Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• roel_hendr
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12-02 13:05
Yes, heb er eentje die aantal zones regelt mbv aantal Toms, Floors, Lisa's en Plugs. Heb zelf een Homey en zijn daar aan het onderzoeken of we een app kunnen bouwen voor Plugwise HA. Er is dus een API waarmee met de Adam gepraat kan worden, dus neem ook aan dat die voor HA zou werken. Zelf (nog) geen ervaring mee.

• roel_hendr
  • Laatst online: 12-02 13:05
Middachten schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:16:
[...]

Ik probeer er achter te komen of de Plug nu ook gebruikt kan worden om een vloerverwarming pomp te schakelen in een systeem met Adam als controller. Uit jouw reactie hier begrijp ik dat je een Plug gebruikt. Kun je bevestigen dat je die Plug als onderdeel van een thermostaat zone kunt gebruiken?

Bedankt!
Ja dat werkt. Je kunt een Plug en een Lisa in een pompgroep en zone zetten. De Plug zit achter de pomp en deze wordt geschakeld door de Adam zodra de Lisa warmte vraagt

• Middachten
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 05-05 23:33
Even een korte reactie, ik ga dit weekend een uitgebreidere review schrijven:
- ik had het systeem snel werkend
- behalve de woonkamer/vloerverwarming
- simpel te installeren en opstarten
- er is geen info te vinden over hoe de Plug in dit systeem te gebruiken
- de regeling lijkt goed te werken in mijn systeem (stadsverwarming) behalve de vloerverwarming pomp dus...

Ik heb nog geen contact kunnen zoeken met de Plugwise helpdesk dus voorlopig hebben ze nog het voordeel van de twijfel (het kan goed zijn dat ik te dom ben om de juiste setup met Plug te maken :) )

• soepah
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10-05 22:07
Ik heb even een python scriptje gemaakt mbhv de tips van @akatar die ik middels een cronjob repeterend aanroep om mijn Adam uit te lezen
voorlopig doet hij niks anders dan de gemeten temperatuur en de setpoint in domoticz te gooien

https://github.com/stefboerrigter/plugwise-python/

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Rik_ schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:21:
Ik overweeg ook aanschaf v/h Plugwise systeem (hoewel ik hier wat wisselende ervaringen lees...). Ik zoek alleen wat informatie over de datalogging binnen het Plugwise systeem zelf (dat doet het systeem ook - ik wil nog nier direct de stap naar een Homey oid maken):
1) Als ik het goed begrijp zijn via connect.plugwise.net en de html interface
in de app grafieken tegen de tijd te bekijken van de meetgegevens die binnen de Adam gelogd worden. Dat klopt toch? Kan iemand wat screenshot delen?
2) Hoe lang en waar worden die meetgegevens opgeslagen?
3) Zijn die meetgegevens ook te downloaden/exporteren?
4) Ik wil ook een Plug toevoegen aan het systeem ivm monitoring energieverbruik: deze gegevens zijn dan ook via connect.plugwise.net en de html interface in de app in grafieken zichtbaar, toch?

Je kan ook klikken op punten in de grafiek voor de tijd en temperatuur.
Het is een vrij simpele grafiek die niet aan te passen is helaas.

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 14:36
sst_zero schreef op zondag 24 februari 2019 @ 00:21:
Ik heb de Plugwise Adam in combinatie met een Remeha iSense... Resultaten zijn wisselvallig. De Adam overruled de isense niet waardoor de temperatuur instelling na 3 seconden terugvalt naar het continue programma van de isense (zoals de Plugwise handleiding suggereert). Iemand nog tips om dit werkend te krijgen? Ik wil de basis eerst goed hebben voordat ik over ga naar nog meer spullen aan te schaffen...
copy/paste plugwise website:

Hoe moet ik de iSense instellen voor Adam?
iSense firmware versies 19 en hoger ondersteunen de override functionaliteit. Volg hiervoor de volgende stappen:
Ga naar het Menu > Instellingen > Gebruikersinst. > Gebruikersniveau en stel het niveau in op Uitgebreid.
Ga dan naar Menu > Instellingen > Installateur > Externe ingang/Externe toegang en selecteer Toestaan.
Haal de iSense los van de muur en plaats deze weer terug zodat Adam de nieuwe instelling herkent.
Zorg dat er op de iSense geen klokprogramma actief is en dat de iSense op “continu programma” staat en zet die bij voorkeur op de minimaal gewenste temperatuur, bijvoorbeeld 16 graden.

Anders is het misschien handig de isense te vervangen voor een anna of een lisa

[Voor 3% gewijzigd door akatar op 24-02-2019 22:39]

• siepeltjuh
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Er is nu ook een binding beschikbaar voor openHAB:
https://community.openhab...binding-for-openhab/81299

Can`t live without the mods

• akatar
@Sander0105
De adam staat standaard ingesteld op:
indien de temp bereikt is en de ketel gaat uit (verder geen warmte vraag) blijft de kraan openstaan.
Dit is uit energie besparing (evt batterijen)
Indien je wil dat de kranen sluiten moet je contact opnemen met de helpdesk en vragen of je ze adam willen instellen op: "Always close"
(heb ik gedaan)

• minicraft
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 16:50
Het is en blijft raar spul
als ik dus via 192.168.1.196/#/add/zone ga kan ik een zone aanmaken en ik zie de anna
in de app kan ik geen zone aanmaken omdat er geen mogelijkheid is om iets aan te klikken ( de knop indeling in het menu )
adam is versie2.3.35 en de anna is 3.1.7
In het verleden zijn er in de adam wat veranderingen gezet voor het gebruik van een iSense
ik weet dus niet of dat nu in de weg zit

• bouwew
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 07-05 20:09
Hallo,

Ik ben op dit moment het meest actief met het onderhoud van de Plugwise Anna component voor Home Assistant Core zoals het nu heet.

Daarnaast ben ik ook bezig met een wat meer generieke Plugwise component die naast de Anna ook de Adam gaat ondersteunen.
Op dit moment werkt het uitlees-deel van de nieuwe software en ben ik bezig met het instel-deel. Dit blijkt wat anders te werken dan gedacht, dus moet ook de code voor het uitlees-deel over de kop.

Ik krijg hierbij ondersteuning van https://www.hashop.nl en ik heb via hun ook een beetje een ingang bij Plugwise.

Ik laat de geïnteresseerden hier weten wanneer ik iets werkends klaar heb.

Ik heb zelf een Anna + Smile (firmware 3.x) in huis, waarmee ik zeer tevreden ben, en ga zeer binnenkort de beschikbaar gestelde Adam en Lisa+Tom installeren.

• bouwew
@djpsycho82 Je kunt bij de Adam ook een Plug gebruiken om jouw pomp te besturen, wanneer je de Plug als Circulatiepomp definieert en de Plug en de bijbehorende thermostaat in 1 Pompgoep plaatst.

@minicraft Helemaal mee eens, Plugwise heeft nog veel werk te doen. Mijn "oplossing" is om deze problemen "op te lossen" via Home Assistant.

• tweedebas
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17:13
djpsycho82 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:43:
[...]
Weet jij misschien of het in home assistent mogelijk uit te lezen en in te stellen welk verwarmingsschema plugwise op dat moment gebruikt. Dan is het super eenvoudig te koppelen aan de domotica thuis, weg en nacht status (een koud, warm, nacht, vakantie,etc. profiel oproepen dus). Ik neem aan dat wat in home assistent kan, in Openhab ook wel moet kunnen.
Ik heb een Adam, 2 toms(2 kamers) en een plug voor de vv pomp.

Deze worden allemaal herkent in de integration in HA.
Ik krijg met mijn ketel intergas Xtreme36 de volgende informatie. En kan de thermostaten/kamers ook aansturen. Dit doe ik nu niet, gebruik alleen de info om straks een douchen aan of uit boolean te maken.

• bouwew
@djpsycho82

"Weet jij misschien of het in home assistent mogelijk uit te lezen en in te stellen welk verwarmingsschema plugwise op dat moment gebruikt."

Ja, die informatie is beschikbaar als attribute, zie het plaatje, en instelbaar via HA via de service climate.set_hvac_mode. Je kunt in HA alleen het schema wat je in de Plugwise App hebt geselecteerd, aan- en uitzetten.

"alles ik maar de status van de brander van de ketel kan uitlezen": die status is beschikbaar al voeren we die op dit moment niet op als een sensor in HA.

[Voor 28% gewijzigd door bouwew op 31-10-2020 11:12. Reden: Meer details toegevoegd]

• bouwew
@Peter4SSC Of Home Assistant, heeft ook ondersteuning voor de Adam en de Anna.

De "ondersteuning van Plugwise naar andere Domotica software schiet ernstig tekort", dit heeft niks met Plugwise te maken? Deze ondersteuning wordt gebouwd door vrijwilligers. Zoals ondergetekende.

[Voor 4% gewijzigd door bouwew op 11-11-2020 16:26]

• bouwew
Nee, mijn firmware is versie 3.2.4.

Ok, dan mijn code, hierbij gebruik ik de custom button-card: https://github.com/custom-cards/button-card

In de file configuration.yaml staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
input_select:
  home_away:
    name: Home - Away
    options:
      - Home
      - Away
    initial: Home
    icon: mdi:home

Verder heb ik 2 automations aangemaakt, deze moet je aanpassen naar de eigen situatie (en je kunt eventueel andere zaken toevoegen, ik zet bijv mijn automatische verlichting uit en weer aan):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
- id: "................."
  alias: Set heating preset when going away
  trigger:
    - entity_id: input_select.home_away
      from: Home
      platform: state
      to: Away
  condition: []
  action:
    - service: climate.set_hvac_mode
      data:
        entity_id: climate.anna
        hvac_mode: heat
      data:
        entity_id: climate.lisa_badkamer
        hvac_mode: heat
    - delay: 00:00:03
    - service: climate.set_preset_mode
      data:
        preset_mode: home
      data:
        preset_mode: home
    - delay: 00:00:03
      data:
        preset_mode: away
      data:
        preset_mode: away
- id: "............."
  alias: Set heating to weekschedule when return from away
  trigger:
    - entity_id: input_select.home_away
      from: Away
      platform: state
      to: Home
  condition: []
  action:
      data:
        hvac_mode: auto
      data:
        hvac_mode: auto

En vervolgens staat er in de file ui-lovelace.yaml, als onderdeel van een groter geheel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
              - type: "custom:button-card"
                entity: input_select.home_away
                size: 44%
                aspect_ratio: 2/1
                show_name: true
                tap_action:
                  action: call-service
                  service: input_select.select_next
                  service_data:
                    entity_id: input_select.home_away
                show_state: false
                state:
                  - value: "Home"
                    name: "Press to active AWAY-mode"
                    color: green
                  - value: "Away"
                    name: "Press to active HOME-mode"
                    color: orange
                    icon: mdi:train-car
                confirmation:
                  text: "[[[ return `Are you sure?` ]]]"

[Voor 36% gewijzigd door bouwew op 05-12-2020 13:21]

• Caros
  • Nu online
pascall1985 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:58:
[...]

Ik heb precies hetzelfde idd. Begrijp sowieso niet de stooklijn. Ik zie hem alleen maar moduleren. Of is dat juist goed 🙈 wie kan mijn afbeeldingen uitlezen en vertellen wat ik moet zien. Heb contact gehad met Plugwise erover. Krijg als reactie om de verwarming in sommige vertellen lager te zetten. Maar dat is natuurlijk iets waar ik niets mee kan. Is nog steeds niet te verklaren waarom de ketel hele dag aanstaan bijna. Ook als de temperatuur is bereikt lijkt het. Heb twee foto’s bijgevoegd. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Paar dingen die mij opvallen, welke ik ook precies heb gehad:
- Ik zie niet alleen veel moduleren, maar vooral veel pendelen. In het topic over CV besparen kun je lezen over waterzijdig inregelen.
- bovenstaande was voor mij niet genoeg, ik heb ook het vermogen van de ketel naar beneden gedaan en de anti pendel tijd naar 10 minuten, waarbij de pomp nog 5 minuten draait.
- jouw minimum aanvoer temperatuur staat in de ketel hoger dan dat Adam vraagt.
akatar schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:39:
@Plugwise
Ik heb het misschien gemist maar, is het al mogelijk om zones te maken die geen warmtevraag kunnen doen?
Ik heb de beta versie nu. Kan nu een zone instellen die alleen warm moet worden als een andere zone de ketel aanstuurt.

[Voor 10% gewijzigd door Caros op 08-12-2020 20:41]

• minicraft
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 16:50
Info die ik op het internet tegen ben gekomen
Heb lang getwijfeld of ik het zou plaatsen maar heb zo mijn gedachte er over

https://portal.klantalert.nl/insolventie/28113218/plugwise
https://graydongo.nl/nl/e...ec-bv-sassenheim-28113218
https://www.faillissement.../1604966/sudotec-b-v.aspx

Ik hoop dat ik het verkeerd heb, ik wil niemand onderuithalen of kwaad doen, maar het is informatie die gewoon op het internet staat iedereen kan het dus tegen komen, het is dus delen van informatie

• Caros
  • Nu online
tomdh76 schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:26:
Ik ben op zich wel steeds meer tevreden met het systeem nu sinds een maand in gebruik, maar ja als ze failliet zijn is dat natuurlijk hopeloos in verdere ontwikkeling... Of zou het via homeassistant en api's etc nog goed jaren kunnen blijven werken?
Het kan jaren goed blijven werken, aangezien het een lokale API betreft. Echter je krijgt ook geen security updates meer. Dus firewall technisch afsluiten van het internet lijkt mij wel een slim plan. Daarnaast zou uitbreiden natuurlijk een lastig verhaal worden.

Wel apart dat het zakelijke account hier nog actief is geweest na de uitspraak.

• akatar
Het schijnt dat ze een doorstart maken.

• akatar

• 1987danny
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 28-04 15:41
lampy25 schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:26:
[...]

Lijkt erop dat ze idd doorgaan. Komt snel meer info
Yep ze gaan door. Mailtje ontvangen met onderstaande info:

Titel: Nieuwe start Plugwise

Geachte heer, mevrouw,

Zoals u wellicht heeft vernomen, sprak de rechtbank Den Haag op 24 november 2020 het faillissement uit van Sudotec B.V. (handelend onder de naam Plugwise). De rechtbank stelde mr. drs. C.A. de Weerdt daarbij aan als curator. Er is inmiddels een doorstart gerealiseerd. Dat betekent dat de activa van Sudotec B.V. zijn verkocht en de koper – Anna Technology B.V. – met die activa de onderneming van Sudotec B.V. zal voortzetten. In dat kader heeft de koper ook interesse getoond in gegevens van klanten en relaties van Sudotec B.V. met als doel deze op dezelfde wijze als Sudotec B.V. dat deed te informeren over nieuws, acties en aanbiedingen, etc.

Het gaat hierbij om uw gegevens zoals uw naam, e-mailadres, telefoonnummer en eventuele bekende adresgegevens. Indien u bezwaar heeft tegen de overdracht van uw gegevens, dan kunt u dat middels onderstaande button aangeven. In dat geval zullen uw gegevens worden verwijderd. Mocht u binnen veertien dagen na heden daartegen geen bezwaar hebben geuit, dan wordt geacht dat u instemt met de overdracht van uw gegevens aan Anna Technology B.V.

Voor meer informatie over de doorstart verwijs ik u naar onderstaand bericht.

-------------

Met vriendelijke groet,

Caroline de Weerdt, curator

Beste relatie,

Plugwise heeft zich ondanks de vele hobbels de afgelopen drie jaar ontwikkeld tot een van dé fabrikanten van het zoneregeling systeem, waarmee je slim per vertrek de temperatuur onafhankelijk van elkaar kan regelen. Mede dankzij het nieuwe thuiswerken zijn wij stevig aan het groeien, maar werd toch innovatie en de groei van de onderneming en haar organisatie helaas zeer ernstig gehinderd door de ballast uit het verleden.

Daarom is op eigen verzoek het faillissement aangevraagd en op 24 november 2020 het faillissement van Plugwise (Sudotec B.V.) uitgesproken. Na de uitspraak van het faillissement heeft de curator de mogelijkheden voor een doorstart onderzocht. Ook wij hebben ons gemeld bij de curator en onderhandeld en uiteindelijk overeenstemming bereikt over een doorstart. Dit betekent dat een nieuwe entiteit (Anna Technology B.V.) verder gaat met de onderneming Plugwise (onder diezelfde handelsnaam). Plugwise gaat gezond verder met een nieuwe directie en een zeer gemotiveerd vertrouwd team!

Als laatste wensen wij iedereen fijne feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar!

Bij vragen kan er uiteraard contact met ons opgenomen worden.

Met vriendelijke groet,

Anna Technology B.V. (Plugwise)

• Sirojth
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 15-04 19:43
Ik heb sinds ongeveer een maand het plugwise systeem. dwz in mijn geval:
- Huis uit 2017 met volledig vloerverwarming. Intergas HRE 2824 (ondersteund)
- Adam HA icm Honeywell T78M Round modulation in opentherm setting. Dit is de begane grond die de pomp op deze verdieping dmv een plug aanstuurt
- 5x Lisa + Koen/Floor afhankelijk van aantal kranen voor verschillende zones.
- Software versie 3.0.28
- Opentherm ketelprotocol
- De ketel zelf is ingesteld op een maximale aanvoertemperatuur van 35 graden (dus niet via plugwise).

Ik ondervind net zoals sommige andere in dit topic een nogal afwijkend CV-aansturing. Jammer dat er nog geen oplossing of oorzaak gevonden is. Dit lijkt me namelijk heel veel gas kosten en daarmee het hele systeem nutteloos. Ik heb plugwise hier ook al over gemaild, maar helaas geen antwoord ontvangen. @Plugwise?

De ketel was al opentherm aangesloten (in geval van deze ketel via poort 11 en 12) dus aansluiten op de adam was in essentie heel makkelijk.

Ik vraag me dan echt af of ik iets essentieels over het hoofd gezien heb zoals verkeerde aansluiting van een draad ofzo, dit zou toch niet de bedoeling moeten zijn. (maar lijkt ook onlogisch gezien de nachtperiode waarin het wel normaal lijkt te functioneren). Ook dat de aanvoertemperatuur hoger dan de 40 graden komt (bij ingesteld op 35 graden) op sommige momenten lijkt tocht heel vreemd. Heb nog niet kunnen achterhalen wat dit dan zou triggeren.

Het aansturen van de kamers gaat wel goed. Bugs/Features die er nu zijn en die ik in een toekomstige software versie hoop dat dit beter gaat zijn:
- De plug gaat op een soort "altijd aan" modus op het moment dat de stroom is uitgevallen. Dat resulteert in continue warmte levering in de zones die gestuurd worden via een plug/plug+koen. Helpdesk (hierbij wel antwoord...) geeft aan dat dit een bekend issue is en dit verwerkt wordt in toekomstige updates. Ook zou het systeem zichzelf weer aanpassen nadat er in een schema een nieuwe temperatuur wordt verzonden. Dit is echter bij mij niet het geval.
- De scene knop op de Lisa is niet instelbaar. Volgens de website komt dit in een volgende upgrade. Echter raak je deze knop heel makkelijk perongeluk aan, bijvoorbeeld toen mijn vriendin het heet had en de Lisa optilde en daarmee de temperatuur automatisch aanpaste. Zou mooi zijn als deze functie ook uitgezet kan worden.
- De vakantiemodus (waarvan ik zie dat aan gewerkt wordt gezien de eerdere reactie tav beta-programma). Nu nog niet nodig, dus even afwachten of dit snel, vakantie nu toch niet echt aan de orde
- Metingen ook via android APP in te zien (bij mij nu niet mogelijk, maar zie elders in dit topic dat dit wel op een telefoon inzichtelijk is)
- Het zou mooi zijn als er duidelijkere uitleg is over de verschillende functies zoals "wat betekent eco/standaard/comfort" behoudens wat je eigen boerenverstand erover kan bedenken.
- De USB kabel van de Lisa is wat kort in sommige gevallen, maar hier zou je zelf een custom USB voor kunnen aanschaffen uiteraard.

Mijn ervaring tot nu toe:
Pro's
- Installatie ging niet vlekkeloos, kon initieel niet aanmelden, maar door IP adres te vinden via de router kon aanmelden wel. Nadien eigenlijk probleemloos.
- Fysiek verbinden van de Adam op de CV ketel is echt heel makkelijk als deze reeds op een opentherm thermostaat is aangesloten
- Fysiek aansluiten van de Floor/Koen en verwijderen van de kranen is echt heel erg gemakkelijk. Zag hier initieel erg tegenop, maar toen het eenmaal moest gebeuren... heel makkelijk!
- De bediening en schema's werken goed als je even gewend bent aan de interface.
Con's
- Er zijn nog een aantal issues die beter zouden kunnen (zie boven), maar het systeem van aansturen werkt in essentie zoals je het instelt.
- De CV-aansturing issue zou echt een reden zijn om het systeem niet meer te gebruiken. Ik hoop dat ik alsnog antwoord krijg op deze vraag of hier op het forum een slimmerik zit die weet hoe dit op te lossen is.

Zal tzt een review bij de producten in de pricewatch zetten, maar eerst even afwachten hoe de issues aflopen.

[Voor 9% gewijzigd door Sirojth op 04-02-2021 09:10. Reden: Iets leesbaarder gemaakt, details toevegoegd]

• Plugwise
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 06-05 14:24

Plugwise

Bedrijfsaccount Plugwise
Pascall_1 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:45:
Ik heb firmware 3.3.2. En herken ook zelfde stookgedrag al weken. Heb al van alles geprobeerd. Plugwise gemaild inmiddels al 10 keer. Krijg zelfde reactie steeds. Zoals ik kan zien is stook gedrag prima. En meestal ligt aan instellingen van ketel. Blabla. En Plugwise reageert wel op willekeurig vragen in dit forum. Alleen problemen herkennen ze niet. Denk alleen hier al
Meerder met zelfde problemen zijn.
Ik zie ik dit forum verschillende mensen voorbij komen met "vreemd" stookgedrag na de update naar 3.2.7
Willen diegene die dit probleem hebben kijken onder: Instellingen --> Verwarmingssysteem --> Verwarmen --> Verwarmingsprofiel
Wanneer je gek stookgedrag ervaart, probeer dan het profiel op standaard te zetten.
Er zijn enkele voorbeelden waarbij het profiel op Eco staat ingesteld, maar deze is voornamelijk bedoeld voor warmtepompen.

• www.outer
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

www.outer

——-

Plugwise schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:58:
[...]

Ik zie ik dit forum verschillende mensen voorbij komen met "vreemd" stookgedrag na de update naar 3.2.7
Willen diegene die dit probleem hebben kijken onder: Instellingen --> Verwarmingssysteem --> Verwarmen --> Verwarmingsprofiel
Wanneer je gek stookgedrag ervaart, probeer dan het profiel op standaard te zetten.
Er zijn enkele voorbeelden waarbij het profiel op Eco staat ingesteld, maar deze is voornamelijk bedoeld voor warmtepompen.
Is het dan niet duidelijker om het “Eco” profiel te hernoemen naar “warmtepomp”?
Scheelt een hoop verwarring, had zelf gemerkt dat met het eco profiel mijn woning slecht warm werd doordat de gevraagde aanvoer temperatuur laag bleef. Weet nu hoe dit komt.

• bouwew
tomdh76 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:59:
Lukt het bij iedereen om de ingestelde temperatuur te halen?
Nee, bij mij (Adam, Anna beneden - vloerverwarming en Lisa + Tom in de badkamer boven) ook niet, de temperatuur wordt altijd veel later bereikt. Op zich niet zo'n ramp maar voldoet niet aan de geschepte verwachtingen.

Volgens mij ging dit wel goed, temperatuur op tijd bereikt, toen ik nog alleen de Anna aan de muur had hangen. Misschien de Adam er maar eens tussenuit en de Tom eraf halen...

• Jpde
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 04-05 14:20
Weet iemand wat de manier is om de ADAM terug te zetten naar fabrieksinstellingen?
Zwarte knopje:
- 5 s ingedrukt = reset wifi
- 15 s ingedrukt = reset volledig [behalve wifi]

Ben benieuwd of dat helpt.
Hier lijkt de boel ook op hol.
Temperatuur boven gevraagde waarde en toch de ketel blijven aansturen.

• Eternity_rules
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15:43
Dank voor je uitgebreide post @WimPN !

Het is fijn om de zaak goed te kunnen meten. In mijn geval krijg ik data binnen van ADAM HA in Homey. Zo lees ik niet alleen de temperatuur schema's uit, maar ook de aanvoer- en retour temperatuur van de CV's en de modulatie.

Hierdoor ontdekte ik dat een retour dichtbij de ketel verder geknepen moest worden; retourwater was veel te heet en daardoor ging de CV weer omlaag moduleren. En dat wisselde om de minuut... Inmiddels opgelost met een extra afsluiter die de retour van die convector knijpt.

De overshoot zou ik ook kunnen oplossen met een ingreep door Homey; de ingestelde temperatuur op LISA met een graad verlagen als de setpoint is bereikt. Maar, ik vind het geen elegante oplossing en ben van mening dat Plugwise dit zelf goed moet kunnen. Ik kijk het nog even aan!

Ook ik heb de gateway herstart, het ketelprotocol ge-update. Ben benieuwd!

• ollem
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22-04 14:23
Ik heb helaas nog steeds overal continue overshoot van ongeveer 1 graad...

De oplossing die ik nu gebruik is thermostaat halve graag/graad lager, maar dat is natuurlijk niet DE oplossing... :?

Setpoint van de thermostaten houdt de temperatuur in de ruimtes gewoon 1 graad hoger vast...
Ook als de vermwarming 3 uur uit is geweest (set point 0) gaat hij gewoon weer verder met bijverwarmen.

• WhatsSaid
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 10-05 22:10
Tijdje aangekeken in de hoop dat het toch vanzelf goed zou komen, helaas. Ik heb op de bovenverdieping bijna continu last van overshoot. Flink wat ook zoals jullie kunnen zien. Kantoor was gister zelfs 30! Graden bij een insteltemperatuur van 11. De Lisa op het kantoor laat sinds kort ook iets geks zien, tenminste ik heb het nog nooit eerder gezien. Iemand een idee wat het tekstballonnetje voor betekenis heeft?

• Eternity_rules
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 15:43
Ja, dat "KANTOOR" is bizar toevallig...

Ik heb twee cv's en dus twee ADAM's. Het ene systeem werkt redelijk; de overshoot is beperkt. Het andere heeft wel teveel overshoot. Bijzondere afwijkingen en - denk ik - moeilijk te debuggen. Ze zijn waarschijnlijk nog aan het knutselen aan het logaritme. De firmware zie ik niet wijzigen, dus het is iets 'server side' bij Plugwise. Voorlopig laat ik mijn Homey die pieken voorkomen. Niet ideaal maar een oplossing voor nu.

Wat mij ook opvalt is dat mijn twee ADAM's niet dezelfde buitentemperatuur aangeven:

• bouwew
Eternity_rules schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:37:
Wat mij ook opvalt is dat mijn twee ADAM's niet dezelfde buitentemperatuur aangeven:
Je hebt de beide Adams vast niet tegelijkertijd aan gezet? Volgens mijn waarneming is het update interval in de order van 5/10/15 minuten. Dus het kan heel goed zijn dat ze uit de pas lopen.
Ik zie hetzelfde verschil tussen mijn Adam en Anna, deze lopen duidelijk uit de pas qua update-momenten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sirojth
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 15-04 19:43
Caros schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:20:
[...]

Ik ben -net zoals ik vaker hier gereageerd heb- erg benieuwd of dit nou iets is wat Plugwise niet goed doet, of valt dit nu op omdat je dit inzicht nu hebt?

Kan het niet zijn dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan en dus gaat pendelen?
Excuus voor het zeer late antwoord. Ik wilde pas reageren nadat alles financieel met Plugwise en andere webshops was afgerond.

oa dit en een aantal andere problemen zoals eerder beschreven heb ik besproken met plugwise. Bij mij was er daadwerkelijk wat mis met het systeem, aldus plugwise. Dit zou pas eenmaal eerder zijn geconstateerd. Initieel is er gepoogd een update door te voeren en wat instellingen te veranderen zonder effect. Na aantal weken opnieuw uittesten telefonisch contact gehad waarbij opnieuw verbaasd werd gereageerd op dit en een aantal andere problemen en een harde reset werd geadviseerd. Al met al voor mij na meerdere maanden aanklooien met het systeem reden om niet verder te zoeken naar een oplossing maar aanspraak te maken op de garantie van het systeem. Dit werd gelukkig zowel door plugwise als door Robbshop (dank!) gehonoreerd en ik heb mijn systeem teruggestuurd.

• bouwew
"Gewenste keteltemperatuur" is een parameter van de Adam, denk ik, maar "aanvoer temperatuur" is zeker een meetwaarde uit de "ketel". Het lijkt erop dat er wel (opentherm) communicatie plaatsvindt tussen de Adam en de "ketel".

[Voor 3% gewijzigd door bouwew op 08-04-2021 12:57]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True