Ik ga me vanavond eens inlezen over vloerverwarming. Mooi op tijd, 3 weken voordat ze het komen leggen.. Ik zal jullie dus eens opdaten in het hoofdstukje Verwarmen.
Situatie zoals hij was:
- Er hing een achterlijk grote HR+-ketel in een schuur, 5 meter van het huis vandaan, die verantwoordelijk was voor de verwarming van het huis (en de enkelglas kas, en de serre...).
- In de keuken zat een elektrische boiler voor het warmwater
- In de douche (of eigenlijk op het platdak naast de douche) stonden 2(!) industriële boilers voor het warmwater. Één daarvan was stuk, maar dat gaf niet, want de andere was nog steeds idioot krachtig (ook te merken aan het stroomverbruik).
Situatie zoals hij gaat worden:
Beneden krijgen we schuimbeton van Faber. Zij zullen ook over de hele benedenverdieping vloerverwarming aanleggen.
Boven wordt verwarmd dmv airco's op de slaapkamer en een nader te bepalen oplossing in de badkamer.
Het warme water zal samen met de vloerverwarming aan een nieuwe ketel (Intergas Xtreme 36) komen te hangen.
Waarom een nieuwe ketel?
De ketel die we hadden hebben we voor een hele mooie prijs verkocht aan een varkensboer die er zijn biggenstal mee gaat verwarmen (want dat kon, met dat rendement!

. We hebben een warmtepomp overwogen, maar naast de kosten die momenteel gewoon te hoog liggen, zijn er te veel onbekende variabelen over ons verbruik, waardoor we nu geen weloverwogen keuze kunnen maken. We hebben ervoor gekozen om in het woonhuis een bijkeuken te maken, zodat het water uit de ketel niet eerst meters door de koude lucht hoeft af te leggen. Na de Grote Isolatieslag kunnen we een jaar of twee monitoren wat ons verbruik zal zijn. Daarna kan de ketel ofwel uitgebreid worden met een hybride pomp (die hopelijk 90% van de behoefte zal vervullen) ofwel verder sparen voor een warmtepomp.
Anyway, dan is het wel zo leuk dacht ik dat de vloerverwarming ook wel voorbereid is op deze toekomstplannen. In de offerte van Faber staat niet bijster veel over de vww. Eigenlijk alleen dit zinnetje:
(met groepsregelunit, aparte waterpomp en slangen gemonteerd h.o.h. 10 cm)
Hebben jullie tips over waar op te letten, waar naar te vragen enzovoorts?
Ik moet trouwens ook nog een thermostaat uitzoeken. Standaard wordt de Intergas Comfort Touch aangeboden, maar ik weet nog niet of die goed samenwerkt met home assistent systemen.