Ik heb sinds ongeveer een maand het plugwise systeem. dwz in mijn geval:
- Huis uit 2017 met volledig vloerverwarming. Intergas HRE 2824 (
ondersteund)
- Adam HA icm Honeywell T78M Round modulation in opentherm setting. Dit is de begane grond die de pomp op deze verdieping dmv een plug aanstuurt
- 5x Lisa + Koen/Floor afhankelijk van aantal kranen voor verschillende zones.
- Software versie 3.0.28
- Opentherm ketelprotocol
- De ketel zelf is ingesteld op een maximale aanvoertemperatuur van 35 graden (dus niet via plugwise).
Ik ondervind net zoals sommige andere in dit topic een nogal afwijkend CV-aansturing. Jammer dat er nog geen oplossing of oorzaak gevonden is. Dit lijkt me namelijk heel veel gas kosten en daarmee het hele systeem nutteloos. Ik heb plugwise hier ook al over gemaild, maar helaas geen antwoord ontvangen. @
Plugwise?
De ketel was al opentherm aangesloten (in geval van deze ketel via poort 11 en 12) dus aansluiten op de adam was in essentie heel makkelijk.
Ik vraag me dan echt af of ik iets essentieels over het hoofd gezien heb zoals verkeerde aansluiting van een draad ofzo, dit zou toch niet de bedoeling moeten zijn. (maar lijkt ook onlogisch gezien de nachtperiode waarin het wel normaal lijkt te functioneren). Ook dat de aanvoertemperatuur hoger dan de 40 graden komt (bij ingesteld op 35 graden) op sommige momenten lijkt tocht heel vreemd. Heb nog niet kunnen achterhalen wat dit dan zou triggeren.
Het aansturen van de kamers gaat wel goed. Bugs/Features die er nu zijn en die ik in een toekomstige software versie hoop dat dit beter gaat zijn:
- De plug gaat op een soort "altijd aan" modus op het moment dat de stroom is uitgevallen. Dat resulteert in continue warmte levering in de zones die gestuurd worden via een plug/plug+koen. Helpdesk (hierbij wel antwoord...) geeft aan dat dit een bekend issue is en dit verwerkt wordt in toekomstige updates. Ook zou het systeem zichzelf weer aanpassen nadat er in een schema een nieuwe temperatuur wordt verzonden. Dit is echter bij mij niet het geval.
- De scene knop op de Lisa is niet instelbaar. Volgens de website komt dit in een volgende upgrade. Echter raak je deze knop heel makkelijk perongeluk aan, bijvoorbeeld toen mijn vriendin het heet had en de Lisa optilde en daarmee de temperatuur automatisch aanpaste. Zou mooi zijn als deze functie ook uitgezet kan worden.
- De vakantiemodus (waarvan ik zie dat aan gewerkt wordt gezien de eerdere reactie tav beta-programma). Nu nog niet nodig, dus even afwachten of dit snel, vakantie nu toch niet echt aan de orde
- Metingen ook via android APP in te zien (bij mij nu niet mogelijk, maar zie elders in dit topic dat dit wel op een telefoon inzichtelijk is)
- Het zou mooi zijn als er duidelijkere uitleg is over de verschillende functies zoals "wat betekent eco/standaard/comfort" behoudens wat je eigen boerenverstand erover kan bedenken.
- De USB kabel van de Lisa is wat kort in sommige gevallen, maar hier zou je zelf een custom USB voor kunnen aanschaffen uiteraard.
Mijn ervaring tot nu toe:
Pro's
- Installatie ging niet vlekkeloos, kon initieel niet aanmelden, maar door IP adres te vinden via de router kon aanmelden wel. Nadien eigenlijk probleemloos.
- Fysiek verbinden van de Adam op de CV ketel is echt heel makkelijk als deze reeds op een opentherm thermostaat is aangesloten
- Fysiek aansluiten van de Floor/Koen en verwijderen van de kranen is echt heel erg gemakkelijk. Zag hier initieel erg tegenop, maar toen het eenmaal moest gebeuren... heel makkelijk!
- De bediening en schema's werken goed als je even gewend bent aan de interface.
Con's
- Er zijn nog een aantal issues die beter zouden kunnen (zie boven), maar het systeem van aansturen werkt in essentie zoals je het instelt.
- De CV-aansturing issue zou echt een reden zijn om het systeem niet meer te gebruiken. Ik hoop dat ik alsnog antwoord krijg op deze vraag of hier op het forum een slimmerik zit die weet hoe dit op te lossen is.
Zal tzt een review bij de producten in de pricewatch zetten, maar eerst even afwachten hoe de issues aflopen.
[
Voor 9% gewijzigd door
Sirojth op 04-02-2021 09:10
. Reden: Iets leesbaarder gemaakt, details toevegoegd ]