Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Rik_ schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:21:
Ik overweeg ook aanschaf v/h Plugwise systeem (hoewel ik hier wat wisselende ervaringen lees...). Ik zoek alleen wat informatie over de datalogging binnen het Plugwise systeem zelf (dat doet het systeem ook - ik wil nog nier direct de stap naar een Homey oid maken):
1) Als ik het goed begrijp zijn via connect.plugwise.net en de html interface
in de app grafieken tegen de tijd te bekijken van de meetgegevens die binnen de Adam gelogd worden. Dat klopt toch? Kan iemand wat screenshot delen?
2) Hoe lang en waar worden die meetgegevens opgeslagen?
3) Zijn die meetgegevens ook te downloaden/exporteren?
4) Ik wil ook een Plug toevoegen aan het systeem ivm monitoring energieverbruik: deze gegevens zijn dan ook via connect.plugwise.net en de html interface in de app in grafieken zichtbaar, toch?

Je kan ook klikken op punten in de grafiek voor de tijd en temperatuur.
Het is een vrij simpele grafiek die niet aan te passen is helaas.

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23:14
@DaWoe Problemen zijn nog steeds het zelfde.
Adam vraagt een ketel temp van 57 graden, branders gaan niet (of laag) aan en de ketel temp blijft hangen op 32 graden en hierdoor wordt het steeds kouder in huis

http://www.xgamer.nl/a1.jpg

http://www.xgamer.nl/a2.jpg

[Voor 16% gewijzigd door akatar op 22-02-2019 22:22]

• Snelvuur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22-04 09:10
Begreep dat het +- 2 weken kan duren voordat hij slim genoeg is om te snappen hoe lang het opwarmen duurt. Heb wel dat hij denkt dat de tom een adapter heeft (terwijl er batterijen in zit) en soms ook met de tom dat als je lager in temperatuur wilt dat hij eerst even het ventiel open zet en dan na een minuutje doet hij hem pas dicht. Denk dat ik ook even een call open zet (klinkt allemaal software matig)

Staat anna, maar is van mijn adam. Moet nog testen met meerdere lisa maar heb er nog maar 1..

• Sander0105
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:27
Hier inmiddels wat verder met de integratie in Home Assistant. Eerst maar eens bezig geweest met het uitlezen van de status van de valves (Tom). Met name omdat ik wel benieuwd ben naar de aansturing over tijd: welke radiatoren gaan wanneer open en dicht. Integratie is nog verre van "af" maar in ieder geval komt de eerste data binnen. Volgende stap is het inladen van de kamerthermostaten (Lisa & Anna) en daar de data die van de ketel komt (ook best interessant om te zien hoe die gebruikt wordt over tijd)

Daarnaast log ik ook het energie verbruik (gas en elektra) dus hopelijk zo wat meer overzicht en mogelijkheden tot tunen :9

tja...

• www.outer
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

www.outer

——-

Is het mogelijk om extra scenes aan te maken in de Adam?

De presets dekken de lading niet echt als je iets met een thuiskantoor hebt.
Het is wel mogelijk om een custom setting te gebruiken in een schedule, maar wil graag scenes toevoegen zodat ik deze via een Lisa in kan stellen.

• bouwew
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 15-04 17:51
@djpsycho82 Je kunt bij de Adam ook een Plug gebruiken om jouw pomp te besturen, wanneer je de Plug als Circulatiepomp definieert en de Plug en de bijbehorende thermostaat in 1 Pompgoep plaatst.

@minicraft Helemaal mee eens, Plugwise heeft nog veel werk te doen. Mijn "oplossing" is om deze problemen "op te lossen" via Home Assistant.

• Plugwise
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 14:24

Plugwise

Bedrijfsaccount Plugwise
minicraft schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

het gaat er mij niet om waar het wel mee kan ( niet iedereen is een computer nerd )
Mijn mening is dat het met Anna in combinatie met met Adam moet kunnen zonder eerst het actieve schema uit te zetten en zonder gebruik van computer en/of smartphone
verder is het ook niet zichtbaar op de Anna welke Scene er actief is, de Adam geeft dat niet aan de Anna door
Er is voor Plugwise nog een hoop werk aan de winkel
Maar Plugwise luistert niet graag naar zijn gebruikers
Een combinatie Adam met Anna kan ook prima. Hierin is het wel belangrijk dat alle schema's in de Anna verwijderd worden, gezien de Adam de controle overneemt.
Zolang de Anna het schema van de Adam volgt zie je inderdaad niet welke scene er actief is op dat moment.
Maar door op de bovenknop van de Anna te drukken, kun je andere scenes activeren, welke wel zichtbaar zijn op het scherm.
Zodra Adam er dan weer overheen gaat met een schema, zal het pictogram weer verdwijnen.

Wij willen hier ook gelijk gebruik maken om een nieuwe feature te introduceren. Op dit moment nog een BETA versie, welke wij enkel op afstand kunnen activeren.
Het gaat hier om de feature vakantiemodus. Hier opent zich de mogelijkheid om je systeem voor bepaalde tijd "uit te schakelen". Hier kun je zelf instellen welke temperatuur er aangehouden moet worden voor deze bepaalde periode.

Wil je hier gebruik van maken, stuur ons dan even een privé bericht met je ID (8 medeklinkers) en zet ook alvast je supportverbinding open door 9x kort en snel, ongeveer 2x per seconde, in te drukken.
Hiermee open je voor ons de supportverbinding en kunnen wij de BETA versie installeren.

Wij als team proberen zoveel mogelijk naar al jullie ideeën te kijken, maar hierin moeten wij realistisch zijn dat niet alles haalbaar is. Wij proberen het systeem zo stabiel mogelijk te maken en waar mogelijk nieuwe features te introduceren.

• tweedebas
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21:56
djpsycho82 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:43:
[...]
Weet jij misschien of het in home assistent mogelijk uit te lezen en in te stellen welk verwarmingsschema plugwise op dat moment gebruikt. Dan is het super eenvoudig te koppelen aan de domotica thuis, weg en nacht status (een koud, warm, nacht, vakantie,etc. profiel oproepen dus). Ik neem aan dat wat in home assistent kan, in Openhab ook wel moet kunnen.
Ik heb een Adam, 2 toms(2 kamers) en een plug voor de vv pomp.

Deze worden allemaal herkent in de integration in HA.
Ik krijg met mijn ketel intergas Xtreme36 de volgende informatie. En kan de thermostaten/kamers ook aansturen. Dit doe ik nu niet, gebruik alleen de info om straks een douchen aan of uit boolean te maken.

• bouwew
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 15-04 17:51
@djpsycho82

"Weet jij misschien of het in home assistent mogelijk uit te lezen en in te stellen welk verwarmingsschema plugwise op dat moment gebruikt."

Ja, die informatie is beschikbaar als attribute, zie het plaatje, en instelbaar via HA via de service climate.set_hvac_mode. Je kunt in HA alleen het schema wat je in de Plugwise App hebt geselecteerd, aan- en uitzetten.

"alles ik maar de status van de brander van de ketel kan uitlezen": die status is beschikbaar al voeren we die op dit moment niet op als een sensor in HA.

[Voor 28% gewijzigd door bouwew op 31-10-2020 11:12. Reden: Meer details toegevoegd]

• JeroenTheStig
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:59
akatar schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:57:
@Plugwise
Is het inmiddels al mogelijk dat je kan aangeven dat een zone geen warmtevraag mag doen?
Dus wel de kraan open/dicht bij gehaalde/niet gehaalde temperatuur maar niet de ketel aansturen.
Ik heb inmiddels firmware versie 3.3.1 draaien, en hierin is het mogelijk om zones op actief, passief of uit te zetten. Passief betekent simpelweg dat de Tom of Floor wel opengaat als de gemeten temperatuur onder de gewenste temperatuur gaat, maar dat de ketel niet wordt aangestuurd. De zone wordt in dat geval dus alleen opgewarmd als een andere actieve zone opgewarmd wordt.

Vandaag zag ik dat de ketel enorm aan het pendelen is. Zie hieronder:

Wat wel opvalt, is dat de buitentemperatuur niet meer wordt weergegeven in de grafieken en dat de zwarte lijn lange tijd stijf op de 60 graden stond. Kan het zijn dat dit met elkaar te maken kan hebben? Volgens mij heb ik ook de aanvoertemp van de ketel op 60 graden staan, het lijkt mij niet dat dit te laag is. Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Het gasverbruik vandaag is ook best aan de hoge kant, terwijl het niet bijzonder koud was vandaag.

[Voor 38% gewijzigd door JeroenTheStig op 09-11-2020 21:57]

• Plugwise
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 14:24

Plugwise

Bedrijfsaccount Plugwise
Indien de vloerverwarming inderdaad één zone is, kun je deze bedienen door het plaatsen van de Tom of Floor.
LET WEL OP!!!! Deze mag niet in de plaatst van de thermostaat / voeler komen die voor de verdeler zit. Er zal dan een extra thermostaatkraan aansluiting geplaatst moeten worden die voor de huidige thermostaatknop zit.
Dit heeft er alles mee te maken dat de vloerverwarming niet te warm water mag krijgen!!

Evt. kun je dit ook aanpakken door enkel een Plugwise Plug HA te plaatsen op de circulatiepomp, deze zal dan het water door laten pompen wanneer er vraag is.

Onderstaand een plaatje hoe je de aansluiting Anna / Adam / CV moet maken en voor de mensen die geïnteresserd zijn ook gelijk de aansluiting van Lisa / Adam / CV en OT thermostaat / Adam / CV

• akatar
Hierbij nog even 2 screenshots, 1 van lisa en 1 van (indien tom op batterijen loopt, die je deze ook)

• minicraft
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 00:06
Ik zag dat ik nu software versie 3.3.2 heb

maar wat er nu anders is behalve een icoontje rechts boven om in het temperatuur schema te komen
wie het weet mag het zeggen

• pascall1985
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 02-01 16:50
akatar schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:20:
@Plugwise
zijn er nog plannen voor:
- een scherm waar alles zones opstaan (zoals honeywell heeft)
- een betere lisa, deze is slecht in de avond te lezen. kan alleen aan de muur op batterijen
- anna met een ip verbinding naar de adam. zodat je meer anna's kan gebruiken.
Een scherm met alle zones is toch al beschikbaar?

• minicraft
ik denk dat @akatar dit bedoeld met een scherm

• minicraft
Kan het stookgedrag van de Adam niet volgen

Gewenste temperatuur is om 08:30 20 graden
vervolgens is dit de manier van de Adam om dit te bereiken

Met als gevolg dat het opwarmen er vroeg begint
Zoals te zien in het plaatje van Domoticz

Deze gebruikte water temperaturen lijken mij wel een beetje aan de hoge kant zeker het laatste stuk dan is de gewenste keteltemperatuur 60 graden
Nu heb ik de Adam en mijn ketel zo ingesteld dat 60 graden de maximale temperatuur is ik vraag mij af wat de Adam had gedaan als de ingestelde maximale temperatuur 75 gaden was geweest
Deze gevraagde keteltemperaturen zijn natuurlijk van de zotte dit is niet de manier om zuinig te stoken in combinatie met een HR ketel
En de manier om de ingestelde kamertemperatuur van 20 graden om 8:30 te bereiken
om 06:51:29 te beginnen vervolgens om 07:30:36 te stoppen bij een bereikte kamer temperatuur van 20.2 graden en dan weer beginnen om 08:10:42 met een gevraagde keteltemperatuur van 60 graden om vervolgens te stoppen om 08:35:45 met als resultaat 20.5 graden

Nu heb ik in de Adam software versie 3.3.2 zover ik weet is dit een beta dus daar kan iets niet goed zitten
Maar als dit niet het geval is en dit is de stookwijze van de Adam dan slaat men wel de plank mis

Even een update van het stookgedrag
Ik denk dat Adam de weg kwijt is cv gaat op een enkele uitzondering na niet meer uit
Water temperatuur schommelt rond de 30-35 graden cv staat heel de dag te pendelen

[Voor 10% gewijzigd door minicraft op 29-11-2020 18:35]

• pascall1985
minicraft schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:28:
Kan het stookgedrag van de Adam niet volgen

Gewenste temperatuur is om 08:30 20 graden
vervolgens is dit de manier van de Adam om dit te bereiken

[Afbeelding]

Met als gevolg dat het opwarmen er vroeg begint
Zoals te zien in het plaatje van Domoticz

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze gebruikte water temperaturen lijken mij wel een beetje aan de hoge kant zeker het laatste stuk dan is de gewenste keteltemperatuur 60 graden
Nu heb ik de Adam en mijn ketel zo ingesteld dat 60 graden de maximale temperatuur is ik vraag mij af wat de Adam had gedaan als de ingestelde maximale temperatuur 75 gaden was geweest
Deze gevraagde keteltemperaturen zijn natuurlijk van de zotte dit is niet de manier om zuinig te stoken in combinatie met een HR ketel
En de manier om de ingestelde kamertemperatuur van 20 graden om 8:30 te bereiken
om 06:51:29 te beginnen vervolgens om 07:30:36 te stoppen bij een bereikte kamer temperatuur van 20.2 graden en dan weer beginnen om 08:10:42 met een gevraagde keteltemperatuur van 60 graden om vervolgens te stoppen om 08:35:45 met als resultaat 20.5 graden

Nu heb ik in de Adam software versie 3.3.2 zover ik weet is dit een beta dus daar kan iets niet goed zitten
Maar als dit niet het geval is en dit is de stookwijze van de Adam dan slaat men wel de plank mis

Even een update van het stookgedrag
Ik denk dat Adam de weg kwijt is cv gaat op een enkele uitzondering na niet meer uit
Water temperatuur schommelt rond de 30-35 graden cv staat heel de dag te pendelen

[Afbeelding]
Ik denk dat je wel eens gelijk kon hebben. Die van mij doet precies zelfde. Heb sinds kort de Adam en idd ook 3.3.3.2 en een nieuwe ketel en die pendelt ook de hele dag. Benieuwd wat er aan gedaan kan worden. Weet dus niet of die het ervoor wel goed deed.

• minicraft
Nog een leuk plaatje van de opwarmcurve op 30-11-20
De gewenste temperaturen zijn om 08:30 19 graden en om 10:00 20 graden

De Adam doet het op de volgende manier

aan om 07:17 uit om 07:50 temperatuur is dan 18.7 graden om 08:10 is dan de temperatuur 19.2 graden
aan om 08:25 uit om 09:05 temperatuur is dan 19.8 graden om 09:15 is dan de temperatuur 20.2 graden

De temperatuur stijging van 18.7 naar 19.2 en de temperatuur stijging van 19.8 naar 20.2 ontstaat door het pendelen van de cv
En de uit tijden worden door de cv gedaan aanvoer en retour watertemperatuur zijn gelijk (dus pendelen)

• minicraft
@djpsycho82 schreef het volgende

De rode dikke balk onder in beeld is volgens mij niet dat de brander aan staat, maar dat er warmte vraag is naar de ketel

Ik kon het in de Adam documentatie niet vinden, maar uit de Anna kon ik vinden dat Comfort de temperatuur exact op de gevraagde temperatuur zet op het juiste tijdstip

Hallo djpsycho82

De rode balken geven de ketel status aan oftewel brander aan of pendelen
hier een plaatje van het stoken van gisteren

Niet erg mooi pomp draait dus bijna de hele dag

En de Adam staat op de Comfort stand maar de temperatuur wordt niet op het juiste tijdstip gehaald

• djpsycho82
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 29-04 09:01

Dit is mijn plaatje van vandaag.

Vreemd dat bij jou de temperatuur niet wordt gehaald... Kan ik zo niks zinnigs over zeggen, maar kan wel laten zien hoe het hier werkt. Ik heb de instelling van Comfort naar Standaard gezet. En heb ook de maximale ketel temperatuur van 70 naar 65 gezet vanochtend. Ik zie wel dat de temperatuur er 1,5 uur langer over doet om op het juiste niveau (vergeleken met gisteren, zelfde stijging in bijna 1,5 uur korter) te komen. Dat lijkt dus wel degelijk iets te doen, maar of dat zuiniger is vind ik lastig te bepalen. Dus ik denk dat ik snel weer terug ga naar Comfort :).

Geen idee of het raar is dat de pomp nu bijna continue draait met dit weer. Hiervoor had ik alleen de iSense hangen dus had toen helemaal geen idee hoe de ketel aangestuurd werd (anders dan als ik erlangs liep en hij maakte lawaai hahaha).

Wat ik wel weet dat als ik de temperatuur wens laag zet, de ketel ook daadwerkelijk stopt, eens kijken of dat bij jou ook gebeurt? Lastige situatie in ieder geval.

Is er iemand op het forum die hier wat kennis van heeft om eens te bepalen of dit normaal gedrag is voor een thermostaat in deze omstandigheden? Dat we minstens een beetje in de juiste richting komen qua antwoord.

[Voor 30% gewijzigd door djpsycho82 op 30-11-2020 16:12]

• pascall1985
Dit is die van mij vandaag. Ik schrik van het verbruik. Heb sinds week nieuwe ketel intergas. Hoopte dat gas verbruik minder zou worden. Echter moeten jullie eens kijken naar diagrammen. Betekent het nu dat die hele dag aanstaat. Oke het was koud vandaag maar dit😱 denk toch echt ieys met Adam niet goed is

• akatar
Ook even 2 plaatjes van mij, ter vergelijk

• tomdh76
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 05-05 17:41
Ik heb sinds een paar weken plugwise met zoneregeling. adam, koen op vloerverwarming en toms op radiatoren boven. anna in woonkamer, lisa in slaapkamers. Ik ben nog een beetje aan het prutsen om het goed werkend te krijgen. En nog de volgende issues:

1) Woonkamer wordt erg traag warm (vloerverwarming). Staat ingesteld op 19 graden om 6:45. Temp is dan 18.7. Duurt dan meer dan een uur om op 19 te komen en daarna zie ik nog wat overshoot naar 19.6 het uur daarna. CV ketel temp staat ingesteld op 40 graden. In de Adam heb ik aanvoer temperatuur wel ingesteld op 40 graden maar die springt telkens terug naar 60, volgens plugwise omdat de ketel de waarde van adam niet accepteert. 's ochtends wil ik verder de badkamer warm hebben tot 21 graden. Dus woonkamer en badkamer moeten aanslaan. Badkamer lukt aardig om op temp te krijgen (radiator). Dit is een plaatje van ketel. Ik had hem eerst op ECO staan, en nu op comfort. Met comfort lijkt het zelfs iets slechter ...:-)

Begrijp ik goed dat de ketel aan het "pendelen" is? Geen idee of dat goed of slecht is :-)
Ik ga maar eens proberen de CV aanvoertemperatuur te verhogen naar 45, hopelijk kan dat met de vloer? Daar zit geen beveiliging op met thermostaat kraan oid.

2) Vanochtend ineens harde brom van radiator waarop geen tom zit. In onze slaapkamer willen we een max temp van 17 graden en er staan 3 radiatoren. Ik heb op 1 radiator tom zitten en de andere zitten dicht. Er is een constante brom vanuit de radiator tot ik hem iets openzet. Het lijkt me geen zin hebben om daarop ook een tom te zetten toch want er is op dat moment geen warmtevraag in de slaapkamer dus de tom zal dan ook dichtzitten. Of moet ik er toch toms opzetten?

• minicraft
Caros schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:24:
[...]

Volgens mij kun je bij de Adam alleen een max waarde instellen als je aan/uit hebt. Ik heb namelijk ook telkens een discrepantie tussen wat Adam vraagt en mijn parameters op de ketel zelf.

[...]

Heb je niet recentelijk de Adam geüpdate? Staat mij bij dat calibreren niet meer handmatig nodig is.
Het instellen van de Max temp is geen probleem in de stand opentherm
in mijn geval ook de ketel op 60 graden

• tweedebas
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21:56
Het ligt er ook allemaal maar aan hoe je warmtevraag is, gisteren heeft de ketel bij mij vaak aangestaan.
Omdat het kantoor om warmte vraagt, tja dat is de bedoeling.

Ik heb zelf tegen pendelen mijn ketel ingesteld op max 30% vermogen en 10min wachttijd na afslaan (intergas xtrem36) zodat de systeem temperatuur langzaam oploopt. Max temperatuur staat op 50C°.
De adam gaat vanzelf eerder verwarmen als er een tijdsdoel niet gehaald wordt. Dit moet zich wel inleren natuurlijk.

Mijn ketel reageert onder de 30C° niet op opentherm vraag. En wat is een hoog verbruik, lang op een laag pitje is volgens mij efficienter dan kort op een hoog pitje.

Ketels moeten ook maar heel laag kunnen moduleren om met een zone systeem om te kunnen gaan, 1 radiator verwarmen zijn ketels die zomaar 30kW kunnen stoken niet voor bedacht.

• minicraft
Caros schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:41:
[...]

Dat is gek, ik heb die optie niet, alleen voor tapwater...

Als jij ketel openklapt, staat deze dan echt op opentherm? In de handleiding staat dat dit alleen voor aan/uit is

• minicraft
Raar opwarm gedrag van Adam als de temperatuur in de nacht wat kouder wordt

De gewenste kamertemperatuur is om 8.30 20 graden
Adam begint om 6:45 te stoken om 7:43 is het 20 graden dus 45 minuten te vroeg daarna om 8:10 tot 8:50 om te eindigen met 20.5 graden

Heeft verder niets met inleren te maken Adam hangt er al een poos
Maar op deze manier is het niet zuinig stoken op deze manier kost je dat 0,662 m3 gas onnodig

Zou Plugwise aandelen bij de Gasunie hebben

• minicraft
Omdat ik mij niet helemaal kan vinden in het stookgedrag viel mij het volgende op
In de stooklijn viel mij op dat alle datums voor 22-11-2020 er geen gewenste ketel temperatuur meer te zien is

dit plaatje is van vanochtend

wat mij daarna opviel is dat de gegevens van de gewenste ketel temperatuur blijven verdwijnen
zie het volgende plaatje deze is van vanmiddag

Het lijkt er op dat deze gegevens maar 2 weken bewaard blijven
Ik kan het helemaal mis hebben maar zou dat er voor kunnen zorgen dat Adam niet goed kan in leren
Wie wil dat bij zijn gegevens eens nakijken

• pascall1985
minicraft schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:06:
Omdat ik mij niet helemaal kan vinden in het stookgedrag viel mij het volgende op
In de stooklijn viel mij op dat alle datums voor 22-11-2020 er geen gewenste ketel temperatuur meer te zien is

dit plaatje is van vanochtend

[Afbeelding]

wat mij daarna opviel is dat de gegevens van de gewenste ketel temperatuur blijven verdwijnen
zie het volgende plaatje deze is van vanmiddag

[Afbeelding]

Het lijkt er op dat deze gegevens maar 2 weken bewaard blijven
Ik kan het helemaal mis hebben maar zou dat er voor kunnen zorgen dat Adam niet goed kan in leren
Wie wil dat bij zijn gegevens eens nakijken
Ik heb precies hetzelfde idd. Begrijp sowieso niet de stooklijn. Ik zie hem alleen maar moduleren. Of is dat juist goed 🙈 wie kan mijn afbeeldingen uitlezen en vertellen wat ik moet zien. Heb contact gehad met Plugwise erover. Krijg als reactie om de verwarming in sommige vertellen lager te zetten. Maar dat is natuurlijk iets waar ik niets mee kan. Is nog steeds niet te verklaren waarom de ketel hele dag aanstaan bijna. Ook als de temperatuur is bereikt lijkt het. Heb twee foto’s bijgevoegd.

• pascall1985
Ondertussen wat aangepast. Modulatie naar 10 minuten. En ook vermogen teruggeschroefd. Lijkt al iets beter. Maar ketel staat nog steeds constant aan zo te zien. Gekke is ook dat de Adam en de Anna allebei een andere meting laat zien. Morgen komt er iemand kijken van intergas voor de ketel. Die is 2 weken oud en maakt ook een geluid als een stoomboot dus wellicht heeft dat er ook mee te maken. Ik vind tot nu toe nog geen verbetering helaas

• tomdh76
Ik heb ook een intergas hre 36/30. aanvoertemperatuur via ketel op 45 graden (omdat ik van plugwise begrijp dat instellen in de adam zinloos is). DIt is mijn grafiek... Dat ziet er nog slechter uit dan bij jullie. Modulatie aanpassen heb ik me nog niet in verdiept omdat het systeem op zich wel aardig werkt. Of is het slecht voor de ketel wat er nu gebeurd?

• tomdh76
Caros schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:15:
[...]

Heb jij überhaupt met deze ketel in OpenTherm de optie om max aanvoer temperatuur in te stellen? Ik namelijk niet. En waarom geven ze aan dat dit zinloos is?
Ja ik heb versie 3.2.5 van de adam en zie dit staan:

Paar keer heb ik dus aanvoertemperatuur aangepast en dan lijkt het even te blijven staan maar als ik dan een dag later kijk zie ik weer 60 staan. Dit was het antwoord van plugwise:

Beste Tom,

Goed om te lezen dat het systeem zich stabiliseert.

Als de boiler temperatuur telkens terug springt dan laat de boiler niet toe om de temperatuur door een app in te stellen.
Stel de boiler temperatuur dan in via de boiler.
Met vriendelijke groet,
Kind regards,
Caros schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:15:
[...]
Voor wat betreft de grafiek: waarom baseer je dat deze nog slechter is dan de rest. Ik weet er te weinig van om dit oordeel te kunnen geven
Ik weet er misschien nog minder van, maar wat ik hier lees is dat die kriebelbeweginkjes betekent dat de cv pendelt. En die kriebelbewegingen zie ik dus heel vaak.... :)

• minicraft
Zat even op de site van Plugwise om wat info te zoeken
maar mijn bek viel open toen ik zag dat als je iemand wil spreken dat je dan 19 euro moet op hoesten
Ja hoe ver kan je gaan met met een helpdesk

Kom op @plugwise laat nu eens ballen zien en kom van je ivoren toren af
Er zijn hier mensen die problemen en vragen hebben met Plugwise producten
Of als het in jullie ogen geen problemen zijn leg dan eerlijk uit wat we wel en niet van de producten kunnen verwachten
We weten dat jullie hier mee lezen daarom is het extra frustrerend dat er geen goede informatie komt
Of heeft dat met die 19 euro te maken ik hoop het niet

Om te beginnen @plugwise leg dit nu eens uit
het gehele huis is 1 zone met een Adam en een Anna
Op een dag zoals deze van 7:20 tot 19:25 draait de pomp 1.5 uur niet en veel pendelen

[Voor 21% gewijzigd door minicraft op 10-12-2020 19:30]

• minicraft
bouwew schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:35:
[...]

Ging met dat stookgedrag de temperatuur ook flink op en neer? Ik heb de indruk dat de Adam de temperatuur zo constant mogelijk probeert te houden en indien dat niet goed lukt, de temperatuur in ieder geval boven het setpoint te houden. Met dit resultaat ben ik persoonlijk erg tevreden. Ik hoef nooit meer naar de thermostaat te lopen om deze een graadje omhoog te zetten omdat ik het koud begin te krijgen :)
Met dat stook gedrag bleef de temperatuur mooi constant
Dat de Adam de temperatuur zo constant mogelijk probeert te houden is prima maar hij gaat wel met 1 ding de fout in
Als de gewenste ruimte temperatuur bereikt is krijgt de cv niet het commando om te stoppen maar om nog lager te stoken zo rond de 25 graden aanvoer temperatuur als gevolg dat aanvoer en retour gelijk zijn
Dus pomp blijft draaien aanvoer en retour komen weer verder uit elkaar te liggen en cv gaat weer aan maar heeft natuurlijk de 25 graden snel bereikt dus het zelfde verhaal
Ondertussen koelt de ruimte af omdat er met 25 graden water temperatuur niet verwarmt kan worden
Dus gewenste aanvoer temperatuur gaat om hoog als dan de gewenste ruimte temperatuur is bereikt begint het pendelen weer op nieuw

In het volgende plaatje heb ik in de stooklijn 2 verticale lijntjes gezet en tussen die 2 lijntjes zit het pendel gedrag
Aan de horizontale rode balk die dus de ketelstatus weergeeft kan je dus zien dat de keten continu aan is

• Pascall_1
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20:45
Ondertussen.. Adam gereset. Anna ertussen uitgehaald en honeywell chronoterm ertussen. En gas verbruik flink verminderd. Alleen het was natuurljk buiten ook niet zo koud.. dus niet echt vergelijkingsmateriaal. Wel zie ik een afwijkend diagram. Gevraagde temperatuur en daadwerkelijk aanvoer temp wijkt nogal af. Blijft vreemd dus. Plugwise failliet dus die zou er geen moeite meer voor doen ben ik bang. Heb veel contact gehad laatste maand. Wou alles terug sturen binnen de herroepingsrecht termijn. Maar ze gaven mij aan. Probeer het maar 2 maanden. Anders nemen wij alles terug. Want ze waren overtuigd dat het probleem op te lossen was. Nu extra zuur dus met de gedachte dat ze failliet gingen. Terugsturen nu zal niets meer doen denk ik? Of kan ik claim indienen bij zo’n curator? Al met al niet tevreden helaas

• Sirojth
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 15-04 19:43
Ik heb sinds ongeveer een maand het plugwise systeem. dwz in mijn geval:
- Huis uit 2017 met volledig vloerverwarming. Intergas HRE 2824 (ondersteund)
- Adam HA icm Honeywell T78M Round modulation in opentherm setting. Dit is de begane grond die de pomp op deze verdieping dmv een plug aanstuurt
- 5x Lisa + Koen/Floor afhankelijk van aantal kranen voor verschillende zones.
- Software versie 3.0.28
- Opentherm ketelprotocol
- De ketel zelf is ingesteld op een maximale aanvoertemperatuur van 35 graden (dus niet via plugwise).

Ik ondervind net zoals sommige andere in dit topic een nogal afwijkend CV-aansturing. Jammer dat er nog geen oplossing of oorzaak gevonden is. Dit lijkt me namelijk heel veel gas kosten en daarmee het hele systeem nutteloos. Ik heb plugwise hier ook al over gemaild, maar helaas geen antwoord ontvangen. @Plugwise?

De ketel was al opentherm aangesloten (in geval van deze ketel via poort 11 en 12) dus aansluiten op de adam was in essentie heel makkelijk.

Ik vraag me dan echt af of ik iets essentieels over het hoofd gezien heb zoals verkeerde aansluiting van een draad ofzo, dit zou toch niet de bedoeling moeten zijn. (maar lijkt ook onlogisch gezien de nachtperiode waarin het wel normaal lijkt te functioneren). Ook dat de aanvoertemperatuur hoger dan de 40 graden komt (bij ingesteld op 35 graden) op sommige momenten lijkt tocht heel vreemd. Heb nog niet kunnen achterhalen wat dit dan zou triggeren.

Het aansturen van de kamers gaat wel goed. Bugs/Features die er nu zijn en die ik in een toekomstige software versie hoop dat dit beter gaat zijn:
- De plug gaat op een soort "altijd aan" modus op het moment dat de stroom is uitgevallen. Dat resulteert in continue warmte levering in de zones die gestuurd worden via een plug/plug+koen. Helpdesk (hierbij wel antwoord...) geeft aan dat dit een bekend issue is en dit verwerkt wordt in toekomstige updates. Ook zou het systeem zichzelf weer aanpassen nadat er in een schema een nieuwe temperatuur wordt verzonden. Dit is echter bij mij niet het geval.
- De scene knop op de Lisa is niet instelbaar. Volgens de website komt dit in een volgende upgrade. Echter raak je deze knop heel makkelijk perongeluk aan, bijvoorbeeld toen mijn vriendin het heet had en de Lisa optilde en daarmee de temperatuur automatisch aanpaste. Zou mooi zijn als deze functie ook uitgezet kan worden.
- De vakantiemodus (waarvan ik zie dat aan gewerkt wordt gezien de eerdere reactie tav beta-programma). Nu nog niet nodig, dus even afwachten of dit snel, vakantie nu toch niet echt aan de orde
- Metingen ook via android APP in te zien (bij mij nu niet mogelijk, maar zie elders in dit topic dat dit wel op een telefoon inzichtelijk is)
- Het zou mooi zijn als er duidelijkere uitleg is over de verschillende functies zoals "wat betekent eco/standaard/comfort" behoudens wat je eigen boerenverstand erover kan bedenken.
- De USB kabel van de Lisa is wat kort in sommige gevallen, maar hier zou je zelf een custom USB voor kunnen aanschaffen uiteraard.

Mijn ervaring tot nu toe:
Pro's
- Installatie ging niet vlekkeloos, kon initieel niet aanmelden, maar door IP adres te vinden via de router kon aanmelden wel. Nadien eigenlijk probleemloos.
- Fysiek verbinden van de Adam op de CV ketel is echt heel makkelijk als deze reeds op een opentherm thermostaat is aangesloten
- Fysiek aansluiten van de Floor/Koen en verwijderen van de kranen is echt heel erg gemakkelijk. Zag hier initieel erg tegenop, maar toen het eenmaal moest gebeuren... heel makkelijk!
- De bediening en schema's werken goed als je even gewend bent aan de interface.
Con's
- Er zijn nog een aantal issues die beter zouden kunnen (zie boven), maar het systeem van aansturen werkt in essentie zoals je het instelt.
- De CV-aansturing issue zou echt een reden zijn om het systeem niet meer te gebruiken. Ik hoop dat ik alsnog antwoord krijg op deze vraag of hier op het forum een slimmerik zit die weet hoe dit op te lossen is.

Zal tzt een review bij de producten in de pricewatch zetten, maar eerst even afwachten hoe de issues aflopen.

[Voor 9% gewijzigd door Sirojth op 04-02-2021 09:10. Reden: Iets leesbaarder gemaakt, details toevegoegd]

• ollem
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22-04 14:23
Ik dacht al dat het aan mijn aangepaste instellingen lag of de lage buitentemp maar ik ben dus niet de enige met continue flinke overshoot sinds de 3.2.7 update...
Hier ook te vaak (of eigenlijk continue) woonkamer en keuken die verwarmd worden terwijl de set temperatuur al lang bereikt is.
Alleen vloerverwaming in nieuwbouwhuis, dus afkoelen gaat heel langzaam)
Ik heb een aantal ruimtes op passief staan, maar die zouden geen warmtevraag mogen doen. Dat is kenmerk van passief..

@Plugwise: mochten jullie interesse hebben in uitgebreide HomeAssistant logs stuur dan aub een PB.

[Voor 14% gewijzigd door ollem op 15-02-2021 11:45]

• Eternity_rules
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 06-05 11:37
Beetje suf allemaal, om een verwarming systeem te moeten corrigeren omdat het niet simpelweg een ingestelde temperatuur realiseert...

Ik heb in Homey het volgende gedaan:

Als de gemeten temperatuur veranderd is, en hij is dan hoger dan 20,5 dan wordt de LISA in die kamer naar 19.5 gezet. Hierdoor zal de verwarming uitgaan en de PLUG ook de pomp van de vloerverwarming uitschakelen. De temperatuur zakt dan natuurlijk langzaam, maar dagelijks worden schema's doorlopen. Die zet dus op gegeven moment LISA weer naar zijn gangbare patroon.

(om te voorkomen dat Homey notificaties blijft verzenden als de temperatuur weer verandert - en dat doet hij natuurlijk omdat de temperatuur geleidelijk zal dalen - heb ik als extra conditie erbij gezet dat de ingestelde temperatuur niet exact 19,5 mag zijn. Als deze flow dus een keer gedraaid heeft, zal de ingestelde temperatuur exact 19,5 zijn en er dus geen notificaties meer worden verstuurd.)

• WhatsSaid
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 23:04
Tijdje aangekeken in de hoop dat het toch vanzelf goed zou komen, helaas. Ik heb op de bovenverdieping bijna continu last van overshoot. Flink wat ook zoals jullie kunnen zien. Kantoor was gister zelfs 30! Graden bij een insteltemperatuur van 11. De Lisa op het kantoor laat sinds kort ook iets geks zien, tenminste ik heb het nog nooit eerder gezien. Iemand een idee wat het tekstballonnetje voor betekenis heeft?

• Eternity_rules
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 06-05 11:37
Ja, dat "KANTOOR" is bizar toevallig...

Ik heb twee cv's en dus twee ADAM's. Het ene systeem werkt redelijk; de overshoot is beperkt. Het andere heeft wel teveel overshoot. Bijzondere afwijkingen en - denk ik - moeilijk te debuggen. Ze zijn waarschijnlijk nog aan het knutselen aan het logaritme. De firmware zie ik niet wijzigen, dus het is iets 'server side' bij Plugwise. Voorlopig laat ik mijn Homey die pieken voorkomen. Niet ideaal maar een oplossing voor nu.

Wat mij ook opvalt is dat mijn twee ADAM's niet dezelfde buitentemperatuur aangeven:

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True