Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:23
Er staat "Daarnaast kun....". Het hoeft dus niet.

Ik heb dat niet aangevinkt en kan nog steeds buiten mijn huis de boel bedienen.

Los van data verkopen. Ik heb Tom's besteld bij Robbshop maar die zijn op. Levering begin volgend jaar.....

[ Voor 29% gewijzigd door Eternity_rules op 11-12-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Eternity_rules schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:03:
Er staat "Daarnaast kun....". Het hoeft dus niet.

Ik heb dat niet aangevinkt en kan nog steeds buiten mijn huis de boel bedienen.

Los van data verkopen. Ik heb Tom's besteld bij Robbshop maar die zijn op. Levering begin volgend jaar.....
Ja ik heb ook nog een Tom uitstaan bij plugwise zelf. Voor de badkamer radiator. Die zou eind afgelopen week of begin volgende week komen zei de sales afdeling.

De de Floor zijn ze helemaal gestopt. Daar is nu de enkele Koen voor in de plaats gekomen. Weet nog steeds niet of ik hierdoor nou iets mis. De Koen kan alleen open of dicht. Met de Floor kan er preciezer gesteld worden?

De thermostaatkraan tussen de verdeler en de ketel staat trouwens op 45 graden en in de adam staat de max aanvoer temperatuur nu ook op 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:12
Ik heb sinds vandaag een een Adam en een Lisa om mijn aan/uit thermostaat in de woonkamer te vervangen.
Maar lukt maar niet om de combi van Adam en Lisa werkend te krijgen. Er gebeurt niks als de kamer tempratuur onder de 'set point' komt. De ketel blijft ook gewoon idle.

Mijn ketel is een Intergas Kombi Kompakt HRE 26/30.
Ik heb de handleiding gevolgd zoals deze op internet staat.
1, Adam aansluiten, op netwerkkabel in mijn geval
2, Lisa toevoegen
3, ketel draadjes aan Adam, Ketel draadjes omzetten van aan/uit naar opentherm, cv ketel aan
4, instellingen>verwarmingsysteem>ketel>Ketel protocol> openterm
4b, instellingen>verwarmingsysteem>Plugwise regeling(knop ontbreekt?!)>verwarmings type> etc, opslaan

Nadat ik de stappen gevolgd heb zet ik lisa(is verbonden met zigbee) op 25 graden, maar ketel springt maar niet aan. Geen notificaties/foutmeldingen..

Heb de handleiding van de Ketel ook door gebladerd, maar kan niet vinden dat je de ketel ook een andere setting moet moet geven of zo..

Hebben jullie misschien nog tips voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Zie je in de App ook de ring rond de Lisa naar oranje gaan? Dat betekent dat Lisa inderdaad een warmtevraag communiceert naar Adam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
Eternity_rules schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:31:
Zie je in de App ook de ring rond de Lisa naar oranje gaan? Dat betekent dat Lisa inderdaad een warmtevraag communiceert naar Adam.
Een rode ring zie niet in de app ik niet als ik Lisa bijvoorbeeld op 25 graden zet. Wel geeft lisa een Rood lampje. Na een twee seconden zie ik wel 25 graden verschijnen in mijn app.

Als ik het tempratuur aanpas in mijn app zie ik wel die oranje/rode ring verschijnen en geeft Lisa een rode lampje.

Maar het radiator icoontje(Er is warmte vraag) blijft uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Ja, als je Lisa op hoog (rood) of omlaag (blauw) drukt, zie je die kleurtjes.

Start alles eens opnieuw op. Stroom eraf en er weer op. Lisa en Adam lijken niet te communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-08 08:44
@Mr.Jingles Heb je de Lisa wel aan een zone toegekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Mr.Jingles schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:59:
Ik heb sinds vandaag een een Adam en een Lisa om mijn aan/uit thermostaat in de woonkamer te vervangen.
Maar lukt maar niet om de combi van Adam en Lisa werkend te krijgen. Er gebeurt niks als de kamer tempratuur onder de 'set point' komt. De ketel blijft ook gewoon idle.

Mijn ketel is een Intergas Kombi Kompakt HRE 26/30.
Ik heb de handleiding gevolgd zoals deze op internet staat.
1, Adam aansluiten, op netwerkkabel in mijn geval
2, Lisa toevoegen
3, ketel draadjes aan Adam, Ketel draadjes omzetten van aan/uit naar opentherm, cv ketel aan
4, instellingen>verwarmingsysteem>ketel>Ketel protocol> openterm
4b, instellingen>verwarmingsysteem>Plugwise regeling(knop ontbreekt?!)>verwarmings type> etc, opslaan

Nadat ik de stappen gevolgd heb zet ik lisa(is verbonden met zigbee) op 25 graden, maar ketel springt maar niet aan. Geen notificaties/foutmeldingen..

Heb de handleiding van de Ketel ook door gebladerd, maar kan niet vinden dat je de ketel ook een andere setting moet moet geven of zo..

Hebben jullie misschien nog tips voor me?
Is Lisa bedraad of op batterijen? Dit maakt voor het Zigbee protocol nogal een verschil. Communicatie is op de USB adapter continu. Op batterijen bespaart ie stroom dus dan is de communicatie elke X tijd. Zie handleiding van de Lisa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
Eternity_rules schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:13:
Ja, als je Lisa op hoog (rood) of omlaag (blauw) drukt, zie je die kleurtjes.

Start alles eens opnieuw op. Stroom eraf en er weer op. Lisa en Adam lijken niet te communiceren.
Gedaan, maar geen warmte vraag. Ik zie dat Lisa kleurtjes geeft, en zie dit terug in de app of browser. (welliswaar zonder kleurtjes). Dus er is volgens mij wel communicatie.
bouwew schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:22:
@Mr.Jingles Heb je de Lisa wel aan een zone toegekend?
Ja, ook al meerdere keren zone verwijderd en Lisa opnieuw gekoppeld.
Kasper1985 schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:31:

[...]

Is Lisa bedraad of op batterijen? Dit maakt voor het Zigbee protocol nogal een verschil. Communicatie is op de USB adapter continu. Op batterijen bespaart ie stroom dus dan is de communicatie elke X tijd. Zie handleiding van de Lisa.
Heb zojuist even Lisa bedraad aangesloten. Maar helaas zonder effect. Ben ook even iets dichter bij Adam gaan zitten. Zit er nu <5m vanaf.

Ik heb zojuist even een support request ingeschoten bij Plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Mr.Jingles schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:11:
[...]

Gedaan, maar geen warmte vraag. Ik zie dat Lisa kleurtjes geeft, en zie dit terug in de app of browser. (welliswaar zonder kleurtjes). Dus er is communicatie.

[...]

Ja, ook al meerdere keren zone verwijderd en Lisa opnieuw gekoppeld.
[...]

Heb zojuist even Lisa bedraad aangesloten. Maar helaas zonder effect. Ben ook even iets dichter bij Adam gaan zitten. Zit er nu <5m vanaf.

Ik heb zojuist even een support request ingeschoten bij Plugwise.
Let op: Als je switched tussen bedraad en batterijen moet je het zigbee aanmeld proces opnieuw doorlopen. je kan niet zomaar wisselen helaas. Zie handleiding Lisa.

Ze adviseren om het aanmelden ook zo dicht mogelijk bij de Adam te doen. In mijn geval hangt de ketel en dus ook de adam in de keuken. Ik heb Lisa in een stopcontact aangesloten in de keuken. Aangemeld op de Adam en daarna pas verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
Tnx, dat had ik inderdaad vernomen. Maar volgens mij is er niks mis met de Lisa en Adam. Alle wijzigingen die ik doe in Lisa zie ik terug in mijn app of lokale webpagina van plugwise.

Ik heb even gebeld met RoBBshop, en heb ze even mijn situatie voorgelegd. Maar wat ik over het hoofd heb gezien is dat Lisa alleen werkt icm een Floor,Koen of Tom. Dit heb ik dus nog niet. Ik dacht dat de Lisa zou kunnen fungeren als een thermostaat, wat het in feite niet is. Er komt dus inderdaad geen warmte vraag..

In mijn situatie heb ik volledig vloerverwarming, en zou ik op mijn vloerverarmingsverdeler Floor of Koen moeten installeren.
Mijn gedachte was dat de vloerverwarming toch altijd open staat, je de beneden verdieping initieel als 1 zone zou kunnen regelen. Maar dit is blijkbaar niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Oh! ja dat klopt inderdaad. Zo gaat dat niet werken.

De floor gaat helemaal uit productie heb ik van PW sales begrepen. Dus je zal voor Koen moeten gaan. De Tom is slecht leverbaar. Wat ik heb begrepen is dat de Floor in feite gewoon en smallere Tom is.

Je kan ook (misschien in overleg met robbshop) kijken of een andere willekeurige zigbee radiator knop ook werkt met de Adam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Heeft je vloerverwarmingssysteem een eigen pomp?
Indien ja dan kun je met een Plug de pomp aan en uitschakelen via de Lisa. Dat doe ik in mijn systeem (met een Anna ipv een Lisa).

[ Voor 12% gewijzigd door bouwew op 13-12-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
bouwew schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:37:
Heeft je vloerverwarmingssysteem een eigen pomp?
Indien ja dan kun je met een Plug de pomp aan en uitschakelen via de Lisa. Dat doe ik in mijn systeem (met een Anna ipv een Lisa).
Ja, heeft een pomp.
Ik heb deze met 8 groepen: https://vte-smartersoluti...rs/vte-smart-distributor/
Moet je dan de Koen aansluiten op de knop van de ventiel of hoofdkraan komen? Een Koen 8 kost meer dan 300 euro :X

Ik regel veel van mijn smarthome spullen in HomeAssistant. Ik maak ook veel gebruik van Shelly Plugs. Ik zat me zelf af of je hier iets mee zou kunnen doen. Maar ik denk dat de plugwise logica blijkbaar toch uit een Plugwise Floor/Koen moet komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.Jingles op 13-12-2021 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eternity_rules
Ik heb in de woonkamer zone de thermostaatkraan van mijn vloerverwarming vervangen door een Tom. De pomp zelf wordt door een PLUG geschakeld. Dit icm een Lisa werkt prima!

Wel heb ik de ketel op 40 graden gezet. Je wilt geen 80 graden de vloer in pompen..

(in die zone zit ook een radiator die altijd open staat Deze wordt dus niet meer loeiheet. In mijn setting is dat prima.)

[ Voor 19% gewijzigd door Eternity_rules op 13-12-2021 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
Je hebt de Koen niet nodig, je zet een Plug tussen het stopcontact en de stekker van de pomp en je configureert de Plug in de Plugwise App als pompbesturing. En dan heb je ook geen Tom nodig. Dat is dubbelop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Klopt @bouwew !

Ik heb in mijn geval er toch een TOM op gezet, omdat mijn CV nog een tweede voerverwarming aanstuurt in een tweede zone. Ook daar zit een TOM + PLUG op. Ik zet graag niet alleen de pomp uit, maar ook de toevoer dicht. Als de pomp uit is, loopt er anders toch nog heet water door een deel van de verdeler. Door er een TOM op te zetten, is dat verdwenen. Beetje dubbelop, maar werkt voor mij goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Daarbij is er volgens mij ergens eerder in deze thread (kan het zo even niet vinden) besproken dat fabrikanten adviseren de pompen niet teveel uit en aan te zetten. Maar dat verschilt misschien per merk/type pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@Eternity_rules Gaat dat wel goed? Wanneer de pomp eerder aangaat dan de Tom opent dan gaat de pomp geluiden maken. Ik had eerst mijn eigen Koen gemaakt middels een Plug en een bestuurbare klep en dat ging niet goed, de pomp werd bestuurd middels een temperatuur sensor, deze ging daardoor te laat aan. Met vreselijke geluiden tot gevolg, het duurde een paar dagen voordat ik doorhad dat de pomp deze geluiden maakte. Ik dacht de buren... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
Ah nuttige tips allemaal!

Wat voor nut heeft de plug eigenlijk als je de Tom op de kraan zet?
Alleen stroombesparing? Mijn vloerverwarmingspomp vind aan uit zetten niet leuk.

In dat geval zou ik het liefst alleen een Tom willen monteren.
Zou dit ook al gewenste resultaat geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eternity_rules
@bouwew
Gaat prima hier! Het zijn twee verschillende pompen, maar beide zijn stil!

Ik schakel de pomp uit omdat het naar mijn mening onzinnig is een pomp die 50 Watt verbruikt 24/7 aan te laten staan. Voorheen zat er een pomp schakelaar op. Nu dus een PLUG. De andere pomp verbruikt slechts 15 Watt, maar ook die schakel ik aan/uit bij warmtevraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@Mr.Jingles Ik lees net in de manual van jouw systeem dat de pomp altijd aan moet blijven. Maar daar zijn de meningen over verdeeld: https://www.klusidee.nl/F...ltijd-moet-draaien.28379/

En, de pomp aanwezig in een CV-ketel draait inmiddels al heel wat jaren niet meer continue...

[ Voor 17% gewijzigd door bouwew op 13-12-2021 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Jingles
Mr.Jingles schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:10:
Tnx, dat had ik inderdaad vernomen. Maar volgens mij is er niks mis met de Lisa en Adam. Alle wijzigingen die ik doe in Lisa zie ik terug in mijn app of lokale webpagina van plugwise.

Ik heb even gebeld met RoBBshop, en heb ze even mijn situatie voorgelegd. Maar wat ik over het hoofd heb gezien is dat Lisa alleen werkt icm een Floor,Koen of Tom. Dit heb ik dus nog niet. Ik dacht dat de Lisa zou kunnen fungeren als een thermostaat, wat het in feite niet is. Er komt dus inderdaad geen warmte vraag..

In mijn situatie heb ik volledig vloerverwarming, en zou ik op mijn vloerverarmingsverdeler Floor of Koen moeten installeren.
Mijn gedachte was dat de vloerverwarming toch altijd open staat, je de beneden verdieping initieel als 1 zone zou kunnen regelen. Maar dit is blijkbaar niet zo.
Nog even terugkomend op hier boven, ik heb parallel aan het posten hier en het contacten met Robbshop ook een contact formulier ingevuld bij Plugwise zelf met bijna 1 op 1 wat ik hier op het forum had gepost. En kreeg het volgende reactie:
Beste Mr.Jingles

De Adam in combinatie met alleen de Lisa werkt als slimme thermostaat voor het hele huis.
De Lisa constateert dat de temperatuur onder het setpoint komt en geeft dit door aan de Adam.
Zonder Tom, Koen of Floor zou het systeem dus ook gewoon moeten werken.

Met de Tom, Koen en Floor kan je een zone regeling maken waarmee je per zone de verwarming aan en uit kan zetten.

Mvg Plugwise
Dus het werkt WEL zonder Tom of Koen. Nadat zij hebben mee gekeken hebben ze 'de regulering van de adam herstart' en nu werkt het wonderbaarlijk... 8)7

• bouwew
Fijn dat je het systeem aan de praat hebt gekregen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clementie
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08 09:06
Ik heb een vraag over de verhouding tussen OpenTherm thermostaat (iSense) en Adam. Ik heb op de iSense een minimum aanvoer temperatuur ingesteld. Dit is nodig voor een (klassieke) vloerverwarmingsverdeler die pas vanaf 45C lekker werkt. Het lijkt erop dat Adam de thermostaat alleen gebruikt om de ruimtetemperatuur te meten, maar zelf verder de vraag aan de CV ketel bepaald. Ik heb een Remeha Calenta 40C, daar kan ik helaas geen geforceerde minimumaanvoer temperatuur op instellen.

Weet iemand hoe dat zit? En of het mogelijk is de kamerthermostaat dominant te krijgen.
En (2) heeft iemand een idee hoe ik anders een minimale aanvoertemperatuur kan krijgen.

(Ik kan aan/uit protocol gebruiken, maar dan krijg ik in de app geen gegevens door van de temperaturen, en, erger, de schakelafstand lijkt dan bijna 1 graad te zijn. )

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:40
Volgens mij kan je dit in de adam instellen (max temp, geen min temp)
Heb je de adam ingesteld op vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
Eerst wel, maar ik heb het idee dat de aanvoertemperatuur bij de instelling Radiator hoger blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Waag er eens een mailtje aan naar plugwise of de minimum temp naar jouw gewenste temp kan, wie weet krijg je een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
Dank voor de reactie. Dat heb ik gedaan. In afwachting van het antwoord.

Mbt de vraag over de prioriteit van de regeling: Wie regelt (uiteindelijk) de vraag aan de ketel: Adam of de kamerthermostaat. Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 10:04
helpt dit misschien?

https://plugwisehelp.fres...ense-instellen-voor-adam-

Als ik het goed heb maakt 'Adam' de thermostaat 'dom'..
Deze meet alleen de themperatuur en de ingestelde temp nog maar en geeft dit door aan adam.

Het worden allemaal soort Lisa's...

[ Voor 40% gewijzigd door ollem op 31-12-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
@ollem Dat denk ik ook. Maar het zou soms handig zijn als je de keuze had om toch de (bij de CV ketel passende) thermostaat prioriteit te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
@akatar, is jou bekend wat het effect van de verschillende instellingen is (vloerverwarming, radiatoren, convectoren, vloer/radiatoren)? Of iemand anders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@Clementie Sorry, is mij niet bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clementie
Ik heb reactie van de Plugwise Helpdesk. Inderdaad geeft een thermostaat alleen de temperatuur door en bepaald de Adam de besturing van de ketel. Evt. intelligente instellingen op de thermostaat hebben dus geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
@Clementie op zich is dat niet zo erg, ware het niet dat een hoop parameters die de Adam wel aanstuurt niet zelf ingesteld kunnen worden. Bij Tado had ik datzelfde probleem.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom deze bedrijven daar voor kiezen. Je laat een ketel installeren en instellen door een professional, vervolgens gaat Adam met die instellingen aan de haal.

Je zou verwachten dat deze apparaten net als de ketel zelf een Installateurs menu kennen, waar elke voor opentherm relevante waarde kan worden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
is jou bekend wat het effect van de verschillende instellingen is (vloerverwarming, radiatoren, convectoren, vloer/radiatoren)? Of iemand anders natuurlijk.
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom deze bedrijven daar voor kiezen. Je laat een ketel installeren en instellen door een professional, vervolgens gaat Adam met die instellingen aan de haal.
Volgens mij zijn deze twee zaken gekoppeld. En ik denk ook dat dit onderdeel van van de strategie van (o.a.) Plugwise. Er zit - hopelijk - een hoop slimheid in de software aansturing van de ketel via ADAM HA. En deze is ondergebracht in een aantal gebruikersprofielen (radiator / vloerverwarming / combinatie radiators met vloerverwarming). Dat vormt op zich dan weer een gesloten systeem. Eigendom van Plugwise.

Ook zal het volledig door de gebruiker kunnen tweaken van de aansturing tot claims kunnen leiden; een CV gaat in storing en de installateur verwijst naar de ketelsturing van Plugwise, en Plugwise verwijst naar de foutieve instellingen die de gebruiker heeft doorgevoerd...

Ooit las ik een comment van iemand die zei dat hij met Plugwise mensen gesproken had en dat hij blij was dat daar mensen waren die exact wisten hoe een CV ketel + de aansturing moest functioneren. Die kennis zal in het algoritme zitten. En dat za lPlugwise niet willen onthullen aan de gebruiker (of concurrent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Eternity_rules schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:52:
[...]
Ook zal het volledig door de gebruiker kunnen tweaken van de aansturing tot claims kunnen leiden; een CV gaat in storing en de installateur verwijst naar de ketelsturing van Plugwise, en Plugwise verwijst naar de foutieve instellingen die de gebruiker heeft doorgevoerd...
Mogelijk zit ons verschil van inzicht in wie wij als voornaamste gebruiker zien: ik zie de plugwise al onderdeel van de installatie, die samen met de ketel wordt ingeregeld door een installateur en opgeleverd aan mij als klant. In jouw visie is - denk ik - de plugwise vooral iets wat de klant zelf installeert in de verwachting dat het "gewoon" werkt. (Wat ongetwijfeld in de meeste gevallen ook zo is.)

In elk geval is mijn doel slechts het laten functioneren van een installatie zoals de installateur beoogd heeft. En dat is nu niet altijd mogelijk zonder tussenkomst van de klantenservice. Afhankelijk zijn van een klantenservice is vervelend omdat je als installateur meestal maar enkele uren bij een klant aanwezig bent.

Inmiddels heb ik een handjevol "simpele" thermostaten en thermostaatknoppen omdat installateurs die iets komen aanpassen geen zin hebben om te wachten op de klantenservice van Tado. Uiteindelijk maakt de klantenservice wel de nodige aanpassingen en kan ik de Tado zelf weer ophangen, maar daar gaan soms dagen overheen.

Om van dat gedoe af te zijn hoopte ik in Plugwise een systeem te vinden waarbij je niet zo afhankelijk bent van het bedrijf. Deels is dat gelukt - je hebt in elk geval een lokale web interface - maar toch een stuk minder flexibel dan gehoopt. Is overigens vooral mijn eigen schuld omdat ik mij beter had moeten inlezen, maar het blijft jammer, mede omdat ik zelf dus denk dat het best eenvoudig op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Mogelijk zit ons verschil van inzicht in wie wij als voornaamste gebruiker zien: ik zie de plugwise al onderdeel van de installatie, die samen met de ketel wordt ingeregeld door een installateur en opgeleverd aan mij als klant. In jouw visie is - denk ik - de plugwise vooral iets wat de klant zelf installeert in de verwachting dat het "gewoon" werkt. (Wat ongetwijfeld in de meeste gevallen ook zo is.)
Allereerst fijn voor de beschaafde nuancering. Dat is op andere fora wel eens anders ;-)

Ik denk dat we beide vaststellen dat een 'one stop shop' een gat in de markt is!

Helaas zijn er zoveel verschillende belangen. Ik heb de ervaring dat de CV installatie plaatser (want dat deed hij slechts), zich niet bekommert om de instellingen van de ketel. Zelf heb ik de maximale modulatie, pompsnelheid en de watertemperatuur van zowel sanitair als CV-water aangepast. De ketel is nu beduidend zuiniger.

Andersom zag ik dat het bedrijf dat bij mij de vloerverwarming aanlegde, simpelweg de zaak "aan elkaar knoopt'. Ook dat was niet optimaal (de aanvoertemperatuur was veel te hoog en er was geen pompschakelaar geplaatst).

Volgens mij willen ze het zo snel mogelijk werkend opleveren en dan weer naar de volgende klus...

Zelfonderzoek loont dus de moeite! Nadeel is dat het veel tijd kost en dat je waarschijnlijk te laat bent om je eigen systeem optimaal in te richten. Door schade en schande leer je er wel van, en profiteren je vrienden en kennissen van jouw geklungel, onderzoek en oplossingen.

Waar ik met het Plugwise systeem veel aan heb gehad, is de statistieken / metingen. Hierdoor kreeg ik beter inzicht in de draaimomenten, de modulatie en het temperatuur verloop. Zo zag ik bijvoorbeeld dat de CV stond te 'pingelen' als alleen de woonkamer verwarmd mocht worden. Door terugschroeven van de maximale modulatie op de CV en het verlagen van de pompsnelheid, is dat verbeterd (maar niet opgelost). Ik vermoed zelf dat de aanvoerleidingen naar die bewuste vloerverdeler onder gedimensioneerd zijn. Weer zo'n geval van "aanleggen en klaar", maar een verkeerde oplossingen.

Kortom; ik deel je mening dat de ideale situatie zou zijn dat alles in 1 hand gehouden wordt. Dat is in de praktijk helaas lastig. En als het je wel lukt, heb je eigenlijk iets anders geregeld: het aanspreekpunt is beperkt tot 1. Dat aanspreekpunt zal dan vervolgens zelf weer naar de achterliggende systemen (en de kennis) op zoek moeten gaan. En die komt dat weer bij een servicedesk van Plugwise / Remeha / et cetera uit. Je koopt dus 'een accountmanager',,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
Er is wat te zeggen voor standaardcombinaties, die als het goed is storingsvrij werken. Maar toch zou het fijn zijn als er zelf gekozen kon worden voor het regelen van meer geavanceerde instellingen. Zo mis ik (zie eerder) echt een minimumtemperatuurinstelling. Ivm open verdeler van een vloerverwarming moet er een minimale aanvoertemperatuur zijn. Het terugmoduleren naar een lage temperatuur als de gevraagde ruimtetemperatuur bijna bereikt is, gooit hier roet in het eten. Nu kan je kiezen voor aan/uit, maar dan mis ik wel weer heel veel. Ik zou willen moduleren tussen bijv. 40-65C.

Verder ben ik best tevreden met Plugwise. Het is een mooi systeem en ik hoop dat het succesvol blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Het terugmoduleren naar een lage temperatuur als de gevraagde ruimtetemperatuur bijna bereikt is, gooit hier roet in het eten.
Ik zie dat bij mij nooit gebeuren!

De CV temperatuur staat ingesteld op 40 graden. Als deze aanspringt, verwarmt hij tot maximaal 40 graden. Als de cv terug moduleert, zakt de temperatuur die door de leidingen stroomt uiteraard, maar nooit verder dan de kamerthermostaat staat ingesteld.

Hier met een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBDC2qm2jIKkM7iObl0MDKbv4H4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uQN8UFnF9yGY06wsbIk0GnmD.png?f=fotoalbum_large

Wat inderdaad wel gebeurt is dat de gewenste keteltemperatuur niet wordt gehandhaafd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJtAVpjRUenlalQTwfFsAVrpKCc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2NeSTJclq5DEXMbdiI6WhfXt.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij betekent dit dat ADAM aangeeft dat de laagste CV temperatuur 35 graden mag zijn, maar dat de ketel (ik heb het hier over een Remeha Tzerra ACE 28c) dit negeert en zijn eigen sturing prioriteit geeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Eternity_rules op 04-01-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
Ja een ketelinstelling is bepalend; dat heb ik ook gezien. Ik heb de Remeha Calenta 40C. Daar kun je helaas geen minimumtemperatuur op instellen. Op andere ketels kan dat soms wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Ik heb vandaag een Aqara Smart Plug aan Adam gekoppeld. Volgens de Plugwise website moet die onder andere gebruikt kunnen worden om op basis van de warmtevraag de circulatiepomp van de vloerverwarming aan te sturen. (Bron: https://www.plugwise.com/product/aqara-plug/ )

De koppeling werkt op zich prima. Dwz: ik kan nu vanuit de Plugwise app mijn pomp starten en stoppen. Wat me echter nog niet is gelukt is om dit automatisch te doen op basis van de warmtevraag.

Mijn opstelling is vrij eenvoudig:

Honeywell Round Modulation -> Adam -> Valliant EcoTec Plus. En dus de Aqara Plug voor de pomp.

In de app heb ik drie dingen gedaan:
- De Aqara plug als Circulatiepomp ingesteld en aan zone "Woonkamer" toegewezen.
- De Honeywell thermostaat zit ook in zone "Woonkamer".
- Een pompgroep "Vloerverwarming" aangemaakt die zowel de Honeywell thermostaat als de Aqara plug bevat.

Dit op basis van deze how-to: https://plugwisehelp.fres...atiepomp-laten-schakelen-

Bij warmtevraag gaat de ketel nu wel aan, maar de plug doet niets. Wat zie ik over het hoofd?

Edit ik heb de hier beschreven tip on de plug opnieuw toe te voegen geprobeerd, maar dat heeft ook niet geholpen.

[ Voor 7% gewijzigd door NielsFL op 05-01-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@NielsFL Ik heb precies hetzelfde maar dan met een Plug, van Plugwise zelf.
Ik kan die Plug NIET bedienen vanuit de App, dat zou ook niet moeten kunnen want dat wil de Adam doen, als onderdeel van het verwarmings-algoritme. Dit is nadat ik de Plug als Circulatiepomp heb ingesteld en de verdere instellingen had gemaakt en gesaved.

Mijn instellingen zijn verder precies dezelfde.

Wat zijn jouw instellingen onder Verwarming? Heb je daar wel "vloerverwarming" of "vloerverwarming en radiatoren" ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Ik kan die Plug NIET bedienen vanuit de App, dat zou ook niet moeten kunnen want dat wil de Adam doen, als onderdeel van het verwarmings-algoritme.
Vreemd, ik kan dat wel (maar na enkele seconden schakelt de pomp weer uit, omdat er dan geen warmtevraag is).

Hier lukt het wel: als er warmtevraag is, schakelt de CV in, en de pomp in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38YgDpGOhZu7Sq4TQZzbn-GgbjQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JaaiyZq9xXxKsdGYOTUfrXsR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpgU6knz6LKqn2oIgnZq7Ek5bkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4WwFIU1SCPitlHeWU8LtnU61.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
@bouwew Ik heb "Vloerverwarming en Radiatoren".

Anders dan @Eternity_rules heb ik "Voorverwamen" wel aan staan.

Wat mij opvalt aan de screenshots van @Eternity_rules is dat zijn thermostaat een "Zonebediening" wordt genoemd. Bij mij is dat niet het geval. Bij mij staat simpelweg "Thermostaat" als apparaat type. Ik kan dat ook niet veranderen.

Welke firmware heeft jullie Adam? Die van mij zit op 3.2.8 en kan geen updates vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Hier ook v3.2.8

Hier een plaatje van de tab 'schakelen' :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoT-BzK7PDA0a_qZ7kczRWloeug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3wyl5z0SfmcNA5BkXhAOgWz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Eternity_rules op 06-01-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
@Eternity_rules Gebruik jij een opentherm thermostaat? of heb je een Lisa? Ik gebruik hier een Honeywell Round Modulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Ik heb in alle zones een Lisa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Wellicht dat dat uitmaakt voor de type aanduiding "thermostaat" vs "zonebediening".

Overigens heb ik inmiddels een e-mail naar Plugwise gestuurd, maar nog geen antwoord. Sowieso kom ik het liefst zelf tot een oplossing, mits dat uberhaupt mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
Wat is de laatste softwareversie van de Lisa? Bij mij staat er nog 27-10-2016. Er is begin vorig jaar een update beloofd om de presets in de app met de Lisa te synchroniseren. Is er al een nieuwe versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptLLeVov_n8KP1BxYaOOeSpxenk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcFZpoEw0O08gmZBdP43cXRH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJ7Dl3C0y4YoD4mwgeTXHSN-PG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2CggoNIVB1FSITE5VE10sPV.jpg?f=fotoalbum_large

Dan is dit blijkbaar nog niet doorgevoerd. Heeft iemand een andere oplossing om de presets in Lisa aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
Bij mij maakt het niet uit of ik al dan niet vloerverwarming kies om een pomp mee te kunnen laten schakelen bij Aquara plug. Het werkt met alle instellingen, ook bij alleen radiator of convector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Clementie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:00:
Bij mij maakt het niet uit of ik al dan niet vloerverwarming kies om een pomp mee te kunnen laten schakelen bij Aquara plug. Het werkt met alle instellingen, ook bij alleen radiator of convector.
Bedankt voor die info. Maar jij gebruikt dus ook een Lisa hier voor? Geen gewone thermostaat?

Ik begin me nu af te vragen of Adam onderscheid maakt tussen een Lisa en een gewone thermostaat. Zou wel een beetje gek zijn, aangezien Adam juist gemarket wordt als iets dat je eenvoudig tussen je ketel en bestaande thermostaat aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
Ik gebruik een OpenTherm termostaat (Toon) in de woonkamer,
(schakelt 2 vloerverwarmingspompen), maar een Lisa in de werkkamer (schakelt 1 vloerverwarmingspomp, namelijk 1 van de twee dezelfde pompen als woonkamer). Je kunt dus zelfs een schakelaar in meerdere zones opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Mijn probleem is eerder vannacht door Plugwise verholpen door de Modus te wijzigen van Verwarmen naar Uit, en weer terug.

Volgens Plugwise is dit een bug die voor kan komen tijdens de eerste installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
Mooi dat is opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Weten jullie of het mogelijk is om een Lisa te gebruiken om een warmtevraag te triggeren zonder dat daar een Tom aan gekoppeld is? Het resultaat zou dan moeten zijn dat de ketel gaat verwarmen en alle radiatoren die handmatig openstaan gaan verwarmen.

De voorlopige (uiteindelijk wil ik wel overal een Tom/Lisa combo) winst is dan dat de bovenetage verwarmt kan worden zonder dat de vloerverwarming beneden ook meeloopt wanneer die al op temperatuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eternity_rules
Ik heb twee zones met een Lisa en daar zitten geen Tom's is. De warmte vraag zet de ketel aan en schakelt de vloer pomp aan met PLUG. Dus zonder Tom werkt, ik heb echter ook een Plug in die zone.

Lijkt mij dat het sowieso moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clementie
Ja, dat gaat werken. Doe ik zelf ook. (Wel Adam HA nodig natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ne0fr0g
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 22:47
Is het iemand van jullie gelukt om een static ip in te stellen voor Adam (of Anna)? Het lukt maar niet om een ander ip op te voeren. Om de zoveel seconde ververst de interface en keert het oude ip terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Vraag aan de Plugwise gebruikers met een vloerverwarming.

Wat is in jullie geval de hysteresis? Zelf zie ik via Lisa dat in/uitschakelen rond de 0,2 tot 0,3 zit. Ik vind dat wat ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Eternity_rules schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:06:
Vraag aan de Plugwise gebruikers met een vloerverwarming.

Wat is in jullie geval de hysteresis? Zelf zie ik via Lisa dat in/uitschakelen rond de 0,2 tot 0,3 zit. Ik vind dat wat ruim.
Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat hysteresis in deze context betekend, dus misschien is mijn antwoord compleet irrelevant.

Met een instelling van 20C schommelt het hier vrij consistent tussen de 19.9 en 20C. Gisteren, vanaf 0:00 tot 12:00, zie ik 1 dipje naar 19.7, en een piekje naar 20.3C. Die laatste is echter direct na gebruik van heet tapwater, mogelijk kan dat de boel een beetje uit balans halen. (Na 12:00 werd het flink warmer door de zon.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Dank je wel @NielsFL , dat is exact wat ik bedoel :-)
Die plus/min waarden zijn prachtig bij jou!

Ik laat Homey ingrijpen op het moment dat de ingestelde temperatuur met 0.1 graad wordt overschreden (Deze zet dan de ingestelde temperatuur een half uur lang 1 graad lager), maar mogelijk verstoor ik daarmee het zelflerend protocol van Plugwise..

Mijn Plugwise 'verwarmingsysteem' staat als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGHUySvj5a7QPCwskFiPSVr-cTE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gHfUQWgfbpzH3uxgEoCIsK6F.png?f=fotoalbum_large

Hoe is dat bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2D-UrjwerG4HcMI4lysKOYPbZo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8V6RtEe03mXJJDPnaqaYzOZy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:10
Hallo Allen,

Ik zit momenteel te kijken naar een nieuwe thermostaat en kwam hierbij de Adam tegen.
Aanvankelijk zat ik te kijken naar ene TADO echter lees ik dat deze slecht overweg kan met een hybride warmtepomp + extra by-pass nodig + extra zoneklep nodig.

Ik kan het niet goed/slecht vinden of bij de plugwise ook een by-pass nodig is?

En tevens de vraag of ik middels een koen mijn vloerverwarming slim kan maken i.p.v. een zone klep.
En gaat dat dan goed met een label A pomp als de pomp steeds blijft doorpompen (hier mag officieel geen pompschakelaar tussen?).
Ik heb een nieuw VV systeem met alupex buizen waar ik zelf geen extra zone klep tussen kan zetten (i.v.m. niet het juiste gereedschap). dus bij voorkeur werk ik hier omheen haha..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Weet je zeker dat je niet al een bypass hebt? Ook met "ouderwetse" thermostaatknoppen heb je een bypass nodig. Dit om te voorkomen dat er op enig moment te weinig of geen flow meer is. Bij mijn CV-ketel zit de bypass ingebouwd. Die van jou misschien ook? (Je zegt hybride, dus het lijkt me een moderne ketel?)

Overigens kun je het soms ook anders oplossen, bijvoorbeeld door een of meerdere radiatoren "dom" te laten en volledig open te draaien. Je kan dat eventueel gewoon proberen: alles dicht, 1 radiator open, thermostaat hoog, en kijken of je ketel een foutcode geeft.

John Visser adviseert om ook bij een label-A pomp een schakelaar te gebruiken: YouTube: Tips & Trucs #12 Hoe plaats je een label-A pomp op een Robot vloe... . Verder durf ik niet te zeggen of je een Koen kan inzetten zonder ook de pomp uit te schakelen. (Plugwise activeert eerste Koen, daarna de pomp. Ik vermoed dat daar een reden voor is.)

Edit: ik zie nu pas dat je het over een extra bypass hebt. Bovenstaande mag je negeren 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door NielsFL op 11-01-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
NielsFL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:29:
Weet je zeker dat je niet al een bypass hebt? Ook met "ouderwetse" thermostaatknoppen heb je een bypass nodig. Dit om te voorkomen dat er op enig moment te weinig of geen flow meer is. Bij mijn CV-ketel zit de bypass ingebouwd. Die van jou misschien ook? (Je zegt hybride, dus het lijkt me een moderne ketel?)

Overigens kun je het soms ook anders oplossen, bijvoorbeeld door een of meerdere radiatoren "dom" te laten en volledig open te draaien. Je kan dat eventueel gewoon proberen: alles dicht, 1 radiator open, thermostaat hoog, en kijken of je ketel een foutcode geeft.

John Visser adviseert om ook bij een label-A pomp een schakelaar te gebruiken: YouTube: Tips & Trucs #12 Hoe plaats je een label-A pomp op een Robot vloe... . Verder durf ik niet te zeggen of je een Koen kan inzetten zonder ook de pomp uit te schakelen. (Plugwise activeert eerste Koen, daarna de pomp. Ik vermoed dat daar een reden voor is.)

Edit: ik zie nu pas dat je het over een extra bypass hebt. Bovenstaande mag je negeren 8)7
Thx voor de snelle reactie.
Heb het inderdaad over een extra by-pass. Bij tado knoppen is dit noodzakelijk omdat je anders storingen kan krijgen..
Beschik je zelf over vloerverwarming en zo ja hoe aangesloten ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Mustang24 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:36:
[...]
Thx voor de snelle reactie.
Heb het inderdaad over een extra by-pass. Bij tado knoppen is dit noodzakelijk omdat je anders storingen kan krijgen..
Beschik je zelf over vloerverwarming en zo ja hoe aangesloten ? :)
Ja. Momenteel gebruik ik hier nu alleen een plug om de pomp stil te zetten. Zit er nog niet zo lang op, dus ik kijk even wat dit doet met warmte/verbruik. Zonodig voeg ik daar later een Koen aan toe.

Overigens had ik voorheen een Tado (hij ligt hier nog, inclusief 8 knoppen). Maar die is uit de vorige woning, waar ik geen VV had.

Ik ben geneigd te zeggen: als je al een bypass hebt, probeer het zonder die extra bypass. Als het inderdaad problemen oplevert kun je hem altijd nog toe laten voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
Ik heb een vaillant hr solide 24-28, een nieuwe ketel + WP staat op het verlanglijstje voor het komende jaar/twee jaar ;)
hier op zit een "Voorrang-omschakel-ventiel met bypass" verwijs je hiernaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mustang24
Voor de Plugwise systemen met een tom of koen is geen bypass nodig hoor ik net via plugwise.

"De default instelling van Adam is dat Adam de laatste zone die op temperatuur komt open laat staan. In plaats van de zone dicht te zetten stop de Adam de warmte vraag. Hierdoor kan het water nog wel rond gepompt worden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
Hallo allen,

Heb nu een anna + een adam draaien.
Nu zijn best veel dingen dubbel is te stellen (bijvoorbeeld schema's) maar ook ketel instellingen?

Wat is nu de juiste volgorde / wijze van configuratie?

P.s. de adam meld op de homey een ketel fout code 255? iemand hier mee bekend, kan niks terug vinden in de plugwise app zelf?

[ Voor 23% gewijzigd door Mustang24 op 16-01-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@Mustang24 Wanneer je een Adam plus Anna gebruikt, alleen de Adam instellen. De Anna moet je in zo'n systeem zien als een, relatief domme, OpenTherm temperatuursensor met bediening en display. En de bediening van de Anna moet gedaan worden vanuit de App met de Adam ingesteld als Gateway.

Dat betekent dat je een schema voor de Anna configureert op de Adam.

[ Voor 12% gewijzigd door bouwew op 17-01-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Die errorcode in Homey heb ik ook. De ontwikkelaar van die App zegt dat je dit moet negeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:57
bouwew schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:12:
GEZOCHT: is er hier iemand met een Adam gekoppeld aan een Elga of een ander type warmtepomp, die de koeling-functie gebruikt?

Ik wil graag proberen de Home Assistant integratie "af te maken", dwz de koelings-/verwarmingsstatus per thermostaat correct weer te geven. Wie kan me helpen?
Binnenkort krijg ik een Elga ACE en heb ook koelfuncties gekocht dus wil ook wel helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
@tomdh76 Bedankt voor je reactie!
Ik ben inmiddels met iemand anders in contact, hij heeft een vergelijkbaar systeem als dat van jouw.
Ik heb dus stappen kunnen maken, binnenkort zal ik een update van de Plugwise-beta custom_component releasen, met cooling-support voor de Adam + Elga ACE combi.
Als jij die update ook zou kunnen testen, dat gaat me zeker helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-09 12:07
Ik heb een Adam HA plus Lisa in gebruik. Ook gebruik ik Homey, nog niet veel met Plugwise integratie gedaan alleen.

Wil nu mijn radiatoren beneden (6x) en boven (3x) voorzien van een draadloze radiator knop. Ik vind de prijzen van de Tom echter erg hoog dus vroeg me af of er geen goedkopere alternatieven zijn. Er zijn volgens mij wel goedkopere knoppen te krijgen die in Homey ondersteund worden dus kan ik op die manier niks voor elkaar krijgen tegen een aantrekkelijkere prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Martijn schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:09:
Ik heb een Adam HA plus Lisa in gebruik. Ook gebruik ik Homey, nog niet veel met Plugwise integratie gedaan alleen.

Wil nu mijn radiatoren beneden (6x) en boven (3x) voorzien van een draadloze radiator knop. Ik vind de prijzen van de Tom echter erg hoog dus vroeg me af of er geen goedkopere alternatieven zijn. Er zijn volgens mij wel goedkopere knoppen te krijgen die in Homey ondersteund worden dus kan ik op die manier niks voor elkaar krijgen tegen een aantrekkelijkere prijs?
Mijn advies: bite the bullet...

Ik kom van een systeem met Homey als aansturing van Eurotronic Spirit kranen. Drama....

Ben overgestapt op Plugwise als zone systeem (met 9 x Tom) en Homey die dit systeem aanstuurt op basis van aanwezigheid. Werkt feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
Beste Heren,

Om het constant pendelen van mijn ketel tegen te gaan heb ik de max deellast van mijn ketel aangepast naar 9KW.
Wat nu gebeurd is dat zodra ik een serieuze warmte vraag heb mijn ketel warm water gaat maken van 80 graden. Nu kan ik de maximale aanvoer niet instellen op de Adam maar wel op de Anna (welke ik overigens niet meer als gateway ingesteld zou mogen hebben). (Op de anna staat hij trouwens op max 45).

Hoe zorg ik ervoor dat de ketel zich gewoon aan de 45 graden gaat houden. Ik heb nauwelijks bijmening op mijn VV zitten gezien de LTV aanvoer en ik ben bang dat dit schade gaat aanrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
De max temperatuur op de ketel terugzetten; dat kan in ieser geval.

In de Adam kun je bij Opentherm aansturing de max temperatuur opgeven. Als voor aan/uit regeling gekozen is, moet het bij de ketel ingesteld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
Clementie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:23:
De max temperatuur op de ketel terugzetten; dat kan in ieser geval.

In de Adam kun je bij Opentherm aansturing de max temperatuur opgeven. Als voor aan/uit regeling gekozen is, moet het bij de ketel ingesteld worden
Dat is dus het rare ik kan de temperatuur niet instellen op de adam.. Heb maar naar plugwise gemaild..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:08
zag dat mijn adam nu software versie 3.6.5 heeft
het is jammer dat je niet na kan gaan wat er veranderd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ne0fr0g
minicraft schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:59:
Interessant, die van mij 3.2.8. …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Ne0fr0g schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:58:
[...]

Interessant, die van mij 3.2.8. …
Mijn beide Adam HA's ook v3.2.8 en melden dat ze "up to date" zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Eternity_rules op 26-01-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:00
Eternity_rules schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:37:
Dank je wel @NielsFL , dat is exact wat ik bedoel :-)
Die plus/min waarden zijn prachtig bij jou!

Ik laat Homey ingrijpen op het moment dat de ingestelde temperatuur met 0.1 graad wordt overschreden (Deze zet dan de ingestelde temperatuur een half uur lang 1 graad lager), maar mogelijk verstoor ik daarmee het zelflerend protocol van Plugwise..

Mijn Plugwise 'verwarmingsysteem' staat als volgt ingesteld:

[Afbeelding]

Hoe is dat bij jou?
Ik haak ook even aan op deze thread.
Ik heb mijn adam hetzelfde ingesteld staan als dat jij hebt en zie inderdaad ook dat er schommelingen tussen 19.2 en 19.3 zijn.
Dit was vroeger voordat ik mijn vloerverwarmingspomp liet schakelen door plugwise nog veel erger in de zin van dat het regelmatig veel warmer was dus ben allang blij dat het nu hierbij blijft. Daarnaast scheelt het mij nu wel in het aanslaan van de ketel waardoor het gasverbruik lager is.

Mogelijk als ik plugwise op normaal zet in de verwarmingsinstellingen dat het wel anders is maar ben hier eigenlijk wel tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Heb het ingrijpen door Homey uitgezet en Plugwise een tijdje autonoom zijn gang laten gaan.

Ik zie dat er nu tot 0,3 graad boven de setpoint verwarmd wordt. Dus, als ik 20,5 heb ingesteld via Lisa in de woonkamer, dan wordt verwarmd tot 20,7 à 20,8.

Naar mijn mening iets te ruim, zeker met vloerverwarming, maar ik laat Homey er nu maar tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 14:09
Eternity_rules schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:05:
[...]

Mijn beide Adam HA's ook v3.2.8 en melden dat ze "up to date" zijn.
Hier ook 3.2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WupR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 13:57
Hier ook op 3.2.8 met de melding "Systeem is up tot date".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
minicraft schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:59:
Ja dat is een beta-versie, die heb ik sinds een paar weken op mijn Adam staan, eerst 3.6.4 en sinds kort 3.6.5.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er veranderd is tov de stabiele versie 3.2.8.
Bij 3.6.4 zag ik dat de uiteindelijke bereikte kamertemperatuur wel to 1 graad hoger kon liggen dan het setpoint. Bij 3.6.5 is het verschil tussen de kamertemperatuur en setpoint terug naar wat het is bij 3.2.8: +0.2 tot +0.3 graad.

Plugwise heeft al eerder in dit topic aangeven dat dit een te verwachten overshoot is voor de eco-instelling. Bij de comfort-instelling is de overshoot wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-09 10:48
Goedemorgen allemaal,

Zal me eerst maar even voorstellen. Ik ben Stefan. 32 jaar oud en werk Inmiddels 16 jaar in de installatietechniek. De laatste 6 jaar als Servicetechnicus.

Thuis heb ik een Remeha Avanta cw5.
Installatie bestaat uit radiatoren en op de begane grond vloerverwarming als bijverwarming. Alles is waterzijdig ingeregeld en het vermogen van de ketel is afgestemd op behoefte van de installatie.
Het huis is nageïsoleerd.

Nu ben ik een tijdje geleden gestart met Plugwise. Ik heb de installatie opgesplitst in beneden en boven. Mijn vrouw werkt thuis dus overdag wil ik enkel beneden stoken.
Beneden heb ik een Toon als kamerthermostaat, een plug voor de vloerverwarmingspomp en een Floor in de aanvoerleiding naar de radiatoren.
Boven heb ik een Lisa en een Floor in de aanvoerleiding naar de radiatoren.

Installatie was heel eenvoudig. Echter zijn er soms wat vreemde acties mbt aansturen cv ketel. Het gebeurt vrij vaak dat de ketel eerst aangestuurd word en dan na 2 sec weer uit gaat. Dan volgt een nieuwe start en gaat de ketel normaal stoken.

Wat ik jammer vind is dat ik de nadraaitijd van de vloerverwarming pomp niet in kan stellen. Daarmee zou je het aan/uitschakelen van de pomp wat kunnen beperken. Tevens was een optie om de pomp eens in de 24 uur een keer te schakelen mooi geweest.

Komende tijd ga ik nog wat uitbreiden met een electrische kachel via een plug en een Lisa in de schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eternity_rules
Uit mijn hoofd.... De pomp wordt dagelijks even door de Plug aan gezet.

UPDATE
Heb het even opgezocht op de Plugwise site (en dat valt niet mee..)

Bij veel circulatiepompen wordt aangeraden om die elke 24 uur minstens een aantal minuten aan te zetten om te voorkomen dat die vast komt te zitten. Als je een Plug instelt als apparaat type Circulatiepomp dan zal Adam die elke dag minstens twee minuten lang aanzetten. Het energieverbruik kan in sommige gevallen te laag zijn om in de grafieken zichtbaar te zijn.

bron: https://plugwisehelp.fres...tie-voor-circulatiepompen

[ Voor 80% gewijzigd door Eternity_rules op 31-01-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-09 10:48
@Eternity_rules Thanx voor het uitzoeken. Handig om te weten :)

Wat ook handig zou zijn is uitlezen van actuele ketel aanvoer en retour temperatuur. Opzich zijn de grafieken best duidelijk en handig maar soms wil je even zien wat de ketel "nu" doet.

Ben benieuwd of er nog nieuwe ontwikkelingen zijn binnen plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Wat ook handig zou zijn is uitlezen van actuele ketel aanvoer en retour temperatuur. Opzich zijn de grafieken best duidelijk en handig maar soms wil je even zien wat de ketel "nu" doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHXbBZhCQtIaIp0lhZ8VHPSJDk8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DzVzkkCQ3zYFGyC7zsdDHBge.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lfiz1Du82hufDdyDWowtl2eT1Ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/liBFnFsiZRG9Yhzbl8O9y6HL.jpg?f=fotoalbum_large

In Homey zie ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ne0fr0g schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:33:
Is het iemand van jullie gelukt om een static ip in te stellen voor Adam (of Anna)? Het lukt maar niet om een ander ip op te voeren. Om de zoveel seconde ververst de interface en keert het oude ip terug.
Ip reservering gebruiken op je dhcp server (router).

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• texelTX
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-06 22:33
bouwew schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:24:
@Mustang24 Wanneer je een Adam plus Anna gebruikt, alleen de Adam instellen. De Anna moet je in zo'n systeem zien als een, relatief domme, OpenTherm temperatuursensor met bediening en display. En de bediening van de Anna moet gedaan worden vanuit de App met de Adam ingesteld als Gateway.

Dat betekent dat je een schema voor de Anna configureert op de Adam.
@bouwew ik begreep dat de Anna gezien moet worden als 'domme' thermostaat. Betekent dit ook dat de dag, nacht, van huid, etc wisselingen via de Anna alleen als temperatuur verandering te zien zijn in de interface van de Adam? Het zou toch mooi zijn als die 2 zo geconnect zouden kunnen worden dat ze dat van elkaar overnemen. Zou ik wel verwachten omdat ze het voordoen als ecosysteem. Ik ben nu bezig met een Anna en een Adam thuis opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@texelTX De slimheid (= software functionaliteit) van de Anna zit in het kastje (de Smile) tussen de Anna en de CV-ketel. Die slimheid wordt bij verbinding met de Adam overgenomen door de Adam. De Adam is niets anders dan een Smile met extra mogelijkheden (eigenlijk een combinatie van de Anna Smile en de oude Stick plus wat nieuwe zaken). Vanwege de verandering naar die situatie noem ik de Anna "dom".

Jij bedoelt denk ik iets anders, de Anna aan de muur blijft wel zijn functionaliteit behouden: je kunt nog steeds manueel zaken aanpassen en het display blijft ook functioneren zoals voorheen.

[ Voor 1% gewijzigd door bouwew op 08-02-2022 09:01 . Reden: Verbeteringen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ne0fr0g
fenrir schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:09:
[...]

Ip reservering gebruiken op je dhcp server (router).
Thx. Helaas heeft mijn router maar beperkt aantal ip reserveringen en die zit vol. Vandaar dat ik hoopte de Anna/Adam een static te kunnen geven. ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@Ne0fr0g Ja dat kan, via de webbrowser of via de App.
Instellingen --> Systeem --> Netwerk --> DCHP uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• texelTX
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-06 22:33
bouwew schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:59:
@texelTX De slimheid (= software functionaliteit) van de Anna zit in het kastje (de Smile) tussen de Anna en de CV-ketel. Die slimheid wordt bij verbinding met de Adam overgenomen door de Adam. De Adam is niets anders dan een Smile met extra mogelijkheden (eigenlijk een combinatie van de Anna Smile en de oude Stick plus wat nieuwe zaken). Vanwege de verandering naar die situatie noem ik de Anna "dom".

Jij bedoelt denk ik iets anders, de Anna aan de muur blijft wel zijn functionaliteit behouden: je kunt nog steeds manueel zaken aanpassen en het display blijft ook functioneren zoals voorheen.
Inderdaad dat bedoel ik, wat ik hoopte is dat ze samen als 1 zouden functioneren dus als ik de nachtstand selecteer die zowel op de Anna als op de Adam te zien is.

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:08
texelTX schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:01:
[...]

Inderdaad dat bedoel ik, wat ik hoopte is dat ze samen als 1 zouden functioneren dus als ik de nachtstand selecteer die zowel op de Anna als op de Adam te zien is.
Dat zou je inderdaad verwachten maar helaas de software jongens van Plugwise begrijpen dat niet helemaal
Zo is het ook nog niet mogelijk om een vakantie programma te programmeren bij mij althans
Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste