Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcticwolfx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-06 22:16
Tja, gemak.. meeste mensen hebben vaker mobieltje in de buurt dan de radiatorknop! Als je het echt zo wil regelen, waarom dan niet gewoon de digitale knop er af halen? Het is wel een tekortkoming, maar voorlopig niets aan te doen. Die Lisa is een eenmalige aanschaf, tenzij je veel verschillende ruimtes hebt. Als je de Lisa met de power adapter kan aansluiten werkt hij wel als Zigbee router, wat bij kan dragen aan de netwerk verbinding.

Home Assistant zou een oplossing kunnen bieden op verschillende manieren.

[ Voor 4% gewijzigd door Arcticwolfx op 11-02-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-07 19:40
Arcticwolfx schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:22:
Tja, gemak.. meeste mensen hebben vaker mobieltje in de buurt dan de radiatorknop! Als je het echt zo wil regelen, waarom dan niet gewoon de digitale knop er af halen? Het is wel een tekortkoming, maar voorlopig niets aan te doen. Die Lisa is een eenmalige aanschaf, tenzij je veel verschillende ruimtes hebt. Als je de Lisa met de power adapter kan aansluiten werkt hij wel als Zigbee router, wat bij kan dragen aan de netwerk verbinding.

Home Assistant zou een oplossing kunnen bieden op verschillende manieren.
Wanneer de kinderen, of een van ons even een kamer wil opwarmen, of de knop naar beneden draaien omdat je een raam open zet is dat enorm handig. Via app is altijd een paar klikken ver weg. In ons geval niet bruikbaar. Kids hebben uberhaupt geen telefoon en/of app.

De lisa bedraad kan in theorie, maar dan moet er naast de deurpost wel een stopcontact zijn en loopt er altijd een draad over je muur. Heeft ook mijn voorkeur niet + 100 euro per slaapkamer extra (in ons geval x 4)

Ik vind plugwise (nog) niet volwassen genoeg, ben wel benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:07
martinus83 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Wanneer de kinderen, of een van ons even een kamer wil opwarmen, of de knop naar beneden draaien omdat je een raam open zet is dat enorm handig. Via app is altijd een paar klikken ver weg. In ons geval niet bruikbaar. Kids hebben uberhaupt geen telefoon en/of app.

De lisa bedraad kan in theorie, maar dan moet er naast de deurpost wel een stopcontact zijn en loopt er altijd een draad over je muur. Heeft ook mijn voorkeur niet + 100 euro per slaapkamer extra (in ons geval x 4)

Ik vind plugwise (nog) niet volwassen genoeg, ben wel benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen
De lisa hoeft niet op een adapter, kan ook gewoon op 4 aaa batterijen maar dan is het een end device, zo heb ik het bij mij geconfigureerd.
Wat ik dan wel weer heb is een tweetal toms op netspanning om ervoor te zorgen dat het zigbee netwerk genoeg routers heeft voor bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
biertjuh? schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:43:
[...]

De lisa hoeft niet op een adapter, kan ook gewoon op 4 aaa batterijen maar dan is het een end device, zo heb ik het bij mij geconfigureerd.
Wat ik dan wel weer heb is een tweetal toms op netspanning om ervoor te zorgen dat het zigbee netwerk genoeg routers heeft voor bereik.
Weet ik, maar ik reageer op @Arcticwolfx rcticwolfx zn suggestie dat deze ook bedraad kan.

Ik heb plugwise over de vloer gehad ivm de instabiele ervaring die ik had.
Resultaat was een aqara naast de Adam, adam is gewoon te zwak gebleken en heeft men met de laaste update de zendsterkte weten te vergroten door een over het hoofd geziene configuratie.
Paar meter verderop een Tom bedraad met 1,8m lange kabel.
Verdieping lager weer een aqara.
Paar meter verdeop een bedrade tom en 1,5 meter er naast een SED tom.
Op de begane grond weer een Aqara.

Maar na twee dagen kwam ik thuis, hele verwarming werkt niet hoorde ik, systeem lag helemaal plat.
Toen was ik eigelijk wel uitgest na een paar weken klungelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:42
Na mijn vraag aan Plugwise support waarom de release notes pagina niet meer was bijgewerkt, kreeg ik deze reactie:
De release notes zijn weer bijgewerkt voor Adam. Er is inmiddels een 3.9.0 die we langzaam aan het uitrollen zijn. Deze heb ik nu ook voor jou Adam klaargezet. Die zal binnen 24 vanzelf updaten.
Ook is er een update voor de groene zigbee stick in de Adam. Deze kan je op een Windows PC of Mac updaten. Kijk voor meer informatie en instructies op: https://plugwise.com/zigbee-stick
Ik ben de update naar 3.9.0 nu aan het uitvoeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Torch1969 op 13-02-2025 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sompie1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-07 14:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:41
Ik heb een plugwise systeem draaien, gekoppeld aan Home Assistant. Een van de onderdelen is een verwarmingspaneel, dat ik schakel via een "switch" in Plugwise, met zo'n Aqara zigbee stekker.

Nou wil ik het stroomverbruik van dat paneel graag aan m'n HA Energy dashboard toevoegen. Dat lijkt te kunnen, de Plugwise (beta) integratie geeft die waarde door en die sensor voldoet aan de voorwaarden.

Het lijkt helaas niet goed te gaan, want ik zie helemaal geen verbruik terug in het energy dashboard. Als ik naar de data van de sensor kijk ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNjrEE1RkBiLCGsXumYLii2Nv9I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SPhWV8trPtFvVyVvWDjWn0lk.png?f=user_large

Ik vraag me af of dat wel helemaal goed gaat. Zo'n zelfde Aqara stekker die ik direct via Z2MQTT aan HA heb gekoppeld geeft correct het energieverbruik door, in kWh en een altijd stijgende lijn.

Is dit iets wat eventueel in de integratie toegevoegd kan worden? Ik zal ook al te denken dat ik anders zelf een sensor in HA kan knutselen, het stroomverbruik van dat paneel is in principe constant en ik weet wanneer ie aan staat... maar liever gewoon een goeie sensor natuurlijk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:07
Darkwings schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:29:
Ik heb een plugwise systeem draaien, gekoppeld aan Home Assistant. Een van de onderdelen is een verwarmingspaneel, dat ik schakel via een "switch" in Plugwise, met zo'n Aqara zigbee stekker.

Nou wil ik het stroomverbruik van dat paneel graag aan m'n HA Energy dashboard toevoegen. Dat lijkt te kunnen, de Plugwise (beta) integratie geeft die waarde door en die sensor voldoet aan de voorwaarden.

Het lijkt helaas niet goed te gaan, want ik zie helemaal geen verbruik terug in het energy dashboard. Als ik naar de data van de sensor kijk ziet het er zo uit:
[Afbeelding]

Ik vraag me af of dat wel helemaal goed gaat. Zo'n zelfde Aqara stekker die ik direct via Z2MQTT aan HA heb gekoppeld geeft correct het energieverbruik door, in kWh en een altijd stijgende lijn.

Is dit iets wat eventueel in de integratie toegevoegd kan worden? Ik zal ook al te denken dat ik anders zelf een sensor in HA kan knutselen, het stroomverbruik van dat paneel is in principe constant en ik weet wanneer ie aan staat... maar liever gewoon een goeie sensor natuurlijk :D
Ik denk niet dat dat aan de integratie van home assistant ligt maar eerder aan het plugwise systeem.
Ik heb zo'n zelfde plug gekoppeld staan voor mijn vloerverwarmingspomp maar als die aan staat geeft plugwise ook in hun eigen app maar een verbruik van 0 watt. Als ik naar een andere plug (zelfde type) kijk die direct aan ha is gekoppeld dan zie ik daar wel een verbruik dus vandaar dat ik denk dat het probleem in het plugwise systeem / Adam zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:16
@Darkwings Wat biertjuh? schrijft, plugwise geeft idd niet de Wh-data door zoals wij als users dat zouden willen. Ja, ik zou zo'n sensor zelf aan de Integratie code toe kunnen voegen. Dat is al eerder voorgesteld door anderen :)
Dit staat (nog steeds) niet in de planning omdat HA prima alternatieven daarvoor bied:
1) https://www.home-assistant.io/integrations/integration/ (gebruik method: left voor het beste resultaat)
2) https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

[ Voor 6% gewijzigd door bouwew op 05-03-2025 10:13 . Reden: Tip toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:41
bouwew schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:10:
@Darkwings Wat biertjuh? schrijft, plugwise geeft idd niet de Wh-data door zoals wij als users dat zouden willen. Ja, ik zou zo'n sensor zelf aan de Integratie code toe kunnen voegen. Dat is al eerder voorgesteld door anderen :)
Dit staat (nog steeds) niet in de planning omdat HA prima alternatieven daarvoor bied:
1) https://www.home-assistant.io/integrations/integration/ (gebruik method: left voor het beste resultaat)
2) https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/
Jammer dat plugwise die data niet op de gewenst manier doorgeeft! Dit was wel precies het alternatief wat ik al in gedachten had :) Ik ga hiermee spelen, thanks voor de snelle reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
Ik heb de hele Plugwise set terug gegeven, na ca 41 emails met Plugwsie, Plugwise zelfs thuis over de vloer gehad en 14 mail xontact met verkoper Robbshop. Vanaf November tot deze maand mee bezig geweest....

De Anna moest ik noodgedwongen houden, deze had ik al in september gekocht en geen verpakking meer aanwezig..

Wie weet, als er een goed werkend systeem aankomt.
Tado beviel ook niet, ik wacht even af..

Wie weet wat er dit jaar uitkomt..
Goedmorgen Martinus,

Enorm bedankt voor het afleveren van de producten!
We houden contact over onze nieuwe productlijn die aan het einde van het jaar waarschijnlijk uitkomt.👍

Met vriendelijke groet, Kind regards,

xxxxx xxxxx
Sales Buitendienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
Had hier gelezen dat er ondertussen een paar nieuwe firmware updates waren voor de Adam.
Ik zie ook bij de release notes 3.9.0 staan maar mijn Adam blijft hangen op 3.7.8.
Iemand een idee hoe ik dit manueel kan forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
sompie1 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:27:
Had hier gelezen dat er ondertussen een paar nieuwe firmware updates waren voor de Adam.
Ik zie ook bij de release notes 3.9.0 staan maar mijn Adam blijft hangen op 3.7.8.
Iemand een idee hoe ik dit manueel kan forceren?
Ik heb nog niet ontdekt hoe je dit zelf een bump kan geven. Wat wel eens werkt is via Plugwise support een vraag stellen waarbij zij de update een duw geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
Oke dit heb ik geprobeerd maar helaas antwoord een bot die mij meld dat er nieuwe updates zijn en dat als ik verdere vragen heb de helpdesk moet contacteren. Wel een beetje moeilijk als die antwoorden met een bot :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-07 14:37
Hier hetzelfde "probleem". Uitgebreid contact met de bot gehad, alles gedaan, geen resultaat. Maar....vanmorgen via de html interface gechecked en 3.9.0 stond beschikbaar. 5 minuten later stond alles erop en draaide het soepel.
De bot gaf aan dat zij geen update konden forceren... Toch is het nu gelukt( vanaf 3.7.8).
Bedankt Torch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfpieters
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-07 07:35
Ik heb zojuist een nieuwsbrief ontvangen getiteld “Zet je vakantiegeld slim in!”, hierin worden ook updates in de mobiele app genoemd:
✅ Snellere opstarttijd – Je bent sneller aan de slag
✅ Fris nieuw uiterlijk – Met het nieuwe Plugwise logo en App icoon
✅ Betere verbinding – Verbeterde stabiliteit bij gebruik in en buitenshuis
✅ Nieuwe naamgeving – Gateways heten nu Hubs, wel zo duidelijk
✅ Verbeterde grafieken – Bekijk het gedrag van je thermostaat én ketel via de HTML

Helaas staat er voor mij nog geen update klaar in de App Store. Voor jullie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
aarthodo schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:23:
Hier hetzelfde "probleem". Uitgebreid contact met de bot gehad, alles gedaan, geen resultaat. Maar....vanmorgen via de html interface gechecked en 3.9.0 stond beschikbaar. 5 minuten later stond alles erop en draaide het soepel.
De bot gaf aan dat zij geen update konden forceren... Toch is het nu gelukt( vanaf 3.7.8).
Bedankt Torch!
Ik zal dan nog wat met de bot gaan praten want bij mij nog steeds geen update :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
sompie1 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:26:
[...]

Ik zal dan nog wat met de bot gaan praten want bij mij nog steeds geen update :P
Support is gewoon bereikbaar via e-mail: https://www.plugwise.com/contact/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
Het contactformulier stuurt een mail naar helpdesk@plugwise.com en op deze mail antwoord een bot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-07 14:37
Zo weet het systeem het ID van je Adam.
Als je een groene usb stick in de Adam hebt, dient die eerst geupdate te worden via een pc.
Ik heb de zwarte stick, dat was voor mij dus niet van toepassing.
Ook heb ik mijn router wat verdraaid, zodat ik een beter wifi signaal had op de adam. Dat zou wel eens een voorwaarde kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sompie1
Uiteindelijk een echte persoon die heeft geantwoord ben nu geupdate maar blijkbaar is de laatste update (3.9.0) nog een beta update. (wel speciaal dat ze dit dan niet vermelden op hun website)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-07 12:13
Ik heb geen update aangevraagd maar wel 3.9.0 gekregen.
Zou bijzonder zijn als het dan een beta updat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 20:35
We hebben een oude cv ketel die vervangen moet worden.

Nu ben ik aan het denken om voor een hybride warmtepomp + cv ketel te gaan.

Ook wil ik zonebediening gaan doen, zeker gezien ik vooral hout stook voor de benedenverdieping en het daardoor op de andere plaatsen koud blijft.

Goed , nu twijfel ik tussen Tado X en Plugwise Adam. Ik lees dat Tado wat aandachtspunten heeft met warmtepompen.
Maar dan begrijp ik het concept niet.
Voor zover ik weet werken de hybride warmtepomp en cv ketel onderling samen, en Adam stuurt toch gewoon die ketel aan?
Waarom zou er een directe afhankelijkheid zijn met de warmtepomp?

--
Edit:
Ok heb wat gevonden: https://plugwisehelp.fres...rmtepomp-aan-of-de-ketel-
Hier worden 2 scenario's beschreven (CV ketel neemt initiatief, of warmtepomp neemt initiatief)

Wat is nou het beste, in combinatie met Adam?

[ Voor 19% gewijzigd door ctrl-tab op 07-06-2025 10:40 ]

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste