Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• cycloon_
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 30-03 08:17
Hier werkt de plugwise setup (7 floors en 4 lisa's met adam ha) sinds een jaar prima. Heb wel in het begin wat instabiliteit gehad met de floors, maar dat is ondertussen door een firmware update opgelost.

http://specs.tweak.to/9714

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 01-04 17:19
Met software/firmware versie 3.07 is in ieder geval het probleem opgelost dat mijn ketel bijna niet wil verwarmen via de adam.

Ik heb nog wel het verzoek ingediend dat je zones kan uitsluiten van de stook regeling (zodat ze geen warmtevraag kunnen doen,)

• Sander0105
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:10
Hier sinds vandaag ook Adam met 11 Tom's, 6 Lisa's en een Anna. Inmiddels halverwege met de installatie. Wat wel handig is, is om vanuit de Adam verder te werken met de installatie van de Tom. De Zigbee verbinding werkt maar een meter of 5 en heeft daarna wel weer een node nodig. De eerste radiator die ik wilde aansluiten was ook gelijk de meest verre (Vliering <> Woonkamer) en werd niet herkend. Daarna begonnen met de dichtstbijzijnde en dat werkt een stuk beter.
Daarnaast ook eens aan het kijken of ik een volledige integratie met Home Assistant kan bouwen, de beschikbare integratie werkt alleen met Anna, en dus maar 1 thermostaat en laat ook niet de uitgebreide info zien die beschikbaar is vanuit Adam.
Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen, tot nu toe maar weinig echte issues, als enige eigenlijk dat de taal steeds terug switched naar Engels.

tja...

• akatar
@Sander0105
Mocht het niet gaan werken met HA en je bent niet aan dat programma gebonden, zou je eens kunnen kijken naar homeseer icm de plugwise pro plugin. Beide kan je 30 dagen gratis draaien.

• Sander0105
@akatar Kan inderdaad ook nog, alleen dan zou ik de rest van mij HA ook over moeten zetten, misschien wat lastig. Gisteren een beetje zitten stoeien met de API en dat moet denk ik wel lukken.

tja...

• PeterPan
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:17
Weet er iemand hoe je de Smile interface van de Anna volledig naar fabrieksinstellingen kunt resetten (dus niet alleen de WiFi resetten maar alle log data en instellingen wissen)?
Ik kan hier helaas helemaal niets over terugvinden.
Ik zou na een week van experimenteren met schemas en ketelinstellingen graag met een schone lei beginnen.

Edit: inmiddels reactie van de helpdesk ontvangen.
Volledig resetten naar fabrieksinstellingen alsook wissen van alle loggegevens kan door het 15 seconden indruken van het zwarte knopje op de Smile.
Dat lukte bij mij echter pas nadat ik eerst een WiFi reset had gedaan (knopje 5 seconden indrukken) en daarna direct nog eens 15 seconden indrukken.

[Voor 34% gewijzigd door PeterPan op 15-11-2019 15:47]

• Sander0105
Hier inmiddels wat verder met de integratie in Home Assistant. Eerst maar eens bezig geweest met het uitlezen van de status van de valves (Tom). Met name omdat ik wel benieuwd ben naar de aansturing over tijd: welke radiatoren gaan wanneer open en dicht. Integratie is nog verre van "af" maar in ieder geval komt de eerste data binnen. Volgende stap is het inladen van de kamerthermostaten (Lisa & Anna) en daar de data die van de ketel komt (ook best interessant om te zien hoe die gebruikt wordt over tijd)

Plugwise Adam HA
Daarnaast log ik ook het energie verbruik (gas en elektra) dus hopelijk zo wat meer overzicht en mogelijkheden tot tunen :9

tja...

• akatar
@Sander0105
De adam staat standaard ingesteld op:
indien de temp bereikt is en de ketel gaat uit (verder geen warmte vraag) blijft de kraan openstaan.
Dit is uit energie besparing (evt batterijen)
Indien je wil dat de kranen sluiten moet je contact opnemen met de helpdesk en vragen of je ze adam willen instellen op: "Always close"
(heb ik gedaan)

• minicraft
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 30-03 13:04
Het zou toch netjes zijn als je dat zelf kon instellen
Ik blijf mij verbazen over plugwise ( Adam)
Helaas ben ik zelf nog niet zo ver dat ik met de adam kan stoken
Plugwise krijgt het maar niet voor elkaar om mijn Remeha Isense thermostaat icm de Adam foutloos te laten werken

Dit staat tenslotte op hun site

Ben jij ook gesteld op je vertrouwde thermostaat? Maak dan je bestaande OpenTherm-thermostaat slim met de Plugwise Adam

We blijven hoop houden

• Sander0105
akatar schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:04:
@Sander0105
De adam staat standaard ingesteld op:
indien de temp bereikt is en de ketel gaat uit (verder geen warmte vraag) blijft de kraan openstaan.
Dit is uit energie besparing (evt batterijen)
Indien je wil dat de kranen sluiten moet je contact opnemen met de helpdesk en vragen of je ze adam willen instellen op: "Always close"
(heb ik gedaan)
Oeh goede tip! Dat verklaard misschien waarom een aantal van de kranen niet sloten. Alhoewel ik nu van huis ben en Adam in "vakantie" stand staat en voor zover ik kan zien staat alles dicht. Als ik terug ben maar eens in duiken want je hebt een goed punt te pakken.

tja...

• akatar
minicraft schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:43:
Het zou toch netjes zijn als je dat zelf kon instellen
Ik blijf mij verbazen over plugwise ( Adam)
Helaas ben ik zelf nog niet zo ver dat ik met de adam kan stoken
Plugwise krijgt het maar niet voor elkaar om mijn Remeha Isense thermostaat icm de Adam foutloos te laten werken

Dit staat tenslotte op hun site

Ben jij ook gesteld op je vertrouwde thermostaat? Maak dan je bestaande OpenTherm-thermostaat slim met de Plugwise Adam

We blijven hoop houden
Aan de andere kant staat ook op hun site dat een heleboel niet werken, de meesten niet.
Dit komt omdat deze thermostaat de overide vanuit de adam negeren.
Je kan natuurlijk voor een paar tientjes een anna scoren (al vind ik het een lelijk ding)

• tweedebas
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 02-04 15:53
Ik heb vorig weekend aan Adam HA tussen mijn bestaande apparatuur gezet.

Mijn ervaring is behoorlijk positief.

Ik heb een Intergas Xtreme 36 en een Honeywell Round Modulation en alles werkt vanaf het eerste moment.
De rest van het systeem is vloerverwarming beneden met een HT verdeler inc pomp op pompschakelaar met temperatuursensor, radiatoren boven (3) en op zolder(1) en vv in de badkamer + elektrische handdoekradiator. Nieuwbouw (2019) dus goed geïsoleerd.

Echte besparing zal ik niet gaan merken aangezien ik dus zonder de Adam geen verbruik weet.
Ben wel benieuwd hoe hij zich gaat inleren terwijl ik veel aan het verstellen ben aan de cv kant.

Op termijn wil ik een plug voor de vv pomp en Tom + Lisa voor de babykamer en vv badkamer gaan aansluiten als ik voldoende vertrouwen in de stabiliteit heb, en er weer wat geld over is om te investeren.

offtopic:
Cv tuning
Ben wel met behulp van de grafieken aan het proberen om de vv op een zo laag mogelijke keteltemperatuur genoeg vermogen af te laten nemen om de ketel op zijn laagste stand (4.5kW) niet te laten pendelen.

De Adam vraagt nu vaak 35C van de ketel om op temperatuur te blijven in huis en 50C om te verhogen. Dus ik kan nu goed monitoren, aanpassen, monitoren etc

Betreft de override functie van de thermostaat, op http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#thermostats staan veel termostaten en hun (on)mogelijkheden.

[Voor 5% gewijzigd door tweedebas op 19-11-2019 16:23]

• minicraft
Betreft de override functie van de thermostaat, op http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#thermostats staan veel termostaten en hun (on)mogelijkheden.
Als ik die tabel bekijk zou de iSense toch moeten werken
Of interpreteer ik de gegevens in de tabel verkeerd

• 1987danny
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 25-03 21:00
(jarig!)
Middachten schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:06:
Even een korte reactie, ik ga dit weekend een uitgebreidere review schrijven:
- ik had het systeem snel werkend
- behalve de woonkamer/vloerverwarming
- simpel te installeren en opstarten
- er is geen info te vinden over hoe de Plug in dit systeem te gebruiken
- de regeling lijkt goed te werken in mijn systeem (stadsverwarming) behalve de vloerverwarming pomp dus...

Ik heb nog geen contact kunnen zoeken met de Plugwise helpdesk dus voorlopig hebben ze nog het voordeel van de twijfel (het kan goed zijn dat ik te dom ben om de juiste setup met Plug te maken :) )
Hi, heb je inmiddels een uitgebreidere review geschreven? Ik ben geinteresseerd ivm de stadsverwarming combinatie. Of dit goed werkt en hoe je ervaring is tot dusver.

Alvast bedankt!

• schjjaap
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-03 19:14
Net een paar dagen Adam werkende met 6 Tom's, twee lisa's en de bestaande Anna in de woonkamer.

Mijn ervaringen tot nu toe:

- Het werkt niet in een keer. Plugwise moest nog dingen aanzetten om de app werkende te krijgen en de buitentemperatuur in te stellen. Niet goed voor de acceptatie bij de rest van de familie
- De toms maken teveel lawaai om ze in de slaapkamer te gebruiken.
- De handleiding is niet compleet, er komt b.v. af en toe een soort radiator icoontje op het scherm in de app, geen idee wat dat betekent
- Samenwerking met Anna is maar basaal. Moest daar alle schema's verwijderen omdat de boel interfereerde
- De toms passen niet op onze oude pleiger thermostaat-ventielen, daar moest ik anderen voor kopen.

Maar goed, nu het draait lijkt het goed te werken, en eindelijk ook een warme studeerkamer.. Het duurde even voordat Adam begreep dat ons huis (houten woonark) heel snel reageert op afkoelen en opwarmen maar nu is de temperatuur redelijk stabiel.

Had gehoopt dat het inmiddels met Domoticz zou werken (de Anna deed dat wel) maar misschien komt dat nog, anders iets om in de kerstvakantie op te pakken. :)

[Voor 0% gewijzigd door schjjaap op 27-11-2019 11:46. Reden: typo's]

• Middachten
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 30-03 15:53
1987danny schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:11:
[...]

Hi, heb je inmiddels een uitgebreidere review geschreven? Ik ben geinteresseerd ivm de stadsverwarming combinatie. Of dit goed werkt en hoe je ervaring is tot dusver.

Alvast bedankt!
Ik heb uiteindelijk het systeem goed werkend gekregen, en ben daarna te lui geweest om e.e.a. nog eens op te schrijven ;)

Ik had een paar problemen:
- Adam schakelde mijn (Honeywell) afsluiter van de stadsverwarming niet goed
- Het werd soms erg warm in de keuken
- Ik kreeg de pompgroep voor de vloerverwarming niet aan de praat

Uiteindelijk heb ik contact gekregen met de helpdeks. Dit was in eerste instantie een drama (geen reactie op mail, berichten op de website en telefonisch lukte niet). Totdat ik de optie 'U bent een installateur' op de telefonische helpdesk koos. Toen kreeg ik direct een kundig persoon aan de lijn en hij heeft mij in 2 telefoontjes geholpen het systeem werkend te krijgen.

De volgende stapen hebben alles werkend gekregen:
  • een software upgrade. Dit moest op dat moment direct door de medewerker gedaan worden omdat de niewue versie officieel nog niet vrijgegeven was. Dit losten mijn probleem van de aansturing van de klep op
  • De pompgroep heb ik kunnen aanmaken door eerst de Plug uit het systeem te verwijderen en vervolgens weer toe te voegen, nadat de betreffende ruimte al bestond.
  • Het probleem van de te warme keuken is opgelost door de Adam op 'Always Close' te laten zetten. Dit kan niet in de interface zelf en moest door de Plugwise medewerker gedaan worden.
Sinds maart werkt mijn systeem prima en ook met de start van het nieuwe stookseizoen lijkt alles goed te werken.

Nu hebben we een nieuw huis gekocht en begint de hele zoektocht weer van voor af aan.... In de nieuwe woning gaan we overal vloerverwarming aanleggen en verwarmen met een water/water warmtepomp. Ik denk toch dat er een serieuze kans is dat ik verder ga met Plugwise, ondanks mijn slechte opstart ervaringen. Om de volgende redenen:
  • Alles draait lokaal
  • Er is een lokale API beschikbaar
  • Het lijkt nog steeds het enige systeem te zijn waar je de pomp voor een vloerverwarming kunt schakelen. Ik heb nog geen andere systemen kunnen vinden.

[Voor 14% gewijzigd door Middachten op 09-12-2019 14:42]

• 1987danny
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 25-03 21:00
(jarig!)
Middachten schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:34:
[...]

Ik heb uiteindelijk het systeem goed werkend gekregen, en ben daarna te lui geweest om e.e.a. nog eens op te schrijven ;)

Ik had een paar problemen:
- Adam schakelde mijn (Honeywell) afsluiter van de stadsverwarming niet goed
- Het werd soms erg warm in de keuken
- Ik kreeg de pompgroep voor de vloerverwarming niet aan de praat

Uiteindelijk heb ik contact gekregen met de helpdeks. Dit was in eerste instantie een drama (geen reactie op mail, berichten op de website en telefonisch lukte niet). Totdat ik de optie 'U bent een installateur' op de telefonische helpdesk koos. Toen kreeg ik direct een kundig persoon aan de lijn en hij heeft mij in 2 telefoontjes geholpen het systeem werkend te krijgen.

De volgende stapen hebben alles werkend gekregen:
  • een software upgrade. Dit moest op dat moment direct door de medewerker gedaan worden omdat de niewue versie officieel nog niet vrijgegeven was. Dit losten mijn probleem van de aansturing van de klep op
  • De pompgroep heb ik kunnen aanmaken door eerst de Plug uit het systeem te verwijderen en vervolgens weer toe te voegen, nadat de betreffende ruimte al bestond.
  • Het probleem van de te warme keuken is opgelost door de Adam op 'Always Close' te laten zetten. Dit kan niet in de interface zelf en moest door de Plugwise medewerker gedaan worden.
Sinds maart werkt mijn systeem prima en ook met de start van het nieuwe stookseizoen lijkt alles goed te werken.

Nu hebben we een nieuw huis gekocht en begint de hele zoektocht weer van voor af aan.... In de nieuwe woning gaan we overal vloerverwarming aanleggen en verwarmen met een water/water warmtepomp. Ik denk toch dat er een serieuze kans is dat ik verder ga met Plugwise, ondanks mijn slechte opstart ervaringen. Om de volgende redenen:
  • Alles draait lokaal
  • Er is een lokale API beschikbaar
  • Het lijkt nog steeds het enige systeem te zijn waar je de pomp voor een vloerverwarming kunt schakelen. Ik heb nog geen andere systemen kunnen vinden.
Bedankt voor je uitvoerige reactie! Ik neem je ervaringen mee. Bij mij schakelt hij ook op de Honeywell dus ik ga ermee aan de slag. Thanks!

• minicraft
Wie kan mij vertellen hoe de instellingen van de adam in combinatie met een anna zijn
ik stel deze vraag omdat de remeha iSense niet goed werkt met de adam
dus nu op marktplaat een anna op de kop getikt
maar het lukt mij niet om de anna goed te laten werken met de adam
het probleem is dat anna de temp van adam veranderd en adam te temp van anna veranderd
dat veroorzaakt een leuk licht effect op de anna, uiteindelijk stopt dat maar heb dan niet de gewenste temp instelling
heb op de adam de Plugwise-regeling aan staan

• akatar
@minicraft
Heb je de plugwise anna of de nle anna? op mp zwerven nogal wat nle uitvoeringen rond. die hebben andere firmware dan de plugwise anna.

Je zou een bericht kunnen sturen naar de plugwise helpdesk maar je hebt grote kans dat je nooit antwoord gaat krijgen.

Is het een idee om een Lisa in de woonkamer op te hangen?

• minicraft
Heb gisteren een mail naar plugwise verstuurd en er is software versie 3.1.10 in gezet
er zat 3.1.7 in
hoe zie ik of het een nle anna is
en zou die dan niet met een adam samen werken :-(

[Voor 15% gewijzigd door minicraft op 19-12-2019 19:11]

• akatar
Met deze versie zal het een plugwise anna zijn, anders hadden ze je niet geholpen.

• akatar
minicraft schreef op donderdag 19 december 2019 @ 19:05:
Heb gisteren een mail naar plugwise verstuurd en er is software versie 3.1.10 in gezet
er zat 3.1.7 in
hoe zie ik of het een nle anna is
en zou die dan niet met een adam samen werken :-(
Ik heb op de mijne op 3.1.7. staan en ik zie de anna niet terug in de adam, ben de hele week al aan het mailen met plugwise, zonder resultaat natuurlijk.
Wacht morgen nog even af dan kan de anna retour webshop.

• minicraft
akatar schreef op donderdag 19 december 2019 @ 20:26:
[...]

Ik heb op de mijne op 3.1.7. staan en ik zie de anna niet terug in de adam, ben de hele week al aan het mailen met plugwise, zonder resultaat natuurlijk.
Wacht morgen nog even af dan kan de anna retour webshop.
Ik weet niet of je dit al hebt geprobeerd
type het IP adres in van je Adam 192.168.1.196/#/add/zone

• akatar
@minicraft
Dan maak je een lege ruimte aan, dit kan ook in de app. maar er is geen anna in de adam om deze toe te voegen.

• minicraft
Het is en blijft raar spul
als ik dus via 192.168.1.196/#/add/zone ga kan ik een zone aanmaken en ik zie de anna
in de app kan ik geen zone aanmaken omdat er geen mogelijkheid is om iets aan te klikken ( de knop indeling in het menu )
adam is versie2.3.35 en de anna is 3.1.7
In het verleden zijn er in de adam wat veranderingen gezet voor het gebruik van een iSense
ik weet dus niet of dat nu in de weg zit

• akatar
@minicraft Mijn adam draait op 3.0.10
Probeer eens een andere browser.

• minicraft
Een andere browser maakt geen verschil

• minicraft
Beste Plugwise gebruikers

Nu ben ik al een poos aan het tobben om plugwise producten aan de praat te krijgen

Stap 1
Ik ben begonnen met een Adam (zonder zigbee stick) in combinatie met een Remeha iSense rf (dus draadloos software versie 19) nou dat werkt dus niet en plugwise lukt het ook niet
Stap 2
Van een collega een Remeha iSense (bedraad software versie 30) gekregen, kabel aangelegd van de cv naar de thermostaat met het idee dat het nu wel goed zou komen.
Echter dat werkt dus ook niet en bij plugwise blijft het stil
Stap 3
Op marktplaat een Anna gescoord,dan moet het lukken was de gedachte na update versie 3.1.7
En een Adam met software versie 2.3.35 zonder zigbee stick (lijkt mij ook niet nodig ik heb geen draadloos spul) weer een grote teleurstelling ook dat krijg ik niet aan de gang en bij plugwise blijft het ook stil

Je kan je dus afvragen waarom al dat getob koop een compleet pakket met toms en lisa's enz
maar dat is een hoop geld
Vandaar dus stap voor stap naar een compleet zone systeem werken

Maar nu zat ik vanmiddag de site van plugwise eens door te spitten en vooral de handleidingen uit te pluizen
Maar kom nu nergens iets tegen waar ik wat mee kan, en wat ik ook miste is hoe je nu een zone kan voorzien van een eigen week schema lijkt mij wel belangrijk voor een zone systeem
Als dat niet mogelijk is dan moet ik er maar mee stoppen
Of ik moet iets gigantisch over het hoofd zien

Een lang verhaal, maar ik moest het eff kwijt
dus wie heeft er nog tips en tricks

Met vriendelijke groet,
Henk

• akatar
@minicraft
Indien je al een zone hebt, die zone aanklikken, nu zie je rechtsonder in de hoek een soort van tandwiel.
Deze aanklikken en je bent er.

wat betreft de helpdek van Plugwise, die reageert eigenlijk nooit.
Ik ga komende week mijn laatste poging doen om het aan de praat te krijgen en anders stappen we over naar Honeywell (is trouwens nog veel goedkoper ook, scheelt een factor 2 minimaal)

• minicraft
akatar schreef op zondag 22 december 2019 @ 19:17:
@minicraft
Indien je al een zone hebt, die zone aanklikken, nu zie je rechtsonder in de hoek een soort van tandwiel.
Deze aanklikken en je bent er.
Is dat in de App of via ip adres Adam
ik kan namelijk in de adam via het menu geen zones aanmaken deze optie onbreekt
het kan zijn dat dat komt omdat ik geen zigbee stick er in heb zitten

ik maak een zone aan direkt via IP adres bv http://192.168.1.172/#/add/zone dan kom je in het scherm waar je een zone kan aanmaken

• akatar
@minicraft
Alleen je hebt een thermostaat nodig, een lisa kan natuurlijk ook

• minicraft
Ik heb een anna moet ook werken

kijk maar op pagina 7
https://www.plugwise.com/...am-usermanual.pdf?r159-01

[Voor 67% gewijzigd door minicraft op 22-12-2019 20:11]

• akatar
Ik heb mijn anna nooit aan de praat kunnen krijgen met adam, ook plugwise zelf niet.
Deze retour en een lisa geplaatst.

• minicraft
Ik haal er even een berichtje van @Sander0105 bij
Het gaat om de eerste 2 regels
Hij gebruikt wel een Anna heb verder niet kunnen achterhalen of het problemen gaf

Hier sinds vandaag ook Adam met 11 Tom's, 6 Lisa's en een Anna. Inmiddels halverwege met de installatie. Wat wel handig is, is om vanuit de Adam verder te werken met de installatie van de Tom. De Zigbee verbinding werkt maar een meter of 5 en heeft daarna wel weer een node nodig. De eerste radiator die ik wilde aansluiten was ook gelijk de meest verre (Vliering <> Woonkamer) en werd niet herkend. Daarna begonnen met de dichtstbijzijnde en dat werkt een stuk beter.
Daarnaast ook eens aan het kijken of ik een volledige integratie met Home Assistant kan bouwen, de beschikbare integratie werkt alleen met Anna, en dus maar 1 thermostaat en laat ook niet de uitgebreide info zien die beschikbaar is vanuit Adam.
Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen, tot nu toe maar weinig echte issues, als enige eigenlijk dat de taal steeds terug switched naar Engels.

• akatar
Even een vraag voor de gebruikers met meer dan 1 zone,
Voor het gebruik van een programma heb je de keuze uit een paar knoppen:
thuis, weg, slapen en vakantie en die kan je dan een waarde geven, bv thuis = 20, weg = 17 etc.

Maar voor bv een zone in mijn slaapkamer is 20 graden teveel en zou 18 een betere waarde zijn, hoe doe je dit?
Aangezien ik voor het schema voor de slaapkamer keuze heb uit dezelfde symbolen.

• Sander0105
@minicraft Ik heb inderdaad ook de combie Anne en Adam. Ik heb ze tegelijktijd geinstalleerd. Ik las dat jij eerst een Anna hebt gehad en daarna een Adam?
In mijn geval is de Anna eigenlijk "dom", ik gebruik niets van de instel mogelijkheden. De voornaamste reden om voor een Anna te kiezen in plaats van de Lisa was de 24V die ik kan hergebruiken. Ik stel dus alles in via Adam. Ik heb wel de Anna bridge geinstalleerd. Dit is voornamelijk omdat dit aangegeven stond in de handleiding, maar ik heb niet het idee dat het iets doet, moet nog steeds een keer testen wat er gebeurd al ik hem er tussen uit haal. Bij mij is de volgorde:
Ketel (Nefit) -> Nefit_to_opentherm module -> Adam Smile -> Anna Smile -> Anna thermostaat.

tja...

• akatar
@Sander0105
Ik neem aan dat je de smile wilt verwijderen van de anna?
Dit niet doen, de smile communiceert met de adam (of je ketel) met opentherm, de anna communiceert met de smile met een ander protocol.

• Sander0105
@akatar ah thnx! Was inderdaad het idee. Dan maar de leuke keten. Maar eens mooi wegwerken dan.

tja...

• akatar
Mijn Anna werkt met geen enkele mogelijkheid samen met mijn Adam, die kan dus helaas weer weg.

Nog meer mensen hier die moeilijkheden hebben met het aansturen van de Anna vanuit de Adam?

• minicraft
Mijn anna en adam werken ook niet samen
wat ik al eerder vermelde anna neemt de temp van adam over en adam neemt de temp van anna over
en na ongeveer 3 tot 5 min wisselen en een leuke lichtshow eindigt het in de verkeerde temp instelling
dit gebeurt ook als het weekprogramma instellingen wil veranderen

Het jammere aan het verhaal is dat plugwise naar mijn idee niet de expertise heeft om het op te lossen
de hardware wordt bij div fabrikanten gemaakt zoals Applied Micro Electronics AME bv en 8Devices
daar is natuurlijk niets mis mee het draait om de software, en daar van heb ik het idee dat die ook buiten de deur in elkaar is gesleuteld (india ?)
Het blijft natuurlijk raar, iemand heeft een probleem met het niet goed functioneren van een adam i.c.m een anna, dan ga je toch aan de slag met de software een anna en een adam oftewel je maakt een proef opstelling
En dat is niet moeilijk zo'n proef opstelling heb ik hier ook liggen maar ik heb het idee dat ze bij plugwise nog nooit een draadje hebben aangesloten en dat ze niet zelf aan de software kunnen sleutelen
Ja en dan komt het software verhaal als dat inderdaad bv in india in elkaar is gesleuteld dan kan je voor elke verandering betalen en ben je van hun afhankelijk
Vandaar dat oplossingen uitblijven of na een update geregeld worden of nooit
Een simpel voorbeeld van slechte software, op de app geeft anna de ingestelde temp groot weer boven de streep en de adam onder de streep in kleine letters
en via html is het bij beide groot boven de streep zou een simpele aanpassing moeten zijn maar gebeurd niet
En wat mij ook verbaast is dat plugwise zegt dat alleen zij en honeywell zich aan de opentherm afspraken houden, maar waarom zie ik bij alle fabrikanten het opentherm logo staan en bij plugwise niet
Een lang verhaal en nogmaals het is het idee wat ik heb ik zeg niet dat het zo is

• bouwew
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 28-03 18:10
Hallo,

Ik ben op dit moment het meest actief met het onderhoud van de Plugwise Anna component voor Home Assistant Core zoals het nu heet.

Daarnaast ben ik ook bezig met een wat meer generieke Plugwise component die naast de Anna ook de Adam gaat ondersteunen.
Op dit moment werkt het uitlees-deel van de nieuwe software en ben ik bezig met het instel-deel. Dit blijkt wat anders te werken dan gedacht, dus moet ook de code voor het uitlees-deel over de kop.

Ik krijg hierbij ondersteuning van https://www.hashop.nl en ik heb via hun ook een beetje een ingang bij Plugwise.

Ik laat de geïnteresseerden hier weten wanneer ik iets werkends klaar heb.

Ik heb zelf een Anna + Smile (firmware 3.x) in huis, waarmee ik zeer tevreden ben, en ga zeer binnenkort de beschikbaar gestelde Adam en Lisa+Tom installeren.

• bouwew
Update, er is nu een Adam-custom_component beschikbaar, zie: https://github.com/bouwew/adam

Indien je HACS gebruikt, kun je onder HACS --> Settings deze repository als Custom Repository toevoegen.

Vragen, feedback graag in dit topic: https://community.home-as...t-web-interface-xml/87801

In geval van problemen, maak een Issue aan in de bovenstaande github.

• bouwew
Update 2, er is een nieuwe custom_component, plugwise-beta, zie: https://github.com/plugwise/plugwise-beta

Deze component ondersteund de Adam, de Anna (firmware 3) en de Smile P1 v3.

Kan ook weer via HACS worden geïnstalleerd, zie hierboven.

Heb je meer dan 1 device, dan deze allemaal afzonderlijk als Integration toevoegen.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True