Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:25
Ik kan heel kort zijn heb ervaring met Honeywell en Plugwise
ben nu zo'n 900 euro verder en 4 jaar verder eigenlijk vindt ik het allemaal drama spul en veel te duur
Draai nu een gedeelte van het laatste stook seizoen weer met met mijn eigen kamer thermostaatje

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:54
minicraft schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:57:
ben nu zo'n 900 euro verder en 4 jaar verder eigenlijk vindt ik het allemaal drama spul en veel te duur
Draai nu een gedeelte van het laatste stook seizoen weer met met mijn eigen kamer thermostaatje
Daar was ik ook bang voor. :( dank

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:55
TweakerVincent schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:40:
[...]

Ik vraag mij sterk af of ik uberhaupt wel smart CV moet gaan draaien. Als ik al die verhalen zo hoor…
Wat versta je onder smart cv? alle ruimtes onafhankelijk verwarmen of dat je HA (home automation) kan gaan gebruiken?

• akatar
minicraft schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:57:
Ik heb plugwise gehad en draai nu honeywell, beiden draaiden goed. Ik had alleen het voorverwarmen uitstaan, dus verwarming om 8 uur naar 20 graden, dan ging hij ook dan pas stoken en niet dat het om 8 uur 20 graden moet zijn.

• TweakerVincent
akatar schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:14:
[...]

Wat versta je onder smart cv? alle ruimtes onafhankelijk verwarmen of dat je HA (home automation) kan gaan gebruiken?
Meer dat ik home assistant eea kan monitoren en eventueel bedienen, met node red etc.

Verder ook automatisch uit als ik weg ga (doe ik nu met home assisitant aansturen alarm lampen etc als ik weg ben)

En zones, dus 2 ruimten warm maken rest niet etc. (of 1 )

• akatar
Ik heb met beiden geen problemen gehad, 4 zones HA dmv homeseer.

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:25
akatar schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:53:
Ik heb met beiden geen problemen gehad, 4 zones HA dmv homeseer.
Het gaat er om of een product werkt zoals het uit de doos komt en niet doormiddel met een ander systeem

Maar we kunnen lang en breed discussiëren of het nu wel of niet goed werkt maar daar gaan we niet uit komen
Er is geen 1 cv installatie het zelfde we hebben allemaal verschillende cv ketels
en zolang een cv ketel niet zelf zijn capaciteit kan aanpassen naar de behoefte van de gevraagde kW
en dan bedoel ik niet het moduleren van de cv ketel zal het nooit goed gaan werken
Ik heb het stookgedrag nauwlettend in de gaten gehouden met domoticz en de metingen die plugwise zelf laat zien
En dan kan ik maar tot 1 conclusie komen, hier ga ik niet minder gas mee verbruiken

Maar goed dit is mijn ervaring met mijn cv installatie

• akatar
minicraft schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:35:
[...]

Het gaat er om of een product werkt zoals het uit de doos komt en niet doormiddel met een ander systeem

Maar we kunnen lang en breed discussiëren of het nu wel of niet goed werkt maar daar gaan we niet uit komen

Maar goed dit is mijn ervaring met mijn cv installatie
Het gaat om persoonlijke ervaringen, daar gaat dit forum ook over.

• TweakerVincent
Na het lezen van diverse sites fora, heb ik besloten NIET smart te gaan. Ik wil een betrouwbaar product en geen knutselwerk.

Thanks voor jullie input! dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-10 12:08
Ik heb een Adam, Anna, Lisa en een Tom. Ik heb vloerverwarming beneden, met de Anna als thermostaat-sensor en de Lisa en Tom in de badkamer waar een radiator zit. Alles werkt prima naar mijn idee met dit eenvoudige systeem. Ja mijn systeem pendelt flink als gevolg van de kleine radiator in de badkamer. Dat ligt niet aan Plugwise, maar aan de grootte van de radiator. De Plugwise-software probeert daar zo goed mogelijk omheen te werken.

Waar komen die negatieve reviews dan vandaan? Ik heb soms het idee dat dit komt door verkeerde verwachtingen, wij tweakers zijn ontzettende betweters en als iets net niet aan de verwachting voldoet, die soms niet al te realistisch zijn als gevolg van ontbrekende kennis, dan is het product slecht.

Dat neemt niet weg dat sommige gemelde problemen reëel zijn, zeker gezien de complexheid van systemen van sommige gebruikers. Mijn indruk is, hoe complexer het systeem, hoe groter de kans op problemen. En dat geldt niet alleen voor Plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:09
bouwew schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:52:
Ik heb een Adam, Anna, Lisa en een Tom. Ik heb vloerverwarming beneden, met de Anna als thermostaat-sensor en de Lisa en Tom in de badkamer waar een radiator zit. Alles werkt prima naar mijn idee met dit eenvoudige systeem. Ja mijn systeem pendelt flink als gevolg van de kleine radiator in de badkamer. Dat ligt niet aan Plugwise, maar aan de grootte van de radiator. De Plugwise-software probeert daar zo goed mogelijk omheen te werken.

Waar komen die negatieve reviews dan vandaan? Ik heb soms het idee dat dit komt door verkeerde verwachtingen, wij tweakers zijn ontzettende betweters en als iets net niet aan de verwachting voldoet, die soms niet al te realistisch zijn als gevolg van ontbrekende kennis, dan is het product slecht.

Dat neemt niet weg dat sommige gemelde problemen reëel zijn, zeker gezien de complexheid van systemen van sommige gebruikers. Mijn indruk is, hoe complexer het systeem, hoe groter de kans op problemen. En dat geldt niet alleen voor Plugwise.
Ik heb een soortgelijk systeem en ook weinig problemen. Inderdaad wat pendelen en ook wel wat overshoot in de woonkamer met vloerverwarming. Die overshoot had ik niet met een netatmo thermostaat maar toen had ik niet multizone verwarming. Ik heb geen ervaring met andere multizone systemen maar ik vind het wel fijn dat het allemaal lokaal is aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-10 22:39
Ik heb 7 thermostaat kranen verdeeld over 4 zones.
Met 3x een Lisa en een Toon in de woonkamer. Daar hebben we ook nog een houtkachel bij.
Alles werkt naar verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimPN
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-09 10:42
Zelf gebruik ik de bestaande Honeywell Lyric T9 thermostaat en een Adam als gateway met 2 Tom's voor de woonkamer. Twee slaapkamers (waarvan 1 in gebruik als thuis-kantoor) met ieder een Tom en Lisa. Dit werkt allemaal naar behoren en was makkelijk te installeren.

Ook heb ik een koppeling met HA gemaakt en kan dus als gebruikers van die kamers niet thuis zijn de temperatuur wat verlagen. Dit werkt goed. De integratie HA met Plugwise/Adam werkt goed en is makkelijk te installeren. Je kan zelfs grafieken krijgen van de stand van de Tom's in de loop der tijd, combineer dat met de ingestelde temperatuur per ruimte en het energieverbruik en je krijgt goed inzicht van wat er speelt.

Het pendelen herken ik wel vooral met een CW5 ketel, op zijn laagste stand geeft hij nog te veel vermogen voor 1 kamer (we hebben inmiddels overal tripple glas). Inmiddels is er een hybride warmtepomp geïnstalleerd van 4kW en die kan wel zo ver terugregelen dat 1 kamer zonder pendelen goed is te verwarmen. Let op dat je niet te grote temperatuursprongen wil maken, dan kan de WP het niet aan en gaat de CV draaien. Als je de temperatuur in kleine stapjes aanpast draait het meestal op de WP met een gemeten rendement van ongeveer 400%.

Al met al, gasverbruik flink omlaag en comfort flink omhoog!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Het grootste probleem is en blijft de helpdesk van @Plugwise
Mijn ketel staat al vanaf 16 juni stil (kwam ik vorige week achter) de adam wil geen opentherm meer doen vanaf die datum, alles uit en aan gehad etc. nu mijn evohome maar rechtstreeks op de ketel aangesloten en een berichtje naar plugwise gestuurd.

Krijg je na een paar dagen een nietszeggend berichtje dat ik alles even uit en aan moet doen..
had gewoon mijn bericht gelezen, dat had je geweten dat ik dat al gedaan had..

Dus weer een berichtje er naar toe en kunnen we weer dagen afwachten op het volgende bericht terug.

En ook de simpele vraag wanneer mijn adam geupdate is wordt genegeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 22:53
Hier een anna icm een Elga warmtepomp, werkt prima en intergreert goed met Home Assitant, waardoor ik de Plugwise app gelukkig niet hoef te gebruiken, die is wmb redelijk waardeloos. Ervaringen met de helpdesk prima eigenlijk, 2x nodig gehad ivm de speciale Elga software, 2x binnen 24u opgelost.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@Baf1982 Gebruik jij de Elga ook om je huis te koelen in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSander
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 17:04
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb de Elga en Plugwise ook draaien, maar het koelen heb ik nog niet actief c.q. gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Mijn vraag is gerelateerd aan Home Assistant: de code van de Plugwise custom_component is deels door mij gemaakt, op het moment wordt de koelfunctie nog niet volledig ondersteund, dit zou ik willen verbeteren. Daar daar heb ik wat hulp bij nodig, van een tweaker met een Elga en Plugwise :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 22:53
bouwew schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:14:
@Baf1982 Gebruik jij de Elga ook om je huis te koelen in de zomer?
Vorig jaar een aantal keer geprobeerd, dit jaar niet nodig gehad, maar het dat was geen succes. Met de Anna/Elga in koelmodus werd het een groot pendelcircus en werd er uiteindelijk maar weinig gekoeld.
Heb van alles geprobeerd, maar kreeg het pendelen niet verholpen.

Wat overigens wel werkte was de Elga in de testmodus stand 4 (koelen) zetten, dan kreeg je wel een constante run op ongeveer max 50% modulatie en koelde de vloer/ruimte eigenlijk heel behoorlijk. Onhandige is dan natuurlijk dat je dan dus zelf in de gaten moet houden wanneer hij weer uit moet, omdat de gewenste temperatuur is bereikt in de ruimte of de aanvoer te koud wordt ivm condensatie.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Ja, koelen met een installatie die bedoeld is voor verwarmen is beslist niet optimaal. Om goed te kunnen koelen zou je eigenlijk radiatoren aan het plafond moeten monteren, of de lucht geforceerd moeten laten circuleren: warmte stijgt naar boven, koude lucht zakt naar beneden.

[ Voor 2% gewijzigd door bouwew op 10-10-2021 08:42 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:23
Waaruit bestaat de update die je kunt kopen bij Plugwise, als je een Elga gebruikt? Komen er extra menu's in de App?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraagje betreffende de Extra update die je bij de Adam kan kopen.
Momenteel heb ik een Anna met alle functies voor de Elga.
Zijn er nog meer instellingen te veranderen in de Adam.

Ik ben aan het nadenken of het zin heeft een Adam aan te schaffen.
Momenteel draait alles met een Anna thermostaat, Domoticz en 6 Eurotronic Spirit radiator kranen.
Dit is geen zone systeem, komt in de buurt, maar is het net niet.

Het is een extra uitgave van €500 die je wel moet kunnen verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Persoonlijk zou ik me daar niet aan wagen, ik zou het laten voor wat het is en als je echt naar een zone systeem wil gaan, kijken naar een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Ik heb sinds kort dat ik op een webbrowser niet meer de adam en anna instellingen kan inzien. Op mijn iphone werkte de app wel en kan ik ook naar html interface. Maar op mijn laptop met edge (of chrome) kom ik niet op het interne ip adres (192.168.2.x). Meer mensen dit gemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-10 22:39
Lukt ping wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Thx, je hebt me geholpen. Ping deed het niet op mijn laptop, wel op mijn telefoon met plugwise app. Het probleem lag bij mijn laptop, geen idee waarom. Ik heb mijn DNS aangepast van 8.8.8.8 naar standaard en opnieuw laptop opgestart en toen deed hij het. DNS zal toch niet het probleem zijn geweest denk ik maar misschien een herstart laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-10 14:39
Baf1982 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:45:
ik de Plugwise app gelukkig niet hoef te gebruiken, die is wmb redelijk waardeloos.
Mijn vrouw gebruikt de fysieke ANNA om de gevraagde kamertemp aan te passen.

Ik gebruik de otgw-ANNA-app alleen als interface ivm uitlezen/aansturen vanuit otgw-flows.
Dit werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky_me
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09-2024
Vorige week eens het boeltje bij elkaar besteld.

1x Adam
2x Lisa
8x Tom
1x Nefit EMS OpenTherm converter voor mijn Nefit Topline Aquapower+ HRC 30

Alles conform boekjes aangesloten. Al het Plugwise spul communiceert prima met elkaar, maar mijn ketel wil maar niet aanslaan via de opentherm converter.

Onder Adam instellingen zie ik:
Bosch Thermotechniek B.V., Keteltype: 4.46 en Ketelprotocol; Opentherm.
Of terwijl hij lijkt de converter dus prima te zien, maar desondanks geen signaal richting ketel.

De aansluiting tussen converter en ketel gaat via de oranje aansluiting (EMS) zoals op deze afbeelding (niet precies hetzelfde, maar zelfde icoontjes en kleuren) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRtV5O-xQuQgQvL5iaIQmr_gsTU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JjHkN9zetprnHTR9UxhhITod.png?f=user_large

Heeft iemand een soortgelijk issue gehad, danwel tip om dit werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Zie je in de Plugwise App de Lisa's oranje worden, ten teken dat ze warmtevraag communiceren naar de Adam?

En, kijk eens bij de opmerkingen onder deze link

https://www.warmteservice...herm-converter/p/37253001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky_me
Nee, de Lisa wordt niet oranje. Lisa meet rond de 20 graden en heb hem op 30 ingesteld om zeker te zijn van warmtevraag, maar effectief gebeurt er dan niks. Vermoedelijk wordt hij oranje (en/of vlammetje icon aan) zodra Adam signaal terugkrijgt van de Opentherm module?

Ik heb de opmerkingen nagelopen; maar is niet passend voor mijn situatie
- Ik heb een Topline, dus dat zou geen probleem moeten zijn
- De bijgeleverde handleiding bij de converter geeft duidelijk aan dat hij in de oranje aansluiting moet, dus dat heb ik ook zo maar netjes opgevolgd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wjln7GD3MTE-qTdzzu5-Q3fAekQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmIC3sTSrmbZDzVkTwSO277Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Lucky_me schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:06:
Vorige week eens het boeltje bij elkaar besteld.

1x Adam
2x Lisa
8x Tom
1x Nefit EMS OpenTherm converter voor mijn Nefit Topline Aquapower+ HRC 30

Alles conform boekjes aangesloten. Al het Plugwise spul communiceert prima met elkaar, maar mijn ketel wil maar niet aanslaan via de opentherm converter.

Onder Adam instellingen zie ik:
Bosch Thermotechniek B.V., Keteltype: 4.46 en Ketelprotocol; Opentherm.
Of terwijl hij lijkt de converter dus prima te zien, maar desondanks geen signaal richting ketel.

De aansluiting tussen converter en ketel gaat via de oranje aansluiting (EMS) zoals op deze afbeelding (niet precies hetzelfde, maar zelfde icoontjes en kleuren) [Afbeelding]

Heeft iemand een soortgelijk issue gehad, danwel tip om dit werkend te krijgen?
Staat heating op: heating? (en dus niet op off)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1W6rpQ2aWbxbBYv0OMqBgloGVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJAAaD3oYsx9KtzdK9iOXVle.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Lucky_me schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:08:
Nee, de Lisa wordt niet oranje. Lisa meet rond de 20 graden en heb hem op 30 ingesteld om zeker te zijn van warmtevraag, maar effectief gebeurt er dan niks. Vermoedelijk wordt hij oranje (en/of vlammetje icon aan) zodra Adam signaal terugkrijgt van de Opentherm module?
Om te checken waar het fout kan zitten, heb ik even mijn ADAM van stroom gehaald (wel aan de ketel aangesloten gelaten) en toen op een LISA de temperatuur verhoogd. Dit om te checken of desondanks de cirkel op oranje gaat. Dat gebeurt dus NIET. Dus, je hebt denk ik gelijk; alleen als er succesvol gecommuniceerd wordt met de ADAM gaat de LISA op oranje. Bij mij sprong LISA ook terug naar de oude temperatuur. Verhogen ging überhaupt niet. Blijft hij bij jou wel op 30 staan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky_me
Modus staat inderdaad op "heating" (ik vond wel dat ik de handleiding moest volgen alvorens hulp in te schakelen hier :-D),

Over Lisa; ik denk niet dat het ertoe doet, maar toch voor de duidelijkheid;
Als ik de temperatuur verhoog (gewoon handmatig instellen ipv een ingesteld schema), dan knippert hij even oranje/rood aan de onderkant, maar dat lijkt me meer bedienings interactie.

En ja, als ik de temparatuur vraag verhoog dan zie je de gevraagde ingestelde temparatuur blijvend onder de streep terugkomen (boven de streep zie ik dan de meet temperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky_me
Toch is er wel iets van feedback, behalve dat de ketel niet aanslaat. Namelijk via de grafiek van Plugwise web interface

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Du42hbrCOgsszJp6neVmN4iIS5k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gBtVoxxH4uL22u0vsZic04Uw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Dan lijkt "de Plugwise zijde" in orde. Wat dus overblijft is de communicatie tussen Adam en de Opentherm Convertor en tussen de OTC en de CV.

Moet daar een voeding op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky_me
Het lijkt opgelost te zijn. I tried "turning it off and on again", heating mode eerst op "off" gezet, opgeslagen en daarna weer aangezet en opgeslagen. Lisa werd nu oranje in de app. Niet veel later is de ketel aangesprongen. Desalnietemin; super dank voor je hulp en meedenken @Eternity_rules !

BTW; de opentherm converter heeft geen eigen voeding, hij wordt vanuit de ketel zelf gevoed. Ik geloof 24V als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Fijn man!

Graag gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
PS
Wil je svp even blijven kijken naar eventuele overshoot. Ik heb twee Adam's. De ene die Toms aanstuurt regelt prima. De andere regelt vloerverwarming. Die laat de temperatuur voorbij de ingestelde temperatuur gaan alvorens uit te schakelen. Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

[ Voor 5% gewijzigd door Eternity_rules op 06-11-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-10 12:42
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen Adam en de Smile van Anna?
Wij hebben in de woonkamer een thermostaat aan de muur hangen waarmee we de temperatuur regelen (d.m.v. vloerverwarming). In andere ruimtes hangen radiatoren waar we verder nooit aanzitten en die eigenlijk altijd uit staan. Het gaat ons puur om de woonkamer.
Kunnen we de huidige thermostaat aan de muur laten hangen en boven een Adam plaatsen? Of moet de thermostaat van de muur voor een Anna + Smile?

Ons voornaamste doel is in de woonkamer de vloerverwarming via Home Assistant of andere app te kunnen bedienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
De Anna (plus de Smile die tussen de Anna en de CV-ketel zit) is een enkele thermostaat. De Smile zet de CV-ketel aan/uit op basis van de warmtevraag die op basis van de instellingen van de Anna wordt bepaald.

De Adam, eigenlijk een Smile met meer functionaliteit, kan met meerdere thermostaten verbonden worden, zowel draadloos (meerdere) and bedraad (1 enkele Anna met Smile), en met de CV-ketel.

Je kunt dus een Adam kopen en dan in de woonkamer een Lisa of een Jip plaatsen, of een Anna. Je moet dan wel de Adam de mogelijkheid geven om de vloerverwarming te kunnen regelen, met Floors of met een Plug waarmee de Adam de vloerpomp uit/aan kan zetten. Verder heb je in elke kamer waarin je de temperatuur wilt regelen een Lisa of Jip nodig, samen met 1 of meerdere Tom's, 1 Tom per radiator.
Op basis van de totale warmtevraag zet de Adam de CV-ketel aan/uit, daarnaast regelt de Adam, via besturing van de Tom's/Floor's/Plug de verwarming per ruimte.

Wanneer je alleen de woonkamer wilt verwarmen dan kun je prima uit de voeten met een Anna.

[ Voor 4% gewijzigd door bouwew op 09-11-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-10 12:42
Helder! Bedankt voor de uitleg.

Zou een Adam mogelijk ook werken met de huidige thermostaat die al gemonteerd is? Dan zou er vrij weinig hoeven te veranderen in huis, enkel de Adam bij de CV monteren. Of is dit wishful thinking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-10 12:31
In de woonkamer zou als de thermostaat een opentherm thermostaat is deze nog gebruikt kunnen worden als input naar de Adam ipv Lisa of Jip

Ik zou niet in elke kamer ook een thermometer(Jip) of interface + thermometer? (Lisa) hangen.
De Tom meet ook temperatuur, naast je radiator weliswaar, maar voor veel kamers lijkt me dat voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Je kunt ook een losse Adam HA nemen zoals tweedebas aangeeft. Dit staat er op de Plugwise website: "Maak dan je bestaande OpenTherm-thermostaat slim met de Plugwise Adam".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 17:55
Hey iedereen, ben aan het denken om adam ha met 2 tom's aan te schaffen (en misschien op termijn verder uit te breiden) nu lees ik hier toch ook wel wat negatieve dingen en vroeg me af wat de huidige stand van zaken is ivm plugwise. Is het ondertussen redelijk stabiel of zijn er toch nog veel eigenaardigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Zeker zijn er eigenaardigheden,. het grootste probleem is de helpdesk of eigenlijk het falen hiervan.
Als je gelukt hebt en alles werkt in 1 x is het een prima systeem, indien je problemen hebt of later krijgt hoef je van de helpdesk weinig tot niets te verwachten.

Mocht je iets nieuws kopen en het werkt niet moet je de winkel mailen indien de helpdesk niet reageert, die neemt dan contact op met plugwise en ineens krijg je een reactie.

Mocht je echt plugwise willen kan je er wel een poging aan wagen, anders zou ik echt een ander systeen aanraden.

Je ziet dit ook terug in de topics, indien er iets te verkopen valt is @Plugwise aanwezig, bij problemen zijn ze er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
Wat zijn de alternatieven? Evohome vind ik redelijk duur en vindt het wel fijn dat ik mijn bestaande thermostaat kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Zelf gebruik ik twee ADAM's (heb twee cv ketels) en een serie LISA's, PLUG's en TOM's. Ben er tevreden over. Voor mij was doorslaggevend dat het 'off the grid' werkt als autonoom systeem en dat de verschillende gebruikers een fysieke mogelijkheid hebben om de temperatuur per zone in te stellen. Dat is gelukt.

Sluit mij wel aan bij mening over de bedroevende kwaliteit van de helpdesk. Antwoord is vaak nutteloos, of een copy/paste van iets irrelevants.

Dat is jammer; ik gun PLUGWISE een goede toekomst Helaas is de aandacht meer op omzet dan op tevredenheid gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
Eternity_rules schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:51:
Zelf gebruik ik twee ADAM's (heb twee cv ketels) en een serie LISA's, PLUG's en TOM's. Ben er tevreden over. Voor mij was doorslaggevend dat het 'off the grid' werkt als autonoom systeem en dat de verschillende gebruikers een fysieke mogelijkheid hebben om de temperatuur per zone in te stellen. Dat is gelukt.

Sluit mij wel aan bij mening over de bedroevende kwaliteit van de helpdesk. Antwoord is vaak nutteloos, of een copy/paste van iets irrelevants.

Dat is jammer; ik gun PLUGWISE een goede toekomst Helaas is de aandacht meer op omzet dan op tevredenheid gericht.
De redenen die je aangeeft zijn ook diegene waarom ik voor dit systeem zou gaan en niet voor een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
sompie1 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:27:
Wat zijn de alternatieven? Evohome vind ik redelijk duur en vindt het wel fijn dat ik mijn bestaande thermostaat kan houden.
Ik weet niet wat je bestaande thermostaat is?
Bij amazon.de kost evohome behoorlijk wat minder dan in nederland, goedkoper zelfs dan plugwise
4 evohome thermostaatknoppen voor 209 euro bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Eternity_rules schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:51:

Dat had ik ook altijd, ik gebruikte plugwise vanaf dag 1 (source etc) en ben zelfs nog p1 tester geweest voor hun. maar een bedrijf valt of staat met hun helpdesk........

Om eerlijk te zijn is er niemand meer in mijn omgeving die hun adam,/tom etc gebruikt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
akatar schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:19:
[...]

Ik weet niet wat je bestaande thermostaat is?
Bij amazon.de kost evohome behoorlijk wat minder dan in nederland, goedkoper zelfs dan plugwise
4 evohome thermostaatknoppen voor 209 euro bv
Ik heb een systeem met 2 thermostaten 1 modulerende die de vloerverwarming aanstuurt maar eigenlijk op een vaste temperatuur staat (1 open verdiep) en 1 aan/uit thermostaat die de radiatoren aanstuurt op het 1ste verdiep (en toekomsting 2de verdiep)
Als de aan/uit thermostaat vraagt gaat de ketel een 3 wegkraan aansturen zodat de warmte naar boven wordt gestuurd.
(opstelling: https://downloads.acv.com...eKompaktHREeco-09-web.pdf pagina 10)
Wat ik vooral wil verbeteren/automatiseren zijn de radiatoren.
Ik heb momenteel de aan/uit thermostaat in een bureau ruimte staan die 2 kamers aanstuurt:
- badkamer
- bureau
Nu wordt de bureauruimte elke ochtend mee verwarmd wanneer we eigenlijk alleen de warmte willen in de badkamer en andersom wanneer ik thuis werk wordt de badkamer verwarmt.

Hiervoor zoek ik dus een goede oplossing en de adam leek op papier een mooie oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Is de modulerende thermostaat een OpenTherm type? Dan kun je die met de Adam blijven gebruiken. De kamers kun je dan met 2 Tom's doen en evt daarbij 2 Jip's of Lisa's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
De modulerende is inderdaad opentherm maar zoals ik het nu zie zou ik alleen de 2de thermostaat vervangen want de modulerende staat eigenlijk altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Met de modulerende aan de Adam kan je die ook via de Plugwise App of Home Assistant uitlezen/besturen.

De aan/uit thermostaat, is die ook verbonden met de CV-ketel? Of juist niet?
Wacht, je hebt een link bijgesloten...

[ Voor 9% gewijzigd door bouwew op 17-11-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
de aan uit is ook aangesloten en zorgt er voor dat de ketel een 3-weg kraan aanstuurt dus die is nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Ik denk niet dat de Adam geschikt is voor een 2-kringen systeem. Voor zover ik weet is het Adam-systeem bedoeld voor 1 kring met alle verwarmingselementen parallel geschakeld (evt. met een extra hulp-pomp voor het vloercircuit). Met de Tom/Floor-knoppen wordt dan elke lus afzonderlijk open of dicht gezet op basis van de warmtevraag voor elke lus/(deel)ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
Volgens plugwise zelf zou het wel lukken. Alleen twijfel ik momenteel aan de kwaliteit van plugwise zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Mijn systeem draait al jaren zonder problemen. Ik heb een simpel systeem die de woonkamer en de badkamer verwarmt. De vermelde problemen in dit topic hebben naar mijn idee ook te maken met verwachtingen die wat te hoog zijn gesteld en waar prima omheen valt te werken. Of die te maken hebben met de beperkingen van de installatie zelf. Mijn systeem gaat pendelen wanneer alleen de badkamer wordt verwarmd, dat komt doordat er daar maar 1 radiator hangt die te klein is om 20° verschil tussen in en uitlaat te veroorzaken, daar kan Plugwise niks aan veranderen/verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Je kunt de Plugwise producten ook via gespecialiseerde webshops kopen, deze kunnen je ook gerichte adviezen geven, op basis van hun eigen, praktische ervaringen. Misschien nog wel beter dan Plugwise zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door bouwew op 17-11-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdewildt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-10 20:10
Ik heb vloerverwarming en zou graag e.e.a. smart gaan maken, dit omdat bijna alles in huis al bijna smart is behalve de verwarming ;) Heb een Intergas Xtreme 36 ketel, daarnaast hangt er in elke kamer een Honeywell Round Modulation thermostaat. Boven op zolder zit een Honeywell HCE20 zoneregeling voor de kamers op eerste verdieping en de zolder. Beneden staat ook een Honeywell HCE20 voor de gehele benedenverdieping.
De zones beneden staan standaard open dus hoeft niet met een ''Koen'' aangestuurd te worden. Heb de zones 'garage'' dichtgedraaid dus die hoeven niet aangestuurd te worden.

Ik kan beneden dus oplossen met een Adam of een Anna thermostaat. Wat zouden jullie adviseren?

Daarnaast twijfel ik of ik boven waar er dus wel verschillende kamers en zones zijn het overal smart moet gaan maken. Of bijvoorbeeld alleen de badkamer. Hoe zou ik dat het beste kunnen oplossen?

Alvast bedankt voor jullie advies.

• bouwew
Zit er een extra pomp in je vloer-circuit? Die zou je met een Plug kunnen schakelen, daarvoor zit er een speciale functie in de Plugwise software. Dit werkt alleen met een Adam.
En dan zou je de kamers boven met Tom's en Lisa's/Jip's kunnen uitrusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MVANECK
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-05-2022
Heb Plugwise inmiddels enkele jaren in gebruik in combinatie met Toon (Opentherm kamerthermostaat) en diverse Tom's .
Adam stuurt de warmtepomp aan/uit en de terugkoppeling van de setpoints gaat perfect via Homey naar Toon. Stroomschema wordt via Adam geregeld (niet via Toon).

Vloerverwarming wordt geregeld door een Plug op de pomp. In de zomer draait die iedere 24 uur automatisch een uurtje om vastlopers te voorkomen.

Iedere ruimte heeft zijn eigen temp profiel en de warmtepomp krijgt alle ruimtes warm (waar het nodig is). IVM pendelen heb ik wel een 100L buffer in de waterzijdige installatie zitten.
Prima tevreden over batterij verbruik en de stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky_me
Inmiddels redelijk tevreden over mijn setup

- Nefit Proline ketel
- Opentherm converter
- Adam
- 2x Lisa
- 6x Tom
- geen last van overshoot (@Eternity_rules)

Echter heb ik problemen met 2 Tom knoppen. Zie screenshot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQKRtRFKaPcsUWNyVVv8c9qZK4I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jSrrPcF7bVl9n7tWPyZGA7fS.png?f=user_large

De ene Tom geeft in zijn geheel geen temperatuur aan, de andere Tom geeft een idioot lage temperatuur aan die niet klopt. Naar aanleiding hiervan e.a. via de API uit zitten lezen op http://192.168.1.153/core/appliances

In de XML zie ik verschillende logpoints voorbij komen, het gekke is dat sommige logpoints gewoon gemaakt worden, terwijl andere niet door lijken te komen. Ik heb beide knoppen nu al 24 uur aangesloten.

In de logpoints krijg ik het volgende:

Tom recreatieruimte (met adapter):
Software version 2020-11-04T01:00:00+01:00

Volgende metrics worden niet bijgewerkt:
  • temperature_difference
  • temperature_offset
  • temperature
  • thermostat
Deze wel:
  • valve_position
  • temperat
  • uncorrected_temperature
Tom badkamer (batterij)
Software version 2020-11-04T01:00:00+01:00

Volgende metrics worden niet bijgewerkt:
  • temperature_difference
  • temperature offset
  • thermostat
  • valve position
  • battery
Volgende wel:
  • uncorrected_temperature
  • temperature
Het gekke is dus dat dit ook nog eens verschilt per knop. Knoppen gewoon stuk? Of toch een software dingetje (maar hoe dan op te lossen)? Ik heb beide knoppen geprobeert te resetten (lang indrukken totdat hij niet meer rood knippert), maar maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Zijn de Tom's op batterij of usb gevoed?

Wat je zou kunnen doen, is een werkende Tom even wisselen waar de andere niet werkt. Dan weet je of het de Tom is, of aan de verbinding ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky_me
1 is baterij, de ander op adapter. Verbinding is het niet, omdat ik al eerder problemen met deze 2 knoppen had, en toen maar even opzij heb gelegd. Op dezelfde plekken draaien nu andere Tom's die het nu wel goed doen. Ook is de afstand tot een andere zigbee router juist optimaal (die met batterij is hemelsbreed 1 meter van Adam verwijderd met slechts een kalksteen muur ertussen). Die met adapter is wat verder (hemelsbreed 6m op dezelfde verdieping tot een andere tom (met adapter) en 5 meter tot Adam begane grond), dus dat kan het probleem m.i. niet zijn. Ik heb radiostrength op maximaal geconfigureerd voor beiden, wat verder geen verschil maakt.

Gekke is dat de genoemde niet bijgewerkte metrics van enkele dagen terug dateren (moment van installatie?), terwijl andere metrics gewoon periodiek worden bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pay-per-Note
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-12-2021
Goedenavond,

Vorige week plugwise Adam en Lisa geïnstalleerd. Het werkte allemaal naar behoren. Ketel sloeg aan wanneer de temperatuur te laag was, ging uit wanneer de gewenste temperatuur bereikt was. Top.

Echter, een paar dagen verder.. de ketel uit én de gewenste temperatuur is nog lang niet bereikt.

Nu wil ik Lisa opnieuw zoeken en weer aan de zone toewijzen, maar Adam vind Lisa niet.

Lisa geeft notabene ook niet het icoon aan dat ze geen WiFi heeft. Terwijl ze niet in de indeling van de Adam zit.

Heeft iemand een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Lisa heeft geen wifi maar zigbee
Als je in de webinterface kijkt van de Adam, staat de lisa nog in de lijst/juiste zone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pay-per-Note
@akatar Dankjewel voor je reactie.

Lisa staat niet meer bij de indeling. Niet in een zone, niet als los apparaat om in een zone te plaatsen.

Wil de Lisa dus opnieuw toevoegen, maar dat lukt niet, want de Adam vind de Lisa niet met het koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@Pay-per-Note Ik denk dat je de lisa moet resetten en evt de adam zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
verwijder Lisa uit het netwerk
• Druk de knop op de achterkant 3
seconden in en laat los.
• Druk binnen 1 seconde opnieuw de
knop 3 seconden in en laat los.
• Druk binnen 1 seconde de knop 10
seconden in en laat los.
Nadat je de knop hebt losgelaten, brandt de
LED 5 seconde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pay-per-Note
@akatar Dit heb ik zojuist uitgevoerd.

Nu geeft Lisa het WiFi teken met een streep erdoorheen aan.

En bij Adam brandt de middelste continu en knippert het WiFi lampje.

Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pay-per-Note
Toevoeging: na een reset van de Adam, op dezelfde manier als jij omschreef voor de Lisa.

Brandt nu alleen nog het middelste lampje continu en de andere 2 zijn uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Is adam dmv lan of wifi verbonden met je netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Als het via wifi is, moet je deze opnieuw instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pay-per-Note
@akatar Via WiFi inderdaad.

Nu wil ik dat dus opnieuw instellen.

Ik zet Adam in aanmeldmodus (door 5 seconden op de zwarte knop te drukken).

Ik zie de WiFi van Adam; smile_X

Ik verbind ermee, door het ID als wachtwoord in te voeren. Dit lukt.

Vervolgens ga ik naar de webinterface van Adam. Dmv het ip adres dat ze opgeven, echter dit werkt dan niet. De pagina blijft eeuwig laden.

Terwijl ik nog steeds verbonden ben met de WiFi van de Adam zelf (smile_x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pay-per-Note
Het laatste van wat ik zeg klopt niet: ik ga naar het ip adres van Adam.

Hierin moet ik verbonden zijn met het WiFi netwerk waarmee Adam ook verbonden is.

Dit ben ik.

Vervolgens zou er gevraagd moeten worden om in te loggen met smile en het ID.

Echter, hier blijft hij dus eeuwig laden en de pop-up verschijnt niet.

Terwijl dit eerder wel het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Porbeer eens een lan kabel aan te sluiten op de adam, dit werkt net even makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Dan moet je wel even kijken in je router welk ip adres hij gekregen heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pay-per-Note
@akatar Dank voor je hulp. Hebben hem via de Kabel aangesloten, blijft weer hangen bij het registreren van het apparaat/ID.

Nog tips?

[ Voor 16% gewijzigd door Pay-per-Note op 24-11-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pay-per-Note
Iemand nog aanbevelingen voor een andere optie? Eentje met een klantenservice die wel gratis en goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Als je kiest voor plugwise kies je (waarschijnlijk) ook dat zij je data gebruiken/verkopen. dit was bij hun source software ook namelijk het geval:
https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=39&t=1872

Ik heb zelfs meegemaakt dat opties die je had ineens waren verdwenen en dat je die mocht terug kopen
https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=39&t=9231

Een andere optie zou honeywell evohome zijn, die heb ik hier nu draaien in een multi zone omgeving (de plugwise adam etc ook de deur uit geschopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
4 x honeywell kraan bij amazon.de voor 210 euro (nu 169 euro)

[ Voor 12% gewijzigd door akatar op 25-11-2021 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pay-per-Note
@akatar Dankjewel voor je suggestie, ga mij hier eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
GEZOCHT: is er hier iemand met een Adam gekoppeld aan een Elga of een ander type warmtepomp, die de koeling-functie gebruikt?

Ik wil graag proberen de Home Assistant integratie "af te maken", dwz de koelings-/verwarmingsstatus per thermostaat correct weer te geven. Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Nu heeft plugwise weer mijn source software aangepast, de optie tot 250 modules is weg (waarschijnlijk mag ik er nu nog maar 20) en de rest van mijn opties hebben ineens een eind datum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeAfsaSy80h5luoJYmtL7a2FJCA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XBUW5HLOZPa2z9rGyUKivstE.jpg?f=user_large

@Plugwise waarom dit nu weer???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 10:04
Ik heb nu sinds een jaar de combinatie Plugwise Adam met een Elga Ace draaien.
Het systeem draait nu mooi stabiel en comfortabel.
Ons nieuwbouw huis (2018) heeft op alle verdiepingen vloerverwarming en stuur elke ruimte aan met Lisa's en de woonkamer met een Anna.

Het enige wat ik niet snap is dat de Adam aangeeft dat de Elga Ace 'ketel' of 0%, of 100% moduleert.
Dat lijkt me niet te kloppen?

Is dat iets wat iemand hier herkent? Of staat er bij mij toch iets niet goed of zelfs niet goed aangesloten?
Lijkt namelijk bijna aan/uit maar de Adam herkent wel OpenTherm als protocol?

De Adam herkent mij Elga Ace 4kw als volgt:
Ketelmerk: Remeha B.V.
Keteltype: 17.1
Jaar: Niet gespecificeerd
Installatiedatum: Niet gespecificeerd
Ketelprotocol: OpenTherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85FuFx1mAKLnB_BhAgUHiVpb5GY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QES4TnwfMqqIUmWtBgouaZ3C.jpg?f=fotoalbum_large

Bij navraag geeft Plugwise zelf aan dat het waarschijnlijk aan Remeha ligt, vandaar dat ik benieuwd ben of anderen een zelfde beeld hebben...:
Aan gaande de modulatie, dit zijn grafieken die wij uit de ketel ontvangen. Dit is dus niet hoe wij de ketel aansturen.

In de bovenste grafiek zie je een zwarte lijn met de gewenste boiler temperatuur. Dit is wat wij verzoeken aan de ketel. De ketel zelf bepaald aan de hand hiervan het stook gedrag. Al de grafiek zoals bij jou op 100% modulatie staat, dan kiest de ketel zelf ervoor om op 100% te gaan stoken.
Bij een gewenste boiler temperatuur van 35graden lijkt dit natuurlijk niet te kloppen en is mijn vermoeden dat de ketel zelf verkeerde data aan ons verstuurd. Dit kunnen wij helaas niet voor je controleren. Mogelijk kan de leverancier/fabrikant van de ketel hier toelichting op geven.

[ Voor 26% gewijzigd door ollem op 08-12-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@ollem Kan zijn dat Plugwise de modulatie niet heeft geïmplementeerd, dat heb ik ook wel bij andere systemen gezien, dat de modulatie slechts 2 waarden kent.

Gebruik jij de koelings-functie? Zie mijn vraag van 1 dec '21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
@bouwew ik heb de koelfunctie wel geactiveerd (bijgekocht) maar afgelopen zomer niet gebruikt.
(zie de instellingen dus wel maar er was geen reden deze zomer om de elga actief op koelen te zetten)
Maar kan dus wellicht helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@ollem Dat zou ik op prijs stellen :)
Hoe kunnen we dit het eenvoudigst handen en voeten geven?
Heb je een github-account? Of zit je op Discord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-10 21:29
akatar schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:52:
Als je kiest voor plugwise kies je (waarschijnlijk) ook dat zij je data gebruiken/verkopen. dit was bij hun source software ook namelijk het geval:
https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=39&t=1872

Ik heb zelfs meegemaakt dat opties die je had ineens waren verdwenen en dat je die mocht terug kopen
https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=39&t=9231

Een andere optie zou honeywell evohome zijn, die heb ik hier nu draaien in een multi zone omgeving (de plugwise adam etc ook de deur uit geschopt)
Ik zie dat de threads die je aanhaalt vrij oud zijn. Is dit inmiddels anders? Ik heb sinds gisteren een Adam, 2x Lisa en Anna en een stel Koen voor de vloerverwarming.

Ik hoefde niet aan te melden met een account. De enige informatie ze van mij hebben zijn 4 cijfers van de postcode voor weer informatie. Ik heb ook het vinkje aangezet dat ik niks aan informatie wil delen.

Zover werkt het prima maar het systeem gaat pas optimaal functioneren na een tijdje begrijp ik.

Enige waar ik tegenaan loop is dat ik de HTML interface niet kan gebruiken op een PC. Als ik naar het directe IP ga van de Adam dan moet ik inloggen maar geen idee waarmee. Als ik naar de connect.plugwise URL ga en het ID van de Adam invul gebeurt er niks.

Verder prima tevreden. Heb het met name aangeschaft omdat ik het met deze gasprijzen zonde vond om hele woning te verwarmen als ik alleen maar in m'n werkkamer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
Kasper1985 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:13:
[...]

Als ik naar het directe IP ga van de Adam dan moet ik inloggen maar geen idee waarmee. Als ik naar de connect.plugwise URL ga en het ID van de Adam invul gebeurt er niks.
Gebruik als userid 'smile' en dan als password het ID van de Plugwise Adam en/of Anna

(in combinatie met de Adam kun je overigens niet heel veel meer instellen aan de Anna, maar de verlichte display is wel handiger voor in de woonkamer :-) )

[ Voor 17% gewijzigd door ollem op 10-12-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
ollem schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:04:
[...]

Gebruik als userid 'smile' en dan als password het ID van de Plugwise Adam en/of Anna

(in combinatie met de Adam kun je overigens niet heel veel meer instellen aan de Anna, maar de verlichte display is wel handiger voor in de woonkamer :-) )
Yes had het inmiddels gevonden. Maar stond verborgen in de FAQ.

Dankjewel.

Wat is aan te raden voor vloerverwaming voor de aanvoer temp. instelling? Ik lees veel online hierover maar volgens mij gaan ze dan uit van een goed geisoleerd nieuwbouw huis. Ik heb een 1960 woning die dus belabberd geisoleerd is maar wel volledig vloer verwarming is uitgerust 8)7

Is het dan toch goed om de temp. op 50-60 in te stellen ipv lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Heb je ergens nog een radiator in huis?

De aanvoer Temperatuur vanaf de ketel, wat je instelt op je ketel en/of in A'dam kan bijvoorbeeld 65 graden zijn, maar op de voetpomp zit (meestal) weer een thermostaatkraan die maximaal (bijvoorbeeld) 40 doorlaat.

Ik stuur 40 graden vanaf de ketel, dan gaat er circa 30 graden de vloer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Kasper1985 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:13:
[...]

Ik zie dat de threads die je aanhaalt vrij oud zijn. Is dit inmiddels anders? Ik heb sinds gisteren een Adam, 2x Lisa en Anna en een stel Koen voor de vloerverwarming.

Ik hoefde niet aan te melden met een account. De enige informatie ze van mij hebben zijn 4 cijfers van de postcode voor weer informatie. Ik heb ook het vinkje aangezet dat ik niks aan informatie wil delen.

Zover werkt het prima maar het systeem gaat pas optimaal functioneren na een tijdje begrijp ik.

Enige waar ik tegenaan loop is dat ik de HTML interface niet kan gebruiken op een PC. Als ik naar het directe IP ga van de Adam dan moet ik inloggen maar geen idee waarmee. Als ik naar de connect.plugwise URL ga en het ID van de Adam invul gebeurt er niks.

Verder prima tevreden. Heb het met name aangeschaft omdat ik het met deze gasprijzen zonde vond om hele woning te verwarmen als ik alleen maar in m'n werkkamer zit.
Volgens mij, ik gebruik het niet meer, als je aanvinkt voor de app buitenshuis gebruiken geef je automatisch akkoord voor gegevens delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Ik herken niets in het data delen verhaal. Heb ook niets moeten aanvinken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Eternity_rules schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:31:
Heb je ergens nog een radiator in huis?

De aanvoer Temperatuur vanaf de ketel, wat je instelt op je ketel en/of in A'dam kan bijvoorbeeld 65 graden zijn, maar op de voetpomp zit (meestal) weer een thermostaatkraan die maximaal (bijvoorbeeld) 40 doorlaat.

Ik stuur 40 graden vanaf de ketel, dan gaat er circa 30 graden de vloer in.
In de badkamer zit een enkele (design) radiator. Die wordt loei heet. Maar een kamer opwarmen duurt echt uren. Logisch natuurlijk met tegels. Maar vraag me dus wel af hoe ik dit nou het beste instel. Hoe moet ik het interpreteren? Als ik bijvoorbeeld instel als schema: kantoor om 9 uur 20 graden. Begint de Adam dan om 9 uur de ketel opdracht te geven te verwarmen? Want ik lees ook iets over voorverwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eternity_rules
Mijn woonkamer doet ivm vloerverwarming een uur of twee over 0.5 graad verhogen. Dus, ik heb de koud/warm verschillen beperkt. In de nacht 19,5 en overdag 20 en in de avond 20,5.

Dat werkt voor mij prima. Ook ik heb 1 radiator. Deze staat altijd 100% open.

Als jouw radiator snikheet wordt, gaat dat hete water ook naar de vloerverwarming pomp. Die knijpt de thermostaat. Kijk eens waar die op is ingesteld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Eternity_rules schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:14:
Ik herken niets in het data delen verhaal. Heb ook niets moeten aanvinken oid.
Het kan zijn dat dit inmiddels veranderd is, op een gegeven moment valt het ook niet meer uit te leggen dat je de data van (betaalde) gebruikers verkoopt eeh gebruikt, bedoel ik natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Eh, nog steeds. zie bijlage. voor gebruik buitenshuis moet je dit aanvinken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSshZ811RMZXAEF0Q_bN9Lf1nZc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oliIItNVVzb9nyhfVE03elyM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ja die had ik wel gezien. Maar heb geen interesse in gebruik buitenshuis. Dat heeft niks te maken met plugwise of het verkopen van data (al is dat ook fout). Maar meer met de security kant ervan. Die vertrouw ik ook niet zomaar.

Dankjewel voor de tips mbt instellingen. Ik ga even verder experimenteren
Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste