Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11:11
je kan gewoon via html interface bij de software van de Adam en andere aangesloten apparatuur komen
Dus ook al zou plugwise ten ondergaan je kacheltje blijft wel branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:18
BugBoy schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:37:
Ik ben ook aan het kijken voor een nieuw smart systeem. Had zojuist in het Tado deel al gevraagd of niemand een probleem heeft met de verplichte internetconnectie. Bij Plugwise ligt dat iets anders, maar je hebt wel de app nodig voor het instellen. Als Plugwise er mee kapt en er geen nieuwe ontwikkeling meer is dan zit je over een paar jaar waarschijnlijk met het probleem dat je verwarming niet meer ingesteld kan worden, omdat de nieuwe iOS versie niet meer werkt. Voor mij een reden om niet voor Tado of Plugwise te kiezen. Voor mijn hele installatie praat ik over zeker €1000 investering en het zou jammer zijn als die zo weg is.

Anna Technology B.V. is een volledig nieuwe entiteit, dus het is ook even afwachten wat die gaan doen...
Afaik,
Je hebt de plugwise server alleen nodig om de adam aan te melden, de app heeft gewoon het ipnr van de adam en praat daar rechtstreeks mee.
Het aanmelden van Lisa's of Tom's gaat zonder de server van Plugwise.

Misschien kan @Plugwise hier iets meer over uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 11:21
Welke smart producten kun je dan nog gebruiken als je zo redeneert?
Behalve die je zelf maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:11
Het probleem met Plugwise en Tado vind ik dat ze volledig afhankelijk zijn van de grillen van de leverancier. Als je een nieuwe telefoon koopt en Plugwise update zijn app niet, dan kan je de verwarming in een kamer niet meer regelen, tenzij je elke kamer met een Anna hebt uitgerust. Het was al een stuk beter geweest als elke Tom ook bedienbaar was geweest op de kraan, zoals bij de meeste andere leveranciers.

Bij Tado gaat zelfs de programmasturing via het internet en dan ben je helemaal f*cked als Tado besluit er de stekker uit te trekken. Dan heb je een heel dom systeem, waarbij je niet eens meer een kraan kan vervangen.

Honeywell Evohome heeft ook een product dat in grote lijnen hetzelfde kan, maar die heeft een eigen bedieningspaneel en werkt ook volledig zonder internet. Met internet heb je alleen wat extra functies, zoals Google Home integratie, bediening op afstand, bediening via de mobiel, ... Helaas ziet het er alleen wat minder hip uit en ook de geslotenheid van het systeem vind ik jammer. Plugwise heeft Zigbee en een open API en dat klinkt wel leuk. Vooral voor de Tweakers natuurlijk feest.

Ik krijg sterk de indruk dat fabrikanten ook liever een app maken om een product gewoon goedkoper aan te kunnen bieden. Een bedieningsscherm is natuurlijk een stuk duurder dan de telefoon gebruiken. Daardoor kan je een product goedkoper in de markt zetten, klinkt ook hip en is vaak praktischer dan een los bedieningspaneel (vaak slecht scherm en matige bediening).
RoadXY schreef op zondag 20 december 2020 @ 23:31:
Welke smart producten kun je dan nog gebruiken als je zo redeneert? Behalve die je zelf maakt...
Ik vind de CV een essentieel systeem in huis dat altijd behoort te functioneren en jarenlang (>10 jaar) moet mee gaan. Als je alleen een paar radiatorkranen vervangt valt het wellicht mee, maar ik zit ook aan de sturing van de verdeler van mijn vloerverwarming en de totale hardware investering is al ruim €1000 en daar komt nog wat installatiewerk bij.

Een IKEA speaker is al een stuk minder essentieel. Ook bij een smart TV valt het op te vangen met een Chromecast.

Een vriend van mij heeft jaren geleden zijn hele huis van Sonos voorzien. Een stuk of wat Sonos amps (hij heeft nogal een groot huis). Overal in het plafond speakers en alles prachtig aangestuurd via Sonos. Nu met Sonos v2 werkt het ineens niet meer lekker. Die oude apparatuur draait niet lekker op de laatste firmware, maar daar doet Sonos niets meer aan. Ook is de app deprecated en zijn apparatuur werkt niet met de nieuwe app. Hij is van een goedwerkend systeem naar een haperend systeem gegaan, terwijl hij niets aan de hardware zelf heeft gedaan. Ook is het nog maar de vraag of de oude app blijft werken op nieuwere iPhones. Als dat over is dan is het helemaal gedaan.

De enige oplossing die Sonos biedt is nieuwe apparatuur kopen. In zijn geval duizenden euro's (hij heeft vooral veel van de losse Sonos amps). Hij trapt er denk ik niet nog een keer weer in...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-06 16:39
Je kunt het Plugwise systeem ook in je lokale netwerk via de webbrowser bedienen: browse naar het IP-adres van de Anna of de Adam en voer username en password in: username = smile, password = Smile ID, de acht-letter-code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-07 14:54
Ik heb de Anna als kamerthermostaat. Daarnaast de Adam aangesloten met 1 Tom en Lisa als zone.

Vraag 1:
Als ik via connect.plugwise.net naar de Adam ga, en ik kijk onder Instellingen, Verwarmingssysteem en dan Verwarmen, dat zie ik daar NIET de optie om de Plugwise Regeling aan te zetten.
Ik zie onder Verwarmingsregeling alleen de keuze tussen Verwarmen, Warm/koud ontluchten of Uit.
Terwijl ik her en der lees dat je voor zoneverwarming die Plugwise Regeling moet aanzetten.

2e vraag: als ik via de Home app de temperatuur van de huiskamer zone verander (via de Adam gateway), dan reageert de Anna daar niet op. Andersom net zo; wat ik wijzig via de Anna, zie ik niet terug in de app (Adam gateway). Dus Anna en Adam werken niet synchroon. Klopt dat of is dat een gevolg van mijn eerste vraag?

[ Voor 7% gewijzigd door tijs67 op 21-12-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:33
tijs67 schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:40:
Ik heb de Anna als kamerthermostaat. Daarnaast de Adam aangesloten met 1 Tom en Lisa als zone.

Vraag 1:
Als ik via connect.plugwise.net naar de Adam ga, en ik kijk onder Instellingen, Verwarmingssysteem en dan Verwarmen, dat zie ik daar NIET de optie om de Plugwise Regeling aan te zetten.
Ik zie onder Verwarmingsregeling alleen de keuze tussen Verwarmen, Warm/koud ontluchten of Uit.
Terwijl ik her en der lees dat je voor zoneverwarming die Plugwise Regeling moet aanzetten.

2e vraag: als ik via de Home app de temperatuur van de huiskamer zone verander (via de Adam gateway), dan reageert de Anna daar niet op. Andersom net zo; wat ik wijzig via de Anna, zie ik niet terug in de app (Adam gateway). Dus Anna en Adam werken niet synchroon. Klopt dat of is dat een gevolg van mijn eerste vraag?
Ja je vraag 1 heb ik ook al eens aan plugwise gesteld en ze zeiden dat die knop er niet meer is. Niet meer nodig en handleiding loopt achter

Je vraag 2 heb ik geen last van. Ik heb ook adam en anna en die werken prima samen en synchroon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar

Vraag 1:

Volgens mij is uit, plugwise regeling uit en is verwarmen de standaard instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
tomdh76 schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:44:
[...]

Je vraag 2 heb ik geen last van. Ik heb ook adam en anna en die werken prima samen en synchroon...
Als ik in de app bij Indeling kijk, dan zie bij de zone waar Lisa en Tom staan, ook hun Mac adres en software versie.
Als ik in de huiskamer zone kijk, en ik klik op Anna, dan zie ik daar geen Mac adres of software versie.

Wil jij eens kijken of er in jouw app bij Anna wel die informatie staat?
Anders zou ik Anna kunnen verwijderen en via de Smile weer kunnen toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
tijs67 schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:02:
[...]

Als ik in de app bij Indeling kijk, dan zie bij de zone waar Lisa en Tom staan, ook hun Mac adres en software versie.
Als ik in de huiskamer zone kijk, en ik klik op Anna, dan zie ik daar geen Mac adres of software versie.

Nee ik heb bij de anna ook geen mac adres of software staan en wel bij de kamers waar lisa staat. Dus hetzelfde als bij jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
Iets anders: ik zag net in de display van de Anna voor 20 sec een kraantje verschijnen. Voor ongeveer 20 seconden. Is mij nooit eerder opgevallen. Terwijl de ketel niet actief bezig was (niet voor cv en niet voor warm water).
Heeft dit met de Eco (tapcomfort) te maken? Of doet Adam dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
tijs67 schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:01:
Iets anders: ik zag net in de display van de Anna voor 20 sec een kraantje verschijnen. Voor ongeveer 20 seconden. Is mij nooit eerder opgevallen. Terwijl de ketel niet actief bezig was (niet voor cv en niet voor warm water).
Heeft dit met de Eco (tapcomfort) te maken? Of doet Adam dit?
dat heeft daar inderdaad mee te maken (tapcomfort)
en wat betreft het Mac adres van de Anna die zie ik staan
Anna draait op software versie 4.0.27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
tijs67 schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:02:
[...]

Als je in de app kijkt bij adam en je hebt een anna, dan zie je geen info van de anna behalve temp/ingestelde temp. Anna communiceert namelijk dmv opentherm protocol met adam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
ik heb in de app de Adam en de Anna
in het menu kan ik de optie gateways kiezen en kan dan tussen de Adam en de Anna switchen
vervolgens kan ik dan de instellingen van de Adam en de Anna opvragen

Adam software versie 3.3.2
Anna software versie 4.0.27
App versie 3.5.16(4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
als ik via de Home app de temperatuur van de huiskamer zone verander (via de Adam gateway), dan reageert de Anna daar niet op. Andersom net zo; wat ik wijzig via de Anna, zie ik niet terug in de app (Adam gateway). Dus Anna en Adam werken niet synchroon.
Ik heb de Anna verwijderd en daarna weer toegevoegd. Nu staat Anna wel in app als gateway en werkt vanuit de Anna gateway ook prima.
Alleen als ik als gateway Adam kies, dan krijg ik Anna niet toegvoegd bij de Huiskamer zone. In die zone staat nu niets, ik kies dan om een nieuw apparaat toe te voegen, waarna de melding verschijnt om je apparaat aan te melden door kort op de aanmeldknop te drukken.
Doe ik het goed als ik op de Smile kort het zwarte knopje indruk?
Alleen als ik dat doe, dan wordt de Smile niet gevonden.

Hoe krijg ik de Anna toegevoegd binnen Adam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Dat moet plugwise doen:
copy/paste uit mail:

Beste xxxxxxx,

Een thermostaat wisselen werkt niet goed op de Adam. Ik heb de iSense nu juist aangemaakt in de Adam. De iSense zit voor nu in de zone Living room, je moet de iSense nog wel in de juiste zone zetten bij Indeling.

Ik vermoed dat hetzelfde probleem bij de Anna aan de hand was. Als je een Anna weer wilt gebruiken dan is dat mogelijk. Stuur dan wel een email nadat Anna aan de Adam is gekoppeld, dan kan ik het weer juist instellen.

Met vriendelijke groet,
Kind regards,

xxxxxxxxxxxxxxx
Plugwise B.V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-04 13:24
tijs67 schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:54:
[...]

Ik heb de Anna verwijderd en daarna weer toegevoegd. Nu staat Anna wel in app als gateway en werkt vanuit de Anna gateway ook prima.
Alleen als ik als gateway Adam kies, dan krijg ik Anna niet toegvoegd bij de Huiskamer zone. In die zone staat nu niets, ik kies dan om een nieuw apparaat toe te voegen, waarna de melding verschijnt om je apparaat aan te melden door kort op de aanmeldknop te drukken.
Doe ik het goed als ik op de Smile kort het zwarte knopje indruk?
Alleen als ik dat doe, dan wordt de Smile niet gevonden.

Hoe krijg ik de Anna toegevoegd binnen Adam?
Bij mij was een reset van de Adam
De oplossing. Dan vind die de Anna wel weer.
Athans als opentherm thermostaat. Dacht dat zo goed was. Nieuwe apparaat toevoegen is alleen voor zigbee devices. Dat is Anna niet

[ Voor 23% gewijzigd door Pascall_1 op 22-12-2020 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sirojth
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-07 07:56
Ik heb sinds ongeveer een maand het plugwise systeem. dwz in mijn geval:
- Huis uit 2017 met volledig vloerverwarming. Intergas HRE 2824 (ondersteund)
- Adam HA icm Honeywell T78M Round modulation in opentherm setting. Dit is de begane grond die de pomp op deze verdieping dmv een plug aanstuurt
- 5x Lisa + Koen/Floor afhankelijk van aantal kranen voor verschillende zones.
- Software versie 3.0.28
- Opentherm ketelprotocol
- De ketel zelf is ingesteld op een maximale aanvoertemperatuur van 35 graden (dus niet via plugwise).

Ik ondervind net zoals sommige andere in dit topic een nogal afwijkend CV-aansturing. Jammer dat er nog geen oplossing of oorzaak gevonden is. Dit lijkt me namelijk heel veel gas kosten en daarmee het hele systeem nutteloos. Ik heb plugwise hier ook al over gemaild, maar helaas geen antwoord ontvangen. @Plugwise?

De ketel was al opentherm aangesloten (in geval van deze ketel via poort 11 en 12) dus aansluiten op de adam was in essentie heel makkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5QeS-iuN9gYyyVxp3eEnPCCVNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tz5Kk0Zab5f5EWSUSrhPrJdL.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag me dan echt af of ik iets essentieels over het hoofd gezien heb zoals verkeerde aansluiting van een draad ofzo, dit zou toch niet de bedoeling moeten zijn. (maar lijkt ook onlogisch gezien de nachtperiode waarin het wel normaal lijkt te functioneren). Ook dat de aanvoertemperatuur hoger dan de 40 graden komt (bij ingesteld op 35 graden) op sommige momenten lijkt tocht heel vreemd. Heb nog niet kunnen achterhalen wat dit dan zou triggeren.

Het aansturen van de kamers gaat wel goed. Bugs/Features die er nu zijn en die ik in een toekomstige software versie hoop dat dit beter gaat zijn:
- De plug gaat op een soort "altijd aan" modus op het moment dat de stroom is uitgevallen. Dat resulteert in continue warmte levering in de zones die gestuurd worden via een plug/plug+koen. Helpdesk (hierbij wel antwoord...) geeft aan dat dit een bekend issue is en dit verwerkt wordt in toekomstige updates. Ook zou het systeem zichzelf weer aanpassen nadat er in een schema een nieuwe temperatuur wordt verzonden. Dit is echter bij mij niet het geval.
- De scene knop op de Lisa is niet instelbaar. Volgens de website komt dit in een volgende upgrade. Echter raak je deze knop heel makkelijk perongeluk aan, bijvoorbeeld toen mijn vriendin het heet had en de Lisa optilde en daarmee de temperatuur automatisch aanpaste. Zou mooi zijn als deze functie ook uitgezet kan worden.
- De vakantiemodus (waarvan ik zie dat aan gewerkt wordt gezien de eerdere reactie tav beta-programma). Nu nog niet nodig, dus even afwachten of dit snel, vakantie nu toch niet echt aan de orde
- Metingen ook via android APP in te zien (bij mij nu niet mogelijk, maar zie elders in dit topic dat dit wel op een telefoon inzichtelijk is)
- Het zou mooi zijn als er duidelijkere uitleg is over de verschillende functies zoals "wat betekent eco/standaard/comfort" behoudens wat je eigen boerenverstand erover kan bedenken.
- De USB kabel van de Lisa is wat kort in sommige gevallen, maar hier zou je zelf een custom USB voor kunnen aanschaffen uiteraard.

Mijn ervaring tot nu toe:
Pro's
- Installatie ging niet vlekkeloos, kon initieel niet aanmelden, maar door IP adres te vinden via de router kon aanmelden wel. Nadien eigenlijk probleemloos.
- Fysiek verbinden van de Adam op de CV ketel is echt heel makkelijk als deze reeds op een opentherm thermostaat is aangesloten
- Fysiek aansluiten van de Floor/Koen en verwijderen van de kranen is echt heel erg gemakkelijk. Zag hier initieel erg tegenop, maar toen het eenmaal moest gebeuren... heel makkelijk!
- De bediening en schema's werken goed als je even gewend bent aan de interface.
Con's
- Er zijn nog een aantal issues die beter zouden kunnen (zie boven), maar het systeem van aansturen werkt in essentie zoals je het instelt.
- De CV-aansturing issue zou echt een reden zijn om het systeem niet meer te gebruiken. Ik hoop dat ik alsnog antwoord krijg op deze vraag of hier op het forum een slimmerik zit die weet hoe dit op te lossen is.

Zal tzt een review bij de producten in de pricewatch zetten, maar eerst even afwachten hoe de issues aflopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sirojth op 04-02-2021 09:10 . Reden: Iets leesbaarder gemaakt, details toevegoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Sirojth schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:52:
Ik heb sinds ongeveer een maand het plugwise systeem. dwz in mijn geval:
- Huis uit 2017 met volledig vloerverwarming. Intergas HRE 2824 (ondersteund)
- Adam HA icm Honeywell T78M Round modulation in opentherm setting. Dit is de begane grond die de pomp op deze verdieping dmv een plug aanstuurt
- 5x Lisa + Koen/Floor afhankelijk van aantal kranen voor verschillende zones.
- Software versie 3.0.28
- Opentherm ketelprotocol
- De ketel zelf is ingesteld op een maximale aanvoertemperatuur van 35 graden (dus niet via plugwise).

Ik ondervind net zoals sommige andere in dit topic een nogal afwijkend CV-aansturing. Jammer dat er nog geen oplossing of oorzaak gevonden is. Dit lijkt me namelijk heel veel gas kosten en daarmee het hele systeem nutteloos. Ik heb plugwise hier ook al over gemaild, maar helaas geen antwoord ontvangen. @Plugwise?

De ketel was al opentherm aangesloten (in geval van deze ketel via poort 11 en 12) dus aansluiten op de adam was in essentie heel makkelijk.

[Afbeelding]

Ik vraag me dan echt af of ik iets essentieels over het hoofd gezien heb zoals verkeerde aansluiting van een draad ofzo, dit zou toch niet de bedoeling moeten zijn. (maar lijkt ook onlogisch gezien de nachtperiode waarin het wel normaal lijkt te functioneren). Ook dat de aanvoertemperatuur hoger dan de 40 graden komt (bij ingesteld op 35 graden) op sommige momenten lijkt tocht heel vreemd. Heb nog niet kunnen achterhalen wat dit dan zou triggeren.

Het aansturen van de kamers gaat wel goed. Bugs/Features die er nu zijn en die ik in een toekomstige software versie hoop dat dit beter gaat zijn:
- De plug gaat op een soort "altijd aan" modus op het moment dat de stroom is uitgevallen. Dat resulteert in continue warmte levering in de zones die gestuurd worden via een plug/plug+koen. Helpdesk (hierbij wel antwoord...) geeft aan dat dit een bekend issue is en dit verwerkt wordt in toekomstige updates. Ook zou het systeem zichzelf weer aanpassen nadat er in een schema een nieuwe temperatuur wordt verzonden. Dit is echter bij mij niet het geval.
- De scene knop op de Lisa is niet instelbaar. Volgens de website komt dit in een volgende upgrade. Echter raak je deze knop heel makkelijk perongeluk aan, bijvoorbeeld toen mijn vriendin het heet had en de Lisa optilde en daarmee de temperatuur automatisch aanpaste. Zou mooi zijn als deze functie ook uitgezet kan worden.
- De vakantiemodus (waarvan ik zie dat aan gewerkt wordt gezien de eerdere reactie tav beta-programma). Nu nog niet nodig, dus even afwachten of dit snel, vakantie nu toch niet echt aan de orde
- Metingen ook via android APP in te zien (bij mij nu niet mogelijk, maar zie elders in dit topic dat dit wel op een telefoon inzichtelijk is)
- Na een val van een Lisa die met de bijgeleverde plakstrip aan de muur hing (kan niet volledig uitsluiten dat mijn kinderen eraan hebben gezeten) is de deksel kapot waardoor deze niet meer sluit.
- Het zou mooi zijn als er duidelijkere uitleg is over de verschillende functies zoals "wat betekent eco/standaard/comfort" behoudens wat je eigen boerenverstand erover kan bedenken.
- De USB kabel van de Lisa is wat kort in sommige gevallen, maar hier zou je zelf een custom USB voor kunnen aanschaffen uiteraard.

Mijn ervaring tot nu toe:
Pro's
- Installatie ging niet vlekkeloos, kon initieel niet aanmelden, maar door IP adres te vinden via de router kon aanmelden wel. Nadien eigenlijk probleemloos.
- Fysiek verbinden van de Adam op de CV ketel is echt heel makkelijk als deze reeds op een opentherm thermostaat is aangesloten
- Fysiek aansluiten van de Floor/Koen en verwijderen van de kranen is echt heel erg gemakkelijk. Zag hier initieel erg tegenop, maar toen het eenmaal moest gebeuren... heel makkelijk!
- De bediening en schema's werken goed als je even gewend bent aan de interface.
Con's
- Er zijn nog een aantal issues die beter zouden kunnen (zie boven), maar het systeem van aansturen werkt in essentie zoals je het instelt.
- De CV-aansturing issue zou echt een reden zijn om het systeem niet meer te gebruiken. Ik hoop dat ik alsnog antwoord krijg op deze vraag of hier op het forum een slimmerik zit die weet hoe dit op te lossen is.

Zal tzt een review bij de producten in de pricewatch zetten, maar eerst even afwachten hoe de issues aflopen.
Ik ben -net zoals ik vaker hier gereageerd heb- erg benieuwd of dit nou iets is wat Plugwise niet goed doet, of valt dit nu op omdat je dit inzicht nu hebt?

Kan het niet zijn dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan en dus gaat pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beek73
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-06 20:50
tomdh76 schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:44:
[...]

Ja je vraag 1 heb ik ook al eens aan plugwise gesteld en ze zeiden dat die knop er niet meer is. Niet meer nodig en handleiding loopt achter

Vraagje, krijg jij je Anna ook in hetzelfde scherm te zien als je Lisa via de home app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:40

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Beek73 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:02:
[...]

Vraagje, krijg jij je Anna ook in hetzelfde scherm te zien als je Lisa via de home app?
Anna is in Adam ook als thermostaat te zien, net als de Toms bijvoorbeeld.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Beek73 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:02:
[...]

Ja, ik zie ze beide in 1 scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06-2023
Ik heb zo juist een Adam SA gekocht om -heel eenvoudig- alleen de temperatuur te regelen vanuit mijn Home Assistant. Hopelijk krijg ik dat werkend. Mijn vorige ervaring met Anna was geen succes.

Wat ik me af vroeg: ik kan later het systeem uit breiden door een zigbee stick te kopen, en dan wat TOM's of FLOOR's installeren. Kan ik dan gebruik maken van mijn bestaande zigbee? Dus kan de Adam (en de andere devices) dit netwerk gewoon joinen? Een tweede zigbee netwerk naast het bestaande lijkt me niet handig, en ook qua mesh niet ideaal.

Mochten er verder nog tips zijn om het werkend te krijgen met Home Assistant en Adam dan ben ik daar zeer benieuwd naar. Ik zie dat er voor Home Assistant een plugwise beta integration is, en ook weer een specifieke Adam integration. Welke is nu de beste?

Koffie met thee is minder lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Je kan het systeem uitbreiden door de zigbee stick te kopen die bij de adam hoort, je meld dan de tom's, Lisa's etc aan bij de Adam.
Dus niet bij je bestaande zigbee netwerk

Ander voordeel (dit hangt een beetje af van de plugin)
Je kan o.a. cv waterdruk en allerlei instellingen uitlezen.

[ Voor 25% gewijzigd door akatar op 19-01-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Voor vragen of feature request mbt de Home Assistant Plugwise component kun je bij mij terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

bouwew schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:27:
Voor vragen of feature request mbt de Home Assistant Plugwise component kun je bij mij terecht.
Dank voor de component, weet je wanneer de huidige beta (via HACS) in core terecht komt?

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
[RNMC] Viper schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:42:
[...]

Dank voor de component, weet je wanneer de huidige beta (via HACS) in core terecht komt?
Eerlijk gezegd, geen idee. De PR die support voor de USB Stick toevoegt in HA Core staat al een tijdje klaar maar er staan er nog eens 350+ andere PR's in de wachtrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Ah, we moeten dus even geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
[RNMC] Viper schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 14:38:
Ah, we moeten dus even geduld hebben.
Ik zou voorlopig nog maar even gebruik blijven maken van Plugwise-beta, binnenkort komt een flinke update voor de Stick...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Gebruik zelf een adam met stick, probleem met de core versie was dat deze niet goed bij mij werkte en sensoren ontbraken. Na deze beta geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
[RNMC] Viper schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:34:
Gebruik zelf een adam met stick, probleem met de core versie was dat deze niet goed bij mij werkte en sensoren ontbraken. Na deze beta geen problemen meer gehad.
Meld dat soort problemen aub in een Issue op https://github.com/home-assistant/core/issues
Wanneer dat wordt gedaan dan is de kans veel groter dat de fix snel in de HA Core code gereleased wordt.

Als alternatief kun je issues hier melden: https://github.com/plugwise/plugwise-beta/issues maar dan heb je kans dat het veel langer duurt voordat de fix in HA Core wordt opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:58
Ik weet niet zo goed of ik mijn vraag hier kwijt kan of dat ik naar het andere topic moet maar ik zit met het volgende:
Ergens in de afgelopen week heeft mijn Adam zich geüpdatet naar versie 3.2.7 nadat ik een tijdlang volgens mij 3.0.x heb gehad. Echter sinds de update word er op de vreemdste momenten gestookt. Ik heb de thermostaat (Lisa) op 18,5 staan maar hij stookt terwijl het al 19,5 is (as we speak 20 als ik de app moet geloven) wat ik dus niet kan verklaren omdat er dus een lagere temperatuur is ingesteld.

Hebben anderen dit gedrag ook (gehad)? Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal gedrag is..

Er wordt dus gestookt terwijl de ingestelde temperatuur hier niet om zou vragen. De thermostaat staat op 18,5, er wordt aangegeven dat het 20 is in de ruimte maar toch geeft hij aan dat hij de betreffende ruimte gaat verwarmen.

[ Voor 0% gewijzigd door biertjuh? op 24-01-2021 20:36 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@biertjuh? Heb je een schema ingesteld? Waarin op een later tijdstip de temperatuur naar bijv. 20.5 graden gaat? Indien ja, dan is het systeem waarschijnlijk aan het aanwarmen om op tijd op temperatuur te zijn, volgens het ingestelde schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
Nee, er zijn wel schema’s aanwezig maar die staan allebei uit.
Grappige is dat dit afgelopen nacht weer gebeurde.
Thermostaat staat op 18,5 graden en hij wil het 19,5 graden houden..

Vreemd gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
biertjuh? schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:35:
Ik weet niet zo goed of ik mijn vraag hier kwijt kan of dat ik naar het andere topic moet maar ik zit met het volgende:
Ergens in de afgelopen week heeft mijn Adam zich geüpdatet naar versie 3.2.7 nadat ik een tijdlang volgens mij 3.0.x heb gehad. Echter sinds de update word er op de vreemdste momenten gestookt. Ik heb de thermostaat (Lisa) op 18,5 staan maar hij stookt terwijl het al 19,5 is (as we speak 20 als ik de app moet geloven) wat ik dus niet kan verklaren omdat er dus een lagere temperatuur is ingesteld.

Hebben anderen dit gedrag ook (gehad)? Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal gedrag is..

Er wordt dus gestookt terwijl de ingestelde temperatuur hier niet om zou vragen. De thermostaat staat op 18,5, er wordt aangegeven dat het 20 is in de ruimte maar toch geeft hij aan dat hij de betreffende ruimte gaat verwarmen.
Die van mij heeft van de week exact dezelfde update gehad, terwijl ik op een -volgens mij- hogere beta zat. Jouw bevindingen herken ik niet. Alleen wat vaag was, daarom wist ik meteen van de update, was dat s'nachts mijn verwarming ineens aan ging en de temperatuur hoger stond ingesteld. Erg slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
Caros schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:47:
[...]

Die van mij heeft van de week exact dezelfde update gehad, terwijl ik op een -volgens mij- hogere beta zat. Jouw bevindingen herken ik niet. Alleen wat vaag was, daarom wist ik meteen van de update, was dat s'nachts mijn verwarming ineens aan ging en de temperatuur hoger stond ingesteld. Erg slordig.
Ik heb mijn probleem vandaag ook al doorgegeven via mail aan plugwise, ben benieuwd wat zij mij gaan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
De firmware van mijn Adam zit (nog) op 3.2.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:44
Die van mij is pas naar 3.0.28 geupdate :/ vraag me af wat de logica is qua afwijkende nummering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
Ik heb firmware 3.3.2. En herken ook zelfde stookgedrag al weken. Heb al van alles geprobeerd. Plugwise gemaild inmiddels al 10 keer. Krijg zelfde reactie steeds. Zoals ik kan zien is stook gedrag prima. En meestal ligt aan instellingen van ketel. Blabla. En Plugwise reageert wel op willekeurig vragen in dit forum. Alleen problemen herkennen ze niet. Denk alleen hier al
Meerder met zelfde problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
XoReP schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:44:
Die van mij is pas naar 3.0.28 geupdate :/ vraag me af wat de logica is qua afwijkende nummering.
Ik heb van Plugwise begrepen dat ze de updates gefaseerd uitrollen. En ik zou me ook voor kunnen stellen dat er een afhankelijkheid is tussen firmware versie en het type cv-ketel (maar dat is puur speculatie van mijn kant :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plugwise
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-05 15:53

Plugwise

Bedrijfsaccount Plugwise
Pascall_1 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:45:
Ik heb firmware 3.3.2. En herken ook zelfde stookgedrag al weken. Heb al van alles geprobeerd. Plugwise gemaild inmiddels al 10 keer. Krijg zelfde reactie steeds. Zoals ik kan zien is stook gedrag prima. En meestal ligt aan instellingen van ketel. Blabla. En Plugwise reageert wel op willekeurig vragen in dit forum. Alleen problemen herkennen ze niet. Denk alleen hier al
Meerder met zelfde problemen zijn.
Ik zie ik dit forum verschillende mensen voorbij komen met "vreemd" stookgedrag na de update naar 3.2.7
Willen diegene die dit probleem hebben kijken onder: Instellingen --> Verwarmingssysteem --> Verwarmen --> Verwarmingsprofiel
Wanneer je gek stookgedrag ervaart, probeer dan het profiel op standaard te zetten.
Er zijn enkele voorbeelden waarbij het profiel op Eco staat ingesteld, maar deze is voornamelijk bedoeld voor warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Plugwise schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:58:
[...]

Ik zie ik dit forum verschillende mensen voorbij komen met "vreemd" stookgedrag na de update naar 3.2.7
Willen diegene die dit probleem hebben kijken onder: Instellingen --> Verwarmingssysteem --> Verwarmen --> Verwarmingsprofiel
Wanneer je gek stookgedrag ervaart, probeer dan het profiel op standaard te zetten.
Er zijn enkele voorbeelden waarbij het profiel op Eco staat ingesteld, maar deze is voornamelijk bedoeld voor warmtepompen.
Is het dan niet duidelijker om het “Eco” profiel te hernoemen naar “warmtepomp”?
Scheelt een hoop verwarring, had zelf gemerkt dat met het eco profiel mijn woning slecht warm werd doordat de gevraagde aanvoer temperatuur laag bleef. Weet nu hoe dit komt.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
Plugwise schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:58:
[...]

Zojuist aangepast, ben benieuwd of dit verbetering gaat brengen. Ik zal mijn bevindingen hier neerzetten over ongeveer een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Lukt het bij iedereen om de ingestelde temperatuur te halen?

Ik merk dat in mijn woonkamer de ingestelde temperatuur in de ochtend nooit gehaald word. Het is een vloerverwarming die ik 's nachts instel op 19 en om 6.45 om 20. Die 20 wordt nooit gehaald om 6.45 (terwijl voorheen met mijn netatmo dit wel lukte).Wat ik nu wel heb en voorheen niet is dat ik de badkamer op dat tijdstip ook om 21 graden wil hebben (radiator). Ik zie dat plugwise de cv om 4.15 aan zet en dat de badkamer dan van 19 naar 21 graden in die twee uur. (met veel gependel op de cv ketel meting) Dan gaat de vloerverwarming (koen) open in de woonkamer om 5.53 voor 4 minuten? De temp is dan 19.6. En dan gaat hij weer open om 6.07 voor 4 uur. De temperatuur stijgt dan van 19.6 naar 20 en bereikt dat om 8 uur (dus meer dan uur later dan ingesteld). De vloer is erg goed geisoleerd (dat zie ik ook in de temp daling 's nachts die maar 0.5 graden daalt ongeveer). De verwarming instelling is standaard. Heb ook comfort geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Ik lees hier weer een hoop problemen met de plugwise regeling wat is dat toch met die plugwise wat is er nou zo moeilijk om een goed werkende regeling te krijgen
En als er weer eens een update wordt uitgerold laat dan eens weten wat er veranderd is of beter zou moeten werken
Zelf ben ik al 3 stookseizoenen aan het tobben met eerst een Adam met iSens rf (draadloos) daar na Adam met isense (bedraad) en in dit stookseizoen Adam met Anna
met als resultaat dat ik nu weer met mijn oude vertrouwde iSense aan het stoken ben
ik heb in december 2020 11 dagen bij gehouden wat het pendelgedrag van mijn ketel was met de Adam/Anna en of ingestelde temperaturen op tijd werden bereikt
in deze 11 dagen is mij ketel 22 uur aan het pendelen geweest en heeft maar 2 keer van de 15 ingestelde temperatuur op tijd bereikt
ik stook nu al weer een poosje met alleen mijn iSense RF uit 2009 en heb nu geen last meer van gependel en gevraagde temperaturen worden netjes op tijd gehaald
Verder wat mij op viel is dat de Adam regelmatig de gevraagde watertemperatuur naar de 60 graden bracht
met mijn iSense kom ik niet boven de 52 graden uit en heb nu toch al koudere dagen gehad dan in die 11 dagen
We weten allemaal dat plugwise hier mee leest en ik heb al eerder aangegeven dat ze eens uit die ivoren toren moeten komen en zeken nu na een doorstart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
tomdh76 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:59:
Lukt het bij iedereen om de ingestelde temperatuur te halen?
Nee, bij mij (Adam, Anna beneden - vloerverwarming en Lisa + Tom in de badkamer boven) ook niet, de temperatuur wordt altijd veel later bereikt. Op zich niet zo'n ramp maar voldoet niet aan de geschepte verwachtingen.

Volgens mij ging dit wel goed, temperatuur op tijd bereikt, toen ik nog alleen de Anna aan de muur had hangen. Misschien de Adam er maar eens tussenuit en de Tom eraf halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
minicraft schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:53:
Ik lees hier weer een hoop problemen met de plugwise regeling wat is dat toch met die plugwise wat is er nou zo moeilijk om een goed werkende regeling te krijgen
En als er weer eens een update wordt uitgerold laat dan eens weten wat er veranderd is of beter zou moeten werken
Zelf ben ik al 3 stookseizoenen aan het tobben met eerst een Adam met iSens rf (draadloos) daar na Adam met isense (bedraad) en in dit stookseizoen Adam met Anna
met als resultaat dat ik nu weer met mijn oude vertrouwde iSense aan het stoken ben
ik heb in december 2020 11 dagen bij gehouden wat het pendelgedrag van mijn ketel was met de Adam/Anna en of ingestelde temperaturen op tijd werden bereikt
in deze 11 dagen is mij ketel 22 uur aan het pendelen geweest en heeft maar 2 keer van de 15 ingestelde temperatuur op tijd bereikt
ik stook nu al weer een poosje met alleen mijn iSense RF uit 2009 en heb nu geen last meer van gependel en gevraagde temperaturen worden netjes op tijd gehaald
Verder wat mij op viel is dat de Adam regelmatig de gevraagde watertemperatuur naar de 60 graden bracht
met mijn iSense kom ik niet boven de 52 graden uit en heb nu toch al koudere dagen gehad dan in die 11 dagen
We weten allemaal dat plugwise hier mee leest en ik heb al eerder aangegeven dat ze eens uit die ivoren toren moeten komen en zeken nu na een doorstart
Amen!! Hebt helemaal gelijk wat betreft Plugwise. Ook ik heb al heel lang problemen. Plugwise leest selectief mee en komt met 0 verklaring. Alleen dat het aan iedereen ligt behalve hun zelf. Zo word Plugwise niet groter en zeker niet populairder. Een nieuw faillissement zit niemand op te wachten. Het is een mooi systeem. Uniek zigbee en ziet er prima uit. Maar dat stook gedrag. Pfff

Stuur jij met de isense nu alleen de ketel aan en geen enkel Plugwise meer?? Of isense-Adam-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Ik stook nu alleen met mijn iSense dus even geen Plugwise meer, dus iSense/ketel

Een nieuw faillissement zitten we zeker niet op te wachten je zou toch verwachten dat de gene die nu nog bij Plugwise werken hun stinkende best zouden doen om die toko overeind te houden

Maar als ik zo de verslagen van de Curator lees hou ik mijn hart vast
ik hoop dat ik het bij het verkeerde eind heb, want ook ik wil op een dag mijn huis met een goede zone regeling
warm houden

[ Voor 70% gewijzigd door minicraft op 04-02-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsSaid
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-01-2023
Bij mij loopt de Plugwise setup ook nog steeds niet. Vloerverwarming in alle ruimtes, de Lisa's en op de zolder de Adam. 2 verdelers, 1 verdeler icm met Floors voor de bovenverdieping en de 2de verdeler benedenverdieping zet ik open/ dicht via een Koen/Plug. Beneden verdieping lijkt onder controle. Bovenverdieping toont vreemd gedrag. Voorbeeld: slaapkamer staat al weken ingesteld op 10gr, volgens de Lisa en een andere sensor komt de temp niet lager dan 19gr, s a avonds loopt deze zelfs op tot 21gr. In de badkamer wil ik het elke ochtend 23gr hebben, hij blijft hangen op 21,5. Kortom lijkt het er op dat de bovenverdieping niet afkoelt maar ook niet echt goed opwarmt. Voor alle ruimtes zijn schema's ingesteld met minimaal 3 setpoints op een dag. Ben al aan het switchen geweest met wel en niet voorverwarmen, maar ik kan er geen trend in ontdekken. 2 maanden geleden na installatie wel contact gehad met helpdesk maar kwam ik ook niet verder dan dat het systeem de tijd moest krijgen om in te leren etc etc. Dit is/was het laatste stukje hier dat nog ' slim' gemaakt moest worden, jaren uitgesteld ivm de verschillende inzichten/types en ervaringen. Nu heb ik eigenlijk spijt, hoop irritatie en de investering liegt er ook niet om. MOET er dus op een of andere manier toch grip op zien te krijgen. Het ontbreekt me eerlijkheidshalve waarschijnlijk ook aan de nodige kennis CV installaties vrees ik. Hopelijk weet iemand me hier op het juiste spoor te zetten, dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
Hallo

Ik heb zelf geen vloerverwarming maar als ik jou situatie zou hebben
zou ik alle floors van de boven verdeler uit de Adam verwijderen adam opnieuw opstarten en er zeker van zijn dat ze dan niet meer in de Adam voor komen
dan zou ik alle lussen van de vloerverwarming dicht zetten met de hand (als je de knoppen nog hebt)
dan na 24 uur kijken of er nog op de boven verdieping nog ergens temperatuur stijging is
Als er dan ergens een stijging is dan zit dat op een andere verdeler of er lopen leidingen door de vloer naar de beneden verdeler
Bij geen stijging dan 1 floor op de boven verdeler installeren en na 24 uur weer kijken welk vertrek of vertrekken er opwarmen
Als er dan maar 1 vertrek warm wordt dan gewenste schema in voeren en kijken hoe het gedrag is
als dat dan naar wens is dan de volgende floor installeren en weer kijken waar het opwarmt
En zo verder
Ik hoop dat je wat aan mijn idee hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@WhatsSaid ik zou willen voorstellen dat je Home Assistant in combinatie met de Plugwise integratie gaat gebruiken. Daarmee kun je in detail zien wat de status is van elk actief element in jouw verwarmingssysteem. Dit zal jou een beter inzicht geven in wat er gaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsSaid
Thanks voor jullie bijdrage/advies @Minecraft en @Bouwew. De situatie op de bovenverdieping lijkt sinds mijn post gister ineens anders. Temp op de slaapkamer blijkt vannacht ineens afgenomen en is nu bijna 16gr. Zojuist las ik een ander draadje waaruit blijkt dat gebruikers de grip verliezen na de update. Ik zit sinds gister ook op 3.2.7, zal het een paar dagen aankijken voordat ik aan het afkoppelen en gefaseerd koppelen ga beginnen. Wie weet helpt de update mij juist.

HomeAssistent ken ik niet, heb een Homey in gebruik. Plugwise desk heeft mij afgeraden Plugwise te koppelen met Homey. Vanzelfsprekend heeft dat wel mijn voorkeur. Hebben jullie hier ervaring mee toevallig?

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:23
Er lopen kennelijk twee draadjes over de 'overshoot' van de ADAM. Ik postte hier eerder mijn ervaring: KLIK

Zoals gemeld lijkt 1 van mijn ADAM's (met alleen TOM's en LISA's) het nu redelijk te doen. De tweede - die met alleen vloerverwarming en twee pompen - werkt opeens niet goed. Eigenaardig is dat dit tweede systeem na een f/w update dit gedrag vertoont. Nog eigenaardiger is dat beide ADAM's nu dezelfde f/w draaien v3.2.7). Waarmee weer lijkt dat het niet aan de f/w ligt...?

Nu dacht ik; zou een complete reset van die tweede set een oplossing zijn? Wat denken jullie?
Weet iemand wat de manier is om de ADAM terug te zetten naar fabrieksinstellingen?

• Eternity_rules
WhatsSaid schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:20:
Plugwise desk heeft mij afgeraden Plugwise te koppelen met Homey. Vanzelfsprekend heeft dat wel mijn voorkeur. Hebben jullie hier ervaring mee toevallig?
Ik heb mijn Homey met Plugwise gekoppeld. Daar zijn twee mogelijkheden toe; gebruik maken van een App die het zigbee signaal van Homey gebruikt, of Plugwise als zelfstandig zigbee netwerk laten werken. Ik heb voor die laatste mogelijkheid gekozen, mede omdat ik Homey niet stabiel genoeg vind.

Ik laat Homey het verwarming schema aangeven (daar is een prima App voor in Homey). Dus, ik maak geen gebruik van schema's in de Plugwise App.

Verder kan ik nu een zone op 'koud' zetten, als een huisgenoot de woning verlaat. En, andersom, op verwarmen als iemand thuiskomt. Dit is voor mij de handigste koppeling.

Maar, ik heb bijvoorbeeld ook ingesteld dat als een dakraam openstaat (contact sensor erop), die ruimte niet verwarmd mag worden.

Kortom; extra functies die het geheel wel verbeteren, vind ik.

Ondertussen - en dat was mijn doel - kunnen huisgenoten met hun LISA's zelf ook de temperatuur aanpassen. Want dat kon niet met Homey; er waren geen fysieke thermostaten.

Kortom, deze samenwerking Plugwise <=> Homey vind ik super.

[ Voor 7% gewijzigd door Eternity_rules op 11-02-2021 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpde
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-02-2023
Weet iemand wat de manier is om de ADAM terug te zetten naar fabrieksinstellingen?
Zwarte knopje:
- 5 s ingedrukt = reset wifi
- 15 s ingedrukt = reset volledig [behalve wifi]

Ben benieuwd of dat helpt.
Hier lijkt de boel ook op hol.
Temperatuur boven gevraagde waarde en toch de ketel blijven aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Dank @Jpde !

Gek dat Plugwise blijft antwoorden dat 'alles normaal is'. Gisteren kreeg ik ook zo'n antwoord. "Zet de zaak op ECO. Oh werkt dat niet. Probeer dan eens "Comfort".

Als de kou afgenomen is, zal ik de boel eens resetten. Op dit moment liever te warm dan te koud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
wat een blamage die plugwise
Blij dat ik even op mijn oude manier van stoken ben overgeschakeld en daar door geen problemen heb
heb toch het idee dat er bij plugwise niemand werk die verstand heeft van meet en regeltechniek
en dat men daar denk dat het alleen maar een beetje software aanpassen is
ook heb ik zo het idee dat er nergens in hun toko een proef opstelling staat waar alles uitgebreid wordt getest voordat software update's worden uitgerold
En de opmerkingen van plugwise "Zet de zaak op ECO. Oh werkt dat niet. Probeer dan eens "Comfort".
zegt wel genoeg hier uit kan je opmaken dat die persoon niet weet wat de regeling zou moeten doen
Verder hoop ik toch op verbetering uiteindelijk wil ik een goedwerkende zoneregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
Even een korte update van mijn kant:

Omdat ik mijn Plugwise gekoppeld heb aan openHAB en alle data doorstuur naar grafana heb ik zelf ook grafieken en ben ik niet afhankelijk van de grafieken die in Adam staan.

Zodoende heb ik dit ook naar Plugwise gestuurd met als begeleidende tekst dat ik het niet eens was met hun verklaring dat het normaal gedrag is.
Het antwoord wat ik toen terug kreeg van de helpdesk is dat mijn gegevens doorgestuurd zijn naar de R&D afdeling zodat zij er verder naar kunnen kijken.

To be continued dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Tja, ook hier werd gemeld dat het naar de R&D afdeling gaat. Ik denk dat die afdeling niet erg groot is; totaal werken er een 20 tal mensen bij Plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djveld
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-06 10:28
Ik kan de Adam via Homeassistant uitlezen (goede Plugwise integratie!!) waarmee duidelijk is dat het de regeling niet goed werkt, vriendelijk gezegd. Plugwise heeft het doorgestuurd naar R&D. Biertjuh heeft dat ook vernomen. Ik ben benieuwd.
De Hardware is goed, nu de software nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Over hardware gesproken; ik ben daar ook over tevreden. En de software interface en App zijn ook prima!

Wat ik wel eigenaardig vond is dat mijn Eurotronic Spirit radiatorkranen (die ik vervangen heb door TOM's) wel de oude radiator ventielen dicht kregen, maar de TOM's niet. Die Spirit is notabene batterij gevoed! De TOM's voed ik via USB.

Uiteindelijk - na bezoek en advies van Plugwise monteur - besloten om de ventielen te laten vervangen. Die waren inderdaad 30 jaar oud. Nu werkt het prima.

Wellicht een evenwicht tussen kracht zetten en niet stuk draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 15:18
Ik dacht al dat het aan mijn aangepaste instellingen lag of de lage buitentemp maar ik ben dus niet de enige met continue flinke overshoot sinds de 3.2.7 update...
Hier ook te vaak (of eigenlijk continue) woonkamer en keuken die verwarmd worden terwijl de set temperatuur al lang bereikt is.
Alleen vloerverwaming in nieuwbouwhuis, dus afkoelen gaat heel langzaam)
Ik heb een aantal ruimtes op passief staan, maar die zouden geen warmtevraag mogen doen. Dat is kenmerk van passief..

@Plugwise: mochten jullie interesse hebben in uitgebreide HomeAssistant logs stuur dan aub een PB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dd2dyPSbUc4vduVUF041OqfH6VM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OheLLrDFiX8AyIJMFXl4RKBe.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door ollem op 15-02-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:24
Ik volg sinds kort deze topic omdat ik aan het rondkijken ben voor een nieuwe thermostaat.
Nu twijfel ik keuze tussen Anna of Adam met Lisa. Zoneregeling zit ver buiten men budget.
Zijn er nog verschillen of voordelen bij Adam, enig wat ik denk is dat Anna al lang op de markt is en Adam vast langer ontwikkeld/supported zal worden en daarom dat ik meer neigt naar Adam. Echter zoek ik eigenlijk thermostaat dus Anna is dan beter geschikt.

Alleen spijtig dat Plugwise CV regeling niet goed op orde heeft precies, dat doet me wel twijfelen want die API, local webinterface etc spreek me wel aan zeker met Home assistant.

2de keuze is Honeywell T6, veilig keuze qua betrouwbaarheid en aansturing van gasketel. Maar het is cloudafhankelijk voor API.

Waarom bestaat er geen deftig thermostaat in deze tijden 8)7 zoiets moeilijk is het toch niet om te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Betreffende de ventielen die niet dichtgaan, een simpel druppeltje olie doet wonderen op de ventiel stift.
Vervangen is natuurlijk beter, maar dan moet het wel zomer zijn.
Er zijn meer mensen die hier last van hebben. Het is een nood greep, maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
Ik heb gisteren 3 dingen gedaan en sindsdien doet de combinatie van Adam, Anna, Lisa's en Koen's het eigenlijk weer zoals voorheen...
Wat de trigger is is dus lastig te zeggen:
- reboot Adam
- update van Ketelprotocol
- verlaging van de max aanvooer temp die ik ivm strenge vorst iets verhoogd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Anoniem: 1004743 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:43:
Betreffende de ventielen die niet dichtgaan, een simpel druppeltje olie doet wonderen op de ventiel stift.
Vervangen is natuurlijk beter, maar dan moet het wel zomer zijn.
Er zijn meer mensen die hier last van hebben. Het is een nood greep, maar het werkt.
Ja, ik heb de stiften ingespoten met olie. Helaas bleef het niet goed werken. Ik kon de stift met de hand eigenlijk niet indrukken. De nieuwe ventielen druk ik wel zo in. Het was dus echt wel aan vervanging toe. Maar, het blijft vreemd dat de vorige Eurotronic Spirit kranen ze wel dicht kregen.

Ik hoop er in ieder geval weer 25 jaar tegen te kunnen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
ollem schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:03:
Ik heb gisteren 3 dingen gedaan en sindsdien doet de combinatie van Adam, Anna, Lisa's en Koen's het eigenlijk weer zoals voorheen...
Wat de trigger is is dus lastig te zeggen:
- reboot Adam
- update van Ketelprotocol
- verlaging van de max aanvooer temp die ik ivm strenge vorst iets verhoogd had.
Ben je dan ook af van de 'overshoot'? Dus, het blijven verwarmen van een ruimte ondanks het hebben bereikt ven overschreden van de ingestelde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
Eternity_rules schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:32:
[...]

Ben je dan ook af van de 'overshoot'? Dus, het blijven verwarmen van een ruimte ondanks het hebben bereikt ven overschreden van de ingestelde temperatuur.
Het is misschien nog iets te vroeg om te bevestigen maar het lijkt er wel sterk op.
Mijn Elga/HR combinatie is al sinds 11:00 vandaag idle en verwamt dus niets meer.
De vloerverwarming actuators/Plugs/Koens van de woonkamer staan zelfs al sinds even voor 09:00 dicht.

(ik heb de speciale (hybride)warmtepomp firmware voor de Adam v 3.2.7)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WimPN
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-03 17:09
Dat van die overshoot herken ik wel. Ik heb een Lyric T6 als huiskamerthermostaat en die is gekoppeld aan een Adam. Verder gebruik ik 2 Lisa's en 4 Tom's. De Lyric T6 draait zijn eigen programma en staat in de Adam als 'handmatig' dus zonder schema.
Via een OTGW stuurt de Adam een Remeha Elga Ace warmtepomp aan met daar achter nog een Intergas CV ketel. De communicatie tussen de warmtepomp en de Intergas ketel zou ook OT moeten zijn maar dat werkt nog niet, iets met een fout in een protocol, daar wordt nog aan gewerkt.

Dit alles wordt door Home Assistant in de gaten gehouden en deels aangestuurd. De integratie van HA met Plugwise werkt erg goed. Ik kan in HA alle thermostaten zien en instellen en ook de stand van alle kleppen is te zien. Ik gebruik InfluxDB en Grafana om alles op te slaan en in de vorm van grafieken terug te kijken. Via de OTGW kan ik ook alle OT informatie tussen de Adam en de warmtepomp zien in HA en daar ook weer opslaan.

Via de Intergas Lan2RF gateway krijg ik informatie uit de CV-ketel binnen in HA, die ook weer opgeslagen wordt. De warmtepomp kan niet communiceren (belachelijk gezien de enorme hoeveelheid elektronica in dat ding), je kan alleen via een app en BT communiceren. Er is geen API beschikbaar. Via een kWh tussenmeter krijg ik het verbruik in HA binnen.

Omdat na de installatie van de warmtepomp bleek dat de oude WTH pompschakelaar van de vloerverwarming niet op de lage temperatuur reageerde dit ook gelijk maar aangepast en nu stuur ik de pomp via HA aan. De warmtewisselaar van de vloer gelijk volgehangen met temperatuursensoren en via een Wemos mini komt dat ook allemaal weer in HA terecht. Als er nu een overshoot in de kamer dreigt zet HA gewoon de pomp van de vloerverwarming uit. Wel een paardenmiddel, maar met een paar regels in HA automation makkelijk te doen. De radiator en de convectorput blijven nog wel aan staan, maar de grootste capaciteit heeft toch de vloer. Door die uit te zetten ben ik wel zo'n beetje van de overshoot af.

Wat wel vreemd is met de Lisa is als je die op 'vakantie' of 'vorstbeveiliging' zet het schema gewoon doorgaat. Je zou verwachten dat in die 2 standen het schema uit staat, al aan Plugwise gevraagd voor een oplossing. Onze jongste zoon is student en zit nu veel thuis maar is ook af en toe naar zijn studentenkamer. Als HA dat 'ziet' dan zet het de Lisa van zijn kamer in de stand 'afwezig' en het schema op 'uit'. Als hij dan weer thuis komt hoef je alleen maar het schema weer 'aan' te zetten. De Lisa gaat in de volgens het schema gewenste stand staan, dat werkt wel goed!

De tip om de Adam het herstarten en opnieuw met de warmtepomp te syncen gelijk maar gedaan en kijken wat er van komt.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eternity_rules
Dank voor je uitgebreide post @WimPN !

Het is fijn om de zaak goed te kunnen meten. In mijn geval krijg ik data binnen van ADAM HA in Homey. Zo lees ik niet alleen de temperatuur schema's uit, maar ook de aanvoer- en retour temperatuur van de CV's en de modulatie.

Hierdoor ontdekte ik dat een retour dichtbij de ketel verder geknepen moest worden; retourwater was veel te heet en daardoor ging de CV weer omlaag moduleren. En dat wisselde om de minuut... Inmiddels opgelost met een extra afsluiter die de retour van die convector knijpt.

De overshoot zou ik ook kunnen oplossen met een ingreep door Homey; de ingestelde temperatuur op LISA met een graad verlagen als de setpoint is bereikt. Maar, ik vind het geen elegante oplossing en ben van mening dat Plugwise dit zelf goed moet kunnen. Ik kijk het nog even aan!

Ook ik heb de gateway herstart, het ketelprotocol ge-update. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollem
Ik heb helaas nog steeds overal continue overshoot van ongeveer 1 graad...

De oplossing die ik nu gebruik is thermostaat halve graag/graad lager, maar dat is natuurlijk niet DE oplossing... :?

Setpoint van de thermostaten houdt de temperatuur in de ruimtes gewoon 1 graad hoger vast...
Ook als de vermwarming 3 uur uit is geweest (set point 0) gaat hij gewoon weer verder met bijverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Beetje suf allemaal, om een verwarming systeem te moeten corrigeren omdat het niet simpelweg een ingestelde temperatuur realiseert...

Ik heb in Homey het volgende gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yMGD7KVmHuk8dEogUlEtSEL-tw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jip66hMa5FbW3x7kBWFPmXqf.png?f=fotoalbum_large

Als de gemeten temperatuur veranderd is, en hij is dan hoger dan 20,5 dan wordt de LISA in die kamer naar 19.5 gezet. Hierdoor zal de verwarming uitgaan en de PLUG ook de pomp van de vloerverwarming uitschakelen. De temperatuur zakt dan natuurlijk langzaam, maar dagelijks worden schema's doorlopen. Die zet dus op gegeven moment LISA weer naar zijn gangbare patroon.

(om te voorkomen dat Homey notificaties blijft verzenden als de temperatuur weer verandert - en dat doet hij natuurlijk omdat de temperatuur geleidelijk zal dalen - heb ik als extra conditie erbij gezet dat de ingestelde temperatuur niet exact 19,5 mag zijn. Als deze flow dus een keer gedraaid heeft, zal de ingestelde temperatuur exact 19,5 zijn en er dus geen notificaties meer worden verstuurd.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsSaid
Tijdje aangekeken in de hoop dat het toch vanzelf goed zou komen, helaas. Ik heb op de bovenverdieping bijna continu last van overshoot. Flink wat ook zoals jullie kunnen zien. Kantoor was gister zelfs 30! Graden bij een insteltemperatuur van 11. De Lisa op het kantoor laat sinds kort ook iets geks zien, tenminste ik heb het nog nooit eerder gezien. Iemand een idee wat het tekstballonnetje voor betekenis heeft? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWiM50SAJcdzx1r7IxVmOOXsVU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCTDK8dVP6lT8ippecyulJDo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dn8mW7ii2c8O9nqiSW3GVcK2nVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnLBsYZR0Uz62GENYOl9LSKp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
En heb je van Plugwise al iets vernomen
of zwijgt die in alle talen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
Ik had ook constant last van alle kamers. Bleef maar stoken. Plugwise reageert nergens op of roept alleen maar ik zie geen gekke dingen... zullen nooit groot worden zo. Ik heb alles verkocht. Werkte gewoon niet in mijn situatie.
Jammer wel want moest flink geld inleveren. Hoop voor rest dat er nog iets komt. Maar ik verwacht niet veel meer van de doorstart en zal ook overwegen de boel te verkopen. Het is gewoon nog lang niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpde
tekstballonnetje betekent mogelijk een notificatie zoals te lage batterijspanning of niet verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpde
Hier werkt het systeem trouwens zonder vreemde fratsen of overshoots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
WhatsSaid schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:22:
De Lisa op het kantoor laat sinds kort ook iets geks zien, tenminste ik heb het nog nooit eerder gezien. Iemand een idee wat het tekstballonnetje voor betekenis heeft? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat tekstballonnetje heb ik ook opeens. En alleen in de zone KANTOOR, niet bij mijn andere LISA's in de andere zones.

Heb verder geen notificaties en LISA is met usb aangesloten.
Spanning er even af en weer op. Ballonnetje is weg.

[ Voor 5% gewijzigd door Eternity_rules op 03-03-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsSaid
Thanks, is inderdaad de oplossing voor het tekstballonnetje, typisch dat jij het ook op ' KANTOOR' hebt. Jammer dat we nog niet weten wat het wil zeggen. Heb er verder helaas nog niet echt naar kunnen kijken en ook nog niet met PW in contact getreden, nog steeds overshoot dus in 2 kamers. Overige werkt naar verwachting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eternity_rules
Ja, dat "KANTOOR" is bizar toevallig...

Ik heb twee cv's en dus twee ADAM's. Het ene systeem werkt redelijk; de overshoot is beperkt. Het andere heeft wel teveel overshoot. Bijzondere afwijkingen en - denk ik - moeilijk te debuggen. Ze zijn waarschijnlijk nog aan het knutselen aan het logaritme. De firmware zie ik niet wijzigen, dus het is iets 'server side' bij Plugwise. Voorlopig laat ik mijn Homey die pieken voorkomen. Niet ideaal maar een oplossing voor nu.

Wat mij ook opvalt is dat mijn twee ADAM's niet dezelfde buitentemperatuur aangeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mXGpakcKiCNuBjYuTcBI7mTpbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J0jZ4X7fytxE2KGpqT8G917P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
Eternity_rules schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:37:
Wat mij ook opvalt is dat mijn twee ADAM's niet dezelfde buitentemperatuur aangeven:
Je hebt de beide Adams vast niet tegelijkertijd aan gezet? Volgens mijn waarneming is het update interval in de order van 5/10/15 minuten. Dus het kan heel goed zijn dat ze uit de pas lopen.
Ik zie hetzelfde verschil tussen mijn Adam en Anna, deze lopen duidelijk uit de pas qua update-momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sirojth
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-07 07:56
Caros schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:20:
[...]

Ik ben -net zoals ik vaker hier gereageerd heb- erg benieuwd of dit nou iets is wat Plugwise niet goed doet, of valt dit nu op omdat je dit inzicht nu hebt?

Kan het niet zijn dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan en dus gaat pendelen?
Excuus voor het zeer late antwoord. Ik wilde pas reageren nadat alles financieel met Plugwise en andere webshops was afgerond.

oa dit en een aantal andere problemen zoals eerder beschreven heb ik besproken met plugwise. Bij mij was er daadwerkelijk wat mis met het systeem, aldus plugwise. Dit zou pas eenmaal eerder zijn geconstateerd. Initieel is er gepoogd een update door te voeren en wat instellingen te veranderen zonder effect. Na aantal weken opnieuw uittesten telefonisch contact gehad waarbij opnieuw verbaasd werd gereageerd op dit en een aantal andere problemen en een harde reset werd geadviseerd. Al met al voor mij na meerdere maanden aanklooien met het systeem reden om niet verder te zoeken naar een oplossing maar aanspraak te maken op de garantie van het systeem. Dit werd gelukkig zowel door plugwise als door Robbshop (dank!) gehonoreerd en ik heb mijn systeem teruggestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-07 10:57
Eternity_rules schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:37:
Ja, dat "KANTOOR" is bizar toevallig...

Ik heb twee cv's en dus twee ADAM's. Het ene systeem werkt redelijk; de overshoot is beperkt. Het andere heeft wel teveel overshoot. Bijzondere afwijkingen en - denk ik - moeilijk te debuggen. Ze zijn waarschijnlijk nog aan het knutselen aan het logaritme. De firmware zie ik niet wijzigen, dus het is iets 'server side' bij Plugwise. Voorlopig laat ik mijn Homey die pieken voorkomen. Niet ideaal maar een oplossing voor nu.

[Afbeelding]
Ja , mijn Homey-pro vangt dmv OTGW-app ook wat eigenaardigheden in het verwarmingsysteem op. Geweldig stuk domotica!!!!

Mbt de verschillende buitentemperaturen: zijn de geoposities wellicht verschillend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Niet online
Sirojth schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:18:
[...]

Excuus voor het zeer late antwoord. Ik wilde pas reageren nadat alles financieel met Plugwise en andere webshops was afgerond.

oa dit en een aantal andere problemen zoals eerder beschreven heb ik besproken met plugwise. Bij mij was er daadwerkelijk wat mis met het systeem, aldus plugwise. Dit zou pas eenmaal eerder zijn geconstateerd. Initieel is er gepoogd een update door te voeren en wat instellingen te veranderen zonder effect. Na aantal weken opnieuw uittesten telefonisch contact gehad waarbij opnieuw verbaasd werd gereageerd op dit en een aantal andere problemen en een harde reset werd geadviseerd. Al met al voor mij na meerdere maanden aanklooien met het systeem reden om niet verder te zoeken naar een oplossing maar aanspraak te maken op de garantie van het systeem. Dit werd gelukkig zowel door plugwise als door Robbshop (dank!) gehonoreerd en ik heb mijn systeem teruggestuurd.
Echt heel vreemd, ik heb nog nooit last van overschot gehad met Plugwise. Sterker nog, ik vind juist dat ze dat onwijs goed doen hier.

Wel heb ik wat last van pendelen, maar dat komt vermoedelijk meer door de flow dan het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Nu online
ollem schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:43:
Ik dacht al dat het aan mijn aangepaste instellingen lag of de lage buitentemp maar ik ben dus niet de enige met continue flinke overshoot sinds de 3.2.7 update...
Hier ook te vaak (of eigenlijk continue) woonkamer en keuken die verwarmd worden terwijl de set temperatuur al lang bereikt is.
Alleen vloerverwaming in nieuwbouwhuis, dus afkoelen gaat heel langzaam)
Ik heb een aantal ruimtes op passief staan, maar die zouden geen warmtevraag mogen doen. Dat is kenmerk van passief..

@Plugwise: mochten jullie interesse hebben in uitgebreide HomeAssistant logs stuur dan aub een PB.

[Afbeelding]
Ik heb ook dat er een warmtevraag naar de ketel (warmtepomp in mijn geval) wordt gestuurd, terwijl er warmtebehoefte is vanuit een actieve zone... heel frustrerend. Heb je al een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Nu online
@Plugwise Ik heb een all-electric warmtepomp Remeha Mercuria die volgens de productexpert geen OpenTherm ondersteund. Toch zie ik grafieken van de Adam met o.a. 'gewenste keteltemperatuur' en 'aanvoertemperatuur'. Ook het protocol wordt in de Adam weergegeven als Opentherm. Mogelijk ondersteund de WP slechts een deel van het protocol.
Vragen die je wellicht kan beantwoorden:
Zijn de grafieken het statussen die ontvangen worden van de 'ketel'? Of bepaald de Adam de 'gewenste keteltemperatuur'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
"Gewenste keteltemperatuur" is een parameter van de Adam, denk ik, maar "aanvoer temperatuur" is zeker een meetwaarde uit de "ketel". Het lijkt erop dat er wel (opentherm) communicatie plaatsvindt tussen de Adam en de "ketel".

[ Voor 3% gewijzigd door bouwew op 08-04-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimPN
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-03 17:09
Volgens de installatiehandleiding pagina 58 kun je via de R-Bus aansluiting ook opentherm aansluiten.
https://tools.remeha.nl/w...rcuria-NOT-7705298-04.pdf
Zelf heb ik een Remeha Elga Ace hybride WP en de electronica lijkt wel op die van de Mercuria.
Als je toevallig Home Assistant gebruikt kun je inzage krijgen en veel opentherm gegevens van de Adam.
In je Adam zie je staan 'Opentherm' dan is het dus echt wel Opentherm en is de 'prodoctexppert' wat minder expert dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Firmware van ADAM is naar versie 3.2.8

Geen idee wat dat gaat inhouden....wel goed om te zien dat er ontwikkelingen plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 11:21
Is ergens een changelog beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-07 10:57
Na laatste update van Anna is de gemeten lichtsterkte ook uitleesbaar en de ingestelde temp ook. Dat was echt een manco, maar werkt nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-07 18:46
Ik overweeg plugwise spullen aan te schaffen maar dit topic triggert mij. Volgens mij is het product niet echt betrouwbaar, ik lees ook best veel negatieve reviews.

Zie ik dit verkeerd of kan ik beter voor iets anders gaan?

Wil 2 zones maken dus gateway ook nodig.

Ik heb een remeha calenta cv. Gaat dat goed?

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerVincent op 18-08-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Voor mij werkt het nu stabiel. Twee gateways, 5 zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Eternity_rules schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:57:
Voor mij werkt het nu stabiel. Twee gateways, 5 zones.
maar veel tweaken? of gewoon installeren en klaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eternity_rules
@TweakerVincent

Het installeren was een fluitje van een cent. Het werkte direct. De problemen die ik heb ervaren waren verouderde ventielen (TOM kreeg ze niet dicht. Geen Plugwise oorzaak) en overshoot (ketel bleef verwarmen ondanks dat setpoint was bereikt). Dat laatste heb ik met Homey/domotica opgelost, maar mogelijk is de firmware update die heeft plaatsgevonden ook een oplossing geweest. Momenteel wordt er niet gestookt en kan ik het niet controleren.

Overigens heb ik twee Remeha ketels. Een Calenta en een Tzerra. Werkt prima met de ADAM HA's

[ Voor 9% gewijzigd door Eternity_rules op 19-08-2021 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-07 21:46
TweakerVincent schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:44:
Ik overweeg plugwise spullen aan te schaffen maar dit topic triggert mij. Volgens mij is het product niet echt betrouwbaar, ik lees ook best veel negatieve reviews.

Zie ik dit verkeerd of kan ik beter voor iets anders gaan?

Wil 2 zones maken dus gateway ook nodig.

Ik heb een remeha calenta cv. Gaat dat goed?
Ik had een Anna en geen Adam en dat werkte ook beroerd (dus weggedaan), net als vele anderen in het WP topic. Nogmaals, het was een Anna maar ik zou zelf geen Plugwise aanschaffen als ik jou was.. Op de Anna stond echt slechte software en was het onmogelijk om te doen wat het moet doen (gewoon simpel de temperatuur juist regelen)..

• TweakerVincent
ID-College schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:36:
[...]

Ik had een Anna en geen Adam en dat werkte ook beroerd (dus weggedaan), net als vele anderen in het WP topic. Nogmaals, het was een Anna maar ik zou zelf geen Plugwise aanschaffen als ik jou was.. Op de Anna stond echt slechte software en was het onmogelijk om te doen wat het moet doen (gewoon simpel de temperatuur juist regelen)..
thanks! Zijn er dan uberhaupt wel goede oplossingen? Echt alle apparaten hebben negatieve reviews en ook goede natuurlijk.

Ik wil Home Assistant integratie en liever geen cloud EN zone verwarming

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-07 21:46
TweakerVincent schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

thanks! Zijn er dan uberhaupt wel goede oplossingen? Echt alle apparaten hebben negatieve reviews en ook goede natuurlijk.

Ik wil Home Assistant integratie en liever geen cloud EN zone verwarming
Dat weet ik niet helaas..
Ik heb 1 ervaring gehad met Plugwise (dat was de Anna) en daar vond ik de software verschrikkelijk. Als je leest in het L/W WP topic dan lees je daar diezelfde ervaringen met Plugwise i.c.m. een warmtepomp.

Maargoed, nogmaals, dat ging vooral over de Anna maar ik zou persoonlijk nooit meer een Plugwise kopen na deze ervaring en wilde dat wel even delen. Ik zou toch eerder gaan voor een ander merk (heb zelf nu de Honeywell)

• akatar
Het voordeel van plugwise is (indien je iets gaat doen met ha) is dat je direct kletst tegen de adam aan, maw geen cloud.
Honeywell gaat altijd via de cloud (behalve domoticz icm hgi80) en zonder internet gebeurt er dus niets, en ook bij teveel aanvragen via de cloud gebeurt er even niets meer.

• TweakerVincent
akatar schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:47:
Het voordeel van plugwise is (indien je iets gaat doen met ha) is dat je direct kletst tegen de adam aan, maw geen cloud.
Honeywell gaat altijd via de cloud (behalve domoticz icm hgi80) en zonder internet gebeurt er dus niets, en ook bij teveel aanvragen via de cloud gebeurt er even niets meer.
Ik vraag mij sterk af of ik uberhaupt wel smart CV moet gaan draaien. Als ik al die verhalen zo hoor…
Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste