Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-06 17:59
Kan het stookgedrag van de Adam niet volgen

Gewenste temperatuur is om 08:30 20 graden
vervolgens is dit de manier van de Adam om dit te bereiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIJVrbznCdWw9ot6jEFq5sdV8aw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0wQsZmjKgqHkjmdLCIAyDQCB.png?f=fotoalbum_large

Met als gevolg dat het opwarmen er vroeg begint
Zoals te zien in het plaatje van Domoticz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InYhgcxhwgDpyZOzuu_kukdy3Jk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8F39Nsf0rJ8x5dPTwK3CfMAw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkoZszn1XBvGEoFqp-YA-xjFz6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s6sbdWaOtI11G8FerbRWGyN4.png?f=fotoalbum_large

Deze gebruikte water temperaturen lijken mij wel een beetje aan de hoge kant zeker het laatste stuk dan is de gewenste keteltemperatuur 60 graden
Nu heb ik de Adam en mijn ketel zo ingesteld dat 60 graden de maximale temperatuur is ik vraag mij af wat de Adam had gedaan als de ingestelde maximale temperatuur 75 gaden was geweest
Deze gevraagde keteltemperaturen zijn natuurlijk van de zotte dit is niet de manier om zuinig te stoken in combinatie met een HR ketel
En de manier om de ingestelde kamertemperatuur van 20 graden om 8:30 te bereiken
om 06:51:29 te beginnen vervolgens om 07:30:36 te stoppen bij een bereikte kamer temperatuur van 20.2 graden en dan weer beginnen om 08:10:42 met een gevraagde keteltemperatuur van 60 graden om vervolgens te stoppen om 08:35:45 met als resultaat 20.5 graden

Nu heb ik in de Adam software versie 3.3.2 zover ik weet is dit een beta dus daar kan iets niet goed zitten
Maar als dit niet het geval is en dit is de stookwijze van de Adam dan slaat men wel de plank mis

Even een update van het stookgedrag
Ik denk dat Adam de weg kwijt is cv gaat op een enkele uitzondering na niet meer uit
Water temperatuur schommelt rond de 30-35 graden cv staat heel de dag te pendelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGmj-jfx5j2kjSTy09y-ngWafDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ullj1XDwZhPBET9ttboGwuFZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door minicraft op 29-11-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascall1985
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-11-2021
minicraft schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:28:
Kan het stookgedrag van de Adam niet volgen

Gewenste temperatuur is om 08:30 20 graden
vervolgens is dit de manier van de Adam om dit te bereiken

[Afbeelding]

Met als gevolg dat het opwarmen er vroeg begint
Zoals te zien in het plaatje van Domoticz

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze gebruikte water temperaturen lijken mij wel een beetje aan de hoge kant zeker het laatste stuk dan is de gewenste keteltemperatuur 60 graden
Nu heb ik de Adam en mijn ketel zo ingesteld dat 60 graden de maximale temperatuur is ik vraag mij af wat de Adam had gedaan als de ingestelde maximale temperatuur 75 gaden was geweest
Deze gevraagde keteltemperaturen zijn natuurlijk van de zotte dit is niet de manier om zuinig te stoken in combinatie met een HR ketel
En de manier om de ingestelde kamertemperatuur van 20 graden om 8:30 te bereiken
om 06:51:29 te beginnen vervolgens om 07:30:36 te stoppen bij een bereikte kamer temperatuur van 20.2 graden en dan weer beginnen om 08:10:42 met een gevraagde keteltemperatuur van 60 graden om vervolgens te stoppen om 08:35:45 met als resultaat 20.5 graden

Nu heb ik in de Adam software versie 3.3.2 zover ik weet is dit een beta dus daar kan iets niet goed zitten
Maar als dit niet het geval is en dit is de stookwijze van de Adam dan slaat men wel de plank mis

Even een update van het stookgedrag
Ik denk dat Adam de weg kwijt is cv gaat op een enkele uitzondering na niet meer uit
Water temperatuur schommelt rond de 30-35 graden cv staat heel de dag te pendelen

[Afbeelding]
Ik denk dat je wel eens gelijk kon hebben. Die van mij doet precies zelfde. Heb sinds kort de Adam en idd ook 3.3.3.2 en een nieuwe ketel en die pendelt ook de hele dag. Benieuwd wat er aan gedaan kan worden. Weet dus niet of die het ervoor wel goed deed. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5pD5xqwE9BFRiPSueisVzbYw9I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DRVjAwPzRNh58eQHliepfaOK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Is ook een raar stooklijntje zie zelf dat op een bepaald moment de gevraagde keteltemperatuur richting de 80 graden gaat
het lijkt mij dat dat niet de bedoeling is
ik ga er van uit dat het aan software versie 3.3.2 ligt
stel dat het buiten min 10 graden zou zijn gaat Adam dan naar de 90 graden water temperatuur dat wordt dan wel bij betalen aan je energie leverancier
Ik weet dat Plugwise meeleest hier op het forum dus ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

fenrir schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:18:
Hoeveel weken duurt dat? Ik heb de 2016-10-10T op beide Lisa’s en firmware 3.0.28 op de Adam. Heb het systeem nu iets meer dan een maand.
@Plugwise hoe zit dit nu?
Is er nu wel of geen nieuwere firmware voor mijn Lisa's beschikbaar? Hoe zit het met versie 2016-10-27?
Ticket 17580 en/of 17228.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Nog een leuk plaatje van de opwarmcurve op 30-11-20
De gewenste temperaturen zijn om 08:30 19 graden en om 10:00 20 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/264ERJ2kycx4pDvoO66bYGnVRJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ULVPrGzZnqtXksS9y75xNOR.png?f=fotoalbum_large

De Adam doet het op de volgende manier

aan om 07:17 uit om 07:50 temperatuur is dan 18.7 graden om 08:10 is dan de temperatuur 19.2 graden
aan om 08:25 uit om 09:05 temperatuur is dan 19.8 graden om 09:15 is dan de temperatuur 20.2 graden

De temperatuur stijging van 18.7 naar 19.2 en de temperatuur stijging van 19.8 naar 20.2 ontstaat door het pendelen van de cv
En de uit tijden worden door de cv gedaan aanvoer en retour watertemperatuur zijn gelijk (dus pendelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimPN
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-03 17:09
Zojuist Adam (met ingebouwde Zigbee adapter) en wat Toms en 2 x Lisa geïnstalleerd. Als ik via de app een software update doe dan zegt hij dat 3.0.28 up to date is. Nu zie ik hier al 3.3.xx voorbijkomen, is dat de nieuwe beta? Of loopt de mijne achter.
Nog even een andere vraag, als ik een Lisa op vakantie zet (omdat mijn zoon voor een paar dagen naar zijn studentenkamer is) dan geeft hij keurig de 'vakantie' temperatuur aan maar bij het volgende schakelmoment in het schema gaat hij daar mee verder. Je zou verwachten dat hij bij 'vakantie' en 'vorstbeveiliging' niet meer op het schema gaar reageren. Inmiddels schema uitgezet en dat werkt. Maar ik zou verwachten dat het automatisch gaat. Het zou dus mooi zijn als je 'vakantie' kiest hij hier op blijft staan totdat je weer 'thuis' kiest op de Lisa (of in de app) en dat het systeem dan weer het schema gaat volgen (als dat aan stond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:55
WimPN schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:54:
Zojuist Adam (met ingebouwde Zigbee adapter) en wat Toms en 2 x Lisa geïnstalleerd. Als ik via de app een software update doe dan zegt hij dat 3.0.28 up to date is. Nu zie ik hier al 3.3.xx voorbijkomen, is dat de nieuwe beta? Of loopt de mijne achter.
Nog even een andere vraag, als ik een Lisa op vakantie zet (omdat mijn zoon voor een paar dagen naar zijn studentenkamer is) dan geeft hij keurig de 'vakantie' temperatuur aan maar bij het volgende schakelmoment in het schema gaat hij daar mee verder. Je zou verwachten dat hij bij 'vakantie' en 'vorstbeveiliging' niet meer op het schema gaar reageren. Inmiddels schema uitgezet en dat werkt. Maar ik zou verwachten dat het automatisch gaat. Het zou dus mooi zijn als je 'vakantie' kiest hij hier op blijft staan totdat je weer 'thuis' kiest op de Lisa (of in de app) en dat het systeem dan weer het schema gaat volgen (als dat aan stond).
Is eerder gepost in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05 09:18
minicraft schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:52:
Nog een leuk plaatje van de opwarmcurve op 30-11-20
De gewenste temperaturen zijn om 08:30 19 graden en om 10:00 20 graden

[Afbeelding]

De Adam doet het op de volgende manier

aan om 07:17 uit om 07:50 temperatuur is dan 18.7 graden om 08:10 is dan de temperatuur 19.2 graden
aan om 08:25 uit om 09:05 temperatuur is dan 19.8 graden om 09:15 is dan de temperatuur 20.2 graden

De temperatuur stijging van 18.7 naar 19.2 en de temperatuur stijging van 19.8 naar 20.2 ontstaat door het pendelen van de cv
En de uit tijden worden door de cv gedaan aanvoer en retour watertemperatuur zijn gelijk (dus pendelen)
Ik vind dit wel interessant. Ik heb sinds een aantal weken ook een Adam icm een plug (vloerverwarming) en Tom voor een radiator in dezelfde ruimte). Enerzijds lijkt mij die grafiek prima. Het is koud buiten, de ketel zal zijn werk moeten doen. De rode dikke balk onder in beeld is volgens mij niet dat de brander aan staat, maar dat er warmte vraag is naar de ketel, dus misschien alleen maar pompsturing. Maar ik heb er niet zoveel verstand van.

Jouw grafiek lijkt erg op mijn grafiek (ik draai software 3.2.5, uptodate na check zojuist). Als ik mijn grafiek vergelijk met de ruime temperatuur icm de gewenste temperatuur dan klopt de vraag aardig bij wat de ruimte temperatuur doet. Als deze onder de gevraagde temperatuur duikt, zie ik de zwarte lijn omhoog schieten waarna hij weer langzaam afdaalt zodra de temperatuur in de ruimte stijgt. Ik zie ook dat wanneer de aanvoer en retour temperatuur gelijk zijn dat de rode balk stopt.

Ik ben benieuwd of er dus toch iets mis is, of dat dit gewoon een slimme manier van verwarmen is. Het systeem houdt immers rekening met de buiten temperatuur. Daarbij is het volgens mij ook bepalend of je het plugwise systeem op Comfort, standaard, eco hebt staan. Ik kon het in de Adam documentatie niet vinden, maar uit de Anna kon ik vinden dat Comfort de temperatuur exact op de gevraagde temperatuur zet op het juiste tijdstip en dat de andere 2 standen daarvan afwijken om gas te besparen.

Ben benieuwd of we dit duidelijk kunnen krijgen (en eventueel gas besparen, gisteren toch 8m3 weggetikt door die koude dag, vond ik redelijk hoog ten opzichte van de dag ervoor 5,5m3.

[edit] Ik zie wel een verschil tussen mijn grafiek en die van jou. Mijn modulatie niveau wisselt redelijk, dat is gunstig want dan brand de brander minder hard. Nu heeft mijn Remeha Calenta 40C een bereik tot 88,9% dus modulatie tot minimaal 11%. Zou dus met je ketel te maken kunnen hebben dat jou modulatie niveau toch anders is dan die van mij, of er gaat bij jou firmware toch iets fout, waardoor hij bijna continue 'vol gas' geeft.

[ Voor 7% gewijzigd door djpsycho82 op 30-11-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
@djpsycho82 schreef het volgende

De rode dikke balk onder in beeld is volgens mij niet dat de brander aan staat, maar dat er warmte vraag is naar de ketel

Ik kon het in de Adam documentatie niet vinden, maar uit de Anna kon ik vinden dat Comfort de temperatuur exact op de gevraagde temperatuur zet op het juiste tijdstip

Hallo djpsycho82

De rode balken geven de ketel status aan oftewel brander aan of pendelen
hier een plaatje van het stoken van gisteren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HV-sr2SGOB-vCu1QQ8qQ8GkF4iM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sGkorCow6DaBF5qUoDL9JoLf.png?f=fotoalbum_large

Niet erg mooi pomp draait dus bijna de hele dag

En de Adam staat op de Comfort stand maar de temperatuur wordt niet op het juiste tijdstip gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlz63OJr2nwsLRhmbi0oBG0ivp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TJceG1hDzTYUpxZVI5M4AaAN.png?f=fotoalbum_large
Dit is mijn plaatje van vandaag.

Vreemd dat bij jou de temperatuur niet wordt gehaald... Kan ik zo niks zinnigs over zeggen, maar kan wel laten zien hoe het hier werkt. Ik heb de instelling van Comfort naar Standaard gezet. En heb ook de maximale ketel temperatuur van 70 naar 65 gezet vanochtend. Ik zie wel dat de temperatuur er 1,5 uur langer over doet om op het juiste niveau (vergeleken met gisteren, zelfde stijging in bijna 1,5 uur korter) te komen. Dat lijkt dus wel degelijk iets te doen, maar of dat zuiniger is vind ik lastig te bepalen. Dus ik denk dat ik snel weer terug ga naar Comfort :).

Geen idee of het raar is dat de pomp nu bijna continue draait met dit weer. Hiervoor had ik alleen de iSense hangen dus had toen helemaal geen idee hoe de ketel aangestuurd werd (anders dan als ik erlangs liep en hij maakte lawaai hahaha).

Wat ik wel weet dat als ik de temperatuur wens laag zet, de ketel ook daadwerkelijk stopt, eens kijken of dat bij jou ook gebeurt? Lastige situatie in ieder geval.

Is er iemand op het forum die hier wat kennis van heeft om eens te bepalen of dit normaal gedrag is voor een thermostaat in deze omstandigheden? Dat we minstens een beetje in de juiste richting komen qua antwoord.

[ Voor 30% gewijzigd door djpsycho82 op 30-11-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascall1985
Dit is die van mij vandaag. Ik schrik van het verbruik. Heb sinds week nieuwe ketel intergas. Hoopte dat gas verbruik minder zou worden. Echter moeten jullie eens kijken naar diagrammen. Betekent het nu dat die hele dag aanstaat. Oke het was koud vandaag maar dit😱 denk toch echt ieys met Adam niet goed isAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwLpZQJsbg8Us8ic0P_jJfZTuZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6t5HWfsonh22sCBvtBuBvJRb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uD0Kt8kxPMdgDMADHqp4HGntha4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vtamKOKorAI7ch8zCySvDWyH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
Nee dat lijkt me echt niet goed. Die van mij is denk ik wel in orde, gas gebruik is nu gewoon wat hoger.

Ik weet dat sommigen er anders tegenaan kijken, maar toch een vergelijk. Wij wonen in een vrij grote woning 150m2 waarvan ongeveer 130m2 onze leefruimtes zijn. De woonkamer/keuken is de gehele beneden verdieping en is grofweg zo'n 13m x 6,5m (inclusief hal). Boven heb ik de badkamer op thermostaat stand 3 incl. vloerverwarming in die ruimte. In een kantoortje van zo'n 3x5m2 zit een enkel wandige radiator (type 10 of 11) van ongeveer 180cm x 50cm. rest van de ruimtes staan de radiatoren uit. Nu kan ik voor vandaag mijn slimme gasmeter nog niet uitlezen, heb een gratis account via uMeter, die loopt daardoor een dag achter. Ik denk dat gisteren een vergelijkbare dag was qua verbruik. Toen zat ik op 8,76m3 voor de hele dag. De woning is van rondom 1995 en heeft vloerverwarming met zo'n 20 cm piepschuim, volgens mij zijn de muren prima geisoleerd. We hebben wel een grote schuifpui over de gehele achterkant (6,5 meter) wat vast en zeker wat warmte kost ondanks het HR glas.

Die 14m3 lijkt me daardoor vrij veel, of je hebt echt een hele grote woning of matige isolatie. Aan je grafiek te zien klappert je ketel aardig, dus lijkt me toch echt dat daar iets niet goed gaat.

Kan je niet terug naar de software versie die ik draai, 3.2.5? Misschien is het dan opgelost. Ik heb ook wel een gelezen dat dat geklapper kan komen door dat er iets niet goed gaat in je aanvoer en retour temperatuur. Weet niet precies meer wat, maar dat had in ieder geval te maken met een ketel afstelling. Als dat niet veranderd is nadat alles wel goed werkte, dan hoef je daar niet te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascall1985
Ik heb een 2 onder 1 kap. Ongeveer 150m2. Wel garage laten bouwen die aan het huis vastzit. Daar zit dan als enige vloerverwarming. Rest woning radiatoren.Heb sinds de aanbouw hoog verbruik. Had toen nog een ketel Remeha 20 jaar oud. Dus ging er vanuit dat gewoon aan ketel lag. Echter wou ik gaan besparen want vond vrij veel. Kon echter niet zien toen wat gebruik was. Dus eerst begonnen met smile. Inzicht in gebruik toen overgestapt van Anna naar Adam en ondertussen 3 Floors 3 Tom en 2 Lisa verder 🙈 denk nu moet ik wel gaan besparen. Echter tot nu toe geen succes. Uiteindelijk ging mijn kerel ook nog stuk vorige maand dus toen ook Nieuwe ketel. Echter dus nog steeds hoog verbruik. Ik had al vrij vroeg 3.3.2 gekregen van helpdesk Plugwise. Dit omdat ik ook problemen had met zigbee in huis. Dus weet niet wat die ervoor deed. Maar ga er nu wel aan twijfelen. Heb 2 maanden de tijd gekregen om spul werkend tr krijgen maar anders gaat spul weer terug. Dus @Plugwise hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpsycho82
Haha, ja het gaat snel als je eenmaal begint te automatiseren heb je zo je huis vol. (ik zit ondertussen ook te vergelijken met vorig jaar deze tijd, aan deze kant goed nieuws. Ben vooralsnog iets zuiniger geworden met plugwise, scheelt niet zoveel denk ik.) Waar ik wel redelijk verschil zie (200m3 in 2019 ten opzicht van 144m3 dit jaar) is in het moment dat ik de maximale cv temperatuur van de ketel van 80 terug heb gezet naar 60 (toen 70, nu net weer 65). En op diezelfde dag ook een radiator bij de ketel in het achterhuis (erg koude ruimte) flink terug gedraaid heb. En dat is pas halverwege de maand gebeurt. Toch nog wel lastig te vergelijken ivm temperatuur die wisselt, maar daar komt deze site goed van pas: https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2020/oktober.

Ik heb het gevoel dat je al een stadium verder bent, maar kijk eens naar je maximale cv water temperatuur, bij plugwise in de settings zo te bekijken. Ik heb de ketel op max 70 staan maar las dat bij modulerende thermostaat die waarde overruled wordt omdat die meegestuurd wordt vanuit de thermostaat. Lees ook eens over waterzijdig inregelen. Ik heb dit zelf niet gedaan, vind het lastige materie, heb geen warmte meter en heb maar weinig radiatoren. Toch klonk het zinvol om die radiator bij de ketel (denk dat die als eerste warmte krijgt) flink dicht te zetten, hij zorgt er immers voor dat al dat hete water, linea recta terug stroomt de ketel in, zonder echt afgekoeld te zijn en dan werkt het HR gedeelte van de ketel niet.

@Plugwise > Ben ook wel benieuwd wat jullie hiervan zeggen. Dat klapperen zou toch niet mogen, of er zou toch een foutmelding moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
het is allemaal heel moeilijk om div waardes met elkaar te vergelijken we hebben allemaal een andere cv ketel andere radiatoren ander isolatie enz
Maar de plaatjes van de stooklijn geplaatst door div gebruikers laten toch zien dat er niet zuinig gestookt wordt
en dat dit niet gaat zoals het hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:24
Ook even 2 plaatjes van mij, ter vergelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwVLN9lobmrDrz8aEXQOVnAtQuY=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/0apy3d4riGjJH0gSGfRiVao3.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIKrOQ-KbkJFb7-xaLdYVo_YF6k=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/NBMaQb31EK4uKvUMMio8QUdN.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Weet iemand misschien wat de functies koud of warm ontluchten zijn? Ik kan er niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:43
Ik heb sinds een paar weken plugwise met zoneregeling. adam, koen op vloerverwarming en toms op radiatoren boven. anna in woonkamer, lisa in slaapkamers. Ik ben nog een beetje aan het prutsen om het goed werkend te krijgen. En nog de volgende issues:

1) Woonkamer wordt erg traag warm (vloerverwarming). Staat ingesteld op 19 graden om 6:45. Temp is dan 18.7. Duurt dan meer dan een uur om op 19 te komen en daarna zie ik nog wat overshoot naar 19.6 het uur daarna. CV ketel temp staat ingesteld op 40 graden. In de Adam heb ik aanvoer temperatuur wel ingesteld op 40 graden maar die springt telkens terug naar 60, volgens plugwise omdat de ketel de waarde van adam niet accepteert. 's ochtends wil ik verder de badkamer warm hebben tot 21 graden. Dus woonkamer en badkamer moeten aanslaan. Badkamer lukt aardig om op temp te krijgen (radiator). Dit is een plaatje van ketel. Ik had hem eerst op ECO staan, en nu op comfort. Met comfort lijkt het zelfs iets slechter ...:-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OHdB151I5ibOKntLqwqKw26XA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CCUmazy60dRHch1qDgNhdkkj.png?f=fotoalbum_large

Begrijp ik goed dat de ketel aan het "pendelen" is? Geen idee of dat goed of slecht is :-)
Ik ga maar eens proberen de CV aanvoertemperatuur te verhogen naar 45, hopelijk kan dat met de vloer? Daar zit geen beveiliging op met thermostaat kraan oid.

2) Vanochtend ineens harde brom van radiator waarop geen tom zit. In onze slaapkamer willen we een max temp van 17 graden en er staan 3 radiatoren. Ik heb op 1 radiator tom zitten en de andere zitten dicht. Er is een constante brom vanuit de radiator tot ik hem iets openzet. Het lijkt me geen zin hebben om daarop ook een tom te zetten toch want er is op dat moment geen warmtevraag in de slaapkamer dus de tom zal dan ook dichtzitten. Of moet ik er toch toms opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
tomdh76 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:38:
Ik heb sinds een paar weken plugwise met zoneregeling. adam, koen op vloerverwarming en toms op radiatoren boven. anna in woonkamer, lisa in slaapkamers. Ik ben nog een beetje aan het prutsen om het goed werkend te krijgen. En nog de volgende issues:

1) Woonkamer wordt erg traag warm (vloerverwarming). Staat ingesteld op 19 graden om 6:45. Temp is dan 18.7. Duurt dan meer dan een uur om op 19 te komen en daarna zie ik nog wat overshoot naar 19.6 het uur daarna. CV ketel temp staat ingesteld op 40 graden. In de Adam heb ik aanvoer temperatuur wel ingesteld op 40 graden maar die springt telkens terug naar 60, volgens plugwise omdat de ketel de waarde van adam niet accepteert. 's ochtends wil ik verder de badkamer warm hebben tot 21 graden. Dus woonkamer en badkamer moeten aanslaan. Badkamer lukt aardig om op temp te krijgen (radiator). Dit is een plaatje van ketel. Ik had hem eerst op ECO staan, en nu op comfort. Met comfort lijkt het zelfs iets slechter ...:-)

[Afbeelding]

Begrijp ik goed dat de ketel aan het "pendelen" is? Geen idee of dat goed of slecht is :-)
Ik ga maar eens proberen de CV aanvoertemperatuur te verhogen naar 45, hopelijk kan dat met de vloer? Daar zit geen beveiliging op met thermostaat kraan oid.

2) Vanochtend ineens harde brom van radiator waarop geen tom zit. In onze slaapkamer willen we een max temp van 17 graden en er staan 3 radiatoren. Ik heb op 1 radiator tom zitten en de andere zitten dicht. Er is een constante brom vanuit de radiator tot ik hem iets openzet. Het lijkt me geen zin hebben om daarop ook een tom te zetten toch want er is op dat moment geen warmtevraag in de slaapkamer dus de tom zal dan ook dichtzitten. Of moet ik er toch toms opzetten?
Hallo

Max 40 graden cv water zou moeten kunnen met de huidige buiten temperaturen
maar heb het idee dat de adam daar niet mee om kan gaan
Je kan op je cv de temp op max 40 graden instellen

Stel je hebt een lage temperatuur cv installatie of alleen maar vloer verwarming in heel je huis
En dan zegt Adam nee dat kan niet ik wil 60 graden hebben nou stop dan maar met Adam

Heb zelf voor dat ik stookte met een Adam icm met een Anna
gewoon een Remeha iSense thermostaat aangesloten op mijn Remeha Avanta en die stookte max 55 graden cv water en als het dan een keer echt vroor ja dan max 60 graden
Maar nu met een buiten temperatuur van 6.5 heeft de adam 60 graden nodig
Gaat dus niet echt lekker

Pendelen van een cv is niet wenselijk je pomp blijft draaien en je cv gaat steeds aan en uit

Als radiator kranen gaan brommen geeft dat aan dat de rest afgesloten is

[ Voor 3% gewijzigd door minicraft op 03-12-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-06 16:39
@tomdh76 Ik heb een vergelijkbare situatie: vloerverwarming beneden en radiatoren boven waarvan ik alleen de radiator in de badkamer gebruik. Bij mij pendelt het systeem ook wanneer de badkamer verwarmd wordt. Dat komt doordat de radiator een veel te klein oppervlak heeft met als gevolg te weinig temperatuurverschil tussen het inkomende en uitgaande water. Je kunt de doorstroming wel limiteren maar ik weer niet of dat goed gaat met de CV-pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
minicraft schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:38:
[...]

Hallo

Max 40 graden cv water zou moeten kunnen met de huidige buiten temperaturen
maar heb het idee dat de adam daar niet mee om kan gaan
Je kan op je cv de temp op max 40 graden instellen

Stel je hebt een lage temperatuur cv installatie of alleen maar vloer verwarming in heel je huis
En dan zegt Adam nee dat kan niet ik wil 60 graden hebben nou stop dan maar met Adam

Heb zelf voor dat ik stookte met een Adam icm met een Anna
gewoon een Remeha iSense thermostaat aangesloten op mijn Remeha Avanta en die stookte max 55 graden cv water en als het dan een keer echt vroor ja dan max 60 graden
Maar nu met een buiten temperatuur van 6.5 heeft de adam 60 graden nodig
Gaat dus niet echt lekker

Pendelen van een cv is niet wenselijk je pomp blijft draaien en je cv gaat steeds aan en uit

Als radiator kranen gaan brommen geeft dat aan dat de rest afgesloten is
Hmm dat heb ik niet van de klantenservice gehoord... die zeiden dat de ketel de 40 graden niet accepteert als die door adam wordt doorgeven. Maar jij zegt dus dat als ik op de cv 40 graden instel ik het hele plugwise vaarwel kan zeggen?

Het gekke van het brommen was dat op dat moment wel de badkamer radiator en ook de woonkamer vloerverwarming openstond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
tomdh76 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:57:
[...]

Hmm dat heb ik niet van de klantenservice gehoord... die zeiden dat de ketel de 40 graden niet accepteert als die door adam wordt doorgeven. Maar jij zegt dus dat als ik op de cv 40 graden instel ik het hele plugwise vaarwel kan zeggen?

Het gekke van het brommen was dat op dat moment wel de badkamer radiator en ook de woonkamer vloerverwarming openstond
Even wat info

Wat is lage temperatuurverwarming?
Lage temperatuurverwarming (LTV) is een verwarmingstechniek waarbij de temperatuur van het water dat gaat naar de radiatoren, vloerverwarming of wandverwarming veel lager dan dat van een gewone centrale verwarming.

De aanvoertemperatuur van het water bij een lage temperatuurverwarming is maximaal 55 graden Celsius, terwijl dit bij een gewone centrale verwarming kan oplopen tot 80 graden bij een modern centraal verwarmingssysteem en tot wel 90 graden bij verouderde systemen.

Door de lage watertemperatuur van een LTV installatie is minder gas nodig om je woning te verwarmen. Dit is niet alleen voordelig voor je portemonnee maar is tevens beter voor het milieu! Lage temperatuurverwarming is te koppelen aan vrijwel alle hr-ketels, stadsverwarming en warmtepompen en kan worden gebruikt in combinatie met radiatoren, vloerverwarming of wandverwarming.

https://www.cvtotaal.nl/k...5ZLZ5DWBDyAaAgzpEALw_wcB#

Dus Adam moet ook met lage water temperatuur om kunnen gaan
zo niet dan moet Adam terug naar de tekentafel

Wat is het merk en type cv die je hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Zijn er meer die de calibratie knop kwijt zijn voor een Tom? Kan hem hier niet meer vinden in Setup - Appliances - Tom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
fenrir schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:47:
Zijn er meer die de calibratie knop kwijt zijn voor een Tom? Kan hem hier niet meer vinden in Setup - Appliances - Tom.
Ja bij mij is ook calibratieknop weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
minicraft schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:28:
[...]

Even wat info

Wat is lage temperatuurverwarming?
Lage temperatuurverwarming (LTV) is een verwarmingstechniek waarbij de temperatuur van het water dat gaat naar de radiatoren, vloerverwarming of wandverwarming veel lager dan dat van een gewone centrale verwarming.

De aanvoertemperatuur van het water bij een lage temperatuurverwarming is maximaal 55 graden Celsius, terwijl dit bij een gewone centrale verwarming kan oplopen tot 80 graden bij een modern centraal verwarmingssysteem en tot wel 90 graden bij verouderde systemen.

Door de lage watertemperatuur van een LTV installatie is minder gas nodig om je woning te verwarmen. Dit is niet alleen voordelig voor je portemonnee maar is tevens beter voor het milieu! Lage temperatuurverwarming is te koppelen aan vrijwel alle hr-ketels, stadsverwarming en warmtepompen en kan worden gebruikt in combinatie met radiatoren, vloerverwarming of wandverwarming.

https://www.cvtotaal.nl/k...5ZLZ5DWBDyAaAgzpEALw_wcB#

Dus Adam moet ook met lage water temperatuur om kunnen gaan
zo niet dan moet Adam terug naar de tekentafel

Wat is het merk en type cv die je hebt
Dank voor info. Ik heb inderdaad een LTV installatie. Maar 40 is misschien wel heel laag om hele vloeroppervlak te verwarmen (90 m2). Ik ga nu dus maar 45 proberen. Voordat ik me verdiepte in de materie en plugwise installeerde stond hij overigens op 55. Maar toen ik me wat ging verdiepen kwam ik ergens tegen dat een hoge temperatuur scheuren kan geven in de vloer met vloerverwarming. Ik heb een gietvloer en volgens mij al jaren op 55 en er komt iemand langs van feenstra om cv te controleren dus die zou er misschien wat van gezegd hebben als dat te heet is voor de vloer. Ik heb wel een scheur in de gietvloer maar volgens mij komt dat door het werken van de ondervloer.

Qua CV ketel heb ik een intergas hr 36/30a

De adam zou toch met een ltv systeem moeten omgaan, in de handleiding zie ik dat hij ook kan werken met een elga waterpomp en die heeft een maximale temp van 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Ik zou zeggen zet de cv vast op max 55 graden
zet de adam ook op max 55 graden
Als het goed is heeft de vloerverwarming wel een instelbare beveiliging dat hij niet te warm wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
minicraft schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:52:
Als het goed is heeft de vloerverwarming wel een instelbare beveiliging dat hij niet te warm wordt
Ik heb ook in dit topic Gas besparen door middel van CV tuning deel III
gevraagd over de aanvoertemperatuur maar er blijkt geen beveiliging te zitten bij mij systeem... Dus ik moet zelf een beetje opletten :-)
Ik ga eerst proberen 45 graden en dan evt langzaam omhoog tot max 55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 12:04
fenrir schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:47:
Ik heb hem nog.
Android app versie 3.5.16(4)

[ Voor 5% gewijzigd door RoadXY op 04-12-2020 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
RoadXY schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 07:16:
[...]

Ik heb hem nog.
Android app versie 3.5.16(4)
Ik heb ios. Dus ligt misschien daaraan. Ik zal app op
Android eens installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
minicraft schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:52:
Volgens mij kun je bij de Adam alleen een max waarde instellen als je aan/uit hebt. Ik heb namelijk ook telkens een discrepantie tussen wat Adam vraagt en mijn parameters op de ketel zelf.
tomdh76 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:15:
[...]

Ik heb ios. Dus ligt misschien daaraan. Ik zal app op
Android eens installeren
Heb je niet recentelijk de Adam geüpdate? Staat mij bij dat calibreren niet meer handmatig nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Caros schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:24:
[...]

Volgens mij kun je bij de Adam alleen een max waarde instellen als je aan/uit hebt. Ik heb namelijk ook telkens een discrepantie tussen wat Adam vraagt en mijn parameters op de ketel zelf.

[...]

Heb je niet recentelijk de Adam geüpdate? Staat mij bij dat calibreren niet meer handmatig nodig is.
Het instellen van de Max temp is geen probleem in de stand opentherm
in mijn geval ook de ketel op 60 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwc_iPJsnO2Oxoo8YzGbQHPrGXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZwRRV8L6RqBla8ci9ZIx29RF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Caros schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:24:

Waar heb je dat gelezen? In zowel de handleiding als de quick start van Plugwise staat kalibreren nog wel beschreven voor zowel de web interface als via de app(s). In de iOS app en de webinterface kan ik het niet meer vinden iig.

Heb het nu net 3 maanden, maar echt blij ben ik er nog niet mee. Voor een niet cloud oplossing vind ik dat je veel te afhankelijk bent van de maar matige support via mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
dit antwoordt een week of 2 geleden gekregen van een plugwise medewerker

Het handmatig kalibreren is op dit moment uit de app/html gehaald, gezien deze eigenlijk niet goed werkt. De automatisch kalibratie is 200% beter dan de handmatige kalibratie.
Wel is er nog een optie om op de Tom zelf de handmatige kalibratie te doen, door het knopje 15 sec (15x knipperen) in te drukken. Als deze dan wordt losgelaten wordt deze handmatige gekalibreerd.
Tevens heb je op dit moment de keuze om de kracht van de pusher aan te passen van standaard, naar
hoog, naar extra hoog.
Dit vindt je onder indeling --> apparaten --> klik op de gewenste Tom --> geavanceerde instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 22:38
Het ligt er ook allemaal maar aan hoe je warmtevraag is, gisteren heeft de ketel bij mij vaak aangestaan.
Omdat het kantoor om warmte vraagt, tja dat is de bedoeling.

Ik heb zelf tegen pendelen mijn ketel ingesteld op max 30% vermogen en 10min wachttijd na afslaan (intergas xtrem36) zodat de systeem temperatuur langzaam oploopt. Max temperatuur staat op 50C°.
De adam gaat vanzelf eerder verwarmen als er een tijdsdoel niet gehaald wordt. Dit moet zich wel inleren natuurlijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1HSTD-TJ8R9F5G68l-e4O3aPJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mT5IjtkCz2KwjwoxsgLOagvt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iESIqK2D3-VAhNhXthkBap-zzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YEMJfoNfqNX6SsXMWhAPaG7T.png?f=fotoalbum_large

Mijn ketel reageert onder de 30C° niet op opentherm vraag. En wat is een hoog verbruik, lang op een laag pitje is volgens mij efficienter dan kort op een hoog pitje.

Ketels moeten ook maar heel laag kunnen moduleren om met een zone systeem om te kunnen gaan, 1 radiator verwarmen zijn ketels die zomaar 30kW kunnen stoken niet voor bedacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQ5qyJd3FpOHISv81G4LDJD1fRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HRx9jm2LUWzx0Jbiu4XfyfFk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
minicraft schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:43:
[...]

Het instellen van de Max temp is geen probleem in de stand opentherm
in mijn geval ook de ketel op 60 graden

[Afbeelding]
Dat is gek, ik heb die optie niet, alleen voor tapwater...

Als jij ketel openklapt, staat deze dan echt op opentherm? In de handleiding staat dat dit alleen voor aan/uit is

[ Voor 12% gewijzigd door Caros op 04-12-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Caros schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:41:
[...]

Dat is gek, ik heb die optie niet, alleen voor tapwater...

Als jij ketel openklapt, staat deze dan echt op opentherm? In de handleiding staat dat dit alleen voor aan/uit is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfxU354NPCeSgXjImL8dWPRF5xI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lNVgONb0KGZD5MPnCBu907xi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
Bedankt, ik snap er niets meer van.
@Plugwise kunnen jullie vertellen waarom ik geen maximale temperatuur kan instellen met opentherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugwise
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-05 15:53

Plugwise

Bedrijfsaccount Plugwise
@Caros De Adam laat alleen de opties zien welke de ketel aangeeft dat wij mogen zien.
Mogelijk geeft de ketel deze informatie dus niet vrij.
Zou je anders het ID met de vraag willen sturen naar helpdesk@plugwise.com
En gelijk ook de support openzetten door 9x op het zwarte knopje te drukken (2x per seconde).

Dan kunnen wij de Adam even onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Ik ben een weekendje weg en had het systeem mooi via home assistant gisteren in vakantie modus gezet, zie ik vanochtend dat vakantie modus gewoon weer wordt overruled door oorspronkelijke settings dus thuis Weer wat m3 gas weggegooid...

Er is geloof ik een beta feature, die dit wel zou moeten ondersteunen, zijn er mensen die die hebben gebruikt?
Of zou je schema alleen moeten laten werken met aangepaste temperaturen en nacht en thuis stand niet gebruiken als je thuis bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Raar opwarm gedrag van Adam als de temperatuur in de nacht wat kouder wordt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bnc5vviYra1G2k39SiVJWilQ1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q37StuGXJqLcEYFmlGq6KhkA.png?f=fotoalbum_large

De gewenste kamertemperatuur is om 8.30 20 graden
Adam begint om 6:45 te stoken om 7:43 is het 20 graden dus 45 minuten te vroeg daarna om 8:10 tot 8:50 om te eindigen met 20.5 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qPWzF7hcKa1nXLR_7RmzFqSVKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CNygjGCsT6PzlfEW0TPHOwK1.png?f=fotoalbum_large

Heeft verder niets met inleren te maken Adam hangt er al een poos
Maar op deze manier is het niet zuinig stoken op deze manier kost je dat 0,662 m3 gas onnodig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDelCATkcNTN5q1rwv6vY1_GHME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q5rT8NEm78VMt3peiE46UGe4.png?f=fotoalbum_large

Zou Plugwise aandelen bij de Gasunie hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wpboy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-01 19:23
amarkest schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 20:29:
Ik gebruik sinds een paar weken plugwise ADAM/ANNA icm een ELGA WP.

Ik kan nergens een duidelijke omschrijving vinden van de variabelen die je kan instellen.
Ook een uitgebreidere omschrijving mbt de regeling is niet te vinden, heeft iemand iets meer info ?

Helpdesk van Plugwise geeft wel snel antwoord, maar kan me niet helpen aan een uitgebreidere beschrijving van de regelstrategie o.i.d.

wie heeft ondertussen meer ervaring en inzicht in de regelstrategie van ANNA/ADAM?
Hoe gebruik je de Adam met de Elga? Er wordt door Plugwise aangegeven dat weersafhankelijk geregeld moet worden, maar kan dit niet gewoon ruimteafhankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
tomdh76 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:28:
Ik ben een weekendje weg en had het systeem mooi via home assistant gisteren in vakantie modus gezet, zie ik vanochtend dat vakantie modus gewoon weer wordt overruled door oorspronkelijke settings dus thuis Weer wat m3 gas weggegooid...
In HA heb ik een Away-Home knop gemaakt, deze schakelt onder-water eerst het aktieve schema uit en dan de away-preset. Bij nog een keer drukken wordt het laatst-gebruikte schema weer actief gemaakt. Indien er belangstelling voor is wil ik mijn code hier wel sharen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
bouwew schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:25:
[...]

In HA heb ik een Away-Home knop gemaakt, deze schakelt onder-water eerst het aktieve schema uit en dan de away-preset. Bij nog een keer drukken wordt het laatst-gebruikte schema weer actief gemaakt. Indien er belangstelling voor is wil ik mijn code hier wel sharen?
Ja dat klinkt interessant!
Jij hebt dus niet de nieuwe firmware van plugwise?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
Nee, mijn firmware is versie 3.2.4.

Ok, dan mijn code, hierbij gebruik ik de custom button-card: https://github.com/custom-cards/button-card

In de file configuration.yaml staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
input_select:
  home_away:
    name: Home - Away
    options:
      - Home
      - Away
    initial: Home
    icon: mdi:home

Verder heb ik 2 automations aangemaakt, deze moet je aanpassen naar de eigen situatie (en je kunt eventueel andere zaken toevoegen, ik zet bijv mijn automatische verlichting uit en weer aan):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
- id: "................."
  alias: Set heating preset when going away
  trigger:
    - entity_id: input_select.home_away
      from: Home
      platform: state
      to: Away
  condition: []
  action:
    - service: climate.set_hvac_mode
      data:
        entity_id: climate.anna
        hvac_mode: heat
      data:
        entity_id: climate.lisa_badkamer
        hvac_mode: heat
    - delay: 00:00:03
    - service: climate.set_preset_mode
      data:
        preset_mode: home
      data:
        preset_mode: home
    - delay: 00:00:03
      data:
        preset_mode: away
      data:
        preset_mode: away
- id: "............."
  alias: Set heating to weekschedule when return from away
  trigger:
    - entity_id: input_select.home_away
      from: Away
      platform: state
      to: Home
  condition: []
  action:
      data:
        hvac_mode: auto
      data:
        hvac_mode: auto

En vervolgens staat er in de file ui-lovelace.yaml, als onderdeel van een groter geheel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
              - type: "custom:button-card"
                entity: input_select.home_away
                size: 44%
                aspect_ratio: 2/1
                show_name: true
                tap_action:
                  action: call-service
                  service: input_select.select_next
                  service_data:
                    entity_id: input_select.home_away
                show_state: false
                state:
                  - value: "Home"
                    name: "Press to active AWAY-mode"
                    color: green
                  - value: "Away"
                    name: "Press to active HOME-mode"
                    color: orange
                    icon: mdi:train-car
                confirmation:
                  text: "[[[ return `Are you sure?` ]]]"

[ Voor 36% gewijzigd door bouwew op 05-12-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-06 10:45
Wpboy schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:53:
[...]

Hoe gebruik je de Adam met de Elga? Er wordt door Plugwise aangegeven dat weersafhankelijk geregeld moet worden, maar kan dit niet gewoon ruimteafhankelijk?
Ik heb een poosje zonder WAR gestookt. Op de ANNA kun je dit idd niet uitschakelen, maar alleen op ruimtetemp ging ook.

Mijn gateway blijkt een Smile-t te zijn met speciale firmware voor de ELGA-WP en geen ADAM.

Ik gebruik sinds een half jaar een externe buitenvoeler. Dit geeft een vlakker regelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@Plugwise
Ik heb het misschien gemist maar, is het al mogelijk om zones te maken die geen warmtevraag kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Omdat ik mij niet helemaal kan vinden in het stookgedrag viel mij het volgende op
In de stooklijn viel mij op dat alle datums voor 22-11-2020 er geen gewenste ketel temperatuur meer te zien is

dit plaatje is van vanochtend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdmjH2CaWw3YzQ_Ce0mDboqhg0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ecZYiozgukAlIVAEI6TbfNeq.png?f=fotoalbum_large

wat mij daarna opviel is dat de gegevens van de gewenste ketel temperatuur blijven verdwijnen
zie het volgende plaatje deze is van vanmiddag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UT2GZ301MIlf1hPzvmX11r0Wd_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OvT6ZoPUmZqNQxbK7U5eCmcP.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt er op dat deze gegevens maar 2 weken bewaard blijven
Ik kan het helemaal mis hebben maar zou dat er voor kunnen zorgen dat Adam niet goed kan in leren
Wie wil dat bij zijn gegevens eens nakijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascall1985
minicraft schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:06:
Omdat ik mij niet helemaal kan vinden in het stookgedrag viel mij het volgende op
In de stooklijn viel mij op dat alle datums voor 22-11-2020 er geen gewenste ketel temperatuur meer te zien is

dit plaatje is van vanochtend

[Afbeelding]

wat mij daarna opviel is dat de gegevens van de gewenste ketel temperatuur blijven verdwijnen
zie het volgende plaatje deze is van vanmiddag

[Afbeelding]

Het lijkt er op dat deze gegevens maar 2 weken bewaard blijven
Ik kan het helemaal mis hebben maar zou dat er voor kunnen zorgen dat Adam niet goed kan in leren
Wie wil dat bij zijn gegevens eens nakijken
Ik heb precies hetzelfde idd. Begrijp sowieso niet de stooklijn. Ik zie hem alleen maar moduleren. Of is dat juist goed 🙈 wie kan mijn afbeeldingen uitlezen en vertellen wat ik moet zien. Heb contact gehad met Plugwise erover. Krijg als reactie om de verwarming in sommige vertellen lager te zetten. Maar dat is natuurlijk iets waar ik niets mee kan. Is nog steeds niet te verklaren waarom de ketel hele dag aanstaan bijna. Ook als de temperatuur is bereikt lijkt het. Heb twee foto’s bijgevoegd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2K7NMnPTGJgXeMemJ9IvFTsyGM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NJFWxBjlpGdzPQmlPHHSiO8r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogWVC9ortYqUgteVeZbwUTZIYkI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3pUrX7KiUJ1MH2Q67JZpiDJe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
pascall1985 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:58:
[...]

Ik heb precies hetzelfde idd. Begrijp sowieso niet de stooklijn. Ik zie hem alleen maar moduleren. Of is dat juist goed 🙈 wie kan mijn afbeeldingen uitlezen en vertellen wat ik moet zien. Heb contact gehad met Plugwise erover. Krijg als reactie om de verwarming in sommige vertellen lager te zetten. Maar dat is natuurlijk iets waar ik niets mee kan. Is nog steeds niet te verklaren waarom de ketel hele dag aanstaan bijna. Ook als de temperatuur is bereikt lijkt het. Heb twee foto’s bijgevoegd. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Paar dingen die mij opvallen, welke ik ook precies heb gehad:
- Ik zie niet alleen veel moduleren, maar vooral veel pendelen. In het topic over CV besparen kun je lezen over waterzijdig inregelen.
- bovenstaande was voor mij niet genoeg, ik heb ook het vermogen van de ketel naar beneden gedaan en de anti pendel tijd naar 10 minuten, waarbij de pomp nog 5 minuten draait.
- jouw minimum aanvoer temperatuur staat in de ketel hoger dan dat Adam vraagt.
akatar schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:39:
@Plugwise
Ik heb het misschien gemist maar, is het al mogelijk om zones te maken die geen warmtevraag kunnen doen?
Ik heb de beta versie nu. Kan nu een zone instellen die alleen warm moet worden als een andere zone de ketel aanstuurt.

[ Voor 10% gewijzigd door Caros op 08-12-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascall1985
Caros schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:40:
[...]

Paar dingen die mij opvallen, welke ik ook precies heb gehad:
- Ik zie niet alleen veel moduleren, maar vooral veel pendelen. In het topic over CV besparen kun je lezen over waterzijdig inregelen.
- bovenstaande was voor mij niet genoeg, ik heb ook het vermogen van de ketel naar beneden gedaan en de anti pendel tijd naar 10 minuten, waarbij de pomp nog 5 minuten draait.
- jouw minimum aanvoer temperatuur staat in de ketel hoger dan dat Adam vraagt.

[...]

Ik heb de beta versie nu. Kan nu een zone instellen die alleen warm moet worden als een andere zone de ketel aanstuurt.
Bedankt voor jouw input. Je hebt het over gehad dus jouw problemen zijn over? Welke cv ketel heb je. En ik had idd gelezen over waterzijdig inregelen. Dat ga ik nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascall1985
Ondertussen wat aangepast. Modulatie naar 10 minuten. En ook vermogen teruggeschroefd. Lijkt al iets beter. Maar ketel staat nog steeds constant aan zo te zien. Gekke is ook dat de Adam en de Anna allebei een andere meting laat zien. Morgen komt er iemand kijken van intergas voor de ketel. Die is 2 weken oud en maakt ook een geluid als een stoomboot dus wellicht heeft dat er ook mee te maken. Ik vind tot nu toe nog geen verbetering helaas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sf4MLu20hxzuNnSZ1SI5UHSuvE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M4106JSaINtoW4U6DMSdYqkN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_6DZN2DWyF7ENWKIenyIIknY1M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JSEH0PMATCXQbaXpQN20MJLX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
Ik heb zelf een intergas HRE 36/30. Herken wel wat je zegt, het helpt, maar is niet volledig weg.

Ik weet niet hoe de Anna en Adam samenwerken. Als ik jouw grafiek zo bekijk is de gewenste aanvoer temperatuur in de grafieken anders, maar komt de daadwerkelijke aanvoer temperatuur, de rode lijn, wel overeen.

Heb jij overigens tapwater op voorverwarmen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascall1985
Caros schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:10:
Ik heb zelf een intergas HRE 36/30. Herken wel wat je zegt, het helpt, maar is niet volledig weg.

Ik weet niet hoe de Anna en Adam samenwerken. Als ik jouw grafiek zo bekijk is de gewenste aanvoer temperatuur in de grafieken anders, maar komt de daadwerkelijke aanvoer temperatuur, de rode lijn, wel overeen.

Heb jij overigens tapwater op voorverwarmen staan?
Zelf heb ik ook intergas hr36eco. Heb nu wel tapcomfort aanstaan. Maar met of zonder maakt geen verschil. Warm water duurt ook nog eens 10 seconden. Dus ook dat maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Caros schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:10:
Ik weet niet hoe de Anna en Adam samenwerken.
De Anna heeft dezelfde functie gekregen als een Lisa: het is een temperatuursensor met bediening geworden. Maar dan bedraad ipv wireless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Ik heb ook een intergas hre 36/30. aanvoertemperatuur via ketel op 45 graden (omdat ik van plugwise begrijp dat instellen in de adam zinloos is). DIt is mijn grafiek... Dat ziet er nog slechter uit dan bij jullie. Modulatie aanpassen heb ik me nog niet in verdiept omdat het systeem op zich wel aardig werkt. Of is het slecht voor de ketel wat er nu gebeurd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPp7djL7ioOWHknWHF-AATkanMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XmvXcwdlWtdgmmlIaKE9OBGm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascall1985
bouwew schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:52:
[...]

De Anna heeft dezelfde functie gekregen als een Lisa: het is een temperatuursensor met bediening geworden. Maar dan bedraad ipv wireless.
Ja dat word idd gezegd. Maar eerlijk geloof ik niet meer alles wat gezegd word. Vind systeem beetje rommelig. App achterhaald en werkt allemaal net niet altijd. Ik baal nu dat ik niet voor honeywell ben gegaan denk ik. En denk eraan om alles terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
pascall1985 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:19:
[...]

Ja dat word idd gezegd. Maar eerlijk geloof ik niet meer alles wat gezegd word. Vind systeem beetje rommelig. App achterhaald en werkt allemaal net niet altijd. Ik baal nu dat ik niet voor honeywell ben gegaan denk ik. En denk eraan om alles terug te sturen.
Honeywell is ook niet alles zoek het internet maar af ook een hoop kommer en kwel
heb er zelf ook ervaring mee gehad

wat ik gewoon jammer vindt is dat Plugwise hier mee leest en dus div rare stooklijn plaatjes ziet
en daar niet op inhaakt, bij Plugwise moet toch iemand werken die erg veel verstand heeft van meet en regeltechniek (zo niet hoe kan je dan een cv regeling op de markt brengen)
Die uit zou kunnen leggen wat er mis gaat of dat dit de manier van stoken is volgens Plugwise
Of in ieder geval wat tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Het grootste nadeel van Honeywell is dat alles via hun servers gaat (of je moet al een tahomabox hebben of domoticz gebruiken)

De nadelen van plugwise zijn (mijn ervaring)
De Lisa is slecht te lezen als het schemerig wordt (geen backlight verlichting)
De Lisa kan niet aan de muur hangen als je hem (haar?) via een vaste voeding gebruiken wil.
De service is min of meer een afdeling (toch nog even netjes gezegd)
Geen hoofdscherm voor bv in de woonkamer waar alle zones opstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Of er moet een hoop veranderd zijn maar ook zonder internet verbinding werkte mijn Honeywell gewoon

• Caros
  • Niet online
tomdh76 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:52:
Ik heb ook een intergas hre 36/30. aanvoertemperatuur via ketel op 45 graden (omdat ik van plugwise begrijp dat instellen in de adam zinloos is). DIt is mijn grafiek... Dat ziet er nog slechter uit dan bij jullie. Modulatie aanpassen heb ik me nog niet in verdiept omdat het systeem op zich wel aardig werkt. Of is het slecht voor de ketel wat er nu gebeurd?

[Afbeelding]
Heb jij überhaupt met deze ketel in OpenTherm de optie om max aanvoer temperatuur in te stellen? Ik namelijk niet. En waarom geven ze aan dat dit zinloos is?

Voor wat betreft de grafiek: waarom baseer je dat deze nog slechter is dan de rest. Ik weet er te weinig van om dit oordeel te kunnen geven

• tomdh76
Caros schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:15:
[...]

Heb jij überhaupt met deze ketel in OpenTherm de optie om max aanvoer temperatuur in te stellen? Ik namelijk niet. En waarom geven ze aan dat dit zinloos is?
Ja ik heb versie 3.2.5 van de adam en zie dit staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AeViZBYoYP2qEsaq_4vvvwXTPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jbx9NZhJi322m5sBaBTwN6Cy.png?f=fotoalbum_large

Paar keer heb ik dus aanvoertemperatuur aangepast en dan lijkt het even te blijven staan maar als ik dan een dag later kijk zie ik weer 60 staan. Dit was het antwoord van plugwise:

Beste Tom,

Goed om te lezen dat het systeem zich stabiliseert.

Als de boiler temperatuur telkens terug springt dan laat de boiler niet toe om de temperatuur door een app in te stellen.
Stel de boiler temperatuur dan in via de boiler.
Met vriendelijke groet,
Kind regards,
Caros schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:15:
[...]
Voor wat betreft de grafiek: waarom baseer je dat deze nog slechter is dan de rest. Ik weet er te weinig van om dit oordeel te kunnen geven
Ik weet er misschien nog minder van, maar wat ik hier lees is dat die kriebelbeweginkjes betekent dat de cv pendelt. En die kriebelbewegingen zie ik dus heel vaak.... :)

• akatar
minicraft schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:39:
Of er moet een hoop veranderd zijn maar ook zonder internet verbinding werkte mijn Honeywell gewoon
Bedienen kan altijd, maar je app loopt via de cloud (tenminste dat was altijd zo) en ook de meeste plugins voor ha software gaan via de cloud

• minicraft
akatar schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:24:
[...]

Bedienen kan altijd, maar je app loopt via de cloud (tenminste dat was altijd zo) en ook de meeste plugins voor ha software gaan via de cloud
De app van plugwise loopt ook via de cloud als plugwise jouw ID uit hun systeem haalt werk jouw app ook niet meer
Als jij in een app geen ip adressen hoeft in te voeren loopt de verbinding altijd via de cloud

• akatar
minicraft schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:40:
[...]

De app van plugwise loopt ook via de cloud als plugwise jouw ID uit hun systeem haalt werk jouw app ook niet meer
Als jij in een app geen ip adressen hoeft in te voeren loopt de verbinding altijd via de cloud
Dat zal ik eens een keer moeten checken, gebruik de app eigenlijk niet. Alles loopt via homeseer en die "kletst" rechtstreeks tegen de Adam.

• minicraft
akatar schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:42:
[...]

Dat zal ik eens een keer moeten checken, gebruik de app eigenlijk niet. Alles loopt via homeseer en die "kletst" rechtstreeks tegen de Adam.
Maar laten we hier geen discussie voeren over Honeywell
Plugwise is waar het over moet gaan

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

akatar schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:13:
Het grootste nadeel van Honeywell is dat alles via hun servers gaat (of je moet al een tahomabox hebben of domoticz gebruiken)

De nadelen van plugwise zijn (mijn ervaring)
De Lisa is slecht te lezen als het schemerig wordt (geen backlight verlichting)
De Lisa kan niet aan de muur hangen als je hem (haar?) via een vaste voeding gebruiken wil.
De service is min of meer een afdeling (toch nog even netjes gezegd)
Geen hoofdscherm voor bv in de woonkamer waar alle zones opstaan.
Toevoeging:
Externe toegang valt niet uit te zetten in de plugwise apparatuur (externe toegang via app maar ook plugwise support kan zomaar bij jouw spullen)

• minicraft
Zat even op de site van Plugwise om wat info te zoeken
maar mijn bek viel open toen ik zag dat als je iemand wil spreken dat je dan 19 euro moet op hoesten
Ja hoe ver kan je gaan met met een helpdesk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3byzKbBRTFsw9tb9zJD8PePTtfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ud18bV4dIWk891u5vHdw2z5y.png?f=fotoalbum_large

Kom op @plugwise laat nu eens ballen zien en kom van je ivoren toren af
Er zijn hier mensen die problemen en vragen hebben met Plugwise producten
Of als het in jullie ogen geen problemen zijn leg dan eerlijk uit wat we wel en niet van de producten kunnen verwachten
We weten dat jullie hier mee lezen daarom is het extra frustrerend dat er geen goede informatie komt
Of heeft dat met die 19 euro te maken ik hoop het niet

Om te beginnen @plugwise leg dit nu eens uit
het gehele huis is 1 zone met een Adam en een Anna
Op een dag zoals deze van 7:20 tot 19:25 draait de pomp 1.5 uur niet en veel pendelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gk_uDODEMVgyvWW8LRmsCX0_9YA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8tqfBP5FcQIqgSIaYZEorc8k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door minicraft op 10-12-2020 19:30 ]

• pascall1985
minicraft schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:05:
maar mijn bek viel open toen ik zag dat als je iemand wil spreken dat je dan 19 euro moet op hoesten

[Afbeelding]

Of als het in jullie ogen geen problemen zijn leg dan eerlijk uit wat we wel en niet van de producten kunnen verwachten
We weten dat jullie hier mee lezen daarom is het extra frustrerend dat er geen goede informatie komt

Op een dag zoals deze van 7:20 tot 19:25 draait de pomp 1.5 uur niet en veel pendelen

[Afbeelding]
Had je dit probleem ook met eerdere software? Of is dit nu van ma de laatste update. Ik was er klaar mee en heb als test nu de Anna en Adam er tussen uit getrokken. Ga dit weekend testen met een modulerende honeywell thermostaat die ik nog had liggen en hou de gas stand in de gaten. Ben benieuwd wat dit brengt

• Caros
  • Niet online
minicraft schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik als leek moet eerlijk zeggen dat ik die grafiek er zeer netjes uit vind zien... Ik snap de frustratie qua helpdesk wel, maar qua grafiek zie ik niet een probleem.
Heb je ooit eerder een inzicht als deze in je ketel gehad als referentie materiaal?

• minicraft
Caros schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:25:
[...]

Ik als leek moet eerlijk zeggen dat ik die grafiek er zeer netjes uit vind zien... Ik snap de frustratie qua helpdesk wel, maar qua grafiek zie ik niet een probleem.
Heb je ooit eerder een inzicht als deze in je ketel gehad als referentie materiaal?
Voorheen stookte ik met een iSense van Remeha en dat had een heel ander stook gedrag
Ook dat was een opentherm thermostaat
die zorgde voor een heel rustig stookgedrag als gevraagde temperatuur was bereikt ging de cv uit dus geen pendelende cv en lang draaiende pomp
Het is ook niet goed voor je cv extra slijtage en een pomp die heel de dag draait is ook niet echt lekker extra verbruik en slijtage
verder is het ook niet zuiniger stoken met een cv die heel de dag staat te pendelen

• Caros
  • Niet online
minicraft schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:06:
[...]

Voorheen stookte ik met een iSense van Remeha en dat had een heel ander stook gedrag
die zorgde voor een heel rustig stookgedrag als gevraagde temperatuur was bereikt ging de cv uit dus geen pendelende cv en lang draaiende pomp
Het is ook niet goed voor je cv extra slijtage en een pomp die heel de dag draait is ook niet echt lekker extra verbruik en slijtage
verder is het ook niet zuiniger stoken met een cv die heel de dag staat te pendelen
Absoluut legitieme en valide redenen. Had je echter bij die iSense ook top op dit detailniveau de grafieken en de data? Ben namelijk vooral nieuwsgierig als je die naast elkaar legt.

• minicraft
Caros schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:28:
[...]

Absoluut legitieme en valide redenen. Had je echter bij die iSense ook top op dit detailniveau de grafieken en de data? Ben namelijk vooral nieuwsgierig als je die naast elkaar legt.
Even voor de duidelijkheid Het stoken met de iSense was niet in combinatie met een Adam
Gewoon iSense en remeha ketel
En daar zijn geen grafieken van, maar weet wel door waarneming ( zien, horen en voelen) dat het lekker liep
Ben toen een tijdje bezig geweest om mijn Cv installatie goed in te regelen ja en dan is het bij div buiten temperaturen de boel goed in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
minicraft schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:06:
Ging met dat stookgedrag de temperatuur ook flink op en neer? Ik heb de indruk dat de Adam de temperatuur zo constant mogelijk probeert te houden en indien dat niet goed lukt, de temperatuur in ieder geval boven het setpoint te houden. Met dit resultaat ben ik persoonlijk erg tevreden. Ik hoef nooit meer naar de thermostaat te lopen om deze een graadje omhoog te zetten omdat ik het koud begin te krijgen :)

[ Voor 9% gewijzigd door bouwew op 11-12-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
bouwew schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:35:
[...]

Ging met dat stookgedrag de temperatuur ook flink op en neer? Ik heb de indruk dat de Adam de temperatuur zo constant mogelijk probeert te houden en indien dat niet goed lukt, de temperatuur in ieder geval boven het setpoint te houden. Met dit resultaat ben ik persoonlijk erg tevreden. Ik hoef nooit meer naar de thermostaat te lopen om deze een graadje omhoog te zetten omdat ik het koud begin te krijgen :)
Met dat stook gedrag bleef de temperatuur mooi constant
Dat de Adam de temperatuur zo constant mogelijk probeert te houden is prima maar hij gaat wel met 1 ding de fout in
Als de gewenste ruimte temperatuur bereikt is krijgt de cv niet het commando om te stoppen maar om nog lager te stoken zo rond de 25 graden aanvoer temperatuur als gevolg dat aanvoer en retour gelijk zijn
Dus pomp blijft draaien aanvoer en retour komen weer verder uit elkaar te liggen en cv gaat weer aan maar heeft natuurlijk de 25 graden snel bereikt dus het zelfde verhaal
Ondertussen koelt de ruimte af omdat er met 25 graden water temperatuur niet verwarmt kan worden
Dus gewenste aanvoer temperatuur gaat om hoog als dan de gewenste ruimte temperatuur is bereikt begint het pendelen weer op nieuw

In het volgende plaatje heb ik in de stooklijn 2 verticale lijntjes gezet en tussen die 2 lijntjes zit het pendel gedrag
Aan de horizontale rode balk die dus de ketelstatus weergeeft kan je dus zien dat de keten continu aan is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sUbeNvPzjylXrRDlz-E_NyksFc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hqQk2xtgJM6uW3KojtUFXELu.png?f=user_lorge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
Je kunt ook de minimum aanvoer temperatuur waarmee je CV op Opentherm moet reageren verhogen in je ketel:)

[ Voor 5% gewijzigd door Caros op 11-12-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Caros schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:03:
Je kunt ook de minimum aanvoer temperatuur waarmee je CV op Opentherm moet reageren verhogen in je ketel:)
Niet iedere ketel is het zelfde
Ik kan op serviceniveau het minimale toerental verhogen echter geld dat voor cv en ww samen
en er staat bij dit niet te veranderen
maar waarom zou ik het veranderen cv installatie werkt met iSense prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minicraft
Info die ik op het internet tegen ben gekomen
Heb lang getwijfeld of ik het zou plaatsen maar heb zo mijn gedachte er over

https://portal.klantalert.nl/insolventie/28113218/plugwise
https://graydongo.nl/nl/e...ec-bv-sassenheim-28113218
https://www.faillissement.../1604966/sudotec-b-v.aspx

Ik hoop dat ik het verkeerd heb, ik wil niemand onderuithalen of kwaad doen, maar het is informatie die gewoon op het internet staat iedereen kan het dus tegen komen, het is dus delen van informatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
minicraft schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:57:

Ik hoop dat ik het verkeerd heb, ik wil niemand onderuithalen of kwaad doen, maar het is informatie die gewoon op het internet staat iedereen kan het dus tegen komen, het is dus delen van informatie
Dat is echt heel erg zuur... Ben wel blij dat ze een lokale API hebben, waardoor je product niet meteen waardeloos is geworden.

KvK komt ook overeen met wat er op hun site staat:
https://www.plugwise.com/nl_NL/algemene-voorwaarden

Wel vreemd, ze lijken net weer actief te ontwikkelen en hebben net een nieuwe temperatuur sensor Jip op de markt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
minicraft schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:57:

Vreemd verhaal. Volgens de eerste link zou Plugwise op 25-11-2020 failliet zijn verklaard maar de webshop is nog steeds functioneel. Het lijkt me aannemelijk dat een curator dit zal voorkomen om de webshop open te laten.

Beetje zuur want zit nog in een RMA proces met ze, maar denk dat ik kan fluiten naar mijn centen (300 piek).

[ Voor 5% gewijzigd door Pikkemans op 12-12-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Pikkemans schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:44:
[...]

Vreemd verhaal. Volgens de eerste link zou Plugwise op 25-11-2020 failliet zijn verklaard maar de webshop is nog steeds functioneel. Het lijkt me aannemelijk dat een curator dit zal voorkomen om de webshop open te laten.
Ik heb 3 dec nog een reactie ontvangen van Support (per mail).
Maken ze wellicht een doorstart en is daarom de webshop ook nog actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Hoe het precies zit weet ik ook niet maar er is iets aan de hand

ik zelf heb bij mijn vorige werkgever toen die failliet ging gewoon door moeten werken van de curator om nog inkomsten te genereren
Na 6 weken kon ik stoppen met werken omdat er voor het werk materialen besteld moest worden maar een failliet bedrijf kan niets meer inkopen, dus einde bedrijf

[ Voor 3% gewijzigd door minicraft op 12-12-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-04 13:24
Ondertussen.. Adam gereset. Anna ertussen uitgehaald en honeywell chronoterm ertussen. En gas verbruik flink verminderd. Alleen het was natuurljk buiten ook niet zo koud.. dus niet echt vergelijkingsmateriaal. Wel zie ik een afwijkend diagram. Gevraagde temperatuur en daadwerkelijk aanvoer temp wijkt nogal af. Blijft vreemd dus. Plugwise failliet dus die zou er geen moeite meer voor doen ben ik bang. Heb veel contact gehad laatste maand. Wou alles terug sturen binnen de herroepingsrecht termijn. Maar ze gaven mij aan. Probeer het maar 2 maanden. Anders nemen wij alles terug. Want ze waren overtuigd dat het probleem op te lossen was. Nu extra zuur dus met de gedachte dat ze failliet gingen. Terugsturen nu zal niets meer doen denk ik? Of kan ik claim indienen bij zo’n curator? Al met al niet tevreden helaas Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZD1TpE79P8IafkPUsrNpf_vMuEU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VCZmrUrN8DqrSy8vSNCFkEHs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
Pascall_1 schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:53:
Ondertussen.. Adam gereset. Anna ertussen uitgehaald en honeywell chronoterm ertussen. En gas verbruik flink verminderd. Alleen het was natuurljk buiten ook niet zo koud.. dus niet echt vergelijkingsmateriaal. Wel zie ik een afwijkend diagram. Gevraagde temperatuur en daadwerkelijk aanvoer temp wijkt nogal af. Blijft vreemd dus. Plugwise failliet dus die zou er geen moeite meer voor doen ben ik bang. Heb veel contact gehad laatste maand. Wou alles terug sturen binnen de herroepingsrecht termijn. Maar ze gaven mij aan. Probeer het maar 2 maanden. Anders nemen wij alles terug. Want ze waren overtuigd dat het probleem op te lossen was. Nu extra zuur dus met de gedachte dat ze failliet gingen. Terugsturen nu zal niets meer doen denk ik? Of kan ik claim indienen bij zo’n curator? Al met al niet tevreden helaas [Afbeelding]
Als ik hun website mag geloven accepteren ze nog steeds rma's. Je kan altijd even een aanvraag doen. Kijken wat je terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
Ondertussen.. Adam gereset. Anna ertussen uitgehaald en honeywell chronoterm ertussen. En gas verbruik flink verminderd. Alleen het was natuurljk buiten ook niet zo koud.. dus niet echt vergelijkingsmateriaal. Wel zie ik een afwijkend diagram. Gevraagde temperatuur en daadwerkelijk aanvoer temp wijkt nogal af. Blijft vreemd dus. Plugwise failliet dus die zou er geen moeite meer voor doen ben ik bang. Heb veel contact gehad laatste maand. Wou alles terug sturen binnen de herroepingsrecht termijn. Maar ze gaven mij aan. Probeer het maar 2 maanden. Anders nemen wij alles terug. Want ze waren overtuigd dat het probleem op te lossen was. Nu extra zuur dus met de gedachte dat ze failliet gingen. Terugsturen nu zal niets meer doen denk ik? Of kan ik claim indienen bij zo’n curator? Al met al niet tevreden helaas [Afbeelding]
Ik weet niet watvoor ketel jij hebt, naar op mijn ketel heb ik een setting om de minimale aanvoer temperatuur in te stellen bij een opentherm aanvraag. Mogelijk dat jij deze ook hebt en dat deze behoorlijk hoog staat? Dit overruled namelijk de Adam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-04 13:24
Caros schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:19:
[...]

Ik weet niet watvoor ketel jij hebt, naar op mijn ketel heb ik een setting om de minimale aanvoer temperatuur in te stellen bij een opentherm aanvraag. Mogelijk dat jij deze ook hebt en dat deze behoorlijk hoog staat? Dit overruled namelijk de Adam.
Ik heb een intergas hr36eco. Weet zo niet of ik die instelling heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
Pascall_1 schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:23:
[...]

Ik heb een intergas hr36eco. Weet zo niet of ik die instelling heb.
Pagina 46 van de handleiding: optie E en E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Ik ben op zich wel steeds meer tevreden met het systeem nu sinds een maand in gebruik, maar ja als ze failliet zijn is dat natuurlijk hopeloos in verdere ontwikkeling... Of zou het via homeassistant en api's etc nog goed jaren kunnen blijven werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
tomdh76 schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:26:
Ik ben op zich wel steeds meer tevreden met het systeem nu sinds een maand in gebruik, maar ja als ze failliet zijn is dat natuurlijk hopeloos in verdere ontwikkeling... Of zou het via homeassistant en api's etc nog goed jaren kunnen blijven werken?
Het kan jaren goed blijven werken, aangezien het een lokale API betreft. Echter je krijgt ook geen security updates meer. Dus firewall technisch afsluiten van het internet lijkt mij wel een slim plan. Daarnaast zou uitbreiden natuurlijk een lastig verhaal worden.

Wel apart dat het zakelijke account hier nog actief is geweest na de uitspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Het schijnt dat ze een doorstart maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
akatar schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:23:
Het schijnt dat ze een doorstart maken.
Bron?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akatar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
Dat is toch wel fijn om te horen, voor mijzelf als afnemer van hun producten, maar ook voor de mensen die daar werken.

Ik heb onlangs juist gekozen voor Plugwise omdat de producten volledig lokaal te gebruiken zijn ook als Plugwise er niet meer zou zijn (faillissement oid). En omdat het een Nederlands bedrijf is heb ik juist nog bij hun eigen webshop de handel gekocht. Binnenkort maar weer eens een bestelling plaatsen (alle kleine beetjes enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Ik mag hopen dat het zo is

Maar waar kan ik nu zien of het waar is
Ik zie geen link naar informatie over een doorstart, nogmaals laten we het hopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Je bent naar mijn idee appels met peren aan het vergelijken: de resultaten waarmee je vergelijkt zijn van een veel koudere dag. Daarnaast, ik zie nu een aantal pieken waarbij de ketel maximaal draait. Hoe is dit zuiniger in gasverbruik dan wanneer de ketel op een veel lager niveau maar dan vrijwel/meer continue werkt?
Probeer beide opties eens op twee dagen met dezelfde weersverwachting (buitentemperatuur) en meet ook eens het werkelijke gasverbruik middels de meterstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:11
minicraft schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:40:
[...]

Ik mag hopen dat het zo is

Maar waar kan ik nu zien of het waar is
Ik zie geen link naar informatie over een doorstart, nogmaals laten we het hopen
Lijkt erop dat ze idd doorgaan. Komt snel meer info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1987danny
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-06 16:22
lampy25 schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:26:
[...]

Lijkt erop dat ze idd doorgaan. Komt snel meer info
Yep ze gaan door. Mailtje ontvangen met onderstaande info:

Titel: Nieuwe start Plugwise

Geachte heer, mevrouw,

Zoals u wellicht heeft vernomen, sprak de rechtbank Den Haag op 24 november 2020 het faillissement uit van Sudotec B.V. (handelend onder de naam Plugwise). De rechtbank stelde mr. drs. C.A. de Weerdt daarbij aan als curator. Er is inmiddels een doorstart gerealiseerd. Dat betekent dat de activa van Sudotec B.V. zijn verkocht en de koper – Anna Technology B.V. – met die activa de onderneming van Sudotec B.V. zal voortzetten. In dat kader heeft de koper ook interesse getoond in gegevens van klanten en relaties van Sudotec B.V. met als doel deze op dezelfde wijze als Sudotec B.V. dat deed te informeren over nieuws, acties en aanbiedingen, etc.

Het gaat hierbij om uw gegevens zoals uw naam, e-mailadres, telefoonnummer en eventuele bekende adresgegevens. Indien u bezwaar heeft tegen de overdracht van uw gegevens, dan kunt u dat middels onderstaande button aangeven. In dat geval zullen uw gegevens worden verwijderd. Mocht u binnen veertien dagen na heden daartegen geen bezwaar hebben geuit, dan wordt geacht dat u instemt met de overdracht van uw gegevens aan Anna Technology B.V.

Voor meer informatie over de doorstart verwijs ik u naar onderstaand bericht.

-------------

Met vriendelijke groet,

Caroline de Weerdt, curator

Beste relatie,

Plugwise heeft zich ondanks de vele hobbels de afgelopen drie jaar ontwikkeld tot een van dé fabrikanten van het zoneregeling systeem, waarmee je slim per vertrek de temperatuur onafhankelijk van elkaar kan regelen. Mede dankzij het nieuwe thuiswerken zijn wij stevig aan het groeien, maar werd toch innovatie en de groei van de onderneming en haar organisatie helaas zeer ernstig gehinderd door de ballast uit het verleden.

Daarom is op eigen verzoek het faillissement aangevraagd en op 24 november 2020 het faillissement van Plugwise (Sudotec B.V.) uitgesproken. Na de uitspraak van het faillissement heeft de curator de mogelijkheden voor een doorstart onderzocht. Ook wij hebben ons gemeld bij de curator en onderhandeld en uiteindelijk overeenstemming bereikt over een doorstart. Dit betekent dat een nieuwe entiteit (Anna Technology B.V.) verder gaat met de onderneming Plugwise (onder diezelfde handelsnaam). Plugwise gaat gezond verder met een nieuwe directie en een zeer gemotiveerd vertrouwd team!

Als laatste wensen wij iedereen fijne feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar!

Bij vragen kan er uiteraard contact met ons opgenomen worden.

Met vriendelijke groet,

Anna Technology B.V. (Plugwise)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Kan aan mij liggen, maar vind een opt-out wel erg makkelijk. Had een opt-in netter gevonden

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 12:04
fenrir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:18:
Kan aan mij liggen, maar vind een opt-out wel erg makkelijk. Had een opt-in netter gevonden
Dat is ook wel erg veel werk voor een bedrijf wat veel kosten gaat maken de komende tijd...

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

RoadXY schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:18:
[...]

Dat is ook wel erg veel werk voor een bedrijf wat veel kosten gaat maken de komende tijd...
Hoezo is een opt in meer werk dan een opt out? In beide gevallen stuur je iedereen een mail met de keuze mogelijkheid, de hoeveelheid mensen die actief aangeeft dat het wel mag (opt in) zal een stuk kleiner zijn dan de mensen die zich niet actief hebben afgemeld (opt out). Het resultaat zal heel anders zijn, maar hoeveelheid werk zal niet significant verschillen schat ik zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:45
Ik ben ook aan het kijken voor een nieuw smart systeem. Had zojuist in het Tado deel al gevraagd of niemand een probleem heeft met de verplichte internetconnectie. Bij Plugwise ligt dat iets anders, maar je hebt wel de app nodig voor het instellen. Als Plugwise er mee kapt en er geen nieuwe ontwikkeling meer is dan zit je over een paar jaar waarschijnlijk met het probleem dat je verwarming niet meer ingesteld kan worden, omdat de nieuwe iOS versie niet meer werkt. Voor mij een reden om niet voor Tado of Plugwise te kiezen. Voor mijn hele installatie praat ik over zeker €1000 investering en het zou jammer zijn als die zo weg is.

Anna Technology B.V. is een volledig nieuwe entiteit, dus het is ook even afwachten wat die gaan doen...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste