• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Is er hier iemand met een Plugwise Adam?
Ik sta op het punt om er een te kopen en ik vraag me af of het mogelijk is om deze op te nemen in mijn HA systeem. Ik weet dat je bij de Smile p1 en de stretch 2 dit dmv een xml file kan doen.
Weet iemand of dit mogelijk is bij de Adam?

• roel_hendr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02-2021
Yes, heb er eentje die aantal zones regelt mbv aantal Toms, Floors, Lisa's en Plugs. Heb zelf een Homey en zijn daar aan het onderzoeken of we een app kunnen bouwen voor Plugwise HA. Er is dus een API waarmee met de Adam gepraat kan worden, dus neem ook aan dat die voor HA zou werken. Zelf (nog) geen ervaring mee.

• akatar
  • Nu online
roel_hendr schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:15:
Yes, heb er eentje die aantal zones regelt mbv aantal Toms, Floors, Lisa's en Plugs. Heb zelf een Homey en zijn daar aan het onderzoeken of we een app kunnen bouwen voor Plugwise HA. Er is dus een API waarmee met de Adam gepraat kan worden, dus neem ook aan dat die voor HA zou werken. Zelf (nog) geen ervaring mee.
Kijk, dat is goed nieuws.
Heb je meer info over de api of een link waar je de info kan vinden??

• juptache
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Goed om te lezen dat er een API is. Ga zelf volgende week Adam en een aantal Toms en Lisa’s installeren. Is er ergens een plek waar ik kan helpen met de Homey app?

• roel_hendr
Ja, op Slack:

https://athomcommunity.slack.com

Maak even een account aan en geef jouw ID door. Dan voeg ik je toe aan de Plugwise HA groep.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 10:24
@roel_hendr zou je mij kunnen toevoegen? heb je DM gestuurd met mijn e-mail en naam

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:20
Ik probeer er achter te komen of de Plug nu ook gebruikt kan worden om een vloerverwarming pomp te schakelen in een systeem met Adam als controller. Uit jouw reactie hier begrijp ik dat je een Plug gebruikt. Kun je bevestigen dat je die Plug als onderdeel van een thermostaat zone kunt gebruiken?

Bedankt!

• roel_hendr
Middachten schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:16:
[...]

Ik probeer er achter te komen of de Plug nu ook gebruikt kan worden om een vloerverwarming pomp te schakelen in een systeem met Adam als controller. Uit jouw reactie hier begrijp ik dat je een Plug gebruikt. Kun je bevestigen dat je die Plug als onderdeel van een thermostaat zone kunt gebruiken?

Bedankt!
Ja dat werkt. Je kunt een Plug en een Lisa in een pompgroep en zone zetten. De Plug zit achter de pomp en deze wordt geschakeld door de Adam zodra de Lisa warmte vraagt

• Middachten
Bedankt voor de reactie.

Ik heb ondertussen een complete set besteld en ga dit weekend maar eens aan het sleutelen.

Hopenlijk gaat dit een eind maken aan de jarenlange discussies over "waarom is het koud in de keuken?" of het hoger zetten van thermostaten in de kamer om de studiekamer warm te krijgen....

• akatar
  • Nu online
Middachten schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:36:
Bedankt voor de reactie.

Ik heb ondertussen een complete set besteld en ga dit weekend maar eens aan het sleutelen.

Hopenlijk gaat dit een eind maken aan de jarenlange discussies over "waarom is het koud in de keuken?" of het hoger zetten van thermostaten in de kamer om de studiekamer warm te krijgen....
Nadeel is (voor zover ik weet) dat er geen plugin voor is. niet voor homeseer/fibaro/domoticz etc.
Voor zover ik weet zit die er ook niet aan te komen, dus een koppeling met bv je alarm systeem zit er niet in.

Mocht het wel zo zijn, hoor ik dit graag.

• roel_hendr
Er wordt nagedacht over een app voor Homey. Mocht er iemand geinteresseerd zijn om hieraan mee te werken of ervaringen delen, dan voeg jezelf toe aan https://athomcommunity.slack.com en geef mij even je Slack ID/Naam. Dan voeg ik je toe aan het plugwise_ha channel.

Zodra er een koppeling is met Homey dan is alles mogelijk. Google Assistant, Alexa, geofencing, noem maar op

[Voor 17% gewijzigd door roel_hendr op 18-01-2019 12:17]

• soepah
@Middachten en @roel_hendr; jullie zijn beiden tevreden gebruikers van het plugwise systeem inmiddels? kunnen jullie een update geven over wat jullie hebben draaien en wat volgens jullie de voor / tegens zijn?
Daarnaast, hebben jullie voorbeelden / screenshots van de adam (web)interface?

• akatar
  • Nu online
En natuurlijk, is er inmiddels een plugin ergens voor beschikbaar om deze sets aan te sturen? mijn inziens is de plugwise oplossing niet bruikbaar als je deze niet in een domoticasysteem kan inbouwen.

• Middachten
Even een korte reactie, ik ga dit weekend een uitgebreidere review schrijven:
- ik had het systeem snel werkend
- behalve de woonkamer/vloerverwarming
- simpel te installeren en opstarten
- er is geen info te vinden over hoe de Plug in dit systeem te gebruiken
- de regeling lijkt goed te werken in mijn systeem (stadsverwarming) behalve de vloerverwarming pomp dus...

Ik heb nog geen contact kunnen zoeken met de Plugwise helpdesk dus voorlopig hebben ze nog het voordeel van de twijfel (het kan goed zijn dat ik te dom ben om de juiste setup met Plug te maken :) )

• akatar
  • Nu online
Middachten schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:06:
Even een korte reactie, ik ga dit weekend een uitgebreidere review schrijven:
:)
Kan niet wachten om deze te lezen

• soepah
Ik heb inmiddels de plugwise maar besteld en gisteren is deze geleverd. Gisteravond kort even aangezet (nog niet aangesloten op de aan/uit ketel) en wat testjes gedaan.
voorlopige observaties:

1. firmware had een update nodig om met aan/uit ketel te kunnen werken, duurde ca 5 a 10 minuten maar ging probleemloos.
2. koppeling van de app had wat voeten in aarde (je moet continue het ID bij de hand hebben, dit is een code van ca 8 karakters. Na koppeling ging het aardig.
3. Koppeling van 1 Lisa draadloze thermostaat ging ook soepel en out of the box.
4. web interface is strak en overzichtelijk, niet heel uitgebreid. wat moet werken werkt goed.
5. algeheel installatie is vrij eenvoudig, al is er een mismatch tussen de handleidingen die online staan en die je bijgeleverd krijgt
6. mbt tot aan/uit schakeling geeft de handleiding andere waardes voor ketel temperatuur dan de interface zelf. dit is verwarrend en hiervoor heb ik een vraag gesteld aan de service desk.

ik heb nog niet getest of gekeken naar of ik manueel via web-requests iets van een API zou kunnen ontdekken, weet ook niet of dat gaat lukken.

• akatar
  • Nu online
soepah schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:22:
Ik heb inmiddels de plugwise maar besteld en gisteren is deze geleverd. Gisteravond kort even aangezet (nog niet aangesloten op de aan/uit ketel) en wat testjes gedaan.
voorlopige observaties:

1. firmware had een update nodig om met aan/uit ketel te kunnen werken, duurde ca 5 a 10 minuten maar ging probleemloos.
2. koppeling van de app had wat voeten in aarde (je moet continue het ID bij de hand hebben, dit is een code van ca 8 karakters. Na koppeling ging het aardig.
3. Koppeling van 1 Lisa draadloze thermostaat ging ook soepel en out of the box.
4. web interface is strak en overzichtelijk, niet heel uitgebreid. wat moet werken werkt goed.
5. algeheel installatie is vrij eenvoudig, al is er een mismatch tussen de handleidingen die online staan en die je bijgeleverd krijgt
6. mbt tot aan/uit schakeling geeft de handleiding andere waardes voor ketel temperatuur dan de interface zelf. dit is verwarrend en hiervoor heb ik een vraag gesteld aan de service desk.

ik heb nog niet getest of gekeken naar of ik manueel via web-requests iets van een API zou kunnen ontdekken, weet ook niet of dat gaat lukken.
http://domoticx.com/plugwise-stretch-2-0-links-en-bestanden/

probeer deze maar eens, in het bijzonder:
http://192.168.1.49/core/modules
http://192.168.1.49/core/appliances
(maar dan met jouw ip natuurlijk)

• soepah
Thanks, gaat dit ook met de Adam? (zag wel dat de onderliggende hardware 'smile' genoemd ook voor de stretch is).
Zal het eens proberen.

• akatar
  • Nu online
soepah schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:14:
Thanks, gaat dit ook met de Adam? (zag wel dat de onderliggende hardware 'smile' genoemd ook voor de stretch is).
Zal het eens proberen.
Dit werkt ook op de adam.
Ik weet alleen nog niet hoe ik deze extern kan aansturen.

• akatar
  • Nu online
soepah schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:22:
voorlopige observaties:

Gebruik je een Anna in de woonkamer of een Lisa?
Ik ga ergens in de lente over op zone gericht verwarmen aangezien ik de komende winter meer de houtkachel ga gebruiken.
Snap alleen nog niet goed of de Anna goed gaat werken icm Adam en zone sturing.

• soepah
@akatar ik gebruik momenteel als soort 'testfase' een adam + lisa. anna vind ik te duur voor wat het brengt.
Zie wel dat de lisa een wat hogere temperatuur aangeeft dan mijn standaard thermostaat (e-thermostaat). (delta van 1,5 graad vind ik redelijk veel).

• akatar
  • Nu online
@soepah
Anna kost 99 euro. lisa 89 euro
Kan je de afwijkende temp niet callibreren/afstellen?

• soepah
ik zie hier staan: https://www.plugwise.com/nl_NL/products/anna kosten 250 euro.
Vind ik nogal veel. daarnaast is anna meer een standalone thermostaat en zijn de lisa's draadloos te verbinden via zigbee met de adam. dat was een van de features waarom ik voor een lisa koos.

• DaWoe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-03 18:17
Goedendag,
Ook ik ben voornemens de hele set aan te schaffen (2 Tom's, 2 Lisa's en een Adam) en twijfelde over de Anna door de prijs. Ik ga dit forum dus met interesse volgen.
Ik heb nu 2 weken een Honeywell Lyric t6 hangen, maar zowel de thermostaat als de app werken niet naar behoren (app helemaal niet, helpdesk niet bereikbaar).
De aanbieding van athom voor 99 euro had ik nog niet gevonden en twijfelde een beetje omdat deze dus 100 tot 150 euro afwijkt van de andere aanbieders (when it seems to good to be true, it usually is). Gisteren toch maar besteld omdat het het geen Chinese webshop is o.i.d. dus ben benieuwd.

Ik ben erg benieuwd naar de review van Middachten. En of je in het zonesysteem ook data kunt uitlezen/loggen. (Wellicht Icm de Homey?) Dus wanneer gaat de CV aan, wanneer komt de ruimte op de ingestelde temperatuur. Wat is de huidige temperatuur van een ruimte en het temperatuurverloop van de Lisa, etc.

• soepah
Ik heb even een python scriptje gemaakt mbhv de tips van @akatar die ik middels een cronjob repeterend aanroep om mijn Adam uit te lezen
voorlopig doet hij niks anders dan de gemeten temperatuur en de setpoint in domoticz te gooien

https://github.com/stefboerrigter/plugwise-python/

• akatar
  • Nu online
Het grootste probleem is dat er geen plugin te vinden is voor dit systeem. voor geen enkel systeem. Wat ik begrijp kan je bij homey de adam toevoegen maar niet icm de tom's en lisa's. die kan je wel apart toevoegen aan de homey omdat dit zigbee is. Maar volgens mij gaat het systeem dan niet werken zoals het hoort.
Om deze reden is mijn interesse in de plugwise oplossing ook behoorlijk afgenomen en neig ik nu naar honeywell evohome.

Een systeem met diverse zones die je niet extern kan aansturen (alarm aan, zones uit etc) heeft voor mij geen enkele waarde.

Maar goed, het is nog geen zomer (dan ga ik een systeem installeren) mocht er dan ergens een volwaardige plugin te krijgen zijn, zal het waarschijnlijk wel plugwise worden. Ik ben helaas niet in staat om zelf iets te ontwikkelen.

[Voor 17% gewijzigd door akatar op 01-02-2019 18:42]

• soepah
Ik heb inmiddels een eerste weekend stoken met plugwise achter de rug, en dat verliep niet vlekkeloos :(.
Zondag ochtend leek het wel een sauna in m'n woonkamer, had de adam staan stoken zonder warmtevraag. Inmiddels in contact met support hoe dit kan en of ze dit gaan fixen. zo niet gaat de boel retour.
Indien hij niet retour gaat ben ik zelf wel geneigd om de plugin voor domoticz te schrijven voor mijzelf en te publiceren voor wie deze wil gebruiken.

• akatar
  • Nu online
Mijn ervaringen zijn niet veel beter, helaas. het was hier ook meer prutswise dan plugwise.
Alleen pak ik het altijd wat kleiner aan, beter dan 1000 euro uitgeven en dat het dan niet werkt.

Ben paar weken terug begonnen met een Adam en deze tussen mijn toon en mijn ketel geplaatst. Dit werkte voor geen meter, via de inlog van support kreeg ik te horen dat adam geen opentherm ketel kon vinden, vreemd want dat is mijn ketel al jaren. Na lang gepruts hebben ze er een andere firmware in gezet die "dwangmatig" op opentherm staat. En dat werkte inderdaad.

Volgende stap, de toon vervangen voor een lisa of een anna, de lisa viel direct af aangezien je deze alleen op batterijen aan de muur kan hangen en niet gevoed, het werd dus een anna.

Het bleek direct dat de temp instellingen van adam en anna voor dezelfde zone ongelijk waren, dat zou niet kunnen en ook werd het koud in huis, de kachel ging niet meer aan.

opnieuw werd er door plugwise ingelogd en bleek dat anna op aan/uit stond ipv opentherm. heel bijzonder aangezien adam met mijn ketel met opentherm praat en anna alleen met adam praat...
Maar het bleef koud in huis en dankzij de grafiek kon je zien dat adam en ook anna een keteltemp vroeg van 30 graden, hier verwarm ik mijn huis niet mee, ingesteld stond 70 graden dus iets gaat er mis..

na lang heen en weer mailen met plugwise kreeg ik nog een laatste mail wat eigenlijk mijn probleem is,
Oftewel de anna van de muur en nu maar honeywell evohome aangesloten...Blijkbaar staat het hele adam/lisa/tom in de kinderschoenen en moet je geluk hebben of het gaat werken en blijft werken.

Op zich jammer want het hele zigbee concept sprak mij wel aan

• soepah
Ik heb het ook niet groot aangepakt, juist minimalistisch: Ik had een Adam en een Lisa nodig om mijn huidige thermostaat te vervangen (Adam bij de ketel, en Lisa in de keuken).

De Lisa gaf sinds het issue ook een verspringende temperatuur (spikes) die na een reset weg waren. al met al ziet het er leuk uit maar is het volgens mij nog geen volwassen product. Jammer want dat kan je als bedrijf wel de kop kosten.

• cariba
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 13:16

cariba

while(alive) {breathe();}

Bij mij werkt het zeer goed. Ik stuur twee kleppen aan met een plug (kleine schakeling gebouwd) en een paar pompen ook met plugs. De truc die ik heb gedaan is de kleppen aan te melden als Circulatiepomp binnen de Plugwise configuratie. Verder heb ik geen Toms en Floors, maar met deze setup werkt het!

Bij mij heeft Plugwise support ook een firmware update gedaan voordat het Zigbee aanmelden goed ging. Maar daarna draait het als een zonnetje (en een heel stuk zuiniger!)

life would be much easier if we had the source code.

• akatar
  • Nu online
cariba schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:52:
Bij mij werkt het zeer goed. Ik stuur twee kleppen aan met een plug (kleine schakeling gebouwd) en een paar pompen ook met plugs. De truc die ik heb gedaan is de kleppen aan te melden als Circulatiepomp binnen de Plugwise configuratie. Verder heb ik geen Toms en Floors, maar met deze setup werkt het!

Bij mij heeft Plugwise support ook een firmware update gedaan voordat het Zigbee aanmelden goed ging. Maar daarna draait het als een zonnetje (en een heel stuk zuiniger!)
Dat is iets wat je dus vaak leest, je koopt het, het werkt niet en plugwise moet eerst op afstand de boel aan de gang helpen.

• soepah
Dat gevoel heb ik ook een beetje @akatar. Daarom besloten dat ik het spul retour stuur.
vond het verschil al vrij groot: kreeg de Adam met fw versie 2.x.4, Update naar 2.x.9 was beschikbaar maar nadat ik meldde dat mijn aan/uit ketel temperatuur alleen tussen -30 en +10 kon kreeg ik remote een upgrade naar 2.x.32.
Al deze tussenversies zijn dus niet officieel gepubliceerd en worden dus alleen op verzoek / melding geinstalleerd.

• akatar
  • Nu online
@roel_hendr Zal het eens een tijdje in de gaten houden, mocht je meer ervaringen en/of screenshots hebben, houd ik me aanbevolen.
Op dit moment heb ik dan wel besloten om niet voor plugwise te gaan ivm "te hoog hobby gehalte vanuit plugwise" maar misschien bedenk ik me nog.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb ook een Adam gekocht, tot nu toe tevreden, app geeft ook de huidige temperatuur aan en het schema is ook wel handig.

• soepah
Gebruik je OpenTherm of Aan/Uit?
Ik kwam er dit weekend achter dat mijn Adam (die ik gebruik als Aan/Uit) niet 100% aan/uit is. op het moment dat hij niet verwarmt (dus bv set-point op 20 Graden, temperatuur in de keuken is 21) schakelt de ketel continue aan/uit (dus gaat mijn ketel stoken). Nu via de helpdesk proberen te achterhalen waarom.

(ik noemde in mijn vorige posts dat het spul retour zou gaan, in overleg met hun helpdeks garanderen ze mij correcte werking dus heb ik ze nog wat tijd gegund om een en ander uit te zoeken en op te lossen).

• akatar
  • Nu online
Dan heb je blijkbaar een streepje voor, zodra ik Adam zelf mijn ketel laat aansturen gaat de "gevraagde keteltemp" ,deze komt vanuit de Adam, direct naar 0 en wordt het dus koud in huis.
(dit ligt bij de helpdesk)

De Anna heb ik al weggedaan aangezien die combi niet werkend te krijgen is, ben benieuwd of ik nog een reactie krijg van plugwise…...

Op deze manier maken zij de keuze om niet verder te gaan met hun :)

• Soldaatje
  • Niet online
Ik gebruik opentherm, maar je thermostaat hangt niet in de keuken toch?

• soepah
Mijn thermostaat (Lisa) hangt wel in de keuken, de Adam hangt bij de ketel. Echter gaat de Adam bepalen of er gestookt moet worden of niet gebaseerd op de input van de Lisa.

• Soldaatje
  • Niet online
soepah schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:19:
Mijn thermostaat (Lisa) hangt wel in de keuken, de Adam hangt bij de ketel. Echter gaat de Adam bepalen of er gestookt moet worden of niet gebaseerd op de input van de Lisa.
Misschien is het wel 21 graden maar daalt het wel, dan gaat adam vast stoken, en staat het vermogen van je ketel zo hoog dat die daling snel weer een stijging wordt.

• soepah
@Soldaatje; ik dacht dat eerst ook, echter om alles uit te sluiten heb ik de adam direct aan een multimeter gehangen (dus geen ketel) en toen de setpoint op 19 graden terwijl Lisa 21 aangaf.

De webinterface & App gaven aan dat er niet gestookt werd echter zag ik dat de Adam wel de weerstand over de aan/uit interface (die normaliter dus naar de ketel gaat) wisselt tussen oneindig (Overload) en ~2 a 3 Kilo Ohm. Indien ik de setpoint op 25 graden zet gaat de weerstand op deze draad naar ~3KOhm continue (stoken) zoals ook de webinterface & app aangeven dat de adam stookt.

Mijn vermoeden is dat er tijdens 'Uit' stand van de Adam er nog iets van Open Therm communicatie (discovery oid?) loopt om te communiceren met een ketel. Dit is voor mijn ketel in iedergeval voldoende om continue (dus 100%) te stoken.

• Soldaatje
  • Niet online
Heb je adam wel goed op de ketel aangesloten? Mijn Intergas heeft aparte aansluitingen voor opentherm of aan/uit.

• soepah
@Soldaatje; ja mijn huidige thermostaat die ik wou vervangen is ook aan/uit. ik heb de adam op deze kabels aangesloten

• Soldaatje
  • Niet online
soepah schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:38:
@Soldaatje; ja mijn huidige thermostaat die ik wou vervangen is ook aan/uit. ik heb de adam op deze kabels aangesloten
Staat adam dan op comfort, standard of eco?

• soepah
standard zonder de plugwise regeling

• Soldaatje
  • Niet online
soepah schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 16:40:
standard zonder de plugwise regeling
Je kan eco proberen met plugwise regeling, dan gaat hij minder snel aan

• soepah
Dat snap ik, echter ongeacht welke regeling stuurt hij in de OFF stand altijd mijn ketel aan. (ik heb een Aan/Uit ketel, waarbij het contact tussen de 2 polen verbroken dient te zijn).

• Double T
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 22:29
Ik heb in het Homey topic waar @roel_hendr eerder naar verwees ook een aantal tips mbt toegevoegd mbt het installeren van de Plugwise Adam op basis van mijn eigen ervaringen: https://community.athom.c...thom-app-beta-v1-0-0/8828

In combinatie met de Plugwise Adam app voor Homey (tijdgebaseerd schakelen van tapwater / overrulen van preset wanneer de ramen open staan); bevalt het systeem ons erg goed.

• Soldaatje
  • Niet online
Ik kan vandaag opeens niet van buiten huis bij de Adam komen, ik zie thuis wel wat er aan de hand is.

Update: thuis werkt het gewoon, heb voor de zekerheid poort 443 opengezet naar buiten met een poortmap, kan ik er morgen weer bij.

[Voor 39% gewijzigd door Soldaatje op 14-02-2019 21:23]

• Rik_
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-11-2022
Ik overweeg ook aanschaf v/h Plugwise systeem (hoewel ik hier wat wisselende ervaringen lees...). Ik zoek alleen wat informatie over de datalogging binnen het Plugwise systeem zelf (dat doet het systeem ook - ik wil nog nier direct de stap naar een Homey oid maken):
1) Als ik het goed begrijp zijn via connect.plugwise.net en de html interface
in de app grafieken tegen de tijd te bekijken van de meetgegevens die binnen de Adam gelogd worden. Dat klopt toch? Kan iemand wat screenshot delen?
2) Hoe lang en waar worden die meetgegevens opgeslagen?
3) Zijn die meetgegevens ook te downloaden/exporteren?
4) Ik wil ook een Plug toevoegen aan het systeem ivm monitoring energieverbruik: deze gegevens zijn dan ook via connect.plugwise.net en de html interface in de app in grafieken zichtbaar, toch?

• Soldaatje
  • Niet online
Rik_ schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:21:
Ik overweeg ook aanschaf v/h Plugwise systeem (hoewel ik hier wat wisselende ervaringen lees...). Ik zoek alleen wat informatie over de datalogging binnen het Plugwise systeem zelf (dat doet het systeem ook - ik wil nog nier direct de stap naar een Homey oid maken):
1) Als ik het goed begrijp zijn via connect.plugwise.net en de html interface
in de app grafieken tegen de tijd te bekijken van de meetgegevens die binnen de Adam gelogd worden. Dat klopt toch? Kan iemand wat screenshot delen?
2) Hoe lang en waar worden die meetgegevens opgeslagen?
3) Zijn die meetgegevens ook te downloaden/exporteren?
4) Ik wil ook een Plug toevoegen aan het systeem ivm monitoring energieverbruik: deze gegevens zijn dan ook via connect.plugwise.net en de html interface in de app in grafieken zichtbaar, toch?

Je kan ook klikken op punten in de grafiek voor de tijd en temperatuur.
Het is een vrij simpele grafiek die niet aan te passen is helaas.

• akatar
  • Nu online
Voor mij houdt het plugwise verhaal op, teleurstellende producten en een teleurstellende helpdesk. Ik heb besloten de plugwise adam te verkopen en toch maar verder te gaan met evohome. Ben het wel een beetje beu die plugwise producten die niet doen waarvoor ze zijn aangeschaft.

• DaWoe
Ik heb nu een paar weken de boel goed draaien. Een Anna in de woonkamer, de Adam, 2 x een Tom (1 per slaapkamer) en een Lisa. Gekocht bij ROBBShop. De Lisa voor de kinderkamer zodat je daar makkelijk een graadje kunt aanpassen zonder mobiel. Je hebt dus nu 3 onafhankelijk van elkaar in te stellen zones. Allemaal een eigen werkschema en overzichtje van temperatuurverloop, ketelaktiviteit, etc. Ik ben er blij mee!

Na alles goed geïnstalleerd, upgedate en ingesteld te hebben, eigenlijk geen problemen gehad. Ik heb het alleen in een andere volgorde gedaan en toen waren na de update van Adam mijn instellingen weg. Daarnaast had hij bedacht dat de aanvoertemperatuur 30 graden moest zijn en dan wordt het niet echt warm met hoogtemperatuur radiatoren..... Gelukkig zie je direct wat er mis is op je overzicht van aan- en afvoertemperatuur. Alle instellingen weer langsgelopen en nu draait het naar behoren. Hij moet een weekje draaien om het systeem en het huis te 'leren kennen' oftewel voldoende data heeft verzameld maar dan is het ook merkbaar comfortabel op de juiste momenten, in de juiste zones. En het verbruik is zoals hierboven ook aangegeven duidelijk lager. Het is nog te kort om echte getallen te noemen maar het gasverbruik grafiekje (P1 meter+raspberry pi+domoticz) geeft duidelijk een dalende trend. Ik ben nu mijn nieuwe ventilatiesysteem aan het uitzoeken (vermoedelijk een Duco Silent met co2- en luchtvochtigheidsturing) en wil dan kijken of dit allemaal aan Homey is the knopen.

• Soldaatje
  • Niet online
Wat is de huidige firmware die er bij jullie op draait? Ik heb 2.3.22.
Hij herkent de ketel niet, maar wel het opentherm protocol.

• akatar
  • Nu online
Soldaatje schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:30:
Wat is de huidige firmware die er bij jullie op draait? Ik heb 2.3.22.
Hij herkent de ketel niet, maar wel het opentherm protocol.
Hier dezelfde versie.

• akatar
  • Nu online
akatar schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 22:00:
Voor mij houdt het plugwise verhaal op, teleurstellende producten en een teleurstellende helpdesk. Ik heb besloten de plugwise adam te verkopen en toch maar verder te gaan met evohome. Ben het wel een beetje beu die plugwise producten die niet doen waarvoor ze zijn aangeschaft.
Het verhaal is nog niet ten einde, de helpdesk heeft met mij contact opgenomen met de woorden dat ze het nog niet wilden opgeven. Ze hebben mij een Lisa toegestuurd en nu gaan we dit weekend eens kijken of deze combi werkt.

• DaWoe
Succes akatar, ik hoop dat je er met de helpdesk uitkomt. Ik heb ook versie 2.3.22 draaien.

• akatar
  • Nu online
@DaWoe Problemen zijn nog steeds het zelfde.
Adam vraagt een ketel temp van 57 graden, branders gaan niet (of laag) aan en de ketel temp blijft hangen op 32 graden en hierdoor wordt het steeds kouder in huis

http://www.xgamer.nl/a1.jpg

http://www.xgamer.nl/a2.jpg

[Voor 16% gewijzigd door akatar op 22-02-2019 22:22]

• Soldaatje
  • Niet online
Dat is een Nefit Smartline hrc4 zo te zien?
Gebruik je een EMS-opentherm converter?

• akatar
  • Nu online
Soldaatje schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 22:34:
Dat is een Nefit Smartline hrc4 zo te zien?
Gebruik je een EMS-opentherm converter?
Ja, die gebruik ik. Anders zou ik helemaal geen informatie zien.

• Soldaatje
  • Niet online
akatar schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 00:13:
[...]

Ja, die gebruik ik. Anders zou ik helemaal geen informatie zien.
Ok, gaat de aanvoer wel omhoog zonder zone regeling, ik neem aan dat het plaatje is van de interface van een Lisa? Dus als je alleen de temperatuur verhoogt op de Adam?

• akatar
  • Nu online
De zoneregeling is in gebruik voor 1 zone, de woonkamer. Het plaatje is van de interface van de Adam, daar komt alle data vandaan (Lisa heeft die info ook niet, zoals Anna die wel heeft)

Misschien moet Adam nog bijleren, ik laat hem nog een dagje hangen en mocht het huis niet warm worden, zal de keuze niet hierop vallen.

Ik was gewend met de toon2 en evohome dat er vrij actief gestookt werd, dus radiatoren die heet worden,
dit is met Adam heel anders, misschien werkt dit ook wel.

De Lisa geeft trouwens de temp 1 graad te hoog aan, weet iemand hoe je dit veranderd in de Adam?

[Voor 9% gewijzigd door akatar op 23-02-2019 10:57]

• Soldaatje
  • Niet online
Ok, wat ik dan even niet snap, ik hem een hele andere interface dan jij, of ligt dat aan de browser?

• akatar
  • Nu online
Ow sorry, dit plaatje is van domoticz. vond ik voor het posten even iets makkelijker dan de originele interface van adam.

• Snelvuur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 19:33
Heb hier ook een adam liggen met een tom en een lisa. Alleen ik heb stads verwarming dat is alleen een aan/uit en dat is nog niet helemaal af maar ze kunnen dat wel aanzetten. De truuk is hier dat als een ketel niet aanstaat dat er ook geen noodzaak is om b.v. een tom uit te zetten. Hierdoor bespaar je dus batterijen (maar voor mij natuurlijk niet van toepassing) Idee is dan dat ik de vloer verwarming met de floor ook erbij doe met een plug om het motortje van de vloerverwarming uit te zetten als er geen vraag is (met dan eventueel 1x in de week even aan/uit voor de doorstroming) kan dus helaas niet mee praten over opentherm.

Probeer nu te kijken of het met home assistant aan de praat kan, heb al wel een Anna interface gezien (custom component)

Kortom ik klaag niet, heb hiervoor fibaro thermostaat gehad als test was ook niks (beetje draaien en een kleurtje, leuk maar in de praktijk weet je niet precies wat de temperatuur dan is) heb ook danfoss gehad maar dan kan je weer niks aflezen als het display richting de muur zit b.v. Daarvoor ook nog die goedkope duitse variant gehad maar dat signaal kwam niet door het hele huis heen.

p.s. op hashop.nl scheelt een adam weer een paar tientjes..

• Soldaatje
  • Niet online
akatar schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:59:
Ow sorry, dit plaatje is van domoticz. vond ik voor het posten even iets makkelijker dan de originele interface van adam.
Ok, maar werkt het wel zonder domoticz?
Misschien ligt daar het probleem?

• akatar
  • Nu online
@Soldaatje ik gebruik domoticz alleen even om de gegevens te zien, die zijn hetzelfde als de data in de adam. De sturing vind plaats dmv de plugwise app en/of de adam webinterface.

Op dit moment wordt de ingestelde temperatuur gehaald, misschien moest adam nog wat bijleren (of plugwise heeft iets gedaan, adam staat nog open voor remote connection)
Ik wacht de komende week nog even af.

• Snelvuur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 19:33
Begreep dat het +- 2 weken kan duren voordat hij slim genoeg is om te snappen hoe lang het opwarmen duurt. Heb wel dat hij denkt dat de tom een adapter heeft (terwijl er batterijen in zit) en soms ook met de tom dat als je lager in temperatuur wilt dat hij eerst even het ventiel open zet en dan na een minuutje doet hij hem pas dicht. Denk dat ik ook even een call open zet (klinkt allemaal software matig)

Staat anna, maar is van mijn adam. Moet nog testen met meerdere lisa maar heb er nog maar 1..

• sst_zero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09-2019
Ik heb de Plugwise Adam in combinatie met een Remeha iSense... Resultaten zijn wisselvallig. De Adam overruled de isense niet waardoor de temperatuur instelling na 3 seconden terugvalt naar het continue programma van de isense (zoals de Plugwise handleiding suggereert). Iemand nog tips om dit werkend te krijgen? Ik wil de basis eerst goed hebben voordat ik over ga naar nog meer spullen aan te schaffen...

• Soldaatje
  • Niet online
sst_zero schreef op zondag 24 februari 2019 @ 00:21:
Ik heb de Plugwise Adam in combinatie met een Remeha iSense... Resultaten zijn wisselvallig. De Adam overruled de isense niet waardoor de temperatuur instelling na 3 seconden terugvalt naar het continue programma van de isense (zoals de Plugwise handleiding suggereert). Iemand nog tips om dit werkend te krijgen? Ik wil de basis eerst goed hebben voordat ik over ga naar nog meer spullen aan te schaffen...
Heb je de plugwise regeling aangezet in de instellingen?

• DaWoe
@akatar ik dacht dat je de Lisa kon corrigeren bij de instellingen in de HTML interface. Ik zie bij 'Indeling- apparaten -Lisa -meer' wel de instelling 'temperatuurcompensatie' maar zie nergens waar je die kan wijzigen. Ik dacht dat ik het wel ben tegengekomen, misschien bij het toevoegen?
Heb je trouwens al eens gekeken op welke temperatuur je ketel staat ingesteld in de HTML interface? Instellingen- verwarmingssysteem -verwarmen -geavanceerde instellingen -max. aanvoertemperatuur. Deze stond bij mij op 30 graden na de update van Adam, zou wel je probleem verklaren. Maar misschien heeft de helpdesk dit al handmatig gecorrigeerd.

• akatar
  • Nu online
@DaWoe Ik kan het nergens vinden, ik heb de vraag al neergelegd bij de helpdesk (nog geen reactie gehad)

Adam werkt nu wel iets beter, alleen krijgt het nu voor elkaar dat het nu in de woonkamer 21,4 graden is terwijl de ingestelde waarde 20,5 is......

• DaWoe
Je kunt het programma van de iSense ook uitzetten toch? De Adam zou het moeten overrulen, maar het programma draait de Adam af. De iSense is eigenlijk nu niet meer dan handmatige bediening en temperatuursensor.

• akatar
  • Nu online
copy/paste plugwise website:

Hoe moet ik de iSense instellen voor Adam?
iSense firmware versies 19 en hoger ondersteunen de override functionaliteit. Volg hiervoor de volgende stappen:
Ga naar het Menu > Instellingen > Gebruikersinst. > Gebruikersniveau en stel het niveau in op Uitgebreid.
Ga dan naar Menu > Instellingen > Installateur > Externe ingang/Externe toegang en selecteer Toestaan.
Haal de iSense los van de muur en plaats deze weer terug zodat Adam de nieuwe instelling herkent.
Zorg dat er op de iSense geen klokprogramma actief is en dat de iSense op “continu programma” staat en zet die bij voorkeur op de minimaal gewenste temperatuur, bijvoorbeeld 16 graden.

Anders is het misschien handig de isense te vervangen voor een anna of een lisa

[Voor 3% gewijzigd door akatar op 24-02-2019 22:39]

• Middachten
Ik heb nog steeds niet de beloofde review geschreven. Dat komt vooral door het feit dat ik een paar problemen heb:
- ik krijg de Plug niet werkend als pompschakelaar in voor de vloerverwarming
- af en toe worden bepaalde ruimtes veel te warm (dit is niet constant)

Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om met Plugwise contact op te nemen om te kijken hoe dit opgelost kan worden. Voordat ik hen een kans gegeven heb om de problemen op te lossen is het nog niet zinnig om een review te schrijven.

Eerste conclusie is wel dat het niet allemaal zo uit de doos werkend is bij mij.
(maar dat kan ook aan mijn domheid liggen...)

Die review die komt er nog wel...

• akatar
  • Nu online
@Middachten De reactie tijd van de helpdesk is behoorlijk lang, meestal krijg ik geen antwoord.

Ik heb net weer een vraag ingediend waarom het opwarmen zo lang duurt.

B.v. vandaag:

Om kwart voor 7 is de ingestelde temp 20,5 en de werkelijke temp 19, nu zou je denken die 1,5 graad is zo gedaan.... uiteindelijk was het om 11 uur 20,5 graden.

• akatar
  • Nu online
Op dit moment werkt het nog steeds niet, ondanks een adam icm een lisa.
ongeacht de ingestelde temp houd adam de temp dag en nacht op 19,5 graden en als er 1 graad bij moet is hij daar een 3 a 4 uur mee bezig. plugwise support reageert laat en wijst naar mij. Ondanks dat andere thermostaten wel doen en adam duidelijk niet.
Op dit moment kan ik niemand dit systeem aanraden, wacht nog even de laatste reactie af en dan kan plugwise definitief de kliko in.

• soepah
Ik heb vorige week alles retour gestuurd naar Plugwise om het geld terug te krijgen (is ook gebeurd). ben teruggegaan naar een Nefit moduline thermostaat zodat het wel werkt :)

[Voor 6% gewijzigd door soepah op 14-03-2019 09:45. Reden: inmiddels geld retour van plugwise]

• akatar
  • Nu online
@soepah na diverse mails de afgelopen weken zijn ze er nu achter (wist ik direct) dat de adam niet goed functioneert, ze hebben vandaag alle data gelogd die mijn evohome naar de ketel stuurt. Misschien valt er iets van te leren :)

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17:23
Ook ik heb zeer slechte ervaringen met Plugwise
Een Adam icm een Isense rf (dus draadloos) ben in 2018 2 maanden met het spul bezig geweest plugwise heeft de software aangepast voor een isense maar het bleef een drama
de ingestelde temperatuur op de isense komt gemiddeld tussen de 15 a 20 min vertraagt op de adam binnen
of andersom (van adam naar isense)
div dagen alles bij gehouden van uur tot uur met div temperatuur veranderingen zowel in de adam als de isense
als gevolg dat er niet meer mee te stoken viel
alles met Plugwise gemaild ze konden ook inloggen
Ze zagen het niet als een probleem en als ze tijd en zin hadden zouden ze er nog wel eens naar kijken
als ik het 2 jaar aangesloten liet zitten
Nou dus niet, de boel er uit en weer lekker stoken met mijn isense
Ik zeg drama spul

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:07
Nog even mijn ervaring tot nog toe... Ik gebruik al enige tijd de Plugwise Adam en Lisa op de woonkamer/vloerverwarming zone van de ketel (Itho Base Cube Duo). De zone voor radiatoren boven hangt geen thermostaat nu aan (is daar ook in de winter al warm zat).

Mijn ervaring tot nu toe is best positief, stoken gaat een stuk sneller dan de aan/uit thermostaat hiervoor met zelfs een lager verbruik 😶 gebruik de webinterface van de Adam zelf ipv de app en werkt eigenlijk al goed (mijn keuze voor Plugwise is dat hij zo goed als cloud onafhankelijk is)

Mis alleen wel nog een API voor samenwerking met HomeAssistant en schema's gebruiken (staat dat het nog niet werkt met Lisa).

Hopelijk komt er gauw een update. Zit ook nog steeds op dezelfde versie als een paar maanden geleden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Op zich ben ik wel tevreden met de standaard opties van de Adam, alleen zou het wel fijn zijn als hij aan te sturen zou zijn met een luchtvochtigheidssensor, want die kan 's-nachts wel oplopen zonder te stoken. Daarvoor zal denk ik een plugin voor een domoticz of zoiets nodig zijn? Heb er geen verstand van, heb nog wel een raspberrypi liggen eventueel.

• akatar
  • Nu online
@Soldaatje
er is wel een homeseer plugin voor (beta)

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-05 19:04
Iemand ervaring met het Plugwise systeem icm een warmtepomp en zou zijn ervaring willen delen?

Alvast bedankt!

• minicraft
Soldaatje schreef op zondag 24 februari 2019 @ 04:03:
[...]

Heb je de plugwise regeling aangezet in de instellingen?
Foute Quote

Heb je deze vraag ook bij Plugwise uit staan

[Voor 3% gewijzigd door minicraft op 17-06-2019 17:48]

• minicraft
Heb je deze vraag bij Plugwise uitstaan

• lenwar
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06 12:39
Ik ga binnenkort verhuizen van een appartement naar een grotemensenhuis en heb straks dus ook een CV. Ik ben al eventjes aan het zoeken naar zoiets als Plugwise Adam (ik heb nu een aantal thermostaatkranen aan m'n Homey hangen en kan nu dus per ruimte de thermostaten bedienen. Erg fijn.) Dit wil ik straks weer/nog steeds kunnen, en kom dan al snel bij Plugwise uit, gezien de rest van de systemen persé online moeten.

Mijn vraag is, communiceert de Homey Plugwise app (dus die op het Homey bolletje draait) via internet met Plugwise Adam, of direct in je LAN. Ik heb de vraag ook uitgezet op het Homey forum, maar daar wordt niet gereageerd.

De reden dat ik dit vraag, is dat ik eigenlijk zo min mogelijk apparaten aan het internet wil hebben. Ik ga de Adam dat in een afgeschermd VLAN zetten dat alleen beperkt met m'n LAN kan praten.

Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit...

• minicraft
Ik zie dat tijdens mijn vakantie de firmware van mij Adam is veranderd
van 2.3.33 naar 2.3.34 iemand een idee wat er veranderd zou kunnen zijn
de thermostaat die ik gebruik is een iSence

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Er is nu ook een binding beschikbaar voor openHAB:
https://community.openhab...binding-for-openhab/81299

Can`t live without the mods

• minicraft
Sinds 4 dagen geen buitentemperatuur meer zichtbaar in de adam, is al de 2e keer in korte tijd
Het blijft prutspul

• akatar
  • Nu online
minicraft schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:04:
Sinds 4 dagen geen buitentemperatuur meer zichtbaar in de adam, is al de 2e keer in korte tijd
Het blijft prutspul
Het is ook prutsspul, adam had geen zin om mijn ketel correct aan te sturen, er zijn logs gemaakt zodat plugwise kon zien wat zij fout deden.
Na diverse mails, waarin ik genegeerd werd, kwam uiteindelijk hun antwoord/oplossing
.Aangezien er maar een klein aantal mensen last hadden van deze fout werd er op kort termijn niets aan gedaan.

Wanneer wel? Geen idee.

• minicraft
akatar schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:09:
[...]

Het is ook prutsspul, adam had geen zin om mijn ketel correct aan te sturen, er zijn logs gemaakt zodat plugwise kon zien wat zij fout deden.
Na diverse mails, waarin ik genegeerd werd, kwam uiteindelijk hun antwoord/oplossing
.Aangezien er maar een klein aantal mensen last hadden van deze fout werd er op kort termijn niets aan gedaan.

Wanneer wel? Geen idee.
Lekker dan met het stookseizoen voor de deur

• Soldaatje
  • Niet online
minicraft schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:04:
Het blijft prutspul
Klopt, is wel vreemd, ik zie ook iets van nxdomain in pihole verschijnen van pro.openweathermap.com of zoiets.
Maar goed, veel maakt het niet uit als de regeling er mogelijk toch geen gebruik van maakt.
De rest werkt nog wel.

Nadat ik dit getypt heb checkte ik de Adam even en het blijkt weer te werken, de buitentemperatuur is er weer en de locatie instelling werkt ook weer.
Hij is ook geüpdate naar 2.3.35

[Voor 17% gewijzigd door Soldaatje op 19-09-2019 03:07]

• minicraft
klopt ik zie het ook weer
en naar 2.3.35

[Voor 24% gewijzigd door minicraft op 19-09-2019 08:43]

• MVANECK
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-05-2022
Ik heb de Plugwise Adam HA in combinatie met een Warmtepomp. Alles werkt in mijn geval uitstekend.

De Warmtepomp gebruikt aan/uit, de thermostaat (Toon) is ingesteld op Opentherm.

Daarnaast heb ik 1 Plug en 2 Tom radiatorthermostaten. De Plug gebruik ik voornamelijk als router omdat Adam op de bovenste verdieping staat en de Tom units op de benedenverdieping met batterijvoeding (end units).

Dit werkt uitstekend, geen storingen en de temperatuur is goed te regelen.

Daarnaast is Adam aangemeld bij Homey en worden al mijn zones en temperaturen zichtbaar (en ik kan ze regelen via Homey).

Direct aanmelden van de Tom units aan Homey is niet logisch omdat Adam controle moet hebben op het geheel.

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-06 05:55

Lulukai

God's gift to women

mag verwijderd worden. jammer dat GoT dit nog niet zelf toelaat

[Voor 142% gewijzigd door Lulukai op 17-10-2019 10:17]

.

• akatar
  • Nu online
MVANECK schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:51:
Ik heb de Plugwise Adam HA in combinatie met een Warmtepomp. Alles werkt in mijn geval uitstekend.

De Warmtepomp gebruikt aan/uit, de thermostaat (Toon) is ingesteld op Opentherm.

Daarnaast heb ik 1 Plug en 2 Tom radiatorthermostaten. De Plug gebruik ik voornamelijk als router omdat Adam op de bovenste verdieping staat en de Tom units op de benedenverdieping met batterijvoeding (end units).

Dit werkt uitstekend, geen storingen en de temperatuur is goed te regelen.

Daarnaast is Adam aangemeld bij Homey en worden al mijn zones en temperaturen zichtbaar (en ik kan ze regelen via Homey).

Direct aanmelden van de Tom units aan Homey is niet logisch omdat Adam controle moet hebben op het geheel.
Wees blij dat het werkt, indien het namelijk niet werkt kan je heeeeeel lang wachten op antwoord.
Ik wacht al vanaf april..

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:03
Ik gebruik sinds een paar weken plugwise ADAM/ANNA icm een ELGA WP.

Ik kan nergens een duidelijke omschrijving vinden van de variabelen die je kan instellen.
Ook een uitgebreidere omschrijving mbt de regeling is niet te vinden, heeft iemand iets meer info ?

Helpdesk van Plugwise geeft wel snel antwoord, maar kan me niet helpen aan een uitgebreidere beschrijving van de regelstrategie o.i.d.

wie heeft ondertussen meer ervaring en inzicht in de regelstrategie van ANNA/ADAM?

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:03
Dankzij ANNA's Ta Tr en vermogen grafieken een flipperende 3-weg klep vd Boiler-CV in een vroeg stadium gevonden.

Ws startte de WP daarom regelmatig te laat op.
Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee