Plugwise Adam

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-07 23:57
JaymzHetfield schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:19:
Nee, jammer is dat. Daarom hoopte ik dat Adam bij een reset in het gat zou springen dat ik voor hem gemaakt had, bijvoorbeeld op Zigbee kanaal 19, en het dan beter zou gaan. Helaas niet.
Hoe lees jij de kanaal keuze van die adam uit?

Als je nog specifieke vragen hebt voor Plugwise, morgen om 10u komt er iemand bij mij thuis. Ben zelf geen it-er oid, maar kan wel vragen stellen natuurlijk. Je mag ze ook zelf komen stellen overigens >:)

[ Voor 22% gewijzigd door martinus83 op 26-11-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
martinus83 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:10:
[...]

Hoe lees jij de kanaal keuze van die adam uit?
Niet, helaas. Het was gewoon een blinde gok, hopende dat er gebruik gemaakt zou worden van de geboden frequentie-ruimte. Of dat gebeurd is kan ik niet zien. Ik zie alleen dat het niet geholpen heeft.
Als je nog specifieke vragen hebt voor Plugwise, morgen om 10u komt er iemand bij mij thuis. Ben zelf geen it-er oid, maar kan wel vragen stellen natuurlijk. Je mag ze ook zelf komen stellen overigens >:)
Wanneer komen jullie met een Thread/Matter compatible oplossing? ;)

Ben wel benieuwd wat ze tegen je gaan zeggen, voor wat betreft jouw situatie. Of ben je bang dat ze voor niks komen, nu je die Aqara plug erbij hebt gezet?

[ Voor 10% gewijzigd door JaymzHetfield op 26-11-2024 17:24 ]

Metal up your ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
JaymzHetfield schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:23:
[...]

Niet, helaas. Het was gewoon een blinde gok, hopende dat er gebruik gemaakt zou worden van de geboden frequentie-ruimte. Of dat gebeurd is kan ik niet zien. Ik zie alleen dat het niet geholpen heeft.

[...]

Wanneer komen jullie met een Thread/Matter compatible oplossing? ;)
Zal ik vragen ;-)
Ben wel benieuwd wat ze tegen je gaan zeggen, voor wat betreft jouw situatie. Of ben je bang dat ze voor niks komen, nu je die Aqara plug erbij hebt gezet?
Nog wat tests:

De (enige) Tom radiator knop (SED) zit zeker op 5 meter van de Adam af, geen beton of folie oid er tussen.

Die plug heb ik op zolder gezet op 1 meter van de Adam. Dat werkt, heb een filmpje van een kwartier waar ik de radiator 2x aan, en 2x uit zet. Knop ratelt als hij van 65 naar 100% open gaat.

Plug naar de eerste verdieping in badkamer gezet.
Dwz dat de afstand Adam-plug nu ca 4 meter is, maar dan een verdieping lager met betonen vloer er tussen.
Radiator knop reageerd nog steeds, duurt wel langer nu.

Plug naar begane grond gezet, Adam-plug is nu zeker een meter of 8 hemelsbreed met 2 vloeren er tussen., dat trekt hij niet.

Adam kan de plug, en de Tom niet bereiken.

Verder:
- Tom maakt merkbaar geluid. Tom ratelt ri 100%
- Waarom een Smile met wifi én een adam met wifi terwijl smile gewoon doorlust. Kan deze er tussen uit?

Suggestie hardware:
- Tom met knop verstelling en display uitvoeren
- In Adam tempraturen bij de scenes weergeven net als bij Anna.
- Stap over van zigbee naar matter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
Vandaag dus Jelle van Plugwise over de vloer gehad. 2 uur zitten aanpassen, bekabelen testen, instellen etc.

De Adam Zigbee stick is gewoon zwak, te zwak. Dat had niet zo moeten zijn en wordt ook beaamd. Daar kan nu niks aan worden gedaan. Die sticks zitten nu in de hardware omdat er even geleden een keuze gemaakt moest worden qua componenten.

Dat de Adam het niet red als router wordt niet beschreven in de handleiding die R&D heeft opgezet. Dit is echter wel info die je mee moet nemen in het opzetten. Je moet echt Routers aanleggen.

Jelle installeerde dan ook meteen een Aqara naast de Adam. Deze geef je categorie router en je blokkeerd het aan/uit schakelen.
Op zolder een knop als router aangesloten met verlengde kabel. Deze had Jelle bij in zn rol als troubleshooter en zijn voor euros te koop.

Op de eerste verdieping in de badkamer kast ook een Aqara neergezet. Zelfde verhaal als nr 1.
Op een slaapkamer aan de andere zijde ook een Tom als router neergezet. Dit kost me nu een wcd in de kinderkamer. Ik heb echt een hekel aan kabels over de plint dus dit gaat niet zo blijven maar om te testen, vooruit, voor nu mag het even.
Andere kant van muurtje een Tom als SED. Dat moet goed werken zegt Jelle.

Helaas was deze SED binnen een uur verloren...

Afijn, even zo gelaten, misschien moest het Zigbee netwerk zn weg vinden. Even later zone verwijderd en weer toegevoegd en de rest van de middag verbinding gehad met deze tom SED

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QTgXlxUb8_wcinpnJE_-4VhEio=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AkBvD09grBLv1EGr89yfQwI7.png?f=fotoalbum_large

>opm> Tom SED communiceerd zon 3a4 x per uur met adam om de temp door te geven. Kalibreren duurt echt lang, je zit minuten lang te wachten. Tom router gaat instant kaliberen als je er om vraagt.

>>Het rammelen van de Tom, de ratel als hij naar 100% open gaat. Dit hoort niet en doen ze allemaal. Jelle snapt niet waarom en neemt deze opmerking mee terug.
Dit is gewoon vervelend en eigelijk een no-go. Herkend iemand dit?

zie video: YouTube: Plugwise Tom strange sound?

>> Eén Tom weigerde compleet dienst, geen idee waarom. Deze wisselde Jelle om.

>!!> Puntje van aandacht in mijn installatie: De adam heeft een zwak wifi signaal. Op 5 meter, en op 2,5 meter hoog hangt een Unifi Lite AP, dat is dus het probleem niet.

Hoe kan ik dit oplossen?? Wifi G2.4 staat op 20 hz, signaal sterk, auto kanaal keuze

Ik heb deze middag twee keer een onbereikbare gateway gehad en kan dan niks meer. Radiator open en ketel aan en ik lijk er niks aan te kunnen doen. Dat is echt knap vervelend.

Gateway kwam even later vanzelf terug

Dit had ik gister ook toen ik op mn werk de temp verstelde om wat te testen. Gateway weg, ik kon niks mee en kon enkel zien wat mn gasverbruik deed om te weten of er nu gestookt wordt.
Dit herstelde pas thuis weer.

[ Voor 8% gewijzigd door martinus83 op 27-11-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-07 22:10
martinus83 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:13:
Vandaag dus Jelle van Plugwise over de vloer gehad. 2 uur zitten aanpassen, bekabelen testen, instellen etc.

Dat de Adam het niet red als router wordt niet beschreven in de handleiding die R&D heeft opgezet. Dit is echter wel info die je mee moet nemen in het opzetten. Je moet echt Routers aanleggen.

Jelle installeerde dan ook meteen een Aqara naast de Adam. Deze geef je categorie router en je blokkeerd het aan/uit schakelen.

….

>>Het rammelen van de Tom, de ratel als hij naar 100% open gaat. Dit hoort niet en doen ze allemaal. Jelle snapt niet waarom en neemt deze opmerking mee terug.
Dit is gewoon vervelend en eigelijk een no-go. Herkend iemand dit?
Dank voor je uitgebreide verslag. Handige info, vooral die Aqara plugs als router instellen.

Dat ratelende geluid naar 100% open herken ik niet. Heb 6 Toms en bij geen van allen is me dit opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artoervs
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-05 15:38
tomdh76 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:29:
Bij mij werkt combi Plugwise Adam en remeha elga ace icm intergas cv ketel vrij goed nu. Zone regeling in kamers boven met radiatoren en vloerverwarming begane grond. Nog wat aan het tweaken met alle instellingen in de Ace. Ik vroeg me af of mensen die ook de Ace hebben op de thermostaat zien dat de warmtepomp draait (dat warmtepomp icoontje?) Ik zie alleen het 'brander' icoontje alsof de CV altijd brandt terwijl ik dan ook weet dat de warmtepomp draait. En zijn er mensen die de Anna thermostaat hebben vervangen voor de remeha e-twist?
Wat toevallig, dit is precies mijn setup maar ik moet de zoneregeling nog gaan aanschaffen. Ik twijfel dus of ik de ETwist behoudt en deze koppel aan de adam met behulp van de remeha rbus gateway. Of dat ik de Anna neem, scheelt een gateway.
Hoe bevalt het? Werkt de Anna fijn met de Elga Ace?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:28
Werkt prima met de Anna. Maar ik kom eigenlijk niet aan de thermostaat. Alles gaat automatisch . Ik heb zitten kijken naar een etwist maar eigenlijk vooral om meer naar settings van de elga ace te kijken ….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
Artoervs schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:52:
[...]
Of dat ik de Anna neem, scheelt een gateway.
Is dat niet wat overpowered? Een Anna icm een Adam? Door de Adam wordt de Anna gedegradeerd naar een domme thermostaat. Als je al een Anna hebt, dan kun je prima een Adam toevoegen, maar allebeide nieuw aanschaffen lijkt me wat zonde van het geld. Je kunt beter een goede “domme” thermostaat kopen voor de plek waar nu een thermostaat hangt, b.v. Een Honeywell round modulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Torch1969 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:57:
[...]

Is dat niet wat overpowered? Een Anna icm een Adam? Door de Adam wordt de Anna gedegradeerd naar een domme thermostaat. Als je al een Anna hebt, dan kun je prima een Adam toevoegen, maar allebeide nieuw aanschaffen lijkt me wat zonde van het geld. Je kunt beter een goede “domme” thermostaat kopen voor de plek waar nu een thermostaat hangt, b.v. Een Honeywell round modulation.
Helemaal gelijk. Ik heb wel een Anna gekocht, terwijl ik al wist een Adam aan te schaffen. De Anna is niet heel veel duurder dan de Lisa dus had mijn voorkeur.

Maar een heel andere thermostaat heb ik nooit aan gedacht. De Anna is verder wel een mooi apparaatje om te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Vraag over Homey en Plugwise.

Wanneer de Adam en Anna zonder spanning hebben gestaan is de Homey de aparaten kwijt (Anna, ketel, Toms). Dat hersteld niet meer. Is hier een fix voor en een goeie workaround zonder alles opnieuw toe te hoeven voegen (en dus ook in homey flows de apparaten te moeten vervangen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
Heb hier een grafiekje Tado versus plugwise.
Tado heeft een week gedraaid, en op de 25 heb ik Plugwise geinstalleerd.

Op een vrijdag waarin iedereen van huis is, ik thuis werk maar op kantoor met een electrisch kacheltje zit.
Beide dagen smorgens een douche genomen.

Plugwise start wel echt vroeger dan Tado. Ik vraag me af hoe lerend tado nu is.
Op de 29e savonds radiatoren nog even aangeslingerd, dus bij Tado iets meer verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUf4KA1EuJ8JawpOLLScmA9IdhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWsIPUOndCyOUi6V15UmF8RC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKzSQQo0HXt2VC9SBa2kF5tYsiQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iwb6Ilkav8SbWG3y4iF81KVX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0PqRb0-4BZ3FnsKf9f0949xwQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qsn1oiSgeWaLTTCmQaliGlxz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door martinus83 op 02-12-2024 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 16:43

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik ben zeer tevreden met Plugwise. Sinds ik dit systeem heb is m'n gasverbruik behoorlijk verminderd. Gebruikte hiervoor een DIY thermostat i.c.m. home assistant, maar die kreeg ik maar niet optimaal. Plugwise moduleert m'n ketel (36/30 intergas hre cw5) super, ondanks dat ie zwaar overkill is voor m'n woonkamer (enige wat warm hoeft). Waar ik eerder wel 5kub per dag kwijt was, is dat nu 2.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
NeFoRcE schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:48:
Ik ben zeer tevreden met Plugwise. Sinds ik dit systeem heb is m'n gasverbruik behoorlijk verminderd. Gebruikte hiervoor een DIY thermostat i.c.m. home assistant, maar die kreeg ik maar niet optimaal. Plugwise moduleert m'n ketel (36/30 intergas hre cw5) super, ondanks dat ie zwaar overkill is voor m'n woonkamer (enige wat warm hoeft). Waar ik eerder wel 5kub per dag kwijt was, is dat nu 2.
Ik lees hier al een tijdje mee omdat ik interesse heb om in de toekomst ons Plugwise systeem uit te breiden van een Anna naar een zoneregeling met Adam. Het lijkt erop dat jij geen zoneregeling hebt omdat je hebt alleen over je woonkamer hebt? Ik heb zelf dus alleen een Anna, en ik zie vergelijkbaar gedrag. Vandaar dat ik ook ben gaan denken over zoneregeling voor aparte kamers op de bovenverdieping, maar gezien de wisselende reacties die ik hier regelmatig zie kijk ik het nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
NeFoRcE schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:48:
Voor enkel een woonkamer heb je niet veel nodig. Geen zone aansturing, enkel een thermostaat.

De functionaliteit van plugwise versus tado komt pas echt om te hoek kijken bij zone regeling, dus vaak vloerverwarming afschakelen en radiatoren aan. Wat doet je (overkill) ketel dan, en wat doet hij bij enkel vloerverwarming of bij alles tegelijk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 16:43

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hij leert echt goed op de een of andere manier wat nodig is om de woonkamer stabiel te krijgen qua temperatuur. Als ik naar afgelopen januari-maart kijk is de woonkamertemperatuur bijna een flatliner. Behoorlijk indrukwekkend als zeg ik het zelf. Ook gaat de ketel minder aan en uit. De ketel is overkill omdat ik in 1 dag een nieuwe moest hebben omdat de vorige, de warmtewisselaar doormidden was. Wilde daarna deze cw5 ivm stortdouche, maar wist niet dat deze ketel niet flink terug kan in vermogen. Achteraf beter de extreme 30 kunnen halen. Maja. Maar we hebben 2 dochters, nu nog heel jong en nog amper op hun kamer. Maar als dat meer wordt schroef ik er slimme thermostaatkranen aan en wordt de zone verwarming wel gebruikt. Anyway, behoorlijk tevreden dus so far!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Ik ben er wel achter dat die 5 meter max afstand voor een Tom end user, aka SED oftewel op batterijen, echt de max is dan wel niet al te ver.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-06 16:39
Even een berichtje over de Plugwise updates in Home Assistant 2024.12.0:

De climate- en bijbehorende select-entities van (alleen) de Adam zijn veranderd, deze zijn verplaatst van devices (Lisa, Tom, Jip, enz.) naar (virtuele) devices met de modelnaam ThermoZone. Hierdoor zullen zeer waarschijnlijk de namen van alle climate-entities veranderen naar de naam van de Zones zoals die zijn gedefinieerd in de Plugwise App.

Door een bugrapport in de HA github realiseerde ik me kortgeleden dat ik/we al jaren een fout hebben gemaakt bij de implementeren van de climate-entities. Die fout is in HA 2024.12.0 gecorrigeerd. De Plugwise integratie toont nu de climate-entities als zone-thermostaten, net zoals in de Plugwise App.

Mijn excuses voor het ongemak dat deze aanpassing oplevert.

[ Voor 10% gewijzigd door bouwew op 09-12-2024 15:18 . Reden: Toevoeging over namen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Ik heb sinds gisterochtend een niet gedocumenteerd icoontje in het display van één van mijn Lisa’s staan. Het is een soort spreek-wolkje links bovenin. Lijkt erop dat er een melding over iets is, maar kan nergens iets vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hsy32Zub4c8PL_EwTUcSkKqWWOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4JB9Z7eswIdpaG4LLlFalEP.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waar dit voor is (en hoe ik het weer weg krijg?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phontana
  • Nu online
Torch1969 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:13:
Ik heb sinds gisterochtend een niet gedocumenteerd icoontje in het display van één van mijn Lisa’s staan. Het is een soort spreek-wolkje links bovenin. Lijkt erop dat er een melding over iets is, maar kan nergens iets vinden.

[Afbeelding]

Iemand een idee waar dit voor is (en hoe ik het weer weg krijg?)
Bij de Anna die ik heb, is dat volgens mij de indicatie dat je ketel een melding geeft (zonder aan te geven wat die melding dan is). Heb je al gecheckt of je ketel misschien een foutmelding geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Phontana schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:29:
[...]

Bij de Anna die ik heb, is dat volgens mij de indicatie dat je ketel een melding geeft (zonder aan te geven wat die melding dan is). Heb je al gecheckt of je ketel misschien een foutmelding geeft?
Dat is een goede tip. Meteen nagekeken, maar in de Plugwise app helemaal geen notificaties of meldingen of afwijkende icoontjes. Als er iets met de ketel was, zou ik ook op de andere Lisa’s die ik heb en de hoofdthermostaat (Honeywell round modulation) een melding verwachten, maar dat was er niet. En de ketel draait gewoon zonder storing, dus zou de melding ook weer weg moeten gaan.

Ik heb de stroom maar eens van de Lisa gehaald en het icoontje is nu weg. Verder niets aan de hand dus, maar ben wel nieuwsgierig naar de betekenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phontana
  • Nu online
Torch1969 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:45:
[...]

Dat is een goede tip. Meteen nagekeken, maar in de Plugwise app helemaal geen notificaties of meldingen of afwijkende icoontjes. Als er iets met de ketel was, zou ik ook op de andere Lisa’s die ik heb en de hoofdthermostaat (Honeywell round modulation) een melding verwachten, maar dat was er niet. En de ketel draait gewoon zonder storing, dus zou de melding ook weer weg moeten gaan.

Ik heb de stroom maar eens van de Lisa gehaald en het icoontje is nu weg. Verder niets aan de hand dus, maar ben wel nieuwsgierig naar de betekenis.
Hmm ja, inderdaad, dan zou je inderdaad op alle thermostaten een melding verwachten. Misschien dan even bij Plugwise navragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torch1969
Phontana schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:01:
[...]
Misschien dan even bij Plugwise navragen?
Antwoord van Plugwise support:

Lisa vertoont in de app een tekstballon als er een notificatie in de app staat. Dit kan bijvoorbeeld een melding zijn dat de ketel een stroring heeft, of dat een Tom of Lisa een lage batterijspanning heeft.

Staat er in de Lisa een tekstballon zonder een notificatie in de app, dan heeft de Lisa een kleine bug. Onze R&D is op de hoogte van deze bug en werkt aan een oplossing. Door de Lisa uit het netwerk te halen en weer opnieuw toe te voegen wordt de tekstballon verwijderd.

Ik had dus blijkbaar last van het laatste. Een powercycle was genoeg om de tekstballon te verwijderen.

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-07 20:00
Ik heb thuis nu een Tado, maar dat werkt erg slecht icm een Atag CV, hij zet op random momenten de max temperatuur in de CV op 31 of hij zet het max vermogen op 0%.
Ik gebruik ook Domoticz voor de domotica. En in Domoticz zie ik de huidige kamertemperatuur die de Tado meet.

Nu dacht ik, ik zou de Tado kunnen loskoppelen van de CV en een Adam SA aanschaffen die zonder thermostaat werkt. En dat Domoticz dan de huidige kamertemperatuur doorstuurt naar de Adam. Maar werkt dat inderdaad zo, dat je de huidige temperatuur door kan geven aan de Adam, of kan de Adam dat alleen met plugwise temperatuur sensoren of aangesloten thermostaten?

• Torch1969
maarten_v schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:43:
Maar werkt dat inderdaad zo, dat je de huidige temperatuur door kan geven aan de Adam, of kan de Adam dat alleen met plugwise temperatuur sensoren of aangesloten thermostaten?
Dat laatste dus. Plugwise is een gesloten systeem vwb hardware die je kunt koppelen. En de Adam is geen thermostaat.

Heb je je al eens verdiept in OpenThermGateWay (OTGW)?, hoe jij de vraag stelt ben je naar zoiets op zoek. Maar lees wel goed de waarschuwingen, je hebt altijd een thermostaat nodig als PID controller. Dat is meer dan alleen een temperatuur doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
bouwew schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:16:
Even een berichtje over de Plugwise updates in Home Assistant 2024.12.0:

De climate- en bijbehorende select-entities van (alleen) de Adam zijn veranderd, deze zijn verplaatst van devices (Lisa, Tom, Jip, enz.) naar (virtuele) devices met de modelnaam ThermoZone. Hierdoor zullen zeer waarschijnlijk de namen van alle climate-entities veranderen naar de naam van de Zones zoals die zijn gedefinieerd in de Plugwise App.

Door een bugrapport in de HA github realiseerde ik me kortgeleden dat ik/we al jaren een fout hebben gemaakt bij de implementeren van de climate-entities. Die fout is in HA 2024.12.0 gecorrigeerd. De Plugwise integratie toont nu de climate-entities als zone-thermostaten, net zoals in de Plugwise App.

Mijn excuses voor het ongemak dat deze aanpassing oplevert.
Ik ben blij dat ik dit bericht tegenkwam. Ik dacht even dat ik gek geworden was na de update naar HA2024.12.5. Ik zie nu inderdaad andere entities met ThermoZone. Enige wat mij opvalt is dat van de Plugwise Tom's die ik op batterij heb draaien nu geen batterij status (percentage) meer weergeven. Komt dit doordat je nu zones weergeeft? Ik zou dit wel een gemis vinden als deze informatie verdwenen is ;(

[ Voor 4% gewijzigd door Caros op 22-12-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Caros schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:25:
[...]

Enige wat mij opvalt is dat van de Plugwise Tom's die ik op batterij heb draaien nu geen batterij status (percentage) meer weergeven. Komt dit doordat je nu zones weergeeft? Ik zou dit wel een gemis vinden als deze informatie verdwenen is ;(
Die sensor zou er nog gewoon moeten zijn.
Wat zie je onder Settings --> Devices & Services --> Plugwise --> Adam (x-aantal) devices --> Tom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Caros schreef op zondag 22 december 2024 @ 21:25:
[...]

……Enige wat mij opvalt is dat van de Plugwise Tom's die ik op batterij heb draaien nu geen batterij status (percentage) meer weergeven. Komt dit doordat je nu zones weergeeft? Ik zou dit wel een gemis vinden als deze informatie verdwenen is ;(
Zoals @bouwew aangeeft. Ik hebt één Tom op batterij en die geeft netjes zijn batterij percentage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_8Jq4yuF-C1rxdW3jFuaRux68U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oBKRUphaXVCTPZCQH2IYAqcO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awrkJuPkJdi01HU5Lx_ELXbdmhk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bw5gwr4qstbWth47TNQJ6UsQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
bouwew schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:03:
[...]

Die sensor zou er nog gewoon moeten zijn.
Wat zie je onder Settings --> Devices & Services --> Plugwise --> Adam (x-aantal) devices --> Tom?
Excuses ik had geen notificaties gekregen van de reacties in dit topic.

Ik had inderdaad meerdere sensoren, maar alles behalve type 'ThermoZone' stond sinds de update op unavailable. Ik dacht dat dit de entities waren die vervangen zijn.
Torch1969 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:33:
[...]

Zoals @bouwew aangeeft. Ik hebt één Tom op batterij en die geeft netjes zijn batterij percentage.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had deze entities wel, maar stonden op unavailable. Ook na meerdere reboots.

Door jullie antwoorden wist ik wel dat ze nog moesten bestaan. Heb vanuit de plugin de gateway verwijderd en weer toegevoegd. Resultaat: het werkt weer!

Bedankt allen! :)

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-07 00:31
Hier is de Adam geupdate naar rel. 3.8.12. Geen idee per waneer en ik kan er niks over terugvinden bij Plugwise.
Iemand enig idee wat de release notes zijn? Overigens helemaal niet fijn dat dit zonder waarschuwing vooraf wordt uitgevoerd. Ik ben liever zelf in control over wat wel en niet geupdate wordt. Buitenshuis bediening maar eens uitzetten en dan via Homey verder.

[ Voor 10% gewijzigd door despijker op 26-12-2024 20:49 . Reden: Aanvulling ]

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:51
despijker schreef op donderdag 26 december 2024 @ 18:43:
Hier is de Adam geupdate naar rel. 3.8.12. Geen idee per waneer en ik kan er niks over terugvinden bij Plugwise.
Iemand enig idee wat de realese notes zijn? Overigens helemaal niet fijn dat dit zonder waarschuwing vooraf wordt uitgevoerd. Ik ben liever zelf in control over wat wel en niet geupdate wordt. Buitenshuis bediening maar eens uitzetten en dan via Homey verder.
Met buitenshuis bediening zal hij nog steeds gewoon updaten, dat kan je niet uit zetten bij mijn weten.
Wil je dat hij niet meer kan updaten dan zul je dat moeten regelen in je router door zijn internet toegang te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Iemand enig idee wat de release notes zijn? Overigens helemaal niet fijn dat dit zonder waarschuwing vooraf wordt uitgevoerd. Ik ben liever zelf in control over wat wel en niet geupdate wordt. Buitenshuis bediening maar eens uitzetten en dan via Homey verder.
Had je release notes pagina al gevonden? Maar helaas die wordt al een tijdje niet meer bijgewerkt.
Ik zit ook op 3.8.12, maar weet niet vanaf wanneer.
biertjuh? schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:17:
[...]

Met buitenshuis bediening zal hij nog steeds gewoon updaten, dat kan je niet uit zetten bij mijn weten.
Wil je dat hij niet meer kan updaten dan zul je dat moeten regelen in je router door zijn internet toegang te blokkeren.
Dan blokkeer je ook meteen de weerinformatie voor de Adam, dus daarmee de weersafhankelijke regeling. Weet niet of het dat waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Torch1969 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 08:26:
[...]

Had je release notes pagina al gevonden? Maar helaas die wordt al een tijdje niet meer bijgewerkt.
Ik zit ook op 3.8.12, maar weet niet vanaf wanneer.

[...]

Dan blokkeer je ook meteen de weerinformatie voor de Adam, dus daarmee de weersafhankelijke regeling. Weet niet of het dat waard is.
Ik blokkeer al meerdere jaren alles, heb nu niet het idee dat ik het nodige mis. Remote bediening wil ik niet, dus mis ik ook niet. Daarnaast gaat de cv hier niet via een vast schakelprogramma aan (bewuste keuze) dus voorverwarmen icm buitentemp is voor ons niet belangrijk.

Nu vraag je je vast af waarom ik dan een Plugwise systeem heb, dit is puur en alleen vanwege offline zoneverwarming.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
@bouwew zit de firmware versie ook in de koppeling naar home assistant? Zo ja, is het een idee om die ook bij de diagnostische info van de Adam te tonen? Dan kunnen de HA gebruikers een wijziging in firmware tracken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biertjuh?
Torch1969 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:08:
[...]

@bouwew zit de firmware versie ook in de koppeling naar home assistant? Zo ja, is het een idee om die ook bij de diagnostische info van de Adam te tonen? Dan kunnen de HA gebruikers een wijziging in firmware tracken.
Daar lijkt het wel op want als ik naar het apparaat Adam kijk in ha staat er onder apparaat info de firmware versie

Edith: het is alleen niet beschikbaar als entiteit op dit moment waardoor het tracken wat lastiger is denk ik

[ Voor 10% gewijzigd door biertjuh? op 31-12-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
biertjuh? schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:30:
[...]

Daar lijkt het wel op want als ik naar het apparaat Adam kijk in ha staat er onder apparaat info de firmware versie

Edith: het is alleen niet beschikbaar als entiteit op dit moment waardoor het tracken wat lastiger is denk ik
Ja, ik had inderdaad eerst even moeten kijken.
Maar het is nu info bij het apparaat. Kunnen we daar iets mee (ben nog gee HA expert)? Het is jammer genoeg juist geen entiteit en ook eigen attribuut bij een entiteit zover ik kan zien in de developer tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheeky
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-05 02:01
Heeft iemand hier ook een Plugwise Adam met vloerverwarming zoneregeling, CV, hoge temperatuur verdelers en een pompschakelaar?

We hebben vorige week een pompschakelaar (Aqara Plug) toegevoegd op de pompen op de verdelers (Grundfos Alpha 2), maar hierbij wordt de verdeler (retour) wel erg warm (60˚C+, de meter zit op de max) na uitschakelen.

Wat er gebeurt is: de pomp schakelt constant gelijk met de CV (dus bij temperatuur-vraag). Als Plugwise bijna de gewenste temperatuur meet, kan dit best vaak gebeuren (elke 5-10 min). Maar de CV is z'n warmte nog niet kwijt als de pomp uitgeschakeld wordt. Dit blijft dus in de leidingen en stroomt terug de verdeler in met zo'n 75˚C?

Ik had verwacht dat Plugwise de pomp wel even na zou laten draaien. Dan is deze warmte namelijk zo weer weg gepompt. Er zit wel een bypass boven bij de verdeler, maar ik weet niet in hoeverre dit hier van toepassing is.

De vraag is of deze hoge temperatuur erg is voor de (stalen) verdeler? De pomp staat uit, dus het gaat niet de vloer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
@Cheeky , bijna. De pompschakelaar had ik continue draaien maar schakelde een thermische actuator met de aqara plug om warm cv ketel water in het vloercircuit toe te laten.

Je hebt een hydraulisch neutraal systeem,?

Als het goed is zit er een thermostaat knop voor je vloerverdeler die de temp van je vloerwater begrensd op ca 35 graden. Retour van je vloerverdeler mag nooit 60 graden worden! max 40 anders is het schadelijk voor je vloer.

[ Voor 7% gewijzigd door martinus83 op 07-01-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:45
Even een paar vraagjes om te zien of mijn gedachten juist zijn.
In onze toekomstige woning wil ik met Plugwise de verwarming gaan aansturen. De woning moet nog verbouwd worden, waarbij we op de begane grond vloerverwarming laten aanleggen (10 of 11 groepen...).
Hiervan zijn 8 of 9 groepen woonkamer + keuken (1 ruimte, zone A).
De overige 2 groepen zijn een werk-/hobbykamer die apart verwarmd moet kunnen worden (zone B ).
Daarnaast is er nog een badkamer waar watergedragen vloerverwarming komt (1 groep, zone C). De vloerverwarmingsverdeler met aansturing komt in een naastgelegen ruimte, alleen de thermostaat komt in de badkamer zelf te hangen.
Verder hangen op 4 kamers nog radiatoren en overweeg ik nog wat een tweetal losse radiatoren in de bijkeuken en in de werkkamer (zone B ) omdat die in een uitbouw zit.

De ketel + vloerverwarmingsverdeler komen in de bijkeuken. De ketel wordt trouwens nog vervangen (Intergas Xtreme 36 CW5 komt daar).

De bijkeuken zelf hoeft niet heel warm te zijn, en zal vanwege de verdeler en alle slangen door de vloer sowieso nooit koud zijn (denk ik). De radiator die ik daar nog wel laat hangen is om jassen/schoenen te drogen en/of de bijkeuken extra te verwarmen bij hele koude dagen. Ik weet nog niet of het nodig is, maar als het niet bevalt dop ik de leidingen af en gaat de radiator naar de stort. Het is direct naast de ketel dus kost weinig moeite om later te verwijderen.

Mijn idee is om dit aan te schaffen:
- Adam tbv aansturing geheel
- Koen-8 voor zone A, Koen-2 voor zone B
- 2x Aqara-plug voor zone A en B (dus aanzetten Koen)
- 2x Lisa voor zone A en B (meten temperatuur + lokaal in kunnen stellen zonder de app)
- Tom + Aqara-plug + Lisa voor zone C (Lisa om in de badkamer te meten, Tom om de leiding open te zetten en Aqara om de pomp op de verdeler aan te zetten)
- 4 tot 6x Tom voor de overige radiatoren, die ik dan per ruimte koppel. In de ruimtes met maar 1 radiator fungeert Tom ook als temperatuursensor, bediening is dan via de app. Eventueel kan ik in die ruimtes op termijn nog een Lisa ophangen als lokale bediening nodig blijkt te zijn.

1. Klopt het dat ik alles met Lisa's doe en niet nog ergens in het systeem een Anna nodig heb?
2. Kan Lisa voldoende tegen vochtige ruimtes (badkamer)?
3. Is Koen niets anders dan een stel simpele motortjes, een paar kabels en een soort veredelde kroonsteentjes? Ik begreep dat uit reviews en in dat geval koop ik liever los wat motortjes en knoop ik het zelf wel aan elkaar O-)
4. Is mijn lijstje met onderdelen zo compleet, of ben ik nog iets vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheeky
martinus83 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:07:
@Cheeky , bijna. De pompschakelaar had ik continue draaien maar schakelde een thermische actuator met de aqara plug om warm cv ketel water in het vloercircuit toe te laten.
Precies, zo werken "ouderwetse" pompschakelaars ook (op aanvoertemperatuur), die los van het systeem staan. Daarom verbaast het mij ook dat Plugwise de pomp direct uitschakelt, terwijl de CV op dat moment nog warm is. Alles staat uit/dicht, dus de warmte kan nergens meer naartoe.

Voordeel in jouw geval van een thermische actuator is dat deze een paar minuten duurt voordat deze open en dicht gaat, dus de warmte zou dan nog de verdeler in komen. Mijn verdeler beneden is momenteel 1 zone met thermische actuator op de retour van de verdeler, aangestuurd door Anna/Adam.

Ik dacht echter dat de pompschakelaar het voordeel zou hebben dat 's nachts de warmte in de vloer kon blijven zitten (afkoelen), ipv blijven rondpompen van op den duur koud water. En ook de pomp niet onnodig altijd draait (vooral in de zomer), en op de pomp op de verdeler in de slaapkamer boven geen lawaai maakt 's nachts.
@CheekyJe hebt een hydraulisch neutraal systeem,?
Zover ik weet wel. Het is een Robot Standaard (niet Pro) verdeler. Volgens de handleiding is deze standaard hydraulisch-neutraal.

https://www.heatnet.nl/start/robot-standaard.pdf

Bij mij zit ook gewoon de aanvoer op B en retour op C (beide verdelers).
@CheekyAls het goed is zit er een thermostaat knop voor je vloerverdeler die de temp van je vloerwater begrensd op ca 35 graden. Retour van je vloerverdeler mag nooit 60 graden worden! max 40 anders is het schadelijk voor je vloer.
Ik denk dus niet dat het de vloer ingaat. De pompen staan uit en de retour leidingen van de vloer zelf (blauwe buizen) worden niet heet. Alleen de retour van de verdeler dus lijkt het (de bovenkant van de verdeler in de pdf hierboven).

En op deze manier wordt dus soms wel veel geschakeld met de pomp. Meerdere keren per uur als Adam/CV pendelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheeky
wellproc schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:50:
1. Klopt het dat ik alles met Lisa's doe en niet nog ergens in het systeem een Anna nodig heb?
Wij hebben er wel één, maar kan ook prima zonder volgens mij. De Anna is wel iets mooier (subjectief natuurlijk) en heeft een backlight, dus beter leesbaar als het wat donker is. Maar moet wel met kabel naar Adam (en Adam weer met kabel naar je CV).
Wij hebben er net één in de badkamer gehangen, dus kan het je nog niet vertellen. ;) Tot nu toe nog niet beslagen ofzo na het douchen. In het ergste geval vervangen we 'm. Wel wat overpriced naar mijn mening, maarja.. Heb 'm wel extra naast de deur gehangen ipv mijn oude een meter voor de douche. Als je batterijen gebruikt zijn deze open te zien door het gat waar je de Lisa aan ophangt op de achterkant. Het is allemaal plastic wat in elkaar geklikt wordt, niet super solide. Dus ik durf de Lisa's
niet helemaal vast te klikken op de muur, omdat deze dan nauwelijks meer soepel los komen. Er blijft dus bij mij een kleine opening (spleet) op de achterkant bij de batterijen.
3. Is Koen niets anders dan een stel simpele motortjes, een paar kabels en een soort veredelde kroonsteentjes? Ik begreep dat uit reviews en in dat geval koop ik liever los wat motortjes en knoop ik het zelf wel aan elkaar O-)
Precies, je hebt gewoon de Aqara Plug nodig, en deze stel je in als Koen. Die schakelt wat je wilt (met stekker natuurlijk), in dit geval een paar motortjes voor je zones. Wij hebben beneden één motortje op de retour van de verdeler, zodat we niet 5 zones met motortjes hoeven te schakelen. Boven op de verdeler hebben we dan weer 5x Aqara Plug + motortje + Lisa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969

Ja
Geen idee, maar waarom een Lisa in de badkamer? Met vloerverwarming wil je toch rustig en gelijkmatig verwarmen? Stel een constante temperatuur in of eventueel een schema in de Adam waarmee je de temperatuur op vaste tijden wat verhoogd en verlaagd.
Klopt. Losse Aqara plug en wat stelmotoren bij robbshop
4. Is mijn lijstje met onderdelen zo compleet, of ben ik nog iets vergeten?
Lees het “gas besparen mbv cv tuning “ topic eens “even” door. Misschien inspireert dit je op een iets andere insteek. Met name laag vermogen en lage temperatuur en rustig & continue stoken. De CW5 ketel is waarschijnlijk veel te ruim voor wat je wilt stoken, maar dat hangt van veel factoren af (b.v. isolatie, maar ook warm water gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
Dank voor de reacties!
Torch1969 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:48:
[...]
Geen idee, maar waarom een Lisa in de badkamer?
[...]
Nou, vooral omdat ik anders niet weet wat de temperatuur in de badkamer is. Kan nogal oplopen.
Dus even opwarmen 's ochtends (met het opstoken van het hele huis mee), dan uit.
Ik wil de Lisa dus benutten om de temperatuur te meten en daarmee de vloerverwarming uit te schakelen.
(NB De kraan/pomp/verdeler zitten allemaal in een kastje in de naastgelegen ruimte ingebouwd. De slangen gaan door de muur naar de badkamer.)

En inderdaad: het geheel wordt waterzijdig ingeregeld en dan gaan we kijken wat de basistemperatuur moet zijn van de vloerverwarming beneden en wat de nachtverlaging kan zijn. Zal nog wel wat inregelen vergen, maar ik heb dat bij de huidige jaren 70-hoekwoning ook goed voor elkaar gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
wellproc schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:54:
Dank voor de reacties!

[...]

Nou, vooral omdat ik anders niet weet wat de temperatuur in de badkamer is. Kan nogal oplopen.
Dus even opwarmen 's ochtends (met het opstoken van het hele huis mee), dan uit.
Ik wil de Lisa dus benutten om de temperatuur te meten en daarmee de vloerverwarming uit te schakelen.
(NB De kraan/pomp/verdeler zitten allemaal in een kastje in de naastgelegen ruimte ingebouwd. De slangen gaan door de muur naar de badkamer.)

En inderdaad: het geheel wordt waterzijdig ingeregeld en dan gaan we kijken wat de basistemperatuur moet zijn van de vloerverwarming beneden en wat de nachtverlaging kan zijn. Zal nog wel wat inregelen vergen, maar ik heb dat bij de huidige jaren 70-hoekwoning ook goed voor elkaar gekregen.
Het meten kun je ook met een Jip doen en dan in de Plugwise app de temperatuur uitlezen wanneer nodig en het terug regelen dmv een schema op een bepaalde tijd?. Of wil je elke dag handmatig die controle doen en temperatuur terugzetten? Maar daar heb je toch juist de slimheid van Plugwise voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wellproc
Dat is best een goede opmerking... 8)7
Het hoeft geen regelunit te zijn denk ik. Zal het eens met mw. Wellproc overleggen of ze behoefte heeft aan regelmogelijkheid daar. Anders is Jip inderdaad afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
Cheeky schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:53:
[...]
Dus ik durf de Lisa's
niet helemaal vast te klikken op de muur, omdat deze dan nauwelijks meer soepel los komen. Er blijft dus bij mij een kleine opening (spleet) op de achterkant bij de batterijen.
[...]
Nog even reactie op deze opmerking over de Lisa. In een pand waar ik al Plugwise in gebruik heb, hangt per ruimte een Lisa. Die schuif je gewoon van boven naar beneden over een muursteuntje.
En als je de batterijen wilt vervangen schuif je de Lisa naar boven van het steuntje af.

Jij hebt het over vastklikken. Is het steuntje tegenwoordig anders dan wat ik ken? Die schuifoptie vond ik wel goed bedacht namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheeky
wellproc schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:49:
[...]

Nog even reactie op deze opmerking over de Lisa. In een pand waar ik al Plugwise in gebruik heb, hangt per ruimte een Lisa. Die schuif je gewoon van boven naar beneden over een muursteuntje.
En als je de batterijen wilt vervangen schuif je de Lisa naar boven van het steuntje af.

Jij hebt het over vastklikken. Is het steuntje tegenwoordig anders dan wat ik ken? Die schuifoptie vond ik wel goed bedacht namelijk...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w7MCkWfhxhYAq9HryrAAnNG-ag=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8XwFm9WJGLcgIKeqo3d7ai3L.jpg?f=user_large
Klikken is een groot woord misschien, maar het kleine lipje bovenaan op de afbeelding haakt in de Lisa dacht ik? Weet eigenlijk niet waarom dat erop zit. Je schuift 'm er inderdaad op, dus het kan onmogelijk van de steun vallen. Bij ons is er echter wel één met steun en al gevallen omdat het dubbelzijdige plakband losliet. Nu hebben we ze allemaal vastgemaakt met schroef. Er was één geleverd met dubbelzijdig plakband, de rest zonder, zal wel met een reden zijn. Kan me ook goed voorstellen dat als je een Lisa helemaal op de steun vast drukt, en deze alleen met dubbelzijdig plakband hebt bevestigd, je deze zo met steun en al lostrekt tegen de tijd dat de batterijen op zijn. Je moet flink wat kracht zetten, tenminste bij het model dat wij hebben (recent model dus).

Heb trouwens de pompschakelaar er maar weer tussenweg gehaald ivm de hitte die hierdoor in de retour ontstaat op de verdeler, tijdens het vele schakelen.

Waar ik ook last van heb is dat Adam de zones veel schakelt als ze bijna op temperatuur zijn (en er meerdere zones "aan staan"). Wat met vloerverwarming vaak het geval is, omdat je niet veel/snel wisselt van temperatuur. Eigenlijk hetzelfde probleem als met de pompschakelaar. In dit geval gaat mijn CV aan, zone van de benedenverdieping is op dat moment open, maar wordt dan dicht geschakeld. De servomotor doet er een minuut oid over om dicht te gaan, maar de CV is nog aan het opstoken, dus stroomt er maar een beetje warm water in de mengverdeler. Tegen de tijd dat de CV op temperatuur is, schakelt de servomotor weer open, maar in veel gevallen begint de CV dan weer af te koelen omdat de temperatuur bereikt is en deze niet genoeg wordt afgenomen. Met resultaat dat de verdeler weer maar een beetje warmte krijgt, omdat de servomotor er even over doet om open te gaan. Dit kan zo de hele middag doorgaan, omdat de benedenvloer niet op temperatuur komt. Had verwacht dat Adam wel iets minder zou schakelen eigenlijk, omdat je aangeeft dat het om een vloerverwarming gaat.

Vanavond eens de thermostaat een graad hoger gezet om het pendelen zoals hierboven te voorkomen. Dat helpt wel, de CV brandt constant, omdat deze ook de warmte kwijt kan en niet zo snel op temperatuur komt, en Adam schakelt dan de servomotor ook niet om de paar minuten. Maar het voelt wel een btje hacky: een graad hoger stoken om pendelen te voorkomen. Had eigenlijk verwacht dat Adam dit slim op zou lossen. Nu heb ik het gevoel dat Adam in dit geval slim probeert te doen, maar het niet is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-06 01:27
Ik heb Plugwise gekoppeld aan Home Assistant.
Het warme water komt uit een buffervat welke verwarmd wordt met een warmtepomp.

Zo nu en dan komt het voor dat de temperatuur in het buffervat dusdanig gedaald is dat de warmtepomp de temperatuur niet meer omhoog krijgt.

In deze situatie (of tijdens een defrost) schakelde ik de Adam even tijdelijk uit totdat er weer een acceptabele temperatuur beschikbaar is.

Echter sinds enige tijd lijkt dit niet meer goed te werkten en schakelt de Adam zelf terug op verwarmen.

In de logs zie ik netjes “Uitgezet getriggerd door automatisering” vervolgens staat er een minuut later “Gewijzigd in verwarmen”.

Ik kan dus niet herleiden waardoor dit getriggerd wordt, hierdoor vermoed ik dat de Adam het zelf doet.

Herkent iemand dit of weet iemand hoe dit op te lossen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsVJuxfDHCYRg2dNt4P0cTqw9qs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WGIpWWjj0Dnsywlo5TNbM06J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheeky
wiebeww schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:19:Ik kan dus niet herleiden waardoor dit getriggerd wordt, hierdoor vermoed ik dat de Adam het zelf doet.

Herkent iemand dit of weet iemand hoe dit op te lossen is?

[Afbeelding]
Waar communiceert Adam mee? En Adam reageert op de temperatuur van een thermostaat zoals Anna/Lisa?

Kan me goed voorstellen dat Adam gewoon weer warmte vraagt omdat deze denkt dat dit momenteel nodig is. Als ik 's avonds handmatig in de app de zone uitschakel die als laatste open blijft staan (dit is een instelling geloof ik) omdat er toch geen warm water meer is, schakelt Adam deze rustig weer open, omdat dit nou eenmaal in het huidige schema past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@Cheeky Op de Adam draait o.a. de software die het klimaat regelt in de verschillende zones. De Adam communiceert met de thermostaten (Anna, Lisa, Jip)en bestuurt de regelaars (Tom/Floor) en de schakelaars (Plug, Aqara plug). Het regelen is gebaseerd op ingestelde schema's of op de instellingen van de zone thermostaten. En op de algoritmes die de door Plugwise in de software zijn gezet.

Als je denk dat er duidelijk iets mis gaat in het regelen, neem contact op met de Plugwise helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@wiebeww Gebeurt dit ook wanneer je deze aanpassing in de Plugwise App doet?

Het zou kunnen zijn dat de aanpassing in/door HA niet wordt geaccepteerd door de Adam. Kijk eens in het HA Logboek of je een ERROR ziet staan met een Plugwise-gerelateerde scope?

Zo te lezen heb jij een systeem met een warmtepomp. Wij de beide HA Plugwise ontwikkelaars hebben een CV-ketel of stadsverwarming. Dus wij weten niet zeker of alles goed werkt, daarvoor zijn we afhankelijk van andere gebruikers die fouten in hun andere typen systemen opmerken en deze rapporteren. Daarbij is evt log-info uit het HA Logboek erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheeky
bouwew schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:59:
@Cheeky Op de Adam draait o.a. de software die het klimaat regelt in de verschillende zones. De Adam communiceert met de thermostaten (Anna, Lisa, Jip)en bestuurt de regelaars (Tom/Floor) en de schakelaars (Plug, Aqara plug). Het regelen is gebaseerd op ingestelde schema's of op de instellingen van de zone thermostaten. En op de algoritmes die de door Plugwise in de software zijn gezet.
Het was niet een algemene vraag. :P Want je vergeet hier de warmtebron. Ik probeerde gewoon te achterhalen waarom Adam warmte zou blijven vragen.. En hoe de setup van wiebeww eruit zag, dat was me niet helemaal duidelijk. ;)
Als je denk dat er duidelijk iets mis gaat in het regelen, neem contact op met de Plugwise helpdesk.
Het lijkt er meer op dat Adam iets te ijverig schakelt als een zone bijna op temperatuur is (+- 0,5ºC verschil). Tot nu toe lijkt de oplossing om de zone thermostaat in het schema een graadje hoger te zetten dan gewenst, om pendelen en schakelen te voorkomen.

Dat pendelen zie ik trouwens ook regelmatig terug in de grafiek van Plugwise van de gevraagde CV temperatuur. Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIpnjIqsV6OiZtyE7lg8GiVhNrg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9qG9i7FDhKY2Wug0wvFPX32C.png?f=user_large

Door de thermostaat dus iets hoger te zetten blijft de donkerblauwe lijn (gewenste keteltemp.) constant en gaat de CV ook veel rustiger stoken. Wellicht dat het verwarmingsprofiel hier nog invloed op heeft (Eco/Standaard/Comfort). Nog niet geprobeerd. Staat bij mij op Standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-06 01:27
Cheeky schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:12:
[...]

Waar communiceert Adam mee? En Adam reageert op de temperatuur van een thermostaat zoals Anna/Lisa?

Kan me goed voorstellen dat Adam gewoon weer warmte vraagt omdat deze denkt dat dit momenteel nodig is. Als ik 's avonds handmatig in de app de zone uitschakel die als laatste open blijft staan (dit is een instelling geloof ik) omdat er toch geen warm water meer is, schakelt Adam deze rustig weer open, omdat dit nou eenmaal in het huidige schema past.
De Adam communiceert nergens mee, het buffervat wordt gevuld door de Warmtepomp en de Adam heeft hier geen koppeling mee. Ik heb een vaste (gemiddelde) aanvoertemperatuur ingesteld van 40 graden.

Het heeft een jaar lang gewerkt en opeens is het gestopt met werken.
Door de 'regulation-mode' uit te zetten verwacht ik ook het hele systeem te stoppen.

Ik zie geen error en in de Plugwise App zie ik ook gewoon dat de regulatie uit staat.
Echter na ongeveer een minuut verspringt dit weer.

Jouw suggestie via de chat om de 'gateway-mode' te gebruiken lijkt een hele goede.
Ik zet hem nu tijdelijk op 'vacation' en zet hem weer op 'full' als de defrost afgerond is én de temperatuur van het buffervat boven de 36 graden is.

Mijn probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Cheeky schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:28:
[...]

Precies, zo werken "ouderwetse" pompschakelaars ook (op aanvoertemperatuur), die los van het systeem staan. Daarom verbaast het mij ook dat Plugwise de pomp direct uitschakelt, terwijl de CV op dat moment nog warm is. Alles staat uit/dicht, dus de warmte kan nergens meer naartoe.
Je hebt dus geen by pass voor je verdeler zitten?
Voordeel in jouw geval van een thermische actuator is dat deze een paar minuten duurt voordat deze open en dicht gaat, dus de warmte zou dan nog de verdeler in komen. Mijn verdeler beneden is momenteel 1 zone met thermische actuator op de retour van de verdeler, aangestuurd door Anna/Adam.
De actuator op de retour, ik weet niet wat beter is maar hier zit hij op aanvoer van de verdeler.
Ik dacht echter dat de pompschakelaar het voordeel zou hebben dat 's nachts de warmte in de vloer kon blijven zitten (afkoelen), ipv blijven rondpompen van op den duur koud water. En ook de pomp niet onnodig altijd draait (vooral in de zomer), en op de pomp op de verdeler in de slaapkamer boven geen lawaai maakt 's nachts.
Rondpompen is wat ik begreep altijd beter. Je behoud een gelijkmatige tempratuur, de vloer koelt natuurlijk niet overal even snel af (net als opwarmen) en je pomp gaat langer mee. Hier draait hij dus 24/7 op een matige snelheid. (setting 2, van de drie, en constant)
[...]

Zover ik weet wel. Het is een Robot Standaard (niet Pro) verdeler. Volgens de handleiding is deze standaard hydraulisch-neutraal.

https://www.heatnet.nl/start/robot-standaard.pdf

Bij mij zit ook gewoon de aanvoer op B en retour op C (beide verdelers).

[...]

Ik denk dus niet dat het de vloer ingaat. De pompen staan uit en de retour leidingen van de vloer zelf (blauwe buizen) worden niet heet. Alleen de retour van de verdeler dus lijkt het (de bovenkant van de verdeler in de pdf hierboven).

En op deze manier wordt dus soms wel veel geschakeld met de pomp. Meerdere keren per uur als Adam/CV pendelt.
Ik begrijp dat de retour op je verdeler 60 graden wordt, er stroomt dus 60 graden water door je verdeler en je pomp staat uit.
Ik snap niet helemaal hoe die robot werkt. Ik zie een thermostaat en een maximaal aanvoer temp meter die standaard op 60 graden staat. Maar heb je deze ook afgesteld naar een tempratuur van 35-40 graden?

Zie handleiding:
Draai de thermostatische regeling ( B ) van het aanvoerwater geleidelijk, met ca. 5°C per dag*1, naar de uiteindelijk gewenste
vloerwatertemperatuur (veelal 40°C)

[ Voor 11% gewijzigd door martinus83 op 13-01-2025 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheeky
martinus83 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:07:
Je hebt dus geen by pass voor je verdeler zitten?
Alleen voor de verdeler boven deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVPErWbU5xbnDHgL7YN7lCF_tKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYREFqMA38Tyo4Lzm0O5Dlek.jpg?f=fotoalbum_large
De actuator op de retour, ik weet niet wat beter is maar hier zit hij op aanvoer van de verdeler.
Volgens mij kan het allebei, maar op de mengverdeler zit dus al een thermostaatkraan op de aanvoer. Zones op de verdeler worden immers ook op de retour geregeld.
Rondpompen is wat ik begreep altijd beter. Je behoud een gelijkmatige tempratuur, de vloer koelt natuurlijk niet overal even snel af (net als opwarmen) en je pomp gaat langer mee. Hier draait hij dus 24/7 op een matige snelheid. (setting 2, van de drie, en constant)
Dan vraag ik me toch af waarom die feature erop zit zonder uitleg. Alleen voor de onzuinige pompen? Overigens zegt die youtube John Visser dat hij er altijd een pompschakelaar tussen zet. Zelfs bij een Label-A pomp.
Ik begrijp dat de retour op je verdeler 60 graden wordt, er stroomt dus 60 graden water door je verdeler en je pomp staat uit.
Ik snap niet helemaal hoe die robot werkt. Ik zie een thermostaat en een maximaal aanvoer temp meter die standaard op 60 graden staat. Maar heb je deze ook afgesteld naar een tempratuur van 35-40 graden?
Zeker! Deze mengt (normaal koud) retour water met aanvoer, zodat het water wat de vloer in gaat niet boven die 40 graden komt.

Ik denk dus nog steeds dat het op deze manier (alle pompen worden uitgeschakeld), alles stil komt te staan. De CV en leidingen zijn echter nog heet en dus wordt de retour leiding ook heet en stroomt het terug de verdeler in. Maar niet in de vloer (er wordt immer niks meer gepompt, en anders zou het de andere kant opgaan).

Dus dan is nog steeds de vraag of het slecht is voor de verdeler. Ik zou zeggen van niet, omdat het staal is, maar het ziet er toch niet zo fijn uit dat de retourthermostaat van de verdeler op 60 graden gemaxt wordt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
Cheeky schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Alleen voor de verdeler boven deze:
[Afbeelding]

[...]

Volgens mij kan het allebei, maar op de mengverdeler zit dus al een thermostaatkraan op de aanvoer. Zones op de verdeler worden immers ook op de retour geregeld.

[...]

Dan vraag ik me toch af waarom die feature erop zit zonder uitleg. Alleen voor de onzuinige pompen? Overigens zegt die youtube John Visser dat hij er altijd een pompschakelaar tussen zet. Zelfs bij een Label-A pomp.

[...]

Zeker! Deze mengt (normaal koud) retour water met aanvoer, zodat het water wat de vloer in gaat niet boven die 40 graden komt.

Ik denk dus nog steeds dat het op deze manier (alle pompen worden uitgeschakeld), alles stil komt te staan. De CV en leidingen zijn echter nog heet en dus wordt de retour leiding ook heet en stroomt het terug de verdeler in. Maar niet in de vloer (er wordt immer niks meer gepompt, en anders zou het de andere kant opgaan).

Dus dan is nog steeds de vraag of het slecht is voor de verdeler. Ik zou zeggen van niet, omdat het staal is, maar het ziet er toch niet zo fijn uit dat de retourthermostaat van de verdeler op 60 graden gemaxt wordt. ;)
Begrijp het. Jou verdeler werkt dan anders denk ik. Ik heb een aanvoer van 60-70 graden (ketel op 70), de thermostaat meet in het retour deel en deze wordt nooit warmer dan de ingestelde waarde op de thermostaat. Staat de thermostaat dicht, dan zou alles door de bypass lopen.

Niet zon hele goeie foto maar hier zie je mn verdeler. Thermostaat zit direct na de klep rechts boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbPjNok3Ce4WESKdtTblaZQkG6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsbA7ANSHdCqzz1yOKcdx6qY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Ben mij aan het orienteren naar een vervanger voor m'n honeywell home systeem.

Nu ben ik aan het kijken wat de mogelijkheden zijn van het plugwise systeem. Echter kan ik nergens een voorbeeld vinden welke instellingen mogelijk zijn in het systeem

Wat ik graag wil is

- Radiatorknoppen die volledig open gaan bij warmtevraag en bij geen warmtevraag volledig dicht.
- Als radiatorknoppen in zone 1 open staan en warmtevraag valt weg, dat de knoppen open blijven voor een volgende warmtevraag, of sluit wanneer zone2 eerder warmtevraag heeft.
- Radiatoren en vloerverwarming niet tegelijk actief zijn; er moet een geschikte regeling voor zijn.

Probleem wat ik wil oplossen is dat mijn huidige radiatorknoppen maar een kwart slag opengaan om de ruimte op 20 graden te houden met als resultaat dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan en stikt.

Ander probleem is dat wanneer de vloerverwarming aanstaat, de retour naar de ketel zodanig laag is, dat de ketel ontzettend terugmoduleert waardoor de aanvoertemperatuur niet hoger komt dan 40 graden. Wat dus niet ideaal is voor radiatoren.

Mocht bovenstaande lastig te beantwoorden zijn, is er wellicht een demo omgeving waarin ik alle instellingen/mogelijkheden in kan zien van Plugwise?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
AOC schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 00:58:

1 Radiatorknoppen die volledig open gaan bij warmtevraag en bij geen warmtevraag volledig dicht.
2 Als radiatorknoppen in zone 1 open staan en warmtevraag valt weg, dat de knoppen open blijven voor een volgende warmtevraag, of sluit wanneer zone2 eerder warmtevraag heeft.
3 Radiatoren en vloerverwarming niet tegelijk actief zijn; er moet een geschikte regeling voor zijn.

4 Probleem wat ik wil oplossen is dat mijn huidige radiatorknoppen maar een kwart slag opengaan om de ruimte op 20 graden te houden met als resultaat dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan en stikt.

5 Ander probleem is dat wanneer de vloerverwarming aanstaat, de retour naar de ketel zodanig laag is, dat de ketel ontzettend terugmoduleert waardoor de aanvoertemperatuur niet hoger komt dan 40 graden. Wat dus niet ideaal is voor radiatoren.
1: Bij mij gaan de knoppen helemaal open in het begin. Maar wanneer de uitgaande temperatuur van het water te hoog wordt, dan gaan ze in stappen dicht, totdat de zone op temperatuur is.
2: Dit kan door de zone op passief verwarmen in te stellen.
3: Wanneer je Plugwise instelt op vloerverwarming + radiatoren dan zal de ketel op een hogere temperatuur gaan stoken wanneer het buiten erg koud buiten is.
4: Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de temperatuur van het terugkomende water (naar de CV-ketel) te hoog is, dan regelen de knoppen terug om de temperatuur te verlagen.
5: De Plugwise regeling houdt hier rekening mee. Echter, wanneer de warmte behoefte klein is en de ketel niet verder terug kan moduleren, gaat de ketel aan-uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
AOC schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 00:58:
Ben mij aan het orienteren naar een vervanger voor m'n honeywell home systeem.

Nu ben ik aan het kijken wat de mogelijkheden zijn van het plugwise systeem. Echter kan ik nergens een voorbeeld vinden welke instellingen mogelijk zijn in het systeem

Wat ik graag wil is

- Radiatorknoppen die volledig open gaan bij warmtevraag en bij geen warmtevraag volledig dicht.
Plugwise moduleert de radiatorknoppen. Van volledig open met tussenstappen naar volledig dicht, afhankelijk van de warmtevraag
- Als radiatorknoppen in zone 1 open staan en warmtevraag valt weg, dat de knoppen open blijven voor een volgende warmtevraag, of sluit wanneer zone2 eerder warmtevraag heeft.
Dit kan in Plugwise dmv een instelling
- Radiatoren en vloerverwarming niet tegelijk actief zijn; er moet een geschikte regeling voor zijn.
Als je de radiatoren en vloerverwarming in dezelfde zone zet, stuurt Plugwise ze tegelijkertijd aan. Je zou dan kunnen experimenteren door twee aparte zone’s aan te maken en die zo te tweaken met setpoints dat je het gewenste effect krijgt, maar is niet optimaal denk ik
Probleem wat ik wil oplossen is dat mijn huidige radiatorknoppen maar een kwart slag opengaan om de ruimte op 20 graden te houden met als resultaat dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan en stikt.
Kan zijn dat Plugwise dit “slimmer” doet, maar daar kom je pas achter als het bij je draait.
Ander probleem is dat wanneer de vloerverwarming aanstaat, de retour naar de ketel zodanig laag is, dat de ketel ontzettend terugmoduleert waardoor de aanvoertemperatuur niet hoger komt dan 40 graden. Wat dus niet ideaal is voor radiatoren.
Kun je de flow door je vloerverwarming verhogen? Dan krijg je een hogere retourtemperatuur.
Mocht bovenstaande lastig te beantwoorden zijn, is er wellicht een demo omgeving waarin ik alle instellingen/mogelijkheden in kan zien van Plugwise?
Ik ken zo geen demo omgeving. Plugwise is redelijk instelbaar, maar wel een gesloten systeem die zelfstandig z’n ding doet. Het handigst is om een keer een werkende installatie te bekijken. Welke omgeving woon je? Wellicht is er een tweaker die je een kleine demo wil geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

@bouwew thanks voor je antwoordt.
w.b.t. punt 5. Gaat dat dmv een instelling of algoritme?

@Torch1969 heb zojuist de grundfos upm3 naar constant pressure autoaddapt ingesteld ipv propportional. Weellicht geeft dat nog verschil. Ik lees tegenstrijdige verhalen wbt instellingen van die upm3 pomp icm vloerverwarming.

verder ook thanks voor de antwoorden. Ik ga even op zoek of ik een demo bij de verkoper kan krijgen of wellicht een tweaker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Alleen de Tom’s van Plugwise moduleren, als je gebruik maakt van een Koen of een aqara stekker icm een 230V stel motor dan heb je een aan/uit systeem.

Overigens is een Aqara stekker icm met een stelmotor goedkoper dan een Koen :)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-06 22:16
Ik twijfel nog steeds over de aanschaf van Plugwise, of toch maar zoneklep laten inbouwen en Tado thermostaat gebruiken. Ik heb 3 verdiepingen woning met CV (en Adam) op bovenstaande verdieping en Vloerverwarming element in de kelder.

Plugwise klinkt in theorie goed maar lees toch veel eigenaardigheden.

- Koen werkt dus niet zonder Aqara plug?

- Aqara plug schakelt Koen te snel uit en kan niet anders worden ingesteld? (Bijvoorbeeld constant aan behalve in de zomer)

- Is het dan veiligheidshalve beter een bypass te laten inbouwen? (Besparen van kosten inbouw zoneklep is juist reden om voor Plugwise te gaan ipv Tado)

- De Anna zou meestal centraal in de woning hangen en bedraad aangesloten. Waarom kan die niet de ketel bedienen ipv Adam? Lijkt me een stuk makkelijker. Zo werkt het bij andere merken. Voor een kleinere (draadloze) afstand zou de Adam ook in de woonkamer kunnen hangen i guess. Maar wie wil dat.

Nu zal het systeem wel niet meer zo onbetrouwbaar zijn als jaren geleden en het bedrijf niet meer zo fragiel. Desondanks lijkt het nog steeds niet echt van de grond te komen, naamsbekendheid is nog laag. Weinig updates en berichten.

Ben misschien wat cynisch maar vind het een moeilijke keuze.

https://www.robbshop.nl/p...N_hrTW5R0QBm45-86h5zVwna0

Dan heb je nog deze stelmotor voor vloerverwarming. Er staat werkt met Tado. Hoe zou dat werken dan? En dan is er dus ook geen zoneklep nodig met een bedrade Tado thermostaat eraan?

[ Voor 11% gewijzigd door Arcticwolfx op 06-02-2025 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
Arcticwolfx schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:39:
Ik twijfel nog steeds over de aanschaf van Plugwise, of toch maar zoneklep laten inbouwen en Tado thermostaat gebruiken. Ik heb 3 verdiepingen woning met CV (en Adam) op bovenstaande verdieping en Vloerverwarming element in de kelder.

De Aqara plug is onderdeel van de set die ze als Koen verkopen. Bestaat uit een Aqara plug, 1-n stelmotoren, een geaarde stekker met stukje draad en een boxje met connectors om de stelmotoren aan de stekker te bevestigen (moet je zelf nog doen). Al deze onderdelen zijn ook los te koop en opgeteld goedkoper dan zo’n Koen set. Als je een pomp hebt moet je daarvoor ook een aparte plug kopen om die uit te schakelen voordat je de lussen afsluit met de Koen. Je stelt dit in Plugwise in dmv een pompgroep. Dan regelt de Adam dat de pomp uitgaat, voordat de laatste lus dicht gaat en andersom dat eerst de lussen opengaan en daarna pas de pomp.
- Aqara plug schakelt Koen te snel uit en kan niet anders worden ingesteld? (Bijvoorbeeld constant aan behalve in de zomer)
Weet niet wat je precies bedoeld met “te snel”. De Adam schakelt mijn Koen inderdaad regelmatig aan en uit als er in die ruimte geen warmtevraag is en in andere ruimte wel. Niet optimaal, zit zelf nog na te denken hoe ik dat kan verbeteren.
- Is het dan veiligheidshalve beter een bypass te laten inbouwen? (Besparen van kosten inbouw zoneklep is juist reden om voor Plugwise te gaan ipv Tado)
Dit kan ik niet beantwoorden
- De Anna zou meestal centraal in de woning hangen en bedraad aangesloten. Waarom kan die niet de ketel bedienen ipv Adam? Lijkt me een stuk makkelijker. Zo werkt het bij andere merken. Voor een kleinere (draadloze) afstand zou de Adam ook in de woonkamer kunnen hangen i guess. Maar wie wil dat.
De Anna kan wel een ketel aansturen, maar bevat niet de logica van zone verwarming en geen Zigbee om met alle Plugwise onderdelen te communiceren. De Adam is geen kamerthermostaat. Als je voor zone verwarming met een Adam gaat, dan kun je daar vaak je bestaande thermostaat op aansluiten.
Nu zal het systeem wel niet meer zo onbetrouwbaar zijn als jaren geleden en het bedrijf niet meer zo fragiel. Desondanks lijkt het nog steeds niet echt van de grond te komen, naamsbekendheid is nog laag. Weinig updates en berichten.

Tja, ik kan dit niet helemaal ontkennen, maar zelf ben ik nu een paar jaar een tevreden gebruiker en heb mijn gasverbruik enorm kunnen verlagen, en comfort kunnen verhogen (maar stop hier wel meer dan gemiddeld tijd en aandacht in, ook op andere onderdelen van mijn cv installatie).

Dan heb je nog deze stelmotor voor vloerverwarming. Er staat werkt met Tado. Hoe zou dat werken dan? En dan is er dus ook geen zoneklep nodig met een bedrade Tado thermostaat eraan?
Dat is inderdaad de stelmotor uit de Koen-set. Ik weet niet of je in dit topic snel antwoord krijgt hoe dat met Tado zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
AOC schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:43:
@bouwew thanks voor je antwoordt.
w.b.t. punt 5. Gaat dat dmv een instelling of algoritme?.
Het begint met een instelling, die weer van invloed is op het algoritme.
Bij mij is de instelling vloerverwarming + radiators. Bij deze instelling zie ik als het buiten onder nul is het warmwater-setpoint hoger staan dan 40 graden. Dat is bij passief meeverwarmen van de radiator in een zone. Eerder had ik dit op actief staan in die zone, toen kwam het warmwater-setpoint hoger te staan, op 65 graden. En die temperatuur is ook afhankelijk van de max. instelling in de CV ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
Arcticwolfx schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:39:

Heb je 1 zone als vloerverwarming of wil je verschillende vv zones in en uit schakelen?
Wanneer je een zoneklep voor je verdeler hebt kun je deze met een aqara plug schakelen, maar kan ook met een draadloze ontvanger van Tado. Werkt exact hetzelfde.

Wanneer in theorie alles dicht kan heb je altijd een bypass nodig.

Anna heeft geen draadloze zender/ontvanger. Adam is daardoor in dienst genomen gezien die een zigbee stick heeft. Verder kan een Anna prima de ketel bedienen maar dus niet communiceren met andere apparaten.

Zonemotor 230v heb je in allerlei merken. Is een thermisch apparaatje wat even de tijd neemt op en dicht te gaan. Wat prima is, zo kan je ketel even op gang komen, gaat je stelmotor open. En bij signaal sluiten loopt er nog wat restwarmte langs de zoneklep met stelmotor voor hij dicht gaat.
Ik kocht een stelmotor 230v via mn installateur voor 10,-

Hier zichtbaar aangesloten op de tado draadloze ontvanger..
Op een aqara plug ook prima werkend, en een stuk goedkoper en eenvoudiger aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbPjNok3Ce4WESKdtTblaZQkG6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsbA7ANSHdCqzz1yOKcdx6qY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door martinus83 op 07-02-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
martinus83 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Heb je 1 zone als vloerverwarming of wil je verschillende vv zones in en uit schakelen?
Wanneer je een zoneklep voor je verdeler hebt kun je deze met een aqara plug schakelen, maar kan ook met een draadloze ontvanger van Tado. Werkt exact hetzelfde.

Wanneer in theorie alles dicht kan heb je altijd een bypass nodig.

Anna heeft geen draadloze zender/ontvanger. Adam is daardoor in dienst genomen gezien die een zigbee stick heeft. Verder kan een Anna prima de ketel bedienen maar dus niet communiceren met andere apparaten.

Zonemotor 230v heb je in allerlei merken. Is een thermisch apparaatje wat even de tijd neemt op en dicht te gaan. Wat prima is, zo kan je ketel even op gang komen, gaat je stelmotor open. En bij signaal sluiten loopt er nog wat restwarmte langs de zoneklep met stelmotor voor hij dicht gaat.
Ik kocht een stelmotor 230v via mn installateur voor 10,-

Hier zichtbaar aangesloten op de tado draadloze ontvanger..
Op een aqara plug ook prima werkend, en een stuk goedkoper en eenvoudiger aansluiten.
[Afbeelding]
Bedankt voor de uitleg en de afbeelding. Wij hebben vloerverwarming alleen in een kleine kamer waarbij alle zones tegelijk open en dicht mogen. Er zit geen zoneklep tussen.

Op de afbeelding een Tado Extensiekit volgens mij die dan dient als aan/uit schakelaar voor de Zoneklep? Zoneklep is hetzelfde als stelmotor? Je afbeelding lijkt op een OEG Thermische servomotor t230. Daar zit nog wel een normale thermometische kraan tussen zodat het aanvoer water niet te heet wordt neem ik aan?

Ik sta nu voor het punt om òf voor een Plugwise systeem te gaan en dan de Koen te gebruiken voor de vloerverwarming, òf een zoneklep laten inbouwen en dan de Tado Extensiekit aan te sluiten.

Plugwise is voor de aanschaf denk ik iets goedkoper omdat ik de zoneklep dan niet nodig heb. Maar eigenlijk heb ik iets meer vertrouwen in het Tado systeem. Een zoneklep (Honeywell) kost echter €150-200 plus nog installatie.

In elk huis met CV kun je in principe elke radiator afsluiten toch? Dan neem ik aan dat elke ketel al een eeuw standaard een bypass heeft? Er is een drukverschilregelaar op de ketel, dat is voldoende denk ik?

Overigens, ik begrijp het verschil tussen de Anna en de Adam. Vraag me alleen af waarom er niet gewoon een Anna v2 is.

[ Voor 4% gewijzigd door Arcticwolfx op 08-02-2025 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
Arcticwolfx schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:59:
[...]

Bedankt voor de uitleg en de afbeelding. Wij hebben vloerverwarming alleen in een kleine kamer waarbij alle zones tegelijk open en dicht mogen. Er zit geen zoneklep tussen.

Op de afbeelding een Tado Extensiekit volgens mij die dan dient als aan/uit schakelaar voor de Zoneklep? Zoneklep is hetzelfde als stelmotor?

Ik sta nu voor het punt om òf voor een Plugwise systeem te gaan en dan de Koen te gebruiken voor de vloerverwarming, òf een zoneklep laten inbouwen en dan de Tado Extensiekit aan te sluiten.

Plugwise is voor de aanschaf denk ik iets goedkoper omdat ik de zoneklep dan niet nodig heb. Maar eigenlijk heb ik iets meer vertrouwen in het Tado systeem. Een zoneklep (Honeywell) kost echter €150-200 plus nog installatie.

In elk huis met CV kun je in principe elke radiator afsluiten toch? Dan neem ik aan dat elke ketel al een eeuw standaard een bypass heeft? Er is een drukverschilregelaar op de ketel, dat is voldoende denk ik?

Overigens, ik begrijp het verschil tussen de Anna en de Adam. Vraag me alleen af waarom er niet gewoon een Anna v2 is.
Hoe zit het met lokale beschikbaarheid en werking als internet niet beschikbaar is? Is dat nog een argument voor jou? Plugwise werkt helemaal zelfstandig lokaal (met wel mogelijkheid om via een cloud koppeling op afstand te bedienen). Staat me bij dat Tado internet nodig heeft? Maar kan het (inmiddels) mis hebben….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcticwolfx
Torch1969 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:28:
[...]

Hoe zit het met lokale beschikbaarheid en werking als internet niet beschikbaar is? Is dat nog een argument voor jou? Plugwise werkt helemaal zelfstandig lokaal (met wel mogelijkheid om via een cloud koppeling op afstand te bedienen). Staat me bij dat Tado internet nodig heeft? Maar kan het (inmiddels) mis hebben….
De nieuwe Tado (V3+ en X) werken lokaal ook zonder internet, het schema loopt door en de thermostaat kan fysiek bediend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
Voor een aantal ruimtes lijkt de Tom-knop onvoldoende, omdat je daarop niet de temperatuur kunt aflezen of aanpassen. Dan moet er weer een Lisa bij gehangen worden, maar dat vind ik eigenlijk jammer van het geld.
Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een Aqara-knop te gebruiken (deze: uitvoering: Aqara Radiator Thermostat E1) voor ruimtes waarin maar 1 radiator hangt?
Of kan deze niet gekoppeld worden aan Plugwise Adam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Arcticwolfx schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:59:
[...]

Op de afbeelding een Tado Extensiekit volgens mij die dan dient als aan/uit schakelaar voor de Zoneklep? Zoneklep is hetzelfde als stelmotor? Je afbeelding lijkt op een OEG Thermische servomotor t230. Daar zit nog wel een normale thermometische kraan tussen zodat het aanvoer water niet te heet wordt neem ik aan?
Klopt, een 230v thermischa actuator.
Zit een normale themostaat kraan (met zon pinnetje) in de leiding.
Voor, of eigelijk op de verdeler zit inderdaad een kraan met pen sensor in de verdeler. Dit staat op ca 35 graden.
Als het om 1 zone gaat, heb je die hele koen niet nodig.. koen is namelijk gewoon een zoneklep aanstuurder.

Dus zoneklep zoals ik heb kan met plugwise (aqara stekker) of met tado (via thermostaat zelf of draadloze ontvanger). Ik heb beide systemen aangesloten gehad en beide retour gedaan om verschillende redenen.
Zoals gezegd, die zoneklep is gewoon universeel en voor beide systemen goed. Koen's monteren is altijd beter.
Tado kocht je eind vorige jaar met ruim 50% korting en was voor mij daardoor stuk goedkoper dan plugwise.

Tado hardware zit goed in elkaar maar is niet slim en geen voorverwarming (of ik moet een recente update gemist hebbe). Daardoor begint je verwarming nooit op het juiste moment met stoken.

Plugwise zit qua aansturing goed in elkaar maar is zowel software als hard ware omslachtig.
Een anna aan een smile aan een adam met een matige zigbee stick. Je hebt zigbee routers nodig, verbinding weg en alles valt weg en je bent uren verder voor je het weer draainde hebt.

Qua verbruik heb ik met twee op een volgende test weken geen verschil gemerkt,

Ik neem niet aan dat elke ketel standaard een bypass heeft. Ik heb ene nieuwe Intergas extreme 36 laten installeren en kreeg advies enkele meters lager bij de (hydraulisch neutrale, dus wanneer er geen warm water aanvoer is een op zichzelf staant circulerend circuit) verdeler een bypass te laten plaatsen.

Plugwise is bezig met nieuwe ontwikkelingen, ik begreep dat half dit jaar meer info komt. Afwachten dus

[ Voor 5% gewijzigd door martinus83 op 10-02-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
martinus83 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:10:
[...]

Klopt, een 230v thermischa actuator.
Zit een normale themostaat kraan (met zon pinnetje) in de leiding.
Voor, of eigelijk op de verdeler zit inderdaad een kraan met pen sensor in de verdeler. Dit staat op ca 35 graden.

[...]

Als het om 1 zone gaat, heb je die hele koen niet nodig.. koen is namelijk gewoon een zoneklep aanstuurder.

Dus zoneklep zoals ik heb kan met plugwise (aqara stekker) of met tado (via thermostaat zelf of draadloze ontvanger). Ik heb beide systemen aangesloten gehad en beide retour gedaan om verschillende redenen.

[...]

Zoals gezegd, die zoneklep is gewoon universeel en voor beide systemen goed. Koen's monteren is altijd beter.
Tado kocht je eind vorige jaar met ruim 50% korting en was voor mij daardoor stuk goedkoper dan plugwise.

Tado hardware zit goed in elkaar maar is niet slim en geen voorverwarming (of ik moet een recente update gemist hebbe). Daardoor begint je verwarming nooit op het juiste moment met stoken.

Plugwise zit qua aansturing goed in elkaar maar is zowel software als hard ware omslachtig.
Een anna aan een smile aan een adam met een matige zigbee stick. Je hebt zigbee routers nodig, verbinding weg en alles valt weg en je bent uren verder voor je het weer draainde hebt.

Qua verbruik heb ik met twee op een volgende test weken geen verschil gemerkt,

[...]

Ik neem niet aan dat elke ketel standaard een bypass heeft. Ik heb ene nieuwe Intergas extreme 36 laten installeren en kreeg advies enkele meters lager bij de (hydraulisch neutrale, dus wanneer er geen warm water aanvoer is een op zichzelf staant circulerend circuit) verdeler een bypass te laten plaatsen.

Plugwise is bezig met nieuwe ontwikkelingen, ik begreep dat half dit jaar meer info komt. Afwachten dus
Bedankt weer voor je uitleg @martinus83 . De keuze is niet makkelijker geworden! :?

Allemaal voor- en nadelen. Maar wat is nu het beste....

Toch even voor de duidelijkheid. Hierbij een afbeelding van mijn vloerverwarming. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nN-Wn98zNckyAOc3MEk1KwNFkYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmpWUv2mpMtFYA7pkJZb8HJM.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit dus geen zoneklep tussen. (De 3 "zones" van de vloerverwarming hoeven niet apart geregeld te worden.) Een stelmotor op de plek van de groene cirkel zou voldoende moeten zijn? Vervolgens gewoon aansluiten op een Tado extensiekit?

Het enige verschil van een thermische stelmotor en een zoneklep lijkt mij dan dat eerstgenoemde een vertraging heeft.

Wat betreft het niet op tijd beginnen met verwarmen, is denk ik een eenmalige tijdsinstelling. Wil je het om 7:00 warm hebben zet je de begintijd op 6:30 of eerder, voor een specifieke ruimte.

De ketel heeft een overdrukventiel, maar weet niet of dat genoeg is. Zal het aan de installateur vragen.

Plugwise voordelen:
- Koen-3 maakt zoneklep overbodig.
- Aan te sturen met Home Assistant

Plugwise nadelen:
- Zigbee connectie kan problemen veroorzaken. (CV ketel+Adam op 2 hoog, Koen op begane grond.)
Ik begreep trouwens wel dat de Aqara ook dienst kan doen als Zigbee router, dus die op de tussenverdieping plaatsen lost dit misschien op?
- Vertrouwen in software laag, maar eventueel wel weer aan te sturen met home assistant.

Tado voordelen:
- Bekende software/betrouwbaar
- Mooie interface
- Werkt ook met Home Assistant

Tado nadelen:
- Omslachtig voor vloerverwarming
- Zoneklep installatie nodig
- Vreemde overgang van oude hardware naar Tado X die nog niet compleet is, maar ook niet backwards compatible.

Als ik het zo bekijk lijkt toch Plugwise de betere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
Arcticwolfx schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:32:
[...]

Bedankt weer voor je uitleg @martinus83 . De keuze is niet makkelijker geworden! :?

Allemaal voor- en nadelen. Maar wat is nu het beste....

Toch even voor de duidelijkheid. Hierbij een afbeelding van mijn vloerverwarming. [Afbeelding]

Er zit dus geen zoneklep tussen. (De 3 "zones" van de vloerverwarming hoeven niet apart geregeld te worden.) Een stelmotor op de plek van de groene cirkel zou voldoende moeten zijn? Vervolgens gewoon aansluiten op een Tado extensiekit?

Het enige verschil van een thermische stelmotor en een zoneklep lijkt mij dan dat eerstgenoemde een vertraging heeft.

Wat betreft het niet op tijd beginnen met verwarmen, is denk ik een eenmalige tijdsinstelling. Wil je het om 7:00 warm hebben zet je de begintijd op 6:30 of eerder, voor een specifieke ruimte.

De ketel heeft een overdrukventiel, maar weet niet of dat genoeg is. Zal het aan de installateur vragen.

Plugwise voordelen:
- Koen-3 maakt zoneklep overbodig.
- Aan te sturen met Home Assistant

Plugwise nadelen:
- Zigbee connectie kan problemen veroorzaken. (CV ketel+Adam op 2 hoog, Koen op begane grond.)
Ik begreep trouwens wel dat de Aqara ook dienst kan doen als Zigbee router, dus die op de tussenverdieping plaatsen lost dit misschien op?
- Vertrouwen in software laag, maar eventueel wel weer aan te sturen met home assistant.

Tado voordelen:
- Bekende software/betrouwbaar
- Mooie interface
- Werkt ook met Home Assistant

Tado nadelen:
- Omslachtig voor vloerverwarming
- Zoneklep installatie nodig
- Vreemde overgang van oude hardware naar Tado X die nog niet compleet is, maar ook niet backwards compatible.

Als ik het zo bekijk lijkt toch Plugwise de betere keuze.
Klopt, daar komt dan de stelmotor.
OVer vroegtijdig beginnen van tado. Klopt ook, alleen dat eenmalig is nogal breed. Als je het om 7 uur warm wilt hebben, dan is dat 10-20-40-60-of 80 minuten van te voren aanzetten? oftewel je bent altijd te vroeg, dan is het goed maar stook je onnodig...

PLugwise, ik had op zolder een adam, zigbee stick erin, etc, 4 meter verderop een Tom maar die houd geen verbinding dus bedraad met een draad over de plint.
In de badkamer een aqara plug achter mn tandenborstel oplader, en in de slaapkamer een Tom, houd ook geen verbinding. In de kamer eraast een Tom router want die heeft wel stroom, helaas viel die ook weg na een tijdje. Beneden een aqara voor de klep, ook die valt dan weg natuurlijk. Dan moet je dus stapsgewijs van boven naar beneden werken voor alles weer draait. Althans dat was mijn ervaring.

Plugwise toms, maakten bij mij herrie aan het einde van de instelling waardoor kids smorgen en savonds uit bed kwamen.

Software, app van plugwise is omslachtig met 2 interfaces (anna en adam). Adam overruled anna, doorgeven kan even duren. Metingen zijn leuk, geeft je meer inzicht.

Tado, superstabiel. Knoppen zijn mooi, instelbaar en muisstil en oplaadbaar.

Tado, tja de voorverwarming, die mist.

Maar kortom, plugwise hardware verander je niet, die is zoals het is.
Tado hardware is goed, als men nu die thermostaat X upgrade met voorverwarming, zou top zijn.
Helaas ie de thermostaat echt lomp lelijk en super simpel in negatieve zin van het woord.

Al met al vind ik de tado hardware en setup goed, thermostaat lelijk. Software schiet te kort.

Plugwise hardware toms slecht, anna goed, adam zigbee stick slecht. (al is deze recentijk software matig beter geworden aldus plugwise zelf hoorde ik aan de telefoon).

Best of both zou een goeie combi zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
martinus83 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:45:
[...]

Klopt, daar komt dan de stelmotor.
OVer vroegtijdig beginnen van tado. Klopt ook, alleen dat eenmalig is nogal breed. Als je het om 7 uur warm wilt hebben, dan is dat 10-20-40-60-of 80 minuten van te voren aanzetten? oftewel je bent altijd te vroeg, dan is het goed maar stook je onnodig...

PLugwise, ik had op zolder een adam, zigbee stick erin, etc, 4 meter verderop een Tom maar die houd geen verbinding dus bedraad met een draad over de plint.
In de badkamer een aqara plug achter mn tandenborstel oplader, en in de slaapkamer een Tom, houd ook geen verbinding. In de kamer eraast een Tom router want die heeft wel stroom, helaas viel die ook weg na een tijdje. Beneden een aqara voor de klep, ook die valt dan weg natuurlijk. Dan moet je dus stapsgewijs van boven naar beneden werken voor alles weer draait. Althans dat was mijn ervaring.

Plugwise toms, maakten bij mij herrie aan het einde van de instelling waardoor kids smorgen en savonds uit bed kwamen.

Software, app van plugwise is omslachtig met 2 interfaces (anna en adam). Adam overruled anna, doorgeven kan even duren. Metingen zijn leuk, geeft je meer inzicht.

Tado, superstabiel. Knoppen zijn mooi, instelbaar en muisstil en oplaadbaar.

Tado, tja de voorverwarming, die mist.

Maar kortom, plugwise hardware verander je niet, die is zoals het is.
Tado hardware is goed, als men nu die thermostaat X upgrade met voorverwarming, zou top zijn.
Helaas ie de thermostaat echt lomp lelijk en super simpel in negatieve zin van het woord.

Al met al vind ik de tado hardware en setup goed, thermostaat lelijk. Software schiet te kort.

Plugwise hardware toms slecht, anna goed, adam zigbee stick slecht. (al is deze recentijk software matig beter geworden aldus plugwise zelf hoorde ik aan de telefoon).

Best of both zou een goeie combi zijn...
Heb net mijn Plugwise winkelmandje af. :/

Oké, nou, ik ga gewoon een zoneklep er tussen laten zetten en dan een Tado X setje op alles. Dan duurt het voor nu maar wat langer met verwarmen van dat kamertje. Wordt toch alleen maar door vriendin gebruikt, die is van zichzelf al een kouwe kikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
wellproc schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:02:
Voor een aantal ruimtes lijkt de Tom-knop onvoldoende, omdat je daarop niet de temperatuur kunt aflezen of aanpassen. Dan moet er weer een Lisa bij gehangen worden, maar dat vind ik eigenlijk jammer van het geld.
Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een Aqara-knop te gebruiken (deze: uitvoering: Aqara Radiator Thermostat E1) voor ruimtes waarin maar 1 radiator hangt?
Of kan deze niet gekoppeld worden aan Plugwise Adam?
De Tom functioneert ook als een thermostaat wanneer er geen Lisa of Jip in dezelfde zone aanwezig is.
Let wel, de Tom zit vaak niet op een goede plek om voor een comfortabele temperatuur te realiseren, dus je zult wat moeten experimenteren. Helaas geen temperatuuraflezing.

Nee, de Aqara Radiator Thermostat E1 wordt niet als thermostaat herkent / ondersteunt door Plugwise voor zover ik dat weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
bouwew schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:06:
[...]

De Tom functioneert ook als een thermostaat wanneer er geen Lisa of Jip in dezelfde zone aanwezig is.
Let wel, de Tom zit vaak niet op een goede plek om voor een comfortabele temperatuur te realiseren, dus je zult wat moeten experimenteren. Helaas geen temperatuuraflezing.

Nee, de Aqara Radiator Thermostat E1 wordt niet als thermostaat herkent / ondersteunt door Plugwise voor zover ik dat weet.
Hmmz jammer.
Het hele punt is dat ik de gebruikers van een paar ruimtes wel zelf de temperatuur wil laten instellen (indien nodig) zonder app... En dat kan niet met de Tom.
Aqara/Honeywell hebben dat wel.

Zit een andere knop ergens bij Plugwise in de pijplijn (voor zover bij iemand bekend)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
wellproc schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:43:
[...]

Hmmz jammer.
Het hele punt is dat ik de gebruikers van een paar ruimtes wel zelf de temperatuur wil laten instellen (indien nodig) zonder app... En dat kan niet met de Tom.
Aqara/Honeywell hebben dat wel.

Zit een andere knop ergens bij Plugwise in de pijplijn (voor zover bij iemand bekend)?
Kunnen de gebruikers niet de temperatuur regelen met een app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
Nee, niet allemaal.
Nog afgezien van gemak. Even aan de knop draaien is simpeler dan telefoon pakken, app openen en temperatuur aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
wellproc schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:12:
Nee, niet allemaal.
Nog afgezien van gemak. Even aan de knop draaien is simpeler dan telefoon pakken, app openen en temperatuur aanpassen...
Dat is zo fijn aan de Tado.. maar dat is het dan ook.
Plugwise uitbreiden met de Lisa kan natuurlijk, maar die zijn veel te duur, en nog meer zwakke zigbee in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
Tja, gemak.. meeste mensen hebben vaker mobieltje in de buurt dan de radiatorknop! Als je het echt zo wil regelen, waarom dan niet gewoon de digitale knop er af halen? Het is wel een tekortkoming, maar voorlopig niets aan te doen. Die Lisa is een eenmalige aanschaf, tenzij je veel verschillende ruimtes hebt. Als je de Lisa met de power adapter kan aansluiten werkt hij wel als Zigbee router, wat bij kan dragen aan de netwerk verbinding.

Home Assistant zou een oplossing kunnen bieden op verschillende manieren.

[ Voor 4% gewijzigd door Arcticwolfx op 11-02-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Arcticwolfx schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:22:
Tja, gemak.. meeste mensen hebben vaker mobieltje in de buurt dan de radiatorknop! Als je het echt zo wil regelen, waarom dan niet gewoon de digitale knop er af halen? Het is wel een tekortkoming, maar voorlopig niets aan te doen. Die Lisa is een eenmalige aanschaf, tenzij je veel verschillende ruimtes hebt. Als je de Lisa met de power adapter kan aansluiten werkt hij wel als Zigbee router, wat bij kan dragen aan de netwerk verbinding.

Home Assistant zou een oplossing kunnen bieden op verschillende manieren.
Wanneer de kinderen, of een van ons even een kamer wil opwarmen, of de knop naar beneden draaien omdat je een raam open zet is dat enorm handig. Via app is altijd een paar klikken ver weg. In ons geval niet bruikbaar. Kids hebben uberhaupt geen telefoon en/of app.

De lisa bedraad kan in theorie, maar dan moet er naast de deurpost wel een stopcontact zijn en loopt er altijd een draad over je muur. Heeft ook mijn voorkeur niet + 100 euro per slaapkamer extra (in ons geval x 4)

Ik vind plugwise (nog) niet volwassen genoeg, ben wel benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
martinus83 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Wanneer de kinderen, of een van ons even een kamer wil opwarmen, of de knop naar beneden draaien omdat je een raam open zet is dat enorm handig. Via app is altijd een paar klikken ver weg. In ons geval niet bruikbaar. Kids hebben uberhaupt geen telefoon en/of app.

De lisa bedraad kan in theorie, maar dan moet er naast de deurpost wel een stopcontact zijn en loopt er altijd een draad over je muur. Heeft ook mijn voorkeur niet + 100 euro per slaapkamer extra (in ons geval x 4)

Ik vind plugwise (nog) niet volwassen genoeg, ben wel benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen
De lisa hoeft niet op een adapter, kan ook gewoon op 4 aaa batterijen maar dan is het een end device, zo heb ik het bij mij geconfigureerd.
Wat ik dan wel weer heb is een tweetal toms op netspanning om ervoor te zorgen dat het zigbee netwerk genoeg routers heeft voor bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
biertjuh? schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:43:
[...]

De lisa hoeft niet op een adapter, kan ook gewoon op 4 aaa batterijen maar dan is het een end device, zo heb ik het bij mij geconfigureerd.
Wat ik dan wel weer heb is een tweetal toms op netspanning om ervoor te zorgen dat het zigbee netwerk genoeg routers heeft voor bereik.
Weet ik, maar ik reageer op @Arcticwolfx rcticwolfx zn suggestie dat deze ook bedraad kan.

Ik heb plugwise over de vloer gehad ivm de instabiele ervaring die ik had.
Resultaat was een aqara naast de Adam, adam is gewoon te zwak gebleken en heeft men met de laaste update de zendsterkte weten te vergroten door een over het hoofd geziene configuratie.
Paar meter verderop een Tom bedraad met 1,8m lange kabel.
Verdieping lager weer een aqara.
Paar meter verdeop een bedrade tom en 1,5 meter er naast een SED tom.
Op de begane grond weer een Aqara.

Maar na twee dagen kwam ik thuis, hele verwarming werkt niet hoorde ik, systeem lag helemaal plat.
Toen was ik eigelijk wel uitgest na een paar weken klungelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
Na mijn vraag aan Plugwise support waarom de release notes pagina niet meer was bijgewerkt, kreeg ik deze reactie:
De release notes zijn weer bijgewerkt voor Adam. Er is inmiddels een 3.9.0 die we langzaam aan het uitrollen zijn. Deze heb ik nu ook voor jou Adam klaargezet. Die zal binnen 24 vanzelf updaten.
Ook is er een update voor de groene zigbee stick in de Adam. Deze kan je op een Windows PC of Mac updaten. Kijk voor meer informatie en instructies op: https://plugwise.com/zigbee-stick
Ik ben de update naar 3.9.0 nu aan het uitvoeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Torch1969 op 13-02-2025 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sompie1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-07 14:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:44
Ik heb een plugwise systeem draaien, gekoppeld aan Home Assistant. Een van de onderdelen is een verwarmingspaneel, dat ik schakel via een "switch" in Plugwise, met zo'n Aqara zigbee stekker.

Nou wil ik het stroomverbruik van dat paneel graag aan m'n HA Energy dashboard toevoegen. Dat lijkt te kunnen, de Plugwise (beta) integratie geeft die waarde door en die sensor voldoet aan de voorwaarden.

Het lijkt helaas niet goed te gaan, want ik zie helemaal geen verbruik terug in het energy dashboard. Als ik naar de data van de sensor kijk ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNjrEE1RkBiLCGsXumYLii2Nv9I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SPhWV8trPtFvVyVvWDjWn0lk.png?f=user_large

Ik vraag me af of dat wel helemaal goed gaat. Zo'n zelfde Aqara stekker die ik direct via Z2MQTT aan HA heb gekoppeld geeft correct het energieverbruik door, in kWh en een altijd stijgende lijn.

Is dit iets wat eventueel in de integratie toegevoegd kan worden? Ik zal ook al te denken dat ik anders zelf een sensor in HA kan knutselen, het stroomverbruik van dat paneel is in principe constant en ik weet wanneer ie aan staat... maar liever gewoon een goeie sensor natuurlijk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biertjuh?
Darkwings schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:29:
Ik heb een plugwise systeem draaien, gekoppeld aan Home Assistant. Een van de onderdelen is een verwarmingspaneel, dat ik schakel via een "switch" in Plugwise, met zo'n Aqara zigbee stekker.

Nou wil ik het stroomverbruik van dat paneel graag aan m'n HA Energy dashboard toevoegen. Dat lijkt te kunnen, de Plugwise (beta) integratie geeft die waarde door en die sensor voldoet aan de voorwaarden.

Het lijkt helaas niet goed te gaan, want ik zie helemaal geen verbruik terug in het energy dashboard. Als ik naar de data van de sensor kijk ziet het er zo uit:
[Afbeelding]

Ik vraag me af of dat wel helemaal goed gaat. Zo'n zelfde Aqara stekker die ik direct via Z2MQTT aan HA heb gekoppeld geeft correct het energieverbruik door, in kWh en een altijd stijgende lijn.

Is dit iets wat eventueel in de integratie toegevoegd kan worden? Ik zal ook al te denken dat ik anders zelf een sensor in HA kan knutselen, het stroomverbruik van dat paneel is in principe constant en ik weet wanneer ie aan staat... maar liever gewoon een goeie sensor natuurlijk :D
Ik denk niet dat dat aan de integratie van home assistant ligt maar eerder aan het plugwise systeem.
Ik heb zo'n zelfde plug gekoppeld staan voor mijn vloerverwarmingspomp maar als die aan staat geeft plugwise ook in hun eigen app maar een verbruik van 0 watt. Als ik naar een andere plug (zelfde type) kijk die direct aan ha is gekoppeld dan zie ik daar wel een verbruik dus vandaar dat ik denk dat het probleem in het plugwise systeem / Adam zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
@Darkwings Wat biertjuh? schrijft, plugwise geeft idd niet de Wh-data door zoals wij als users dat zouden willen. Ja, ik zou zo'n sensor zelf aan de Integratie code toe kunnen voegen. Dat is al eerder voorgesteld door anderen :)
Dit staat (nog steeds) niet in de planning omdat HA prima alternatieven daarvoor bied:
1) https://www.home-assistant.io/integrations/integration/ (gebruik method: left voor het beste resultaat)
2) https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

[ Voor 6% gewijzigd door bouwew op 05-03-2025 10:13 . Reden: Tip toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:44
bouwew schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:10:
@Darkwings Wat biertjuh? schrijft, plugwise geeft idd niet de Wh-data door zoals wij als users dat zouden willen. Ja, ik zou zo'n sensor zelf aan de Integratie code toe kunnen voegen. Dat is al eerder voorgesteld door anderen :)
Dit staat (nog steeds) niet in de planning omdat HA prima alternatieven daarvoor bied:
1) https://www.home-assistant.io/integrations/integration/ (gebruik method: left voor het beste resultaat)
2) https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/
Jammer dat plugwise die data niet op de gewenst manier doorgeeft! Dit was wel precies het alternatief wat ik al in gedachten had :) Ik ga hiermee spelen, thanks voor de snelle reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
Ik heb de hele Plugwise set terug gegeven, na ca 41 emails met Plugwsie, Plugwise zelfs thuis over de vloer gehad en 14 mail xontact met verkoper Robbshop. Vanaf November tot deze maand mee bezig geweest....

De Anna moest ik noodgedwongen houden, deze had ik al in september gekocht en geen verpakking meer aanwezig..

Wie weet, als er een goed werkend systeem aankomt.
Tado beviel ook niet, ik wacht even af..

Wie weet wat er dit jaar uitkomt..
Goedmorgen Martinus,

Enorm bedankt voor het afleveren van de producten!
We houden contact over onze nieuwe productlijn die aan het einde van het jaar waarschijnlijk uitkomt.👍

Met vriendelijke groet, Kind regards,

xxxxx xxxxx
Sales Buitendienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
Had hier gelezen dat er ondertussen een paar nieuwe firmware updates waren voor de Adam.
Ik zie ook bij de release notes 3.9.0 staan maar mijn Adam blijft hangen op 3.7.8.
Iemand een idee hoe ik dit manueel kan forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
sompie1 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:27:
Had hier gelezen dat er ondertussen een paar nieuwe firmware updates waren voor de Adam.
Ik zie ook bij de release notes 3.9.0 staan maar mijn Adam blijft hangen op 3.7.8.
Iemand een idee hoe ik dit manueel kan forceren?
Ik heb nog niet ontdekt hoe je dit zelf een bump kan geven. Wat wel eens werkt is via Plugwise support een vraag stellen waarbij zij de update een duw geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
Oke dit heb ik geprobeerd maar helaas antwoord een bot die mij meld dat er nieuwe updates zijn en dat als ik verdere vragen heb de helpdesk moet contacteren. Wel een beetje moeilijk als die antwoorden met een bot :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:19
Hier hetzelfde "probleem". Uitgebreid contact met de bot gehad, alles gedaan, geen resultaat. Maar....vanmorgen via de html interface gechecked en 3.9.0 stond beschikbaar. 5 minuten later stond alles erop en draaide het soepel.
De bot gaf aan dat zij geen update konden forceren... Toch is het nu gelukt( vanaf 3.7.8).
Bedankt Torch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfpieters
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:23
Ik heb zojuist een nieuwsbrief ontvangen getiteld “Zet je vakantiegeld slim in!”, hierin worden ook updates in de mobiele app genoemd:
✅ Snellere opstarttijd – Je bent sneller aan de slag
✅ Fris nieuw uiterlijk – Met het nieuwe Plugwise logo en App icoon
✅ Betere verbinding – Verbeterde stabiliteit bij gebruik in en buitenshuis
✅ Nieuwe naamgeving – Gateways heten nu Hubs, wel zo duidelijk
✅ Verbeterde grafieken – Bekijk het gedrag van je thermostaat én ketel via de HTML

Helaas staat er voor mij nog geen update klaar in de App Store. Voor jullie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
aarthodo schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:23:
Hier hetzelfde "probleem". Uitgebreid contact met de bot gehad, alles gedaan, geen resultaat. Maar....vanmorgen via de html interface gechecked en 3.9.0 stond beschikbaar. 5 minuten later stond alles erop en draaide het soepel.
De bot gaf aan dat zij geen update konden forceren... Toch is het nu gelukt( vanaf 3.7.8).
Bedankt Torch!
Ik zal dan nog wat met de bot gaan praten want bij mij nog steeds geen update :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
sompie1 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:26:
[...]

Ik zal dan nog wat met de bot gaan praten want bij mij nog steeds geen update :P
Support is gewoon bereikbaar via e-mail: https://www.plugwise.com/contact/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
Het contactformulier stuurt een mail naar helpdesk@plugwise.com en op deze mail antwoord een bot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:19
Zo weet het systeem het ID van je Adam.
Als je een groene usb stick in de Adam hebt, dient die eerst geupdate te worden via een pc.
Ik heb de zwarte stick, dat was voor mij dus niet van toepassing.
Ook heb ik mijn router wat verdraaid, zodat ik een beter wifi signaal had op de adam. Dat zou wel eens een voorwaarde kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sompie1
Uiteindelijk een echte persoon die heeft geantwoord ben nu geupdate maar blijkbaar is de laatste update (3.9.0) nog een beta update. (wel speciaal dat ze dit dan niet vermelden op hun website)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-07 12:13
Ik heb geen update aangevraagd maar wel 3.9.0 gekregen.
Zou bijzonder zijn als het dan een beta updat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-07 16:30
We hebben een oude cv ketel die vervangen moet worden.

Nu ben ik aan het denken om voor een hybride warmtepomp + cv ketel te gaan.

Ook wil ik zonebediening gaan doen, zeker gezien ik vooral hout stook voor de benedenverdieping en het daardoor op de andere plaatsen koud blijft.

Goed , nu twijfel ik tussen Tado X en Plugwise Adam. Ik lees dat Tado wat aandachtspunten heeft met warmtepompen.
Maar dan begrijp ik het concept niet.
Voor zover ik weet werken de hybride warmtepomp en cv ketel onderling samen, en Adam stuurt toch gewoon die ketel aan?
Waarom zou er een directe afhankelijkheid zijn met de warmtepomp?

--
Edit:
Ok heb wat gevonden: https://plugwisehelp.fres...rmtepomp-aan-of-de-ketel-
Hier worden 2 scenario's beschreven (CV ketel neemt initiatief, of warmtepomp neemt initiatief)

Wat is nou het beste, in combinatie met Adam?

[ Voor 19% gewijzigd door ctrl-tab op 07-06-2025 10:40 ]

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste