Vandaag dus Jelle van Plugwise over de vloer gehad. 2 uur zitten aanpassen, bekabelen testen, instellen etc.
De Adam Zigbee stick is gewoon zwak, te zwak. Dat had niet zo moeten zijn en wordt ook beaamd. Daar kan nu niks aan worden gedaan. Die sticks zitten nu in de hardware omdat er even geleden een keuze gemaakt moest worden qua componenten.
Dat de Adam het niet red als router wordt niet beschreven in de handleiding die R&D heeft opgezet. Dit is echter wel info die je mee moet nemen in het opzetten. Je moet echt Routers aanleggen.
Jelle installeerde dan ook meteen een Aqara naast de Adam. Deze geef je categorie router en je blokkeerd het aan/uit schakelen.
Op zolder een knop als router aangesloten met verlengde kabel. Deze had Jelle bij in zn rol als troubleshooter en zijn voor euros te koop.
Op de eerste verdieping in de badkamer kast ook een Aqara neergezet. Zelfde verhaal als nr 1.
Op een slaapkamer aan de andere zijde ook een Tom als router neergezet. Dit kost me nu een wcd in de kinderkamer. Ik heb echt een hekel aan kabels over de plint dus dit gaat niet zo blijven maar om te testen, vooruit, voor nu mag het even.
Andere kant van muurtje een Tom als SED. Dat moet goed werken zegt Jelle.
Helaas was deze SED binnen een uur verloren...
Afijn, even zo gelaten, misschien moest het Zigbee netwerk zn weg vinden. Even later zone verwijderd en weer toegevoegd en de rest van de middag verbinding gehad met deze tom SED
>opm> Tom SED communiceerd zon 3a4 x per uur met adam om de temp door te geven. Kalibreren duurt echt lang, je zit minuten lang te wachten. Tom router gaat instant kaliberen als je er om vraagt.
>>Het rammelen van de Tom, de ratel als hij naar 100% open gaat. Dit hoort niet en doen ze allemaal. Jelle snapt niet waarom en neemt deze opmerking mee terug.
Dit is gewoon vervelend en eigelijk een no-go. Herkend iemand dit?
zie video:
YouTube: Plugwise Tom strange sound?
>> Eén Tom weigerde compleet dienst, geen idee waarom. Deze wisselde Jelle om.
>!!> Puntje van aandacht in mijn installatie: De adam heeft een zwak wifi signaal. Op 5 meter, en op 2,5 meter hoog hangt een Unifi Lite AP, dat is dus het probleem niet.
Hoe kan ik dit oplossen?? Wifi G2.4 staat op 20 hz, signaal sterk, auto kanaal keuze
Ik heb deze middag twee keer een onbereikbare gateway gehad en kan dan niks meer. Radiator open en ketel aan en ik lijk er niks aan te kunnen doen. Dat is echt knap vervelend.
Gateway kwam even later vanzelf terug
Dit had ik gister ook toen ik op mn werk de temp verstelde om wat te testen. Gateway weg, ik kon niks mee en kon enkel zien wat mn gasverbruik deed om te weten of er nu gestookt wordt.
Dit herstelde pas thuis weer.
[
Voor 8% gewijzigd door
martinus83 op 27-11-2024 22:19
]