven, ging allemaal zonder problemen, om 12 uur kreeg hij zn eerste zonne stroom. Het was even mooi helder weer.
Vandaag NOM uitgeprobeerd. van 6 tot 40% geladen, maar dat is meer voor de zomer denk ik. Straks gaat ie op Dynamisch. Heb een dynamisch contract en morgen zijn er mooie verschillen in prijs dus ga ik dat gelijk proberen.
Zou leuk zijn als je in de portal de winst zou kunnen zien. Niet dat het daar om gaat, het is voornamelijk hobby.
Even een foto erbij..

[Afbeelding]
Welkom bij de club.. Heb je de sessy niet in de buurt van je PVomvormer hangen? Mis een kabeltje.. 😝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pibri
niels.p schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:47:
[...]

Welkom bij de club.. Heb je de sessy niet in de buurt van je PVomvormer hangen? Mis een kabeltje.. 😝
Nee de omvormers hangen boven en Sessy in de garage maar niet ver van de meterkast. Ik heb hem op een aparte groep gemonteerd. 3 fase groep dus in de toekomst kunnen er nog twee bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeBeatt
  • Laatst online: 15:03
Dynamische modus. Vandaag (24/11) in de vroege ochtend wel geladen maar vanavond niet ontladen terwijl het prijsverschil 17 cent was. Iemand anders daar ook last van?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marco_mk
  • Laatst online: 22-10-2024
Gister zijn er twee Sessy's geïnstalleerd in mijn woning (zeer netjes gedaan via Sessy).

De meer prijs voor het uitbreiden van de meterkast en trekken van de nodige kabels was minder dan 1/3 van wat een lokale elektricien vroeg (en uiteraard vooraf besproken),ook hier dus zeer tevreden over!

Door het gebrek aan zon vandaag nog niet volledig kunnen laden, maar wel al van 60% eigenverbruik naar 100% (5000wp op het platte dak die rond deze tijd maar 3kWh opwekt dus kwam ik al snel aan de 60%).

De Sessy's lees ik nu uit via zowel Home Assistant als via Homey Pro (die ben ik aan het testen) en ook dat gaat super eenvoudig..... al met al zeer tevreden met de gehele installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
JoeBeatt schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:02:
Dynamische modus. Vandaag (24/11) in de vroege ochtend wel geladen maar vanavond niet ontladen terwijl het prijsverschil 17 cent was. Iemand anders daar ook last van?
Ja ik ook. Jammer dat ie niet ontlaadde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:20
JoeBeatt schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:02:
Bij mij ook. Ik heb hem om 18:00 uur maar op NOM gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door fplin op 25-11-2023 07:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomas G
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-01-2024
Vorige week vrijdag is zijn bij mij twee Sessy's geïnstalleerd. Mijn appartement is van het gas af (electrische cv en doorstroomverwarmer voor tapwater), geen zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9n07za-1kEKuGtfBuorzRh6MVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDzxMOJfH51TpolBC9wlYREQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn ingesteld op de dynamische modus. Afgelopen donderdag was een mooie dag voor windenergie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vthB_8ma_Wp9mkmb4w2D5wutbLc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c7ReGassNumkoOLRXncL2mz7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkHJwxRV7Ui137Pqrw4XpV4AZz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xDhiPKNLMW5VbPah6mUc03pL.png?f=user_large

Energiekosten (Anwb)
kWhEuroEuro / kWh
Geleverd11,143,870,35
Gebruikt20,94,490,21
Afschrijving Sessy11,141,340,12
Netto gebruik9,761,960,20

Met 12 cent afschrijving per kWh voor de batterij bij komt, dan is dat 0,20 Euro / kWh netto. Niet verkeerd. Meehelpen met de energietransitie door het net te stabiliseren, en ook nog goedkope energie. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Thomas G op 25-11-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
Thomas G schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:32:
Vorige week vrijdag is zijn bij mij twee Sessy's geïnstalleerd. Mijn appartement is van het gas af (electrische cv en doorstroomverwarmer voor tapwater), geen zonnepanelen.

[Afbeelding]

Ze zijn ingesteld op de dynamische modus. Afgelopen donderdag was een mooie dag voor windenergie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Energiekosten (Anwb)
kWhEuroEuro / kWh
Geleverd11,143,870,35
Gebruikt20,94,490,21
Afschrijving Sessy11,141,340,12
Netto gebruik9,761,960,20

Met 12 cent afschrijving per kWh voor de batterij bij komt, dan is dat 0,20 Euro / kWh netto. Niet verkeerd. Meehelpen met de energietransitie door het net te stabiliseren, en ook nog goedkope energie. :)
Mooie, en vooral creatieve, opstelling, Thomas G. Dan is het maar weer goed dat de sessy's er ook esthetisch ietwat aanvaardbaar uitzien.

Wat me opvalt is dat je een elektrische cv gebruikt voor verwarmen en een elektrische doorstromer voor warm tapwater. Dan komen thuisaccu's zeker goed van pas vermoed ik.
Vragen die ik hierbij heb wat betreft haalbaarheid (met name financieel) zijn:
- heb je een goed geïsoleerd appartement?
- wat is je jaarverbruik en de impact daarop van echt all-electric?

Zelf ben ik ook al langere tijd bezig om uit te vissen of voor mij all-electric (Cv en tapwater) handig is. Rijtjeshuis zoals 85% van Nederland heeft, tussenwoning, bouwjaar 1985, goed geïsoleerd, 3 bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
------
Overigens net de integratie van PimDoos geactualiseerd naar versie 1.5.5 in HomeAssistant. Maar geen idee wat de wijzigingen zijn, hopelijk bugfixes en/of nieuwe functionaliteit. M'n simpele HA-dashboard dat ik hier mee bouwde is het wel blijven doen dus dat is alweer meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimDoos
  • Laatst online: 28-09 21:06
KoQuest schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:08:
------
Overigens net de integratie van PimDoos geactualiseerd naar versie 1.5.5 in HomeAssistant. Maar geen idee wat de wijzigingen zijn, hopelijk bugfixes en/of nieuwe functionaliteit. M'n simpele HA-dashboard dat ik hier mee bouwde is het wel blijven doen dus dat is alweer meegenomen.
Ik denk dat je de Sessy firmware hebt bijgewerkt, de Home Assistant integratie heeft als meest recente versie 0.5.4 ;)

Maar, hier zijn de firmware update notes uit de portal:
Er staat een update klaar voor de Sessy🎉

Nieuwe features
Gasmeter data - De Sessy P1 meter kan naast het vermogen nu ook het gasverbruik van jouw huishouden uitlezen. Deze data is beschikbaar via de API.

Verbeteringen
Stabielere P1 meter data - De Sessy P1 meter leest via de P1 poort van de slimme meter het vermogen van jouw huis uit. Het uitlezen gebeurt met meer dan 100.000 bits per seconde, wanneer er een bitje gemist wordt weet Sessy even niet wat er moet gebeuren. Om de stabiliteit te verbeteren zal Sessy een gemist bitje negeren en doorgaan met het vermogen van het voorgaande datapunt.
Ik ga nog aan de slag om de gasmeter te integreren in de integratie. Ik heb zelf geen gasmeter, dus betatesters zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
PimDoos schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:24:
[...]

Ik denk dat je de Sessy firmware hebt bijgewerkt, de Home Assistant integratie heeft als meest recente versie 0.5.4 ;)

Maar, hier zijn de firmware update notes uit de portal:

[...]

Ik ga nog aan de slag om de gasmeter te integreren in de integratie. Ik heb zelf geen gasmeter, dus betatesters zijn welkom :)
Je hebt gelijk, had ik me niet gerealiseerd.
De portal (die ik via een normale webbrowser zie) raadpleeg ik niet zo vaak meer. De dingen die ik wil weten over de werking zie ik via HA. Daarom mooi dat sessy-updates ook via jouw integratie te doen zijn vanuit HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas G
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-01-2024
@KoQuest Ik hou het kort, want enigszins off topic. Apartemenet 50 m2 bovenste verdieping gebouwd in jaren ´80, dus niet heel goed geisoleerd. Energiegebruik gemiddeld per jaar: gas 2015-2018 470m3, electriciteit 2021-2023 4421 kWh. Dus 1m3 gas is ongeveer vergelijkbaar met 9,4 kWh. Electrische cv (6kW, ingesteld op 4kW) bevalt beter dan gas omdat de temperatuur minder schommelt. In feite had de gas cv te hoog vermogen voor verwarmen omdat deze ook tapwater moest verwarmen. Ik heb toen ook de radiator in mijn woonkamer vervangen door een hoger rendement radiator plus een ventilatorbalk onder de radiator. Doorstroomverwarmer is zo aangesloten dat cv niet verwarmt als deze gebruikt wordt. 3x25 aansluiting electriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
Thomas G schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:53:
@KoQuest Ik hou het kort, want enigszins off topic. Apartemenet 50 m2 bovenste verdieping gebouwd in jaren ´80, dus niet heel goed geisoleerd. Energiegebruik gemiddeld per jaar: gas 2015-2018 470m3, electriciteit 2021-2023 4421 kWh. Dus 1m3 gas is ongeveer vergelijkbaar met 9,4 kWh. Electrische cv (6kW, ingesteld op 4kW) bevalt beter dan gas omdat de temperatuur minder schommelt. In feite had de gas cv te hoog vermogen voor verwarmen omdat deze ook tapwater moest verwarmen. Ik heb toen ook de radiator in mijn woonkamer vervangen door een hoger rendement radiator plus een ventilatorbalk onder de radiator. Doorstroomverwarmer is zo aangesloten dat cv niet verwarmt als deze gebruikt wordt. 3x25 aansluiting electriciteit.
Ah kijk, das een mooie situatie, en ik snap je oplossingen.
Dank voor de info, want altijd prettig om de praktijkresultaten van een ervaringsdeskundige te horen. :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PimDoos
PimDoos schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:24:

HA-Sessy 0.5.5 is uit, met support voor gasmeters via de P1 dongle (als je meter dit ondersteund, en minimaal Sessy firmware 1.5.5)

Ik hoor graag van mensen met een P1-connected gasmeter of het goed werkt, hier all-electric ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:49

Tazzios

..

Sessy Firmware update 1.5.5 is ook uit:

Nieuwe features

Gasmeter data - De Sessy P1 meter kan naast het vermogen nu ook het gasverbruik van jouw huishouden uitlezen. Deze data is beschikbaar via de API.

Verbeteringen

Stabielere P1 meter data - De Sessy P1 meter leest via de P1 poort van de slimme meter het vermogen van jouw huis uit. Het uitlezen gebeurt met meer dan 100.000 bits per seconde, wanneer er een bitje gemist wordt weet Sessy even niet wat er moet gebeuren. Om de stabiliteit te verbeteren zal Sessy een gemist bitje negeren en doorgaan met het vermogen van het voorgaande datapunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
PimDoos schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:10:
[...]

HA-Sessy 0.5.5 is uit, met support voor gasmeters via de P1 dongle (als je meter dit ondersteund, en minimaal Sessy firmware 1.5.5)

Ik hoor graag van mensen met een P1-connected gasmeter of het goed werkt, hier all-electric ;)
Nice work Pim. Alleen zie ik alleen 0.5.4 in de repo.. dus kan niet opdaten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
niels.p schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:55:
[...]

Nice work Pim. Alleen zie ik alleen 0.5.4 in de repo.. dus kan niet opdaten…
Zie em staan als pre-release, maar hoe krijg ik die op m’n HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:49

Tazzios

..

@niels.p indien je 'Bètaversies weergeven' aanzet zie je hem wel maar ik wacht wel even, toch geen gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
Nieuwe Homey app versie is beschikbaar in de app store:

https://community.homey.a...y-thuisbatterij/78156/279

Deze voegt de P1 gasmeter (m3) en het actuele gasverbruik (m3/uur) toe.

Vanaf de vorige versie wordt overigens ook de Sessy CT meter ondersteund door Homey.

[ Voor 67% gewijzigd door gruijter op 25-11-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels.p
PimDoos schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:10:
[...]

1.5.5 geïnstalleerd en gasmeter staat er keurig bij! Scheelt weer een kabeltje en hardware integratie..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfBIxJZuJgZRW5C2DqphEYMdd4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMnAiyuovDLYc39yD7sywVto.jpg?f=fotoalbum_large

@PimDoos bedankt voor je snelle update
@Twan_V en team, bedankt voor het luisteren naar feedback (zelfs naar deze kleine feature requests). Geef je het even door aan je team? 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:40
gruijter schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:47:

Deze voegt de P1 gasmeter (m3) en het actuele gasverbruik (m3/uur) toe.
Ik heb de 1.5.5 update op de P1-dongle staan, en gas velden zijn beschikbaar in de api, maar op één of andere manier blijven die leeg (waardoor ze ook niet getoond worden via de homey app):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSz9igkXTrueX43N6xlneG52o6A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vi8NhJ7fLPA5jbDA0jTrUO83.png?f=user_large

Heb de update nogmaals geïnstalleerd, maar dat geeft geen verbetering.
Heb een slimme meter met DSMR 5.0 en andere P1 dongles lezen het gasverbruik wel goed uit, dus moet wel werken.
Meer mensen hier “last” van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Torch1969 schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:41:
[...]

Ik heb de 1.5.5 update op de P1-dongle staan, en gas velden zijn beschikbaar in de api, maar op één of andere manier blijven die leeg (waardoor ze ook niet getoond worden via de homey app):
[Afbeelding]

Heb een slimme meter met DSMR 5.0 en andere P1 dongles lezen het gasverbruik wel goed uit, dus moet wel werken.
Ik zou dit even doorgeven aan Sessy. Er zitten tussen de verschillende slimme meters en slimme gas meters namelijk nog wel eens wat verschillen. Het kan daarom zijn dat jou combinatie het net iets anders data verstuurd dan een andere combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimDoos
niels.p schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:26:
[...]

1.5.5 geïnstalleerd en gasmeter staat er keurig bij! Scheelt weer een kabeltje en hardware integratie..

[Afbeelding]

@PimDoos bedankt voor je snelle update
@Twan_V en team, bedankt voor het luisteren naar feedback (zelfs naar deze kleine feature requests). Geef je het even door aan je team? 😁
Fijn dat het werkt! :)
Heb 0.5.5 nu omgezet van beta naar latest release.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
[...]

[Afbeelding]

Ik heb het al voor je gemeld bij @Twan_V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Mijn Sessy is erg wispelturig. Het ene moment is hij leeg dan weer 21%, dan weer leeg. Pff. Firmware is naar 1.5.5.
En als ik hem op NOM zet, blijft hij soms op 'Idle' staan en het volgende moment gaat hij zichzelf opladen vanuit het net 😡.
Iemand een tip (die niet te moeilijk uit te voeren is)? Anders bel ik morgen met Charged.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1wSDK-qE49aUSZadrnZ64vS1-A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rpMFppeYhzytzxrgo41M1bPh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypAGAfAbc631Bcioy4d7vMHjKu4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AF6lgJyc8yDcFHhzXwrfNXiW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door Heintje op 26-11-2023 21:27 ]

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heintje schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:10:
Mijn Sessy is erg wispelturig. Het ene moment is hij leeg dan weer 21%, dan weer leeg. Pff. Firmware is naar 1.5.5.
En als ik hem op NOM zet, blijft hij soms op 'Idle' staan en het volgende moment gaat hij zichzelf opladen vanuit het net 😡.
Iemand een tip (die niet te moeilijk uit te voeren is)? Anders bel ik morgen met Charged.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lees je toevallig met een domotica systeem nog je Sessy uit? De SoC wil wel eens afwijken, als de Sessy niet af en toe helemaal wordt opgeladen en ontladen kan de SoC gaan afwijken. Het kan dus zijn dat je batterij leeg is. Als de batterij lange tijd leeg is dan wordt er een klein beetje van het net gehaald om te zorgen dat de internet elektronica van de Sessy nog steeds blijft werken.

Je kunt ook lokaal inloggen op de Sessy, kijken of je bij het status overzicht iets raars ziet staan.

[ Voor 4% gewijzigd door DJP! op 26-11-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
My Home Battery zegt dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yXki2uoHdnrxRd1j_lvMgiDm3A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v8oeIH8SaFqM2slqfUa6yqxt.png?f=fotoalbum_large

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
DJP! schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:49:
[...]

Lees je toevallig met een domotica systeem nog je Sessy uit? De SoC wil wel eens afwijken, als de Sessy niet af en toe helemaal wordt opgeladen en ontladen kan de SoC gaan afwijken. Het kan dus zijn dat je batterij leeg is. Als de batterij lange tijd leeg is dan wordt er een klein beetje van het net gehaald om te zorgen dat de internet elektronica van de Sessy nog steeds blijft werken.

Je kunt ook lokaal inloggen op de Sessy, kijken of je bij het status overzicht iets raars ziet staan.
Zie post hiervoor wb domotica.

Lokaal inloggen? Die optie ken ik niet. Door het ip-adres in te typen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heintje schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:06:
[...]

Ja door het IP adres in te typen in de webbrowser en dan de username en password die op de sticker van de batterij dongle staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pibri
Heintje schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:06:
[...]

Lokaal inloggen doe je met je browser in hetzelfde netwerk door het ip adres van de sessy in te voeren. Hierna inloggen met user en passw wat op de sticker van de Sessy staat. Daar kan je de status zien en klik op het bolletje links dan krijg je allemaal meldingen en opgeloste meldingen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
DJP! schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:14:
[...]

Ja door het IP adres in te typen in de webbrowser en dan de username en password die op de sticker van de batterij dongle staan.
Ben nu ingelogd zowel de Wifi Dongle als de P1 meter.
Batterijvermogen staat op 20% = -1500 watt
geleverd vermogen staat op 50% = 0 watt

Snap er helaas niks van.... Hij lijkt stuk of tenminste flink in de war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heintje schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:28:
[...]

Ben nu ingelogd zowel de Wifi Dongle als de P1 meter.
Batterijvermogen staat op 20% = -1500 watt
geleverd vermogen staat op 50% = 0 watt

Snap er helaas niks van.... Hij lijkt stuk of tenminste flink in de war.
Bij de Wifi dongle, links boven is een balletje, welke kleur heeft het balletje? En als je er op klikt staat er dan een status melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
DJP! schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:51:
[...]

Bij de Wifi dongle, links boven is een balletje, welke kleur heeft het balletje? En als je er op klikt staat er dan een status melding?
Hij stond op groen daarstraks. Nu op rood.

Ik heb hem maar op 'laden' gezet via My Home Battery.

Strategy Supervisor max throttle staat op rood. Ik heb hem daarnet op max 900 laden gezet.

Ac bms error staat op groen.
Ac comms paused staat (weer) op groen .
Network cloud disconected staat (weer) op groen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Maakt het voor de levensduur van de sessy nog uit of je hem zwaarder belast? Bijvoorbeeld: beter een uur met een boiler van 500w dan een kwartier met een boiler van 2000w?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
Ik heb hem vannacht geladen met max 900watt.
Vanochtend was hij 100% vol.
Nu laat ik hem met max 250watt ontladen om te kijken hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:54
@PimDoos ik heb misschien een glitch ontdekt in de 0.5.5 code hoe een Charge Power sensor wordt weergegeven. Wil je aub eens kijken naar https://github.com/PimDoos/ha-sessy-examples/issues/4 ?

Update: fixed it :-)

[ Voor 7% gewijzigd door DaCootMeister op 27-11-2023 16:22 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EngbertT
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-07 21:57
[...]

Ik heb de 1.5.5 update op de P1-dongle staan, en gas velden zijn beschikbaar in de api, maar op één of andere manier blijven die leeg

Werkt bij mij ook niet.
Heb wel de identity, maar met blijvende waarde 0 m3. .

Uitlezen door Enexis en Slimmemeterportal werkt goed.
Via ISKRA MT382 met aangekoppelde Uniflo G4SMV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Sinds vandaag ook eigenaar van een Sessy. Vakkundig geinstalleerd in de schuur en geen kabel te zien (ok, in de meterkast wel natuurlijk).
Net even lopen spelen om hem in HomeAssistant te krijgen en dat is prima gelukt mbv PimDoos zijn module. Alleen het toevoegen aan het energy dashboard is nog niet gelukt; de helper voor dischargen is niet beschikbaar. Kan het zijn dat de batterij eerst daadwerkelijk moet dischargen voordat deze beschikbaar komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 08:22
Ryanirin schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:28:
Sinds vandaag ook eigenaar van een Sessy. Vakkundig geinstalleerd in de schuur en geen kabel te zien (ok, in de meterkast wel natuurlijk).
Net even lopen spelen om hem in HomeAssistant te krijgen en dat is prima gelukt mbv PimDoos zijn module. Alleen het toevoegen aan het energy dashboard is nog niet gelukt; de helper voor dischargen is niet beschikbaar. Kan het zijn dat de batterij eerst daadwerkelijk moet dischargen voordat deze beschikbaar komt?
Wel dit gedaan?

https://github.com/PimDoos/ha-sessy/issues/8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels.p
Ryanirin schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:28:
Ja, moet idd wel eerst data geregistreerd worden. Ff handmatig wat laden en daarna ontladen, daarna zouden de sensors beschikbaar moeten zijn.

Edit: ow jah, en dat wat @Sicos zei.. die helpers moet je zelf nog even toevoegen..

[ Voor 5% gewijzigd door niels.p op 27-11-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Als ik die efficiency curves zie lijkt laden en ontladen heel inefficient bij lage belasting (zeg <20%). Dan is een paar uur "goedkoop" laden en de rest van de dag nul-op-de-meter toch niet echt handig uit oogpunt van efficiency/besparing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReconE
Klopt.
Het laadschema op 28-11. Ben benieuwd of het volledig wordt afgewerkt met de nieuwe firmware! :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHGxQi98qXe0C9W_p6aRO7B5iRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDnYrsuSCQfMv2VcmRWbxi6J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver surfer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-05 18:04
De vorige keer dat hij kon laden en ontladen is hij niet helemaal ontladen. Hij is op 56% gestopt terwijl er nog tijd was. Vannacht heeft hij ook niet opgeladen.

Net kwam ik er pas achter, dat er een nieuwe update is. Dus die heb ik geinstalleerd.

Kan het daar in zitten?
Andere mensen hebben ook weleens een hick-up, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Sarcomorbato schreef op maandag 27 november 2023 @ 06:58:
Maakt het voor de levensduur van de sessy nog uit of je hem zwaarder belast? Bijvoorbeeld: beter een uur met een boiler van 500w dan een kwartier met een boiler van 2000w?
Iemand? Dit ivm installatie hotfill of gewone plintboiler.

Dank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:52
Weet iemand hoe ik Sessy kan laten laden met nachttarief?
Ik ben van plan om het te laden vanaf 22:00 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCootMeister
ReconE schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:50:
Klopt.
Het laadschema op 28-11. Ben benieuwd of het volledig wordt afgewerkt met de nieuwe firmware! :)
[Afbeelding]
Het begin is er al: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VicAqqrJ-3cvRV0OqkpI5qdDm7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WqmQZTtweYPQrK4l2szcgSJs.png?f=fotoalbum_large
het eind ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZT_r-bW_hSTd_9iGlaiMe9Qh9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFbk8Feh1EG97QdlOBqmntsf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door DaCootMeister op 29-11-2023 09:21 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
ErnstH schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:41:
Als ik die efficiency curves zie lijkt laden en ontladen heel inefficient bij lage belasting (zeg <20%). Dan is een paar uur "goedkoop" laden en de rest van de dag nul-op-de-meter toch niet echt handig uit oogpunt van efficiency/besparing?
Nee klopt, zeker in de wintermaanden met weinig PV input. Gebruik dan (ikzelf) de ROI modus. Tegen de lente, wanneer de zon weer kracht wint switch ik naar NOM/XOM, of gebruik een template wat de ideale laadstrategie gebruikt aan hand van weersituatie/voorspelling en dynamische energiemarkt.
Heel veel mensen zijn hier al mee bezig als je dit topic goed doorleest.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
rtunru schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:04:
aan sturen dmv de API mode met HA of Homey
Heb je zoveel prijs verschil zitten in je dag/nacht tarief

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
psdata schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:10:
[...]

aan sturen dmv de API mode met HA of Homey
Heb je zoveel prijs verschil zitten in je dag/nacht tarief
Dank je.

Ik heb problemen met mijn zonnepanelen en ik ben bang dat Sessy leeg raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Nu online
rtunru schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:16:
[...]
Dank je.

Ik heb problemen met mijn zonnepanelen en ik ben bang dat Sessy leeg raakt.
Je zou ook handmatig je Sessy met de Sessy App (Android . playstore zoek "My home Battery") eens in de week een keer snachts kunnen opladen en overdag weer op NOM zetten. Leuke tool, aanrader

Ondanks dat er in de Sessy tegenwoordig een beveiliging hiervoor zit ingebouwd (voor diep ontladen) in de firmware, maar spec en uitleg hier over ontbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
rtunru schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:04:
Weet niet of je ergens een linux doosje hebt draaien, maar anders zou je dat via crontab kunnen doen met twee eenvoudige scriptjes:

Onderstaand laad met 1050 watt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/bin/bash
#
# Opladen sessy
#

curl -v -u {username dongle}:{ww dongle} --basic  -X 'POST' \
  'http://{adres_sessy dongle}/api/v1/power/active_strategy' \
  -H 'accept: application/json' \
  -H 'Content-Type: application/json' \
  -d '{
  "strategy": "POWER_STRATEGY_API"
}'

curl -v -u {username dongle}:{ww dongle} ---basic  -X 'POST' \
  'http://{adres sessy dongle}/api/v1/power/setpoint' \
  -d '{
  "setpoint": -1050
}'

En eventueel 's ochtends terug op nul op de meter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#!/bin/bash
#
# Zet nul op de meter
#

'http://{adres sessy dongle}/api/v1/power/active_strategy' \
  -d '{
  "strategy": "POWER_STRATEGY_NOM"
}'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:20

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Sarcomorbato schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:40:
[...]

Iemand? Dit ivm installatie hotfill of gewone plintboiler.

Dank alvast
Heel veel maakt het niet uit, maar in het algemeen is het beter om laad- en ontlaadstroom niet maximaal te hebben voor levensduur accu. Het hangt ook samen met de accutechnologie. Voor de accu's in de Sessy maakt het nauwelijks verschil, die kunnen er goed tegen. Los daarvan zorgt het BMS er natuurlijk voor dat de accu's niet teveel (ont)laden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
rene037 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:32:
[...]

Heel veel maakt het niet uit, maar in het algemeen is het beter om laad- en ontlaadstroom niet maximaal te hebben voor levensduur accu. Het hangt ook samen met de accutechnologie. Voor de accu's in de Sessy maakt het nauwelijks verschil, die kunnen er goed tegen. Los daarvan zorgt het BMS er natuurlijk voor dat de accu's niet teveel (ont)laden worden.
Bedankt Renee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReconE
Silver surfer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:30:
De vorige keer dat hij kon laden en ontladen is hij niet helemaal ontladen. Hij is op 56% gestopt terwijl er nog tijd was. Vannacht heeft hij ook niet opgeladen.

Net kwam ik er pas achter, dat er een nieuwe update is. Dus die heb ik geinstalleerd.

Kan het daar in zitten?
Andere mensen hebben ook weleens een hick-up, toch?
Zou goed kunnen dat het met de firmware update is opgelost. In release notes stond dat errors in de communicatie niet meer blokkerend zijn.
Vanochtend waren mijn twee sessy's volgeladen. Nu 16u in de gaten houden, dan moeten ze gaan ontladen. Anders geef ik ze zelf een douw met de 'my home battery' app.
Update: de sessy's ontladen zelf, dus ingrijpen was niet nodig :)

[ Voor 4% gewijzigd door ReconE op 28-11-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Dank je voor deze tip

[
quote]Sandburd schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:29:
[...]

Weet niet of je ergens een linux doosje hebt draaien, maar anders zou je dat via crontab kunnen doen met twee eenvoudige scriptjes:

Onderstaand laad met 1050 watt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/bin/bash
#
# Opladen sessy
#

'http://{adres_sessy dongle}/api/v1/power/active_strategy' \
  -d '{
  "strategy": "POWER_STRATEGY_API"
}'

curl -v -u {username dongle}:{ww dongle} ---basic  -X 'POST' \
  'http://{adres sessy dongle}/api/v1/power/setpoint' \
  -d '{
  "setpoint": -1050
}'

En eventueel 's ochtends terug op nul op de meter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#!/bin/bash
#
# Zet nul op de meter
#

'http://{adres sessy dongle}/api/v1/power/active_strategy' \
  -d '{
  "strategy": "POWER_STRATEGY_NOM"
}'

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
psdata schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:36:
[...]

Je zou ook handmatig je Sessy met de Sessy App (Android . playstore zoek "My home Battery") eens in de week een keer snachts kunnen opladen en overdag weer op NOM zetten. Leuke tool, aanrader

Ondanks dat er in de Sessy tegenwoordig een beveiliging hiervoor zit ingebouwd (voor diep ontladen) in de firmware, maar spec en uitleg hier over ontbreekt.
Dank voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
psdata schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:36:
[...]

Dank je, ga ik zeker uitproberen

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Hier gister de tweede Sessy geïnstalleerd! Doel is voor nu laden op de goedkope uren of met zone energie en dan de rest van de dag NOM draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StgpZbs1sZNqRA4XOlOx6XLB5CY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JPrrRYSPt3HbkCValtfZ4oTZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
[Afbeelding]
[/quote]

Hoe kom je aan die dynamische / API ink plaatjes ?

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Nu online
DJP! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:50:
Hier gister de tweede Sessy geïnstalleerd! Doel is voor nu laden op de goedkope uren of met zone energie en dan de rest van de dag NOM draaien.
Kun je een how to delen met ons met die kleine displays.

[ Voor 37% gewijzigd door psdata op 29-11-2023 11:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
psdata schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:18:
[...]

Kun je een how to delen met ons met die kleine displays.
In dit topic: Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik staat beschreven hoe het werkt.

Je hebt een basis stationnetje nodig. Deze kun je zelf maken maar ook kant en klaar kopen (https://www.tindie.com/stores/electronics-by-nic/). Naast het basis station heb je natuurlijk ook nog wat displays nodig. Deze kun je ook bij die webshop kopen. Ik heb de 2,9Inch schermpjes op de Sessy zitten.

Ik zelf gebruik zelf Home Assistant met deze intergratie https://github.com/jonasn...epaper_link_homeassistant. Je kunt dan via 'automations' zelf bepalen wat er op het display verschijnt. Ik heb ze bijvoorbeeld op de Sessy's geplakt, maar ook op een PV omvormer, warmtepomp etc. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt :D

Je kunt ook via het basisstaion zelf data op de displays zetten, bijvoorbeeld buienradar, tijd, kalenders etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco_mk
  • Laatst online: 22-10-2024
DJP! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:30:
[...]

In dit topic: Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik staat beschreven hoe het werkt.

Je hebt een basis stationnetje nodig. Deze kun je zelf maken maar ook kant en klaar kopen (https://www.tindie.com/stores/electronics-by-nic/). Naast het basis station heb je natuurlijk ook nog wat displays nodig. Deze kun je ook bij die webshop kopen. Ik heb de 2,9Inch schermpjes op de Sessy zitten.

Ik zelf gebruik zelf Home Assistant met deze intergratie https://github.com/jonasn...epaper_link_homeassistant. Je kunt dan via 'automations' zelf bepalen wat er op het display verschijnt. Ik heb ze bijvoorbeeld op de Sessy's geplakt, maar ook op een PV omvormer, warmtepomp etc. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt :D

Je kunt ook via het basisstaion zelf data op de displays zetten, bijvoorbeeld buienradar, tijd, kalenders etc.
Wat onwijs cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Zo, hier de in juni bestelde Sessy net binnen. Vooraleer ik begin aan de installatie een paar kleine vraagjes.

1. Bij installatie van de P1 en accu dongle ; Kan je de procedure van het inloggen op het wifi netwerk wat de dongles in de lucht zetten overslaan door gewoon meteen een ethernetkabel erin te stoppen? Schakelt dat wifi netwerk wat de dongle in de lucht zet dan ook uit? Het IP van beide dongles kan ik wel met een ipscanner vinden.
2. Handleiding zegt dat het een 2.4GHz netwerk moet zijn als je gebruik maakt van wifi ipv ethernet. De KPN Box 12 heeft maar 1 SSID voor 2.4 en 5 GHz samen, lukt het dan in de praktijk de dongles te verbinden of moet je tijdelijk het 5GHz netwerk uitzetten zodat er geforceerd geconnect wordt op 2.4?
3. Als je de dongles reeds via wifi aangemeld hebt op het netwerk en je steekt er later dan alsnog een ethernetkabel in, schakelt de dongle wifi dan uit of maakt de dongle dan 2 verbindingen met het netwerk. (M.a.w. moet ik de dongle wifi handmatig uitzetten als ik ethernet aansluit.)

Ik heb in mijn P1 poort een Homewizard P1 dongle en moet dus de bijgeleverde P1 splitter gebruiken om de Sessy P1 dongle aan te sluiten. Ik zag net al dat beide dongles wel voeding kregen vanuit de dmsr 5.0 meter toen ik hem even inprikte. Is de voeding uit de dsmr 5.0 meter krachtig genoeg om beide dongles te voeden, of moet ik de Sessy dongle alsnog van de meegeleverde usb voeding voorzien.

Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gruijter
FYI, voor Homey zijn er ook draadloze e-paper displays met magneet die je zo op je Sessy kan klikken. Kant-en-klaar en easy om in te stellen. Werkt o.a. met de Sessy app en met Power By The Hour.

https://global.discourse-...dcdd2f49c5701027fa4a.jpeg

Voor meer info zie hier: https://community.homey.a...month-and-year/20535/1038

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:11
Stokertje schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:07:
Zo, hier de in juni bestelde Sessy net binnen. Vooraleer ik begin aan de installatie een paar kleine vraagjes.

1. Bij installatie van de P1 en accu dongle ; Kan je de procedure van het inloggen op het wifi netwerk wat de dongles in de lucht zetten overslaan door gewoon meteen een ethernetkabel erin te stoppen? Schakelt dat wifi netwerk wat de dongle in de lucht zet dan ook uit? Het IP van beide dongles kan ik wel met een ipscanner vinden.
Ja, als je een ethernetkabel inprikt, gaat 'ie daar gewoon 'n dhcp request op doen. Ik heb er zelf wel een voorkeur voor om in de dhcp server een statisch adres toe te wijzen.
2. Handleiding zegt dat het een 2.4GHz netwerk moet zijn als je gebruik maakt van wifi ipv ethernet. De KPN Box 12 heeft maar 1 SSID voor 2.4 en 5 GHz samen, lukt het dan in de praktijk de dongles te verbinden of moet je tijdelijk het 5GHz netwerk uitzetten zodat er geforceerd geconnect wordt op 2.4?
Ze hebben er geen problemen mee om met een SSID te verbinden die op beide actief is. Waarschijnlijk hebben de Sessy dongles alleen een 2.4GHz antenne, dus de 5GHz hebben ze niet eens in de gaten.
3. Als je de dongles reeds via wifi aangemeld hebt op het netwerk en je steekt er later dan alsnog een ethernetkabel in, schakelt de dongle wifi dan uit of maakt de dongle dan 2 verbindingen met het netwerk. (M.a.w. moet ik de dongle wifi handmatig uitzetten als ik ethernet aansluit.)
Ik had de indruk dat ze ook nog actief bleven op wifi nadat ik de kabel had ingeprikt. Wifi uitschakelen kun je effectief doen door in de network pagina de SSID keuze op handmatig te zetten en de volgende twee velden leeg te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
anboni schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:16:
[...]

Ja, als je een ethernetkabel inprikt, gaat 'ie daar gewoon 'n dhcp request op doen. Ik heb er zelf wel een voorkeur voor om in de dhcp server een statisch adres toe te wijzen.

[...]

Ze hebben er geen problemen mee om met een SSID te verbinden die op beide actief is. Waarschijnlijk hebben de Sessy dongles alleen een 2.4GHz antenne, dus de 5GHz hebben ze niet eens in de gaten.

[...]

Ik had de indruk dat ze ook nog actief bleven op wifi nadat ik de kabel had ingeprikt. Wifi uitschakelen kun je effectief doen door in de network pagina de SSID keuze op handmatig te zetten en de volgende twee velden leeg te maken.
De WIFI wordt tijdens het booten van de Sessy aangezet als deze geen ethernet verbinding heeft. Als de Sessy bij de start dus een ethernet verbnding heeft zal de WIFI uitblijven.

Als je tijdens normaal bedrijf de ethetnet kabel loshaalt zal Sessy de WIFI weer aanzetten. Deze gaat dan weer uit bij de eerstvolgende reboot als de ethernet kabel er in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
anboni schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:16:
[...]

[...]

Ze hebben er geen problemen mee om met een SSID te verbinden die op beide actief is. Waarschijnlijk hebben de Sessy dongles alleen een 2.4GHz antenne, dus de 5GHz hebben ze niet eens in
[...]

Dankjewel, samen met het antwoord van DJP is het aardig duidelijk hoe dit werkt. Denk dat ik maar even een switch bestel voor in de meterkast, dan kan ie meteen op ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
DJP! schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:29:
[...]

De WIFI wordt tijdens het booten van de Sessy aangezet als deze geen ethernet verbinding heeft. Als de Sessy bij de start dus een ethernet verbnding heeft zal de WIFI uitblijven.

Als je tijdens normaal bedrijf de ethetnet kabel loshaalt zal Sessy de WIFI weer aanzetten. Deze gaat dan weer uit bij de eerstvolgende reboot als de ethernet kabel er in zit.
Duidelijk! Thx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCootMeister
Mocht je nog een tablet over hebben kun je met Home Assistant heel aardige dashboards maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDgd0x9uFck7sssmwnfQh79v_mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4H810vTYqGIsBEOEHwCZqTd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door DaCootMeister op 29-11-2023 14:40 ]

Check da Specz

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psdata
  • Nu online
gruijter schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:11:
[...]
FYI, voor Homey zijn er ook draadloze e-paper displays met magneet die je zo op je Sessy kan klikken. Kant-en-klaar en easy om in te stellen. Werkt o.a. met de Sessy app en met Power By The Hour.

https://global.discourse-...dcdd2f49c5701027fa4a.jpeg

Voor meer info zie hier: https://community.homey.a...month-and-year/20535/1038
En met dank aan @DJP! voor een snel uit leg binnen HA
en het project : Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik
Dit even gebouwd met een 2.9" schermpje (op de achtergrond de headliners van Tweakers) en onder het SMPL via Homey scherm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ti0-cSBfnuXsc2hC_tbnU6ikCyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WJG4QkcVpwJHgMajXUrheez.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga deze ook op m'n Sessy's plakken, zie je aan de buiten kant teminste wat de status is.

Dat smpl schempje is ook mooi (@gruijter )binnen Homey maar toch wel een beetje duur, maar wel goed beschikbaar

en ja @DaCootMeister de uitvoering via een tablet schempje met HA energie en sessy info is ook heel mooi. Ik vind vooral dat schematje van energie management heel goed. (zeker op een live schermpje)

Jammer genoeg raken de vrij beschikbare gebruikte schermpje's aardig op. Hopen dat een bij grote retail-store weer eens aan een grote upgrade moeten gaan werken van hun systemen, dan komen er weer schermpjes vrij. eh ja ze moeten dan wel de huidige firmware van OpenEpaperLink ( https://github.com/jjwbruijn/OpenEPaperLink ) ondersteunen.

en waarom om dat we tweakers zijn en dat het kan en leuk is :)

[ Voor 5% gewijzigd door psdata op 29-11-2023 15:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• benv666
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-09 23:29
Hier sinds vandaag ook 3 Sessy batterijen operationeel, momenteel in dynamische modus - na instellen zijn ze meteen lekker aan het terugleveren tegen de spitstarieven van 42/47 cent. Mooi om te zien dat het werkt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRnHBcQuWAziBqOAKq1SP6oGH6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDcOHoVnfoSBNkoQkxY6pWwp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoQuest
benv666 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:50:
Hier sinds vandaag ook 3 Sessy batterijen operationeel, momenteel in dynamische modus - na instellen zijn ze meteen lekker aan het terugleveren tegen de spitstarieven van 42/47 cent. Mooi om te zien dat het werkt :)

[Afbeelding]
Mooie installatie. :)
En ik kan zien dat de monteurs geleerd hebben want nu heeft elke sessy zijn eigen werkschakelaar. Dus als er eentje kuren heeft kun je die uitschakelen en de rest blijft werken. Of heb je daar zelf expliciet om gevraagd?
Bij mij zitten ze nog alletwee op 1 werkschakelaar.
C'est la vie, en ze werken allebei goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryanirin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
niels.p schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:40:
[...]

Ja, moet idd wel eerst data geregistreerd worden. Ff handmatig wat laden en daarna ontladen, daarna zouden de sensors beschikbaar moeten zijn.

Edit: ow jah, en dat wat @Sicos zei.. die helpers moet je zelf nog even toevoegen..
Inmiddels 2 dagen verder, maar nog geen data geregistreerd (ik heb het niet handmatig getracht). Ook in het portaal zie ik weinig activiteit; dit is de grafiek van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nZy0SJqsHQfhdFuJQozL4Jk9PM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hCiCfK6iHf4cXqGeOTjXyTyi.png?f=fotoalbum_large

Zou er niet iets meer moeten gebeuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benv666
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-09 23:29
KoQuest schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:32:
[...]

Mooie installatie. :)
En ik kan zien dat de monteurs geleerd hebben want nu heeft elke sessy zijn eigen werkschakelaar. Dus als er eentje kuren heeft kun je die uitschakelen en de rest blijft werken. Of heb je daar zelf expliciet om gevraagd?
Bij mij zitten ze nog alletwee op 1 werkschakelaar.
C'est la vie, en ze werken allebei goed.
Dank :)
Hier zijn geen monteurs aan te pas gekomen, zelf opgehangen en aangesloten. En inderdaad, een weloverwogen keuze om 3 werkschakelaars te gebruiken zodat ze individueel te schakelen zijn.
Kost iets meer, maar vind het persoonlijk wel erg fijn om deze optie te hebben.
Pagina: 1 ... 40 ... 94 Laatste