Ik heb nu sinds een jaar de combinatie Plugwise Adam met een Elga Ace draaien.
Het systeem draait nu mooi stabiel en comfortabel.
Ons nieuwbouw huis (2018) heeft op alle verdiepingen vloerverwarming en stuur elke ruimte aan met Lisa's en de woonkamer met een Anna.
Het enige wat ik niet snap is dat de Adam aangeeft dat de Elga Ace 'ketel' of 0%, of 100% moduleert.
Dat lijkt me niet te kloppen?
Is dat iets wat iemand hier herkent? Of staat er bij mij toch iets niet goed of zelfs niet goed aangesloten?
Lijkt namelijk bijna aan/uit maar de Adam herkent wel OpenTherm als protocol?
De Adam herkent mij Elga Ace 4kw als volgt:
Ketelmerk: Remeha B.V.
Keteltype: 17.1
Jaar: Niet gespecificeerd
Installatiedatum: Niet gespecificeerd
Ketelprotocol: OpenTherm
Bij navraag geeft Plugwise zelf aan dat het waarschijnlijk aan Remeha ligt, vandaar dat ik benieuwd ben of anderen een zelfde beeld hebben...:
Aan gaande de modulatie, dit zijn grafieken die wij uit de ketel ontvangen. Dit is dus niet hoe wij de ketel aansturen.
In de bovenste grafiek zie je een zwarte lijn met de gewenste boiler temperatuur. Dit is wat wij verzoeken aan de ketel. De ketel zelf bepaald aan de hand hiervan het stook gedrag. Al de grafiek zoals bij jou op 100% modulatie staat, dan kiest de ketel zelf ervoor om op 100% te gaan stoken.
Bij een gewenste boiler temperatuur van 35graden lijkt dit natuurlijk niet te kloppen en is mijn vermoeden dat de ketel zelf verkeerde data aan ons verstuurd. Dit kunnen wij helaas niet voor je controleren. Mogelijk kan de leverancier/fabrikant van de ketel hier toelichting op geven.
[
Voor 26% gewijzigd door
ollem op 08-12-2021 10:21
]