Even een paar vraagjes om te zien of mijn gedachten juist zijn.
In onze toekomstige woning wil ik met Plugwise de verwarming gaan aansturen. De woning moet nog verbouwd worden, waarbij we op de begane grond vloerverwarming laten aanleggen (10 of 11 groepen...).
Hiervan zijn 8 of 9 groepen woonkamer + keuken (1 ruimte, zone A).
De overige 2 groepen zijn een werk-/hobbykamer die apart verwarmd moet kunnen worden (zone B ).
Daarnaast is er nog een badkamer waar watergedragen vloerverwarming komt (1 groep, zone C). De vloerverwarmingsverdeler met aansturing komt in een naastgelegen ruimte, alleen de thermostaat komt in de badkamer zelf te hangen.
Verder hangen op 4 kamers nog radiatoren en overweeg ik nog wat een tweetal losse radiatoren in de bijkeuken en in de werkkamer (zone B ) omdat die in een uitbouw zit.
De ketel + vloerverwarmingsverdeler komen in de bijkeuken. De ketel wordt trouwens nog vervangen (Intergas Xtreme 36 CW5 komt daar).
De bijkeuken zelf hoeft niet heel warm te zijn, en zal vanwege de verdeler en alle slangen door de vloer sowieso nooit koud zijn (denk ik). De radiator die ik daar nog wel laat hangen is om jassen/schoenen te drogen en/of de bijkeuken extra te verwarmen bij hele koude dagen. Ik weet nog niet of het nodig is, maar als het niet bevalt dop ik de leidingen af en gaat de radiator naar de stort. Het is direct naast de ketel dus kost weinig moeite om later te verwijderen.
Mijn idee is om dit aan te schaffen:
- Adam tbv aansturing geheel
- Koen-8 voor zone A, Koen-2 voor zone B
- 2x Aqara-plug voor zone A en B (dus aanzetten Koen)
- 2x Lisa voor zone A en B (meten temperatuur + lokaal in kunnen stellen zonder de app)
- Tom + Aqara-plug + Lisa voor zone C (Lisa om in de badkamer te meten, Tom om de leiding open te zetten en Aqara om de pomp op de verdeler aan te zetten)
- 4 tot 6x Tom voor de overige radiatoren, die ik dan per ruimte koppel. In de ruimtes met maar 1 radiator fungeert Tom ook als temperatuursensor, bediening is dan via de app. Eventueel kan ik in die ruimtes op termijn nog een Lisa ophangen als lokale bediening nodig blijkt te zijn.
1. Klopt het dat ik alles met Lisa's doe en niet nog ergens in het systeem een Anna nodig heb?
2. Kan Lisa voldoende tegen vochtige ruimtes (badkamer)?
3. Is Koen niets anders dan een stel simpele motortjes, een paar kabels en een soort veredelde kroonsteentjes? Ik begreep dat uit reviews en in dat geval koop ik liever los wat motortjes en knoop ik het zelf wel aan elkaar
4. Is mijn lijstje met onderdelen zo compleet, of ben ik nog iets vergeten?