Alleen voor de verdeler boven deze:martinus83 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:07:
Je hebt dus geen by pass voor je verdeler zitten?
:strip_exif()/f/image/vYREFqMA38Tyo4Lzm0O5Dlek.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij kan het allebei, maar op de mengverdeler zit dus al een thermostaatkraan op de aanvoer. Zones op de verdeler worden immers ook op de retour geregeld.martinus83 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:07:
De actuator op de retour, ik weet niet wat beter is maar hier zit hij op aanvoer van de verdeler.
Dan vraag ik me toch af waarom die feature erop zit zonder uitleg. Alleen voor de onzuinige pompen? Overigens zegt die youtube John Visser dat hij er altijd een pompschakelaar tussen zet. Zelfs bij een Label-A pomp.martinus83 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:07:
Rondpompen is wat ik begreep altijd beter. Je behoud een gelijkmatige tempratuur, de vloer koelt natuurlijk niet overal even snel af (net als opwarmen) en je pomp gaat langer mee. Hier draait hij dus 24/7 op een matige snelheid. (setting 2, van de drie, en constant)
Zeker! Deze mengt (normaal koud) retour water met aanvoer, zodat het water wat de vloer in gaat niet boven die 40 graden komt.martinus83 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:07:
Ik begrijp dat de retour op je verdeler 60 graden wordt, er stroomt dus 60 graden water door je verdeler en je pomp staat uit.
Ik snap niet helemaal hoe die robot werkt. Ik zie een thermostaat en een maximaal aanvoer temp meter die standaard op 60 graden staat. Maar heb je deze ook afgesteld naar een tempratuur van 35-40 graden?
Ik denk dus nog steeds dat het op deze manier (alle pompen worden uitgeschakeld), alles stil komt te staan. De CV en leidingen zijn echter nog heet en dus wordt de retour leiding ook heet en stroomt het terug de verdeler in. Maar niet in de vloer (er wordt immer niks meer gepompt, en anders zou het de andere kant opgaan).
Dus dan is nog steeds de vraag of het slecht is voor de verdeler. Ik zou zeggen van niet, omdat het staal is, maar het ziet er toch niet zo fijn uit dat de retourthermostaat van de verdeler op 60 graden gemaxt wordt.
:strip_exif()/f/image/lsbA7ANSHdCqzz1yOKcdx6qY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SmpWUv2mpMtFYA7pkJZb8HJM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SPhWV8trPtFvVyVvWDjWn0lk.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/zYZUbVktS1QyhXC3kZumqRxk.png?f=user_large)