Mogelijk zit ons verschil van inzicht in wie wij als voornaamste gebruiker zien: ik zie de plugwise al onderdeel van de installatie, die samen met de ketel wordt ingeregeld door een installateur en opgeleverd aan mij als klant. In jouw visie is - denk ik - de plugwise vooral iets wat de klant zelf installeert in de verwachting dat het "gewoon" werkt. (Wat ongetwijfeld in de meeste gevallen ook zo is.)
Allereerst fijn voor de beschaafde nuancering. Dat is op andere fora wel eens anders ;-)
Ik denk dat we beide vaststellen dat een 'one stop shop' een gat in de markt is!
Helaas zijn er zoveel verschillende belangen. Ik heb de ervaring dat de CV installatie plaatser (want dat deed hij slechts), zich niet bekommert om de instellingen van de ketel. Zelf heb ik de maximale modulatie, pompsnelheid en de watertemperatuur van zowel sanitair als CV-water aangepast. De ketel is nu beduidend zuiniger.
Andersom zag ik dat het bedrijf dat bij mij de vloerverwarming aanlegde, simpelweg de zaak "aan elkaar knoopt'. Ook dat was niet optimaal (de aanvoertemperatuur was veel te hoog en er was geen pompschakelaar geplaatst).
Volgens mij willen ze het zo snel mogelijk werkend opleveren en dan weer naar de volgende klus...
Zelfonderzoek loont dus de moeite! Nadeel is dat het veel tijd kost en dat je waarschijnlijk te laat bent om je eigen systeem optimaal in te richten. Door schade en schande leer je er wel van, en profiteren je vrienden en kennissen van jouw geklungel, onderzoek en oplossingen.
Waar ik met het Plugwise systeem veel aan heb gehad, is de statistieken / metingen. Hierdoor kreeg ik beter inzicht in de draaimomenten, de modulatie en het temperatuur verloop. Zo zag ik bijvoorbeeld dat de CV stond te 'pingelen' als alleen de woonkamer verwarmd mocht worden. Door terugschroeven van de maximale modulatie op de CV en het verlagen van de pompsnelheid, is dat verbeterd (maar niet opgelost). Ik vermoed zelf dat de aanvoerleidingen naar die bewuste vloerverdeler onder gedimensioneerd zijn. Weer zo'n geval van "aanleggen en klaar", maar een verkeerde oplossingen.
Kortom; ik deel je mening dat de ideale situatie zou zijn dat alles in 1 hand gehouden wordt. Dat is in de praktijk helaas lastig. En als het je wel lukt, heb je eigenlijk iets anders geregeld: het aanspreekpunt is beperkt tot 1. Dat aanspreekpunt zal dan vervolgens zelf weer naar de achterliggende systemen (en de kennis) op zoek moeten gaan. En die komt dat weer bij een servicedesk van Plugwise / Remeha / et cetera uit. Je koopt dus 'een accountmanager',,,