Van jaren '20 pompstationhuis naar energieneutraal. De saga.

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:02
Pussolini schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:41:
[Afbeelding]

Hallo benedenverdieping.
De vloer in deze kamer bestond blijkbaar uit 12mm spaanplaat direct op de balken, en daar bovenop het parket. Dat verklaart het gekraak wel 👀.

Het spaanplaat ziet er opzich nog goed uit, dus twijfel of ik het niet gewoon verstevig met een laag underlayment 15mm en dan fermacell.
Ik snap niet goed waar ik naar kijk. Het lijkt namelijk alsof het bovenop de balken nog een tweede balk is gemonteerd en daarbovenop pas de spaanplaat. Spaanplaat als verdiepingsvloer zou ik sowieso niet willen als het inderdaad spaanplaat is. Dat heeft lang de stevigheid niet als wat underlayment heeft. Dus gewoon alles eruit en underlayment erop.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:36
CurlyMo schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:57:
[...]

Ik snap niet goed waar ik naar kijk. Het lijkt namelijk alsof het bovenop de balken nog een tweede balk is gemonteerd en daarbovenop pas de spaanplaat.
Bingo.

Het zou me moeten verbazen, maar dit is compleet in lijn met de rest van het huis. Ik denk dat ze de vloer van de twee woningen die aan elkaar geplakt zijn (voormalig 2onder1kap) gelijk hebben willen trekken. Ik zit verder te lezen en denk eigenlijk dat je gelijk hebt en ik het er toch maar uit trek. Hopelijk zonder door de vloer te knallen.

In de overige ruimtes liggen overigens vloerplanken op de balken, met daarop spaanplaat en daarbovenop het parket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Pussolini schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:00:
[...]

Bingo.

Het zou me moeten verbazen, maar dit is compleet in lijn met de rest van het huis. Ik denk dat ze de vloer van de twee woningen die aan elkaar geplakt zijn (voormalig 2onder1kap) gelijk hebben willen trekken. Ik zit verder te lezen en denk eigenlijk dat je gelijk hebt en ik het er toch maar uit trek. Hopelijk zonder door de vloer te knallen.

In de overige ruimtes liggen overigens vloerplanken op de balken, met daarop spaanplaat en daarbovenop het parket.
Haal dan gelijk die verhogingsbalk weg zodat je inderdaad direct op de draagbalken kan schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSnDFvWbNJAsAiEBYQi_AnMrgKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWgLBEEwXUDvyU8YIOa75maj.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de opbouw van onder gezien. Holy hell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik ben geen expert maar deze opbouw lijkt me lang niet stevig genoeg voor een volwaardige verdiepingsvloer. Lijkt me ook gewoon gevaarlijk om het op deze manier (flink) te belasten. Volgens mij was @twain4me hier een van de bouwkundig experts.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Pussolini
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjI4sDQTI_gGVZX_LyTLAE975H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2CUiRm8fqmDGhhRaoC37K5g.jpg?f=fotoalbum_large

DIT LATJE IS HET ENIGE WAT TUSSEN MIJN DIKKE REET EN EEN VAL VAN 2 METER IN ZIT.

ALARM. ALARM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Pussolini schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:23:
[Afbeelding]

DIT LATJE IS HET ENIGE WAT TUSSEN MIJN DIKKE REET EN EEN VAL VAN 2 METER IN ZIT.

ALARM. ALARM.
En dan die hoekprofieltjes om de latten vast te maken aan de balken :F

Het is dat je aan het klussen bent, maar anders ben ik benieuwd of de VB woorden hier niet van toepassing zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 18-09-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Als tip. Lees je alvast een beetje in over hoe je door balken kan en mag boren. In het Engels "holing a joist".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pussolini
CurlyMo schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:24:
[...]

En dan die hoekprofieltjes om de latten vast te maken aan de balken :F

Het is dat je aan het klussen bent, maar anders ben ik benieuwd of de VB woorden hier niet van toepassing zijn.
Zijn dat geruststellende woorden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeZR9E1Xtf8_Ke2URbBgNX4dqb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuB8lvdAhUdogqmfY7coegQe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Het is vooral een besef dat je alles wat door vorige bewoners geklust is met wantrouwen moet benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Als ik het zo bekijk, zijn die latten op de balken gelegd om een hoogteverschil op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Pussolini schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:29:
Als ik het zo bekijk, zijn die latten op de balken gelegd om een hoogteverschil op te vangen.
Tussen de kamers in je eigen huis? Dat begreep ik niet helemaal uit je vorige bericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pussolini
CurlyMo schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:30:
[...]

Tussen de kamers in je eigen huis? Dat begreep ik niet helemaal uit je vorige bericht.
Niet vergeten dat het arbeidershuisjes van voor 1907 zijn, die aan elkaar geplakt zijn. Er zitten door het hele huis heen hoogteverschillen daardoor.

Maar ik ga even eea verwijderen, (heb eerst even een dikke houten plank dwars op de balken gelegd om op te zitten) en dan hopelijk straks een update met wat meer duidelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:48
Top topic met heel veel herkenbare zaken die wij tegenkomen in de verbouwing van het jaren 70 huis van onze dochter welke we aan het moderniseren zijn...

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
Pussolini schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:20:
[Afbeelding]

Dit is de opbouw van onder gezien. Holy hell.
slappe balken die opgedikt zijn met planken, zodat ze steviger worden.
latten erop om hoogteverschillen uit te vlakken. Dat gaat allemaal nog prima.
Maar dan, spaanplaat en latjes zijn weinig stevig als vloer. Ik zou daar minimaal underlayment op, of in plaats voor, willen hebben als vloer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Mijn tip: haal heel die verdiepingsvloer inclusief balken en alles er uit. Vervang door nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Haribo112 schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:41:
Mijn tip: haal heel die verdiepingsvloer inclusief balken en alles er uit. Vervang door nieuwe.
Tot op de draagbalken aan toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:50:
[...]

Die balken die aan twee kanten opgedikt zijn met andere latjes omdat ze niet voldoen? Ja die zou ik er uit halen. Die vloerconstructie is een lappendeken van slechte ideeën en ik zou me nooit veilig voelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pussolini
Ik sluit niet uit dat dit gaat gebeuren. Dit probleem speelt overigens op een stuk van 2,5x2,5m, de rest van de verdiepingsvloer ziet er wél uit alsof het door iemand met verstand van zaken is aangelegd. Des te meer reden om het hier te fatsoeneren. Zou mooi zijn als we de balken kunnen laten zitten wel.

Ik heb de vloer overigens even gelaten voor wat het is en wacht tot we er samen een keer naar kunnen kijken. Dit voelt niet als een klus om in je eentje te doen als je in de middle of nowhere woont en niemand je kan horen als je door de vloer heen bent getyft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Haribo112 schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:52:
[...]

Die balken die aan twee kanten opgedikt zijn met andere latjes omdat ze niet voldoen? Ja die zou ik er uit halen. Die vloerconstructie is een lappendeken van slechte ideeën en ik zou me nooit veilig voelen.
Die planken aan de zijkant van de balken zijn niet om ze op te dikken. Daar zat het verlaagde plafond aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:56

Jerra

Beunhaas in wording

Pussolini schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:55:
Ik heb de vloer overigens even gelaten voor wat het is en wacht tot we er samen een keer naar kunnen kijken. Dit voelt niet als een klus om in je eentje te doen als je in de middle of nowhere woont en niemand je kan horen als je door de vloer heen bent getyft.
Heel verstandig! Ik heb een keer eventjes klem gezeten onder een funderingsbalk in de kruipruimte waar ik onderdoor moest duiken/zwemmen door de grondwaterstand en dat was zeer benauwd. Gelukkig kwam ik er alsnog uit.
Nu ik het zo uitschrijf herinner ik mezelf er ook weer aan hoe slecht idee dat eigenlijk was ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-09 16:29
Alleen klussen is eigenlijk nooit een goed idee (ik denk ik trap maar eens een deur in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CurlyMo schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:50:
[...]

Nee.
Dit is hoe je normaal een vloer maakt. Ok, het is de oude versie, alleen een vloer, geen plafond (iets luxer is rachelwerk tegen de onderkant en met spachtelputz dichtwerken, maar die hoogte wil je niet kwijt).
Dit is niet normaal. Dat latje van links naar rechts is neergelegd omdat die spaanplaat nooit genoeg stevigheid heeft om die ruimte te overbruggen. Daarom maak je een vloer van planken en niet van spaanplaat.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:54
[...]

Die planken aan de zijkant van de balken zijn niet om ze op te dikken. Daar zat het verlaagde plafond aan vast.
Die methode wordt ook vandaag de dag nog toegepast. Hieraan schroef je je raggelhout.

Maarre: spaanplaat?? Als het 1 keer nat is geweest dan is de stevigheid die het had helemaal weg. Ik zou 2 OSB platen nemen om vanaf te werken en de plaatsen eruit halen. Mijn aannemer heeft balken wel eens aangedikt om deze stijver te maken: Een extra balk er tegenaan met goede slotbouten, kan je misschien gelijk de hoogteverschillen corrigeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Jailhouse schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:41:
[...]

Die methode wordt ook vandaag de dag nog toegepast. Hieraan schroef je je raggelhout.

Maarre: spaanplaat?? Als het 1 keer nat is geweest dan is de stevigheid die het had helemaal weg.
Precies daarom ook mijn opmerking dat dit een verborgen gebrek kan zijn. Dit staat simpelweg het gebruik van de kamer als bestemming wonen in de weg.

Niet dat ik als @Pussolini de moeite zou doen aangezien ze toch de boel aan het verbouwen is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pussolini
Ik heb net een alarmsysteem van 1600 euro gekocht om dit bouwval te beschermen :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:54
Pussolini schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:54:
Ik heb net een alarmsysteem van 1600 euro gekocht om dit bouwval te beschermen :').
gereedschap is duur tegenwoordig :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:08
Tja, dat is makkelijk roepen als je zelf het werk niet hoeft te doen en te financieren. Al snap ik waarom je het zegt, er zit een hoop troep om die balken heen. De balken zelf lijken mij er eigenlijk helemaal niet slecht uit te zien.

Als je dat nog niet hebt gedaan is het de moeite waard om je overspanningen, hart op hart afstanden en balkmaten op te meten en deze tegen de eisen van de balkenschuif te houden. Die waarden zijn niet heilig, maar geven je wel een goede indicatie van welke afmetingen aan te raden zijn. Afhankelijk van de uitkomst kan je gaan kiezen:
  • Inderdaad je hele balklaag vervangen
  • Extra balken invoegen (h.o.h. verkleinen)
  • Balken in de hoogte opdikken (constructieve hoogte vergroten)
Opdikken is op zichzelf helemaal geen slechte optie, echter vereist dat wel volledige verlijming (schuifweerstand hoger dan intern in de balk). Ik gok zo dat dat nu niet het geval is.

EDIT: één detail vergeten. Sterkteklasse C18 is voor bestaand hout een veilige aanname. Als je het kan inspecteren en het is volledig scheur- en knoestvrij, C24.

[ Voor 6% gewijzigd door monkey7 op 18-09-2023 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pussolini
Dank je wel! Ik ga er morgen even in duiken.

Toen ik zojuist weer moed kreeg, heb ik de boel nog eens flink zitten bekijken. De balken zelf zien er inderdaad helemaal niet slecht uit. De platen die ertegenaan zitten, waren dus voor het verlaagde plafond, die waren we al van plan te verwijderen. De latten erbovenop zijn ook niet verkeerd, in theorie, als ze goed vastzitten. Dat zitten ze niet, want ik trok er één met mijn blote vingers tussenuit :'). Die spaanplaten zijn je reinste onzin, gezien de afstand die ze moeten overbruggen. Die dwarse balkjes zijn helemaal om te janken.

Wat ik wil vooralsnog doen:
-De planken die op de balken vastzitten, die voor het verlaagde plafond waren verwijderen
- de spaanplaten verwijderen
- de dwarse balkjes verwijderen
- nu we toch een steiger gekocht hebben, van onderaf de balken aan de bovenkant egaliseren waar nodig.
- 18 mm underlayment erop
- (ik twijfel over nog een dwarse laag underlayment maar dat zal overkill zijn)
- fermacell
- parket

Ik was dus aan deze kamer begonnen omdat we dachten dat dit een snelle klus zou zijn, zodat we hier een matras neer kunnen leggen de komende weken. Mja. Nu ga ik toch maar eerst de wanden van de hoofdslaapkamer afwerken, minus het laten stucen. Dan kunnen we daar iig slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:55
Ik sluit niet uit dat dit gaat gebeuren. Dit probleem speelt overigens op een stuk van 2,5x2,5m, de rest van de verdiepingsvloer ziet er wél uit alsof het door iemand met verstand van zaken is aangelegd. Des te meer reden om het hier te fatsoeneren. Zou mooi zijn als we de balken kunnen laten zitten wel.
Is dat wellicht een trapgat geweest of zo, met 2,5x2,5m?
Geim schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:24:
Alleen klussen is eigenlijk nooit een goed idee (ik denk ik trap maar eens een deur in).
Er zijn wel meer dingen die je beter niet alleen doet, maar als je maar alleen bent, dan moet (of doe je) het soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:49
Hoe is de Parkside breekhamer bevallen? Ik moet 112m2 zandcementvloer weghakken van 16cm dik en huren is duurder dan dit exemplaar....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pussolini
BlueSS50 schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:55:
[...]

Hoe is de Parkside breekhamer bevallen? Ik moet 112m2 zandcementvloer weghakken van 16cm dik en huren is duurder dan dit exemplaar....
Goed!

Daar moet ik eerlijk bij zeggen dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb gebruikt, maar hij doet dat waar we hem voor gekocht hebben. Hij is echt loodzwaar en bijna een meter groot, dus alleen voor vloeren te gebruiken, en je moet regelmatig even rust pakken, maar hij heeft hier de vloer eruit gekregen zonder al te veel moeite.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gu3ZT2hotVlWHDZWbO-46BJuACY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XspmyvrT2ZibIUMi7GpPsg0Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSdVXSYAIwRIaAeizY0fc4GOkzg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNBjDg2RFpveOHHH1vLthCiM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhpfjk30ZSJLkyu9On_VnMqZJvY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqjkPY45GaCRz09tfA4GzRqx.jpg?f=fotoalbum_tile

Het is het favoriete speelgoed van alle klushulpen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Pussolini schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:01:
[...]

Goed!

Daar moet ik eerlijk bij zeggen dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb gebruikt, maar hij doet dat waar we hem voor gekocht hebben. Hij is echt loodzwaar en bijna een meter groot, dus alleen voor vloeren te gebruiken, en je moet regelmatig even rust pakken, maar hij heeft hier de vloer eruit gekregen zonder al te veel moeite.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het is het favoriete speelgoed van alle klushulpen in ieder geval.
Ik heb een paar keer een gehuurde gebruikt (bij iemand anders) van makita, deze hebben flink op hun kl*ten gehad en waren niet heel zwaar en ook te gebruiken voor de wanden. er zijn er zelfs twee gesneuveld.

Ik heb bijna echt alles van Parkside, Ik heb alleen slechte ervaringen met de kleine boorhamers. Ik heb de 2 kleinste 220v sds boormachines gehad maar beide gingen zeer snel stuk. onders garantie wel 4 versleten.

Om deze reden bij de sds boormachine overgestapt naar Vonroc welke het nu al een jaar perfect doet.

Er is namelijk ook nog een Vonroc breekhamer met maar 15 joule. is voor de zandcementvloer missschien ook voldoende

[ Voor 3% gewijzigd door BlueSS50 op 19-09-2023 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 16:23
BlueSS50 schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:55:
[...]

Ik heb zelf de parkside sloophamer ook gebruikt om de vloer te verwijderen 80M2 en ook funderingen (blauw beton), muren etc.
Hadden er ook 1 gehuurt, maar die parkside voor dit geld is niet te overtreffen, en slopen werkt als een trein.

en als het niet meer zo snel gaat, ligt het meestal aan de beitels die bot zijn geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:08
Het is verdacht stil hier. Gaat alles gewoon heel goed of ben je inmiddels door die vloer heen gemieterd?

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Pussolini
We zitten even een weekje te all inclusiven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
Lekker, boog kan niet altijd gespannen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
choman schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:56:
[...]

Ik heb zelf de parkside sloophamer ook gebruikt om de vloer te verwijderen 80M2 en ook funderingen (blauw beton), muren etc.
Hadden er ook 1 gehuurt, maar die parkside voor dit geld is niet te overtreffen, en slopen werkt als een trein.

en als het niet meer zo snel gaat, ligt het meestal aan de beitels die bot zijn geworden.
Ik heb m besteld, was nu ook 2 tientjes goedkoper.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• No Hands
Pussolini schreef op zondag 24 september 2023 @ 06:48:
We zitten even een weekje te all inclusiven :+
#nooitmeernaarhuis?

Week is om, er moet geklust worden :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pussolini
Haha, jullie houden de boel strak in de gaten. Er moet zeker geklust worden, maar ik ben afgelopen maandag ook met een nieuwe baan begonnen, dus we zitten wat krap in de tijd. Daarnaast logeren we momenteel bij mijn schoonouders, omdat het huis op zijn onbewoonbaarst is, dus we drukken onze neus een beetje.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Pussolini
Er zijn wel ontwikkelingen. We hebben nog geen vloer, keuken of woonkamer, maar wél een shitload zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xq24SbW8v19n69ILsadS1L-99VM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVMwmOkXR9bcdLyHxSk0Nmzi.jpg?f=fotoalbum_large

En kijk eens wat een prachtig stukje techniek hier hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiq--tF75_AmbzGg8UbDE5u8gtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnhsEtmsohOxrRNrRBnFuHBF.jpg?f=fotoalbum_large

De overige meterkasten verkruimelen van jaloezie. Die kabel die er naar boven toe uitsteekt voorziet de schuur tijdelijk van energie.

[ Voor 4% gewijzigd door Pussolini op 05-10-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:58
Had dat niet in 1 doos gekund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Ik heb geen flauw idee. Is dat zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:52
Ja, maar de zonnepanelen los van de rest kunnen uitzetten is ook wel fijn. Zo'n soort opstelling gaat er hier ook komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
En links zit nog een kastje voor de monitoring.
Nee, erg netjes zo!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pussolini
Ik ga me vanavond eens inlezen over vloerverwarming. Mooi op tijd, 3 weken voordat ze het komen leggen.. Ik zal jullie dus eens opdaten in het hoofdstukje Verwarmen.

Situatie zoals hij was:
- Er hing een achterlijk grote HR+-ketel in een schuur, 5 meter van het huis vandaan, die verantwoordelijk was voor de verwarming van het huis (en de enkelglas kas, en de serre...).
- In de keuken zat een elektrische boiler voor het warmwater
- In de douche (of eigenlijk op het platdak naast de douche) stonden 2(!) industriële boilers voor het warmwater. Één daarvan was stuk, maar dat gaf niet, want de andere was nog steeds idioot krachtig (ook te merken aan het stroomverbruik).

Situatie zoals hij gaat worden:
Beneden krijgen we schuimbeton van Faber. Zij zullen ook over de hele benedenverdieping vloerverwarming aanleggen.
Boven wordt verwarmd dmv airco's op de slaapkamer en een nader te bepalen oplossing in de badkamer.
Het warme water zal samen met de vloerverwarming aan een nieuwe ketel (Intergas Xtreme 36) komen te hangen.

Waarom een nieuwe ketel?
De ketel die we hadden hebben we voor een hele mooie prijs verkocht aan een varkensboer die er zijn biggenstal mee gaat verwarmen (want dat kon, met dat rendement! :'). We hebben een warmtepomp overwogen, maar naast de kosten die momenteel gewoon te hoog liggen, zijn er te veel onbekende variabelen over ons verbruik, waardoor we nu geen weloverwogen keuze kunnen maken. We hebben ervoor gekozen om in het woonhuis een bijkeuken te maken, zodat het water uit de ketel niet eerst meters door de koude lucht hoeft af te leggen. Na de Grote Isolatieslag kunnen we een jaar of twee monitoren wat ons verbruik zal zijn. Daarna kan de ketel ofwel uitgebreid worden met een hybride pomp (die hopelijk 90% van de behoefte zal vervullen) ofwel verder sparen voor een warmtepomp.

Anyway, dan is het wel zo leuk dacht ik dat de vloerverwarming ook wel voorbereid is op deze toekomstplannen. In de offerte van Faber staat niet bijster veel over de vww. Eigenlijk alleen dit zinnetje:
(met groepsregelunit, aparte waterpomp en slangen gemonteerd h.o.h. 10 cm)

Hebben jullie tips over waar op te letten, waar naar te vragen enzovoorts?

Ik moet trouwens ook nog een thermostaat uitzoeken. Standaard wordt de Intergas Comfort Touch aangeboden, maar ik weet nog niet of die goed samenwerkt met home assistent systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:51
Pussolini schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:39:
Ik ga me vanavond eens inlezen over vloerverwarming. Mooi op tijd, 3 weken voordat ze het komen leggen.. Ik zal jullie dus eens opdaten in het hoofdstukje Verwarmen.

Situatie zoals hij was:
- Er hing een achterlijk grote HR+-ketel in een schuur, 5 meter van het huis vandaan, die verantwoordelijk was voor de verwarming van het huis (en de enkelglas kas, en de serre...).
- In de keuken zat een elektrische boiler voor het warmwater
- In de douche (of eigenlijk op het platdak naast de douche) stonden 2(!) industriële boilers voor het warmwater. Één daarvan was stuk, maar dat gaf niet, want de andere was nog steeds idioot krachtig (ook te merken aan het stroomverbruik).

Situatie zoals hij gaat worden:
Beneden krijgen we schuimbeton van Faber. Zij zullen ook over de hele benedenverdieping vloerverwarming aanleggen.
Boven wordt verwarmd dmv airco's op de slaapkamer en een nader te bepalen oplossing in de badkamer.
Het warme water zal samen met de vloerverwarming aan een nieuwe ketel (Intergas Xtreme 36) komen te hangen.

Waarom een nieuwe ketel?
De ketel die we hadden hebben we voor een hele mooie prijs verkocht aan een varkensboer die er zijn biggenstal mee gaat verwarmen (want dat kon, met dat rendement! :'). We hebben een warmtepomp overwogen, maar naast de kosten die momenteel gewoon te hoog liggen, zijn er te veel onbekende variabelen over ons verbruik, waardoor we nu geen weloverwogen keuze kunnen maken. We hebben ervoor gekozen om in het woonhuis een bijkeuken te maken, zodat het water uit de ketel niet eerst meters door de koude lucht hoeft af te leggen. Na de Grote Isolatieslag kunnen we een jaar of twee monitoren wat ons verbruik zal zijn. Daarna kan de ketel ofwel uitgebreid worden met een hybride pomp (die hopelijk 90% van de behoefte zal vervullen) ofwel verder sparen voor een warmtepomp.

Anyway, dan is het wel zo leuk dacht ik dat de vloerverwarming ook wel voorbereid is op deze toekomstplannen. In de offerte van Faber staat niet bijster veel over de vww. Eigenlijk alleen dit zinnetje:
(met groepsregelunit, aparte waterpomp en slangen gemonteerd h.o.h. 10 cm)

Hebben jullie tips over waar op te letten, waar naar te vragen enzovoorts?

Ik moet trouwens ook nog een thermostaat uitzoeken. Standaard wordt de Intergas Comfort Touch aangeboden, maar ik weet nog niet of die goed samenwerkt met home assistent systemen.
@Rzaan heeft waarschijnlijk wat meer details over de vloerverwarming voor je, die heeft het ook recentelijk van Faber. Maar goed vloerverwarming zelf is niet zo heel uitgebreid in opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Pussolini Probeer zoveel mogelijk geïsoleerde standleidingen te leggen en kunststof of geïsoleerde verdelers. Dat maakt in de toekomst koelen via dezelfde L/W of L/L WP mogelijk. Zorg verder dat je VV verdelers makkelijk om te bouwen zijn naar open verdelers, dus waarbij de pomp makkelijk te verwijderen is. Dat maakt de overstap naar een WP ook makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:10
De intergas comfort touch hadden wij ook. Best mooi en strak ontworpen maar had maar één functie: instellen van het aantal graden. Heb de app nooit geprobeerd en dus ook niet de combi met gateway. Zou aanraden om iets te vinden wat enkel als gateway naar HA fungeert. Vond het nogal duur, misschien omdat de leveranciers er hun eigen systeempje omheen willen bouwen. Misschien in het Smart Home forum meer tips?

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:30
CurlyMo schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:11:
@Pussolini Probeer zoveel mogelijk geïsoleerde standleidingen te leggen en kunststof of geïsoleerde verdelers. Dat maakt in de toekomst koelen via dezelfde L/W of L/L WP mogelijk. Zorg verder dat je VV verdelers makkelijk om te bouwen zijn naar open verdelers, dus waarbij de pomp makkelijk te verwijderen is. Dat maakt de overstap naar een WP ook makkelijker.
Ik heb toevallig net vloerverwarming in mijn nieuwe huis laten aanleggen, en heb ook een Intergas ketel (maar mijn huis is kleiner en nieuwer, dus een wat minder extreme variant). Een loodgieter die bij mij aan het werk was kwam met de tip om de pompen op de verdelers direct al weg te laten, dat zou beter zijn en toegegeven: tot nu toe lijkt het te werken. Ik woon er nog niet en ben nog bezig met ontluchten, maar ik heb goede hoop...

Waarom zou je eigenlijk voor een pomp kiezen als de ketel het zelf ook al aan kan? Enige nadeel die ik bij mijn oplossing heb kunnen ontdekken is dat het lastig is om het opstookprotocol uit te voeren. Mijn ketel gaat niet lager dan 30°C, terwijl je eigenlijk langzaam de temperatuur moet opbouwen (en daarna weer afbouwen). Dat gaat niet lukken, maar omdat het buiten nog relatief warm is heb ik goede hoop dat ook dat geen probleem gaat zijn.

Terugkomend op de vraag: ik heb ook gekeken naar een systeem dat integreert met Home Assistant, maar prioriteit nummer 1 is dat het ook zonder moet werken. Als ik het huis ooit wil verkopen moet het systeem gewoon werken en wil ik natuurlijk niet mijn Home Assistant achterlaten. En ook niet onbelangrijk: als Home Assistant op een dag stuk is wil ik niet ineens in de kou zitten. Het is al vervelend genoeg als ik de lampen op een andere manier moet gaan bedienen, maar als de verwarming ook nog uitvalt is het snel gedaan met de pret.

Ik ben nu voor Danfoss gegaan, inclusief de Zigbee koppeling. Het is nog niet geïnstalleerd, dus ik kan je niet vertellen of de integratie met Home Assistant werkend te krijgen is. Ik heb wel in iedere kamer een aparte thermostaat, waardoor Home Assistant niet meer dan monitoring en eventueel fine tuning is. Een alternatief dat ik gevonden had is Robot, dat is wat duurder maar zou wel moeten kunnen koppelen. Je hebt daarvoor een verder nutteloos display nodig, die is wel prijzig. Ik kon goedkoop aan het Danfoss systeem komen, scheelt in mijn situatie ruim €500 zonder het benodigde display voor Robot. De keuze was daardoor snel gemaakt. Verhuizen kost al genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:46
Voor een WP wil je inderdaad een pomploze (kunststof) verdeler en daarnaast korte groepen en dikke slangen.

Meteen pomploos is mogelijk riskant in die zin dat als er iets mis gaat (kapotte klep oid) waardoor er heet (SWW)water in je vvw-circuit komt, je vloer kapot is. Maar misschien kan dat op andere manieren voorkomen worden.

Bij korte groepen kun je denken aan 60-80m. Betekent natuurlijk ook meer groepen en een grotere verdeler. Daarnaast liefst dikke slangen (16 of 18mm). Beide zorgen ervoor dat het systeem beter werkt bij een lage aanvoertemperatuur en dat is weer veel gunstiger met een WP dan hogere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Vloerverwarming, 1 keer aan en niet meer uit voor het stookseizoen over is. Een thermostaat hoeft helemaal niets te kunnen behalve die temperatuur te meten en zorgen dat het zo blijft.
Over het verbruik monitoren, je kunt met een warmteverliesberekening uitrekenen hoeveel verbruik je straks hebt als je klaar bent met isoleren. Daarmee bepaal je het vermogen van je warmtepomp, niet met historisch verbruik.
Je verliest een bepaalde hoeveelheid warmte, die moet er weer ingestopt kunnen worden, dat moet je warmtepomp kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Je hebt ook een Tado systeem hiervoor geloof ik. Heb zelf trouwens gekozen om vloerverwarming niet smart te maken. Je laat deze doorgaans continu aanstaan in het stookseizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geim
De Intergas Extreme is een Opentherm ketel, als je die met HA wilt benaderen kun je dat via een gateway doen: [OTGW] OpenTherm gateway Mogelijk dat er ook thermostaten zijn die rechtstreeks met HA praten, ik heb ze niet kunnen vinden (paar jaar geleden).

Wat @BRAINLESS01 zegt klopt, probeer de pomp bij de vloerverwarming weg te laten (wel je t-max van de ketel flink beperken). Als je installateur dat niet wil, neem dan een verdeler waarbij de pomp later verwijderd kan worden en je de eventuele WP rechtstreeks op de verdeler aansluit.
Deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xY0uhH_uo0LIyj1cwg-BOR3N4BQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xpXKnW0S7cyJk0yNSAR0vccy.jpg?f=user_large

En niet deze: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bbu2w0W3IiM0OZIEZCwRiAjmBJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Om5IgLxYZKobHfO1FKP4WSEo.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staat een tabel vermogen per m^2 vs hoh afstand: https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 20:25
Anomi schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:40:
Voor een WP wil je inderdaad een pomploze (kunststof) verdeler en daarnaast korte groepen en dikke slangen.

Meteen pomploos is mogelijk riskant in die zin dat als er iets mis gaat (kapotte klep oid) waardoor er heet (SWW)water in je vvw-circuit komt, je vloer kapot is. Maar misschien kan dat op andere manieren voorkomen worden.

Bij korte groepen kun je denken aan 60-80m. Betekent natuurlijk ook meer groepen en een grotere verdeler. Daarnaast liefst dikke slangen (16 of 18mm). Beide zorgen ervoor dat het systeem beter werkt bij een lage aanvoertemperatuur en dat is weer veel gunstiger met een WP dan hogere temperaturen.
Hoe zou er nu SWW water in het vloerverwarming gedeelte kunnen komen? Zeker bij een nieuwe ketel is dat eigenlijk uitgesloten.
Verder met je eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geim
Tim123 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:46:
[...]

Hoe zou er nu SWW water in het vloerverwarming gedeelte kunnen komen? Zeker bij een nieuwe ketel is dat eigenlijk uitgesloten.
Verder met je eens
Bij een systeem met een 3-weg klep gaat na WW vraag de 3 weg klep naar de verwarmingsstand en transporteert de ketel de restwarmte van de warmtewisselaar het verwarmingscircuit in.
Extreme 36 heeft echter geen 3-weg klep maar 2 warmtewisselaars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:42
Ik gebruik zelf een Google Nest thermostaat met een Intergas ketel. De Nest kan ik op het apparaat zelf bedienen, via een app, via een website én ook nog via Home Assistant.
Ik heb voor de Nest gekozen omdat ik het een mooi ontwerp vind :) en omdat deze OpenTherm ondersteund.
Ongetwijfeld zijn er andere thermostaten waarmee (vrijwel) hetzelfde mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMrH
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-08 22:57
Wij hebben ook de Intergas Xtreme 36. Deze voedt ook de vloerverwarming op de BGG, helaas wel met de verdeler met zo te zien vaste pomp zoals @Geim hierbove naangeeft niet te nemen.

Bij de aanschaf van de ketel "kregen" we er ook die mooie strakke thermostaat erbij, de comfort touch. M.i. was die ook te beperkt en ik heb later de "Intergas gateway II voor comfort touch" aangeschaft waarmee mbv de bijbehorende app ook een kalender functie hebt zodat we de temp 's nachts, of eigenlijk al een uur voor het naar bed gaan, op 18 graden kunnen zetten, en de volgende dag (pas net voor ik thuis kom, mijn vrouw trekt liever een trui aan dan te stoken :X ) op 20.

The box said 'requires Windows 95 or better', so I installed Linux...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:49
@Pussolini ,wat ik heb gedaan, in een ander soort huis (2 onder 1 kap, jaren 70): VVW benedenverdieping met L/W WP (CV in jouw geval), een verdeler van de VVW op zolder gezet en een lus naar de badkamer, LL/WP op de verdieping.

Ik heb elektrisch overwogen voor de badkamer, maar omdat de WP toch draait dacht ik dat dit het beste, goedkoopste, resultaat zou leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pussolini
Ik denk dat we hier op uit komen, uiteindelijk. Enige "obstakel" is dat de badkamer pas over minstens 2 jaar wordt verbouwd. We hebben dus een tussenoplossing nodig. Ik was aan het kijken naar een elektrische radiator, maar toen kwam ik dit tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMQ9AYih_Psg939SKH00hqGDDXM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OG59mHvjVTtqP2qFcl2MhQNG.webp?f=user_large

Een elektrische verwarmingsunit die we in de huidige, relatief nieuwe designradiator kunnen pluggen. Ik kan er alleen niet heel veel ervaringen van vinden en moet even uitzoeken hoe je bepaalt welk wattage je nodig hebt. Dit zou voor in de tussentijd namelijk wel een hele mooie oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrKite
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:13
Verwacht er geen wonderen van. Wij hebben ook zo'n elektrische verwarming in de badkamer. Het duurt wel even voordat de radiator warm is (wij zijn heteluchtverwarming gewend, misschien dat dat wat over onze verwachtigen zegt). Maar wij hebben het dan ook alleen maar voor wanneer het heel erg koud is.

Een radiator kan een bepaald vermogen afgeven. Als je het type weet dan weet je ook wat het afgegeven vermogen is en dus welke elektrische verwarmingsunit je moet hebben. Vergeet niet gedestileerd water te gebruiken. Koelvloeistof kan ook, schijnt dat het iets beter zou moeten werken, maar ik betwijfel het.

[ Voor 8% gewijzigd door MrKite op 14-10-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Thanks. Alternatief zou toch een "gewone" elektrische radiator zijn, denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:13
Afhankelijk van de indeling van je badkamer kun je ook een infrarood paneel overwegen. Ik heb er één hangen tegenover de douche met een KlikAnnKlikUit bediening net naast de douche. Als het koud is, zet ik die na het douchen ongeveer 1 minuut aan. Ik word direct warm ( de ruimte niet) en kan dan mijn badkamerritueel afronden. Energieverbruik bij dergelijke opstelling is verwaarloosbaar.

Just my 2 cents though ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-09 10:49
S.J.Onnie schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:36:
Afhankelijk van de indeling van je badkamer kun je ook een infrarood paneel overwegen. Ik heb er één hangen tegenover de douche met een KlikAnnKlikUit bediening net naast de douche. Als het koud is, zet ik die na het douchen ongeveer 1 minuut aan. Ik word direct warm ( de ruimte niet) en kan dan mijn badkamerritueel afronden. Energieverbruik bij dergelijke opstelling is verwaarloosbaar.

Just my 2 cents though ;)
Brrr.. Als je badkamer ruimte niet verwarmd word, dan is alles dat je aanraakt nog eens extra koud als je uit de douche komt.
Daarnaast kan koude lucht minder vocht opnemen dan warme, dus dan zal je veel meer stoom en condens krijgen. Dus ook nog eens meer kans op schimmel.
Of heb je nog een warmtebron en is de IR als bijverwarming?

Wijzelf gebruiken momenteel gewoon een los elektrisch kacheltje maar zijn recent een elektrische handdoekradiator gaan kopen (nog niet in gebruik) met een blaasfunctie.
Mijn schoonouders hebben dit en we vonden dit aangenaam omdat je ook even snel wat warme lucht kan blazen wanneer je je tanden staat te poetsen.
Met genoeg Wattage warmt het ook vlotjes de ruimte op.

[ Voor 17% gewijzigd door nightgold op 14-10-2023 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Wij hebben ook al jaren niets anders dan een infraroodpaneel in de badkamer. Dat werkt prima. Even aan en het voelt warm. Meer is niet nodig bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pussolini schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Ik denk dat we hier op uit komen, uiteindelijk. Enige "obstakel" is dat de badkamer pas over minstens 2 jaar wordt verbouwd. We hebben dus een tussenoplossing nodig. Ik was aan het kijken naar een elektrische radiator, maar toen kwam ik dit tegen.

[Afbeelding]
Ik heb ook wel eens naar zoiets gekeken voor het verstoken van teveel opgewekte stroom (ja, ik weet het, geen goed idee), maar ik kan me indenken dat dit niet echt werkt als er ook geen flow door de radiator is. Zeker bij een designradiator.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.J.Onnie
nightgold schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:42:
[...]

Brrr.. Als je badkamer ruimte niet verwarmd word, dan is alles dat je aanraakt nog eens extra koud als je uit de douche komt.
Daarnaast kan koude lucht minder vocht opnemen dan warme, dus dan zal je veel meer stoom en condens krijgen. Dus ook nog eens meer kans op schimmel.
Of heb je nog een warmtebron en is de IR als bijverwarming?
*snip*
Dat valt reuze mee. Ik weet niet wat jij allemaal aanraakt in de badkamer want ik kom niet veel verder dan mijn tandenborstel en mijn handdoek. Ik ga natuurlijk niet met mijn bips tegen de tegelwand staan :)

De badkamer krijgt een klein beetje warme lucht van de heteluchtverwarming. Dat houdt niet over dus vandaar het IR paneel.

De badkamer is voorzien van afzuiging die reageert op vocht en vieze luchtjes (Blauberg) dus daar maak ik mijn geen zorgen over.

Zoveel huizen, zoveel situaties. Ik claim niet dat het IR paneel zaligmakend is. De optie is alleen bedoeld om @Pussolini een breder keuzepalet te bieden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:20
Hier een klassieke badkamerlamp. Ja, gebruikt stroom (2000W) maar die 10 minuten dat ie aanstaat heerlijk warm. Nieuw is niet altijd beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2vhhF1REYvmAPGtjvG_E1WEE_8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/24fRc4uYpszaBg5Zd1RCdDTi.jpg?f=user_large

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

geldersscheepje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:15:
Hier een klassieke badkamerlamp. Ja, gebruikt stroom (2000W) maar die 10 minuten dat ie aanstaat heerlijk warm. Nieuw is niet altijd beter.
Daarom hebben wij een Zweedse fakkel in de badkamer staan. Er gaat er eentje aan voor het douchen, en als je er uit komt is het heerlijk warm.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
FirePuma142 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Daarom hebben wij een Zweedse fakkels in de badkamer staan. Er gaat er eentje aan voor het douchen, en als je er uit komt is het heerlijk warm.
Co gestuurde afzuiging dan zeker? Niet op vocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Nou, IR is zeker een optie die meegenomen wordt hoor. Als we een IR spiegel zouden nemen en een vrechthoekige die aan de wand kan, hebben we eigenlijk het looppad wat gebruikt wordt in de badkamer wel afgedekt.

Enige waar je dan nog mee zit is inderdaad condens en schommelwering. Aan de andere kant, daar is de afgelopen 100 jaar niets aan gedaan in dit huis en er komt type D ventilatie in, al zal dat nog een maand of wat op zich laten wachten.

Ok. Als we uit gaan van vloerverwarming in de toekomstige badkamer, zouden we nu een IR spiegel kunnen uitzoeken die mooi genoeg is om in de nieuwe badkamer te verwerken en daarnaast een IR-paneel zoeken die aan de wand kan, en later evt op bijv de werkkamer kan hangen.

Dat wordt weer googlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:33
Wij hebben deze: https://www.amazon.nl/EMK...ingspatroon/dp/B0B568KQV3 zijn er in twee kleuren en diverse wattage.

En dat werkt uitstekend voor ons. Binnen 20 minuten is de radiator goed op temperatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door TwingyTwingy op 14-10-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
TwingyTwingy schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:40:
Wij hebben deze: https://www.amazon.nl/EMK...ingspatroon/dp/B0B568KQV3 zijn er in twee kleuren en diverse wattage.

En dat werkt uitstekend voor ons. Binnen 20 minuten is de radiator goed op temperatuur.
Weet je toevallig welke radiator je hebt? En krijg je er de badkamer ook mee warm, of alleen de handdoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39
Geim schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:50:
[...]

Bij een systeem met een 3-weg klep gaat na WW vraag de 3 weg klep naar de verwarmingsstand en transporteert de ketel de restwarmte van de warmtewisselaar het verwarmingscircuit in.
Extreme 36 heeft echter geen 3-weg klep maar 2 warmtewisselaars.
Hier klapt ook gewoon 55 graden het verwarmingssysteem (en dus de vloer onder de ketel) in, maar dat is binnen 10 seconden onder de 40 graden vanwege koude retour.
Intergas HRE, de oudere broer van de Xtreme, ook zonder 3-weg klep. Het is 1 warmtewisselaar met 2 circuits erdoor. De Xtreme heeft een tweede wisselaar om extra warmte uit de rookgassen te winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:55
Pussolini schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:55:
Ik was aan het kijken naar een elektrische radiator, maar toen kwam ik dit tegen.
Er zijn al heel wat reacties, maar ik denk dat dit niet gaat doen wat je wilt. En minstens net zo onzuinig is als een elektrische radiator of IR-paneel. COP1, maar zoals al gezegd werd, de warmte moet eerst die radiator in, voordat die de warmte weer uitstraalt en ik denk daarom onzuiniger dan een gewoon elektrische radiator (al moet die ook eerst warm worden) en een IR-paneel (direct warmte, ook direct koud bij uitzetten).
nightgold schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:42:
Hoe groot is de badkamer? Ik heb een kleine badkamer die juist door het douchen an sich verwarmd. Ja, er hangt condens en de tegels zelf blijven koud.
Maar, als de badkamer zo groot is dat die dus niet opwarmt door de warmte gegenereerd door de douche, kan ik me er iets bij voorstellen dat je soms een extra warmtebron nodig hebt.

Ik denk dat ik voor een IR-paneel zou gaan en inderdaad misschien in spiegelvorm, dat het een blijvertje kan worden en niet alleen maar tijdelijk.

Succes.

(Overigens zijn al deze oplossingen moeilijk verklaarbaar in het geheel van 'naar energieneutraal', omdat dit dus allemaal onzuinige oplossingen zijn... ;))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pussolini
De weg naar een energieneutraal leven gaat niet over rozen :P.

Energieneutraal gaan we pas over een jaar of wat zijn, en in de tussentijd moet het wel bewoonbaar worden én betaalbaar blijven. Dat maakt dat we soms uit moeten wijken naar wat onzuinigere opties inderdaad.

De badkamer is én vrij groot én wordt ijskoud, dus verwarming daar is wel echt een vereiste. Maar we zitten er al de hele avond voer te dubben en IR lijkt inderdaad the way to go, ook omdat we de spiegel kunnen blijven gebruiken en het grotere paneel in een andere kamer kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
[...]
Als verlaatte reactie op de korte discussie "wil je liever een slimme thermostaat die alles zelf regelt, of een domme thermostaat die je met HA aanstuurt": Ik ben nu bezig met het plugwise systeem. Thermostaat + ketelunit kunnen zichzelf prima redden, ook zonder verdere domotica, maar ze hebben tegelijk een goede API waardoor je het zo aan HA kan koppelen.
Ondersteunt ook nog zonering (=je kan de verwarming in een werkkamer aanzetten zonder dat de woonkamer ook meteen aan moet). Bezien de omvang van jullie huis lijkt me dat, welk systeem je ook kiest, een vrij nuttige feature.

[ Voor 14% gewijzigd door onkl op 15-10-2023 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

onkl schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:33:
[...]

Als verlaatte reactie op de korte discussie "wil je liever een slimme thermostaat die alles zelf regelt, of een domme thermostaat die je met HA aanstuurt": Ik ben nu bezig met het plugwise systeem. Thermostaat + ketelunit kunnen zichzelf prima redden, ook zonder verdere domotica, maar ze hebben tegelijk een goede API waardoor je het zo aan HA kan koppelen.
Ondersteunt ook nog zonering (=je kan de verwarming in een werkkamer aanzetten zonder dat de woonkamer ook meteen aan moet). Bezien de omvang van jullie huis lijkt me dat, welk systeem je ook kiest, een vrij nuttige feature.
Maar tegelijkertijd krijg je ook onverwacht updates, gaat alle data automatisch naar hun cloud en ging het de afgelopen jaren financieel niet zo heel goed met Plugwise.
Er is aan apart Plugwise topic voor meer info: Plugwise Adam
Plugwise Home Automation (Adam, Tom & Lisa)

[ Voor 3% gewijzigd door fenrir op 15-10-2023 11:15 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pussolini
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFgiTGGAiuRhGsKd7QfsierNsQk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVwt4s7AOm8lcAqKXKvrfvX0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwNUt0lcTF-7H_QBrPuCe4EaRc4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSNMAqqbQ0cwbutg51Bg7ACI.jpg?f=fotoalbum_tile

Kak.

Geen flauw idee of het regenwater of badkamerwater is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
Pussolini schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:45:

Kak.

Dat kun je ruiken. Zeepluchtje? Badkamerwater! Geurloos? Waarschijnlijk regenwater :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
Pussolini schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:45:
[Afbeelding][Afbeelding]

Kak.

Als de badkamer erboven zit (tweede foto = onderzijde van plafond?) kan het toch geen regenwater zijn? Misschien is afvoer beetje verschoven door werkzaamheden. Inspecteren en opnieuw kitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pussolini
Toke_gt schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

Als de badkamer erboven zit (tweede foto = onderzijde van plafond?) kan het toch geen regenwater zijn? Misschien is afvoer beetje verschoven door werkzaamheden. Inspecteren en opnieuw kitten?
Wij hebben al heel vroeg geleerd niet dat soort aannames te doen. En het is gek dat hij nu lekt want de badkamer is al tijden niet gebruikt omdat we er niet wonen, maar het regent wel heel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
Pussolini schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:51:
[...]

Wij hebben al heel vroeg geleerd niet dat soort aannames te doen. En het is gek dat hij nu lekt want de badkamer is al tijden niet gebruikt omdat we er niet wonen, maar het regent wel heel hard.
Hm ja, klinkt logisch. Al kan er natuurlijk altijd wat water in de leiding hebben gestaan wat is gaan lekken na een verschuiving van de buis.
De plek ziet er gek uit voor ingewaaide regen en als er een verdieping boven zit, zou je op z’n minst daar ook dat regenwater verwachten? Het heef ook wel echt gedruppeld, te zien aan de kleine spetters eromheen.
Als je er wat keukenpapier of toiletpapier oplegt, welke kleur heeft het dan? Is het wel water? (En geen olie, verf etc).

[ Voor 16% gewijzigd door Toke_gt op 15-10-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:52
Of het is HWA dat inpandig verplaatst wordt ^^

... Overigens gebeurd precies dat wel bij ons bak over een 40cm dwars door beton. Een simpele zijwaartse uitloop die groot genoeg is was te moeilijk, dus hebben ze ook een mini collectieputje gebouwd op het dak.. Rare lui die dit ontworpen hebben in 1965.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
Hier klapt ook gewoon 55 graden het verwarmingssysteem (en dus de vloer onder de ketel) in, maar dat is binnen 10 seconden onder de 40 graden vanwege koude retour.
Gaat de circulatiepomp dan standaard aan na WW vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:33
Pussolini schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:06:
[...]

Weet je toevallig welke radiator je hebt? En krijg je er de badkamer ook mee warm, of alleen de handdoeken?
Ja deze: https://www.tegeldepot.nl...raciet-1817x600-m-o-aansl
Badkamer (5m2) wordt er uitstekend warm mee. We gebruiken hem in combinatie met een slimme stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:10
Heb je eigenlijk ook foto's van de gevel? Hoe ziet het huis er nu van de buitenkant uit?

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:39
Geim schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

Gaat de circulatiepomp dan standaard aan na WW vraag?
Nee, ketel is aan het verwarmen 's morgens en moet het systeem van 19 graden naar 40 graden brengen. Dat duurt zo'n anderhalf uur, en als ik dan tussentijds even 5 minuten onder de douche stap wordt de wisselaar 55 graden. Als de ketel daarna weer verder gaat met verwarmen gaat er kleine hoeveelheid water van 55 graden het systeem in, maar dat wordt al snel afgekoeld door de koude retour.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Update tijd gok ik? Hoe is het met dat waterballet afgelopen? Er is in de tussentijd veel regen gevallen en er zal vast ook wel een keer gedoucht zijn. Zijn jullie er al uit wat het is?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Pussolini
Ondertussen in de archeologie....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFlQUvZQSd66nP-VUOqtYOxQ8s0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFZ7QUWCWQwiwT0c77tCvyi6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1RkqzvzpqPKxwnOMUZigonCAIo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sppHm7or0pb5cpHH6iTRe0l3.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is de woonkamer die uitgegraven wordt. Op willekeurige plekken zitten super oppervlakkige dwarse muurtjes onder de grond, die niet zo diep gaan als de fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
Resten van oude tussenmuren, inbouwkasten, kolenkasten, haard of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Graven van een middeleeuwse kerk?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
Brandstoftankfunderingen (3x woordwaarde :) )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Pussolini schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:52:
Ondertussen in de archeologie....

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit is de woonkamer die uitgegraven wordt. Op willekeurige plekken zitten super oppervlakkige dwarse muurtjes onder de grond, die niet zo diep gaan als de fundering.
Dat rode blik ook in die zandbak :D

prachtig _/-\o_

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Pussolini
paQ schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:46:
[...]

Dat rode blik ook in die zandbak :D

prachtig _/-\o_
Dit is een net huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
S.J.Onnie schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:17:
Brandstoftankfunderingen (3x woordwaarde :) )
Brandstoffentankenfunderingen dan;)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Pussolini
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFRxihev8C4IGBc8Hgzp2nB27Ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okFT3CYIK4tu5dRrUXaTusZe.jpg?f=fotoalbum_large

The gift that keeps on giving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Leuk he? een oud huis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Gewoon volpleuren met beton toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Waarschijnlijk niet, waar laat je dan je isolatie? en als je schuimbeton neemt dan is dat op de ene plek veel dunner dan de andere. Dus dat werkt ook niet.

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste